-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۲۲, جمعه

Latest News from Koocheh for 02/11/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

آیت‌اله جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز جمعه 22 بهمن ماه در اصفهان و درپی درخواست مجوز راه‌پیمایی از سویی رهبران مخالفان دولت جمهوری اسلامی اظهار داشت: «فتنه ۸۸ از بین رفت اما سران فتنه که در خانه نشسته‌اند و فکر می‌کنند هنوز آبرویی در بین مردم دارند برای ۲۵ بهمن نقشه کشیده‌اند.»

به گزارش ایسنا، او در سخنان خود عنوان کرد که «مردم راه‌پیمایی حمایت از مردم مصر و تونس را امروز انجام دادند و امیدوارم سران فتنه به خود بیایند و توبه کنند، اگر چه نمی‌دانم مردم توبه آن‌ها را بپذیرند یا نه؟»

آیت‌اله جنتی در ادامه سخنان خود گفت: «احتیاجی به محاکمه سران فتنه نیست. مردم ذلتی را به این افراد چشانده‌اند که ۱۰ بار اعدام هم نمی‌تواند طعم تلخ این ذلت را از زندگی آن‌ها پاک کند.»

این در حالی است که مقامات رسمی جمهوری اسلامی تاکنون پاسخی به درخواست راه‌پیمایی مخالفان نداده‌اند.

روز چهارشنبه ۲۰ بهمن، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخن‌گوی قوه قضاییه، تنها در واکنشی به درخواست رهبران مخالف گفت که «تعیین یک روز دیگر به معنی آن است که این افراد خود را از صف مردم جدا کرده‌اند و همین امر موجب جدایی و تفرقه است.»

هم‌چنین سرتیپ حسین همدانی، فرمانده سپاه تهران تلاش مخالفان دولت برای برگزاری راه‌پیمایی در روز ۲۵ بهمن را تلاشی برای کاهش حضور مردم در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن دانسته و گفته بود: «فتنه‌گران باید بدانند که دیگر آن‌ها را فریب خوردگانی نمی‌دانیم که به نتیجه انتخابات معترض هستند، بلکه قطعن آن‌ها را ضد‌انقلاب و جاسوس می‌دانیم و به شدت با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

«مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت در حصر خانگی»


 





 



 


خبر / رادیو کوچه

شیخ عزالدین حسینی، یکی از روحانیون برجسته کرد که از رهبران کردهای ایران در دوران انقلاب سال ۱۳۵۷ به شمار می‌رفت، روز پنج‌شنبه در شهر اوپسالا در نزدیکی پایتخت سوئد و سن ۸۹ سالگی درگذشته است.

آقای حسینی در پی ترک ایران در بیست سال گذشته در سوئد به‌سر برده است.

آقای حسینی به عنوان امام جمعه شهر مهاباد در سال ۱۳۵۷ رهبر اصلی اعتراضات علیه محمد‌رضا پهلوی در کردستان بود اما در سال‌های پس از انقلاب از رهبران انقلاب ایران جدا شد و سرانجام ایران را ترک کرد.

در دوران پس از انفلاب اسلامی آقای حسنی را به عنوان یک چهره جدایی‌طلب و رهبر گروه‌های مسلح افراطی کرد معرفی می‌کردند.

شیخ عزالدین حسینی در سال ۱۳۲۲ به عضویت جمعیت احیای کرد‌، موسوم به کومله در‌آمد و در جریان تشکیل جمهوری مهاباد به رهبری قاضی محمد، در سال ۱۳۲۴ مشارکت داشت.

با وجود شهرت و اعتبار آقای حسینی در میان گروه‌های سیاسی عمده کرد‌، موضع شیخ عزالدین در نخستین سال‌های پس از انقلاب‌ اسلامی در ایران از سوی دو جناح مورد انتقاد قرار گرفت.

گروه‌هایی مانند جناحی از حزب دموکرات کردستان که معتقد به دنبال کردن مسیر گفت‌و‌گو با حکومت ایران بودند آقای حسینی را متهم به تندروی می‌کردند و گروه‌هایی که خواهان مبارزه مسلحانه با دولت ایران بودند‌، آقای حسینی را به دلیل پذیرش گفت‌و‌گو با مقامات دولتی و به ویژه شخص آیت‌اله خمینی رهبر انقلاب اسلامی مورد انتقاد قرار می‌دادند.

شیخ عزالدین حسینی از رای دادن در رفراندوم جمهوری اسلامی به دلیل آن‌چه «روشن نبودن محتوای جمهوری اسلامی» می‌نامید خودداری کرد. آقای حسینی هم‌چنین در نخستین انتخابات ریاست جمهوری ایران از کاندیدای مورد نظر سازمان مجاهدین خلق ایران حمایت کرد.

درپی درگذشت آقای حسینی، دکتر حسین لاجوردی رییس انجمن پژوهش‌گران ایران، با انتشار نامه‌ای اظهار داشت: «‌ماموستا شیخ عزالدین حسینی بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین آزادی‌خواهان و یکی از مبارزترین پیش‌کسوتان برابری‌طلبی در ایران بود.»

وی در ادامه افزود: «ماموستا شیخ عزالدین حسینی، بزرگ‌مرد آزاداندیشی بود که از نخستین روزهای انقلاب با نگاهی سکولار با دگماتیسم جمهوری اسلامی برخوردی قاطع داشت و هیچ‌گاه مواضع ترقی‌خواهانه و اصیل خود را تا واپسین روزهای زندگیش فرو نگذاشت.»

لازم به اشاره است بنا بر اعلام کمیته‌ای که از سوی خانواده آقای حسینی برای برگزاری مراسم یادبود تعیین شده‌، قرار است پیکر آقای حسینی در سلیمانیه عراق به خاک سپرده شود.


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

آیا روحانیون بدون توجه به دین منتخب‌شان گروهی از مجموعه جاماندگان هستند؟ این سوالی است که ما سعی می‌کنیم بدون پیش‌داوری آن را بررسی کنیم، شاید لازم باشد برای بازشناسی این هم‌نوعان‌مان با نگاهی دیگر از زاویه‌ای متفاوت ببینیم، و از ابتدا آن‌ها را در تعاریف کادر‌بندی‌شده رسمی دریابیم، ابتدا مراتب و مسوولیت‌های سنتی‌شان و سپس سیر طبیعی اکثریت آن‌ها و چالش‌های مداوم‌شان مابین زندگی زمینی و سلوک معنوی.

در برنامه پیش، در مورد عناوین و رتبه‌بندی روحانیون زرتشتی، یهودی، مسیحی و اهل سنت به اختصار گفتیم، و حال در ادامه رتبه‌بندی روحانیون شیعه و کاربرد کلمه آخوند، کلمه آخوند به غیر از استفاده در مورد پیشه اشخاص، گاهی به‌عنوان قسمتی از نام یا لقب نیز به‌کار برده می‌شده‌، همانند محمد آخوند «گرگانی»، آخوند «خراسانی»، «محمد آخوند» و امثالهم.

آخوند واژه‌ای متداول در ایران، به معنی دانش‌مند، پیشوای دینی و معلم علوم شرعیه بوده و از عهد تیموریان در این کشور رایج شده اما ماخذ و منشا اشتقاق این کلمه به وضوح روشن نیست.

آخوند واژه‌ای متداول در ایران، به معنی دانش‌مند، پیشوای دینی و معلم علوم شرعیه بوده و از عهد تیموریان در این کشور رایج شده اما ماخذ و منشا اشتقاق این کلمه به وضوح روشن نیست

مرحوم دهخدا احتمال داده که مخفف آغا و خوند «به معنی خداوندگار» باشد، مانند «میرخواند» و «خواندمیر» بعضی آن را تحریفی از «آرخون» یا «آرگون» یونانی که در آن‌جا عنوان روحانیون مسیحی است دانسته‌اند برخی آن را مرکب از آ «مخفف آقا» و خواند «فعل خواندن» پنداشته‌اند.

و اما مراتب روحانیون شیعه که البته به‌صورت کلی دسته‌بندی شده  و زنان در آن هیچ جایی ندارند:

ثقه‌الاسلام، درجه‌ای است که به‌صورت لقب به علمای مذهب شیعه داده می‌شود و از درجات رسمی در مدارس حوزوی شیعه نیست. هرچند اطلاق این دست القاب مبنای دقیقی ندارد، اما به‌طور کلی به کسانی که در ابتدای تحصیلات حوزوی هستند، اطلاق می‌شود. این لقب عمومن به کسانی که در سطوح مقدماتی و متوسطه حوزوی هستند، داده می‌شود.

این لقب پایین‌تر از حجت‌الاسلام، حجت‌الاسلام و المسلمین، آیت‌اله و آیت‌اله‌العظمی است.

در زمان‌های گذشته به محدثین عالی مقامی چون شیخ کلینی ثقه‌الاسلام گفته می‌شد، اما امروزه به حسب معمول، در عرف خاص، ثقه‌الاسلام به درجات پایین علمی حوزوی اطلاق می‌شود.

حجه‌الاسلام به‌معنای «دلیل اسلام» درجه‌ای است که به‌صورت لقب به علمای مذهب شیعه داده می‌شود و از درجات رسمی در مدارس حوزوی شیعه نیست. هرچند اطلاق این دست القاب مبنای دقیقی ندارد، اما به‌طور کلی به روحانیون و فضلای جوانی که هنوز به درجه اجتهاد نرسیده‌اند و سطوح مقدماتی و متوسطه حوزوی را طی کرده و مشغول سطوح عالیه باشند، گفته می‌شود.

این لقب بالاتر از ثقه‌الاسلام و پایین‌تر از حجت‌الاسلام‌والمسلمین، آیت‌اله و آیت‌اله‌العظمی است.

به‌گفته «سید حسین نصر» و «حمید دباشی»، «سید محمدباقر شفتی» احتمالن اولین کسی است که عنوان حجت الاسلام را دریافت کرده‌است. این عنوان بعدها به روحانی معروفی از کاشان نیز اطلاق شد، ولی پس از آن به‌شدت از اعتبار این عنوان کاسته شد. دلیل اطلاق این عنوان به شفتی، نقش دوگانه او به‌عنوان قاضی و مفتی‌ای بود که کتابی راجع به پیاده‌سازی شریعت اسلامی در زمان غیبت نوشت. به گفته آیت‌اله «شیخ مرتضی انصاری»، در عصر شیخ اعظم انصاری، ۲ نفر از بزرگان علما ملقب به «حجت‌الاسلام» بوده‌اند، یکی حجت الاسلام «سید محمد باقر شفتی»، و دیگری حجت الاسلام حاج مولی اسداله بروجردی اما رفته رفته از جایگاه این لقب کاسته شد.

حجت‌الاسلام والمسلیمن، درجه‌ای است که به‌صورت لقب به علمای مذهب شیعه داده می‌شود و از درجات رسمی در مدارس حوزوی شیعه نیست. هرچند اطلاق این دست القاب مبنای دقیقی ندارد، اما به‌طور کلی به فضلایی که رتبه درسی بالایی داشته باشند و مشغول خواندن دروس خارج باشند، و مسن باشند، اما هنوز به درجه اجتهاد نرسیده باشند، گفته می‌شود.

این لقب بالاتر از ثقةالاسلام و حجت‌الاسلام و پایین‌تر از آیت‌اله و آیت‌اله‌العظمی است.

آیت‌اله به‌معنای «نشانه اسلام» درجه‌ای است که به‌صورت لقب به کسانی که به درجه اجتهاد رسیده باشند، داده می‌شود، ولی از درجات رسمی حوزوی نیست‌. بنابراین لقب «آیت‌اله» بر کسی که مجتهد باشد، قابل اطلاق است. این درجه از مراتب بالا در سلسله مراتب مذهبی شیعه به‌شمار می‌رود.

این لقب بالاتر از ثقه‌الاسلام، حجت‌الاسلام و حجت‌الاسلام‌ والمسلیمن، و پایین‌تر از آیت‌اله‌العظمی است. القاب روحانیون اگرچه از نظر سلسله مراتب با یک‌دیگر متفاوت هستند، اما مرزبندی رسمی برای آن‌ها وجود ندارد. منظور از «آیت‌اله» عمومن بین فقها، علامه حلی است.

آیت‌اله‌العظمی، درجه‌ای است که به‌صورت لقب به مراجع تقلید داده می‌شود، ولی از درجات رسمی حوزوی نیست. بنابراین آن دسته از مجتهدان شیعه که مرجع تقلید باشند، با لقب آیت‌اله‌العظمی خوانده می‌شوند. این لقب بالاتر از ثقه‌الاسلام، حجت‌الاسلام، حجت‌الاسلام‌والمسلیمن و آیت‌اله است.

آیت‌اله العظمی درجه‌ای است که از نظر سلسله مراتب روحانیان شیعه، عالی‌ترین لقب غیررسمی است و تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که علاوه بر اجتهاد فقهی، مقلدان فراوانی نیز داشته باشند. به گفته آیت‌اله «سید موسوی اردبیلی»، آیت‌اله العظمی به کسی گفته می‌شود که علاوه بر اجتهاد، جایگاه علمی برتری دارد و در مقام افتا قرار دارد هم‌چنین به گفته آیت‌اله «شیخ مبشر کاشانی» اگر از مراجع تقلید باشد یا شانیت این مقام را داشته باشد و مجتهد جامع‌الشرایط باشد، آیت‌اله العظمی گفته می‌شود. به لحاظ فقهی، عنوان «مرجع تقلید جامع‌الشرایط» که بالاترین درجه فقهی شیعه است، تنها به روحانیانی تعلق دارد که در درجه «آیت‌اله‌العظمی» باشند.


 


به گزارش برخی خبرگزاری‌های خارجی به نقل از محافل امنیتی مصر، حسنی مبارک، رییس جمهوری این کشور، از قاهره خارج شده است.

بیشتر بخوانید:

«شاه رفت، حسنی مبارک هم رفت»

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.


 


کیومرث / دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

وزارت عدلیه تاجیکستان به دادگاهی‌ در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان شکایت برده، خواستار قطع فعالیت مالک هفته‌نامه «پیکان» شده است. این وزارت می‌گوید: «نهاد مصلحت‌دهی، سخن‌سنجی و تحقیقات خبرنگاری»، که مالک هفته‌نامه «پیکان» است در قید مقامات انداز وجود ندارد و هم مکان فعالیت خود را تغییر داده، در این‌باره به مقامات خبر نداده است. «شهرت قدرت» وکیل دفاع این نهاد روزنامه‌نگاری، اما دعوا جانب وزارت عدلیه را بی‌اساس خواند.»

وی گفت: «بر اساس قانون‌های تاجیکستان، هر سازمانی که در قید مقامات انداز نباشد نمی‌تواند خود را در وزارت عدلیه ثبت‌نام کند. در همین حال، «جمعه طالب» موسس نهاد «مصلحت‌دهی، سخن‌سنجی و تحقیقات خبرنگاری» می‌گوید: «دلیل به دادگاه شکایت‌بردن وزارت عدلیه همانا نشر دو مطلب در صفحه‌ها هفته‌نامه «پیکان» است، که رهبران این نهاد نیز انتقاد شده‌اند. جناب «طالب» گفت: «در مطلبی زیر عنوان «استعفا» که به‌خاطر ناامنی‌ها آخر سال گذشته در تاجیکستان از رهبران مقامات قدرتی تنقید شده است، از وزیر عدلیه هم طلب شده است، تا به استعفا برود.

سردبیر هفته‌نامه «پیکان» می‌گوید، بعد از نشر این مطلب وزارت عدلیه تاجیکستان مناسبت‌اش با نشریه را تغییر داد و حتا یک آگاهی‌نامه فرستاد، که اسناد نهاد کامل نیست و باید اصلاح شود. همین‌طور، مسوولان نهاد روزنامه‌نگاری «مصلحت‌دهی، سخن‌سنجی و تحقیقات خبرنگاری» مطمئن‌اند، که هدف مقامات از این بحث دادگاهی ایجاد مشکل به چاپ هفته‌نامه «پیکان» است، زیرا در حال پیروزی وزارت عدلیه نشر این هفته‌نامه در دادگاه نیز قطع خواهد شد.

سال گذشته دادگاهی‌ در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان در بحثی‌ میان نشریه  «پیکان»  و آژانس «تاجیک استاندار‌د» هفته‌نامه را برای نشر یک مطلب تهمت‌آمیز متهم دانست و پرداخت بیش‌تر از ۷۰ هزار دالر تاوان را تقاضا کرد. این بحث حالا در برسی دادگاه عالی تاجیکستان قرار دارد. اما این تنها روند دادگاهی با شرکت سازمان‌ها روزنامه‌نگاری در تاجیکستان نیست. یک مقام بلندپایه وزارت امور داخلی تاجیکستان نشریه  «آسیا‌پلیوس»  را برای موادی در باره شکنجه بازداشت‌شدگان، به دادگاه کشید.

هم‌چنین بحث دادگاهی سه دادرس دادگاه عالی تاجیکستان با سه نشریه مستقل «فرژ»، «آزاده‌گان» و «آسیا،پلیوس»، که از سال گذشته به میراث مانده است، در تالار دادگاه‌ها ادامه دارد. وزارت فرهنگ تاجیکستان ده‌ها نشریه را ثبت‌نام کرده است، که تعداد کم آن‌ها به‌طور منظم و در هفته یک‌بار به چاپ می‌رسند.

در این میان تنها «امروز نیوس» است، که پنج‌بار در هفته انتشار می‌شود. اما در شش‌سال گذشته مقامات تاجیکستان با نشریه‌ها سیاسی کشور برخورد سردی دارند و طول این مدت برای چاپ آن‌ها مشکل ایجاد کرده تعدادی از آن‌ها را بسته‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش برخی خبرگزاری‌های خارجی به نقل از محافل امنیتی مصر، حسنی مبارک، رییس جمهوری این کشور، پس از استعفا از قاهره خارج شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، حسنی مبارک کاخ ریاست جمهوری را به مقصد شرم‌الشیخ ترک کرده است.

وی کلیه مسوولیت و اختیارات خود را به معاون ریاست جمهوری، عمر سلیمان تفویض کرد.

این در حالی است که آقای مبارک روز گذشته از ماندن بر سر قدرت تا پایان دوره ریاست جمهوری مصر در ماه سپتامبر خبر داده بود.

ده‌ها هزار معترض پس از خروج حسنی مبارک از قاهره به کاخ ریاست جمهوری، پارلمان و ساختمان تلویزیون دولتی مصر هجوم برده و تعدادی نیز در میدان التحریر این پیروزی را در روز هجدهم از درگیری‌ها جشن گرفته‌اند.

به گزارش الجزیره، تعداد  مردمی که در میدان تحریر گرد آمده‌اند و آن‌هایی که در مقابل ساختمان ریاست جمهوری و دیگر نقاط پایتخت، از جمله شبکه تلویزیون دولتی، تجمع کرده‌اند در حال افزایش است.

این در حالی است که کنترل اوضاع توسط ارتش مصر به سختی اداره می‌شود در برخی مناطق درگیری‌ها رو به خشونت گذاشته و تعدادی از معترضان نیز مجروح شده‌اند.

ویدئو:

«مصر غرق شادی با خروج مبارک»

بیشتر بخوانید:

«تغییرات در قانون اساسی را تضمین می‌کنیم»


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، 22 بهمن، نزهت امیرآبادیان، از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش منابع خبری جرس، هنوز علت بازداشت این روزنامه‌نگار و نویسنده سایت‌های  «فرارو»، «هم‌میهن نیوز»، «آفتاب» و دیگر پای‌گاه‌های اصلاح‌طلب، انتشار نیافته است.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی امروز با ورود به روزنامه شرق سیستم اینترنت این روزنامه را قطع کرده و اقدام به ضبط تلفن‌های هم‌راه همه پرسنل این روزنامه کرده‌اند.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

«وائل غنیم» سرشناس‌ترین فعال مدنی مصری و مدیر منطقه‌ای بخش بازاریابی شرکت گوگل در دبی در مصاحبه‌ای اختصاصی با «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» از برنامه فعالان ایرانی برای راه‌پیمایی هم‌بستگی با مردم مصر و تونس در ۲۵ بهمن تشکر کرد و از جنبش حقوق مدنی ایرانیان حمایت کرد.

وائل غنیم، معروف به وائل گوگل که به هم‌راه دوستان جوانش نقش بارزی در بسیج برای قیام 25 ژانویه مصر داشته و در پی آن بازداشت شد و در نتیجه اعتراضات وسیع بین‌المللی آزاد گردید، اینک به عنوان سرشناس‌ترین سخن‌گویان «جنبش 25 ژانویه» مصر شناخته می‌شود. وی به هیچ‌کدام از احزاب و یا جریان‌های سیاسی در این کشور وابستگی ندارد‌.

وب‌گاه «رای ما کجاست» با انتشار گزارشی در اینباره ضمن اشاره به این‌که در روزهای اخیر عکسی از وی در طی سخن‌رانی در میدان تحریر قاهره چاپ شده که در آن وی دست‌بند سبزی پوشیده اما در پاسخ «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» که از وی پرسید آیا این دست‌بند در هم‌بستگی به جنبش مردم ایران بوده است؟ گفت: «رنگ این دست‌بند اتفاقی بود ولی من خوشحالم که این برداشت از آن شده است.»

بر اساس این گزارش فعال برجسته مصری در مورد راه‌پیمایی ۲۵ بهمن در ایران و خطاب به مردم ایران گفت: «من به تمام ایرانیان می‌گویم که از ما مصریان یاد بگیرید و ما هم از شما یاد گرفتیم. درآخراین وقایع این قدرت مردم است که پاینده است و با آن ما می‌توانیم به هر هدفی برسیم. اگر مردم متحد شوند و اگر باور داشته باشیم و تمامی رویا‌هایمان می‌توانند به واقعیت بپیوندند.»


 


دکتر آویده مطمئن‌فر / رادیو کوچه

avideh@koochehmail.com

نقص توجه با اختلال بیش‌فعالی، شایع‌ترین اختلال رفتاری است که در دوران کودکی آغاز می‌شود. با این‌حال، نه تنها کودکان، بلکه بزرگ‌سالان نیز در هر سنی می‌توانند از این اختلال رنج ببرند. روان‌پزشکان می‌گویند که این اختلال یک اختلال عصبی رفتاری است. افراد مبتلا به این اختلال، بدون آن‌که چیزی آن‌ها را پریشان کند، تمرکز خود را از دست می‌دهند. آن‌ها در کنترل آن‌چه انجام می‌دهند یا می‌گویند، مشکل دارند و حتا، در مقایسه با کسانی که به این اختلال مبتلا نیستند،  کم‌تر قادر به کنترل میزان فعالیت بدنی مناسب برای انجام یک کار در یک وضعیت خاص هستند.

به عبارت دیگر، فرد مبتلا به «ای دی ایچ دی» خیلی بی‌قرار است. کم‌بود توجه، اختلال بیش‌فعالی با کم‌بود توجه، اختلال «هایپرکینتیک» و یا بیش‌فعالی اصطلاحاتی هستند که ممکن است توسط متخصصین سلامتی برای توصیف یک کودک و یا یک فرد مسن‌تر که بیش از حد فعال است و در تمرکز اشکال دارد استفاده شود. این اختلال در کودکان، به‌طور کامل با رفتار عادی دوران کودکی، هیجان‌زده‌گی یا رفتار خشن و بی‌ادبانه متفاوت است. باید در نظر داشت که بسیاری از کودکان، بدون این که الزامن به این اختلال مبتلا باشند، بی‌توجه و بی‌قرار هستند .

معمولن اختلالات «ای دی ایچ دی» به سه دسته تقسیم و بر اساس آن نشانه‌ای که بیش‌تر خود را نشان می‌دهد تعریف می‌شود. در نوع «عمدتن غافل» اشخاص مبتلا، برای سامان‌دهی و یا به پایان رساندن کارها مشکل دارند و برای‌شان توجه به جزییات و دنبال کردن یک دستورالعمل و یا مکالمات بسیار دشوار است. در نوع «عمدتن بیش‌فعال»، افراد مبتلا، برای حفظ یک موقعیت فیزیکی مشکل دارند، بسیار بی‌قرار هستند و زیاد صحبت می‌کنند. کودکان کوچک‌تر ممکن است به‌طور مستمر در حال پریدن، دویدن و یا بالا رفتن از وسایل اطراف خود باشند. آن‌ها بی‌قرار و به‌طور مداوم در حال سخن گفتن در زمان‌های نامناسب و قطع سخن دیگران هستند. آن‌ها با انتظار کشیدن برای نوبت خود مشکل دارند و گوش دادن به‌دستور دیگران برای‌شان بسیار سخت است. افراد مبتلا به این نوع اختلال ممکن است بیش‌تر از دیگران صدمات یا تصادفات گوناگون داشته باشند. در نوع «ترکیبی»، معمولن افراد مبتلا، شامل همه‌ی علایم دو نوع دیگر به‌طور مساوی هستند.

«ای دی ایچ دی» را نمی‌توان به‌طور فیزیکی تشخیص داد. یعنی نه با آزمایش خون، نه آزمایش ادرار و نه با اسکن مغز.

ما هنوز مطمئن نیستیم که چه چیز باعث این اختلال می‌شود، ولی مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که یکی از بستگان نزدیک آن‌ها از این اختلال رنج می‌برد، خطر ابتلای بالاتری به این اختلال دارند. مطالعه‌ی دوقلوها نشان داده است که این اختلال بسیار ارثی است. ما هم‌چنین می‌دانیم که این اختلال در پسرها شایع‌تر از دختران است. جامعه‌ی علمی به‌طور کلی موافق است که این اختلال یک اختلال «بیولوژیک» است. بسیاری از دانش‌مندان معتبر بر این باورند که این اختلال در نتیجه‌ی عدم تعادل شیمیایی در مغز ایجاد می‌شود.

«ای دی ایچ دی» را نمی‌توان به‌طور فیزیکی تشخیص داد، یعنی نه با آزمایش خون، نه آزمایش ادرار و نه با اسکن مغز. از آن‌جا که اکثر کودکان با کنترل خود مشکل دارند، یک تشخیص صحیح بسیار مشکل است. تشخیص این اختلال باید توسط یک متخصص انجام شود. یعنی معمولن توسط روان‌پزشک، روان‌شناس یا متخصص کودکان صورت می‌گیرد که قادر به تشخیص الگوهای رفتاری کودکان هستند. اطلاعات مربوط به رفتار کودک در خانه و در مدرسه نیز مورد مطالعه می‌گیرد. تنها یک متخصص، با دقت به این که آیا مشکلات و یا شرایط دیگری وجود دارد که بتواند این اختلال رفتاری و ویژگی‌های آن را تقلید کند، قادر خواهد بود این اختلال را تشخیص دهد. شروع این اختلال معمولن قبل از هفت سالگی اتفاق می‌افتد، ولی در حدود 75 درصد از افراد مبتلا به این اختلال، علایم آن را در بزرگ‌سالی هم‌راه خواهند داشت. با این حال، سطح بیش‌فعالی با بالا رفتن سن به کاهش تمایل دارد.

برخی مطالعات نشان داده است که افزودنی‌های مواد غذایی و به‌طور خاص، بعضی از مواد رنگ‌کننده، ممکن است بر ایجاد این اختلال تاثیر داشته باشد. در ماه ژوئیه ۲۰۰۸، اتحادیه اروپا قانونی وضع کرد که بنا بر آن، وجود مواد غذایی مصنوعی در محصولات خوراکی، باید نه تنها با شماره حرف «ای» برچسب الکترونیکی مرتبط، بلکه با کلمات «ممکن است اثر سو بر فعالیت و توجه در کودکان ایجاد کند» واضح باشد.

مطالعه‌ی سال ۱۹۸۴ توسط «بنتون» و تیم آن‌ها نشان داد که شکر هیچ تاثیری در رفتار ندارد. مطالعه‌ای در سال ۱۹۸۶ توسط «میلیش» و «پلهام» و دیگری توسط  «وولریش» و تیم او در سال ۱۹۸۵ نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین ساکاروز و تاثیر در رفتار کودکان مبتلا به اختلال «ای دی ایچ دی» وجود ندارد. با این حال، بیش‌ترین قند موجود در غذاهای شیرین و شیرینی‌جات مصرف شده توسط بچه‌ها، شربت ذرت و شربت ذرت فروکتوز بال است و این قند در هیچ یک از مطالعات ذکر شده، استفاده نشده است.

در یک تحقیق جدید منتشر شده در «لنست» این هفته، محققان نتیجه‌گیری کرده‌اند که یک رژیم غذایی خاص محدود، باید بخشی از استاندارد مراقبت برای تمام کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی با نقص توجه باشد. آن‌ها می‌گویند: «ما فکر می‌کنیم که دخالت رژیم غذایی باید در تمام کودکان مبتلا به این اختلال در نظر گرفته شود، به این شرط که پدر و مادر حاضر به دنبال کردن تشخیص رژیم غذایی حذف محدود برای پنج هفته باشند. کودکانی که به این رژیم واکنش مساعد نشان می‌دهند، باید به عنوان مبتلا با اختلال ناشی از غذا تشخیص داده شوند و به روش چالش برای شناخت مواد غذایی که هر کودک به آن واکنش نشان می‌دهد وارد شوند. هم‌چنین برای کودکانی که پس از رژیم غذایی، بهبود رفتاری از خود نشان ندهند، باید درمان استاندارد با دارو و درمان‌های رفتاری یا هر دو در نظر گرفته شود.»


 


رادیو کوچه

«امروز بیست و دوم بهمن ماه بود و به نقل از سایت‌های وابسته به حاکمیت روز پاسخ به فتنه. مخالفان و معترضان بنا دارند در روز بیست و پنجم در خیابان‌ها حضور یابند. این در حالی است که مردم برای حمایت انقلاب مصر بیرون خواهند آمد و شایعاتی می‌گوید حسنی مبارک نیز از کشور در قیام مردم خارج شده است»


 


اکبرترشیزاد/ رادیوکوچه

بمباران که تمام می‌شد، وقتی صدای کشنده‌ی آژیرهای خطر را قطع می‌کردند، آرام و دور از چشم دیگران به سراغ اسباب‌بازی‌هایم می‌رفتم که همیشه توی کمدی که کلیدش را فقط خودم داشتم، پنهان می‌کردم. آن‌جا حریم امن رویاهای من بود، که حاضر نبودم با هیچ‌چیز دیگری در دنیا عوضش کنم.

اول از همه عروسک‌باربرم را برمی‌داشتم و کوکش می‌کردم، تا راحت و آسوده چمدان آبی‌اش را ببرد به هر کجا که خواست. دراز می‌کشیدم و خوب نگاهش می‌کردم، چه‌قدر لباس‌هایش تمیز بود و کفش‌هایش همیشه برق می‌زد. جوان بود و لبخندی بر لب داشت، با یک کلاه لبه‌دار قرمز. با خودم فکر می‌کردم، چرا باربرهای خارج همه جوان‌اند و تمیز و خوش‌حال و چه‌قدر فرق می‌کنند با باربرهای خودمان که توی ایست‌گاه راه‌آهن چندبار دیده بودم‌شان. همه پیرند و ضعیف، با پوست‌هایی که از آفتاب‌ سوخته‌اند و کمرهایی که بیش‌ترشان خم است و هیچ کدام‌شان لبخند نمی‌زنند چرا.

کوک باربرم که تمام می‌شد، هواپیما را در می‌آوردم و دگمه‌اش را می‌زدم. آژیرش روشن می‌شد و شروع می‌کرد به چرخیدن و کم‌کم بال‌هایش را باز می‌کرد. در خیالم خودم جای خلبانش می‌نشستم و شروع به پرواز کردن می‌کردم و از مرزهای ایران عبور می‌کردم و به جاهای دور می‌رفتم. به جاهایی پرواز می‌کردم که عکسش را توی مجلات خارجی دایی‌ام دیده بودم. آن‌جایی که خیابان‌هایش تمیز بود و جوی‌هایش همیشه پر از خاک و زباله نبود. آن‌جایی که توی پیاده‌روهایش همیشه پر بود از آدم‌های تر و تمیزی که دست در دست هم‌دیگر قدم می‌زدند و به فروش‌گاه‌های پر از نور و رنگ نگاه می‌کردند.

از سفر هوایی‌ام که برمی‌گشتم، بلند می‌شدم و آرام و پاورچین می‌رفتم، پشت در اتاق و خوب دور و بر را نگاه می‌کردم که کسی سراغم نیاید، بعد آن‌قدر آرام که حتا صدای نفس‌های خودم را هم نمی‌شنیدم، قالی جلوی کمد را کنار می‌زدم و یک موزاییک را که خودم لق‌اش کرده بودم، از جا برمی‌داشتم و از زیرش یک کیسه پلاستیک را در می‌آوردم. توی آن یک ورق از مجله‌ی جوانان قبل از انقلاب بود که یواشکی از مجله‌ی دایی‌ام کنده بودم و این‌جا نگه‌اش می‌داشتم. روی آن صفحه، عکسی تمام قد و رنگی بود، از یک هنرپیشه‌ی زن آمریکایی با موهای بلوند و چشمان آبی که با مایو کنار ساحل لم داده بود.

این زیباترین زنی بود که در تمام عمرم دیده بودم. تصمیمم را گرفته بودم. بزرگ که شدم با او ازدواج می‌کنم. هیچ‌کدام از زن‌های دور و بر و فامیل و حتا آن‌هایی که توی میهمانی‌ها دیده بودم را دوست نداشتم، با آن موهای سیاه که تازه وقتی رنگ‌شان می‌کردند بدتر می‌شد و رنگ چیزی می‌شد که حالم را بد می‌کرد. فکر چیزهای دیگرش را هم کرده بودم. برای این‌که پدر و مادرم هم راضی شوند، او را به ایران می‌آوردم و مسلمان می‌کردم، فقط کافی بود، چند دقیقه از خوبی‌های دین اسلام که معلم دینی‌مان به ما گفته بود را برایش توضیح بدم، حتمن مسلمان می‌شد و بعد ما با هم ازدواج می‌کردیم و می‌رفتیم خارج و چند تا بچه می‌آوردیم و سال‌ها با یک‌دیگر به خوبی و خوشی زندگی می‌کردیم. هیچ وقت عیشم کامل نمی‌شد، چرا که دوباره صدای آژیر و فریاد مادر و تند و با عجله همه چیز را پنهان کردن و دویدن به زیر پله‌ها. بازهم تنم شروع می‌کرد به ‌لرزیدن.


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه پنج‌شنبه، فریبا ابتهاج، منشی و مسوول دفتر معصومه ابتکار، عضو فعلی شورای شهر تهران و معاون سیدمحمد خاتمی در دوران اصلاحات و هم‌چنین کوروش زعیم، از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی ایران، توسط نیروهای امنیتی‌ بازداشت شده‌اند.

به گزارش تحول سبز، دلیل بازداشت خانم ابتهاج تاکنون مشخص نشده است.

نیروهای امنیتی ضمن «مرتد» خواندن کوروش زعیم، علت دستگیری وی را «تحریک مردم برای راه‌اندازی تجمعات غیر‌قانونی» عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که از محلی که این فعال سیاسی پس از بازداشت به آن منتقل شده، اطلاعی در دست نیست.

برخی از تحلیل‌گران سیاسی این بازداشت‌ها را در ارتباط با درخواست مجوز جهت راه‌پیمایی در روز 25 بهمن می‌دانند.

طی دو روز گذشته تعداد دیگری از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران بازداشت شده‌اند و این در حالی است میرحسین موسوی و مهدی کروبی مردم را در روز ۲۵ بهمن ماه به راه‌پیمایی دعوت کرده و هم‌اکنون مهدی کروبی در حصر خانگی به سر می‌برد.


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

امروز بنا‌دارم از یک مهارت شورانگیز در زندگی سخن بگویم. مهارت عاشقی‌کردن و عشق‌ورزیدن.

راستش هر وقت سخنی از «عشق» به میان می‌آید ناخودآگاه یاد داستان «شازده کوچولو» می‌افتم، اون قسمتی که به قول «احمد شاملو»، «شهریار کوچولو» با روباه برخورد می‌کند و از او می‌خواد که باهاش دوست بشه و روباه به او یاد می‌دهد که باید او را اهلی کند.

شهریار کوچولو گفت: «بیا با من بازی کن. نمی‌دانی چه‌قدر دلم گرفته…»

روباه گفت: «نمی‌توانم بات بازی کنم. هنوز اهلیم نکرده‌اند آخر.» شهریار کوچولو آهی کشید و گفت: «معذرت می‌خواهم.» اما فکری کرد و پرسید: «اهلی‌کردن یعنی چه؟» روباه گفت: «تو اهل این‌جا نیستی. پی چی می‌گردی؟» شهریار کوچولو گفت: «پی آدم‌ها می‌گردم. نگفتی اهلی‌کردن یعنی چه؟» روباه گفت: «یک چیزی است که پاک فراموش شده. معنیش ایجاد علاقه کردن است.»  «ایجاد علاقه کردن؟»

روباه گفت: «معلوم است. تو الان واسه من یک پسر بچه‌ای مثل صد هزار پسر بچه‌ی دیگر. نه من هیچ احتیاجی به تو دارم، نه تو هیچ احتیاجی به من. من هم واسه تو یک روباهم مثل صد هزار روباه دیگر. اما اگر منو اهلی کردی هر دوتامان به هم احتیاج پیدا می‌کنیم. تو واسه من میان همه‌ی عالم موجود یگانه‌ای می‌شوی من واسه تو.» شهریار کوچولو گفت: «کم‌کم دارد دست‌گیرم می‌شود. یک گلی هست که گمانم مرا اهلی کرده باشد.»

روباه آه‌کشان گفت: «زندگی یک‌نواختی دارم ….. اما اگر تو منو اهلی کنی انگار که زندگیم را چراغان کرده باشی. آن وقت صدای پایی را می‌شناسم که باهر صدای پای دیگر فرق می‌کند. صدای پای دیگران مرا وادار می‌کند تو هفت تا سوراخ قایم بشوم اما صدای پای تو مثل نغمه‌ای مرا از سوراخم می‌کشد بیرون. تازه، نگاه کن آن‌جا آن گندم‌زار را می‌بینی؟ برای من که نان بخور نیستم گندم چیز بی‌فایده‌ای است. پس گندم‌زار هم مرا به یاد چیزی نمی‌اندازد. اسباب تاسف است. اما تو موهات رنگ طلا است. پس وقتی اهلیم کردی محشر می‌شود. گندم که طلایی رنگ است مرا به یاد تو می‌اندازد و صدای باد را هم که تو گندم‌زار می‌پیچد دوست خواهم داشت…» خاموش شد و مدت درازی شهریار کوچولو را نگاه کرد. آن وقت گفت: «اگر دلت می‌خواهد منو اهلی کن.» شهریار کوچولو جواب داد: «دلم که خیلی می‌خواهد، اما وقت چندانی ندارم. باید بروم دوستانی پیدا کنم و از کلی چیزها سر در آرم.»


روباه گفت: «آدم فقط از چیزهایی که اهلی کند می‌تواند سر در آرد. انسان‌ها دیگر برای سر در آوردن از چیزها وقت ندارند. همه چیز را همین جور حاضر آماده از دکان‌ها می‌خرند. اما چون دکانی نیست که دوست معامله کند آدم‌ها مانده‌اند بی‌دوست… تو اگر دوست می‌خواهی خب منو اهلی کن» شهریار کوچولو پرسید: «راهش چیست؟»

روباه جواب داد: «باید خیلی خیلی حوصله کنی. اولش یک خرده دورتر از من می‌گیری این جوری میان علف‌ها می‌نشینی. من زیر چشمی نگاهت می‌کنم و تو لام‌تاکام هیچی نمی‌گویی، چون تقصیر همه‌ی سوتفاهم‌ها زیر سر زبان است. عوضش می‌توانی هر روز یک خرده نزدیک‌تر بنشینی.»

و حالا بعد از اهلی‌شدن روباه، او به شهریار کوچولو رازی را می‌گوید: «به این ترتیب شهریار کوچولو روباه را اهلی کرد. لحظه‌ی جدایی که نزدیک شد روباه گفت: «آخ، نمی‌توانم جلو اشکم را بگیرم.»

شهریار کوچولو گفت: «تقصیر خودت است. من که بدت را نمی‌خواستم، خودت خواستی اهلیت کنم.» روباه گفت: «همین‌طور است.» شهریار کوچولو گفت: «آخر اشکت دارد سرازیر می‌شود.» روباه گفت: «همین طور است.» «پس این ماجرا فایده‌ای به حال تو نداشته.» روباه گفت: «چرا، واسه خاطر رنگ گندم.» بعد گفت: «برو یک‌بار دیگر گل‌ها را ببین تا بفهمی که گل خودت تو عالم تک است. برگشتنه با هم وداع می‌کنیم و من به‌عنوان هدیه رازی را به‌ات می‌گویم.»

شهریار کوچولو بار دیگر به تماشای گل‌ها رفت و به آن‌ها گفت: «شما سر سوزنی به گل من نمی‌مانید و هنوز هیچی نیستید. نه کسی شما را اهلی کرده نه شما کسی را. درست همان‌جوری هستید که روباه من بود. روباهی بود مثل صدهزار روباه دیگر. او را دوست خودم کردم و حالا تو همه‌ی عالم تک است.» و برگشت پیش روباه. گفت: «خدانگه‌دار.»

روباه گفت: «خدانگه‌دار… و اما رازی که گفتم خیلی ساده است: «جز با دل هیچی را چنان که باید نمی‌شود دید. نهاد و گوهر را چشم سر نمی‌بیند.» «ارزش گل تو به قدر عمری است که به پاش صرف کرده‌ای.»

روباه گفت: «انسان‌ها این حقیقت را فراموش کرده‌اند اما تو نباید فراموشش کنی. تو تا زنده‌ای نسبت به چیزی که اهلی کرده‌ای مسوولی. تو مسوول گلتی…» شهریار کوچولو برای آن‌که یادش بماند تکرار کرد: «من مسوول گلمم.»

این هنر «اهلی‌کردن» و «مسوول‌بودن» مطلبی است که در این برنامه بر آن تاکید دارم.

آن‌چه مسلم است این است که عشق یکی از نیازهای بشری است اما نباید آن‌گونه به آن نگاه شود که احساسی است که بدون هیچ آمادگی شخصیتی ظاهر می‌شود. عشق‌ورزی هنری است که باید رمز و راز آن را فرا گرفت.

«اریک فروم» در کتاب معروف خودش با عنوان «هنر عشق ورزیدن» می‌نویسد: «عشق با دو چیز شناخته می‌شود: «عمق ارتباط متقابل و شادی.» او تاکید دارد هرگاه رابطه یا حسی را دیدیم که از این دو خالی است، نام عشق را باید از آن باز پس بگیریم.

در این کتاب گفته شده که به هر رابطه و کششی میان دو جنس مخالف نمی‌توان نام عشق نهاد. عشق یک فعالیت است که هم‌چون هر فعالیت دیگری صرف توجه، انرژی و زمان می‌خواهد. از آن مهم‌تر این که عشق‌ورزیدن یک هنر است و مانند هر هنر دیگری به آموزش و تجربه نیاز دارد.

اما چند ویژگی برای آموختن این هنر لازم است:

انظباط، برای فرا گرفتن هر هنری باید نظم و ترتیب داشت.

تمرکز، توانایی تمرکزدادن فکر که به معنی توانایی تنها‌بودن با خویش است و این توانایی لازمه‌ی توانایی دوست داشتن است. باید واقع‌بین و باشعور بود. این امر طی‌کردن نیمی از راه هنر عشق‌ورزی است. در یک رابطه بر اساس یک عشق واقعی افراد باید یاد بگیرند به هم نزدیک باشند، بدون این‌که به بهانه‌های مختلف رایج و عادی، از هم بگریزند.

ایمان، تمرین هنر عشق‌ورزیدن، به تمرین ایمان‌داشتن نیازمند است. عشق ایمان است، و آن‌که ایمانش کم است از عشق بهره چندانی نخواهد داشت.

تسلیم، دوست‌داشتن بدین معنی است که انسان خود را بدون هیچ ضمانتی واگذارد و خود را به‌طور کامل تسلیم کند.

احترام، توانایی درک طرف مقابل، آن‌چنان که هست و آگاهی از این که دیگری آن‌طور که هست، باید رشد کند و شکوفا شود. اگر در عشق، احترام وجود نداشته باشد، احساس مسوولیت به آسانی به سلطه‌جویی و میل به تملک دیگری تبدیل می‌شود.

تصمیم، عاشق‌بودن تنها یک احساس شدید نیست، بلکه تصمیم است، قضاوت است، قول است.

نشاط، زمانی که  دو نفر بدون گریختن از خود، در کنار یک‌دیگر احساس یکی‌بودن می‌کنند، نشان از عمق ارتباط دارد که در نتیجه سرزندگی و نشاط  در هر دو طرف ایجاد می‌کند و می‌توان عشق را از آن نشانه تشخیص داد.

و اما در این راه باید در نظر داشت که:

«بی‌تفاوتی دشمن عشق است. با بی‌‌تفاوتی نه تنها خود را از دیگری یا چیزی جدا می‌کنید بلکه خود را از نیروی زندگی و منشا عشق و قدرت درونی‌تان جدا می‌سازید.»

و نکته‌ای دیگر این‌که عشق، آزاد و رها و فراتر از هر وابستگی است. عشق، عاشق را هر روز شادتر می‌کند. حرکت عشق تنها رو به جلوست. غم و شادی در عشق واقعی، مساوی و لذت‌بخش است. معشوق پژمردنی و بی‌وفا نیست. لذا عاشق هم به همین صورت پایدار، قوی و رو به رشد است.

از این روست که چنین عشقی این‌چنین توصیف می‌شود که:

مرده بدم زنده شدم گریه بدم خنده شدم            دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم

هر روزتان را با عشق ورزیدن به زندگی و تمامی زیبایی‌های آن آغاز کنید.

منبع

«کتاب شازده کوچولو برگردان احمد شاملو»

برداشتی از ترجمه کتاب «هنر عشق‌ورزیدن»


 


خبر / رادیو کوچه

ده‌ها هزار معترض به ریاست جمهوری حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، بار دیگر در میدان تحریر شهر قاهره، پایتخت، جمع شده‌اند. آن‌ها از سخنان شام‌گاه پنج‌شنبه آقای مبارک مبنی بر عدم کناره‌گیری و استعفا از مقام خود مایوس شده‌اند.

به گزارش الجزیره، تنش در میان مردمی که در میدان تحریر گرد آمده‌اند و آن‌هایی که در مقابل ساختمان ریاست جمهوری و دیگر نقاط پایتخت، از جمله شبکه تلویزیون دولتی، تجمع کرده‌اند در حال افزایش است.

تلویزیون دولتی مصر متن بیانیه‌ای را پخش کرده که می‌گوید بیانیه فرماندهی عالی ارتش است.

در این بیانیه آمده که ارتش تضمین می‌کند وضعیت فوق‌العاده در مصر را لغو کند اگر وضعیت کنونی در کشور خاتمه یابد.

در این بیانیه هم‌چنین آمده که به دنبال تغییرات لازم در قانون اساسی مصر، ارتش تضمین می‌کند که انتخابات آزاد و عادلانه برگزار کند تا مصر بتواند جامعه‌ای آزاد و دموکراتیک شود.

ارتش در بیانیه خود افزوده که کسانی که به فساد اعتراض کرده و خواستار اصلاحات بوده‌اند، تحت تعقیب قرار نخواهند گرفت.

معترضان می‌گویند در نظر دارند روز جمعه در قاهره و سراسر کشور به تظاهرات خود ادامه دهند.

از سویی دیگر سفیر مصر در واشنگتن مدعی شده است که اکنون آقای سلیمان عملن رییس جمهوری مصر است.

بیشتر بخوانید:

«مردم مصر، دوستی در ایالات متحده دارند»


 


خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، هند و پاکستان طی دیداری رسمی موافقت کرده‌اند تا روند مذاکرات بین دو کشور که بعد از بمب‌گذاری‌های بمبئی در سال 2008 به تعویق افتاده بود، از سر گرفته شود. هند، شورشیان گروه شبه‌نظامی لشکر طیبه که مقر آن در پاکستان است را مسوول یک رشته بمب‌گذاری در این شهر می‌داند.

پس از ملاقاتی که این هفته در بوتان انجام شد، این دو کشور طی بیانیه‌ای مشترک اعلام داشتند که هر دو طرف به از سرگیری مذاکرات درباره همه مسایل موافقت کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که وزیر امور خارجه پاکستان در ماه ژوییه سال 2011 از هند دیدار خواهد کرد تا هم‌راه با هم‌تای خود، پیش‌رفت روند مذاکرات را بررسی کند.

به گزارش رویترز، هر دو کشور برای پیدا کردن راه‌حلی بر سر موضوعات اختلاف‌برانگیز از جمله منطقه کشمیر و فعالیت خشونت‌بار شبه نظامیان، از سوی آمریکا تحت فشار بودند.

این در حالی است که بیش‌تر تحلیلگران بر این باورند که روند مذاکرات به آسانی پیش نخواهد رفت.


 



جعفر پناهی، کارگردان ایرانی که به ۶ سال زندان، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی، نوشتن فیلم‌نامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم شده است روز پنج‌شنبه هم‌زمان با آغاز جشن‌واره‌ی برلین نامه‌ای سرگشاده به مخاطبان این جشن‌واره‌ی معتبر بین‌المللی فرستاد.

لازم به ذکر است وی به عنوان یکی از هفت داور این جشن‌واره برگزیده شده بود که به علت ممنوع‌الخروجی موفق به حضور در این جشن‌واره نشد. مدیر این جشن‌واره در اقدامی نمادین و در اعتراض به محکومیت جعفر پناهی، یک صندلی خالی در نشست‌های هیت داوران برای او اختصاص داده است.

واقعیت این است که مرا پنج سال گذشته بی‌حکم، و برای بیست سال آینده با حکم، از ساختن و کارگردانی هر نوع فیلمی محروم کرده‌اند. اما می‌دانم در این بیست سال، با خیال خود آرزوهایم را خواهم ساخت

پیش از این نیز بسیاری از جشن‌واره‌ها و سینماگران نسبت به حکم وی و محمد رسول‌اف اعتراض کرده و در بیاینه‌ای به برخورد حکومت ایران با این هنرمندان اعتراض کرده بودند.

متن نامه‌ی پناهی که در جریان مراسم افتتاحیه جشنواره توسط ایزابلا روسلینی، بازیگر مشهور و یکی از داوران جشن‌واره قرائت شد، به این شرح است:

دنیای فیلم‌ساز، دنیای گذر بین واقعیت و خیال است. فیلم‌ساز از واقعیت الهام می‌گیرد، آن را به خیال خود در می‌آورد و در انجام این بازی واقعیت و خیال، فیلمی می‌سازد که شاید تصویر آرزوهایش باشد.

واقعیت این است که مرا پنج سال گذشته بی‌حکم، و برای بیست سال آینده با حکم، از ساختن و کارگردانی هر نوع فیلمی محروم کرده‌اند. اما می‌دانم در این بیست سال، با خیال خود آرزوهایم را خواهم ساخت.

اعتراف می‌کنم من به عنوان یک فیلم‌ساز که دغدغه‌های اجتماعی دارم، هر چند نمی‌توانم تصویرگر محدودیت‌ها، معضلات و مشکلات روز مردم جامعه‌ام باشم، اما نمی‌توانم آرزو نکنم که پس از بیست سال تمامی این مسایل از جامعه‌ام رخت برنبسته باشد، تا آن گاه که مجال ساختن می‌یابم، تصویرگر رفاه، آرامش و آسایش مردم کشورم باشم.

واقعیت این است که مرا بیست سال از فکر کردن، اندیشیدن و نوشتن محروم کرده‌اند اما نمی‌توانم آرزو نکنم که پس از بیست سال کنکاش عقاید در فضای آزاد‌اندیشی محو نشده باشد.

مرا بیست سال از دیدن جهان محروم کرده‌اند. آرزویم این است پس از بیست سال به جهان ی سفر کنم که هیچ محدودیت جغرافیایی، نژادی، عقیدتی و حتا انسانی نداشته باشد و در آن جهان انسان‌ها با هر عقیده و اندیشه و باور بتوانند آزادانه و به دور از خشونت در کنار هم زندگی کنند.

مرا بیست سال به سکوت محکوم کرده‌اند. با این حال در خیال خود زمانی را فریاد میزنم که تحمل یک‌دیگر را داشته باشیم و پذیرای سخن هم گردیم، با هم بیندیشیم و برای هم زندگی کنیم.

در نهایت، واقعیت حکم من این است که باید شش سال درون زندان بمانم. من در این شش سال با خیال خود و به امید تحقق آرزوهایم زنده خواهم ماند.

امیدوارم هم‌کاران فیلم‌سازم در تمامی نقاط این کره خاکی در این شش سال خالق آثاری باشند که پس از بازگشت از زندان، انگیزه زندگی در دنیای خیال آن‌ها را داشته باشم.

پس از این لحظه به بعد مجبورم برای بیست سال سکوت کنم، مجبورم نبینم، مجبورم نیندیشم و مجبورم فیلم نسازم. به واقعیت زندان و زندانبان تن می‌سپارم تا شاید آرزوهایم را روزی روزگاری در خیال شما بیابم. بیابم آن‌چه را که از من دریغ کرده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

رییس جمهوری اسلامی، در روز جمعه 22 بهمن‌ماه و در سخن‌رانی بزرگ‌داشت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اظهار داشت بر اساس برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین انسان ایرانی قبل از سال 1400 با دست‌گاه پرتاب‌گر و تجهیزات ایرانی در فضا قرار خواهد گرفت.

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود «دهه فجر را یک گام به جلو، تولید و افق جدید و بالاتر و حرکت نو و توفنده توصیف کرد» و با اشاره به دست‌آوردهای گوناگون انقلاب اسلامی، احیای خودباوری را یکی از مهم‌ترین این دست‌آوردها برشمرد و تاکید کرد: «همه استعمارگران و سلطه‌گران برای تثبیت سلطه خود بر ملت‌ها، در گام اول خودباوری را از ملت‌ها می‌گیرند اما انقلاب اسلامی خودباوری را در ملت ایران زنده کرد و ملت ایران قدرت، عظمت و توانمندی خود را یک‌بار دیگر باور کرد.»

رییس جمهوری اسلامی هم‌چنین عنوان کرد: «انقلاب اسلامی هم‌بستگی و وحدت ایجاد کرد و مرز‌های منطقه‌ای، قومی و قبیله‌ای، ‌‌گروهی و احزابی را در هم شکست و وحدت و هم‌بستگی بی‌نظیری بر اساس توسل و توکل به خدا در ایران زمین به وجود آورد.»


 


جمعه  22 بهمن  1389/ 11 فوریه  2010

note3اجرا: دامون

note3استودیو: دامون

note3تقویم تاریخ

note3مهارت‌ها – «عشق‌ورزی هنر می‌خواهد» – سیمین

note3روزنگاشت –  «عاشقانه هایی برای سیلویا» – محبوبه

note3بخش اول خبرها

note3پس‌نشینی تند – ‌«رویاهای تمام نشده‌ی یک نسل»  - اکبر ترشیزاد

note3رادیو لیچار – ( گزیده‌ی هفته) – فرورتیش

note3بخش دوم خبر‌ها

note3کوچه سلامتی – «اختلال بیش‌فعالی( ای دی ایچ دی)» – آویده مطمئن‌فر

note3مجله خبری تاجیکستان – «وزارت عدلیه مالک نشریه «پیکان» را به دادگاه کشید» – کیومرث

note3مجله جاماندگان – «‌مردان رداپوش‌» – شراره سعیدی

note3بخش سوم خبرها


 


رادیو کوچه

جشن‌واره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) شام‌گاه پنج‌شنبه (۱۰ فوریه) به‌طور رسمی شروع به کار کرده است.

در بخش اصلی یا مسابقه دوره شصت‌و‌یکم این جشن‌واره، ۲۲ فیلم به نمایش در می‌آید، که ۶ فیلم «خارج از مسابقه» قرار گرفته‌اند، بنابراین امسال در بخش رقابتی جشن‌واره تنها ۱۶ فیلم شرکت دارند.

از ایران اصغر فرهادی با فیلم «جدایی نادر از سیمین» به بخش رقابتی جشن‌واره راه یافته است. فرهادی در سال ۲۰۰۹ خرس نقره‌ای را برای بهترین کارگردانی از برلیناله دریافت کرد.

مدیر جشن‌واره برلین هم‌چنان امیدوار است جعفر پناهی بتواند در جشن‌واره شرکت کند.

مدیریت جشن‌واره برلین به طور رسمی جعفر پناهی، سینماگر ایرانی را نیز به حضور در جمع هیت داوران دعوت کرده است.

جعفر پناهی در سال ۲۰۰۶ با فیلم آفساید جایزه خرس نقره‌ای جشن‌واره فیلم برلین را از آن خود کرده است.

لازم به اشاره است جعفر پناهی با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از کار در سینما محکوم شده است.

جشن‌واره فیلم برلین روز بیستم فوریه ۲۰۱۱ با اعلام برندگان جوایز خرس‌های طلایی و نقره‌ای به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

«با فروتنی از قوه قضاییه می‌خواهم در حکم پناهی تجدید‌نظر کند»


 


خبر / رادیو کوچه

گزارش‌ها حاکی است سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اعتراض به اعدام زهرا بهرامی شهروند ایرانی-هلندی در ایران، تمامی مراسم و جشن‌های مربوط به سال‌گرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران، بروکسل و ژنو را تحریم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تحریم و حضور نیافتن در مراسم، روز چهارم فوریه در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و در اعتراض به اعدام زهرا بهرامی در ایران، مطرح و تصویب شده است.

زهرا بهرامی، زن ۴۵ ساله‌ای که به دنبال اعتراض‌های روز عاشورای سال ۱۳۸۸ در ایران بازداشت و نخست به «جرایم امنیتی» متهم شده بود، نهم بهمن ماه امسال به اتهام «نگهداری و فروش مواد مخدر» اعدام شد.

به دنبال اعدام خانم بهرامی که شهروند هلندی-ایرانی بود، کشور هلند و در اعتراض به این اقدام، تمامی تماس‌های رسمی با جمهوری اسلامی ایران را به حال تعلیق درآورد.

بیشتر بخوانید:

«هلند سفیر خود در تهران را برای رای‌زنی فراخواند»


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه پنج‌شنبه، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در واکنشی منفی به صحبت‌های هم‌تای مصری خود، حسنی مبارک اعلام کرد حکومت مصر هنوز مردم خود را قانع نکرده که برای گذار به دمکراسی جدی است و به‌سوی تغییراتی غیرقابل بازگشت حرکت می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای اوباما ساعاتی پس از خودداری رییس جمهوری مصر از کناره‌گیری با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «به مردم مصر گفته شد انتقال قدرت صورت می‌گیرد، اما هنوز مشخص نیست که این انتقال قدرت فوری، معنی دار و کافی است.»

وی در ادامه افزود: «حکومت مصر باید مسیر قطعی و روشن حرکتی حقیقی به سمت دموکراسی را معین کند.»

حسنی مبارک در صحبت تلویزیونی خود یک‌بار دیگر تاکید کرد که تا انتخابات سپتامبر آینده در قدرت باقی می‌ماند، اما برخی از اختیارات خود را واگذار می‌کند.

این اظهارات واکنش خشمگینانه معترضان مصری را که گمان می‌کردند او در صدد کناره‌گیری است به هم‌راه داشت.

آقای اوباما گفت که جوانان مصری در خط مقدم احقاق حقوق اساسی شهروندان بوده‌اند.

وی افزود: «می‌دانم که در این روزهای دشوار مردم مصر استقامت خواهند کرد و باید بدانند که هم‌چنان دوستی در ایالات متحده آمریکا خواهند داشت.»

گفتنی است این قوی‌ترین بیانیه واشنگتن به تحولات مصر است.

بیشتر بخوانید:

«حسنی مبارک: تا سپتامبر نخواهم رفت»


 


محبوبه‌ شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

یازدهم فوریه برابر با سال‌روز درگذشت «سیلویا پلات» شاعر، رمان‌نویس، نویسنده داستان‌های کوتاه، و مقاله‌نویس آمریکایی است. وی بیشتر شهرت خویش را مدیون اشعارش است. علاوه بر اشعار، کتاب «حباب شیشه» بر مبنای حیات خودش و کشمکش‌هایش با بیماری افسردگی، نوشته شده است نیز کتابی مشهور است. او زاده سال 1932 بود و در سال 1963 درگذشت.

«سیلویا پلات» در بیست‌و‌هفتم اکتبر سال 1932 در «ماساچوست، آمریکا» به دنیا آمد. او اولین فرزند خانواده بود. پدرش در پانزده سالگی از قسمت شرقی آلمان که به راه‌روی لهستانی مشهور بود به آمریکا آمده بود و کرسی استادی زیست‌شناسی را در «دانش‌گاه بوستون» در اختیار داشت. سیلویا هشت ساله بود که پدرش در پی قطع شدن پایش، بر اثر ابتلا به دیابت می‌میرد. این مرگ تاثیر زیادی بر او گذاشت. خودش می‌گوید: «پدرم زمانی مرد که او را خدا می‌پنداشتم». او سپس ادامه تحصیل خود در «دانش‌گاه اسمیت» گذراند و با نمراتی درخشان از آن‌جا فارغ‌التحصیل شد.

پس از آن با استفاده از یک بورس تحصیلی به «بریتانیا» رفت و در سال 1956 با «تد هیوز» شاعر بلندپایه انگلیسی آشنا شد و ازدواج کردند. اولین فرزند آن‌ها در سال 1960 و دومین فرزندشان در سال 1962 به دنیا آمدند و همان سال پلات از همسرش جدا شد.

سیلویا که بیش‌تر شهرت خویش را مدیون اشعارش است، پس از جدایی در ژانویه سال 1963 رمان «حباب شیشه» را با نام مستعار «ویکتوریا لوکاس» در انگلستان منتشر کرد و در یازدهم فوریه همان سال خودکشی کرد. وی رمان حباب شیشه را بر اساس قسمتی از زندگی خود نوشته است. داستان رمان مربوط به یک ماه اقامتش در نیویورک برای سردبیری «مجله مادموازل»، و بازگشتش به خانه و خودکشی و اقامت در بیمارستان روانی است.

در آن زمان سیلویا پلات کمابیش شناخته شده نبود. مجموعه اشعارش مورد کم توجهی منتقدان قرار گرفته بود. اما در میان شایعات دلایل خودکشی او وضع به کلی دگرگون شده بود و «تد هیوز» همسر پلات انتشار آثار همسر خود را آغاز کرد و تا سال ۱۹۸۱ مجموعه اشعار سیلویا را به دست چاپ سپرد.

و نتیجه همه این کارهای این شد که سیلویا نه تنها ستایش شده‌ترین شاعره قرن حاضر لقب بگیرد بلکه یک ابرستاره فرهنگی هم به شمار آید. اما هیوز خود در طول این زمان با اتهام‌های زیادی کنار آمد. گفته شده: برای فمینیست‌ها پلات تبدیل به یک شهید شده بود و مرگ او را مستقیم نتیجه خیانت شوهرش می‌دانند و نام خانوادگی همسرش بارها و بارها از روی سنگ قبر سیلویا کنده شده است.

اما در کتاب «عاشقانه‌هایی برای سیلویا» که هیوز خودش آن را به زبان شعر نوشته است می‌توان این خصومت‌ها را به کناری گذاشت چون هیوز داستان خودش و همسر جوان‌مرگش را می‌گوید و از تمام اتهامات مبرا می‌شود.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

گوگل

سایت کوچه خوشبخت


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش رسیده به رادیو کوچه، حسین‌علی محمدی‌الوار، فعال مدنی آذربایجان، که در روز 14 اردیبهشت سال 89 در منزل پدرش در تبریز دستگیر و پس از یک ماه بازداشت، آزاد شده بود، از اتهام اخلال در نظم عمومی تبرئه شده است.

بر اساس این گزارش، شعبه 112 دادگاه جزایی تبریز پس از رسیدگی به اتهام علی محمدی‌الوار، مدافعات وکیل وی، نقی محمودی را مبنی بر این‌که تشویق و یا طرف‌داری از تیم فوتبال باش‌گاهی آذربایجان در ورزش‌گاه جرم نیست، پذیرفته و اقدام به صدور حکم برائت علی محمدی از اتهام مذکور کرده است.

پیش‌تر، علی محمدی، در سال 89 در شعبه دوم دادگاه اتقلاب تبریز به اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، توهین به رهبر و عضویت در گروه‌های غیر‌قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، محاکمه و به پرداخت سه میلیون‌ ریال جزای نقدی و حبس تعلیقی محکوم شده بود. در این پرونده نیز نقی محمودی وکالت پرونده را بر عهده داشته و از علی محمدی در دادگاه انقلاب تبریز دفاع کرده بود.


 


رادیو کوچه

1357 خورشیدی - در این روز انقلاب ایران‌، که با مشارکت روحانیون، بازاریان، احزاب سیاسی مخالف، روشن‌فکران، دانش‌جویان و مردم عادی در ایران انجام شد، نظام پادشاهی این کشور را سرنگون، و زمینه روی کار‌‌آمدن نظام جمهوری اسلامی، به رهبری روحانی شیعه، «روح‌اله خمینی» را فراهم کرد. تفکرات و شخصیت‌های اسلامی، در این انقلاب ضدسلطنتی حضور برجسته‌ای داشتند و خمینی آن را انقلاب اسلامی خواند.

1990 میلادی - «نلسون ماندلا» (Nelson Mandela) پس از 27 سال بودن در زندان دولت «سفیدپوستان جمهوری آفریقای جنوبی»، آزاد شد. او در چارچوب کنگره «ملی آفریقایی» با وضعیت تبعیض نژادی در وطن فعالیت می‌کرد که متهم به براندازی مسلحانه و زندانی شده بود. شعار ماندلا پس از آزادی از زندان «دمکراسی، سازش و گذشت» بود. او از ماه مه 1994 تا ژوئن 1999 بر فدراسیون آفریقای جنوبی ریاست کرد.

2005 میلادی - سال‌روز درگذشت «آرتور اشر میلر» (Arthur Miller) نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و مقاله‌نویس آمریکایی است. او با نوشتن تعداد زیادی نمایش‌نامه برای بیش‌تر از ۶۰ سال نقش برجسته‌ای در ادبیات و سینمای آمریکا داشت. معروف‌ترین اثر میلر نمایش‌نامه «مرگ فروشنده» است که بارها در صحنه‌های مختلف اجرا شده‌است. وی هم‌چنین به‌خاطر ازدواج کوتاه‌مدت‌اش با «مرلین مونرو» شهرت دارد.

1814 میلادی - «نروژ» از اتحادیه «کالمار» (Kalmar) جداشد و استقلال کامل یافت. با خروج نروژ، اتحادیه کالمار مرکب از کشورهای «سوئد»، «دانمارک» و «نروژ» نیز از میان رفت. در طول عمر این اتحادیه هم در چند مورد اعضای آن اختلاف شدید پیدا کرده و به جان هم افتاده بودند بودند.

1968 میلادی - سال‌روز درگذشت «پیتیریم آلکساندروویچ سوروکین»، جامعه‌شناس آمریکایی روسی‌تبار است. او پروفسور دانش‌گاه «پتروگراد» در سال ۱۹۱۷ به‌عضویت دولت انقلابی «کرنسکی» در‌آمد و درسال ۱۹۲۲ پس از محاکمه، تبعید و در همان‌سال به‌آمریکا مهاجرت کرد. ابتدا در دانش‌گاه «مینسوتا» و سپس دانشگاه «هاروارد» به‌تدریس مشغول شد. تحقیقات او در زمینه جامعه‌شناسی فرهنگی از مهم‌ترین کارهای او است.

2006 میلادی - در یک شکارگاه در «تکزاس»‌، ساچمه‌های فشنگ تفنگ «دیک چنی» Dick Cheney))  معاون رییس‌جمهوری وقت آمریکا به‌صورت و سینه یک حقوق‌دان تکزاسی اصابت کرد و وی را از چند ناحیه مجروح ساخت که به بیمارستان منتقل شد. این حقوقدان که در عین حال یک سرمایه‌گذار در مستغلات و از فعالان حزب جمهوری‌خواه بود از آن پس به فعالیت خود در این حزب پایان داد.

————————————-

برخی از ر‌خ‌دادهای دیگر

1847 میلادی – زادروز «توماس ادیسون» که 1200 اختراع الکتریک به‌نام خود از جمله لامپ برق را به ثبت رساند است. او در سال 1879 لامپ برق را اختراع کرد. گفتنی است که اولین اختراع وی «دست‌گاه گیرنده و فرستنده خودکار تلگراف، نوعی فرستنده زغالی تلفن» است.

1650 میلادی – سال‌روز در‌گذشت «رنه دکارت» فیلسوف و ریاضی‌دان فرانسوی است. او ابتدا در «پاریس» و سپس در «هلند» اقامت و تحصیل کرد. سکونت دکارت در هلند با گوشه‌نشینی توام بود و این دوره فرصت تحقیق و تفکر را برای او فراهم کرد. از مهم‌ترین آثار این فیلسوف فرانسوی «گفتار در روش، اصول فلسفه و انفعالات نفسانی» را می‌توان برشمرد.

1800 میلادی –  زادروز «ویلیام تالبوت» مخترع کاغذ عکس است. وی با استفاده از «املاح نقره» که در برابر نور سیاه می‌شود و کاغذ معمولی موفق به ساختن کاغذ عکاسی شد که پیش‌رفت بزرگی در فن عکاسی بود که فرانسویان پیش از این موفق به اختراع دوربین عکاسی و چاپ عکس روی فلز شده بودند. تالبوت یک سیاست‌مدار و عضو پارلمان انگلستان بود که در اوقات فراغت به‌عنوان سرگرمی به تکمیل فن عکاسی می‌پرداخت.


 


خبر / رادیو کوچه

در ساعت‌های ابتدایی روز جمعه، حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، پس از برگزاری جلسه با مقام‌های ارشد نظامی و دولتی این کشور، با حضور در تلویزیون دولتی مصر، عنوان کرد که تا سپتامبر در مقام خود باقی می‌ماند.

به گزارش تلویزیون الجزیره، وی در این سخن‌رانی عنوان کرد برای به‌تر شدن وضعیت مردم مصر دست به اقدامات اصلاحی از جمله تغییر در قانون اساسی خواهد زد و در انتخابات بعدی مصر شرکت نخواهد کرد.

هم‌زمان با پایان سخنرانی حسنی مبارک، معترضان مصری در میدان التحریر دست به تظاهرات زده و علیه ریاست جمهوری شعار سر دادند.

این در حالی است که برخی از مقامات ارشد مصر پیش از این سخن‌رانی از استعفای آقای مبارک خبر داده بودند.

حسام بدراوی، دبیرکل حزب ملی دموکراتیک مصر روز پنج‌شنبه پیش‌تر اعلام کرده بود حسنی مبارک رییس جمهوری این کشور با حضور در شبکه تلویزیونی دولتی مصر با معترضان سخن می‌گوید. هم‌چنین افزوده بود آقای مبارک پس از پایان سخن‌رانی از سمت خود استعفا می‌دهد.

هم‌چنین در بیانیه‌ای که ارتش منتشر کرده آمده بود تدابیر لازم را برای محافظت از کشور در نظر گرفته شده و از خواسته‌های مشروع مردم حمایت می‌کند.

از سویی دیگر باراک اوباما با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی نیروهای آمریکایی جهت کمک برای برقراری نظم در مصر خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

«‌احتمال کناره‌گیری مبارک، رییس جمهوری مصر»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته