-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

Latest News from Iran Green Voice for 05/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سازمان ثبت احوال در آیین نامه ای رسمی از همه ادارات تحت پوشش خود خواسته است برای اینکه آرامش را به جامعه تزریق کند ، آمارهایی ارایه کند که سلامت روانی جامعه را به خطر نیاندازد .

آمارهایی که در این بخشنامه دولتی برهم زننده امنیت روانی جامعه قلمداد شده اند درباره افزایش آمار طلاق و فوت هستند . همچنین افزایش ازدواج و ولادت از جمله آمارهای تلقی شده اند که به جامعه نشاط می بخشند .در این بخشنامه تاکید شده که آمارهای این چنینی باید مورد توجه مدیران قرا ر گیرند .

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال کشور که از زیر مجموعه های وزارت کشور محسوب می شود در این بخشنامه رسمی که در تاریخ 12 اردی بهشت امسال به همه معاونان و مشاوران سازمان و مدیران ستادی و استانی ابلاغ کرده از آنها خواسته است که برای برقراری امنیت روانی جامعه از اعلام هر گونه آمار برهم زننده آرامش افکار عمومی جامعه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه بپرهیزند .

در این نامه که به امضای مهدی اسماعیلی ،مدیر کل روابط عمومی و بین الملل سازمان ثبت احوال رسیده تاکید شده است:" مدیران اگر هم می خواهند آماری درباره این پدیده ها ( فوت و طلاق ) ارائه دهند این آمارها جوری باشد که نشان دهنده کاهش روند مسایل نا امید کننده باشد تا سلامت روانی جامعه به خطر نیفتد ."

یعنی مسولان با دریافت این آیین نامه موظف شده اند آمار طلاق یا فوت را دست کاری کنند تا کاهش روند این پدیده های طبیعی را نشان دهد تا نشاط به جامعه بازگردد و به قول تهیه کنندگان مهندسی سلامت روانی جامعه به بهترین شکل انجام شود .

آمارهایی که در این بخشنامه دولتی برهم زننده امنیت روانی جامعه قلمداد شده اند درباره افزایش آمار طلاق و فوت هستند . و همچنین افزایش ازدواج و ولادت از جمله آمارهای هستند که به نظرتنظیم کنندگان بخشنامه به جامعه نشاط می بخشند .

در این بخشنامه تاکید شده درباره افزایش روند ازدواج و تولد اطلاع رسانی بیشتری انجام شود .

بیان روند مهاجرت معکوس ازشهرها به روستاها و یا خارج به داخل کشور که در این بخشنامه با کمال صراحت ذکر شده که اگر و جود داشتند باید در موردشان اطلاع رسانی شود! نیز از جمله دیگر مواردی است که تنظیم کنندگان بخشنامه آن را به نفع جامعه در جهت امید بخشی قلمداد کرده اند که باید از سمت مدیران تبلیغ شوند .


 


همزمان با چهارمین سالگرد تظاهرات گسترده آذربایجانیها در اردیبهشت و خرداد ۱۳۸۵ بر علیه کاریکاتورتحقیرآمیز روزنامه دولتی "ایران"٬ بیش از ۲۵ فعال آذربایجانی در شهرهای تبریز٬ اورمیه٬ اردبیل، رشت٬ مشکین شهر (خیاو)٬ گرمی، مغان٬ نقده (سولدوز)٬ صوفیان٬ میاندوآب (قوشاچای)٬ ماکو٬ همدان و کرج بازداشت شده اند.

دکتر علیرضا عبداللهی، دکتر لطیف حسنی، مهندس مصطفی جمشیدی، مهندس حافظ سردارپور، مهندس شهرام رادمهر، حمیده فرج زاده، مهناز کریمی، عباس لسانی، عسگر اکبرزاده، رامین جباری، آیت مهرعلی بیگلو، نادر عزیری، مهدی زینالی، محمد فرجیان، سیامک میرزایی، آیدین خواجه ای، رضا عبدی، علیرضا حسین زاده، مسعود حسین زاده، هادی اکبری، ولی آذریون، کریم فتحی پور، بهمن نصیرزاده، احمد آقایی و بهبود قلیزاده اسامی منتشر شده از بازداشت شدگان اخیر هستند که در میان آنها عده ای از فعالین سازمانهای غیر دولتی٬ فعال حقوق زنان٬ فعالان دانشجویی٬ مدیران نشریات دانشجویی و چند نویسنده و روزنامه نگار دیده می شوند.

از این میان مهندس مصطفی جمشیدی، عباس لسانی، عسگر اکبرزاده، ولی آذریون، کریم فتحی پور، مهناز کریمی، مسعود حسین زاده و هادی اکبری آزاد شده اند اما بقیه کماکان در بازداشت به سر می برند.

منزل بیشتر دستگیرشدگان مورد تفتیش مأموران اطلاعات قرار گرفته است.این فعالین همگی از حق ملاقات با خانواده محرومند و بدون داشتن وکیل در بازداشت به سر می برند.

ارومیه

دکتر علیرضا عبداللهی عضو هیات موسس سازمان غیر دولتی(NGO) "بیلیم یولو" ظهر روز شنبه ۱ خرداد ۸۹ (۲۲ می ۲۰۱۰)در داخل مطبش در خیابان امام ارومیه توسط ماموران امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده است. ماموران پس از بازداشت عبداللهی اقدام به تفتیش منزل شخصی و منزل مادر وی نموده و کتابهای وی را با خود برده اند.

مسئولین امنیتی و قضایی ایران از دادن پاسخ به سوالات خانواده عبداللهی در خصوص دلیل بازداشت و اتهام این فعال مدنی آذربایجانی امتناع می کنند.

حمیده فرج زاده فعال حقوق زنان و کارمند بیمارستان مطهری ارومیه روز سه شنبه ۴ خرداد ۸۹(۲۵ می ۲۰۱۰) در منزل مسکونی اش در ارومیه بازداشت شد.

مامورین امنیتی منزل این فرد را تفتیش و سی دی ها، کتابها، دست نوشته ها و سایر وسایل شخصی وی را با خود برده اند.

مامورین هنگام بازداشت فرج زاده به خانواده وی گفته اند که وی جهت بازجویی و تحقیقات به اداره اطلاعات تبریز منتقل خواهد شد.

گرمی و مغان

رامین جباری روزنامه نگار و مهندس حافظ سردارپور و نادر عزیزی از فعالین فرهنگی ۲۷ اردیبهشت ۸۹(۱۷ می ۲۰۱۰) در یکی از خیابانهای شهر پارس آباد مغان بازداشت شده اند.این افراد به هنگام بازداشت به دعوت فرماندار مغان عازم محل محل ساختمان فرمانداری بودند. بازداشت شدگان جهت ادامه تحقیقات به اداره اطلاعات اردبیل و سپس بند ۷ زندان اردبیل منتقل شده اند.
مامورین امنیتی پس از بازداشت این افراد منازل آنها را تفتیش و کامپیوتر و کتابها و سایر وسایل شخصی آنها را با خود برده اند.

مهندس مصطفی جمشیدی، مهناز کریمی و مهدی زینالی روز سه شنبه ۲۸اردیبهشت ۸۹(۱۸ می ۲۰۱۰) توسط ماموران امنیتی در گرمی و مغان بازداشت شدند. از بین بازداشت شدگان مصطفی جمشیدی و مهناز کریمی پس از یک روز بازداشت موقت آزاد شدند اما مهدی زینالی جهت ادامه تحقیقات به اداره اطلاعات اردبیل منتقل شده است.

ماموران پس از بازداشت جمشیدی با مراجعه به خانه پدری این روزنامه نگار ضمن تفتیش منزل اتومبیل این فعال آذربایجانی، کیس کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود برده بودند.

محمد فرجیان معلم دبستانهای مغان روز چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ٨۹(۱۹ می ۲۰۱۰) پس از مراجعه به اداره اطلاعات پارس آباد بازداشت و پس از یک روز بازداشت موقت آزاد شد.

حراست اداره آموزش و پرورش شهر پارس آباد روز چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ٨۹(۱۹ می ۲۰۱۰) ضمن فراخواندن این معلم آذربایجانی از وی خواسته بود که جهت پاسخ دادن به پاره ای سوالات به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر مراجعه کند. بدنبال مراجعه وی به ستاد خبری اداره اطلاعات پارس آباد ماموران امنیتی وی را بازداشت نموده بودند.

اردبیل

ماموران اداره اطلاعات اردبیل صبح روز سه شنبه ۴ خرداد ۸۸(۲۵ می ۲۰۱۰) عباس لسانی فعال شناخته شده آذربایجانی و عسگر اکبرزاده از فعالین مدنی آذربایجانی را بازداشت و مانع از شرکت آنها در مراسم سالگرد شهروندان جان باخته آذربایجانی در نقده(سولدوز) شدند.

لسانی و اکبرزاده جهت شرکت در مراسم سالگرد جان باختگان شهر نقده(سولدوز) در جریان تظاهرات مردمی بر علیه کاریکاتور موهن روزنامه ایران در سال ۸۵(۲۰۰۶) عازم این شهر بودند اما مامورین امنیتی ضمن توقف اتوبوس حامل این دو فعال آذربایجانی در پلیس راه اردبیل آنها را بازداشت و پس از پایان مراسم سالگرد آنها را آزاد کردند.

مراسم سالگرد جان باختگان تظاهرات آذربایجانیها بر علیه کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ایران هر ساله در ۴ خرداد(۲۵ می) بر سر مزار این افراد در شهر نقده برگزار می گردد.

مشکین شهر(خیاو)

مهندس شهرام رادمهر فعال مدنی آذربایجانی روز دوشنبه ۳ خرداد ۸۹(۲۴ می ۲۰۱۰) در مغازه پدرش در میدان جانبازان شهر مشکین شهر(خیاو) بازداشت و جهت تحقیقات به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده است.

مامورین پس از بازداشت رادمهر منزل شخصی وی و منزل پدرش را تفتیش کرده و کیس کامپیوتر، کتابها وسایر وسایل شخصی وی را با خود برده اند.

شهرام رادمهر فارغ التحصیل رشته صنایع از دانشگاه مالک اشتر اصفهان و فعال سابق دانشجویی است.

رشت

سیامک میرزایی فعال دانشجویی آذربایجانی و دانشجوی تولیدات دامی دانشگاه رشت توسط ماموران امنیتی در رشت بازداشت و به اداره اطلاعات اردبیل منتقل شده است.

ماموران امنیتی روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۸۹(۲۰ می ۲۰۱۰) با مراجعه به منزل پدری این فعال دانشجویی در پارس آباد مغان، اقدام به تفتیش منزل کرده و کلیه کتابها و وسایل شخصی وی را با خود برده اند.

خانواده میرزایی می گویند آنها تا پیش از تفتیش منزل توسط مامورین از سرنوشت فرزندشان بی خبر بوده اند. والدین میرزایی پس از تفتیش منزل به مسئولان امنیتی مراجعه و متوجه شده اند که فرزندشان در بازداشت نهادهای امنیتی به سر می برد و چندین بار جهت تفهیم اتهام و بازپرسی به شعبه شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل برده شده است.اتهام این فعال دانشجویی قومیت گرایی عنوان شده است.

تبریز

آیدین خواجه ای فعال دانشجویی و دانشجوی حقوق دانشگاه تبریز روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۸۹(۱۹ می ۲۰۱۰) توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.

خواجه ای پیش از این نیز در تابستان ۸۷ (۲۰۰۸)در رابطه با مدیریت وبلاگ جنبش دانشجویی آذربایجان(آذوح) بازداشت و به یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود. این فعال دانشجویی آذربایجانی ۱۹ آبان ۸۸(۱۰ نوامبر ۲۰۰۹) پس از تحمل حکم حبس تعزیری از زندان آزاد شده بود.

نیروهای امنیتی در تبریز ۲۱ اردیبهشت ۸۹(۱۱ می ۲۰۱۰) با مراجعه به مغازه علیرضا حسین زاده در منطقه نصف راه تبریز او را به همراه رضا عبدی دیگر فعال مدنی آذربایجانی بازداشت کردند.

ماموران امنیتی پس از بازداشت این افراد و تفتیش مغازه، به منزل این دو فعال آذربایجانی مراجعه و منازل آنها را مورد تفتیش قرار داده و کیس کامپیوتر، سی دی ها و سایر وسایل شخصی آنها را با خود برده اند.

ماموران امنیتی روز شنبه ۱ خرداد ۸۹(۲۲ می ۲۰۱۰) ده تن از دانشجویان آذربایجانی و اعضای تشکل دانشجویی لغو مجوز شده آرمان دانشگاه آزاد تبریز را در پارک شمس تبریزی شهر تبریز مورد بازرسی قرار داده و پس از تهیه صورت جلسه و عکسبرداری از این افراد مسعود حسین زاده و هادی اکبری را بازداشت کردند. بازداشت شدگان پس از چند ساعت بازجویی در اداره حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی تبریز آزاد شده اند اما روز دوشنبه ۳ خرداد ۸۹(۲۴ می ۲۰۱۰) جهت بازجویی به اداره اطلاعات تبریز احضار شده اند.

تشکل دانشجویی آرمان تنها تشکل مجوزدار باقی ماده دانشجویان آذربایجانی در دانشگاههای ایران بود که در هفته های گذشته توسط هیات نظارت بر تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز لغو مجوز و قادر نوروزی دبیر این تشکل و چند تن دیگر از اعضای آن به دادگاه احضار شدند.

نقده (سولدوز)

ولی آذریون و کریم فتحی پور از اعضای خانواده جان باختگان جان باختگان شهر نقده(سولدوز) در جریان تظاهرات مردمی بر علیه کاریکاتور موهن روزنامه ایران در سال ۸۵(۲۰۰۶) روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۸۹(۲۱ می ۲۰۱۰) توسط ماموران امنیتی دستگیر و پس از چهار روز بازداشت آزاد شده اند.

ماموران انتظامی اتومبیل شخصی ولی آذریون را در پلیس راه جاده ارومیه- نقده متوقف و وی را بازداشت کرده بودند. ماموران همچنین کریم فتحی پور را در یکی از خیابنهای شهر نقده دستگیر کرده بودند.

توحيد آذريون، همت اسمزاده، حسین فتحي پور، عسگر قاسمي شهروندان آذربایجانی هستند که روز ۴ خرداد ۸۵(۲۵ می ۲۰۰۶) در جریان تظاهرات بر علیه کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ایران در شهر نقده به ضرب گلوله نیروهای انتظامی ایران کشته شده بودند.

ماموران امنیتی ایران با بازداشت و تهدید اعضای خانواده جان باختگان این تظاهرات، آنها را از پیگیری پرونده و برگزاری مراسم عزاداری منع می کنند.

ماکو

بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی در ماکو شنبه ۱ خرداد ۸۹(۲۲ می ۲۰۱۰) توسط ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شد.

ماموران امنیتی ساعت ۲ بامداد شنبه ۱ خرداد ۸۹(۲۲ می ۲۰۱۰) بدون در دست داشتن حکم قاضی وارد منزل این معلم آذربایجانی شده و وی را بازداشت و پس از تفتیش منزل دوربین فیلمبرداری، سی دی ها، کتابها و اشعار و دست نوشته های او را با خود بردند.

این فعال آذربایجانی روز سه شنبه ۴ خرداد ۸۹(۲۵ می ۲۰۱۰) طی تماسی با خانواده از بازداشت خود در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات ماکو خبر داده است.

همدان

احمد آقایی دبیر سابق کانون دانشجویان ترک دانشگاه بوعلی سینای همدان و سردبیر سابق نشریه "ایلدیریم" روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۸۹(۲۱ می ۲۰۱۰) بدنبال تجمع اعتراضی دانشجویان ترک دانشگاه بوعلی سینای همدان توسط ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شد.

مسئولین قضایی و امنیتی از پذیرفتن مسئولیت بازداشت آقایی و مشخص نمودن دلیل بازداشت و اتهام وی خودداری می کنند.

کرج

دکتر لطیف حسنی دکترای حقوق بین الملل و مدرس موسسات آموزش عالی و دبیرستانهای کرج روز دوشنبه ۳ خرداد ۸۹(۲۴ می ۲۰۱۰) در کرج بازداشت شد.مامورین امنیتی پس از بازداشت وی با مراجعه به منزل وی اقدام به تفتیش منزل نموده و هارد کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل وی را با خود بردند وی پس از یک روز نگهداری در زندان رجایی شهر به تبریز انتقال داده شده است.

میاندوآب(قوشاچای)

بهبود قلیزاده دبیر سازمان غیر دولتی لغو مجوز شده "یاشیل آذربایجان" روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۸۹(۲۱ می ۲۰۱۰) توسط ماموران امنیتی در مغازه عکاسیش در خیابان امام میاندوآب(قوشاچای) بازداشت شد.

ماموران امنیتی پس از بازداشت قلیزاده اقدام به تفتیش مغازه وی نمودند و کیسهای کامپیوتر، سی دی ها و سایر وسایل شخصی او را با خود بردند.

دادگاه انقلاب مهاباد چندی پیش این فعال آذربایجانی را در رابطه با استفاده از نام ترکی و سمبلهای آذربایجانی در تابلو مغازه عکاسی و فعالیتهای قوم گرایانه از طریق آموزش رقص آذربایجانی در سازمان غیر دولتی "یاشیل آذربایجان" به دادگاه احضار نموده بود.

صوفیان

آیت مهرعلی بیگلو فعال سابق دانشجویی ظهر روز دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ٨۹(۱۰ می ۲۰۱۰) در منزل شخصی خود در شهر صوفیان از توابع شهرستان تبریز بازداشت و جهت تحقیقات به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده است.

ماموران امنیتی بدون در دست داشتن حکم جلب وارد منزل مهرعلی بیگلو شده و پس از ضرب و شتم شدید وی ، او را بازداشت کرده اند.مامورین پس از تفتیش منزل کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود برده اند.

منبع: ساوالان سسی

 


 


دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر از سایر دانشجویان برای گرفتن روزه سیاسی در حمایت از میلاد اسدی، علی پرویز و سهیل محمدی دعوت کردند.

 

متن این بیانیه به شرح زیر است:

دانشگاه ما دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در اعتراض به حکم ناعادلانه میلاد اسدی(هفت سال حبس تعزیری) در بیدادگاه انقلاب و همچنین ادامه بازداشت دو دانشجوی دیگر این دانشگاه علی پرویز و سهیل محمدی و برای همدردی با خانواده های این دانشجویان، روز یکشنبه 9/3/1389 روزه سیاسی گرفته و تا آزادی بی قید و شرط همکلاسیهایمان از شکنجهگاه اوین به اینگونه حرکات اعتراضی ادامه میدهیم و از دانشجویان دیگر دانشگاهها نیز انتظار همراهی با دانشجویان خواجه نصیری را داریم.

گیرم که در باورتان به خاک نشستهام

و ساقههای سبزم از ضربههای تبرهاتان زخمدار است

با ریشه چه می کنید؟

منبع: ادوار نیوز


 


روزی که احمدی نژاد تحقیر شد
محمود احمدی نژاد در یک نطق رادیویی گفت غم انگیز ترین روز زندگی اش زمانی بود که شیراک با خاتمی ملاقات می کرد و خاتمی از پائین پله ها به سوی شیراک که در بالای پله ها بود، می رفت. احمدی نژاد توزیع سیب زمینی و پول را در نشست های انتخاباتی اش تکذیب کرد، در حالی که عکس ها و فیلمهای این اتفاقات در همه جا توزیع شده و دولت بارها رسما از توزیع سیب زمینی دفاع کرده بود. مهدی کروبی به لرستان رفت و کمیته امداد را تهدید کرد و از این نهاد حکومتی خواست پول فقرا را برای تبلیغات انتخاباتی خرج نکند، میرحسین موسوی نیز از دولت خواست سیاست پمپاژ پول در انتخابات را کنار بگذارد.
اما در پشت پرده انتخابات، فاصله دو هفته ای تا رای گیری، و موج عظیم سبز در خیابانهای همه شهرهای ایران، و استقبال پرشور مردم سبزپوش از میرحسین موسوی و حامیانش، سیستم عصبی و تصمیم گیری احمدی نژاد را فلج کرد. لحن وی در برنامه رادیویی برای نخستین بار لحنی عصبی و پرخاشگر شد. عماد بهاور، یکی از جوانان فعال در پویش موسوی و خاتمی و یکی از جوانان عضو نهضت آزادی بازداشت شد. فیلم تبلیغاتی هنرمندان حامی موج سبز در ابعاد وسیع در تمام کشور منتشر شد. فیس بوک که از ششم خرداد فعالیت خود را از سر گرفته بود، به عنوان محفل مجازی حامیان جنبش سبز به کارش ادامه داد.
احمدی نژاد علیه رقبایش شکایت می کند
محمود احمدی‌نژاد رقبای انتخاباتی خود را تهدید کرد در صورتی که به «تخریب‌ها و تهمت‌ها» ادامه دهند، از آنها شکایت می‌کند. آقای احمدی‌نژاد در نطق رادیویی خود که روز گذشته پخش شد، گفت که تاکنون در برابر " تخریب‌ها و تهمت‌ها" سکوت کرده است، اما ممکن است به خاطر حقوق ملت در برابر این اظهارات طور دیگری عمل کند. رئیس جمهوری ایران افزود که اگر از " تهمت‌زنندگان" شکایت کند، آنها نمی‌توانند در دادگاه ادعاهای خود را ثابت کنند و از وی به خاطر حرف‌هایی که زده‌اند، "طلب بخشش" خواهند کرد.
به گفته آقای احمدی‌نژاد، هم‌اکنون بیش از ۳۰ روزنامه و ده‌ها تریبون به دولت توهین می‌کنند و تهمت می‌زنند، با این حال کمترین تعداد تعطیلی روزنامه مربوط به دولت نهم است. این در حالی است که دولت نهم نه تنها روزنامه هایی مانند ایران و خبرگزاری مستقل ایرنا را بصورت ارگان خود درآورده، بلکه از حمایت نود درصد روزنامه ها و صد درصد شبکه های تلویزیونی و رادیویی در این چهار سال استفاده کرده است. رئیس جمهوری ایران اظهار داشت که هیچ‌گاه دستور توقیف نشریه‌ای را صادر نکرده است. توقیف یاس نو در هفته گذشته به دستور وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد صورت گرفت.
آقای احمدی‌نژاد افزود: شیوه تبلیغات برخی نامزدها تعدی به حقوق مردم است و قانون هم آن را ممنوع کرده است. سه نامزد ریاست جمهوری ایران در حالی از سوی محمود احمدی‌نژاد تهدید به شکایت شده‌اند که در نطق‌های رادیو و تلویزیونی و سخنرانی‌های انتخاباتی خود بار‌ها از عملکرد چهارساله دولت نهم انتقاد کرده‌اند. مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی سه نامزد انتخابات هستند که انتقاد‌های بی‌شماری متوجه عملکرد دولت آقای احمدی‌نژاد می‌کنند.
مهدی کروبی روز گذشته به صراحت اعلام کرد که وی به همراه دو نامزد دیگر نگران وضعیت موجود است و تلاش می‌کند تا احمدی‌نژاد در انتخابات پیروز نشود. آقای احمدی‌نژاد این انتقاد‌ها را توهین و تخریب دولت نهم می‌داند. وی شنبه هفته جاری نیز در سخنانی به نامزد‌های انتخاباتی هشدار داد که از تخریب دولت بپرهیزند. احمدی‌نژاد اظهار داشت که طی چهار سال گذشته، حجم انتقادات و تخریب‌ها علیه دولت افزایش شدیدی داشته است، اما وی ترجیح داده که در چنین فضای آلوده‌ای سکوت کند. رئیس جمهوری ایران گفت که در مناظره‌های انتخاباتی‌اش به این " انتقاد‌ها و تخریب‌ها" پاسخ خواهد داد.

عماد بهاور بازداشت شد
عماد بهاور، عضو هسته مرکزی " پویش حمایت از خاتمی و موسوی" و فعال انتخاباتی، روز گذشته از سوی ماموران دادگاه انقلاب در تهران بازداشت شد. هسته مرکزی " پویش حمایت از خاتمی و موسوی" با اعلام این خبر گزارش کرده است که ماموران، بدون نشان دادن حکم بازداشت آقای بهاور، منزل شخصی وی را تفتیش و وسائل شخصی‌اش را توقیف کردند. هسته مرکزی پویش، بازداشت این عضو خود را غیرقانونی، نامتعارف و پرشائبه دانسته و آن را به شدت محکوم کرده است.
در اطلاعیه‌ این پویش، از مقام‌های قضایی خواسته شده است که آقای بهاور را فوری آزاد کنند. هسته مرکزی پویش در اطلاعیه خود تصریح کرد: " این اقدامات غیرقانونی و ایذایی در عزم و امید ایرانیان برای آفرینش حماسه انتخاباتی دیگری خللی ایجاد نخواهد کرد." از سوی دیگرکانون مدافعان حقوق بشر نیز اعلام کرده است که محمد سیف‌زاده، دبیر " کمیته انتخابات آزاد، سالم و عادلانه" به دادگاه احضار شده است. آقای سیف‌زاده براساس اعلام کانون مدافعان، تا امروز فرصت داشت به دادگاه انقلاب مراجعه کند.
"کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه" به ابتکار کانون مدافعان حقوق بشر که اداره آن بر عهده شیرین عبادی است با هدف اعلام ضوابطی دقیق و مشخص برای چگونگی انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در ایران تشکیل شده است. این کمیته در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرده است که برخی از نامزد‌های ریاست جمهوری نسبت به برگزاری بی‌طرفانه انتخابات ابراز تردید کرده‌اند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد ریاست جمهوری هستند که با تشکیل " کمیته صیانت از آراء" قصد دارند بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران نظارت کنند. تشکیل این کمیته با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است.

اظهارات آیت‌الله صانعی درباره وضعیت ایران
آیت‌الله یوسف صانعی می‌گوید که فکر نمی‌کرده است روزی در ایران به سمت رئیس جمهوری "شیء" پرتاب شود. آقای صانعی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ORF اتریش با بیان این مطلب، اظهار داشت که پیش‌بینی نمی‌کرده است روزی برسد که به بلند‌ پایه‌ترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی " توهین" شود. اظهارات این مرجع بلند‌پایه مذهبی، چند ماه پس از آنکه برخی رسانه‌ها در ایران گزارش کردند که در سفر‌های استانی محمود احمدی‌نژاد به سمت وی اشیائی پرتاب شد، ایراد می‌شود.
رسانه‌‌ها گفته اند که در اسفندماه سال گذشته در سفر آقای احمدی‌نژاد به ارومیه به سمت وی " لنگه کفش" پرتاب شده است؛ گزارشی که تاکنون مسئولان دولتی درباره آن سکوت کرده‌اند. این در حالی است که حامیان دولت، این خبر را شایعه دانسته و منشاء پخش آن را مخالفان آقای احمدی‌نژاد عنوان کرده‌اند. پرتاب کفش اولین بار توسط یک خبرنگار عراقی به سوی بوش صورت گرفت و توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوانی عملی قهرمانانه که نشانه مخالفت با یک دیکتاتور است ارزیابی شد. آیت‌الله صانعی یکی از معدود مراجعی است که در این شرایط در خصوص عملکرد دولت نهم اظهارنظر کرده است. سایر مراجع مذهبی طی روز‌های گذشته با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرده‌اند که از هیچ یک از نامزد‌های انتخاباتی حمایت نمی‌کنند.

دیدار کلینتون با رکسانا صابری
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده با رکسانا صابری، خبرنگار آزاد شده ایرانی-آمریکایی دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، این دیدار روز چهارشنبه و چندین روز پس از خروج رکسانا صابری از ایران، در ساختمان وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت. هیلاری کلینتون به خبرنگاران گفت: " این امر باعث نگرانی جدی کشور ما و به‌ویژه دولت اوباما بود." وی افزود: " این موضوع نه تنها برای من شخصاً به عنوان وزیر خارجه، بلکه به عنوان یک مادر باعث نگرانی بود." رکسانا صابری نیز از هیلاری کلینتون و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تشکر کرد. وی همچنین از مردم آمریکا و همه کسانی که در سراسر جهان برای آزادی او از زندان تلاش کرده‌اند، سپاسگذاری کرد.
وی افزود: " زمانی که در زندان بودم و از حمایت‌ها مطلع شدم، این امر به من نیرو و امید زیادی داد و دیگر حس تنهایی نمی‌کردم." خانم صابری در ادامه گفت: " خیلی عالی است که به ایالات متحده بازگشته‌ام. من خیلی افتخار می‌کنم که آمریکایی هستم، به همان اندازه که به میراث ژاپنی و ایرانی خودم افتخار می‌کنم." این خبرنگار دوملیتی، یازدهم ماه مه پس از تقلیل مجازاتش به دو سال حبس تعلیقی، از زندان اوین تهران آزاد شد. این آزادی به یک روند دادرسی چهارماهه برای رکسانا صابری به اتهام "جاسوسی" خاتمه داد.

کروبی: کمیته امداد در انتخابات دخالت نکند
مهدی کروبی به " کمیته امداد امام خمینی" و سازمان بهزیستی هشدار داد که در انتخابات دخالت نکنند. آقای کروبی پیش از این، درباره احتمال دخالت نیرو‌های نظامی در انتخابات ریاست جمهوری هشدار داده بود. این برای نخستین بار است که یک نامزد انتخابات در ۳۰ سال گذشته، کمیته امداد و سازمان بهزیستی را متهم به دخالت در انتخابات می‌کند. به گزارش امروز پنجشنبه خبرگزاری مهر، آقای کروبی که در جمع دانشجویان لرستانی در خرم آباد سخن می‌گفت، به این دو نهاد اجتماعی هشدار داد که در قبال پرداخت "پول" به نیازمندان، نباید به آنها بگویند که به چه کسی را بدهند.
دبیرکل حزب اعتمادملی اظهار داشت که اگر در گذشته چنین اقدامی صورت گرفته باشد، باید برادران کمیته امداد به تلویزیون بیایند و از مردم عذرخواهی کنند.این نامزد ریاست جمهوری همچنین، کمک‌های کمیته امداد و سازمان بهزیستی، حتی در صورتی که به نفع وی باشد را "خیانت" خواند و آن را اقدامی ناپسند برشمرد. آقای کروبی تاکید کرد: بهزیستی و کمیته امداد حق دخالت در رای مردم را ندارند و نباید از این پول‌ها که حق مردم است، برای انتخابات خرج کنند. کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور، دو نهادی هستند که در زمینه کمک به نیازمندان و فقرا و آسیب‌های اجتماعی در ایران فعالیت می‌کنند.
میرحسین موسوی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز امروز پنجشنبه در حسینیه اهالی میانه در تهران، از " بذل و بخشش" پول بیت‌المال به شدت اظهار تاسف کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، آقای موسوی از مقام‌های دولت نهم پرسید که " آیا این پول ارثیه دولت است یا شخصی است که به این صورت تراول چک‌ها به مردم هدیه" داده می‌شود. این نامزد ریاست جمهوری افزود: " من نمی‌دانم که این پول‌هایی که توسط دولت هدیه داده می‌شود، مجوز آن از سوی کیست؟" به گفته آقای موسوی، قانون‌گریزی در این ایران در شرایط کنونی به " بی‌نهایت" رسیده است.

روزی که احمدی نژاد تحقیر شد
محمود احمدی نژاد در گفتگوی تلویزیونی خود از روزی که خاتمی توسط ژاک شیراک مورد استقبال قرار گرفت، به عنوان غم انگیزترین روز زندگی اش نام برد. وی گفت: " آن روزي كه رئيس جمهور سابق با آن وضعيت به فرانسه رفت يكي از غم‌انگيزترين روزهاي زندگي‌ام بود چرا كه ژاك شيراك در بالاي پله‌هاي محل استقرار خود ايستاده بود و رئيس جمهور قبلي ايران در پايين پله‌ها از ماشين پياده شد و پله‌هاي متعدد را پشت‌سر گذاشت تا به او برسد و اين حركت از موضع ضعف باعث تحقير ما شد."

محمود احمدي‌نژاد در گفتگوي تخصصي كه عصر امروز در راديو گفتگو برگزار شد، در خصوص موضوع توسعه در اقتصاد گفت:‌ " با به كار بردن اين كلمه بدون تعريف بومي مخالف هستم؛ چرا كه اگر تعريف مشخصي از اين موضوع ارائه ندهيم هركسي از ظن خود از آن برداشت مي‌كند." احمدي‌نژاد ادامه داد: " برخي مي‌خواستند با تعريف معيارهاي خارجي فرهنگ و ادبيات را با تعريف توسعه تعريف كنند و حتي برخي اول انقلاب گفتند بايد بدنبال تعريف و اقتصاد بر مباني توسعه باشند." رئيس جمهور كشورمان خاطرنشان كرد:‌ " همه اين توسعه بايد براي رشد انسان باشد و ما به دنبال دستيابي به يك اقتصاد اخلاقي باشيم نه يك اخلاق اقتصادي."
وي با تائید رویکرد اوباما در انتخابات خاطرنشان كرد: " راه جديد با شاخصه‌هاي انقلاب ما همراهي دارد كه همان بازگشت به انسانيت و عدالت است و جالب است كه در خود آمريكا اين وضع شديدتر از اروپاست كه نشانه آن را مي‌توان از همين شعار تغيير كه توسط دولتمردان آمريكا سر داده مي‌شود، مشاهده كرد." احمدي‌نژاد عدالت را مبتني بر فطرت انسان دانست و گفت: ‌" اگر ما بر مبناي عدالت صحبت كنيم تنها اقليتي در دنيا هستند كه حرف ما را نمي‌پذيرند." وي خاطرنشان كرد:‌ " اولويت در برقراري ارتباط با كشورهاي ديگر همسايگان، دنياي اسلام و مابقي جهان است."
احمدی نژاد در مورد سیاست هسته ای گفت: " پيش از اين در مرحله هسته‌اي مي‌گفتند سالها بايد مذاكره كنيم تا اجازه استفاده از چند سانتريفيوژ را به شما بدهيم اما وقتي ما با قواعد خودمان عمل كرديم اكنون 7 هزار و چند صد سانتريفيوژ داريم و هيچكس نيز جرأت تهديد ايران را ندارد و هر از چند گاهي صهيونيست‌ها پارازيت بي‌ارزش مي‌دهند." وی در مورد سیاست خارجی دولت نهم افزود: " من به حيات خلوت آمريكا رفتم و حتي سنگين‌ترين سخنراني ضدآمريكايي را در نيكاراگوئه انجام دادم و قطعاً حضور فعال ما در آمريكا لاتين يك عمليات هوشمندانه بسيار دقيق بوده است." وي تصريح كرد: امروز ايران هم وزن آمريكا در معادلات جهاني مؤثر است.
احمدی نژاد ادامه داد:‌ " بعضي‌ها از مفهوم آزادي سوءاستفاده كرده‌اند و براي ديگران هيچ حقي قائل نيستند؛ آنها گفتند دولت به مردم سيب‌زميني داده است تا به استقبال بيايند در حالي كه چنين حرفي از مردم مؤمن، تمدن‌ساز و دقيق اصفهان بدور است؛ آنها بعد از آن نيز گفتند اينها به مردم پول داده‌اند." وي تصريح كرد: " به بنده نيز تهمت‌هاي متعدد از جمله دروغ، دزدي و بي‌عقلي زده‌اند؛ آنها مردم را دست‌كم گرفته‌اند و بنده نيز قطره‌اي از اين ملت هستم."
 


 


محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی، سید محمد سیف زاده، عطاءالله شیرازی، نرگس محمدی و عبدالرضا تاجیک، اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و « صدیقه وسمقی»، شاعر و پژوهشگرعلوم دینی روز پنجشنبه، ششم خرداد ماه 1389 با حضور در منزل « جعفر پناهی» با او دیدار و گفت و گو کردند.

جعفر پناهی، فیلمساز مشهور ایرانی، شامگاه دهم اسفند ماه 1388 به همراه جمعی از هنرمندان و اعضای خانواده اش در منزل بازداشت و سپس در چهارم خرداد ماه 1389 با تودیع وثیقه دویست میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

پناهی در این دیدار از دوران بازداشتش سخن گفت. دورانی که 14 روز از آن را در سلول انفرادی گذرانده و چند روزی هم به دلیل شرایط بازداشت و مسایل مطروحه در بازجویی ها در اعتصاب غذای خشک بوده است.

 

مدافعان حقوق بشر نیز در این دیدار از اعتصاب غذای فعالان سیاسی و مدنی در زندان که در اعتراض به تضییع حقوق شان صورت می گیرد، ابراز نگرانی کردند. بنابراین آنان بر رعایت ضوابط دادرسی عادلانه تأکید کردند.

همچنین جمعی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر در اردیبهشت ماه 1389 با حضور در منزل « رسول بداغی» که هم اکنون در بازداشت بسر می برد، با خانواده این معلم دیدار کردند.

رسول بداغی از معلمان فعال صنفی است که از تاریخ دهم شهریور ماه 1388 در بازداشت بسر می برد. خانواده بداغی در این دیدار از مشکل هایی که برای ملاقات با رسول بداغی از جمله دوری راه و خردسال بودن دو تن از سه فرزند او وجود دارد، سخن گفتند.

منبع: ادوار نیوز


 


بیانیه شورای دفاع از حق تحصیل در محکومیت ستاره دار کردن دانشجویان کارشناسی ارشد سال 89
با اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاهها در هفتۀ گذشته، مطلع شدیم که باز جمع کثیری از فعالان دانشجویی کشور از ادامه ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، محروم شده اند.
انحصارگران قدرت و ثروت که زمام مملکت را فراچنگ گرفته اند، در هفته های اخیر پس از اخراج فعالان دانشجویی دانشگاههای شیراز و علم و صنعت و صدور
احکام قضایی و حبس های طولانی مدت برای خانم بهاره هدایت و آقای میلاد اسدی، در گامی دیگر شماری از فعالان دانشجویی کشور را با وجود اثبات صلاحیت علمی شان در آزمون ارشد، از ادامۀ تحصیل محروم کردند.
البته این روند دور از انتظار نیست چرا که از اِعمال شدید و تنگ نظرانۀ گزینش های سیاسی و عقیدتی در آزمون های کارشناسی ارشد که به پروژه ستاره دار کردن دانشجویان معروف شده، پنج سالی می گذرد. روشن است که دست اندرکاران این پروژه، «حق تحصیل» را موهبت یا امتیازی می انگارند که می توانند آن را به هر کسی که مایلند بدهند و از هر آن کس که در قالب های عقیدتی، اندیشه ای و سیاسی آنان نمی گنجد، دریغ کرد. به جرات اعلام می کنیم که اینان ذره ای به «سهم برابر» همۀ انسان ها در برخورداری از «حقوق انسانی» اعتقادی ندارند.
از آنجا که این روند مخرب طی سالیان اخیر به شیوه ی مألوف حکمرانان بدل گشته و مدام از میان مستعدترین فرزندان این آب و خاک قربانی می گیرد، و از سوی دیگر طراحان، آمران و مجریان اصلی این پروژه، در رسانه های دولتی و اقمار به ظاهر مستقل شان، وجود دانشجویان ستاره دار را با بی شرمی تمام، از بُن تکذیب می کنند؛ دانشجویان محروم از تحصیل ایران هم گردهم آمده اند تا فریادهای افشاگرشان را هم آواز کنند تا دست کم حذف سیستماتیک ایشان از دایرۀ دانشگاهی کشور، در سکوت برگزار نشود.
«شورای دفاع از حق تحصیل» که در سال 1387 از جمعی از دانشجویان محروم از تحصیل ایران تشکیل شده است، در همین راستا و برای احقاق حق تحصیل همۀ محرومان از تحصیل کشور تلاش می کند، تلاشی که یکی از علنی ترین و درخشان ترین ثمرات آن، در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خود را نشان داد. آن زمان که روند محرومیت از تحصیل بدل به یکی از مهمترین چالشهای دولت حاکم شد و حذف آن به یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی کاندیداهای رقیب بدل گشت.
شورای دفاع از حق تحصیل گرچه بهای «در آفتاب افکندن» رسوایی های اقتدار گران را با بازداشت تنی چند از فعال ترین اعضایش پرداخت، گرچه در همین راستا آقایان ضیا نبوی و مجید دری به زندانهای طولانی مدت محکوم شدند، گرچه شیوا نظرآهاری همچنان با گذراندن ماهها بازداشت، بلاتکلیف در اوین به سر می برند، گرچه شرایط سخت زندان مشکلات شدید جسمانی را برای پیمان عارف و مهدیه گلرو در پی داشته است، اما همچنان بر عهد خود ایستاده است و ذره ای از پیگیری حقوق دانشجویان محروم از تحصیل عقب نشینی نکرده است.
شورا در راستای فعالیت های خود در سال جاری، برای در دست داشتن آمار دقیقی از دانشجویان ستاره دار امسال، از دانشجویانی که کارنامۀ آزمون کارشناسی ارشدشان را دریافت نکرده اند یا اسنادی مبنی بر محرومیت از تحصیل در اختیار دارند، درخواست می کند با ارائه مشخصات کامل خود با شورای دفاع از حق تحصیل از طریق ایمیل زیر تماس
بگیرند.
ایمیل شورای دفاع از حق تحصیل : setaredar89@gmail.com

شورای دفاع از حق تحصیل- 4 خرداد 89
 


 


بیش از یک دهه است که نسل جدید فعالان جنبش دانشجویی ایران هدف برخورد دستگاه های سرکوبگر امنیتی و قضایی بوده است، نسلی که با بازخوانی انتقادی میراث دو دهه مبارزه مسلحانه نسل پیش از خود، با الهام گرفتن از جنبش های اصلاحی و مبارزات بدون خشونت کوشید بر ویرانه‌های برجامانده از نزاع های خونین دهه 60، آکادمی آزاد و جامعه باز را بنا کند. این آن تجربه‌ی مشترکی است که ما امضا کنندگان این نامه‌ را به هم متصل می کند، نسلی از فعالین جنبش دانشجویی که اینک به اختیار یا به اجبار ، از سر اضطرار یا به قصد اندوختن دانش و تجربه در خارج از کشور به سر می بریم.
بهانه‌ی این مکتوب حکم عمیقا ناعادلانه‌ی صادر شده برای بهاره هدایت، میلاد اسدی و مجید توکلی است. این حکم تنها حکم ناعادلانه یک سال اخیر، یک دهه اخیر و نیم قرن اخیر علیه جنبش دانشجویی نیست. این حکم حتی ناعادلانه ترین حکم صادر شده در نوع خود هم نیست. بسیارند دیگرانی که بیش از بهاره و میلاد و مجید مورد ظلم و ستم حکومت های استبدادی در ایران واقع شده اند، از شبنم مددزاده و مجید دری و پیمان عارف و علی بیکس و ضیا نبوی و شیوا نظرآهاری و مهدیه گلرو و محمد پورعبدالله تا زندانیان همچنان دربند مانده‌ کوی دانشگاه همچون بهروز جاوید تهرانی. از دانشجویان شناخته شده تا دانشجویان گمنامی که در زندان های جمهوری اسلامی مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند و می گیرند. اما این حکم ، حکمی نمادین است. محاکمه روش و منش جنبش دانشجویی دریک دهه اخیر است، پیامی نمادین است به جنبش دموکراسیخواهی به طور عام و جنبش دانشجویی به طور خاص، مبنی بر اینکه راهی که می روند جز به بن بست محبس راه نمی برد. بهاره و میلاد را عامدانه بخاطر چند بیانیه محکوم کرده اند. بخاطر انجام ساده ترین، مدنی ترین، بی خشونت ترین و کم هزینه ترین رفتاری که یک تشکل مدنی می‌تواند در پیش بگیرد. می توانستند اتهامات دیگری برای آنان دست و پا کنند و از آستین شعبده بدر آورند چنانکه برای بسیاری کرده اند، اما نکردند. چرا که پیغام حکومت به سادگی این است: این کوچه بن بست است و رفتار بدور از خشونت را با خشونتی تمام پاسخ خواهیم داد.
فشارها و تضییقات در نظام های استبدادی نیز، عموما حد و حدود و رابطه معقولی با آنچه که فرد می کند دارند. دولت احمدی نژاد در چند سال اخیر کوشیده است با درنوردیدن این حد و مرزها و مخدوش کردن تمامی نسبت ها، جنبش دانشجویی را از عرصه اجتماع حذف کند. با برآمدن جنبش سبز در سپهر سیاست ایران این فشارها به شکلی غیرقابل باور افزون شده اند تا هزینه فعالیت سیاسی را افزایش دهند غافل از آنکه سرکوب فزاینده، در عین بالا بردن هزینه فعالیت، منجر به افزایش انگیزه مشارکت سیاسی نیز می شود. هر بار که موج جدیدی از درنوردیدن این مرزها آغاز می شود، این پرسش در جنبش دانشجویی مطرح می شود که با این همه فشارهای نامتناسب آیا همچنان باید مبارزات مدنی و بدور از خشونت را ادامه داد؟ آیا جنبش باید زیرزمینی شود؟ آیا نباید برخوردی متناسب با رفتارهای حکومت را در پیش گرفت؟ ما در طول فعالیت دانشجویی خود در داخل ایران، نه یک بار که بارها با این پرسش ها مواجه بوده‌ایم.
تجربه‌ی سال های اخیر نشان می دهد که بهترین پاسخ به این فشارها ادامه مبارزات مدنی، مسالمت آمیز، بدور از خشونت و ایستادگی بر خواست دموکراسی است؛ نه شورشِ کور و نه کرنش در برابر قدرت. شورشِ کور وارد شدن به رقابتی است که حکومت برای آن آماده است و مجهز، و کرنش در برابر قدرت قدم نهادن بر پلکان پوسیده ای است که اولین قدم بر آن، آخرین قدم و سقوط به چاه ویل وابستگی خواهد بود. در تمامی این سالها امواج فشارهای سهمناک، نسل جدیدی از رهبران و فعالان دانشجویی را با راهکارها و روش های جدید و نوین در سپهر دانشگاه های کشور پدیدار ساخته و این موج نیز چنین خواهد کرد. از سوی دیگر تجربه نشان می دهد که حکومت اگر چه همواره احکامی سنگین و کمرشکن برای فعالان دانشجویی صادر کرده است ولی آنجا که با اتحاد و تکاپوی دانشجویان مواجه شده، همواره عقب نشسته و خود پس از مدتی احکام ناعادلانه صادر شده را نقض کرده است.
اگر زیر زمینی شدن به معنی بیشتر بودن «بود» جنبش دانشجویی از «نمود » جنبش دانشجویی باشد، زیرزمینی شدن هم ممکن است و هم مطلوب. تلاش بیشتر در راه ساختن شبکه های جدید اجتماعی در درون و بیرون دانشگاه ها، پیوند خوردن با دیگر جنبش های اجتماعی، فعالیت تئوریک و افزایش دانش و معلومات فعالان جنبش، توجه بیشتر به مناسبات درون دانشگاه و تلاش برای ساختن آکادمی آزاد در عین ایستادگی بر آرمان های دموکراسیخواهانه که هم اینک در جنبش سبز تبلور یافته اند، می تواند به جنبش دانشجویی در مواجهه با وضعیت جدید کمک کند. همچنانکه پیوند خوردن جنبش دانشجویی با جنبش زنان توانست هر دوجنبش را تقویت کند، به باور ما اینک وقت آن است که جنبش دانشجویی ضمن همراهی با جنبش سبک های زندگی که در طول چند سال اخیر هر روزه در کوچه و خیابان حکومت را به چالش گرفته است، عرصه جدیدی از مبارزه در درون دانشگاه ها را بگشاید و با بهره گیری از تلاش حکومت برای تحمیل بیش از پیش سبک زندگی ایدئولوژیک خود در درون دانشگاه، با دفاع تمام قد از حق دانشجویان برای زیستن به سبک دلخواهشان در فضای دانشگاه، مقاومت مدنی در درون دانشگاه ها را در عرصه‌ای جدید سامان دهد و با توده های دانشجویی پیوندی جدیتر و جدیدتر برقرار کند. اما اگر زیرزمینی شدن به معنی رفتن به سمت هیجانات خطرناک، فرقه های ماجراجو و ایدئولوژی های غیردموکراتیک باشد، تجربه کشور ما و دیگر کشورها نشان می دهد که یقینا جز زیان و ضرر چیزی نصیب جنبش دانشجویی نخواهد کرد.
آنچه آمد تلاشی بود برای تقسیم بخشی از تجربه زیسته ما به عنوان کسانی که برخیشان چند سالی است در خارج از کشور به سر می برند و برخیشان چند ماهی. در نهایت این فعالان جنبش دانشجویی در داخل هستند که می بایست با ارزیابی اوضاع، راه حل مناسب برای منفعل نشدن در برابر فشارهای فزاینده حکومت را بیابند. اگرچه حکومت می کوشد جنبش دانشجویی و جنبش سبز را به یاس و افسردگی بکشاند، اما هیچ یک از ما دیگر مردمان پیش از خرداد نیستیم. ما جلوه‌های درخشان شعور و مدنیت را در نزد مردمانمان دیده ایم و باور داریم طی یکصد سال اخیر، ایران ما هیچ وقت بیش از امروز برای گذار به دموکراسی آماده نبوده است. ما بارقه های نور را نه در دوردست ها که در خیابان های ایران دیده ایم و یقین داریم که بزودی خورشید آزادی و عدالت در دل این شب تیره طلوع خواهد کرد.

آرش بهمنی- فعال دانشجویی سابق دانشگاه گیلان و روزنامه نگار
آرش هاشمی – عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت
احمد عشقیار- بنیانگزار دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاههای ایران ومدیر مسئول و سردبیرماهنامه دانشجویی تلنگر
اکبر عطری - عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت
امیر رشیدی - عضو سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت
امین بزرگیان – سردبیر نشریات دانشچویی و عضو سابق شورای مرکزی تشکل دانشجویی جامعه فرهنگی
بابک مینا – دبیر کل سابق جامعه فرهنگی دانشگاه تهران
پویان محمودیان - عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر
پیمان ملاز - فعال دانشجویی سابق
حسام میثاقی - دانشجوی اخراجی و عضو سابق جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی
حسن زارع زاده اردشیر – فعال حقوق بشر و سخنگوی جبهه متحد دانشجویی
سراج میردامادی - عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت
سعید حبیبی – دبیر سابق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت
سعید قاسمی نژاد - سخنگوی دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاههای ایران و عضو سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت
سینا مالکی – فعال سابق نشریات دانشجویی دانشگاه علم و صنعت
عسل اخوان - دانشجوی تعلیقی و فعال دانشجویی سابق دانشگاه علامه
علی افشاری – عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت
علی اکبر موسوی خوئینی - عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت ، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و دبیر کل سابق سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت
علی عبدی - دبیر سابق واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت
علی هنری – فعال دانشجویی سابق
عمار ملکی – فعال دانشجویی سابق
فاطمه حقیقت جو – عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی
کورش صحتی – فعال دانشجویی سابق
محمد تهوری – فعال دانشجویی سابق
محمد علی توفیقی – فعال دانشجویی سابق و عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
مرتضی اصلاحچی - دبیر سابق تشکیلات انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی
مصطفی خسروی - عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و عضو شورای سیاست گذاری سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت
منوچهر محمدی - عضو سابق شورای مرکزی جبهه متحد دانشجویی
مهدی حسین زاده – عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت
مهدی روحانی – عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت ایران
ناصح فریدی - سخنگوی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و دبیر سابق انجمن دانشگاه تربیت معلم
نریمان مصطفوی – نائب دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر تهران و قائم مقام فرهنگی دفتر تحکیم وحدت
نیلوفر گلکار – فعال دانشجویی سابق دانشگاه تهران
نیما راشدان - فعال دانشجویی سابق

 


 


عفو بین الملل، از سازمان های مدافع حقوق بشر، در گزارش سالانه خود وضعیت حقوق بشر در نقاط مختلف جهان از جمله ایران را مورد بررسی قرار داده است.

عفو بین الملل در گزارشی که روز پنجشنبه، 6 خرداد (27 مه)، منتشر کرده، با بررسی نحوه رعایت و موارد نقض حقوق بشر در یکصد و یازده کشور در طول یک سال گذشته، از آنچه که "سیاسی شدن مفهوم عدالت" در جهان نامیده انتقاد به عمل آورده و بسیاری از دولت های "قدرتمند" را متهم کرده که در روابط خارجی خود، منافع سیاسی را بر ملاحظات حقوق بشری مرجح می دانند.

این گزارش به خصوص بروز احتمالی جرایم جنگی در جریان جنگ داخلی سریلانکا در سال گذشته را مطرح کرده و نوشته است که این موضوع بدانگونه که شایسته بوده مورد توجه قرار نگرفته است.

عفو بین الملل علاوه بر انتقاد از نحوه برخورد کشورهای قدرتمند با مساله نقض حقوق بشر، سازمان ملل متحد را نیز به خودداری از ورود به مساله جرایم جنگی در سریلانکا متهم می کند.

در این گزارش آمده است که در جریان عملیات ارتش سریلانکا علیه شورشیان تامیل، هزاران نفر کشته شدند و یکی از مقامات سازمان ملل از جاری شدن "حمام خون" در این منطقه سخن گفت اما این سازمان، به جای رسیدگی به این وضعیت، به تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت مبادرت کرد که در آن از پیروزی دولت سریلانکا تقدیر به عمل آمده بود.

این گزارش همچنین ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به خاطر جانبداری از اسرائیل هدف حمله قرار می دهد و می نویسد که این کشورها "همچنان به حفاظت از اسرائیل در برابر اقدامات موثر در راستای پاسخگویی به اقدامات آن کشور در جنگ عزه ادامه می دهند."

عفو بین الملل در عین حال از برخی تحولات مثبت در خلال یک سال گذشته یاد می کند که از آن جمله بازداشت، محاکمه و محکومیت آلبرتو فوجیموری، رئیس جمهوری پیشین پرو به اتهام جنایت علیه بشریت، و محاکمه رینالدو بیگنونه، آخرین حاکم نظامی آرژانتین به جرم آدم ربایی و شکنجه در دوران زمامداری اوست.

این گزارش همچنین تصمیم دادگاه کیفری بین المللی در صدور حکم بازداشت بین المللی رئیس جمهوری سودان به ظن ارتکاب جرایم جنگی را ستوده و آن را "تحولی تاریخ ساز" توصیف کرده است هر چند مسامحه اتحادیه آفریقا در پیگیری "کابوس خشونت" در منطقه دارفور سودان را "نمونه ای بارز از ناتوانی دولت ها در ارجحیت دادن عدالت بر سیاست" دانسته است.

در مورد کشورهای غربی، دولت بریتانیا به مانع تراشی در برابر انجام تحقیقات مستقل درباره ارتباط احتمالی این کشور با عملیات سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده در زمینه بازداشت و حبس مظنونان به تروریسم در خارج از خاک آمریکا متهم می شود.

این سازمان اظهارات ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در هفته گذشته را که وعده رسیدگی به این اتهام را داده بود اقدامی مثبت ارزیابی می کند و خواستار اجرای دقیق آن می شود.

در این گزارش همچنین نسبت به اعتماد دولت بریتانیا به "اطمینان های دیپلماتیک" در مورد عدم برخورد خشونت آمیز با متهمانی که به کشورهایی مانند الجزایر و اردن تحویل می شوند ابراز نگرانی شده است.

انتخابات و نقض حقوق بشر در ایران

گزارش عفو بین الملل حاوی بخشی نیز در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران است که به خصوص به شرایط بعد از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ژوئن (خردادماه) سال گذشته می پردازد.

در ابتدای این بخش از گزارش، ادامه تنش بین المللی بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی یادآوری شده و همچنین آمده است که ایران همچنان میزبان بیش از یک میلیون پناهجوی خارجی، عمدتا شهروندان افغانستان، بوده که "دسترسی محدودی به خدمات اجتماعی و آموزشی" دارند.

در ادامه این گزارش به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و "نقض فاحش" حقوق بشر در قبل و به خصوص بعد از انتخابات اشاره شده و آمده است که در این انتخابات، از میان 475 داوطلب نامزدی، تنها به سه نفر اجازه رقابت داده شد و در این مورد هم، اعلام نتیجه رای گیری از سوی دولت اعتراض گسترده و تظاهرات چند صد هزار نفری مردم نسبت به تقلب در رای گیری را در پی آورد.

به گفته عفو بین الملل، پس از دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی برای خاتمه دادن به تظاهرات اعتراضی مردم، نیروهای امنیتی و در راس آنها، شبه نظامیان بسیجی، برای سرکوب تظاهرکنندگان به خیابان ها اعزام شدند اما این تظاهرات به طور پراکنده همچنان ادامه یافت که یکی از نمونه های قابل توجه آن، تظاهرات گسترده در جریان مراسم مذهبی عاشورا بود.

این گزارش یادآور می شود که دولت به منظور جلوگیری از انتشار اخبار تظاهرات، به قطع ارتباط تلفن همراه، ایجاد اختلال در شبکه های اینترنتی، جلوگیری و محدودیت فعالیت خبرنگاران خارجی، سانسور رسانه ها و اقدامات مشابهی مبادرت کرده و همزمان، با حمله به دانشگاه ها، به ضرب و جرح دانشجویان منتقد حکومت پرداخته است.

پس از اعلام پیروزی مجدد رئیس جمهوری، هر سه نامزد دیگر انتخابات بروز تقلب در انتخابات را تایید کردند و در حالیکه اعتراضات ادامه داشت، مقامات حکومتی کشورهای خارجی به خصوص بریتانیا و آمریکا را به سازماندهی تظاهرات در شهرهای ایران متهم کردند، اتهامی که این کشورها آن را رد کردند.

عفو بین الملل در تشریح نحوه برخورد ماموران امنیتی با تظاهرکنندگان، از "قتل غیرقانونی" معترضان سخن گفته و می نویسد که "ماموران بسیجی با حمله به تظاهرکنندگان، راندن موتور سیکلت به داخل صف آنان و اقدامات دیگر در صدد رساندن آسیب جدی به معترضان برآمدند و در حالیکه مقامات دولتی از کشته شدن 43 نفر در جریان تظاهرات خبر داده اند، منابع دیگر گفته اند که احتمال می رود آمار اصلی از یکصد نفر هم بیشتر باشد در حالیکه صدها تن دیگر هم زخمی شده اند".

به گفته این سازمان، یکی از کشته شدگان این تظاهرات ندا آقا سلطان، دانشجوی بیست و هفت ساله، بود که در جریان تظاهرات روز 20 ژوئن در تهران به قتل رسید و قاتل او نیز که یکی از اعضای بسیج بود شناسایی شد اما مقامات دولتی گفتند که رسانه های آمریکایی و بریتانیایی قاتل ندا بوده اند و خانواده این زن و سایر قربانیان حوادث بعد از انتخابات را هم هدف آزار و ارعاب قرار دادند.

بازداشت، تجاوز، شکنجه و قتل

بر اساس گزارش این سازمان، در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات، بیش از شش هزار نفر، از جمله رهبران سیاسی، روزنامه نگاران، دانشگاهیان، دانشجویان، حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، و نظامیان بازداشت شدند و همچنین شهروندان ایرانی دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و بریتانیایی هدف تهاجم قرار گرفتند.

ماموران امنیتی برخی از معترضان را در محل کار، بعضی را در محل اقامت و تعداد دیگری را هم که زخمی و بستری بودند، در داخل بیمارستان ها دستگیر کردند و به بازداشتگاه ها منتقل ساختند در حالیکه اکثر آنان، اگر نگوییم همگی، از امکانات معمولی بازداشت شدگان مانند مشاوره با وکیل مدافع و ملاقات با اعضای خانواده، محروم بودند و زخمی ها هم به تسهیلات درمانی دسترسی نداشتند.

به نوشته عفو بین الملل، اگرچه معمولا بسیاری از صدها بازداشتی این حوادث پس از مدتی از زندان آزاد شدند، اما برای شمار دیگری هم به اتهاماتی مبهم و نامشخص مانند تلاش برای به راه انداختن "انقلاب مخملی" یا "اقدام علیه امنیت ملی" دادگاه های نمایشی برگزار شد که از آن جمله می توان به مورد محمد علی ابطحی، محسن امین زاده و سعید حجاریان اشاره کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که تعدادی از بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک در تهران انتقال یافتند و در آنجا هدف شکنجه و آزار شدید قرار گرفتند به نحوی که بدنامی و رسوایی این مکان باعث شد تا رهبر جمهوری اسلامی در ماه ژوئیه دستور تعطیلی آن راصادر کند.

عفو بین الملل می نویسد که براساس شواهدی قانع کننده، در بازداشتگاه کهریزک تعدادی از زندانیان، چه زن و چه مرد، هدف شکنجه های شدید و تجاوز جنسی قرار گرفتند اما حکومت، به جای رسیدگی به این تخلفات، بروز چنین وقایعی را تکذیب کرد، برای وادار کردن قربانیان به سکوت به ارعاب آنان دست زد و دفاتر کمیته ای را که مشغول رسیدگی به این وضعیت بود بست.

به عنوان مثال، مقامات امنیتی خانواده ابراهیم شریفی، دانشجوی 24 ساله را که در صدد شکایت به مقامات در مورد تجاوز و شکنجه جسمی و روحی خود در کهریزک بود، مورد ارعاب و تهدید قرار دادند و یک هیات قضایی نیز اتهامات او را مجعول و دارای انگیزه سیاسی توصیف کرد به نحوی که آقای شریفی ناگزیر شد به خارج از ایران بگریزد.

در ادامه گزارش عفو بین الملل، "محاکمات نمایشی و دستجمعی" بازداشت شدگان در ماه اوت هم مورد انتقاد قرار گرفته و به وضوح غیرعادلانه توصیف شده است.

براساس این گزارش، متهمان از خدمات وکیل مدافع برخوردار نبودند، اکثر آنان برای هفته ها قبل از محاکمه در سلول انفرادی به سر می بردند یا از حوادث خارج از زندان اطلاعی نداشتند و گزارش هایی از شکنجه و بدرفتاری و اعمال فشار روجی و جسمی بر آنان نیز انتشار یافت و روند رسیدگی در دادگاه هم عملا مخفیانه بود و تنها رسانه های دولتی بخش های مورد نظر، از جمله "اعترافات" اجباری متهمان را پخش کردند.

در این دادگاه ها، حدود هشتاد نفر به دوره های مختلف زندان تا پانزده سال و دست کم شش نفر دیگر به اعدام محکوم شدند و احکام برخی از آنان به اجرا درآمد.

سایر موارد نقض حقوق بشر

این گزارش برخی دیگر از موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را نیز ذکر می کند و ادامه بازداشت خودسرانه، آزار و ارعاب، و محاکمه غیر عادلانه مدافعان حقوق بشر، از جمله حامیان حقوق زنان و اقلیت ها، حقوقدانان و فعالان اتحادیه های کارگری در طول سال گذشته را یادآور می شود و به عنوان نمونه، بازداشت اعضای اتحادیه کارگران نیشکر هفت تپه را به دلیل انتقاد از شرایط کار ذکر می کند که به "تبلیغ علیه نظام" متهم شدند.

همچنین، تعدادی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در ماه دسامبر بازداشت شدند و بقیه نیز تحت تعقیب امنیتی قرار دارند.

عفو بین الملل در توصیف جنبه های دیگر نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی به تبعیض علیه زنان و ارعاب، بازداشت، پیگرد، حبس و ممنوع الخروج شدن مدافعان حقوق بشر اشاره می کند.

در بخش دیگری از این گزارش، ممانعت از آزادی بیان و اجتماع در ایران توصیف شده و آمده است که حکومت به منظور سرکوب هر گونه انتقاد و مخالفتی به مسدود کردن سایت های اینترنتی، پارازیت اندازی بر شبکه های خبری خارجی، محدودیت و کنترل ارتباطات تلفن همراه و قطع مبادله پیامک مبادرت ورزید و در ماه ژانویه قانون جدید جرایم اینترنتی را به منظور تشدید محدودیت اطلاع رسانی تصویب کرد.

دولت ایران در خلال سال گذشته همچنین دهها نشریه را بست، مانع از فعالیت روزنامه نگاران مستقل و نهادهای مدنی فعال در زمینه اطلاع رسانی شد، و همزمان، هر نوع مخالفتی را از جمله از سوی دانشجویان به شدت سرکوب کرد.

گزارش سالانه عفو بین الملل در بخش دیگری از گزارش مربوط به ایران به موارد تبعیض علیه اقلیت های قومی و فرهنگی در این کشور می پردازد و نمونه هایی از اقدامات حکومت علیه مدافعان حقوق اقلیت ها و دست حامیان فرهنگی آنان را ذکر می کند.

در مورد اقلیت های دینی نیز، این گزارش فشارهایی را که بر پیروان ادیان و مذاهب دیگر وارد شده مورد بررسی قرار می دهد و نمونه هایی را از وضعیت روحانیون سنی، روحانیون شیعه دگراندیش و طرفدار جدایی دین از سیاست، درویشان و اهل حق، مسیحیان و بهائیان یادآور می شود.

عفو بین الملل بخشی را هم به ادامه استفاده از شکنجه و سایر موارد بدرفتاری با زندانیان قبل از محاکمه می پردازد و می نویسد که "در سال 2009، دست کم دوازده نفر در زندان های ایران به دلیل شکنجه جان خود را از دست دادند در حالیکه هیچ تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفت".

ایران از جمله معدود کشورهای جهان است که همچنان به صدور و اجرای احکام مجازات اعدام برای تعدادی از جرایم ادامه می دهد و این مجازات را در مورد مجرمان نوجوان نیز به اجرا می گذارد و در سال گذشته، به نسبت جمعیت دارای بیشترین موارد اجرای احکام اعدام در جهان بود.

در ماه های پس از انتخابات، بر تعداد موارد اجرای احکام اعدام به شدت افزوده شد.

در این گزارش جمهوری اسلامی همچنین به استفاده از مجازات های غیرانسانی، مانند سنگسار، قطع دست، شلاق متهم شده است.

بی بی سی


 


مدیر مسئولی روزنامه توس، ریاست ستاد انتخاباتی محمد خاتمی در دو دوره انتخابش در استان خراسان، دبیری انجمن اسلامی معلمان خراسان، عضویت شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و عضو ارشد بودن در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات سال؛ در دوران ما هر کدام اینها به تنهایی دلیل و اتهام می شود برای بازداشت و محاکمه.

حال، اگر کسی همه اینها را در سابقه اش داشته باشد، حتما دلایل کافی است برای اینکه بازداشتش کنند، ۵ ماه در زندان نگاه دارند و حتی نگویند اتهامش چیست.

اینها، کارنامه فعالیت، و به تعبیر حکومت سوابق پرونده، محمد صادق جوادی حصار است. کسی که احتمالا افراد کمی خبر دارند دربند است.

او ۱۰ دی ماه ۸۸ بعد از احضار به اداره اطلاعات مشهد بازداشت شده است. سطرهای بعدی این خبر این روزها دیگر تکراری شده است؛ خانواده او امروز اعلام کردند که تا الان اتهام او را نمی دانند و در این مدت تنها توانسته اند دوبار با او ملاقات کنند. در عین حال توان پرداخت وثیقه تعیین شده از سوی دادگاه را ندارند و برای تهیه آن با کارشکنی ها و موانع مختلفی هم مواجه شده اند.

همه اینها البته برای او تازگی ندارد. چون اولین اتهامش روزنامه نگار بودن است؛ سال ۷۶ که سردبیر روزنامه توس بود هم بازداشت و روانه زندان شده بود. اما امروز خانواده محمدصادق جوادی حصار خواستار اعلام وضعیت او هستند تا شاید بتوانند با تامین وثیقه بار دیگر او را آزاد ببینند.

منبع تحول سبز


 


مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل و عضو شورای دفاع از حق تحصیل روز گذشته با همسرش ملاقات حضوری داشت.

به گزارش جرس؛ گلرو که بیش از ۸ ماه است که در بازداشت به سر می‌برد وضعیت جسمی بسیار نگران کننده‌ای دارد. وی در دوران بازداشت به بیماری گوارشی مبتلا شد و از یک هفته پیش به دلیل عدم وجود آب گرم در زندان و استحمام با آب سرد، دچار سرماخوردگی شدید شده است.

این فعال دانشجویی، که در دوران بازداشت بیش از ۱۵ کیلو کاهش وزن داشته است، از ضعف جسمانی شدید رنج می‌برد اما به گفته همسرش روحیه بسیار خوبی دارد.

مهدیه گلرو و همسرش وحید لعلی‌پور، در تاریخ ۱۲ آبان ماه در منزل بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. همسرش که بدون هیچ‌گونه فعالیت سیاسی بازداشت شده بود، اسفند ماه سال گذشته از زندان آزاد شد.

 


 


دانشجوی اخراجی دانشگاه صنعتی شریف که از تاریخ ۲۹ آذر ماه بازداشت شده و چندی پیش به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شده بود، در اثر تداوم اعتصاب غذا به بهداری زندان منتقل شده است و هم‌اکنون زیر سرم قرار دارد.پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی در این خصوص به خبرنگار رهانا گفت: امروز که برای ملاقات وی به زندان مراجعه کرده بودم مسئولان به من اجازه‌ی ملاقات ندادند و گفتند تا زمانی که در سلول انفرادی است، حق ملاقات ندارد.

وی هم‌چنین در خصوص قطع تماس فرزندش با خانواده گفت: تماس‌های کوهیار از حدود ۱۵ روز پیش با ما قطع شده و هیچ اطلاعی از وضعیت وی نداریم.

مخترع در ادامه گفت: امروز زمانی که از زندان برمی‌گشتم فردی از زندان با من تماس گرفت و گفت که کوهیار که در اثر اعتصاب غذا بی‌هوش شده است را به بهداری زندان اوین منتقل کرده‌اند.

وی از حضور خود در دادستانی تهران خبر داد و گفت: نامه‌یی را برای دادستانی نوشته بودم که اجازه‌ی ملاقات با فرزندم را داشته باشم اما این ملاقات تا کنون هیچ نتیجه‌یی نداده است.

مادر کوهیار گودرزی در پایان با انتفاد از برخورد ماموران امنیتی با زندانیان گفت: فرزندان ما مگر چه گناهی کرده‌اند که مجبور به اعتصاب غذا در زندان‌ها می‌شوند؟ ما فرزندان‌مان را بزرگ نکرده‌ایم که به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شوند و در آن‌جا گرسنه و تشنه بمانند.

کوهیار گودرزی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه به دلیل اعتراض به رئیس اندرزگاه ۳۵۰ زندان اوین به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده است.

حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر و هم‌چنین مجید توکلی، فعال دانش‌جویی نیز در پنجمین روز از اعتصاب غذای خود در سلول‌های انفرادی زندان اوین به سر می‌برند.


 


بنابه گزارشات رسيده به"فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران"  روز دوشنبه ۵ زندانی که يکی از آنها زن می باشد در زندان رشت به دار آويخته شدند.

روز دوشنبه ۳ خرداد ماه حوالی ساعت ۰۵:۰۰ پنج زندانی در پشت بهداری زندان رشت به دار آويخته شدند . يکی از اعدام شدگان روز دوشنبه زن و ۴ نفر ديگر مرد می باشد.هنوز از هويت و علت اعدام شدگان خبری در دست نيست. خبر اعدام اين ۵ نفر در سطح شهر رشت بين مردم انتشار يافته است.

عليرغم اينکه چند روز از اعدام اين پنج نفر می گذرد ولی هنوز قوه قضائيه و رسانه های حکومتی سکوت را پيشه کرده اند و از انتشار خبر اعدام اين ۵ نفر خوداری می کنند.

به نظر می آيد که قوه قضائيه بدليل فشار و اعتراضات گسترده جهانی  شيوه اعدام مخفيانه را در پيش گرفته اند.

 


 


محمد فيض يکی از دانشجويان دانشکده فنی دانشگاه فردوسی مشهد پس از پايان تجمع روز دوم خرداد دانشجويان دانشگاه فردوسی توسط نهادهای امنيتی بازداشت شد.

به گزارش دانشجونيوز، از زمان دستگيری محمد فيض تاکنون، وی هيچ تماسی با خانواده اش نداشته است.

هم اکنون خانواده اين فعال دانشجويی در بی خبری کامل از وضعيت فرزندشان به سر ميبرند و هيچ اطلاعی از مکان بازداشت اين دانشجو در دست نيست.

در پی بازداشت محمد فيض، دانشجويان دانشگاه فردوسی مشهد در حال تدارک تحصن های دانشجويی در اعتراض به اين بازداشت می باشند و اعلام کرده اند که در صورت ادامه بازداشت وی در صحن دانشگاه متحصن خواهند شد.

گفتنی است در طی تجمع سبزها در دانشگاه فردوسی مشهد، درگيری های لفظی بين بسيجی ها و دانشجويان معترض پيش آمد که طی آن بسيجی ها به تهديد دانشجويان پرداختند.

 


 


رئیس سازمان و صداوسیما معتقد است خیلی از بی‌حجابی‌ها جنگ نرم علیه نظام نیست.

به گزارش ایلنا، عزت‌الله ضرغامی در پنجمین كنگره جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینكه عقل كار تشكیلاتی را تعیین می‌كند به خصوص كه در نظام ولایی وحدت حول محور ولایت فقیه است، اظهار داشت: منسجم شدن در كنار ولایت و كار تشكیلاتی و نترسیدن از تیرها در این مسیر كار بزرگی است.

وی افزود: یك بار در سال 76 كه به خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودم از برخی حملات ناراحت بودم كه ایشان یك آیه از سوره نسا خواندند كه می‌فرماید اگر مشتی خوردیم به دلیل آن است كه یك مشت زده‌اید ولی شما این كار را برای خدا انجام داده‌اید اما آنها این گونه نبوده‌اند.

وی با تاكید بر اینكه در راه حق و هدف اصلی در مقاطع مختلف باید از تاكتیك‌های مختلف استفاده كرد تصریح كرد: برای شما برازنده است كه برای تشكیلات حزبی در هر شرایطی گرفتن قدرت در هر شرایطی اصل قرار نگیرد و ایثارگری در میدان جنگ فیزیكی یك معنی دارد در میدان جنگ سیاسی و تبلیغاتی هم مفهوم دیگری دارد.

ضرغامی با اشاره به اینكه مردم و احزاب به سمت یك قله در حال حركت هستند ،ادامه داد: كسی نباید تصور كند اگر به قله زود رسید و بقیه جا ماندند راه ثواب را رفته است البته كسی هم در مسیر جا بماند برای خود توجیه درست می‌كند اما مشی امروز رهبر معظم انقلاب این گونه است كه با توجه به واقعیات نیروهای خودی باید طی مسیر به گونه‌ای باشد كه همه احساس همدلی و همكاری كند و وظیفه تشكل‌های مانند ایثارگران این است كه نگذارند كسی از قله جداشود.

رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: خوشبختانه چون در ذات اصولگرایان معامله‌گری وجود ندارد آنها می‌توانند این جمع عظیم را پشت سر ولایت حفظ كنند بنابراین ایثارگران یك تشكل دانشگاهی وآرمانخواه نیست و حول محور وحدت استراتژیك نیروهای انقلاب باید تاكتیك‌ها اتخاذ كند تا جمع را بتوانند حفظ كنند.

وی با تاكید بر اینكه مسیر ایثارگران باید در این جهت باشد تا نگاه باز نیروهای انقلاب را تعمیق بخشند هشدار داد: همانطور كه بزرگان گفتند فتنه‌های بزرگ‌تری در راه است و باید این نظام را حفظ كنیم.
ضرغامی در ادامه با اشاره به انتخابات سال گذشته گفت: همه 13 میلیون كه به یك نفر اختصاص یافت مسیر بعد از انتخابات را تعیین نمی‌كند و لذا توصیه مقام معظم رهبری به صداوسیما این بود كه باید به گونه‌ای اطلاع رسانی صورت گرفته شود كه این 13 میلیون موافق مسیر مذكور نیستند بلكه تقلب واقعی در شعارهایی بود كه داده شد و سپس افراد متدین و انقلابی را جلب كرد.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین خبر داد برای سالگرد انتخابات مستندی تهیه شده است كه قضیه فتنه از قبل تا پس از انتخابات برای بینندگان تشریح می‌كند زیرا خاصیت فتنه این است كه بعد از آن متوجه واقعیات می‌شوند و وقتی این فتنه تبیین شد واقعیات در مورد آن باور‌پذیرتر می‌شود.

ضرغامی با بیان اینكه شرایط امروز به لحاظ تاثیرگذاری اجتماعی و اطلاع رسانی متفاوت است ادامه داد: اكنون آرایش نیروهای سیاسی مانند سال 60 است كه در آن زمان جریانات فتنه پیدا شدند و سپس حذف شدند، ملی -مذهبی‌ها حكومت را در دست داشتند و منافقین در مدارس دانشگاه حضور داشتند اما سرانجام بخاطر خیانتشان حذف شدند البته آرایش جدید سیاسی پیدا شد كه امام آن را مهندسی تعریف كرده است و مجمع روحانیون مبارز در زیر چتر ایشان تاسیس شد كه این مساله بدان معنا بود كه گروه‌ها درعین اختلافات زیر چتر ولایت وجود دارد البته كاری به فعالیت‌های بعدی این گروه‌ها نداریم.

رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: فتنه و جریان سبز فرصت جدیدی برای آرایش جدید، هم پوشانی و هم افزایی جدید در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی است تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های نظام استفاده كنیم و در مسیری كه رهبری تبیین می‌كند حركت كنیم البته تفاوت زمان حاضر با سال 60 از نظر امكانات تبلیغاتی زیاد است آن هنگام تبلیغات نبود و جریانات زود حذف شدند اما اكنون جریانات فتنه فقط به حاشیه رفتند مثلاً یك خواننده قدیمی كه به خاطر توجه و عنایت نظام تصویر و صدایش پخش می‌شود و اذان نوستالژیك داشته دشمن از او شخصیت‌سازی می‌كند در حالی كه كسانی بودند صدای خوبی داشتند و حذف شدند كه این فرد مذكور خوشبختانه گفت كه ما از اول هم انقلابی نبودیم در حالی كه بعضی‌ها می‌گفتند اینها فقط با رهبری مشكل دارند.

ضرغامی گفت: می‌گوینداز اینكه آهنگ ما با تصویر امام پخش می‌شود ناراحت هستیم لذا این مساله برای كسانی كه فكر می‌كردند مدیریت فعلی نمی‌تواند این افراد را اداره كند پیام خوبی بود.

وی تصریح كرد: جشنواره كن تمام بضاعت خود را برای مخالفت نظام می‌گذارد و به خانمی جایزه می‌دهند كه از فردی كه خانه خود را لوكیشن شكنجه كرده است دفاع می‌كند و برای آن كارگردان صندلی خالی هم می‌گذارند.گله ما از آقایان این است كه ‌ای كاش این فرد را 10 روز زودتر یا دیرتر آزاد می‌كردند تا مبادا تصور شود كه وی تحت تاثیر جشنواره كن آزاد شده است كه این ناهماهنگی‌ها بی‌توجهی به فضای تبلیغات و جنگ نرم است.

رئیس صداوسیما در ادامه سخنان خود درباره شبكه‌های ماهواره‌ای گفت: ماهواره ”ترك‌ست“ تا 5 سال پیش فقط 5 الی 6 كانال داشت اما الان حدود 200 كانال دارد و مدتهاست بحث می‌كنیم كه شبكه سحر روی این ماهواره برود اما می‌گویند ظرفیت پر شده است همچنین در فرستنده‌های ”هاتبرد“، ”نایل ست“، ”عرب ست“ و ”تل استار“ هم كانال‌های زیادی وجود داردكه علاوه بر حوزه‌های سیاسی در حوزه‌های سرگرمی و سریال كار می‌كنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این روزها درباره «فارسی وان» اطلاع رسانی می‌شود این شبكه تعدادی از سریال‌ها را دوبله می‌كند البته شاید هم بعضی به این بهانه به عملكردمان نقد اصولی كنند اما شبكه مذكور آنقدر حوزه سرگرمی را گسترش می‌دهد كه در خانواده‌ها روابط نامشروع بین محارم به راحتی نمایش داده می‌شود كه حتی برخی روزنامه‌ها كه زاویه دارند دادشان در آمده است نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد درصد بسیار بالایی هم بییندگان «فارسی وان» اذعان دارند كه بر فیلم‌های این شبكه فسادآمیزاست حال كه چرا مردم این شبكه را تماشا می‌كنندمساله دیگری است.

وی با بیان اینكه باید برای جمعیتی كه همراه نظام است فكری شود تصریح كرد: خیلی از این بی‌حجابی‌ها جنگ نرم علیه نظام نیست. بلكه فقط عده‌ای كمی از مانكن‌ها را وزارت اطلاعات دستگیر می‌كند كه پیاده نظام جنگ نرم هستند اما بقیه را پیاده نظام جنگ نرم نمی‌دانیم لذا برخورد پخته باید صورت بگیرد كه بخشی از مسوولیت آن به صداوسیما بر می‌گردد بنابراین اگر این واقعیات را نمی‌بینیم دچار خطا شده‌ایم و در نتیجه كسانی كه با ما هستند به آن سوی آبها می‌روند.

وی با تاكید بر اینكه نمی‌توان برخوردهای سلبی چندانی كرد اظهارداشت: ما پارازیت می‌فرستیم آنها هم پارازیت می‌فرستند و سپس كانال‌های ما روی ماهواره آنها قطع می‌شود مانند شبكه العالم كه از روی عرب ست و نایل ست بر خلاف قرارداد حذف شده است. بنابراین باید توجه كنیم كه متناسب با توانمندی‌های كار انجام شود همانطور كه درانتخابات آن همه جمعیت به پای صندوق رای آمدند كه نشان داد نظام موثر بوده است.

ضرغامی با تاكید بر اینكه راهپیمایی 9 دی برای همیشه در تاریخ ثبت شد ادامه داد: بعد از حادثه عصر عاشورا و آن 24 ساعت مانند عصر عاشورا بود كه بدنه‌های پاره پاره شهدا و كف و سوت دشمن‌ها دیده می‌شد و دشمنان فهمیدند كه اتفاقات آن روز به نفع نظام است و همان كسانی كه ماهواره می‌دیدند به خیابان ریختند.

وی یادآور شد: من همان روز به مسوول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفتم كه مردم آماده هستند تا انرژی خود را در خیابان هانشان دهند و لذا با عكس رهبری و بدون هیچ حاشیه‌ای به خیابان آمدند ودیدید چه ضربه‌ای به دشمنان زده ا ند.

ضرغامی در پایان توصیه كرد: توجه به این واقعیات می‌تواند موثر باشد و ایثارگران مطالبات مردم را دسته بندی كنند.


 


رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس گفت:حادثه كهریزك قابل مقایسه با شكنجه‌های قبل از انقلاب نیست.

به گزارش ایلنا، ‌غلامعلی حداد عادل در پنجمین كنگره سراسری جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با تاكید بر اینكه دوران استعمارگری غرب تمام نشده است و نباید تصور كرد غرب به طرفداری حقوق بشر و مظلومان شكل گرفته است اظهار داشت: صرفا شیوه آنها عوض شده است و اكنون جوان‌ها پای ماهواره می‌نشینند و برای آنها صحبت می‌كنند.

وی با بیان اینكه انقلاب اسلامی مبانی نظری و منافع مالی غرب را تهدید كرده است افزود:خارج كردن دین از جامعه از مبانی غرب بوده است در حالی كه انقلاب اسلامی این سخن را باطل كرد و توده‌های مردم را بر سرنوشت خودشان حاكم گردانید كه جریانی دیگر نمی‌تواند از چنین پشتیبانی برخوردار شود.

حداد عادل با بیان اینكه ترویج فرهنگ و ایثارگری و شهادت خطری برای غرب بوده است تصریح كرد: آنها حاضرند حتی مخالفت با سكولاریسم را بپذیرند اما به شرطی كه آن حكومت‌ها مخالف غرب نباشند مانند اسرائیل كه ادعا می‌كنند یك حكومت دینی است.

حداد عادل با تاكید بر مبارزه غرب با انقلاب اسلامی گفت: آنها متفكر درست می‌كنند، جایزه می‌دهند، كمك مالی می‌كنند تا در عرصه عمل هرجا كه ایران حاضر می‌شود و در كشورهای خارجی می‌خواهد فعالیت اقتصادی كند برای آن مانع تراشی كنند و همه تلاششان این است كه به مسلمانان بگویند این انقلاب نتوانسته است كشور را اداره كند.

رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینكه غرب در هر جا از جمله قومیت‌ها كه برای تفرقه بهانه‌ای وجود داشته باشد استفاده می‌كند یادآور شد: حوادث سال 88 نمونه این مخالفت‌هاست وآ مریكا‌یی‌ها و انگلیسی‌ها طرفدار حقوق مردم شدند! و باید جوانان را با تاریخ معاصر آشنا كنیم كه چگونه از زمان مشروطیت نمایندگان غیر واقعی برای مردم انتخاب می‌شد و انگلیسی‌ها ورضاخان نمایندگان خود به مجلس می‌فرستادند.

وی تاكید كرد‌: اتفاقات سال 88 مانندكهریزك را كه ما به آن راضی نبودیم قابل مقایسه با شكنجه‌های قبل انقلاب نیست و چقدر جای تاسف است عده‌ای خود را انقلابی می‌دانند و بعضی از آقایانی كه امروز رهبری جنبش را برعهده گرفته‌اند و با مطالعه روزنامه‌ها در آن زمان هیچ سابقه انقلابی از آنها ندیده‌ایم، امروز می‌گویند فردی پیش ما آمده كه می‌گوید در زندان‌ها با نوامیس مردم فلان كارها صورت می‌گیرد و این خبر را در اختیار خبرگزاری اسرائیلی یا آمریكایی قرار می‌گیرد.

حداد عادل ادامه داد: چقدر جای تاسف دارد كه عده‌ای در غرب كشور آدم كشی و مزدوری بیگانه می‌كنند و پس از محاكمه و مجازات فردی از آنها حمایت می‌كند كه خود را انقلابی و بسیجی می‌نامد و دم از امام می‌زند.

حداد عادل در ادامه با بیان اینكه صادق بودن و ایمان، راه حفظ حفظ نعمت‌ها و بركات است گفت: امام به دلیل اعتقادی كه داشتند مردم را مانند آهن‌ربا جذب می‌كردند و اگر مردم عاشق رهبری هستند به خاطر زندگی ساده ایشان هستند اگر یك شاعر ورشكسته و نكبت‌زده شعری را می‌سراید و رهبری و خانواده ایشان را متهم می‌كند كه به خارج پول می‌فرستد فایده‌ای ندارد زیرا مردم می‌دانندكه ایشان چگونه زندگی می‌كنند.

وی تصریح كرد: بنده نمی‌دانم آقایانی كه از به اصطلاح جنبش كذایی حمایت می‌كنند و ادعا می‌كنند موی خودشان را در سیاست سفید كرده‌اند چرا در برابر اعلامیه طرفداری از تروریست‌های بیگانه سكوت می‌كنند ولی بدانند كه ملت آنها را با یكدیگر حذف و طرد می‌كند و اگر راننده هدایت ماشین را به عهده گرفته در صورت سقوط همه مسافران را به قعر جهنم این دنیا و آن دنیا می‌فرستد.

رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: ‌سابقه ندارد كه رهبری با چنین پاك دستی، اعتقاد، فرهنگ، خداترسی، فكر، بصیرت و فرزانگی در این كشور حكومت كند كه باید قدر آن را بدانیم.


 


مثل همیشه از پشت سر بازجویی می کرد. یک دفعه موبایلش زنگ خورد. بعد از چند جمله ای بلند گفت: نه بابا! هنوز سالم جلو من نشسته. بعد چند جمله ای رو رد و بدل کردند. تماسش که قطع شد، پرسید فلانی را می شناسی؛ گفتم بله؛ چندتا دیگه اسم هم آورد گفتم نمی شناسم. گفت اینها جایی داشتند صحبت می کردند و گفتند حمزه غالبی اعدام شده است. گفت دوستش می خواسته با او چک کند. نمی دانم قضیه چه بود؟ آیا این مکالمات واقعی بود یا یک نمایش دیگر برای ایجاد فشار روحی بیشتر، اما نکته مهم این بود که این حرف بر عکس بیشتر به من روحیه داد.

یکی از روشهای بازجو که فشار ایجاد می کرد تلقین این بود که همه چیز تمام شده است و همه تو را فراموش کرده اند. مردم پی زندگی شان، دوستانت هم دنبال کارشان هستند. حتی می گفتند خانواده ات هم دیر یا زود خسته خواهند شد. می روند. نمی دانم چه جوری توضیح بدهم احساس فراموش شدن چقدر سخت است، اصلا بگذارید بگویم خیلی تلخ است. یک چیزی آنطرف تر از سختی.

او گفت چند نفر در مورد اعدام تو صحبت کرده اند. نمی دانم انگیزه اش دقیق چه بود اما برای من نشان این بود که آنطور که آنها می گفتند هم فراموش نشده ام. با خودم گفتم حداقل چند نفر بخاطر خبر اعدام ناراحت بودند. فوری لبخندم را دزدیدم تا آقای بازجو متوجه نشود.

پی نوشت ۱: اگر از من بپرسید و بگوئید بزرگ ترین کمک به فردی که در بازداشت است چیست؟ می گویم بعد از تنها نگذاشتن خانواده اش، نگذارید فراموش شود. حتی از تلاش برای رهایی اش هم اولویت دارد. اصلا بنظرم اینها حداقل وظیفه ما در قبال دوستانی است که به نیابت از ماها در بند هستد: خانواده شان را تنها نگذاریم؛ نگذاریم فراموش شوند.

پی نوشت ۲: زنده نگه داشتن خاطره انسانی که به خاطر عقاید یا سیاست در بند است فقط ادای یک تکلیف اخلاقی فردی نیست. بلکه پیامد های جدی اجتماعی و سیاسی دارد. با زنده نگه داشتن خاطره مقاومت فرد در ذهن جمعی مان، کنش او معنی اجتماعی پیدا می کند. هر نماد، نشانه، جمله یا پیامی که این کار رو بکند می شود پای بیرون از زندان. بدین ترتیب مقاومت در مقابل سرکوب رو دو پای خودش می ایستد؛ هر چه یادگاری های او بیشتر،این پا بلند تر و صدای آن رساتر. اینجوری است که الان نوشتن از دوستان، گفتن و به هرنحوه زنده نگه داشتن یاد دوستان در بندمان یکی از راههای مقاومت است.

پی نوشت ۳: زنده نگاه داشتن خاطرات رنج ها در آگاهی جمعی مان موجب انباشت تجربه ای می شود که امکان حذف خطا ها را برای ما فراهم می کند. فراموش نکردن سختی و نگهداشتن آن در آگاهی و حتی یادآوری مداومش، زنگ خطری می شود که همیشه پیش گوشمان باشد تا بخاطر فراموشی مجبور به تکرار خطاهایمان نشویم.


 


با وجود این که مهر ماه سال جاری قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا می‌شود، سیر صعودی قیمت‌ها اقلام خوراکی از هم‌اکنون آغاز شده است. اقلامی هم‌چون گوشت، میوه و لبنیات در دو ماه اخیر با افزایش رو به‌رو شده‌اند.

به گزارش فرارو، روز گذشته رییس هیئت مدیره دامداران ایران از افزایش ۴۵ درصدی فرآورده‌های لبنی نسبت به سال گذشته در کشور خبر داد.

سیروس روستا با بیان اینکه قیمت شیر خام با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه شده است، افزایش ۴۵ درصدی قیمت سایر فرآورده‌های لبنی را ناشی از افزایش بهای شیر تلفیقی آن هم بنا بر تصمیم وزارت بازرگانی اعلام کرد.

در اوایل اردیبهشت ماه وزارت بازرگانی ایران تصمیم گرفت که قیمت شیر یارانه‌ای را افزایش دهد اما میزان عرصه شیر یارانه‌ای بیشتر شود تا بدین ترتیب شهروندان راحت‌تر به شیر یارانه‌ای دسترسی داشته باشند.

افزایش قیمت مرغ و پروتئین

افزایش قیمت کالاهای مختلف در کشور فقط به شیر و فرآورده‌های لبنی ختم نمی‌شود، با آغاز سال جدید قیمت مرغ نسبتا افزایش یافت تا این ماده خوراکی آغازگر افزایش قیمت‌ها در سال ۸۹ باشد.

جهش قیمت مرغ در کنار دیگر اقلام پروتئینی صورت گرفت اما افزایش قیمت مرغ بیش از گوشت قرمز بود.

معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در تشریح دلایل جهش قیمت اقلام پروتئینی گفت: «گوشت مرغ در روزهای هفته گذشته شاهد افزایش قیمت بوده؛ اما گوشت قرمز به میزان بسیار محدودی جهش قیمتی داشته است.»

وی دلیل این افزایش را در رفتار تولید کنندگان دانست و ادامه داد: «واقعیت این است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قصد ورود تعزیراتی به قیمت جوجه یکروزه را نداشته است تا اینکه قیمت شکسته شود؛ ولی تولیدکنندگان این اجازه را به سازمان حمایت ندادند که از طریق علم اقتصاد با آنها وارد مذاکره شود، بلکه این سازمان را مجبور به تشدید نظارت بر جوجه یکروزه کردند.»

افزایش قیمت سیب زمینی

سیر صعودی قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت ماه امسال به سیب زمینی هم رسید. یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ضمن تشریح دلایل گرانی سیب زمینی در بازار گفت: «در روزهای گذشته به دلیل بروز بارندگی های سیل آسا برداشت در استانهای تامین کننده سیب زمینی به تعویق افتاد، علاوه بر آن حمل و نقل این محصول نیز دچار مشکلاتی بوده است.»

بهروز غیبی اعلام کرد: «استانهای جیرفت و کهنوج به عنوان استانهای تامین کننده سیب زمینی در طرح استمرار تا ۲۵ فروردین وارد بازارهای مصرف می شود و سپس تولید استان گلستان به عنوان استان پشتیبان کننده وارد بازار می شود که به دلیل بروز بارندگی های سیل آسا در روزهای اخیر برداشت و حمل و نقل این محصول برای چند روز به تعویق افتاد.»

مدیرکل دفتر امور سبزی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قیمت کنونی سیب زمینی اظهار کرد: «در حال حاضر با رفع مشکل حمل و نقل قیمت سیب زمینی در بازار به حالت متعادل برگشته و قیمت این محصول در مزارع بالغ بر کیلویی ۴۰۰ تومان، در میدان اصلی میوه و تره بار کیلویی ۵۵۰ تومان و درمیادین میوه و تره بارکیلویی ۶۵۰ تومان به فروش می رسد.»

افزایش قیمت میوه

بنا به گزارش بانک مرکزی که امروز منتشر شد قیمت انواع میوه در هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه نیز با افزایش روبه رو بوده است.

بانک مرکزی در گزارش خود تصریح کرده است: «در هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه در گروه میوه های تازه قیمت سیب زرد تخم لبنان معادل ۲٫۹ درصد، پرتقال درجه یک ۰٫۷ درصد، پرتقال درجه دو ۱ درصد و نارنگی ۳٫۳ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۴ درصد تا ۱۰٫۹ درصد کاهش یافت.»

هم‌چنین در این گزارش آمده است که در گروه سبزی های تازه قیمت سبزی های برگی معادل ۱٫۲ درصد افزایش داشته است.

هدفمند کردن و ذخیره کالاها

آغاز افزایش قیمت‌ها در سال ۸۹ در شرایطی رقم خورده است که بنا به گفته رییس دولت طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از مهر ماه آغاز خواهد شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با اجرای این طرح قیمت اقلام مختلف به شدت افزایش خواهد یافت.

به همین دلیل وزارت بازرگانی برای مقابله با افزایش شدید قیمت کالاها بعد از حذف یارانه‌ها، دو میلیارد دلار بودجه اختصاص داده و قرار است یک میلیون تن کالا را در انبارها ذخیره کند.

بنا به گفته مسئولین این وزارت خانه عملیات ذخیره سازی ۱۳ قلم کالایی آغاز شده است، این ۱۳ قلم کالا عبارتند از: گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر خشک صنعتی، کره، برنج، عدس و لوبیا، ماکارونی، روغن نباتی، قند و شکر.

دولت می‌گوید که طرح ذخیره سازی کالاها را با همکاری بخش خصوصی در دست اجرا دارد تا در صورتی که قیمت کالاها بعد از حذف یارانه ها افزایش یافت، دولت بتواند با وارد کردن این کالاها به بازار مصرف، مانع افزایش قیمت کالاها شود.

 


 


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اقدام ایران در پذیرش تبادل سوخت هسته‌ای آن را نشان دهنده حسن‌نیت ایران دانست و گفت: انتظار می‌رود گروه ۱ + ۵ نیز این گام مثبت را با یک گام به پیش پاسخ داده و فضای مثبت و تعاملی پیش آمده را با اقدامات نسنجیده به افراط‌گرایان واگذار نکنند.

به گزارش ایسنا؛ محمدمهدی شهریاری در نطق میان دستور امروز خود با اشاره به سوم خرداد روز فتح خرمشهر، گفت: خرداد ماه برای ملت ایران ماه تحولات تعیین‌کننده و یادآور وقایع تلخ و شیرینی است که هر کدام به عنوان مقطعی در سرنوشت ملت ما اثرگذار بوده است.

وی سوم خرداد و سالروز آزادی خرمشهر را از مقاطع غرورآفرین و بالنده تاریخ ملت ایران دانست؛ چرا که در آن روز غیرت، قدرت، ایمان و همبستگی ملت ایران با کور کردن چشم ناپاک بیگانگان نسبت به خاک وطن اسلامی‌مان به رخ جهانیان کشیده شد.

شهریاری در ادامه گفت: حضور ۳۰ میلیونی مردم در انتخابات سال ۷۶ که به خلق حماسه‌ ۲ خرداد انجامید، برکات مبارکی چون رفع تهدید جدی نظامی از کشور، تبلور واقعی مردم‌سالاری دینی و تجلی اراده مردم برای کسب آزادی توام با دینداری و عدالت همراه با پیشرفت، استقلال و عزت بین‌المللی در کنار تامین منافع ملی داشت.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس همچنین ۱۴ خرداد را یادآور وداع وفادارترین مردم جهان با پاک‌ترین امام زمان‌شان دانست و گفت: بیعت امام بر سر آرمان‌های انقلاب مانند استقلال و آزادی و حاکمیت مردم بزرگ‌ترین ضامن ادامه‌ی راه آن حضرت از سوی ملت ایران است. همچنین ۲۲ خرداد و حضور پرنشاط و جدی مردم نشان‌دهنده‌ تمایل و بلوغ ملت ایران در انتخاب صندوق رای برای اعلام نظرات‌شان بود.

نماینده‌ی مردم بجنورد در خانه‌ی ملت، اظهار امیدواری کرد: تجربه‌ی تعامل با جامعه‌ی جهانی در پرونده‌ی هسته‌ای به تعامل با منتقدان داخلی نیز تسری یابد و مانع از میدان‌داری افراطیون بر تصمیم‌سازی‌های آتی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: در خصوص پرونده‌ی هسته‌ای نیز اکنون که با بیانیه‌ی تهران زمینه‌ی تعامل با جامعه‌ی جهانی فراهم شده و گروه‌های منتقد دولت در راستای حفظ و رعایت منابع ملی از این بیانیه استقبال کردند، انتظار می‌رود دیدگاه تعاملی نظام در راستای حل و فصل مسالمت‌آمیز پرونده‌ی هسته‌ای و بازگرداندن پرونده به آرامش و به تبع آن بازگشت امنیت و آرامش به زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه ادامه یابد.

وی گفت: در همین راستا اظهارات متناقض برخی مسوولان سیاسی در خصوص عکس‌العمل احتمالی ایران به تصویب قطعنامه‌ی چهارم در سازمان ملل موجب تاسف و ناشی از ناهماهنگی در تنظیم سیاست‌های هسته‌ای تعبیر گردیده که نیاز به یک مدیریت واحد و متشکل برای جلوگیری از ارسال پیام‌های متناقض و گمراه‌کننده را ضروری می‌سازد.

به گفته‌ی شهریاری با ادامه‌ی روند مدبرانه و تعاملی که در سایه‌ی بیانیه‌ی تهران ایجاد شده، لازم است با ادامه‌ی سیاست همکاری با آژانس برای رفع ابهامات مسوولان به‌خصوص محمود احمدی‌نژاد از هر‌گونه اقدام و اظهارنظر تحریک‌آمیز که موجب تشدید تحریم‌ها، تهدید تمامیت ارضی و خدشه در حق ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز می‌شود خودداری کند.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس خاطر نشان کرد: اکنون که ملت ایران با پذیرش تبادل سوخت هسته‌ای حسن‌نیت خود را نشان داده، انتظار دارد گروه ۱ + ۵ نیز این گام مثبت را با یک گام به پیش پاسخ داده و فضای مثبت و تعاملی پیش آمده را با اقدامات نسنجیده به افراط‌گرایان واگذار نکنند. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم، مجلس شورای اسلامی و ریاست آن که اخیرا در مورد بیانیه‌ی تهران اظهارنظر کرده به نقش سلبی در پرونده هسته‌ای اکتفا نکرده و ایفای یک نقش سازنده و ایجابی در روند تصمیم‌گیری پرونده‌ی هسته‌یی زمینه‌ی ادامه‌ی سیاست تعامل و گفت‌وگو با جامعه‌ی جهانی را تسهیل و از ورود افراط‌گرایی ممانعت کنند.

شهریاری افزود: در شرایطی که منافع و حقوق مسلم ملت ایران از سوی قدرت‌های خارجی مورد تهدید واقع شده ایجاد وحدت و همدلی مهمترین وظیفه‌ی مسوولان نظام است؛ چرا که میزان تهدید خارجی ارتباط مستقیم با گسترش اختلاف در ارکان و مسوولان نظام دارد. قانون اساسی به عنوان میثاق ملی مهمترین مبنای وحدت و فصل‌الخطاب گروه‌های سیاسی برای فعالیت در چارچوب نظام خواهد بود. در این راستا تاکید امام راحل بر به رسمیت شناختن اختلاف‌نظر سیاسی و حضور هر دو جریان در عرصه‌های مختلف کشور بر مبانی اعتدال باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده‌ی مردم بجنورد در خانه‌ی ملت، تصریح کرد: متاسفانه در اثر سیاست‌های اقتصادی برنامه‌گریز دولت، سند چشم‌انداز که مورد تصویب مهمترین ارگان قانونی نظام است عملا به فراموشی سپرده شده و معیار مناسب برای ارزیابی روند اقتصادی کشور وجود ندارد.

وی در ادامه از اعلام آمارهای غیرواقعی و غلط، کاهش رشد اقتصادی به کمتر از دو درصد، واردات بی‌رویه که موجب تعطیلی کارخانجات، بیکاری کارگران و رشد بیکاری عمومی تا سقف ۱۳ درصد شده، همچنین افزایش طلاق، فقر و فساد ناشی از بیکاری در کنار سیاست‌های فشار اجتماعی و تشدید فضای امنیتی به عنوان مواردی یاد کرد که به گفته وی موجب نگرانی و بی‌اعتمادی آحاد مردم و نمایندگان آنها به ادامه‌ی سیاست‌های دولت شده است.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس در پایان به برخی مسائل استان خراسان جنوبی و حوزه‌ی انتخابیه خود اشاره و خواستار رسیدگی مسوولان به این مشکلات شد.

 


 


روز گذشته مهدی کروبی به عیادت رئیس مجلس سابق رفت.

به گزارش خبرنگار سحام نیوز، کروبی روز گذشته جهت عیادت از علی اکبر ناطق نوری به منزل وی رفت.این دو رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در حالی با هم دیدار و گفتگو کردند که چند روز پیش ناطق نوری پس از عمل جراحی تاندون پا از بیمارستان به منزل منتقل شده بود.


 


محمود احمدی نژاد تاکید کرد گروه‌ها، دسته جات و احزاب، حق دخالت در امور كشور و فشار آوردن بر این و آن را ندارند.

به گزارش ایلنا، محمود احمدی‌نژاد صبح پنجشنبه ششم خردادماه، در جمع مدیران استان كرمان خاطرنشان کرد "باید ببینیم به چه كسانی می‌خواهیم خدمت كنیم و چه زمانی قرار این خدمت انجام گیرد و چه آثاری دارد. به خصوص شما كه مستقیما به مردمی خدمت می‌كنید كه بهترین مردم ایران هستند ."

باید پرچمدار مناسبات آینده جهان باشیم
احمدی نژاد همچنین تاکید کرد "جمهوری اسلامی باید پرچمدار همه مناسبات آینده جهان باشد" و خطاب به مدیران استان کرمان گفت : "شما بهتر از من می‌دانید كه امروز در دنیا جز جمهوری اسلامی و ملت ایران نقطه امید و اتكایی برای ملت‌ها نیست" و ادعا کرد: "امروز وقتی پای صحبت‌های جهانیان می‌نشینیم می‌گویند نقطه امید ما ملت ایران است و امید داریم ایران بتواند اصلاحی به وجود بیاورد. "

احزاب حق دخالت ندارند
محمود احمدی نژاد در ادامه سخنان خود، با نادیده گرفتن کارکرد احزاب و تشکل ها و حقوق قانونی آنها، گفت "دسته جات و احزاب محترمند اما حق دخالت در امور كشور و فشار آوردن بر این و آن را ندارند.
وی تاكید كرد: اگر كسی دلش همراه نباشد خدماتش هم مفید نخواهد بود.

زد و بند برای کشور
احمدی نژاد در ادامه سخنان خود، بدون اشاره به اتهامات وارده به برخی مدیران ارشد دولتی، با بیان اینكه "اگر زد و بند می‌كنیم ظاهرش این است كه به خاطر مسائل كشور زدوبند كرده‌ایم، ولی دو پله پایین‌تر كه می‌رود به رشوه تبدیل خواهد شد" گفت: ‌اگر در رده‌های بالا اتفاقات ناجور بیفتد به پایین كه برسد درخت از جا در می‌آید و باید كار را برای خدا مردم و انقلاب انجام دهیم ."


 


جمعی از اعضای کمپین دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاهها (روسری سفیدها) با حضور در منزل جعفر پناهی کارگردان فیلم «آفساید» با وی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار جرس از تهران، در این دیدار که به دنبال آزادی جعفر پناهی پس از حدود سه ماه بازداشت انجام گرفت، اعضای کمپین با یادآوری اثر به یاد ماندنی جعفر پناهی؛ آفساید که تلاش چند دختر جوان برای ورود به استادیوم آزادی را به تصویر می کشد، بار دیگر از فعالیت های پناهی در راه نمایش حقایق جامعه از جمله مشکلات زنان ایرانی قدردانی کردند.

کمپین دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاهها (روسری سفیدها) تلاشی مدنی از سوی گروهی از فعالان حقوق زنان است که از سال 1384 برای احقاق حق زنان علاقه مند به ورزش برای تماشای بی واسطه مسابقات ورزشی در ایران آغاز شده است. جعفر پناهی که فیلم اش؛ «آفساید» گوشه هایی از مشکلات این قشر از زنان و دختران جوان ایرانی را به تصویر می کشید، چند سال قبل جایزه خرس نقره ای جشنواره برلین را که به خاطر همین فیلم به وی تعلق گرفته بود، به روسری سفیدها اهدا کرد.
 


 


عفو بین الملل در آخرین گزارش خود که امروز منتشر شد نوشت: براساس شواهدی قانع کننده، در بازداشتگاه کهریزک تعدادی از زندانیان، چه زن و چه مرد، هدف شکنجه های شدید و تجاوز جنسی قرار گرفتند اما حکومت، به جای رسیدگی به این تخلفات، بروز چنین وقایعی را تکذیب کرد، برای وادار کردن قربانیان به سکوت به ارعاب آنان دست زد و دفاتر کمیته ای را که مشغول رسیدگی به این وضعیت بود بست.

عفو بین الملل، از سازمان های مدافع حقوق بشر، در گزارش سالانه خود وضعیت حقوق بشر در نقاط مختلف جهان از جمله ایران را مورد بررسی قرار داده است.

عفو بین الملل در گزارشی که روز پنجشنبه، 6 خرداد (27 مه)، منتشر کرده، با بررسی نحوه رعایت و موارد نقض حقوق بشر در یکصد و یازده کشور در طول یک سال گذشته، از آنچه که "سیاسی شدن مفهوم عدالت" در جهان نامیده انتقاد به عمل آورده و بسیاری از دولت های "قدرتمند" را متهم کرده که در روابط خارجی خود، منافع سیاسی را بر ملاحظات حقوق بشری مرجح می دانند.

انتخابات و نقض حقوق بشر در ایران
گزارش عفو بین الملل حاوی بخشی نیز در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران است که به خصوص به شرایط بعد از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ژوئن (خردادماه) سال گذشته می پردازد.

به گزارش بی بی سی ، در ابتدای این بخش از گزارش، ادامه تنش بین المللی بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی یادآوری شده و همچنین آمده است که ایران همچنان میزبان بیش از یک میلیون پناهجوی خارجی، عمدتا شهروندان افغانستان، بوده که "دسترسی محدودی به خدمات اجتماعی و آموزشی" دارند.

در ادامه این گزارش به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و "نقض فاحش" حقوق بشر در قبل و به خصوص بعد از انتخابات اشاره شده و آمده است که در این انتخابات، از میان 475 داوطلب نامزدی، تنها به سه نفر اجازه رقابت داده شد و در این مورد هم، اعلام نتیجه رای گیری از سوی دولت اعتراض گسترده و تظاهرات چند صد هزار نفری مردم نسبت به تقلب در رای گیری را در پی آورد.

به گفته عفو بین الملل، پس از دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی برای خاتمه دادن به تظاهرات اعتراضی مردم، نیروهای امنیتی و در راس آنها، شبه نظامیان بسیجی، برای سرکوب تظاهرکنندگان به خیابان ها اعزام شدند اما این تظاهرات به طور پراکنده همچنان ادامه یافت که یکی از نمونه های قابل توجه آن، تظاهرات گسترده در جریان مراسم مذهبی عاشورا بود.

این گزارش یادآور می شود که دولت به منظور جلوگیری از انتشار اخبار تظاهرات، به قطع ارتباط تلفن همراه، ایجاد اختلال در شبکه های اینترنتی، جلوگیری و محدودیت فعالیت خبرنگاران خارجی، سانسور رسانه ها و اقدامات مشابهی مبادرت کرده و همزمان، با حمله به دانشگاه ها، به ضرب و جرح دانشجویان منتقد حکومت پرداخته است.

پس از اعلام پیروزی مجدد رئیس جمهوری، هر سه نامزد دیگر انتخابات بروز تقلب در انتخابات را تایید کردند و در حالیکه اعتراضات ادامه داشت، مقامات حکومتی کشورهای خارجی به خصوص بریتانیا و آمریکا را به سازماندهی تظاهرات در شهرهای ایران متهم کردند، اتهامی که این کشورها آن را رد کردند.

عفو بین الملل در تشریح نحوه برخورد ماموران امنیتی با تظاهرکنندگان، از "قتل غیرقانونی" معترضان سخن گفته و می نویسد که "ماموران بسیجی با حمله به تظاهرکنندگان، راندن موتور سیکلت به داخل صف آنان و اقدامات دیگر در صدد رساندن آسیب جدی به معترضان برآمدند و در حالی که مقامات دولتی از کشته شدن 43 نفر در جریان تظاهرات خبر داده اند، منابع دیگر گفته اند که احتمال می رود آمار اصلی از یکصد نفر هم بیشتر باشد در حالیکه صدها تن دیگر هم زخمی شده اند".
به گفته این سازمان، یکی از کشته شدگان این تظاهرات ندا آقا سلطان، دانشجوی بیست و هفت ساله، بود که در جریان تظاهرات روز 20 ژوئن در تهران به قتل رسید و قاتل او نیز که یکی از اعضای بسیج بود شناسایی شد اما مقامات دولتی گفتند که رسانه های آمریکایی و بریتانیایی قاتل ندا بوده اند و خانواده این زن و سایر قربانیان حوادث بعد از انتخابات را هم هدف آزار و ارعاب قرار دادند.

بازداشت، تجاوز، شکنجه و قتل
بر اساس گزارش این سازمان، در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات، بیش از شش هزار نفر، از جمله رهبران سیاسی، روزنامه نگاران، دانشگاهیان، دانشجویان، حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، و نظامیان بازداشت شدند و همچنین شهروندان ایرانی دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و بریتانیایی هدف تهاجم قرار گرفتند.

ماموران امنیتی برخی از معترضان را در محل کار، بعضی را در محل اقامت و تعداد دیگری را هم که زخمی و بستری بودند، در داخل بیمارستان ها دستگیر کردند و به بازداشتگاه ها منتقل ساختند در حالیکه اکثر آنان، اگر نگوییم همگی، از امکانات معمولی بازداشت شدگان مانند مشاوره با وکیل مدافع و ملاقات با اعضای خانواده، محروم بودند و زخمی ها هم به تسهیلات درمانی دسترسی نداشتند.

به نوشته عفو بین الملل، اگرچه معمولا بسیاری از صدها بازداشتی این حوادث پس از مدتی از زندان آزاد شدند، اما برای شمار دیگری هم به اتهاماتی مبهم و نامشخص مانند تلاش برای به راه انداختن "انقلاب مخملی" یا "اقدام علیه امنیت ملی" دادگاه های نمایشی برگزار شد که از آن جمله می توان به مورد محمد علی ابطحی، محسن امین زاده و سعید حجاریان اشاره کرد.

انتشار اخبار شکنجه و تجاوز در کهریزک باعث تعطیلی این بازداشتگاه شد

در ادامه این گزارش آمده است که تعدادی از بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک در تهران انتقال یافتند و در آنجا هدف شکنجه و آزار شدید قرار گرفتند به نحوی که بدنامی و رسوایی این مکان باعث شد تا رهبر جمهوری اسلامی در ماه ژوئیه دستور تعطیلی آن راصادر کند.
عفو بین الملل می نویسد که براساس شواهدی قانع کننده، در بازداشتگاه کهریزک تعدادی از زندانیان، چه زن و چه مرد، هدف شکنجه های شدید و تجاوز جنسی قرار گرفتند اما حکومت، به جای رسیدگی به این تخلفات، بروز چنین وقایعی را تکذیب کرد، برای وادار کردن قربانیان به سکوت به ارعاب آنان دست زد و دفاتر کمیته ای را که مشغول رسیدگی به این وضعیت بود بست.

به عنوان مثال، مقامات امنیتی خانواده ابراهیم شریفی، دانشجوی 24 ساله را که در صدد شکایت به مقامات در مورد تجاوز و شکنجه جسمی و روحی خود در کهریزک بود، مورد ارعاب و تهدید قرار دادند و یک هیات قضایی نیز اتهامات او را مجعول و دارای انگیزه سیاسی توصیف کرد به نحوی که آقای شریفی ناگزیر شد به خارج از ایران بگریزد.

در ادامه گزارش عفو بین الملل، "محاکمات نمایشی و دستجمعی" بازداشت شدگان در ماه اوت هم مورد انتقاد قرار گرفته و به وضوح غیرعادلانه توصیف شده است.
براساس این گزارش، متهمان از خدمات وکیل مدافع برخوردار نبودند، اکثر آنان برای هفته ها قبل از محاکمه در سلول انفرادی به سر می بردند یا از حوادث خارج از زندان اطلاعی نداشتند و گزارش هایی از شکنجه و بدرفتاری و اعمال فشار روجی و جسمی بر آنان نیز انتشار یافت و روند رسیدگی در دادگاه هم عملا مخفیانه بود و تنها رسانه های دولتی بخش های مورد نظر، از جمله "اعترافات" اجباری متهمان را پخش کردند.
در این دادگاه ها، حدود هشتاد نفر به دوره های مختلف زندان تا پانزده سال و دست کم شش نفر دیگر به اعدام محکوم شدند و احکام برخی از آنان به اجرا درآمد.

سایر موارد نقض حقوق بشر
این گزارش برخی دیگر از موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را نیز ذکر می کند و ادامه بازداشت خودسرانه، آزار و ارعاب، و محاکمه غیر عادلانه مدافعان حقوق بشر، از جمله حامیان حقوق زنان و اقلیت ها، حقوقدانان و فعالان اتحادیه های کارگری در طول سال گذشته را یادآور می شود و به عنوان نمونه، بازداشت اعضای اتحادیه کارگران نیشکر هفت تپه را به دلیل انتقاد از شرایط کار ذکر می کند که به "تبلیغ علیه نظام" متهم شدند.

همچنین، تعدادی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در ماه دسامبر بازداشت شدند و بقیه نیز تحت تعقیب امنیتی قرار دارند.
عفو بین الملل در توصیف جنبه های دیگر نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی به تبعیض علیه زنان و ارعاب، بازداشت، پیگرد، حبس و ممنوع الخروج شدن مدافعان حقوق بشر اشاره می کند.

در بخش دیگری از این گزارش، ممانعت از آزادی بیان و اجتماع در ایران توصیف شده و آمده است که حکومت به منظور سرکوب هر گونه انتقاد و مخالفتی به مسدود کردن سایت های اینترنتی، پارازیت اندازی بر شبکه های خبری خارجی، محدودیت و کنترل ارتباطات تلفن همراه و قطع مبادله پیامک مبادرت ورزید و در ماه ژانویه قانون جدید جرایم اینترنتی را به منظور تشدید محدودیت اطلاع رسانی تصویب کرد.

دولت ایران در خلال سال گذشته همچنین دهها نشریه را بست، مانع از فعالیت روزنامه نگاران مستقل و نهادهای مدنی فعال در زمینه اطلاع رسانی شد، و همزمان، هر نوع مخالفتی را از جمله از سوی دانشجویان به شدت سرکوب کرد.
گزارش سالانه عفو بین الملل در بخش دیگری از گزارش مربوط به ایران به موارد تبعیض علیه اقلیت های قومی و فرهنگی در این کشور می پردازد و نمونه هایی از اقدامات حکومت علیه مدافعان حقوق اقلیت ها و دست حامیان فرهنگی آنان را ذکر می کند.
در مورد اقلیت های دینی نیز، این گزارش فشارهایی را که بر پیروان ادیان و مذاهب دیگر وارد شده مورد بررسی قرار می دهد و نمونه هایی را از وضعیت روحانیون سنی، روحانیون شیعه دگراندیش و طرفدار جدایی دین از سیاست، درویشان و اهل حق، مسیحیان و بهائیان یادآور می شود.
عفو بین الملل بخشی را هم به ادامه استفاده از شکنجه و سایر موارد بدرفتاری با زندانیان قبل از محاکمه می پردازد و می نویسد که "در سال 2009، دست کم دوازده نفر در زندان های ایران به دلیل شکنجه جان خود را از دست دادند در حالیکه هیچ تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفت".
ایران از جمله معدود کشورهای جهان است که همچنان به صدور و اجرای احکام مجازات اعدام برای تعدادی از جرایم ادامه می دهد و این مجازات را در مورد مجرمان نوجوان نیز به اجرا می گذارد و در سال گذشته، به نسبت جمعیت دارای بیشترین موارد اجرای احکام اعدام در جهان بود.

در ماه های پس از انتخابات، بر تعداد موارد اجرای احکام اعدام بشدت افزوده شد.
در این گزارش جمهوری اسلامی همچنین به استفاده از مجازات های غیرانسانی، مانند سنگسار، قطع دست، شلاق متهم شده است.


 


جمعی از دانشجویان داشگاه تهران با انتشار بیانیه ای حمایت خود از مجید توکلی را اعلام کردند.

به گزارش دانشجونیوز این دانشجویان در بیانیه خود اعلام کردند در صورت ادامه نگهداری مجید توکلی در سلول انفرادی، در امتحان ها شرکت نکرده و دست به اعتصاب غذا خواهند زد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

سیصد گل سرخ، یك گل نصرانی
ما را ز سر بریده میترسانی؟
ما گر ز سر بریده می ترسیدیم
در محفل عاشقان نمی رقصیدیم

در آستانۀ کودتای ننگین اتنخابات، فشارها بر دانشجویان و دانشگاهی بالاخص دانشجویان دربند دوچندان گشته‌است. همانان که هیچگاه شهامت خوشنام زیستن را در خود نمی‌دیدند، زندگی را بر آزادی‌خواهان و دانشجویان سخت‌تر کردند تا بل بر بر جنایات خویش سرپوش نهند و اعمال ننگین دیکتاتور را مخفی نگه دارند. فشارها تا آنجا بالا گرفت که حتی ترس از آنان که هم‌اکنون نیز در چنگال خویش هستند رعشه بر اندامشان انداخته بطوریکه برخی را به زندان‌های مخوف و دهشناک گوهردشت و رجایی‌شهر و پردیس کرج بردند و چندی را علیرغم اتمام براحل دادرسی به سلول‌های تنگ و تاریک انفرادی انتقال دادند. در این میان شرف جنبش دانشجویی ایران، آزادۀ دربند، مجید توکلی تحت فشارهای سخت و صدچندان عُمال دیکتاتور قرار گرفته است و به دلایل نامعلوم به سلول انفرادی برده شد. وی نیز در واکنش به این اقدام سفاکانه دست به اعتصاب غذای خشک و نامحدود برای دستیابی به حقوق حَقّه‌اش زده و درحال پرپر شدن است.

در این زمانۀ عسرت‌بار ما دانشجویان دانشگاه تهران بر خود لازم می‌دانیم تا در اعتراض به این اقدام جنایت‌کارانۀ حاکمیت و همراهی و همدلی با یار دبستانی دربندمان، فریاد خود را به رسایی شرافت شرف جنبش دانشجویی ایران به گوش ملت ایران و تمام آزادگاه جهان برسانیم.

ما همچنین به حاکمیت تمامیت‌خواه هشدار می‌دهیم در صورت عدم توجه به خواسته‌های مجید توکلی و آزادی هرچه سریع‌تر وی، ما نیز هم‌پای او دست به اعتصاب غذای ادامه دار سراسری در دانشگاه تهران خواهیم زد و در صورت عدم شنیدن صدای خویش و تحقق خواسته‌مان از حضور در امتحانات سرباز میزنیم و با عدم حضور خویش بر سر امتحانات اعتراض خویش را دوباره اعلام می کنیم.

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران 


 


در ساعت سی دقیقه بامداد روز پنجشنبه، بیش از بیست تفر از افراد لباس شخصی با اسلحه، با حمله به دفتر هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و دفتر مرکز علوم و فناوری‌های پیشرفته به طور غیرقانونی وارد این ساختمان شدند.

به گزارش سفیر، دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که این افراد طی چهار ساعت حضور غیرقانونی، همراه با زور و تهدید و یا دستبند زدن به نگهبان‌های ساختمان و بازداشت موقت آنان در محل به تعدادی از واحدهای اداری این ساختمان وارد شده و با تخریب و زیر و رو نمودن کلیه وسایل موجود آن، تعدادی از مدارک، اسناد، کیس‌های کامپیوتری و اشیاء مختلف دیگر را همراه خود خارج نمودند که تا این لحظه لیست دقیق وسایل خارج شده مشخص نشده است.

بر اساس این گزارش، افراد لباس شخصی با ادعای حضور نماینده دادستان و قاضی و نیز ادعای همراه داشتن حکم دادستانی این اقدامات خلاف را انجام داده‌اند که مراجع قضایی از قبل و تاکنون هیچگونه اطلاع و یا خبر رسمی در این زمینه به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نداده‌اند.

بر اساس اعلام دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد، این اقدامات در ادامه تحرکات روزهای اخیر علیه دانشگاه آزاد اسلامی و به دنبال اعلام تغییرات غیرقانونی در اساسنامه این دانشگاه و معرفی اعضای جدید هیات امناء و همچنین برگزاری تجمعات خلاف تعدادی از افراد لباس شخصی در مقابل دفاتر مختلف دانشگاه آزاد انجام شده است.

دفتر هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده است که خواستار رسیدگی عاجل و فوری از مراجع ذیصلاح قانونی و قضایی به منظور رسیدگی و پیگیری فوری این اقدامات می‌باشد. 


 


به دنبال انتشار اخباری مبنی بر احضار لیلا حاتمی و علی مصفا به دادگاه، علی مصفا یادداشتی از طرف خود و لیلا حاتمی منتشر کرد:

به گزارش ایلنا، متن یادداشت بدین شرح است:

به دنبال انتشار اخبار کذب مبنی بر احضار به دادگاه و رسیدگی به اتهام کلاهبرداری و زمین‌خواری که ابتدا توسط خبرگزاری فارس ساخته و پرداخته شد و درپی آن سایت‌ها و روزنامه بانی‌فیلم بدون تحقیق درمورد صحت و سقم آن اقدام به انتشار مجدد آن نمودند، شکایتی از مدیران مسئول و خبرسازان مسئول این رسانه‌ها؛ در شعبه نهم بازپرسی ویژه دادگاه کارکنان دولت مطرح شد که رسیدگی به آن توسط بازپرس محترم پرونده آغاز شده است.

علی مصفا افزود: این متن با آگاهی دادگاه و بازپرس پرونده منتشر شده است.

 


 


محبوبه کرمی از اعضای کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز، امروز، 4 خرداد ماه موفق به دیدار کابینی با برادر خود شد. وی که تا کنون 85 روز در انفرادی بوده و بیشترین روزهای آن را در بند دو الف سپری کرده است، در نامه ای خطاب به پدر و برادر خود از دلتنگی ها و مقاومت های خود سخن گفته است.

در ادامه، شرح نامه ها آمده است:

 

نامه به پدر عزیزم: این ناجوان مردان مادرم را از ما گرفتند و حالا نیز زمانی که تو در خواب بودی حتا فرصت ندادند با تو خداحافظی کنم.

پدر عزیزم، سلام. می دانم که منتظر برگشتن من هستی. به تو گفتند که من در ماموریت ام. ولی نمی دانی که دخترت در گوشه سلول های انفرادی فقط به جرم فعالیت های انسان دوستان و تلاش برای تغییر وضعیت زنان باید ماه ها و سال ها زندانی باشد. دیگر سلول های انفرادی هم از گریه های من خسته شدند.

پدر عزیزم، مقاومت کن و صبور باش. دخترت تنها محبوبه ات به سفری دوردست رفته است. سفری که نه رفتنش با تصمیم من بود و نه برگشتن اش با اراده من ممکن است.

پدر عزیزم، یادش به خیر آن روزها که از خواب برمی خواستی و من با صمیمیت و عشق صبحانه را برایت آماده می کردم. داروهایت را می دادم و تو می گفتی "خدا را شکر که تو در کنارم هستی" اما حالا در انفرادی فقط نگران تو هستم. هرگز فراموش نمی کنم زمانی را که مادرم در لحظات آخر عمرش برای آخرین بار چشمانش را گشود و به من با اشاره گفت "پدرت را به تو می سپارم" و دیگر برای همیشه با من وداع کرد. چه وداع سخت و دردناکی بود.اما باید این مسئولیت را می پذیرفتم.

پدر عزیزم، هر وقت در خانه دلتنگ مادرم می شدم، در گوشه ای از خانه به حال خود می گریستم. تو با آن عصای دستی، آهسته آهسته راه می رفتی و مرا در گوشه ای از خانه پیدا می کردی. با آن دستهای پیر و فرسوده ات موهایم را نوازش می کردی و می گفتی "محبوبه جان می دانم دلتنگ مادرت هستی، اما اگر تو گریه کنی قلب من به درد می آید" و من فوری اشکهایم را پاک می کردم و با محبت و نوازش تو را به بسترت باز می گرداندم. ولی حالا در سلول های انفرادی برای دوری از پدر و مادرم گریه می کنم و دیگر کسی را نمی یابم که به من آرامش دهد. دیوارهای اوین آنقدر بلند است که صدای ناله های مرا نمی شنود.

پدر جان، چه لذتی داشت آن روزها که آفتاب درخشان، حیاط را نورانی می کرد تو با آن کمر خمیده و عصای به دست در حیاط قدم می زدی و من تماشاگر این لحظات شیرین تو بودم.

پدر جان، توان صحبت تلفنی با تو را ندارم، چون هر وقت صدایم را می شنوی از من می خواهی که به خانه بازگردم اما بدان که به این زودی ها برای من بازگشتی نخواهد بود و ماه ها باید در سلول انفرادی تنها زندگی کنم.

پدر جان خواهش می کنم که دیگر چشم به در ندوز که محبوبه ات بر گردد. این ناجوان مردان مادرم را از ما گرفتند و حالا نیز زمانی که تو در خواب بودی حتا فرصت ندادند با تو خداحافظی کنم.

نامه به برادم محسن: مثل گذشته صبور و مقاوم باش و مطمئن باش که این روزهای سخت و پرمشقت ما به پایان می رسد

و حالا می خواهم کمی با برادرم خلوت کنم.

محسن جان فراموش نمی کنم آن روز که مامورین در ساعت 11 شب به درب منزل ما آمدند تو گفتی "مامور برق آمده" و هر دو از این خبر شوکه شدیم. مامورین را به داخل منزل هدایت کردی و با صبوری و استقامت همیشگی خود، مرا به آرامش دعوت کردی. مدام به یکی از آقایان می گفتی "مطمئن هستم اشتباه می کنید، خواهرم در هیچ تجمعی نبوده" آنها هم می گفتند اگر این گونه باشد زودتر باز می گردد. لحظه ای که مرا تا دم در بدرقه کردی با اشاره می گفتی "نگران نباش، به خاطر من صبور باش" حتا یادآوری می کردی که داروهایم را فراموش نکنم و مامورین از این همه عشق و محبت بین ما مات بودند.

آری برادرم می دانم که روزهای سختی را می گذرانی. اما هر بار که در ملاقات حضوری می بینمت، صورتت لاغرتر و نحیف تر شده، ولی عزم و اراده ات محکم تر و استوارتر گردیده. هرگز در ملاقات کابینی ضعف و سستی از تو ندیدم. هرگز از مشکلات و دلتنگی هایت کلامی به زبان نیاوردی.

محسن جان، آنقدر صبور و مقاومی که کوه های البرز در مقابلت سر تعظیم فرو آورده اند و زمین به گام های استوارت آفرین می گوید.

محسن جان می دانم مسئولیت ات صدچندان شده است. اما مثل گذشته صبور و مقاوم باش و مطمئن باش که این روزهای سخت و پرمشقت ما به پایان می رسد.

برادر عزیزتر از جانم بدان که سر قول هایی که بتو داده ام خواهم ماند و ضعف و سستی را از خود دور می کنم. هر وقت که دلتنگ تو می شوم، بغض گلویم را می فشارد و برای دوری از عزیزترین برادرم آرام آرام اشک می ریزم. تصویرت در جلوی چشمانم حاضر می شود که می گویی "خواهرم گریه نکن. این روزها به پایان خواهد رسید"

محسن جان به اندازه تمام دنیا دوستت دارم و مشتاق دیدارت هستم.

 

منبع : تغییر برای برابری

 


 


جبهه مشارکت ایران اسلامی در اطلاعیه با اعتراض شدید نسبت به فراخواندن دبیرکل این حزب به زندان آن را عملی بی سابقه دانسته است که فردی بخاطر برگزاری مراسم عروسی فرزندنش به زندان فراخوانده شود.

متن این اطلاعیه که سایت نوروز منتشر کرده است به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
بازگرداندن دوباره جناب آقای دکتر محسن میردامادی دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی به زندان باعث تاسف عمیق همه کسانی شد که عدالت و آزادی را جستجو می کنند.
این اقدام منفعلانه که به دلیل جرم غیر قابل بخشش برگزاری مراسم جشن عروسی فرزند ایشان صورت گرفته است در تاریخ حیات بشر و در پرونده عملکرد دادگستریهای جهان بی سابقه و منحصر به فرد باقی خواهد ماند.
اما از منظر تحلیل وقایع کشور، این کار نیروهای امنیتی-نظامی را باید به مثابه اعلام رسمی شکست پروژه سرکوب و قلع و قمع هر صدای منتقد به ویژه اصلاح طلبان سرافراز تلقی کرد.
این اقدام نابخردانه نشانه تعمیق و فراگیری اصلاحات در قالب جنبش سبزو هراس مخالفان سرکوبگر آن از این جنبش مردمی است.
اما برای همه دلدادگان امام و انقلاب اسلامی بسیار تلخ است که در ماه امام ومردم، ماه دفاع از حقوق شهروندی و عزت ایران، ماه مبارزه با استبداد و اقتدارگرایی شاهد آن باشند که عده ای با مصادره نهادهای قانونی و با سوء استفاده از قوه قهریه به خود اجازه می دهند تا تمام دستاوردهای عظیم ملت را بر باد دهند و عملا تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی را اثبات کنند و با این رفتارهای عجیب و باور نکردنی به آرمانهای مقدس انقلاب جفا روا دارند.
تاسف آنجا است که بخشی ازنیروهای نظامی و امنیتی با سلطه بر بخشی از قوه قضاییه نه فقط استقلال این قوه را مخدوش کرده اند بلکه به حیثیت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ضربات جبران ناپذیری وارد می کنند.
ما مصرانه از رییس محترم قوه قضاییه می خواهیم حد اقل به حیثیت صنفی این قوه حساسیت داشته باشند و نسبت به این دخالتهای غیر قانونی واکنش نشان دهند و اجازه ندهند آبروی کارکنان شریف دادگستری ملعبه دست کسانی قرار گیرد که برای جبران شکست خود حاضرند همه چیز و همه کس را فدا کنند.
اما پیام دستگیری مجدد دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی برای مردم عزیز ما جز این نیست که اصلاحات و جنبش سبز زنده است و توانمند تر از قبل به پیش می رود.

جبهه مشارکت ایران اسلامی
پنجم خردادماه


 


محسن میردامادی ظهر روز دو شنبه و در آخرین روز از مرخصی خود به همراه محمدرضا خاتمی با حضور در منزل محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با خانواده ی وی دیدارکردند.
به گزارش خبرنگار نوروز، خانم شریعتی همسر محسن آرمین نیز در این دیدارگزارشی از نحوه بازداشت همسرش را ارایه کرد.
محسن آرمین عضو دفتر سیاسی و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه توسط ماموران امنیتی وابسته به اطلاعات سپاه در منزلش بازداشت شد. هنوز از محل نگهداری وی اطلاع دقیقی در دست نیست.


 


گروه انقلاب سبز اهواز، با صدور بیانیه‌ای به مناسبت اولین سالگرد جنبش سبز مردم ایران اعلام کرد که این گروه در کنار مردم ایران، در راهپیمایی 22 خرداد ماه شرکت خواهد کرد.

در بخشی از این بیانیه که در اختیار جرس قرار گرفت، آمده است: "یکسال گذشت و این تقویم است که گواه می‌دهد سالی پر از حادثه بر کشورمان ایران رفت. سالی که می‌شد ایران را به عزت برساند با نادانی، بخشی از حاکمیت کشور را به سمت نابودی و جنگ داخلی برد. در حالی به خرداد رسیدیم که خیلی از دوستان‌مان که سال گذشته در چنین روزهایی در تب و تاب انتخابات بودند اینک در کنارمان نیستند. عزیزانی هم‌چون شهید سهراب اعرابی، شهید اشکان سهرابی، شهید کیانوش آسا، شهید ندا آقا سلطان، شهید یعقوب بروایه، شهید محسن روح الامینی و ... دیگر عزیزان که کنارمان بودند و پا به پای جوانان کشور آمدند اما اینک در کنارمان نیستند."

این گروه در پایان بیانیه خود یادآور شده است: "امسال سال صبر و استقامت است و ما صد واقعه چون دوم خرداد خواهیم ساخت. ما در پایان به حکومت هشدار می‌دهیم که تاریخ را ببینند و عبرت بگیرند! آن روزی که آتش مردمی شعله کشد و سراسر ایران به پا خیزد دیگر راه بازگشتی نخواهد بود. به خود بیائید و مسیری را که سایر مستبدین دنیا رفته اند را نپیمائید که مقصدتان همان‌جائی خواهد بود که دیکتاتورهای تاریخ بدانجا رفته اند."
گروه انقلاب سبز اهواز، از بهمن ماه سال گذشته با حمایت قاطع از جنبش سبز و دو رهبر این جنبش، مهدی کروبی و میرحسین موسوی آغاز به کار کرد.


 


دفاع کروبی و موسوی از حقوق اقلیت‌ها

 

به دنبال کاهش روزافزون محبوبیت احمدی نژاد در نظرسنجی ها و قطعی شدن انتخاب موسوی در دور اول انتخابات، سیاست تبلیغاتی ستاد احمدی نژاد بسرعت تغییر کرد. ستاد احمدی نژاد تصمیم گرفت این نکته را القا کند که هاشمی رفسنجانی حامی اصلی میرحسین موسوی و کروبی است و تضاد اصلی در انتخابات نه تضاد احمدی نژاد- موسوی، بلکه تضاد احمدی نژاد با رفسنجانی است. در همین جهت بود که احمدی نژاد گفت: " تا آخرین روز خدمت حتی یک سند از مفت خوری‌ها را امضا نخواهم کرد." روزنامه ایران به نقل از احمدی نژاد نوشت " حتی یک سند برای ویژه‌خواران امضا نمی‌کنم." همین روزنامه تیتر زد: " مدیریت هزار فامیل گذشته سرمایه‌ها را به تاراج برد." همزمان با همین موضوع وزارت نفت نیز اعلام کرد که مردم را در سود پروژه های نفتی شریک می کند تا آنان را به یاد مافیای نفتی و افسانه هاشمی رفسنجانی بیاندازد. کیهان نیز نوشت: " وزارت نفت ۱۲ میلیارد دلار اوراق مشارکت منتشر مى کند." شعارهای ضد هاشمی در کنار شعار علیه موسوی در نشست های احمدی نژاد آغاز شد.

 

از سوی دیگر، قطعی شدن انتخاب موسوی، باعث شد تا مجلس که بنا بود از هیچ نامزد خاصی حمایت نکند، از احمدی نژاد حمایت کند. همچنین فشارهای سنگینی وارد شد تا جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین به نفع احمدی نژاد بیانیه بدهند. ناطق نوری که از مخالفان احمدی نژاد است تهدید کرد که از جامعه روحانیت مبارز کناره گیری می کند. اما آیت‌الله مومن گفت " احمدی‌نژاد بهترین فرد برای ریاست جمهوری است." روزنامه اعتماد درباره دخالت نظامیان در انتخابات هشدار داد.

همزمان با پخش فیلم مستند کروبی از تلویزیون شایع شد که این فیلم سانسور شده است، اما کروبی این شایعه را تکذیب کرد و تاکید کرد که فیلمش کامل از تلویزیون پخش شده است. به دنبال سفر پراستقبال موسوی به تبریز، کروبی به چهارمحال و بختیاری رفت و مورد استقبال شدید قرار گرفت. در همین روز اهل حق از انتخاب کروبی حمایت کردند. اما موسوی که در ابتدا برای جمع کردن رای مذهبی ها و کم درآمدها تلاش می کرد، با دوقطبی شدن انتخابات مواجهه خود را با احمدی نژاد شدت بیشتری بخشید و ضمن انتقادات تند از سیاست های اقتصادی و بین المللی دولت به نقض آزادی ها پرداخت. موسوی گفت: " عدم امنیت اقتصادی از بی‌ثباتی در سیاستگذاری‌ها نشات می‌گیرد." وی اعلام کرد: " آزادی و پیشرفت ایران در گرو استفاده از تمام ظرفیت‌ها و سلیقه‌هاست." زهرا رهنورد نیز خواستار آزادی دانشجویان زندانی شد. موج بعدی تبلیغات انتخاباتی که با پخش مستندهای تلویزیونی نامزدها و مناظره تلویزیونی آنها بود، داشت آغاز می شد. سبزها در خیابان ها شادمانه روزهای آخر احمدی نژاد را می شمردند، اما ستادهای تبلیغاتی احمدی نژاد که ابتدا پر از پوستر بود و بعدا پر از تراولر چک شده بود، آماده می شد تا به سنگری مملو از باتوم و گاز اشک آور تبدیل شود.

 

سکوت، زیبنده نبود

 

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان " جاى سکوت نبود" به قلم حسین شریعتمداری، به انتقاد از جامعه روحانیت مبارز به دلیل صادر نکردن بیانیه در حمایت از احمدی‌نژاد در انتخابات پرداخت. در این سرمقاله آمده است: " در خبرها آمده است که اکثریت اعضای جامعه محترم روحانیت مبارز، دکتر احمدی‌نژاد را کاندیدای اصلح برای ریاست جمهوری دهم تشخیص داده‌اند، ولی از آنجا که مطابق آئین‌نامه داخلی این تشکل روحانی، اعلام نظر رسمی نیاز به دوسوم آراء دارد، جامعه روحانیت مبارز تصمیم به سکوت گرفته و قرار نیست در انتخابات پیش روی از نامزد مشخصی حمایت کند."

 

کیهان نوشت: " سکوت، در شرایط حساس کنونی زیبنده جامعه محترم روحانیت مبارز نیست و اعلام معیارها و ملاک‌ها برای انتخاب اصلح انتظار طبیعی و منطقی مردم از روحانیت است، این درخواست از آن جهت نیز ضروری است که مبادا برخی جریانات ناسالم به این توهم دامن بزنند که مثلاً در میان اعضای محترم جامعه روحانیت مبارز-خدای نخواسته- افرادی نیز یافت می‌شوند که اعلام معیارهای مورد نظر امام راحل(ره) را به زیان نامزد مورد علاقه خود تلقی می‌کنند!"

 

مهاجرانی از کروبی حمایت کرد

 

عطاء الله مهاجرانی در سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «چرا به کروبی رای بدهیم؟»، دلایل حمایت خود از مهدی کروبی تشریح کرد. در این سرمقاله آمده است: " حکومت مردم‌سالاری بدون سازماندهی و تحزب، تعارفی بیش نیست. مگر آنکه مرادمان از مردم‌سالاری، همان حضور نمایشی و البته مدیریت شده مردم در استقبال و بدرقه باشد. چنین حضوری را می‌توان حضور در سطح خواند. حضور دیگر، حضور تاثیرگذار مردم در تصمیم‌گیری‌هاست. مهمترین رکن و نماد این حضور مشارکت در انتخابات است."

 

مهاجرانی در بخش دیگری از سرمقاله اعتمادملی نوشت: " آقای کروبی پس از برگزاری انتخابات دوره نهم، در اندیشه تاسیس حزب بر آمد. حزب اعتماد ملی را تاسیس کرد. اعتماد ملی را به عنوان روزنامه‌ای تاثیرگذار با تکیه بر تجربه مطبوعات دوران اصلاحات منتشر کرد. درصدد تاسیس شبکه تلویزیونی بر آمد که ناگاه پایش به سنگی برآمدی! در واقع همان سخنانی را که دیگران به عنوان طرح و نظر و یا مسامحتا نظریه مطرح کرده‌اند و می‌کنند، آقای کروبی عمل کرد." مهاجرانی افزود: " در انتخابات دهم، آقای کروبی گام مهم دیگری برداشت. افق نگاه خود را از گستره حزب اعتماد ملی فراتر برد و افرادی از خارج حزب را برای همکاری دعوت کرد. بدون شک شاخص‌ترین این جمع آقای کرباسچی است."

 

هشدار درباره دخالت نظامیان در انتخابات

 

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای نسب به دخالت نیرو‌های نظامی در انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد. چندی قبل، فرماندهان سپاه اعلام کرده‌اند که بخشی از نیرو‌های بسیج که در استخدام سازمان سپاه نیستند، می‌توانند در سیاست دخالت کنند. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که یکی از گرو‌ه‌های اصلاح‌‌طلب در ایران به شمار می‌رود، در اطلاعیه روز گذشته خود پرسیده است که با دخالت نیرو‌های بسیج در انتخابات، آیا " مى‌توان نام آنچه که برگزار مى‌شود را انتخابات سالم و آزاد و قانونى و عادلانه دانست؟" در اطلاعیه این سازمان، به باندهای قدرتمند اشاره شده است که تلاش می‌کنند برای جبران رویگردانى اجتماعى ناشى از بى‌کفایتى‌ها و عملکرد سوء خویش، از اعتبار و وجاهت نهادهاى نظامى هزینه کنند."

 

سازمان مجاهدین نامی از این باند‌ها به میان نیاورد است، اما افزوده که آنها همواره می‌کوشند از سرمایه‌هاى ملى کشور در خدمت حفظ قدرت و موقعیت خود هزینه کنند. پیش از این نیز مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی نسبت به دخالت نیرو‌های نظامی در انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران هشدار داده بود. آقای کروبی گفته بود که در صورت دخالت این نیرو‌ها در انتخابات سکوت نخواهد کرد. مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم ایران که سال ۱۳۸۴ برگزار شد، در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای از دخالت نیرو‌های سپاه و بسیج در حمایت از یک نامزد خاص اعتراض کرده بود.

 

برخی جریان‌های سیاسی در ایران معتقدند که نیرو‌های مقاومت بسیج و سپاه پاسداران در انتخابات دخالت می‌کنند، اما فرماندهان سپاه این اظهارات را رد می‌کنند و می‌گویند که آنها وظیفه دارند از آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی پاسداری کنند. حسین طائب فرمانده نیروی مقاومت بسیج نیز امروز چهارشنبه در واکنش‌ به نگرانی‌ها در خصوص دخالت بسیج در انتخابات گفت: " دشمن در تدارک این است که با انقلاب مبارزه و مقابله کند و بسیج باید با همان ایثار، خلوص و فداکاری در تمام صحنه‌ها حضور داشته باشد." به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای طائب افزوده است که نیروی مقاومت بسیج علاوه بر ماموریت دفاعی و امنیتی، " می‌تواند در برابر تهدیدات سیاسی و فرهنگی نیز ایستادگی کند." حسین طائب همزمان با انتخابات به عنوان مشاور مجتبی خامنه ای، برای اداره انتخابات خرداد 88 و جلوگیری از هرنوع بحرانی که در اثر انتخابات رخ بدهد، تعیین شد.

 

حمایت ۲۱۱ نماینده مجلس از احمدی‌نژاد

 

بیش از ۲۱۰ نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای از نامزدی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. یک هفته قبل علی لاریجانی گفته بود که مجلس قصد حمایت از یک نامزد خاص را ندارد. نمایندگان مجلس در بیانیه خود ۱۴ دلیل برای حمایت از نامزدی آقای احمدی‌نژاد بر شمرده‌اند. آنان به صفات زیر برای برگزیدن احمدی نژاد اشاره کردند: " مردمداری، ساده‌زیستی، سعه صدر، ارجاع دلپذیر به شعارهای ناب انقلاب، تلاش شایان برای تحقق دولت اسلامی و حمایت از مسلمانان مظلوم جهان" از جمله مشخصاتی است که نمایندگان مجلس در بیانیه خود برای آقای احمدی‌نژاد برشمرده‌اند.

 

"دفاع جانانه از حقوق هسته‌‌ای کشور و اقدام به اجرای طرح‌های اساسی و بنیادین در کشور" نیز از دیگر ویژگی‌های نامزد مورد حمایت این نمایندگان مجلس است که نام آنها هنوز اعلام نشده است. حمایت این نمایندگان از محمود احمدی‌نژاد در حالی اعلام می‌شود که تاکنون جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر نشده‌اند که به طور رسمی از نامزدی وی در انتخابات حمایت کنند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای برخی گزارش‌ها درباره مواضع انتخاباتی اعضای این جامعه را رد کرده است.

 

برخی رسانه‌ها در هفته جاری گزارش کرده‌اند که تعداد قابل توجهی از اعضای جامعه مدرسین از نامزدی آقای احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کنند. این جامعه در واکنش به این گزارش‌ها روز گذشته بیانیه‌ای صادر کرد، اما حاضر نشد در آن از محمود احمدی‌نژاد به عنوان نامزد مورد حمایت خود نامی ببرد. از نامزدی آقای احمدی‌نژاد تاکنون بیش از ۱۴ تشکل سیاسی محافظه‌کار حمایت کرده‌اند.

 

انتخاب مجدد لاریجانی به ریاست مجلس

 

علی لاریجانی برای دومین بار با رای نمایندگان، به ریاست مجلس شورای اسلامی برگزیده شد. در رای‌گیری روز ششم خرداد 88، آقای لاریجانی تنها نامزد ریاست مجلس از مجموع ۲۴۱ رأی مأخوذه، ۲۱۶ رأی را به خود اختصاص داد. محمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر نیز به ترتیب به عنوان نایب رئیس اول و دوم برگزیده شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای لاریجانی پس از انتخاب مجدد خود گفت: " از حسن اعتماد دوستان عزیز تشکر می‌کنم و باید یک سال دیگر بنده را تحمل کنید." در این انتخاب همچنین، ۲۵ رأی سفید یا باطله اعلام شد. این برای دومین سال متوالی است که وی ریاست مجلس را عهده دار می‌شود. وی سال ۱۳۸۶ به دلیل اختلافات با احمدی‌نژاد از سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران برکنار شد.

 

دفاع کروبی و موسوی از حقوق اقلیت‌ها

 

مهدی کروبی و میرحسین موسوی در سخنرانی‌های انتخاباتی، از حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی دفاع کردند. آقای کروبی که به لرستان سفر کرده است، امروز چهارشنبه در جمع گروهی از مردم درود گفت که از حقوق تمام اقلیت‌های مذهبی در ایران دفاع می‌کند. دبیرکل حزب اعتماد ملی افزود که تمام اقلیت‌ها و اقوام در کشور باید از حقوق شهروندی مساوی برخوردار باشند. آقای کروبی اظهار داشت که در صورت پیروزی در انتخابات، تمام اقلیت‌ها و اقوام از " آزادی‌های مشروع" بهره‌مند خواهند شد. وی همچنین گفت: " من آمده‌ام که بگویم ایران ،جمهوری اسلامی است و متعلق به کل مردم بوده، نه عده‌ای خاص."

 

میرحسین موسوی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نهم که در به آذربایجان غربی سفر کرده است نیز در جمع گروهی از مردم مهاباد گفت: " نگاهی که قومیت‌ها را یک تهدید می‌بیند، نگرش غلطی است." آقای موسوی افزود که مخالف نگاه امنیتی به قومیت‌ها در ایران است. این نامزد ریاست جمهوری اظهار داشت که در صورت پیروزی در انتخابات، تلاش خواهد کرد تا اصول قانون اساسی در مورد قومیت‌ها را به اجرا گذارد. موسوی همچنین از کاهش تعداد نشریات در کردستان انتقاد کرد و آن را به ضرر مردم دانست.

 

کروبی و موسوی در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بارها از برخورد‌های خشونت‌بار و تحدید‌ها علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی در ایران انتقاد کرده‌اند. بهائیان و مسیحیان از جمله اقلیت‌های دینی در ایران به شمار می‌روند که گزارش‌ها از تداوم " آزار و اذیت" آنها حکایت دارد. در جریان چند راهپیمایی طرفداران کروبی در تهران جمعیت هوادار وی از حقوق بهائیان دفاع کردند. این اولین بار است که در یک جمع مردم از حقوق بهائیان دفاع می کنند.

 


 


در ادامه اعتراضات دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به برخوردهای خشنِ صورت گرفته با دانشجویان تحت عنوان «طرح حجاب»، روز چهارشنبه جلسۀ پرسش و پاسخ مسئولان دانشکده فنی – مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد و معاون دانشجویی فرهنگی آن دانشگاه با دانشجویان، به صحنه اعتراض گسترده نسبت به عملکرد مسئولین انتصابی دانشگاه تبدیل شد.

به گزارش منابع خبری جرس، دوشنبه سوم خرداد ماه جاری، ابتدا اعتراضی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در اعتراض به برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان تحت عنوان طرح حجاب انجام پذیرفت، که با تجمع و بسته شدن در ورودی دانشکده همراه گردید. با حضور انتظامات در داخل دانشکده، دانشجویان خواستار حضور و پاسخگویی مسئولان شدند. بعد از زمانی طولانی رئیس دانشکده در جمع آنان حاضر شد و درخواست کرد که به تجمع پایان داده و ادامه این اعتراض را به صورت جلسه پرسش و پاسخ در آمفی تئاتر دانشکده پی گیری کنند. در این بین مسئولان دانشگاه چند بار قصد داشتند با بهانه جویی های بی مورد در اعتراض به نظم جلسه و یا اظهار کمبود وقت، جلسه را ترک کنند که توسط دانشجویان جلوگیری به عمل آمد و رئیس دانشکده کت خود را برداشت و قصد پایین رفتن از پله های سن را داشت که یکی از دانشجویان حاضر بر روی سن، مانع فرار او از پاسخ گویی به سوالات دانشجویان شد.

متعاقب این مسئله، چهارشنبه پنجم خرداد ماه، جلسه ای با حضور گسترده دانشجویان و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و همچنین رئیس دانشکده فنی تشکیل شد و در گوشه ای از آمفی تئاتر چند تن از دانشجویان بسیجی قصد داشتند آیین نامه وزارت علوم دولت دهم پیرامون حجاب را قرائت کنند که با خواندن بند اول آن که مربوط به جداکردن کلاس های درس دختر و پسر بود، اعتراض های شدیدی به خواندن این مطالب انجام شد و باعث انصراف آن بسیجی از ادامه شد.

این گزارش خاطرنشان کرد "محورهای سوالات پرسیده شده دانشجویان از مسئولان، با جلسه پیش یکسان بود، اما لحن ها تندتر و کنایه آمیزتر. یکی از نکات جالب توجه هر دو جلسه، زیر سوال بردن و عدم دفاع دانشجویان بسیجی از عملکرد پنج ساله رئیس دانشکده بود که باعث عصبانیت قابل توجه وی شده بود.

هر بار که مسئولان پاسخ های بی ربط به سوالات می دادند و یا حرف نا معقولی می زدند دانشجویان آن ها را از ادامه کلام باز می داشتند یک بار هم مجری جلسه به معاون دانشجویی و فرهنگی پیرامون بی ربط بودن پاسخ های ارائه شده تذکر داد."

گزارش مذکور افزود: "اعتراض های چهارشنبه بسیار فراتر از تحمل مقامات دانشگاه بود و باعث عصبانیت آنها شده بود؛ و از آنجا که در این جلسه نیز به دانشجویان پاسخی شایسته داده نشد، قرار است یکشنبه نهم خردادماه، دانشجویان برای پیگیری مطالبات خود تجمعات را ادامه دهند."

اخیرا مقامات انتصابی دانشگاههای کشور، تحت عنوانینی چون حجاب و عفاف، اسلامی کردن دانشگاهها و همچنین کنترل کادر و مواد درسی، برخوردهای خشن و کنترل شدیدی بر دانشگاههای کشور اِعمال کرده اند.


 


خبرگزاری وابسته به دولت کودتاچی در ادامه روند شایعه سازی های خود خبر برگزاری مراسمی در برج میلاد را منتشر کرد.
فارس در گزارش خود اینگونه آورده است « فتنه گران تصميم گرفته‌اند با برگزاري مراسمي در سالن همايش‌هاي برج ميلاد با حضور برخي سران فتنه، پيشاپيش برنامه‌هاي حضور مردم در گراميداشت ياد امام راحل و حماسه تاريخي مشاركت 85 درصدي مردم ايران را در انتخابات22 خرداد تحت‌الشعاع قرار دهند»
این خبرگزاری با اشاره به انتخاب سخنران برای این مراسم از حضور احتمالی سید حسن خمینی و یا محمد علی انصاری به عنوان سخنران در این مراسم خبر داد.
در حالی این خبرگزاری کودتا از برگزاری مراسم در برج میلاد خبر میدهد که امکان صدور مجوز از شهرداری برای چنین مراسمی را بعید میداند.
در ادامه فارس از بسیج نیروهای حامی جنبش سبز در شهرستان ها برای شرکت در این مراسم خبر داده و اینگونه آورده است«مقرر شده از شهرستان ها نيز نيروهايي براي پوشش مراسم به تهران عازم شوند تا خلأ كمبود نيرو محسوس نباشد ،كليه هزينه هاي ميليوني اياب و ذهاب و اسكان شركت كنندگان پذيرفته شده و پيگيري هاي كانون فتنه در حال انجام است»
فارس در حالی خبر بسیج مردم شهرستانها برای شرکت در این مراسم و ادعای خلا نیرو در جنبش سبز را مطرح میکند که خود و دولت کودتا بارها تخصص خود را در جمع آوری نیرو نشان داده اند. مراسم نهم دی ماه که کودتاچیان آن را حماسه خواندند ، خود نشان گر تخصص دولت در جمع آوری نیرو برای نشان دادن مقبولیت مردمی است.

 


 


بهاره هدایت عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت که به تازگی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به نه سال وشش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌است،روز دوشنبه از سوی شعبه 4 بازپرسی امنیت به دادگاه انقلاب احضار شد.
بنا به گفته خانواده این فعال دانشجویی دلیل این احضار در رابطه با پرونده بازداشت وی در 18 تیرماه 1386 عنوان شده است. گفتنی‌ست بهاره هدایت به همراه سایر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در سالروز 18 تیرماه ،در سال 86 به علت تحصن مقابل دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به برخوردهای غیرقانونی حکومت با دانشجویان، دستگیر و پس از گذراندن یک‌ماه در سلول انفرادی بند 209 با قید وثیقه آزاد شده بود.بهاره هدایت ازجمله دستگیر شدگان حوادث پس از انتخابات می‌باشد که از 9 دی‌ماه 88 تاکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد. وی در دادگاه بدوی به نه سال ونیم حبس محکوم شده است.


 


کانون دختران انديشه دانشگاه شهرکرد با دعوت از نمايندگان تشکل هاي دانشجويي معتقد و منتقد به فرهنگ «عفاف و حجاب»، مناظره دانشجويي را عصر روز 4 خرداد ماه در تالار شهيد آويني اين دانشگاه برگزار کرد.
بر پايه اين گزارش اعضاي تشکل علم الهدی دانشگاه آزاد شهرکرد که در اين نشست نيز نمايندگاني داشتند، با شعار " خامنه ای رهبر است ، ولایتش ولایت حیدر است " و " جانم فدای رهبر "نظم جلسه را بر هم مي زدند تا مانع استماع پاسخ هاي دانشجويان منتقد به حجاب اين نشست توسط حضار شوند.
در اين جلسه علاوه بر تشکل هاي دانشجويي، دانشجويان معتقد و منتقد به حجاب نظرات خود را در تريبون آزاد مطرح کردند و نظرات منتقدين و معتقدين را نقد و بررسي کردند.
نمايندگان تشکل علم الهدی با متشنج کردن فضاي مناظره «عفاف و حجاب» و مغالطه، مسير جلسه را منحرف کرده و در راستاي اهداف سياسي تشکل خود، تلاش گسترده اي انجام دادند و با هدف ادامه روند تشنج و التهاب آفريني که طي روزهاي گذشته در دانشگاه خود ايجاد کرده بودند، سعي داشتند با دانشجویان سبز اندیش درگيري ايجاد کنند که با درايت دانشجويان سبز خنثي شد.
شنيده ها حاکي از آن است که اعضاي تشکل علم الهدی دانشگاه آزاد شهرکرد با در دست داشتن سلاح سرد از جمله چاقو، قصد ايجاد آشوب و ضرب و شتم دانشجويان سبز را در محيط دانشگاه شهرکرد داشتند که با دخالت انتظامات دانشگاه به نیات شوم خود دست نیافتند.
همچنین یاد آور میشود که روز سوم خرداد اعضای تشکل علم الهدی با حمله وحشیانه به دانشجویان سبز دانشگاه آزاد شهرکرد و ضرب و شتم آنها یکی از آنان به نام حسین فرهادی را به شدت مجروح کردند که وی هنوز به سلامتی کامل دست پیدا نکرده.


 


ندای سبز آزادی: برخی از هموطنان ایرانی با برگزاری مراسمی قصد دارند به پناهجویان ایرانی که در حوادث پس از انتخابات مجبور به ترک کشورشان شده اند کمک کنند.

در این مراسم که در شهر واشنگتن برگزار می شود برنامه های مختلفی از قبیل تئاتر و موسیقی و طنز به روی صحنه می رود.

این برنامه با حضور هنرمندان: گیتی آجودانی: اجرای پیانو، کاظم داودیان: اجرای سنتور، لیلا غضنوی (غزنوی): تئاتر، هاله: خواننده، ابراهیم نبوی: کمدی و مجریان برنامه: داور اردلان و وفا مستقیم اجرا می شود.

زمان برنامه ساعت 7-9 شب یکشنبه ششم ژوئن 2010 و محل برگزاری آن دانشگاه جورج تاون- سالن گاستون، شمالغربی- واشنگتن دی سی O بین خیابان 37

علاقه مندان می توانند از طریق وب سایت: http://june6event.eventbrite.com/ اقدام به تهیه بلیط بنمایند.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته