-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

Latest news from Jaras for 05/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.





امیرجمشیدی -

تقدیم به: احمد زیدآبادی و آن احساس زیبایش که به او اینهمه استقامت بخشیده

 

یاد ِ تو خوبه زیر ِ شکنجه

زیر ِ فشار ِ ممتد بازجو

تو بی خبری ، تو انفرادی

تو دلتنگی ِ سلول ِ بد بو

 

یاد ِ تو خوبه وقتی که اینجا

میشم همبند ِ قاتل و شرور

وقتی ستاره هستم ُ اینجا

زندونی ام به: اتهام نور

یاد ِتو خوبه تو شب ِ بارون

که سقف خونه پس میزنه نم

که منم اینجا مث ِ گچ سقف

خسته میریزم رو زمین کم کم

 

یاد ِ تو خوبه پُشتِ هر شلاق

وقتی پُرم از حس ِ انتقام

وقتی تو فکر ِ یه قیام نو

خون میشه چشم ُ مُشت میشه دستام

وقتی تو فکر ِ نَبَردَم هنوز

که شب بره ُ بشه سپیده

وقتی که قلبم با این همه زخم

هنوز سراسر نور ُ امیده

 

 

امیرجمشیدی - اردیبهشت 88


 





جرس: هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا می گوید میانجیگری برزیل و ترکیه در دعوای هسته ای ایران با کشورهای غربی، تبعات ناشی از این مناقشه را برای جهان بیشتر کرده است.

 


خانم کلینتون که در واشنگتن صحبت می کرد گفت آمریکا با برزیل بر سر نحوه حل مناقشه موجود اختلافات جدی دارد.

به گزارش بی بی سی، کلینتون گفت: "فکر می کنم کمک به ایران برای وقت کشی و برهم زدن اتحاد بین المللی در برابر برنامه اتمی این کشور، وضع جهان را خطرناک تر می کند."

در این حال، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از میانجیگری برزیل و ترکیه استقبال کرد و آن را یک "قدم مثبت" دانست.

آقای بان که در اجلاس اتحاد بین تمدن ها در ریو دوژانیرو در برزیل سخنرانی می کرد، بی اعتمادی را از علل اصلی اختلاف جامعه جهانی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور دانست.

نخست وزیر ترکیه هم که به برزیل سفر کرده است از شورای امنیت خواسته است اقدام های در حال انجام برای تصویب قطعنامه جدید علیه ایران را متوقف کند.

رجب طیب اردوغان که در کنار لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل صحبت می کرد، زمان را برای مذاکره درباره تشدید تحریم های ایران مناسب ندانست.

به گفته او، ایران گفته در پی تسلیحات اتمی نیست و منتقدان توافق صورت گرفته را به برخورد "حسادت آمیز" با دستاورد دیپلماتیک ایجاد شده متهم کرد.

آقای لولا هم از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست حساسیت سیاسی موفعیت کنونی را درک کند.

آقای لولا گفت: "ترکیه و برزیل برای صلح فعالیت می کنند. ایران تاکنون به تعهدهای خود به توافقش با ترکیه و برزیل پایبند بوده است."

به رغم موافقت ایران به مبادله بخشی از اورانیوم غنی شده که با وساطت آقای اردوغان و آقای لولا حاصل شد، آمریکا بر تلاش خود بر تحریم های بین المللی ایران افزوده است.

آمریکا بیانیه تهران را ناقص می داند.

چهار عضو دائمی دیگر شورای امنیت، از جمله روسیه و چین، با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی برای تحریم ایران موافق هستند.

 


 


برای تغییر؛ دست نوشتۀ مجید توکلی طی ماههای بازداشت

این نوشته، از دلایل انتقال توکلی به سلول انفرادی بود -

جــرس: متنی تحت عنوان «برای تغییــر» که آخرین دست نوشتۀ مجید توکلی، دانشجوی اعتصابی محبوس در بند انفرادی زندان اوین است، با وجود همه محدودیتها و مشکلات، از زندان اوین به بیرون راه یافته و توسط پایگاه خبری دانشجو نیوز منتشر شد. نگارش و ارسال این متن، از دلایل انتقال مجید توکلی به سلول انفرادی بود.


این پایگاه خبری خاطرنشان می کند که مجید توکلی برای تدوینِ نوشتۀ فوق الذکر، روزها و ساعتهای زیادی را در دوران بازداشت خود(از اسفندماه تا ۲ هفته گذشته)، صرف آن کرده و مقامات زندان، پس از اطلاع از نوشته شدن این متنِ راهبردی، اقدام به انتقال مجید توکلی به سلول انفرادی کردند و حق ملاقات و تماس تلفنی را نیز از وی سلب نمودند تا ارتباط وی با دنیای خارج از زندان قطع شود.


لازم به ذکر است توکلی به عنوان تنها راه حل برای نجات خود از زیر فشار و شکنجه، دست به اعتصاب غذای خشک و کامل زده، تا با به خطر انداختن جان خود - از طریق نخوردن آب و غذا- افکار عمومی را متوجه رفتار حکومت و وضعیت فعلی زندان های ایران کند.


دانشجو نیوز افزوده است در پی اعتصاب غذای خشک توکلی، مقامات امنیتی به زندانبانان بند ویژه اطلاعات در زندان اوین چراغ سبز نشان داده اند تا در صورت امکان، "از شرایط فعلی برای راحت شدن یکباره از دردسرهای" این دانشجو استفاده کنند. (این مطلب را یکی از زندانبانان در تماسی تلفنی که به صورت ناشناس با خانواده توکلی داشت، صراحتا به زبان آورد.)


لازم به ذکر است اکنون با گذشت ۵ روز از اعتصاب غذای مجید توکلی، وضعیت جسمی وی به شدت رو به وخامت گذاشته و بنا به اظهارات برادرش، وی علاوه بر ناراحتی حاد ریوی، دچار خونریزی معده نیز شده است.


سامانه خبری «دانشجو نیوز» خاطرنشان ساخته است "با وجود خطر مضاعفی که انتشار این متن متوجه توکلی خواهد کرد، انتخاب آگاهانه مجید توکلی و خواست مصرانه خود وی، سبب انتشار این متن راهبردی شده است.


مجید توکلی در این متن به صراحت متذکر می شود "جنبش سبز ايران، جنبشی مردمی بر پايه شكل گيری كمپينی فراگير از ايرانيان، به قصد تغيير وضع موجود و البته به دور از خشونت و در مبارزاتی مسالمت آميز است."

برای دسترسی به این متن، به لینک زیر مراجعه کنید:
www.daneshjoonews.com/optinion/30-articls/1192-1389-03-06-13-41-08.html



 




جرس: جلسه رسیدگی به اتهامات عبدالمالک ریگی،  در یکی از شعب دادگاههای انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی توحیدی برگزار شد. 


به گزارش ایلنا،  در این جلسه دادگاه که با حضور متهم، وکیل وی و نماینده مدعی العموم تشکیل شد، کیفرخواست صادره علیه متهم به اتهام « محاربه و افساد فی الارض» توسط نماینده دادستان قرائت شد.
معاون دادستان تهران بعنوان نماینده مدعی العموم در کیفرخواست صادره با اشاره به 79 مورد جنایات متهم عبدالمالک ریگی و گروه وی بخصوص در به شهادت رساندن دهها تن از مردم بیگناه، از دادگاه برای متهم ریگی تقاضای اشد مجازات کرد.

در جلسه دادگاه که در دو نوبت صبح و بعدازظهر تشکیل شد، شکات و خانواده های شهدای اقدامات تروریستی گروهک مذکور نیز حضور داشتند که با قرار گرفتن در جایگاه، ضمن اعلام شکایت خود، به بازگویی روند شهادت بستگانشان اقدام کردند. 

در پی قرائت کیفرخواست مدعی العموم و اظهارات شکات، متهم به دفاع از خود پرداخت و ضمن قبول اتهام و جنایات ارتکابی، اقدامات خود را اشتباه خواند و تاکید کرد، جنایاتش با موازین اسلامی و انسانی در تضاد بوده است و در ادامه از عوامل گروه خود نیز خواست که اشتباهات او را تکرار نکنند. وی همچنین خواستار بخشش از سوی شکات پرونده شد. 

متعاقبا در ادامه جلسه دادگاه، وکیل متهم نیز به دفاع از موکل خود پرداخت و اعلام کرد لایحه دفاعیه خود را متعاقبا به دادگاه ارایه خواهد کرد.
با توجه به اهمیت پرونده و اتهامات عبدالمالک ریگی، پیشتر رسیدگی به اتهامات نامبرده به دستور رییس قوه قضائیه و موافقت دیوان عالی کشور به دادسرا و دادگاههای تهران احاله شده است.

عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جند‌الله، چهارم اسفند ماه در فضای جمهوری اسلامی در حالی که عازم قرقیزستان بود دستگیر شد.

وی متولد سال ۱۳۵۸، از طایفۀ  «ریگی» (یکی از قبایل بلوچستان) است.  عبدالمالک چند سال در یکی از حوزه های علمیه اهل سنت زاهدان مشغول به تحصیل بود.

 وی از سال ۱۳۸۲ جهت مبارزه با جمهوری اسلامی دست به اسلحه برده و نام «جندالله» را بر گروه خود گذاشت و هدف اصلی خود را نیز "دفاع ازحقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان" اعلام کرد.

در اثر اقدامات تروریستی این گروه تاکنون دهها تن کشته شده اند.

آخرین اقدام تروریستی این گروه،  مهرماه سال پیش بود که بیش از چهل تن از فرماندهان و اعضای سپاه، در یک انفجار انتحاری در نشست مشترک ریش سفیدان محلی استان و فرماندهان سپاه جان باختند.

 

 


 

 




اخبار زندانیان سبز -

جرس: اخبار بازداشت، اعتصاب غذا، وضع وخیم جسمانی، ممنوعیت ملاقات، صدور احکام محکومیت، وثیقه‌های سنگین و... با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات، بیش از پیش اوج گرفته اند. حکومت از یک سو تمام تلاش خود را برای وادار کردن مردم به سکوت و فشار بر جنش سبز ملت ایران به کار گرفته اند و از سوی دیگر، آزادی خواهانی که تمام قد در برابر ظلم ایستاده اند، حاضر نیستند تن به ستم پذیری دهند.

این روزها اخباری که هر کدامشان صفحه‌ها و روزها نوشتن می‌طلبد، در پاراگرافی کوچک جا می‌گیرد تا جا برای تمامی زندانیان دربند باشد.
 
 
وضع وخیم جسمانی مجید توکلی، حسین رونقی و کوهیار گودرزی

مجید توکلی فعال دانشجویی و حسین رونقی ملکی که در پنجمین روز اعتصاب غذای خود هستند با وضعیت نامناسبی روبه‌ رو شده‌اند. بر اساس اخبار رسیده از زندان اوین، مجید توکلی که از بیماری کلیه رنج می‌برد بر اثر اعتصاب غذای خشک دارای وضعیت جسمی نگران کننده‌یی بوده و قادر به صحبت کردن نیست. هم‌چنین وی بر اثر اعتصاب غذا دچار خونریزی معده شده است.
به گزارش رهانا، مجید توکلی از صبح یک‌شنبه در پی انتقال به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده بود و بسیاری از فعالین سیاسی و مدافعان حقوق بشر در پی ادامه‌ی وضعیت نگران کننده وی طی روزهای گذشته و امروز در سراسر جهان دست به اعتصاب غذا و تحصن در مقابل سفارت‌های ایران و نهادهای بین‌المللی زده‌اند.
همچنین کوهیار گودرزی دانشجوی اخراجی دانشگاه صنعتی شریف که از تاریخ ۲۹ آذر ماه بازداشت شده و چندی پیش به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شده بود، در اثر تداوم اعتصاب غذا به بهداری زندان منتقل شده است و هم‌اکنون زیر سرم قرار دارد.
 
کوهیار گودرزی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه به دلیل اعتراض به رئیس اندرزگاه ۳۵۰ زندان اوین به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده است.
 
زمانه گزارش داد که کوهیار گودرزی و مجید توکلی، دو زندانی سیاسی که در زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند، امروز به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان منتقل شدند.
 
برادر مجید توکلی نیز به زمانه گفت که یکی از دوستان برادرش در تماس تلفنی از داخل زندان خبر داده که مجید توکلی قدرت تکلم را از دست داده و به بهداری اوین منتقل شده‌ است.


احضار بهاره هدایت به دادگاه انقلاب

بهاره هدایت که پیشتر به تحمل ۹ سال و نیم حبس تعزیری متهم شده بود روز دوشنبه از سوی شعبه ۴ بازرسی به دادگاه انقلاب احضار شد.
بهاره هدایت عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت که از ۹ دی‌ماه ۸۸ تاکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد از سوی شعبه ۴ بازرسی امنیت به دادگاه انقلاب احضار شد. وی پیش از این از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به تحمل ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود.
به گزارش سایت کلمه بنا به گفته خانواده این فعال دانشجویی دلیل این احضار در رابطه با پرونده بازداشت وی در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۶ عنوان شده است.
گفتنی است بهاره هدایت به همراه سایر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در سال‌روز ۱۸ تیرماه، در سال ۸۶ به علت تحصن مقابل دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به برخوردهای غیرقانونی حکومت با دانشجویان، دستگیر و پس از گذراندن یک ماه در سلول انفرادی بند ۲۰۹ با قید وثیقه آزاد شده بود. 

بازداشت یکی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد

محمد فيض، يکی از دانشجويان دانشکده فنی دانشگاه فردوسی مشهد پس از پايان تجمع روز دوم خرداد دانشجويان دانشگاه فردوسی توسط نهادهای امنيتی بازداشت شد.
به گزارش دانشجونيوز، از زمان دستگيری محمد فيض تاکنون، وی هيچ تماسی با خانواده اش نداشته است.
هم اکنون خانواده اين فعال دانشجويی در بی خبری کامل از وضعيت فرزندشان به سر مي‌برند و هيچ اطلاعی از مکان بازداشت اين دانشجو در دست نيست.
در پی بازداشت محمد فيض، دانشجويان دانشگاه فردوسی مشهد در حال تدارک تحصن های دانشجويی در اعتراض به اين بازداشت هستند و اعلام کرده اند که در صورت ادامه بازداشت وی در صحن دانشگاه متحصن خواهند شد.

محکومیت دانشجوی نخبه به سه سال حبس تعزیری

آرمان رضاخانی، دانشجوی نخبه زندانی، به اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس تعزیری، به اتهام توهین علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به رییس جمهوری به ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.
به گزارش خبرنگار رهانا، آرمان رضاخانی متولد بهمن ۶۹ است. آرمان رضاخانی در ۴۰ روز نخست بازداشت در بازداشتگاه های سپاه از جمله کاخ جوانان و ۲ – الف، تحت شرایط سخت بازجویی و فشار شکنجه مجبور به اعترافات ساختگی شد و با وعده ی آزادی، راهی زندان اوین شد.
آرمان رضاخانی دانشجوی رشته مهندسی آی تی، برگزیده‌ی دوم جشنواره خوارزمی، نخبه ریاضیات ممتاز کشوری در المپیاد ریاضی، مکتشف قانونی در ریاضی به نام قانون مربعات و مثلثاث رضا خانی و مخترع جوان در زمینه هایی چون سازه های معماری و کمک آموزشی پیکتال است.
آرمان در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۸ در خیابان میرداماد تهران دستگیر شد و بعد از بازجویی در دی ماه ۸۸ به زندان اوین تحویل داده شد. مدت ۳ ماه در ۳۵۰ و در حال حاضر در اندرزگاه ۷ است.

ممنوع الملاقات شدن یک زندانی کرد در زندان مهاباد

یک زندانی کرد در زندان مهاباد به نام وهاب فتاحی طی روزهای گذشته از سوی مسئولین زندان ممنوع الملاقات شده است.
گفته می شود این زندانی که اهل روستای قم قلعه از توابع شهر مهاباد است در چند روز گذشته در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
به گزارش آژانس خبری موکریان، وهاب فتاحی که بیش از ۱ سال است در زندان به سر می‌برد  از طرف دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام همکاری با احزاب غیرقانونی به ۵ سال زندان محکوم شده است.
حقوق زندانیان کرد در زندان‌های کردستان همواره و به طور مستمر از طرف مسئولین قضایی و زندان نقض می‌شود. مسئولین زندان‌ها با سو استفاده از فضای بسته‌ی اطلاع رسانی همواره این زندانیان را مورد آزار قرار می‌دهند.


خانواده صادق جوادی حصار، توان تامین وثیقه وی را ندارند

محمد صادق جوادی حصار، مدیر مسئول روزنامه توس، رییس ستاد انتخاباتی محمد خاتمی در دو دوره انتخابش در استان خراسان، دبیر انجمن اسلامی معلمان خراسان، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و عضو ارشد در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بیش از پنج ماه است که در سکوت خبری در زندان به سر می برد.
او دهم دی ماه ۸۸ بعد از احضار به اداره اطلاعات مشهد بازداشت شد. خانواده او امروز اعلام کردند که تا الان اتهام او را نمی دانند و در این مدت تنها توانسته اند دوبار با او ملاقات کنند. در عین حال توان پرداخت وثیقه تعیین شده از سوی دادگاه را ندارند و برای تهیه آن با کارشکنی ها و موانع مختلفی هم مواجه شده اند.
جوادی حصار، پیش از این در سال ۷۶ و زمانی که سردبیر روزنامه توس بود، بازداشت و روانه زندان شده بود. امروز خانواده وی خواستار اعلام وضعیت او هستند تا شاید بتوانند با تامین وثیقه بار دیگر او را آزاد ببینند.

نخستین ملاقات محبوبه کرمی با خانواده پس از سه ماه بازداشت انفرادی

محسن کرمى، برادر محبوبه کرمى در گفت و گو با رادیو اعلام کرد که براى اولین بار روز سه شنبه با خواهرش ملاقات داشته است.
شمارى از فعالان کمپین یک میلیون امضا چندی پیش در نامه اى سرگشاده به صادق آملى لاریجانى، ریاست قوه قضائیه جمهورى اسلامى، خواستار پایان دادن به وضعیت بلاتکلیف فعالان حقوق زن شدند.
در این نامه سرگشاده که به امضاى حدود هشتاد تن از فعالان مدافع حقوق زنان و فعالان سیاسى رسیده است، امضاء کنندگان خواستار رسیدگى به وضعیت محبوبه کرمى، یکى از فعالان حقوق زن در کمپین یک میلیون امضاء شده اند.

دعوت دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر از سایر دانشجویان برای گرفتن روزه سیاسی

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر از سایر دانشجویان برای گرفتن روزه سیاسی در حمایت از میلاد اسدی، علی پرویز و سهیل محمدی دعوت کردند.
به گزارش ادوار نیوز، در متن این بیانیه آمده است: "دانشگاه ما دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در اعتراض به حکم ناعادلانه میلاد اسدی (هفت سال حبس تعزیری) در بیدادگاه انقلاب و همچنین ادامه بازداشت دو دانشجوی دیگر این دانشگاه علی پرویز و سهیل محمدی و برای همدردی با خانواده های این دانشجویان، روز یکشنبه 9/3/1389 روزه سیاسی گرفته و تا آزادی بی قید و شرط همکلاسی هایمان از شکنجه‌گاه اوین به این‌‌گونه حرکات اعتراضی ادامه می‌دهیم و از دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها نیز انتظار همراهی با دانشجویان خواجه نصیری را داریم."

 


هویت یکی دیگر از بازداشت شدگان گمنام عاشورا مشخص شد

کیارش کامرانی به ۶سال حبس قطعی و ۴ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد -

جــرس: کیارش کامرانی، از بازداشت شدگان حوادث عاشورای سال گذشته، توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، به شش سال حبس و چهار میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.


به گزارش منابع خبری جرس، کامرانی، دانشجوی کارشناسی فیزیک دانشگاه لرستان و کارشناسی ارشد مدیریت اجرائی دانشگاه پیام نور تهران و متولد آبان ماه ۱۳۶۳ می باشد که بعد از ظهر ششم دی ماه(عاشورا)، در حوالی چهارراه ولی عصر تهران بازداشت گردید و پس از ۴ روز بی خبری مطلق، با منزل تماس می گیرد و اطلاع می دهد که در زندان اوین است.


منبع خبری فوق همچنین گزارش داد نامبرده مدتی طولانی در زندان اوین تحت بازجوئی و فشارهای روحی و جسمی برای پذیرش اتهامات واهی قرار گرفته و حدود ۴۰ روز در سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات، بدون هیچ گونه تماس با بیرون و اطلاع از خانواده زندانی شد. در نهایت پرونده وی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال گردید که بدون حتی وکیل تسخیری، به ۶ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.


گزارش مذکور می افزاید تنها سابقه فعالیت سیاسی این دانشجو، عضویت در بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان و ستاد انتخاباتی احمدی نژاد در سال ۸۴ بوده و بعد از آن هیچ گونه فعالیتی نداشته و اتهامات وارده به وی نیز، "شرکت در تجمعات به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور و تمرد از مامور قانون" ذکر گردیده است.


چندی پیش شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران نیز، حکم بدون تغییر کیارش کامرانی را به وی ابلاغ کرد.


گزارش واصله به جرس خاطرنشان کرد "خانواده این دانشجو در شرایط بد روحی قرار دارند و هیچ مرجع قضائی حاضر به پاسخ گویی در مورد وضعیت فرزند زندانی آنها نیست."



 


جوابیه دروایش گنابادی به اخبار رسانه های حامی دولت

جرس: در پی انتشار اخباری در رسانه های حامی دولت مبنی بر ديدارهای تابنده قطب دراويش گنابادی با فعالان نهضت آزادی و ملی مذهبی ها، و همچنين خبرسازی این رسانه ها در مورد حمایت مالی دراويش گنابادی از جنبش سبز و رهبران آن، پایگاه اطلاع رسانی دروایش گنابادی توضيحاتی در این زمینه منتشر کرده و در اختیار رسانه ها قرار داد.


لازم به ذکر است روزنامه رسالت چندی پیش  خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه "نورعلی تابنده، قطب دراویش كه در انتخابات سال گذشته از مهدی كروبی حمایت كرده و طرفدارانش را به حمایت از وی دعوت كرده بود، این روزها از شرایط به وجود آمده برای جنبش فتنه (سبز سابق) نگران شده و برای زنده كردن این جریان، طی جلسه ای با نهضت آزادی و ملی مذهبی ها، وعده كمك مالی و حمایت از جنبش را داده است." این روزنامه و همچنین سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی(نزدیک به روح الله حسینیان) نوشته بودند: "قطب دراویش گفته است همان طور كه من در انتخابات به صحنه آمدم و حمایت طرفداران را به سوی كاندیدای اصلاح طلبان بسیج كردم، باز هم حاضرم برای احیای جنبش سبز كمك كنم."


پایگاه اینترنتی مجذوبان نور، در پاسخ به مطالب رسانه های فوق الذکر، ابتدا خاطرنشان می کند"...متاسفانه به دلیل بایکوت خبری، سانسور ، کنترل وکانالیزه نمودن اخبار و همچنین حاکمیت جو پلیسی بر کشور، بر عملکرد یک جریان سیاسی که دولت را تشکیل داده است، افکار عمومی نظارتی ندارد و قانون نیز بر پاشنه قدرت می چرخد..."


این سامانه خبری ادامه می دهد"...وحشتِ از دست دادن قدرت، و حفظ آن، برنامه ریزان سیاست حاکم را مبتلا به بیماری توهم توطئه کرده؛ تا آنجا که یک دید و بازدید نوروزی را، تأویل به براندازی می کند."


سایت مجذوبان در ادامه تاکید می کند: "امروز صاحبان قدرت دم از انقلابی می زنند که در آن هیچ نقشی نداشته اند و مغز متفکرو ایدئولوگهای پشت پرده آنها نیز حتی با اساس انقلاب مخالف بودند. امروز کسانی دم از خون شهدا و دفاع مقدس می زنند که در جبهه ها حضور نداشتند!؟ و... گویا برنامه ریزان و هوچی گران دچارآلزایمر سیاسی شده اند ."


لازم به ذکر است طی سالهای اخیر، فشار مضاعفی بر دراویش کشور، بویژه دراویش گنابادی، وارد آمده و غیر از تخریب اماکن تجمع و نیایشی آنان، منازل، قبور و زندگی شخصی آنان نیز، مورد تعرض و آزار قرار گرفته است.


 




مسیح علی نژاد -



این
روزها زندان، میزبان نویسندگان نامه های ممنوعه است: محمد نوری زاد، مجید توکلی، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز، داوود سلیمانی و نمایندگان دیگری که به رهبری نامه نوشته اند و تاکنون از آمدن به یک مرخصی ساده هم محروم مانده اند و در این میان دوتن از نامه نگاران لب از غذای زندانبانی که غذای روح را از آنها گرفته است،  باز داشته اند.  کاغذ و قلم برای یک نویسنده حکم همان غذایی را دارد که به خوردن اش اعتصاب کرده اند

این روزها، اوین شاهد مبارزه جدید زندانیانی است که در اعتراض به رویه های غیرقانونی حاکم بر خودشان، لب از غذای این زندان باز داشته اند و اعتصاب غذا کرده اند.  خانواده ها تهدید می شوند که اطلاع رسانی از وضعیت زندانیان کار  زندانی را دشوارتر می کند  برای همین تعداد شان را هیچ کس نمی  داند. خبرها جسته و گریخته می رسد. اما در کنار همه این خبرها دو مورد از اعتصاب یک پیام شفاف دارد و قابل تامل تر است

روزهای اخیر، دو زندانی که رسانه ها، نام آنها را با نامه هایشان از زندان می شناسند، ناگهان  در اوین مورد تهدید و تحقیر قرار می گیرند و ناگزیر اعتصاب غذا می کنند. اولی محمد نوری زاد بود که پیش از این از زندان به رهبری نامه نوشته بود و دومی مجید توکلی بود که نامه و دفاعیه او و انتقاد صریح او به رهبری نیز از زندان به دنیای رسانه ها راه یافته بود. دو منتقد رهبری در اوین ناگهان مورد خشم و غضب ماموران قرار گرفته اند. از هر دو زندانی نیز خبر می رسد که نوشته هایشان، کاغذها و قلم هایشان را به یغما برده اند. اگر تا دیروز نامه نوشتن به رهبری و انتشار آن جرم بود و این دو زندانی سیاسی بنا به گفته مقامات قضایی به همین جرم مشخص محکوم به حبس شده اند اینبار  دور از ذهن نیست که برای نامه های منتشر نشده شان محکوم به انفرادی و اعتصاب غذا شده باشند

در این میان خانواده نوری زاد در پایتخت بودند و دست شان به مجلس و مسولان نزدیک تر بود و با رسانه ای کردن رنجی که بر نوری زاد در زندان رفته بود، توانسته بودند حداقل صدای او را به گوش مقامات قضایی برسانند و آقای دادستان را نیز به ملاقات ناگزیری  در اوین با نویسنده مضروب نامه های رهبری  مجبور ساختند

اگر چه سرشناس بودن و دیدار ناگزیر در زندان برگزار کردن هم نتوانست ضاربان نوری زاد را محکوم و یا راهی برای آزادی بگشاید اما صدای نوری زاد را هم همه شنیدند و این تنها خانواده او  نبود که بر ظلم و خشونت آقایان در زندان واقف شدند بلکه مقامات عالیرتبه کشور نیز شنیدند که نویسنده های همان نامه های معروف چگونه در اوین مورد «مهرورزی مضاعف» هواداران قرار می گیرد

و اما مجید توکلی  که خانواده اش در شهرستان زندگی می کنند و دستشان کمی کوتاهتر از پایتخت نشینان است در این میان  محکی برای همدلی ما شد. یک دانشجوی شهرستانی که اینک جهانی شده است. توکلی از جنس ما بود، نه سیاسی و نه هنرمند، به قول مادرش همه هنرش انتقاد است و مقاومت در زندان.  دانشجویی که در روز دانشجو به دیکتاتوری اعتراض می کند و در روز دادگاه، در مقابل قاضی می ایستد و می گوید: دیکتاتور خواندن یک رهبر هرگز به معنای توهین نیست که شما مرا به جرم توهین به رهبری محکوم به هشت سال و نیم زندان کرده اید.  دانشجویی که می گوید من اصلا به احمدی نژاد فکر نمی کنم که حالا دادگاه مرا به جرم توهین به احمدی نژاد محکوم کرده است، دانشجویی که که به اجبار در برابر دوربین های خبرنگاران هوادار دولت می نشیند تا با لباس زنانه که بر تن او کردند، از شرف دانشجویی، شمایلی از تحقیر بسازند و موجی از یاس در جنبش سبز ایجاد کنند، اما به یک فراخوان ساده موجی از امید در می گیرد و هزاران تن از مردان در تمام جای جهان، مجید توکلی می شوند و اعلام می کنند که مجید تحقیر نشد، تکثیر شد، حجاب تحقیر نیست، این اجبار است که حقارت می آفریند

بی شک او پیش از این برای جنبش دانشجویی خوشنام و با نشان بود اما همین که مادر او و برادرش در نخستین مصاحبه رسانه ای شان اعلام می کنند که از تنهایی و سکوت دوستان مجید رنج می برند، این نشان می دهد در رنجی که این روزها حاکمیت برای یک ملت بی رسانه آفریده است، گاهی ممکن است حجم دردها چنان زیاد باشد که ما از خوشنام ترین مبارزان هم  غافل بمانیم و آنها گمنام بمانند تا چه رسد به کسانی که در عرصه های مجازی با نامی مستعار  مبارزه کرده اند اما این روزها که در زندان و در اعتصاب به سر می برند ما هیچ نشانی از آنها نداریم

بنا بود کمیته ای زیر نظر میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی به وضعیت خانواده های زندانیان گمنام رسیدگی کند که سه تن از اعضای این کمیته چهار نفره را در همان روزهای نخست شکل گیری این کمیته زندانی کردند. حالا هم اخبار اعضای کمیته بی نشان ماند و هم زندانیان ناشناس در حاشیه مانده اند

این منش ظالمانه  است که  منتقدان را زندانی می کنند و سپس  روزنامه نگارانی که باید از وضعیت زندانیان گزارش بدهند را دربند می کنند و رسانه هایشان را می بندند و از همه مهمتر سراغ مردمی که نشان این زندانیان را بگیرند می روند و تهدیدشان می کنند که با تنها رسانه های خارجی هم  از آنچه بر آنها می رود هیچ نگویند. یعنی همان که همسر نوری زاد هم گفته است، «دارند در آب غرق مان می کنند و بعد می گویند حق ندارید داد بزنید و کمک طلب کنید». بی صدا مردن انگار میل کشتن کودتا گران  را ارضاء می کند.  در چنین شرایطی چه باید کرد؟ 

 کار دشواری نیست . غم حق ماست اما نا امیدی نه، آنقدر راه درارزی برای ساختن در پیش است که اگر مجید توکلی ها محکوم  به حبس شده اند، ما نیز محکومیم به امیدوار بودن و همراه شدن. می دانم مقوله خبر از همدلی کردن ها جداست اما در روزهایی که خبر را هم در ایران زندانی می کنند انتشار هر خبری از خانواده های زندانیان و کشته شدگان شاید به او که نامه نوشتن برایش جرم سنگین اعتصاب کنندگان امروز اوین است حداقل ثابت کند که اگر قرار بر مردن باشد،  بی صدا مردن رسم ما نیست

صدای مادر مجید توکلی را در روز نخستی که از مردم کمک طلب می کرد هرگز نمی شود با صدای این روزهایش مقایسه کرد. در روزی که اعلام کرد دیگر می خواهد سکوت را کنار بگذارد، صدایش سرشار از یاس بود و نا امیدی اما امروز که خانه اش پر شده است از صدای ایرانیان هرجای جهان،  صدای مادر اگرچه به دلیل اعتصاب غذا بی رمق است اما نا امید نیست وقتی می گوید: مگر جرم پسر من چیست؟ نامه نوشتن به رهبری اگر جرمش زندان است، باشد ما آزادی را هم نمی خواهیم اما حداقل در زندان با او مثل انسان رفتار کنند



 




 

جرس: وزیر امور خارجه روسیه به انتقاد رئیس جمهوری ایران از این کشور واکنش نشان داده و نسبت به تعهد جمهوری اسلامی به توافق اتمی با ترکیه و برزیل ابراز تردید کرده است.

به گزارش بی بی سی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در سخنانی که از تلویزیون آن کشور پخش شد، سخنان روز گذشته محمود احمدی نژاد در انتقاد از موضعگیری دولت روسیه در قبال تشدید تحریم بین المللی ایران را کم اهمیت جلوه داد و گفت "این سخنان، اظهاراتی احساسی تعبیر شده است."

روز گذشته محمود احمدی نژاد موضعگیری دمیتری مدودوف، رئیس جمهوری روسیه در حمایت از تشدید تحریم های بین المللی مورد نظر کشورهای غربی علیه ایران را "مشکل" خواند و گفت " ما نباید ببینیم که همسایه ما در مواقع حساس در کنار کسانی قرار می گیرد که سی سال است با همه توان علیه ملت ما دشمنی کرده اند."

آقای لاوروف در عین حال اظهار داشت که روسیه نسبت به تعهد ایران نسبت به اجرای توافق با برزیل و ترکیه در مورد مبادله سوخت اتمی، اطمنیان کامل ندارد.

وزیر خارجه روسیه در توضیح نظر خود گفته است که "تضمین صد درصد برای اجرای توافقنامه تهران وجود ندارد و همه چیز بستگی به آن دارد که ایران چه نوع برخوردی با تعهدات خود دارد."

آقای لاوروف افزوده است "اگر ایران به طور کامل به این تعهدعمل کند، روسیه فعالانه از طرح پیشنهادی برزیل و ترکیه حمایت به عمل خواهد آورد" اما مشخص نکرد که روسیه خواستار چه نوع تضمین هایی از سوی ایران است.

وزیر امور خارجه روسیه در همین برنامه تلویزیونی گفت که دولت او در مجموع از توافق تهران به طور مشروط استقبال می کند و افزود "در صورتیکه این توافق به طور کامل عملی شود، پیش شرط های بسیار مهمی را برای حل و فصل مشکل اساسی - یعنی تامین سوخت این رآکتور - و همچنین ایجاد جو مناسب برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران تامین می کند."

در عین حال، وی توضیح نداد که در چه شرایطی دولت روسیه حاضر است حمایت اعلام شده خود از پیش نویس قطعنامه تحریم ایران در شورای امنیت را پس بگیرد.

در خبری دیگر در همین زمینه، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در سخنانی در روز پنجشنبه خواستار توجه قدرت های جهانی به بیانیه تهران شد و گفت که رد این توافقنامه "غیرمنطقی" است و تلاش ایالات متحده برای وضع تحریم های جدید علیه ایران وضعیتی "غیرعقلانی" را پدید می آورد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت که اگرچه توافقنامه تهران به معنی حل و فصل کامل مساله اتمی ایران نیست اما "گامی به پیش برای رفع مشکل مبادله سوخت است که یکی از عناصر مهم در این پرونده هسته ای بوده است."

وی ارائه پیش نویس قطعنامه تحریم ایران در روز بعد از امضای توافقنامه تهران را مورد انتقاد قرار داد و گفت "تسلیم این سند یک روز بعد از حصول توافق با ایران به معنی آن بوده است که طرف مقابل ترجیح می دهدچشم خود را بر برخی تحولات ببندد."

سخنان سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در حالی انتشار می یابد که انتظار می رود ایالات متحده تا ساعاتی دیگر مواضع خود در برابر ایران و کره شمالی را رسما اعلام کند.

قرار است دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در گزارشی اصول سیاست امنیت داخلی و خارجی خود را تشریح کند و گفته می شود که در این گزارش آمده است که ایران و کره شمالی در زمینه برنامه های اتمی خود با دو گزینه مشخص مواجه هستند: قبول پیشنهاد تعامل با آمریکا یا انزوای جهانی عمیقتر.

همزمان، در ایران محمود احمدی نژاد در گفتگو با رادیو و تلویزیون محلی استان کرمان با اشاره به بیانیه تهران گفته است که برخی کشورها مانند آلمان از این بیانیه استقبال کردند، فرانسه نسبت به آن تمایل نشان داد اما بریتانیا و به خصوص اسرائیل از این توافق عصبانی شده اند.

در مورد روسیه، آقای احمدی نژاد گفت "در این میان، روسیه که دوست و همسایه ماست، نباید سیاسی کاری کند، آنها به ما گفتند در راستای حل مشکل قدم بردارید، ما پشتیبانی می کنیم اما اگر بخواهند سیاست کاری کنند، ما اجازه نمی دهیم کسی با سرنوشتمان بازی کند."
 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته