-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

Latest News from Emrooz for 05/09/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: سخنگوی فراکسیون خط امام (ره) مجلس گفت:«دستگاههای نظارتی و از جمله مجلس شورای اسلامی با فراخوان مسئولان مربوطه باید علت برخوردهای سلیقه‌ای و حذف برخی از کتاب‌ها و عدم رعایت حقوق انتشاراتی‌ها را پیگیری کنند تا مشخص شود چه کسانی به پشتوانه‌ چه مراکزی رفتار فراقانونی دارند.»

داریوش قنبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در خصوص اعمال برخی محدودیت‌ها برای آثار برخی از نویسندگان و انتشاراتی‌ها، اظهار داشت:« جای تاسف دارد انتشاراتی‌ها و کتبی که از خود وزارت ارشاد مجوز قانونی دارند از حضور در نمایشگاه کتاب منع می‌شوند و برای آنها محدودیت اعمال می‌شود.»

وی ادامه داد:« این رفتار و تصمیمات در وهله اول زیر سئوال بردن نهاد دولتی است که مجوز کتاب‌ها را صادر کرده است.»

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام تاکید کرد:« طبق قانون، انتشاراتی‌ها و کتبی که مجوز ارشاد را دارند حق دارند در نمایشگاه حضور داشته باشند، اما مشخص نیست با توجه به کدام قانون، نهادهایی برای خود برخورد فراقانونی تعریف کرده‌اند و حقوق سایرین را سلب می‌کنند.»

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس ادامه داد:« مراکز نظارتی و مجلس شورای اسلامی باید به رفتارها و اقدامات صورت گرفته در این دوره از نمایشگاه کتاب که منجر به تضییع حقوق بسیاری از ناشران و نویسندگان و مخاطبان آنها شد واکنش نشان دهند.»

وی ادامه داد:« اگر هر نهاد و دستگاهی برای خود رفتار فرا قانونی متصور باشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.»

قنبری همچنین با اشاره به حضور گسترده نیروهای امنیتی در نمایشگاه کتاب گفت:« نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است و طبیعتا حضور گسترده نیروهای امنیتی خوشایند این فضا نیست.»

وی تصریح کرد:« برای تامین بحث امنیت نمایشگاه که البته ضروری هم هست، خوب بود مانند سالهای گذشته عمل می‌شد اما حضور پر رنگ این نیروها در نمایشگاه امسال، نگرانی‌ها را بیشتر از تامین امنیت جلوه داده است.»

قنبری خاطر نشان کرد:« برخی رفتارها در عرصه تصمیمات، سیاستگذاری و اجرایی ناشی از یک نگاه کوته‌بینانه است که مشکل ساز است.»


 


امروز: آيت الله العظمی صانعی در ديدار اعضای «نهاد تجدد» دانشکده حقوق واحد تهران مرکز و جمعی از فرهنگيان استان مرکزی با ایشان اظهار داشت: «من در خصوص پروژه امام زدايی بارها هشدار داده ام و شما دانشجويان و فرهنگيان عزيز و همه ارادتمندان به امام امت(سلام الله عليه) هم وظيفه داريد که به جامعه هشدار بدهيد که زمينه امام زدايی فراهم شده است و شاهد آن هم حذف برخی اصول انديشه ای امام، توهين به بيت امام و حذف ياران امام و انقلاب است».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله صانعی، شاگرد برجسته و ارشد حضرت امام با بيان اين که محبوبيت برخی افراد، وابسته و منوط به امام زدايی از سطح جامعه است، فرمودند: «عده ای امروز دارند خواب های خودشان را تعبير می کنند و متأسفانه در فضای کنوني، عده ای از اقتدارگرايان متعدی به حقوق مردم علاوه بر در اختيار گرفتن سياست و اقتصاد سعی در زمينه سازی برای سلطه بر افکار و انديشه های دينی مردم هم دارند.

ايشان افزودند؛ مبادا به جايی برسيم که دين وسيله و ابزار حفظ قدرت قرار بگيرد. اين چه معنايی دارد که ديگران را تحت فشار قرار می دهند که مثلا با کدام روحانی ارتباط داری و يا در کدام مسجد نماز می خوانی و...!»

اين مرجع عالی قدر افزودند: «البته نبايد مأيوس شد؛ چرا که اراده خداوند بر از ميان رفتن امور ظالمانه است. روزی خواهد رسيد که مخالفان حقوق مردم و همه کسانی که مردم را اذيت می کنند، از کارهای خود خسته خواهند شد و من اميدوارم که وجدان انسانی و دينی آن ها بيدار شود و دست از اين کارها بردارند. شما نيز وظيفه داريد به مردم آگاهی بدهيد و اين آگاهی را توسعه بدهيد به گونه ای که عوام فريبان و مخالفان حقوق مردم بفهمند که مردم هم متوجه عوام فريبی آن ها هستند و هم با عوام فريبی آن ها مخالفند، البته اين آگاهی بخشی را از طرق اسلامی و شرعی ابراز کنيد.»


 


امروز: اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان همراه با جمعی از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی شاخه قم، با حضور در دفتر آیت الله العظمی بیات زنجانی، با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار که به مناسبت ایام سالروز شهادت استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری(ره) برگزار شد، جمعی از معلمان استان به بیان نظرات خود پرداختند.

آیت الله العظمی بیات زنجانی پس از استماع سخنان حضار، ضمن تقدیر و تشکر از حضور این عزیزان، گرامیداشت نام و یاد شهید بزرگوار حضرت آیت الله مطهری(ره) را زنده نگهداشتن نام علم و آزادی بصورت توأمان دانسته و فرمودند: به جد معتقدم که یکی از مهمترین آسیب‌های وارد شده به انقلاب اسلامی، از دست دادن نیروهائی همچون استاد بزرگوارم آیت الله مطهری(ره) بود که اگر امثال ایشان امروز بودند، دچار گرفتاری‌هایی که همگان شاهد آن هستیم، نبودیم.

ایشان با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده از سوی حضّار و اشاره به وضعیت خاص حاکم بر جامعه فرمودند: مراجع بزرگوار، انقلابیون با سابقه، مدیران سطوح عالی کشور در دوران امام و بعد از آن، همه و همه نسبت به وضعیت موجود نگرانند؛ اما برخی تریبون‌ها در اختیار افرادی قرار گرفته که با کمال تأسف و به واسطۀ تحلیل غلط، احساس می‌کنند که با نگفتن مشکلات و سرپوش گذاشتن بر روی آنها و با معکوس نشان دادن برخی واقعیات در بعضی مقاطع، می توانند امور کشور را به پیش ببرند در حالی که غالب مشکلات کشور به واسطه همین نوع نگاه به وجود آمده است.

ایشان سپس با اشاره به ارائه شدن راه کارهائی برای برون رفت از وضعیت موجود فرمودند: در بسیاری از موارد تذکراتی از جانب علماء و بزرگان به برخی حاکمان داده شده و این تذکرات از زمانی جدی‌تر شده که سئوالات پیرامون اصل دین و حکومت دینی در جامعه زیاد شده است.

ایشان تأکید کردند: با مراجعه به نهج البلاغه و کتب روائی مختلف می‌بینید که دین در نگاه امیر المؤمنین(ع) و فرزندان پاکش، در بسیاری موارد با آن چیزی که در جامعۀ ما در حال پیاده شدن است، تفاوت دارد.

معظم له به موارد متعدد این قبیل روایات اشاره فرموده و افزودند: راجع به همین اعترافات پخش شده و عکس العمل‌های پس از آن در جامعه صحبت‌های فراوانی شده است. بسیاری از بزرگان و علماء گفته‌اند و تأکید کرده‌اند که این اعترافات، عاری از وجاهت شرعی و قانونی است و در کمال تعجب، به عمده آنان تهمت‌های ناروائی وارد شده است. این موضوع در حالی است که نصّ روایات، موضع آن بزرگان را تأیید می‌کند.

نمونه آن، روایتی از مولی امیرالمومنین(ع) است که در جلد بیست و هشتم وسائل الشیعه آمده است که اگر شخصی تهدید به زدن، بازداشت و تحقیر شود و در این حالت اعتراف کند، این اعتراف اثری ندارد و قابل تکیه نیست. مهم است که امام می‌فرماید اعترافی که با تهدید به بازداشت شدن و یا تهدید به ضرب و جرح بیان می شود، قابل استناد نیست و جالب است که ما اعترافاتی را قابل ارزش بر می‌شماریم که نه در حال تهدید، که در زمان بازداشت افراد ایراد شده است و این در تقابل کامل با بیان معصوم(ع) است.

ایشان با اشاره به ضعف دستگاه قضائی در رسیدگی به بسیاری از اتهامات فرمودند: در رساله نیز اشاره کرده‌ام که بنده اجتهاد مطلق را برای قاضی، شرط لازم می دانم چراکه اگر قاضی مجتهد نباشد، نمی‌تواند موضوع را درست تشخیص دهد و کسی که در تشخیص موضوع، دچار اشکال است نمی تواند حکم کند و اگر حکم کند، کار خلاف مرتکب شده و حقوق دریافتی اش هم مشروع نیست.

معظم له با اشاره به روایات متعدّد در باب قضا و اهمیت آن در نگاه معصومین افزودند: عین عبارت امام علی(ع) در مورد قضات این است که در حدیث شماره 1889 از کتاب دعائم الاسلام آمده و در آن بیان فرموده است که قضات بر سه قسم هستند. یکی از اینها در بهشت و دو دستۀ دیگر در جهنم خواهند بود؛ اول کسانی هستند که در عین علم، حُکم اشتباه صادر می‌کنند، دوم کسانی که از روی خطا، حکم غلط می‌دهند که هر دوی اینها در جهنم هستند و سوم هم کسانی که از روی علم، حکم درست صادر می‌کنند، که این دسته در بهشت خواهند بود. امام(ع) وضعیت را به صراحت بیان فرموده که کار قضات، کار ساده ای نیست و باید در بیان احکام قضا، علم و تقوا را در کنار یکدیگر قرار داد.

ایشان تأکید کردند: اگر بنا باشد به احکام اسلامی همانطوری که مدّ نظر معصومین است عمل شود یقیناً جامعه اسلامی، وضعیتی به مراتب بهتر از این خواهد داشت که ما شاهد آن هستیم. علّت وضعیت کنونی ما، برداشت های شخصی و مِن عِندی از اصول است. برای مثال وقتی امام علی(ع) مطابق با روایت (شماره 1552) نقل شده در کتاب دعائم الاسلام به قنبر دستور می فرماید که شخصی را حد بزند و قنبر سه ضربه بیش از حد معین به او می زند، امام او را خوابانده و آن سه ضربه را به او می زند. این کار امام نشان از این دارد که آقای مسئول! شخص حتی اگر متهم و محکوم باشد، نباید بیش از آن چیزی که مورد نظر شرع مقدس است را تحمل کند. اگر شمای مسئول این کار را انجام دادید، باید پاسخگو باشید. ولی بیننا و بین الله الآن وضعیت جامعه اینگونه است؟

یا در مورد دیگری که بسیار مهم است از رسول الله(ص) چنین نقل شده که آن حضرت فرمودند: "اذا کان فی الحدّ لعلّ و عسی، فالحدّ معطل" به این معنا که اگر در اثبات حد، به قول ما «اما و اگر» باشد، آن حد جاری نخواهد شد، یعنی اینکه گناه‌هایی که اسلام برای آنها حد در نظر گرفته است، در لسان روایات با یک اما و اگر از اجرا ساقط می‌شود؛ چرا ما به دنبال این هستیم تا افراد را حین ارتکاب یک گناهی بگیریم و بعد بر او مثلاً حد جاری کنیم در حالی‌که همان روایات تأکید دارد که چنین کاری مفسده اش از آن گناه بیشتر است.

معظم له تاکید کردند: من سئوال می کنم اگر بنا بود در موارد مورد ابتلای همین روایاتی که نقل شد، طبق دستور ائمه و نظر آن بزرگان عمل می شد، آیا چنین وضعیتی در جامعه پیش می آمد؟

معظم له تأکید کردند: مطابق روایات متعدد در جامعه اسلامی کسی حق تهمت زدن حتی به یهودیان، نصرانیان و زرتشتیان را هم ندارد ولی با کمال تاسف تریبون ها و جرایدی که با پول بیت المال اداره می‌شوند، تبدیل به محلی برای زدن تهمت و تخریب انسان‌های مؤمن، انقلابی، دلسوز و حتی محل تهمت به ساحت برخی مراجع تقلید شده است. آیا این موضوع با نص روایات در تضاد نیست؟

ایشان در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به دیدارهای متعدد خانواده زندانیان سیاسی اشاره فرموده و گفتند: خدا کند مطالبی که گفته می‌شود، صحیح نباشد ولی تشابه و تواتر مطالب نقل شده، حداقل این تکلیف را بر دوش مجلس و دستگاه قضائی در نظام اسلامی می‌گذارد که راجع به این موضوعات تحقیق کرده و با متخلفین برخورد کنند.

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) در پایان سخنان خود، با تاکید بر اینکه تکلیف بر دوش همگان است تا اسلام صحیح را به جامعه عرضه کرده و در زدودن تفسیرها، رفتارها و کردارهای سلیقه‌ای تلاش کنند فرمودند: معلمان، مهمترین افراد و پیشروان این مسئله‌اند و آنها در پاسخ به جوانان و نوجوانان، باید بگویند که دین خدا و احکام آن، الزاماً همانی نیست که در ادارۀ جامعه می‌بینید. این مسئله بزرگترین نهی از منکر است و شما معلمان عزیز، باید پیش رو در احیای این اصل فراموش شدۀ اسلامی باشید.


 




 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته