-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

Latest News from Emrooz for 05/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: بهاره هدایت عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت که به تازگی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به نه سال وشش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌است، روز دوشنبه از سوی شعبه 4 بازپرسی امنیت به دادگاه انقلاب احضار شد.

بنا به گفته خانواده این فعال دانشجویی دلیل این احضار در رابطه با پرونده بازداشت وی در 18 تیرماه 1386 عنوان شده است. گفتنی‌ست بهاره هدایت به همراه سایر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در سالروز 18 تیرماه ،در سال 86 به علت تحصن مقابل دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به برخوردهای غیرقانونی حکومت با دانشجویان، دستگیر و پس از گذراندن یک‌ماه در سلول انفرادی بند 209 با قید وثیقه آزاد شده بود. بهاره هدایت ازجمله دستگیر شدگان حوادث پس از انتخابات می‌باشد که از 9 دی‌ماه 88 تاکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد. وی در دادگاه بدوی به نه سال ونیم حبس محکوم شده است.


 


امروز: آیت الله موسوی اردبیلی گفت: نبايد اجازه داد برخي افراد مطالب خلاف واقع را به امام نسبت دهند.

به گزارش ايلنا،آيت‌الله موسوي اردبيلي در ديدار مسوول و كاركنان موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) با تقدير از زحمات موسسه تنظيم و نشر آثار امام (ره)گفت: آنچه مهم است و به عنوان وظيفه سنگين شما به حساب مي‌آيد اين است كه آثار امام (ره) بدون كم و كاست به همان شكل اصلي خودش چاپ شود و از دست كاري‌هاي سليقه‌اي ولو به حسب ظاهر به نفع باشد، در امان بماند.

وي اظهار داشت: گرچه از ناحيه بعضي از افرادي كه هيچ ارتباطي با امام نداشتند، امروزه مطالبي به امام نسبت داده مي‌شود، ولي از آنجايي كه شما مسوولين تنظيم نشر و آثار امام به حساب مي آييد بايد دقت كنيد كه اولا خود مطلبي را بي‌جا به امام نسبت ندهيد و ثانيا به ديگران اجازه ندهيد مطالب خلاف واقع را به امام نسبت دهند.

آيت‌الله موسوي اردبيلي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فعاليت‌هاي آموزشي موسسه تنظيم و نشر آثار امام تصريح كرد: در اين بخش هم اگر مي‌خواهد فعاليت حوزوي و يا دانشگاهي صورت بگيرد در بخش تأمين متون آموزشي و انتخاب اساتيد بايد نظر موسسه مورد توجه قرار گيرد كه هر كسي به زعم خودش چيزي را به امام نسبت ندهد.

اين مرجع تقليد ديني با اشاره به مسووليت حاضران اظهار داشت: مسووليت شما در اين موسسه بسيار سنگين است و ممكن است حتي در بعضي مواقع در مضيقه قرار بگيريد كه در هر حال شما نبايد از مسووليت خطير خود دست برداريد و فشارهاي جانبي درشما تأثير بگذارد.

وي در ادامه ضمن پاسخ به پرسش هاي حاضران براي توفيق بيشتر دست اندركاران موسسه تنظيم و نشر آثار امام دعا كرد.


 


امروز: محسن میردامادی در پی فراخوانده شدن به زندان اوین، عصر روز دوشنبه پس از بدرقه برخی چهره ها و جوانان اصلاح طلب، به اوین بازگشت.

عصر روز دوشنبه منزل میردامادی محل رفت و آمد افرادی بود که این بار نه برای خیر مقدم که برای بدرقه به دیدن او آمده بودند.

به گزارش تحول سبز، محسن میردامادی در جمع بدرقه کنندگان خود طی سخنانی با تاکید بر اینکه جامعه در شرایط بحرانی به سر می برد گفت: همه جا تبدیل به زندان شده و تفاوت ما زندانیان سیاسی با سایرین این است که از زندانی بزرگتر به زندانی کوچکتر در رفت و آمدیم. من واقعاً تا زمانی که در زندان بودم چندان نسبت به وقایع بیرون اطلاع دقیق نداشتم ولی فکر می کنم وضع بیرون سخت تر و مشقت بارتر از وضع ما در زندان بود و بیرون هم چندان تفاوتی با زندان ندارد. همه جا تعقیب و مراقبت و وضع شدید امنیتی حاکم است. وضعی که به نظر من قبل از انقلاب هم کمتر نظیرش را داشتیم.


وی با اشاره به اینکه ماه خرداد در کشور ما به یک ماه تاریخی در دفاع از حقوق ملت و کشور تبدیل شده و مناسبتهای بسیاری از۱۵ خرداد سال ۴۲ تا ۲۵ خرداد سال ۸۸ در این ماه واقع شده که همگی مرتبط با حقوق مردم بوده خاطرنشان کرد دوم و سوم خرداد درواقع یک جریان هستند همان ها که حماسه سوم خرداد را در فتح خرمشهر بوجود آوردند حماسه دوم خرداد را نیز در دفاع از حقوق ملت آفریدند.

میردامادی افزود: ۲۵ خرداد نیز روز دفاع از رأی مردم و حقوق مردم بود.

میردامادی تأکید کرد خرداد بمناسبت ۱۴ و ۱۵ خرداد با نام امام هم همراه است و یادآور مبارزه با استبداد شاهنشاهی و جایگاه یگانه امام در این مبارزه و پیدایش جمهوری اسلامی است. نظامی که شعار اصلی آن استقلال و آزادی در قالب جمهوری اسلامی بود که همگی امروزه به فراموشی سپرده شده است و افراد به جرم دفاع از همین شعارها زندانی می شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که افق پیش رو کاملا روشن است و گفت: الحمدلله مسایل علیرغم تلخی و سختی و مشکلاتی که داشته سیر قابل قبولی را طی کرده و اتفاقاتی نطیر روشن بینی و افزایش آگاهی مردم فوق العاده بوده و اکنون پتانسیل موجود در مردم بسیار بالاست. برای مثال در مراسم ازدواج پسر من که برگزار شد مهندس موسوی هم از مهمانان بودند. من حدس می زدم که به هنگام ورود مهندس موسوی عده ای از مهمانان که اکثریت آنها افراد غیرسیاسی و عامه ی مردم بودند مهندس را تشویق کنند، اما هنگام ورود مهندس موسوی دبدم که تمام افراد حاضر چند دقیقه ایستادند و ایشان را ایستاده تشویق کردند که تشویق ایشان در این حد هم باعث تعجب و هم باعث خوشحالی من شد و این نشان می دهد که در عامه مردم و جامعه نگاه مثبت به مهندس موسوی این مقدار بالاست و مردم هم نسبت به ایشان امید دارند.

میردامادی افزود: این اتفاقات نشان می دهد که نتیجه ی گرفته شده در این یکسال فوق العاده بوده. نتیجه فقط این نیست که ۲۵ خرداد تکرار شود، همین پتانسیل بالای موجود در جامعه و افزایش آگاهی مردم نتیجه بسیار مهمی بوده که طرف مقابل هم از آن آگاه است. با این که فضا نسبت به سال قبل کنترل شده تر است آقایان تا این مقدار دستپاچه هستند و شتابزده عمل می کنند از همین می توان فهمید که آنها از پتانسیل بالای موجود در جامعه هراسانند که اینگونه شتابزده عمل می کنند.من در بازجویی هایم هم گفته ام که شما اوضاع را کنترل کردید و نتوانستید مشکلات را حل کنید و وضع موجود همانند خاکستر زیر آتش است و تنها نیازمند به یک جرقه است.

میردامادی در پایان صحبت های خود گفت: من در روزهای اخیر با دوستانم که صحبت می کردم می گفتم که بعد از بازگشت آقای عرب سرخی به زندان از رفتار طرف مقابل می توان فهمید که عده ای دیگر از ما زندانیان آزاد شده را به زندان بازمی گردانند و اتفاقا حدس می زدم که اولین آنها خودم باشم که این امر محقق شد و این نشان می دهد که طرف مقابل با این که در یکسال اخیر از این راه نتیجه ای نگرفته هم چنان راه حل اوضاع بحرانی کشور را در زندانی کردن افراد می داند.

محسن میردامادی در پی بازتاب وسیع مراسم عروسی فرزندش که با حضور شخصیتها و چهره های اصلاح طلب برگزار شده بود، شب گذشته به بهانه مخالفت مقامات با تمدید مرخصی وی، به زندان اوین فراخوانده شده بود.


 


به دنبال اعلام اعتصاب غذای مجید توکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنیک که در پی انتقال به سلول انفرادی،از روز دوم خرداد شروع شده، مادر وی هم در مصاحبه با روز خبر از اعتصاب غذای خود داد و گفت: "از روزی که مجید اعتصاب غذا را شروع کرده، من هم اعتصاب غذا کرده ام و هیچ غذایی نخورده ام. تا زمانی هم که خبری از پسرم به من نرسد و صدای پسرم را نشنوم،به اعتصاب غذای خود ادامه خواهم داد."

علی توکلی، برادر مجید توکلی، در مورد وضعیت برادرش به "روز" می گوید: "مجید از دوم خرداد اعتصاب غذای خشک خود را شروع کرده است. ما هنوز به طور دقیق از دلیل این اعتصاب غذا خبر نداریم، اما مساله مهم این است که با توجه به وضعیت جسمی مجید، این اعتصاب غذا می تواند برای سلامتی اش بسیار خطرناک باشد. آن طور که یکی از دوستان مجید گفته او سرفه های بسیار شدیدی می کند و آب هم نمی خورد."

علی توکلی، با اشاره به ناراحتی جسمی برادرش می افزاید: "مجید متاسفانه به بیماری ریوی دچار شده است. دلیل بیماری ریوی مجید هم چیزی نیست، جز مدت زمان طولانی نگهداری او در سلول انفرادی که از ۱۶ آذر ـ روز نخست بازداشت مجید - شروع و تا اواخر فروردین ماه نیز طول کشیده است. مجید زمانی که در بند ۲۴۰ بود هم مدام به بهداری زندان مراجعه و دارو مصرف می کرد."

علی توکلی همچنین خبر می دهد که مجید اعلام کرده است تا زمان بازگشت به بند عمومی اعتصاب غذای خود را ادامه خواهد داد.

برادر مجید توکلی با اشاره به این نکته که دلایل مشخصی برای انتقال مجید توکلی به سلول انفرادی وجود ندارد، می گوید: "تا جایی که من اطلاع دارم و براساس اخباری که به ما رسیده قرار است مجید حداقل تا ۲۰ روز در سلول انفرادی باشد."

در همین حال مادر مجید توکلی نیز می گوید: "خیلی ها با منزل ما تماس میگیرند و به من دل داری می دهند. واقعا خوشحالم که مجید من تنها نیست،گرچه مجید من در زندان است اما خوشحالم که می بینم فرزندان من و خواهران و برادران مجید آزاد هستند و راه او را ادامه می دهند."

مادر مجید توکلی در ادامه می گوید: "فقط به صدای مجید گوش می دهم که مثل همیشه می خندد و می گوید مادر نگران نباش من همین روزها به خانه بر می گردم و به من روحیه می دهد. به صدای مجید گوش می دهم تا آرام شوم و در مانی باشد بر دردهایم.


 


امروز: عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اقدام ایران در پذیرش تبادل سوخت هسته‌ای آن را نشان دهنده حسن‌نیت ایران دانست و گفت: انتظار می‌رود گروه 1 + 5 نیز این گام مثبت را با یك گام به پیش پاسخ داده و فضای مثبت و تعاملی پیش آمده را با اقدامات نسنجیده به افراط‌گرایان واگذار نكنند.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی شهریاری در نطق میان دستور امروز خود با اشاره به سوم خرداد روز فتح خرمشهر، گفت: خرداد ماه برای ملت ایران ماه تحولات تعیین‌كننده و یادآور وقایع تلخ و شیرینی است كه هر كدام به عنوان مقطعی در سرنوشت ملت ما اثرگذار بوده است.

وی سوم خرداد و سالروز آزادی خرمشهر را از مقاطع غرورآفرین و بالنده تاریخ ملت ایران دانست؛ چرا كه در آن روز غیرت، قدرت، ایمان و همبستگی ملت ایران با كور كردن چشم ناپاك بیگانگان نسبت به خاك وطن اسلامی‌مان به رخ جهانیان كشیده شد.

شهریاری در ادامه گفت: حضور 30 میلیونی مردم در انتخابات سال 76 كه به خلق حماسه‌ی دوم خرداد انجامید، بركات مباركی چون رفع تهدید جدی نظامی از كشور، تبلور واقعی مردم‌سالاری دینی و تجلی اراده مردم برای كسب آزادی توام با دینداری و عدالت همراه با پیشرفت، استقلال و عزت بین‌المللی در كنار تامین منافع ملی داشت.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس همچنین 14 خرداد را یادآور وداع وفادارترین مردم جهان با پاك‌ترین امام زمان‌شان دانست و گفت: بیعت امام بر سر آرمان‌های انقلاب مانند استقلال و آزادی و حاكمیت مردم بزرگ‌ترین ضامن ادامه‌ی راه آن حضرت از سوی ملت ایران است.همچنین 22 خرداد و حضور پرنشاط و جدی مردم نشان‌دهنده‌ی تمایل و بلوغ ملت ایران در انتخاب صندوق رای برای اعلام نظرات‌شان بود.

نماینده‌ی مردم بجنورد در خانه‌ی ملت، اظهار امیدواری كرد: تجربه‌ی تعامل با جامعه‌ی جهانی در پرونده‌ی هسته‌ای به تعامل با منتقدان داخلی نیز تسری یابد و مانع از میدان‌داری افراطیون بر تصمیم‌سازی‌های آتی شود.

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه خاطر نشان كرد: در خصوص پرونده‌ی هسته‌ای نیز اكنون كه با بیانیه‌ی تهران زمینه‌ی تعامل با جامعه‌ی جهانی فراهم شده و گروه‌های منتقد دولت در راستای حفظ و رعایت منابع ملی از این بیانیه استقبال كردند، انتظار می‌رود دیدگاه تعاملی نظام در راستای حل و فصل مسالمت‌آمیز پرونده‌ی هسته‌ای و بازگرداندن پرونده به آرامش و به تبع آن بازگشت امنیت و آرامش به زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه ادامه یابد.

وی گفت: در همین راستا اظهارات متناقض برخی مسوولان سیاسی در خصوص عكس‌العمل احتمالی ایران به تصویب قطعنامه‌ی چهارم در سازمان ملل موجب تاسف و ناشی از ناهماهنگی در تنظیم سیاست‌های هسته‌ای تعبیر گردیده كه نیاز به یك مدیریت واحد و متشكل برای جلوگیری از ارسال پیام‌های متناقض و گمراه‌كننده را ضروری می‌سازد.

به گفته‌ی شهریاری با ادامه‌ی روند مدبرانه و تعاملی كه در سایه‌ی بیانیه‌ی تهران ایجاد شده، لازم است با ادامه‌ی سیاست همكاری با آژانس برای رفع ابهامات مسوولان بخصوص رئیس دولت از هر گونه اقدام و اظهارنظر تحریك‌آمیز كه موجب تشدید تحریم‌ها، تهدید تمامیت ارضی و خدشه در حق ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز می‌شود خودداری كند.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس خاطر نشان كرد: اكنون كه ملت ایران با پذیرش تبادل سوخت هسته‌ای حسن‌نیت خود را نشان داده، انتظار دارد گروه 1 + 5 نیز این گام مثبت را با یك گام به پیش پاسخ داده و فضای مثبت و تعاملی پیش آمده را با اقدامات نسنجیده به افراط‌گرایان واگذار نكنند. در این زمینه پیشنهاد می‌كنم، مجلس شورای اسلامی و ریاست آن كه اخیرا در مورد بیانیه‌ی تهران اظهارنظر كرده به نقش سلبی در پرونده هسته‌ای اكتفا نكرده و ایفای یك نقش سازنده و ایجابی در روند تصمیم‌گیری پرونده‌ی هسته‌یی زمینه‌ی ادامه‌ی سیاست تعامل و گفت‌وگو با جامعه‌ی جهانی را تسهیل و از ورود افراط‌گرایی ممانعت كنند.

شهریاری افزود: در شرایطی كه منافع و حقوق مسلم ملت ایران از سوی قدرت‌های خارجی مورد تهدید واقع شده ایجاد وحدت و همدلی مهمترین وظیفه‌ی مسوولان نظام است؛ چرا كه میزان تهدید خارجی ارتباط مستقیم با گسترش اختلاف در اركان و مسوولان نظام دارد. قانون اساسی به عنوان میثاق ملی مهمترین مبنای وحدت و فصل‌الخطاب گروه‌های سیاسی برای فعالیت در چارچوب نظام خواهد بود. در این راستا تاكید امام راحل بر به رسمیت شناختن اختلاف‌نظر سیاسی و حضور هر دو جریان در عرصه‌های مختلف كشور بر مبانی اعتدال باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده‌ی مردم بجنورد در خانه‌ی ملت، تصریح كرد: متاسفانه در اثر سیاست‌های اقتصادی برنامه گریز دولت، سند چشم‌انداز كه مورد تصویب مهمترین ارگان قانونی نظام است عملا به فراموشی سپرده شده و معیار مناسب برای ارزیابی روند اقتصادی كشور وجود ندارد.

وی در ادامه از اعلام آمارهای غیرواقعی و غلط، كاهش رشد اقتصادی به كمتر از دو درصد، واردات بی‌رویه كه موجب تعطیلی كارخانجات، بیكاری كارگران و رشد بیكاری عمومی تا سقف 13 درصد شده ، همچنین افزایش طلاق، فقر و فساد ناشی از بیكاری در كنار سیاست‌های فشار اجتماعی و تشدید فضای امنیتی به عنوان مواردی یاد كرد كه به گفته وی موجب نگرانی و بی‌اعتمادی آحاد مردم و نمایندگان آنها به ادامه‌ی سیاست‌های دولت شده است.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس در پایان به برخی مسائل استان خراسان جنوبی و حوزه‌ی انتخابیه خود اشاره و خواستار رسیدگی مسوولان به این مشكلات شد.


 


امروز: میر حسین موسوی در دیدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتمادملی به اهمیت احزاب در این برهه زمانی تاکید کرد و همچنین نسبت به نفوذ خرافه گرایی در سطح مدیریت کلان کشور هشدار داد.

شجاعت و افشاگری آقای کروبی سهم بالایی در آگاهی بخشی دارد

به گزارش خبرنگار کلمه، میرحسین موسوی در ابتدای این دیدا از نقش آقای کروبی در این حرکت ملی تشکر کرد و گفت: شجاعت و افشاگری ایشان سهم بالایی در آگاهی مردم و جنبش دارد. امیدواریم که این نقش همچنان با قدرت ادامه داشته باشد. ایستادگی ایشان در تداوم نقش جنبش سبز اهمیت حیاتی دارد.

وی سپس به بررسی نقش احزاب بعد از انقلاب پرداخت و گفت: از اول انقلاب تفکری وجود داشت که با حزب و تشکل مخالف بود . تجربه نامناسب مردم درباره احزاب دوران بعد از مشروطیت این بدبینی را تشدید می کرد.

یکی از ویژگی های شهید بهشتی مخالفت با تک صدایی و تک حزبی بود

وی افزود: در کنار این نگاه بدبینانه اندیشه مثبتی هم بود که در راس آن شهید بهشتی قرار داشت. ایشان معتقد به فعالیت های حزبی و تشکیلاتی بودند و در این زمینه نیز بسیار تلاش کردند . از آن فعالیت ها نتایج درخشانی گرفته شد و یکی از ویژگی های ایشان مخالفتشان با تک صدایی و رژیم تک حزبی بود.

وی با ابراز تاسف از نگاه منفی به احزاب و تشکل ها و حتی تشکل های کوچک مردمی در سال های اخیر تاکید کرد: اقدام اخیر در مورد دو حزب اصلاح طلب کشور ریشه در همین اندیشه منفی در مورد احزاب دارد. البته این روزها با سرکوبی که وجود دارد اهمیت احزاب و تشکل ها بیش از سابق احساس می شود.

ایستادگی بر حق تشکیل و حفظ احزاب حیاتی تر از همیشه است

موسوی گفت: ایستادگی بر حق تشکیل و حفظ احزاب در این روزها حیاتی تر از همیشه است. وقتی بحث اجرای بدون تنازل قانون اساسی می شود یکی از اصول صراحت در آزادی تشکل ها و احزاب است؛ چه این احزاب سیاسی باشند و چه صنفی.

موسوی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: تشکل های سیاسی باید از آزادی و حقوق همه دفاع کنند و در صورت امکان در هم ادغام شوند و تشکل های بزرگتری را ایجاد کنند

خرافات امروز در خدمت فساد سازمان یافته سیاسی و اقتصادی است

موسوی در بخش دیگری از صحبت های خود به مسئله خرافات اشاره کرد و گفت: امروز خرافات در خدمت یک فساد سازمان یافته سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. حذف سازمان مدیریت و برنامه ریزی، حساسیت به کلید واژه توسعه، پشت سر انداختن برنامه های پنج ساله توسعه، همه و همه نشان از رسوخ تفکر خرافی است.

اقتصاد صدقه ای اغتشاش عظیمی را در تنظیم رویه های عقلانی ایجاد کرده است

وی تصریح کرد: شیعه واقعی همیشه و هر روز منتظر فرج و ظهور امام زمان (عج) است ولی در عین حال برای هزار سال بعد خود هم برنامه ریزی می کند ولی امروز اقتصاد صدقه ای و اقدامات باری به هر جهت اغتشاش عظیمی را در تنظیم رویه های عقلانی ایجاد کرده است .

به اعتقاد موسوی ، حذف بخش عمده ای از مدیران باتجربه معتقد به برنامه ریزی و مدیریت علمی به خرافه گرایی افراطی مرتبط است.

وی با اشاره به سخنان چند وقت پیش رئیس دولت حاضر و ارتباط آن با خرافه گرایی گفت: بر اساس این نگاه، آمریکا نه برای نفت یا دلائل ژئوپلتیکی یا به دلایل استراتژیک به عراق آمده بلکه آمده است که جلوی ظهور امام زمان علیه السلام را بگیرد. حاکمیت با این طرز فکر در سیاست خارجی چه فاجعه ای می تواند ایجاد کند.آیا توافق های شبه ترکمنچای نمی تواند نتیجه اجتناب ناپذیر چنین طرز فکری باشد؟

موسوی در انتها به نقش حضرت امام(ره) در انقلاب اسلامی و ریشه کن کردن یک رژیم ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی اشاره کرد و گفت: ایشان بیشترین حساسیت را به تسلط تحجر و خرافه داشتند و در دوره ای که فشار غیر عادی برای جلوی از شرکت زنان در انتخابات ایجاد شد، ایشان با صراحت و تندی برخورد کردند و گفتند مگر می توان نیمی از جمعیت کشور را از دخالت در سرنوشت خود محروم کرد.

در ابتدای این دیدار صمیمانه، سیدباقر اسکویی مشاور دبیرکل و رئیس سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتماد ملی، شرحی از فعالیتها و اهداف این سازمان ارائه داد و در بخشی از صحبتهای خود گفت: مقاومت ورزی و ایستادگی را ابتدا از آموزه های دینی و اسلامی و سیره ائمه ی معصومین (ع) و سپس با الگو قرار دادن رفتار معنوی و الهی امام (ره) و یاران صدیق و دیرینه ی ایشان همچون جنابعالی و حجت السلام والمسلمین کروبی آموخته و سرلوحه ی خویش قرار داده ایم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: افق و مسیر ما همان مسیری است که مردان بی ادعا و شیرزنانی گمنام با تقدیم هزاران شهید و صدها جانباز و ایثارگر نهال انقلاب را به درختی تنومند تبدیل نموده اند و ما قرزندان همانانیم، ما فرزندان انقلابیم که امروز نگران کشور و انقلاب و نظام خویش هستیم.


 


خبرگزاری فارس دوشنبه گذشته، به نقل از آقای احمدی نژاد- در حاشیه جلسه هیات دولت- نوشت:«در برخی موارد توضیح رفتار روسیه برای مردم ایران مشکل شده و ما نمی توانیم و نمی دانیم چگونه این موضع را توضیح دهیم... ما از یک کشور دوست وهمسایه انتظار داریم که به طور قاطع دفاع کند و در کنار این بیانیه(ایران- ترکیه و برزیل) بایستد و جازه ندهد بهانه های دیگری وارد شود و مانع یک تعامل سازنده شود.»

روسیه ای که آقای احمدی نژاد از آن نام می برد همان روسیه ای است که در 20 مه 1920 با تبادل سند، کشور ایران را به رسمیت می شناسد (ایران از سه هزار سال قبل از میلا د مسیح وجود دارد. اروپا در آن زمان وجود نداشته است) و پس از این تاریخ- دست کم دوبار- به شکل جدی برای تجزیه همین کشور به رسمیت شناخته شده تلا ش می کند و نکته طنز ماجرا این که; درست در بیست مه سال جاری میلا دی هم، پیش نویس قطعنامه چهارم، به امضای همین همسایگان «بدعهد» ما می رسد، همسایه ای که وقتی «یرملوف» فرستاده آن به دیدار فتحعلی شاه آمد تا برای «عهد نامه گلستان» مقدمه چینی کند، پیشاپیش، فیل گرانقیمت زرینی را فرستاد که از آن، صدای موسیقی به گوش می رسید.

این رفتارهای خصمانه البته برای نگاه های ژرف بین چیز جدیدی نیست; چنان که در آن روزهایی که آقای احمدی نژاد- شاید- به اتکای همین همراهی چین و روسیه قطعنامه های ضد ایرانی شورای امنیت را «کاغذ پاره» می دانست، اهل نظر بر این امر واقف بودند که در دنیای امروز، چنان نیست که بتوان با شور و هیجان یکسره به تاریخ یا تمام قواعد حاکم بر فضای کنونی بین المللی(خواه عادلا نه و خواه ناعادلا نه) بی تفاوت بود، چه رسد به این که مبنای این بی تفاوتی، همراهی موقتی و تاکتیکی کشوری چون«چین» باشد که به تعبیر«نظامی گنجوی»:«به جز چین ابرو» نمی توان از او خواست:(زچینی به جز چین ابرومخواه- ندارند پیمان مردم نگاه- سخن راست گفتند پیشینیان- که عهد و وفا نیست در چینیان) یا روسیه ای که «مردمی» از او- به ویژه درامور بین المللی خواسته ای دور از انتظار است(که فریاد شاهازبیداد روس/ که از مهد ابخاز بستند عروس/ ز روسی کسی نجوید مردمی/ که جز گوهری نیستش ز آدمی).

از این شاهد مثال های ادبی که بگذریم بازهم به راحتی می توان ادعا کرد که اگر، صرف نگاه تاریخی دقیق به گذشته و تحلیلی جامع و فارغ از هیجان های عمومی از تحولا ت جدید، از سوی دولت و در قبال تحولا ت روشن و تاثیرگذار جهانی وجود داشت، قبل از آن که برخی به «تحویل» 1200 کیلواورانیوم به ترکیه، نام «تبادل سوخت» بگذارند و آن را مانعی برای تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت تلقی کنند، نیز می شد حدس زد که این بیانیه، مشکلی را حل نمی کند و آن وقت نیازی هم به نگرانی برای توضیح رفتار روسیه برای مردم ایران نبود(!); چرا که وقتی روسیه; این چنین در رکاب آمریکا قرار می گیرد، نمی شد انتظار چندانی از کارآمدی ترکیه عضو ناتو و همپیمان با آمریکا داشت و براین اساس، تن به قبول شرایطی داد که در زمان اصلا ح طلبان و حتی در پایان دوران ریاست البرادعی، با شرایط مناسب تری به ایران ارایه شد اما هر بار یا به تهمت های واهی و با تعبیر «عبور از خط قرمز» یا دلا یل دیگر مورد بی اعتنایی قرار گرفت.

آنچه امروز در رویکرد مشترک قدرت های بزرگ جهان- من جمله روسیه- در خصوص برنامه هسته ای ایران مشاهده می شود، اگر چه ممکن است موجب بهت و حیرت آن دسته ازافرادی شود که به همراهی این کشور دل بسته بودند و تصور می کردند، مواضع این کشور برای مردم ایران قابل توضیح خواهد ماند، اما اگر نگاهی کلا ن در این میان وجود داشت از همان زمانی که باراک اوباما بر مسند ریاست جمهوری آمریکا نشست و ترجیح داد برخلا ف بوش پسر، همکاری با روسیه را جایگزین رقابت یامقابله با آن کند، هویدا بود، سیاستی که نمود آن بازگذاشتن دست روسیه در حوزه نفوذ سابق خود- کشورهای مشترک المنافع- و تمرکز بر مسکو به جای تبانی با کشورهایی چون گرجستان و نظایر آن بود، چنانکه دیدیم آمریکا چگونه- برخلا ف دوران بوش- این بار، موضعی منفعلا نه در قبال حوادث قرقیزستان در پیش گرفت تا این نکته به اثبات برسد که سیاست خارجی ایالا ت متحده در قبال روسیه، اکنون تفاوت های ماهوی با دوران بوش دارد و اگر در آن دوره انقلا ب های رنگین با حمایت آمریکا یکی پس از دیگری روسیه را به واکنش وامی داشت و عزم این کشور را برای همکاری با ایران راسخ تر می کرد، این بار نه تنها آمریکا چنین رویکردی از خود نشان نداد که پا را یک گام فراتر گذاشته و با عقد پیمان کاهش تسلیحات هسته ای، اعتماد روس ها را بیش از پیش به خود جلب می کند. تمام این تحولا ت اگر چه از همان آغاز از سوی نگاه های تیزبین رصد می شد اما در سایه انزوای نگاه کارشناسان منتقد سیاست های دولت، رویکرد اتخاذ شده در مساله هسته ای، به گونه ای پیش رفت که گویی این تحولا ت مهم، چندان اهمیتی ندارد ودر نتیجه مشی کلی بر اساس همان بنیان های مبتنی بر فضای پیش از روی کار آمدن اوباما پیش رفت و حتی توجهی هم به این واقعیت نشد که در مرداد سال 1386، مجلس نمایندگان آمریکا با هدف اخلا ل در سرمایه گذاری شرکت های خارجی در بخش نفت و گاز، طرح موسوم به «تشدید منع سرمایه گذاری در ایران» را تصویب کرد که طبق آن دولت آمریکا مجبور می شد، فهرست تمام شرکت هایی را که بیش از 20 میلیون دلا ر در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کرده اند برای اعمال برخورد قانونی دراختیار مجلس نمایندگان قرار دهد و همین مجلس نیز با اعلا م این که: «منع سرمایه گذاری زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که در قالب بخشی از یک استراتژی بزرگ تر برای افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی جهت منزوی کردن دولت ایران به کار گرفته شود» نشان داد که طرحی بلندمدت جهت جذب روسیه و چین به عنوان یک «استراتژی بزرگتر» مدنظر ایالا ت متحده است. با درنظر داشتن آنچه گفته شد، می توان دریافت که ارسال نامه هایی از سوی رئیس دولت نهم به اوباما، شرکت در اجلا س ان پی تی در نیویورک یا این سخن آقای احمدی نژاد که: «بین مواضع هیلاری کلینتون با آقای اوباما فرق قائلیم» تا چه میزان به دور از تحولا ت و واقعیت هایی بود که به شکل گام به گام و فراتر از اراده یک شخص یا چند نفر، ممانعت از تداوم برنامه های مسالمت آمیز هسته ای ایران را هدف قرار داده بود. چند روز دیگر پیش نویس قطعنامه شورای امنیت به رای گذاشته خواهد شد و توافق اخیر ایران، ترکیه و برزیل نشان می دهد که دست کم این بار، نگاه به این قطعنامه صرفا به عنوان یک «کاغذپاره» نیست، اما آنچه اکنون می توان گفت بیش از آن که معطوف به ارایه راهکارهای کوتاه مدت در زمینه سیاست خارجی، آن هم برای چند روز آتی باشد; می تواند اشاره ای به این اصل راهبردی در حوزه داخلی باشد که دولت; برای پیشبرد امور جاری خویش نیز، گریزی از این ندارد که به جای تداوم سیاست مبتنی بر نفی دیگر گروهای سیاسی و با اهتمام به قانون طلا یی «جذب حداکثری و دفع حداقلی» مقام معظم رهبری، نخبگان و کارشناسان امور را همراه خود کند و به جای یک کاسه کردن همه ناکامی ها در تعابیر مشحون از هیجان و گاه تخریب و احاله همه کاستی ها به متصدیان پیشین، رویکردی اخلا ق مدارانه و منطبق بر اصول علمی را در پیش بگیرد. رویکردی که اگر «زبانی صادقانه»، «مبتنی بر همدلی» و «خالی از اغراق» را نیز چاشنی خود کند، می تواند پشتوانه عظیم همراهی گروه های سیاسی و مردمی را جایگزین اتکای به رویکردهای زودگذر بازیگران نظام بین المللی کند و دغدغه «جلب اعتماد مردم» را جایگزین دغدغه «توضیح» رفتارهای یک کشور بیگانه کند.

منبع: روزنامه مردمسالاری- چهارشنبه 5/3/89


 


امروز: انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز برگزار شد.

علی لاریجانی تنها کاندیدای ریاست مجلس بود که از میان 258 رای ماخوذه با كسب 214 رای بار دیگر به ریاست مجلس انتخاب شد، همچنین 44 رای سفید نیز به صندوق ریخته شد.

برای انتخابات نواب رئیس، محمد حسن ابوترابی‌فرد،مسعود پزشكیان و شهاب الدین صدر نامزد شده بودند.

در این میان از265 رای ماخوذه به ترتیب، ابوترابی فرد 188 رای و پزشكیان(عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس)، 115 رای و صدر، 145رای كسب كردند و به این ترتیب ابوترابی‌فرد و صدربابه عنوان نایب رئیس مجلس در سومین سال انتخاب شدند.

همچنین برای پست کارپردازی مجلس محسن كوهكن، محمد آشوری، احمد ناطق‌نوری و همچنین مهرداد لاهوتی(کاندیدای مورد حمایت فراکسیون خط امام(ره)مجلس) و قسیم عثمانی کاندیدا شده بودند که از میان 262رای ماخوذه، محسن كوهكن با كسب 160 رای، احمد ناطق نوری با كسب156 رای و محمد آشوری با كسب203 رای برای سومین سال پیاپی به عنوان كارپرداز انتخاب شدند و مهرداد لاهوتی با 90 رای و قسیم عثمانی با 39 رای از حضور در این پست هیات رئیسه بازماندند.


 


امروز: در بامداد روز ورود احمدی نژاد به کرمان 17 تن از فعالین دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان بازداشت شدند و بیش از 30 نفر از فعالین مورد تهدید قرار گرفتند که در صورت حضور در دانشگاه و یا هر گونه حضور در مسیر استقبال مورد پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

گفتنی است که روز گذشته مطابق 4 خرداد هماهنگی هایی جهت تجمع اعتراض آمیز به ورود احمدی نژاد در دانشگاه صورت گرفته بود.

بازداشت شدگان توسط نیروهای امنیتی به نقاط نا معلومی منتقل شده اند و از محل آنان خبری در دست نیست. چند از فعالین که به رغم تهدید خود را به دانشگاه رسانده بودند نیز بازداشت شدند.


 


در باب توسعه شبکه های اجتماعی برای افزایش نفوذ جنبش سبز در درون جامعه سخن بسیار رفته است. آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته بررسی ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی مختلف در سطح اجتماع می باشد. در این مجموعه مقالات که قسمت اول آن امروز ارائه می شود، قصد آن را داریم که راهکارهای ارتباطی شبکه های اجتماعی را بررسی کنیم و معیارهای نفوذ پذیری آنها را معرفی نماییم.

وقتی صحبت از شبکه می شود بیشتر به ایجاد شبکه یعنی ساختن ارتباطات با افراد یا گروههای اجتماعی می اندیشیم. در صورتیکه شبکه قبلا موجود است. شبکه همان روابط فردی و اجتماعی ایست که داریم. ما به عنوان افراد گره های شبکه، و روابطمان با افراد و گروههای دیگر اتصالات شبکه اجتماعی مذکور را تشکیل می دهند. افزایش اتصالات بسیار نیکوست ولی آنچه باید بیشتر بدان اندیشید ارائه راهکارهایی برای ارتباط گره های شبکه و انتشار ایده ها، اخبار و پیامها می باشد.

حرکت های مردمی ۲۲ و ۲۵ خرداد نشان داد که توده جامعه به آن سطح از آگاهی رسیده اند که مشکل را تشخیص داده و راه حل را نیز می دانند. اکثریت جامعه با شعار احیای اصول فراموش شده قانون اساسی و بازگشت همگان به قانون وارد صحنه شدند و پس از کودتای انتخاباتی سال گذشته بر علیه مردم، باز هم با آگاهی و بدون بکار بستن خشونت به خیابان آمدند تا رای خود را پس بگیرند. بنابراین چنانچه ایده ای در سراسر این شبکه عظیم به طور صحیح منتشر شود، به دلیل شعور اجتماعی ای که در ۲۲ و ۲۵ خرداد شکلگیری خود را به منصه ظهور گذاشت، مورد توافق سراسری واقع می شود.

موضوع ارائه و توافق بر روی یک راهکار ارتباطی، خود به اندازه ساخت شبکه ای جدید سخت و دشوار است و در تئوری داستان اولویت مرغ و تخم مرغ است. برای سراسری کردن راهکار ارتباطی ابتدا نیاز به راهکار ارتباطی دیگری داریم که راهکار جدید را در شبکه منتشر کند و این حلقه بی پایان ادامه می یابد. راه حلی ساده برای این موضوع انتشار راهکار ارتباطی از طریق تمامی اتصالات موجود است. برای مثال چنانچه می خواهیم ایده یا خبر «الف» در شبکه پخش شود، باید «الف» را همراه با راهکار انتشار آن برای همه اتصالات خود ارسال نماییم. واضح است که راهکار ارتباطی همراه «الف» نیز باید به این مضمون باشد که پس از دریافت «الف»، آنرا برای تمام ارتباطات خود ارسال کن.

با این راهکار ساده که کاربران اینترنت حتما قبلا مشابه آنرا در ایمیلهای مختلف دریافت کرده اند، می توان در تعداد محدودی مرحله یک ایده را در جامعه منتشر کرد. کافیست وقتی دوستان خود را می بینیم حتما با آنها اخبار خود را رد و بدل کنیم. چنانچه همه خود را موظف به این روند اطلاع رسانی کنیم خواهیم دید که بسیار سریع این روش انتشار اظلاعات در جامعه مرسوم خواهد شد.

اطلاع رسانی و آگاهی همچون خون برای پیکر این شبکه اجتماعی می باشد. برای زنده نگه داشتن این شبکه باید هر روز به تمام گره های آن خون تازه برسانیم. کودتاچیان نیز این موضوع را به خوبی درک کرده اند و تمام عزم خود را برای قطع کردن جریان این خون به کار بسته اند.


(ادامه دارد)


 




امروز: کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رییس ستاد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی گزارش تحقیقات خود درباره مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی ( معاون اول احمدی نژاد و رییس حلقه فساد خیابان فاطمی) را به هیات دولت ارایه کرد.

به گزارش "الف"، در جلسه اخیر هیات دولت وزیر علوم براساس تحقیقات خود اعلام کرد آقای محمدرضا رحیمی، مدرک دکتری ندارد و مدرک ارایه شده از سوی ایشان فاقد صحت و اعتبار است.

در این جلسه آقای احمدی نژاد پس از استماع گزارش وزیر علوم صرفا اعلام کرد آقای رحیمی از مدرک دکتری استفاده نمی‌کنند و دیگران هم نباید ایشان را دکتر خطاب کنند !!!


 



امروز: کنگره آمریکا تصویب قانون تحریم صادرات بنزین به ایران را یک ماه به عقب انداخته است.

کریستوفر داد، رئیس کمیته امور بانکی مجلس سنا و هاوراد برمن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند، تصویب تحریم های اقتصادی علیه ایران را یک ماه به عقب می اندازند تا قطعنامه جدید پیشنهاد شده به شورای امنیت به تصویب برسد.

به گزارش بی بی سی، بر اساس این بیانیه، کنگره آمریکا صبر می کند تا قانون جدید تحریم های اقتصادی ایران را به گونه ای تصویب کند که قطعنامه جدید شورای امنیت را تقویت کند.

نمایندگان کنگره پیش تر قرار بود تا پایان ماه مه به اصلاحات انجام شده در مصوبات مربوط به "مجازات اقتصادی" ایران رای دهند ولی این کار به پایان ژوئن موکول شده است.

این مجازات ها شامل تحریم صادرات بنزین به ایران ممنوعیت معامله با صنعت پتروشیمی آن است.

مجلس نمایندگان و سنا آمریکا در این زمینه مصوباتی دارند و کمیته مشترک در حال تلفیق این مصوبات برای تهیه یک طرح واحد است.

همزمان، کشورهای غربی عضو شورای امنیت اعلام کردند توافق ایران با ترکیه و برزیل به خاطر ادامه تولید اورانیوم غنی شده در این کشور ارزش چندانی ندارد.

به گفته این کشورها، حتی در صورتی که ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی شده خود را با سوخت اتمی مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران مبادله کند، همچنان مواد لازم برای تولید بمب اتمی را در اختیار خواهد داشت.

آمریکا و متحدانش ایران را به تلاش برای تولید تسلیحات هسته ای متهم می کنند ولی این کشور برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند.

در همین حال نخست وزیر جدید بریتانیا خواستار افزایش فشار بین المللی بر ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم شده است.

دیوید کامرون که سه شنبه در پارلمان بریتانیا سخنرانی می کرد گفت: "بر این باورم که زمان افزایش فشار (بر ایران) فرا رسیده و زمان زیادی را در اختیار نداریم."

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز توافق ایران با ترکیه و برزیل برای مبادله اورانیوم غنی شده را دارای مشکل دانسته است.

خانم کلینتون که به چین سفر کرده است گفت:"در این نامه نواقصی وجود دارد که به نگرانی های جامعه جهانی پاسخ نمی دهد."

ایران، ترکیه و برزیل یک هفته پیش تفاهم نامه ای را در تهران امضا کردند که براساس آن موافقت شده است ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده خود را به ترکیه بفرستد و در ازای آن سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را دریافت کند.

از سوی دیگر فرانسه هم توافق تهران را دارای نواقصی دانسته است.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه، تاکید ایران بر ادامه غنی سازی اورانیوم توافق این کشور برای مبادله اورانیوم غنی شده را مشکل دار می کند.

برنار والرو گفت: "آن زمان (اکتبر سال گذشته) که بحث مبادله مطرح شد، صحبت از مبادله ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده مطرح بود حال آن که ذخیره اورانیوم غنی شده فعلی ایران باید به حدود دو هزار تا ۲۴۰۰ کیلوگرم رسیده باشد."

به گفته او تفاوت میان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران با میزان مورد مبادله نگران کننده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سال گذشته با هدف اعتمادسازی و کمک به از سرگیری گفتگوهای هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ پیشنهاد مبادله بخش عمده ای از اورانیوم غنی شده این کشور را با سوخت هسته ای راکتور تحقیقاتی تهران مطرح کرد.

ایران هفته پیش با میانجیگری ترکیه و برزیل با این مبادله موافقت کرد ولی کشورهای غربی این توافق را برطرف کننده نگرانی های خود نمی دانند و پیش نویس قطعنامه تحریم های جدید علیه این کشور را به شورای امنیت تقدیم کرده اند


 


امروز:جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتمادملی امروز با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی دیدار کردند و به پرسش های آنان نیز پاسخ گفتند.

به گزارش خبرنگار "کلمه" در این دیدار زهرا رهنورد ضمن تشکر از حضور این جمع جوان با اشاره به روندبرگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری و ضربه هولناکی که به حیثیت قوانین، دموکراسی و آزادی ملت وارد آمد، مقاومت ملت در دوران جنبش سبز را به وکالت از همین حقوق ضایع شده و اهانت بزرگ به ملت دانست.

زهرا رهنورد تصریح کرد: این مطالبات از بطن شعارهای اصلی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بر آمده است و امروز به طور وسیع تر و پیچیده تر در طی این یک سال تداوم پیدا کرده است.

رهنورد در پاسخ به سوال یکی از جوانان حزب پیرامون وضعیت فعلی زنان و تبعیض های رایج در حق آنان گفت:

قرار نبود و نیست که این تبعیض ها در حق زنان روا داشته شود، امام خمینی پیوسته از هویت و حیثیت و بالندگی زنان سخن می گفتند. در میان سخنان ایشان دو جمله معروف تر است که می فرمایند "از دامن زن مرد به معراج می رود" و دیگری "شما زنان در این انقلاب پیشوا بوده اید". این دو جمله معروف می توانست کلید واژه های اصلی پی ریزی قوانینی متعالی و برابری طلبانه و حیثیت بخش برای زنان باشداما متاسفانه در روند و گذشت زمان حقوق زنان مغفول مانده است به طوری که جز در سطح آموزش عالی که زنان موقعیت بزرگی به دست آوردند و نزدیک ۷۰درصد ورودی دانشگاه ها را تشکیل دادند در سایر موارد حقوقی و فرهنگی پیوسته عقب رانده شدند.

وی تاکید کرد در چند سال اخیر این روند تشدید شده است یعنی از انتخابات نهم و دهم به این سو نگرش ارتجاعی و خرافی و سرکوبگرانه نسبت به زنان اوج گرفته تااینکه می بینیم سرکوب زنان در یک ساله اخیر به واسطه ی اینکه از پیشتازان جنبش سبز بوده اند بی سابقه بوده است.

زهرا رهنورد آرمان و شعار زنان را در کنار آزادی، استقلال، دموکراسی و قانون خواهی، رفع تبعیض علیه زنان دانست که متاسفانه به جای پاسخ به این مطالبات طبیعی، کشور را به یک زندان بزرگ تبدیل کردند و زنان در این زندان بزرگ باترور شخصیت و آزار و شکنجه و تلاش برای اقرار گرفتن و توبه نامه امضا کردن روبرو شدند.

استاد دانشگاه الزهرا همچنین عقبه فکری این رفتار را در تصویب برخی قوانین نیز قابل ردیابی دانست و گفت: امروز برخی در قوانین تنظیم شده و لوایح هم انواع تبعیض ها را علیه زنان روا می دارند و اخیرا هم با قانون حمایت از خانواده در پی متلاشی کردن خانواده ها هستند که ضربه سخت را زنان و کودکان بی سر و سامان خواهند خورد.

وی با یادآوری مناظره تلوزیونی موسوی-احمدی نژاد گفت: نگاه سرکوبگرانه و تبعیض آمیز به زن را در همان مناظره هم می توانستیم مشاهده کنیم چنانکه آقای احمدی نژاد سعی کرد حیثیت علمی و تحقیقاتی مرا زیر سوال ببرد که البته این اقدام موجب ریشخند مردم شد و واژه های به اصطلاح تهدید آمیز آن مناظره مدت ها موجب مزاح ملت بود.

زهرا رهنورد تاکید کرد این دولت در حالی سرکوب زنان را و حاشیه نشین کردن آنان را کلید زد که پیامبر رحمت (ص) فرموده اند: از این دنیا زن، عطر و نماز مورد علاقه من است و بنده قرار گرفتن این مثلث عجیب در کنار هم را ناشی از اهمیت وصول زن، نماز و عطر در یک عرض و نماد نگرشی سرشار از احترام و قداست می دانم.

رهنورد در پایان تاکید کرد: مطالبات زنان دو رویه دارد که باید به هر دو رویه ی آن توجه کرد.

یک رویه آزادی ، دموکراسی ، قانون گرایی و عدم دخالت در زندگی فردی و رویه دیگر رفع تبعیض و تحقق اهداف حقوقی زنان است که باید تامین شود چرا که آرمان آزادی بدون حضور نیمی از جمعیت یعنی بدون زنان تحقق پذیر نخواهد بود.

بنابراین به همه سرکوب گران این عصر می گوئیم ما زنان برای تحقق مطالبات خود مقاومت خواهیم کرد.


 




امروز:عماد بهاور پس از گذشت بیش از هفتاد روز بازداشت در سلول‌های انفرادی و چندنفرة بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

به گزارش کلمه، وی که پس از ۵۱ روز انفرادی هم‌سلولی جعفر پناهی شده‌بود در تماس تلفنی امروز خود از بخش قرنطینة زندان رجایی‌شهر به خانواده خود اطلاع داده‌است که از دو هفته پیش که از جعفر پناهی جدا شده، دوباره به سلول انفرادی انتقال پیدا کرده‌ و روز گذشته هم به زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌است.

وی در این تماس تلفنی که بعد از دو هفته صورت گرفته‌است همچنین خبر داده است که در این مدت بی‌خبری برای فشار بیشتر به او گفته‌اند که همسرت را هم بازداشت کرده‌ایم و مادرت هم سکته کرده است و با این اخبار کذب او را بسیار نگران کرده‌ و برای مصاحبة تلویزیونی تحت فشار قرار داده‌اند که مورد پذیرش وی قرار نگرفته‌است. وی پیش‌بینی کرده‌است که طی چند روز آینده از قرنطینه به بخش عمومی زندان رجایی‌شهر منتقل خواهد شد.

عماد بهاور رئیس شاخة جوانان نهضت آزادی ایران و عضو هسته مرکزی پویش موج سوم بوده و برای چندمین بار در اسفند ماه ۸۸ به دلایل نامعلوم بازداشت شده است و پس از بیش از ۷۰ روز هنوز در بازداشت موقت به سر می‌برد.


 



امروز:رئیس مرکز امور زنان و خانواده از ارایه اطلاعاتی درباره هزینه‌های انجام شده در هفته زن خودداری کرد و گفت به درستی نمی‌داد چه مقدار هزینه شده است.

به گزارش ایلنا، مریم مجتهد زاده در نشستی با بیان این که در روز زن خبر خوشی را اعلام می‌کنیم، گفت: قرار است مجلس زنان جهان در ایران راه اندازی شود که این مجلس از تمام کشورهای جهان نماینده دارد. مجتهد زاده گفت اطلاعات بیشتر در رابطه با این مجلس را در روز زن اعلام می‌کند.


 




امروز:معاون اداری مالی وزارت علوم با اشاره به آغاز مکان‌یابی دانشگاه‌ها توسط خود دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه علامه طباطبایی یا خواجه نصیرالدین طوسی جزو دانشگاه‌هایی هستند که از قبل جهت تمرکز واحدهایشان به دنبال مکان مناسب بوده‌اند، بنابراین در این مسائل هم وزارت علوم و هم دانشگاه‌ها جهت انتخاب مکان مناسب نیاز به مکانیابی دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر متکان در حاشیه مراسم تجلیل از خیرین آموزش عالی در جمع خبرنگاران در رابطه با اجرای مصوبه هیات دولت برای کاهش جمعیت دانشجویی شهر تهران اظهارکرد: مدیریت منابع به صورت فردی انجام نمی‌گیرد؛ بلکه بصورت بسته‌ای است که به همراه معاونت آموزشی و سایر معاونت‌های وزارت علوم یکپارچه عمل می‌کند.

وی افزود: این سیاستها از گذشته بوده است، ولی مسائلی همچون زلزله برای دانشگاه‌هایی مانند شهید بهشتی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات یا سایر دانشگاه‌های شمال و جنوب شهرکه بر روی گسل قرار دارند و همچنین مسائل اجتماعی دیگر از جمله تهیه مسکن، ترافیک، بحث‌های جمعیتی و فرهنگی همگی دست به دست هم داده تا ما در ارتباط با کاهش دانشجویان کلان شهرها اقداماتی انجام دهیم.

معاون اداری مالی وزارت علوم با اشاره به تخصصی شدن دانشگاه‌های بزرگ، عنوان کرد: در این راستا ما با کاهش دانشجویان کارشناسی در شهرستان‌ها مواجه شدیم، به طوری که در این دانشگاه‌ها ظرفیت از تقاضای موجود بیشتر است و نیاز داریم که این دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی تقویت و تکمیل شود.

وی ادامه داد:‌ از طرف دیگر در دانشگاه‌های بزرگ، ما با افزایش تقاضا و کاهش ظرفیت در سطح تحصیلات تکمیلی مواجه هستیم و علیرغم اینکه ظرفیتها در۴ سال گذشته سه برابر شده است باز هم همچنان با ا فزایش تقاضا روبرو هستیم، بنابراین باید دانشگاه‌های بزرگ را بیشتر به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی سوق دهیم.

متکان در مورد سرنوشت مکان فعلی این دانشگاه‌ها در تهران، عنوان کرد: فعلا بحث در این مورد بسیار زود است و هنوز در حال مطالعه بر روی آن هستیم.

وی درادامه افزود: فعلا سیاست این است که در درجه اول کاهش دانشجو داشته باشیم و در درجه دوم انتقال دانشگاه‌ها صورت گیرد.


 




امروز:در مجموع پرونده ۳۲ نفر از متخلفان آزمون دستیاری بررسی شده، هفت نفر به زندان رفته‌اند که سه نفر از آنها هنوز در زندان به سر می‌برند و پرونده‌های جدیدی نیز از افرادی که سوالات را خریده‌اند، روی کار آمده است.

وزیر بهداشت درباره روند برخورد با متخلفان آزمون دستیاری وکم کاری وزارت بهداشت در برخورد با متخلفان گفت: وزارت بهداشت نیز مدعی حقوق مردم است اما ما منتظر هستیم تا دستگاه قضایی کار خود را در این زمینه تمام کند. در مجموع رسیدگی به متخلفان آزمون دستیاری همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر پرونده‌های گذشته پرونده‌های جدیدی نیز در رابطه با تخلف در آزمون دستیاری مطرح شده است. در مجموع پرونده ۳۲ نفر از متخلفان آزمون دستیاری بررسی شده، هفت نفر به زندان رفته‌اند که سه نفر از آنها هنوز در زندان به سر می‌برند. اما پرونده های جدیدی از افرادی که سوالات را خریده‌اند، نیز روی کار آمده است.

وزیر بهداشت در مورد اعلام وضعیت برنج های آلوده وارداتی هم گفت: نظر وزارت بهداشت همان تاکید بر سلامت برنجهای وارداتی بوده و تغییری نکرده است.

به گزارش ایلنا، مرضیه وحیددستجردی در حاشیه افتتاح هزارمین پایگاه اورژانس جاده‌ای کشور در پاسخ به این سوال که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد آلودگی برنج‌های وارداتی اظهاراتی داشته واینکه گفته شده مغایر با نظر وزرات بهداشت است، ادامه داد: معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در این زمینه گزارش اساسی را ارائه می‌دهد و این درحالی است که نظر ما نسبت به گذشته تغییری نکرده است


 




امروز:عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت: از نمایندگان می‌خواهم تمام تلاش و مساعی خود را در بالندگی قانون برنامه پنجم توسعه به کار بندند، چرا که آن چیزی که ارائه شده ماهیت برنامه‌ای ندارد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا خباز در نطق میان دستور مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از ویژگی‌های مومنان، گفت: فرد مومن صبح و شب به خود بدگمان است و به خود ایراد می‌گیرد. مومن هرگاه بخواهد سخن بگوید ابتدا می‌اندیشد، اگر خوب بود بیان می‌کند در غیر این صورت بیان نمی‌کند؛ ولی شخص منافق و دورو آنچه بر زبانش آمد بیان می‌کند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس به اشاره به حدیثی از امام علی(ع) گفت: ایمان بنده‌ای درست و کامل نمی‌شود تا قلبش درست نشود و هرگز قلبش درست نمی‌شود تا زبانش درست شود. زبان در سعادت و شقاوت مومن نقش اصلی را بر عهده دارد. آیا اخلاق در سیاست و کشورداری نقش دارد؟ آیا هرچه بر زبان و قلم سیاستمداران جاری شد، می‌توانند ابراز کنند؟

عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس تاکید کرد: بدیهی است که سیاستمداران باید از بقیه مردم بیشتر مقید باشند تا این که بگویند " هدف وسیله را توجیه می‌کند". برای غلبه بر رقیب نمی‌توان از هر ابزار درست و نادرستی استفاده کرد. انقلاب کردیم که سیاست‌مان را اخلاقی کنیم ولی عده‌ای اخلاق‌شان را سیاسی کرده‌اند. این روش مسموم در باور بسیاری از مردم اثر مخربی دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی از وزیر راه خواست تا نسبت به احداث راه‌آهن تربت حیدریه - کاشمر - خلیل‌آباد - بردسکن، دو بانده جاده شادمهر به انابد و احداث فرودگاه شهید مدرس سرعت عمل داشته باشد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس از وزیر کار خواست تا جهت کاهش نرخ بیکاری در حوزه انتخابیه‌اش اقدام عاجل کند، سپس تاکید کرد: خانه‌ای در کاشمر نیست که یک دو و یا سه فرد بیکار نداشته باشد.

وی در تذکری به وزیر کشور گفت: در جهت جبران خسارت سرمازدگی و خشکسالی به تولیدکنندگان و کشاورزان اقدام کنند. از وزیر رفاه نیز می‌خواهم نسبت به بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی هرچه زودتر اقدام کنند.


 



امروز:مذاکرات وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای نهایی کردن بیش از ۱۰ میلیارد دلار قرارداد طرحهای مختلفی همچون طرح توسعه سه فاز پارس جنوبی، ساخت خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه پالایشگاه گاز ایلام و توسعه میدان بزرگ نفتی در حال انجام است.

به گزارش مهر، معطل نگذاشتن طرحهای در دست اجرای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به یکی از سیاستهای ماههای اخیر وزارت نفت تبدیل شده است و از این رو مسئولان صنعت نفت با در نظر گرفتن شرایط خاص سیاسی کشور، پروژه های مختلف را با اولویت قرار دادن مجموعه های داخلی یکی پس از دیگری واگذار می کنند.

بر اساس این سیاستهای جدید، مذاکرات وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای نهایی کردن بیش از ۱۰ میلیارد دلار قرارداد طرحهای مختلفی همچون طرح توسعه سه فاز پارس جنوبی، ساخت خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه پالایشگاه گاز ایلام و توسعه یک میدان بزرگ نفتی در حال انجام است.

امضای قرارداد سه فاز پارس جنوبی تا شهریور

پس از کنارگذاشتن ترکیه از طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ میدان مشترک پارس جنوبی، مذاکرات با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای واگذاری قرارداد این سه فاز گازی مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد.

از سوی دیگر اخیرا با موافقت نمایندگان ویژه رئیس دولت در امور نفت مجوزی برای برگزاری با روش ترک تشریفات مناقصه فازهای پارس جنوبی بدست آمده است که دست شرکت نفت را برای توسعه این میدان مشترک گازی باز گذاشته است.

در همین حال موسی سوری مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس نیز با تایید واگذاری قرارداد فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به قرارگاه خاتم الانبیا، گفته است: پیش بینی می کنیم تا شهریورماه امسال مذاکرات این سه فاز پارس جنوبی نهایی و عملیات اجرایی این مگا پروژه گازی آغاز شود.

بر اساس برآوردهای جدید انجام گرفته در شرکت ملی نفت، ارزش تقریبی طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار تعیین شده که در صورت توافق دو طرف برای اولین بار قرار است قرارداد این طرح گازی به روش EPPSC شامل طراحی‌، تدارک‌ و تامین‌، ساخت‌ و راه‌اندازی‌ امضا شود.

هدف از طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی تولید روزانه‌ ۴۰ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز، ۵۷ هزار بشکه مایعات گازی، ۳۰۰ تن گوگرد و سالانه ۷۵۰ هزار تن اتان، ۸۰۰ هزار تن گاز مایع است.

جزئیات تفاهم نامه جدید شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبیا

به گزارش مهر، شرکت ملی گاز و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هفته گذشته تفاهم نامه ای به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای ساخت قطعه سوم خط لوله ششم سراسری امضا کرده اند.

در صورت توافق نهایی دو طرف، ساخت این خط لوله ۶۰۰ کیلومتری (اهواز تا دهگلان کردستان) که از آن به عنوان خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا یاد می کنند همچون خط لوله صلح، توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام می شود.

تاکنون مسئولان شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبیا بر روی مسائل فنی اجرای این طرح گازی به روش EPCF به توافق رسیده اند اما هنوز مذاکرات دو طرف برای حصول توافق مالی نهایی نشده است.

تاکنون قطعات اول و دوم خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی ۶۱۱ کیلومتر از عسلویه تا اهواز به پایان رسیده است، ضمن آنکه در مسیر قطعه سوم این خط لوله گاز ساخت ۷ تاسیسات تقویت فشار پیش بینی شده که با تکمیل ساخت آن امکان انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز پارس جنوبی به شمالغرب کشور فراهم خواهد شد.

طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام هم از دیگر طرحهایی است که در شرایط فعلی مذاکرات شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبیا برای نهایی کردن قرارداد آن در حال انجام است.

ارزش تقریبی این پروژه گازی حدود ۱۲۰ میلیون دلار برآورد می شود که با اجرای آن ظرفیت تولید گاز پالایشگاه ایلام را به ۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

گفته می شود قرار است بخشی از منابع مالی مورد نیاز ساخت فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام و ادامه خط لوله ششم سراسری توسط بانک صادرات تامین شود.

پیش از این نیز ساخت خط لوله دهم سراسری (حدفاصل پتاوه - پل کله) به طول ۱۷۵ کیلومتر، خط لوله دوم خرم آباد به طول ۱۶۹ کیلومتر، خط لوله طرح توسعه میدان گازی کیش به طول ۹۲ کیلومتر، خط لوله زیردریایی کیش به طول ۱۷ کیلومتر و ساخت دو ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر قطعه دوم خط لوله ششم به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده بود.

به گزارش مهر، طرح توسعه میدان نفتی سوسنگرد از دیگر پروژه هایی است که اخیرا تفاهم نامه آن بین شرکت ملی نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شده است.

سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت گاز اروندان هم با اشاره به امضای تفاهم نامه توسعه میدان سوسنگرد با خاتم الانبیا، ارزش این پروژه نفتی را حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرده و گفته بود: تاکنون ارزیابی اولیه توسعه این میدان توسط خاتم الانبیا انجام شده اما یکی از شروط واگذاری طرح توسعه این میدان نفتی تامین منابع مالی آن است.

میدان سوسنگرد با در اختیار داشتن بیش از ۸٫۸ میلیارد بشکه ذخیره نفت یکی از بزرگترین اکتشافات سالهای اخیر وزارت نفت بوده که پیش بینی می شود با توسعه آن حدود ۳۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران اضافه شود.

خاتم الانبیا مشتری جدید خط لوله نکا - جاسک

اسفند ماه سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و قرارگاه خاتم الانبیا تفاهم نامه ای به ارزش تقریبی ۸۵۰ میلیون دلار برای ساخت سه خط لوله نفتی در مجموع به طول یکهزار و ۸۱۰ کیلومتر امضا کردند.

اما اخیرا این مجموعه برای ساخت خط لوله یکهزار و ۶۸۰ کیلومتری نفت نکا به بندر جاسک نیز مذاکراتی را با وزارت نفت آغاز کرده است.

ارزش تقریبی این پروژه نفتی نیز بیش از سه میلیارد دلار برآورد می شود که با اجرای آن امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر به خلیج فارس فراهم خواهد شد.


 




امروز:انتشار کتاب مجموعه طنز شهرام شکیبا با عنوان «دو تخم مرغ در مه» در حوزه هنری به دلایل نامعلوم متوقف شد .

به گزارش تابناک، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بنا به دلایلی نامعلوم از انتشار این مجموعه طنز که کلیه امور چاپ را سپری کرده بود و حتی جلد آن نیز منتشر شده بود، جلوگیری کرد.

این کتاب دارای یک سوژه کلی با عنوان خرید تخم مرغ از بقالی است و هربار در این سوژه به یکی از فیلمسازان مطرح توجه و به شوخی‌های گوناگونی با آثار این فیلمسازان پرداخته می‌شود.

شهرام شکیبا از طنزپردازان معاصر و از جمله پایه گذاران شب شعر طنز در حلقه رندان است که به همراه زرویی نصر آباد این برنامه را راه اندازی و در طی سالیان گذشته کاشف شاعران توانمند متعددی بوده اند.

« دو تخم مرغ در مه » عنوان مجموعه طنزی است که شکیبا در آن به فیلمسازان سینمای ایران از جمله عباس کیارستمی، مجید مجیدی، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، تهمینه میلانی و رخشان بنی اعتماد و شوخی های گوناگونی که در فیلم های آنها وجود دارد، پرداخته است.


 



امروز:رشد اقتصادی ایران در سال ۸۷؛ ۰٫۵ درصد بوده است، در حالی که این رقم بناست در پایان برنامه پنجم توسعه به ۸ درصد برسد. معاون اقتصادی بانک مرکزی در حالی این آمار را اعلام نموده است که سعی کرده تا با قیاس این آمار با کشورهای پیشرفته، آن را موجه جلوه دهد. حال آن که چنین قیاسی مبنای صحیحی ندارد.

به گزارش فرارو؛ رشد اقتصادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یک سال در مقایسه با سال گذشته. رشد اقتصادی شاخص مناسبی برای اندازه‌گیری وضعیت اقتصادی یک کشور به شمار می‌رود. شاخص رشد اقتصادی، تا حد زیادی نسبی است، یعنی نمی‌توان شاخص رشد اقتصادی کشور توسعه یافته‌ای مثل آمریکا را با کشوری در حال توسعه مثل چین مقایسه کرد و حکم به بهتر بودن وضعیت چین کرد.

یک کشور در حال توسعه هنوز ظرفیت‌های بالایی برای افزایش تولید خود دارد، در حالی که این کار در کشور توسعه‌یافته دشوارتر است، چرا که طبیعتاً فرصت‌های تولیدی که در یک کشور در حال توسعه هنوز کاملاً اشباع نشده، در کشور توسعه‌یافته اشباع شده و در حال تولید است. به عبارتی وقتی شما از ۹۰ درصد ظرفیت تولید خود استفاده می‌کنید، رشد تولید برایتان سخت‌تر است تا زمانی که از ۱۰ درصد آن بهره می‌برید. این مسئله به قانون بازدهی نزولی هم ارتباط دارد. (درباره این قانون در اینجا بخوانید.)

مسئله رشد اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه‌ای مثل ایران بسیار حائز اهمیت است. ما نمی‌توانیم با مقایسه شاخص رشد خود با کشورهای توسعه‌یافته‌ای نظیر آمریکا و انگلستان و آلمان، فکر کنیم که چندان هم عقب نیستیم. ایران باید خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای جنوب شرق آسیا و از همه مهم‌تر با مدل‌هایی مثل ترکیه مقایسه کند. اما بر سر همین قضیه هم اختلافات جدی وجود دارد.

در ایران پس از انتشار پیش‌بینی رشد اقتصادی سال ۲۰۱۰ توسط صندوق بین‌المللی پول، با افتخار بر سر آن تبلیغات فراوانی صورت گرفت. این پیش‌بینی برای ایران حدود سه درصد بود. این آمار را با کشورهای در حال توسعه دیگر مقایسه کنید: «متوسط رشد اقتصادی منطقه اروپای شرقی و مرکزی در سال ۲۰۱۰؛ ۲٫۸ درصد و این رقم برای کشورهای مستقل مشترک المنافع ۴ درصد، برای آسیای در حال توسعه ۸٫۷ درصد، برای خاورمیانه و شمال افریقا ۴٫۵ درصد، برای آفریقای زیر صحرا ۴٫۷ درصد و برای امریکای لاتین ۴ درصد پیش بینی شده است.»

دل بستن به پیش‌بینی‌های اکونومیست و صندوق بین‌المللی پول وقتی دشوارتر می‌شود که آمار ارائه شده توسط معاون بانک مرکزی را بخوانیم: «رشد اقتصادی سال ۸۷ با تلفیق آمارهای واقعی بخش‌های نفت، کشاورزی و خدمات، بدون نفت ۰٫۸ درصد و با نفت ۰٫۵ درصد بوده است.» یک ماه پیش از این سخنگوی اقتصادی دولت، رشد اقتصادی بدون نقت دولت را ۲٫۷ درصد اعلام کرده بود!

حسین قضاوی در عین حال درباره آمار رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته جهان گفته بود: « رشد اقتصادهای پیشرفته جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی معادل ۰٫۵ درصد و در سال ۲۰۰۹ معادل منفی ۳٫۲ درصد بوده است.» صرف نظر از این که قیاس رشد اقتصادی با کشورهای پیشرفته، تا چه میزان فریب‌دهنده است، باید به وجود بحران اقتصادی در غرب اشاره کرد و پرسید، ایران که مدعی است اقتصادی جدای از اقتصاد غرب دارد و به آن بحران گرفتار نیامد، تا چه حد از این فرصت استفاده نمود؟

وی هم‌چنین اعلام نموده است: «به نظر می‌رسد رشد اقتصادی در سال ۸۸ عملکرد بهتری داشته باشد و در سال ۸۹ با توجه به این که قیمت نفت روی ۶۰ دلار بسته شده است و پیش‌بینی‌ها ۷۰ دلار میانگین هر بشکه را نشان می‌دهد وضع بهتری خواهیم داشت و می‌توان انتظار داشت مازاد درآمد ارزی موجب رشد اقتصادی شود.»

در عین حال مسئله رکود اقتصادی در ایران به تورم گره خورده است. جمشید انصاری نماینده مردم زنجان در این‌باره اعتقاد دارد: «با ایجاد رونق قادر خواهیم بود در میان‌مدت بر تورم غلبه کنیم. سیاست دولت، کنترل تورم بوده است و به همین دلیل به سمت ایجاد رونق در اقتصاد نرفته، واحدهای تولیدی با مشکل جدی مواجه هستند و در نتیجه نیروهای کاری از واحدهای تولیدی اخراج می‌شوند.»

وضعیت رشد اقتصادی ایران اصلا مناسب نیست، در عین این که رویاهای دور و درازی هم برای این رشد در سر پرورانده می‌شود. از جمله این که رشد ایران در پایان برنامه پنجم باید به هشت درصد برسد. در حالی که مسعود نیلی اعتقاد دارد: «با اقتصادی که نیم درصد رشد دارد، با کمبود انرژی مواجه می‌شویم چگونه می‌توانیم برای رسیدن به رشد ۸درصدی،سوخت تامین کنیم؟»


 



امروز:امام جمعه خرمشهر، در اعتراض به حذف سخنرانی وی در مراسم روز آزادی خرمشهر، دیروز در این مراسم که با حضور رئیس‌جمهور در این شهر برگزار شد شرکت نکرد.


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: امام جمعه خرمشهر، در اعتراض به حذف سخنرانی وی در مراسم روز آزادی خرمشهر، دیروز در این مراسم که با حضور رئیس‌جمهور در این شهر برگزار شد شرکت

نکرد. آیت‌الله سید ابوالحسن نوری، که خود از رزمندگان و مدافعان خرمشهر و از جانبازان روز فتح خرمشهر است، از نارسائی‌های موجود در خرمشهر و هدر رفتن اعتبارات دولتی استان شکایت دارد.


 




امروز:صادق زیبا کلام: مشکل از جایی شروع می‌شود که به رسانه‌های خارجی، بیگانه‌ می‌گوییم، توهم توطئه نسبت به رسانه‌های خارجی یک معضل تاریخی است که شاه نیز گرفتار آن بود، به نحوی که در دیدارش با سفیر انگلیس در ایران دائما به نقش بی‌بی‌سی در اغتشاشات و آشوب‌ها اشاره می‌کرد.

به گزارش آفتاب، این استاد دانشگاه که در نشست یک روزه بررسی اهداف پیدا و پنهان شبکه‌های فارسی در مرکز تحقیقات استراتژیک صحبت می‌کرد افزود: چیزهایی که مطرح شده مو برتن انسان سیخ می‌کند و آدم می‌گوید که پس باید تسلیم وی او ای شد مانند آن که سرلشگر فیروزآبادی می‌گوید شبکه بی بی سی فارسی به دنبال نابودی زبان فارسی است.

وی با اشاره به این که من در این جمع تنها کسی هستم که گاو پیشانی سفید هستم و به یک روایت ننگ همکاری با رسانه‌های بیگانه را با خودم حمل می‌کنم و به یک روایت توفیق همکاری با رسانه‌های بیگانه را دارم گفت: آمارهایی که در این جلسه مطرح شدند دغدغه برانگیز است برای کلیه کسانی که به مسایل اجتماعی و عمیق‌تر جامعه حساسیت دارند.

وی در ادامه با اشاره به این که متاسفانه اساسا مشکل از جایی شروع می‌شود ما به شبکه‌های ماهواره‌ای و رادیو‌های خارجی، بیگانه می‌گوییم افزود: ممکن است از من سوال شود که شما همکاری خودتان را با رادیوهای بیگانه توصیف کنید و شرح دهید. و این که از کی شروع شده و از این قبیل. این نگاه یک نگاه تاریخی است و چیزی نیست که امروز در جامعه ما به وجود آمده باشد. نگاه، نگاه سیاسی و ایدئولوژیک محور است و همان تئوری ساده و درعین حال احمقانه مضحکی است که من معتقدم بنیان گفتمان غالب سیاسی ما را ظرف یکصد سال اخیر در ایران شکل ‌داده که همان گفتمان توهم توطئه و فرضیه‌های توطئه است.

وی سپس با طرح این سوال اساسی که آیا بی بی سی یا وی او ای است که تحول در ایران می‌آفریند این‌ شبکه‌ها صادقانه و بی‌طرفانه تحولات را سعی می‌کنند منعکس کنند با ذکر یک مثال از گفت و گوی آنتونی پارسونز با محمدرضاشاه پهلوی گفت: من فکر می‌کنم ما هنوز نتوانسته‌ایم این مساله ساده را برای خودمان حل کنیم. مرحوم سرآنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلستان در ایران در دوران انقلاب و به ویژه روزهای آخر در هفته ۲ تا ۳ بار با شاه ملاقات داشت. پارسونز در خاطراتش می‌گوید که وقتی بحران ایران در اواخر ۵۵ و اوایل ۵۶ شروع شد اولین چیزی که نظر من را جلب کرد اصرار شاه براین بود که دولت انگلستان دستش با مخالفین من در یک کاسه است و دولت انگلستان در پشت تمام این نا آرامی‌ها قرار دارد.

وی افزود: پارسونز می‌گوید من در ابتدا سعی می‌کردم با شاه بحث و گفت و گو کنم و از وزیر امور خارجه و نخست وزیر انگلیس برایش تاییدیه بگیرم و در این گفت و گوها همواره تاکید می‌کردم که به شما همواره به عنوان متحدمان نگاه می‌کنیم. و پارسونز ادامه می‌دهد و شاه همواره به نقش بی بی سی در انعکاس وقایع دارد اشاره می‌کرد و می‌گفت که شما فکر می‌کنید من احمق هستم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که نهایتا کار به جایی رسید که پارسونز از ادامه گفت و گو با شاه قطع امید کرده زیرا اصرار شاه را که دولت انگلستان پشت مخالفان و فتنه و آشوب است را مشاهده کرده در ارتباط با حضور نگرش توهم توطئه در شاه می‌گوید: در روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ تظاهرات گسترده‌ای صورت گرفت شمار قابل توجهی از دانش آموزان در دانشگاه تهران مورد اصابت تیراندازی قرار گرفتند و همان روز نیز به سفارت انگلستان با کوکتل مولوتف حمله شد و سفارت آتش گرفت.پارسونز می‌گوید که من همان روز عصر رفتم به دیدار اعلیحضرت و حداقل انتظار من از شاه این بود که حالت عذرخواهی داشته باشد اما شاه درحالی که قدم می‌زد برگشت با پوزخند به من گفت دیدید درآتشی که خودتان به راه انداخته بودید کم مانده بود که خودتان هم بسوزید.

وی افزود: پارسونز می‌گوید که این دیگر برای من غیرقابل تحمل بود . پارسونز عرف دیپلماتیک را کنار می‌گذارد و به شاه می‌گوید که اعلیحضرت اگر واقعا کسانی در این مملکت وجود دارند که فکر می‌کنند دست دولت انگلستان با دست مخالفان شما در یک کاسه هست ببخشید اعلیحضرت جایش در تیمارستان است.

دکتر زیباکلام با اشاره به نگاه مسلط به نقش رسانه‌های جمعی این بوده و هست که این‌ها برای این ایجاد شده‌اند تا در مملکت ناآرامی بیافرینند و طغیان ایجاد کنند و اغتشاش به راه بیندازند به مردم بگویند چه بکنید و چه نکنید گفت: گویی مردم از خود شعوری و اراده‌ای، احساسی و تصوری ندارند از این رو می‌نشینند و هرچه وی او ای به آنان می‌گوید آن را انجام می‌دهند و یا می‌نشینند تا بی بی سی برایشان خط وجهت تعیین کند. این نگاه مادر همه مصیبت‌ها، مشکلات، و نارسایی‌های برخورد با رسانه‌ها در ایران است.

وی در ادامه با اشاره به این که قطعا کسانی که وی او ای را می‌گردانند مانند صدا و سیما و ...نگاه سیاسی دارند و گروه‌هایی را درایران بر گروه‌های دیگر ترجیح می‌دهند گفت: ولی سوال اساسی این است که با گفتن این که این‌ها اغراض سیاسی دارند ما می‌خواهیم چه بکنیم؟می‌خواهیم این اغراض سیاسی را براساس توهم توطئه افشا بکنیم یا این که باید به ابعاد تاثیرات فرهنگی آن نیز توجه کنیم؟ تمام توجه ما یک توجه صرف سیاسی شده است. حتی ۹/۹۹ درصد برنامه‌هایی که صدای و سیمای ما در رویارویی با رسانه‌های خارجی تهیه می‌کند به دنبال آن است دروغگویی آن‌ها را اثبات کند و این اصلا بردی ندارد برای آن که مخاطبان صدا وسیما می‌توانند بگویند که تازه وی او ای هم مثل شما است که یک کلاغ و چهل کلاغ می کنید.

وی با اشاره به این که شکست در برخورد با رسانه‌های خارجی هم در استراتژی و هم در تاکتیک بوده گفت : نه تنها از منظر رویکرد و نگاه در ارتباط به رسانه‌های بیگانه ما شکست خوردیم بلکه تاکتیک‌هایی را نیز که داریم به کار می‌بریم عملا شکست خورده است. وی افزود: می شود در باره برنامه‌هایی که صدا وسیما علیه این رسانه‌ها افشاگری کرده نظرسنجی کرد مبنی براین که رسانه‌های بیگانه چقدر در مخاطب اثر داشته‌اند اما تا آن‌جایی که می‌دانم تا کنون چنین سنجشی صورت نگرفته است.

وی که خواست در تریبون تخصصی مرکز مطالعات استراتژیک صادقانه اعتراف کند تاکید کرد: از بعد از ۲۲ خرداد و بنا بر دلایلی تصمیم گرفتم ( آدم وقتی می‌خواهد دروغ بگوید خوب نمی‌تواند بگوید) دیگر با وی او ای و بی بی سی فارسی همکاری نکنم و دیگر نکردم. اما بگذارید چیزی را برای اولین بار و صادقانه اعتراف کنم. نگاه وی او ای و آقای چالنگی به من به عنوان کسی بوده است که اگر گوشت جمهوری اسلامی را بجود و بخورد استخوان جمهوری اسلامی را به دور نمی‌اندازد و درست هم تشخیص داده بودند و واقعا اعتقاد من این است که اگر این نظام به هر دلیلی سقوط کند ما ۵۰ سال یا شاید ۱۰۰ سال عقب خواهیم رفت. از این رو تنها راهی که داریم این است که این نظام از درون اصلاح شود.

وی افزود: یک شب آقای چالنگی با این که سعی می‌کرد خونسردی خودش را حفظ کند عصبانی شد وگفت که آقای دکتر شما برای ما خیلی ناز می‌کنید وبعد ادامه داد که آقای دکتر زیباکلام می‌دانید که ما چرا اصرار داریم شما بیایید در وی او ای؟ برای این که شما برای ما مخاطب جمع می‌کنید زیرا بعد از شرکت شما در هر برنامه‌، حجم ایمیل‌ها و تلفن‌های ما ۲۰ برابر می‌شودچه آن‌هایی که به شما فحش می‌دهند و چه آن‌هایی که دفاع می‌کنند و این است که به نظر من وی او ای را موفق می‌کند. و در این میان آقای چالنگی می‌گفت نه آن فحش‌ها مهم است و نه آن تعریف‌ها بلکه جذب مخاطب مهم است.و این چیزی است که ما اصلا متوجه آن نشده ایم که وی او ای هم در تجزیه و تحلیل نهایی مانند هر رسانه‌ دیگری به دنبال آن است برای خودش مخاطب جمع کند.

استاد دانشگاه تهران در انتها سخنان خود با طرح این سوال که به رویارویی با رسانه وی او ای باید رفت ؟ گفت: آیا غیر از این است که باید از سلاح خودش علیه خودش استفاده کرد و آیا شما مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران و حکومت جمهوری اسلامی ایران آیا شما هرگز توانستید فکر بکنید که چگونه می‌شود مخاطبان این ها را ازشان گرفت. یا حداقل مخاطبان این شبکه‌ها را کم کرد؟ به نظر من هرگز این فکر برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران مطرح نشده است و فقط و فقط یک نگاه صرف سیاسی به وی او ای بوده است.

وی افزود: چیزی‌هایی مطرح شده که مو برتن انسان سیخ می‌کند و آدم می‌گوید که پس باید تسلیم وی او ای شد. هفته پیش بود که جناب سرلشگر فیروز آبادی در یک همایش یا کنفرانسی در باره ارتش و زبان فارسی گفته بود یکی از اهداف بی بی سی فارسی از بین بردن زبان فارسی است. وقتی چنین نگاهی به رسانه بیگانه وجود دارد شما چه چیزی را می‌خواهید درست کنید؟ وقتی که سرلشگر فیروزآبادی معتقدند که یکی از اهداف تلویزیون فارسی برای این درست شده که زبان فارسی را از بین ببرد ما چگونه می‌‌خواهیم با وی او ای ها و بی بی سی ها مبارزه بکنیم.بی بی سی که به دنبال نابودی زبان فارسی نیست. این به مثابه یکی برسرشاخ بن می‌برید چون خودش از زبان فارسی دارد استفاده می‌کند


 


جرس: در آستانه یکیمین سال انتخابات پر اما و اگر دهمین دوره ریاست جمهوری ایران قرار گرفته ایم. انتخاباتی که اگرچه اهداف آن محقق نشد و پیروزی محمود احمدی نژاد به قیمت کشته شدن صدها تن از شهروندان و زندانی شدن هزاران تن از معترضان همراه بوده است اما دستاورد بزرگی به نام جنبش سبز داشت که اینک در آستانه دومین سال خود قرار گرفته است .
میرحسین موسوی، شیخ مهدی کروبی و محسن رضایی، سه نامزد باقیمانده انتخابات سال ۱۳۸۸، از جمله کسانی بودند که از همان ساعات اولیه شمارش آراء و اخراج نمایندگان شان از حوزه های رای گیری، به نحوه شمارش آراء و نتیجه اعلام شده توسط وزارت کشور معترض بودند. در این میان محسن رضایی پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی و تایید نتیجه انتخابات از سوی وی، در برابر اعلام ریاست جمهوری احمدی نژاد تسلیم شد، اما موسوی و کروبی در تمام این یک سال همچنان بر مواضع پیشین خود پای فشردند و احمدی نژاد را رییس جمهور قانونی کشور ندانستند.

در طی این یک سال، مواضع و دیدگاه های موسوی و کروبی، دو نامزد معترض که در راس جنبش اعتراضی مردم ایران قرار داشتند، تنها از طریق بیانیه ها، سخنرانی ها، دیدارها و مصاحبه هایشان با وب سایت های فیلتر شده اصلاح طلبان در داخل و برخی خبرنگاران رسانه های خارجی بیان شده است. تا کنون هیچ یک از این نامزدهای انتخاباتی با رسانه های فارسی زبان خارج از کشور بنا به هر دلیلی به گفتگو ننشسته اند.

درخواست مصاحبه با هر چهار نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آستانه سالگرد انتخابات بیست و دوم خرداد، مطرح شده است که تاکنون شیخ مهدی کروبی که همواره شجاعانه به اعلام مواضع خود در مواجهه با پرسش های خبرنگاران اقدام نمود، به این درخواست پاسخ مثبت داده است.

مهدی کروبی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی ایران و دبیرکل حزب اعتماد ملی که حزب او توسط نهادهای امنیتی پلمپ شده است در این مصاحبه به پرسش های جرس پیرامون آنچه در این یک سال بر جنبش سبز گذشت، چشم انداز، بیم ها، امیدها و همچنین انتقادهایی که به شیوه رهبری این جنبش وجود دارد، پاسخ گفته است:

آقای کروبی یک سال از خرداد پر از حادثه و حماسه سال ۱۳۸۸ گذشت. اما خرداد اساسا ماه تاریخی در ایران محسوب می شود، حماسه دو خرداد،مقاومت دلیرانه سوم خرداد و پس از آن نهضت پانزده خرداد و بعد انتخابات شبهه برانگیز و پر مسئله بیست و دوم خرداد که آغازی بود برای شکل گیری جنبش سبز مردم. آیا اساسا می شود، یک ارتباط منطقی بین این رخدادها در نظر گرفت؟

منشاء و پایه ریزی این انقلاب 15 خرداد است که به تعبیر بنیانگذار نظام، مبدا انقلاب است و فراموش ناشدنی. خرداد ماه حادثه هاست. ولی چیزی که برای ما مهمتر است این است که این حوادث باید بررسی شود. به طور مثال حتی باید انتخابات ریاست جمهوری نهم یعنی سال 84 هم بررسی شود. انتخاباتی که ما اصلاحاتی ها در آن سال دولت، دستمان بود و بنا به دلایلی که نمی خواهم از آن صحبت کنم همه چیز را از دست دادیم و نتیجه این شد که هم اکنون کشور به دست این افراد و جریان بیفتد و این عواقب و مصیبت های سخت برای مردم و مملکت پیش آید.

شما می گویید از سال هشتاد و چهار که احمدی نژاد و هاشمی به مرحله دوم انتخابات رفتند مسائلی رخ داد که اصلاح طلبان همه چیزشان را از دست دادند، اما سال گذشته و پیش از انتخابات وقتی برای یک مصاحبه خدمت شما رسیدم و از شما سوال کرده بودم بر اساس فرضیه« انقلاب فرزندانش را می خورد»، شما جزء خورده شدگان هستید یا خورندگان، شما آن موقع با لبخند پاسخ دادید: « من نه جزء خورده شدگان هستم و نه هرگز حاضر می شوم یکی از فرزندان این انقلاب خورده شود»، آیا الان هم همان نظر را دارید یا آن زمان چنین تصوری داشتید که علی رغم انتخابات پر اما و اگر هشتاد و چهار می شود به عقب نشینی نیروهای افراطی امیدواربود؟

پس از رحلت امام خمینی ما پیش بینی می کردیم که به تدریج از طرف برخی افراد منزوی شویم. اما این شرایط را پیش بینی نمی کردیم.البته این شرایط نه تنها برای ما بلکه بر بسیاری از مردم کشور نیز سخت می گذرد. علیرغم اینکه آمادگی این را داشتیم و داریم اما شاهدیم که این شرایط ( خورده شدن فرزندان انقلاب) برای اکثر قریب به اتفاق نسل اول انقلاب رخ داده است آن هم به خاطر فردی که هم اکنون سکان اجرائی کشور را در دست گرفته است. از طرفی اگر این فرد را مردم منصوب کرده بودند غمی نداشتیم و خیالمان راحت بود که این شخص وجاهت مردمی و قانونی دارد.

در دومین سال جنبش فکر می کنید کجا ها را اشتباه کردید و کجا ها نقطه قوت و پیروزی جنبش بوده است؟

من از رفتار، گفتار و کردارم در این سال کاملا راضی و خوشنودم. اگر به تعبیر آنها تندروی کردم، بازتاب برخورد و رفتار خودشان بوده که باعث این تندروی ها شد. من هیچ گاه از آرمان های انقلابی ام جدا نشده ام که دچار افراط و تفریط شوم. من در این یکسال بر اساس وظیفه ام در قبال مردمی که حقشان پایمال شده بود رفتار کردم. من در یکی از مناظرات انتخاباتی در سال گذشته گفتم که برای جهاد آمده ام و آماده پرداخت هرگونه هزینه در این راه هستم. شبی که کاندیدا شدم می دانستم راه دشوار و پر پیچ و خمی را می رویم ولی من بنابر ضرورت و برای آنکه نیروهای حزبی پراکنده نشوند باید در انتخابات شرکت می کردم .

دیگران چه؟ هر يک از شما ، موسوی و خاتمی منفردا بیانیه می دهید و یا سخنرانی می کنید، آیا در دومین سال جنبش انتظار بیانیه دو یا سه نفره داشته باشیم؟

پاسخ: من معتقدم هر یک از افراد باید کار خود را انجام دهد و البته انجام می دهد و باید فعالیت فردی را حفظ کنیم و ادامه دهیم. لیکن در مواردی که نیاز به انتشار بیانیه های مشترک باشد باید این امر صورت گیرد. البته من برای مورد خاصی پیشنهادی دادم و استقبال شد اما متاسفانه عملی نشد و خودم به تنهایی اقدام کردم.

با این توصیف ضرورتی برای تشکیل هسته رهبری جنبش نمی بینید؟ استراتژی شما برای رهبری جنبش چیست؟

اولا این یک جنبش مردمی ست و رهبر آن مردمند و این جریان به سمتی می رود که مردم می خواهند. نبض کار دست مردم است. قطعا اگر این جریان رهبری بجز مردم داشته باشد، جریان مخالف وی را به سرعت حذف می کند. هنگامی که من و آقای موسوی کمیته ای را متشکل از چهار نفر-آقای بهشتی و آقای مقدم از طرف مهندس موسوی و آقای الویری و امینی از طرف من جهت پیگیری و کمک به حال آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات ایجاد کردیم، سه نفر از این چهار نفر را به سرعت بازداشت کرده و روانه زندان کردند و کارهایی که باید انجام می شد به زمین ماند. در چنین شرایطی تنها رهبری که می تواند جریان را هدایت کند، توده مردم است.

همه روزنامه های منتقد را توقیف کردند، احزاب سیاسی را پلمپ کرده اند، به عنوان دبیر کل یک حزب سیاسی چه آينده ای برای جنبش می بينید؟ با سلطه و غلبه ی تمام عيار نظامی و امنيتی در جامعه، جنبش سبز از چه منفذهایی می تواند حضور و زندگی اش را نشان بدهد؟

بخش اول این سوال به سوال قبلی مربوط است. این آقایان تحمل یک دفتر حزبی را نداشتند. تحمل روزنامه حزبی را نداشتند. تحمل اینکه کسی به دیدار من در دفترم بیاید را نداشتند. تحمل چند روزنامه و اندک مجله به "قول آنان غیر خودی" را هم نداشتند. آنقدر این جریان حاکم سخیف و ترسو شده است که از کسانی که به دیدار من می آیند تعهد کتبی می گیرند که دیگر نباید به دیدار کروبی بروید. حتی مجله ای هفتگی را هم نمی توانند تحمل کنند. حضور ما را در جلسات عمومی و رسمی تحمل نمی کنند و افرادی را اجیر می کنند تا آن مراسم را بهم بزنند و یا به ما حمله کنند.

در پاسخ به بخش دوم سوالتان باید بگویم همینکه جنبش برای هر مراسم و رویدادی اعلام حضور می کند این یعنی مبارزه و ادامه راه. اینکه جنبش تغییر را می خواهد این یعنی زندگی و حضور. از طرف دیگر ما نیز باید بر روی حرفی که می زنیم باشیم و به آن عمل کنیم و آماده پرداخت هزینه های آن نیز باشیم. همینکه می بینیم جریان حاکم چه برنامه ریزی هایی را از هم اکنون برای سالگرد رحلت امام در دست تهیه دارد، و یا تدابیر امنیتی شدید در مراسم ها و نمایشگاه ها نشان از زنده بودن جنبش دارد. اینکه برخی سالگردها را نگذاشتند برگزار شود نشان دهنده زنده بودن جنبش است. کما اینکه از حضور من در مراسمی برای شهادت حضرت زهرا(ع) ممانعت بعمل آوردند. نیروهای مسلح فراوان، چماق و چاقو و آجر و غیره به قدر کافی فراهم کرده بودند تا ازحضور من ممانعت بعمل بیاورند. همه این رفتارها یعنی اینکه ما حضور داریم و جنبش پایدار است و پایدار خواهد ماند.

خب تا کجا به بیانیه صادر کردن و عمل نکردن به الزامات مبارزه می خواهید ادامه دهید؟


حرکت ما یک حرکت مدنیست. حرکت و جنبش ما یک حرکت خشونت آمیز و مسلحانه نیست. درکدام بیانیه من سخنی را گفته ام و عمل نکرده ام؟ مگر نه اینکه هر کجا که توانستم در میان مردم حضور پیدا کردم؟ فرزندانم را ممنوع الخروج کردند. دو مرتبه به منزل من حمله کردند. دفتر شخصی ام، حزب و روزنامه حزبی ام را تعطیل کردند. نشریه ایراندخت که متعلق به موسسه همسرم بود را توقیف کردند. در قزوین قصد ترور من را داشتند. به یکی از فرزندانم حمله و وی را در بازداشتگاه به شدت مجروح کردند. به خود و محافظینم در راهپیمایی های مختلف حمله کردند. آیا به نظر شما اینها عمل نبوده است؟ تمام نزدیکانم را بازداشت کردند. اما این جریان حاکم باید بداند که مهدی کروبی آماده پرداخت هرگونه هزینه ای در این راه است.

یک از خواسته هایی که همواره در همین بیانیه ها مطرح می شود برگزاری انتخابات آزاد است، اميدی هست که روزی انتخاباتی که برای مجلس يا برای دولت انجام می شود بر پایه نظامهای حزبی انجام شود؟ اساسا فکر می کنيد در ایران مفهوم «حزب» آينده ای دارد؟ مقصودم از حزب سیاسی، حزبی است که توانایی اعمال قدرت بر اساس انتخاب مردمی در سطح حکومت داشته باشد؟

باید به دنبال این کار باشیم. این کار دو مانع سخت پیش روی خود دارد. اول حاکمیت است که تمایل ندارد و دوم خود گروه های سیاسی هستند که عادت به انجام کارهای تشکیلاتی ندارند و بارها گفته ام که یا حزب ستیزند و یا حزب گریز! در ایران حزبی رفتار کردن بسیار سخت است و نیاز به زمان دارد تا ما رفتار حزبی و نحوه برخورد با یک حزب را یادبگیریم.

عنوان قایق نظام در ادبيات جنبش سبز به نام شما ثبت شد، در حالی که دیگران معتقدند این شما هستید که دارید از کشتی نظام خارج می شوید. بلاخره این کشتی یا قایق نظام جمهوری اسلامی به کجا می رود؟


این قایق همان قایق است. ظرفیتش هم به اندازه همان قایق است و ظرفیت 75میلیون را ندارد. این قایق تحمل کمترین توفان و بادی را هم ندارد. امیدواریم به زودی این قایق را به کشتی که گنجایش سوار کردن و پذیرش تمامی مردم ایران را داشته باشد تبدیل کنند.

شما در رژیم قبل زندان بوده اید. انصافا وضع زندانها و دادگستری ايران بهتر یا بدتر شده است؟


رژیم گذشته مشکلش فساد بود. هم اکنون انقلاب شده و نیروهای تازه نفس انقلابی بر روی کار آمده است. اما به دلیل اینکه این انقلاب تبدیل به قایق شده است و حالت انحصاری پیدا کرده است و افرادی که در این قایق هستند صرفا حکومت را برای خودشان و منافع خودشان می خواهند، برای اینکه مردم را راه ندهند، شروع به برخورد کردند. یک عده قلیلی مدیریت کشور را در دست گرفته اند و به دلیل اینکه توانایی و قدرت اداره کشور را ندارند، سعی در اعمال فشار بر مردم دارند و فشارها را بیشتر می کنند. وضعیت بدتر شده است. در آن زمان هیچ کس درب منزل هیچ یک از انقلابیون تجمع نمی کردند و یا رفتارهایی که با برخی از زندانیان مانند آقای نوری زاد داشتند و دارند آغاز انحراف بیشتری است. این جریان حاکم به دلیل اینکه پایگاه مردمی ندارد می خواهد روز به روز با اعمال فشار بر مردم برای خود وجاهت پیدا کنند. همان جریان قتل های زنجیره ای. به تدریج گسترش پیدا کرده به طوری که افراد مبارزی چون فروهرها نیز توسط این افراد به قتل رسیدند. چه بسا اگر جلوی آن جریان گرفته نمی شد بسیاری از افراد دیگر هم به دست اینها کشته می شدند. لیکن باید جلوی این تند روی ها را گرفت. در زمان شاه جمهوری نبود. در جمهوری اسلامی همه افراد یکسانند. در قانون اساسی حتی رهبر هم مانند تمام مردم است. اما هم اکنون کارهایی ناپخته در حال شروع شدن است.

می گویید در قانون حتی رهبر هم همانند همه مردم است، پس در مجلس خبرگان رهبری دارند چه کاری انجام می دهند ؟ آیا به غیر از مداحی کاری برای ملت و وظیفه تعریف شده خود در قانون اساسی انجام می دهند؟ چرا مجلس خبرگان و مدیریت آن در برابر بخشی از مجلس که منتقد رهبری بوده اند وقتی با تهدیدات و حتی حملات لباس شخصی ها مواجه شده اند سکوت کرد؟

زمان امام خبرگان دارای یک مسیر و مکانیزمی بود که همانطور که در مجلس خبرگان اول. چهره های ممتاز، شخصیت های درجه اول، مجتهد های مطلق حضور داشتند، همین خبرگان پس از رحلت امام، آیت الله خامنه ای را برگزیدند. سال بعد به دلیل تنگ نظری، برای اینکه از ورود برخی افراد به مجلس خبرگان جلوگیری کنند، مرجع تایید کننده صلاحیت کاندیداهای خبرگان رهبری را از مدرسین حوزه های علمیه گرفتند و تحویل شورای نگهبانی دادند که خود آنها منصوب رهبری بودند. شورای نگهبانی که ناظرینش از فیلتر آقایان جنتی و امثال او بگذرند دیگر معلوم است سرانجامش چه می شود. قوی ترین اصل قانون اساسی همین اصل 108 است که به واسطه رفتارهای این افراد هم اکنون جزو ضعیف ترین اصول قانون اساسی است. بحث افراد و زمان نیست، بلکه بحث جایگاه واقعی یک نهاد است. چند وقت قبل من نامه ای هم در همین خصوص یعنی وظایف خبرگان به آقای هاشمی نوشتم

در یک جمله بگویید احوالتان چگونه بود در هر کدام از این شب های بحرانی راهپیمایی های مردم که نام می برم:

بیست و پنجم خرداد: از موج جمعیت و حضور فوق العاده مردم خوشحال بودم . ولی وقتی شب شنیدم که تعدادی در این مراسم کشته شده اند باورم نمی شد که در جمهوری اسلامی چنین برخوردی با مردم صورت گیرد و بسیار متاثر شدم .

سی خرداد : در آن روز از کشتاری که شد به شدت ناراحت شدم.

روز قدس : خوشحال شدم از اینکه مردم در راهپیمایی این روز حضور گسترده ای داشتند .

سیزده آبان : من آن روز را به راهپیمایی رفتم ولی جایی جلویمان را بستند و گاز فلفل به سوی ما پرتاب کردند و در اثر موادی که سوی ما پرتاب می شد یکی از محافظین من مجروح شد. وقتی به خانه برگشتم شنیدم که تعدادی کشته و دستگیر شده اند که تداوم این برخورد شدید برایم قابل باور نبود و با خود فکر می کردم که چرا با مردم این گونه برخورد می شود .

روز عاشورا: از همان صبح نگران بودم . البته آن روز به روضه رفتم ولی در همان جا وقتی شنیدم گفته می شود که یکی را از روی پل پرتاب کرده اند و ماشین نیروی انتظامی از روی برخی از مردم رد شده است بسیار متاثر شدم. اخبار لحظه به لحظه تاثر برانگیز تر می شد. البته من آن روز بیشتر از این جهت از اتفاقاتی که افتاده بود متاثر شدم که چرا در روز عاشورا که یک روز مذهبی است و همه در سوگ شهادت امام حسین (ع) می نشینند و باید همواره حرمت این روز نگه داشته شود، دارند مردم را می کشند .

بیست و دوم بهمن: آن روز خودم را برای هر حادثه ای آماده کرده بودم . وقتی به میان جمعیت رفتم حمله شدیدی به ما شد . گاز فلفل زدند به طوری تا ساعاتی نمی توانستم چشمهایم را باز کنم و تا یک هفته از ناحیه چشم و مشکلات تنفسی رنج می بردم. وقتی به خانه برگشتم شنیدم که درگیری شده و تعدادی بازداشت شده اند و خبر دادند که علی پسرم هم بازداشت شده . اتفاقاتی که روی داده بود بسیار ناراحت کننده بود . وقتی علی آزاد شد و از حادثه ای که برای او روی داده بود آگاه شدم بسیار متاثر شدم و باورم نمی شد که با فرزندان این مرز و بوم با چنین خشونتی برخورد می شود

آقای کروبی! شما به دیدار بسیاری از زندانیان سیاسی سرشناس می روید و از خانواده آنان دلجویی می کنید. به عنوان مثال، شما با خانواده آقای جعفر پناهی، محمد نوری زاد و دیگر زندانیانی که اعتصاب غذا کرده اند، از نزدیک دیدار کرده اید، در مورد مجید توکلی که نه سیاستمدار است و نه هنرمند، در مورد دانشجویان ناشناس و در مورد بسیاری از زندانیانی که گمنام مانده اند، چه برنامه ای دارید؟


متاسفانه وضعیت زندانیان کمتر شناخته شده، بسیار نگران کننده است، همانطور که پیش از این هم گفتم، بیشتر برای همین منظور کمیته ای برای پیگیری وضعیت زندانیان تشکیل داده بودیم ، تاسف آور است که همین را هم تحمل نکرده اند و اعضای کمیته ای که قرار بود به داد زندانیان برسد را هم زندانی کرده اند. همواره نگران زندانیانی هستم که خانواده های آنها در شرایط دشواری قرار دارند، با خانواده آقای توکلی فعال دانشجویی هم صحبت کرده ام، حق یک دانشجو که در چارچوب قانون نقد می کند این نیست که با زندان جوابش را بدهند، با خانواده برخی از زندانیان شهرستان ها تلفنی حرف زده ام، حق مردم نیست که با آنها چنین رفتارهایی شود ولی یقین دارم رنجی که خانواده ها و مادران زندانیان گمنام می کشند، آنها را شایسته تکریم می کند.

شما در بیانیه های خود برای اثبات خشونت طلب بودن رفتارهای صورت گرفته با مردم عادی ، به عکس ها و فیلم هایی اشاره کردید که حاصل احساس مسولیت مردم و شهروندان بوده است . این عکس ها و هزاران عکس و فیلم های دیگر هرگز اجازه پخش در رسانه ملی را نیافتند و حاصل دسترنج شهروندان معمولی بود که توسط دوربین موبایل ها ثبت شده و در سایت ها و وبلاگ ها و شبکه های مجازی مانند فیسبوک و توییتر قرار گرفت. شما اصلا آن فیلم ها را دیده اید یا با خبر شده اید از موج ایجاد شده در فضای مجازی که در اعتراض به محدودیتی که برای محافظان شما به وجود آورده بودند، جوانان داوطلبانه کمپین راه انداختند و نوشتند که حاضر هستند محافظ شیخ مهدی کروبی و یا میرحسین موسوی باشند؟ در مجموع می خواهم نظرتان را در مورد جنبشی که توسط شهروند روزنامه نگاران در زمینه اصلاع رسانی از خشونت های خیابانی و همدلی های نمادین به راه افتاده است بدانم .

بله و متاثر و شرمگین می شدم از اینکه این گونه برخوردهای خشونت آمیز در جمهوری اسلامی صورت می گیرد، چرا که در زمان حکومت فاسد شاه با مردم این گونه برخورد نمی شد . بارها در نامه هایی که نوشتم در این باره تذکر داده ام . البته در آن زمان فیلم هایی هم از کسانی که شکنجه شده بودند تهیه کردیم که در آن زمان قبل از آنکه این بچه ها جلوی دوربین حرفی بزنند من به آنها تاکید می کردم که برای خوشایند ما حرفی نزنند بلکه همواره خدا را در نظر بگیرند و بدانند که دادگاهی هست که در محضر او هیچ چیزی پنهان نمی ماند و هر فردی مسئول و جوابگوی اعمال خود است. وقتی بدن سیاه و کبود آنها را می دیدم بسیار دلم می سوخت و متاثر می شدم که با مردم آن هم برای اعتراض به نتیجه یک انتخابات چنین برخورد شده است. نه می خواستیم سند سازی کنیم و نه اینکه آنها را به جایی تحویل دهیم ، از این فیلم ها دو نسخه تهیه می کردیم که یک نسخه آن را به دستگاهی که قرار بود به موضوع رسیدگی کند می دادیم و نسخه دیگر را برای خودمان نگه می داشتیم تا چنانچه در آینده آنها تحت فشار قرار گرفتند تا حرفهایشان را تکذیب ما حرف های آنها را داشته باشیم . البته این ایجاد وحشت چندان هم بی مورد نبود چرا که بعدها برخی از آنها را آنقدر تحت فشار قرار دادند تا حرف هایشان را تکذیب کنند که تعدادی هم به خاطر این فشارها مجبور شدند تا از کشور خارج شوند و عده ای هم با احساس ناامنی که بر زندگی شان حاکم شد، به ناچار از پیگیری قضیه منصرف شدند.

و اما در مورد اتفاقاتی هم که برای محافظان به وجود آوردند، طبیعی است وقتی شنیدم برخی از جوانان چنین پیشنهادی داده بودند خوشخال شدم ولی من هیچ گاه نمی خواستم به کسی زحمت بدهم و هر جا می خواستم بروم با فرزندان خودم می رفتم. از طرفی من تشکر و سپاس خودم را از این فرزندان و جوانان عزیز به خاطر همه تلاش هایشان برای سربلندی کشور دارم و از خدا می خواهم خوشبختی و سلامتی همیشه در مسیر زندگی، همراه شان باشد

سوال بعدی من در مورد جنبش اعتراضی شکل گرفته شده توسط ایرانیان خارج از کشور است، رهبران جنبش سبز برای ساماندهی نیروهای داخل و خارج کشور هیچ برنامه ای ندارند؟ چرا سرمایه عظیم همه ایرانیان را در این مبارزه وارد نمی کنید؟

در داخل کشور جنبشی به راه افتاد. ایرانیان خارج از کشور هم به تبع آن از این جنبش حمایت کردند. تلاش ها و اقدامات ایرانیان خارج از کشور قابل تقدیر است اما گاهی باید شرایط داخل را هم باید در نظر بگیرند. من در اینجا از ایرانیان خارج از کشور می خواهم که در بیان درخواست ها، توقعات و شعارهای خود به برخی موارد توجه کنند. متاسفانه گاهی برخی تندروی هایی که در خارج از کشور صورت می گیرد فشارش بر داخلی ها وارد می شود و متاسفانه حکومت از این ابزار در جهت فشار بر نیروهای داخل استفاده می کند. ایرانیان خارج از کشور هم اکنون به عنوان رساننده صدای مردم داخل کشور به ملت ها و کشورهای دیگر عمل می کنند و امیدوارم شعارهای داخل و خارج از کشور نیز به سمتی پیش رود که با هم همسانی داشته باشد. از طرفی باید مراقب نفوذی ها هم باشیم. گاها افرادی نفوذی با دادن شعارهای بسیار تند، موجب دادن دست آویزی به جریان حاکم در سرکوب جنبش مردمی می شوند. این حرکت همچنان ادامه دارد و مردم داخل و خارج به تدریج با هم هماهنگ خواهند شد و البته باید بدانیم که این پیروزی نیاز به زمان دارد.

بخش هایی از این ‌آزاداندیشان در جنبش سبز از تاریخ انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ می‌پرسند و منصفانه می‌خواهند بدانند که چرا از همان آغاز انقلاب، برخی از خودکامگی‌های فردی و سرکوبگری سودپرستانه در سخن رهبران انقلابی بازتولید شد. شما در افشاگری جنایات پس از انتخابات دهم مردانه پا به میدان نهادید و حقیقت را فدای مصلحت نکردید، پیش‌تر نیز منادی غیرقانونی بودن برخی تضییقات همچون نظارت استصوابی شورای نگبهان بودید، اما این‌ها همه‌ آن ستمی نیست که سودای انقلاب برای ساختن بهشت آرمانی در زمین بر سر ایران آورد. از شما درباره‌ دهه‌ی نخست انقلاب خواهند پرسید. از رهبری امام خمینی و حواشی آن خواهند پرسید. در پاسخ به این پرسش اگر منصفانه و آزاد اندیشانه برخورد کنید بخشی از همراهان جنبش از شما رنجیده می‌شوند (همان اندیشه‌باختگانی که هنوز قادر به گسستن بندهای شخصیت‌پرستی و پرهیز از نقدخویش نیستند) و اگر منصفانه برخورد نکنید و مصلحت بینی کنید و به منزه‌سازی گفتمان امام خمینی و رویه‌های دهه‌ نخست انقلاب بپردازید، بخش دیگری از جنبش سبز ناامید می‌شوند (اینان دست‌کم دو گروهند،‌ گروهی که کینه گذشته را بر دل دارند و جز سیاهی در آن دوران چیزی نمی‌بینند و شاید تاب سخن منصفانه و بازگویی هنر گذشته در کنار عیب آن را هم نداشته باشند،‌ و گروهی که می‌کوشند تا منصف باشند و در جهت روشنگری و رهایی از بند پیش‌داوری‌ها گام بردارند). میانداری در چنین شرایط سختی فقط از عهده رهبران شجاع بر می‌آید. با این توضیح بلند می‌خواهم بپرسم دهه ‌نخست انقلاب و رهبری امام را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه میزان از ریشه‌های مشکلات ایران امروز را در رفتار و افکار سیاسی آن دوران بازیابی می‌کنید؟

باید مشکلات را بررسی کنیم که ببینیم چه بخشی از مشکلات ما مربوط به قدیم است و چه بخشی از آن جدیدا شروع شده است. دهه اول انقلاب مقاومت، فداکاری ایثارگری و غیره بود. من فکر می کنم مشکلات جدی ای که هم اکنون با آن روبرو هستیم پس از فوت امام پیش آمد. مثال های زیادی در این انحرافات می شود گفت. به طور مثال همیشه جلسات خبرگان رهبری در محل مجلس قدیم برگزار می شد. اما در اولین دوره پس از فوت امام بر خلاف روال همیشه جلسه را در محل حسینیه رهبری برگزار کردند. یا یک دفعه در میان دوره انتخابات دیدیم شورای نگهبان بسیاری از چهره های سیاسی و مذهبی را با نام نظارت استصوابی رد صلاحیت کرد. انقلابی که امام بنایش را گذاشت، عده ای آن را از مسیرش خارج کرده اند. از رحلت امام به بعد تقلب ها آغاز شد. در همین انتخابات ریاست جمهوری سال قبل که البته انتخابات نبود بلکه انتصابات بود ، حدود آراء از قبل تعیین شده بود و آراء هم به شکل جالب توجهی سهمیه بندی شده بود.

باید در باب این موضوع بیشتر بررسی کرد.

به هر حال خیلی ها منتقد دیدگاه شما هستند، فکرمی کنید مهم ترین نقطه مشترک شما با نسلی که به نظر می رسد با شما و نسل شما ، اختلاف سلیقه و عقیده و حتی تفاوت ظاهر زیادی دارند چیست که حالا همه در حلقه جنبش گرد هم جمع شده اند و حتی با شما به عنوان یک روحانی احساس خویشاوندی می کنند ؟

طلب آزادی ، احقاق حقوق شهروندی ، عزت و عظمت ایران .

با تشکر از شما و وقتی که در اختیار جرس گذاشتید.


 




امروز:همسر احمد معتمدی وزیر سابق ارتباطات نسبت به عدم پیگیری وضعیت ترور همسرش اعتراض کرد و گفت: اگر وزیر علوم با همین بی اعتنایی و بی تفاوتی از کنار پرونده آقای معتمدی بگذرد، دور نیست که فردا شاهد حمله و حتی کشته شدن اساتید دیگر دانشگاه باشیم . خانم اژدری در گفتگو با خبرنگار جرس، تاکید کرد: بسیار متاسفم که آقای دانشجو به عنوان وزیر علوم به دیدار ما در بیمارستان می آید و وعده و وعید برای پیگیری پرونده حمله به یک استاد دانشگاه را حضوری مطرح می کند اما بعد از مدتی پرونده را با بی اعتنایی تمام به فراموشی می سپارند.

وی با اشاره به اینکه آقای معتمدی امروز بعد از نزدیک به یک ماه از بیمارستان مرخص شده است، یاد آورشد، زمانی که ایشان در بیمارستان بستری بود از صدا و سیما برای ساختن فیلم مورد نظر خودشان آمده بودند، از دفتر کمیسیون امنیت ملی نیز آمده بودند و در کنار همه اینها آقای کامران دانشجو نیز آمده بود و بسیار جدی وعده پیگیری در اولین فرصت را داده بود.


وی ادامه داد: خود آقای وزیر علوم گفته بود: من به شما مدیون هستم حالا باید به ایشان بگوییم اگر شما در مواجهه با کسانی که به آنها مدیون هستید، یک پرونده مهم و تهدید جان یک استاد دانشگاه را به این راحتی رها می کنید پس بدا به حال کسانی که شما خودتان را به آنها بدهکار نمی دانید.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا صدا و سیما پس از آنکه اعلام کرد ترور آقای معتمدی به دلایل شخصی بوده است و شما نیز به این مسله که ترور را در حد مسائل شخصی تقلیل داده اند، پاسخی به شما داده است، گفت: هرگز، به هیچ وجه به ما پاسخی نداده اند و حتی خودشان هم پیگیر نشده اند که اگر حمله به آقای معتمدی شخصی بوده است، این ضارب الان کجاست؟


وی ضمن ابراز ناراحتی از بلاتکلیفی پرونده ترور همسرش گفت: اینجا اصلا بحث فردی مطرح نیست، بحث شخص آقای معتمدی هم نیست، همه حرف ما این است که به ساحت دانشگاه توهین شده است، یک ضارب فرصت ورود به دانشگاه را یافته و به یک استاد دانشگاه حمله کرده است، بعد هم می گویند مشکل شخصی داشت، مگر می شود بعد از این همه مدت مشخص نشود که آقایان می خواهند این پرونده را بررسی کنند یا نه؟
وی با بیان اینکه ما حتی نمی دانیم که آیا ضارب یک استاد دانشگاه الان در اختیار محاکم قضایی قرار دارد یا آزاد است، گفت: بارها هم از دانشگاه سوال کرده ایم که ضارب کجاست و آیا آنها پیگیر این پرونده هستند یا نه اما به ما هیچ جوابی نداده اند.


خانم اژدری در پاسخ به پرسشی در خصوص واکنش اساتید دانشگاه به این موضوع گفت: تا آنجایی که ما شنیده ایم نزدیک به چهارصد استاد دانشگاه بیانیه داده اند و به این اقدام خطرناک و خشونت آمیز اعتراض کرده بودند، این بیانیه که به هیچ وجه سیاسی نبوده و در راستای دفاع از حریم دانشگاه نیز امضا شده بود، به نظر نمی رسد که فرصت انتشار یافته باشد و دلیل آن را هم نمی دانم.


همسر آقای معتمدی افزود: این بیانیه غیرسیاسی در اختیار رییس دانشکده برق امیرکبیر است و نشان می دهد که دانشگاه و اساتید دانشگاه به جز قلم سلاحی ندارند که همان را هم باید مسولین امر پاس بدارند نه آنکه هیچ تضمینی برای امنیت استادان دانشگاه وجود نداشته باشد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه دانشگاه باید به عنوان شاکی ، در مورد حمله به آقای به مراجع قضایی شکایت کند، یادآور شد: نا امن بودن فضای دانشگاه یک خطر جدی است که تا تکلیف پرونده های حمله به یک استاد دانشگاه روشن نشود، کسی نمی تواند بگوید تکرار چنین وقایع تلخی را دگر باره شاهد نخواهیم بود.


گفتنی است: پس از ترور دکترمسعود علی محمدی یکی از استادان فیزیک نظری دانشگاه تهران، سید احمد معتمدی استاد برق دانشگاه امیرکبیر و وزیر مخابرات دولت سید محمد خاتمی نیز سیزدهم اردیبهشت ماه، مورد حمله قرارگرفت و پس از زخمی شدن راهی بیمارستان شد . علی رغم وعده مسوولان برای بررسی دلایل این ترورها تا کنون هیچ پاسخ رسمی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی در مورد نحوه رسیدگی به این پرونده ها و یا نتایج آن منتشر نشده است..


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته