-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

Latest News from Koocheh for 04/17/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



رادیو کوچه

شجاع‌الدین شفا، ادیب و مترجم نام‌دار ایرانی روز شنبه در سن ۹۲ سالگی در پاریس درگذشت.

دکتر شجاع‌الدین شفا که با  ترجمه کتاب کمدی الهی اثر دانته آلیگیریو هم‌چنین کتاب‌هایی از گوته (دیوان شرقی و غربی) و آندره ژید به شهرت رسید پس از چهار هفته بستری شدن در بیمارستانی در پاریس فرانسه صبح امروز (شنبه) به اثر بیماری درگذشت.

آقای شفا در سال ۱۲۹۷ خورشیدی در شهر قم به دنیا آمد و در رشته ادبیات در دانشگاه‌های تهران، بیروت و پاریس تحصیل کرد و موفق به کسب درجه دکترا شد.

وی پیش از انقلاب سال  ۵۷ ایران، سمت های علمی فرهنگی گوناگونانی از جمله ریاست کتابخانه ملی پهلوی را بر عهده داشت.

«تولدی دیگر»، «پس از ۱۴۰۰ سال» و «حقوق بشر، قانون بیضه و بمب اتمی» از جمله تالیفات شفا است.


 


رادیو کوچه

حکم محکومیت محمد نوری‌زاد روزنامه‌نگار و وب‌لاگ‌نویس زندانی روز شنبه  از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی صادر شد.

به گزارش رادیو کوچه در این حکم محمد نوری‌زاد به سه و نیم سال زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شده است.

قاضی پیرعباسی رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران آقای نوری‌زاد را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، «توهین به رهبر و  رییس جمهوری و رییس قوه قضاییه ایران» و آقای علم‌الهدی امام جمعه‌ی مشهد به سه و نیم سال حبس محکوم کرد.

در حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب آمده است «باتوجه به عدم تنبه متهم» و شکایت  آقای علم‌الهدی امام جمعه‌ی مشهد با استناد به مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ و ۶۰۹ و ۶۰۸ نامبرده به:

۱-تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی به جهت فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تخریب چهره‌ی سی‌ساله‌ی نظام اسلام

۲-دو سال حبس تعزیری به‌جهت توهین به رهبری

۳-نود و یک روز حبس به‌جهت توهین به رییس‌جمهوری

۴- نود و یک روز حبس به‌جهت توهین به رییس‌ قوه قضاییه

۵-پنجاه ضربه شلاق به‌جهت توهین به حضرت آیت‌اله علم‌الهدی، امام‌جمعه‌ی مشهد و نماینده‌ی مردم در مجلس خبرگان رهبری محکوم شده است.

شعبه ۲۶ هم‌چنین اعلام کرده که رای صادره را به آقای علی‌زاده طباطبایی وکیل آقای نوری‌زاد ابلاغ نموده و این رای ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر‌خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می‌باشد.

گفتنی است محمد نوری‌زادبه دلیل انتشار سه نامه به رهبر جمهوری اسلامی و مقاله‌ای در نقد سخنان رییس قوه قضاییه در وب‌لاگ شخصی خود در تاریخ ۲۹ آذر ماه سال گذشته در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.


 


شیرین / رادیو کوچه

«کیوان عبدالرحیم» که در طی چند سال اخیر به خارج از ایران سفر کرده و در کشور انگلستان اقامت دارد، طی تحولات اخیر و موج عظیمی که از حرکت جوانان در ایران اتفاق افتاده تصمیم به ترک تحصیل گرفت و شروع به فعالیت‌های سیاسی کرده است. بومرنگ، کیوان را دعوت کرده تا جویای علت این تغییر و تحول در زندگی شخصی او شود. از سویی هم تلاش‌های او انعکاس دهنده صدای قشر عظیمی از جوانان داخل ایران است.

به‌عنوان دانشجوی که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بودی علت رها کردن  تحصیل و و انگیزه پیوستن به فعالیت‌های سیاسی چه بود؟

من این‌جا بدون هیچ دغدغه‌ای و دور از هر مشکلی در حال درس خوندن بودم. ولی چه‌طور می‌توانم ساکت بشینم و ببینم که جوان‌های ما  و هم‌کلاسی‌های ما و هم‌سن‌های من در داخل ایران بدون هیچ جرمی اعدام و در داخل زندان‌های حکومت شکنجه می‌شوند و یا حتا مورد تجاوز مزدوران دولت قرار می‌گیرند.

در گروه خاصی فعالیت میکنید؟

جنبش سبز حزب یا سازمانی نیست. اگر‌چه من خودم به نظام پادشاهی مشروطه معتقدم، اما در جنبش سبز جوانان از تمام طیف‌های سیاسی وجود دارند و نه تنها افرادی در جنبش سبز ما را یاری می‌کنند بلکه عضو هیچ گروهی نیستند و هدف اصلی آن‌ها آزادی ایران به عبارت دیگر مخرج مشترک همه مردم ایران در جنبش سبز رسیدن به آزادی و دموکراسی است.

از چه طریقی با جوانان جنبش سبز در ارتباط هستید؟

همان طوری که شما و شنوندگان شما هم می‌دانید  دوستان از طریق اینترنت و یا تویتر با محدودیت‌های زیادی که در داخل ایران مواجهند، علاوه بر این‌که در آمریکا و دیگر نقاط جهان عضو جنبش سبز هستند به ما کمک می‌کنند و اطلاعات را از داخل ایران برای ما می‌فرستند. بنا به مسایل امنیتی با نام‌های مستعار فعالند.

با توجه به تمام خطراتی که وجود دارد، آیا از طریق تلفن‌های دستی ارتباط مستقیم هم دارید؟

بله. از ایمیل، فکس و تلفن ارتباط داریم. ولی تعریفی که برای خودمون در جنبش سبز داریم اطلاع رسانی صحیح به مردم داخل کشور است تا در فضای سیاسی خفه‌ای که ما الان در ایران داریم بتوانیم  به مردم  اطلاع رسانی کنیم و کمک بزرگی به جنبش سبز کنیم.

با توجه به حرکتی که در غالب جنبش سبز جوانان ایران شروع کردید، پیش‌بینی شما از دست‌آوردهای این این حرکت  چیست؟

من به عنوان یک جوان ایرانی معتقدم سرنوشت همه ما و همه ملت ایران به دست خودمان تعیین می‌شود. شما  می‌بینید که بعد از نه ماه مردم ما هم‌چنان خواسته خودشان را با جدیت پی‌گیری می‌کنند. ما جوان‌ها هم‌چنان در صحنه باقی خواهیم ماند. اجازه نخواهیم داد که یک دولت دیکتاتور با ایران و ایرانی بازی کند.

تعریف شما از جنبش سبز چیست چه طیف‌هایی را در بر می‌گیرد؟

جنبش سبز ایران وابسته به هیچ دسته و گروهی نیست. کلیه افرادی را که به اصول دموکراسی معتقدند می‌توانند در جنبش سبز جوانان ایران باشند.

فکر نمی‌کنید که در کنار این مبارزه باید درس را هم ادامه داد تا در نهایت نقش اثر‌گذارتری در تحقق اهداف این جنبش داشته باشید؟

چرا درسته. ولی من فقط نیستم که در این راه هستم و به کشورم و به جنبش سبز جوانان ایران کمک می‌کنم. دوستان من در فرانسه در نروژو در سوئد در تمام کشورهای دیگر شرایطی شبیه من دارند و با توجه به آزادی که در خارج از کشور وجود دارد از این شرایط استفاده می‌کنیم تا حرف‌هایمان را به گوش دنیا برسانیم.

پیام نوروزی برای جوانان داخل ایران دارید؟

پیام ندارم ولی می‌توانم بگویم که ما از این فعالیت‌هایی که از سوی فعالان سیاسی مجرب و خوشنام هدایت می‌شود و از تجارب آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف مردم و اطلاع رسانی‌ استفاده می‌کنیم. و  می‌توانیم کمک بزرگی به جنبش سبز کنیم.


 


سام شریف / رادیو کوچه

sam@koochehmail.com

سال‌ها است که مردم ایران با شعارهای «دو بچه کافی است»، «بچه کمتر، زندگی بهتر»، «بچه کمتر، آسایش بیشتر» و.. آشنا هستند. شعارهایی که به سیاست‌های کنترل جمیعتی نظام برمی‌گشت. شعارهایی در راستای توسعه و پیشرفت و مقابله با پدیده انفجار جمعیت.

اما سه شنبه ۲۴ فروردین محمود احمدی نژاد طی سخن‌رانی که از تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شد با انتقاد از سیاست‌های کنترل جمعیت گفت: «بنده با این‌که دو بچه کافی است مخالفم.»  هر چند این اولین بار نبود که احمدی نژاد از سیاست افزایش جمعیت سخن می‌گفت. اما این‌بار سخنانش بازتاب بیشتری داشت.

نخستین بار در سال ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران در جریان دفاع از وزیر کشاورزی دولت خود که توسط جمعی از نمایندگان مجلس استیضاح شده بود گفت که «این‌که می‌گویند دو بچه کافی است، من با این امر مخالف هستم. کشور ما دارای ظرفیت‌های فراوانی است. ظرفیت دارد که فرزندان زیادی در آن رشد پیدا کنند، حتا ظرفیت حضور ١٢٠ میلیون نفر را نیز داراست. این غربی‌ها خود دچار مشکل هستند و چون رشد جمعیت‌شان منفی است، از این امر نگران هستند و می‌ترسند که جمعیت ما زیاد شود و ما بر آن‌ها غلبه کنیم، به همین خاطر مشکل خودشان را به دیگر کشورها صادر می‌کنند.»

سخنان محمود احمدی نژاد درباره ظرفیت‌های جمعیتی ایران و اظهار تمایل آشکار او  به رها کردن سیاست‌های جمعیتی بحث‌های فراوانی را در ایران بوجود آورده است. این اظهارات حتا موجب بروز مخالفت‌هایی در کابینه محمود احمدی نژاد هم شد. وزیر بهداشت دولت نهم «لنکرانی» با شتاب و به‌طور تلویحی اعلام کرد که این برخورد سیاست رسمی دولت را تشکیل نمی‌دهد و برنامه‌های تنظیم خانواده هم‌چنان چون گذشته دنبال می‌شوند، اما شماری از نمایندگان، کارشناسان مسایل اجتماعی و جمعیتی و دانشگاهیان و نیز خبرنگاران زبان انتقاد از موضع رییس جمهوری گشودند و آشکارا خواستار تصحیح این برخورد شدند.

نگرانی همگان بازگشت به سال‌های رشد بی‌در و پیکر جمعیتی دهه شصت شمسی در ایران است. در سال ١٣۵٩ موسوی اردبیلی امام جمعه موقت آن‌زمان تهران طی سخنان مشابهی از سیاست‌های کنترل جمعیتی زمان شاه انتقاد کرده بود و گفته بود که ما می‌گوییم دو بچه کافی نیست. انفجار جمعیتی سال‌های بعد در عمل دولت را ناچار به تجدید نظر اساسی در نگاه خود کرد و حتا از آیت‌اله خمینی برای تایید سیاست‌های جدید جمعیتی کمک گرفته شد. جامعه امروز ایران هنوز در حال پرداختن بهای سنگین اجتماعی و اقتصادی رشد جمعیتی شتابان دهه شصت است. نخستین پرسشی که در این میان طرح می‌شود این است که جامعه ایران تا چه اندازه از نظر اجتماعی و فرهنگی می‌تواند به آن دوران باز گردد و به عبارت دیگر آیا سخنان احمدی نژاد به‌طور واقعی تهدیدی برای تعادل جمعیتی کنونی ایران محسوب می‌شود یا خیر. پرسش بعدی این است که انگیزه‌های رییس جمهوری از مخالفت با سیاست‌های جمعیتی گذشته کدامند؟

فراز و نشیب‌های جمعیتی ایران
با وجود اجرای سیاست‌های گسترده تنظیم خانواده، رشد متوسط جمعیت ایران در سال‌های پیش از انقلاب از رقم ٢.۶ درصد در سال پایین‌تر نیامد (١). عدم دسترسی زنان به نظام آموزشی (۶۵ درصد بی‌سواد زن در سل ١٣۵۵) و یا ترک تحصیل زود رس و نیز ضعیف بودن نرخ اشتغال آن‌ها در بازار کار (١٣درصد زنان بالاتر از ١٠سال) و یا میزان پایین شهرنشینی (۴۵ درصد) متغیرهای آماری قابل مشاهده این پدیده به شمار می‌رفتند. خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر حدود ۶٠ درصد خانواده‌های ایرانی را در بر می‌گرفتند و سن متوسط اولین ازدواج زن به حدود ۱۹٫۵ درصد بالغ می‌شد. همه داده‌های عینی آن دوره نشان می‌دادند سیاست‌های رسمی که در صدد تحول ذهنیتی و فرهنگی ایرانی‌ها بودند از کارایی مورد انتظار برخوردار نیستند.

در ایران آن روزها دیرپایی رفتارهای سنتی جمعیتی حکایت از نوعی مقاومت می‌کرد و در پس این ارقام و شاخص‌ها واقعیت‌های فرهنگی و جامعه شناسانه مهمی پنهان بودند که به شرایط بغرنج جامعه در حال گذار کشور مربوط می‌شدند. انقلاب ١٣۵٧ آغاز یک مرحله جدید در رفتارهای جمعیتی بود. دولت جدید انقلابی سیاست‌های تنظیم خانواده را تا حدودی رها کرد، جنگ و دوران انقلابی به روانشناسی ضرورت «بازتولید» میدان داده بود و افت چشم‌گیر میزان اشتغال (یک سوم زنان شاغل در سال‌های اول انقلاب شغل خود را از دست دادند) این دلایل  سبب شدند تا نه تنها روند مثبت کاهش رشد جمعیت متوقف شود که نمودار نرخ افزایش جمعیت با دیگر سیر صعودی پیدا کند. سرشماری ١٣۶۵ هشداری به مسوولین سیاسی کشور بود. نرخ متوسط سالانه رشد جمعیت تا رقم بی سابقه ٣.۵ درصد افزایش پیدا کرد و متولدین ثبت شده سال‌های ۶٠ تا ۶۵ از رقم ٢.١ میلیون نوزاد فراتر رفت. مسوولین در آن‌زمان با سرعت دریافتند که تلاش دولت‌های پیش از انقلاب در جهت تنظیم خانواده و جلوگیری از افزایش جمعیت چندان هم «بی پایه» و نتیجه «دنباله روی از غرب» نبوده و و مهار رشد شتابان جمعیت شرط اساسی غلبه بر توسعه نیافتگی است.

نرخ بالای رشد جمعیت برای همه حکومت‌ها چالش بسیار مهمی زمینه تامین نیازهای گوناگون نسل جدید در زمینه آموزش، بهداشت، فرهنگ، مسکن و کار است و هم‌زمان عامل بسیار منفی در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و بهبود شرایط زندگی مردم نیز به شمار می‌رود. در پی پایان جنگ روند کاهش رشد جمعیت با شتاب چشم‌گیری از سر گرفته شد. ایران در زمانی کوتاه به جرگه کشورهای با رشد جمعیت متوسط رو به پایین پیوست. در سرشماری ١٣٧۵ نرخ رشد متوسط جمعیت ایران به زیر ٢ درصد کاهش پیدا کرد و برآوردهای دهه اخیر (از ٧۵ تا ٨۵) حکایت از رسیدن به نرخ بی سابقه ١.٢ درصد دارد. ین بدان معناست که رفتارهای جمعیتی به‌طور چشم‌گیری دگرگون شده‌اند و ایران از محدوده کشور‌های با رشد متوسط و یا بالای جمعیتی فاصله گرفته و رفتارهای جمعیتی آن به کشورهای توسعه یافته نزدیک شده است.

خطر واقعی بازگشت به روند دهه شصت؟

نگرانی امروزی کارشناسان از سخنان رییس جمهوری از جمله از آن روست که نسل پرشمار دوره شصت امروز ٢٠ تا ٢۵ سال دارد و به دوره سنی تولید مثل فعال گام می‌گذرد و هر نوع بی‌سیاستی جدید می‌تواند انفجار جمعیتی دیگری را در ایران در پی آورد. این نگرانی‌ها و هشدارها به‌جا و ضروری هستند. اما هم‌زمان در مورد خطراتی که تعادل جمعیتی ایران را تهدید می‌کنند هم نباید اغراق کرد. رفتارها و فرهنگ جدید جمعیتی ایران نتیجه تغییرات ساختاری مهم جامعه شناسانه ایران هستند و تمایلات و سیاست‌های یک دولت نمی‌‌توانند آن‌ها را به‌طور همه جانبه به سوی قهقرا سوق دهند. سخنان رییس جمهوری اگر به سیاست رسمی دولتی تبدیل شود و منجر به تصمیمات تشویقی برای افزایش جمعیت و متوقف کردن سیاست‌های تنظیم خانواده شود می‌تواند تا حدودی روندهای کنونی را دچار اختلال کند.

ولی همه شواهد نشان می‌دهند که بازگشت به دوره انفجار جمعیتی دهه شصت غیر متحمل است. رشد پرشتاب جمعیتی ایران در سال‌های شصت مشکلات بسیاری در زمینه تامین امکانات بهداشتی و آموزشی بوجود آورد و متولدین آن سال‌ها اینک لشکر بی‌کاران امروزی ایران را تشکیل می‌دهند. بازار کار ایران حتا قادر نیست موقعیت شغلی مناسبی برای نیمی از جوانان که به بازار کار روی می‌آورند به‌وجود آورد. ین پدیده حتا به تحصیل کرده‌های دانشگاهی هم مربوط می‌شود. طبق برآوردها رسمی حدود ۴٠ درصد مردان و ۶٠ درصد دخترانی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند نمی‌توانند جذب بازار کار شوند. یکی از آثار منفی مهم آن دوره رشد مدارس دو و سه نوبته بود. امسال با وجود ادامه روند کاهش تعداد دانش آموز ۴٠ درصد کلاس‌های درسی ایران دو نوبته بودند. امری که به‌طور مستقیم کیفیت آموزشی را پایین می‌آورد.

بعید است رییس جمهوری ایران از زیر ساخت‌های اقتصادی ایران خبر نداشته باشد. اقتصاد ایران‌، اقتصادی تک محصولی است که عمده تکیه‌اش بر روی نفت است. نفتی که بنا به برآورد کارشناسان تا ۸۰ سال آینده به اتمام می‌رسد و دست‌های ایران دیگر درخشش این طلای سیاه را نخواهد دید. ایران با روند کنونی خود نه تنها توان تامین جمعیت خود را ندارد بلکه در سال‌های آتی نیز با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو خواهد شد. از سویی دیگر با توجه به این‌که متولدین دهه ۶۰ هم اکنون در سن ازدواج و بارداری هستند پیش‌بینی می شود که یک موج ثانویه انفجار جمعیت در دهه ۸۰ ایجاد شود و آثار آن نیز مشهود است.

قبل از آن‌که آقای رییس جمهوری ضامن انفجار جمعیت را بکشد، تحلیل‌های جمعیت شناختی در مورد این مسئله هشدار داده بودند اما به هر حال سخنان احمدی نژاد تنها بر شدت آن افزود.

به نظر می‌رسد سخنان رییس جمهوری را باید در چارچوب ایدئولوژی جمهوری اسلامی تحلیل کرد. در واقع تخاصم با غرب و اسلام محوری جمهوری اسلامی عامل اصلی سخنان احمدی نژاد است. شواهد بسیاری نشان می‌دهند که این روند پرشتاب تحولات جمعیتی-جامعه شناسانه کشور ما به‌ویژه در آن‌چه که به موقعیت زنان مربوط می‌شود با پروژه سیاسی گرایشی که احمدی نژاد نماینده آن است چندان سازگاری ندارد. رییس جمهوری و دوستانش به‌خوبی می‌دانند که گرایش‌های جمعیتی کنونی فقط عدد و آمار نیستند بلکه از دگرگونی‌های عمیق اجتماعی و هویتی حکایت می‌کنند که جامعه ایران در جریان یک تحول ژرف بی‌سر و صدا پشت‌سر گذاشته است. رشد فردیت و هویت جدید زنان و نیز مردان و جای‌گاه متحول شده خانواده به‌طور اشکار با بنیادهای ایدئولوژیک جامعه اسلامی مورد نظر رییس جمهوری در تعارض قرار می‌گیرند و همین نکته شاید ایشان را به واکنش به تحول جمعیتی ١۵ سال گذشته وا داشته است.


 


ده‌ها هزار مسافر در فرودگاه‌های کشورهای شمال اروپا به دلیل انفجارهای شدید آتشفشانی در ایسلند و گسترده‌شدن خاکستر و ابرهای سنگین سولفوری ناشی از آن سرگردان شدند. از جمله تمام فرودگاه‌های کشور انگلستان بسته شده‌اند، پرواز هواپیماها در کشورهای ایرلند، دانمارک، سوئد و فنلاند متوقف شده است، و دامنه تعطیل‌شدن پروازها به کشورهای فرانسه، بلژیک، هلند و سویس نیز رسیده است. سرویس ملی کنترل ترافیک هوایی در انگلستان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که آسمان سرتاسر این کشور تا اطلاع ثانوی بر تمام پروازها بسته شده است.


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

در خبرها آمده بود که در روز چهارشنبه هفدهم فروردین، بخش‌هایی از سفارت ایران در  شهر لاهه توسط یک گروه ایرانی-  اروپایی تصرف شد و این تصرف ساعت‌ها به طول انجامید. در این میان تصرف‌کنندگان با پایین آوردن پرچم جمهوری اسلامی و برافراشتن تصویری از یکی از کشته‌شدگان منسوب به اعتراضات پس از انتخابات خرداد ۸۸ ایران اعتراض خود را ابراز کردند. همان‌طور که پیش از این نیز  رادیو کوچه با یکی از طرف‌داران این تصرف‌‌‌کنندگان صحبت کرده بود، آن‌ها بدون وابستگی به یک گروه مشخص و بدون برنامه‌ریزی دراز مدت نسبت به تصرف سفارت ایران اقدام کرده بودند.

خود آن‌ها نیز در گفت‌وگوهایشان خود را منتسب به هیچ گروهی معرفی نکردند. این تصرف ساعتی بعد توسط پلیس هلند رفع شد و معترضین که از ملت‌های مختلف همراه ایرانی‌ها بودند نیز دست‌گیر شدند و پرونده‌ای در دادگاه برایشان تشکیل شد.

اما این حرکت از سوی برخی از فعالان در جنبش سبز مورد انتقاد قرار گرفت و برخی دیگر این حرکت را هم‌سو با جریان جنبش سبز ندانستند. حتا برخی از روزنامه‌نگاران نظیر «ابراهیم نبوی» آن‌ها را «عوضی» خطاب کرد که این مناقشه‌ای شد بین طرف‌داران و مخالفان این حرکت. عده‌ای هم این حرکت را حرکتی کور دانستند. اما خود تصرف‌کنندگان هفت ایرانی و سه خارجی بودند و بنا به گفته‌ی یکی از آن‌ها که هر کدام از مشرب‌های مختلف سیاسی نظیر طرف‌داران سوسیالیست، آنارشیست، جنبش سبز و سایر دیدگاه‌های سیاسی بودند، نگاهشان به این چالش و انتقادات چیست؟

س.ص که بنا به خواسته‌ی خود پیش از این هم با این عنوان خوانده می‌شد، یکی از تصرف کنندگان سفارت ‌ایران در هلند است. او در گفت‌و‌گویی با اردوان روزبه نگاهش را نسبت به انتقادات بیان کرده و از سویی پاسخ می‌دهد که آیا این حرکات مقطعی می‌تواند منتهی به نتیجه باشد یا خیر.


 


حمید جعفری / رادیو کوچه

«ابویوسف یعقوب‌ بن اسحاق کندی» در زمان خلافت هارون متولد شد و تا لحظه مرگ، حکومت پنج خلیفه عباسی را تجربه کرد. او که نخستین فیلسوف مسلمان و نخستین فیلسوف عرب محسوب می‌شود، نقطه عزیمت تفکر فلسفی جهان اسلام است.  وی نخستین حکیم اسلامی است که مستقیمن به آثار حکمای یونانی دسترسی داشته و شخصن به ترجمه پاره‌ای از آثار ارسطو و تفسیر و بیان آن‌ها پرداخته است.

یکی دیگر از نشست‌های هفتگی مرکز فرهنگی شهر کتاب تهران، جایگاه کندی در فلسفه‌ی اسلامی نام داشت که دکتر سید محمد یوسف ثانی عضو هیات عملی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در آن به ایراد سخن پرداخت.

تفکر فلسفی در جهان اسلام با کندی آغاز می‌شود و او را می‌توان پایه‌گذار فلسفه اسلامی ‌دانست. جمله فوق چکیده مباحثی بود که در نشست هفتگی بخش فرهنگی موسسه شهر کتاب توسط دکتر سیدمحمود یوسف‌ثانی، مترجم مجموعه‌ رسائل فلسفی کندی مطرح شد.
ابویوسف یعقوب‌ بن اسحاق کندی در زمان خلافت هارون متولد شد و تا لحظه مرگ حکومت پنج خلیفه عباسی را تجربه کرد. او که نخستین فیلسوف مسلمان و نخستین فیلسوف عرب محسوب می‌شود، نقطه عزیمت تفکر فلسفی جهان اسلام است. تلاش وی در ترجمه متون فلسفی و علمی یونانی و سریانی به زبان عربی و همت استثنایی‌اش در عرضه اصطلاحات پیچیده معادل، جای‌گاهی بی‌بدیل را برایش در تاریخ تفکر اسلامی رقم زده است.
یوسف‌ثانی، عضو هیات عملی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان آن‌چه گذشت، حکایت زندگی و کارنامه کندی را چنین بازگفت: «کندی شخصیتی است جامع‌الاطراف و دایره‌المعارفی از سنخ بزرگان فلسفه اسلامی. او در بصره به دنیا آمده، به کوفه رفته و سپس در بغداد ساکن شده بود. کندی به قبیله کنده تعلق داشت و خاندانش جزو اشراف وقت بودند. همین تمکن مالی به او امکان داد تا به حمایت مالی از مترجمان بپردازد و نیز با اخذ کمک‌های مالی از خلیفه، حلقه‌ای از مترجمان را سامان دهد تا کار ترجمه متون مربوط به فلسفه، پژشکی، هندسه، نجوم، فلکیات و… را از زبان‌های یونانی و سریانی آغاز کنند. اوج کاری او با دوران خلافت مامون مصادف بود که تا پایان خلافت معتصم نیز ادامه یافت، اما آغاز خلافت متوکل شروع افول تلاش‌های او به حساب می‌آید.»
کندی، اولین آفرینش‌گر اصطلاحات فلسفی در دنیای اسلام
مترجم کتاب مجموعه رسائل فلسفی کندی، در ادامه سخنانش به نقش زبان در تفکر اشاره کرد و گفت: «امروز نقش و جای‌گاه زبان در تفکر به خوبی مشخص شده و وابستگی آفرینش فکری به زبان امری است بدیهی. از همین رو داشتن یک زبان شسته، رفته و مفهوم‌پرداز می‌تواند به عنوان کمکی بزرگ در خدمت خلاقیت فکر فلسفی قرار بگیرد. در زمان کندی به جز برخی متفکران معتزله که درباره بعضی آرا کلامی اظهار نظر کرده بودند، فکر فلسفی، زبان فلسفی و مفهوم‌پردازی مذهبی در جهان اسلام به وجود نیامده بود. مترجمان وقت نیز فقط مترجم بودند و فاقد توانایی خلق اصطلاحات معادل برای مفاهیم فلسفی. این مترجمان نیاز به شخصی داشتند که بتواند با ساخت اصطلاحات جانشین، به تنقیح ترجمه‌های‌شان بپردازد و کندی علاوه بر تامین مالی مترجمان، وظیفه تنقیح آثار را هم بر‌عهده داشت. او با موفقیت بالایی توانست اصطلاحاتی بیافریند که به راحتی در بافت کلام مذهبی جای می‌گرفتند.»
یوسف‌ثانی سپس به جای‌گاه کندی در ساختن زبان فلسفی عربی، اسلامی اشاره کرد و افزود: «کندی موقعی اقدام به این کار کرده بود که زبان عربی از جنبه استدلالی و منطقی بی‌بهره بود. وی برخی اصطلاحات را از زبان عربی گرفته و با تغییراتی در معانی جدید به کار برده، برخی را از زبان‌های دیگر مثل فارسی اخذ کرده و برخی را هم از زبان یونانی و حتی سریانی وام گرفته و همه را وارد زبان علمی و فلسفی اسلامی کرده است. مهم‌ترین اثری که زیر نظر او و با تنقیح وی ترجمه شده اثر فلوتین یونانی است که در واقع اولین مرجع آشنایی مسلمانان با افلاطون و ارسطو و حکمای اسکندرانی و نوافلاطونیان شمرده می‌شود. به نظر می‌رسد ابن‌ سینا هم در زبان و بیان فخیم و پرطنطنه خود متاثر از زبان و بیان کندی باشد.»

او اولین مسلمانی است که برای نوشتن یک رساله فلسفی دست به قلم برده. متکلمین اسلامی پیشتر چیزهایی نوشته بودند، اما آن‌ها را در رده گفتارهای کلامی می‌توان قرار داد، نه متون فلسفی.

جنبه‌های دیگر کارنامه کندی
عضو هیات عملی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، علاوه بر گردآوری مترجمان و حمایت مالی از آن‌ها و ساخت اصطلاحات فلسفی، نگارش نخستین رساله فلسفی جهان اسلام را هم جزو کارنامه کندی معرفی کرد و گفت: «او اولین مسلمانی است که برای نوشتن یک رساله فلسفی دست به قلم برده. متکلمین اسلامی پیشتر چیزهایی نوشته بودند، اما آن‌ها را در رده گفتارهای کلامی می‌توان قرار داد، نه متون فلسفی. از دیگر سو کندی تفکر و رسالات خود را فقط به یک بعد فلسفه محدود نکرده و در مورد تمام آن‌چه در مقطع حیات وی به عنوان فلسفه شناخته می‌شد دست به تولید رساله زده است. ملاصدرا در چند جا مطالبی را از کندی نقل می‌کند و ابن‌سینا هم اگرچه نام وی را نبرده، از تعبیری استفاده کرده که خواجه نصیر آن را اشاره‌ای به آرا کندی دانسته است.»
«علاوه بر آن‌چه ذکر شد، کندی اولین مسلمانی است که شروع به قاموس‌نگاری فلسفی یا همان گردآوری و تشریح اصطلاحات فلسفی با کمک زبان فلسفی کرده.» مترجم رسائل فلسفی کندی مطلب بالا را گفت و تاکید کرد: «کار دیگر و مهم کندی در تاریخ تفکر اسلامی طرح بحث وفاق دین و عقل یا وفاق فلسفه و دین به حساب می‌آید. به نحو متمرکز و اصولی، پیش از وی کسی به این وضوح مقوله یادشده را پیش نکشیده بود. او مبانی فلسفی‌ را مستقر می‌کند تا سرانجام نتیجه بگیرد. آن‌چه غایت عقل است، غایت دین نیز محسوب می‌شود و هر دوی این‌ها به یک حقیقت اشاره دارند. کندی نقطه شروع بحث دامنه‌داری است که پیرامون این موضوع در فلسفه اسلامی درگرفته و جریان دارد. علاوه بر همه مواردی که گفته شد کندی از جنبه دیگری نیز در تاریخ تفکر اسلامی می‌درخشد: او نخستین کسی است که در تاریخ تفکر اسلامی تفسیر فلسفی بر قرآن نوشته. تفسیر فلسفی قرآن نیز به معنای دقیق کلمه از کندی سرچشمه گرفته و بعدها توسط ابن سینا ادامه می‌یابد.»
کارنامه قلمی کندی
«کندی فقط فیلسوف و مفهوم‌پرداز فلسفی نبود، بلکه در ریاضی، موسیقی، هندسه، طب، اقلیم‌شناسی، نجوم، کیمیا و… هم فردی مطلع بوده و در همه عرصه‌های مذکور اقدام به رساله‌نویسی کرده است. ابن‌ندیم و دیگران آثار او را در ۱۶ دسته کلی طبقه‌بندی کرده‌اند و در منابع تاریخی تعداد رساله‌های وی تا ۲۸۰ عنوان نیز ذکر شده است. بر اساس اطلاعات موجود تاکنون ۴۶ رساله از رساله‌های کندی پیدا و چاپ شده که تعداد ۲۵ رساله از این میان به مباحث فلسفی اختصاص دارد.» این پژوهش‌گر فلسفه و کلام اسلامی در ادامه گفتار خود با بیان اطلاعات فوق افزود: «تقدم در شناخت آثار کندی نیز با غربی‌ها بوده. تا سال ۱۹۳۲ جهان اسلام از وجود آثار قلمی کندی بی‌خبر بود. در آن سال ریتر، خاورشناس معروف آلمانی و همکارانش مجموعه‌ای از رسائل خطی کندی را در کتاب‌خانه ایاصوفیای استانبول کشف کردند که در این مجموعه ۲۹ رساله از مجموع رساله‌های این متفکر اسلامی موجود است.»

یوسف‌ثانی به وضعیت پیش آمده در دوران زمام‌داری متوکل برای کندی هم اشاره کرد و گفت: «خلاف معتصم که جزو خلفای عقلی‌مسلک بود، متوکل، جانشین او، در رده ظاهری‌‌مسلک‌ها قرار داشت. با روی کار آمدن متوکل فضای حمایت از علوم عقلی به یک‌باره فروکش کرد و کندی نیز به مقدار زیادی از دست‌گاه خلافت فاصله گرفت. در همان مقطع بدگویی دونفر از خاندان بنی‌موسی از کندی در نزد خلیفه، سبب بازداشت و تحمل ضربات شلاق توسط وی شد. این دو نفر از خلیفه می‌خواهند تا کتاب‌خانه کندی نیز به بصره منتقل شود. البته این کتاب‌های سرانجام به دست کندی رسید، اما گمان می‌رود در این نقل و انتقال برخی از آثار گم شده باشد. در همین مقدار آثار باقی مانده از نوشته‌های وی هم نشانه‌های عظمت یک فیلسوف پیدا است؛ فیلسوفی که در ابتدای حرکت فلسفی عالم اسلام قرار دارد.»
در ابتدای این نشست، علی‌اصغر محمدخانی، معاونت فرهنگی موسسه شهر کتاب و دبیر پیشین شورای گسترش زبان فارسی با ارایه اطلاعاتی درباره کندی گفت: «کندی اولین و تنها فیلسوف عرب تاریخ فلسفه اسلامی است. پیشتر در ایران فقط در کتاب‌های تاریخ فلسفه به کندی اشاره شده و تاکنون اثری به صورت مستقیم و مستقل از وی به فارسی ترجمه نشده بود. کتاب مجموعه رسائل فلسفی کندی که انتشارات علمی، فرهنگی اقدام به چاپ کرده از این نظر منبعی مهم و در حال حاظر بی‌نظیر درباره کندی در زبان فارسی به حساب می‌آید.»


 


عکس های  مدرسه در اتوبوس در شهر گنبد که معرف حضورتون هستند.  بالاخره این کودکان هم صاحب مدرسه شدند.


 


رادیو کوچه

با توجه به فوران آتشفشانی در ایسلند آسمان اکثر کشورهای اروپایی را ابری از خاکستر فرا گرفت که باعث لغو تمام پروازهای داخل اروپا و حتا پروازهای کشورهای آسیایی و آمریکایی به اروپا شد مالزی نیز از این قاعده مستثنا نبود و طی بیانیه‌ایی پروازهای جای‌گزین خود را نیز اعلام کرد.

شرکت‌های هوایی مالزی به دلیل وجود ابری از خاکستر در آسمان کشورهای اروپایی که بر اثر فوران آتشفشان در ایسلند بوجود آمد تمام پروازهای روزهای پنج‌شنبه و جمعه خود به اروپا را لغو کردند‌.

به نقل از استار دیلی سازمان هواپیمایی مالزی اعلام کرد: «پروازهای پنج‌شنبه و جمعه به مقصد پاریس، آمستردام و لندن دوباره در روزهای شنبه و یک‌شنبه برنامه‌ریزی شد.»

پرواز کوالالامپور به پاریس، لندن و آمستردام ، که به ترتیب برای ساعت‌های ۱۱:۳۵ ، ۱۱:۴۰ و ۱۱:۵۵ در تاریخ پنج‌شنبه برنامه‌ریزی شده بود، هم اکنون در همان ساعت‌ها روز شنبه انجام خواهد شد.

و به همین ترتیب، پرواز کوالالامپور به لندن ساعت ۱۰ صبح روز جمعه به همان ساعت روز یک‌شنبه انتقال یافت.

مالیشیا ایرلاین (یکی از شرکت‌های هواپیمایی مالزی) به کسانی که تاریخ پروازشان در این روزهاست توصیه کرد حتمن برای اطلاع از پرواز خود به وب سایت www.malaysiaairlines.com مراجعه و یا با تلفن ۱۳۰۰-۸۸-۳۰۰ تماس بگیرند.

این شرکت هم‌چنین مشتریان خود را تشویق کرد تا برای سهولت اطلاع‌رسانی از طریق اس‌ام‌اس با دادن شماره موبایل خود در سایت ثبت نام کنند.

پرواز ایراشیا (یکی از شرکت‌های هواپیمایی مالزی) ‌نیز به فرودگاه استانستد لندن تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

این در حالی است که شرکت‌های هوایی سنگاپور و امارات نیز تمام پروازهای خود از کوالالامپور به مقصد اروپا را لغو کردند و اعلام داشتند که مشتریانشان برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شرکت مراجعه کنند.


 


رادیو کوچه

استقبال خارجی‌ها از طرح‌ «مالزی خانه دوم من» ‌باعث شد در این کشور بر سر بر عهده گرفتن عاملیت این طرح (‌یا همان دلال بودن‌) دعوا و جنجال درست شود اکنون انبوه‌سازان این کشور نیز خواهان سهمی از این طرح پرسود هستند.

اگر شرکت توسعه و عمران مسکن شاردا در صباح به عنوان عامل (‌دلال‌) برنامه «مالزی خانه دوم من» تعیین شود قادر خواهد بود تا نقش برجسته‌تری در MM2H ایفا کند.

به نقل از دیلی اکسپرس داتوک سوزان وانگ مدیر این شرکت گفت: «در حال حاضر رسیدگی به کار متقاضیان برنامه MM2H از طریق پنج نفر از عواملی که مجوز این کار را دارند و اکثر آن‌ها استان صباح را هم پوشش می‌دهند، انجام می‌شود.

وی افزود: «شرکت‌های توسعه و عمران مسکنی که مجوز ندارند قادر نخواهند بود در خرید خانه و درخواست برنامه MM2H به خارجی‌ها در صباح کمکی کنند.»

در همین راستا، او ضمن اظهار امیدواری در انتخاب شاردا به عنوان عامل MM2H تصریح کرد: «ما نسبت به دیگران در موقعیت بهتری هستیم تا به کسانی که می‌خواهند برای MM2H درخواست بدهند کمک کنیم.»

او گفت‌: «شرکت‌های توسعه و عمران مسکن دریافتند که خارجی‌ها از نحوه درخواست و مراحل برنامه MM2H آگاه نیستند و این کار عاملین مجاز این طرح در صباح هست‌، بنابراین  شاردا پیشنهاد می‌دهد که وی را به عنوان یک عامل برنامه MM2H بگمارند تا هم در خرید خانه در صباح به خارجی‌ها کمک کنیم و هم درخواست برنامه خانه دوم را بدهیم.»

گفتنی است برنامه مالزی خانه دوم من MM2H از سال ۲۰۰۲ آغاز شده و در این مدت حدود ۱۳ هزار ۳۱۷ خانواده از ۱۰۷ کشور، موفق به دریافت اقامت خانه دوم شده‌اند سال گذشته نیز ۱۵۷۸ خانواده تحت پوشش این طرح رفتند. با این حال تنها ۶۰ خانواده در سال گذشته برای اقامت خانه دوم صباح را انتخاب کردند به گفته وی درخواست دادن این برنامه برای خارجی‌ها نسبتن آسان است.

کسانی که ۵۰ سال و یا بالاتر از آن سن دارند موظف هستند ۱۵۰ هزار رینگیت در بانک‌های محلی سپرده گذاری کنند تا تمام اسناد لازم برای ویزای ۱۰ ساله در مالزی را دریافت نمایند و کسانی که زیر ۵۰ سال سن دارند نیاز به سرمایه گذاری ۳۰۰ هزار رینگیتی دارند.

لازم به ذکر است بعد از یک سال‌، آن‌ها مجاز به برداشت ۶۰ درصد از سپرده‌شان هستند اما اجازه ندارند این سرمایه را به خارج از کشور انتقال دهند آن‌ها می‌توانند برای خرید ملک و یا هزینه‌های درمان از آن استفاده کنند.

علاوه بر این آن‌ها می‌توانند فرزندان ۱۸ سال و یا  زیر آن را به صباح بیاورند و حتی حق واردات یک خودرو بدون نیاز به پرداخت مالیات را نیز خواهند داشت.

وانگ هم‌چنین گفت‌: «اخیرن گزارشی در روزنامه اکسپرس چاپ شد که گروه ماه سینگ‌، پنجمین شرکت بزرگ توسعه عمران و مسکن در شبه جزیره مالزی برای برنامه MM2H در صباح به دنبال زمین می‌گردد که این خبر خوشایندی است.»

وی با تایید قابلیت‌های گروه ماه سینگ افزود: «اینجا مناظر، جزایر و کوه‌های زیبایی دارد و باید مردم را به اقامت در این‌جا جذب کرد هر چیزی نیاز به یک شروع دارد.»

تان سری لئونگ هوی کوم مدیر عامل گروه ماه سینگ اعلام کرده بود که این شرکت به دنبال زمینی با کاربری‌های مختلف از جمله ویلا و خانه‌های مسکونی در ایالت مرکزی است.

هوی کوم گفت: «ما می‌خواهیم خانه‌های بیشتری بسازیم تا بتوانیم تحت برنامه MM2H بفروش برسانیم و هم‌چنین به دنبال خرید زمینی در نزدیکی ساحل و یا در هر جای مناسب دیگری هستیم که پتانسیل تبدیل شدن به منطقه برتر در آینده را دارا باشد از آن‌جایی‌که شرکت‌، خارجی‌های زیادی را در صباح پیدا کرد علاقه‌مند به خرید زمین در این‌جا شد.»

در همین حال‌، وقتی وانگ خواست درباره طرح جدید اقتصادی (NEM) از چشم‌انداز یک شرکت توسعه و عمران مسکن در صباح نظر بدهد گفت که او می‌دانست که طرح جدید اقتصادی (NEM) یکی از طرح‌هایی بود که درآمد سرانه ملی  را تا ۲۰ هزار دلار در فاصله زمانی ۱۰ سال افزایش می‌دهد.

افزایش حقوق و دست‌مزد کارمندان دولت که یکی از بندهای طرح جدید اقتصادی بود باعث شد که کارمندان از قدرت خرید بالا و توانایی مالی خوبی برای خرید خانه برخوردار شوند.

او گفت‌: «قیمت خانه در طول ۳۰ سال گذشته دو برابر شده است اما در مدت مشابه حقوق مردم افزایش آن‌چنانی نداشته است.»

وی ادامه داد: «تجربه به من ثابت کرد که سابقن  بسیاری از کارمندان دولت خانه‌های ساخت شرکت ما را می‌خریدند اما اکنون اوضاع تغییر کرده است و تنها زوج‌های که هر دو کار می‌کنند توان مالی برای خرید خانه را دارند.»

وانگ در پایان خاطرنشان کرد: «ما خیلی خوشحالیم که قدم‌هایی توسط دولت تحت عنوان طرح جدید اقتصادی (NEM)‌ برداشته شده و حتا نخست وزیر داتوک سری نجیب تان رازک نیز اواخر ماه گذشته آن را اعلام کرد.»


 


اولین کنفرانس بین‌المللی «خلع سلاح و عدم اشاعه» از صبح امروز (شنبه) در تهران با حضور نمایندگان ۵۶ کشور جهان و با پیامی از سوی‌ آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود سلاح هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی را تهدیدی برای بشریت خوانده و کاربرد این سلاح‌ها را حرام اعلام کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: «هر چند که کشورهای متعددی اقدام به تولید و انباشت سلاح هسته‌‌ای کرده‌اند که فی نفسه می‌تواند مقدمه‌ ارتکاب جرم تلقی شده و صلح جهانی را به شدت در معرض تهدید قرار داده است، اما فقط یک دولت مرتکب جرم اتمی شده است. تنها دولت ایالات متحده آمریکا است.»

آیت‌اله خامنه‌ای تصریح کرد: «استفاده و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای نقض قواعد بشر‌دوستانه و مصداق بارز جنایت جنگی است و پیروزی در جنگ هسته‌ای ناممکن و درگیری در چنین جنگی غیر عقلانی و ضد انسانی است.»

رهبر ایران در پایان از شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی خلع‌سلاح خواست تا ضمن بررسی خطرهای تولید و انباشت سلاح هسته‌‌ای در جهان، به طور واقع‌بینانه راه‌کارهایی را برای مقابله با این تهدید علیه بشریت ارایه کنند.

اظهارات آیت‌اله خامنه‌ای درحالی بیان می‌شود که کشورهای غربی همواره ایران را متهم می‌کنند که تحت پوشش فعالیت‌های صلح‌طلبانه هسته‌ای، درصدد دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است هرچند که مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده‌اند.

مسئله هسته‌ای ایران با غرب از ماه‌ها پیش از موضوعات پرتنش بوده است.


 


کمیته سازماندهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ اعلام کرد به زودی با نشستی که در اردیبهشت ماه برگزار می‌کند در خصوص روش قرعه‌کشی ۱۶ تیم صعود‌کننده به مرحله نهایی این دوره از رقابت‌ها تصمیم‌گیری‌ خواهد کرد.

ژانگ جیلونگ، نایب رییس چینی کنفدراسیون فوتبال آسیا  اعلام کرد که روز دوم اردیبهشت ماه نشست کمیته سازماندهی برگزار خواهد شد و بعد از تصمیم درباره طبقه‌بندی تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها روش قرعه‌کشی اعلام می‌شود.

این کمیته هم‌چنین ترکیب بندی تیم‌ها در گلدان‌های مختلف را در کنار روش قرعه‌کشی بررسی خواهد کرد.

گفته می‌شود قرار است ۱۶ تیم در گلدان‌های مختلف قرار گیرند تا در ۴گروه چهار تیمی تقسیم شوند.


 


جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین با انتشار نامه‌ای خطاب به‌ دبیرکل سازمان‌ملل از وی  خواسته‌اند که در جریان سفر خود به ایران، از بازداشت‌گاه‌های سیاسی و امنیتی و بند ۳۵۰ زندان اوین بازدید کند.
به نوشته این افراد بان‌ کی‌ مون ضمن بازدید از این بند زندانیان سیاسی می‌تواند «ابعاد گسترده نقض حقوق بشر»‌ را ملاحظه کند.
امضا‌کنندگان این نامه هم‌چنین نوشته‌اند که بان‌کی مون می‌تواند در این بازدید در جریان «بازجویی‌ها، تفهیم اتهام‌ها و محاکمه‌های فرمایشی تحت فشارهای روحی و جسمی» قرار گیرد.
گفتنی است در جریان حوادث بعد از انتخابات خرداد سال گذشته، سازمان‌های حامی حقوق بشر و ۳۲ استاد ایرانی دانشگاه‌های اروپا و آمریکا، خواستار سفر فوری بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل‌متحد،  و یا نماینده ویژه‌اش به تهران شدند تا نگرانی جدی جامعه جهانی را به رهبران ایران گوش‌زد کنند.


 


‌شنبه ۲۸ فروردین ماه – ۱۷  آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  اعظم

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات شنبه ایران

note3روزنگاشت – «هم‌چنان به‌نام جعبه جادویی» – سال‌روز اختراع  تلویزیون

note3 بخش اول اخبار

note3فرهنگستان – جای‌گاه «کندی» در فلسفه اسلامی -  حمید جعفری

note3آقای گجت – دامون

note3گفت‌وگوی روز – «اشغال سفارت ایران، یک اعتراض مستقل» – اردوان روزبه

note3گزارش روز – «سونامی افزایش جمعیت، ترس‌ها و امیدها» – سام

note3 بخش دوم اخبار

note3بوم رنگ – گفت‌وگو با «کیوان عبدالرحیم» – شیرین


 


فرامرز دادرس / ترجمه

تارنمای فرهنگ ایران

روزنامه واشنگتن تایمز در سر مقاله ۱۴ آوریل خود نوشت‌؛ صدای آمریکا به صدای جمهوری اسلامی ایران بدل شده است، انتخاب برنامه‌های تازه، نشان‌دهنده کرنش در برابر مخالفین جنبش دموکراسی ایران، و پشتیبانی از پیروان فعال حکومت اسلامی می‌باشد.

در هفدهم ماه مارس، ترنت فرانکز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت آریزونا، با ارسال  نامه‌ای به رییس جمهور آمریکا که امضای شصت و نه تن از نمایندگان کنگره آمریکا را در بر‌ داشت، نگرانی نمایندگان کنگره را از عدم نظارت در مورد مدیریت بخش فارسی صدای آمریکا اعلام کرد و خواستار رسیدگی به این مسئله شد.

در این گزارش آمده است که برنامه‌ها و محتوای آن‌ها، به‌جای کمک به بهتر شدن وضع حقوق بشر در ایران، به این کوشش‌ها آسیب می‌رساند.

در دو برنامه اخیر بخش فارسی صدای آمریکا، به طرف‌داران رژیم و پیام‌های آنان ارجحیت داده شده است. مصاحبه هوشنگ امیر احمدی، فعال ضد تحریم «لابی ایرانی آمریکایی» که در آن گفته است؛ برنامه هسته‌ای و وضعیت درونی ایران فرآیند طبیعی محاصره ایران بوسیله بمب‌ها و موشک‌های آمریکایی، و سخت‌شدن سیاست آمریکا نسبت به ایران می‌باشد، و پیش‌رفت گفت‌وگو‌ها تنها می‌تواند در ملایم‌شدن سیاست آمریکا نسبت به ایران ادامه یابد.‌

در تاریخ اول آوریل، تریتا پارسی، رییس شورای ملی ایرانی- آمریکایی  (NIAC) ‌سازمانی که تاکنون از میلیون‌ها دلار کمک‌های فدرال برای گسترش دموکراسی در ایران بهره‌مند شده است، در سخنانی بی‌سابقه اظهار داشت؛ اسراییل ترجیح می‌دهد که جناح‌ محمود احمدی‌نژاد در تهران قدرت را بدست داشته باشد، او افزود که  اعضای دولت اوباما می‌دانند که تحریم‌ها کارساز نخواهد بود، ولی پی‌گیری آن تنها به عنوان مواضع چانه‌زنی می‌باشد، حتا اگر ایران موفق شود یک دموکراسی برقرار کند، آمریکا می‌تواند دست‌کم تحریم‌ها را حفظ کند.

صدای آمریکا پذیرفت که شرایط بهتری از دیگران در اختیارآقای پارسی بگذارد. تلفن‌ها به  برنامه‌ای که به‌طور زنده پخش می‌شد نمی‌توانستند وصل شوند، و تلفن‌هایی که با نظرات آقای پارسی هم‌خوانی نداشت به‌سرعت قطع می‌شدند.

آقای پارسی خود هدف تحقیقی از سوی کمیسیون مالی سنا ی آمریکا در باره مدیریت گروه خود می‌باشد، این گزارش نشان می‌دهد که اغلب کمک‌های فدرال، که در اختیار سازمان (NIAC) گذاشته شده‌، در جهت اهداف تعیین شده هزینه نشده است. (NIAC) با یک سازمان زیر کنترل جمهوری اسلامی همکاری می‌کرده که خود را سازمانی غیر دولتی معرفی کرده بود.

این مسایل و دیگر تحولات باعث شد که شایعاتی در وبلاگ‌های طرفدار دموکراسی  در ایران پخش شود، که صدای آمریکا طرف‌دار حکومتی‌های ایران‌ شده است.

مشکل این است که مردم ایران حتا نمی توانند این پیام‌ها را بشنوند، زیرا تهران مرتبن در برنامه‌ها اختلال ایجاد می‌کند. به تازگی صدای آمریکا اعتراض نامه شدیدی علیه این اختلالات فراهم کرده بود که با مداخله شورای امنیت ملی، از شدت آن کاسته شد.

درتاریخ نهم مارس، جان کیل، سناتور جمهوری‌خواه آریزونا، تام کابرن از اوکلاهما و سام براون بک از آرکانزاس، با ارسال نامه‌ای به جفری تریمبله‌، مدیر اجرایی شورای رسانه‌های گروهی گوش‌زد کردند، که مداخله کاخ سفید «تخطی جدی از قانون، سیاست و سنت  ایالات متحده آمریکا، در پیوند با آزادی رسانه‌هایی است که با پول مالیات‌دهندگان از سوی دولت اداره می‌شود‌«.

این رویداد‌ها هنگام انتخاب اعضای تازه شورای رسانه‌های همگانی، از سوی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، موضوع گفت‌وگو ها خواهد بود. در حال حاضر اگر به‌گفته صدای آمریکا، مقاومت و مبارزات مردم ایران برای آزادی بیهوده است، ما امیدواریم که تهران به اختلال خود در شبکه ماهواره‌ای ادامه دهد.

چهارشنبه ۲۵ فروردین- ۱۴ آوریل ۲۰۱۰

منبع


 


دانشمندان توانستند ژنی را که باعث کچلی ارثی می‌شود کشف کنند و به این ترتیب امیدهای تازه‌ای برای درمان ریزش موی این افراد به وجود آمده است.

دانشمندان توانستند یک جهش ژنی را کشف کنند که منجر به نازک شدن مو می‌شود و حتا می‌تواند تاثیرات خود را از سنین کودکی آغاز کند.
تحقیقات نشان می‌دهد ژن APCDD1 باعث کوچک‌شدن فولیکول‌های مو شده که این عامل در نهایت منجر به نازک‌تر شدن موهای سر می‌شود.
بعد از این کشف تیم تحقیقاتی از دانشگاه کلمبیا امیدوار است بتواند راهی برای درمان ریزش موی ارثی در افرادی که از این عارضه رنج می‌برند پیدا کند. در این بیماران معمولن موها از سنین جوانی شروع به نازک شدن و ریختن می‌کند و دانشمندان معتقدند توانستند ژنی را که باعث این موضوع می‌شود شناسایی کنند.
هم‌چنین پژوهش‌گران موسسه ملی ژنتیک در توکیو نیز در حال تحقیقات روی ژن دیگری به نام Sox21 هستند که می‌تواند به حفظ موی سر و جلوگیری از ریزش آن کمک کند.

این افراد  متوجه شدند زمانی که فعالیت این ژن را در موش‌ها متوقف کنند، موش‌ها دچار ریزش موی شدیدی می‌شوند.
امیدهای زیادی وجود دارد که تحقیقات آن‌ها هم بتواند درمان جدید و موثری برای جلوگیری از ریزش مو فراهم کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که ریزش موی زودهنگام به سلامت بدن مرتبط است.
بر اساس تحقیقاتی که در مرکز پزشکی دانشگاه واشنگتن انجام شده است مشخص شد مردانی که در سنین جوانی شروع به ریزش مو می‌کنند با احتمال ۴۵ درصد کم‌تر به سرطان پروستات دچار می‌شوند.


 


مریم/ رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 693 پیش از میلاد – پیش از تاسیس دولت واحد در ایران، ارتش آشور بانیپال (حکمران مناطقی در شرق مدیترانه و از جمله شمال عراق امروز) شهر شوش را متصرف شد و ویران ساخت. دولت همدان (مادهای ایرانی) چند دهه بعد با کمک دولت بابل (جنوب عراق امروز)، دولت ستم‌گر آشور را که به صورت یک امپراتوری درآمده بود و تا مدیترانه را در قلمرو خود داشت برانداختند و از صفحه روزگار پاک کردند. دولت همدان سپس چند گروه ایرانی از طایفه ماد را به سرزمین آشور منتقل کرد و در آن‌جا سکنا داد تا مانع احیا آن دولت ستم‌گر شوند و کردهای عراق و ترکیه فرزندان همان مادهای ایرانی هستند که فرهنگ خود را هم‌چنان حفظ کرده‌اند.
  • ۱۳۴۳ خورشیدی – در تهران اعلام شد که افراد مسلح ایل قشقایی در فیروزآباد فارس، هم‌زمان به چند پاسگاه ژاندارمری حمله برده و در جریان این تعرض، عده‌ای کشته و زخمی شده‌اند. اعلامیه دولت وقت حکایت داشت که برای تنبیه این افراد، از تهران نیروی کمکی و ازجمله هنگ چهارم ژاندارم با ۱۲ زره‌پوش به محل اعزام شده است. طولی نکشید که مسببان این یاغی‌گری دست‌گیر و به دادگاه نظامی تحویل و محاکمه آنان از تیرماه همان سال آغاز شد. پس از تغییر نظام حکومتی ایران، ژاندارمری در پلیس ادغام و این سازمان «نیروی انتظامی» نام گرفت.
  • ۱۸۹۸ میلادی – روزی است که «ادوارد برنشتاین» کتاب خود «سوسیالیسم از راه تحول» را در برلین منتشر ساخت که بعدها به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شد. با این کتاب «سوسیال دمکراسی» که اینک بیشتر کشورهای اروپا و آفریقا و چندین کشور در قاره‌های دیگر آن‌را ملاک نظام خود قرار داده‌اند، متولد شد که یک «ایسم» عملی‌تر و موافق‌تر با طبیعت بشر تلقی شده است.
  • ۴۸۵ میلادی – «پروکلوس» فیلسوف، نویسنده و ریاضی‌دان یونانی در ۷۴ سالگی درگذشت. وی از فلاسفه افلاطونی بود ولی در اثبات قضیه‌های هندسه روشی متفاوت از فیثاغورث ارایه کرد. او که هرگز ازدواج نکرد و گوشت نخورد در نویسندگی مخالف نوشتن داستان تخیلی بود و عقیده داشت که مصاحبه با سال‌خوردگان، مخصوصن درباره اشتباهاتشان سوژه‌هایی به دست می‌دهد که نوشتن آن‌ها، انسان و به ویژه نسل نو و آینده را بیدار و روشن خواهد ساخت. وی پاسخ به این پرسش که چرا ازدواج نکرده را به صورت کتاب درآورده و مدعی شده است که «نمی‌خواسته مسوول دشواری‌های احتمالی فرزندان باشد که قبلن خواهش نکرده‌اند به این دنیای پر از درد و رنج و زحمت وارد شوند.»
  • ۱۷۹۰ میلادی – «بنجامین فرانکلین» روشن‌فکر، نویسنده، ناشر، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و دیپلمات دوران انقلاب استقلال آمریکا در ۸۴ سالگی در گذشت. «آلماناک ریچارد تنگدست» از آثار اوست. وی به پیروزی انقلاب استقلال مهاجرنشینان انگلیسی آمریکای شمالی کمک بسیار کرد .
  • ۱۸۶۵ میلادی – در پی قتل آبراهام لینکلن رییس جمهور وقت آمریکا در یک تماشاخانه، یک زن ۴۲ ساله به اتهام مشارکت در طرح نقشه قتل او و تشویق یک بازیگر تاتر به این عمل، در خانه‌اش دست‌گیر شد. بانوی دست‌گیر شده «مری الیزابت سورات» نام داشت و پس از محاکمه به دار آویخته شد. وی نخستین زن در تاریخ ایالات متحده است که به حکم دادگاه اعدام شده است.
  • ۲۰۰۶ میلادی – بررسی‌های بیوشمیست‌ها که روی دسته‌ای از میوه‌ها و سبزی‌ها به عمل آمده نشان داده است آن دسته از میوه‌ها و سبزی‌هایی که با روش‌های تازه کشاورزی به عمل آمده بودند ارزش غذایی کمتری داشته و در مقایسه با میوه‌ها و سبزی‌های دیگر، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن‌ها به‌مراتب کمتر بوده است. میزان این کمبود، طبق اظهار «دانولد دیویس» بیوشمیست دانشگاه تکزاس، ۳۸ درصد بوده است. این پژوهشگر هفدهم اوریل ۲۰۰۶ اعلام داشت که این کاهش ارزش غذایی را در ۱۳ نوع ویتامین و موادمعدنی مهم موجود در میوه‌ها و سبزی‌های مورد آزمایش خود از جمله کلسیم، فسفر، آهن و نیز پروتیین، ویتامین «ث» و «ب» و … سنجش و مشاهده کرده است. به‌کار بردن مواد شیمیایی و روش‌های ژنتیک و … که به‌منظور افزایش محصول و دفعات محصول‌دهی نبات و بزرگی دانه‌ها، برگ‌ها و میوه‌ها جهت افزایش وزن و جلب مشتری و در نتیجه کسب درآمد بیشتر از کشاورزی باعث کاهش مواد لازم شده است. به عبارت دیگر، به‌کار بردن روش‌های تازه تنها به سود تولید‌کننده بوده نه مصرف‌کننده این محصولات. مصرف‌کننده به‌علت کاهش ورود مواد لازم به بدنش، با این‌که در حجم خوردن تغییری حاصل نشده، سلامت و تندرستی‌اش به مخاطره افتاده است.

 


مقام‌های محلی افغانستان روز شنبه اعلام کردند که ده نفر از مخالفین مسلح در عملیاتی که توسط نیروهای پلیس در ولایت فراه انجام شد، کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری باختر محمد فقیر فرمانده اداره امنیت ولایت فراه می‌گوید: «در عملیاتی که روز گذشته (جمعه) در ولایت فراه انجام شد ده تن از مخالفین مسلح کشته شدند».

به گفته‌ی محمد فقیر در میان کشته‌شدگان ملا عبیداله و ملا‌ عبد‌الحمید آخوند دو تن از فرماندهان محلی طالبان نیز وجود دارند.

وی افزود: «در این عملیات هم‌چنین یک فرد ملکی زخمی شده که وضعیت عمومی وی رضایت‌بخش گزارش شده است.»

در این عملیات سه موتور سیکلت و دو دستگاه خودرو و مقداری مواد منفجره و سلاح توسط نیروهای پلیس کشف و ضبط شد.


 


شانزدهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن ترکیه با حضور سینمای ایران روز گذشته (جمعه) در آنکارا آغاز به کار کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، در شانزدهمین دوره از  این رقابت‌ها فیلم‌هایی از کشورهای ایران، آلمان، بلغارستان و هلند به نمایش درخواهد آمد.

در خلال جشنواره امسال کاریکاتورهایی از کودکان و درباره کودکان در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت که در این میان اثری از «جواد علی‌زاده»، کاریکاتوریست ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

بنابراین گزارش، در کنار این نمایشگاه یک کارگاه آموزشی تحت عنوان «وقتی که بزرگ شوم، خواهم شد» در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود، در این کارگاه کودکان ۷ تا ۱۷ سال کاریکاتورهایی را ارایه خواهند داد که در نهایت به آن‌ها یک کتاب هدیه داده خواهد شد.


 


مقام‌های محلی پاکستان روز شنبه از وقوع دو انفجار در این کشور و کشته شدن دست‌کم ۲۰ تن خبر دادند.

به گزارش ایرنا در پی این‌ انفجارها که ‌نزدیک اردوگاه آوارگان اوراکزایی در ایالت خیبر پاکستان رخ داد دست‌کم ۲۰ تن کشته و ۴۰ تن زخمی شدند. به گفته پلیس محلی در این اردوگاه، حدود ۳۰۰ تن از مردم آواره منطقه اوراکزایی ساکن هستند.

گفتنی است از ابتدای عملیات ارتش پاکستان در منطقه اورکزایی در ماه مارس سال جاری، تاکنون بیش از دویست هزار نفر غیر نظامی از این منطقه به سایر مناطق این کشور کوچ کرده‌اند. روز گذشته (جمعه) نیز انفجاری منطقه کویته بلوچستان در کشور پاکستان منجر به کشته شدن ده تن شد.

به گفته‌ی پلیس محلی این انفجار زمانی رخ داد که نیروهای پلیس و خبرنگاران به دلیل کشته شدن یک نفر در جریان درگیری، در بخش اورژانس این بیمارستان تجمع کرده بودند. بر اساس این گزارش در این انفجار که به گفته شاهدان انتحاری بوده بیش از ۲۲ تن نیز زخمی شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این انفجارها  را بر عهده نگرفته است.


 


نخست وزیر مالزی در اظهاراتی تاکید کرد: «گزارش‌های منتشر شده در خصوص این‌که پتروناس صادرات بنزین به ایران را قطع کرده واقعیت ندارد.»

منابع خبری روز جمعه از توقف صادرات بنزین شرکت پتروناس مالزی به ایران خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری برناما از مالزی «نجیب ‌تون رزاق» با نادرست خواندن اخبار قطع صدور بنزین به ایران تصریح کرد: «در نیمه ماه مارس شرکت پتروناس در قراردادی به عنوان طرف سوم به ایران بنزین می‌فروخت، اما بعد از آن درخواستی درباره خرید بنزین از تهران دریافت نکرده‌ایم و گزارش‌هایی که درباره قطع صادرات بنزین از سوی ما به ایران منتشر می‌شوند، نادرست است».

آقای رزاق افزود: «معامله تجاری بوده و در صورت وجود درخواست جدید برای فروش تحویل فوری، این موضوع از سوی طرف‌های درگیر بررسی می‌شود.»

پیش از این منابع خبری دلیل اقدام شرکت پتروناس مبنی بر عدم فروش بنزین به ایران را فشار آمریکا بر این شرکت خوانده و منابع مطلع صنعت نفت در دوبی گفته بودند که این شرکت مایل نیست منافع روابط تجاری با آمریکا را به خطر بیاندازد.


 


مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات ایران:

روزنامه ابتکار

  • امام جمعه قم: «جامعه را با احترام اداره کردن هنر است».

روزنامه آرمان

  • · محمد خاتمی: «باید فضا را تلطیف کرد».

روزنامه جام جم

  • تهران میزبان خلع سلاح جهانی.

روزنامه خراسان

  • نشست امروز نمایندگان ۷۰ کشور در تهران.

روزنامه کیهان

  • ائتلاف بزرگ شیعیان در عراق.

روزنامه ایران

  • اجرای نظام جدید آموزشی از امسال.

روزنامه دنیای اقتصاد

  • بازتاب توافق بر سر یارانه‌ها.

روزنامه رسالت

  • جواد لاریجانی: «موج دوم فتنه در راه است».

روزنامه تهران امروز

  • جزییات تازه از پرونده‌های حساس.

روزنامه جوان

  • رایزنی ۵۶ کشور در تهران برای خلع سلاح بین‌المللی.

روزنامه جهان صنعت

  • رییس بانک مرکزی: «پستم را دو دستی تقدیم می‌کنم».

روزنامه مردم سالاری

  • · مجلس با سیاست افزایش جمعیت مخالف است.


 


«قربان بیک باقی‌اف» رییس‌جمهوری سابق قرقیزستان در دورنگاری که بامداد روز جمعه به دفتر دولت موقت «رزا آتونبایوا» ارسال شد، از مقام ریاست جمهوری این کشور استعفا داد.

سخن‌گوی دولت موقت قرقیزستان با اعلام این مطلب گفت که باقی‌اف به صورت رسمی از سمت خود کناره‌گیری کرده و به این ترتیب راه را برای قانونی شدن دولت آینده این کشور هموار کرده است.

گزارش‌ها از توافق دولت‌های آمریکا، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSZE)‌ با دولت موقت قرقیزستان برای خروج باقی‌اف از این کشور حکایت دارد. بر این اساس باقی‌اف شب گذشته شهر جلال‌آباد در جنوب کشورش را به مقصد قزاقستان ترک کرده است.

باقی‌اف پیش از این شرط استعفایش را تضمین امنیت خود و خویشاوندانش اعلام کرده بود و رزا آتونبایوا، رییس دولت موقت این کشور نیز با این شرط موافقت کرده بود.

گفته می‌شود کشورهای قزاقستان و بلاروس بعنوان کشورهای میزبان پناهندگی به رییس جمهوری مستعفی قرقیزستان پیشنهاد شده‌اند و باقی‌اف ترجیح داده به دعوت «نور سلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان به این کشور برود.


 


در حالی‌که بحث پیرامون ابعاد پرونده‌ی فساد مالی، اختلاس و تخلفات گسترده‌ی‌ محمدرضا رحیمی، معاون اول و سخن‌گوی دولت محمود احمدی‌نژاد، طی روزهای اخیر وارد مراحلی جدی  شده بود، پی‌گیری این پرونده با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی موقتن متوقف شد.

طی شش هفته‌ای که گذشت، در دابتدا رییس قوه قضاییه و سپس چند تن از نمایندگان اصول‌گرای مجلس هم‌چون احمد توکلی، الیاس نادران و علی مطهری، ضمن مطرح کردن «کشف و شناسایی باند بزرگ مفاسد اقتصادی» و «شبکه‌های فساد مالی و اختلاس و زد و بند»، طبق اسناد و شواهدی شخص معاون اول رییس دولت را از متهمین رده اول و سردسته‌ی این شبکه‌های فساد معرفی نموده و از عدم برخورد قضایی با وی، ابراز ناخرسندی کرده بودند. پیش‌تر از آن نیز، مدرک تحصیلی جعلی و عمل‌کرد رحیمی در زمان ریاست بر دیوان محاسبات،  مورد پرسش و مواخذه قرار گرفته بود که با حملات مقامات دولت به پرسش‌کنندگان و منتقدین روبه‌رو شده بود.

شهادت می‌دهم فقط در انتخابات صرف شده است

به گزارش این منبع خبری، به دنبال رسیدگی قوه قضاییه به مفاسد مالی برخی مسوولان بلندپایه دولتی و هم‌زمان با اظهارات الیاس نادران در صحن علنی مجلس، قوه قضاییه خطاب به دولت، از گردش مشکوک ۳۵ میلیارد تومان در نزد برخی از منصوبین و منسوبین احمدی‌نژاد جویا می‌شود که احمدی‌نژاد به وی پاسخ می‌دهد «من متوجه شده‌ام که مبالغی پول توسط دوستان مصرف می‌شود؛ اما حاضرم شهادت بدهم که منسوبین من کلیه این مبالغ را ‌در انتخابات مصرف کردند و به هیچ عنوان در امور شخصی و خانوادگی هزینه نکرده‌اند.»

مشایی، داماد مشایی، رحیمی

به گزارش این منبع، پی‌گیری‌های قوه قضاییه مشخص کرد که از مبلغ یادشده، هجده میلیارد تومان در اختیار اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد، ده میلیارد تومان در اختیار پسر احمدی‌نژاد و هفت میلیارد تومان در اختیار محمدرضا رحیمی معاون اول رییس دولت قرار گرفته بود.

از نکات مهم و قابل ذکر این‌که «مبالغ فوق، پورسانت پنج درصدی یک وام هفتصد میلیارد تومانی بوده است که توسط این افراد و از طریق سیستم بانکی کشور، در اختیار یکی از دوستانشان قرار گرفته بود.»

دیدار با آقای خامنه‌ای و توافق بر سر صدور حکم حکومتی

خبرنگار جرس در این زمینه از قول همین منبع آگاه خاطرنشان ساخت «زمانی که مشخص شد بریز و بپاش‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ چگونه فراهم شده و اعتراض موسوی و کروبی به زمینه‌سازی دولت برای خریدن آرا مردم،  توسط قوه قضاییه اثبات شد، احمدی‌نژاد نزد آقای خامنه‌ای رفته و شرعن شهادت می‌دهد که «مبالغ یادشده تنها در راه انتخابات هزینه شده و هرگز به هیچ مصرف دیگری (شخصی یا خانوادگی) نرسیده است».

احمدی‌نژاد در همین جلسه مشخصن از رهبر جمهوری اسلامی «خواستار توقف رسیدگی به جرایم مالی و اتهاماتی مبنی بر فساد اقتصادی رحیمی (معاون اول و سخن‌گوی خود) می‌شود و با این استدلال که باز کردن این پرونده، کل انتخابات را زیر سوال می‌برد و با زیر سوال رفتن انتخابات نیز، نظام زیر سوال خواهد رفت، وی را مجاب به صدور دستور توقف این مسئله می‌کند.

اصول‌گرایان به تفاهم می‌رسند حتا آقایان…

متعاقب توافق ذکر شده، از سوی دفتر رهبری به قوای قضاییه و مقننه تفهیم می‌شود که «موقتن رسیدگی پرونده رحیمی متوقف شود» و الیاس نادران نیز که طی هفته‌های اخیر، به اسناد و مدارک و شواهد خاصی اشاره می‌کرد، بعد از صدور حکم ولایی، به‌طور تلویحی کوتاه آمد و گفت «البته ما دنبال شکایت خود هستیم ولی مصلحت نظام از هر چیزی بالاتر است».

لازم به‌ذکر است در صورت پافشاری در تعقیب پرونده‌ی فساد رحیمی، تمام انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ زیر سوال می‌رفت و این بر خلاف خواسته‌ی اصول‌گرایانی چون نادران، مطهری و توکلی است.

الیاس نادران، بعنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، هفته گذشته در حاشیه‌ی یکی از جلسات علنی و میان خبرنگاران، پیرامون پرونده مفاسد اقتصادی مربوط به معاون اول رییس‌جمهور، در ابتدا از وکیل‌الدوله‌های مدافع رحیمی انتقاد کرده و گفته بود «افرادی که در بحث مفاسد اقتصادی از رحیمی دفاع می‌کنند، از دخالت وی در شبکه‌ای که اعضای آن دست‌گیر شده‌اند، اطلاعی ندارند.» وی هم‌چنین خاطرنشان کرد «طبق اسناد و شواهد، رحیمی رییس حلقه‌ی فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزیع آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کرد و تقریبن تمام اعضای این حلقه به جز وی دست‌گیر شده‌اند و این‌که کسی را به دلیل مسوولیت اجرایی مستثنا کنند، نه عادلانه است و نه اقدام درستی است.‌«

مطهری نیز چهارشنبه گذشته از شخص احمدی‌نژاد قاطعانه درخواست کرده بود زمینه برخورد با معاون اول خود را فراهم نماید. وی به خبرگزاری مهر گفت: «شواهد امر پیداست که اتهام رحیمی جدی است و احمدی‌نژاد که منادی شعار عدالت‌خواهی است، باید در برخورد با اتهامات او پیش قدم شود».

کهریزک اقتصادی

آن‌چه در گزارش خبرنگار جرس آمده تنها یکی از اتهامات محمدرضا رحیمی، معاون اول ریاست دولت و رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌باشد، چرا که پرونده او در بیمه ایران و معاملات میلیاردی صوری، حلقه فساد خیابان فاطمی، تخلفات گسترده‌ی وی در زمان حضور در دیوان محاسبات و قوه قضاییه و هم‌چنین مدرک دکترای جعلی و سواستفاده از آن، بخش‌های دیگری از پرونده‌ای است که‌ «کهریزک اقتصادی جمهوری اسلامی» نام می‌گیرد.

منبع


 


سروش / رادیو کوچه

soroush@koochehmail.com

هفدهم آوریل مصادف با سال‌روز اختراع تلویزیون توسط جان لوگی برد مهندس اسکاتلندی است. وی در سال ۱۹۲۶ میلادی موفق شد برنامه‌های رنگی را از طریق جعبه جادویی برای مخاطبان ارسال کند. تلویزیون الکترومکانیکی که جان برد اختراع کرد در نهایت توسط ولادیمیر زوریکین و فیلو فارنسورث تکامل داده‌شده، به تلویزیون کاملن اکترونیکی تبدیل شدند. موفقیت‌های جان لوگی برد در توسعه فن‌آوری پخش برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی رنگی جایگاه ویژه‌ای در تاریخ تکامل تلویزیون به وی عطا کرده است.

از نخستین پیش‏گامان موفق در ساخت تلویزیون، «جیووانی کازلی» دانشمند ایتالیایى است. وی در سال ۱۸۶۲ میلادی  موفق به ساخت دستگاهی شد که با استفاده از سیستم دستگاه تلگراف قادر به مخابره نقوش و تصاویر ساده بود.

سال‏ها طول کشید تا این دستگاه برای انتقال عکس آماده شود. اما اولین کسی که در واقع یک تلویزیون ابتدایى ساخت جان لوگی برد پژوهش‌گر اسکاتلندی بود. وی با کمک ابزار و آلات اولیه در سال ۱۹۲۲میلادی  دستگاهی ساخت که برای اولین بار انتقال تصویر را امکان‏پذیر نمود، گرچه در مراحل اولیه فقط قادر به انتقال یک تصویر از یک اتاق به اتاق دیگر در همان خانه بود.

تلاش‏های جان برد ادامه یافت و سرانجام در ۱۷ آوریل ۱۹۲۶ میلادی اولین تصویر تلویزیونی برای انجمن سلطنتی انگلستان به نمایش گذاشته شد. پس از تکمیل این دستگاه، سرانجام اولین برنامه‏های تلویزیونی در سال ۱۹۳۶میلادی  در ایستگاه‏های فرستنده تلویزیونی تهیه و ارسال گردید.

در طی سال‏های بعد تحولاتی در تلویزیون پیدا شد که دست‌یابی به تکنیک تلویزیون رنگی، استفاده از ماهواره برای پخش جهانی و کاربردهای علمی و آموزشی از آن جمله است. تلویزیون در مسیر خود هم‌چنان راه پیشرفت را طی می‏نماید و در هر مدت پدیده‏ای جدید در این عرصه ارایه می‏گردد.

تلویزیون عبارت است از دستگاهی که صحنه‏های ثابت یا متحرک را به وسیله برق انتقال می‏دهد. در لغت‌نامه دهخدا در مقابل واژه تلویزیون چنین آمده است: «‌دستگاهی است که بوسیله‌ی آن می‌توان حوادثی را که در صحنه‌ی مخصوص (جای‌گاه فرستنده‌) از مسافت چندین کیلومتری روی می‌دهد مشاهده کرد و صدایی که نزدیک صحنه‌ی عمل ایجاد می‌گردد، شنید.»

تلویزیون سامانه‌ای ارتباطی برای پخش و دریافت تصاویر متحرک و صداها از مسافتی دور است. تکنیک اصلی تلویزیون عبارت است از تصویربرداری از صحنه‏های مورد نظر و تجزیه این تصاویر به صورت نقاط و خطوط و سپس پخش آن از فرستنده پس از تبدیل به امواج الکترومغناطیسی.

به مجموعه فراهم‌کننده و پخش‌کننده این تصاویر، سیما گفته می‌شود و دستگاه گیرنده برنامه‌های سیما، دستگاه تلویزیون نام دارد.

امروزه بسیاری از تجهیزات جانبی برای تلویزیون وجود دارد که شامل کنسول‌های بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی، ضبط‌کننده ویدیو کاست، جعبه بالایی برای تلویزیون کابلی، تلویزیون ماهواره‌ای و دستگاه‌های DVB-T ، گیرنده تلویزیون دیجیتال، پخش‌کننده‌هایDVD ، یا ضبط‌کننده ویدیوی دیجیتال (‌شامل ضبط‌کننده‌های ویدیویی شخصی،‌PVRs) ‌) می‌باشند. بازار وسایل جانبی به رشد خود همگام با توسعه تکنولوژی جدید ادامه داده‌است.


 


سام شریف / رادیو کوچه

sam@koochehmail.com

جلوگیری از خروج محمد خاتمی از ایران

منابع نزدیک به محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران می‌گویند که از سفر او به خارج از کشور جلوگیری شده است.

پارلمان نیوز، پای‌گاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس ایران نوشته است: «سید‌محمد خاتمی قرار بود امشب برای شرکت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای عازم هیروشیمای ژاپن شود.»

دو منبع نزدیک به دفتر آقای خاتمی به طور جداگانه این خبر را تایید کرده اند.

جزییات و چگونگی این ممانعت هنوز مبهم است و روشن نیست که کدام نهاد و با چه دلیل و انگیزه‌ای از خروج آقای خاتمی جلوگیری کرده است.

رییس جمهوری پیشین ایران که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور از نامزدی میرحسین موسوی حمایت می کرد، در جریان حوادث پس از انتخابات مواضعی هم‌سو با معترضان داشته است.

گزارش‌ها در مورد ممنوع‌الخروج شدن آقای خاتمی برای نخستین بار در اسفندماه سال ۱۳۸۸ در برخی رسانه‌های حامی دولت منتشر شد، اما منابع نزدیک به آقای خاتمی این گزارش‌ها را تکذیب کردند.

احمدی‌نژاد و افزایش جمعیت

محمود احمدی‌نژاد شام‌گاه سه‌شنبه ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) در برنامه‌ای که از تلویزیون ایران پخش شد با انتقاد از سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران گفت: «بنده با این‌که دو بچه کافی است مخالفم.»

رییس‌جمهوری با مقایسه امکانات فعلی کشور با ۳ و ۶ سال اخیر، آن را دلیلی برای «آمادگی کشور جهت افزایش جمعیت» می‌گوید و اذعان دارد که: «داشتن دو فرزند و یک فرزند سیاست غربی است و قدیم با آن وضعیت افراد ۷ یا ۸ فرزند داشتند.»

وی از آن‌چه که «سکوت علما» در رابطه دو فرزندی بودن خواند، انتقاد کرد و تاکید کرد که مخالف این است که دو بچه کافی است.

آقای احمدی‌نژاد، در این سخنان برای دومین بار در سال جاری طر‌ح اختصاص یک میلیون تومان به نوزادان متولد سال ۸۹ در ایران را مطرح کرد و گفت که یکی از هدف‌هایش از این طرح افزایش جمعیت است.

رهبر ایران: نیروهای مسلح آماده باشند

آیت‌اله خامنه‌ای با انتقاد شدید از آن‌چه «تهدید ایران به حمله اتمی» از سوی رییس جمهوری آمریکا نامید، از نیروهای مسلح خواست در برابر تهدیدها «آمادگی و هوشیاری کامل داشته باشند».

به گزارش پای‌گاه‌ اطلاع‌رسانی آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) در دیدار رییس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان کل ارتش و سپاه و جمعی از دیگر فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، سخنان مقام‌های آمریکایی را به ضرر آن‌ها دانست و افزود: «معنای این گونه سخنان این است که دولت آمریکا، دولتی شریر و غیرقابل اعتماد است.»

هم‌زمان، ۲۲۵ نفر از نمایندگان مجلس ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن «ادبیات جنگ‌طلبانه باراک اوباما» به وی هشدار دادند که «منطقه حساس خلیج‌فارس و خاورمیانه را بیش از این با بحران مواجه نکند.»

دولت آمریکا روز سه‌شنبه ۶ آوریل گزارشی را تحت عنوان «بازنگری مواضع هسته‌ای» این کشور به کنگره ارایه داد که بر اساس آن، آمریکا علیه کشورهایی که قدرت اتمی نیستند و به پیمان منع گشترش سلاح‌های اتمی پایبندند از بمب اتمی استفاده نخواهد کرد، اما این محدودیت هسته‌ای شامل حال ایران و کره شمالی نمی‌شود.

کیومرث ملک مطیعی در گذشت

کیومرث ملک‌مطیعی بازیگر سینما، تاتر و تلویزیون روز شنبه ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل) در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان دکتر شریعتی تهران به دلیل ایست قلبی در‌گذشت.

آقای ملک‌مطیعی که متولد انزلی بود، در دهه ۱۳۳۰ در شهر رشت به بازی در تاتر پرداخت و بعد از آن در دهه پنجاه وارد سینما شد.

این بازیگر سینما در نزدیک به ۵۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد ولی آن‌چه در سال‌های اخیر به شهرتش افزود حضور وی در مجموعه های تلویزیونی شب هزار و یکم، زیر آسمان شهر و مدرسه ما بود.

در کارنامه بازیگری چهار دهه اخیر آقای ملک‌مطعیی فیلم‌های متنوعی دیده می‌شود و وی در این مدت هیچ‌گاه فعالیت هنری را ترک نکرد. وی بازی در فیلم‌هایی نظیر شهر شراب، ماهی‌ها در خاک می‌میرند، کلاغ، نفس بریده و فریاد زیر آب را در کارنامه خود دارد که مربوط به سال‌های قبل از انقلاب است و آخرین فیلم‌هایی هم که وی در آن‌ها نقش بازی کرده حلقه‌های ازدواج و گل بارون است که مربوط به سال گذشته است.

از دیگر فیلم‌هایی این بازیگر می‌توان به تفنگ شکسته، مهمانی خصوصی، معما، ترن، جنگل‌بان، الو الو من جوجه‌ام، آوای دریا، عروس فراری و خروس جنگی اشاره کرد.

آقای ملک‌مطیعی سومین هنرمند پیشکوتی است که در فاصله یک هفته گذشته از دنیا رفته است. رضا کرم‌رضایی و محمود بنفشه‌خواه نیز در روزهای بعد از تعطیلات نوروزی درگذشتند.

رضا کرم‌‌رضایی، بازیگر پیش‌کسوت تاتر و سینمای ایران، در روز چهاردهم فروردین بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت و محمود بنفشه‌خواه بازیگر سینما، تاتر و تلویزیون نیز روز هجدهم فروردین بر اثر ایست قلبی در‌گذشت.

وزیر نفت ایران: قیمت گاز ۱۰ برابر شود

مسعود میر‌کاظمی، وزیر نفت ایران در چهارچوب طرح «هدف‌مند کردن یارانه‌ها» پیشنهاد کرده است که هر متر مکعب گاز خانگی که هم اکنون ۱۰ تومان به مردم فروخته می‌شود به ۹۰ تا ۱۰۰ تومان برسد.

او هدف از طرح پیشنهاد ۹ تا ۱۰ برابر کردن قیمت گاز مصرفی را تلاش برای جلوگیری از افزایش مصرف گاز خواند.

به گفته وزیر نفت ایران مصوبه مجلس مبنی بر ایجاد امکان اخذ وام ۱۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه گاز رسانی در هر استان، باعث می‌شود مصرف گاز افزایش پیدا کند و این رویه تا سه سال آینده بحران ایجاد خواهد کرد.

آقای میرکاظمی هم‌چنین گفت که در صورت افزایش قیمت گاز، قیمت حامل‌های جای‌گزین مانند برق و نفت و بنزین هم باید افزایش پیدا کند.

آقای میرکاظمی درباره جزییات زمانی اجرای احتمالی این پیشنهاد توضیحی نداد اما جواد اوجی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران پیشتر ضمن تاکید برضرورت افزایش قیمت گازاعلام کرده بود که این افزایش در سال جاری قطعا انجام خواهد شد. ایران در مصرف گاز بعد از آمریکا و روسیه مقام سوم را دارد.

شرکت دایملر روابط خود را با ایران قطع می‌کند

شرکت آلمانی دایملر قصد دارد سهام ۳۰ درصدی خود از شرکت «تولید موتورهای دیزل ایران» را بفروشد و روابط خود را با این کشور محدود کند.

دیتر زچر، مدیرعامل شرکت خودروسازی دایملر گفته است که این تصمیم به دلیل روی‌کرد سیاسی دولت ایران اتخاذ شده است.

آقای زچر گفت: «ما با توجه به شرایط سیاسی فعلی، روابط تجاری خود را به طور گسترده مورد بازبینی قرار داده ایم.»

شرکت‌های آمریکایی و اروپایی تحت فشار قرار دارند تا روابط خود را با ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور محدود کنند.

رویال داچ شل، بزرگ‌ترین شرکت گاز و نفت اروپا و موسسه آمریکایی اینگرسول-راند هم طرح سرمایه‌گذاری در ایران را تا زمان تصمیم‌گیری در مورد تحریم‌ها به تعویق انداخته‌اند.

اعتراض ایران به اتحادیه جهانی ارتباطات درمورد پارازیت

مسوولان رادیو و تلویزیون رسمی ایران با ارسال نامه‌ای به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، از آن‌چه که سیگنال‌های مزاحم نامیده‌اند، شکایت کردند.

خبرگزاری فارس در ایران روز چهارشنبه ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل) نامه‌ای را منتشر کرد که در آن سازمان رادیو و تلویزیون رسمی ایران از رییس اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ای تی یو) خواسته است تا به موضوع ارسال پارازیت روی برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی ایران، رسیدگی کند.

در این نامه به سه نمونه از موارد ارسال پارازیت روی «شبکه‌های داخلی که روی ماهواره اینتل ست قرار دارد» و چندین مورد «ارسال سیگنال‌های مزاحم بر روی ماهواره‌های عرب ست و آسیا ست در زمان‌های مختلف» اشاره شده است.

نمونه‌های ذکر شده در این نامه مربوط به روزهای اواسط خرداد سال گذشته بوده است.

در بخشی از این نامه با اشاره به اصل آزادی بیان آمده است که در حالی که معاهدات مختلف، ایجاد سیگنال‌های مزاحم و پارازیت را ممنوع اعلام کرده است، اتحادیه بین‌المللی هیچ‌گونه عکس‌العملی در این زمینه نداشته و از یکی از اعضای فعال خود حمایت نکرده است، «در حالی‌که حداقل انتظار از این اتحادیه این بود که این‌گونه اقدام‌ها را محکوم کند و مانع ادامه آن شود.»

پیش از این هم یک بار در خرداد ماه سال گذشته، عزت‌اله ضرغامی، از «حرکات ایذایی مشکوک» برای ایجاد اختلال در ارتباط ماهواره‌ای ایران «به دلیل استقبال بسیار گسترده مردم» از برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی رادیو و تلویزیون خبر داده بود و گفته بود که «پاسخی از مدیریت ماهواره اینتل ست در این مورد ارایه نشده است.»

مسوولان سازمان صدا و سیمای ایران در بخش دیگری از نامه خود، از رییس اتحادیه بین‌المللی ارتباطات خواسته تا به موضوع نادیده گرفته شدن حقوق‌اش از سوی شبکه‌هایی چون بی‌بی‌سی رسیدگی کند.

در این نامه بی‌بی‌سی به اقداماتی از قبیل: «پخش تصاویر مخل امنیت داخلی و حاکمیت ملی، انجام اعمال خلاف موازین عرف بین‌المللی، تحریک به آشوب، تشویق به شورش و درگیری فیزیکی با ماموران پلیس، حمایت از اقدامات تروریستی و حتی آموزش استفاده از مواد انفجاری» متهم شده است.

در این نامه هم‌چنین از «عدم حمایت و سکوت رییس اتحادیه ارتباطات» انتقاد شده است.

درخواست انحلال سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت ایران

بر اساس اخبارمنتشر شده در سایت‌های خبری، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در ایران با ارسال نامه‌ای به دادسرای عمومی و انقلاب تهران خواهان انحلال دو حزب اصلاح‌طلب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شده است.

سایت‌های اینترنتی خبر‌آنلاین و رجانیوز روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) از جلسه یک روز پیش‌تر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و صدور دستور توقف کلیه فعالیت‌های سیاسی حزب مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی خبر داد.

بر اساس این خبر، کمیسیون ماده ۱۰، نامه‌ای به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال کرده است و در این نامه‌خواهان صدور حکم قضایی برای انحلال این دو حزب اصلی مخالف دولت ایران شده است.

علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت در این باره به بی‌بی‌سی فارسی گفت‌: «این موضوع به طور رسمی به ما اطلاع داده نشده است.»

او افزود که این خبر را از سایت‌های خبری خوانده و پی‌گیر موضوع هستیم.

محمد سلامتی، دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، به تازگی در مصاحبه‌ای با سایت خبر‌آنلاین به محدودیت‌هایی که بعد از انتخابات سال گذشته برای این سازمان به وجود آمده اشاره کرد و گفت: «جلوی برگزاری کنگره سالانه حزب توسط وزارت کشور گرفته شد که این خلاف قانون است. هیچ مستمسکی برای این امر وجود ندارد.»

هم‌چنین اوایل اسفند گذشته، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با برگزاری کنگره سالانه جبهه مشارکت مخالفت کرد و سید صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور ایران،در گفت‌و‌گو با خبرنگاران دلیل این موضوع را چنین عنوان کرد که دستگاه قضایی ایران فعالیت‌ این حزب را غیرقانونی می‌داند.»

جبهه مشارکت، از بزرگ‌ترین تشکل‌های اصلاح‌طلب ایران، قصد داشت کنگره سالانه خود را ۲۰ اسفند، برگزار کند، ولی شب قبل از تاریخ اعلام شده، این حزب در اطلاعیه‌ای لغو این برنامه را اعلام و از دعوت‌شدگان عذرخواهی کرد.

علی شکوری‌راد در این باره به بی‌بی‌سی فارسی گفت که علی‌رغم دست‌گیری تعدادی از اعضای مشارکت بعد از انتخابات، این تشکل هم‌چنان به فعالیت خود فعالانه ادامه می‌دهد و به عنوان یک حزب دارای مجوز، پی‌گیر برگزاری اجلاس سالانه خود است.

در مرداد ماه سال گذشته، در جریان دادگاه گروهی از دست‌گیر‌شدگان بعد از انتخابات، معاون دادستان وقت تهران، جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب کارگزاران سازندگی را به «زمینه‌سازی و اجرای انقلاب مخملی» متهم و درخواست انحلال این احزاب را مطرح کرده بود.

دایی: فدراسیون نه مرا آورد و نه برکنارم کرد

علی دایی، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران دوشنبه شب در برنامه تلویزیونی ۹۰ با انتقاد شدید از علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال، گفت که انتخاب و برکناری‌اش در تیم ملی نه با تصمیم فدراسیون که با دخالت مدیران بالاتر صورت گرفته است.

آقای دایی در حالی روی خط تلفنی برنامه ۹۰ آمد که رییس فدراسیون در صحبت‌هایش به عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه گفت که انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی با «مشورت» افراد خارج از فدراسیون بود، اما برکناری‌اش تصمیم اعضای هیت رییسه فدراسیون فوتبال بوده است.

علی دایی در پاسخ به اظهارات آقای کفاشیان اعلام کرد: «نه فدراسیون من را آورد و نه فدراسیون برکنارم کرد.»

آقای دایی در ادامه توضیح دادکه محمد علی‌آبادی، رییس پیشین سازمان تربیت بدنی و رییس فعلی کمیته ملی المپیک با او تماس داشته و از او خواسته است که هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد.

او هم‌چنین تاکید کرد که برکناری‌اش از تیم ملی هم خارج از اختیارات فدراسیون بوده است و بارها از رییس فدراسیون فوتبال خواست به این پرسش پاسخ دهد که اگر به گفته او هیت رییسه فدراسیون صبح روز بعد از بازی با عربستان تصمیم به برکناری علی دایی گرفت، چرا خبر این تصمیم ۵ بعدازظهر همان روز اعلام شد.

اما علی کفاشیان در نخستین نشست خبری فدراسیون فوتبال در سال ۱۳۸۹ گفت: «در برکناری علی دایی علاوه بر من ۷‌، ۸ عضو هیت رییسه نیز حضور داشتند که پس از شکست مقابل عربستان در جلسه فوق‌العاده‌ای که تشکیل دادیم به این جمع‌بندی رسیدیم که ایشان در تیم ملی جای‌گاه خود را به فرد دیگری بدهد و این‌که گفته می‌شود این تصمیم از جای دیگری گرفته شده تنها یک اتهام است.

هم‌چنین از دیگر اتفاقات مهم ورزش ایران پیروزی ذوب‌آهن و استقلال بر حریفان خود در جام باشگاه‌های آسیا و قطعی شدن صعود آن‌ها به مرحله بعد این رقابت‌ها بود.

نگرانی‌ها در مورد مبادله شیر هندی و یوزپلنگ ایرانی

به تازگی و در پی درخواست هند مبنی بر مبادله شیر این کشور با یوزپلنگ ایران، اورس برایتن موزر، رییس گروه ویژه گربه‌سانان اتحادیه جهانی حافظت از طبیعت با اشاره به جمعیت محدود یوزپلنگ ایرانی، خروج این گونه از این کشور را خطرناک دانست.

سال‌هاست که هند از ایران می‌خواهد چند قلاده یوزپلنگ ایرانی به سازمان محیط زیست این کشور بدهد تا نسل منقرض شده یوز آسیایی دوباره در هند احیا شود. ایران تا‌کنون این درخواست را رد کرده بود.

چندی پیش هم هند درخواست مبادله یوزپلنگ ایرانی با شیر هندی را مطرح کرد.

به عقیده کارشناسان جهانی محیط زیست خروج یوزپلنگ ایرانی از این کشور و ارسال آن به هند می‌تواند برای این‌گونه خطرناک باشد.

شیر ایرانی آخرین بار در سال ۱۳۲۴ در اطراف رودخانه دز و کرخه دیده شد. درحالی که در جنگل «گیر» هندوستان، حدود ۴۰۰ قلاده از این گونه وجود دارد. از طرف دیگر یوز آسیایی که در هندوستان به وفور وجود داشت در حال حاضر فقط در ایران وجود دارد.

از سوی دیگر اگر قرار بر اجرای این تبادلات باشد، باید شرایط زیست محیطی نیز برای زندگی این جانوران فراهم شود.

اگر ایران، شیر آسیایی را از هندوستان بگیرد، مشکل این‌جاست که شرایط زیست محیطی برای این‌گونه، در اطراف دشت ارژن و یا در کنار رودخانه دز و کرخه وجود ندارد.

اسماعیل کهرم گفت: «از طرفی هندوستان با یوز ایرانی می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟ آیا می‌خواهد آن را برای برنامه همانند‌سازی از ایران بگیرد؟ یا می‌خواهند این جانوران را در یک محوطه محصور بیاندازند تا زاد و ولد کنند و در نتیجه انحصار ایران را از داشتن یوزپلنگ آسیایی بگیرند؟»

آقای کهرم افزود: «این‌ها موضوعاتی است که باید بین ایران و هندوستان مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا دو طرف در مورد آن به یک نتیجه منطقی برسد.»

بنابراین به گفته او مبادله یوزپلنگ ایرانی و شیر آسیایی بین ایران و هند نیار به بررسی کارشناسانه و دقیق‌تری دارد.»

مبادله گونه‌های در معرض انقراض و ایجاد محیط زیست مناسب برای آن‌ها یکی از مهم‌ترین مباحث محافل جانورشناسان در دنیاست.

منابع:بی بی سی فارسی


 



 


رادیو کوچه

اجلاس امنیت هسته‌ای با حضور سران چهل و هفت کشور جهان از جمله مالزی از روز دوشنبه دوازدهم آوریل با شعار «پیش به سوی جهانی عاری از سلاح هسته‌ایی» که در واشنگتن دی‌سی آغاز شده بود، روز پنج‌شنبه به کار خود پایان داد.

شرکت پتروناس مالزی که تامین‌کننده روزانه‌ ۱۶۰۰۰ بشکه بنزین به ایران بود از اواسط ماه مارس فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز از یک مقام رسمی این شرکت، آخرین محموله‌ای که توسط این شرکت به ایران فرستاده شد، مربوط به ۴-۵ ماه مارس بوده است که از طریق بندر عباس وارد ایران شد.

ماه پیش شرکت لوک اویل روسیه نیز فروس بنزین به ایران را متوقف کرده بود. سال قبل شرکت رلاینس هند نیز فروش بنزین به ایران را متوقف کرده بود.

مصرف روزانه بنزین در ایران نزدیک به ۶۵ میلیون لیتر در روز است که از این میزان ۲۲ میلیون لیتر از خارج وارد می‌شود.

به نوشته فایننشیال تایمز سه شرکت بزرگ ویتول، گلنکور و ترافیگورا که در مجموع نصف بنزین وارداتی ایران را تامین می‌کردند، به علت افزایش ریسک سیاسی، از فروش بنزین به ایران خودداری کرده‌اند.

فروش بنزین به ایران از سوی شرکت‌های غیرامریکایی منع قانونی ندارد، چراکه تحریم صادرات بنزین هنوز در تحریم‌های ایران گنجانده نشده است، با این حال فایننشیال تایمز می‌نویسد این شرکت‌ها درباره این‌که چرا صادرات خود به ایران را قطع کرده‌اند، حاضر به ارایه توضیح نشده‌اند.

به نوشته فایننشیال تایمز، شرکت توتال فرانسه، لوک‌اویل روسیه، پتروناس مالزی و رویال داچ شل در سال ۲۰۰۹ بخشی از نیاز بنزین ایران را تامین کردند؛ شرکت ژن‌هوآ متعلق به چین نیز به نوشته این روزنامه از سال ۲۰۰۹ اقدام به صادرات بنزین به ایران کرده است که هم‌اکنون تا یک‌سوم بنزین وارداتی ایران را تامین می‌کند.

مالزی هم‌چنین روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور از این پس قانون جدید علیه قاچاق قطعات جنگ‌افزار هسته‌ای را با سخت‌گیری اعمال خواهد کرد. خبرگزاری‌ها چندی پیش از ارسال غیر‌قانونی فناوری حساس از مالزی به ایران و لیبی خبر داده‌ بودند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی نوشت: «مالزی متعهد است تا از افتادن مواد و فناوری‌های هسته‌ای به‌دست افراد ناباب جلوگیری کند.»

این قانون جدید پس از آن تصویب می‌شود که دولت مالزی سال گذشته، مسئله دست داشتن در صدور غیر قانونی سلاح هسته‌ای به ایران در سال ۲۰۰۸ را انکار کرد

پارلمان مالزی در حدود دو هفته پیش از این لایحه جدیدی به نام «لایحه بازرگانی راه‌بردی» را به تصویب رساند که در آن برای کسانی که به صدور مواد قابل استفاده در سلاح‌های کشتار جمعی اقدام کنند حبس‌های طولانی‌مدت و جریمه‌های نقدی سنگین وضع شده ‌است.

این قانون جدید پس از آن تصویب می‌شود که دولت مالزی سال گذشته، مسئله دست داشتن در صدور غیر قانونی سلاح هسته‌ای به ایران در سال ۲۰۰۸ را انکار کرد. البته دولت مالزی سال پیش دست داشتن یکی از شهروندان خود در این صدور غیر قانونی را تایید کرد.

نجیب رزاق روز گذشته گفت که تصویب این قانون جدید «تنها نخستین گام در این زمینه است.»

نخست‌وزیر مالزی افزود که احتمال دست‌یابی تروریست‌ها به جنگ‌افزار هسته‌ای «یک تهدید اساسی» برای همگان به‌شمار می‌رود و این‌که کدام کشور هدف آن قرار گیرد تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی‌کند.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • هفت مرکز تحقیقاتی دانشگاه UKM با یک‌دیگر هم‌کاری می‌کنند.
  • از مردم خواسته شد که میشل یئو را سر‌مشق کتاب‌خوانی خود قرار دهند.
  • مرکز IPB تا سال ۲۰۱۲ تبدیل به یک دانش‌کده می‌شود.
  • از دست‌اندرکاران بخش رسانه خواسته شد تا در راستای علایق ملی از حرفه خود استفاده کنند.
  • از ماه می بیننده زیبایی‌های اروپا در شبکه ۲ باشید.
  • موگلیان اظهارات انجام شده در مورد اعمال نفوذش را رد کرد.
  • کمیسیون انتخابات خواستار پشتیبانی حزبی در روز نام‌نویسی شد.
  • اکنون ۲۰ شاخه از انجمن هندی‌تباران از نامزدی کامالاناتان برای سلانگور حمایت می‌کنند.
  • محی‌الدین: «حزب پیش‌رو بر روی خطوط نژادی جولان نمی‌دهد.»
  • دفتر اصلی مبادلاتی در کلانگ ولی با تغییرات گسترده امور دفتری مواجه خواهد شد.
  • شرکت‌های فورد و سیم داربی طرح خدمات گسترده را بطور مشترک به انجام می‌رسانند.
  • گروه MISC قرارداد همکاری مشترکی را با شرکت پترومین PNG به امضا رساند.
  • آرژانتین علاقه‌مند است که روابط اقتصادی خود با مالزی را چند گانه کند.
  • رییس جمهوری قرقیزستان بطور رسمی استعفا داد.
  • با نزدیک شدن انتخابات در ژاپن، پشتیبانی‌ها از دولت کمتر می‌شود.

روزنامه استار

  • مهلت نام‌نویسی برای انتخابات سلانگور به اتمام رسید؛ ۴ نفر ثبت نام کردند.
  • نخست‌وزیر از درک امریکا در مورد مالزی خوشنود است.
  • پس از خروج سرمایه‌گذرای شرکت پتروناس از ایران، کوالالامپور به تهران هشدار داد.
  • پس از لغو شدن چند پرواز به اروپا، بسیاری از توریست‌ها در KLIA معطل ماندند.
  • بسیاری از سفر‌های کاری و ملاقات‌ها در اروپا لغو شد.
  • از امسال وزارت آموزش قصد دارد تعداد معلمان مرد و زن را با هم برابر کند.
  • تنها مدارسی که در خطر H1N1 هستند تعطیل می‌شوند.
  • انتخابات سیبو برای ۱۶ می و نام‌نویسی هم برای ۸ می تنظیم شد.
  • کمیسیون انتخابات سیبو هزینه رای‌گیری را ۱٫۲ میلیون رینگیت اعلام کرد.
  • به خانه یک افسر پلیس زن در تایپینگ با کو‌کتل مولوتوف حمله شد.
  • عبداله رحمن به سمت ریاست برناما انتخاب شد.
  • از ملاکا خواسته شد که طرح ۱۹۰ میلیون رینگیتی فرودگاهیش را سرعت بخشد.
  • مدل جدید اقتصادی طبقه زندگی مردم را بالا می‌برد.
  • آمار قربانیان زلزله تبت به ۱،۰۰۰ تن رسید.
  • هشتاد و سومین سال‌روز تولد پاپ با ناراحتی و بحران در کلیسا همراه است.
  • با شدت گرفتن بحث‌ها بر سر مسئله هسته‌ای ایران، دبیر کل سازمان ملل سفر خود به کنگو را لغو کرد.
  • صندوق بین‌المللی پول با وام ۱۶۰ میلیون دلاری ایرلند موافقت کرد.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • قاچاق‌چیان مواد مخدر از روش جاسازی در دوچرخه کشاورزان برای انتقال مواد استفاده می‌کردند.
  • پرواز‌های هواپیمایی مالزی به لندن، آمستردام و پاریس دوباره برنامه‌ریزی شدند.
  • دادگاه رسیدگی به انوار ابراهیم در ۴ می برگزار می‌شود.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته