-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۸, شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مقام‌های ترکیه و برزیل روز جمعه بار دیگر بر حمایت و پشتیبانی خود از توافقنامه‌ی هسته‌ای تهران تأکید کردند. احمد داوداوُغلو ، وزیر خارجه‌ی ترکیه در نشست مشترک خبری با همتای برزیلی خود، سلسو آموریم، گفت: «این توافقنامه یک موفقیت برای ترکیه و برزیل بوده است، و در عین حال موفقیّتی برای سیاست گفتگوی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، محسوب می‌شود». وزرای خارجه‌ی ترکیه و برزیل می‌گویند توافقنامه‌ی تهران به اعتمادسازی با ایران کمک کرده و راه را برای مذاکرات آینده گشوده است. مقام‌های دو کشور تأکید دارند که مسئله‌ی غنی‌سازی اورانیوم موضوعی جداگانه است که باید در گفتگوهای آتی با مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح شود.
 


دادسرای تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در بازرسی از ساختمان هیأت امنای دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه‌ی دولتی به دست آمده است. در این اطلاعیه قرادادهای نفتی و گازی، اسناد مالی، و گزارش‌های مرتبط با یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات سال گذشته از جمله اسناد محرمانه‌ی کشف شده عنوان شده است. هر چند دادسرای تهران بازرسی انجام شده در چهارشنبه شب گذشته را «در چارچوب مقرّرات» دانسته، اما هیأت امنای دانشگاه آزاد آن را «ادامه‌ی تحرکات روزهای اخیر علیه این دانشگاه» اعلام کرده است. پیشتر، شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد، با تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد، اختیارات دولت در اداره این دانشگاه غیر دولتی را افزایش داده بود.
 


در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون درباره توافقنامه تهران، روز جمعه رئیس‌ جمهوری برزیل و نخست‌وزیر ترکیه به شدت از خود واکنش نشان دادند؛ روز پنجشنبه هیلاری کلینتون گفته بود که ایران از برزیل «سوءاستفاده» می‌کند و واشینگتن «بر سر دیپلماسی برزیل در مورد ایران اختلافات بسیار جدی» با این کشور دارد.در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون درباره توافقنامه تهران، روز جمعه رئیس‌ جمهوری برزیل و نخست‌وزیر ترکیه به دشت از خود واکنش نشان دادند. بیشتر بخوانید: کلینتون توافق سه‌جانبه تهران را خطری برای امنیت جهانی خواند کلینتون توافق تهران را «ترفندی آشکار» برای خلاصی از تحریم‌ها دانست هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گفته بود که توافقنامه تهران «برای ایران زمان می‌خرد ...  و جهان از این رهگذر بیشتر خطرناک‌تر می‌شود و نه کمتر.» هیلاری کلینتون در اظهار نظر جداگانه‌ای روز سه‌شنبه توافقنامه تهران را یک «کلک آشکار» خوانده بود. در واکنش به این اظهارات، لوییز ایگناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، در کنفرانس «ائتلاف تمدن‌ها»ی سازمان ملل در ریو دوژانیرو گفت: «وجود سلاح‌های کشتار جمعی آن چیزی است که جهان را خطرناک‌تر می‌کند.» رجب طیب اردوغان، نخست‌ وزیر ترکیه، نیز که به همراه داسیلوا هفته گذشته در تهران توافق مبادله سوخت را اعلام کرد در واکنش به گفته‌های هیلاری کلینتون گفت: «ما از افرادی می‌شنویم که درباره جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح‌های اتمی سخن می‌گویند، اینها  که هستند که درباره ایده مخالفت با داشتن سلاح‌های هسته‌ای صحبت می‌کنند.» نخست وزیر ترکیه که در برزیل به سر می‌برد گفت: «آنهایی که اینگونه صحبت می‌کنند باید سلاح‌های اتمی را در کشور های خودشان نابود کنند...این تنها شیوه برای قانع‌کننده بودن است.» روز پنجشنبه هیلاری کلینتون گفته بود که ایران از برزیل «سوءاستفاده» می‌کند و  واشینگتن «بر سر دیپلماسی برزیل در مورد ایران اختلافات بسیار جدی» با این کشور دارد. هفته گذشته با میانجیگری برزیل و ترکیه، تهران سرانجام پذیرفت که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود را برای مدت یک سال در خاک ترکیه به امانت بگذارد تا دربرابر ، ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی برای رآکتور امیرآباد دریافت کند. با این حال در برخورد با این توافقنامه کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده با سردی برخورد کردند و هیلاری کلینتون نیز اعلام کرد روسیه و چین نیز با پیش‌نویس تحریم‌های ایران موافقت کرده‌اند. از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز از روسیه انتقاد کرد و در مقابل نیز مسکو پاسخی بسیار تند با این انتقادات داد. کرملین در واکنش با سخنان محمود احمدی‌نژاد گفت: «هيچکس هرگز نتوانسته که با عوام فريبی سياسی قدرت خود را حفظ کند. من اطمينان دارم که تاريخ هزاران ساله ايران خود شاهد اين مدعا است.»
 


منوچهر متكى وزير امورخارجۀ جمهورى اسلامى ‌گفت، تشديد تحريم‌ها عليه ايران در شوراى امنيت سازمان ملل، سياستى «شكست خورده» است. به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس منوچهر متكى طى كنفرانسى خبرى در حاشىۀ نشست كشورهاى ساحلى درياى سياه در صوفيه، روز جمعه گفت، تهران انتظار دارد، آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و كشورهاى غربى با توافقنامه سه جانبه ايران، برخوردى مثبت داشته باشد. هفته پيش با ميانجيگرى تركيه و برزيل، دولت تهران در باره مبادله اورانيوم كم غنى‌شده ايران با سوخت هسته‌اى توافق كرد. ايران به تازگى با ارسال نامه‌اى به دبير كل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، وى را رسماً از توافقنامه هسته‌اى تهران در باره مبادله سوخت هسته‌اى آگاه كرده است. بر اساس توافق سه جانبه ايران، تركيه و برزيل، جمهورى اسلامى ايران طى يك ماه حدود ۱۲۰۰ كيلوگرم از اورانيوم غنى شده خود را به تركيه ارسال كرده و در مقابل يك سال بعد ميله‌هاى سوخت هسته‌اى ر‌آكتور تحقيقاتى تهران را دريافت خواهد كرد.  
 


فرانسه به عنوان ميزبان رقابت‌های فوتبال یورو ۲۰۱۶ انتخاب شد. اين کشور برای ميزبانی اين جام پراعتبار در رقابت با ايتاليا و ترکيه به پيروزی رسيد و توانست آرای بيشتری در کميته برگزاری يوفا، متشکل از ۱۳ عضو رای‌دهنده را بدست آورد.فرانسه به عنوان ميزبان رقابت‌های فوتبال یورو ۲۰۱۶ انتخاب شد. اين کشور برای ميزبانی اين جام پراعتبار در رقابت با ايتاليا و ترکيه به پيروزی رسيد و توانست آرای بيشتری در کميته برگزاری يوفا، متشکل از ۱۳ عضو رای‌دهنده را بدست آورد. در مراسم روز جمعه در مقر اتحاديه فوتبال اروپا در ژنو، ميشل پلاتينی رييس فرانسوی يوفا از نام فرانسه پرده‌برداری کرد. اين برای سومين بار است که فرانسه عهده‌دار ميزبانی جام قهرمانی اروپا می‌شود. اين کشور به ترتيب در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۴ برگزار کننده اين رقابت‌های فوتبال، با اعتبار داشتن عنوان مهمترين قهرمانی جهان پس از جام جهانی بوده است. فرانسه در سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۹۸ نيز ميزبان جام جهانی بوده است. فرانسه به کاپيتانی ميشل پلاتينی قهرمان جام يوافا در سال ۱۹۸۴ شد و در آن دوره پلاتينی بهترين بازيکن اروپا بود. دومين قهرمانی فرانسه در سال ۲۰۰۰ در ميزبانی مشترک هلند و بلژيک بدست آمد. ژان – پی ير اسکالتس، رييس فدراسيون فوتبال فرانسه به سايت رسمی يوفا گفت: «اين زيباترين روز برای ما بود.» حمايت نيکولا سرکوزی پيشنهاد ميزبانی يورو ۲۰۱۶ با حمايت قاطعانه نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، همراه بود. در روز گزينش او در آخرين دور ارایه ميزبانی برای مقامات يوفا سخنرانی کرد. عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه، نيز به منظور پشتيبانی از پيشنهاد ميزبانی کشورش در ژنو بود، اما برای ايتاليا تنها روکو کريمی، وزير ورزش اين کشور به مراسم گزينش رفت. نتيجه پايانی بسيار نزديک بود. به گزارش يوفا در دور دوم رای‌گيری که تنها برای دو کشور انجام گرفت، فرانسه با برتری هفت رای به شش رای ترکيه را پشت سرگذاشت. ايتاليا در پايان رای‌گيری دور نخست با داشتن کمترين رای کنار گذاشته شد. به اين ترتيب در پی ميزبانی مشترک يورو ۲۰۱۲ اوکراين و لهستان، ميزبان اين جام فرانسه خواهد بود. مرحله آخر قهرمانی ۲۰۱۶ اروپا با حضور ۲۴ تيم انجام می‌شود و با افزايش هشت تيم صعود کننده نسبت به چهار دوره اخير، مدت مسابقه‌ها يک هفته افزايش خواهد يافت. فرانسه که به دليل ميزبانی يکی از ۲۴ تيم حاضر در يورو ۲۰۱۶ است، برای ميزبان ۱۲ ورزشگاه در يازده شهر را پيشنهاد داده که چهار ورزشگاه نوساز خواهد بود. استاد دو فرانس (سن دونی) که فرانسه در آن با پيروزی سه بر صفر بر برزيل قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ شد و پارک د پرنس (متعلق به باشگاه پاری سن ژرمن) در پاريس، و ورزشگاه‌های لانس، ليل، بوردو، نيس، تولوز، مارسی، ليون، استراسبورگ، سنت اتی ين و نانسی محل برگزاری رقابت‌های يورو ۲۰۱۶ خواهند بود.
 


روز جمعه مردان مسلحى كه به خود كمربند انفجارى بسته بودند با حمله به دو مسجد در لاهور پاكستان، دست كم ۸۰ نفر را كشتند. به گفته مقام‌هاى پاكستانى عده اى شبه‌نظامى با هجوم به صفوف نمازگزارن، آنها را به رگبار بسته و در ميان آنها نارنجك انداختند و شمارى را نيز به گروگان گرفتند. اين دو مسجد متعلق به فرقه جماعت احمديه در لاهور است كه نزديك به دو ميليون نفر پيرو دارد؛ اين فرقه از سوى برخى از شاخه هاى اسلامى، مسلمان شناخته نمى‌شود و حمله به پيروان اين فرقه از سوى سنى‌مذهبان پيش از اين نيز سابقه داشته است؛ با اين حال حمله روز جمعه در چنين ابعادى در پاكستان بى‌سابقه بوده است. مقام‌هاى پاكستانى شبه‌نظاميان تندروى اسلامى در اين كشور را مسئول اين حمله مى‌دانند؛ پس از حمله به اين دو مسجد در لاهور، ماموران پليس وارد عمل شدند و نزديك به دو ساعت ميان دو طرف تيراندازى شديدى درگرفت. مقام‌هاى شهر لاهور شمار كشته شدگان را ۸۰ نفر و شمار زخمى شدگان را بيش از ۱۰۰ نفر اعلام كرده‌اند.  
 


ايجاد سد بر سر راه ورودى آب‌ها و مصرف بى‌رويه آب در زراعت، اصلى‌ترين عامل خشك شدن درياچۀ اروميه عنوان شد. به گزارش خبرگزارى كار ايران ، ايلنا ، بيش از ۴۰ سد در راه ورودى آب هاى اين درياچه ساخته شده است. به اعتقاد كارشناسان هرچند خشكسالى سال‌هاى قبل بر كاهش سطح آب درياچه اروميه تاثير داشته اما ايجاد سد بر سر راه ورودى آب‌ها از عوامل اصلى‌ عامل خشك شدن اين درياچه است. به گفتۀ كارشناسان به جز سدهايى كه وزارت نيرو به منظور بهره‌گيرى از انرژى آب ايجاد مى‌كند؛ وزارت جهاد كشاورزى نيز در حوزه آبريز اقدام به احداث سد و بندهاى بزرگ و كوچك كرده تا به اين ترتيب علاوه بر كنترل سيلاب‌ها و جلوگيرى از شسته شدن خاك، از آب موجود به نحو بهترى در بخش كشاورزى استفاده كند. به اين ترتيب با دخالت در جريان طبيعى اكوسيستم، عواقب جبران ناپذيرى به بار خواهد آمد.  
 


دبيراجرايى خانه كارگر بوشهر گفت: طى چهار سال گذشته ۵۲ هزار كارگر در منطقه عسلويه شغل خود را از دست داده‌اند و اين در حالى است كه دولت همچنان ادعا دارد پروژه‌هاى متعددى در حال راه‌اندازى در اين منطقه است. عيسى‌كمالى با انتقاد از عملكرد محمد جهرمى وزير كار در اعلام عسلويه به عنوان منطقۀ آزاد تجارى تاكيد كرد با اعلام اين نكته، ديگر قانون كار در اين منطقه اعمال نمى شود. به گزارش ايلنا خبرگزارى كارايران، دبيراجرايى خانه كارگر بوشهر ، مشاغل منطقه عسلويه را در حوزه نفت و گاز تعريف كرد و گفت:‌ اين شركت‌ها به حدى فعال بود كه علاوه بر نيروهاى بومى، كارگران غيربومى نيز به عسلويه هجوم مى‌آوردند. اما امروزه عسلويه به غده‌اى غيرمفيد در استان بوشهر تبديل شده است.  
 


زمين لرزه اى به شدت سه و هشت دهم ريشتر (درمقياس امواج درونى زمين) روز جمعه حوالى جم واقع در مرز استان هاى فارس و بوشهر را لرزاند. به گزارش ايرنا خبرگزارى رسمى جمهورى اسلامى به نقل از موسسه ژئو فيزيك دانشگاه تهران، اين زمين لرزه در ساعت ۱۱ و ۵۳ دقيقه و ۴۱ ثانيه به وقت محلى رخ داده است . در باره مجروحان يا خسارات احتمالى تا كنون گزارشى منتشر نشده است.  
 


رييس جمهورى آمريكا باراك اوباما بار ديگر براى نظارت بر روند تلاش ها در متوقف ساختن نشت نفت در خليج مكزيك به اين منطقه رفت. رييس شركت عظيم نفتى بريتيش پتروليوم تونى هيوارد Tony Hayward گفت براى اعلام اين موفقيت عمليات تزريق گِل  سنگين به داخل چاه نفتى،  به ۴۸ ساعت زمان احتياج دارد. رييس گارد ساحلى ايالات متحده، آدميرال تاد آلن Thad Allen روز جمعه به تلويزيون آمريكا گفت ۱۲ تا ۱۸ ساعت آينده براى رسيدن به هدف نهاىى در توقف نشت نفت بسيار حساس و مهم خواهد بود.  
 


جبهه مشارکت ایران، با صدور بیانیه‌ای بار دیگر هشدار داد که ایران در همه زمینه‌ها با بحران روبرو است؛ جبهه مشارکت که بسیاری از اعضای آن در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شدند، تاکید کرده است که پس از انتخابات هر انتقاد و مخالفتی، توطئه و براندازی قلمداد می‌شود.جبهه مشارکت ایران، عمده‌ترین حزب اصلاح‌طلب ایران، با صدور بیانیه‌ای بار دیگر هشدار داد که ایران در همه زمینه‌ها با بحران روبرو است و از حاکمیت خواست که به قانون اساسی برگردد. بیشتر بخوانید: جبهه مشارکت: فعالان سیاسی و اجتماعی مرعوب امپراطوری دروغ نشوند جبهه مشارکت: نظام به حکومت استبدادی طاغوتی شبیه شده است این حزب اصلاح‌طلب که پروانه فعالیتش از سوی وزارت کشور محمود احمدی‌نژاد توقیف شده است ، «جنبش اصلاحات» در ایران را برآمده از ضرورت‌هایی چون «جامعه مدنی، قانون مداری، پاسخگو بودن قدرت، توام بودن جمهوريت و اسلاميت در نظام سياسی، ميزان بودن رای مردم، آزادی انتخابات و تعلق ايران به همه ايرانيان فارغ از قوميت و زبان و مذهب» دانسته که توانست در ایران «گفتمان جديدی به وجود آورد که روايت ديگری از همان آرمان‌های» انقلاب ۵۷ بود. در ادامه این بیانیه آمده است: «جنبش سبز باز هم به اميد پيمودن همان راه‌های ناتمام و فعليت دادن به تمامی ظرفيت‌های قانون اساسی در بيست و دوم خرداد پيش رو به سوی صندوق‌های رای کرد و ملت شريف ايران حماسه بزرگ حضور در انتخابات را آفريد.» جبهه مشارکت با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات و سرکوب معترضان می‌افزاید: «با تاسف بايد گفت که حرکتی که به مثابه دميدن نفس‌های تازه در جان ميهن اسلامی و فراهم کننده فرصتی ملی بود، چندان به مذاق اقتدارگرايان تلخ آمد که برای سرمايه‌های انقلاب و ايران و اسلام جايی جز زندان و سرکوب و برخورد بر جا نگذاشت.»  جبهه مشارکت تصریح کرده است: «اين بار به نام دين و با استفاده بی حد و حصر از تمامی قدرت رسمی و غير رسمی، آزادی و امنيت و حيثيت همه شهروندانی که به نتايج انتخابات معترض بودند مورد هجوم قرار گرفت و همه نخبگان انديشمندان و هنرمندان و دانشگاهيان و سياستمدارانی که به دور از هرگونه خشونتی نارضايتی همه جانبه خود را از وضع پيش آمده، به نمايش گذاشتند و همه رای‌دهندگانی که آرام‌ترين و پرمعناترين راهپيمايی سکوت را در ۲۵ خرداد به انجام رسانيدند، به هر اتهامی متهم شدند.» جبهه مشارکت که بسیاری از اعضای آن زندانی شده و در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شدند، تاکید کرده است که پس از انتخابات «نه تنها هر انتقاد و مخالفتی، توطئه و براندازی قلمداد می‌شود، نه تنها احزاب و مطبوعات و نهادهای مدنی و صنفی در معرض سنگين‌ترين تضييقات قرار دارند، نه تنها پاک‌ترين و پاکباخته‌ترين فرزندان ملت در زندانند، نه تنها مهمترين نهادهای قضايی و سياسی و امنيتی و اجرايی کشور به جای آنکه محل مراجعه و اعتماد همگان باشند، در خدمت دولت مستقر هستند، بلکه نهادهای دينی و علمی و اقتصادی و اجتماعی نيز در معرض تهديدهای گوناگون‌اند.» محسن میردامادی، دبیرکل، علی تاجرنیا، حسین نورانی‌نژاد، مهدی محمودیان و داوود سلیمانی از اعضای زندانی حزب مشارکت هستند و شماری دیگری نیز در مرخصی به سر می‌برند. در ادامه این بیانیه آمده است: «جبهه مشارکت ايران اسلامی ... نسبت به بر باد رفتن سرمايه‌های ملی و معنوی کشور مجددا هشدار می‌دهد و همگام با رهبران آگاه و فداکار اين جنبش با آقايان خاتمی، موسوی و کروبی، همه مراجع و علمای آگاه و متعهد، همه متفکران و دانشگاهيان و هنرمندان، همه احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب و همه گروه‌ها و صنوف اجتماعی و آحاد شهروندان رشيد و مسئول اعلام می‌دارد که کشور با بحران در همه زمينه‌ها روبه روست و بايد برای خروج از اين بحران به اجرای بی تنازل قانون اساسی بازگشت.» این حزب عمده اصلاح‌طلب در پایان خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی می‌گوید: «به جای گسترش روز افزون فضای امنيتی و اعمال محدوديت‌های سياسی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی بر همه اقشار و گروه‌های جامعه و سوء استفاده از نام دين و انقلاب و نظام، بايد احيای حقوق ملت و اصول مغفول قانون اساسی در آزادی اجتماعات و احزاب و مطبوعات و انتخابات، ممنوعيت شکنجه و تفتيش عقايد و امثال آنها که ضامن استقلال کشور و يکپارچگی سرزمينی و تامين منافع ملی و ترسيم چهره رحمانی و مردم‌سالار دين است به عنوان بنا و محور خواسته کنونی مردم از سوی حکومت عملا به رسميت شناخته شود.»
 


حيدر مصلحى، وزير اطلاعات جمهورى اسلامى با اذعان به اينكه رهبران جنبش سبز همچنان به تلاش‌هاى خود ادامه مى‌دهند، آنها را متهم كرده است كه براندازى دين از بطن جامعه را دنبال كرده‌اند. وى كه در گردهماىى امامان جمعه در شهر كاشان سخن مى‌گفت، در اين باره اظهار داشت: «هم اكنون سيستم امنيتى و اطلاعاتى كشور بر سران فتنه تسلط بسيار خوبى دارد، گرچه آنها دست از تلاش بر نمى‌دارند». وزير اطلاعات جمهورى اسلامى همچنين از اصلاح‌طلبان با عنوان «ضد انقلاب جديد و تهديدى ديگر عليه نظام» نام برده كه به گفته وى «حركت آن در دوره سازندگى شروع و در دوره اصلاحات به اوج رسيده» بود.  
 


بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه با تأكيد بر اينكه كشورش آماده از سرگيرى تماس‌هاى صلح با اسرائيل است، گفت ايران نيز از مذاكرات غيرمستقيمى كه دو سال پيش با ميانجى‌گرى تركيه بين سوريه با اسرائيل در جريان بود، حمايت مى‌كرد. اين نخستين بار است كه رهبر سوريه از «حمايت ايران» در باره تماس‌هاى صلح با اسراييل سخن گفته است.   به گزارش بلومبرگ، بشار اسد روز پنجشنبه در مصاحبه‌اى با برنامه تلويزيونى «چارلى رز» با اشاره به مذاكرات دو سال پيش اسرائيل و سوريه به ميزبانى تركيه گفت كه در آن تماس‌ها با هدف دستيابى به صلح ميان دو كشور و باز پس‌گيرى ارتفاعات جولان، سوريه حمايت ايران را در كنار خود داشت. اين گفت‌وگوها، دوسال پيش، در زمانى در جريان بود كه محمود احمدى‌نژاد به عنوان رئيس دولت نهم قدرت را در دست داشت و در طول عمر اين دولت خود، بارها بر لزوم محو اسرائيل از نقشه جغرافيا تأكيد كرده بود.  
 


محمدرضا اعلامی، کارگردان ۵۴ ساله ایرانی که در کارنامه خود فیلم‌هایی چون نقطه ضعف و افعی را دارد، پنجشنبه ششم خرداد ماه، بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت.محمدرضا اعلامی، کارگردان ۵۴ ساله ایرانی که در کارنامه خود فیلم‌هایی چون نقطه ضعف و افعی را دارد، پنجشنبه ششم خرداد ماه، بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت. ظهور آقای اعلامی در عرصه سینماگری به دومین جشنواره فیلم فجر برمی‌گردد. زمانی که به عنوان کارگردانی جوان و تازه‌کار فیلم «نقطه ضعف» را ارائه کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. محمدرضا اعلامی  که پیش از آن سابقه ساخت چند فیلم کوتاه را در سینما و تلویزیون داشت و البته در فیلم «خط قرمز» ساخته مسعود کیمیایی به عنوان دستیار در کنار او قرار گرفته بود، با کارگردانی «نقطعه ضعف» نوید تولد یک فیلمساز خوش ذوق را در سینمای پس از انقلاب ایران می‌داد. «نقطه ضعف» که به اعتقاد بسیاری از منتقدان، یکی از فیلم‌های مهم دهه ۶۰ سینمای ایران است، بر اساس داستانی با همین نام از آنتونیوس ساراماکیس ساخته شد. داستان ساراماکیس از فضایی به شدت سینمایی برخوردار بود و به خاطر موضوع انقلابی‌اش با سال‌های اولیه انقلاب ایران همخوانی داشت. فیلم داستان یک مبارز انقلابی بود که به همراه دو مأمور ساواک راهی یک سفر می شوند تا مواجهه‌ای با یکی از دوستان مرد انقلابی صورت بگیرد. مرد انقلابی در طول مسیر بر روی یکی از مأموران تأثیر می‌گذارد اما در نهایت توسط همان مأمور کشته می‌شود.  شاید دستیاری اعلامی در فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی، که آن هم در مورد زندگی یک مأمور ساواک بود، تأثیر زیادی بر انتخاب قصه «نقطه ضعف» برای ساخت اولین فیلم سینمایی توسط محمدرضا اعلامی داشت. محمدرضا اعلامی پس از فیلم اولش دیگر نتوانست فیلمی همطراز «نقطه ضعف» بسازد و خاطره آن را تکرار کند؛ او به جرگه کارگردانانی پیوست که فیلم اولشان، بهترین اثر کارنامه سینمایی‌شان است. اعلامی در طول حدود ۲۰ سال فعالیتش در سینمای ایران، مسیر مشخصی را در سبک فیلمسازی در پیش نگرفت و مدام از این شاخه به آن شاخه پرید. او سه سال بعد از کار اولش، فیلم «ترنج» را ساخت که به هیچ وجه انتظاران را برآورده نکرد. او می‌خواست در سال‌هایی که سینمای موسوم به جشنواره‌ای مد شده بود، به صف فیلمسازان جشنواره‌ای بپیوندد اما در این امر ناکام ماند.  اعلامی یکسال بعد از «ترنج»، فیلم «شناسایی» را کارگردانی کرد. «شناسایی» حال و هوایی شبیه با «نقطه ضعف» داشت و اعلامی می‌خواست با این فیلم خاطره فیلم اولش را تکرار کند اما باز هم این اتفاق نیفتاد. حتی حضور محمدعلی سپانلو (که در سال‌های قبل از انقلاب دو تجربه بازیگری در فیلم‌های علی حاتمی و ناصر تقوایی داشت) در نقش اول مرد فیلم «شناسایی» کمکی به بهتر دیده شدن آن نکرد. اعلامی بعد از «شناسایی»، به سراغ سینمای جنگ رفت و فیلم «عشق و مرگ» را با موضوعی مرتبط به جنگ ایران و عراق کارگردانی کرد. وی که در اولین دهه فیلمسازی‌اش در سینمای ایران، بارها با شکست تجاری آثارش روبه‌رو شده بود، در سال ۷۲ خواست که نشان دهد فیلم پرفروش ساختن هم بلد است. او در این سال یکی از پر سر و صداترین فیلم‌های آن سال‌های سینمای ایران را با نام «افعی» کارگردانی کرد. «افعی» که کپی ایرانی چند فیلم اکشن خارجی مانند «اولین خون» با بازی سیلوستر استالونه  و «غارتگر» با بازی آرنولد بود، با استقبال بسیار بالای تماشاگران مواجه شد و عنوان دومین فیلم پرفروش در تهران و پرفروش ترین فیلم شهرستان‌ها را به خود اختصاص داد. موفقیت «افعی» به حدی بود که تا چندین سال بعد فیلم‌هایی با همین سر و شکل و البته با حضور جمشید هاشم‌پور در نقش‌هایی مشابه با همان نقشش در فیلم اعلامی، ساخته شدند. اعلامی بعد از موفقیت تجاری «افعی» و برخلاف تصوراتی که مبنی بر پرکار شدنش در سینما می‌شد، چند سالی فیلم نساخت. او در سال ۷۶ با ساخت فیلم – مجموعه «آن سوی آینه» خواست تا به سمت سینمای هنری چرخشی داشته باشد اما ناموفق بود. فیلم‌های بعدی اعلامی مانند آشوبگران (فیلمی اکشن با حضور بازیگران هندی)، ساقی(فیلمی جوانانه مطابق سلیقه روز) و رازها (فیلمی در ژانر وحشت) همگی آثاری ناموفق از آب در آمدند که نه از سوی منتقدان پسندیده شدند و نه مردم از آنها استقبال کردند. محمدرضا اعلامی در سال‌های اخیر قصد داشت فیلم «ماشاالله خان در بارگاه هارون‌الرشيد» را براساس داستان معروف ایرج پزشکزاد جلوی دوربین ببرد. او که پروانه ساخت این فیلم را هم دریافت کرده بود، بیش از یکسال از وقتش را صرف بستن قرارداد با بازیگران دلخواهش کرد اما هرگز موفق به انجام این کار نشد.
 


در حالی که کشورهای غربی نسبت به توافقنامه هسته‌ای تهران اظهار بدبینی کرده‌اند، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید، تهران در انتظار پاسخ مثبت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی به پیشنهاد تهران در مورد مبادله اورانیوم غنی‌شده است.در حالی که کشورهای غربی نسبت به توافقنامه هسته‌ای تهران اظهار بدبینی کرده‌اند، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید، تهران در انتظار پاسخ مثبت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی به پیشنهاد تهران در مورد مبادله اورانیوم غنی‌شده از طریق ترکیه است. بیشتر بخوانید: کلینتون توافق سه‌جانبه تهران را خطری برای امنیت جهانی خواند به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه گفته است، تهران انتظار دارد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی با توافقنامه سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل در باره مبادله اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران پاسخ مثبت دهند. منوچهر متکی که در حاشیه نشست کشورهای ساحلی دریای سیاه در صوفیه با خبرنگاران سخن می‌گفت، در عین حال تاکید کرده است، تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد  سیاست «شکست‌خورده» بوده است. در حالی کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا توافقنامه هسته‌ای تهران را ناکافی خوانده و به تلاش‌های خود برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهند، وزیر امور خارجه ایران گفته است، تصور می‌کند، کشورهای عضو گروه وین نگاه مثبتی به این توافقنامه دارند. به گفته وی به محض این که این کشورها، شامل ایالات متحده، روسیه و فرانسه پاسخ خود را در باره محتوای توافقنامه تهران به دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه کنند، مذاکرات دراین باره آغاز خواهد شد. ایران به تازگی با ارسال نامه‌ای به دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وی را رسماً از توافقنامه هسته‌ای تهران در باره مبادله سوخت هسته‌ای آگاه کرده است. بر اساس توافق سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل، جمهورى اسلامى ایران طى یک ماه حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنى شده خود را به ترکیه ارسال کرده و در مقابل یک سال بعد میله‌هاى سوخت هسته‌اى ر‌آکتور تحقیقاتى تهران را دریافت خواهد کرد. اظهار امیدواری منوچهر متکی نسبت به پذیرش توافقنامه تهران از سوی کشورهای غربی در حالی است که، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهار نظر خود در این باره از این توافقنامه با عنوان کمکی به ایران برای جلوگیری از شکل‌گیری اتحاد بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران نام برده است. وی با بیان اینکه رویکرد برزیل و ترکیه جهان را خطرناک‌تر می‌سازد، افزوده است، ایالات متحده مخالفت‌ جدی‌ خود را به لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، اعلام کرده است.  هیلاری کلینتون پیش از این نیز، در سفر به چین، توافق تهران را «ترفندی آشکار» توصیف کرده و گفته بود که این توافق دارای نقایصی است و نگرانی‌های جامعه جهانی را رفع نمی‌کند. از سوی دیگر بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه با بیان این که برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران موجب نگرانی شدید جامعه جهانی شده است، از جمهوری اسلامی ایران خواسته است، درباره برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند. با این همه منوچهر متکی روز جمعه گفته است که تهران تاکنون علایمی مبنی بر رد پیشنهاد تازه‌اش در خصوص مبادله سوخت هسته‌ای دریافت نکرده است.
 


روز جمعه مردان مسلحی که به خود کمربند انفجاری بسته بودند با حمله به دو مسجد در لاهور پاکستان، دست کم ۸۰ نفر را به قتل رساندند. این شبه‌نظامیان با هجوم در میان صفوف نمازگزارن، آنها را به رگبار بسته و در میان آنها نارنجک انداختند و شماری را نیز به گروگان گرفتند.روز جمعه مردان مسلحی که به خود کمربند انفجاری بسته بودند با حمله به دو مسجد در لاهور پاکستان، دست کم ۸۰ نفر را به قتل رساندند. به گفته مقام‌های پاکستانی این شبه‌نظامیان با هجوم در میان صفوف نمازگزارن، آنها را به رگبار بسته و در میان آنها نارنجک انداختند و شماری را نیز به گروگان گرفتند. این دو مسجد متعلق به فرقه جماعت احمدیه در لاهور است که نزدیک به دو میلیون نفر پیرو دارد؛ این فرقه از سوی بسیاری از فرق اسلامی، مسلمان شناخته نمی‌شود و حمله به پیروان این فرقه از سوی سنی‌مذهبان پیش از این نیز سابقه داشته است؛ با این حال حمله روز جمعه در چنین ابعادی در پاکستان بی‌سابقه بوده است. مقام‌های پاکستانی شبه‌نظامیان اسلامگرا در این کشور را مسئول این حمله می‌دانند؛ پس از حمله به این دو مسجد در لاهور، پلیس وارد عمل شد و نزدیک به دو ساعت میان دو طرف تبادل آتش صورت گرفت. مقام‌های شهر لاهور شمار کشته شدگان را ۸۰ نفر و شمار زخمی شدگان را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. حمله روز جمعه، پس از حمله انتحاری یکم ژانویه امسال، خونین‌ترین حمله در این کشور به شمار می‌رود؛ ‌از ماه مارس سال ۲۰۰۹ تاکنون شبه‌نظامان در شهر لاهور ۹ حمله انجام داده‌اند که نزدیک به ۲۶۵ نفر تلفات برجای گذاشته است. فرقه احمدیه در سال ۱۸۳۸ توسط میرزا غلام احمد قدیان پایه‌گذاری شد؛ پیروان این فرقه وی را مسیح و مهدی موعود می‌دانند. درگیری‌ فرقه‌ای از جمله میان اکثریت سنی و اقلیت شیعه سابقه طولانی دارد؛ در یک دهه گذشته بیش از ۴۰۰۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.
 


هفته پیش در حالی که آمریکا عزم خود را جزم کرده بود که با کسب حمایت روسیه و چین دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب کند، جمهوری اسلامی با یارگیری جدید توپ را بار دیگر به زمین غرب انداخت.هفته پیش در حالی که آمریکا عزم خود را جزم کرده بود که با کسب حمایت روسیه و چین دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب کند، جمهوری اسلامی با یارگیری جدید توپ را بار دیگر به زمین غرب انداخت. بیشتر بخوانید: مبادله سوخت هسته‌اى؛ از «موافقت اصولى» با پیشنهاد آژانس تا «توافقنامه تهران» پرسش اینجاست که آیا ایران می‌تواند با کمک ترکیه و برزیل به مقابله با جهان غرب برخیزد؟ آیا آمریکا به دور جدید مذاکرات سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل خوشبین است؟ و آیا تحریم‌های بیشتری در راه است؟ این موارد را لس‌آنجلس‌تایمز در یک مقاله تحلیلی مورد بررسی قرار داده است. لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد، تحریم ایران هدف نهایی آمریکا نیست بلکه وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف، و آن هدف این است که آمریکا می‌خواهد مطمئن شود ایران به دنبال دستیابی به بمب هسته‌ای نیست. به همین خاطر بود که در اکتبر گذشته، ایالات متحده به همراه سایر همپیانان خود به ایران پیشنهاد مبادله اورانیوم داد تا با حفظ وجهه سیاسی ایران، مشکل هسته‌ای این کشور را با جامعه جهانی حل کند. دویل مک‌مانوس نویسنده این مقاله با ذکر این موارد یادآور می‌شود که هفته پیش در حالی که اوباما خوشحال از جلب حمایت دو متحد بزرگ ایران، چین و روسیه، می‌رفت تا دور چهارم تحریم‌ها را علیه ایران در شورای امنیت تصویب کند، از تهران خبر رسید که دولت ایران با همیاری ترکیه و برزیل پذیرفته است بخشی از اورانیوم خود را برای مبادله به خاک ترکیه بفرستد. انتشار این خبر کلاف هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر کرد. اکنون آمریکا به جای چانه‌زنی با چین و روسیه، نه تنها باید با دو کشور جویای نام ترکیه و برزیل، که از اعضای غیر دائم شورای امنیت نیز هستند، سر و کله بزند بلکه باید سایر کشورهای جهان را نیز متقاعد کند که چرا ایران باید تحریم شود. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، این اقدام ایران را که در آستانه دور جدید تحریم‌ها صورت گرفته، یک ترفند سیاسی دانسته و گفته است که پیمان سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل امنیت جهانی را به خطر خواهد انداخت . به نوشته لس‌آنجلس‌تایمز، از نظر آمریکا، تهران با رد پیشنهاد ماه اکتبر واشینگتن و قبول پیشنهاد مشابهی در این پیمان سه‌جانبه جدید تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن وقت‌کشی است. از نظر نویسنده این مقاله، درسی که جهان غرب طی سی سال کلنجار رفتن با جمهوری اسلامی گرفته این است که به دولتمردان ایران نمی‌شود اعتماد کرد. آمریکا می‌گوید هدف از تحریم ایران توقف غنی‌سازی اورانیوم در این کشور است اما تهران با پیمان سه‌جانبه اخیر نه تنها به این خواست جامعه جهانی گردن ننهاده بلکه در سایه همکاری‌های دو کشور ترکیه و برزیل در نظر دارد هم به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و هم اورانیوم غنی شده با غلظت بالا را به طور قانونی از این کشورها دریافت کند. لس‌آنجلس تایمز نتیجه‌گیری می‌کند که موضع‌گیری اخیر ایران در بین اعضای کابینه دولت اوباما نیز دو دستگی ایجاد کرده است. از یکطرف، برخی معتقدند که دولت احمدی‌نژاد می‌کوشد با اینگونه سیاست‌های کج‌دار و مریض زمان بیشتری برای خود بخرد و از سوی دیگر، گروهی می‌گویند اگر ایران با شفافیت عمل کند می‌توان از این پیمان سه‌جانبه برای حل بحران اتمی آن کشور استفاده کرد.
 


بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با تأکید آمادگی کشورش برای از سرگیری تماس‌های صلح با اسرائیل، می‌گوید که ایران نیز از مذاکرات غیرمستقیمی که دو سال پیش با میانجی‌گری ترکیه در جریان بود، حمایت می‌کرد.بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اینکه کشورش آماده از سرگیری تماس‌های صلح با اسرائیل است، می‌گوید که ایران نیز از مذاکرات صلح غیرمستقیمی که دو سال پیش با میانجی‌گری ترکیه بین سوریه با اسرائیل در جریان بود، حمایت می‌کرد. این نخستین بار است که رهبر سوریه از «حمایت ایران» از آن تماس‌های صلح سخن گفته است. بیشتر بخوانید: نتانیاهو: ایران به دنبال آتش‌افروزی میان سوریه و اسرائیل به گزارش بلومبرگ، بشار اسد پنجشنبه در مصاحبه‌ای با برنامه تلویزیونی «چارلی رز» با اشاره به مذاکرات دو سال پیش اسرائیل و سوریه به میزبانی ترکیه گفت که در آن تماس‌ها با هدف دستیابی به صلح میان دو کشور و باز پس‌گیری ارتفاعات جولان، سوریه حمایت ایران را در کنار خود داشت. آقای اسد در مورد «حمایت ایران از تماس‌های صلح سوریه با اسرائیل» توضیح بیشتری نداده است. این گفت‌وگوها، دوسال پیش، در زمانی در جریان بود که محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس دولت نهم قدرت را در دست داشت و در طول عمر این دولت خود، بارها بر لزوم محو اسرائیل از نقشه جغرافیا تأکید کرده بود. آقای احمدی‌نژاد در دیدارها و تماس‌های ماه‌های اخیر خود با بشار اسد و گروه‌های جهادی فلسطینی در دمشق و تهران نیز بارها گفته است که «در صورت وقوع نبردی در منطقه، باید این بار کار اسرائیل را یکسره کرد». جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و همواره تماس‌های صلح گذشته میان اسرائیل با کشورهای عربی را به شدت مورد انتقاد قرار داده، و مذاکرات سیاسی جاری میان فلسطینی‌ها با اسرائیل را نیز «گفت‌وگوهایی با هدف به سازش کشاندن فلسطینی‌ها» می‌داند. ایران شریک راهبردی سوریه، و حامی حزب‌الله لبنان، حماس و دیگر گروه‌های جبهه مقاومت (مخالفان صلح و تماس‌های سیاسی با اسرائیل) است. توصیه اسد به اسرائیل آقای اسد در مصاحبه در برنامه «چارلی رز» به اسرائیل توصیه کرد که تنها از راهکار صلح است که می‌تواند خود را در امان ببیند، و گفت که «با داشتن یک شریک، دستیابی به صلح می‌تواند سریعاً محقق شود اما در حال حاضرسوریه چنین شریکی در برابر خود نمی‌بیند». دولت ترکیه در سال ۲۰۰۸ در زمانی که اهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل بود، میزبان چهار دور مذاکرات غیرمستقیم اسرائیلی- سوری در استانبول بود. این تماس‌ها هنگامی که اهود اولمرت به دلیل اتهامات فساد مالی در کشورش در حال کناره‌گیری از نخست‌وزیری بود واسرائیل آماده تدارک برگزاری انتخابات پارلمانی دیگری شد، متوقف گردید. حمله ارتش اسرائیل به غزه در آخرین هفته‌های عمر دولت اهود اولمرت نیز دلیل جدی دیگری برای بستن دفتر کم‌برگ میانجی‌گری ترکیه بین اسرائیل و سوریه بود. در دولت بعدی اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، علیرغم توصیه‌های موافق بسیاری از سیاستمداران و ژنرال‌های اسرائیلی به از سرگیری تماس‌های صلح با سوریه، این امر تا کنون امکان‌پذیر نشده است. به ویژه آنکه مناسبات خود ترکیه با اسرائیل به دلیل ناخشنودی اسرائیل از حمایت‌های ترکیه از حماس و انتقادهای شدید نخست‌وزیر اسلامگرای ترکیه از اسرائیل، دیگر به خوبی سال‌های گذشته نیست. پیش از تماس‌های غیرمستقیم اسرائیلی- سوری با میزبانی ترکیه، این دو کشور متخاصم در سال ۲۰۰۰ میلادی در زمان حیات حافظ اسد، رهبر پیشین سوریه و نخست‌وزیری اهود باراک، رهبر حزب کارگر در اسرائیل مدتی مذاکرات مستقیم صلح را با میزبانی بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا درکمپ دیوید برگزار کردند. اما عمر دولت باراک به ثمر بخشیدن به مذاکرات کفاف نداد و حافظ اسد نیز اصرار داشت که افزون بر ارتفاعات جولان، بخش‌هایی از دریاچه طبریه در شمال اسرائیل هم به تسلط سوریه در آید، که افکارعمومی اسرائیل را خشمگین کرد. اسرائیل از نبرد شش روزه سال ۱۹۶۷ ارتفاعات جولان را در تسلط دارد و در ۴۳ سال اخیر ده‌ها شهر و شهرک در این منطقه ساخته و صدها هزار اسرائیلی در آن سکنی گزیده‌اند. بشار اسد در زمینه مناسبات کشورش با آمریکا از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز گفته است که این روابط تا حدی بهبود یافته اما افزوده است: «دولت آمریکا هنوز باید گام‌های دیگری برای جلب اعتماد سوریه و پویایی صلح بردارد». باراک اوباما اخیراً تحریم‌های آمریکا علیه سوریه را برای ششمین سال پی در پی تمدید کرد؛ تحریم‌هایی که صدور هرگونه کالا غیر از مواد غذایی و دارو به سوریه را منع کرده، و از جمله نمی‌گذارد که سوریه از کتاب‌های آموزشی گرفته تا قطعات هواپیماهای بوئینگ آمریکایی را خریداری کند. اسرائیل و آمریکا در دو ماه اخیر در مورد انتقال تجهیزات نظامی پیشرفته‌تر، به ویژه ارسال موشک‌های جدید از خاک سوریه برای حزب‌الله، به دولت دمشق هشدار داده‌اند. اما رئیس‌جمهور سوریه در این مصاحبه اظهار نظر کرده است که «حملات مکرر اسرائیل به سوریه و لبنان، و سرسختی اسرائیل در برابر درخواست‌ها برای خروج از اراضی اشغالی است که عامل بی‌ثباتی منطقه است نه وجود حزب‌الله». آقای اسد همچنین حزب‌الله را سازمانی «در حال دفاع از خود» توصیف کرد.
 


خبرگزارى رویترز در گزارشى با اشاره به مفاد توافقنامه هسته‌اى سه‌جانبه تهران به تشریح دلایل بدبینى کشورهاى غربى نسبت به این پیشنهاد پرداخته و تأکید کرده است، با توجه به ادامه غنی‌سازی اروانیوم در ایران چنین پیشنهادی نمی‌تواند مانع تشدید تحریم‌ها شود.خبرگزارى رویترز در گزارشى با اشاره به مفاد توافقنامه هسته‌اى سه جانبه تهران به تشریح دلایل بدبینى کشورهاى غربى نسبت به این پیشنهاد پرداخته و تأکید کرده است، با توجه به ادامه غنی‌سازی اروانیوم در ایران چنین پیشنهادی نمی‌تواند مانع تشدید تحریم‌ها شود. در این گزارش آمده است، هر چند ایران به تازگى آژانس بین‌المللى انرژى اتمى را از طرحى در باره مبادله بخشى از اورانیوم غنى‌شده خود آگاه کرده است، ولى به باور دیپلمات‌ها این حرکت نمى‌تواند، تأثیرى بر تلاش‌ها براى تشدید تحریم‌ها علیه جمهورى اسلامى داشته باشد. بیشتر بخوانید: مبادله سوخت هسته‌اى؛ از «موافقت اصولى» با پیشنهاد آژانس تا «توافقنامه تهران» توافق سه‌جانبه تهران؛ «به ایران نمی‌شود اعتماد کرد» بر اساس توافق سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل، جمهورى اسلامى ایران طى یک ماه حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنى شده خود را به ترکیه ارسال کرده و در مقابل یک سال بعد میله‌هاى سوخت هسته‌اى ر‌آکتور تحقیقاتى تهران را دریافت خواهد کرد. با این حال کشورهاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا که در ماه‌هاى گذشته به تلاش‌هاى خود براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدت بخشیده بودند، توافقنامه سه جانبه تهران را کافى ندانسته و از ادامه تلاش‌هاى خود براى تشدید تحریم‌ها خبر داده‌اند. خبرگزارى رویترز در گزارش خود به تشریح دلایل بدبینى کشورهاى غربى به توافقنامه‌ هسته‌اى تهران پرداخته و از زوایاى مختلف این مسئله را مورد بررسى قرار داده است. گذشت زمان به گفته مقام‌هاى غربى در هفت ماهى که از زمان ارایه پیشنهاد مشابهى از سوى آژانس بین‌المللى انرژى اتمى به ایران با هدف کاستن از تنش بر سر برنامه اتمى ایران مى‌گذرد، شرایط تغییر کرده است و در این مدت ایران به غنى‌سازى اورانیوم همچنان ادامه داده و از این رو مواد هسته‌اى غنى‌شده به مراتب بیشترى در اختبار دارد. به نوشته رویترز حتى در صورتى که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اروانیوم غنى‌شده ایران به ترکیه منتقل شود، باز هم ایران مواد اتمى لازم براى ساخت یک بمب هسته‌اى در اختیار خواهد داشت. در حالى که برخى از ناظران بر این باور هستند که توافقنامه تهران به این جهت که در صورت اجرا، باعث خروج نیمى از مواد هسته‌اى از ایران مى‌شوند، عده‌اى دیگر مى‌گویند، چنین معامله‌اى ارزش خود را ازدست داده، چرا که خطر ساخت جنگ‌افزار هسته‌اى توسط ایران همچنان پا بر جا مى‌ماند و این توافقنامه باعث اعتمادسازى نمى‌شود. افزایش سطح غنى‌سازى اورانیوم در ایران خبرگزارى رویترز در تشریح علل بى‌اعتمادى کشورهاى غربى به توافقنامه هسته‌اى تهران به تصمیم ایران براى غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم در ماه فوریه سال جارى اشاره کرده و نوشته است، چنین اقدامى به نگرانى کشورهاى غربى دامن زده است، چرا که مواد هسته‌اى موجود در ایران را به غناى مورد نیاز براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى نزدیک‌تر مى‌کند. در حالى که مقام‌هاى جمهورى اسلامى مى‌گویند، به دلیل ناامیدى از دریافت سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران به غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم روى آورده‌اند، کشورهاى غربى تهران را متهم مى‌کنند، که با مطرح ساختن شرط‌هاى تازه از پذیرفتن پیشنهاد آژانس در خصوص مبادله اورانیوم غنى‌شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تهران سر باز زد. دراین میان جمهورى اسلامى تأکید کرده است، حتى در صورت اجراى موافقتنامه هسته‌اى تهران نیز از غنى‌سازى بیشتر اورانیوم صرف‌نظر نخواهد کرد و در همین راستا اقدام به راه‌اندازى تجهیزات غنى‌سازى تازه‌اى نیز کرده است. رویترز مى‌افزاید، دیپلمات‌هاى غربى از تصمیم ایران براى ادامه غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم به عنوان عاملى براى به انجام نرسیدن مبادله سوخت یاد کرده و این پرسش را مطرح مى‌کنند، در شرایطى که کشورهاى دیگر آماده تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران هستند، چرا جمهورى اسلامى به غنى‌سازى بیشتر اورانیوم ادامه مى‌دهد. این در حالى است که حتى غنى‌سازى سطح پایین اورانیوم توسط جمهورى اسلامى نیز به منزله زیر پا نهادن قطعنامه‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد است که براى کشورهاى عضو سازمان ملل لازم‌الاجرا است. به گفته دیپلمات‌هاى غربى از آنجایى که ایران در کوتاه مدت از نظر فنى قادر به تولید میله‌هاى سوخت هسته‌اى براى رآکتور تحقیقاتى تهران نیست، از این رو غنى‌سازى ۲۰ درصدى مقادیر بیشترى مواد هسته‌اى توسط جمهورى اسلامى سؤال‌برانگیز است. عدم شفافیت از دیگر دلایلى که به نوشته رویترز باعث بدبینى کشورهاى غربى نسبت به توافقنامه هسته‌اى تهران شده است، عدم شفافیت آن در جزییات است. به گفته مقام‌هاى غربى بر خلاف پیشنهاد ارایه شده از سوى آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى، در توافقنامه تهران مشخص نشده است که چه کشورى میله‌هاى سوخت هسته‌اى را براى رآکتور تهران تولید مى‌کند، چه کسى بهاى آن را مى‌پردازد و سرنوشت اورانیوم کمتر غنى شده ایران که قرار است به ترکیه منتقل شود، چه مى‌شود. از این رو مقام‌هاى غربى مى‌گویند، بدون ارایه اطلاعات کافى در این باره نمى‌توانند، بر سر پیشنهاد ارایه شده از سوى ایران به صورت جدى وارد مذاکره شوند، هر چند شمارى از مقام‌هاى عالى رتبه کشورهاى غربى نیز از توافقنامه تهران به عنوان اقدامى براى مقابله با تلاش‌ها به منظور تشدید تحریم‌ها علیه ایران یاد مى‌کنند. خبرگزارى رویترز همچنین به نقل از برخى از مقام‌هاى غربى نوشته است، اقدام ایران در امضاى توافقنامه تهران یادآور رفتار شناخته شده جمهورى اسلامى است که همواره به هنگام بالا گرفتن فشارها اقدام به ارایه پیشنهادهاى تازه مى‌کند. دیپلمات‌ها بر این باورند که جمهورى اسلامى تلاش مى‌کند، با ارایه پیشنهاد تازه خود در باره مبادله سوخت هسته‌اى توجهات را از تنش بر سر برنامه هسته‌اى این کشور منحرف کرده و چنین وانمود کند که مبادله اورانیوم غنى‌شده با سوخت هسته‌اى مسئله اصلى به شمار مى‌آید. حال آنکه پیشنهاد ارایه شده از سوى آژانس بین‌المللى انرژى اتمى تنها گام نخست براى حل مسئله هسته‌اى ایران به شمار مى‌رفت و هیچ گاه به عنوان راه‌حل این مسئله مورد توجه قرار نداشت.
 


به گفته عادل آذر، رئیس مرکزآمارایران، بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در زیر خط فقر مطلق و بیش از 30 میلیون نفر زیر خط فقر نسبی بسر می برند. آقای آذر به خبرگزاری ایسنا گفته است به جای آنکه در آمد نفت برای ایجاد ارزش افزوده، امور تولیدی و خلق ثروت ملی استفاده شود، این درآمد، صرف هزینه‌های جاری شده است و به دلیل تورم، بیکاری و عدم کنترل نقدینگی، میلیون ها نفر در بدترین شرایط زندگی می کنند.
 


کره شمالی با نقض قطعنامه های تحریم این کشور، فناروی هسته ای و موشکی در اختیار ایران، سوریه و میانمار(برمه سابق) می گذارد. خبرگزاری آسوشیندپرس می گوید که فشرده ای از گزارش هیاتی از کارشناسان سازمان ملل را در این مورد بدست آورده است. به گفته این خبرگزاری، هیات هفت نفره سازمان ملل در گزارش خود گفته است که کره شمالی از طریق شبکه ای از واسطه های چند لایه ای، شرکت های پوششی و تبه کاران بین المللی اینکار را انجام می دهد. به گفته این خبرگزاری، کارشناسان ِ ژاپنی، کره جنوبی، روسی، چینی، بریتانیایی و آمریکایی این گزارش را تهیه کرده اند که روز پنج شنبه در شورای امنیت بررسی شد.
 


به گفته گارد ساحلی آمریکا، نشت نفت از چاهی زیردریایی در خلیج مکزیک با ریختن گِل درآن فعلا تاحدی متوقف شده اما در مورد تداوم آن هنوز اطمینان نیست. فرمانده گارد ساحلی آمریکا افزود که در چند ساعت آینده روشن خواهد شد که این عملیات موفقت آمیز بوده یا نه. شرکت عظیم نفتی بریتیش پترولیوم نیز که در پی انفجار سکوی نفتی آن، این چاه فوران کرد، گفته است که مقدار زیاد دیگری گِل در ساعات آینده به داخل چاه ریخته می شود. شرکت بریتش پترولیوم، هزینه ی جلوگیری از نشت ِ نفت و پاکسازی در خلیج مکزیک را برای این شرکت تاکنون 930 میلیون دلار اعلام کرده است. باراک اوباما نیز امروز برای بار دوم به این منطقه می رود.
 


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نسخه‌ای از گزارش کارشناسان سازمان ملل دست یافته است که بر اساس آن همکاری‌های پشت پرده موشکی و هسته‌ای بین کره شمالی با ایران، سوریه و میانمار در جریان است.خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی به نسخه‌ای از گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد دست یافته است که بر اساس آن همکاری‌های پشت پرده موشکی و هسته‌ای بین کره شمالی با ایران، سوریه و میانمار در جریان است. بیشتر بخوانید: تایلند گزارش توقیف «هواپیمای حامل سلاح به ایران» را به شورای امنیت ارائه کرد مهمان‌پرست: ارتباطی میان ایران و محموله توقیفی در تایلند نیست در این گزارش ۴۷ صفحه‌ای که توسط هفت کارشناس ناظر بر فعالیت‌های کره شمالی تهیه شده، آمده است که پیونگ یانگ از راه‌های مختلف و با کمک  شبکه‌ای از واسطه‌ها، قاچاقچیان اسلحه و برخی نهادهای مالی، عملاً تحریم‌های شورای امنیت را دور می‌زند. این کارشناسان می‌گویند پیونگ یانگ بر روی کالاهای صادراتی خود برچسب‌های نادرستی نصب می‌کند و آنها را با آدرس‌های جعلی به کشورهایی نظیر ایران سوریه و میانمار می‌فرستد. در این گزارش به طور مشخص به چهار مورد صادرات تسلیحات نظامی از سوی کره شمالی، دو مورد ضبط کالاهای تجملی این کشور از سوی ایتالیا، و ضبط دو کشتی حامل تجهیزات ویدیویی متعلق به کره شمالی اشاره شده است. این گزارش همچنین تصریح می‌کند هواپیمایی که با ۳۵ تن تجهیزات مرتبط به ساخت موشک‌های زمین به هوا در دسامبر گذشته در تایلند ضبط شد، متعلق به شرکت هواپیمایی امارات است اما پروانه آن در گرجستان صادر شده و بعد به اجاره یک شرکت نیوزیلندی در آمده و آن شرکت هم این هواپیما را به یک شرکت تجاری در هنگ کنگ اجاره داده است. به عقیده این کارشناسان اینهمه جابجایی یک پیغام مشخص دارد و آن فرار کره شمالی از تحریم‌هاست. در زمان ضبط این محموله گفته شد که مقصد احتمالی این محموله تهران بوده است و از این رو نکات تازه‌ای در مورد نقض دو سویه تحریم‌های سازمان ملل از سوی دو کشور ایران و کره شمالی مطرح شد چرا که طبق مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد فروش و صدور تسلیحات سبک یا سلاح‌های سنگین توسط کره شمالی و همچنین فروش هر گونه اسلحه توسط ایران ممنوع است. ایران در آن زمان هر گونه ارتباط با محموله توقیف شده را رد کرد اما پس از چند ماه تایلند بررسی‌های خود در مورد این محموله را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد. اکنون گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد به این نکته اشاره می‌کند که کره شمالی طی سال‌های گذشته، که مورد تحریم قرار داشته، تکنولوژی و قطعات مربوط به ساخت سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر موشک‌های بالستیک، را از طریق واسطه‌ها به ایران و سوریه صادر کرده است. گزارش این کارشناسان روز پنجشنبه، از سوی نمایندگان کشورهای بریتانیا، آمریکا، ژاپن، فرانسه، کره جنوبی، چین و روسیه در پشت درهای بسته بررسی شد، اما تا این لحظه گزارشی از این نشست منتشر نشده است. بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد – همه کشورها موظفند میزان پایبندی خود به تحریم‌های وضع شده از سوی این شورا را به این شورا گزارش دهند، اما سازمان ملل می‌گوید ۵۱ کشور آفریقایی، ۲۸ کشور آسیایی و ۲۵ کشور آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب این قانون را رعایت نکرده‌اند.
 


گزارش ها بنقل از مسئولان امنیتی پاکستان، حاکی است که شمار کشته شدگان در حمله مردان مسلح به جلیقه های پر از مواد منفجره و نارنجک به دو مسجد فرقه ی احمدی ها در لاهور به حدود 70 نفر رسیده و عده ای نیززخمی شده اند. گروههای تندروی سنی تاکنون چند بار به مساجد این فرقه حمله کرده اند.
 


رئیس اتحادیه فوتبال اروپا، میشل پِلاتینی، اعلام کرد که فرانسه بعنوان میزبان مسابقات فوتبال یوروی سال 2016 برگزیده شده است. ترکیه و ایتالیا نیز خود را نامزد برگزاری آن مسابقات کرده بودند.
 


جلسه محاکمه عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله روز پنج شنبه، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری های ایران، بنقل از مقام های دادسرای تهران، رسیدگی به این پرونده بدلیل اهمیتش از سیستان و بلوچستان به تهران ارجاع شده است. برپایه این گزار ش ها، جلسه دادگاه، با حضور وکیل عبدالمالک ریگی و برخی خانواده های کشته شدگان در حملات این گروه، برگزار شد و دادستان به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در خواست مجازات مرگ برای متهم کرده است. این گزارش ها همچنین می گویند که متهم اتهام های خود را پذیرفته و اعمال خود را اشتباه خوانده است. عبدالمالک ریگی، در اسفندماه گذشته بازداشت شد و تلویزیون ایران، چند بار به نقل از او اعترافاتی را پخش کرده است.
 


 در حمله مردان مسلح با نارنجک به دو مسجد فرقه ی احمدی ها در لاهور دستکم 20 نفر کشته و عده ای زخمی شدند. به گفته مسئولان امنیتی پاکستان 2 تن از مهاجمان دستگیر شده اند. گروههای تندروی سنی تاکنون چند بار به مساجد این فرقه حمله کرده اند.  
 


سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه پنجشنبه شب تلفنی با منوچهر متكی، وزير خارجه جمهوری اسلامی گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ایران گفتگو کرد. بنابر این گزارش، در این تماس های تلفنی، درباره روابط دو کشور و آخرین تحولات در ارتباط با برنامه هسته ای ایران گفتگو شد. این تماس ها در حالی انجام می شود که در پی سخنان محمود احمدی نژاد علیه رئیس جمهوری روسیه، وزیر خارجه و سایر مقام های این کشور، آن سخنان را «عوام فریبی سیاسی» و «مبتنی بر احساسات» خوانده بودند.
 


حیدر مصلحى، وزیر اطلاعات جمهورى اسلامى با اذعان به اینکه رهبران جنبش سبز همچنان به تلاش‌های خود ادامه مى‌دهند، آنها را متهم کرده است که از مدت‌ها قبل براندازی دین از بطن جامعه را دنبال کرده‌اند.حیدر مصلحى، وزیر اطلاعات جمهورى اسلامى با اذعان به اینکه رهبران جنبش سبز همچنان به تلاش‌های خود ادامه مى‌دهند، آنها را متهم کرده است که براندازی دین از بطن جامعه را دنبال کرده‌اند. وى که در گردهمایى امامان جمعه و جماعات شهرستان‌هاى کاشان، آران و بیدگل در شهر کاشان سخن مى‌گفت، در این باره اظهار داشت: «هم اکنون سیستم امنیتى و اطلاعاتى کشور بر سران فتنه تسلط بسیار خوبى دارد، گرچه آنها دست از تلاش بر نمى‌دارند». بیشتر بخوانید: وزير اطلاعات: در دستگيری رهبران مخالفان دولت، تدبير نظام را دنبال می‌کنيم لاریجانی:‌ در برخورد با سران فتنه برخلاف نظر رهبر عمل نمی‌کنم در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه میرحسین موسوى و مهدى کروبى، دو تن از رهبران جنبش سبز در ایران خواستار برگزارى راهپیمایى در این روز شده و از ادامه اعتراض‌ها سخن گفته‌‌اند. در مقابل وزیر اطلاعات دولت دهم رهبران جنبش سبز را به تلاش براى «براندازى دین» متهم کرده و گفته است: «در بررسى‌هاى انجام شده از دفاتر و مجموعه‌هاى برخى از سران فتنه به اطلاعاتى دست یافته‌ایم که از ۲۰ سال قبل گروهى شکل گرفته بود که هدف آن براندازى دین از بطن ایران اسلامى است و همه اینها داراى مستندات است». حامیان دولت و رسانه‌هاى وابسته به آنها معمولاً از مهدى کروبى، میرحسین موسوى و نیز محمد خاتمى، رئیس جمهور پیشین ایران با عنوان «سران فتنه» نام مى‌برند و به ویژه در هفته‌هاى گذشته حملات خود را به این رهبران جنبش سبز در ایران گسترش داده‌اند. وزیر اطلاعات جمهورى اسلامى همچنین از اصلاح‌طلبان با عنوان «ضد انقلاب جدید و تهدیدى دیگر علیه نظام» نام برده که به گفته وى «حرکت آن در دوره سازندگى شروع و در دوره اصلاحات به اوج رسیده» بود. حیدر مصلحى در این باره گفته است: «این طیف که در دولت نهم با چالش جدى مواجه شد و سیلى محکمى خورده بود، در انتخابات دهم به میدان آمد و به دنبال بازسازى خودش بود و در نهایت به جریان فتنه انجامید». وى با بیان این که «نفاق جدید» در واقع پایه‌گذار «فتنه بعد از انتخابات دهم» بود، افزوده است: «کسانى که در دوره حیات امام جرئت نمى‌کردند، بگویند ما با ولایت فقیه مشکل داریم، اینجا به میدان آمدند و در واقع باطن خودشان را نشان دادند». وزیر اطلاعات در ادامه از «موفقیت بزرگ سیستم‌هاى اطلاعاتى و امنیتى کشور در جنگ نرم» خبر داده و افزوده است: «سربازان گمنام امام زمان در قضیه مقابله با فتنه در شبکه‌هاى مجازى با تخصص بسیار بالاى اینترنتى، چنان مقابل استکبار و به ویژه آمریکا قرار گرفتند که آنها در میدان نیز از ایران رو دست خوردند». حیدر مصلحى همچنین از شبکه جهانى اینترنتى به عنوان «ابزارى ساخته دست استکبار» نام برده و از امامان جمعه هم خواسته است، «استفاده از شبکه مجازى و اینترنت را جدى بگیرند و با این شیوه به مقابله دشمنان بپردازند». «اتفاقات کهریزک قابل مقایسه با شکنجه‌های قبل از انقلاب نیست» از سوى دیگر در ادامه حملات حامیان دولت به رهبران جنبش سبز در ایران، غلامعلى حدادعادل، یکى از نمایندگان حامى دولت در مجلس نیز روز پنج‌شنبه در سخنانى با حمله به رهبران جنبش سبز در ایران آنها را متهم کرد که هیچ گونه «سابقه انقلابى» ندارند. مشاور رهبر جمهورى اسلامى در این باره گفته است: «اتفاقات سال ۸۸ مانند کهریزک -که ما به آن راضی نبودیم- قابل مقایسه با شکنجه‌هاى قبل انقلاب نیست و چقدر جاى تأسف است، بعضى از آقایانى که خود را انقلابى مى‌دانند– در صورتى که با توجه به مطالعه روزنامه‌هاى قبل از انقلاب هیچ سابقه انقلابى از آنها ندیده‌ایم- و برخى اشخاص با سابقه انقلابى که امروز رهبرى «جنبش» را برعهده گرفته‌اند، مى‌گویند فردى پیش ما آمده که مى‌گوید در زندان‌ها با نوامیس مردم فلان کارها صورت مى‌گیرد و این خبر را در اختیار خبرگزارى‌هاى اسرائیلى و آمریکایى قرار مى‌دهند». مهدى کروبى، یکى از نامزدهاى معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران با استناد به اظهارات شمارى از بازداشت‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات در ایران براى نخستین بار ماجراى تجاوز جنسى به زندانیان را در بازداشتگاه‌ها افشا کرده بود که با واکنش تند حامیان دولت روبرو شده بود. حداد‌عادل در ادامه سخنان خود با اشاره به انتقاد میرحسین موسوى از اعدام شمارى از زندانیان سیاسى در ایران نیز گفته است: «چقدر جاى تأسف دارد که عده‌اى در غرب کشور آدم کشى و مزدورى بیگانه مى‌کنند و پس از محاکمه و مجازات فردى از آنها حمایت مى‌کند که خود را انقلابى و بسیجى مى‌نامد و دم از امام مى‌زند». وى همچنین افزوده است: «بنده نمى‌دانم آقایانى که از به اصطلاح جنبش کذایى حمایت مى‌کنند و ادعا مى‌کنند موى خودشان را در سیاست سفید کرده‌اند، چرا در برابر اعلامیه طرفدارى از تروریست‌هاى بیگانه سکوت مى‌کنند؟ ولى بدانند که ملت آنها را با همدیگر حذف و طرد مى‌کند و اگر راننده هدایت ماشین را به عهده گرفته در صورت سقوط همه مسافران را به قعر جهنم این دنیا و آن دنیا مى‌فرستد». حداد عادل که پیوند خویشاوندى با على خامنه‌اى دارد، در بخش دیگرى از سخنان خود با بیان این که رهبر جمهورى اسلامى «زندگى ساده‌اى» دارد، به دفاع از وى در مقابل اتهام‌هاى مالى پرداخته و گفته است: «حال اگر یک شاعر ورشکسته و نکبت‌زده شعرى را مى‌سراید و رهبرى و خانواده ایشان را متهم مى‌کند که به خارج پول مى‌فرستند فایده‌اى ندارد، زیرا مردم مى‌دانند که ایشان چگونه زندگى مى‌کنند». وی اضافه کرده است که «سابقه ندارد که رهبری با چنین پاک‌دستی، اعتقاد، فرهنگ، خداترسی، فکر، بصیرت و فرزانگی در این کشور حکومت کند که باید قدر آن را بدانیم».
 


خبرگرازی‌های ایران روز جمعه گزارش دادند که دادگاه انقلاب تهران، روز پنجشنبه، به اتهام‌های عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله رسیدگی کرده است. عبدالمالک ریگی که به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم شده است.خبرگرازی‌های ایران روز جمعه گزارش دادند که سه ماه پس از دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، دادگاه انقلاب تهران، روز پنجشنبه، به اتهام‌های وی رسیدگی کرده است. عبدالمالک ریگی که گروه تحت رهبری‌اش در سال‌های گذشته مسئولیت برخی از اقدامات تروریستی در شرق ایران را بر عهده گرفته بود، در اسفند ماه ۸۸ توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شد و در ماه‌های اخیر چندین بار تلویزیون دولتی ایران اعترافاتی را به نقل از وی منتشر کرد. اعترافاتی که به گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی «قابل توجه» بوده و برای پخش در مناسبت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است. آن طور که خبرگزاری‌ها به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران نوشته‌اند، در جلسه دادگاه که با حضور وکیل مدافع عبدالمالک ریگی و خانواده‌های برخی از قربانیان «اقدام‌های تروریستی گروه جندالله» ، کیفرخواست صادره علیه عبدالمالک ریگی که وی را به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم می‌کرد قرائت شد. دادسرای عمومی و انقلاب تهران افزوده است که در این جلسه، معاون دادستان تهران به عنوان نماینده مدعی‌العموم با اشاره به ۷۹ مورد اقدام‌های عبدالمالک ریگی و گروه جندالله، از دادگاه تقاضای صدور اشد مجازات را کرده است. گزارش خبرگزاری‌های به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران حاکی که عبدالمالک ریگی در این جلسه اتهامت وارده را پذیرفته و ضمن آنکه از اعضای گروه جندالله خواسته است که «اشتباهات او را تکرار نکنند»، از شاکیان پرونده هم طلب بخشش کرده است. جندالله اقدام‌های خود را در دفاع از شهروندان سنی‌مذهب در سیستان و بلوچستان می‌داند و پس از بازداشت عبدالمالک ریگی اعلام کرده که دست از فعالیت نخواهد کشید و رهبری جدیدی را برای خود برگزیده است. عبدالمالک ریگی ۳۰ ساله، از اعضای یکی از قبایل شمال بلوچستان به نام «ریگی» است و گروه جندالله را که خود از آن تحت عنوان «جنبش مقاومت مردم ایران» نام می‌برد، در سال ۲۰۰۲ تأسیس کرد. گروه تحت رهبری ریگی از سال ۲۰۰۵ عملیات مسلحانه خود آغاز کرد و در این سال‌ها مسئولیت چندین حادثه تروریستی را بر عهده گرفت و از جمله در آخرین عملیات خود، اقدام به یک بمبگذاری انتحاری در شهرستان «سرباز» کرد که در نتیجه این اقدام شماری از فرماندهان سپاه پاسداران از جمله سرتیپ «نورعلی شوشتری» جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه کشته شدند. دادگاه عبدالمالک ریگی در شرایطی برگزار می‌شود که روز دوشنبه همین هفته نیز داگستری سیستان و بلوچستان حکم اعدام عبدالحمید ریگی برادر وی را به اجرا گذاشت. عبدالحمید ریگی، در بهار سال ۱۳۸۷ توسط مقامات پاکستان به ایران تحویل داده شد و در پی تحویل وی بود که گروه جندالله، در ۲۴ خردادماه همان سال با حمله به یک پاسگاه مرزی در سراوان، اقدام به گروگانگیری ۱۶ مأمور پلیس مستقر در این پایگاه کرد. مقام‌های ایرانی در آن زمان حاضر به مبادله عبدالحمید ریگی و دیگر اعضای زندانی گروه جندالله با مأموران گروگان گرفته شده نشد و آن طور که مقام‌های رسمی پلیس عنوان کردند همه گروگان‌های این حادثه جان خود را از دست دادند. ایران آمریکا و بریتانیا را به حمایت و هدایت جندالله متهم می‌کند و به رغم تکذیب این اتهام از سوی مقام‌های بریتانیایی و آمریکایی، اعترافاتی را در این زمینه از عبدالمالک ریگی منتشر کرده است. ریگی که به گفته وزیر اطلاعات ایران، ۲۴ ساعت پیش از دستگیری در یکی از پایگاه‌های آمریکایی‌ها در افغانستان حضور یافته بود، در تازه‌ترین اعترافاتی که از وی در تلویزیون دولتی ایران پخش شد گفته است که در مراکش، لیست ترور افرادی در تهران را از کسانی که خود را نماینده ناتو معرفی کرده‌اند دریافت کرده است.
 


دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، جمعه آینده برای گفتگو با آنگلا مرکل صدرا عظم آلمان به برلین می رود. به گفته سخنگوی دولت آلمان؛ آقای مدودیف در دیدار دو روزه خود درباره روابط دو جانبه، مقررات بازارهای مالی، صلح خاورمیانه و برنامه هسته ای ایران مذاکره خواهد کرد.
 


مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد درتماس تلفنی با مادر مجید توکلی فعال دانشجویی زندانی، با خانواده او ابراز همدردی کردند. به گزارش سایت دانشجو نیوز، این چهره های اصلاح طلب، ضمن ابراز تاسف در مورد عدم رعایت حقوق ابتدایی مجید توکلی در زندان، از او و مادرش خواستند به اعتصاب غذای خود پایان دهند. گزارش ها حاکی است که مادر مجید توکلی به اعتصاب غذای خود پایان داده اما همچنان بشدت نگران فرزند خود در زندان است. به گفته خانواده مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر، او از روز یکشنبه در اعتراض به انتقالش به سلول انفرادی دست به اعتصاب زده است.
 


گزار ش حاکی است که در حمله مردان مسلح با نارنجک به دو مسجد فرقه ی احمدی ها در لاهور دستکم 16 نفر کشته شده و عده ای زخمی شده اند. درگیری میان نیروهای امنیتی پاکستان و مهاجمان ادامه دارد. و برپایه گزارش ها، عده ای نیز پس از نماز جمعه به گروگان گرفته شده اند. گروههای تندروی سنی تاکنون چند بار به مساجد این فرقه حمله کرده اند.
 


مردان مسلح با نارنجک به دو مسجد فرقه ی احمدی ها در لاهور حمله کرده اند و برپایه گزارش ها، عده ای را پس از نماز جمعه به گروگان گرفته اند. اطلاعات بیشتری هنوز نرسیده است.
 


شرکت بریتش پترولیوم هزینه ی جلوگیری از نشت ِ نفت و پاکسازی آن در خلیج مکزیک را برای این شرکت تاکنون 930 میلیون دلار اعلام کرده است. این شرکت نفتی عظیم بریتانیایی می گوید با این حال، در حال حاضر نمی تواند میزان هزینه نهایی را تخمین بزند. کارشناسان در آمریکا وسعت پخش این لکه نفتی در خلیج مکزیک را پس از انفجار یک سکوی نفتی در پنج هفته پیش ، در تاریخ این کشور بی سابقه اعلام کرده اند. نحوه واکنش بریتیش پترولیوم و دولت آمریکا برای جلوگیری از نشت ِ بیشتر نفت، سبب انتقادهای زیادی از باراک اوباما در آمریکا شده است. آقای اوباما ضمن دفاع از عملکرد خود، روز پنج شنبه گفت که عملیات پاکسازی زیر نظر دولت او انجام می شود و خود او امروز بار دیگر به این منطقه می رود.
 


انتخابات دو روزه پارلمانی جمهوری چک امروز آغاز می شود. احزاب «سوسیال دمکرات» و «دمکرات های مدنی»، رقبیان اصلی در این انتخابات اند. حزب سوسیال دمکرات در مبارزات انتخاباتی، وعده ی پرداخت کمک هزینه های رفاهی بیشتر به قشر کم درآمد و افزایش مالیات ها برای دیگران را داده است اما حزب دمکرات های مدنی ، هشدار داده است که چنین سیاستی سبب افزایش هزینه های جاری و گرفتار شدن کشور در وضعیتی مانند بحران مالی یونان خواهد شد. پارلمان جمهوری چک، 200 کر سی دارد و احزاب حافظه کار، امورمردمی، کمونیست، سبزها و دمکرات های مسیحی نیز در انتخابات رقابت می کنند.
 


 مسئولان پليس هند می گويند شورشيان مائوئيست مسئول حادثه تصادف دو قطار در ايالت بنگال غربی در شرق هند هستند. به گفته پليس هند، شورشيان باعت خروج يک قطار مسافربری از خط و تصادف آن با قطاری باربری شدند که در جريان آن دستکم ۷۰ نفر کشته و حدود ۲۰۰ نفر مجروح شدند. خبرگزاری هند نيز گزارش می دهد که يک گروه مائوئيست، مسئوليت اين واقعه را برعهده گرفته است.
 


نخست وزير چين، وِن جيابائو با هدف کاستن از تنش ايجاد شده در شبه‌جزيره‌ی کره، و شرکت در اجلاس سه جانبه‌ی تجاری ژاپن، چين و کره جنوبی، روز جمعه وارد سئول شد. پس از آنکه سئول، پيونگ‌يانگ را به غرق کردن ناوجنگی و کشتن ۴۶ نظامی کره‌جنوبی متهم کرد، اين نخستين ديدار يک مقام بلندپايه‌ی چين از منطقه به شمار می‌رود. مقام‌های کره جنوبی به موضع چين در تنش ميان دو کره به ديده ترديد می‌نگرند. چين عملاً تنها متحد کره‌شمالی در منطقه‌ی شرق آسيا است و مقام‌های سئول بعيد می‌دانند که پکن بخواهد اقدام‌های تنبيهی عليه پيونگ‌يانگ را تأييد کرده و از آن پشتيبانی کند.
 


بیانیه پایانی جلسات یک ماهه کنفرانس بازنگری ان.پی.تی در نیویورک، ضمن تأکید بر ادامه پیگیری سه هدف اصلی «خلع سلاح اتمی، منع گسترش سلاح‌های اتمی و نیروی صلح‌آمیز اتمی برای همه»، خواستار «خاورمیانه فارغ از سلاح‌های کشتار جمعی» شده است.بیانیه پایانی جلسات یک ماهه کنفرانس بررسی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی در نیویورک، ضمن تأکید بر ادامه پیگیری سه هدف اصلی «خلع سلاح اتمی، منع گسترش سلاح‌های اتمی و نیروی صلح‌آمیز اتمی برای همه»، خواستار «خاورمیانه فارغ از سلاح‌های کشتار جمعی» شده است. آخرین جلسه تدوین پیشنویس بیانیه پایانی که پنج‌شنبه شب ۲۷ مه با حضور نمایندگان ۱۸۹ کشور و پشت درهای بسته در مقر سازمان ملل برگزار شد، شاهد چانه‌زنی‌های کشورهای عرب و کشورهای غربی حامی دولت اسرائیل بر سر نام بردن از کشور یاد شده در سند پایانی و یا کفایت اشاره کلی به ضرورت تشکیل کنفرانس «خاورمیانه خالی از سلاح‌های کشتار جمعی در سال ۲۰۱۰ میلادی» بود. صدور بیانیه پایانی کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی سال ۲۰۱۰ در روز جمعه ۲۸ مه، نشانه پیروزی قابل ملاحظه اجلاس اخیر و پشت سر گذاشتن شکست کنفرانس سال ۲۰۰۵ محسوب می‌شود. کنفرانس قبلی در سال ۲۰۰۵، به دلیل خودداری جورج بوش از پذیرفتن تعهدات مربوط به منع انجام آزمایش‌های اتمی، و همچنین فشار کشورهای غیرمتعهد علیه دارندگان سلاح‌های اتمی، به شکست کامل انجامید. جلسات باز بینی ان.پی.تی هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود و جلسه اخیر هشتمین اجلاس از نوع خود به اب می‌آید. ایران و اسرائیل بر اساس پیش‌نویس بیانیه پایانی کنفرانس اخیر، محدود ساختن ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه اتمی در دو کشور اسرائیل و ایران هدف عمده کنفرانس آینده در سال ۲۰۱۲ میلادی قرار گرفته است، اگر چه هنوز تصمیم نهایی دایر بر معرفی برگزارکننده کنفرانس خاورمیانه و یا تعیین محل برگزاری آن صورت نگرفته است. طی جلسات یک ماهه کنفرانس اخیر از ایران در کنار اسرائیل به عنوان عامل خطر امنیتی و مصداق گسترش سلاح‌های اتمی نام برده شد. با این وجود نماینده ایران، بی‌اعتنا به اتهام‌هایی که متوجه برنامه‌های اتمی تهران است، اسرائیل را به عنوان خطر اصلی اتمی در منطقه خاورمیانه معرفی کرد و خواستار پیوستن اسرائیل به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، پیش از برگزاری کنفرانس اختصاصی «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در سال ۲۰۱۲» شد.   سابقه تاریخی پیشنهاد «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای» برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ و از سوی رژیم پادشاهی ایران مطرح شد ولی به دلیل ایستادگی اسرائیل در مقابل آن و عدم همبستگی کشورهای عرب خاورمیانه از یک سو و از سوی دیگر نفوذ اندک آنها در نظام جهانی راه به جایی نبرد. حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در سال ۱۹۹۰ موضوع پیشنهاد قبلی ایران پیرامون «خاورمیانه عاری از سلاح‌های اتمی» را گسترش داد و خواستار «خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی شد». در کنفرانس بازنگری ان.پی.تی سال ۱۹۹۵، اگرچه قطعنامه خاص خاورمیانه به تصویب رسید و مفاد آن در سند پایانی کنفرانس سال ۲۰۰۰ نیز تکرار شد، ولی عملاً حرکت محسوسی در جهت تحقق هدف‌های آن  صورت نگرفت. از این لحاظ برگزاری کنفرانس سال ۲۰۱۲ یک پیروزی قابل ملاحظه در جهت تحقق آرمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی به حساب می‌آید. موضوع «خاورمیانه عاری از سلاح‌های اتمی» را محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت ایران که خود در رأس هیئت پر تعدادی در اولین جلسه کنفرانس اخیر حضور یافته بود، بار دیگر از سوی ایران مطرح ساخت و ضرورت دست یافتن به این هدف را مورد تأکید قرار داد. در میان نمایندگان ۱۸۹ کشور شرکت‌کننده در اجلاس نیویورک، احمدی‌نژاد تنها رئیس دولت حاضر محسوب می‌شد و سایر کشورها به حضور نمایندگان دائمی خود در مقر سازمان ملل اکتفا کرده بودند. پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی که در سال ۱۹۶۸ به منظور پیش‌گیری از ظهور قدرت‌های اتمی تازه تدوین شد، از سال ۱۹۷۰ جنبه اجرایی یافت. ایران در ردیف نخستین کشورهایی بود که مفاد پیمان یاد شده را پذیرفت. در آن زمان سازمان انرژی اتمی ایران دارای ۱۰ هزار عضو بود و طرح‌های متعدد توسعه اتمی از جمله  تکمیل دو رآکتور اتمی یک هزار مگاواتی در بوشهر و عملیات ساختن چهار رآکتور اتمی دیگر در ساوه و اهواز را در دست داشت. برنامه توسعه اتمی اسرائیل، بر خلاف برنامه اتمی پیش از انقلاب ایران، صرفاً در مسیر نظامی قرار داشت. اینک اسرائیل بر اساس ارزیابی‌های قابل اعتماد، دارای ۱۰۰ تا ۱۵۰ بمب اتمی است، ولی از اعلام آشکار این ظرفیت و پیوستن به ان.پی.تی همچنان خودداری می‌ورزد. سلاح‌های شیمایی علاوه بر وجود غیر قابل انکار سلاح‌های اتمی در اسرائیل، تعداد قابل ملاحظه‌ای از کشورهای خاورمیانه دارای ظرفیت تولید سلاح‌های شیمیایی و میکربی هستند. در گذشته از مصر، ایران، سوریه، لیبی و عراق به عنوان کشورهای دارای ظرفیت تولید سلاح‌های شیمایی نام برده شده است. اگرچه قابلیت‌های تخریبی سلاح‌های شیمایی و میکربی، قابل مقایسه با سلاح‌های اتمی است، در عین حال تولید این گونه سلاح‌های مستلزم دانش فنی بسیار محدودتر و هزینه‌های ساختن آنها بسیار کمتر از تولید بمب اتمی است. طی سه سال پایانی جنگ هشت ساله ایران و عراق که در سال ۱۹۸۸ متوقف ماند، رژیم صدام از بمب‌های شیمایی علیه نیروهای ایرانی بخصوص در جزیره فاو به نحو گسترده‌ای استفاده کرد. استفاده دولت وقت عراق از بمب شیمیایی در حلبچه به کشتار پنج هزار سکنه کرد منطقه انجامید.    از زمان تدوین پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، به جز اسرائیل، سه کشور هند، پاکستان و کره شمالی نیز مبادرت به آزمایش بمب اتمی کرده و به جرگه کشورهای دارای بمب پیوسته‌اند. هیچیک از چهار کشور یاد شده تاکنون مفاد پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی را نپذیرفته‌اند. تشویق چهار کشور غیررسمی دارای بمب اتمی به قبول مفاد پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی از جمله خواسته‌های مندرج در بیانیه پایانی کنفرانس اخیر بازبینی در نیویورک بود. با این وجود، در پیش‌نویس بیانیه پایانی از مکلف کردن کشورهای یاد شده خودداری به عمل آمد. نقش آمریکا نقش دولت کنونی آمریکا در توفیق کنفرانس اخیر نیویورک حائز اهمیت بوده است. دولت کنونی آمریکا، مخالف پیوستن به پیمان منع کامل انجام آزمایش‌های اتمی نیست. در زمینه کاهش تعداد سلاح‌های اتمی نیز که به نوبه خود گامی در جهت خلع سلاح کامل اتمی در جهان محسوب می‌شود، آمریکا قرارداد «استارت-۲»  را با  روسیه به امضا رسانده است. به موجب قرارداد تازه هر یک از دو کشور یاد شده متعهد به کاهش ۳۰ درصد از کلاهک‌های اتمی خود شده‌اند. توافق بر سر برگزاری کنفرانس «خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در سال ۲۰۱۲» بزرگترین دستاورد کنفرانس اخیر بازبینی پیمان ان.پی.تی به حساب می‌آید. اسرائیل در گذشته اعلام داشته است که پیش از دست یافتن به صلح با اعراب موضوع پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی را مورد توجه قرار نخواهد داد.
 


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، با سرزنش راهبرد جدید ترکیه و برزیل در مورد مبادله سوخت اتمی ایران، بیانیه سه‌جانبه تهران در این زمینه را برای امنیت جهانی خطرناک خوانده است.هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، با سرزنش راهبرد جدید ترکیه و برزیل در مورد مبادله سوخت اتمی ایران، بیانیه سه‌جانبه تهران در این زمینه را برای امنیت جهانی خطرناک خوانده است. بیشتر بخوانید: کلینتون توافق تهران را «ترفندی آشکار» برای خلاصی از تحریم‌ها دانست درخواست برزیل از آمریکا و متحدانش برای حمایت از توافق تهران خانم کلینتون که روز پنجشنبه در کنفرانسی در واشنگتن صحبت می‌کرد، اظهار داشت که دولت آمریکا این توافق را کمکی به ایران برای جلوگیری از شکل‌گیری اتحاد بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای‌اش می‌داند. وی با بیان اینکه رویکرد برزیل و ترکیه جهان را خطرناک‌تر می‌سازد، افزود که ایالات متحده، مخالفت‌های جدی‌اش را به لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، اعلام کرده است. خانم کلینتون پیش از این نیز، در سفر به چین، توافق تهران را «ترفندی آشکار» توصیف کرده بود و گفته بود که توافق تهران دارای نقایصی است و نگرانی‌ةای جامعه جهانی را رفع نمی‌کند. بر اساس توافق سه‌جانبه تهران، ایران بخشی از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به ترکیه می‌فرستد و در برابر سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت می‌کند. با این حال تهران در چارچوب این توافقنامه توقف غنی‌سازی اورانیوم را نپذیرفته است، روندی که به واسطه کاربرد دوگانه‌ای که در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، می‌تواند به ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای هدایت شود. آمریکا و متحدانش که تا کنون روش‌های مختلفی را برای وادار ساختن ایران به توقف برنامه غنی‌سازی‌اش دنبال کرده‌اند، اکنون در پی آن هستند که با وضع تحریم‌های جدید در شورای امنیت سازمان ملل فشار بر مقام‌های ایرانی را افزایش دهند. کشورهای غربی از توافق تهران به عنوان گامی برای اعتمادسازی میان ایران و جامعه بین‌المللی استقبال کرده‌اند اما با ناکافی خواندن آن، بر توقف غنی‌سازی که خواست جامعه بین‌المللی از ایران است، تأکید کرده‌اند. ایران اما ماهیت برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز و غیرنظامی توصیف می‌کند و غنی‌سازی را خط قرمز خود می‌داند، گرچه برنامه غنی‌سازی خود به غنی‌سازی با غنای پایین محدود نکرده و به تازگی از آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی خبر داده است. «بر سر اصول خود سازش نمی‌کنیم» در همین حال نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،روز پنجشنبه، در روز ماقبل آخر کنفرانس یک ماهه بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، گفت که اگر تهران از لحن بیانیه پایانی کنفرانس راضی نباشد آماده است یک تنه بایستد و جلوی توافق در زمینه بیانیه پایانی کنفرانس را بگیرد. آن طور که علی‌اصغر سلطانیه عنوان کرده است، تصمیمات در کنفرانس‌های منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بر اساس اتفاق نظر اتخاذ می‌شود و ایران در این نشست‌ها عملاً از حق وتو برخوردار است. آقای سلطانیه همچنین تأکید کرد که تهران بر سر اصول خود سازش نخواهد کرد. در کنفرانس بازنگری در ان پی تی، که روز جمعه به کار خود پایان می‌دهد، نمایندگان ۱۸۹ کشور امضاکننده معاهده ان. پی. تی تلاش کرده‌اند در زمینه طرحی برای اصلاح این پیمان تاریخی کنترل تسلیحات به توافق برسند. اما نماینده ایران می‌گوید که پنج قدرتی که اجازه دارند تحت معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، ان. پی. تی سلاح‌های هسته‌ای داشته باشند، درخواست‌های کلیدی ایران و ۱۱۵ کشور در حال توسعه وابسته به جنبش غیرمتعهدها در خصوص بیانیه پایانی را رد کرده‌اند. اشاره آقای سطانیه به کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است. آقای سلطانیه این خواسته‌ها را تعیین ضرب‌الاجلی دقیق برای قدرت‌های هسته‌ای جهت خلع سلاح، فراخوانی برای مذاکرات در زمینه معاهده‌ای برای منع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و تعهد قدرت‌های هسته‌ای در خصوص عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهای فاقد اینگونه سلاح‌ها برشمرده است. وی اضافه کرده است که بیشتر اعضای ان. پی. تی خواهان الحاق فوری اسرائیل به این معاهده و قرار گرفتن فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای این کشور تحت مقررات و موازین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند. آن طور که رویترز گزارش داده است، نرسیدن به توافق در زمینه بیانیه پایانی کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، تکرار آنچه خواهد بود که در کنفرانس پیشین ان. پی. تی در سال ۲۰۰۵ گذشت. کنفرانس سال ۲۰۰۵ به دلیل آزردگی مصر از فقدان توافقی برای فشار به اسرائیل بر سر برنامه اتمی‌اش و خشم کشورهای در حال توسعه از مخالفت آمریکا با تعهدات در زمینه خلع سلاح به شکست انجامیده بود.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته