-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۶, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 04/15/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شکوفه / دفتر ترکیه / رادیو کوچه

از بین کسانی که برای رفتن به کشور‌های مختلف به ترکیه می‌آیند، هستند کسانی که قصد دارند به وطنشان برگردند.‌ دلایل این افراد برای بازگشت به زندگی قبلیشان؛ مشکلات معیشتی و اقتصادی در ترکیه، دلتنگی و غم دوری از عزیزان، عدم تحمل زندگی در محیطی جدید، امثال این‌هاست.

در همین زمینه با یکی از کسانی که به مقصد ایران، چمدان‌هایش را جمع‌و‌جور می‌کند گفت‌و‌گویی داشته‌ام. با هم گوش می‌کنیم.

داری برمی‌گردی ایران؟

بله

واسه چی داری بر می‌گردی؟

اصلن نمی‌دونم واسه چی اومدم واسه چی دارم بر می‌گردم.

پس واسه چی تصمیم گرفتی که بیای؟

فشار مشکلات باعث شد که بیام. فکرشو می‌کردم اما برنامه‌ریزی شده نبود. فکر می‌کردم اون‌جا محیط آزادتره، بهتره. درسته محیط ترکیه فرق داره اما این‌جا هم حس کردم اگه بخوام یه کشور دیگه‌ام برم باز فایده نداره.

امکاناتی که من اون‌جا داشتم بیشتر بود. می‌رم کار می‌کنم. با مادرم زندگی می‌کنم. اگه بخوام ببرنم خارج باید برم ظرفشویی کنم. کار خوب که به ما نمی‌دن.

اگه پشیمون شدی چی؟ یو ان چی کار می‌کنه؟ امکان برگشتی برات هست؟

بله. فکر نمی‌کنم برگردم ولی اگه بخوام هم می‌تونم از طرق دیگه برم  مثل اتریش. هم این‌که یه مصاحبه با یو ان می‌تونم همین‌جا داشته باشم. و بگم واسه چی برگشتم. و بعد مراحل بعد رو در ترکیه طی می‌کنم. مستقیم نمی‌تونم پرونده‌‌ام رو به آمریکا منتقل کنم.

به نظرم کسی که می‌آد باید یه هدفی داشته باشه من فقط عشق خارج بودم. به فکر آزادی بودم اما بازم زندگی ایران که حس می‌کردم زندگیم مال خودمه یه حس دیگه داشتم.

این‌جا می‌تونی آزاد باشی، بری پارتی، پس اینا رو نمی‌خوای؟

نه من فقط آرامش می‌خوام. همون شمال رفتن‌های ایران و پیک‌نیکای هرچند وقت یک‌بار یه لذت دیگه داره.

کسای دیگه رو دیدی که می‌خوان بر گردن؟

نه، خیلی کم پیش می‌آد چون اکثر آدما با هدف می‌آن. یا برای درس یا برای کنار خانواده بودنشون و کنار بچه‌هاشون بودن. اما من تصمیم گرفتم چون این آزادی این‌جا منو راضی نمی‌کنه. همه ‌جا آسمون یه رنگه.

خیلی از جوونا که می‌آن هدفشون آزادیه. ولی آزادی واقعن این نیست که حجاب رعایت کنی یا نکنی. یا آزادانه بری مهمونی. هدف از اومدن خیلی  مهمه. درسته که پام هنوز کامل نرسیده اونور اما واقعن اون چیزی که من می‌خواستم نبود.

پیشنهادت واسه اونایی که می‌خوان بیان؟

من توصیه می‌کنم خوب فکراشونو بکنن و بسنجن چیزایی رو که از دست می‌دن و چیزایی که می‌خوان به دست بیارن. اگه دیدن واقعن می‌ارزه بیان.

مخارجت چه‌قدر شد توی این دو ماهی که می‌گی این‌جا هستی؟

حدودن سه یا چهار میلیون

به نظرت پشیمون نمی‌شی این خرجی که کردی و حالا داری برمی‌گردی؟

واسه کسب تجریه خوب بود. واسه این‌که واسه این تصمیم یه‌دل بشم.


 


سروش / رادیو کوچه

soroush@koochehmail.com

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر روز گذشته اعلام کرد که  در هر هشت ثانیه در جهان یک نفر بر اثر مصرف سیگار جان می‌دهد.

سلیمان ایزدی در همایش مشاوره پیش‌گیری از اعتیاد روز چهارشنبه گفت: «عوامل شخصی، روانی و اجتماعی از مهم‌ترین عوامل روی آوردن افراد به این ماده است.»

به گفته‌ی وی سیگار جزو خطرناک‌ترین مواد مخدر بوده که ترک آن از مواد دیگری حتا کراک سخت‌تر است.

سیگار یکی از مواد مخدر است که رشد فراگیری در جامعه داشته است. اعتیاد به سیگار که در واقع وابستگی به نیکوتین است به سرعت حاصل می‌شود. به گفته‌ی کارشناسان تقریبن ۸۵٪ افرادی که فقط یک عدد سیگار کشیده‌اند به مصرف آن ادامه داده‌اند.

جامعه شناسان می‌گویند: «تشنج در بعضی از خانواده‌ها سبب می‌شود که فرزندان جای امن دومی برای خود انتخاب کرده و در این زمان است که دوستان ناباب و موادمخدر را برمی‌گزینند.»

میزان مصرف سالانه سیگار در ایران ۵۴ میلیارد نخ گزارش شده که ۸۰ درصد آن به صورت قاچاق وارد می‌شود. هم‌چنین به طور میانگین تعداد سیگار مصرفی در ایران ۲/۱۳ نخ در روز در بین افراد سیگاری برآورد شده است.

طبق آخرین مطالعه بیماری و سلامت که در سال ۸۷ انجام شد ۷/۲۳ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۹ ساله کشور سیگاری هستند و ۷۰ درصد افراد سیگاری زیر ۴۰ سال بوده و دو سوم آن‌ها اولین سیگار خود را در سنین جوانی تجربه کرده‌اند.
هم‌چنین بر اساس طرح انجام شده در سال ۸۷ در میان دانشجویان دانشگاه‌های تهران ۱۶ درصد دانشجویان سیگاری هستند (۷/۲۵ درصد دانشجویان پسر و ۵۵ درصد دانشجویان دختر) و میزان استعمال دخانیات از سال اول تا سال آخر دانشگاه رو به افزایش بوده و به ویژه در دانشجویان دختر حدود ۳۱ برابر شده است.
نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند  و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.

پژوهش‌های بسیاری در دنیا انجام شده که بر مضر بودن مصرف سیگار دلالت می‌کنند. با این وجود، شرکت‌های تولید سیگار این پژوهش‌ها را بی‌اساس و اثبات نشده می‌خوانند و به تبلیغ گسترده سیگار در کشورهای مختلف جهان ادامه می‌دهند. در بیشتر کشورهای جهان، به جز مناطق آزاد، از سیگار تا چند برابر قیمت اولیه مالیات دریافت می‌شود و سعی می‌شود این پول خرج بهبود سلامت مردم آن کشور شود. پژوهش‌های زیادی نیز سیگار را از عوامل اصلی سرطان می‌دانند. به عنوان مثال در مطالعا ت گسترده مشخص شده که علت اصلی سرطان ریه سیگار است .

در پاسخ یه این سوال که چرا انسان‌ها سیگار می‌کشند باید گفت که گیاه توتون حاوى ماده‌اى شیمیایى به نام نیکوتین است که به گیرنده‌هاى مولکولى خاصى در غشاهاى خارجى گروهى از سلول‌هاى عصبى جانورى اتصال مى‌یابد. نیکوتین پس از اتصال به این گیرنده‌ها، این سلول‌ها را به شکلى غیر از روال عادى شان تحریک مى‌کند. اگر جانورى که نیکوتین وارد بدنش شده یک حشره باشد، نتیجه حاصل مرگ‌بار است؛ که البته از دیدگاه حفاظت گیاه توتون در مقابل حشرات مطلوب به حساب مى‌آید. اما اگر موجودى که نیکوتین را مصرف مى‌کند انسانی با حجم بدنى بسیار بزرگ‌تر باشد، مقدار اندک نیکوتین احساس خوشایندى در او به وجود مى‌آورد (هر چند حتا در مورد انسان نیز مقدار کافى از نیکوتین مى‌تواند کشنده باشد.)

امروزه مصرف سیگار در کشورهای توسعه یافته رو به کاهش اما در کشورهای در حال توسعه سالانه ۳٫۴ درصد به افراد سیگاری افزوده می‌شود. هم‌چنین تحقیقات نشان داده که تقریبن ۷۵ تا ۹۰ درصد افراد مبتلا به شیزوفرنی سیگاری هستند. گفته شده است که افراد مبتلا به شیزوفرنی، معمولن به امید درمان خود سیگاری می‌شوند.

حدود یک سال پیش، بیش از صد کشور جهان، چارچوب «معاهده مهار تنباکو» که شاید نخستین عهدنامه بهداشتی جهان به شمار آید، را به امضا رساندند. چرا که دیگر نمی‌توان در برابر قربانی شدن میلیون‌ها انسان به دلیل مصرف دخانیات سکوت کرد. چنان‌که بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی، مصرف سیگار در سال ۲۰۰۲ باعث مرگ ۵ میلیون نفر شد.

شایان ذکر است در هر نخ سیگار بیش از چهار هزار نوع ماده شیمیایی وجود دارد که برخی از آن‌ها هم‌چون آمونیاک، سیانور و هیدروژن برای سلامت انسان مضر است. از همین رو، بنا بر آمار موجود، در سراسر جهان، ۹۰ درصد سرطان ریه، ۷۵ درصد برونشیت مزمن، ۲۵ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و ۱۵ تا ۲۰ درصد سایر سرطان ها در سنین ۳۵ تا ۶۹ سال ناشی از مصرف دخانیات است.

هم‌چنین انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ دخانیات با قربانی کردن ۱۰ میلیون نفر در سال تنها عامل مرگ‌و‌میر در جهان باشد که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها در کشورهای در حال توسعه واقع می‌شود. حال آن‌که تا سال ۲۰۲۰ مصرف دخانیات، سومین عامل مرگ به شمار خواهد آمد.

به هر روی چنان‌چه روند مصرف جاری محصولات دخانی ادامه یابد، ۱ میلیارد نفر در قرن ۲۱ جان خود را از دست خواهند داد.


 


سام شریف / رادیو کوچه

sam@koochehmail.com

در کشور ایران، فراگیرترین نهادی که به امر آموزش و تربیت نیروی انسانی می‌پردازد، وزارت آموزش و پرورش است که نزدیک به یک‌چهارم جمعیت ایران را تحت پوشش خود قرار داده است. تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که بنابر آمار جدید یک میلیون نفر کاهش یافته است. بنابر آمار جدید، در سال جاری ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در مدارس ابتدایی، سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مدارس راهنمایی و سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در مدارس متوسط به تحصیل مشغول هستند.

در قرن ۲۱ در جمهوری اسلامی ایران، یک چهارم از جوان‌ترین مقطع سنی جمعیت ایران‌، در شرایطی به امر تحصیل مشغول است که تصور آن نیز برای انسان مشکل و موجب حیرت است.

مشکلات کیفی  آموزش در ایران، در کنار کمبودهایی کمی،  از قبیل وجود ۳۲ هزار مدرسه تخریبی و خطرآفرین و ۲۶ هزار و ۶۱۰ مدرسه غیرمقاوم و هزینه‌های آموزشی و شهریه‌های سرسام‌آور و نیز  وجود نابسامانی‌های از قبیل اعتیاد، مواد دخانی ، مسایل جنسی، خشونت، فقر و سو تغذیه و… از جمله آسیب‌هایی است که جوا‌ن‌ترین قشر جامعه ایران  در معرض آن قرار دارند.

بودجه آموزش و پرورش ایران

در بخش آموزش و پرورش که در هر کشورى کلید توسعه پایدار و مبناى رشد و پیشرفت جامعه است،  ملاحظه مى‌شود که در ایران همواره به دلیل کثرت نیروى انسانى و گستره وسیع دامنه عملیات آن، بودجه آموزش و پرورش با کسری مواجه است. در سال ۸۴ آخرین سال حکومت خاتمی این وزارت خانه با کسرى شدید ۳۳۰۰ میلیارد تومانى مواجه بود و بودجه سال ۸۵ با وجود افزایش تعداد دانش آموزان و به تبع افزایش نیازها تنها ۱۷۰۰ میلیارد تومان از کسری ۳۳۰۰ تومان را تامین کرد. کسری اعتبار آموزش‌وپرورش در سال ۸۷ حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان بوده‌است که در اصلاح بودجه مجلس‌ شورای اسلامی، حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان آن تامین شد. این در حالی است که بودجه برخی از نهادهای مذهبی در ایران در طی سال‌های گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

کلاس‌های مخروبه و آموزش‌گاه‌ها و فاصله ۵۰ درصدی تا حد مطلوب

«۴۰ درصد مدارس ایران ناایمن هستند.» معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال ۸۷ در حالی از وضعیت نابسامان مدارس سراسر کشور خبر داد که رییس وی علی‌رضا علی‌احمدی، وزیر آموزش پروش جمهوری اسلامی از نواختن زنگ غزه در مدارس کشور می‌گفت. معاون عمرانى و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در آخرین سخنان خود ضمن اعلام خبر فوق اضافه کرد که: «۱۶ درصد مدارس کشور تا حدى با استانداردها فاصله دارند و نیازمند مقاوم‌سازى و ۲۴ درصد مابقى نیازمند تخریب و بازسازى هستند.» وی به وجود مدارس کپری اشاره کرده و گفته است این نوع مدارس در بسیاری از استان‌هاى کشور شناسایى شده و تعدادی از آن‌ها با کلاس‌هاى جدید جای‌گزین شده‌اند. سی سال پس از انقلاب بهمن در سال ۱۳۵۷ و در حالی‌که بسیاری از کارشناسان آموزشی شکل‌گیری یک نظام آموزشی نوین را منوط به روابط نوین تولیدی و اجتماعی عنوان می‌کنند، وضعیت استاندارد مدارس کشور و فضای آموزش و پرورش چگونه است و خیل نوجویان ایرانی در چه هوایی مشق می‌کنند؟ موج انفجار جمعیتی در دهه ۶۰ که جمعیت ایران را به دو برابر رساند، کشور را با خلا و نبود فضاها و امکانات آموزشی در دهه ۷۰ روبه رو کرد. حال رییس جمهوری ایران‌، محمود احمدی نژاد  صحبت از افزایش جمعیت می‌کند و موج دوباره انفجار جمعیت.

محرومیت ازتحصیل‌، ترک تحصیل و میزان مردودی

مقایسه تعداد دانش آموزان سال ۸۷ و ۸۸ در ایران نشان از کاهش ۱۰ درصدی دانش آموزان دارد. مقایسه این آمار با تعداد دانش آموزان سال گذشته نشان می‌دهد که تغییری در تعداد دانش‌آموزان مدارس ابتدایی حاصل نشده اما تعداد دانش‌آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان کاهش یافته است. میانگین کاهش هر مقطع تحصیلی در دوره‌های راهنمایی و دبیرستان حدود یک‌صد هزار نفر است. دلایل این کاهش روشن نیست ولی برخی کارشناسان بر این باورند که برخی از دانش‌آموزان بعد از گذراندن دوره‌های ابتدایی ترک تحصیل کرده‌اند.

اگر این اتفاق در آموزش‌و‌پرورش ایران افتاده باشد حدود یک میلیون دانش‌آموز در یک سال اخیر تحصیل و مدرسه را رها کرده‌اند. از سوی دیگر بی‌کاری بعد از دوران تحصیل یکی از عوامل کاهش انگیزه دانش‌آموزان ایران برای ادامه تحصیل است. به دلیل فقدان زیر ساخت‌های اقتصادی اکثر فارغ‌التحصیلان در ایران جذب بازارهای کاری غیرمرتبط با رشته تحصیلی می‌شوند و حتا تاسیس رشته‌های کار و دانش و فنی وحرفه ای نیز نتوانست از این روند جلوگیری کند.

از روی اظهارات مسوولین محلی نیز می‌توان به افزایش آمار ترک تحصیل پی برد. برای نمونه رییس سازمان آموزش‌ و‌‌ پرورش مازندران در سال ۸۶ اعلام کرد: «در چند سال اخیر ۹۰هزار دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلى این استان به ‌دلایلى ترک تحصیل کردند. این دانش‌آموزان ۱۱ تا ۱۷ سال سن  دارند و  بالاترین ترک تحصیل دانش‌آموزان مازندران مربوط به دوره متوسطه بوده است.»

هم‌چنین مدیر آموزش و پرورش شهرستان «اهر» در سال ۸۶ معتقد است که ۴۳ درصد از دانش آموزان روستایی این شهرستان ترک تحصیل کرده یا بازمانده از تحصیل هستند.

وضعیت تغذیه دانش آموزان

لیلا عیوض زاده عضو انجمن تغذیه ایران چندی پیش در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان کشور صبحانه نخورده مدرسه می‌روند و فقط نزدیک به ۳۶ درصد کودکان از همه گروه‌های غذایی مصرف می‌کنند. به گزارش ایسنا هر دختر و پسر ۷ تا ۱۸ ساله ایرانی باید در ماه ۳ کیلوگرم گوشت در سبد غذایی ماهانه خود داشته باشند تا ضمن تامین استاندارد نیازهای غذایی خود، بتوانند به رشد مطلوب دست یابند. هم‌چنین بایستی ماهانه ۱۰ لیتر شیر و ۴٫۵ کیلوگرم ماست، ۳ کیلوگرم گوشت در جیره غذایی ماهانه دانش آموزان دختر ایرانی یافت شود. سو تغذیه در ایران و بلاخص در میان دانش آموزان برخی از بیماری‌ها را به مرحله بحران رسانده است.

برای نمونه تحقیقات نشان می‌دهد ۹۰ درصد خانواده‌های ایرانی به دلیل تغذیه نامناسب و مصرف پایین لبنیات در ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند. سن ابتلا به این بیماری در بین زنان ایرانی به شدت کاهش یافته و به ۳۵ سالگی رسیده است؛ در حالی که میانگین سن ابتلا به این بیماری در جهان ۷۵ سالگی است. بسیاری از کارشناسان تغذیه در ایران دلایل شیوع پوکی استخوان را سرانه پایین مصرف شیر و مواد لبنی و ورزش و نور خورشید می‌دانند. که متاسفانه این سه عنصر در میان دانش‌آموزان به ویژه دختران با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. حجاب اجباری برای کودکان دختر از سنین ۷ سال و محصور بودن در محیط‌های سر پوشیده و تغذیه نامناسب و هم‌چنین ورزش زنان که با محدودیت‌های جدی مواجه است آنان را در برابر بسیاری از بیماری‌ها آسیب‌پذیر کرده است.

وضعیت ورزش مدارس: غیبت شادی و نشاط

کارشناسان تربیت بدنی و روانشناسان معتقدند دانش‌آموز ایرانی چهره بانشاط و شادابی ندارد. ورزشی که در مدارس از آن به عنوان ورزش صبحگاهی یاد می‌شود، بیشتر اوقات توسط یکی از دانش‌آموزان انجام می‌شود که معمولن با اشتباهات زیادی همراه است.
این در حالی‌ است که به گفته‌ی کارشناسان ورزشی، ورزش و تحرک دردوران کودکی از مهم‌ترین عوامل رشد جسمی کودک محسوب می‌شوند و نقش به‌سزایی در روند رشد جسمی و عاطفی دانش آموزان در سنین رشد بازی می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وجود معلم تربیت بدنی درمقطع ابتدایی برای مدارس کشور ضروری است. نا‌هنجاری‌های جسمانی درمیان دانش‌آ‌موزان ایرانی و به خصوص دختران محسوس است و این واقعیت علاوه بر اهمیت تربیت بدنی و ورزش در مدارس کشور، ضرورت پرداختن به ورزش در دوره ابتدایی به خصوص درسال‌های اول تا سوم ابتدایی که دوران استخوان‌بندی دانش‌آموزان در حال رشد است را، بیشتر نمایان می‌کند. ناکافی بودن وسایل ورزشی با توجه به تعداد دانش‌آموزان یکی دیگر از مشکلات زنگ ورزش در مدارس عنوان می‌شود.
این در حالی است که بنا به گفته‌ی معاون امور اجرایی و توسعه منابع اداره کل تربیت بدنی مدارس کشور: «وزارت آموزش و پرورش ایران با کمبود ۱۲ هزار معلم ورزش روبه‌رو است و این کمبود در صورت افرایش ساعات درس ورزش در مدارس به ۳ ساعت در هفته، به بیش از ۳۰ هزار نفر خواهد رسید. اما هنوز تکلیف اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای یکسان‌سازی تجهیزات و امکانات ورزشی مورد نیاز مدارس کشورتامین نشده است و آن‌گونه که آمار و ارقام رسمی و غیر‌رسمی سخن می‌گویند کل اعتبارات ستادی ۱۲ میلیارد تومان نیز کفاف تامین بودجه‌ی مذکور را در سال جاری نخواهد کرد و بنا‌بر اعلام رسمی مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر سرانه ورزش دانش‌آموزی به ازای هر دانش‌آموز یک هزار تومان است.»
با این همه مدیر یکی از مدارس ابتدایی شهر تهران در زمینه نبود معلم ورزش درمقطع ابتدایی به یک خبرگزاری دولتی می‌گوید معتقد است که مشکلات در آموزش و پرورش آن قدر زیاد است که کارشناسان آموزشی را نیز قاصر از برشمردن فهرست بلند آن‌ها می‌کند. وی تصریح می‌کند که «آموزش و پرورش به دلایل مختلف قادر به تامین نیروی انسانی مورد نیاز در بخش ورزش نیست.»
بر اساس استانداردهای جهانی، اختصاص روزی ۲ ساعت به ورزش در مدارس ضروری است، اما تنها نگاهی به ظرفیت‌های موجود ورزش مدارس فاصله‌ی زیاد ایران با استانداردهای جهانی را روشن می‌کند.
نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کشورهای پیشرفته دنیا، قهرمانان ورزشی خود را در مدارس شناسایی می‌کنند. این در حالی است که اگر کمی دقیق به یک ساعت و سی دقیقه زنگ ورزش در کشور توجه کنیم می‌بینیم کمترکسی برای آن اهمیت قایل است.
مدیر یکی از مدارس ابتدایی شهر تهران می‌گوید: «خدا را شاهد می‌گیرم که اگر درصد ناچیزی از اجلاس شهردارن را به مدارس سطح تهران اختصاص می‌دادند، با محاسبه‌ای که انجام داده‌ام، به هر مدرسه چند ده میلیون می‌رسد چون شنیده‌ام چند صد میلیون از هزینه میلیاردی اجلاس، جهت تامین هزینه رفت و آمد کشور های فقیر صرف شده است که این بذل و بخشش مصداق آن مثل معروف است که چراغی که بر خانه رواست بر مسجد حرام است.»

دانش‌آموزان ایران راهی ناکجا آباد

نگاهی به آمار اعتیاد و مصرف سیگار در میان جوانان و نوجوانان نشان از سو کارکرد آموزش و پرورش در ایران دارد. هنگامی که سن مصرف سیگار به زیر ۱۵ سال می‌رسد و بنا به گفته مسوولان سازمان ملل متحد در سال ۸۵ ایران بالاترین میزان معتادا به تریاک و هروئین را در جهان داشته است. به نحوی که ۲۰ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۰ سال کشور در معرض سو استفاده از مواد مخدر قرار دارند شاید لزوم باز‌بینی در آموزش و پرورش ایران بیشتر باشد. به اعتقاد برخی از کارشناسان علوم اجتماعی ارزش‌های حاکم بر آموزش و پرورش ایران همگام با تحولات جامعه ایران پیش نرفته است و تکیه بر ارزش‌های کهن و الگوهای سنتی، بزرگ‌ترین وزارتخانه ایران را با بحرانی جدی رو‌به‌رو کرده است.

حال این سوال مطرح است که آیا برای تاکید مجدد بر افزایش جمعیت و موج انفجاری جدید راه‌کارهای لازم برای آموزش و پرورش تعبیه شده است؟


 


فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

تا به حال بازداشت شده‌اید یا تحت بازجویی قرار گرفته‌اید؟

در چند ماه گذشته موج تازه‌ای از بازداشت و بازجویی‌ها رخ داد و این روند هم‌چنان ادامه دارد. تجربه عجیبی است. امروز ما فایل صوتی واقعی از یک بازجویی را برایتان پخش می‌کنیم. اگر تا به حال بازداشت نشدید، به آن گوش دهید. اگر پیش‌تر آن را تجربه کرده‌اید هم گوش دهید. برایتان جالب‌تر خواهد بود.


 


تقی رحمانی

این نوشتار مدعی است که جریانات فکری ایران اعم از سکولار‌، چپ و مذهبی قبل از انقلاب از ویژگی‌های آرمان‌گرایی‌، کل‌گرایی و انسان‌شناسی ایده‌آل برخوردار بودند که این سه ویژگی نه به دموکراسی بلکه به رهایی بخشی ختم می‌شود.

-بعد از انقلاب جریان‌های فکری ایرانی با سه ویژگی انتزاع‌گرایی فلسفی، کل‌گرایی  و فلسفه عقلی در شناخت در صدد نقد گذشته بر آمدند که این سه ویژگی نیز به دموکراسی ختم نمی‌شود ولی به اندیشیدن فلسفی در ‌جامعه یاری رسانده است. اما لازم است که جریان‌های فکری ایرانی به سه ویژگی واقع‌گرایی‌، مصداق‌گرایی یا خاص‌گرایی و نهادگرایی روی آورند.

جنبش‌سبز می‌تواند بستر مناسبی برای جریان‌های مزبور باشد. در این نوشتار عمده نقد متوجه روشن‌فکران مسلمان است.

کل توهم است و انتزاع‌گرایی ذهنی است و آرمان‌گرایی لازم اما ناکافی است. سال‌هاست که چنین باوری دارم  اگر چه سال‌ها بود که چنین باوری نداشتم. رضا داوری فلسفه را فقط ورزش فکری می‌داند که می‌تواند توانایی اندیشیدن را بالا ببرد. او در سال ۱۳۵۸ در این مورد بحث مفصلی دارد. اما اگر فلسفه جای جامعه‌شناسی و تاریخ را بگیرد ‌چندان مطلوب نیست. هم‌چنان‌که اگر شریعت جای ایمان را بگیرد ایمان مسخ می‌شود. شریعت راه رفتن است و ایمان ردایی است که به باور بستگی دارد. پس مشکل انقلاب اسلامی این نبود که فلسفه و فیلسوف نداشت. هم‌چنان‌که فلسفه و فیلسوف و عقلانیت فلسفی جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبی را نجات نداد. بلکه اصلاح‌طلبی را وارد بحث‌ها‌، ایده‌ها‌ و ادعاهای انتزاعی کلی کرد که نوعی آرمان‌گرایی ذهنی را باعث شد. اندیشه فلسفی با داشتن فکر راه‌بردی متفاوت است. فلسفه دموکراسی با لوازم و اسباب دموکراسی فرق دارد. جامعه روشن‌فکری به دومی بی‌توجه بوده است.

فلسفه قدرت نیز با جامعه شناسی قدرت متفاوت است. اولی نوعی نگرش فلسفی به قدرت است  اما جامعه‌شناسی قدرت توجه‌ به نیروها و جریانات قدرت‌مند ‌در جامعه‌اند که بر یک دیگر اثر می‌گذارند و نه فقط بر اساس ایده و ایدوولوژی بلکه بر مبنای منافع و موقعیت عمل می‌کتند.

فلسفه سیاسی و فلسفه قدرت در جامعه با تلاش حسین بشیریه به جامعه‌شناسی قدرت نزدیک شد. اما حلقه کیان  و به خصوص حجاریان‌ در نوسان جامعه‌شناسی قدرت‌ و فلسفه سیاسی نتوانست به جامعه شناسی  قدرت در ایران نزدیک شود. در نتیجه سخنان زیبا و اعمال نصف و نیمه نه چندان  دل‌ربا به نام رهبری جریان اصلاحات  به وجود آمد که اصلاح‌طلبی را ناکام کرد.

اما تلاش حسین بشیریه ناتمام بود. چون بشیریه در آموزش الفبایی جامعه‌شناسی قدرت گام برداشت اما این آموزش به آموزه این‌جایی یا ایرانی تبدیل نشد. حسین بشیریه عنصری آکادمیکی بود  اما وی به دلیل مرزبندی ایدئولوژیک با مذهب نتوانست  جای مذهب و منافع را در جامعه شناسی قدرت به خوبی تبیین کند در نتیجه به تقسیم‌بندی‌های متفاوت اجتماعی – طبقاتی پرداخت. ملاک‌هایی که گاهی متعارض بودند‌ و در تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبان ‌جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی ری‌شهری را در کنار جنبش مسلمانان مبارز دکتر پیمان قرار می‌داد. با این اوصاف بشیریه در آموزش سیاست در ایران گام مهمی برداشت که باید به آن ارج نهاد.

اما حلقه کیان که میان فلسفه تحلیلی و گرایش آنگلوساکسونی‌ و جامعه‌شناسی قدرت سیاسی بشیریه در نوسان بودند توانستند در پیش‌برد اصلاحات از این دیدگاه‌ها یاری بگیرند اما در میانه راه از ادامه مسیر بازماندند. آن‌ها در ساده‌ترین فرق حکومت‌ها دچار تعارض شدند. چرا که ملاک لیبرالی باعث شد که اصلاح‌طلبان مشارکتی و حلقه کیان با ساده‌سازی، جامعه پیشرفته بلوک شرق  که نیازمند دموکراسی بود را با جامعه ایران یک‌سان فرض کنند و فرق جامعه توده‌وار سنتی و مدرن  را به خوبی درک نکنند و منافع این جریان‌که با موقعیت در حکومت بودن پیوند خورده بود مزید برعلت شد تا از این طرق ناکامی اصلاحات دوره خاتمی رقم بخورد. روشن‌فکری مسلمان با گرایش دینی  و حتا روشن‌فکرن عرفی با باور فلسفی در نهایت نتوانستند از انتزاع گرایی به واقعیت‌، از فلسفه به جامعه  و از جامعه‌شناسی عام به جامعه‌شناسی خاص (ایران) پل بزنند.

اما انتزاع‌گرایی همه مشکل ایران نبود. انتزاع فلسفی با گرایش تحلیلی پاسخ به آرمان‌گرایی قبل از انقلاب بود ‌که روشن‌فکران ایرانی در دل شیفته آن بودند و اندیشه‌شان در بند چنین شیفتگی بود. این شیفتگی آن‌گونه بود که جان در کف می‌گذاشتند و به قول شاملو  آذرخش می‌شدند و خانه را روشن می‌کردند  و در برابر تندر می‌ایستادند  و می‌رفتند اما باز تندر می‌آمد و آذرخش کم می‌آورد. مشعل راه می‌شدند اما نقشه راه در دستشان نبود. فلسفه بعد انقلاب قرار بود ک نقشه راه شود  که البته خود راه را گم کرد. جامعه‌شناسی قدرت بشیریه نویدی بود که باز به نتیجه مطلوب نرسید. آرمان‌گرایی روشن‌فکران مذهبی جریانی که در خانواده روشن‌فکران ایرانی و در گرایش مسلمان آن جای می‌گیرد از بازرگان تا شریعتی  و طالقانی با تاکید بر این‌جایی‌کردن اندیشه و عمل، در کل‌گرایی خود گرفتار شد. آزادی امری کلی است اما آزادی و دموکراسی و آزادی و جامعه مدنی ‌امری جزیی معین و مشخص است. آرمان‌گرایی روشن‌فکران مذهبی مانند انتزاع‌گرایی روشن‌فکران دینی اسیر مشکلات خاص خود شد. روشن‌فکران مسلمان آرمان گرا، کل‌گرا و در انسان‌شناسی به شدت به اراده و آگاهی اصلت دادند. همان‌گونه که روشن‌فکران دینی مسلمان  انتزاع‌گرا و خاص‌گرا بودند و در انسان‌شناسی فقط به عامل اندیشیدن فلسفی توجه داشتند.

روشن‌فکران مذهبی‌ در موقعیت قدرت نبودند‌ و در موقعیت کاربردی‌کردن باورهای خود قرار نداشتند. این روشن‌فکران با مفاهیم آرمانی و اخلاقی بر سنگلاخ واقعیت تاختند‌ و برداشت آن‌ها از آگاهی بخشی به معنای آگاه‌کردن انسان بر اساس ذات پاک انسان ‌بود. آن‌ها گزاره انسان گرگ انسان است را باور نداشتند  و به عبارتی عقیده را بر منافع و موقعیت برتر می‌دانستند. در حالی که انسان سیاسی و اجتماعی ترکیبی از عقیده ،منافع و موقعیت بوده است. آنان به سرنوشت امام علی دچار شدند‌ و اکنون مدت ۳۱ سال است که استخوان در گلو، خار در چشم زیر انواع فشارهای خرد‌کننده  قرار دارند.

با این وصف روشن‌فکران مذهبی که همه زندگی خود را بر سر تفسیر و تحقق آیه معروف انا اله لا یغیر ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم  گذاشتند‌ این آیه را به ذهنی‌ترین وصف ممکن آگاهی بخشی‌ و اراده و ایمان‌ تفسیر کردند چرا که قرار بود وضع قوم و اقوام زمانی تغییر کند که آنان انفس را تغییر دهند  و انفس نیز با آگاهی و اراده ایمانی تغییر می‌کرد. در حالی که انفس اکثریت انسان‌ها  با منافع و موقعیت نیز ارتباط دارد. نفس انسان‌ها فقط عقل دانایی نیست بلکه شور‌، غریزه و فکر توامان نیز هست.‌ آن‌زمان  آرمان‌گرایی در پیوند با کل‌گرایی به برقرری جامعه مطلوب‌ آزاد یا توحیدی تعبیر می‌شد و قرار بر آن شد که جمع برگزیده جامه نمونه خلق کند‌ و آن‌گاه حقوق افراد‌، اقوام و اصناف‌ و جنسیت‌ها در عمل تامین خواهد شد و با اصلاح‌کل جز نیز بهتر خواهد شد. روشن‌فکران مذهبی در گرایش دموکرات خود دولت ملی را متشکل از مجموعه‌ای از انسان‌های پاک و متخصص می‌خواستند و در گرایش رادیکال خود مجموعه‌ای از انسان‌های پاک‌، متخصص و طرف‌دار درویشان را باور داشتند.

از سوی دیگر نقد شریعتی بر گذشته این بود که نهضت ملی ایدئولوژی نداشت. بازرگان در عمل زودتر از شریعتی بر ضرورت داشتن ایدئولوژی تاکید کرد. اما نقد شریعتی بر نهضت ملی درست نبود چنانچه نقد فیلسوفانه به انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ نادرست بود. نهضت ملی ایدئولوژی داشت اما مشکل نهضت ملی از ایدئولوژی نبود هم‌چنان‌که انقلاب اسلامی با ایدئولوژی کامیاب نشد ‌یا اصلاحات و فلسفه تحلیلی راه به جایی نبردند. به عبارتی دیگر مشکل در نحوه فهم  و درک و جاانداختن آگاهی بود. آگاهی امری عینی است که با موقعیت‌، منافع و باور انسان ارتباط دارد. به عبارتی آگاهی پایدار با زندگی روزمره آینده پیوند پیدا می‌کند. آگاهی خاص یا انتزاعی یا آرمانی متعلق به افراد معین و مشخصی است که می‌خواهند در برابر تندر‌ و ظلم و ستم بایستند و خانه را روشن کنند‌ و بروند یا این‌که در سودای مقام و شهرت حاضرند که جان دهند  و سر بگذارند تا سروری و شهرت بیابند که البته این هدف متفاوت است.

مشکل نهضت ملی ‌و مشروطیت بر خلاف‌نظر ‌شریعتی نداشتن ایدئولوژی نبود‌ بلکه نداشتن نهادهایی بود‌ که جامعه بتواند ناتوانی خود را در آن تبدیل به توانایی کند. جاه‌طلبی‌ها‌، خصلت‌های فردی و جمعی‌ و منافع حاکمان و شخصیت‌ها می‌تواند هر ایدئولوژی را مهار کند همان‌گونه که عقل فلسفی حتا اگر درست تشخیص دهد که چه باید کرد‌ اما این تشخیص با منافع  افراد‌ و شخصیت‌ها مهار خواهد شد. در دوران اصلاحات نیز شاهد تاثیر‌ منافع و موقعیت بر رفتارها بودیم.

راه رفته کل‌گرایی‌، کلان‌نگری‌، آرمان‌گرایی‌،عقیده‌گرایی و عقل‌گرایی فلسفی را که روشن‌فکران مسلمان و ایرانی رفته‌اند را نباید دوباره پیمود.

در نتیجه کل به تعبیر آدورنو کاذب و انتزاع به تعبیر نگارنده سراب است. آرمان مطلوب است اما آرمان‌گرایی فاجعه است‌. عقلانیت مفروض است اما  جستجوی عقلانیت لازم  را باید مورد توجه قرار داد.

در پرتو چنین منظری از نقد گذشته لازم است که جنبش سبز را مرور کرد‌ و از آسیب‌هایی که روشن‌فکران بر آن وارد می‌کنند به وسیله روشن‌فکران ممانعت کرد.

جنبش سبز، واقع‌گرایی‌، مصداق‌گرایی و نهاد‌گرایی

دموکراسی امری جزیی و خاص است. حقوق مدنی – صنفی‌، قومی یا هویتی افراد امری عینی و روزمره است. به تعبیر شریعتی اقتصاد زیربنا نیست اما اصل است اما نه اصل طبقاتی بلکه به عنوان اصلی که به زندگی و زیستن و عزت آدمی بستگی داد.

حقوق مدنی و صنفی  و هویتی افراد و جریان‌هاست که به دموکراسی و حقق بشر معنی می‌هد و تجربه صد‌ساله به ما آموخته است که باید از زودخواستن، زیاد خواستن و کلان خواستن پرهیز کرد. در نتیجه باید به جای زود خواستن حوصله کرد و به جای زیاد خواستن مشخص‌، معین و محدود طلب کرد و به جای کلان خواستن خاص و معین طلب کرد‌ و بر خواسته‌های معین مقاومت و ایستادگی فراوان کرد. به عبارتی طلب‌کردن را به جای خواستن گذاشت. آدمی حق و مسوولیت است. نه صرفن ‌مسوولیت دوران آرمان‌گرایی و نه حق داشتن دوران اصلاح‌طلبی.

در نتیجه جنبش سبز می‌تواند غصه و قصه آزادی را در جامعه ما را به دموکراسی به معنای امکانی مشخص و معین تبدل کند و لبخند شادمانی به همراه آورد. جنبش سبز می‌تواند قصه پر‌درد ‌و دنباله‌دار عدالت را به حقوق مدنی‌، قومی و صنفی نزدیک کند و در نتیجه رضایت ایجادکند.

جنبش سبز آرمان دارد اما اتوپیاگرا نیست ولی به واقعیت توجه دارد. زیستن در سپهر آرمان برای ایجاد شرایط مطلوب جنبش سبز را مطلوب‌گرا می‌کند. جنبش سبز کل‌گرا هم نیست  چون کل کاذب‌ یا توهم است. امری کلی یک‌سره درست یا نادرست است. پس جنبش سبز خاص‌گراست در نتیجه به اجزا هم توجه دارد. جنبش سبز انسان را باور دارد اما باور ندارد که انسان  خیر مطلق است بلکه آمیزه‌ای از خدا و شیطان است و  چنین نیز خواهد ماند.

پس هر انسان دارای حق و مسوولیت است  و باید در امور اجتماعی نظارت بیرونی بر انسان‌ها و جریان‌ها وجود داشته باشد. در نتیجه به نهادگرایی هم توجه ویژه‌ای می‌کند.

جنبش سبز با این ویژگی‌ها از ویژگی‌‌های روشن‌فکری مسلمان ‌قبل و بعد از انقلاب خود را متمایز می‌کند و تلاش می‌کند با احترام به هویت‌های گوناگون‌ انواع جریان‌های روشن‌فکری ایرانی را در نظر بگیرد. زیرا این جنبش به محو ایدئولوژی‌ها باور ندارد  بلکه به وجود آن‌ها‌ و عمل‌کرد راهبردی ایدئولوژی توجه دارد.

ویژگی واقع‌گرایی‌، خاص‌گرایی‌ و نهادگرایی جنبش سبز آن را متفاوت با آرمان‌گرایی‌، کل‌گرایی‌، عقیده‌گرایی و آگاهی بخشی به نوع انسان  قبل از انقلاب‌ و  انتزاع‌گرایی‌، کل‌گرایی‌ و عقل فلسفی بعد از انقلاب ‌جریان روشن‌فکری می‌کند.

به عبارتی روشن‌فکری مدنی می‌تواند مذهبی و غیرمذهبی باشد. اما اهدافی روشن و معین را با ایدئولوژی خود توضیح و تبیین می‌کند.

نباید تردید کرد که برخی عقاید، دیدگاه‌ها‌، جریان‌ها و اشخاص  موجه و معتبر در جامعه ما در مسیر تقویت جامعه مدنی در جامعه ما حرکت نمی‌کنند‌ و به راحتی نمی‌توان این باورهای آزادی‌خواهانه دولت محور را با نگاه جامعه محور هماهنگ کرد  اما مخرج مشترک‌ها می‌تواند به اتحاد عمل بینجامد ‌و راه‌گشا شود.

راه دموکراسی در جامعه ما از جامعه‌محوری‌ توجه به واقع‌گرایی‌، خاص‌گرایی‌، مصداقی‌بودن و نهادگرایی می‌گذرد.

راه جدید به تئوری‌، راه‌برد‌ و تاکتیک مناسب خود نیاز داد.

فروردین ۸۸


 


محمد خاتمی رییس جمهوری سابق جمهوری اسلامی ممنوع‌الخروج شد.

به گزارش تارنمای فراکسیون اقلیت مجلس (پارلمان نیوز) قرار بود چهارشنبه شب‌ محمد خاتمی برای شرکت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای عازم هیروشیمای ژاپن شود اما نیروهای امنیتی  از این سفر ممانعت به عمل آوردند.

«ابعاد فاجعه‌آمیز حمله اتمی آمریکا به هیروشیمای ژاپن»، «ضرورت نابودی تمامی سلاح‌های هسته‌ای» و «چگونگی همکاری جهانی در این زمینه» از مواردی است که در اجلاس شورای تعامل مطرح خواهد شد.

در حالی از سفر رییس جمهور سابق ایران جلوگیری می‌شود که پیش از این برخی از رسانه‌های حامی دولت خبر ممنوع‌الخروجی آقای خاتمی را اعلام کرده بودند.

گفتنی است در جریان وقایع پس از انتخابات ایران شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی ممنوع‌الخروج شدند.


 


مجلس نمایندگان افغانستان  بار دیگر بر تصمیم خود مبنی بر غیراجرایی بودن قانون جدید انتخابات تاکید کرده و آن را فاقد مشروعیت دانسته است.

به گزارش بی‌بی‌سی مجلس نمایندگان به تازگی فرمان تقنینی، رییس جمهوری افغانستان را در مورد اجرای قانون جدید انتخابات رد کرد، اما وزارت عدلیه (دادگستری) این تصمیم مجلس را خلاف قانون اساسی دانست و بر اجرایی بودن قانون جدید بر اساس فرمان تقنینی آقای کرزی حکم کرد.

در قانون جدید، تغییراتی در شرایط نامزدی برای شرکت در انتخابات وارد شده و هم‌زمان، صلاحیت تعیین اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز به رییس جمهوری واگذار شده است.

قانون جدید انتخابات را مجلس نمایندگان تصویب نکرده و آقای کرزی برای اجرایی شدن آن فرمان تقنینی صادر کرده است.

گفتنی است کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات پارلمانی را براساس قانون جدید انتخابات برگزار می‌کند.


 


زمین لرزه‌ای به قدرت ۷٫۱ در مقیاس امواج درونی زمین روز  چهارشنبه استان «چینگهای» واقع در شمال غرب چین را لرزاند که تاکنون شمار تلفات این زمین لرزه از مرز ۴۰۰ نفر فراتر رفته است‌. بیش از ۱۰ هزار نفر نیز براثر این زلزله زخمی شده‌اند.


 


‌پنج شنبه ۲۶ فروردین ماه – ۱۵  آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  اعظم

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت – «غرق شدن با کشتی غرق ناپذیر» – روز غرق شدن تایتانیک – محبوبه

note3 بخش اول اخبار

note3گزارش روز – «آموزش و پرورش ایران در بحران و تاکید احمدی نژاد در افزایش جمعیت» – سام

note3رادیو لیچار -  قسمت بیست و سوم-  فرورتیش

note3گفت‌و‌گوی روز – «عشق خارج» – شکوفه

note3آقای گجت – دامون

note3گزارش اجتماعی – سروش

note3 بخش دوم اخبار


 


مجتبی ثمره هاشمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات باراک اوباما در پاسخ به این‌که آیا مقابله با آمریکا پا گذاشتن روی دم شیر نیست تصریح کرد: «شیر بی‌یال، دیگر شیر نیست و تهدید هسته‌ای شدن ایران نشان‌دهنده عزت و قدرت آن است.» او هم چنین ادامه داد: «نگرانیم که اوباما از بوش احمق تر باشد.»

به ادعای آقای ثمره هاشمی «جودی ویلیام» برنده جایزه صلح نوبل گفته است که اگر به جای ایران بودم به دنبال دست‌یابی به سلاح هسته‌ای می‌رفتم.

وی افزود: «جهان زیر سایه تهدید هسته‌ای است و آمریکا باید از آلمان، ایتالیا، ژاپن و … پایگاه‌های هسته‌ای خود را جمع کند. مگر آمریکا چه کاره است که در شورای حکام عضو است و اعلام کرده درNPT باید تجدیدنظر شود؟ »

مشاور ارشد رییس دولت ایران در ادامه افزود: «در اجلاس داووس سوییس از جورج سوروس شنیدم که گفت اقتصاد بازار شکست خورد و دوستانی که در این دانشگاه درس اقتصاد می‌دهند و مبانی غربی را بیان می‌کنند این مسئله را درک می‌کنند زیرا این امر را فردی که خودش در اقتصاد غرب است بیان کرده است. هم‌چنین وقتی به رییس بانک مرکزی اروپا گفتم که آیا فکر نمی‌کنید اساس مشکلات از اقتصاد لیبرالی است، چند دقیقه‌ای فکر کرد و گفت که باید در این زمینه فکر کنیم.»

ثمره هاشمی درباره احتمال حمله نظامی به ایران گفت: «انشا‌اله خطر جنگ وجود ندارد و هر قدرتی که با زور و تجاوز گسترش پیدا کرد سقوط و انهدام آن از همان زمان شروع می‌شود.»


 


تیم فوتبال استقلال ایران ‌با پیروزی ۲ بر یک مقابل الاهلی عربستان به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد.

دیدار تیم های استقلال و الاهلی عربستان روز چهارشنبه از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه آزادی با حضور بیش از ۷۰ هزار تماشاگر آغاز شد که در پایان تیم استقلال با نتیجه دو بر یک از سد تیم عربستانی گذشت.

گل‌های این دیدار را مهدی سید‌صالحی در دقیقه ۲۵ و امیرحسین صادقی‌ در دقیقه ۴۴ برای استقلال و ویکتور در دقیقه ۳۶ از روی نقطه پنالتی برای الاهلی به ثمر رساندند.

استقلال با این پیروزی جمع امتیازات خود را به ۱۱ رساند و ضمن صدرنشینی در گروه خود به مرحله بعدی این رقابت‌ها صعود کرد. الاهلی نیز ۶ امتیازی ماند.

هم‌چنین در دیگر دیدار این مرحله از ساعت ۲۰:۰۵ دقیقه چهارشنبه شب به وقت تهران دو تیم الوحده امارات و ذوب‌آهن ایران در ورزشگاه آل نهیان ابوظبی به مصاف هم رفتند که در پایان تیم اماراتی با یک گل ذوب آهن اصفهان را شکست داد.

تنها گل این دیدار را حسن آمن در دقیقه ۷۲ به ثمر رساند.

ذوب آهن با این شکست در مکان دوم جای گرفت و با توجه به تساوی الاتحاد و بنیادکار صعود خود را به مرحله بعد قطعی کرد. این تیم در هفته آخر میزبان الاتحاد در اصفهان است.


 


نفوذنیروهای امنیتی اولین حقوق دادرسی عادلنه متهمان را محدود می‌کند. وکلا مدعی هستند که دادسرای اوین برخلاف قانون اساسی و غیرقانونی است.

(۲۵‌ فروردین ۱۳۸۹) ‌کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران امروز از قوه قضاییه خواست فورن فعالیت دادسرای ویژه تازه تاسیس درزندان اوین را که بازجویان و قضات را در داخل زندان قرار می‌دهد‌ و دست‌رسی وکلا وخانواده‌های زندانیان را به روند دادرسی غیرممکن می‌کند، متوقف کند.

هادی قایمی سخن‌گوی کمپین دراین زمینه گفت: «دادسرای جدیدالتاسیس زندان اوین نفوذ وزارت اطلاعات‌ را روندهای قضایی با توجه به مسدود‌کردن دست‌رسی وکلا به موکلانشان وپرونده‌های آن‌ها افزایش داده است. چنین اقدامی به بازجویان و نیروهای امنیتی اجازه می‌دهد تا به سو‌‌استفاده از چنین نهادی بپردازند که خود برخلاف قانون است.»

جمعی از وکلای پرونده زندانیان سیاسی به کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر درایران گفتند که رسیدگی به پرونده زندانیان سیاسی دست‌گیرشده پس از انتخابات دردادسرای زندان اوین، عملن رابطه آن‌ها و خانواده‌های موکلانشان را با قضات قطع کرده است. به گفته برخی از این وکلا بیم این می‌رود که وزارت اطلاعات توصیه چنین اقدامی راصورت داده تا بتواند نفوذ بیشتری برروند تصمیم‌گیری در دستگاه قضا داشته باشد و دست خانواده‌ها و وکلای آن‌ها را از پرونده‌ها کوتاه کند.

نسرین ستوده وکیل درتهران به کمپین بین‌المللی حقوق بشر درایران گفت که پس از تشکیل دادسرای اوین و انتقال پرونده‌های موکلانش به این مکان اقدامی ارتباط وی و خانواده‌های موکلانش با قضات غیرممکن شده است. ستوده درباره خطرات چنین اقدامی گفت:‌ «قضات در محیطی که کاملن تحت نظارت وزارت اطلاعات اداره می‌شود مستقر شده‌اند و در طی تحقیقات مقدماتی که باید گفت سخت‌ترین دوره یک متهم را در زندان تشکیل می‌دهد، کاملن بازپرس‌ها که قضات دادسرا محسوب می‌شوند، کاملن اطلاعات‌شان فقط از طریق ماموران اطلاعات داده می‌شود ونه وکیل می‌تواند به این‌ها اطلاعاتی را برساند نه خانواده متهم.»

مینا جعفری با اشاره به نمونه‌های عینی که از حق دست‌رسی به پروندهی موکلین‌اش محروم شده است به پرونده‌ فعالینی هم‌چون مریم قنبری، کوهیار گودرزی، درسا سبحانی، سعید جلالی‌فر اشاره کرد که با توجه به این که دادسرا در داخل زندان بوده است امکان مطالعه محتویات پرونده برای وکلا وجود ندارد: «این مشکلی است که مورد سوال خانواده‌های بازداشت‌شدگان نیز قرار دارد چرا که از وکیل انتظارات به جایی دارند که وکلا نمی‌توانند برآورده کنند. کاش چنین مواردی را اعلام کنند که خانواده‌های بازداشت‌شدگان نیز بدانند که در چنین شرایطی وکیل هیچ امکانی برای پی‌گیری و استیفای حقوق بازداشت‌شدگان ندارد. وقتی دادستانی که باید اولین مکان برای رعایت و استیفای حقوق ملت و حامی آنان باشد در چنین جای‌گاهی وارد عمل نمی‌شود به چه کسی می‌توان رجوع کرد؟»

فریده غیرت وکیل برخی از دست‌گیرشدگان بعد از انتخابات با ابراز نگرانی‌های مشابهی به کمپین گفت: «ما وکلا هیچ دست‌رسی به دادسرای زندان اوین نداریم و نه تنها وکلا بلکه خانواده‌ها هم اجازه ورود به داخل زندان را ندارند. در نتیجه ما حتا همان خبر ساده و ناقصی را  که قبلن می‌توانستیم از پرونده‌ها به دست بیاوریم، دیگر امکان چنین کاری هم وجود ندارد».

پیش از این خانواده‌ها برای دیدن بازپرس‌ها و دادیارها به محل خدمت آن‌ها که در دادگاه انقلاب مستقر بود مراجعه می‌کردند و با بازپرس صحبت می‌کردند و راجع به شرایط اجتماعی و خانوادگی و روحی و  روانی متهم با قاضی صحبت می‌کردند و قاضی هم یا تحت‌تاثیر این صحبت‌‌ها قرار می‌گرفت یا قرار نمی‌گرفت. اما الان این بازپرس‌ها در زندان اوین مستقر شده‌اند و دیدن آن‌ها کار غیر ممکنی است و این بخش طبیعی روال دادگاه عملن به دلیل دردسترس نبودن قضات ودادیارها مخدوش شده است.

ستوده هم‌چنین گفت: «چنین روندی عملن دفاع از متهمان را غیرممکن کرده است.‌»

انتقال دادسرای‌ متهمان سیاسی به داخل زندان اوین به نحوی که متهم در داخل زندان تفهیم اتهام، دادگاهی و درنهایت برای وی حکم  صادر می‌شود تداعی‌کننده دادگاه‌هایی است که در دهه شصت   برای هزاران تن از متهمان سیاسی برگزارشد و کاملن از مراحل بازپرسی عادلانه به دور بود وهیچ‌گاه خانواده‌ها و وکلای آن‌ها نتوانستند در جریان پرونده تاثیر بگذارند. صدها نفر از زندانیان براساس احکامی که توسط چنین دادگاه‌هایی صادرشداعدام شدند.

وکلا موظف هستند در مرحله تحقیقات حاظر شوند و مطالبی را برای کشف حقیقت یا دفاع از متهم یا اجرای قوانین به قاضی اعلام کنند. اگر یک فرد غیر متخصص به نام موکل حضور دارد باید در کنارش یک فرد حقوقی و متخصص وجود داشته باشد تا چنان‌چه قاضی  قانونی عدول کند، او مطالبی را بیان کند. وقتی در روند این پرونده یا هر پرونده‌ای، مجرای قانونی رعایت نشود، تردیدی نیست که با اشکال جدی مواجه است. یعنی تحقیقات بدون حضور وکیل مخالف اصل ۳۵ است، مخالف ماده ۱۲۸ آیین کیفری و دادرسی است و مخالف قانون حفظ حقوق شهروندی است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران،  در تاریخ ۱۶ اسفندماه از تشکیل دادسرای اوین خبرداد.  دولت آبادی  تشکیل این دادسرا را «بر اساس ضرورت» و «راهی برای رفع مشکلات و سرعت بخشیدن به تحقیقات» و نیز «کاهش هزینه‌ها» دانسته بود. هم اکنون پرونده بسیاری از فعالان سیاسی و نیز زندانیان گمنام که در وضعیت بلاتکلیف هستند در این دادسرا نگهداری می‌شود.

او درپاسخ به انتقاداتی که درخصوص تشکیل این دادسرا و اینکه آن را «دادسرایی امنیتی» خوانده بودند گفته بود که این حرف اشتباه است و کسانی که آن را مطرح می‌کنند یا جاهل و یا مغرض هستند. دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان این‌که دادسرای اوین، برای مبارزه‌ی سریع با جرایم ضدانقلاب تشکیل شده و کاملن قانونی است افزود : «این دادسرا بر اساس روند اوضاع و به تدریج به سامان خواهد رسید.» جعفری دولت‌آبادی هم‌چنین تاکید کرده بود که در هیچ جای قانون عنوان نشده که دادسرا کجا باید تشکیل شود.

«دادسرای اوین برخلاف قانون اساسی و غیرقانونی»

طی ماه‌های گذشته وکلای زندانیانی که دست‌رسی به پرونده موکلانش به دلیل تشکیل دادسرای یاد شده نداشته‌اند تشکیل این دادسرا را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

مینا جعفری وکیل تعدادی از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات به کمپین گفت که تشکیل این دادسرا غیرقانونی است: «این اقدام مخالف قانون اساسی است. در اصل ۳۴ قانون اساسی و قسمت مربوط به دادخواهی تاکید شده است که دادخواهی حق مسلم هر فرد ایرانی است و هر کس می‌تواند به‌منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع نماید.»

بر اساس این اصل ۳۴ قانون اساسی تصریح دادرسی که‌ همه افراد ملت حق دارند به‌ دادگاه‌ها را در دست‌رس داشته باشند و هیچ‌کس را نمی‌توان از دسترسی به دادگاهی که به موجب قانون حق آن را دارد منع کرد: «بسیار بدیهی است که تشکیل دادسرای اوین بر اساس موازین حقوقی و به ویژه حقوق اساسی شهروندان و بر اساس اصل ۳۴ خلاف و نقض قانون است».

مینا جعفری با اشاره به مواد قانونی در این زمینه تاکید کرد: «قانون اساسی که قانون ما در کشور است تصریح می‌کند که دادگاه باید در دست‌رس باشد. وقتی در دست‌رس نیست بر اساس ماده ۵۷۵ قانون مجازات اسلامی می‌توان ناقضان این حق اساسی را مورد پی‌گرد قانونی قرار داد. طبق ماده ۵۷۵ قانون مجازات اسلامی هرگاه مقامات قضایی یا دیگر مامورین ذی‌صلاح برخلاف قانون توقیف یا دستور بازداشت یا تعقیب جزایی یا قرار مجرمیت کسی را صادر نمایند به انفصال دایم از سمت قضایی و محرومیت از مشاغل دولتی به مدت پنج سال محکوم خواهند شد.»

مواد ۵۷۰ تا ۵۸۳ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، تخلفات مقامات و ماموران دولتی و نحوه‌ی رسیدگی به آن را برشمرده و ماده ۵۷۰ این قانون تاکید می‌کند که هر یک از مقامات و مامورین دولتی که بر خلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب کند یا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسی محروم نماید علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت سه تا پنج سال از مشاغل دولتی به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران درخصوص از بین رفتن استانداردهای حقوقی روند دادرسی در ایران همچنان عمقین ابراز نگرانی می‌کند. ادامه چنین روندی برگزاری دادگاه‌های عادلانه را عملن غیرممکن کرده و جمهوری اسلامی را بیش از پیش از استانداردهای اجرای قانون وحقوق بشر که طبق قانون حقوق بین‌الملل متضمن اجرای آن است دور می‌کند.


 


وزیر فرهنگ و ارشاد ایران می‌گوید که جعفر پناهی فیلم‌سار نام‌دار ایرانی به دلیل مسایل امنیتی بازداشت شده است.

محمد حسینی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که «وزارت ارشاد از مسوولان قضایی و امنیتی مساله پناهی را پی‌گیری کرد»، اظهار داشت: «آقای پناهی به دلیل ساخت فیلمی بر ضد حکومت ایران دست‌گیر شده است.

وی افزود: «آن‌ها اعلام کرده‌اند که این کارگردان در حال ساخت فیلمی علیه نظام و بحث‌های مربوط به حوادث اخیر بوده است و این‌که این فیلم به مسایل بعد از انتخابات دامن‌زده است».

به گفته‌ی آقای حسینی به دلیل وجود مسئله امنیتی مسوولان قضایی اجازه پی‌گیری پرونده را به وزارت ارشاد نمی‌دهند.

این نخستین بار است که یک مقام رسمی در خصوص دست‌گیری جعفر پناهی توضیح می‌دهد.

اظهارات آقای حسینی در حالی بیان می‌شود که به گفته‌ی طاهره سعیدی همسر آقای پناهی وی هیچ‌گونه فعالیت غیر قانونی نداشته است.

جعفر پناهی فیلم‌ساز ایرانی روز ۱ مارس سال جاری میلادی از سوی نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد.


 


براساس بسته پیشنهادی دولت به مجلس قیمت بنزین ظرف ۵ سال به ۶۵۰ تومان خواهد رسید که براین اساس امسال هرلیتر بنزین در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید ۲۱۰ تومان بفروش برسد.

به گزارش خبر آنلاین براساس بسته پیشنهادی دولت در جلسه مشترک با مجلس در خصوص اجرایی شدن لایحه هدف‌مند‌کردن یارانه‌ها‌، قراراست طی ۵ سال قیمت بنزین به سقف ۶۵۰ تومان در هر لیتر برسد که با استناد به اظهارات احمدی‌نژاد که قرار است قیمت بنزین هر سال ۲۰ درصد افزایش یابد بنابراین امسال قیمت بنزین حداقل تا ۲۱۰ تومان در هر لیتر افزایش خواهد یافت.

در حالی قرار است سقف قیمت بنزین از سوی دولت دهم ۶۵۰ تومان در هر لیتر مبنا قرار بگیرد که در حال حاضر هر لیتر بنزین در فوب خلیج فارس به نرخ ۵۰۷ تومان در هر لیتر خریدوفروش می‌شود.

در این بین در صورت اجرایی‌شدن این لایح‌ها نظرات فعلی دولت‌، قیمت هر لیتر بنزین در سال‌جاری تا مرز ۲۱۰ تومان افزایش خواهد یافت.

منبع


 


مریم / رادیو کوچه

Maryam.m@koochehmail.com

  • 399 میلادی – یزدگرد اول شاه ساسانی ایران پس از آغاز سلطنت، به مسیحیان قلمرو ایران آزادی مذهبی داد و با ارسال پیامی به دولت و سنای روم یادآور شد که دستور داده است همه تدابیر و عملیات خصمانه بر ضد روم پایان یابد و بازرگانان رومی بتوانند در قلمرو ایران آزادانه به داد و ستد بپردازند و تحت حمایت فرمانداران ایران باشند. یزدگرد در پیام خود تاکید کرده بود که در انتظار عمل متقابل از سوی دولت روم مخصوصن در زمینه آیین زرتشت است که دولت ایران مکلف به حمایت از پیروان آن در سراسر جهان است.
  • ۴۲۲ میلاد – میان ایران و روم، دو ابر قدرت وقت، یک پیمان صلح صد ساله امضا شد. این پیمان در پی یک جنگ دو ساله میان دو کشور به امضا رسید. این جنگ را ارتش ایران به فرماندهی ژنرال «مهر نرسی» مازندرانی برنده شده بود و پیشنهاد صلح از سوی رومی‌ها داده شده بود تا پیش‌روی ژنرال ایرانی متوقف شود. این پیمان صد ساله تنها دو سال و سه ماه عمر کرد و رومی‌ها در تابستان سال ۴۲۴ میلادی که ایران را در مرزهای شمال‌شرقی درگیر طوایف آن سوی کوه‌های پامیر دیدند بار دیگر در سوریه نیرو پیاده کردند و جنگ از سر گرفته شد.
  • ۱۴۵۲ میلادی – زادروز «لئوناردو داوینچی» هنرمند و دانشمند ایتالیایی است که در «وینچی» واقع در ۳۰ کیلومتری فلورانس به‌دنیا آمد و در سال ۱۵۱۹ درگذشت. آثار هنری متعدد از او باقی مانده از جمله تصویر «مونا لیسا». اخیرن بانویی که داوینچی تصویر او را ترسیم کرده و این تصویر به مونالیسا شهرت یافته شناخته شده است. داوینچی در عین حال یک ریاضی‌دان بود و نخستین کسی است که طرح هلی‌کوپتر را کشیده است.
  • ۱۷۶۶ میلادی – «فردریک بوتروک» (Friedrich Bouterwek) فیلسوف آلمانی به‌دنیا آمد و آثار متعدد از او باقی است از جمله خاطرات ده جلدی‌ بوتروک.
  • ۱۹۸۰ میلادی – «ژان پل‌سارتر» اندیشمند فرانسوی قرن ۲۰ و از اصحاب فلسفه اگزیستانسیالیسم درگذشت. وی ۷۵ سال عمر کرده بود. سارتر درباره «بودن و زیستن» و این‌که آدم محکوم است که آزاد باشد و هم‌چنین بی‌تفاوتی‌ها در قبال انسانیت، بحث کرده و نظر داده است.
  • ۱۹۱۲ میلادی – «کیم ایل سونگ» نخستین رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره شمالی به‌دنیا آمد و ۸۲ سال عمر و ۴۷ سال بر آن سرزمین رهبری کرد. اعلامیه معروف «چوچه» (Chuche) از او است که از سال ۱۹۵۵ رعایت می‌شود. طبق این اعلامیه، کره‌ای‌ها باید از هویت ملی خود دفاع کنند، غرور ملی خود را از دست ندهند و تنها به خود متکی باشند. با این‌که چین و روسیه به کره شمالی کمک بسیار کرده‌اند، کیم در اعلامیه چوچه به مردم کره توصیه کرده است که متوجه باشند کاری نکنند که این دو دولت دوست برای تغییر سیاست‌های ملی کره اعمال نفوذ کنند.
  • ۱۹۶۷ میلادی – به تصمیم دولت فرانسه «ناتو» همه دفاتر خود در فرانسه را بست و به «بروکسل» انتقال داد.
  • ۱۳۰۹ خورشیدی – زادروز «محمدعلی کشاورز» بازیگر سینما و تاتر ایران. او در اصفهان به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک است. او برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم «شب قوزی» ساخته «فرخ غفاری» بازیگری سینما را نیز تجربه کرد و تاکنون در ۴۷ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است. کشاورز برای بازی در فیلم مادر ساخته علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

 


یک دختر اهل کرواسی پس از تصادف به کما رفت و بعد از به هوش آمدن به زبان آلمانی صحبت می‌کرد.
به گزارش مهر به نقل از روزنامه دیلی میل،«ساندرا رالیک» در پی تصادف رانندگی به کما رفت و پس از ۲۴ ساعت به هوش آمد اما زبان مادری خودش را یادش رفت ولی زبان آلمانی را مانند زبان مادری خود صحبت کرد.‌
خانواده رالیک می‌گویند که وی قبلن به طور کوتاه مدت کلاس آلمانی رفته و فقط می‌توانسته چند جمله صحبت کند.
رییس بیمارستان کیبی اسپلیت ماراسوویچ در این مورد می‌گوید: «هنوز دلیل این واقعه بی‌نظیر مشخص نیست و برای این منظور از متخصصین آلمانی دعوت کرده‌اند.»
وی حادثه پیش آمده را یک معجزه توصیف کرد.

منبع


 


وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که سه تن از عوامل بمب‌گذاری زندان مرکزی ایلام دست‌گیر شدند.
به گزارش ایلنا روز چهارشنبه وزارت اطلاعات اعلام کرد که در پی انفجار یک بمب در زندان مرکزی شهرستان ایلام و فرار دو تن از زندانیان متهم به قتل، با تلاش نیروهای امنیتی  در اداره کل اطلاعات استان ایلام و همکاری نیروی انتظامی سه تن از عوامل اصلی انفجار دیوار زندان شناسایی، دست‌گیر و تحویل مرجع قضایی شدند.
روز شنبه ۲۲ فروردین ماه انفجار یک بمب در کنار دیوار زندان شهر ایلام منجر به زخمی شدن دست‌کم ۱۴ نفر شد. در پی این انفجار سه زندانی کوشیدند فرار کنند اما یکی از آن‌ها دست‌گیر شد اما دو نفر دیگر موفق به فرار شدند.


 


محمد‌رضا لطفی، فعال حقوق بشر و فعال دانشجویی در مشهد پس از گذشت ۴۵ روز از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش هرانا، محمد‌رضا لطفی یزدی، از فعالان حقوق بشر در ایران که در روز یازدهم اسفند ماه سال گذشته در منزل پدری‌اش در مشهد بازداشت شده بود و به تهران انتقال داده شده بود، شام‌گاه چهارشنبه با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

پیش از این نیز آقای لطفی در مهرماه سال گذشته به مدت بیش از دو هفته در سلول انفرادی بازداشت‌گاه اداره اطلاعات شهر مشهد بازداشت بود و بعد از آزادی از زندان مشهد به دلیل مشکلات شخصی و این‌که در آستانه ازدواج قرار داشت هیچ فعالیت دانشجویی و یا حقوق بشری نداشته است.


 


آیتاله مکارم شیرازی از فعالیت دفاتر برخی مراجع تقلید پس از فوتشان انتقاد کرد و خواستار تعطیلی این دفاتر شد.

ناصر مکارم شیرازی روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم تصریح کرد: «من به عنوان خیرخواهی برای حوزه علمیه قم و به خاطر آبروی شیعه و احساس مسوولیتی که دارم و پس از استخاره به قرآن کریم این درخواست را از بازماندگان مراجع دارم».

به گفته‌ی این مرجع تقلید سنت مرجعیت شیعه، تعطیلی برنامه‌های مراجع، پس از درگذشت آن‌ها بوده است.

وی  خطاب به بازماندگان مراجع تقلیدی که درگذشته‌اند، گفت که «کارهای مرجعیت را بعد از وفات» تعطیل کنند، چرا که در غیر این صورت، «حرف‌های زیادی پیش می‌آید».

آیت‌اله مکارم شیرازی افزود: «به عنوان تقاضا از تمام دفاتر مربوط به مراجع پیشین می‌خواهم همین روش را دنبال کنند و کارهای مرجعیت را بعد از وفات تعطیل کنند، در غیر این صورت حرف‌های زیادی پیش می‌آید.»

گفتنی است در یک سال گذشته بیش از پنج تن از مراجع تقلید شیعیان فوت نمودند که از این میان می‌توان به آیت‌اله منتظری از مراجع مخالف دولت جمهوری اسلامی اشاره کرد.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز ایران:

  • روزنامهآفرینش

اعتراض ایران به شورای امنیت از اوباما.
ارایه پیشنهاد ۱۰ درصدی برای افزایش حقوق بازنشستگان.

  • روزنامهایران

دولت سیاست‌های تشویقی مهاجرت از پایتخت را برای کارمندان از جمله مسکن و  وام تصویب کرد؛ ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش حقوق برای ترک تهران.
مدیرکل اداره نظام مالی پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد: «پذیرش مشتریان یک بانک در تمام بانک‌ها»

  • روزنامهابتکار

آیت‌اله یزدی: «با هاشمی رفسنجانی رفیق هستم».
چین، ترکیه، روسیه، برزیل و هند از تحریم‌ها حمایت نکردند؛ شکست یارگیری اوباما علیه ایران.

  • روزنامهتفاهم

امتیازات ویژه برای کارمندانی که از تهران مهاجرت کنند؛ افزایش حقوق ۵۰ درصدی.
خروج صنعت فولاد از بحران.

  • روزنامهتهران امروز

قیمت واقعی گاز و برق به روایت وزرا؛ پیشنهاد وزیران نفت و نیرو: «قیمت گاز ۱۰ برابر شود، برق ۲٫۵ برابر».
تقاضای حداد عادل از احمدی‌نژاد: «مساجد بین راهی ساماندهی شود».

  • روزنامهجام جم

حضور نمایندگان ۷۰ کشور جهان در اجلاس خلع سلاح تهران.
چالش دوباره بر سر حق‌الوکاله‌ها.

  • روزنامهجمهوری اسلامی

جدیدترین توافق دولت و مجلس؛ اعتبار ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای هدف‌مندی یارانه‌ها.
آغاز واگذاری تلفن تصویری در کشور.

  • روزنامهخراسان

مخالفان سلاح‌های هسته‌ای از بیش از ۷۰ کشور جهان در تهران حضور می‌یابند.
گلدکوییستی‌ها سرشاخه خود را گروگان گرفتند.

  • روزنامهدنیای اقتصاد

زلزله ۶٫۹ ریشتری در چین.
فوران عرضه‌ها در بروس تهران.

  • روزنامهشرق

تجمیع انتخابات در کانون بحث نمایندگان؛ عمر شوراهای سوم دراز می‌شود.
زد و خورد مسوولان حراست کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی.

  • روزنامهفرهیختگان

صالحی: «دنبال ساخت موشک هسته‌ای نیستیم».
وزیر ارشاد: «بازداشت جعفر پناهی امنیتی است».

  • روزنامهکیهان

احمدی‌نژاد: «تا پایان دولت دهم هیچ‌کس دغدغه مسکن نخواهد داشت».
خدمت سربازی نخبگان حین تحصیل انجام می‌شود.

  • روزنامههمشهری

پیشنهاد ۲٫۵ برابر شدن قیمت برق روی میز دولت.
نظر تفسیری مجلس هفته آینده اعلام می‌شود؛ یارانه‌ها؛ انعطاف مجلس، تردید دولت.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • محی‌الدین از اعضای حزب پیشرو خواست تا برای برنده‌شدن کرسی خالی‌شده سلانگور اقدام لازم را با یک‌دیگر انجام دهند.
  • محی‌الدین از نمایندگان انجمن‌ها خواست تا نظرات و اصلاحات خود را برای بهتر کردن مدل جدید اقتصادی بیان کنند.
  • آژانس‌های ارسال‌کننده خدمت کار زن اندونزیایی قیمت‌های خود را برای مالایی‌ها پایین می‌آورند.
  • یک نامزد مستقل دیگر هم برای کاندیدا توری کرسی سلانگور نام‌نویسی کرد.
  • اعضای اتحادیه چینی‌تباران پرک پیش از برگزاری جلسه با وزیر ارشد، باز‌خورد‌ها را می‌سنجند.
  • شرکت پست مالزی درآمد‌های خود را از طریق ارایه پیشنهادات جدید و سرمایه‌گذاری‌ها افزایش می‌دهد.
  • سرمایه‌گذاری خارجی چین به یک تریلیون دلار در ماه مارس رسید.
  • از این ببعد هر کسی می‌تواند مالیات بر‌درآمد خود را نیز از طریق پست مالزی پرداخت کند.
  • ۱۴۴ نفر در یک مقبره اسلامی در جاکارتا زخمی شدند.
  • آمریکا به دنبال تصویب قانونی برای منع شکار نهنگ است.
  • هایتی تا آخر امسال توانایی انجام انتخابات را خواهد داشت.
  • کشور‌های غربی به دنبال داشتن پایگاه‌های دایمی در افغانستان هستند.

روزنامه استار

  • احزاب پیشرو و مردم در انتخاب نام کاندیدا دچار مشکل شده‌اند.
  • اوپک تولید نفت خام خود را در حد روزی ۸۵٫۲۱ میلیون بشکه نگه می‌دارد.
  • انجمن هندی‌تباران قائم مقام خود را به ظن انجام اقداماتی در علیه منافع حزبی کنار می‌گذارد.
  • ۵۰۰ زن عضو اتحادیه چینی‌تباران در کمپین انتخابات میان دوره‌ای سلانگور شرکت می‌کنند.
  • کوالالامپور از سازمان ملل خواست امنیت هسته‌ای جهانی را تقویت کند.
  • شیوه جدید تدریس در مدرسه «ایوی مانت» تاثیر زیادی بر روی همسر نخست وزیر گذاشت.
  • کاخ سلطنتی کلانتان گزارشی را تحویل پلیس داد.
  • وزیر ارشد سلانگور از مقامات تایلندی خواست که دکتر دخیل در پرونده قتل تئو بنگ هوک را تحویل مالزی دهد.
  • هندو‌ها جشن سال نو خود را گرامی داشتند.
  • برخی گروه‌ها به تصمیم واگذاری ساختمان KTM به بخش خصوصی اعتراض کردند.
  • قدرت‌های بزرگ جهانی به گفت‌وگو‌ها بر سر تحریم ایران ادامه می‌دهند.
  • زلزله تبت ۴۰۰ نفر را کشت و خانه‌ها را ویران کرد.
  • در یک ملاقات میشل اوباما به دیدار بانوی اول مکزیک می‌رود.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • با بالارفتن شمار مبتلایان به آنفلوانزا دستور برای ایجاد اقدامات تامینی بیشتری داده شد.
  • کوچینگ یک بودجه ۲۰۰میلیون رینگیتی برای حمل و نقل خود دریافت می‌کند.
  • تعداد قربانیان دنگی زدگی در امسال به ۴۷ نفر افزایش یافت.

روزنامه سان

  • یک کودک سه ساله که مورد سواستفاده قرار گرفته بود در‌گذشت.
  • خواهر سلطان اسماعیل علیه کارکنان کاخ سلطنتی شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرد.

روزنامه مالایی میل

  • رییس انجمن هندی‌تباران هم‌چنان در مورد نامزد کاندیدا‌توری سلانگور سکوت کرده است.
  • یک همسایه، سارقان را در یک سرقت ۱۰۰،۰۰۰ رینگیتی ناکام گذشت.

 



 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

پانزدهم آوریل ۲۰۱۰ برابر با نودوهشت‌مین سال غرق شدن کشتی «تایتانیک» است. تایتانیک در دهم آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه نخستین سفر خود را از بندر «سوتهامپتون» انگلستان به سوی نیویورک با ۲۲۰۷ سرنشین آغاز کرد. ‌سازندگان تایتانیک این کشتی غول‌آسا را غرق‌ناپذیر می‌دانستند. اما در شب ۱۴ و بامداد ۱۵ آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی ، کشتی غول‌پیکر تایتانیک و شاه‌کار صنایع کشتی‌سازی آن زمان پس از برخورد با یک کوه یخ بعد از ساعاتی در اعماق اقیانوس اطلس غرق شد.

در سال ۱۹۰۷ ،‌ »جیمز بروس آیسمی» مدیر اجرایی کشتی‌رانی ستاره سفید و لرد جمیز پیری، شریک شرکت  هارلند و ولف (سازنده کشتی‌های شرکت کشتی‌رانی ستاره سفید از زمان تأسیس آن در سال ۱۸۶۹) ساخت سه کشتی بخار عظیم را در دستور کار خود قرار دادند که قرار بود استاندارد جدیدی در زمینه آسایش، تجمل، ظرافت و ایمنی تعریف کنند. دو کشتی اول «المپیک» و «تایتانیک» نام گرفتند. نام تایتانیک برای این انتخاب شده بود که حس برتری اندازه و قدرت را نشان دهد. طراحی دو کشتی یک سال بطول انجامید.

ساخت المپیک در دسامبر ۱۹۰۸ و به دنبال آن ساخت تایتانیک در مارس ۱۹۰۹ آغاز گردید. برای انجام این پروژه‌های عظیم، محوطه کشتی‌سازی کارخانه  هارلند و ولف در بلفاست باید از نو ساخته می‌شد، ‌در حالی‌که اسکله کشتی‌رانی ستاره سفید در نیویورک نیز بایستی بحد کافی طویل می‌شد تا کشتی‌ها بتوانند در آن پهلو بگیرند. در مدت ساخت تایتانیک ‌مطبوعات درباره عظمت کشتی به تبلیغات فراوان پرداختند بطوری‌که تایتانیک حتا قبل از  به آب انداختن آن به یک افسانه تبدیل شده بود. به آب انداختن بدنه کامل شده تایتانیک در ماه می ۱۹۱۱، یک نمایش عمومی خیره‌کننده بود. بلیط‌های این نمایش بزرگ به نفع یک بیمارستان محلی اطفال فروخته شدند.

تایتانیک دارای ۲۷۰ متر طول و ۲۸ متر پهنا بوده و ۳۲۸/۴۶ تن وزن داشت. ارتفاع آن ۳۲ متر بود که نزدیک به ۱۱ متر آن زیر آب قرار می‌گرفت. با این وجود بلندتر از بلندترین ساختمان‌های شهری آن زمان بود. تایتانیک دارای سه دودکش واقعی و یک دودکش مجازی بود که برای افزودن بر حس عظمت و قدرت کشتی اضافه شده بود و نیز بخارات و دود آشپزخانه‌های آن‌را به بیرون می‌راند. تایتانیک بزرگ‌ترین شی متحرکی بود که توسط انسان ساخته شده بود.

در طراحی تایتانیک از بهترین تکنیک‌های روز و تدابیر امنیتی و ضد غرق شدن بهره‌گیری شده بود. تایتانیک دارای ۱۵ در امنیتی بود که با بسته شدن آن‌ها امکان نفوذ آب به قسمت‌های دیگر وجود نداشت. به پشتوانه این تدابیر ایمنی بود که مطبوعات کشتی تایتانیک را غرق نشدنی نامیدند.

لوازم داخل کشتی در نوع خود از مدرن‌ترین و لوکس‌ترین‌ها بودند و شامل لامپ‌های برقی و بخاری برقی در تمام اتاق‌ها، آسانسورهای برقی، ‌یک استخر شنا، یک سالن اسکوآش (که بسیار مدرن ساخته شده بود)، یک حمام ترکی، یک سالن ژیمناستیک هم‌راه با اسب مکانیکی بود تا سوارکاران حرفه‌ای بتوانند با آن تمرین کرده و خود را سر وزن و آماده نگه دارند.

هم چنین اتاق‌های نشیمن و تجهیزات بخش درجه اول آن با بهترین هتل‌های قاره اروپا برابری می‌کرد. دو گروه موسیقی از بهترین نوازندگان قاره که بسیاری از آنان از خطوط کشتیرانی رقیب ربوده شده بودند قطعات موسیقی را در تایتانیک اجرا می‌کردند. دو کتاب‌خانه نیز وجود داشت، درجه یک و درجه دو  حتا کابین‌های درجه سه آن بسیار لوکس‌تر از کابین‌های درجه یک کشتی‌های بخار کوچک‌تر بود و نیز لوازم داخل آن‌ها به گونه‌ای بود که برخی مسافرین درجه سه حتا  در عمر خود ندیده بودند.

در طراحی اولیه ۳۲ قایق نجات در نظر گرفته شده بود اما مدیریت کشتیرانی ستاره سفید احساس کرد که وجود قایق‌های نجات در  عرشه شلوغ و درهم ریخته به‌نظر خواهد رسید و تعداد آن‌ها را به ۲۰ عدد کاهش داد که برای ۱۱۷۸ نفر از مسافرین کفایت می‌کرد. این میزان از استانداردهای آن زمان فراتر می‌رفت، گرچه تایتانیک توانایی حمل ۳۵۰۰ مسافر و خدمه را دارا بود.

گروهی از عالی مقام‌ترین مردم در این سفر همراه تایتانیک بودند. اشراف‌زادگان بریتانیا، صاحبان صنایع آمریکا، و زبدگان انجمن نیویورک و فیلادلفیا. هم‌چنین بسیاری از مهاجرین فقیر که به امید شروع یک زندگی جدید در آمریکا یا کانادا جذب آن شده بودند.

سفر دریایی تایتانیک به تاریخ دهم آوریل ۱۹۱۲ از بندر «سوتها‌مپتون» انگلستان آغاز شد. هنگام غروب کشتی در «چربورگ» فرانسه توقف کرد تا مسافرین بیشتری سوار کند. همان روز عصر به‌سوی «ایرلند» حرکت نموده و ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد روز یازدهم آوریل با ۲۲۰۷ سرنشین به داخل پهنه اقیانوس اطلس روانه شد.

مسافرین فصلی اقیانوس اطلس تحت تاثیر کشتی جدید قرار گرفته بودند. تایتانیک آن‌قدر بزرگ بود که حرکت آن برروی دریا احساس نمی‌شد. موتورهای بزرگ و پر قدرت آن هیچ‌کدام از ارتعاش‌های آزارنده متداول در اقیانوس پیماهای دیگر را ایجاد نمی‌کردند. حتا زمانی که با حداکثر ۴۱ کیلومتر در ساعت، که در زمره سریع‌ترین کشتی‌های آن زمان بود حرکت می‌کرد، مسافرین داخل آن می‌توانستند از حد‌اکثر آسایش برخوردار شوند.

دریا آن شب صاف و بدون موج بود. بسیاری از بازماندگان دریای آن شب را مانند شیشه توصیف کرده‌اند. فقدان امواج کار تشخیص کوه‌های یخ را دشوارتر می‌ساخت. زیرا در شرایطی که دریا مواج است، برخورد موج به کوه یخ و برگشت آن، تعیین مکان آن‌را آسان‌تر می‌کند.

در ساعت ۱۱:۴۰، یکی از دیده‌بانان کشتی که در آشیانه خدمه حاضر بود، کوه یخ عظیمی را که به طرز خطرناکی در جلو و نزدیک کشتی بود مشاهده کرد. او به ناخدا یکم «مورداک» اعلام خطر کرد و مورداک سراسیمه دستور داد که کشتی به سمت چپ بگردد. او به موتورخانه دستور داد که گردش پروانه‌ها را معکوس کنند. کشتی به آرامی به چپ گردید، اما تایتانیک بسیار بزرگ بود و بسیار سریع حرکت می‌کرد، و کوه یخ نیز بسیار نزدیک بود.

سی و هفت ثانیه بعد پهلوی سمت چپ کشتی به قسمت زیر آب کوه یخ کشیده شده و شکافی به طول ۱۰۰ متر در بدنه کشتی ایجاد شد. آب به سرعت وارد قسمت‌های کشتی شد و از آن‌جایی که شکاف بسیار طویل بود، بیشتر قسمت‌های کشتی هم‌زمان شروع به پر شدن از آب کردند.

بدین ترتیب یکی از بزرگ‌ترین حوادث کشتیرانی طول تاریخ آغاز گشت. در طول شبی پر از حادثه و وحشت، ۷۰۵ نفر از مسافرین نجات یافته و ۱۵۰۲ نفر باقی‌مانده در داخل آب‌های منجمد اقیانوس اطلس جان ‌سپردند، و به قعر اقیانوس رفتند.

یکی از مسافرانی که نجات یافت «ایملی ریچاردز» بود که بعدها گفته بود: «صحنه غرق شدن مسافران یکی از ترسناک‌ترین صحنه‌هایی بود که تا به حال دیده بودم.» در کتاب‌هایی از جمله کتاب «عجیب‌تر‌از‌علم» دلیل‌هایی که موجب برخورد تایتانیک با کوه یخ شد، نقل شده است.

هم‌چنین گفته می‌شود، آخرین آمریکایی بازمانده غرق کشتی تایتانیک در ۹۹ سالگی درگذشت. «لیلیان گرنرود اسپلوند»، ۵ ساله بود که تایتانیک در اقیانوس اطلس شمالی پس از برخورد با قطعات شناور یخ غرق شد. او در واقع آخرین بازمانده آن فاجعه در شب ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ بود که آن حوادث را به یاد می‌آورد.

دو بازمانده دیگر که هنوز در انگلیس زنده هستند هنگام حادثه خیلی کوچک بودند و چیزی از آن شب وحشتناک به یاد نمی‌آورند. یکی از آنان ۱۰ ماهه و دیگری ۲ ماهه بود.

بدنه تایتانیک در سال ۱۹۸۵ «توسط رابرت بالارد»، به کمک «سونار» در اعماق اقیانوس اطلس کشف شد. در این اکتشاف از یک زیردریایی کوچک که قادر به نفوذ در عمق دریاها بود استفاده شد. این اولین باری بود که تایتانیک پس از سال ۱۹۱۲ دوباره دیده می‌شد.

در سال ۱۹۹۷ فیلمی با نام تایتانیک  به کارگردانی جیمز کامرون ساخته شد. این فیلم پرهزینه‌ترین فیلم تمام دوران است و در آن از داستان واقعی غرق‌ شدن تایتانیک، استفاده شده‌ است. فیلم‌نامه این فیلم آمیزه‌ای از واقعیت و افسانه‌ است. بعضی شخصیت‌های این فیلم در کشتی حضور واقعی نداشتند.

منبع‌ها:

سرگذشت تایتانیک

ویکی‌پدیا

تایتانیک


 


رادیو کوچه

وزیر کشور مالزی از دکتر پورنتیپ خواست جزییات بیشتری از تهدید برای حمایت از وی ارایه دهد‌.

در پی اظهارنظر دکتر پورنتیپ مدیر کل مرکز پزشکی قانونی بانکوک مبنی بر به قتل رسیدن «تئو» مشاور نخست وزیر تایلند، تهدیدات زیادی متوجه وی شد اما دولت مالزی به وی گفت اگر اطلاعات بیشتری در اختیار بگذارد از وی حمایت خواهد کرد.

وزیر کشور مالزی گفت‌: «دولت می‌تواند ایمنی آسیب‌شناس مشهور تایلندی دکتر پورنتیپ را تامین کند به شرطی که وی اطلاعات مربوط به تهدید زندگیش را به ما ارایه کند.»

به نقل از استار داتوک سری هشام‌الدین تان حسین اظهار داشت: «جای امیدواری است که او حاضر است  شهادت بدهد اما اجازه دهید ما از آن‌چه که وی از آن هراس دارد و او را تحت فشار قرار داده است و تهدیدی برای امنیت اوست اطلاعاتی داشته باشیم‌، من اطمینان خواهم داد که پلیس هر کاری که از دستش براید را تا حصول اطمینان او برای آمدن به دادگاه انجام دهد.»

وی چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پارلمان گفت: «پس اطلاعات را ظرف امروز و فردا به من بدهید تا من امنیت او را تضمین کنم، برای دولت سخت است تضمینی دهد وقتی که نمی‌داند چه چیزی او را تهدید می‌کند.»

وی افزود: «این یک اعلان عمومی است؛ برای ما بسیار دشوار است تضمینی بدهیم وقتی  که نمی‌دانیم چه تهدیدی متوجه اوست‌، تنها کسی که می‌داند چه چیزی وی را تهدید می‌کند خودش می‌باشد.»

هشام‌الدین در پاسخ به خبر سایت Malaysiakini که به نقل از دکتر پورنتیپ نوشته بود: «او حاضر است در خصوص مرگ تئو بنگ تحت بازجویی قرار بگیرد به شرطی که  دولت مالزی و دادستان کل بطور رسمی سلامتی‌اش را تضمین کنند.»

او هم‌چنین در خواست آزادی کرد تا به عنوان شاهد مستقل وظیفه حرفه‌ای‌اش را ادا کند.

هفته گذشته دکتر پورنتیپ‌، ۵۴ ساله، که بخاطر نظر کارشناسی‌اش در مورد مرگ ناگهانی «تئو»  در تاریخ ۱۵ ژوئیه سال گذشته درگیر دولت سلانگور شده بود اظهار داشت‌: «به خاطر فشار سیاسی از شهادت کنار کشیده است.»

دکتر پورنتیپ‌، مدیر کل مرکز پزشکی قانونی بانکوک در اکتبر سال گذشته گفته بود که با توجه به شواهد ۸۰ درصد اطمینان دارد که تئو به قتل رسیده است، او حتا درخواست نبش قبر هم داده بود.


 


رادیو کوچه

سال گذشته میلادی علی‌رغم رکود مالی جهان و شیوع آنفولانزای خوکی قریب به ۳۰ میلیون گردش‌گر به کشور ۲۷ میلیونی مالزی آمدند این موضوع سقیل زمانی برای ما قابل هضم می‌شود که با اصطلاح‌هایی چون توریسم مذهبی‌،توریسم‌ ورزشی‌، توریسم‌ پزشکی‌، توریسم  کشاورزی‌، توریسم  تحصیلی و … در این کشور آشنا شویم.

شمار گردش‌گران وارد شده به کشور مالزی در طول سال ۲۰۰۹ میلادی با توجه به وجود رکود مالی و اقتصادی موجود در جهان و نیز شیوع همه‌گیر آنفلوآنزای خوکی در شرق آسیا به بیش از ۲۹ میلیون ۶۵۰ هزار نفر رسید‌، این امار نشان می‌دهد مالزی در سال ۲۰۰۹ رشد فزاینده‌ایی در این زمینه داشته است اما باید کنکاو کرد این مهم چرا و چگونه محقق شد.

نگاه مالزی به هر چیزی اعم از اقتصاد‌، ورزش، بهداشت و حتی مذهب نگاهی برای جذب گردش‌گر است‌، در حقیقت دولت نه تنها وزارت توریسم این کشور را موظف به حفظ و احیا جاذبه‌های گردش‌گری کرده تا گردش‌گران را جذب کند بلکه سایر وزارت‌خانه را نیز مکلف کرده تا در این راستا در حیطه کاری خود تلاش کنند تا گردش‌گران را مجاب نماید در آینده سفر مجددی نیز به این کشور مسلمان زیبا داشته باشند.

در همین راستا وزارت بهداشت مالزی ۱۲ و ۱۳ آوریل (۲۳ و ۲۴ فروردین ماه سال جاری) اقدام به برگزاری کنگره بین‌المللی توریسم درمانی در این کشور کرد که در آن موضوع نحوه بازاریابی توریسم درمانی مورد بررسی قرار گرفت‌.

در حاشیه این کنگره نمایشگاهی برای بازدید عموم پیش بینی شده بود و بازدید‌کنندگان جویای خدمات درمانی می‌توانستند برای استفاده از بسته‌های خدمات ارایه شده ثبت نام کنند.

برپا کنندگان این نمایشگاه اظهار داشتند که با استقبال فراتر از انتظار متخصصان پزشکی، شرکت‌های داروسازی، صنعت بیمه، آژانس‌های مسافرتی و انجمن‌های پزشکی روبه‌رو شدند.

افزایش هزینه‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی در کشورهای توسعه یافته باعث افزایش سفرهای درمانی به کشورهایی شده است که خدمات پزشکی را با هزینه‌های کمتری ارایه می‌دهند.

بنابراین افزایش رقابت جهانی در صنعت درمان، بیماران را با فرصت‌های بهتری برای درمان خود با هزینه کمترفراهم کرده است.

این گزارش حاکی است، در سال ۲۰۰۸ میلادی بیش از ۲۸۰ هزار خارجی برای پی‌گیری امور پزشکی خود به مالزی سفر کرده‌اند که بیش از ۲۰۰ میلیون رینگیت (بیش از ۶۰ میلیون دلار) درآمد برای این کشور به ارمغان آورده است.

نخست‌وزیر مالزی نیز در این راستا خبر جالب دیگری داد و گفت: «با هدف جلوگیری از خروج پزشکان بومی به همسران خارجی آن‌ها اجازه ی کار می‌دهد تا توریسم پزشکی را هم راه بیاندازد این مجوز به شرطی صادر می‌شود که کیفیت حرفه‌ای همسران پزشکان مالزیایی مورد تایید دولت قرار بگیرد.»

وی هم‌چنین افزود: «افرادی که به منظور درمان و به صورت اورژانس هنگام ورود به مالزی ویزا دریافت می‌کردند از این پس می‌توانند ویزای اجتمایی بگیرند.»

تون نجیب تصریح کرد این قانون با هدف تبلیغ و ترویج توریسم پزشکی اتخاذ شده است.

اما وزارت ورزش و جوانان نیز بی‌کار نبوده و به همین منظور هفته پیش رقابت‌های اتومبیلرانی فرمول یک را در مالزی برگزار کرد در حقیقت مالزی همه ساله میزبان این رقابت‌هاست رقابتی که حتا خود به عنوان شرکت‌کننده در آن حضور ندارد و فقط در راستای جذب توریست ورزشکار و تماشاچی است. این وزارت‌خانه تور بزرگ دوچرخه سواری لنکاوی را نیز هر ساله با خیل علاقه‌مندانش برگزار می‌کند و باز در حالی که خود تبحر خاصی در این رشته ندارد و فقط  در راستای آن مهم برگزار می‌شود.

حتا مالزی در حالی که تیم ملی و لیگ منظمی در رشته فوتبال ندارد اقدام به میزبانی همیشگی از کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC‌‌) کرده است تا همه بازیکنان و مربیان و سرپرستان تیم‌های آسیایی مجبور باشند برای انجام امورات باشگاه و فدراسیون مربوطه سفری به این کشور داشته باشند.

تور تابستانی و هر ساله تیم فوتبال منچستر یونایتد با همه بزرگانش در مالزی و احداث پنجمین ورزشگاه بزرگ دنیا در بوکیت جلیل و خیلی از موارد دیگر نیز از اقدامات وزارت ورزش و جوانان است تا سهمی در جذب گردش‌گر با توریسم ورزشی داشته باشد.

یکی دیگر از بحث‌ها‌، بحث توریسم تحصیلی است جالب است بدانید فقط از ایران بالغ بر ۱۳ هزار دانشجو در مالزی تحصیل می‌کنند در حالی که در این راستا ایران یک کشور معمولی است و کشورهای عربی و همسایگان مالزی و حتا اروپایی‌ها دانشجوی بیشتری به نسبت ایران دارند‌. در نظر بگیرید حجم پولی که توسط این دانشجویان و در پاره‌ای از موارد والدین و دوستان نزدیک این دانشجویان برای مدت حداقل ۴ سال در این‌جا خرج می‌شود.

چند روز پیش بود که چهارمین کنفرانس  بین‌المللی Going Global در زمینه تحصیلات دانشگاهی در عرصه بین‌المللی در لندن برگزار شد.

در این همایش شاخص جدیدی معرفی شد تا به ارزیابی همکاری‌های بین‌المللی کشورها در زمینه تحصیلات تکمیلی بپردازد.

در این شاخص سیاست‌های ۱۱ کشور در زمینه‌های کیفیت و سطح همکاری در زمینه تحصیلات تکمیلی در سطح بین‌المللی‌، تعداد شعبه‌های دانشگاهی خارجی‌، برنامه‌های دانشگاهی مشترک‌، پویایی دانشجویان و محیط‌های آموزشی‌، وضعیت انتشار کتاب و اختراع و نوآوری‌های ثبت شده‌، کیفیت آموزشی و اعتبار و شهرت مدرک تحصیلی ارزیابی شده و این کشورها بر اساس امتیاز کسب شده رده‌بندی شدند.

بعد از بررسی‌های انجام شده کشور آلمان بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داد و مالزی نیز در رده چهارم ایستاد.

مالزی از نمونه‌های بسیار خوبی هست که نشان می‌دهد چگونه یک کشور می‌تواند از صادر‌کننده دانشجو تبدیل به یکی از بهترین وارد‌کننده‌های دانشجو شود.

مالزی به سختی در تلاش است تا جذب دانشجو به کشور خود را تا حد ممکن است افزایش داده و تبدیل به یکی از قطب‌های اقتصادی و علمی منطقه شود.

مالزی برای رسیدن به این هدف تاکید بسیاری را در پشتیبانی از دانشجویان‌، تحقیقات دانشگاهی و ارایه امکانات مناسب آموزشی دارند.

اما وزیر توریسم مالزی خواستار اختصاص بودجه بیشتر دولت برای سرمایه‌گذاری در بخش توریسم مذهبی نیز شد.

وزیر توریسم مالزی، گردش‌گری اسلامی را اصلی‌ترین جاذبه‌ توریسم مذهبی در کنار مراسم تایپوسام و دیپا ولی (عید هندو‌ها)، سال‌نو چینی‌ها‌، روز وساک (عید بودایی‌ها) هاری یارا ( عید فطر مسلمانان ) و سال نو تامیلی‌ها عنوان کرد و جهت سرمایه‌گذاری در این بخش خواستار تخصیص بودجه‌ی بیشتر شد.

داتوک‌سری ‌دکتر ین‌ین که جالب است بدانید این وزیر چینی‌تبار نیز می‌باشد با اشاره به موفقیت توریسم اسلامی در آسیای‌غربی، چین و انگلستان، غذاهای حلال و آموزش راهنما مسلط به زبان عربی را از جمله مسایل مهم در تبلیغ و ترویج این صنعت دانست. وی افزود: «وزارت‌خانه‌ی توریسم ۱۰۰هزار رینگت در سال ۲۰۰۸ و ۱۶۰هزار رینگت در سال ۲۰۰۹ برای آموزش راهنمای توریسم اسلامی اختصاص داده است و اکنون راهنمای متخصص مساجد کشور به تعداد ۲۸۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای از طرف سازمان توسعه‌ی اسلام و وزارت توریسم به نام «مرکز توریسم اسلامی» اعلام کرد که اکنون بسیاری از مساجد آماده‌ی استقبال و پذیرش از گردش‌گران هستند و افرادی را برای معرفی و راهنمایی توریست‌ها اختصاص داده‌اند.

اکنون بعد از توریسم پزشکی و ورزشی و تحصیلی و مذهبی نوبت آن است که دولت تمام توجهات خود را بر گسترش توریسم کشاورزی معطوف کند.

روزنامه استار دراین زمینه نوشت، دولت از مراکز کشاورزی خواست به بسته‌بندی محصولات خود توجه بیشتری داشته باشند چرا که با توجه به محصولات کشاورزی خاص این منطقه‌، این محصولات بدون بسته‌بندی‌های جذاب و ارایه مناسب نمی‌تواند توجه جهان‌گردها به به خود جلب کند.

وزیر گردش‌گری در بازدید از یک مرکز تحقیقاتی کشاورزی تاکید کرد‌: «مسوولین در این مراکز باید بیشتر از ساختمان‌های چوبی استفاده کنند و رستوران‌ با غذای سبزیجات و محل‌های استراحت کافی برای بازدید‌کنندگان فراهم کنند این مراکز می‌تواند بهترین محل برای علاقه‌مندان محصولات کشاورزی و ادویه‌های این منطقه باشد. در عین حال با تبلیغ و ارایه  مناسب محصولات و بذرهای گیاهان به محل کسب کشاورزان تبدیل شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته