-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

Lates Posts from Sesawe for 02/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

مقاله زیر در واقع ادامه مطلب *فیلرتینگ از سیر تا پیاز* است. مطالبی مانند این به شما کاربران عزیز کمک می کنه تا درک بهتری از مساپل مربوط به فیلترینگ اینترنت پیدا کنین. امیدوارم که قسمت دوم این مطلب هم مورد توجه شما واقع بشه.

وبسایت ها چگونه فیلتر می‌شوند

اصولاً برای مشاهده هر وبسایتی – خصوصا اگر ارتباط اینترنتی بدون فیلتر داشته باشید - مراحل کار به این ترتیب است که آدرس IP رایانه همراه با درخواست شما برای اتصال به سرور IISP وبسایت مذکور، به ISP شما ارسال می شود. اما اگر در جایی زندگی می‌کنید که به اینترنت آزاد دسترسی ندارید، نحوه کار بدین شکل تغییر می‌کد که پس از درخواست برای مشاهده صفحه وب مورد نظر، ISP شما ابتدا نام آن وبسایت را با فهرست سیاه وبسایتهای ممنوع چک کرده و سپس تصمیم می‌گیرد که آیا به درخواست شما پاسخ مثبت دهد یا خیر.

در برخی موارد، اعمال فیلترینگ منحصرا از جانب سازمان های وابسته به دولت صورت گرفته و ISP ها در آن نقشی ندارند. فهرست سیاهی که ذکر آن به میان آمد غالباً در بردارنده نام دامنه ها می باشد مثلا ممکن است نام دامنه www.blogger.com و نه آدرس IP سایت بلاگر فیلتر شده باشد. در برخی کشورها نیز از نرم افزارهای فیلترینگ به جای مسدود کردن وبسایت ها ، برای بررسی محتوای ارتباطات اینترنتی کاربران استفاده می شود. با کمک این نرم افزارها، صفحات مورد تقاضای کاربران در جستجوی لغات کلیدی حساس، اسکن شده و سپس در مورد امکان ایجاد ارتباط تصمیم گرفته می شود. گاهی اوقات اگر به یک وبسایت مسدود شده مراجعه کنید، می بایستی پیغامی که علت بلوکه شدن آن ویسایت را توصیح می‌دهد در مقابل شمل ظاهر شود. این امر در همه جا عمومیت نداشته و برخی اوقات حتی از پیامهای خطای غیر واقعی برای گمراه کردن کاربران استفاده می شود. از مثال اینگونه پیامها می‌توان به مواردی چون خطای مرتب با پیدا نشدن صفحه یا اشتباه تایپ شدن آدرس اشاهر کرد.

بطور کلی به جای صرف وقت برای آگاهی یافتن از اینکه در کشور محل اقامت شما از چه نوع تکنیک های فیلترینگ و با چه نقاط قوت و ضعفی استفاده می شود، ساده‌تر آنست که فرض را بر وجود بدترین حالت ممکن بگزاریم. به عبارت دیگر فرض بر این است که:

  • ترافیک اینترنت شما برای یافتن لغات کلیدی اسکن می شود
  • اعمال فیلترینگ بطور مستقیم و در سطح ISP انجام می گیرد
  • سایتهای مسدود شده، بر اساس آدرس IP و نام دامنه در فهرست سیاه قرار داده شده اند
  • ممکن است پیام‌هایی که در توضیح علت عدم دسترسی به یک وبسایت ارائه می شود، غیرواقعی و گمراه‌کننده باشد. از آنجاییکه، صرفنظر از شیوه‌های فیلترینگ اعمال شده، می‌توان از مناسبترین و کارآمدترین ابزارهای فیلترشکن استفاده نمود، ضرری ندارد تمامی فرض های بدبینانه فوق را متصور باشید.

ادامه دارد ....


 
 

این مقاله رو از بخش *گفت و شنود با جهان* وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا براتون انتخاب کردیم. نویسنده مقاله نگاه جالبی داره به مفهوم آزادی اینترنت و اون رو از زوایای مختلف دید دیگران مورد تجزیه و تحلیل قرار می ده. نویسنده در بخش دوم این مقاله اذعان می کنه که: ... آزادی می تواند به شدت فردی تصور شود، به شکلی که کاربران آزاد باشند تا حدی که مستقیماً به دیگران آسیب نرسانند، هر گونه که می خواهند عمل کنند. یا می توان به آزادی نگاهی جامعه محور داشت، یعنی شرایطی که طی آن، ارزش ها به پیروی از چهارچوبی از قوانین و استانداردهای اجتماعی بستگی دارند. آزادی می تواند ما را در برابر مداخلۀ دولت ها، شرکت ها و حتی یکدیگر مصون بدارد. آزادی می تواند بگوید که که ما حق آنلاین شدن یا فرصتِ داشتن این امکان را داریم. بدین ترتیب، آزادی اینترنت نیز واژه ای وابسته است: معنای آن با شرایط و وضع موجود تغییر می کند.د.

بخش اول این مقاله بسیار مورد توجه خوانندگان قرار گرفت. برای اونهایی که دوست دارند اون رو مطالعه کنند می تونن به شماره اول خبرنامه ما مراجعه کنن یا درخواست کنند تا مقاله بصورت کامل براشون ایمیل کنیم.

طبق معمول هرگونه درخواستی دارین از طریق ایمیل زیر با ما تماس بگیرین. و حتما در قسمت موضوع ایمیل خودتون کلمه **خبرنامه** را وارد کنین.

خوندن این مقاله رو به شما توصیه میکنیم ضمن اینکه یادآوری می کنیم که دیدگاه های مطرح شده در این مقاله منعکس کننده دیدگاه های ما نیست.

امیدوارم مورد پسندتون واقع بشه.

... کشورها در این خصوص که چه کسی باید مسئول آزادی اینترنت باشد و این موضوع چگونه باید به اجرا درآید، دیدگاه های متفاوتی دارند. مناقشات در مورد حاکمیت اینترنت تقریباً به زمان آغاز اینترنت تجاری بازمی گردند. ایالات متحده معماری اولیۀ اینترنت را طراحی کرد و هم اکنون نیز یک سطح پایه ای برای کنترل عملکرد آن را از طریق ارتباط بین وزارت بازرگانی و مؤسسۀ ICANN (بنگاه اینترنت برای نام ها و اعداد واگذار شده) – مؤسسه ای که سیستم نام دامنه را اداره می کند – حفظ کرده است. ایالات متحده در برابر واگذاری ICANN به نهادهای دیگر مقاومت کرده است که بخشی از آن به دلیل نگرانی از این نکته است که قرار دادن اینترنت تحت کنترل بین المللی می تواند موجب تضعیف آزادی های آن – به ویژه آزادی بیان – گردد. البته کشورهای دیگر به دنبال حق بیشتری در تصمیم گیری در مورد پروتکل ها و استانداردهای بنیادین اینترنت هستند و نمی خواهند که شبکۀ جهانی اینترنت در مورد مسائلی چون امنیت، حوزۀ خصوصی و آزادی بیان، تحت مفاهیم آمریکایی مسدود شود. این موضوع به مناقشه های شدید در جلساتی چون همایش جهانی جامعۀ اطلاعاتی (WSIS) و در نهایت به ایجاد شوراهای مشورتی مانند اجلاس حاکمیت اینترنت (IGF) منجر شده است. بدین ترتیب، کشورها نه تنها در این مورد که چه چیزی آزادی اینترنتی را ایجاد می کند، بلکه در مورد راه های دستیابی به آن نیز متفاوت هستند.

آزادی واژه ای بسیار سنگین و دارای قدرتی تصنعی و لفاظانه است؛ در نظر گرفتن مخالفان هر فرد به عنوان مخالف آزادی اینترنت شیوه ای قوی به حساب می آید. آنچه که آزادی اینترنت را به هدفی سخت تبدیل می کند این است که حامیان آن نیز همان واژه را برای گستره ای از معانی مورد استفاده قرار می دهند. آزادی می تواند به شدت فردی تصور شود، به شکلی که کاربران آزاد باشند تا حدی که مستقیماً به دیگران آسیب نرسانند، هر گونه که می خواهند عمل کنند. یا می توان به آزادی نگاهی جامعه محور داشت، یعنی شرایطی که طی آن، ارزش ها به پیروی از چهارچوبی از قوانین و استانداردهای اجتماعی بستگی دارند. آزادی می تواند ما را در برابر مداخلۀ دولت ها، شرکت ها و حتی یکدیگر مصون بدارد. آزادی می تواند بگوید که که ما حق آنلاین شدن یا فرصتِ داشتن این امکان را داریم. بدین ترتیب، آزادی اینترنت نیز واژه ای وابسته است: معنای آن با شرایط و وضع موجود تغییر می کند.

این تغییرپذیری البته حاوی خطراتی نیز هست. دولت ها می توانند ادعا کنند که جوامع آنها دارای سطحی از آگاهی نسبت به آزادی اینترنت هستند که برخی از رفتارها را توجیه می کند، در حالی که این اقدامات در حقیقت به نفع قوۀ حاکم است و نه به نفع جامعه. به عنوان مثال، دولت ویتنام دسترسی به برخی از سایت ها را ظاهراً به دلیل نگرانی از دسترسی کودکان به محتوای ناسالم، مانند هرزه نگاری، مسدود کرده است. با این حال، این سیستم دولتی دسترسی کاربران را به سایت هایی دربارۀ حقوق بشر و گروه های سیاسی مخالف مسدود کرده است، در حالی که هیچ یک از صفحات هرزه نگاری مسدود نشده اند. واضح است که دولت ویتنام تنها رفتاری ظاهری دارد. ما باید دربارۀ این خطر هشیار باشیم که دولت ها ممکن است تفاوت های مشروع دربارۀ محتوای هنجاری اینترنت را به عنوان پوششی برای فعالیت های سرکوبگرانه به کار گیرند.

در پایان شاید بتواند گفت که آزادی اینترنت واژه ای بسیار کلی است که باید کنار گذاشته شود. اما کشورها، فرهنگ ها و کاربران باید با تبادلات سختی که ارتباط اینترنتی ایجاد می کند، درگیر شوند. اینترنت در کنار هرزه نگاری، توانایی انتشار شب نامه و رساله را نیز فراهم می کند. با استفاده از اینترنت به شکل گمنام هم می توان در مورد فساد سیاسی اطلاع رسانی کرد و هم بدون ردیابی شدن، به مالکیت معنوی دیگران تجاوز کرد. با گردآوری اطلاعات می توان تجربۀ خود در اینترنت را شخصی کرد و در ضمن ارتباطات و فعالیت های فردی دیگری را دنبال کرد. صداقت در مورد توافقی که انجام می دهیم و احترام به ارزش های بنیادینی که به آن تصمیم ها منجر می شوند، بیش از استفاده از مفهوم "آزادی اینترنت" برای ایجاد یک حس توافق غیرواقعی برای ما منفعت دارد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به sesawe-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به sesawe@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته