-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

Latest News from 30Mail for 02/26/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1389/12/6

حامد مفیدی
کلمه

هم‌اکنون که نزدیک به دو سال از حرکت جنبش سبز می گذرد، آنچه بسیاری به آن معتقدند نیاز به اصلاح قانون اساسی در کشور برای جلوگیری از سوء‌استفاده مجدد مستبدان است ولی در همین هنگام منشور نسخه جدید جنبش سبز در قدم اول پیشنهاد اجرای بدون تنازل قانون اساسی را به حاکمان فعلی می‌دهد.

نقدهایی از طرف همراهان جوانتر و پرانرژی تر جنبش به این بند وارد شده است. این یادداشت سعی در بررسی این قسمت خاص از منشور جنبش را دارد.

متاسفانه فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی که مربوط به حقوق ملت است در شرایط کنونی کاملا به کناری نهاده شده، ولی همین فصل سوم است که اجرای آن به معنی رفع فوری استبداد و نظامی گری در کشور خواهد بود. ولی چگونه؟

تنها این اصول را بخوانید تا ببینید قانون اساسی فعلی چگونه توسط استبداد در حال لگد مال شدن است:

بخشی از اصل ۹ - سلب آزادی ممنوع

هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.

اصل ۲۳ – منع تفتیش عقاید

تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‏ای مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد.

اصل ۲۷ - آزادی اجتماعات

تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏

اصل ۳۵ - وکیل برای همه متهمان

در همه دادگاه‏ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

اصل ۳۷ – اصل برائت

اصل، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.

اصل ۳۸ – منع شکنجه

هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.

اصل ۳۹ - هتک حرمت زندانی ممنوع

هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.

آیا این قوانین در حال اجراست؟ مسلماً با اجرای چنین قوانینی اهرمهای فیزیکی در دست دولت کنونی یک به یک خواهد شکست و مردم با پیدا کردن حقوق خود باعث سقوط استبداد و بازگشت به آرمانهای تدوین کنندگان قانون اساسی خواهند شد. این اصول رازهای نهفته قانون اساسی هستند که آزادیخواهان در سال  ۵۷ و  ۵۸  در این قانون برای ما به ودیعه گذاشته شدند تا هرگز روی استبداد را دوباره نبینیم.


 
 

رئیس سازمان نظام مشاوره و روانشناسی:
1389/12/6

غلامرضا افروز، رئیس سازمان نظام مشاوره و روانشناسی اعلام کرد که «30 درصد از جمعیت 18 میلیونی کودکان و نوجوانان کشور در مدرسه و تحت نظارت نظام آموزش و پرورش به سر نمی‌برند.»

وی که در یک نشست خبری این آمار را ارئه می‌کرد، افزود: «بیش از 50 درصد» بزه‌کاران کانو‌ن‌های اصلاح و تربیت شهرهای تهران، شیراز، اهواز، مشهد و زاهدان بازماندگان از تحصیل دوره راهنمایی و اخراج شدگان این دوره هستند.

پیش از این نیز یافته‌های پژوهشی حکایت از آن داشت که «سالانه 25 درصد دانش‌آموزان ایران یعنی یک چهارم آن‌ها ترک تحصیل می‌کنند»؛ این در حالی‌ست که مسئولان آموزش و پرورش این آمار را رد می‌کنند، به گونه‌ای که وزیر آموزش و پرورش آمار سه میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل را که از سوی معاون اسبق حقوقی این وزارت‌خانه عنوان شده بود به شدت تکذیب کرده است.

وزیر آموزش و پرورش دولت دهم در واکنش به میزان ترک تحصیل دانش آموزان گفته بود: «آمار سه میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل غیرواقعی و کذب است!»  

با این حال رئیس سازمان نظام مشاوره و روانشناسی ایران یکی از دلایل بروز این وضعیت را «بالا بودن ضریب دشواری» دوره راهنمایی دانسته اما مدیرکل آموزش دوره راهنمایی آموزش و پرورش این موضوع را رد کرده و می‌گوید: «ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل دشواری دوره راهنمایی غیر واقعی‌ست و باید اثبات شود.»

منوچهر فضلی خانی مدعی‌ست، «تا کنون چنین آماری بدست وی نرسیده و از آن اطلاعی ندارد» در حالی‌که به گفته خود او: «مرکز مطالعات آموزش و پرورش یا مرکز آمار وزارتخانه این آمار را دارد.»

منبع: مهر

پیشینه:

سالانه از هر چهار دانش‌آموز، یکی ترک تحصیل می‌کند

سالانه 25 درصد از دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش سه میلیون کودک بازمانده از تحصیل را انکار می کند

 


 
 

1389/12/6

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل طی نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر آن سازمان، خواستار تنظیم گزارشی از فشارها و تهدیدات وارده بر حامیان جنبش سبز ایران جهت قرائت در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

دفتر شیرین عبادی هدف از این اقدام را «توانمندی و اشرافِ اعضای شورای حقوق بشر ملل متحد برای تصمیم گیری های خود» ذکر کرده است.

این حقوق‌دان ایرانی در نامه خود به دستگیری دست‌کم یکصد نفر و کشته شدن محمد مختاری و صانع ژاله در راهپیمائی مسالمت‌آمیز روز 25 بهمن ماه در ایران اشاره کرده است.

وی همچنین از تجمعات مسالمت آمیز اول اسفند ماه در شهرهای مختلف ایران و کشته شدن یک دانشجو به نام حامد نور محمدی در شیراز به عنوان بخشی از سرکوب‌ها و فشارهای وارده در هفته‌های اخیر یاد کرده است.

شیرین عبادی با اشاره به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان و بی خبری از وضعیت آن‌ها نوشته است: «خواهشمندم دستور فرمایید مراتب فوق به گزارش تنظیمی اضافه شود تا در روز 14 ماه مارس که گزارش شما در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرائت می‌گردد، اعضای محترم شورا با اشراف بیشتر بتوانند تصمیم‌گیری نمایند.»

رونوشتی از این نامه به ناوی پیلای، کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل متحد و گروه کار سازمان ملل در بازداشت های خودسرانه ارسال شده است.

منبع: جرس


 
 

1389/12/6

همزمان با افزایش اعتراض‌ها به حصر خانگی رهبران جنبش سبز، بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس اعلام کرد که بر اساس تصمیم هیئت انتظامی دانشگاه، فعالیت میرحسین موسوی در دانشگاه تربیت مدرس به حالت تعلیق در آمده و حکم آن نیز به وی ابلاغ شده است.

آقای رنجبر مدعی شده که این تصمیم «به دنبال مطالبات مردمی، درخواست‌های مکرر تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهیان کشور و در نتیجه بررسی پرونده‌ها و شکایت‌هائی صورت گرفته که پیش از این نسبت به میرحسین موسوی در هیئت انتظامی این دانشگاه مطرح بوده است!»

وی همچنین گفته «تا کنون در این مسئله بر اساس رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی گام برداشتیم تا افرادی که در فتنه سال 88 نقش‌آفرینی کرده‌اند، به دامان انقلاب بازگردند اما این مسئله محقق نشد.»

رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس با اشاره به اتفاقات رخ داده در 25 بهمن امسال تاکید کرده که «اتفاقات رخ داده در این روز و فتنه‌انگیزی فتنه‌گران نشان داد که دیگر جای مماشات با این افراد که علنا در مقابل نظام ایستاده‌اند، وجود ندارد.»

این تصمیم در حالی گرفته شده که در اسفند سال گذشته نیز فرهاد دانشجو رئیس وقت دانشگاه تربیت مدرس گفته بود که «میرحسین موسوی با مدرک فوق لیسانس معماری نمی‌تواند در دانشگاه تربیت مدرس درسی را ارائه کند.»

منبع: فارس


 
 

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی:
1389/12/6

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی می گوید زورگیری و سرقت به وسیله سلاح سرد نسبت به گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته است.

سرهنگ فریدون خالقی فرد در گفتگویی با خبرآنلاین ضمن اعلام این آمار و با اشاره به اینکه شب عید کیف قاپی‌ها بیشتر هم می‌شود گفته است: «برای مقابله با این مساله اکیپ موتورسواران مسلح با استفاده از قدرت تحرک بالا می‌توانند جلوی موتورسوارانی که گفته می شود بیش از ۹۰ درصد کیفربایی را در شهرها انجام می‌دهند، بگیرند.»

آقای خالقی فرد همچنین اضافه کرده است: «بررسی ها نشان می‌دهد که اغلب حاملان سلاح سرد را جوانان تشکیل می دهند و میانگین سنی آنها کمتر از ۱۸ سال است. همچنین کیف قاپی هم که رشد فراوانی داشته، در میان زنان بیشتر مشاهده می شود.»

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی «ضعف در احکام بازدارنده، عدم نظارت بر فعالیت‌های افراد قانون‌گریز، عدم همکاری سازمان‌ها و نهادها برای ارتقای امنیت جامعه،‌ و عدم توجه کافی خانواده‌ها به فرزندان خود» را از مهمترین دلایلی می‌داند که باعث بروز این پدیده‌ها می‌شود.

سرهنگ خالقی فرد می‌گوید معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی برای پیشگیری از وقوع جرم، علاوه بر شناسایی زمینه‌های مساعد ارتکاب سرقت از قبیل شناسایی مالخران و کم‌توجهی مردم، سازمان‌ها و نهادها به توصیه‌های پلیسی سعی در فرهنگ‌سازی دارد.

طی سال‌های اخیر به دلیل رشد فاصله طبقاتی، بیکاری گسترده و فقر در جامعه ضریب افزایش جرایم خیابانی در جامعه ایران افزایش یافته است.

منبع: خبرآنلاین

پیشینه:

زورگیری در ام‌القرای اسلامی


 
 

دانشگاهیان خارج کشور:
1389/12/6

با ادامه یافتن حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و بی‌خبری از وضعیت آن‌ها و همسران‌شان، گروهی از دانشجویان و دانشگاهیان ایرانی خارج از کشور خواستار اعمال فشار از سوی جامعه بین المللی جهت رفع حصر رهبران سبز درایران شدند.

این بیانیه نوشته است که سرکوب بی‌رحمانه راهپیمائی 25 بهمن بار دیگر نشان از عدم تعهد و پای‌بندی حاکمیت ایران به قوانین موازین بین المللی و قانون اساسی ایران دارد.

جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان خارج از کشور همچنین «کشته شدن حداقل سه تن از شهروندان ایرانی و دستگیری اعضای خانواده کشته شدگان و شکنجه آنان برای اعترافات کذب» را به عنوان بخشی از سبعیت حاکمیت استبدادی جمهوری اسلامی تقبیح کرده‌اند.

بیانیه دانشگاهیان خارج از کشور همچنین به «اظهارات رسمی مقامات حکومتی» مبنی بر حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اشاره کرده در حالی که درخواست راهپیمایی مسالمت آمیز که آزادی آن در اصل 27 قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، پس از تظاهرات 25 بهمن‌ماه، رهبران جنبش سبز در حصر خانگی کامل به سر می‌برند و در حال حاضر با قطع کلیه ارتباطات محدود آن‌ها، هیچ اطلاعی از وضعیت آن‌ها و سلامتی‌شان در دست نیست.

امضا کنندگان آورده‌اند: «ما به عنوان نمایندگان بخشی از دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور درخواست می‌کنیم تا با اعمال فشار دیپلماتیک بر دولت ایران موجبات رفع حصر رهبران جنبش دمکراسی خواهی ایران فراهم شود.»

تشکل‌های زیر این بیانیه را امضا کرده‌اند: پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی، جنبش راه سبز اتاوا، سبز هیوستون، انشجویان سبز دانشگاه تگزاس اِی اَند اِم، سیگما- گروه دانشجویان برای حرکت سبز ایران، راه سبز مالزی، دانشجویان ایرانی رم، دانشجویان سبز حامی دمکراسی در ایران- جنوب کالیفرنیا، سبزهای مجارستان، انجمن دانشجویان دموکراسی خواه ایرانی واشنگتن

منبع: جرس

پیشینه:

امیرارجمند: رفع حصر موسوی و کروبی، خواسته جدی جنبش سبز است

حصر موسوی و کروبی، اوضاع ایران را بحرانی‌تر می‌کند

علی مطهری: حصر موسوی و کروبی غیرقانونی است

اگر تا ۱۱ اسفند به حصر رهبران پایان ندهید، بار دیگر خیابان‌ها را سبز می‌کنیم

 


 
 

روایت کیهان کلهر از همکاری با فرانسیس کاپولا
1389/12/6

کیهان کلهر که در ساختن موسیقی فیلم «جوانی بدون جوانی» فرانسیس کاپولا نقش داشته گفت که کارگردان پدرخوانده شیفته تاریخ ایران است.

به گزارش خبرآنلاین کیهان کلهر در گفتگویی با مجله فیلم گفت که کاپولا به وی گفته است که شیفته تاریخ ایران بوده و به واسطه سی‌دی‌هایی که ازوالدو، آهنگساز آرژانتینی به وی داده، تحت تاثیر صدای کمانچه قرار گرفته است.

این استاد کمانچه همچنین در مورد روایت همکاری‌اش با کاپولا گفت: «در دیدارهایی که کاپولا و آهنگساز قبل از فیلمرداری و در جریان آن داشتند، نیاز به وجود یک صدای کهنه و باستانی در قسمت ‌هایی از موسیقی مطرح شده بود و ازوالدو گلیوف،آهنگساز این فیلم، چند کار از موسیقی ملل مختلف با سازهای قدیمی را پیشنهاد کرده بود که کمانچه هم یکی از آن‌ها بود. کاپولا هم کمانچه را به خاطر هم‌خوانی بیشترش با چیزی که در ذهنش بود پسندید. آن‌ها با من تماس گرفتند و قرار شد برای ضبط موسیقی که در همان محل فیلمبرداری یعنی بخارست انجام می‌شد ملاقات و مشورت کنیم.»

کلهر با اشاره به اینکه از انتخاب برای همکاری در این پروژه خوشحال شده است اضافه کرد: «وقتی کاپولا را ملاقات کردم، تقریبا نود درصد فیلم تدوین شده بود. او در همان جلسه و نیز جلسه‌های بعدی ضمن توضیح داستان فیلم و منظور خودش، نقش موسقی را هم تشریح می‌کرد. کاپولا از کمانچه توقع داشت که در جریان مسافرت‌های شخصیتی داستان به گذشته ‌های دور نماینده صدای تاریخ باشد.»

فیلم «جوانی بدون جوانی» کاپولا بر اساس یک داستان فلسفی ساخته شده است که شخصیت اصلی این داستان مدام در زمان و مکان به دنبال هویت گم‌شده خود می‌گردد و گذشته تاریخی‌اش را در زمان‌های مختلف مرور می‌کند.

منبع: خبرآنلاین


 
 

1389/12/6

آمریکا در تلاش است تا زمینه‌های ایجاد یک گروه ویژه تحقیقات در سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر در ایران را فراهم کند.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌های غربی روز پنج‌شنبه با اعلام این خبر گفته‌اند که این نخستین بار در دهه اخیر است که هیئت آمریکایی در سازمان ملل اقدام به این کار می‌کند.

بنا بر این گزارش، هیئت ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به دنبال جلب حمایت کشورهایی از تمامی نواحی جهان برای تنظیم پیش‌نویش قطعنامه‌ای است که دولت ایران را به خاطر «پایمالی حقوق بشر» در مرکز توجه بین‌المللی قرار خواهد داد.

در همین زمینه یکی از اعضای یک هیئت‌ غربی در سازمان ملل به رویترز گفته است: «آمریکایی‌ها بسیار مصمم هستند تا حکمی را برای انتصاب یک گزارشگر ویژه درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران به‌دست آورند. در صورت انجام، این کار نمادی قوی و پیامی سیاسی خطاب به ایران خواهد بود.»

وی افزوده است که اتحادیه اروپا نیز به خاطر «آزار مدافعان حقوق بشر در ایران و افزایش شدید تعداد اعدام‌ها از آغاز سال جاری» از این اقدام پشتیبانی می‌کند.

پیش از این و به دنبال آغاز سرکوب معترضان در ایران فعالان ایرانی حقوق بشر از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، بارها از سازمان ملل متحد خواسته‌اند برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات گزارشگران ویژه‌ای منصوب کرده و بازرسان خود را به ایران اعزام کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه با ستایش از «شجاعت» معترضان ایرانی، سرکوب «وحشیانه» و «سازمان‌دهی شده» آنها از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران را قویاً محکوم کرد.

منبع: رادیو فردا

 


 
 

جبهه مشارکت:
1389/12/6

جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن اعتراض به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، اعلام کرد که اقدام حاکمیت «کوششی دیگر بر سرپوش گذاشتن برعمق بحرانیست که کودتاگران را احاطه کرده است.»

در این بیانیه آمده است: «ملت سربلند ایران اینک به حق نگران سلامت رهبران عزیز خود هستند و در صورتی که پاسخ مناسبی به این نگرانی و در جهت رفع آن نبینند حق خود میدانند تا به هر نحو حمایت خود را از رهبران خود، آقایان موسوی و کروبی ابراز دارند وانزجار خود را از رفتار غیر قانونی قوه قضائیه و نهادهای امنیتی وانتظامی عامل اعلام دارند.»

این بیانیه می‌افزاید: «در حالی که مردم عزیز ایران همواره کوشیده اند در کمال آرامش و با روشهای مدنی و مسالمت آمیزخواسته های مشروع و قانونی خود را بیان دارند پاسخی جز سرکوب و خشونت نگرفته اند.»

بر اساس بیانیه جبهه مشارکت «کودتاگران اقتدارگرا تداوم حاکمیت غیر قانونی خود را جز با رادیکال و تند کردن فضای کشور ممکن نمی دانند و به همین دلیل مسئولیت رخداد هرگونه حادثه ناگواری خواسته یا ناخواسته بر گردن آنهاست و درکارنامه آنها ثبت می شود.»

در پایان این بیانیه آمده است: «جبهه مشارکت ایران اسلامی با محکوم کردن حصر و زندان خانگی غیرقانونی آقایان موسوی و کروبی وابراز نگرانی شدید از سلامت آنها و همسران مکرمه شان، مسئولیت همه عواقب این اقدام را متوجه مسئولین اصلی کشور می داند و از حق مردم در ابرازنگرانی از این اقدام  و پی گیری رفع حصر و زندان این عزیزان حمایت می کند.»

منبع: نوروز
 


 
 

1389/12/6

محمد نوری زاد موقتا برای سپری کردن دوران نقاهت از بیمارستان مرخص شد.

به گزارش وب‌سایت شخصی آقای نوری‌زاد، این زندانی سیاسی که چندی پیش به دلیل ابتلا به بیماری سنگ کلیه و دیابت از بند دوالف زندان اوین به بیمارستان منتقل شده بود، برای سپری کردن دوران نقاهت از بیمارستان مرخص شد.

بر اساس این گزارش، نوری‌زاد تصمیم دارد در اولین فرصت، به انتشار پژوهشی قرآنی -که در طول مدت زندان انفرادی در سال گذشته انجام داده بود- در سایت شخصی اش بپردازد.

محمد نوری‌زاد روز بیستم آذرماه در اعتراض به عدم رسیدگی به شکایت خود از ماموران وزارت اطلاعات و محکومیتش به خاطر این شکایت، دست به اعتصاب غذای خشک زد. بعد از اعتصاب غذا به علت وخامت شدید جسمانی در بیمارستان بستری و از آنجا به بند دو الف سپاه منتقل شد.

وی از آن زمان تاکنون در انتظار پاسخ به شکایات خود بوده است.

به گزارش وب‌سایت آقای نوری‌زاد، وی در مدتی که در زندان بوده، دهها اثر هنری ساخته و حدود هفتصد صفحه رمان نوشته است.

منبع: وب‌سایت شخصی محمد نوری‌زاد


 
 

گزارش خبری:
1389/12/6

به گفته‌ی مقامات پلیس ایران، زورگیری یا خفت‌گیری از شهروندان در پایتخت ایران افزایش یافته است.

به گزارش خبرآنلاین، پلیس گفته است که هر روز تعدادی از کیف قاپان و زورگیرها را دستگیر می‌کند ولی علیرغم این موضوع، همچنان آمار این جرایم بالاست و این مساله احساس ناامنی را در جامعه تشدید می‌کند.

ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه کشور هم با اشاره به «اینکه احساس امنیت از خود امنیت مهمتر است» گفته در مقابل مجرمانی که با ارتکاب جرایم خشن باعث احساس ناامنی در جامعه می شوند، مماشات نمی‌کند، با این وجود مقامات پلیس ایران و نیز شهروندان از افزایش این پدیده خشن در ایران خبر می‌هند.

میثم تولایی که یک روزنامه‌نگار ولایی و اصول‌گراست در وبلاگش نوشته که قربانی زورگیری شده است. او نوشته است که پس از پایان کار و در راه بازگشت به خانه، به همراه دو نفر از دوستانش در خیابان شهید بهشتی تهران مورد حمله ۳ موتور سوار قرار می‌گیرد و راکبین موتور با قمه و چاقو و نیز بکار بردن الفاظ رکیک اموال آنها را می‌گیرند.

تولایی اضافه می‌کند که علیرغم میل و با این پیش‌فرض که پلیس کاری انجام نمی‌دهد صرفا به جهت توصیه‌های مردم، به پلیس ۱۱۰ زنگ زدم. اما هربار که تماس گرفتم پلیس گفت نیرو اعزام می‌کنیم. وی می‌گوید پس از چند ساعت معطلی، نهایتا ترجیح دادم موضوع را پیگیری نکنم و به خانه بازگردم!

زورگیری معمولا علاوه بر از دست دادن مال، منجر به آسیب‌های روحی و روانی هم می‌شود. جعفری، رئیس پلیس آگاهی ناجا در این باره می‌گوید: «کیف قاپی در زمره سرقت های عنف تلقی می شود که در بسیاری از مواقع منجر به آسیب روحی، جسمی و مالی مالباخته می شود و عملکرد ما بیانگر این است که با وجود دستگیری های انجام شده ممکن است خلاءهایی در قانون وجود داشته باشد که باید هر چه سریع تر برطرف شود.

برخی از اظهارات مقامات پلیس نیز تایید می‌کند در ماه‌های اخیر به دلایل متعدد، کیف قاپی و زورگیری از شهروندان افزایش یافته است. اما اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نظر دیگری دارد. وی با اشاره به اینکه احساس امنیت مأموریت اصلی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی احساس امنیت است می‌گوید «احساس امنیت در جامعه روبه افزایش است و نیروی انتظامی بخش زیادی از مقدمات مأموریت های خود را در بخش فرهنگ سازی قرار داده است.»

در چند روز گذشته پلیس گفته، اکیپ‌های موتورسواران مسلح برای تامین امنیت مناطق تجاری پایتخت، وارد عمل می‌شوند تا با استفاده از قدرت تحرک بالا در مقابل موتورسوارانی که گفته می شود بیش از ۹۰ درصد کیف‌ربایی را در شهرها انجام می دهند، قرار بگیرد. با این حال، در مناطق غیر تجاری شهرها به خصوص کوچه های خلوت و شب هنگام، همچنان زورگیران و خفتگیران، عرصه را بر شهروندان تنگ کرده اند.

به گفته‌ی علی صمدی قربانی، بازپرس شعبه دوم دادسرای جنایی کرج «کیف قاپان عمدتا حرفه ای و با سابقه بوده و ۹۵ درصد آنها با موتورسیکلت و تنها ۵ درصد با خودرو اقدام به کیف قاپی می کنند. این افراد عمدتا به صورت باند های چند نفره اقدام به کیف قاپی می کنند و سهمی از مال به دست آمده را به سردسته باند تحویل می دهند.»

جامعه شناسان معتقدند با رشد فاصله طبقاتی، فقر و بیکاری در جامعه، ضریب افزایش جرایم خیابانی نیز زیادتر می شود.

منبع: خبرآنلاین


 
 

1389/12/6

سخنان بسیار مهم وزیر اطلاعات در صدا و سیما که همراه بود با حضور دشمن شکن نیروهای ویژه به سطح شهر تهران از نقطه های عطف تاریخ درخشان ولایت می باشد. همانطور که سایتهای همسو و اینسو و آنسو نوشتند ایران و بخصوص وزارت اطلاعات و کابینه دهم به داشتن فرزند برومندی چون حضرت حجه الاسلام مصلحی افتخار می کند. رجاء واثق داریم که ایشان با همین زبان شفاف و بی لکنت و فصاحت بی نظیر و برهان قاطع سر هر فتنه ای را قطع نماید. همچنین پیشنهاد می کنیم که ایشان به عنوان خامه نخبگان دولت امام زمان به جمع نخبگان بیت رهبری اضافه شود تا مغزهای هر چه بیشتری به ولایت معظم فقیه کمک کنند و دیگر نه 25 بهمن داشته باشیم و نه سرویس نفاق و همه مردم بتوانند از اول دهه فجر برای خرید عید در خیابانها اجتماعات کنند و 25 بهمن ریزش داشته باشد انشاالله:

 از جزوه براندازی تا ارجمند و واحدی و فتنه تمام نشدنی

آینده نیوز: پس از تبلیغات گسترده تلویزیون مبنی بر حضور حجت الاسلام مصلحی وزیر اطلاعات در برنامه "دیروز امروز فردا"، وی به سخنرانی پرداخت.

به گزارش انتخاب؛ بخش هایی از سخنان وی در پی می آید:

* دشمن همواره درصدد نزدیك شدن به آقازاده ها و افراد صاحب تاثیر است. این افراد وقتی متوجه می شوند كه دیگر هیچ كاری نمی توانند بكنند و با این كه از اشتباه بودن یك چیز مطمئن هستند، اما نمی توانند خودشان را كنار بكشند.

* برخی نزدیكان موسوی از سالهای نخست وزیری ایشان، جای بحث بسیار دارد كه موارد مهمی را آشكار می سازد.

* در بازرسی از دفتر میرحسین موسوی، جزوه ای پیدا كردیم كه  محتوای آن نشان می دهد دنبال براندازی دین بوده اند.

* پاراگراف های عمده ی این جزوه، پاراگراف های حزب توده را دنبال می كرد.

* در این جزوه، همه ی مسائل امروز پیش بینی شده بود و از اول كار تا اینجا، پیش بینی شده بود

* موسوی از انتخابات به عنوان فرصت استفاده كرد.

* خود اینها از طریق انتخابات ، از طریق اینترنت به دست اوردند كه هیچ راهی برای گفتن تقلب در انتخابات نیست. از مسیر قانون هر چه كنند به بن بست می خورند.

* امیرارجمند، بیانیه های موسوی را تنظیم می كرده، ارتباط او با نفاق روشن است. سال گذشته، دستگیر شده و پس از آن رافت اسلامی شامل حالش شده، و پس از ازادی با طراحی منافقین از كشور خارج و به فرانسه رفته.

* انجا برادرش او را مدتی در منزلش مخفی كرده، از همانجا هم بیانیه های موسوی را او طراحی می كرده است.

* و اما ، كروبی بحث جدی دارد ، با توجه به  تعداد رای این ادم و مجموعه ی اطراف ایشان كه اصلا تكبر، نخوت و خود بزرگ بینی شان به گونه است كه هیچ كس را تحمل نمی كنند. اینها از ساده لوحی این بابا سواستفاده می كند و علنا اعلام می كنند من به ایشان رای ندادم.

* یه آدمی كه با این ادم همراهه، اسمش مجتبی واحدی است . او كیست؟ ایشان كسی است كه او مدتها قبل از فتنه رفت و امد مهمی به امریكا و انگلیس داشته. این ادم هنوز مرتبط است با اینها (كروبی).

* قضیه 25 بهمن در ادامه ی فتنه ی سال گذشته است. یك عده افراد كه فكر می كردند اینها راست می گویند از سران فتنه جدا شدند، نقطه ی عطف 25 بهمن، این بود كه باعث افتضاح بزرگی شد و تعداد افرادشان مشخص شد.

* اگر دقت كنید فیلم هایی كه پخش كردند دستكاری شده ی فیلم های قبلی است، یكی دو فیلمی هم كه گذاشتند شلوغی است كه مربوط به خرید های نزدیك عید است.

* اینهایی هم كه امدند روز 25 بهمن، منافقین و سلطنت طلبان و مجموعه ضد انقلابیون هستند، جمعیت یك جمعیت بسیار اندكی بود.

* در 25 بهمن علی رغم تبلیغات گسترده در شبكه های مختلف ماهواره ای و اجتماعی و اینترنتی، جمعیت خیلی اندكی بود كه مخلوط كردن آن افراد با كسانی بود كه امده بودند خرید.

* ریزش در 25 بهمن خیلی مهم بود.

* فردی دستگیر شده كه اسلحه داشته و ماموریت داشته و افرادی رو كه به شهادت رسانده، حتی گلوله ای هم كه داشته مشخص شده، دشمن درصدد فراری دادن وی بوده، اطلاعات خوبی هم تاحالا به ما داده است.

* یكی از افرادی كه مرتبط با سازمان سیا است، كه افراد زیادی را به كار گرفته بود، از مدتی قبل مورد رصد نیروهای وزارت اطلاعات بود و در روز 25 بهمن، این فرد دستگیر شد و در صحنه هم دستگیر شد. 

* یكی از ترفندهای دشمن، استفاده از شبكه های اجتماعی بود. این شبكه های اجتماعی مورد بررسی و حتی هدایت ما قرار گرفت.

* 25 بهمن، علی رغم سرمایه گذاری زیاد، نتوانست شبكه های اجتماعی را به میدان آورد. انچه به میدان آمد، بهایی و منافق و سلطنت طلب بود كه اینها شبكه نبودند.

* مركزیت فتنه و همچنین درون كشور، كار بسیاری می برد كه بخش های زیادیش به نتیجه رسیده است. به زودی، موارد مهمی از ان به اطلاع مردم می رسد كه می توان بهره برداری خوبی در راه شفاف سازی كرد.

بحث محاكمه سران فتنه با یك تدبیر مهمی باید جلو برود. همراهی های خوبی دستگاه قضایی داسته كه اقدامات خوبی در تشكیل پرونده و جمع اوری اسناد، صورت گرفته است. باید هم اقدامات متناسبی صورت بگیرد كه ما به عنوان دستكاه قضایی اقدامات خود را انجام داده و می دهیم.

* اگر بیگناهی لا به لای جمعیت دستگیر شود، البته بگوییم كه ما دستگیری هدفمند و هوشمند داریم و در صحنه درگیر نیستیم. نیروی انتظامی ممكن است چنین كند كه البته ممكن است گاهاً بیگناهی بازداشت شود كه باید بگویم سطحش بسیار پایین یا بهتر بگویم سطحش هیچ است. اگر كسی بیگناه باشد، فرد مذكور در كمتر از چند ساعت، مورد شناسایی قرار می گیرد و ازاد می شود و عذرخواهی نیز از او می شود.

* آمریكا وقتی خیزش مردم در 22 بهمن را می بیند، نمی تواند مانند كشور های عربی علیه انقلاب ایران بهره برداری كند. 

* دشمن در حال سرمایه گذاری سنگینی است كه 25 بهمن را در راه قیام های مردمی منطقه منتشر كند.

* خود اینها دارند مطرح می كنند و به جان هم افتاده اند كه وزن كشی 25 بهمن، انقدر ضعیف و مذبوحانه است كه قابل مقایسه با قیام های مردمی منطقه نیست.

* بخش عمده ی اسناد ویكی لیكس، جعلی است.

* باید بدانیم فتنه تمام ناشدنی است و داریم باز هم از این دست فتنه ها، مردم بدانند ما هر چه از اسلام ناب فاصله گرفتیم، انجا مشكل ساز است و فتنه شكل می گیرد. اینجا باید مردم توجه كنند . البته مردم واقعا هوشمندند و با بصیرت هستند.

* تشخیص فتنه كار سختی است، باید افراد تقوا و بصیرت داشته باشند تا در این غبارآلودگی قابل تشخیص باشد. مردم ما در سایه ولایت این را دارند. فتنه ها حلقه ی بهم پیوسته هستند و به یكدیگر هم سرویس می دهند

* تشكیلات ما تشكیلاتی است كه گمنامی و مجاهدت خاموش دارد . لازم می دانم به خاطر محرومیت های خانوادگی اینها و... از زحمات خانواده شان تشكر می كنم.

 


 
 

1389/12/6

اُدئین آجوموگوبیا، وزیر خارجه نیجریه می‌گوید محموله تسلیحاتی که سال گذشته از یک کشتی ایرانی در نیجریه کشف شد «غیر قانونی» صادر شده ‌است.

آقای آجوموگوبیا روز پنج‌شنبه در گفتگو با رویترز گفت: «ما جزئی از جامعه بین‌الملل هستیم و قطعنامه‌ای را امضا کرده‌ایم که تحریم‌ها را تأیید می‌کند و یکی از این قطعنامه‌ها مربوط است به حمل‌ونقل سلاح و مهمات از ایران.»

وی افزود: «مقصد این محموله چه نیجریه بوده ‌باشد، چه گامبیا، و چه هرجای دیگر، فرقی نمی‌کند و این محموله غیر قانونی بود و به این خاطر ما وظیفه داشتیم بر اساس قانون بین‌الملل و تعهدمان به سازمان ملل همان کاری را بکنیم که انجام دادیم.»

مقام‌های نیجریه روز ۲۶ اکتبر سال گذشته اعلام کردند که یک کشتی «حامل سلاح‌های ارسالی جمهوری اسلامی ایران» را در بندر لاگوس ضبط کرده‌اند. این محموله که در ۱۳ کانتینر جاسازی شده بود شامل گلوله‌های توپ، خمپاره و سایر سلاح‌ها بود و برچسب مواد ساختمانی روی جعبه‌های آن خورده بود.

ایران بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در سال ۲۰۰۷ از تهیه و صادرات انواع سلاح و مواد مرتبط منع شده است.

عظیم آقاجانی، ایرانی متهم به دست داشتن در ارسال این سلاح‌ها که گفته می‌شود عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است، در تاریخ ۲۸ و ۲۹ آبان در دادگاه لاگوس محاکمه شد و دست داشتن در قاچاق تسلیحات را رد کرد.

دادرسی پرونده عظیم آقاجانی و یک متهم نیجریه‌ای مربوط به این پرونده اکنون برای بررسی درخواست وثیقه‌ آنان به ۱۶ اسفند موکول شده ‌است.

منبع: رادیو فردا

پیشینه:
نیجریه: دولت ایران در ارسال محموله سلاح دست داشته است

«محموله سلاح کشف شده در نيجريه، در ايران بارگيری شده است»


 
 

1389/12/6

یک گزارش تازه اطلاعاتی می گوید با توجه به پایان یافتن ذخایر اورانیوم ایران، جمهوری اسلامی در شکار اورانیوم است و تمرکز خود را روی زیمبابوه گذاشته است.

به گزارش آسوشیتد پرس، این گزارش که از سوی آژانس بین المللی انرژی منتشر شده، می گوید «علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به طور مخفیانه ماه گذشته با مقامات رسمی زیمبابوه دیدار کرده تا مذاکرات در مورد تامین اورانیوم و انتقال آن به ایران را دوباره از سرگیرد.»

این گزارش در راستای گزارش های دیگر اطلاعاتی است که گفته بود ذخیره اورانیوم ایران در حال اتمام است و تهران به دنبال ذخایر تازه است.

بر اساس این گزارش مذاکرات ایران با زیمبابوه پس از پایان کار مهندسان ایرانی در زیمبابوه آغاز شده است که در آن ذخایر و معادن اورانیوم این کشور را ارزیابی کرده اند.  

این گزارش می افزاید روز پنجشنبه، عباس جوهری، وزیر تعاون دولت جمهوری اسلامی با مقامات زیمبابوه در حراره پایتخت این کشور در مورد «منافع کشاورزی و معدن» دیدار کرده است.

بر طبق این گزارش «ماموریت آقای صالحی برای یافتن اورانیوم حوزه گسترده ای را در پی گرفته و آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی و شاید شمار بیشتری از کشورها در این حوزه قرار دارند.»

منبع: رادیو فردا

 


 
 

1389/12/6
مهدی کروبی که پس از تظاهرات ۲۵ بهمن در حصرکامل خانگی بسر می برد و هیچ اطلاعی از او در دست نیست، در تاریخ ۲۲ بهمن در سخنانی تصریح کرده بود که پیروزی با ماست و در این راه رنج و مشقت ها شیرین است. این فیلم مربوط به قبل از یورش ماموران به خانه کروبی و تعویض قفلها و بازداشت فرزند وی است.

 
 

1389/12/5

مدیر كل ثبت احوال هرمزگان گفت در ۱۰ ماهه سال جاری شش مورد ازدواج زوج‌هایی با كمتر از ۱۰ سال سن، در این استان به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری فرارو رضا غلام‌پور، چهارشنبه سوم اسفند در جمع مدیران هرمزگان با اشاره به اینکه این شش مورد ازدواج در شهرستان‌های بندرعباس، قشم و میناب به ثبت رسیده اضافه کرد: «در ۱۰ ماهه سال جاری ۵۳۰ مورد ازدواج كمتر از ۱۴ سال هم ثبت شده است.»

آقای غلام‌پور همچنین در مورد آمار ازدواج و طلاق در استان هرمزگان گفت که تعداد ازدواج‌ها نسبت به سال ۱۳۸۸، 3.57 درصد كاهش داشته است.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان با اشاره به افزایش طلاق‌ها در استان هرمزگان افزود: «نسبت طلاق به ازدواج در استان هرمزگان در سال گذشته 11.7 درصد بوده كه این رقم در سال‌ ۱۳۸۹ به 10.5 درصد رسیده است.»

مدیر كل آموزش و پرورش هرمزگان هم در این جلسه گفت: «مبحثی به نام ازدواج دانش‌آموزی را نمی‌توان متصور بود.»

احمد آخوندی در همین راستا ادامه داد: «باید توجه داشت كه در این سنین جوانان، دانش‌آموز هستند و ما نمی‌توانیم مبحثی با عنوان ازدواج دانش‌آموزی داشته باشیم.»

منبع: فرارو


 
 

واکنش امیرارجمند به گفته های وزیر اطلاعات:
1389/12/6

اردشير امير ارجمند، مشاور ارشد مير حسين موسوی، در واکنش به سخنان وزير اطلاعات در تلویزیون ایران گفت: «آقای مصلحی در لباس پيامبر، روی گوبلز را سفيد کرد.»

حیدر مصلحی دیشب در یک گفتگوی تلویزیونی درباره اردشیر امیر ارجمند گفته بود: «این آقا کسی است که ارتباطش با نفاق روشن و بین است. این آقا سال گذشته دستگیر شده، بعد رافت اسلامی شامل حالش شده و از زندان بیرون آمده و با طراحی منافقین از کشور فرار کرده و رفته به فرانسه. در آن جا برادرش که از یکی عناصر جدی منافقین است، مدتی در خانه او را مخفی کرده است. بعد آمده بیرون و از همان جا بیانیه ها را او تهیه کرده است.»

آقای امیرارجمند در گفتگو با رادیو فردا گفت: «مدت مديدی است که نيروهای امنيتی به جای تامين امنيت کشور، به گروه های سياسی و مخالفان می پردازند و کار آنها، تهيه پرونده های دروغ برای افراد موثر است.»

وی با اشاره به اين که سخنان حيدر مصلحی تازگی ندارد و هيچ تعجبی هم ندارد، گفت: «وقتی که فرزند دکتر بهشتی را به همکاری با قاتلان پدر خودش متهم می کنند، هنگامی که مير حسين موسوی و مهدی کروبی را که سال ها برای انقلاب زحمت کشيدند، و همچنين افرادی را که هستی خود را فدای انقلاب کردند، متهم به همکاری با خارجی ها می کنند، در ارتباط با اتهاماتی که به من زده می شود، چه انتظاری وجود دارد.»

مشاور ارشد مير حسين موسوی در بخش ديگری از سخنان خود بحث خط دهی به آقايان موسوی و کروبی را رد کرد و افزود: «آقای موسوی يک چهره و متفکر برجسته سياسی است و هرگز اجازه نخواهد داد که به او خط بدهد. البته مشاورکردن، پيرو خرد جمعی بودن و شنيدن حرف های ديگران نقطه قوت او است.»

مصلحی در برنامه تلویزیونی یادشده همچنین گفته است که اردشیر امیر ارجمند، در واقع مشاور میرحسین موسوی بوده «و اصلا بیانیه های او را این (آقای ارجمند) تدوین می کرده و سپس او امضا می کرده است.»

آقای امير ارجمند همچنین در مورد اتهام هاي وزیر اطلاعات با اشاره به این که  اگر پرونده يا مشکلی داشت، الان بايد در زندان می بود، افزود: «آقايان چطور من را آزاد کردند در حالی که در ايران، سر بچه ها و جوانانی که هيچ اقدامی به جز شرکت در تظاهرات انجام نداده اند، را می ترکانند يا به آنها تجاوز می کنند و يا شکنجه می دهند.»

وی اضافه کرد: «اگر حرف های وزير اطلاعات به فرض هم درست باشد که نيست، نشاندهنده ضعف و ناتوانی افرادی مثل آقای مصلحی است.»

مشاور ارشد مير حسين موسوی گفت: «افرادی مانند حيدر مصلحی دارند به کشور خيانت می کنند و اين موضوع بايد روشن شود.»

منبع: رادیو فردا
 


 
 

1389/12/6

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی پنجشنبه شب در یک مصاحبه تلویزیونی حضور مخالفان دولت در تظاهرات ۲۵ بهمن را ناچیز دانست و مدعی شد که این رخداد ریزش هواداران جنبش سبز را به همراه داشت.

مصلحی در گفت و گو با شبکه سه سیما گفت در ۲۵ بهمن آن چه به خیابان ها آمد «افتضاح بزرگی» برای معترضان بود و ادعا کرد تصاویر پخش شده از شبکه های ماهواره ای، تصاویر دستکاری شده قدیمی بود یا جمعیت دیده شده در تصاویر جدید، بیشتر مربوط به افراد عادی بوده است که در حال خرید شب عید بوده اند.

حیدر مصلحی در سخنانش مشاوران ارشد میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به ارتباط با مجاهدین خلق و سازمان های امنیتی غربی متهم کرد.

او همچنین کشته شدن افراد در جریان رخدادهای ۲۵ بهمن را کار «نفاق» دانست و از بازداشت عامل این عملیات خبر داد. مصلحی مدعی شد: «اگر (در ۲۵ بهمن) شهید داشتیم، شهیدی بوده که به دست نفاق به شهادت رسیده است.»

او ادامه داد: «فردی دستگیر شده که اسلحه داشته، از مجموعه نفاق بوده و ماموریت داشته ... حتی گلوله ای که زده در سلاحش مشخص شده است. اطلاعات خوبی هم دارد می دهد.»

به ادعای حیدر مصلحی سرمایه گذاری بزرگ مخالفان برای کشاندن مردم به خیابان ها در ۲۵ بهمن شکست خورد. او گفت: «در ۲۵ بهمن جریان فتنه نتوانست شبکه های اجتماعی را به میدان بیاورد....آن چه آمد ضد انقلاب، بهایی، سلطنت طلب و منافقین بودند و اینها شبکه نبودند.»

وزیر اطلاعات همچنین «دوم خردادی ها و اصلاح طلبان آمریکایی» که به در اروپا و آمریکا رفته اند را به همکاری با سازمان های اطلاعاتی غربی متهم کرد.

حیدر مصلحی، اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی را به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق متهم کرد. به گفته او مجتبی واحدی، مشاور ارشد مهدی کروبی هم از پیش از انتخابات به آمریکا و بریتانیا رفت و آمد داشته است.

او مدعی شد: «نفاق» برای نزدیک شدن به نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم و اثرگذاری بر آنها در تلاش بوده است.

وزیر اطلاعات همچنین نسبت به نفوذ «نفاق» در میان «آقازاده ها» خبر داد. مصلحی گفت: «یکی از نکات قابل توجه، بهره برداری از آقازاده هاست... سرویس ها (امنیتی) در این جهت خیلی فعال هستند و می روند سراغشان و از راه های دلسوزانه وارد می شوند.»

در واکنش به سخنان حیدر مصلحی، اردشیر امیر ارجمند در گفتگو با رادیو فردا گفت که آقای مصلحی، در لباس پیامبر، روی گوبلز را سفید کرد. این گفتگو را از اینجا بخوانید.

منبع: بی‌بي‌سی

 


 
 

1389/12/6

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، در نامه ای شرح درد و رنجی را که در این دو هفته بی خبری از پدر و مادر بر آنها رفته، روایت کرده اند.

آنها می گويند از غروب ۲۵ بهمن تاکنون از پدر و مادرخود خبر ندارند و تاکنون چند بار به کوچه خانه پدری مراجعه کرده اند اما مامورانی که در سياه فلزی بزرگی بر ورودی کوچه نصب کرده اند اجازه ندادند که به خانه پدر و مادرشان نزديک شوند و با توهين آن ها را رانده اند.

فرزندان مير حسين موسوی و زهرا رهنورد نوشته اند: «غروب ۲۵ بهمن آخرين بار صدای مادر را شنيديم، از پشت تلفن. يک خودروی ون کوچه اختر را بسته بود. فکر کرديم موقتی است شايد…فکر کرديم مگر می شود ۱۳ روز پشت دری ايستاد و به انتظارصدايی و اشاره ای که مادر و پدر هنوز هستند، زنده هستند، سالم هستند و دری و درهايی که هيچ وقت گشوده نشوند و چراغ های خانه ای که روشن نشوند ديگر.»

دختران میرحسین موسوی  در نامه خود تصریح کرده‌اند: «يک هفته پيش به سراغشان رفتيم. خودروی ون به شکلی پارک شده بود که از کنارش يک کاغذ هم رد نمی شد. مردانی که از خودرو پياده شدند، نقاب داشتند. آدامس می جويدند و در جواب سوال ما که براساس کدام حکم فرزندانی را ازديدن پدر و مادرشان محروم می کنيد، پرخاش کردند.»

آنها اضافه کرده اند: «تکيه زديم به ماشين. غروب هم رسيد. مردان نقاب دارمی پاييدند ما را. توی صورتمان زل می زدند و می کاويدند و جوابی هم نمی دادند. تاريکی شب که رسيد چراغی روشن نشد. خانه همچنان تاريک و تاريک تر می شد.هيچ نشانی از زندگی هم نبود. نه صدايی…نه حتی کيسه زباله ای کنار در. محافظان را هم مرخص کرده بودند. بازگشتيم. چند مرد هم دنبالمان. از بن بست اختر تا فروردين، سر پاستور پشت سر ما می آمدند. با فاصله ای آنقدر اندک که لابد صدای مان را بشنوند.»

دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد می گويند بارديگر شب به سمت منزل پدر و مادرشان رفته اند ولی «بازهم چراغی توی خانه روشن نبود.هيچ نشانی که دلگرم مان کند که پدر و مادرمان هنوز توی خانه هستند، اگرچه محصور و به ناحق.»

آنها نوشته اند: «دو شب ما که دستمان از همه جا کوتاه بود و نمی دانستيم دادمان را از کدام بی داد گری بخواهيم نيمه شب عازم خيابان پاستور شديم. چه می خواستيم جز خبری، نشانی، از بودن پدر و مادر در خانه، از سلامت آن ها. از اين که غذايی می رسد به آن ها؟ اگر می رسد سالم است اصلا؟ ما بوديم و تجربه تلخ سالها حوادث نگران کننده.جوابمان را ندادند. بازهم تهديد کردند که می گوييم پليس بيايد ببرندتان، توهين، قضاوت و سکوت.»

دختران موسوی و رهنورد افزوده اند: «بالاخره با اصرار تا سر کوچه رفتيم و از باريکه نيم سانتی که باز بود با زحمت توی کوچه را نگاه کرديم.پشت اين در سياه فلزی يک در بزرگ آهنين ديگر هم نصب کرده بودند! موازی همان يکی که قبل تر بود. اين همه ترس و پنهان کاری برای چيست؟ اين همه در آهنی و حفاظ و قفل برای چيست؟ اين مردان نقاب پوش بدون حکم به دستور چه کسی پدر و مادری را در پس درهای آهنين پنهان کرده اند؟ آفتاب زندگی ما را؟ مگر نه اين که آفتاب طلوع می کند نوازشگر و مهربان تا صبح دل انگيز ظهور؟»

فرزندان مير حسين موسوی در بخش ديگری از نامه خود نوشته اند: «می دانيم پدر و مادرمان در هيچ محکمه صالحی محاکمه نشده اند. می دانيم پدر و مادرمان اصلا جرمی مرتکب نشده اند. می دانيم وقتی دو در بزرگ فلزی سر خانه نصب کرده اند، معنای خوبی ندارد.می دانيم وقتی چراغی روشن نمی شود مفهوم خوبی ندارد.»

آنها درپايان نوشته اند: «دو هفته می گذرد از نديدن شان. هيچ چيز نشنيديم جز فحاشی و توهين و نگاههای سرد و يخی. نمی دانيم اين درد را کجا فرياد بزنيم.»

منبع: کلمه و رادیو فردا

 


 
 

همزمان با آنکه شورای هماهنگی راه سبز امید، متشکل از افراد نزدیک به رهبران جنبش سبز، از احتمال استفاده از راهکارهایی چون تحصن، اعتصاب و مقاومت مدنی در مواجهه با حاکمیت خبر داده است، طرح سه‌شنبه‌های اعتراض نیز در دستور کار این شورا و گروههای مخالف دولت در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. در این سه ویدیو، محسن مخملباف، مجتبی واحدی و فاطمه حقیقت جو از طرح سه‌شنبه‌های اعتراض سخن می‌گویند.

 
 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
1389/12/6

محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از نظارت محرمانه بر محتوای رساله‌های مراجع خبر داد.

آقای یزدی که روز پنج‌شنبه و در «مدرسه عالی امام خمینی» سخن می‌گفت، افزود که دو سال پیش کمیسیونی به منظور نظارت بر رساله‌ها تشکیل شد و این کمیسیون یک‌سال «به طور محرمانه» رساله‌های مراجع را کنترل می‌کرد.

به گفته محمد یزدی «در گذشته اگر مسأله رساله‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌شد اما اکنون این وزارت‌خانه نظر کمیسیون مذکور را اخذ می‌کند.»

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه «مصالح» ایجاب می‌کرد که این جلسه به صورت محرمانه برگزار شود، تاکید کرد: «تاکنون جلوی تعداد قابل توجهی از رساله‌ها که از نظر شرعی درست نبود چاپ شود گرفته شد و با چاپ رساله‌هایی نیز موافقت شد.»

منبع: آفتاب


 
 

نماینده ارومیه خبر داد:
1389/12/6

سلمان ذاكر، نماینده مردم اروميه می‌گوید اولين خطر عدم توجه به خشک‌سالي درياچه اروميه، انفجار بمب ۸ ميليارد تني نمك درياچه اروميه توسط بادهاي فصلي خواهد بود كه جان ۱۵ ميليون نفر را تهديد كرده است.

آقای ذاکر طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس هشدار داد که انفجار این بمب می‌تواند قطب كشاورزي استان‌ها را نیز از بين ببرد.

به گفته آقای ذاکر بنا بر مشاهده عيني و نظر كارشناسان از سال ۴۲ آب درياچه اروميه رو به كاهش بوده و در حال حاضر در مرحله احتضار است.

ذاكر خطاب به مسوولين كشور گفت: «با بي‌توجهي به اين امر فرصت‌ها را از دست مي‌دهيم و خود را مورد مذمت تاريخ و نسل‌هاي آينده قرار مي‌دهيم، از مسولان مي‌خواهم به داد درياچه اروميه برسند و با تخصيص منابع ويژه هم درياچه اروميه و هم خودتان را نجات دهيد.»

منبع: فرارو


 




شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته