دویچه وله:فرانسه در «اقدامی احتیاطی» تصمیم گرفته است «به طور موقت» شمار کارکنان سفارت خود در تهران را کاهش دهد. این تصمیم در پی حمله به سفارت بریتانیا در تهران اتخاذ شده است.
خبرگزاری فرانسه این خبر را روز شنبه (۱۲ آذر/۳ دسامبر) به نقل از یک دیپلمات فرانسوی در تهران منتشر کرده است.
بر پایه این خبر، این تصمیم بخشی از کارکنان سفارت فرانسه در تهران و تمامی خانوادههای کارکنان سفارت را شامل شده و شامل فرانسویهای مقیم ایران نمیشود.
بر اساس اطلاعات جمعآوری شده توسط خبرگزاری فرانسه، بیش از نیمی از حدود ۳۰ پرسنل سفارت این کشور در تهران که در بخشهای مشورتی، اقتصادی و فرهنگی یا در امور مربوط به اخذ ویزا مشغول به کار هستند ممکن است شامل این تصمیم شوند.
دیپلمات یاد شده بدون ذکر جزئیات به خبرگزاری فرانسه گفت، پرسنل French school in Tehranنیز ممکن است در حوزه این تصمیم قرار بگیرند.
در حال حاضر به حدود ۸۰۰ فرانسوی مقیم تهران دستوری مبنی بر خروج از ایران داده نشده است.
تصمیم فرانسه، از پیامدهای حمله به سفارت بریتانیا در تهران
این تصمیم در پی حمله عدهای موسوم به دانشجو به سفارت بریتانیا در تهران و مرکز فرهنگی این کشور در باغ قلهک اتخاذ شده است.
در پی این حملات که سهشنبه (۸ آذر) انجام شد بریتانیا دستور تعطیلی سفارت خود در تهران را صادر کرد و سفارت ایران در لندن را نیز بست.
برخی از کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه نیز سفرای خود در تهران را به منظور «رایزنی» به کشورهای خود فرا خواندند.
ایران از تصمیم بریتانیا پس از حمله به سفارت این کشور در تهران انتقاد کرد و به دیگر کشورهای اروپایی نیز هشدار داد که در تبعیت از بریتانیا روابط خود با جمهوری اسلامی را خدشهدار نسازند.
کارکنان سفارت بریتانیا در لندن در پی پایان مهلتی که بریتانیا برای ترک این کشور به آنها داده بود صبح شنبه (۱۲ آذر/ ۳ دسامبر) خاک بریتانیا را ترک کرده و وارد تهران شدند.
مردمک:وزیر دفاع آمریکا درحالی که ایران را «یک تهدید بسیار جدی» برای جامعه جهانی خواند، تاکید کرد که هرگونه اختلال این کشور در جریان آزاد تجارت در خلیج فارس به معنای عبور از خط قرمز آمریکاست.
لئون پانهتا که روز جمعه، ۱۱ آذر (دوم دسامبر) که در جلسه پرسش و پاسخ در موسسه بروکینگز صحبت میکرد، در عین حال به چاش غرب با ایران بر سر اهداف برنامه هستهای ایران اشاره کرد.
او هشدار داد که هیچ تهدیدی در خاورمیانه برای امنیت و رفاه این منطقه جدیتر از ایران مسلح به بمب هستهای نیست.
به گفتهآقای پانهتا، باراک اوباما، رئیسجمهوری ایالات متحده هیچگاه گزینه نظامی علیه برنامه هستهای ایران را از مدنظر دور نکرده است.
وزیر دفاع آمریکا البته بلافاصله تاکید کرد که برای بهکار گیری این گزینه، یا احتمال هرگونه حمله نظامی به تاسیسات هستهای ایران باید همه جوانب به دقت بررسی شود.
او که در این جلسه، بیشتر درمورد اسرائیل و انزوای این کشور صحبت میکرد، در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا به تاسیسات اتمی ایران گفت که چنین حملهای در بهترین شرایط تنها میتواند یک یا دو سال برنامه هستهای ایران را به تاخیر بندازد.
لئون پانهتا تاکید کرد که دقیقا به همین دلیل باید درمورد تمامی پیامدهای احتمالی چنین اقدامی به دقت فکر شود.
به زعم وزیر دفاع آمریکا، هرگونه حمله نظامی به ایران احتمالا حمایتهای منطقهای از حکومت این کشور را افزایش خواهد داد و چنین موضوعی بر اقتصاد جهان و منطقه تاثیر میگذارد.
رئیس پیشین سی.آی.ای همچنین نسبت به پیامدهای احتمالی حمله به ایران درجهت ضربه زدن به آمریکا هشدار داد و گفت که حمله به ایران احتمالا این کشور را برای آسیب رساندن به پایگاهها و منافع آمریکا در کشورهای خاورمیانه تحریک خواهد کرد.
او پیشتر در آبانماه با هشدار درباره خطرات ناشی از حمله نظامی به ایران گفته بود که چنین حملهای میتواند تاثیر جدی بر کشورهای منطقه و نیروی آمریکا در منطقه بگذارد، بدون اینکه حتی منجر به توقف برنامههای اتمی ایران شود.
در یک ماه گذشته و همزمان با انتشار گزارش جدید آژانس بینالمللی انرژی اتمی مبنی بر اهداف نظامی ایران در برنامه هستهای خود، احتمال حمله به تاسیسات هستهای این کشور شدت گرفته است. هرچند وزیر دفاع اسرائیل گزارشها در این باره را رد کرده است اما مقامهای عالیرتبه آمریکا و اسرائیل بارها تاکید کردهاند که گزینه نظامی همچنان مد نظر این کشورها قرار خواهد داشت.
دیروز جمعه، ۱۱ آذرماه نیز ووزر دفاع اسرائیل تاکید کرد: درحال حاضر قصد حمله به ایران نداریم و اگر ضرورت نباشد به جنگ نمیرویم. اما حمله به ایران را به عنوان آخرین گزینه درنظر داریم.
از طرف دیگر، با حمله به سفارت بریتانیا و مرکز فرهنگی این کشور در باغ قلهک تهران، رابطه میان این دو کشور به سردی گرائیده و بریتانیا اعلام کرده است که در تلاش است تا به فشارها بر ایران شدت بخشد.
لئون پانهتایک سال و نیم و همزمان با اعتراضها در ایران ریاست سیآیای را بر عهده داشت و از ماه جولای بهعنوان وزیر دفاع ایالات متحده انتخاب شده است.
او در یکی از سخنرانیهای خود در مقام جدید، پیشبینی کرد که دیر یا زود در ایران انقلابی به وقوع میپیوندد.
اختلال ایران در جریان آزاد تجارت در خلیج فارس به معنای عبور از خط قرمز آمریکاست
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
معاون سياسي پيشين سپاه گفت: با توجه به تجربه انتخابات سال 88، اگر دشمنان بخواهند در داخل كشور ما و در فضاي انتخاباتي چالشهاي امنيتي ايجاد كنند، قطعا سپاه با اين مساله هوشمندانه برخورد ميكند.
سردار يدالله جواني در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به در پيش بودن انتخابات آتي مجلس اظهار كرد: رسالت سپاه پاسداران اين است كه اگر دشمن در جايي به دنبال توطئه، ايجاد بيثباتي، ناآرامي و چالشهاي امنيتي است حضور پيدا كرده و توطئه را خنثي كند.
وي با بيان اينكه «دشمن به دنبال اين است كه اين انقلاب را شكست دهد و بر ملت ايران مسلط شود» تصريح كرد: گروههاي سياسي نبايد به دشمن دل خوش كنند و اميد پيدا كنند، چراكه اگر دشمن بر ايران مسلط شود به آنها هم رحم نميكند. دشمن ميخواهد از فضاي كشور استفاده ابزاري كند و گروهها و جريانهاي سياسي بايد بدانند كه عزت، استقلال و آينده ايران در گرو وحدت، انسجام، همدلي، هوشمندي، هوشياري و حركت پشت سر رهبري است.
مشاور نماينده ولي فقيه در سپاه خاطرنشان كرد: اگر هوشياري و هوشمندي باشد و وحدت و انسجام حفظ شود، توطئههاي دشمن خنثي ميشود، ولي اگر غير از اين باشد گروههايي كه به دنبال ايجاد تفرقه، ياس، نااميدي و تضعيف نظام و رهبري هستند بايد بدانند كه خواسته يا ناخواسته ستون پنجم دشمن شدهاند و عملا نقش ستون پنجم را براي دولت بازي ميكنند.
جواني با بيان اينكه «مهمترين وظيفه جريانات سياسي در داخل كشور اين است كه هوشمندانه و عاقلانه با مسايل برخورد كنند» تصريح كرد: تهديدات امروز دشمن، تهديداتي قابل مطالعه است و اين مساله به خاطر پيشرفتها و دستاوردهاي ماست. وقتي دشمن به خاطر پيشرفتهاي كشور، اين نظام و ملت را تهديد ميكند، عقل حكم ميكند كه مردم، گروهها و جريانها در داخل كشور وحدت، انسجام و همدلي خود را بيشتر كنند و براي اين منظور بايد در چارچوب قانون حركت كنند و قانون، محور حركت را رهبري و ولايت فقيه ميداند.
امام (ره) فرمودند پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت آسيبي نرسد و اين پشتيباني فقط مربوط به تودهها نيست بلكه گروهها، احزاب و نخبگان سياسي و فرهيختگان نيز بايد پشتيبان ولايت فقيه باشند.
وي با اشاره به اينكه «ولايت در جامعه ما حكم امام را دارد و تودهها نيز حكم امت را دارند» تاكيد كرد: در نظام امت و امامت، امت بايد بطور منسجم پشت سر امام خود باشد و اگر خروجي هوشمندي گروههاي سياسي، انسجام امت باشد قطعا دشمن به هيچ نتيجهاي نميتواند برسد.
معاون سياسي پيشين سپاه در ادامه از آمادگي سپاه براي برخورد با هرگونه چالش امنيتي از جمله در دوران انتخابات خبر داد و گفت: سپاه به دليل رسالتي كه دارد، با رصدي كه انجام ميدهد و برآوردهايي كه حاصل ميكند در راستاي دفاع از انقلاب و دستاوردهاي آن و حفظ ثبات، آرامش و امنيت و شتاب بخشيدن به حركتها و پيشرفتهاي انقلابي هر كاري كه لازم باشد انجام ميدهد و اگر به فرض دشمنان در فضاي انتخاباتي چالشهاي امنيتي ايجاد كنند، سپاه با اين مساله هوشمندانه برخورد ميكند.
جواني در پايان اضافه كرد: فرقي نميكند كه دشمن با تجهيز گروهكي مثل جندالشيطان مربوط به عبدالمالك ريگي در جنوب شرق كشور يا با تجهيز گروهكهاي تروريستي مثل پ.ك.ك و پژاك در شمال غرب بخواهد چالش امنيتي ايجاد كند يا اينكه مثلا در داخل كشور و در تهران بخواهد اخلال امنيتي ايجاد كند؛ سپاه در همه اين حوزهها هوشمندانه رصد ميكند و وظيفه خود را در راستاي خنثيسازي توطئههاي دشمنان انجام ميدهد.
تابناک:بررسیهای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از ابعاد مختلف پرونده اختلاس 3000 میلیاردیاز تخلفات وزارت بازرگانی، وزارت راه و ترابری، وزارت اقتصاد ، سازمان خصوصی سازی و سازمان مالیاتی کل کشور در این اختلاس پرده برداشت.
غلامرضا اسداللهی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اشاره به اینکه گزارش کمیسیون اصل 90 از پرونده اختلاس در سه سطح بررسی شده است، اظهار داشت: کمیسیون اصل 90 لیست شرکتها و وزارتخانههایی که با شرکتهای آریا در ارتباط هستند را مشخص کرده و طی مکاتباتی خواستار ارائه گزارش کامل معاملات و قراردادهای آنها با شرکتهای اختلاس کننده شده است.
وی ادامه داد: این گزارش ها از وزارتخانه ها و بانک های مختلف در حال ارسال است و کمیتههای مختلف کمیسیون در حال بررسی این گزارشات هستند.
گروه آریا عامل وزارت بازرگانی برای واردات بود
نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت های زیر مجموعه گروه آریا عامل وزارت بازرگانی برای واردات برخی اقلام یارانه ای بودند، تصریح کرد: وزارت بازرگانی مجوزهایی به شرکتهای زیرمجموعه این گروه اختلاسگر برای واردات اقلام یارانهای مانند گوشت داده بود و توصیه نامهای نیز از طرف این وزارتخانه به بانک ملی برای بالا بردن سقف وامهای بانک آریا ارایه شده بود که کمیسیون اصل 90 این پرونده را در دست بررسی دارد.
واگذاریهای بی ضابطه به گروه آریا در وزارت راه
وی با بیان اینکه برخی پروژه های راه سازی بدون رعایت ضابطه ها به شرکت های زیر مجموعه این گروه واگذار شده است، اظهار داشت: اعطای غیرقانونی امتیاز پروژه احداث راه آهن شیراز، جهرم، بندرعباس نیز از پروندههای مفتوحه وزارت راه و ترابری در کمیسیون اصل 90 است.
اسداللهی در ادامه بررسی واگذاری غیر قانونی کارخانه های دولتی مانند کارخانه ملی فولاد، ماشین سازی لرستان، تراورس فنی مهندسی ابنیه راه آهن از طرف سازمان خصوصی سازی به گروه آریا را به عنوان مهمترین پروندههای این سازمان در کمیسیون اصل 90 نام برد.
تخلفات بخشهای گمرکی و صنعتی دولت در برابر گروه آریا
وی با اشاره به این که مفاصا حسابهای مالیاتی گروه آریا نیز دچار اشکالات شدید قانونی است، اظهار داشت: شرکت های گروه آریا برای دریافت هر تسهیلات جدید باید مفاصا حساب مالیاتی ارائه می داد اما ارائه نداده است لذا بررسی پرونده های مالیاتی گروه آریا نیز از دستور کارهای مهم کمیسیون اصل نود است.
نماینده مردم تربت جام در پایان افزود: پرونده واردات این شرکتها از طریق گمرکات ، امکاناتی که ستاد فولاد کشور در اختیار این گروه قرار داده است از پروندههای دیگری است که در این کمیسیون بررسی می شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر اواخر آبان ماه سال جاری کمیسیون اصل نود اعلام کرد بررسی ابعاد دیگری از پرونده اختلاس را در دستور کار دارد و امکانات دولتی و تسهیلاتی که وزارتخانهها در اختیار گروه آریا در ماجرای اختلاس قرار دادهاند را بررسی می کند.
کمیسیون اصل نود در ابتدای بررسی این پرونده 27 شرکت متخلف از این گروه شناسایی کرده بود اما امروز تعداد شرکتهای شناسایی شده در رابطه با گروه آریا حدود 64 شرکت تخمین زده میشود.
کمیسیون اصل 90 چندی پیش گزارشی را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد که طی آن به تخلفات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در رابطه با پرونده اختلاس رسیدگی شده بود.
در این گزارش کمیسیون اصل 90، وزارت اقتصاد و بنک مرکزی را در قضیه اختلاس مقصر تشخیص داده بود.
پس از قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس استیضاح وزیر اقتصاد کلید خورد.
در گزارش طراحان استیضاح نام و سمت مسئولینی که از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در ماجرای اختلاس مقصر بودند اعلام شد.
با وجود تلاشهای چهره های شاخص اقتصادی مجلس که طراح استیضاح بودند، این استیضاح درپی اعلام حمایت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس از وزیر اقتصاد به تصویب نمایندگان نرسید.
ایلنا: دبير اجرايي خانه كارگر فارس گفت: اشتغال بايد ثبات و استمرار داشته باشد، و آمار كارگران موقت و شاغلين شغلهاي كاذب، نميتواند در ارائه آمار ايجاد شغل و نرخ بيكاري صحيح باشد.
علي راستگو در گفت گو با خبرنگار ايلنا، ضمن اشاره به نحوه محاسبه شاغلين بر مبناي دو ساعت كار در هفته گفت: ارائه آمار اين چنيني درست نيست.
او افزود: اشتغال ثابت و پايدار بدين معني است كه كارگر 8 ساعت در روز فعال باشد و محاسبه آمار كارگران موقت و شاغلين شغلهاي كاذب، نميتواند در ارائه آمار ايجاد شغل و نرخ بيكاري صحيح باشد.
دبير اجرايي خانه كارگر فارس ، نرخ بيكاري 11،1 درصدي را غير واقعي خواند و با انتقاد از آمارهاي رسمي كه از سوي وزارت خانههاي مختلف منتشر مي شود ،گفت: نبايد اين آمارها با هم مغايرت داشته باشند.
اين فعال كارگري با بيان اينكه مسئولين از واقعيتها فاصله گرفتهاند، اظهار داشت: با ارائه آمار و ارقام متفاوت، مشكلات حل نمي شود چرا كه بيشتر اين آمارو ارقام در ادارات كار و كاريابي ها ثبت نشدهاند.
ایلنا: نماینده مجلس ششم، گفت: در دوران اصلاحات اگر چه مشکلاتی برای فعالیت گروههای مختلف سیاسی وجود داشت، اما در مقایسه با شرایط امروز شرایط مطلوبی حکمفرما بود و گروههای مختلف سیاسی با مشکلات فعلی برای فعالیت سیاسی در کشور مواجه نبودند.
احمد شیرزاد در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، تاکید کرد: فعالیت مدنی از دو منظر حقوق اجتماعی مردم و همچنین استفاده از تشکلها به عنوان یک ابزار برای فعالیت مدنی و سیاسی قابل بررسی و ارزیابی است که نتیجه حاصل از به رسمیت شناختن این دو مسئله در نهایت فعالیت آزاد تشکلها و گروههای مدنی از جمله احزاب خواهد بود.
وی با بیان اینکه وجود تشکلها و احزاب سیاسی حق مردم است، گفت: احقاق خواستههای مردم با به رسمیت شناختن حق آنها در ایجاد تشکل هاست که رسمیت مییابد و درغیر اینصورت مردم تنها به یک ماکت از مردم سالاری دسترسی خواهند داشت.
این فعال سیاسی تصریح کرد: زمانی میتوان به خواست مردم رسمیت بخشید که آنها بتوانند از کوچکترین ظرفیتهای موجود در جامعه به بالاترین قلههای اداره کشور دست پیدا کنند و در صورتی که امکان ایجاد تشکلهای مدنی وجود داشته باشد افراد و گروهای سیاسی میتوانند خواستههای خود را تبیین و در تعامل با گروههای دیگر به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.
وی افزود: اگر مسیر فعالیتهای مدنی در جامعه باز نباشد تنها گروههای نزدیک به قدرت که بر ابزارهای رسانهای و کنترلی در جامعه دسترسی دارند، می توانند به فعالیت مفید سیاسی بپردازند و مردم در مسائلی مثل انتخابات تنها به این افراد رای آری یا خیر میدهند که در صورت ادامه این روند حتی این حداقلها نیز پس از مدتی ارزش خود را از دست میدهد.
نماینده مجلس ششم اظهار داشت: در صورت نفی احزاب در کشور شکل خاصی از دیکتاتوری در کشور ایجاد میشود و برای رسمیت بخشیدن به رای مردم چه در مکانیزم پارلمانی و چه در مکانیزم ریاستی باید احزاب و تشکلها در فعالیت خود در چارچوب قانون آزاد باشند.
شیرزاد با اشاره به مبنای فکری اصلاح طلبان در اهمیت به مسئله تحزب در کشور، گفت: یک گروه اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود باید امکان متشکل شدن و همچنین پالایش دیدگاههای خود را داشته باشد چرا که پیشبرد اهداف و توسعه اندیشه سیاسی خاص از راه موعظه و... امکان پذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: صرفنظر از اینکه فعالیت حزبی و گروهی یک حق اجتماعی است، میتوان از این حق اجتماعی به عنوان ابزار سیاسی مدرن امروزی نیز استفاده کرد، هر چند ابزارهای تبلیغات و گسترش اندیشههای سیاسی روز به روز تغییر میکند و شاید امروزه حضور فیزیکی افراد لزومی نداشته باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است: اصلاح طلبان نیز به عنوان یک گروه سیاسی از قاعده بالا مستثنی نیستند و میتوان گفت که اصلاح طلبان حق فعالیت حزبی و گروهی را برای مخالفان خود نیز به رسمیت میشناسند، چرا که فعالیت حزبی به تنهایی نمیتواند کمکی به بهبود اوضاع کشور کند بلکه این فعالیت گروههای مختلف و شاید مخالف یکدیگر است که میتواند زمینه تضارب آرا و بهبود اوضاع کشور را فراهم کند.
شیرزاد با اشاره به نسبت دموکراسی با فعالیت احزاب و گروههای مختلف، گفت: دموکراسی به معنای تحقق خواست اکثریت نیست بلکه دموکراسی به معنای به رسمیت شناختن حقوق اقلیت است که این گروههای اقلیت بتوانند آزادی لازم برای تبدیل شدن به یک گروه اکثریت را داشته باشند و این امکان بالقوه را میتوان فلسفه اصلی دموکراسی نامید.
نماینده مجلس ششم تصریح کرد: با توجه به ظرفیتهای موجود در جامعه ایران ما راهی جز پیشرفت و توسعه سیاسی در کشور نداریم.
خبرگزاری فارس: کمیته سیاسی جبهه متحد اصولگرایان به مناسب روز مجلس بیانهای صادر کرده و نوشت: مجلس ششم به دلیل حضور و جلوداری عناصری غربزده و مرعوب دشمن از جریان دوم خرداد و عدم برخورداری از تقوای جمعی آن کرد که نباید می کرد. اما مجالس هفتم و هشتم با میدان داری جریان اصولگرا شجاعانه در مقابل دشمن ایستادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، کمیته سیاسی جبهه متحد اصولگرایان به مناسب روز مجلس بیانیهای صادر کرد که متن کامل آن به نقل از روابط عمومی این جبهه به شرح زیر است:
امام خمینی (ره)
«سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید ... تا مجلس آینده از مجلس فعلی بهتر باشد.»
10 آذر هر سال یادآور شخصیتی منحصر بفرد در تاریخ سیاسی و مذهبی مجالس ایران اسلامی است. شهید آیت الله مدرس انسانی باایمان بود که شجاعانه و به تنهایی در مقابل ظلم ایستاد. "استقلال خواهی"، "حق طلبی"، "آزادی خواهی"، "استبداد و استکبار ستیزی" و "دشمن شناسی" شهید مدرس، از او الگویی درخشان ترسیم نمود که "صاحب فکر و اندیشه نظام سازی برای اسلام" بود. رهبر حکیم انقلاب خصوصیت عمده مدرس را - که باعث تجلیل امام از او شده بود - این می دانست که هیچ عامل ارعاب، تهدید، تطمیع و فریبگرى در او اثر نمىکرد.
پس از انقلاب شکوهمند اسلامی همواره مجلس نهادی بوده است که در نظر امام و رهبری از جایگاهی رفیع برخوردار بوده است. لذا قوت و سلامت مجلس و خدای ناکرده ضعف و سستی آن تاثیر مستقیمی بر سرنوشت مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد. در سالهای اخیر تفاوت رویکرد مجلس ششم با مجالس هفتم و هشتم به خوبی مشهود است. مجلس ششم به دلیل حضور و جلوداری عناصری غربزده و مرعوب دشمن از جریان دوم خرداد و عدم برخورداری از تقوای جمعی آن کرد که نباید می کرد. اما مجالس هفتم و هشتم با میدان داری جریان اصولگرا به توفیقاتی نسبی همراه با وجود برخی اشکالات دست یافت که تدقیق در جزئیات آن مجالی دیگر می طلبد. اما مهمترین توفیق آنها در بعد داخلی بازگرداندن آرامش به فضای سیاسی کشور و حرکت در مسیر پیشرفت و تعالی نظام و در بعد خارجی ایستادگی شجاعانه در برابر زیاده خواهی ها و و یاوهگوهاى بینالمللى بود. تا آنجا که مقام معظم رهبری در آخرین دیدار خویش با نمایندگان مجلس هشتم فرمودند: «اینکه مجلس در قضایاى مختلف سیاسى دنیا، در هجمههاى دشمنان به جمهورى اسلامى، قرص و محکم، واضح و آشکار ایستاد و موضع گرفت، واقعاً جاى افتخار دارد، جاى تشکر دارد.»
مجلس هشتم که کارنامه اش پیش چشم مردم گشوده و منشاء قضاوت آنهاست دارای اشکالاتی از قبیل مساله دانشگاه آزاد، تاخیر در اجرایی کردن قانون نظارت بر نمایندگان و ... نیز بود که مانند نقاطی سیاه بر پیراهنی سفید خودنمایی نمود؛ اگرچه مجلس برخی را اصلاح کرد و برای برخی هنوز فرصت اصلاح و جبران مافات دارد. آخرین اقدام انقلابی و موثر مجلس در تصویب دوفوریتی کاهش سطح روابط با رژیم حیله گر انگلیس و اخراج سفیر روباه پیر نشان داد که مجلس پا جای پای مدرس نهاد و در برابر زورگویی ها و تهدیدهای نظام سلطه آنچنان سیلی محکمی نواخت که تا مدتها گیجی این ضربه بر اقدامات دولتمردان و سیاستمداران غربی سایه خواهد افکند.
کمیته سیاسی جبهه متحد اصولگرایان امیدوار است مجلس آینده مجلسی باشد که با حضور حداکثری مردم و انتخاب صحیح آنها، از نقاط ضعف کنونی مبرا و دارای نقاط قوتی دو چندان گردد. ان شاء الله.
کمیته سیاسی جبهه متحد اصولگرایان
12 آذر 1390
خبرگزاری فارس: عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی گفت: ۳ نظر متفاوت برای حضور در انتخابات مجلس نهم میان اصلاحطلبان وجود دارد.
محمدجواد حقشناس عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا حزب متبوعش در انتخابات آتی مجلس کاندیدایی خواهد داشت، گفت: فعالیتهای حزب اعتماد ملی متوقف است و هنوز در مورد اینکه این حزب در انتخابات مجلس نهم کاندیدایی داشته باشد، تصمیمی گرفته نشده است.
وی در تشریح نحوه حضور اصلاحطلبان در انتخابات مجلس نهم، گفت: ۳ نظر متفاوت برای حضور در انتخابات مجلس نهم میان اصلاحطلبان وجود دارد.
حقشناس خاطرنشان کرد: خیلی از جریان اصلاحطلبی و به خصوص در بدنه این جریان، موافق حضور در انتخابات آتی مجلس نیستند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: بخشی از اصلاحطلبان نیز موافق شرکت در انتخابات مجلس هستند که تعداد آنان زیاد نیست.
این فعال سیاسی اصلاحطلب اظهار داشت: بخش میانهای از اصلاحطلبان که خاتمی شاخص آنان است، برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کردهاند، اما شرایط سهگانهای را مطرح کردهاند که هنوز پاسخی دریافت نکردهاند.
حقشناس تصریح کرد: امیدوارم نظام سیاسی به این جمعبندی برسد که حضور اصلاحطلبان در انتخابات بتواند مشکلات را حل کند و یکی از راههای رسیدن به وجه مطلوب، انتخابات و صندوقهای رأی است.
خبرگزاری فارس: فرمانده ناجا در حاشیه رزمایش طرح زمستانی پلیس راهور گفت: در طی جریان سفارت انگلیس 12 نفر بازداشت و به محاکم قضایی معرفی شدند.
به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، سردار اسماعیل احمدیمقدم در حاشیه رزمایش طرح زمستانی پلیس راهور با اشاره به مجموعه فعالیتهای پلیس در زمینه سفارتخانه انگلیس گفت: در طی حوادث رخ داده پلیس تمام کسانی را که وارد این سفارتخانه شده بودند خارج کرد و بر اساس وظیفه ذاتی خود حفاظت پیرامونی در اطراف این سفارتخانه را افزایش داد.
وی گفت: مأمورین سفارتخانه به خاطر افزایش حفاظتها و اینکه هیچ کدام از کارکنان این سفارتخانه مورد آسیب قرار نگرفتند از نیروی انتظامی تقدیر و تشکر کرد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند نفر طی این حادثه دستگیر شدهاند، گفت: طی ورود دانشجویان به سفارتخانه انگلیس و باغ قلهک 12 نفر بازداشت شدند که برای آنها قرار صادر شد و به محاکم قضایی ارجاع داده شدند.
وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر افزایش حقوق کارکنان ناجا اذعان داشت: در نیروی انتظامی هستند افرادی که دو میلیون، یک میلیون و پایینتر از آن دریافت کنند اما به صورت میانگین حقوق افراد یک میلیون بوده و این میزان پرداخت به سابقه افراد نیز بستگی دارد.
ایلنا: دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: اصلاح طلبان دلسوز کشور هرگز کوچکترین چراغ سبزی به هیچ بیگانه و خارج از کشور نشین نشان نمیدهند و در عمل هم این نکته ثابت شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی کواکبیان صبح امروز در گفتوگو با خبرنگاران به تبیین مواضع انتخاباتی حزب مردم سالاری در رقابتهای انتخاباتی مجلس نهم پرداخت و اظهار داشت: احزاب در کشور به عنوان هسته اصلی نظامهای مردم سالار، قطعا نمیتوانند در قبال مسائل سیاسی روز و به خصوص موضوع حساسی چون انتخابات بیتفاوت باشند.
وی افزود: از همین رو حزب مردم سالاری از سال گذشته اوضاع سیاسی کشور را برای انتخابات مجلس نهم بررسی کرد و آخرین نشست خود را نیز هفته قبل در تاریخ اول آذرماه برگزار کرد.
دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: همه ما میدانیم انتخابات مجلس نهم اولین انتخابات پس از حوادث سال ۸۸ است و طبیعتا این انتخابات میتواند آزمونی برای حکومت و نیز احزاب و شخصیتهای سیاسی باشد.
وی خاطرنشان کرد: انتخابات مجلس نهم را باید به عنوان مهمترین موضوع سال جاری تلقی کرد و در همین زمینه حزب مردم سالاری از ۶ماه پیش رایزنی خود را با شخصیتهای رده بالای نظام و شخصیتها و احزاب سیاسی کشور داشته است.
کواکبیان در خصوص هدف خود از این رایزنیها هم گفت: انتخابات پرشور، سالم، رقابتی، آزاد و عادلانه و با مشارکت حداکثری مردم و همچنین داشتن انتخاباتی با کمترین چالش هدفهای عمده ما از این فعالیتها بود.
وی گفت: ما تمام فعالیتهای خود را انجام دادهایم و بقیه کار به مسئولان اجرایی و نظارتی کشور مربوط میشود و آنها هستند که باید به وعدهها و وظایفشان عمل کنند.
عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی احزاب فعالیتهای اصلاح طلب امکان فعالیت ندارند و طبیعتا نمیتوانند لیستی در انتخابات ارائه دهند و همچنین برخی هم تمایلی به شرکت ندارند.
وی یادآور شد: البته من هیچ گروه اصلاح طلب را سراغ ندارم که بخواهد انتخابات راتحریم کند، بلکه آنها میخواهند شیوه سکوت را در این انتخابات داشته باشند.
کواکبیان گفت: اما حزب مردم سالاری با تحلیلهایی که صورت داد به این نتیجه رسید که باید از فرصت انتخابات مجلس نهم شرکت فعال داشته باشد.
وی در خصوص فعالیتهای حزب مردم سالاری گفت: این حزب به دنبال احیای گفتمان امام خمینی (ره) در انتخابات و بازگرداندن خانه ملت به جایگاه واقعی خودش میباشد تا در نهایت شعار امام خمینی (ره) که مجلس در رأس امور است تحقق یابد و همین شعار هم شعار حزب مردم سالاری در انتخابات خواهد بود.
دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه ۵اولویت اساسی برای مجلس نهم را مطرح میکنیم، گفت: اولین مسئله قانون پذیر کردن دولت است، چرا که متأسفانه دولت فعلی چندان به رعایت قانون و توجه به مسائل قانونی اعتنا نمیکند و این اساسیترین هدف ماست.
وی افزود: اولویت بعدی ما اشتغال و رفع بیکاری است که متأسفانه مجلس هشتم کار چندان مهمی در این زمینه انجام نداد و دولت هم علی رغم شعار ۲ و نیم میلیون شغل در سال، کار مؤثری نداشت.
کواکبیان اضافه کرد: بیش از آنکه در این امر دولت مقصر باشد، مجلس کوتاهی کرد، زیرا دولت مطلوب از دل مجلس مطلوب برمی خیزد و به همین دلیل اگر دولت ما ناکارآمد بود باید به ناکارآمدی مجلس نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر طبق آمار ۱۲درصد بیکاری وجود دارد، گفت: ما عقیده داریم که این آمار، آمار رسمی است و طبق آن اگر کسی در هفته حتی ۱ساعت کار کند او را شاغل میداند. به همین دلایل واقعیت غیر از ۱۲درصد ارائه شده است و ما امروز آمار قابل توجهی از تحصیل کردگان بیکار داریم.
این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در بیان اولویت سوم حزب مردم سالاری گفت: مهار تورم و ثبات اقتصادی در کشور هدف دیگر حزب مردم سالاری است که طبق آمار رسمی ۱۷درصد تورم وجود دارد که عقیده داریم آمار واقعی بیش از این هاست.
وی به بیثباتی اقتصادی و بلاتکلیف بودن بسیاری از مراکز تولیدی و صنعتی هم اشاره و تصریح کرد: این درد مزمن کشور ماست که باید هر چه زودتر حل شود؛ گرچه دولت مدعی است که یارانههای تولید را پرداخت کرده اما ما نمیبینیم.
کواکبیان افزود: بیثباتی اقتصادی، اقتصاد کشور را رنج میدهد و باید فکری برای آن کرد و مردم انتظار دارند که مجلس در این زمینه مؤثر باشد.
وی اولویت چهارم حزب مردم سالاری را حل مشکل تحریمهای بین المللی بر علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ما اعتقاد نداریم که این تحریمها بیاثر است، اما در عین حال تأکید داریم که عواملی که به بهانه آن ما را تحریم کردند، باید با فعالیتهای دیپلماتیک به گونهای حل شود که کمترین تحریم و قطعنامه بر علیه ما صادر شود.
دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: اولیت پنجم حزب مردم سالاری نیز طرحهای سه گانه مربوط به اصلاح قانون انتخابات، احزاب و مطبوعات است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مجلس هشتم نمیخواست وارد این موضوع شود، و این در حالی است که طبق قانون در هر ۱۰سال، ۲۰نفر باید به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شود.
کواکبیان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: حاکمیت قانون، معنویت و اخلاق و عدالت واقعی و نه شعاری و دستوری از جمله شعارهای دیگر حزب مردم سالاری در رقابتهای انتخاباتی مجلس نهم خواهد بود.
وی گفت: معتقدیم در انتخابات پیش رو تعیین شرط و شروط مشکلی را دوا نمیکند اما معتقدیم باید برخی از این شرایط فراهم شود. یعنی اگر امکان آزادی برخی زندانیان سیاسی هست صورت گیرد و اگر امکان فعالیت برخی رسانهها و مطبوعات هست اجازه فعالیت مجدد داده شود و...؛
نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما هم در حزب مردم سالاری خواستهای داریم که اگر چه شرط نیست اما تأکید داریم که انجام شود و آن رعایت مر قانون اساسی است.
وی افزود: به خصوص دستگاه نظارتی و نهاد مهم شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها باید به گونهای عمل کند که حتما تمام جوانب قانون رعایت شده باشد.
کواکبیان یادآور شد: بر اساس مصوبهای در مجلس پنجم، اگر حتی کسی رد صلاحیت شد، وقتی که مستندات رد صلاحیت را خواست، شورای نگهبان موظف است آن دلایل و مستندات را در اختیار او بگذارد.
وی افزود: معتقدیم در شرایط فعلی رد صلاحیتهایی که به شکل مجلس چهارم و هفتم بود را نخواهیم داشت چرا که رد صلاحیتهایی به آن شکل باعث عدم مشارکت مردم در انتخابات میشود.
دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: در حزب مردم سالاری مصوب کردیم که اگر برای ۱۵۰کرسی مجلس نهم بتوانیم نامزد انتخاباتی داشته باشیم حتما لیست انتخاباتی در سراسر کشور خواهیم داد و الا به مردم توصیه خواهیم کرد که در انتخابات شرکت کنند اما خودمان نمیتوانیم فعال باشیم.
وی افزود: این البته بستگی به مجریان و ناظران انتخاباتی و دیگر دستگاههای مربوطه دارد.
کواکبیان گفت: بحث برخورد عادلانه با نامزدها را در صدا و سیما در شرایط فعلی نمیبینیم چرا که اعضای فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی به تلویزیون دعوت نمیشوند، اما اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس در برنامههای مختلف دعوت میشوند. البته این تبعیض در رسانههای استانی نیز وجود دارد.
وی تصریح کرد: اگر چه این تبعیضها وجود داشته باشد، اما معتقدیم مردم متوجه این تبعیضها خواهند شد.
این نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم در ادامه سخنان خود، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه نظر شما راجع به اصلاح طلبانی که تحریم انتخابات را دنبال میکنند، چیست؟ گفت: من اصلاح طلبانی که قصد تحریم انتخابات را داشته باشند را ندیدم؛ البته عدهای در خارج از کشور که هیچگاه با نظام نبودند، و همواره در صدد تحریم هستند اما اصلاح طلبان داخل کشور به دنبال تحریم نیستند و فقط عدهای قصد سکوت در انتخابات دارند.
کواکبیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چقدر نگران سلامت انتخابات و دخالت دولت در آن هستید؟، گفت: بعید میدانم که فضای انتخاباتی به سمتی برود که دولت بخواهد در وسط معرکه انتخابات مقابل قوه قضائیه که کمیته پیشگیری از جرایم انتخاباتی را تشکیل داده، بایستد.
وی افزود: بنده خودم بارها گفتم که در انتخابات ۸۸ تقلب نشد اما تا بخواهیم تخلفات صورت گرفت. یعنی اگر جلوی آن تخلفات گرفته میشد، شاید حوادث بعد از انتخابات پیش نمیآمد.
کواکبیان با تأکید بر اینکه قوه قضائیه باید در مقابل تخلفات انتخاباتی بایستد، گفت: برخی شنیدههای ما حکایت از آن دارد که از امکانات دولتی قرار است در انتخابات سوء استفادههای جدی شود؛ اگر چه امیدواریم این گزارشات دروغ باشد اما معتقدیم قوه قضائیه باید با قدرت در مقابل این تخلفات بایستد.
وی گفت: تأکید امام راحل و رهبری هم این است که کسانی که وابسته به قدرت و ثروت هستند نتوانند در انتخابات دخالت کند.
دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: حتما معتقدم که دستگاه قضایی میتواند جلوی تخلفات انتخاباتی را بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: البته اگر ببینیم که تخلفات به اندازهای است که امکان رقابتهای آزادانه وجودندارد در مصوبه خود در حزب مردم سالاری مبنی بر اینکه اگر ۱۵۰کاندیدا داشته باشیم لیست سراسری میدهیم، تجدید نظر خواهیم کرد.
کواکبیان در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه نظر شما راجع به اظهارات حداد عادل که گفته بود اصلاح طلبان عامل تفرقه در اصولگرایان شدهاند، گفت: سال گذشته هم گفتم که اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم سه لیست خواهد داد اما اکنون برخی در حال فرافکنی هستند.
وی افزود: معتقدم که جبهه متحد اصولگرایان نمیتواند در نهایت جبهه پایداری را متقاعد کند که با آنها وحدت کنند، چرا که برخی اعضای جبهه پایداری برخی از اعضای جبهه متحد اصولگرایی را اصولگرا نمیدانند.
عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از اعضای جبهه پایداری هنوز هم احمدینژاد را یک اصولگرای واقعی میدانند و میگویند او فقط ۱۱ روز جاده خاکی رفت اما به جاده اصلی برگشت اما برخی دیگر از اصولگرایان معتقدند که آن ۱۱ روز با خط و نشان دادن جدی احمدینژاد همراه بود.
وی خاطرنشان کرد: البته من در جلسهای از آیت الله مهدوی کنی گلایه کردم و گفتم که شما رئیس خبرگان هستید و باید پدر معنوی همه گروههای سیاسی باشید و درست نیست که محوریت وحدت یک تفکر سیاسی کشور باشید اما با همین وجود هم برخی از اصولگرایان هم حرف ایشان را گوش نمیدهد که نشان میدهد مشکلات اصولگرایان بسیار جدیتر از این است که بگوییم ما اصلاح طلبان باعث اختلافشان هستیم.
کواکبیان افزود: ما همین جا به تمام اصولگرایان میگوییم که هر سه لیست اصولگرایان، متحد شوند تا ما اصلاح طلبان بدانیم رقیب ما کی هست.
وی ادامه داد: معتقدم اختلافات اصولگرایان ریشهایتر از این است که به وحدت برسند اما برایشان دعا میکنیم.
دبیر کل حزب مردم سالاری در پاسخ به این سؤال که عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات به چه چیز بستگی دارد؟ گفت: عدم حضور اصلاح طلبان بستگی به دستگاههای حکومتی دارد چرا که ما اعلام میکنیم که میخواهیم شرکت کنیم.
وی افزود: حقیقت ماجرا این است که حفظ منافع ملی اقتضاء دارد که مسئولان امر فضا را مناسبتر فراهم کند. یعنی اگر به مشارکت حداکثری میاندیشیم ساز و کار آن را هم فراهم کنیم.
کواکبیان خاطرنشان کرد: دو دیدگاه افراطی در مورد اصلاح طلبان و حضور آنها در انتخابات وجود دارد؛ برخی از اصولگرایان میگویند میخواهیم آخرین تیر را به تابوت اصلاح طلبی بزنیم و برخی از اصلاح طلبان هم میگویند، بعد از مسئله انتخابات ۸۸ نباید در انتخابات شرکت کنیم؛ البته بیشتر خارج نشینها بر این عقیدهاند و حتی حضور ما در انتخابات را خیانت به اصلاح طلبی میدانند.
وی گفت: معتقدم میتوانیم انتخابات مجلس نهم را به گونهای برگزار که رعایت اعتدال و قانون به معنای واقعی باشد.
دبیر کل حزب مردم سالاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چقدر این نظر برخی از اصولگرایان مبنی بر اینکه اصلاح طلبان برای فعالیتهای انتخاباتی مجلس نهم چراغ خاموش حرکت میکنند، قبول دارید؟ گفت: حالا موتور روشن باشد و چراغ خاموش، آنها که متخصص راهنمایی و رانندگیاند. ما که اعلام کردیم که یک سال است در حزب مردم سالاری فعالیت میکنیم و به همین دلیل هر کس را بتوانیم با تابلوی حزب مردم سالاری معرفی میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: البته ما در صدد ایجاد جبهه خط امام (ره) نیز هستیم که تعدادی از احزاب درون جبهه اصلاحات و تعدادی هم از احزاب بیرون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در آن حضور دارند و احتمالا در کل ۲۵حزب در این ائتلاف باشند.
کواکبیان اضافه کرد: اشخاص مؤثری هم هستند که در این ائتلاف کمک میکنند و اعضای فراکسیون خط امام (ره) هم بنای مشارکت جدی در انتخابات دارند و در این ائتلاف هستند. یعنی اصلاح طلبان یا به عنوان حزب مردم سالاری یا به عنوان ائتلاف خط امام (ره) در انتخابات شرکت میکنند و در هر دو صورت با تابلوی اصلاح طلبی میآییم.
وی یادآور شد: خیلیها هستند که در حوزه انتخابیه خود چراغ راهنمای چپ میزنند اما در مجلس چراغ راست میزنند و بالعکس.
نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم تأکید کرد: اگر قانون احزاب اصلاح شود جایگاه احزاب قویتر خواهد شد و چنین مشکلاتی پیش نمیآید و این البته بستگی به اصلاح قانون احزاب دارد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه نظرش راجع به همایش اصلاح طلبان خارج نشین چیست؟ گفت: بنده نه به این همایش دعوت شدم و نه اگر دعوت شوم شرکت میکنم.
کواکبیان گفت: نگاه من به اپوزوسیون خارج از کشور یک نگاه منفی است زیرا اگر آنها صد در صد هم مستقل و صادق باشند، همین که در کشور حضور ندارند و به خارج کشور رفتهاند و میخواهند از آنجا به ما رهنمود دهند، نقطه ضعفشان است.
وی تصریح کرد: من با هر گونه دخالت خارجی در انتخاباتهای کشور مخالفم چرا که برخی این ایده را مطرح کردند و به غیرت ما هم برخورد.
دبیر کل حزب مردم سالاری تصریح کرد: اصلاح طلبان دلسوز کشور هرگز کوچکترین چراغ سبزی به هیچ بیگانه و خارج از کشور نشین نشان نمیدهند و در عمل هم این نکته ثابت شده است.
وی در خصوص نظرش راجع به دعوت از آقای خاتمی به این همایش اصلاح طلبان خارج نشین، گفت: البته ممکن است آنها بخواهند از برخی شخصیتها، سوء استفاده کرده و در این راستا از برخی شخصیتهای اصلاح طلب تعریف و تمجید میکنند. کما اینکه ممکن است از برخی اصولگرایان هم تعریف کنند اما نباید به هیچ کدام از تعریفها کار داشت.
کواکبیان افزود: معتقدیم گفتمان امام خمینی (ره) در مواجهه با جبهه استکباری بزرگترین رهنمود ماست و قطعا این مردم دیگر اجازه نخواهند داد که سلطه مستکبران دوباره به این مملکت ایجاد شود و قطعا کسی که گرایش به خارج داشته باشد از سوی مردم مورد بیتوجهی قرار میگیرد و بعید میدانم که آقای خاتمی در آن کنفرانس شرکت کند.
وی در پاسخ به این سؤال که جلسات فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی چه کیفیتی دارد و نتایج آن چیست؟ گفت: ما در فراکسیون خط امام (ره) مجلس گفتیم که اگر مجموعه اصلاح طلبان به این نتیجه برسند که لیست انتخاباتی بدهند ما هم به عنوان فراکسیون فعالیت خود را اعلام میکنیم. در حال حاضر هم همه اعضای فراکسیون اقلیت مجلس غیر از دو الی سه نفر در حال فعالیت هستند.
این نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم در خصوص نظرش راجع به شروط تعیین شده توسط حجت الاسلام و السملمین سیدمحمد خاتمی هم گفت: تصور میکنم که شروطی که آقای خاتمی مطرح کردهاند، صرفا برای دلسوزی و برگزاری هرچه مطلوبتر انتخابات بود و این دلسوزی را هر کس دیگری هم میتواند مطرح کند.
وی افزود: تحقق این شرایط بستگی دارد به دست اندرکاران ذی النفوذ در این موضوع دارد که چقدر به این دلسوزیها توجه کنند.
کواکبیان افزود: اگر منظور این باشد که تا این شرایط محقق نشده شرکت نکنیم، در حزب مردم سالاری این عقیده را نداریم و تأکید داریم که باید در انتخابات قانون اجرا و انتخابات سالمی برگزار شود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا شما در بستن لیست مردم سالاری در انتخابات به مرزبندی آنان با سران معترضان پس از نتخابات، توجه دارید؟ گفت: واقعیت این است که اگر بخواهیم انتخابات پرشوری داشته باشیم هیچ کس نباید برای کسی شرط بگذارد.
دبیر کل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: در یک مناظره گفتم که اینها که میگویند جریان انحرافی رویشان نمیشود بگویند احمدینژاد؛ چون مگر احمدینژاد بدون مشایی تصمیم میگیرد؟
وی افزود: سوابق افراد کاملا روشن است و اگر تخلفی هست قوه قضائیه رسیدگی میکند.
کواکبیان گفت: ما قبل از انتخابات ۸۸ فعالیت انتخاباتی داشتیم و از اولین افراد بودیم که گفتیم انتخابات تمام شد و باید به مشکلات مردم رسید. الان هم اگر کسانی میخواهند بیایند در انتخابات هیچ کس نباید برای کسی شرط بگذارد که شما باید از فلان شخص برائت کنید چرا که این حرفها به نفع مشارکت حداکثری نیست.
وی گفت: در جبهه خط امام (ره) که قصد تشکیل آن را داریم بر این اعتقادیم که یکی از شاخصههای خط امام (ره) تبعیت از ولایت فقیه است و نمیتوان کسی خود را خط امامی بنامد که ولایت فقیه را قبول نداشته باشد.
دبیر کل حزب مردم سالاری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا با وجود حمایت صریح خانم کیلینتون از سران معترضان بعد از انتخابات، آیا شورای نگهبان نباید افرادی که دلبسته این دو نفر هستند رد صلاحیت کند؟ گفت: خانم کلینتون غلط کرد گفت.
خبرگزاری فارس: کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تصویب اصلاح جداول حوزههای انتخابیه، حوزههای انتخابیه در 22 استان کشور را تغییر داد و 20 نماینده به مجموع نمایندگان مجلس اضافه کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اخیراً با تصویب لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس، 310 نفری شدن نمایندگان را یک قدم دیگر پیش برد، لایحهای که در صورت تصویب در صحن علنی و تأیید شورای نگهبان برای دولت «قانونی لازمالاجرا» خواهد بود؛ گروه مجلس خبرگزاری فارس اینک متن کامل مصوبه کمیسیون شوراها را به شرح ذیل منتشر میکند.
گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به مجلس شورای اسلامی
لایحه اصلاح جداول حوزههای انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها به شماره چاپ 1556 که به عنوان کمیسیون اصلی به این کمیسیون ارجاع گردیده بود، طی جلسات مکرر و با حضور مسئولان و کارشناسان ذیربط و نمایندگان پیشنهاد دهنده مورد رسیدگی قرار گرفت و سرانجام در جلسه مورخ 3/7/1390 با انجام اصلاحاتی به شرح ذیل با اکثریت آرا به تصویب رسید.
اینک گزارش آن وفق ماده 144 آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی تقدیم میگردد.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور - روحالله حسینیان
ضمنا گزارش کمیسیون فرعی امنیت ملی و سیاست خارجی تا این تاریخ واصل نشده است.
معاونت قوانین
لایحه اصلاح جدول حوزههای انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها
ماده واحده- تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دویست و نود نفر به سیصد و ده نفر و تعداد حوزههای انتخابیه از دویست و هفت حوزه انتخابیه به دویست و بیست و پنج حوزه انتخابیه به شرح بندهای زیر اصلاح میگردد:
تبصره 1- وزارت کشور فهرست اسامی استانها و حوزههای انتخابیه آنها را بر اساس حروف الفبا با ذکر نام مرکز استان در ابتدا حوزه انتخابیه هر استان، تنظیم مینماید.
تبصره 2- این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.
الف- استان آذربایجان شرقی
1- بخش هوراند از حوزه انتخابیه کلیبر، خدا آفرین و بخش هوراند" منتزع و به حوزه انتخابیه "اهر و هریس" الحاق میگردد.
2- شهرستان آذرشهر از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو منتزع و به حوزه انتخابیه مراغه عجب شیر، و آذر شهر به دو نفر افزایش مییابد.
3- شهرستان هریس از حوزه انتخابیه اهر و هریس منتزع و به حوزه انتخابیه تبریز و اسکو الحاق میگردد.
ب- استان آذربایجان غربی
حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهیندژ و تکاب، به دو حوزه زیر تقسیم میگردد:
1- حوزه انتخابیه میاندوآب شامل شهر میاندوآب و بخشهای مرکزی باروق و مرحمت آباد به مرکزیت شهر میاندوآب با یک نماینده
2- حوزه انتخابیه شاهین دژ و تکاب متشکل از شهرستانهای شاهیندژ شامل شاهین دژ و بخشهای مرکزی و کشاورز و تکاب شامل شهر تکاب و بخشهای مرکزی و تخت سلیمان به مرکزیت شهر شاهین دژ با یک نماینده
پ- استان اصفهان
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم میگردد:
1-حوزه انتخابیه کاشان شامل شهر کاشان و بخشهای مرکزی، برزک و نیاسر به مرکزیت شهر کاشان با یک نماینده
2- حوزه انتخابیه آران و بیدگل شامل شهر آران و بیدگل و بخشهای مرکزی و کویرات به مرکزیت شهر آران و بیدگل با یک نماینده
3- شهر ایزد خواست از شهرستان آباده منفک و به حوزه انتخابیه شهرضا الحاق میگردد.
ت- استان بوشهر
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم میگردد:
1-حوزه انتخابیه بوشهر شامل بوشهر و بخشهای مرکزی و خارک به مرکزیت شهر بوشهر با یک نماینده
2- حوزه انتخابیه گناوه و دیلم متشکل از شهرستانهای گناوه شامل شهر بندر گناوه بخشهای مرکزی و ریگ و دیلم شامل شهر بندر دیلم و بخشهای مرکزی و امام حسن به مرکزیت شهر بندر گناوه با یک نماینده
ث- استان تهران
1-با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم میگردد:
1-1- حوزه انتخابیه شهریار شامل شهریار و بخش مرکزی به مرکزیت شهر شهریار با یک نماینده
2-1- حوزه انتخابیه ملارد و قدس متشکل از شهرستانهای ملارد شامل شهر ملارد و بخشهای مرکزی و صفا دشت و قدس شامل شهر قدس و بخش مرکزی به مرکزیت شهر ملارد با یک نماینده
2- کسر تعداد دو نماینده از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و ایجاد حوزه انتخابیه جدید ری شامل شهر ری و بخشهای مرکزی، فشاپویه و کهریزک به مرکزیت شهر ری با دو نماینده
3- کسر تعداد یک نماینده از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر و ایجاد حوزه انتخابیه جدید شمیرانات شامل شهر تجریش و بخشهای لواسانات و رودبار قصران به مرکزیت شهر تجریش با یک نماینده
تبصره- حوزه انتخابیه شمیرانات از شمال به رشته کوههای البرز و حدود استان مازندران، از غرب به رودخانه درکه، از شرق به بخش رودهن شهرستان دماوند و از جنوب به بزرگراههای بابایی، صدر، مدرس و چمران محدود میگردد.
4- کسر تعداد یک نماینده از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، ایجاد حوزه انتخابیه جدید اسلامشهر شامل اسلامشهر و بخشهای مرکزی و چهاردانگه به مرکزیت شهر اسلامشهر با یک نماینده
5- کسر تعداد یک نماینده از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و افزودن آن به حوزه انتخابیه رباط کریم و بهارستان و تقسیم این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر:
1-5- حوزه انتخابیه رباط کریم شامل شهر رباط کریم و بخش مرکزی به مرکزیت شهر رباط کریم با یک نماینده
2-5- حوزه انتخابیه بهارستان شامل شهرهای گلستان و نسیمشهر و بخشهای گلستان و بوستان به مرکزیت گلستان و نسیم شهر با یک نماینده
6- اصلاح حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر به حوزه انتخابیه تهران با بیست و پنج نماینده
ج- استان البرز
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه کرج تعداد نمایندگان این حوزه انتخابیه به سه نفر افزایش مییابد.
ج- استان چهار محال و بختیاری
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم میگردد:
1- حوزه انتخابیه اردل و کیار متشکل از شهرستانهای اردل شامل شهر اردل و بخشهای مرکزی و میانکوه و کیار شامل شهر شلمزار و بخشهای مرکزی و ناغان به مرکزیت شهر اردل با یک نماینده
2- حوزه انتخابیه فارسان و کوهرنگ متشکل از شهرستان فارسان شامل شهر فارسان و بخشهای مرکزی، باباحیدر و جونقان و کوهرنگ شامل شهر چلگرد و بخشهای مرکزی،بازفت و دو آب صمصامی به مرکزیت شهر فارسان با یک نماینده
ح- استان خراسان جنوبی
1- با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه "فردوس، طبس، بشرویه و سرایان" این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم میگردد:
1-1-حوزه انتخابیه فردوس و سرایان متشکل از شهرستانهای فردوس شامل شهر فردوس و بخش مرکزی و سرایان شامل شهر سرایان و بخشهای آیسک و سه قلعه به مرکزیت شهر فردوس با یک نماینده
2-1- حوزه انتخابیه طبس و بشرویه متشکل از شهرستانهای طبس شامل شهر طبس و بخشهای مرکزی، دستگردان و دیهوک و بشرویه شامل شهر بشرویه و بخشهای مرکزی و ارسک به مرکزیت شهر طبس با یک نماینده
2- حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه به شرح زیر اصلاح میگردد:
حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه متشکل از شهرستانهای نهبندان و بخشهای مرکزی و شوسف و سربیشه شامل شهر سربیشه و بخشهای مرکزی و مود به مرکزیت شهر نهبندان با یک نماینده
خ- استان خراسان رضوی
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه مشهد تعداد نمایندگان این حوزه به شش نفر افزایش مییابد
د- خراسان شمالی
1- با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم میگردد:
1-1- حوزه انتخابیه بجنورد شامل شهر بجنورد و بخشهای مرکزی، گرمخان و راز و جرگلان به مرکزیت شهر بجنورد با دو نماینده
2-1- حوزه انتخابیه مانه و سملقان و جاجرم و گرمه متشکل از شهرستانهای مانه و سملقان شامل شهر آشخانه و بخشهای مرکزی، مانه و سملقان و جاجرم شامل شهر جاجرم و بخشهای مرکزی، جلگه سنخواست و جلگه شوقان و گرمه شامل شهر گرمه و بخش مرکزی به مرکزیت شهر آشخانه با یک نماینده
2- شهرستان فاروج از حوزه انتخابیه قوچان و فاروج متنزع و به حوزه انتخابیه شیروان الحاق میگردد.
ذ- استان خوزستان
شهرستان باغملک از حوزه انتخابیه ایذه و باغملک و شهرستان هفتگل از حوزه انتخابیه مسجد سلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا متنزع میشود. با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان خوزستان، حوزه انتخابیه جدید باغملک و بخشهای مرکزی، صیدون و میداود و هفتگل شامل هفتگل و بخشهای مرکزی و رغیوه به مرکزیت شهر باغملک ایجاد میگردد.
ر- استان زنجان
دهستانهای بوغداکندی و قلتوق از حوزه انتخابیه ماهنشان، ایجرود و دهستانهای بوغداکندی و قلتوق متنوع و به حوزه انتخابیه زنجان و طارم ملحق میگردد.
ز- استان سیستان و بلوچستان
1-بخشهای فنوج، لاشار و بنت از حوزه انتخابیه ایرانشهر، سرباز، دلگان و بخشهای فنوج، لاشار، بنت و آشار متنزع و به حوزه انتخابیه چابهار، نیک شهر و کنارک الحاق میگردد.
2- بخش آشار از حوزه انتخابیه ایرانشهر، سرباز، دلگان و بخش آشار متنزع و به حوزه انتخابیه "سروان، سیب سوران و زابلی ملحق میگردد.
3- با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان سیستان و بلوچستان حوزه انتخابیه جدید نیک شهر و سرباز، متشکل از شهرستانهای نیک شهر، شامل شهر نیک شهر و بخشهای مرکزی، قصر قند، بنت، فنوج و لاشار و سرباز شامل شهر راسک و بخشهای مرکزی، سرباز، پیشین و پارود به مرکزیت شهر نیک شهر ایجاد میگردد.
ز- استان فارس
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه فیروزآباد، قیر و کارزین و فراشبند این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم میگردد:
1- حوزه انتخابیه فیروزآباد شامل شهر فیروزآباد و بخشهای مرکزی و میمند به مرکزیت شهر فیروزآباد با یک نماینده
2- حوزه انتخابیه قیر و کارزین و فراشبند متشکل از شهرستانهای قیر و کازرین شامل شهر قیر و بخشهای مرکزی و افزر و فراشبند شامل شهر فراشبند و بخشهای مرکزی و دهرم به مرکزیت شهر قیر با یک نماینده
س- استان قزوین
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه قزوین آبیک و البرز این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم میگردد:
1- حوزه انتخابیه قزوین شامل شهر قزوین و بخشهای مرکزی، طارم سفلی، رودبار الموت، رودبار شهرستان و کوهین به مرکزیت شهر قزوین با دو نماینده
2- حوزه انتخابیه البرز و آبیک متشکل از شهرستانهای البرز شامل شهر الوند و بخشهای مرکزی و محمدیه و آبیک شامل شهر آبیک و بخشهای مرکزی و بشاریات به مرکزیت شهر الوند با یک نماینده
ش- استان کرمان
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب تعداد نمایندگان این حوزه به دو نفر افزایش مییابد.
ص- استان کرمانشاه
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه کرمانشاه تعداد نمایندگان این حوزه به چهار نفر افزایش مییابد.
ض- استان گلستان
1-شهرستانهای ترکمن و گمیشان از حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان و بخش مرکزی شهرستان آق قلا از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا منتزع میشوند.
2- نام حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا به حوزه انتخابیه گرگان و بخش و شمگیر اصلاح میشود.
3-با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان گلستان، حوزه انتخابیه جدید ترکمن، آق قلا و گمیشان متشکل از شهرستانهای ترکمن شامل شهر بندر ترکمن و بخشهای مرکزی و سیجوال و آققلا شامل شهر آققلا و بخش مرکزی و گمیشان شامل شهر گمیشان و بخشهای مرکزی و گلدشت به مرکزیت شهر بندر ترکمن ایجاد میگردد.
4- شهرستان مراوهتپه از حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، مراوهتپه و کلاله منتزع و به حوزه انتخابیه گنبد کاووس ملحق میگردد.
ط- استان مازندران
با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان مازندران حوزه انتخابیه جدید چالوس و عباسآباد متشکل از شهرستانهای چالوس شامل شهر چالوس و بخشهای مرکزی، کلاردشت و مرزن آباد و عباس آباد شامل شهر عباسآباد و بخشهای مرکزی و کلارآباد به مرکزیت شهر چالوس ایجاد میگردد.
ظ- استان هرمزگان
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد تعداد نمایندگان این حوزه انتخابیه به دو نفر افزایش مییابد.
ع- استان همدان
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم میگردد:
1- حوزه انتخابیه بهار شامل شهر بهار و بخشهای مرکزی، صالحآباد و لالجین به مرکزیت شهر بهار با یک نماینده
2- حوزه انتخابیه کبودر آهنگ شامل شهر کبودر آهنگ و بخشهای مرکزی، شیرین سو و گل تپه به مرکزیت شهر کبودرآهنگ با یک نماینده
غ- استان یزد
1- با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه یزد تعداد نمایندگان این حوزه انتخابیه به دو نفر افزایش مییابد.
2- شهرستان صدوق از حوزه انتخابیه یزد و صدوق منتزع و به حوزه انتخابیه اردکان الحاق میگردد.
3- شهرستانهای بافق و بهاباد از حوزه انتخابیه مهریز، بافق،ابرکوه، خاتم و بهاباد منتزع و به حوزه انتخابیه یزد الحاق میشود.
امیر سید محمود موسوی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش در گفتوگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به اهداف رزمایش بینالمللی "ولایت ۹۰" اظهار کرد: یکی از اهدافی که دنبال میکنیم نمایش توانمندی و قابلیت و اقتدار نیروی دریایی ارتش در حراست از مرزهای آبی و برقراری امنیت آب و خاک فلات قاره کشورهای اقتصادی است.
وی ادامه داد: از دیگر اهداف برگزاری این رزمایش ارسال پیام به سایر کشورهای همسایه است که این قابلیت و توانمندی در کشورهای حاشیه دریای عمان و اقیانوس هند وجود دارد و خودشان قادر هستند که با مشارکت یکدیگر امنیت لازم را در آنجا برقرار کنند و قادر باشند با پدیده شوم دزدی دریایی که به وقوع پیوسته مقابله کنند و این آمادگی همواره وجود دارد.
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش همچنین تصریح کرد: رزمایش "ولایت 90" یک پیام صلح به کشورهای همسایه است که بتوانیم در آینده نزدیک کارهای مشترکی را بر اساس توافقاتی که انجام میشود، داشته باشیم.
موسوی با بیان اینکه یکی از اهدافی که در برگزاری رزمایش دنبال میشود آزمایش تجهیزات جدیدی است که به سازمان رزم نیروی دریایی ارتش ملحق میشوند، اظهار کرد: در رزمایش "ولایت 90" هم شاهد آزمایش برخی از این تجهیزات جدید خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: مطمئناً نمایش این قابلیتها و توانمندیها و میزان قدرت بازدارندگی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای بیگانگان این پیام را خواهد داشت که نیروی دریایی ارتش با تمام وجود و قاطعیت تمام آماده دفاع از مرزهای آبی خود است و با هرگونه تعرض احتمالی شدیداً برخورد خواهد کرد و پاسخ خواهد داد.
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش در خصوص آزمایش دستاوردهای این نیرو در رزمایش تاکید کرد: تعدادی از یگانهای زیرسطحی جدیداً به نیروی دریایی ملحق شدهاند که اینها در رزمایش بهطور عملی آزمایش میشوند و همچنین سامانههای موشکی ساحل به دریا که اخیراً دریافت کردهایم نیز بهصورت عملی تست خواهند شد و توانمندی و قابلیت آنها نشان داده میشود.
موسوی در پاسخ به این سؤال که آیا موشکهای قادر که بهتازگی بر روی شناورها نصب شده نیز تست میشود، گفت: بله، همه تجهیزاتی که تاکنون در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار گرفت، در صحنه رزمایش، آزمایش عملی خواهد شد و بهطور عملی تست میشود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر