-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

Latest News from Koocheh for 02/07/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار یادداشتی در سایت خود با تاکید بر این‌که «هیچ دیکتاتوری» نمی‌تواند جلوی حرکت‌های مردمی را بگیرد گفت که اعتراضات عمومی، محدود به تونس و مصر نخواهد ماند.

آیت‌اله هاشمی رفسنجانی به مناسبت تحولات اخیر منطقه تاکید کرد: «اگر حکومت‌ها وقیحانه و بی‌رحمانه با مطالبات خیرخواهانه برخورد نمی‌کردند، امروز با این مطالبات مهم و ریشه‌ای رو‌به‌رو نمی‌شدند که نه تنها به فرار حاکمان راضی و آرام نمی‌شوند، بلکه خواهان محاکمه آنان و دور کردن بقایای اندیشه آنان از حکومت‌های بعدی هستند.»

یادداشت آیت‌اله هاشمی رفسنجانی در شرایطی منتشر می‌شود که یک ماه مانده به برگزاری نشست مجلس خبرگان رهبری، تعدادی از رسانه‌ها و چهره‌های مدافع دولت و رهبر جمهوری اسلامی خواستار کنار رفتن وی از ریاست این مجلس شده‌اند.

سایت رجانیوز، منسوب به دولت جمهوری اسلامی، با انتقاد از «حضور نیافتن» آیت‌اله هاشمی رفسنجانی در مراسم نماز جمعه تهران که سه روز پیش به امامت آیت‌اله خامنه‌ای برگزار شد نوشت: «پیش‌بینی می‌شود این انزوا‌طلبی هاشمی رفسنجانی و اصرار بر اشتباهات پیشین، وی را از ریاست مجلس خبرگان نیز به کناری بگذارد.»

سایت رجانیوز هم‌چنین متن سخن‌رانی شنبه شب علیرضا پناهیان از روحانیان نزدیک به آیت‌اله خامنه‌ای در قم را به چاپ رسانده که در بخشی از آن آمده است: «ما انتظار داریم مجلس خبرگان در جهت تقویت رهبری آن کاری را بکند که تا به حال نکرده، یعنی کاری بکند که لکه ننگین فتنه ۸۸ برای همیشه پاک شود.»

آقای پناهیان بدون اشاره مستقیم به منظور خود از آن‌چه وی «لکه ننگین فتنه ۸۸» می‌خواند، افزوده است: «ما همان حیا و نجابتی را دنبال می‌کنیم که امام داشتند و مقام معظم رهبری دارند و از صدقه سر همان نجابت و حیاست که خیلی‌ها زنده‌اند، اما منتظر اقداماتی هستیم که در جهت تقویت ولایت است.»

بیشتر بخوانید:

«‌درخواست مجوز راه‌پیمایی برای حمایت از مصر و تونس»

«نامبارک مصر، ملتش را تحقیر کرده است»


 


اردوان روزبه‌/ رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

اعتراض به صدور حکم‌های سنگین برای فعال‌های مدنی و حقوق‌بشری در ایران این روزها در گوشه گوشه جهان شنیده می‌شود. تجمع روز یک‌شنبه ششم فبریه در برابر دفتر حفظ منافع جمهوری اسلامی در واشینگتن یکی از همین اعتراض‌ها بود.

صدور حکم‌های سنگین که به‌طرز ناباورانه‌ای موجب گسترش جو بر علیه حاکمیت در ایران شده است خود باور‌ها را بر این سوی گسیل داده است که امروز برانداز‌ترین خود حاکمیت در ایران است.

کاهش محبوبیت‌های بین‌المللی، ترک روابط سیاسی و دیپلماتیک، تحریم‌های گسترده و عدم محبوبیت در بین مردم داخل و جهان از ثمر‌های این شتاب‌زدگی است که امروز جمهوری اسلامی را به سوی بحرانی خود ساخته هدایت می‌کند.

در حال صدور حکم‌هایی نظیر پانزده‌سال و دوازده‌سال زندان برای کنش‌گران ‌مدنی و فعال حقوق‌بشری  که حتا به دنبال مبارزه سیاسی نیز نیستند، به یک رویه قضایی در ایران تبدیل شده است.

در آخرین حکم صادره برای «نوید خانجانی» یکی از فعالان مدنی و عضو کمیته گزارش‌گران حقوق بشر در ایران و بانی جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی دوازده‌سال وی باید دوازده‌سال از عمر خود را در زندان بگذراند. حکمی که حتا در مورد جرایم کیفری نیز یکی از بالاترین حد مجازات محسوب می‌شود.

در تجمع روز یک‌شنبه «علی‌افشاری» فعال دانش‌جویی مقیم آمریکا در بخشی از سخنان خود گفت:

«مضاعف دانش‌جوی ایرانی است که هم از تحصیل محروم می‌شود و هم این‌که وقتی به این عمل ظالمانه اعتراض می‌کند، باز حکم سنگین دیگری را مشمول می‌شود. یعنی هم از دانش‌گاه اخراج می‌شود و هم به دوازده‌سال زندان محکوم می‌شود. متاسفانه وضعیت پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 ‌ایجاد شده شرایط بسیار دشوار و بغرنجی را برای دانش‌جویان ایرانی ایجاد کرده است. به جرات می‌شود گفت که پس از انقلاب فرهنگی تا به امروز سابقه نداشته که این تعداد از دانش‌جویان در زندان باشند و این حجم از احکام سنگین را تحمل کنند. در حال حاضر اعداد ده، دوازده و پانزده‌سال زندان، تبدیل به یک رویه عادی  در ایران شده است و جنبش دانش‌جویی در یکی از دشوارترین مقاطع فعالیت خود قرار دارد. اما همان‌طور که گذشته نشان داده است، دانش‌جویان ایرانی به هیچ‌عنوان تحت‌تاثیر این تهدیدها و ارعاب‌ها قرار نخواهند گرفت و این احکام سنگین هم به بایگانی تمامی طرح‌های شکست‌خورده اضافه خواهد شد. دانش‌جو تا زمانی که دانش‌گاه در ایران باز هست، منتقد باقی خواهد ماند و خاموش نخواهد شد و نسل‌های مختلف دانش‌جویی‌، فعالیت‌های نسل‌های قبلی را ادامه خواهند داد. حتا اگر نوید و در کنارش ده‌ها دانش‌جوی زندانی دیگری که امروز ناجوان‌مردانه و نا‌عادلانه در کنج سلول زندان به سر می‌برند و دارند تاوان فعالیت‌های رشادت‌طلبانه خود را در دفاع از آزادی و کرامت انسانی پس می‌دهند، باز هم نویدهای دیگری در دانش‌گاه و جنبش دانش‌جویی فعالیت آن را ادامه خواهند داد تا زمانی که استبداد و خودکامگی مذهبی در ایران به پایان برسد و من امیدوار هستم که روزی در داخل ایران یا حتا اگر این‌جا باشیم، با هم‌دیگر و در کنار تمامی دانش‌جویانی که الان در زندان هستند که آن روز آزاد خواهند شد و همه نسل‌های قبلی جنبش دانش‌جویی که آن‌ها هم در زندان بودند، زوال استبداد دینی را با هم جشن بگیریم و آزادی را برای کشور خودمان و مردم خودمان به انتظار بنشینیم.»

در آخرین حکم صادره برای «نوید خانجانی» یکی از فعالان مدنی و عضو کمیته گزارش‌گران حقوق بشر در ایران و بانی جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی دوازده‌سال وی باید دوازده‌سال از عمر خود را در زندان بگذراند

آقای «خانجانی» یک فعال مدنی بهایی است که فقط در سال‌های اخیر با کنش‌های مدنی سعی در طرح موضوع جلوگیری از تحصیل که حق مصرع در قانون اساسی ایران نیز هست، داشته است.

پیش از آن نیز بسیاری از فعالان مدنی و دانش‌جویی با حکم‌های زندان سنگینی مواجه بوده‌اند. «ضیا نبوی»، «بهاره هدایت»، «میلاد اسدی»، «مهدیه گل‌رو» و یا سایر فعالان روزنامه‌نگار نظیر «هنگامه شهیدی» و بسیاری از کسانی که به اعتراض مدنی پرداخته‌اند.

به همت گروهی از فعالان مدنی در واشینگتن، روز یک‌شنبه ششم فوریه با تجمع در برابر دفتر حفظ منافع جمهوری اسلامی گروهی از معترضان با سردادن شعار و نمایش پلاکارد به صدور این حکم سنگین و حکم‌های مشابه که اینک برای کنش‌گران مدنی صادر می‌شود اعتراض کردند.

در خصوص دلایل برگزاری این قبیل تجمع‌ها دکتر آرام حسامی مدرس دانش‌گاه اشاره کرد:

من وظیفه کسانی که در بیرون از کشور هستند را دو جور می‌بینم. یکی این‌که نگذارند مسایل حقوق‌بشری فراموش شود و مخصوصن صدایی باشند برای افرادی که تا به امروز خاموش بودند و  حمایت نمی‌کردند که بدانند این مسایل همه به هم ربط دارد. یعنی مسایل دانش‌جویی، زنان و  مسایل تبلیغاتی که دست‌گاه دارد، یک‌جوری به تمام مردم در سراسر دنیا پراکنده بشود. دوم این‌که به دولت‌مردان هم این را بگویند که اجازه ندهید مسایل حقوق بشری فدای مسایل امنیتی و مسالی افتصادی شود. از این نظر من بیش‌تر تاکیدم بر این است که جامعه مدنی که کوشا نبوده فعال بشود و بتواند این پیغام  و رابطه را ببینند که چه‌طور مسایل حقوق‌بشری  به هم ربط دارد.  به‌طور مثال محرومیت از تحصیل چگونه به جنبش آزادی‌خواهانه کامل مردم ربط دارد و از همه یک کوشنده  و فغال بسازد.  و این از همه مهم‌تر است  که جامعه مدنی بایستی  در موازی کارهای امنیتی و به اصطلاح سازمانی رژیم کار کند.

هم‌چنین دکتر کاویان میلانی مدرس دیگر دانش‌گاه نیز در‌خصوص دلیل‌های نزدیکی گروه‌های معترض به شرایط داخل و هم‌گرایی در بین هم را چنین توضیح می‌دهد:

مساله‌ای که الان ما با آن رو‌به‌رو هستیم، مساله حقوق شهروندی است. که یک پدیده عام و جهام شمول است و  همین‌طور مساله‌ ما در هم‌چین موقعیتی حقوق مدنی و شهروندی حقوق بشری است و هیچ تفکیکی بین خودی و غیر‌خودی و دیگر اجتماعی نداریم.

آیا فکر می‌کنید راه‌کاری که الان پیش‌رو است، اعتراضاتی به این ترتیب که ممکن است از حجم کمی بالایی هم برخوردار نباشد، تاثیری در جریان دموکراسی و آزادسازی رسانه‌ای و به هر حال شفاف‌سازی این وضغیت می‌تواند داشته باشد؟

امیدواریم که داشته باشد. به هر حال بر این باور هستیم که هر نظامی، هر فکر و اندیشه‌ای قابل اصلاح و قابل تعدیل است و امیدواریم که این مساله، مساله‌ای باشد که گروه‌هایی که خرد‌گرا هستند و علاقه دارند به این که در فضای شفاف‌تر و باز‌تری فعالیت کنند، مساله حقوق بشر در خود ایران را مطرح کنند. حاکمیت باید جنبه‌های رادیکال و تندش باز‌خواست پذیر باشد. و باید خواسته‌های مردم که حقوق شهروندی و حقوق بشری است، همه رعایت شود. باید جواب‌گو باشد و  من فکر می‌کنم که اگر صدا و فضای کافی داده بشود، این‌گونه شود.

این تجمع در ساعت پنج عصر روز یک‌شنبه با حضور و سخنرانی آقای حسامی، میلانی و علی افشاری از فعالان جنبش دانشجویی به پایان رسید در پایان این تجمع یکی از حاضران بیانیه کمیته گزارش‌گران حقوق بشر را در خصوص اعتراض به صدور این حکم سنگین، خواند.

روز یک‌شنبه هفته گذشته، با صدور حکمی از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباس، نوید خانجانی، دانش‌جوی محروم از تحصیل و فعال حقوق‌ بشر به ۱۲سال حبس تعزیری و جریمه نقدی محکوم شد.

هم‌چنین وی در حکمی که پیش‌تر به وکیل وی ابلاغ شده بود، از کشور ممنوع‌الخروج شده است.

نوید خانجانی پیش از این در ۲۹ آذرماه سال جاری به اتهام نشر اکاذیب، تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به واسطه‌ی انتشار اخبار و گزارش‌ها و انجام مصاحبه با تلویزیون و رادیوهای بیگانه، عضویت در شورای مرکزی کمیته گزارش‌گران حقوق بشر و هم‌چنین تشکیل گروه محرومین از تحصیل مورد محاکمه قرار گرفته بود.

نوید خانجانی ۱۱ اسفند ماه سال گذشته نیز در اصفهان بازداشت و پس از گذراندن ۶۵ روز حبس موقت در بند دو-الف سپاه زندان اوین، سیزدهم اریبهشت سال جاری با قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. این فعال حقوق بشر ۲۵ روز نخست بازداشتش را در سلول انفرادی به سر برده بود.

گالری:

«اعتراض به حکم خانجانی در واشنگتن»


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

مجله آمریکای «تایم» «امام علی رحمان» رییس‌جمهوری تاجیکستان را رهبر خودکامه در ورطه خطر نامیده است. در این قطار رییس‌جمهوری تاجیکستان را «حسنی مبارک»، «محمود احمدی‌نژاد»، «عمر البشر»، «الیکسندر لکشینکا» و خانواده پادشاهی عربستان سعدی هم‌راهی می‌کنند.

مجله «تایم» نوشته است، «امام علی رحمان» نظام خودکامه‌اش را هم‌چون وسیله‌ی مقابله با تهدید گروه‌ها افراطی توجیه کرده، به تاجیکستان هم‌چون به ملک شخصی خود رهبری می‌کند. «تایم» گفته است، حکومت رحمان می‌تواند پابرجا بماند، ولی‌ آن ابرهای سیاهی، که بالا تاجیکستان تحت اطاعت او سایه انداخته‌اند، پیش راه او را تیره خواهند کرد.

ولی‌ مقامات رسمی تاجیکستان این پیش‌گویی‌ها را قبول ندارند. آن‌ها می‌گویند «امام علی رحمان» رهبر خودکامه نیست و تا هنوز اعتبار و جای‌گاه‌ها و در نزد مردم حفظ شده است. «سیف‌اله سفراو» معاون رهبر مرکز پژوهش‌ها ستراتیژک وابسته به رییس‌جمهوری تاجیکستان می‌گوید، این پیش‌گویی «تایم» نه اساس علمی دارد و نه سیاسی.

تحلیل‌گران امور سیاسی اما این پیش‌گوی مجله «تایم»، را جدی می‌گیرند و می‌گویند حکومت «امام علی رحمان» باید دست به اصلاحات فراگر بزند. به باور آن‌ها ساکنان تاجیکستان از اقتصاد ضعف، فشار بالای مطبوعات، تقسم نادرست زمین، نقض حقوق انسان، انتخابات‌ها ناشفاف ناراضی‌اند و اگر وضع به این شکل ادامه کند، روزی آن‌ها به خیابان‌ها خواهند ریخت. «حکمت‌اله سیف‌اله‌زاده»، عضو ریاست عالی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، که مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته است، دو روز قبل در صحبت خود گفت: «اگر «رحمان به اصلاحات دست نزند، جامیعه تاجیکستان به حوادث تونس و مصر رو‌به‌رو خواهند آمد. به نظر تحلیل‌گران «امام علی رحمان» تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ امکان عملی بیش‌تر دارد، تا سیما خود را هم‌چون «رهبر خدکامه در ورطه خطر» تغییر دهد.»

زیرا تمام وکالت‌ها و صلاحیت‌ها، فرمان و تعیینات در کشور در دست شخص رییس‌جمهوری است. «امام علی رحمان» بیش‌تر از بیست‌سال است، که زمام قدرت در تاجیکستان را در دست دارد. وی در سال ۱۹۹۱ میلادی برای اولین‌بار رییس شورا عالی تاجیکستان و در سال ۱۹۹۴ هم‌چون رییس‌جمهور تاجیکستان انتخاب شد. آقا «رحمان» در آغاز سال ۲۰۰۰ با اصلاح قانون اساسی توانست مهلت ریاست‌جمهوریش را به دو هفت‌ساله تمدید کند.

او هم چنین رییس «حزب حاکم خلقی، دموکراتیک است که بیش‌تر کرسی‌ها پارلمان به نمایندگان این حزب مربوط است.

رسانه‌ها می‌نویسند، فعلن زمام بزرگ‌ترین شرکت‌ها تجاری در دست «دادراروس» رییس‌جمهوری «حسن اسداله زاده» و دختران او قرار دارند. «آزاده رحمان» دختر امام علی رحمان معاون وزیر امور خارجی تاجیکستان است و پسرش «رستم امام علیم» معاون رییس اتحاد جوانان تاجیکستان بوده، رهبریت یک بخش کمیته سرمایه‌گذاری را هم به عهده دارد.

رستم امام عالی هم‌چنین رهبر تیم فوتبال «استقلال» است، که حالا عنوان قهرمان فوتبال تاجیکستان را گرفته است. «جمال‌الدین نورعلی‌یف» داماد او معاون وزیر مالیه تاجیکستان است و به نوشته رسانه‌ها رهبریت شرکت «آرس» به دوش دارد، که به جمع‌آوری مبلغ در راه «دوشنبه، خجند» مشغول است.

«امام علی رحمان» در طول حکم‌رانی خود با مخالفانش برخورد شدید داشته توانسته است، بعضی‌ از هم‌راهان سابقش را، که می‌خواستند علیه او قیام کنند، به کنج زندان افکند. در دوران رهبری او «محمدروزی اسکندراف» رییس حزب دموکرات تاجیکستان، «غفار میرزایف» سابق رییس آژانس ضد مواد مخدر، «یعقوب سلیماف» سابق وزیر کشور و سفیر تاجیکستان در ترکیه بازداشت و به مهلت‌ها طولانی زندانی شده‌اند.


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

کم‌تر آدمی را می‌شناسم که فیلم «بر باد رفته» را کم‌کم یک‌بار ندیده باشد، کم‌تر آدمی را می‌شناسم که با «اسکارلت اوهارا» و مزرعه‌اش زندگی نکرده باشد. «مامی» را دوست نداشته باشد و عاشق «رت باتلر» نشده باشد، «اشلی» شل و وارفته را به‌خاطر دوست نداشتن چنین زیباییی مذمت نکرده باشد و برای «ملانی» احترام قایل باشد ولی در ته‌‌تهای ذهنش از این همه خوبی و گذشت کلافه نشده باشد و همان «اسکارلت» را با همه‌ی خباثت‌های دوست داشتنیش ترجیح ندهد، و آدم‌هایی زیادی را می‌شناسم وقتی اسکارلت پرده‌ی خانه را لباس فاخری می‌کند.  همان زمان به پرده‌ی خانه‌اشان نگاهی نینداخته باشند. و از همه بیش‌تر زمانی غرق لذت می‌شویم که با خود بگوییم امروز وقت ندارم فردا به این موضوع فکر می‌کنم در حالی‌که در عمل بعدی وجود ندارد.

بر باد رفته فیلمی که هم‌چون کتاب متبوعش، رکوردهای زیادی بر جای گذاشت و محبوبیت بسیاری پیدا کرد. کتاب بر باد رفته، آن‌قدر در آمریکا فروش کرده که می‌گویند پس از انجیل، پرفروش‌ترین کتاب تاریخ آمریکا است. بر باد رفته عنوان یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های تاریخ هنوز فروش دارد و فیلم بر باد رفته هنوز هم جزو محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ است.

بر باد رفته فیلمی که هم‌چون کتاب متبوعش، رکوردهای زیادی بر جای گذاشت و محبوبیت بسیاری پیدا کرد. کتاب بر باد رفته، آن‌قدر در آمریکا فروش کرده که می‌گویند پس از انجیل، پرفروش‌ترین کتاب تاریخ آمریکا است

بعضی از فیلم‌ها هستند که شاید نقاط ضعف زیادی داشته باشند. ولی یک ویژگی خاص دارند که باعث می‌شود تماشاگر به راحتی بتواند چشمش را به روی مشکلات و ضعف‌های آن ببندد. بر باد رفته هم چنین فیلم سینمایی بالاتر از فیلم‌هایی چون «آوای موسیقی» و «ای تی» و «تایتانیک» معرفی شد. اما نکته‌ی مهم این جاست که هم کتاب «مارگارت میچل» و هم فیلم «ویکتور فلمینگ» به‌طرز شگفت‌انگیزی از مانع بزرگی به‌نام زمان عبور کرده‌اند.

کتاب بر باد رفته یلمی است و ویژگی مهم آن هم عظمتش است. کافی است چند دقیقه‌ی ابتدایی فیلم را تاب بیاوریم تا به راحتی در شکوه چشم‌نواز فیلم غرق شویم. آن گاه دیگر به راحتی می‌توان از این مساله چشم پوشی کرد که فیلم چه‌قدر سعی می‌کند زود و سریع شخصیت‌های پرشمارش را به ما معرفی کند و برای همین بعضی از شخصیت‌های فرعی فیلم برای ما درست جا نمی‌افتند. یا این‌که چه‌قدر نقش بخت و تقدیر در فیلم بالاست.

یا این مسئله که بر باد رفته تا چه حد نژادپرستانه به تصویر کشیده شده است سمپاتیک‌ترین کاراکترهای فیلم، جنوبی‌های طرف‌دار برده‌داری‌اند و منفورترین آدم‌های فیلم، شمالی‌های غارت‌گر. همه‌ی این‌ها را به سادگی می‌توانیم از یاد ببریم، وقتی عظمت و وقاری را می‌بینیم که نه فقط در نماهای باشکوه و دکورهای عظیم فیلم، که در همه‌ی ابعاد آن وجود دارد. از موسیقی «ماکس استاینر» گرفته تا بازی فوق‌العاده‌ی دو بازی‌گر اصلی فیلم. به هر حال، بر باد رفته، شاید عظیم‌ترین محصول تاریخ کمپانی رویاسازی «هالیوود» باشد. به‌طور طبیعی خیلی از سکانس‌های آن، امروزه تاثیرگذاری اولیه را ندارند. ولی بعضی از صحنه‌های آن، هنوز دیدنی و به شدت اثر گذارند. از جمله سکانس عبور رت و اسکارلت از میدان غرق در آتش و واگن حاوی مواد منفجره. به هر حال از فیلمی که تهیه کننده‌اش بیش از یک سال زمان صرف کرد تا بازی‌گر نقش اسکارلت را مطابق با آن چه در کتاب آمده است پیدا کند، انتظاری جز این هم نمی‌رود.

در اوایل داستان، فضایی آکنده از خوش‏بختی و شادی تصویر می‏شود که بیش‏تر روزهای اسکارلت و همسایه‏ها و خویش‌آوندان او در مهمانی‏های بزرگ  و به خوش‏گذرانی و رقص و آشنایی و هم‏نشینی با جوانان می‏گذشت. صفحه‏های ابتدایی رمان 1200 صفحه‏ای بر باد رفته شاهد عشق اسکارلت به اشلی است، اسکارلت با امید به دست آوردن اشلی در مهمانی مجلل اعلام نامزدی اشلی و ملانی شرکت می‏کند اما وقتی هیچ توفیقی نمی‏یابد، در همان مهمانی به چارلز برادر ملانی قول ازدواج می‏دهد. همه روزهای رویایی اسکارلت در کم‏تر از سه ماه به سیاهی تبدیل می‏شود و کشته شدن چارلز جوان سیاه‏پوشش می‏کند. جنگ روز به روز شدت می‏گیرد و روز به روز ایالت‏های جنوبی آمریکا بیش‏تر در دام قحطی و گرسنگی فرو می‏رود اما اسکارلت هم‏چنان در روزهای خوش گذشته سیر می‏کند.

اسکارلت اوهارا را می‏توان نماد مبارزه با قوانین سخت و شکننده‏ی عرفی جنوب آمریکا دانست، چرا که او هیچ فرصتی را برای رها شدن از قانون‏های بی‏رحمانه جامعه از دست نمی‌دهد. لباس سیاه عزا را که باید یک‌سال بپوشید خیلی زودتر از آن از تن درمی‌آورد و خود را همان دختر روزهای پیش از ازدواج با چارلز می‌بیند. اینک او دور از خانواده‏اش نزد عمه پیتی پیر و ملانی جوان زندگی می‏کند و روزها را به اتفاق همه‏ی آشنایان در بیمارستان به مجروحان جنگ خدمت می‏کند، اما هنوز روزهای خوش پیش از جنگ را آرزو می‏کند.

داستان جذاب فیلم، عامل مهم‌تری برای توجه تماشاگران عام به این فیلم است. داستان فیلم در قرن نوزدهم می‌گذرد. همان زمانی که داستان خیلی از فیلم‌های وسترن در آن حوالی می‌گذرد. جدا از بحث تنهایی شخصیت اصلی و جدایی آدم‌ها که یکی از نقاط مشترک بر باد رفته و وسترن‌هاست، توجه ویژه‌ی بر باد رفته به برخی از مولفه‌های فیلم‌های وسترن هم جالب است. در قرن نوزدهم، زن و اسب و زمین بسیار مورد توجه بودند. چرا که دست‌رسی به آن ها بسیار دشوار بود. در این فیلم هم توجه خاصی به آن‌ها شده است. بدترین زن در این فیلم که یک فاحشه است به موقع کمک‌های بزرگی به رت و دوستانش می‌کند و زنی محترم به تصویر کشیده می‌شود. اسکارلت در اوایل فیلم سوالی می‌پرسد که مضمونش چنین است که چرا باید دخترها دنبال پیدا کردن شوهر بدوند؟ ولی آن‌چه در طول فیلم می‌بینیم، برعکس است. همیشه این مردانند که دارند در پی زنان می‌دوند.

فیلم هم ریتم تند و مناسبی دارد و تماشاگر را به‌خوبی به دنبال خودش می‌کشاند. «ویکتور فلمینگ» را بیش‌تر به‌عنوان یک تکنسین ماهر می‌شناسند تا یک فیلم‌ساز قوی. کسی که متخصص به پایان رساندن پروژه‌های معلق مانده و پرهزینه شناخته می‌شد. دو نمونه‌اش، دو فیلمی بودند که او در سال 1939 ساخت بر باد رفته و جادوگر شهر زمرد. ولی نکته‌ی مهم درباره‌ی او این است که فلمینگ تخصص ویژه‌ای در داستان گویی داشت.

شاید نتوان او را یکی از برترین داستان گویان تاریخ سینما دانست. ولی از این نظر، جای‌گاه بالایی دارد. فیلم‌های او، از خاک سرخ گرفته تا همین بر باد رفته و جادوگر شهر زمرد و فیلم‌های بعدی‌اش از جمله ژاندارک. از تعادل قابل ستایشی در روند داستانی شان برخوردارند که بی‌شک بخش بزرگی از آن حاصل کار فلمینگ است. بر باد رفته علی‌رغم زمان طولانی‌اش، از ریتم تندی برخوردار است که از خستگی تماشاگر جلوگیری می کند. فیلم هنوز سرپا و قدرت‌مند جلوی ما ایستاده و قلب دوست‌داران دوران طلایی آمریکا را تسخیر می‌کند. بر باد رفته هنوز زنده است و نفس می‌کشد. همان‌طور که کتاب بر باد رفته هنوز فروش دارد. هنوز می‌توان فیلم را دید و با لحظه لحظه‌اش زندگی کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، انجمن هم‌بستگی فعالان تبعیدی ایرانی در ترکیه، با صدور فراخوانی از برگزاری تجمعی اعتراض‌آمیز به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی، روز 22 بهمن‌ماه برابر سفارت ایران در آنکارا خبر داده‌ است.

این تجمع با هدف حمایت از فعالان سیاسی و حقوق بشری در روز 22 بهمن ماه ساعت 14 تا 16 برابر سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا برگزار می‌شود.

انجمن هم‌بستگی فعالان تبعیدی در این فراخوان اعلام کرده است: «‌ایرانیان مبارز و آگاه مقیم ترکیه، همان‌گونه که می‌دانید مبارزات آزادی‌خواهانه مردم ایران وارد دوره‌ای جدید از مبارزات رهایی‌بخش خود شده است، بر ماست که در دفاع از حضور غیرت‌مند مردم ایران سکوت خود را شکسته و فریاد آزادی خواهی بر‌آریم.»


 


امیر و کاملیا / رادیو کوچه

منطقه باستانی معروف به شهر «یری» در شمال‌غربی روستای «پیرازمیان» در ۳۱ کیلومتری شرق «مشگین شهر» در کنار رود «قره سو» قرار دارد. وسعت این منطقه تاریخی ۴۰۰ هکتار است و از سه قسمت «دژ نظامی»، «معبد» و «قوشا تپه» تشکیل می‌شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزاره پیش از میلاد می‌رسد. اولین‌بار در حدود ده سال پیش از انقلاب اسلامی «چارلز برنی» در این محوطه کاوش کرد و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ سه فصل حفاری به سرپرستی «علیرضا هژبری نوبری» در آن انجام شد. در اولین فصل حفاری که در آبان ۸۳ آغاز شد قبرهای عصر آهن بررسی شدند که پیش از آن توسط جویندگان عتیقه تخریب شده بودند و تنها ساختمان‌بندی قبرها معلوم بود.

در این دوره سفال‌ها‌یی مربوط به دوره «کالکو لتیک» کشف شد و قدمت منطقه را به ۳۵۰۰ سال از عصر آهن به عقب برد. این سفال‌ها شبیه سفال‌های مناطق باستانی «دالما و حاجی فیروز» هستند. به این ترتیب برای اولین‌بار قدمت سکونت بشر در استان اردبیل به دوره مس، سنگ رسید. برخی از سفال‌ها منقوش و برخی با طرح سبدی بودند. تعدادی سفال دو لایه نیز در حفاری کشف شد که احتمال می‌رود لایه دوم سفال برای ترمیم قسمت‌های شکسته سفال به کار رفته است.

در منطقه یری تعداد زیادی سنگ شیشه برنده (ابسیدین) کشف شد که می‌تواند گواهی بر ارتباط این منطقه با «قفقاز» و «آناتولی» باشد زیرا سابقه استخراج این نوع سنگ در این مناطق شناخته شده است. از ابسیدین برای برش سنگ‌های سخت در دوره کالکولتیک استفاده می‌شده است. در منطقه یری چند دوره تاریخی از مس، سنگی‌، عصر آهن۱ و عصر آهن ۲ مشخص شد و بقایایی از قلعه‌ای متعلق به دوره آهن کشف شد. در فصل بعدی حفاری در سال ۸۴ بقایایی از سفال، مفرغ و نقوش انسانی دیده شد که باستان شناسان آن‌ها را نذوراتی متعلق به معبد می‌دانستند.

یکی از این دو معبد در زیر دیوار دفاعی قلعه قرار داشت. باستان‌شناسان نتیجه گرفتند در دوره «اورارتویی» که ساکنان شهر یری بر روی معبد خود قلعه ساخته بودند از دین خود روی گردانده‌اند و خدای اورارتویی ( خالدی) را پذیرفته‌اند. البته این امر می‌تواند اختیاری یا به اجبار صورت گرفته باشد. در این فصل حفاری یک لایه نیز در زیر محوطه داخلی قلعه کشف شد که به «شخری» متروک و قدیمی‌تر تعلق داشته. برخی سفال‌های قهوه ای مایل به بنفش و سفال‌های داغ‌دار و سیاه نیز در این محل کشف شدند که به پیش از عصر آهن تعلق دارند.

در فصل سوم حفاری مشخص شد که در دوره اورارتوییان قلعه به آتش کشیده و متروک شده است. وجود خاکستر در لایه‌های خاک قلعه نشان‌دهنده آتش‌سوزی قلعه است. به این ترتیب دوره‌های متوالی زندگی بشر از ۷۰۰۰ تا دوره اورارتوییان در شهر یری به‌صورت متوالی مشخص شد. در این فصل تعداد زیادی ظروف سفالی، اشیای زرین مانند آویز، دگمه‌های زینتی و پلاک‌های طلایی و مفرغی کشف شد.

نیایش‌گاه اصلی منطقه یری در این فصل از زیر خاک بیرون آمد که شامل بیش از ۳۰۰ سنگ افراشت با ارتفاع‌های مختلف از ۳۵ تا ۲۵۰ سانتی‌متر با شکل‌های انسانی هستند و اشکال حجاری‌شده روی سنگ‌ها مشابه‌اند و حاوی صورت آدمی ( بدون دهان)‌، دست و شمشیر هستند. در مناطق دیگری از آذربایجان نیز سنگ افراشت وجود دارد مانند سنگ افراشت نشت بان سراب ولی هیچ‌کدام دارای حجاری نیستند. در غرب محل تجمع سنگ‌ها غاری قرار دارد که ساکنان محلی آن‌را «قاراکوهبل» نام نهاده‌اند. روبه‌روی آن چند تخته سنگ بر روی هم گذاشته شده‌اند و به این ترتیب سه فصل حفاری منطقه باستانی یری در سال ۸۴ به پایان رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی اردبیل در سال ۸۴ طی بازدید از منطقه اعلام کرد که در سال ۸۵ حریم شهر یری تعیین خواهد شد و این منطقه باستانی به ثبت ملی و جهانی خواهد رسید. ولی در مرداد سال ۸۵ تحقیقات باستان‌شناسی منطقه تعطیل شد. وی در مرداد سال ۸۶ اعلام کرد که کار طراحی سازه محافظ با اعتباری به مبلغ بیست میلیون تومان انجام خواهد شد در حالی که این کار نیاز به صد میلیون تومان بودجه دارد. در هر صورت تا پایان سال ۸۶ هیچ‌گونه اقدامی در جهت حفاظت از سنگ افراشت‌ها انجام نشده بود.

منطقه یری که وسیع‌ترین منطقه تاریخی استان اردبیل و یکی از با اهمیت‌ترین مناطق پیش از تاریخ شمال غرب ایران است به شماره ۶۱۶۲ به ثبت آثار ملی رسید. ولی به‌دلیل عدم حفاظت از منطقه سرمای بی‌سافقه زمستان سال ۸۶ سنگ افراشت‌ها را مورد حمله قرار داد و در اول بهمن ۸۶ با یک زیر نویسی تلوزیونی در شبکه خبر اعلام شد که 80 درصد از آثار تاریخی منطقه یری بر اثر سرما از میان رفته است. در واقع یکی از با ارزش‌ترین و بی‌نظیرترین آثار باستانی ایران و جهان در اثر بی‌مسولیتی از دست رفت و به هیچ‌وجهه قابل مرمت نیست.


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

در برنامه گذشته از لزوم دخالت روشن‌فکران دینی در مورد مسایل و مشکلات هم‌جنس‌گرایان مسلمان صحبت کردیم، ما می‌دانیم که هستند هم‌جنس‌گرایانی که متدین به دین‌شان هستند، اما به سبب نوع خاص خلقت‌شان، در ناگزیری مابین اعتقاد و گرایش‌شان اسیرند و تنها گروهی که توان رهایی آن‌ها را از این مشکل دارند، نواندیشان دینی هستند.

حال باید ببینیم که نواندیشان و روشن‌فکران مطرح دینی، شیعی ایرانی ما برای حل معضل این افراد تا به حال چه کرده‌اند.

متاسفانه با پرسه فراوان در میان مقالات و جستارهای گوناگون، متاسفانه تاکنون موفق به یافتن مطلبی مفید و راه‌گشا و تایید‌شده، حداقل توسط خود هم‌جنس‌گراها، با نام واضح هم‌جنس‌گرایان و راه‌کاری برای این افراد نشدیم، گرچه گویی مطلبی در مورد هم‌جنس‌گرایان و رابطه قرآن با هم‌جنس‌گرایی توسط «آرش نراقی» در سایت جرس وجود داشته که اکنون کاملن حذف شده و هم‌چنین مصاحبه‌ای در رادیو فردا به تاریخ «1389/6/24» با ایشان و هم‌چنین مصاحبه‌ای با آقای کدیور توسط تلویزیون هما.

آن‌چه پس از این جست‌وجوها کاملن واضح است آن‌ است که روشن‌فکران دینی ما تاکنون موفق به ارایه پاسخی برای هم‌جنس‌گرایان‌ نبوده‌اند که صادقانه و قابل اثبات باشد

آن‌چه پس از این جست‌وجوها کاملن واضح است آن‌ است که روشن‌فکران دینی ما تاکنون موفق به ارایه پاسخی برای این افراد نبوده‌اند که صادقانه و قابل اثبات باشد «‌توجه به نقد مقاله آرش نراقی در وبلاگ هم‌جنس‌گرایان‌» و مورد توجه هم‌جنس‌گرایان قرار بگیرد و در مواردی مانند آقای «کدیور» که مدعای روشن‌فکری دینی دارند، اصولن هنوز این مسئله دقیقن مانند روحانیت سنتی نگریسته می‌شود، لطفن به پاسخ مختصر شده به این مقاله در مجله ماها «‌مجله الکترونیکی هم‌جنس‌گرایان ایرانی‌»  توجه کنید :

«چارچوب احساس مذهبی و اعتقادی فرد از ساختار اجتماعی جامعه‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند جدا نیست. همان‌طور که گفته شد، به‌عنوان نمونه رهبران مذهب مسیحی پروتستان در غرب با هم‌جنس‌گرایان برخورد مداراجویانه‌ای دارند و حتا قبول می‌کنند که یک کشیش هم می‌تواند هم‌جنس‌گرا باشد. اما رهبران همین مذهب (مسیحی پروتستان) در آفریقا به‌شدت با هم‌جنس‌گرایی و هم‌جنس‌گرایان مخالف‌اند. یا مثلن پیروان اسلام در کشورهای مختلف با مسایل گوناگون به شکل متفاوتی برخورد می‌کنند. یا مثلن در آمریکا یک فرد آمریکایی مسلمان هست که روحانی است و اسم اسلامی عبداله را برای خود برگزیده. این روحانی مسلمان آمریکایی هم‌جنس‌گرای علنی است و با گروه مسلمانان هم‌جنس‌گرا به نام «الفاتحه» هم‌کاری دارد. درحالی‌که در شرایط فعلی ایران روحانیون هم‌جنس‌گرا داریم ولی به هیچ‌وجه خود را علنی نمی‌کنند. بر این اساس روان‌شناسان و جامعه‌شناسان ادعا می‌کنند که مذهب و شکل باور به آن قبل از هر چیز یک مسئله اجتماعی است و به ساختار و بند و بست‌های هر جامعه بستگی دارد.»

اگر قضیه همین است و مذهب در هویت گروهی یک جامعه یا بخشی از افراد آن جامعه نقش عمده دارد و شکل اعتقادی افراد به مذهب به ساختار آن جامعه بر می‌گردد، حال می‌توان این سوال را مطرح کرد که از کجا معلوم که این مذهب به درد مردم جوامع دیگر بخورد، و چرا جوامع مختلف برداشت متفاوتی از یک مذهب واحد نداشته باشند، جوامعی که هویت خود را از مذهب و باوری دیگر گرفته‌اند؟

گروه‌ها و دسته‌های مذهبی خشونت‌طلب همان‌قدر از مذهب استفاده می‌کنند که گروه‌های صلح‌طلب و معتدل مذهبی. یعنی اصول و دستورات مذهبی راه را برای هرگونه برداشتی هم‌وار کرده‌اند. با این حساب مذهب «ازجمله اسلام» هم‌چون هر دین و اعتقاد و باور دیگری نه فناتیک است و نه صلح‌طلب، بلکه رفتار مذهبی، روان‌شناسی و نیازها و طبیعت درون معتقدان به آن مذهب و ساخت جامعه مربوطه است که چهره آن را می‌آراید.

روشن‌فکر دینی با سوالات متافیزیکی مرگ و زندگی و مذهب درگیر می‌شود و تولیدات فکری‌اش در خدمت پاسخ‌گویی به نیازهای ذهنی و فلسفی آن دسته از متفکران و خوش‌فکران مذهبی است که به استنتاج‌های روشن‌فکری به‌عنوان غذای فکری نیازمندند.

روشن‌فکران دینی به معنای کلاسیک کلمه در جامعه ما بسیار نادرند. روشن‌فکر دینی بدون توجه به خوش داشت حاکمان یا پیروان و باورمندان به دین، سوالات و پرسش‌های خود را، هر چند جنجال‌برانگیز، مطرح و با استفاده از علوم مختلف سعی در بازخوانی متون دینی می‌کند و از این طریق به تطبیق دین و اصول آن با علم امروزی می‌کوشد. دغدغه روشن‌فکر دینی نه سیاست و حکومت بلکه خود دین و دنیا و خواسته‌های فراوان و انباشته شده انسانی است. روشن‌فکر دینی خواسته‌ها و توقعات موجود انسان‌ها را نفی و یا نادیده نمی‌گیرد بلکه سعی می‌کند با تعدیل اصول و چهره دین، به توقعات انسان‌ها پاسخ مثبت دهد. بر همین اساس، تبلیغ و تاکید بر دیسیپلین مذهبی که در حوزه کار متعصبان مذهبی جای عمده‌ای دارد تا از طریق ایجاد ترس از عاقبت و آخرت، مردم را به انقیاد درآورند، در عرصه تفکر روشن‌فکری دینی جایی ندارد.

چهره‌هایی هم‌چون «حجاریان»، «جلالی پور»، «عبدی»، «سروش»، «عبداله نوری»، «شمس الواعظین»، «باقی»، «سفری»، «کدیور» و امثال این‌ها که در رییس‌جمهور شدن خاتمی و بعدها شکل‌گیری مجلس ششم و پیدایش پدیده‌ای به‌نام اصلاح‌طلبان نقش زیادی داشتند قبل از این‌که روشن‌فکر دینی به معنای واقعی کلمه باشند، بیش‌تر سیاسی‌کاران معتدل مذهبی هستند که به‌طور مجازی عنوان روشن‌فکری دینی را یدک می‌کشند و در بین آن‌ها هنوز در مورد تعریف واژه روشن‌فکر دینی و این‌که آیا کلن کاربرد چنین واژه‌ای صحیح است یا نه کلی اختلاف‌نظر وجود دارد.

روشن‌فکران دینی «مجازی» کشور ما تاکنون با همه تلاش‌های ارزنده‌ای که داشته‌اند اما به‌طور مستقیم به موضوع هم‌جنس‌گرایی نپرداخته و تا آن‌جا که ما اطلاع داریم چنین اصطلاحی را بر زبان نرانده‌اند. اما آقای محسن کدیور در مصاحبه‌ای چهار بخشی تحت عنوان اسلام و مدرنیته که با تلویزیون «هما» (شبکه تلویزیونی هوادار حکومت ایران در آمریکا که از طریق ماهواره در کشور دیده می‌شود)، ضمن ضد‌و‌نقیض‌گویی‌های فراوان در مورد حقوق زنان، پوشش اسلامی و… به‌طور مستقیم به هم‌جنس‌گرایی هم اشاره کرده و حکم روشن‌فکری دینی داده که:

مسلمان حق ندارد با هم‌جنس خود رابطه جنسی برقرار کند ولو آن‌که هر دو طرف هم راضی باشند. این جز گناهان کبیره است و ربطی هم به یک زمان خاص ندارد و اصلی اجتماعی و قطعی است

«مسلمان حق ندارد با هم‌جنس خود رابطه جنسی برقرار کند ولو آن‌که هر دو طرف هم راضی باشند. این جز گناهان کبیره است و ربطی هم به یک زمان خاص ندارد و اصلی اجتماعی و قطعی است.»

در قرآن تنها یک جا به مسئله سکس با هم‌جنس اشاره رفته و آن هم در رابطه با «قوم لوط». در ویژه‌نامه «قوم لوط» به‌طور مفصل به این مسئله پرداخته‌شده ولی ذکر این نکته مهم است که داستان قوم لوط یک داستان خاص اسلامی،  قرآنی نیست بلکه یک داستان مسیحی است و شش‌صد سال قبل از اسلام در انجیل آمده است. یعنی داستان بیش‌تر مسیحی است تا اسلامی، وانگهی، ساختار آن دوره جامعه محل ظهوردین یهود و مسیح با ساختار جامعه ما و شکل و اعتقادات قرن بیست‌و‌یکم در ایران از زمین تا آسمان فرق دارد.

با این‌همه امروز جهان مسیحی در غرب با برجسته کردن عشق به هم‌نوع و تبلیغ مدارا و تحمل، هم‌گام با رشد جوامع خویش و تقویت عناصر حقوق بشری، تا حدود زیادی با هم‌جنس‌گرایی کنار آمده است تا جایی که شخصیت‌های روحانی معتبر آن‌ها حتا از کشیش شدن هم‌جنس‌گرایان هم دفاع می‌کنند. اگر جهان اسلام داستان شش‌صد سال قبل از خویش لوط را از مسیحیت گرفته، اما با رشد علوم و فنون، بیش‌تر شدن ارتباطات و تبدیل شدن دنیا به یک ده‌کده جهانی نباید شش‌صد سال طول بکشد تا جهان اسلام و به‌خصوص روشن‌فکران دینی مسلمان به آشتی با هم‌جنس‌گرایی روی آورند.


 


اکبرترشیزاد‌ / رادیو کوچه

شمار فراوانی از اسباب‌بازی‌ها، تقلید و یا نسخه‌ی کوچک‌شده‌ای هستند از وسایل کار یا زندگی بزرگ‌ترها. اما برخی از آن‌ها فقط یک وسیله‌ی بازی یا تزیینی ساده نیستند و در حقیقت روایت‌گر گوشه‌ای از پیشینه‌ی دراز فرهنگ‌عامه، آداب و رسوم و تمدن یک سرزمین هستند. «ماتریوشکا» یا «عروسک‌ تودرتو» از آن نمونه‌هاست.

«ماتریوشکا» یا «عروسک‌تودرتوی» روسی، مجموعه‌ای از عروسک‌های کوچک‌شونده است که به ترتیب داخل دیگری قرار می‌گیرد. ماتریوشکا عروسک‌های چوبی درون‌تهی معروف روسی است، که از چوب درخت «زیرفون» و در تعداد پنج یا بیش‌تر یا کم‌تر و به‌صورت تودرتو با تزیینات و رنگ‌آمیزی متنوعی ساخته می‌شود. ماتریوشکا از اواخر سده‌ی نوزده میلادی به عنوان نماد و هدیه یادگاری روسیه درآمده‌ است.

واژه‌ی «ماتریوشکا» برگرفته از اسم‌های روسی «ماتریونا» (Matryona) و «ماتریوشا» (Matriosha) است، که برای دختران روس به کار می‌رود. حرف «ک» در ماتروشکا، «ک» تصغیر است. تاریخ ماتریوشکا به سال ۱۸۹۰ باز می‌گردد و الهام‌گرفته از عروسک‌های سوغات ژاپن است. اگرچه اصل اشیای تودرتو در روسیه آشنا بوده‌ است و به سیب‌های تراشیده‌ی چوبی و تخم‌مرغ‌های عید پاک در سال ۱۸۸۵ باز می‌گردد که دارای مرغ، جوجه، تخم‌مرغ و زرده تخم‌مرغ تودرتو بوده‌اند.

واژه‌ی «ماتریوشکا» برگرفته از اسم‌های روسی «ماتریونا» و «ماتریوشا» است، که برای دختران روس به کار می‌رود

پیشینه‌ی ماجرا به آن‌جا باز می‌گردد که «سرگی‌مالیوتین» ،نقاشی از کارگاه هنری مردمی از املاک «آبرامتسوو»، صنعت‌گر مشهور روس و از دوست‌داران هنر «ساوا‌مامونتوو»، مجموعه‌ای از عروسک‌های چوبی ژاپنی را که «هفت خدای بخت و اقبال» را نشان می‌داد، دید. بزرگ‌ترین عروسک مربوط به «فوکوروکوجو» ‌‌(Fukurokuju)، خدایی خوش‌حال و تاس و دارای چانه‌ای بسیار دراز بود، که درون آن  شش خدای دیگر تودرتو قرار داشتند.

«مالیوتین» با الهام از آن، نسخه‌ی روسی عروسک را طراحی کرد. این طرح توسط «واسیلی‌وزدوچکین» در یک کارگاه اسباب‌بازی تراشیده شد و توسط «سرگی‌مالیوتین» نقاشی شد. این نمونه از هشت عروسک تشکیل شده بود که بیرونی‌ترین آن دختری با خروس بود، و پس از آن شش عروسک دختر دیگر و یک عروسک پسر و درونی‌ترین آن‌ها یک نوزاد بود.

در سال ۱۹۰۰، «مامونتووا»، زن «ساوامامونتوو»، عروسک‌ها را در نمایش‌گاهی جهانی در پاریس به نمایش گذاشت و این اسباب‌بازی، مدال برنز دریافت کرد. به زودی در دیگر نقاط روسیه بسیاری آغاز به ساخت ماتریوشکاها در سبک‌های گوناگون کردند.

هنرمندان نوین، سبک‌های گوناگونی از عروسک‌های تودرتو ساختند. معمول‌ترین موضوع، مجموعه‌ی حیوانات، نقاشی پرتره و کاریکاتورهای سیاست‌مداران مشهور، موسیقی‌دانان، و ستاره‌های نام‌دار فیلم‌ها بودند. عروسک‌های ماتریوشکا که رهبران کمونیست روسیه را تصویر کرده ‌بودند، در سال‌های آغازین دهه‌ی پایانی هزاره‌ی میلادی، با تجزیه شوروی، بسیار محبوب شدند. امروزه بسیاری از هنرمندان با استعداد روسیه در نقاشی عروسک‌های ماتریوشکا تخصص دارند، که مقولات تخصصی از اشیا، مردم و طبیعت را تصویر می‌کنند. در طول «پروستریکا»، رهبران «اتحاد جماهیر شوروی» به یکی از موضوعات نمایش داده شده بر ماتریوشکاها تبدیل شدند.

ماتریوشکا نسخه مردانه نیز دارد که به‌طور معمول «بابوشکا» (babushka) یا «ددوشکا»  (dedushka) نامیده می‌شود و پیرمردی روس است. در طراحی «اصل ماتریوشکا» یا «اصل عروسک‌های‌تودرتو» اصلی است که بازگو کننده‌ی «اشیای یک‌سان، درون اشیای یک‌سان» است که در بسیاری از طرح‌های طبیعی یا ساخت انسان وجود دارد. ساختار پیاز نیز به همین شکل است. با کندن لایه بیرونی پیاز، دوباره لایه‌ای مشابه در زیر آن مشاهده می‌شود. از این ساختار در طراحی لباس و میزها نیز استفاده می‌شود. در طراحی لباس در لایه‌کردن لباس‌ها و در طراحی میزها، هنگامی که میز کوچک‌تر درون میز بزرگ‌تر جا می‌گیرد و میزی باز کوچک‌تر درون میز کوچک. امروزه در بسیاری از خانه‌ها، آپارتمان‌ها و یا اتاق‌های کوچک، در هر کجای جهان، براحتی یک نمونه از این عروسک‌ها یافت می‌شوند.


 


محمد‌رضا / رادیو کوچه

mohammadreza@koochehmail.com

تیم فوتبال «پرسپولیس» در چارچوب هفته بیست‌و‌یکم رقابت‌های لیگ برتر باش‌گاه‌های ایران، برابر «صنعت نفت آبادان» به برتری دست یافت تا هم‌چنان به موفقیت در این مسابقات امیدوار بماند. دیدار تیم‌های پرسپولیس تهران و صنعت نفت آبادان در چارچوب هفته بیست‌و‌یکم رقابت‌های لیگ برتر باش‌گاه‌های کشور با قضاوت «محسن ترکی» در ورزش‌گاه آزادی برگزار شد. در پایان این دیدار تیم فوتبال پرسپولیس با ارایه یک بازی نسبتن مناسب به برتری 2 بر صفر دست یافت. «مازیار زارع» در دومین دقیقه از وقت‌های تلف‌شده نیمه نخست از روی نقطه پنالتی و «هادی نوروزی» در دقیقه 51 گل‌های سرخ‌پوشان پایتخت را در این دیدار به ارمغان آوردند.

این دیدار با حملات پرسپولیس بر روی دروازه میهمان آغاز شد و در دقیقه 16 «غلامررضا رضایی» بهترین فرصت را برای گل‌زنی از دست داد. در ادامه نیمه نخست هر دو تیم فرصت‌هایی برای گل‌زنی داشتند که بی‌دقتی مهاجمان باعث از دست‌رفتن این موقعیت‌ها شد.

در دومین دقیقه از وقت‌های تلف‌شده نیمه نخست غلامرضا رضایی با خطای مدافعان صنعت نفت متوقف شد که محسن ترکی بی‌درنگ نقطه پنالتی را نشان داد.‌ مازیار زارع به راحتی این ضربه را تبدیل به گل کرد تا پرسپولیس با برتری یک بر صفر به رخت‌کن برود.

در آغاز نیمه دوم نیز میزبان حملات خود را ادامه داد تا در دقیقه 51 هادی نوروزی گل دوم را با یک ضربه بغل پا به ارمغان بیاورد.‌ پرسپولیس با این پیروزی 33 امتیازی شد تا به ادامه مسابقات لیگ برتر امیدوار بماند و صنعت نفت آبادان هم 28 امتیازی باقی ماند.

اما در دیگر دیدار تیم فوتبال استقلال تهران در چارچوب هفته بیست‌و‌یکم رقابت‌های لیگ برتر باش‌گاه‌های کشور با ارایه یک بازی منطقی و با استفاده از اشتباهات دور از انتظار مدافعان استیل آذین به برتری سه بر یک دست یافت تا با کسب این پیروزی با 37 امتیاز به رتبه دوم جدول رده‌بندی صعود کند.

فرهاد مجیدی کاپیتان تیم استقلال که پس از برطرف‌شدن اختلافات با «علی فتح‌اله‌زاده» سرپرست باش‌گاه به این تیم بازگشت دو گل آبی‌پوشان تهرانی را در این دیدار به ثمر رساند و «سید صالحی» دیگر گل‌زن استقلال بود. «فریدون زندی» هم تنها گل استیل آذین در این دیدار را وارد دروازه استقلال کرد.

استیل آذین که در ابتدای فصل با جذب بازی‌کنان نام‌دار خود را به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی معرفی کرد با قبول دهمین باخت فصل خود با 19 امتیاز در انتهای جدول رده‌بندی باقی ماند.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های کردزبان، محمد‌صدیق کبودوند دبیر کل سازمان حقوق بشر کردستان نامزد دریافت جایزه‌ صلح نوبل برای سال 2011 شده است.

به گزارش کردانه و به نقل از کمپین حمایت از نامزدی محمد‌صدیق کبودوند برای دریافت جایزه‌ صلح نوبل، کمیته‌ نروژ اعلام کرد که‌ پس از 43 روز حمایت، دبیر کل سازمان حقوق بشر کردستان که‌ از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی به‌ 11 سال زندان محکوم شده‌ است به‌ عنوان نامزد دریافت جایزه‌ صلح نوبل برای سال 2011 معرفی شد.

لازم به یادآوری است محمد‌صدیق کبودوند 48 ساله روزنامه‌نگار و مدیر مسوول هفته‌نامه پیام مردم و بنیان‌گذار سازمان غیر‌دولتی حقوق بشر در کردستان در ژوئن 2007 بازداشت و پس از هفت ماه حبس در سلول انفرادی به جرم تشکیل و اداره (سازمان دفاع ازحقوق بشر کوردستان) به 11 سال حبس محکوم شده است.

بیشتر بخوانید:

«حمایت از کبودوند برای جایزه‌ صلح نوبل»


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه و پس از اعلام هلند بر تعلیق روابط با ایران و قطع تماس از سوی این کشور در واکنش به اعدام زهرا بهرامی شهروند ایرانی-هلندی وزارت خارجه هلند، سفیر خود از تهران را برای رای‌زنی فراخوانده است.

به گزارش رادیو فردا، سفیر هلند قرار است پنج‌شنبه این هفته تهران را به مقصد لاهه ترک کند اما به گفته سخن‌گوی وزارت خارجه هلند، وی احتمالن پیش از ترک تهران، اعتراض رسمی هلند را به وزارت خارجه جمهوری اسلامی تسلیم خواهد کرد.

موضوع اعدام خانم بهرامی با واکنش شدید دولت هلند روبه‌رو شد، گرچه وزیر خارجه هلند به صراحت اعلام کرد که «اعتراض دولت هلند به شکل دادرسی و رسیدگی به پرونده خانم بهرامی در ایران است.»

هم‌چنین پس از آن‌که برخی از گزارش‌ها حاکی از شکنجه خانم بهرامی در طول بازجویی‌ها بود، هلند اعلام کرد که برای بازگرداندن جسد زهرا بهرامی به خانواده‌اش در هلند کوشش خواهد کرد و قصد دارد با بررسی جنازه خانم بهرامی مسئله «شکنجه» را نیز بررسی کند.

در این زمینه اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند گفت که دختر خانم بهرامی مادر خود را دو روز پیش از اعدامش دیده‌ بود و در آن زمان نشانه‌ای از شکنجه وی در دست نبوده ‌است، اما «این‌که بین آن لحظه و لحظه اعدام او چه اتفاقی افتاده، ما از آن بی‌خبریم.»

سخن‌گوی وزارت خارجه هلند نیز تاکید کرده است که احتمالن سفیر ایران در هلند برای ارایه توضیحاتی در این زمینه احضار خواهد شد.

پیش‌تر کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در هلند، در ارتباط با اعدام زهرا بهرامی به اتهام قاچاق مواد مخدر، گفت: «کشورهای اروپایی باید قدردان این زحمات ایران باشند.»

بیشتر بخوانید:

«مراسم دفن زهرا بهرامی بدون حضور خانواده»


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، در بیانیه وزارت کشور تونس که از تلویزیون دولتی پخش شد آمده است که حزب حاکم سابق این کشور به‌نام حزب «آر‌سی‌دی» به حال تعلیق در آمده و کلیه دفاتر آن تعطیل شده است. این دستور تا هنگام تصمیم‌گیری جهت انحلال کامل این حزب اجرا می‌شود.

این بیانیه سه هفته پس از فرار زین‌العابدین بن‌علی رییس جمهوری تونس در پس اعتراضات سراسری این کشور اعلام می‌شود.

لازم به یادآوری است درگیری‌های تازه دو روز گذشته در تونس موجب کشته‌شدن دست‌کم سه نفر شده است.

بیشتر بخوانید:

«دو کشته در درگیری معترضان و پلیس تونس»


 


اردوان روزبه / عکس / رادیو کوچه

اعتراض به صدور حکم‌های سنگین برای فعال‌های مدنی و حقوق‌بشری در ایران این روزها در گوشه گوشه جهان شنیده می‌شود. تجمع روز یک‌شنبه ششم فبریه در برابر دفتر حفظ منافع جمهوری اسلامی در واشینگتن یکی از همین اعتراض‌ها بود.

بیشتر بخوانید:

«خانجانی یکی از ده‌ها محروم شده است»



 


دوشنبه 18بهمن 89 / 7 فوریه 2011

note3اجرا: زهره‌

note3استودیو: اعظم

note3تقویم‌تاریخ

note3سوت – «برد شیرین پرسپولیس و استقلال در هفته بیست‌و‌یکم لیگ» – محمدرضا

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات ایران

note3روز‌نگاشت – «خدمتی بزرگ به مردم» – محبوبه

note3بخش اول خبر‌ها

note3پس‌نشینی‌تند – «عروسک، هم‌چون ابژه فرهنگی» – اکبر ترشیزاد

note3مجله‌ی جا‌ماندگان – «‌نفرت از شما در عصای پیران است‌» – شراره سعیدی

note3مجله خبری کابل – آرین

note3پارس‌نامه – «‌منطقه باستانی یری‌» – امیر و کاملیا

note3بخش دوم خبرها

note3گزارش روز – «خانجانی یکی از ده‌ها محروم شده است» – اردوان روزبه

note3دایره‌ی شکسته – «‌در امتداد بادها» – مه‌شب تاجیک

note3گزارش تاجیکستان – «رییس‌جمهوری تاجیکستان در قطار ده رهبر خودکامه» – کیومرث

note3بخش سوم خبرها


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

امروز یک مقام محلی افغان در ولایت جنوب شرقی خوست در یک کمین طالبان کشته شد.

جنرال عبدالحکیم اسحاق زی فرمانده پلیس ولایت خوست گفت سید محمد سرپرست ولسوالی باک آن ولایت هنگام که به سوی دفترش در حرکت بود مورد حمله مخالفان قرار گرفته و کشته شد.

وی افزود در این روی‌داد به کسی دیگری آسیب نرسیده است، اما تلاش‌ها برای بازداشت عاملان این روی‌داد جریان دارد.

طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است. ذبیح‌اله مجاهد یک سخن‌گوی طالبان گفته است سرپرست ولسوالی باک ساعت 9 صبح امروز در یک کمین افراد آنان کشته شده است.

این در حالی است که یکی از تکتیک‌های طالبان هدف قرار دادن مقامات دولتی می‌باشد و در سال روان ده‌ها تن از این مقامات کشته شده‌اند.


 


خبر/ رادیو کوچه

گروه‌های مخالف دولت مصر از جمله اخوان المسلمین، پر نفوذترین گروه مخالف و اسلامی در این کشور، به پیشنهاد دولت مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای ایجاد اصلاحات در قانون اساسی واکنشی محتاطانه داشته‌اند.

به گزارش الجزیره، این امر درپی آغاز گفت‌وگو میان عمر سلیمان، معاون رییس جمهوری مصر و گروه‌های مخالف از جمله اخوان المسلمین صورت گرفته است.

از سوی دیگر برخی از گروه‌های مخالف از بی‌اعتمادی به  حسن نیت دولت خبر داده‌اند.

براساس برخی گزارش‌ها‌ی منتشر شده در مصر، نمایندگانی از سوی محمد البرادعی از چهره‌های سرشناس مخالفان هم در این گفت‌وگوها حضور دارند.

این برای اولین بار است که دولت و اخوان المسلمین به طور رسمی مذاکره می‌کنند و این در حالی است که اخوان المسلمین به‌طور رسمی اجازه فعالیت در این کشور را ندارد.

لازم به اشاره است اخوان‌المسلمین پیش از این اعلام کرده بود تا زمانی که حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر از قدرت کنار نرود، با دولت مذاکره نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

«مذاکره اخوان المسلمین با دولت مصر»


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، یکی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی درشهرستان الیگودرز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور از استان لرستان‌، در ساعت 8:30  صبح روز دوشنبه 18 بهمن ماه‌، نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل آقای پیرکرمی از برگزارکنندگان مجالس دراویش گنابادی درشهرستان  الیگودرز، وی  را بازداشت و اقدام به  تفتیش، توقیف و ضبط شماری از وسایل شخصی  وی کردند.

تاکنون از علت بازداشت این درویش گزارشی ارایه نشده است.

بر اساس این گزارش ، آقای پیرکرمی قبل از بازداشت نیز، بارها به‌صورت تلفنی از سوی ماموران اداره اطلاعات‌، احضار شده بود.


 


Ardavan Roozbeh/Radio Koocheh

ardavan@koochehmail.com

Translated by Avideh Motmaen-Far/Radio koocheh

All round four years ago when I was working for a radio, I produced a series of program named "minus one” that dealt with underground music in Iran. In these series, what was important to me was that young people of a land full of energy and vitality were ready to work and to express their capabilities, even though deserved criticism, but did not have the least of possibilities.

In doing so, I came to meet some of these underground groups who just loved to perform, make themselves known and share their conceptions. And an important thing was that most of these people were summoned and interrogated in various courts. Some of these groups have even been accused of trying to overthrow the regime but of course, accusations of this kind are daily bread these days.

But a part of this process was somehow rooted in the traditional objections. The traditional attitude of Fundamentalists was somehow to banish because of lack of understanding of what young person feel and how they function and what a normal requirement is for a young massive energy to drain.

This being said, I just wanted to make an introduction to the fact that the simplest aspiration in a  concerned community, may engage in a security issue or become doctrinal.

He is called “Matin” which is probably a nickname or maybe it does not even matter. Known as the ”Matin 2 larynx”, his vocal rang is very vide. And his reputation comes from the variety of notes he is able to sing.

I first saw this young singer in a video on YouTube where a cleric over the pulpit, according to his understandings, highlights ”Matin” as the symbol of devil worshiping. Being discovered by this cleric, transformed his entire life, he who was only interested in rock music. Being labelled as a ”Devil Worshiper” is not an unimportant thing in today’s Iran to be charged with.

He is called “Matin” which is probably a nickname or maybe it does not even matter. Known as the ”Matin 2 larynx”, his vocal rang is very vide. And his reputation comes from the variety of notes he is able to sing.

But ”Matin” has repeatedly denied it. He says that the way he is dressed cannot mean that he ”worships the devil”. It cannot be a sign of moral or doctrinal deviation. Who is truly a Devil Worshiper? Where is the investigative resources for this issue and which are references confirming that devil worshiping exist in Iran and ”Matin” could be its symbol?

These kind of accusations have created a situation where different groups of the vibrant young people are isolated from the body of the community, leave the country or have underground lives.

It is true that many people are not politically active and do not follow anything. When young passionate people do not have the opportunity to express their internal needs, they definitely and undoubtedly will find another way to conceive. Many of the protests that the government can not control are due to the kind of pressure in various domain they have been imposing to people for over thirty years.

”Matin” has participated in an interview with Ardavan Roozbeh. He is the symbol of a generation, with all its demands, ups and downs, and repressed needs.

Some might criticize some one’s work or some one’s doing but it is better to let people do something and then criticize them in a positive way rather than preventing things to be done pretexting that it would not be well done anyways.

Interview with “High ranged Matin” in Radio Koocheh:

What is the ”university song”?

”The ”University song” is a track I loved to publish since a long time. But I wanted to be in a situation when a larger audience could hear it but it had bad consequences for me. A few university professors and students had pressed charges against me and it was in my file in Iran.

This song is about social issues and the deviations in the Universities. It is about people who are  not seeking knowledge at the university, and care about the problems that are created in the universities.”

Matin! Are you really a devil worshiper?

”No. And I have mentioned that in a few songs and a short interview on the internet. These discussions have created many problems for me. When you asked whether I have any objections to the social situation in Iran, I must say that I’m trying not to protest, and if I have any objection, I protest in my songs.”

I have listened to your song ” Nazmieh”. I cannot say that it is not protesting.

”That is true. And I accept that with my look and the style of music that cannot be easily performed in Iran, I cannot have any concerts in any city.

Social and artistic freedom is good as long as it is provided for everyone. Not that just some can understand it. There should not be two sides. The differences in various cultures in Iran are the root of many problems.”

Some people protested against you, and wrote about your look in different sites, even a cleric was mentioning your jewellery and the way you are dressed as devil. What does your look is symbolizing?

”Signs, refers to and depends on what is inside your heart and soul.  I do not think that someone’s bear or long hair show her true beliefs.”

Are you talking about Mr. ”Adel Ferdosipour” who said that what people believe in their heart is of their own concern?

”That’s right.”

Talk about the atmosphere around your job in Iran. What obstacles did you encounter in your job when you started? Why did you have any obstacle at all?

”My music is not Western Rock, it is “Oriental Rock”, this is the name I chose for it. A mixture of compilation, instruments and even Western and oriental tremolos.

At first when my work was not known by the public, I did not have any problem. But when I started to be known, many people protested. The same way I had radical fans, the same way I had radical protesters. And about me, my earrings, and my pair of glasses that had only one glass they wrote in web blogs and talked very negatively of me. On the other hand, there are also about thirty blogs supporting me. But given the situation in Iran, the protesters were more successful and they wanted to bring me down by using the religion.”

Click here to view the embedded video.

Do you mean that these symbols are a part of your personal taste and do not promote any particular culture, either framaconerie or devil worshiping? Although I think none of these really exist in Iran as it could be defined.

”Absolutely. I’m not at the level of being able to promote anything. As a child I listened to Western rock music and loved it. On the other hand, I listened to the traditional music that was not comparable to the Rock. This means that I could combine these things and make people like it through their own taste. Before, there were rock singers but did not succeed and Western rock does not combine well with poetry of Hafez and Rumi. Maybe classic rock could be played in the poems.”

Since you left Iran, you have been in Malaysia and Turkey. Why did you conclude that you can not continue to work in Iran?

”After I was arrested three times and the last time that I was in illegal detention, I understood that I should not have any activities. Although I love music and I cannot live without it so I preferred to continue overseas.”

What have you been doing after you left Iran?

”An album named “Third larynx” which is in the market recently. And two video clips that will be broadcasted.”

Why are you called ”Matin, high ranged”(2 larynx)?

”Matin 2 larynx is an expression. No one has two larynx. And of course, people who criticize me spread this negatively. In fact I have a vide range and God made me capable of this and I am grateful. I can hold the lowest and the highest kind of male voice. Third larynx, is between the two and is the normal voice. In my last album, the third larynx is used.”

Do you believe that in the East and among artists there is a kind of mafia that may not accept everyone?

”That’s right one hundred percent. However, the issue is not accepting someone. The Mafia needs huge advertising budget and requires large capital investments that are in between people who promote what they like. The problem is not if there are limitations in Iran or not. But the bigger issue is that the music Mafia outside the country is perhaps even worse than in Iran. From the dealers to those who understand something about the music, they are just looking to play with people. Between two major centers of Iranian music abroad, I mean Dubai and Los Angeles, I did not see anything else than dealers of music rather that art.”

Do you mean that this has nothing to do with the limitations?

These restrictions are created by music investors in the Music industry. When a famous satellite channel broadcasts music during a month, it means that they influence and manipulate the public’s taste. If they really follow different music and art, every month they should play a different style so people can see and the dealers cannot manipulate people. When they want to make something become famous they do it.”

Do you mean that it is the Mafia in music that allows someone to enter the game or not?

”Unfortunately, yes.”

Farsi


 


فرامرز دادرس

پس از سی و دوسال، تاریخ تکرار می‌شود، در آستانه سال‌گرد انقلاب اسلامی در ایران، این پیام آقای اوباما رییس جمهوری آمریکا است که روز یک‌شنبه از حنجره‌های به حسنی مبارک رییس جمهوری مصر ابلاغ شد.

بر پایه برخی از گزارش‌های محرمانه، خانم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی به ژنرال عمرسلیمان، رییس سازمان اطلاعات مصر، که چند روز پیش به مقام معاونت ریاست جمهوری مصر دست یافته است ابلاغ کرد؛ مبارک باید هر چه زودتر برکنار شود وگرنه کمک‌های نظامی آمریکا به مصر قطع خواهد شد.

از سوی دیگر برای تاثیر بیش‌تر پیام آقای اوباما به مبارک، وزیر دفاع آمریکا رابرت گیتس، در یک گفت‌وگوی تلفنی به فیلد مارشال محمد تنطاوی وزیر دفاع مصر همین پیام را تکرار کرد. ژنرال مک مولن رییس ستاد ارتش آمریکا نیز به هم‌تای مصری خود ژنرال سامی عنان گفت که مبارک باید برود.

این جمله شاید برای مصریان تازه باشد، ولی برای ایرانیان یاد‌آور سخنان آیت‌اله خمینی است که گفت: شاه باید برود، آن زمان طرف‌داران آقای خمینی می‌گفتند که این پیرمرد عجب پردل است و سرنترسی دارد، و طرف‌داران شاه هم که از این جمله مرعوب شده بودند، هاج و واج به فروپاشی رژیم نگاه می‌کردند.

این جمله شاید برای مصریان تازه باشد، ولی برای ایرانیان یاد‌آور سخنان آیت‌اله خمینی است که گفت: شاه باید برود، آن زمان طرف‌داران آقای خمینی می‌گفتند که این پیرمرد عجب پردل است و سرنترسی دارد، و طرف‌داران شاه هم که از این جمله مرعوب شده بودند، هاج و واج به فروپاشی رژیم نگاه می‌کردند

شاه گمان نمی‌کرد که این پیام آقای جیمی کارتر است که از دهان آیت‌اله خمینی در می‌آید و آن را جدی نگرفت، چون مقامات آمریکایی در ظاهر از شاه پشتیبانی می‌کردند، و گویی شهامت این را نداشتند که به یک دوست گرمابه و گلستان خود بگویند که دورانش به سر آمده و باید برود.

شاه تنها بود و همه او را ترک کرده بودند، او در کاخ خود نیز در امان نبود و بیم آن می‌رفت که هر آن وی را بکشند، یک بار روز عاشورای سال 57 ، توطئه‌ای در گارد شاهنشاهی رخ داد و شماری از افسران و درجه‌داران و سربازان در تیراندازی کشته و زخمی شدند. این آخرین اخطار به شاه بود و شاه هم دریافت که کارتر خودش نمی‌خواهد مستقیم به او بگوید و رفت.

آمریکایی‌ها، سناریوی شاه را برای حسنی مبارک اجرا می‌کنند، ولی این بار برای این‌که مبارک، مانند شاه دچار سردرگمی نشود، بی‌پرده پیام می‌فرستند. شاید هنوز یک امام خمینی برای مصر آماده نکرده‌اند که از زبان او بگویند.

توفانی که از تونس برخاست، با سرعت زیادی به مصر رسید و در حال عبور از چند کشور دیگر می‌باشد و آمریکایی‌ها نیز غافل‌گیر شده‌اند، از یک سو، ماشین جنگی آن‌ها در عراق و افغانستان در گل و لای زمستان گیر کرده است، از سوی دیگر اسراییلی‌ها فشار می‌آورند و نمی‌خواهند در خاورمیانه هرج و مرج شود، چون برنده اصلی آیت‌اله‌ها‌ی ایران خواهند بود، البته شادی روحانیون تا زمانی است، که این توفان به سرزمین ایران نیز برسد، و شادی آنان را به غم مبدل سازد.

کسانی مانند مبارک‌، قربانیان ماشین دیکتاتور‌پروری خود آمریکایی‌ها هستند‌، این رهبران در کشور‌های خود نیز از سوی مخالفین، به عنوان سرسپردگان امپریالیسم آمریکا، نامیده می‌شوند. از مبارک‌ها به نام ژاندارم‌های آمریکا در گوشه و کنار جهان یاد می‌شود. روزی که دوران آنان به‌سر آید جایی برای زیستن ندارند و دیگر آنان را نمی‌پذیرند و حتا به مصادره اموال و دارایی‌ها‌ی آنان حکم می‌رانند، کاری که به سر ژنرال زین‌العابدین بن‌علی، رییس جمهوری پیشین تونس آمد، حکم بازداشت بین‌المللی او و خانواده‌اش صادر شده است. طرف‌داران دیکتاتور که گمان می‌کنند در راه  کشور و ملت خود خدمت می‌کنند، ناچار به فرار به همان کشور‌های دیکتاتور‌پرور خواهند شد، چاره‌ای جز پذیرفتن مشاغل پایین و سخت نخواهند داشت و هرشب پس از پایان کار طاقت‌فرسا، به دیکتاتورهایشان ناسزا خواهند گفت که آنان را به این روز انداخته است. دیکتاتور پروران نیز برای آنان سرگرمی فراهم می‌کنند آنان را مشغول طرح‌ها‌ی براندازی حکومت تازه خواهند کرد و این بازی هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

شگفت‌آور است که هیچ‌گاه کسی به ماشین دیکتاتور‌پروری و پایوران ‌آن کاری ندارد، تنها ممکن است چند ناسزا به آن دست‌گاه گفته شود و سپس فراموشی حافظه‌ها را پاک خواهد کرد. سیستم‌های دیکتاتور‌پرور خودشان دارای دموکراسی می‌باشند، و محصولات ساخت آنان، ویژه کشورهای‌ عقب افتاده‌ای است که در فقر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دست و پا می‌زنند.

14 بهمن- سوم فوریه 2011

فایل پی‌دی‌اف را از این‌جا دانلود کنید.


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، پیکر زهرا بهرامی شهروند ایرانی-هلندی که با صدور حکمی از سوی دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم و حکم وی در روز شنبه، 9 بهمن‌ماه، اجرا شده بود در شهر سمنان بدون حضور خانواده‌اش دفن شده است.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، روز یک‌شنبه ۱۷ بهمن ماه طی تماسی از سوی ماموران وزارت اطلاعات با بنفشه نایب‌پور فرزند زهرا بهرامی، به وی اطلاع داده که در ساعت 16:30 دقیقه قصد دفن پیکر مادرش را در شهرستان سمنان دارند.

ماموران وزارت اطلاعات در این تماس تلفنی اعلام کردند که در صورت تمایل یک نفر از اعضای خانواده وی می‌تواند در مراسم دفن حاضر شوند که به دلیل کمبود زمان هیچ‌یک از نزدیکان خانم بهرامی در این مراسم حضور نیافته‌اند.

گفته می‌شود ماموران وزارت اطلاعات در تماس تلفنی با خانواده زهرا بهرامی به وی اعلام کرده که دفن وی را به سفارت هلند اطلاع ندهند.

بیشتر بخوانید:

«احضارسفیر هلند به وزارت خارجه جمهوری اسلامی»


 


محبوبه‌ شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

هفتم فوریه زادروز «جیمز اگوستوس هنری موری» زبان‌شناس بلند آوازه اسکاتلند و مولف «دیکشنری انگلیسی آکسفورد» است. وی در سال 1837 میلادی زاده شد و در سال 1915 درگذشت. جیمز موری به پاس این خدمت بزرگ خود، از رییس کشور انگلستان لقب «سر» را گرفت.

«جیمز اگوستوس هنری موری» در هفتم فوریه سال 1837 میلادی در نزدیکی روستایی در مرز «اسکاتلند» زاده شد. او پسر ارشد «توماس موری» پارچه‌باف بود. جیمز از کودکی میل زیادی برای یادگیری، داشت او از چهارده سالگی به دلیل آن‌که پدرش قادر به پرداخت هزینه تحصیلش نبود کار می‌کرد و در کنار تحصیل در هفده سالگی معلم مدرسه شد.

او که به نوشته خودش از جوانی علاقه‌مند به شاخه «تاریخ زبان» از رشته انسان‌شناسی شده بود پس از چند سال تدریس و مدیرت مدرسه، به دنیای واژه‌ها پا گذاشت و در سال 1856 یکی از بنیان‌گذاران باستان‌شناسی جامعه بود.

پس از آن موری به زبان و ریشه‌شناسی آن علاقه‌مند شد و روی زبان‌های کشورهای مختلف به تحقیق پرداخت جیمز موری در کنار تحقیق در سال 1873 در دانش‌گاه «میل هیل» در لندن به تدریس پرداخت. در آوریل سال 1878 موری برای دیدار با نمایندگان از انتشارات دانش‌گاه آکسفورد، به آکسفورد دعوت شده بود و در آن‌جا به عنوان سردبیر فرهنگ لغت زبان انگلیسی انتخاب شد.

و در سال 1879سال  موافقت‌نامه رسمی برای ویرایش فرهنگ لغت زبان انگلیسی بسته شد و او کار تدوین دیکشنری آکسفورد را آغاز کرد و بیش‌تر عمر خود را به این کار اختصاص داد. او در سال 1914 توسط دانش‌گاه آکسفورد نه دکترای افتخاری دریافت کرد و سرانجام در پانزدهم جولای سال 1915 درگذشت.

او نه تنها معنا و تعریف و تلفظ هر واژه انگلیسی را به دست آورد بلکه راجب تاریخ و ریشه هر واژه نیز تحقیق کرد و برای آگاهی همگان در لغت‌نامه قرارداد که کار بس مهم و پرزحمتی بوده است و وی به پاس این خدمت بزرگ خود، از رییس کشور انگلستان لقب «سر» را گرفت.

جیمز موری خود گفته بود: که پژوهش در دنیای واژگان و دیکشنری نویسی یک خدمت بزرگ به همه مردمی است که می‌خواهند بخوانند و بنویسند و سخن بگویند.

منبع‌ها:

گوگل

تقویم تاریخ

ویکی‌پدیا انگلیسی


 


رادیو کوچه

در ادامه دیدارهای هفته بیست و یکم لیگ برتر فوتبال ایران، روز یک‌شنبه تیم فوتبال استقلال برابر استیل آذین به برتری دست یافت و مس کرمان مغلوب شهرداری در تبریز شده است.

استقلال تهران بعدازظهر روز گذشته و در ورزش‌گاه آزادی ۳ بر یک استیل آذین را شکست داد و به رتبه دوم جدول صعود کرد.

استقلال با این پیروزی ۳۷ امتیازی شد و جای سپاهان را در رتبه دوم جدول رده‌بندی گرفت.

در بازی دیگر روز یک‌شنبه هم شهرداری در تبریز ۲ بر یک مس را مغلوب کرد.

اکنون ذوب آهن با پنج ‌امتیاز بیش‌تر صدرنشین جدول است.

بیشتر بخوانید:

«پیروزی پرسپولیس و شکست ذوب‌آهن در خانه»


 


رادیو کوچه

1286 خورشیدی‌- در چنین روزی نخستین قانون مطبوعات در ایران در 53 ماده از تصویب مجلس شورای ملی گذشت. گرچه این قانون بهتر از اصلاحیه‌ها و قوانین مطبوعاتی بعد از آن (به استثنا ضابطه موقت دولت مصدق) بود، اما بسیاری هستند که وضع چنین قانونی را بدعتی منفی می‌دانند که مانع از رشد «ژورنالیسم» وطن شده است، زیرا که این قبیل مقررات (صرف نظر از کدام کشور) نشر روزنامه را مقید ساخته و امر انتشار را در کنترل دولت قرار داده حال آن که ژورنالیسم، خود یک رکن از قوای دمکراسی است و رکن‌های متشکله یک دمکراسی باید منفک از هم باشند.

1990 میلادی‌- در این روز حزب «کمونیست» شوروی که 73 سال قدرت را در این «جماهیریه» انحصارن به‌دست داشت رسمن اعلام کرد که به این انحصار پایان داده است. «گورباچف» در سال 1989 اجازه تاسیس احزاب دیگر را داده بود. افراطیون حزب «سوسیال دمکرات» روسیه (مارکسیست‌ها) در سال 1912 به‌نام بلشویک‌ها (اکثریت) از آن حزب جدا شدند و در سال 1917 انقلاب کردند و زمام امپراتوری روسیه را به‌دست گرفتند و در سال 1918 بر تشکیلات خود نام حزب کمونیست گذاردند. پس از درگذشت «لنین» (Lenin)‌، بسیاری از فرصت‌طلبان با چاپلوسی و نیرنگ مقامات حزبی را (از کمیته مرکزی تا پولیت بورو و کنگره) به‌دست گرفتند و با دایمی‌کردن مقام خود حزب و در نتیجه دولت برگزیده حزب را دچار یک بوروکراسی پیچیده و فساد اداری کردند و به فروپاشی کشاندند.

1812 میلادی‌- زادروز «چارلز جان هوفام دیکنز» (Charles John Huffam Dickens) برجسته‌ترین رمان‌نویس انگلیسی عصر «ویکتوریا» و یک فعال اجتماعی توان‌مند بود. در مقام یکی از برترین نویسندگان انگلیسی‌زبان، از او برای داستان‌سرایی و نثر توان‌گرش و خلق شخصیت‌های به‌یادماندنی، بسیار تحسین به عمل آمده و در طول زندگی‌اش محبوبیت جهانی بسیاری کسب کرده‌است. از آثارش می‌توان، «دیوید کاپرفیلد»، «آرزوهای بزرگ»، «الیور تویست» و «داستان دو شهر» را نام برد.

1332 خورشیدی‌- دکتر «شاخت» (Dr. Schacht‌) اقتصاددان آلمانی برای سومین‌بار در طول سه‌دهه برای حل مسایل اقتصادی و پیش‌رفت وطن ما، به ایران دعوت شد تا راه‌حل بدهد .برای این در ایران این همه به دکتر شاخت توجه می‌شد که از همان نخستین سفر او به ایران (در دهه 1310)، روزنامه‌ها تبلیغ وسیع کرده بودند که او به دلایل نژادی دوست‌دار تاریخ ایران، هواخواه پیش‌رفت کشور ما و یک کارشناس اقتصادی بی‌طرف است و با دادن طرح‌های مالی، کمک بزرگ به حل مسایل اقتصادی آلمان کرده بود که پس از جنگ‌جهانی اول دچار بحران مالی و کاهش ارزش پول این کشور تا حد یک نان به هزاران مارک شده بود.

1900 میلادی‌- در چنین روزی انتخاب یک کارگر ساده به عضویت پارلمان انگلستان منجر به تاسیس «حزب کارگر» شد. و این روز زادروز حزب کارگر‌ (زحمت‌کشان) انگلستان است. اتحادیه‌های کارگری انگلستان در این روز تاسیس چنین حزبی را اعلام داشتند که از 20 روز بعد فعالیت خود را آغاز کرد. این اتحادیه‌ها در سال 1881 با کمک گروهی از روشن‌فکران چپ‌گرا «فدراسیون سوسیال دمکرات» و در سال 1884 «جامعه فابیان» را تاسیس کرده بودند. انقلاب صنعتی انگلستان تاسیس حزب کارگر را اجتناب‌ناپذیر کرده بود.

1294 میلادی‌- روز انتشار «پول کاغذی» در ایران است. و دوران حکومت «گیخاتوخان» مغول حکم‌ران وقت، ایران به‌مانند چین دارای پول کاغذی (اسکناس) شد که «چاو» نام داشت. حکام مغولی چین (دودمان یوان) از سال 1271 پول کاغذی را در آن کشور رایج کرده بودند زیرا که طلا و نقره موجود در چین تکافوی هزینه‌های سنگین آنان نبود. قدمت پول کاغذی در چین که به‌صورت «بلوکی، نوعی مهرزنی» چاپ می‌شد به سال 600 میلادی بازمی‌گردد ولی پولی دایمی نبود و هرگاه که هزینه‌های دولت بالا می‌رفت و طلا برای ضرب سکه کافی نبود پول کاغذی چاپ می‌کردند که نوعی برات (حواله خزانه‌داری دولت) بود.


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر جمعی از روزنامه‌نگاران و حامیان حقوق بشر در اعتراض به روند دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی در خصوص صدور برخی احکام از جمله اعدام اقدام به تشکیل کمپینی بین‌المللی با نام  «لغو مجازات مرگ در ایران» با هدف جلوگیری و پایان دادن مجازت مرگ در ایران کرده‌اند.

این کمپین با صدور اطلاعیه‌ای از تاریخ 16 بهمن ماه آغاز به‌کار کرده‌ است.

کمپین لغو مجازات مرگ در ایران در این اطلاعیه آورد: «‌سال‌ها تلاش برای لغو مجازت مرگ در ایران، نه تنها کورسوی امیدی در تغییر رویه نهادهای قضایی امنیتی ایجاد نکرده، بلکه ماشین اعدام، مهارگسیخته‌تر از پیش قربانی می‌گیرد. در سالیان اخیر ایران  به تناسب جمعیت، در رتبه‌ی اول بزرگ‌ترین مجری حکم اعدام در دنیا ایستاده است و یکی از معدودترین کشورهایی است که نوجوانان را اعدام می‌کند.»

هم‌چنین در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده که هیچ آمار رسمی از تعداد احکام صادره‌ی اعدام  و اجرای آن وجود ندارد و دولت جمهوری اسلامی هرگز به صورت شفاف در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده است. بر اساس آماری که از اخبار رسانه‌ها استخراج می‌شود در سال ۲۰۰۹ دست‌کم ۴۰۰ نفر اعدام شده‌اند.

این کمپین تصریح کرد: «اصرار  و اراده‌ی دست‌گاه قضایی در صدور و اجرای احکام اعدام در یک سال گذشته و افزایش تعداد قربانیان این روند در یک ماه اخیر نیز نگرانی‌های جدی را در میان فعالان و خانواده‌های محکومین به اعدام ایجاد کرده است. تنها از ۲۹ آذر تا ۷ بهمن ۸۹، ۱۱۷ نفر در ایران به چوبه دار سپرده شده و بسیاری دیگر، در نوبت اجرای حکم هستند. در عین حال گزارش های رسانه های حقوق بشری نیز حاکی از اعدام‌های گسترده و پنهانی در شهرهای دیگر به خصوص زندان‌های وکیل آباد مشهد، بیرجند، کارون و سپیدار و اهواز و عمدتن استان‌های مرزی است که هنوز از سوی منابع رسمی دست‌گاه قضایی و یا رسانه‌های دولتی تایید نشده‌اند.»

«کمپین بین‌المللی لغو مجازات مرگ در ایران»، با تاکید بر این که دفاع از حق حیات و مخالفت با کلیه اشکال نقض آن، در جامع‌ترین روی‌کرد خود و بنا بر ارزشی جهان شمول و غیرقابل سلب صورت می‌پذیرد، شان و منزلت انسانی را کانونی‌ترین فضیلت در پاس‌داشت حقوق بشر می‌داند و از آن‌جا که کرامت انسانی و مهم‌تر از آن کرامت جامعه بشری با حق بنیادین حیات وی در ارتباط تنگاتنگ است، خود را ملزم به دفاع از حق حیات انسان، فارغ از افعال و عقاید وی دانسته و بر حفظ آن تاکید کرده است. اعدام، یک اقدام بازگشت ناپذیر بوده و حق زنده بودن انسانی را برای همیشه سلب خواهد کرد.

«کمپین بین‌المللی لغو مجازات مرگ در ایران» با بهره گرفتن از ابزارهای رسانه‌ای و ارتباطی و با تاکید بر شیوه‌های صلح‌آمیز و مدنی و بر اساس اصول بنیادین حقوق بشر، جامعه مدنی و افکار عمومی ایران و جهان را نسبت به سرنوشت محکومان به اعدام، آگاه کرده و در نشر و نقل خبر، با اتکا به امنیت، صحت، دقت و سرعت اطلاع‌رسانی، در راستای حساس‌سازی و بر علیه مجازات اعدام فعالیت می‌کند.

«کمپین بین‌المللی لغو مجازات مرگ در ایران»، در پایان اشاره کرده است این کمپین حرکتی است مستقل و به هیچ حزب و سازمان سیاسی وابستگی ندارد. فعالیت این کمپین بر لغو کلیه اشکال اعدام اعم از سیاسی و غیرسیاسی متمرکز خواهد بود.

کمپین بین المللی لغو مجازات مرگ در ایران


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

علی- و

حکایت این قضیه به حکایت فردی می‌ماند لات منش که برای پنهان کردن ترس خود داد و فریاد راه می‌اندازد و چاقویی به دست می‌گیرد که دیگران از او بترسند و دوری بگیرند یا باج دهند. قصه به همین سادگی است. وقتی زمام از بین رفتن به مشام کسی می‌رسد بی‌خود و بی‌جهت تقلا می‌کند و خشونت یا جنایت را تدبیر می‌شود و چه بسا دیگران خواب آلودی که از ترس جان یا مال، همه‌ غیرت و وجود خود را فدا می‌کنند.

حکایت قشون کشی و لشگر‌کشی حکومت اسلامی نیز به همین منوال می‌چرخد. نکته‌ای که قابل درنگ هست در این مواضع این هست که این دقیقن آخرین حرکت و تدبیر این‌ها می‌باشد، یعنی وقتی برای راستا بودن خود از تمام ابزار‌ها استفاده کرده و خود را کشان‌کشان به جلو بردند و پس از مدتی به بن‌بست رسیده‌اند به این دست‌مایه‌ ننگین می‌رسند که این آخرین تلاششان است.

وعده، دروغ، خیانت، اختناق، چپاول، ستم، ظلم، خفقان، دزدی، تظاهر، تهدید، ایجاد رعب و وحشت، حبس و… که همه‌ این‌ها باعث گم‌راهی و خاموش کردن چشم‌ها و دهن‌ها که از روی زاییده‌شدن ترس در دل‌هاست، می‌شود. اما وقتی آب از جام لبریز می‌شود و دست تمام این ابزار‌ها رو می‌شود ترس به دکانی بسته شده می‌ماند که در آن هنگام تنها یک روش باقیست و آن سرکوب و کشتار است که این آخرین تلاش برای در صحنه ماندن و بر پا ماندن این رژیم می‌باشد.

مام میهن اگر به این آگاهی برسند دیگر نه تنها یک‌دیگر را آن‌جایی که باید تنها نمی‌گذارند بلکه با یک‌بار یا چندبار سرکوب از پا در نمی‌آیند و مقاومت می‌کنند. اما سوالی که این‌جا شکل می‌گیرد این است که آیا حاضر هستند‌ برای رسیدن به آن مرحله از جان خود بگذرند یا نه؟

ندا‌ها، سهراب‌ها، فرزاد‌ها، ترانه ها، سعید‌ها، محسن‌ها، زهره‌ها، ستاره‌ها،محمد‌ها، علی‌ها و… همه رفتند ولی کاری کردند، این من و ما بودیم که تنهایشان گذاشتیم. این‌ها صدای ما را در جهان بلند کردند

می‌خواهم بگویم مگر هم اکنون با تمام تفریحاتی که بسیارانی دارند و با دل‌خوشی سر می‌کنند و به عیش و نوش مشغولند فرقی با مرده‌های متحرک دارند؟ مگر خود را زیر این استکبار به شکل آدمی‌زاد می‌بینند؟

باید بگویم که چنین نیست. این جان و این زنده بودن هیچ ارزشی ندارد و به زندگی حیوانی بی‌منطق می‌ماند.

انسان زمانی شایسته‌ این کلمه هست که آزادانه فکر کند، اعتقاد خویش را نه که به حرف بلکه از عقل و ایمان داشته باشد، پوشش دل‌خواه خود را داشته باشد، هر فرمی را به اجبار پر نکند، غیر‌خودش را برای گذراندن امور نشان ندهد، از سر اجبار و تهدید کوتاه نیاید، حرفش را بزند، به گاه اعتراض کند، در شکل‌گیری سر‌نوشت و مملکتش شریک باشد.

تمام شروط انسان بودن، نفس کشیدن، زندگی کردن درست، همین است. در غیر این‌صورت حیوانات برده‌ای هستیم که تو سری خوردن لیاقتمان می‌شود…سوختن شرط است ولی ساختن هرگز…این یعنی کوتاه آمدن و مدارا کردن، که امروزه فقط افعال سرزمین‌های عقب‌مانده و مستکبر است.

جان ما ارزشی ندارد، با مرگ ما آب از آب به ظاهر تکان نمی‌خورد مگر برای اتفاق خوش و به خود آمدن دیگران.

ندا‌ها، سهراب‌ها، فرزاد‌ها، ترانه ها، سعید‌ها، محسن‌ها، زهره‌ها، ستاره‌ها،محمد‌ها، علی‌ها و… همه رفتند ولی کاری کردند، این من و ما بودیم که تنهایشان گذاشتیم. این‌ها صدای ما را در جهان بلند کردند.

نترسیم، از این قاتلان نترسیم، از این جلادان که به وقتش اگر به خیابان هم نیامده باشیم برای مصلحت خود به خونه‌هامان ریخته و همه‌مان را سر می‌برند نترسیم و زود‌تر کاری کنیم.

اسم کوروش و تمدن را پی خود نکشیم، ما کاری نکرده‌ایم، نگذاریم جهانیان به ما بخندند از ترسمان و ظالمان به ریشمان از حماقتمان.. سرکوب آخرین تلاششان است. از این سرکوب رد شو ای دوست…..چیزی نمانده تا کلاغ‌پر بازیمان.

با امید رسیدن به روشنی…….


 


خبر / رادیو کوچه

وضعیت جسمانی حسین رونقی‌ملکی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر که در زندان اوین به سر می‌برد نامناسب گزارش شده و گفته می‌شود با وجود توصیه مسوولان بهداری زندان، نهادهای امنیتی و قضایی به او اجازه انتقال به بیمارستان را نداده‌اند.

آقای ملکی دارنده وبلاگ با نام مستعار بابک خرمدین، یکی از معترضان به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال گذشته بوده است.

وی در حدود ۱۴ ماه پیش بازداشت و با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

گفته می‌شود آقای ملکی در بند امنیتی زندان اوین به‌سر می‌برد و حق هرگونه تماس تلفنی، ملاقات حضوری با خانواده یا ملاقات با وکیل محروم است.

پیش‌تر نیز آرش ارکان که در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و در تظاهرات سیزده آبان بازداشت شده بود، به‌دلیل بیماری درگذشت.

مجبتی سمیعی‌نژاد، فعال حقوق بشر و دبیر خانه حقوق بشر ایران معتقد است که آقای ملکی هم‌اکنون نیاز به عمل جراحی دارد.

لازم به یادآوری است آقای ملکی در مهرماه گذشته در اعتراض به بدرفتاری ماموران زندان دست به اعتصاب غذا زد.

بیشتر بخوانید:

«اعتصاب غذای حسین رونقی وبلاگ‌نویس محبوس در اوین»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

آفرینش

1) آغاز به‌کار نهمین اجلاس کمیته مشترک نظامی ایران و عمان

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=77310

اجلاس کمیته مشترک نظامی ایران و عمان در مسقط آغاز به‌کار کرد و قرار است در روز چهارشنبه مانور مشترک امداد و نجات با حضور یگان‌هایی از نیروهای دریایی 2 کشور به اجرا در‌ آید.

2‌) توزیع ذخایر کالایی در 15 استان کشور

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=77338

معاون وزیر بازرگانی آرامش بازار پس از اجرای هدف‌مندی یارانه‌ها را فوق انتظار توصیف کرد و از توزیع بخشی از ذخایر کالایی قانون هدف‌مند‌کردن یارانه‌ها خبر داد و گفت: «بخشی از حبوبات ذخیره‌شده به بازار عرضه شد.» محمدحسن نکویی مهر در گفت‌و‌گو با مهر افزود: «تا به حال که نزدیک به 50 روز از شروع اجرای قانون هدف‌مند‌کردن یارانه‌ها در کشور می‌گذرد، شاید از یک بعد بتوان گفت که این قانون، فوق انتظار افراد دست‌اندرکار در مباحث اقتصادی، اجرا شده است.»

جام جم

1) اصلاحات دولت مصر کافی نیست

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100835138893

محمد مرسی، سخن‌گوی «اخوان‌المسلمین» تاکید کرد که اصلاحات اعلام شده در بیانیه جلسه مشترک عمر سلیمان، معاون رییس‌جمهوری مصر با نمایندگان گروه‌های مخالف کافی نیست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد مرسی، سخن‌گوی اخوان‌المسلمین که خود نیز در آن جلسه حضور داشت، اعلام کرد: «این بیانیه شامل برخی اصلاحات سیاسی است اما همه خواسته‌های معترضان را در برنمی‌گیرد.»

2) موج اعتراض به عربستان سعودی رسید

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100835130711

ناآرامی‌های تونس و مصر و دیگر کشورهای عربی بر عربستان سعودی نیز رسیده است. بهای اجناس بالا رفته، مفتی اعظم کشور به حرکت‌های اعتراضی کشورهای عرب انتقاد کرده و زنان سعودی و کمپینی اینترنتی پیش‌روی حرکت اعتراضی در عربستان سعودی شده‌اند.

تهران امروز

1) یک استعفا‌، یک اعتراض

http://www.tehrooz.com/

یک اعتراض و یک استعفا، از جمله تازه‌ترین واکنش‌هایی است که سبب شده است شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی هم‌چنان در کانون توجهات سیاسی باقی بماند. اعتراض توام با استعفا نسبت به مشایی از پارلمان به گوش رسید و الیاس نادران که یکی از مهم‌ترین منتقدان مشایی در ماه‌های اخیر بوده، در اعتراض به آن‌چه نافرجام‌ماندن روند کاری هیت تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور می‌دانست، از عضویت در این هیت استعفا داد و گفت که مدارک تخلفات خویش را به دست‌گاه قضایی و کمیسیون اصل 90 خواهد داد.

2) اخبار ضدو‌نقیض از وزارت راه

http://www.tehrooz.com/

حمید بهبهانی وزیر استیضاح شده وزارت‌خانه راه‌و‌ترابری طی حکمی از طرف احمدی‌نژاد مشاور رییس‌جمهوری در امور حمل‌و‌نقل شد. با وجود استیضاح حمید بهبهانی وزیر راه‌و‌ترابری، خبرهای مختلفی طی چند روز گذشته درباره وزارت راه و هم‌چنین مسوولیت بعدی بهبهانی منتشر شده بود. بعد از اظهارات رییس‌جمهوری احمدی‌نژاد که استیضاح بهبهانی را غیرقانونی خواند و از ادغام وزارت راه با یکی از وزارت‌خانه‌های زیر بنایی خبر داد، گمانه زنی‌ها و خبرهای غیر‌رسمی درباره چگونگی ادغام برخی وزارت‌خانه‌ها منتشر شد. هم‌چنین برخی سایت‌ها خبر از آن دادند که بهبهانی از طرف رییس‌جمهوری به‌عنوان سرپرست وزارت‌خانه راه‌و‌ترابری معرفی خواهد شد.

رسالت

1) سه‌شنبه، روز خشم در کویت

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=53873

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه‌ اماراتی دارالخلیج، منابع آگاه اعلام کردند: «گروه‌های درخواست‌کننده این تظاهرات دو فراکسیون مخالف «تلاش مردمی» به ریاست احمد‌السعدون و «توسعه و اصلاح» دربرگیرنده‌ نمایندگان اسلام‌گرا، هستند و روز سه‌شنبه را برای این تظاهرات انتخاب کرده‌اند. چرا که در این روز قرار است الشیخ جابر خالد، وزیر کشور به‌خاطر کشته‌شدن یک کویتی در زیر شکنجه استیضاح شود. هم‌چنین این دو فراکسیون می‌خواهند از موج تظاهرات در تونس، مصر و دیگر کشورهای عربی برای تظاهرات خود استفاده کنند. تظاهرات در محوطه‌ای در مقابل پارلمان برگزار می‌شود.

2) معاهده صلح با اسراییل را لغو می‌کنیم

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=53867

معاون جنبش اخوان المسلین اعلام کرد، در صورتی که این جنبش در مصر به قدرت برسد، معاهده صلح با اسراییل را لغو خواهد کرد. به گزارش «تابناک»، «راشد البیامی» که با تلویزیون «ان اچ کی»، صحبت می‌کرد، گفت: «در صورتی که حکومت موقت در مصر توسط این جنبش یا دیگر احزاب مخالف مبارک تشکیل شود، معاهده صلح با اسراییل را ملغی خواهند کرد.»

خراسان

1) فرزین: «نرخ ارز و سود بانکی سال آینده تغییر نمی‌کند»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=11&day=18&id=573096

دبیر ستاد هدف‌مندسازی یارانه‌ها، افزایش قطعی رقم یارانه‌ها را منوط به زمان اجرای گام دوم هدف‌مندی یارانه‌ها کرد و گفت: «در حال مذاکره هستیم تا تصمیم‌گیری شود که سال آینده مرحله دوم هدف‌مندی یارانه‌ها اجرا شود یا خیر؟» فرزین اعلام کرد: «قیمت برق و گاز با تغییر فصل در ابتدای سال آینده افزایش نمی‌یابد. وی از تثبیت نرخ ارز در سال آینده و افزایش نیافتن نرخ سود بانکی خبر داد.»

2) توکلی: «مجبوریم بودجه دو دوازدهم تصویب کنیم»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=11&day=18&id=572881

توکلی ضمن تشریح فرآیند زمانی تصویب بودجه در مجلس، گفت: هرچند می‌دانیم تصویب دو دوازدهم بودجه در سال جاری عواقب سیاسی و اقتصادی منفی را به دنبال خواهد داشت ولی برای اولین بار در 20 سال اخیر مجبور به این کاریم.

کیهان

1) اعتراض ضد دولتی در بلگراد

http://www.kayhannews.ir/891118/16.htm#other1611

هفتاد هزار نفر از مردم صربستان در مخالفت با سیاست‌های غرب‌گرایانه دولت این کشور تظاهرات کردند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری اتریش، «بلگراد » شنبه شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی در مخالفت با «میرکو چتکوویچ »، نخست‌وزیر صربستان بود.

2) ادامه تظاهرات هم‌بستگی با انقلاب مصر در شهرهای بزرگ جهان

http://www.kayhannews.ir/891118/16.htm#other1611

تظاهرات جهانی در هم‌بستگی با انقلاب مردم مصر در سراسر جهان هم‌چنان ادامه دارد و در جریان آن تظاهر‌کنندگان خواستار استعفای حسنی مبارک رییس‌جمهوری مصر شدند. هزاران نفر از حامیان مردم مصر روز گذشته در مقابل سفارت مصر در لندن به نشانه هم‌بستگی با انقلاب مصر تظاهرات کردند.

همشهری

1) تاخیر در ارسال بودجه، نظام مالی کشور را مختل می‌کند

http://www.hamshahri.net/news-127556.aspx

بودجه سال 90 هنوز به مجلس تقدیم نشده است هرچند معاون پارلمانی رییس‌جمهوری دیروز از اتمام تدوین لایحه بودجه در دولت تا پایان هفته خبر داده اما این موضوع هم چنان موجبات نارضایتی اکثر نمایندگان مجلس را فراهم ساخته است، چرا که به باور بسیاری از آن‌ها در چنین شرایطی قانون بودجه سال90 در سال‌جاری قابل ابلاغ نخواهد بود.

2) مترو به آزادی رسید

http://www.hamshahri.net/news-127565.aspx

هم‌زمان با هفتمین روز ایام‌اله دهه مبارک فجر، بخش غربی خط4 متروی تهران امروز به ایست‌گاه آزادی می‌رسد. امروز طی مراسمی این ایست‌گاه با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری می‌رسد و قطارهای مترو با سرفاصله 9 دقیقه در آن شروع به فعالیت خواهند کرد. بخش غربی خط 4 متروی تهران که میدان انقلاب اسلامی را به میدان آزادی متصل می‌کند، در یکی از پررفت‌وآمدترین معابر تهران به بهره‌برداری می‌رسد.

دنیای اقتصاد

1) افزایش عرضه‌ها در بازار

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=242539

در بازار دیروز شاخص کل که روز شنبه دو درصد رشد را تجربه کرده بود، 28 واحد ترقی کرد و به 21 هزار و 908 واحد رسید. کارشناسان بازار معتقدند شناسایی سود از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت و برخورد بیش‌تر نمادهای بازار با سقف‌های قیمتی، سبب افزایش عرضه‌ها در بازار شده است که این شرایط احتمالن تا پایان هفته جاری می‌تواند روند خرید و فروش بازار را متاثر کند.

2) نشانه‌های رشد قیمت طلا

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=242608

در تحلیل اخیر قیمت جهانی طلا مورخ 18 بهمن این‌طور بیان شد که قیمت جهانی طلا با احتمال کاهش تا باند قیمتی 1300 تا 1315 دلار در کوتاه مدت هم‌راه است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته