-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 02/24/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1389/12/4

 

جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی در نامه‌ای از آیت‌الله العظمی وحید خراسانی تشکر کردند. وی از عادی شدن حبس و زندان انتقاد کرده و در درس خارج فقه خود بر حریت و آزادگی تاکید ورزیده بود.

در این نامه که برای دفتر آیت‌الله وحید ارسال شده، آمده: «ما خانواده‌های زندانیان سیاسی که متحمل همه گونه ستم و رنج ناشی از بازداشت غیرقانونی و توهین و ایذاء و عسر و حرج از ناحیه مقامات امنیتی و اطلاعاتی و قضایی شده‌ایم و ندای عدالت‌طلبی‌مان سرکوب شده، بسیار انتظار کشیدیم تا همه مظالمی که به نام اسلام بر سر بندگان خوب خدا می‌رود توسط یاوران دین خدا محکوم شوند.»

نویسندگان این نامه سپس نوشته‌اند: «اینک ابراز درک عمیقتان از حال و وضع عزیزان دربند ما و خانواده‌های مظلومشان در قالب احکام فقهی، گویی آبی بر آتش شعله ور دل های دردمند ماست و در عین حال عطش اجتهاد پویا در عصر تنوع نیازهای بشری را تاحدی فرو می‌نشاند.»

نویسندگان این نامه سپس با بیان این که «پیش از این نیز فرمایشات شما درباب بی قدر بودن حکم قاضی براساس اعترافات زندانی علیه خود و دیگران، سوزش دل شکنجه دیدگان و رنج کشیدگان در زندان ستم را مرهم نهاده بود» نوشته‌اند: «نیک می‌دانیم که این نظرات گرانقدر فقهی مورد تأیید دیگر مراجع بزرگوار نیز هست که بعضا در ملاقات‌های خصوصی و در جمع اهل نظر اعلام فرموده‌اند و امیدواریم به زودی شاهد آن باشیم که قضاتی که برمبنای غیر حق و عدل و تحت فشار، احکام ناحق صادر کرده‌اند در مقام استغفار برآیند و به زودی شاهد آزادی همه زندانیان سیاسی از بند و رهایی همه خانواده‌های مظلومشان از قید رنج و درد باشیم.»

منبع: کلمه


 
 

1389/12/4

نزديکان مهدی کروبی با انتشار نامه‌ای، از «اشغال» مجتمع مسکونی محل زندگی مهدی کروبی و همسر وی از سوی نيروهای امنيتی خبر داده و حکومت جمهوری اسلامی را مسئول هر گونه اتفاقی برای آن‌ها دانسته‌اند.

در این نامه‌ که توسط سحام نیوز منتشر شده، آمده است: «پس از يورش دو روز قبل نيروهای امنيتی به منزل مهدی کروبی و حبس ايشان و فاطمه کروبی در اتاق‌های جداگانه، ماموران امنيتی با مستقر شدن در داخل ساختمان، کوچه را تخليه کرده‌اند.»

بر اساس این گزارش، ماموران اطلاعاتی از صبح روز چهارشنبه با انتقال خودرو و تجهيزات خود به داخل ساختمان، اين مجتمع را به صورت کامل اشغال کرده‌اند.

فشارهای امنيتی بر رهبران اصلاح طلب ایران پس از آن شدت گرفته که با فراخوان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در روز 25 بهمن، هزاران نفر در حمایت از مردم مصر و تونس به خیابان‌ها آمدند که در نهایت با دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی، کشته شدن دوتن و سرکوب وسیع تظاهرات مردم را در پی داشت.

سحام نيوز همچنین در گزارش خود افزوده که «مايحتاج آقای کروبی و همسر ايشان در حال حاضر و از 10 روز قبل توسط نيروهای امنيتی تامين می‌شود که اين موضوع باعث نگرانی از ايجاد يک برنامه حذف فيزيکی با استناد به مواد مشابه می‌شود.»

اين سايت از «صحت و سلامت» مهدی کروبی و همسر وی تا قبل از حبس خانگی آنها خبر داده و نوشته است: «هرگونه پيشامد اتفاقی پس از اين و به جهت استفاده از اقلام خوراکی تهيه شده توسط ماموران اطلاعات برای ايشان، به عهده مقامات حکومتی خواهد بود.»

در همین رابطه مجموعه فعالان حقوق بشر نیز در بيانيه‌ای، دولت ايران را مسئول حفظ سلامت، امنيت جسمی و جانی رهبران اصلاح‌طلب دانسته و خواستار واکنش جامعه بين‌المللی به سلب امنيت آن‌ها شده است.

از سوئی روح الله حسينيان، نماينده تهران در مجلس اعلام کرده که «بر اساس گزارش نهايی کميته رسيدگی به حادثه 25 بهمن، موسوی و کروبی مفسد فی الارض شناخته شده‌اند و بايد محاکمه و به سزای اعمال خود برسند.»

به گفته وی «در حال حاضر تصميم گرفته شده است تا مهدی کروبی و ميرحسين موسوی در منزل خود، محدود شوند و ارتباط آنها نيز کم شود.»

منبع: رادیو فردا

پیشینه:

علی مطهری: حصر موسوی و کروبی غیرقانونی است

مهدی کروبی آماده پرداخت هر هزینه‌ای برای اصلاح‌ ویرانی‌ها است

هجوم به خانه کروبی؛ بازداشت علی کروبی و همسرش

قطع تمامی خطوط تلفن همراه و ثابت مهدی کروبی؛ همسر و فرزندان وی

تیراندازی به سوی منزل کروبی؛ لباس شخصی‌ها درب خانه کروبی را به آتش کشیدند

 

 


 
 

در باره حبس خانگی موسوی و کروبی:
1389/12/4

عطاءالله مهاجرانی
مکتوب

زندان خانه هم از زمره دستاورد های جمهوری اسلامی است. به گمانم کاملا نو و بی سابقه است. افرادی را در همان اتاق های منزلشان زندان کنند. قفل ها را عوض کنند. و لابد یک مامور امنیتی هم توی هال بنشیند و تلویزیون نگاه کند. تخمه بشکند و منتظر دستور بماند. هر گونه ارتیاط و وسیله ارتباطی را هم قطع کنند. نه فرزندان بتوانند بیایند و پدر و مادرشان را ببینند. ونه امکان استفاده از اینترنت و تلفن فراهم باشد. این وضعیتی است که برای مهندس موسوی و خانم رهنورد در خانه شان در انتهای بن بست اختر فراهم شده است.

در سوی دیگر هم آقا و خانم کروبی همین وضعیت را دارند. البته با فشار بیشتر. پسر و عروسشان را به زندان افکنده اند و پسران دیگر آقای کروبی هم در معرض تهدیدند.

این رفتار نشاندادن مشت آهنین حکومت است. پرسشی که مطرح می شود، این است: ایا این مشت آهنین و اعمال رعب موثر است؟ آیا رهبران جنبش سبز کوتاه می آیند و این فشار ها آن ها را در هم می شکند؟

یک وقتی همین بحث در حضور آیه الله خامنه ای مطرح شد. آقای حجازی هم در تقویم بزرگشان یادداشت می کردند. تقویم های ایشان از زمره مهمترین اسناد کشورست! آیه الله خامنه ای مطابق معمولشان از مطبوعات انتقاد کردند و فرمودند، فضای جامعه عوض شده است و هیبت حکومت اسیب دیده است. گفتم: منظورتان از هیبت همان رعب است؟ تایید کردند که بایست حکومت هیبت و رعب داشته باشد. گفتم: اما رعب در دل انسان های با ایمان بی تاثیرست. قرآن مجید هم همین استدلال را دارد: سنلقی فی قلوب اللذین کفرواالرعب... در دل کافران رعب می افکنیم. مومنان که نمی هراسند.

کمترین تردیدی وجود ندارد که در برابر این فشار ها مهندس موسوی و کروبی و همسرانشان نخواهند شکست. اما رعب می شکند. مقاومت بر قساوت پیروز می شود. ایه الله منتظری پنجسال تمام در خانه زندانی شد. آنانی که به دیدارش می رفتند. از سر پشت بام همسایه با ایشان که توی حیاط خانه اش می آمد، صحبت می کردند. شگفت این که ایشان از شوخی هم دست بر نمی داشت. یک بار به دانشجویان گفته بود: حالا یه عمری ما از بالای منبر با شما حرف می زدیم و شما ها را کوجولو می دیدیم. حالانوبت شماست که از بالا نگاه کنید!

آن سال های حصر، نقطه تاریکی شد در کارنامه حکومت جمهوری اسلامی که مرجع تقلیدی را که از بنیان گذاران انقلاب و نظریه پردازان ان بود. پنجسال در خانه محبوس کردند...و نیز آن پنجسال نقطه تاریکی است در کارنامه همه کسانی که فریاد نزدند و در برابر ظلم ساکت ماندند.

در کارنامه همه ی ما. مراجع تقلیدی که در قم بودند دیدند که چگونه مرجعی در خانه اش محبوس شد، دفتر و بیت اش به تاراج رفت، درس و بحثش تعطیل شد و آن ها به نشانه اعتراض دم نزدند. علاوه بر آن همه کسانی که شاهد آن ستم بودند. و سخنی نگفتند.

این بار نگذاریم سکوت در برابر ستم تبدیل به یک سنت شود. نگذاریم ماموران امنیتی حاکم بر سرنوشت کشور و ملت شوند ، نگذاریم موسوی و کروبی و همسرانشان تنها بمانند.

حصر موسوی و کروبی هم آزمونی است برای حکومت و هم آزمونی است برای ملت ایران و جنبش سبز. آزمونی برای مراجع تقلید. دادستان کل که اعلام کرد: هرگونه حمایت از سران فتنه به تعبیر او، عملی ضد انقلابی است. می خواهد در سکوت و تردید مردم و یاران جنبش سبز موسوی و کروبی در حصر بمانند.

روزها و ماه ها بگذرد و حصر انان مثل حصر آیه الله منتظری عادی شود. در برابر این سیاست و سنت سکوت باید ایستاد. این حصر بدون هیچگونه محاکمه و حکم محکمه ای صورت گرفته است. حتی یک دادگاه نمایشی هم شکل نگرفته است. چه کسی دستور حصر داده است؟ با کدام مبنای شرعی و قانونی؟

اگر ماجرای حصر را تبدیل به یک مساله ملی و جهانی نکنیم. اگر صدای اعتراض مردم بر نخیزد. اگر یک اعتراض ملی شکل نگیرد. آن وقت جنبشی که نتواند از ابتدایی ترین حقوق رهبران خود حمایت کند. آرام آرام خاموش خواهد شد.
 


 
 

1389/12/4

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طی بیانیه‌ای برخوردهای غیرقانونی با موسوی و کروبی را محکوم کرده و دولت ایران را مسؤول حفظ سلامت، امنیت جسمی و جانی آنان دانسته است.

این بیانیه با ذکر این که «حکومت ایران برای فرونشاندن اعتراضات مردمی خشن‌ترین روش‌های پلیسی و البته فراقانونی را برگزیده» آخرین اقدام غیرقانونی حکومت را «بازداشت خانگی آقایان موسوی و کروبی به همراه همسرانشان با کشیدن درب و میله‌‌های آهنی و گماشتن نیروهای امنیتی» اعلام کرده است.

به نوشته این بیانیه این افراد اساسا در هیچ دادگاه صالحه‌ای محکومیتی نیافته‌اند که بازداشت خانگی آنان از حداقل وجاهت قانونی برخوردار باشد و این اقدام نقض مواد گوناگونی از اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین نقض حقوق مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

این بیانیه سپس یادآوری کرده که «دستگاه امنیتی حکومت ایران که اعمال حصر خانگی را بر عهده گرفته، خود در پرونده‌هایی چون قتل‌های زنجیره‌ای و بسیاری پرونده‌های مشابه، آمر در قتل عام روشنفکران و منتقدان بوده است.»

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از مهاجمان به خانه کروبی و موسوی نقل کرده «منتظر فرمان نهایی خامنه‌ای برای بریدن سر کروبی و همسرش و آویزان کردن آن‌ها در میادین شهر هستیم» و به نقل از همین مهاجمان، این عملیات را «بخش کوچکی از حکم جهاد آیت‌الله خامنه‌ای» خوانده است.

این بیانیه دولت ایران را مسؤول حفظ سلامت، امنیت جسمی و جانی این افراد دانسته و خواستار تضمین حقوق شهروندی و انسانی آنان شده است.

به اعتقاد این تشکل «اکنون بر عهده جامعه بین الملل است که ضمن اتخاذ مواضعی قاطع، حکومت ایران را برای رعایت حقوق انسانی شهروندان خود با توسل به تمامی روش‌های مشروع مجاب کنند.»

منبع: مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران


 
 

علی مطهری:
1389/12/4

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با دفاع از رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت كه «مواضع وي روشن است و نبايد براي وي تعيين و تكليف كرد.»

علي مطهري نماينده تهران در مورد «تلاش برخي جريانات در جهت حذف هاشمي رفسنجاني»، اظهار داشت: «اين افراد قادر به حذف هاشمي نيستند ولي اگر چنين اتفاقي رخ دهد انقلاب و نظام لطمه مي‌خورد زيرا وجود هاشمي در كنار نظام لازم است.»

وي تصریح کرد: «هاشمي بايد خواستار اجراي عدالت باشد و كارهاي غيرقانوني را محكوم كند كه همين كار را نيز انجام داده است.»

مطهری در خصوص اظهارات باهنر مبنی بر شفافيت در موضع‌گيري‌ها از سوی هاشمی گفت: «هر كس خودش تصميم مي‌گيرد كه چگونه موضع‌گيري كند لذا تعيين تكليف براي ديگران درست نيست و حرف باهنر خوب نبوده است.»

محمدرضا باهنر، دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين و از نمايندگان مجلس، پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، روسای جمهور سابق ايران را متهم کرده بود که به گفته وی، «مواضع شفاف و قابل قبولی در رابطه با حوادث پس از انتخابات نگرفتند» و به همين دليل «خواص مردود» شده هستند.

عضو فراکسیون اصولگرایان همچنین با انتقاد از عملكرد صدا و سيما در مورد هاشمي و پخش برخي شعارهائی عليه وی افزود: «موضع هاشمي روشن است و اعلام كرده كه بايد با تندروي‌ها و تخلفات با عدالت برخورد شود.»

فرزند شهید مطهری با بیان اینکه «اگر انتقادي است به موسوي و كروبي وارد است»، در خصوص حمایت هاشمی از موسوي و كروبي گفت: «ما نمي‌توانيم در نيات افراد كاوش كنيم و پيش‌داوري انجام دهيم زيرا عملكرد افراد مهم است و بايد حكم به ظاهر كنيم. زيرا نيات افراد ملاك تخلف نيست.»

منبع: ایلنا

پیشینه:

«شعار علیه خاتمی، هاشمی و حسن خمینی در جماران»

هاشمی رفسنجانی یک هفته هم فرصت ندارد

دفتر هاشمی خطاب به صدا و سیما: رو سفیدی اسلام ایرانی مبارکتان باد

هاشمی رفسنجانی: نمی‌توان چیزی را به زور به مردم تحمیل کرد
 



 
 

1389/12/4

مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران گفته قطعی اینترنت، بویژه اینترنت‌های پرسرعت، «همیشه» به دلایل سیاسی و امنیتی نیست.

محمد خجسته‌نیا ادعا کرده که «بحث خرابی و اشکالات فنی موجود در سیستم‌های متصل به اینترنت بسیار بیشتر از مسایل سیاسی و امنیتی است.»

وی همچنین افزوده: «در هنگام بحران یا وقوع یک رویداد خبری در کشور و حتی مناسبت‌های خبری، اشکالاتی در خطوط اینترنتی به وجود می‌آید که امری طبیعی است.»

بر اساس ادعای وی كاهش سرعت اينترنت پرسرعت در روزهای تعطيل يا مناسبت‌های خاص،‌ نيز به علت حجم استفاده كاربران از اين نوع اينترنت است.

با آغاز اعتراض‌ها و برپایی راهپیمایی‌های اعتراضی در ایران، دفعات قطعی و یا کاهش سرعت اینترنت افزایش قابل توجهی داشته و چند روز قبل و بعد از فراخوان هر تجمعی این اختلال‌ها تشدید می‌شود.

منبع: آتی‌نیوز

 


 


 
 

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی:
1389/12/4

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را محکوم کرد.

این سازمان اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای که امروز چهارم اسفند منتشر کرده، برخورد‌های خشونت‌آمیز و موج گسترده بازداشت‌ها در روزهای گذشته را محکوم و هشدار داده است که ادامه این روند منجر به بحرانی‌تر شدن اوضاع ایران خواهد شد.

سازمان مجاهدین در بیانیه خود با اشاره به اینکه «بخش های افراطی حاکمیت خواهان قطبی شدن فضا هستند» از «عقلا و مراجع» خواسته‌ است که «دست روی دست نگذارند و کشور را از دست افراطیون حاکم در آورند.»

این بیانیه می‌افزاید: «کسانی که امروز به بند و زندان کشیده شده اند یا در حصر و حبس خانگی افتاده اند یا آماج حملات سهمگین تبلیغاتی و سیاسی رسانه ها و تبلیغات دولتی قرار دارند آخرین کسانی هستند که با حاکمان کنونی با زبان منطق و قانون سخن گفته و خواهان حل مسالمت آمیز مشکلات دامنگیر کشور هستند.»

در پایان این بیانیه آمده است: «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همچون گذشته در همراهی با جنبش سبز از هیچگونه کوشش و هزینه دهی دریغ نخواهد کرد و با توجه به شرایط کنونی از همه باورمندان به این جنبش دعوت می دهد که حرکت های خود را در همراهی با « شورای هماهنکی راه سبز امید » و منشورسبزی که به امضای دو رهبر زندانی جنبش رسیده است سامان دهند.»

بر اساس آخرین گزارش‌ها، از روز ۲۷ بهمن‌ماه میرحسین موسوی و همسرش در حصر خانگی کامل به سر می‌برند و در حال حاضر با قطع کلیه ارتباطات محدود آن‌ها، هیچ اطلاعی از وضعیت آن‌ها و سلامتی‌شان در دست نیست.

همچنین ماموران امنیتی روز دوم اسفند با حمله به خانه مهدی کروبی، او و همسرش فاطمه کروبی را در اتاق‌های مجزا محبوس کردند و سپس اقدام به جست‌وجو در خانه کرده و تمام قفل‌ها را عوض کردند، تعداد زیادی از کتاب‌ها و اسناد آن‌ها را با خود به همراه بردند.

منبع: نوروز و مردمک


 
 

1389/12/4

روح‌الله حسینیان عضو هیأت رسیدگی به وقایع 25 بهمن در مجلس گفت که این هیات میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «مفسد‌ فی‌الارض» شناخته و خواستار محاکمه این رهبران جنبش سبز است.

به گزارش وب‌سایت جام‌جام، آقای حسینیان گفته هیات رسیدگی کننده به وقایع 25 بهمن در مجلس این موضوع را در گزارشی که تحویل هیات رئیسه مجلس کرده، عنوان کرده است.

حسینیان گفته که «براساس گزارش نهایی این هیأت، موسوی و کروبی مفسد فی‌الارض شناخته شده و قوه قضاییه باید هر چه سریع‌تر به محاکمه این افراد بپردازد.»

این نماینده مجس همچنین افزوده که «در این گزارش به زمینه سازی‌های مهدی کروبی و میرحسین موسوی برای اغتشاشات 25 بهمن داشتند، اشاره شده و از حمایت‌های آمریکا و ضدانقلابیون در این زمینه پرده برداشته شده است.»

حدادعادل، علاءالدین برجرودی، علی شاهرخی، ابراهیم نکونام و روح‌الله حسینیان اعضای این کمیته را تشکیل داده‌اند.

این نمایندگان از حامیان شناخته شده آیت‌الله علی خامنه‌ای هستند که در 18 ماه گذشته حملات زیادی متوجه رهبران جنبش سبز کرده‌اند.

این گزارش در ادامه تلاش‌های حامیان آقای خامنه‌ای علیه رهبران جنبش سبز است که با هدف محاکمه احتمالی این رهبران تهیه شده است.

منبع: جام‌جم


 
 

1389/12/4

هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح مجید نامجو وزیر نیرو در دولت محمود احمدی‌نژاد را با ۶۹ امضاء اعلام وصول کرد.

این دومین استیضاح یک وزیر دولت دهم ظرف یک ماه گذشته است که از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول می‌شود.

نمایندگان مجلس اواسط بهمن‌ماه حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری را به دلایلی نظیر «وقوع سوانح پی درپی و عدم اجرای قانون برنامه چهارم توسعه» پس از استیضاح از کار برکنار کردند.

استیضاح مجید نامجو وزیر نیرو نیز در هفت محور تنظیم شده که در آن به «فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تصدی این وزارتخانه»، «عدم رعایت عدالت و اقدامات تبعیض‌آمیز در مناطق مختلف» و «عدم اجرای تعهدات داده شد» اشاره شده است.

از دیگر محورهای این استیضاح، «طولانی شدن اجرای مصوبات دولت و تعهدات وزارت نیرو»، «فقدان برنامه ریزی و اولویت‌بندی طرح‌های آبرسانی و تأمین برق»، «طولانی شدن اجرای پروژه سدها و آبرسانی» و «تضاد درون وزارتخانه» عنوان شده است.

موسی‌الرضا ثروتی، قدرت‌الله علیخانی، فرهاد تجری و حشمت‌الله فلاحت پیشه از جمله امضا‌کنندگان این طرح هستند.

منبع: فارس و رادیو فردا

پیشینه
کارنامه مردودی وزیر راه به روایت نمایندگان
احمدی نژاد: استیضاح وزیر راه غیرقانونی است؛ وزارت راه را منحل می کنیم


 
 

1389/12/3

متن کامل  ویراست دوم  منشور جنبش سبز، که به امضای میرحسین موسوی و مهدی کروبی رسیده است، منتشر شد.

نسخه‌ی اولیه این منشور در بیانیه‌ی شماره ۱۸ میرحسین موسوی منتشر شد و در همان‌زمان آقای موسوی انتشار آن را، گام اول دانسته و ابراز امیدواری کرده بود که جنبش سبز، متن کامل‌تر و مطلوبتری بیافریند.  

به گزارش کلمه پس از این دعوت میرحسین موسوی، بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحبنظران، نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند و اکنون نسخه ویراسته شده این منشور، که به گفته کلمه «به امضای موسوی و کروبی هم رسیده و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود» منتشر شده است.

این منشور حاوی ریشه‌ها و اهداف، راهکارهای بنیادین، تعریف هویت سبز و معرفی ارزش‌های جنبش است.

سی‌میل فشرده ای از این منشور را با وفاداری به چارچوب آن ذیلا ارائه می‌کند (بخش راهکارها کمتر کوتاه شده است).

یک- تولد جنبش سبز

جنبش سبز در اعتراض به ظهور و تداوم کژروی ها و انحرافات شکل گرفت. انحرافاتی که به تدریج پدید آمد و از اتفاق به استمرار رسید.

برخی از این انحرافات به این شرح است:

- ظهور گرایش‌های استبدادی در میان برخی از مسئولین حکومتی
- نقض حقوق بنیادین و قانونی شهروندان
- سوء مدیریت و کاهش شدید کارآمدی نظام، ترویج دروغ سالاری
- افزایش فاصلة طبقاتی
- سوءاستفاده و فساد گسترده اقتصادی
- نادیده گرفتن منافع ملی و ماجراجویی های عوام فریبانه در تعاملات بین المللی
- فراموشی تدریجی و دردناک اخلاق و معنویت وتحریف دیانت
- افزایش سرکوب، انسداد و اختناق در فضای مدنی وغصب رسانه ملی و سایر امکانات ارتباطاتی و فضای مجازی

دو- اهداف جنبش

جنبش سبز خود را منتقد و پالایشگر روند طی شده در جمهوری اسلامی ایران می‌داند و حرکت انتقادی در چارچوب قانون اساسی و احترام به نظر و رأی مردم را وجه همت خویش قرار خواهد داد.

جنبش سبزحرکتی در تداوم تلاش مردم ایران برای دستیابی به آزادی، عدالت اجتماعی و تحقق حاکمیت ملی است.

تنها از طریق تعمیق و تقویت جامعة مدنی، گسترش فضای گفتگوی اجتماعی، ارتقاء سطح آگاهی و جریان آزاد اطلاعات، زمینه سازی برای فعالیت آزاد مصلحان و فعالان اجتماعی-سیاسی در چارچوب تحول خواهی و ایجاد تغییر در وضعیت موجود و مواجهه صادقانه با مردم و محرم دانستن ملت و پای فشاری بر تحقق آرمان های ملی، می توان اهداف جنبش سبز را عملی کرد.

سه- چشم اندازهای بنیادین

۱. جنبش سبز، یک حرکت اجتماعی است که هرگز خود را مبری از خطا نمی انگارد و دیده بانی حقوق ملت و نظارت همگانی می تواند مانع از لغزش جنبش به ورطة تمامیت خواهی و فساد شود.

۲. جنبش سبز موافق به رسمیت شناختن تعدد و تنوع و مخالف انحصارطلبی است. دشمنی و کینه ورزی با بدنة اجتماعی هیچ بخشی از جامعه، جایی در جنبش ندارد.

۳. گسترش و فعال سازی شبکه های اجتماعی واقعی و مجازی و تعمیق فضای گفتگو بر سر اهداف و بنیان های هویتی جنبش از جمله راهکارهای محوری است که مستلزم توجه کلیة فعالان سبز است.

۴. جنبش سبز نه انزواطلب و نه دیگرستیز است. برعکس، جنبش سبز به دنبال توسعة رابطه با تمام کشورهای جهان از طریق اعتمادسازی متقابل ملت هاست.

۵. استفاده از نقد و نظر مشفقانة همة آزادیخواهان و صلح طلبانی که برای رهایی نوع بشر و ارتقای کرامت انسان ها تلاش می کنند، از دیگر راهکارهای جنبش است.

چهار-  هویت سبز (گنجینة اسلامی،ایرانی)

۱. جنبش سبز با پذیرش تکثر درون جنبش، بر استمرار حضور ایمان سرشار از رحمت و تکریم انسان تأکید دارد و راه تقویت ارزش های دینی را تحکیم وجه اخلاقی بینش و کنش پیروان همة ادیان توحیدی کشور می داند.

۲. پرهیز از اجبار مردم به پای بندی به مرام، مسلک، رویه و سلیقه ای خاص، مبارزه با استفادة ابزاری از دین و حفظ استقلال نهادهای دینی از حکومت یکی از اصول بنیادین جنبش سبز در سرلوحة هویت آن است.

۳. رمز بقای تمدن ما، همانا همزیستی و همگرایی ارزش های اسلامی و ملی در طول تاریخ این سرزمین است.  جنبش سبز بر حفظ و تقویت ارزش های والای فرهنگ ایرانی و سرمایه های غنی انباشته شده در رسوم و مناسبت های ملی و آئین های مردمی تأکید می ورزد.

۴. جنبش سبز مردم ایران با تکیه بر خرد جمعی و نفی هرگونه خودمداری و خودخواهی، دستیابی به اجماعی آگاهانه، مبتنی بر خصیصه های هویت آفرین و مصالح عمومی و کنار گذاشتن عناصر تشتت زا را مد نظر دارد.

حق حاکمیت مردم

احترام به حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از جمله اصول خدشه ناپذیر جنبش سبز است و نهاد انتخابات، به عنوان یکی از عمده ترین راه های تحقق آن، اهمیت می یابد. بر این اساس، جنبش سبز تلاش های خود را برای صیانت از آرای مردم تا زمان استقرار نظام انتخاباتی آزاد، رقابتی، غیرگزینشی و منصفانه که شفافیت آن کاملا قابل تضمین باشد، ادامه خواهد داد.

پنج - ارزش‌های جنبش سبز

احترام به کرامت انسان ها و پرهیز از خشونت

دفاع از کرامت انسانی و حقوق بنیادین بشر، فارغ از مذهب، جنسیت، قومیت و موقعیت اجتماعی و استقرار و تضمین موازین حقوق بشر مورد تأیید و تأکید جنبش سبز است. این حقوق خدادادی است و هیچ فرمانروا، دولت، مجلس، محکمه یا قدرتی نمی تواند تحت هیچ شرایطی یا بهانه ای آن را لغو یا به صورت ناموجه و خودسرانه محدود کند.

تحقق این امر مستلزم احترام به اصولی چون برابری همگان در برابر قانون، مدارا با مخالفان، گفتگوی همگانی و منصفانه، حل مسالمت آمیز مناقشات ملی، منطقه ای و صلح طلبی جهانی و مقاومت جدی در برابر تبعیضات قومی، جنسیتی، طبقاتی و مذهبی است. 

جنبش سبز یک جنبش مدنی است که پرهیز از خشونت و حرکت در چارچوب موازین فعالیت مدنی را سرلوحة خویش قرار داده است. جنبش سبز فعالیت مسالمت آمیز را ارزشی خدشه ناپذیر می داند، و از همه‌ی ظرفیت های فعالیت مسالمت آمیز استفاده خواهد کرد.

عدالت، آزادی و برابری

شان عدالت در میان ارزش ها و آرمان های جنبش سبز مرتبه اولی و اصیلی است. توزیع عادلانة امکانات و فرصت ها، چه در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، و چه در ابعاد دیگر حیات انسانی، از جمله اهداف خدشه ناپذیر جنبش سبز است. 

این جنبش با الهام از اصل نهم قانون اساسی، با سلب آزادی های اساسی مردم به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور مخالف است.

جنبش سبز بر حمایت از حقوق زنان، نفی هرگونه تبعیض جنسیتی و احترام به حقوق اقوام و مذاهب مختلف ایرانی تأکید ویژه دارد.

جنبش سبز بر این باور است که امنیت حکومت تنها از طریق حفظ امنیت یکایک شهروندان دست یافتنی است بگونه ای که مردم رها از ترس و تسلیم و تحت حمایت قانون زندگی کنند. 

اجرای بدون تنازل تمامی اصول قانون اساسی و بویژه اصول ناظر بر حقوق ملت (فصل سوم)، هدف و خواست تجدیدناپذیر و حتمی جنبش است.

آزادی زندانیان سیاسی، رفع محدودیت های غیرقانونی و نگاه امنیتی علیه فعالیت احزاب و گروه ها، و جنبش های اجتماعی چون جنبش زنان، جنبش دانشجویی، جنبش کارگری، و مانند آن، و نیز محاکمة عادلانة آمران و عاملان تقلب و تخلف در انتخابات، شکنجه و قتل معترضان به نتیجة انتخابات، نقد آزادانة نظریه پردازان، و افشاء و محاکمة حامیان خشونت در لایه های مختلف فکری و نظری حکومت، از جمله واضحاتی است که در جهت اجرای عدالت باید مورد توجه قرار گیرد.

شش - راهکارها

۱. جنبش سبز بر پایة اصول و مبادی بنیادین خود، با استفاده از سازماندهی افقی و همسو در قالب شبکه های اجتماعی واقعی و مجازی، بر فهم، اندیشه و نوآوری های ملت ایران تکیه دارد و دستیابی به آرمان هایی چون آزادی و عدالت را منوط به شکوفایی این خلاقیت ها می داند. این توانایی می تواند شعار «هر ایرانی یک ستاد» را به شعار «هر ایرانی یک جنبش» تبدیل کند. 

۲. جنبش سبز با پیگیری اهداف و آرمان های همیشگی مردم ایران و با اتکا به بازخوانی انتقادی تحولات صورت گرفتة پس از انقلاب اسلامی، بویژه در عرصة روابط ملت و دولت، بر پایة میثاق مشترک مردم ایران، یعنی قانون اساسی، در پی دستیابی به آینده ای روشن برای ملت ایران است.

۳. ایجاد زمینة اجرای بدون تنازل قانون اساسی برخاسته از رأی مردم، از راهکارهای اصلی جنبش سبز است. این جنبش بر این باور است که تنها با بازگشت به قانون، الزام نهادهای مختلف به رعایت آن و برخورد با متخلفان از قانون در هر موقعیت و جایگاه، می توان از بحران های مختلفی که دامنگیر کشور شده و فشار خود را بر گردة مردم محروم ایران تحمیل می کند، رهایی یافت و در راه ترقی و توسعة میهن گام برداشت. 

۴. قانونگرایی به معنای استفادة ابزاری از قانون توسط حاکمان نیست. باید شرایطی فراهم آورد تا قانون وسیلة اعمال خشونت های ناروا و موهن، نقض حقوق بنیادین شهروندان که مغایر با اعلامیة جهانی حقوق بشر نیز هست نشود و خشونت، بی عدالتی و تبعیض صورت قانونی به خود نگیرد.

۵. قوانین کشوری و از جمله قانون اساسی، متونی همیشگی و تغییرناپذیر نیستند. اما باید توجه داشت که تنها تغییر و اصلاحی در قانون اساسی واقعی و مورد پذیرش است که در فضایی امن و آزاد و در فرایند مذاکره و گفتگوی اجتماعی و با مشارکت همة اقشار و گروه های اجتماعی و با پرهیز از تصلب و انحصارگرایی و زورگویی صورت پذیرد.

۶. تلاش برای گسترش جامعة مدنی و تقویت حوزة عمومی از طریق تشویق مردم به مشارکت در تعیین سرنوشت خود با حضور در تشکل های صنفی و غیردولتی و احزاب و … در زمرة راهکارهای اساسی جنبش سبز است.

۷. حفظ منافع ملی و دستیابی به اهداف جنبش مستلزم گفتگو میان نمایندگان گروه های مختلف فکری و سیاسی با یکدیگر و نیز با حاکمیت و با مردم است. جنبش از هرگونه دعوت به مذاکره و گفتگوی شفاف به منظور دفاع از حقوق مردم و حل منازعات اجتماعی استقبال می کند.

۸. جنبش سبز به منظور قدرت بخشی به اقتصاد کشور از راه تأمین حقوق مادی کارگران، کشاورزان و کارکنان خدماتی از روش های مبتنی بر عدالت اجتماعی در چارچوب قانون، افزایش بهره وری انسانی، کاهش هزینه های تولید کالا و خدمات، و ترمیم حداقل دستمزد با نظارت واقعی نمایندگان نیروی کار در عرصه های مختلف، بهره می گیرد.

۹. توجه به اقشار محروم از طریق تقوبت اقتصاد ملی از اصول تعطیل ناپذیر جنبش سبز است. از همین رو، دستگیری از نیازمندان از طریق ایجاد شبکه های همیاری و تکفل و توانمندسازی آنان و نیز حمایت از فعالان عرصة اقتصاد ملی در مقابل واردات بی رویة کالاهای خارجی، از برنامه های عملی جنبش سبز خواهد بود.

۱۰. جنبش سبز حمایت همه جانبه و همراهی با جنبش زنان را در زمره اولویت های بنیادین خویش می داند و معتقد به این ضرورت تاریخ اجتماع ایران است که زنان علاوه بر ایفای نقش مهم خود در خانواده، بعنوان هویتی مستقل، جایگاه بایستة خویش را در جامعه بازیابند.

۱۱. تلاش برای تحقق حقوق قانونی و احترام اخلاقی اقلیت های دینی و مذهبی و قومی از طریق زمینه سازی برای مشارکت فعال و نهادمند آنان در فرایندهای تصمیم گیری سیاسی در کشور، با تکیه بر هویت مشترک ایرانی و به رسمیت شناختن تنوع و تعدد فرهنگی، یکی از فعالیت های عمدة جنبش سبز است.

۱۲. و سرانجام، جنبش سبز خواهان سیاست خارجی عقلانی و عزتمند مبتنی بر تعامل شفاف و سازنده با دنیا و طرد دیپلماسی ماجراجویانه و عوام فریبانه و ارتقاء شأن ملت بزرگ و تاریخی ایران در جهان است. طرد خشونت، ترور، مداخلة سلطه جویانه در امور داخلی کشورها و احترام به حق تعیین سرنوشت برای همة ملت ها، نیازمند تغییر بنیادین نگرش ها در رابطه با امنیت ملی، منطقه ای و جهانی است که راه را بروی گسترش همکاری و تعامل بین ملت ها باز کند. 

منبع: کلمه


 
 

شش کشور اروپایی:
1389/12/4

شش کشور اروپايی پيشنهاد کرده‌اند در نشست وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا تحريم ناقضان حقوق بشر در ايران مورد بررسی قرار گيرد.

يک ديپلمات اروپايی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اين تحريم‌ها کسانی که حقوق بشر در ايران را نقض کنند مثل قضات و بازپرس‌ها را هدف قرار می‌دهد.»

طبق اين گزارش در جريان نشست وزيران امورخارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در بروکسل در هفته جاری، شش کشور اروپايی درخواست کرده‌اند تا اين تحريم‌ها در نشست ماه آينده اين وزيران تصويب شود.

بريتانيا، فرانسه، آلمان، يونان جمهوری چک و هلند، شش کشور پيشنهاد دهنده تحريم ناقضان حقوق بشر در ايران هستند.

آمريکا در ششم بهمن ماه سال جاری از اتحاديه اروپا خواسته بود با گسترش تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی، مقام‌های مسئول در اين کشور را که در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند، آماج تحريم‌های خود قرار دهد.

منبع: خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا

پیشینه
سازمان ملل قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد
شادی صدر به وزیر خارجه هلند: «مقامات ناقض حقوق بشر در ایران را تحریم کنید»


 
 

با تاکید بر حمایت از زنان، حقوق اقلیت‌ها و کارگران
1389/12/4

نسخه دوم منشور جنبش سبز که ویرایش جدیدی از بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز است، منتشر شد.

در این نسخه جدید که به امضای مهدی کروبی نیز رسیده‌ است، بر «حمایت همه‌جانبه و همراهی با جنبش زنان»، «زمینه‌سازی برای مشارکت فعال اقلیت‌های دینی و مذهبی و قومی در فرایندهای تصمیم‌گیری سیاسی کشور» و «تأمین حقوق مادی کارگران، کشاورزان و کارکنان خدماتی» تأکید شده ‌است.

به نوشته «کلمه»، بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی که در ۲۵ خرداد ۸۹ منتشر شده ‌بود، پس از آنکه «بیش از یکصد نفر از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف پیرامون منشور، نقدها و بررسی‌های خود را ارائه کردند، به امضای موسوی و کروبی رسیده و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته ‌بود تا در موقع مقتضی منتشر شود.»

در نسخه تازه این بیانیه در بخش «راهکارها» بر نکته‌های جدیدی نسبت به بیانیه پیشین تأکید شده که این نکات جدید، چهار موضوع زنان، اقلیت‌ها، کارگران و اقشار محروم را دربر می‌گیرد.

در بند دهم بخش راهکارها در ویراست جدید آمده ‌است: «حضور مؤثر زنان در جنبش سبز را باید فرصتی برای برداشتن گام‌هایی بلندتر در جهت رفع تبعیض‌های جنسیتی و تحقق مطالبات برحق آنان شمرد.»

در بند یازدهم ویرایش جدید نیز می‌خوانیم: «تلاش برای تحقق حقوق قانونی و احترام اخلاقی اقلیت‌های دینی و مذهبی و قومی از طریق زمینه‌سازی برای مشارکت فعال و نهادمند آنان در فرایندهای تصمیم‌گیری سیاسی در کشور یکی از فعالیت‌های عمده جنبش سبز است.»

دو بند افزوده شده دیگر به نسخه جدید مربوط به کارگران و اقشار محروم و نیازمند است.

در بند مربوط به کارگران آمده‌ است: «جنبش سبز به منظور قدرت‌بخشی به اقتصاد کشور از راه تأمین حقوق مادی کارگران، کشاورزان و کارکنان خدماتی از روش‌های مبتنی بر عدالت اجتماعی در چارچوب قانون، افزایش بهره‌وری انسانی، کاهش هزینه‌های تولید کالا و خدمات، و ترمیم حداقل دستمزد با نظارت واقعی نمایندگان نیروی کار در عرصه‌های مختلف، بهره می‌گیرد.»

نسخه تازه این بیانیه، این بار بر «اصول مسلم حقوق بشر» تأکید می‌کند و از «کاهش شدید کارآمدی نظام، ترویج دروغ‌سالاری و کاهش چشمگیر اعتماد ملت به مسئولان» خرده می‌گیرد.

«افزایش سرکوب، انسداد و اختناق در فضای مدنی و غصب رسانه ملی و سایر امکانات ارتباطاتی و فضای مجازی» از دیگر موردهای یاد شده در ویراست تازه از «منشور جنبش سبز» است.

منبع: کلمه و رادیو فردا

برای آگاهی بیشتر از متن منشور:

چکیده ویراست دوم منشور جنبش سبز

پیشینه:
موسوی در منشور سبز: حقوق بشر خدادادی است و هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را محدود کند
«منشور جنبش سبز به دلیل تنوعی که دارد سند پایه است»


 
 

1389/12/4

دولت سنگال اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود با ایران را به خاطر ارسال سلاح از سوی تهران برای شورشیان در جنوب سنگال قطع کرده است.

سنگال طی بیانیه‌ای در تلویزیون این کشور اعلام کرده که شورشیان در جنوب سنگال با استفاده از تسلیحات پیشرفته ساخت ایران طی حملاتی چند سرباز ارتش را کشته‌اند.

این کشور روز 21 ژانویه اعلام کرده بود که در پی میانجیگری ترکیه، عبدالله واد، سفیر خود را پس از یک ماه به تهران باز می‌گرداند.

تنش در روابط ایران و سنگال در پی کشف یک محموله سلاح در نیجریه که مبدا آن ایران بود، آغاز شده است.

سنگال می‌گوید ایران این تسلیحات را برای شورشیان جدایی طلبی که در گامبیا مستقر هستند، فرستاده بود.

عظیم آقاجانی تاجر ایرانی که گفته می‌شود عضو سپاه پاسداران ایران است به اتهام ارسال اسلحه از ایران که در نیجریه ضبط شد تحت محاکمه قرار دارد.

منبع: رویترز و بی‌بی‌سی

پیشینه
سنگال سفیر خود را از ایران فراخواند
سنگال با وساطت ترکیه روابط دیپلماتیک با ایران را از سر گرفت


 




شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته