-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

Latest News from Koocheh for 02/14/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

بنا بر برخی گزارش‌های منتشر شده، تعدادی از شهروندان معترض در روز دوشنبه 25 بهمن‌ماه که جهت برگزاری راه‌پیمایی در تهران و شهرهای دیگر ایران در حمایت از جنبش‌های مصر و تونس شرکت کرده بودند، توسط نیروهای امنیتی و انتظامی حاضر در خیابان‌ها بازداشت شده‌اند.

به گزارش کمیته دانش‌جویی دفاع از زندانیان سیاسی، این در حالی است که تمامی خیابان‌های منتهی به خیابان انقلاب و خیابان آزادی مسدود شده و تا به این لحظه نیروهای امنیتی شامل پلیس ضد‌شورش و نیروهای موسوم به لباس شخصی سعی در متفرق کردن مردم دارند.

تا لحظه تنظیم این خبر تجمعات و اعتراضات مردمی به صورت پراکنده در خیابان‌های تهران از جمله خیابان آزادی در جریان است.

در برخی از دیگر شهرهای ایران از جمله اصفهان، شیراز و کرمانشاه از درگیری مردم با نیروهای امنیتی گزارش‌های ارسال شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تا این لحظه، نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی اقدام به بازداشت ده‌ها تن از مردم معترض و انتقال آن‌ها به خودروهای ویژه‌ای که از ساعت‌ها پیش برای این منظور در سطح خیابان‌های تهران مستقر شده کرده‌اند.

گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز از کشته‌شدن یکی از شهروندان معترض توسط نیروهای لباس شخصی در حوالی میدان آزادی عنوان شده است.

از سویی دیگر مقامات جمهوری اسلامی با ایجاد اختلال در سیستم تلفن‌های هم‌راه و هم‌چنین خطوط اینترنتی، سعی در جلوگیری از انتشار لحظه به لحظه اخبار مربوط به اعتراضات مردمی معترض دارند.

بیشتر بخوانید:

«میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به تظاهرات پیوستند»

«راه‌پیمایی ۲۵ بهمن با مسالمت آغاز شد»


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

امروز دوشنبه 25 بهمن 1389 در پی فراخوان رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تجمعی در تهران که از حامیان جنبش مردمی موسوم به جنبش سبز است تشکیل و دست به تظاهرات در مناطق از پیش اعلام شده زدند.

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، نیروهای امنیتی و یگان ویژه در مسیرهای اعلام شده از سوی معترضان حضور داشته‌اند.

این تجمع از ساعت 15 به وقت تهران و از میدان امام حسین تا میدان آزادی و در حمایت از حرکت‌های مردمی مصر و تونس برگزار شده بود.

در این خصوص اردوان روزبه با یکی از شاهدان عینی در این تظاهرات گفت‌و گویی داشته که در پی ‌می‌آید:

شما در حال حاضر در کجای ایران ساکن و چه زمانی در حال گفت‌وگو با رادیو کوچه هستید؟

من ساکن تهران هستم و ساعت 21:45 است.

شما یکی از کسانی هستید که تمام مدت رد سطح شهر حضور داشتید. اگر ممکن است از اتفاقاتی که در روز دوشنبه 25 بهمن در تهران رخ داده و از روی‌دادهایی که خودتان شاهد آن بودید برای ما بگید.

من از حدود ساعت 2 در مناطق مختلفی از مسیر اعلام شده میدان امام حسین تا میدان آزادی حضور داشتم. در ساعت‌‌های اولیه هیچ گارد و پلیسی حضور نداشت، اما پس از جمع شدن تظاهرکنندگان و شعار دادن، تعداد این نیروها بیش‌تر شد. گارد ویژه، بسیج و نیروی لباس شخصی زیادی حضور داشتند و شدت برخورد با مردم این‌بار بیش‌تر بود.

تقریبن هر قشری حضور داشت و فقط جنبه سیاسی نداشت بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی هم که باعث آزار آن‌ها شده بود شرکت کردند. اما برای شخص خاصی یا گروه خاصی نیامده بودند. شعارها کاملن عمومی بود و تمام شعارهای برای شخص خاصی نبود

اگر ممکن است توضیح دهید بیش‌تر تجمع‌ها در کجا بود؟

تجمع‌ها در محدوده‌های اعلام‌شده بود، از میدان امام حسین تا میدان آزادی البته میدان آریا‌شهر (صادقیه) هم شلوغ بود و گارد در این منطقه از ساعت 11 حضور داشت.

شما در مورد دستگیری‌ها گفتید. آیا نیروهای دستگیرکننده همان نیروی انتظامی بود و یا بحث لباس‌شخصی‌ها مطرح بود؟

یگان ویژه اما بیش‌تر لباس شخصی.

آیا می‌خواهید بگید که باز هم علاوه بر نیروی انتظامی لباس‌شخصی‌هایی که بحث آن مطرح شده حاضر بودند؟

بله حضور داشتند.

آیا شما از تیراندازی یا چیزی شبیه به این اطلاعی دارید؟

من از تیراندازی اطلاعی ندارم و فقط زد و خورد فیزیکی بود ولی تیراندازی نداشتند. البته تا جایی که من شاهد آن بود، چنین امری صورت نگرفت.

می‌توانید تعداد جمعیت در خیابان را تخمین بزنید؟

تخمین نمی‌توانم بزنم اما نسبت به قبل بیش‌تر بود.

منظور شما از قبل چه زمانی است؟

منظورم 22 بهمن سال گذشته است. و قشرهای مختلفی هم بودند.

حس شما نسبت رفتار مردم و نوع برخورد آن‌ها با اتفاقات امروز چطور بوده است؟

تقریبن هر قشری حضور داشت و فقط جنبه سیاسی نداشت بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی هم که باعث آزار آن‌ها شده بود شرکت کردند. اما برای شخص خاصی یا گروه خاصی نیامده بودند. شعارها کاملن عمومی بود و تمام شعارهای برای شخص خاصی نبود.

تا زمانی که شما خیابان را ترک می‌کردید آیا مردم در خیابان حضور داشتند؟

بودند اما به دلیل وجود فشار سعی در پرداکنده شدن داشتند.


 


آرمین / شیراز / رادیو کوچه

مردم شیراز در میدان نمازی و دانش‌جو و خیابان‌ ملاصدرا با سر دادن شعار به استقبال روز 25 بهمن رفته‌اند.

در این نقاط که نیروهای لباس شخصی و امنیتی و پلیس حضور گسترده‌یی داشتند مردم گروه گروه با تجمع در این نقاط با مواجهه با گاز اشک‌آور و اسپری فلفل هم از میدان خارج نشدند.

Click here to view the embedded video.

در این بین بخشی از لباس شخصی‌ها هم به وسیله موتور به استقبال مردم با شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه رفتند.

Click here to view the embedded video.

هم‌چنین حضور غیر‌محسوس فرمانده نیروی انتظامی استان فارس با ماسک و لباس مبدل از نکات قابل توجه این تجمع بود.

این عکس‌ها و فیلم‌ها به وسیله موبایل از ساختما‌ن درمان‌گاه امام رضا که در میدان نمازی شیراز قرار دارد گرفته شده است و مقابل همین درمان‌گاه پلیس بخش زیادی از معترضان را دستگیر کرد.


 


رادیو کوچه

25 بهمن 89 خیابان اسکندری-تهران

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که برای ارتباط با مردم ایران، ارسال پیام به زبان فارسی از سایت توییتر را آغاز کرده است.

«ما می‌خواهیم به گفت‌وگوهای شما ملحق شویم» این نخستین پیامی است که وزارت خارجه آمریکا، با نام کاربری «یواس‌ای‌در‌فارسی»، برای کاربران توییتر در داخل ایران، ارسال کرده است.

پیام‌های بعدی ارسالی وزارت خارجه آمریکا، دولت ایران را متهم ساخته است که در عین تشویق تظاهرکنندگان مصری، اقدام‌های مشابه از طرف مخالفان داخلی خود را غیرقانونی می‌خواند.

وزارت خارجه آمریکا در پیام‌های ارسالی خود از مقام‌های تهران خواسته است اجازه دهند شهروندان ایرانی نیز از همان حق همگانی که مردم مصر در برگزاری اجتماعات، از آن سود جستند، بهره‌مند شوند.


 



رضا افتخاری/ رادیو کوچه

r.eftekhari@koochehmail.com

از اواخر دوران قاجار کتاب داستان‌گونه‌ای برای ما یادگار مانده به‌نام «خرنامه» که  داستان زندگی یک خر است از زبان خود او که در واقع در قالب یک رساله به آخرین صاحب خود نوشته است و در آن شرح احوال از دوران کودکی تا حال خود را داده.

این کتاب نوشته «‌محمد حسن خان اعتماد السلطنه»  است و  با نثری بسیار  زیبا و دل‌کش و با طنز با نمک که گاهی به طعنه‌های نیش‌دار و تند می‌رسد …. در واقع این کتاب نقد اجتماعی‌ایی هست از جامعه در آن دوران .

بر این کتاب بزرگانی چون دکتر «فریدون آدمیت» و استاد «مجتبی مینویی» مقدمه نوشته‌اند و کتاب ما در این مجموعه با همت و تلاش جناب آقای «علی دهباشی» به ثمر رسیده است .

در این مجموعه برنامه من ، رضا افتخاری به اتفاق شما به سراغ «خرنامه»  می‌رویم و با هم  مقدمه و رساله‌ی احوال این خر می‌خوانیم.

………………………………………..

بخش اول


 



خبرهای رسیده از تهران پایتخت ایران حاکی از آن است که جمعیت تظاهر‌کننده در پاسخ به دعوت رهبران معترضان برای حمایت از انقلاب‌های مردمی در تونس و مصر در حال افزایش است ومیرحسین موسوی و زهرا رهنورد به معترضان پیوسته‌اند.

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

خبرهای رسیده از تهران پایتخت ایران حاکی از آن است که جمعیت تظاهر‌کننده در پاسخ به دعوت رهبران معترضان برای حمایت از انقلاب‌های مردمی در تونس و مصر در حال افزایش است ومیرحسین موسوی و زهرا رهنورد به معترضان پیوسته‌اند.

به گزارش العربیه، منابع مطلع اعلام کردند که هرچند نیروهای پلیس از برخورد با معترضان خودداری می‌کنند اما نیروهای لباس شخصی در چند نقطه از تهران با مخالفان درگیر شده‌اند.

این درگیری ها در منطقه کالج‌، میدان فردوسی و میدان انقلاب در مرکز تهران شدید گزارش شده است.

در همین حال نیروهای پلیس در اطراف دانش‌گاه تهران مستقر شده و هلیکوپترهای نیروی انتظامی در آسمان شهر مشاهده شده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی‌، دو تن از رهبران مخالفان دولت در ایران، در نامه‌‌ای به وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران خواستار صدور مجوز برای «راهپیمایی مردمی» در روز 25 بهمن با هدف حمایت از حرکت‌های اعتراضی در تونس و مصر شده بودند. اما وزارت کشور ایران به این درخواست پاسخ نداد.

با این وجود معترضان ایرانی بر برگزاری تظاهرات خود اصرار دارند. احزاب وگروه‌ها و تشکل‌های اصلاح‌طلب بسیاری با صدور فراخوان‌های جداگانه از مردم خواستند یک‌بار دیگر به خیابان بیایند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه 25 بهمن‌ماه، هم‌زمان با اعلام راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز از سوی رهبران معترضان به نتایج انتخاب ریاست جمهوری در سال گذشته، هواداران و حامیان جنبس مردمی در ایران به نام جنبش سبز در تهران و چند شهر دیگر دست به تجمع زده‌اند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی، این تجمع که در راستای حمایت از حرکت‌های مردمی مصر و تونس از ساعت 15 به وقت تهران در مسیرهای بین میدان امام حسین تا میدان آزادی آغاز شده و در هر لحظه به تعداد تظاهرکنندگان افزوده می‌شود.

این در حالی است که برخی از این تظاهرکنندگان از قطع شدن ارتباط تلفن هم‌راه‌ خود در این مسیرها خبر داده و تعدادی از کاربران اینترنتی هم از مسدود و هک شدن تعدادی از سایت‌های اطلاع‌رسانی از ساعت‌‌هایی پیش از آغاز راه‌پیمایی خبر دادند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف میدان‌های مسیرهای اعلام شده حضور داشته اما تا این لحظه هیچ‌گونه برخوردی بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی گزارش نشده است.

از سویی دیگر تاکنون از پیوستن میرحسین موسوی، زهرا ره‌نورد و مهدی کروبی به راه‌پیمایی توسط نیروهای امنیتی جلوگیری به‌عمل آمده است.


 


خبر/ رادیو کوچه

عبدالناصر مهیمنی مدرس زبان و رییس خانه مطبوعات گلستان عصر روز یک‌شنبه 24 بهمن توسط برخی ماموران موسوم به لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش جرس، این مسئله در حالی رخ داده است که هیچ‌گونه مدرک شناسایی و نامه‌ی ماموریت ممهور به مهر نهادهای قضایی توسط این ماموران جهت ورود به منزل ارایه نشده و پس از آن ماموران به بازرسی منزل وی پرداخته و با ضبط کامپیوتر و برخی مدارک شخصی، محل را ترک کردند.

این در حالی است که برادرزاده‌ی وی، محمدحسین مهیمنی فرزند محمد‌هاشم (استان‌دار سابق گلستان)، دانش‌جوی رشته حقوق، عکاس و خبرنگار آزاد، نیز شام‌گاه جمعه 22 بهمن ماه، در مسیر عزیمت به محل تحصیل بازداشت شده است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت و انتقال دو فعال مدنی به مکانی نامعلوم»


 


دوشنبه 25بهمن 89‌/  14 فوریه 2011

note3اجرا: زهره‌

note3استودیو: اعظم

note3تقویم‌تاریخ

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت – «کوک دریانوردی پوینده» – محبوبه

note3بخش اول خبر‌ها

note3خرنامه – (قسمت اول) – رضا افتخاری

note3گزارش روز – «ایرانیان خارج از کشور حامی فعالان داخل کشورند»- اردوان روزبه

note3پس‌نشینی‌تند – «چیزها دید پیر ما در خشت خام» – اکبر ترشیزاد

note3مجله‌ی جا‌ماندگان – « ترس ما، نان ملا‌« – شراره سعیدی

note3پارس‌نامه – «سپندارمذگان نه ولنتاین‌« – امیر و کاملیا

note3بخش دوم خبرها

note3گفت‌وگوی روز – «کنسرت سفارت جایی برای اعتراض شد» – اردوان روزبه

note3دایره‌ی شکسته – «ارباب حلقه‌های زبانی» – مه‌شب تاجیک

note3گزارش تاجیکستان – «ایران در تاجیکستان کارخانه نو سیمان برداری می‌سازد» – کیومرث

note3بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، بر اثر یک حمله انتحاری در مرکز کابل پایتخت افغانستان دو تن کشته و دو نفر نیز زخمی شده‌اند.

به گزارش الجزیره،‌ این حادثه صبح روز دوشنبه در ورودی ساختمان فروش‌گاه «سیتی سنتر» در منطقه «شهرنو» کابل روی داده است.

این حمله تروریستی زمانی روی داد که فرد انتحارکننده مواد منفجره هم‌راه خود را در مقابل ورودی این فروش‌گاه منفجر کرد. در این حمله تروریستی‌، دو نگه‌بان این فروش‌گاه کشته و دو نگه‌بان دیگر زخمی شدند.

گفته می‌شود افراد مسلح پس از ورود به این فروش‌گاه با نیروهای امنیتی نیز درگیر شده بودند اما تاکنون از شمار تلفات احتمالی و تعداد مهاجمان مسلح گزارشی منتشر نشده است.

تاکنون فرد یا گروهی مسوولیت این حمله انتحاری و حمله به فروش‌گاه را برعهده نگرفته است.


 


خبر / رادیو کوچه

آریا آرام‌نژاد، خواننده ایرانی با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

آریا آرام‌نژاد، از خوانندگان جوان موسیقی پاپ در ایران، طی ابلاغ حکم مراجع قضایی به وی، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبانی برای براندازی نظام» در پی اجرای آهنگ «علی برخیز» که مربوط به اعتراضات مردمی پس از دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران است، به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش ندای سبز آزادی، وی که بعد از اعتراضات ششم دی ماه سال گذشته بازداشت شد، در طی دوران بازداشت موقت خود تحت بازجویی قرار گرفته بوده است.

گفته می‌شود این حکم توسط مراجع قضایی و از طریق تماس تلفنی به وی ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

«اظهارات تکان‌دهنده فعالان سیاسی مازندران»


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه‌، وزرای کابینه فلسطینی استعفانامه‌های خود را به عنوان بخشی از طرح اصلاح کابینه تحویل داده‌اند. محمود عباس رییس دولت خودگردان فلسطینی از سلام فیاض نخست وزیر خواست کابینه تازه‌ای را منصوب کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، تشکیلات خودگردان فلسطینی روز شنبه اعلام کرد که قصد دارد تا ماه سپتامبر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار کند.

این اقدام پس از سقوط حسنی مبارک رییس جمهوری مصر طی اعتراضات عمومی در همسایگی مناطق فلسطینی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز تغییرات عمده در کابینه از مدت‌ها پیش مورد درخواست آقای فیاض و سایرین در جناح فتح بود.


 


خبر / رادیو کوچه

پلیس ضد شورش در بحرین پیش از آغاز تظاهرات روز دوشنبه مخالفان در این کشور با معترضان درگیر شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، شاهدانی عینی امروز اعلام کرده که پلیس پیش از برگزاری تظاهرات «روز خشم» با معترضان برخورد کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پلیس در روستای «نویدرات» در جنوب غربی بحرین که منطقه‌ای شیعه‌نشین است از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن تظاهرات استفاده کرد.

گروه‌های مخالف دولت بحرین از تمامی مخالفان و معترضان به حکومت آن کشور خواستند تا امروز، دوشنبه، اجتماعات و تظاهرات اعتراضی برگزار کنند. آن‌ها امروز را «روز خشم» نام نهاده‌اند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی بحرین از روز یک‌شنبه برای نظارت و کنترل تردد شهروندان اقدام به برپایی پست‌های بازرسی در نقاط حساس منامه، کرده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

هم‌زمان با موج جدید دستگیری‌ها که تا آخرین ساعات شب گذشته (۲۴ بهمن) ادامه داشته، از صبح دوشنبه تمامی تلفن‌‌های منزل و هم‌راه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد قطع شده و منطقه محل سکونت آن‌ها نیز با خودروی پلیس مسدود شده است.

به گزارش سحام نیوز، با نزدیک‌تر شدن به ساعات آغاز راه‌پیمایی ۲۵ بهمن (ساعت ۳ بعدازظهر) کلیه راه‌های ارتباطی آقایان موسوی و کروبی با بیرون از منزلشان قطع شده است.

این در حالی است که منزل مسکونی مهدی کروبی نیز از روز جمعه (۲۲ بهمن) در محاصره کامل نیروهای امنیتی قرار دارد و ماموران امنیتی حتا به فرزندان آقای کروبی اجازه ورود به منزل پدری‌شان را نداده‌اند.

در حالی که معترضان‌ و هواداران جنبش سبز شام‌گاه روز گذشته با سر دادن شعار، آمادگی خود را برای شرکت در این راه‌پیمایی اعلام کردند، ماموران امنیتی تا ساعات آغازین روز دوشنبه هم‌چنان به دستگیری فعالان سیاسی و مدنی ادامه داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت در حصر خانگی»


 


اردوان روزبه / عکس / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

درپی فراخوان گستره گروهی از فعالان مدنی و معترضان به حوادث بعد انتخابات در روز دوازدهم فوریه قریب به هزار نفر از تظاهر‌کنندگان ایرانی و غیر‌ایرانی با حضور در برابر دفتر حفظ منافع ایران در واشینگتن با سر دادن شعار به روال غیر‌قانونی دستگیری‌ها و اعدام‌ها در ایران اعتراض کردند. این حاضران با به دست گرفتن پلاکارد‌هایی با عکس اعدام شده‌گان و یا دستگیر‌شده‌گان در این مکان هم‌چنین حمایت خود را از حضور مردم در روز بیست و پنج بهمن ابراز کردند. از سویی دیگر تعدادی از فعالان نظیر فریبا داوودی مهاجر روزنامه‌نگار، علی افشاری فعال دانش‌جویی و رحیم رشیدی روزنامه‌نگار کرد به سخن‌رانی پرداختند.»

لازم به یاد‌آوری است که در برابر این تجمع تعدادی از فعالان کمونیست کارگری نیز حاضر شده بودند و یکی از طرف‌داران رضا پهلوی نیز متن بیانیه وی را قرائت کرد که به دلیل خارج از برنامه بودن و عدم هماهنگی قبلی مورد اعتراض برخی از برگزار‌کنندگان قرار گرفت.

در برنامه روز دوازدهم هم‌راهی گروه‌های فعال مدنی، طرف‌د‌اران موسوم به جنبش سبز، ملی‌گرایان و سایر گروه‌ها را می‌توانستید شاهد باشید.

گالری:

«ندای هم‌راهی با معترضان در ایران از هر گوشه جهان»

ویدئو:

«اعتراض فعالان ایرانی برابر کاخ سفید به برخورد با معترضان»


 


Ardavan Roozbeh/ Radio Koocheh

ardavan@koochehmail.com

Translated by Avideh Motmaen-Far /Radio Koocheh

”Doctor “Masal” was an one of the activist and member of the Confederation of Iranian Students who participated in the student movement of the sixties. After the conflicts with the Islamic Republic in June ’82, he joined the National Resistance Committee (NRC) and in the mid 80′s left it. He is also a signatory of the Charter of the Republican Iranian.

According to Wikipedia, ”Masal”, leftist political activist, has been the overseas representative of the Democratic Front of Iran in the Green Party of Germany. He is the author of “Development of the Left Movement in Iran and the Causes of its permanent Crises”.

The interview with Mr. Masali took place during a protest in Washington D.C. He talked about the different political undertakings abroad, the EU approaches to the Iranian people protests, and the responsibilities within the country.”

Mr. Masali! Things are happening in Iran very quickly. In the past, the executions and events were so far apart from each other so we could have time to analyze the situation. Now, regarding the high paced executions and collisions, what do you think the movement abroad can do?

”Based on my past political experiences, in fact, if the movement abroad has a organized and targeted work, it can affect the public opinion in the world. In various forms, it can come to help the struggle of the people of Iran, to prevent executions, help the prisoners, to raise awareness about the Iranian issue in order to attract the international attention; because in the past people like “Bertrand Russell” and “Jean-Paul Sartre” were backing us. Today, because of the frustration among many groups after the Islamic Republic came into existence, we have more problems but we need to continue our efforts.

I’m not a fan of the idea of being all together, I believe that we should learn from experiences and lessons we learned. We should have a purposeful non hostile dialogue with dissidents. We need to focus on some essential issues, I mean outright opposition to the Islamic Republic, stoning executions and the non respect of human rights principles. We need to form our secularist and democratic movement and then cooperate and compete with other political opposition groups. But confusion and mix up cause harm and will not lead to wanted results.”

Do you think that the Islamic Republic has ”an opposition” within the meaning of the word?

”I have said in several speech that the opposition is only trying to show off. And my friends and I are trying hard not to show off and be a real opposition. Unfortunately, so far an organized opposition inside and outside the country has not been formed. All the efforts are scattered. People are not content, opposition forces are multiple but scattered and it does not lead to expected results.

It is a difficult process and may take several years. We should little by little overcome the political and psychological impact that the Islamic Republic have had so far on people.”

Finally, after the executions such as Ms. Zahra Bahrami’s, the biggest move that the Dutch government has made is to suspend relations with Iran. Do not you think that the government of the Islamic Republic has somehow the EU support so that still with authority and indifference to public opinion continues to behave as such and continues to hang people?

”Yes, I agree with you. I traveled to Brussels last year, I was in a hotel for twelve days and talked with all the parliamentary factions of Europe, from left to conservative. They saw my persistence, I talked of a plan we had to unite the opposition, and we wanted them to adopt a clear stance against the Islamic Republic which is not a Islamic but fascist state. Some political factions in the end said that “You cannot be representative of the opposition. You must first solve your problems and then we decide.” It was in fact an excuse but they are right. We should not blame others because of our own weaknesses. They are looking after their own interests, but this is our fault. If we become a powerful and organized force, we can force them to consider the opposition’s demands. We need to show perseverance in our activities.”

After the last elections in Iran and the creation of the so-called  Green Movement led by those who were the insiders of the system of Islamic Republic, do you think this process can guarantee success or changes in the Islamic Republic?

I realized that we cannot compromise with the non-secular, non Democratic and confuse movements

”Because of my past political life, of Khomeini, Khatami, Karroubi and Mousavi, and of my   PhD thesis, a research work in Germany about the reasons of failure of Iranian Constitutional Revolution Movement, I realized that we cannot compromise with the non-secular, non Democratic and confuse movements. This leads the society to retrograde. So I believe that people have chosen between bad and worse that then this became the so-called Green Movement. But people should otherwise know what they are doing. We can not accept people like Khatami, Karroubi or Mousavi as reform leaders. Their hands are dirty. Khomeini committed all the crimes with them by his side, and they do not even regret the killings.

So how can we deal with such people? Fortunately, the people, especially youngsters and women are aware and we saw that the Green Movement stopped. Our task is not to stop the diverted flow, but to follow people and see what they want and organize it, and this requires hard work. We are empty handed and have limited facilities, but if we put our efforts together we will be able to move a mountain.”

Farsi


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، محسن غمین دانش‌جوی دانش‌گاه امیر‌کبیر (پلی‌تکنیک تهران)، جهت اجرای حکم حبس صادر شده از سوی دادگاه انقلاب تهران، خود را به زندان اوین معرفی کرده است.

محسن غمین، از فعالان دانش‌جویی سوسیالیست که در ۱۳ آذر سال ۸۶ در مراسم بزرگ‌داشت روز دانش‌جو در دانش‌گاه تهران بازداشت شده بود، با اجرایی شدن حکم دو سال حبس تعزیری و صدور حکم جلب وی در تاریخ ۲۳ بهمن ۸۹ خود را به زندان اوین معرفی کرد.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، اتهامات مطرح شده علیه وی «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و عضویت در گروهک مارکسیستی» و «اجتماع و تبانی علیه نظام» است که مبنای صدور دو سال حبس تعزیری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسه برای وی قرار گرفت و این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید‌نظر نیز به تایید رسید.

لازم به ذکر است که این فعال دانش‌جویی، بدون حضور وکیل مدافع در دادگاه شرکت کرده و امکان ارایه دفاعیه حقوقی در دادگاه را نیز نداشته است.

محسن غمین فعال دانش‌جویی مقطع کارشناسی رشته‌ی مهندسی عمران که در دانش‌گاه پلی تکنیک تهران تحصیل می‌کند آذرماه سال ۸۶ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و مدت ۴۸ روز را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد و سپس به قید وثیقه به‌طور موقت آزاد شد. وی هم‌چنین در اسفند ۸۷ در جریان اعتراض دانش‌جویان پلی‌تکنیک از سوی کمیته انضباطی دانش‌گاه به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد و مدت یک‌سال به دانش‌گاه ممنوع‌الورود شده بود.


 


اردوان روزبه / ویدئو / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه در برابر کاخ سفید گروهی از فعالان مدنی و حامیان اعتراضات مردمی در ایران با پرچم و پلاکارد و دادن شعار به هم‌راهی با مردمی برخواستند که ساعاتی دیگر در تهران اعلام شده است که به تظاهرات خواهند پرداخت.

گالری:

«ندای هم‌راهی با معترضان در ایران از هر گوشه جهان»

«حمایت از راه‌پیمایی ۲۵ بهمن در واشنگتن»

Click here to view the embedded video.


 







if(isset($_POST['message'])){
$date=date("y/m/d h:i");
if(mail("contact@koochehmail.com",$date,$_POST['message']))
echo "نظر شما با موفقیت ارسال گردید";
}
?>



 


اردوان روزبه / عکس / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

روز یک‌شنبه در برابر کاخ سفید گروهی از فعالان مدنی و حامیان اعتراضات مردمی در ایران با پرچم و پلاکارد و دادن شعار به هم‌راهی با مردمی برخواستند که ساعاتی دیگر در تهران اعلام شده است که به تظاهرات خواهند پرداخت.

این گروه که نزدیک‌تر به جنبش موسوم به سبز بودند با حضور در این برنامه اعتراضی هم‌راهی خود را با مردم ایران اعلام کردند.

گفتی است در روز دوشنبه بیست و پنجم بهمن ماه با دعوت آقایان موسوی و کروبی در ایران بنا هست تظاهرات برگزار شود.

گالری:

«حمایت از راه‌پیمایی ۲۵ بهمن در واشنگتن»

ویدئو:

«اعتراض فعالان ایرانی برابر کاخ سفید به برخورد با معترضان»


 


رادیو کوچه

با توجه به اطلاع‌رسانی مردمی و ارزش‌های شهروند خبرنگاری، رادیو کوچه به مناسبت روز 25 بهمن صفحه‌ای را با هدف انتشار و به مشارکت گذاردن دیده‌های مردم در سطح شهرهای ایران به راه انداخته است. این صفحه منعکس کننده دیده‌ها و شنیده‌های شماست. اگر با موضوعی بر می‌خورید می‌توانید برای کوچه ارسال کنید.

جهت ارسال مطالب، گزارش و خبر می‌توانید با این آدرس در تماس باشید: contact@koochehmail.com

…………………………………………..

«سر دادن شعار الله اکبر در مناطق مختلف تهران»

تهران / ساعت 22: پس از ساعت‌ها حضور در خیابان مردم در مناطق مختلف تهران از جمله ظفر، اکباتان، صادقیه و زعفرانیه شعار الله اکبر سر دادند.

«کاهش جمعیت و ترافیک در خیابان‌های تهران»

تهران / ساعت 21: (گزارش مردمی) کاهش رفت و آمد مردم در خیابان و حضور نیروهای بسیج و انتظامی در میادین اصلی تهران.

«تجمع در خیابان‌های تهران با روشن کردن آتش»

تهران / 20:15: (گزارش مردمی) با تاریک شدن هوا مردم در حال روشن کردن آتش هستند.

Click here to view the embedded video.

«برخوردها هنوز ادامه دارد»

تهران / ساعت 20: (گزارش مردمی)حول و حوش میدون فردوسی سوار اتوبوس بودیم اتوبوس سه برابر ظرفیت آدم ملت شعار می‌دادن یه دختر بسیجی شروع کرد با موبایلش فیلم گرفتن ملت ریختن سرش. موبایلش رو گرفتن و نابود کردن. در رو هم باز کردن و پرتش کردن تو خیابون.

«همه از دیدن جمعیت زیاد شادند»

تهران / ساعت 18:45: (گزارش مردمی) نیرو های ویژه سراسر تهران هستند‌:‌ میدان صنعت ،‌تجریش‌، ‌پارک وی، ‌تخت طاووس‌،‌ ولی عصر  و همه مردم شاد بودند از زیادی جمعیت هنوز هم که ساعت حدود 6:45 درگیری و تجمع ادامه داره‌، ‌یه راننده تاکسی اومده بود پایین و می‌گفت ماشالا ماشالا‌، باورم نمیشه طبق معمول همه با هم مهربان بودن و به هم کمک می‌کردن و به سپاه و بسیج فحش می‌دادن جمعیت باور کردنی نبود .

«حضور پرشور مردم در میدان آزادی»

تهران / ساعت 18:30: (گزارش مردمی) میدان آزادی مملو از جمعیت شده است. مردم علی رغم برخوردهای شدید مامورین امنیتی و لباس شخصی موفق شدند در خیابان و میدان آزادی قرار بگیرند.

«یک کشته و دو زخمی در تهران»

تهران / ساعت 18:15: بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از محل حادثه، بر اثر اصابت گلوله دستکم یک تن از معترضان کشته و دو نفر مجروح شدند

«تیراندازی مستقیم در خیابان رودکی و میدان توحید»

تهران / ساعت 18: (گزارش مردمی)در حد فاصل خیابان رودکی و میدان توحید تا ابتدای خیابان آزادی، نیروهای امنیتی به شدت با معترضان درگیر شدند، تا جایی که مستقیمن به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند.

«آتش زدن وانت سپاه در انقلاب»

تهران / ساعت 17: (گزارش مردمی)به آتش کشیدن وانت سپاه حامل بسیجی‌ها زیر پل حافظ تقاطع انقلاب

«آتش زدن یک موتور پلیس در چهاراره کالج»

تهران / ساعت 17: (گزارش مردمی)چهارراه کالج مردم یک موتور پلیس را به آتش کشیدند.

«حضور گسترده جوانان و هجوم یگان ویژه به نوبهار و مصدق کرمانشاه»

کرمانشاه / ساعت 17: (گزارش مردمی)شلوغی مناطق مصدق و نوبهار و خیابان منتهی به پاساژ ارگ توسط جوانان تایید شده است . نیروهای یگان ویژه در مصدق و نوبهار مستقر شده‌اند‌. سطح شهر کرمانشاه ملتهب و مردم از طرق مختلف اخبار حوادث تهران را دنبال می کنند‌ چند دستگاه ماشین  یگان ویژه در نوبهار هستند. از میدان مصدق نیز خبر می‌رسد افراد پلیس در پیاده‌رو و میدان حضور دارند‌.

«صدای بیسیم ضبط شده در روز 25 بهمن»

Click here to view the embedded video.

«درگیری در خیابان آزادی تقاطع اتوبان یادگار امام»

تهران / ساعت 17: (گزارش مردمی)درگیری شدید بین معترضان و نیروهای لباس شخصی در خیابان آزادی تقاطع اتوبان یادگار امام و ضرب و شتم معترضان با باتوم

«خشونت در میدان انقلاب»

تهران / ساعت 16:20: (گزارش مردمی)حمله نیروهای امنیتی و ضد شورش به تظاهرکنندگان در میدان انقلاب و اطراف آن.

«حضور نیروهای انتظامی و معترضان در خیایان ملاصدرا»

شیراز / ساعت 16: (گزارش مردمی)کل خیابون ملاصدار تقریبن پر شده. تو پیاده‌روها نمی‌شه به راحتی رفت و آمد کرد جمعیتی حدود سه برابر روز قدس اومدن و فقط ساکت وایستادن تو پیاده‌رو.

«شلیک اولین گاز اشک‌آور در چهارراه کالج (ولیعصر)»

تهران / ساعت 16: (گزارش مردمی)پس از تشکیل یک تجمع بزرگ نیروهای امنیتی و انتظامی به سمت جمعیت هجوم برده و به شلیک گازاشک‌آور مبادرت ورزیدند.

«شکل‌گیری یک تجمع در چهارراه کالج (ولیعصر)»

تهران / ساعت 15:40: (گزارش مردمی)از دقایقی پیش جمعیت در چهارراه کالج شکل گرفته و به سمت میدان آزادی می‌رود. نیروهای امنیتی سعی در پراکنده کردن جمعیت به خیابان‌های اطراف را بدون خشونت دارند.

«حرکت مردم از نواب به سمت میدان انقلاب»

تهران / ساعت 15:40: (گزارش مردمی)حرکت مردم از خیابان نواب به سمت انقلاب و حضور چشم‌گیر دانش‌آموزان. تا حدود دو ساعت دیگر همه در آزادی جمع خواهیم شد  در ضمن موبایل‌ها در انقلاب آنتن نمی‌دهد

«درگیری بین مردم و نیروها در شیراز»

شیراز / ساعت 15:30: (گزارش مردمی)فلکه‌ی نمازی در شیراز شاهد حضور تظاهرکنندگان و سر دادن شعارهای آن‌ها است. لحظاتی قبل درگیری بین نیروها و مردم آغاز شد.

«حضور نیروهای انتظامی بدون سلاح گرم در میادین»

تهران / ساعت 15:20: (گزارش مردمی)جالب است که نیروی انتظامی بدوم سلاح گرم در محل‌ها حاضر هستند تعداد جمعیت مردم در حال اضافه شدن است.

«وضعیت آماده‌باش 100 درصد نیروهای انتظامی کادر و وظیفه»

تهران / ساعت 15: (گزارش مردمی)نیروهای انتظامی کادری و وظیفه به صورت آماده‌باش کامل در میدان‌های اصلی مسیرهای اعلام شده مستقرند.

Click here to view the embedded video.

«حضور ماموران در اطراف میدان فردوسی»

تهران / ساعت 14:30: (گزارش مردمی)اطراف میدان فروسی نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی حضور دارند.

«نشستن مردم در میدان امام حسین»

تهران / ساعت 13:30: (گزارش مردمی)دورتادور میدان آزادی یگان ویژه حضور دارد. هم‌اکنون میدان امام حسین مردم در میدان نشستند

«خوسوزی یکی از اعضای جنبش سبز به سان معترض تونسی»

تهران/ ساعت 12 ظهر: (گزارش مردمی)شایعه شده است یکی از اعضای جنبش سبز در خانه‌اش با بنزین دست به خودسوزی زده اما تاکنون از مشخصات و آدرس این فرد اطلاعاتی در دست نیست. این احتمال وجود دارد این عمل به تقلید از معترض تونسی، صورت گرفته باشد.

«اولین تجمع مردمی شکل‌گرفته در میدان صادقیه تهران»

تهران / ساعت 12 ظهر: (گزارش مردمی)لحظاتی تجمع بزرگی از مردم در‌ میدان صادقیه تهران شکل گرفت. حضور مردم در این میدان به شدت چشم‌نواز است. هنوز هیچ‌گونه برخوردی مشاهده نشده است.

«حضور نیروهای امنیتی در مشهد»

Click here to view the embedded video.

«تجمع دانش‌جویان دانش‌گاه شریف و امیر کبیر»

تهران /ساعت 12 ظهر: (گزارش مردمی)دانش‌جویان دو دانش‌گاه صنعتی شریف و امیرکبیر (پلی تکنینک) دست به تجمع زده این در حالی است که نیروهای یگان ویژه در برابر هر دو دانش‌گاه مستقر شدند.

«اطراف منزل میرحسین موسوی با خودروهای پلیس بسته شد»

تهران / ساعت 11 صبح: (گزارش مردمی)نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، از خروج فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی از منزل ممانعت کرده‌اند‌. در ضمن دوربین‌های مدار بسته اطراف منزل که دیروز به‌وسیله نیروهای امنیتی به سرقت  و هم‌چنین تخریب شده است‌.

دیگر این‌که منزل میرحسین موسوی و اطراف آن  از صبح روز دوشنبه  توسط خودروهای پلیس بسته شده و امکان رفت و آمد وجود ندارد.

«حضور نیروهای امنیتی در برابر دانش‌گاه تهران»

تهران / ساعت 11:45 صبح: (گزارش مردمی) گروهی از دانش‌جویان دانش‌گاه تهران در برابر این دانش‌گاه دست به تجمع زده‌اند. این در حالی است که نیروهای امنیتی نیز در صحنه حضوری پررنگ دارند.

«اعتراض در تهران از 7:30 آغاز شد»

تهران / ساعت 9:30 صبح: نیروهای انتظامی در ساعت 9:30 پس از تلاش‌های فراوان موفق به پایین آوردن جوان بالای جرثقیلی شدند.

Click here to view the embedded video.

تهران / ساعت 7:30 صبح: (گزارش مردمی) جوانی که برادر یکی از کشته‌شدگان حوادث سال 88 است در چهار راه قصر تهران به بالای جرثقیلی رفته و پرچم ایران و پلاکاردی از عکس‌های کشته‌شدگان سا‌ل گذشته را از جرثقیلی آویزان کرده است و تا ساعت 9 صبح نیروی انتظامی نتوانسته اقدامی بکند.

«ارسال پیامک تهدیدآمیز از سوی وزارت اطلاعات»

تهران / ساعت 13:22 بعدازظهر یک‌شنبه: (گزارش مردمی) وزارت اطلاعات اس‌ام‌اس‌هایی رو ارسال کرده که از رفتن مردم به تظاهرات جلوگیری کنه با این متن: شهروند محترم، طبق اطلاع واصله، جناب‌عالی تحت تاثیر تبلیغات ضد‌امنیتی رسانه‌های‌ وابسته به بیگانگان قرار گرفته‌اید، در صورت ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور برابر مواد ۴۹۸، ۴۹۹، ۵۰۰، ۵۰۸، ۵۱۴، ۶۰۹، ۶۱۰، ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته می‌شوید و با شما برخورد قانونی خواهد شد.

سه شماره آخر فرستنده این اس‌ام‌اس شماره ۱۱۳ است که شماره‌ی تماس ستاد خبری وزارت اطلاعات قبلن هم ۱۶ آذر و ۲۲ بهمن سال ۸۸، وزارت اطلاعات اس‌ام‌اس‌های تهدیدآمیزی برای موبایل‌ها ارسال کرده بود.

«سر دادن شعار در میدان امام خمینی شهرستان اسلام‌آباد غرب»

کرمانشاه‌ / شام‌گاه 23  بهمن: در آستانه حضور ملت ایران در خیابان‌ها برای دفاع از مبارزات ملت مصر و تونس و انزجار از دیکتاتوری در 25 بهمن محله‌های منتهی به میدان امام خمینی شهرستان اسلام‌آباد غرب شاهد حضور جوانانی بود که شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «الله اکبر» سر می‌دادند‌.

اخبار رسیده می‌افزاید هم‌چنین در برخی محله‌های بخش فرهنگیان این شهر نیز جوانان در حمایت از فراخوان رهبران جنبش سبز الله اکبر سر داده‌اند.


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

برگزاری کنسرت «محسن یگانه» در مالزی که توسط سفارت جمهوری اسلامی و به مناسبت بیست‌و‌دوم بهمن ترتیب داده شده بود با حرکت اعتراض آمیز تعدادی از شرکت کنندگان سبز پوش نیمه کاره رها شد.

این کنسرت که به رسم چند ساله سفارت ایران در مالزی به مناسبت جشن های بیست و دوم بهمن، سال‌گرد انقلاب در ایران برگزار شده بود. پس از گذشت دقیقه‌هایی از آغاز با اعتراض گروهی از شرکت کنندگان رنگ دیگری به خود گرفت.

در کنسرت یگانه که در محل سالن‌های مراسم «برج‌های دوقلوی کوالالامپور» برگزار شده بود، گروه معترض با دست‌بند، بادکنک و لباس‌های سبز و سر دادن شعار‌هایی نظیر «مرگ بر دیکتاتور» و در حمایت از میر حسین موسوی کاندیدای معترض به انتخابات باعث شدند که این کنسرت زودتر از موعد مقرر به اتمام برسد.

برخی از شاهدان عینی به رادیو کوچه گفتند که در محل سالن افراد محافظ با لباس شخصی در چند نوبت معترض‌ها را از سالن بیرون کرده‌اند اما باز هم گروه‌های دیگر به این اعتراض ادامه داده‌اند.

یکی دیگر از شاهدان اشاره کرد که مسوولان در سالن با به تشنج کشیده‌شدن مراسم به‌صورت تلفنی از سفیر خواسته‌اند که به مراسم نیاید. این در حالی است که پیش‌تر وعده حضور سفیر ایران در این مراسم داده شده بود. برخی از رسانه‌های وابسته به جریان موسوم به سبز اشاره به دست‌گیری چند نفر از معترض‌ها کرده‌اند. پیش‌تر نیز دولت و پلیس مالزی از هر‌گونه تحرکی که از سوی ایرانیان در مالزی برای اعتراض به مسایل انتخابات ابراز شده شده است، جلوگیری کرده‌اند. نزدیکی ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با دولت ایران و از سویی گرایش‌های بنیاد‌گرایانه در این کشور و لابی‌های مالی به گفته بسیاری علت این جلوگیری است.

نفوذ جمهموری اسلامی در این کشور سبب شده است که بر خلاف اکثر کشور‌ها، اجازه هیچ اعتراضی به معترض‌ها داده نشود. سال گذشته نیز در روزهای پس از انتخابات معترض‌ها به روند انتخابات در ایران در برابر دفتر سازمان ملل در کوالالامپور تجمع کرده بودند که با حمله پلیس ضد‌شورش و گاز اشک‌آور این تجمع متفرق شده بود

نفوذ جمهموری اسلامی در این کشور سبب شده است که بر خلاف اکثر کشور‌ها، اجازه هیچ اعتراضی به معترض‌ها داده نشود. سال گذشته نیز در روزهای پس از انتخابات معترض‌ها به روند انتخابات در ایران در برابر دفتر سازمان ملل در کوالالامپور تجمع کرده بودند که با حمله پلیس ضد‌شورش و گاز اشک‌آور این تجمع متفرق شده بود.

در این بخش شما می‌توانید گفت‌و‌گوی اردوان روزبه را با یکی از شاهدان حاضر در محل کنسرت که خود یکی از اعتراض‌کنندگان بوده است پی‌گیری کنید:

در شهر کوالالامپور بنا بر روال معمول سفارت ایران، در روز بیست‌و‌دوم بهمن کنسرتی برگزار شده است که آقای محسن یگانه در آن شرکت داشته است. اما به‌نظر می‌رسد که این کنسرت در روز بیست‌و‌دوم بهمن مثل همیشه نبوده است‌. توضیح دهید که چه اتفاقی در کنسرت امروز سفارت ایران  افتاده است.

در اصل ما از این جشن بیست‌و‌دوم بهمن که سفارت برگزار کرده بود، به نفع خود استفاده کردیم برای این‌که می‌خواستیم یک‌روز جلوتر از بیست‌و‌پنجم بهمن که ایرانیان برنامه داشتند، پیام خودمان را به ایران برسانیم. برای همین تصمیم گرفتیم که در این کنسرت با لباس سبز، با بادبادک‌های سبز که روی آن‌ها  شعار «بیست‌و‌پنجم بهمن با ما باشید»، در این جشن شرکت‌ کنیم. من می‌توانم به جرات بگویم که تعداد سبز‌پوشان بسیار بسیار زیاد بود اما گاردی که انتخاب کرده بودند، ایرانی نبودند و مالزیایی بودند و خیلی عکس‌العمل بدی داشتند.

حتا بعضی‌ها بر این عقیده بودند که بعضی از این گاردها می‌خواستند از ما عکس و فیلم بگیرند که بچه‌ها با بادبادک‌های سبزشان جلوی دوربین‌ها را می‌گرفتند و تا آن‌جایی که می‌توانستند اجازه‌ عکس‌گرفتن را به آن‌ها نمی‌دادند. عکس‌العمل مردم بسیار خوب بود و در آخر کنسرت هم همه پارچه سبز را در دست گرفتند و دور تا دور سالن کنسرت را با شعار یا «حسین میر حسین» گشتند.

ظاهرن این کنسرت نیمه‌تمام باقی ‌مانده و در جایی قطع شده بود. آیا این مسئله حقیقت د‌ارد؟

Click here to view the embedded video.


بله کنسرت آن‌‌طوری که باید برگزار نشد. حتا خود سفیر هم در این کنسرت شرکت نکرد و یکی از بچه‌های خودمان که شاهد تماسی بوده است که با سفیر گرفته شده و گفته‌اند که برگردد و به کنسرت نیاید. قرار بود که ایشان سخن‌رانی کنند ولی اصلن نیامدند و کنسرت هم نیمه‌تمام ماند.

برنامه ‌فعالان جنبش در مالزی و کوالالامپور در بیست‌و پنجم‌ چه خواهد بود؟

همان‌طور که می‌دانید مالزی برخلاف کشور‌های دیگر، بسیار کشور ملاحضه‌کاری است و تا عکس‌العمل ایران را نبیند، کاری انجام‌نمی‌دهد. اگر عکس‌العمل ایران مثل قبل باشد و برخورد شدید با ایرانیان کنند، مالزی هم همان کار را می‌کند. برای همین ما صبر می‌کنیم تا برنامه بیست‌و پنجم‌ بهمن را در ایران ببینیم و به تناسب و پا‌به‌پای آن برنامه در این‌جا برنامه داشته‌ باشیم‌. ما ایستاده‌ایم که برنامه بیست‌و‌پنجم ‌را درایران ببینیم و فردای آن روز یا پس‌فردای آن روز برنامه خودمان را داشته باشیم.  برای همین هم بود که ما امروز برنامه گزاشتیم.

بعد از جریان انتخابات در ایران و اعتراضاتی که در ایران آغاز شده‌، مالزی جزو معدود کشورهایی بوده است که برخورد قهری با فعالان مدنی ایرانی کرده است.  آیا فکر می‌کنید که این نوع برخورد هنوز ادامه دارد و  اگر این‌طور است، فکر می‌کنید چرا روی‌کرد کشور مالزی نسبت به فعالان مدنی ایران به عکس  سایر کشورها تا این حد تند و خشن است؟

همان‌‌طور که گفتم کشور مالزی اصلن در لیست کشورهای سیاسی و فعال نیست و کشور بسیار ملاحضه‌کاری است. من شنیده‌ام که دولت ایران کمی موضع خود را عوض کرده است و قرار است از در آشتی بیاید و من فکر می‌کنم که این‌بار با توجه به اعدامی‌ها و باز‌تاب‌های بسیار وحشت‌ناکی که کل دنیا نسبت به ایران داشته‌اند، مالزی موضع قبلی را اتخاذ نکند. چون این مسئله برای کشور مالزی بسیار بد خواهد شد و این که الان تمام دنیا بر علیه دولت ایران و حامی مردم ایران هستند. و من این احتمال را می‌دهم که مالزی به آن صورت هم نمی‌تواند مثل قبل رفتار کند. زیرا با همان حرکتی که دو یا سه سال پیش کرده بود، تا حدودی وجه خود را در دنیا عوض کرد. برای این‌که تنها کشوری بوده است که بر علیه مردم ایران و تضاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور ریخته و آن‌طور برخورد کرده بود.


 


خبر / رادیو کوچه

شورای عالی نیروهای مسلح مصر در پنجمین بیانیه خود از زمان به عهده گرفتن زمام امور کشور پس از سرنگونی مبارک از مردم مصر خواست از برگزاری هر‌گونه تجمع و اعتراض بپرهیزند.

به گزارش الجزیره، سخن‌گوی شورای عالی نیروهای مسلح مصر با خواندن بیانیه پنجم این شورا گفت‌: «شورای عالی نیروهای مسلح مصر از تمام خواسته‌های مشروع ملت مصر حمایت می‌کند.»

بر اساس این بیانیه، برگزاری هرگونه تجمع و اعتراضات در این شرایط حساس و دشوار تاثیرات منفی بر توسعه و اقتصاد کشور می‌گذارد و این شورا از همه می‌خواهد تا زمانی که قدرت به دولت منتخب واگذار شود، از دست زدن به هر گونه تجمع و اعتراض خودداری کنند.

خاطر نشان می‌شود شورای امنای انقلاب بیست و پنجم ژانویه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود روز جمعه مردم مصر جشن انقلاب را برپا خواهند کرد.

در این بیانیه آمده بود: «انقلاب مردمی مصر موفق شد به مهم‌ترین هدف خود یعنی سقوط راس هرم قدرت در نظام حسنی مبارک دست یابد و شورای نظامی برخی خواسته‌های مردمی مبنی بر انحلال مجالس را محقق کند.»

در بخش دیگر بیانیه گفته شده بود: «در راستای تحقق دیگر اهداف ملت روز جمعه راه‌پیمایی دیگری برپا خواهد شد و در آن خواسته‌های مهم دیگری هم‌چون آزادی زندانیان سیاسی و لغو حالت فوق‌العاده در مصر مطرح خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

«قدرت را به غیرنظامیان واگذار می‌کنیم»


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

در روزهایی که مردم ایران یکی از نگران‌کننده‌ترین دوران‌های خود را در سه دهه بعد از انقلاب می‌گذرانند، هر کدام از ایرانیان‌‌ که به شرایط داخل اعتراض دارند امروز با احساس مسوولیت سعی در هم‌راهی و  حضور کنار مردم و در صحنه دارند. اینک معترضان خود بر این باورند که با راه‌کارهای اعتراضی می‌توان حقوق از دست رفته را استیفا کرد.

در این میان دفتر حفظ منافع جمهوری اسلامی در واشینگتن هر هفته مکانی برای ابراز این اعتراض‌ها شده است و معترضان با حضور در برابر این دفتر امیدوارند که انعکاس اعتراضشان به تهران و جهانیان برسد.

روز شنبه دوازدهم فبریه دو هزار و یازده پیش‌تر با برنامه‌ریزی از سوی گروهی از فعالان مدنی به روز گرد‌هم‌آیی برای حمایت از دستگیر‌شد‌گان و فعالان مدنی در داخل ایران مبدل شد.

در این برنامه که از ساعت دو تا چهار برگزار شد، معترضان با شعار و پلاکارد در برابر این دفتر حاضر شده بودند، هم‌چنین تعدادی از فعالان مدنی به سخن‌رانی پرداختند از جمله، فریبا داوودی مهاجر روزنامه‌نگار، علی افشاری فعال دانش‌جویی، رحیم رشیدی، روزنامه‌نگار کرد و چند سخن‌ران دیگر که به ایراد سخن پرداختند.

یکی از حاضران در این برنامه اشاره می‌کند:

مردم خارج از کشور فقط باید انعکاس صدای مردم ایران باشند و خواست‌های آن‌ها را دنبال کنند. چون مردم ایران هستند که در خط مقابل قرار دارند و آن‌ها هستند که همه صدمات و آسیب‌ها را می‌بینند. در نتیجه ما باید ببینیم که خواسته آن‌ها چیست و پشتیبانی از خواسته‌های آن‌ها کنیم. امروز عده‌ای آمده‌اند ولی ای کاش بیش‌تر بودیم. ما امیدواریم که هر بار بیش‌تر و بیش‌تر شویم. در این هوای سرد دل‌های گرم و پر امیدی داریم.برای این‌که جریان مصر را دیدیم و امیدواریم برای ایران هم همان‌طور شود.

«علی افشاری» فعال دانش‌جویی مقیم واشینگتن و تحلیل‌گر در خصوص ضرورت حضور در اجتماعات این چنینی معتقد است:

به نظر من خیلی مهم است که توقعات مدیریت بشود. من خود انتضاراتی را که برخی دارند، خیلی بزرگ‌نمایی و خوش‌بینانه می‌بینم که صدها هزار‌نفر جمع شوند. ولی همین که هزار نفر هم در شرایط فعلی جمع شوند می‌تواند یک شروع دوباره باشد. به‌نظر من تاثیرات مصر و تونس، در ایران چیزهایی را تغییر خواهد داد. منتهی این به آن معنی نخواهد بود که ظرف هفته‌ها‌ی آینده یک حرکت بزرگ رخ می‌دهد و من فکر می‌کنم که هسته جنینی این حرکت، شکل می‌گیرد و بیست‌و‌پنجم بهمن می‌تواند از این لحاظ نقطه عطفی باشد.

قدرت مردم بالقوه وجود دارد ولی بستگی به این دارد که چگونه از این قدرت استفاده بشود. مردم در مصر و تونس یک سری مزایایی داشتند. تکلیف حرکت‌شان معلوم بود، رهبر وفادار به خواسته‌‌های مردم را داشتند و در عین حال، اراده‌ خود مردم که آمدند و حرکت پیوسته‌ای را انجام دادند. ولی ما در ایران هنوز این‌ها را نداریم و باید این‌ها انجام شود.

درست است که حرکت آن‌ها خود‌جوش بود ولی گروه‌های سازمان یافته‌ای هم بودند که در پیروزی آن حرکت، خیلی نقش داشتند. و مسئله بعدی هم مسئله‌ی تفاوت حکومت‌ها هم است که این‌کار در ایران سخت‌تر از مصر و تونس است. اگر مردم بیست‌و‌پنجم بهمن بیرون بیایند، به معنی شکست همه این برخوردهای سرکوب‌گرایانه است و همان‌‌طور که فرمانده سپاه تهران هم اعلام کرده، شدت عمل بیش‌تری هم نشان می‌دهد که این حرکت را در نطفه خفه کنند و نگذارند ادامه پیدا کند.

هم‌چنین «خدیجه» دختر افغانستانی است که از شهر بالتیمور برای حمایت از معترضان ایرانی در محل حاضر شده است، او نیز بر این باور است که:

اسم من «خدیجه» است و از «بالتیمور» آمده‌ام. من به‌خاطر مسئله مصر بسیار خوش‌حال بودم. ولی مسئله ایران، زندانیان سیاسی و نقذ حقوق بشر، باعث ناراحتی انسان می‌شود. من در فیس‌بوک دیدم که دوستان می خواهند بیایند و من هم آمدم که عکس بگیرم  و من فکر می‌کنم همه در این هوای سرد این‌جا هستند که اعتراض خودشان را نشان بدهند. برای این‌که مردم، حقوق انسانی خود را می‌خواهند و دوست دارند زندانیان سیاسی که الان در ایران شکنجه می‌شوند و چون فقط اعتراض کرده‌اند و بی‌گناه هستند‌، آزاد شوند و  همین‌طور این‌همه اعدام‌هایی که در ایران می شود‌، غیر قابل قبول است‌. من به‌عنوان یک انسان که ایرانی هم نیستم و افغانی هستم، فقط به این‌جا آمدم تا در کنار دوستان ایرانیم باشم و بگویم که ما شما را حمایت می‌کنیم و در کنار شما هستیم.

«رحیم رشیدی» روزنامه‌نگار کردستانی است که در خصوص ضرورت وحدت تمامی گروه‌ها و ملیت‌های ایرانی در گفت‌و‌گویی اشاره می‌ دارد:

من به سه برهه‌ی تاریخی مشخص در جامعه و در تاریخ ایران‌زمین اشاره می‌کنم‌. سال 1966 بعد از تحولات مشروطه این کرها بودند که آخرین دفاعیات را جانانه در اطراف قزوین به سرکردگی «یار محمد خان کرمانشاهی» از حاکمیت مشروطه در‌آوردند و بعد از باز‌شدن فضای سیاسی در ایران و بر سر کار‌آمدن شخصیتی چون دکتر «مصدق»، این کردها بودند که استقبال و حزب‌شان را وارد میدان کردند. ما می‌دانیم که در تحولات سال 57 کردها نقش بسیار به‌سزایی را ایفا کردند. متاسفانه تبلیغات حاکمیت جمهوری اسلامی ایران باعث این تردید شده است که یک سری از ایرانی‌ها با چشم تردید به هم‌وطنان اسیر خودشان، کردهایی که در واقع صاحب ایران‌زمین و تاریخ ایران هستند، نگاه کنند. پیغام من این است باید این عینک‌هایی که تردید و گمان را ایجاد می‌کند کنار زد. زیرا بدون حضور اقلیت‌ها و ملیت‌های تحت ستم در ایران، ما نمی‌توانیم ایران متحد و یک‌پارچه داشته باشیم و به هیچ‌وجه بدون تقسیم عادلانه قدرت و ثروت اصلن نمی‌توانیم به دموکراسی برسیم.

اسم من «خدیجه» است و از «بالتیمور» آمده‌ام. من به‌خاطر مسئله مصر بسیار خوش‌حال بودم. ولی مسئله ایران، زندانیان سیاسی و نقذ حقوق بشر، باعث ناراحتی انسان می‌شود

شما اگر در جوامع غربی نگاهی بیاندازید (آمریکا و اروپا)، که پول، سرمایه و… داشتند، ما کم‌تر از این‌ سرمایه‌ها داشتیم ولی چیزی عالی‌تر از این‌ها داریم که همان ملیت آریایی است. من از خود سوال می‌کنم که چرا تا وقتی ایرانی محسوب می‌شوم  و وقتی که به ایرانی‌بودن خود مفتخر هستم باید در حاشیه قرار بگیرم؟ باید به‌عنوان ایرانی همیشه مسئله تردید روی سر من باشد. ما هم می‌توانیم مانند بحرین و آذر‌بایجان به ملت شریفی تبدیل شویم. حرف اصلی این است که اگر قومیم همه قومیم و اگر ملتیم همه ملتیم. ولی مسئله اصلن این نیست اگر ما به‌دنبال دموکراسی و عدالت هستیم باید تقسیم قدرت و ثروت صورت بگیرد که هیچ شهروندی در ایران‌زمین احساس درجه‌دوم بودن نکند و ما با این فرهنگ‌سازی بدون استثنا می‌توانیم هر دیکتاتوری را کنار بزنیم و جامعه دموکراتیک بنیان کنیم‌.

یک جوان کرد ایرانی که از بدو تولد در خارج از ایران بوده است، یکی دیگر از کسانی است که برای حمایت از مردم ایران به این جمع اعتراضی پیوسته است:

ما در این‌جا برای آزادی ایران جمع شدیم. ما همه انسان هستیم و آزادی را برای هر ملتی می‌خواهیم و امیدواریم که این تجمعات قطع نشود و مردم  بالاخره یک روز آزادی را خیلی خوب می‌بینند. امیدوارم تا روزی که زنده هستم این‌روز را، روز آزادی برای مردم ایران را ببینم و این‌که ایران هم مانند ملت مصر و تونس  پیروز شود.

احمد باطبی نیز با توجه به تجربه‌ای که در هجده تیر هفتاد و  هشت دارد، به رادیو کوچه چنین اشاره می‌کند:

نظر شخصی من این است که روزی اگر تحولی حتا کوچک اتفاق بیاتد می‌تواند نقطه عطفی برای یک اتفاق جدید باشد. برای این‌که ما فقط یک هدف نداریم که بگوییم دموکراسی همین است. لذا هدف دیگر در طول زمان و  با توجه به شرایط زمانی پیش می‌آید. اما با توجه به تحولات منطقه و این‌که کشورهای عربی یکی پس از دیگری اتفاقات انقلابی در آن‌ها میافتد و حرکات دموکراسی‌خواهانه در آن‌ها جوشش می‌خورد، برای ایران حائز اهمیت است که هم‌گام با این‌ها و  یا حداقل هم‌زمان با این‌ها پیش برود. اما من معتقدم که اتفاقی که در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری در ایران افتاد، همین‌طور حوادث پس از آن نتایج زیادی داشت. فقط در یک پروسه زمانی کوتاه از انتخابات تا الان خلاصه نمی‌شود. و این‌که مردم به کارهای خود‌جوش عادت کنند. این‌که بدون رهبری بتوانند کارها و اعتراضات فرهیخته کنند. این است که من فکر می‌کنم بیست‌و‌پنجم بهمن هم یکی از آن اتفاقاتی است که باید به مرور زمان به‌عنوان تجربه تاریخی برای جامعه ایرانی اتفاق بیافتد تا به دموکراسی برسد .

به هر روی به نظر می‌رسد معترضان در ایران راه ساده‌ای را پیش روی ندارند و این حرکت با یک روند دموکراتیک می تواند در دراز مدت به ثمر برسد.


 


خبر / رادیو کوچه

در روز‌های اخیر دادگاه حامد صابر از عکاسان فعال در زمینه تجمع‌های مردمی در سال گذشته و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی سخت‌افزار کامپیوتر دانش‌گاه صنعتی شریف که در ٣١ خرداد ماه ۸۹ بازداشت شده بود، به تعویق افتاده است.

به گزارش سایت آزادی بیان، حامد صابر سال گذشته عکس‌های خود را از تظاهرات پس از انتخابات در سایت‌های عکاسی فلیکر و پیکاسا منتشر کرد و بسیاری از رسانه‌ها از این عکس‌ها استفاده کردند، از جمله یکی از این عکس‌ها به روی جلد مجله اشپیگل چاپ آلمان منتشر شد.

لازم به ذکر است حامد صابر، برای دومین‌بار در ٣١ خرداد ماه ۸۹ بازداشت و در مردادماه با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

این در حالی است که تاکنون از علت تعویق در برگزاری دادگاه اطلاعی داده نشده است.


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

از زمان صفویان تاکنون آن‌چه مشخص است، آنست که «آخوندها» را به گونه کلی به دو گروه می‌توان تقسیم کرد: «آخوندهای درجه اول که فقیه و مجتهدند و به امور فقهی و اجتهاد می‌پردازند و آخوندهای گروه دوم که به روضه‌خوانی، زیارت‌نامه‌خوانی و یا پیش‌نمازی اشتغال می‌ورزند و منابع درآمدی‌شان از راه‌هایی مانند حق امام٬ نماز و روزه فروشی٬ زکات و غیره است.

در برنامه قبلی طریقه نفوذ آن‌ها به دربار صفویه و استفاده دو جانبه را تا آن‌جا گفتیم که «شاه اسماعیل صفوی»٬ چون برای پادشاهی در ایران مشروعیتی نداشت٬ از این‌رو به شیعه‌گری متوصل شد و قدرت سیاسی‌اش را با نیروی مذهبی ترکیب کرد تا بتواند بر ایران فرمان‌روایی کند و از دگر سو٬ شیعه‌گری را در برابر سنی‌گری دشمن دیرین این کشور یعنی امپراتوری عثمانی به‌کار گرفت. شاه اسماعیل صفوی در اجرای هدف خود و پس از او سایر شاهان صفوی٬ گروهی از ملایان شیعه مذهب را برای آموزش دادن اصول مذهب شیعه‌گری و رواج آن در ایران از «جبل آمل» لبنان «مرکز شیعه‌گری آن زمان در خاورمیانه» «بحرین» و «حله عراق» با ایران وارد کردند. مهم‌ترین این ملاهای وارداتی عبارت بودند از‌: «محقق اول «شیخ علی کرکی»٬ «شیخ لطف اله میسی٬» که مسجد او در اصفهان هنوز شهرت دارد٬ «شیخ حسین بن عبدالصمد»٬ «پدر شیخ بهایی»٬‌ خود «شیخ بهایی»٬ و «شیخ علی منشا٬» «میر غیاث‌الدین منصور شیرازی٬» «میرداماد»٬ «ملا محمد تقی مجلسی» و پسرش «ملا محمد باقر مجلسی».

پس از آن‌که ملایان وارداتی جای خود را در ساختار حکومت پادشاهان صفوی استوار کردند٬ به تدریج برای خود سازمان و سلسله مراتبی به‌وجود آوردند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت بودند از: «شیخ السلام که به وسیله شاه منصوب می‌شد٬ «ملا باشی»٬‌ امام جمعه٬ ‌پیش نماز٬ ‌قاضی، معلم و پادشاهان صفوی برای استوار کردن جای‌گاه سیاسی خود به ملایان قدرت زیادی دادند.»

کتاب انقلاب اسلام در صفحه ۳۲ می‌نویسد٬ «‌یکی از ملایان دربار شاه اسماعیل صفوی نوشته است: کشتن یک سنی که باید او را سگ نامید با ثواب کشتن پنج کافر حربی برابر است. نکاح سنی درست نیست. خون سنیان مباح و مال‌شان حلال است. واجب است٬ شکم زنان حامله سنی شکافته شود و بچه ذکور آن‌ها با نیزه کشته شود……..».

«فرنودسار» اسلام نیز در جلد ۱۳ صفحه ۲۶۲ می‌نویسد: «‌هنگامی که افغان‌ها با ایران حمله کردند٬ به جای این‌که ملایان از قدرت خود٬ دست‌کم برای نگه‌داری حکومت مذهبی که نگه‌بان حقوق و مزایای آن‌ها بود٬ بهره‌برداری کنند و برای رفع حمله افغان‌ها دست به اقدامی بزنند٬ اظهار داشتند٬ ‌کار آن‌ها تنها اشتغال به امور مذهبی است و کم و بیش تمام علمای برجسته شیعه‌گری میدان را برای تاخت و تاز افغان‌ها خالی کردند و بسیاری از آن‌ها رهسپار نجف شدند‌.»

این افراد برای مدت طولانی پس از سقوط صفویان در زمان حضور افغان‌ها و افشاریه بی‌رنگ می‌شوند، اما در زمان قاجاریه به‌صورت شگفت‌انگیزی شاهد حضور آن‌ها تاکنون هستیم .

برای مثال باید از دوران قاجاریه به روایت آخوند «مظفرالدین‌شاه» توجه کرد: «آخوند مقرب مظفر الدین شاه که بسیار نیز به وی معتقد بوده است. به گفته تاریخ‌نویسان واقعن مردی زبردست بوده که توانسته دل از شاه ببرد و در کسوت روحانیت برای خود دکان درست کرده و ثروتی به هم زند.»

داستان نقل شده به شرح زیر است :«هر وقت هوا بنای رعد و برق را می‌گذاشت شاه فورن در قعر اطاق پستویی که به هیچ‌جا روزنه نداشت و تاریک بود مخفی‌شده، عقب سید بحرینی و پسرهایش می‌فرستاد و از ترس زیر عبای سید بحرینی قرار می‌گرفت و دست به دامان آن‌ها می‌شد، اله و لبیک می‌گفت، آن‌ها یاجدا یاجدا می‌گفتند و شاه مثل همان ابر بهاری گریه می‌کرد و مشغول نذورات و بخشش می‌شد.»

تاج‌السلطنه، «دختر ناصرالدین شاه» در خاطرات‌اش درباره باورهای مظفرالدین شاه و نقش سید حسین بحرینی، روحانی مورد اعتماد شاه قاجار می‌نویسد: «این برادر عزیز من از رعد و برق٬ خیلی ترس‌ناک و معتقد به جن و پری و موهومات بوده است و این سید (بحرینی) در زمان انقلاب هوا و تیرگی رعد و برق البته باید در حضور باشد و شروع به خواندن اسم اعظم و آیات نماید و به اصطلاح در مقابل طبیعت واقع باشد‌. مبادا خدای نخواسته صدمه به وجود مبارک اعلی‌حضرت همایونی وارد شود و به مناسبت همین خدمت بزرگی که نسبت به اعلی‌حضرت می‌کرد فوق‌العاده دارای مرحمت و حقوق گزافی بود.»

عین‌السلطنه، ابعاد جالب و کم‌تر گفته شده‌ای را از ترس عجیب و غریب مظفرالدین‌شاه و بهره‌مندی سید بحرینی از مرحمت شاهانه و مواهب ملوکانه بازگو می‌کند: «… خودش می‌گفت (در سفر اروپا) راه آهن هر وقت از تونل می‌گذشت، من دمر زیر نیمکت‌ها می‌افتادم و جلوی چشم خودم را با دست‌مال می‌گرفتم گوش خود را با انگشت می‌گرفتم تا رد شود و من نصفه عمر می‌شدم. وقتی که از پل رودخانه عبور می‌کرد همین کارم بود. امان از وقتی که کشتی خواستم بنشینم و انگلیس بروم تمام تنم می‌لرزید، هوش نداشتم در یکی از اطاق‌های کوچک آن‌قدر دمر روی زمین افتادم تا کشتی به ساحل رسید.

هر وقت در تهران رعد و برق می‌شد یا باد شدید می‌آمد تمام سکنه تهران متذکر شده به هم می‌گفتند ها بخت رو به سید آورد، چه‌قدر پول بگیرد

یک روز در اسب‌دوانی تهران میان چادر نشسته بود که نظام دفیله می‌کرد ابری در آسمان پیدا شد و یک غرشی کرد. هنوز هم این مطلب به مردم درست معلوم نشده بود شاه فی‌الجمله تکانی خورد. صدای دوم شاه تکان شدیدتری به خود داد جمعی که از واقعه مسبوق بودند فورن گفتند نقلی نیست می‌گذرد. رنگ از روی شاه پریده بود. باز آسمان صدا کرد این دفعه شاه از روی صندلی برخاست مثل دیوانه‌ها به این سمت و آن سمت چادر نگاه می‌کرد تا پناهی بجوید. باز نزدیک‌اش رفته و قدری آرامش کردند. مردم همه به هم‌دیگر نگریسته کم‌کم مطلب به همه معلوم شد. الحمدله صدای رعد موقوف شد والا دفیله و سان قشون بالاخره اسب دوانی برهم خورده بود.

هر وقت در تهران رعد و برق می‌شد یا باد شدید می‌آمد تمام سکنه تهران متذکر شده به هم می‌گفتند ها بخت رو به سید آورد، چه‌قدر پول بگیرد. دیگری می‌گفت کاش من یک ساعت جای او بودم. آن یکی می‌گفت طاقه شال است که حالا می‌برد. انگشتر است که حالا می‌گیرد. برحسب اتفاق یا اقبال سید گفته بود در آن چند سال اول سلطنت شاه بسیار هم در تهران رعد و برق شد بی‌اندازه هم مهیب و شدید بود.»

ماخد:

.1 شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، باقر عاقلی، جلد دوم، انتشارات گفتار.

.2 روزنامه خاطرات عین السلطنه (قهرمان میرزا سالور)، جلد پنجم، به کوشش مسعود سالور، ایرج افشار، چاپ اول 1377، نشر اساطیر ایران، ص 4078.

.3 خاطرات تاج السلطنه (دختر ناصرالدین شاه).

.4 روزنامه خاطرات عین السلطنه (قهرمان میرزا سالور)، جلد پنجم، به کوشش مسعود سالور، ایرج افشار، چاپ اول 1377، نشر اساطیر ایران، صص 4079 و 4080.

.5 همان، صص 4078 و 4079.

.6  همان، ص 4078.

.7  همان، ص 4078.

.8  هزار و یک حکایت تاریخی، محمود حکیمی، انتشارات قلم، ج 2.


 


محبوبه ‌شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

چهاردهم فوریه برابر با سال‌روز کشته شدن «جیمز کوک»، دریانورد و پوینده‌ای بریتانیایی است. او که زاده سال 1728 میلادی بود، سه سفر اکتشافی مهم را فرماندهی کرد. که در طی این سفرها، بسیاری از جزایر اصلی «اقیانوس آرام» را مانند: «استرالیا»، «زلاندنو» و «هاوایی» شناسایی و نقشه‌برداری شدند. شجاعت کوک در پوییدن مناطق پرخطر، مهارت فراوان در فنون دریانوردی، مساحی و نقشه‌برداری او را در شمار موفق‌ترین کاشفان زمان خود قرار داد و سرانجام در چنین روزی در سال 1779 کشته شد.

«جیمز کوک» در بیست ‌و هفتم اکتبر سال ۱۷۲۸ میلادی در «مارتون، کلیولند» در «یورکشر» متولد شد. خانواده اش از کارگران کشاورزی بودند. جیمز که از نوجوانی شیفته دریانوردی بود نقشه‌برداری را نزد خود آموخت و حرفه دریانوردی را نزد ماهی‌گیران محلی زادگاهش آموخت و به زودی نشان داد که یک دریانورد منحصر به فرد و یک نقشه‌کش نابغه مسیرهای دریایی است.

او سپس به «ویتبی» رفت و در کشتی‌های حمل زغال سنگ آن‌جا مشغول به کار شد. او در میانه جنگ‌های هفت ساله، در نیروی دریایی سلطنتی خدمت کرد و مقامات ارتش با مشاهده استعداد وی در مساحی و مسوولیت نقشه‌برداری از بیشتر ورودی‌های رودخانه «سینت لارنس» را در خلال جنگ به او سپردند و مهارت‌های کوک مورد توجه «انجمن سلطنتی» قرار گرفت.

سرانجام ، جیمز کوک در میان دریانوردان انگلیسی شهرت یافت و به عنوان یک ناخدای ماهر شناخته شد و دولت انگلستان به او ماموریت اکتشاف سرزمین‌های «جنوبی» و «اقیانوس آرام» را داد و جیمز در روز بیست‌و‌هشتم اوت سال ۱۷۶۸ میلادی، با یک کشتی بادبانی کوچک بندر «پلیموت» را ترک کرد.

او پس از چندین ماه دریانوردی به «جزیره تاهیتی» رسید و سپس جزایر «سوسیتی» را کشف کرد. او نیوزیلند را دور زد و به اکتشاف سواحل استرالیا پرداخت و پس از دو سال به انگلستان بازگشت در حالی که سی هزار نمونه از گونه‌های گیاهی و جانوری مناطق اقیانوسیه را با خود به ارمغان آورده بود. کوک در دومین سفر خود به جستجوی یک قاره احتمالی جنوبی پرداخت و به دایره قطب جنوب رسید.

جیمز کوک و در جریان سومین سفر دریایی‌اش در روز هجدهم ژانویه سال ۱۷۷۸ میلادی «مجمع الجزایر هاوایی» را کشف کرد و به هم‌راه گروه اکتشافی خود به عنوان اولین گروه اروپاییان بر آن پا گذاشتند. کوک این خشکی‌ها را به یاد «ارل آو سندویچ، لرد اول دریاداری وقت»، «جزایر سندویچ» نامید. پس از چند هفته استراحت در هاوایی، دریانوردان عازم «قاره آمریکا» شدند و کوک سواحل غربی آمریکای شمالی را از «کالیفرنیا» تا «تنگه برینگ» کاوش و نقشه‌برداری کرد.

جزیره‌نشینان ابتدا به گرمی از کوک و افرادش استقبال و پذیرایی کردند ولی چند هفته بعد به دلایل نامعلومی بین «بریتانیایی‌ها» و بومیان اختلاف افتاد تا این‌که درسیزدهم فوریه یکی از قایق‌های ناوگان به سرقت رفت. چنین دزدی‌هایی در جزایر دیگر هم امری عادی بود و در این مواقع کوک تعدادی از بومیان را نگه می‌داشت تا اشیا مسروقه بازگردانده شود.

اما این بار وی بسیار خشمگین شد و فردای آن روز یعنی در چهاردهم فوریه با ده ملوان به ساحل رفت و خواست تا سلطان بومیان را به گروگان بگیرد. بومیان هم دستور او را نپذیرفتند و جنگی شدید بین دو طرف درگرفت که در طی آن کوک و پنج بریتانیایی کشته و بقیه مجبور به عقب‌نشینی شدند و چند روز بعد کشتی‌ها بدون فرمانده بزرگ خود هاوایی را ترک کردند.

و به این ترتیب جیمز کوک در سن 49 سالگی کشته شد و اکتشافاتش به پایان رسید. اما شجاعت کوک در پوییدن مناطق پرخطر مانند: «مدار جنوبگان» و منطقه صخره‌های مرجانی بزرگ «استرالیا»، توانایی در رهبری کردن افراد در شرایط دشوار و مهارت فراوان در فنون دریانوردی، مساحی و نقشه‌برداری او را در شمار موفق‌ترین کاشفان زمان خود قرار داد.

منبع‌ها:

گوگل

ویکی‌پدیا

تقویم تاریخ

آفتاب


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته