-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۳۰, یکشنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 11/21/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ایرانیِ در تبعید مینا احدی در مورد دو روزنامه نگار آلمانی صحبت می کند که در ایران بازداشتند. احدی ماجرای سکینۀ محمدی آشتیانی را که به مرگ با سنگسار محکوم شده در سراسر جهان مطرح کرد. گفتگو را الیزا زیمانتکه انجام داده است.

***

خانم احدی، در دهم اکتبر دو روزنامه نگار آلمانی در ایران در ضمن انجام مصاحبه با پسر و وکیل سکینۀ محمدی آشتیانی که به مرگ با سنگسار محکوم شده دستگیر شدند. این دو روزنامه نگار را از کجا می شناسید؟

یکی از اینها چند ماه پیش به من زنگ زد و گفت مایل است با سجاد قادرزاده پسرخانم آشتیانی تماس بگیرد و با او در ایران برای نشریۀ «بیلد اَم زونتاگ» مصاحبه کند. من تماس را برقرار کردم و با او دربارۀ خطرها حرف زدم. به او گفتم ممکن است بازداشت شود و با این وجود وی تصمیم گرفت به ایران برود. فکر می کنم هیچگاه قبلاٌ ایران نبوده و فارسی هم نمی داند. نمی دانم تا چه حد خود را برای مسافرت آماده کرده بود، من دخالتی در همانگ کردن مصاحبه نداشتم.

با این وجود وقتی دو روزنامه نگار و پسر و وکیل خانم آشتیانی بازداشت شدند از تلفن در مصاحبه شرکت کردید.

در نهم اکتبر این روزنامه نگار از ایران به من زنگ زد و گفت مترجم گیر نیاورده است. از من پرسید آیا می توانم روز بعد در تلفن ترجمه کنم و من جواب مثبت دادم. مصاحبه قرار بود در دفتر وکیل هوتن کیان در تبریز انجام شود. احتمالاٌ وکیل فکر کرده آنجا در امانند.

چگونه از بازداشت مطلع شدید؟

دو سؤال را ترجمه کرده بودم که ناگهان روزنامه نگار به آلمانی و با صدای بسیار بلند گفت: «اینجا چه خبره؟» و بعد «باید قطع کنم.» آخرین چیزی بود که شنیدم.

موقعیت این دو را چگونه ارزیابی می کنید؟

اول فکر کردم خیلی زود آزاد می شوند. اما حالا تبدیل به گروگان های سیاسی شده اند. آلمان طرف بسیار مهمی برای ایران است و آنها خواهند کوشید این کشور را به دلیل تحریم علیه ایران زیر فشار بگذارند. اتهام جاسوسی بسیار رواج دارد. رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی مالک اژدر شریفی در یک روزنامۀ ایرانی بعنوانِ دلیل بازداشت ذکر کرد که روزنامه نگاران می خواستد در تبریز از نهادها و اداره ها عکس بگیرند. به گفتۀ وی این مطلب برای ایران خطر امنیتی است. وی مدرکی در دست ندارد. فکر می کنم این دو آلمانی فقط بد آوردند. وکیل و پسرِ آشتیانی قبلاٌ مصاحبه های زیادی انجام داده بودند، این کار مقام ها را تحریک کرده بوده است.

در اظهارات روزنامه نگاران در تلویزیون دولتیِ ایران شما به عنوان مقصر اصلی مطرح می شوید. چه توضیحی دارید؟

سی سال است که علیه سنگسار مبارزه می کنم و پیکار برای آزادی آشتیانی در سرتاسر جهان خشم علیه حکومت سرکوبگر برانگیخته است. خانم آشتیانی را هم در این نمایش نشان دادند که ظاهراٌ می گفت من باید دست از سر او بردارم و اینکه فقط وضعیت او را بدتر می کنم. پیکار برای آزادی خانم آشتیانی دست کم او را از سنگسار نجات داده است. با این وجود هنوز هم به مرگ محکوم است و حکم ممکن است هر لحظه به اجرا درآید. از اینرو باید همچنان به مبارزۀ خود ادامه دهیم.

* در: دِرتاگِس اشپیگل


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته