-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 02/24/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



«کیث بست» بنیان‌گذار تشکلی پزشکی است در خصوص حمایت از زندان سیاسی که در زندان‌های ایران مورد شکنجه، آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

حسین بزرگ‌منش

مطالعات قومی در ایران از یک مشکل اساسی رنج می‌برد و آن جنبه تابو و ایدولوژیک بودن مباحث قومی در ایران می‌باشد که باعث شده است هم‌چنان روایات کلان، احساسی و غیر واقعی در رسانه‌های گروهی اعم از تلویزیون، رادیو و سایت‌های اینترنتی مطرح بشود که با واقعیات فاصله زیادی دارد. اصولن روایات قومی در ایران توسط افرادی وابسته به گروه‌های قومی نوشته می‌شود و این افراد در نوشته‌های احساسی خود تمام مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و…  را ناشی از سیاست‌های حکومت مرکزی و گروه قومی دیگری که در این‌جا به فارس‌ها تعبیر می‌شود ناشی می‌شود می‌دانند.

هدف از این مقاله کالبدشکافی ادبیات نخبگان کرد ایرانی می‌باشد مبنی بر مظلوم بودن مردم  کردستان و  تاکید روشن‌فکران کردستان ایران مبنی بر به حق بودن تمام خواسته‏ها و مطالبات کردها. در این مقاله سعی شده است نظریات فوق مورد موشکافی قرار بگیرد.

قضاوت‏ها و تحلیل‏های ارایه شده از سوی قوم‌گرایان کرد در مطبوعات، سایت‌های اینترنتی و دانش‌جویی اصولن مبتنی قضاوت‏های یک‌جانبه، غیر‌مستند، ایدوئولوژیک و کلی‏گویی‏های نظری به دور از داده‏های کافی استوار است. ارایه این گونه تحلیل‏ها باعث مخدوش شدن واقعیات تاریخی، تولید ادبیات غیر‌علمی مبتنی بر قضاوت‏های غیرمستند و درنهایت درک غیر صحیح از تحولات ایران معاصر و نقش دولت مدرن و عوامل موثر بر تحولات قومی می‏شود.

موضوعات محوری که از سوی روشن‌فکران کردستان با گرایشات قومی و چپ مطرح می‌شود را می‌توان به شرح زیر دانست:

1- ماهیت ناسیونالیت قومی، ادعای مدرن بودن آن در ایران

تجربه تاریخی به بشریت آموخته است که حکومت‌های مبتنی بر نژاد، قومیت، مذهب و ایدوئولوژیک چیزی جز بدبختی و فلاکت برای ملت‌ها به هم‌راه نداشته‌اند، اصولن تشکیل حکومت بر پایه مبانی فوق خود به وجود آورنده تبعیض می‌باشد برای مثال می‌توان به حکومت‌های ایدوئولوژیک هم‌چون حکومت‌های کمونیستی، حکومت‌های مبتنی بر نژاد هم‌چون حکومت هیتلر و رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی یا نظام‌های مبتنی بر مذهب هم چون حکومت پاپ و کلیسا بر مردم کشورهای اروپایی در قرون وسطا و تجربیات مشابه در افغانستان و ایران اشاره کرد. از طرفی ما شاهد خواست نخبگان کرد برای تشکیل حکومتی قومی در ایران هستیم که برپایه قومیت کرد شکل بگیرد و این حکومت قومی عملن تفاوتی با نمونه‏های ایدوئولوژیک، مذهبی و نژادی ندارد و همانند آن‌ها حکومتی واپس‌گرا و عقب‌مانده محسوب می‌شود.

تشکیل حکومت کردی یعنی تبعیض و به وجود آمدن خودی و غیر‌خودی و روشن‌فکران کردستان باید پاسخ گو باشند برچه اساسی به مدرن بودن و آزادی‌خواهانه بودن تشکیل چنین حکومتی اصرار می‌ورزند.

و آیا تشکیل حکومت قومی نشانه درس نگرفتن از گذشته و به قول معروف از چاله درآمدن و به چاه افتادن نمی‏باشد.

2- تک قومی بودن دولت ایران: افسانه یا واقعیت؟

یکی از مهم‌ترین مباخث مطرح شده از سوی اکثریت نخبگان سیاسی کردستان، ادعای تک قومی بودن حکومت ایران می‏باشد بر اساس این فرضیه دولت ایران کانون حضور فارس‌ها می‌باشد و در واقع این ادعا از سوی روشن‌فکران کردستان مطرح می‌شود که حکومت مرکزی ایران تحت کنترل فارس‌ها می‌باشد و آن‌ها تمام ابزار سرکوب مردم کردستان را در اختیار دارند، تبلیفات گسترده احزاب سیاسی و روشن‌فکران کردستان برای القای این فرضیه تبعات منفی ذهنی بر روی مردم کردستان داشته است به طوری که ما شاهد گرایشات افراطی در بین مردم کردستان هستیم که «فارس‌ها» را مقصر مشکلات خود قلمداد میکنند و حتا بدتر از آن در بین برخی از جوانان کرد که تحت تاثیر تبلیغات سرشار از نفرت احزاب و نخبگان کردستان می‌باشند نگاه بسیار متعصبانه و نژاد پرستانه‏ایی بوجود آمده است به‌طور مثال این افراد در صورت مشاهده دوستی کردی با فارس‏زبان‌ها آن کرد را طرد می‌کنند و از هرگونه ارتباط با وی خودداری می‌کنند. این افراد محصولات فکری احزاب و روشن‌فکران وابسته به آن می‌باشند. اما مطالعه تاریخ 1000 سال اخیر ایران فرضیه حکومت و ستم فارس‌ها بر کردها و سایر اقوام ایرانی را زیر سوال می‏برد، حکومت‌های ایران از زمان غزنویان تا زمان حکومت پهلوی‏ها عمدتن توسط پادشاهان ترک‏تبار رهبری می‏شده است، هم‌چنین آن‌ها اقدام به استخدام تعداد زیادی از عناصر غیر ترک زبان ایران در عناصر بالای حکومتی نظیر مشاور و وزیر اقدام کرده‏اند.

در رابطه با ظهور دولت مدرن و شکل‌گیری آن نیز این امر صادق است. گرچه در زمان پادشاهی پهلوی حکومت ایران در دست عناصر غیر ترک زبان بود ولی ما شاهد حضور گسترده ایرانیان ترک‏زبان در رده‏های بالای حکومتی بوده‏ایم، رضاشاه از جانب مادر ریشه قفقازی داشت و یک یا دو تن از همسران او ریشه آذربایجانی داشتند، محمدرضا پهلوی نیز همسر دوم خود را از میان بختیاری‏ها برگزید (ثریا اسفندیاری) و آخرین همسر او فرح دیبا متولد تبریز بود و دارای اصالت آذربایجانی. علاوه بر این بسیاری از مقامات عالی‌رتبه لشکری و کشوری از عناصر غیرفارس زبان انتخاب شده بودند، پس از انقلاب اسلامی نیز همین وضع یعنی ماهیت مرکب حکومت ایران ادامه پیدا می‌کند. روح‌اله خمینی خود از فارس‎زبانان بود اما بسیاری از نخست وزیران و روسای جمهوری پس از انقلاب به لحاظ مادری ترک زبان بودند. از آن‌جمله می‌توان به ابولحسن بنی‏صدر از همدان، مهندس مهدی بازرگان از تبریز، میرحسین موسوی، سید‌علی خامنه‏ایی اشاره کرد.

عناصر غیرفارس زبان در رده‏های عالی حکومتی نظیر  وزارت‌خانه‏ها، ارتش و ادارات حضور گسترده‏ایی دارند. محسن رضایی، رحیم صفوی و علی شمخانی که از فرماندهان رده بالای نیروهای مسلح ایران محسوب می‌شوند نیز از مناطق غیر‌فارس زبان برخاسته‏اند. این موارد اثبات کننده عدم وجود دولت قومی و وجود قوم برتر در ایران می‌باشد گرچه می‌بایست این نکته را پذیرفت که ما شاهد عدم حضور کردهای سنی مذهب، بلوچ‌ها و ترکمن‌ها در رده‏های بالای حکومتی پس از انقلاب اسلامی بوده‏ایم می‌باست به این نکته تاکید کرد علت حضور کم‌رنگ گروه‌های قومی فوق به دلیل سیاست‌های قومی حکومت مرکزی نبوده است بلکه ناشی از متغیرهای مذهبی و اهل سنت بودن آن‌ها می‏باشد. به همین ترتیب می‌توان از حضور اندک عناصر غیر شیعه مذهب نظیر زردشتیان، ارامنه، یهودیان در دولت‌های پس از انقلاب ایران سخن گفت.

نکته بعد عدم وجود فرهنگ کار صنعتی و تولید در کردستان می‌باشد برای درک بهتر این موضوع می‌توان وضعیت کردستان عراق را مثال زد که به رغم وجود خودمختاری گسترده و سهیم شدن در منابع نفتی گسترده عراق فاقد کم‌ترین پیش‌رفت اقتصادی و توسعه زیربنایی بوده است

3- توسعه نیافتگی زیربنایی و اقتصادی کردستان

یکی از مباحثی که همواره در نوشته‏های قوم‌گرایان کرد مطرح می‌شود سیاست‌های اقتصادی حکومت‌های مرکزی ایران می‌باشد بر اساس این دیدگاه حکومت‌های ایران پس از کودتای 1299 در راستای یک سیاست قوم‌گرایانه عمدی به منظور عقبمانده نگه داشتن کردستان از لحاظ اقتصادی و توسعه زیربنایی اقدام کرده‏اند. مطالعه علمی به صورت دقیق نشان دهنده این نکته می‌باشد که عقب‌ماندگی کردستان به دلایلی هم‌چون بی‏ثباتی، شرایط خاص اقلیمی، نبود فرهنگ کار صنعتی برمی‌گردد. از منظر بی‏ثباتی این نگاه در بین نخبگان حاکم و سرمایه‏گذاران بخش خصوصی وجود دارد که سرمایه‏گذاری در کردستان پرهزینه می‌باشد حتا خود مردم کردستان عراق هم به رغم حضور در دولت مرکزی و سیستم فدرالی نمی‌دانند چه آینده‏ایی در انتظار آن‌ها می‌باشد در مورد سایر قسمت‌های کردستان نیز این قضیه صادق می‌باشد گرچه لازم است نخبگان سیاسی سعی کنند ریسک سرمایه‌گذاری در کردستان را کاهش بدهند.

از لحاظ اقلیمی کردستان خاک کردستان برای کشاورزی مناسب نمی‌باشد به غیر از مناطق خاصی هم‌چون دشت بیجار که برای کشاورزی مناسب می‌باشد سایر  مناطق استان به علت کوهستانی بودن برای کشاورزی مناسب نمی‌باشد و به همین دلیل عمده فرآورده کشاورزی کردستان توت‏فرنگی و سیب می‌باشد. نکته بعد عدم وجود فرهنگ کار صنعتی و تولید در کردستان می‌باشد برای درک بهتر این موضوع می‌توان وضعیت کردستان عراق را مثال زد که به رغم وجود خودمختاری گسترده و سهیم شدن در منابع نفتی گسترده عراق فاقد کم‌ترین پیش‌رفت اقتصادی و توسعه زیربنایی بوده است، به طوری‌که کردهای ایرانی که به کردستان عراق مسافرت می‌کنند از مشکلات زیربنایی آن منطقه نظیر کمبود برق و مشکلات گسترده اقتصادی مثل بی‌کاری گسترده، تورم بالا شوکه می‌شوند به رغم حضور تعداد زیادی از کردهای عراقی که در کشورهای اروپایی به‌خصوص آلمان و سوئد زندگی می‌کنند و  بخشی از آن‌ها دارای سرمایه‏های هنگفتی می‏باشند با این حال حاضر نیستند اقدام به ساخت کارخانه و مراکز تولیدی در کردستان عراق بکنند و ترجیح می‌دهند اقدام به واردات و صادرات کالا اقدام کنند که فاقد ارزش می‌باشد. پس باید در بررسی مشکلات اقتصادی و زیر بنایی به عوامل گوناگونی توجه کرد و یک طرفه قضاوت نکرد، هم‌چنین می‌توان این سخن که توسعه اقتصادی صرفن در مناطق فارس‌نشین وجود دارد را با ذکر مثال‌های گوناگون زیر سوال برد از آن جمله وضعیت اقتصادی و توسعه زیربنایی در آذربایجان می‌باشد که از بسیاری از استان‌های فارس زبان وضعیت بهتری دارد یا استان کرمانشاه که دارای جمعیت قابل ملاحظه‏ایی کرد می‌باشد، در این استان بیش از 400 کارگاه تولیدی و صنعتی وجود دارد. مثال‌های فوق نشانده عدم وجود سیاست منسجم و عمدی به منظور عقب مانده نگه داشتن قومیت‌های ایرانی می‌باشد و خط بطلانی می‌کشد بر ادعای تبعیض اقتصادی بر علیه قومیت‏ها در ایران.

4- دولت ایران و زبان و فرهنگ کردی

شاید به جرات بتوان ادعا کرد بیش‌ترین حجم حملات لفظی روشن‌فکران و نخبگان کردستان مرتبط با مباحث فرهنگی بوده است، آن‌ها همواره حکومت‌های مرکزی ایران را متهم  به تلاش برای جای‌گزینی زبان فارسی با زبان کردی می‌کنند و دلیل این اتهام خود را هم پذیرش زبان فارسی به عنوان زبان رسمی و اداری در قوانین اساسی پس از مشروطیت می‌دانند. ذکر این نکته تاریخی ضروری می‌باشد که زبان فارسی همیشه در قرن‌های پس از اسلام زبان رسمی و ادبی ایران بوده است. و هیچ وقت به عنوان ابزاری برای سلطه و نابودی زبان کردی یا سایر زبان‌های محلی مورد استفاده قرار نگرفته است.

سیاسی شدن زبان‌های محلی در ایران و استفاده ابزاری از آن‌ها برای زیر سوال بردن تمامیت فرهنگی، تاریخی و ارضی ایران می‏باشد به طور مثال ما شاهد تلاش گسترده مطبوعات محلی برای زیر سوال بردن هویت ملی و به کارگیری ادبیات نفرت از سوی فعالان فرهنگی کردستان بوده‏ایم

نکته بعدی سیاسی شدن زبان‌های محلی در ایران و استفاده ابزاری از آن‌ها برای زیر سوال بردن تمامیت فرهنگی، تاریخی و ارضی ایران می‏باشد به طور مثال ما شاهد تلاش گسترده مطبوعات محلی برای زیر سوال بردن هویت ملی و به کارگیری ادبیات نفرت از سوی فعالان فرهنگی کردستان بوده‏ایم این گونه اقدامات باعث نگرانی شدید دولت، روشن‌فکران و ایراندوستان شده بود و باعث شد محدودیت‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شود. در ضمن ما می‌بایست به اهمیت وجود زبان فارسی به عنوان زبان میانجی و ملی نیز تاکید کنیم در صورت عدم آموزش زبان فارسی قومیت‌های ایرانی در برقراری ارتباط کلامی با یکدیگر دچار مشکلات اساسی می‌شوند، همانند کردستان عراق که نسل جوان به علت عدم تسلط به زبان عربی نمی‌توانند با هم‌وطنان عرب، ترکمن و آشوری ارتباط کلامی برقرار کنند در صورت عدم آموزش زبان فارسی در مدارس به علت تفاوت‏های فراوان گویشی زبان کردی حتا مردمان مناطق مختلف کردزبان ایران نیز نمی‌توانند براحتی با یک‌دیگر ارتباط کلامی برقرار کنند.

5- دولت ایران و افسانه کشتارهای قومی در کردستان

یکی از ادعاهای روشن‌فکران و نویسندگان قوم‌گرا در کردستان، ادعای کشتارهای گسترده و بی‌سابقه مردم کردستان از سوی نیروهای مسلح حکومت مرکزی می‌باشد، اکثر نوشته‏های فوق کلی‌گویی، غیر‌منصفانه و احساساتی می‌باشد منجمله حمله نظامیان ایرانی به کردستان در اوایل انقلاب، آن‌ها ادعا می‌کنند فعالیت‌های احزاب در کردستان کاملن مدنی بوده است و هیچ اشاره‏ایی به خشونت‌های گسترده صورت گرفته از سوی گروه‌هایی چون حزب دموکرات کردستان و کومله نمی‌کنند، به طور مثال روشن‌فکران کرد حکومت مرکزی را شروع کننده درگیری مسلحانه می‌دانند این درحالیست که در ابتدای انقلاب که شهرهای کردستان تحت کنترل گروه‌های کرد قرار داشت گروه‌های فوق به پادگان‌های نظامی حمله کردند به طور مثال پادگان مهاباد را تقریبن به طور کامل غارت کردند، این حمله منجر به مرگ و مجروح شدن تعدادی از نیروهای مستقر در پادگان مهاباد شد من‌جمله فرمانده پادگان مهاباد از سمت راست سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود و گلوله از پشتش خارج شده بود.

هم‌چنین حملاتی نیز به پادگان سنندج صورت گرفت که منجر به تلفات جانی و مالی شد یا حمله به نیروهای زمینی که قصد مستقر شدن در مرز را داشتند، ظاهرن از دید نخبگان کردستان قتل و غارت نیروهای مسلح ایران جزو فعالیت‌های مدنی محسوب می‌شود، چنین جنایاتی در شرایطی صورت گرفته است که حکومت مرکزی به علت شرایط انقلاب هیچ‌گونه توجهی به کردستان نداشت در ضمن پادگان‌های فوق به علت تعداد کم نظامیان نمی‌توانستند خطری برای مردم کردستان محسوب بشوند پس هیچ‌گونه توجیح منطقی برای حملات صورت گرفته به مراکز نظامی ایران نمی‌توان داشت.  جنگ کردستان از زمانی به صورت رسمی آغاز شد که پیش‌مرگان کرد  در پاوه به کشتار گسترده نیروهای نظامی و شبه نظامی که در حال دفاع از شهر بودند دست زدند. این گونه کشتارها توسط نیروهای نظامی احزاب کرد از سال 1358 به بعد بارها گزارش شده است.  نکته بعدی نداشتن نگاه واقع بینانه به حوادث پس از انقلاب می‌باشد، آیا اگر حکومت مرکزی ایران با خومختاری کردستان موافقت می‏کرد کشورهای همسایه یعنی ترکیه و عراق اجازه چنین کاری را می‏دادند و به منظور سرکوب کردهای ایرانی وارد خاک ایران نمی‏شدند؟

حملاتی نیز به پادگان سنندج صورت گرفت که منجر به تلفات جانی و مالی شد یا حمله به نیروهای زمینی که قصد مستقر شدن در مرز را داشتند، ظاهرن از دید نخبگان کردستان قتل و غارت نیروهای مسلح ایران جزو فعالیت‌های مدنی محسوب می‌شود

با توجه به حمله عراق به خوزستان و پناه‏گرفتن احتمالی گروه‌های کرد عراقی در ایران، بهانه بسیاری مناسبی برای صدام حسین به‌وجود می‏آمد تا حمله گسترده خود را به کردستان توجیح کند هم‌چنین برای دولت ترکیه. مسئله بعدی برنامه‏های حزب دموکرات کردستان و شخص قاسملو به منظور اشغال استان‌های کرمانشاه، ایلام و کل آذربایجان غربی در راستای تشکیل کردستان بزرگی می‌باشد، طبق برنامه مذبور پس از اشغال شهرهای کردستان ایران که سنی مذهب و گروه‌های کرد در این شهرها دارای محبوبیت بوده می‌بایست به سمت شمال یعنی مناطقی با جمعیت اکثریت آذری و شیعه مذهب یعنی ارومیه،خوی، ماکو، نقده و… و از جنوب به سمت شهر کرمانشاه و استان ایلام که شامل هم‌وطنان کرد شیعه مذهب،اهل حق، فارس زبان و غیره  می‏باشد، پیش‌روی نمود و تمام این مناطق را می‌بایست طبق نقشه جغرافیایی کردستان بزرگ اشغال کرد یکی از اولین نتایج این طرح، تضعیف شدید احساس وحدت و هویت ملی و افزایش گرایشات قوم‌گرایانه خواهد بود علاوه بر این ما شاهد کشمکش‌های گسترده سیاسی، اجتماعی و احتمالن حوادث خشونت بار در این مناطق خواهیم بود، خشونت‌های به وجود آمده می‌تواند حتا شکل جنگ قومی به خود بگیرد و باعث مرگ هزاران نفر و آواره شدن صدها هزار نفر بشود و میلیاردها دلار خسارت مادی به بار بیاورد.

حوادث مرگ‌بار شهر نقده با بافت قومی اکثرن آذری که به علت برگزاری میتینگ مسلحانه و تحریک آمیز حزب دموکرات کردستان به خشونت کشیده شد و منجر به کشته و مجروح شدن بیش از 400 نفر و آواره شدن هزاران نفر از ساکنان کرد این شهر در اوایل انقلاب شد، هم‌چنین وقوع حوادث خونین سال‌های گذشته در قزوین، سبزوار، فردوس، لار و سایر مناطق بر سر تقسیمات کشوری می‌تواند نشانه خطرناک بودن برنامه‏های گروه‌های سیاسی-نظامی کرد باشد، برنامه‏هایی که در صورت اجرا هیچ نتیجه‏ایی جز کشتار، ویرانی، تخریب و بحران آفرینی برای ایران نخواهد داشت و ما نه تنها شاهد سکوت روشن‌فکران کردستان در مورد برنامه‏های احزاب کرد هستیم که نتایجی جز کشتار و ویران‌گری نخواهد داشت بلکه حتا خیلی از نخبگان کرد از برنامه‏هایی چون کردستان بزرگ حمایت می‏کنند.

در بحث و دعاوی روشنفکران کرد هرگز به کشتار نیروهای مسلح یا مردم عادی توسط اسماعیل آقا سیمکو در ارومیه، سلماس و… اشاره‏ایی نمی‌شود حتا از اسماعیل آقا سیمکو که دست به قتل هزاران نفر از مردم بی‌گناه زده است به عنوان شهید راه آزادی کردستان یاد می‏شود.

سخن پایانی

از بررسی موارد مورد اشاره در مقاله که البته به صورت مختصر ارایه شده است می‌توان به این جمع‌بندی رسید که بخش قابل توجهی از سخنان روشن‌فکران کردستان آمیزه‏ایی از دروغ، دورویی، پنهان‌کاری، ترویج خشونت می‌باشد که تاکنون به مردم کردستان و ایران آسیب فراوانی وارد کرده است. خواسته‏های منطقی و به حق مردم و نخبگان کرد که شامل مشارکت سیاسی در قدرت چه در سطح منطقه‏ایی و کشوری، رفع تبعیض مذهبی، پاس‌داری از زبان و فرهنگ محلی، توجه بیش‌تر به مناطق کم‌تر توسعه یافته‏ایی چون کردستان قابل قبول و پذیرفتنی می‌باشد اما خواسته‏های نامعقول همانند جدایی از ایران، کردستان بزرگ، تشکیل حکومت قومی و هر نوع خواسته‏ایی که به تمامیت ارضی، سیاسی، امنیتی ایران آسیب وارد کند غیرقابل پذیرش می‌باشد و از نخبگان کرد انتظار می‌رود در جهت وحدت ملی و توجه به دغدغه‏های واقعی مردم ایران گام بردارند نه در جهت ارایه طرح‌های خانمان‌سوزی مثل فدرالیسم قومی.

فایل پی‌دی‌اف را از این‌جا دانلود کنید.


 


آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه

در حالی که مخالفان دولت افغانستان در این اواخر اهداف ملکی را هدف قرار می‌دهند، حکومت این کشور تلاش‌های صلح و گفت‌و‌گو با مخالفان را ا فزایش داده است.

برای آن شمار از مخالفان دولت افغانستان که به صلح می‌پیوندند سه نهاد‌، کمیسیون تحکیم صلح، برنامه صلح و ادغام مجدد و شورای عالی صلح ایجاد شده است.

کمیسیون تحکیم صلح که به گونه‌ی نیمه‌دولتی از شش سال به این سو ایجاد شده، مخالفان دولت را به آشتی و صلح دعوت می‌کند و تا‌کنون بیش از ده هزار مخالفان دولت از طریق این کمیسیون به زندگی عادی برگشته‌اند.

«حاجی محمداکرم» رییس اداری این کمیسیون گفت: «مخالفان دولت که به پروسه صلح می‌پیوندند توقع دارند با آنان کمک شده و زمینه‌های کاری برای‌شان مساعد شود، اما این کار صورت نمی‌گیرد.»

وی افزود: «به همین دلیل در سال‌های گذشته مخالفان زیادی از طریق این پروسه به صلح می‌پیوستند، اما در سال‌های اخیر کاهش یافته است.»

در برنامه صلح و ادغام مجدد که از طریق دولت افغانستان و هم‌کاری ناتو فعالیت می‌کند از تابستان سال روان تا‌کنون نزدیک به 900 مخالف دولت را جذب کرده است.

بر اساس برنامه صلح و ادغام مجدد برخی از مخالفان دولت که دست از جنگ می‌کشند در صورت تضمین شدن از سوی ساکنان محل آنان به پلیس محلی جذب می‌شوند.

«جنرال عبدالرحمان سیدخیلی» فرمانده پلیس ولایت کندز یکی از ولایاتی که در این اواخر چندین گروپ مخالفان به صلح پیوسته است گفت: «آنان در نظر دارند برخی از مخالفان دولت را که به صلح می‌پیوندند به پلیس محلی نیز جذب کنند.»

اما برخی از فرماندهان طالبان که به صلح پیوسته‌اند می‌گویند تا‌کنون هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند.

هم‌چنان شورای عالی صلح که از حدود پنج ماه به این سو به کار آغاز کرده است، ضمن تشویق مخالفان به صلح وعده داده بود که برای آن شمار از مخالفان که به صلح می‌پیوندند زمینه کار را مساعد می‌سازد.

اما برخی از فرماندهان طالبان که به صلح پیوسته‌اند می‌گویند تا‌کنون هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند.

ملانبی یک فرمانده پیشین مخالفان دولت که از حدود دو ماه به این سو دست از جنگ کشیده و به صلح پیوسته است گفت: «طی این مدت هیچ کمکی به وی و دیگر مخالفان صورت نگرفته است.»

اما «عطااله لودین» معاون شورای عالی صلح گفت: «آنان در حال ایجاد کمیته‌هایی هستند تا زمینه کار و آموزش را برای مخالفان دولت که به پروسه صلح می‌پیوندند آماده کنند.»

به گفته وی در کمیته امنیتی فرماندهان قطعات نظامی برای امنیت افرادی که به صلح می‌پیوندند کار می‌کنند و در کمیته انکشافی مقامات محلی حکومتی زمینه کاریابی و آموزش را فراهم می‌کند.

در حال حاضر در کنار طالبان والقاعده که با دولت افغانستان در حال جنگ است گروهی دیگری نیز به نام حزب اسلامی که رهبری آن را «گلبدین حکمتیار» یک فرمانده پیشین جهادی به عده دارد نیز وجود دارد.

حزب اسلامی که از گروه‌های تندروی جهادی پیشین است در این اواخر نسبت به طالبان و القاعده موضع‌گیری نرم‌تری از خود نشان داده و نمایندگان این حزب با شورای عالی صلح و دولت افغانستان گفت‌و‌گو‌هایی نیز داشته است.

اما طالبان هنوز هم به موضع‌گیری سخت‌گیرانه‌اش ایستاده بوده و افرادی را که به پروسه صلح می‌پیوندند از خود نداسته و این روند را برنامه تبلیغاتی دولت افغانستان می‌داند.


 


خبر / رادیو کوچه

گزارش شاهدان عینی و سایت‌های خبری حاکی است که گارد ویژه ضد‌شورش و نیروهای امنیتی بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در خیابان‌ها و میدان‌های اصلی در مرکز شهر تهران مستقر شده و جو پایتخت امنیتی است.

به گزارش کلمه، نزدیک نیروهای امنیتی، گارد ویژه و لباس‌شخصی‌ها در اماکن پررفت و آمد مردم را زیر نظر دارند و به هر فردی مشکوک شوند او را سوار ماشین ون می‌کنند.

بر اساس این گزارش، اطراف تئاتر شهر تهران نیز از ماموران امنیتی پر شده است.

هم‌چنین این شاهدان عنوان کردند از تمام مغازه‌داران منطقه ولیعصر خواسته شده هر چه سریع‌تر مغازه‌ها را تعطیل و محل کسب خود را ترک کنند.

پاره‌ای گزارش‌ها هم حاکی است که خیابان‌های منتهی به میدان آزادی از جمله خیابان بهبودی پر از نیروهای امنیتی است و به گفته برخی از شهروندان تهرانی این جو امنیتی سنگین بی‌سابقه است.

Click here to view the embedded video.

از زمان برگزاری اعتراض‌های مخالفان دولت در روز ۲۵ بهمن در تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران، لحن مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی علیه معترضان شدت گرفته است و تهدید کرده‌اند که با هرگونه تحرک مخالفان برخورد خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، تحرکات روز پنج‌شنبه در حالی است که فرمانده نیروی انتظامی از «حضور گشت‌های اطلاعاتی و انتظامی در مراکز خرید و ایجاد تسهیلات ترافیکی» در آستانه نوروز خبر داده است.

اسماعیل احمدی‌ گفته است: «پیش‌‌بینی‌های لازم انجام شده است که از جمله آن تسهیل ترافیک به منظور تردد مردم و ایجاد امنیت مراکز خرید با حضور گشت‌های انتظامی است که هر قدر به نوروز نزدیک شویم حضور ماموران بیش‌تر خواهد شد.»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیوکوچه

این از غریبی خدمت‌گزارن این سرزمین است که بسیاری از خدمات آن‌ها، سال‌ها از چشمان اکثریت جامعه پنهان مانده و یا در حقیقت پنهان نگه‌داشته شده است. شاید خیلی‌ها پیش از سال 1383 نمی‌دانستند و متاسفانه بسیاری هنوز هم ناآگاهند، که ما یکی از بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن را در کشورمان داریم و شاید همین بی‌خبری بود که خوش‌بختانه سبب شد، در بلبشوی پیروزی انقلاب‌ اسلامی، تمامی آن‌ها از گزند دزدی و تخریب، جان سالم بدر ببرند. گویا انقلابیون، بیش از آن با هنر مدرن و پست‌مدرن بیگانه بودند که از وجود چنین چیزی باخبر باشند، این‌جا را خوشا به حال ما.

در حالی‌که «کامران ‌دیبا» معمار و نقاش بزرگ ایرانی در سن 75 و یا به روایتی 77 سالگی، در دیار غربت به قول خودش «مثل حیوانی زخم‌هایش را می‌لیسد تا بتواند سرپا بایستد» [1] ساختمان موزه‌ی هنرهای معاصر که یکی از ده‌ها اثر بی‌نظیرش است، هنوز حافظ شمار فراوانی از شاه‌کارهای هنر جهان است. هر‌چه «محمدرضا ‌پهلوی» به فامیلش اجازه ورود به قدرت را داده بود، «فرح ‌دیبا» از این نظر پاک‌دامن بود. شاید بزرگ‌ترین استفاده‌ای را که «کامران‌ دیبا» از این نسبت فامیلی کرد، فراهم آوردن زمینه خدمت بیش‌ترش به معماری و هنر ایران‌ زمین بود، که ملکه‌ی آن روز ایران، الحق از بزرگ‌ترین مدافعان و گسترش‌دهندگان به آن بود. «دیبا» طرح‌ها و پروژهای معماری فراوانی را در کشور بنا نهاد، از ساختمان‌های دانش‌گاه «جندی‌شاپور»، «فرهنگ‌سرای نیاوران» و «فرهنگ‌سرای شفق» تهران گرفته تا پروژه‌ی نیمه‌تمام «شهرجدید شوشتر»، اما شاید هیچ‌کدام مانند ساختمان «موزه‌ی هنرهای‌ معاصر» تهران، شناخته‌شده نباشند.

«موزه‌ی هنرهای ‌معاصر» در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به کوشش و ابتکار «فرح‌ پهلوی» در گوشه غربی «پارک ‌لاله» و در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع بنا شد

«موزه‌ی هنرهای ‌معاصر» در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به کوشش و ابتکار «فرح‌ پهلوی» در گوشه غربی «پارک ‌لاله» و در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع بنا شد. هشتی، چهارسو و گذرگاه‌ها از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به‌شمار می‌روند. هم‌چنین تاثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضح است. «دیبا» بر خلاف رسم دیگر معماران تحصیل‌کرده‌ی غرب در آن زمان، به شدت به تلفیق هنر و معماری کلاسیک شرقی و معماری و هنرمدرن غرب، ایمان داشت و این آشکارا در تمامی کارهای او دیده می‌شوند. به گفته‌ی خود «دیبا»، او برای طراحی بنای این موزه، از موزه «گاگنهایم نیویورک»، موزه «هنر‌مدرن نیویورک»، آثار «فرانک ‌للویدرایت» و معماری خانه‌های کاهگلی مناطق‌کویری ایران و بادگیرهای شهرهای یزد و کاشان الهام گرفته است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی‌نظیر نسبت به هم بنا شده‌اند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه می‌گردانند، این مسیر به گونه‌ای طراحی شده ‌است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول بازمی‌گردد. در دل هشتی موزه اثری از هنرمند ژاپنی، «نوریوکی‌ هاراگوچی» قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده ‌است. در میانه یکی از گذرگاه‌ها اثری از «هنری ‌مور» قرار دارد و فضای سبز اطراف موزه به نام «باغ تندیس» آثار حجمی هنرمندانی نظیر «پرویز ‌تناولی»، «هنری ‌مور» و «آلبرتو جاکومتی» قرار دارد.

در گنجینه دایمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزش مند و یگانه از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگه‌داری می‌شود. در میان این آثار کارهایی از برجسته‌ترین نقاشان و مجسمه‌سازان کلاسیک، مدرن و پست‌مدرن غرب وجود دارند که می‌توان به نام‌هایی چون «پیکاسو»، «شاگال»، «کاندینسکی»، «اندی ‌وارهول»، «مارسل ‌دوشان»، «خوان ‌میرو» و «سالوادور ‌دالی» اشاره کرد. این گنجینه در واقع از غنی‌ترین کلکسیون‌های دنیا بوده و از نظر هنر آمریکایی بعد از جنگ، در تمام آسیا و ژاپن و حتا در مقایسه با اروپا و غرب آمریکا کم‌نظیر است، که پس از انقلاب به دلیل فضای فرهنگی و سیاسی غرب‌ستیزانه حاکم بر ایران و بی‌میلی به هنر مدرن، سال‌ها در انبار موزه هنرهای معاصر ماند و در معرض دید شیفتگان هنر مدرن قرار نگرفت. نمایش این آثار پس از سال‌ها به مدد «علی‌رضا سمیع‌آذر» مدیر سابق موزه صورت گرفت که با استقبال فراوان مشتاقان هنر روبه‌رو شد.

1- از کتاب «باغی میان دو خیابان، چهار هزار روز از زندگی کامران دیبا» نوشته‌ی «رضا دانشور»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

آن‌‌چه امروز ما با آن درگیریم، موقعیت کابوس‌‌وار و متوهم کنونی‌‌مان، آن هم پس از اصلاحات اساسی رضا شاه شاید که نه، مطمئنن از دست‌آوردهای پهلوی دوم است، این‌‌که او چگونه روحانیون منزوی و فراموش شده توسط پدرش را، که پس از چند صد سال رضا شاه، توانسته بود به باور عادی و قانون‌‌مدار بودن برساند، تا به آن‌‌حد حرمت‌‌گذار شد که رویای زندگی گذشتگان‌‌شان را در آن‌‌ها بیدار کرد، به استناد تاریخ تنها به علت ترس از نفوذ کمونیست نبوده، در این مبحث به اعتقادات دینی شخص شاه برای ایجاد نگاهی واقعی‌‌تر به علل احیای دوباره آخوندیسم خواهیم پرداخت.

شاه خود را «یک مومن واقعی» می‌دانست. او بارها در کتاب‌ها و مصاحبه‌های گوناگون به مکاشفاتی اشاره می‌کند که به آن وسیله با ائمه و بزرگان مذهبی در ارتباط بوده ‌است و خود و سلطنتش را تحت حمایت آنان می‌دیده ‌است. به‌طور مثال، او از شفا یافتنش از بیماری حصبه به دست علی در خواب، نجات از مرگ به دست «عباس‌ابن‌علی» پس از افتادن از اسب در امام‌زاده داوود و «برخورد با امام غایب در نزدیکی کاخ تابستانی شمیران» نام می‎برد.

«داریوش همایون» وزیر اطلاعات و جهان‌گردی در اواخر دوران سلطنت  محمد‌رضا شاه، یکی از به‌ترین تحلیل‌‌های مرتبط با روابط او و روحانیون و باورهای قلبی شاه را انجام داده است، او می‌‌نویسد :

«روی‌‌کرد شاه به مذهب مانند بیش‌تر ایرانیان ــ تناقض‌‌آمیز و روان‌‌پاره (shizophrenic) و سودگرایانه بود‌. او پرورش اروپایی داشت و از نظر شیوه زندگی و سلیقه‌‌ها از هیچ اروپایی معمولی باز‌شناختنی نبود. برای ملت خود نیز مقامی در میان پیش‌رفته‌‌ترین ملت‌‌های جهان می‌‌خواست. ولی مانند عموم هم‌میهنان نه تا پایان هر راه می‌‌رفت و نه از هیچ ناهم‌‌خوانی میان مقصد‌‌ها و راه‌‌ها و میان مقصدها باهم در شگفت می‌‌شد.

اطمینان داشت که به هر ترتیب به آن‌‌چه آرزو می‌‌کرد می‌‌رسد. در روی‌‌کرد به مذهب نیز می‌‌پنداشت می‌‌توان بیش‌ترینه آخوند‌‌بازی را با بیش‌ترینه فرنگی‌‌مآبی در آمیخت.

مهم‌‌تر از حضور علمای مذهبی در مراسم سوگند او در مجلس، بازگرداندن آیت‌‌اله قمی تبعید شده رضا شاه از نجف با سر و صدای بسیار بود که نخستین اقدام مهم او در پادشاهی به شمار می‌‌رفت و پیام اشتباه‌‌ناپذیری به روحانیت واپس‌‌رانده و در وضع دفاعی بود که می‌‌تواند حمله به نوآوری‌‌های رضا شاه و بازگشت به موقعیت برتر خود را آغاز کند.

از آن پس عناصر مذهبی از میانه‌‌رو‌‌های قم تا افراطیان فدایی اسلام تا بیست سالی بعد تا جایی که جامعه تکان‌‌خورده و متفاوت ایرانی اجازه می‌‌داد در مسیر ارتجاع تاخت و تاز کردند. مدارا با مذهب چنان بود که کشندگان کسروی بی‌‌پیگرد رها می‌‌شدند.

در آغاز دهه چهل خورشیدی/ شصت میلادی شاه به تنگ آمده از زنگ‌‌زدگی سراسر نظام سیاسی، گوش‌‌های خود را به نغمه‌‌های اصلاحات که از درون و بیرون بالا گرفته بود سپرد.

یک گروه تازه تکنوکرات‌‌ها دست‌گاه اداری را از اداری‌‌های پیشین گرفتند و برنامه اتحاد برای ترقی کندی در روایت ایرانی خود، اصلاحات شش‌‌گانه انقلاب سفید «بعدن شاه و ملت» پس از همه‌‌پرسی به اجرا درآمد و با مخالفت سخت روحانیتی که تا آن زمان هم‌راهی و مدارا دیده بود روبه‌رو شد.

قیام خرداد ۱۳۴۲ آقای خمینی که اگر زود سرکوب نشده بود همان‌‌گاه انقلاب اسلامی را به نتیجه می‌‌رساند تنها چهار ماه پس از همه‌پرسی شش بهمن روی داد.

شاه چالش خطرناک روحانیون را دید و به همت «اسداله علم»، نخست‌‌وزیر، بر آن پیروز شد ولی روش دودلانه خود را تغییر نداد. باز امتیاز دادن‌‌ها و دل‌جویی‌‌ها ادامه یافت.

نفوذ اسلامی‌‌ها در ۱۵ ساله بعدی روزافزون بود. شمار مسجدها بنا به پژوهش عباس میلانی از ۲۰۰ در ۱۳۲۰ به ۵۰هزار در ۱۳۵۷ رسید که به یاری هزاران صندوق‌‌قرض‌‌الحسنه و هیت مذهبی و مدارس اسلامی بزرگ‌‌ترین شبکه تشکیلاتی را در اختیار تند‌‌رو‌‌ترین عناصر مذهبی قرار دادند ــ همه با کمک حکومت.

اسلامی‌‌ها، کسانی که رهبری انقلاب را در دست گرفتند، از دربار شاهنشاهی تا وزارت آموزش و پرورش همه‌جا رخنه کردند.

تا هفته‌‌های آخر رژیم در هیت وزیران و ساواک، روحانیون را به چشم متحدان بالقوه در برابر خطر کمونیست‌‌ها و چریک‌‌ها می‌‌دیدند و عملن در اختیار فعالیت‌‌های انقلابی آنان بودند.

شاه که از آغاز می‌‌پنداشت به کمک ارتجاع مذهبی می‌‌تواند به جنگ کمونیسم برود سرانجام بیداری تلخ خود را در یکی شدن کمونیست‌‌ها با اسلامیان به رهبری  آیت‌خمینی ـ اتحاد سرخ و سیاه و مارکسیسم اسلامی ــ که اصطلاحات خودش بود، دید.

اما تنها ملاحظات سیاسی نبود. کسی که از آغاز خود را نظر کرده مقدسان می‌‌پنداشت و هنگام سفر همه آیین‌‌های خرافی واپس‌‌مانده‌‌ترین افراد ملت خود را به جا می‌‌آورد و دستی که به ضریح می‌‌گرفت از سر عوام‌‌فریبی نمی‌‌بود، در ژرفای روان خود سرگشته بود.

مانند هر زمینه دیگر هرگز نتوانست مسیر مشخصی را تا پایان برود و به جای محبوبیت عمومی، خود را هدف حملات عناصر مترقی و مذهبی هر دو یافت.»

هنگامی‌‌که کتاب شاه در سال 1340 انتشار یافت، ادعاهای او درباره مکاشفه و مشاهده امامان چنین تعبیر شد که شاه برای جلب توجه مردمی که معتقدات مذهبی داشتند آن قبیل مطالب را عنوان کرد ولی بعد از سال‌‌های 1341 خورشیدی و شروع رویارویی با آخوندیسم و «روحانیت» شاه نه تنها این قبیل ادعا‌‌ها را دوباره برای روزنامه‌‌نگاران خارجی عنوان می‌‌کرد، بلکه با افزودن مطالب دیگری «به ویژه در مصاحبه پرسروصدای با اوریانا فالاچی» خود را «نظرکرده‌‌ای» معرفی می‌‌کرد که معجزه‌آسا بر اثر قدرت‌‌های فوق‌‌طبیعی و با کمک بزرگان عالم اسلام از چندین توطئه قتل نجات یافته و با صراحت اعلام می‌‌کرد که خداوند رسالت خاصی را بر عهده او گذاشته ‌و به همین جهت پیوسته او را در کنف حمایت خود از هر عارضه و چشم‌زخمی مصون و محفوظ نگاه خواهد داشت .

ژراردوبلیه روزنامه‌‌نگار می‌‌نویسد شاه ضمن مصاحبه‌‌اش تعریف کرده بود، که وقتی ماجرای نجات خودم را به وسیله «حضرت ابوالفضل» برای پدرم نقل کردم حکایت مرا جدی تلقی نکرد و به شدت به من پرخاش کرد و گفت تو ولی‌‌عهد این مملکت هستی و باید روزی بر تخت سلطنت بنشینی، این رویاها و افکار زنانه را کنار بگذار، در نتیجه من به گریه افتادم و دیگر وقایع بعدی را از او پنهان می‌‌کردم.


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«بازیگر اصلی سریال 24 به تلویزیون برمی‌گردد»


«کیفر ساترلند» که در هشت فصل سریال «24» نقش «جک بائر» را بازی ‌کرد با سریالی دیگر به تلویزیون برمی‌گردد.

این بازی‌گر صحبت‌های اولیه را برای بازی در نقش اصلی سریال «جادو» انجام داده است. فیلم‌نامه قسمت اول و آزمایشی این سریال را «تیم کرینگ»، خالق سریال «قهرمانان» (Heroes) نوشته است.

این مجموعه داستان پدری است که متوجه می‌شود پسر لال و دچار اوتیسم او می‌تواند وقایع را پیش‌گویی کند. قرار است ساترلند نقش پدر را بازی کند.

«جادو» اولین فیلم‌نامه کرینگ پس از «قهرمانان» است، سریالی که از سال 2006 روی آنتن شبکه ان‌بی‌سی رفت، اما پخش آن پس از چهار فصل ناتمام ماند. کرینگ مدیرتولید «جادو» نیز هست.

ساترلند صحبت‌های اولیه را انجام داده و موافقت خود را برای بازی در سریال اعلام کرده، اما باید فیلم‌برداری سریال با برنامه کاری او هماهنگ باشد. او در حال حاضر با بازی در اجرای جدید «فصل قهرمان» روی صحنه برادوی است. پیش‌نمایش‌های این نمایش از هفته پیش آغاز شد.

ساترلند که در تلویزیون محبوبیت بالایی زیادی دارد از زمان پایان پخش «24» مدام پیشنهاد کاری دریافت می‌کند. او از سال 2001 تا 2010 در سریال «24» نقش جک بائر، مامور شجاع یک سازمان ضدجاسوسی را بازی ‌کرد. این نقش در سال 2006 برای او یک جایزه «امی» به ارمغان آورد.

…………………………………………………………………………..

«جرج کلونی، رییس جمهوری جدید سودان»

«جرج کلونی» بازی‌گر آمریکایی و چهره محبوب خیلی از دخترها و خانم‌ها، در حالی که همه برای مراسم اسکار و گرمی خودشان آماده می‌کردند، به جنوب سودان رفته و برای حمایت از مردم در آن منطقه و معترضان سخن‌رانی کرد.

او در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «این مردم احتیاج به حمایت دارند بیش‌تر از دوست دخترم.»

جرج کلونی: «من برای شما آزادی به ارمغان میارم.» احتمالن داره همینو می‌گه

سودان پیش‌تر به دلیل بحران سیاسی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

…………………………………………………………………………..

«کوین کاستنر در نقش یک پدر»

«کوین کاستنر» باز‌ی‌گر آمریکایی پس از مدت‌ها با فیلم «سوپر‌من» به عرصه سینما باز می‌گردد. البته او در این فیلم نقش پدر سوپر‌من را بر عهده خواهد داشت.

«جانتان کنت»، کارگردان این فیلم عنوان کرد: «هیچ‌کس مثل کوین نمی‌تواند نقش پدر سوپرمن را بر عهده داشته باشد.»

…………………………………………………………………………..

«لیدی گاگا باز هم طرف‌دارانش را متعجب کرد»

«لیدی گاگا» در یک حرکت جدید و پس از پوشیدن لباس‌های مختلف این بار با نپوشیدن لباس همه طرف‌دارانش را متعجب کرد.

او برای جلد مجله «پرپل» (بنفش) در حرکتی تازه با انداختن عکس‌های سکسی از پوشیدن لباس خودداری کرد.

بالاخره این هم یک مدل جدید از لیدی گاگا است.

Click here to view the embedded video.

…………………………………………………………………………..

«بله، تراولتا کچل است»

«جان تراولتا»، بازی‌‌گر به‌نام و ثروت‌مند آمریکایی توسط یک عکاس مورد شکار قرار گرفت و این عکاس توانست اولین تصویر بدون موی این بازی‌گر را عکاسی کند.

بله، این بازی‌گر کچل است.

خوب کچلی دیگه، چرا بهت بر می‌خوره. راستی اون کیه بغل دستت؟

این عکاس گفت: «من می‌دانستم که جان از موی مصنوعی در فیلم‌هایش استفاده می‌کند اما نمی‌دانستم که به کل کچل است.»

…………………………………………………………………………..

جدیدترین عکس‌های «کیم کارداشیان» در مراسم معرفی عطر جدیدش

این عطر تازه منه، ترا به خدا از من بخرید.


 


خبر / رادیو کوچه

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر طی تماسی تلفنی از ممنوعیت ملاقات هفتگی با خانواده‌اش خبر داده است.

او در تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته است: «ماموران زندان وقتی می‌خواستند من را برای ملاقات هفتگی بیاورند مجبورم کردند، مسیر بند ۲۰۹ تا سالن ملاقات را نیز با چشم‌بند طی کنم، موضوعی که موجب اعتراضم شد اما ماموران زندان به جای توجه به این اعتراض اعلام کردند که از ملاقات محروم شده‌ام و دوباره مرا به سلولم بازگرداندند.»

این در حالی است که فرزندان خانم ستوده بیش از شش ماه است که از دیدن مادر خود محروم هستند.

این وکیل دادگستری که بیش از شش ماه است در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و وکالت محکوم شده است.

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر با وجود چندین بار اعتصاب غذا در اعتراض به اتهامات خود و فشارهای بین‌المللی برای آزادیش هم‌چنان در زندان اوین و دریکی از سلول‌های چند نفره بند ۲۰۹ به سر می‌برد.

وی روز ۱۳ شهریورماه سال جاری بازداشت شد و با حکم قاضی شعبه ۲۶ قاضی پیر عباسی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و وکالت محکوم شده است.

شایان ذکر است که او هفته گذشته بار دیگر در شعبه ۲۶ دادگاهی شد.

بیشتر بخوانید:

«۱۱ سال حبس محکومیت نسرین ستوده»

«آزادی رضا خندان و فرزانه روستایی»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، دست‌کم چهار تن از دانش‌جویان دانش‌گاه صنعتی امیرکبیر در تظاهرات اعتراضی یکم اسفند ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

به گزارش دانشجو نیوز، فرشاد موسوی، فوژان شفایی، محمد احسان معزی (دانش‌جویان دانش‌کده معدن و متالورژی) و مهرداد فرنوش (دانش‌جوی دانش‌کده کامپیوتر) در روز ۱ اسفند بازداشت شده‌اند و از محل نگه‌داری و وضعیت این دانش‌جویان هیچ اطلاعی در دست نیست.

گفته می‌شود که تعدادی از دانش‌جویان دانش‌گاه امیرکبیر نیز در روزهای بیست و پنجم بهمن و یکم اسفندماه بازداشت و پس از مدتی آزاد شده‌اند.

پیش‌تر نیز خبر بازداشت عبداله صدری استاد و عضو هیت علمی دانش‌کده معدن و متالورژی در روز ۲۵ بهمن منتشر شده بود.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت یک عضو اتاق بازرگانی و یک استاد دانش‌گاه»


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

برای بعضی از ما تاریکی غلظتی دارد، که تنهایی تاریکی را تنها ما درک می‌کنیم، هرچه درک ما از تاریکی بیش‌تر شود، طرف سپیدی ما رنگین‌تر می‌شود. تاروپودش رویاباف که باشد برای مرگ هم رویا را انتخاب می‌کند، رویا چه خوب است وقتی آگاهانه می‌روی به سمتش مثل مرگ، مرگ در یک جنگل سبز و پردرخت و تو می‌روی به سمت مرگ وقتی در همه‌ی جزییات هم پرنده پر می‌زند و زندگی زیر دماغت است.

«غزاله علی‌زاده» در سال 1325 در تهران به دنیا آمد. و در کنکور رشته‌ی ادبیات فارسی در مشهد و کنکور حقوق و فلسفه در تهران قبول شد و به خواست مادرش به رشته حقوق وارد شد. او با مدرک لیسانس علوم سیاسی از دانش‌گاه تهران، برای تحصیل در رشته‌ی فلسفه و سینما در دانش‌گاه سوربن به فرانسه رفت. در واقع او ابتدا برای دکترای حقوق به پاریس رفت ولی با زحمت زیاد رشته‌اش را به فلسفه‌ی اشراق تغییر داد و قصد داشت پایان‌نامه‌اش را درباره‌ی مولوی بنویسید، که با مرگ ناگهانی پدرش آن را نیمه‌کاره رها کرد. غزاله علی‌زاده که دوبار ازدواج کرده بود و هردوبار منجر به جدایی شده بود. یک دختر از بیژن الهی دارد و از دو دختر بی‌سرپرست مادرانه نگاه‌داری می‌کرد.

نخستین اثر غزاله علی‌زاده، «سفر ناگذشتنی» نام دارد که در سال 1356 منتشر شد. کتاب «خانه‌ی ادریسی‌ها» مهم‌ترین رمان دو جلدی اوست که  سه سال پس از مرگش، جایزه‌ی «بیست سال داستان‌نویسی» را به خود اختصاص داد. یک سال پیش از مرگش به دعوت انجمن ایرانیان «وال‌دو مارن» در جنوب پاریس، به آن‌جا رفت و به خواندن قسمتی از قصه‌ها و داستان‌هایش پرداخت. «غزاله علی‌زاده» از کسانی بود که متن بیانیه 134 نفره از نویسندگان به نام «ما نویسنده‌ایم» را امضا کرد.

او در مصاحبه‌ای که پس از دریافت جایزه‌ی به‌ترین کتاب داستان سال 1373، با رادیو فرانسه داشت، درباره‌ی نقش ویژه‌ی زنان چنین گفت.

«زنان ایرانی تجربه‌های خارق‌العاده‌ای مثل انقلاب و بعد از آن، جنگ را پشت سر گذاشتند. انقلاب، تنها انگیزه‌ی من و هم‌کاران زن دیگرم برای نوشتن نبود، اما این واقعه‌ی تاریخی باعث شد که هرکدام وضعیت جدیدی در خودمان کشف کنیم. زن، جنس اعجاب‌آوری برای تحول ژرف و پای‌داری در برابر آن بود. تک‌تک زنان ایرانی در گرداب این شرایط، هم جرات خودشان را نشان دادند و هم صبوری عجین شده با ذات زنان را، اما زیر بار زورگویی و ظلم نمی‌روند. نویسندگان زن ما هم شاید به این دلیل که جامعه‌ی مردسالار، آن‌ها را وادار به تحقیر می‌کند، سعی کردند با نیرویی مضاعف، پرواز کنند. میله‌های قفس و زنجیرهای پیرامون‌شان را بشکنند و خودشان را به‌عنوان انسان و نه سوژه‌ی صنفی، در جامعه تثبیت کنند.»

در مقایسه‌ی ادبیات داستانی و سینمای معاصر و این‌که کدام از این دو پرقوام‌تر است، «غزاله علی‌زاده» پاسخ می‌دهد .

«ادبیات داستانی این دوران، مثل معدنی است با رگه‌هایی از الماس که در تاریکی مانده‌ است. ما زندانی زبانیم اما تصویر از هر دیواری می‌تواند بیرون بپرد. صف‌های طولانی سینماهای «شانزه‌لیزه» برای دیدن فیلم «زیر درختان زیتون» را از یاد نبریم. فرهنگ معاصر ایران به یاری سینما، دور کره‌ی کوچک زمین می‌گردد. ما سازندگان فرهنگ نوشتاری در سایه مانده‌ایم.

یکی از ویژگی‌های گونه‌ی ادبی زنان هم‌ذات پنداری غریزی نویسنده با شخصیت یا قهرمانی است که خلق می‌کند. نویسنده ادبیات را آینه‌ای می‌داند که می‌تواند خود وهمه زوایای تاریک روشن زندگی عاطفی و اجتماعی خود را باز ببیند. با توجه به تکرار مضمون و موضوع جست‌وجوی عشق در داستان‌های علی‌زاده به نظر می‌رسد که نویسنده خود در دنیایی بی‌عشق به دنبال عشق می‌گردد. زوج‌های داستان‌های غزاله همیشه دردی جان‌کاه را تحمل می‌کنند. دردی که آن‌ها را به تنهایی و انزوا می‌کشاند.

او در وصف خودش می‌گوید «دوازده، سیزده ساله بودم، دنیا را نمی‌شناختم. کی دنیا را می‌شناسد؟ این توده‌ی بی‌شکل مدام در حال تغییر را که دور خودش می‌پیچد و از یک تاریکی می‌رود به طرف تاریکی دیگر. در این فاصله، ما بیش و کم رویا می‌بافیم، فکر می‌کنیم می‌شود سرشت انسان را عوض کرد، آن مایه‌ی حیرت‌انگیز از حیوانیت در خود و دیگران. و ما نسلی بودیم آرمان‌خواه. به رستگاری اعتقاد داشتیم. هیچ تاسفی ندارم. از نگاه خالی نوجوانان فارغ از کابوس و رویا، حیرت می‌کنم. تا این درجه وابستگی به مادیت، اگر هم نشانه‌ی عقل و معیشت باشد، باز حاکی از زوال است. ما واژه‌های مقدس داشتیم، آزادی، وطن، عدالت، فرهنگ، زیبایی و تجلی. تکان هر برگ بر شاخه، معنای نهفته‌ای داشت.

از خودم چه بگویم؟ بگذارید زمان قضاوت کند. در گردونه‌ی سوگ‌های طنز‌آمیز زندگی، رسیده‌ام تا این‌جا، به انتظار شوخی‌هایی که در راه هستند، با بود و نبود انسان.  متحد نیستیم. اگر حرمت‌گذار یک‌دیگر باشیم، می‌توانیم جهانی شویم.»

می‌گوید: «روزی گورستان «پرلاشز» را دور می‌زدم. از کنار بناهای یادبود گرد گرفته و تار عنکبوت بسته می‌گذشتم، تا به مزار «صادق هدایت» رسیدم. آن وقت‌ها پر از شمع و گل بود. همان دور و بر، مزار «مارسل پروست» را کشف کردم. تخته‌سنگی سیاه. به نظر من، ناشناخته و قدر نیافته. سنگ را لمس کردم. باغ کومبزه و کودکی» مارسل را به یاد آوردم، منقلب شدم. برگشتم سر مزار «هدایت» و چند شاخه گل از خرمن گل‌های او قرض گرفتم و برای «مارسل پروست» آوردم.»

غزاله بعد از دو بار اقدام به خودکشی ناموفق در حالی که مدت سه سال از بیماری سرطان رنج می‌برد در  بیست و سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۵تاکنون در «امام‌زاده طاهر» کرج به خواب ابدی فرو رفته است.

علت مرگش را هم عده‌ای مشکلات زندگی خانوادگی، بیماری جسمی، دشواری‌های فعالیت‌های ادبی و بی‌اعتنایی مخاطبان قدرناشناس دانستند. اما در نامه‌ای که می‌نویسد می‌گوید: «هیچ‌کس در مرگ من مسوول نیست.» و او شجاعت این را داشت تا خود به زندگیش پایان دهد.

دو روز پیش از حادثه از مشهد به طرف رامسر رفته بود تا آگاهانه به مرگ به پیوندد. ‌با لباسی مانند همیشه سیاه ‌با ظرف خالی قرصی در جیب، با معده‌ای انباشته از قرص‌های آرام‌بخش با طنابی به گردن  در میان دو تخته سنگ، با حدود دو سانتی‌متر فاصله از زمین و آویزان از درخت. او را در امام‌زاده طاهر کرج به خاک سپردند. او در جنگل‌های جواهرده رامسر به مرگی آگاهانه خود را پیوند داد و با مرگش یکی از چهره‌های مطرح داستان‌نویسی ایران به انتهای راه خود پیوست.


 


خبر / رادیو کوچه

جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب روز چهارشنبه برگزار شد.

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، وی متهم به عضویت در شورای عالی کانون مدافعان حقوق بشر، راه اندازی شورای ملی صلح، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم و فعالیت تبلیغی علیه نظام است.

نرگس محمدی در اردیبهشت سال ۸۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به شعبه ۴ بازپرسی دادگاه انقلاب احضار شد و پس از ۳ جلسه حضور در دادگاه قرار کفالت پانصد میلیون  ریالی برای وی صادر شد.

اما ۲۰ روز بعد در تاریخ ۸۹/۳/۲۰ توسط نیروهای امنیتی و بدون حکم بازداشت، ساعت ۲۲:۳۰ شب بازداشت شد. پس از انتقال به بند ۲۰۹ امنیت این بار نیز اتهام او از سوی شعبه ۳ بازپرسی مستقر در اوین فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشرمطرح شد و پس از اعتراض او مبنی بر این‌که با همین اتهام یک ماه پیش احضار و به پرونده وی رسیدگی شده است، اتهام وی پس از گذشت ۳ روز از بازداشت‌، تغییر و در شعبه ۱ بازپرسی مستقر در اوین اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت عنوان و پس از گذشت ۳ روز از بازداشت به وی تفهیم و قرار بازداشت صادر شد.

بیشتر بخوانید:

«نرگس محمدی در بیمارستان»

«بازداشت نرگس محمدی»


 


خبر / رادیو کوچه

در جریان تظاهرات ضددولتی در ایران در روز یکم اسفند ماه، حسن یونسی فرزند علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت سیدمحمد خاتمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

بر اساس گزارش رجانیوز، وی به‌دلیل رفتارهای تحریک‌آمیز در حاشیه فرخوان برای تجمعات یکم اسفند ماه دستگیر شده است.

گفتنی است که فائزه هاشمی فرزند آیت‌اله هاشمی رفسنجانی نیز در همین روز و با اتهامی مشابه بازداشت اما ساعتی بعد آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

«فائزه هاشمی پس از دقایقی بازداشت، آزاد شد»


 


پنج‌شنبه 5 اسفند 89‌/  24 فوریه 2011

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم ‌تاریخ

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

note3پس‌نشینی تند- «حکایت باغی که باغبانش غریب است»- اکبر ترشیزاد

note3بخش اول خبر‌ها

note3مجله جاماندگان- «شاه مومن، ملا را بیدار کرد»- شراره سعیدی

note3گزارش روز کابل- «افزایش تلاش‌ها برای جلب مخالفان دولت افغانستان به صلح»- آرین

note3روز‌ نگاشت- «حرکت برای سلامتی مردان»- محبوبه

note3بخش دوم خبرها

note3آقای گجت- دامون

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات تاجیکستان- «وکیلان پارلمان اسناد بدون مهر را تصویب کردند»- کیومرث

note3پاپاراتزی- «لیدی گاگا باز هم طرف‌دارانش را متعجب کرد»- بهنام

note3دایره‌ی شکسته- «مرگ او در انزوای جنگل‌های جواهرده»- مه‌شب تاجیک

note3بخش سوم خبرها


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«آزادگان»

این نشریه تصویب سند درخواست ۲۰۳ میلیون دالر قرض از چین در پارلمان تاجیکستان را به بررسی گرفته است. نشریه می‌نویسد، «سندی که از طرف وزیر مالیه تاجیکستان «سفرعلی نجم‌الدین‌اف» معرفی شد، مهر و امضا نداشت.» وکیلان پارلمان تنها با تکیه به قول وزیر مالیه که گویا رییس جمهوری از این سند آگاهی دارد، آن را به تصویب رسانده‌اند. اما رییس پارلمان تاجیکستان به وزیر مالیه کشور هشدار داده، که از این به بعد اسناد بدون امضا و مهر را به پارلمان پیشنهاد نکند. زیرا به گفته او در صورت تصویب چنین اسناد بی‌امضا و مهر، وزارت و اداره‌ها می‌توانند به آن تغییر و اصلاح وارد کرده، به نفع خود استفاده کنند.

این در حالی‌ است، که بار نزدیک ۲ میلیارد دالر قرض به گردن تاجیکستان است. قسمت بیش‌تر این قرض‌ها را دولت چین برای بنیاد شاه‌راه‌ها، خط بلندشدت نیروی برق و ساختمان نقب در شمال و جنوب تاجیکستان داده است. در این قطار از ایران هم نام برده می‌شود، که ساختمان نقب «استقلال» در گردنه «انزاب»، شمال شهر دوشنبه، و ساختمان نیروگاه برق آبی «سنگتوده-۲» را سرمایه‌گذاری کرده است. «صندوق بین‌المللی پول» می‌گوید در حال حاضر وام‌های بیرونی تاجیکستان حدود ۴۰ درصد مجموع محصولات ناخالص ملی این کشور برابر است.

«نگاه»

از سرنوشت یک گروه مهاجران کاری تاجیک قصه کرده است، که از سوی شرکت محلی «تاجیک اویه تور» برای کار به روسیه رفته، ولی‌ با دو دست خالی به وطن بازگشته‌اند. این مهاجران گفته‌اند، شرکت «تاجیک اویه تور» که آن‌ها را رسمن به شهر «ارکتسک» روسیه گسیل کرده بود، دیگر از وضع آن‌ها نپرسیده و در مورد بازگشت‌شان نیز کمک نکرده است. «امام علی زیایف» مهاجر تاجیک به «نگاه» گفته است، آن‌ها ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ به روسیه رفته‌اند.

به گفته وی شرکت «تاجیک اویه تور» برای آن‌ها در یک ماه حدود 1000 دالر حق مزد وعده داده است. اما به نقل «کمال‌الدین یعقوب‌اف»، آن‌ها در وضع مشکل قرار داشته، از طرف کارفرمایان روس مورد تحقیر قرار گرفته بودند. وی از آن شکایت کرده است، که کارفرمایان روس نه تنها مبلغ، بلکه نان و چای کافی نیز برای‌شان نداده‌اند. همه ساله هزارها ساکن تاجیکستان برای مهاجرت کاری به روسیه می‌روند و قسمت اصلی آن‌ها در این کشور به کارهای ساختمانی می‌پردازند.

«پیکان»

در هجدهمین سال‌روز تاسیس «ارتش ملی تاجیکستان» از صاحب‌نظران پرسیده است، که در هیت ارتش این کشور بیش‌تر کی‌ها خدمت می‌کنند. «مهدی صابر» کارشناس تاجیک گفته، که «در حال حاضر نزدیک ۹۰ درصد سربازان تاجیک فرزند افراد کم‌بضاعتند.» به نظر «نورعلی دولت» تاجیکستان تنها از کم‌بضاعتان نیست، باید فرزند افراد دارا و منصب‌دار هم باید در صف ارتش کشور خدمت بکنند. «دولت عثمان» گفته است، «تا هنوز خدمت در صف ارتش هم‌چون یک افتخار شناخته نشده است.» ارتش ملی تاجیکستان هجده سال قبل از این، در اوج جنگ شهروندی تاسیس یافته است. برعکس جماهیر دیگر شوروی، که تانک و توپ زیادی را به میراث برده‌اند،‌ تاجیکستان بی‌نصیب مانده، ارتش خود را از صفر تشکل کرده است. مقامات می‌گویند حالا ارتش تاجیکستان برای مقابله با هر‌گونه نیروی مخالف آماده است. ولی‌ سال گذشته در منطقه شرق کشور در یک درگیری نیروهای دولت با مخالفان مسلح ۲۸ سرباز وزارت دفاع کشته شدند.

«فرژ»

راه‌های پربرف و پرخطر دوشنبه-خجند را، که جنوب و شمال کشور را به هم می پیوندد، به تصور کشیده است. این مطلب در حالی‌ نشر شده، که تنها در یک هفته گذشته بر اثر لغزش در این مسیر یک ماشن به دریا سرازیر و شش تن کشته شدند. «فرژ» می‌نویسد، با وجود آن‌که راه «دوشنبه-خجند» را حالا شرکتی با نام «آی ار اس» به دوش خود گرفته، برای گذشتن از این راه از رانندگان مبلغ می‌ستاند، ولی‌ توان تازه کردن راه از برف‌ها را نداشته است. در نتیجه، به نوشته این نشریه، حدود ۲۰۰ ماشین در راه‌های بلندکوه بند مانده، مسافران در وضعیت ناگوار قرار دارند. هر سال در فصل زمستان و برابر باریدن برف در راه‌های مناطق بلندکوه کشور آمد و رفت ماشین‌ها مشکل می‌شود. در این فصل بر اثر ریزش بهمن و یا لغزش چرخ ماشن ده‌ها نفر کشته می‌شوند.

«امروز نیوس»

نامه دیگری از افشاگری‌های «ویکیلیکس» در‌باره گفت‌وگو سفیر سابق آمریکا در دوشنبه «رچارد هاگلند» با وزیر سابق امور خارجی تاجیکستان «تلبک نظراف» را چاپ کرده است. همان‌گونه که نشریه می‌نویسد، در این گفت‌وگوی سفیر و وزیر موضوع هم‌کاری‌های «تاشکند و موسکو» نیز بررسی شده است. سابق وزیر امور خارجی تاجیکستان از نزدیکی روسیه و ازبکستان نگرانی کرده، گفته است، این دو جانب در یک‌جایگی می‌توانند در مقابل منافع دوشنبه صدا بلند بکنند.

در این صحبت خود سابق وزیر امور خارجی تاجیکستان از «اتحاد اروپا» هم انتقاد کرده است، که به گفته او، نتوانسته است تحریمات خود علیه ازبکستان را به‌طور ضروری راه‌اندازی کند. قبل از این، «ویکیلیکس» نامه محرمانه دیپلمات‌های آمریکایی در‌باره گفت‌وگوی آن‌ها با «همراه‌خوان ظریفی» سابق سفیر تاجیکستان در آمریکا، «محی‌الدین کبیری» سابق معاون رییس حزب نهضت اسلامی، «عبداله نظراف» سابق معاون رییس کمیته امنیت ملی را نشر کرده بود.


 


خبر / رادیو کوچه

در پی زلزله‌ای که روز سه‌شنبه، 22 فوریه در نیوزیلند رخ داد و منجر به کشته‌شدن دست‌کم 92 تن و مفقود شدن 238 نفر دیگر شده است، نیروهای امدادی هم‌چنان برای نجات جان بازماندگان دیگر در تلاش‌اند.

گفته می‌شود که حدود 120 نفر در پی ریزش ساختمانی در شهر «کرایست‌چرچ» هم‌چنان در زیر آوار مانده‌اند.

جان کی نخست وزیر نیوزیلند گفته است تعداد قربانیان زلزله‌ 6.3 ریشتری در این شهر جنوبی هم‌چنان در حال افزایش است.

به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز، او روز گذشته گفت: «نشانه‌های که از پلیس دریافت کرده‌ایم، حاکی از آن است که تعداد کشته‌شدگان این زلزله بسیار بیش‌تر از آن چیزی خواهد بود که حتا تصورش را می‌کردیم.»

پلیس می گوید که خرابی‌های گسترده‌ای در سراسر شهر رخ داده است.

این زمین‌لرزه بعد‌از‌ظهر روز سه‌شنبه در عمق ۵ کیلومتری زمین رخ داد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پس از آن‌که دولت سنگال با طرح اتهام ارسال اسلحه از ایران به شورشیان در جنوب سنگال، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد، با صدور بیانیه‌ای این اقدام سنگال را بدون دلیل و غیر‌منطقی خواند.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه وزارت امور خارجه تعجب خود را از اقدام سنگال نشان داده و گفته است که مقامات سیاسی و نظامی دو کشور در رفت‌و‌آمدهای اخیر بر پایان «تمامی سو‌تفاهمات موجود و لزوم گسترش روابط فیمابین» تاکید کرده‌اند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به سفر علی‌اکبر صالحی، سرپرست وقت این وزارت‌خانه به سنگال و دیدار او با رییس جمهوری این کشور، گفته است که در آن دیدار «کلیه ابهامات فیمابین رفع شده و احترام به امنیت داخلی یک‌دیگر، وجود اراده جدی طرفین مبنی بر ارتقای سطح مناسبات در تمامی زمینه‌ها مورد تاکید قرار گرفت.»

لازم به یادآوری است روز گذشته، چهارم اسفند دولت سنگال در بیانیه‌ای که از تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کرد که شورشیان در جنوب سنگال با استفاده از «تسلیحات پیش‌رفته» ساخت ایران طی حملاتی چند سرباز ارتش را کشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

«قطع روابط سنگال با ایران»


 


خبر / رادیو کوچه

بنا بر اخبار رسیده، فخرالملوک اردلان، همسر کریم سنجابی، سیاست‌مدار و حقوق‌دان ایرانی و از بنیان‌گذاران جبهه ملی ایران، روز دوشنبه، دوم اسفند ۱۳۸۹، برابر با ۲۱ فوریه ۲۰۱۱ درگذشته است.

خانم سنجابی، از ایل بزرگ اردلان، که ‌درمنطقه دره‌ی خرم رود واقع میان تویسرکان وهمدان سکنی دارد و فرزند محمد ولیخان  اردلان، بود. وی هم‌چنین 3 پسر و یک دختر داشت.

خانم سنجابی در سفر تاریخی لاهه در خرداد ۱۳۳۱ در دعوای میان ایران و انگلستان و بحران شرکت نفت انگلیس و ایران هم‌راه همسرش کریم سنجابی و دکتر مصدق بود.


 


خبر / رادیو کوچه

صدها هزار نفر از مردم شرق لیبی شام‌گاه چهارشنبه، با برگزاری مراسم در شهرهای مختلف پیروزی بر نیروهای قذافی، رهبر این کشور را جشن گرفته‌اند.

به گزارش الجزیره، هزاران نفر از مردم در بنغازی دوباره به خیابان‌ها آمده و پرچم‌های قدیمی لیبی را برافراشتند و بر اتحاد بین مردم شرق و غرب تاکید کردند.

از سوی دیگر منابع خبری اعلام کردند که یکی از زندان‌های لیبی به آتش کشیده شد و تعدادی از زندانیان از آن‌جا گریخته‌اند.

روز گذشته منابع خبری اعلام کردند یک فروند جنگنده ارتش قذافی با هدف بمباران شرق لیبی به پرواز درآمد که در نزدیکی بنغازی سقوط کرد، منابع اگاه اعلام کرده‌اند که خلبان‌ و کمک خلبان برای سرپیچی از دستور بمباران مردم از هواپیما خارج شده و ‌باعث سقوط هواپیما شده‌‌اند.

نیروهای امنیتی در خیابان‌های ورودی به شهر طرابلس موضع گرفته‌اند تا مانع از حضور مردم در این شهر شوند.

بیشتر بخوانید:

«جلوگیری از خون‌ریزی در لیبی در دست بررسی است»


 


خبر / رادیو کوچه

بان‌گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه و در یک کنفرانس خبری عنوان کرد که تمامی اقدامات برای توقف کشتار در لیبی و جلوگیری از هرگونه خشونت علیه شهروندان این کشور در دستور کار قرار دارد و دنبال می شود.

وی در ادامه افزود: «پرونده کشتار در لیبی بررسی خواهد شد و تمامی افراد مسوول باید در دادگاه محاکمه شوند.»

به گزارش بی‌بی‌سی، بان‌گی‌مون که در نیویورک با پرسش‌های جدی خبرنگاران در مورد ناتوانی سازمان ملل در مورد توقف کشتار در لیبی روبه‌رو شده بود، اطمینان داد که نمایندگانی را راهی منطقه می‌کند و از هر اقدامی که شورای امنیت تصویب کند، حمایت خواهد کرد.

یکی از خبرنگاران از دبیرکل سازمان ملل پرسید که با توجه به این که نتیجه کار شورای امنیت در روز سه‌شنبه فقط یک قطعنامه بوده، چه انتظاری می‌توان داشت و گفت‌وگوی ۴۰ دقیقه‌ای بان‌گی‌مون با معمر قذافی چه نتیجه‌ای داشته است؟ دبیرکل سازمان ملل بار دیگر تکرار کرد که برخی اقدامات در دست بررسی است.

لازم به ذکر است باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا هم روز چهارشنبه هرگونه خون‌ریزی در لیبی را به شدت محکوم کرد و گفت نه تنها هیلاری کلینتون را راهی ژنو می‌کند تا گفت‌وگوهای لازم را دنبال کند، که تیم امنیتی او در حال بررسی تمام گزینه‌های لازم برای توقف خشونت در لیبی هستند.

بیشتر بخوانید:

«استعفای وزیر کشور و برخی سفیرهای لیبی»


 


محبوبه‌ شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

پنجم اسفند 1389 برابر شده با اولین پنج‌شنبه اسفند ماه که مصادف  است با «روز ملی سلامت مردان». این روز اولین بار به پیش‌نهاد انجمن اورولوژی ایران در سال 1385 برگزار شد و پیش‌نهاد دهندگان تاکید کردند این اتفاق چند سالی است در کشور چین و در بعضی کشورهای اروپایی و آمریکا افتاده است. گفته شده‌ در این روز کل اورولوژیست‌ها ایران در مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها به معاینه رایگان مردان می‌پردازند.

نخستین پنج‌شنبه اسفند به عنوان «روز ملی سلامت مردان» نام‌گذاری شده است. این روز به همت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با هم‌کاری انجمن اورولوژی ایران، انجمن پزشکان عمومی و سازمان نظام پزشکی در سراسر ایران برگزار می‌شود.

روز ملی سلامت مردان اولین بار به پیش‌نهاد انجمن اورولوژی ایران در سال 1385 برگزار شد. پیش‌نهاد‌دهندگان تاکید کردند این اتفاق چند سالی است در کشور چین و در بعضی کشورهای اروپایی و آمریکا افتاده است. برنامه اصلی وزارت بهداشت در روز ملی سلامت مردان آگاهی و اطلاع ‌رسانی مردان در زمینه سلامتی آن‌ها است.

در این روز کل اورولوژیست‌های کشور در مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها به معاینه رایگان مردان می‌پردازند و اورولوژیست‌ها زمینه را برای بررسی و جلوگیری از بیماری‌های خطیر و بی‌علامتی که به مراحل پیش‌رفته با علایم خطرناک می‌رسند، فراهم می‌کنند.

و اما هدف از برگزاری روز ملی سلامت مردان در ایران به این شرح است:

1: نشان دادن پیش قدمی پزشکان ایران در امر پیش‌گیری بیماری‌ها و ارتقا سلامت جامعه از یک طرف و نشان  دادن این وظیفه در قالب ویزیت و مشاوره رایگان به مردم از طرف دیگر بوده است.

2: با اطلاع رسانی از علایم و روند بیماری‌های پر مخاطره به مردم می‌توانیم از ابتلا مردان جامعه به این بیماری‌ها جلوگیری کرده و این هدف در قالب مصاحبه و گزارش‌های علمی در رسانه‌ها و تهیه و توزیع بروشور آموزشی به همه مردان جامعه صورت پذیرفته است.

3: بـا ویزیـت رایگان در یک روز مشخص در سال، اهمیت پرداختن به سلامتی را به مردان جامعه که عمومن به علت گرفتاری‌ها کمتر به فکر سلامت خود هستند، مطرح می‌شود.

گفته شده این حرکت، کلید شروع یک حرکت بزرگ است، علت این‌که انجمن اورولوژی اقدام به این کار کرده است، بیمار‌یابی بیماری‌های خاموش است که به همه مردان و پسران مربوط می‌شود. چند بیماری شایع، سلامت مردان را تهدید می‌کند که سرطان مثانه، سرطان پروستات، بیضه نزول پیدا نکرده و ناتوانی جنسی مهم‌ترین آن‌ها هستند.

این بیماری‌ها از نظر متخصصان اورولوژیست مورد بررسی قرار گرفت و ممکن است با حضور متخصصان داخلی و غدد بیماری‌های دیگری نیز به فهرست بیماری‌هایی که سلامت مردان را تهدید می‌کند، اضافه شود.

و اما در آخر باید گفت این روز به این منظور به عنوان روز ملی اعلام شده، چون اغلب مردان در طول دوران حیات خود از بیماری که دارند، مطلع نمی‌شوند. امروز که اولین پنج ‌شنبه اسفند برابر شده با پنجم اسفند ماه  این روز با شعار «حرکت برای سلامت مردان» برگزار می‌شود.

منبع‌ها:

گوگل

سلامت نیوز

سایت مرکز بهداشت شیراز


 



خبر / رادیو کوچه

دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین و دادستان تهران را به اتهام نقض جدی حقوق بشر مردم ایران تحریم کرده و هشدار داده است که امکان تحریم مقام‌های دیگر جمهوری اسلامی بر اساس این اتهام وجود دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، ایالات متحده روز چهارشنبه محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج و عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران را برای «هم‌بستگی با قربانیان شکنجه، سرکوب و بازداشت‌های خودسرانه» در ایران تحریم کرد.

وزارت امور خارجه و خزانه‌داری ایالات متحده طی بیانیه‌ای این دو نفر را متهم کردند که در «نقض جدی حقوق بشر» مردم ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ نقش داشته‌اند.

این در حالی است که مقام‌های ایرانی با رد اتهام نقض حقوق بشر می‌گویند از زمان انتخابات خرداد ۱۳۸۸ با  آن‌چه آن‌ها «اغتشاش‌گران» می‌گویند برخورد قانونی کرده‌اند.

از سوی دیگر، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه گفت حکومت ایران به خاطر تحریم های بین‌المللی ضعیف شده و «فقط با سرکوب مخالفان می‌تواند بر سر قدرت باقی بماند.»

با احتساب محمد‌رضا نقدی و عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دولت باراک اوباما تاکنون ۱۰ مقام جمهوری اسلامی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده است.

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که فهرست اسامی مقام‌های جمهوری اسلامی که در رابطه با نقض حقوق بشر تحریم شده‌اند هنوز تکمیل نشده است و در آینده «بر اساس وقایع ایران و اطلاعات و مدارک موجود گسترش خواهد یافت.»

بیشتر بخوانید:

«انتقاد شدید کلینتون از سرکوب مخالفان در ایران»

«تحریم بانک رفاه کارگران از سوی آمریکا»

«یازده شخصیت حقوقی و حقیقی در لیست تحریمی ایران»


 


رادیو کوچه

1117 خورشیدی- پنجم اسفند جنگ «کرنال» (Karnal) که نادرشاه افشار طی آن هندوستان را فتح کرد، به وقوع پیوست. دلیل وقوع این جنگ، فرار افغان‌ها به هندوستان، و عدم تسلیم آن‌ها توسط «محمد شاه»، پادشاه هند بوده ‌است.

پس از شکست اشرف افغان در ادامه نبرد دامغان و مورچه خورت اصفهان و فرار آنان به هرات و قندهار، به تعقیب افغان‌ها پرداختند و پس از درگیری در قندهار، آن‌ها را منهدم و شهر را تصرف کردند. بقایای افغان‌های مهاجم به دهلی گریخته و به محمد شاه گورکانی پناه بردند. نادر با اعزام فرستادگانی به دربار هند خواستار استرداد فرماندهان و افسران افغان به دربار ایران شد. نادر شاه سه بار به هند اخطار کرد که افسران اشرف افغان را که جزو غارت‌گران بودند و در قتل‌عام مردم ایران نقش اساسی داشتند، به ایران تحویل دهد.

پس از رسیدن فرستادگان نادر به دهلی و اعلام استرداد پناهندگان افغان به ایران محمد شاه با مشورت امیران و وزیران درگاهش رای به عدم استرداد پناهندگان به ایران داده شد و فرستاده نادر را به قتل رساند و به این ترتیب زمینه و بهانه جهت لشکرکشی و حمله نادر را به هند فراهم کرد. چون مشاوران او هرگز تصور نمی‌کردند که سربازان نادر بتوانند افغانستان را کامل فتح کرده و قصد دهلی کنند و ا‌ز طرفی با وجود لشکریان بی‌شمار هندی و ذخایر مالی اطمینان داشتند که نادر به فکر حمله به هند نخواهد بود، اما مقدر چنین بود که شاه ایران، با سرباز ورزیده حملات خود را به هند آغاز کند و پس از چند نبرد دهلی به تصرف ایرانیان در آمد.

2001 میلادی- «کلود الوود شانون» (Claude Elwood Shannon) ، ریاضی‌دان و مهندس الکترونیک آمریکایی درگذشت. او به عنوان «پدر نظریه اطلاعات» شناخته می‌شود. هم‌چنین یکی از مقاله‌های شانون  پایه‌های نظری مدارهای دیجیتال را بنا نهاد.

یکی از مهم‌ترین ایده‌های اصلی شانون در بنیان نهادن نظریه اطلاعات، اندازه‌گیری اطلاعات یک پیام بر اساس تعداد «۰» و «۱‌»هایی است که انتقال آن طول می‌کشد. این ایده به صورت تدریجی توسط مهندسین مخابرات استفاده شد و تاثیر زیادی در سیستم‌های مخابراتی نوین بر جای گذارد. امروزه اندازه‌گیری اطلاعات ارسال شده بر روی یک کانال بر حسب بیت بر ثانیه است.

شانون مدرک لیسانسش را در رشته ریاضی و مهندسی برق از دانش‌گاه میشیگان در سال ۱۹۳۶ اخذ کرد. او سپس به دانش‌گاه MIT برای تحصیلات ارشد پیوست. تز ارشد شانون با عنوان «A Symbolic Analysis of  Relay and Switchin Circuits»  پایه‌های نظری مدارهای دیجیتال را بنا نهاد.

1582 میلادی- مسئله تقویم به دست‌گاه تقسیم زمان اطلاق می‏شود که بر اساس حرکت وضعی زمین و دوره‏های طبیعی شکل گرفته است. سابقه تقویم به دوران بدوی باز می‏گردد که در آن، بشر از تکرار حالات طبیعت همانند بهار و زمستان، به شکل‏گیری فصل‏ها پی برد. بنابراین تقویم‏ها بر اساس شمسی، قمری و میلادی به وجود آمد.

پس از میلاد مسیح تقویم «یولیانی» یا «قیصری» رایج شد که بیش از 1500 سال دوام آورد تا این‌که از سوی «آلویسیوس لیلیوس» (Aloysius Lilius) که پزشک و ستاره‌شناس ایتالیایی بود، تقویمی پیشنهاد شد و توسط «پاپ گریگوری سیزدهم» در این روز، با انجام اصلاحاتی در تقویم قیصری، پذیرفته شد که در آن، اول ژانویه آغاز سال به حساب می‏آمد و اختلاف به وجود آمده از کسر سال را که پس از مدتی بالغ بر ده روز شده بود، از میان برداشت. او هم‏چنین در این تقویم، سال کبیسه را که برابر با 366 روز و هر 4 سال یک‌بار است، تثبیت و تایید کرد. این تقویم که امروزه در سراسر جهان به عنوان تاریخ میلادی رسمی پذیرفته شده است دارای 12 ماه است. این سالنما به تقویم گریگوری (گریگوریان) معروف است.

1848 میلادی- به دنبال قیام مردم فرانسه و برکناری لویى فیلیپ پادشاه این کشور، حکومت موقت یا دومین دوره جمهوری فرانسه چنین روزی آغاز شد. در تاریخ فرانسه از این دوره به «حکومت روزنامه‏نگاران» نیز یاد می‏کنند. زیرا یازده نفر از روزنامه‏نگاران جمهوری‏خواه به ریاست «دولامارتین»، شاعر و نویسنده فرانسوی، این حکومت را اداره می‏کردند.

در دسامبر همین سال، انتخابات برگزار و لویی ناپلئون، برادرزاده «ناپلئون بناپارت» به ریاست جمهوری برگزیده شد. با این حال، وی در سال 1852 علیه جمهوری‌خواهان، کودتا و مخالفان را سرکوب کرد و خود را امپراتور فرانسه خواند. به این ترتیب، دومین دوره جمهوری فرانسه، تنها چهار سال دوام آورد.

——————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

روز بزرگ‌داشت «خواجه نصیرالدین طوسی» و «روز مهندس» در ایران

1945 میلادی- احمد ماهر پاشا نخست وزیر مصر، ترور شد .

1949 میلادی- امضای قرارداد آتش‌بس میان اسراییل و مصر.


 


خبر / رادیو کوچه

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه ایالات متحده روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از برخورد و سرکوب «وحشیانه» مخالفان دولت جمهوری اسلامی به وسیله نیروهای منسوب به دولت این کشور انتقاد کرده است.

خانم کلینتون ‌همچنین «شجاعت» تظاهرکنندگان ایرانی را تحسین کرد.

خانم کلینتون با اشاره به کشته شدن دست‌کم سه نفر از معترضان در روزهای گذشته گفت: «در ده روز گذشته شاهد شجاعت ده‌ها هزار ایرانی بودیم که بار دیگر برای کسب حقوق اولیه خود برای برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان به خیابان‌ها آمدند.»

خانم کلینتون با اشاره به موضع گیری ایران در قبال رخ‌دادهای منطقه گفت: «برای دنیا آشکار است که حکومت ایران شهروندان خود را از همان حقوق اولیه‌ای منع می‌کند که به‌کارگیری آن را در سایر مناطق خاورمیانه تشویق می‌کند.»

این در حالی است که روز گذشته محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی در سخنانی خطاب به رهبر لیبی عنوان کرد: «بگذارید مردم حرفشان را بزنند.»

بیشتر بخوانید:

«حاکمان منطقه اجازه بدهند مردم حرفشان را بزنند»


 


رادیو کوچه

شام‌گاه‌ چهارشنبه، منچستریونایتد در ورزش‌گاه مارسی برابر این تیم متوقف شد. در مرحله رفت یک هشتم لیگ قهرمانان اروپا منچستر و مارسی هیچ‌کدام موقعیت‌های زیادی برای گل زدن پیدا نکردند و در آخر بازی دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید.

اما بایرن مونیخ در خانه اینتر به پیروزی یک بر صفر رسید. ماریو گومز در دقیقه 90 تنها گل بازی را برای بایرنی‌ها به ثمر رساند.

اینتر باید در دیدار برگشت در 15 مارچ، در ورزش‌گاه آلیانس آره‌نا مونیخ، حداقل 2 گل به بایرن بزند تا بتواند صعود کند.

بیشتر بخوانید:

«توقف رئال مادرید و پیروزی چلسی در اروپا»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

1) عوامل ترور شهید صانع ژاله شناسایی شدند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=55680

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی در حاشیه نشست هیت دولت درجمع خبرنگاران گفت: «دست‌گاه اطلاعاتی و امنیتی کشور عواملی را که در ترور صانع ژاله نقش داشتند شناسایی کرده و موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌اند.» وی افزود: «اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته است و درباره اقدامات بعدی هم اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

مصلحی درباره وقایع 25 بهمن گفت: «حرکت 25 بهمن در موضوع فتنه نقطه عطفی بود. » وی افزود: «در این وقایع ضدانقلاب دقیقن به میدان آمده بود.»

2) شمار کشته‌های لیبی از هزار نفر گذشت

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=55676

وزیر امور خارجه ایتالیا با ابراز نگرانی از کشتار مردم در لیبی اعلام کرد که برآوردها حاکی از آن است که هزار نفر در خشونت‌های روز سه‌شنبه در لیبی کشته شده‌اند.

لازم به ذکر است که شبکه العربیه به نقل از دادگاه بین‌المللی کیفری اعلام کرد تا کنون دستکم 10 هزار نفر از مردم در حملات مزدوران و عوامل رژیم لیبی کشته شده‌اند.

خراسان

1) بی‌بی‌سی: عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز نشانه‌ای از گسترش افق استراتژیک تهران است

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=12&day=5&id=612943

«گذر ۲ کشتی نظامی ایران از کانال سوئز نشانه دیگری از گسترش افق استراتژیک تهران است.» شبکه خبری بی‌بی‌سی با تاکید بر این جمله، عبور ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را از کانال سوئز و ورود آن را به دریای مدیترانه تحلیل کرد. هم‌زمان، امیر سیدعبدالرحیم موسوی، جانشین فرماندهی کل ارتش، به اهتزاز درآمدن پرچم جمهوری اسلامی ایران را در آب‌های مدیترانه موفقیت بزرگی برای کشورمان دانست و گفت: «با این اقدام توانستیم توانایی خود را به جهانیان اثبات کنیم.»

2) ایران در جمع ۱۰ قدرت اول صاحب فناوری ساخت ابررایانه

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=12&day=5&id=612929

روز گذشته طی مراسمی با حضور رییس جمهوری و هیت دولت ۲ ابررایانه ملی به بهره‌برداری رسید و بدین ترتیب ایران در ردیف ۱۰ کشور صاحب فناوری ساخت ابررایانه‌ها که در زمره اقلام تحریمی و کالاهای راه‌بردی است، قرار گرفت.

کیهان

1) اعلام «روز خشم» در عربستان، ملک عبداله سراسیمه به ریاض بازگشت

http://www.kayhannews.ir/891205/16.htm#other1609

فعالان سیاسی عربستان خواستار تظاهرات مردمی در روز 13مارس (22اسفند) تحت عنوان «روز خشم» در این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، جوانان عربستان در حمایت از تحولات جاری جهان عرب با استفاده از ابزارهای ارتباطات اجتماعی اعلام کردند: «ما از این طریق از مردم می‌خواهیم که در روز 13مارس به تظاهرات همگانی بر ضد حاکمان آل سعود بپیوندند.»

خبر دیگر این‌که ملک عبداله پس از سه ماه دوری از کشور به دلیل معالجات بیماری کمر و دیسک روز چهارشنبه سراسیمه به عربستان بازگشت.

شاه عربستان از ترس دچار شدن به سرنوشت مبارک و بن علی روز سه‌شنبه از نیویورک به «دارالبیضا» در مراکش رفت تا دوران نقاهت خود را بگذراند، اما احتمال بروز اعتراضات مردمی وی را وادار کرد که به ریاض برگردد.

2) سنگال روابط دیپلماتیک با تهران را قطع کرد

http://www.kayhannews.ir/891205/2.htm#other207

سنگال اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را از صبح دیروز (چهارشنبه) با ایران قطع کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت العربیه نت، وزارت امور خارجه سنگال روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای به دلیل آن‌چه آن را «ارایه سلاح به شورشیان جدایی‌طلب منطقه جنوبی کازاماس» نامید، اعلام کرد که روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع می‌کند.

تهران امروز

1) مصباح یزدی: برخی قضاوت‌ها باعث به خطر افتادن نظام می‌شود

http://www.tehrooz.com/1389/12/5/TehranEmrooz/560/Page/2/

آیت‌اله مصباح یزدی گفت: «اگر کسی با خدا معامله کرد خدا رهایش نمی‌کند‌، باید مراقب بود که گاهی قضاوت‌ها موجب می‌شود یک نظام به خطر بیفتد.» مصباح یزدی در دیدار با روسای سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح و دادستان‌های نظامی سراسر کشور اظهار داشت: «این که عده‌ای این مسوولیت را قبول نمی‌کنند، ولی کفایت آن را دارند، باید این مسوولیت را بپذیرند که جامعه احتیاج به قاضی خوب دارد.»

2) احمدی‏نژاد به مسوولان لیبی توصیه کرد به خواست مردم تن بدهند

http://www.tehrooz.com/1389/12/5/TehranEmrooz/560/Page/2/

کشتار بی‌رحمانه مردم لیبی طی چند روز گذشته و اظهارات نفرت‏آور سه‏شنبه شب سرهنگ قذافی در خصوص ادامه سرکوب مخالفان واکنش رییس‏ جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان مجلس را در پی داشت. محمود احمدی‏نژاد صبح دیروز در حاشیه جلسه هیت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به کشتار مردم لیبی، به حاکم این کشور توصیه کرد که به خواست مردم تن دهد. احمدی‏نژاد در خصوص تحولات اخیر منطقه و قیام ملت‌های مسلمان گفت: «جهان در آستانه تحولات بزرگی است. البته تحولات در راه است و کل دنیا (آسیا، اروپا و آمریکای شمالی و آفریقا) را در بر خواهد گرفت.» وی تحولات منطقه به‌خصوص لیبی و کشتار مردم این کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: «بعضی‌ جاها کارهایی می‌شود که بسیار زشت است. چطور ممکن است فردی پیدا شود که مردم خود را بمباران کرده و بکشد.»

رییس ‌جمهوری ادامه داد:‌ اکیدن به مسوولان این کشورها توصیه می‌کنم تا بگذارند ملت‌ها حرف خود را بزنند و اگر مدعی حکومت بر ملت‌ها هستند، به حرف ملت‌های خود گوش دهند و در کنار آن‌ها باشند.»

دنیای اقتصاد

1) وزیر نیرو استیضاح می‌شود

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=244688

طرح استیضاح مجید نامجو، وزیر نیرو با 45 امضا در جلسه علنی دیروز مجلس اعلام وصول شد. استیضاح وزیر نیرو در شرایطی اعلام وصول شده است که کم‌تر از یک ماه پیش، حمید بهبهانی با استیضاح مجلس کرسی وزارت راه را از دست داد. نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر نیرو، دلایل استیضاح را در 6 محور اعلام کرده‌اند که عمده آن به فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی در وزارت نیرو، عدم رعایت عدالت در مناطق مختلف کشور و بی‌توجهی به طرح آب‌رسانی روستایی برمی‌گردد. وزیر نیرو 10 روز فرصت دارد برای پاسخ‌گویی به محورهای استیضاح در مجلس حاضر شود.

2) هاشمی کاندیدای ریاست خبرگان

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=244690

رییس دفتر ریاست مجلس خبرگان رهبری ضمن تاکید بر حضور آیت‌اله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: «روحیه با نشاط و شاداب و انقلابی آیت‌اله هاشمی با اتکا به آرای بی‌سابقه یک میلیون و هفت‌صدهزار نفری مردم در مجلس خبرگان و دل‌سوزی صادقانه برای نظام باعث شده که انتقادهای کور و مغرضانه تازه به دوران رسیده‌ها همانند کوبیدن آب در هاون شود.»

همشهری

1) فرماندهان ارتش لیبی زنده‌بودن امام موسی صدر را تایید کرده‌اند

http://www.hamshahri.net/news-129061.aspx

تحولات اخیر لیبی و قوت گرفتن احتمال سقوط حکومت قذافی، بار دیگر پرونده معما‌گونه امام موسی صدر را که در سال 1978 در لیبی ناپدید شد، در کانون توجه قرار داده‌است. اخبار و اطلاعات زیادی وجود دارد که تایید‌کننده زنده بودن امام موسی صدر در لیبی است.

2) شاه بحرین برای گفت‌وگو درباره قیام این کشور به عربستان رفت

http://www.hamshahri.net/news-129047.aspx

حمدبن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین برای گفت‌وگو با ملک عبداله پادشاه عربستان روز چهارشنبه به ریاض رفت.

به گزارش پای‌گاه خبری عرب نیوز عربستان حاکم بحرین در فرودگاه ریاض مورد استقبال شاه‌زاده سلطان معاون نخست وزیر و وزیر دفاع و شاهزاده نایف معاون نخست وزیر و وزیر دفاع عربستان قرار گرفت.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته