-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

Latest News from 30Mail for 02/12/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



1389/11/22

یک گروه هکر اینترنتی به اسم «Anonymous Hackers» در پیامی به شهروندان ایرانی اعلام کرده که قصد دارد پایگاه اینترنتی آیت‌الله خامنه‌ای (Leader.ir) را مورد حمله سایبری قرار دهد.

این گروه در پیامی که بر روی وبسایت خود قرار داده، خطاب به شهروندان ایرانی آورده است: «ما زندانیان عقیدتی که مورد آزار و شکنجه هستند، وبلاگ نویسانی که مورد سانسور قرار گرفتند و شهروندانی که به خاطر انتقاد از دولت اعدام شدند را فراموش نکرده‌ایم. شما شهروندان وفادار ایران هستید.»

گروه «Anonymous Hackers» همچنین نوشته است که طلوع تازه‌ای به شما و کشور شما (ایران) نوید می‌دهد که از زنجیرهای ظلم و ستم، استبداد و شکنجه رها می‌شوید و در هوائی سرشار از قدرت، دانش و آزادی نفس خواهید کشید.

این گروه که با شعار «حقیقت قدرتمندترین سلاح در مقابل بی عدالتی است» فعالیت می‌کند، در یک کلیپ تصویری گفته: «شاید آن‌‌ها بتوانند در هر 8 ساعت یک نفر را بکشند اما نمی توانند روح آزادی‌خواهی شما را بکشند. بدانید که ما شما را حمایت می‌کنیم. بدانید که تنها نیستید.»

این اقدام در شرایطی صورت گرفته که گزارش‌ها از ایران حاکی‌ست، جمهوری اسلامی در هراس از اطلاع رسانی گسترده برای راهپیمائی روز 25 بهمن، کلمه «بهمن» را در اینترنت سراسری ایران فیلتر کرده است.

به نظر می‌رسد فیلترینگ کلمه «بهمن» در ادامه واکنش‌های حاکمیت به درخواست صدور مجوز راهپیمائی 25 بهمن از طرف میرحسین موسوی و مهدی کروبی صورت گرفته است.

رهبران جنبش سبز پیش از این در نامه‌ای مشترک به وزارت کشور، برای حمایت از «قیام» مردم مصر و تونس درخواست صدور مجوز راهپیمایی کرده بودند.

 

منبع: وبسایت Anonymous Hackers (+,+)

 


 


1389/11/22

جمعی از زندانیان آزاد شده از زندان اوین با صدور بیانیه‌ای از راهپیمایی روز ۲۵ بهمن ماه که توسط رهبران جنبش سبز در حمایت از قیام های مردمی در مصر و تونس اعلام شده، حمایت کرده‌اند.

به گزارش کلمه، این زندانیان سیاسی که بیشترشان از شهروندان معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند، در این بیانیه تاکید کرده‌اند که «فرصت به وجود آمده باعث بروز شور و شوق بین مردم شده و می‌تواند فرصتی تاریخی برای مبارزات مردمی علیه دیکتاتوری و نیل به دمکراسی در ایران فراهم آورد.»

این گروه از زندانیان که در ماه‌های اخیر از زندان آزاد شده‌اند، در بخش دیگری از بیانیه خود نوشته‌اند: «ما نیز همانند دیگر مردم معترض در این تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کرده و به حرکت‌های اصلاحی و تدریجی دل می‌بندیم و در این موقعیت زمانی که انجام یک انتخابات آزاد به دور از ذهن است می‌توان با حضور در تجمع‌های مسالمت آمیز قدرت جنبش سبز را به همه دنیا نشان داد.»

این زندانیان معتقدند، «جنبش سبز پیشتاز دفاع از حقوق شهروندی و درخواست انتخابات آزاد در منطقه بوده و به همین دلیل اقایان موسوی و کروبی به منظور اعلام همبستگی با حرکت‌های مردمی در منطقه، به ویژه قیام آزادی خواهانه مردم تونس و مصر بر علیه حکومت استبدادی در کشور اعلام راهپیمائی کرده‌اند.»

این بیانیه همچنین ابراز امیدواری کرده که «رهبران جنبش سبز تحت هیچ شرایطی اقدام به لغو این راهپیمایی اعتراضی نکنند» و تاکید کرده‌: «مردم بزرگ ایران به همراهی رهبران جنبش سبز هرگز نباید این فرصت تاریخی را فراموش کنند و همه با یکدیگر برای رسیدن به دمکراسی گام بردارند.»

منبع: کلمه

پیشینه:

موسوی و کروبی درخواست مجوز راهپیمایی کردند

مردم در راهپیمایی 25 بهمن شرکت کنند


 


1389/11/22

سازمان هواپيمايي ایران با ارسال نامه‌اي به شركت‌ها و دفاتر خدمات مسافرت‌ هوايي و ايرلاين‌ها، اعلام کرده است كه «فروش بليط بر روي توپولف‌هاي 154 از اول اسفند سال جاری ممنوع است و با خاطيان برخورد قانوني مي‌شود.»

رضا نخجواني، رئيس سازمان هواپيمايي ایران در همین رابطه گفت: «تمامي توپولف‌هاي 154 ناوگان هوايي ایران تا 30 بهمن‌ماه سال جاري قطعاً زمين‌گير خواهند شد.»

وی روشن ساخت که «در صورت دریافت گزارش مبنی بر فروش بليط توپولف از تاريخ مذكور توسط ايرلاين‌ها و دفاتر خدمات مسافرت‌هوايي، پرونده آن شركت يا دفتر حسب مورد در كميته هوانوردي و يا كميته فني مطرح و تمامي مسئوليت‌ها وعواقب ناشي از آن متوجه آن شركت يا دفتر خاطي خواهد بود.»

به گفته رئيس سازمان هواپيمايي ایران، «در آخرين ابلاغيه طي ارسال نامه‌اي به شركت‌هاي هواپيمايي ايران ايرتور، كيش اير، تابان و كاسپين بر انقضاي تاريخ فعاليت‌ هواپيماهاي توپولف 154 از سي‌ام بهمن‌‌ماه سال جاري تأكيد شده است.»

نخجوانی همچنین به «چندين نامه ديگر» اشاره کرد که از سوي سازمان هواپيمايي ایران به ايرلاين‌هاي داراي توپولف فرستاده شده و افزود: «خروج تدريجي توپولف‌هاي 154 از ناوگان هوايي كشور، طبق توافق با ايرلاين‌ها صورت گرفته و شركت‌هاي هواپيمايي ملزم شدند با ارائه برنامه خروج هواپيماهاي مذكور، نسبت به جايگزيني ناوگان خود اقدام كنند.»

وی پیش از این نیز با بیان اینکه حدود 21 فروند هواپیمای توپولف به صورت ملکی در کشور داریم، گفته بود: «این هواپیما به رغم داشتن 20 سال سابقه استفاده در کشور فاقد ویژگی‌ها و شرایط اقتصادی لازم است و دستاوردی برای ما نداشته است.»

منبع: فارس

پیشینه:

«نوسازی ناوگان هوایی یک شعار است»

آتش گرفتن هواپیمای توپولوف در فرودگاه مشهد

توپولف تا آخر بهمن باید از ناوگان هوایی حذف شود

هواپیمای پرواز بندر عباس به تهران در حال سقوط نجات یافت

شرکت هایی که توپولف را خارج نکنند جریمه نمی شوند

 


 


عضو انجمن حمايت از كودكان:
1389/11/22

یک عضو هيات مديره انجمن حمايت از كودكان با بیان اینکه «در لايحه پيش‌گيري از كودك‌آزاري، کودک مايملك پدر بوده و دستش براي تنبيه به قصد تأديب كودك باز است»، خواهان آن شد که بندهائی به لایحه حمایت از خانواده اضافه شود تا بر اساس آن كودكان ايراني مايملک پدران خود نباشند.

طاهره پژوهش،عضو هيات مديره انجمن حمايت از كودكان می‌گوید: «در لايحه پيش‌گيري از كودک‌آزاري، پدر مايملک كودک بوده و دستش براک تنبيه به قصد تأديب كودک باز است به طوری كه در موارد بسيار زيادی هم به قتل كودک خود به قصد تنبيه و از سر جهل روي آورده است.»

این فعال حقوق کودک، افزودن بندهايي به لايحه حمايت از خانواده برای بازدارندگی خانواده از آزار و اعمال خشونت بر روی كودكان را موثر دانست و خواستار آن شد که بندهائی در جهت پيش‌گيري از كودی‌آزاري، به لایحه حمایت از خانواده اضافه شود.

وی همچنین پیشنهاد کرد: «در لايحه حمايت از خانواده براي كودكان فاقد سرپرست و يا بدسرپرست يک نهاد حمايتي و امنيتي قوي تعريف شود تا يک نهاد حمايتي مشخص مسئوليت كودكان آسيب‌ديده را عهده‌دار شود.»

به نظر خانم پژوهش، «چنانچه قرار است موادي به لايحه حمايت از خانواده براي پيش‌گيري و كاهش كودک‌آزاري اضافه شود، بهتر است پدران آزارگر تحت پيگرد قانوني قرار گرفته و خشونتشان جرم محسوب شود.»

بنا به گزارش‌ها در حال حاضر 9 میلیون کودک پایین تر از 6 سال در کشور وجود دارد و 30 درصد از کودکان یک تا پنج سال در معرض آزارهای جسمی هستند.

منبع: ایلنا

پیشینه:

بیش از یکصد هزار مورد کودک‌آزاری در ایران وجود دارد

در نظام آموزشی ایران خشونت و تنبیه بدنی «در حد مرگ» اعمال میشود

آزار جسمی و روانی کودکان در مدارس ایران متداول است

34درصد از کودکان تنبیه بدنی شده‌اند

 


 


1389/11/22

شيخ عزالدين حسينی، روحانی و سياست‌مدار کرد، شام‌گاه پنج‌شنبه 21 بهمن در شهر اوپسالای سوئد به علت بيماری در سن 89 سالگی درگذشت.

ماموستا شيخ عزالدين حسينی فعاليت‌های رسمی سياسی خود را از دوران عضويت جمعيت احيای کرد (کومله ژ.ک) در سال 1322 آغاز کرد و در جريان انقلاب سال 1357 يکی از رهبران قيام و تظاهرات عليه حکومت شاه در کردستان بود.

وی در اوایل پیروزی انقلاب سال 57 در ایران کوشش زیادی نمود تا مسئله‌ی کردستان به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز به نتیجه برسد و بار‌ها با رهبران دولت جمهوری اسلامی، از جمله آیت‌الله خمینی ملاقات کرد و در تهران نیز با مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر و مقامات دیگر به گفتگو و مذاکره پرداخته بود.

قرار است پیکر وی در سلیمانیه عراق به خاک سپرده شود.


 


گزاره‌های گفتگو با محسن کدیور:
1389/11/22

محسن کدیور، اسلام شناس و از چهره های شناخته شده دینی و سیاسی ایران در گفتگو با وب‌سایت تهران ریویو گفته است که مسئله اصلی فراروی جنبش سبز فعلا رهائی از استبداد دینی است اما تعیین کننده نهائی شکل حکومت آینده ایران ملت ایران هستند که با یک رفراندم آزاد سالم چند گزینه ای نظام مطلوب خود را انتخاب خواهند کرد.

گزاره‌های گفتگو با محسن کدیور را برای شما برگزیده ایم که در ادامه می‌خوانید:

* مدل مطلوب حکومتی من حکومت دموکراتیک سکولار است، به این معنا که کلیه نهادها، مقامات، قوانین و تصمیمات آن بدون هیچ استثنائی به شیوه دموکراتیک تعیین می شود، با رأی مردم می آیند، با رأی مردم می روند، تحت نظارت نهادینه مردم در اتاق شیشه ای قرار می گیرند.

* جمهوری اسلامیِ موجود تفسیر مضیق و استبدادی از قانون اساسی است. گام نخست و حداقلی و مقدور، جا انداختن قرائت دموکراتیک از همین قانون اساسی جمهوری اسلامی است. این رویکرد رهبران جنبش سبز، اصلاح طلبان و برخی مراجع تقلید نزدیک به جنبش است. گام دوم جمهوری اسلامی به روایت پیش نویس قانون اساسی است که در آن نشانی از ولایت فقیه نبود و اعضای شورای نگهبانش هم توسط نمایندگان مردم در مجلس انتخاب می شدند. گام سوم جمهوری دموکراتیک سکولار است.

* جدا بودن نهادهای دینی از قبیل حوزه های علمیه، مساجد و روحانیت از حکومت و استقلال آنها از دولت از افتخارات شیعه بوده که توسط حکام جمهوری اسلامی نقض شده است. از سوی دیگر جدائی حقوقی نظام regimeو دولت state (و نه لزوما سیاست) از نهادهای دینی نیز امری اجتناب ناپذیر است. معنای سکولار بودن رژیم و نظام این است که دین داران و دین ناباوران هردو در صورت برخورداری از رأی اکثریت حق دارند دولت (قوه مجریه) تشکیل دهند و این دولتمردان در زمان مقرر هم باید از قدرت کناره گیری کنند و حقوق اقلیت را به رسمیت بشناسند.

* جریان دگراندیش در حوزه علمیه قم بطور نسبی بسیار قوی شده است تا آنجا که رهبر را به سفرهای متعدد و مکرر به قم کشانیده است. تعداد این فضلای دگراندیش بتدریج رو به افزایش است. آنها اهل مطالعه اند. کتب دگراندیشانه تالیفی و ترجمه ای در قم بازار گرم تری از تهران دارد. این را تحقیقا می گویم و می توان از ناشران دگراندیش از جمله همانها که در جزوه اخیر پژوهشکده وزارت اطلاعات معرفی شده بودند پرسید. این فضلا اهل اینترنت هستند و با فضای آزاد اطلاعات آشنایند. غالب آنها با دانشجویان و محافل دانشگاهی در ارتباطند و این ارتباط به باز شدن ذهن ایشان کمک شایانی کرده است.

* نسل جدید در حوزه علمیه قم به سادگی زیر بار تقلید و تبعیت کورکورانه نمی رود، چون و چرا می کند و در سیاست به اصلاح طلبان و جنبش سبز نزدیک است. این نسل نواندیش حوزوی یقینا در نقش آینده دین در ایران موثر خواهد بود. البته درباره نقش و تعداد آنها نباید مبالغه کرد. این جریان اقلیتی قوی و آینده دار و رو به رشد در حوزه های علمیه است و به دیدگاه مطلوب طرح شده در پاسخ پرسش قبل در حال نزدیک شدن است.

* دو سه سال اقامت در آمریکا بیشک در تعمیق آراءم موثر بوده است و تجربه عینی تر و واقعی تری از این بخش غرب بدست آورده ام.

* ایرانیان محترم خارج از کشور خود می باید در زمینه اتحاد پیش قدم شوند، آنگاه از نمایندگان و فعالان جنبش سبز انتظاری داشته باشند. میزان اختلاف نظر و عدم تحمل یکدیگر حتی در میان طیف دین ناباوران ایرانی مقیم خارج بسیار گسترده است، چه برسد بین ایشان و دیگر ایرانیان دور از وطن. مدارا و دموکراسی را باید از مواجهه با یکدیگر آغاز کنیم.

* معتقدم (برای فعالیت اصلاح طلبان در شرایط فعلی) گفتگوی همگانی، توجه به مقدورات و حرکت سنجیده و گام بگام و قاطع بر اساس منافع ملی حلال مشکل است. پافشاری و استقامت بر مطالبات حداقلی مرحله ای پیشنهاد عملی من است.

منبع: تهران ریویو


 


به دلیل عدم لایروبی و رسوب‌گذاری:
1389/11/22

عمق ۱۴ متری تالاب انزلی به‌دلیل رسوب گذاری و عدم لایروبی به یک متر تا یک و نیم متر رسیده است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست علت این رسوب‌گذاری را «ورود آب مزارع و سموم ناشی از فعالیت‌های کشاورزی در منطقه» ذکر کرد و گفت: این مشکلی جدی برای تالاب است.

محمد باقر صدوق با تاکید بر اینکه لایروبی تالاب انزلی توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود افزود: بیش از هفت میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی در سفر هیئت دولت به گیلان اختصاص یافته که شامل لایروبی و رسوب‌برداری و دیگر مسائل این تالاب است.

به گفته صدوق، تالاب انزلی با مشکل کم آبی و یا بی‌آبی مواجه نیست؛ بلکه مشکل رسوب و نیاز به لایروبی از عمده مسائل مهم این تالاب است و البته جلوگیری از ورود سموم و کودهای شیمایی مورد استفاده در کشاورزی نیز از دیگر مسائلی است که تالاب انزلی را تهدید می‌کند.

پیش از این مدیرکل محیط زیست استان گیلان گفته بود با حضور سفیر ژاپن در گیلان و تعهد شرکت ژاپنی جایکا مرحله دوم پروژه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی انزلی بهمن ماه امسال آغاز می‌شود.

 

منبع: خبرآنلاین


 


1389/11/22

در ادامه موج جدید بازداشت فعالان سیاسی نیروهای امنیتی ظهر امروز با مراجعه به روزنامه شرق مازیار خسروی، خبرنگار این روزنامه را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این دومین بار طی ماه های اخیر است که ماموران امنیتی به روزنامه شرق مراجعه و روزنامه نگاران آن را بازداشت می کنند. کیوان مهرگان، فرزانه روستایی، ریحانه طباطبایی و احمد غلامی نیز پیش از این در روزنامه شرق بازداشت شده بودند.

هم‌زمان با خبرهایی که از آماده شدن گروه‌های مخالف دولت برای تظاهرات در روز ۲۵ بهمن به گوش می‌رسد، بازداشت فعالان سیاسی هم شدت گرفته است. نیمه شب چهارشنبه نیز ماموران امنیتی با حمله به خانه تقی رحمانی و آزار همسر و فرزندان وی، او را دستگیر کردند.

منبع: سحام نیوز

پیشینه:

یورش نیروهای لباس شخصی به روزنامه شرق و بازداشت اعضای تحریریه

اتهام 4 عضو تحريريه شرق، ارتکاب جرايم امنيتی است

ریحانه طباطبایی خبرنگار روزنامه شرق بازداشت شد


 


1389/11/22

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان می‌گوید «بسیاری از افراد نامدار کشور در فتنه‌ها دست داشته و دارند.»

آقای جنتی این مطلب را امروز صبح و در جمع راهپیمایان دولتی در اصفهان اعلام کرده است. وی گفته است: «کاملا مطلع هستیم که افراد نامدار کشور و نظام در فتنه‌ها دست دارند و به دنبال آن هستند که کشور و نظام را تضعیف کنند.»

جنتی با تاكيد بر اينكه «هيچ‌ احتياجي به محاكمه سران فتنه نيست»، استدلال کرد: «مردم با حضور خود در صحنه‌ سران فتنه را محکوم کرده‌اند و ذلتی را به این افراد چشانده‌اند که با ۱۰ بار اعدام هم نمی‌تواند طعم تلخ این ذلت را از زندگی سران فتنه پاک کند.»

به نظر وی رهبران جنبش اعتراضی مردم «هنوز در راه تضعيف قدرت ولايت فقيه گام برمي‌دارند و به دنبال اين هستند كه قدرت رهبري را در جامعه اسلامي كاهش دهند.» 


منبع: فارس

 


 


اطلاعیه بی بی سی:
1389/11/22

سرویس جهانی بی بی سی با صدور اطلاعیه ای از پارازیت اندازی روی برنامه تلویزیون فارسی زبان این شبکه خبر داده است.

در اطلاعیه ای که در وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی منتشر شده آمده است: بی بی سی اعلام می کند که در پی پوشش خبری نا آرامی های مصر، از داخل ایران بر روی سرویس تلویزیون فارسی این سرویس پارازیت اندازی می شود.

این اطلاعیه می‌افزاید «تلویزیون فارسی بی بی سی در همکاری نزدیک با تلویزیون عربی بی بی سی اخبار مصر را به شکلی گسترده و لحظه به لحظه از جمله از طریق گزارش ها و ارتباط زنده، پوشش داده و چنین به نظر می رسد که پوشش خبری وقایع در مصر علت اقدام کنونی به پارازیت اندازی باشد که از روز پنجشنبه، 10 فوریه، آغاز شده است.»

پیتر هاروکس، مدیر سرویس جهانی بی بی سی، در مورد پارازیت اندازی روی برنامه های تلویزیون فارسی این سرویس، گفته است: «این پارازیت اندازی باید فورا متوقف شود. تمامی جهانیان حوادث مصر را دنبال می کنند و محروم کردن بینندگان ایرانی، که جامعه وسیعی از مخاطبان بی بی سی را تشکیل می دهند، از دسترسی به اخبار و اطلاعات بی طرفانه تلویزیون فارسی زبان بی بی سی اقدامی نادرست است.»

مدیر سرویس جهانی بی بی سی افزوده است: «تحولات مصر یک واقعه منطقه ای است که تلویزیون فارسی بی بی سی به طور جامع آن را پوشش داده و از بازخورد دریافتی از مخاطبان چنین بر می آید که مردم ایران می خواهند از حوادث مصر آگاه شوند. بی بی سی پوشش خبری مصر را متوقف نمی کند و به پخش برنامه برای مردم ایران ادامه خواهد داد.»

تلویزیون فارسی بی بی سی در سال 2009 راه اندازی شد و از آن زمان، هر از چند گاهی هدف اقدامات عمدی برای مختل کردن برنامه ها قرار داشته است.

منبع: بی‌بی‌سی


 


1389/11/22

با نزدیک شدن به روز ۲۵ بهمن، دامنه محدودیت‌ها برای مهدی کروبی و خانواده‌اش افزایش یافته است تا جایی که علاوه بر آغاز حصر خانگی، تمامی خطوط تلفن همراه و ثابت کروبی و خانواده‌اش قطع شده است.

وب‌سایت سحام‌نیوز گزارش داده است که از صبح امروز هرگونه تماس با منزل مهدی کروبی، قطع گرديده و هيچ اطلاعی از شرايط و وضعيت او در دست نيست.

روز گذشته نیز گزارش شد که مأموران امنیتی در برابر ساختمان منزل مسکونی مهدی کروبی مستقر شده و به فرزند کروبی اعلام کرده‌اند که حق ورود به منزل پدرش را تا روز ۲۵ بهمن ماه نخواهد داشت.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی به تازگی در نامه‌ای خطاب به وزارت کشور، برای برگزاری یک راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن ماه درخواست مجوز کرده بودند. وب‌سایت سحام‌نیوز تشدید محدودیت‌ها در مورد مهدی کروبی را بی‌ارتباط با این موضوع ندانسته است.

مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی معمولاً حملات سازمان‌یافته به چهره‌های شاخص مخالفان دولت را به نیروهای مردمی نسبت می‌دهند.

از جمله این حملات سازمان یافته که به نیروهای مردمی نسبت داده شد، حمله به مهدی کروبی در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در سال ۸۸، حمله لباس‌شخصی‌ها به وی در جریان سفر به زنجان و چندین حمله به منزل وی در یک سال اخیر بوده است.

منبع: سحام نیوز

پیشینه:
«حصر خانگی» مهدی کروبی تا روز ۲۵ بهمن


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته