-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اسرائيل روز شنبه دعوت امضاء کنندگان بيانيه‌ی پايانی اجلاس بازنگری پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، برای پيوستن به اين پيمان را رد کرد. تل آويو همچنين درخواست گشوده شدن تأسيسات هسته‌ای‌اش به روی بازرسان سازمان ملل را نپذيرفت. دولت اسرائيل در بيانيه‌ای اعلام کرد که چون اين کشور امضاء‌کننده‌ی پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نيست، هيچ تعهدی به اجرای تصميم‌های اجلاس بازنگری ندارد. در بيانيه‌ی پايانی اجلاس بازنگری پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، که به امضاء ۱۸۹ کشور، از جمله آمريکا رسيد از اسرائيل خواسته شده بود با پيوستن به اين پيمان در اجلاس خلع سلاح خاورميانه از سلاح‌های کشتارجمعی در سال ۲۰۱۲ شرکت کند.
 


افشين قطبى، سرمربى تيم ملى فوتبال ايران، از حسين كعبى، بازيكن سرشناس تيم ملى، به دليل اظهاراتش عليه او شكايت كرد و خواستار برخورد فدراسيون فوتبال ايران با اين بازيكن شده است. در آخرين فهرست تيم ملى كه هفته گذشته انتشار يافت، نام حسين كعبى در جمع ۳۵ بازيكن دعوت شده به اردوى تيم ملى قرارندارد. علت شكايت سرمربى تيم ملى فوتبال از حسين كعبى مصاحبه اى ست كه وى با خبرگزارى ايپنا  انجام داده و طى آن ، آقاى قطبى را به «دلال بازى و پول گرفتن» متهم  كرده است. به اين ترتيب با شكايت افشين قطبى از بازيكن، جلسه رسيدگى به اين پرونده ، سه شنبه ۱۱خرداد در كميته انضباطى فدراسيون فوتبال ايران برگزار خواهد شد.  
 


بيانيه پايانى اجلاس بازنگرى ان.پى.تى كه بر لزوم خلع سلاح هسته‌اى اسرائيل تأكيد كرده و نامى از ايران نبرده است، سكوت توأم با نگرانى و خشم اسرائيل، ناخشنودى باراك اوباما و خرسندى دولت ايران و كشورهاى عربى و اسلامى، بويژه مصر را در پى آورده است.   همايش بازنگرى پيمان منع گسترش سلاح‌هاى اتمى، زير نظر سازمان ملل متحد، پس از چهار هفته در حالى روزجمعه به كار خود پايان داد كه بر لزوم عارى‌سازى خاورميانه از سلاح هسته‌اى تكيه كرد و اسرائيل را به عنوان تنها كشورى كه در اين منطقه سلاح اتمى دارد، نام برد و اين كشور را به برچيدن زرادخانه اتمى‌اش فرا خواند. بيانيه ۲۸ صفحه‌اى كه با حمايت ۱۸۹ كشور، از جمله آمريكا منتشر شد، از اسرائيل مى‌خواهد كه با امضاى ان.پى.تى، «همه تأسيسات هسته‌اى خود را زير نظارت كامل آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى قرار دهد». بيانيه پايانى اجلاس مقرر كرده است كه بر اساس مفاد منشور منع گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى كه ۴۰ سال پيش براى نخستين بار تدوين شد، در يك همايش منطقه‌اى در سال ۲۰۱۲ كليد خاورميانه عارى از سلاح اتمى زده شود؛ همايشى كه پيشاپيش مورد حمايت بان گى‌مون، دبيركل سازمان ملل قرار گرفته است.  
 


شبه نظاميان طالبان ، روز شنبه يك مركز ادارى دولت افغانستان را در نزديكى مرز پاكستان به اشغال خود در آوردند. فرماندار استان نورستان ، جمال الدين بدر گفت نيروهاى طالبان از روز جمعه ضمن تبادل آتش با نيروهاى دولتى به محاصرۀ منطقۀ برگ ِ مَتال Bargi Matal در استان نورستان پرداختند. آقاى بدر افزود به دليل آن كه مراكز ادارى در مناطق پر رفت و آمد شهر قرار دارند، نيروهاى دولتى براى حفظ جان مردم دست به عقب نشينى تاكتيكى زدند.  
 


مجيد توكلى، فعال دانشجوى زندانى، روز شنبه در تماس تلفنى با افراد خانواده اش از بازگشت به بند عمومى زندان اوين و شكستن اعتصاب غذاى خود خبر داد. آقاى توكلى پيش از اين در اعتراض به انتقال خود به بند انفرادى زندان اوين، اقدام به اعتصاب غذاى خشك كرده بود. انتقال آقاى توكلى به بند انفرادى و اعتصاب غذاى او و همچنين تشديد بيمارى اش، اعتراض هاى گسترده داخلى و خارجى به حكومت جمهورى اسلامى ايران را به دنبال داشت. انتقال مجيد توكلى به سلول  انفرادى باعث وخامت بيمارى تنفسى او شده بود. اين فعال دانشجوىى كه ۱۶ آذر سال گذشته بازداشت شد، از سوى دادگاه انقلاب تهران به هشت سال و شش ماه حبس تعزيرى و پنج سال محروميت از فعاليت هاى سياسى و پنج سال ممنوعيت خروج از كشور محكوم شده است.  
 


عليرضا شكوفنده فيلمساز ايرانى مقيم آلمان كه با نام هنرى داريوش شكوف شناخته مى‌شود، ازهفته گذشته ناپديد شده است. به نوشته روزنامه آلمانى دى ولت، داريوش شكوف ۵۵ ساله كه روز دوشنبه هفته گذشته براى ديدن دوستانش به كلن رفته بود، آخرين بار در راه پاريس در ايستگاه قطار كلن ديده شده‌ بود و پس از آن، نه اثرى از او هست و نه تلفن همراهش پاسخ مى‌دهد. «ايران- زندان» تازه‌ترين اثر داريوش شكوف است كه هفته پيش در شهر برلين به نمايش در آمد. اين فيلم ۷۵ دقيقه‌اى كه به وضعيت زندان‌هاى ايران پس از انتخابات رياست جمهورى سال پيش مى‌پردازد، چگونگى برخورد بازجويان با زندانيان سياسى و نمونه‌اى از شنكجه‌هاى طاقت‌فرسا را به تصوير مى‌كشد. به نوشته روزنامه آلمانى دى ولت، داريوش شكوف يكى از مخالفان دولت جمهورى اسلامى به شمار مى‌رود و در دفاع از آزادى و عدالت در چند همبستگى دست به اعتصاب غذا زده است. اين گزارش در پايان مى‌افزايد، در پى انتخابات سال پيش ايران و هنگامى كه ديميترى مدودف، رئيس جمهور روسيه، محمود احمدى‌‌نژاد را به عنوان رئيس جمهور ِ مجددا برگزيده شده پذيرفت، آقاى شكوف در مقابل سفارت روسيه دست به اعتصاب غذايى چهار روزه زد.  
 


ده‌ها نويسنده، استاد دانشگاه و فعال سياسى و اجتماعى و فرهنگى خارج از كشور در فراخوان مشتركى ضمن اعلام همبستگى با مجيد توكلى، از فعالان شناخته شده جنبش دانشجويى، خواستار اقدام جهانى براى آزادى او شده‌اند. در اين فراخوان نام چهره‌هايى چون داريوش آشورى، مهرداد مشايخى،  نيلوفر بيضايى، رامين جهانبگلو، يدالله رويايى، مهرانگيز كار و عباس ميلانى به چشم مى خورد . مجيد توكلى در روز دانشجو ۱۶ آذرماه سال گذشته، پس از يك سخنرانى‌ِ ۱۵ دقيقه‌اى در دانشگاه، بازداشت و روانه زندان شد و نزديك به چهار ماه را در سلول انفرادى گذراند. در همين حال سايت‌هاى نزديك به مهدى كروبى و ميرحسين موسوى روز جمعه گزارش دادند اين سه چهره اصلى مخالفان دولت، در تماس تلفنى با خانواده مجيد توكلى با آنها ابراز همدردى كرده‌اند.  
 


به دنبال انتشار اخباری در باره انتقال مجید توکلی، فعال دانشجویی بازداشت شده در جریان رویدادهای پس از انتخابات از سلول انفرادی به بند عمومی زندان اوین، برادر وی در گفت و گو با رادیو فردا ضمن تایید این خبر از تماس تلفنی مجید توکلی با خانواده‌اش خبر داده است.به دنبال انتشار اخباری در باره انتقال مجید توکلی، فعال دانشجویی بازداشت شده در جریان رویدادهای پس از انتخابات از سلول انفرادی به بند عمومی زندان اوین، برادر وی در گفت و گو با رادیو فردا ضمن تایید این خبر از تماس تلفنی مجید توکلی با خانواده‌اش خبر داده است. پس از انتشار گزارش‌هایی در باره انتقال مجید توکلی از سلول انفرادی به بند عمومی در زندان اوین، برادر وی روز شنبه در گفت و گو با رادیو فردا این گزارش‌ها را تایید کرده و گفته است، برادرش در یک تماس تلفنی به مادر خود گفته است که به بند عمومی منتقل شده است. بیشتر بخوانید: «ابراز نگرانی از وضعيت سلامتی مجيد توکلی در پی اعتصاب غذا» فراخوان نخبگان خارج از کشور برای اقدام جهانی برای آزادی مجید توکلی علی توکلی در باره نحوه انتقال برادرش به بند عمومی گفت: «وکیل ایشان آقای علیزاده به دادگاه رفته و با دادستان صحبت کرده بود. ظاهراً مجید دیروز به بهداری اعزام شده بود و از بهداری به عمومی برگشته است». مجيد توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امير کبير ، از فعالان دانشجويی است که در پی یک سخنرانی در گردهمايی دانشجويان در روز دانشجو در شانزدهم آذرماه بازداشت شد که مدت زیادی از دوران بازداشت خود را در سلول انفرادی سپری کرده است. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران وی را به هشت سال و شش ماه حبس تعزيری، پنج سال محروميت از فعاليت‌های سياسی و نیز پنج سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم کرده است. آقای توکلی از حدود یک هفته پیش و در اعتراض به انتقال مجدد وی به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده بود. گفته می‌شود، انتشار مطلبی از وی در محکومیت اعدام شماری از فعالان سیاسی از دلایل انتقال مجید توکلی به سلول انفرادی بوده است. به دنبال افزایش نگرانی‌ها نسبت به سلامتی مجید توکلی ده‌ها نویسنده، استاد دانشگاه و فعال سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایرانی در فراخوان مشترکی ضمن اعلام همبستگی با مجید توکلی، خواستار اقدام جهانی برای آزادی وی شده‌ بودند. در این میان علی توکلی از «حمایت‌های مردم و هموطنان در سراسر دنیا و رسانه‌ها» به عنوان دلیل اصلی بازگرداندن مجید توکلی به بند عمومی یاد کرده و ضمن سپاسگزاری به خاطر این حمایت‌ها، ابراز امیدواری کرده است که قوه قضاییه جمهوری اسلامی «بر اساس قوانین خود» با مرخصی وی از زندان موافقت کند. این در حالی است که به گفته برادر مجید توکلی، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی حتی در ایام نوروز هم به وی اجازه تماس با خانواده‌اش را نداده بودند. گفتنی است، همزمان با اعتصاب غذای مجید توکلی در زندان اوین، مادر وی نیز دست به اعتصاب غذا زده بود که به درخواست فعالان سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان داده بود. به نوشته سایت کلمه عصر روز شنبه و همزمان با دیدار جمعی از روزنامه‌نگاران، دانشجویان و اعضای ستاد میرحسین موسوی در شیراز با اعضای خانواده مجید توکلی، وی از زندان تماس گرفته و خبر انتقال خود به بند عمومی و پایان اعتصاب غذایش را داده بود.
 


پس از حدود پنج هفته که از انفجار یک سکوی نفتی در خلیج مکزیک می‌گذرد، تلاش‌ها برای مهار نفت همچنان ادامه دارد. مهندسان شرکت بریتیش پترولیوم از روز جمعه عملیات جدیدی را برای نجات خلیج مکزیک آغاز کرده‌اند.پس از حدود پنج هفته که از انفجار یک سکوی نفتی در خلیج مکزیک می‌گذرد، تلاش‌ها برای مهار نفت همچنان ادامه دارد. به گزارش نیویورک تایمز  مهندسان شرکت بریتیش پترولیوم از روز جمعه عملیات جدیدی را برای نجات خلیج مکزیک از نفتی که زندگی میلیون‌ها موجود آبزی و غیر آبزی را تهدید می‌کند آغاز کرده‌اند. در آمریکا تلاش بسیار در جریان است تا آنچه بزرگترین فاجعه ساخت دست بشر در تاریخ آمریکا توصیف شده دست  مهار شود. روز جمعه و همزمان با دومین دیدار باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده،  از سواحل نفت پوش لوییزیانا  مهندسین شرکت بریتیش پترولیوم دور جدیدی از تلاش‌ها را برای مهار نفت در عمق ۱۵۰۰ متری دریا آغاز کردند. در این طرح جدید  که قرار است تا یکشنبه ادامه پیدا کند  مهندسین تلاش می‌کنند با استفاده از گل و لای سنگین روی حفره‌ای را که نفت از آنجا به داخل دریا فوران می کند بپوشانند. به عقیده این کارشناسان این پروژه باید با صبر و حوصله و به آرامی صورت گیرد تا از ترکیدگی بیشتر لوله ها جلوگیری شود. اما ظاهرا امید چندانی به موفقیت این پروژه هم نمی‌رود. کارشناسان گفته‌اند اگر ظرف ۴۸ ساعت آینده این پروژه جواب ندهد از راه‌های دیگری مثل هدایت نفت به داخل مخزنهای بزرگ استفاده خواهند کرد. از سوی دیگر به نظر می رسد دیدار روز جمعه باراک اوباما از سواحل لوییزیانا  او را بیش از پیش با عمق فاجعه آشنا کرده است. وی که پیش از این خشم خود را از بحران نفتی خلیج مکزیک ابراز کرده بود  دیروز لحن ملایمتری به خود گرفت و سعی کرد با کسانی که برای نجات طبیعت به هر دری می‌زنند ابراز همدردی کند.  باراک اوباما با ذکر این نکته که برخی از قضاوت‌های گذشته در این باره ممکن است نادرست بوده باشد پذیرفت که این بحران راه حل قطعی ندارد. وی با ذکر این نکته که او به عنوان رییس جمهوری آمریکا مسئولیت این بحران را می‌پذیرد وعده کرد که تعداد نیروها را به سه برابر افزایش دهد و برای حل این بحران از همه امکانات خود استفاده کند. شرکت بریتیش پترولیوم تاکنون برای مهار نفت و پاکسازی خلیج مکزیک ۹۳۰ میلیون دلار هزینه کرده است.
 


در ادامه واگذارى پروژه‌هاى عمده نفت و گاز به سپاه پاسداران پنج فاز دیگر از میدان گازى پارس جنوبى به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده و همزمان رییس مجلس شوراى اسلامى از سپاه خواسته است، مانع رقابت در اقتصاد کشور نشود. در ادامه واگذارى پروژه‌هاى عمده نفت و گاز به سپاه پاسداران پنج فاز دیگر از میدان گازى پارس جنوبى به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده و همزمان رییس مجلس شوراى اسلامى از سپاه خواسته است، مانع رقابت در اقتصاد کشور نشود. به گزارش خبرگزارى مهر ، على وکیلى، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس روز جمعه از امضاى تفاهم نامه قرارداد واگذارى فازهاى ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبى به قرارگاه خاتم‌الانبیا و نیز واگذارى قرارداد فازهاى ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبى به کنسرسیومى متشکل از قرارگاه خاتم الانبیا سپاه و چند شرکت داخلى خبر داده است. بیشتر بخوانید: واگذاری پروژه چند میلیاردی به سپاه بدون «تشریفات مناقصه» وى در این باره گفته است: «در حال حاضر تفاهم نامه توسعه این سه فاز پارس جنوبى با خاتم الانبیا امضا شده و زمین براى آغاز عملیات اجرایى نیز تحویل این مجموعه شده است». على وکیلى همچنین در باره اعضاى کنسرسیومى که قرار است فازهاى ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبى را در اختیار گیرد نیز اظهار داشته است: «به نظر مى رسد قرارگاه سازندگى سازندگى خاتم الانبیا، صدرا، شرکت ملى حفارى و شرکت مهندسى و ساخت تاسیسات دریایى اعضاى این کنسرسیوم را تشکیل خواهند داد». بر اساس گزارش‌هایى که پیشتر توسط خبرگزارى‌هاى ایران منتشر شده بود، ارزش قرارداد توسعه فازهاى جدید پارس جنوبى که به سپاه پاسداران واگذار شده است، بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و وزارت نفت با «موافقت نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت از روش ترک تشریفات مناقصه» براى واگذارى این قرارداد استفاده کرده است. به این ترتیب بدون آن که در این زمینه مناقصه‌اى انجام شود، قرارگاه سازندگى خاتم‌النبیاء وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى اجراى قراردادى چند میلیارد دلارى را برعهده گرفته است. واگذارى فازهاى جدید پارس جنوبى به سپاه در حالى است که قرارگاه خاتم‌الانبیاء در اجراى فازهاى ۱۵ و ۱۶ با مشکل مواجه شده و نزدیک به شش هزار کارگر شاغل در این فازها بیکار شده‌اند. به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهورى و پس از آن که سپاه پاسداران نقش عمده‌اى در سرکوب خونین اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى ایفا کرد، روند واگذارى قراردادهاى سود‌آور اقتصادى به ویژه در حوزه نفت و گاز به سپاه شدت بیشترى گرفته است، که این امر انتقادهاى فراوانى را در پى داشته است. در همین راستا على لاریجانى، رییس مجلس شوراى اسلامى نیز که پیشتر از سپاه پاسداران خواسته بود، وارد رقابت با بخش خصوصى نشود، روز شنبه در یک کنفرانس خبرى در تهران به تکرار موضع خود در این باره پرداخته است. وى در پاسخ به سوالى در باره واگذارى قرارداد نفتى ده میلیادر دلارى به سپاه گفته است‌: «این درست نیست که آنها طورى عمل کنند که مجالى به بخش خصوصى ندهند. من یک بار به فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء گفتم که شما نباید رقیب بخش خصوصى باشید و قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه نباید مانع رقابت اقتصادى در کشور باشد، همانند بنگاه‌هاى بزرگ دولتى». لاریجانى در عین حال به دفاع از فعالیت اقتصادى سپاه پرداخته و این کار را به نفع اقتصاد کشور خوانده و اظهار داشته است: «برخى کارهاى خدماتى بزرگ احتیاج به روحیه جهادى دارد که سپاه این کارها را انجام مى‌دهد». رییس مجلس شوراى اسلامى با بیان این که بخش خدماتى و پشتیبانى سپاه کارهاى اقتصادى را انجام مى‌دهد، افزوده است: «بخش پشتیبانى سپاه در زمان صلح معطل مى‌ماند، ضمن اینکه در همه جاى دنیا از نیروهاى معطل مانده استفاده مى‌کنند، در کشور ما هم همین طور است».
 


افشین قطبی،سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، ازحسین کعبی، بازیکن سرشناس تیم ملی، به دلیل اظهاراتش علیه او شکایت کرده و خواستار برخورد فدراسیون فوتبال ایران با این بازیکن شده است. افشین قطبی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، از حسین کعبی، بازیکن سرشناس تیم ملی، به دلیل اظهاراتش علیه او شکایت کرده و خواستار برخورد فدراسیون فوتبال ایران با این بازیکن شده است. این روابط تیره از سه سال پیش و زمانی آغاز شد که قطبی سرمربی پرسپولیس بود، و حسین کعبی بازیکن این تیم . در آخرین فهرست تیم ملی که هفته گذشته انتشار یافت، نام حسین کعبی در جمع ۳۵ بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی قرارندارد. حسین کعبی پس از آگاهی از عدم دعوت به اردو، به خبرگزاری ایپنا گفت: «فدای سرم که به تیم ملی دعوت نشدم. من از قطبی چیزی یاد نگرفتم که حالا از عدم دعوتش ناراحت باشم. فوتبال ما چقدر بیچاره شده که کسی مثل قطبی باید بشود سرمربی آن». اما آن چه منجر به شکایت سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شده است، آن بخش از اظهارات حسین کعبی بود که مربی تیم ملی را متهم به دلالی کرد. حسین کعبی در‌ این باره گفت: «من از قطبی چیزی جز دلال‌‌ بازی و پول گرفتن یاد نگرفتم. قطبی چون پول می‌گیرد نگهش داشته‌‌اند. من ترسی از محرومیت ندارم و تنها حقایق را می‌گویم». کعبی که ۹۰ بازی ملی در کارنامه خود دارد، عدم تمدید قراردادش با پرسپولیس در دوران سرمربیگری قطبی را ریشه اصلی این اختلافات دانسته و آقای قطبی را درمصاحبه‌اش یک مربی «کینه‌ای» معرفی کرده است. زمستان سال گذشته، در تورنمنت چهارجانبه قطر، در شرایطی که بازی با نتیجه مساوی ۲-۲ دنبال می شد، اشتباه حسين کعبی کاپیتان ایران در دفع توپ منجر به رقم خوردن گل سوم قطری‌ها و شکست تیم ایران از میزبان رقابت‌ها شد. قطبی در کنفرانس خبری پس از بازی به شدت از کعبی انتقاد کرد. در دو بازی بعدی ايران در آن تورنمنت، همچنين مسابقه با سنگاپور، کعبی جایی در ترکيب تيم نداشت. در آن زمان سایت «گل»، از مجادله شدید کلامی قطبی و کعبی بر سر بازوبند کاپیتانی تیم ملی خبر داده بود. در حالیکه در نوروز امسال آقای قطبی با ارسال تاج گل و تماس تلفنی درگذشت پدرحسین کعبی را به وی تسلیت گفت با این حال این موضوع نتوانست باعث کاهش تنش بین این دو شود. به این ترتیب با شکایت افشین قطبی از شاگرد سابق خود، جلسه رسیدگی به این پرونده جنجالی، سه شنبه ۱۱خرداد در کميته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران برگزار خواهد شد.
 


همزمان با ادامه تلاش‌های آمریکا برای تصویب دور دیگری از تحریم‌ها علیه ایران دولت این کشور طرح‌های سختگیرانه‌تری برای کنترل حمل و نقل دریایی ایران در دست اجرا دارد که خواهد توانست توانایی ایران برای تولید و حمل و نقل کالاهای غیرقانونی را به شدت محدود کند.همزمان با ادامه تلاش‌های آمریکا برای تصویب دور دیگری از تحریم‌ها علیه ایران دولت این کشور طرح‌های سختگیرانه‌تری برای کنترل حمل و نقل دریایی ایران در دست اجرا دارد که خواهد توانست توانایی ایران برای تولید و حمل و نقل کالاهای غیرقانونی را به شدت محدود کند. بیشتر بخوانید: آمريکا شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران را تحريم کرد ا عتراض ایران به تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی روزنامه وال استریت جورنال در گزارشی در این زمینه می‌نویسد طی ۱۸ ماهه گذشته آمریکا و متحدان آن مشغول جمع آوری اطلاعات و کنترل تردد ناوگان کشتیرانی ایران بوده‌اند. در این مدت هزاران تن سلاح که به گفته مقامات آمریکایی ایران آنرا برای سوریه، لبنان و قلمرو فلسطینی ارسال می‌کرده شناسایی و ضبط شده است. نیروی دریایی آمریکا و اسرائیل با استفاده از ماهواره تردد کشتی‌های ایرانی از کانال سوئز بین دریای سرخ و دریای مدیترانه را زیر نظر گرفته‌اند. هدف اصلی این کنترل جلوگیری از نقل و انتقال تسلیحات ایرانی در منطقه و تهیه تجهیزات مورد نیاز توسط ایران برای برنامه‌های هسته‌ای ایران  است. به گزارش وال استریت جورنال وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌کوشد شرکت‌های بین‌المللی بیمه و خدمات دریایی را تشویق کند تا از ضمانت محموله‌ها و کشتی‌های ایرانی صرفنظر کنند. مقامات دولت آمریکا می‌گویند موافقت اعضای دائمی شورای امنیت با پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران به آنها امکان خواهد داد تا حمل و نقل دریایی ایران را بیش از پیش محدود کنند. طبق این پیش‌نویس کشتی‌های ایران که مشکوک به حمل سلاح و یا تجهیزات مربوط به برنامه هسته‌ای هستند به محض ورود به آب‌های بین‌المللی مورد بازرسی قرار خواهند گرفت. استوارت لوی مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا در مبارزه با گسترش و قاچاق تسلیحات در مصاحبه‌ای گفت: «استراتژی ما این است که به خاطر دخالت خطوط کشتیرانی ایران در فعالیت‌های غیر قانونی دامنه تحرک و عملیات آنرا محدود کنیم. در عین حال ما تاکید می‌کنیم که همکاری با خطوط کشتیرانی ایران می‌تواند خطرناک باشد.» وال استریت جورنال می‌افزاید که مدیریت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دخالت این شرکت در حمل و نقل تسلیحات را تکذیب کرده و می‌گوید کارزار علیه این شرکت نادرست است و عملا به نتیجه‌ای نخواهد رسید. بخش اعظم حمل و نقلی که توسط خطوط کشتیرانی ایران صورت می‌گیرد کاملا قانونی است. کارزار آمریکا علیه حمل و نقل دریایی ایران شامل صادرات و یا واردات نفت و مواد نفتی نمی‌شود چون طبق قطعنامه جدید این محصولات که بخش اعظم درآمد ارزی ایران را تامین می‌کند شامل تحریم نیستند. مانور زیگزاگی خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای فراز از کنترل و اعمال فشارهای آمریکا اسم خود و هر گونه اشاره‌ای را به ایران در عملیات خود حذف می‌کند. اکنون این موسسه به صورت چهار خط کشتیرانی جداگانه و با نام‌های جدید تجدید سازمان یافته است. اسامی شعبات بازرگانی و انبارداری خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چین، سنگاپور، هامبورگ و کره جنوبی بارها تغییر داده شده‌اند. با این وجود مقامات آمریکا می‌گویند اعمال فشار بر خطوط کشتیرانی ایران فقط باعث تضعیف حکومت ایران خواهد شد. این شرکت دولتی حدود ۵۵ درصد از کل ترابری دریایی ایران و حدود ۷۵ درصد از کل صادرات این کشور از طریق دریا را در کنترل خود دارد. این شرکت حدود ۱۱۵ کشتی با توانایی حمل و نقل ۳.۳ میلیون تن را در اختیار دارد. به نوشته وال استریت جورنال افزایش فشار به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی به یک بازی موش و گربه و پر مخاطره بین این موسسه و سرویس‌های اطلاعاتی غربی بدل شده است. مقامات آمریکا می‌گویند خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی مرتب نام شرکت‌های زیر مجموعه و واحدهای مختلف خود را تغییر می‌دهد و حتی در مواردی سعی کرده تا با رنگ کردن بدنه و نشانه‌های کشتی ها هویت آنها را مخفی کند. دولت آمریکا در مذاکرات با کشورهای دیگر با نمونه آوردن از همین اقدامات خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی سعی می‌کند دیگران را متقاعد سازد که این شرکت همواره در نوعی اقدامات غیرقانونی دخیل است و بنابراین بیمه و تضمین فعالیت و محموله‌های آن کار پر خطری است. تحت تاثیر فشارهای آمریکا تاکنون یک شرکت بزرگ بیمه بریتانیایی هرگونه معامله با خطوط کشتیرانی ایران را متوقف کرده است. با این وجود مقامات آمریکایی می‌گویند هنوز این فشارها به صورت همه جانبه گسترش نیافته و ایران ممکن است بتواند از کنترل و بازرسی‌های مد نظر بگریزد. وال استریت جورنال یادآوری می‌کند که کارزار دولت آمریکا برای کنترل و بازرسی کشتی‌های مشکوک ایرانی از پاییز سال ۲۰۰۸ آغاز شد. در قعطنامه تحریم ایران که در آن سال به تصویب رسید نام خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شرکت‌هایی که محموله آن باید بازرسی شود قید شده بود.  به نوشته این روزنامه در نتیجه این کارزار کنترل و بازرسی کشتی‌های ایرانی سال گذشته یک محموله بزرگ اسلحه و مهمات که از بندرعباس در ایران به حرکت درآمده بود و حدس زده می‌شد که با مقصد سوریه در حال حرکت است در آب‌های دریای مدیترانه در حوالی قبرس متوقف و ضبط شد. هر چند مقامات خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی هرگونه فعالیت غیرقانونی را تکذیب می‌کنند ولی تحقیقات سازمان ملل متحد در این مورد نشان داد که ایران مقررات مربوط به تحریم صادرات تسلیحاتی را نقض کرده است.
 


خبرگزاری‌ها در ایران گزارش داده‌اند که انفجار يک دکل چاه نفت در منطقه نفت ‌شهر شهرستان قصرشيرين، سه کشته و ۱۲ زخمی برجای گذاشته و تلاش نيروهای امدادی برای مهار آتش هنوز به نتيجه نرسيده است.خبرگزاری‌ها در ایران گزارش داده‌اند که انفجار يک دکل چاه نفت در منطقه نفت ‌شهر شهرستان قصرشيرين، سه کشته و ۱۲ زخمی برجای گذاشته و تلاش نيروهای امدادی برای مهار آتش هنوز به نتيجه نرسيده است. اين حادثه حدود ساعت شش و سی دقيقه صبح روز شنبه با انفجار دکل روی چاه ۲۴ پالايشگاه نفت شهر شهرستان قصرشيرين روی داد. شهرستان نفت شهر از توابع شهرستان قصرشيرين در مرز ايران و عراق است و در۲۳۰ کيلومتری جنوب غربی شهر کرمانشاه قرار دارد. بهرام تيموری، فرماندار شهرستان قصرشيرين، به خبرگزاری‌ها در ايران گفته است که حال چهار تن از مجروحان وخيم است که به بيمارستان امام خمينی کرمانشاه منتقل شدند. در عين حال، بر اساس گزارش‌ها، شش تن از مجروحان به صورت سرپايی مداوا شده‌اند. آقای تيموری دليل به نتيجه نرسيدن مهار آتش سوزی در این چاه نفتی را به شدت حريق نسبت داد و افزود: «ماشين‌های آتش‌نشانی با روش‌های معمول قادر به اطفاء آن نيستند و به احتمال زياد، مهار حريق اين چاه حداقل دو هفته به طول می‌انجامد.»  فرماندار قصر شيرين اضافه کرد:«به نظر می‌رسد مهار آتش‌سوزی به اطفای حريق تخصصی نياز دارد که موضوع به تهران منعکس شده است.» او همچنين اشاره کرد که دکل چاهی که دچار حريق شده، دور از چاه‌های نفت ديگر و تاسيسات نفت شهر است و خطری اين تاسيسات را تهديد نمی‌کند. دليل بروز اين حادثه، به گفته روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ايران، «نشت گاز از يکی از دکل های حفاری در حال عمليات بوده است.»  در همین حال علی مبارکه، نماينده سابق سنديکای کارگران پروژه ای آبادان در سوئيس، در گفت و گو با راديو فردا با اشاره به اينکه در بخش صنعت نفت در ۳۰ سال گذشته به رعايت ايمنی محيط کار و تامين تجهيزات ايمنی توجه نشده است، می‌افزايد: «يکی از دلايل نشت گاز و تلفات ناشی از اين انفجار، نبود تجهيزات اطفای حريق مناسب و نيز دستگاه‌های هشدار دهنده است و اينگونه مسايل نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان به جان کارگران و کارکنان اينگونه واحدها است.»  از سوی دیگر  اللهيار ملکشاهی، رئيس کل دادگستری کرمانشاه، اعلام کرد که «موضوع در دادگستری قصر شيرين در حال بررسی است و به زودی با تشکيل پرونده قضايی علت بروز اين حادثه، شناسايی عامل و ميزان قصور بررسی و تصميمات قانونی لازم اتخاذ می‌شود.» حوادث ضمن کار در ايران پديده رايجی به شمار می‌رود که وقوع آنها، تلفاتی به بار می‌آورد. از جمله اين حوادث، انفجار در معدن باب نيزو در زرند کرمان در سال گذشته و آتش‌سوزی و انفجار در دو کارخانه مواد شيمايی «کيمياگران امروز» و «کيميا گستر» در شازند اراک در خرداد سال ۸۷ بوده‌اند. در انفجار معدن باب نيزو ۱۲ تن از کارگران و کارکنان آن جان خود را از دست دادند و در انفجار شازند اراک، بيش از ۲۵ نفر کشته  و حدود ۵۰ نفر زخمی شدند. در اين ميان، ابراهيم نظری جلالی، معاون روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی، در دی ماه سال گذشته گفت: «از ابتدای فعاليت دولت نهم تاکنون، حوادث ضمن کار به ميزان ۱۴ درصد کاهش يافته است.» با اين همه، بسياری از کارشناسان مسايل کارگری نظر ديگری دارند. از جمله، آقای مبارکه می‌گويد که آمار حوادث ضمن کار در ايران بسيار بالا است. محمد صفوی، کارشناس حوادث ضمن کار در کانادا و فعال سابق سنديکايی در ايران، نيز با اشاره به «بی‌توجهی» دولت به موضوع ايمنی در محيط‌های کارگری به  راديو فردا می‌گويد: «در قانون کار ايران، به مسايل بهداشت و ايمنی کارگران اشاره شده است. همچنين نهادهای خصوصی وجود دارند که در اين زمينه کار می‌کنند و موارد غير ايمن و غير بهداشتی کار را متذکر می‌شوند.» ولی به گفته آقای صفوی، «مسئله اصلی در صنعت در ايران، اين است که پيش از همه، با يک نهاد کار بسيار استبدادی روبرو هستيم و فضای کار در ايران، يک فضای دموکراتيک نيست، يعنی کارگران تشکل‌ها و سنديکاهای مستقل خود را ندارند.» اين کارشناس حوادث ضمن کار افزود: «تجربه جهانی می‌گويد هر جا تشکل‌ها و سنديکاها وجود داشته‌اند، آنان توانسته‌اند با نظارت کامل بر اجرای دقيق قوانين بهداشت و ايمنی محيط کاری، صدمات و خسارات ناشی از حوادث کار را پايين بياورند. ولی از آنجا که يک سيستم نظارتی مؤثر در محيط‌های کاری ايران وجود ندارد، در نتيجه، قوانين موجود هم بسيار بی‌اثرند و کارفرمايان معمولاً به اجرای آن تن نمی‌دهند.» وی با استناد به آمارهای دولتی می‌گويد که مسئول ۸۰ تا ۹۰ درصد از حوادث کار، کارفرمايان و عدم نظارت دولتی است. بحث ايمنی در محيط‌های کار يکی از درخواست‌های تشکل‌های کارگری در ايران است. در اين باره، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سنديکای کارگران نيشکر هفت‌تپه، اتحاديه آزاد کارگران ايران و هفت تشکل ديگر کارگری در بيانيه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر سال جاری از جمله خواستار رعايت بالاترين استانداردهای بهداشت و ايمنی کار شدند.
 


روزنامه دی‌ولت چاپ آلمان گزارش داده است که علیرضا شکوفنده، فیلمساز ایرانی مقیم این کشور که با نام هنری داریوش شکوف شناخته می‌شود، هفته گذشته ناپدید شده است.علیرضا شکوفنده فیلمساز ایرانی مقیم آلمان که با نام هنری داریوش شکوف شناخته می‌شود، هفته گذشته ناپدید شده است. به نوشته روزنامه آلمانی دیولت داریوش شکوف ۵۵ ساله که روز دوشنبه هفته گذشته برای دیدن دوستانش به کلن رفته بود، آخرین بار در راه پاریس در ایستگاه قطار کلن دیده شده‌است و پس از آن، نه اثری از وی هست و نه تلفن همراهش پاسخ می‌دهد. داریوش شکوف در اواخر حکومت پهلوی برای تحصیل به آمریکا رفت و از ۲۵ سال پیش به این سو در آلمان به سر می‌برد. وی ۱۴ فیلم در کارنامه هنری خود دارد که فیلم «هفت مستخدم» با بازی آنتونی کوئین، هنرپیشه معروف سینما، یکی از آنهاست. «ایران- زندان» تازه‌ترین اثر داریوش شکوف است که هفته پیش در شهر برلین به نمایش در آمد. این فیلم ۷۵ دقیقه‌ای که به وضعیت زندان‌های ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال پیش می‌پردازد، چگونگی برخورد بازجویان با زندانیان سیاسی و نمونه‌ای از شنکجه‌های طاقت‌فرسا را به تصویر می‌کشد. داریوش شکوف حدود سه ماه پیش در گفت‌وگویی با رادیو فردا گفت که فیلمنامه «ایران‌- زندان» را با گفت‌وگوی طولانی با ۱۶ زندانی پیشین در ایران که شکنجه شده‌اند، نوشته است. برخی از این زندانیان پیشین، خود در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. داریوش شکوف حوادث پس از انتخابات خرداد‌ماه را انگیزه اصلی ساخت فیلم «ایران ‌- زندان» معرفی کرده است. به نوشته روزنامه آلمانی دیولت، داریوش شکوف یکی از مخالفان دولت جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و در دفاع از آزادی و عدالت در چند همبستگی دست به اعتصاب غذا زده است. این گزارش در پایان می‌افزاید، در پی انتخابات سال پیش ایران و هنگامی که دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، محمود احمدی‌‌نژاد را به عنوان رئیس جمهور دوباره برگزیده شده پذیرفت، آقای شکوف در مقابل سفارت روسیه به اعتصاب غذایی چهار روزه دست زد. در حالی که پلیس آلمان تلاش خود را برای یافتن داریوش شکوف آغاز کرده، قرار است کمیته‌ای هم برای پیگیری یافتن وی در شهر برلین تشکیل شود.
 


 مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طرحی را تصویب کرد که به موجب آن، وزارت دفاع این کشور نمی تواند با شرکت هایی که در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می کنند یا فناروی سلاح های هسته ای و موشکی در اختیار ایران می گذارند، قرار داد به بندند. این طرح با 416 رای موافق در برابریک رای مخالف به تصویب رسید و ضمیمه لایحه بودجه سالانه نیروهای مسلح این کشور می شود. این طرح، وزارت دفاع آمریکا را ملزم می کند تا بستن قرار داد با شرکت ها را به ارائه گواهی عدم همکاری با ایران مشروط سازد. برای تبدیل شدن به قانون، طرح مشابهی نیز باید در مجلس سنا به تصویب برسد و سپس به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد.
 


ده‌ها نویسنده، استاد دانشگاه و فعال سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خارج از کشور در فراخوان مشترکی ضمن اعلام همبستگی با مجید توکلی، خواستار اقدام جهانی برای آزادی وی شدند.ده‌ها نویسنده، استاد دانشگاه و فعال سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خارج از کشور در فراخوان مشترکی ضمن اعلام همبستگی با مجید توکلی، از فعالان شناخته شده جنبش دانشجویی، خواستار اقدام جهانی برای آزادی وی شده‌اند. بیشتر بخوانید: وضعیت «وخیم» جسمی توکلی و گودرزی در پی اعتصاب غذا مادر توکلی: انتظار آزادی مجید را می کشیدم نه بازگشت او به انفرادی مجید توکلی در اعتصاب؛ «حتی به وکیل مجید هم اجازه ملاقات نمی دهند» در این فراخوان که نام چهره‌هایی چون داریوش آشوری، تورج اتابکی، پروین اردلان، علی افشاری، مهران براتی، سهراب بهداد،‌ رضا براهنی، علی بنوعزیزی، نیلوفر بیضایی، نیره توحیدی، رامین جهانبگلو، مهرداد درویش‌پور، یدالله رویایی، کاظم علمداری، منصور فرهنگ، مهرانگیز کار، آزادی کیان، مجید محمدی، مهرداد مشایخی، عباس میلانی و فرهاد نعمانی رسیده، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت مجید توکلی آمده است که این فعال شناخته شده جنبش دانشجویی، «امروز در خطر جدی مرگ قرار دارد». مجید توکلی در روز دانشجو ۱۶ آذرماه پارسال، پس از یک سخنرانی‌ِ ۱۵ دقیقه‌ای در دانشگاه، در تهران بازداشت و روانه زندان شد و نزدیک به چهار ماه را در سلول انفرادی گذراند. وی همچنین از هفته اخیر دست به اعتصاب غذای خشک زده است و خانواده‌اش در گفت‌وگو با رادیو فردا شرایط جسمی وی را وخیم اعلام کرده‌اند. اکنون امضاکنندگان این فراخوان با اشاره به اینکه مجید توکلی در سال‌های پیش، «چندین‌بار به دلیل فعالیت‌های آزادی‌خواهانه، حبس و شکنجه شده است» به آخحرین بازداشت وی در آذر گذشته اشاره کرده و افزوده‌اند که در آن زمان «مجید بار دیگر به جرم سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر در باره دیکتاتوری حاکم و مورد خطاب قراردادن آیت الله خامنه‌ای دستگیر شد و مقامات جمهوری اسلامی در باره فرار او در پوشش حجاب، گزارش‌سازی کردند». آنها همچنین اعلام کرده‌اند که «امروز نزدیک به شش ماه از دستگیری مجید می‌گذرد و نوشته‌های او از زندان هر یک گواهی تکان‌دهنده درباره شکنجه و آزار زندانیان سیاسی و شاهدی بر مقاومت جانانه او در دفاع از ارزش‌های حقوق بشر و آزادی بیان است». امضاکنندگان با اشاره به اعتصاب غذای خشک توسط مجید توکلی از روز یکشنبه گذشته تأکید کرده‌آند که «مجید که از بیماری ریه رنج می‌برد در خطر جدی است و همبستگی و اقدام جهانی برای آزادی او اهمیت حیاتی دارد». این فراخوان تا کنون به امضای بیش از ۲۵۰ تن از نویسندگان، هنرمندان، استادان دانشگاه و روشنفکران خارج از کشور رسیده است و از دیگر امضاکنندگان آن می‌توان به نوشابه امیری، منیره برادران، کورش پارسی، مهین جزنی، فاطمه حقیقت‌جو، بابک داد، فریبا داودی مهاجر، حسن شریعتمداری، علی طایفی، رضا علامه‌زاده، حسین علوی، رضا قاسمی، کیواندخت قهاری، حجت کسرائیان، امیرحسن گنج‌بخش و رضوان مقدم اشاره کرد. در همین حال سایت‌های نزدیک به مهدی کروبی و میرحسین موسوی روز جمعه گزارش کردند که این سه چهره اصلی مخالفان دولت، در تماس تلفنی با خانواده مجید توکلی با آنها ابراز همدردی کرده‌اند. بر اساس این گزارش هر سه چهره اصلی معترضان به نتایج انتخابات، ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم رعایت حقوق ابتدایی مجید توکلی و فشارها بر وی، خواستار پایان بخشیدن به اعتصاب غذای وی و مادر مجید توکلی شده‌اند. این گزارش‌ها حاکی از آن است مادر مجید توکلی در پاسخ به درخواست بسیاری از فعالان سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان داده است اما همچنان وضعیت سلامتی مجید توکلی و ادامه اعتصاب غذای وی به شدت نگران کننده است.
 


 مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعی سازمان بهزيستی ایران گفت: برخوردهای سیاسی امنیتی به آسیب های اجتماعی سبب رشد چشمگیر آن شده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن موسوی در همایش ملی آسیب های پنهان در سنندج گفت رقم معتادان در ایران بسیار بالاتر از 2 میلیون نفر است اما 16 سال است که همین رقم تکرار می شود. او شمار مبتلایان به ویروس ایدز را که تاکنون شناسایی شده اند، 21 هزار نفر اعلام کرد که 5/13 درصد آنها بر اثر رابطه جنسی غیرایمن و «نامشروع» به این ویروس مبتلا شده اند. همچنین به گفته او طلاق در ایران در سال گذشته 17 درصد رشد داشته که استان یزد بالاترین نرخ را دارد. این مسئول سازمان بهزیستی ایران افزوده که شاخص زندانیان در جهان در ازای هر یک صد هزار نفر، 140 نفر است در حالیکه در ایران 200 نفر است. همچنین 30 درصد مراجعات به نهادهای مختلف اورژانس در ایرا ن به همسر آزاری، کودک آزاری و سالمند آزاری مربوط می شود.
 


 قربانیان حمله تروریستی روز جمعه به دو مسجد فرقه ی احمدی در لاهور پاکستان، بدون مراسمی به خاک سپرده شدند. دولت پاکستان شمار کشته شدگان را تاکنون 82 نفر اعلام کرده است. مراسم عمومی تشییع و خاکسپاری کشته شدگان به خاطر نگرانی از احتمال حملات دیگر، لغو شد و قربانیان بطور جداگانه در دو گورستان این جامعه دفن شدند. فرقه احمدی یکی از فرقه های اسلام است اما دولت های گوناگون پاکستان و سنی های تندرو آن را کافر اعلام کرده اند. بنابر گزارش ها از هشت میلیون جمعیت لاهور، حدود دو میلیون نفر  پیرو این کیش اند. القاعده و طالبان مسئولیت حمله روز جمعه را برعهده گرفته اند. آمریکا و اتحادیه اروپا کشتار روز جمعه را محکوم کرده اند.
 


بیانیه پایانی اجلاس بازنگری ان.پی.تی که بدون اشاره به ایران، بر لزوم خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل تأکید کرده است، سکوت توأم با نگرانی و خشم اسرائیل، ناخشنودی باراک اوباما و خرسندی دولت ایران و کشورهای اسلامی را در پی آورد.بیانیه پایانی اجلاس بازنگری ان.پی.تی که بر لزوم خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل تأکید کرده و نامی از ایران نبرده است، سکوت توأم با نگرانی و خشم اسرائیل، ناخشنودی باراک اوباما و خرسندی دولت ایران و کشورهای عربی و اسلامی، بویژه مصر را در پی آورده است. بیشتر بخوانید: پایان کنفرانس بازبینی ان.پی.تی؛ ۲۰۱۲: خاورمیانه عاری از سلاح اتمی نامه یوکیا آمانو به اعضای آژانس انرژی اتمی در مورد اسرائیل همایش بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، زیر نظر سازمان ملل متحد، پس از چهار هفته در حالی جمعه به کار خود پایان داد که بر لزوم عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای تکیه کرد و نام اسرائیل را به عنوان تنها کشوری که در این منطقه سلاح اتمی دارد، ذکر کرد و این کشور را به برچیدن زرادخانه اتمی‌اش فرا خواند. بیانیه ۲۸ صفحه‌ای که با حمایت ۱۸۹ کشور، از جمله آمریکا منتشر شد، از اسرائیل می‌خواهد که با امضای ان.پی.تی، «همه تأسیسات هسته‌ای خود را زیر نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دهد». همایش بازنگری ان.پی.تی که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، این دوره به خاطر سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در روز نخست اجلاس مورد توجه بیشتری قرار گرفت. مطرح شدن صریح و بی‌پرده نام اسرائیل برای نخستین بار در بیانیه پایانی اجلاس و درخواست برچیدن توان هسته‌ای‌اش، موفقیتی برای جنبش عدم تعهد به ویژه کشورهای عرب و اسلامی محسوب می‌شود، که از ۱۵ سال پیش این تلاش را آغاز کردند. بیانیه پایانی اجلاس مقرر کرده است که بر اساس مفاد منشور منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که ۴۰ سال پیش برای نخستین بار تدوین شد، در یک همایش منطقه‌ای در سال ۲۰۱۲ کلید خاورمیانه عاری از سلاح اتمی زده شود؛ همایشی که پیشاپیش مورد حمایت بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل قرار گرفته است. واکنش ایالات متحده هرچند آمریکا همگام با ۱۸۸ کشور دیگر در نشست اختتامیه اجلاس رأی داد اما بلافاصله کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با اینکه تنها نام اسرائیل مطرح شده و نامی از برنامه هسته‌ای ایران به میان نیامده است، مخالف است. جیم جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز شامگاه جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آمریکا منزوی کردن اسرائیل را تقبیح می‌کند». آقای جونز در همین حال اظهار نظر کرد که «این بیانیه، امنیت ملی آمریکا و هم پیمانان این کشور، از جمله اسرائیل را تقویت خواهد کرد» و افزود که «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل متزلزل نشده است». آقای جونز گفت: «مخالفت آمریکا که در سخنان نماینده این کشور در اجلاس نیز بازتاب یافت، به دلیل اشاره صریح بیانیه به اسرائیل است درحالی که ازایران کاملاً غفلت شده است». آقای جونز تأکید کرد که «ایران کشوری است که سالیان متمادی پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته‌ای و قطعنامه‌های شورای امنیت را پایمال می‌کند، و بزرگترین تهدید است» تلاش اسرائیل برای ادامه سیاست «ابهام عمدی» اسرائیل تلاش پشت پرده‌ای داشت تا در بیانیه پایانی اجلاس بازنگری ان.پی.تی نام این کشور مطرح نشود. از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حالی که بامداد جمعه در سفر رسمی به فرانسه بود، در تماس تلفنی با مقام‌های ارشد آمریکایی خواهان تلاش واشینگتن برای جلوگیری از مطرح شدن نام اسرائیل شد. در این زمینه رسانه‌های اسرائیل گزارش کردند که آقای نتانیاهو در این تماس‌ها تأکید کرد که اسرائیل باید بتواند که سیاست «ابهام عمدی اتمی» خود را ادامه دهد. اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز به تازگی گفته بود که توان اتمی این کشور خطری برای دیگر کشورها نیست زیرا «اسرائیل تا کنون هیچ کشوری را تهدید به نابودی نکرده است». ماه گذشته نشریه امور نظامی و دفاعی «جینس» در لندن، ارزیابی کرد که اسرائیل احتمالاً تا سیصد کلاهک هسته‌ای دارد؛ کلاهک‌هایی که ماحصل شصت سال برنامه اتمی این کشور هستند. اسرائیل درطول حدود یک دهه گذشته در جامعه جهانی علیه برنامه هسته‌ای ایران تلاش کرده است ولی اکنون بیش از هر زمان دیگر، توان هسته‌ای خود اسرائیل زیر فشار قرار گرفته است. خواست ایران چیست؟ ایران با استقبال از سند نهایی کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی در نیویورک، این بیانیه را «گامی به جلو در جهت ایجاد جهانی عاری از تسلیحات اتمی» توصیف کرده است. علاوه خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، به نقل از علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشت که «ما می‌خواهیم تا دو سال دیگر همه تجهیزات و فعالیت‌های اتمی اسرائیل تحت نظارت آژانس قرار گیرد». آقای سلطانیه که کشورش در مظان اتهام تلاش برای دستیابی به توان هسته‌ای نظامی است، اضافه کرد که «ایران بر این باور است که جهانی عاری از تسلیحات اتمی تا سال ۲۰۲۵ تحقق خواهد یافت». آمریکا به تازگی اعلام کرد که بیش از پنج هزار کلاهک هسته‌ای عملیاتی دارد، و دولت جدید بریتانیا این هفته فاش کرد که از ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای برخوردار است، و احتمال داده شده که روسیه نیز به زودی شمار کلاهک‌های هسته‌ای خود را اعلام کند.
 


برخورد یک قطار مسافربری با یک قطار باری در شرق هند در روز جمعه دست‌کم ۹۱ تن کشته بر جای گذاشت. هند شورشیان مائوئیست را مسئول این حادثه معرفی کرده است.برخورد یک قطار مسافربری با یک قطار باری در شرق هند، در روز جمعه، دست‌کم ۹۱ تن کشته و ۱۴۹ نفر زخمی بر جای گذاشت. دولت هند شورشیان مائوئیست را مسئول این حادثه معرفی کرده است. کارگران راه‌آهن و نیروهای شبه نظامی به منظور یافتن اجساد، با استفاده از جرثقیل و اهرم‌های بزرگ در حال جابه‌جا کردن واگن‌های واژگون شده هستند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، قطار مسافربری سریع‌السیر که از کلکته در غرب هند راهی حومه بمبئی در شرق این کشور بود، در شهر «ساردیها» در فاصله‌ ۱۵۰ کیلومتری غرب کلکته در ایالت بنگال غربی از خط خود خارج و وارد ریل مجاور شد و با قطاری باربری در مسیر مخالف در حرکت بود، برخورد کرد. مقامات راه‌آهن هند براین باورند که هنوز اجسادی در لوکوموتیو دو قطار که با یکدیگر گره خورده‌اند، وجود دارند. این گزارش می‌افزاید که مقامات راه‌آهن هند تا چهار روز آینده حرکت قطار‌ها را هنگام شب در ایالت بنگال غربی لغو کرده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات ارشد پلیس هند گزارش کرده است که شورشیان مائوئیست عاملان این سانحه بوده‌ و نیروهای پلیس در تلاشند تا آنها را به دست عدالت بسپارند. به گزارش آسوشیتد‌پرس‌، اگرچه دولت هند شورشیان مائوئیست را متهم به این خرابکاری کرده است، با این حال هنوز مقامات رسمی هند به طور مشخص علت سانحه را اعلام نکرده‌اند. گفته می‌شود انفجار بر روی ریل یا قطع ریل احتمالاً از علل این سانحه است. وزیر راه‌آهن هند در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت که به دلیل حملات شورشیان «ناگزالیت» به رانندگان قطار‌ها توصیه شده که هنگام عبور از این منطقه سرعت قطار را به حداقل رسانده تا بتوانند خربکاری‌های احتمالی را قبل از برخورد مشاهده کرده و از بروز حوادث جلوگیری کنند. سرکوب شورشیان مائوئیست از سوی نخست‌وزیر هند به عنوان بزرگترین چالش برای امنیت این کشور اعلام شده است. شورشیان مائوئیست هند یا «ناگزالیت‌‌ها» که مرکز آنها در منطقه در ایالت بنگال غربی است مردم را به اعتصاب عمومی در این منطقه فرا خوانده‌اند. آن طور که خبرگزرای آسوشیتد‌پرس گزارش کرده است، علیرغم ادعای دولت هند مبنی بر در هم شکستن شورشیان «ناگزالیت‌»، این گروه اخیراً بر شدت حملات خود به مراکز پلیس و دولتی افزود. تنها در چند هفته گذشته در حملات این گروه بیش از یکصد تن از مأموران پلیس و مردم عادی کشته شده‌اند. روز جمعه باردیگر دولت هند برعزم خود مبنی بر سرکوب شورشیان «ناگزالیت» درایالت بنگال غربی که گفته می‌شود شمار آنها تا ۲۰ هزار نفرمی‌رسد، تأکید کرد. با این حال به اعتقاد برخی از کارشناسان سیاست‌های مبهم دولت در این منطقه و عدم آموزش‌های کافی به پلیس و فقر شدید باعث شده که شورشیان که خود را حامی مردمان فقیر این ناحیه می‌نامند، بتوانند بر حملات خود شدت بخشند.
 


دولت اوباما همچنان تصویب قطعنامه جدید تحریم ایران در شورای امینت سازمان ملل را پیگیری می کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنقل از یکی از مقام های آمریکا، بحث با اعضای شورای امنیت در اینباره ادامه دارد، اگرچه ترکیه و برزیل تاکنون از مشارکت در مذاکرات درباره جزئیات متن قطعنامه خودداری کرده اند. این مقام آمریکایی افزوده که این کشور به توافق نامه اخیر ترکیه وبرزیل با ایران در زمینه مبادله اورانیوم غنی شده با سوخت هسته ای بشدت معترض است و به محض اینکه احساس کند که موقع به رای گذاشتن قطعنامه در شورای امنیت فرا رسیده، اینکار را خواهد کرد. ترکیه و برزیل روز جمعه باردیگر از توافق نامه تهران دفاع کردند.
 


 تنش در شبه جزیره کره، موضوع مذاکرات امروز رهبران چین، کره جنوبی و ژاپن خواهد بود. این رهبران در جزیره «یجو» Jeju در کره جنوبی دیدار می کنند. در پی ارائه گزارش یک گروه بین المللی درباره حادثه غرق شدن ِ ناو کره جنوبی، اختلافات دو کشور بالا گرفته است. آن گزارش، کره شمالی را مسئول غرق شدن ناو کره جنوبی با پرتاب اژدر اعلام کرد. در آن حادثه 46 نفر کشته شدند. کره شمالی گزارش را جعلی خوانده است. کره جنوبی، ژاپن و آمریکا در صددند با جلب حمایت چین، قطعنامه دیگری را برای مجازات کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برساند. در همین حال نخست وزیر چین امروز غرق شدن ناو کره جنوبی را به این کشور تسلیت گفت.
 


دولت تایلند مقررات منع رفت و آمد شبانه در بانکوک، پایتخت و شهرهای دیگر این کشور را لغو کرد. نخست وزیر تایلند با اعلام این خبر گفت که به دلیل آرام شدن اوضاع نیازی به تمدید این مقررات نیست. دولت تایلند ده روز پیش، پس از بروز خشونت در جریان اعتراض های خیایانی مخالفان ، در پایتخت و چند استان دیگر مقررات منع رفت و آمد شبانه برقرار کرده بود. در آن خشونت ها 85 نفر کشته شدند.
 


ميرحسين موسوی، نظام جمهوری اسلامی را تلویحاً خالی از محتوای اسلامی دانست و گفت: «ما نمی‌خواستيم فقط حکومت تشکيل بدهيم ... اما از محتوا خالی باشد و از آرمان‌ها و آرزوهايی که برآمده از مکتب و اعتقادات ما بود، هيچ نشانی نداشته باشد». ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت، جمهوری اسلامی را تلویحاً خالی از محتوای اسلامی دانست و گفت: «ما نمی‌خواستيم فقط حکومت تشکيل بدهيم و به نام اسلام چهارچوبی تعريف کنيم، اما از محتوا خالی باشد و از آرمان‌ها و آرزوهايی که برآمده از مکتب و اعتقادات ما بود، هيچ نشانی نداشته باشد».   بیشتر بخوانید: موسوی: قرار بود مردم حکومت کنند، نه ما بر مردم موسوی: خرافات امروز در خدمت فساد سازمان‌يافته سياسی و اقتصادی است موسوی: جنبش سبز ریشه‌ در باورهای مذهبی مردم دارد به نوشته سايت « کلمه»، آقای موسوی در ديدار با جمعی از زندانيان سياسی قبل از انقلاب بهمن ۵۷، با اعلام اين مطلب گفت: «اگر قرار باشد که نظام با پر کردن زندان‌ها يا با زدن و گرفتن دانشجويان و کارگران مسلمان، هنرمندان و سينماگران و روزنامه‌نگاران باقی بماند، آيا می‌توان از چنين نظامی در جهان دفاع کرد؟» ميرحسين موسوی در سخنان خود گفت که «بدون اينکه بخواهيم برخی اشکالات را ناديده بگيريم، اما اگر چارچوب‌های کلی حفظ می‌شد، ايران به سمت خوبی حرکت می‌کرد.» آخرين نخست‌وزير ايران با اشاره به آنچه انحراف تدريجی در آرمان‌های جمهوری اسلامی ايران و بيراهه رفتن ناميد، افزود: «امروز نمی‌توانيم جواب نسل جوان را بدهيم و حتی هنگامی که برايشان توضيح دهيم که اول انقلاب چه اهدافی مطرح بود و بعد از انقلاب چه تغييراتی در کشور رخ داد، باز هم نمی‌توانيم قانع شان کنيم.» آقای موسوی با هشدار نسبت به ادامه روند موجود در ايران گفت: «نظام در حال حرکت به سمت تک صدايی است، به طوری که هيچ انديشه ديگری را تحمل نمی‌کند.» وی اضافه کرد که «تک صدايی منجر به استبداد و ديکتاتوری می‌شود و هيچ کس نيست که نداند اضافه بر استبداد و ديکتاتوری، تک‌صدايی مهم‌ترين عامل بازدارنده توسعه است.» اين رهبر مخالف دولت گفت: مردم مبارزه کرده‌اند و خون دل خورده‌اند تا به عدالت و آزادی برسند تا استبداد و خودرايی نباشد، تا مناصب و منزلت‌ها در حال گردش باشد تا هرکس در هرجا وظايفی دارد، در مقابل مردم پاسخگو باشد. ميرحسين موسوی با اشاره به محدوديت‌های بيشتر در عرصه ادبيات و علوم انسانی افزود: «آنچه اکنون می‌بينيم سياست‌هايی است که شفافيت و گردش آزاد اطلاعات را هدف گرفته است و تعجب آور نيست که در کشور مسئله فساد و دروغ و خود رأيی درحال گسترش است، چرا که اگر انديشه آزاد نباشد در فضای تک‌صدايی اين مسايل طبيعی است.» اين رهبر مخالف دولت در ادامه در خصوص نسبت جنبش سبز و آرمان های انقلاب بهمن ۵۷ گفت: «جنبش سبز برای آزادی و عدالت است. عدالت برای مردمی که انقلاب کردند و کشور با همه تنوع قوميت‌ها، فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف مال آنهاست و عدالت در وجوه اجتماعی، سياسی و اقتصادی جزئی از حقوق آنهاست. و نيز آزادی که از آرمان‌های ما بود و اگر نباشد، حقوق مردم پايمال می‌شود.» او اضافه کرد: «زمانی آرزوی ما بود که زندان‌ها خالی باشد وجشن بستن زندان اوين را بگيريم، اما حالا آنجا ساختمان‌سازی می‌کنيم که حجره‌های بيشتری داشته باشيم، برای حبس بيشتر.» آقای موسوی اين موضوع را نيز نشانی ديگر از انحراف و کج روی دانست، که به گفته وی، به نتيجه هم نخواهد رسيد. «جنبش چهار فصل» اين رهبر مخالف دولت، طلب آزادی و عدالت در چنين فضايی را يک مطالبه جدی ناميد و گفت: «جنبش سبز يک جريان ادامه‌دار است که نه با بستن و گرفتن و تهديد و زندانی کردن و نه با کشتن متوقف نخواهد شد، چرا که مطالبات برآمده از نيازهای واقعی و انسانی ملت ما را دارد.» ميرحسين موسوی، جنبش سبز را «جنبش چهار فصل» توصيف کرد، که «تجديد حيات می‌کند و در شکل‌های مختلف ظاهر می‌شود و افزود: «اينطور نيست که (اين جنبش) برای يک مقطع کوچک باشد و يا ارتباطی به شخص خاص داشته باشد، بلکه برآمده از نيازهای ملت و در موازات مبارزات طولانی ملت برای نيل به آزادی و عدالت است.» او شعار ها و اهداف جنبش سبز را ساده و روشن دانست و گفت: «زمانی که می‌گوييم قانون اساسی، مسئله روشن است. وقتی می‌گوييم دروغ و فساد نباشد و عدالت باشد، مسئله روشن است.» آقای موسوی اضافه کرد: «اکنون اگر بگويند انتخابات آزاد و رقابتی برگزار خواهيم کرد و تقلبی در کار نخواهد بود، خواهيد ديد که مردم قطعاً نفس راحتی می‌کشند.» اين رهبر مخالف دولت افزود: «جنبش سبز هدف پيچيده‌ای ندارد؛ ما فساد و دروغ را نمی‌خواهيم، می‌خواهيم مردم احترام داشته باشند، قوه قضائيه درستی داشته باشيم که ظلم نکند. اينگونه نباشد که از کسی اعتراف بگيرند و بر اساس آن وی را اعدام کنند يا او را بزنند و يا زندانی را آزاد کنند و بعد از دو سه هفته با او تماس بگيرند و بگويند مصاحبه کن يا به زندان برگرد.» وی از نظام جمهوری اسلامی که نتوانسته است با حمله به خوابگاه دانشجويی به عنوان يک مورد برخورد شجاعانه کند و برای مردم شرح دهد که واقعاً در کهريزک چه اتفاقی افتاده است و يا با آنهايی که در انتخابات سال گذشته تقلب کرده اند، برخورد کند، انتقاد کرد. ميرحسين موسوی افزود: «کهريزک يک مسئله ملی است و به همين دليل، بايد تمام بحث‌هايی که در خصوص کهريزک می‌شود، جلوی چشم مردم گفته شود تا تکرار نشود و بعداً مردم هم قانع شوند که عدالت اجرا شده است.» گسترش آگاهی؛ «چشم اسفندیار حکومت» آقای موسوی برای چندمين بار بر گسترش آگاهی به عنوان بزرگترين ابزار جنبش تأکيد کرد و آن را «پاشنه آشيل» يا «چشم اسفنديار» حکومت دانست. وی گفت: «هرکس در هرجا احساس مسئوليت می‌کند، بايد در حد خود در گسترش آگاهی‌های سياسی، اجتماعی تلاش کند، حتی با گفتن يک نکته در جمع کوچک.» ميرحسين موسوی در مورد کانون‌های گسترش آگاهی به محيط خانواده، جمع دوستان و اقوام اشاره کرد که بايد در ميان اقشار و استان‌های مختلف آگاهی را گسترش دهند. وی خطاب به اين جمع از زندانيان پيش از انقلاب بهمن ۵۷ گفت: «بگير و ببند ها مسئله را حل نمی‌کند» و در اين خصوص به بی‌نتيجه بودن بازداشت‌ها در دوره پیش از انقلاب اشاره کرد. آقای موسوی گفت: «برخی گمان می‌کنند با ايجاد فضای رعب و وحشت می‌توان امور را اداره کرد، در حالی که کشور با آزادی و عدالت اداره می‌شود، نه با زندان اوين.» 
 


ارغوان رضایی، تنیس‌باز ایرانی‌تبار فرانسه، در یک دیدار نفسگیر دو بر یک از نادیا پترووا شکست خورد و از راهیابی به دور چهارم رقابت‌های تنیس اوپن فرانسه در بخش زنان باز ماند.ارغوان رضایی، تنیس‌باز ایرانی‌تبار فرانسه، در یک دیدار نفسگیر دو بر یک از نادیا پترووا شکست خورد و از راهیابی به دور چهارم رقابت‌های تنیس اوپن فرانسه در بخش زنان باز ماند. بیشتر بخوانید: قهرمانی ارغوان رضايی در حضور برترين تنيس بازان جهان ارغوان در ست نخست هفت بر شش (هفت بر دو در تای بریک) پترووا را شکست داد. در ست دوم تنیس باز با تجربه اهل روسیه شش بر چهار بر رضایی پیروز شد تا سرنوشت به ست سوم کشیده شود. در ست سوم مسابقه بسیار هیجان‌انگیز شد و در حالی که پترووا ابتدا پیش افتاد و چند بار تا آستانه پیروزی هم پیش رفت، خانم رضایی با همان روحیه‌ای که از قهرمانی در مسترز اسپانیا در دو هفته پیش به دست آورده بود، مسابقه هفت بر شش باخته را در حالی هفت بر هفت کرد که بقیه مسابقه به دلیل تاریکی هوا به روز یکشنبه موکول شد. در رویارویی باقی‌مانده رضایی خسته به نظر می‌رسید و سرانجام ۱۰ بر هشت به حریف خود باخت تا بخت حضور در جمع ۱۶ تنیس باز باقیمانده در مرحله یک هشتم پایانی را از دست دهد. پس از پیروزی سه سال پیش رضایی بر ماریا شاراپووا در مسابقه پایانی تنیس استانبول، پیروزی بر پترووا می‌توانست مجموعه پیروزی‌های ارغوان رضایی را در ۲۳ سالگی جالب توجه کند. چرا که این تنیس‌باز ایرانی‌تبار، برای دستیابی به جام مسترز در اسپانیا، پیش از بردن ونوس ویلیامز آمریکایی در مسابقه پایانی، بر ایوانکوویچ صرب و ژوستین هنین بلژیکی هم پیروز شده بود. اما ارغوان در پیکار مهیج خود با پترووا در آخرین گیم چون دیدارهای مادرید سرحال نشان نداد و سرانجام ۱۰ بر هشت ست سوم و در مجموع مسابقه را دو بر یک مغلوب تنیس‌باز روس شد. در مسابقه با پترووا، ارغوان رضایی از حمایت شدید تماشاگران ایرانی و فرانسوی برخوردار بود. نادیا پترووا، تنیس باز ۲۷ ساله در حالی با قدرت بازی و اعتماد به نفس ارغوان رضایی مقابله کرد که تا کنون دو بار تا مرحله نیمه پایانی این جام پیش رفته است. او که داری سید ۱۹ این رقابت‌هاست، برای رسیدن به دور سوم به راحتی و با امتیازهای شش بر یک و شش بر دو آگنس ژاوای مجارستانی، قهرمان جوانان رولان گاروس در سال ۲۰۰۵ را برده بود و با پیروزی بر رضایی به دور چهارم راه یافت. ارغوان رضایی، دارای سید پانزدهم این رقابت‌ها، در دور نخست ال تاباک، حریفی  از کانادا را در دو ست با نتیجه مشابه شش بر یک و به سادگی شکست داد و در دور دوم بر آنژلیک کبر آلمانی غلبه کرد. علاوه بر حذف ارغوان رضایی، از دیگر حوادث مهم این دور از رقابت‌ها می‌توان به شکست رادینا سافینا از روسیه، فینالیست سال پیش این رقابت‌ها، از یک تنیس‌باز ۳۹ ساله ژاپنی و نیز شکست سوتلانا کوزنتسووا، قهرمان سال پیش از هم‌وطن روسی‌اش ماریا کریلنکو، تنیس‌باز ۲۳ ساله و دارای سید ۳۰ این رقابت‌ها اشاره کرد.
 


به گزارش رسانه های ايران، بر اثر انفجار دکل چاه نفت در نفت شهر از توابع قصرشيرين ۳ نفر کشته و ۱۲ تن زخمی شده اند. راديو ايران علت انفجار را نشت گاز از یکی از دکل های حفاری اعلام کرده است. خبر گزاری های ايران بنقل از فرماندار قصر شيرين می گويند که حال چهار تن از مجروحان وخيم است. فرماندار قصرشيرين همچنين گفته است که به علت گستردگی آتش سوزی، مهار وخاموش کردن آن نياز به کار تخصصی دارد. به گفته او دکل اين چاه از چاه های ديگر و تاسيسات نفتی منطقه دور است و خطری اين تاسيسات را تهديد نمی‌کند. او افزوده که علت حادثه هنوز روشن نيست.
 


روزنامه تهران امروز ماجراى حمله پنج شنبه نيروهاى لباس شخصى به دفتر هيات امناى دانشگاه آزاد اسلامى را مورد توجه قرار داده با انتشار اطلاعيه دادستانى تهران واكنش دفتر هيات امناى اين دانشگاه را منتشر كرده است. روزنامه تهران امروز ماجراى حمله پنج شنبه نيروهاى لباس شخصى به دفتر هيات امناى دانشگاه آزاد اسلامى را مورد توجه قرار داده با انتشار اطلاعيه دادستانى تهران واكنش دفتر هيات امناى اين دانشگاه را منتشر كرده است. به نوشته اين روزنامه روز شنبه و دو روز پس از هجوم ماموران لباس شخصى به دفتر هيات امناى دانشگاه آزاد اسلامى ، دادستانى تهران با انتشار اطلاعيه خبر داده كه اين دانشگاه را مورد « بازرسى قضايى » قرار داده و « اسناد محرمانه دولتى در دفتر هيات امناى اين دانشگاه » كشف كرده است. در اطلاعيه دادستانى تهران ادعا شده كه « علت بازرسى، دريافت گزارش‌هايى مبنى بر نگهدارى برخى از مدارك و اسناد دولتى و محرمانه خارج از وظايف دانشگاه آزاد اسلامى در يكى از ساختمان‌هاى متعلق به آن دانشگاه » بوده و در اين بازرسى « قراردادهاى نفت و گاز، اسناد محرمانه دولتى، مدارك غيرمالى مرتبط با دانشگاه آزاد و گزارش‌هاى مرتبط با يكى از متهمان حوادث بعد از انتخابات رياست جمهورى » به دست آمده است. اگر چه در اطلاعيه دادستانى تهران نامى از شخصى كه به عنوان « متهم حوادث بعد از انتخابات » از آن ياد شده ، درج نشده اما روزنامه تهران امروز نوشته « مسئوليت دفتر هيات امناى دانشگاه آزاد اسلامى بر عهده مهدى هاشمى رفسنجانى است، كه پس از ايام انتخابات از كشور خارج شد. » تهران امروز همچنين نوشته كه پيشتر دفتر هيات امناى دانشگاه آزاد اسلامى با صدور اطلاعيه‌اى اعلام كرده بود كه « ۲۰ نفر از افراد لباس شخصى با ادعاى حضور نماينده دادستان و قاضى و داشتن حكم دادستانى،‌ ساعت ۳۰ دقيقه بامداد روز پنج‌شنبه ، وارد دفتر هيات‌امنا و هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامى شده و طى چهار ساعت ، همراه با تهديد و دستبند زدن به نگهبان‌هاى ساختمان و بازداشت موقت آن ها ، به تعدادى از واحدهاى ادارى اين ساختمان ورود كرده و با تخريب و زير و رو كردن تمامى وسايل موجود در آن تعدادى از مدارك ، اسناد ، كيس‌هاى كامپيوترى و اشياى مختلف ديگر را با خود خارج كردند. » به نوشته تهران امروز دفتر هيات امناى دانشگاه آزاد اسلامى تاكيد كرده كه هجوم ماموران لباس شخصى « در ادامه تحركات روزهاى اخير عليه دانشگاه آزاد اسلامى و به دنبال اعلام تغييرات غيرقانونى در اساسنامه اين دانشگاه و معرفى اعضاى جديد هيات امنا و همچنين برگزارى تجمعات خلاف تعدادى از افراد لباس شخصى در مقابل دفاتر مختلف دانشگاه آزاد انجام شده است.» انتقاد كم سابقه احمد جنتى از دولت محمود احمدى نژاد روزنامه كيهان اظهارات آيت الله احمد جنتى دبير شوراى نگهبان در انتقاد به دولت محمود احمدى نژاد را منتشر كرده و به نقل از وى نوشته « وجود عناصرى در پست هاى سياسى كه با تفكراتى خاص در عزل و نصب ها دخالت نابه جا مى كنند و مايلند كشور به آمريكا نزديك شود براى نظام خطرناك است. » در حالى كه آيت الله جنتى خود از حاميان اصلى محمود احمدى نژاد به شمار مى آيد ، اين روزنامه نوشته كه وى با اشاره به « تحركات پيدا و پنهان برخى افراد براى نفوذ به مسئوليت هاى مهم » گفته « شوراى نگهبان نهادهاى مسئول و آحاد ملت هوشيارند و اجازه نمى دهند كسانى خواب آشفته خود را براى كشور محقق كنند. » روزنامه تهران امروز نيز در صفحه نخست شماره روز شنبه خود سخنان دبير شوراى نگهبان را « غير منتظره » خوانده و به نقل از وى نوشته « تا كى با مصلحت‌انديشى ، سكوت كنيم؟ » اين روزنامه با تاكيد بر « انتقاد كم سابقه آيت الله جنتى از دولت » نوشته كه وى در همايش روساى دفاتر استانى و مديران ستادى شوراى نگهبان « انتقادهايى را به زبان آورد كه بيش از هر چيز، سياست‌هاى دولت دهم را نشانه ‌مى ‌رفت. » تهران امروز با اشاره به اينكه آيت الله جنتى گفته « زمانى به خاطر مصلحت‌انديشى ناشى از احتمال سوء استفاده فتنه‌گران، از علنى كردن برخى انتقادها و گلايه‌ها پرهيز كرديم » از قول وى نوشته « برخى افراد مسئوليت‌هايى گرفته‌اند كه صلاحيت آن را ندارند و از اين فرصت‌ها سوء استفاده مى كنند. » « ۱۰ ميليون ايرانى زير خط فقر مطلق ،۳۰ ميليون ايرانى زير خط فقر نسبى» روزنامه جمهورى اسلامى اظهارات عادل آذر استاد اقتصاد و رييس جديد مركز آمار ايران درباره جمعيت زير خط فقر در كشور را منتشر كرده و به نقل از وى نوشته « بيش از ۱۰ ميليون نفر از جمعيت ما زير خط فقر مطلق و بيش از ۳۰ ميليون نفر آن‌ها زير خط فقر نسبى به سر مى‌برند. » به گزارش اين روزنامه آقاى عادل آذر دلايل گسترش جمعيت زير خط فقر را « مشكل بيكارى، ‌تورم و نيز عدم كنترل نقدينگى » و « مديريت نادرست و عدم كارآيى » عنوان كرده و گفته « براى نمونه در سال ۱۳۸۷ بودجه عمرانى، ۲۴ هزار ميليارد تومان بود. حال آن كه به دليل مديريت نادرست و عدم كارايى، قسمت زيادى از اين بودجه ضايع » شده است. اين روزنامه نوشته كه به گفته آقاى عادل آذر « اگر چه ايران از لحاظ امكانات سخت‌افزارى، نرم‌افزارى‌، منابع فيزيكى، مادى و خدادادى وضعيت بسيار مناسبى دارد، اما موقعيت اقتصادى آن خوشايند نيست. » روزنامه جمهورى اسلامى در عين حال توضيح داده كه عادل آذر اين سخنان را جلد اول مجموعه تازه منتشر شده مشاهير اقتصاد ايران و چندى پيش از آنكه از سوى دولت به عنوان رييس جديد مركز آمار منصوب شود اعلام كرده است. « بيكارى ۵۲ هزار كارگر در عسلويه » روزنامه آفتاب يزد از قول دبيراجرايى خانه كارگربوشهر خبر از بيكارى ۵۲ هزار كارگر در عسلويه خبر داده است. به نوشته اين روزنامه عيسى‌كمالى با تاكيد براينكه « طـى ۴ سـال گـذشتـه ۵۲ هزار كارگر در منطقه عسلويه شغل خود را از دسـت داده‌اند » گفته « ‌اين در حالى است كه دولت همچنان مى‌گويد پروژه‌هاى متعددى در حال راه‌انـدازى در این مـنـطـقه است كه اميدواريم پـروژه‌هـا هـرچـه زودتـر بـه بهره‌بردارى برسد. » آقاى كمالى با اشاره به اينكه وزير كار دولت قبلى محمود احمدى نژاد پس از بازديد از عسلويه اين منطقه را منطقه آزاد تجارى اعلام كرد تا قانون كار در ‌اين منطقه اعمال نشود ، گفته « تعديل گسترده نيروها و تعطيلى واحدهاى عـسلويه ثابت كرد كه سياست‌هاى غلط دولت بــاعـث بـحـران عـسلـویـه شــده و ‌قــانــون كـار در اشتغالزايى تاثيرى ندارد. » ‌دبير خانه كارگر بوشهر بــا اعـلام ایـنـكـــه پيشتر در عسلــویــه شــاهــد راه‌‌بـنــدان‌هــاى طـولانـى بـوديم، گفته « امـروزه عسلـويه به حدى دچار ركود شده ‌كه مى‌تواند با ســرعــت ۱۰۰ كـيلــومـتــر رانـنــدگــى كـنـى و در غــذاخــورى‌هـايى كه روزگارى مجبور بودى يك ساعت سر پا ‌بايستى تا يك ميز خالى شود امروزه پرنده پر نمى‌زند.‌ » «لغو مراسم بزرگداشت آيت الله خمينى به دليل احتمال حضور موسوى، كروبى و خاتمى » روزنامه رسالت از لغو مراسم بزرگداشت آيت الله خمينى در سالن برج ميلاد به دليل احتمال حضور موسوى، كروبى و خاتمى خبر داده است. اين روزنامه كه خود در شمار حاميان دولت محمود احمدى نژاد است و از ميرحسين موسوى ، مهدى كروبى و محمد خاتمى به عنوان « سران فتنه » نام مى برد ادعا كرده كه « شهردارى تهران برگزارى مراسمى با حضور سران فتنه در سالن برج ميلاد را لغو كرده است. » روزنامه رسالت درباره جزئيات اين مراسم نيز نوشته « براساس برنامه تنظيم شده از سوى دست اندركاران اين مراسم افرادى از بيت حضرت امام خمينى هم براى شركت در مراسم مذكور دعوت شده بودند اما حضور خاتمى، موسوى و كروبى به اطلاع متوليان سالن برج ميلاد نرسيده بود. » اين روزنامه در عين حال ادعا كرده كه « در پى رسانه اى شدن خبر اجاره دادن سالن برج ميلاد به طيفى از هواداران موسوى و كروبى » مسئولان برج ميلاد على رغم قراردادى كه با دست اندركاران اين مراسم امضا كرده بودند براى جلوگيرى از تبعات منفى حضور موسوى ، كروبى و خاتمى در سالن برج ميلاد به مسئولان مراسم اطلاع دادند كه از در اختيار گذاشتن سالن معذور هستند. پيشتر سرتيپ پاسدار على فضلى جانشين فرمانده بسيج اعلام كرده كه مراسم رسمى بزرگداشت آيت الله خمينى تحت تدابير ويژه و با حضور افراد ثبت نام شده ، قرار است روز ۱۴ خرداد ماه در مقبره آيت الله خمينى برگزار شود.
 


میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت، می‌گوید کشور نه بازندان اوین، که با آزادی و عدالت اداره می‌شود. به گزارش سایت کلمه، آقای موسوی در سخنانی در جمع گروهی از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب، با طرح این پرسش که آیا دستگیری‌ها توانست رژیم شاهنشاهی را حفظ کند؟ گفت که اکنون نیز «این بگیر و ببندها مسئله را حل نمی‌کند». آقای موسوی گسترش آگاهی را بزرگترین ابزرا جنبش سبز دانست و افزود جنبش سبز یک جریان ادامه دار است که نه با بستن و گرفتن و تهدید و زندانی کردن، و نه با کشتن متوقف نخواهد شد، چرا که مطالبات آن برآمده از نیازهای واقعی و انسانی ملت است.
 


خالد مشعل، رهبر حماس، می‌گوید این گروه هیچ مشکلی با آمریکا ندارد، اما اسرائیل را مانع صلح در خاورمیانه می‌داند. رهبر حماس که در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی تلویزیونی «پی‌بی‌اس» آمریکا شرکت کرده بود، اظهار داشت: «ما هیچگونه مشکلی با ایالات متحده و نیز با منافع این کشور نداریم». خالد مشعل از دولت آمریکا خواست که به جای تحت فشار گذاشتن فلسطینی‌ها، به فکر برخورد با این واقعیت باشد که مانع صلح در خاورمیانه، اسرائیل است. آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا، گروه حماس که کنترل باریکه‌ی غزه را در دست دارد، در زمره‌ی گروه‌های تروریستی به شمار می‌آورند.
 


تلفات از حادثه‌ی قطار در شرق هند، در روز جمعه، به دست کم ۹۰ کشته و بيش از يکصد مجروح رسيده است. دولت هند شورشيان مائوئيست را مسئول خرابکاری و انفجار خط آهن دانسته و حرکت تمام قطارهای شب‌رو در شرق کشور را لغو کرده است. مقام‌های راه‌اهن هند می‌گويند نفرات بيشتری هنوز در ميان آهن‌پاره‌ها و واگن‌های دو قطاری که با يکديگر برخورد کرده‌اند، وجود دارد. وزارت کشور هند در گزارشی اعلام کرده است که شورشيان مائوئيست در ۲۰ ايالت از ۲۸ ايالت هند فعال هستند. شماراين شورشيان بين ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر برآورد شده است.
 


در این هفته در ایران چندین همایش اقتصادى برگزار شد که از جمله آنان همایش بررسى برنامه پنجم توسعه در تهران بود. همایش دیگرى در شیراز تحت عنوان همایش سرمایه گذارى ایرانیان خارج از کشور برگزار شد. در این هفته در ایران چندین همایش اقتصادى برگزار شد که از جمله آنها همایش بررسى برنامه پنجم توسعه در تهران بود. همایش دیگرى در شیراز تحت عنوان همایش سرمایه گذارى ایرانیان خارج از کشور برگزار شد. مقامات دولتى شرکت کننده در این همایش از ایرانیان خارج از کشور دعوت کردند که سرمایه هاى خود را به کشور منتقل کنند و تضمین کردند که این سرمایه ها محفوظ خواهد ماند. برخلاف ادعاهاى دولت مبنى بر نرخ رشد بالاى اقتصاد ایران، سرانجام و با تاخیرى طولانى معاون رئیس کل بانک مرکزى اعلام کرد که رشد اقتصادى سال ۸۷ معادل نیم درصد بوده است. از فریدون خاوند، کارشناس اقتصادى و استاد دانشگاه در پاریس پرسیدیم این نرخ رشد چه تصویرى از اقتصاد ایران را با خود دارد؟ فریدون خاوند: آمار رسمى بانک مرکزى در مورد نرخ رشد محدود مى شود به سه ماهه دوم سال ۱۳۸۷ و اگر به نماگرهاى بانک مرکزى مراجعه کنیم مى بینیم که براساس آمار این نهاد در شش ماهه اول سال ۱۳۸۷ نرخ رشد ایران ۲.۳ درصد اعلام شده بود. در بیستمین کنفرانس سالانه پولى و ارزى که هفته گذشته برگزار شد در تهران معاون اقتصادى بانک مرکزى براى نخستین بار اعلام مى کند که نرخ رشد تولید ناخالص داخلى ایران در سال ۱۳۸۷ فقط نیم درصد بوده است. پرسشى که مطرح مى شود اولا چرا این همه تاخیر  در اعلام نرخ رشد هست. آقاى حسین قضاوى مى گوید چون اختلاف نظرى بوده بین بانک مرکزى و وزارت صنایع و مى افزاید که آمار نهایى حساب هاى ملى در سال ۱۳۸۷ به زودى اعلام مى شود. ولى به هر حال چیزى را که ایشان اعلام مى کند اینست که نرخ رشد ایران از ۶.۹ در صد در سال ۱۳۸۶ سقوط کرده به نیم درصد در سال ۱۳۸۷. اگر ما آمار رسمى بانک مرکزى را بعد از جنگ ایران و عراق مورد توجه قرار دهیم مى بینیم که فقط در سال ۱۳۷۳ است که نرخ رشد ایران تا این حد سقوط مى کند و این یک رویداد بسیار مهم و در عین حال دردناک است. این آمار پرسش هایى را از چندین نظر مطرح مى کند: یکى اینکه چرا براى اولین بار چنین آمارى از سوى رئیس کل بانک مرکزى اعلام نمى شود؟ دوم اینکه این نرخ رشد در زمانى است که ایران از درآمدهاى بسیار بالاى نفتى برخوردار است و سوم اینکه حواله دادن به دلیل اینکه اختلاف با وزارت صنایع بوده، مگر نقش صنعت در مجموعه کل اقتصاد ایران چند درصد است که این اختلاف نظر باعث به عقب افتادن اعلام واقعى نرخ رشد شده باشد؟ در مورد پرسش نخست شما، در همین کنفرانس سالانه پولى و ارزى آقاى محمود بهمنى شرکت نکرد و پیام او را یکى از چهره هاى دیگر بانک مرکزى قرائت کرد. شایعاتى هست در مورد استعفاى احتمالى ایشان که هم از طرف خود ایشان و هم از طرف مسئولان جمهورى اسلامى به شدت تکذیب شده است. بنابراین در این زمینه باید منتظر گزارش هاى تازه باشیم. در مورد منشاء و علل سقوط نرخ رشد مقامات جمهورى اسلامى آن را به بحران جهانى نسبت مى دهند. من خودم شخصا بسیار تردید دارم که بحران جهانى توانسته باشد چنین سقوطى را در رشد اقتصاد ایران به وجود آورده باشد؛ با توجه به اینکه تقریبا همزمان با این سقوط میانگین رشد اقتصادى در کشورهاى درحال توسعه بالاى ۶ درصد بود. چین و هند نرخ رشدهاى ۹ درصد و ۸ درصد را تجربه کردند. رشد برزیل در سطح بسیار بالایى بود. بنابراین اتفاقى که در ایران افتاده ناشى از وقایع درونى ایران است. بن بست سیاسى بر اقتصاد ایران به شدت تاثیر گذاشته است. آقاى خاوند عوامل دیگر مانند نبود سیاست هاى اقتصادى و هرج و مرج و آشفتگى بى سابقه در تعین جهت گیرى هاى اقتصادى ایران و نگرانى از عوامل متعددى که باعث شده سرمایه گذارى در ایران به شدت سقوط کند، را بر مى شمرد. وى آمار سرمایه گذارى خارجى را آمارهایى دور از واقعیت مى داند و مى افزاید: «مهمترین منبع معتبر جهانى گزارش هاى سالیانه سازمان آنکتاد است در مورد سرمایه گذارى هاى خارجى در جهان. بر اساس آمار این سازمان حداکثر سرمایه گذارى خارجى در ایران در سال ۲۰۰۸ میلادى چیزى حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بوده و به هیچ وجه با آمارى که از سوى منابع رسمى جمهورى اسلامى اعلام مى شود، قابل مقایسه نیست. اگر این آمار سرمایه گذارى خارجى را در ایران با کشورهاى همسایه ایران از جمله ترکیه، امارات عربى، عربستان سعودى و حتى پاکستان مقایسه کنیم، مى بینیم که بسیار کمتر از این کشورهاست. این که دست نیاز گسترده مى شود به طرف سرمایه گذاران ایرانى مقیم خارج، سرمایه گذار چه ایرانى باشد چه خارجى از ملاک هاى یکسانى پیروى مى کند. اگر شرایط مساعد و فضاى اعتماد لازم براى سرمایه گذاران نباشد، آنها چه خارجى و چه ایرانى وارد میدان نمى شوند.» فریدون خاوند با اشاره به فرار سرمایه از ایران بر این نکته نیز تاکید مى کند که شمارى از تولید کنندگان ایرانى تولید خود را به کشورهایى مانند چین منتقل مى کنند، و چین هم آن تولید را با مارک ایرانى به ایران صادر مى کند. این نشان مى دهد که کارخانه هاى ایران با حدود سى تا چهل درصد ظرفیت خود کار مى کنند و وضعیت بیکارى برخلاف آمارهاى رسمى در حال اوجگیرى است. به باور آقاى خاوند در جامعه اى که نرخ رشد در ظرف شش سال از حدود ۷ درصد به نیم درصد کاهش پیدا کند، مى توان حدس زد که تاثیر سقوط نرخ رشد بر وضعیت بازار کار در ایران تا چه اندازه شدید است. نفت و موج جدید تحریم‌ها عبدالرضا رحمانى فضلى، رئیس دیوان محاسبات کشور در همایش بررسى برنامه پنجم توسعه گفت پیش بینى هایى که تحت عنوان اولویت در برنامه پنجم در نظر گرفته شده است، با واقعیت هاى موجود فاصله اى اساسى دارد. وى به طور مثال گفت در برنامه پنجم ظرفیت سازى براى نفت در نظر گرفته شده است و هدف، افرایش تولید یک میلیون بشکه در روز اعلام شده است در حالى که دستیابى به چنین هدفى قابل تحقق نیست. به گفته وى اگر ایران بتواند روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید خود اضافه کند، تنها مى تواند تولید خود در وضعیت فعلى را حفظ کند. از سوى دیگر روزنامه فایننشیال تایمز روز دوشنبه به نقل از یک مقام سابق دولت ایران نوشت ظرفیت تولید نفت ایران ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش و ظرفیت آن از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۰۵ به ۳ میلیون و ۸۰۰ یا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز در حال حاضر کاهش یافته است. به نوشته این روزنامه کاهش سرمایه گذارى در بخش نفت و تحریم هاى بین المللى علیه ایران به علت کاهش ظرفیت تولید نفت این کشور بوده است. آمارهاى رسمى بانک مرکزى جمهورى اسلامى تولید نفت در سال گذشته را ۳ میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. حسین ابن یوسف مشاور امور نفتى در واشنگتن درباره عواملى که در کاهش میزان تولید نفت نقش داشته اند به رادیو فردا چنین مى گوید: «تحریم ها مسلما یکى از عوامل بازدارنده ایران در افزایش تولید نفت هستند. ولى مشکل براى کشور یک گرفتارى جدیدى نیست و بیش از سى سال است که ایران به گونه اى زیر فشار تحریم هاى اقتصادى آمریکا قرار داشته. البته عوامل دیگرى هم هستند. براى نمونه ایران نمى خواهد زیر بار پذیرش مدل محبوب سرمایه گذارى خارجى یعنى مدل اشتراک در تولید برود. این عملا از سال هاى پیش از انقلاب هم این کار در ایران انجام مى گرفت. آقاى حسین ابن یوسف مى گوید «با گذشت زمان قدرت تولید منابع نفت و گاز کاسته مى شود و روند پیشین نمى تواند براى همیشه ادامه یابد، ولى ایران مایل است که تولید را افزایش دهد اما نمى تواند. دلیلش هم به گفته خیلى ها عدم توانایى ایران براى سرمایه گذارى در این صنعت است که خیلى هم سرمایه بر است. ایران در طول این سال ها گزینه هاى دیگرى داشته است. تنها مسئله استفاده بیشتر و تولید بیشتر از این منابع نبود. اختلاف قیمتى که در طول این سالها بین نفت و گاز بوده باعث شده که ایران توجه بیشترى به گسترش تولید حوزه هاى گازى خود نشان دهد. الان نزدیک به ۶۲ درصد انرژى ایران را گاز تامین مى کند که از نظر زیست محیطى هم مناسب تر است. اما اینکه به راستى ایران نیازمند به این است که تولیدات خود را به حداکثرى برساند و آیا درست است که حتى دیگران این کار را بکنند... فکر نمى کنم که این روش مناسبى باشد. باید بیشترین استفاده را از این منابع کرد. البته مشکلات فنى، اقتصادى و سیاسى ایران در این بخش مانند ترمزى بوده است.» به باور آقاى حسین ابن یوسف انصراف شرکت ها از سرمایه گذارى در این حوزه ها به دلایل سیاسى نیست.
 


سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالیانه خود آورده است که ایران با «نقض فاحش حقوق بشر» در قبل و به خصوص بعد از انتخابات روبه‌رو بوده است. شیرین عبادی در این مورد می‌گوید: گزارش سازمان عفو بين الملل متاسفانه حقيقت دارد و وضعيت حقوق بشر در ايران روز به روز وخيم تر می شود. سازمان عفو بین‌الملل در  گزارش سالیانه خود درباره وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان، آورده است که ایران با «نقض فاحش حقوق بشر» در قبل و به خصوص بعد از انتخابات روبه‌رو بوده است. گزارش این سازمان در مورد ایران، بیشتر معطوف به انتخابات ریاست جمهوری است.  دروئری دايک، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، پس از انتشار گزارش سالیانه این سازمان در گفت‌وگو با رادیو فردا وضعیت حقوق بشر در ایران را تشریح کرده است. [ بیشتر بخوانید: گفت‌وگو با دروئری دایک ] شیرین عبادی حقوق دان و برنده جایزه صلح نوبل، که اخیرا خود طی نامه ای به دو گزارشگر ویژه سازمان ملل، خواستاررسیدگی به وضعیت مجید توکلی فعال دانشجویی درزندان اوین شده است، در مورد گزارش عفو بین‌الملل به رادیو فردا می گوید: گزارش سازمان عفو بين الملل متاسفانه حقيقت دارد و وضعيت حقوق بشر در ايران روز به روز وخيم تر می شود. ما شاهد بوديم که زندانيان سياسی را اعدام کردند و حتی حاضر نشدند جنازه اينها را به خانواده هايشان تحويل دهند و تهديد کرده اند که خانواده ها حق ندارند هيچ مراسم يادبودی برگزار کنند. وضعيت زندان‌ها نيز آن چنان اسفناک است که چندين زندانی مجبور شده اند دست به اعتصاب غذا بزنند. همه اينها نشان از وخيم تر شدن وضعيت حقوق بشر در ايران دارد. عبادی: گزارش سازمان عفو بين الملل متاسفانه حقيقت دارد و وضعيت حقوق بشر در ايران روز به روز وخيم تر می شود. خانم عبادی! به طور مشخص در اين گزارش سالانه به مسئله نقض حقوق زنان و گسترش تبعيض جنسيتی اشاره شده است. اين مسئله را در کنار عضويت اخير جمهوری اسلامی در کميسيون مقام زن چگونه ارزيابی می کنيد؟ کميسيون مقام زن که ايران در آن عضويت دارد کميسيون مهمی نيست و حق پيشنهاد و قدرت اجرايی ندارد و فقط وضعيت زنان را بررسی کرده و گزارش می‌دهد، يعنی فقط نقش يک گزارشگر ساده را ايفا می کند. علت عضويت ايران در کميسيون مقام زن اين بود که هيچ کشور ديگری از آسيا جز ايران داوطلب عضويت نبود و در واقع اگر داوطلب ديگری بود به کشور ايران رأی نمی دادند. کشورهای ديگر درخواست عضويت نکرده بودند چون اين کميسيون فاقد آن ارزشی است که حتی بخواهند برايش هزينه کنند و چند نماينده بفرستند. اما نبايد فراموش کنيم که دولت ايران هنوز به کنوانسيون بين المللی رفع هرگونه تبعيض از زنان نپيوسته و اين مسئله تضاد آشکاری با عضويت در کميسيون مقام زن دارد. کشوری که کنوانسيون رفع تبعيض زن را قبول ندارد چطور می تواند وضعيت کشورها را در ارتباط با تبعيض زنان مونيتور کند. خانم عبادی! عفو بين الملل در گزارش خود به صدور و اجرای حکم اعدام برای تخلفات جنسی در ايران، مسئله سنگسار و ماجرای رحيم محمدی و همسرش کبری بابايی اشاره می‌کند -که هر دو به جرم زنا محاکمه و به مرگ محکوم شدند- و همچنين در مورد اعدام افراد زير ۱۸ سال در ايران هشدار می‌دهد. سنگسار در قوانين ايران وجود دارد و به رغم اعتراضات بين المللی از بين نرفته و متاسفانه اجرا می‌شود و اين يکی از مهم ترين نقاط ضعف سيستم قضايی ايران است. طبق مقررات کيفری ايران، سن مسئوليت کيفری برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال است. يعنی اگر دختری ۱۰ ساله مرتکب جرم شود با او به همان شدت رفتار می کنند که با يک فرد ۴۰ ساله و به همين دليل اعدام افراد زير ۱۸ سال در ايران شيوع دارد. در سال ۲۰۰۹ ايران بيشترين اعدام نوجوانان در جهان را داشت و بعد از ايران عربستان بود که دو نفر را اعدام کرده است. در گزارش سالانه عفو بين الملل درباره وضعيت زندانيان سياسی و افزايش تعداد اين زندانيان در ايران نکاتی مطرح شده است. نظر شما در اين مورد و به طور خاص در مورد زندانيانی مانند مجيد توکلی که وضعيت نامساعدتری دارند چيست؟ متاسفانه وضعيت زندانيان سياسی در ايران بسيار بد و حتی بدتر از زندانيان معمولی است يعنی اگر کسی مرتکب جنايت شود با او بهتر رفتار می کنند تا اين که زندانی سياسی باشد. به همين دليل ما شاهد فجايعی درباره زندانيان سياسی هستيم، از جمله وضعيت مجيد توکلی که اميدوارم مقامات قضايی بدانند اگر آسيبی به اين جوان برسد مسئوليت مستقيم آن متوجه مقامات قضايی است. خانم عبادی! ظاهرا قرار است بررسی های ديگری در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران بعد از سالگرد انتخابات در ژنو برگزار شود. آيا اين گزارش ها می تواند بر بررسی های آينده در مورد ايران تاثيری داشته باشد ؟ بله، اين گزارش‌ها بی‌تاثير نيست. چون سازمان هايی مانند سازمان عفو بين الملل سازمان های بی طرف بين المللی هستند که در کمال صداقت گزارش می دهند.
 


نخستين رصدخانه‌ی مادون قرمز که بر روی يک هواپيمای جمبوجت نصب شده است، پرواز آزمايشی خود را با موفقیّت به انجام رساند. سازمان ملی فضانوردی آمريکا، ناسا، روز جمعه اعلام کرد که تلسکوپی با قطر ۲۵۰ سانتيمتر که بر روی يک بوئينگ ۷۴۷ نصب شده، نخستين پرواز شش ساعته‌ی خود را با موفقیّت به پايان برده است. اين پروژه‌ی مشترک ناسا و مرکز هوافضای آلمان به اختصار«سوفيا» نام گرفته است. مديران اين طرح می‌گويند وجود بخار آب در هوا، مانع از رصد برخی پديده‌های فضايی می‌شود که استفاده از تلسکوپ مادون قرمز در آسمان اين مانع را برطرف می‌کند. ناسا اعلام کرد که دقت و ثبات تصويرهای ثبت شده در پروژه «سوفيا» فراتر از انتظار بوده است. در نخستين تصاوير به دست آمده از اين رصدخانه‌ی پروازی، گرمای متصاعد شده از سياره‌ی مشتری درون حفره‌ی به وجود آمده در غبارهای سطح آن، به روشنی قابل مشاهده است.
 


ايران، آمريکا و کشورهای عربی روز جمعه موافقت کردند که اجلاس سازمان ملل برای امضاء پيمان خلع سلاح هسته‌ای در خاورميانه، در سال ۲۰۱۲ ميلادی برگزار شود. اين توافق در پايان اجلاس بازنگری پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حاصل شد. گری سيمور، هماهنگ کننده‌ی کاخ سفيد در امر کنترل تسليحات، در اين باره گفت: «موضوع خاورميانه دشوارترين موضوع مورد بحث در اجلاس بازنگری بود». در توافقنامه‌ی حاصله آمده است که همه‌ی کشورهای خاورميانه برای تشکيل منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی، اعم از شيميايی، بيولوژيک و هسته‌ای تلاش و مشارکت خواهند کرد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته