-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اسفند ۴, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 02/23/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سازمان دانش‌جویان طرف‌دار حقوق شهروندی در ایران‌

سازمان دانش‌جویان طرف‌دار حقوق شهروندی در ایران‌ در دانش‌گاه کالیفرنیا‌-سن دیگو، با صدور بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد و کمیسیون حقوق بشر آن درخواست کرده است تا به وضعیت حقوق بشر و نقض آن در ایران رسیدگی کند.

در بیانیه‌ای که توسط هم‌بستگی دانش‌جویان ایرانی در آمریکا (دانش‌گاه برکلی) و انجمن دانش‌جویان دموکراتیک در دانش‌گاه جورج واشنگتن به امضا رسیده است، دانش‌جویان طرف‌دار حقوق شهروندی در ایران ‌از دبیر کل سازمان ملل آقای بان‌کی‌مون و کمیسر عالی حقوق بشر خانم پیلای درخواست فرستادن نمایندگان ویژه به ایران را دارند.

متن کامل این بیانیه در زیر آمده است:

در هفته‌های اخیر، دنیا شاهد به حرکت در آمدن جنبش‌های مردمی در خاورمیانه بوده است که با تظاهرات مسالمت‌آمیز خود به رژیم‌های سرکوب‌گر منطقه اعتراض کرده‌اند. این حرکت‌های اعتراضی که با سقوط دیکتاتوری تونس آغاز شد و با برکناری دولت در مصر ادامه پیدا کرد، به ادامه حرکت اعتراضی مردم ایران، موسوم به جنبش سبز منجر شد و ما هم‌چنان شاهد بروز اعتراضات مردم منطقه به‌صورت مسالمت‌آمیز هستیم.

در 25 بهمن، مردم ایران به دعوت رهبران جنبش سبز دست به یک را‌هپیمایی مسالمت‌آمیز در حمایت از جنبش‌های مردم تونس و مصر زدند که با اعمال خشونت و استفاده از باطوم و گاز اشک‌آور توسط نیروهای حکومت به خاک و خون کشیده شد. طبق آمارهای رسمی بیش از 1500 نفر از مردم عادی در این تظاهرات دستگیر شدند و دو نفر نیز به ضرب گلوله کشته شده‌اند. هم‌چنین نمایندگان مجلس ایران درخواست صدور حکم اعدام را برای رهبران جنبش سبز کرده‌اند و این در حالیست که رهبران جنبش در حال حاضر در حبس خانگی به سر می‌برند.

علاوه بر رخ‌دادهای چند ماهه اخیر، رژیم حاکم بر ایران در سالیان گذشته در موارد متعددی با عدم رعایت حقوق شهروندی ایرانیان برخلاف موازین جامعه جهانی عمل کرده است. اعدام‌ها، زندان‌های مخوف و شکنجه و تجاوز از نمونه اقدامات ضد حقوق بشری حکومت ایران بوده است.

ما بدین‌وسیله از سازمان ملل متحد تقاضا داریم هرچه سریع‌تر اقدامات لازم جهت توقف اقدامات ضد حقوق بشری حکومت ایران را مبذول دارد. هم‌چنین از شخص آقای بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل تقاضا داریم هر چه سریع‌تر اقدام به فرستادن بازرسانی به ایران جهت بررسی وضعیت حقوق بشر و آن‌چه در زندان‌های ایران و نیز بر وکلای آنان اتفاق می‌افتد نماید.

ما دانش‌جویان و گروه‌های دانش‌جویی نگرانی خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را اعلام می‌داریم و تقاضا داریم سازمان‌ها بین‌المللی و حقوق بشری هر چه سریع‌تر به این مسایل رسیدگی کنند. از کمیسیون حقوق بشر سازمان کلل تقاضا داریم تمام امکانات خود را در جهت توقف این اقدامات حکومت‌ها و حمایت از حرکت‌های مردم منطقه در راه دست‌یابی به دموکراسی به‌کار گیرد.


 


وحید نیکگو


 


خبر / رادیو کوچه

ساعت ۸ صبح روز یک‌شنبه، یکم اسفند ماه ۱۳۸۹ دو شهروند کرد و یک شهروند آذری، پس از ارجای حکم اعدام آن‌ها به دایره اجرای احکام، در شهرستان سلماس از توابع استان آذربایجان غربی در ملا‌‌عام حکم ایشان اجرا شده است.

به گزارش هرانا، سه نفر به نام‌های مسلم عیسی‌پور شهروند کرد فرزند حاج محمد اهل روستای ماستکا، اردلان حاتمی شهروند کرد فرزند خلیل اهل روستای قصریک و پیمان قانع شهروند آذری اهل تازه‌شهر در میدان یادبود شهرستان سلماس اعدام شدند.

این سه شهروند که از اهالی روستاهای توابع ارومیه و سلماس بودند، تا پیش از اعدام در زندان سلماس محبوس بودند.

این حکم در حالی اجرا شده است که اتهام مسلم عیسی‌پور و اردلان حاتمی از سوی مقامات قضایی حمل مواد مخدر عنوان شده و پیمان قانع نیز به جرم آدم‌ربایی در دادگاه محاکمه شده بودند.

گفته می‌شود خانواده‌های اعدام‌شدگان و عده‌ای از مردم حاضر در محل، در واکنش به این اعدام‌ها به سر دادن شعار علیه دولت و دست‌گاه فضایی پرداخته که با برخورد نیروهای امنیتی مواجه و متفرق شدند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه و در آستانه انتخابات هیت رییسه مجلس خبرگان رهبری، رییس دفتر آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، از شرکت وی در انتخابات هیت رییسه خبر داده است.

این در حالی است که در چند روز اخیر و پس از اعلام مواضع آیت‌اله هاشمی در خصوص وضعیت سیاسی ایران و هم‌چنین رهبران معترضان انتقادها و اعترض‌هایی به وی شده است.

بنابر گزارش‌ها، انتخابات هیت رییس مجلس خبرگان رهبری در هفدهم ‌و هیجدهم اسفندماه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، رییس دفتر آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت که «جنگ روانی و تخریب‌های دوره‌ای و جریان‌سازی و تهمت‌ها و اکاذیب در اندیشه و افکار فقهای مجلس خبرگان رهبری» تاثیری نداشته و این روی‌کردها نتیجه معکوس در پی خواهد داشت.

از سویی دیگر چهره‌های اصول‌گرا و نمایندگان مجلس از حذف آیت‌اله هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده هیت رییسه مجلس خبرگان خبر داده و برخی نیز گفته‌اند رایزنی‌هایی با آیت‌اله محمدرضا مهدوی کنی، دبیر جامعه روحانیت مبارز، برای شرکت در این انتخابات صورت گرفته است.

لازم به اشاره است حمید رسایی، نماینده مجلس و از حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد، روز چهارشنبه گفته است که نتیجه انتخابات هیت رییسه مجلس خبرگان رهبری متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

«تعرض به خانواده آیت‌اله هاشمی رفسنجانی با شوکر»

«حذف رفسنجانی از مجلس خبرگان جدی است»


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی در اظهار نظری خطاب به سران کشورهای منطقه توصیه کرد که «اجازه دهند مردم کشور‌هایشان حرف خود را بزنند و تابع نظر ملت‌ها باشند.»

به گزارش ایرنا، آقای احمدی‌نژاد اظهار داشت: «چگونه ممکن است حاکم یک کشور، مردم خود را به رگبار مسلسل، توپ و تانک ببندد و آن‌ها را بکشد و بعد اعلام کند که هرکس حرفی بزند، او را خواهد کشت؟»

اظهارات رییس جمهوری اسلامی در حالی منتشر می‌شود که در روزهای گذشته، در کشور لیبی نیروهای دولتی با گشودن آتش بر روی معترضان، صد‌ها نفر را کشته‌اند و معمر قذافی رهبر این کشور، وعده داده است که مدافعان حکومت تا «آخرین گلوله» در مقابل معترضان ایستادگی خواهند کرد.

آقای احمدی‌نژاد در اظهار نظر امروز خود در مورد تحولات منطقه، هم‌چنین از «آزادی، نقش‌آفرینی در حاکمیت ملی، تصمیم‌گیری در سرنوشت کشور و برخورداری از کرامت و احترام» به عنوان حقوق ملت‌های جهان نام برد.

لازم به یادآوری است در جریان سرکوب تظاهرات ضد‌دولتی در هفته‌ها و ماه‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، چند هزار نفر از مخالفان بازداشت و ده‌ها نفر از آن‌ها کشته شدند.


 


خبر / رادیو کوچه

نزدیکان مهدی کروبی با انتشار نامه‌ای، مسوول هر‌گونه اتفاقی برای آقای کروبی و همسر وی را دولت جمهوری اسلامی دانسته و از «اشغال» مجتمع مسکونی محل زندگی آن‌ها از سوی نیروهای امنیتی خبر داده‌اند.

هم‌زمان مجموعه فعالان حقوق بشر خواستار واکنش بین‌المللی به سلب امنیت رهبران معترضان ایران شده‌اند.

به گزارش سحام نیوز، در نامه خانواده آقای اعلام شده که پس از یورش دو روز قبل نیروهای امنیتی به منزل مهدی کروبی و حبس ایشان و فاطمه کروبی در اتاق‌های جداگانه، ماموران امنیتی با مستقر شدن در داخل ساختمان، کوچه را تخلیه کرده‌اند.

ماموران اطلاعاتی از صبح روز چهارشنبه با انتقال خودرو و تجهیزات خود به داخل ساختمان، این مجتمع را به صورت کامل اشغال کردند.

سحام نیوز در گزارش خود می‌افزاید که «مایحتاج آقای کروبی و همسر ایشان در حال حاضر و از ۱۰ روز قبل توسط نیروهای امنیتی تامین می‌شود که این موضوع باعث نگرانی از ایجاد یک برنامه حذف فیزیکی با استناد به مواد مشابه می‌شود.»

این سایت از «صحت و سلامت» مهدی کروبی و همسر وی تا قبل از حبس خانگی آن‌ها خبر داده و نوشته است: «هرگونه پیش‌آمد اتفاقی پس از این و به جهت استفاده از اقلام خوراکی تهیه شده توسط ماموران اطلاعات برای ایشان، به عهده مقامات حکومتی خواهد بود.»

نزدیکان این رهبر مخالفان در باره «هرگونه برنامه برای حذف فیزیکی مهدی کروبی و فاطمه کروبی» به حکومت جمهوری اسلامی و ماموران امنیتی هشدار داده‌اند و اعلام کرده‌اند، «عواقب این اقدامات، دودی است که به چشم حکومت خواهد رفت.»

بیشتر بخوانید:

«موسوی و کروبی مفسد فی‌الارض شناخته شدند»


 


پویا / رادیو کوچه

لکنت‌زبان از جمله عوارضی است که علی‌رغم پیشینه‌ی طولانی‌اش هنوز درمان قطعی ندارد. حتا افرادی هم که بر آن غلبه می‌کنند گاه و بی‌‌گاه به آن دچار می‌شوند. فرض کنید که شما دچار لکنت‌زبان هستید، و نوع کارتان نیز جوری است که بایستی به‌طور مرتب در انظار عمومی ظاهر شده و برای مردم سخن‌رانی کنید. ترس از انظار عمومی و صحبت در حضور جمعیتی بزرگ، مسلمن بر این مشکل شما دامن خواهد زد. اگر مشکل خود را با یکی از متخصصین مربوطه مطرح کنید، شاید اولین پیشنهاد آن‌ها به شما، تغییر کارتان باشد. این پیشنهاد دقیقن اولین پیشنهادی است که «لایونل لوگ»  (Geoffrey Rush)متخصص فن و مهارت بیان، به شاه جرج ششم (Colin Firth) می‌دهد.

دهه‌ی 30 میلادی است. حدود یک چهارم جمعیت جهان زیر چتر امپراطوری بریتانیا قرار دارند. احتمال وقوع جنگ هر روز بیش‌تر می‌شود. شاه «جرج پنجم» بیمار است. او دو پسر دارد، «ادوارد» پسر بزرگ و «برتی» پسر کوچک‌تر. از نظر پدر ادوارد لیاقت پادشاهی را ندارد. ادوارد به اصول اخلاقی پای‌بند نیست و از دروغ گفتن ابایی ندارد. او کسی نیست که آمادگی پذیرفتن وظیفه‌ی دشواری نظیر پادشاهی و رهبری کشور در جنگ جهانی دوم را داشته باشد.

برتی فرزند دوم، بر خلاف برادر بزرگ‌تر انسانی وظیفه‌شناس و ارزش‌گرا است. او گزینه‌ای ایده‌آل برای پادشاهی است اما یک مشکل بزرگ دارد. او دچار لکنت‌زبان است. در صحنه‌ی اول فیلم وقتی با جمعیت انبوه حاضر در محل سخن‌رانی روبه‌رو می‌شویم، و می‌بینیم که میلیون‌ها نفر از طریق رادیو مشتاق شنیدن پیام پادشاه هستند، متوجه می‌شویم که قرار گرفتن پشت تریبون چه کار دشواری است. این دشواری وقتی بیش‌تر می‌شود که برتی با لکنت‌زبانش پشت این تریبون قرار می‌گیرد. فن بیان و سخن‌وری یکی از مهارت‌های لازم برای هر سیاست‌مداری است.

Click here to view the embedded video.

این مهارت مستقیمن بر مخاطب تاثیر می‌گذارد و می‌تواند تاثیر کلام را بیش‌تر سازد. برتی که به این موضوع به خوبی واقف است بارها سعی در درمان نقص خود کرده، اما هیچ‌یک موثر نیافتاده است. او از درمان خود دل‌سرد شده اما همسرش «الیزابت» هم‌چنان به درمان‌اش امیدوار است. پس از این‌که «لایونل لوگ» توسط یکی از آشنایان به او معرفی می‌شود، به دیدن وی می‌رود. لوگ مردی است که به‌خاطر روش‌های نامتعارف درمانی‌اش مورد توجه قرار می‌گیرد. اولین دیدار برتی با لوگ بسیار جالب است. لوگ اصرار دارد که جلسات درمانی در مطب محقرش انجام شود و طرفین، بدون استفاده از القاب، و صرفن با اسم کوچک یک‌دیگر را مورد خطاب قرار دهند.

اما برتی فردی نیست که نزدیک‌شدن به او کار ساده‌ای باشد. با مرگ پادشاه، و انصراف ادوارد از پادشاهی به‌دلیل تمایلش برای ازدواج با بیوه‌ای آمریکایی، برتی را در موقعیتی قرار می‌دهد که چاره‌ای جز پذیرش مسوولیت پادشاهی کشورش ندارد. او که هیچ‌وقت نمی‌خواسته پادشاه شود، اکنون نه تنها به این مقام منصوب شده است، بلکه باید کشورش را طی جنگ جهانی دوم و در تقابل با آلمان نازی نیز هدایت کند. وظیفه‌ای که بی‌شک، روانی کلام جز جدایی‌ناپذیر آن است.

«سخن‌رانی پادشاه»  (The King's Speech) فیلم جذابی است بر اساس داستانی واقعی. همگان می‌دانستند که «جرج‌ ششم»، به لکنت زبان دچار بوده، ولی کم‌تر کسی از مردم عادی حتا در بریتانیا، از ابعاد ماجرا در این سطح با خبر بوده است. این فیلم با وفاداری به حقیقت، هرگز چهره‌ی فیلمی مستند را به خود نگرفته، و با حفظ جلوه‌های دراماتیک خود، فیلمی به یاد ماندنی را در خاطر مخاطبان رقم می‌زند.

سخن‌رانی پادشاه، فیلمی است به کارگردانی «تام هوپیر» و بازی تحسین‌بر‌انگیز کالین فِرس. این فیلم تا کنون 21 جایزه‌ی سینمایی را نصیب خود کرده و  علاوه بر 68 نامزدی دیگر، برای 12 اسکار نیز نامزد شده است. موضوع فیلم موضوع ساده‌ای است و شخصیت منفی‌ای نیز در آن وجود ندارد. آن‌چه که آن‌را جذاب می‌کند، بازی بازی‌گران توان‌مند، شخصیت‌پردازی دقیق و فرآیند تقابل برتی و لوگ است. روش‌های جالب لوگ و شخصیت منحصر به فردش، از او فردی را می‌سازد که می‌تواند برتی را دگرگون کند. بازی «هلنا بونهام کارتر» در نقش همسر برتی نیز، نقش مکملی ایده‌آل را رقم زده است.

هلنا تنها جایی که باید حضور داشته باشد، حاضر است. نقش او اگرچه کوتاه است ولی بسیار موثر است. حرکات تامل‌برانگیز دوربین و انتخاب زوایا و کلوزآپ‌های به‌جا، نشان می‌دهد که سخن‌رانی پادشاه با دقت و وسواس فراوان کارگردانی شده است. سخن‌رانی پادشاه توجه بسیاری از منتقدین و علاقه‌مندان سینما را به خود جلب کرده است و به شما نیز توصیه می‌کنیم که دیدن آن را از دست ندهید. کسب امتیاز 8.5 از 10 در تارنمای IMDB و جوایز متعدد کسب شده نیز گواه این مدعا است.

منابع

http://www.usatoday.com/life/movies/reviews/2010-11-26-Kingsspeech26_ST_N.htm?loc=interstitialskip

http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101215/REVIEWS/101219985/1023

http://www.imdb.com/title/tt1504320/


 


سیمین / رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

در هفتمین پرسه‌ در دیار غربت به سراغ بانویی می‌روم که سال‌های زندگی‌اش در دیاری دیگر را با اندیشیدن به کودکان و دنیای زیبای آن‌ها گذرانده است.

«آزیتا پورقاسم» چندسالی است که دور از دیار خودش زندگی می‌کند و در این برنامه از تلاشش در ماندگار کردن ترانه‌های شاد دوران کودکی که اغلب ما چندتایی از آن‌ها را به خاطر داریم و با شنیدن‌شان به یاد دوران خوش کودکی می‌افتیم می‌گوید:

«من وقتی که دبیرستان را تمام کردم از ایران خارج شدم و سال‌ها را صرف یادگیری زبان، تحصیل و جا افتادن در محیطی که در آن زندگی می‌کردم، گذراندم. همیشه یک امیدی ته دلم بوده که به ایران بر می‌گردم و هنوز آن امید خاموش نشده ولی حس در لحظه بودنم به من می‌گفته که باید از لحضات زندگی استفاده بکنم، از محیطم تاثیر بگیرم و بر محیطم تاثیر بگذارم. وقتی پسرم را به‌دنیا آوردم عشق عمیق مادری و تعلق او  به من و من به او و این مسئله که چه‌طور می‌توانم با فرزندم رابطه خوبی برقرار کنم و چگونه کودکی او را سرشار از شادی‌های کودکانه کنم شد مسوولیتم.

همیشه یک امیدی ته دلم بوده که به ایران بر می‌گردم و هنوز آن امید خاموش نشده ولی حس در لحظه بودنم به من می‌گفته که باید از لحضات زندگی استفاده بکنم، از محیطم تاثیر بگیرم و بر محیطم تاثیر بگذارم

من فکر می‌کنم پدر و مادر بودن بیش‌تر از تهیه امکانات راحتی برای بچه‌هاست. اگر بخواهید به‌دنبال رابطه درست با فرزندان‌مان باشیم باید از وسایل با کیفیت فرهنگی استفاده کنیم تا کیفیت رابطه‌ با بچه‌های‌مان را بالا ببریم.

ما می‌بینیم که در جوامع پیش‌رفته‌تر چگونه به این قضیه اهمیت می‌دهند و روی روان‌شناسی کودک و همین‌طور بازی‌هایی که با آن‌ها می‌کنند کار می‌کنند. راه‌های مختلفی هست که می‌توان با بچه‌ها ارتباط بر قرار کرد و همه آن‌ها به‌طور غریزی و طبیعی به انسان داده شده است.

برای مثال وقتی شما کودکتان را بغل می‌کنید به او حس امنیت و عشق می‌دهید. واکنش‌های بچه‌ها را وقتی می‌بینید به آن‌ها توجه می‌کنید، مثلن وقتی حس می‌کنید کودکتان در خطر هست امکانی را براش تهیه می‌کنید که بچه در امنیت قرار بگیرد. خیلی دیده شده که مادرها گریه متفاوت بچه را می‌شناسند و می‌توانند بسته به هر تم گریه نیازهاشون را بر طرف کنند. یکی از راه‌های ارتباط با بچه‌ها قصه و ترانه خواندن است. مادرها و پدرها وقتی که می‌خواهند بچه‌ها را بخوابانند برای‌شان شعر یا لالایی می‌خوانند.

وقتی بچه گریه می‌کند و ما می‌خواهیم آرامش کنیم و نازش کنیم بی‌اختیار برایش ترانه می‌خوانیم. در من هم همین گونه بود. من هم وقتی بچه‌ام را به‌دنیا آوردم خیلی دوست داشتم برایش ترانه بخوانم و می‌دیدم که با ترانه خوندانم پسرم آرام‌تر می‌شود. در همین گیر و دار من خیلی دنبال ترانه‌های کودکی ایرانی بودم که دوست داشتم با زبان مادری فرزندم که فارسی است، با پسرم ارتباط برقرار کنم ولی متاسفانه دست‌رسی به هیچ شعری نداشتم و یا اگر شعرهایی از بچگی در خاطرم بود همه ناقص بودند تا این‌که یک روز ایمیلی از یکی از دوستانم دریافت کردم، دوستی که تقریبن هم زمان با مادرشدن من پدر شده بود. ضمیمه این ایمیل تعدادی از شعرهای خانم «هنگامه یاشار» بود.

شاید خیلی از شماها با این شعرها آشنایی داشته باشید، شعرهایی که فکر کنم قدمت‌شان حداقل پنجاه سال باشد، شعرهایی مثل «عروسک قشنگ من قرمز پوشیده» یا «آقا خرگوشه» یا «توپ سفیدم قشنگی و نازی…». وقتی من این شعرها را شنیدم خیلی از آن‌ها خوشم آومد چون هم یادآور کودکی خودم بودند و هم این‌که شعرهایی مثبت بودند و در تمام شعرها به کودکی بچه‌ها پرداخته شده بود. این شعرها هیچ متن مذهبی و نصیحت‌کنندگی ندارند فقط به شادی کودکان، به نگاه کردن به آینده و به این‌که آینده روشن و آفتابی است پرداخته‌اند.

این شعرها به‌نظر من خیلی قشنگ هستند و زمانی که من این‌ها را برای پسرم خواندم حس کردم چه‌قدر خوب بود اگر  یک کتابی بود که این شعرها در آن ‌بود و فایل‌های آهنگ‌ها به سی‌دی تبدیل می‌شدند و یک مجموعه می‌شد که پدرها و مادرها می‌توانستند از آن استفاده کنند و این ترانه‌ها را به آن‌ها یاد بدهند و از این طریق حداقل زبان فارسی را با آن‌ها  تمرین بکنند و از طرفی به آن‌ها بگویند که در فرهنگ فارسی شعرهایی هستند که شادی‌آور و قشنگ هستند و فکر کردم این کتاب و مجموعه می‌تواند ساعتی خوش را برای پدرها و مادرها در ارتباط با فرزندان‌شون ایجاد کند.

و این شد انگیزه من برای تهیه این کتاب و بعد از آن مراحل انجام و تهیه کتاب و سی دی آغاز شد.»

این کتاب 29 ترانه دارد که آزیتا برای هر ترانه خودش نقاشی کشیده است هم‌چنین یکی از دوستان آلمانی او به‌نام «پترا ادیک» ترجمه آزادی از این شعرها به زبان انگلیسی انجام داده است و به این ترتیب تمامی شعرها دارای ترجمه‌ای آزاد به زبان انگلیسی هستند که به خواننده ایده‌ای از معنای ترانه می‌دهد.

او هم‌چنین برای کودکانی که یا پدر یا مادرشان ایرانی نیستند یا کودکانی که الفبای فارسی نمی‌دانند آوان‌گاری این ترانه‌ها را در کتاب با یاری همسرش انجام داده است. به این ترتیب به گفته خودش با این تلاش، مجموعه‌ای برای پدرها و مادرها و بچه‌هایی که می‌خواهند در ارتباط با هم، اوقاتی خوش داشته باشند، فراهم شده است.

علاقه‌مندان برای آشنایی بیش‌تر با این کتاب دیدنی و ارتباط با آزیتا پورقاسم، پدیدآورنده کتاب و سی دی «ترانه‌های جاودانه کودکی» می‌توانند به این آدرس  www.letsbeachild.com مراجعه کنند.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

مهرزاد موسوی‌/ رادیو کوچه

دوست داشتم روز مرگی‌هایم پر بود از شعر و غزل و هنر، از رنگ و زیبایی و لذ‌ت آن‌، دوست داشتم ا‌ز گردش‌هایی که دوست دارم بروم، از طنز، از شوخی‌های بامزه و مهم‌تر از همه از یک دنیای شاد بنویسم. این‌بار هم خیلی موضوعات ریز و درشت را زیر و رو کردم‌، جوانه‌های عشقی که روبه‌رویم متولد می‌شوند از زن و زنانگی و دنیای کتاب ….. صفحه کامپیوترم روبه‌رو باز است‌، لحظه‌ای خبر‌های بد و بدتر آرامم نمی‌گذارند.

لحظه‌هایی می‌رسند که دوست داریم همه‌ی خبر‌های بد را کناری بگذاریم و زندگی کنیم‌، بی‌دغدغه‌، بی‌خبر … کاش می‌شد‌، کاش می‌توانستیم‌. به زنانی فکر می‌کنم که تمام ناراحتی زندگی‌شان ته گرفتن برنج ظهرشان و یا مهمانی رفتن فردا شب‌شان است .

به بسیار زنانی که هیچ‌گاه خبری را نمی‌خوانند مبادا روحیه‌شان مکدر شود‌، به زنان و مردانی که در میان داعیه‌داران حقیقت دامن هیچ را گرفته‌اند‌.

روزی در پاسخ یکی از دوستان مذهبی‌ام که در تمام این هیاهوی این بازار آمیخته مکر و فریب به رگه‌هایی از حقیقت رسیده بود ولی ترجیح می‌داد خیلی خود را مکدر نکند‌، گفتم‌: «ما و شما چندین نسل است برای امام حسین عزاداری می‌کنیم‌. مداحان مداحی می‌کنند‌، و روحانیان لباس می‌درند که اگر ما کربلا بودیم چه و چه می‌کردیم‌؟ مگر کربلا چه بود؟ جدال حقیقت بود و فریب‌، همین دنیا بود‌، مثل همین دنیایی که الان هستیم‌. مگر نفهمیده‌ایم حقیقت چیست‌؟ ‌مگر دروغ را که از در و دیوار می‌بارد نمی‌بینیم‌؟ چگونه میدان‌داری کرده‌ایم‌؟

نشسته‌ایم نگران تکدر اعصاب‌مان هستیم و ادامه زندگی بی‌دغدغه و نگرانی‌، و عده‌ای پنهانی آن پشت‌ها سرک می‌کشند که برنده میدان کیست تا از پناه‌گاه امن‌شان بیرون بجهند و سهم خود را از پیروز جنگ طلب کنند.» می‌بینید، دنیا همان دنیا‌ست با همان آدم‌های هزار و اندی سال پیش‌، همان بهانه‌ها برای نرفتن‌، برای بی‌اعتنایی‌، برای نجنگیدن‌، برای نفهمیدن …

پس ترا به آن‌چه برای‌تان از ته‌مانده وجدان‌تان مانده دیگر برای هیچ حقیقت قربانی‌شده‌ی تاریخ زار نزنید‌، وقتی که خود خاموشید از خاموشی کوفیان خشمگین نشوید‌، یزید را لعن و نفرین نکنید وقتی کاسه‌لیسی یزیدیان را می‌کنید. ترا به خدا برای امام حسین عزاداری نکنید، قیمه و قرمه ندهید‌، سینه چاک نکنید.

حقیقت در خیابان‌های شهر بر دوش دروغ به سوی قبرستان تشییع شد‌. حقیقت این‌بار نه با شمشیر که با باطوم‌های برقی ساخت چین کبود شد. این‌بار حقیقت در گوشه زندان‌ها به فحشا و هرزگی متهم شد .حقیقت کسی بود که سال‌ها در گوشه شهر زندانی بود و در همان زندان کوچک خانه‌اش مرد،  وقتی که هنوز فریاد می‌زد.

حقیقت مادر سهراب‌ها ست، که با گلویی گرفته از اشک، هنوز داغ پسر نوزده ساله‌اش را در گوشه گوشه شهر جار می‌زند .و یا آن بزرگ مردان و زنانی که در میا‌ن وحوش پرورش یافته دروغ‌، در گوشه زندان‌های سیاه ضجه می‌زنند و صدای‌شان از هیچ روزنی به بیرون درز نمی‌کند.

این‌بار نمی‌توانی بهانه ندانستن بیاورید‌، از در و دیوار شهر خبر می‌رسد که آیا کسی هست مرا یاری کند؟

و درد‌ناک‌‌تر این‌که آن‌چنان قرآنی بر سر نیزه کرده‌اند و آن‌چنان بر مردم دست‌بسته از دنیای اطراف و بدون قوه تحلیل تاخته‌اند که هر کس خود را حقیقت مطلق می‌داند‌، دروغ را آن‌چنان بزرگ بافته‌اند ، که خود هم باور کرده‌اند … می‌تازند، همین‌طور ترک تازانه می‌تازند….

نمی‌خواهم بزرگ‌وار باشم‌، از بزرگ‌واری بیزار می‌شوم وقتی این همه التماس و حقارتی را می‌بینم که مردم و خانواده‌های دربند اینان به این حکومتیان می‌کنند و جز آه و شانه‌های آویزان چیزی نصیب‌شان نمی‌شود‌. بی‌رحمانه و بدون بزرگ‌واری آرزوی ذلت‌شان را دارم و ابایی ندارم که بگویم مرگ‌شان‌.

نه‌، آن‌قدر بزرگ‌وار نشده‌ام که بگویم مرگ نه.  عدالت چرا ولی عدالت کور نه.  و از این حس خودم و این حس نفرت که گریبان‌مان را گرفته به‌شدت می‌ترسم‌. می‌ترسم که دوباره تاریخ کشتن و نفرت و انتقام‌گیری تکرار شود‌. صحنه‌های گرفتاری پلیس را به دست مردم که می‌بینم‌، از این همه خشونت خوش‌حال نمی‌شوم … از آن حیله‌گر مکاری که بیرون میدان نشسته و از به جان هم افتادن مردم‌، شراب پیروزی می‌نوشد، از او باید ترسید از او که قلاب خود را در این دریاچه مواج انداخته تا صیدی بزرگ و غنیمتی گران‌بها را صید کند . ..

با این همه که هذیان‌وار گفتم باید بگویم‌، گریزی نیست از دانستن و دانستن‌، جز غم و درد چیزی برای‌مان هدیه نمی‌آورد‌. چه باک اگر این غم را بر دوش بکشی‌، مسیح‌وار‌، صلیب بر دوش‌، دور تا دور شهر و مردمان ستم‌کار بگردی و جای قدم‌های خونین‌ات را در شهر خاموشان به یادگار بگذاری .


 


خبر / رادیو کوچه

روابط عمومی یاران صدر روز سه‌شنبه، اعلام کرد در جلسه فوق‌العاده کانون فرهنگی یاران صدر، ستاد آزادی موسی صدر از مراجع دینی و سیاسی شیعه ایران تشکیل شده است.

در این جلسه که با حضور جمعی از علاقه‌مندان و اعضای یاران صدر و هم‌راهی معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۹ تهران، آقای آل‌اسحاق برگزار شد ضمن حمایت از قیام مردم لیبی و محکوم کردن کشتار وسیع مردم توسط رژیم قذافی، قضیه موسی صدر، رهبر ایرانی شیعیان لبنان و آخرین تحولات مربوط به پرونده ربودن وی و حوادث لیبی بررسی شد و ستادی برای درخواست آزادی او و محاکمه قذافی در میان مردم و مسوولان ایران و پی‌گیری آزادی آقای صدر از طریق مجامع بین‌المللی تشکیل شد.

این ستاد شامل شش کمیته است که زیر نظر شورای مرکزی کانون فرهنگی یاران صدر فعالیت می‌کند.

هم‌چنین حورا صدر، فرزند موسی صدر در نشست خبری آخرین اخبار وضعیت وی ضمن تاکید بر زنده بودن پدرش و جنایات قذافی گفت: «روز به روز و ساعت به ساعت امیدهایمان بیش‌تر می‌شود و انشا‌اله آرزویمان زودتر تحقق می‌پذیرد.»

این نشست، صبح امروز چهارشنبه 89/12/4 در موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در تهران برگزار شد.

این نشست با حضور حورا صدر، فرزند موسی صدر، مهدی فیروزان، داماد موسی صدر و محمدعلی مهتدی پژوهش‌گر و محقق سیاسی برگزار شد، که در آن پس از سخن‌رانی خانم حورا صدر، جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی موسی صدر، متن سخنان حورا صدر، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا از تشریف فرمایی شما عزیزان تشکر می‌کنم و امیدوارم که همواره در تبیین حقیقت و دفاع از حق‌جویان موفق باشید و در این شرایط تاریخی تحولات منطقه، هم‌راه تاریخ سازان آینده را بسازید.

- سی و دو سال، بلکه سی و سه سال است که ما از غیبت امام موسی صدر رنج می‌بریم.

- سی و سه سال است که امام موسی صدر از این‌که از صحنه فعالیت‌های خود و جهان اسلام، از به دوش کشیدن مسوولیت‌های رهبری خود دور است رنج می‌برد.

- البته رنج ما کجا و رنج او کجا

- سی و سه سال است که امام در بند است و از شرایط او هیچ اطلاعی نداریم

- سی و سه سال است که ما در بی‌خبری هستیم.

- سی و سه سال است که حسرت می‌خوریم و هر روز بر بار افسوسمان افزوده می‌گردد که اگر امام از لبنان ربوده نمی‌شد لبنان امروز و امروز خاورمیانه به گونه‌ای دیگر بود.

- سی و سه سال است که امام و دو هم‌راهشان در زندان‌های قذافی اسیرند

- قذافی به شهادت تاریخ و دادگاه‌های لبنان و ایتالیا و اطلاعات منابع مختلف اطلاعاتی و امنیتی و از همه مهمتر به قضاوت وجدان‌های پیدا و آگاه جهان مسوول مستقیم ربودن امام موسی صدر است. و آزادی و آزادگان، حقیقت و حق جویان را از حضور امام عقل و حقیقت محروم کرده است.

مستندات و احکام قضایی موجود در پرونده قضایی ربودن امام صدر نشان می‌دهد که قذافی چگونه

۱- ربودن امام را طراحی کرده است.

۲- برای تبرئه خود چه سناریوهایی را ساخته و پرداخته است.

۳- چگونه اسناد و مدارک دروغین جعل کرده

۴- چگونه شاهدان دروغین ساخته است.

۵- چگونه همواره در تحریف حقیقت و انحراف افکار عمومی کوشیده است.

نقطه عطف سی و سال ربودن امام موسی صدر در سال ۲۰۰۲ و در روز به اصطلاح ملی لیبی است که قذافی در سخن‌رانی خود به ربودن امام در لیبی اعتراف کرد و بر همه جعلیات و سناریوهای پیشین دست‌گاه حکومت لیبی خط بطلان کشید.

افسوس که برخی از محافظه‌کاری‌ها، تنبلی‌ها و بی‌مسوولیتی‌های برخی حکام اجازه نمی‌داد تا پیش از اعتراف قذافی، به ندای استمداد خانواده امام و شیعیان لبنان پاسخ مثبت دهند.

بگذریم… امروز دومینوی منطقه و شرایط جهان اسلام در حال دگرگون شدن است و مردم مظلوم و مجاهد لیبی به فریاد آمده‌اند و اخبار آن را می‌بینیم و می‌شنویم.

هر چند که ماهیت وحشیانه قذافی در این سال‌ها به‌تدریج روشن شده اما حوادث چند روز اخیر لیبی پرده‌های بسیاری از چهرة او برداشته است.

جای تاسف است که بگوییم چند روزی است که برخی مسوولان، ناگزیر به حقانیت و حقیقت هشدارهای ما اعتراف می‌کنند.

جنایت‌هایی که امروز در لیبی اتفاق می‌افتد، بی‌سابقه است.

همان‌گونه که ماجرای ربودن امام موسی صدر در تاریخ مناسبات سیاسی جهان بی‌سابقه است.

خانواده و شیعیان امام در لبنان اولین مجروحان وحشی‌گری‌های قذافی هستند.

امروز در خدمت شما هستم تا درباره سوال‌های بی‌شماری که علاقه‌مندان به امام در ایران لبنان و عراق می‌کنند و هم‌بستگی و هم‌دلی‌ها و نگرانی‌های مردم گفت‌وگو کنیم.

امروز همه ما پی‌گیر و مراقب وضعیت لیبی هستیم و بسیار امیدوار به بازگشت عزیزانمان امام صدر و شیخ یعقوب و عباس بدرالدین.

بارالها ای خداوند قادر متعال این سه عزیز را به حوزه فعالیت خود لبنان بازگردان

روز به روز، ساعت به ساعت امیدهایمان بیش‌تر می‌شود و انشا‌اله آرزویمان زودتر تحقق می‌پذیرد.

دوستان شرایط، شرایط حساسی است اطلاعات درست و نادرست و آرزوها و دشمنی‌های بسیاری در کنار است.

ما هم با دقت و از طرق گوناگون اخبار را پی‌گیری می‌کنیم

اما باید هوشیار باشیم بازی نخوریم و اجازه ندهیم مانند سی و سه سال گذشته دیگران بازی بخورند

- باید درست عمل کنیم

- آن‌چه که مهم است اخبار رسانه‌ها و تاییدات گوناگون اخیر مبنی بر حیات امام و زندانی بودن ایشان و دو هم‌راهشان در لیبی است

- واقعیتی که سی و سه سال است فریاد می‌زنیم که امام در زندان‌های قذافی است اما انگار باید صدها تن لیبیایی قربانی می‌شدند تا مسوولان باور کنند.

- سی و سه سال است که حیات و آزادی امام را فریاد می‌زنیم اما کو گوش شنوا

- سی و سه سال است که فریاد می‌زنیم تا این مرد بزرگ را، این شخصیت تاریخ ساز را که ایرانی هم هست از بند قذافی آزاد کنید و از پشت میله‌ها رهایش نمایید اما گویی اهالی سیاست خواب بودند شاید هم هنوز شاید به کمک شما رسانه‌ها از خواب بیدار شوند.

امام موسی صدر زنده است همه اخبار و اطلاعات رسیده حیات پر برکت او را ثابت می‌کند و همه دلایل عقلی و شرعی و عرفی زندانی بودن وی را در لیبی تاکید می‌کند.

اما به ما می‌گفتند شما عاطفی برخورد می‌کنید

بگذریم… شرایط حساسی است امیدمان روز به روز بیش‌تر می‌شود امیدوارم که دوستان طوری عمل کنند که هر چه زودتر شاهد آزادی این سه عزیز و بازگشتشان به لبنان باشیم.

در خاتمه ما هم با دعای حضرت آیت‌اله سیستانی هم‌راه می‌شویم که گفتند: «همه مسلمانان دست به دعا شوند که چشم ما به جمال امام موسی صدر روشن شود. انشا‌اله»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

آن‌چه «رضا شاه» انجام می‌داد، ماجرای پیچیده‌ای نبود، او تصمیم داشت تا کاملن میان سیاست و دیانت مرزی مشخص ترسیم کند، پس از واقعه قم و نامه‌ای که «عبدالکریم حائری» منتشر کرد، رضاشاه نیز به وزیر خود دستور داد ابلاغیه‌ای صادر کرده، جامعه‌ی روحانیت را از آشوب‌طلبی بر حذر داشته‌، عواقب ضدیت با سلطان تازه‌ بر‌تخت نشسته را گوش‌زد کند.‌

متن ابلاغیه چنین است‌: «دوم شهریور 1306 ابلاغیه‌، از چندی پیش مشاهده می‌شود که اشخاص به نام حفظ دیانت می‌خواهند به این وسیله اذهان عامه را مسموم ساخته و در جامعه القای نفاق و اختلاف کنند. به کسی اجازه نمی‌دهم که اندک رخنه در وحدت ملی ایجاد کرده و خودسرانه به‌صورت موعظه و نهی از منکرات و بهانه‌ی تبلیغات مذهبی، نیات مفسدت‌کارانه و ماجراجویانه‌ی خود را به جامعه وارد و در اذهان مردم تولید شبهه و نفاق نماید.»

یکی از مسایلی که روحانیان را در برابر شاه قرار داد، اجرای قانون نظام وظیفه بود که به آن نظام اجباری می‌گفتند. بر مبنای این قانون‌، برای ایجاد ارتشی متحد و بادوام و پشتیبان مملکت، تمامی افراد واجد شرایط مندرج در قانون می‌بایست‌، بدون استثنا، به خدمت سربازی می‌رفتند، اصفهانی‌ها بیش از سایر نقاط از این قانون متضرر می‌شدند و تعدادی از روحانیون اصفهان‌، به رهبری «نوراله اصفهانی» به مخالفت با اجرای قانون نظام وظیفه به پا خاستند و به سوی قم حرکت کردند و به مذهبیون و مردم دیگر شهرها پیام فرستادند که ره‌سپار قم شوند. به‌دنبال دعوت نوراله اصفهانی که مورد احترام روحانیت بود، در کوتاه‌مدت، جمعی گرد آمده، فعالیت آن‌ها علیه رضاشاه آغاز شد، اما این خیزش جمعی نیز به ثمر نرسید و با فوت حاج آقا نوراله به پایان رسید.

یکی از مسایلی که روحانیان را در برابر شاه قرار داد، اجرای قانون نظام وظیفه بود که به آن نظام اجباری می‌گفتند

نتیجه‌ی مهمی که از این واقعه به جای ماند، آن بود که رشته‌ی الفت نیم‌بند میان شاه و روحانیت را سست کرد و از آن پس شاه تصمیم گرفت‌، آشکارا با این نیروها به ضدیت پرداخته‌، آن‌ها را سرکوب نماید.

حوادث و وقایع دیگری نیز به‌دنبال این موضوع پدید آمد و سو‌ نظر و اختلاف میان شاه و روحانیان‌، دامنه‌ی وسیع‌تری پیدا کرد. در سفری که شاه به ترکیه کرد، از توسعه‌ی اجتماعی آن کشور که به سرکردگی «مصطفا کمال پاشا» انجام می‌گرفت‌، الهاماتی به‌دست آورد و پس از بازگشت به تهران سعی در ایجاد تغییرات اجتماعی داشت که برخی از این اقدامات حالت ضد دینی داشت که همین موضوع سبب اعتراضات فراوانی از سوی روحانیت شد، در این زمان بسیاری از وظایف و مسوولیت‌های روحانیون‌، از آن‌ها گرفته شد و به بخش دولتی و نهادهای تازه تاسیس یافته واگذار شد. درواقع این امر برای بی‌اثر ساختن این نیرو، در عرصه‌ی تصمیم‌گیری‌های زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بود که در پی آن گسترش نفوذ و عرصه‌ی عمل حکومت را در جامعه هم‌راه داشت .

به این ترتیب، بسیاری از اموری که به کمک نیروهای مذهبی اداره می‌شد به دست‌گاه‌های رسمی حکومتی واگذار شده که حاصل آن تضعیف نیروهای مذهبی در جامعه بود.

با اتخاذ سیاست‌های نوسازی اجتماعی، که سرلوحه‌ی مدیریت رضاشاهی قرار داشت‌، نیز با اخذ الگوهای جدید اداره‌ی جامعه از کشورهای اروپایی، نیروهای سنتی آرام آرام کنار رفته، جای خود را به نهادهای مدرن می‌سپردند. تا آن زمان‌ نهادهای دینی و علما، امور  را به میل شخصی و مصالح دینی سامان می‌دادند. درواقع، مهم‌ترین ضربه‌ای که به پایگاه علمای دینی وارد آمد، گرفتن بسیاری از مسوولیت‌ها و وظایف روحانیون از آن‌ها بود که این عمل به‌تدریج آن‌ها را از عرصه‌های اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی دور می‌کرد.

یکی دیگر از عرصه‌های حضور روحانیون، مجلس و نمایندگی مردم در آن بود. که به تدریج از وجود روحانیان‌، خالی می‌شد، به گونه‌ای که تعداد روحانیان حاضر در آن به‌طرز چشم‌گیری کاهش یافته بود. تحت‌تاثیر سیاست‌های خاصی که شاه برای محدود کردن نفوذ علمای دین اتخاذ کرده بود، حضور روحانیون در مجلس که مانند سنگری برای دفاع ازمنافع گروهی بود، محدود و معدود شده بود.

«حسین مکی» در این‌باره می‌نویسد: «در سال 1311 که دوره‌ی نهم مجلس افتتاح می‌شود، از علما فقط امام جمعه «خوی»، امام جمعه تهران، «سید محمد بهبهانی»، «ظهیرالاسلام»، «حاج محمد امین خویی»، «حاج شیخ اسحق رشتی»، حضور یافته بودند. بقیه‌ی علما که دعوت شده بودند، از حضور خودداری کردند و این عدم حضور و خالی‌بودن جایی که در ادوار سابق مملو از علما بود، قابل توجه بود.»

پیش از این به یکی از وقایع سال 1306 ه.ش اشاره کردیم که آغاز تیرگی روابط میان رضاشاه و روحانیون بود. اما برخی دیگر ازصاحب نظران‌، منشا این اختلاف‌ها را اندکی پیش‌تر برده‌، مربوط به زمانی می‌دانند که قانون نظام وظیفه تصویب شد.

«اجرای قانون نظام وظیفه و سجل احوال به عادی‌کردن وضعیت طلاب علوم دینی منتهی می‌شد که آن‌ها را به‌عنوان یک شهروند ملزم به گذراندن دوران سربازی مانند مردم عادی می‌کرد، اتفاقی که باعث می‌شد تا روحانیون هم مانند دیگران اجبار به انجام تعهدات متقابل شهروندی داشته باشند، که ناگفته پیداست برای این هم‌وطنان‌مان این اتفاق پس از سال‌ها مصونیت بسیار دشوار آمد‌.»  به گفته‌ی «یان ریشار»، اولین اختلاف بزرگی که در زمینه‌ی گرایش به غیرمذهبی کردن، رخ نشان داد، همان سربازگیری و تشکیل ارتش بود.»

این قانون، که در سال 1304 تصویب شد، به دولت اجازه می‌داد برای معاف کردن طلاب علوم دینی از خدمت‌نظام، امتحان به عمل آید. به تدریج سایر سیاست‌های توسعه‌ای، کارکردهای حقوقی و قضایی علما تحت تاثیر قرار گرفته، حیطه‌ی قدرت آن‌ها در محاکم شرع و نیز در سایرعرصه‌های مدنی هم‌چون ازدواج‌، طلاق، تعیین قیم‌، امور سجلی و ثبت‌، محدود شد تا این که در سال 1315 ه.ش  قانونی تصویب شد که به شکل قاطع، علمای دینی را از احراز مقام قضا محروم کرد.

رضاشاه تنها به کنارگذاشتن علما از تشکیلات حقوقی و قضایی کشور قانع نبود و اقدامات پی‌در‌پی دیگری را برای حذف این نیرو از عرصه‌ی فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی انجام داد. پیش از این نیز قانونی به تصویب رسیده بودکه براساس آزمونی‌، برای مدرسان مذهبی مجوز صادر می‌شد. این قانون در کنار قوانین دیگر در میان تلاش‌های دولت برای اعمال سیطره برقلب نهاد مذهبی‌، بی‌سابقه بود.

سرانجام باید از قانون موقوفات نام برد که در سال 1313 ه.ش برای اداره‌ی امور اوقاف و تصدی کارهایی که در گذشته به دست روحانیون انجام می‌گرفت‌، به دولت، قدرت تصمیم‌گیری وسیعی واگذار کرد. این‌ها همه‌ی اقداماتی بود که رضاشاه با هدف روحانیت‌ستیزی در جامعه‌ی ایران انجام داد.


 


خبر/ رادیو کوچه

در روزهای اخیر، حسن رضایی سخن‌گوی ستاد ۸۸ استان گلستان توسط ماموران امنیتی در شهرستان گرگان بازداشت شده است.

به گزارش هرانا، حسن رضایی سخن‌گوی ستاد ۸۸ استان گلستان و رییس شاخه جوانان جبهه مشارکت این استان است که یک‌شنبه ۱ اسفند، هم‌زمان با فراخوان جنبش مردمی در ایران موسوم به جنبش سبز برای تظاهرات سراسری، در گرگان بازداشت شده است.

هنوز از علت بازداشت و مکان نگه‌داری نام‌برده اطلاعی در دست نیست.

گفته می‌شود دستگیری وی مربوط به عاشورای سال گذشته گرگان است.

پیش از این نیز محمدحسین مهیمنی، دانش‌جوی حقوق دانش‌گاه آزاد تهران و عکاس خبری در همین رابطه بازداشت شده بود که پس از گذشت ۱۴ روز در خصوص وضعیت جسمانی و محل نگه‌داری وی گزارشی ارایه نشده است.

بیشتر بخوانید :

«آزادی مهیمنی، رییس خانه مطبوعات استان گلستان»

«بازداشت و انتقال دو فعال مدنی به مکانی نامعلوم»


 


افشان برزگر/ رادیو کوچه

بر اساس آخرین آمارهای سازمان «یونیسف»، سالانه 530 هزار زن در دنیا هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند که این امر باعث‌شده جهان پیش‌رفت‌های محدودی در زمینه تحقق نخستین اهداف توسعه هزاره‌سوم برای کاهش سه چهارمی میزان مرگ و میر زنان هنگام زایمان تا سال 2015 داشته باشد و این امر موجب نگرانی سازمان ملل متحد شده است.

البته بر اساس گزارش سازمان‌های کمک‌رسانی وابسته‌به سازمان‌ملل، میزان مرگ و میر مادران بین سال‌های 1990 تا 2008 یک‌سوم کاهش پیدا کرده، به‌طوری که میزان مرگ مادران هنگام زایمان در این سال به حدود 350 هزار مورد رسیده است. بر اساس این گزارش 99 درصد از مرگ‌های حین زایمان در کشورهای در حال توسعه روی می‌دهد که نیمی از این مرگ‌ها در جنوب صحرای آفریقا و یک‌سوم نیز در کشورهای جنوب آسیا رخ داده است.

یونیسف اعلام کرده است که در منطقه جنوب صحرای آفریقا عملن پیش‌رفتی در زمینه کاهش میزان مرگ و میر مادران هنگام زایمان صورت نگرفته است، به‌طوری که بر اساس استانداردهای مورد نظر سازمان بهداشت جهانی، زنان باید در دوره بارداری در چهار نوبت مورد معاینه کامل قرار گیرند، در حالی که در منطقه آفریقای سیاه 50 درصد زنان در طول بارداری خود فقط یک‌بار به‌صورت کامل معاینه می‌شوند.

سازمان بهداشت جهانی هم‌چنین می‌گوید که زنان باید در مراکز درمانی یا توسط مامای آموزش‌دیده زایمان کنند، اما در آفریقا فقط کم‌تر از نیمی از زنان از این امکان برخوردارند. بر اساس گزارش یونیسف هم‌چنین در مقابل هر یک زن که به علت مشکلات مرتبط با بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهد، سالانه حدود 10 میلیون زن که از مرگ حین زایمان جان سالم به در می‌برند با پیامدها و بیماری‌های پس از بارداری و زایمان دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی در حال حاضر خطر مرگ مادران هنگام بارداری و زایمان در کشورهای در حال توسعه یک به 76 است که این نسبت در کشورهای صنعتی یک به هشت هزار تخمین‌زده شده است. در این میان نیز «نیجریهم با داشتن نسبت یک به هفت، پرخطرترین مکان دنیا برای بارداری و زایمان اعلام شده است، یعنی به ازای هر هفت زن باردار، یک نفر از آن ها یا در طول بارداری و یا در حین زایمان جان خود را از دست می‌دهد.

دومین کشور این لیست سیاه، «افغانستان»، همسایه ایران است، به‌طوری که بر اساس اعلام یونیسف سالانه از 100 هزار زن افغان، یک هزار و 600 نفر آن ها حین زایمان جان خود را از دست می‌دهند که بیش‌ترین میزان مرگ و میر نیز مربوط به مادرانی است که قبل از 18 سالگی باردار می‌شوند.

البته هر چند خطر مرگ یک مادر هنگام زایمان در یکی از کشورهای کم‌تر توسعه یافته 300 برابر بیش‌تر از کشورهای توسعه یافته و صنعتی است، اما آمارها در برخی کشورهای دارای فن‌آوری روز دنیا هم نشان از بالا بودن نرخ مرگ و میر مادران دارد، به‌طوری که بر اساس اعلام پزشکان آمریکایی هر سال بیش از 500 زن باردار در این کشور در هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند که در این میان نیز میزان مرگ زنان آفریقایی تبار سه تا چهار برابر زنان سفیدپوست آمریکایی  است.

بر اساس فهرستی که از بهترین و بدترین کشورهایی که برای زندگی کودکان و مادران منتشر شده، سوئد، دانمارک، فنلاند، نروژ، استرالیا، آلمان، هلند، کانادا، آمریکا و انگلیس به‌عنوان بهترین کشورها و نیجریه، بورکینافاسو، مالی، چاد، افغانستان، اتیوپی، یمن، افریقای مرکزی، کنگو و لیبریا به‌عنوان بدترین کشورها برای زندکی مادران و کودکان معرفی شده‌اند.

در این فهرست‌بندی شاخص‌های کلیدی هم‌چون خطر مرگ مادران حین زایمان، درصد زایمان‌هایی که توسط پرسنل متخصص انجام می‌شود و درصد زنان باردار مبتلا به عارضه کم‌خونی مورد‌نظر قرار‌گرفته است. حال باید دید وضعیت مرگ و میر مادران در ایران به چه‌صورت است. بر اساس اعلام نماینده سازمان ملل متحد، سالانه 420 زن هنگام زایمان در ایران می‌میرند، یعنی به عبارتی روزی بیش از یک مادر در ایران فوت می‌کند که با این وضعیت ایران در بین کشورهای جهان به لحاظ آمار مرگ و میر در رتبه هفتاد و ششم قرار دارد.

براین اساس، میزان نرخ مرگ و میر مادران هنگام زایمان در ایران 30 در هر 100 هزار نفر است که با این وجود و بر اساس اعلام سازمان ملل، ایران از هم اکنون به هدف پنجم از اهداف هزاره سوم دست پیدا کرده است. وزیر بهداشت ایران نیز با تایید مرگ روزانه یک زن حین زایمان در ایران گفته است: « 30 سال پیش میزان مرگ مادران 240 در هر 100 هزار نفر بود که این آمار هم اکنون به 24 در 100 هزار نفر رسیده است، البته از آن‌جا که مرگ مادر، یک مصیبت است، همین تعداد مرگ و میر نیز باید به حداقل برسد.»

مدیرکل دفتر جمعیت و سلامت وزارت بهداشت هم با اعلام این که مرگ و میر مادران از سال 1353 تا 1384 کاهش چشم‌گیری داشته، اعلام کرده است که تعداد مرگ مادران در سال 53، 245 نفر در هر یک صد‌هزار نفر بوده است که این رقم در سال 84 به 24 نفر در هر 100 هزار تولد رسیده است که هدف برنامه‌های وزارت بهداشت کاهش مرگ مادران به 20 نفر در هر 100 هزار نفر تا سال 1394 است.

وی البته اعلام کرده که مرگ مادران گروه سنی 10 تا 14 سال و بالای 45 سال افزایش یافته، اما در عین حال نیز میزان زایمان‌های صورت‌گرفته توسط افراد دوره‌ندیده نیز از سال 1367 تاکنون کاهش داشته است.

هرچند که براساس اعلام مسوولان ایرانی، میزان مرگ و میر مادران در هنگام زایمان کاهش یافته، اما در برخی مناطق کشور این آمار بالاتر از میان‌گین کشوری است که آذربایجان‌غربی یکی از این استان‌هاست، به‌طوری که آمار مرگ مادران، مسوولان امور پزشکی در این استان را نگران کرده است که گفته می‌شود بالا بودن تعداد مرگ در این ناحیه از کشور به مسایل فرهنگی بازمی‌گردد.

البته دلایل مرگ و میر مادران هنگام زایمان فراوان است و بنا به موقعیت جغرافیایی کشورها، این عوامل متنوع می‌شوند، به‌طوری که بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی، خون‌ریزی حین زایمان دلیل اصلی مرگ و میر مادران آفریقایی و آسیایی است. افزایش فشار خون نیز در آمریکای لاتین و کشورهای جزایر «کارائیب» دلیل اصلی مرگ زنان هنگام زایمان است. هم‌چنین ابتلا به ایدز جان شش درصد زنان را سالانه در دنیا می‌گیرد و کم خونی و مشکلات زایمان هم علت 10 درصد مرگ و میرهاست.

در ایران نیز 60 تا 80 درصد علت مرگ و میر مادران هنگام زایمان را خون‌ریزی، سختی زایمان، فشار خون بالا و عوارض سقط جنین تشکیل می‌دهد، به‌طوری که 30 درصد سهم خون‌ریزی، 14 درصد سهم فشار خون بالا، 14 درصد بیماری‌های قلب و عروق و 13 درصد به‌دلیل عفونت است. یکی دیگر از عوامل مرگ و میر زنان باردار در ایران که حدودن 17 درصد میزان مرگ و میر را شامل می‌شود، زایمان‌هایی است که توسط افراد ناوارد که هیچ دوره آموزشی ندیده‌اند، انجام می‌شود.

هم‌چنین وجود باورهای نادرست در برخی خانواده‌های سنتی مبنی بر این‌که احتیاجی به تحت‌نظارت پزشک وجود ندارد، زنان بسیاری را از مراجعه به مراکز پزشکی و انجام معاینات ضروری در طول دوران بارداری باز می‌دارد. حاملگی در سنین پایین، بالا بودن تعداد زایمان‌ها، فاصله اندک میان دو بارداری، توجه نکردن به تغذیه مادران و دختران و فقر و نابرابری نیز از دیگر عوامل مهم مرگ و میر مادران نه تنها در ایران بلکه در دنیا قلمداد می‌شود.

بر اساس اعلام یونیسف مرگ و میر مادران در اغلب موارد قابل پیش‌گیری است که کلید آن نیز افزایش بهداشت دوران بارداری هم‌چون مراقبت پیش از زایمان، خدمات مشاوره و تست (اچ ای وی)، حضور افراد ماهر هنگام زایمان، مراقبت اورژانس از زنان، مراقبت پس از زایمان و تنظیم خانواده در راستای سیاست‌های ملی است. البته بنابر اعلام یونیسف در سال‌های اخیر افق‌های امیدبخشی از پیش‌رفت در زمینه مداخلات بهداشت بارداری مشاهده شده است، به‌طوری که پوشش مراقبت‌های پیش از زایمان در کشورهای در حال توسعه 15 درصد افزایش پیدا کرده است و در دهه اخیر 75 درصد از مادران باردار مراقبت‌های بهداشتی قبل از زایمان را دریافت کرده‌اند.

در برخی از مناطق آسیایی نسبت زنانی که در هنگام زایمان یک فرد ماهر در کنارشان حضور داشته است در بین سال‌های 1995 تا سال 2005، از 31 درصد به 40 درصد رسیده و این پیش‌رفت در بسیاری از کشورهای آفریقایی نیز صورت گرفته است. مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ایران که سیاست‌گذاری‌های مربوط به امور زنان در کشور را برعهده دارد نیز عنوان کرده که 50 درصد از مرگ‌های مادران هنگام زایمان قابل پیش‌گیری است و از آن‌جا که زن محور اصلی و عنصر بنیادی نهاد خانواده است، باید توجه به زنان در دوره بارداری، شیردهی، توجه به تغذیه و تضمین وجود امنیت حقوقی و خانوادگی در راس برنامه‌های دولت قرار گیرد.

وزارت بهداشت ایران نیز در کنار افزایش تخت‌های بیمارستانی، به روز‌کردن دست‌گاه‌ها، تربیت نیروهای ماهر و ده‌ها برنامه دیگر که منجر به افزایش سطح عمومی بهداشت در ایران می‌شود، به‌دنبال این است که پوشش مراقبت‌های بارداری تا سال 1394 را به 98 درصد برساند. هم‌چنین بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت، برنامه‌های بهداشت باروری در ایران در قالب تنظیم خانواده، پرهیز از تولد کودک ناخواسته و فرزند دارشدن به تعداد دل‌خواه، تنظیم فواصل بارداری، آموزش و مشاوره به زوج‌ها، آموزش روابط جنسی و افزایش پوشش استفاده از روش‌های پیش‌گیری از بارداری افزایش خواهد یافت.

هرچند ایران بنا بر اعلام سازمان‌های بین‌المللی در زمینه مرگ و میر مادران در هنگام زایمان در وضعیت مطلوب‌تری نسبت‌به بسیاری از کشورها قرار گرفته و به اهداف توسعه هزاره‌سوم رسیده است، اما مسوولان کشور باید در نظر داشته باشند که نجات مادران نه تنها امری اخلاقی است، بلکه سرمایه گذاری مطمئنی است که فرزندان و خانواده‌ها، جوامع و کشورهای‌شان از آن سود می‌برند.

به علاوه سطح مرگ و میر مادران هنگام زایمان منعکس‌کننده نظام ملی خدمات بهداشتی هر کشور است، چرا که مادران و کودکان‌شان در آسیب‌پذیرترین لحظات زندگی خود به سر می برند، لذا ضروری است دولت‌مردان هم‌چنان که به‌دنبال افزایش سطح بهداشت برای کاهش مرگ و میر و بهداشت جسمی زنان هستند، قوانین مدنی و حقوقی تضمین‌کننده بهداشت روانی این قشر از جامعه را نیز از یاد نبرند.


 


خبر / رادیو کوچه

در ادامه بازداشت فعالان سیاسی، مدنی و دانش‌جویی در مشهد طی روزهای اخیر علی رزاقی بهار از فعالان سیاسی مشهد، در محل کارش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش جرس، نیروهای امنیتی پس از بازداشت این فعال سیاسی در روز ٢۵ بهمن، به منزل وی وارد شده و ضمن ضبط مقادیری از مدارک، اسناد و وسایل، وی را نیز به بازداشت‌گاه اطلاعات مشهد منتقل کردند.

هنوز از دلیل بازداشت این فعال سیاسی و وضعیت وی خبری منتشر نشده است.

گفتنی است احسان کاهوکار و محمد غفاریان، دو دانش‌جوی دانش‌گاه فردوسی در مشهد نیز بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند.

بیشتر بخوانید:

«دستگیری نجارنژاد، دانش‌جو و فعال اجتماعی در مشهد»

«بازداشت دو دانش‌جوی دانش‌گاه فردوسی مشهد»


 


خبر / رادیو کوچه

عضو هیت رسیدگی به حوادث 25 بهمن مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه اظهار داشت براساس گزارش نهایی این هیت، میرحسین موسوی و مهدی کروبی «مفسد فی‌الارض» شناخته شده و قوه قضاییه باید هر چه سریع‌تر به محاکمه این افراد بپردازد.

به گزارش جام‌جم آنلاین، روح‌اله حسینیان نماینده تهران در مجلس با اشاره به تشکیل هیت رسیدگی به حوادث 25 بهمن با دستور علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی گفت: «هیت مذکور مرکب از حدادعادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، علا‌الدین برجرودی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، علی شاهرخی رییس کمیسیون قضایی، ابراهیم نکونام رییس کمیسیون اصل 90 مجلس و این‌جانب به عنوان رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بود که هیت مذکور کمیته ویژه‌ای را مامور رسیدگی به این غائله کرد.»

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس عنوان کرد: «گزارش کمیته امروز در هیت رسیدگی به غائله 25 بهمن طرح و به تایید نهایی رسید که با امضای اعضای هیأت ، تحویل هیأت رئیسه مجلس شد.»

چهره شاخص اصول‌گرایان در مجلس با بیان این‌که در حال حاضر تصمیم گرفته شد که مهدی کروبی و میرحسین موسوی در منزل خود‌، محدود شوند و ارتباط آن‌ها نیز کم شود، گفت: «بعید است که میرحسین  موسوی و کروبی ندانند که با آمریکا، منافقین‌، ضدانقلابیون داخلی و خارجی و هم‌چنین با بهاییان در حال هم‌کاری هستند.»

این در حالی است که رهبران معترضان به دولت جمهوری اسلامی از چند روز پیش در حصر خانگی به‌سر برده و کلیه ارتباط آن‌ها حتا با اعضای خانواده‌شان قطع شده و از وضعیت جسمانی آن‌ها نیز گزارشی منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

«شما در مورد پرونده سران جنبش‌سبز صلاحیت ندارید»


 


خبر / رادیو کوچه

بهزاد ذبیحی ماهفروزکی، شهروند بهایی ساکن ساری، صبح روز سه‌شنبه، سوم اسفندماه توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده است.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، بازداشت این شهروند بهایی در پی احضار کتبی وی به ستاد خبری وزارت اطلاعات شهر ساری روی داده است.

پیش‌تر در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۸۹، شش تن از مامورین اطلاعات ساری در حالی‌که تنها حکم تفتیش منزل ذبیحی را در دست داشتند، اقدام به بازرسی منزل و نیز مغازه او کرده و در آخر کتاب‌ها، سی‌دی‌ها و تصاویر مربوط به آیین بهایی و نیز کامپیوتر وی را ضبط کردند. این ماموران، بهزاد ذبیحی را تهدید به پلمپ محل کارش کرده و وی را نیز برای «پاره‌ای توضیحات» به ستاد خبری اطلاعات ساری احضار کرده بودند.

گفتنی است، از مکان بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.


 


مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

در پی حصر خانگی دو تن از رهبران معترضان در ایران دبیر‌خانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن هشدار به دولت جمهوری اسلامی در خصوص برخوردهای غیرقانونی با آقایان موسوی و کروبی اعلام داشت به‌طور یقین این امر به افزایش خشونت و تنش در کشور منجر می‌شود.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر دولت را مسوول حفظ سلامت، امنیت جسمی و جانی این افراد دانسته و خواستار تضمین حقوق شهروندی و انسانی آنان شد.

این نهاد حقوق بشری در ادامه عنوان داشت: اکنون بر عهده جامعه بین‌الملل است که با سرلوحه قرار دادن میثاق‌های حقوق بشری به‌عنوان قاعده‌ای جهان‌شمول از اقدامات محافظه‌کارانه و سیاسی در این خصوص دست‌کشیده و ضمن اتخاذ مواضعی قاطع، حکومت ایران را برای رعایت حقوق انسانی شهروندان خود با توسل به تمامی روش‌های مشروع مجاب کنند.

متن کامل این بیانیه که در وب‌سایت رسمی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران درج شده است به قرار زیر است:

اطلاعیه مطبوعاتی

حکومت ایران که به امید فرونشاندن اعتراضات مردمی در طی حدود ده ماه گذشته همواره خشن‌ترین روش‌های پلیسی و امنیتی و البته فرا قانونی را برای برخورد با معترضان برگزیده بود، در آخرین اقدام غیرقانونی خود به بازداشت خانگی آقایان موسوی و کروبی به هم‌راه همسرانشان با کشیدن درب و میله‌‌های آهنی و همین‌طور گماشتن نیروهای امنیتی اقدام کرده است.

این اقدام در حالی است که فارغ از نبود احکام قضایی در این رابطه، اساسن در هیچ دادگاه صالحه‌ای این افراد محکومیتی نیافته‌اند که بازداشت خانگی آنان از حداقل وجاهت قانونی برخوردار باشد. در واقع این اقدام نقض مواد ۵، ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است و هم‌چنین نقض حق بر تمامیت جسمانی مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی است که همان‌طور که اشاره شد این حق در اسناد متعدد حقوق بشری نیز مورد توجه قرار گرفته است. مهم‌ترین رکن این حق پس از ممنوعیت شکنجه و حق بر آزادی جسمانی، ممنوعیت سلب آزادی است که بر اساس آن، بازداشت، حبس و مواردی از این دست که به نوعی سالب آزادی هستند بدون طی قانونی ممنوع شناخته می‌شوند. متاسفانه باید اشاره کرد این تنها حقوق اجتماعی و آزادی‌های فردی بازداشت شدگان نیست که نقض شده است بلکه با در نظر گرفتن تمامی تحرکات نیروهای تندرو در حکومت باید گفت سلامت و جان این افراد نیز در معرض خطر قرار دارد. در این رابطه باید یادآور شد علاوه بر اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقاوله نامه‌های جاری اصول دیگری نیز در قانون اساسی وجود دارد که ناظر بر حقوقی از قبیل حق بر امنیت و ممنوعیت تعرض به تمامیت جسمانی افراد است. اصل بیست و دوم قانون اساسی در این زمینه مقرر می‌دارد: حیثیت، جان، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

نیروهای لباس شخصی حصر کننده منازل افراد مورد اشاره‌،‌ با خواندن قطع‌نامه‌ای این عملیات را «بخش کوچکی از حکم جهاد آیت‌اله خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی خوانده و اعلام می‌کنند: «منتظر فرمان نهایی خامنه‌ای برای بریدن سر کروبی و همسرش و آویزان کردن آن‌ها در میادین شهر هستیم»

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در این رابطه، لازم می‌داند با تکیه بر معاهدات و مقاوله نامه های جاری، نگرانی خود را از امنیت جانی بازداشت شدگان مذکور با عنایت به اینکه حتی نیروهای امنیتی حصر کننده از بعهده گیری حداقل امنیت آن‌ها نیز شانه خالی می‌کنند ابراز کند. در این رابطه و در میان خیل اقدامات نگران کننده دست‌گاه امنیتی لازم است اشاره  شود در نیمه شب دوم اسفند ماه سال جاری نیروهای موسوم به لباس شخصی که نزدیکی آن‌ها به حکومت محرز است، با حمله به منزل آقای کروبی به پرتاب نارنجک صوتی و شکستن شیشه‌های منزل ایشان مبادرت کرده‌اند.

هم‌چنین لازم است برای تنویر افکار عمومی و درک بهتر عمق نگرانی یادآور شود، دست‌گاه امنیتی حکومت ایران  که با بیرون راندن سایر ساکنان منازل و مرخص کردن محافظان آنان، حفاظت از این افراد و اعمال حصر خانگی را بر عهده گرفته، خود در پرونده‌هایی چون قتل‌های زنجیره‌ای و بسیاری پرونده‌های مشابه، آمر در قتل عام روشن‌فکران و منتقدان بوده است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت امنیت حصرشدگان را دست‌گاه‌هایی به‌عهده گرفته‌اند که در زمینه اقدامات غیرقانونی سابقه‌ای شرم آور و نگران کننده دارند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به جد معتقد است در زمانی که در تریبون‌های نمازجمعه که بازتاب دهنده نظرات منتخبان رهبری است، حکم بازداشت و برخورد برای رهبران معترضان صادر می‌شود (۱) و همینطور در زمانی که در مجلس شورای اسلامی که جزوی از قوای قانون گذار است به جای قوه قضاییه درخواست اعدام آقایان موسوی و کروبی مطرح می‌شود (۲) و همین‌طور در نیمه شب دوم اسفندماه که نیروهای لباس شخصی حصر کننده منازل افراد مورد اشاره‌،‌ با خواندن قطع‌نامه‌ای این عملیات را «بخش کوچکی از حکم جهاد آیت‌اله خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی خوانده و اعلام می‌کنند: «منتظر فرمان نهایی خامنه‌ای برای بریدن سر کروبی و همسرش و آویزان کردن آن‌ها در میادین شهر هستیم»، مورد حتا نقد دست‌گاه قضایی قرار نمی‌گیرد. نمی‌توان دیگر از دست‌گاه قضایی انتظار اجرای وظابف خود را داشت.

بنابراین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران حسب رسالت خود، ضمن هشدار به حکومت ایران در خصوص برخوردهای غیرقانونی با آقایان موسوی و کروبی بعنوان دو تن از رهبران معترضین در ایران که یقینن به افزایش خشونت و تنش در کشور منجر خواهد داشت، دولت ایران را مسوول حفظ سلامت، امنیت جسمی و جانی این افراد دانسته و خواستار تضمین حقوق شهروندی و انسانی آنان است. همچنین این تشکل معتقد است اکنون بر عهده جامعه بین‌الملل است با سرلوحه قرار دادن میثاق‌های حقوق بشری بعنوان قاعده‌ای جهان‌شمول از اقدامات محافظه کارانه و سیاسی در این خصوص دست کشیده و ضمن اتخاذ مواضعی قاطع، حکومت ایران را برای رعایت حقوق انسانی شهروندان خود با توسل به تمامی روش‌های مشروع مجاب کنند.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

چهارم اسفندماه ۱۳۸۹ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۰۱

پی نوشت

۱‫ – رجوع شود به سخن‌رانی احمد جنتی در نماز جمعه تهران مورخ ۱۳۸۹/۱۱/۲۹

۲‫ – ۲۲۳ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۲۶ با سردادن شعار بر علیه مهدی کروبی و میرحسین موسوی و انتشار بیاینیه‌ای خواستار اعدام ایشان شدند.


 


خبر / رادیو کوچه

در جریان راه‌پیمایی  یکم اسفندماه که به منظور بزرگ‌داشت کشته‌شدگان جنبش مردمی در ایران موسوم به جنبش سبز برگزار شد در بابل علی یزدان‌پناه و سارا باقری دو فعال دانش‌جویی دانش‌گاه صنعتی نوشیروانی این شهرستان بازداشت شده‌اند.

به گزارش دانشجونیوز، علی یزدان‌پناه و سارا باقری در هنگام خروج از دانش‌گاه صنعتی نوشیروانی توسط نهادهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هنوز از اتهام این فعالان دانش‌جویی خبری در دست نیست.

گفتنی است در حوادث روز یکم اسفند بابل ایمان صدیقی دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانش‌گاه صنعتی نوشیروانی نیز توسط ماموران امنیتی دستگیر شد.

بیشتر بخوانید:


 


تشکلی با نام جنبش سبز مازندران روز دو‌شنبه و در پی تعرض نیروهای منسوب به دولت جمهوری اسلامی به منزل مهدی کروبی که مسوول حصر رهبران معترضان در منزلشان هستند، با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از این رهبران اعلام کرده است.

این تشکل در بیانیه‌ خود ضمن انتقاد از کشته‌شدن دو تن از تظاهرکنندگان 25 بهمن، صانع ژاله و محمد مختاری و هم‌چنین دیگر کشته‌شدگان جنبش مردمی در ایران موسوم به جنبش سبز توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی اظهار داشت: «‌دامنه این حرکات غیر‌قانونی و غیر‌انسانی تا به آن‌جا پیش رفته است که عده‌ای مزدور همیشه در صحنه با انسداد کوچه منتهی به منزل جناب آقای کروبی‌، اقدام به پرتاب بمب صوتی به داخل منزل ایشان کرده‌اند‌. اینک دست‌رسی به این نوع سلاح‌ها نیز جای شکی در حمایت و هم‌کاری مسوولان امنیتی و انتظامی با گروه مزدور و اوباش باقی نمی‌گذارد.»

آن‌ها در ادامه عنوان کرده‌اند: «‌در صورت ناتوانی نیروهای امنیتی در حفاظت از جان آقایان کروبی و موسوی آماده است‌، به صورت داوطلبانه و با افتخار این مسوولیت را بر عهده گیرد و در این راه قطعن از هیچ کوشش‌، اقدام و جان‌فشانی فروگذار نخواهد کرد‌‌.»


 


خبر / رادیو کوچه

گزارش‌های شام‌گاه سه‌شنبه، حاکی است وزیر کشور لیبی در اعتراض به سرکوب خشونت‌بار مردم، از سمت خود استعفا کرده و از ارتش این کشور خواسته به مردم ملحق شوند و از «حقوق مشروع» آن‌ها حمایت کنند.

به گزارش رویترز، ژنرال عبدالفتاح یونس العبیدی، وزیر کشور لیبی اعلام کرده همه نیروهای نظامی و امنیتی باید به «انقلاب هفدهم فوریه» ملحق شوند و کشور را نجات دهند.

از سویی دیگر سفارت‌خانه‌های لیبی در اروپا، آفریقا و خاورمیانه روز سه‌شنبه شاهد تظاهرات مخالفان خشونت علیه مردم در لیبی بود. بیش‌ترین تجمع در مقابل سفارت لیبی در لندن بود که حدود ۵۰۰ تن در این تجمع شرکت کرده و خواستار پایان دادن به سیاست‌های «مشت آهنین» قذافی در لیبی شدند.

هم‌چنین شماری از سفیران لیبی در کشورهای مختلف از جمله دفتر نمایندگی لیبی در سازمان ملل در اعتراض به سرکوب مردم، استعفا کرده‌اند.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل در ساعات آخر شام‌گاه روز سه‌شنبه به وقت محلی جلسه اضطراری تشکیل داده و مسئله کشتار مردم و معترضان در لیبی را بررسی کنند.

بیشتر بخوانید:

«‌تظاهرکنندگان، موش و میکروب هستند»


 


خبر / رادیو کوچه

رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که مهدی کروبی شایسته ملبس بودن به لباس روحانیت نیست، از خلع لباس این رهبر معترضان به دولت جمهوری اسلامی در دستور کار دادگاه ویژه روحانیت خبر داده است.

به گزارش ایسنا، تقی رهبر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکایت فراکسیون روحانیت در سال گذشته از آن‌چه وی «سران فتنه» می‌خواند به دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی گفت: «قوه قضاییه در طول یک سال گذشته با رافت اسلامی در محاکمه سران فتنه تعلل نموده ولی در حال حاضر ملت انقلابی ایران تمامی موانع پیش رو دست‌گاه قضایی را برداشته، لذا دادگاه ویژه روحانیت و قوه قضاییه باید هرچه سریع‌تر نسبت به محاکمه سران فتنه اقدام نمایند.»

وی در اظهار نظری خلع لباس کروبی را به نفع نظام دانست و خاطرنشان کرد: «کروبی در طی چند سال اخیر با بی‌حرمتی در مقابل نظام و انقلاب ایستاده و خلع لباس وی کوچک‌تر از جرمی می‌باشد که تاکنون انجام داده است.»

در همین زمینه عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: «کروبی با اقدامات قانون‌گریزانه خود تنها یک روحانی‌نما می‌باشد لذا می‌بایست با خلع لباس از دایره روحانیت خارج شود.»

لازم به ذکر است مهدی کروبی از رهبران معترضان از روز 22 بهمن در حصر خانگی به‌سر می‌برد و در روزهای اخیر نیز توسط ماموران مسوول حصر مورد تعرض قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

«‌مهدی کروبی و همسرش در اتاق‌های جداگانه محبوس شدند‌»


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، برخی افراد منسوب به دولت جمهوری اسلامی و موسوم به لباس شخصی در یکی از مکان‌های زیارتی شیعیان در تهران به تعدادی از نزدیکان آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری تعرض کرده‌‌اند.

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، پیش‌از‌ظهر روز سه‌شنبه، درحالی که دو تن از فرزندان و تعدادی از اعضای خانواده آیت‌اله هاشمی رفسنجانی برای برگزاری مراسم درگذشت یکی از بستگان خود در آرام‌گاه عبدالعظیم حضور یافته بودند، پس از گذشت حدود 2 ساعت از آغاز مراسم دو نفر از نیروهای لباس شخصی هنگام خروج خانواده آیت‌اله هاشمی با «منافق» خطاب کردن، به آن‌ها تعرض کرده و  با شوکر مورد ضرب و شتم قرار دادند.

هم‌زمان، محسن هاشمی فرزند آیت‌اله هاشمی رفسنجانی که وی نیز جهت شرکت در مراسم در آن‌ مکان حضور داشت از لباس شخصی‌ها خواست نسبت به خانواده وی ایجاد مزاحمت نکنند که افراد مذکور با سر دادن شعار علیه آیت‌اله هاشمی، قصد درگیری با محسن هاشمی را داشتند که مردم حاضر مانع درگیری شده‌اند.

این حوادث در حالی رخ داده است که تنها دو هفته تا انتخابات هیت رییسه مجلس خبرگان رهبری باقی مانده و در این مدت برخی رسانه‌ها، نمایندگان مجلس و مسوولان جمهوری اسلامی از حذف وی خبر داده و در خصوص نامشخص بودن مواضعش برابر رهبران معترضان انتقاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«حذف رفسنجانی از مجلس خبرگان جدی است»

«فائزه هاشمی پس از دقایقی بازداشت، آزاد شد»


 


چهار‌شنبه  4 اسفند  89 /  23 فوریه  2011

note3اجرا: زهره‌

note3استودیو: اعظم

note3تقویم تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت-  «نوروز فرهنگی عمیق و ریشه‌دار» – محبوبه شعاع

note3بخش اول خبرها

note3مجله جاماندگان – «او می‌خواست آهسته بخشکاند»-  شراره سعیدی

note3روزمر‌گی‌ها  - «قربانی، حقیقت بود» – مهرزاد موسوی

note3بخش دوم خبرها

note3تماشاخانه کوچه – «سخن‌رانی پادشاه» – پویا

note3زخم – «تولدهایی که جان‌ها را می‌ستاند» – افشان برزگر

note3مجله خبری تاجیکستان – «کمک خواهی تاجیکستان برای بیرون آوردن شهروندانش از لبی» – کیومرث

note3پرسه‌ای در دیار غربت –  «ترانه‌های جاودانه کودکی» (قسمت هفتم) – سیمین

note3بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

معمر قذافی رهبر لیبی که کشورش با تظاهرات خشونت‌باری روبه‌رو است و شورش عمومی سراسر این کشور را فرا گرفته، شام‌گاه سه‌شنبه در سخنانی به‌طور زنده از تلویزیون دولتی تظاهرکنندگان را به موش و گربه و میکروب‌هایی توصیف کرد که در خیابان‌های شهرهای لیبی به حرکت درآمده‌اند.

به گزارش العربیه، قذافی تاکید کرد  هرگز از لیبی بیرون نخواهد رفت و به گفته وی در کنار پدرانش «شهید» خواهد شد.

وی که در طول سخن‌رانی خود با خشم شدید و عصبانیت زاید‌الوصفی مخالفان را تهدید می‌کرد گفت که وی هنوز از زور استفاده نکرده است و در پاسخ به تظاهرکنندگانی که خواهان سقوط دولت او شده بودند گفت «من رییس جمهوری نیستم تا کناره‌گیری کنم، من رهبر انقلاب هستم.»

قذافی در ادامه سخنان خود اعلام داشت ، مخالفان می‌خواهند لیبی را به امارتی اسلامی تبدیل کنند و آن‌ها را افرادی معرفی کرد که می‌خواهند به اسم بن‌لادن در لیبی حکومت کنند‌‌.

رهبر لیبی که بیش از 40 سال است قدرت را در دست دارد آنچه را در کشورش اتفاق می‌افتد ناشی از خوراندن مواد مخدر به تظاهرکنندگان توسط مصری‌ها و تونسی‌ها دانست‌.

هم‌چنین قذافی از نیروهای پلیس و ارتش خواست کلیه مخالفان را سرکوب کنند.

بیشتر بخوانید:

«معترضان مجلس و وزارت کشور لیبی را سوزاندند»


 


فرهنگ ایران

شام‌گاه شنبه (نوزده فوریه‌/‌30 بهمن)‌‌، فیلم «جدایی نادر از سیمین» ‌ساخته کارگردان ایرانی اصغر فرهادی، در میان پانزده فیلم دیگر برنده جایزه معروف خرس طلایی برلینانه شد. چند ساعت پس از آن «آقای گیدو وستروله»،  وزیر امور خارجه آلمان موفق شد پس از دیدار با  «آقای محمود احمدی‌نژاد»، رییس جمهوری اسلامی، دو خبرنگار دست چندم آلمانی را که چند ماه بود در ایران به گروگان گرفته شده بودند آزاد نماید و با هواپیمای اختصا‌صی وزیر امور خارجه، به آلمان باز‌گرداند. جرم این دو روزنامه‌نگار آلمانی، این بود که با فرزند سکینه آشتیانی، زنی که به سنگ‌سار محکوم شده است گفت‌وگو کرده بودند.

چند ماه پیش از دیدار گیدو وستروله از ایران، رسانه‌های دولت جمهوری اسلامی‌، وزیر امور خارجه آلمان را یک هم‌جنس باز نامیدند، و او را به همین دلیل مسخره کردند. دیدار‌ گیدو وستروله و احمدی‌نژاد خشم برخی از رسانه‌های آلمانی را برانگیخت و خانم مرکل‌، صدراعظم آلمان اعلام کرد که از این دیدار آگاه نبوده و این ابتکار وزیر امور خارجه‌اش بوده است.  روز دوشنبه،‌ پلیس آلمان نیز به‌شدت با تظاهر‌کنند‌گان ایرانی در برابر کنسول‌گری ایران در فرانکفورت برخورد کرد‌.

فیلم «جدایی نادر از سیمین»  تنها به مسئله طلاق در یک  خانواده ایرانی پرداخت و از گل بالاتر هم به حکومت اسلامی نگفت، اصغر فرهادی و گروه ستارگانش نیز به هم‌راه خرس اهل برلین، به ایران بازگشتند و در فرودگاه با دسته‌های گل مورد استقبال قرار گرفتند. دولت جمهوری اسلامی نیز به هدفش رسید و با گرفتن صد هزار دلار، رافت اسلامی به‌خرج داد و یک خرس طلایی  رویش جایزه گرفت و در ازای آن دو خبرنگار ناشناس آلمانی را در آلمان مشهور کرد. ولی هنوز سکینه آشتیانی، که موجب این هیاهو شده است  در گوشه زندان در انتظار سنگ‌سار یا اعدام روزگار می‌گذراند. ای کاش یک خرس هم به کمک سکینه می‌شتافت.

سوم اسفند- 22 فوریه 2011


 


رادیو کوچه

در مرحله رفت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، شام‌گاه سه‌شنبه، دو بازی برگزار شد که رئال مادرید در لیون به تساوی یک – یک رسید و چلسی 2 بر صفر در دانمارک، کپنهاگن را شکست داد.

کریم بنزما که در دقیقه 63 وارد میدان شده بود، یک دقیقه بعد، دروازه تیم سابقش را باز کرد و رئال را پیش انداخت. اما هفت دقیقه قبل از پایان بازی، لیون با ضربه گومیس بازی را به تساوی 1-1 کشاند.

چلسی هم با دو گل آنلکا خارج از خانه به پیروزی رسید.

بازی‌های رفت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، امشب و با دو بازی اینترمیلان – بایرن‌مونیخ و مارسی – منچستریونایتد تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«آرسنال، بارسلونا را مغلوب کرد»


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

دولت تاجیکستان برای بیرون آوردن شهروندان خود از «لیبی»، از روسیه خواستار کمک شده است. به گفته «وزارت امور خارجه تاجیکستان» در لیبی ۲۱ شهروند این کشور قرار دارند، که همگی دانش‌جویان دانش‌گاه اسلامی «الدعوا» هستند.

تاکنون از آسیب‌دیدن هیج‌یک از شهروندان تاجیکستان در «لیبی» و هم‌چنین «یمن» و «بحرین» خبری نرسیده است. مقامات وزارت امور خارجه می‌گویند: «در «یمن» نیز حدود ۳۰۰ نفر از ساکنان تاجیکستان نز مشغول تحصیل، کار و زندگی‌اند.»

اما تلاش‌های دولت تاجیکستان برای بیرون‌آوردن شهروندان خود از خاک «لیبی» توسط کشور سوم در حالیست، که در زمان ناامنی‌های «مصر» این کشور نتوانسته بود، بیش‌تر از ۱۰۰ شهروند خودرا بیرون آورد.

آن زمان دانش‌جویان تاجیک، که در مدارس «قاهره» مشغول تحصیل بودند، از راه‌های مختلف خود را به روسیه، دوبی،‌ ترکیه و دوشنبه رساندند. مقامات تاجیکستان می‌گویند: «فعلن در کشورهای عربی بیش‌تر از ۰۰۰‌۲  ساکن تاجیکستان تحصیل و یا کار و زندگی می‌کنند.»

«تغییر در کمسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان»

رییس‌جمهوری تاجیکستان موضوع برکناری رهبر «کمسیون مرکزی انتخابات و رای‌پرسی» این کشور را به پارلمان پیشنهاد کرده است. «امام‌علی رحمان» گفته است: «میرزعلی بالتویف» رهبر کمسیون مرکزی انتخابات را به‌دلیل بازنشسته‌شدن از وظیفه‌اش برکنار بکنند.»

رییس جمهوری نامزدی «شیرمحمد شاهیان» وکیل مردمی در «مجلس نمایندگان» تاجیکستان را، که در انتخابات فوریه سال ۲۰۱۰ میلادی انتخاب شده بود، به رهبری کمسیون مرکزی انتخابات پیشنهاد کرده است. رهبران احزاب مخالف در تاجیکستان «شیرمحمد شاهیان» را از افراد نزدیک به رهبر تاجیکستان می‌دانند. آن‌ها می‌گویند، با آمدن آقای شاهیان به رهبری این کمسیون وضع تقلوب و ناشفافی در انتخابات‌ها تغییر نخواهد کرد.

نامزدی مسوولان کمسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان از طرف رییس‌جمهوری پیشنهاد و از سوی‌ وکلان پارلمان تصویب می‌شوند. هنوز در سال ۲۰۰۳ نمایندگان احزاب سیاسی و کارشناسان بین‌المللی به ضرورت اصلاح این کمسیون اشاره می‌کردند.

کارشناسان ناکامی انتخابات‌های گذشته را به نامستقلی و ناشفافی کار کمسیون مرکزی انتخابات و رای‌پرسی ربط داده‌اند. نمایندگان احزاب سیاسی بارها گفته‌اند، که کمیسیون مرکزی انتخابات نیاز به یک تغییر کلی دارد.

«روز‌های فرهنگ ایران در تاجیکستان»

وزارت فرهنگ تاجیکستان می‌گوید، برای نخستین‌بار در این کشور از ۲۲ تا ۲۸ مارس سال جاری روزهای فرهنگ ایران برگزار خواهد شد. مسوولان وزارت فرهنگ تاجیکستان می‌گویند: «قرار است در این روزها هیت ۱۲۰نفری از فرهنگیان و هنرمندان ایرانی به رهبری وزیر فرهنگ و ارشاد ایران به تاجیکستان بیایند.»

بر اساس برنامه روزهای فرهنگ ایران در تاجیکستان طی‌ ۶ روز نمایش کتاب‌های ایرانی، نمایش‌گاه عکاسی، نقاشی، لباس‌های محلی، خوش‌نویسی، صنعت‌دستی و هنرهای دیگر ایرانی در آثارخانه ملی تاجیکستان برگزار می‌شود. هم‌چنین در کاخ اتحادیه نوسندگان تاجیکستان همایش ادبی و بدیع مشترک شاعران و آوازخوان‌های تاجیک و ایرانی دایر می‌شود.

در روزهای فرهنگ ایران در تاجیکستان علاقه‌مندان سنیما و تاتر امکان خواهند یافت، که در شهر «دوشنبه» نمایش‌نامه تاتری «رستم و اسفندیار» و چندی از فیلم‌های ایرانی را تماشا بکنند.


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

چهارم اسفند برابر با اولین سال‌روز بین‌المللی شدن نوروز در اول فروردین است. در چنین روزی در سال 1388 سازمان ملل‌ متحد با تصویب قطع‌نامه‌ای نوروز را به عنوان مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخت. قطع‌نامه نوروز به ابتکار نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد و با هم‌کاری جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده و به مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شده بود.

«مجمع عمومی سازمان ملل» بعد از ظهر سه‌شنبه چهارم اسفند ماه سال 1388 با تصویب قطع‌نامه‌ای با عنوان «روز بین‌المللی نوروز»، برای نخستین بار در تاریخ این سازمان، نوروز ایرانی را به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخت.

این قطع‌نامه که توسط نمایندگی دایم ایران نزد سازمان ملل و در یک ابتکار عمل مشترک با کشورهایی که نوروز را در سطح ملی گرامی می‌دارند مانند: آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده شده بود، مورد حمایت عمومی کشورهای عضو سازمان قرار گرفته و به اتفاق آرا به تصویب رسید. شایان ذکر است که سه کشور هند ، آلبانی و مقدونیه نیز در روز رای گیری به کشورهای بانی این قطع‌نامه پیوستند .

«مجمع عمومی سازمان ملل» بعد از ظهر سه‌شنبه چهارم اسفند ماه سال 1388 با تصویب قطع‌نامه‌ای با عنوان «روز بین‌المللی نوروز»، برای نخستین بار در تاریخ این سازمان، نوروز ایرانی را به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخت

فعالیت های مربوط به این قطع‌نامه از مهر ماه همان سال و پس از توافق در مورد متن این پیش‌نویس میان ایران و کشورهای یاد شده آغاز شد. این متن توافق شده به شش زبان رسمی سازمان ملل ترجمه شده و از اوایل آذرماه 1388 در اختیار کشورهای عضو سازمان ملل قرار گرفت. پس از آن رایزنی‌های گسترده‌ای با کشورها برای نیل به حمایت عمومی اعضا سازمان‌ملل از این قطع‌نامه آغاز شد.

این رایزنی‌های روز سی‌ام بهمن 88 به پایان رسید و بدین ترتیب متن قطع‌نامه آماده معرفی و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل شد و مجمع عمومی سرانجام در روز چهارم اسفند قطع‌نامه «روز بین‌المللی نوروز» را در چارچوب ماده 49 دستور کار خود و تحت عنوان «فرهنگ صلح» به تصویب رسانید.

این قطع‌نامه در هفده بند مقدماتی و پنج بند اجرایی تنظیم شده است. بندهای اجرایی این قطع‌نامه به شرح زیر هستند: 1: شناسایی اول فروردین ماه به عنوان روز بین المللی نوروز  2: استقبال از تلاش‌های کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند در جهت حفظ و توسعه فرهنگ و سنت‌های نوروزی 3: تشویق سایر کشورها به آگاه سازی در مورد نوروز و سازماندهی مراسمی در بزرگداشت نوروز به طریق مقتضی. 4: درخواست از کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند برای پژوهش پیرامون تاریخ و سنت‌های نوروزی با هدف انتشار آگاهی در مورد میراث نوروز در میان جامعه بین المللی.

5: دعوت از کشورهای علاقه‌مند، نظام ملل متحد، کارگزاری‌های تخصصی ملل متحد به‌ویژه یونسکو، صندوق‌ها و برنامه‌های ملل متحد، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و سازمان‌های غیر دولتی برای شرکت در مراسم نوروزی.

نوروز تنها روزی در تقویم‌ها نیست نوروز فرهنگی عمیق و ریشه‌دار است که با تمامی آداب و سنن خود هر سال امید، صلح و خوشبختی را برای میلیون‌ها انسان در سراسر کره خاک به ارمغان می‌آورد

«اسحق ال حبیب» سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به هنگام معرفی این قطع‌نامه به نمایندگی از کشورهای بانی این قطع‌نامه، طی سخنانی خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل متحد خاطر نشان ساخت که بزرگداشت نوروز در واقع تجسم یکی از اهداف متعالی سازمان ملل یعنی تقویت صلح جهانی از طریق احترام به فرهنگ‌های ملی، میراث فرهنگی جهانی و تنوع فرهنگی است.

نوروز تنها روزی در تقویم‌ها نیست نوروز فرهنگی عمیق و ریشه‌دار است که با تمامی آداب و سنن خود هر سال امید، صلح و خوشبختی را برای میلیون‌ها انسان در سراسر کره خاک به ارمغان می‌آورد. از آن‌گاه که نوروز نخستین بار در سرزمین پارس پایه‌گزاری شد و در سراسر این قرن‌های طولانی که این سرزمین خواست‌گاه اقوام و تمدن‌های گوناگون بوده است، نوروز به صورت زبان مشترک میلیون‌ها انسان در آسیا، شبه قاره هند، آسیای مرکزی، خاورمیانه، قفقاز، بالکان، حوزه دریای سیاه و بسیاری از نقاط دیگر جهان در آمده است.

امروز بیش از 300 میلیون نفر نوروز را در سراسر جهان گرامی می‌دارند. بزرگ‌داشت نوروز بزرگ‌داشت ریشه‌ها، تاریخ و ارزش‌های تمدن‌های درخشان بشری است که در طول قرن‌ها ارزش‌های انسانی را منتقل ساخته‌اند. ترویج و پیش‌برد فرهنگ زندگی سازگار با طبیعت، یکی دیگر از جنبه‌های نوروز است که هم‌سو با بسیاری از اهداف سازمان ملل است. وی در پایان خواهان حمایت تمامی اعضای سازمان از این قطع‌نامه شد.

منبع‌ها:

گوگل

ویکی‌پدیا

سایت خبری فردانیوز


 


رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، طی ابلاغیه‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی مجوز فعالیت حدود 10 ناشر از جمله انتشارات «بازتاب‌نگار»، «دیگر»، «آگاه (آگه)»، «اختران» و «جیحون» لغو شده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌طور رسمی لغو مجوز این ناشران را به آن‌ها ابلاغ کرده است. برخی از ناشران مذکور از جمله «جیحون» به‌طور عمومی به انتشار کتاب‌های درسی در زمینه‌هایی مانند روان‌شناسی و علوم ارتباطات مشغول بوده‌اند.

در مورد برخی ناشران از جمله «اختران» تنها مدیرمسوول آن را بهانه تعطیلی بنگاه نشر ذکر کرده‌اند.

با این حال تعدادی از کتاب‌های ناشران نام‌برده که از قبل منتتظر اخذ مجوز بود، در اداره کتاب وزارت ارشاد در دست بررسی است و در ماه‌های اخیر برخی از آن‌ها مجوز نشر هم گرفته است.

این در حالی است که مسوولان اداره کتاب به ناشران یادشده یادآور شده‌اند که برای کاهش حجم درخواست‌ها از ارسال کتاب‌هایشان به این اداره خودداری کنند چرا که حتا در غیر این صورت کتاب‌های آن‌ها در صف بررسی برای صدور یا عدم صدور مجوز نشر هم قرار نخواهد گرفت.


 


رادیو کوچه

1358 خورشیدی - «آیت‌اله خمینی»، «آیت‌اله بهشتی» را به‌عنوان نخستین رییس دیوان عالی جمهوری اسلامی و «آیت‌اله موسوی اردبیلی» را به‌عنوان  نخستین دادستان کل کشور پس از انقلاب اسلامی برگزید. دیوان عالی کشور بر اساس اصل یک‌صد و شصت‌و‌یکم به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد  وحدت رویه قضایی و انجام مسوولیت‌هایی که طبق قانون به آن محول می‌شود بر اساس ضوابطی که رییس قوه قضاییه تعیین می‌کند تشکیل می‌شود‌. بر اساس اصل یک‌صد و شصت‌و‌دوم قانون اساسی‌، رییس دیوان عالی کشور دادستان کل باید مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی باشند و رییس قوه‌قضاییه با مشورت قضات دیوان‌عالی کشور آن‌ها را برای مدت پنج‌سال به این سمت منصوب می‌کند.

1839 میلادی - «ونزوئلا» استقلال خود را اعلام کرد. ونزوئلا کشوری است در منطقه استوایی شمال آمریکای جنوبی بین در‌یای «کاراییب» و کشور «برزیل». نژاد مردم آن سفید و سرخ و دو رگه و زبان رایج در میان آنان اسپانیولی است. بیش‌تر مردم این کشور از مذهب «کاتولیک» پیروی می‌کنند. نوع حکومت این کشور جمهوری فدرال است. این کشور مدت سه‌قرن تحت سلطه اسپانیا بود. ونزوئلا در سال ۱۴۹۹ توسط «آلفونسو» به دو نیمه شد. این کشور در پانزدهم نوامبر سال ۱۹۴۵ میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد.

1514 میلادی - 22 سال پس از رسیدن «کریستوف کلمب به قاره غربی (آمریکا) و تصرف مناطقی را که به آن‌جا رسیده بود به‌نام پادشاه اسپانیا‌، این دولت به فرمان‌داران خود در نقاط متصرفه دستور داد به بومیان (سرخپوستان) هشدار دهند که اگر مسیحی نشوند اعدام خواهند شد.

1299 خورشیدی - «احمدشاه قاجار» هم‌راه با صدور اعلامیه‌ای حکم ریاست الوزرایی «سید ضیاالدین طباطبایی یزدی» و سرداری سپه «رضاخان» را صادر کرد. تیپ قزاق روز پیش از آن تهران را متصرف شده بود و «فتح‌اله اکبر» (سپه‌دار رشتی) رییس‌الوزرا به سفارت انگلستان که این دولت خود حامی کودتا بود پناه برده بود.

1970 میلادی - در چنین روزی حکومت کشور گینه، جمهوری شد. به همین دلیل همه ساله چنین روزی در این کشور به‌عنوان روز ملی گرامی داشته می‌شود. گینه کشوری است نیمه کوهستانی در غرب منطقه استوایی آفریقا در ساحل اقیانوس اطلس بین ساحل «عاج» و «سنگال». مساحت آن ۲۴۵۸۵۷ کیلومتر مربع است‌. نژاد مردم این کشور سیاه و زبان رایج میان آنان فرانسوی و محلی است. بیش‌تر اهالی این کشور پیرو دین اسلام‌اند‌. حکومت این کشور از نوع جمهوری و نظامی است. این کشور در سال ۱۹۵۸ از فرانسه مستقل و در دوازدهم دسامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد.

——————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1332 خورشیدی – دست‌گاه قضایی ارتش برای «امیرمختارکریم پورشیرازی» ناشر روزنامه توقیف شده «شورش» تقاضای مجازات اعدام کرد. کریم‌پور که پس از براندازی 28 مرداد خود را پنهان کرده و دو ماه بعد دستگیر شده بود در روزنامه‌اش از وجود فساد میان بستگان شاه مطلب نوشته و با واژه‌های صریح وی را مورد اهانت قرار داده بود. 24 اسفند 1332 اعلام شد که کریم پور در زندان آتش گرفته و سوخته است.

1281 میلادی – زادروز «پروفسور دکتر محمود حسابی» ریاضی‌دان و فیزیک‌دان برجسته ایرانی در تفرش است.

1884 میلادی – طلاق بار دیگر در فرانسه قانونی شد. انقلاب فرانسه در دهه آخر قرن 18 طلاق را آزاد کرده بود که بعدن بر اثر فشار کلیسای کاتولیک دوباره ممنوع شده بود.

2005 میلادی – باز‌هم اکثریت اسپانیایی‌ها نسبت به مشارکت در رای‌گیری بی‌اعتنایی کردند. در رفراندم قانون اساسی اتحادیه اروپا تنها 42 درصد اسپانیایی‌های واجد شرایط رای‌دادن شرکت کرده بودند که آرای 17 درصد‌شان هم منفی بود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته