احمدی نژاد با تاکید بر اینکه خداوند لطف ویژهای به ملت ایران دارد اظهار داشت: «ماموریت ویژه ایران به ملت ایران داده شده است و در مقطعی هستیم که قرار است اتفاقات بزرگ در آن بیفتد و طومار مستکبران در هم بپیچد.»
به گزارش ایلنا وی تصریح کرد: «همه انبیاء و اولیا الهی آرزو داشتند در این دوره زندگی کنند.»
وی تاکید کرد: «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یعنی اینکه اهدافی که ما برای ساختار جامعه داریم منطبق با فرهنگ خودمان باشد.»
به گزارش ایلنا، محمود احمدینژاد در جمع مدیران استان گیلان افزود: «فرصت خدمتگذاری امری معمولی و اتفاقی نیست و قابل قیاس با سایر فرصتها نیست.»
وی با بیان اینکه امروز ملت ایران یک قطعه طراحی الهی تاریخی است، تصریح کرد: «بعثت انبیاء هم قطعاتی از این طراحی بوده است.»
احمدی نژاد گفت: «کسی که اتاقی برای خود میسازد میداند که افزایش آمارها در خدمت رسانی چه معنای دارد.»
احمدی نژاد حل مشکلات تک تک مردم را به اهمیت حل مشکلات کلان استان دانست و گفت: «مردم برای ما مهم هستند.»
وی با اشاره به اینکه کارها باید باعشق باشد، گفت: «کسی که بدون عشق کار کند، به اولین کسی که ضربه میزند خودش است.»
وی با اشاره به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت گفت: «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یعنی اینکه اهدافی که ما برای ساختار جامعه داریم منطبق با فرهنگ خودمان باشد.»
وی تاکید کرد: «نظام برنامهریزی توسعه یعنی اینکه بشویم مثل غربیها که مبنای این نظام اومانیستی است، اما ما بدنبال تحقق جامعه مهدوی هستیم.»
احمدی نژاد گفت: «جهنم جایی است که هرکس به فکر خودش است، ما که نمیخواهیم به آنجا برسیم.»
سیامک قادری، روزنامهنگار،وبلاگ نویس و خبرنگار سابق ایرنا، به چهار سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.
به گزارش سایت امروز، سیامک قادری به اتهام اقدام تبلیغی علیه نظام ، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب و … به چهار سال زندان و جریمه نقدی محکوم شده است.
سیامک قادری خبرنگار ایرنا در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ بایورش نیروهای امنیتی به منزل مسکونیش بازداشت و روانه زندان شد. پیش از این ماموران امنیتی شرط آزاد وی را انتشار مقالاتی به نفع رهبری و حاکمیت بر روی وبلاگ خود (ایرنای ما) اعلام کرده بودند. به چهار سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.
قائم مقام پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی گفت: حداقل سالانه به علت آلودگی هوا در تهران ۱۳ هزار نفر فوت میشوند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مسجدی در همایش آلودگی هوا در دانشگاه صنعتی شریف افزود: هزینههای مستقیم ناشی از آلودگی هوا بر مردم دو میلیارد دلار در سال است.
وی با بیان اینکه هیچ جای شهر تهران از نظر آلودگی هوا سالم نیست، گفت: احساس خستگی مفرط، ضعف، تمرکز نداشتن، سرفه و بیماریهای مزمن ریوی از عوارض مشهود آلودگی هوا است.
قائم مقام پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی افزود: بر اثر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دنیا هرسال بیش از ۲ میلیون نفر میمیرند.
مسجدی با تاکید بر لزوم کنترل جمعیت شهر تهران گفت: ما برای انتخاب هوا هیچ آزادی عمل نداریم؛ همه با آن درگیریم و همه آن را استنشاق میکنیم.
محمدکاظم ندافی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش با اشاره به اینکه آلودگی هوا در شهر تهران در همه فصول است، افزود: براساس آمار کمترین میزان مرگ و میر به علت آلودگی هوا۱۰ هزار نفر، بیشترین آن ۱۸ هزار نفر در سال و میانگین آن ۱۳ هزار نفر است.
وی با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا گفت: این برنامه باید به سرعت بازنگری و با جدیت اجرا شود.
ندافی افزود: ما به عنوان وزارت بهداشت جایگاه خاصی در جلوگیری از آلودگی هوا نداریم؛ ولی در همه زمینهها همکاریهای خوبی داریم. وی گفت: برنامه جدید ما این است که اطلاع رسانی روزانه درباره آثار آلودگی هوا برای مردم روی سایت وزارت بهداشت داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم در این نشست با تصریح براینکه غلظت برخی آلایندهها در هوای تهران بسیار زیاد است مشکل آلودگی هوا را حل شدنی دانست و افزود: توسعه حمل و نقل عمومی، رعایت استانداردها و اعمال محدودیتهای ویژه برای تردد در شهر از راهکارهای کاهش آلودگی هوا است.
وی بر بازنگری و اجرای جدی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تاکید کرد و افزود: میزان آلودگی در شهر تهران باید به میزان ۲۵ درصد وضع موجود کاهش یابد.
بداق جمالی افزود: ارتقای استانداردهای خودرو و سوخت و کیفیت خودروهای در حال تردد، توسعه حمل و نقل عمومی فارغ از مباحث حاشیهای و سیاسی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از راهکارهای کاهش آلودگی هوا است.
وی گفت: ارتقای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از تهران به هشت کلانشهر کشور، مدیریت گردو غبار و بهینهسازی مصرف انرژی از برنامههای سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا است.
امروز دم از شعار عدالت و صداقت زیاد است، ولی کو شعور؟
آیتالله امجد گفت: جان و مال و ناموس و آبروی مردم حرمت دارد، این همه انبیای عظام کشته شدند برای کرامت و حرمت گذاردن برای مردم، امام حسین تکه تکه شد برای مردم و احترام به حقوق انسان ها، حقوق مردم مهم است، نه طهارت و نجاست. وی افزود: حاکمان و امرا باید با عطوفت و عدل و اخلاق با مردمشان مواجهه کنند. بیخود دینتان را به دنیای دیگران نفروشید. هرکس برای خودش امتیازی قائل باشد، شیطان است، هرکس باشد
پایگاه اطلاع رسانی این استاد اخلاق، اظهارات تازهای از ایشان را منتشر کرده است که در ادامه میخوانید:
با مردم نباید بازیگری کرد… لا اله اله الله بازیگری نیست، مردم می فهمند دارند با آنها بازیگری می کنند… امروز دم از شعار عدالت و صداقت زیاد است، ولی کو شعور؟
آقا، جان و مال و ناموس و آبروی مردم حرمت دارد… این همه انبیای عظام کشته شدند برای کرامت و حرمت گذاردن برای مردم… امام حسین تکه تکه شد برای مردم و احترام به حقوق انسان ها… حقوق مردم مهم است، نه طهارت و نجاست.
کسی که از خدا می ترسد، از هیچکس غیر حق ترسی ندارد و همه از او می ترسند و کسی که از خدا نمی ترسد از همه می ترسد. برادران ظلم نکنید، حق پرستی ملاک است. بیخود دینتان را به دنیای دیگران نفروشید… هرکس برای خودش امتیازی قائل باشد، شیطان است، هرکس باشد… پیامبر (درود خدا بر او) با اینکه فخر عالم بود، برای خودش امتیاز قائل نبود.
به اندازه ای که در این ۳۰ سال برای اسلام تبلیغ شده، در هیچ دوره ای تبلیغ نشده، ولی می بینیم که امروز فساد خیلی زیاد است. مرحوم علامه طباطبائی در المیزان می گوید آن زمان که مظاهر دین در جامعه زیاد شود، روح دین از بین می رود و این امر فساد آور است. ما امروز باید به روح دین برگردیم.
ما امروز در جامعه به نقد نهادینه نیاز داریم و نه نق زدن…
به شما بزرگواران و جوانان توصیه می کنم حتما این دعای ارزشمند مکارم الاخلاق در صحیفه سجادیه را بخوانند و معانی بلند آن را دریابند. باید عمق معانی قرآن و نهج البلاغه و کلمات نورانی ائمه ما را نجات دهد.
و علی العلماء بالزهد والنصیحه… علما باید اهل زهد باشند و دنیا و متاع آن در نظرشان کوچک باشد، از دنیا به قدر اکتفا بهره ببرند، نه اینکه دنیاطلب باشند که آفت علما و روحانیت می شود… این عمامه بر روی سر من ملاک نیست، ملاک حرفی است که می زنم. اگر من حرف ناحساب بزنم، شما باید جلوی من رو بگیرید و بگویید: آشیخ این چه حرفی بود زدی…
و علی الامرا بالعدل و شفقه… حاکمان و امرا باید با عطوفت و عدل و اخلاق با مردمشان مواجهه کنند.
خاطرت کی رقم فیض پذیرد هیهات
مگر از نقش پراکنده ورق ساده کنی
روابط عمومی دفتر نماینده مردم اردکان خواستار آن شد که هفتهنامهای که منسب به فردی روحانی است از اشاعه مطالب کذب بپرهیزد و رعایت تقوا و راستی مطالب را بر قصد و غرضهای سیاسی ارجح بداند.
به نوشته پارلمان نیوز، در پی درج خبری کذب در هفته نامه ۹ دی و بازنشر آن در برخی از سایتهای همسو با این هفتهنامه درباره نگارش کتاب خاطرات نماینده اردکان و مواردی پیرامون آن، روابط عمومی دفتر محمدرضا تابش تاکید کرد که اولا مطلب درج شده کذب محض است و ثانیا نام نماینده محترم مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی “محمدرضا تابش” است که در این خبر نام فرد دیگری درج شده است.
روابط عمومی دفتر نماینده مردم اردکان ابراز امیدواری کرده است، هفتهنامهای که منسب به فردی روحانی است از اشاعه مطالب کذب بپرهیزد و رعایت تقوا و راستی مطالب را بر قصد و غرضهای سیاسی ارجح بداند.
مدیرمسئول این هفته نامه، حمید رسایی، نماینده حامی دولت است.
وضعیت زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج بسیار وخیم گزارش می شود.
به گزارش ندای سبز آزادی، اخبار رسیده از زندان رجایی شهر کرج حکایت از انتقال زندانیان سیاسی به بند ۴ این زندان دارد. گفتنی است بند ۴ زندان رجایی شهر کرج، فاقد امکانات بهداشتی و سردترین بند این زندان می باشد ، شیشه های بند شکسته است.
شایان ذکر است زندانیان سیاسی در این بند دسترسی به تلفن ندارند.
مهندس سید هاشم خواستار، معلم زندانی که در زندان وکیل آباد شهر مشهد دوران محکومیت خود را میگذراند، جهت عمل جراحی هموروئید به بیمارستان امام رضا این شهر منتقل شد.
به گزارش خبرنگار کلمه از مشهد، هاشم خواستار عضو کانون صنفی معلمان مشهد که به دلیل فعالیتهای صنفی و مدنی از یک سال و نیم پیش بدون مرخصی در زندان وکیل آباد مشهد زندانی است، به دلیل تشدید بیماریاش که ناشی از شرایط وخیم زندان است، در بیمارستان بستری شده است.
این معلم بازنشسته مشهدی از دو روز پیش و پس از ماهها که پزشکان زندان وکیل آباد خواستار عمل جراحی وی شده اند، از زندان به بیمارستان امام رضا مشهد منتقل شده و در نوبت عمل جراحی قرار گرفته است.
تاکنون خانواده آقای خواستار بارها درخواست استفاده از حق مرخصی برای این زندانی سالخورده را به مسئولان زندان مشهد دادهاند که هر بار به طور غیرقانونی و با مخالفت مسئولان اداره اطلاعات و دادستانی مشهد، این معلم دربند از حق مرخصی که شامل همه زندانیان میشود، محروم شده است.
در پی بستری شدن آقای خواستار در بیمارستان و عمل جراحی وی، خانواده آقای خواستار مجددا برای این معلم دربند درخواست مرخصی دادهاند. گفته میشود این بار قاضی زندان مشهد به صورت شفاهی موافقت خود با مرخصی این زندانی عقیدتی را اعلام کرده است.
هاشم خواستار، معلم ۵۷ ساله و بازنشسته مشهدی، پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در دو نوبت بازداشت شد. او ابتدا به جرم قدم زدن در پارک ملت مشهد و در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ دستگیر و بعد از یک ماه و نیم به قید وثیقه ۳۵ میلیون تومانی آزاد شد، اما بعد از گذشت ۴۹ روز از آزادی، وی مجددا بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.
آقای خواستار در دادگاه بدوی به شش سال حبس محکوم شد که حکم وی در دادگاه تجدید نظر به دو سال زندان تعزیری کاهش یافت.
این معلم بازنشسته مشهد از تاریخ ۲۵ شهریور ۸۸ تاکنون و در حالی که از حق مرخصی محروم بوده است، در زندان وکیل آباد مشهد نگهداری میشود.
روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور جوابیه ای به تخریب های رسانه ای علیه جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که عموما از طریق رسانه های حامی دولت پیگیری می شود واکنش نشان داد .
متن کامل جوابیه اداره کل روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین شرح است :
پس از ارجاع موارد اختلافی لایحه برنامه پنجم توسعه کشور میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسب دستور صریح آیتالله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جدّیت جناب آقای دکتر رضایی، دبیر مجمع، کمیسیون اقتصاد کلان این مجمع به عنوان کمیسیون مربوطه در اسرع وقت برای تسریع در رفع اختلافات و ابلاغ به موقع این لایحه برای اجرا، با تشکیل جلسات فوقالعاده صبح و عصر اقدام به بررسی کارشناسانه با حضور نمایندگان و کارشناسان ذیربط از مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای نگهبان کرد و موارد پیشنهادی خود را برای طرح در صحن علنی جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، به دبیرخانه ارائه کرد.
مجمع نیز با تشکیل سه جلسه فوقالعاده و فشرده در صبح و عصر روز سهشنبه ۲۱/۹/۸۹ و صبح روز شنبه ۲۵/۹/۸۹ ، روند بررسی و پیگیری رفع موارد اختلافی را براساس پیشنهادهای کمیسیون اقتصاد کلان این مجمع و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و اکثریت اعضاء و کارشناسان مربوطه از شورای نگهبان، دولت و مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار داد و مصوبات نهایی خود را اعلام داشت که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، مورد تقدیر و تشکر رئیس مجلس نیز قرار گرفت.
این در حالی بود که قبل از جلسات فوقالعاده مجمع تشخیص مصلحت نظام که نهادی قانونی و برگرفته از اصول ۱۱۱ ، ۱۱۲ و ۱۷۷ قانون اساسی است و اعضای آن مستقیماً توسط رهبری معظم انقلاب منصوب میشوند، از سوی افراد خاص و رسانههای حامی دولت مورد هجمه و تهمتهای فراوان بیپایه و اساس با هدف تحتالشعاع قرار دادن تصمیمات آن قرار گرفت و جنجالآفرینیهای بیمورد این گروه به اوج خود رسید که البته از این طیف و رسانههای آنها انتظاری نیز بیش از این نبود.
ولی آنچه بیشتر موجب تأسف شد، اظهارنظرهای ناصواب، کذب و خلاف واقع جناب آقای زارعی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود که دور از شأن و جایگاه یک نماینده مجلس است.
متأسفانه اظهارات ایشان در خصوص بهانهجویی برخی اعضای ذینفوذ مجمع از جمله رئیس مجمع و رئیس مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از اظهارات دبیر مجمع برای اعلامنظر رهبری معظم انقلاب و اصرار آنان بر نادیده گرفتن نظر معظمله و تصویب آنچه که خود میخواستند، توهینی آشکار به رهبری نظام، رئیس مجمع، سران قوای مقننه و قضائیه و سایر اعضای محترم مجمع است که جمعی از مجتهدین و بزرگان باتجربه و برگزیده هستند.
اظهارات جناب آقای زارعی که خود در جلسه حضور نداشته و از جانب دیگران نقل قول مینماید که دلیل مخفی نگاه داشتن اسامی منابع خبریاش را نمیدانیم و معلوم نیست به چه دلیل توسط شخص ثالثی نظراتشان را بیان میکنند، با عرض معذرت بیشتر شبیه داستانسرایی و خیالپردازیهائیست که با هدف تخریب مجمع انجام شد و بلافاصله توسط رسانههای حامی دولت با ولع و وسواس خاص مورد توجه قرار گرفت. این در حالیست که نظر رهبری معظم توسط جنابان آقایان دکتر رضایی، دکتر ولایتی و دکتر لاریجانی مطرح شد و در تصمیمات نظر معظمله، لحاظ گردید و مصوبات قبل از اعلان خدمت ایشان ارسال شد و ریاست مجمع نیز مراتب را تلفنی خدمت رهبری گزارش دادند.
با تکذیب مطالب خلاف واقع ایشان، جهت تنویر افکار عمومی و رسانههایی که بدون حب و بغضهای سیاسی، رسالت اطلاعرسانی شفاف را دنبال میکنند، اعلام میداریم که در سه جلسه فوقالعاده اخیر و همچنین کلیه جلسات فوقالعاده، براساس بند ب ماده ۲۲ آییننامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت عمل میشود و به شهادت اعضای محترم که از طیفهای مختلف سیاسی هستند، مباحث کاملاً شفاف بوده و اعضا و میهمانان جلسه کاملاً آزاد هستند و محدودیتی در اعلام مواضع اعضا و افراد وجود ندارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قدرت دلهای شکسته از هر شمشیری برندهتر است و آنجا که از سیل خون کاری برنمیآید سیل اشک میتواند راههای زیادی را برای پیروزی ایجاد کند.
به گزارش آفتاب، جمعی از روحانیون و اقشار مردم صبح دوشنبه با حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت اربعین حسینی به ذکر مصیبت و عزاداری پرداختند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی در این مراسم با تأکید به تأمل بر درسهای عاشورا گفت: پیروزی مبتنی بر مادیگرایی زودگذر است و حق همیشه پایدار و پیروز است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: منبع قدرت الهی اسلامی هیچگاه پایانپذیر نیست و اتصال و هماهنگی با آن میتواند هر قدرت ستمگری را با شکست مواجه کند.
ایشان با اشاره به سیر تحولات پس از عاشورای حسینی و ذکر رشادتهای حضرت زینب(س) تأکید کرد: قدرت دلهای شکسته از هر شمشیری برندهتر است و آنجا که از سیل خون کاری برنمیآید سیل اشک میتواند راههای زیادی را برای پیروزی ایجاد کند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی افزود: مهمترین درس جامعهشناسی سیاسی از واقعه عاشورا و پس از آن این است که در صورت نداشتن قدرت فیزیکی، با دلهای مردم باید به اهداف رسید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را مرهون واقعه عاشورا و تأثیرات آن عنوان کرد و افزود: قساوت، ریاکاری و دروغگویی خاندان پهلوی و دشمنی آنها با اسلام حقیقی، دلها را متراکم از نفرت و خشم نسبت به آنها کرده بود و زمانی که امام(ره) رهبری مردم را در دست گرفت به سرعت مسیر انقلاب طی شد و پیروزی را با خود به همراه داشت.
ایشان همچنین با اشاره به وقایع اخیر کشور تونس و تشابه آن با انقلاب اسلامی در ایران، اضافه کرد: حکومت تونس ظرف بیست سال اخیر مبتنی بر قدرت پلیسی و امنیتی به سرکوب مردم آن کشور پرداخته بود و نتیجه آن شد که مردم خسته از ظلم و ستم، قیام کرده و پایان دیکتاتوری در آن کشور را رقم زدند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران موهبتی است که همگان باید قدر آن را بدانیم و با درسهایی که از تاریخ اسلام میگیریم، با همان سرمایه الهی راه را بهگونهای ادامه دهیم که این انقلاب را به حکومت امام زمان(ع) وصل کنیم.
در ابتدای این مراسم حجتالاسلام رستگاری در سخنانی با تشریح دلایل و اهداف قیام عاشورا به ذکر مصیبت پرداخت.
احمد توکلی در واکنش به نامه احمدی نژاد به نمایندگان مجلس، گفت: این نوع حمله به مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس قوه قضائیه به نظر میرسد یک بهانهجویی برای پوشاندن مشکلات اجتماعی پیش رو و فراافکنی ضعفهای جدی اقتصادی بویژه در بخش تولید است که گرفتاریهایش روز به روز بیشتر میشود.
به گزارش فارس، احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در واکنش به نامه احمدی نژاد به نمایندگان مجلس، گفت: برای پاسخ به نامه آقای رئیس جمهور که برای تکتک نمایندگان مجلس ارسال شده است، باید وقت بیشتری صرف کرد و نکات آن را درآورد، سپس تفصیلی مصاحبه کرد ولی به چند نکته مختصر اشاره میکنم.
وی اضافه کرد: محتوای نامه ایشان یک سری ادعاهای حقوقی در مورد محدوده اختیارات مجلس و مجمع تشخیص مصلحت است که خیلی از اینها جواب دارد و به موقع جواب خواهم داد. در اوایل سال جاری آقای رییسجمهور نامهای خدمت مقام معظم رهبری فرستادند که در مورد حدود و ثغور اختیارات قوه مجریه و مقننه و مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتی ابراز کردند و از رهبری درخواست کردند که به این مسئله در شورای نگهبان رسیدگی شود.
توکلی افزود: مقام معظم رهبری پیرو این درخواست آقای رئیسجمهور دستور دادند که نمایندگانی از مجلس و برخی اعضای دولت، برخی افراد از شورای نگهبان و استادان مجرب این مسایل را بررسی کنند. ۱۴ جلسه طی تابستان و پاییز امسال برگزار شد و آقای جنتی دبیر شورای نگهبان نظرش را خدمت مقام معظم رهبری نوشت. دولت و مجلس هم نوشتند. درست این بود که آقای رییسجمهور که خودش درخواست این جلسه را کرده بود، صبر میکرد تا ببیند مقام معظم رهبری که به عنوان فصلالخطاب است، نظرشان چیست؟ نه این که خودش آغازگر یک کشمکش جدید سیاسی شود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس خاطر نشان کرد: من فکر میکنم در حالی که ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها قرار داریم، این نوع حمله به مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس قوه قضائیه به نظر میرسد یک بهانهجویی برای پوشاندن مشکلات اجتماعی پیش رو و فراافکنی ضعفهای جدی اقتصادی بویژه در بخش تولید است که گرفتاریهایش روز به روز بیشتر میشود و فکر میکنم این ادعای آقای احمدینژاد که دولت را وفادار و سوگند به قانون و وفادار به آن نگاه میکند، را باید به فال نیک گرفت که شاید باعث شود از این پس تخلفات و قانون شکنی قبلی خودش را کنار بگذارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احمدی نژاد نامه را خطاب به تنها نمایندگان مجلس نوشته است یا مجمع هم خطاب نامه بوده است، گفت: بله به من هم نوشته است. خطاب نامه هم به نمایندگان مجلس، هم به مجمع و هم به رییس قوه قضائیه است. بحمدالله ایشان چیزی را باقی نگذاشتهاند.
توکلی در پاسخ به این اینکه رئیس دولت در نامه خود در مورد صندوق توسعه ملی اشاره کرده و آیا این صندوق دولتی است، گفت: این مسائل را به موقع میگویم. من خود کسی بودم که در مجلس هم در مورد صندوق توسعه ملی و هم بانک مرکزی از منطق اقتصاد سیاسی از اختیارات دولت دفاع کردم و هنوز به آن معتقدم و به آن افتخار میکنم که وظیفهام را انجام دادهام. ولی این طرز برخورد آقای احمدینژاد پاسخ دارد و حرفشان از نظر حقوق درست نیست.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در پاسخ به این سوال که آیا باید تصمیمگیران برای منابع صندوق توسعه ملی فقط نمایندگان دولت باشند؟ گفت: نه، فکر میکنم منابع صندوق توسعه ملی امکانی است که با اراده دولت، فقط برای مصارف بخش خصوصی و تعاونی و بخش غیر دولتی صرف میشود ولی در این که دولت باید آن را از نظر اجرایی انجام دهد، من تردیدی ندارم.
وی در پایان اضافه کرد: مشروح نظرات خود در مورد نامه را بعدا خواهم نوشت. الان چون نامه خطاب به من هم نوشته شده، پاسخ آن را اجمالی میگویم.
دو عضو هیات رئیسه مجلس، به نامه احمدی نژاد به نمایندگان واکنش نشان دادند و آن را دور از شان رئیس دولت توصیف کردند.
محمد حسین فرهنگی در گفتوگو با خانه ملت راجع به نامه احمدی نژاد خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر میرسد این نامه توسط کارشناسان ریاست جمهوری تنظیم و بعد به امضای رئیس جمهور رسیده است؛ اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد اینست که وقتی احمدینژاد نامه را امضا کرد تمام مسئولیت آن را به عهده گرفته است. برخی نکاتی که رئیس جمهور به آن اشاره داشته قابل تامل و توجه است و شاید در بعضی موارد نیز حق با ایشان باشد اما این شیوه گفتگو درست نیست.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو تصریح کرد: لازم است به رییس جمهور یادآوری شود که عدم حضور وی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام فاقد هر گونه توجیه منطقی است. مجمع محل بحث در مورد مصوباتی است که ایشان تصمیم گیری راجع به آنها را خارج از حدود و اختیارات این نهاد حاکمیتی دانسته است.
وی اضافه کرد: ایشان به جای مکاتبات اینچنینی میتواند با حضور فعال و طرح استدلال حقوقی و قانونی نظر اعضای مجمع را نسبت به یک مصوبه خاص تغییر دهد و مانع تبدیل شدن آن به قانون شود.
عضو هیات رئیسه مجلس در مورد انتقاد رئیس دولت به مجلس مبنی بر آنکه چیزی که در صلاحیت قوه مقننه نیست چگونه به آن ورود میکند، خاطرنشان کرد: در برخی مباحث و موضوعات نمایندگان دولت حضور لازم و قوی در صحن ندارند و از مواضع خود دفاع لازم را نمیکنند بعد که آن مسئله تصویب میشود به مخالفت میپردازند.
وی با بیان اینکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانون اساسی عوض نمیشود، ادامه داد: مجلس قانونگذار است و هم میتواند آن مصوبهای که از سوی شورای نگهبان خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده شده را به مجمع ارجاع دهد تا در آنجا براساس مصلحت و ضرورت تصمیم لازم در مورد آن اتخاذ شود.
فرهنگی در پایان اظهار کرد: به نظر میرسد کارشناسان ریاست جمهوری این نامه را تنظیم کردند و در حد شان و نوع ادبیات رئیس جمهور نیست که اینگونه مسائل اعتراضی را بیان کند.
حسین سبحانینیا، دیگر عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خانه ملت در خصوص نامه اخیر رییس دولت به مجلس در خصوص تغییرات لایحه برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: رییس جمهور این حق را دارند که در مورد هر موضوعی و به هر فرد یا نهادی نامه بنویسند اما اینکه این نامه براساس چه موازین قانونی و منطقی نوشته شده باشد جای تامل دارد.
نماینده نیشابور افزود: مجلس به عنوان یکی از سه قوه اصلی و مهم کشور دارای اختیارات و وظایف قانونی و حقوقی است و کسی نمیتواند مجلس را از این حقوق قانونیاش منع کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید براینکه مجلس در بررسی لایحه برنامه پنجم در چارچوب وظیفه قانونی خود عمل کرده و تخطی از قانون نداشته است، گفت: مجلس شورای اسلامی در بررسی برنامه پنجم حسن نیت خود را ثابت کرد و قوانین را به نحوی که نظرات دولت و مجلس تامین شود به تصویب رساند.
سبحانی نیا تصریح کرد: ممکن است در مواردی از جمله ماده مربوط به انتخاب هیئت مدیره بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی نظر دولت تامین نشده باشد و در نهایت نظر مجلس به تصویب رسیده باشد؛ اما نباید این شائبه پیش بیاید که مجلس خلاف قانون عمل کرده است چرا که تمامی تصمیمات مجلس براساس موازین قانونی و در نظر گرفتن منافع و مصالح ملت است.
عضو هیئت رییسه مجلس در ادامه سخنان خود به بخشهایی از نامه احمدی نژاد مبنی بر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون را تغییر داده است، اشاره کرد و گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام یک نهاد قانونی است و اگر رییس جمهوری با با برخی افراد حاضر در این مجمع مشکل دارند نباید کلیت این نهاد را زیر سوال ببرند.
این نماینده اصولگرا به اصل ۱۱۲ قانون اساسی اشاره کرد و اظهار داشت: این اصل تاکید دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تامین نکند و مشاوره در اموری که رهبری به آن ارجاع میدهد و سایر وظایفی که در این قانون ذکر شده است به دستور رهبری تشکیل میگردد.
نماینده نیشابور خاطرنشان ساخت: مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک نهاد کاملا قانونی است و زیر نظر رهبری معظم فعالیت میکند و مصوبات آن باید به تائید مقام رهبری برسند و این یک روند قانونگذاری تعریف شده در قانون اساسی کشور ما است و کسی نمی تواند آن را زیر سوال ببرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین به انتقادات رییس دولت از عملکرد هیئت رییسه اشاره کرد و اظهار داشت: هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی و شخص رییس مجلس در چارچوب وظایف قانونیشان عمل میکنند و آئین نامه آنقدر دقیق و موشکافانه تهیه شده که حتی اجازه کوچکترین اظهار نظری را هم به هیئت رییسه نمیدهد و اساس رای گیریها بر نظر اکثریت نمایندگان گذاشته شده است.
این نماینده مجلس با تاکید براینکه اینگونه نامه نگاریها بر دامنه اختلافات میافزاید، گفت: این مکاتبات نه تنها مشکلات را حل نمیکند بلکه مشکل جدیدی را ایجاد میکند که به نفع دو قوه، اصل نظام و مردم نیست.
سبحانی نیا تصریح کرد: سه قوه به جای متهم کردن یکدیگر باید تصویری از همدلی و اتحاد را به نمایش بگذارند و در جهت توصیههای مکرر رهبری معظم مبنی بر حفظ وحدت و یکدیلی بین قوا حرکت کنند.
این عضو هیئت رییسه مجلس در پایان تاکید کرد: هیئت رییسه در جلسه خود این موضوع را بررسی خواهد کرد و در صورت لزوم تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.
کلمه – عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
دیرینه شناسان و مردم شناسان میگویند که از زمانی که انسان یا شبه انسانی بر روی زمین میزیسته، نوعی دین همراه او بوده و در اعماق تاریخ و حتی ما قبل تاریخ و در عصر حجر و در میان انسانهای غارنشین دین نقشی مهم و اساسی در زندگی بشر ایفا میکرده است. به هر حال دین برای انسان عنصری مقدس بوده است که از یک سو با زندگی روزمره این دنیایی او پیوندی وثیق و عمیق داشته به گونهای که انسان غارنشین رمز موفقیت خود در شکار را از درون دین جستجو میکرده و انسان عصر نوسنگی بارندگی و باروری زمین و حیوانات اهلی خود را از دین طلب میکرده است. و از سوی دیگر همین انسان سعادت نهایی و جاودانه خود را در دین و اعمال دینی مییافته است. پس درست و صحیح است که گفته شود دین تار و پود زندگی انسان را تشکیل میداده است. هر چند در جوامع پیش رفتهتر گاهی شکل و صورت مناسک و اعمال دینی و نیز مطالبات انسان از دین تغییر کرده، اصل نقش دین در زندگی بشر تغییر ماهوی و اساسی نکرده است.
دین از قداست برخوردار است و همین قداست است که آن را از دیگر امور متمایز کرده است و همین قداست است که باعث میشود این پدیده بیشترین و عمیقترین نقش را در زندگی بشر، چه در بعد شخصی و چه اجتماعی، ایفا کند. اما درست به همان اندازه، که دین میتواند در زندگی بشر نقش مثبت و سازنده داشته باشد و درست به همین دلیل که این پدیده این اندازه تأثیرگذار است، به همین اندازه در طول تاریخ به عنوان ابزاری برای سلطه سلطهگران مورد استفاده قرار گرفته است. کسانی که در پی سلطه بر مردم بودهاند به همه عناصر اجتماعی و فردی توجه کرده و از هر کدام به اندازه ممکن استفاده کردهاند. آنان از کنار دین نیز با بیتفاوتی نگذشته و از آن نهایت استفاده را برای اهداف خود کردهاند.
کسانی که از دین استفاده ابزاری میکنند باید دو کار را انجام دهند. یکی اینکه خود را دیندار و بلکه مدافع دین و بلکه پرچمدار اصلی دین نشان دهند و دیگری اینکه رقیبان را از صحنه به در کنند. آنان نه تنها باید خود را بر حق نشان دهند بلکه باید این بر حق بودن را انحصاری کنند چرا که صداها و ادعاهای دیگر چه بسا دست اینان را رو کنند و سوء استفادههای از دین را آشکار گردانند.
این امر در تاریخ همه ادیان سابقه داشته است. از اناجیل بر میآید که عیسی مسیح(ع) شخصیتی به نام شمعون پطرس را وصی خود قرار داده است. حضرت عیسی(ع) به این شخصیت میفرماید: «تو پطرس (صخره) هستی و بر این صخره کلیسای خود را بنام میکنم… و کلیدهای ملکوت آسمان را به تو میسپارم و … (انجیل متی، ۱۸:۱۶). پس هم جایگاه شمعون نزد عیسی(ع) والاست و هم به مأموریتی مهم گمارده میشود. اما پس از اینکه حدود ده سال از زندگی زمینی عیسی میگذرد فردی خشن که شکنجهگر مسیحیان است و چهرهای زشت نزد آنان دارد ابتدا با ادعای دیدن هاله نور ادعا میکند که عیسی مسیح مأموریتی خاص به او داده است (اعمال رسولان، ۹: ۳-۶) و سپس برای کنار زدن شمعون چهره او را مخدوش میکند و حتی او را متهم به نفاق میکند (غلاطیان، ۲: ۱۱-۱۳) و با این دو مرحله است که هدف محقق میشود و شمعون منزوی میشود و دیگری جای او را میگیرد.
حدود سه قرن بعد بار دیگر در همین دین این حادثه تکرار میشود. در ابتدای قرن چهارم فردی به نام قسطنطین که داعیه امپراتوری روم را دارد میخواهد به شهر رم حمله کند و چون در میان سربازان تعداد مسیحی وجود دارد ناگهان مدعی مکاشفه میشود و میگوید در افق این نوشته را دیده است که: «با علامت صلیب فتح کن» و دستور میدهد بر پرچمها تصویر صلیب بکشند. همین فرد چون فتح میکند و به مقام امپراتوری میرسد دستور میدهد که آریوس را، که میگفت مسیح همذات با خدا نیست، تبعید کنند و کتابهای او را و هر کتابی را که مخالف اندیشه مورد تأیید خودش باشد آتش بزنند و هر کس چنین کتابهایی داشته باشد اعدام شود (ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۳ «قیصر و مسیح» ص۷۶۲-۷۷۱).
وقتی آل ابوسفیان بخواهند خلیفه رسول الله (ص) شوند و خود را مجری دین خدا و عدل و داد معرفی کنند باید تغییر قیافه دهند و صورت خویش به دست آرایشگران فریبکاری چون عمرابن العاص بدهند تا قیافه واقعی آنان را در زیر خروارها فریب و حیله مخفی سازند. آنان باید خود را مدافع دین و تعالیم و نمادهای آن معرفی کنند و برای آنها اشک بریزند و هر گاه با مشکلی روبرو شدند راه برون رفت در دست همین آرایشگر مکار است که با ترفندی مشکل را حل میکند. او دست به دامن یکی از مقدسات می شود، از مسجد و محراب و مکانهای مقدس گرفته تا زمانهای مقدس و اشخاص و اشیای مقدس؛ به هر حال یکی از این مقدسات را بر سر نیزه میکند و در پای آن اشک میریزد و بر سر و سینه میزند و فریاد وا اسلاما سر میدهد و لشکری از جیره بگیران دون مایه، که اندک طعمهای هزینه جذبشان است، و جاهلان بیخرد، که اندک خدعهای خرج جلبشان است، فراهم میآورد و داد و فریاد راه میاندازد و چهره کریه خود را زیر غوغا و جیغ و داد این لشکر پنهان میسازد، لشکری که امام علی(ع) به زیبایی آن را وصف میکند آنگاه که به کمیلابن زیاد میفرماید: «مردم سه گروهند، عالم ربانی و علم آموزی که در طریق رستگاری است و پشههای بیمقدار، کسانی که در پی هر فریادی روان میشوند و با وزش هر بادی تمایل مییابد، نه خود از نور دانش شعلهای افروختهاند و نه به قرارگاه قابل اعمادی پناه آوردهاند (نهج البلاغه، حکمت ۱۴۷).
در تاریخ میبینیم که معاویه جنگ با پیشوای عدالت و قهرمان توحید و وصی پیامبر، امیرمؤمنان را، که با اصرار و بیعت مردم قدرت را درد دست گرفته بود، با تمسک به قرآن آغاز میکند. ابتدا پیراهن و قرآن خونین و انگشتان قطع شده همسر خلیفه را بر فراز منبر مسجد شام به نمایش میگذارد و بعد با تمسک به آیه قرآن «و من قتل مطلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا» (اسراء/۳۳) خود را خونخواه خلیفه مقتول و مستحق دستیابی به قدرت معرفی میکند و عجیب این است که مردمی که امام علی(ع) «همجٌ رعاع» یا پشههای بیمقدارشان نامید از خود نمیپرسند بر کجای پیراهن نوشته شده است که قاتل خلیفه مقتول، امام علی(ع) است و دسیسههای دیگران نیست. معاویه پیراهن عثمان را برای جنگ با امامی بر نیزه میکند که تا آخرین لحظه به نهایت تلاش میکرد جلو خلیفه کشی را بگیرد.
اما برای امویان این کافی نیست که قرآن را بر نیزه ریا و تزویر کنند و خود را منادی و مدافع دیانت و حقیقت جلوه دهند. آنان باید به گونهای چهره منادیان و مدافعان واقعی دیانت و حقیقت را مخدوش جلوه دهند. همان آرایشگر فریبکاری که از چهره فرزندان ابوسفیان و هند ، فدایی دین خدا میسازد، بار دیگر باید دست به کار شود تا چهره علی و خاندان او را دیگر گونه جلوه دهد. او چهره انسانی را که در حال نماز تیر از پایش به در میاورند و چنان متوجه معبود است که دردی حس نمیکند، چنان معرفی میکند که وقتی مردم شام میشنوند که علیابن ابیطالب (ع) در مسجد خدا و محراب عبادت کشته شده، میگویند علی در مسجد چه کار داشته است؟ مگر علی نماز میخواند؟
امویان باید علویان را بیدین و شورشی و خارجی و فتنهگر معرفی کنند تا بتوانند با استفاده از عنصر ارزشمند دین بر اریکه قدرت بنشینند و دین خدا را که منادی آزادی و کرامت و شرافت انسان است، به ابزاری برای بردگی و سرسپردگی او تبدیل کنند. پس آنان باید نیزه ریا و تزویر برپا کنند؛ و یک روز قرآن بر فراز نیزه برند تا بدین وسیله فاسدان و سفاکان اموی را دیندار و طرفدار عدالت قرآنی معرفی کنند و روز دیگر سرپسر پیامبر را به عنوان شورشی و خارجی و فتنهگر بر سر نیزه کنند و همراه با خاندان رسولخدا، که آنان را اسیرانی خارجی معرفی میکنند، از شهری به شهر دیگر برند و مردم را دعوت به هلهله و شادی در زیر آن نمایند.
پس در واقع این دو نیزه یک نیزه هستند، همان نیزه فریب و خدعه و دغلکاری و کار هر دو نیزه یکی است. هر دو نیزه جای حق و باطل را عوض میکند، هر دو نیزه دین را به ابزاری برای قدرت تبدیل میکند.
استفاده از دین مردم برای کسب یا حفظ و بقاء قدرت در واقع دشمنی با خدا و جنگ با اوست. پیامبر خدا(ص) میفرماید:
«وای بر کسانی که دین را وسیله کسب دنیا میکنند و با زبان نرم خود در برابر مردم به لباس میش در میآیند، گفتارشان از عسل شیرینتر و دلهایشان دل گرگ است» (اعلام الدین، ص۲۹۵)
و امام علی(ع) میفرماید:
«هر که در دین مردم با آنان دغلکاری کند، دشمن خدا و پیامبر اوست» (غررالحکم، ص۸۸۹۱).
زهرا ربانی املشی
عاشورائیان به دو گونه عمل کردند، بعضی تاریخساز شدند و بعضی تاریخنگار. امام حسین(ع) و یارانش تاریخ را ساختند و آنهایی که باقیماندند با گفتار و کردارشان تاریخنگاری کردند که اگر غیر از این بود، همه رشادتها و حقخواهیها در کربلا همراه شهدا دفن میشد.
از آنجا که وقایع تاریخی دو گونهاند: محکمات و متشابهات، لذا مورخان دو گونه مینگارند. تاریخنگاری زینب(س) و امام سجاد(ع) از نوع محکمات است. و صد البته که اغلب مورخین به هر دلیلی اعم از عدم آگاهی و یا ملاحظات سیاسی متشابه نویسند. لذا برای نگریستن و فهم آنها باید چراغی برداشت و درست و نادرست را از هم تشخیص داد. کسانی که جای این دو را به هر دلیلی با هم عوض میکنند باید بدانند که فریبدادن افراد معدودی در یک برهه زمانی کوتاه شاید امکانپذیر باشد ولی از آنجا که آینه تاریخ، شفافیت و صراحت و درستی خود را حفظ میکند و تابع هوس این و آن نمیشود، تحریف و تغییر واقعیتها برای همیشه امکانپذیر نیست. چرا که اگر چنین میبود و با چند نوشته و سخنرانی، چهرهها در تاریخ جا به جا میشدند و جایگاه موسی و فرعون، علی و معاویه و حسین و یزید عوض میگشت، آنوقت دیگر تاریخی که خداوند به مطالعه آن سفارش میکند، چگونه میتوانست موجب شناخت حق و باطل گردد؟
بعد از واقعه کربلا، یزید و یزیدیان بر آن شدند عاشورا را طوری جلوه دهند که یک عده خارجی و از دین برگشته، دست به طغیان زده و به دست حاکم مسلمانان قلع و قمع گردیدهاند و کاروان عاشورا، خانواده آن طاغیانند که به اسارت گرفته شدهاند. تاریخ سازان عاشورا یعنی زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) با درایت بسیار، و خطبههای رسا، نه تنها نقشههای آنان را نقش بر آب کردند بلکه تاریخ محکم عاشورا را آنگونه نگاشتند که از آن زمان تا کنون و از اکنون تا همیشه تاریخ درسی باشد برای حقپویان و حقستیزان.
پس از ورود قافله کربلا به کوفه، ابنزیاد، در مسجد اعظم کوفه با حضور چندین هزار نفر مردم، بالای منبر رفت و گفت: شکر خدایی را که امیرالمؤمنین یزید را یاری فرمود و دروغگوی پسر دروغگو یعنی حسین ابن علی را کشت… اما امانتداری تاریخ موجب شد تا این حرف ایجاد شبهه نکند لذا مردی به نام عبدالله ابن عفیف ازدی عامدی که هر دو چشمش را یکی در جنگ جمل و دیگری در جنگ صفین از دست داده بود بلند شد و فریاد زد: ای پسر مرجانه، دروغگوی پسر دروغگو تویی و پدرت، که تو را به حکومت عراق فرستاده است. آیا پسر پیامبر را میکشید و دم از راستگویی میزنید؟ و یا آنگاه که ابن زیاد به سر مبارک امام نگاه کرد و با چوبدست به دندانهای مبارک میزد، زید ابن ارقم برای شهادت تاریخی و برای ماندگاری در تاریخ فریاد برآورد: یا ابن مرجانه حیا کن، به خدایی که جز او خدایی نیست بسیار دیدهام که لبهای پیامبر خدا بر این لبها بوسه زده است. و اینگونه مکر یزید را عیان کرد تا اگر افرادی ناآگاه در مجلس حضور دارند به اشتباه نیفتند و اشتباه نقل نکنند.
کاروان اسیران را وقتی به شام میبرند تا یزید به خیال خام خود آنان را کوچک کند، به این قانون الهی و آیه قرآن بیتوجه است که: “تعزّ من تشاء”. امام سجّاد (ع) برای اینکه تهمت خارجی و از دین برگشته را از قافله پاک کند و جای شکی در تاریخ نگذاشته و آنرا صاف و زلال و محکم ارائه دهد، خود را معرفی میکند: “انا ابن رسولالله. انا ابن علی المرتضی….” من پسر رسول خدایم، من پسر علی مرتضایم، تا آنجا که همه را متأثرکرده و حاضرین خطاب به یزید اعتراض میکنند که ای یزید تو که میگفتی اینها شورشی و خارجیند.
درهمینجا زینب(س) یزید را هم به عذاب الهی هشدار میدهد و هم توجه او را به ضبط در تاریخ جلب میکند و میفرماید: ” اگر از خدا نمیترسی و به روز جزا ایمان نداری از رسوا شدن در تاریخ بترس، ای یزید مکر خود را به کار بر و کوشش خود را دنبال کن و هر چه میتوانی انجام بده، به خدا قسم ننگ و رسوایی آنچه با ما کردی هرگز قابل شستوشو نیست و جای این بدنامی را هرگز نیکنامی نخواهد گرفت”. این کلام زینب (س) نه در آینده دور بلکه در همان مجلس یزید جامه عمل پوشید و بعضی لب به اعتراض گشودند. و پس از آن نیز حتی در۷۰ سالی که بنی امیه خلافت و قدرت اسلامی را به دست داشتند، امانتداری تاریخ اجازه نداد که چهره تابناک عاشورا تغییر یابد و چهره تاریکی جای آن را بگیرد.
زینب(س) صراحتاً به یزید میگوید: ای یزید، گمان کردهای که با کشتن مردان حق ، بزرگ شدهای و لطف خدا شامل حالت شده است؟ و چون میبینی به ظاهر پیروزی، و دنیا بر وفق مراد است مغرور گشته و سخن خدا را فراموش کردهای که فرمود: “ولا یحسبّنالّذین کفروا انمّا نملی لهم خیرٌ لانفسهم، انمّا نملی لهم لیزدادوا اثماً”. “کافران گمان نکنند که اگر مهلتی به آنها دادهایم این مهلت به خیر آنهاست، بلکه آنها را مهلت دادهایم که تا برگناه خود بیفزایند.”
و سپس برای اینکه غرور یزید را بشکند در مقابل چشم عدهای که به قصد دیدن شورشیها آمده بودند و هلهله میکردند، توجه یزید را به نکته تاریخی فتح مکه جلب میکند که در آن روز رسول خدا، او و پدر او و ابوسفیان و خاندانش را آزاد کرد و از این فرصت برای معرفی کاروان خود استفاده میکند که: “ای پسر آزاد شدگان، عدالت و انصافت کجاست؟ زنان و کنیزان خود را پردهنشین کردهای اما دختران رسول خدا را بیپناه بر شترهای تندرو نشانده و به دست دشمنان سپردهای تا از شهری به شهر دیگر برند؟”
در انتهای خطبه حضرت برای اینکه ماهیت اصلی کار خود را که همانا عمل برای رضای خداست هویدا سازد رو به یزید میکند و با صراحت و علیوار میگوید: “خدایا حق ما را بگیر و از کسانی که بر ما ستم کردهاند انتقام بکش، ای یزید به خدا قسم که پوست خود را کندی و گوشت خود را بریدی و به زودی بر رسول خدا وارد میشوی و خواهی دید که به کوری چشمت فرزندان او در بهشت برین جای دارند همان روزی که خداوند عترت رسول خدا را از پراکندگی برهاند”.” ولا تحسبنّ الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون” هر گز کسانی را که در راه خدا کشته میشوند مرده مپندارید، بلکه زندهاند و در نزد خدا روزی میخورند”.
واقعه عاشورا نه تنها همهاش درس است بلکه نوع تاریخ نگاریش، آن هم در زمانی که وسایل ارتباطی بسیار محدود بوده است، آموزنده است. آنهایی که قصد دارند تاریخ را به کام خود نگارش کنند بدانند شفافیت آینه تاریخ همیشه پابرجا خواهد بود و اگر چند صباحی هم گردی بر روی آن بنشیند، روزی آن گردها کنار میرود و واقعیتها خود را مینمایاند، حتی اگر زمان این غبار گرفتگی حدود ۱۰۰ سال و درباره شخصی همچون علی(ع) باشد که سبّ او بر بالای منابر توسط حاکمان به صورت دستوری و سنتی در آمده بود. پس اگر از هیچ چیز حتی از حسابرسی قیامت ترسی و واهمهای نداریم از رسواسازی تاریخ بترسیم که تا ابد در برابر عالمیان محکوم خواهیم بود. و بدانیم که آنهایی که به تاریخ مراجعه میکنند به محکمات آن توجه دارند نه به متشابهات.
روزنامه کلمه برای مخاطبانی است که دسترسی به اینترنت ندارند. برای کمک به آگاهی بخشی در جامعه آن را چاپ کنیم و در اختیار دوستان و همسایگان و همکاران قرار دهیم. هر ایرانی یک رسانه.
کلمه – گروه سیاسی: فارس، خبرگزاری سپاه، بعدازظهر امروز متن نامهای را به طور اختصاصی منتشر کرد که اگر امضای احمدی نژاد پای آن نبود و در پرونده کسی از زندانیان سیاسی اخیر قرار میگرفت، حتما برای او کیفرخواست براندازی صادر میشد. نامهای سرشار از بیاحترامی، که حتی خطاب “رئیس مجلس” نیز در صدر آن دیده نمیشود و ظاهرا خطاب به نمایندگان مجلس است.
به گزارش کلمه، احمدی نژاد در این نامه، نه تنها هاشمی رفسنجانی را صراحتا به تخلف از وظایف قانونی متهم کرده و علی لاریجانی را عامل بیتوجهی به رهنمودهای رهبری دانسته، بلکه به ارجاع موضوع عزل و نصب مدیریت بانک مرکزی از سوی رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نیز اعتراض کرده، رهبر و مجلس و مجمع را یکجا به زیر پا گذاشتن قانونگرایی و ایجاد چالش برای نظم و مدیریت کشور متهم کرده و این ارجاع را موجب “تداخل قوا و لوث شدن مسئولیتها و مسلوب الاختیار نمودن منتخب مردم” دانسته است.
موضوع نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی، پس از بروز اختلاف مجلس و شورای نگهبان، طبق قانون اساسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد؛ نهادی که در قانون اساسی موظف به رسیدگی به موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان شده است. کمی بعد، این مجمع اعلام کرد که موضوع بانک مرکزی به طور جداگانه از سوی رهبری هم به این مجمع ارجاع شده است؛ یعنی اعمال بند ۸ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، که موضوع را به کلی متفاوت از قبل میکرد و کار را از مرحله اختلاف مجلس و شورای نگهان فراتر میبرد.
حال احمدی نژاد به شکلی غیرمستقیم، عامل ارجاع این موضوع به مجمع تشخیص را مورد حمله قرار داده است؛ حملهای که متوجه رهبری نیز هست. او نوشته است: “کدام مصلحت اقتضای دخالت قوای مقننه و قضائیه در عزل و نصبهای مقامات اجرایی را دارد؟ این چه روشی است که استثناء تبدیل به قاعده میشود و مجمع تشخیص که تدبیر رهبری کبیر انقلاب برای تشخیص مصلحت و ارائه مشورت در رفع معضل ارجاعی در موارد خاص و استثنایی است برخلاف حکمت تشکیل آن، بزرگترین مصلحت نظام را که همانا التزام به قانون اساسی و اصل قانونگرایی است زیر پا میگذارد و این خود تبدیل به چالش برای نظم و مدیریت کشور میشود. آیا مصلحت کشور در تداخل قوا و لوث شدن مسئولیتها و مسلوب الاختیار نمودن منتخب مردم است؟”
رئیس دولت همچنین مصوبات مجلس و مجمع تشخیص درباره بانک مرکزی را “یک بدعت آشکار و متضمن تغییر قانون اساسی و مخدوشکردن روند مدیریت کشور” توصیف کرده و با اشارهای تحریکآمیز به اینکه در این صورت، “آیا نیازی به قانون اساسی باقی میماند؟” نهادهای قانونگذاری کشور را متهم کرده که: به محدودساختن هر روزه دولت از اختیارات قانونی میپردازند، تکالیف مالایطاق و مسئولیتهای بدون اختیار را با سوء استفاده از قدرت به خادمان ملت تحمیل میکنند و هزینه آن را باید ملت عزیز بپردازند!
احمدی نژاد بدین ترتیب در این نامه علاوه بر زمینهچینی برای کنار گذاشتن قانون اساسی، در عین حال نهادهای قانونی کشور را به نقض قانون اساسی متهم کرده است. او بدون اشاره مستقیم به اینکه رهبری این موضوع را به عنوان یک معضل به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده بود، به ارجاع ابتدایی از سوی مجلس به مجمع اشاره کرده و سپس اصل ارجاع به مجمع را با شدیدترین الفاظ کوبیده است.
حمله رئیس دولت دهم به جایگاه قانونی مجمع تشخیص را میتوان ادامهی طبیعی حملات متحدانش در کارگروه تحت ریاست جنتی به جایگاه قانونی مجلس دانست. آن زمان، هشدار دلسوزان در خصوص نقض چندجانبه قانون اساسی ندیده گرفته شد و اکنون احمدی نژاد تحت لوای دفاع از قانون اساسی، حمله به یکی از نهادهای تشکیل شده بر اساس این قانون را در پیش گرفته است تا گام دیگری را به سمت دیکتاتوری بردارد. او حتی عمل رهبری طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی را هم بینصیب نگذاشته است.
مضمون نامه احمدی نژاد، نشان میدهد که برخلاف اظهارات رهبری در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸، ظاهرا احمدی نژاد نظر خود را به نظر ایشان نزدیکتر نمیداند، بلکه واقعیت همان چیزی است که مطهری نماینده تهران چند روز قبل از آن پرده برداشته بود.
علی مطهری با اشاره به خودمحوریها و یکهتازیهای احمدی نژاد، گفته بود: آقای احمدینژاد اگر به نظریهای رسیده باشد، یا آقای مشایی نظری داشته باشد، آن قدر بر آن پافشاری میکند تا نظر خودشان پیاده شود. رهبری هم چون میدانند رئیسجمهور از نظر خودش کوتاه نمیآید معمولاً دخالت نمیکنند.
حال به نظر میرسد نه تنها دخالت رهبری در این موضوع، خشم رئیس دولت را برانگیخته و او را به پرخاش علیه نهادهای قانونی نظام واداشته است، بلکه حتی جانبداری مجمع تشخیص در بحث مورد اختلاف (تعیین شیوه انتخاب رئیس بانک مرکزی) از نظر دولت در مقابل نظر مجلس نیز نتوانسته از آشکارسازی حمله رئیس دولت به جایگاه قانونی مجمع تشخیص مصلحت جلوگیری کند.
حملهای که با توجه به جهتگیری مثبت مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت به نفع دولت، به نظر میرسد تصمیمی از قبل برنامهریزیشده بوده است، بدون توجه به اینکه این مجمع چه مصوبهای خواهد داشت.
ظاهرا احمدی نژاد راه خود را به درستی انتخاب کرده، او قصد دارد سنگر اصلی یعنی قانون اساسی را نیز از پیش پای خودکامگی بردارد و حامیان سرسختی همچون احمد جنتی نیز دارد که در ستیز دولت و قانون، جانب دولت را میگیرند و به هر قیمت، حتی به بهای حمله به مجلس از تریبون نمازجمعه و انتقاد از احضار وزیران به مجلس با این بیان که “بگذارید به کارشان برسند” میخواهند جاده را برای یکهتازیهای رئیس دولت صاف کنند.
حال باید دید آیا مقام رهبری، ۲۰ ماه پس از آنکه نظر احمدی نژاد را به خود نزدیکتر دانستند، از تصمیم خود برای ارجاع موضوع بانک مرکزی به مجمع تشخیص دفاع خواهند کرد، یا آنکه همچنان به حمایت از دولت خواهد پرداخت و یا دستکم آنطور که علی مطهری گفته، دخالت نخواهند کرد؟
علی شکوری راد، از زندانیان حوادث پس از انتخابات، از زندان آزاد شد.
ندای سبز آزادی گزارش داد که شکوری راد، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، ظهر امروز آزاد شد.
شکوری راد، در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۱۳۸۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. علی شکوری راد، پیش از آن هم در تاریخ ۲۱ مهرماه سال جاری به علت واکنش به انحلال دو حزب اصلاح طلب و رد اظهارات محسنی اژه ای دادستان کل کشور بازداشت و در تاریخ ۶ آبان با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده بود.
نمایندهی مردم تهران خواستار رسیدگی به مشکلات کارگران کارخانههای در حال تعطیل و پرداخت حقوق معوقه به آنها شد.
به گزارش ایسنا، علیرضا محجوب در نطق میاندستور خود با گرامیداشت یاد و خاطرهی امام راحل و شهدا گفت: از همهی ملت عزیز خصوصا کارگران شریف میخواهم با تمام مضیقهای که دارند در جشن بزرگ ملی و اسلامی دهه فجر شرکت کرده و در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن حاضر شوند.
وی افزود: انقلاب اسلامی با اتکا به فقرا و مستضعفان که امام(ره) آنها را پابرهنگان و کوخنشینان میخواندند، پیروز شد و تا زمانی که در خط حمایت از فقرا و در خط امام (ره) و اسلام علوی باشیم، پیروز خواهیم بود.
عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به نقش ارزشمند کارگران خصوصا کارگران اعتصابی صنعت نفت و سایر کارگران صنایع کشور که اسباب پیروزی انقلاب را فراهم کردند، گفت: هماکنون که در حال نطق هستم گروهی از برادران و کارگران عزیز شرکت پارسمتال که ماههاست حقوق خود را دریافت نکرده و به خاطر عدم پرداخت پول برق، با مشکل قطع برق این کارخانه مواجه شده و از اشتغال، کار و درآمد محروم هستند، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی اجتماع کرده و خواستار توجه خاص شدهاند.
محجوب از وزارت صنایع و دستاندرکاران درخواست کرد با ارسال هیات حمایت از صنایع، به این واحد هرچه زودتر به این وضع خاتمه دهند.
وی با اشاره به حمایت اصیل و بیبدیل امام(ره) از محرومان و مستضعفان با اعلام اینکه « یک موی کوخنشینان را به کاخنشینان نمیدهم»، گفت: مراقب باشیم که از گرده شیعه و پیروان خط اصیل ولایت فقیه، دوباره ثروتمندان عنان جامعه را از دست ما و فقرا نگیرند.
نمایندهی مردم تهران با اشاره به سخنان مقام رهبری در حمایت از تولید و صنعت ملی در آغاز سال ۱۳۸۹ و اعلام شعار پرمعنای « کار مضاعف و همت مضاعف»، گفت: در سال ۱۳۸۷ حدود ۴ هزار واحد تولیدی و اقتصادی کتبا درخواست استمهال بدهی خود را داشته که دولت برای سال ۱۳۸۸ طی مصوبهای با استمهال بدهی ۲ هزار واحد به بانکها موافقت کرد اما متاسفانه مشکلات رکود حاکم بر واحدهای اقتصادی و فضای کسب و کار که از سال ۱۳۷۴ آغاز شده هر روز سنگینتر و بیشتر شده است.
رییس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به گزارش این فراکسیون در سال ۸۸ گفت: طی این گزارش ۶۰۰ واحد از این ۲ هزار واحد در سال ۸۸ دارای وضع وخیمتری شده و بسیاری از آنها موقتا یا برای همیشه تعطیل شدهاند، لذا درخواست توجه خاصی در این زمینه برای جلوگیری از تعطیلی و بیکاری در صنایع کشور را دارم.
وی درخواست کرد جلسهای فوقالعاده برای رسیدگی به مشکلات کارخانههای در حال تعطیل برگزار شود.
محجوب از دولت و مجلس نیز به خاطر تصویب قانون بیمههای اجتماعی کارگران ساختمانی و اصلاح آییننامهها و مصوب دولت تشکر کرد.
نمایندهی مردم تهران یادآور شد: متاسفانه در برخی استانهایی که بیش از سایر استانها کارگر ساختمانی دارند، نظیر کارگران ساختمانی استان آذربایجان غربی، کملطفی شده و تعداد بسیار ناچیزی از آنها توانستهاند تا کنون از مزایای بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی برخوردار شوند.
محجوب خواستار پرداخت سهام عدالت کارگران شد و افزود: شورای عالی کار باید به زودی حداقل دستمزد سال ۱۳۹۰ را اعلام کند. دولت هم باید در مورد حقوق کارمندان و بازنشستگان تصمیم لازم را بگیرد.
دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامی عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر برگزار شد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، دادگاه عبدالرضا تاجیک صبح روز دوم بهمن ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس برگزار شد و در این جلسه رسیدگی، دکتر محمد شریف وکیل عبدالرضا تاجیک، در مقابل اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت درکانون مدافعان حقوق بشر» به دفاع از موکل خود پرداخت.
این در حالی است که تاجیک قرار است روز دوشنبه چهارم بهمن ماه نیز، در خصوص پروندهی دیگری که با شکایت معاون دادستان در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی گشوده شده است، حضور یابد. اتهام تاجیک در این پروندهی اتهامی «نشر اکاذیب» عنوان شده است.
آذرماه گذشته، سازمان گزارشگران بدون مرز، عبدالرضا تاجیک را به عنوان «برنده جایزه بهترین روزنامهنگار سال ۲۰۱۰» اعلام کرد.
عبدالرضا تاجیک، اول دی ماه گذشته، در پی هفت ماه حبس در بازداشت آخر خود، با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی آزاد شد. این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در ۲۲ خرداد سال جاری برای سومین بار در یک سال گذشته بازداشت شده بود. او یک بار پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر و بعد از ۴۴ روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. دومین دستگیری تاجیک پس از حوادث عاشورای سال گذشته بود و این روزنامهنگار باز هم به مدت دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد و سپس به قید وثیقه آزاد شد.
پروین تاجیک، خواهر این روزنامه نگار نیز چندی پیش از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به اتهام اقدام تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی به یک سال و نیم زندان محکوم و به قید کفالت آزاد شده است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: به علت ضعف مدیریتی و ناموفق بودن بازگشت سرمایه در صندوقهای تامین اجتماعی و بیمه بازنشستگی این صندوقها ورشکسته شده اند.
سلیمان جعفرزاده در گفت وگو با خانه ملت در پاسخ به این سوال که بیمه بازنشستگی شامل چه کسانی می شود گفت: کلیه روستاییان و بسیاری از افراد مثل رانندگان درون شهری و برون شهری، قالیبافان ، خبرنگاران و… مشمول بیمه بازنشستگی می شوند و دولت موظف به بیمه آنهاست، که دولت برای برخی از مشاغل ۲۰ درصد حق بیمه و برای برخی مشاغل دیگر ۱۷ در صد پرداخت می کند.
نماینده ماکو با اشاره به گزارش مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر نامطلوب بودن وضعیت بیمه بازنشستگی درکشور و افزایش سالمندان گفت: صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی ورشکسته هستند و از عهده وظایفی که برای آنها مشخص شده است بر نمی آیند و این وضعیت تا ۱۰ سال آینده نیز ادامه خواهد داشت مگر اینکه کمک های دولت افزایش یابد.
وی با بیان اینکه کشور ما کشور جوانی است و طول عمر در کشور بالا رفته است خاطر نشان ساخت: هر چقدر طول عمر افزایش یابد تامین اجتماعی باید بیشتر هزینه کند و مدت بیشتری بیمه بازنشستگی افراد را پرداخت کند واین هزینه ها صندوق را با ضرر مواجه می کند.
جعفرزاده تصریح کرد: دولت هر ساله مبلغ هزار میلیارد تا ۲ هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی کمک می کرد، سال گذشته برای صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بابت فروش سهام در نظر گرفته شد اما در عین حال با مجموع سرمایه گذاری هایی که تامین اجتماعی داشته است به علت ضعف مدیریتی نتوانست به آن اهداف برسد.
وی یادآور شد: در تمام کشورهای دنیا بازنشستگان را یا دولت تامین می کند یا خودشان که اگر خودشان بخواهند تامین کنند باید سرمایه گذاری کنند و از بازگشت سرمایه بیمه شوند که این بازگشت سرمایه در ایران ناموفق بوده است و موجب شده تامین اجتماعی و صندوق های موجود در کشور همه صد درصد ورشکسته شوند.
طبق گزارش مرکز پژهش های مجلس برآوردهای آماری نشان میدهد که طی دو دهه آینده، پدیده سالمندی در کشور ما یک مسئله جدی خواهد بود. افزایش انفجارگونه نرخ زاد و ولد در دهه ۱۳۶۰ و تغییراتی که به تبع آن در ساختار جمعیت کشور ایجاد شده، توجه به پدیده سالمندی را به عنوان یک پدیده حتمی در آینده ضرورت میبخشد.
در این گزارش آمده است دستگاههای اجرایی و نهادهای مسئول و مرتبط با سالمندان (از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی وسازمانهای تابعه آن) در حد وظایف جاری خود و اعتبارات تخصیص یافته ، اقداماتی را در زمینه حمایت از سالمندان انجام میدهند، اما این اقدامات کافی به نظر نمیرسد.
محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفتگو با دادنا ضمن ابراز تاسف از اظهارات روز یکشنبه استاندار تهران اظهار داشت: مردم تهران بهترین قاضی برای قضاوت درباره عملکرد شهرداری تهران هستند. همانطور که حضرت امام فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند، شهرداری تهران هم واقعا به این گفته امام معتقد است و عمیقا بر این باور است که مردم قدرت تشخیص دارند و می توانند دریابند که چه کسانی به آنها خدمت می کنند و چه کسانی خدمت نمی کنند.
مشاور شهردار تهران با اظهار تعجب از صحبت های استاندار تهران پیرامون آلودگی هوای تهران گفت: اولین بار است که استانداری تهران به مباحث حاشیه ای آلودگی هوای تهران پرداخته اند. البته ایشان هم در جلسات بررسی آلودگی هوای تهران حضور دارند و زحمت می کشند. ما خوشحال می شویم که استاندار تهران واقعیت ها را بگویند و علاوه بر صحبت در مورد کیفیت خودروها و سوخت به مباحث برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و کار گروه آلودگی هوا نیز بپردازند و مباحث اینچنینی را پیگیری کنند. ما حاضریم در بحث آلودگی هوا با آقای دکتر تمدن در یک برنامه زنده تلویزیونی مناظره و مطالب خود را مطرح کنیم تا مردم در مورد واقعیت ها قضاوت کنند. یعنی ما حاضریم مطالب خود را در معرض قضاوت دستگاه های نظارتی و بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کنیم، از دستگاههای نظارتی هم خواهش می کنیم به عنوان مدعی العموم نظارت کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که همه دیدند در هدفمندسازی یارانه ها شهردای تهران تمام قد در کنار دولت بود. با توجه به محدودیت هایی که در حمل و نقل داشتیم باز هم ورود پیدا کردیم. ما در مورد آلودگی هوا هم در کنار دولت هستیم، اما همانطوری که اشاره کردم ما استقبال می کنیم که مردم و دستگاه های نظارتی مانند بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ وظایف شهرداری تهران و سایر ارگان ها مانند استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست بررسی و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کنند. به نظر می رسد که این حاشیه سازی ها به دلیل انتخاب شهر تهران به عنوان ۵ شهر موفق دنیا در حمل و نقل پایدار بوده باشد. به نظر ما این افتخار ملی است و حتما مردم باید مشارکت کنند و نباید این حاشیه سازی ها باعث شود لذت این موفقیت به کام شهروندان تهرانی تلخ شود.
حیدرزاده تاکید کرد: شهرداری تهران تنها ارگانی است که به تمام تعهدات خود به برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران و کمیته اضطرار آلودگی هواعمل کرده است.
وی در واکنش به اظهارات استاندار تهران مبنی بر اینکه شهرداری در روزهای آلودگی به جای کاهش آن، ماشین ها را روشن نگه می داشته، خاطرنشان کرد: در روزهای آلودگی هوای تهران، اتوبوس ها در مواقعی که کار نمی کردند حتما خاموش می شدند و اتوبوس هایی که خاموش نبودند حتما مشکل استارت داشتند که بلافاصله مشکل حل شده است. بر اساس مطالعات، اتوبوس های شرکت واحد دارای استاندارد یورو ۲۰۰۴ است و کمتر از یک درصد در آلودگی هوا نقش دارند و خوشبختانه با تاکیدهای آقای قالیباف خدماتی که شهرداری تهران انجام می دهد باید برازنده شهروندان تهرانی باشد، لذا اتوبوسی که تهیه می شود مجهز به تجهیزات است و کیفیت خدمت رسانی مطلوب باشد. ضمن اینکه اگر احیانا دود زیادی از اتوبوس های خریداری شده توسط شهرداری خارج می شود، این ما هستیم که باید شاکی باشیم، چرا که گازوئیلی که در اختیار می گذارند بسیار بیش از حد استاندارد گوگرد دارد و این باعث می شود به موتورهایی که به قیمت گزاف از خارج خریداری می شود، نیز آسیب وارد شود.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: در مورد مترو واقعیت این است که در سال ۱۵ کیلومتر مترو احداث می شود در حالی که قبلا ۳ کیلومتر بود و این سرعت باعث شده که بالاترین سرعت ساخت مترو را در دنیا و توسعه حمل و نقل عمومی داشته باشیم و مردم و مجامع بین الملل بهترین قاضی این مسئله هستند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر