-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

Latest News from Koocheh for 04/12/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سام شریف / رادیو کوچه

sam@koochehmail.com

زمانی که محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ با متهم کردن فرزندان هاشمی رفسنجانی به فساد مالی توانست مقبولیتی در ایران بدست آورد. این رقابت در انتخابات سال ۸۸ به اوج رسید. نه تنها هاشمی رفسنجانی بلکه ناطق نوری هم که از روحانیون اصول‌گرای نزدیک به رهبر بود، متهم شد که از فساد مالی فرزندانش جلوگیری نکرده است، کمتر کسی فکر می‌کرد اطرافیان احمدی نژاد در ۴ سال بعد از سوی نمایندگان مجلس به فساد مالی سنگین متهم شوند.

هر چند در جریان مبارزه انتخاباتی محمود احمدی نژاد با رقبایش اتهام فساد مالی به او و اطرافیانش زده شد. برای نمونه می‌توان به مناظره او با مهدی کروبی اشاره کرد که در آن مهدی کروبی از فساد مالی و اختلاس چند میلیارد تومانی صادق محصولی‌، وزیر وقت دولت پرده برداشت. اما بسیاری از ناظران بیش از آن‌که این اتهام را بپذیرند آن را در چارچوب برنامه‌های تبلیغاتی و مبارزات انتخاباتی تفسیر کردند. اما حالا مسئله بسیار متفاوت است. این اتهامات نه از جانب اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود که بتوان آن را ادامه تسویه حساب‌های سیاسی دانست و نه از سوی رسانه‌های بیگانه. این بار برخی نمایندگان مجلس اصول‌گرای هشتم هستند که محمد‌رضا رحیمی معاون اول رییس جمهور را به فساد مالی متهم می‌کنند.

آقای نادران سه شنبه ۱۷ فروردین (۶ مارس)‌ در حاشیه جلسه علنی مجلس گفت: «رحیمی رییس حلقه خیابان فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزیع آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کرد و تقریبن تمام اعضای این حلقه به جز وی دست‌گیر شده‌اند و این که کسی را به دلیل مسوولیت اجرایی مستثنا کنند، نه عادلانه است و نه اقدام درستی است.»

«حلقه فاطمی» اصطلاحی است که آقای نادران برای اشاره به دست‌گیری گروهی از متهمان به فساد اقتصادی به کار برده که خبر شناسایی و برخورد با آن‌ها در هفته‌های اخیر منتشر شده است. حدود چهار هفته پیش ۲۱۶ نفر از نمایندگان مجلس ایران در نامه‌ای سرگشاده، با اشاره به بازداشت اعضای یک «باند فساد اقتصادی» تاکید کردند: «برخی افراد با مسوولیت‌های بالای اجرایی نقش موثرتری از اعضای بازداشت ‌شده در این پرونده‌ها داشته‌اند.»

رییس قوه قضاییه ایران، یک ماه پیش از شناسایی و دست‌گیری «یک باند بزرگ مفاسد اقتصادی» در یکی از شرکت‌های دولتی خبر داده و گفته بود: «افراد این باند توانسته‌اند با جعل اسناد دولتی و قضایی، میلیاردها تومان به حقوق مردم و بیت‌المال خسارت وارد کنند که فقط اختلاس یک نفر از آنان ۶ میلیارد تومان است.»

در پی انتشار این خبر، سایت پارلمان نیوز، ارگان اصلاح‌طلبان مجلس، نوشت که «یک مقام ارشد دولتی» در راس این شبکه قرار دارد و مدیر یک شرکت بیمه‌ای و تعدادی از مدیران و کارکنان دولت نیز در شبکه مزبور عضویت دارند.

اکنون آقای نادران، نماینده اصول‌گرای مجلس، با نام بردن از محمد‌رضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد، از او به عنوان نفر اول مرتبط با متهمان به فساد اقتصادی نام برده و گفته است که اگر نمایندگان مجلس در زمان معرفی آقای رحیمی برای احراز پست معاون اولی ریاست جمهوری از این اخبار اطلاع داشتند از او حمایت نمی‌کردند و اکنون از موضع «حق طلبانه و عدالت خواهانه» می‌خواهند که با این موضوع برخورد شود.

آقای رحیمی امروز چهارشنبه ۱۸ فروردین (۷ آوریل) گفت که در دوران ریاستش بر دیوان محاسبات مجلس دو موضوع «تخلفات در بیمه» و «معوقات بانکی» را پی‌گیری می  کرده و حالا «همان کسانی که صاحب پول‌های معوقه هستند و در بیمه سو استفاده کرده‌اند، در جامعه القای شبهه می‌کنند.»

به‌نظر می‌رسد که اشاره آقای رحیمی به سخنان الیاس نادران، نماینده اصول‌گرای منتقد دولت در مجلس شورای اسلامی باشد که دیروز گفته بود: «رحیمی رییس حلقه خیابان فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزیع آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کرد و تقریبن تمام اعضای این حلقه به جز وی دست‌گیر شده‌اند و این که کسی را به دلیل مسوولیت اجرایی مستثنا کنند، نه عادلانه است و نه اقدام درستی است.»

گروهی از نمایندگان طرف‌دار دولت در مجلس شورای اسلامی به این سخنان آقای نادران اعتراض کرده‌اند و فاطمه بداغی، معاون حقوقی رییس جمهوری ایران هم گفته است از کسانی که علیه آقای رحیمی «شبهه افکنی» کرده‌اند، به دستگاه قضایی شکایت خواهد کرد.

اما معاون حقوقی رییس جمهوری می‌گوید: «بررسی‌های صورت گرفته از قوه قضاییه نشان می‌دهد که اطلاعات ارایه شده و برخی اسامی که از آنان به عنوان مجرم یاد شده نیز صحت ندارد، زیرا برخی از این افرادی که از آنان نام برده شده، حتا بازداشت هم نشده‌اند.»

الیاس محمودی، یکی از افرادی که آقای نادران از او به عنوان عضو «شبکه فساد اقتصادی خیابان فاطمی» نام برده بود هم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفته‌های آقای نادران را تکذیب کرد.

او گفت: «دست‌گیری بنده یا تحت تعقیب قرار گرفتنم به دلیل ارتباط با خانه‌ای در فاطمی بیان شده صحت ندارد و بنده مسعودی و ابدالی را نمی‌شناسم و با آن که دوره‌ای با آقای رحیمی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم‌کاری داشتم، سه سال است توفیق زیارت این برادر عزیز را نداشته ام.»

آقای محمودی در حالی به عضویت در شبکه فساد اقتصادی متهم شده که در گذشته ریاست حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و ریاست مجتمع قضایی ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی را به عهده داشته است.

هنگامی که او رییس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بود، گزارش‌هایی در مورد دست‌گیری اعضای یک هیت تحقیق و تفحص از قوه قضاییه توسط او منتشر شد.

ریاست آقای محمودی بر مجتمع قضایی ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی هم در اسفندماه سال ۱۳۸۵ هنگامی پایان یافت که در پی فرار شهرام جزایری از ایران، رییس وقت قوه قضاییه دستور برکناری رییس این مجتمع را صادر کرد.

جدای از این کنش و واکنش‌های سیاسی می‌توان ۲ تحلیل را از نظر‌گاه‌های سیاسی و جامعه شناختی ارایه داد که کمتر به آن پرداخته شده است.

تحلیل سیاسی

میزان فساد و مالی و اداری در تاریخ ایران به دلیل ریشه‌دار شدن استبداد کم نبوده است. از زمان قاجار به این سو ما در ایران همواره به انحا مختلف شاهد فساد مالی اطرافیان شاه و بعد‌ها دولت بوده‌ایم که بنا به فضای باز جامعه در آن زمان  کم و یا زیاد می‌شده است و در هر دوره ما شاهد دعواهایی این‌ چنینی بر سر فساد مالی اطرفیان بوده‌ایم. به عبارت دیگر فساد مالی برگی بوده است برای بازی در عرصه سیاست و کسب قدرت. بیش از آن‌که دعوا بر سر ریشه کردن فساد مالی باشد عرصه‌ای بوده برای رویارویی مردان سیاسی. بر همین اساس رسوایی‌های اخیر مردان دولت ایران از سوی نمایندگان اصول‌گرای مجلس نشان از آرایش بخشی عمده‌ای از اصول‌گرایان در برابر احمدی نژاد است.

البته این آرایش از مدت‌ها قبل صورت گرفته بود و در انتخابات ریاست جمهوری دهم به اوج رسید. زمانی که تمام احزاب  اصول‌گرایان به غیر از حزب موتلفه از اعلام حمایت از کاندیدا‌توری احمدی نژاد خودداری کردند و تنها سکوت پیشه کردند. بعد از حوادث پس از انتخابات این شکاف‌ها بیشتر شد و سرانجام در طرح هدف‌مند کردن یارانه‌ها به اوج رسید. جایی که احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی با درشتی به نمایندگان مجلس ، رودرروی مجلس ایستاد. اکنون که در هدف مند کردن یارانه‌ها بیش از صد هزار ملیارد تومان در گردش مالی دولت قرار می‌گیرد و احمدی نژاد با سختی می‌خواهد تمام ۴۰ هزار ملیارد تومان حاصل از آزاد سازی قیمت‌ها بگیرد. اصول‌گرایان با شدت بیشتر می‌خواهند که امانت‌داری دولت و اطرافیان احمدی نژاد را به رخ بکشند تا به سرنوشت اصلاح‌طلبان و بلعیده شدن دچار نشوند.

اما اتفاق مهم دیگر خط کشی رهبر جمهوری اسلامی است با احمدی نژاد. آیت‌اله خامنه‌ای در سخنان نوروزی خود بر حفظ پایبندی دولت به قانون تاکید کرد و بار دیگر از اختیارات خود برای احمدی نژاد و پیروز شدنش در مجلس ،استفاده نکرد. بحرانی فزاینده در عرصه سیاست ایران رو به رشد است. بحرانی در عرصه قدرت که بیشتر شبیه مربعی است که یک‌سوی آن محمود احمدی نژاد نشسته و سوی دیگر نمایند‌گان اصول‌گرای مجلس و رهبر ایران و سرانجام اصلاح‌طلبان بر گوشه انتهایی آن نشسته‌اند. به نظر می‌رسد رویارویی‌های نیروهای سیاسی ایران طی ماه‌های آینده افزایش یابد.  به راستی چه کسی پیروز این میدان خواهد بود؟

تحلیل جامعه شناختی

بسیاری از کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند برای کاهش فساد مالی حضور مطبوعات و رسانه‌های آزاد و سازمان‌های مدنی ضروری است. در ایران نیز این قاعده در تاریخ اثبات شده است. برای نمونه زمانی که ایران در سال‌های ۵۴ تا ۵۷ فضای باز سیاسی را تجربه کرد میزان رسوایی‌های فساد مالی دربار و اطرافیان شاه افزایش یافت و مطبوعات هر روز گزارشی از رسوایی مالی یکی از مردان سیاسی را می‌دادند. نمونه دیگر آن فضای باز سیاسی بعد از دوم خرداد ۷۶ منجر به کاهش فساد مالی دولت شد.

ایران در شرایطی که بیشترین روزنامه‌نگاران دربند را دارد لاجرم چشم‌های بینای جامعه خود را کور کرده و مطبوعاتی نیز وجود ندارد که از فساد مالی سخن بگویند. امروز اصول‌گرایان نیز از همان نقطه‌ای ضربه می‌خورند که خود روزی تیشه به ریشه آن می‌زدند، آزادی بیان. امروز حتا صدای اصول‌گرایان در صدا وسیما بازتابی ندارد و صحبت‌های نمایند‌گان مجلس سانسور می‌شود. اگر اصول‌گرایان کمی دوراندیش‌تر بودند، نباید امروز برای بازتاب صداشان مجبور باشند با تعداد معدودی از سایت‌ها گفت‌و‌گو کنند. اکنون نیز تا چشم‌های بینای جامعه‌، روزنامه‌نگاران، به جامعه برنگردند ایران کورمال کورمال به مبارزه با فساد مالی می‌رود.


 


محمدرضا / رادیوکوچه

mohammadreza@koochehmail.com

دقیقن در روزهایی که مهدی تاج بحث سرمربی خارجی را به عنوان جانشین قطبی مطرح کرده و به‌دنبال همین موضوع سیل اسامی گزینه‌های مختلف به سوی فدراسیون و رسانه‌ها جاری شده است، علی کفاشیان در اتاقش با افشین قطبی جلسه گذاشته و برنامه‌های آینده سرمربی برای تیم ملی را هماهنگ می‌کند.

دل‌جویی روز گذشته کفاشیان از قطبی یکی دیگر از حرکات هوش‌مندانه رییس فدراسیون است که با یک تیر چندین هدف را نشانه گرفته. در واقع کفاشیان با این اقدام هم تا حدودی در جهت ترمیم روحیه از دست‌رفته قطبی قدم برداشته و هم خط قرمزی روی تمام حرف و حدیث‌ها می‌کشد تا لااقل پرونده رفتن قطبی و آمدن مربی خارجی برای تیم ملی را تا بعد از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا مختومه اعلام کرده باشد. رییس وقتی بعد از جلسه خود با علی سعیدلو، افشین قطبی را در دفترش پذیرا می‌شود، ابتدا خوب به درد و دل‌های او گوش می‌دهد و با صحبت‌هایش برای آرام ساختن سرمربی تلاش می‌کند.

قطبی شکسته و ناراحت است. این را به خوبی می‌توان از لابلای جملاتش دریافت. جملاتی که بعد از یک سکوت سنگین حالا مقابل رییس فدراسیون بازگو می‌شوند. «در کجای این دنیا رسم رفتار با سرمربی تیم ملی این‌گونه است؟ آن هم درست زمانی که باید مقابل هواداران و بازیکنان تیمش بزرگ و محترم شناخته شود. دقیقن همان زمان که سرمربی نیاز به حمایت دارد شما در پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون او را تخطئه می‌کنید‌« قطبی گلایه‌هایش را این‌گونه بیان می‌کند و با این‌که از ناراحتی‌اش کاسته نشده، بحث جلسه را درباره هماهنگی برنامه‌های تیم ملی ادامه می‌دهد.

و می گوید :«من آمده‌ام که این کار را انجام بدهم، آرزویم این است و تمام تلاشم را می‌کنم که یک تیم ملی خوب داشته باشیم تا مردم خوشحال شوند.»

کفاشیان اما به این جلسه خصوصی قانع نیست و می‌خواهد تمام زوایای این حاشیه بزرگ که دامن فدراسیون را گرفته، ابهام‌زدایی شود و قطبی شخصیت از دست‌رفته‌اش را بازیابد.

به همین منظور ادامه جلسه را به بررسی بهترین تاریخ برای برگزاری نشستی مطبوعاتی با حضور قطبی اختصاص می‌دهد.

رییس فدراسیون فوتبال می‌خواهد در جلسه‌ای با حضور سرمربی تیم ملی، برای آخرین بار به حرف و حدیث‌های پیش‌آمده پایان دهد.

البته تمام این حرف‌ها به این معنا نیست که از ابتدا هم هیچ موضعی مبنی بر کنار گذاشتن قطبی وجود نداشت اما به نظر می‌رسد که مسایلی مثل مشکلات مالی فدراسیون، آن‌ها را از آوردن گزینه‌های بزرگ خارجی منصرف کرد تا شرایط را برای ادامه حضور قطبی فراهم کنند.

هم‌چنین علی کفاشیان در مورد بازگشت احتمالی غلام پیروانی به تیم امیدگفت: «از ابتدا هم روی توان‌مندی‌های پیروانی و همکارانش شک نداشتیم. پیروانی یکی از مربیان پرتجربه فوتبال ایران است که می‌تواند تیم امید را متحول کند. از پیروانی می‌خواهیم به فدراسیون بیاید، مذاکره کنیم و اگر توافق کردیم به کارش در تیم امید ادامه دهد. فدراسیون فوتبال از بازگشت پیروانی به تیم امید استقبال می‌کند.»

طی چند روزی که غلام پیروانی از مربی‌گری تیم امید کنار رفته هیچ صحبتی پیرامون جای‌گزین‌های احتمالی او انجام نشده. این مسئله نشان‌گر این است که فدراسیون هم‌چنان به بازگشت شاغلام امیدوار است. کفاشیان در مورد برنامه‌های فدراسیون پس از عدم توافق با پیروانی می‌گوید: «امیدواریم با پیروانی به توافق برسیم اما اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز نبود سراغ گزینه‌های دیگر می‌رویم تا تیم امید با سرمربی جدید به کار خود ادامه دهد.»

از سوی دیگر به نظر می‌رسد غلام پیروانی رفته رفته از خود تمایل نشان می‌دهد تا بار دیگر سرمربی تیم امید شود، از صحبت‌های پیروانی این برداشت را می‌توان انجام داد.

پیروانی پیرامون بازگشت احتمالی خود به تیم امید می‌گوید: «هنوز مسوولان فدراسیون در خصوص بازگشت به تیم امید با من مذاکره‌ای نداشته‌اند و در صورت پیشنهاد باید روی آن فکر کنم. البته نایب رییس فدراسیون فوتبال نسبت به من لطف دارند و هر بار عنوان کرده‌اند که خواستار بازگشت من به این تیم هستند اما ناگفته نماند که شخص کفاشیان محترمانه خواستار عدم حضور من در این تیم شد.» پیروانی در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: «حتی عدم تمدید قرارداد من در این تیم، بحث مالی نبود چرا که من در طول هفت ماه خدمت در تیم امید در مورد حقوق ماهیانه‌ام صحبتی نکردم. ضمن این‌که فدراسیون از قرارداد سال گذشته من مبلغ ۷۰ میلیون تومان را کم کرد و حتی با این شرایط من اعتراضی نکردم.»

در هر حال تمام این اتفاقات را به فال نیک گرفته و امیدواریم تیم ملی ایران به دور از حاشیه، به کار خود ادامه دهد وشاهد موفقیت‌های تیم ملی باشیم.


 


امیر و کاملیا / رادیو کوچه

در حدود سال ۱۲۸۵ خورشیدی (۱۸۷۹-۱۸۸۲) به هنگام کاوش‌های باستان‌شناسی  گروه انگلیسی در معبد بزرگ اسـگیله (نیایشگاه مـردوک، خدای بزرگ بابلی) در شهر باستانی بـابل در میاندورود (بین‌النهرین)،  استوانه‌ای از گل پخته بدست باستان‌شناسی کـلدانی به نام «هرمز رسـام» پیدا شد، که به خط میخی بود، جنس این استوانه از گل رس است، ۲۳ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض دارد و دور تا دور آن در حدود ۴۰ خط به زبان اکدی و به خط میخی بابلی نوشته شده‌است.

ساخت منشور

کوروش دوم، بنیان‌گذار پادشاهی ایران و آغازگر سلسله هخامنشیان، پس از تسخیر بابل، در بابل تاج‌گذاری کرد و اعلام عفو عمومی داد، ادیان بومی را آزاد اعلام کرد، برای جلب محبت مردم، او هیچ انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت. او تمامی کسانی را که به اسارت به بابل آورده شده بودند، گرد هم آورد و منزل‌گاه آن‌ها را به ایشان بازگرداند. کوروش هم‌چنین قوم یهود را نیز از اسارت و بیگاری در بابل آزاد کرد.

بررسی‌ها نشان داد که نوشته‌های استوانه در سال ۵۳۹ پیش از میلاد مسیح به دستور کوروش بزرگ پس از شکست نبونید )بخت‌النصر( و گشوده شدن شهر بابل، نویسانده شده‌، به عنوان سنگ بنای یادبودی در پایه‌های شهر بابل قرار داده شده‌است. در حال حاضر این لوح سفالین استوانه‌ای، در بخش «ایران باستان» در موزه بریتانیا نگه‌داری می‌شود.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر آشکار شد که بخشی از یک لوحه استوانه‌ای که آن را از  آن «نبونید» پادشاه بابل می‌دانستند، در حقیقت پاره‌ای از استوانه کوروش بزرگ، از سطر‌های ۳۶ تا ۴۳ است. پس از این کشف، این پاره از لوح استوانه‌ای که در دانشگاه ییل (Yale) در آمریکا نگه‌داری می‌شد، به موزه بریتانیا در لندن انتقال داده شد و به استوانه اصلی پیوست گردید.

این سند به عنوان نخستین منشور حقوق بشر ( CYRUS HUMAN RIGHT CYLINDER) شناخته می‌شو‌د و در سال ۱۹۷۱ میلادی، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی سازمان منتشر کرد. بدلی از این منشور در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگه‌داری می‌شود.

دراین لوح استوانه‌ای، کوروش پس از معرفی خود و دودمانش و شرح مختصر فتح بابل، می‌گوید که تمام دستاوردهایش را با کمک و رضایت مردوک خدای بابلی به انجام رسانده‌ است.

وی سپس بیان می‌کند که چگونه آرامش و صلح را برای مردم بابل و کشور سومر به ارمغان آورده، و پیکر خدایانی که نبونید از نیایش‌گاه‌های مختلف برداشته و در بابل گردآوری کرده بوده را، به نیایش‌گاه‌های اصلی آن‌ها در میان‌رودان و غرب ایران برگردانده‌است. پس از آن، کوروش می‌گوید که چگونه نیایش‌گاه‌های ویران‌شده را از نو ساخته و مردمی را که اسیر پادشاه‌های بابل بودند به میهن‌شان برگردانده‌است.

ترجمه و انتشار متن این استوانه گلی نشان داد آن‌چه از خاک بابل کشف شد،«نخستین منشور جهانی حقوق بشر» است. به همین مناسبت در سال ۱۳۴۸ در گردهمایی حقوق دانان سراسر جهان که در کنار آرامگاه کوروش برگزار شد، او را نخستین بنیان‌گذار حقوق بشر نامیدند.

بازتاب احترام به اقوام و ادیان در منشور کوروش

استوانه کوروش به شدت آسیب‌ دیده است، بسیاری از سطرهای آن از بین رفته یا بر اثر فرسودگی بیش از اندازه قابل خواندن نیست. نوشته‌های بخش‌های آسیب‌دیده را تنها با توجه به اندازه فضای خالی و برخی حروف باقی مانده در آن می‌توان تا حدودی بازسازی کرد که در این بازسازی احتمال اشتباه‌هایی وجود دارد.

علاوه‌بر این از آن‌جا که در خوانش و ترجمه نوشته‌های بابلی، هنوز اتفاق نظر وجود ندارد، متن منشور کوروش در ترجمه‌های گوناگون تفاوت دارد با این وجود محتوای اصلی آن که در بردارنده احترام به اقوام و ادیان و مذاهب گوناگون است.  و از سوی همه باستان شناسان تایید می‌شود.

باید توجه داشت که ایرانیان یگانه قومی بودند که در عهد باستان، بر خلاف سایر ملل معاصر خود، بت‌پرست نبودند و از مدنیت پیشرفته‌ای برخوردار بودند و ضمن مهر و محبت فراوان نسبت به یکدیگر، رعایت قانون و اخلاق نیز از خصوصیات بارز آنان بود.

در این‌جا لازم است این نکته را اشاره کرد که لغو برده‌داری را به آبراهام لینکن که در سال ۱۸۶۳میلادی اعلام شد نسبت می‌دهند. ولی اولین‌بار کورو‌ش بزرگ در سال۵۳۹ پیش از میلاد در بابل این اعلامیه را صادر کرد.

گزیده‌هایی از متن لوح کوروش

منم کـوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه توان‌مند، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه چهار گوشه جهان. پسر کمبوجیه، آن‌گاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گام‌های مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم. مردوک خدای بزرگ دل‌های پاک مردم بابـل را متوجه من کرد … زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم.

ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. وضع داخلی بابل و جایگاه‌های مقدسش قلب مرا تکان داد … من برای صلح کوشیدم.

من برده‌داری را بر‌انداختم، به بدبختی آنان پایان بخشیدم. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم که هیچ‌کس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند.

مردوک خدای بزرگ از کردار من خشنود شد … او برکت و مهربانی‌اش را ارزانی داشت. ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم …

من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم. فرمان دادم تمام نیایش‌گاه‌هایی که بسته شده بودند را بگشایند. همه خدایان این نیایش‌گاه‌ها را به جاهای خود بازگرداندم.

همه مردمانی که پراکنده و آواره شده بودند را به جایگاه‌های خود برگرداندم و خانه‌های ویران آنان را آباد کردم. همه مردم را به همبستگی فرا خواندم. هم‌چنین پیکره خدایان سومر و اکد را که نـبونید بدون واهمه از خدای بزرگ به بابل آورده بود، به خشنودی مردوک خدای بزرگ و به شادی و خرمی به نیایش‌گاه‌های خودشان بازگرداندم. بشود که دل‌ها شاد گردد.

بشود، خدایانی که آنان را به جایگاه‌های مقدس نخستین‌شان بازگرداندم، هر روز در پیشگاه خدای بزرگ برایم زندگانی بلند خواستار باشند. بشود که سخنان پر برکت و نیک‌خواهانه برایم بیابند. بشود که آنان به خدای من مردوک بگویند: «‌به کورش شاه، پادشاهی که ترا گرامی می‌دارد و پسرش کمبوجیه، جایگاهی در سرای سپند ارزانی دار.»

من برای همه مردم جامعه‌ای آرام فراهم ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم.

منابع

Oppenheim, A. L. Traduction du Cylinder du Cyrus in Pritchard, J. b., Ancient Near Easte Texts Relating to the Old Testament, Princeton, 1955.

Rawlinson, H. C., Notes on a Newly Discovered Clay Cylinder of Cyrus the Great. JRAS, 12. 1880.

Wikipedia

مقالات رضا مرادی‌غیاث‌آبادی


 


محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که دیگران به دنیا بمب اتم هدیه می‌کنند و ایرانیان انسانیت و هنرمندی، تصریح کرد: «این گروه احمقی که امروز در دنیا سر کار هستند مثل آدم‌های احمق و عقب‌افتاده‌ای هستند که هر کجا کم می‌آورند شمشیر می‌کشند بدون این‌که بدانند دوره این حرف‌ها گذشته است.»

به گزارش ایلنا رییس دولت ایران روز دوشنبه در جمع اعضای ستاد دایمی تسهیلات سفرهای کشور با طرح این پرسش که «در دنیا چه خبر است؟»، اظهار داشت: «امروز همایش‌هایی که در دنیا می‌گذارند برای تحقیر انسان‌هاست و باید فضایی جدید و فرهنگی در دنیا درست کنیم و در جشنواره نوروزی از همه ملت‌ها و هر کسی که حرفی هنری، فرهنگی و انسانی دارد دعوت کنیم تا حضور پیدا کند و دل ملت‌ها به هم پیوند بخورد در غیر این صورت با مسیری که برخی‌ها در دنیا پیش گرفته‌اند تا تک‌تک نسل‌ها متلاشی نشود دست‌بردار نیستند.»

وی افزود: «از میان این همه ملل جشن ملی ایران زمین جهانی می‌شود هدیه‌ای الهی است».

به گفته‌ی آقای احمدی‌نژاد نوروز هدیه‌ای الهی است و این‌که عده‌ای بنشینند و تحویل سال را جشن ملی اعلام کنند اتفاقی نیست.

محمود احمدی‌نژاد در پایان با بیان این‌که باور ما این است که از اول تا امروز انسان در زمستان است ادامه داد: «هنوز بهار انسان نرسیده است و حقیقتن انسان در بهاری شکوفا می‌شود که عدالت و یگانه‌پرستی و پاکی و عشق رابطه بین انسان‌ها را تنظیم کند.»


 


دو‌شنبه ۲۳ فروردین ماه – ۱۲  آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  اعظم

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت – «سبکی در تار و پود بوم» -  سال مرگ «عباس کاتوزیان» – محبوبه

note3بخش – اول اخبار

note3سوت – «حمایت قاطع کفاشیان از قطبی» – محمدرضا

note3آقای گجت – دامون

note3 بخش دوم اخبار

note3پارس نامه – «منشور کوروش، اولین منشور حقوق بشر جهان» – قسمت هشتم – امیر و کاملیا

note3 بخش سوم اخبار

note3گزارش روز – «فساد مالی، رویارویی جدید دولت و مجلس» – سام


 


مهدیه گل‌رو  فعال دانشجویی و عضو شورای حق تحصیل به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران دادگاه  خانم گلرو روز یک‌شنبه ۱۵ فروردین، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی پیرعباسی برگزار شد.

به گفته‌ی نزدیکان خانم گل‌رو به دلیل این‌که  امیر رییسیان وکیل این دانشجو  تا روز دادگاه موفق به اخذ وکالت‌نامه از وی نشده بود بنابر این فعال دانشجویی «شخصن» در دادگاه از خود دفاع کرد.

هم‌چنین قاضی پیرعباسی با تبدیل قرار بازداشت گل‌رو که از تاریخ ۱۲ آذر سال سال گذشته در بازداشت موقت به سر می‌برد با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی موافقت کرد. این در حالی است که پرداخت این مبلغ وثیقه از توان خانواده او خارج است.

به گفته وحید لعلی‌پور همسر مهدیه گل‌رو، آقای رییسیان به وکالت از خانواده، سعی در «کاهش مبلغ وثیقه» دارد.

مهدیه گل‌رو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در تاریخ ۱۲ آذرماه به همراه همسرش در منزل شخصی‌شان بازداشت شدند. وی در سال گذشته نیز پس از تحصن چهار روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، در دانشگاه علامه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

این فعال مدنی هم‌چنین از اعضای فعال کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود. در حال حاضر ضیا نبوی، مجید دری، شیوا نظرآهاری، پیمان عارف و مهدیه گل‌رو اعضای دربند شورای دفاع از حق تحصیل هستند.


 


جلسه رسیدگی به اتهام دو نفر از وکلای مدافع دراویش سلسلسه نعمت‌اللهی گنابادی روز دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه  در دادگاه کیش برگزار می‌شود .

به گزارش تارنمای مجذوبان نور آقایان فرشید یداللهی‌فارسی و امیر اسلامی از وکلای دادگستری و عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا که وظیفه دفاع از  دروایش بازداشت شده از سوی نیروهای امنیتی را بر عهده گرفته بودند  با شکایت اداره اطلاعات تحت عنوان «نشراکاذیب» و« تشویش اذهان عمومی» تحت پی‌گرد قضایی گرفتند و پس از احضار قرار است روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه سال جاری در دادگستری کیش محاکمه شوند.

گفتنی است  محاکمه این دو وکیل دادگستری در شرایطی صورت می‌گیرد که شعبه اول دادگاه انقلاب جزیره کیش به ریاست قاضی حسن‌پور، در شهریورماه  ۱۳۸۸، به استناد اصل ۳۷ قانون اساسی و ماده ۱۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری‌، دراویش گنابادی را ازاتهام عضویت در گروه‌ها و تجمع مخل نظم و امنیت کشور تبرئه کرد.


 


رییس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد رییس دولت ایران در خصوص اجرای درست قانون مدیریت خدمات کشوری تذکر داد.

به گزارش مهر روز دوشنبه علی لاریجانی با ارسال نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد با اشاره  به «‌قانون نحوه اجرای اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یک‌صد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» ۵ تذکر در خصوص  درباره قانون خدمات کشوری را عنوان نمود.

در این نامه «بهره‌وری غیرمستمر و فوق‌العاده بهره‌وری غیرمستمر»، «محاسبه کسور بازنشستگی» و «تعمیم حکم مندرج در  آیین‌نامه استخدامی سازمان انرژی اتمی ایران و تسری دادن آن به گذشته» از مواردی است که رییس مجلس به آقای احمدی‌نژاد تذکر داده است.

گفتنی است علی لاریجانی از مدت‌ها پیش بر سر مسئله قانون هدف‌مند‌کردن یارانه‌ها با محمود احمدی‌نژاد تنش‌های فراوانی داشته است.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam@koochehmail.com

  • 1723 میلادی – در چنین روزی نیروهای «میرمحمود قندهاری» در تعقیب طهماسب میرزا پسر شاه سلطان حسین وارد قزوین شدند که توسط قزوینی‌ها کشتار شدند و بیش از دو هزار کشته تلفات دادند و مابقی به اصفهان گریختند و جریان را به میرمحمود خبر دادند و وی از فرط خشم، بازماندگان خاندان صفوی و مقامات سابق را کشت. طهماسب میرزا که پس از قتل‌عام خاندان صفوی در اصفهان، بنام طهماسب دوم، شاه شده بود بمانند پدرش مرتکب چند اشتباه سیاسی شد از جمله این‌که به عثمانی امتیازهایی داد و با ورود روس‌ها به قفقاز موافقت کرد، به این شرط که این دو دولت از شاه‌بودن وی حمایت کنند. این اشتباهات سبب شد که توسط نادر که فرمانده ارتش بود برکنار شود. نادر تعیین شاه بعدی را بر عهده بزرگان کشور و نمایندگان شهرها گذارد که آنان در اجتماع خود در دشت مغان در آذربایجان، وی را به آن مقام برگزیدند.
  • ۱۹۵۵ میلادی – اعلام شد که واکسن بیماری «پولیو» یا «فلج اطفال» ساخته شده، موثر  واقع شده است. این بیماری تا آن زمان قربانیان فراوان داشت و همگان را نگران ساخته بود. در مواردی، بزرگ‌سالان هم از قربانیان پولیو بودند و معروف‌ترین آنان روزولت رییس‌جمهوری آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم است. کاشف این واکسن، دکتر «یوناس سالک» از مهاجران روس در آمریکا بود. وی که در سال ۱۹۹۵ درگذشت بابت این کشف مهم خود پولی نگرفت، امتیاز آن را به ثبت نداد و تلاش خود را به عنوان هدیه‌ای به بشریت اعلام داشت.
  • ۲۰۰۷ میلادی – «لی هسی ان لونگ» نخست‌وزیر چینی‌تبار سنگاپور تصمیم گرفت که دست‌مزد سالانه وزیران کابینه این کشور چهار میلیون و پانصد هزار نفری را ۶۰ درصد افزایش دهد. به این ترتیب، این وزیران در میان وزیران همه کشورها، بالاترین دست‌مزد را دریافت خواهند داشت، حتا بیشتر از رییس‌جمهور آمریکا. با این افزایش، دست‌مزد هر وزیر سنگاپوری  هرماه بیش از یکصد هزار دلار برابر با ۹۳ میلیون تومان است.
  • ۱۹۳۵ میلادی – «یهودیان» از انتشار کتاب و نشریه در آلمان منع شدند.
  • ۱۹۴۵ میلادی – «فرانکلین دلانو روزولت» که از ۱۹۳۳ رییس‌جمهوری آمریکا بود در ۶۳ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت.
  • ۱۳۸۶ خورشیدی – «عباس کاتوزیان» از نقاشان بنام معاصر در سن ۸۵ سالگی درگذشت.
  • ۱۹۶۱ میلادی – «یوری گاگارین» کیهان‌نورد شوروی به عنوان نخستین فضانورد جهان به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور بطور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز گشت.
  • ۱۹۸۱ میلادی – «شاتل کلمبیا» به عنوان اولین شاتل فضایی جهان به فضا پرتاب شد.
  • ۱۳۷۱ خورشیدی – «دکتر محسن صبا» درگذشت. او در تهران متولد شد و تحصیلات خود را ابتدا در دارالفنون تهران به پایان رساند، سپس برای تکمیل تحصیلات عازم فرانسه شد و پس از اخذ درجه دکترا در رشته حقوق به ایران بازگشت. صبا از بدو مراجعت به ایران به تدریس مشغول شد. او موسس گروه ملی کتاب‌شناسی ایران و هم‌چنین کمیته بایگانی وابسته به یونسکو است. از مهم‌ترین آثار وی به «کتاب‌شناسی، گل‌های حافظ، ترجمه سفرنامه‌های مختلف، اصول فن کتاب‌داری و تنظیم کتاب‌خانه‌ها و اصول آمار و کلیات آمار اقتصادی» را می‌توان اشاره کرد.
  • ۱۹۸۰ میلادی – آمریکا با هدف اعتراض به عملیات نیروهای شوروی در افغانستان بازی‌های المپیک مسکو را تحریم کرد. در پی این اقدام واشنگتن، بیشتر دولت‌های بلوک غرب و دوستانشان دست به تحریم مسابقه‌های ورزشی مسکو زدند که در تابستان آن سال انجام شد. این تحریم، سیاست را علنی‌ وارد مسابقه‌های جهانی المپیک کرد که باید جریانی غیر سیاسی باشد و قرار بود به دور از بازی‌های سیاسی و هرگونه ارعاب دولتی و بهره برداری‌ به صورت تغییر افکار عمومی انجام شود.

 


درگیری میان مخالفان و نیروهای امنیتی در بانکوک


 


محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بروز زلزله در تهران اظهار داشت: «یکی از علمای بزرگ تهران به من پیغام داد مردم ضمن پرهیز از گناه، برای دوری از بلایا دعا کنند.»

وی در ادامه نیز از مردم تهران خواست که موضوع زلزله و مقاوم‌سازی ساختمان‌های خود در برابر این بلای طبیعی را جدی بگیرند.

احمدی‌نژاد ‌با بیان این‌که یکی از علمای بزرگ تهران به من پیغام داد که از مردم بخواهم مراقب باشند و ضمن پرهیز از گناه، برای دوری از بلایا دعا کنند، از مردم تهران خواست که موضوع زلزله و مقاوم‌سازی ساختمان‌های خود در برابر این بلای طبیعی را جدی بگیرند.

احمدی‌نژاد افزود: «حادثه خبر نمی‌کند و گرچه زمان وقوع زلزله مشخص نیست اما تهران در معرض زلزله قرار دارد و شرایط طبیعی نشان می‌دهد که بروز زلزله در تهران قطعی است و اگر زلزله رخ دهد از فیروزکوه تا نظر‌آباد آسیب می‌بیند و ابعاد آن گسترده خواهد بود.»

وی با تاکید بر این‌که یک چهارم مردم استان تهران امکان زندگی در سایر نقاط کشور را دارند، از ساکنان پایتخت خواست که موضوع مهاجرت از تهران را جدی بگیرند.

رییس‌جمهور در پایان با بیان این‌که تهران همه ایران نیست خاطرنشان کرد: «تهران شهری زیبا است اما مشکلاتی در این شهر وجود دارد و وقتی می‌توان در نقاط دیگر کشور زندگی کرد و امکانات در همه جا فراهم است و دولت نیز تلاش می‌کند بیش از پیش تسهیلات فراهم کند بهترین کار این است که قبل از بروز حادثه مهاجرت صورت گیرد.»


 


۱۳۰ نفر از نمایندگان مجلس با امضای طرحی یک فوریتی برای اصلاح قانون هدف‌مندسازی یارانه‌ها، خواستار آزادسازی قیمت‌ها در سال ۸۹ به میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان شدند.

به گزارش رسانه‌های داخلی امضا‌کنندگان این طرح خواستار آزادسازی قیمت‌ها در سال ۸۹ به میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان شدند.

گفتنی است روز گذشته (یک‌شنبه) طرح مذکور برای رای‌گیری و تصویب، به هیت رییسه مجلس ارایه شد.

در این طرح که خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی نوشته شده، آمده است: «نظر به لزوم اجرای قانون هدف‌مند کردن یارانه‌ها و رفع برخی از تنگناهای اجرایی و در اجرای صحیح قانون مزبور به عنوان یکی از محورهای استقلال و تحول اقتصادی کشور و هم‌چنین توزیع عادلانه درآمد، ایجاد ثبات اقتصادی و حمایت از اقشار جامعه به ویژه آسیب‌پذیر و هم‌چنین حمایت از تولید‌کنندگان و تحقق عدالت، این طرح با قید یک فوریت تقدیم می‌گردد».

شایان ذکر است مسئله هدف‌مند‌کردن یارانه‌ها از مدت‌ها پیش تاکنون چالش بزرگی را میان دولت و مجلس شورای اسلامی به وجود آورده است.

پیش از این نیز آیت‌اله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از نمایندگان مجلس خواسته بود تا نسبت به تایید این طرح با دولت تعامل داشته باشند.

به گفته‌ی کارشناسان اقتصادی اجرای این طرح باعث فشار اقتصادی و افزایش تورم بر مردم ایران خواهد شد.


 


فرهاد توحیدی به‌عنوان دبیر جشن‌خانه سینما انتخاب شد.

به گزارش مهر محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما روز دوشنبه در گفت‌‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که آقای توحیدی  برای دومین‌بار پیاپی به عنوان دبیر جشن‌خانه سینما انتخاب شد.

فرهاد توحیدی فیلم‌نامه‌نویس پرکار سینمای ایران در سال‌های اخیر به‌عنوان دبیرچهاردهمین جشن خانه سینما که شهریور امسال برگزار می‌شود، معرفی شد. توحیدی پارسال هم بر مسند دبیری جشن نشسته بود. این نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌ها و خبرنگاران برگزار می‌شود، هم‌چنان ادامه دارد.


 


گروهی از محققان ادعا کرده‌اند که روشی برای درمان سرطان پوست کشف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه تلگراف در گزارش جدیدی اعلام کرد: «به تازگی در انگلیس واکسن جدیدی مورد آزمایش قرار گرفته است که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند، به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رساند و هم‌چنین قادر به حمل موادی است که واکنش بدن را نسبت به سرطان پوست تقویت می‌کنند.»

به نظر می‌رسد که این روش باعث شده برخی از بیماران به طور کامل از خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست موسوم به ملانوم حتا در موارد بسیار پیشرفته بیماری، جان سالم بدر ببرند.

متخصصان می‌گویند  سرطان پوست بیماریی است که سلول‌های سرطانی در لایه‌های بیرونی پوست بوجود می‌آیند. پوست از بدن در برابر گرما، نور، عفونت و جراحات محافظت می‌کند. پوست هم‌چنین آب، چربی و ویتامین D را در بدن ذخیره می‌کند و دارای لایه‌های اصلی متعدد و انواع مختلفی از سلول‌ها است.

بر اساس این گزارش، سرطان پوست متداول‌ترین نوع سرطان است که دو نوع دارد.  علایم سرطان پوست عمومن شامل رشد غیرطبیعی زخم‌‌ها و خال‌های پوستی، زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند و با خون‌ریزی همراه هستند، زخمی که بهبود آن مدت زیادی به طول بینجامد و تغییر رنگ خال‌های پوستی هستند.

ملانوم نیز نوعی از سرطان پوست است که در آن سلول‌های سرطانی در سلول‌های رنگ‌دهنده پوست به نام ملانوسیت‌ها یافت می‌شود. ملانوم معمولن در بزرگ‌سالان رخ می‌دهد، اما گاهی اوقات در کودکان و سال‌خوردگان نیز دیده می‌شود.


 


مسابقات مرحله پلی‌آف لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران از روز یک‌شنبه آغاز خواهد شد.

به گزارش توانا، با پایان یافتن رقابت‌های مقدماتی لیگ برتر والیبال و مشخص شدن هشت تیم برتر، رقابت‌های مرحله پلی‌آف از روز یک‌شنبه هفته آینده آغاز و پی‌گیری خواهد شد.

تیم‌های پیکان، داماش گیلان، سایپا، کاله آمل، پتروشیمی بندرامام، بازرگانی جواهری گنبد، برق کرمان و بانک کشاورزی موفق شدند با کسب رتبه‌های اول تا هشتم به مرحله پلی‌آف صعود کنند.

هم‌چنین همزمان با رقابت‌ هشت تیم برتر، تیم‌های نهم تا پانزدهم هم برای مشخص شدن تیم‌های سقوط کننده با هم دیدار خواهند کرد.


 


یک مقام افغان از  دخالت برخی نیروهای خارجی در راه اندازی حملات انتحاری و انفجارها بویژه در جنوب این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمد گلاب منگل والی هلمند افغانستان در گفت‌‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «نیروهای امنیتی مقداری مواد منفجره را از یک مرکز فوریت‌های پزشکی که از سوی شماری شهروندان ایتالیایی اداره می شود، به دست آوردند.»

بنا بر اعلام رسانه‌های افغانستان، مواد کشف شده شامل جلیقه‌های انتحاری‌، مواد منفجره‌، نارنجک دستی و اسلحه می‌باشد که مدیر داخلی این مرکز که یک تبعه ایتالیایی است رهبری این کار را بر عهده داشت.

والی هلمند افزود: «اتباع خارجی تجهیزات و مواد انفجاری را در کارتن های دارو جاسازی و سپس به مرکز درمانی یاد شده منتقل می‌کردند و بعد مواد منفجره را در جلیقه‌های انتحاری قرار می‌دادند.»

والی هلمند ادامه داد: «متهمین قصد داشتند تا با همکاری طالبان و شبکه القاعده دو حمله تروریستی را در هلمند راه‌اندازی کنند؛ که یکی در شهر لشکرگاه و دیگری بر ضد وی انجام شود که با دست‌گیری تعدادی از متهمین از وقوع این حملات پیش‌گیری شد.»

تاکنون مقامات افغان چندین بار نیروهای خارجی را به دخالت در سازماندهی حملات انتحاری متهم کرده‌اند.

سال قبل حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفته بود که بال‌گردهای ناشناس طالبان را به مناطق دور‌دست ولایات شمالی انتقال می‌دهند  و دستور رسیدگی به آن را صادر کرد، اما تاکنون اطلاعاتی در این مورد منتشر نشده است.


 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@khoocheh.com

بیست و سوم فروردین مصادف با سال‌روز درگذشت عباس کاتوزیان است. او از نقاشان بنام معاصر بود. موضوعات نقاشی وی عمدتن پیرامون زرتشت، شهریار، اعتیاد و جنگ ایران و عراق بود. آثار او در نمایشگاه‌ها و موزه‌های داخلی و موزه‌های اروپایی در معرض دید قرار دارد. مرگ وی در سال ۱۳۸۷ در سن ۸۵ سالگی هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه آثارش بود.

«عباس کاتوزیان» در سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد و چنان‌که خود گفته: «تا آن‌جا که یاد دارم نقاشی کردم و نقاش بودم. همیشه در تار و پود طراحی تلاش کردم و غرق در رنگ‌ها بوده‌ام.»

وی از هنرجویان  هنرستان کمال الملک بود. و بعدها در سال ۱۳۲۲ نایب رییس این هنرستان نیز شد، او تنها نقاش ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ آثارش در کنار آثار «کمال الملک» در مجلس شورای ملی به معرض تماشا قرار گرفت.

وی پنج نمایشگاه در آمریکا، دو نمایشگاه در پاریس، یک نمایشگاه در لندن، ۲۷ نمایشگاه انفرادی در تهران و ۹ نمایشگاه در آبادان برپا کرده است. برخی از آثار این استاد نقاش در موزه‌های آستان «قدس رضوی»، «موزه بوداپست»، موزه «سلطنتی اروپا» به یادگار مانده است.

عباس کاتوزیان در ۲۲ فروردین سال ۱۳۸۷ ‌پس از ۹ سال دوری از فضای هنر ایران، نمایش‌گاهی در نگارخانه‌ی اصلی فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار کرد. تنوع موضوعی تابلوهایی که او با خود به فرهنگ‌سرای نیاوران آورد بسیار چشم‌گیر بود. علاوه بر پرتره‌ها که شمارشان بیش از دیگر آثار بود، در میان آن‌ها پرتره حضرت موسی، زرتشت، شهریار دیده می‌شد آثار بدیع و تاثیرگذاری عرضه می‌شد که از هم‌دردی استاد نقاش با اقشار ضعیف جامعه حکایـت می‌کرد. اعتیاد و فقر دست‌مایه خلق آثاری شده بود که کمتر از سوی وی در نمایشگاه‌ها عرضه شده است. عباس کاتوزیان که در زمینه نقاشی «رئال» و «فیگوراتیو» شهره است در این نمایشگاه آثاری را عرضه کرد که حکایت از عدم پایبندی وی به سبک‌های متداول نقاشی است. او گفته: «قائل  به سبک خاصی نیستم. این سوژه و انگیزه نقاشی‌ست که شکل اثر را تعیین می‌کند.»

کاتوزیان در این نمایشگاه تابلوهایی حماسی از دلاوری‌های مردان و زنان نیز ارایه کرده بود. تابلوهایی درباره دفاع مقدس،وی می‌گوید: «عشق من ایران و آیین‌ها و سنت‌های این سرزمین کهن است. تاریخ حفظ استقلال این سرزمین را سعی کرده‌ام عاشقانه بر بوم‌های نقاشی‌ام روایت کنم.»

اما در شام‌گاه جمعه ۲۳ فروردین سال ۱۳۸۷ بر اثر کهولت سن، در سن ۸۵ سالگی در منزلش در تهران درگذشت و عمرش به پایان نمایشگاه‌اش قد نداد.

این نمایشگاه «۵۰ سال نقاشی‌های عباس کاتوزیان» نام داشت و دربرگیرنده‌ی نزدیک به یک‌صد اثر از نقاشی‌ها و طراحی‌های اوبود که برخی از این آثار برای نخستین بار به نمایش درآمده‌ بود.

وی در آخرین روزهای زندگی خود گفته: «آن‌قدر نقاشی کرده‌ام که شمار دقیق‌شان را به خــاطر ندارم در سنین ‌سیزده چهارده ساله‌گی در زندگی‌ام آن‌قـــدر انرژی برای کارکردن داشــته‌ام که روزی یک تابلو می‌ساختم (می‌کشیدم) شاید بیش از ۶۰۰ اثر خلق کرده‌ام که حداقل یک چهارم آن‌ها بدن انسان بوده است.»

منبع‌ها:

هفتان

هنری

ویکی‌پدیا


 


رادیو کوچه

یک دختر ایرانی در کوالالامپور از آپارتمانش سقوط کرد و درگذشت.

یک دختر دانشجوی ایرانی به نام «ربابه مهدی» صبح یک‌شنبه در تاریخ ۱۱ آوریل از طبقه دوازدهم یکی از هتل آپارتمان‌های واقع در مرکز کوالالامپور به پایین سقوط کرده و جان باخت. پلیس مالزی با توجه به شواهد و قراین در محل وقوع حادثه احتمال قتل را مردود دانسته است و مراتب به اطلاع سفارت ایران در مالزی رسیده است.

صبح دیروز جسد یک دانشجوی ایرانی یکی از کالج‌های خصوصی زبان در طبقه هم کف یک ساختمان واقع در خیابان منشی عبداله پیدا شد.

به نقل از خبرگزاری رسمی مالزی، ذول کارنیان‌، رییس پلیس منطقه دنگی ونگی اعلام کرد که ربابه مهدی ۲۳ ساله در ساعت ۱ بعد از نیمه شب یک‌شنبه از طبقه چهاردهم به پایین سقوط کرده است و درگذشت.

هم خانه ربابه به پلیس گفت: «‌فقط ده دقیقه او را تنها گذاشتم و پس از مراجعت او را ندیدم و سپس از پنجره باز به پایین نگاه کردم و با پیکر نیمه جان ربابه روبه‌رو شدم.»

ربابه حدود سه ماه قبل پیش از دریافت پذیرش و ویزای دانشجویی به مالزی سفر کرده است. ربابه متولد سال ۱۳۶۶ و دارای مدرک کارشناسی شهرسازی از همدان است. در مدت حضور ربابه در مالزی موسسه اچ.ال.سی (HLC) کالج محل تحصیل وی نتوانسته است ویزای دانشجویی برای او اختیار کند.

از علت و انگیزه اصلی متوفی در دست‌زدن به این اقدام اطلاعی در دست نیست.


 


مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات روز دوشنبه ایران:

  • روزنامهآفرینش

روش جدید محاسبه سود تسهیلات مسکن مهر اعلام شد.
نصب کنتورهای سه تعرفه‌ای آغاز شد.

  • روزنامهایران

در مراسم روز جهانی بهداشت عنوان شد؛ بی‌نیازی ایران از ورود داروی خارجی و اعزام بیمار.
از سوی صندوق مهر امام رضا اعلام شد: «افزایش میزان وام اشتغال خانگی و کارآفرینی».

  • روزنامهابتکار

رییس کمیسیون آموزش مجلس: «با وزیر آموزش و پرورش اتمام حجت کردیم».
۲۰  هزار میلیارد تومان در ۹ ماه پیشنهاد شد؛ توافق کمیته مشترک دولت و مجلس.

  • روزنامهتفاهم

تازه‌ترین گزارش اکونومیست؛ سرمایه‌گذاری خارجی در ایران افزایش می‌یابد.
احمدی‌نژاد اعلام کرد: «یارانه و زمین برای مهاجرت از تهران».

  • روزنامهجام جم

۳ توافق جدید دولت مجلس بر سر یارانه‌ها.
احمدی‌نژاد:« ۵ میلیون نفر باید از تهران بروند؛ به کسانی که از تهران بروند زمین، وام ۴ درصد و یارانه تعلق می‌گیرد».

  • روزنامهجمهوری اسلامی

تظاهرات هزاران نفری مردم آمریکا علیه سیاست‌های اوباما.
وزیر بهداشت خبر داد: «جمع‌بندی نهایی پرونده تخلفات آزمون دستیاری ۸۸ در قوه قضاییه».

  • روزنامهخراسان

در دیدار رییس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان کل ارتش و سپاه و فرماندهان نظامی و انتظامی؛ رهبر ایران: «تهدید رییس جمهور‌ آمریکا به استفاده از سلاح اتمی علیه ایران رسوا‌کننده و به ضرر آن‌هاست».
هشدارها نسبت به کاهش سن دوستی‌های خیابانی.

  • روزنامهدنیای اقتصاد

عضو کمیته مشترک دولت و مجلس خبر داد؛ دو پیشنهاد جدید برای یارانه‌ها.
بورس تهران در آستانه رکوردزنی ۱۴ هزار واحدی.

  • روزنامهشرق

اجرای هدف‌مند‌کردن یارانه‌ها از اول تیر.
هم‌زمان با تکذیب دیدار هاشمی رفسنجانی و لاریجانی تایید شد؛ دیدار هاشمی با بهزاد نبوی.

  • روزنامهفرهیختگان

بلیت سینما و تاتر گران شد.
آیت‌اله هاشمی رفسنجانی: «در صورت احساس ضرورت در نماز جمعه شرکت می‌کنم».

  • روزنامهکیهان

آیت‌اله خامنه‌ای در جمع فرماندهان نظامی: «تهدید هسته‌ای آمریکا علیه ایران قابل گذشت نیست».
۲۲۵ نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: «ایران باید از آمریکا شکایت کند».

  • روزنامهوطن امروز

رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد: «تولید انبوه نسل دوم سانتریفیوژها در آینده نزدیک».
هم‌زمان با ارایه طرح نمایندگان به هیت رییسه صورت گرفت؛ توافق دولت و مجلس برای اصلاح درآمد یارانه‌ها.

  • روزنامههمشهری

آیت‌اله لاریجانی با اشاره به رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی: «قوه قضاییه از هیچ تهدیدی نمی‌ترسد».
تعویض کنتور برق ۲۰ میلیون مشترک آغاز شد.


 


در پاسخ به ابراهیم نبوی

اصطلاح «عوضی» به دو معنا به کار برده می‌شود. من در این‌جا هر دو معنا را توضیح می‌دهم تا خواننده خود تصمیم بگیرد که اغلب نویسندگان مستخدم سایت وزیر ارشاد اسلامی سابق در ایالات متحده آمریکا از کدام دسته هستند.

یک تعریف ممکن است شامل حال گروهی که اشتباهن خود را جای روزنامه‌نگار، طنزپرداز، تحلیل‌گر سیاسی و سرانجام تئوریسین جنبش سبز جا می‌زنند، بشود و تعریف دیگر شامل کسانی که در قالب ناسزا‌، مردم آن‌ها را خائن، بی‌شعور، نان به نرخ روز خور، چماق‌دار سابق، و… به شمار می‌آورند.

امروز ابراهیم نبوی در سایت جرس که برخی آن را «کیهان سبز» می‌خوانند، نوشته‌ای با عنوان «عوضی‌ها» درج کرد و من و همه کسانی را که با اشغال مسالمت‌آمیز سفارت جمهوری اسلامی هم‌دلی کرده بودیم با همان ادبیات سخیف هدف گرفت، این نوشته پاسخی‌ست فراخور همان نوع ادبیات.

نبوی نوشته است «عوضی‌ها»‌یی که به سفارت ایران (این سفارت ایران یعنی جایی که شما دایم در آن بیتوته می‌کنید نیست، سفارت جمهوری اسلامی است) در هلند حمله کردند «نه انقلابی‌اند، نه مخالف حکومت‌اند، نه جزو نیروهای جنبش سبز‌اند، نه سلطنت‌طلب‌اند، هیچ‌‌کدام نیستند، فقط یک مشت موجود بی‌فکر و رهبری‌طلب هستند که می‌خواهند جلب توجه کنند و از این مسیر آبروی یک جنبش بزرگ اجتماعی را هم می‌برند».

شیوه منطق و استدلال واضع دکترین «اسب تراوا» بهتر از این نیست، یعنی گروهی که مخالف حکومت یا انقلابی نیستند بی‌هیچ دلیل آشکاری به قول وی به سفارت «حمله می‌کنند»!

و بعد هم تکلیف‌شان را مشخص کرده که این ها جز نیروهای جنبش سبز هم نیستند، این ‌اظهر‌ من الشمس است که جنبش سبزی که شما روشن‌فکر و رهبرش باشید همان بهتر که چنین پیروانی نداشته باشد. به گمان نبوی این افراد تنها در پی جلب توجه بوده‌اند و حتی آبروی جنبش بزرگ اجتماعی موسوی که بزرگ‌ترین دستاوردش تا به اینجا دعوت عام برای شرکت در یک «نمایش انتخابات» دیگر بوده، را هم می‌برند.

باید پرسید که آبروی این «جنبش» تا به حال چه بوده است که با یک اعتراض در سفارت جمهوری اسلامی برده می‌شود؟ اگر این «جنبش» شما آبرویی داشت آن وقتی که در کمال وقاحت و ساده لوحی، گوسفند‌وار در برابر همین سفارتخانه‌ها صف کشیدید و به مشروعیت نطام جمهوری اسلامی رای دادید و معترضان را ریش‌خند کردید، آبرویش را از کف داد.

و اساسن چه بهتر که آبروی این جنبش شما با چنین اعتراضاتی از بین برود وقتی نهایت تدبیر و درایت شما سر از «اسب تراوا» در می‌آورد که یک فرصت بی‌نظیر را از دست جنبش مردم می‌رباید! و کسانی شما را نفوذی و عامل وزارت اطلاعات برای خاموش کردن اعتراضات می‌خوانند.

نبوی سپس چنین ادامه می‌دهد: «می‌گویم «عوضی»‌‌ها و مقصودم انقلابیونی است که انقلاب کردن را از راه دور دوست دارند، اگر بنا به شهامت باشد، لابد باید این انقلابیون کفش و کلاه کنند و به ایران برگردند و مثل بسیاری از آن‌ها که در اعتراض به حکومت، به خیابان می‌روند، با دولت استبدادی بجنگند، اما انقلابی عوضی، یا انقلابی قلابی کسی است که شهامت جنگیدن ندارد، به همین دلیل خودش را تندتر از همه انقلابیون نشان می‌دهد. او به قلب حکومت حمله می‌کند، ولی نه در تهران، بلکه در لاهه، او توسط پلیس دست‌گیر می‌شود، ولی نه توسط وحشی‌های جمهوری اسلامی، بلکه توسط پلیس مودب و تمیز هلند، او به زندان می‌رود، ولی نه در کهریزک، بلکه در زندانی تمیز در قلب هلند. انقلابی قلابی چنین است.»

نبوی برای آن‌که عده‌ای هوادار نوجوان‌ش را که کتاب خواندن را دوست ندارند سر موضع نگه دارد، همان مهملات همیشگی سبزها را ردیف می‌کند و خودش را به کوچه علی چپ می‌زند.

مثلن نمی‌گوید زمانی که «انقلابیون» گروه گروه به فتوای امام خمینی‌ش تیرباران می‌شدند، خودش کجا بود؟ من آدرسش را بلدم، وزارت کشور جمهوری اسلامی!

نبوی نمی‌گوید که این «انقلابیون» جان‌بدر‌بردگان شکنجه‌ها و قتل‌عام‌های دهه شصت به دست همکاران خودش در وزارت اطلاعات و وزارت کشور هستند که اکنون همان همکاران رسانه‌های اصلاح‌طلب را می‌گردانند.

نبوی نمی‌گوید که این «انقلابیون» هر لحظه آماده برگشتن و گذشتن از مرزها هستند اما عوضی‌های اصلاح‌طلب ما در عافیت نشسته‌اند و هر از چند وقت در مهمانی سفارت و نمایش انتخابات حضور بهم رسانده و تنور مشروعیت جمهوری اسلامی را گرم نگه می‌دارند.

نبوی نمی‌گوید که زمانی که یک نوجوان چهارده ساله را به اتهام داشتن یک برگ اعلامیه زیر شکنجه متلاشی می‌کنند و همان شبان‌گاه بی‌هیچ دادگاهی پیکر نیمه جانش را به رگبار می‌بندند و حتی نشان گور دست‌جمعی را هم به خانواده‌ش نمی‌دهند اما بابت پنج گلوله، پنچ هزار تومان طلب می‌کنند او و امثال او کجا بودند؟ نخست وزیر محبوب امام‌شان کجا بود؟ رییس مجلس و رییس بنیاد شهیدشان کجا بود؟ وزیر ارشاد و معاون وزیر اطلاعات شان چه می‌کردند؟

نبوی نمی‌گوید که اغلب نویسندگان «کیهان سبز» در آمریکا نه تنها رنگ زندان را ندیده‌اند بلکه حتا تجربه یک بازجویی تشریفاتی ساده را هم ندارند، او نمی‌گوید که اگر هم کسی مانند خودش زندانی شده با نوشتن توبه‌نامه و تن دادن به رذالت مصاحبه تلویزیونی و اعترافات ساختگی علیه دیگران و لودگی از بند رهایی یافته است و اکنون کنج عافیت نشسته است.

نبوی نمی‌گوید که در حالی که بسیاری از همین «انقلابیون» سال‌ها ممنوع‌الخروج بوده‌اند او و امثال او با ویزا و دعوت‌نامه سوار هواپیما شده و محترمانه به خارج از کشور «صادر» شده‌اند!

نبوی نمی‌گوید که این «انقلابیون» زمانی که او در دفترش در وزارت کشور نشسته بود و چایی و کشمش و کلمپه‌ش را می‌خورد و برای سرکوب «ضد انقلاب» مانند همان اسب تراوا‌یش طرح و برنامه می‌داد، جنگ‌شان را کرده بودند، آن هم وقتی که بهای همراه داشتن یک اعلامیه سرب داغ بود.

«عوضی واقعی» چنین مهملاتی را برای گروهی نوجوان سبزاله به هم می‌بافد!

نویسنده در استخدام سایت جرس سپس برای زهرآلود‌تر کردن نوشته خود می‌افزاید: «عوضی‌ها جنس اصلی نیستند، کپی‌اند، رونوشتی مخدوش که کارنامه‌شان را خودشان می‌نویسند، دوازده مدرک دکترا دارند، اما دیپلم‌شان را نگرفته‌اند، از سن شش سالگی عضو سازمان‌های چریکی بوده‌اند، اما زمانی طرف‌دار مبارزه مسلحانه شده‌اند که همه اجداد تاریخی‌شان دست از آن ماجراجویی‌ها برداشتند. روزنامه‌نگارانی بسیار باسابقه‌اند، اما عجیب است که تعداد مقالات‌شان در عصر درخشان روزنامه‌نگاری‌شان به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد. کمونیست‌های دوآتشه‌ای هستند که کلاه چه‌گوارا هم برای سرشان گشاد است. وقتی کمونیست شده‌اند که همه کمونیست‌ها در دیدگاه‌شان تجدید نظر کرده‌اند.»

متلک پراکنی نبوی البته آن چنان جاهلانه است که نیازی به پاسخ ندارد اما شاید بد نباشد اشاره کنم که «عوضی‌های واقعی» کسانی هستند که در همه دولت‌ها در ده جا کار می‌کردند و ده جا هم‌زمان «کارت ساعت» می‌زدند! عوضی‌ها کسانی هستند که وقتی مردم شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» می‌دهند به دنبال «انتخابات» دیگری هستند و وقتی مردم شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» می‌دهند از شعارهای ساختارشکنانه اعلام برائت می‌کنند و به تقدس اصل ولایت فقیه و اعلام بیعت با رهبرشان می‌پردازند.

عوضی‌های واقعی کسانی هستند که با سهیمه یا بدون کنکور به دانشگاه رفتند و با ضرب و زور مدرکی گرفتند در حالی که بسیاری از «انقلابیون» از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل محروم بودند، عوضی‌های واقعی کسانی بودند که در دانشگاه چماق‌دار بودند و یا سردسته «انقلاب فرهنگی» بودند و بعد به لطف دوستان روزنامه‌نگار شدند و گاه هم که سنبه پر زور بود در روزنامه آن یکی جناح طنازی کردند!

عوضی‌های واقعی نه پرنسیب دارند و نه اخلاق، عوضی‌اند و همیشه دنباله روی قدرت!

نبوی در «عوضی نامه» ش نوشته است: «عوضی‌ها، از همه تندرو ترند، آن‌ها به خاتمی و موسوی فحش می‌دهند، چون خاتمی و موسوی در موضع قدرت نیستند، اما از آن‌ها نمی‌شنوید که کلمه‌ای علیه خامنه‌ای و احمدی‌نژاد که در موضع قدرت‌اند چیزی بگویند. آن‌ها وقتی در سوییس هستند، و هم‌زمان با حضور احمدی‌نژاد و مرتضوی و لاریجانی که تصویری مخدوش از واقعیت نشان می‌دهند، گم می‌شوند، اما در سخنرانی اکبر گنجی حاضر می‌شوند تا او را به اتهام این‌که سی سال قبل انقلابی بوده، محاکمه کنند. آن‌ها فقط می‌توانند ضعیف‌کشی کنند. آن‌ها فقط می‌توانند در کشورهای دموکرات چهره انقلابی بگیرند، آن‌ها فقط علیه زندانیان شعار می‌دهند ولی نمی‌دانیم چرا کاری به زندانبانان ندارند.»

مصرف داخلی این «عوضی نامه» فقط برای شستشوی مغزی سبزاله است همان‌طور که وقتی خامنه‌ای آسمان و ریسمان را به هم می‌بافد و همه چیز را به «توطئه دشمن» ربط می‌دهد تا ذهن حزب‌اله‌ش را مطابق مشی خود «فرمت» کند.

والا چه کسی نمی‌داند که مخالفان جمهوری اسلامی مخالف هر دو جناح و هر دو پادگان جمهوری اسلامی هستند و طبعن هیچ دریغی ندارند که علیه خامنه‌ای یا علیه خاتمی – موسوی سخن بگویند. نبوی تصور می‌کند که کسی به سایت‌ها، نشریات و رسانه‌های اپوزیسیون واقعی یا مخالفان جمهوری اسلامی دسترسی ندارد و به یمن فیلترینگ گسترده برادرانش، هر کسی هر چه او بگوید می‌پذیرد؟

نبوی در روز روشن دروغ می‌گوید و منکر تظاهرات و اعتراضات «انقلابیون» علیه حضور هر یک از مقامات جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر در هر نقطه از جهان می‌شود و از این میان برای او مهم این است که کسی به گنجی اعترض نکند!

عوضی‌های واقعی نه تنها دغل‌کارند بلکه مانند پینوکیو هنگام دروغ‌گویی دماغ‌شان هم دراز می‌شود!

نبوی سپس می‌نویسد: «عوضی‌ها، در زمانی که مردم آرام می‌روند تا به مقصدشان برسند، تند می‌کنند و زمانی که همه مردم در صحنه حاضر می‌شوند، به مهمانی رفقایشان می‌روند. عوضی‌ها در تهران با یک متر سبیل می‌شوند چپ طرف‌دار دولت دیکتاتور که فقط علیه زندانیان و مردم حرف می‌زنند، در هلند می‌شوند تندرو‌تر از سبزهایی که بآرامی مقابل سفارت تظاهرات می‌کنند و مودبانه اعتراض می‌کنند و در آمریکا می‌شوند منتقدین جدی خدا و پیغمبر».

با همین شیوه عوضی‌نامه می‌توان گفت: «عوضی‌های واقعی زمانی که مردم برای رسیدن به خواسته‌های ده‌ها سال مبارزه برای آزادی و حقوق دمکراتیک، موتور جنبش انقلابی را به حرکت در می‌آورند، فرمان عقب‌گرد می‌دهند و به مهمانی سفارت می‌روند و علیه هر کسی که در حزب آن‌ها نباشد لجن پراکنی می‌کنند ولی وقتی مخالفان اعتراضات مسالمت‌آمیز در برابر سفارتخانه‌ها برگزار می‌کنند به آن‌ها مارک «عوضی» و تندرو می‌چسبانند و در آمریکا می‌شوند جیره‌خوار بنگاه‌های مختلف برای تامین هزینه حق‌التحریر دوستان و شرکا و تفریحات سالم و مسافرت‌های دایمی و البته نماز خواندن پشت سر حاج آقا.

دو هفته پیش از «نمایش انتخابات» در یک مناظره آن‌لاین با نبوی گوش‌زد کردم که این «انتخابات» نیست! نتیجه‌ش روشن است و فقط به رژیم مشروعیت می‌دهد که مخالفان را از دم تیغ بگذراند اما عوضی‌هایی مانند اصلاح‌طلبان فتوای شرکت در انتخابات دادند، حالا که پس از ده ماه مردم، آشکار و روشن از اصلاح‌ناپذیر بودن رژیم و لزوم سرنگونی آن سخن می‌گویند، عوضی‌ها باز از سازش و «دعوای خانگی» و فراخوان برای شرکت در انتخاباتی دیگر حرف می‌زنند.

عوضی‌ها همیشه سد راه تغییر و دگرگونی زیربنایی هستند اما همیشه هم چون برف در برابر خواسته‌های مردم آب می شوند»

بهرام بیضایی فیلمی دارد به نام «سگ کشی» پیشنهاد می‌کنم اگر ندیده‌اید، ببینید.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • ۱۱۰ مقبره قدیمی در نزدیکی ساحل پیدا شدند.
  • مالزی به میثاق بین‌المللی علیه بیماری پارکینسون پیوست.
  • هفت فروشگاه دو طبقه در شهرک بدونگ در آتش سوختند.
  • حزب مردم چشم به کرسی خالی‌شده پارلمان در سیبو دوخته است.
  • اتحادیه وارد‌کنندگان و صادر‌کنندگان وسایل موتوری مالزی بدنبال بازنگری هزینه ۱۰،۰۰۰ رینگیتی در مورد اجازه‌نامه‌های مصوب آزاد است.
  • با شدت گرفتن در‌گیری‌ها باندهای مواد مخدر ۹ نفر را در هندوراس به قتل رساندند.
  • سرخ‌پوشان تایلند پس از کشته شدن ۲۱ تن، اعتماد خود را از دست دادند.
  • رابرت گیتس: «دسترسی ایران به بمب چیزی غیر بدیهی نیست.»

روزنامه استار

  • ملاقات نجیب با اوباما مشخص کننده روابط دو جانبه است.
  • همسر نخست وزیر در جشن های مختلف فرهنگی مالزی شرکت می‌کند.
  • دولت برای پزشکانی که بیش از ۱۰ سال در خارج زندگی می‌‌کنند اجباری در خدمات‌رسانی نمی‌بیند.
  • مالزی می‌تواند در اجلاس مربوط به مسایل هسته‌ای نقشی بزرگ داشته باشد.
  • نایب سلطان کلانتان پس از بهبودی شاه سلطان اسماعیل پترا این پست را به وی باز می‌گرداند.
  • اتحادیه چینی‌تباران (MCA) خواهان پشتیبانی توده مردم است.
  • هیت رییسه MCA درحال جمع آوری واکنش‌های گروه‌های چینی‌تبار برای طرح دهم مالزی است.
  • وزارت سلامت مالزی از شیوه‌های شفاف و باز برای مقابله با آنفلوانزا استفاده می‌کند.
  • مالزی به متخصصان بیشتری در امر جراحی مغز و اعصاب نیاز دارد.
  • دو قانون برای بهبود کل سیستم حمل و نقل زمینی امروز ارایه می‌شود.
  • پلیس در طی ۷۲ ساعت گذشته ۱۱۶ نفر را که قصد خراب کاری داشته‌اند را بازداشت کرده است.
  • پنج مقصد پروازی برای سفر به شهر‌های چین از سوی هواپیمایی مالزی اضافه شد و تعداد آن‌ها به ۱۱ مقصد رسید.
  • تن‌تی‌بنگ یکی از اعضای جدا شده حزب مردم احتمالن به آن حزب باز می‌گردد.
  • سیستم ثیت تخلفات جلوی متخلفین را در خیابان می‌گیرد.
  • جنگل‌بانی مالزی به دنبال بودجه‌ای ۱۴ میلیون رینگیتی برای پیش‌برد پروژه‌ها است.
  • پس از خونریزی‌های تایلند، انتخابات زود هنگام محتمل شد.
  • یک بمب جاسازی شده در یک تاکسی در بیرون از یک آسایشگاه ارتش انگلیس در جزیره شمالی منفجر شد.
  • بنظر می‌رسد که فیدز در انتخابات مجارستان برنده شود.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • واشنگتن به افتخار مالزی مجلس ضیافتی را ترتیب داد.
  • پروژه‌های نا‌تمام طرح نودم مالزی از سر گرفته می‌شوند.
  • یک زن ایرانی پس از سقوط از طبقه ۱۴ یک ساختمان در خیابان منشی عبداله جان خود را از دست داد.

روزنامه سان

  • گفت‌وگو‌های نجیب و اوباما فصل تازه‌ای از روابط را رقم می‌زند.
  • در صورت نیامدن دکتر پورنتیپ برای شهادت در پرونده قتل تئو بنگ هوک از شخص جای‌گزینی استفاده می‌شود.

روزنامه مالایی میل

  • حزب مردم چشم به کرسی پارلمانی سیبو دارد.
  • دکتر ین ین قول نمایشگاه بهتر کفش را در سال آینده داد.
  • جا‌به‌جایی ترمینال اتوبوس‌رانی بوکیت جلیل خللی در حمل و نقل ایجاد نخواهد کرد.
  • یک زن جوان در میان ۴ دست‌گیر شده قاچاق مواد مخدر در استان کداه.

 



 


محسن صفایی‌فراهانی عضو شورای مرکزی و رییس هیت اجرایی جبهه مشارکت ایران اسلامی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، محسن صفایی‌فراهانی را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.
پیش از این آقای صفایی فراهانی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به استناد مواد ۶۱۰ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این رای در دادگاه تجدید نظر با یک‌سال کاهش به ۵ سال تبدیل شد.
گفتنی است این چهره شاخص اصلاح‌طلب از تاریخ ۳۰ خرداد ماه در بازداشت و تا تاریخ ۳۰ دی ماه سال گذشته در بازداشت به سر برد. وی در آن تاریخ با قرار وثیقه‌ی ۷ میلیارد ریالی در زندان  آزاد شد.
دادگاه تجدید نظر استان تهران هم‌چنین محکومیت علی تاجرنیا را به یک سال حبس تعزیری کاهش داد.
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران پیش از این آقای تاجرنیا را به ۶ سال حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده بود.
بر اساس این گزارش، پرونده اتهامی علی ملیحی و کوهیار گودرزی نیز با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.


 


آیت‌اله هاشمی رفسنجانی می‌گوید در صورتی که احساس ضرورت کند، در نماز جمعه تهران شرکت خواهد کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یک‌شنبه در دیدار با خبرنگاران  اظهار داشت: «وظیفه امام جمعه آگاه کردن جامعه درباره مسایل جاری کشور و روابط بین‌‌المللی است و زمانی که احساس کنم ضرورت دارد، شرکت خواهم کرد.»

وی ضمن حمایت مجدد از رهبر جمهوری اسلامی افزود: «اختلاف نظر من با رهبر جمهوری اسلامی طبیعی است اما همه باید تابع نظر رهبری باشیم و این‌جانب شخصی را بهتر از ایشان برای رهبری نمی‌شناسم.»

اظهارات آیت‌اله هاشمی رفسنجانی در حالی بیان می‌شود که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران وی تنها یک‌بار در  روز ۲۶ تیرماه سال گذشته امامت نمازجمعه تهران را برعهده داشت که در این روز شمار زیادی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران با حضور در نماز جمعه از آن به عنوان فرصتى برای بیان اعتراض‌ ‌خود استفاده کردند.

پس از آن نماز جمعه تاکنون هیچ‌گاه نام آیت‌اله هاشمی به عنوان خطیب جمعه اعلام نشده که این امر به گفته‌‌ی برخی گمانه‌زنی‌های حامیان دولت برای منزوی کردن رییس مجلس خبرگان را یادآور می‌شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته