-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۲۰, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 02/09/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مهرزاد موسوی / رادیو کوچه

این نوشته برای دفاع از کسی یا تبرئه کسانی که در یک سال گذشته رنج‌های بسیار بر مردم وارد کردند نیست‌، بلکه کسانی را مد‌نظر دارد که تنها حاضر به حمایت از حکومت تحت هر شرایطی هستند .‌

حساب این افراد را که به روی مردم اسلحه کشیدند و بی‌رحمانه جوانان را شکنجه کردند جداست و هم‌چنین کسانی که به‌دلیل مقام و پول و قدرت‌، سنگ اسلام را به سینه می‌زنند، این شرح حال یک ایرانی دیگر است که ممکن است اهل هر شهری باشد و یا برادر و پدر و یا یکی از اعضای فامیل و دوستان شما……

این روز‌ها او را «ساندیس‌خور» صدا می‌کنیم‌. ولی آن وری‌ها  اسمش را «بسیجی غیور» و «‌نیروی خود‌جوش حزب‌اله» می‌نامند.

اما او هیچ‌کدام این‌ها نیست‌، خودش هم نمی‌داند کیست. اصلن خبر ندارد که عکسش در کلیپ‌ها و ویدئو‌ها و اخبار حوادث ایران هست. عکسی که از فاصله دور در حال سیلی‌زدن بر گوش یکی از مردم گرفته شده، البته روایت خودش چیز دیگری است. او می‌گوید از مسیر کارم بر می‌گشتم یک گروه از سبزها جلوی من را گرفتند و می‌خواستند موتورم را که تنها داراییم بود بسوزانند و من مقاومت می‌کردم و …. نمی‌دانم راست می‌گفت یا نه. شاید هم راست می‌گفت نه سبزها همه پیامبرند و نه بسیجی‌ها و سپاهی‌ها همه کتک‌زن مردم. او هر‌که هست آدم ساده‌ای است.

از زمانی که به‌دنیا آمده تا به حال جز محله خودش و هیت و مسجد محل و رفیقان این تیپی کسی را نداشته، تمام تنوع و گردشش هیت‌رفتن و سینه‌زدن برای حسینی موهوم و ناشناخته است چون حتا قصه زندگی حسین را هم نمی‌داند در حد همان روایت‌های پرسوز و آه و اشک هیت‌ها می‌داند.

او در طول زندگی‌اش تنها پدر ساده و مادر دل‌سوزی داشته که آن‌ها هم هر‌چه می‌دانند همان است که او می‌داند. تنها کتاب‌هایی که خوانده کتاب‌های درسی‌اش بوده که آن‌ها را هم با تجدیدی قبول می‌شده و تنها فیلم‌هایی که دیده فیلم‌های تلوزیون و فیلم‌های آب‌دوغی ایرانی و هندی بوده و مهم‌ترین بخش‌های سیاسی‌اش هم در همان هیت‌ها بوده که می‌دانیم دست چه کسانی است.  بسیاری از مداحان معروف بد اخلاق و تند و تیز امروز که برای نفس‌کشیدن آدم‌ها در مجال‌شان هم خط و نشان تعیین می‌کنند.

او آدم ساده‌ای است نمی‌داند چپی‌ها و راستی‌ها یعنی چه‌؟ اصلن سنش به میر حسین موسوی قد نمی‌دهد‌. او را نمی‌شناسد او حتا رییس فعلی منصوب شده را هم نمی‌شناسد او تنها می‌داند که هر دفعه از طرف بنیاد شهید به آن‌ها سری می‌زنند یک عکس آقای نورانی شده را با قاب زیبا به آن‌ها هدیه می‌دهند و حالا پس از چندین سال هر طرف خانه که چشم می‌گرداند پر است از آقا‌…… و او آقا را می‌پرستد بدون آن‌که او را بشناسد و بدون این‌که حتا یک‌بار سخنان‌اش را به‌طور کامل گوش کرده باشد. هیچ‌گاه یاد نگرفته که فکر کند همیشه زمان رای‌دادن لیستی را از هیت محل به دست او می‌دهند و او هم به دست مادر و خواهرش و همه به آن‌چه که هیتی‌ها می‌گویند رای می‌دهند.

او حتا تصورش را نمی‌تواند داشته باشد که در زندان‌ها چه خبر است. او در محیطی بزرگ شده که اصلن حرف مردم دیگر را نمی‌تواند بفهمد او نمی‌داند سیاست، قدرت و پول چه می‌کند.

او ساندیس هم می‌خورد ولی فقط ساندیس می‌خورد‌، از تمام آن‌چه قدرت‌مندان بین خود تقسیم می‌کنند به او فقط همین ساندیس گرم می‌رسد تا آن‌جا که به یادش می‌آید همیشه به‌دنبال وام و قرض‌گرفتن و جور‌کردن پول برای پس‌دادن قرض بوده‌اند.

او از بازی‌های قدرت، دادگاه‌های نمایشی و حکم‌ها و اتهام‌ها هیچ خبر ندارد، او حتا از اسلام که سنگش را به سینه می‌زند هم هیچ نمی‌داند فقط به او یاد داده‌اند زنی که چادر یا روسری سرش نیست حتمن مشکل اخلاقی دارد و تمام مشکلات بی‌دینی در ظاهر افراد خلاصه می‌شود.

تمام چیزهایی که به او یاد داده‌اند همین‌ها بوده‌، مرگ بر آمریکا می‌گوید ولی اصلن نمی‌داند آمریکا کجاست. انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند اما اصلن نمی داند یعنی چه؟

ماندگاری قدرت‌مندان و ثروت آنان در گروی ماندن او و خانواده‌هایی مانند خانواده او در همین وضعیت است. هرچه کم‌تر از دنیای اطراف خود بدانند آن‌ها پیروزی‌شان را بلندتر قهقهه می‌زنند.

اما از این طرف ما به آن‌ها چه داده‌ایم به جز لقب و تمسخر و حرف‌های قلمبه سلنبه‌ای که نمی‌فهمند‌.

بحث سر خوب بودن و بد بودن نیست حرف یک جنگ نابرابر است. یک طرف قضایا همه‌چیز را قبضه کرده مساجد، تلویزیون، هیت‌ها و روزنامه‌ها و طرف دیگر که طرف حق ماجراست هیچ ندارند و از آن‌چه دارد هم بهره نمی‌گیرد و آن «سخن» است. گرچه فرهنگی که به آنان یاد داده شده خشونت و کتک و چوب و چماق است ولی همیشه که چرخ بر این مدار نمی‌چرخیده و روزهای بهتری را داشته‌ایم و فرصت‌های گران‌بهایی که می‌توانستیم با گام‌هایی کوتاه این فاصله‌ها را برداریم اگر ما ایران را وطن خود می‌دانیم چه بخواهیم و چه نخواهیم آن‌ها هم زاده همین خاک‌اند و غرق در ناآگاهی‌، پس سنگ‌ها را زمین بگذاریم و یک‌دیگر را به هم بشناسانیم کار سختی است در فضایی که تنها سیاه و سفید باشد هیچ رنگی نمی‌تواند خود را عرضه کند.

دعا می‌کردم کاش کمی او می‌فهمید و می‌دانست آن‌چه را نمی‌خواهند او بداند‌، ذهن او را با نمایش مسخره‌ای از دین و مذهب دروغین به هم بافته‌اند و او حاضر است برای این اسلام دروغین هر کاری بکند.

او گناه‌کار است گناه او نادانی و جهل و عوام بودن اوست و ما گناه‌کاریم چرا که همیشه او را دشمن خود دانسته‌ایم و همیشه عوام را تحقیر کرده‌ایم و زبان خود را زبان او نکرده‌ایم‌، با زبان خودش داروی آگاهی را ذره ذره در جانش نریخته‌ایم و حال با سخره گرفتنش او را در عزم خود برای جنگیدن با دشمنان اسلام. جری کرده‌ایم و این گناه ما نیست. چرا می‌گویم گناه ما‌، این فریب قدرت‌مدارانی است که بر جهل و ناآگاهی مردم برجهای عافیت خود را می‌سازند .

روز‌ها و حادثه‌های زیادی در پیش‌رو هستند‌، نقاب‌ها هر روز به کناری می‌روند. نامردان روزگار می‌روند‌، ولی آن‌چه که باقی می‌ماند این خاک است و ما مردمانی که مانند هم نمی‌اندیشیم‌‌، دوست هم نیستیم‌، ولی می‌توانیم دشمن هم نیز نباشیم‌. برای آگاهی باید شروع به قدم برداشتن کنیم …..


 


پویا / رادیو کوچه

برای متولدین دهه‌ی 50 و اوایل دهه‌ی 60، «یوگی خرسه» نامی کاملن آشنا و خاطره‌انگیز است. یوگی خرسه (yogi Bear) و دوستان، عنوان مجموعه کارتون‌های تلویزیونی بود که ساخت آن‌ها در اواخر دهه‌ی پنجاه میلادی آغاز شد. پس از موفقیت چشم‌گیر مجموعه‌ی اولیه، ساخت مجموعه‌های بعدی تا سال 1994 ادامه پیدا کرد. بخشی از کارتون یوگی خرسه و دوستان که از تلویزیون ایران پخش می‌شد، نشان‌‌دهنده‌ی هم‌زیستی مسالمت‌آمیز گروهی از حیوانات بر یک کشتی پرنده، ناخدای این کشتی یوگی بود.

آن‌ها در جریان سفرهای‌شان با مشکلاتی روبه‌رو می‌شدند که نهایتن با تدبیر یوگی و دوستش «بوبو»، آن‌ها را حل می‌کردند. سوخت کشتی پرنده «موز» بود. موتور محرک کشتی توسط یک گوریل به حرکت در می‌آمد که روی یک تسمه‌ی نقاله دایم می‌دوید. کشتی در جاهای مختلف برای تهیه موز برای گوریل، مجبور به توقف می‌شد. محبوبیت یوگی در ایران آن‌قدر زیاد بود، که به یاد دارم برنامه‌ی پر‌طرف‌دار دیدنی‌ها، یکی از بخش‌هایش را صرف به تصویر‌کشیدن دوبلاژ این کارتون در سایر کشورها کرد. حالا با گذشت پنجاه‌سال از تولد شخصیت یوگی خرسه، او بار دیگر به سینماها بازگشته است تا با جاذبه‌های تکنولوژی سه بعدی اکران شود.

در انیمیشن اولیه یوگی، آن‌ها در پارک ملی «جلی‌استون» ‌(Jellystone)، زندگی می‌کردند که در انیمیشن فعلی، نام آن به جلی‌استون تغییر کرده و کلمه‌ی ملی از آن حذف شده است. در واقع این اتفاق تصادفی نبوده و کل داستان فیلم حول این موضوع شکل می‌گیرد. پارک جلی‌استون بازدید‌کننده‌ی چندانی ندارد، و شهردار نیز برای جبران کسری بودجه‌ی شهر قصد فروش آن را کرده است. قرار است که پس از فروش پارک و تخریب‌اش، در آنجا ساخت و ساز انجام شود. رنجر وظیفه‌شناس پارک (‌با بازی تام کاواناگ) سعی دارد با جمع آوری 30000 دلار بخشی از کم‌بودهای پارک را جبران کند، ولی این تلاش‌ها راه به جایی نمی‌برد. با ورود مستند‌ساز خوش‌ذاتی به ماجرا (آنا فاریس)، یوگی و دوستانش به تکاپو می‌افتند تا هرچه که از دست‌شان بر می‌آید برای حفظ محل زندگی خود انجام دهند. یوگی و بوبو دلشان نمی‌خواهد که پس از ویران شدن محل زندگی‌شان روانه‌ی باغ وحش شوند. باقی ماجرا روایتی است از تلاش‌های این گروه و تقابل آن‌ها با دشمنان بد ذات‌شان.

Click here to view the embedded video.

انیمیشن‌ فیلم یوگی خرسه را «اریک برویگ»  (Eric Brevig)کارگردانی کرده است. فردی که متخصص جلوه‌های تصویری است و بی‌دلیل نیست که یوگی و بوبو‌ی کامپیوتری جذاب می‌نمایند. برویگ پیش از این نیز سفر به اعماق زمین را کارگردانی کرده و در آن از تکنولوژی سه بعدی بهره جسته بود. یوگی سه بعدی فیلمی است که برای کودکان ساخته شده است. از این‌ رو چنان‌چه طرف‌دار پر‌و‌پا قرص یوگی و بوبو نیستید، شاید داستان آن کمی برای‌ شما خسته‌کننده به نظر برسد. از سوی دیگر، فیلم‌نامه سرشار از نکات آموزنده برای کودکان است. مفاهیمی نظیر، سیاست‌مداران فاسد و قدرت‌طلب، انسان‌های خوب و وظیفه‌شناس، ضرورت حفظ محیط زیست و احترام به حقوق حیوانات به خوبی در این انیمیشن گنجانده شده‌اند.

Click here to view the embedded video.

یوگی سه‌بعدی در نظر سنجی‌ها اصلن موفق نشان نداده است. امتیاز فعلی آن 3.7 از 10 است که برای شخصیت جذابی نظیر یوگی چیزی در حد فاجعه است. شاید دلیل اصلی کسب چنین امتیازی این باشد که بیش‌تر بزرگترها در نظر سنجی‌ها شرکت می‌کنند. شخصیت یوگی برای بسیاری از بزرگ‌ترها خاطره‌انگیز است. پس از مدت‌ها انتظار برای تجدید‌خاطره و دیدن دوباره‌ی یوگی، آن‌ها روانه‌ی سینما شده‌اند و با انیمیشنی روبه‌رو شده‌اند که مخاطب‌اش صرفن کودکان است. حتا یکی از منتقدان نیز پیش‌نهاد داده بود که بهتر است یوگی به خواب زمستانی برود.

با همه‌ی این احوال، یوگی خرسه انیمیشنی است که کودکان امروزی نیز از دیدنش لذت می‌برند و با شخصیت یوگی آشنا می‌شوند.

منابع

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2010/12/17/MVI41GPGP1.DTL

http://www.usatoday.com/life/movies/reviews/2010-12-17-yogibear17_ST_N.htm?csp=IMDBreviews

http://www.villagevoice.com/2010-12-15/film/yogi-bear-in-3-d-it-s-as-good-as-you-imagined-it-to-be/

http://www.imdb.com/title/tt1302067/


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

ما در برنامه‌های گذشته در مورد هم‌جنس‌گراها، تاریخ‌چه، مسایل علمی‌، نقش دگرجنس‌گراها و روشن‌فکران دینی‌… گفتیم و علل جاماندگی هم‌جنس‌گراها و مسوولیت‌های انسانی وجدانی دگرجنس‌گراها را گوش‌زد کردیم، اما نکته‌ جامانده در این بین نقش و سهم خود این افراد برای اثبات حقوق‌شان است، تا وقتی این افراد از وجودشان شرمنده‌اند و خویشتن‌شان را به‌علت خلقت‌شان موجب سرافکندگی می‌دانند، آیا کسی توان یاری رساندن به آن‌ها را خواهد داشت؟ آیا این افراد به نقش غرورشان اندیشیده‌اند؟ آیا تا هنگامی‌که آن‌ها برعکس دگر‌جنس‌گرایان حامی حقوق‌شان، با نام و چهره مخفی و در سایه حرکت می‌نمایند، آیا امیدی به تغییر شرایط‌شان خواهد بود؟ آیا ترسیدن‌های پی¬درپی آنان، راه را برای تنهاترشدن‌شان هموارتر نمی‌نماید‌؟ این سوالاتیست که تنها خود این افراد باید پاسخ‌گوی آن باشند.

به روال برنامه‌های قبلی، قرار بر آن بود که مانند دیگر موضوعات مطرح شده، در آخرین برنامه مختص هم‌جنس‌گرایان نیز داستان و شعری خوانده شود، اما، با جست‌وجو در سایت‌های متفاوت بهتر دیده شد که نامه یکی از هم‌جنس‌گرایان مسلمان را که برای یکی از سایت‌های مختص این گروه ارسال شده، خواند تا شاید شنوندگان این سلسله برنامه‌ها با وضوح بیش‌تری با رنج‌های این افراد توسط کلام خودشان آشنا شوند.

این نامه توسط شخصی با نام احتمالن مستعار «رهام» برای مجله الکترونیکی هم‌جنس‌گرایان ایران ارسال شده است، توجه کنید:

«‌ﻣﺪت‌هاﺳﺖ ﺑﻪ واژه ﻣﻮﻣﻦ هم‌جنس‌گرا ﻓﻜﺮ میﻛﻨﻢ و در ﻣﻮرد آن ﺑﺎ ﺧﺪا ﺣﺮف می‌زﻧﻢ. ﻣﻦ ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮان یک ﻣﺴﻠﻤﺎن ﻣﻌﺘﻘﺪ و ﻣﻠﺘﺰم، ﻫﻤﻮاره ﺑﺎ دﻏﺪﻏﻪ ﺳﺮاﻧﺠﺎم اﺧﺮوی‌ام زﻧﺪگی میﻛﻨﻢ و ﺗﺮدﻳـﺪ ﻧـﺪارم ﻛـﻪ روزی ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺎﺳﺦﮔﻮی ﻫﻤﻪ اﻋﻤﺎﻟﻢ و ﺑﻪ‌ﺧﺼﻮص رﻓﺘﺎر جنسی‌ام، ﺑﺎﺷﻢ.»‌

ﻣﺪت‌هاﺳﺖ ﺑﻪ واژه ﻣﻮﻣﻦ هم‌جنس‌گرا ﻓﻜﺮ میﻛﻨﻢ و در ﻣﻮرد آن ﺑﺎ ﺧﺪا ﺣﺮف می‌زﻧﻢ. ﻣﻦ ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮان یک ﻣﺴﻠﻤﺎن ﻣﻌﺘﻘﺪ و ﻣﻠﺘﺰم، ﻫﻤﻮاره ﺑﺎ دﻏﺪﻏﻪ ﺳﺮاﻧﺠﺎم اﺧﺮوی‌ام زﻧﺪگی میﻛﻨﻢ و ﺗﺮدﻳـﺪ ﻧـﺪارم ﻛـﻪ روزی ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺎﺳﺦﮔﻮی ﻫﻤﻪ اﻋﻤﺎﻟﻢ و ﺑﻪ‌ﺧﺼﻮص رﻓﺘﺎر جنسی‌ام، ﺑﺎﺷﻢ.

اﻳـﻦ در ﺣـﺎلی اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﮔـﺮاﻳﺶ جنسی ﺧﻮد را در ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺻﺮﻳﺢ ﺑﺎ دﻳﻦ «و ﻳﺎ دﺳﺖﻛﻢ ﻓﻬﻢ اﻛﺜﺮﻳﺖ دﻳﻦ ﺷﻨﺎﺳﺎن» میﻳﺎﺑﻢ. ﻣﻦ در اﻳﻦ سی‌ﺳﺎل و اندی ﻛﻪ از ﻋﻤﺮم میﮔﺬرد، ﻫﻴﭻ‌وﻗﺖ ﮔﺮایشی را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ زنی در ﺧـﻮدم ﺣـﺲ ﻧﻜـﺮده‌ام.

دو ﺑـﺎر ﺑـﺮاﻳﻢ ﻓﺮﺻﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ زن ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﺪ، ﻛﻪ ﻫﺮ دو ﺑﺎر، ﻧﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻢ و ﻧﻪ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻢ.

ﺑﺎر اول وقتی ﻛـﻪ ﺑـﻪ ﺗـﻮﻫﻢ رﻫـﺎیی از هم‌جنس‌گرایی و ﺑﺮای اﺟﺮای دﺳﺘﻮر ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل ﺗﻦ ﺑﻪ ازدواج دادم و ﺧﻮد را دﭼﺎر ﻛﺎﺑﻮس وﺣـﺸﺘﻨﺎکی کردم ﻛﻪ ﻫﻨﻮز علی‌رﻏﻢ ﭘﺎﻳﺎن ﻳﺎﻓﺘﻨﺶ ﺑﺎ ﻃﻼق ﺑﺪون دﺧﻮل ﭘﺲ از ﺳﺎلﻫﺎ، ﻳﺎدش ﺧﺎﻃﺮم را آزرده میﻛﻨـﺪ و ﺑـﺎر دوم وقتی ﻛﻪ ﻓﺮدی ﻣﺮا ﺑﻪ اﺗﺎق زنی ﺑﺮای ﻫﻢ‌ﺑﺴﺘﺮ‌ﺷﺪن ﺑﺎ او ﺑـﺮد، ﺟـﺪا از اﻳـﻦ دو روی‌داد، از ﻫﻤـﺎن اﺑﺘـﺪای ﻧﻮﺟﻮانی ﻫﻤﻮاره دﻟﻢ ﺑﻪ ﻳﺎد ﻣﺮدانی ﺗﭙﻴﺪه ﻛﻪ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪاﻧﺪ دﻟﻢ را ﺗﺴﺨﻴﺮ ﻛﻨﻨﺪ و ذﻫﻨﻢ را ﺑﻪ اﻧﺪﻳﺸﻴﺪن ﺑﻪ ﺧﻮدﺷﺎن وادار ﻛﻨﻨﺪ. ﻫﺮ‌ﭼﻨﺪ ﻛﻪ در اﻛﺜﺮ ﻣﻮارد ﻓﻘﻂ ﺣﺴﺮت ﺑﻮدن ﺑﺎ آن‌ها و ﻳﺎ در آﻏﻮش ﻛﺸﻴﺪنﺷﺎن ﺑﺮ دﻟﻢ ﻣﺎﻧﺪه و نصیبی ﺟﺰ ﺧﺴﺎرت‌ﻫﺎی ﻣﺎدی و روحی ﻧﺒﺮده‌ام.

علی‌رﻏﻢ ﮔﺮاﻳﺶ جنسی‌ام و در ﺳﺎﻳﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫـﺎی زﻧـﺪگی‌ام، ﺗـﺎ ﺣـﺪ اﻣﻜﺎن در ﭼﺎرﭼﻮبﻫﺎی ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه دینی زﻧﺪگی ﻛﺮده‌ام‌. اﻣﺎ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻗﻮم ﻟﻮط ﺑﺴﻴﺎر ﺗﻜﺎن دﻫﻨﺪهﺗـﺮ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻢ ﺧﻮدم را ﺑﻪ ﻗﺮائتی ﻧﺎﻣﻄﻤﺌﻦ از آﻳﺎت ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ دل‌خوش ﻛﻨﻢ‌. در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل ﺑﺎ ﻣﻜﺎﻧﻴﺰمی ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻣﺮا ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺻﺪ‌درﺻﺪ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﻫﻢ آﺷﻨﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ و اﺻﻞ ﻣﺸﻜﻞ از اﻳﻦ‌ﺟﺎ ﺷﺮوع میﺷﻮد‌: «آﻳﺎ ﻣﻮﻣﻦ هم‌جنس‌گرا«ﺑﻮدن» یک ﭘﺎرادوﻛﺲ وﻗﻮعﻧﺎﭘﺬﻳﺮ و ﻏﻴﺮﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ برای هم‌جنس‌گرایان، آن‌ها نمیﺗﻮاﻧﻨـﺪ ﺧـﻼف ﮔـﺮاﻳﺶ درونی ﺧﻮد رﻓﺘﺎر ﻛﻨﻨﺪ «و زﻧﺪگی ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ دﮔﺮجنس‌خواهان در ﭘﻴﺶ ﮔﻴﺮﻧﺪ» و ﻧﻪ ﺣﺎﺿـﺮﻧﺪ دﺳـﺖ از اﻳﻤـﺎن ﺧـﻮد ﺑﺮدارﻧﺪ و ﺳﻌﺎدت اﺧﺮوی ﺧﻮد را از دﺳﺖ دﻫﻨﺪ، آیا این ﺷﺪنی اﺳﺖ؟

آن‌ﭼﻨﺎن ﻛﻪ می‌داﻧﻴﻢ ﻋﻠﻢ روانﺷﻨﺎسی اﻣﺮوز هم‌جنس‌گرایی را ﺑﻴﻤﺎری نمیﺷﻨﺎﺳـﺪ و در اﻳـﻦ ﺻـﻮرت    راهی ﻫﻢ ﺑﺮای ﺗﻐﻴﻴﺮ «ﮔﺮاﻳﺶ جنسی» ﭘﻴﺸ‌ﻨﻬﺎد نمیﻛﻨﺪ (در ﺻﻮرت وﺟﻮد راهی ﺑﺮای ﺗﻐﻴﻴﺮ ﮔﺮاﻳﺶ جنسی، ﺑـﻪ‌ﺧﺼﻮص ﻗﺎﺑﻞ دست‌رس در اﻳﺮان، ﻧﮕﺎرﻧﺪه از ﻣﻄﻠﻊ‌ﺷﺪن از آن ﺑﺴﻴﺎر ﺧﺮﺳﻨﺪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ‌‌‌) از ﻃﺮفی وقتی ﺳﺨﻦ از ﮔﺮاﻳﺶ جنسی می‌رود، ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺑﺮخی «ﻋﻤﺪتن دﮔﺮجنس‌گرایان» مسئله را ﺑﻪ راﺑﻄﻪ جنسی و اﻧﺰال ﺗﻘﻠﻴـﻞ می‌دﻫﻨـﺪ و مثلن ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد میﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ در ﻣﻮﻗﻊ ﻓﺸﺎر شهوت، ﻫﻤﻪ‌ﭼﻴﺰ ﺑﺎ ﻳک اﺳﺘﻤﻨﺎ ﺧﺘﻢ‌ ﺑﻪ ﺧﻴﺮ ﺷﻮد و ﻛﺎر ﺑـﻪ رﺟـﻮع ﺑـﻪ هم‌جنس ﻧﻜﺸﺪ، ﺣﺎل آن‌ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮان یک هم‌جنس‌گرا، ﻣﺮد ﻣﻮرد ﻋﻼﻗﻪام را ﻓﻘﻂ ﺑﺮای ارﺗﺒﺎط جنسی نمیﺧﻮاﻫﻢ، درﺳﺖ همانند دﮔﺮجنس‌گرایان ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ‌وﻗﺖ‌ﺷﺎن در رخت‌خواب نمیﮔﺬرد.‌

ﻓﺮدی ﻣﺜﻞ ﻣـﻦ، حتا ﺑـﺮای ﻛﺴﺐ ﻟﺬت هم‌نشینی و ﻣﺼﺎﺣﺒﺖ ﻧﻴﺰ ﻣﺮدان را اﻧﺘﺨﺎب میﻛﻨﺪ و در ﻛﻨﺎر آﻧﺎن آرام میﮔﻴـﺮد و دﻧﻴـﺎ ﺑـﺮاﻳﺶ ﺑـﻪ ﮔﻮﻧﻪای اﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻫﻴﭻ زنی را ﺧﻠﻖ ﻧﻜﺮده و ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺮدان وﺟﻮد دارﻧﺪ و از ﺑﻴﻦ اﻳﻦ ﻣﺮدان، بخشی واﺟﺪ ﺟﺬاﺑﻴﺖ جنسی‌اﻧﺪ و از آن ﻣﻴﺎن ﻣﻌﺪودی ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺷﺮیک زﻧﺪگی‌ﺷﺪن.

رﻧﺞ ﻣﻀﺎﻋﻒ ﻣﺎ هم‌جنس‌گرایان اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺤﻤﻞ اﻧﺰوا و زﻳﺴﺘﻦ ﺑﺪون ﺷﺮﻳک زﻧﺪگی «دﻏﺪﻏﻪ دﻧﻴﻮی» ﺑﺎﻳﺪ ﻧﮕﺮان آﺧﺮت و زﻧﺪگی اﺧﺮویﻣﺎن ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻴﻢ. ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﺳﻮالی ﻛﻪ از ﺧﻮدم میﭘﺮﺳﻢ و ﺑﺮاﻳﺶ ﭘﺎسخی نمیﻳﺎﺑﻢ آن اﺳﺖ ﻛﻪ اﮔﺮ ﺧﺪاوﻧﺪ ﮔـﺮاﻳﺶ ﺑﻪ زن را در ﻣﻦ هم‌جنس‌گرا ﻗﺮار داده اﺳﺖ، «ﺑﻪ‌ﺻﻮرت ﻓﻄﺮی» ﭼﺮا اﻳﻦ ﮔﺮاﻳﺶ ﻫﻴﭻوﻗﺖ ﺧﻮدش را ﻇﺎﻫﺮ نمیﻛﻨﺪ و ﻧﺸﺎن نمی‌دﻫﺪ؟ ﻣﮕﺮ ﺑﻘﻴﻪ آدمﻫﺎ ﻛﺎر ﺧﺎصی اﻧﺠﺎم می‌دﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﻫﻢنشینی و ارﺗﺒﺎط «ﻋﺎم و ﺧﺎص» ﺑﺎ زﻧﺎن در وﺟﻮدﺷﺎن ﺷﻜﻮﻓﺎ ﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﺎ اﻧﺠﺎم ﻧﺪاده‌اﻳﻢ و نمی‌دﻫﻴم‌؟ آن‌ﭼﻨﺎن ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ‌اﻧﺪ ﻏﺮﻳﺰه ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ اﺳﺖ و ﺑﺎﻟﻘﻮه ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای ﺷﻜﻮﻓﺎیی‌اش ﻧﻴﺎز ﺑﻪ طی ﻣﺮاﺣﻞ و سعی و ﺗﻼش ﺑﺎﺷﺪ.

آﻳﺎ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی ﻛﻪ «ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺎ را ﻣﺘﻔﺎوت ﺧﻠﻖ ﻛﺮده اﺳﺖ» ﺻﺤﻴﺢ ﻧﻴﺴﺖ؟ و از آن‌جا ﻛﻪ ﻻزﻣﻪ ﻋﺪل ﺧﺪاوﻧﺪی، ﺑﺎزﺧﻮاﺳﺖ در ﭼﺎرﭼﻮب «دادهﻫﺎ» اﺳﺖ، آﻳﺎ ﻫﻢﭼﻨﺎن اﻳﻦ ﺗﻔﻜﺮ ﺻﺤﻴﺢ اﺳﺖ ﻛﻪ هم‌جنس‌گرایان ﺑﺎﻳﺪ رﻓﺘﺎر «جنسی» ﻣﺸﺎﺑﻪ دﮔﺮجنس‌گرایان داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ واﻻ ﺳﺰایﺷﺎن در دﻧﻴﺎ اﻋﺪام و در آﺧﺮت، ﺧﺴﺮان اﺑﺪی اﺳت‌؟ ﻣﮕﺮ ﺧﺪاوﻧﺪ از ﻧﺎﺑﻴﻨﺎﻳﺎن ﺗﻮﻗﻊ دﻳـﺪن و از ﻧﺎﺷﻨﻮاﻳﺎن ﺗﻮﻗﻊ ﺷﻨﻴﺪن و از ﻓﺎﻗﺪان ﻗﺪرت ﺗﻜﻠﻢ ﺗﻮﻗﻊ ﺻﺤﺒﺖ ﻛﺮدن دارد ﻛﻪ از ﻣﺎ ﺗﻮﻗﻊ ﺑﺎ زﻧﺎن زﻳﺴﺘﻦ را داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟ آﻳﺎ آﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ «ﻻﻳﻜﻠﻒ اله نفسا اﻻ وﺳﻌﻬﺎ‌» این‌جا ﻣﺼﺪاق ﭘﻴﺪا نمیﻛﻨﺪ؟ ﻣﻌﺎﺷﺮت ﺧﺎص ﺑﺎ زﻧﺎن در وﺳﻊ روانی ﻣﺎ ﻧﻴﺴﺖ و ﺣﺪاﻗﻞ اﻳﻦ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﺮدم ﻛﻪ آﻣﺪن ﻧﺎم زنی در ﺷﻨﺎس‌ناﻣﻪام ﻣﺮا دﮔﺮجنس‌گرا نمی‌ﻛﻨﺪ و ﻧﻪ ﺗﻮاﻧﺎیی ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ زن را ﺑﻪ ﻣﻦ میﺑﺨﺸﺪ و ﻧﻪ ﺷﻮر و ﺷﻮقی ﺑﺮای ﺑﻮدن ﺑﺎ او در ﻣﻦ می‌اﻧﮕﻴﺰد. آﻳﺎ منطقن ﻧﺒﺎﻳﺪ به‌خاﻃﺮ ﺗﺤﻤﻞ ﻣﺤﺮوﻣﻴﺖﻫﺎ و ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از هم‌جنس‌گراییﻣﺎن «در اﻳـﻦ دﻧﻴـﺎ»، در ﺟﻬـﺎن دﻳﮕـﺮ ﻣﻮرد ﺗﻘﺪﻳﺮ و ﭘﺎداش ﻗﺮار ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ‌؟ آﻳﺎ ﺑﻌﺪ از ﻫﺮ سختی، آﺳﺎنی ﻧﻴﺴﺖ‌؟ ﺣﺎﻻ ﺗﻘﺪﻳﺮ و ﭘﺎداش پیش‌کشﻣﺎن، ﭼـﺮا دﻳﻦ و ﻳﺎ ﻣﺮاﺟﻊ دینی ﺧﻴﺎلﻣﺎن را از ﺑﺎﺑﺖ آﺧﺮتﻣﺎن راﺣﺖ نمیﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺪاﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻣﺮگی ﺑﻪ ﺷـﻴﻮه ﻗـﻮم ﻟـﻮط و ﻓﺮﺟﺎم اﺧﺮوی ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ آن‌ها در اﻧﺘﻈﺎرﻣﺎن ﻧﻴﺴﺖ‌؟ ﺑﺎﻻﺧﺮه ﻗﻮم ﻟﻮط ﺗﺎوان ﺗﺠﺎوز ﺑـﻪ ﻋﻨـﻒ و ﻳـﺎغیﮔـﺮی‌اش را ﭘﺮداﺧﺖ «ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﺮ ﺳﺮ راه ﻛﺎروان‌ها و ﺗﺠﺎوز دﺳﺘﻪجمعی ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻓﺮان و ارﺗﺒـﺎط ﺑـﺎ هم‌جنس علی‌رﻏﻢ ﻣﻴـﻞ و ﻛﺸﺶ ﺑﻪ ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻒ» ﻳﺎ ﻧﻪ، ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ارﺗﺒﺎطی ﺑﺎ هم‌جنس، وﻟﻮ ﺑﺮای آﻧﺎن ﻛﻪ ﮔﺮاﻳﺶ جنسی ﻣﺘﻔـﺎوت دارﻧـﺪ، هم‌جنس‌گرایان ﻓﺮﺟﺎم ﻣﺸﺎﺑﻪ دارد؟ در ﻛﻨﺎر وﺟﻪ اﺧﺮوی ﻣﺴﺎﻟﻪ، آﻳﺎ نمیﺗﻮان راهی ﺑﺮای هم‌جنس‌گرایان ﮔﺸﻮد ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨـﺪ ﺑـﺎ اﻧﺘﺨـﺎب ﻳـک ﺷﺮﻳک زﻧﺪگی، در ﻫﻤﻴﻦ دﻧﻴﺎ ﻫﻢ رﻧﺞ کم‌تری را ﺗﺤﻤﻞ کنند.

دﮔﺮجنس‌گراﻳﺎن اﻧﺼﺎف دهند، آﻳﺎ ﻣﺎ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ آﻏﻮشی ﺑﺮای ﭘﻨﺎه ﺑﺮدن و ﺷﺎﻧﻪای ﺑﺮای ﺳﺮ ﻧﻬﺎدن ﻧﺪارﻳﻢ‌‌؟ آﻳﺎ روزﻫﺎی ﭘﻴﺮی و سستی در اﻧﺘﻈﺎرﻣﺎن ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﻻزم ﺑﺎﺷﺪ کسی در ﻛﻨﺎرﻣﺎن و ﻳﺎورﻣﺎن ﺑﺎﺷﺪ‌؟ دﻳﻦﺷﻨﺎﺳﺎن ﭘﺎﺳﺦ دﻫﻨﺪ، اﮔﺮ حقیقتن ﻣﺎ ﺑﺎ آﻓﺮﻳﻨﺶ ﺧـﺎصﻣـﺎن ﻗـﺮار اﺳـﺖ ﺧﺴﺮان دﻧﻴﻮی و اﺧﺮوی را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﻨﻴﻢ ﺗﻜﻠﻴﻒﻣﺎن را ﺑﺪاﻧﻴﻢ و اﮔﺮ ﻫﻢ میﺷﻮد «ﻣﻮﻣﻦ هم‌جنس‌گرا» ﺑﻮد، ﭼﮕﻮﻧﻪ؟

نمیﺗﻮان مسئله هم‌جنس‌گرایی و هم‌جنس‌گرایان را ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﺮاﻳﺶ راه حلی ارایه ﻧﺪاد. ﻣﺎ وﺟـﻮد دارﻳـﻢ و ﺣﻖ ﺧﻮدﻣﺎن می‌داﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻫﻢ در دﻧﻴﺎ ﺳﻌﺎدت‌مند ﺑﺎﺷﻴﻢ، ﻫﻢ در آﺧﺮت.


 


علی انجیدنی / رادیو کوچه

با دیدن قیافه «دیلاق» مریض صبح‌، مثل خانم‌ها سریع ملافه را دور خودم کشیدم. حوری که غیبش زده بود و من مانده بودم و یک غول بی‌شاخ و دم با نیم‌متر سبیل در صورت و نیم کیلو مو روی سینه. با صدای لرزانی گفتم: «آدرس این‌جا رو کی بهتون داد آقا؟» گفت: «می‌گی اون قرص‌ها چی بود صبح بهم دادی یا همین‌جا مراسم تحلیل رو به جا بیاورم.» با خودم گفتم: «احتمالن کار اون نگهبان نا‌مرده که می‌خواست هر‌جور هست تلافی اون روز رو سرم در بیاره.» حرفای حوری مثل فیلم از جلوی چشم‌هایم عبور کرد که می‌گفت: «این‌جا مردهایی هستند که خودشون رو پابند به حریم‌ها می‌دونند.»

با صدای بلندتری داد زد: «چرا لال‌مونی گرفتی؟ زود باش بگو چه بلایی سرم آوردی و منظورت چی بود از این کار؟» یک لحظه با خودم فکر کردم این اگه شاکی شده که شکم و زیر شکمش با هم شل شده پس در حال حاضر هیچ غلطی نمی‌تونه بکنه و نباید ازش بترسم.» من که از این فکر اعتماد به نفس پیدا کرده بودم داد زدم: «چه خبرته. این‌جا که چاله میدون نیست؟ مثلن این‌جا بهشته. این اتاق هم اتاق یک خانم بهشتی است که اتفاقن دکتر هم هست. مثل این‌که صاحب نداره این آخرت که هر‌کی هر‌کار دلش خواست بکنه. آی کجاست این باری‌تعالی؟ کجایند این فرشتگان نگهبان؟»

با جیغ و داد من چند تا از نگه‌بانان داخل اتاق آمدند و دست‌های مرد مهاجم رو گرفتند و یکی‌شون گفت: «شما چه‌جوری اومدین این‌جا؟ کی شما رو راه داد؟» بنده خدا که ترسیده بود گفت: «به خدا من منظوری نداشتم فقط می‌خواستم بپرسم چه دارویی به من داده که این بلا سرم اومده؟ نکنه با این‌کار من رو بفرستید انتظامات بهشت. به خدا من قصد بدی نداشتم.» من‌که فرصت رو برای زدن ضربه آخر مناسب دونستم گفتم: «کی بود که می‌خواست به من تجاوز کنه‌؟ کی بود؟ خجالت نمی‌کشی؟ به زور وارد اتاق یک خانم تنها شدی و می‌خوای سر اون بلا بیاری بعد انتظار داری به انتظامات بهشت فرستاده نشی؟ عجب رویی داری‌ها.»

با این جملات بیچاره رنگ از چهره‌اش پرید و توسط نگه‌بان‌ها سریع به بیرون برده شد. احساس سرخوشی پیدا کردم و گفتم: «بدم نبود این سر و صدا راه انداختن به شیوه زنانه. بعضی وقت‌ها خوب جواب می‌ده‌ها.» چند دقیقه بعد احساس گناه و عذاب وجدان پیدا کردم و با خودم گفتم: «خوب احمق‌جان می‌مردی کمکش می‌کردی و مشکلش رو حل می‌کردی‌. تف به این ذات خرابت علی.»

سر و صدا‌ها که خوابید دوباره حوری پیداش شد. گفتم: «دیدی چه جوری حالش رو گرفتم؟» گفت: «آره دیدم و دیدم چه جوری بعد عذاب وجدان هم گرفتی. معلوم نیست تو کی می‌خوای دست از این کارهایت برداری؟» گفتم: «ببخشید حالا می‌شه دوباره سرزنشم نکنی؟ خوب می‌گفتی از تجربه مرگ چه چیزی تو یادت مونده؟» حوری که حالا روی تخت دراز کشیده بود و داشت با ناخن‌هایش بازی می‌کرد گفت: «من توی یک حادثه تصادف کشته شدم. البته اول یک تصادف اتفاق افتاد و من رفتم به مجروحان حادثه کمک کنم که از قرار معلوم ماشین منفجر می‌شه و من هم می‌میرم. وقتی متوجه شدم دیدم دارم از زمین فاصله می‌گیرم هی اومدم بالا و بالاتر. اون منطقه حادثه برام مثل یک نقطه کوچک شده بود که دوباره هیچ‌چیزی نفهمیدم و وقتی دوباره چشم‌هایم باز شد تو یک ساختمون بزرگ بودم که حتمن خودت اون‌جا چندین بار رفتی. عالم برزخ‌، پیش نکیر و منکر. چند تا سوال از من پرسیدند و من رو فوری به ساختمان معاونت اجرایی بهشت فرستادند. اون‌جا فهمیدم که برای حوری‌بودن انتخاب شده‌ام و دیگه لازم نیست سهمیه بهشت‌، جهنم یا برزخ هفتگی داشته باشم و می‌تونم همیشه در بهشت باشم با یک سری امکانات ویژه که خودت از اون‌ها خبر داری.»

گفتم: «چه امکانات ویژه‌ای‌؟ این‌که هر شب باید پهلوی یک مرد دیلاق بخوابی امکانات ویژه عمه منه؟» با آرامش جواب داد‌: «من این‌جوری به قضیه نگاه نمی‌کنم. من این‌جا خیلی راحتم. همه دوستم دارند. هیچ‌کس قصد آسیب‌رسوندن به من‌رو نداره. هر‌جا دلم بخواد می‌تونم برم‌، می‌تونم غیب بشم‌، می‌تونم از حرف‌ها‌، رفتارها و افکار آدم‌ها خبر داشته باشم و خلاصه یه عالمه ویژگی‌های دیگه که اگه حوری نباشی اونا رو نمی‌فهمی.» بعد در حالی‌که به آشپز‌خونه نگاه می‌کرد گفت: «تو نمی‌خوای یه چای یه غذایی چیزی به من تعارف کنی. خدای نا‌کرده الان یک خانم با شخصیت و کمالات هستی برای خودت.» گفتم: «وله من هیچ‌کاری بلد نیستم تو اون دنیا مثل اسب خوردم و خوابیدم. فقط جویدن رو یاد گرفتم.» گفت: «باشه من آماده می‌کنم ولی دوست دارم تو از مردنت بگی. چه جوری شد که اون علی آقایی که تمام دنیا از دستش به عذاب بودند رخت سفر بست و اومد این دنیا؟» گفتم: «قصه من مفصله. اگه به اختیار خودم بود که همون‌جا می‌موندم ولی یه روز یه آقایی که بعدن فهمیدم عزراییل است اومد گفت: «پاشو بریم.» گفتم: «کجا؟» گفت: «جایی که به جای عذاب‌دادن، عذاب‌کشیدن رو یاد بگیری. یادمه اون روز یه دختر بنده خدا رو سر کار گذاشته بودم و اون هم حسابی از دستم شاکی شده بود. چند مدتی بود که روی مغزش کار کرده بودم و عاشق من شده بود.»

بعد اون روز رفتم بهش گفتم: «قصد دارم از این شهر برم پس باید دوستیمون تموم بشه. بیچاره هرچی التماس و خواهش کرد من توجهی نکردم و آخر نفرینم کرد.» به خونه که رفتم درد شدیدی رو توی قلبم حس کردم و قبل از این‌که بخوام با جایی تماس بگیرم عزراییل با من تماس گرفت: «این دنیا هم که اومدم تا به ساختمون نکیر و منکر رفتم من رو مثل یک انگل سوار ماشین جهنم کردند و یک راست فرستادن در بخش عذاب های ویژه‌. بعد از چند وقت گفتند که نامه‌ای از معاونت اجرایی بهشت اومده و اعلام کردند که یک سهمیه یک روزه بهشت به‌خاطر نجات جون برخی از مریض‌ها به من داده شده‌. منم هر هفته سه‌شنبه‌ها می‌اومدم بهشت تا این‌که یک روز تو رو دیدم و ماجراهای من و تو شروع شد و بقیه‌اش رو خودت از من بهتر می‌دونی.»

گفت‌: «می‌دونی اون سهمیه یک روزه‌ات هم توسط نازنین برای تو گرفته شد وگرنه تو یک دقیقه هم سهمیه بهشت پیدا نمی‌کردی؟» گفتم: «آه چه جالب.» خودم هم تعجب کردم‌، چه‌قدر دلم برای دیدن نازنین‌ام تنگ شده. حالا پاشو برو یه چیزی درست کن که مردیم از گشنگی. حوری که وارد آشپزخانه شد در اتاق به صدا در آمد‌. در را که باز کردم با دیدن صورت ماه نازنین بی‌اختیار جیغ زدم و گفتم: «کاشکی از خدا چیز دیگه‌ای خواسته بودم. قربونش برم من‌.»…..‌(ادامه دارد)


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب، سینا مختاری، دانش‌جوی مکانیک دانش‌گاه صنعتی شریف به یک سال حبس تعزیزی محکوم شده است.

به گزارش دانشجو نیوز، سینا مختاری که در پی اعتراضات ششم دی ماه سال ۸۸ بازداشت و بعد از بیش از یک ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بود، به یک سال حبس محکوم شد.

اتهام وی تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

با پرسه‌ای دیگر در دیار غربت هم‌راه می‌شویم و گوش جان می‌سپاریم به دل‌نوشته‌های پرنده مهاجر دیگری که ما را با خود به سفری به درون احساسش از زیستن در دیاری غریب می‌برد.

میزبان امروز ما «فرشته امیری» دانش‌جوی جوانی است که در ایتالیا درس می‌خواند و عشق عمیقی به موسیقی و ادبیات دارد.

اما پیش از قدم‌گذاردن در این راه، دلم می‌خواهد که تاکیدی دوباره داشته باشم بر این‌که اگر دوستی در این پرسه‌ها ما را به دل‌نوشته‌های خود میهمان می‌کند نه از این جهت است که قصد خودستایی یا مطرح‌کردن خود را دارد، این سخنان و نوشته‌ها بیان شجاعانه احساس‌هایی است که شاید بسیاری افراد توان، شجاعت و یا راه بیان آن را نمی‌دانند.

این حس‌ها، برای تمامی مهاجران، تمامی افرادی که نگاهی به سفر و یا زیستن در دیاری دیگر دارند و تمامی آن‌ها که تجربه‌هایی در این زمینه دارند، زنجیره‌ای مشترک به عواطف و احساسات انسانی ایجاد می‌کند و آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد. پیوندی که در این روزگار غریب می‌تواند به دل انسان‌ها گره بخورد و آن‌ها را هم‌راه کند.

پس بنویسید و برای من بفرستید از همه‌ی این جریان سیال زیبای حستان. بنویسید برای پرسه‌ای در دیار غربت…

و اما فرشته امیری در یادداشت کوتاهی از زندگی چنین یاد می‌کند:‌

«راستش این است که زندگی‌ درست همان فنجان قهوه‌‌ اول صبح است که با ۱۰۰۰ قاشق شکر هم شیرین نمی‌شود فقط کمی‌ قابل تحمل‌تر می‌شود … تلخی‌ طعم این زندگی‌ است. گاهی‌ کسی‌، صدایی، جمله‌ی یادگاری عزیزی می‌شود همان شکر، قابل تحمل‌ترش می‌کند، همین.»

این شعر نیز از انتخاب‌های او برای پرسه‌ای در دیار غربت است:

ز ل ز ل ه

من

کنار پنجره

روی صندلی نشسته‌ام

بیرون را نگاه می‌کنم

و

صندلی‌ام می‌لرزد

سر برمی‌گردانم

تابلو‌ها هنوز روی دیواراند

لامپ هم تکان نمی‌خورد

و خواهرم،  نگاهم می‌کند، لبخند می‌زند…می‌رود

نشسته‌ام

روی صندلی

بیرون را نگاه می‌کنم

لرزه همه‌جا را گرفته است

اما این زمین زیر پایم نیست

من

یک‌سره

دارم

می‌لرزم

و

فرو می‌پاشم

در

من

و باز با فرشته هم‌راه می‌شویم با دل‌نوشته‌ای از او:

«مسافرین گرامی‌ خوش آمدید، این‌جا…»

هرقدر هم که نقشه‌ها را نگاه کنی‌ و خط بکشی بین این فاصله‌ها از بین نمی‌روند. بهترین کار روزهای خاکستری و سرد همان نسخه‌ی قدیمی‌ چای و سیگار و زمزمه‌ی دو خط شعر یا جمله‌ای ست که همه‌مان خوب می‌دانیم‌اشان.

وقتی‌ کوله‌بارت را برداری و مهاجرت خود خواسته کنی‌ هزار و یک حرف نه اما شاید همه‌ی راه بشود یک حرف که در گلویت گیرکرده و فریادش نمی‌توانی‌.

این‌جا ‌هرکاری که بکنی‌ رنگ و بوی جایی‌ را نمی‌گیرد که نمی‌توانی‌ فراموش‌اش کنی‌، سنگ‌فرش‌هاشان آسفالت‌های سوراخ‌داری نیست که موقع زمین خوردن زخمی‌ات کرده باشند و زخم‌هایی‌ که درد را به تو چشاندند و بزرگت کردند

این‌جا، یعنی‌ روزهای سرد زمستان و گرم تابستان آن‌قدر وقت داری که سنگ‌هایت را با خودت که هیچ با تمامی‌ باورهایت هم و‌ا بکنی‌. آن‌قدر وقت می‌آوری که بفهمی دچار سانسور شده‌ای، دچار سانسور طبیعی‌ترین حقوقت، دچار خود سانسوری شده‌ای. یعنی‌ ترست را هم هم‌راه خودت این همه راه آورده‌ای و ناخوداگاه آن‌طور پیش می‌روی.

این‌جا، ‌واژه‌ها معنی‌ پیدا می‌کنند و خوب می‌فهمی دغدغه یعنی‌ چه. این‌جا وقتی‌ بار دغدغه‌ای‌ات کم‌تر شد و جایش دل‌تنگی‌ آمد تازه می‌فهمی که شاید زندگی‌ یعنی‌… در‌ گیر و دار همین فهم جدید هستی‌ که روزت را با قهوه‌‌ تلخ و تلخی‌ خبر‌های خبر رسانی‌ها شروع می‌کنی‌.

این‌جا ‌هرکاری که بکنی‌ رنگ و بوی جایی‌ را نمی‌گیرد که نمی‌توانی‌ فراموش‌اش کنی‌، سنگ‌فرش‌هاشان آسفالت‌های سوراخ‌داری نیست که موقع زمین خوردن زخمی‌ات کرده باشند و زخم‌هایی‌ که درد را به تو چشاندند و بزرگت کردند.

این‌جا غربت…»

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، بر اثر سه انفجار بمب در شهر کرد‌نشین کرکوک عراق، دست‌کم هفت تن کشته و بیش از سی و پنج نفر مجروح شده‌اند. این بمب ها به فاصله زمانی اندک منفجر شده است.

به گفته مقامات، هدف دو بمب اول مراکز پلیس و یک گشت نیروی نظامی بوده است.

به گزارش الجزیره، انفجار بمب سوم در بیرون ساختمانی که در اختیار نیروهای امنیتی کرد بود، رخ افتاده است.

براساس گزارش‌ها دو تن از نیروهای پلیس، یک زن و یک کودک نیز در میان کشته‌شدگان دیده می‌شوند.

ژنرال جمال طاهر، فرمانده نیروی های پلیس در کرکوک کامیون حامل بمب‌گذار انتحاری به شدت با دیوارهای اطراف مراکز امنیتی کردها برخورد کرد.

دومین انفجار چند خیابان آن طرف تر از محل انفجار اول در نزدیکی یک پمپ بنزین، و انفجار سوم هم در نزدیکی دو انفجار قبلی رخ داد.

گفته شده این شدیدترین حمله در این شهر ظرف شش ماه گذشته است.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی در دیدار با نخبگان، اعضای هیت علمی دانش‌گاه‌ها و دانش‌جویان در خصوص برخورد با آن‌چه وی سران فتنه می‌خواند اظهار داشت: «این‌که گفته شود دست‌گاه قضایی با فتنه‌گران تسامح کرده غیر‌منصفانه است‌.»

به گزارش ایلنا صادق لاریجانی افزود: «از دوستان درخواست داریم که به صورت کارشناسی سخن بگویند البته دست‌گاه قضایی معصوم نیست و ممکن است خطایی رخ داده یا تسامحی شده باشد اما بی‌شک در مورد فتنه‌گران هیچ تسامحی نشده است.»

رییس قوه‌قضاییه اظهار کرد: «به بیش از هزار پرونده در رابطه‌ با فتنه‌گران رسیدگی شده است‌. عده‌ای محکوم شده و در حال سپری کردن مجازات خود هستند و نمی‌توان این را تسامح با فتنه‌گران دانست.»

وی با تاکید بر اینکه بحث برخورد با سران فتنه به مصلحت کل نظام باز می‌گردد گفت: «مصالح نظام وابستگی به ولی‌ فقیه دارد و این تصمیم تنها به من بستگی ندارد و تصمیم‌گیری در رابطه با این مطالب فراتر از قوه‌قضاییه است و مکررن در لفافه این مطلب را گفته‌ام.»

آیت‌اله لاریجانی این تصمیم در برخورد با سران فتنه را صحیح دانست و گفت: «اگر با سران فتنه برخورد می‌شد آنها امام زاده شده بودند.»

این در حالی است که رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بارها آمادگی خود را برای حضور در دادگاهی «صالح و بدون جانب‌داری از گروه خاصی» اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«محاکمه سران فتنه نزدیک نیست»


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، سخن‌گوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی در ارتباط با درخواست رهبران مخالفان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران برای برگزاری راه‌پیمایی در حمایت از قیام مردم مصر و تونس از وزارت کشور را «نوعی ایجاد تفرقه» دانسته است.

به گزارش ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه سفر استانی رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی به استان هرمزگان سخن می‌گفت افزود: «این اقدام صرفن یک اقدام سیاسی است و مردم ما هشیار هستند و هرجا که ضرورت داشته باشد با اقداماتی که از مراجع قانونی انجام می‌شود به دشمنان پاسخ می‌گویند.»

محسنی اژه‌ای در واکنش به این اقدام رهبران مخالفان دولت اظهار داشت: «اگر فردی واقعن انگیزه حمایت از مردم غیور مصر را داشته باشد، هم‌راه با همه افراد جامعه در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن حضور خواهد یافت.»

دادستان کل کشور در ادامه گفت: «درخواست این مجوز برای راه‌پیمایی جداگانه، جداکردن راه این افراد از مردم است.»

این در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در نامه‌ای مشترک به وزارت کشور، خواستار صدور مجوز برای برگزاری راه‌پیمایی در روز 25 بهمن‌ماه در حمایت از جنبش‌های اعتراضی در مصر و تونس علیه حکومت‌های استبدادی این کشورها شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«‌درخواست مجوز راه‌پیمایی برای حمایت از مصر و تونس»


 


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت‌: «شاخصه‌هایی که برای برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده بسیار سنگین و باید برای دست یافتن به آن‌ها از تمام توان و تلاش خود و بخش خصوصی استفاده کنیم.»

به گزارش پای‌گاه اطلاع‌رسانی و خبری نمایش‌گاه‌های ایران‌؛ علی حکیم‌جوادی در حاشیه سیزدهمین نمایش‌گاه کامپیوتر، تجارت‌الکترونیک، اینترنت و ماشین‌های اداری ایران و چهارمین نمایش‌گاه بین‌المللی صنایع مخابرات و تکنولوژی ارتباطات ایران‌، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «در جهت حمایت از بخش خصوصی تصمیم داریم تا پروژه‌هایی را به صورت اپراتوری تعریف کنیم  و با توجه به این‌که فناوری اطلاعات حوزه‌ای وسیع و گسترده است‌ باید با استفاده از توان و حمایت‌های بخش خصوصی به اهداف خود در این زمینه دست یابیم.»

حکیم جوادی در خصوص شاخصه‌های فناوری اطلاعات در برنامه پنجم توسعه گفت‌: «در این برنامه 30 درصد از آموزش‌هایی که در کشور ارایه می‌شود الکترونیکی است‌ و طبق بررسی‌های انجام شده رسیدن به چنین شاخصی که رقم قابل توجهی نیز هست ،کمی سخت است.»

وی افزود: «یکی از تشکل‌هایی که بخش مهمی را به خود اختصاص داده نظام صنفی رایانه‌ای است و باید از توان آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنیم و با توجه به این‌که حوزه فناوری اطلاعات گسترده و وسیع است، باید با به‌کارگیری توان ملی و توان بخش خصوصی به اهداف خود برسیم.»

جوادی در خصوص برنامه‌های دیگر دولت برای حمایت از بخش خصوصی گفت: «خوش‌بختانه یکی از موضوعاتی که در حال حاضر قابلیت مطرح شدن دارد این‌ است که با پیاده‌سازی و تعریف پروژه‌های بزرگ ملی، نقش بخش خصوصی را پررنگ‌تر کرد که بخشی از حمایت‌های دولت نیز در همین راستا است.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: «با پیاده سازی پروژه‌های عظیم ملی و استفاده از بخش خصوصی، قصد داریم  برای اجرای پروژه‌های بزرگ ملی بخش خصوصی را در قالب کنسرسیوم به کار بگیریم‌.»

وی در ادامه گفت: «استفاده از شرکت‌های فناور در حوزه‌هایی که کم‌بود داریم مثل حوزه امنیت فضای سایبر موضوعاتی است که بخش خصوصی می‌تواند کمک می‌کند تا به اهداف خود برسیم.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور اظهار داشت: «این شبکه حجمی از اطلاعات مورد نیاز داخل کشور را در خود جای می‌دهد و از این طریق می‌توان نیاز جدی کاربران به اینترنت را تعیین کرد.»

در حال حاضر 14 میلیون کامپیوتر در کشور وجود دارد که این مسئله بیان‌گر ضریب نفوذ کامپیوتر در خانواده‌ها است

وی در ادامه گفت‌: «شبکه علمی کشور، اطلاعات بین دانش‌گاه‌ها را با پهنای باند قابل قبولی در دست‌رس کاربران قرار می‌دهد. به طوری که تمام دانش‌گاه‌ها در یک فضای مجازی با پهنای باند قابل قبول اطلاعات را در اختیار داشته باشند و  این طرح برای مدارس نیز راه‌اندازی خواهد شد.»

جوادی افزود: «در مرحله اول 15هزار و 500 مدرسه را هوش‌مند کرده‌ایم و به شبکه مدارس متصل شده‌اند و افزایش این روند در دستور کار قرار دارد و خوش‌بختانه با  روی‌کرد بسیار خوبی آموزش و پرورش نسبت به این موضوع، بسیاری از سرویس‌های خود را الکترونیکی کرده و این روند روز‌به‌روز در حال گسترش است‌.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان داشت: «در حال حاضر با راه‌اندازیData Center‌های استانی این شبکه شکل گرفته است‌.»

وی در خصوص ضریب نفوذ اینترنت در کشور گفت: «در سال‌های اخیر میزان دست‌رسی به اینترنت افزایش یافته و ضریب نفوذ روز‌به‌روز بیش‌تر می‌شود و در حال حاضر 159 هزار پورت دیتا در خراسان وجود دارد که این مسئله بیان‌گر افزایش ضریب نفوذ  و کاربری اینترنت در این استان است.»

حکیم جوادی با اشاره به ضرورت تامین امنیت در فضای سایبر افزود: «یکی از مصوبات کارگروه فاوا ISMS بود که همه دست‌گاه‌های اجرایی موظف شدند سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS‌) را پیاده‌سازی کنند و با این شکل با پیش‌رفت روزافزون حوزه اطلاعات مخاطرات به حداقل خواهد رسید چراکه ما هم مانند همه کشورها به دنبال تامین امنیت در فضای سایبر هستیم زیرا معتقدیم علاوه بر توسعه به امنیت نیز باید پرداخت.»

حکیم جوادی در پایان یادآور شد‌: «در حال حاضر 14 میلیون کامپیوتر در کشور وجود دارد که این مسئله بیان‌گر ضریب نفوذ کامپیوتر در خانواده‌ها است.»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های خبری داخلی ایران، روز چهارشنبه، دادستان کل جمهوری اسلامی خبر برگزاری محاکمه سعید مرتضوی به عنوان متهم اصلی شکنجه و قتل در بازداشت‌گاه کهریزک را تکذیب کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخن‌گوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در واکنش به اظهارات پدر یکی از قربانیان بازداشت‌گاه کهریزک در مورد برگزاری محاکمه سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، در ارتباط با پرونده کهریزک گفته است که «متهم اصلی این پرونده هنوز مشخص نیست.»

اوایل این هفته، خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از عبدالحسین روح‌‌الامینی، پدر یکی از قربانیان کهریزک، گزارش کرد که دو تن از عاملان ماجرای کهریزک اعدام شده‌اند و «سعید مرتصوی» متهم اصلی این ماجرا نیز به زودی محاکمه خواهد شد.

به گفته خانواده کشته‌شدگان کهریزک، سعید مرتضوی دستور انتقال بازداشت‌شدگان در جریان تظاهرات اعتراضی بعد از انتخابات به کهریزک و شکنجه آنان را داده بود و متهم اصلی این پرونده محسوب می‌شود.

آقای روح الامینی در مورد گله‌مند بودن خانواده محمد کامرانی، یکی دیگر از قربانیان کهریزک، گفته بود: «گرچه متهم اصلی یعنی س.م. به دنبال فرار از محاکمه است، اما به زودی محاکمه وی آغاز خواهد شد و این خواست اصلی خانواده قربانیان کهریزک است.»

این در حالی است که سخن‌گوی قوه قضاییه در مورد محاکمه سعید مرتضوی گفته است: «پرونده این فرد در دادسرای ویژه کارکنان دولت در حال رسیدگی است و هنوز منتهی به صدور کیفرخواست نشده است.»

سعید مرتضوی پس از برکناری از سمت دادستانی تهران، به سمت معاون دادستانی کل کشور و هم‌چنین رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر وابسته به ریاست جمهوری منصوب شد اما در مردادماه سال جاری، دادگاه انتظامی قضات آقای مرتضوی را هم‌راه با دو مقام دیگر قوه قضاییه از سمت‌های قضایی معلق کرد.

بیشتر بخوانید:

«دو متهم بازداشت‌گاه کهریزک اعدام شدند»


 


رادیو کوچه

احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران که از روز سه‌شنبه، رقابت خود را به طور هم‌زمان با 614 نفر آغاز کرده بود‌، پس از 25 ساعت و 15 دقیقه تلاش و شکست 590 شطرنج باز‌، نام خود و ایران را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرده است.

قائم مقامی در طول این رقابت که بیش از یک شبانه روز به طول انجامید حدود 55 کیلومتر راه رفت و از میان حریفان خود فقط به 8 نفر باخت و با 16 نفر نیز مساوی کرد‌.

یک تیم کامل شامل یک پزشک‌، یک متخصص تغذیه و یک ماساژور‌، قائم مقامی را در دست‌یابی به این عنوان هم‌راهی کردند.

سال گذشته مرتضی محجوب دیگر استاد بزرگ شطرنج ایران رکورد مسابقه با 500 نفر را به نام خود ثبت کرد که پس از شکسته شدن این حد نصاب و ارتقای آن به 523 نفر‌، بار دیگر قائم‌مقامی توانست در مصاف با 614 نفر‌، رکورد قابل توجهی را به ثبت برساند‌.


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«حزب نهضت اسلامی تاجیکستان» حمله بالای عضو ریاست عالی این حزب و سردبیر نشریه «نجات»، را عمل طرح‌ریزی شده علیه این حزب مخالف حکومت «امام علی رحمان» خوانده است. «حکمت‌اله سیف اله‌زاده» سردبیر هفته‌نامه «نجات» نشریه رمسی حزب نهضت اسلامی و عضو فعال آن در راه به سوی اداره روزنامه مورد حمله افراد نامعلوم قرار گرفته است.

آقا «سیف‌اله زاده» در یک هفته آخر درباره حوادث «مصر» و «تونس» و تاثیر آن‌ها به کشورها آسیای میانه، از آن جمله تاجیکستان، صحبت کرده، صحیح بودن اخبار مقامات در‌باره حوادث تابستان و پاییز سال گذشته در شرق تاجیکستان را زیر شبهه قرار داده بود. حالا او در بیمارستان مرکزی پایتخت تاجیکستان بستری است. وزارت کشور تحقیق قضیه را به دوش گرفته، اما می‌گوید تا حال در این مورد پرونده باز نکرده است. در همین حال، شورا سیاسی «حزب نهضت اسلامی تاجیکستان» با پخش یک بیانیه از «فضای ناسالم سیاسی» در کشور هشدار داد. مسوولان این حزب گفته‌اند، «اوتارتارسم اداری دولت، فساد مالی، نقض حقوق دینی و سیاسی شهروندان و نادیده گرفتن نیاز و خواسته‌های مردم بیش‌تر شده، مردم‌سالاری و آزادی بیان ضعف شده است.»

«به‌خصوص پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۰ مناسبت با حزب‌ها سیاسی کاملن از چارچوب رقابت سالم سیاسی بیرون رفت، که نشانه‌ها آن در موقع‌گری‌های رسمی و غیررسمی نمایندگان مقامات دولتی ظاهر می‌شوند» تاکید شده است در اظهارات حزب نهضت اسلامی. «حزب نهضت اسلامی یکی از هشت حزب سیاسی تاجیکستان و از مخالفان عمده حکومت امام علی رحمان بوده، پس از امضا سازش‌نامه استقرار صلح میان حکومت تاجیکستان و اتحاد نیروهای مخالفان در سال ۱۹۹۷ میلادی به فعالیت گسترده پرداخته است. این تنها حزب دینی در تمام منتقه آسیا مرکزی بوده، بیش‌تر از چهل هزار اعضا دارد.

………………………………………………………………..

«ایران تجهیزات برای تلوزیون سه‌ کشور فارسی‌زبان را خریداری کرده است»

ایران می‌گوید، تجهیزات لازم برای راه‌اندازی تلوزیون مشترک سه‌ کشور فارسی زبان تاجیکستان، افغانستان و ایران را خریداری کرده است. به گفته مسوولان سفارت ایران در «دوشنبه»، این تجهیزات در آلمان خریداری شده متخصصین آلمانی در طول بیست روز آن را نصب خواهند کرد. «علی‌اصغر شعردوست» سفیر ایران در تاجیکستان گفت: «قرار است تلویزیون مشترک در آستانه «عید نوروز» به کار خود شروع کند. آقا شعردوست افزود، او به کابل هم سفر کرده، با مقام‌های افغانی در‌باره این تلوزیون مشترک صحبت خواهد کرد.»

زیرا به گفته او، «افغان‌ها می‌خواهند تلویزیون مشترک با زبان‌ها مختلف اقوام در این کشور نیز صحبت بکنند، که به اهداف تلوزیون فارسی زبان‌ها موافق نیست.» در ضمن تصمیم تاسیس چنین یک شبکه تلوزیونی در دیدار رهبران سه‌ کشور فارسی زبان، یعنی‌ افغانستان، تاجیکستان و ایران در سال ۲۰۰۶ گرفته شده بود. طبق توافقات سه‌ جانب تامین مالی فعالیت این تلوزیون از جانب ایران صورت می‌گیرد. تاجیکستان برای فعالیت این شبکه بنا و شرایط فنی فراهم می‌کند. ولی‌ به‌دلیل مختلف راه‌اندازی این شبکه تلوزیونی طول چند سال آخر به تاخیر انداخته می‌شود.

………………………………………………………………..

«شهروندان تاجیکستان از مصر بیرون می‌شوند؟»

با گذشت بیش‌تر از دو هفته از اعتراض‌ها در مصر تا حال مقامات تاجیکستان برای بیرون آوردن شهروندان خود از این کشور اقدام نکرده‌اند. این در حالی ا‌ست، که سفارت تاجیکستان در قاهره می‌گوید، حدود ۲۰ تن از شهروندان تاجیکستان داوطلبانه از مصر به سمت «مسکو»، «دوبی»‌ و «ترکیه» پرواز کرده‌اند. قبل از این سه‌ تن از دانش‌جویان تاجیک را شرکت هواپیمای قزاقستان به شهر «المتی» آورده بود.

وزارت امور خارجی تاجیکستان می‌گوید فعلن در سفارت این کشور در مصر بیش‌تر از ۱۲۰ شهروند تاجیکستان خود را نام‌نویس کرده‌اند، تا دولت آن‌ها را به کشور بازپس آرد. در این میان آن‌ها سه تن از زنان تاجیک نیز بوده‌اند. ولی‌ این وزارت می‌گوید، دولت تاجیکستان وضع در مصر را آرام ارزیابی می‌کند و برای همین ضرورتی را برای بیرون آوردن شهروندانش نمی‌بند. این در حالی‌ است، که در پنج‌ماه قبل مقامات با نگرانی از افزایش اسلام‌گرایان در کشور ده‌ها دانش‌جوی تاجیک‌ را از مدارس دینی مصر به وطن بازپس آورده بودند.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد ارتش این کشور آماده گرفتن مسوولیت‌های امنیتی از قوت‌های بین‌المللی است.

جنرال محمدظاهر عظیمی سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان امروز در یک نشست خبری گفت شمار سربازان ارتش این کشور به 152 هزار نفر رسیده و آنان آماده مسوولیت‌پذیری بیشتر‌اند.

وی افزود آنان توقع دارند تا سال 2014 که تمام مسوولیت‌های امنیتی به افغان‌ها واگذار می‌شود، جامعه جهانی مطابق تعهدش به تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغان عمل کند.

به باور آقای عظیمی بلند رفتن ظرفیت ارتش افغانستان و فعالیت مستقل این نیروها سبب می‌شود تا دست‌های مداخله در افغانستان و منطقه کوتاه شود.

این در حالی است که روز گذشته رییس جمهوری کرزی اعلام کرد در اول سال آینده خورشیدی مناطق که قرار است مسوولیت‌های امنیتی آن از نیروهای بین‌المللی به نیروهای افغان سپرده شود اعلام خواهد شد.


 


چهار‌شنبه  ‌‌20 بهمن  89 /  9 فوریه  2011

note3اجرا: زهره‌

note3استودیو: اعظم

note3تقویم تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت – «کوچه چاییز تباتبایی» – محبوبه

note3بخش اول خبرها

note3پرسه – «اینجا غربت …»- سیمین

note3طنز در پزشکی – «سه‌شنبه‌ها با حوری» (قسمت سی‌و‌ پنجم) - علی انجیدنی

note3مجله خبری تاجیکستان – «هشدار از فضای ناسالم سیاسی در تاجیکستان» – کیومرث

note3مجله جاماندگان – «‌آن‌ها تنها و ترسیده‌اند‌» – شراره سعیدی

note3بخش دوم خبرها

note3تماشاخانه کوچه – «‌یوگی خرسه»- پویا

note3مجله خبری کابل – آرین

note3روزمر‌گی‌ها – «ساندیس خور‌» – مهرزاد موسوی

note3بخش سوم خبرها


 


منبع: پای‌گاه اطلاع‌رسانی سروی‌ها

در مورخه 29 دی ماه 1389 در روزنامه «شهر آرا» گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ شهردار مشهد در مسجد امام حسن مجتبی طلاب به چاپ رسید.

(در تصویر از این صفحه شهرآرا نیز مشخص بوده و متن آن در زیر قرار دارد)

وی در پاسخ به سوالی که از میزان هزینه‌های انجام شده در خصوص تغییر دکوراسیون حوزه او شده چنین اظهار می‌دارد:

(شهردار در پاسخ به سوال دیگر درباره زمزمه‏هایی که درخصوص هزینه‏های صورت گرفته در دفتر وی به گوش می‏رسد، گفت: «این حرف‏ها دروغ‏های باورناپذیری است که اساس و پایه‏ای ندارد.» وی گفت: «من حتا یک میخ از وسایل و تجهیزات دفترم را عوض نکرده‏ام و پارچه‏های روی دسته‏ مبل دفترم پاره است؛ اگر کسی مدعی هزینه‏های هنگفت درخصوص دکوراسیون دفترم می‏باشد می‏تواند از نزدیک برای بازدید به دفترم بیاید.»)

این‌جانب به عنوان عضو شورای شهر مشهد لازم می‌دانم که در این خصوص گزارشی را ارایه نمایم:

اواخر سال 88 مطلع شدیم جناب شهردار تغییراتی را در حوزه کاری خود شروع نموده است لذا به اتفاق ریاست شورا بازدیدی به عمل آورده واز میزان هزینه‌های در حال انجام جویا شدیم که ایشان عرض کردند دراتاق من کم‌تر از 100میلیون تومان هزینه خواهد شد. بعد از مدتی مطلع شدیم برآورد هزینه‌ها بالغ بر 300 میلیون تومان شده لذا با طرح سوال در جلسه غیر‌علنی از ایشان توضیح خواستیم که ایشان اعلام نمودند برآورد اولیه برای 700 متر مربع اتاق و حوزه ایشان حدود 180 میلیون تومان بوده اما باتوجه به تعویض سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و صوت و نور حدود 500 میلیون تومان هزینه شده است‌. بعدن قراردا‌های دیگری نیز به دستمان رسید که بالغ بر 600 میلیون تومان را گواهی می‌نمود. لذا در تاریخ‌های 14 مهرماه، 11 آبان‌ماه و 28 آذر 89 نامه‌هایی را ریاست شورا جهت شفافیت موضوع به شهردار ارسال داشته‌اند که متاسفانه یا با کلی‌گویی پاسخ داده شده یا به کلی پاسخی ارسال نگشته.

نکته‌ای راکه جناب شهردار در جواب همشهری عزیزمان عنوان نموده‌اند قاعدتن باید توریه کرده باشند. متاسفانه توریه در بین برخی از  مدیران سیاسی چه در زمان انتخابات وچه در صحنه‌های پرسش و پاسخ و مواجه با ارباب رجوع مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مدیران باید بدانند که در هر شرایطی نمی‌توان از توریه استفاده کرد و الا منجر به دروغ و ضایع شدن شخص می‌گردد.

توریه چیست ودر چه مواردی جایز است؟

توریه عبارت است از لفظی که دارای دو معنا است و متکلم معنایی از کلام خود را که مرادش نیست و برخلاف واقع است به مخاطب منتقل می‌کند‌. توریه در لغت به معنای پنهان کردن‌، پوشاندن و افشا نکردن راز است.

به عنوان مثال مستمندی از شخصی تقاضای کمک می‌کند و او که نمی‌خواهد مساعدت نماید می‌گوید دستم خالی است و واقعن آن زمان در دستش چیزی نیست، گرچه ممکن است در جیب یا حساب بانکی‌اش مبالغ هنگفتی وجود داشته باشد.

توریه در مواقع اضطرار مانند دفاع از عقیده و یا اصلاح ذات‌البین جایز شمرده شده است.

با توجه به موارد ذکر شده بهتر است جناب شهردار برای اعضای شورای شهر و مردم شریف به صورت واضح توضیح دهند که از پول عوارض مردم شریف چه مبلغی را در دفتر خود برای تغییر دکوراسیون و مناسب‌سازی هزینه نموده‌اند و آیا در دفتر کار شهردار قبل که بسیار مرتب و زیبا بازسازی شده بود نمی‌شد سال آخر را هم ادامه خدمت داد. به راستی طبق نظر کارشناسان با این مبلغ می‌توانستیم 60 پارک 1000 متری برای حاشیه شهر ایجاد نماییم که متاسفانه جناب شهردار بدون مشورت و اذن شورا چنین ضرر و زیانی را متوجه شهر نمودند.

در این خصوص مطلبی در خرداد ماه 89 در همین سایت انتشار یافته با عنوان اتاق پر هزینه آقای شهردار‌. این‌جا کلیک کنید‌.

اسناد هزینه کرد جهت اتاق آقای شهردار‌:


 


خبر / رادیو کوچه

جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه با اتشار بیانیه‌ای از عمر سلیمان، هم‌تای مصری خود خواست که ضمن اتخاذ سیاست «عدم تلافی» علیه مخالفان، قانون وضعیت اضطراری در کشورش را فورن لغو کند.

به گزارش رویترز، کاخ سفید در حالی خواهان تسریع در روند اجرای اصلاحات سیاسی در مصر شده که صدها هزار مصری در بزرگ‌ترین تجمع اعتراض‌آمیز خود در میدان تحریر قاهره، خواهان کناره‌گیری فوری حسنی مبارک از قدرت شده‌اند.

کاخ سفید با انتشار این بیانیه جزییاتی از تازه‌ترین مکالمه تلفنی جو بایدن و عمر سلیمان را منتشر کرده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، لغو فوری قانون وضعیت اضطراری، جلوگیری از اقدام وزارت کشور علیه فعالان سیاسی- مدنی و روزنامه‌نگاران و نیز شرکت گروه‌های بیش‌تری در روند مذاکرات سیاسی، از درخواست‌های اصلی آقای بایدن بوده است.

معاون بارک اوباما هم‌چنین بر این خواسته مخالفان که دولت مصر باید اطمینان دهد علیه آن‌ها دست به اقدامات تلافی‌جویانه نخواهد زد، تاکید کرده است.

دولت آمریکا بار دیگر گفت که روند تغییرات سیاسی مصر جدی، صلح آمیز و مشروع باشد و نتایجی فوری و غیرقابل بازگشت به وجود بیاورد.

این در حالی است که اکثر معترضان مصری هم‌چنان خواهان کناره‌گیری سریع حسنی مبارک از قدرت هستند و روند اصلاحات تدریجی تحت نظارت معاون وی را رد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

«ادامه اعتراضات مصر علی‌رغم افزایش حقوق بخش دولتی»


 


محبوبه‌ شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیستم بهمن برابر با زادروز «ژازه طباطبایی»، نقاش، مجسمه‌ساز، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس ایرانی است. او «نگارخانه هنر جدید» را که اولین نگارخانه ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود تاسیس کرد. وی که زاده سال 1309 بود در چنین روزی در سال ۱۳۸۶ در تهران درگذشت.

«ژازه طباطبایی»، در سال ١٣٠٩ در خانواده‌ای اهل هنر، خاصه موسیقی و نقاشی در تهران زاده شد. پدربزرگ او نگارگر و طراح و بافنده‌ی قالی بود و ژازه نخستین الهام‌ها و درس‌ها را از او گرفته است. پدر نظامی او بیش‌تر مایل بود پسرش شغل سیاسی و اداری اختیار کند، اما ژازه از اوان نوجوانی با کششی بی‌اختیار به نویسندگی، نگارگری و تندیس‌گری روی آورد.

او اولین داستانش را در دوازده سالگی نوشت. بعدها به نگارش نمایش‌نامه‌هایی هم چون «شکوفه‌های پژمرده»، «لرد چی‌چی یانوف»، «جای پا» و «آقا موچول» پرداخت، که آن‌ها را در «کانون پیش‌آهنگ» کارگردانی کرد و به صحنه آورد و در سن شانزده سالگی  داستان «پسر کوچک» را به چاپ ‌رساند.

او در سال ۱۳۲۹ از هنرستان هنرپیشگی دیپلم گرفت و اولین نمایش‌گاه نقاشی خود را که نقاشی‌هایی با سبک «مینیاتور» بودند، برپا کرد. ژازه در سال ۱۳۳۳ در رشته کارگردانی و مبانی تاتر در دانش‌کده ادبیات ایران شاگرد اول شد و نمایش «پیراهن ملوانی» را به صحنه آورد.

در سال ۱۳۳۹ دوره نقاشی را در دانش‌کده هنرهای زیبا به ‌پایان رساند و «گالری هنر جدید» را بنیاد نهاد که اولین نگارخانه در ایران به‌شمار می‌رفت. آثار ژازه تا کنون در کشورهایی مختلفی از جمله بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، یونان، آلمان، ترکیه، هند، چین و آمریکا به نمایش در آمده است و ده جایزه بین‌المللی را از آن او کرده ‌است.

در سال ۱۳۴۶ «خسرو سینایی» کارگردان سینما فیلمی از آثار طباطبایی تهیه کرد که «شرح حال» نام دارد و سی سال بعد در سال ۱۳۷۶ نیز فیلم دیگری با نام «کوچه پاییز» درباره زندگی او ساخت. گفته شده: سینایی معتقد است «گالری هنر جدید» در تهران که در حال حاضر شاید بیش از پنج هزار مجسمه از آثار ژازه در آن نگه‌داری می‌شود، یکی از استثنایی‌ترین مکان‌های فرهنگی و هنری ایران در دوران مدرن است که باید آن را ثبت کرد و از آثار منحصر به فرد آن نگه‌داری کرد.

ژازه سال‌های پایانی عمرش اقلب در کشور اسپانیا زندگی می‌کرد و اما سرانجام او که مدتی بود که به دلیل مشکلات ریوی، اختلال در بلع و خونریزی معده در بخش آی سی یو بیمارستان «آتیه، تهران» بستری شده بود، در بیستم بهمن ۱۳۸۶ در سن ۷۷ سالگی در همان بیمارستان درگذشت.

ژازه طباطبایی از جمله نقاشانی بود که موضوعات سنتی را به شیوه مدرن بیان و مجسمه‌هایش را با استفاده از آلات و ادوات مستعمل ماشین‌های صنعتی خلق می‌کرد. او نام خود را سنت‌شکنانه «تباتباای» امضا می‌کرد.

منبع‌ها:

گوگل

ویکی‌پدیا

خانه معمار


 


خبر / رادیو کوچه

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، عنوان کرد این اتحادیه در حال بررسی لغو منع سفر علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی است که به دلیل نقشی که در برنامه اتمی ایران داشته مشمول تحریم شده است.

علی‌اکبر صالحی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی که چندی پیش به وزارت خارجه منصوب شد، جز‌ مقام‌های این کشور است که با تحریم‌های 27 عضو اتحادیه اروپا نمی‌تواند به این کشورها سفر کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، خانم اشتون که برای شرکت در نشست شورای امنیت درباره موضوعاتی از جمله برنامه اتمی ایران به نیویورک رفته است به خبرنگاران گفت: «دکتر صالحی وزیر خارجه است و بحث کنونی این است که معمولن وزرای خارجه از فهرست‌های ممنوعه حذف می‌شوند، زیرا شما باید بتوانید با یک نماینده، وزیر خارجه، که قادر به سفر باشد، ملاقات کنید.»

در پی عدم حضور علی‌اکبر صالحی در اجلاس امنیتی اخیر مونیخ، برخی خبرگزاری‌ها احتمال دادند که او شاید نگران ممنوعیت سفر خود به اروپا است.

ولی آقای صالحی گفت که به خاطر مشغله زیاد در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت نکرده و در آینده در چنین نشست‌هایی شرکت خواهد کرد.

خانم اشتون گفت که انتصاب او به وزارت خارجه ایران ممکن است حاکی از تغییری در نحوه مذاکره ایران باشد.

وی در ادامه افزود: «ما منتظریم تا ببینیم آن‌ها چه می کنند. البته دکتر صالحی برنامه اتمی را به خوبی می‌شناسد. اگر با او ملاقات کنیم شاید نحوه گفت‌وگوها متفاوت باشد.»

در آخرین مذاکرات ایران و گروه 1+5 در استانبول، خانم اشتون طرف اصلی گفت‌وگو با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

ایران در این مذاکرات بی‌نتیجه، خواهان لغو تحریم‌ها و پذیرش حق غنی‌سازی اورانیوم به‌عنوان پیش شرط ادامه گفت‌وگوها شد.

بیشتر بخوانید:

«‌ابهام در رفع محدودیت وزیرخارجه جمهوری اسلامی»


 


رادیو کوچه

1324 خورشیدی - زادروز «پیروز مجتهدزاده»، جغرافی‌دان، محقق و کارشناس مسایل سیاسی ایرانی است. وی استاد جغرافیای سیاسی و «ژئوپلیتیک» دانش‌گاه «تربیت مدرس تهران»، مشاور پژوهشی دانش‌گاه سازمان ملل متحد و مدیر عامل بنیاد پژوهشی «یوروسویک» (Urosevic Research‌ Foundation) لنـدن است. از او بیش از بیست عنوان کتاب به زبان‌هاى انگلیسى و فارسى منتشر شده است.

1974 میلادی - دولت «مسکو» که از آوریل 1972 با عراق پیمان دوستی همه جانبه داشت، ضمن انتقاد از دولت وقت «ایران» اعلام داشت که از شکواییه «عراق» علیه ایران در شورای امنیت دفاع خواهد کرد و اگر بغداد تقاضا کند ناوگان به خلیج فارس خواهد فرستاد. روز پیش از آن (هشتم فوریه) بغداد علیه تهران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت برده و مدعی شده بود که نه تنها ایران واسطه انتقال پول، اسلحه و کمک‌های دیگر آمریکا به کردهای عراقی برای ادامه جنگ با دولت عراق شده است، بلکه نیروهای مسلح ایران به حمایت از کردها و هم‌چنین در نقاط مرزی دیگر وارد خاک عراق شده، جمعن بیش از 30 نظامی عراقی را کشته و زیان‌های مالی وارد ساخته‌اند. در شکواییه آمده بود که در یک مورد تانک‌های ایران تا عمق پنج کیلومتری وارد خاک عراق شده و تخریب ایجاد کرده بودند.

1977 میلادی - سال‌روز درگذشت «سرگئی ایلیوشین» (Sergey Ilyushin) طراح معروف هواپیما است. وی طراح جنگنده و بمب‌افکن‌های ایلیوشین و هواپیماهای مسافربر و باری ایلیوشین 18 و ایلیوشین 62 است. شکاری «ایل‌ 2» و بمب‌های «ایل‌ 4» ساخت او در طول جنگ جهانی دوم از عوامل پیروزی شوروی بر آلمان بودند. وی عضو آکادمی علوم شوروی و دارنده عنوان قهرمان کار «سوسیالیستی» و «ستاره سرخ» بود.

1963 میلادی - زادروز «برایان گرین» (Brian Green) فیزیک‌دان آمریکایی و یکی از نظریه‌پردازان نظریه «ریسمان» است. او از سال ۱۹۹۶ در دانش‌گاه «کلمبیا» به تدریس ‌پرداخت. وی در ۱۲ سالگی آن چنان در ریاضی توانایی پیدا کرد که یک استاد دانش‌گاه به او خصوصی درس می‌داد. گرین در سال ۱۹۸۰ وارد دانش‌گاه «هاروارد» شد و لیسانس فیزیک گرفت. در سال ۱۹۹۶ دکترای خود را با بورس «رودز» در دانش‌گاه «آکسفورد» گرفت.

1849 میلادی - انقلاب مردم شهر «رم» که در چارچوب انقلابات سال 1848 اروپا صورت گرفته بود، در این روز با فرار پاپ (پی نهم) از مقر خود به نتیجه رسید و «جمهوری روم» به همان صورت دو هزار سال پیش و یک هیت رییسه سه‌نفری احیا شد. انقلاب شهر رم را سخت‌گیری و خشونت‌های وزیر دادگستری پاپ وقت، باعث شده بود که به قتل او بیانجامد. انقلاب از پانزدهم نوامبر 1848 آغاز شده بود. پس از فرار پاپ وقت با لباس مبدل و پناه‌بردن به یک دژ نظامی، رهبران انقلاب و شهردار رم انتخابات عمومی برگزار کردند و مجمع ملی تشکیل دادند و این مجمع ضمن تدوین یک قانون اساسی، یک هیت سه‌نفری مرکب از یک فیلسوف (مازینی)، یک حقوقدان (آرملینی) و یک سیاست‌مدار مذهبی وابسته به پاپ (به‌نام سافی) را برای ریاست جمهوری انتخاب کرد، آزادی مذهب و بیان عقیده داد و مجازات اعدام را لغو کرد.

1940 میلادی - زادروز «جان مکسول کوتزی‌« (John Maxwell) نویسنده هلندی‌تبار اهل آفریقای جنوبی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۳ میلادی است. پدر او حقوق‌دان و مادرش معلم بود. او در سال ۱۹۵۷ میلادی به دانش‌گاه «کیپ‌تاون» وارد شد و به تحصیل انگلیسی و ریاضیات پرداخت و در سال ۱۹۶۰ میلادی مدرک کارشناسی‌ ادبیات، و در ۱۹۶۱ میلادی کارشناسی ریاضیات‌اش را دریافت کرد.

——————————————

برخی از روی‌دادهای دیگر

867 میلادی - «یعقوب لیث» مبارز خستگی‌ناپذیر راه تجدید استقلال و یک‌پارچگی ایران و قهرمان ملی کار آزادکردن «هرات»، «بامیان»، «بلخ»، «کابل»، «غزنه» و «بست» از سلطه عرب را در این روز تکمیل کرد.

1881 میلادی - سال‌روز درگذشت «فئودور داستایوفسکی» نویسنده روس است. ویژگی منحصر به فرد آثار وی روان‌کاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت‌های داستان است.

1386 خورشیدی – سال‌روز درگذشت «ژازه تباتباای» (طباطبایی) نقاش، مجسمه‌ساز، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس ایرانی است. او «نگارخانه هنر جدید» را که اولین نگارخانه ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود تاسیس کرد.

1441 میلادی - «علی‌شیر نوایی»شاعر معروف قرن پانزدهم به دنیا آمد. علیشیر به زبان فارسی و ترکی شعر سروده است. وی سال‌ها در شهر هرات می‌زیست و موردتوجه سلطان حسین میرزای تیموری بود. معروف ترین دیوان علی‌شیر «خمسه» عنوان دارد که آن را به سبک نظامی گنجوی سروده است.


 


این روزها رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر در زندگی بشر تا آن‌جا تاثیرگذار بوده که کار به پلاکاردهای تظاهرکنندگان مصری نیز کشیده است.


 


خبر / رادیو کوچه

سفیر جمهوری اسلامی در نیجریه روز سه‌شنبه، در مصاحبه‌ای عنوان کرد که محموله توقیف شده در بندر لاگوس جزیی از توافق بین ایران و گامبیا و عازم این کشور بوده است.

حسین عبداللهی، سفیر جمهوری اسلامی در نیجریه گفت: «من رسمن مطلع شده‌ام که این محموله برای نیجریه نبوده است. مقصد آن گامبیا بوده است.»

وی افزود ارسال این محموله بر اساس توافق‌نامه سه سال پیش بین ایران و گامبیا و سومین بخش آن بوده است.

سفیر ایران گفت که از مقام‌های گامبیا خواست اجازه ندهند «این حادثه موجب بهره‌برداری کسانی شود که از روابط دوستانه دو کشور خرسند نیستند.»

این در حالی است که مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی از جمله منوچهر متکی وزیر امور خارجه وقت ایران در ابتدا مدعی شده‌‌ که این سلاح‌ها متعلق به یک شرکت خصوصی و عازم کشوری در غرب آفریقا بوده است.

از سویی دیگر دولت نیجریه هم اعلام کرد که موضوع را «بر اساس وظایف خود در چارچوب قطع‌نامه ۱۹۲۹»، به شورای امنیت سازمان ملل گزارش کرده است.

ماموران امنیتی نیجریه اوایل آبان ماه در جریان بازرسی از یک کشتی تجاری، ۱۳ کانتینر حاوی اسلحه و مواد منفجره را کشف و ضبط کردند.

بیشتر بخوانید:

«محاکمه شهروند ایرانی متهم به قاچاق سلاح در نیجریه»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

آفرینش

(1تصویب بودجه سال 90 به صورت 2 دوازدهم

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=77455

عضو هیت رییسه مجلس با بیان این‌که دولت در ارایه بودجه تاخیر کرده است، گفت: «با تاخیر بیش از حد دولت، برای اولین‌بار پس از انقلاب اسلامی ما با تصویب بودجه 2 دوازهم روبه‌رو خواهیم بود که این مسئله نتیجه عدم شناخت دولت از فضای مجلس است.

(2اعتراف تل‌آویو به قدرت ایران

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=77452

ایسنا: وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با اذعان به قدرت ایران در خاورمیانه، تهران و ترکیه را بازی‌گران اصلی در منطقه دانست و اعلام کرد: دولت‌های قوی موجود در خاورمیانه جزو کشورهای عربی نیستند.

رسالت

(1اولتیماتوم غیر مستقیم اوباما

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=54133

رییس‌جمهور ایالات متحده کماکان پی‌گیر تحولات قاهره است. حضور پررنگ اخوان‌المسلمین در صحنه نبرد خیابانی علیه حکومت حسنی مبارک به شدت منجر به نگرانی استراتژیست‌های کاخ سفید شده است. حتا افرادی مانند «دیک چنی» به‌عنوان افراطی‌ترین حامیان دیکتاتوری مبارک، دیگر وی را مهره‌ای سوخته می‌دانند که چاره‌ای جز کناره‌گیری از قدرت ندارد. به عبارت بهتر مقامات آمریکایی دیگر نسبت به  گزینه‌ای به‌نام حفظ مبارک در قدرت ناامید شده‌اند. اوباما هر روز در مصاحبه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای خود موضوع مصر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آخرین مواضع واشنگتن را در این خصوص بیان می‌کند.

(2مبارک به بهانه درمان به آلمان می‌رود

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=54112

در پی انتشار اخباری در چند روز گذشته مبنی بر احتمال سفر «حسنی مبارک» به آلمان برای درمان، «اشپیگل» نوشت که رییس‌جمهوری مصر به‌زودی برای درمان به کلینیکی در آلمان خواهد رفت. اشپیگل نوشت‌، گفتگوهای ضروری در این زمینه انجام شده است.«نیویورک تایمز» نیز چندی پیش از وجود پیشنهادهایی در دولت مصر برای سفر مبارک به آلمان به بهانه انجام معاینات پزشکی خبر داده بود.

کیهان

(1رهبر انقلاب در جمع فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی: «جمهوری اسلامی ایران اکنون الگوی ملت‌ها شده است.»

http://www.kayhannews.ir/891120/3.htm#other302

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیروز در دیدار جمع زیادی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی، ایستادگی و استقامت ملت ایران بر اصول و ارزش‌ها به‌ویژه اسلام را، عامل اصلی ماندگاری جمهوری اسلامی و الگو‌شدن آن برای ملت‌ها دانستند و تاکید کردند: حرکت عظیم ملت‌ها در برخی کشورها و بیداری اسلامی در منطقه، قطعن تاثیرپذیر از حرکت بزرگ اسلامی ملت ایران در 32 سال گذشته بوده و اکنون زمان پایان تدریجی دوران قدرت‌ها و سلطه قدرت‌مندان فرا رسیده است.

(2اعتراف خاتمی به ماهیت ضدانقلابی فتنه سبز

http://www.kayhannews.ir/891120/2.htm#other205

خاتمی در دیدار شماری از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اضافه کرد: «کسی که از جمهوری اسلامی دفاع کند، انقلابی واقعی است و کسی که به آن لطمه بزند ولو به‌نام دین یا هر نام دیگری، اوست که از انقلاب فاصله گرفته است حتا اگر ادعای انقلابی‌گری کند.»

همشهری

(1سهمیه بنزین نوروزی در راه است

http://www.hamshahri.net/news-127755.aspx

به‌گزارش همشهری، دیروز خبری از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت مبنی بر تصمیم دولت برای اختصاص سهمیه بنزین نوروزی مخابره شد. براساس این گزارش محمد رویانیان در یک جلسه سخن‌رانی بدون اشاره به میزان این سهمیه گفته بود که سهمیه‌ای که برای نوروز اختصاص می‌یابد افزون بر سهمیه ماهانه بنزین خودروهاست.

(2محاصره وزارت کشور و پارلمان مصر توسط معترضان

http://www.hamshahri.net/news-127744.aspx

تظاهرات میلیونی در سرتاسر شهرهای مصر و محاصره وزارت کشور و پارلمان از سوی معترضان از آخرین تحولات مربوط به مصر به‌شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، شهرهای کنونی مصر هم اکنون شاهد تظاهرات میلیون‌ها مصری است.

جامجم

(1 برلوسکنی‌، دیگر کافی است

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100835315005

به گزارش ایسنا، سایت اینترنتی هفته نامه آلمانی اشپیگل در تحلیلی نوشته است: «اعتراضات دولتی و حزبی علیه برلوسکنی، نخست‌وزیر و ثروت‌مندترین مرد ایتالیا، رنگ و شکل دیگری گرفته است. روزگار سخت برای برلوسکنی در حالی می‌گذرد که اخیرن فعالان سیاسی این کشور با جمع‌آوری امضا در صدد به اتمام رساندن دوران برلوسکنی هستند.

(2جنوب سودان رای به استقلال داد

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100835308671

مسوولین انتخاباتی تایید کرده‌اند که جنوب سودان با قاطعیت رای به استقلال داده است. به گفته آن‌ها نزدیک به 99 درصد از رای‌دهندگان در رفراندوم ژانویه از تقسیم بزرگ‌ترین کشور آفریقا حمایت کرده‌اند.

خراسان

(1رییس‌جمهوری روز 22 بهمن در میدان آزادی سخن‌رانی می‌کند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=11&day=20&id=578794

حجت‌الاسلام یداله شیرمردی رییس ستاد اقامه نماز جمعه تهران در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که نماز جمعه این هفته تهران با یوم‌اله 22 بهمن هم زمان شده‌است، از سخن‌رانی پیش از خطبه‌های احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در میدان آزادی خبر داد و گفت: «پس از پایان سخن‌رانی وی، راه‌پیمایان با حضور در دانش‌گاه تهران و خیابان‌های اطراف نماز جمعه را اقامه خواهند کرد.»

(2توافق ایران و روسیه برای هم‌کاری شرکت‌های 2 کشور در عراق

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=11&day=20&id=578830

به گزارش مهر  دانایی‌فر، سفیر ایران به دیدارهای خود با مقامات عراقی اشاره کرد و گفت: «‌دیدارهایی با معاون رییس‌جمهوری عراق داشتم و علاوه بر این روز یک‌شنبه سفیر روسیه در عراق در سفارت ایران دیداری با بنده داشت که در این دیدار درباره پروژه‌های موجود در عراق برای هم‌کاری شرکت‌های ایرانی و روسی گفت‌وگو شد و به این توافق رسیدیم که شرکت‌های ایرانی و روس برای هم‌کاری در عراق به هم معرفی شوند.

دنیای اقتصاد

(1بازنگری‌های جدید یارانه‌ای

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=242880

تازه‌ترین تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران برنامه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی نشان می‌دهد که مجریان برنامه هدف‌مندی یارانه‌ها با رصد مستمر رفتار، روی‌کرد واقع‌بینانه یا بازار محوری نسبت به تعیین قیمت حامل‌های انرژی یا تخصیص منابع جدید برای ترمیم توان واحد‌های صنعتی دارند.

(2نفت و طلا در مسیرهای متفاوت

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=242823

گروه بورس جهانی، دادوستد طلا در بورس‌های کالایی جهان با افزایش قیمت روبه‌رو شد، در حالی که قیمت نفت خام نوسان قیمتی را تجربه کرد. مبادلات بورس توکیو در این روز با افزایش بیش‌تر محصولات مورد معامله ادامه یافت، هر چند برخی از محصولات هم‌چون گازوئیل و نفت خام در دو سر رسید مختلف با نوسان روبه‌رو شدند، اما سایر محصولات با رشد قیمت مواجه شدند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته