-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

راهپیمایی در خیابان های مرکزی تهران و هجوم نیروهای امنیتی

بنا به گزارش های رسیده، جمعیت فراوانی از مردم در خیابان های مرکزی شهرهای تهران و شیراز تجمع کرده اند.

تازه ترین گزارش ها حاکی از شلیک گاز اشک آور در تجمع های مردمی در تهران است و در برخی از خیابان های مرکزی درگیری ها میان مردم و نیروهای امنیتی دولتی شدید است.

همچنین به گفته شاهدان عینی، معترضان در خیابان ها شعار می دهند: «پلیس جدا از دولت، بیا کنار ملت»، «ای ارتش با غیرت، حمایت حمایت» و «خامنه ای حیا کن، مبارک را نگاه کن».

نیروهای امنیتی به خیابان های تهران اعزام شده و در نقاط کلیدی مستقر شده اند. گفته می شود این نیروها مجهز به سلاح هایی از جمله گاز اشک آور، اسپری فلفل و اسپری خردل هستند و در اطراف میدان انقلاب صدای شلیک تیر هوایی به گوش رسیده است. نیروهای امنیتی سعی می کنند از حرکت مردم به سوی میدان آزادی جلوگیری کنند. همچنین گفته می شود جمعیت چشمگیری در میدان صادقیه، میدان توحید، چهار راه ولیعصر و پل کالج سعی می کنند به سوی میدان آزادی حرکت کنند.

نیروهای امنیتی منزل مسکونی مهدی کروبی و میرحسین موسوی را محاصره کرده اند تا از شرکت آنان در تظاهرات از پیش برنامه ریزی شده ۲۵ بهمن، جلوگیری کنند. دو چهره شاخص اپوزیسیون ایران، پیشتر برای برگزاری این تظاهرات با هدف اعلام حمایت از مردم معترض مصر و تونس تقاضای مجوز کرده بودند. وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران این تقاضای مجوز راهپیمایی را رد کرده بود.

شاهدان می گویند پلیس ضد شورش سوار بر موتورسیکلت، از بامداد دوشنبه در خیابان های مرکزی تهران در حرکت هستند. علی رغم عدم صدور مجوز راهپیمایی ۲۵ بهمن از سوی وزارت کشور جمهوری اسلامی، مردم ، بویژه جوانان از بیش از یک هفته پیش، از طریق دیوار نویسی های خیابانی و یا فعالیت های اینترنتی از جمله ساختن صفحات ویژه فراخوان شرکت در تظاهرات در فیس بوک، اطلاع رسانی گسترده درباره برگزاری تظاهرات را آغاز کردند.

آقایان کروبی و موسوی گفته بودند قصدشان از برگزاری این راهپیمایی اعلام حمایت و همبستگی مردم ایران با اعتراض های مردمی مصر و تونس است که در هر دو این کشورها منجر به سقوط رئیس جمهوری آن ها شد. مقامات ایرانی درباره این اقدام به مهدی کروبی و میرحسین موسوی هشدار داده و آن را عاملی برای تحریک تظاهرات ضد دولتی و احیای جنبش سبز خواندند.

وبسایت کلمه، متعلق به میرحسین موسوی می گوید به محاصره درآوردن منزل او برای پیشگیری از خروج آقای موسوی و همسرش زهرا رهنورد از منزل و شرکت در راهپیمایی است. به گفته این وبسایت، مقامات همچنین خطوط تلفن منزل آقای موسوی و موبایل او را قطع کرده اند.

کلمه، اقدامات سرکوبگرانه دولتی را نشانه «ضعف و ترس» خوانده است.
مهدی کروبی و میرحسین موسوی، از رهبران تظاهرات گسترده ضد دولتی در ایران در سال ۲۰۰۹ هستند که به دنبال اعلام نتایج انتخابات آن را مخدوش خواندند و محمود احمدی نژاد را به تقلب متهم کردند. طی ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، صدها هزار نفر در اعتراض به نتیجه ای که آن را مخدوش دانستند، به خیابان ها ریختند.

اعتراض های مردمی با اقدام سرکوبگرانه و خشن نیروهای امنیتی دولتی، بسیج و لباس شخصی ها مواجه شد. در این درگیری های چند ماهه بسیاری از مردم در خیابان ها و بازداشتگاه ها کشته و مجروح شدند.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، اخیرا خیزش مردم مصر و تونس را ستود و در پیامی که به زبان عربی در خطبه نماز جمعه برای آنان ایراد کرد اقداماتشان را «بیداری اسلامی» خواند که به دنبال انقلاب ۱۳۵۷ در ایران اکنون در کشورهای دیگر منطقه نیز رخ می دهد. اما اصلاح طلبان دمکراسی خواه ایرانی جنبش های اعتراضی کشورهای عربی را بیشتر شبیه درگیری های اخیرشان با نیروهای دولتی و حاکمیت مذهبی فعلی در ایران شبیه سازی می کنند.

روز شنبه، تام دانیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا تهران را به احترام به حقوق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز مردمی ترغیب کرد و گفت مردم ایران نیز باید بتوانند مانند مردم مصر حق برگزاری تظاهرات آرام داشته باشند.

اقتصاد چين دومين اقتصاد بزرگ جهان شد

دولت پرزيدنت براک اوباما روز دوشنبه لايحه بودجه سال ۲۰۱۲ کشور را به کنگره آمريکا ارائه ميکند. بودجه دستکم ۳ تريليون و ۵۰۰ ميليارد دلاری جديد ظرف ده سال آينده يک تريليون ۱۰۰ ميليارد دلار از کسری بودجه کشور کاسته  و آنرا تا پايان دوره اول رئيس جمهوری پرزيدنت اوباما به نصف تقليل خواهد داد.

در خبری ديگر کارخانه هواپيماسازی بوئينگ آمريکا مدل هشت هواپيماهای جت ۷۴۷ قاره پيمای خود را در محل کارخانه در ناحيه اوِرِت ايالت واشنگتن به نمايش گذاشت، که جديد ترين مدل هواپيماهای جت مسافری ۷۴۷ اين کارخانه بشمار ميرود. هواپيمای جديد که نسبت به مدلهای فعلی  بزرگتر و سازگارتر با محيط زيست است، قابليت حمل ۴۶۷ مسافر را دارد، که ظرفيت آن ۵۱  نفر بيشتر از مدل های فعلی ۷۴۷ است.

اگرچه ظاهر مدلهای جديد و فعلی هواپيماهای جت ۷۴۷ بسيار مشابه يکديگر هستند، ولی اليزابت لوند ، معاون شرکت بوئينگ ميگويد بالها، سيستم پرواز، سازگاری با محيط زيست و تزيئنات داخلی مدلهای جديد ۷۴۷ بسيار پيشرفته تر از مدلهای فعلی است.  

در خبری ديگر وزير اقتصاد ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد که از ارزش حجم توليدات داخلی ژاپن در سه ماه چهارم سال گذشته يک و يکدهم درصد کاسته شد. در ۱۵ ماه گذشته اين اولين باری بود که از رشد اقتصادی ژاپن کاسته شد. عليرغم اين کاهش اقتصادی ژاپن در سال گذشته نزديک به ۴ درصد رشد کرد.  ارقام اقتصادی منتشرشده روز دوشنبه ژاپن نشان ميدهد که اقتصاد چين در سال گذشته از اقتصاد ژاپن پيشی گرفته، عنوان دومين اقتصاد بزرگ جهان را بخود اختصاص داد و اقتصاد ژاپن را در مقام سوم قرار داده است.

در خبری ديگر، افزايش واردات چين مازاد موازنه تجارت خارجی اين کشور را به پائين ترين سطح خود در نه ماه گذشته رساند. دولت چين اعلام کرد که مازاد تجارت خارجی چين در ماه گذشته شش ميليارد و پانصد میلیون دلار بود که ۵۰ درصد نسبت به ماه مشابه  خود در سال گذشته کاهش نشان ميدهد. مازاد تجارت خارجی چين رو به کاهش گذاشته است.  مازاد تجارت خارجی چين در ماه نوامبر ۲۳ ميليارد دلار، در ماه دسامبر ۱۳ ميليارد،  ودر ماه ژانويه شش ونيم ميليارد دلار بود. 

انتقاد شورای نظامی مصر از اعتصاب های عمومی

شورای عالی نظامی در مصر اقدام کارگران و کارمندان خدمات عمومی را که به دنبال سقوط رئیس جمهور مبارک، در طلب دستمزد بیشتر اعتصاب کرده اند، را مورد انتقاد قرار داد.

یک سخنگوی نظامی، بیانیه این شورا را روز دوشنبه در تلویزیون مصر قرائت کرد و خواستار پایان ناآرامی ها در کشور به منظور بازگشت روال زندگی به وضعیت عادی شد.

در جریان موج ناآرامی ها و نارضایتی های اخیر در مصر، هزاران کارمند دولتی این کشور، اعتصاب کرده اند.

صدها تظاهرکننده روز دوشنبه در میدان تحریر قاهره تجمع کردند. شمار این تظاهرکنندگان در مقایسه با تظاهرات چند هفته اخیر مردمی، بسیار کمتر بود.

بنا به گزارش ها در برخی نقاط نیروهای پلیس به تظاهرات کارمندان دولت پیوسته اند. کارمندان چندین موسسه دولتی برای ابراز مطالباتی چون شرایط بهتر کار و دریافت دستمزد بیشتر، تظاهرات یا تحصن کرده اند.

کارمندان اعتصاب کننده بانک ها مقامات را مجبور کردند که دوشنبه را روز تعطیلی بانک ها اعلام کنند.

همزمان، وائل غنیم، فعال دمکراسی خواه مصری و عمرو سلامه، وبلاگ نویس مصری در وبسایت های خود از تعهد به مذاکرات با شورای نظامی مصر خبر داده اند که به دنبال استعفای حسنی مبارک، کنترل مصر را در دست گرفت.

وائل غنیم، از مدیران اجرایی گوگل و دیگر فعالان سایبر در سازماندهی اعتراض ها و تظاهرات ۱۸ روزه سراسری و ضد دولتی مصر که منجر به سقوط حسنی مبارک پس از سه دهه حاکمیت بر مصر شد،نقشی کلیدی داشتند.

آقای غنیم می گوید شورای نظامی مصر به آنان وعده داده است که یک کمیته جدید کار پیش نویس متمم های قانون اساسی را در ده روز آینده انجام خواهد داد و ظرف دو ماه طی رفراندومی سراسری به دنبال تأیید عمومی آن خواهد بود. رهبران نظامی مصر این جدول زمانی را تأیید نکرده اند.

شورای نظامی قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورده و روز یکشنبه پارلمان کشور را منحل کرد و به این ترتیب دو خواسته تظاهرکنندگان دمکراسی خواه که پارلمان و قانون اساسی را ابزار حاکمیت خودکامه مصر می دانستند، عمل شده است.

رهبران نظامی مصر، در بیانیه ای که در روز یکشنبه منتشر شد گفتند برای شش ماه و یا تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، اداره کشور را برعهده خواهند داشت. انتخابات در مصر قرار است در ماه سپتامبر، حدود هشت ماه دیگر برگزار شود.

گسترش روابط ترکیه و ایران

ایران می گوید قصد دارد روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ترکیه هرچه بیشتر گسترش دهد.

روز دوشنبه محمود احمدی نژاد و عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، در کنفرانسی خبری شرکت کرده و به سؤال های خبرنگاران پاسخ دادند.  

رئیس جمهوری ترکیه همراه با هیئتی از رهبران بازرگانی و وزیران این کشور برای بازدیدی چهار روزه در تهران به سر می برد.

رهبران ترکیه و جمهوری اسلامی به خبرنگاران گفتند که قصد دارند تا پنج سال آینده روابط تجاری خود را سه برابر کنند و به ۳۰ میلیارد دلار برسانند.

رئیس جمهوری اسلامی از موضع ترکیه در قبال برنامه اتمی ایران سپاس گزاری کرد.  آنکارا می گوید مسئله اتمی ایران باید از طریق دیپلماسی و مذاکره حل شود. ترکیه  ماه گذشته میزبان آخرین مذاکرات ایران با شش قدرت جهان بود.

مخالفت ایران با قطع برنامه غنی سازی اورانیوم خود به نگرانی های غرب در مورد این که این کشور قصد دست یابی به سلاح هسته ای دارد، دامن زده است.

لایحه پیشنهادی بودجه ایالات متحده برای سال ۲۰۱۲

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه لایحه پیشنهادی بودجه کشور را برای  سال ۲۰۱۲ اعلام کرد. این لایحه بودجه به گونه ای تنظیم شده که در مدت ده سال بتواند یک هزار و یک میلیارد دلار از کسر بودجه دولت فدرال را ترمیم کند. با این حال جمهوری خواهان خواستار ترمیم بیشتری هستند.

روز دوشنبه آقای اوباما در حالی لایحه بودجه سه و نیم تریلیون دلاری خود را به کنگره فرستاد که در سال جاری این کشور با کسر بودجه ای بیش از یک تریلیون و ششصد میلیارد دلار روبروست.

جیکوب لیو، مسئول برنامه بودجه کاخ سفید، روز یکشنبه گفت بر اساس این لایحه پیشنهادی، کسر بودجه کشور تا پایان دوره ریاست جمهوری آقای اوباما در سال ۲۰۱۳ به نصف، کاهش خواهد یافت.

با این حال جمهوری خواهان خواستار رساندن هزینه داخلی به حد سال ۲۰۰۸، یعنی سال پیش از رسیدن باراک اوباما به ریاست جمهوری و حذف هزینه ها در بسیاری از زمینه ها مانند حفاظت از محیط زیست، تحقیقات پزشکی و تقویت مرزهای ایالات متحده شده اند.

از آنجا که در حال حاضر جمهوری خواهان اکثریت را در مجلس نمایندگان تشکیل می دهند اما اکثریت در سنا به دست دموکرات هاست، به نظر می رسد که بحث بر سر  حذف هزینه های فدرال در لایحه بودجه به درازا بینجامد.

حذف های پیشنهادی در لایحه بودجه آقای اوباما بیش از دو برابر ۴۰۰ میلیارد دلاری است که او در گزارش سالانه اش اعلام کرده بود. این صرفه جویی ها شامل حذف هایی در یارانه انرژی برای فقیران و در برخی از برنامه های زیربنایی است.

رئیس جمهوری آمریکا در این لایحه بودجه، همچنین قصد دارد درآمدهای دولت را، با کاستن از تقلیل های مالیاتی برای ثروتمندان آمریکایی، افزایش دهد.

روز شنبه آقای اوباما گفت برنامه بودجه طوری تنظیم شده که دولت فدرال بتواند «با آنچه دارد» به کار خود ادامه دهد.

سازمان بهداشت جهانی: سالانه دو و نیم میلیون انسان قربانی مصرف الکل می شوند

بنا به گزارش «سازمان بهداشت جهانی»، مصرف بیش از حد الکل عامل مرگ و میر سالانه دو و نیم میلیون انسان در سراسر جهان است.

«سازمان بهداشت جهانی» در گزارشی که روز جمعه ( ۱۱ فوریه ) منتشر کرد، از دولت ها خواسته است تا برای جلوگیری از تداوم افزایش آمار تلفات ناشی از مصرف الکل اقدامات جدی تری به عمل آورند.

در گزارش این نهاد وابسته به سازمان ملل آمده است حدود ۴ درصد مرگ و میر در سراسر جهان با مصرف الکل ارتباط مستقیم دارد.

رانندگی در حال مستی، سرطان، نارسایی های کبدی، بیماری های قلبی  و سکته از جمله عوامل عمده مرگ و میر ناشی از مصرف الکل هستند.

ملوین فریمن، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی که در تهیه این گزارش همکاری کرده است، در جمع خبرنگاران در ژنو گفت: «الکل جان انسان ها را می گیرد و این مسئله از دیدگاه بهداشت عمومی به هیچ وجه خوشایند نیست.»

بنا به اعلام «سازمان بهداشت جهانی»، بیش از ۶ درصد مرگ مردان و بیش از یک درصد مرگ زنان در سطح جهان با الکل ارتباط داد و تقریباً ۱۰ درصد مرگ و میر بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال نیز به اثر مصرف الکل است.

در این گزارش جهانی به دولت ها پیشنهاد شده است که با افزایش مالیات مشروبات الکلی، محدود کردن فروش الکل و ممنوع تر کردن برخی از تبلیغات الکل، به کاهش ارقام مرگ و میر سالانه کمک کنند.

«سازمان بهداشت جهانی» از ارائه میزان قابل قبول مصرف الکل خودداری کرده و آن را به عهده کشورهای عضو این سازمان گذاشته است.

شکهار ساکسنا، مدیر بخش سلامت روان «سازمان بهداشت جهانی» می گوید اثرات مخرب الکل بین اقوام گوناگون، متفاوت است. در مقام نمونه، اقوام آسیایی بیشتر از سایر ملت ها به سرطان حنجره مبتلا می شوند.

وی همچنین افزوده است براساس دیدگاه «سازمان بهداشت جهانی» خودداری کامل از مصرف الکل، همیشه بی خطرترین روش ( پیشگیری ) است.  

در حاشیه مراسم معارفه یک وزیر دولت احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، اخیرا از برنامه دولت برای کاهش وزارت خانه ها از ۲۱ به ۱۷ وزارت خانه خبر داد، و این اقدام را در راستای برنامه پنجم توسعه دانست.

البته ابوالقاسم رحمانی، عضو کميسیون عمران مجلس شورای اسلامی، روز شنبه ۲۳ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به پیشنهادات خود در خصوص نحوه ادغام وزارتخانه های راه و مسکن و تایید بر سپردن بخشی از وظایف به وزارت کشور، برنامه فعلی دولت برای این ادغام را عجولانه توصیف کرد و عملیاتی شدن آن را منجر به ایجاد بحران در وزارت راه دانست.

با این وجود رضا تقی پور، وزیر ارتباطات، روز شنبه ۲۳ بهمن ماه در گفت و گو با خبرگزاری فارس در خصوص احتمال ادغام وزرات راه – با وزارت ارتباطات و مسکن گفت، «بر اساس نظر رئیس جمهوری، وزارت راه با چند وزارت خانه زیر بنایی ادغام می شود.»

روزنامه جام جم، در شماره روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه، عنوان اصلی بخش اقتصادی خود را به این موضوع اختصاص داد، و نوشت، «طرح ادغام وزارت خانه های زیربنایی دیروز رسمیت پیدا کرد.»

روزنامه جهان صنعت نیز، روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه، عنوان اصلی صفحه اول را، به مراسم تودیع حمید بهبهانی، وزیر استیضاح شده راه و ترابری و معارفه علی نیکزاد، سرپرست منصوب شده این وزارتخانه اختصاص داده، و نوشت، «اگر چه بهبهانی و احمدی نژاد در روز استیضاح در مجلس حاضر نشدند اما جلسه تودیع او به جلسه ای برای دفاع از مسن ترین وزیر کابینه تبدیل شد و البته مخالفان بهبهانی در مجلس نیز از سخنان تند محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری، بی بهره نماندند. معاون اول رئیس جمهوری ایران، در این مراسم گفت، «موضوع استیضاح تاسف شدیدی برای احمدی نژاد داشت.»

در همین حال علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی و سرپرست وزارت راه ترابری، در اولین واکنش گفت، از این پس روزهای زوج به وزارت مسکن و شهرسازی و روزهای فرد به وزارت راه و ترابری خواهد رفت.

سایت خبری تحلیلی فردا نیوز، پیش از ظهر یکشنبه ۲۴ بهمن ماه، در یادداشتی با عنوان «حل مشکلات مسکن در وزارت راه» نوشته است، «از آن جایی که تمامی گوش ها آماده وعده های نیکزاد برای بهبود صنعت هوایی کشور بوده و این جلسه هم به وعده های برای مسکن کارکنان وزرات راه خلاصه شد، تنها باید دست به دعا برداشت که با چنین تدبیرهای پیش رویی، حوادت گذشته تکرار نشود و شاید هم بتوان خوشبین بود به این که داشتن مسکن کارکنان وزارت راه، از سقوط هواپیما جلوگیری کند.»

چهارمین روز تظاهرات در یمن

معترضان یمنی چهارمین روز تظاهرات خود را در صنعا پایتخت یمن برگزار کردند. خواست این فعالان برکناری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری اقتدارگرای یمن است.

روز دوشنبه دست کم هزار تن از دانشجویان، وکیلان دادگستری و دیگر فعالان از دانشگاه صنعا به سوی مرکز شهر راه پیمایی کردند. این تظاهرات که در آن شعارهای مخالف صالح سرداده می شد، یادآور تظاهرات هجده روزه مردم مصر است که هفته گذشته به حکومت سی ساله حسنی مبارک پایان داد.

معترضان یمنی همچنین فساد گسترده در دستگاه های حکومتی یمن را محکوم کردند.

در همین حال گروهی از هواداران صالح در صنعا برای مقابله با مخالفان رئیس جمهوری گرد آمده بودند. پلیس یمن می کوشید نیروهای رقیب را از یکدیگر جدا کند. در شهر طایز در جنوب یمن نیز پلیس کوشید تظاهرات صدها معترض مخالف حکومت را تحت کنترل درآورد.

روز یکشنبه پلیس یمن برای درهم شکستن راه پیمایی صدها تن از مخالفان صالح در صنعا از باتون استفاده کرد. سازمان دیده بان حقوق بشر این اقدام را سرزنش کرد و پلیس را به استفاده از باتون برقی شوک آور برای حمله به تظاهرات مسالمت آمیز و غیر تحریک آمیز مردم متهم کرد. این سازمان استفاده از باتون برقی شوک آور را «وحشیانه» توصیف کرده است.

به گفته تلویزیون دولتی یمن روز یکشنبه به دلیل نا آرامی ها، آقای صالح دیدار خود را از ایالات متحده که قرار بود در اواخر ماه فوریه انجام شود، لغو کرده است.

تظاهرات علیه صالح از روز جمعه و در پی تجمع مردم یمن برای ابراز شادمانی از برکناری حسنی مبارک آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است. رئیس جمهوری یمن نیز به مدت سی و دو سال – ازسال ۱۹۷۸ تاکنون- در این مقام باقی مانده است.

کيهان: چرا نظام به «سران فتنه» اجازه يک راه پيمايی جداگانه را نمی دهد؟

 
 
 
 
 

روزنامه کيهان چاپ تهران با انتشار مطلبی تلاش کرده است به اين پرسش پاسخ بدهد که چرا نظام به آنهايی که «سران فتنه» می نامد اجازه يک راه پيمايی جداگانه را نمی دهد تا به قولی وزن جريان ها مشخص شود؟

مطلب کيهان سپس اينطور ادامه پيدا می کند که يك نقطه شروع مناسب، اين است كه توجه كنيم نظام اتفاقا بيش از اين به روشنی و صراحت تمام نشان داده كه هيچ واهمه ای از اين كه به گروه های مختلف سياسی اجازه خودنمايی در خيابان را بدهد، ندارد، با اين كه می داند- و بديهی هم هست- كه در كشوری كه مكانيسم های انتخاباتی برای جابجايی قدرت بين گروه های سياسی وجود دارد و تكليف همه چيز پای صندوق های رأی مشخص می شود ديگر نيازی به قشون كشی خيابانی نيست.

در ادامه اين مطلب، کيهان، يکی از دلايل خودداری وزارت کشور از صدور مجوز برای راه پيمايی اصلاح طلبان را خشونت طلبی معترضان عنوان کرده است.

روزنامه ابتکار نيز پيام عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، را به سران به اصطلاح فتنه، به چاپ رسانده است و اقدام ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در دعوت به راه پيمايی روز دوشنبه ۲۵ بهمن را موجب زحمت، حکومت توصيف کرده است. آقای جعفری دولت آبادی درحاشيه راه پيمايی روز جمعه تهران بی آنکه از آقايان موسوی و کروبی نام ببرد گفته است: «سران فتنه عرض خود می برند و زحمت ما می دارند.»

در خبری ديگر دادسرای جديد فرهنگ و رسانه از روز يکشنبه در ايران آغاز بکار کرد. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، حوزه وظايف اين اداره را رسيدگی به جرائم فرهنگی، سينما، راديو و تلويزيون، شبکه های اجتماعی، سايت های اينترنتی، سرگرمی، طبيعت و محيط زيست، اعلام کرد.

وال استريت جورنال: رژيم تهران از سرايت قيام دموکراسی خواهانه خاورميانه به ايران هراس دارد

آيا سقوط دو ديکتاتوری ديرپای شمال آفريقا به فاصله چند روز از يکديگر، و ادامه قيام های مردمی در چند کشور خاورميانه و آفريقا نويدبخش تولد دوباره دنيای عرب در عصر دموکراسی است؟ يا کشورهای عرب راه اسلام گرايی از نوع جمهوری اسلامی را دنبال خواهند کرد؟ رسانه  های معتبر جهان توجه خود را در پی سقوط حسنی مبارک در مصر، به اين سؤال معطوف کرده اند.

سرمقاله وال استريت جورنال با عنوان «مصر پس از مبارک» اين برهه را بهترين فرصت برای پيوستن اعراب به دنيای مدرن، قلمداد کرده است. اين روزنامه می نويسد شعار های مردم مصر آزادی، مدرنيزه شدن، کار و هويت فرهنگی بود؛ و از اسلام سياسی به سبک انقلاب اسلامی ايران در آن خبری نبود. وال استريت جورنال يادآوری می کند که سال ۱۳۸۸ در جمهوری اسلامی نيز شعارهای جوانان ايرانی آزادی و دموکراسی و هويت ايرانی بود، نه اسلام؛ و انقلاب مصر می تواند الهامبخش مردم ايران در حرکت به سوی آزادی باشد. مقاله ديگری در اين روزنامه می گويد: «رهبران تندروی تهران اکنون می خواهند از آب گل آلود ماهی بگيرند؛ و سقوط حسنی مبارک را يک پيروزی بزرگ در مقابل آمريکا جلوه دهند.» و در ادامه گفته می شود که هر چند محمود احمدی نژاد در سالگرد انقلاب اسلامی، قيام مردم مصر و تونس را الهام گرفته از غرب ستيزی آيت الله خمينی خواند، اعمال دولت ايران آشکارا بيانگر وحشت رژيم از تکرار رويدادهای خرداد ۱۳۸۸، يعنی هنگامی است که گروه های ميليونی مردم برای مطالبه آرای دزديده شده خود به خيابان ها ريختند؛ و تظاهرات آرام آنها به وحشيانه ترين شکلی سرکوب شد. اکنــون دولت جمهوری اسلامی حتی برپايی تظاهراتی به دعوت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در همبستگی با جنبش مردم تونس و مصر را بر نمی تابد. و اين همه، نشان دهنده وحشت رژيم تهران از سرايت قيام دموکراسی خواهانه خاورميانه به ايران است.

روزنامه لوموند نيز انقلاب مصر را انقلابی می داند که دوران اسلامگرايی را پشت سر گذاشته است. لوموند با اشاره به وجوه تشابه ميان قيام مصر و جنبش سال ۱۳۸۸ مردم ايران می نويسد مخالفان حسنی مبارک، جوانانی بودند که بيشترشان دوران پيش از مبارک را به ياد نمی آورند؛ و در ايران نيز مخالفان احمدی نژاد، بيشتر معترضان به نتيجه انتخابات، نوجوانانی بودند که تمام عمرشان را در ايران پس از انقلاب اسلامی زندگی کرده اند، و دموکراسی و آزادی ای را می خواستند که هرگز طعم آن را نچشيده اند.

نيويورک تايمز نوشته است مصر پس از حسنی مبارک مسير انقلاب سال ۱۳۵۷ ايران را دنبال نخواهد کرد؛ و يک دليل عمده اش اين است که در مصر چهره مذهبی پرجاذبه ای وجود ندارد؛ و روحانيون، رهبری اخوان المسلمين را بر عهده ندارند.

گاردين می نويسد: «ديروز مصر، امروز الجزاير،» شعار مردم الجزاير است که با الهام از قيام مردم مصر، شجاعانه به پاخاسته اند و نخستين شکاف را در ديوار رژيم ارعاب و وحشت يازده ساله عبدالعزيز بوتفليقه، ايجاد کرده اند. گاردين می نويسد درخواست اوليه تظاهرکنندگان الجزايری، برداشتن وضعيت اضطراری ۱۹ ساله در آن کشور است، و اگر موفق شوند، تا سرنگونی ديکتاتور پيش خواهند رفت. همچنين روزنامه گاردين با اشاره به استعفای حسنی مبارک نوشته است، با کنار رفتن ديکتاتور، چالش اصلی در مصر آغاز شده است. گاردين اشاره می کند که با برچيده شدن بساط پادشاهی در ايران، هيچکس فکر نمی کرد خواستهای مردم برای اصلاحات، جای خود را به خشک انديشی مذهبی بدهد، و هشدار می دهد که تغيير و تحول اساسی در ساختار سياسی و اقتصادی مصر بايد با برنامه ريزی دقيق صورت گيرد تا آن کشور بار ديگر به دامان استبداد - يا اسلامگرايی افراطی – نيفتد.

واشنگتن پست قيام مردم مصر را نقطه پايان ديکتاتوری سی ساله و حکومت ظالم، فاسد و سرکوبگر حسنی مبارک خوانده و نوشته است دستاورد مهمتر و ارزشمندتر اين انقلاب، تلاش برای زنده کردن دنيای عرب و بازگرداندن حاکميت، آزادی، و بالندگی اعراب است. واشنگتن پست همچنين به روايت جمهوری اسلامی از قيام های مردمی در خاورميانه اشاره دارد. اين روزنامه می نويسد در حالی که در تونس و مصر و ديگر کشورهای منطقه، مردم با شعار دموکراسی، ديکتاتور را بيرون راندند؛ رييس جمهوری اسلامی اين قيام ها را ضد آمريکايی و ضداسراييلی جلوه می دهد و می گويد امام زمان رهبری قيام را در آن دو کشور سنّی مذهب برعهده داشته است.

اما روزنامه کيهان چاپ تهران در شماره روز يکشنبه خود جزئياتی از برنامه پرتاب ماهواره های ظفر و نويد به فضا را منتشر کرد که در آن مدير مرکز تحقيقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت از احتمال ارسال پيام امام دوازدهم شيعيان به محض قرار گرفتن ماهواره نويد در مدار زمين خبر داد. خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، نيز می گويد که محمود احمدی نژاد با صدور حکمی فريدون عباسی از اعضای دانشکده مهندسی هسته ای دانشگاه شهيد بهشتی را به سمت معاون رييس جمهوری و رياست سازمان انرژی اتمی ايران منصوب کرده است. فريدون عباسی و مجيد شهرياری در آذرماه امسال هدف حمله تروريستی قرار گرفتند. مجيد شهرياری در آن حادثه به قتل رسيد.

در همين حال کابينه اسراييل روز يکشنبه تشکيل جلسه داد. اين اولين جلسه دولت اسراييل پس از آغاز تظاهرات در مصر است. مو ضوع های داخلی، اوضاع مصر و ديگر مسائل خاورميانه از زمره گفتگوهای نشست کابينه اسراييل بود. در اين جلسه بنيامين نتانياهو، نخست وزير آن کشور، مساله کناره گيری حسنی مبارک را با وزيران خود در ميان نهاد. دولت اسراييل از اين که ارتش مصر اعلام کرده است پيمان صلح مصر با اسراييل را محترم می شمارد، خشنود است. آقای نتانياهو گفت: «پيمان صلح با اسراييل سابقه طولانی دارد و دولت های مختلف مصر آن را حفظ کرده اند و ما معتقديم اين پيمان اساس و پايه نه تنها صلح و ثبات در مناسبات دو کشور، بلکه در تمامی خاورميانه است.» پيمان صلح اسراييل و مصر پس از ۴ سال جنگ بين دو کشور در سال ۱۹۷۹ به امضا رسيد؛ پيمانی که دو سال پس از امضا آن، موجب ترور انور سادات، رييس جمهوری فقيد مصر، بدست يک مصری افراط گرا شد. بدنبال انور سادات، جانشين وی، حسنی مبارک، نيز اين پيمان را ارج نهاد و برای پايداری آن کوشيد. کابينه اسراييل همچنين انتصاب ژنرال بنی گنتس به فرماندهی جديد ارتش آن کشور را مورد تصويب قرار داد. ژنرال بنی گنتس در حالی اين منصب را به عهده می گيرد که نه تنها بايد اوضاع نامعلوم مصر، همسايه اسراييل، را زير نظر داشته باشد بلکه بايستی تهديد های ستيزه گران از لبنان در شمال، و نوار غزه در جنوب، را خنثی کند و تهديد يک ايران اتمی را نيز به چالش های آتی خود بيافرايد.

نوروز در راه است و بخش فارسی صدای آمریکا سرگرم تهیه فهرستی است از مهمترین وقایع سال گذشته در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی. به ما بگویید به نظر شما مهمترین خبرهای سال گذشته چه بوده است.
نظرات خود را با ایمیل shoma@voanews.com با ما در میان بگذارید.
لطفاً در محل موضوع ایمیل بنویسید مهمترین خبرها تا دسترسی به نظرات شما آسانتر شود.

**********

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

https://zf.lascalea.com.ar/pn/  https://zg.soschuin.com.ar/pn/  https://zv.louis-ip.com/pn/
Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://mardomdoost.com/

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته