-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

Latest News from 30Mail for 02/25/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

گزارش شهروندی:
1389/12/5

امروز (پنجشنبه 5 اسفند) هم خیابان های تهران پر از نیروهای ضد شورش بود. یگان موتوری و لباس شخصی ها و گاردی های سراپا زره پوش، مثل همیشه بودند! اما یگان موتوری جدیدی با بادگیرهای آمریکایی اضافه شده بودند، یک تفنگ جدید هم آورده بودند که روز اول اسفند هم در دستشان بود، از گاردی مسلح  پرسیدم: "این تفنگ چیست؟ دوران ما نبود!" گفت : "شما کدام دوران بودید؟" عرض کردم: "دوران جنگ!"  گفت : "این تفنگ گراز کش است!"

هر چه بود تیرهای بزرگی داشت که ساچمه پخش می گرد و در آن واحد می توانست دهها پرنده را هدف قرار دهد!

چیز عجیب دیگری که امروز دیدم، تفنگ ژ 3 دوربین دار بود. نمی دانم چرا تفنگ جنگی - آنهم دوربین دار - آورده بودند، راستش اول که تفنگ جنگی در دستان آنها دیدم، شک کردم، گفتم نکند از منافقین باشند و آمده اند تا باز صانع ژاله و محمد مختاری دیگری را ترور کنند! اما دیدم خیر، لباس فرم دارند و از نیروهای ضد شورش اند! می گفتند که نیروهای ضد شورش با سلاح گرم نمی آیند، اما ظاهراً آمده بودند، خدا به خیر بگذراند!

مطلب جالب توجه دیگر این که با وجود آماده باش صد درصد و حضور پر تعداد  نیروهای ضد شورش، مردم به خیابان نیامده بودند. ظاهراً غافلگیری 25 بهمن موجب شده است تا هر شایعه حضور را جدی بگیرند، مردم هم دست آنها را خوانده اند، نمی آیند و نمی آیند تا وقتی که خیال آقایان راحت می شود و همه اعلام می کنند "فتنه تمام شد" به یکباره 25 بهمن را می آفرینند و کاسه کوزه های آنها را در هم می ریزند! 

به هر حال این قصه سر دراز دارد و هر روز بیشتر و بیشتر می شود، باز هم می گویم، راهش این نیست، بیراهه می روید، لجبازی با مردم آخر و عاقبت ندارد، بیایید پای حرف مردم و آنها را بشنوید، هنوز هم کورسوی امیدی برای اصلاح مانده است، هر چند بسیاری می گویند که دیگر دیر شده است و آب رفته را نتوان به جوی بازگرداند!

مهدی خزعلی


 
 

1389/12/5

آرمان امیری
مجمع دیوانگان

پرده نخست – مشروطیت

به دنبال بالاگرفتن نارضایتی‌ها در آستانه انقلاب مشروطه و پس از ماجرای به چوب بستن بازاریان، اولین تحصن معترضین در حرم عبدالعظیم شکل گرفت. زمانی که تعداد معترضین به طرز نگران کننده‌ای برای حکومت افزایش یافت آن‌ها مطالبات خود را به این شرح اعلام کردند:

- تأسیس عدالتخانه در کلیه شهرهای ایران
- اجرای قوانین اسلام در سراسر کشور
- عزل مسیونوز بلژیکی و علاءالدوله حاکم تهران

این اولین مطالبات مشخصی بود که از جانب مردم مطرح می‌شد. هرچند شاه در ابتدا اجرای این مطالبات را پذیرفت، اما در عمل حکومت از برآورده‌سازی این مطالبات طفره می‌رفت. پس از مدتی که وضع به همان منوال پیشین ادامه یافت علما بار دیگر از تهران خارج شدند و مردم این بار در سفارت انگلستان تحصن کردند. سفیر انگلستان واسطه شد و مطالبات متحصنین را بدین شرح به استحضار پادشاه رساند:


الف – بازگرداندن علمای مهاجر به تهران
ب – دادن تضمین بر این که احدی دستگیر و شکنجه نخواهد شد
ج – برقراری امنیت در کشور
د – تأسیس عدالتخانه
ه – تعقیب قاتلین مردم

از سوی دیگر، گروهی که به همراه علما از تهران مهاجرت کرده بودند نیز مطالبات خود را بدین شرح اعلام کردند:


1- بازگشت علما به تهران
2- عزل عین‌الدوله
3- افتتاح دارالشوری
4- قصاص قاتلین
5- بازگرداندن تبعید شدگان

(از اینجا بخوانید)

این مطالبات با پافشاری مردم سرانجام به تایید پادشاه رسید و عضدالملک نظام‌نامه انتخاباتی را نوشت تا حکومت مشروطه شود. (*)

پرده دوم – جبهه ملی ایران

«... در 22مهرماه 1328 که شاه در پی کمک‌های آمریکا برای سفر به آن کشور آماده می‌شد و وزیر کشور هم می‌خواست تا مجلس شانزدهم را از افراد مورد نظر پر کند این ضعف‌ها خود را نشان داد. (منظور دو ضعف عمده شاه است. نخست اینکه پشتیبانی عمومی خود را از دست داده بود زیرا در موضوع نفت با انگلیس درگیر نشده بود. دوم اینکه نه تنها برای مشاوران و جنگ افزارهای نظامی، بلکه برای کمک‌های اقتصادی برای آغاز برنامه جنجالی هفت ساله به آمریکا وابسته شده بود.) یک روز پیش از رفتن شاه جمعیتی از سیاستمداران، دانشجویان و تجار بازار به رهبری دکتر مصدق وارد محوطه کاخ شدند تا به نبود انتخابات آزاد اعتراض کنند. این اعتراض تکرار همان اعتراض سال 1326 بود، با این تفاوت که اکنون شاه مورد نظر بود. هنگامی که تظاهر کنندگان به حیاط دربار رسیدند کمیته‌ای دوازده نفری به سرپرستی مصدق انتخاب کردند تا با هژیر، وزیر دربار گفت و گو کند. این کمیته دوازده نفوری بعدها هسته اولیه جبهه ملی شد ... کمیته دوازده نفری در منزل مصدق و به دنبال بحث‌های مفصل تصمیم گرفتند تا ائتلاف گسترده‌ای به نام جبهه ملی تشکیل دهند. جبهه ملی در نخستین بیانیه عمومی خود سه خواسته مشخص را مطرح کرد:


- برگزاری انتخابات درست
- لغو حکومت نظامی
- آزادی مطبوعات

پس از این سه مطالبه شرکت کنندگان مصدق را به عنوان دبیر کل جبهه انتخاب کردند و کمیته‌ای را برای تدوین برنامه و اساس‌نامه جبهه تعیین کردند. (ایران بین دو انقلاب – یرواند آبراهامیان – نشر نی-ص312و313) (مسئله ملی شدن صنعت نفت بعدها در دستور کار جبهه ملی قرار گرفت)

پرده سوم: جنبش بی مطالبه سبز

من نمی دانم در این کشور چرا اینقدر کتاب تاریخی منتشر می‌شود، اگر قرار است که خوانده نشود و یا اگر خوانده شد باد هوا قلمداد شود و هیچ گاه به کار نیاید. حدود 20 ماه از شکل گیری جنبش سبز مردم ایران و ده روز از شکل گیری شورای هماهنگی راه سبز امید گذشته است، اما همچنان از هیچ مطالبه مشخصی برای این جنبش فراگیر خبری نیست که نیست. یادداشت پیشین را که با عنوان «دو خواسته در برخورد با شورای هماهنگی راه سبز امید» نوشتم هنوز ویرایش دوم از منشور جنبش سبز منتشر نشده بود، با این حال انتشار این سند (از اینجا بخوانید) نه تنها مسئله ای را حل نکرد، بلکه به باور من همچنان بر ابهامات پیشین افزود. گویی هیچ کدام از اعضای این شورا قرار نیست بپذیرند که طرح مطالبات حتی بر تشکیل شورا و ارایه منشور هم اولویت دارد. حال اگر تا کنون امکان طرح این مطالبات وجود نداشته است، اکنون دیگر دلیلی برای فرصت سوزی و تعلل وجود ندارد.

به صورت خلاصه اگر بخواهم نظرم را در مورد این منشور جدید بنویسم، می‌گویم از آن لذت بردم، به ویژه اینکه نسبت به منشور پیشین اصلاحات بسیار امیدوارکننده‌ای در آن به چشم می‌آید که گویا ناشی از پیشنهاد صاحب نظران و کارشناسان بوده است. (اینجا می‌توانید یک خلاصه‌نگاری خوب از تفاوت‌های دو ویرایش منشور را بخوانید) هیچ‌گاه تردید نداشتم که مهندس موسوی به شخصه فردی است که آمادگی پذیرش تجربه و پیشنهاد دیگران را دارد. این حقیقتی است که تنها با مرور سیر موضع‌گیری‌های ایشان طی دو سال گذشته می‌توانیم دریابیم. با این حال اساس حرف من در مورد این منشور این است که چنین سندی به هیچ وجه نمی‌تواند و اساسا نباید که جایگزین مطالبات مشخص جنبش قلمداد شود و شورای هماهنگی را از اعلام این مطالبات فارغ کند.


گمان می‌کنم دیگر زمان تعارف کردن و نان به هم قرض دادن گذشته است. قرار نیست نه خودمان و نه کس دیگری را فریب دهیم. محتوای این منشور نه به درد برقراری ارتباط با توده مردم می‌خورد و نه به درد چانه زنی با حاکمیت. بیشتر شبیه یک منشور اخلاقی است که آنچنان محتاطانه طراحی شده که دل کسی را نرنجاند و یک توافق فراگیر را شامل شود. حتی می‌توانم پا را در این ادعا فراتر برده و مدعی شوم اساسا این منشور تا زمانی که با مطالبات مشخصی همراه نشود نمی‌تواند چندان ویژگی متمایزی برای جنبش سبز به شمار آید، چرا که بعید نیست اطرافیان احمدی نژاد، نظیر رحیم مشایی هم ادعاهای مشابهی را مطرح سازند. چه کسی در این کشور پیدا می‌شود که در ظاهر و کلام خواستار کرامت انسانی و حفظ اخلاق و رعایت قانون و حقوق شهروندی و اساسی و الخ نباشد؟ اگر کل مدعا در اشاره به انحرافات 30 سال گذشته نظام خلاصه می‌شود که حاکمیت کودتا بسیار بیشتر از ما بر چنین انحرافاتی تاکید دارد! مناظره احمدی‌نژاد و زیر سوال بردن تاریخچه جمهوری اسلامی را به خاطر بیاورید تا یادآوری شود که اتفاقا آن‌کسی که بیش از همه مدعی است این کشور 30 سال تمام غرق در فساد و تباهی بوده دولت کنونی است!

در بخش «اهداف جنبش» این منشور آمده است: «جنبش سبز با پای بندی به اصول و ارزش‌های بنیادین انسانی، اخلاقی، دینی و ایرانی که در فرهنگ این سرزمین ریشه تنیده‌اند، خود را منتقد و پالایشگر روند طی شده در نظام جمهوری اسلامی ایران در سال های پس از انقلاب می‌داند و بر این اساس، حرکت انتقادی در چارچوب قانون اساسی و احترام به نظر و رأی مردم را وجه همت خویش قرار خواهد داد». بسیار عالی؛ من همواره علاقمند بوده‌ام که جنبش مسیر اطلاح طلبانه را طی کند و از این بابت خوشحالم. اما آیا «پالایش مسیر» شد هدف؟ خوب این را کدام گروه سیاسی است که نخواهد؟ برادر حسین شریعتمداری که از همه بیشتر می‌خواهد جمهوری اسلامی را «پالایش» کند! فقط به سبک خودش!

حرف من هنوز همان است که بود. منشور جنبش قابل احترام است اما به هیچ وجه جای خالی مطالبات مشخص را نمی‌گیرد. کافی است همین امروز پدر و یا مادری که این منشور را نخوانده از شما بپرسد بنابر این سند جدید، در حال حاضر جنبش سبز به دنبال چیست؟ می خواهید جواب دهید «کرامت انسانی»! از سوی دیگر این احتمال را قایل شویم که در داخل نظام هستند گروه‌های معتدل و عقلانی که منتظر هستند مطالبات جنبش را بشنوند تا اگر امکان‌پذیر بود درهای گفت و گو را باز کنند. اگر جنبش به انتشار همین سند اکتفا کند گمان می‌کنید این گروه چه استنباطی می‌توانند داشته باشند؟ آیا جز سردرگمی چیزی عایدشان می‌شود؟ جریانات حاکمیت به جای خود، خود اعضای جنبش قرار است با سرلوحه قرار دادن این منشور به کدام سو حرکت کنند؟ بالاخره در خیابان چه شعاری بدهیم؟

تکرارش به ظاهر کسل کننده شده است اما من دست از انجام آن نمی‌کشم. همچنان پافشاری می‌کنم که جنبش سبز باید همچون هر حرکت و جنبش دیگری مطالبات مشخص خود را معرفی کند تا هم تکلیف فعالانش معلوم شود و هم طرف مقابل امکان اندیشیدن به یک معامله و یا مصالحه را داشته باشد. با تداوم وضع موجود تنها اعتقاد من به بی تدبیری اعضای شورای هماهنگی روز به روز افزایش می یابد.

پی‌نوشت:
* متاسفانه هنگام نگارش این متن به کتاب‌های تاریخ مشروطیت دسترسی نداشتم و این بخش را تنها به اتکای حافظه شخصی و منابع اینترنتی نوشتم.

 
شورای هماهنگی راه سبز امید سرانجام و در سومین بیانیه خود مطالبات مشخص جنبش را به صورت دقیق و شفاف مطرح ساخت:
 
- رفع حصر خانگی رهبران جنبش سبز
- تضمین حق شهروندان بر تجمعات و راهپیمایی
- آزادی زندانیان سیاسی
- آزادی مطبوعات و رفع سانسور
- خاتمه دادن به شرایط امنیتی حاکم بر کشور
- برگزاری انتخابات آزاد، غیرگزینشی و سالم از طریق لغو نظارت استصوابی
 
این فهرست مطالبه من هم هست. این فهرست به باور من بهترین فهرستی است که می توانست از مطالبات جنبش منتشر شود. پس تردید ندارم از این پس تمامی آنان که خود را سبز می دانند باید تمام تلاش خود را برای دست یابی به این مطالبات به کار بندند.
 
 

 
 

1389/12/5

شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از ادامه حصر رهبران جنبش سبز به حاکمان هشدار داده است که «نتیجه این گونه رفتارهای غیر قانونی چیزی جز تشدید بحران حاکم بر کشور نیست.»

به گزارش جرس،‌ این شورا در سومین بیانیه خود اعلام کرده است که موسوی و کروبی در هیچ دادگاهی محاکمه و محکوم نشده اند و سلب آزادی آنها نقض آشکار حقوق شهروندی ایشان است.

در این بیانیه به حاکمیت توصیه شده آمده است که «بجای سخن گفتن به زبان زور و زر و تزویر و سرکوب معترضان مسالمت جو، با تحقق مطالبات فوق حق حاکمیت مردم را به رسمیت شناخته و با فراهم آوردن فضای نقد، رحمت و مدار در جامعه با ملت به گفتگو بنشیند. بدیهی است که مبارزه این جنبش تا آن هنگام ادامه خواهد داشت.»

شورای هماهنگی راه سبز امید همچنین طرفداران جنبش سبز را به تقویت شبکه های اجتماعی بویژه «شبکه های محلی» برای حضور فعال در اعتراضات مدنی دعوت کرده و تشکیل و گسترش شبکه های سبز در شرائط دشوار فعلی یک فریضه ملی دانسته است.

«شورای هماهنگی راه سبز اميد» با توجه به راه‌کارهای مندرج در «منشور جنبش سبز» که روز گذشته متن تازه‌ای از آن منتشر شد، نوشته است که «از هر مناسبت ملی و دينی و آئينی برای نمايش حضور و طرح مطالبات خود استفاده خواهند کرد.»

بيانيه شورای هماهنگی راه سبز اميد مطالبات کنونی جنبش سبز را در شش بند آورده است: «رفع حصر خانگی رهبران جنبش سبز؛ تضمين حق شهروندان بر تجمعات و راه‌پيمايی؛ آزادی زندانيان سياسی؛ آزادی مطبوعات و رفع سانسور؛ خاتمه دادن به شرايط امنيتی حاکم بر کشور؛ و برگزاری انتخابات آزاد، غيرگزينشی و سالم از طريق لغو نظارت استصوابی.»

اين شورا همچنين اعلام کرده است که از روش‌های ديگری چون «تحصن، اعتصاب، تحريم و مقاومت مدنی» برای تثبيت حاکميت قانون استقبال می‌کند اما در مورد چگونگی پيش‌برد اين راه‌کارها توضيحی نداده است.

منبع: جرس
 


 
 

1389/12/5

صبح امروز مهدی تحققی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد. پیش از این نیز احمد هاشمی دیگر عضو سازمان و از مدیران کل وزارت کشور در دوران اصلاحات بازداشت شده بود.

با بازداشت این دو نفر و در پی بازداشت دو عضو دیگر شورای مرکزی سازمان، عبدالله ناصری و علی باقری، در سه هفته اخیر چهار عضو فعال این تشکل سیاسی بدون ارائه هرگونه حکم و دلیلی بازداشت و روانه زندان شده اند.

از سوی دیگر گزارش شده حسن یونسی فرزند علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی بازداشت شده است.

تارنمای «رجانیوز»، وابسته به مراکز امنیتی روز چهارشنبه، چهارم اسفند ماه، با اعلام خبر فوق مدعی شد «حسن یونسی بدلیل رفتارهای تحریک آمیز در حاشیه فراخوان برای تجمعات یکم اسفند ماه دستگیر شده است.»

هنوز از سرنوشت، محل نگهداری و وضعیت وی خبری در دست نیست.

منبع: جرس (+,+)


 
 

پزشکان ایران در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل:
1389/12/5

پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران در نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواستار اقدامات فوری آن سازمان جهت جلوگیری از استفاده گازهای شیمیایی مخرب علیه تظاهرکنندگان در ایران توسط نیروهای گارد ضد شورش شدند.

به گزارش خبرگزاری پزشکی ایران، در این نامه آمده است: «مشاهدات همکاران ما در کلینیک ها و مراکز اورژانس و مطب ها حاکی از آنست که علی رغم گذشت چندین روز از تظاهرات خیابانی ٢۵ بهمن هنوز در برخی موارد علائم مصدومیتهای افرادی که در جریان تظاهرات این روز آسیب دیده اند برطرف نشده و ما نگران عوارض دیررس این گازهای شیمیایی نیز هستیم.»

پزشکان در این نامه ضمن برشمردن خطرات آنی و درازمدت استفاده از این نوع گازها بر تظاهرکنندگان و حتی مردم عادی ساکن در شهرهای محل تظاهرات و خطرات زیست محیطی اینگونه گازها، خواستار اعزام گروه کارشناسی به ایران، برای بررسی ابعاد استفاده از این گازهای شیمیایی خطرناک شده‌اند.

 گازهای شیمیایی جدید بدلیل ایجاد ترس و وحشت در مصدوم به «گاز ترس» نیز شهرت یافته اند.

پیش از این نیز شادی صدر، فعال حقوق بشر هشدار داده بود که گاز‌های اشک‌آور‌ی که علیه تجمع ‌کنندگان 25 بهمن از سوی نیرو‌های امنیتی به کار گرفته شد، عوارضی همچون تهوع شدید، استفراغ خونی و قطع صدا به همراه داشته است.

روز 25 بهمن ماه نیرو‌‌های امنیتی برای پراکنده کردن مردم معترض از گاز اشک‌آور و شلیک تیر مستقیم استفاده کردند که بر اثر آن دست‌کم دو تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پزشکان ایران و جرس

پیشینه:
استفاده از گاز اشک‌آور متفاوت در تجمعات ۲۵ بهمن


 
 

1389/12/5

گزارش شاهدان عينی و سايت‌های خبری حاکی است که گارد ويژه ضد شورش و نيروهای امنيتی بعد از ظهر روز پنجشنبه در خيابان‌ها و ميدان‌های اصلی در مرکز شهر تهران مستقر شده و جو پايتخت هم اکنون امنيتی است.

گفته می شود که این حضور ممکن است با مصاحبه تلویزیونی وزیر اطلاعات مرتبط باشد که قرار است امشب در برنامه دیروز امروز فردای صدا و سیما پخش شود.

بر اساس گزارش‌ها نيروهای امنيتی در چهار راه وليعصر، خيابان وليعصر، ميدان انقلاب، پارک وی، خيابان عباس‌آباد، ميدان هفت‌تير و ميدان صادقيه تجمع کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت جرس، شاهدان عینی نیروهای امنیتی را «در شکل و شمایلی جدید که تاکنون در این بیست ماه با این ادوات» دیده نشده بودند مشاهده کرده‌اند.

سايت کلمه نیز در گزارشی نوشته که نيروهای امنيتی، گارد ويژه و لباس‌شخصی‌ها در اين اماکن رفت و آمد مردم را زير نظر دارند و به هر فدری مشکوک شوند او را سوار ماشين ون می‌کنند.

بر اساس اين گزارش، اطراف تئاتر شهر تهران نيز از مأموران امنيتی پر شده است.

يک شاهد عينی نيز در گفت‌وگو با راديو فردا با تأييد حضور گسترده نيروهای امنيتی در خيابان‌ها و ميادين اصلی تهران گفت که نوع حضور اين افراد شبيه يک مانور بود و مردم دچار شوک شده بودند.

سايت کلمه از مرکز تهران خبر داده که از تمام مغازه‌داران منطقه وليعصر خواسته شده هر چه سريع‌تر مغازه‌ها را تعطيل و محل کسب خود را ترک کنند.

پاره‌ای گزارش‌ها هم حاکی است که خيابان‌های منتهی به ميدان آزادی از جمله خيابان بهبودی پر از نيروهای امنيتی است و به گفته برخی از شهروندان تهرانی اين جو امنيتی سنگين بی‌سابقه است.

بر اساس گزارشها وزیر اطلاعات قرار است امشب در ارتباط با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته که مقامات جمهوری اسلامی معمولا از آن تحت عنوان "فتنه" یاد می کنند سخن بگوید.

تهيه‌كننده‌ برنامه تلویزیونی "ديروز، امروز، فردا" که امشب میزبان وزیر اطلاعات ایران خواهد بود، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: "مخاطبان در برنامه‌ امشب اسنادی را می‌بينند و می‌شنوند كه برای نخستين ‌بار پخش می‌شود."

منبع: کلمه، جرس و رادیو فردا و بی بی سی


 
 

حمید دباشی:
1389/12/5

حمید دباشی استاد دانشگاه کلمبیا منشور سبز را یکی از مهمترین و مترقی ترین مدارک تاریخی سی سال گذشته ایران دانست و گفت:«در این مرحله استبداد زده، این منشور مترقی‌ترین چیزی است که می‌توانست تولید شود.»

دکتر دباشی در گفتگویی با کلمه به تبیین منشور جنبش سبز، تحولات ایران، مسائل شمال آفریقا و نیز تفاوت‌های جنبش سبز و انقلاب مصر پرداخته است.

وی منشور جنبش سبز را برای پیشرفت ایران برای گذار مسالمت‌آمیز به سوی دموکراسی و پرهیز از خشونت یکی از مهمترین مدارک و اسنادی می‌داند که ایجاد شده و می‌گوید این موضوع بیانگر رشد و پختگی فرهنگ سیاسی ایران است.

این استاد جامعه شناسی با اشاره به اینکه منشور سبز خواسته‌های میانگین معتبری از نیروهای اپوزیسیون را دربرمی‌گیرد اضافه می‌کند که منشور جنبش سبز باید از «انتقاد سازنده از سوی نیروهای منتقد دلسوز بهره مند شود.»

آقای دباشی درخصوص حصر  رهبران جنبش سبز و اینکه آیا این حصر نشانه اقتدار حکومت است و یا باعث شعله ور شدن آتش زیر خاکستر می‌شود می‌گوید: «من جنبش سبز را به هیچ‌وجه آتش زیر خاکستر نمی‌دانم و این آتش همچنان روی خاکستر است، منتهی نمودهای مختلفی در خارج از کشور و داخل کشور دارد و به نظرم خیلی مهم است که ما ارتباط ارگانیکی که بین ایرانیان داخل و خارج ایران را در نظر داشته باشیم .»

وی همچنین تاکید می‌کند که «قسمت عمده بدنه سالم جنبش سبزدر داخل کشور است و شاخ و برگ آن در خارج ایران است.»

وی در مورد تحولات مصر می‌گوید که بین جامعه مصر در سال ۲۰۱۱ و جامعه ایران در این سال، تفاوت‌های ماهوی و اجتماعی و شکلی وجود دارد و به نوعی اینها «قابل مقایسه» نیستند.

آقای دباشی با اشاره به اینکه انقلاب ۵۷ «اتفاق خجسته‌ای» بود که کسی حق مصادره آن را ندارد می‌گوید: داستان انقلاب اسلامی ایران با وقایع مصر متفاوت است، چراکه تجربه انقلاب ۵۷ جلوی چشم مردم مصر است.

استاد ایرانی دانشگاه کلمبیا اضافه می‌کند که انقلاب مصر با جنبش سبز ایران از نظر نقش رسانه‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی سریع اخبار و تصاویر اعتراضات بسیار شبیه است.

وی می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی که در حال حاضر وجود دارد، فضای عمومی که حکومت‌های تمامیت خواه اجازه نمی‌دهند در احزاب و روزنامه‌ها شکل بگیرد، بوجود می‌آورند.

در بخش دیگر این گفتگو و در ارتباط با نقش طبقات اجتماعی و گروه‌های مختلف در یک جنبش، حمید دباشی تاکید می‌کند که جنبش‌های اجتماعی را با ارقام نمی سنجند، بلکه با حضور یک جمعیت معتنابهی که نماینده و بیانگر خواسته‌های یک ملت است  می‌سنجند.

وی همچنین اضافه می‌کند که حضور نیروهای کارگری یکی از جنبه‌های مهمی است که لازم به پرداختن و تعامل و تبادلی است که باید بین جنبش زنان و کارگری و نیز جنبش دانشجویی در ایران پیش می‌آمد و آن طور که بایسته بود به آن پرداخته نشد.

آقای دباشی همچنین درباره‌ی خشونت هم می‌گوید: «جامعه ما از نظر پختگی سیاسی به جایی رسیده است که در این جنبش نه شاخه نظامی داریم و نه یک تفکر نظامی، در نظر بگیرید در عرض یکسال و نیم از طرف مردم ما کو کتل مولوتف پرتاب نشده در حالی که شدیدا خشونت متوجه آنها بوده است. این رشد جنبش مردمی ماست.»

حمید دباشی در بخش پایانی گفتگو  با کلمه هم به ارزیابی رسانه‌های سبز می‌پردازد و با اشاره به عملکرد مثبت آنها، اضافه می‌کند: «چون ما از یک جامعه استبداد زده بیرون می‌آییم مثل کسی که از غار بیرون می آید هنوز نوعی خشونت نهفته در کلام و گفتارمان وجود دارد.»

استاد ایرانی دانشگاه کلمبیا مهمترین نکته ای که باید سایت‌های سبز به آن توجه کنند را «ایجاد و اثبات حلقه ارگانیک مردم ایران در داخل و خارج کشور» می‌داند.
وی همچنین اضافه می‌کند: «ابتکار عمل باید همیشه به دست نمایندگان جنبش در ایران باشد و هرگز هیچ کس که خود را متعلق به جنبش می داند از خارج از ایران نباید به خودی خود بیانیه بدهد. اگر مردم تظاهرات کردند دلیل شجا عت آنهاست و اگر نیایند دلیل دور اندیشی آنهاست.»

منبع: کلمه

پیشینه:

چکیده ویراست دوم منشور جنبش سبز

دباشی: در جنبش سبز کسی حق ولایت ندارد


 
 

هشدار جوانان اصلاح طلب به حاکمیت:
1389/12/5

جوانان اصلاح طلب در بیانیه‌ای، با اشاره به در پیش بودن 11 اسفند، زادروز میرحسین موسوی، اعلام کردند که اگر تا آن روز حصر موسوی شکسته نشود بار دیگر خیابان‌ها را سبز خواهند کرد.

به گزارش کلمه، در این بیانیه که به امضای «جوانان احزاب اصلاح‌طلب» و «شورای هماهنگی راه سبز امید» رسیده، اعلام شده است که ادامه‌ی حصر موسوی و کروبی، به بیشتر شدن فاصله مردم از حاکمیت و نیز بحرانی‌تر کردن کشور منجر خواهد شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «دغدغه ما جوانان احزاب اصلاح طلب در این برهه حساس از تاریخ ایران، همچون شما مردم شریف سبزاندیش ایران دغدغه بزرگمان حمایت و حفاظت از رهبران جنبش سرفراز سبز ایران است، رهبرانی که همیشه خود را عضوی کوچک از جنبش بزرگ سبز ایران نامیدند و همواره در سخت ترین شرایط در کنارمان بوده و هستند.»

جوانان اصلاح‌طلب خطاب به مردم افزوده‌اند: «ما همچون شما نگران رهبران و یاوران سبزمان هستیم، نگران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و مهدی کروبی هستیم که اینک در حصار کوته اندیشی و بی خردی کودتاگران گرفتارند، ما این یاورانمان را تنها نمی گذاریم و هم اینک از آنان که این عزیزان را در حصر کرده اند و گمان باطل می کنند که با این کار جنبشی که حالا نه تنها در ایران که در جهان رسمیت و اعتبار دارد را از ادامه حرکت باز خواهند داشت.»

در پایان این بیانیه با اعلام اینکه «مسیرهای راهپیمایی متعاقبا اعلام خواهد شد» آمده است: «ما جوانان اصلاح طلب آرزو  می‌کنیم در مسیر دستیابی به اهداف جنبش سبز، که سعادتمندی همه ایرانیان را طالب است، قطره خونی از دماغ کسی ریخته نشود و جانی قربانی نشود، و حاکمیت در یابد که بجای سرکوب و زور و حصر و حبس معترضان و منتقدان باید صدای آنها را بشنود و گفتگو و مصالحه و اجرای بدون تنازل قانون اساسی را مبنای رفتار خود قرار دهد و راه را بر اصلاحات گشوده دارد.»

منبع: کلمه
 


 
 

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر خواستار شد:
1389/12/5

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر استفاده گسترده نیروهای امنیتی از خشونت علیه تظاهرکنندگان روز اول اسفند را محکوم کرد.

این فدراسیون در بیانیه خود آورده که حامد نورمحمدی، دانشجوی زیست‌شناسی دانشگاه شیراز، پس از این که نیروهای امنیتی او را از بالای پل روگذر در شیراز به پایین پرتاب کردند کشته شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر نیستند مسئولیت مرگ این دانشجو را بپذیرند و مدعی هستند که نورمحمدی در جریان ناآرامی‌های شهر شیراز در اول اسفند کشته نشده است.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر گفته که «جامعه بین‌المللی باید اکنون آرمان‌های آزادی و دمکراسی را برای تمام ملت ها دنبال کند و از تمام امکانات موجود برای پشتیبانی از مردم ایران استفاده نماید.»

آقای لاهیجی گفته جامعه بین‌الملل باید از صدور قطعنامه‌ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت وخیم‌تر شدن اوضاع حقوق بشر و تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران حمایت کند.

وی افزوده که جامعه جهانی همچنین از شرکت‌های خصوصی مخابراتی و موسسه‌های رسانه‌ای بخواهد برای «ممکن ساختن ارتباطات آزاد تلفنی، تلویزیونی، مخابراتی، و ماهواره‌ای در داخل ایران، به ایران و از ایران به خارج» تلاش کند.

لاهیجی همچنین پیشنهاد «مسدود کردن دارایی‌های مسئولان بلندپایه و ناقضان اصلی حقوق بشر» را به جامعه بین‌الملل ارائه کرده است.

وی در عین حال از مقام‌‌های کشور‌های جهان خواسته که «برای این که از تایید سرکوب مردم پرهیز کنند و از وزیر خارجه آلمان آقای وستروله پیروی نکنند.»

وستروله وزیر امور خارجه آلمان روز اول اسفند و «درست زمانی که مردم به خاطر حقوق دمکراتیک خود در خیابان‌ها مورد ضرب و شتم و اصابت گلوله قرار داشتند، به تهران سفر و با احمدی‌نژاد دیدار کرد.»

منبع: سایت فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر


 
 

دیوید کامرون نخست‌ وزیر بریتانیا خواستار شد:
1389/12/5

دیوید کامرون نخست‌ وزیر بریتانیا، خواستار تشکیل «ائتلافی از کشورهای داوطلب» در میان اعضای اتحادیه اروپا شد تا تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کنند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز»، دیوید کامرون این مطلب را روز چهارشنبه در قطر پس از توافق برای امضای یک قرارداد گازی دو میلیارد دلاری با قطر بیان کرد.

به نوشته فایننشال تایمز، این فراخوان از سوی نخست‌ وزیر بریتانیا به این خاطر صورت می‌گیرد که احتمال رسیدن به اجماع در میان همه ۲۷ کشور اتحادیه اروپا برای افزودن تحریم‌ها علیه ایران به میزان زیادی کاهش یافته ‌است.

بنا بر این گزارش، اعضای اتحادیه اروپا بر این باورند که مخالفت ایتالیا، اتریش و یونان با افزودن بیشتر به تحریم‌ها علیه ایران ممکن است دستیابی به اجماع کامل در این مورد را با مشکل مواجه کند.

کامرون در قطر گفت: «ایران در مسیر کنونی خود به سمتی می‌رود که تبدیل به کشوری مطرود، بدون دوست و بدون پول بشود که جایی برای رفتن ندارد.»

نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «بریتانیا و شرکای بین‌المللی‌اش آماده مذاکره هستند ولی ما اهل فریب خوردن هم نیستیم. ما هم‌چنان راه‌هایی را برای افزودن بر فشارها خواهیم یافت.»

بریتانیا در گذشته در چارچوب اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ایران به اجرا گذاشته و هم‌چنین به صورت جداگانه نیز محدودیت‌هایی را بر بانک‌های طرف معامله ایران اعمال کرده ‌است.

قدرت‌های اروپایی و آمریکایی می‌کوشند تا با اعمال فشار بر ایران، مقامات ایرانی را به «شفاف‌سازی» بیشتر و رفع نگرانی‌های غرب درخصوص احتمال استفاده نظامی از برنامه هسته‌ای ترغیب کنند.

منبع: فایننشال تایمز و رادیو فردا

پیشینه
افزایش تحریم‌های آمریکا علیه سرمایه‌گذاران در ایران
آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کرد


 
 

فرزندان مهدی کروبی:
1389/12/5

فرزندان مهدی کروبی در نامه‌ای جمهوری اسلامی را مسئول جان والدین خود دانسته و از مقام‌های ارشد خواستند درباره مبنای حقوقی حصر خانگی، منبع صدور حکم و دامنه محدودیت‌ها علیه مهدی کروبی و فاطمه کروبی توضیح دهند.

مهدی کروبی و فاطمه کروبی از چند روز پیش در پی هجوم لباس شخصی‌ها به خانه آنها در حصر کامل خانگی قرار گرفته و تاکنون اطلاعی از این دو در دست نیست.

محمدحسین، محمد تقی و یاسر کروبی در نامه‌ خود «ضمن اخطار نسبت به سلامتی پدر و مادر {خود} از مقامات ارشد کشور خواسته‌‌اند دامنه این حکم ابداعی» را اعلام کنند.

در این نامه همچنین این پرسش‌ها مطرح شده که «آیا حکمی قضایی در این باب {حصر خانگی} صادر گردیده، اگر آری، چه مقامی آن را صادر کرده است؟ قلمرو محدودیت حکم حصر تا کجاست؟ آیا مقام ذی‌صلاح قانونی به انشای آن مبادرت کرده و یا مبنای آن حکم حکومتی است؟ اگر چنین است دامنه آن چه کسانی از اهل خانواده را که در بند نیستند در بر می‌گیرد؟»

در بخش دیگری از این نامه به سابق مبارزاتی مهدی کروبی و فاطمه کروبی هم اشاره و نوشته شده است: «کیست که در انقلاب اسلامی نقشی ایفا کرده باشد و نداند شیخ احمد و فرزندش مهدی چه مصائبی در این راه تحمل کردند. در تحمل هزینه‌های آتی هم باکی نیست اما لازم است مقامات ارشد کشور معین کنند که مبنای حقوقی حصر خانگی بدین نحو چیست؟»

در این نامه همچنین به بازداشت علی کروبی فرزند مهدی و فاطمه کروبی اشاره شده و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی آمده است: «به جای توسل به سناریوهای نخ نما شده بهتر است کمی هم به سخن مردم توجه شود.»

مهدی کروبی یکی از رهبران جنبش سبز است که در روز‌های اخیر همچون میرحسین موسوی در حصر خانگی قرار گرفته است.

منبع: سحام‌نیوز

پیشینه
مجموعه فعالان حقوق بشر: دولت مسؤول جان کروبی و موسوی است
اشغال کامل محل زندگی مهدی کروبی توسط نيروهای امنيتی


 
 

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در دیداری که در روز 11 بهمن ماه با آیت‌الله بیات زنجانی داشتند، از موج آزادیخواهی در منطقه حمایت کردند و دولت ایران را بی کفایت خواندند. در ویدیویی که به تازگی از این دیدار منتشر شده، مهدی کروبی و میرحسین موسوی نسبت به تعداد زیاد اعدام ها و تعجیل در اجرای احکام اعدام، بدون طی کامل مراحل دادرسی و قانونی در کشور اعتراض کرده و آن‌را ناشی از بی تدبیری حاکمان و ایجاد رعب و وحشت در جامعه قلمداد کردند. به نظر آنها، فارغ از چند و چون اتهامات افراد و درستی یا نادرستی این اتهامات، حق قانونی و شرعی هر انسانی است که با طی کامل مراحل دادرسی و قانونی بتواند از حقوق خود بهره مند شود.

 
 

آیت‌الله مرتضی مقتدایی:
1389/12/5

آیت‌الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه می‌‌گوید که انتظارات مردم دنیا از حوزه علمیه قم «بسیار بالا» است و این حوزه باید متناسب با نیاز‌های روز دنیا برنامه‌ریزی کند.

به گزارش ایرنا، آقای مقتدایی گفته که «امروز انتظارات شیفتگان مکتب اهل بیت، اسلام ناب و حتی غیرمسلمانان از حوزه علمیه قم بسیار بالاست.»

بنابر ادعای وی «امروز بسیاری از کشورهای جهان انتظار دارند حوزه علمیه در مناسبت‌های مختلف مبلغانی را برای تبلیغ دین به آن کشورها اعزام کند، امروز موقعیت قم بسیار متفاوت از گذشته شده است.»

مرتضی مقتدایی به نوع انتظاراتی که به گفته وی مردم جهان از حوزه‌های علمیه دارند اشاره‌ای نکرده و نگفته که کدام کشور‌های از جمهوری اسلامی درخواست مبلغ دینی دارند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم نیز بارها ادعا کرده که بسیاری از کشور‌های جهان از وی خواسته‌‌اند دستورالعملی برای اداره کشور‌هایشان ارائه کند.

احمدی‌نژاد بارها آمادگی خود و دولتش برای اداره جهان را اعلام کرده است.

منبع: ایرنا


 
 

1389/12/5

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با تمجید از «شجاعت» مردم ایران، از جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب معترضان در روز‌های اخیر انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها هیلاری کلینتون گفته که «در 10 روز گذشته شاهد شجاعت ده‌ها هزار ایرانی بودیم که بار دیگر برای کسب حقوق اولیه خود برای برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان به خیابان‌ها آمدند.»

مردم معترض و هواداران جنبش سبز در ادامه اعتراض‌های سال گذشته خود به نتیجه انتخابات در روز‌های 25 بهمن و اول اسفند در خیابان‌ها حاضر شده و باردیگر اعتراض خود را به وقایع پس از انتخابات اعلام کردند.

ماموران امنیتی طبق معمول با حمله به معترضان برخی از آنها را دستگیر کردند که در این حملات دست‌کم دو تن جان خود را از دست دادند.

خانم کلینتون در بخش دیگری از سخنانش افزود: «حکومت ایران به طور شفاف به تمام دنیا نشان داد حقوقی را از شهروندانش دریغ می‌کند که در دیگر کشورهای خاورمیانه، خواستار رعایت آنها است.»

وی همچنین از بازداشت گسترده مدافعان حقوق بشر، فعالان سیاسی، مقام‌های سابق دولت و نمایندگان پیشین مجلس، فعالان دانشجویی، استادان، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان در ایران انتقاد کرده است.

کلینتون در عین حال نگرانی خود از نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران را نیز اعلام کرد و گفت: «از ایران می‌خواهیم همه زندانیان سیاسی و اقلیت‌ها دینی زندانی را آزاد کند.»

منبع: خبرگزاری فرانسه و بی‌بی‌سی

پیشینه
کلینتون: ایرانیانی که برای آزادی می جنگند تنها نیستند


 
 

1389/12/5

نوری شاهرودی، رئیس دفتر ریاست مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی «مصمم» است که در انتخابات ریاست این دوره مجلس خبرگان شرکت کند.

 آقای شاهرودی در گفتگو با ایلنا، سخنان برخی از افراد درمورد رأی نیاوردن آقای رفسنجانی در انتخابات هیئت رئیسه خبرگان را «جنگ روانی، تخریب‌های دوره‌ای و جریان‌سازی» دانست و تاکید کرد که «این‌گونه تخریب‌ها در اندیشه و افکار فقهای مجلس خبرگان تا به‌حال هیچ اثری نداشته است.»

وی گفت: «روحيه با نشاط و شاداب و انقلابی آيت الله هاشمی با اتکا به آراء بی‌سابقه يک ميليون و هفتصدهزار نفری مردم در مجلس خبرگان و دلسوزی صادقانه برای نظام باعث شده که انتقادهای کور و مغرضانه تازه به دوران رسيده ها همانند کوبيدن آب در هاون شود.»

رئیس دفتر ریاست مجلس خبرگان همچنین اخبار مربوط به روابط آقای رفسنجانی با رهبر جمهوری اسلامی را «شایعات بی‌اثر» توصیف کرد و با تاکید بر وجود اختلاف نظر‌ها، گفت که بارها از آقای رفسنجانی شنیده است که «امروز هم هیچ شخصیتی بهتر از آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد.»

طی هفته ای اخير چهره های اصولگرا و تندرو از حذف اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات آينده هيات رييسه مجلس خبرگان خبر داده و برخی نيز گفته اند رايزنی هايی با آيت الله محمدرضا مهدوی کنی، دبير جامعه روحانيت مبارز، برای شرکت در اين انتخابات صورت گرفته است.

انتخابات هيات رييس مجلس خبرگان رهبری در هفدهم  و هیجدهم اسفندماه برگزار خواهد شد.

منبع: ایلنا، رادیو فردا و مردمک


 
 

1389/12/5

دولت آمریکا اعلام کرد که محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان و عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران را به دلیل «نقض حقوق بشر» تحریم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت خزانه داری آمريکا روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اين دو در فهرست سياه قرار گرفته و دارايی ها و اموال آن ها در آمريکا مسدود خواهد شد.

طبق اين تحريم ها، افراد حقيقی و حقوقی که در حوزه انتقال دارايی با اين افراد باشند هم مورد تحريم قرار خواهند گرفت و وزارت خارجه آمريکا هم بر اساس آن می تواند تحريم هايی در مورد صدور رواديد را عليه اين افراد صادر کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده: «تحریم آقای نقدی و آقای دولت‌آبادی به موجب فرمان اجرایی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در سپتامبر ۲۰۱۰ امضا کرد، صورت گرفته است. براساس این فرمان مقام‌های دولت ایران که حقوق بشر را نقض می‌کنند، مشمول این تحریم می‌شوند.»

در این بیانیه نوشته شده است: «آقای دولت‌آبادی در فهرست سیاه تحریم آمریکا قرار گرفته است زیرا اداره تحت امر او شمار زیادی از معترضان پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران ازجمله افرادی که در تظاهرات ضددولتی دسامبر ۲۰۰۹ شرکت کرده بودند را به ارتکاب جرم متهم کرده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: نقدی، رئیس بسیج مستضعفان، «مسئول یا هم‌دست» سرکوب معترضان در ایران بوده است که به کشته شدن ۱۵ نفر و دستگیری صدها نفر منجر شد.

مقام‌های آمریکا تحریم آقای دولت‌آبادی و آقای نقدی را اقدامی به نشانه همبستگی با قربانیان شکنجه، آزار و اذیت و بازداشت های خودسرانه در ایران توصیف کرده‌اند و گفته‌اند که تحریم این دونفر با تشدید تظاهرات ضددولتی در لیبی و دیگر کشورهای خاورمیانه هم‌زمان شده است.

منبع: رادیو فردا و مردمک


 




شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته