-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 05/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شنبه 7خرداد در صحن دانشگاه تهران و دانشکده های مختلف آن ، بیانیه اي پخش شد که پس از مدت کوتاهی توسط نیروهای حراست و دانشجویان بسیجی پاره و جمع آوری شد.

به گزارش خبرنگار راي ما كجاست، در اين بيانيه جمعي از دانشجويان مذهبي دانشگاه تهران اعتراض خود را دربرابر طرح مقابله با بدحجابي و مخالفت با موج جدید مبارزه با بدحجابی اعلام كردند و خطاب به مجريان اين طرح گفته اند:" به خاطر دین و به خاطر خدایی که می پرستید ، مسدود کردن راه خدا را پایان دهید. به اجبار ، خشونت، توهین ، تحقیر و گریزاندن مردم از دین پایان دهید ."

بیانیه به این شرح است:

" لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی "

«در دین هیچ اجباری نیست ، هدایت از گمراهی مشخص شده است.»

در یکماه اخیر یکبار دیگر شاهد افزایش فشارها و تحرکاتی در جهت مبارزه با بدحجابی هستیم.خصوصا در فضای دانشگاه تهران، انتشار دو بیانیه به امضای جمعی از دانشجویان که در آن از فضای مقدس دانشگاه با عنوان عشرتکده نام برده شده بود. سپس سخنان سوال برانگیز و تعجب آور خطیب جمعه ( احمد جنتی، در نماز جمعه 31 اردیبهشت 89 : «دانشجو نمره می‌خواهد و ناچار است دستور حجاب را اجرا کند ، دانشگاه و دانشجویان در اختیار شما هستند ، در صورت «بدحجابی» دانشجویان، کمیته انضباطی با آن‌ها برخورد کند.) و در نهایت بخش نامه حراست دانشگاه تهران مبنی بر برخورد با دانشجویان بدحجاب و ممنوع الورود کردن ایشان پس از سه تذکر ( 1خرداد ).

رخدادهای فوق ما را بر آن داشت تا به عنوان جمعی از دانشجویان مذهبی در عین اعتقاد کامل به اصل حجاب فردی، موارد زیر را در مخالفت با این تحرکات و سخنان تاسف برانگیز بیان داریم :

1) امر به معروف و نهی از منکر در صورتی واجب است که 5 شرط مرتبط با آن رعایت شود که مهمترین موارد آن عبارت اند از : 1) احتمال تاثیر 2) عدم وجود مفسده

اکنون در آستانه خردادماه 1389، 30 سال از عمر چنین برخوردهایی در نظام اسلامی می گذرد. اجباری شدن حجاب در ادارات دولتی در سال 59 ، تصویب قانون حجاب اجباری در مجلس در سال 63 ، برخوردهای خشن، محدودیت های شدید و غیرمنطقی در مدارس، خصوصا در سال های دهه 60 به خاطر فضای جنگی حاکم بر کشور، اجرای طرح های مبارزه با بدحجابی ، پس زمینه شعار « مرگ بر بدحجاب، بی حجاب اعدام باید گردد » بر دیوارهای این شهر، طرح امنیت اجتماعی و گشت های ارشاد و اکنون افتتاح مبتکرانه! سه نوع گشت نسبت (بررسی محرمیت افراد با یکدیگر) ، الوان (آرایش) ، نوا (مزاحمین نوامیس) در خیابان های تهران.

با نگاه کوتاهی به لیست بلند بالای فوق می توان متوجه شد که در طول این 30 سال صحنه اجتماعی هرگز عاری از برخوردهای این چنینی و طرح های امنیتی نبوده است. بسیاری از افرادی که پوشش شان مطابق محدوده های این طرح ها نیست، قشر جوان این جامعه هستند و کمتر از 30 سال سن دارند. پس اینان نسل انقلاب اند ، تربیت یافته همین خیابان های خط کشی شده و همین مدارس کنترل شده هستند . در دوران ابتذال ستم شاهی نزیسته اند.

تمام عمر خود را در هوای انقلاب نفس کشیده اند و از میانه گشت های گوناگون قدم برداشته اند. اگر قرار بود چنین برخوردهایی موثر باشد پس چرا این نسل آن نشد که می خواستید ؟ پس چرا پس از 30 سال برخورد و مبارزه ، فریادتان از نسل انقلاب به آسمان است؟ پاسخ ساده است برادر و خواهر محترم و عزیز! چنین طرح ها و برخوردهایی نه تنها تاثیر مثبت ندارد، بلکه اثر معکوس داشته و دارد. آزموده را آزمودن خطاست!

بنابراین، تجربه بارها نشان داده که چنین برخوردهایی دو شرط ذکرشده برای اجرای اصل امربه معروف و نهی از منکر را ندارد :

1) احتمال تاثیر : که صحنه خیابان های تهران و تاریخچه این برخوردها، گویای تاثیر به سزای چنین طرح هایی است!!

2) احتمال وجود مفسده : چه مفسده ای بالاتر از دین گریزی و دین زدگی جوانان؟ چه فسادی بالاتر از مسدودکردن راه خدا با برخوردهای خشن و تحقیر آمیز به نام دین؟ صدای دردمند دکتر علی شریعتی در گوش ماست : « ما مذهبی ها متهمیم !» چه بسیار انسانها که از مشاهده رفتار ما مذهبی ها، از دین گریختند.خودخواهی و خود بینی بس است. برای یکبار هم که شده، به سخنان یک دختر که با او برخوردهای این چنینی شده است، گوش فراداده اید تا تاثیر زیبای چنین حرکات خداپسندانه ای! را درک کنید؟ معنای موهایی را که قیچی شد، اشک هایی را که کنار خیابان بر زمین چکید، میدانید؟ ما مذهبی ها ، با هرقطره اشک دختری که مامور گشت ارشاد مقابل اش ایستاده بود، اشك بر زمین ریختیم و آب شدیم.

معنای تحقیر، توهین، کینه و نفرت را می دانید؟ به خاطر دین و به خاطر خدایی که می پرستید ، مسدود کردن راه خدا را پایان دهید. به اجبار ، خشونت، توهین ، تحقیر و گریزاندن مردم از دین پایان دهید .

2) چه کسی به ما آموخته است که حجاب اجباری از اصول دین، واضحات و مبرهنات است؟ کدام حدیث، کدام سند تاریخی، کدام آیه به ما مجوز داده است که همگان ( حتی اقلیت های دینی) را مجبور به رعایت حجاب کنیم؟

آیت الله طالقانی در 19 اسفند 1357 گفت : «حتی برای زن های مسلمان هم در حجاب اجباری نیست چه برسد به اقلیت های مذهبی… مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون، زنان ما چگونه زندگی می کردند؟ مگر چادر می پوشیدند؟…کی در این راهپیمایی ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ در مورد حجاب اجبار در کار نیست» (روزنامه اطلاعات 19 اسفند 57) آیا این مجتهد مسلم در زمان گفتن این مطالب، به اندازه سینه چاکان امروز ، فهم ، درک و آشنایی با اصول اسلامی نداشته اند ؟ هم چنین دادستان کل انقلاب در 20 اسفند 57 گفت : « مزاحمان خانم های بی حجاب ضد انقلاب هستند» !!

بررسی های ما در متون دینی جهت یافتن حتی یک مدرک تاریخی که پیامبر در دوران حاکمیت مسلمانان در مدینه و علی (ع) در 5 سال حکومت خویش، در باب این گونه مسائل، محاکمه، تفتیش، برخورد و... داشته باشند، بدون نتیجه باقی ماند.فقط دیدیم که علی (ع) فرمود : « اگر مسلمانی از شنیدن خبر بیرون آوردن خلخال از پای یک زن یهودی بمیرد، جایز است. » علی (ع) از این که زن یهودی در جامعه اسلامی، خلخال(از نمادهای تبرج ! ) به پا می بندد از غصه نمی مرد. بلکه از ظلم های بزرگ، تجاوز به حریم انسان ها و خشونت بود که می نالید. مگر آنکه دستگاه حدیث سازی به کار افتد و حدیث در باب لزوم گشت ارشاد کشف نماید!!

3) خطیب محترم جمعه فرمودند: « کار فرهنگی در مورد حجاب «پاسخ مثبت» نداده‌ است . مگر این کار چندبار باید انجام شود که پاسخ مثبت هم ندهد؟ ».

و ما به ایشان می گوییم : تا زمانی که حجاب اجباری است، کار فرهنگی اساسا معنایی ندارد. شما دست یک نفر را بسته اید و به او می گویید این کار درست یا غلط است، این کار را بکن یا نکن. او سخنان شما را نمی شنود . زمانی که او نمی تواند کاری انجام دهد چه تفاوتی می کند که کدام غلط یا درست است؟

شما گوشی برای شنیدن باقی نگذاشته اید . زمانی که گزینه ای برای انتخاب وجود ندارد، دیگر نیازی به شنیدن و اندیشیدن نیست. در این شرایط ، همگان طبق دستور شما عمل می کنند ، در آرزوی سرپیچی از دستور شما می زیند و هر زمان که فرصتی دست دهد، با لذت آزادی از فرمان شما تخطی می کنند.

4) آیا جوهر دین داری تقوا نیست؟ آیا تقوا ، خود نگه داری و تسلط بر نفس نیست؟ این چه دین داری ای است که چون بید به هر بادی می لرزد؟!! و از همه چیز و همه کس تحریک میشود؟ آیا این همه تاثیرپذیری، از سستی ایمان ما نیست؟ آیا دین دار ماندن در یک قفس که هیچ کس را یارای هیچ گناهی نیست، ارزشی دارد ؟ آیا می توان در دنیای امروز همه درها را بست و تمام روزن ها را مسدود نمود؟ آیا بهتر نیست که به جای گریز ، با مسائل مواجه شویم و بر قدرت ایمان خویش بیافزاییم؟

نمی توانیم تمام جهان را به استخدام خود درآوریم تا به گونه ای رفتار کنند که ما بتوانیم دین دار بمانیم !! پس بهتر است به جای این همه، نفس خویش را به استخدام خود درآوریم.خدا انسان را مختار آفرید و ما قصد کرده ایم برای حفظ دین مان، انسان را به بند کشیم.

5) اسفا به حال ملتی که دانشجویش نه به خاطر علم و توانایی کسب امتیاز کند، بلکه به خاطر رعایت یا عدم رعایت حجاب، نمره بگیرد یا نگیرد. اسفا به حال ملتی که روحانی اش، این گونه دانش و دانشجو را تحقیر می کند و باج خواهی می نماید. اسفا به حال دانشگاهی که دانشجو، هم کلاسی اش را به خاطر عدم رعایت حجاب، به کمیته انضباطی معرفی نماید . به کجا چنین شتابان ؟!

در خاتمه اعلام می داریم که بحث ما، بحث فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی است و آماده گفت و گو و رویارویی با هر قشر و نهادی هستیم. اگر آزادی هست!! ، مناظره آزاد (به معنای واقعی کلمه) بگذارید، از دانشجویان بدون تقلب رای گیری کنید، مشورت بخواهید ، سپس اقدام کنید .

جمعی از دانشجویان مذهبی دانشگاه تهران

8/3/1389

 


 


حصر آيت الله العظمی منتظری

با پيروزی سيدمحمد خاتمی در دوم خرداد هفتاد و شش و آغاز به کار دولت اول اصلاحات در مردادماه همان سال شوک بزرگی به اقتدارگرايان وارد گرديد و آنان که تا يک قدمی حاکميت يکدست پيش رفته بودند در يک آن همه چيز را از دست رفته ديده بودند و سعی داشتند که به هر طريق ممکن سنگ اندازی و بحرانی برای دولت نوپای اصلاحات بيافرينند. در ۲۳ آبانماه همان سال اقتداگرايان به بهانه سخنرانی گيرا و کوبنده آيت الله العظمی منتظری در خصوص مساله مرجعيت و حکومتی شدن مرجعيت سعی کردند اولين بحران را برای دولت خاتمی ايجاد کنند.

ماجرا بدين صورت بود که به بهانه اين سخنرانی از اطراف و اکناف شهر قم شروع به جمع آوری نيروهای خود به بهانه واهی توهين به رهبری شدند و توانستند طی يک روز نيروهای جيره خوار و مواجب بگير خود را راهی قم و بيت الله العظمی منتظری نموده و در مقابل آن تجمع کنند.

پس از جمع شدن نيروهای فشار حکومت در مقابل دفتر آيت الله منتظری عده ای از آنان در ظاهر بدون برنامه اما در باطن با هماهنگی و سازمان يافته اقدام به حمله به دفتر و بيت آيت الله منتظری نمودند و مثلا به صورت خودجوش وارد ساختمان دفتر ايشان گرديدند و اقدام به از بين بردن اموال نمودند و حتی برخی از آنان برای دامن زدن به فضای خشونت شعارهايی مبنی بر اعدام آيت الله منتظری سر دادند.

در اثر اين عمليات از قبل طراحی شده شورای تامين استان قم به بهانه حفظ جان آيت الله منتظری اقدام به حصر موقت ايشان نمود که پس از آن دادگاه ويژه روحانيت نيز به بهانه مشابه و واهی ای اين عمل را ادامه داد و بدين ترتيب با يک سناريوی از پيش طراحی شده و مثلا برای حفظ جان و آسيب نرسيدن به آيت الله منتظری ايشان وارد حصری پنج ساله شدند.

بدين ترتيب اقتدارگرايان هم موفق شدند برای دولت خاتمی بحران ايجاد کنند و هم اينکه يکی از مخالفان کليدی و ابوذر زمان را در خانه اش محبوس نمايند.

۱۴ خرداد ۸۹ و برنامه سپاه

براساس خبرهای منتشر شده و اعلام فرماندهان ارشد سپاه و بسيج و ساير نيروهای نظامی در مراسم های سالروز درگذشت امام خمينی(ره) قرار است بيش از ۲ ميليون زائر(!) بسيجی به تهران بيايند.

خبرگزاری وابسته به کودتاگران – فارس – هفته گذشته به نقل از فرمانده بسيج اعلام کرده بود که: "امسال شاهد اعلام آمادگی برای حضور بی‌نظير مردم بوده‌ايم و تاکنون بيش از ۵ ميليون نفر برای حضور در مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند اما به دليل محدوديت‌های که در حوزه حمل و نقل زائرين و فضای موجود وجود دارد، اين مراسم با حداقل ۲ ميليون نفر که به تأييد ستاد مرکزی سالگرد ارتحال امام هم رسيده است برگزار می‌شود. در اين همايش سياسی - الهی ۷۳۶ هزار زائر از ۲۹ استان کشور و يک ميليون و ۲۶۴ هزار نفر هم از استان تهران شرکت خواهند کرد. "

انتقال نزديک به ۲ ميليون نيروی شبه نظامی و استقرار آنان در يک پادگان نظامی در شرايطی صورت می گيرد که رهبران جنبش سبز نيز از مردم دعوت کرده اند در سالگرد کودتای انتخاباتی در راهپيمايی ای مسالمت آميز شرکت کنند. از همين روست که جانشين فرماندهی سازمان شبه نظامی بسيج از کور کردن چشم "فتنه گران" سخن می گويد.

حضور بيش از ۲ ميليون نيروی نظامی در سطح شهر تهران و در يکی از پادگانهای شهر تهران تنها نشان از سناريوی از پيش طراحی شده کودتاگران برای برخورد با حاميان جنبش سبز و رهبران و آن دارد.

براساس گزارش های رسيده قرار است اين مقدار نيروی نظامی غيرقابل کنترل برای مقابله با راهپيمايی ۲۲ خرداد حاميان جنبش سبز تا آن موقع در تهران بمانند و به همه افرادی که برای حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام در پايگاههای بسيج سراسر کشور ثبت نام کرده اند گفته شده است که تاريخ بازگشت آنها در صورت مساعد بودن وضعيت بعد از ۲۲ خرداد خواهد بود.

تکرار سناريوی ۱۳ رجب

بيش از ۲ ميليون نيروی نظامی در خيابان های تهران از ۱۴ خرداد تا ۲۲ بهمن حاضر خواهند بود، دو ميليونی که تعداد قابل ملاحظه ای از آنان مواجب بگيران و جيره خواران دستگاههای حکومتی هستند که براساس خواسته آنان حاضرند تن به هر کاری بدهند از کشتار مردم بی گناه در خيابان ها تا حمله به کوی دانشگاهها و آفريدن کهريزک های مشابه.

براساس اخبار موثق رسيده به ندای سبز آزادی قرار است در خلال اين روزها اين نيروها در ظاهر بصورت خودجوش ولی در عمل با برنامه ريزی و نقشه قبلی به خانه های رهبران و حاميان برجسته جنبش سبز رفته و در مقابل آن دست به تجمعات اعتراض آميز بزنند تا از منظر اربابانشان به رهبران فتنه اعتراض کنند.

در ادامه اين سناريو که قرار است نيروهای لباس شخصی و فشار در مقابل خانه های ميرحسين موسوی، سيدمحمد خاتمی، مهدی کروبی و حتی هاشمی رفسنجانی جمع شده و در ظاهر اقدام به اعتراض به رفتارهای اين افراد در خلال يکسال گذشته نمايند و در خلال اين اعتراض ها برخی از آنان باز هم بدون برنامه ريزی قبلی (!!) به منزل اين افراد تعرض کنند.

پس از اين واقعه وزارت اطلاعات به بهانه حفظ جان رهبران و حاميان جنبش سبز و حفاظت از آنان اقدام به ايجاد حصر خانگی می کند و براساس اخبار رسيده تمام مقدمات اينکار تا امروز فراهم شده است و حتی دستگيری محافظ ارشد ميرحسين موسوی نيز جزئی از اين سناريو بوده است.

براساس اين گزارش کودتاچيان سعی دارند در این راه حتی هاشمی رفسنجانی رئيس مجلس خبرگان رهبری را نيز همراه با ساير رهبران جنبش سبز به حصر خانگی ببرند تا به اين طريق يکی از مهمترين مخالفان بانفوذ دولت کودتايی را حذف کنند.

کودتاچيان می خواهند با الهام از ماجرای ۱۳ رجب سال ۷۶ که توانستند آيت الله منتظری را به حصر خانگی بفرستند اينبار نيز رهبران جنبش سبز را از صحنه فعاليت سياسی ايران حذف کرده و بدين ترتيب به خيال خود جنبش را عقيم نمايند.

 


 


این فرد دارای ظاهری نامرتب و آلودگی و دارای علائم چاقو روی دست خود بوده است و هنگامی که هنگامه شهیدی قصد داشت داروی خود را از پرستار بهداری دریافت کند به طور مرتب خود را در تماس بدنی با وی قرار داده و وقتی مورد اعتراض هنگامه قرار گرفته است او را به میان جمعی از متادونی ها پرتاب کرده و به شدت وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است

صبح امروزهنگامه شهیدی روزنامه نگار و مشاور دبیر کل و عضو حزب اعتماد ملی مورد تعرض و حمله یک فرد معتاد و بزه کار در بند نسوان قرار گرفت.

بنا بر اخبار رسیده به کلمه،این فرد دارای ظاهری نامرتب و آلودگی و دارای علائم چاقو روی دست خود بوده است و هنگامی که هنگامه شهیدی قصد داشت داروی خود را از پرستار بهداری دریافت کند به طور مرتب خود را در تماس بدنی با وی قرار داده و وقتی مورد اعتراض هنگامه قرار گرفته است او را به میان جمعی از متادونی ها پرتاب کرده و به شدت وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است و هیچ یک از افراد حضور داشته در انجا اقدامی جهت جدا کردن وی برای جلوگیری از ضرب و شتم هنگامه انجام ندادند.

شایان ذکر است هنگامه شهیدی چندین بار مراتب اعتراض خود را به حضور زندانیان زن سیاسی در میان بزه کاران به معاون دادستان اعلام کرده است.

 


 


پس بازگشت حسین الله کرم از ماموریت خارج از کشور ، او طی مصاحبه ای با خبر آنلاین به مرور برخی وقایع مربوط به دوم خرداد و نقش انصار حزب الله در تحولات آن دوره خاص پرداخته است .

الله کرم پس از گذشت ۱۳ سال از ۲ خرداد ۷۶ ، دستاوردهای این جریان را آمیخته به شعارهای مختلفی می داند که به گفته وی از آزادی خواهی غربی، توسعه سیاسی، جامعه مدنی تا تداوم تفکر خط امامی موسوم به عدالت گرایی و ضد استکباری را در خود جای داده بود . فرمانده جوان سپاه گیلان غرب رهبران فکری جریان دوم خرداد را متعدد می داند و خط و مشی‌ آن را متشکل از ۱۸ گروه نا متاجنس عنوان می کند که هر یک خواسته‌های خود را بیان می‌کردند به طوری که همین خواسته‌های متفاوت عامل سقوط آنها شد. و آنها را متهم به دگرسازی می کند تا از طریق مقابله با آن انسجام درونی را حفظ کنند.

الله کرم در صحبت هایش درباره ارتباط انصار حزب الله با حادثه کوی دانشگاه و دگرسازی های می گوید : یکی از این دگرسازی‌ها جریان‌های حزب اللهی بودند که از دیدگاه آنها باید لباس شخصی‌ها و گروه فشار را تشکیل دهند تا هر روز یک بحران از ذهنیت به عین کشیده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه حزب الله در درگیری های کوی دانشگاه اساساً حضور نداشته است می گوید : در حادثه کوی دانشگاه اولین دسته از لباس شخصی‌ها دانشجویان معترض هستند .

این در حالی است که دسته دوم از دانشجویان نیز در حواشی آنها هستند که اعتراضی ندارند و فقط تماشاچی‌اند. دسته سوم از دانشجویان را مخالفین دسته اول تشکیل می‌دهند که می‌تواند بسیجی‌ها در آن جای بگیرند. دسته چهارم از لباس شخصی‌ها خود شما خبرنگاران هستید. این در حالی است که دسته پنجم از لباس شخصی‌ها را عکاسان همکار شما تشکیل می‌دادند. ششمین و هفتمین دسته از لباس شخصی‌ها را مردم محله از تماشاچی تا اقدام گر و پناه دهنگان هستند که از طرفین حمایت و پشتیبانی به عمل می‌آورند. نیروهای وزارت کشور، اطلاعات ناجا و اطلاعات قرارگاه ثارالله هشتمین، نهمین و دهمین گروه از لباس شخصی‌ها را تشکیل می‌دادند. صرف نظر از عوامل خدماتی و نظارتی کوی دانشگاه تهران می‌توان از منافقین و عوامل دشمن نیز نام برد که برای به خشونت کشاندن این اعتراضات به جمع دانشجویان پیوستند. در این میان می‌توان از نیروهای حزب اللهی تحت عنوان گروه فشار نیز نام برد تا سناریوی دوم خردادی‌ها نیز به وقوع بپیوندد.

این در حالی است که این گروه‌ها در میان خود دو دسته نفوذی و خودسر نیز دارند. بنابراین فکر می‌کنم از این ۱۵ دسته لباس شخصی، منظور گروهی از حزب الله است که اساساً در کوی حضور نداشتند، زیرا تحلیل بنده در آن زمان مبنی بر دست ساز بودن حادثه کوی دانشگاه از سوی دست اندرکاران روزنامه سلام بود که با چاپ نامه ی سعید امامی سرمنشا این حرکت بودند. از این رو با حضور هر گونه نیروی حزب اللهی در حادثه کوی به شدت مخالف بودم. اما همانطور که گفتم سناریوی دگر‌سازی نیازمند این بود که ما در کوی حضور پیدا کنیم و اگر حضور نیابیم با تبلیغات آن را حضور یافته تلقی دهند

الله کرم با نسبت دادن لباس شخصی به دانشجوها و خبرنگاران حاضر در جریان حادثه کوی دانشگاه ، به طور ضمنی اصطلاح “لباس شخصی” های موسوم به حزب الله را عام تعریف می کند که کلیه افراد ناشناس را در بر می گیرد . او در صحبت هایش به طور علنی حضور افراد انصار حزب الله در حادثه وحشتناک کوی دانشگاه را تکذیب نموده و حضور آنها را صرفاً در اعتراض خیابانی پس از حادثه عنوان کرده و در این باره گفت : اساساً جریان‌های حزب اللهی زمانی به صحنه‌های سیاسی اجتماعی کشیده می‌شوند که رقابت یا درگیری سیاسی میان گروه‌های داخلی به همسویی یکی از این گروه‌ها با دشمن خارجی کشیده شده باشد. از آنجا که در کوی دانشگاه تهران این نوع از تنازع سیاسی میان گروه‌های داخلی توسط گروه‌های فشار هر یک از طرفین بود نیروهای حزب اللهی در آن شرکت نکردند. البته تداوم آن که منازعات به اردوکشی خیابانی تبدیل شد و محلی برای حضور نیروهای ضد انقلاب، سلطنت طلب، منافقین و غیره ایجاد شد، نیروهای حزب اللهی نیز به صحنه آمدند .

وی در ادامه به توضیح تاثیر نیروهای نفوذی در جریان حزب الله می پردازد و می گوید : نیروهای نفوذی از سوی گروه‌های سیاسی به جریان‌های حزب اللهی وارد می‌شدند تا تفکر جریان دگرسازی را با ایجاد آشوب و درگیری تحقق بخشند. این در حالی است نیروهای حزب اللهی خودسر از طریق تحریک احساسات به نیروهای نفوذی می‌پیوستند. از این رو دو شکل از نیروهای حزب اللهی می‌تواند در حال حاضر هم به وجود آید. به عنوان مثال برخوردی که آقای ابطحی معتقد است اخیراً در شهر ری با وی صورت گرفته در این چهارچوب قابل ارزیابی است.

وی در خصوص حادثه کوی دانشگاه در سال اخیر می گوید :واکنش جریان‌های حزب اللهی به صورت بیانیه منتشر می‌شود و در اختیار گروه‌های سیاسی، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها قرار می‌گرفت و این گروه‌ها و یا دولت وقت بر مقتضای اندیشه و عملکرد خود از آن استفاده می‌کردند. حادثه اخیر کوی جزیی از جریان فتنه می‌باشد و تحلیل بنده این است که آشوب و بلواهای خیابانی عمدتا از سوی افراد ضد انقلاب، جاسوس‌های هدایت شده، منافقین، سلطنت طلب‌ها و ملی گرایان مرتد و سکولار ایجاد و از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی موساد اسرائیل، ‌ام‌ای شش انگلیس وسازمان سیا آمریکا از طریق ماهواره، سایت‌های اینترنتی و. . . هدایت می‌شدند. البته در این میان نقش سران فتنه و برخی از گروه‌های داخلی نیز مؤثر بوده است که از گروه های داخلی ، گروه‌هایی است که از طریق گلدکوئیستی به سازماندهی افراد طرفدار خود پرداختند تا به خیال خود گروه‌های فشار خیابانی را به منظور ایجاد تاکتیک فشار از پایین به وجود آورند تا امکان چانه زنی در بالا فراهم گردد. متأسفانه این گروه‌ها اعتراضات خود را در قالب رمزهایی مثل تقلب در انتخابات و تجاوز در بازداشت گاه‌ها سازمان دادند که بی‌شباهت به کودتای مخملین در اکراین، صربستان و گرجستان نبود. در این میان گروه‌هایی مثل سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت از جمله سازمان دهندگان گروه‌های فشار خیابانی بودند که توسط کمیسیون ماده ده احزاب وزارت کشور پروانه فعالیت شان توقیف و از ادامه فعالیت سیاسی منع شدند.

حسین الله کرم در ادامه به توضیح این مطلب می پردازد که گروه های حزب الله به اقتضای شرایط زمانی پدید می آیند و کارکرد آن در وضعیت های مختلف ، متفاوت خواهد بود . وی در این باره می گوید : گروه‌های حزب اللهی در هر زمان برای منظوری خاص به وجود آمده‌اند. از آنجا که پس از انتخابات دوم خرداد سال ۷۶ نیاز به همکاری جریان حزب الله با هیات‌های مذهبی بود گروه نوسازی معنوی حزب الله به وجود آمد که طی هشت سال دوران اصلاحات فعالیت ایجابی داشت. البته این کار در انصار حزب الله عملی نبود و نیاز به گروه جدید با کارکرد‌های جدید بود که انجام شد.انصار حزب الله در دوران گسترش اباحه گری کارکرد مناسبی در حضور در صحنه داشت این در حالی است که در دوران موسوم به اصلاحات که برخی آن را براندازی سیاسی نامیدند نیاز به کارکرد جدیدی بود که تحت عنوان نوسازی معنوی حزب الله صورت گرفت و اکنون کارکرد رزمندگان حزب الله حتی با دوران نوسازی معنوی نیز متفاوت است. جامعه در هشت سال اخیر شاهد برگزاری عاشورای فاطمی و جلسات مشابهی در میدان ولی عصر تهران بود که سازماندهی آن با رزمندگان حزب الله آغاز شد. این نوع کارکردها براساس مقتضیات زمان شکل می‌گیرد. آخرین تجمع آن امسال در میدان هفت تیر بود که جمعیتی حدود یک صد هزار نفر به برپایی عزای عاشورای فاطمی پرداختند. از این رو کارکرد اساسی جریان حزب اللهی در بدنه اجتماعی جامعه تعریف می‌شود که بر اساس مقتضیات زمان سعی در تقویت اطاعت پذیری از ولایت مطلقه فقیه را دارد.

چرا بعد از مدتی که در حاشیه حضور داشتید مجدد به صحنه سیاسی آمده و برای این بازگشت انتقاد شدید از شهردار تهران که یک اصولگرا و از همرزمان سابق شما بود را انتخاب کردید؟

الله کرم حضور دوباره خود را در صحنه ، وقایع سیاسی اجتماعی پس از انتخابات می داند که و بهانه ورود به این صحنه را یک انتقاد در مورد عدم نصب بیلبورد و تبلیغات برنامه عزاداری دهه فاطمیه توسط شهرداری عنوان می کند . که آنچه روشن است این است که در خلال یک انتقاد تمامی صحبت های تند و موضع گیری هایش را انجام می دهد . او در این باره می گوید : از آن جا که وضعیت سیاسی اجتماعی جامعه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در پی عدم پذیرش قانون و همسویی سران فتنه با دشمن بر هم خورد جریان‌های حزب اللهی به متن جامعه بازگشتند. مسئله انتقاد این جانب به شهردار نیز پیرامون عدم انجام تبلیغ شهرداری برای برگزاری عاشوری فاطمی بود و مسئله دیگری را در بر نمی‌گرفت. الله کرم حاشیه نشینی در عرصه سیاسی را در مورد خود قبول ندارد و می گوید در دوران دولت عدالت گرای احمدی‌نژاد کارکرد جریان های حزب اللهی به این دولت واگذار می‌شد. زیرا این دولت شعار خود را رفع نیازهای حقیقی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی امت اسلامی قرار داده بود ..

حسین الله کرم اولین انتقاد به دولت احمدی‌نژاد از سوی جریان حزب الله پیرامون حضور زنان به عنوان تماشاچی در مسابقات فوتبال عنوان می کند و می گوید : این انتقاد در ماه‌های اولیه تشکیل دولت نهم صورت گرفت، لذا اگر دولت از اصول و ارزش‌های اسلامی و انقلابی فاصله بگیرد مورد انتقاد ما قرار خواهد گرفت. البته لازم است از عملکرد دولت اخیر در اجلاس بازنگری ان پی تی در نیویورک و نشست سه جانبه تهران تقدیر گردد. انتقاد ما پیرامون ارسال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳٫ ۵ تا ۵ درصد به ترکیه خواهد بود. زیرا نباید از قدرت نظامیان در ترکیه غافل ماند.

الله کرم از منتقدان اصلی و پرپاقرص سیاست‌های فرهنگی دولت خاتمی و تساهل و تسامحی که به نظر وی مهاجرانی در عرصه فرهنگ به کار می برد و در نهایت به اباحه گری ختم می شد ، بوده است و این در حالی است که اباحه گری در دولت کنونی را به هیچ عنوان نمی پذیرد و استراتژی دولت کنونی کاملاً منطبق بر قانون اساسی و ارزش‌های انقلابی و اسلامی است . وی در این باره می گوید :

رابطه استراتژی و تاکتیک همواره از بالا به پایین بوده است و جریان‌های حزب اللهی به این رابطه اهمیت زیادی قایل‌اند. از آنجا که استراتژی اصلاحات با کاهش قدرت رهبری و افزایش قدرت رئیس‌جمهور آن هم بر خلاف قانون اساسی تحت عنوان لوایح دوقلو همراه شد تاکتیک تساهل و تسامح در همراهی این استراتژی مورد نقد و چالش دوسویه جریان حزب اللهی قرار گرفت. این در حالی است که استراتژی دولت کنونی کاملاً منطبق بر قانون اساسی و ارزش‌های انقلابی و اسلامی است. در این وضعیت ممکن است برخی از تاکتیک‌های دولت مثل عملکرد یا گفت و گوهای برخی عناصر دولتی مورد انتقاد باشد که این انتقاد نیز از سوی جریان‌های حزب اللهی همواره مطرح شده است.اما جریان‌های حزب اللهی حاضر نیستند این اشتاباهات تاکتیکی را به استراتژی منطبق بر قانون اساسی و ارزشهای انقلابی و اسلامی دولت ترجیح دهند.

الله کرم در پایان در حالی که به طور ضمنی خواستار محاکمه سران فتنه می شود می گوید :بنده فکر می‌کنم که اباحه گری موجود اساساً بر اثر عملکرد هشت ماه بعد از انتخابات و ناشی از عملکرد جریان قتنه گسترش یافته باشد. در اینجا لازم به ذکر است که جریان اباحه از سوی دشمن بیرونی نیز حمایت و هدایت می‌شود و به نظر می‌رسد این وضعیت تا محاکمه سران فتنه به طول خواهد انجامید. زیرا تداوم فتنه را در راستای گسترش اباحه گری ارزیابی می‌کنم. البته باید توجه داشت که جریان حزب اللهی علاوه بر فهم فوق نسبت به عملکرد مسئولین به جلوگیری از گسترش اباحه در نماز جمعه تهران و شهرهای دیگر پرداختند.


 


فرهمند علیپور - جرس: تنها یک روز پس از هجوم نیروهای لباس شخصی به ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد، دادسرای تهران در اطلاعیه ای که خبرگزاری فارس آنرا منتشر کرد از کشف برخی" اسناد مهم دولتی و نفتی" در دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.
دادسرای تهران در اطلاعیه خود آورده است که "اسناد و مدارک زیادی درباره برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارش‌های مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در بازرسی از یکی از ساختمان‌های مرکزی آن دانشگاه به دست آمده است."

یک روز پیش خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از هجوم قریب به 20 تن از لباس شخصی ها به ساختمان مرکزی دانشگاه در نیمه شب خبر داده بود که با اطلاعیه صادر شده از سوی دادستانی تهران مشخص شد که لباس شخصی ها از کجا دستور گرفته اند و پرونده ها را با خود بردند به کجا منتقل کرده اند.

این تازه ترین رویارویی دولت محمود احمدی نژاد و دانشگاه آزاد اسلامی است، نهادی پر قدرت که به مثابه ای سنگری است که احمدی نژاد و یارانش به رغم تلاش های فراوان، هنوز نتوانسته اند آنرا به طور کامل به تسخیر خود درآورند.

محمود احمدی نژاد از اولین سال حضور خود در مسند ریاست جمهوری همواره انتقادات صریحی را نسبت به دانشگاه آزاد و ریاست آن، عبدالله جاسبی وارد کرده بود.برخی رسانه های حامی دولت عملکرد ضعیف جاسبی، پائین بودن کیفیت تحصیلی، بالابودن نرخ شهریه ها را دلیل انتقادهای احمدی نژاد می دانند اما برخی دیگر ار رسانه های رادیکال حامی دولت همچون سایت رجا نیوز، حمایت عبدالله جاسبی از اکبر هاشمی رفسنجانی –ریاست هیئت موسس دانشگاه آزاد – را دلیل مخالفت های خود می دانند. برخی از صاحب نظران مستقل نیز ثروت عظیم دانشگاه آزاد و تلاش دولت احمدی نژاد در به چنگ آوردن و کنترل این ثروت را عامل اصلی این مناقشه ها عنوان می کنند.

نامه هاشمی به آقای خامنه ای؛ دولت اموال دانشگاه را می خواهد

گرچه چندی پیش با تغییراتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی – به ریاست احمدی نژاد - در اساسنامه دانشگاه آزاد انجام داد، دولت توانست چند عضو جدید و همفکر خود را وارد هیات امنای دانشگاه آزاد کند و از این طریق ، دولت توانست بخشی از مدیریت دانشگاه آزاد را به چنگ خود در بیاورد اما ظاهرا اقدامی که سال گذشته دانشگاه آزاد در "وقف اموال" خود کرد موجب ناکام ماندن دولت در رسیدن به اهدافش شد و شاید بتوان اطلاعیه دادستانی تهران، حمله به دفتر فائزه هاشمی و هجوم رسانه های دولتی را بخشی از برنامه ای از پیش تعیین شده در جهت تقابلی موثرتر با این نهاد بزرگ آموزشی دانست.

چنانچه همزمان با انتشار اطلاعیه دادستان تهران، حجه السلام محمدیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، و عضو جدید هیات امنای دانشگاه آزاد که از نزدیکان محمود احمدی نژاد نیز هست در گفتگویی با نشریه اصولگرای "پنجره" از نامه هاشمی رفسنجانی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی در خصوص دانشگاه آزاد خبر داد و گفت:" آقای هاشمی نامه‎ای را خدمت رهبر معظم انقلاب نوشتند به همین مضمون که شورا از نظر قانونی حق ورود به این بحث را ندارد. از طرف مقام معظم رهبری به بخش حقوقی ارجاع شد که: «آیا شبهه‎ای که مطرح شده درباره حق ورود شورا به اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد درست است یا نه؟ در این‎باره کار کارشناسی شود.» کار کارشناسی حقوقی که انجام گرفت، نتیجه این شد که شورا حق ورود به بحث اصلاح اساسنامه را دارد. پاسخ همین نظر حقوقی به سئوال آقای هاشمی به اطلاع ایشان هم رسید."

در این مصاحبه محمدیان و نامه نگاری هاشمی و آقای خامنه ای آنچه بیش از همه پررنگ می نماید دغدغه دولت در تصاجب اموال منتقول و غیرمنقول دانشگاه آزاد است که وقف شده است. آنگونه که از اظهارات و عملکرد حامیان دولت مشخص است، هم اینک هواداران دولت در تلاش هستند تا راهی برای خروج اموال داشگاه آزاد از "وقف" بیابند که پیش زمینه این موضوع را نیز در الغای تصمیم هیات امنای پیشین داشگاه آزاد می بینند.

حجه السلام محمدیان در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید می کند:" مجموعه‎ای که همه‎چیزش از امکانات نظام و با مصوبه‎‎های این نظام انجام گرفته، همه‎اش با پول مردم بوده، و در کل شده مجموعه بزرگی به نام دانشگاه آزاد. حالا آقایان می‎خواهند این مجموعه با یک عبارت «وقفت هذا المال» از اختیارات نظام خارج شود"

ربوده شدن مدارک تحصیلی نزدیکان رئیس جمهور

اما وبسایت "نوروز" ارگان رسمی خبررسانی حزب مشارکت امروز در گزارشی در خصوص حمله لباس شخصی ها به دانشگاه آزاد، به موضوع مهم دیگری اشاره کرد و ا هدف از این حمله را ربودن برخی "مدارک نزدیکان رئیس جمهور" و از جمله یکی از پسران وی عنوان کرد.

وبسایت نوروز به نقل از منابع آگاه نوشته است که :"یکی از مدارک ربوده شده مدارک تخلفات تحصیلی محمدرضا رحیمی معاون اول دولت احمدی نژاد است که به عنوان دکتری جعلی و تقلبی بعنوان دکتر بعنوان رئیس گروه حقوق دانشگاه تهران جنوب اقدام به تدریس کرده بود. مدارک تخلفات تحصیلی قاضی سعید مرتضوی نیز یکی از مجموعه مدارکی بوده که ربوده شده و همچنین مدارک تحصیلی شش مدیر ارشد دولتی و مدرک تحصیلی ملک زاده معاون رحیم مشایی که با مدارک تحصیلی جعلی اقدام به فعالیت می کردند و دانشگاه آزاد اقدام به تهیه گزارش مستند از این اقدام غیرقانونی آنان کرده بودند نیز ربوده شده است. حدود 10 جلد مدارک تخلفات تحصیلی مدیران دولتی جزو اسناد موجود در دفتر هیات امناء بوده که مدارک تحصیلی کردان نیز جزو آن بوده و هیچکدام از این مدارک در گزارش های دادستانی یا وزارت علوم نبوده است. "

بر اساس خبر این وبسایت اصلاح طلب "یکی دیگر از مدارکی که در جریان این هجوم ربوده شده است مدارک تخلفات تحصیلی فرزندان و برادرزاده های احمدی نژاد بوده که به صورت غیرقانونی به دانشگاه آزاد تهران مرکز منتقل شده بودند."

نگرانی از افشای حادثه کوی دانشگاه دوم

نوروز همچنین در بخش دیگری از گزارش خود در خصوص حمله لباس شخصی ها به دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد به موضوع دیگری نیز اشاره می کند. و می نویسد: " یک هفته پس از عدم قرائت گزارش کمیته تحقیق مجلس در خصوص حادثه کوی دانشگاه تهران که با اعتراض نمایندگانی مانند علی مطهری نیز مواجه شد، گزارش کمیته تحقیق حادثه دانشگاه آزاد مشهد از آن به عنوان کوی دانشگاه دوم و حتی بدتر از آن نام می برند و توسط هیات امنای این دانشگاه تهیه شده بود در حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی از دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد ربوده شد."

سایت هوادار میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز می افزاید:" در این گزارش که حاوی مستنداتی از چگونگی حمله لباس شخصی ها، مشخصات آنان و فیلم ها و عکسهای این حمله به دانشگاه آزاد مشهد بود و هیات امنای دانشگاه آزاد برای روشن شدن واقعیت های تلخ این حادثه اقدام به جمع آوری آن نموده بود."

حمله به دفتر فائزه هاشمی و عبداله جاسبی

روز گذشته اما این تنها دانشگاه آزاد نبود که مورد حمله لباس شخص ها واقع شد بلکه دفتر فائزه هاشمی رفسنجانی دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد نیز مورد حمله لباس شخصی ها واقع شد. دفتر فائزه هاشمی روز گذشته با صدور اطلاعیه ای هجوم نیروهای لباس شخصی را به" یورش مغولان" تشبیه و هدف آن را اذیت و آزار و رعب دانست.

همچنین خبرگزاری فارس به عنوان بازوی رسانه ای دولت روز گذشته و پس از درج اطلاعیه دادستانی تهران ، با انتشار مصاحبه هایی که همگی با مسئولان تشکل های حامی دولت و در دانشگاههای دولتی بود، به کوشش برای مقصر جلوه دادن عبدالله جاسبی پرداخت. از جمله مسئول بسیج دانشگاه علامه به این خبرگزاری گفت: "در خصوص كشف اسناد دولتي از دفتر هيئت امنای دانشگاه آزاد، متهم رديف اول و پاسخگوي قطعي اين امر مسئولان دانشگاه آزاد و بخصوص شخص جاسبي هستند."
 


 


حمایت 59 فرمانده سابق سپاه از موسوی

 

در حالی که خاتمی در سفر اهواز موسوی را حامی آزادی و حقوق انسانی مردم خوانده بود، ابطحی در رشت از کروبی حمایت کرد و وی را مدافع شجاع حقوق مردم نامید. در همین حال 59 فرمانده سابق سپاه و خانواده 19 تن از شهدای جنگ از میرحسین موسوی حمایت کردند. از سوی دیگر شریعتمداری در روزنامه کیهان حملات سنگین خود را به اصلاح طلبان آغاز کرد و گفت " قرآن را بر نیزه کردند، شال سبز که مقدس تر از آن نیست." در زاهدان وضعیت بحرانی بود. دقیقا 36 ساعت پس از انفجار خونینی که باعث کشته شدن دهها تن و زخمی شدن حدود دویست نفر از مردم شد، سه نفر به عنوان عامل ترور اعدام شدند. دادستانی اعلام کرد این سه تن به اعمال خود اعتراف کرده بودند.

 

نامزدهای انتخابات مواضع خود را در قبال آمریکا اعلام کردند. رضایی گفت که تابستان به دیدار اوباما خواهد رفت، موسوی بهبود رابطه با آمریکا را ضروری ولی مشروط دانست و احمدی نژاد خواستار گفتگو با آمریکا شد. گروهی از فعالان سیاسی هشدار دادند که احتمال استفاده از رای سازماندهی شده توسط دولت احمدی نژاد وجود دارد.

 

تشنج در دانشگاه امیرکبیر

 

خودداری مسئولان دانشگاه امیرکبیر در اعطای مجوز سخنرانی به مهدی کروبی، منجر به بروز تشنج در این دانشگاه شد. مهدی کروبی قرار بود شنبه نهم خرداد به دعوت یک تشکل دانشجویی، در جمع دانشجویان امیرکبیر سخنرانی کند که مسئولان این دانشگاه از دادن مجوز به این مراسم خودداری کردند. گروهی از دانشجویان که برای شنیدن سخنان آقای کروبی تجمع کرده بودند، در اعتراض به این تصمیم با شکستن درب غربی دانشگاه امیرکبیر، آقای کروبی را وارد محوطه این دانشگاه کردند و وی توانست به مدت کوتاهی با دانشجویان سخن بگوید.

 

مدیریت دانشگاه امیرکبیر با صدور اطلاعیه‌ای برگزاری این مراسم را " فاقد مجوز قانوني و وجاهت قانوني" دانسته و اعلام کرده بود که با برگزاری این مراسم در روز چهارشنبه موافقت کرده است. به گزارش ایرنا، غلامحسین کرباسچی نیز با مخالفت از برگزاری این مراسم در این روز گفته است که " روز چهارشنبه، پيش از تعطيلات است و لذا دانشگاه داير نيست." در ایران روز پنجشنبه، ۱۴ خرداد به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله روح‌الله خمینی، تعطیل عمومی است. خبرنامه امیرکبیر هم گزارش کرده است که دانشجویان معترض با شکست درب‌ دانشگاه امیرکبیر، در حالی که شعار می‌داند " دانشجوی زندانی آزاد باید گردد" وارد محوطه این دانشگاه شدند. براساس این گزارش، با شکسته شدن درب دانشگاه، درگیری‌هایی نیز بین ماموران انتظامات و دانشجویان به وجود آمد که منجر به مصدومیت چند دانشجو شد.

 

آزادی مجید توکلی پس از ۱۱۵ روز زندان

 

مجید توکلی دانشجوی دانشگاه امیرکبیر پس از تحمل ۱۱۵ روز حبس در زندان اوین، با قید وثیقه آزاد شد. خبرنامه امیرکبیر امروز شنبه با اعلام این خبر نوشت که مجید توکلی در این مدت در بند ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین به سر برده است. آقای توکلی ۱۷ بهمن ماه سال ۱۳۸۶ در چهاردهمین سالگرد درگذشت مهندس بازرگان که نیرو‌های امنیتی مانع از برگزاری آن شدند، به همراه سه دانشجوی دیگر به نام‌های کوروش دانشیار، حسین ترکاشوند و اسماعیل سلمان‌پور بازداشت شد. به نوشته خبرنامه امیرکبیر، دستور آزادی این دانشجو هفته گذشته از سوی دادگاه انقلاب صادر شده بود، اما مسئولان زندان اوین از آزاد کردن وی خودداری می‌کردند. مجید توکلی به همراه احمد قصابان و احسان منصوری سه دانشجویی هستند که به خاطر پرونده «جعل نشریات»، پیش از این ۱۵ ماه در زندان به سر بردند.

 

سخنرانی انتخاباتی خاتمی در اهواز

 

محمد خاتمی گفت باید به کسی رای داد که با " ندانم‌کاری" ایران را به خطر نیندازد. به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای خاتمی که در جمع مردم اهواز سخن می‌گفت، افزود که رئیس جمهوری آینده ایران، باید عزت و عظمت کشور را در سراسر جهان بالا ببرد. وی خطاب به مردمی که برای شنیدن سخنرانی‌اش تجمع کرده بودند، گفت که حاکمی را انتخاب کنید که به حقوق شما احترام بگذارد. رئیس جمهوری سابق ایران اظهار داشت باید به کسی رای دهیم که همانگونه که به عدالت اقتصادی توجه می‌کند، عدالت سیاسی و آزادی اندیشه را نیز پیگیری کند. خاتمی افزود: " مسئولی را انتخاب کنیم که دانشجویان را ستاره‌دار نکند."

 

آقای خاتمی با تمجید از کروبی، گفت که میرحسین موسوی کسی است که حق شهروندی و حرمت آزادی را پاس خواهد داشت. وی همچنین، ایران را متعلق به همه اقوام و طوایف و همه مردان و زنان آن دانست. خاتمی تاکید کرد که موانعی در مقابل آرای مردم وجود دارد و عده‌ای می‌خواهند که رای اکثریت ملت، غالب نباشد. وی از مردم خواست " همت کنند و مثل دوم خرداد، معجزه بیافرینند." محمد خاتمی پس از اعلام آمادگی میرحسین موسوی، به نفع وی کناره‌گیری کرد.

 

میر حسین خواستار پایان تحریم های آمریکا

موسوی اعلام کرد روابط کشورش با آمریکا می تواند بهبود یابد، به شرط آنکه واشنگتن از تحریم اقتصادی ایران دست بردارد. میر حسین موسوی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران گفت، تعلیق تحریم های آمریکا که از سال 1374 برقرار شده، می تواند "نشانه مثبتی" باشد و خوش بینی ها را برانگیزد. میر حسین موسوی روز جمعه گفت روابط ایران- آمریکا پیچیده است و برای ترمیم به زمان نیاز دارد. وی از برنامه هسته ای ایران دفاع کرد و گفت تهران همچنان به معاهدات بین المللی پایبند می ماند و در عین حال، حق خود برای دراختیار داشتن دانش فنی هسته ای را به رسمیت می شناسد و از جامعه بین المللی انتظار دارد به این حق احترام بگذارد. میرحسین موسوی تاکید کرد که پیش از شروع مذاکرات با آمریکا، لازم است آن کشور علائم مثبتی از تغییر رفتار خود در قبال ایران رانشان دهد. اما در جبهه اصولگرایان، محسن رضائی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دیگر رقیب محمود احمدی نژاد اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ملاقات خواهد کرد.

با رای سازماندهی شده مقابله کنید

به دنبال مخالفت شورای نگهبان و دولت با تشکیل کمیته صیانت از آرا، بیش از ۵۰ نفر از فعالان سیاسی ایران هشدار داده‌اند که "تلاشهایی در حال اجراست تا آراء سازماندهی‌شده تندروها بتواند سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری را در دور نخست به نفع احمدی‌نژاد تمام کند." در این هشدار نامه که عنوان "دعوت برای مقابله با کودتای بدون خونریزی" را دارد، با اشاره به شرایط "سخت و حساس" کشور، همگان به مقابله قانونی با اقدامات تندروان حاکم بر کشور فراخوانده شده اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: " حقوق اساسی ملت، آزادی‌های عمومی و خصوصی شهروندان، حق آزادی بیان و قلم و مطبوعات به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی و دیده‌بان حقوق شهروندان در برابر حکومت، در وضعیت تجاوز قرار دارد. در چنین شرایطی ضروریست سریعاً برای مقابله قانونی با این نگرانی‌ها، تجاوزها و نیز تلاشهایی که اخیراً به منظور یکسره کردن سرنوشت انتخابات پیش‌رو در دور اول و به نفع تندروی‌های چهارساله اخیر صورت پذیرفته، اقدامی همگانی انجام شود. مدنی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین اقدامی که کنشگران دموکراسی‌خواه در کوتاه مدت می‌توانند انجام دهند تشویق مردم به بالا بردن میلیونی آراء مخالفان بنیادگرایی است، تا آراء سازماندهی‌‌شده‌ی تندروها نتواند در دور اول انتخابات، نصف بعلاوه یک رأی‌ها را از آن خود کند."

امضاکنندگان از مردم خواستند "با رأی خویش به کروبی یا موسوی گامی برای تغییر فضای موجود بردارند". اسامی برخی امضا کنندگان این بیانیه به این شرح است: طاهر احمدزاده/ بابک احمدی/ ابوالفضل بازرگان / مسعود بهنود/ حبیب‌الله پیمان/ غلامعباس توسلی/ رضا تهرانی/ علی حکمت/ علیرضا رجایی/ تقی رحمانی/ احمد زیدآبادی/ عزّت‌الله سحابی/ عیسی سحرخیز/ ماشاء‌الله شمس‌الواعظین/ احمد صدر حاج‌سیدجوادی/ هاشم صباغیان/ کیوان صمیمی/ اعظم طالقانی/ رضا علیجانی/ حسین قاضیان/ مرتضی کاظمیان/ محسن کدیور/ بدرالسادات مفیدی/ سعید مدنی/ محمد جواد مظفر/ حسن یوسفی اشکوری/ ابراهیم یزدی/

محمدعلی ابطحی: روز انتخابات بیدار باشیم تا شب راحت بخوابیم

محمد علی ابطحی، مشاور عالی دولت اصلاحات و خاتمی که امروز از جمله چهره های اصلی حامی کروبی محسوب می شود،در ستاد مهدی کروبی در گیلان به خبرنگاران گفت: " اگر مردم در روز انتخابات بیدار باشند و حضورشان گسترده باشد، قطعاً شب انتخابات، خواب راحتی خواهیم داشت." ابطحی گفت: " حمایت خاتمی از کاندیدایی خاص به معنای این نیست که همه آرا به سمت او برود، چون جامعه ما جامعه‌ی حزبی نیست." وی سپس با تاکید بر اینکه "امید بستن بعضی از کاندیداهای اصلاح طلب به آرای اصولگرایان امید درستی نبوده" افزود: " در چنین شرایطی اجماع و کناره‌گیری یکی از کاندیداها نمی‌تواند کمکی به روند اصلاحات کند."

ابطحی در ادامه با بیان اینکه رقیب با استفاده از امکانات دولتی برنامه‌ریزی کرده تا در مرحله اول به ریاست جمهوری برسد، از شروع "مسابقه سختی" سخن گفت و افزود: " اگر خاتمی کاندیدای ریاست جمهوری بود رای اول را داشت. این، به خاطر این نیست که بافت حزبی در جامعه است که اگر کسی از کاندیدایی حمایت کند به همان میزان مردم هم رای بدهند. در واقع یک نوع فرد محوری و کاریزمای شخصی است." ابطحی گفت: استراتژی که در تمام رهبریت اصلاحات وجود دارد و پذیرفته شده است و از طرف خاتمی به موسوی و کروبی بارها تذکر داده شده این است که ما در این شرایط همه باید به هم کمک کنیم و به یکدیگر نیرو ببخشیم تا مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنیم. طبیعتاً هر یک از کاندیداهای اصلاح طلبان اگر رای بیشتری بیاورند، قطعاً کل جبهه اصلاحات پشت سر کاندیدایی خواهد رفت که به مرحله دوم رسیده است.

ابطحی دلیل حمایت خود از کروبی را ترجیح او بر دیگر کاندیداها عنوان کرد و افزود: " من دیدگاههای کروبی را به خاطر شجاعتش و اینکه با بافت حاکمیت فعلی کشور به خوبی آشناست و سالها درگیر بوده و می‌تواند از این شناخت برای حل مشکلات کشور بهره بگیرد و به سیاست خارجی منسجم تری باور دارد،می پسندم. مشکل اساسی ما بحث سیاست خارجی است." وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخلاف نظرخاتمی، از کروبی حمایت می کند، اظهار داشت: " ایشان شیخ اصلاحات است و از صحبت درباره اصلاحات و یا اینکه عناوین اصلاح طلبانه را به کار ببرد، خجالت نمی‌کشد."

ابطحی سپس دیدگاه کروبی در مورد مسائلی مانند حقوق بشر را بسیار جدی خواند واز جمله گفت: کروبی جدی‌ترین کاندیدایی است که کارنامه شخصیتی سالهای زندگی‌اش نشان می‌دهد همیشه نسبت به مباحث حقوق بشری حساسیت داشته و این حساسیتش را اجرا و عمل کرده. ابطحی در ادامه برجستگی اصلی کروبی را در توجه به قومیت‌ها، حقوق اقلیت‌ها، حقوق بشر، حقوق زنان و نگاههای کاملاً متفاوت مردمی محور دانست. ابطحی در پایان از مردم خواست تا در روز انتخابات بیدار باشند، چرا که اگر میزان رای آنها گسترده باشد می توان بر تخلفات قطعی پیروز شد و شب انتخابات به راحتی خوابید.

هدیه دولت، مشکوک نیست

 

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان" تأسف، حیرت و شرم" به حمایت از برنامه‌های اقتصادی دولت نهم پرداخته است. در ابتدای این سرمقاله در واکنش به انتقادها از دولت، آمده است: " سؤال این نیست که این دولت پول‌هایش را کجا خرج کرده، هر که نداند مردم می‌دانند پول‌ها کجاست، بلکه سؤال این است که تا پیش از این پول مملکت کجا می‌رفت که چیزی از آن به فقرا و تنگدستان نمی‌رسید؟! شما با پول‌های این مردم چه کرده‌اید؟" سرمقاله‌نویس کیهان می‌افزاید: " افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت که تا امروز با سیلی صورت خود را در مقابل اهل و عیال سرخ نگه می‌داشتند و حالا کمی رنگ به رخسارشان آمده، چگونه ممکن شده است؟ سهام عدالت و اعتبارات وسیع بانکی چگونه به مردم داده شده است؟ می‌توان به مردم گفت این آقا به شما هدیه بی‌موقع داده و نیتش مشکوک است؟"

 

این نوشته کیهان در پاسخ به گفته میرحسین موسوی منتشر شد که پرسیده بود چرا کمک مالی به مردم همزمان با انتخابات صورت گرفته است؟ کیهان نوشت: " مردم خود می‌دانند که وقتی در سفر استانی به استقبال رئیس جمهور رفتند و ساعت‌ها در آفتاب و باران ایستادند تا شاید مجالی بیابند و از دور به او ابراز ارادتی بکنند، کسی اتوبوس دنبال آنها نفرستاده بود." این در حالی است که تقریبا هیچ مراسم استقبالی در چهار سال گذشته از احمدی نژاد صورت نگرفته که در آن از اتوبوس های دولتی برای آوردن کارمندان و دانش آموزان و سربازان استفاده نشده باشد.

 

اعدام سه متهم انفجار زاهدان در ملاءعام

 

سه متهم انفجار روز پنجشنبه مسجد علی‌بن ابی‌طالب شهر زاهدان که ۲۵ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت، اعدام شدند. سردار غلامعلی نکویی، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان گفت که این سه نفر در انفجار انتحاری زاهدان دست داشته‌اند و صبح امروز شنبه در ملاء‌عام اعدام شدند. مقام‌های محلی ایران در اولین واکنش‌ها به این انفجار تروریستی، آمریکا را به دخالت در آن متهم کردند؛ اتهامی که از سوی وزارت خارجه این کشور رد شده است. آین کِلی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده شب گذشته با محکوم کردن این اقدام تروریستی، اعلام کرد که " ما از هیچ شکلی از تروریسم در ایران حمایت نمی کنیم." جند‌الله با تائید اعدام یکی از اعضای خود اعلام کرد که این فرد در انفجار زاهدان هیچ دخالتی نداشته‌ است. جمهوری اسلامی اعلام کرد سه عضو گروه جند‌الله به نام‌های حاجی نوتی زهی فرزند اسماعیل، غلام رسول شاهوزهی فرزند اغوان و ذبیح‌الله نارویی فرزند رسول را به اتهام دخالت در انفجار روز پنجشنبه زاهدان، سحرگاه امروز شنبه در ملاء‌عام اعدام کرده است.

 

علت دستگیری عماد بهاور اعلام شد

 

عماد بهاور، عضو نهضت آزادی و فعال انتخاباتی که چهارشنبه گذشته بازداشت شد، به " تبلیغ علیه نظام" متهم شد. یک منبع آگاه قضایی گفت آقای بهاور از ۱۹ اسفندماه سال گذشته تحت تعقیب بود و پس از بازگشت از هندوستان و ادامه فعالیت‌های " تبلیغی علیه نظام"، با حکم قضایی بازداشت شد. این مقام قضایی همچنین اظهار داشت که بازداشت این عضو نهضت آزادی، ارتباطی به فعالیت‌های انتخاباتی وی نداشته است. این مقام آگاه همچنین از احتمال آزادی وی در چند روز آینده در صورت تامین وثیقه خبر داده است. هسته مرکزی " پویش" در اطلاعیه خود تصریح کرده است: " این اقدامات غیرقانونی و ایذایی در عزم و امید ایرانیان برای آفرینش حماسه انتخاباتی دیگری خللی ایجاد نخواهد کرد."

منبع: جرس


 


در پی حملات شبانه گروهی از لباس شخصی ها به ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد و متعاقب آن انتشار بیانیۀ دادسرای تهران مبنی بر "کشف اسناد محرمانه دولتی و نفتی" و همچنین "اسناد متعلق به یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات" در دفتر هیئت امنای دانشگاه‌ آزاد، یکی از مسئولین بسیج دانشجویی کشور ادعا کرد "با توجه به موارد پیش آمده، به نظر می رسد گریختن مهدی هاشمی و عملكرد رئیس دانشگاه آزاد به هم گره خورده است."

یک روز پس از حملۀ شبانۀ گروهی از لباس شخصی ها به ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد در ساعات اولیه بامداد روز پنج‌شنبه ۶ خرداد (۲۷ مه) و ضبط اسناد و مدارک موجود در آن ساختمان، روز جمعه هفتم خرداد ماه ۸۹ (دیروز)، دادسرای تهران با صدور اطلاعیه ای ادعا کرد "اسناد و مدارک زیادی درباره برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارش‌های مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در بازرسی از یکی از ساختمان‌های مرکزی آن دانشگاه به دست آمده است."

به گزارش خبرگزاری فارس، در همین رابطه محمد ذوقی مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، می گوید: "نكته‌ای كه در این خصوص باید مدنظر گرفته شود این است كه، هنگامی كه مهدی هاشمی به لندن گریخت، در فضای رسانه‌ای كشور اخبار ضد و نقیضی مبنی بر اینكه وی از سوی دانشگاه آزاد ماموریت داشته، طرح شد،‌ كه با توجه به اقدام دادستانی تهران و كشف اسناد محرمانه دولتی و نفتی در دانشگاه آزاد، به نظر می رسد گریختن مهدی هاشمی و نیز برخی جهت‌گیری‌ها وعملكردهای شخص جاسبی در دانشگاه آزاد به هم گره خورده است. "

این عضو بسیج همچنین مدعی شد "در فضای قدرت‌سازی، بحث صدور مدارك تحصیلی برای افراد معلوم الحال، ارتباطات مهدی هاشمی با خارج از كشور، اسناد كشف شده محرمانه دولتی در دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد و عدم تمكین دانشگاه آزاد به مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشان دهنده این است كه یكی از خطرناك‌ترین مافیاهای قدرت و ثروت در دانشگاه آزاد تجمیع شده است."

ذوقی با طرح این ادعا كه "چرا در دفتر مربوط به دانشگاه آزاد اسنادی مبنی بر طراحی فتنه و اغتشاشات پس از انتخابات و اسناد مالی مربوط به حوزه نفت پیدا می‌شود؟" گفت:
"شخص جاسبی باید پاسخگو باشد كه آیا این كشفیات در حیطه مدیریتی وی و هیئت امنای دانشگاه آزاد بوده است؟ و آیا ارتباط ارگانیكی میان خارج از كشور،‌ دانشگاه آزاد و آشوب‌های خیابانی وجود داشته است؟"

لازم به ذکر است شورای عالی انقلاب فرهنگی - به ریاست محمود احمدی نژاد - اردیبهشت ماه امسال اساسنامه ای جدید برای دانشگاه آزاد تدوین و ابلاغ کرد و هفته گذشته نیز، پنج تن از حامیان دولت را به عنوان هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد معرفی نمود.
موسسان و هیئت امنای آن دانشگاه، این اقدام دولت را "غیرقانونی" و "غیر شرعی" خوانده اند؛ چرا که تمامی اموال دانشگاه آزاد، هم اکنون وقفی محسوب می شود، ولی از سوی دولت نادیده گرفته شده است.


 


مهدی کروبی روز گذشته به دیدار جعفر پناهی کارگردان مطرح سینمای ایران رفت. پناهی در حالی میزبان کروبی بود که چند روز پیش از زندان آزاد شده بود.

به گزارش خبرنگار سحام نیوز مهدی کروبی در این دیدار ضمن ابراز تاسف از اینگونه برخورد ها با مردم و علی الخصوص جامعه هنری کشور، آرزوی آزادی برای تمامی زندانیان سیاسی در بند را از خداوند خواستار شد. پناهی هم در این دیدار گزارشی از روزهای بازداشت خود و شرایط پیرامون آن را به مهدی کروبی ارائه داد.

این دومین بار است که مهدی کروبی به دیدار خانواده ی پناهی میرود.

 


 


بهمن احمدی امویی روز شنبه به زندان احضار شد. این روزنامه نگار و تحلیلگر مسایل اقتصادی که به ۵ سال زندان تعزیری محکوم شده است، ۲۹ اسفند به مرخصی امد و طی تماسی که روز شنبه از دادسرای اوین با او گرفتند، باید روز یکشنبه ۹ خرداد به زندان بازگردد.

به گزارش سایت تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، دادگاه ژیلا بنی یعقوب همسر احمدی امویی نیز فردا در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد. بهمن احمدی امویی قبل از بازگشت به زندان قصد همراهی همسرش در این دادگاه را دارد.

این روزنامه نگار در یادداشتی کوتاه آورده است:

سلام به همه دوستان . در این مدتی که بیرون زندان بودم شما بسیار به من لطف داشتید از اینجا از همه تشکر می کنم . هر چند شاید روش خوبی نباشه . من فردا بر می گردم زندان اوین . البته به من گفتند که باید امشب برگردم . اما فردا دادگاه ژیلا است . من هم می خواهم با او در دادگاهش باشم .

برا همین احتمالا یه روز غیبت دارم !!!

در مدتی که زندان بودم دوستان زیادی برای من و ژیلا زحمت کشیدند . با هیچ کلامی نمی تونم از آنها تشکر کنم . این اولین مطلبی است که در اینجا می نویسم . برای یه لر کار سختی که با اینترنت و فیس بوک با دیگران صحبت کند . دلم می خواست خیلی کارها بکنم و خیلی جاها بروم و خیلی ها را ببینم .

اما موفق نشدم . ولی خوشحالم . راستش خجالت آور بود که بسیاری از دوستان در زندان هستند و من بیرون . دیگر در این روزهای آخر پیش خودم شرمنده شده بودم. شرمنده دانشجویان و روزنامه نگارانی که در شرایط سختی در زندان به سر می برند. کم کم داشتم به خودم بدبین می شدم که چرا کسی سراغی از من نمی گیره که برگردم به زندان . ..

 


 


حجت الاسلام احمد منتظری فرزند آیت الله العظمی منتظری به دادسرای ویژه روحانیت احضار شد . بنا به گزارش سایت دفتر آیت الله منتظری ، فرزند وی این احضار را که درباره فشارهایی مبنی بر تعطیلی دفتر آیت الله منتظری است به طور کامل شرح داده است:

باسمه تعالی

اینجانب احمد منتظری در تاریخ ۸۹٫۰۳٫۰۸ به دعوت دادسرای ویژه روحانیت قم در ساعت ۹ صبح در آن دادسرا حاضر شدم و چون در آن جلسه تهمت هایی به اینجانب زده شد لازم دیدم موارد را شفاف بیان نمایم تا جواب تهمت‌های مشابه آن نیز باشد.

دادیار شعبه ۴ جناب حجة الاسلام آقای انصاری و بازپرس آن دادسرا جناب آقای قاضوی در جلسه‌ای نسبتاً دوستانه مسئله تعطیلی دفتر آیت الله العظمی منتظری را مطرح کردند که با مخالفت جدی اینجانب روبرو شدند. همانطور که در دو جلسه قبل در اداره اطلاعات قم مطرح شده بود و اینجانب جواب داده بودم که طبق هیچ قانونی ادامه کار دفتر منع نشده‌است و من به هیچوجه این ننگ را نمی‌پذیرم که دفتر مرحوم پدرم را تعطیل نمایم.

پس از اتمام مذاکرات نامه‌ای توسط دادیار شعبه ۴، جناب حجة الاسلام انصاری، تهیه شد و پس از مشاوره با دیگر قسمت‌ها تایپ گردید و به اینجانب ابلاغ گردید که با کمال تأسف و تعجب مضمون آن این بود که: “حجة‌الاسلام احمد‌منتظری تاکنون دو بار در تاریخ ۸۸٫۱۲٫۰۵و ۸۹٫۲٫۶ در اداره اطلاعات قم حاضر شده است و علیرغم تعهد خود مبنی بر تعطیلی دفتر مرحوم آیت الله منتظری، همچنین به کارهای خلاف شرع و قانون خود ادامه می دهد و به اخذ وجوهات شرعیه و پرداخت شهریه ادامه می‌دهد و در روز ۸/۳/۸۹ مجدداً به او ابلاغ شد که باید دفتر را تعطیل نماید.”

اینجانب در جواب نوشتم :”بسمه تعالی اینجانب تاکنون تعهدی مبنی بر تعطیلی دفتر نداده‌ام و هیچگاه در این دفتر کارهای خلاف شرع و قانون انجام نداده‌ایم و نسبت دادن اینگونه امور به اینجانب اتهامی نارواست و اکنون هم هیچ تعهدی مبنی بر تعطیلی دفتر نمی‌دهم.”

لازم به ذکر است که چون به فتوای مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم بقا بر تقلید میت اعلم یا واجب است یا جایز، تعداد زیادی از مقلدین مرحوم آیت الله العظمی منتظری بر تقلید از ایشان باقی هستند و دفتر ایشان لازم است جوابگوی مراجعات آنان باشد. علاوه بر آن بزودی کتابخانه بزرگ ایشان بنابر سفارش آن مرحوم، در اختیار مراجعین قرار خواهد گرفت و مراجعه به دفتر بیشتر جنبه فرهنگی خواهد داشت و جلوگیری از ادامه کار آن به هیچوجه در جمهوری اسلامی پسندیده نیست.

در پایان چون در دادسرای ویژه روحانیت به اینجانب تهمت زدند که بدون اجازه وجوهات شرعیه را دریافت می‌نمایم، تصویر تعداد ۵ عدد از اجازات مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم را در اختیار مردم عزیز قرار می‌دهم تا از تهمت‌های مشابه جلوگیری شود:

۱- اجازه حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی

۲- اجازه حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی

۳- اجازه حضرت آیت الله العظمی یوسف صانعی

۴- اجازه حضرت آیت الله العظمی سید صادق شیرازی

۵- اجازه حضرت آیت الله العظمی اسد الله بیات زنجانی

همچنین اجازات شفاهی از طرف حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و حضرت آیت الله العظمی سیستانی دامت‌برکاتهما نیز توسط حضرت آیت الله سید اصغر ناظم زاده به اینجانب ابلاغ گردیده است.

 


 


مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران گفت: برخوردهای سیاسی امنیتی به آسیب‌های اجتماعی سبب رشد چشم‌گیر آن شده است.

به گزارش ایسنا، حسن موسوی در همایش ملی آسیب‌های پنهان در سنندج گفت: رقم معتادان در ایران بسیار بالاتر از ۲ میلیون نفر است اما ۱۶ سال است که همین رقم تکرار می‌شود.

وی شمار مبتلایان به ویروس ایدز را که تاکنون شناسایی شده‌اند، ۲۱ هزار نفر اعلام کرد که ۱۳٫۵ درصد آنها بر اثر رابطه جنسی غیرایمن و «نامشروع» به این ویروس مبتلا شده‌اند.

همچنین به گفته او طلاق در ایران در سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته که استان یزد بالاترین نرخ را دارد.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی افزود: شاخص زندانیان در جهان در ازای هر ۱۰۰هزار نفر، ۱۴۰ نفر است در حالی‌که در ایران ۲۰۰ نفر است.

همچنین ۳۰ درصد مراجعات به نهادهای مختلف اورژانس در ایرا ن به همسر آزاری، کودک‌آزاری و سالمند آزاری مربوط می‌شود.

 


 


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید فارغ از مصلحت اندیشی های مقطعی حزبی و جناحی و تنگ نظری ها، کسانی که آشنایی با مبانی نظری و عملی امام دارند و دوران مدیریت ایشان را درک کرده اند و در جریان دقیق مسائل بوده اند جریانات مشکوکی که با تحریف حقایق نادرست سعی در تخریب اندیشه و شخصیت امام دارند را افشا کنند.

حجت‌اسلام و المسلمین مجید انصاری در گفت و گو با ستاد خبری بزرگداشت حضرت امام(س)، در تشریح مولفه‌های انسجام و اتحاد ملی گفت: مولفه های انسجام وحدت ملی مسائل مختلفی است. خود انقلاب اسلامی یکی از این مولفه هاست. بلاخره مردم ایران با همه تنوع و تکثری که به لحاظ زبان، نژاد و حتی قومیت و مذهب و دین داشته اند برای پیروزی انقلاب و نفی حکومت استبدادی شاهنشاهی و استقرار نظام مردم سالاری دینی متحد شدند، پس انقلاب اسلامی خود یکی از مولفه های وحدت ملی است.

وی افزود: ایران و ایرانی بودن یکی از این مولفه هاست. اگر چه اقلیت های دینی هم داریم اما اسلام و مذهب تشیع که اکثریت مردم به آن اعتقاد دارند، از مولفه های دیگر وحدت ملی است. وحدت سرزمینی، پرچم، زبان فارسی به رسمیت شناختن گویش ها و زبان های محلی از دیگر مولفه های وحدت ملی است و در مجموع قانون اساسی ما ظرف مناسبی در عرصه های مختلف برای وحدت ایجاد کرده و اگر تلاش همه گروه های سیاسی و آحاد جامعه برای تحقق کلیه ظرفیت های قانون اساسی - بدون کم و کاست و انتخاب گزینشی - تلاش کنند. این مقوله می تواند مولفه‌ای برای تحقق وحدت ملی باشد.

وی در ادامه و در پاسخ به پرسشی با این مضمون که "کدام رهنمود امام(س) در خصوص وحدت ملی نیاز امروز جامعه ما است؟" اظهار کرد: مهمترین رهنمود امام که امروز می تواند موجب وحدت ملی باشد، البته در صورتی که شرایطش درست رعایت شود حق رای و جمهوریت است. ما تقریبا سالیانه یک انتخابات داشتیم، اگر مسوولان نظام به جمهوریت در کنار اسلامیت پایبند بوده و حقیقتا احترام شرعی و واقعی در قالب انتخابات آزاد برای رای مردم قایل باشند، می تواند عمل به یکی از مهمترین رهنمودهای امام جهت تحکیم وحدت ملی باشد. اگر در این زمینه دستگاه ها با هر دلیلی انتخابات آزاد را دچار خدشه کنند، وحدت ملی از همین نقطه آسیب می‌بیند.
انصاری با بیان اینکه یکی دیگر از رهنمودهای امام که در واقع یکی از مولفه‌های وحدت ملی نیز محسوب می‌شود؛ بحث رهبری و ولایت فقیه است، ادامه داد: مشروط برانکه هیچ دستگاهی آن را ابزاری برای سرکوب گروه‌های دیگر قرار ندهد و زیرمجموعه های نهاد ولایت فقیه به وظایف قانونی خود، درست عمل کنند و سعیشان بر این باشد که آسیبی متوجه این اصل بنیادین نباشد. از دیدگاه امام و اسلام ،راس حاکمیت پس از پیامبران و امامان،در عصر حاضرولی‌فقیه است و هرگز نباید تفسیری از این ولایت ارائه شود که آن را در برابر رای و آزادی مردم نشان دهد بلکه ولایت فقیه در واقع حافظ حقوق اساسی مردم است لذا ولایت فقیه باید یکی از محورهای وحدت ملی باشد و تمامی برداشت های نادرست جریانات مشکوک کج اندیشان باید جای خود را به تفسیرهای درست حضرت امام بسپارد در این صورت است که ولایت فقیه می تواند محوریت وحدت را داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تبیین اندیشه‌ و شخصیت امام (س) برای نسل های جدید اظهار کرد: جوانانی که سال های قبل از پیروزی انقلاب و حتی دهه اول نبودند ونظام جمهوری اسلامی را درک نکرده اند و از نزدیک با افکار، اندیشه ها و مبانی فکری حضرت امام آشنایی نداشتند ضرورت قطعی دارد تا نظام را در اندیشه بنیانگذار آن مورد تجزیه، تحلیل و شناخت قرار دهند. بنابراین، در حقیقت بازخوانی اندیشه های امام به نوعی بازخوانی مبانی انقلاب اسلامی، آرمان ها، اصول و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران نیز وجوددارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص ضرورت بازخوانی سیره و شیوه‌ی حکومتی حضرت امام (س) گفت: امام در میدان عمل نیز علاوه بر نظریه ای که در مورد اصل نظام ارائه کردند، ده سال مدیریت کلان کشور و رهبری انقلاب را عهده دار بودند ، اقدامات مهمی از جمله تاسیس بسیاری از نهادها و اتخاد تصمیمات مهم را به سرانجام رساندند که هشت سال از آن متعلق به دوران دفاع مقدس ، جنگ تحمیلی و نابرابر استکبار و قدرت های جهانی به آمریت صدام و حزب بعث علیه انقلاب بود. بنابراین شناخت سیره عملی امام خمینی در حکومت، تصمیم سازی و نهادسازی ایشان بسیار می تواند موثر باشد.

انصاری ادامه داد: نکته دیگر اینکه به هرحال اندیشه‌های بشری و اقداماتی که رهبران بزرگ انجام می دهند طبعا متاثر از مقتضیات زمان است و با گذشت زمان نسبتا طولانی از حیات این رهبران بزرگ، امکان بازخوانی اندیشه های آنان و تطبیق اصول کلی آن با مقتضیات جدید زمان و مکان بسیار حائز اهمیت است والا ممکن است در شناخت و داوری نسبت به این نوع شخصیت ها دچار انحراف و اشتباه شویم. به عنوان مثال اگر ما زندگی پیامبر اسلام و ائمه اطهار را صرفا در قالب زمان و مکان عربستان در 1300 و 1400 سال پیش بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم در توجیه دین اسلام به مشکلات زیادی برخواهیم خورد. طبعا اگر دستوراتی داده اند و احکامی وضع کرده اند بسیاری از این دستورات و احکام ناظر بر کیفیت زندگی و شرایط سیاسی، اجتماعی و مردمی آن دوران بوده است و اگر بخواهیم به آن پیشوایان اقتدا کنیم و از زندگی و سخنانشان درس بگیریم و چراغی برای زندگی امروز خود برافروزیم حتما باید اصول و مبانی قطعی اندیشه و عمل آن بزرگواران را بشناسیم و باتوجه به مقتضیات زمان و مکان نیازهای کنونی خود را از اصول کلی رهنمودهای آن بزرگواران اجتهاد کنیم. واساسا معنای اجتهاد پویا و فقه پویا نیز همین است؛ یعنی استفاده از اصول ثابت برای کشف احکام متغیر.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه شناخت امام خمینی و بازخوانی مبانی اندیشه و عمل ایشان می تواند راهگشای دوران کنونی ما باشد، ادامه داد: نکته‌ی مهم اینجاست که برخی افراد مغرض و جریانات انحرافی و متحجر، با جمود و توقف در ظواهر دین؛ اقدامات و سخنان امام را بدون اینکه شرایط زمانی و مکانی آنه را توضیح دهند و علت صدور یک حکم یا فتوا را بیان کنند ،سعی دارند با شبیه سازی های نادرست از شرایط و مسائل کنونی به نوعی رفتارهای غیرموجه، ناعقلانی، غیرحقوقی و غیرشرعی خود را در ظاهر برخی از سخنان و احکام امام موجه جلوه دهند، غافل از اینکه این امر نه تنها توجیه پذیر نیست، بلکه به این ترتیب شخصیت حضرت امام و دیدگاه های ایشان را در ذهن نسل جدید مورد چالش قرار می دهند.

وی افزود: در صدر اسلام نیز از زمانی که جریانات متحجری مانند خوارج با تکیه بر ظواهر آیات قرآن به جنگ امیرالمومنین رفتند و یا جریان اخباری گری که مدت های مدیدی سایه سنگین خود را بر مجامع علمی و حوزه های دینی ما افکنده بود ، جمود و تصلب انعطاف ناپذیری بر ظواهرروایات و روح حاکم بر اسلام وفقه، چهره ناموجه و خشنی را از فقه و اسلام ارائه کردند که با مجاهدت علمای نواندیش و آزاداندیش این جریان (اخباری گری) به انزوا کشانده شد.

انصاری در خصوص وظیفه نخبگانی که حضور حضرت امام را درک کرده اند در این برهه از زمان در پاسخ به پرسشی در این زمینه تاکید کرد: به نظر من باید فارغ از مصلحت اندیشی های مقطعی حزبی، جناحی و تنگ نظری ها، با کسانی که آشنایی با مبانی نظری و عملی امام دارند و دوران مدیریت ایشان را درک کرده اند و در جریان دقیق مسائل بوده اند از فرصت های مختلف استفاده کنند چه به صورت ارائه کتاب ، مقاله و یا ایراد سخنرانی و استفاده از سایر امکانات روشنگری کنند و جریانات مشکوکی که با تحریف حقایق و شاخص سازی های نادرست سعی در تخریب اندیشه و شخصیت امام دارند را افشا کنند. البته وظیفه‌ی حوزه های علمیه و مجامع دانشگاهی از همه مهمتروظیفه صدا و سیماست که باید خود را از تعلقات، وابستگی ها و گرایشات افراطی سیاسی جاری جدا کند و به بررسی دوران زندگی امام و معرفی شخصیت ایشان اقدام کنند اگرچه در پاره ای از موارد ممکن است برخلاف نظر جریان سیاسی مورد حمایت آنها و یا حتی شخصیت های مورد حمایت فکری و جناحی مدیران صدا و سیما باشد.

انصاری اتحاد مسلمین و وحدت کلمه جامعه اسلامی را از مهمترین رهنمودهای امام خمینی (س) دانست و گفت: وحدت مسلمین از اصول ثابت و غیر قابل تغییر تربیت اسلامی است و هیچ زمانی جامعه بی نیاز از این اصل بنیادین نیست. قرآن کریم براین نکته تاکید مضاعف دارد. این آیه بسیار گویا و جاودانه که می فرماید: (واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا به ریسمان محکم الهی چنگ زنید و دچار تفرقه نشوید). و در جای دیگر می فرماید (با یکدیگر به نتازع و خصومت نپردازید) که این تنازع و دفع بی جهت موجب سستی و از بین رفتن قدرت و ابهت جامعه اسلامی خواهد شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام وحدت ملی را عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی خواند و ادامه داد: طبعا وقتی وحدت عامل پیدایش و پیروزی انقلاب بوده عامل بقا و اداره انقلاب نیز خواهد بود. این یک اصل کاملا اخلاقی و عرفی است و همه می دانند اگر نیروهای پراکنده انقلاب متمرکز بر جامعه باشند قدرت عظیمی را برای خلاقیت و پیشرفت ایجاد می کنند و برعکس اگر نیروهای جامعه دچار پراکندگی و تشتت شوند قادر نخواهند بود کاری را از پیش ببرند به همین سبب در قرآن سیاست رژیم های استبدادی مثل نظام فرعونی را تجزیه جامعه به گروه ها و دسته های پراکنده می داند و درباره آن می فرماید: فرعون به خاطر برتری جویی ، استبداد و استکباری که داشت جامعه مصر را تجزیه کرد و به گروه های مختلف تقسیم کرد و بعد از آن موفق شد هرکدام از این گروه ها را آن قدر تضعیف و سرکوب کند که به راحتی مردان آنها را بکشد و زنان آنها را به بیگاری کشاند و به اسارت بگیرد. لذا رژیم های استبدادی و قلدرهای تاریخ از رهگذر تجزیه توان اجتماعی و مردم توانسته اند بر آنها مسلط شوند.

وی در عین حال اهداف مقدس و مشترک را مهمترین محورهای وحدت عنوان کرد و گفت: گاهی جریاناتی مسئله وحدت را مطرح می کنند ولی درواقع می خواهند ازاین موضوع ونیزتاکیدات امام در این زمینه سوء استفاده کنند. اینکه یک جریان یا حکومتی برخلاف عدل، عقل ؛ شرع و با استبداد و زور ونیز با تضییع حقوق دیگران استیلا پیدا کند و هرصدای انتقاد واعتراضی را به بهانه مغایرت با وحدت سرکوب کند و این سوءاستفاده و فرصت طلبی از عنوان وحدت است.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نباید آزادی های فردی؛ اجتماعی و آزادی فعالیت احزاب و گروه ها، آزادی بیان و انتقاد و همچنین مسوولیت خواهی را مغایر و منافی با وحدت دانست. متاسفانه گاهی می بینیم اعتراضات دانشجویان،انتقادات مدنی یک حزب یا و یا بخشی از جامعه باعنوان مغایرت با وحدت ملی سرکوب می شود در حالیکه به هیچ وجه وحدت مورد نظر امام این نبود بلکه امام معتقد بودند، جامعه در عین تکثر ، آزادی بیان ، عقیده و سلیقه سیاسی و نیز در عین به رسمیت شناختن احزاب مختلف ؛تعدد و تکثر و آزادی مطبوعات، بیان و حتی آزادی راهپیمایی اعتراض آمیز و انتقادی، جامعه براساس یک سلسله منافع ملی مشترک مثل اصل اسلام، اصل نظام، اصل قانون اساسی، رشد و تعالی کشور و اینگونه عناوین مشترک کلی باید وحدت داشته باشند و هرگز نباید وحدت به تک صدایی در جامعه تفسیر شود چرا که این تفسیر استبدادی از وحدت است.


 


حمله مسلحانه به حامیان موسوی، انفجار در زاهدان

 

اگرچه در خیابانهای شهر رقص و پای کوبی سبزها ادامه داشت و دهها وب سایت اینترنتی برای پایان دولت احمدی نژاد روزشمار گذاشته بودند، اما نمازجمعه با حضور حامیان احمدی نژاد، در تریبون و در خیابان برگزار شد. صادق محصولی وزیر کشوری که در دور قبل رئیس ستاد انتخاباتی و حامی مالی احمدی نژاد بود، سخنران پیش از نماز شد و احمد خاتمی تندروترین روحانی مخالف اصلاح طلبان نیز نمازجمعه را خواند. در زاهدان یک انفجار بزرگ باعث کشته شدن دهها تن شد، در همان حال، گروهی به حامیان میرحسین موسوی بصورت مسلحانه حمله کردند. در زاهدان نیز گفته می شد که به ستاد احمدی نژاد حمله شده است.

 

اما، داستان توزیع پول همچنان به صورت پرونده باز رسوایی انتخاباتی جلوی چشم مردم قرار گرفت. تقریبا همه حامیان احمدی نژاد نخست علیه این نظر اعتراض کردند، و سپس آن را کمک به فقرا دانستند. سخنگوی کمیته امداد به اظهارات کروبی پاسخ داد، اما دادن کمک مالی به کسانی که در مراسم احمدی نژاد حاضر شده و برایش نامه می نوشتند، وظیفه این کمیته دانست. از سوی دیگر دولت به تمام سازمانهای اقتصادی و وزارتخانه ها دستور داد که از دادن هر نوع آمار اقتصادی خودداری کنند و قرار شد تنها احمدی نژاد حق ارائه آمارهای اقتصادی را داشته باشد. دو هفته مانده به برگزاری انتخابات همه در انتظار مناظره های تلویزیونی نامزدهای انتخابات بودند.

 

فقط احمدی‌نژاد حق دارد آمار بدهد

در حالی که احمدی‌نژاد همچنان به ارائه آمار و اطلاعات غلط در خصوص عملکرد چهار ساله دولت نهم ادامه می‌دهد، منابع خبری فاش کرده‌اند که دستگاههای رسمی همچون بانک مرکزی، مرکز آمار و وزارت اقتصاد از اعلام آمارهای مربوط به وضعیت اقتصادی کشور منع شده‌اند و تا زمان انتخابات هیچ دستگاهی حق ندارد اطلاعات دقیقی درباره شرایط واقعی کشور ارائه دهد. دولت به تمام سازمانها اعلام کرده است که تنها احمدی نژاد حق دارد آمار را به مردم ارائه کند. این آمارها با آنچه تا پایان آذر ماه سال گذشته اعلام شد، مغایر است و بیشتر مصرف انتخاباتی دارد. دولت حتی اعلام رسمی قیمت اقلام خرده فروشی را نیز ممنوع کرده است. در حالی که بطور هفتگی بانک مرکزی باید این آمار را اعلام کند.

حسن روحانی به آمارهای انتخاباتی اعتراض کرد و گفت: " یکی از مسئولان اعلام کرده که سرمایه گذاری در دولت نهم 400 برابر دولت قبلی است که هرکس می‌فهمد این آمار دروغ و بی‌اساس است. البته مردم آن قدر هوشیار هستند که تحت تأثیر آمارهای واهی قرار نگیرند، اما کسانی که این آمار را می‌دهند، کمی هم فکر کنند که اعتماد مردم در این بین چه می‌شود."

محمود احمدی‌نژاد در سخنان تبلیغاتی خود در چند روز اخیر، تصویری از وضعیت اقتصادی کشور ارائه داده که به زعم ناظران، شگفت‌انگیز است. او در اولین نطق تبلیغاتی خود در تلویزیون، وضعیت اقتصادی کشور را بسیار خوب و باثبات توصیف کرد و از دستاوردهای بسیار عظیم دولت نهم در این عرصه سخن گفت. او در همین راستا ادعا کرد: "در این دولت بیش از صد هزار پروژه شروع شد که هفتاد هزار تای آن تمام شد. این هفت، هشت! میلیون تن فولاد که اضافه شد، همه‌اش در این دولت بود. پالایشگاه گاز پارسیان که بزرگترین پالایشگاه گازی کشور است، در همین دولت کلید خورد و در همین دولت تمام شد و ما نرسیدیم بریم افتتاحش کنیم. همچنین بسیاری از پتروشیمی ها و بعضی از فازهای پارس جنوبی، فاز 9 و 10 در این دولت شروع شد و در این دولت تمام شد."

این ادعاها به حدی اغراق آمیزست که حتی خشم اصولگرایان حامی موسوی را برانگیخته و باعث شده سایت این گروه به نقل مفصل ماجرای افتتاح پالایشگاه پارسیان توسط محمد خاتمی در سال 82 و فعالیت‌های وزارت نفت دولت اصلاحات در این زمینه بپردازد و نیز خاطرنشان کند که فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی را هم خاتمی کلنگ زده و آغاز این پروژه‌ها ربطی به دولت نهم ندارد.

با این وجود احمدی‌نژاد در نطق انتخاباتی خود، آمارهای متعددی درباره رشد صنایع فولاد و سیمان، ثبت اختراعات و پیشرفت‌های علمی مطرح کرد که حیرت شنوندگان و بینندگان را برانگیخت.به گونه ای که دو روز قبل وزیر صنایع دولت اصلاحات در گفت‌وگو ایلنا به تکذیب صریح آمارها و ادعای احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: "از آمارهایی که آقای احمدی‌نژاد در برنامه تلویریونی خود اعلام کردند به شدت متعجب شدم، چرا که این آمارهایی که در بخش صنعت مطرح شد با واقعیت فاصله فراوانی دارد." جهانگیری در این گفت‌وگو که در روزنامه "کلمه سبز" نیز منتشر شد، تصریح کرده که: "سال گذشته میزان تولید فولاد در كشور كمتر از 10 میلیون تن بوده است. در طول 4 سال گذشته این بخش كمتر از 10 درصد رشد داشته است. پس نتیجه‌گیری رشد 70 درصدی توسط آقای احمدی‌نژاد اصلا منطقی نیست."

کمیته امداد دخالت در انتخابات را رد کرد

 

حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی با " مغرضانه" خواندن اظهارت برخی گروه‌های انتخاباتی، حمایت این نهاد از یک کاندیدای خاص را رد کرد. روز گذشته مهدی کروبی به " کمیته امداد امام خمینی" و سازمان بهزیستی هشدار داد بود که در انتخابات دخالت نکنند. آقای کروبی گفته بود که این دو نهاد اجتماعی نباید در قبال پرداخت پول به مردم بگویند که به چه کسی رأی بدهند. سرپرست کمیته امداد امام خمینی می‌گوید که برخی جریان‌های داخلی به صورت ناخواسته و ناآگاهانه از ادبیات بیگانگان استفاده می‌کنند. وی با اعتراض به نادیده گرفتن تلاش‌های کمیته امداد از سوی نامزدهای انتخاباتی، وظیفه این نهاد را فراهم کردن حضور " حداکثری و جدی" مردم در پای صندوق‌های رأی دانست.

 

روز گذشته میرحسین موسوی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز از آن‌چه " بذل و بخشش پول بیت‌المال" نامید به شدت اظهار تأسف کرد. آقای موسوی از مقام‌های دولت نهم پرسید که " آیا این پول ارثیه دولت است یا شخصی است که به این صورت تراول چک‌ها به مردم هدیه" داده می‌شود. این نامزد ریاست جمهوری افزود: " من نمی‌دانم که این پول‌هایی که توسط دولت هدیه داده می‌شود، مجوز آن از سوی کیست؟" مهدی کروبی نیز با اعتراض به پخش پول در بین مردم گفته بود: " بهزیستی و کمیته امداد حق دخالت در رأی مردم را ندارند و نباید از این پول‌ها که حق مردم است، برای انتخابات خرج کنند." سرپرست کمیته امداد در پاسخ به این اظهارات گفت: " این نهاد حق هیچ‌گونه حمایت از کاندیدا یا جریان خاصی را شرعاً و قانوناً ندارد." وی پاسخگویی به نامه‌های ارجاع شده از سوی ریاست جمهوری در جریان سفرهای استانی را بخشی از وظیفه کمیته امداد دانست.

 

وزیر کشور در نماز جمعه:حرف‌های دشمن‌شادکن نزنید

 

صادق محصولی، وزیر کشور گفت که نباید با شائبه عدم سلامت انتخابات موجبات "شادی دشمن" را فراهم کرد. وی که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخن می‌گفت ادامه داد: " نباید در تبلیغات خود در راستای دل‌خوشی دشمنان حرفی زده و آبروی ملت را ببریم." آقای محصولی در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره توزیع مستقیم پول در بین مردم گفت، کمک به مردمی که " هیچ چیزی" ندارند، " گداپروری" نیست. وی با این حرف تلویحا پذیرفت که حامیان احمدی نژاد به مردم پول داده اند.

 

وزیر کشور که در دور قبل مسوول ستاد و حامی مالی احمدی نژاد بود و علیرغم مخالفت مکرر مجلس بالاخره به عنوان وزیر کشور تعیین شد، به گفته خود ده میلیارد تومان برای تبلیغات این دوره احمدی نژاد کمک مالی کرده است. وی در نمازجمعه اعلام کرد: " هرکدام از نامزدهای انتخابات می‌توانند تا زمان شمارش آرا یک نماینده در صندوق‌ها داشته باشد." مهدی کروبی چندی پیش طی نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان نگرانی خود را از سلامت انتخابات اعلام کرده بود. در این نامه آمده بود: " وقتی پیر شورای نگهبان در جمع ناظران از نامزدی خاص حمایت کند، از ناظران جوان چه انتظاری می‌توان داشت جز اینکه تصور کنند همان نامزد خاص باید برنده انتخابات باشد." سیداحمد خاتمی خطیب جمعه‌ تهران نیز از نامزدهای ریاست جمهوری درخواست کرد"حرف‌های دشمن‌شادکن" نزنند.

 

اعلام نظر مراجع در مورد کاندیداها

 

برخی مراجع تقلید با صدور بیانیه‌هایی حمایت خود از یک نامزد مشخص در انتخابات ریاست جمهوری ایران را رد کردند. آیت‌الله مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، سبحانی و جوادی آملی از جمله مراجع تقلیدی هستند که در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرده‌اند از شخص خاصی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نمی‌کنند. اما آیت‌الله صانعی، اعلام کرد از نامزدی میرحسین موسوی حمایت می کند. از سوی دیگر وبسایت آینده از مخالفت ۱۹ نفر از اعضای مخالف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حمایت از محمود احمدی‌نژاد خبر داد. اما دفتر آیت‌الله حسینی بوشهری، نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با صدور اطلاعیه‌ای بر حمایت این استاد حوزه علمیه قم از محمود احمدی‌نژاد تأکید کرد.

 

نظر موسوی در مورد رابطه با آمریکا

 

میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری ایران، اظهار داشت که " روابط بهتر میان ایران و ایالات متحده از حالت تابو خارج شده‌است." وی گفت: " رابطه‌ با آمریکا از حالت تابو خارج شده‌است، ولی باید زمینه‌های مساعدتری را در این زمینه شاهد باشیم. اگراین مسئله به صورت مساعدی پیش برود طبیعی است که این روابط به سمت بهتر شدن پیش خواهد رفت." وی ادامه داد: " رابطه ما با آمریکا یک مسئله‌ پیچیده است و قابل حل در یک شب و یک روز نیست بل‌که راه حلی مداوم همراه با حوصله و راهبردهای درست می‌طلبد." نخست‌وزیر دوران جنگ ایران و عراق در ادامه در باره تغییر لحن آمریکا گفت: "منتظریم ببنیم باز هم علائمی به دنبال آن هست یا خیر. من روند را روند خوبی می‌بینم که اگر ادامه پیدا کند به بهتر شدن وضع کمک خواهد کرد."

 

آمریکا به دخالت در انفجار زاهدان متهم شد

 

یک مقام محلی سیستان و بلوچستان، آمریکا را به دست داشتن در انفجار شب گذشته زاهدان متهم کرد. جلال سیاح، معاون سیاسی-امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان، گفت: " با توجه به اطلاعات به دست آمده، اجیر شدن عوامل حادثه تروریستی زاهدان‌ توسط آمریکا و ایادی استکبار مورد تأئید قرار گرفته است‌." روز گذشته، پنج‌شنبه، یک بمب قوی در ساعت ۱۹:۳۰، در مسجد امیرالمؤمنین شهر زاهدان در جنوب شرقی ایران منفجر شد که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. وی با اشاره به دستگیری سه نفر از عوامل این حادثه، اظهار داشت که این افراد از مرزهای ایران نفوذ کرده‌اند و از سوی قدرت‌های خارجی هدایت شده‌اند.

 

از سوی دیگر حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان گفت: " در این حادثه مسئله قومیتی وجود نداشته‌است و به احتمال زیاد وهابیون این جنایت را انجام داده‌اند." اما رئیس دادگستری استان از احتمال مرتبط بودن دستگیرشدگان این حادثه با " گروهک‌های ضدانقلاب" خبر داد. وی با اشاره به نقش گروه ریگی در انفجارهای پیشین این استان، گفت: " هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم که این انفجار توسط این گروهک انجام شده باشد." مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان تعداد جان‌باختگان این حادثه را ۲۳ نفر اعلام کرده ‌است. به گفته مسئول " اتاق بحران مرکز مدیریت حوادث غیرمترقبه و فوریت‌های پزشکی"، ۱۸۲ نفر در این حادثه مجروح شده‌اند. میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی نامزدهای ریاست جمهوری طی بیانیه‌های جداگانه‌ای این انفجار را محکوم کرده‌اند.

 

حمله به ستاد احمدی‌نژاد در زاهدان

 

حمله مسلحانه به ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در زاهدان سه مجروح بر جای گذاشت. به گزارش ایرنا، پس از این حمله که امروز جمعه روی داد، افراد مجروح‌شده به بیمارستان منتقل شدند. محمدرضا زاهدشیخی، " مسئول ستاد حمایت‌های مردمی محمود احمدی‌نژاد در سیستان و بلوچستان" در این باره گفت: " آقایان ناصر و خداداد میری دو تن از اعضای این ستاد در جریان این حمله بر اثر اصابت گلوله از ناحیه دست، شانه و شکم مجروح و به بیمارستان منتقل شدند."

 

به گفته محمدرضا زاهدشیخی " سه نفر راکب موتورسیکلت پس از توقف در برابر این ستاد در خیابان سعدی پس از فحاشی، تهدید و استفاده از چاقو به سمت بیلبوردهای تبلیغاتی موجود حمله و آنها را پاره کردند." وی در ادامه گفت: " بعد از این اتفاق اعضای ستاد به نشانه اعتراض به سمت این افراد ناشناس رفتند که بلافاصله مهاجمان با استفاده از سلاح کمری اقدام به تیراندازی به سوی اعضای ستاد کردند." زاهدشیخی در ادامه از فرار ضاربان از صحنه و " تعقیب، شناسایی و دستگیر شدن آن‌ها از سوی پرسنل نیروی انتظامی" خبر داد.

 

حمله به عضو ستاد موسوی در شیراز

 

یک عضو ستاد ایثارگران میرحسین موسوی در شیراز با چاقو مورد حمله قرار گرفت. به گزارش قلم، مسئول ستاد انتخاباتی شهرستان‌های میرحسین موسوی گفت: " بنرهای تبلیغاتی مربوط به میرحسین موسوی را دارند در شهرستان‌ها پاره می‌کنند" گفت: " در تعجبم که چرا فقط بنرهای تبلیغاتی مهندس موسوی را جمع‌آوری و یا پاره می کنند و به دیگر کاندیداها کاری ندارند." به گفته تارنمای خبری سلام همچنین روز ۵ خرداد " دو تن از اعضای ستاد ۸۸ و جوانان میرحسین موسوی منطقه ۱۰ تهران در حالی که در خیابان ۱۶ متری امیری در حال تبلیغات میدانی بودند، مورد هجوم با سلاح سرد ۳ فرد ناشناس قرار گرفتند." بنا به این گزارش " مهاجمان سوار بر ۲ عدد موتور سیکلت بودند که با ۲ تن از اعضای ستاد منطقه که در حال فعالیت بودند درگیر ‌شدند. مهاجمان پس از درگیری لفظی، با استفاده از چاقو به این دو عضو ستاد حمله ‌کردند که این افراد مضروب ‌شده و توسط اهالی محل به بیمارستان بهگر منتقل ‌شدند."

 

روز اول خرداد نیز " دو نفر لباس شخصی با کلت کمری به ستاد یاران دبستانی مهندس موسوی در خیابان نظر اصفهان حمله کردند. این دو، اقدام به تهدید اعضای ستاد کرده و لپ‌تاپ حاوی کلیپ‌های تبلیغاتی ستاد را ربوده و یک نفر را با دستبند بازداشت کرده‌اند." گفته می‌شود این حمله " با هماهنگی نیروی انتظامی" انجام شد. لپ‌تاپ مذکور پس از تفتیش کلانتری ۱۵ اصفهان توقیف شد ولی فرد دستگیر شده آزاد شد.

 

رکسانا صابری: اعتراف من تحت فشار بود

 

رکسانا صابری در مصاحبه‌ای گفت که ترس باعث شد تا به جاسوسی برای آمریکا اعتراف کند. وی این مطلب را در نخستین مصاحبه خود از زمان آزادی‌اش از زندان اوین بیان کرده ‌است. خانم صابری افزود که چهار مرد از افراد وزارت اطلاعات ایران او را همراه خود بردند و وی که همان روز به زندان اوین منتقل شده‌بود، اجازه تماس با خانواده یا دوستان را نداشت. رکسانا صابری گفت: " بعد از این‌که متوجه شدم کسی از جای من خبر ندارد خیلی ترسیدم و بازجویان مرا تهدید کردند و گفتند که اگر به جاسوس بودن برای ایالات متحده اعتراف نکنی، ممکن است ۱۰ یا ۲۰ سال این‌جا بمانی و شاید هم حتی اعدام شوی." این خبرنگار ۳۲ ساله ادامه داد: " من فکر کردم که اگر برایم اتفاقی بیفتد خانواده‌ام نمی‌دانند من کجا هستم. شاید هم آنها هیچ‌وقت از جای من مطلع نشوند. بنابراین اعترافی دروغین کردم و گفتم، بله، من جاسوس آمریکا هستم." رکسانا صابری در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارد به ایران بازگردد گفت: " صد در صد."

 

 


 


سپاه نباید صرفا با اسلحه از انقلاب دفاع کند بلکه سپاه قبل از نظامی بودن یک سازمان امنیتی سیاسی است.

به گزارش فارس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در همایش سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد، اظهار داشت: حادثه سال گذشته می‌توانست زحمات گذشته انقلاب و هر آن‌چه که به عنوان دستاورد خون شهیدان و مجاهدت‌های امام و شهدای تاریخ شیعه بود را بر باد دهد و در این رابطه دشمنان خارجی و مخالفین داخلی انقلاب تلاش کردند که نگذارند انقلاب به راه الهی خود ادامه دهد و برای این کار از یک نقطه چالشی انقلاب در مباحث سیاسی که همان انتخابات ریاست جمهوری است شروع کردند.

فرمانده کل سپاه در ادامه گفت: سپاه باید بتواند برای آماده‌سازی هرچه بهتر خود برای دفاع از انقلاب و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی گام‌های موثری بردارد و نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت مطلوب‌تر و بهتری قرار گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرماندهان و مدیران سپاه و بسیج باید پیشتاز و پیشرو و خط‌شکن صحنه‌های مختلف انقلاب باشند و باید برای آینده انقلاب خود را آماده و مجهز به مولفه‌های اصلی آمادگی دفاعی یعنی معنویت و بصیرت کنند.

جعفری با بیان اینکه تهدید سیاسی برای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی را نباید دست کم گرفت، گفت: سپاه نباید صرفا با اسلحه از انقلاب دفاع کند بلکه سپاه قبل از نظامی بودن یک سازمان امنیتی سیاسی است و فلسفه وجودی آن، دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن است و باید بر اساس تهدیدات روز خود را آماده کند.

 


 


بهرام چگینی از فعالین ستاد مهندس موسوی در اراک و دانشجوی دانشگاه علم و صنعت اراک نزدیک به دو هفته پیش توسط مامورین امنیتی بازداشت شد.

به گزارش ندای سبز آزادی، مادر وی بیمار می باشد و بازداشت وی در این شرایط عامل فشار بر خانواده وی و وخامت وضعیت مادر ایشان گردیده است.

لازم به ذکر است پس از بازداشت آرش صابونچی این دومین بازداشت طی روزهای اخیر در اراک می باشد.


 


مجید توکلی پس از 6 روز اعتصاب غذای خشک به خواسته خود دست یافت و مجدداً به بند عمومی بازگشت.

 

 

به گزارش دانشجو نیوز این دانشجوی دربند لحظاتی پیش در تماس با خانواده خود از انتقال دوباره خود به بند عمومی خبر داد. وی که به علت آثار اعتصاب غذا توان تکلم بسیار محدودی دارد در این گفتگوی کوتاه حال عمومی خود را رضایتبخش توصیف کرد.

مجید توکلی که از سوی دادگاه انقلاب به 8 سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است، پس از ماه ها انفرادی حدود یک ماه پیش به اندرزگاه 7 زندان اوین منتقل شد اما پس از انتشار یادنامه وی برای فرزاد کمانگر و زندانیان اعدام شده در 19 اردیبهشت و همچنین اعتراض شدید وی به تفتیش عقاید نمایندگان دادستان در روز 2 خرداد مجدداً به سلول انفرادی بند 240 منتقل شد. گفته می شود از دیگر دلایل انتقال وی به انفرادی عصبانیت مقامات امنیتی از انتشار جزوه "برای تغییر" وی است. مجید توکلی به محض انتقال به انفرادی اعلام اعتصاب خشک نمود و به علت وضعیت نامناسب جسمی اش پیش از اعتصاب غذا نگرانی های زیادی در مورد سلامتی مجید توکلی ایجاد شد تا جایی که روز گذشته وی بر اثر خونریزی معده به بهداری زندان اوین منتقل شد. در نهایت با ادامه ایستادگی این دانشجوی آزادیخواه بر خواسته خود و حمایت های همه جانبه فعالین سیاسی و حقوق بشری داخل و خارج کشور از وی، مسئولین قضایی مجبور به عقب نشینی شدند و مجید توکلی به بند عمومی بازگشت. این در حالی است که در ملاقات وکیل مجید توکلی با دادستان تهران، وی بازگشت وی را به بند عمومی بعید دانسته و علت انتقال وی به انفرادی را نیزفعالیت های فراوان وی در بند عمومی ذکر کرده بود.

 

این درحالی است که دو دانشجوی دیگر زندانی حسین رونقی و کوهیار گودرزی کماکان در اعتصاب غذا به سر می برند.

 


 


جواد علیخانی دانشجوی سال آخر دامپزشکی و فعال دانشجویی دانشگاه چمران اهواز برای اجرای حکم 3 سال حبس قطعی بازداشت و به زندان اهواز منتقل شد.

 

به گزارش دانشجونیوز، این فعال دانشجویی در پاییز سال 86 بازداشت شد و پس از تحمل 11 ماه زندان با قید وثیقه آزاد شد، در پاییز سال 87 دادگاه انقلاب وی را به تحمل 5 سال حبس تعزیری محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدید نظر به 3 سال حبس قطعی کاهش یافت.

مسئولین دانشگاه چمران از ابتدای امسال از اخذ واحد این دانشجو ممانعت به عمل آوردند و پس از حوادث 16 آذر دانشگاه چمران وی را به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم و وی را به دانشگاه ممنوع الورود کردند.

مسئولین سازمان زندانها علی رغم پیگیری های مکرر این دانشجو اجازه انتقال وی را به زندان شهر محل اقامتش (کرج) را صادر نکردند. در حال حاضر این فعال دانشجویی در بند عمومی زندان اهواز در میان زندانیان عادی نگهداری می شود.

 


 


پس از برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس ، نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از اصول قانون اساسی در اعتراض به نحوه رای گیری گفت : نمایندگان در ایفای وظایف خود و اظهارنظر آزادند؛ نمایندگان در دادن رأی حقوق مشخصی دارند.

محسن کوهکن، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی که با خبرنگار سایت «تابناک» مصاحبه می کرد با بیان این مطلب، اظهار داشت: این که در زمان رأی‌گیری کسی در میان نمایندگان بچرخد و از آنان بخواهد به کسی یا چیزی رأی دهند یا ندهند، کاری نادرست و غیر اخلاقی است. اگر دادن رأی را حق نماینده بدانیم، این گونه اعمال به معنای آن است که از نماینده حق وی را سلب کرده و خواسته شده از حق خود کوتاه آمده و آنچه را به وی تحمیل و دیکته شده، انجام دهد؛ اما به این عمل، غیر از بعد اخلاقی و قانونی بار دیگری نیز افزوده می‌شود.

این نماینده اصولگرای مجلس، با بی سابقه خواندن این اقدام، گفت: اینکه فردی در فراکسیون از دیگران بخواهد به فردی که برای ریاست مورد توافق اکثریت قرار گرفته، رأی ندهند، سابقه نداشته است. در گذشته اگر نماینده‌ای با تصمیم فراکسیون خود مخالف بود، دست‌کم به احترام فراکسیون سکوت می‌کرد.

نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی، با تهدید نمایندگان خاطی فراکسیون اکثریت به امکان لغو عضویت این افراد در این، تأکید کرد: تشکلات سیاسی با اعضایی که این کار را انجام دهند، برخورد می‌کنند. به این صورت که عضویت وی را لغو و وی را از تشکیلات اخراج می‌کنند یا دست‌کم تذکر می‌دهند. متأسفانه، برخی با حیطه و چهارچوب وظایف خود ناآشنا بوده و در این گونه موارد، از حق و حقوق قانونی خود، پای را فراتر می‌گذارند که کاری غیر اخلاقی، غیر تشکیلاتی، ناپسند و غیر قابل پذیرش است.

ناظر هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی با غیراخلاقی خواندن رفتار برخی از اعضای فراکسیون اکثریت گفت: باید اشاره کرد نقطه مقابل این کار نیز وجود داشته است. آقای باهنر در فراکسیون چند رأی کمتر از آقای صدر داشت حال آن که آقای باهنر در صحن مجلس رای داشت و کسی منکر این نبود که اگر وی حضور می‌یافت، رأی می‌آورد؛ اما با وجود پافشاری دیگران و اقدام برای جمع‌آوری امضا برای حضور وی، از آنان خواست این کار را انجام ندهند و تأکید داشت، به تصمیم فراکسیون پایبند است و از دیگران نیز خواست که تصمیم فراکسیون را دنبال کنند، در چنین شرایطی ظرفیت و قابلیت افراد مشخص می‌شود.

 


 


در آستانه بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی و حادثه 15 خرداد مسؤلان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) - نمایند گی قم - به دیدار آیت الله العظمی صانعی رفتند.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در این دیدار آیت الله العظمی صانعی خطاب به مسوولان موسسه گفت: شما علاقه مرا به امام امت(سلام‌الله‌علیه) می دانید و از اینکه مرا مشمول لطف خود قرار داده و در ارتباط با امام مورد تفقد قرار می‌دهید، سپاسگزارم. یک روز در رأس مرکز نشر آثار، یک انسان مبارز، آگاه و مجتهد -یعنی مرحوم حاج احمد آقا بود و امروز هم فرزند بزرگوارش مسئولیت آن جا را به عهده دارد. خود شما آقایان هم دارای فضل هستید. وقتی موسسه ای با این عظمت را چنین شخصیت هایی اداره کرده باشند، خوب اداره شده و امیدوارم که از این به بعد نیز چون گذشته عمل کند.

وی به هجمه ها و فشارهایی که به مؤسسه وارد می شود، اشاره کرد و اظهار داشت: باید بدانید که «وأمّا الزبد فیذهب جفاء» این تحریف‌ها، تهمت ها، افتراها و بی انصافی ها تمام می شود و روزی آن ها که این اعمال را انجام داده اند، پشیمان خواهند شد و قبل از آخرت، در همین دنیا و در مقابل شما زانو زده و از شما تقاضای عفو خواهند کرد.

آیت الله صانعی خاطرنشان ساخت: تاریخ به گونه ای است که بی‌انصافی بی‌نتیجه نمی ماند، نمی‌شود ظلم کیفرش را نبیند، به هر حال، نتیجه اش را خواهد دید، اما باید صبر کرد و امید داشت. به یاد می آورم وقتی به فیضیه حمله کردند و شهید هم داده شد، امام همان روز پس از این واقعه فرمود: «هنیئاً لکم» و بعد فرمود: اینها نفسهای آخرشان را دارند می‌کشند.

به گزارش جماران، وی افزود: این سخنان در چه زمانی گفته شد؟ هنگامی که هنوز پانزده سال به انقلاب مانده بود. صدها نفر در زندان‌ها زیر شکنجه از بین رفتند، صدها نفر اسیر و زندانی شدند، سرمایه‌ها از دست رفت، تعطیلی بازارها پیش آمد و نیروها گرفتار شدند. ایشان می‌فرمود که: «هنیئاً لکم» و گوارا باد بر شما! اینها نفس‌های آخرشان را می‌کشند.

این مرجع عظام تقلید در ادامه به ذکر خاطره ای از امام پرداخت و تشریح کرد: مرحوم آیت‌الله ربانی شیرازی (قدس‌سره‌الشریف) از افراد بسیار قوی‌ای بود که تحمل و استقامتش معروف بود، زمانی من از شهید قدوسی که در زندان بود، پرسیدم: در زندان، فلانی استقامتش بیشتر بود یا فلان آقا؟ گفت: نه، مرحوم ربانی شیرازی بسیار بیش از او استقامت داشت و معروف است که محاسنش را دانه‌دانه می‌کندند و او حرف خودش را می‌زد. پس از آن که از زندان آزاد شده بود، در تظاهراتی بعد از فوت حاج آقا مصطفی که می‌زدند و می‌کشتند، دوستان خدمت مرحوم ربانی رفته و گفتندکه آقا، زدند، کشتند. فرمود: نه اینها تهدید است. گفتند: آقا، جنازه را برداشته، بردیم و دفن کردیم. فرمود: تهدید است.

وی ادامه داد: مبارزه راهش این است که همیشه باید از موضع امید صحبت کرد و خداوند هم امید را در انسانها آفریده؛ اصلاً تشیع بر پایه امید زنده است، امید به آمدن مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف).به هرحال همه به انتظار آمدن مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و به امید دیدن حاکمیت عدل فرزند پیامبر هستند تا شیعیان، عدالت، انسانیت و احترام به کرامت انسانی را ببینند.

آیت الله صانعی گفت: باید سختی ها را تحمل کرد، البته ممکن است عده ای بخواهند مقام علمی آقاسیدحسن را پایین بیاورند؛ کاری که با امام کرده و می گفتند: امام فقه بلد نیست و فقط فلسفه می داند.

وی ادامه داد: زمانی که امام در زندان بود، یک منبری را آورده بودند تا جوّ موجود را بشکند و درباره او می گفتند این آقا منبری خوبی است، و تبلیغات بسیاری برای او به راه می انداختند. او نیز مأموریت داشت امام را تضعیف کند و با این هدف می گفت؛ درس اخلاق ایشان خوب است؛ یعنی فقه امام خوب نیست، اما خدا به او قدرت و عظمت داد تا بر تمامی دشمنانش پیروز شود.

آیت الله صانعی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دست اندرکاران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: بدانید تنها موسسه نشر آثار و آثار امام مورد هجمه و تهمت نیست، یاران امام هم مورد حمله و هجمه همه جانبه قرار دارند. بازار تهمت و افترا هم فراوان است.

وی تاکید کرد: من امروز با صراحت به شما عرض می‌کنم که دشمنی با امام یک دشمنی ریشه‌دار است و پایان نمی پذیرد، اما تا می توانید، روی جنبه های مثبت امام تکیه کنید. مأیوس هم نباشید که در این هجوم، تنها هستید، خیر، بلکه حمله به همه هست، تنها نشر آثار نیست. هرکسی را که می توانند مورد هجوم قرار می دهند و این، دلیل بر ضعف آنان است.

وی با بیان اینکه باید از زحماتی که موسسه نشر آثار برای تحریرالوسیله متحمل شد، تشکر کنم،‌گفت: با این کار، این کتاب وزین علمی ماندگار شد و ما نظریاتی را که از خود امام الهام گرفته بودیم، نوشتیم. در باره بحث ترجمه کتب امام نیز باید توجه داشته باشید که ترجمه هیچگاه حکم کتاب را ندارد. این یک بحث فقهی است. ترجمه قرآن هیچ وقت حکم قرآن را ندارد، چرا که مترجم نمی‌تواند تمام هدف و مقصد گوینده و نویسنده را بیان کند.این که بیان داشتید، قصد دارید کتاب اخلاق امام را ترجمه کنید، کار خوبی انجام می دهید، ولی سعی کنید ابتدا متن کلمات امام باشد و سپس ترجمه آن در پایین آن قرار گیرد.

آیت الله صانعی در بخش دیگری با بیان اینکه اگر می خواهید مباحث اخلاقی و عرفانی امام را در جامعه بسط و گسترش دهید، باید تدریس کتاب‌های امام را مردمی و حوزوی کنید،‌اظهار داشت: باید کتابهای امام تدریس بشود. باید تلاش کنید وقتی که درس‌ها شروع می شود، کتاب‌های امام هم تدریس بشود. من 10 سال قبل، این مطلب را گفتم که بگذارید شاگردانی از متن حوزه بیایند و در متن حوزه، حرف‌های امام را تدریس کنند. خود دوستان بنشینند و درس امام را بیان کنند -همانگونه که بنده در درسم روزی نمی‌گذرد که مطلبی را از امام عنوان نکنم- به دوستان سفارش کنید مطلبی از امام عنوان کرده و به تدریس کتاب‌ها بپردازند، اگر چنین شد، هم کتاب حفظ شده و هم هدف شما برآورده می شود.

وی افزود: مبادا به عقب بازگردیم و خودمان مرتجع شویم. باید به خواسته‌های امام عمل کنیم. خواسته امام عبارت بود از عمق دادن به فقه، تحقیق و آزادی مردم از قید اسارت‌ها و بندهای فکری و استعماری. خواسته امام این بود که همه چیز مال مردم است و ما هم مرهون مردم هستیم. همه چیز از مردم است و هیچ کس هیچ چیز از خود ندارد. اگر مردم به من احترام نگذارند، من و شما نیستیم، کسی نیست. ما نباید مردم را تحقیر کنیم و به آنان بی‌احترامی روا داریم . نترسیم، چون ترس بسیار بد است. به دیگران هم بگویید که نترسید، خیال نکنید که می توانند هر کاری بکنند. چند روزی بیش نیست و تمام می‌شود. «للحق دولة و للباطل جولة» دوران عذاب، تهمت و دروغ به پایان می رسد و به نصرت و توفیق الهی ایمان داشته باشید.

آیت الله صانعی تاکید کرد: هیچ چیزی نباید از حوزه کنار برود. اگر از حوزه جدا شد، نابود شده و باب افتراء و تهمت فراوان می‌شود، اما حوزه را نمی توانند به این سادگی نابود کنند، البته دشمنان با آگاهی به دنبال این هستند که حوزه را نیز از هویت و واقعیت اصلی اش جدا ساخته و حوزه‌ای بسازند که هر چه خودشان می‌گویند، تکرار کند، ولی طول می کشد و به نظر ما امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آن را حفظ کرده و می کند.

وی با این گفته که باید هوشیار بود و نقشه های دشمنان را از بین برد، گفت: یکی از اهداف دشمنان،‌ این است که می خواهند دشمنان امام را روی کار بیاورند و در زبان دوستی، امام و بیت امام را تضعیف کنند. شاهد این مدعی نیز این است که حسینیه جماران را خراب کردند و هیچ خبری نشد، آب از آب هم تکان نخورد. به سیدحسن آقا توهین کردند، کسی دم بر نیاورد. برخی رسانه‌ها نیز هماهنگ حرکت کردند که چهره خشنی از امام نشان داده تا خشونت های خود را به نام او و پیروی از خط او جلوه دهند.

وی در ادامه به رفتار امام در مورد کودتای نوژه اشاره کرد و گفت: چرا این جمله را نمی‌گویید که وقتی کودتای نوژه کشف شد، امام فرمود؛ به خانواده‌های اینها رسیدگی کنید تا مبادا در مشکل و فشار قرار بگیرند. چرا اینهمه عاطفه و مهربانی‌های امام را نمی‌گویید؟ چرا نمی‌گویید که امام در طول حاکمیتش اگر افرادی به جهاتی استعفا می‌دادند یا کنار می‌رفتند و یا مردم اینها را نمی‌خواستند، امام به آن ها مسئولیت دیگری می داد تا آبرویشان حفظ شود، چراکه به هر حال در انقلاب و نهضت نقش داشتند؟

آیت الله صانعی اضافه کرد: چرا نمی گویید که در زمان امام دروغ نبوده و الان این همه دروغ گفته می شود؟ چرا نمی گویید که دو نفر خواستند از امام تعریف کنند، امام جلوی آن ها را گرفت و فرمود؛ از من تعریف نکنید؟ اما امروز باب تملق باز شده و خیلی ها با تملق و دروغ به همه چیز می رسند.

وی به مشکلات اخلاقی جامعه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: 5 سال قبل گفتم که دروغ دارد شایع می شود، ولی نمی دانستم که دروغ اصلاً فرهنگ می شود. «کیف بکم اذا رأیتم المعروف منکراً و المنکر معروفاً». چرا نمی گویند که امام افراد را حفظ می کرد؟ چرا همه متخصصان و افرادی را که در این دولت ها خدمت کردند، کنار زدند؟ اگر همه اینها ضد انقلاب هستند پس چه کسی انقلابی است؟

گفتنی است، در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین موسوی ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های مؤسسه در قم، به بیان چگونگی انجام تحریفات در سخنان و کتاب های حضرت امام(سلام الله علیه) پرداخته و نگرانی از هجمه هایی که افکار و اندیشه های حضرت امام را نشانه رفته است، ابراز کرد.


 


محسن رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی حل بحران‌ها توسط امام(ره) گفت: ایشان در مدیریت بحران، سبک خاص خود را داشتند و همیشه از موضع ”اخلاق“‌ و ”معنویت» شروع می‌کردند. برخوردها را در صورت ناچاری انجام می‌داند و در واقع نسخه امام، نسخه ”اخلاق و معنویت“‌و حل و فصل مسائل و جلوگیری از تفرقه بود و هر جا هم لازم می‌شد از قاطعیت بی‌نظیر خود استفاده می‌کردند. همیشه می‌گفتند ”کاری نکنید که یک کلمه بگویم“،و همین تهدید کار خودش را می‌کرد.

به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهار نظر برخی افراد در خصوص حذف تدریجی و بی‌مهری به یاران امام گفت: من فضای سیاسی کشور در دو سه سال اخیر را اصلا نمی‌پسندم، فضای سیاسی همراه با تخریب و اتهام زدن و بداخلاقی وجود دارد و از یک طرف هم نمی‌بینیم و متاسفانه این مسأله در همه طرف‌ها وجود دارد. یعنی تخریب چندجانبه در فضای سیاسی کشور راه افتاده است. ما باید این فضا را عوض کنیم و فضای اعتماد و برادری، همکاری و اینکه همه را خوب ببینیم، ایجاد کنیم که در این صورت می‌توانیم پیشرفت و موفقیت داشته باشیم، لذا دیر یا زود فضای فعلی سیاسی باید متحول شده و به سوی فضای دیگری برویم.

رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل تغییر فضای جامعه و ایجاد پراکندگی در عرصه‌های اساسی کشور طی سالیان اخیر گفت: بخشی از این مسأله به نداشتن تئوری برای ”بعد از سیاست“ است. یعنی ما برای سیاست تئوری داشتیم؛ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، مردم‌سالاری دینی و …، اما برای پس از آن تئوری نداشتیم و در دوره‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد هم نخبگان نتوانستند تئوری‌سازی کنند، تا ”ما بعد سیاست“ را تفسیر، تحلیل، سازماندهی و سپس برنامه‌ریزی کنند.

لذا این مسأله به گروه خاصی برنمی‌گردد و به همه نخبگان و اندیشمندان و دولتمردان مربوط است.

 


 


دفتر فائزه هاشمی رفسنجانی، با صدور اطلاعیه ای، خبر حمله عوامل ناشناس به آن دفتر را تایید کرد و علت این اقدام را، "نه سرقت"، بلکه "ایجاد وحشت و انجام آزار و اذیت" خاطرنشان ساخت.

به گزارش منابع خبری جرس، در ادامه حملات دامنه دارِ حامیان دولت و همچنین لباس شخصی ها و عوامل نهادهای امنیتی، به خانواده و نزدیکانِ آیت الله هاشمی رفسنجانی، دفتر فائزه هاشمی، در حدفاصل شامگاه دیروز تا سحرگاه امروز شنبه(هشتم خرداد ماه)، مورد حمله و تخریب عوامل ناشناس قرار گرفت.

اطلاعیه ای که توسط روابط عمومی دفتر فائزه هاشمی رفسنجانی منتشر شده، به شرح زیر می باشد:
"صبح شنبه هشتم خرداد، هنگامی که کارکنان فدراسیون اسلامی ورزش زنان بر سرکار خود حاضر شدند با صحنه غیر منتظره ای روبرو گردیدند: قفل شکستۀ درها، اتاق های بهم ریخته، میزهای زیر و رو شده، اسناد و مدارک بیرون ریخته شده …. همه چیز حاکی از آن بود که عده های با داشتن زمان کافی وخیال راحت از جنبه امنیتی با بازکردن و بعضاً شکستن قفل ها نسبت به بهم ریختن و شکستن وسایل، زیر و رو کردن اوراق اداری نه به قصد سرقت که به قصد ایجاد وحشت و آزار و اذیت اقدام نموده اند.

اقداماتی نظیر جابجایی گاوصندوق و شکستن قفل آن بدون دست زدن به داخل آن، صدمه زدن به پنکه ها، شکستن المنت سماور، ریختن مقادیر زیادی دستمال در توالت و جاگذاشتن رشته کلید های ساخته شده با نام قفل ساز نمی تواند کار سارقانی باشد که از خود با شربت و پرتقال نیز پذیرایی کرده اند .

در این یورش وحشیانه که بیشتر شبیه حمله مغولان به ایران بوده، و نشاندهنده ماهیت عاملان آن است فقط یک مانیتور مستعمل و دو جعبه خاتم( صنایع دستی) و چند کالای کوچک دیگر که احتمالاً برای ردگم کردن بوده است به سرقت رفته است. "


 


گزارشگران بدون مرز اعتراض خود را نسبت به وضعیت سلامت و بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایران اعلام می‌کند. بدرفتاری و خشونت علیه زندانیان در ماه های اخیر شدت گرفته است.

کوهیار گودرزی و حسین رونقی ملکی هر دو وب‌نگار در اعتراض به شرایط بازداشت خود چندین روز است که در اعتصاب غذا بسر می‌برند. عیسی سحر خیز روزنامه‌نگار زندانی در زندان رجایی شهر بار دیگر قربانی عارضه قلبی شده است.

در سامانه خبری گزارشگران بدون مرز آمده است: " در زندان‌های جمهوری اسلامی حقوق ابتدایی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران پایمال می‌شود. مقامات رسمی جمهوری اسلامی مسئول حفظ جان زندانیان هستند. عیسی سحر خیز، کوهیار گودرزی و حسین رونقی ملکی نیاز فوری به مراقبت پزشکی دارند . ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط همه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی هستیم."

کوهیار گودرزی وب‌نگار و از اعضایکمیته گزارشگران حقوق بشر در ۲۹ آذرماه بازداشت شد. مسئولان زندان اوین به مادر این وب نگار اعلام کرده‌اند که درپی اعتصاب غذای چندین روزه و وخامت وضعیت سلامتش وی در بیمارستان بستری شده است. اما نه نام بیمارستان و نه توضیحی در باره وضعیت سلامت این وب‌نگار به خانواده داده نشده است.
حسین رونقی ملکی وب‌نگار و مدافع حقوق بشر در تاریخ ٢٢ آذر ماه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی " عملیات متلاشی کردن شبکه ضد انقلاب" بازداشت شد. وی که تا هفته ها بازداشت و زندانی شدنش مخفی نگاه داشته شده بود به " استفاده و تولید فیلترشکن، میزبانی از سایت های مدافع حقوق بشر و.." متهم کرده است. هیچ اطلاعاتی در باره وضعیت سلامت وی به خانواده داده نشده است.

عیسی سحرخیز مدیر و روزنامه‌نگار بسیاری از نشریات اصلاح‌طلب که اخیرا به زندان رجایی شهر منتقل شده است، در تاریخ ٦ خرداد ماه دچار عارضه قلبی شده است. علیرغم توصیه پزشکان زندان برای معاینه و درمان در خارج از زندان مقامات قضایی و امنیتی با این درخواست مخالفت کرده‌اند.
در همین زندان احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، رضا رفیع فروشانی و تعداد دیگری از زندانیان سیاسی که در کنار مجرمان عادی نگاهداری می‌شوند به شکل روزمره تهدید و مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
عمادالدین باقی چهره مشهور روزنامه‌نگاری ایران نیز چندی پیش و در شب عید دچار عارضه تنفسی شده بود که به بیمارستان انتقال یافت، اما مسئولان این زندانی بیمار را دوباره به زندان بازگردند.
از سوی دیگر کاوه قاسمی کرمانشاهی وبلاگ نویس و مدافع حقوق بشر ٢٩ اردیبهشت ماه با سپردن ١٠٠ میلیون وثیقه آزاد به شکل موقت از زندان شد.


 


علی لاریجانی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران در سال 89 با بیان این‌كه صیانت از عزتمندی نظام و ملت ركن اول حركت مجلس هشتم در دو سال گذشته بوده است، گفت: مجلس بر اساس اسلامیت و قرائت انقلابی و هم‌چنین واقع‌بینی نسبت به شرایط نظام، حركت می‌كند.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران با ابراز خرسندی برای حضور در چنین نشستی و میزبانی از خبرنگاران، سالگرد ملكوتی رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را تسلیت گفت و تاكید كرد كه بار غم این حادثه عظیم همچنان در دل مومنان انقلاب وجود دارد و البته پایداری در راه فكر ایشان، همچنان در افكار عمومی رسوخ دارد.

وی ادامه داد: در ابتدا قصد دارم چند نكته را از مجموع حركت مجلس در دوره هشتم عرض نمایم كه این موارد برآیند حركت مجلس در دو سال گذشته را نشان می‌دهد. حركت مجلس را می‌توان در چهار ركن خلاصه كرد.

لاریجانی در توضیح این چهار ركن گفت: ركن اول و بسیار مهم آن است كه همواره مجلس تلاش كرده در تصمیم‌گیری‌هایش از عزتمندی ملت و كل نظام صیانت به عمل بیاورد. به عبارت دیگر نگاه مجلس در اتخاذ تصمیمات داخلی و مسائل عمده خارجی، صیانت از عزت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است، به خصوص این موضوع در حوادث حساس مختلف رخ داده؛ در منطقه اعم از آنهایی كه مستقیم و یا با واسطه همچون موضوع فلسطین، مسائل هسته‌یی و یا افغانستان كه به نحوی با شرایط ایران مربوط بوده، تبلور می‌كند.

وی ركن دوم حركت مجلس هشتم در طول دو سال گذشته را اسلامیت عنوان و اظهار كرد: اسلامیت بدان معناست كه مجلس تلاش كرد قواعد و ضوابطی را وضع یا نحوه نظارت را براساس چارچوب‌های اسلامی سامان بخشد. البته در این بین گاهی برخی می‌خواهند مجلس را مشمول امور خود كنند كه مجلس زیربار چنین چیزی نرفته است. اسلام تعریف شده با بحث‌ها و گرایش‌های مختلفی كه صوفیه به آن تمسك می‌كنند متفاوت است. منظور ما همان مسیر روحانیت و مواضع در 1400 سال اسلام است كه تلاش كردیم به معنای واقعی از آن صیانت كنیم.

رییس قوه مقننه ركن سوم مجلس هشتم را براساس قرائت انقلابی عنوان و خاطرنشان كرد: حركت مجلس براساس قرائت انقلابی كه نظام آن را بنیان‌ نهاد و یا در راهنمایی‌های مقام معظم رهبری تبلور پیدا می‌كند، شكل می‌گیرد، این نگاه به مسائل مبتنی بر قرائت انقلاب اسلامی در رابطه با بسیاری از حوادث رخ داده در منطقه و یا در داخل كشور، به خوبی نمایان است.

وی ادامه داد: مجلس تلاش كرد صیانت از حقوق مردم را در چارچوب اهداف انقلاب اسلامی انجام دهد. به عنوان نمونه در مسائل پس از انتخابات، فتنه‌ای در كشور رخ داد و ماجراجویی‌هایی در داخل كه برخی از آنها از خارج هدایت می‌شد به وجود آمد كه در نهایت مجلس تلاش كرد با نگاه دقیق از مواضع انقلاب صیانت نماید.

لاریجانی واقع‌بینی نسبت به شرایط در رابطه با موضوعات داخلی، ‌سیاسی، فرهنگی، بین‌المللی و ... را ركن چهارم حركت مجلس در طول دو سال گذشته عنوان و تصریح كرد: البته برای بررسی مسائل باید به گونه‌ای واقع‌بینی داشت كه به همه ابعاد آن توجه شود. چرا كه واقعیات علل متعددی دارد. اما در برخی از كشورها عادت شده كه با ساده‌بینی به مسائل، نگاه تكوینی داشته باشند. این در حالی است كه واقعیات وجوه مختلفی دارد و باید به تمام ابعاد توجه كرد، مجلس در بعد تقنین و نظارت این چهار ركن را مورد توجه قرار داده و براساس آن حركت كرده است.

مساله فلسطین همواره مورد دغدغه خاطر مجلس در دو سال گذشته بوده است

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست مطبوعاتی خود، مساله فلسطین را یكی از موضوعاتی كه همواره مورد دغدغه خاطر مجلس در طول دو سال گذشته بوده ، معرفی كرد وافزود: كنفرانس استانبول در این رابطه در سال قبل و امسال برگزار شده كه مبدع آن مجلس شورای اسلامی بود و پیگیری‌های لازم را در این ارتباط انجام داد. سه‌شنبه هفته آینده نیز تروییكای آسیایی در این رابطه تشكیل جلسه می‌دهد.

لاریجانی مساله هسته‌یی را از دیگر موضوعاتی برشمرد كه مجلس اقدامات مختلف را در این رابطه انجام داده است و توضیح داد: مجلس در رابطه با آخرین بیانیه تهران مواضع‌اش را به صراحت بیان كرد و از این بیانیه حمایت نمود. در این رابطه مجلس پیگیر چنین موضوعی است.

وی با بیان این‌كه مجلس در بعد تقنین و نظارت معاونت قوانین و نظارت را پایه‌گذاری نمود تا حركت‌های جمعی در كمیسیون‌ها به پشتوانه محكمی انجام شود، گفت: از این بین 421 طرح و لایحه در مجلس هشتم به سرانجام رسید كه از این تعداد 165 طرح و 256 لایحه بود، برخی از این لوایح دارای 700 ماده همچون لایحه تجارت بود و قانون مجازات اسلامی نیز با حجم هزار ماده تبیین شد ،از این تعداد 142 مورد به قانون تبدیل شد كه 39 مورد آن طرح و 103 مورد آن لایحه بود.

رییس قوه مقننه ادامه داد: از جمله مسائل مهم دنبال شده در مجلس شكل‌گیری دولت بود كه با بررسی‌های مجلس منهای سه وزیر به دولت رای اعتماد داده شد كه پس از آن نیز وزرای دیگری انتخاب و رای اعتماد از مجلس گرفتند. قانون هدفمند كردن یارانه‌هانیز موضوع دیگری بود كه با رایزنی‌های انجام شده با دولت و با استفاده از نظرات كارشناسان خارج از مجلس در بخش خصوصی و مدیران باسابقه تلاش شد این قانون در نهایت تدوین شود.

وی افزود: این قانون سایه‌ای را در بودجه سال جاری انداخته است و در ابتدا شاهد فراز و نشیب‌هایی بودیم كه تلاش كردیم، در سال جدید این موضوع در مجلس حل شود و امیدواریم زودتر در كشور اجرا گردد.

وی همچنین نظارت بر اجرای اصل 44 و قانون آن و همچنین تشكیل كمیسیون خاص در این رابطه را از جمله اقدامات دیگر مجلس برشمرد و گفت: در حال حاضر بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه در دستور كار مجلس قرار دارد كه از 16 خرداد به صورت رسمی كمیسیون‌ها درگیر آن می‌شوند و پس از آن این لایحه به كمیسیون تلفیق می‌رسد، امیدواریم در این زمینه صاحب‌نظران نظرات خود را اعلام كنند. البته در این رابطه همایشی برگزار و استقبال خوبی از آن به عمل آمد . امروز نیز از صاحبان مقالات دعوت به عمل آمد، تا نظراتشان را به صورت مدون و به شكلی كه به حكم درآید ارائه دهند تا كمیسیون تلفیق از آن استفاده نماید.

لاریجانی ادامه داد: مركز پژوهش‌های مجلس نیز بررسی‌های همه جانبه‌ای را بر روی برنامه پنج ساله انجام داده و آن را به كمیسیون‌های تخصصی ارائه می‌دهد. این فرصت خوبی است تا انجمن‌های علمی صاحب‌ان نظر و مدیران پرسابقه از این تاریخ تا تصویب نهایی آن نظراتشان را ارائه دهند تا این لایحه كه سرنوشت كشور را رقم می‌زند به تصویب برسد.

وی قانون مجازات اسلامی ،قانون آیین دادرسی ،‌قانون تجارت، قانون افزایش توان‌بخشی و حمایت از سرپرستان خانوار، قانون اصلاح مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه، قانون ممنوعیت تصدی بیش از یك شغل و قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات را از جمله قوانین مصوب در مجلس عنوان كرد.

لاریجانی در ادامه قانون نظام جامع دامپروری كشور ،نظارت شرعی بر ذبح ،‌اصلاح بافت‌های فرسوده و قانون جرایم رایانه‌ای ،‌قانون تعیین تكلیف استخدام حق التدریسی‌ها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی ،‌قانون اصلاح بیمه كشاورزی و ... را نیز از دیگر موارد تصویب شده در مجلس برشمرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح طرح‌های مهم در دستور كار كمیسیون‌های مجلس، گفت: بررسی طرح جامع قانون شوراها، طرح جامع قانون احزاب و قانون انتخابات كه به نوعی به هم مربوطند در حال بررسی در كمیسیون مربوطه‌اند كه در صورت تصویب آن در مجلس ساماندهی در حوزه مسائل سیاسی انجام می‌شود و همكاری‌ های سیاسی را بهبود می‌بخشد.

مجلس ازهمه‌ رسانه‌هایی كه به منافع نظام می‌اندیشند حمایت می‌كند

روسیه در مسائل هسته‌یی همیشه درچارچوب رقم خوردن منافع خود عمل كرده‌است

علی لاریجانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا كه پرسید: اخیرا و به‌ویژه پس از بیانیه‌ی تهران شاهد مواضع صریح روسیه در حمایت از صدور قطعنامه علیه كشورمان بودیم كه در روزهای گذشته نیز این با واكنش شدید رییس‌جمهور مواجه شد، نظر شما درباره‌ی دلایل و نتایج مواضع اخیر روسیه چیست؟ و ایران در این ارتباط باید چه برخوردی داشته باشد؟ پاسخ داد: در مورد روسیه باید به دو عامل توجه كرد؛ اول آن‌كه روسیه كشور همسایه ما است و قطعا منافع مشتركی با ما دارد.

وی با بیان این‌كه بر اساس تاریخ گذشته روابط ما با روسیه فراز و فرودهایی داشته است كه نباید آن را نادیده گرفت، افزود: از زمانی كه این مباحث بین ما و روسیه شكل دقیق‌تر و همه‌جانبه‌تری گرفته است، به‌ویژه پس از سفر آقای پوتین به تهران مجموعه منافع مشتركی مطرح شد و پوتین با نگاه هوشمندانه به این موضوعات توجه كرد.

لاریجانی گفت: البته از آن روز به بعد این مسائل خیلی پیشرفتی نداشته است؛ كما این‌كه در جاهایی هم فرود داشته است. باید به این موضوعات دقیق‌تر بنگریم كه دو كشور روسیه و ایران منافع مشتركی دارند و اگر همان مسیری كه با رییس‌جمهور سابق روسیه مورد توجه و توافق قرار گرفت، دنبال می‌شد، می‌توانست منافع دوطرفه‌ای به وجود بیاورد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این‌كه از این منظر باید نگاه دقیق‌تری به صحنه داشت، خاطرنشان كرد: به‌ویژه در مسائل هسته‌یی، روسیه همیشه قصد داشته است كه موضوع در چارچوب منافع خودش رقم بخورد كه باید تلاش كرد، این مسائل به مسیر دقیق‌تر خود برگردد.

خبرنگار روزنامه‌ی فرهیختگان طی سوالی از رییس مجلس به مراسم تقدیر از چند رسانه در هفته‌ی گذشته در مجلس اشاره داشت و از لاریجانی پرسید كه آیا این مراسم به دستور شما و از بودجه‌ی مجلس بوده است؟ كه وی پاسخ داد: در مجلس افكار و عقاید مختلفی وجود دارد. هفته‌ی گذشته تعدادی از نمایندگان از برخی رسانه‌ها تقدیر كردند و تمام بودجه‌ی این برنامه را خودشان تامین كردند.

لاریجانی موضع مجلس را حمایت از همه‌ی رسانه‌هایی كه هوشمندانه به عزت جمهوری اسلامی و منافع نظام می‌اندیشند، عنوان كرد و گفت: ما از همه‌ی رسانه‌هایی كه در راه صحیح در مسیر كار ملت فعالیت می‌كنند، تقدیر می‌كنیم. رسانه‌هایی كه اشكال كار مجلس را گوشزد می‌كنند و با نگاه ناقدانه و ناصحانه فعالیت می كنند، باید مورد تقدیر قرار گیرند.

در ادامه خبرنگار یكی از شبكه‌های عربی نظر رییس مجلس را درخصوص بیانیه‌ی تهران جویا شد كه لاریجانی گفت: بیانیه‌ی تهران مجموعه‌ای از شرایط را تعریف كرد و موارد مطرح در این بیانیه، امور منفصلی نیست و به هم پیوسته است و مجموعه‌ی این قواعد منافع طرفین را حفظ كرده و مسیر راه را باز می‌كند.

وی عملكرد ایران را در این راستا درست و منصفانه توصیف كرد و گفت: اگر آنها در ادامه‌ی مسیر به میز مذاكره برگردند و در چارچوب بیانیه مذاكره كنند، می‌توانند به موضوعات اساسی این بیانیه به طریق درستی برسند، اما اگر به دنبال فریبكاری و بازیگوشی باشند، بدانند كه مسوولان ایرانی به این موضوع توجه كرده و مجلس هم با دقت مساله را رصد می‌كند. لذا توجه داشته باشند كه در مسیر پرسنگلاخ وارد نشوند.

خبرنگار خبرگزاری مهر مساله‌ی وعده‌ی پی‌گیری دریافت غرامت ایران از عراق را از رییس مجلس مورد سوال قرار داد كه لاریجانی به وی پاسخ داد: از اصل موضوع غرامت نمی‌شود صرف‌نظر كرد و این مساله باید تكلیفش مشخص شود و هم مجلس و هم دولت هم این موضوع را مورد پی‌گیری قرار خواهند داد. البته باید به صحنه‌ی عراق نگاه واقع‌بینانه‌ای داشت و باید مجال داد كه نهادهای مختلف این كشور مستقر شوند، اما این موضوع قطعا در دستور كار خواهد بود؛ البته با واقع‌بینی به صحنه‌ی عراق.

لاریجانی در ادامه‌ی این كنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم آنلاین كه به انتخابات هیات رییسه‌ی مجلس در هفته‌ی گذشته اشاره داشت و پرسید 44 نماینده‌ای كه به شما رای سفید دادند چه كسانی بودند و آیا شما جزو شكایت كنندگان از این تعداد نماینده به هیات داوری فراكسیون اصولگرایان هستید؟ گفت: من جزو شكایت كنندگان نیستم و این موضوع را هم اصلا مهم نمی‌دانم؛ چرا كه این موضوع دغدغه‌ی كشور نیست و مسائل مهم‌تری مثل مساله‌ی یارانه‌ها در كشور وجود دارد.

وی در عین حال گفت: البته این‌كه رفتار تشكیلاتی در كشور باید منظم باشد، درست است. بنده از آقای محمدرضا باهنر كه از رفتار تشكیلاتی تبعیت كرد، تقدیر می‌كنم و این را نوعی مدنیت در جامعه می‌دانم كه رفتارها تابع تصمیمات جمعی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی این نوع عملكرد را نشان‌دهنده‌ی نوعی بلوغ سیاسی دانست و در عین حال از رای اعتماد جمعی نمایندگان به خودش تشكر كرد و گفت: این مساله یك سرمایه است و وظیفه‌ی مهمی را برای بنده جهت پی‌گیری جایگاه مجلس، تقنین بهتر و نظارت نافذتر ایجاد می‌كند.

دوره قداره‌كشی رژیم صهیونیستی درمنطقه‌ گذشته است

تخریب اماكن دینی در بیت‌المقدس از ثمرات سیاست خارجی جدید آمریكایی‌هاست

در ادامه‌ی این نشست خبری لاریجانی، خبرنگار شبكه خبر درخصوص خواسته‌ی برخی نمایندگان برای تصویب بندهایی از بیانیه‌ی تهران در مجلس سوال كرد كه لاریجانی پاسخ داد: این‌كه گروهی در مجلس به دنبال قانونی كردن برخی قیود این بیانیه هستند، من چنین چیزی نشنیده‌ام و چنین موضوعی معنادار نیست؛ چرا كه این پیشنهادی است كه ایران، برزیل و تركیه مطرح كرده‌اند و تصویب آن در مجلس موضوعیت ندارد.

وی درخصوص ادامه‌ی همكاری ایران و روسیه با توجه به واكنش‌های اخیر روسیه نیز گفت: در مورد روابط ایران و روسیه معتقدم بعد از مذاكرات تلفنی لاوروف با متكی و دبیر شورای امنیت روسیه با جلیلی، تا حدی روشن شد كه منافع مشترك در چه قلمروهایی رقم خورده است و من پیشنهاد می‌كنم، آنها موضوع را جدی بگیرند و در مورد منافع مشترك اعم از مسائل دفاعی و موضوعات منطقه‌ای مثل مبارزه با تروریسم و بسیاری از مسائل دوجانبه‌ی دیگر دقت بیشتری داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی قدس درباره‌ی كنفرانس بازنگری ان‌.پی.‌تی در نیویورك نیز گفت: كنفرانس ان‌.پی‌.تی نقاط قوت و ضعفی داشت این‌كه آنها حاضر نشدند، برای خلع سلاح، زمان‌بندی مشخص و طرح مدونی داشته باشند، از نقاط ضعف كنفرانس است و با این وجود این به یك نصیحت‌نامه تبدیل شده و از این حرف‌ها تا به حال زیاد زده شده است؛ در حالی كه مشكلات امروز دنیای ما در مساله‌ی هسته‌یی این نیست.

لاریجانی هم‌چنین اضافه كرد: البته در این كنفرانس آنها رژیم صهیونیستی را ملزم به از بین بردن زرادخانه‌های هسته‌یی نكردند و تنها گفتند كه از این كشور می‌خواهیم این كار را بكند و یا عبارتی در این طراز به كار بردند؛ در حالی كه اگر رژیمی ان‌.پی.‌تی را نپذیرفته و گردن‌كشی می‌كند، باید در این نشست كه سران و متخصصین كشورها جمع هستند، برای امنیت بین‌الملل به این موضوع توجه كنند.

وی هم‌چنین گفت: از نكات مثبت این نشست هم توجه به ان.‌پی.‌تی و لزوم پیوستن همه‌ی كشورها به ان‌.پی.‌تی بود، اما به نظر من باید به این نوع همایش‌ها با واقع‌بینی نگاه كرد كه معجزه‌ای از آن در نیامده است. متاسفانه ایالات متحده خلع سلاح را مساله‌ی ساده‌ای گرفته، در حالی كه صحنه‌ی بین‌المللی تك‌ساحتی نیست كه آمریكایی‌ها خودشان آن را مدیریت كنند و این چرخ برای دیگران هم خواهد چرخید و صحنه برای آنها تنگ‌تر خواهد شد و هم‌چنین حل مشكلات و مسائل بین‌المللی سخت‌تر خواهد بود.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی خراسان درخصوص بیانیه‌ی تهران نیز گفت: خط قرمز ما این است كه با این بیانیه به صورت گزینشی برخورد شود. این‌طور نیست كه طرف مقابل بتواند، بعضی بندها را برچیند، بلكه نگاه پیوسته به این موضوع مساله‌ی اساسی است، اما این‌كه وزیر خارجه‌ی آمریكا گفته این بیانیه اشكالاتی دارد، خوب بعضی از این اشكالات را بگوید. من فكر می‌كنم نوعی آشفتگی در سیاست خارجی آمریكا وجود دارد و حرف‌های متفاوتی زده می‌شود. ما احتیاجی به بیانیه‌های نصیحت‌گونه برای دنیا نداریم، بلكه به اظهارات روشنی نیازمندیم و اگر آنها معتقدند كه واقعا اشكالاتی در این بیانیه وجود دارد، صریحا اعلام كنند كه كجا اشكالی می‌بینند. من فكر می‌كنم در این بیانیه تلاش زیادی شده بود كه در مجموع مسائل طرفین در نظر گرفته شود و ما نمی‌گوییم این بیانیه بهترین است، اما مسیر راهی است كه می‌توان از آن استفاده كرد و پیش رفت.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار المنار درخصوص جواب نظامی و غیرنظامی ایران به حمله‌ی احتمالی اسراییل به كشورمان، گفت: من فكر نمی‌كنم، شما انتظار داشته باشید كه من جواب نظامی به شما بدهم. اما فكر می‌كنم حرف آقای سید حسن نصرالله حرف كاملی است. ایشان گفتند كه اگر ماجراجویی كنند، در همان سطح پاسخ داده می‌شود. آنها هم باید بپذیرند كه گردن‌كلفتی كردن در خاورمیانه مابه‌ازاء دارد. آن دوره‌ای كه رژیم صهیونیستی می‌توانست در صحنه‌ی سیاست منطقه‌ای قداره‌كشی كند، گذشته و به نظر ما این رژیم پس از جنگ 33 روزه و 22 روزه دچار شكستگی كمر شده و باید ترمیم شود. لذا آنها احتیاج به سر و صدای زیاد ندارند و مجالی برای بروز ندارند ،اگر هم این مجال وجود داشته باشد پاسخ روشنی خواهد داشت.

وی ادامه داد: پس از صحبت‌های آقای اوباما در تركیه و قاهره كه گفتند می‌خواهیم شرایط جدید و نوینی در منطقه حاكم شود و حقوق فلسطینیان و مسلمانان را احقاق كنیم، ما دچار یك وارونگی سیاسی شده‌ایم. به جای این‌كه به حقوق فلسطینی‌ها بپردازند، عكس آن عمل شده است. به‌ویژه مسائلی كه در بیت‌المقدس رخ داده است. تخریب اماكن دینی یك موضوع ساده نیست و اینها ثمرات سیاست خارجی جدید آمریكایی‌هاست كه متاسفانه نسبت به حرف‌های آنها صورت وارونه دارد.

لاریجانی خاطرنشان كرد: در این رابطه هم فلسطینی‌ها باید حساس باشند و هم كشورهایی كه با دقت حوادث را پی‌گیری می‌كنند. به همین دلیل است كه سه‌شنبه آینده در تهران تروئیكای بین‌المجالس آسیایی برگزار می‌شود و همین موضوع را دنبال می‌كنند؛ چرا كه ما معتقدیم این مساله نباید در قیل و قال‌های سیاسی فراموش شود.

بر اجرای اصل ‌44 باید انضباطی حاكم باشد

همگون‌سازی آموزش و پرورش و آموزش عالی با نیازهای كشورباید مورد توجه قرار گیرد

لاریجانی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مركزی خبر درخصوص رویكردها و اولویت‌های مجلس هشتم برای بررسی برنامه‌ی پنجم تاكید كرد: مساله‌ی برنامه‌ی پنجم موضوع مهم مجلس در سال جاری است و جا دارد كه روی آن وقت گذاشته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این مطلب كه در مورد برنامه‌ی پنجم چند مساله‌ی محوری مورد توجه بررسی كنندگان است، افزود: اولا انطباق برنامه با سندهای بالادستی است. این‌كه ببینیم چقدر پیشرفت ایجاد می‌كند. مساله‌ی دیگر، بسط سیاست‌های كلی در این بازه زمانی است و مساله‌ی دیگر این است كه در موضوعات مهم در بحث صنعت، حد پایه‌ای مشخص شود. یعنی رویكرد صنایع باید رویكرد اشتغال‌زایی باشد و هم‌چنین ما روی صنایع پیشرفته سرمایه‌گذاری داشته باشیم. یعنی بتوانیم قدرت صادراتی پیدا كنیم.

وی ادامه داد: در مورد تحقق سند اصل 44، كوچك شدن دولت و بالا بردن بهره‌وری نیز باید برنامه‌ریزی مدونی وجود داشته باشد. من نمی‌گویم در اصل 44 كم‌كاری شده اما انضباطی باید بر آن حاكم باشد كه كاملا با روحی كه در اجرای این اصل مورد توجه است، همخوان باشد.

لاریجانی ادامه داد: اصل بعدی در برنامه‌ی پنجم این است كه در تحقق استقلال روی بعضی محصولات باید رای نافذی داشته باشیم. این موضوع مخصوصا از سوی رهبری مورد تاكید واقع شده كه كشور در محصولات استراتژیك كشاورزی و دامی مستقل باشد اما متاسفانه در هر زمان به نوعی این مساله عملی نشده است كه البته عللی دارد كه باید علاج آن را پیدا كرد.

وی ادامه داد: مساله‌ی بعدی كه باید در بررسی برنامه‌ی پنجم مورد توجه قرار بگیرد این است كه وضعیت سلامت در كشور از وضع ثابتی برخوردار باشد و گام‌های خوبی در این‌باره برداشته شود. مثل رویكردهای پزشك خانواده كه برخی به نمایندگان پزشك مجلس در این زمینه نتایج خوبی ارایه كرده‌اند كه من از اهتمام آنها تشكر می‌كنم. این موضوعی است كه باید در برنامه‌ی پنجم به آن توجه شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاكید بر لزوم داشتن نگاه تجدیدنظر شونده در موضوع آموزش و پرورش و آموزش عالی گفت: این مساله مورد اهتمام ماست تا بتوانیم نیازهای جامعه را با آموزش و پرورش همگون سازیم. البته در مساله‌ی رشد آموزش و پرورش و آموزش عالی گام‌های خوبی برداشته شده اما همگون‌سازی آن با نیازهای كشور مساله‌ی مهم دیگری است كه باید مورد توجه قرار بگیرد. البته موضوعات دیگری مثل سرمایه‌گذاری در منابع نفت و گاز نیز وجود دارد كه در برنامه باید به آن توجه شود.

علی لاریجانی هم‌چنین درباره‌ی نحوه‌ی بررسی برنامه‌ی پنجم در مجلس خاطرنشان كرد: بررسی برنامه‌ی پنجم عملا از 16 خرداد آغاز می‌شود. نمایندگان پنج روز فرصت دارند كه نظرات خود را به كمیسیون‌های تخصصی ارایه كنند. پس از آن كمیسیون‌های تخصصی 10 روز مهلت دارند كه این پیشنهادات را بررسی كنند و نهایتا كمیسیون تلفیق سه هفته فرصت دارد كه این موضوع را مورد بررسی قرار دهد كه مهلت كمیسیون تلفیق، قابل تمدید نیست و بعد از آن برنامه‌ی پنجم در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

بیانیه تهران ظرفیت خوبی برای بازی سیاسی دارد

مجلس در هر جایی كه حقوق ملت مورد تعرض قرار گیرد ورود پیدا می‌كند

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر این‌كه اگر قطعنامه تحریم ایران در شورای امنیت صادر شود، آیا مجلس دولت را ملزم به لغو بیانیه می‌كند،‌ گفت: این تنها بازتاب و واكنش ما نخواهد بود. اگر بیانیه تهران كه دارای ظرفیت خوبی برای بازی سیاسی برای همه است مورد بی‌اعتنایی واقع شود روشن است كه این بیانیه از خاصیت می‌افتد. در این حالت مجلس و دولت باید نسبت به رفتارهای آنها تصمیمات دیگری اتخاذ كنند؛ با این وجود بنا نیست ما وقت خود را صرف بازیگوشی دیگران كنیم لذا فرصت خوبی است كه این بار در رابطه با نحوه تعاملات آنها با نهادهای بین‌المللی توجه بیشتری صورت گیرد.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار شرق مبنی بر این كه مصداق‌هایی از رفتارهای برخی از چهره‌های مجلس وجود دارد كه نشان می‌دهد مجلس در كار وزارت امور خارجه دخالت می‌كند كه نمونه آن اظهارنظر رییس كمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی است كه از جایگاه وزیر امور خارجه صحبت می‌كند و خواستار احضار سریع سفیر انگلیس می‌شود و هم‌چنین برخی از اظهارنظرها و رفتارهای شما نوعی موازی كاری با وزارت امور خارجه را نشان می‌دهد، آیا قبول دارید كه مجلس از جایگاه مجری وارد حوزه دیپلماسی شود؟ گفت:‌ طبق فرموده امام(ره)، مجلس در راس امور است و همه باید از این موضوع تبعیت كنند كه مجلس در مسائل مختلف سیاست خارجی،‌ اقتصادی و مسائل داخلی ورود پیدا كرده و نگاه دقیق داشته باشد، به گونه‌ای كه گاهی مجلس از منظر نظارت و جای دیگر در محدوده كار مجلس وارد می‌شود، این رویكرد را نباید با برخی از بحث‌های كه مبتنی بر نگاه‌های خردبین است، مخلوط كرد.

وی ادامه داد: حق مجلس نظارت است چون در مجلس نمایندگان مردم حضور دارند و باید برای احقاق حق مردم نظارت كنند؛ اما برخی فكر می‌كنند كه این رویكرد به معنای چوب لای چرخ دولت گذاشتن است این طور نیست، چرا كه ما از برخی چیزهای خرد و یا موارد و تخلفات صرف نظر می‌كنیم تا فضای سیاسی كشور آرام باشد، تا روند رسیدگی آنها در جای خود بررسی شود؛ اما نظارت مجلس از منظر حقوق ملت باید در همه‌ی مسائل وجود داشته باشد، یعنی اگر مجلس در مسائل پس از انتخابات دخالت كرد، از منظر حقوق ملت و نظام بود. مجلس در برخی از فتنه‌انگیزی‌هایی كه انجام شد مواضع قاطعی داشت. این رویكرد از نگاه شخصی یا گرایش سیاسی نبود بلكه از منظر دفاع از حقوق ملت انجام شد.

رییس قوه مقننه ادامه داد: بنده متاسفم كه بعد از مجازات برخی تروریست‌ها،‌ شاهد برخی از بیانیه‌ها بودیم، این بیانیه‌ها چه معنایی دارد؟ شما نمی‌دانید كه آنها تروریست بودند و دست به اقدامات تروریستی زده بودند؟‌ از چه چیزی دفاع كردید؟‌اگر اطلاع نداشتید می‌پرسید،‌ معنا ندارد كسی كه صحنه‌گردانی سیاسی می‌كند از مسائل بی‌اطلاع باشد، با این وجود اگر بی‌اطلاع هستید باید بپرسید؛ پس باید گفت كه از چه چیزی دفاع كردید، از یك مشت تروریست دفاع كردید؟

لاریجانی خاطرنشان كرد: هم‌چنین اگر مجلس از موضوع هدفمند كردن یارانه‌ها دفاع می‌كند این تنها به خاطر حقوق ملت است معتقدیم كه این موضوع،‌ موضوع اساسی است كه باید با آرامش رسیدگی شود. از سوی دیگر اگر مجلس در رابطه با موضوع ورود گوشت آلوده در كشور كه به تبع آن تب برفكی در كشور رخ داد، ورود پید اكرد؛ تنها به خاطر دفاع از حقوق ملت بود.

وی افزود:‌در سیاست خارجی نیز چنین روندی وجود دارد، سیاست خارجی بخش مهمی از كار مجلس است، ‌این‌كه دیگران نسبت به دستگاه‌های اجرایی چگونه عمل می‌كنند موضوع دیگری است؛ اما مجلس باید به عنوان صیانت از حقوق ملت به رویكرد آنها توجه داشته باشد. اگر دیگران در رفتارشان با جمهوری اسلامی ظلم كنند و یا تعدی داشته باشند و حد را نگه ندارند، مجلس ورود پیدا می‌كند، چرا كه مجلس در مسائل سیاست خارجی همچون مثل سیاست داخلی و اقتصادی، حق دارد آنجا كه حقوق ملت مورد تعرض قرار می‌گیرد ورود پیدا كند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش خبرنگار روزنامه وطن امروز كه در ادامه نشست خبری پرسید همزمان با وضع تحریم‌های آمریكایی‌ها كه می‌خواهند دور چهارم این تحریم‌ها را بر علیه ایران اعمال كنند، ‌برخی از مخالفان نظام در داخل و خارج از كشور علاوه بر رایزنی‌ با غرب، برای اعمال و تشدید تحریم بر علیه ایران جدیدا علاوه بر رسانه‌هایشان،‌اعلام كردند كه موافق تحریم‌ها هستند، این در حالی است كارشناسان غربی اعلام كردند این تحریم‌ها در رابطه با برنامه‌های هسته‌یی و موشكی ایران نیست و تاثیرگذاری‌اش برای آن است كه مخالفان دولت را در برابر دولت قرار دهد و به نوعی دولت را در برابر آنها تضعیف كند، ارزیابی شما از رفتارهای آنها چیست؟ گفت: همان‌طور كه شما گفتید مخالفان دولت به طور طبیعی مخالف دولت هستند و احتیاجی نیست كه متمسك به این موضوع شوند؛ اما آنها كه با مسائل ملی با بیگانگان همراهی می‌كنند دچار نوعی عقب‌افتادگی ذهنی و مطرود هستند. ضمنا غربی‌ها از آنها به عنوان ابزار استفاده می‌كنند تا سر و صدا كنند این هم خیلی مهم نیست، چون از این جیغ‌های بنفش از ابتدای انقلاب زده‌اند و هیچ‌گاه هم تاثیرگذار در رفتار ما نبوده است.

لاریجانی ادامه داد: آنچه مهم است این است كه در عرصه مسائل منطقه‌ای و موضوعاتی از این سنخ، باید بار دیگر آمریكایی‌ها و این چند كشوری كه گاهی حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند ببینند كه چقدر كارهایشان موثر است و آیا تحریم‌هایی كه تاكنون انجام داده‌اند،‌ تاثیری داشته یا خیر؟ البته در این بین افراد تیزهوش آمریكایی و غربی و برخی از صاحب نظران آنها فهمیده‌اند كه این مسیر، مسیر تاثیرگذاری نیست؛ اما این گروه كه اكنون در آمریكا سركارند می‌خواهند بگویند كه بالاخره كاری كرده‌اند و دنبال ایجاد فضا برای خودشان هستند، اگر آمریكا روش جدیدی برای كار با كشورهای دیگر داشته باشند موفق‌ترند تا این‌كه سر ستیز داشته باشند؛ چون ستیزگر آنها آقای بوش بود و تئوری‌اش به افتضاحی انجامید. پس عاقلانه‌تر آن است كه راه جدیدی را خلق كنند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران از لاریجانی پرسید مجلس و دولت در مسائل مختلف با بررسی كارشناسی و موضع‌گیری در مسائل كلان همچون بحث هسته‌یی چقدر وحدت نظر در عین استقلال دارد؟ لاریجانی در پاسخ گفت:‌ در مسائلی كه برای كشور همچون موضوع هسته‌یی جنبه‌ی ملی دارد راه و اصول خاصی در كشور وجود دارد، چارچوب این سنخ مسائل استراتژیك در كشور روشن است و همه تابع رهبری هستند، چون تصمیم‌گیری نهایتا با رهبر معظم انقلاب است، و ایشان نظر نهایی را ارائه می‌كند. هیچ كس نیز نباید از آن نظر تخطی كند. مجلس و دولت نیز نباید از این چارچوب تخطی نمایند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌در مسائل دیگری كه نوعی مصلحت‌اندیشی كارشناسانه وجود دارد، گاهی در خود دولت نیز اختلاف نظر وجود دارد و برآیند نظرات منعكس می‌گردد. در مجلس نیز این‌چنین است و پس از بیان آرای مختلف، نظر نهایی اعلام می‌شود. در این فرصت كوتاه باید از همه نظرات استفاده كرد و بی‌خود نظرات را پرت نكرد. افراد ممكن است سلایق مختلف داشته باشند، اما در مسائل كارشناسی نظرات پخته‌ای را ارائه دهند كه باید از آن استفاده نماییم.

وی ادامه داد: در مسئله‌ی هدفمند كردن یارانه‌ها اختلاف نظری وجود داشت و مجلس نظر تخصصی‌اش را ارائه داد. دولت در این زمینه نیز تا حدی متفاوت بود به هر حال در سیستم كشور همه باید نظرات را ارائه دهند و بررسی‌های نهایی ارائه شود تخلف از این روند جایز نیست، همه باید تابع قانون باشیم. در این قضیه باید با سعه صدر عمل كنند و بدانند حتی اگر اجرای قانونی دارای نقص باشد بهتر از هرج و مرج است.

لاریجانی افزود:‌ ما معتقدیم با نظارت می‌توان جلوی تخلف از قانون را گرفت و این روند را برای مدنیت سیاسی و اسلامی می‌دانیم كه از قانون تخلف شود.

خبرنگار تلویزیون الفراط نیز با تبریك ابقای لاریجانی در سومین سال كار مجلس هشتم گفت، گفته می‌شود جمهوری اسلامی در صدد عضویت در سازمان تجارت جهانی است و شنیده می‌شود كه رییس‌جمهور برزیل از ورود جمهوری اسلامی به این عضویت حمایت می‌نماید، اما یكی از دلایل پذیرش یك كشور به عنوان عضو سازمان تجارت جهانی، پذیرش خرید اینترنتی است، اخیرا ایران برای به دست آوردن اطلاعات برخی شركت‌های هرمی خط بین واقعیت و غیرواقعیت را به نوعی شكست، با در نظر گرفتن این مطلب كه باید راهكارهای تجارت جهانی را پذیرفت تا بتوان به آن وارد شد چه اقداماتی از سوی ایران صورت می‌گیرد؟

رییس قوه مقننه در پاسخ به این پرسش گفت:‌ در مورد شركت‌های هرمی انجام مقابله با تجارت اینترنتی نبود؛ ‌كار آنها كلاهبرداری اینترنتی بود. آنها دنبال فریب مردم و نشان دادن سرابی به آنها برای گرفتن پول‌شان بودند كه با این رویكرد رقم قابل توجهی پول به خارج از كشور انتقال یافت. مبارزه با این گونه كلاهبرداری‌های اینترنتی باید به صورت جدی باشد، در كشورهای غربی نیز مجازات سنگینی در این رابطه در نظر گرفته شده كه حتی مجازات زندان 100 تا 150 سال در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود:‌این موضوع هیچ ربطی به بحث تجارت جهانی و خرید و فروش اینترنتی ندارد؛ مسئله پیوستن به تجارت جهانی مقدماتی را می‌خواهد و ایران باید ظرفیت‌های آن را ایجاد كند. موضوع فوری نیست و باید كارهایی را در داخل سامان داد تا بر اساس آن جلو رفت.

عدالت به معنای توزیع پول نیست

دولت هنوز اساسنامه صندوق توسعه ملی را به مجلس ارایه نداده است

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ی پنجمین كنفرانس خبری خود در مجلس هشتم در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه توسعه كه عنوان می‌كرد چرا تا كنون دولت نتوانسته است معضل بیكاری وگرانی را حل و یا مهار كند تا این مساله به دست كشورهای استكباری بهانه ندهد؟ عنوان كرد: عامل پایداری جمهوری اسلامی در مقابل ماجراجویی‌های غربی‌ها تا حدودی به همبستگی داخلی و وضعیت اقتصادی قوی داخل مربوط می‌شود. لذا سامان‌بخشی به مسائل داخلی كشور به‌ویژه در بالا بردن توان اقتصادی ملی و حل مشكل بیكاری، عامل مهمی است كه می‌تواند شرایط را به نفع ایران كند.

رییس مجلس با بیان این‌كه در برنامه‌ی پنجم توسعه یكی از رویكردها در بررسی این لایحه همین موضوع اشتغال خواهد بود، ادامه داد: این مساله قطعا در نوع نگاه به اجرای اصل 44 و فراگیری موضوع اقتصاد در دست مردم یعنی مردمی شدن اقتصاد نیز تاثیرگذار است.

لاریجانی با تاكید بر این‌كه باید یك نگاه دقیق به مساله‌ی عدالت وجود داشته باشد، خاطرنشان كرد كه عدالت به معنای توزیع پول نیست، بلكه به معنای این است كه مردم زندگی كرامت‌انگیزی داشته باشند و بتوانند آینده‌ی خود را پیش‌بینی كنند.

وی با تاكید به این‌كه عدالت به معنی زمینه‌سازی برای این است كه مردم در اقتصاد، تعزیه‌گردان باشند، ادامه داد: لذا این رویكرد به جد باید مورد توجه قرارگیرد؛ چرا كه این مساله بسیار پراهمیت است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید به این‌كه صنایع نو و بخش‌های مختلف نیاز به تسهیلات دارند، اما راه حل ارایه‌ی این تسهیلات مهم است، گفت: ارایه‌ی این تسهیلات نباید موجب زیاد شدن نقدینگی از سوی بانك مركزی شود. البته بانك مركزی اخیرا به نحو دیگری در پی ساماندهی این موضوع است.

خبرنگار شبكه‌ی ایران صدا از رییس مجلس درخصوص اساسنامه‌ی صندوق توسعه‌ی ملی كه باید از سوی دولت به مجلس ارایه شود، پرسید كه لاریجانی خاطرنشان كرد: دولت باید تا آخر فروردین ماه این اساسنامه را به مجلس ارایه می‌كرد، اما آخر اردیبهشت هم گذشت و هنوز این اساسنامه به مجلس نیامده است.

وی با بیان این‌كه اساسنامه‌ی چنین صندوقی باید مولفه‌های مشخصی داشته باشد، تا به عنوان امنای ملت بتواند از ظرفیت نفت و گاز كشور صیانت كند، عنوان كرد: اگر دولت این كار را انجام ندهد مجلس خودش باید این طرح را تنظیم كند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ی كنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی درخصوص كنترل كیفیت خودرو و بالا بردن تعرفه‌ی خودرو، عنوان كرد: در مصوبه‌ی مجلس ثقل كار بر روی این مساله متمركز شده بود كه نظاماتی برای كنترل كیفیت خودرو و سایر محصولات باید اندیشیده شود كه این مركزیت سازمان استاندارد ملی را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی گسترش تولید خودرو را یك دستاورد ملی عنوان كرد كه البته باید تابع استانداردها باشد و گفت: باید استانداردهای مختلف در خودرو و صنایع گوناگون رعایت شود و همه مقید به عمل كردن به آن باشند. در برنامه‌ی پنج ساله‌ی توسعه نیز این مساله باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگار تهران امروز كه نظر وی را درخصوص تجمیع انتخابات جویا می‌شد، عنوان كرد: مصوبه‌ی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تجمیع انتخابات یك قاعده‌ی كلی است كه البته مراحل تصویب را هنوز نگذرانده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه‌ی شورای شهر درخصوص تجمیع انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، گفت: نظر آنها این است كه انتخابات شوراها دو سال و نیم تمدید شده و با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود كه البته این مساله دارای مزایا و معایبی است.

وی با تاكید بر حفظ حقوق مردم، از سویی به هزینه‌های بالای برگزاری یك انتخابات اشاره كرد و گفت: این لایحه باید سبك و سنگین شود و اگر مجلس با این موضوع موافقت كند، برای این است كه هزینه‌های زیادی برگزاری یك انتخابات به بار خواهد آورد. هرچند كه حق مردم برای حضور در صحنه‌های مختلف انتخابات، باید محفوظ باشد.

لاریجانی گفت: علی‌القاعده با این روش موافق نیستیم، مگر این‌كه استثنا باشد.

خبرنگار ایرنا با اشاره به خصوصی شدن خبرگزاری خانه ملت از لاریجانی پرسید كه برخی معتقدند این اتفاق زمینه‌ی حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری آینده است كه لاریجانی در پاسخ به این سوال عنوان كرد: این موضوع از امور عجیب و غریب روزگار است. اگر من آب هم بخورم، شما به نوعی آن را تفسیر می‌كنید. این موضوع هم از جنس مسائل لاینفع است.

وی با بیان این‌كه مجلس برای كارهای خود ممكن است روش‌های بهینه‌ای را در نظر بگیرد، گفت: هرچه روش‌های ما درست باشد كه هزینه‌ها كاهش یابد، به نفع است. بنده حالت شاخ درآوردن پیدا كردم كه شما این موضوع را به آن مساله ربط می‌دهید.

با رفتارهای تنگ‌نظرانه نمی‌شود، كشور را اداره كرد
نظام به دنبال مشاركت هرچه بیشتر همگان در كشور است

رییس مجلس در ادامه‌ی نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی خبر كه عنوان می‌كرد آیا احتمال رویش جریان‌های جدیدی در فضای سیاسی كشور وجود دارد یا خیر؟ خاطرنشان كرد: آن‌چه حائز اهمیت است این است كه همه‌ی مردم و جریانات سیاسی با احساس مسوولیت در سرنوشت ایران و انقلاب در چارچوب قانون اساسی و رهبری مقام معظم رهبری فعالیت سیاسی انجام دهند.

لاریجانی گفت: بنده تعجب می‌كنم كه گاهی یك نوع افراط‌ ها و تفریط ‌هایی در كشور به وجود می‌آید كه در چارچوب نظرات رهبری و ناصحان نیست.

وی با سوءظن برخورد كردن و تخطئه یكدیگر را به منفعت كشور ندانست و گفت: این‌كه به هر مناسبتی هر واقعه‌ای را مبداء تاریخ می‌گیرند، كار عاقلانه‌ای نیست؛ چرا كه مبدأ انقلاب اسلامی روشن است و همه باید به اسلامیت و جمهوریت و چارچوب قانون اساسی پایبند باشیم و صادقانه عمل كنیم و به پیام شهدا و وصیت‌نامه‌ی آنها و دلمشغولی‌هایشان توجه كنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاكید به این‌كه افراطی‌گری در مسائل و پنجه‌كشی بر روی یكدیگر به نفع كشور نیست، ادامه داد: متاسفانه عده‌ای نانشان در دعوا است و بر این اساس معتقدم همان‌طور كه ماجراجویی‌های بعد از انتخابات به جمهوری اسلامی ظلم كرد و به منافع كشور ضربه زد، برخی رفتارها نیز از این دست است و به نظر می‌رسد، برای عده‌ای باید دعوا و صف‌كشی‌هایی تعریف شود تا بتوانند میدان‌دار باشند.

لاریجانی نیاز امروز كشور را رفتارهای متعادل و معقول دانست و گفت: انسان باید آرمان‌گرا باشد و معنادار حركت كند و اصولگرایی هم در این راستا تعریف می‌شود. با رفتارهای تنگ‌نظرانه نمی‌شود، كشور را اداره كرد.

وی در ادامه‌ی سخنانش به ذكر خاطره‌ای از شهید مطهری پرداخت و گفت: شهید مطهری بر سر قضایای حسینیه ارشاد اختلاف نظرهایی داشت و با افكار دكتر شریعتی اختلافاتی داشتند. به‌ویژه دكتر میناچی در این زمینه نقش داشت. بعد از انقلاب همین شهید مطهری برای آقای میناچی در شورای انقلاب سمتی در نظر گرفت و وقتی بنده از ایشان سوال كردم، پاسخ دادند كه شاید در این مجال اجرایی موفق باشند. یعنی ایشان مجال می‌داد تا یك شخص خود را نشان دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاكید به این‌كه اتهام‌زنی به یكدیگر منشأ درستی برای انقلاب اسلامی نخواهد بود، ادامه داد: هر كشوری به میزان بزرگی و تاثیرگذاری‌اش از ظرفیت نخبگی برخوردار است. توصیه‌ی من این است كه در این مجال باید راه روشن و مكتبی باشد و مسیر بر پایه‌های افكار امام (ره) استوار باشد. البته راهنمایی‌های مقام معظم رهبری نیز باید مورد عنایت همگان باشد كه اینها چارچوب‌های درستی است، اما در این چارچوب باید فضایی برای رقابت و حضور هم ایجاد شود و فضا برای رقابت همگان وجود داشته باشد.

در ادامه خبرنگار جام جم درخصوص ادعای اماراتی‌ها درخصوص جزایر سه‌گانه‌ی ایرانی پرسید كه وی پاسخ داد: اگر كسی در این موضوع مناقشه دارد، باید مذاكرات دوجانبه انجام گیرد. این جزایر از نظر سوابق تاریخی به ایران تعلق دارد و ما معتقدیم كه راه حل این موضوعات گفت‌وگوهای دوجانبه است كه البته تا جایی كه مطلع هستم برخی مسوولان آنها هم در برخی مذاكرات با مقامات كشور ما همین مسیر را دنبال می‌كنند.

خبرنگار خبرگزاری كار (ایلنا) از رییس مجلس درخصوص نظر برخی مبنی بر از دست رفتن پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان و انحلال مجوز سازمان مجاهدین و حزب مشاركت پرسید كه لاریجانی پاسخ داد: این‌كه افرادی از چارچوب‌ها تخلف كنند و قوه‌ی قضاییه آنها را مجازات كند، درباره‌ی همه‌ی گروه‌ها باید صادق باشد. در این زمینه نباید گزینشی عمل كرد. یعنی هركس كه تخلف كرد، باید با آن برخورد شود.

لاریجانی گفت: البته در حوادث پس از انتخابات، نظام با صبر مسائل را دنبال كرد و خیلی مواقع نصیحت كرد، اما متاسفانه به این نصیحت‌ها توجهی نشد. برخی می‌خواستند با بیانیه صادر كردن مشكل را حل كنند.

وی با تاكید به این‌كه اگر چارچوب‌های قانونی عمل شود، نظر ناصحان مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از مشكلات حل خواهد شد، گفت: در انتخابات اخیر نظام صبورانه و مشفقانه عمل كرد، اما برخی گوش ندادند. این‌كه هم‌اكنون در این مسیر نظام بخواهد سد راه برخی فعالیت‌های سیاسی شود، فكر نمی‌كنم، این اراده وجود داشته باشد و اگر همه بر اساس قانون اساسی تعاملات را بپذیرند و یك رقابت سالم وجود داشته باشد و نه تخریب‌گونه و عده‌ای نخواهند با نظام درگیر شوند، كشور به دنبال محدودسازی نیست. هرچند كه ممكن است عده‌ای بخواهند تنگ‌نظری كنند، اما نظام به دنبال مشاركت هرچه بیشتر همگان در كشور است.

نظر مجلس اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در اسرع وقت است
مجلس در طرح حجاب و عفاف وظیفه خود را انجام داده، نقص در اجراست

علی لاریجانی در ادامه نشست خبری امروز - شنبه - خود در پاسخ به سوال روزنامه‌ی دنیای اقتصاد در خصوص زمان اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، تصریح كرد: البته شما حس كردید كه اراده‌ی مجلس چیست. مجلس در سال جدید برای اجرای این قانون با دولت همراهی كرده و معلوم است كه نظر مجلس اجرای این قانون در اسرع وقت است تا فشار یك باره به مردم وارد نشود. اما تردید ما این بود كه دولت آمادگی نداشته باشد؛ گر چه دولت از قبل می‌گفت كه ما برای اجرا آماده هستیم اما حدس ما این بود كه دولت نیاز به آمادگی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌كه از نظر مجلس اجرای این قانون باید زودتر اعمال شود، یادآور شد: من فكر می‌كنم آنها (دولت) به مرور می‌خواهند این قانون را اجرا كنند اما ما مهلتی را برای دولت تعیین نكردیم چرا كه شاید این آمادگی وجود نداشته باشد. در عین حال كمیسیون مربوطه بسیار فعال است و این موضوع را دنبال می‌كند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی قدس در خصوص احتمال اجرای این قانون در چند ماه پایانی سال 89 نیز، گفت: غیرمعقول است كه اجرای این قانون به ماه‌های آخر موكول شود و این امر قابل تحقق نیست چرا كه ایجاد درآمد 20 هزار میلیارد تومانی به زمان احتیاج دارد و این حجم درآمد در تنها چند ماه امكان‌پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی پول در مورد آنچه وی ورود نیروهای نظامی به عرصه‌ی اقتصاد می‌خواند، یادآور شد: البته من نمی‌دانم شما چقدر با ساختار سپاه آشنایی دارید. بخش‌هایی كه این‌گونه فعالیت‌ها را انجام می‌دهند بخش‌های دیگری غیر از بخش‌هایی هستند كه وظایف نظامی را انجام می‌دهند. طبیعتا در زمان صلح، بخشی از پشتیبانی سپاه معطل می‌ماند و ما نباید به دنبال این باشیم كه سرمایه‌ی كشور معطل بماند. در همه جای دنیا در زمان صلح از نیروی نظامی در كارهای پشتیبانی و عمرانی استفاده می‌كنند و این به نفع اقتصاد كشور است كه این حجم سرمایه معطل نماند.

وی ادامه داد: من معتقدم برخی كارها احتیاج به روحیه‌ی جهادی دارد اما البته این‌كه آنها بخواهند طوری عمل كنند كه مجالی به بخش خصوصی ندهند درست نیست. من این را به قرارگاه سازندگی سپاه هم گفتم كه نباید رقیب بخش خصوصی باشید بلكه باید پشتیبان این بخش باشید. در حقیقت قرارگاه سپاه نباید مانع رقابت اقتصادی در كشور باشد چرا كه این امر به اقتصاد كشور صدمه می‌زند اما آنها می‌توانند بسترساز باشند یعنی پروژه‌های بزرگی كه بخش خصوصی نمی‌تواند آنها را بگیرد، بگیرند، آن را تقسیم كنند و نهایتا بین بخش خصوصی توزیع كنند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در خصوص اجرای طرح حجاب و عفاف در كشور نیز، یادآور شد: مجلس وظایف خود را به خوبی انجام داده و اگر نقصی وجود دارد در مقام اجراست، چرا كه هم مجلس و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی در این خصوص داشته‌اند. هم‌چنین در اصل امر به معروف و نهی از منكر كه از اصول قانون اساسی است هم یك فوریت طرحی در مجلس مطرح شد كه در دستور است و پیگیری می‌شود اما نكته‌ی اصلی اجرای این قانون است.

علی لاریجانی در پاسخ به سوال شانا در خصوص این‌كه چه اهدافی برای نفت در برنامه‌ی پنجم توسعه پیش‌بینی شده است؟ گفت: در مورد صنعت نفت در لایحه‌ای كه به مجلس داده شده مواردی آمده و بررسی‌های خوبی با حضور كارشناسان در مجلس صورت گرفته است. مواردی هم تدوین شده كه چارچوب مناسبی است برای این‌كه چطور می‌شود در صنعت نفت و گاز به ویژه در میادین مشترك منافع كشور حفظ شود. هم‌چنین در مجلس جلسه‌ای هم در این رابطه برگزار شد و گزارشی در جلسه‌ی غیرعلنی ارائه شد كه چطور می‌توان بخش خصوصی داخل كشور را در این موضوع فعال و توانمند كرد.

لاریجانی ادامه داد: ما معتقدیم از نظر سرمایه‌گذاری در داخل كشور نیازهایی دارد مثل مسئله‌ی بنزین كه در حالی كه می‌تواند برای كشور ارزش افزوده داشته باشد ما در این مورد خودكفا نیستیم؛ لذا باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این امر صورت گیرد. هم‌چنین در این زمینه باید به شفاف‌سازی رفتار نفت و شركت نفت توجه صورت گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتقاد وی از اداره‌ی كشور به صورت كمیته‌ی امدادی و این‌كه به كدام بخش از سیاست‌های اجرایی منتقد هستید؟ گفت: من معتقدم نباید این لفظ را مدام تكرار كرد، چرا كه تصور دیگری به وجود می‌آید. اما به هر حال دو نگاه در ایجاد عدالت وجود دارد، یكی این‌كه باید توزیع درآمد صورت گیرد و دیگر این‌كه باید تحركی به وجود بیاید كه افراد خود صاحب درآمد شوند. این دو نگاه دو اثر اقتصادی و اجتماعی جداگانه دارد. در رفتار نخست در عین افزایش درآمدها ما شاهد توقف فعالیت خواهیم بود، اما در رفتار دیگر ما امكاناتی را در اختیار فرد می‌گذاریم تا بتواند توسط آنها درآمدزایی داشته باشد. اثر این رفتار قدری متفاوت است و فرد در عین این‌كه خود می‌تواند درآمد كسب كند می‌تواند زندگی با كرامت داشته باشد. ما نمی‌خواهیم افراد را با صدقه اداره كنیم بلكه معتقدیم آنها باید قادر باشند كه با دسترنج خود اقتصادشان را اداره كنند و این احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد.

لاریجانی در ادامه‌ی نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا در خصوص آنچه وی قانونی كردن قانون‌شكنی دانشگاه آزاد در وقف این مجموعه در مجلس شورای اسلامی می‌خواند، گفت: این‌كه آیا وقف قانونی است یا نه یك بحث فقهی است. در گذشته گفته می‌شد وقف باید جنبه‌ی شخصی داشته باشد و یك ید مالكانه وجود داشته باشد تا ملكی قابل وقف باشد. اما برخی می‌گویند در دنیای امروز وقف شامل نهادها هم می‌شود. یعنی اگر نهادی تصرف مالكانه داشته باشد می‌تواند وقف شود.

وی افزود: این مسائل را با بحث دانشگاه آزاد مخلوط نكنید. این موضوع كه آیا در دنیای امروز فقط املاك دارای تصرف مالكانه‌ی شخصی می‌تواند وقف شود یا نهادها هم می‌توانند وقف شوند، موضوع مهمی است.

رییس مجلس شورای اسلامی، تاكید كرد: رهبری هم نظرشان این است كه نهادهایی كه تصرف مالكانه دارند می‌توانند وقف شوند. اما ایشان در مورد دانشگاه آزاد نظری ندارند و لذا در این مورد سخنان ایشان قابل استناد نیست. آنچه در مجلس مطرح است هم همین نظر فقهی است كه اصولا نهادهایی كه تصرف مالكانه دارند می‌توانند وقف شوند یا خیر؟ این موضوع در قانون نیامده و ما آن را دنبال می‌كنیم. مشخص نیست كه مجلس هم آن را تصویب كند، بلكه فعلا فوریت آن در مجلس مطرح است.

وجود گرایش‌های مختلف در جامعه برای كشور مفید است

خبرنگار روزنامه‌ی حزب‌الله از لاریجانی پرسید آقای احمدی‌نژاد در آخرین سفر استانی به كرمان گفتند كه احزاب و گروه‌ها قابل اعتمادند، اما حق دخالت سیاسی در امور كشور را ندارند، نظر شما به عنوان رییس مجلس در این رابطه چیست؟رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش، گفت: امور سیاسی دارای دو بخش است. یك بخش امور سیاسی است كه آن را مجلس، شورای عالی امنیت ملی، دولت و قوای دیگر اداره می‌كنند و احزاب نمی‌توانند در آن دخالت مستقیم داشته باشند؛ چرا كه وقتی دولت و مجلس توانست رای لازم را كسب كند، مطابق با ساز و كار درونی‌اش به كار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: اما بخش دیگر از مسائل سیاسی ربطی به این امور ندارد و در این صحنه‌ی سیاست احزاب اظهارنظر كرده و باید وجود داشته باشند. احزاب برای اظهارنظر و تقویت كار در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خلق می‌شوند. احزاب جریان فكری - سیاسی در غیر از مجرای اصلی بشمار می‌آید.

خبرنگار روزنامه‌ی جهان‌صنعت نیز پرسید قانون هدفمند كردن یارانه‌ها قرار است كه از نیمه‌ی دوم سال اجرا شود، مجلس در رابطه با نرخ تورم ناشی از اجرای این قانون به چه نتیجه‌ای رسیده است و این نرخ چه رقمی است؟ كه در پاسخ به این پرسش لاریجانی گفت: این از اصولی است كه محل مناقشه بوده، یعنی مركز پژوهش‌ها، برخی از دولت و دیگران اظهارنظر متفاوتی در این رابطه ارایه داده‌اند. پایه‌ی كار این است كه اجرای این قانون مقوله‌ی جدیدی است و مطابق با اظهارنظرها نرخ تورم قابل پیش‌بینی نمی‌باشد. صاحب‌نظران اقتصادی مجلس هنگامی كه این موضوع به صورت جدی بین دولت و مجلس مطرح شد، پشت تریبون اعلام كردند كه چون این موضوع پدیده‌ی جدیدی است، باید آرام‌تر حركت كرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قانون هدفمند كردن یارانه‌ها پدیده‌ای با ابعاد مختلف است كه احتیاج به مسیر آرام‌تر و پلكانی دارد و نمی‌توان در رابطه با نرخ تورم ایجاد شده از آن رای قطعی داد.

لاریجانی در پاسخ به پرسش روزنامه‌ی اسرار مبنی بر این‌كه آیا با نحوه‌ی اجرای طرح حجاب و عفاف به شكل فعلی موافقید و پیشنهادات و نظرات‌تان در رابطه با اجرای این طرح چیست، گفت: تا آنجا كه بنده می‌دانم این طرح اجرا نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان این‌كه مسوولیت ملی و دینی و تكلیف همه نوعی آراستگی برای زیست اسلامی است، گفت: این موضوع دارای جنبه‌ی شخصی، خانوادگی و اجتماعی است و نباید آن را با برخی كشمكش‌های سیاسی خلط كرد. در عین حال معتقدیم جامعه‌ی اسلامی از هم تاثیرپذیرند و با هم پیوستگی دارند و می‌توانند هویت جمعی را بسازند.

وی با تاكید بر این‌كه باید نزاكت اسلامی رعایت شود و از آن صیانت نمود، اظهارداشت: البته این موضوع دارای آدابی است و به فهم مشترك احتیاج دارد. در این بین نباید به برخی تراوشات كشورهای دیگر كه به آن دامن می‌زنند، توجه كرد، چون آنها با مبانی متافیزیك خودشان و نه با مبانی اسلامی شما سخن می‌گویند. اگر معتقدید كه انسان بصیر و خانواده سالم و پیشرو اسلامی ساز و كار دارد، باید این موارد را تعریف كرد و زن و مرد به آنها در رفتارهایشان توجه كنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه، تاكید كرد:در جامعه‌ای كه رفتارها بر اساس دروغ، تهمت و غیبت باشد، آن جامعه از بالندگی باز می‌ماند. اگر شرایط كشور طوری شود كه آراستگی از لحاظ ظاهر در جامعه نباشد و ذهن‌ها به چیز دیگری منحرف شود، كجی در اداره‌ی كشور رخ می‌دهد.

خبرنگار خبرگزاری دانش‌آموزی از رییس مجلس شورای اسلامی پرسید كه برخی خواص سیاسی به دنبال دستگیری چهره‌های اصلاح‌طلب بعد از انتخابات هستند كه این موضوع به نوعی به عنوان پایان كار جریان اصلاح‌طلبی در كشور قلمداد می‌شود. آیا حذف جریان سیاسی از كشور و تبدیل شدن به اپوزسیون به نفع نظام است و نظر شما در رابطه با تك‌بعدی شدن فضای سیاسی كشور چیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش، گفت: بنده بعید می‌دانم كسی در كشور به دنبال تك‌بعدی شدن باشد. حتما وجود گرایش‌های مختلف در جامعه برای كشور مفید است. منتها باید این موضوع را در چارچوب‌های روشنی بررسی كرد. اگر جریانی در شرایط حساس جامعه نظام را تخریب كند، این روندی ناصحیح است. طبعا آنها سرنوشت خود را به چارچوب‌های قانونی گره می‌زنند. یعنی تردید نكنید كه كسی به دنبال حذف گروهی نیست، بلكه برخی با دست خودشان، خودشان را حذف می‌كنند.

لاریجانی ادامه داد: چقدر آنها در این رابطه نصحیت شدند كه سخنان‌شان را در چارچوب قانون بیان كنند، در روزهای اول انتخابات این تذكرات بارها در مجلس به آنها داده شد. مقام معظم رهبری نیز بارها این موضوع را بیان كردند. هنگامی كه برخی به این موضوع‌ها گوش ندادند، فضا را طوری كردند كه ظلمی شد، آن بحث دیگری است، اما انظام هدف حذف گروه سیاسی را ندارد.

همه را به اتخاذ رفتارهای اخلاقی توصیه می‌نمایم
نیروی انتظامی باید در جهت ایجاد آرامش در كشور تلاش كند

در ادامه این نشست، خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی از لاریجانی پرسید آیا اتفاقات رخ داده در فراكسیون اصولگرایان و كنار گذاشتن آقای باهنر به نوعی اقدام برای كنار گذاشتن مهره سیاسی یا تدارك خیز و آرایش سیاسی جدیدی است؟ برای اتفاقات بعدی و جریانات سیاسی كشور است؟ رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش كه واقعا صورت مساله همین اتفاقاتی است كه در فراكسیون اصولگرایان رخ داده است، آقای باهنر در رقابتی در داخل مجمع اصولگرایان نتوانست رای لازم را كسب كند، البته ممكن است عده‌ای نخواستند كه ایشان رای بیاورند. مهم آن است كه ایشان به این رای پایبند بودند كه بنده ایشان را تحسین می‌كنم.

وی ادامه داد: همواره گفته‌ام كه ممكن است احزاب خیلی قوی با مانیفست‌های مشخص در كشور وجود نداشته باشند اما همین كه جریان اصولگرایی پایبندی خودش را به رای نشان می‌دهد دارای ارزش است. آقای باهنر شخصیت برجسته ،‌فاضل و با سابقه‌ای است كه برای هیات رییسه مفید بوده است ولی برای خیر بزرگتری از آن گذشتند و من كار ایشان را تحسین می‌كنم. روند همین بود. شاید ایشان دوست داشتند كه در هیات رییسه باشند ولی به رقابتی كه در مجمع فراكسیون انجام شد احترام گذاشته و آن را پذیرفتند.

لاریجانی در ادامه به این پرسش كه منظور شما از خیر بزرگتر چیست گفت: خیر بزرگتر آن است كه جریان‌های سیاسی این آموزش را ببینند كه به رفتار حزبی و تشكیلاتی احترام بگذارند، اگر می‌خواهیم دموكراسی دینی‌ای را در كشور دنبال كنیم باید تشكیلاتمان از فرهنگ سیاسی فربه باشد. در این بین گاهی عده‌ای برای به دست آوردن پیروزی بر جایی، كل تشكیلات را زیر سوال می‌برند كه این درست نیست .

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای باهنر عنصر سیاسی پرسابقه‌ای هستند كه اكنون معاون نظارت رییس‌مجلس و نائب رییس فراكسیون هستند و می‌توانند در این پست‌ها فعال باشند و مجلس از وجود ایشان استفاده كند.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری زنان مبنی بر این‌كه با توجه به اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی از سوی نیروی انتظامی شما تا چه حد با دخالت نیروی انتظامی در بحث‌های مدیریت اجتماعی موافق هستید گفت: هنوز این طرح عملیاتی نشده است . اما این‌كه با مجموعه‌های فاسد در كشور كه فرهنگ كشور را تخریب می‌كنند و افرادی شرور هستند اقداماتی انجام می‌دهند كه امنیت را از بانوان می‌گیرند و یا با كیف زدن و اقداماتی از این دست، امنیت را از مرد و زن در جامعه می‌گیرند باید برخورد صورت گیرد و این از جمله مسائل مهم است.

وی ادامه داد:‌نیروی انتظامی باید در جهت ایجاد آرامش در كشور تلاش كند. بنده نمی‌گویم كه دوز این گونه موارد در جامعه زیاد است اما در همین حد نیز نباید در جامعه اسلامی این موارد وجود داشته باشد و نیروی انتظامی نیز به عنوان نیرویی كه باید از امنیت اجتماعی دفاع كند باید به این وظایف عمل كرده و هر چه از این نظر فعال‌تر باشد از آنها حمایت می‌كنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایسكانیوز مبنی بر این‌كه طبق قرار قبلی اساسنامه شركت‌های نفت و گاز و پتروشیمی باید تا آخر تیرماه به مجلس ارائه شود مجلس چه راهكاری برای ملزم كردن دولت برای ارائه به موقع این اساسنامه دارد، گفت: ما راهی جز آن نداریم كه در قوانین تاكید كنیم كه تا این تاریخ اساسنامه به مجلس ارائه شود. البته متاسفانه سابقه متمادی در رابطه با انجام نشدن و یا به موقع نفرستادن این موارد وجود دارد. اگر دولت‌ها این موارد را در طول ده سال گذشته ارائه ندادند مشكلی را در شورای نگبهان به وجود آوردند یعنی شورای نگهبان به محض برخوردن به مواردی اعلام می‌كند كه اساسنامه‌ای ارائه نشده است.

خبرنگار روزنامه ابتكار نیز از لاریجانی پرسید آیا رای نیاوردن آقای باهنر به عنوان نایب رییس هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تسویه حساب سیاسی بوده است ؟ گفت: بنده معتقدم اگر آقای باهنر در صحن مجلس كاندیدا می‌شدند رای بالایی را می‌آوردند بنابراین آنقدر وزنی وجود نداشته كه با ایشان تسویه حساب كنند و بنده این عبارات را درست نمی‌دانم البته ممكن است عده ای دوست نداشته باشند كه ایشان نایب رییس شود. بنده در همین جا همه را به اتخاذ رفتارهای اخلاقی توصیه می‌نمایم.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار در رابطه با بیانیه تهران گفت:‌ بنده اگر بحث مبادله بیانیه در نظر گرفته شود با آن مخالفم چون این بیانیه دارای بندهای مختلفی است و همه با هم معنا می‌دهد اگر كسی بخواهد نسبت به آن گزینشی عمل كند ما با آن مخالفیم.باید به این بیانیه با بندهای مختلف و پیوستگی نگاه شود.

خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نیز از لاریجانی پرسید با توجه به قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 87 و دستور شما مبنی بر بررسی بحث یك میلیارد دلار تا كنون این بررسی‌ها به كجا رسیده است؟ لاریجانی در پاسخ گفت: طبق اصل 55 قانون اساسی دیوان محاسبات مرجعی است كه به حساب‌های موسسات و شركت‌های دولتی رسیدگی می‌كند كه آیا حساب‌ها انطباق با قانون دارد یا این‌كه هزینه‌ها در جای خود مصرف شده است؛ بر این اساس گزارشی را به مجلس ارائه می‌دهد. طبق همین اصل مجلس باید این موارد را به اطلاع عموم برساند. آنجایی كه دستگاهی بودجه‌ای را در جای خود مصرف نكند به عنوان تخلف این موضوع ممكن است فساد و یا تخلف شكلی باشد كه هر دو به عنوان تخلف به شمار می‌آید.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: در گزارش دیوان محاسبات از این سنخ تخلفات ذكر شده بود كه پس از آن سر و صدایی ایجاد شد . ایجاد این سر و صداها و این گونه حرف‌ها به گونه‌ای بود كه به نظر می‌رسید می‌ خواهند جلوی اراده مجلس را برای قرائت عمومی گزارش بگیرند، اما مطابق با نص صریح قانون اساسی و اصل 55 باید گزارش دیوان محاسبات به عنوان بالاترین مرجع نظارتی در بررسی حساب‌ها به اطلاع عموم برسد، ما نیز این كار را انجام دادیم و الان در مرحله بررسی به مسیر دادگاه است و باید مسیر خودش را طی كند و هنوز هم پرونده مختومه نشده است.

تمركز قدرت میل به دیكتاتوری را ایجاد می‌كند

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دولت مبنی بر این‌كه برنامه پنجم توسعه چه زمانی به دولت ابلاغ می‌شود، گفت: این برنامه در نیمه اول سال ابلاغ می‌گردد.

همچنین این خبرنگار پرسید كه جلسات سران سه قوه در رابطه با مفاسد اقتصادی به كجا رسید و آیا در سال 89 جلساتی داشتید كه لاریجانی پاسخ داد: این روند ساختار مشخصی دارد و چیز جدیدی نیست . نمایندگان سه قوا بار دیگر جلسات مستمری داشته و كار خودشان را می‌كنند، اما ما بحث جدیدی نداشتیم.

خبرنگار نشریه شما نیز از لاریجانی پرسید با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در اولین دیدار با نمایندگان مجلس هشتم، شما به عنوان رییس مجلس چقدر توانسته‌اید این رهنمودها و بیانات را در این دوره از مجلس تحقق ببخشید كه وی در پاسخ به این پرسش گفت:‌بیانات رهبر معظم انقلاب درابتدای كار مجلس هشتم بسیار راهگشا و تاثیرگذار بود . نگاه ایشان در این رابطه كه فرمودند مجلس هشتم باید در جنبه نرم‌ا فزاری نظام كار كند، باعث شد كه مجلس با توجه به این موضوع در ساز و كارهای داخلی توجه لازم را به كار ببرد. بر این اساس روندی را در پیش گرفت، كمیسیون‌ها فعال‌تر و نوعی نقب به نخبگان خارج از مجلس و انجمن‌های علمی و صاحب‌نظران می‌زنیم تا از آنها استفاده نماییم.

وی افزود: تمهیداتی اندیشیده شده است، در صحن مجلس نیز غیر از دولت نمایندگان غیردولتی همچون بخش خصوصی حاضر شوند و همچنین نظراتشان را به كمیسیون‌ها ارائه دهند.

وی با اشاره به برگزاری همایش برنامه پنجم توسعه از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر این موضوع مجلس تلاش كرد، بعد نظارت خود را با نگاه بازدارندگی و نه مچ‌گیری تقویت كند. قائل نیستیم به این موضوع كه تخلفی انجام شود و ما آن را بزرگ كنیم. چرا كه كل ساز و كار كشور باید به گونه‌ای باشد كه مجال لازم برای همه فراهم گردد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه ما به نوع اجرای قوانین است و كسی نباید دلخور شود، چون كار مجلس قانون‌گذاری و نظارت است. اگر مجلس باتوجه به بعد نظارت خود اعلام می‌كند كه تخلفی در جایی رخ داده است، نباید كسی دلخور شود. چرا كه اصولا تئوری سه قوه از لحاظ فلسفی این است كه تمركز قدرت در یك جا نباشد. چرا كه تمركز قوا میل به دیكتاتوری را ایجاد می‌كند.

لاریجانی با بیان این‌كه پایه‌ریزی سه قوا برای این بود كه كشور در سه بخش اجرایی،‌قضایی و تقنین ،اداره شود گفت: نظرات مقام م عظم رهبری در این مسیر راهگشا بوده و تلاش می‌كنیم همه بیانات ایشان را محقق نماییم.

خبرنگار خبرگزاری كشاورزی در پایان از لاریجانی پرسید دیدارهایی با فعالان حوزه دامداری انجام شده كه نشان دهنده اهتمام مجلس برای رسیدگی به مشكلات آنهاست، در آستانه تصویب برنامه پنجم رویكرد این برنامه برای اختصاص سرمایه بیشتر به بخش كشاورزی در انجام سرمایه‌گذاری در بعد اقتصادی چیست؟

لاریجانی در پاسخ گفت: جلسات تخصصی با دامداران و كشاورزان ،صنعتگران و بحث‌ های تخصصی در رابطه با شهرك‌های صنعتی انجام شد و مجلس نسبت به واردات در كشور حساس شد و جلسات مختلفی داشت . این موارد از جمله نكات مهم نظارت مجلس است. مجلس تلاش كرد كه وضعیت موجود را به درستی تحلیل نماید.

وی در پایان گفت: این موارد كمك می‌كند كه ما بدانیم در كجا قرار داریم، در برنامه پنج ساله نیز نگاه ما این است كه ایران به جایگاهش در سند چشم‌انداز نزدیك شود، منتهی باید این موضوع با پرش معقول انجام شود.

حاشیه‌ها

پنجمین نشست خبری دكتر علی لاریجانی در كسوت رییس مجلس هشتم در آستانه سالگرد تشكیل اولین دوره مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز (شنبه) با حضور نمایندگان 50 رسانه داخلی و خارجی در محل تالار مدرس مجلس مشروطه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این كنفرانس خبری لاریجانی به تشریح مواضع خود در خصوص تحولات اخیر منطقه جهان و عملكرد یك سال گذشته مجلس هشتم پرداخت و پس از آن به سوالات 45 خبرنگار داخلی و خارجی پاسخ داد.

پیش از آغاز سوالات خبرنگاران؛ رییس اداره اخبار مجلس در جایگاه مجری برنامه پیام تبریكی را به مناسبت انتخاب مجدد لاریجانی به ریاست مجلس به نمایندگی از خبرنگاران قرائت كرد كه لاریجانی پس از قرائت این متن به مزاح به وی گفت كه چقدر شورانگیز این متن را قرائت كردید در حالی كه این امر روال بود.

در بخش طرح سوالات، خبرنگارشبكه خبری المنار از لاریجانی پرسید كه در صورت حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران جواب نظامی ایران دقیقا چه خواهد بود؟ كه رییس مجلس به وی گفت: فكر نمی‌كنم انتظار داشته باشید كه من اینجا به شما جواب نظامی دهم.

خبرنگاران متعددی در ابتدای طرح سوال خود، انتخاب مجدد لاریجانی به ریاست مجلس را به وی تبریك می‌گفتند كه رییس مجلس در واكنش به تبریك یكی از خبرنگاران گفت: كشتید ما را با این تبریكات ... .

در حین سخنان لاریجانی صداهای متعددی از گوشه و كنار سالن مثل خوردن پای خبرنگاران به صندلی‌ها و یا افتادن از پله‌های سالن به گوش می‌رسید كه بعضا نظم جلسه را بهم می‌زد، لاریجانی در واكنش به این صداها با خنده خطاب به جمع گفت: فكر می‌كنم اگر این جلسه ادامه داشته باشد، یك قتلی هم رخ می‌دهد.

مردوخی خبرنگار روزنامه توسعه كه در همه جلسات خبری لاریجانی حاشیه‌ساز است به محض آنكه پشت بلندگو قرار گرفت، متنی در مدح لاریجانی و تبریك انتخاب مجدد وی به ریاست مجلس قرائت كرد كه هر جمله آن با كلمه "به به" حاضران همراه بود.

وی همچنین خطاب به لاریجانی گفت: ادب حكم می‌كند كه از شما به خاطرمراحمی كه در زمان بستری شدنم در بیمارستان به بنده داشتید تشكر كنم كه لاریجانی به وی گفت: انشاءالله كه خدا شفای عاجل به شما عنایت كند. رییس مجلس همچنین با خنده خطاب به مردوخی گفت:‌ ماشاالله شما احتیاج به بلندگو هم ندارید..

خبرنگار ایرنا در طرح سوال خود از رییس مجلس عنوان كرد كه برخی معتقدند كه خصوصی شدن خبرگزاری خانه ملت گامی برای حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد است كه رییس مجلس با عجیب و غریب خواندن این تحلیل گفت: فكر كنم اگر من آب هم بخورم، شما یك تفسیری از آن می‌كنید... از این سوال حالت شاخ درآوردن پیدا كردم ...

خبرنگار فرهنگ آشتی از لاریجانی دلیل كاندیدا نشدن محمدرضا باهنر برای نایب رییسی مجلس را جویا شد و از وی پرسید آیا باهنر قصد خیز و جهش تازه در عرصه سیاسی دارد كه لاریجانی به وی گفت: ما از این خیز و جهشی كه شما می‌گویید، سر درنمی‌آوریم، اما می‌دانم كه اگر آقای باهنر در صحن علنی مجلس كاندیدا می‌شد، حتما رای بالایی كسب می‌كرد.


 


خبرهای حاکی از صورت گرفتن حمله مشکوکی شب گذشته به دفتر فائزه هاشمی است.

بر اساس اخبار رسیده به پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، صبح شنبه 8 خرداد هنگامیكه كاركنان فدراسیون اسلامی ورزش زنان بر سر كار خود حاضر شدند با صحنه غیر منتظره‌ای روبه‌رو گردیدند:

قفل شكسته درها، اتاق‌های بهم ریخته، میزهای زیر و رو شده اسناد و مدارك بیرون ریخته شده و... همه چیز حاكی از آن بود كه عده‌ای باداشتن زمان كافی وخیال راحت، با بازكردن و بعضا شكستن قفل‌ها نسبت به هم ریختن و شكستن وسایل زیر و رو كردن اوراق اداری به قصد ایجاد وحشت اقدام نموده‌اند.

بر اساس اخبار رسیده این افراد که با خود از شربت و آب پرتقال نیز پذیرایی کرده‌اند اقدام به جابجایی گاوصندوق و شكستن قفل آن بدون دست زدن به داخل آن، صدمه زدن به پنكه‌ها، شكستن المنت سماور، ریختن مقادیر زیادی دستمال در توالت و جاگذاشتن رشته كلید‌های ساخته شده کرده‌اند و تنها یک مانیتور مستعمل و دو جعبه خاتم را با خود برده‌اند.

 


 


رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در اسفراین اعلام کرد که انتقال زندان‌ها از داخل به خارج شهرها در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، اسماعیلی در ادامه گفت: تاکنون انتقال ۴۰ زندان از داخل شهرهای کشور به محدوده بیرونی شهرها در دستور کار قرار گرفته که زندان اسفراین از جمله آنها است.
وی افزود: اقدامات اولیه برای انتقال زندان اسفراین به خارج از این شهر صورت گرفته و مکان‌یابی مناسب و تشریفات قانونی آن اجرا شده است و به زودی اجرای آن آغاز خواهد شد.
گفتنی است شهرستان ۱۲۳ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب بجنورد، مرکز خراسان شمالی قرار دارد.


 


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اعلام اینکه مبلغ جریمه‌ها در تخلفاتی مانند استفاده از قرصهای روانگردان و مشروبات الکلی تا 200 هزار تومان افزایش یافته گفت: ‌شرکتهای بیمه از ماه آینده موظف به پرداخت خسارت در صحنه تصادف تا مبلغ 5/1 میلیون تومان می شوند.

به گزارش مهر، سردار اسکندر مومنی صبح شنبه در اولین نشست تخصصی مدیران پلیس ترافیک کشور با اشاره به لایحه جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی گفت:‌ قانون در ایجاد تسهیلات برای آمد و شد و ایجاد بازدارندگی برای متخلفان نقش بسزایی دارد و هیچ کشوری نیست که آمار سوانح آن بدون وجود قانون بازدارنده کاهش یافته باشد.

وی ادامه داد: قانون فعلی اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی مربوط به 50 سال گذشته است که با وجود انجام چند مرحله اصلاحیه هنوز نیز بازدارنده نیست. زیرا این قانون زمانی به تصویب رسید که تعداد خودروها در کشور 50 هزار دستگاه بود ولی اکنون تعداد خودروها به بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو رسیده است بر همین اساس نمی‌توان براساس این قانون وضعیت آمد و شد را کنترل کرد.

مومنی گفت: قانون جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در زمان مجلس ششم وصول شد اما در مجلس ششم و هفتم در صحن علنی مجلس مطرح نشد و سرانجام در سال گذشته در مجلس هشتم این لایحه به تصویب اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس رسید و اکنون در صحن علنی مجلس در حال رسیدگی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در حال حاضر 6 ماده از این قانون به تصویب نهایی رسیده و بخش عمده‌ای از ماده هفتم نیز تصویب شده است که باید زمینه‌های اجرایی آن را در کشور فراهم کرد.

وی با اشاره به مهمترین ویژگی این لایحه گفت: پیش از این و بر اساس قانون قبلی، تنها افسران وظیفه که به صورت موقت برای آنها مجوز گرفته می‌شد امکان اعمال قانون داشتند، اما در لایحه جدید افسران وظیفه و همچنین درجه‌داران راهور که 10 سال سابقه خدمت داشته باشند می‌توانند به اعمال قانون بپردازند.

سردار مومنی گفت: همچنین برای نظارت بر اعمال قانون توسط درجه‌داران راهور از بازرسان نامحسوس نیز استفاده می‌شود.

وی گفت: این ویژگی ظرفیت جدیدی برای پلیس راهور در اعمال قوانین ایجاد می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به در نظر گرفتن امتیازات منفی برای رانندگان در کنار اعمال جریمه‌ها گفت: از 171 نوع تخلفی که رانندگان مرتکب می‌شوند در 20 نوع تخلف مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکت آکروباتیک، دنده عقب در بزرگراه و... به رانندگان علاوه بر اعمال جریمه امتیاز منفی داده می‌شود.

وی گفت: به هر راننده در زمان اخذ گواهینامه 30 امتیاز داده می‌شود که اگر فرد با ارتکاب تخلفات 30 امتیاز خود را به صفر برساند گواهینامه وی ضبط و پس از سه ماه بازگردانده می‌شود.

سردار مومنی ادامه داد:‌ پس از بازگرداندن گواهینامه در مرحله دوم 25 امتیاز به راننده داده می‌شود که اگر دوباره این امتیاز به صفر برسد علاوه بر پرداخت 60 هزار تومان گواهینامه راننده نیز برای 6 ماه توقیف می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در مرحله سوم با دادن 20 امتیاز به راننده، گواهینامه اش بازگردانده می‌شود و اگر این امتیاز نیز به صفر برسد گواهینامه راننده یک سال توقیف شده و 100 هزار تومان نیز جریمه می‌شود و علاوه بر این فرد برای اخذ گواهینامه جدید پس از یک سال باید مجدداً اقدام کند.

وی گفت: در مصوبه قبلی این امتیاز 50 نمره منفی بود که بعد از اصلاحات به 30 نمره کاهش یافت و اکنون باید زیرساختهای لازم برای اجرای این قوانین ایجاد شود.

افزایش سقف جریمه‌ها تا 200 هزار تومان

سردار مومنی گفت:‌ مبلغ جریمه‌ها در قانون جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در تخلفی مانند استفاده از قرصهای روانگردان و مشروبات الکلی 200 هزار تومان پیش بینی شده است و همچنین خودروی فرد خاطی نیز توقیف می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در مصوبه قبلی سقف جریمه‌ها پنج تا 30 هزار تومان بود اما در قانون جدید برای 6 تخلف حادثه ساز جریمه‌هایی تا سقف 100هزار تومان در نظر گرفته شده و جریمه بقیه تخلفات بر اساس ارقام قبلی تعیین می شود.

وی گفت: ایجاد بازدارندگی کلی برای همه دستگاههای مرتبط با آمد و شد، ایجاد بازدارندگی برای افراد پیاده، ایمنی شبکه معابر، بازدارندگی برای دستگاههای حمل و نقل از دیگر مواردی است که در این قانون دیده شده و امیدواریم با تصویب آنها شاهد قانون کارآمد و به روز بوده و با اعمال آن در جهت دو هدف کلی افزایش ایمنی و انضباط و کاهش تصادفات گام برداریم.

از اعزام خودروهای دارای نقص فنی در مراسم ارتحال امام خودداری می‌شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) گفت: در مراسم سال گذشته به دلایل هماهنگی‌هایی که انجام شد در مبداء حرکت کاروانهای زیارتی شاهد کاهش تصادفات بودیم. بر همین اساس در سال جاری نیز با برنامه ریزیهایی که صورت می گیرد امیدواریم مراسم ارتحال امام (ره) با شکوه خاصی برگزار شود.

وی گفت: در سال جاری از اعزام خودروهای بدون معاینه فنی و دارای نقص فنی جلوگیری می‌شود و اگر پلیس در مسیر راه این خودروها را مشاهده کند اقدام به بازگرداندن آنها از مسیر خواهند کرد.

سردار مومنی گفت: مراسم ارتحال امام (ره) در سال جاری مصادف با روز جمعه و اقامت نماز جمعه به رهبری مقام معظم رهبری است بر همین اساس باید تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ شود تا افراد بیشتری قادر به حضور در این مراسم باشند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در سال جاری پلیس بر ایمنی خودروها، اعزام سازماندهی شده کاروانها و اطلاع دقیق آنها از مسیر و محل اسکان تاکید بسیاری دارد.

آغاز سومین دوره استانداردسازی رفتار پلیس و پلیس راهور

وی گفت: ایام نوروز سال جاری دو ویژگی عمده داشت که این ویژگی‌ها شامل بهبود نحوه رانندگی مردم و بهبود نحوه برخورد ماموران با مردم بود. بر همین اساس در سال جاری نیز با استانداردسازی رفتار پلیس سعی در بهبود هرچه بیشتر نحوه برخورد ماموران با مردم داریم.

سردار مومنی گفت: در سال گذشته افسران راهور دوره‌های استانداردسازی رفتار پلیس را سپری کردند و در سال جاری نیز درجه‌داران راهور پس از طی دو دوره آموزش اکنون در حال سپری کردن سومین دوره استانداردسازی رفتار پلیس هستند.

80 درصد تصادفات ناشی از 6 تخلف حادثه‌ساز است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: استفاده نکردن از کلاه و کمربند ایمنی مهمترین دلیل فوت افراد در سوانح رانندگی است، بر همین اساس برای کاهش سوانح و حوادث باید با این دو عامل به شدت برخورد کرد.

وی با اشاره به پیام امسال مدیرکل سازمان ملل مبنی بر استفاده نکردن از تلفن همراه در حین رانندگی گفت: بعد از کمربند و کلاه امینی استفاده از تلفن همراه یکی دیگر از دلایل مهم وقوع تصادفات و مرگ و میر افراد است .

بیمه‌ ها ملزم به پرداخت خسارت تا مبلغ 5/1 میلیون تومان شدند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در سال 87 مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا بیمه‌ها طبق ماده 18 قانون خسارتهای تا مبلغ 500 هزار تومان را در سر صحنه تصادفات بدون نیاز به حضور پلیس و کشیدن کروکی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در قانون جدید این مبلغ به 5/1 تومان افزایش یافته و شرکتهای بیمه از ماه آینده موظف می‌شوند تا این مبلغ را در صحنه تصادفات خسارتی که طرفین شکایتی ندارند بدون نیاز به حضور پلیس و کشیدن کروکی پرداخت کنند.

سردار مومنی گفت: در تهران روزانه بیش از 500 تصادف روی می دهد که با اعمال این قانون حضور پلیس در نیمی از آنها کاهش می‌یابد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: بیمه برای ایجاد احساس امنیت در زمانی که حادثه رخ می‌دهد بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر این موجب کاهش حجم ترافیک نیز می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر مقدمات کار برای اجرای این قانون انجام شده و شرکتهایی مانند شرکت بیمه نیز اعلام آمادگی کردند و تا ماه آینده تمامی بیمه‌ها موظف به اجرای این قانون می شوند.


 


مازیار خسروی، سردبیر سایت هم میهن که بر اساس شکایت معاونت حقوقی دانشگاه تهران در رابطه با انتشار گزارشی در مورد حمله خرداد ماه سال گذشته به کوی دانشگاه تهران به نشر اکاذیب متهم شده بود،پس از یک ما بازداشت از زندان آزاد شد.

به گزارش هم‌میهن مازیار خسروی سردبیر سابق سایت آفتاب و دبیر گروه دیپلماسی روزنامه های مردم سالاری و بهار بود و با بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب همکاری نزدیک داشته است.

سایت هم میهن از رسانه های اصلاح طلب حامی میرحسین موسوی است.


 


رسول بداغی فعال سیاسی و صنفی و عضو کانون صنفی معلمان که در بند شش زندان رجایی شهر در بازداشت به سر می برد روز گذشته مورد ضرب و شتم شدید مسئولان زندان قرار گرفت.
بنا به گزارش رسیده به ادوار نیوز روز گذشته دو تن از مسئولان زندان رجایی شهر به نامهای مستعار شیخ و دایی قاسم ، رسول بداغی را به محلی از زندان برده، دستهای او را از پشت بسته و پس از بستن وی به میله اقدام به ضرب و شتم شدید وی نمودند. علت این اقدام ناجوانمردانه مسئولان زندان اعتراض بداغی به وضعیت نا مناسب زندان رجایی شهر و مشکلات ایجاد شده برای وی بوده است.
رفتار بی رحمانه مسئولان زندان در ضرب و شتم این معلم زندانی موجب اعتراض دیگر زندان شده و آنها با اعلام اینکه نامبرده زندانی سیاسی است و نباید اینگونه مورد هتک حرمت و آزار قرار گیرد به رفتار مسئولان زندان معترض شدند.
متاسفانه عوامل این ضرب و شتم در پاسخ به اعتراض زندانیان با هل دادن و فحاشی اقدام به متفرق نمودن آنها کرده و در کمال ناباوری اعلام نمودند : از آنجا که این فرد سیاسی است باید مورد آزار و شکنجه بیشتری قرار گیرد.
گفتی است وضعیت نامبرده هم اکنون نامساعد است و اثرات ناشی از شدت ضرب و شتم سلامتی وی را تهدید می کند.


 


روزنامه شرق: مسعود رفيعي طالقاني
- آقاي دكتر! بسياري از اصلاح‌طلبان در سخنان و موضع‌گيري‌هاي پس از انتخابات رياست جمهوري دهم بارها تاكيد كرده‌اند كه پايگاه اجتماعي اصلاحات در شرايط كنوني بسيار قوي‌تر و گسترده‌تر از ايام پيشين حتي از سال‌هاي اوليه استقرار دولت اصلاحات است. ديدگاه شما به عنوان يكي از علاقمندان به‌‌ جريان اصلاحات در اين باره چيست؟ اگر شما هم چنين باوري داريد لطفا دلايل آن را بيان كنيد.

بله. من هم معتقدم كه بدنه اجتماعي حامي اصلاح‌طلبان وسيع‌تر و قوي‌تر از قبل شده است. البته منظور من حاميان اصلاح‌طلبان به طور كلي است و نه صرفاً طرفداران گرايش يا حزب خاصي در ميان اصلا‌ح‌طلبان. در مجموع به نظر مي‌رسد علاقمندان به اصلاحات بعد از تحولات اخير بسيار بيشتر شده‌اند. شواهد و قرائن غيرقابل انكاري حكايت از اين مي‌كند كه جریان اصلاحات (یا جریانی که به دنبال تقویت سازوکارهای مردم‌سالاری است) از موقعيت بسيار بهتري در ميان مردم ايران برخوردار گشته است.

- شواهد و قرائتي كه مي‌گوييد چيست؟ مايلم بيشتر به لحاظ تئوريك و آماري بفرماييد ...

اگر پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان گسترده و قوي نبود، تندروها زير بار انتخابات آزادتري مي‌رفتند، از صدور مجوز برای تجمعات آن‌ها نمی‌ترسیدند، با این شدت به سرکوب هر گونه حضور اجتماعی و رسانه‌ای آن‌ها نمی‌پرداختند و تا اين حد نسبت به رهبران اصلاحات واكنش نشان نمی‌دادند. چرا اين امكان وجود ندارد كه شريف‌ترين ياران امام و انقلاب حرفشان را در شرايط امروز كشور به راحتي بزنند؟ من معتقدم مجموعه‌ي محدوديت‌هايي كه وجود دارد ناشي از اين است كه همه مي‌دانند اصلاح‌طلبان پايگاه گسترده‌ای دارند و اگر اصلاحات چنین پایگاهی نداشت وضع اين نبود و اين همه محدوديت ایجاد نمی‌شد.
دلیل اقبال به اصلاح‌طلبی هم این است که بهترین و کم‌هزینه‌ترین نسخه برای تغییر ابعاد نامطلوب دولت و جامعة‌ ایران را ارائه می‌دهد. اكثريت جمعيت شهرها و حتي روستاهاي ایران طالب تغيير هستند و وضع موجود برايشان خوشايند و رضایت‌بخش نیست. اين جمعيت در 30 سال گذشته تجربه انقلاب، جنگ، اصلاحات و دوره 5 سال گذشته را هم داشته است و در تلاش است وضع موجود را اصلاح كند و تغيير دهد، اما به شيوه‌هاي آرام و كم‌هزينه و كاملا مدني. و به هر روشي حاضر نيست مسبب اين تغييرات باشد. این جمعيت گسترده خود را در انتخابات و بعد از آن نشان داد و اين چيزي نيست كه يك باره در جامعه ایجاد بشود و یا یکباره رخت ببندد. در برابر اين جمعيت طالب تغيير چند راه وجود دارد. راه اول رضایت دادن به همین چیزی است که تندروهای جریان حاکم می‌خواهند. يعني ايجاد يك حكمراني اقتدارگرا، يك دولت متمركز و غيرپاسخگو و يك جامعه مدني كه به وسيله نهادهاي امنیتی سازماندهي شود و در نهايت مردمي كه زياد حرف نزنند و مطيع باشند. به اعتقاد من اين الگو به تن اين جمعيت شهري نمي‌رود. شايد 70 - 80 سال پيش كه در جامعه ايران گرسنه، بی‌سواد و بیمار زیاد بود و ناامنی بیداد می‌کرد اين الگو طرفداران بیشتری پیدا می‌کرد اما الان دیگر عملی نیست. تازه در همان موقع هم رضاشاه عاقبت به خیر نشد.
الگوي ديگر الگوي تغییر ساختاری- حقوقی است. عده‌اي در ايران هستند كه معتقدند با ساختارهاي موجود كاري نمي‌شود كرد. مشکل اصلی این راه این است که آن جمعيت میلیونی که اشاره شد علاقه ندارد روش‌هاي پر هزينه را بیازماید و راه‌هاي انقلابي پرهزينه‌اند و عواقب نامشخص و چشم‌انداز مبهمی دارند. راه سوم هم اصلاحات است که در برابر اين جمعيت انبوه شهري قرار دارد و بیشترین طرفدار را دارد چراکه از طریق آن هم تغيير امكان‌پذير است و هم می‌توان در خلال آن به آينده اميد بست و به انقلاب اسلامی هم وفادار بود و هزینة سنگینی نداد. من هميشه گفته‌ام كه پيشنهادات رهبران اصلاحات كه در چارچوب نظام مطرح مي‌كنند بايد به سرعت تحقق پيدا كنند و الا دیر خواهد شد. این یک تجویز درمانی است. اگر قرار باشد مشکل جامعه با عقل و گرهش با دست باز شود، راهش بازگشت سریع‌تر اصلاحات است. من به تندروها دلسوزانه توصیه می‌کنم با این جامعه اینقدر شوخی نکنند چراکه این جامعه نشان داده گاهی شوخی شوخی پاسخ‌های غیرقابل پیش‌بینی و درس‌آموز می‌دهد.
- اين پاسخ شما به طور شفاف پاسخ پرسش من نبود. سئوال اين است كه چرا گفته مي‌شود پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان قوي است؟

چون اصلاحات بهترین و معقول‌ترین نسخه برای درمان دردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی انبوه شهروندان ایرانی است. اجتماعی‌تر و بانفوذتر شدن این جریان از سال گذشته را هم به روشنی می‌توانید در مواجهه‌های روزمره خود ببینید. موج اجتماعی وسیع پیش از انتخابات، تجمع خودجوش و میلیونی 25 خرداد و ترس مخالفان از صدور مجوز تجمع حامیان این جریان به نظرم به روشنی نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان موقعیت اجتماعی بهتری از گذشته پیدا کرده‌اند.

- ولي باور اصولگرايان و خصوصا حاميان دولت اين است كه بعد از انتخابات در بدنه اجتماعي اصلاحات ريزش‌هاي جدي وجود داشته است و شاهد مثالشان هم كم شدن تعداد معترضان در خيابان‌ها پس از انتخابات در هر مرحله از راهپيمايي‌هاي اعتراضي است. مورد ديگر اين‌كه در خود بدنه اجتماعي اصلاحات هم مي‌شود خلل‌هايي را ديد. يعني برآوردي وجود ندارد كه بتوان از مجموع نظرسنجي‌ها و ساختارهاي آماري بگوييم بدنه اجتماعي اصلاحات گسترش داشته است. به همين دليل مي‌خواهم بيشتر مبتني بر آمار در اين باره بفرماييد؟

اولا حضور خیابانی معترضان در شرایطی که این حضور هزینه‌بر است و مجوز تجمع مستقل و با حفظ هویت آن‌ها داده نمی‌شود معیار مناسبی برای سنجش نفوذ اجتماعی این جریان نیست. حضور با نمادهای سبز در تجمعات ملی و قانونی به مرور در طول سال گذشته هزینه‌برتر و طبیعتاً کاسته شد چراکه حامیان این جریان اصلاح‌طلبند و از دادن هزینه‌های سنگین به درستی اجتناب می‌کنند. وقتی اجازه نظرسنجی مستقل داده نمی‌شود و حتی فرآیند برگزاری انتخابات هم اصلا شفاف نیست به آمار و ارقام دقیق دسترسی نداریم تا به آن‌ها استناد کنیم. اما مجموعه‌ای از شواهد و قرائن و مشاهدات شخصی ما به روشنی نشان می‌دهد که نفوذ اجتماعی اصلاح‌طلبان بیشتر شده است. حدود 40 درصد جامعة ما را اقشار خاکستری تشکیل می‌دهند که در بیشتر انتخابات‌های نسبتاً آزاد 13 سال گذشته به اصلاح‌طلبان رای داده‌اند. اين 40 درصد نمي‌خواهد به هر شيوه و با هر هزینه‌ای تغير ايجاد كند و رفتارهای مدني و كم‌هزينه را می‌پسندد. يك موقعي فكر كرد كه بايد بيايد به آقاي خاتمي و مجلس ششم راي بدهد. يك موقعي هم قهر كرد و مجلس هشتم و انتخابات 84 رقم خورد. بعد فهميد كار اشتباهی كرده و دوباره در انتخابات دهم مشاركت كرد چون ديد انتخابات وسيله‌اي است براي تغيير به شيوه‌هاي مدني و کم‌هزینه. در رخدادهاي بعد از انتخابات هم آن قشر خاكستري آمد و همه روزهاي ملي را دوباره ملی کرد و نشان داد نسبت به سلامت انتخابات تردید و شبهه دارد. اين قشر از وضع موجود خشنود نيست. این گونه عقلانیت سیاسی و خشونت‌پرهیزی و هزینه‌گریزی و رفتار مدنی در تاریخ معاصر ایران و حتی در قرن بیست و یکم در جهان کم‌نظیر است.

- مدتي است كه موضوعي در سطح كلان مطرح است و آن اين است که بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان در يك موقعيتي قرار گرفته كه تحرك خاصي را از راس و تئوريسين‌هاي اصلاحات نمي بيند يعني به عبارت ديگر براي رفتارهاي اين بدنه اجتماعي نسخه خاصي وجود ندارد. به تعبيري بدنه اجتماعي يك شكاف ميان رفتارهاي تئوريك و پراتيك احساس مي‌كند درست مثل زماني كه ما در ايران روشنفكر چپ داشتيم چريك هم داشتيم يا روشنفكر ديني بود و مجاهد هم بود. به هر حال بدنه به راس نگاه مي‌كند و اين نبودن نسخه رفتاري موجب پيدايش شکاف مي‌شود. نظر شما در اين باره چيست؟

نه من اصلا آن جدايي را كه شما مي‌گوييد قبول ندارم. هم مردم و هم رهبران به درستی به میزان قابل توجهی همدیگر را درک می‌کنند. رهبران اصلاحات كار سختي در پيش دارند. مردم هم اين را مي‌فهمند و حداقل مشاهدات شخصی من از این حکایت می‌کند که از عملکرد رهبران اصلاحات پس از انتخابات در مجموع راضی‌اند. رهبران اصلاحات می‌گویند ما مي‌خواهيم جمهوري اسلامي برای 70 ميليون نفر باشد و قانون اساسی بدون تنازل اجرا شود، اما تندروها مي‌خواهند كشور مال هفت هشت نفر و 20 درصد مطیعانشان در جامعه باشد. رهبران اصلاحات مي‌خواهند اين فضا را باز كنند و در واقع يك گشايش سياسي پديد بياورند و اين كار ساده‌ای نیست. رهبران اصلاحات نمي‌خواهند گشايش سياسي با تهييج كينه‌هاي مردم پديد بيايد. اتفاقا به نظر من جنبش اصلاحي ايران دارد با تدبير در رهبري پيش مي رود. خيلي از رفتارها و گفتارها در رهبري تا اينجا شمشير تندروها را كند كرده است و موجب ریزش بدنه حامی تندروها و رویش حامیان اصلاحات شده. رهبري جنبش اصلاحات يك رهبري منطبق با واقعيت و بسيار مدني بوده و از یک سرمایه غنی اخلاقی برخوردار بوده است. شما مي‌دانيد كه جنبش‌هاي مدني معجزه نمی‌کنند و به تدريج و در یک بازة‌ زمانی نه چندان کوتاه اثر می‌گذارند. جنبش‌هاي مدني بر خلاف جنبش‌هاي انقلابي عجله ندارند. دوره‌هاي انقلابي از يك نقطه ركود شروع مي‌شوند و به اوج مي‌رسند ولي اشكالشان اين است كه گروهي مي‌روند و گروهي دیگر مي‌آيند اما باز آن تغيير بنیادین كه قرار بوده در جامعه رخ بدهد، رخ نمي‌دهد.

- يعني شما فكر مي كنيد نسبت رفتارهاي تئوريك و پراتيك فعالان اصلاح‌طلب نسبت خوبي است؟

بله. البته همیشه بهتر هم می‌شود شد، ولی در مجموع و در مقایسه با گذشته درخشان است. باید ويژگي‌هاي جامعه‌ای که در آن زندگي مي‌كنيم را هم در نظر بگیریم. همان‌طور كه گفتم جامعه‌ي ايران جامعه‌اي است علاقمند به گشايش نظام سياسيِ جمهوری اسلامی. بسياري از تشكل‌ها، انجمن‌ها، احزاب و اشخاص با نفوذ هستند كه اين‌گونه فكر مي‌كنند. اينها نفوذ اجتماعي دارند اما نفوذ اقتصادي‌شان ضعيف است. بدنة اجتماعي اصلاحات واقعا در ساختار حاكميت قدرتي ندارد و به غير از مجلس خبرگان و قدري هم در مجمع تشخيص مصلحت در ساير نهادها قدرتي متمايل به نهادهاي مدني نيست. درست است اصلاح‌طلبان را در حاکمیت ضعيف كرده‌اند، زنداني كرده‌اند و سرکوب می‌کنند اما خاطرۀ ایثار و مقاومت آن‌ها و ایثار خانواده‌هایشان از تمام تشكيلات‌هاي قبلا موجود اصلاح‌طلبان قوي‌تر عمل مي‌كند و اثرگذارتر است. همین مقاومت‌ها و آثار و بازخورد اجتماعی آن موجب تقویت اصلاح‌طلبان در جامعه شده است.

- مطالبات اصلاح‌طلبان در ايران اكنون به نظر شما چيست؟ آيا اين مطالبات همان است كه در دوم خرداد 76 مطرح بود يا اين‌كه با اتفاقات پس از انتخابات رياست جمهوري دهم مطالبات تغيير كرده‌اند؟

مطالبه اصلی همان دموکراتیک‌تر شدن و گشایش نظام سیاسی و آزادتر شدن انتخابات آزاد است که البته گشایش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را هم به همراه خواهد آورد. درست است كه معمولا مي‌گويند جنبش اصلاحي در ايران بیشتر متکی به طبقه متوسط است اما من معتقدم اين جنبش فراگیر و فراطبقه‌ای است. طبقه متوسط خودش به دو بخش تقسيم مي‌شود. يك بخش آن بیشتر مطالبات اجتماعي دارد و زندگي خودش را مي‌كند و تنها انتظارش اين است كه دولت اينقدر در همه شئون زندگي او دخالت نكند. يعني انتظار دارد دولت وظايف اصلي خودش را انجام بدهد. مثلا برقراري امنيت، دفاع از مرزها و اجراي سياست‌هاي درست اجتماعي و اقتصادي. این بخش زياد سياسي نيست. ولي بخش ديگر طبقه متوسط کاملاً سياسي است و پس از انتخابات سیاسی‌تر شده است. مردم‌سالاری و گشایش سیاسی مي‌خواهد. اين همان بخشي است كه انقلاب كرد، 8 سال جنگید، زیر علم جنبش اصلاحي بود و ... این طبقه متوسط حداقل حقوق برابر شهروندی و گشایش سیاسی می‌خواهد. اما مطالبات سیاسی جنبش اصلاحي علاوه بر بعدی که گفتم حداقل دو بعد دیگر هم دارد.
اولین بعد آن به آسیب‌های اجتماعی و توسعة کشور مربوط می‌شود. لااقل در اين جامعه ده ميليون نفر دچار فقير جدی‌اند. حداقل دو ميليون معتاد داريم. ده ميليون مصرف‌كننده داروهاي اعصاب و افسردگي داریم. اين جامعه را بايد چه كار كرد؟ تمام صاحب‌نظران مي‌گويند اگر بخواهيم اين معضلات را حل كنيم بدون سازوكارهاي مردمسالارانه، دولت پاسخگو، مطبوعات مستقل، انتخابات سالم و احزاب جدی ممکن نیست. آسيب هاي اجتماعي متراکم و شدید جامعة‌ آسیب‌زدة ایران را نمی‌توانیم بدون داشتن این سازوکارها حل كنيم. دولتي مي تواند اين معضلات را حل كند كه از مطبوعات و يك پارلمان جدي حساب ببرد. در غیر اینصورت اراده و قدرتي براي حل معضلات وجود نخواهد داشت، همچنان‌كه در بسیاری از موارد هم جناح مستقر نتوانسته است. الان بحث دولت پاسخگو، مطبوعات مستقل، پارلمان زنده و ... بحث‌هاي فانتزي نيستند. شما روي كره زمين يك جامعه را به من نشان بدهيد كه اين بخش‌هايش خوب كار نكنند اما دولتش معجزه كند و آسيب‌هاي اجتماعي را مهار بزند. آخرين مصاحبه مرحوم دكتر عظيمي استاد برجسته توسعه كشور ما اين بود كه اگر مي خواهيم كشور را آباد كنيم تنها راهش ساز و كارهاي دموكراتيك است كه در آن جامعه مدني در کنار دولت فعال باشد. هيچ تئوري ديگري جوابگوي توسعه در ايران نيست. يعني تئوري‌هایي مثل توسعه دولت آمرانه ديگر در جهان امروز كار نمي‌كند.
اما بعد سوم. ایرانیان محروم در سال 84 به احمدی‌نژاد اميد بسته بودند و به نظر من آگاهانه هم راي دادند. يك عده آمدند گفتند در كشور همه دزدند و ما مي‌خواهيم پول‌ها را از دزدان بگيريم و به شما بدهيم. همان فقيرها شاهد بودند كه در 5 سال گذشته چه اتفاقاتي افتاد. لذا تجربه 5 ساله به طبقه سه ايران نشان مي‌دهد كه اگر همكاري بين طبقه متوسط و طبقات بالا و پايين اجتماعي نباشد، مشكل فقرا هم حل نمي‌شود. حتي ما مشكلات زيادي در طبقات بالادست اجتماع داريم. به عنوان مثال اين‌ها پولشان را بر مي‌دارند مي‌برند دبي و مالزی. چرا؟ براي اين‌كه علیرغم بدی آب و هوا و دوری از خانه دارايي‌شان در جای امنی باشد. به نظر من جنبش اصلاحي در ايران دارد بر چيزي تكيه مي‌كند كه يك خواست ملي است، نه فقط خواست طبقه متوسط سياسي كه يك زماني مطرح بود كه فقط اين طبقه است كه دموكراسي مي‌خواهد. يعني اگر دولت در اين كشور پاسخگو نباشد، مطبوعات مستقل نباشند، پارلمان جدي وجود نداشته باشد، انتخابات آزاد و مستقل نداشته باشيم و امثالهم، فقرا هم ديگر كارشان به جايي نمي‌رسد و طبقه بالا هم بايد سرمايه خود را از كشور خارج كند.

- به هر حال اصلاح‌طلبان به عنوان گروهي كه مطالبات مردم را از سال 76 راهبري و پيگيري كرده‌اند در شرايط حاضر به شدت تحت فشار هستند. احزاب عمده اصلاح‌طلب – مشاركت و مجاهدين - در حال انحلال است و بسياري از فعالان سياسي اصلاح‌طلب در زندانند. شما فكر مي‌كنيد با اين وضع چه نتيجه‌هاي مثبتي دست كم در عالم سياست‌ورزي عايد آنان مي‌شود؟

بر خلاف ارزيابي شما كه يك نگاه منفي داريد، من معتقدم اولا اين موضوع انحلال و تنگناهاي حزبي یک بحث سطحی است. تاثیر و نفوذ و محبوبیت احزابی مثل مشارکت هیچ‌وقت در حد کنونی نبوده. برخوردها و اعلام انحلال‌ها تنها بر محبوبیت و ضریب نفوذ اجتماعی این احزاب افزوده. اصلا مگر حزب را مي‌شود منحل كرد؟ این‌ها فوقش یک ساختمان را می‌توانند از این احزاب بگیرند. دیگر حقوق احزاب قانونی را هم که مدت‌ها است سلب کرده‌اند. نامزدهایشان را رد صلاحیت می‌کنند، حق تجمع به آن‌ها نمی‌دهند، مجوز روزنامه نمی‌دهند، سایتشان را فیلتر می‌کنند و اعضایشان را بازداشت. اعلام انحلال دیگر چه ضرری به این احزاب می‌رساند؟ حزب تنها نهادی است که طبق قانونی اساسی جمهوری اسلامی احتیاجی به مجوز ندارد. حزب از يك سري آدم تشكيل شده و اين آدم‌ها يك چيزهايي برايشان مهم است و مادامی که این‌ها زنده‌اند پیگیر آن مطالبات خواهند بود و برخوردها اتفاقا موجب تقویت و محبوبیتشان خواهد شد. مگر این‌که همه اعضای این احزاب را بگيرند و بريزند توي قبرهای بهشت زهرا. که البته این هم نمی‌شود چراکه باز یاد زندانی‌ها و کشته‌های این‌ها هم جامعه را تکان می‌دهد و بیدار می‌کند. بگذارید يك مثال بزنم. از سال 79 عده‌اي از تندروها تصميم گرفتند ريشه مطبوعات مستقل را بزنند. آيا موفق شدند؟ چند روزنامه را بستند؛ به جايشان روزنامه هاي ديگر آمد و حالا هم رسانه‌های جدید مجازی. روزنامه را بستند اما روزنامه‌نگاران که نابود نشدند. در روزنامه‌ها یا رسانه‌های جدید با ضریب نفوذ بیشتر مشغول شدند. الان روزنامه‌نگاران جزء نیروهاي پيشرو كشورند. تندروها کاملاً اشتباه و ضرر كردند. روزنامه‌هاي بزرگي در همين تهران توليد مي‌شدند اما با به وجود آمدن تنگناها تعدادی از روزنامه‌نگاران را به جلای وطن واداشت و رادیکال کرد و قدرت رسانه‌اي را از داخل ایران به خارج برد. آیا این خدمت بود که تندروها به کشور کردند یا ظلم؟ احزاب سياسي و اصلاح‌طلبان هم اصولاً حذف‌شدني نيستند مگراینکه همانطور كه گفتم همه افراد عضوشان را بگیرند که در آن‌صورت هم بعید نیست ياد آن‌ها بانفوذترشان کند. اين محدوديت‌ها به نظر من نتيجه عكس دارد. جامعة ما به ظلم حساس است و مظلوم را دوست دارد. اگر اينها بگذارند مثلا مشاركت شفاف كار كند كه براي مشاركت زحمتش بيشترش است. همان‌طور كه مي‌دانيد يك حزب براي اين‌كه شفاف كار كند چقدر بايد كار و تبليغ كند. نفوذ اجتماعی و محبوبیتی که اینها با دستگیری‌ها و برخوردهایشان برای مشارکت و مشارکتی‌ها با ارمغان آوردند را با سال‌ها فعالیت تشکیلاتی منظم و قوی و میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری و تبلیغات به سختی می‌توانستیم خودمان به دست بیاوریم. این‌ها باعث شدند پس از انتخابات مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در میان دیگر احزاب اصلاح‌طلب بیشتر بدرخشد. اصلا امكان ندارد كه ما يك ديدگاه و یک حزب آن‌هم به گستردگی مشارکت را از بين ببريم. حزب مشارکت در بهترین بچه‌های انقلاب ریشه دارد. ببينيد همه آن كساني كه نسبت به تندروي‌ها اعتراض داشته و دارند هنوز هم هستند اما همان‌طور كه گفتم بسيار پخته عمل مي‌كنند و تغييرات و اصلاحات ارزان مي‌خواهند. من به آينده اصلاح‌طلبان هم از همين رهگذر بسيار خوشبين‌ام.

- ارزيابي شما از آينده جريان‌هاي سياسي اصولگرا چيست؟ فكر مي‌كنيد تا چه حد شكاف ميان نيروهاي راديكال و ميانه‌رو اصولگرايان رو به عميق‌تر شدن است؟

نيروهاي تندروي اصولگرا دارند خطاهاي بزرگ مي‌كنند و عقلانیت زیادی در رفتارشان مشاهده نمی‌شود. لذا نمي‌شود چشم‌انداز پیش روی آن‌ها و چنين جامعه‌اي را پيش‌بيني كرد. اين‌ها استعداد اين را دارند كه خودشان و يك جامعه را به گرداب بكشند. بنابراين نمي‌شود پيش‌بيني دقیق كرد. اما مي‌شود يك روندهايي را حدس زد. به نظر من يك اتفاق در میان اصولگرایان ممکن است بیفتد و آن اين‌كه اصولگرایان عاقل‌تر جلوی تدروهای اصولگرا که سال پيش هزينه‌هاي زيادي روي دست مردم و نظام گذاشت را بگیرند. البته هنوز كه هنوز است اصولگراهاي پخته و عاقل و ميانه‌رو كه خودشان پتانسيل يك حزب قوي را در ايران دارند از ترس اصلاح‌طلب‌ها در برابر نيروهاي تندرو اين طيف سكوت كرده‌اند و مي‌گذارند اين‌ها هر كاري مي‌خواهند بكنند و چوب حراج به سرمایه‌های اصولگرایان بزنند و آبرو و اعتبار و سرمایه‌های اخلاقی آن‌ را به باد دهند. سکوت 5 سال پيششان ظاهرا نتیجه‌بخش نبوده و الان دارند عوارضش را می‌بینند. اصولگرايان ميانه‌رو دارند مي‌بينند كه نيروهاي تندرو كه پيشتر حاشيه‌نشين‌هاي سياست بودند يكي يكي همه چيز را هزينه كردند و می‌دانند که پس از اصلاح‌طلبان نوبت به حذف خود آن‌ها هم می‌رسد چراکه تندروها هیچ کانون مستقل قدرتی را تحمل نمی‌کنند. اينها مردم را از اين انقلاب گرفتند. اينها حتي آبروی نهادهاي عمومي مانند سپاه و بسيج و همة سرمایه‌ای که ایثار صدها هزار بسیجی و سپاهی انباشته شده بود را هم خرج كردند. اصولگراهای میانه‌رو عقل دارند و مي‌فهمند چه اتفاقي دارد مي‌افتد و اين مسيري كه تندرو ها دارند مي‌روند مسير ورشكستگي‌شان است. لذا پيش‌بيني من اين است كه اين تندروها يك‌جا كارشان بايد متوقف شود. از سوي ديگر معتقدم جريان اصلاح‌طلبي متوقف‌شدني نيست.

- كنش سياسي اصولگرايان ميانه‌رو با چه ساز و كاري تنظيم مي‌شود؟ كنشي سلبي به دليل نگراني از اصلاح‌طلبان يا كنشي ايجابي براي مقابله با طيف راديكال جناح راست؟

نگاهي متاثر از هر دو حالت كه شما مي‌گوييد. خب اصولگرایان میانه‌رو تجربه دارند‌. مي‌فهمند كه برخي تندروي‌ها دارد دستاورد سی سال انباشت پرهزینة تجربه را به باد می‌دهد و تمام قوای كارشناسي كشور را تعطيل مي‌كند و همة نيروهاي تكنوكرات و بوروكرات زبدة كشور را تحليل مي‌برد و بدنة اجتماعی حامی اصولگرایان را به سرعت آب می‌کند. اگر تندروها با خرج کردن سیصد و هفتاد میلیارد دلار، لااقل پنج میلیون فقیر را از زیر خط فقر بیرون آورده بودند باز خوب بود. اگر این کار را کرده بودند باز غیرمستقیم به مردم‌سالاری کمک کرده بودند، که متاسفانه به علت بی‌کفایتی‌شان نکردند. الآن شاخص‌ها می‌گوید که وضع اقتصادی محرومان و دهک‌های پایین جامعه بدتر شده. همه حرف اين است كه در اين كشور دو جريان سياسي اصلی وجود دارد: اصولگرا و اصلاح‌طلب. اصولگرايان از زمان خاتمي بايد يك جبهه رسمي و شفاف (و حتی یک حزب قوی) تشکیل می‌دادند و همچون دیگر احزاب محافظه‌کار جهان وارد بازی دموکراتیک و اخلاقی و شفاف و قاعده‌مند و قانونی سیاسی می‌شدند. در اینصورت همیشه حضوری موثر در عرصه سیاسی می‌داشتند و نفوذ اجتماعی بیشتری می‌یافتند. اما با مهندسی آرا که نمی‌شود کشور را اداره کرد. تازه در آن صورت هم، هم اصول‌گرایان و هم اصلاح‌طلبان باید جا را برای سایر محذوفان سیاسی باز می‌‌کردند. اصولگرايان اين كار را نكردند و بالعكس سكوت كردند كه تندروها از حاشيه به متن بيايند و حالا دارند نيروهاي اصلی خودشان را به حاشيه مي‌برند. به نظرم در نهايت ممكن است اصولگراها به خودشان بيايند و باز همين اصولگراهاي میانه‌رو بشوند جريان اصلي نه اين تندروها. اما دارد دیر می‌شود.

- چند درصد اين احتمال را مي‌دهيد؟ به هر حال بايد پذيرفت كه طيف اصولگراي نزديك به دولت در بسياري از نهادهاي قدرت نفوذ دارد ...

دقيق نمي‌شود گفت مگر اين‌كه واقعا زودتر اصولگرايان ريشه‌دارتر يك فكري كنند. به هر حال زمان با اصلاحات و با نيروهاي طالب تغيير و اصلاح است و به شدت عليه تندروهاست. متأسفانه این تندروها دارند برای کشور گرداب بدی درست می‌کنند.

- يعني اين تحليل شما بر اساس نگاه " تكامل تاريخ" است؟

نه اتفاقا، کاملاً متکی به واقعیات تجربی است. تندروها مدام دارند خرابكاري مي‌كنند. میایند مردم را بترسانند، غرب کشور را به تعطیلی می‌کشانند و اقوام را هم به جنبش اعتراضی پیوند می‌دهند.

- آقاي دكتر! آقاي علي مطهري چندي پيش مطرح كردند كه جامعه تشنه يك جريان سوم است. جرياني متشكل از طيف ميانه‌رو اصلاح‌طلبان و طيف ميانه‌رو اصولگرايان. فارغ از اين‌كه اين پيشنهاد يك تاكتيك سياسي از سوي اصولگرايان خارج از دايره قدرت براي وارد كردن هجمه به دولت است يا خير، به عقيده شما تا چه حد شكل‌گيري اين جريان سوم عملي است ؟

پیش‌فرض اشتباه آقای مطهری این است که جریان کنونی اصلاح‌طلبان تندروی می‌کند. به نظر من در میان اصلاح‌طلبان، ميانه‌روتر از رهبران فعلي اصلاحات نداريم و مطالبات اصلی جریان اصلی اصلاح‌طلبان هم بسیار حداقلی و میانه‌روانه است. مگر اصلاح‌طلبان مطالبه‌ای حداقلی‌تر از اجرای بدون تنازل قانونی اساسی هم می‌توانند داشته باشند؟ آن‌که باید از تندروی دست بشوید جریان تندروی حاکم است. آن‌طرف بايد آقايان به خودشان بيايند و درست رفتار كنند. آقاي هاشمي هم نقش همیشگی‌اش را برای همگرایی نیروهای سیاسی می‌تواند ایفا کند. فعلاً تندروها به هاشمی هم رحم نمی‌کنند. جریان اصلاحات در هیچ دوره‌ای انسجام کنونی را نداشته است و به جریان سومی هم نیازی نیست. مشکل ما در جریان‌های سیاسی موجود نیست. مشکل ما محدودیت‌های غیرقانونی برای حضور و فعالیت بخشی از این جریان‌ها است نه وجود نداشتن یک جریان سوم. اگر رقابتی سالم و آزاد در یک عرصة‌ سیاسی بازتر ممکن شود اتفاقا همین دوگانه اصلاح‌طلب و اصولگرا با طیف‌بندی‌های داخلی‌ای که دارند بسیار کارآمد است. این اصول‌گرایان هستند که میانه‌روهاشان باید جلو بیایند نه فقط برای نجاتِ نظام سیاسی بلکه برای نجات خودشان.
 


 


دکتر “علی شکوری راد” عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت درباره نگرانی درخصوص محدودیت های ابرازهای آگاهی بخشی نظیر رسانه ها،احزاب و نهادهای غیردولتی گفت و گویی با سایت جرس کرده است. او از کسانی است که اعتقاد دارد به رغم همه محدودیت ها، استراتژی اگاهی بخشی به خوبی پیش رفته است و ابرازهای جایگزین توانسته اند محدودیت های حکومتی را بی اثر کنند. به باور او بر اثرهمین آگاهی بخشی ها جریان حاکم با وضع شکننده ای روبرو شده و معترضان هم بسیار به تغییر اوضاع امیدوارند. متن این گفتگو را در زیر بخوانید:

آقای دکتر، رهبران جنبش سبز از انتقال آگاهی ها به اقشار مختلف جامعه به مثابه استراتژی جنبش در حال حاضر یاد می کنند با این حال محدودیت های شدید حکومتی علیه فعالیت احزاب،نهادهای غیردولتی و رسانه ها به مانعی جدی برای انتقال آگاهی تبدیل شده است. در چنین شرایطی چگونه می توان به پیشبرد استراتژی جنبش سبز برای گسترش آگاهی ها در جامعه امیدوار بود؟

مخاطبان اصلی پیام رهبران جنبش سبز در جامعه در سه سطح برخوداری از امکانات رسانه ای قرار دارند. اول آنهائی که طالب هستند، دوم کسانی که استقبال می کنند و سوم گروهی که به پیام توجه می کنند و پذیرا هستند. در حال حاضر مشکل ارتباطی با آنها که طالب هستند وجود ندارد. آنها از طریق اینترنت، ماهواره و روزنامه و شبکه های اجتماعی فعال پیام ها را دریافت می کنند و خود نقش مهمی در باز توزیع پیامها در شبکه های اجتماعی کمتر فعال، که کانال ارتباط با مخاطبان پذیرا هستند، دارند. این بخش از مخاطبان استخوان بندی جنبش سبز را تشکیل می دهند و علی رغم همه گونه تنگناهای ارتباطی از تک و تا نیافتاده است. بزرگی، گستردگی و آمادگی این بخش نقطۀ قوت و رمز پایداری جنبش سبز بوده و امکان خاموش کردن آن را از طرف مقابل گرفته است. بی اعتباری صدا و سیما در نقل اخبار و گزارش رخدادهای پس از انتخابات، رویکرد مردم را به رسانه های برون مرزی و ماهواره ها به شدت افزایش داد. این رسانه ها اگرچه در خدمت جنبش سبز نیستند و اهداف خود را دنبال می کنند اما اعتبار بیشتری نسبت به صدا و سیما که رسانۀ فراگیر و ملی بوده است در نزد مردم کسب کرده اند.

این رسانه ها در کنار مأموریت های ویژۀ خود نقش مهمی در توزیع اخبار جنبش سبز و رساندن پیام های رهبران آن در بخش دوم و سوم پیدا کرده اند. در کنار این رسانه ها شبکه های اجتماعی اگر چه کند تر اما بعضا موثرتر در انتقال این پیامها به ایفای نقش می پردازند. با این حال هنوز جای خالی یک رسانۀ تلویزیونی مستقل که مأموریت و رسالت آن انتقال پیام رهبران به بدنۀ جنبش و تبیین و ترویج این پیامهاست محسوس است. جنبش از این که بعضا پیامهای سنجیده نشده ای از طریق شبکه های اطلاع رسانی نا هماهنگ در بدنه اش توزیع می شود رنج می برد اما همین نقطه ضعف یک نقطۀ قوتی را پدید آورده است که اتفاقآً در دنیای امروز که منابع خبری بسیار متکثر هستند بسیار حیاتیست و آن قدرت یافتن مخاطبان برای تمیز اخبار و پیامهای درست و سره از اخبار و پیامهای نادرست و ناسره است. مردم خیلی می فهمند و خیلی ورزیده شده اند. این سرمایه بزرگ جنبش سبز است که از دوران اصلاحات به ارث برده است. محدودیت احزاب الآن موضوعیت مستقلی ندارد. اگر همۀ احزاب موجود هم محدود شوند و جلوی فعالیت آنها گرفته شود. اعضاء آنها از کار نمی افتند و کارشان را ادامه می دهند. اگر حاکمیت درایت می داشت می توانست دریابد که فعالیت آزاد احزاب به نفع او نیز هست. چرا که احزاب شناسنامه دار مسئولانه تر از گروههای بدون شناسنامه رفتار می کنند و امکان تعامل و گفتگو با آنها، بیشتر وجود خواهد داشت است.

فکر کنم با این دغدغه همراه باشید که بازداشت بسیاری از کنشگران سیاسی و اجتماعی در جریان تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری هزینه فعالیت منتقدانه را به شدت بالا برده و تعداد قابل توجهی از نیروهای موثر جریان اصلاح طلب را به سکوت مصلحتی واداشته است.آیا به نظر شما سکوت برخی چهره های موثر جریان اصلاح طلب باعث بروز خلاء تئوریک در جنبش سبز نخواهد شد؟

فازی که جنبش سبز اکنون در آن بسر می برد متفاوت و متمایز از دوران اصلاحات است. در دوران اصلاحات هر کسی هر چه را برای تنویر افکار عمومی لازم می دانست از تریبونها و امکانات رسانه ای متکثری که فراهم شده بود بیان می کرد و نیاز به اتحاد و انسجام کمتر وجود داشت یا احساس می شد. اکنون مشکل ما خلاء تئوریک نیست و نباید در گیر این بحث های روشنفکرانه شد. حواسمان باید جمع باشد که خود زنی نکنیم. به نظر من چارچوب بحثی که آقای کدیور برای سطح مطالبات ارائه کردند چارچوب خوبیست. بیشتر از آن هم، فعلاً، تئوری لازم نداریم. دامن زدن به این بحث ها به خصوص در رسانه ها نتیجه اش ممکن است مشغول شدن ما به خودمان و از دست رفتن اتحاد و انسجاممان باشد که بدون آن هیچ توفیقی جز برای مخالفان جنبش سبز به دست نخواهد آمد. اما به نظر من هم، سکوت مصلحتی برای کنشگران سیاسی خوب نیست. البته بسیاری از آنها ممکن است در سطح رسانه ها ساکت بوده باشند ولی در سطح شبکه های اجتماعی نوعاً ساکت نبوده اند. ما سکوت به معنای ریزش نیرو اصلاً نداشته ایم. نوعی تقسیم کار خود بخودی پیش آمده است. عرصۀ رسانه و پیام رسانی تا کنون خالی نمانده است و بطور کفایی کنشگران سیاسی آن را تأمین کرده و می کنند.

آقای دکتر به نظر شما چرا با وجود آن که شدیدترین تدابیر امنیتی از سوی حکومت طی ماه های پس از انتخابات اعمال شده است اما شهروندان هوادار جنبش سبز وضع جریان حاکم را به شدت شکننده می دانند. چرا جریان حاکم علیرغم قدرت نمایی های خود پس از انتخابات نتوانسته جایگاهش را در ذهن شهروندان مخالف تثبیت کند؟

مخالفان اصلاحات به وسیلۀ احمدی نژاد اصلاح طلبان را به زعم خودشان از صحنه بدر کردند. از صحنه بدر کردن اصلاح طلبان برای آنها مطلوب بوده اما شخص احمدی نژاد برای آنها مطلوب نبوده است. گوشت کباب شده توی گلویشان گیر کرده است و این را همه می فهمند. علت موجدۀ جنبش سبز دو چیز بوده است یکی سرکوب اصلاح طلبی مردم و ظلم انباشته به اصلاح طلبان، از جمله در انتخابات و دیگری تحقیر مردم و توهین به شعور آنان توسط احمدی نژاد. جناح مقابل که فکر می کرد به کمک احمدی نژاد توفیق بزرگی کسب کرده است ناگهان مواجه با وضعیتی شد که کل موجودیت و حیثیتش را به خطر می انداخت و عامل آن را احمدی نژاد می دانست. آنها، هم نان احمدی نژاد را خورده اند و هم چوبش را. حالا نمی دانند چگونه خود را از دست او خلاص کنند. مردم هم این را می فهمند و در یافته اند که احمدی نژاد دوامی نخواهد داشت. بنابراین علی رغم همۀ سختی هایی که متحمل می شوند بسیار امیدوار به تغییرند. احمدی نژاد برای جناح مقابل مثل کسی است که در میان آنها ضامن نارنجک را کشیده و آن را در دستان خود نگه داشته است. دست خود را باز کند همه چیز با هم به هوا می رود. آنها روزگار بدی را با هم می گذرانند. مردم هم البته منتظرند ببینند چه می شود.

البته مستحضر هستید که چند ماهی است با تشدید تدابیر امنیتی توسط حکومت امکان برگزاری تجمع های اعتراضی از هواداران جنبش سبز گرفته است. با توجه به این که اقدامات امنیتی حکومت احتمالا در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد آیا فکر می کنید که معترضان می توانند همچنان از پتانسیل تجمع های خیابانی برای نشان دادن اعتراض خود استفاده کنند یا باید دنبال راه های جایگزین باشند؟

بعید می دانم به شکل هفتۀ اول بعد از انتخابات چنان امکان و فرصتی فراهم بشود. اما هر مقدار هم که امکان پذیر بشود یادآور همان حماسۀ ۲۵ خرداد خواهد بود. یعنی ما هستیم و اگر بگذارید به همان تعداد خواهیم بود. عدم صدور مجوز برای راهپیمایی اذعان به عظیم بودن آن در صورت صدور مجوز است. جالب این است که هم مردم و هم طرف مقابل اطمینان دارند که اگر سرکوب نباشد جمعیت معترضان بسیار انبوه خواهد بود. این خود مثل این است که راهپیمایی صورت گرفته باشد.

آقای دکتر، در ماه های ابتدایی پس از انتخابات گمانه هایی درباره مصالحه میان حکومت با اصلاح طلبان وجود داشت اما به مرور زمان احتمال مصالحه کم رنگ تر شده است. به عقیده شما چرا جریان حاکم از دادن هرگونه امتیازی به مخالفان امتناع می کند و تمایلی به کاستن از بحران سیاسی موجود از خود نشان نمی دهد؟

آنها چنان خود را شکننده می بینند که اگر بخواهند نرمش کوچکی نشان بدهند فرو خواهند ریخت. برای آنها امکان و فرصت تصمیم گیری بسیار محدود شده است. اگر نرمشی به خرج بدهند در میان خودشان به معنی قبول اشتباه در گذشته است و وضع آنها را به ظاهر بدتر می کند. اگر چه اگر در رفتار خود تجدید نظر نکنند وضع بهتری نیز پیدا نخواهند کرد. آنها توان دور اندیشی و تصمیم بزرگ را از دست داده اند. اتفاقا من فکر می کنم ما باید در این مورد به آنها کمک کنیم. نباید تحریکشان بکنیم. به آنها تضمین بدهیم که اگر تصمیم درستی بگیرند می توانند روی کمک و همراهی ما حساب کنند.

برخی از تحلیل گران اصلاح طلب معتقدند که جریان حاکم ممکن است برای کم کردن فشارها از روی خود در جبهه بین المللی دست به سازش بزند با این حال هنوز نشانه روشنی از نرم خویی در دیپلماسی جمهوری اسلامی مشاهده نمی شود. جناب عالی امکان سازش جریان حاکم با غرب را تا چد واقعی ارزیابی می کنید؟

اگر آنها با مردم خودشان سازش نکنند لاجرم مجبور خواهند شد با قدرت های خارجی سازش بکنند. تعامل با دنیا بد نیست ولی اگر بخواهد به قیمت جلب حمایت آنها در مقابل مردم باشد بسیار خطرناک و زیانبار خواهد بود. البته دولت آقای احمدی نژاد اعتبار لازم را چه برای سازش با مردم وچه برای سازش با غرب و امریکا از دست داده است. اگر او هم بخواهد سازش بکند ممکن است آنها دیگر به او اعتماد نکنند.

 


 


نوروز: دقیقا یک هفته پس از عدم قرائت گزارش کمیته تحقیق مجلس در خصوص حادثه کوی دانشگاه تهران که با اعتراض نمایندگانی مانند علی مطهری نیز مواجه گردید، گزارش کمیته تحقیق حادثه دانشگاه آزاد مشهد از آن بعنوان کوی دانشگاه دوم و حتی بدتر از آن نام می برند و توسط هیات امنای این دانشگاه تهیه شده بود در حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی از دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد ربوده شد.

به گزارش خبرنگار نوروز در این گزارش که حاوی مستنداتی از چگونگی حمله لباس شخصی ها، مشخصات آنان و فیلم ها و عکسهای این حمله به دانشگاه آزاد مشهد بود و هیات امنای دانشگاه آزاد برای روشن شدن واقعیت های تلخ این حادثه اقدام به جمع آوری آن نموده بود.

براساس این گزارش ماموران امنیتی برای جلوگیری از انتشار این گزارش و افشا شدن چهره و نامهای حمله کنندگان به دانشگاه آزاد مشهد طی یک برنامه از قبل طراحی شده اقدام به حمله و ربودن این گزارش نموده اند.

 

به گفته یک منبع آگاه علاوه بر گزارش تحقیق حمله به دانشگاه آزاد مشهد مدارک و اسناد دیگری نیز در جریان این هجوم غیرقانونی از دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد ربوده شده است که بیشتر آنان شامل مدارک تخلفات تحصیلی برخی مدیران دولتی است.

یکی از مدارک ربوده شده مدارک تخلفات تحصیلی محمدرضا رحیمی معاون اول دولت احمدی نژاد است که به عنوان دکتری جعلی و تقلبی بعنوان دکتر بعنوان رئیس گروه حقوق دانشگاه تهران جنوب اقدام به تدریس نموده بود.

مدارک تخلفات تحصیلی قاضی سعید مرتضوی نیز یکی از مجموعه مدارکی بوده که ربوده شده و همچنین مدارک تحصیلی شش مدیر ارشد دولتی و مدرک تحصیلی ملک زاده معاون رحیم مشایی که با مدارک تحصیلی جعلی اقدام به فعالیت می کردند و دانشگاه آزاد اقدام به تهیه گزارش مستند از این اقدام غیرقانونی آنان کرده بودند نیز ربوده شده است.

براساس گفته این منبع آگاه حدود 10 جلد مدارک تخلفات تحصیلی مدیران دولتی جزو اسناد موجود در دفتر هیات امناء بوده که مدارک تحصیلی کردان نیز جزو آن بوده و هیچکدام از این مدارک در گزارش های دادستانی یا وزارت علوم نبوده است.

یکی دیگر از مدارکی در جریان این هجوم ربوده شده است مدارک تخلفات تحصیلی فرزندان و برادرزاده های احمدی نژاد بوده که به صورت غیرقانونی به دانشگاه آزاد تهران مرکز منتقل شده بودند.

از جمله اسناد دیگری که توسط هیات امنا دانشگاه آزاد جمع آوری شده بود و ربوده شده است، مربوط به برخوردهای غیرقانونی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی با اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد و اسناد مربوط به نظرسنجی های انتخابات سال گذشته بود که توسط موسسسه نظرسنجی دانشگاه آزاد تهیه گردیده بود و در آن پیش بینی پیروزی مهندس موسوی به صورت قطعی وجود داشت.

براساس گفته این منبع آگاه از برخی اسناد ربوده شده نسخه های دیگری نیز موجود بوده و در محل دیگری نگهداری می گردد.
 

این در حالی است که شب گذشته دادستانی تهران با انتشار گزارشی اعلام کرد برخی اسناد مربوط به شرکت های نفتی و معاملات نفتی در دفتر هیات امنا کشف شده و به این ترتیب قصد داشت با قلب واقعیت حقیقت اصلی و انگیزه اصلی حمله به دفتر هیات امناء دانشگاه آزاد که از بین بردن مدارک تخلفات مدیران دولتی و لباس شخصی ها بوده را تحت الشعاع قرار دهد.


 


« ما که نمی خواستیم فقط حکومت تشکیل بدهیم و به نام اسلام چهارچوبی تعریف کنیم ولی از محتوا خالی باشد و از آرمان ها و آرزوهایی که برامده از مکتب و اعتقادات ما بود هیچ نشانی نداشته باشد.اگر قرار باشد که نظام باقی بماند ولی با پر کردن زندان ها یا با زدن و گرفتن دانشجویان و کارگران مسلمان،هنرمندان و سینماگران و روزنامه نگارن آیا می توان از چنین نظامی در جهان دفاع کرد؟»

به گزارش خبرنگار «کلمه»، اینها سخنان نخست وزیر دوران دفاع مقدس در میان جمعی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب است. زندانیانی که به تعبیر موسوی در فضایی مجاهده کردند که دورنمایی از آینده وجود نداشت و آنچه بود تنها احساس وظیفه انسانی و خالص افراد بود. فضایی که در آن تمام تلاش ها توام با آرزو برای ارزش ها و حاکمیت اسلام و یا ویژگی های یک جامعه سالم صورت می گرفت.موسوی در این دیدار گفت: ابتدای انقلاب نیز با همین فضا شروع شد.

اگر چارچوب های کلی حفظ می شد ایران به سمت خوبی حرکت می کرد

او منکر اشکالات آن دوران نیست چه اینکه «هیچ نظامی بدون اشکال نیست» اما وی معتقد است: اگر چار چوب های کلی حفظ می شد ایران ما به سمت خوبی حرکت می کرد.

نخست وزیر امام(ره) با اشاره به نزدیکی ایام رحلت امام خمینی تشییع جنازه بی نظیر و تاریخی ایشان که میلیون ها نفر در آن حضور داشتند را نشانی از پشتیبانی یک ملت از انقلاب و آنچه که در ۱۰ سال اول انقلاب افتاد دانست و گفت: بدون اینکه بخواهیم برخی اشکالات را نادیده بگیریم اما این موضوع نشانی از تحقق بسیاری از ارزش ها بود.

جبهه ها نشانی از حقانیت راه بود

نمی توانیم جواب نسل جوان را بدهیم چون انقلاب به بیراهه رفت

مدیر اجرایی کشور در دوران ۸ سال دفاع مقدس گفت: همیشه نظام های مختلف یکسری شاخص ها را برای بیان موفقیت خود ارائه می دهند. مثل تولید ناخالص ملی، تولیدثروت و یا در ابعاد غیر مادی مانند تحصیلات، شاخص کرامت انسانی و… که کم و زیاد آن معنا دار است و درجای خود قابل بحث. ابتدای جنگ خیل عظیم انسان های نورانی و ایثارگر که انقلاب برای ما به ارمغان آورده بود شاخص و نشانه ای بر حقانیت نظام ما بود. جبهه ها را همیشه نشان حقانیت راه خود می دانستیم و نیز علامتی از اینکه نظام در راستای آرمان هایش موفق بوده است. اما متاسفانه کم کم انحراف پیدا شد و در این سال های اخیر نیز مشکلات بسیاراساسی پیدا کرده ایم به گونه ای که امروز نمی توانیم جواب نسل جوان را بدهیم و حتی هنگامی که برایشان توضیح دهیم که اول انقلاب چه اهدافی مطرح بود و بعد از انقلاب چه تغییراتی در کشور رخ داد باز هم نمی توانیم قانعشان کنیم. دلیل آن هم چیزی نیست جز بیراهه رفتن ما.

اتفاق های حیرت آور نمایشگاه کتاب امسال را مقایسه کنید با…

موسوی در تشریح فضای قبل از انقلاب در مقایسه با بعد از آن با ذکر مثالی گفت: پیش از انقلاب آزادی نبود. عناوین کتاب های چاپی و کتاب های اساسی بسیار کم بود و به صورت زیرزمینی دست به دست می چرخید. اما پس از انقلاب نمایشگاه کتاب برپا شد تا نشان داده شوداین نظام، معتقد به برخورداندیشه هاست و به واقع یک انقلاب فرهنگی شکل گرفته است. اما در همین یک مورد آنچه می خواستیم را مقایسه کنید با اتفاقات حیرت آور نمایشگاه کتاب امسال که حتی برخی از رساله ها و کتاب های مراجع را جمع کردند. غرفه کتابهای شهید بهشتی که خود از پایه گزاران نظام هست را حذف کردند و محدودیت مثل همیشه دامن ادبیات و کتاب های علوم انسانی را گرفت و اینها تنها علامت هایی کوچک در دوری از آرمانهای انقلاب است.

نظام در حال حرکت به سمت تک صدایی است

تک صدایی منجر به استبداد و دیکتاتوری می شود

موسوی باهشدار نسبت به تداوم این روند خاطرنشان کرد: نظام در حال حرکت به سمت تک صدایی است به طوری که هیچ اندیشه دیگری را تحمل نمی کند. تک صدایی خود منجر به استبداد و دیکتاتوری می شود و هیچ کس نیست که نداند اضافه بر استبداد و دیکتاتوری تک صدایی مهم ترین عامل بازدارنده توسعه است.

سیاست هایی که شفافیت و گردش آزاد اطلاعات را هدف گرفته است

میرحسین موسوی تاکید کرد: آنچه اکنون می بینیم سیاست هایی است که شفافیت و گردش آزاد اطلاعات را هدف گرفته است و تعجب آور نیست که در کشور ما مساله فساد و دروغ و خود رایی درحال گسترش است، چرا که اگر اندیشه آزاد نباشد در فضای تک صدایی این مسایل طبیعی است.

جنبش سبز برای آزادی و عدالت است

زمانی آرزو داشتیم جشن بستن زندان اوین را بگیریم اما…

مهندس موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان نسبت جنبش سبز و آرمانهای انقلاب پرداخت و گفت: جنبش سبز برای آزادی و عدالت است. عدالت برای مردمی که انقلاب کردند و کشور با همه تنوع قومیت ها، فرهنگ هاو زبان های مختلف مال آنهاست و عدالت در وجوه اجتماعی،سیاسی و اقتصادی جزئی از حقوق آنهاست. و نیز آزادی که از آرمانهای ما بود و اگر نباشد حقوق مردم پایمال می شود. زمانی آرزوی ما بود که زندانها خالی باشد وجشن بستن زندان اوین را بگیریم، اما حالا آنجا ساختمان سازی می کنیم که حجره های بیشتری داشته باشیم برای حبس بیشتر و هم این نشانی دیگر از انحراف و کج روی ماست که به نتیجه هم نخواهد رسید.

آیا از چنین نظامی در جهان می توان دفاع کرد؟

موسوی خاطرنشان کرد: ما که نمی خواستیم فقط حکومت تشکیل بدهیم و به نام اسلام چارچوبی تعریف کنیم ولی از محتوا خالی باشد و از آرمان ها و آرزوهایی که برآمده از مکتب و اعتقادات ما بود هیچ نشانی نداشته باشد.اگر قرار باشد که نظام باقی بماند ولی با پر کردن زندان ها یا با زدن و گرفتن دانشجویان و کارگران مسلمان،هنرمندان و سینماگران و روزنامه نگارن آیا می توان از چنین نظامی در جهان دفاع کرد؟

جنبشی بر آمده از نیاز های واقعی یک ملت

جنبش سبز جنبشی برای چهار فصل

وی طلب آزادی و عدالت را در چنین فضایی یک مطالبه جدی عنوان کرد و گفت: جنبش سبز یک جریان ادامه دار است که نه با بستن و گرفتن و تهدید و زندانی کردن و نه با کشتن متوقف نخواهد شد چرا که مطالبات برآمده از نیازهای واقعی و انسانی ملت ما را دارد. این جنبش یک جنبش چهار فصل است. تجدید حیات می کند، در شکل های مختلف ظاهر می شود. اینطور نیست که برای یک مقطع کوچک باشد و یا ارتباطی به شخص خاص داشته باشد بلکه برآمده از نیازهای ملت ما و در موازات مبارزات طولانی ملت برای نیل به آزادی و عدالت است.

اهداف جنبش سبز ساده و روشن است

انتظار نداریم جوانمردانه عمل کنند؛ از صدا وسیمایش گرفته تا…

موسوی شعار ها و اهداف جنبش سبز را ساده و روشن دانست و گفت: زمانی که می گوییم قانون اساسی مسئله روشن است، وقتی می گوییم دروغ و فساد نباشد و عدالت باشد مسئله روشن است. به طور قطع گسترش آگاهی بزرگترین ابزار جنبش است. ما با کسی نمی خواهیم دعوا کنیم. تنها از حقوق خود دفاع می کنیم و ابزارمان همان آگاهی رسانی به مردم است و جلوی کسی را هم سد نمی کنیم. آنها می توانند تبلیغ کنند که ما درست نمی گوییم. ما انتظار نداریم که آنها جوانمردانه عمل کنند، از صدا و سیمایشان گرفته تا باقی رسانه هایشان.

«دروغ ممنوع» مطالبه جدی همه مردم بود

موسوی با یاد آوری شعار «دروغ ممنوع» در شب انتخابات گفت : در هنگامه انتخابات یکی از مهمترین و با نفوذترین پوستر هایی که چاپ شد، پوستر «دروغ ممنوع» بود. بنده اولین بار آن را در تهران دیدم و به فاصله ۲۴ ساعت در یک منطقه دوردست کشور مشاهده کردم چرا که شعار ملموس و مطالبه جدی همه مردم بود.

طاقت یک وبلاگ معمولی را آزاد را هم ندارند

چشم اسفندیار آنها مسئله آگاهی است

میرحسین موسوی این بار هم از آگاهی و ضرورت آگاهی بخشی گفت و تاکید کرد: اینکه آنها طاقت ندارند یک وبلاگ معمولی را آزاد ببینند و امروز هیچ رسانه ای حتی در سطح مجازی نیست که در اختیار ما باشد و از فیلترینگ در امان مانده باشد همه نشانگر این است که پاشنه آشیل یا چشم اسفندیار آنها مسئله آگاهی است. بنابراین هرکس در هرجا احساس مسئولیت می کندباید در حد خود در گسترش آگاهی های سیاسی، اجتماعی تلاش کند حتی با گفتن یک نکته در جمع کوچک.

کانون های گسترش آگاهی ها کجاست؟

میرحسین موسوی کانون های گسترش آگاهی را برشمرد: از محیط خانواده گرفته تا جمع دوستان و اقوام، و در میان اقشار و استان های مختلف اگاهی را گسترش دهیم. جنبش سبز هدف پیچیده ای ندارد؛ ما فساد و دروغ را نمی خواهیم، می خواهیم مردم احترام داشته باشند، قوه قضاییه درستی داشته باشیم که ظلم نکند. اینگونه نباشد که از کسی اعتراف بگیرند و بر اساس آن وی را اعدام کنند یا او را بزنند و یا زندانی را آزاد کنند و بعد از دو سه هفته با او تماس بگیرند و بگویند مصاحبه کن یا به زندان برگرد! کافیست همین مسائل را برای مردم شرح دهیم.

چقدر با واقعیت بیگانه اند؟

موسوی دغدغه های خود درباره بی تدبیری درامور را اینگونه بیان کرد: همیشه می گویم کسانی که این زندان های وسیع را ایجاد کرده اند چقدر با واقعیت بیگانه اند. ما چقدر فرصت داشتیم در ماه رمضان و عیدهای مذهبی و ملّی اعلام کنیم که جدای از گذشته ها آزادانه به اصول بازگردیم. این خود به خود مردم را خوشبین می کرد. اکنون نیز اگر بگویند انتخابات آزاد و رقابتی برگزار خواهیم کردو تقلبی در کار نخواهد بود خواهید دید که مردم قطعا نفس راحتی می کشند.

کهریزک مسئله ملی است؛جلوی چشم مردم ماجرا را بگوئید تا تکرار نشود

وی تصریح کرد: نظامی که نتواند با حمله به خوابگاه دانشجویی به عنوان یک مورد برخورد شجاعانه کند و برای مردم شرح دهد که واقعا در این بین چه اتفاقی افتاده است و با آنهایی که تقلب کرده اند نتواند برخورد کند نظامی ضعیف است. قدرت نظام در این است که این مسائل را شرح دهد یا در مورد کهریزک که می گویند ۳ نفر را محکوم کرده اند. کهریزک یک مسئله ملی است و به همین دلیل باید تمام بحث هایی که در خصوص کهریزک می شود جلوی چشم مردم گفته شود تا تکرار نشود و بعدا مردم هم قانع شوند که عدالت اجرا شده است. همین نتیجه مبهمی که اعلام کردند و ۳ نفر را به قصاص محکوم کردند بگویند این سه نفر چه کسانی هستند و چه ارتباطی با افرادی دارند که اسامی شان در مجلس برده شد، مجلسی که تازه ما می دانیم چقدر گزارش هایش محدود است.

آرزو می کنیم کج راهه به راه مستقیم تبدیل شود

موسوی گفت: همه آرزو می کنیم این کج راهه تبدیل به راه مستقیم شود. توسط هر شخصی که باشد در هر موقعی که باشد مردم راضی خواهند بود. مردم مبارزه کرده اند .خون دل خورده اند تا به عدالت و ازادی برسند تا استبداد و خودرایی نباشد. تا مناصب و منزلت ها در حال گردش باشد تا هرکس در هرجا وظایفی دارد در مقابل مردم پاسخگو باشد.

آیا دستگیری ها توانست رژیم شاهنشاهی را حفظ کند؟

میر حسین موسوی خطاب به زندانیان پیش از انقلاب افزود:این بگیر و ببند ها مسئله را حل نمی کند مگر با به زندان انداختند شما رژیم سقوط نکرد؟ رژیم سقوط کرد و من اثرات این دستگیری ها را به خاطر دارم ولی پرسش این است که آیا این دستگیری ها توانست رژیم شاهنشاهی را حفظ کند؟ وضعیت رسانه ای و گردش آزاد اخبار و اطلاعات در جهان، نسبت به دوره ای که شما در زندان بوده اید بسیار متفاوت است. اول صبح با رجوع به چند سایت می توان تمامی اخبار را دریافت کرد. قبلا اطلاعیه ها با چه دردسری این دست و آن دست می شد و بعضا چه خساراتی هم داشت و تنها به دست عده معدودی می رسید. ماهواره ها و فضای بین المللی و ارتباطات هم به همین ترتیب موثراند.

به گفته نخست وزیر زمان دفاع مقدس،در چنین فضایی رفتن به سمت الگوها و چهارچوب هایی که عقلا عدم کارآمدی آنها روشن بوده جای تعجب و تأسف دارد.

کشور با آزادی و عدالت اداره می شود نه با زندان اوین

موسوی تصریح کرد: برخی گمان می کنند با ایجاد فضای رعب و وحشت می توان امور را اداره کرد در حالی که کشور با آزادی و عدالت اداره می شود نه با زندان اوین.

 


 


محمد جواد اکبرین - جرس: یک عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن ابراز بی اطلاعی از صدور بیانیه جامعه مدرسین تصریح کرد: "نه آقای سروش مرتد است و نه این بیانیه ها نظر جامعه مدرسین". وی افزود: "بیانیه های جامعه، تابع عصبانیت آقای یزدی و فشارهای بیرونی است". این عضو جامعه که نخواست نامش منتشر شود با اظهار تأسف از اقدامات نسنجیده دبیر جامعه مدرسین، این اقدامات را باعث از بین رفتن اعتبار این نهاد حوزوی دانست.

در آخرین شماره روزنامه کیهان در هفته گذشته، ششم خرداد ماه، بیانیه ای منسوب به "جامعه مدرسین حوزه علمیه قم" منتشر شد که پیش از این روزنامه در هیچیک از خبرگزاری ها منتشر نشده بود؛ بیانیه ای که عبدالکریم سروش را "مرتد" اعلام می کرد.

روز گذشته یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه در پاسخ به تماس خبرنگار ما، ضمن اعلام بی اطلاعی از صدور چنین بیانیه ای تصریح کرد: "نه سروش مرتد است و نه این بیانیه ها نظر جامعه مدرسین". وی افزود: "بیانیه های جامعه، تابع عصبانیت آقای یزدی و فشارهای بیرونی است". این عضو جامعه که نخواست نامش منتشر شود با اظهار تأسف از اقدامات نسنجیده دبیر جامعه مدرسین، این اقدامات را باعث از بین رفتن اعتبار این نهاد حوزوی دانست.

پاسخی صریح اما در نقاب!

یک روز پس از انتشار خبر کیهان، یک خبرنگار با توجه به اعلام ممنوعیت مصاحبه با سایت های منتقد حاکمیت توسط نهادهای امنیتی، نظر یک عضو پیش کسوتِ این نهاد حوزوی را درباره بیانیه منتشر شده در کیهان پرسید و پاسخ شنید: "من از این بیانیه بی خبرم؛ متأسفانه بیانیه های جامعه تابع عصبانیت آقای یزدی و فشارهای سیاسی بیرونی است. این آقا حرمت جامعه را با این حرفهای نسنجیده از بین برده...قبلا هم که در نماز جمعه بودند به ایشان گفتند که وقتی عصبانی هستید خطبه نخوانید، گوش نمی کنند. دوستان هم به تبعات منفی این کارها توجه ندارند. بعضی هم نمی خواهند تفرقه شود علنی چیزی نمی گویند. به هر حال، نه آقای سروش مرتد است و نه این بیانیه ها نظر جامعه مدرسین. در اوضاع کشور هم کسی گوش به حرف ما نمی کند..."

پیش از این نیز رئیس مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به اظهارات دبیر جامعه مدرسین به صراحت گفته بود: "متاسفانه ايشان براثر مشكلات جسمي گاهي دچار عصبانيت مي‌شود و عجولانه اعلام نظر مي‌كند".

هاشمي رفسنجاني تأکید کرده بود: "افرادي هم هستند كه شهرت خويش را از راه اهانت به ديگران مي‌خواهند كه جواب اينگونه افراد هم سكوت است و دعا براي هدايتشان".

تحلیلگران آشنا به شرایط سیاسی حوزه علمیه قم معتقدند که بسیاری از روحانیان مانند این عضو جامعه مدرسین می اندیشند و به رفتار حاکمیت نسبت به احزاب منتقد و مردم معترض، ناراضی اند.

بیانیه کیهان یا مدرسین؟

دکتر عبدالکریم سروش در آغاز خرداد ماه و سالگرد جنبش سبز در نامه ای خطاب به مراجع و عالمان ساکن در حوزه علمیه قم از آنها خواست تا در برابر حاکمان ظالم، آرام ننشینند و برای بیان حقیقت، بی واهمه از جنود حرامیان، به حوزه علمیه نجف هجرت کنند تا "هم از قبح استبداد بگویند هم از حسن آزادی؛ و دین ورزی را در هوایی آزاد و پر رقیب تجربه کنند و اجتهادات نوین خود را با تشنگان معنویت در میان بگذارند."
در واکنشی تند به نامه سروش، روزنامهکیهان، پنج شنبه گذشته ششم خرداد ماه، مدعی شد: "اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن هشدار نسبت به توطئه جديد دشمنان نظام عليه حوزه هاي علميه، سروش را مرتد اعلام كردند".

در بيانيه منتشر شده در کیهان آمده است: "حوزه هاي علميه بلاد اسلامي تفكيك ناپذير بوده و مراجع تقليد قم و نجف پشتيبان نظام مقدس جمهوري اسلامي و ولايت فقيه هستند."

در حالی که کمتر فقیهی است که نداند آیت الله سیستانی به عنوان زعیم حوزه علمیه نجف با نظریه ولایت فقیه سر سازگاری ندارد و تا کنون هیچ حمایتی از رهبر جمهوری اسلامی نیز از سوی وی منتشر نشده است، این بیانیه از پشتیبانی حوزه نجف از ولایت فقیه سخن گفته است.

در بخش دیگر این بیانیه، که با لحنی مشابه ادبیات کیهان نوشته شده است می خوانیم: "سروش با تخطئه مباني نظام اسلامي و ولايت فقيه ارتداد خود را بر همگان ثابت كرد و با همراهي اپوزيسيون خارج نشين در جهت سازماندهي فتنه 88 همدستي خود با سازمان اطلاعاتي سيا و موساد را به اثبات رساند بنابراين اظهارات اخيرش مبني بر ضرورت مهاجرت مراجع قم به نجف در راستاي اهداف شوم دشمنان نظام و به خاطر ترس از نقش تاثيرگذار مراجع قم و نجف در جهان تشيع مي باشد لذا مراجع تقليد براي اظهارات اين مرتد خارج نشين كوچكترين ارزشي قائل نبوده و توطئه هاي شوم دشمنان براي ايجاد شكاف و نفاق ميان مراجع قم و نجف و مراجع عظام با نظام جمهوري اسلامي را در هم مي شكنند".

تیتر کیهان، پرسش دیگری را نیز در اذهان ایجاد کرد. کیهان به نقل از جامعه مدرسین در تیتر خبر آورده است که: "حکم ارتداد سروش پابرجاست!" اما هیچ سند دیگری مبنی بر اینکه پیش از این، ارتداد سروش اعلام شده، وجود ندارد چه رسد به اینکه این ارتداد "پابرجا" باشد.
تنها در سال هشتاد و شش، اظهار نظری از آیت الله نوری همدانی تنها مرجع نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد منتشر شد که طی آن سروش را با سلمان رشدی مقایسه کرده و گفته بود: "جریان سلمان رشدی در سب النبی منحصر می‌شد، ولی آقای سروش ریشه نبوت، قرآن و وحی رازده است که اگر از روی غرض باشد، تکلیف دیگری داریم".

اما هیچ نهاد رسمی و غیر رسمی دینی و حوزوی در ایران از این اظهارات حمایت نکرده بود.

هشداری که ناشنیده ماند!

اگرچه عضو ارشد جامعه مدرسین، این بیانیه ها را تابعی از "فشارهای سیاسی بیرونی" خواند اما این نخستین بار نیست که کسی رفتار جامعه مدرسین را سیاسی می خواند. سال گذشته در همین روزهای آغازین خرداد که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در قامت یکی از مهمترین احزاب حامی میر حسین موسوی در انتخابات ظاهر شد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مقاله ای را با عنوان "مباني نظري صدور حكم عدم مشروعيت سازمان مجاهدين انقلاب" در سطح وسیعی منتشر کرد.
.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پس از انتشار آن مقاله، در بیانیه ی بلندی به صراحت از عملکرد سیاسی این نهاد حوزوی سخن گفت و خطاب به آیت الله محمد یزدی نوشت: "اگر از تمام دلایل و شواهد دال بر ماهیت حزبی و سیاسی جامعه مدرسین چشم بپوشیم، این مکتوب به روشنی حاکی از ماهیت سیاسی و حزبی تشکیلات متبوع شماست. زیرا تنها چیزی که اثری از آن در این بیانیه مشاهده نمی‌شود فقه و فقاهت و روحانیت است. ادبیات فقهی غنی شیعی و اسلامی پیش روی ماست؛ خوبست حتی یک نمونه ارایه دهید که تحت عنوان «مبانی نظری» و توجیه شرعی یک فتوا و یا حکم فقهی به جای سند و مدرک فقهی و استناد به اصول استنباط فقهی، هر رطب و یابس سیاسی به هم بافته شده باشد".

سازمان مجاهدین انقلاب می افزاید: "بیانیه اخیر حزب متبوع شما در واقع چیزی نیست جز یک بیانیه سیاسی با هدف تحریک احساسات دینی مخاطبان و البته در سطحی بسیار نازل و متأسفانه بدور از اخلاق و تقوای سیاسی و مملو از فحش و اهانت و ناسزاهایی نظیر «هتاک»، «مزدور»، « پیرو اسلام آمریکایی» و «سیاسی کار» علیه یک رقیب سیاسی و درجهت توجیه یک موضع سیاسی".

سازمان در پایان بیانیه خرداد 88، بر همان نکته ای تاکید می کند که روز گذشته از زبان یک عضو جامعه مدرسین در پاسخ به پرسش جرس شنیده شد: "ضمن ابراز تأسف از این که مواضع و اظهارات و اقدامات کسانی نظیر شما در جامعه مدرسین این تشکیلات را به یک حزب سیاسی تبدیل کرده است، این مکتوب را همانند مواضع سیاسی و جناحی اخیر که به نام جامعه مدرسین اعلام شده است، بیانیه شما و دوستانتان تلقی می‌کنیم".
پس از درگذشت آیت الله منتظری و اقبال بخشی از هواداران اصلاح و تغییر به مرجعیت آیت الله صانعی، باردیگر بیانیه ای با امضای آیت الله یزدی منتشر شد که مدعی بود آیت الله صانعی صلاحیت مرجعیت تقلید ندارد؛ بدعتی که در نوع خود بی سابقه بود و اعتراض شخصیت ها و نهاد های دینی و سیاسی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی و دفتر آیت الله سیستانی در قم را نیز در پی داشت.

سازمان مجاهدین انقلاب این فرصت را نیز غنیمت دانست تا در اسفند 88 بر همان حرفی تأکید کند که در خرداد 88 تأکید کرده بود: "ماهیت سیاسی رفتار جناب آقای یزدی برکسی پوشیده نیست. علائق و گرایش های تند سیاسی ایشان و حمایت های افراطی و عجیب وی از دولت نهم و دهم موجب شده جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دوره دبیری ایشان بیش از پیش از جایگاه علمی و دینی خود فاصله گرفته و به هویت یک حزب سیاسی را به خود بگیرد".

اگرچه هشدارهای پی در پی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ناشنیده ماند؛ اما امروز در حالی که نویسندگان بیانیه های این تشکل سیاسی در زندان به سر می برند عضوی از جامعه مدرسین دور از چشم "دبیر عصبانی" آن، همان هشدارها را تکرار و نسبت به کارکرد سیاسی این تشکل حوزوی ابراز نگرانی می کند.


 


خانواده مجید توکلی با نوشتن نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمانی و سلامت این دانشجوی دربند؛ خواهان رسیدگی سریع و اعزام بازرسین برای بررسی وضعیت مجید توکلی و نقض حقوق قانونی او به عنوان یک زندانی شد.

 

متن کامل این نامه که در سایت کانون حمایت از خانواده های جان باختگان و بازداشتی ها به چاپ رسید به این شرح است:

دبيركل سازمان ملل, كميسرعالي حقوق بشر، گزارشگران ويژه دستگيريهاي خودسرانه و شكنجه ملل متحد وعموم سازمانهاي بين المللي مدافع حقوق بشر

آقاي بان كي مون ، با سلام

ما خانواده مجيد توكلي دست كمك بسوي شما دراز كرده ايم تا بلكه بتوانيم بهر صورتي كه امكانش براي شما هست از كشته شدن فرزندمان كه 6 روز دراعتراض به جنايتهايي كه رژيم ايران بر سر او و زندانيان ديگر درآورده دراعتصاب غذاي خشك بسر مي برد و حالش بشدت وخيم است و فاصله اي با مرگ ندارد ، جلوگيري كنيد . مادرمان نيز درهمراهي با مجيد ، اعتصاب غذاي خشك كرده و او هم حالش بشدت وخيم است . لطفا به آنچه در زير نوشته ايم توجه كنيد : مجید توکلی فرزند فیض الله در تاریخ 16 آذر سال 1388 و در برابر دانشگاه محل تحصیل خود بازداشت گردید و پس از طی مراحل دادرسی توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به رییس‌جمهور در مجموع به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از هرگونه فعالیت سیاسی و 5 سال ممنوعیت خروج از کشورمحکوم گردید.

مجید را به مدت تقریبا چهار ماه در سلول انفرادی نگاه داشته اند. در حالی که مطابق آیین نامه حقوق شهروندی جمهوری اسلامی نگهداری متهم در سلول انفرادی بیش از یک هفته تا ده روز برخلاف قانون است.

مجید در تمام طول مدت انفرادی از اولیه ترین حقوق زندانی چون حق استفاده از هوای آزاد(هواخوری)، حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم بوده است.
مجید در تمام مدت بازداشت و تا همین لحظه که تقریبا پنج ماه است از صدور حکم قاضی گذشته است، از حق دسترسی و ملاقات با وکیل محروم بوده است.لازم به ذکر است که وکیل برای پرس و جو در مورد وضعیت متهم و احیانا مطالعه پرونده وی حتی اجازه ورود به ساختمان قوه قضائیه را نداشته است!
مجید توکلی در تاریخ 31 اردیبهشت 1389 به بند عمومی (اندرزگاه 7 سالن 3) منتقل شد و اجازه تماس با خانواده خود را پیدا کرد.

ولی مجددا مجید را در تاریخ 2 خرداد 1389 به انفرادی منتقل کرده اند و دلیلش هم برای ما که خانواده او هستیم نا معلوم می باشد، لازم به ذکر است مجید از 2 خرداد به دلیل انتقال مجدد به انفرادی دست به اعتصاب غذای خشک زده است ( آب وغذا نمی خورد) و در روز 6 خرداد به ما خبر دادند که وضعیت جسمی مجید وخیم می باشد و دچار خون ریزی معده گشته و به علت بیماری که در زمان نگهداری طولانی مدت در انفرادی دچار مشکلات ریوی شده بود باعث حاد شدن او گشته است و قدرت تکلم خود را نیز از دست داده است. وتا ارسال این نامه از انتقال او به بهداری خبری نیست.
مادر مجید توکلی هم از روز سوم خرداد برای همدردی با مجید و به دلیل اینکه در ایران هیچ مسئولی حاضربه جواب گويی و دادخواهی مجید نمی باشد دست به اعتصاب زده است.

در پایان خواهان رسیدگی سریع واعزام بازرسین برای بررسی وضعیت مجید توکلی و نقض حقوق قانونی او به عنوان یک زندانی می باشیم.

با تشکر
خانواده توكلي


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته