-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اسفند ۹, دوشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 02/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: یکی از فرزندان مهدی کروبی از انتقال قطعی مهدی کروبی و همسرش توسط نیروهای امنیتی به مکانی نامعلوم خبر داد.

فرزند کروبی با اعلام این خبر به سحام نیوز گفت: «دقایقی قبل توانستیم با یکی از همسایگان که شاهد انتقال پدر و مادرمان به خارج از منزل بوده است صحبت کنیم. وی به ما اطلاع داد که نیمه شب پنج شنبه شاهد حضور هشت ماشین ون نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان و ورودی پارکینگ منزل آقای کروبی بوده که پس از دقایقی همگی به همراه یک ماشین که از داخل پارکینگ درآمده محل را ترک کرده اند. به گزارش این شاهد عینی پس از آن، ساختمان به طور کامل تخلیه و چراغ های منزل ایشان خاموش شده است.»

گفتنی است این اتفاق که در روز پنج شنبه رخ داده است، درست هم زمان با همان روزی بوده است که جوی به شدت امنیتی در تهران حاکم بود و از صبح آن روز نیز اعلام شده بود که وزیر اطلاعات در گفتگویی تلویزیونی اطلاعات جدید و مهمی را با مخاطبان در میان خواهد گذاشت.


 


ندای سبز آزادی:  سبزهای آذربایجان حمایت خود را از راهپیمایی ۱۰ اسفند ماه اعلام کردند.

گفتنی است فعالین جنبش سبز به درخواست شورای هماهنگی راه سبز امید در اعتراض به حصر رهبران جنبش سبز ۱۰ اسفند ماه در سر تاسر کشور اعلام راهپیمایی کرده اند.

مسیر اعلام شده از سوی فعالین سبز آذربایجان  بدین شرح است:

سه شنبه ـ  ساعت پنج بعد از ظهر  ـ تبریز ـ خیابان آبرسان


 


فرزند سردار شهید حجت نظری در نامه ای به آیت الله سیستانی، از مراجع تقلید شیعیان، خواستار واکنش نشان دادن مراجع به ظلم‌هایی که به نام دین صورت می‌گیرد، و نیز موضع‌گیری ایشان علیه حصر رهبران جنبش سبز آقایان موسوی و کروبی شد.

به گزارش ادوار نیوز، حجت نظری، فرزند سردار شهید حجت نظری، در این نامه خطاب به آیت الله سیستانی نوشته است: “در این شرایط خطیر، اعلام موضع آیات عظام می‌تواند بسیار موثر و کار‌گشا باشد. البته ناگفته نماند؛ بی‌اندازه می‌ستایم برخی مراجع محترم تقلید را که علی‌رغم فشارها و رایزنی‌های فراوان، هیچ موضعی علیه خروش و اعتراضات بر حق مردم اتخاذ نکردند. بنده به عنوان فردی با پیشینه و نگاه مذهبی، از مراجع گرانقدر تقلید درخواست دارم در انجام رسالت دینی خود از هیچ تلاشی دریغ ننمایند.”

در این نامه آمده است: برای تاریخ و عبرت ظالمان اعتراض کنید. از شما می‌خواهم اعتراض خود مبنی بر حصر خانگی و پرونده سازی برای یک روحانی متعهد و انقلابی را به گوش مقامات جمهوری اسلامی ایران برسانید. از شما می‌خواهم برای رهایی ایران و ملت مظلومش، خصوصن دو رهبر پاک نیت جنبش سبز، هرچه در توان دارید به این ملت هدیه کنید.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله العظمی سیستانی

سلام علیکم؛

همان‌گونه که خود می‌دانید، اوضاع نابسامانی بر این ملک اسلامی سایه افکنده و غبار تزویر و ریا، چنان بر روابط چیره‌گی یافته است که هیچ‌کس را در جای‌گاه واقعی خود نمی‌توان یافت. دزد و کلاش و دروغ‌گو آزادند بر اعمال شنیع خود بیافزایند و روزافزون، خون ملت بی‌گناه را در شیشه عمر دیو انبان سازند اما، در مقابل، غالب دلسوزان و نخبگان این سرزمین، یا در چهار توی زندان‌های وطن گرفتارند و یا در هجرت، سلولی بزرگ‌تر را تجربه می‌کنند. حضرت‌عالی که خود دوری از وطن را تجربه کرده‌اید، حتمن به احوال اینان آشنایید.

در کنار این‌ها، چند روزی‌ست جوی ملتهب‌تر از گذشته دامان اوضاع نه‌چندان آرام ما را گرفته است. حصر خانگی آقایان کروبی و موسوی، قطع کلیه روابط با این دو عزیز، حتی محدودیت در ارتباط اعضای خانواده با آنها، تلاش برای مرتبط جلوه دادن رهبران معترضین در ایران با دستگاه‌های امنیتی سایر کشورها، انتساب اتهامات واهی به این دو رهبر و همراه مردم، همه و همه بر تشنج فضای مشوش ایران افزوده است. اقدام حکومت در برخورد با آقایان کروبی و موسوی موجب بروز واکنش‌هایی از سوی پیروان و دوست‌داران آنها شده که بی‌تردید در صورت ادامه روند غیرمنطقی صاحبان قدرت، عمق این صف بندی‌ها و شکاف، بیش از پیش خود را عیان خواهد ساخت. گمان می‌کنم شما نیز با بنده هم نظر باشید که چنین شکاف‌هایی، به هیچ‌وجه به نفع ایران نبوده و نیست.

در این شرایط خطیر، اعلام موضع آیات عظام می‌تواند بسیار موثر و کار‌گشا باشد. البته ناگفته نماند؛ بی‌اندازه می‌ستایم برخی مراجع محترم تقلید را که علی‌رغم فشارها و رایزنی‌های فراوان، هیچ موضعی علیه خروش و اعتراضات بر حق مردم اتخاذ نکردند. بنده به عنوان فردی با پیشینه و نگاه مذهبی، از مراجع گرانقدر تقلید درخواست دارم در انجام رسالت دینی خود از هیچ تلاشی دریغ ننمایند. می‌دانم جسارت بنده را به بزرگی خویش خواهید بخشید زیرا بهتر از من می‌دانید که امر به معروف و نهی از منکر، سن و سال و مقام و منصب نمی‌شناسد.

حضرت آیت الله سیستانی

شما از جمله مراجعی هستید که مقلدین بسیاری را در عالم تشیع رهبری می‌کنند لذا از حضرت‌عالی انتظاری سوای خیلی‌ها می‌رود. بنده به عنوان کسی که پدرم را در راه مبارزه با ظلم از دست داده‌ام، از شما انتظار دارم در مقابل ظلم سکوت نکنید. به عنوان کسی که هیچ‌گاه سایه پدر بر سرم نبوده، از شما انتظار دارم حتی اگر نمی‌توانید دادستان یتیمان مظلوم باشید، لااقل فریاد آنها باشید و این موهبت و حمایت پر مهر را از آنها دریغ ندارید. بنده در کسوت یک مسلمان، از شما به عنوان عالمی وارسته که خود را شیعه علی(ع) می‌خواند، انتظار دارم همچون علی(ع) بر ظالمان هجمه بگیرید و نگذارید منبر جد مبارکتان رسول‌الله، در سیطره منافع عده‌ای باشد برای حصول مطامع دنیا! همچون علی(ع) باشید که در قضاوت و حق ستانی، بین مسلمان و یهودی تفاوتی نمی‌دید. همان علی(ع) که نظر مردم را بر عصمت و امامت خود ارحج می‌دید. مانند علی(ع) باشید.

تمام عزت و افتخار شیعه در طول تاریخ، یعنی حرکت حول محور عدالت که بزرگترین دستاورد مولا علی(ع) بوده است، شاید با اعمال برخی، سکوت بعضی دیگر و یاری دیگری، در مدت کوتاهی در منظر جهانیان فرو ریزد. البته بنده به شخصه با نظر علامه اقبال موافقم که می‌فرمود “اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست” اما به واسطه زیاده کج روی‌ها، بعید می‌دانم امروزه همراهان چندانی برای این تفکر خوش‌بین باقی مانده باشد! از شما استدعا دارم برای حفظ عزت شیعه، مواضع خود را در نکوهش رفتار ناشایست عده‌ای به ظاهر متدین، نسبت به مردم بی‌گناه این ملک، خصوصن زنان و کودکان ایران اسلامی ابراز دارید. زنانی که پرورش نسل آینده را عهده‌دارند و کودکانی که آینده از آن آنهاست. برای تاریخ و عبرت ظالمان اعتراض کنید. از شما می‌خواهم اعتراض خود مبنی بر حصر خانگی و پرونده سازی برای یک روحانی متعهد و انقلابی را به گوش مقامات جمهوری اسلامی ایران برسانید. از شما می‌خواهم برای رهایی ایران و ملت مظلومش، خصوصن دو رهبر پاک نیت جنبش سبز، هرچه در توان دارید به این ملت هدیه کنید.

یک بار دیگر پوزش بنده را بابت جسارتم بپذیرید و تردید نکنید این خواسته‌ها، خواست یک نفر نیست. خواست اکثریتی‌ست که اگر مجال ابراز عقیده داشته باشند، جهانی را مجذوب حضور و متحیر عظمت، صلح‌طلبی و آزادی‌خواهی خود خواهند ساخت.

با احترام

حجت نظری، فرزند سردار شهید حجت نظری


 


آیت الله بیات با اشاره به توهین های صورت گرفته به خانواده هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: آیا این سؤال از سوی مؤمنین و متدینین جامعه جا ندارد که با وجود گذشت بیش از یک سال، اگر با مسببین فاجعۀ کهریزک برخورد قانونی و مناسب می‌شد، امروز دیگر شاهد ورود به حریم خانواده‌ها و بدتر از آن چنین پرده‌دری هائی در مناظر عمومی نبودیم؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله بیات، این مرجع تقلید از مسئولان می پرسد: آیا این دغدغه هموطنان‌مان به جا نیست که اگر با هتک حرمت کنندگان به شب‌های قدر و احیاء در مقابل منزل یکی از یاران امام و انقلاب برخورد می‌شد، دیگر نمی‌دیدیم که در کنار مرقد شریف و متبرک حضرت عبدالعظیم(ع) چنین کارهائی صورت بگیرد؟

وی این گونه هتاکی ها را مصداق قذف می داند و می افزاید: متعجبم از اینکه وضعیت به شکلی درآمده که عده‌ای در این کشور به راه می‌افتند و هتک حرمت‌هائی می‌کنند که براساس فقه شیعه مصداق “حد قذف” است و احدی به آنها متعرض نمی شود! “فأین تذهبون؟!”

متن کامل این سخنان که روز یکشنبه بیان شد، به شرح زیر است: 

إنّا لله و إنا إلیه راجعون

“وَ لَقَدْ بَلَغَنى اَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کانَ یَدْخُلُ عَلَى الْمَرْاَةِ الْمُسْلِمَةِوَ الاُْخْرَى الْمُعاهَدَةِ فَیَنْتَزِعُ حِجْلَها وَ قُلْبَها وَ قَلائِدَها وَ رِعاثَها، ما تَمْتَنِعُ مِنْهُ اِلاّ بِاِلاْسْتِرْجاعِ وَ الاِْسْتِرْحامِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا وافِرینَ، ما نالَ رَجُلاً مِنْهُمْ کَلْمٌ، وَلااُریقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ اَنَّ امْرَءاً مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا اَسَفاً ما کانَ بِهِ مَلُوماً، بَلْ کانَ بِهِ عِنْدى جَدیراً”…

امام علی بن ابیطالب(ع) در خطبۀ جهاد نهج البلاغة – خطبۀ ۲۷ – به خاطر اهانتی که به یک زن اهل کتاب شده است، می‌فرماید: اگر کسی این خبر را بشنود و از غصه بمیرد، نه تنها جای ملامت ندارد بلکه در نزد من حق با اوست.

پیش از این هم بنده، به‌ واسطه اخبار متعدد، نامه‌ها و تظلم خواهی‌های حضوری افراد محترم و شهروندان مکرم، به کرات در جریان هتک حرمت‌ها و اهانت‌های به شدت آزار دهنده و تأسف‌باری که در مورد عزیزان هموطن‌مان صورت گرفته بود، قرار گرفتم که در مواردی مطابق با تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر بدانها اشاره کرده و تذکراتی نیز داده‌ام، اگرچه با کمال تأسف ترتیب اثری بدانها داده نشده است.

با این وجود در کمال تعجب و ناباوری و با وجود تمامی تذکرات داده شده از سوی بزرگان و دلسوزان، روز گذشته شاهد تصاویری بودم که حقیقتاً مصداق استرجاع و توسل به آیۀ شریفۀ “انّا لله و انا الیه راجعون” بود چرا که یقیناً پس از دیدن این تصاویر، تنها مأمنی که احساس کردم در این شرایط به جز او هیچ پناهگاهی وجود نداشته و ندارد، ذات مقدس حضرت حق است.

با خود می‌اندیشم که اتفاقاتی از این دست همانند این‌که مدتی قبل گروهی – به اسم اجرای حکم اسلام و بدون کسب اجازه – به حریم منزل یک انسان مسلمان وارد شدند و حرمت یک زن را، آن هم در محیط امن خانه اش هتک کردند را چگونه هضم کنم؟!

آیا هدف ما از آن زجرهائی که در دوران سابق کشیدیم، برپائی چنین شرایطی بود؟ چه بلائی بر سر اخلاق و انصاف در یک کشور اسلامی آمده که در مرئی و منظر عمومی و آن هم در لحظات ملکوتی اذان و با وجود شنیده شدن صدای اذان، با یک زن محجبۀ مسلمان این‌گونه عمل می‌شود؟ آیا این موضوع مصداق کلام مبارک مولی الموحدین نیست و آیا ما مسلمانان نباید از دیدن و شنیدن چنین خبری بمیریم؟

متعجبم از اینکه وضعیت به شکلی درآمده که عده‌ای در این کشور به راه می‌افتند و هتک حرمت‌هائی می‌کنند که براساس فقه شیعه مصداق “حد قذف” است و احدی به آنها متعرض نمی شود! “فأین تذهبون؟!”

آیا این سؤال از سوی مؤمنین و متدینین جامعه جا ندارد که با وجود گذشت بیش از یک سال، اگر با مسببین فاجعۀ کهریزک برخورد قانونی و مناسب می‌شد، امروز دیگر شاهد ورود به حریم خانواده‌ها و بدتر از آن چنین پرده‌دری هائی در مناظر عمومی نبودیم؟

آیا این دغدغه هموطنان‌مان به جا نیست که اگر با هتک حرمت کنندگان به شب‌های قدر و احیاء در مقابل منزل یکی از یاران امام و انقلاب برخورد می‌شد، دیگر نمی‌دیدیم که در کنار مرقد شریف و متبرک حضرت عبدالعظیم(ع) چنین کارهائی صورت بگیرد؟

آیا طرح این پرسش به جا نیست که چگونه و بر چه اساس در این شرایط، به جای برخورد با چنین افرادی، به سراغ یاران صدیق امام و انقلاب رفته و به صرف اعتراض، آنانی را که در روزهای مبارزه با رژیم ستمشاهی در صف اول مبارزات بوده‌اند و روزهای سخت دوران دفاع مقدس را با مدیریت اجرائی خود به بهترین نحو ممکن پشت سر گذاشته‌اند، مورد بدترین بی‌مهری‌ها قرار داده‌اند؟!

خداوند را شاهد می‌گیرم که هر بار چنین اتفاقاتی در جامعه رخ داد، از باب عمل به تکلیف تذکراتی داده‌ام و پس از آن سیل تهمت‌ها و هتاکی‌ها است که روا داشته‌اند ولی با این وجود از عمل به تذکر و نهی از منکری که خداوند ما را بدان مکلف داشته، دریغ نکرده و نخواهم کرد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


 


رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی مشکل و مانع را همراه همیشگی طرح‌های بزرگ و تاریخ‌ساز دانست و با اشاره به سنگ‌اندازی‌های مداوم بدخواهان این درخت تناور تصریح کرد: خانواده معظم دانشگاه آزاد اسلامی به یاری خداوند و با کمک دوستداران آن به آینده‌ای بهتر نظر دارند و مشکلات و موانع را یکی پس از دیگری مرتفع و امید تنگ‌نظران را به یأس مبدّل خواهند ساخت. 

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای هیأت امنای استانی مناطق 9 و 10 دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چگونگی شکل‌گیری این نهاد بزرگ آموزش عالی، مهمترین عامل تأسیس دانشگاه آزاد را تقاضای فزاینده در میان جوانان مشتاق ایران اسلامی دانست و تأکید کرد: با گذشت سه دهه از رشد بالنده این شجره طیبه همچنان تقاضا برای تحصیل در دانشگاه وجود دارد اگرچه مقاطع آن نسبت به قبل تفاوت کرده است. 

وی احساس نیاز را موتور حرکت و پیشرفت جوامع عنوان و با تأکید بر اینکه آموزش عالی پس از انقلاب در کشور رشد شتابنده‌ای داشته است، گفت: این با روح اسلامی سازگاری ندارد که برای تحصیل علم و دانش در جامعه تقاضا وجود داشته باشد و ما نتوانیم پاسخی در خور برای این درخواست داشته باشیم. 

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تقاضا برای تحصیل در مدارج و مقاطع بالای دانشگاهی را نیاز فوری حال حاضر نظام جمهوری اسلامی خواند و تصریح کرد: ما باید بتوانیم با اقدامات و برنامه‌های صحیح مردان و زنانی که قصد تحصیل و خدمت در مقاطع بالاتر را دارند به خوبی جذب کنیم تا آنان ناچار نشوند تأمین این نیاز را در خارج از کشور جستجو کنند. 

رئیس مجلس خبرگان رهبری ایجاد هیأت‌های امنای استانی و تفویض اختیارات مراکز و واحدها و مناطق گوناگون دانشگاه آزاد را طرحی درست و متناسب با وسعت نیازهای کنونی این دانشگاه خواند و گفت: انشاءالله این استقلال و مدیریتی که به مناطق و استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شده زمینه ارتقای بیش از پیش کیفی و کمّی و پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر اقصی نقاط کشور را فراهم کند. 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به لزوم ایجاد ارتباط مستمر و گسترده‌تر میان واحدهای دانشگاه در سراسر کشور با رسانه‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار، ایجاد رقابت و مسابقه در میان واحدهای گوناگون دانشگاه آزاد اسلامی و نیز سایر مراکز آموزش عالی را یکی از طرح‌های مفیدی دانست که می‌تواند به همراه مشوق‌های گوناگون مادی و معنوی زمینه‌های رشد خلاقیت و ابتکار را در جای‌جای ایران اسلامی فراهم کند. 

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی مشکل و مانع را همراه همیشگی طرح‌های بزرگ و تاریخ‌ساز دانست و با اشاره به سنگ‌اندازی‌های مداوم بدخواهان این درخت تناور، تصریح کرد: خانواده معظم دانشگاه آزاد اسلامی به یاری خداوند و با کمک دوستداران آن به آینده‌ای بهتر نظر دارند و مشکلات و موانع را یکی پس از دیگری مرتفع و امید تنگ‌نظران را به یأس مبدّل خواهند ساخت.


 


بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانه سفر دولت کودتا به استان کرمانشاه و در حمایت از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای اعتراض خیابانی به حصر غیرقانونی رهبران جنبش سبز و همسران دلاورشان و مصادف با شب تولد میرحسین موسوی، شورای هماهنگی سبز کرمانشاه مردم شریف استان را دعوت به حضور خیابانی با شعارهای "یا حسین، میر حسین" و "یا مهدی، شیخ مهدی" می نماید.
این شورا از همشهریان عزیز می خواهد روز سه شنبه 10 اسفند از ساعت 5 بعداز ظهر دست به تجمع و راهپیمایی در مناطقی که در زیر بدان اشاره خواهد شد بزنند و بدین وسیله صدای خود را برای آزادی رهبران سبزمان و در اعتراض به حضور دولت کودتا به گوش حاکمیت برسانند:
- مسیر چهارراه اجاق ( مدرس ) تا میدان مصدق
- سراسر خیابان مسکن
- محلات شریف و برومند جعفرآباد
- چهارراه نوبهار
- جوانشیر
- خوابگاه های دانشجویی سرخه لیژه

شورای هماهنگی سبز کرمانشاه همچنین در راستای خواست های ملت ایران به کودتاگران اعلام می دارد در صورتی که صدای اعتراض ها شنیده نشود و حصر و زندان خانگی غیرقانونی رهبران ادامه یابد، همراهان سبز ر ا دعوت به تجمعات اعتراضی غیر متمرکز در سراسر استان در روز ۲۴ اسفند می کند.

شورای هماهنگی سبز کرمانشاه


 


ندای سبز آزادی:  بیش از دوهفته از بی خبری مان از همراهان صادق جنبش سبز؛ میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسران شجاع شان می گذرد؛ بی آنکه تاکنون حاکمیت ذره ای از مسئولیت شرعی و قانونی خود را در این زمینه پذیرفته باشد و یا کمترین پاسخی به پرسش های برحق خانواده های این عزیزان و همه فعالان جنبش سبز که نگران سرنوشت رهبران خود هستند، داده باشد.
ما که خواسته و هدف سبزمان جز انتخابات سالم و نیز فضای امن و آزاد نقد و نظر نبود روز به روز با چهره مستبدتری از جریان حاکم روبرو شدیم.سرکوب شدیم، به بندکشیده شدیم، شهید دادیم ... اما همچنان ایستاده ایم.
ما بار دیگر دوشنبه و سه شنبه ؛ نهم و دهم اسفند ماه (ساعت ده شب) ، خداوند بزرگ را فریاد می زنیم که جز او فریاد رسی نیست. بار دیگر با فریادهای «الله اکبر» بر فراز بام ها، روح اتحاد و با هم بودن مان در دل شهر زنده می کنیم.ما این بار با الله اکبر های خود به حاکمیت در باره  رهبران اعتراضی جنیش سبز اخطار می دهیم که وای به حال تان اگر حصر میرحسین  مومن و شیخ شجاع و همسران شان بیش از این طول بکشد و بیشتر وای به حال تان اگر سلامت رهبران عزیز ما به مخاطره بیفتد

شايد که اين نداي حق به گوش عزیزان در حصرمان نيز برسد و بدانند كه ما هرگز آنها را فراموش نمی کنیم

امروز - تحول سبز - خط سبز - رای ما کجاست - ندای آزادی - ندای سبز آزادی - نوروز


 


ندای سبز آزادی: حسن رضایی، سخنگوی ستاد ۸۸ استان گلستان آزاد شد

بنا براخبار رسیده به ندای سبز آزادی، حسن رضایی، سخنگوی ستاد ۸۸ استان گلستان پس از یک هفته از زندان اداره اطلاعات گرگان آزاد شد.

رضایی رئیس شاخه جوانان جبهه مشارکت استان و سخنگوی ستاد 88 گلستان است که روز 1 اسفند بازداشت شده بود. لازم به ذکر است دلیل بازداشت وی به صورت رسمی اعلام نشده بود ولی به نظر می رسد وی نیز از جمله کسانیست که در ارتباط با عزادای سبزها در عاشورای سال گذشته گرگان بازداشت شده بود.وی صبح یکشنبه 8 اسفند با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

پیش از این علی خاری (رئیس ستاد 88 گلستان و روزنامه نگار)، محمد کی‌قبادی (روزنامه نگار و نایب رئیس ستاد 88 استان گلستان)، مرتضی ایزدی (روزنامه نگار و عضو ستاد 88 استان)، محمد رفعتی (عضو جبهه مشارکت و ستاد 88)، حسین رفعتی (فرماندار سابق گرگان و عضو جبهه مشارکت)، قلی تبار (مداح جنگ و مسوول پیشین سازمان مجاهدین انقلاب در گلستان)، مهدی قلی‌تبار ( عضو ستاد88 ) و تعدادی دیگر از دانشجویان و فعالان سیاسی استان گلستان توسط اداره اطلاعات گرگان بازداشت شده بودند.

در هفته های اخیر نیز عبدالناصرمهیمنی (رئیس خانه مطبوعات گلستان) و محمدحسین مهیمنی (دانشجو و عکاس خبری) بازداشت شده بودند که طی روزهای گذشته با قرار وثیقه آزاد شده اند.


 


ندای سبز آزادی: کمتر از دو ماه از مرگ ببر نر روسی در باغ وحش تهران نمی‌گذرد که رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خبر از انتقال 4 توله ببر روسی دیگر در نيمه اول سال آینده داده است.
به گفته وی در مذاكراتي كه هيئت ايراني با طرف روسي در روسيه داشته‌است، توافق كامل جهت احياي زيستگاه، تكثير و رهاسازي ببر انجام گرفت و طرف روس متعهد شده به تعداد كافي ببر به ايران منتقل كند.
رئیس سازمان محیط زیست همچنین اعلام کرده است که از ابتدا و پیش از انتقال دو قلاده ببری که یکی‌شان در اثر بیماری مشمشه در باغ‌وحش تهران جان سپرد، توافق ایران و روسیه بر روی انتقال 4 قلاده ببر بوده است که به دلیل عدم آماده سازی زیستگاه میانکاله این‌‌کار به طول انجامیده است وفرآيند انتقال ببرها مو كول به آماده‌سازي ميانكاله شد كه در اين مدت نقشه‌هاي اجرايي آن نهايي شده و در روزهاي گذشته با انجام مناقصه، مجري پروژه نيز انتخاب و به زودي فعاليت خود را آغاز مي‌كند.
بنا به گفته‌ محمدی‌زاده قبل از مرگ ببر نر، ايران با روسيه توافق كرده بود كه 4 قلاده توله ببر ديگر از طرف روسيه به ايران تحويل داده شود؛ اما طرف روسي به دليل مرگ ببر نر كمي سست شد و اعلام كرد تا شرايط مناسبي براي نگهداري ببرها مهيا نشود، اقدامي صورت نخواهد گرفت.
اما رضایت دوباره روسیه برای انتقال مجدد 4 قلاده ببر دیگر با وجود اهمال ایران در نگهداری ببر قبلی و نیز مخالفت مردم و رسانه‌های این کشور از ابتدا، جای تعجب دارد.
از سویی ایران نیز پس از مرگ ببر روسی اعلام کرد که این ببر از ابتدا بیمار بوده است و روسیه در این مورد به ایران حقه زده و ببر مریض روسی را با پلنگ‌های سالم ایرانی مبادله کرده است.
مرگ ببر روسی جز جنجال رسانه‌ای برای ایران پیامدهای بسیاری داشت. چند شیر همزمان با مرگ ببر جان سپردند و هشت شیر دیگر هم به دلیل ابتلا به مشمشه به ضرب گلوله از پای درآمدند.
پس از مرگ ببر، مسوولان دولت احمدی‌نژاد در ایران اظهار نظرهای متفاوتی کردند. بعد از طرح مسأله بیمار شدن این ببر و سوالات در مورد عدم توجه و دقت ایران درنگهداری آن، مدیر باغ وحش ارم تهران با ابراز گلایه از مسوولان سازمان محیط زیست کشور گفت:" ببر تلف شده روسی که به کشور آورده شد خود ناقل بیماری مشمشه بوده و در ایران مبتلا به این بیماری نشده است."
وی بار دیگر با انتقاد از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت:" این مسوولان نباید بدون بررسی کارشناسانه و نیز در نظر گرفتن شرایط محیطی کشور پیشنهاد روسیه را برای مبادله پلنگ ایرانی با ببرهای روسی می‌پذیرفتند."
این مسوول گفت:" متاسفانه هیچ بررسی برای سلامتی ببرهای روسی انجام نشده بود و پس از آنکه ببرها به کشور وارد شدند، مسوولان محیط زیست تازه به این فکر افتادند که این حیوانات را کجا نگهداری کنند."
اندکی پس از آنکه وی اعلام کرد که مسوولان کشور روسیه از بیماری این ببر اطلاع داشتند اما چیزی نگفته اند و با آگاهی، حیوان مریض را مبادله کردند، مقامات روسی هم ضمن انکار این امر متقابلن اعلام کردند که ایرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دروغ می‌گویند و ببر روسی سالم بوده است.
همچنین کمتر از یک ماه پس از اینکه مدیران دولت کودتا از مقصر بودن روس‌ها و سالم بودن همه حیوانات باغ وحش تهران گفتند، خبر مبتلا شدن عده دیگری از حیوانات این باغ وحش و نیز کشته شدن هشت قلاده شیر منتشر شد.
اکنون سوال اینست که با وجود انکار بیمار بودن ببر از سوی روس‌ها و نشانه رفتن نوک پیکان انتقادات به سمت ایران و اهمال در نگهداری این ببر و از سویی از دست دادن پلنگ ایرانی در ازای ببر مرده روس، چرا روس‌ها دوباره قرار است 4 قلاده توله ببر به ایران بدهند؟
با توجه به اینکه در روسیه نیز جو افکار عمومی از ابتدا با مبادله ببر روس و پلنگ ایران مخالف بوده است آیا می‌توان باز هم به روس‌ها اعتماد کرد؟
و در انتها آیا انتشار این خبر، با توجه به انتقادهای هر روزه نسبت به بی‌توجهی‌های دولت کودتا در مورد منافع ایران، باز هم دروغ دیگری نیست برای اینکه دولت خود را در مورد این پروژه پرهزینه موفق نشان بدهد؟ یا اینکه انتقال این چهار قلاده ببر و تعویض‌شان با حیوانات کمیاب ایرانی، باجی‌ست که ایران قرار است به روس‌ها بدهد؟


 



 


آیت‌الله یوسف صانعی، مرجع تقلید مقیم قم، در بیانیه‌ای به شدت به حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی انتقاد کرد و با اشاره به اینکه قدرت‌های استبدادی لااقل قیافه‌ی قانون‌مداری می‌گیرند، دادگاههای سیاسی رژیم شاه را یادآور شد که در آن به متهمان اجازه‌ی دفاع از اعمال و افکار خود داده می‌شد، و تصریح کرد: “برخی از افراد، اعتراض معترضین سیاسی را در جامعه فاقد هرگونه پایگاه و جایگاهی دانسته و آنرا دروغ و حیله پنداشته ولی با داشتن تمامی قدرتهای تبلیغی و رسانه ای از برگزاری یک دادگاه صالح علنی عاجز هستند تا در آن معترضان و منتقدان سیاسی نیز بتوانند از نظرات خود دفاع کنند و در نهایت جامعه خود قضاوت کند که حق با کیست.”

به گزارش کلمه، این مرجع تقلید، حمله به معترضان سیاسی و حبس آنها را غیر اسلامی و غیر انسانی خواند، از موسوی و کروبی با تمجید و احترام یاد کرد، حصر آنها را رفتاری خواند که “با هیچ یک از موازین شرعی، قضایی، حقوقی و اجرایی هماهنگی نداشته و ندارد” و برای رهایی ایشان از حصر و حبس و توفیق خدمت آنها در جهت احقاق حقوق ملت دعا کرد.

متن بیانیه آیت‌الله صانعی که در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ایشان منتشر شده، بدین شرح است:

بسمه تعالی

« وَمَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصَار »

در چند هفته اخیر شاهد اتفاقاتی هستیم که هر چند در گذشته نیز سابقه داشته است اما روند بعضی از این اقدامات از نوادریست که با هیچ یک از موازین شرعی، قضایی، حقوقی و اجرایی هماهنگی نداشته و ندارد؛ در صورتی که قدرتهای استبدادی نیز از برگزاری دادگاه و استناد به قوانین کشور و اجازه دفاع به متهم (هرچند به صورت محدود) در جهت گرفتن قیافه قانونمداری و حاکمیت قانون استفاده می نمودند.

هنوز فراموش نکرده ایم که دادگاههای سیاسی در رژیم گذشته، فارغ از احکام ظالمانه و فرمایشی بودن آنها مانند دادگاههای نظامی دکتر مصدق و فدائیان اسلام و دهها محاکمه سیاسی دیگر، چگونه برگزار می شد و متهمان چگونه از اعمال و افکار خود دفاع می کردند که خود حکایت از این توجه در سیستم حقوقی و قضایی دارد.

با این حال پس از سی سال از انقلاب اسلامی که شعار آن حاکمیت آزادی و جمهوریت بر مبنای موازین اسلام و نفی استبداد بود، شاهد حملات مکرر غیر اسلامی و انسانی به معترضان سیاسی و حبس آنها هستیم و ناباورانه می بینیم که شخصیت های خدومی همچون زبدة السادات و الاخیار، ذوی العز و الاحترام؛ جناب آقای مهندس میر حسین موسوی و همسر مکرمه و فاضله ایشان و یار دیرین و معتمد امام، حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ مهدی کروبی و همسر مکرمه ایشان بدون برگزاری هر گونه دادگاه و محکمه ای (هرچند صوری) و بدون اجازه دفاع به آنها در حصر خانگی با محرومیت از حقوق اولیه انسانی، قرار می گیرند. اعمال و رفتاری که نشان از درماندگی و ضعف سیاسی عاملان و آمران آن از اقناع افکار عمومی دارد.

جای بسی تاسف و تعجب است که برخی از افراد، اعتراض معترضین سیاسی را در جامعه فاقد هرگونه پایگاه و جایگاهی دانسته و آنرا دروغ و حیله پنداشته ولی با داشتن تمامی قدرتهای تبلیغی و رسانه ای از برگزاری یک دادگاه صالح علنی عاجز هستند تا در آن معترضان و منتقدان سیاسی نیز بتوانند از نظرات خود دفاع کنند و در نهایت جامعه خود قضاوت کند که حق با کیست.

امید آنکه هرچه زود تر خداوند متعال با رهایی آن بزرگان و دیگران از حصر و حبس، توفیق خدمت در جهت احقاق حقوق ملت را عنایت فرماید.


 


ندای سبز آزادی - کمتر از دو روز دیگر دهمین روز اسفند ماه فرا می رسد. روزی که مردم ایران قصد دارند برای شکستن حصر خانگی رهبران جنبش سبز رأس ساعت پنج بعد ازظهر به خیابانها بیایند. قرار حضور مردم تهران به سیاق روزهای 25 خرداد سال 1388 و 25 بهمن سال 1389 از میدان امام حسین است تا میدان آزادی.
با این همه استبدادیان چکمه پوش که از زنده بودن جنبش سبز به شدت خشمگینند و حضور امید بخش مردم تهران و دیگر شهرهای ایران از جمله اصفهان و شیراز، تمام حبابهای تبلیغاتی آنها را به باد فنا داده است، قصد دارند هر طور که شده است مانع از حضور سبز مردم در این روز شوند.
هراس آنان از حضور مسالمت جویانه هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی به حدی است که برای متزلزل کردن اراده ملت، با ایجاد شایعه و تفرقه افکنی در میان هواداران آنان، آخرین تلاشهای خود را برای ممانعت از حضور مردم در دهمین روز اسفند به کار می بندند.
این در حالی است که تمام رسانه های مخالف دولت و حتی رسانه های بی طرف نیز از احتمال حضور گسترده مردم در این روز خبر می دهند.
شایعات تائید نشده
در عین حال شایعات تائید نشده ای از سوی منابع غیر رسمی مبنی بر انتقال رهبران جنبش سبز به اطراف تهران توسط خشونت طلبان چکمه پوش به گوش می رسد.
شایعاتی که برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند از سوی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی برای انحراف اذهان مردم و تحت الشعاع قرار دادن تجمعات سه شنبه ها پخش می شود. همزمان یکی از نزدیکان کروبی به سایت روز آن لاین گفته است احتمالا پنجره های خانه را از داخل پوشانده اند تا نور به خارح از ساختمان انتقال نیابد.
شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه ای از مردم خواسته است سه شنبه، 10 اسفند دست به تجمع و راهپیمایی از میدان امام حسین بسوی میدان آزادی بزنند.مجتبی واحدی می گوید این تجمعات در هر سه شنبه برگزار خواهد شد.
همزمان فشارها بر فرزندان مهدی کروبی بالا گرفته است. علی کروبی که از روز دوشنبه، دوم اسفند در بازداشت به سر می برد، تنها یک بار بعد از بازداشت با خانواده خود تماس گرفته و به گفته یکی از نزدیکان خانواده تنها گفته : حالم خوب است، کتک نخوردم؛ شکنجه هم نشده ام.
سه فرزند دیگر آقای کروبی در نامه ای با اشاره به هجوم نیروهای امنیتی به منزل برادرشان علی کروبی و دستگیری او و بازجویی از همسرش، اتهام انتسابی به او را مسخره و مضحک توصیف کرده اند که "هیچ آدم عاقلی حتی در حاکمیت هم بعید است آن را باور کند."
برخی از گزارشات حکایت از آن دارند که زهرا و احمد، دو فرزند حسین کروبی چند روز است به مدرسه نمی روند. ماموران امنیتی که برای بازداشت حسین کروبی اقدام کرده و ناکام مانده اند، با حضور در مدرسه های این دو نوجوان 17 و 14 ساله، مدارک تحصیلی و پرونده های آنها را با خود برده اند. واحدی می گوید: متاسفانه برخوردهای مبتذل و غیر قانونی به اوج خود رسیده است.
حسین کروبی در این زمینه در فیس بوک خود نوشته است: در شرايطي كه هيچ خبري از پدر و مادر نيست؛ در شرايطي كه هيچ خبري از علي نداريم؛ در شرايطي كه فرزندانم با تهديد براي مدرسه رفتن روبرو هستند؛ تنها شما مردم باعث دلگرمي و مقاومت ما هستيد!
از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هم هیچ خبری نیست. گزارش خبرنگاران روز از تهران حاکیست مسیرهای منتهی به کوچه اختر که منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در آن واقع است به شدت از سوی نیروهای امنیتی کنترل می شود و اجازه تردد به مردم در این محدوده داده نمی شود.
این همه در حالی اتفاق می افتد که  بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه تربیت مدرس تهران از تعلیق کلیه فعالیت های میرحسین موسوی در این دانشگاه خبر داده و به خبرگزاری فارس گفته است: اتفاقات رخ داده در این روز (25 بهمن) و فتنه انگیزی فتنه‌گران نشان داد که دیگر جای مماشات با این افراد که علنا در مقابل نظام ایستاده اند، وجود ندارد.
خیابان آخرین راه حل نیست
شورای هماهنگی راه سبز امید با انتشار بیانیه ای از مردم خواسته است که روز سه شنبه، 10 اسفند با شعار "یاحسین میرحسین، یا مهدی شیخ مهدی" به خیابان بیایند و از ساعت 5 بعد از ظهر از میدان امام حسین تا میدان آزادی راهپیمایی کنند.
این شورا اعلام کرده: "در صورتی که صدای اعتراض ما شنیده نشود و حصر و زندان خانگی غیرقانونی رهبران ادامه یابد، علاوه بر راه کارهای مناسب دیگر که شورا در اطلاعیه های بعدی خود پیشنهاد خواهد کرد، از هم اکنون همراهان سبز را دعوت به تجمعات اعتراضی غیر متمرکز در سراسر کشور در روز 24 اسفند می کنیم. "
از سوی دیگر یکی از نمایندگان شجاع مجلس خبرگان رهبری خواستار پایان "حصر غیر قانونی و غیر شرعی آقایان موسوی و کروبی" شد.
آیت الله دستغیب، در نامه ای به اعضای مجلس خبرگان رهبری، به شدت از وضعیت موجود انتقاد کرده و خواستار لغو نظارت استصوابی، برچیده شدن سانسور، محاکمه عوامل سرکوب مردم و شکنجه زندانیان، آزادی زندانیان سیاسی و رسیدگی به اعتراضات آقایان موسوی و کروبی شده است.
او در این نامه که در وب سایت "حدیث سرو" منتشر شده حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را غیرقانونی و غیر شرعی خوانده و خواسته است این حصر هر چه سریع تر پایان پذیرد.
از جبهه اصولگرایان نیز علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز، گفته است که باید از میرحسین موسوی و مهدی کروبی دعوت شود تا در صدا و سیما حضور یابند و حرفشان شنیده شود.
فرزند آیت الله مطهری که عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز هست در مصاحبه با وب سایت سلام گفته است: باید از همان ابتدا به معترضان اجازه تجمع می‌دادند تا حرف‌شان شنیده می‌شد و حتی موسوی و کروبی می‌آمدند در صدا و سیما و حرف‌شان را می‌زدند و پاسخ می‌گرفتند، هنوز هم دیر نشده و معتقدم باید آنها را دعوت کرد تا حرف‌شان را بزنند.
او افزوده است: باور دارم که این گونه بهتر می‌توان مسأله را تمام کرد، ما خودمان بت‌سازی می‌کنیم و مشکلات را بزرگ جلوه می‌دهیم.
برخی منابع دیگر از دیدار مراجع تقلید اصلاح طلب جهت رایزنی و بررسی شرایط اضطراری کشور خبر می دهند. در همین رابطه ندای سبز آزادی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بیت آیت الله بیات زنجانی، می نویسد: " عصر روز شنبه هفتم اسفندماه، حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی به صورت جداگانه با دو تن از مراجع معظم تقلید، حضرات آیات عظام شبیری زنجانی و موسوی اردبیلی دامت برکاتهما دیدار نموده و در این دیدارها به تبادل نظر درباره مسایل کشور پرداختند."
این دیدارهای محرمانه، بیش از یک ساعت به طول انجامیده است.
اظهارات محمد خاتمی
سید محمد خاتمی با انتقاد از حصر خانگی موسوی و کروبی و تهمت‌زنی به ایشان، هشدار داد که چنین اقدام‌هایی اعتراضات را متوجه اصل نظام می‌کند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در آستانه سال نو، نسبت به رفع حصر و محدودیت و آزادی زندانیان و ایجاد فضای امن و آزاد اقدام شود.
خاتمی همچنین گفت: به جا بود که زندانیان که نوعاً انسانهای امتحان داده و صادق و مؤمن اند آزاد شوند، نه اینکه این روزها شاهد دستگیری های گسترده ی تازه و ایجاد محدودیت مجدد برای کسانی باشیم که اندکی از محدودیت آن ها کاسته شده بود و یا امید به کاسته شدن آنها می رفت.
با این همه به نظر می رسد مردم ایران روز دهم اسفند بار دیگر وفاداری خود را به رهبران سبز خود نشان خواهند داد. امری که ممکن است چندان به مذاق خشونت طلبان استبدادی چکمه پوش خوش نیاید و آنان را بیشتر عصبانی کند.
امری که ممکن است به حضور گسترده تر مردم در هفته های منتهی به پایان سال 1389 در خیابانها منجر شود. آنچه مسلم است، شرایط سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی ایران حکایت از بحرانی بودن اوضاع کشور در همه امور دارد و به نظر می رسد، اصرار حکومت بر اجرای تجویزهای گروه اقتدارگرای حاکم بر کشور، نظام جمهوری اسلامی را به بن بستی لاینحل سوق دهد. امری که ممکن است حتی به فروپاشی تمام نظام نیز منجر شود. باید منتظر ماند و دید عقلای جمهوری اسلامی چه زمانی تصمیم به پس گرفتن سکان هدایت کشور از دست افراطیون خشونت طلب خواهند گرفت.


 


ندای سبز آزادی: به نظر می‌رسد اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روزها به جای انجام وظایف نمایندگی خود به سیاسی‌کاری و مقابله با خواست ملت می‌پردازند؛ فریادهای نمایندگان فردای روز 25 بهمن نشان‌دهنده حساسیت آنان نسبت به منافع جناحی خویش است، اما کاش بخشی از این حساسیت در قبال مسائل ملی وجود داشت.
یکی از حوزه‌هایی که این روزها از سوی نمایندگان مجلس مورد غفلت واقع شده، موضوع مهم محیط زیست است. به‌گونه‌ای که عضو فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي گفته است: «مجلس در خصوص وضعيت محيط زيست تعلل كرده است.»
انوشيروان محسني بندپي عضو فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي در هشتمين همايش ملي دوسالانه انجمن متخصصان محيط زيست ايران كه از صبح چهارشنبه در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد آغاز به كار كرده است با بيان اينكه مشكلات زيست محيطي كشور اكنون توجه همگان را به خود جلب كرده است، اظهار داشت: عوامل محيطي و عوامل ارثي مهم‌ترين دلايل وجود بسياري از بيماري‌ها هستند كه البته هر عامل ارثي مي‌تواند در شرايط مناسب محيطي وخيم‌تر نيز شود.
وي با بيان اينكه ايران اسلامي شرايط زيست محيطي خاص خود را دارد، افزود: 1.1 درصد خشكي‌هاي دنيا و تنها 0.36 درصد منابع آبي دنيا را در اختيار داريم ضمن اينكه ريزش نزولات آسماني در ايران يك سوم متوسط جهاني و تبخير مايعات سطحي كشور نيز سه برابر متوسط جهاني است.
عضو فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي با اشاره به كاهش وسعت جنگل‌هاي كشور و افزايش آلودگي‌هاي هوا در نقاط مختلف ايران گفت: مجلس و دولت و تمام دستگاه‌هاي اجرايي كشور بايد در اين زمينه به وظايف خود عمل كنند كه وظيفه اصلي مجلس در بعد قانونگذاري و وظيفه اصلي دستگاه‌هاي اجرايي و دولت نيز اجراي اين قوانين خواهد بود.
عضو فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس براي سقوط يك هواپيما در اروميه وزير مربوطه را استيضاح كرد، اظهار داشت: در اين شرايط شاهديم كه مجلس شوراي اسلامي در خصوص وضعيت محيط زيست تعلل كرده و به همين دليل به دنبال اين هستيم كه وزارتخانه تخصصي در اين حوزه تأسيس كنيم.
وضعیت محیط زیست؛ هر سال بدتر از پارسال
امسال وضعیت محیط زیست با آلودگی شدید هوای تهران بدتر سال‌های گذشته بود. اما موضوع هوای تهران شاید یکی از هزاران معضل زیست‌محیطی در ایران باشد.
به عنوان نمونه، روزی یک هکتار از خاک ایران کویر می‌شود.
به نظر می‌رسد محیط زیست در ایران هنوز یک مقوله «لوکس» است و به یک ضرورت تبدیل نشده و مسئولانی هستند که از محیط‌زیست چیزی نمی‌دانند.
سالانه جنگل‌های وسعی در شمال ایران آتش می‌گیرد و دولت برای رفع این معضل هیچ برنامه‌ای ندارد.
همچنین گاهی وضعیت شهرستان‌های ایران بدتر از پایتخت می‌شود. به عنوان نمونه، طی سال 87 وضعیت آلودگی هوا در اصفهان بدتر از تهران بود. این شهر در این سال بیش از صد روز در وضعیت هوای ناسالم قرار داشت.
ورود آلودگی‌های متفاوت به داخل رودخانه‌ها و منابع آبی ایران نیز از جمله مهم‌ترین معضلات محیط زیست ایران است.
برداشت بی رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی، شکار غیرقانونی، آلودگی خاک و بی‌توجهی به قوانین حفاظت از محیط زیست، از دیگر مشکلات محیط زیست در ایران است.
به نظر می‌رسد در این شرایط، نه تنها مسئولیت نهادهای نظارتی مثل مجلس افزایش می‌یابد بلکه رسانه‌ها نیز باید به کمک مجلس بیایند.
اما حوزه محیط زیست هم مثل دیگر حوزه‌ها در ایران، آلوده به سیاست است و انتقاد در این زمینه می‌تواند به «جنگ نرم» تعبیر شود!

 


 


ندای سبز آزادی: سیامک قادری از خبرنگاران ایرنا که به دلیل رویکرد انتقادی به انتخابات ریاست جمهوری با حکم دادگاه انقلاب به 4 سال زندان محکوم شده است از سوی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای احمدی نژاد از ایرنا اخراج شد.

به گزارش امروز، این اقدام درپی صدور رای شماره 101 هییت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری به ریاست غلامحسین اسلامی فرد صورت گرفت. بر اساس رای صادره که به امضای سپهر خلجی و احمد فراهانی نیز رسیده است این روزنامه نگار متهم به تحریک و اغتشاش، اعتصاب، ایراد تهمت به دولت احمدی نژاد، اعتراض علیه دولت کودتا و نوشتن سلسله مقالاتی در باب خشونت علیه معترضان به انتخابات ریاست جمهوری شده است و به همین دلیل مستحق اخراج از ایرنا تشخیص داده شده است. این اقدام هییت رسیدگی به تخلفات اداری که برای رسیدگی به تخلف های اداری کارکنان است در حالی صورت می گیرد که قادری پیش تر از سوی شعبه ی 28 دادگاه انقلاب به 4 سال حبس به اتهام همین موارد محکوم شده بود.

این روزنامه نگار در پاسخ خود به رای ابلاغ شده هییت رسیدگی به تخلفات اداری آورده است:"معلوم نیست بر اساس چه سیستم حقوقی یک متهم با اتهامات مشابه در دو داداگاه و دوبار به مجازات می رسد."وی تاکید کرده است که:" شرکت در تظاهرات قانونی شهروندان با هدف انعکاس خشونت های دولت علیه معترضان و به عنوان یک وظیفه ملی دینی و حرفه ای صورت گرفته است."

این روزنامه نگارابراز امیدواری کرده است تا هییت مذکور از جاده تعصب و جهل خارج شده و به مسیر انصاف و درک قانون حقوق انسان ها و مدارا باز گردد چرا که بر اساس دفاعیه او ابر های مسموم و فضای آلوده کنونی بالاخره از آسمان ایران عزیز به کناری خواهد رفت و آن زمان بار دیگر عدالت در مورد رفتار های همه ی کسانی که به وظایف خود عمل کردند و یا در انجام رسالت خود کوتاهی کردند قضاوت خواهد کرد.


 


ندای سبز آزادی: مهدی محمودیان، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، فعال حقوق بشری و روزنامه نگار که از ۲۵ شهریور‌ماه سال گذشته بدون مرخصی در زندان به سر می برد، در برابر فشار دوباره ی بازجویانش در هفته گذشته برای کوتاه آمدن از مواضعش در ازای دریافت مرخصی مقاومت، و بر مواضع همیشگی خود تاکید کرد.

به گزارش کلمه، هفته گذشته سه نفر از بازجویان دوره ۷۰ روزه بازجویی محمودیان به زندان رجایی شهر رفته و با خیال اینکه وی به خاطر ماه ها ملاقات نداشتن با دختر خردسالش و وعده مرخصی ممکن است از مواضع خود عدول کند، وی را تحت فشار قرار داده تا چند خط دست نوشته در نفی دیدگاه های اصلاح طلبانه همیشگی اش و جدایی از حزب متبوع خود بنویسد با این قول که هرگز منتشر نشده و در برابر آن به مرخصی خواهد رفت ولی وی همچنان بر پایداری روی مواضع خود تاکید کرده است.

محمودیان که به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده، در ماه های گذشته به علت بیماری های متعدد ناشی از فشارهای وارده در دوران بازجویی و عدم رسیدگی مناسب به بیماری هایی که در این یک سال و نیم به آنها دچار شده، دچار آزار مضاعف جسمی در تحمل دوران حبس خود بوده اما همواره در اعلام مواضعی که از دورن زندان به بیرون منتقل کرده بر مواضع اصلاح طلبانه اش تاکید نموده است.

وی یکی از افشاگران بازداشتگاه کهریزک و نیز گزارشگر قطعه شهدای گمنام جنبش سبز در بهشت زهرا است که سال گذشته رسوایی بزرگی برای اقتدارگرایان حاکم به بار آورد.


 


سیدعباس حسینی داورانی

رویداد‌های سرنوشت ساز و بی‌سابقه خاورمیانه موجی از تحلیل‌ها و تفسیرها را در سطح جهان به وجود آورده است. تحلیل‌هایی که بسیاری از آنها همراه با جهت گیری‌هایی به سود منافع کشورها بوده است. هر نویسنده و مفسر از زاویه ای خاص به تحولات خاورمیانه می‌نگرد. زاویه دید و تحلیلی که لزوما نه صحیح و نه غلط است. زیرا طبیعی است که در چنین شرایطی اصحاب قلم هر کدام سطحی را برای تحلیل خود گزینش می‌کنند و به آن می‌پردازند. و از دل تمامی‌ این نگاه‌های متفاوت پازلی شکل می‌گیرد که متخصصان و کارشناسان آکادمیک می‌توانند تحلیل‌های تئوریک خود را بیان دارند.

یکی از این سطوح تحلیل و زاویه‌های دیدی که برای تحولات در حال جریان خاورمیانه به کار گرفته شده است مباحث مربوط به منافع آمریکاست.

بسیاری از تحلیل‌های رایج که از سوی دولت‌های مخالف امریکا بیان می‌شود بر این عقیده هستند که وقایع خاورمیانه در حقیقت جنبش ضد آمریکایی است. این سخن بر اساس زاویه دید خود سخنی قابل قبول است اما در زاویه ای دیگر می‌توان تحلیلی غیر از این کرد که لزوما در برابر تحلیل فوق قرار نمی‌گیرد و احتمالا هر دو تحلیل، بیانگر تردیدها و یا سیاست‌های خاورمیانه ای آمریکا خواهند بود.

به طور کلی سیاست امریکا در برابر دیکتاتور‌ها سیاست ویژه ای است که با توجه به موقعیت ژئوپولتیک، شخصیت دیکتاتور، افکار عمومی، تحولات منطقه و مسائلی از این دست عینیت می‌یابد. از این رو آمریکا با هیچ دیکتاتوری پیمان اخوت نبسته است بلکه دست آمریکا در بیعت با منافع ملی خود است.

حمایت یا عدم حمایت آمریکا از دیکتاتورها نه یک استراتژی بلکه یک تاکتیک است که بر اساس استراتژی‌ها و سند امنیت ملی خود آن‌ها را تغییر می‌دهد. به طور کلی استراتژی آمریکا در مناطق ذی‌نفع مبتنی بر ثبات حکومت‌هاست. استراتژیست‌های روابط بین الملل از کنگره وین (۱۸۱۵) و همچنین استراتژیست‌های امریکایی بر این اعتقاد هستند که نظم بین المللی و منطقه ای ناعادلانه اما با ثبات سودمندتر از نظم عادلانه اما بی ثبات است. ریشه این بحث از جهاتی به نظریه صلح دموکراتیک کانت برمی‌گردد (هرچند نظریه کانت به دنبال ثبات و عدالت به صورت توامان بود) که از سال ۱۹۲۸ و با پیمان بریان کلوگ بر سیاست‌های امریکا و اروپا سایه افکند.

هر چند که این ظاهر امر است و صلح دموکراتیک اسم رمزی برای هم‌پیمانی و اتحاد آمریکا و اروپا است اما این در سیاست خاورمیانه ای آمریکا نیز به گونه ای دیگر خود را نشان می‌دهد. همانگونه که فوکویاما چند سال پیش اذعان کرد که دموکراسی اسم رمز آمریکا برای حمله به عراق و افغانستان در جهت حفظ منافع خود است؛ می‌توان این گونه نتیجه گرفت که همچنان این اسم رمز برای منافع آمریکا وجود دارد. و درحقیقت دموکراسی مورد نظر آمریکا همان ثبات مورد نظر اوست. از نظر آمریکا دولت‌های سرکش و شرور آن دسته از دولت‌هایی هستند که برای منافع ایالات متحده خطر ساز شوند. یکی از این خطرسازی‌ها بی شک دامن زدن به احساسات ضد آمریکایی مردم است که اثار زیان‌بار بسیاری برای آمریکا داشته است. سیاست شعارهای دموکراتیک و انقلاب نرم نیز در این چارچوب تحلیلی خود را نشان می‌دهد.

یک دیکتاتور تا آنجا در زیر چتر حمایتی آمریکا به سر خواهد برد که اولا ضعیف باشد، دوما تسلیحات نظامی‌ مخفی نداشته باشد و سوما اینکه ثبات مورد نظر آمریکا را فراهم کند. به بیانی واضح‌تر دیکتاتور‌ها ابزار دست آمریکا هستند تا آنجا که بر طبل استقلال و قدرت‌یابی و بی ثباتی نکوبند.

صدام را به خاطر بیاوریم. مگر در برهه ای مورد اطمینان امریکا نبود؟ کمک‌های امریکا به صدام در طول جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست. در ضمن صدام در عدم بروز انگیزه‌های ضد آمریکایی موفق عمل کرده بود. اما زمانی آمریکا به عراق حمله کرد که صدام را برای خود خطرساز می‌دید. بی‌شک سرنوشت تمام دیکتاتورهای متحد غرب همین است. حتى آمریکا زیاد بدش نمی‌آمد که محمدرضا پهلوی برکنار شود زیرا محمدرضا در حال قدرت گیری و سیاست خارجی مستقل بود. قرارداد سن موریس در ابتدای دهه ۵۰ شاهدی بر این استقلال بود. اما جریانات به سمتی دیگر رفت که آمریکا قبل از آن توان تحلیلش را نداشت.

حال مسئله دیکتاتورهای خاورمیانه مانند مبارک و لیبی از این قرار است. با اتفاقات رخ داده بی‌شک آمریکا به نوعی تغییر خارج از وقت تاکتیک خود روبرو شده است. درست است که امثال قذافی ثبات مورد نظر آمریکا را فراهم کرده بودند اما از این پس حتى با سرکوب مخالفین و پیروزی بر آنان نمی‌توانند برای آمریکا ثبات ساز باشند. موضع گیری اوباما در برابر سرکوب مردم لیبی و پیشنهاد مشترک اروپایی آمریکایی برای وارد شدن در لیبی و حمایت از مردم در برابر هجوم وحشیانه قزافی شاهدی بر این است که آمریکا زیاد از این اتفاق ناخرسند نخواهد بود.

حال می‌توان نتیجه زاویه دید خود را این گونه بگوییم که زلزله شدید خاورمیانه لزوما ضد آمریکایی نیست. حتى در شعار‌های مردم مصر لیبی و تونس ما شاهد این هستیم که بیشتر شعار‌ها بر علیه دیکتاتور حاکم بوده و هست. و شعارهایی که بر علیه امریکا داده می‌شود بیشتر تلویحی است. حال باید نظاره‌گر باشیم که آمریکا چه تاکتیکی را اتخاذ خواهد کرد.

منبع: سایت کلمه


 


ندای سبز آزادی: محمد حسين مهيمنی آزاد شد.

بر اساس گزارش رسیده به ندای سبز آزادی محمد حسين مهيمنی فرزند محمد هاشم مهيمنی استاندار اصلاح‌طلب گلستان كه با اتهاماتی مبهم و نامشخص،‌ 16 روز در بازداشت به سر مي‌برد، يكشنبه 8 اسفند 89 آزاد شد.

وی كه تحت تاثير برخي غرض‌ورزي‌هاي شخصي و سياسي با خانواده مهيمني (از خانواده های فعال سياسي اجتماعي گرگان)، در عصر جمعه ‌22 بهمن ماه توسط افراد ناشناس و لباس شخصي دستگير شده بود.

وی 14 روز از بازداشت خود را به صورت انفرادي در بازداشتگاه اداره اطلاعات گرگان و در شرايطي نامناسب به سر برده است.

گفتني است بنابر شواهد موجود اين زندان،‌ بازداشتگاهي پنهاني و خارج از ضوابط قانوني مي‌باشد  كه هيچ گونه بازرسي از آن صورت نمي‌گيرد.

presentation2.jpg

 

presentation3_0.jpg

image008.jpg


 


به نام خداوندی که انسان را خلق کرد و به او نعمت بزرگ آزادی را هدیه داد

تولد من روز آشنایی با شماست.

“میرحسین موسوی”

«در مسیر سبزی که آغاز به پیمودن آن کرده ایم، فراز و نشیب های بسیار را پشت سر گذاشته و روز به روز بر وحدت و همدلی مان افزوده شد، و هر روز بر آرمان و ایمانمان استوارتر شدیم و هر لحظه امیدمان به پیروزی در راهی که برگزیدیم افزون تر شد و می شود.در کنار هم آموختیم که به قول موسوی عزیز جریان سبز و آرمان های سبزمان را زندگی کنیم و سبز بودن و تفکر سبز را در لایه لایه زندگی خود وارد کنیم و در این راه صبر و استقامت بورزیم.»

این ها بخشی از نگاشته های فرزندان اصلاح طلب ماست. فرزندانی که طی سالیان در آغوش گرم ما مهر و محبت آموختند، با وضو شیرشان دادیم تا معنویت با شیره جانشان عجین شود و همه آموختنی ها را با لالایی های شبانه در گوششان زمزمه کردیم تا ببالند و امروز این گونه سبز، این گونه استوار، این گونه آرمانی و آزادی خواه و عدالت طلب، این گونه راست و مستقیم در راه حق گام زن شوند.

ما مادران سبز در این بیست ماه کودتایی یک چشم اشک یک چشم خون همراه فرزندانمان بودیم در کوچه و خیابان و پشت دیوارهای زندان های شهرها و دادگاه و دادسرا و پزشک قانونی و بر سر مزار شهدای جنبش سبز و همه تلاش های مسالمت آمبزشان را برای بازگرداندن سبزی و عزت و امنیت به خانه بزرگ و عزیزمان ایران با افتخار نظاره کردیم.اینک که  در این برهه حساس از تاریخ ایران، دغدغه بزرگ فرزندان اصلاح طلب ماهمچون همه سبزاندیشان آزاده در سراسر دنیا حمایت و حفاظت از رهبران جنبش سرفراز سبز ایران است، مگر می توان دعوت آنان به هم فکری و هم راهی را برای شکستن این حصر ناجوانمردانه نشنیده گرفت و بی اعتنا گذشت؟

اینک پس از گذشت سی و دو سال از پیروزی انقلاب مردمی مان رهبری این جنبش اصلاحی به حق در دست فرزندان پاک و نجیب و فهیم ماست و ما مادرانه دستشان را می بوسیم و با افتخار همراهیشان می کنیم و شاخه گل های سپید را به نشانه صلح طلبی و آزادی خواهی برای زادروز مبارک میرحسین موسوی نخست وزیر دوران دفاع مقدس و چهره آشنای شهیدان پاک و ایثارگران عزیز مهیا می کنیم تا همراه با فرزندان ایران زمین میدان میدان و کوچه کوچه شهرمان را با نام بزرگان میهن پرست و خدمتگزار ایران و ایرانی موسوی نجیب و شریف، مادر سبزها رهنورد عزیز،  کروبی آزاده و شجاع و یار همراهش فاطمه کروبی  آذین ببندیم. و در آستانه هفته درخت کاری نهال های سبز را در گوشه گوشه سرزمین سبزپرورمان، در خاک پاک ایران بنشانیم. ما نیز چون عزیزانمان از همه آزادگان دردآشنا و دلسوز ایران و ایرانی با هر گرایش و سلیقه ای، برای نمایش دل های پاک و اندیشه های سبز، دعوت به حضوری سرفرازانه و پرافتخار در  روز مبارک سه شنبه دهم اسفند، داریم.

مادران سبز ایران

8/12/1389


 


ندای سبز آزادی: سید حسین جاودانی عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم خراسان و از فعالان سابق دانش‌جویی، با دستور مسوولان دانش‌گاه پیام نور مشهد، از تدریس در این دانش‌گاه محروم شده است.
به گزارش دانشجونیوز، حسین جاودانی دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ از دانش‌گاه تهران است که در چند سال اخیر در این دانش‌گاه مشغول به تدریس بوده است.
گفته می‌شود این اقدام بنابر دستور حراست دانش‌گاه و با فشار نهادهای امنیتی رخ داده است.
حراست دانش‌گاه این اقدام را درخواست اداره اطلاعات مشهد دانسته و علت آن را انتشار مقالات این فعال سیاسی اعلام کرده است.
این اقدام در حالی رخ داده است که هیچ حکم قضایی برای این فعال سیاسی و جود نداشته است.
 


 


ندای سبز آزادی: دکتر مهدی خزعلی در واکنش به رنجنامه دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفت: دیکتاتورها هم آموخته اند که ظواهر قانونی را حفظ کنند. فقط ظاهر قانون و محکمه را حفظ می کنند، یک قاضی قلم به مزد را می‌گمارند تا اوامر ملوکانه را تحریر و امضاء نماید

به گزارش کلمه از وبسایت دکتر مهدی خزعلی، وی در واکنش به رنجنامه دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در وبسایت خود نوشت:

نامه دختران موسوی را برایم ارسال کردند. نمی دانم با کدام قانون و کدام محکمه ورود آنها را به خانه پدری ممنوع کرده‌اند، ای کاش جناح حاکم می آموخت که بازی را در چارچوب قانون و قواعد آن اداره کند، دیکتاتورها هم آموخته‌اند که ظواهر قانونی را حفظ کنند، دوران سلاطین و تزار و سزار و امپراطور سرآمده است، دیگر بالای منبر و از فراز تخت سلطنت حکم بر دار کردن و گردن زدن صادر نمی کنند، امروز ظاهر قانون و محکمه را حفظ می کنند، یک قاضی قلم به مزد را می گمارند تا اوامر ملوکانه را تحریر و امضاء نماید، این که کار دشواری نیست!


 


مازیار خسروی، روزنامه‌نگاری که تازه از زندان آزاد شده، به دلیل سکته ناقص قلبی در بیمارستان بستری شد.

به گزارش کلمه، این روزنامه نگار که روز ۲۲ بهمن در روزنامه شرق بازداشت شده بود پس از ۱۳ روز در حالی که وضعیت جسمانی‌اش به شدت نامناسب بود با قید کفالت آزاد شد. خانواده این روزنامه‌نگار، وی را در بیمارستانی وابسته به وزارت اطلاعات تحویل گرفتند و پس از آن وی را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دیگری بستری کردند.

دبیر بین‌الملل روزنامه شرق سابقه دوبار سکته و جراحی قلب را دارد که در زندان به دلیل عدم دسترسی به داروهایش و عدم رسیدگی مناسب، دچار سکته ناقص قلبی و لختگی خون در قلب شده است و اکنون در سی سی یو بستری است.


 


نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان دامنه دایره مقامات و مسئولانی كه موظفند صورت دارایی های خود، همسر و فرزندان تحت تكلفشان را بعد و قبل از خدمت به رئیس قوه قضائیه اعلام كنند را كاهش دادند و بر این اساس اعضای مجلس خبرگان نیز دیگر نیازی به اعلام دارایی های خود ندارند.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یكشنبه در بررسی طرح رسیدگی به دارایی ها مقامات و مسئولان و كارگزاران نظام كه پس از تصویب مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود ماده 4 این طرح را تصویب كردند.

بر این اساس نمایندگان مجلس با 126 رای موافق، 28 رای مخالف و 22 رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر دایره تعداد مقامات و مسئولانی كه موظفند صورت دارایی های خود، همسر و فرزندان تحت تكلفشان قبل و بعد از خدمت به رئیس قوه قضائیه اعلام كنند از 27 مورد به 17 مورد كاهش دادند.

این اصلاحات مجلس به دلیل ایرادات شورای نگهبان و تامین نظر شورای نگهبان در این رابطه بود و بر این اساس مقرر شد مقامات و مسئولانی كه نام آنها در زیر ذكر شده است موظفند در اجرای ماده 2 این قانون، صورت دارایی های خود، همسر و فرزندان تحت تكفل خود را قبل و بعد از خدمت به رئیس قوه قضائیه اعلام كنند.

اسامی این مسئولان به این شرح است:

1- اعضای حقوقدان شورای نگهبان
2- نمایندگان مجلس شورای اسلامی
3- معاونان رئیس قوه قضائیه و روسای سازمان ها و دستگاه های وابسته به این قوه و معاونان آنان
4- دادستان كل كشور، رئیس دیوان عالی كشور، رئیس دیوان عدالت اداری و تمامی دارندگان پایه قضایی
5- روسای دفاتر سران قوه
6- معاونان وزرا
7- دبیر شورای عالی امنیت ملی
8- رئیس و دادستان دیوان محاسبات كشور
9- رئیس، معاونان و دبیر كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران
10- روسا و معاونان سازمان ها و موسسات دولتی، نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی
11- فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح با جایگاه سرتیپ تمام و بالاتر
12- مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره بیمه ها، بانك ها و موسسات مالی و اعتبار دولتی و موسسات و شركت های وابسته به آنها
13- استانداران و معاونان آنان و فرمانداران و شهرداران مراكز شهرستانها و معاونان آنان
14- سفرا و كارداران سفارتخانه های جمهوری اسلامی
15- روسای سازمان ها و مدیران كل دستگاه های موضوع این قانون
16- اعضای مجامع عمومی، هیئت مدیره، هیئت امنا و مدیر عامل شركت ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت
17- اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل مناطق آزاد تجاری و معاونان آنان.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تامین نظر شورای نگهبان 10 مورد از بندهای ماده 4 را كه مربوط به بخش دیگر از مسئولان كشور از جمله اعضای مجلس خبرگان، اعضای شورای موقت رهبری، سرپرستان وزارتخانه ها، روسای نهادها و حوزه های نمایندگی ولی فقیه و روسای عقیدتی سیاسی در دانشگاه ها و نیروهای نظامی و انتظامی، مشاورین روسای سران قوه و مشاوران و معاونان آنها، مشاوران وزرا بود را حذف كردند.

بر این اساس 10 مورد حذف شده كه شامل مسئولان فوق می شود نیازی نیست كه صورت دارایی های خود، همسر و فرزندان تحت تكفل خود را قبل و بعد از خدمت به رئیس قوه قضائیه تحویل دهند.
به گزارش خبرآنلاین ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در سه بخش بود:  یکی اینکه در اصل 142 قانون اساسی تنها به بررسی دارایی​های‏ رهبر، رییس‏ جمهور، معاونان‏ رییس‏ جمهور، وزیران‏ و همسر و فرزندان‏ آنان‏ قبل‏ و بعد از خدمت‏، اشاره شده و مجلس نمی​تواند افراد دیگری را به آن بیافزاید. دوم اینکه مجلس نمی​تواند برای دستگاه​های تحت نظارت رهبری، قوانین الزام آور تصویب کند و در نهایت هم اینکه چون حدود اختیارات سازمان بازرسی کل کشور را قوه قضاییه باید تعیین کند، مجلس نمی​تواند بررسی اموال مسئولان را به این سازمان بسپرد.


 


ندای سبز آزادی: محمد نوری زاد، مستند ساز و جهاد گر دوران دفاع مقدس در پی انتشار نامه تشکر اخیر وی به مردم و دوستانش بابت توجه به خانواده اش در دوران حبس و گلایه از ناجوانمردی های صورت گرفته از سوی اقتدارگرایان، بار دیگر به زندان بازگردانده شد.

به گزارش کلمه، نوری زاد که در پی نقض مکرر حقوق قانونی خود و سایر بازداشت شدگان و نحوه ی برخورد مقامات امنیتی و قضایی به اعتصاب غذاهای طولانی مبادرت ورزیده بود، دچار بیماری های شدید و متعاقبا عمل جراحی قرار گرفت و از  چند روز پیش از بیمارستان برای مرخصی درمانی به منزل اعزام شد. اما در پی انتشار نامه تشکر اخیر وی به مردم و دوستانش بابت توجه به خانواده اش در دوران حبس و گلایه از ناجوانمردی های صورت گرفته از سوی اقتدارگرایان، بار دیگر به زندان فراخوانده شد.
این روزنامه‌نگار فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۹ با پیوستن به گروه فیلم‌سازی جهاد سازندگی و برنامه روایت فتح مرتضی آوینی آغاز کرده بود. وی در یکسال گذشته  با نگارش نامه های دلسوزانه به  رهبری در دوران پس از انتخابات، مورد غضب اقتدارگرایان قرار گرفته و به سه سال و نیم حبس و تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.


 


مهشید برومند - روزآنلاین

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که از فردای برگزاری راهپیمایی اعتراض آمیز مردم در 25 بهمن و به ویژه گسترش اعتراضات در 1 اسفند به شهرهای بزرگ ایران سکوت کرده بودند، از دو روز پیش  دور تازه ای از حمله به جنبش سبز را آغاز کرده و این بار به صراحت از "سرکوب اعتراضات با اتصال به ولایت" سخن گفته اند.

 فرماندهان ارشد این نیرو نه تنها پیش از انتخابات 22 خرداد 88، بلکه در روز رای گیری نیز با انتشار اطلاعیه ای میرحسین موسوی و مهدی کروبی را تهدید کرده بودند.آن ها همچنین از عصر 22 خرداد 88 و طی 20 ماه پس از آن در عمل مسئولیت سرکوب تجمعات اعتراض آمیز، کنترل تهران و مراکز استان های بزرگ را بر عهده داشتند و بارها از"پایان فتنه" سخن گفتند.

اظهارات و اقدامات فرماندهان سپاه چنان بود که مستند شکایت هفت چهره اصلاح طلب، محسن امین زاده، مصطفی تاج زاده، عبداله رمضان زاده، فیض الله عرب سرخی، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی و بهـزاد نبـوی علیه آن ها شد؛شکایت علیه"کودتای انتخاباتی"، "ورود غیرقانونی گروه نظامی- اطلاعاتی به صحنه رقابت های انتخاباتی" و "مداخلات غیرقانونی این گروه نظامی و اطلاعاتی در جهت پیروز کردن آقای احمدی نژاد در انتخابات دور دهم و جلوگیری از پیروزی نامزدهای دیگر...به مدد استفاده از اسلحه، سایر ابزار های پلیسی و اطلاعاتی و زندان."

اما وقتی روز 25 بهمن ماه با فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس باردیگر جنبش سبز به قدرت نمایی در خیابان های تهران و شهرهای شیراز، رشت، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، بابل و مشهد و برخی از دیگر شهرها پرداخت، با وجود آنکه نیروهای سپاه و بسیج سرکوب و بازداشت معترضان را بر عهده داشتند اما فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، چون خود آیت الله خامنه ای، در سکوت فرورفتند.

نظامیان دوباره شروع کردند

روز شنبه اما رسانه های وابسته به جناح حاکم باردیگر اظهارات شماری از فرماندهان ارشد سپاه را علیه جنبش سبز و رهبران آن منتشر کردند.

در نخستین مورد روزنامه کیهان از قول حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه اعتراف کردکه این نیرو "با اتصال به ولايت فقيه فتنه هاي داخلي را سركوب کرده است."

به نوشته این روزنامه حسین سلامی در شهر بابل، شهری که طی دو هفته اخیر شاهد اعتراضات مداوم مردم و فعالان جنبش سبز به ویژه دانشجویان معترض بوده، در جمع نیروهای سپاه و بسیج گفته است: "استكبار به كمك فتنه گران داخلي درصدد شد تا به ملت ها بقبولاند و ذهنشان را منحرف به سمتي كند تا بگويد انقلاب در درون خود دچار مشكل است كه فتنه 25 بهمن را به راه انداخت."

یحیی رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه و مشاور نظامی آیت الله خامنه ای نیز روز شنبه پس از سکوتی دو هفته ای، آن گونه که خبرگزاری فارس، نزدیک به جناح حاکم، خبر داده طی اظهاراتی شرایط فعلی کشور را زمان آزمون وفاداری به آیت الله خامنه ای توصیف کرده و گفته است: "امروز روز امتحان ما است كه تا چه حد به امام، و مقام رهبری وفادار هستيم."

یحیی رحیم صفوی پیشتر در 2 مرداد 89 از "پایان قطعی اعتراضات خیابانی" خبر داده و مدعی شده بود که: "فتنه ریشه کن شده و دیگر فتنه‌گران در کف خیابان نمی‌توانند کاری کنند. شاید در لایه‌هایی از نخبگان هنوز حضور داشته باشند و البته ممکن است فتنه گران نیمه جانی داشته باشند و نفس ملت ایران نیمه جان آنها را هم می گیرد".

یداله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران نیز روز شنبه بعد از سکوت دو هفته ای ادعا کرد که: "مجموعه حوادثي كه پس از انتخابات دهم رياست جمهوري در كشور رخ داد، نشان داد كه نظام جمهوري اسلامي با يك جريان ضدانقلاب جديد كه از درون خانواده انقلاب بود، مواجه شده است."

وی در عین حال با تائید ریزش نیروهای جناح حاکم آن را سابقه دار توصیف کرده و گفته: "در سال‌هاي بعد از انقلاب و با گذشت 3 دهه از انقلاب اسلامي، نظام با ريزش‌هايي مواجه شد و كساني كه هرچند در گذشته به ظاهر سابقه انقلابي هم داشتند و وانمود به همراهي با انقلاب مي‌كردند و مسئوليت‌هاي بزرگي هم عهده‌دار بودند، به مرور زمان از مسير انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي منحرف شده و فتنه 88 را كليد زدند."

رئیس اداره سیاسی سپاه که پیشتر خود نیز چون آیت الله خامنه ای از اعتراضات پس از انتخابات به عنوان"فتنه" نام می برد این بار مدعی شد که: "جريان فتنه امروز ديگر كاملا يك جريان ضدانقلابي است."

در حالی که روز 26 بهمن به فاصله یک روز پس از راهپیمایی میلیونی سبزها در تهران و دیگر شهرهای ایران، حسین شریعتمداری نماینده آیت الله خامنه ای در کیهان ادعا کرده بود که شمار معترضان تنها "300 تا 400" نفر است، رئیس اداره سیاسی سپاه روز 7 اسفند به خبرگزاری فارس گفت: "در 25 بهمن همه ديدند زماني كه موسوي و كروبي در طرحي ديكته شده از سوي استكبار اقدام به فراخوان كردند، چگونه جريان‌هاي ضدانقلاب با تمام توان فيزيكي و رسانه‌اي خود به صحنه آمده تلاش كردند با كشاندن عده‌اي ناآگاه به خيابان‌ها، انقلاب اسلامي را بعد از حضور دشمن‎شكن 22 بهمن دچار تزلزل ‌كنند."

وی همچنین به صراحت میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به انجام "حرکت ضد‌انقلابی" متهم کرد و خواست همه "افراد، گروه‌ها، جريان‌ها" و "همه مسئولان، نخبگان و خواص"  در مقابل میرحسین موسوی و مهدی کروبی و نیز جنبش سبط موضع گیری و مخالفت خود با ان را اعلام کنند چرا که "وفاداري به انقلاب اسلامي، قانون اساسي، ولايت فقيه امروز در گرو اعلام برائت از فتنه‌گران ضدانقلاب است و اگر اقدام به اين كار نكنند، صلاحيت‌هاي خود را از دست داده‌اند."

شکاف در فرماندهان

تمرکز مجدد و اظهارات تازه سه فرمانده ارشد سپاه پاسداران علیه جنبش سبز، رهبران این جنبش و نیز مردم معترض، اخبار منتشر شده درباره بروز شکاف های داخلی در سپاه پاسداران بر سر چگونگی مواجهه این نیرو با اعتراضات رو به گسترش در ایران را بیش از پیش تقویت کرده است.

این شکاف ها چنان آشکار شده که خبرگزاری های نزدیک به جناح حاکم روز 26 بهمن ماه خبر دادند احمد وحيدی وزیر دفاع که خود از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است "از سكوت برخي پيشكسوتان جهاد و شهادت در برابر اقدامات فتنه‌گران انتقاد كرده است."

علی شمخانی یکی از فرمانده پیشین سپاه در سال های جنگ و وزیر دفاع در دولت محمد خاتمی که اکنون "رئيس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي" است همزمان با انتقاد از "حذف به خاطر انتقاد" و با اشاره به مخالفت برخی از فرماندهان سابق با شرایط فعلی کشور گفته: "مگر مي‌شود كسي كه در دوران بي‌كسي مدافع انقلاب بود، امروز از آن دست بكشد؟ اگر مشكلي براي هريك از پيشكسوتان جبهه و جنگ رخ بدهد در حقيقت اين ماييم كه مسئوليم."

او همچنین با اشاره به "جوسازي عليه پيشكسوتان جهاد و شهادت" گفته: "حتما ما سياسي هستيم ولي اين سياسي به معني جناحي بودن و له كردن ارزش‌ها براي حفظ قدرت نيست بلكه اين بالندگي انقلاب است كه براي ما اهميت دارد."


 


سید رضا اکرمی از وارد کردن اتهامات به هاشمی و اجازه ندادن به او برای دفاع از خود در صدا و سیما در جریان مناظره​ها انتقاد کرد.

به گزارش خبر آنلاین به نقل از هفته نامه پنجره، این عضو جامعه روحانیت مبارز، با اشاره به زمزمه​های حذف هاشمی از سوی برخی افراد اظهار داشت: هاشمی رفسنجانی یک شخصیت علمی، فرهنگی، سیاسی و عقیدتی دارد و این به هیچ وجه نادیده گرفتنی نیست.

به گفته وی، اینکه وی در خبرگان یا مجمع تشخیص باشد یا نباشد روی او اثری ندارد. یعنی این چیزها بر وی نمی​افزاید که وقتی آن را از او بگیرند، چیزی را را گرفته باشند. در حال حاضر ما دائم یک طرفه حرف می​زنیم. معلوم است که هرکس تنها به قاضی برود خوشحال هم بر می​گردد.

وی در ادامه اظهار داشت: معلوم است وقتی در مناظره آمدیم اسم بردیم از آقای هاشمی و آقای ناطق و به ایشان توهین کردیم و پنج دقیقه هم اجازه ندادیم که پاسخ آنها پخش شود، روی مردم اثر می گذارد.

اکرمی همچنان تاکید کرد: البته من آقای هاشمی را مبرا از اشتباه نمی​دانم اما حرف من این است که اگر آقای هاشمی بعد از ۳۲ سال، ۳۲ اشتباه دارد آدم​هایی را داریم که در ظرف ۵ سال ۳۲ اشتباه دارند.


 


تنها سه روز پس از فحاشی ناموسی به دختر آیت الله هاشمی و حمله باشوکر به نوه های وی، برادرزاده رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر سر مزار مادر خود در حرم حضرت عبدالعظیم حضور یافته بود، به شدت ضرب و شتم شده و راهی بیمارستان گردید.

به گزارش خبرنگار آینده، پس از درگذشت همسر قاسم هاشمی برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی، در مراسمی که روز سه شنبه در محل دفن وی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی مورد فحاشی ناموسی و بسیار رکیک دو تن از لباس شخصی ها قرار گرفت و دوتن از نواده های او که برای جلوگیری از تعرض لباس شخصی ها به دختر هاشمی دخالت کردند، با شوکر مورد حمله قرار گرفتند.

سه روز پس از این اقدام، عصر پنجشنبه ناصر هاشمی، برادرزاده آیت الله هاشمی رفسنجانی که بر سر مزار مادر خود حاضر شده بود، هنگام تحویل ویلچر یکی از بستگان در حرم با فحاشی لباس شخصی ها مواجه شده و وقتی پاسخ آن ها را می دهد، به شدت مورد حمله و ضرب و جرح قرار گرفته و از ناحیه سر، سینه و دست ها مصدوم و راهی بیمارستان می گردد.

گفته می شود علیرضا توکلی بینا، فرزند مشاور سابق دکتر احمدی نژاد و شوهر خواهر ناصر هاشمی که در صحنه حضور داشته، برای نجات وی از دست لباس شخصی ها وارد عمل شده که وی نیز به همراه ضیایی از دیگر اقوام، مورد مهرورزی لباس شخصی ها قرار می گیرد.


 


ندای سبز آزادی: دکتر محمدرضا خاتمی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در پی بازگشت عبدالله رمضان‌زاده، قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی به زندان اوین یادداشتی منتشر کرد.

عبدالله رمضان زاده ششمین شاکی در پرونده مشفق و سخنگوی دولت سید محمد خاتمی، که از هفته پیش بارها، تهدید به بازگردانده شدن به اوین شده بود صبح روز شنبه هفتم اسفند ماه ٨٩ برای اجرای حکم ۶ ساله خود به زندان بازگشت.

بر اساس گزارش رسیده در آخرین بازجویی، به رمضان زاده ابلاغ شده بود بین بازگشت به زندان و تکذیب اطلاعیه‌های اخیر جبهه مشارکت و همچنین «شورای هماهنگی اصلاح طلبان کُرد» یکی را انتخاب کند، که عبدالله رمضان زاده با پافشاری بر مواضع خود، رهسپار زندان شد.

متن یادداشت دکتر محمدرضا خاتمی به شرح زیر است:

به نام خدای عزت بخش و ذلیل کننده

عبدالله رمضان زاده هم به سبز آباد اوین بازگشت. به او گفته بودند یا باید مصاحبه کنی و بیانیه بدهی در محکومیت ٢۵ بهمن و علیه جبهه مشارکت و یا به زندان برگردی و او همان کاری کرد که یک غیور می کند و به رسم معهود همه آزادمردان تن را به زندان جور سپرد اما آزادگی و مردانگی خود را نفروخت.

اما در سوی دیگر در چند روز گذشته شاهد صفی از مرد نمایان بودیم که برای حفظ قدرت و متاع دنیا حاضر شدند حقیقت را لگد مال کنند، شرافت را بفروشند و آبروی خود را پیش ملت از دست بدهند شاید که محبوب قدرت بمانند و لذا چه بسا بر خلاف اعتقادات خود بر مظلومان تاختند و هیزم آتش ظلم شدند. اینها همان‌هایی بودند که سالها می‌گفتند “ان الحیاة عقیدة و جهاد” اینها کجا و عبدالله رمضان‌زاده‌ها کجا؟

هل یستوی الاعمی والبصیر؟ فاعتبروا یا اولی الابصار


 


اسدالله بادامچیان پیش‌بینی کرد هاشمی رفسنجانی بار دیگر به عنوان رئیس مجلس خبرگان انتخاب خواهد شد. 

به گزارش خبر آنلاین، اسدالله بادامچیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره پیش‌بینی‌اش از انتخابات مجلس خبرگان، گفت: به نظرم ریاست خبرگان بار دیگر با آقای هاشمی خواهد بود چرا که آیت‌الله مهدوی کنی به احترام آقای هاشمی در انتخابات حاضر نخواهند شد. 

این در حالی است که تلاش گسترده ای از سوی اصولگرایان افراطی برای برکنار کردن هاشمی رفسنجانی صورت گرفته است.  روز گذشته از احتمال کاندیداتوری مصباح یزدی، یزدی و احمد جنتی خبر داده شده بود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته