-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

Latest News from Kaleme for 11/23/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خانواده های دانشجویان زندانی در تبعید، ضیاء نبوی و مجید دری در آخرین ملاقاتی که در اهواز و بهبهان با فرزندانشان داشتند، روحیه آنها را خوب و وضعیت جسمی شان را نا مناسب توصیف کردند. مجید دری در این ملاقات پیشاپیش فرارسیدن روز دانشجو را به یاران دبستانی خود تبریک گفته و تاکید کرده است که « دستگیریها و تهدیدها نمی تواند جلوی فکر آزاد ما را بگیرد »

به گزارش وب سایت جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، خانواده ی سید ضیا نبوی، چهارشنبه ی گذشته، پس از ماه ها توانستند با این دانشجوی محروم از تحصیل به صورت حضوری در زندان اهواز ملاقات کنند. به گفته منابع نزدیک به خانواده نبوی، در این دیدار مسئولین زندان اهواز از خانواده سید ضیاء نبوی در قبال رفتارهای زشت و زننده خود در طول مدت تبعیدش به زندان اهواز عذر خواهی کردند.

هر چند خانواده این دانشجوی زندانی، در آن ملاقات روحیه او را خوب توصیف کرده اند اما به شدت نسبت به وضعیت سلامتی فرزندشان ابراز نگرانی کرده اند.

از طرفی دیگر خانواده سید ضیاء نبوی، به شدت نگران محمد کیانی یکی از فعالین خوزستانی هستند که اخیرا هنگامی که برای سید ضیاء نبوی کتاب می برد، توسط نیروهای ناشناس ربوده شد، هیچ اطلاعی از وضعیت این فعال خوزستانی در دست نیست.

محمد کیانی، پیشتر نیز در حین بردن لباس برای مجید دری دیگر دانشجوی محروم از تحصیل که به زندان بهبهان تبعید شده است،مورد ضرب و شتم نیروهای ناشتاس قرار گرفته بود.

سید ضیا نبوی ، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که شب ۲۵ خرداد ماه سال گذشته در منزل یکی از دوستانش دستگیر شد ، در دادگاه بدوی به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

پیشتر ژینوس شریفی، وکیل این فعال دانشجویی نیز درباره حکم گفته بود: « این حکم انتقام‌گیری از ضیا برای فعالیت‌های او در شورای دفاع از حق تحصیل است. »

چهارشنبه ی گذشته، خانواده ی مجید دری، دیگر دانشجوی زندانی در تبعید بعد از یک هفته مجدد به ملاقات او در زندان بهبهان رفتند.

در این دیدار که بعد از مدت ها، بیشتر اعضای خانواده حضور داشتند، به خاطر بعد مسافت (۱۱۰۰ کیلومتر) و همچنین سرباز بودن برادر کوچکتر و شاغل بودن برادر دیگر مجید، امکان ملاقات حضوری برای تمامی اعضای خانواده فراهم نبود.

خانواده ی این دانشجوی محروم از تحصیل، از همکاری مردم و مسئولین زندان بهبهان در جریان این ملاقات تشکر کردند.

گفته می شود بعد از بازگشت خانواده دری به محل زندگی، وضعیت جسمی مادر این فعال دانشجویی بد و راهی بیمارستان شده است. با این حال روحیه ی خوبی دارد و اعلام کرده که به دیدن مجید زنده است.

مجید دری که از شکستگی دنده اش (در زندان اوین) هنوز رنج می برد، دچار مشکل شکستگی عینک نیز شده که در وضعیت جسمانی وی تأثیر بدی (به علت داشتن میگرن) می گذارد.

به گفته ی خانواده این دانشجوی زندانی، روحیه مجید خوب بوده و در جریان آن ملاقات برای همه ی زندانیان در بند ۳۵۰ اوین اظهار دلتنگی کرده است. او پیشاپیش ۱۶ ام آذر را به یاران دبستانیش تبریک گفته و آرزو کرده است که به زودی همگی زیر سقف ایران آزاد بتوانند روز دانشجو رو جشن بگیرند و دیگر از ۱۶ ام آذر به عنوان روز کتک خوردن و اذیت شدن دانشجویان یاد نشود. او از زندان بهبهان خطاب به مسئولین گفته است « دستگیریها و تهدیدها نمیتواند جلوی فکر آزاد ما را بگیرد. »

مجید دری دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه که چندی پیش به زندان بهبهان تبعید شد، در طی جلسات دادرسی اجازه ورود به دادگاه را نیافت و وکیل وی از دفاع نسبت به اتهام محاربه به این بهانه که سندی مبنی بر ایراد اتهام وجود ندارد، منع شد اما در نهایت با استناد به همین مورد اتهامی در دادگاه بدوی ۱۱ سال و در دادگاه تجدید نظر وی را به ۶ سال حبس در تبعید محکوم کردند.

بر همین اساس، مجید دری شکایت نامه ای تنظیم کرده بود که دادسرای انتظامی قضات از دریافت شکوائیه رسمی مجید دری از قاضی پرونده‌اش، سر باز زد و علاوه بر آن خانواده دری را که برای تحویل شکایت‌نامه مراجعه کرده بودند، تمسخر و تهدید به بازداشت کردند.


 


حمید محسنی، رییس دفتر میر حسین موسوی، امروز با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد .

به گزارش کلمه، وی که دو ماه و نیم پیش در پی مراجعه ماموران وزارت اطلاعات به منزلش بازداشت شده بود، روز اول آذر ماه سال جاری از زندان اوین آزاد شد و مورد استقبال بستگان و دوستان خود در برابر زندان قرار گرفت.

محسنی در این مدت در یکی از سلول های انفرادی بند ۲۰۹ نگه داری شد .او پس از شدت یافتن محدودیت ها برای میر حسین موسوی، دستگیر و زندانی شد . نیروهای امنیتی درنیمه شهریور ماه امسال به دفتر موسوی حمله و اقدام به تفتیش و بازرسی دفتر او کردند.درست بعد از این اقدام محسنی نیز دستگیر و روانه زندان اوین شد

محسنی در دوران بازداشت خود از ملاقات با خانواده محروم بود و تنها چند بار توانست با خانواده اش تماس تلفنی داشته باشد .


 


سید مصطفی تاج زاده *

تقدیم به شهدای ۸۸ ایران سبز که قربانی تمامیت‌خواهی جناح حاکم شدند

مقدمه

اندیشه و عملکرد هر فرد، گروه و جناح سیاسی را می‌توان از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار داد. معمول‌‌ترین روش، سنجش دیدگاه و رضایت شهروندان درباره رفتار و گفتار بازیگران عرصه سیاست است که از طریق نظرسنجی‌ها یا میزان آرای کسب شده در انتخابات آزاد و منصفانه مشخص می‌شود. شیوه دیگر بررسی شعارها و وعده‌های دوران تبلیغات انتخاباتی نامزدها و مقایسه‌ آن‌ها با عملکرد گروه پیروز است که می‌تواند صداقت یا تظاهر نامزدها و واقع‌بینانه‌ یا رویایی بودن شعارهای‌ آنان را نشان دهد. اما من در این مقاله قصد دارم از منظر دیگری به ارزیابی رفتار و گفتار جناح حاکم بپردازم و می‌کوشم معیارهایی پیشنهاد دهم که صرفاً به کار بررسی عملکرد جناح مذکور نیاید، بلکه با مراجعه به آن، بتوان مواضع و عملکرد همه اشخاص،‌ احزاب و جناح‌ها، از جمله رهبران و فعالان جنبش سبز را بررسی کرد. البته همان گونه که ملاحظه خواهد شد، خود آن معیارها را درباره جناح حاکم شرح و بسط داده‌ام. ملاک‌های مورد نظر من عبارتند از:

الف) میزان سازگاری گفتار یک جناح با رفتار آن

ب) انسجام منطقی دیدگاه‌ها و مواضع

ج) مغالطه‌‌های سیاسی بازیگران عرصه سیاست

د) یگانگی یا دوگانی معیارها (استانداردهای دوگانه)

ه) گفتمان زنده و گفتمان شکست خورده سیاسیون

در این مقاله قصد ندارم از تحقق یا عدم تحقق وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی و نیز میزان رضایت یا نارضایتی قشرهای مختلف از عملکرد جناح حاکم سخن بگویم. چرا که مقصود من فراتر از نقد جناح مذکور، ارائه معیارهایی است که بی‌توجهی به آن‌ها موجب آسیب‌پذیری عرصه سیاست‌ورزی در ایران می‌شود. به همین دلیل سپاسگزار خواهم شد صاحب‌نظران، ملاک‌های پیشنهادی من و نیز مصادیق آن‌ها را نقد، اصلاح و تکمیل کنند تا چارچوب مناسبی برای ارزیابی دیدگاه و عملکرد فعالان سیاسی فراهم شود. بحث درباره این معیارها می‌تواند همة بازیگران عرصه سیاست، از جمله خود ما، کمک کند تا مسئولانه‌تر عمل نماییم و دچار تناقض در گفتار و نظر، عدم انسجام درونی دیدگاه‌‌ها، استنتاج‌های نادرست سیاسی، دوگانگی معیارها و سایر ضعف‌ها و خطاهایی که در جریان کشمکش با رقبا معمولاً آن‌ها را یا فراموش می‌کنیم یا بنا به عادت دیرینه با «فرافکنی» انکارشان می‌کنیم و یا اساساً مانع طرح آن‌ها می‌شویم، با این استدلال (و در واقع با این بهانه) که «نقد درونی» موجب سوءاستفاده رقیب در این برهه حساس می‌شود. به این ترتیب از شناخت نقاط ضعف و در نتیجه راه‌حل‌های مطلوب باز می‌مانیم و در نهایت به تکرار گذشته می‌پردازیم یا به انحراف می‌رویم یا در بهترین حالت سرعت پیشرفت ما کُند می شود، زیرا تجربیات ما انباشت نمی‌شود.

الف. میزان سازگاری رفتار و گفتار

نخستین معیار پیشنهادی من برای ارزیابی بینش، روش و منش یک فرد یا مجموعه سیاسی، بررسی نسبت میان مواضع فرد یا گروه مورد نظر با رفتار آن است. به میزانی که این دو (مواضع و رفتار) از هم دور می‌شوند، صداقت آن شخص یا تشکل مورد تردید قرار می‌گیرد. چنانچه این فاصله به سمت زاویه ۱۸۰ درجه میل کند، می‌توان گفت با کسی یا مجموعه‌ای مواجهیم که به هیچ وجه «اخلاقی» عمل نمی‌کند و مردم‌فریبی، ریاکاری و دروغ، حرف اول را نزد او یا آن‌ها می‌زند و به زبان امروزی «ماکیاولیستی» رفتار می‌کند. زیرا مواضع اعلام شده نشان می‌دهد چنین فرد یا گروهی از ارزش‌ها و هنجارهای مورد قبول شهروندان و رأی دهندگان آگاه است، ولی چون به آن‌ها اعتقاد ندارد یا تحققشان را ناممکن می‌بیند یا مغایر منافع خود ارزیابی می‌کند، در ظاهر با مردم همراهی می‌کند، اما در عمل به کار دلخواه خود می‌پردازد و خواه ناخواه چهره‌ای متزلزل و فاقد اصول و در شرایط حاد، منافق، از خود به نمایش می‌گذارد. روشن است که صداقت سیاسی یعنی سازگاری بین نظر و عمل به تنهایی موفقیت سیاسی را تضمین نمی‌کند. می‌توان اشخاص و احزابی را مثال زد که فاصله مشخص و معناداری بین گفتار و رفتارشان دیده نمی‌شود یا وجود ندارد، در عین حال در عرصه سیاسی موفق نبوده‌اند. آنان صادق‌اند، اما ممکن است نگرش واقع‌بینانه و تیم لایق و برنامه مناسب برای مدیریت کلان کشور نداشته باشند. عکس مسأله نیز صادق است. ای بسا افراد ناصادق که مدیران برجسته‌ای هستند و در کوتاه مدت در عرصه قدرت موفق؛ اگر چه دیر یا زود جایگاه خود را به دلیل همین شکاف از دست می‌دهند. با توجه به توضیح فوق می‌پرسم:

۱- آیا جناح حاکم در این ادعای خود صادق است که آزادترین کشور جهان را مدیریت می‌کند، در عین حال در توقیف و تعطیلی مطبوعات مستقل یا منتقد، بازداشت و زندانی کردن فعالان عرصه‌های مدنی و سیاسی، از جمله روزنامه‌نگاران و صدور احکام محرومیت سی ساله از فعالیت‌های مطبوعاتی و سیاسی، فیلترینگ سایت‌های اینترنتی و انحلال احزاب شهره آفاق است؟ چگونه کشوری می‌تواند آزادترین باشد، ولی به طور مثال در زمینه نبود آزادی قلم و نقض حقوق روزنامه‌نگاران، در رأس سه کشوری باشد که در صدر ناقضان حقوق مطبوعات در جهان محسوب می‌شوند؟ آیا می‌توان جامعه‌ای را آزادترین در جهان خواند که در آن انتقاد به رهبر حکومت که بر اساس قانون اساسی، بیشترین اختیار و مسئولیت را دارد، جرم به شمار آید و منتقدان محاکمه و به حبس‌های چند ساله محکوم شوند؟ چگونه ما آزادترین کشور جهان هستیم، اما هر اجتماع مسالمت‌آمیز به شدیدترین وجه سرکوب می‌شود؟(۱)

۲- آیا این ادعا که مدیران کنونی جامعه از پشتیبانی قاطع ملی بهره‌مندند و مخالفانشان عده‌‌ای قلیل و بدون پشتوانه مردمی‌اند (خس و خاشاکی بیش نیستند) سخن درستی است؟(۲) حال آن‌که همین مدعیان اجازه برپایی یک اجتماع مسالمت‌آمیز را به مخالفان نمی‌دهند تا پایگاه اجتماعی و مردمی‌شان معلوم شود.(۳) اگر حاکمان از چنین حمایتی بهره‌مند باشند، آیا منطقی است که «رفراندم» یا رجوع به «همه‌پرسی» را که نظام سیاسی بر اساس آن استقرار یافته است، شعار دشمنان مردم بخوانند و از آن در هراس باشند؟(۴)

۳- آیا حاکمان کنونی به گفته خود باور دارند که ایرانیان بصیرترین و وفادارترین مردم دنیا هستند؟ اگر آری، پس چرا همه راه‌های قانونی اطلاع‌رسانی و تضارب افکار در شبکه‌های گوناگون صدا و سیما، نشریات، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، مساجد و کانون‌های مذهبی را مسدود می‌کنند و حتی مانع برگزاری مراسم شب‌های قدر یا دعای کمیل می‌شوند؟ آیا عقل سلیم می‌پذیرد که بصیرترین مردم جهان مستحق بسته‌ترین شرایط اطلاع‌ رسانی باشند؟ آیا راهبرد «النصر بالرعب» یا حکومت بر اساس ترس، شایسته‌ بصیرترین مردم تاریخ است؟ اگر جناح حاکم واکسینه شده است، چرا بیم آن می‌رود با کوچکترین نسیم آزادی از پای در آید؟

۴- آیا رقبای انتخاباتی و منتقدان سیاسی جناح حاکم، در کمال آزادی و امنیت به فعالیت مشغولند؟ اگر این گونه است، چرا احزابشان را منحل، مطبوعاتشان را تعطیل، سایت‌های اینترنتی‌شان را فیلتر و اطرافیانشان را بازداشت و در سلول‌های انفرادی حبس می‌کنند؟

علاوه بر این چرا مدیرکل مطبوعاتی کشور به نشریات هشدار می‌دهد که چنانچه مجله یا روزنامه‌ای عکس یا خبر رقیبان سیاسی و انتخاباتی جناح حاکم را منتشر کند، توقیف می‌شود؟ در کدام کشور آزاد، نامزدی را که دست‌کم یک سوم آرای مردم را کسب کرده است، حصر خانگی می‌کنند و اجازه دیدار وی با نامزد دیگر را نمی‌دهند؟ جالب آن‌که شکست هر برنامه خود را نیز به مخالفان خود نسبت می‌دهند؛ مخالفانی که در معرض شدیدترین فشارها و محدودیت‌ها هستند و هیچ تریبون رسمی برای ترویج دیدگاه‌ها و مواضع‌شان ندارند. (۵)

۵- آیا حاکمان فعلی ما در این سخن خود صادقند که دموکراتیک‌ترین کشور جهان را اداره می‌کنند و در آن رأی مردم، تعیین کننده مدیریت کشور است؟ پس چرا انتخابات ناسالم و غیر آزاد را ذیل «نظارت استصوابی» که همان «حق وتوی شورای نگهبان» و «دخالت مطلق و غیر پاسخگوی» آنان در انتخابات است، برگزار می‌کنند؟ چرا فرماندهان نظامی مداخله‌گر در انتخابات، «تلاش دو ساله احزاب منتقد را برای پیروزی بر رییس جمهور در انتخابات»، توطئه و «اقدام براندازانه» می‌خوانند و فعالیت‌های غیر قانونی خود را به سود نامزدی خاص، به شکل علنی شرح می‌دهند؟ اگر ما کشور دموکراتی هستیم، پس چرا وزیر فرهنگ دولت نهم، دموکراسی را خوراکی تهوع‌آور می‌خواند؟ چرا در این کشور نظامیان حرف اول را در همه زمینه‌ها می‌زنند؟

۶- این که می‌گویند ما اهل گفت‌وگو در شرایط برابر حتی با قدیمی‌ترین دشمنان خارجی آئین و میهن و مردم خود هستیم و به همین منظور با سران این کشورها مکاتبه و تقاضای مذاکره می‌کنند، آیا نشان از درستی سخن آنان دارد؟ در حالی که از گفت‌وگوی برابر با منتقدان و مخالفان خود که سوابق و خدماتشان به اسلام، کشور و ملت اگر بیشتر از مقامات نباشد، کمتر نیست، پرهیز می‌کنند و مرتب بر طبل تفرقه و دشمنی می‌کوبند؟

۷- آیا این که می‌گویند کشور در حال پیشرفت همه‌جانبه اقتصادی، علمی و فنی است و فاصله بین فقیر و غنی روز به روز کاهش می‌یابد و خدمات دولت نهم و دهم چند برابر کل خدمات دولت‌های اول تا هشتم است، درست است؟ پس چرا واقعیات و نیز آمارهای گوناگون روند معکوسی را در بسیاری از عرصه‌های مهم نشان می‌دهند؟ چنانچه کشور با شتاب، رو به پیشرفت است، چرا آقای احمدی‌نژاد علناً دستور دهد مراکز آمار از انتشار آمارهای منفی خودداری کنند؟ چرا در سال‌های اخیر نتایج نظرسنجی‌ها درباره مشکلات مردم و دیدگاه‌های آنان به مسائل مختلف محرمانه تلقی شده و مانع انتشار آن‌ها می‌شوند؟

۸- آیا می‌توان این گفته جناح حاکم را قبول کرد که مدیریت صحیح کشور موجب شده است که نسل سوم، همچون نسل انقلاب و بلکه بیشتر از آنان دلبسته انقلاب و نظام شود؟ با اطمینان و اطلاع می‌گویم مقامات کاملاً از آمارهای نگران کننده درباره رشد ناهنجاری‌ها و بزه‌های اجتماعی در میان آنان آگاهند. آنان می‌دانند اعتیاد در جامعه ما رتبه نخست را در دنیا به خود اختصاص داده است و بیکاری و گرانی و ناامیدی به آینده، حتی بین جوانان تحصیلکرده، دغدغه اصلی است. به لحاظ فرار مغزها نیز، همچون فرار سرمایه‌ها جزو کشورهای اول در جهان هستیم.

۹- آیا این ادعای رهبران جامعه قابل پذیرش است که دستگاه قضایی کاملاً مستقل است؟ در این صورت چرا نظامیان مداخله‌گر در انتخابات و نیز مقامات امنیتی یکه‌تاز میدان تاخت و تاز علیه فعالان سیاسی، مطبوعاتی، دانشجویی و مدنی هستند؟ و از صدور قرار بازداشت، تا صدور حکم محکومیت و حتی در دوران زندان آنان را رها نمی‌کنند؟(۶)

۱۰- می‌گویند ما زندانی سیاسی نداریم و آنان مجرمان امنیتی هستند که طبق قوانین محاکمه و محکوم شده‌اند. حال آن‌که محاکم قضایی اصل ۱۶۸ قانون اساسی را که بر ضرورت علنی بودن دادگاه‌های متهمان سیاسی و لزوم حضور هیأت‌های منصفه برای رسیدگی به جرائم مطبوعاتی و سیاسی تصریح دارد، آشکارا نقض می‌کنند. مقامات کنونی کسانی را مجرمان امنیتی می‌خوانند که گذشته از سوابق و خدماتشان در مبارزه با رژیم مستبد پیشین و نیز در اداره جنگ تحمیلی، فاقد هر نوع فساد اخلاقی و مالی بوده، درگیر هیچ اقدام براندازانه، خشونت‌آمیز و غیرقانونی نبوده‌اند و بزرگترین جرم اثبات شده آنان طبق احکام صادره دادگاه‌های انقلاب، اخلال در ترافیک آن هم به علت شرکت در یک تجمع میلیونی در روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ بوده است. در کدام کشور آزاد توهین (در واقع انتقاد) به رهبری و رییس جمهور، تبلیغ علیه حکومت و جرمی امنیتی محسوب می‌شود و متهم آن در دادگاه‌های غیر علنی محاکمه و محکوم می‌شود؟ آیا روزنامه‌نگاران، وکلا و دانشجویانی که هیچ فعالیت غیر مسالمت‌آمیز و غیر مدنی نداشته‌اند و تنها جرمشان مخالفت با استقرار تک صدایی در جامعه بوده است نیز، مجرمان امنیتی هستند که به مجازات‌های سنگین تا نه سال و نیم زندان محکوم شده‌اند؟

۱۱- از یک طرف می‌گویند چرا منتقدان، رسیدگی به اعتراضات خود را از طرق قانونی پیگیری نمی‌کنند؟ و همزمان جمعی از سرشناس‌ترین مدیران سابق نظام را که منتقد یکه‌سالاری و نمایشی شدن انتخابات هستند، تنها به جرم طرح شکایت از عده‌ای قلیل (نظامی و غیرنظامی) که در انتخابات ریاست جمهوری دهم به طور غیرقانونی مداخله کردند، در زندان به سر می‌برند و به شکایات آنان رسیدگی نمی‌شود. جالب آن‌که سرپرست بازجوهای سیاسی پس از علنی شدن شکایت به آقای صفایی فراهانی اعلام کرده یا شکایت خود را پس بگیرد یا به زندان بازگردد!

۱۲- این چه منتی است که بر سر دانشگاهیان می‌گذارند که رییس کابینه دانشگاهی است و این نشانه توجه و اهتمام ویژه حکومت به دانشگاه و دانشگاهیان است؟ حال آن‌که بیشترین توهین‌ها، تهدیدها، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در همین دوره متوجه نهاد دانشگاه و اجزای آن شده است؛ از یک سو از محکومیت ظاهری حمله وحشیانه به کوی دانشگاه (قدیمی‌ترین دانشگاه کشور) دریغ می‌شود و از سوی دیگر فراهم کردن مقدمات تعطیلی ۱۲ رشته علوم انسانی را در زمان رییس جمهور دانشگاهی شاهدیم. در این دوره میهن و مردم از خدمات استادان برجسته‌ای محروم می‌شوند که جامعه دانشگاهی به شدت نیازمند وجود آنان است. در کشوری که دبیر شورای نگهبان آن در سن ۸۴ سالگی مأموریتش برای شش سال دیگر تمدید می‌شود، سرشناس‌ترین استادان کشور در شصت سالگی بازنشست می‌شوند تا جا برای جوان‌ترها باز شود! به علاوه تنها در ایالات متحده آمریکا بیش از دو هزار استاد مجرب ایرانی به تدریس و تحقیق مشغولند و کشور به دانش، تجربه و پژوهش‌های آنان نیاز جدی دارد.(۷)

۱۳- آیا باید بپذیریم اوضاع کشور کاملاً عادی است و هیچ خطر فوری و جدی میهن را تهدید نمی‌کند؟ پس چرا نظامیان همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری، آموزشی، علمی و حتی ورزشی را مورد تاخت و تاز قرار داده‌اند؟ و نگاه، منش و ادبیات نظامی حرف اول را در همه زمینه‌ها می‌زند؟(۸)

ب. انسجام منطقی دیدگاه‌‌ها و مواضع

دومین ملاک در ارزیابی اندیشه و عملکرد یک فرد یا مجموعه سیاسی، بررسی انسجام منطقی گفتار آن فرد یا گروه است، بدین معنا که آیا دیدگاه منسجم و پاسخ‌های روشن و سازگار برای پرسش‌ها، موضوعات و پدیده‌ها ارائه می‌کند یا بسته به شرایط، علائق و منافع خود، در یک موضوع واحد مواضع ضد و نقیض یا ناسازگار با یکدیگر می‌گیرد؟ این معیار در صدد بررسی صحت یا سقم تک تک مواضع نیست و به تنهایی قادر به ارزیابی کارآمدی یا بی‌کفایتی فرد یا گروه نیست، بلکه پایبندی به اصول یا فرصت‌طلب بودن آن فرد یا مجموعه را نشان می‌دهد. در این بخش بعضی از سؤال‌هایی را که متناسب با شرایط کنونی است، طرح می‌کنم تا با بررسی پاسخ‌های جناح حاکم، قضاوت همه‌جانبه درباره رفتار و گفتار آن ممکن شود. پاسخ‌ها نشان خواهد داد که جناح مذکور چقدر به اصول خود معتقد است.

۱- آیا اگر رأی اکثریت مردم در رفراندوم «جمهوری اسلامی» منفی بود، رهبر فقید انقلاب، نظام مورد نظر خود را بر ایرانیان تحمیل می‌کرد؟ چنانچه پاسخ آری است، چرا «همه پرسی» برگزار شد؟ و اگر نه، چرا اکنون واژه «رفراندوم» را از کفر ابلیس بدتر می‌خوانند؟ و با اینکه «همه پرسی» یکی از اصول و راه‌هایی است که قانون اساسی به رسمیت شناخته است، جناح حاکم در هیچ زمینه‌ای با برپایی آن موافق نیست؟ آیا سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی در بهشت زهرا یکبار مصرف بود که اعلام کرد: حق اولیه هر ملت و هر نسل است که خود سرنوشت خود را تعیین کند؟

۲- آیا جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۴ رو به رشد و توسعه بود؟ در صورت مثبت بودن جواب، باید پرسید پس نقش مدیریت اجرایی و تقنینی کشور چه بوده است؟ آیا می‌شود مقامات اصلی حکومت منحرف، فاسد، جاسوس و ناکارآمد باشند و کشور پیشرفت کند؟ آیا کشور با وجود مدیریتی نالایق، به دلایلی دیگر پیشرفت کرده و در برابر دشمنان خود مقاومت نموده است؟ اگر این گزاره درست باشد، پس می‌توان آن را به حاکمان کنونی تعمیم داد. البته بعید است پاسخ جناح حاکم به سؤال فوق منفی باشد، زیرا چنین جوابی به معنای نادرست بودن تبلیغات رسمی و مستمر رهبران جامعه درباره دستاوردهای سی ساله جمهوری اسلامی ایران است.

۳- آیا ایران در جنگ تحمیلی شکست خورد یا پیروز شد؟ چنانچه ایران به اهداف خود رسیده باشد، نقش مدیران ارشد کشور و جنگ چه بود؟ همان پرسش و استدلال طرح شده در سؤال قبلی در این مورد نیز مطرح می‌شود. جواب مثبت یا منفی به این دو سؤال تیغ دو دمی است که راه نجات در برابر جناح مستقر حاکم قرار نمی‌دهد، اما پاسخ‌های متناقض یا منفی به این سؤال‌ها بی‌اصول بودن حاکمان را به نمایش خواهد گذاشت و این‌که برای نفی رقیب و منتقد خود حاضرند همچون سردار مشفق اعلام کنند ما در جنگ شکست خوردیم تا بی‌کفایتی مهندس موسوی و با کفایتی رییس جمهور وقت را ثابت کنند!

۴- «جمهوری اسلامی ایران» نظامی «دائمی» است یا «موقت»؟ چنانچه این نظام «موقت» بوده و قرار است جای خود را به «حکومت اسلامی دائمی» بدهد، چرا در قانون اساسی تصریح شده است که «جمهوریت» نظام مانند «اسلامیت» آن هرگز تغییر پذیر نیست؟ چنانچه این سیستم «دائمی» است، تلاش برای تغییر آن به «حکومت اسلامی» به چه معناست؟ اساساً تفاوت «جمهوری اسلامی» با «حکومت اسلامی» در چیست؟ و «جمهوری» یا «مبتنی بر رأی جمهور مردم» بودن نظام سیاسی، چه ویژگی‌هایی به آن تحمیل می‌کند؟(۹)

۵- با این که انقلاب اسلامی نقطه عطفی در جریان بیداری مسلمانان جهان بود، چرا الگوی هیچ یک از دولت‌ها و احزاب مسلمان، حتی در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین نیست؟ و در شرایطی که تقریباً در تمام کشورهای جهان ارزش‌ها، گرایش‌ها، هنجارها و شعائر اسلامی رو به رشد است، چرا در ایران، این روزها شاهد روند معکوس هستیم؟ اگر دلیل آن را فعالیت‌های گسترده شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی، فیلم‌ها و نشریات ضد اخلاقی، مراکز و شبکه‌های فساد بدانند، باید پرسید مگر این تلاش‌ها در همه جای دنیا صورت نمی‌گیرد و در موارد بسیاری از حمایت دولت‌ها نیز بهره‌مند نیستند؟ با وجود این، چرا گرایش‌ها و هنجارهای اسلامی در شرق و غرب عالم رو به رشد است؟ همچنان که در ایران قبل از پیروزی انقلاب چنین بود. این پرسشی است که همه باید به آن پاسخ دهند. چرا با وجود تبلیغات گسترده صدا و سیما و دیگر تریبون‌های رسمی در کشور ما، اوضاع فرهنگی جامعه به گونه‌‌ای است که آقای مصباح آن را بدتر از دوران شاه می‌خواند؟ چرا هیچ کدام از شخصیت‌ها و احزاب طرفدار ایران یا نزدیک به ما، از حزب‌الله لبنان و حماس تا آیت‌الله سیستانی، خواستار اجباری شدن احکام اسلامی در کشورهای خود نیستند؟

۶- آیا جناح حاکم خود به آنچه درباره فشارها و محدودیت‌های قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران می‌‌گوید، باور دارد؟ یعنی آیا تحریم‌های گوناگون و چنگ و دندان نشان‌دادن، نشانه استیصال و شکست دولت ایالات متحده در برابر ایران است؟ اگر این حکم درست است، چرا مدعیان، همین روش‌ها را علیه منتقدان خود در داخل ایران اعمال می‌کنند؟ ایجاد محدودیت علیه منتقدان نشانه استیصال جناح حاکم است یا موفقیت آن؟ آیا چنین فشارهایی بیانگر آن نیست که جناح حاکم تحریم‌های جهانی را علیه ایران مؤثر و نتیجه‌بخش ارزیابی می‌کند و به همین دلیل خود به تکرار آن شیوه‌ها مبادرت می‌ورزد؟

۷- آیا پیروز شدن در انتخابات، به فرض آزاد و عادلانه بودن آن، به معنای حقانیت دیدگاه‌ها و سلامت منتخبان است؟ آیا جواب مثبت یا منفی به این مسأله درباره همه منتخبان صدق می‌کند یا فقط در مورد برخی صادق است؟

۸- آیا سیاه‌نمایی درباره عملکرد همه دولت‌‌ها پس از انقلاب، از دولت مرحوم بازرگان تاکنون بی‌انصافی و غلط است یا این حکم فقط در مورد دولت‌های نهم و دهم صادق است؟‌

۹- آیا استقبال مردم کشورهای در حال توسعه، مثلاً لبنان از دو رییس‌ دولت (آقای خاتمی در سال ۸۱ و آقای احمدی‌نژاد در سال ۸۹) که دارای دو تفکر و مشی متفاوت‌اند، نشانه تأیید مشی هر کدام است و در هر حال دو معنای متفاوت دارد؟ آیا یکی از روی اشتباه مردم لبنان بود و دیگری از روی دقت و هوشیاری آنان؟

۱۰- اگر بی‌اعتقادی به اصل ولایت فقیه به دلیل آن که یکی از اصول قانون اساسی است، دلیل موجه و قانونی رد صلاحیت داوطلبان انتخاباتی است، چرا نباید داوطلبان بی‌باور به «جمهوریت» نظام و حقوق تصریح شده ایرانیان در دو فصل سوم و پنجم (از ممنوعیت شنود و بازداشت غیر موجه و شکنجه تا آزادی اندیشه، قلم، بیان، تجمع، تحزب و…) قانون اساسی رد صلاحیت شوند؟ اگر التزام به ولایت فقیه- نه وفاداری به شخص ولی فقیه که فاقد وجاهت قانونی بوده و مربوط به عصر پیش از مشروطه است- شرط حضور در عرصه مدیریت میهن است، چرا التزام ولی فقیه و دیگر ارکان حکومت به اصول قانون اساسی، به ویژه فصول سوم و پنجم آن که درباره حقوق شهروندی است، دلیل مشروعیت حکومت و ارکان آن اعلام نمی‌شود؟ آیا قانون اساسی فقط یک اصل دارد و آن هم درباره اختیارات مطلقه ولایت فقیه است؟(۱۱)

۱۱- آیا مطابق عرف پذیرفته شده حقوقدانان، یعنی تساوی حقوق و مسئولیت‌ها، هر مقامی که دارای اختیار و اقتدار بیشتری باشد، نباید پاسخگوتر و نظارت پذیرتر باشد؟ آیا این حق شهروندان ایران زمین نیست که آزادانه و با اهمیت کامل، البته با رعایت ضوابط اخلاقی و قانونی، به انتقاد از رهبری نظام بپردازند؟ حتی اگر آن انتقادها وارد نباشد؛ چنانچه این حق در نظر یا در عمل نفی شود، پس تفاوت ما با رژیم استصوابی پهلوی که علیه آن انقلاب کردیم و شعار «آزادی» سر دادیم، چه می‌شود؟ اگر این حق به رسمیت شناخته شده است، حضور جمعی از شایستگان و دلسوزان اسلام و ایران و مردم در زندان‌ها به همین جرم، یعنی انتقاد از رهبری، چه معنا دارد؟

۱۲- با توجه به اختیارات وسیع رهبر در قانون اساسی، چه میزان از مسئولیت وضعیت فعلی کشور را (خوب یا بد) باید به عهده ولی فقیه گذاشت؟ ساز و کار پیشنهادی جناح حاکم برای تقدیر از رهبری در صورت مطلوب یا قابل قبول بودن وضعیت از نظر اکثریت ایرانیان، یا انتقاد به ایشان و اعتراض به سیاست‌های کلان کشور، در صورت نارضایتی اکثر شهروندان یا قشرهای وسیعی از مردم از وضع موجود چیست؟ آیا قانون اساسی فرد یا مقامی را در نظام، مقدس یا غیر قابل انتقاد خوانده است که انتقاد به او جرم باشد؟

۱۳- چنانچه سیاست‌های هسته‌ای کشور به طور کامل تحت نظر رهبری تصویب و اجرا شده، آیا منطقی است که سختی‌ها و مشکلات را به پای دولت‌ها و پیشرفت‌ها را به اسم ایشان ثبت کرد و در همه حال، چه آن سیاست‌ها را نادرست بدانیم و چه درست، درایت رهبری را ستایش کنیم؟ مسئولیت شکست یا پیروزی طرح هدفمندی یارانه‌ها با کیست؟(۱۲)

۱۴- آیا سخنان رهبری واضح و روشن است یا به گونه‌ای ایراد می‌شود که فقط عده‌ای خاص قادرند آن سخنان را درک و برای مردم تفسیر کنند؟ چنانچه صراحت، ویژگی اصلی پیام‌های رهبری است، چگونه می‌توان تأییدات مکرر و قاطع از دولت‌های وقت و سیاست‌هایشان را با این حجم از اتهام و اهانت به آنان و عملکردشان پس از برکناری، در تبلیغات رسمی، توجیه کرد؟ اگر سخنان ایشان از سر ضرورت یا قابل تأویل است، پس چرا نباید تأییدات امروزی درباره سیاست‌ها و مقامات کنونی را نیز بر همین پایه تحلیل کرد و تأیید امروز را مقدمه انکار و اتهام فردا خواند؟

۱۵- اگر تحلیل ستاد مرکزی مداخله‌کنندگان غیر قانونی در انتخابات را که آقای مشفق بیان کرد، درست بدانیم و رهبر فقید انقلاب را چهره‌ای ساده‌انگار فرض کنیم که اطراف ایشان را عناصر منحرف، جاسوس و فاسد پر کرده بودند، پس تکلیف پیروزی‌های بزرگ ادعایی چه می‌شود؟ افزون بر آن، چرا نمی‌توان این تحلیل را به وضعیت امروز تعمیم داد؟ چنانچه آن تحلیل‌ها نادرست است، چگونه در عالی‌ترین سطوح کشوری و لشکری با استقبال مواجه شده و اساس سیاست‌ها و عملکردهای مدیریت جامعه را تشکیل می‌دهد؟ اگر غیر از این است چرا جناح حاکم این تحلیل‌ها و ادعاها را تکذیب نمی‌کند؟

۱۶- اگر اکثریت قاطع ایرانیان از جناح حاکم پشتیبانی می‌کنند و دستگاه قضایی کشور مستقل است، چرا می‌گویند محاکمه رهبران جنبش سبز مصلحت نیست، زیرا آنان را به «قهرمان ملی» تبدیل می‌کند؟ مخالفان کدام حکومت مردمی در جهان، اگر محاکمه شوند قهرمان ملی می‌شوند؟

ج. مغالطه‌های سیاسی

یکی از رایج‌ترین اشتباهات، حتی میان قشرهای تحصیلکرده، مغالطه‌های سیاسی است که روح حاکم بر آن‌ها عبارت است از نتیجه‌گیری نادرست از مقدمه درست.

دسته اول و ابتدایی مغالطه‌ها این گزاره است: «او بد است، پس من خوبم» که در آن زشتی و شرارت و فریبکاری و ناکارآمدی یک طرف،‌ دلیل زیبایی، نیکی، صداقت و کفایت طرف دیگر خوانده می‌شود. حال آن‌که حتی اگر جمله اول کاملاً درست باشد، نتیجه‌گیری بعدی الزاماً نه تنها درست نیست، بلکه می‌تواند در نقطه مقابل آن باشد. یعنی ممکن است «او بد باشد، ولی من از او بدتر باشم»، «دشمن من قدرت‌طلب است و ای بسا من از او قدرت‌طلب‌تر و بی‌اخلاق‌تر باشم».

دسته دوم مغالطه‌ها عبارت است از: «اسلام حق است، پس ما مسلمانان برتریم». در این جا نیز فرض بر «حق» بودن اسلام است، اما و هزار اما در نتیجه‌گیری باز هم مانند حالت اول می‌تواند کاملاً نادرست باشد. حقانیت اسلام هیچ ربطی به درستی راهبرد و پیروزی من ندارد، مگر آن‌که شرایط لازم را کسب کنم.

دسته سوم مغالطه‌ها را می‌توان با این گزاره نشان داد: «مردم از فلان درد ناراحتند. پس باید مشکل را این گونه که من می‌گویم حل کرد»، یا «فلانی بیمار است، پس باید این دارو را استفاده کند». در این گزاره مشکل یا بیماری درست و واقعی است، اما ای بسا نسخه یا راه‌حلی که ارائه می‌شود، مشکل را حادتر و وضع بیمار را بدتر ‌کند و او را بکشد. تأکید بر درد به معنای درست بودن درمان پیشنهادی نیست. تفاوت پزشک مجرب با شهروند غیر متخصص در امور پزشکی همین است. هیچ کس زودتر و بیشتر از خود انسان متوجه درد نمی‌شود و از آن رنج نمی‌کشد، اما هیچ عاقلی خوددرمانی را به افراد فاقد دانش یا تجربه پزشکی توصیه نمی‌کند.

دسته چهارم مغالطه‌ها به این شرح است: «رقیب یا دشمن من واجد فلان صفت مذموم است. پس یا من آن خصلت را ندارم یا بر من حرجی نیست، اگر واجد همان صفت باشم». در این مورد نیز فرض بر صحت جمله اول است، اما کار غیر اخلاقی رقیب یا دشمن، نه به معنای آن است که من فاقد آن ضعف هستم و نه می‌تواند آرامش وجدان را برای انسان در صورت داشتن آن صفت به ارمغان آورد.(۱۳) اکنون تعدادی از مغالطه‌های رایج در عرصه سیاست‌ورزی جامعه‌مان را بر می‌شمارم. مغالطه‌هایی که رهزنند و می‌توانند انسان را بدون آنکه متوجه شود، از مسیر صحیح منحرف کنند یا در راه کج متوقف کنند:

۱- دولت‌های آمریکا، انگلیس و اسرائیل که سیاست‌‌های تجاوزکارانه و توسعه‌طلبانه‌ای را در منطقه و بلکه جهان دنبال می‌کنند، با ما مخالفند. پس ما بر حقیم و سیاست‌های ما درست و کارآمد است.(۱۴)

۲- بسیاری از مارکسیست‌ها، سلطنت‌طلب‌ها، گروه‌های جدایی‌خواه، مجاهدین خلق و تمام جریان‌های ضد اسلام با ما مخالفند. پس ما حقیم و در مسیر درست حرکت می‌کنیم.

۳- در تمام دولت‌های سه دهه گذشته، تا قبل از دولت جدید، ناکارآمدی، فساد، خویشاوندسالاری و اقدام‌های غیرقانونی رایج و بلکه حاکم بوده است. پس در دولت ما کارآمدی، سلامت، قانونگرایی و شایسته‌سالاری حرف اول را می‌زند.کمترین نتیجه‌گیری از جمله اول توجیه وجود صفات مذموم فوق در دولت کنونی است؛ این نکته روانشناختی که همه‌گیر بودن مرض، از قبح آن می‌کاهد.(۱۵)

۴- پیشینیان اشرافیت روحانی تشکیل داده‌اند و ما با چنین اشرافیتی مخالفیم. پس در دولت ما که افشاگر این پدیده نادرست هستیم، اشرافیت جدید شکل نمی‌گیرد. جنبه واقعی‌تر افشاگری فوق، اجتناب ناپذیر بودن شکل‌گیری اشرافیت در هر دولت است. پس ما نباید مورد سرزنش واقع شویم، چرا که: گر حکم شود که مست گیرند، در هر شهر آن که هست گیرند.(۱۷)

۵- ستادهای انتخاباتی نامزدهای رقیب ما از بیت‌المال سوءاستفاده کرده و می‌کنند. پس منابع مالی ستاد ما پاک است و از اموال عمومی هزینه نکرده‌ایم. وجه واقع‌بینانه‌تر آن این است که بهره‌برداری ما از منابع عمومی بدعت محسوب نمی‌شود، پس سخت نگیرید!۱۷

۶- در دهه اول انقلاب (دهه ۶۰) برخی اقدام‌های غیرقانونی و مخالف موازین حقوق بشر صورت گرفت. پس رفتار غیر قانونی و غیر اخلاقی امروز، نه بدیع است و نه باید مورد پرسش و اعتراض واقع شود.(۱۸)

۷- اسلام که دین حق است و دستورات آن جامع و مانع، از پیش از انعقاد نطفه تا پس از گذاردن جنازه‌ انسان در قبر، توصیه‌هایی به پیروان خود کرده است که سربلندی و سعادت بشر در دو دنیا در گرو اجرای دقیق آن‌هاست. پس اولاً‌ از آن‌جا که اسلام برتر است،‌ ما که مسلمانیم، با هر خلق‌وخو و اندیشه و عملکردی برتر از جهانیان هستیم، ثانیاً اکنون که به نام اسلام حکومت تشکیل داده‌ایم، در تمام زمینه‌ها مسئولیت داریم و باید دستورات و احکام اسلام را در جامعه پیاده کنیم، ولو آن‌که مجبور به اعمال زور شویم، مانند آنچه در مورد حجاب مشاهده می‌کنیم. مسئولیت پیامد‌های آن نیز با ما نیست زیرا آن‌که پوشش را برای مسلمان، به خصوص زن مسلمان واجب کرده، حتماً نظرش اجباری کردن پوشش اسلامی توسط حکومت نیز بوده است. پس حکومت اسلامی می‌تواند و باید در این مورد به قوه قهریه متوسل شود. در حقیقت حکومت اسلامی موظف است احکام اسلام را در تمام عرصه‌ها اجرا کند و اگر لازم دید حتی در زندگی خصوصی شهروندان دخالت کند.(۱۹)

۸- «تشیع» اگر تنها قرائت صحیح از اسلام ناب محمدی (ص) نباشد، عرفانی‌ترین،‌ عقلانی‌ترین و عادلانه‌ترین تفسیر از اسلام است. پس ما که «شیعه» هستیم، هم بر حقیم و سعادتمند و رستگار و هم راهمان درست و نتیجه‌بخش است؛ گرچه بارها شکست خورده‌ایم، چه در داخل و چه در خارج.

۹- «وحدت ملی» یکی از ارکان اصلی پیروزی انقلاب و تداوم آن بوده است. پس هر چه حکومت می‌گوید، همه باید انجام دهند تا وحدت جامعه حفظ شود. به بیان دیگر اگر وحدت قشرهای مختلف مردم حافظ استقلال و یکپارچگی سرزمینی، امنیت عمومی و منافع ملی بوده است، در جهان فقط یک نوع وحدت وجود دارد (وحدت همه با من). همه ملت سوار یک اتوبوس هستند، پس به راننده انتقاد و اعتراض نکنند تا حواس او پرت نشود و اتوبوس سقوط نکند و کشور آسیب نبیند.(۲۰)

۱۰- همچنان که حکومت در مورد غذای جسم مردم مسئولیت دارد و هر کالایی که تولید می‌شود باید توسط مؤسسه استاندارد، که حتماً باید دولتی باشد، تأیید شود، در زمینه تغذیه روح شهروندان نیز حکومت مسئولیت دارد و موظف به نظارت کامل و همه‌جانبه بر تولیدات فرهنگی (اعم از کتاب، نشریه، فیلم، تئاتر، موسیقی و…) است تا نویسندگان و مترجمان و هنرمندان به سلامت روانی و معنوی مردم آسیب نرسانند.(۲۱)

۱۱- ایران به لحاظ توسعه اقتصادی، علمی و فنی نه در سطح جهان و نه حتی در منطقه در جایگاه شایسته خود قرار ندارد، پس آنچه ما می‌گوییم و قصد انجام آن را داریم درست است و اجرای آن‌ها میهن را در جایگاه تاریخی خود قرار می‌دهد.(۲۲)

۱۲- فساد، به ویژه بلای اعتیاد در دانشگاه‌ها رو به گسترش است. پس باید اقدام‌های کنترلی شدیدتری صورت گیرد و از جمله در خوابگاه‌ها و سالن‌های غذاخوری و کلاس‌های درس دوربین‌های مخفی کار گذاشت.(۲۳)

۱۳- اقبال مردم به شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای رو به افزایش است. پس باید با تشدید مجازات‌ها و گسترده کردن تور نظارتی، نهضت ضد دیش ماهواره راه انداخت و مانع توسعه این روند شد.

۱۴- وضعیت پوشش و آرایش در صد قابل توجهی از جوانان، اعم از دختر و پسر، به رغم فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده و شبانه‌روزی حکومت، مناسب نیست و جوانان هنجارهای مورد نظر مقامات را رعایت نمی‌کنند. پس لازم است نیروی انتظامی و قوه قضاییه با قدرت بیشتر وارد میدان شوند، بر تعداد گشت‌ها بیفزایند، آن‌ها را در طول سال‌ و نه فقط تابستان، در خیابان‌ها نگه دارند و… .(۲۴)

۱۵- جناح‌گرایی و دسته‌بندی سیاسی منشأ نابودی آرمان‌های انقلاب و مردم شده است. پس برای از بین بردن دسته‌بندی‌ها، نظام سیاسی باید تک‌حزبی شود و همه از یک فرد و جناح حمایت کنند.

۱۶- اکثر گروه‌ها و جناح‌ها در پی کسب قدرتند، نه خدمت به ملت. پس فقط ما که همه قدرت را به هر قیمت در کنترل گرفته‌ایم، دنبال کسب قدرت نیستیم و تنها به خدمت به میهن و مردم فکر می‌کنیم.

۱۷- دانشگاه نباید سیاست‌زده شود و دانشجویان نباید آلت دست احزاب و سیاسیون قرار گیرند. احزاب نیز نباید در دانشگاه‌ها دفتر تأسیس کنند و به عضوگیری بپردازند. پس دانشگاه مستقل و غیر حزبی، یعنی دانشگاهی که در آن فقط تشکل‌های حامی جناح حاکم حق فعالیت دارند. اساساً با وجود بسیج اساتید و بسیج دانشجویی و بسیج کارمندان چه نیازی به تشکل‌های دیگر است؟

۱۸- وضعیت علوم انسانی در دانشگاه‌ها مناسب نیست، پس باید به سمت تعطیلی آن‌ها رفت و یا آن‌ها را به حوزه‌های علمیه واگذار کرد.(۲۵) ‌

۱۹- فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نسبت به دانشجویان ورودی، کمتر به هنجارها و شعائر اسلامی پایبندی نشان می‌دهند. از آن جا که ریشه مشکل در ساختار دانشگاه، استادان، کتب درسی، اختلاط دختر و پسر، خوابگاه‌ها، مدیریت و… است، پس چاره‌ای نیست جز آن‌که بگوییم پیش به سوی انقلاب فرهنگی دوم و تعطیلی مجدد دانشگاه‌ها.

۲۰- شاه تحت فشار کارتر و دموکرات‌های آمریکایی، فضای سیاسی جامعه را باز کرد و ساقط شد! ما اشتباه شاه را مرتکب نمی‌شویم و اجازه نمی‌دهیم روشنفکر بازی و رویا پردازی درباره فضای باز سیاسی حکومت را به زیر بکشد.(۲۶)

۲۱- به باور جناح حاکم خطای گورباچف آن بود که فریب آمریکایی‌ها را خورد و با اعلام دو سیاست «گل سنوست» و «پروستریکا» که آزادی اطلاع‌رسانی و فضای باز سیاسی و اقتصادی را نوید می‌داد، موجب شد رژیم سوسیالیستی سرنگون شود و اتحاد جماهیر شوروی فرو پاشد. ما برای حفظ نظام سیاسی خود از «گورباچف» عبور می‌کنیم و «استالینیسم» را الگو قرار می‌هیم که شوروی را ابرقدرت دوم جهان کرد؛ «هر که با من نیست، با دشمن است، علیه من است و باید نابود شود».(۲۷)

۲۲- روحانیت شیعه همواره با مردم بوده و از حقوق آنان دفاع کرده است. پس اکنون نیز که در رأس قدرت و حکومت قرار گرفته است، حتماً همان مسیر و مشی را ادامه خواهد داد.(۲۸)

۲۳- سیاست خارجی دولت‌های آمریکا بر اساس دشمنی با ما تدوین و اجرا می‌شوند. پس سیاست‌های درست، عکس آن چیزی است که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند.(۲۹)

۲۴- در آمریکا که خود را بزرگترین دموکراسی جهان می‌داند و دفاع از حقوق بشر و دموکراسی را از جمله اهداف خود در سیاست خارجی می‌خواند، ما شاهد نقض حقوق بشردر گوانتانامو و ابوغریب، زیر نظر آمریکایی‌ها هستیم. پس نقض حقوق زندانیان (مثلاً در کهریزک و اوین) اختصاص به ایران ندارد و از این بابت اتفاق منحصر به فردی به شمار نمی‌رود و قابل ذکر و سرزنش نیست.

۲۵- در برخی ایالات آمریکا زنان مجرم را اعدام می‌کنند. پس دولت و رسانه‌های آمریکایی حق ندارند و نباید به سنگسار یک زن مجرم در ایران اعتراض کنند. اعدام، اعدام است؛ نوع و روش آن را آداب و رسوم یا دین مردم تعیین می‌کند و مسأله مهمی نیست!(۳۰)

۲۶- در عربستان سعودی، سر برخی مجرمان را از تن جدا و دست سارقان را قطع می‌کنند. اقدام‌های فوق با اعتراض دولت‌های غربی و آمریکایی مواجه نمی‌شود. پس اعتراض آنان به سنگسار زنان مجرم یا قطع دست سارقان در ایران، فاقد هر گونه وجاهت حقوقی و سیاسی است.(۳۱)

۲۷- قشرهای قابل توجهی از مردم مسلمان و محروم جهان از جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند. پس سیاست‌های ما در همه عرصه‌ها صحیح و کارآمد بوده است، ولو کشور را به لبه پرتگاه کشانده باشیم.

۲۸- مردم ایران خاطره و سابقه خوبی از احزاب ندارند. احزاب نیز تاکنون نتوانسته‌اند شایستگی خود را به اثبات برسانند. پس احزاب نباید در حکومت دخالت کنند. با وجود بسیج و سپاه پاسداران، چه نیازی به پدیده غربی تحزب داریم؟

۲۹- ولی فقیه، نایب امام زمان (عج)، تجسم اسلام و حکومت اسلامی و بهترین مفسر اندیشه و مشی امام خمینی بوده و در مسائل مهم ملی و بین‌المللی صاحب‌نظر است. پس وظیفه سیاست‌ورزان تحقق بخشیدن به منویات ایشان است، نه بحث درباره مسائل کلان ملی و بین‌المللی. در چنین نظامی یک حزب بیشتر معنا ندارد که البته آن هم حزب پادگانی است.

۳۰- اقتصاد ایران نحیف و بیمار است. پس جراحی اقتصادی به شکلی که ما می‌گوییم، نجات‌بخش کشور است.(۳۲)

د. یگانگی یا دوگانگی معیارها (استانداردهای دوگانه)

موضوع دیگری که در درک و نقد تفکر و راهبردهای یک شخص، گروه و جناح سیاسی حائز اهمیت است، بررسی یگانگی و دوگانگی ملاک‌هایش است. من سه سال پیش مقاله‌ای با عنوان «معیارهای دوگانه» تهیه کردم که در شماره مجله آیین منتشر شد و در آن حدود ۵۰ سؤال مطرح کردم که پاسخ به آن‌ها ثابت می‌کرد اقتدارگراها «آنچه بر دیگران نمی‌پسندند، بر خود می‌پسندند و آنچه بر خود روا نمی‌دارند بر دیگران روا می‌دارند». اکنون قصد تکرار آن پرسش‌ها و اثبات اینکه رعایت «معیارهای واحد به سود ایران و ایرانی، تشیع، اسلام و بشریت» است، ندارم. بلکه درصدد نشان دادن این موضوع هستم که جناح حاکم بر مقدرات ما، با کمال تأسف و به میزان بسیار زیادی همان روش‌های غلطی را دنبال می‌کند که دولت آمریکا و دیگر مخالفان را به اتهام ارتکاب چنین شیوه‌هایی متهم و محکوم می‌کند. البته این معیار نیز عام است و اختصاص به یک جریان خاص ندارد. اگرچه من خود آن‌ها را درباره جناح حاکم بسط داده‌ام. به علاوه این معیار به تنهایی کارآمدی یا ناکارآمدی مدیریتی و عملی جناح‌ها را مشخص نمی‌کند. ای بسا اشخاص و تشکل‌هایی که از معیارهای دوگانه پیروی می‌کنند و راهبردها و شیوه‌های مخالفان خود، از جمله قدرت‌های بزرگ را به کار می‌بندند، اما قادر نیستند به اهداف سیاسی خود دست یابند. عکس موضوع نیز صادق است. بزرگانی همچون گاندی و نلسون ماندلا اخلاقی عمل کردند و دارای معیار واحدی بودند و هرگز تسلیم منطق غلط دشمن خود نشدند. با وجود این در عرصه سیاست موفق بودند و افزون بر نام نیک جهانی و ابدی، به پیروزی‌های بزرگ سیاسی نیز رسیدند. این معیار درک ما را از «دشمن» به نمایش می‌گذارد و نشان‌ می‌دهد که «دشمن‌شناسی» ما سطحی و صرفاً برای توجیه «قدرت طلبی» ماست.

یعنی این‌که سخنی از ما صادر نمی‌شود مگر آن‌که کلمه «دشمن» در آن موج زند، اما در موارد مهم در دام دشمن می‌افتیم و گاهی حتی شبیه دشمن می‌شویم. بزرگترین شکست ما در رقابت با تجاوزکاران و توسعه‌طلبان بین‌المللی آن است که تسلیم مطلق آن‌ها شویم- صرف نظر از نتیجه مبارزه یا مقاومت- یعنی بپذیریم که «حق با قدرت است» یا «قدرت حق است» و «برای رسیدن به اهداف مقدس می‌توان از روش‌های غیر مجاز بهره برد» و «حقوق و آزادی‌های منتقدان و مخالفان را تا جایی مجاز دانست که «امنیت حاکمان» را تهدید نکند. در ادامه انتقادهایی را بر می‌شمارم که جناح حاکم به حق آن‌ها را متوجه دشمنان یا مخالفان کرده است تا خود به ناحق آن‌ها را تقلید و تکرار کند:

۱- چرا دولت آمریکا در برابر کشورهای مستقل و در حال توسعه همزمان، هم دادستان، هم هیأت منصفه، هم قاضی و هم مجری حکم دادگاه است؟ با وجود وارد بودن این انتقاد، از جناح حاکم می‌پرسم که آیا خود در داخل کشور در برابر منتقدان و مخالفان سیاست‌های موجود، همزمان بازجو، بازپرس، دادستان، قاضی و مجری حکم دادگاه نیست؟ و حتی ظواهر امر را به اندازه دولت آمریکا رعایت نمی‌‌کند؟ به راستی چرا رفتار جناح حاکم با مردم منتقد خود، مانند رفتار دولت آمریکا با ملت‌ها و کشورهای مخالف سلطه آن کشور است؟ چرا ما به جای استفاده از تجربیات مثبت و دموکراتیک مردم آمریکا در تنظیم مناسبات سیاسی و اجتماعی خود،‌ از سیاست‌ خارجی توسعه‌طلبانه و تجاوزکارانه و خونین آن کشور تقلید می‌کنیم؟

۲- با اینکه در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات به سر می‌بریم، چرا دولت آمریکا در صدد حاکمیت تک صدایی در جهان است و رویای نظام استبدادی بین‌المللی را در سر می‌پروراند؟ به رغم این انتقاد درست، آیا جناح حاکم در ایران در پی استقرار چند صدایی و تقویت دموکراسی است یا خود نیز همان رویای دولتمردان آمریکایی را برای جهان، البته در سطح ملی، در سر می‌پروراند؟ «جامعه ما فقط یک صدا (صدای ولایت) را می‌شناسد و نظام ولایی، یک حزب بیشتر ندارد»، به چه معناست؟ چرا مقامات عالی این سخنان را رد نمی‌کنند؟ براستی چرا وقتی ما جایی که قدرت داریم حقوق دیگران را نقض می‌کنیم، اما در جایی که با قدرت بزرگتری روبرو می‌شویم، از رعایت حقوق و قانون سخن می‌گوییم؟

۳- چرا دولت آمریکا به بهانه جنایت مشکوک ۱۱ سپتامبر، حقوق شهروندان خود را نقض می‌کند، تلفن هر کس را بخواهد شنود می‌کند، به بازرسی منازل می‌پردازد، بازداشت شدگان را تا مدت‌‌ها از دسترسی به وکیل و خانواده خود محروم و در سطح بین‌المللی نیز دو جنگ به افغانستان و عراق تحمیل می‌کند؟ جناح حاکم که به این موارد معترض است،‌ آیا خود به بهانه حفظ امنیت عمومی و ملی و نیز به نام مقاومت در برابر سلطه بیگانه، محدودیت‌های به مراتب بیشتری را علیه ایرانیان اعمال نکرده است؟ آزادی بیان، قلم، مطبوعات، احزاب، انتخابات، تجمع و… شهروندان در زمان حکومت یکدست کنونی در چه وضعی قرار دارد؟

۴- «چرا دولت آمریکا اجازه نمی‌دهد یک کمیته بی‌طرف حقیقت‌یاب برای رسیدگی به فاجعه ۱۱ سپتامبر تشکیل شود»؟ این درخواست به ویژه به علت آنچه آمریکا به نام و بهانه ۱۱ سپتامبر در هفت سال گذشته انجام داده، درخواستی معتدل است. اما آیا جناح حاکم اجازه می‌دهد کمیته بی‌طرف حقیقت‌یابی در ایران تشکیل شود و به موضوعات مورد نظر منتقدان خود، مثلاً به روند انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث پس از آن، از جمله فجایع کوی دانشگاه تهران، مجتمع سبحان، کشتار عاشورای ۸۸ مانند پرت کردن یک عزادار از روی پل و رد شدن با ماشین از روی پیکر سوگوار دیگر و ترور سیدعلی موسوی بپردازد و نتیجه را هر چه باشد، به اطلاع عمومی برساند؟(۳۳)

۵- چرا دولت آمریکا برای حفظ موقعیت برتر خود در جهان، در صدد خلق، جعل یا شناسایی دشمن خطرناکی است که به قول خود دنیای آزاد و تمدن غرب را تهدید می‌کند؟ چرا آنان می‌کوشند با فرافکنی، مشکلات، نارسایی‌ها، ظلم‌ها و تبعیض‌ها و از همه مهم‌تر جنگ را به بهانه تروریسم القاعده در افکار عمومی توجیه کنند و نعمت صلح را از مردم منطقه و در واقع از همه جهانیان بگیرند و به منتقدان داخلی امکان ندهند عملاً به ریشه‌یابی مشکلات جوامع خود بپردازند؟ به نظر من این انتقاد نیز وارد است و مانند دیگر انتقادهایی که برشمردم، پیش و بیش از ما، دیگران آن‌ها را متوجه دولت آمریکا کرده‌اند. اما از جناح حاکم می‌پرسم آیا خود به نام مقابله با دشمنان واقعی یا فرضی خارجی، به جنگ حقوق و آزادی‌های سیاسی، مدنی و فرهنگی ایرانیان نیامده است و کشور را از بهره‌مندی از فرصت طلایی ناشی از افزایش قیمت نفت و آماده شدن زیرساخت‌ها برای جهش اقتصادی محروم نکرده است؟ آیا آنان آگاهانه فضا را نظامی و شرایط را جنگی نمی‌کنند تا هیچ کس جرأت انتقاد کردن در هیچ زمینه‌ای را نداشته باشد و سرکوب منتقدان با هزینه کمی همراه باشد؟

۶- چرا معیارهای اعضای دائمی و دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره کشورهای مستقل در حال توسعه یا منتقد نظم ناعادلانه جهانی، سیاسی است و عمدتاً دولت‌هایی را محکوم و بعضاً مجازات می‌کنند که مخالف توسعه‌طلبی دولت آمریکا هستند؟ با وجود انتقاد صحیح فوق، از جناح حاکم می‌پرسم آیا معیارهای اعضای شورای نگهبان در تصمیمات خود، به ویژه در امر انتخابات، سیاسی و جناحی نیست؟(۳۵) از انتقاد جناح حاکم به حق وتوی دولت‌های بزرگ در شورای امنیت، در عین تقلید آن در شورای نگهبان می‌گذرم. پیش از این به اندازه کافی در این باره سخن گفته‌ام.

۷- جناح حاکم به درستی تلاش‌های کسانی را که می‌کوشند چهره‌ای خشن، ضد حقوق بشر، سرکوبگر و ضد زن از اسلام ارائه کنند، محکوم و آن را گامی در جهت جنگ تمدن‌ها ارزیابی می‌کنند. آنان با وجود چنین کوششی و با علم به پیامدهای سوء چنین تبلیغاتی، متأسفانه با عملکرد غیر دموکراتیک و غیر حقوق بشری خویش، مهر تأیید بر این اتهامات می‌زنند و مستندات زیادی در اختیار بنیادگراها و جنگ‌طلبان آمریکایی و غربی قرار می‌دهند که مخالف صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌های گوناگون بوده و بدخواه اسلام و تشیع و ایرانند. اقدام‌های غیر انسانی گروه‌های خودسر، مواجهه شدید و خشن پلیس با هر اجتماع مسالمت‌آمیز اعتراضی، احکام سنگسار و قطع دست سارق، بازداشت‌های دراز مدت و بدون دسترسی به وکیل، شکنجه،‌ اجباری کردن احکام اسلام نمونه‌هایی از اقدام‌های جناح حاکم است.

۸- جناح حاکم در ایران، به حق به دولت‌های آمریکا و اسرائیل انتقاد می‌کند که چرا حقوق دولت حماس را که منتخب اکثریت فلسطینی‌هاست، به رسمیت نمی‌شناسند و با کارشکنی علیه آن درصدد سقوط و شکستش هستند. از آنان می‌پرسم آیا خود پیش از این با دولت منتخب آقای خاتمی همین رفتار را پیشه نکردند و حتی هم اکنون نیز اوج بی‌انصافی را درباره دولت او و عملکردش از خود نشان نمی‌دهند؟

۹- جناح حاکم به رغم انتقادهای درستی که متوجه کمونیسم روسی و حکومت استالین می‌کند، آیا مؤلفه‌های اصلی رژیم مذکور را که مهم‌ترین شاخصه‌اش قربانی کردن حقوق و‌‌ آزادی‌های مدنی و سیاسی شهروندان به نام استقرار عدالت (توزیعی) و مبارزه با امپریالیسم است، عملاً نپذیرفته و همچون آن رژیم به مبارزه با علوم انسانی نپرداخته است؟

۱۰- جناح حاکم کاملاً ‌حق دارد که رژیم محمدرضا شاهی را به برپایی انتخابات نمایشی و تشکیل مجالس فرمایشی، سانسور گسترده مطبوعات، انحلال احزاب، سرکوب هر گونه تظاهرات مردمی، تعطیلی اتحادیه‌ها و سندیکاها، ایجاد محدودیت در حوزه و دانشگاه،‌ اعمال شکنجه در زندان‌ها، تیراندازی‌ به سوی معترض بی‌سلاح و بی‌پناه، حاکمیت تک‌صدایی و تک‌حزبی، توسعه فساد در درون حکومت و بیرون آن، گسترش بی‌بند و باری در جامعه به ویژه نسل جوان و غیر قابل نقد و انتقاد دانستن مقام سلطنت که همه قدرت را قبضه کرده بود و در عین حال پاسخگوی هیچ کس نبود، متهم ‌کند.(۳۶) ولی از خود آنان می‌پرسم که در سال ۱۳۸۸ کدام یک از اعمال و سیاست‌های فوق را خودشان اجرا نکردند؟ آیا مردم ایران انقلاب کردند تا آدم‌‌ها تغییر کنند، اما سیاست‌ها، روش‌ها و مناسبات همچنان ثابت بماند و حقوق آن‌ها نقض نشود؟(۳۷) به استناد موارد دهگانه فوق است که همواره اعلام کرده‌ام تنها جریان سیاسی اخلاقی در ایران کنونی، اصلاحات و جنبش سبز است، زیرا آنچه برخود نمی‌پسندد برای دیگران نیز روا نمی‌دارد. در دو طرف این جنبش کسانی قرار دارند که یا فقط اقدام‌های ناقض حقوق بشر را در جمهوری اسلامی ایران محکوم می‌کنند، اما رفتارهای مشابه را چه درباره رژیم شاه و چه درباره قدرت‌های بزرگ و نیز مخالف نظام سیاسی کنونی توجیه می‌کنند، یا مانند جناح حاکم فقط به عملکرد خلاف انسانی دیگران انتقاد می‌کنند تا عملکرد خویش را پنهان سازند یا توجیه کنند.

۱۱- جناح حاکم به آن دسته از نویسندگان غربی که علت اصلی عقب‌ماندگی اقتصادی، علمی و فنی و استبداد در جوامع مسلمان، از جمله در ایران را اسلام می‌خوانند، به درستی انتقاد می‌کند که چرا ضعف‌ مسلمانان را به پای دین اسلام می‌گذارند؟ در عین حال خود دلیل اصلی مشکلات، بی‌عدالتی‌ها، ناکارآمدی‌ها و ستم‌ها را در کشورهای غربی، نه ضعف شهروندان غربی که «ایدئولوژی لیبرال- دموکراسی» می‌خواند و در نتیجه پا به پای انتقاد از عملکرد دولت آمریکا در کشورهای خارجی، به مکتب لیبرال- دموکراسی نیز انتقاد می‌کند.

۱۲- جناح حاکم، اعتراض دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی یا غیر انتفاعی (NGO) جهانی را به رفتار پلیس ایران در مواجهه با تظاهرکنندگان ایرانی در سال ۱۳۸۸، دخالت در امور داخلی ایران می‌خواند و هنوز آن را محکوم می‌کند. در عین حال اصولگراهای مجلس در آبان ماه سال جاری با ارسال نامه‌هایی به سازمان‌های بین‌المللی و مجامع حقوق بشری، به رفتار پلیس فرانسه در برخورد با تظاهرکنندگان فرانسوی اعتراض کردند و آن را نقض حقوق بشر خواندند و خواستار رسیدگی گیرندگان نامه به منظور جلوگیری از تکرار این رفتار شدند. سه ماه پیش نیز وزارت امور خارجه با احضار کاردار کانادا در تهران، به نقض حقوق بشر در آن کشور اعتراض کرد و اقدام خود را دخالت در امور داخلی کانادا ندانست.

۱۳- جناح حاکم روش نظام و نظامیان لائیک ترکیه در ممنوعیت و محرومیت ورود دانشجویان محجبه به دانشگاه‌ها و ادارات را همواره محکوم کرده و به حق آن را مخالف موازین حقوق بشر و حق انتخاب سبک زندگی شهروندان خوانده است. آنان همین محکومیت را متوجه دولت فرانسه کرده‌اند که چرا برای دختران باحجاب، محدودیت‌های گوناگون ایجاد می‌کنند. اکنون از جناح حاکم می‌پرسم اگر دخالت حکومت‌ها (در کشورهای مسلمان یا مسیحی) در پوشش شهروندان و ایجاد محدودیت برای آنان اشتباه است، چرا خود به این کار مبادرت می‌کند و اگر درست است چرا منتقد و معترض رفتار دولت‌های دیگر می‌شود؟

۱۴- جناح حاکم پذیرش ناظران خارجی را برای نظارت بر امر برگزاری انتخابات در ایران اقدامی توطئه‌‌آمیز می‌خواند. در عین حال در دو سال گذشته دو هیأت رسمی برای نظارت بر انتخابات ترکیه و مالزی (البته به دعوت دولت آن‌ها که دعوت از نمایندگان کشورهای خارجی را برای حضور در کشور خویش نشانه سلامت انتخابات و اعتماد به نفس خود می‌دانند) اعزام کرد و به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که آیا نظارت نمایندگان دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی بر انتخابات، اقدامی پسندیده یا توطئه‌آمیز است؟(۳۸)

۱۵- جناح حاکم تعداد قابل توجهی از چهره‌های سیاسی منتقد خود را به علت شرکت در اجتماعات فاقد مجوز در سال ۱۳۸۸ بازداشت، شکنجه، محاکمه و به زندان‌های طویل‌المدت (بعضاً تا ۹ سال)،‌ محکوم کرد. در عین حال طرفداران آن جناح در بیست سال گذشته پس از رحلت رهبر فقید انقلاب، هر زمان که اراده کرده‌اند، اجتماعات اعتراضی تشکیل داده‌اند. آخرین نمونه آن تجمع انتقادی آنان مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به مصوبه مجلس درباره وقف دانشگاه آزاد بود. با وجود این تظاهر کنندگان نه تنها محاکمه و محکوم نشدند، بلکه قدر هم دیدند و به خواست خود رسیدند.

۱۶- آقای احمدی‌نژاد در شهریور ماه سال جاری به مدیر مسئول روزنامه کیهان انتقاد کرد که چرا به همسر رییس جمهور فرانسه توهین کرد و گفت اسلام چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. در عین حال خود در مناظره با مهندس موسوی و در چشم میلیون‌ها بیننده ایرانی و غیر ایرانی فارسی زبان، به همسر وی توهین کرد و بعدها نیز هرگز از این اقدام غیر اخلاقی خود عذرخواهی نکرد. آیا هتک حرمت همسر رییس جمهور فرانسه حرام و هتک حرمت همسر نخست وزیر دوران دفاع مقدس واجب است؟

۱۷- غیر دموکراتیک ترین معیار دوگانه‌ای که جناح حاکم در طول دو دهه پس از رحلت رهبر فقید انقلاب به کار برده، آن است که در هر انتخاباتی که نام نامزد یا نامزدهایش به عنوان پیروز اعلام می‌شود، خواهان تحقق دیدگاه‌ها و مواضع خود به نام ملت می‌شود و با تحقیر، تهدید و تحدید رقبا، حقوق آنان و دیگر شهروندان را به دلیل آنچه رأی و حمایت اکثریت از خود می‌خواند، نقض می‌‌نماید. در هر انتخاباتی هم که نتواند مانع برگزیده شدن نامزد یا نامزدهای رقیب شود، باز هم خواستار اجرای منویات خویش می‌شود، البته این بار به نام اسلام! بعضی از آن‌ها کارشکنی‌های عملی (نه انتقادهای رسانه‌ای و در هر حال زبانی و قلمی) خود را علیه منتخبان ملت با دلسوزی توأم می‌کنند و می‌گویند ما هم دلمان می‌خواهد با اجرای فلان تصمیم یا طرح موافقت کنیم، اما چه کنیم که اسلام دست‌ ما را بسته است. به این ترتیب هم بیشترین ظلم را به ملت به نام اسلام می‌کنند و هم بیشترین اهانت را به اسلام، به خاطر آن‌که آن را در برابر خواست اکثریت مردم قرار می‌دهند، روا می‌دارند.

ه) گفتمان زنده، گفتمان شکست خورده

برای اینکه معلوم شود کدام گفتمان زنده، رو به رشد و پویا یا بیمار و رو به افول است، من تعدادی از ویژگی‌های گفتمان نوع دوم را بر می‌شمارم. بر این اساس گفتمانی که انفعالی، کلیشه‌ای، تکراری و فاقد نوآوری و خلاقیت، غیر هنری، بی‌ارتباط با نسل جوان، غیر جذاب برای تحصیلکردگان و قشرهای متوسط و جنبش‌های جدید اجتماعی، مواجه با موج روز افزون سؤال‌ها و تردیدهای درونی و بیرونی و در نتیجه ریزش طرفداران، منزوی در گروه‌های مرجع (دانشگاهیان، حوزویان، اصحاب علم، فرهنگ و هنر، ورزشکاران، معلمان، پزشکان و…)، غیر پاسخگو برای قشرهای محروم و آسیب‌پذیر و بیگانه با اصحاب رسانه باشد و به جای رقابت آزاد فکری و سیاسی با دیگران، خواهان ایجاد محدودیت برای رقبا و منتقدان شود، گفتمانی رو به گذشته و شکست خورده ارزیابی می‌شود.

علاوه بر معیارهای فوق اگر گفتمانی از همه ابزارها و امکانات آموزشی، فرهنگی، تبلیغی و اطلاع‌رسانی بهره‌مند باشد و در عین حال حاملانش بیشترین گلایه و انتقاد را متوجه شهروندان، به خصوص نسل جوان کرده و اعتراف کنند که تلاش‌های فرهنگی و تبلیغی آن برای انتقال ارزش‌ها و هنجارهای مورد نظرشان به دختران و پسران جوان جواب نداده است و بنابراین نیاز به شدت عمل پلیسی و قضایی است و از آزادی در هر زمینه‌ای در هراس باشد، با قاطعیت می‌توان گفت با گفتمانی روبرو هستیم که صفت برجسته مدعیانش، عدم اعتماد به نفس و متکی بودن به قدرت است و به محض قطع بندناف آن از کانون قدرت، گفتمان مذکور از متن به حاشیه سقوط می‌کند. در حقیقت گفتمانی که پایه‌های خود را بر «ضدیت با دشمن» بنا نهاده است و همواره با فرافکنی و به نام مبارزه با دشمن، اجازه طرح نارسایی‌ها، قصورها، تقصیرها و ستم‌ها را به دوستداران یا مخالفان خود نمی‌دهد، یعنی اندیشه و راهبردی که فقط «تبری» داشته باشد و نه «تولی و تبری»، محکوم به شکست است. به ویژه اگر آرمان شهر چنین تفکری تحقق یابد، مثلاً‌ حذف رقبا و منتقدان و یکدست شدن ساختار حکومت، در عین حال مشکلات جامعه و نارضایتی مردمی روز به روز بیشتر می‌شود و خود را عیان‌تر نشان می‌دهد و به سخن روشن برای آینده چشم‌انداز برانگیزاننده و حرفی برای زدن نداشته باشد، جز تأکید بر قدرت حکومت در داخل و کشور، شکست خورده است. اگر چه ممکن است بتواند با اتکای به قدرت عریان و سرکوب گسترده، تا مدتی به حیات نباتی خود ادامه دهد. مگر این وضع را در کشورهای بلوک شرق مشاهده نکرده‌ایم؟ از همان زمان که دیوار برلین کشیده شد و فرار از شرق به غرب بود نه بر عکس، می‌شد حدس زد که صرف‌نظر از سرنوشت غرب، شرق زودتر سرنگون خواهد شد. نقطه مقابل خصلت‌های فوق را می‌توان ویژگی‌های گفتمان نشاط‌ و امید خواند که در فضای انسداد و خفقان و دور از چشم حکومت، در مجامع غیر رسمی به حیات و بالندگی خود ادامه می‌دهد و منتظر فرصتی است تا به ثمر رسیدن میوه‌های خود را بر شاخسار آگاهی و شادابی نسل جوان به تماشا بنشیند و چشم‌انداز جامعه را نو و با طراوات کند.(۳۸)

در تحلیل محتوای گفتمان مأیوس و رو به هزیمت، می‌توان به مصادیق زیر اشاره کرد. وقتی که فرد یا جناحی اعلام می‌کند:

- بیش از بیست سال است که ما در زمینه تهاجم فرهنگی دشمن هشدار داده‌ایم، اما متأسفانه هنوز اقدام‌ در خور شایسته‌ای صورت نگرفته است.(۳۹)

- سی و دو سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و ما هنوز نتوانسته‌ایم تحول مناسبی در کتب درسی دانش‌آموزان و سیستم آموزش و پرورش ایجاد کنیم.

- کارهای فرهنگی و تبلیغی ما درباره رعایت حجاب اسلامی جواب نداده است و در نتیجه چاره‌ای جز تقویت حضور پلیس و تشدید مجازات‌ها باقی نمانده است.

- سه دهه پس از انقلاب، صدا و سیما وضعیت مناسبی ندارد و قادر به مقابله با امواج و شبکه‌های رو به رشد بیگانه نیست.(۴۰)

- وضع فرهنگی کشور از زمان شاه و قبل از انقلاب بدتر شده است.

- متوجه شده‌ایم که به دلیل عملکرد سرکوبگر و غیر دموکراتیک خود، روز به روز انتقاد به رژیم پیشین برای ما دشوارتر می‌شود.

- قاطبه جامعه هنری کشور منتقد جناح حاکم‌اند و در هر اثر هنری دیدگاه خود را ظاهر می‌سازند.

- ظرفیت برگزاری مناظره در صدا و سیما را نداریم (حتی بین اصولگراها) و در نتیجه مانع پخش چنین برنامه‌هایی می‌شویم.

- سه دهه پس از انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها اسلامی نشده و وضعیت آن بهبود نیافته است و علوم انسانی، با وجود دو میلیون دانشجو، باید مهار و در واقع تعطیل شود. در مورد اصل دانشگاه نیز، زمزمه انقلاب فرهنگی دوم، جدا کردن جنسیتی دانشجویان در دانشگاه‌ها و… نیز سر می‌دهیم، چون به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود دست نیافته‌ایم.

- با اینکه فضای دانشگاه‌ها سرشار از پرسش‌های بنیادین و گوناگون است، کسی پاسخ‌های قانع‌کننده به آن‌ها ارائه نمی‌کنند. کرسی‌های آزاداندیشی نیز با آیین‌نامه نظامی خود در نطفه خفه شدند و اثری از آن‌ها مشاهده نمی‌شود.(۴۱)

- به دلیل اوضاع بد اقتصادی و برای نخستین بار از انتشار آمارهای نگران کننده و منفی جلوگیری می‌کنیم تا مبادا ناامیدی و نارضایتی در مردم بیشتر شود.

- به علت عدم پاسخگویی به سؤال‌ها، اعتراضات و شکایات منتقدان، عمدتاً به هتاکی و اهانت به آنان رو می‌آوریم.

- از لزوم حضور بیشتر روحانیون در همه مراکز، از مدارس تا بیمارستان‌ها و صدا و سیما سخن می‌گوییم تا فضا اسلامی شود.(۴۲)

- احساس می‌کنیم به دلیل گذشت سی و دو سال از پیروزی انقلاب، فرافکنی، فشارها، تبعیض‌ها، تغییر سیاست‌ها، اختلافات درونی و… به دشمن کارایی خود را از دست داده است.(۴۳)

- زمزمه‌های درونی در مورد اینکه سیاست تحمیل یک سبک زندگی به مردم نه اسلامی است و نه واقع‌بینانه و در هر حال با شکست مواجه شده است، روز به روز قوی‌تر و مستندتر و مستدل‌تر می‌شود تا جایی که بعضی به فکر پر رنگ کردن «ملیت»، و ترجیح یا اولویت «ایرانیت» بر «اسلامیت» افتاده‌اند!

- تظاهرات کنندگان در ۱۸ تیر و دیگر روزها را اغتشاشگر و ارازدل و اوباش می‌نامیم که به تحریک بیگانگان خارجی و فتنه‌گران داخلی به جنگ آرمان‌های مردم آمده‌اند، اما مجبور می‌شویم تحت فشار افکار عمومی، کشته‌شدگان در شکنجه‌گاه کهریزک را رسماً «شهید» بخوانیم و از آنان تجلیل کنیم (شهیدان روح‌الامینی، کامرانی، ‌جوادی فر، قهرمانی و…).

چنانچه ادبیات مأیوس فوق را با ویژگی‌های گفتمان انفعالی و در برخی موارد ارتجاعی (۴۴) با شکاف بین مواضع و اعمال،‌ معیارهای دوگانه، مغالطه‌های سیاسی و پذیرش منطق خصم همراه کنیم و به این مجموعه اختلافات درونی و نیز اعترافات و اعتراضات داخلی را مبنی بر پاسخگو نبودن اندیشه و راهبرد جناح به نیازهای ایران امروز ضمیمه کنیم و نیز بی‌کفایتی در اداره امور، فساد حکومتی و رشد گرانی و بیکاری را به رغم درآمد افسانه‌ای نفت بیفزاییم، در آن صورت خیلی دشوار نخواهد بود داوری درباره اینکه کدام گفتمان در ایران امروز، به رغم هیاهو و تبلیغات سرسام آور که خود نشانگر احساس ضعف است،‌ گفتمانی شکست خورده و عقب‌مانده از زمان است که اگر خود را بازسازی نکند، به سرعت از متن حکومت به حاشیه آن خواهد رفت. همچنان که هم اکنون نه در متن جامعه که در حاشیه آن قرار دارد. به باور من این واقعه در آینده‌ای نه چندان دور رخ خواهد داد و ما باید خود را برای شرایط جدید آماده کنیم تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.

پانوشت‌ها:

[۱] هنگامی که قائم‌مقام مؤسسه کیهان که در دولت آقای احمدی‌نژاد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد، کشتار میدان «تیان آن من» را در چین علناً «مرهم شفابخش» یا «داروی شفابخش» خواند که تکلیف منتقدان را یکبار برای همیشه روشن کرد، باید حدس می‌زدیم که به زودی در ایران نیز مانند چین که ارتش آن کشور با تانک از روی پیکر دانشجویان معترض گذشت، به زودی ماشین پلیس از روی پیکر یک عزادار حسینی، آن هم در روز عاشورا خواهد گذشت تا انتقام امام حسین از یزید و یزیدیان گرفته شود. مگر قرار نبود این بار در روز عاشورا به جای امام حسین، یزید و یزیدیان کشته شوند؟

[۲] به علت بازتاب منفی خس و خاشاک خواندن منتقدان و مخالفان توسط آقای احمدی نژاد، دو روز پس از انتخابات ۸۸، خود او و طرفدارانش اصرار دارند بگویند وی چنین لفظی را درباره مخالفانش به کار نبرده است. حال آن‌که حتی پس از راهپیمایی‌های میلیونی در ۲۵ خرداد ۸۸ و روزهای پس از آن، آنان همواره از «عددی نبودن مخالفان» سخن می‌گویند که محترمانه لفظ خس و خاشاک است. اخیراً که کلمه سخیف‌تری به کار بردند. به هر حال هر زمان که جناح حاکم جریان منتقد و مخالف خود را عملاً به رسمیت شناخت، یعنی حقوق آنان را رعایت کرد، آن هنگام می‌توان گفت آنان منتقدان خود را خس و خاشاک نمی‌دانند و از ادبیات خس و خاشاکی عبور کرده‌اند.

[۳] یکبار به بازجوهایم پیشنهاد کردم من حاضرم با آقایان موسوی و کروبی صحبت و موافقت آنان را جلب کنم که راهپیمایی درخواستی خود را در سالروز ۲۲ خرداد، به جای میدان امام حسین تا میدان آزادی، مردم را به اتوبان تهران- کرج (از عوارضی تهران به سوی کرج) دعوت کنند تا هیچ دغدغه امنیتی برای حکومت وجود نداشته باشد. یکی از آنان ضمن مخالفت با هر اجتماعی، اعتراف کرد که رهبران جنبش سبز اگر سوت بکشند، بلافاصله در هر نقطه‌ای از تهران حداقل یک میلیون نفر تجمع خواهند کرد. وی گفت شما در دوم خرداد قادر به بسیج چنین جمعیتی نبودید. با وجود این ادعا می‌کنند جنبش سبز مرده است!

[۴] متأسفم که بگویم در آمریکای لاتین که زمانی اسلحه حرف اول را می‌زد (چریک‌های مارکسیست از یک طرف و نظامیان دست راستی و کودتاچی از طرف دیگر)، امروز همه به «انتخابات» و حتی «همه‌پرسی» تن داده‌اند و حکمیت «رأی» را به جای «سلاح» پذیرفته‌اند. حتی آقای چاوز نیز در ونزوئلا «رفراندوم» برگزار می‌کند و شکست می‌خورد، اما اصل آن را محکوم نمی‌کند و در هر حال در انتخابات آزاد با نامزدهای منتقد خود، به رقابت می‌پردازد. شرمنده‌ام که باید مدعیان ایرانی مدیریت جهانی را به درس‌آموزی، نه از دموکراسی سوئیس و سوئد، که از آقای هوگو چاوز دعوت کنم و در سوگ استحاله مردمی‌ترین انقلاب بشر به حکومت نظامیان بنشینم.

[۵] یکبار از بازجوها پرسیدم به نظر شما دولت آمریکا بدتر است یا مهندس موسوی؟ گفتند معلوم است که دولت آمریکا. گفتم پس چرا برای مذاکره با مقامات آمریکایی مرتب پیغام می‌دهید و نامه می‌فرستید، اما حاضر نیستید با کسی که چندی پیش ممکن بود رییس جمهور کشور شود، گفت‌وگو و به مطالباتش رسیدگی کنید؟ خودشان نیز توجیه نبودند.

[۶] من هر کدام از فعالان انتخاباتی بازداشت شده پس از ۲۲ خرداد ۸۸ را که دیدم، از آنان درباره گفت‌وگوهای ایشان با بازجوها سؤال کردم. دیدم که در تمام موارد بازجوها اعلام کرده بودند که کل پرونده متهم، از ابتدا تا انتها در اختیار آنان است و جمع‌بندی بازجوها هر چه باشد، همان اتفاق در زندان، دادگاه و حکم قاضی و پس از آن خواهد افتاد. در مواردی حتی به متهمان گفته بودند که شما به چند سال زندان محکوم خواهید شد، اگر تقاضای رأفت اسلامی نکنید. یعنی اگر توبه نکنید و حرف‌های بازجوها را به زبان نیاورید.

[۷] آقای احمدی‌نژاد همیشه خود را دانشگاهی خوانده است. ولی به اعتراف خود اصولگراها او در بین دانشگاهیان (استادان، دانشجویان و حتی کارمندان دانشگاه‌ها) در مقایسه با دیگر قشرهای جامعه از کمترین رأی برخوردار است.

[۸] وقتی بازجوی چهارم از من پرسید که چرا نگاه حاکم برکشور را نظامی- امنیتی می‌خوانم، گفتم چه مدرکی مستندتر از این که وقتی در سال ۸۶ قیمت زمین و مسکن به شکل سرسام‌آوری بالا رفت، آقای احمدی‌نژاد به جای بررسی کارشناسانه مسأله، به وزیر اطلاعات دستور داد تیم توطئه‌گری را که تصمیم به افزایش قیمت مسکن گرفته است، شناسایی و به مردم معرفی و محاکمه ‌کنند تا قیمت مسکن پایین آید! بیش از سه سال از صدور دستور و مأموریت فوق می‌گذرد و هنوز وزارت اطلاعات خانه تیمی مفسدان مسکن را شناسایی نکرده است!

[۹] علت آلرژی آقای مصباح و شاگردان مکتبش به «جمهوری» و «دموکراسی»، همین مسأله چندصدایی و چند حزبی و رقابتی بودن انتخابات ادواری است. خانم فاطمه رجبی همسر سخنگوی سابق دولت نهم در مصاحبه خود با ماهنامه همشهری (مرداد ۸۹) تصریح کرد که با اصل انتخابات مشکل دارد و نمی‌داند چرا نام حکومت اسلامی، یک مرتبه به جمهوری اسلامی تغییر یافت. همچنان که نمی‌داند چرا در جریان انقلاب مشروطه، «عدالت‌خانه» به «شسورت‌خانه» یا «مجلس شورای ملی» تبدیل شد. آقای شهریار زرشناس از نویسندگان روزنامه کیهان نیز اخیراً به صراحت اعلام کرد: «باطن دموکراسی نفی «ولایت حق بر بشر» و اثبات «ولایت بشر بر بشر» است. این ولایت بشر بر بشر… «شیطانی» است و به همین دلیل ذات آن قهر و استیلای طاغوتی است» (روزنامه شرق، ۱۵/۷/۱۳۸۹).

[۱۰] وقتی همه ندانم‌‌کاری‌ها، تعبیض‌ها، سوءاستفاده‌ها، جاه‌طلبی‌ها و خویشاوندسالاری‌ها که فشار زیادی را متوجه قشرهای مختلف جامعه به ویژه محرومان می‌کند، به نام «اسلام» توجیه می‌شود، وقتی به نام «توحید» سبک خاصی از زندگی بر مردم و نسل جوان تحمیل می‌شود و آنان روز و شب تحقیر می‌شوند، وقتی به نام «تشیع»، شادی لباس عزا به تن می‌کند، وقتی به نام «ولایت» روحانیون مجبور به تمجید حاکمان یا دست کم سکوت در برابر نارسایی‌ها، کمبودها، ستم‌ها و چپاول‌ها می‌شوند، وقتی «عوام‌فریبی» و در خوشبینانه‌ترین نگاه «عوام‌زدگی» جای تحلیل‌های عمیق عقلی و عملی می‌نشیند و علت وقوع زلزله، گناهکاری مردمان آن منطقه اعلام می‌شود و علاوه بر زندگان به مردگان نیز توهین می‌کنند، ضربه سر حمید استیلی را به تیم فوتبال آمریکا به ضربت امیرمؤمنان در جنگ خندق تشبیه می‌کنند، علت شکست تیم‌های فوتبال آمریکا، انگلستان و فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۰ را تلاش دولت‌هایشان در صدور قطعنامه تحریم علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل می‌خوانند، علت تظاهرات اخیر قشرهایی از مردم فرانسه را علیه قانون بازنشستگی، آن می‌دانند که با آل علی هر که درافتاد ورافتاد (سخن وزیر راه دولت دهم در اعتراض به دولت فرانسه که چرا در فرودگاه پاریس به هواپیماهای ایران سوخت تحویل ندادند) و… چه چهره‌ای از اسلام و تشیع ترسیم می‌شود و چه پیامدهایی دارد؟ مگر کلیسا از کجا آسیب‌ دید و منزوی شد؟

[۱۱] جناح حاکم اخیراً گام دیگری در جهت نفی ارزش‌های انقلاب و امام و مردم برداشته است و «اعتقاد به شخص ولی فقیه» را شرط بهره‌مندی اشخاص و گروه‌ها از حقوق مدنی و سیاسی خود می‌خواند. آن وقت به ما انتقاد می‌کنند که چرا می‌گویید جمهوری اسلامی استحاله شده و ارزش‌ها و روش‌های عصر شاهنشاهی در حال احیا است.

[۱۲] درباره دستاوردهای دولت اصلاحات از جمله درباره انرژی هسته‌ای به مقالات خوب آقای محسن امین‌زاده، معاون وزیر خارجه وقت مراجعه فرمایید که اکنون به علت امضای شکایت نامه علیه مداخله‌کنندگان غیر قانونی در انتخابات در زندان اوین به سر می‌برد. در این زمینه من با آقای الیاس نادران مناظره‌ای داشتم که متن آن در هفته نامه عصر نو و سایت‌های اینترنتی منتشر شد.

[۱۳] نه فقط در حیات سیاسی بلکه در زندگی خصوصی و اجتماعی نیز شاهد مغالطه‌های زیادی هستیم که دقت در آن‌ها می‌تواند مانع بسیاری از خطاها از یک سو و ارتقای فرهنگ عمومی و سیاسی از سوی دیگر شود. به این مغالطه‌های رایج در ادبیات ما توجه فرمایید که گزاره اول و مقدمه قضیه درست است، اما نتیجه‌ای که اخذ می‌شود منطقاً درست نیست. یعنی بسته به مورد می‌تواند صحیح باشد یا نباشد. «من از تو مسن‌ترم و با تجربه‌تر. پس در این مسأله خاص نیز من درست می‌گویم»، «من همیشه کمتر از تو اشتباه کرده‌ام. پس در این موضوع ویژه نیز حق با من است»، «من زندانی سیاسی هستم. پس حق یا درک بهتری نسبت به مسائل روز دارم»، «من حقوقدانم. پس در این مسأله حکم عادلانه‌تری از تو که حقوق نمی‌دانی صادر کرده‌‌ام»، «او آدم بسیار خوبی است. پس فلان کارش حتماً خوب یا درست است»، «او انسان شروری است. پس فلان کار او حتماً غلط یا بد است»، «من قبلاً با مشکلات سخت‌تر از این دست و پنجه نرم کرده‌ام. پس حتماً در این مورد موفق می‌شوم»، «من از تو زیباترم. پس فلان فرد از جنس مخالف، مرا بیشتر از تو دوست می‌دارد»، «من مرد هستم. پس فلان آقا را بهتر از تو (زن) می‌شناسم»، «من یک زنم. پس بهتر از تو او (یک زن) را می‌شناسم»، «من از تو باسوادترم. پس این مسأله خاص را بهتر از تو حل می‌کنم»، «من روحانی هستم و ده سال در حوزه علمیه تحصیل کرده‌ام. پس از تو مؤمن‌ترم، با تقواترم، مردمی‌ترم، برای اسلام دلسوزترم و اخلاقی‌تر زندگی می‌کنم»، «من همچنان که در زمینه اقتصادی از همه شما موفق‌تر بوده‌ام، پس در این زمینه نیز از شما تواناترم»، «من استاد دانشگاهم، پس چگونه نتوانم از عهده اداره این شرکت برآیم»، «من پزشک متخصص‌ام. یعنی فلان مسأله ساده سیاسی یا اجتماعی یا اقتصادی را نمی‌فهمم؟»، «من در فقه مجتهدم. پس مصلحت مسلمانان و نیز خصوصیات افراد را بهتر از دیگران تشخیص می‌دهم»، «من مدتی در خارج از کشور زندگی کرده‌ام. پس دنیا را بهتر از تو می‌شناسم»، «من مدتی مدیر بوده‌ام. پس مسائل کشور را بهتر از تو تحلیل می‌کنم»، «من فردی انقلابی یا متقی‌ام. چگونه نمی‌توانم تشخیص دهم شما برای مدیریت فلان پروژه کارآمدترید؟»، «من نویسنده کتاب سال اقتصادم. پس می‌توانم فلان شرکت را اداره کنم» و «من استاد دانشگاه در رشته مدیریت هستم. پس مدیرتر از تو هستم». تأکید می‌کنم در تمام موارد فوق، هیچ ارتباط منطقی بین دو گزاره وجود ندارد. به شرط صحت جملات اول، نتیجه‌گیری‌ها منطقاً درست نیست. یعنی در عمل استاد مدیریت می‌تواند از فردی که حتی یک جلسه در کلاس مدیریت شرکت نکرده است، در اداره یک بنگاه مدیرتر باشد یا نباشد.

[۱۴] در مقاله «منطق آقای شریعتمداری» که یک ماه قبل از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ در روزنامه اعتماد ملی منتشر شد، این مغالطه را تحلیل و خطاهای آن را بر شمردم. در این جا از جناح حاکم می‌پرسم مگر در قرن بیستم دولت آمریکا بیشترین مخالفت را با کمونیسم، فاشیسم و طالبانیسم به عمل نیاورد؟ آیا مخالفت فوق را به معنای حقانیت مکاتب یا سیستم‌های اخیر الذکر می‌دانند؟

[۱۵] آیا ملتی که در ۲۷ سال از ۳۲ سال عمر جمهوری اسلامی، انسان‌های منحرف، جاسوس، خائن، فاسد، ناکارآمد و.. . را برای مدیریت‌های اجرایی و تقنینی کشور برگزیده است، بصیرترین مردم تاریخ است؟

[۱۶] به این جملات (روزنامه شرق، ۱۵/۷/۱۳۸۹) توجه فرمایید: «ساده زیستی بعد از جنگ در بین برخی مسئولین فراموش شده و بعضی به اشرافی‌گری روی آوردند.» این هشداری است که آقای محصولی، پولدارترین وزیر بعد از انقلاب، که هنگام خاتمه جنگ یک پاپاسی نداشت، به مردم داده است. این وزیر ساده زیست آقای احمدی‌نژاد که شنیده‌ام خانه‌اش به قصر شبیه‌تر است، یکی از پرچمداران مبارزه با اشرافی‌گری است که در کنار آقایان کردان و رحیمی در معاملات نفتی فعال بود (و هنوز؟) مبارز دیگر با اشرافیت، آقای رحیمی است که در پرونده منسوب به او گفته دادستان کل کشور در مهر ماه سال جاری، ۶۲ نفر به علت شرکت در سوءاستفاده‌های مالی بزرگی بازداشت و بعضاً محکوم شده‌اند. البته هنوز معاون اول دولت دهم احضار نشده است.

[۱۷] وقتی بازجوها از من درباره منابع ستادهای انتخاباتی مهندس موسوی سؤال کردند، پیشنهاد کردم کمیته بی‌طرفی به منابع مالی همه ستادها رسیدگی و نتیجه را اعلام کند. ما از آن گزارش هر چه باشد،‌ حمایت خواهیم کرد. روشن است که این طرح با استقبال آنان مواجه نشد. اکنون که یکسال و نیم از انتخابات ۸۸ گذشته است، به اعتراضات تعدادی از اصولگراها درباره استفاده از امکانات عمومی توسط آقای مشایی رییس دفتر آقای احمدی‌نژاد و در واقع نامزد آن گروه برای انتخابات ریاست جمهوری سه سال آینده (۱۳۹۲) توجه فرمایید:

- آقای محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: «آقای مشایی آدمی است که از پول و موقعیت استفاده می‌کند و بر این تصور است که با این کارها می‌تواند رییس‌جمهور آینده شود.» (روزنامه تهران امروز، ۱۸/۷/۱۳۸۹)

- آقای فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران و نماینده اصولگرای مجلس ششم: «جریان دیگری که علائم شکل‌گیری آن در حال نمود می‌باشد، جریان فاسد قدرت طلبی است که از درون دولت، نظام و حزب‌الله با نام اصولگرایی در حال شکل‌گیری است. جریانی که مشرب خود را معاویه‌صفتی قرار داده و به هر مسأله‌ای، با پول ورود پیدا می‌کند و با هزینه هنگفت و استفاده از قدرت، در حال به انحراف کشاندن مسیر است. تبدیل گفتمان اسلامیت به گفتمان ایرانیت، چه به صورت تاکتیکی و چه به صورت واقعی مسأله‌ای کاملاً غلط است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. عده‌ای فاسد و قدرت‌طلب در حال شکل دادن این مسأله خطرناک هستند که عصر اسلامیت و دینداری به پایان رسیده است» (روزنامه مردم‌سالاری، ۱۷/۷/۱۳۸۹).

- حمیدرضا ترقی معاون امور بین‌الملل جمعیت مؤتلفه اسلامی: «اگر کسی یا گروهی به این فکر افتاده‌اند تا با ترویج بحث‌هایی چون ملی‌گرایی و… به اهداف خود برسند، باید این را بدانند که اصولگرایان اجازه نمی‌دهند با استفاده از موقعیت‌های دولتی برای رسیدن به چنین اهدافی تلاش کنند» (روزنامه صنعت، ۲۰/۷/۱۳۸۹).

[۱۸] به نظر من در پس هر افشاگری آقای احمدی‌نژاد، کتمان حقیقت بزرگتری نهفته است که او می‌کوشد با جلب توجه همگان به یک موضوع خطای مربوط به گذشته یا دیگران، خطای بزرگتری را که توسط خود او یا تیمش در جریان است، بپوشاند.

[۱۹] جهش از اسلام به حکومت اسلامی در مرحله دوم از حکومت به «ولی فقیه» صورت می‌گیرد. اگر اسلام در همه زمینه‌ها نظر دارد که باید اجرا شود، حکومت و در واقع ولی فقیه که مشروعیت حکومت به تأیید اوست، چنین حقی را دارد. این اصل، چیزی به نام قانون اساسی و میزان اختیارات و مسئولیت‌ها نمی‌شناسد. کافی است ولی فقیه تشخیص دهد. در هر زمینه‌ای که بخواهد، می‌تواند دخالت کند. با حکم حکومتی همه چیز توجیه می‌شود.

[۲۰] تغییر تشبیه همیشگی جمهوری اسلامی به پرونده‌ای که باید با دو بال پرواز کند به اتوبوسی که با یک راننده حرکت می‌کند، در سال ۱۳۸۷ مطرح شد. معنای تشبیه اخیر این است که راهبرد حذف یک جناح و تک صدایی کردن حکومت و جامعه از قبل اتخاذ شده بود و به نتیجه انتخابات ۱۳۸۸ ارتباط نداشت.

[۲۱] درباره این مغالطه و مقایسه غلط مقاله مستقلی نوشتم که در سال ۸۵ در چند نشریه منتشر شد. علاقه‌مندان به نقد این مغالطه می‌توانند به آن مقاله مراجعه کنند.

[۲۲] به محض این‌که از عقب‌ماندگی ایران از بسیاری از کشورهای منطقه و در حال رشد صحبت می‌شود، جناح حاکم به پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های موشکی، فضایی و هسته‌ای استناد می‌کند که مقدمات آن‌ها در زمان دولت‌های قبل فراهم شده بود. در هر حال آنان غافل‌اند از آن‌که اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، در لحظه فروپاشی در زمینه‌های مذکور، پس از آمریکا در جهان حرف اول را می‌زد. اما اقتصادی عقب مانده داشت و رژیمی عقب مانده‌تر و استبدادی. در حال حاضر کره شمالی موشک قاره‌پیما و بمب اتم داد و ژاپن ندارد.کدام پیشرفته‌اند؟ کدام با ثبات‌ترند و رو به آینده؟ مردم کدام کشور از وضع خود رضایت بیشتری دارند؟

[۲۳] برخی از نگرانی‌های جناح حاکم درباره وجود بزه‌های اجتماعی، ناامیدی،‌ نگاه به خارج و… در بین دانشجویان واقعی است و بعضی مانند اعتیاد، جدی. اما مشکل این است که جناح حاکم نه تنها حاضر نیست به ریشه‌یابی این مسائل بپردازد، بلکه با تداوم سیاست‌های غلط خود موجب توسعه این ناهنجاری‌ها می‌شود. برای مثال آنان می‌دانند هر زمان که فضای دانشگاه غیر سیاسی شود، آن نهاد کانون عشق به ولایت فقیه نمی‌شود، بلکه اعتیادها و انواع ناهنجاری‌ها در آن رشد می‌کند. با وجود این حاضر نیستند در دانشگاه‌ها فضای باز و با نشاط سیاسی حاکم باشد. چون انتقادها به حکومت بالا می‌گیرد. با کمال تأسف باید گفت آنان دانشجوی معتاد را به دانشجوی فعال، اما منتقد ترجیح می‌دهند.

[۲۴] بسیاری از مقامات حکومتی معتقدند نمی‌توان با زور حجاب را در جامعه همگانی کرد، اما جرأت ابراز آن را ندارند. تنها مورد شجاعانه، سخنان آقای شریعتمداری در اوایل کار دولت نهم بود که نه خود او و نه دیگر همفکرانش موضوع را پیگیری نکردند.

[۲۵] ظاهراً استاد مطهری بر این اعتقاد بود که دیکتاتورها با علوم انسانی مخالف‌اند، چون موجب رشد آگاهی‌های عمومی می‌شود. در عین حال مطمئن نیستم.

[۲۶] تحلیل جناح حاکم از رفتار محمدرضا پهلوی اشتباه است. درست است که شاه نه به اختیار خود بلکه تحت فشار خارجی مجبور به باز کردن فضای سیاسی شد، اما اگر در سال ۵۶ این کار را نمی‌کرد، ممکن بود جامعه به شکل‌ دیگری (به نظر من خشن‌تر)، عکس‌العمل نشان می‌داد. اشتباه شاه باز کردن فضای سیاسی جامعه نبود، دیر اقدام کردن او بود. اگر ایران در سال ۱۳۵۰ به انتخابات آزاد می‌رسید، سرنوشت دیگری داشت. اکنون هم معلوم نیست فشارهای داخلی ناشی از نارضایتی عمومی، به ویژه پس از حذف یارانه‌ها و نیز اختلافات داخلی در جناح حاکم به همراه فشارهای خارجی، رهبران جامعه را مجبور به باز کردن فضای سیاسی کشور نکند. بنابراین عقل و تجربه حکم می‌کند همه پل‌های پشت سر خود را خراب نکنند و راه را برای اصلاح امور باز بگذارند. زیرا هیچ رژیمی نمی‌تواند برای همیشه با خواست اکثریت مردم مقابله کند. مگر ندیدیم با اصلاحات مقابله کردند، جنبش سبز جای آن را گرفت. اگر با این جنبش نیز مقابله کنند، فقط خواسته‌ها را رادیکال‌تر خواهند کرد.

[۲۷] اشتباه دیگر جناح حاکم تحلیل غلط آنان درباره فروپاشی بلوک شرق است که آن را ناشی از خطای گورباچف و تبلیغات دامنه‌دار رسانه‌های غربی مختص مردم شوروی می‌خوانند. آنان توجه ندارند که سیستم کمونیستی، از درون تهی شده بود و دیر یا زود فرو می‌پاشید. به قدرت رسیدن گورباچف اشتباه اصلی شوروی نبود، بلکه تداوم استبداد و اصلاحات دیر هنگام، نتوانست مانع فروپاشی آن نظام و کشور شود.

[۲۸] استاد مطهری بر این باور بود که روحانیت تشیع به علت استقلال مالی از حکومت، مردمی است و قدرت بسیج آنان را علیه استبداد و استعمار دارد، اما فاقد قدرت نوآوری در مقایسه با روحانیت اهل سنت است که به دلیل ارتزاق از حکومت، کمتر مردمی است، اما راحت‌تر سخن می‌گوید. بسیاری نگرانند که پذیرش مسئولیت حکومت توسط روحانیت شیعه موجب شود که عملکرد غلط حکومت، پشتیبانی مردمی روحانیت را به شدت کاهش دهد، بدون آنکه لزوماً‌ به قدرت نوآوری آن‌ها چیزی بیفزاید.

[۲۹] به این غلط مشهور، حتی جناح حاکم نیز پایبند نیست. زیرا در مواضع و مواقع گوناگون دولت‌های ایران و آمریکا به اشتراک نظر رسیده‌اند و در برابر دولت‌های اروپایی یا کشورهای عرب منطقه منافع مشترک بیشتری داشته‌اند. نمونه‌های روشن آن اوضاع در عراق و افغانستان در حال حاضر و شرایط در بوسنی و هرزه‌گوین، در ایام جنگ‌های داخلی یوگسلاوی بود. با وجود این به منظور فرافکنی جناح حاکم دائم تکرار می‌کنند هر کار آمریکا انجام دهد، ما باید در نقطه مقابل آن بایستیم.

[۳۰] ابتکار اخیر جناح حاکم انتشار اسامی ۵۳ زن آمریکایی است که به اعدام محکوم شده‌اند تا به زعم خودشان حکم اعدام خانم س.م. را توجیه کنند یا تحت‌الشعاع قرار دهند. غافل از آ‌ن‌که چیزی که موجب اعتراض بسیاری ازمردم جهان شد، نه حکم اعدام که حکم سنگسار او بود. جالب آن‌که وقتی به جناح حاکم اعتراض می‌کنیم که چرا چنین احکامی (سنگسار، قطع دست سارق، پرت کردن از روی کوه و…) صادر می‌کنید، می‌گویند این‌ها حکم اسلام و شرع است و ما در این زمینه با کسی شوخی نداریم. اما پس از اینکه فشارهای زیادی به کشور وارد می‌شود، از این احکام عقب می‌نشینند و حتی آقای احمدی‌نژاد در نیویورک صدور چنین حکمی را شایعه غیر قابل اعتنا می‌خواند! آیا عاقلانه آن نیست که از ابتدا مانع صدور چنین احکامی شویم و مجازات‌های جایگزین را اعمال کنیم؟

[۳۱] یکی از استانداردهای دوگانه دولت آمریکا و بسیاری از دولت‌های اروپایی، برخورد دوگانه آنان با احکام سنگسار و قطع دست و… در ایران و عربستان است. در مورد اول افکار عمومی غرب را بسیج و در مورد دوم موضوع را به سکوت برگزار می‌کنند. علت، رابطه دولت‌های دو کشور با دول غربی است.

[۳۲] شگرد آقای احمدی‌نژاد در میدان رقابت‌های سیاسی، شناسایی ضعف‌ها و مشکلاتی است که مردم از آن‌ها رنج می‌برند. وی با برجسته کردن این مسائل و موارد،‌ هم خطاها و تقصیرها و قصورها و ندانم‌کاری‌های خود را پوشش می‌دهد و هم با یک مغالطه مشهور، صحت تصمیمات و عملکرد خود را نتیجه می‌گیرد؛ بدون توجه به این‌که در بسیاری از موارد راه حل پیشنهادی او، که معمولاً‌ بدون کار کارشناسی و بررسی قابل قبول ارائه می‌شود، دردها را عمیق‌تر می‌کند و به مشکلات کشور می‌‌افزاید. یادآوری یک خاطره مفید به نظر می‌رسد. زمانی به پزشکی برای بیماری معده خود مراجعه کردم. وی پس از معاینه، قرص‌ها و شربت‌های قدیمی را به من داد و گفت البته یک داروی جدید که خیلی از آن تعریف می‌کنند به بازار آمده است. پرسیدم چرا آن را تجویز نمی‌کنید؟ پاسخ داد من معمولاً پس از چند سال داروهای جدید را به بیماران خود توصیه می‌کنم. زیرا درست است که داروهای جدید، پس از آزمایش و موفقیت در درمان مرض یا درد خاصی روانه بازار می‌شوند، اما معلوم نیست عوارض جنبی دیگری نداشته باشند که گاه از دردی که برای درمان آن تولید شده‌اند، بدتر نباشند.

[۳۳] جناح حاکم با تشکیل هر کمیته بی‌طرفی درباره موضوعاتی که یک طرف آن به خودش مربوط می‌شود، مخالفت می‌کند. در یکی از جلسات بازجویی، وقتی بازجو از من پرسید که چرا در جریان فعالیت‌های انتخاباتی با آقای کرباسچی همکاری می‌کردید، در صورتی که وی از بیت‌المال سوءاستفاده زیادی کرده است، به او گفتم اگر شما واقعاً دنبال مبارزه با مفاسد اقتصادی مدیران هستید، پیشنهاد می‌کنم یک هیأت بی‌طرف قضایی تشکیل دهید و به اموال آقایان کرباسچی و محصولی رسیدگی و نتیجه را هر چه باشد اعلام کنید. گفت چرا پای آقای محصولی را به میان می‌آوری؟ گفتم برای این‌که باید همزمان به پرونده‌های مدیران از دو جناح رسیدگی شود تا شائبه سیاسی بودن پیش نیاید. البته اضافه کردم که پرونده آقای کرباسچی که یک بار محاکمه شد و چیزی ثابت نشد. هر چه باشد، به نظر من پرونده آقای محصولی سنگین‌تر است.گفت درست است که هر دو سرمایه‌دار شده‌اند، اما آقای کرباسچی گردن کلفتی نیز می‌کند، یعنی مجیز قدرت را نمی‌گوید. جوابی ندادم اما در دل گفتم پس مسأله این است؛ گردن کلفت بودن یا نبودن!

[۳۴] متأسفانه در سال‌های اخیر نگاه و روش‌ها و ادبیات نظامی به همه حوزه‌ها سرایت کرده است. به واژه‌ها، لحن و عبارات اطلاعیه‌ آقای شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علیه خانه سینما نگاه کنید: «دفتر مدیر عامل سینما اتاق جنگ شده است… حرف ما با صحنه‌گردانان است… کودتای جدید در این صنف (کارگردانان) راه افتاده که هدفش از هم پاشیدن این ساماندهی جدید است» (روزنامه شرق). یادآور می‌شوم که سردار مشفق سخنگوی ستاد کودتاچیان انتخاباتی، ستاد انتخاباتی مهندس موسوی را نیز به «اتاق جنگ» دشمن تشبیه کرد. معلوم است که با اتاق جنگ چه باید کرد!

[۳۵] مدتی است صدای اصولگراها نیز از دخالت‌های نظامیان به نام شورای نگهبان در رد و تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس در آمده است. آنان ابتدا فکر می‌کردند این گربه فقط دم حجله اصلاح‌طلبان می‌خوابد و به آن انتقاد نمی‌کردند. غافل از آن‌که اکنون سردار مشفق فاتحانه از مهندسی انتخابات مجلس هشتم (علاوه بر ریاست جمهوری دهم) سخن می‌گوید. یعنی بعد از این در هر انتخابات باید دید ستاد کودتا نظرش چیست.

[۳۶] یکی از دلایل جذاب بودن اسلام برای مردم و نسل جوان در رژیم شاه آن بود که اسلام و تشیع در آن دوره مدافع حقوق مردم و منتقد حکومت بود. بنابراین نقش رهایی‌بخش و بن‌بست شکن ایفا می‌کرد. در حقیقت اسلام در آن دوره طرفدار آزادی اندیشه، بیان،‌ قلم،‌ مطبوعات،‌ احزاب،‌ هنر،‌ تجمع،‌ انتخابات و… بود و به رژیم متکی به دولت‌های انگلیس و آمریکا انتقاد می‌کرد که چرا به قانون اساسی مشروطه عمل نمی‌کند و حقوق مردم را نقض می‌کند. پس از انقلاب و به ویژه در سال‌های اخیر نقش رهایی‌بخشی اسلام کاهش یافته و اسلام توجیه‌گر حکومت و همه ضعف‌هایش شده است و هر آنچه نقض حقوق و آزادی‌های سیاسی است، ‌به دین نسبت داده می‌شود. به علاوه چند سالی است که عبارت «اسلام دست ما را بسته است» از سوی جناح حاکم، جای اسلام منتقد حکومت و طرفدار مردم نشسته است. منظور از جمله فوق این است که در فلان مسأله درست است که عقل و عقلا چنین می‌گویند و خواست اکثریت مردم نیز اجرای آن است، اما چه کنیم که اسلام این اجازه را به ما نمی‌دهد. به این ترتیب اسلام را در برابر «عقل» و «خواست اکثریت» مردم قرار می‌دهند و توجیه‌گر تحمیل و تکفیر می‌شوند. در عین حال انتظار دارند موج اقبالی را که نسل جوان و دانشگاهی در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی به اسلام نشان داد، باز هم مشاهده کنند. به نظر من می‌توان این موج را مشاهده کرد، همچنان که دانشگاهی امروز به آقایان خاتمی و موسوی اقبال نشان می‌دهد. چون اسلام آن ضد تحجر،‌ ضد تحمیل و ضد تکفیر است و نسبتی با طالبان و پادگان ندارد.

[۳۷] یکی از مشکلات جناح حاکم در مراسم سالگرد انقلاب، تهیه فیلم درباره جنایات رژیم شاه و ساواک و عملکرد فرماندهان حکومت نظامی است. این فیلم‌ها می‌تواند نقض غرض کند، زیرا ظاهرش افشاگری علیه رژیم گذشته است، اما اکنون نسل جوان را با این سؤال مواجه می‌کند که مگر در یکسال اخیر همه این اقدام‌های خلاف قانون و اخلاق را خود مشاهده نکردند؟ از بازداشت‌های گسترده و غیر قانونی و شکنجه در زندان‌ها تا سرکوب تظاهرات آرام مردمی؛ از سانسور شدید مطبوعات تا انحلال احزاب؛ از هجوم گروه‌های خودسر تا تجاوز به کوی دانشگاه و… . به همین دلیل روز به روز سوژه‌ها علیه رژیم شاه کمتر می‌شود. نمی‌دانم امسال چه فیلم‌ها یا سریال‌هایی قرار است یا می‌توانند تهیه و پخش کنند.

[۳۸] به باور من باید از اقدام دولت و مجلس در اعتراض به نقض حقوق بشر در کشورهای خارجی و اعزام هیأت ناظر بر انتخابات کشورهای گوناگون استقبال کرد. حتی جناح حاکم را تشویق کرد که متقابلاً از کشورهایی مانند ترکیه، مالزی، عراق، لبنان، افغانستان و… هیأت‌‌هایی برای نظارت بر انتخابات در ایران دعوت کنند. همچنین می‌توان آقای احمدی‌نژاد را تشویق کرد که هیأت‌های رسیدگی به حقوق بشر تشکیل داده، آن‌ها را روانه کشورهای گوناگون کند. جهانی شدن در این زمینه به سود همه آزادیخواهان و عدالت‌طلبان است.

[۳۹] موضوع «تهاجم فرهنگی غرب» نیز در ایران داستان غریبی شده است. آقای رحیمی معاون اول دولت دهم می‌گوید: «مردم و مسئولان انگلستان خرفت‌اند». این حرف اعتراض رسمی دولت و سفارت آن کشور را برانگیخت و ایران سکوت کرد. او در جای دیگر گفت: «غربی‌ها از بزغاله‌ها هم بدترند، زیرا بزغاله‌ جای خود را کثیف نمی‌کند.» با وجود این آقای رحیمی همراه با آقای کردان با پرداخت پول، مدرک جعلی دانشگاه آکسفورد را از همان انگلستان برای خود تهیه کردند، تا مدرک دکترایشان را کسانی مهر و امضا کنند که «خرفت‌اند» و از «بزغاله‌ بدتر». از بعد از انقلاب اسلامی نه، بلکه ‌از مشروطه تاکنون چنین سیاستمدار اصولگرایی نداشته‌ایم؟

[۴۰] صدا و سیما در حال حاضر ظرفیت پخش «قهوه تلخ» را از دست داده است. آن وقت می‌تواند با ماهواره و اینترنت مقابله کند؟

[۴۱] آقای زرشناس درباره دانشگاه‌های کشور پس از سی و دو سال از پیروزی انقلاب و تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین افاضه می‌فرماید: «اساس دانشگاه‌های ما هنوز همان دانشگاه غرب‌زده‌ای است که رضاشاه پایه‌هایش را بینان گذاشت، البته با برخی تغییرات محدود محتوایی. جریان انقلاب فرهنگی هم که از سال ۱۳۵۹ به بعد دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشاند، با بی‌درایتی برخی از همین روشنفکران داخلی عقیم ماند و به انحراف کشیده شد و از حرکت به سمت تولید «علم دینی و بومی» باز ماند… متأسفانه به نظر می‌رسد بیش از ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما در رشته‌های علوم انسانی، کسانی هستند که وقتی به سراغ دانشگاه‌های ما می‌آیند با انگیزه‌های شریف و گرایش‌های مذهبی و سنتی وارد می‌شوند. اما وقتی از دانشگاه خارج می‌شوند، حداقلش این است که به انسان‌هایی تبدیل می‌شوند که اغلب تزلزل‌هایی در باورهای دینی‌شان به وجود آمده است یا تعهدشان نسبت به «اسلام آرمانگرا و سیاسی» کمرنگ‌تر شده… به حاملان و پیاده نظام‌های ناتوی فرهنگی تبدیل شده‌اند. غرب برای خودش به این صورت لشکری درست کرده که برخی از جلوه‌های آن، حضور در خیابان و در جریان‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم بود» (روزنامه وطن امروز، ۲۱/۷/۱۳۸۹). جناح حاکم به این پرسش پاسخ نمی‌دهد که چرا همین دانشگاه‌ها در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی کانون رشد جریان‌های اسلامی بود؟ چرا همین دانشگاه‌های غربی در کشورهای مسلمان هم اکنون زهدان حرکت‌های اسلامی، اعم از بنیادگرا یا اصلاح‌طلب است؟

[۴۲] یکی از ویژگی‌های مدیریتی جناح حاکم و به خصوص آقای احمدی‌نژاد و دولتش ایجاد تغییرات ۱۸۰ درجه‌ای در راهبردی‌ترین سیاست‌های خود است، بدون آن که کمترین توضیحی درباره این تحولات بدهد. آنان از «تثبیت قیمت‌ها» به «حذف یارانه‌ها» رسیده‌اند؛ رشد نرخ سهام بورس را که زمانی آن را «قمار بازی» می‌خواندند، نشانه توفیق دولت می‌نامند؛ تلاش می‌کنند به عضویت سازمان تجارت جهانی (WTO) در آیند، در حالی که آن را آلت دست آمریکا می‌خواندند؛ اولویت دولت دهم را در بدترین شرایط اقتصادی مردم، مسائل فرهنگی می‌خوانند و در عین حال به اصلاح‌طلبان انتقاد می‌کنند که چرا آنان اقتصاد را در اولویت قرار نداده بودند، که البته اتهام نادرستی است و راهبرد دولت آقای خاتمی توسعه همه‌‌جانبه، متوازن و پایدار بود.

[۴۳] واقعیت این است که تحریم‌های جهانی علیه کشورمان مشکلات قابل توجهی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است، اما به علت آن‌که جناح حاکم نمی‌خواهد به روی خود بیاورد که تحریم‌ها مؤثر بوده‌اند، مجبورند درباره آثار سوء آن سکوت کنند تا معلوم نشود هزینه سیاست‌های غلط هسته‌ای برای کشور و مردم چقدر بوده است.

[۴۴] به یک نمونه از اندیشه‌های به معنای دقیق کلمه ارتجاعی جناح حاکم، یعنی آخرین کشفیات آقای مهدی نصیری قائم‌مقام مؤسسه کیهان و یکی از فعال‌ترین چهره‌های مطبوعاتی اصولگرا در طرح و افشای تهاجم فرهنگی غرب به اسلام و ایران توجه فرمایید: «تهاجم فرهنگی به عالم اسلام دو مقطع داشته است که یک مقطع آن آغاز جریان ترجمه بوده که از دوران امویان شروع می شود و در دوران مأمون عباسی به اوج می‌رسد و این جریان منجر به ورود فلسفه و تصوف به عالم اسلام می‌شود. مقطع دیگر تهاجم فرهنگی مربوط به ۱۵۰ سال اخیر و هم زمان با ورود مدرنیته به ایران است… فقط ظهور امام زمان (عج) است که سیطره مدرنیته را از بین می‌برد و تا آن زمان ما دچار این گرفتاری‌ها و مصیبت‌ها هستیم… مدرنیته به مثابه هوای مسمومی است که کل عالم را فرا گرفته و وارد جامعه ما نیز شده است. این هوای مسموم بر همه شئون ما، با شدت و ضعف تأثیر منفی خودش را گذاشته و تقریباً نمی‌توان عرصه‌‌ای را پیدا کرد که از تأثیرات این هوای مسموم بر کنار مانده باشد. با توجه به این سیطره همه‌جانبه اگر بخواهیم بگوییم از امروز باید هر چه وابسته به مدرنیته است را کنار بگذاریم، به اخلال در نظام معیشت و عسر و حرج دچار می‌شویم و اخلال در نظام معیشت مورد پذیرش دین نیست. به اعتقاد من دامنه اضطرار ما تقریباً وسیع است و زمینه‌های کمی وجود دارد که ما می‌توانیم آن‌ها را خالص‌ و جدا از تأثیرات مدرن نگه داریم… به نظر بنده این اضطرار با واقعه عظیم و الهی ظهور آخرین حجت خداوند، حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) مرتفع خواهد شد و بشر بر تمدن طبیعی ما قبل مدرن بازخواهد گشت. البته در آن تمدن امر خارق‌العاده و امکانات ویژه‌ای وجود خواهد داشت که از مقوله امور تکنولوژیک مدرن نیست، مثل پدیده طی‌الارض که برای بسیاری ممکن و عملی می‌شود یا پدیده امتداد و افزایش قدرت چشم و گوش آدم‌ها که بدون واسطه ابزار، شرق و غرب عالم با هم ارتباط برقرار می‌کنند.» (روزنامه شرق، ۱۵/۷/۱۳۸۹)

* این یادداشت، در ادامه روند انتشار مجموعه مقالاتی که مصطفی تاج زاده در پیش از بازگشت به زندان تحریر کرده، در سایت امروز منتشر شده است. این سایت در مقدمه این مطلب نوشته است: “تاج زاده اگرچه این روزها از درد دیسک کمر و طی نشدن دوران درمان بعد از عمل جراحی (به دلیل بازگردانده شدن به زندان) رنج می برد، ولی کماکان محکم استوار کودتای خرداد ۸۸ را محکوم می کند.


 


اعظم افشاریان، مادر نازنین خسروانی روزنامه نگار دربند، در نامه‌ای به فرزندش نوشته است: “نازنینم به زندانبانت بگو در پشت درهای بسته زندان اوین، مادری برای سوالاتش جوابی ندارد و پروانه وار بال در آتش می سوزد و حتی اجازه لحظه ای دیدار را نمی دهند تا در آغوشت کشم و دردنامه فراقت را در گوشت نجوا کنم.”

وی با بیان اینکه “روزگاری روزنامه نگاری را رساندن پیام صلح به بشریت می دانستم” در این نامه خطاب به دخترش نوشته است: ثانیه های روز را به امید تماس و خبری از تو به شب می رسانم و شب ها همه دلتنگی هایم را برایت لالایی می کنم تا بخواب روی. خورشید نوید آمدنت و ظلمت نومید شب ها انیس و مونسم شده اند و اگر ذکر نام خدا که تنها از او مدد می جویم نبود سر بر بیابان گمگشتگی می گذاشتم و چون فرهاد کوه ها درهم می کوبیدم تا شیرینم را در آغوش گیرم و از این کابوس ویرانگر بیدار شوم.

متن یادداشت مادر نازنین خسروانی برای این روزنامه نگار دربند، که نسخه‌ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته، بدین شرح است:

نازنین پرنده اسیرم

روزی که رشته خبرنگاری را انتخاب کردی با توجه به انگیزه های والایت می دانستم که پیام صلح، عشق، نوع دوستی و آزادگی را به گوش جهانیان خواهی رساند. اما نمی دانستم که امروز در حجم خانه مان که دیوارهایش تنگ شده و دلتنگی همه فضای آن را پر کرده و همچون قفسی تنگ راه نفس را برایم بسته است، تو دور از من و همه عزیزانت در قفسی دیگر باورهایت را تجربه می کنی و با پیامی دلم را آرام نمی کنی.

نازنینم، لحظه پروانگیست و من دور از شمع وجودت پروانه وار در اطاقت و با حس نفست می سوزم و خود را به دیوار این قفس می کوبم. عطر وجودت تنها هوای نفس کشیدنم شده است. ای کاش می دانستم به کدامین گناه از من جدایت کرده اند.

ثانیه های روز را به امید تماس و خبری از تو به شب می رسانم و شب ها همه دلتنگی هایم را برایت لالایی می کنم تا بخواب روی. خورشید نوید آمدنت و ظلمت نومید شب ها انیس و مونسم شده اند و اگر ذکر نام خدا که تنها از او مدد می جویم نبود سر بر بیابان گمگشتگی می گذاشتم و چون فرهاد کوه ها درهم می کوبیدم تا شیرینم را در آغوش گیرم و از این کابوس ویرانگر بیدار شوم.

نازنینم به زندانبانت بگو در پشت درهای بسته زندان اوین، مادری برای سوالاتش جوابی ندارد و پروانه وار بال در آتش می سوزد و حتی اجازه لحظه ای دیدار را نمی دهند تا در آغوشت کشم و دردنامه فراقت را در گوشت نجوا کنم.

به خانه ات برگرد که پدرت کمرخم کرده و حیران و سرگردان، در جای جای خانه به هرسو می رود و به دنبالت می گردد. براستی عجب صبری خدا دارد.

دختر نازنینم پرواز را به خاطر داشته باش که تو در آسمان آبی و شفاف دوباره پرواز خواهی کرد.

مادر چشم انتظارا


 


رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در پرونده حمله به کوی دانشگاه، نیروهای امنیتی هیچ کمکی به دستگاه قضائی نکردند، گفت: ما تنها بر اساس اطلاعاتی که از سایر دستگاههای دیگر رسید بر روی این پرونده کار می کنیم.

به گزارش مهر، آیت الله صادق لاریجانی عصر امروز – دوشنبه – در همایش پیام ماندگار که به مناسبت سالروز تاسیس بسیج دانشجویی در دانشگاه تهران برگزار شد، در پاسخ به سئوال نمایندگان بسیج دانشجویی در سه محور مفاسد اقتصادی، اطاله دادرسی و پرونده کوی دانشگاه گفت: در رابطه با پرونده کوی دانشگاه نزدیک به ۳۰ نفر احضار شده اند، کیفر خواست آنها نیز صادر شده اما از شما دانشجویان می خواهم که از ما در این زمینه نخواهید که تعجیل کنیم و امیدوارم پرونده کوی دانشگاه به خوبی به پایان برسد.

محاکمه بیش از ۵۰ نفر در یک پرونده بیمه

رئیس قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سئوال مشترک ” دادمان” و “ورکش” روسای بسیج دانشگاههای شریف و امیر کبیر که درباره مفاسد اقتصادی پرسیدند گفت: این موضوع مسئله بسیار مهمی است و علاوه بر فرمان ۸ ماده ای مقام معظم رهبری، ما نیز به لحاظ شرعی و قانونی در این زمینه موظف بودیم و اصلا این موضوع آبروی نظام است و در ابتدا نیز که به قوه قضائیه آمدم عنوان کردم که ما پیگیر هستیم و این موضوع را رها نخواهیم کرد و متهمان نیز به موقع به دادگاه کشانده شده و در اداهه نیز می شوند.

وی ادامه داد: به طور مثال در رابطه با پرونده ای که مربوط به شرکت بیمه ای می شود نزدیک به ۵۰ و چند نفر را به میز محاکمه کشانده ایم و پرونده آنها نیز تشکیل و کیفرخواست های آنها نیز صادر شده است.

اعلام نام متهم قبل از پایان دادرسی، غیر قانونی است

آملی لاریجانی با بیان اینکه بحث مفاسد اقتصادی بسیار ظریف است و نباید نام کسی را که به عنوان متهم است تا پایان دادرسی علنی کنیم، گفت: ما تنها بعد از قطعیت حکم می توانیم نام افراد را اعلام کنیم و اگر روزنامه ای حتی درباره جرائم خرد نیز اسم کسی را قبل از قطعیت و صدور حکم قاضی علنی کند مجرم است و می توان از آن روزنامه شکایت کرد.


 


رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهمترین راه جلب همراهی و رضایت مردم را عمل به اصول قانون اساسی به ویژه فصل حقوق مردم و همچنین احساس امنیت در حوزه‌های قضایی، اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی که بسیاری از زیربناها ساخته شده است و درآمد کشور با توجه به افزایش قیمت نفت در سطح مطلوبی قرار دارد می‌توان اقدامات مناسبی در این خصوص انجام داد.

به گزارش ایلنا ‏، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از اعضای فراکسیون خط امام(ره) مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دوران سازندگی، تأکید کرد: اگر مردم همراه نظام و انقلاب نبودند نمی‌توانستیم از این موانع دشوار عبور کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با توجه به شرایط جهانی و اقدامات روزافزون بر ضد نظام جمهوری اسلامی، تأکید کرد: تنها راه مقابله با دشمنان خارجی، تکیه بر ملت در داخل است و درک این ضرورت می‌تواند باعث افزایش مؤثر قدرت ایران در عرصه بین‌المللی شود.

هاشمی رفسنجانی مهمترین راه جذب همراهی و رضایت مردم را عمل به اصول قانون اساسی به ویژه فصل حقوق مردم و همچنین احساس امنیت در حوزه‌های قضایی، اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی که بسیاری از زیربناها ساخته شده است و درآمد کشور با توجه به افزایش قیمت نفت در سطح مطلوبی قرار دارد می‌توان اقدامات مناسبی در این خصوص انجام داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، تأکید کرد: اطلاع‌رسانی به موقع، در نظر گرفتن رأی و نظرات کارشناسان مختلف می‌تواند از تبعات منفی اجرای این طرح بکاهد.

وی با توجه به روند بررسی برنامه پنجم در مجلس شورای اسلامی، گفت: تجربه برنامه چهارم در ۶ سال گذشته نشان داد، بی‌توجهی به اسناد بالادستی می‌تواند روزمرگی به همراه داشته باشد و همگان باید تلاش کنند در مسیر برنامه و قانون حرکت کنند.

هاشمی رفسنجانی مهمترین هدف از شکل‌گیری انقلاب اسلامی را حرکت در مسیر اسلام و مکتب اهل بیت عنوان کرد و گفت: در عصر کنونی که دنیای رسانه‌ها و عصر ارتباطات است می‌توانیم با عمل به اسلام حقیقی و آموزه‌های آن در ایران الگویی برای مردمان جهان باشیم و چهره‌ای صحیح از مکتب خود به دنیا ارائه دهیم.

در ابتدای این دیدار محمدرضا تابش دبیر فراکسیون خط امام(ره) مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از حاضران به بیان دغدغه‌های این فراکسیون درخصوص مسائل فعلی کشور پرداخت.

گزارش مفصل اظهارات تابش را در اینجا بخوانید

نگرانی‌های اصلاح طلبان مجلس

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس، مباحث مطرح شده در جلسه امروز فراکسیون اقلیت با آیت‌الله هاشمی را بیان کرد.

داریوش قنبری اظهار داشت: اعضای فراکسیون اقلیت امروز دیداری با آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتند که در این دیدار اعضای فراکسیون در خصوص مسائل مهم کشور از جمله بحث قانون گریزی، نادیده گرفتن برخی اصول قانون، اعمال سیاست‌های تنگ نظرانه در مطبوعات، عدم رعایت قانون در برخورد با متهمین، هتک حرمت شخصیت‌های نظام، برخورد‌های نامناسب با دانشجویان، بی‌توجهی به توصیه رهبری مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی و عمل نکردن به این توصیه و حتی در برخی موارد عمل در جهت خلاف این توصیه، برخی از نابهنجاری‌های اجتماعی صحبت‌هایی شد.

وی افزود: بعد از سخنان و نقطه نظرات اعضای فراکسیون، آیت الله هاشمی با ابراز نگرانی نسبت به مسائل یاد شده، ابراز امیدواری کرد که مسائل کشور به طور جدی و واقعی مورد توجه مسئولان قرار گیرد و در راستای حل مشکلات مردم تصمیمات خردمندانه‌ای اتخاذ شود.

بنا به اعلام این نماینده مجلس حدود ۵۰ نفر از اعضای فرکیسیون اقلیت در دیدار امروز با هاشمی رفسنجانی شرکت داشتند.


 


نیروی انتظامی با اعلام گزارش بررسی‌های خود در خصوص حادثه میدان کاج سعادت آباد، از عملکرد ماموران خود در این حادثه دفاع کرد، انتقادات رسانه‌ها را هجمه‌های به ناحق توصیف کرد و مدعی شد که در این حادثه، “ماموران به وظایف خود به درستی عمل کرده و با مهارت و تسلط کامل صحنه را مدیریت نموده‌اند.”

به گزارش ایسنا به نقل از سایت پلیس، به دنبال وقوع حادثه میدان کاج سعادت آباد تهران و در راستای دستور فرمانده نیروی انتظامی، پلیس با به کار گیری کارشناسان بررسی اسناد و مدارک و اظهار نظرات شهود و تحقیقات محلی از مطلعین در صحنه جرم، گزارشی را تهیه کرده که در آن ادعا شده است: از زمان وقوع حادثه تا زمان حضور ماموران در صحنه ۴ دقیقه و ۵ ثانیه طول کشیده است که با حضور ماموران در صحنه تنها ۵ دقیقه و ۲۸ ثانیه به طول انجامید تا مجروح به بیمارستان مدرس منتقل شود.

در گزارش پلیس همچنین آمده است: متهم پس از ۱۱ دقیقه شناسایی و دستگیر می شود که طولانی ترین فیلم تهیه شده از صحنه جرم نیز ۹ دقیقه و ۱۲ ثانیه می‌باشد که بلافاصله توسط یکی از شهروندان ضبط وتهیه شده است و تنها ۴ دقیقه و ۵ ثانیه طول می کشد که تمام هماهنگی های لازم برای انتقال مجروح به بیمارستان صورت پذیرد.

این گزارش می افزاید: مدت زمان بر زمین ماندن مجروح با فرض اینکه قاتل بلافاصله پس از کرایه اتومبیل از آژانس که ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه است و انتقال مجروح به بیمارستان در ساعت ۱۰ و ۵ دقیقه گزارش شده است حداکثر ۱۵دقیقه است.

پلیس همچنین مدعی شده است که: همزمان با انتقال مجروح به بیمارستان ماموران کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب که در محل حاضر بودند قاتل را که تهدید به خودکشی می کرد در ساعت ۱۰ و ۱۱ دقیقه با شگرد های پلیسی و اقدامات مشاوره‌ای آرام و وی را دستگیر می‌کنند.

پلیس درباره علت عدم استفاده ماموران از سلاح نیز توضیح داده است: برابر بند ۳ از ماده ۳ قانون بکارگیری سلاح مصوب ۱۸/۱/۷۳ که اشعار می دارد در صورتی که ماموران مشاهده کنند یکی یا چند نفر مورد حمله واقع شده حق بکارگیری سلاح را دارند پس بنا به استناد و استدلال قانون مذکور موضوع استفاده از سلاح توسط ماموران در این واقعه منتفی است و از طرفی مستند به مواد ۶۱ و ۶۲ از قانون مجازات اسلامی که در متن خود تبیین داشته اولا دفاع با تجاوز و خطر باید متناسب باشد و دوما مقاومت و قصد فرار در مقابل قوای انتظامی در زمان دستگیری از سوی متهم واقع گردد که در این مقوله متهم نه قصد حمله و نه مقاومت نسبت به ماموران را داشته که مامورین از سلاح استفاده نمایند از طرفی وفق ماده ۱۸ آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۷۸ که چهار وظیفه را برای ضابطین دادگستری به محض اطلاع از وقوع جرم در جرائم مشهود احصاء نموده که عبارتنداز: الف-حفظ آلالت و ادوات‏،آثار و علائم جرم، ب- جلوگیری از فرار متهم یا تبانی، ج- تحقیقات محلی، د- اطلاع رسانی به مقام قضایی، که تمام این موارد از سوی ماموران حاضر در صحنه جرم رعایت شده است.

این گزارش در نهایت نتیجه گرفته است: اگر چه عملکرد پلیس در این حادثه توسط رسانه های گروهی به ناحق مورد هجمه تبلیغاتی قرار گرفته است، لیکن نیروی انتظامی معتقد است ماموران به وظایف خود به درستی عمل کرده و با مهارت و تسلط کامل صحنه را مدیریت نموده‌اند.»


 


کارشناسان محیط زیستی باز هم هوای تهران را بحرانی اعلام کردند و از این رو قرار است تا جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل شود. این موضوعی است که خبر آنلاین را بر آن داشته تا با دکتر جواد جمالی مدیر کل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست گفت وگویی انجام دهد.  جمالی معتقد است که دلیل این مشکل همیشگی،  بحران ترافیک، پایین بودن استاندارد سوخت خودروها و خودروهای فرسوده دیگر از مشکلات همیشگی تهران هستند که دولت باید با توسعه حمل و نقل عمومی و جامع این معضل را حل کند. وی تاکید می کند که این معضل در زمستان تشدید می شود. وی همچنین اشاره ای هم بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان تهران ۵ ساله می کند وامیدوار است که تا دهه فجر به پایان برسد.

جمالی همچنین درباره دلایل آلودگی هوا در روزهای اخیر گفت: در چند روز اخیر به دلیل عدم بارش باران ، سکون هوا ، عدم جریان هوا و حضور الاینده های جوی آلودگی هوا در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. الان دو ماه از فصل پاییز می گذرد و متوسط ریزش باران زیر ۵۰ درصد نرمال است. در نتیجه انباشت هوا سبب الودگی شده است والودگی را تشدید کرده است.

وی همچنین ترافیک تهران را عامل تشدید کننده و کلیدی این آلودگی دانست و خاطر نشان کرد: شهرداری و نهادهای دیگر ذی ربط پیشنهادهای مختلفی برای رفع معضل آلودگی هوا کرده اند. از جمله طرح جامع آلودگی هوا، تغییر ساعات کاری ادارات و محدودیت در تردد خودروهای تک سرنشین، موتورسیکلت و مسافربرها.به هر حال ترافیک، پایین بودن استاندارد سوخت  خودروها و خودروهای فرسوده دیگر از مشکلات همیشگی تهران هستند که دولت باید با توسعه حمل و نقل عمومی و جامع این معضل را حل کند.

مدیر کل دفتر آلودگی هوای  سازمان محیط زیست همچنین در ارتباط با برنامه ای که چند سال قبل برای مبارزه با آلودگی هوای تهران آغاز شد گفت: این برنامه از سال ۷۹ تا ۸۹ در استان تهران اجرا و دستاوردهای خوبی را در برداشت هرچند که در برخی نقاط هم نقاط ضعفی وجود داشت. با توجه به نشست‌های تخصصی که با برخی از دستگاه‌های اجرایی داشتیم متوجه شدیم عدم تطبیق برنامه جامع کاهش آلودگی هوا با برنامه‌های سوم و چهارم توسعه اقتصادی- اجتماعی یکی از جاهایی است که برنامه در آن می‌لنگد. در واقع یکی موارد عدم تطبیق با برنامه‌های مصوب توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است.در برنامه ۱۰ ساله طرح جامع کاهش آلودگی هوا انجام خیلی از امور توسط دستگاه‌ها به سال‌های آخر برنامه محول شده است لذا طی آسیب‌شناسی و همکاری با جهاد دانشگاهی و دانشگاه صنعتی شریف به این نتیجه رسیدیم که بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان تهران ۵در طرحی  ساله به تصویب برسد.

وی همچنین در ارتباط با حل بحران آلودگی هوا گفت: آلودگی هوای تهران یک بخش انسانی دارد و یک بخش اقلیمی. شرایط اقلیمی تهران به گونه ای است که تهران آلوده شود. در بخش انسانی می توان شرایطی را ایجاد کرد تا آلودگی تولید نکرد یا آن را کاهش داد تا شرایط به حالت طبیعی بازگردد. اما نکته ای که در الودگی هوای تهران نقش مهمی ایفا می کند، وجود خودروهایی است که به مستعمل آکبند معروفند. تولید خودروی پزو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۶ و پیکان در دهه ۸۰ شمسی متوقف شد. اما موتور پیکان بر روی خودروهای پیکان آر دی، روا و … نصبمی شود و پژو ۴۰۵ هنوز از خودروهای به نسبت لوکس است. با ان که قوانین مناسبی وجود دارد اما به دلیل اجرا نشدن آنها تغییری در شرایط ایجاد نمی شود. به نظر من یگانه راه مبارزه با معضل آلودگی هوای تهران متوقف شدن تولید خودروهای بی کیفیت ساخت داخل، خروج خودروهای فرسوده، افزایش کیفیت سوخت خودروها و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی است.


 


پایگاه اطلاع رسانی دولت در اصلاحیه ای خبر کاهش ۴۰ درصدی در مقطع کارشناسی دانشگاههای تهران و انتقال دانشگاههای خواجه نصیر طوسی و علامه طباطبایی به خارج از تهران که جزء مصوبات کارگروه انتقال کارکنان دولت اعلام شده بود را تکذیب کرد.

بعد از طرح خروج کارمندان از تهران این بار نوبت دانشگاه ها رسید. در زمانیکه این طرح مطرح شد ، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ازتدابیری خبر داد که برای کاهش جمعیت تهران اندیشیده است .وزیر علوم در ان زمان اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه های کشور در تهران حضور دارند و از مجموعه دانشگاه های کشور قوی ترین دانشگاه ها علی القاعده در تهران قرار گرفته اند. طبیعتا اداره امور مراکزی که به دانشگاه های تهران معروف هستند کاری سنگین و حجیم است و به مدیریتی هوشمند و دقیق نیاز دارد تا این مراکز را هدایت، ساماندهی و کنترل کند و سرویس های مناسب در شان دانشگاه های کشور را ارائه کند. با این حال وی اعلام جزئیات این انتقال را به زمان دیگری واگذار کرد.

اما همان موقع کارشناسان تقویت بومی گزینی در دانشگاه ها، کاهش پذیرش دانشجویان کارشناسی در دانشگاه های بزرگ کشور که شامل دانشگاه های تهران هم می شود، اعمال سیاست های تشویقی برای استادان مناطق محروم کشور، افزایش حقوق دریافتی اعضای هیئت علمی شاغل در دانشگاه های دور از مرکز نسبت به استادان دانشگاه های برخوردار را از جمله این راهکارها اعلام کردند.

سرانجام چندی پس از شروع سال تحصیلی ، خبر ادغام دانشگاه ایران اعلام شد که یکی از دلایل آن همین کاهش جمعیت عنوان شد.

هنوز ماجرای این ادغام تمام نشده که علی اکبر متکان معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مصوبات کارگروه انتقال دو دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه علامه خبر می دهد که بر اساس مصوبات، ساماندهی یا طرح توسعه دانشگاههای علامه و خواجه نصیر در اطراف تهران انجام می شود.

وی درباره دلیل این کار می گوید که با توجه به اینکه پیش از این دانشگاه علامه طباطبایی و خواجه نصیر به دلیل پراکندگی، بحث طرح و توسعه، ساماندهی و تجمیع را مطرح کرده بودند ، برای این منظور کارگروه انتقال تصمیم گرفت طرح توسعه و بحث ساماندهی این دانشگاهها در خارج از تهران را صورت دهد.

وی معتقد است که این مصوبه برای دانشگاههای علامه و خواجه نصیر تقریبا هم می تواند بحث انتقال باشد و هم نباشد به این معنا که دانشگاه علامه که پیش از این به دنبال مکان جدید برای ساماندهی می گشت در حال حاضر برای این کار دیگر نمی تواند در داخل شهر تهران به دنبال مکانی باشد بلکه باید برای مکانی در اطراف تهران برنامه ریزی کند.

وی همچنین خبر می دهد که بر اساس مصوبه هیات دولت سازمان سنجش به استان البرز و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی احتمالا به ساوه منتقل می شوند و موسسه پژوهش و برنامه ریزی نیز در حال مکان یابی برای انتقال از تهران خواهد بود.

او حتی می گوید که با توجه به فضای خالی دانشگاههای شهرستان، کاهش پذیرش دانشجوی کارشناسی در دانشگاههای تهران از کنکور امسال آغاز شده و تا مرز ۴۰ درصد خواهد رسید.

به دنبال این خبر اما ناگهان پایگاه اطلاع رسانی دولت در اصلاحیه ای خبر کاهش ۴۰ درصدی در مقطع کارشناسی دانشگاههای تهران و انتقال دانشگاههای خواجه نصیر طوسی و علامه طباطبایی به خارج از تهران که جزء مصوبات کارگروه انتقال کارکنان دولت اعلام شده بود را تکذیب کرد.

نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه انتقال کارکنان دولت از تهران در جلسه مورخ ۵/۷/۸۹ به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری را موظف کرد نسبت به انتقال بیست و پنچ پژوهشکده و سه سازمان از تهران و ارائه گزارش تکمیلی به دبیرخانه کارگروه اقدام کند.

وزارت علوم همچنین باید نسبت به فراهم کردن مقدمات انتقال هزار و صد نفر از کارکنان متقاضی انتقال از تهران و ارایه گزارش اقدامات به صورت هفتگی به دبیرخانه کارگروه انتقال کارکنان دولت از تهران اقدام کند.

منبع: خبر


 


رسانه‌ها از استعفا یا برکناری همزمان پنج معاون وزیر خبر دادند، یکی در وزارت بازرگانی و چهار تن در وزارت راه. نام این پنج معاون وزیر عبارت است از بابک افقهی، معاون وزیر بازرگانی و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران؛ و چهار معاون وزیر راه: احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور؛ رضا نخجوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری؛ عبدالعلی صاحب محمدی، مدیرعامل شرکت راه آهن؛ و ناصر پورمعلم، معاون اموزش و تحقیقات و فناوری وزیر راه که چندی قبل از سمت خود برکنار شد

خبرگزاری مهر در این باره از خداحافظی افقهی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در روز گذشته خبر داد و از قول وی نوشت: بنده بعد از گذشت ۵ سال فعالیت در وزارت بازرگانی به سازمان محل خدمتم یعنی سپاه پاسداران باز خواهم گشت چرا که به حضور من در این سازمان اعلام نیاز شده است.

وی در عین حال گفت که ممکن است مجددا با رایزنی ها برگردد، و افزود: همه ما در خدمت نظام هستیم و هر جا که نظام تشخیص دهد در آنجا خدمت خواهیم کرد،

خبر آنلاین نیز در گزارشی به برهم خوردن دوباره آرامش وزارت راه به خاطر کناره گیری چهار معاون دیگر وزیر راه اشاره کرد و نوشت:

آرامش نسبی بر وزارت راه وترابری که با انجام جابه جایی های تازه معاونان وزیر راه و ترابری در دو ماه گذشته به ظاهر حاکم شده بود با اعلام خبر خداحافظی احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و قوت گرفتن کناره گیری رضا نخجوانی از مسند ریاست سازمان هواپیمایی کشوری که دو معاون کلیدی وزیر راه و ترابری محسوب می شوند، ظاهرا بار دیگر برهم خورده است. در این میان گفته می شود، عبدالعلی صاحب محمدی دیگر معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل شرکت راه آهن نیز از سمت خود کناره گیری کرده است. البته علت کناره گیری او از سمتش در وزرات راه کمی با سایرین تفاوت دارد. صاحب محمدی قرار است به عنوان سفیر ایران در یکی از کشورهای اروپایی مشغول به کار شود.

گرچه هنوز تغییر معاونان جدید حمید بهبهانی به طور رسمی اعلام نشده است ولی این بار برخلاف دفعات پیشین، معاونان وزیر راه و ترابری از برکناریشان استقبال کرده اند. در روزهای پایانی هفته گذشته درحالی که برای چندمین بار شایعه برکناری رئیس سازمان هواپیمایی در محافل خبری مطرح شد، کاپیتان نخجوانی این بار به جای آن که از حضور در جمع خبرنگاران امتناع کند، روز شنبه هفته جاری در نشستی خبری با لباس خلبانی به جمع خبرنگاران آمد و نه تنها در مقابل خبر برکناری اش واکنشی نشان نداد بلکه اعلام کرد اگر خبری برکناری اش صحت پیدا کند به نفع وی و خانواده اش است که این خبر واقعیت داشته باشد.

از روز دوشنبه نیز خبر کناره گیری احمد مجیدی دیگر معاون وزیر راه وترابری که کمتر ۳ ماه است بر صندلی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، اصلی ترین معاونت این وزارتخانه عریض و طویل تکیه زده است، در محافل خبری منتشر شده است.

گفته می شود، احمد مجیدی تمایلی برای انجام پروژه های بدون اعتبار در وزرات راه وترابری ندارد و به همین خاطراز این سمت کناره گیری کرده است. همچنین مطرح شده است زمانی که احمد مجیدی، مدیرعاملی شرکت‌ ساخت را برعهده گرفت، موضوع معاونت وزارت راه در امور دولت با نوعی چالش مواجه شد، که وزیر راه و ترابری در راستای عدم افزایش مشکلات در معاونت امور دولت، تصمیم گرفته تا مجیدی را در معاونت امور دولت حفظ کند . گفته می شود، در صورتی که مقام مسوولی پی‌گیر طرح‌های وزارت راه برای مصوب شدن در دولت نباشد، تمامی پروژه‌ها و طرح‌های وزارتخانه ابتر می‌ماند. بهبهانی هم ترجیح می دهد تا مجیدی در این سمت فعالیت داشته باشد. گرچه هنوز تغییر این معاون وزیر راه وترابری قطعی نشده است ولی احتمال دارد مسعود رهنما، معاون شرکت ساخت و توسعه آزادراه های کشور جانشین وی شود.

مسعود رهنما هم در پاسخ به خبرآنلاین خبر این جابه جایی را تکذیب نکرد و به طور ضمنی هم اشاره ای داشت که ممکن است به زودی در سمت جدیدی در وزارت راه و ترابری مشغول به کار شود.

در شرک راه آهن نیز از چندی پیش شایعه برکناری عبدالعلی صاحب محمدی، مدیرعامل این شرکت مطرح شده بود. گویا روز دوشنبه جدی تر از گذشته مطرح شده است و شنیده ها حاکی از آن است، صاحب محمدی قرار است به عنوان سفیر ایران در یکی از کشورهای اروپایی انتخاب شود. موضوعی که صاحب محمدی از مدتها پیش به دنبال آن بود تا صندلی مدیریت راه اهن را به بهبهانی تحویل دهد و در جای دیگر مشغول به کار شود.

این گمانه زنی ها در حالی مطرح است که ماه گذشته ناصر پورمعلم، معاون اموزش و تحقیقات و فناوری وزیر راه و ترابری به علت ضعف عملکرد در به سرانجام رساندن طرح جامع حمل ونقل کشور و دیگر کارهای تحقیقاتی وزارت راه از این سمت کنار گذاشته شد.


 


زینب کاظم‌خواه، روزنامه‌نگار ادبی که پیش از این با بخش فرهنگی و ادبی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و با نشریاتی مانند مهرنامه و نافه همکاری می‌کرد، به چهار ماه حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.

به گزارش دانشجو نیوز، دادگاه این روزنامه نگار، ۳۰ آبان ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد.بر اساس حکم این دادگاه، روزنامه‌نگار فرهنگی، زینب کاظم‌خواه به چهار ماه حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد. با توجه به این‌که پیش از این دادستانی تهران زینب کاظم‌خواه را بی‌گناه تشخیص داده بود، حکم قاضی پیرعباسی غیرمنتظره به‌نظر می‌رسد.

زینب کاظم‌خواه هجدهم بهمن ماه سال گذشته با ورود ۹ تن از مأموران وزارت اطلاعات به محل سکونت‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اتهام زینب کاظم‌خواه شرکت در تظاهرات اعتراضی در مخالفت با نتایج انتخابات  ریاست جمهوری در ۲۲ خردادماه سال گذشته اعلام شده بود.

با وجود آن‌که زینب کاظم‌خواه پس از تحمل یک ماه حبس از زندان آزاد شد، هنگامی که به محل کارش در خبرگزاری ایسنا مراجعه کرد، سعید پورعلی، مدیر عامل وقت ایسنا او را «خائن به وطن» خواند و از خبرگزاری ایسنا اخراج‌اش کرد.

زینب کاظم‌خواه اما به فعالیت‌های مطبوعاتی خود در نشریات و فصل‌نامه‌های ادبی «نافه» و «نامه‌ مهر» ادامه داد. دادستانی تهران زینب کاظم‌خواه را از اتهامات تبرئه کرده بود و حتی از مسئولان زندان نامه‌ای مبنی بر بی‌گناهی خود دریافت کرده بود.

بازداشت زینب کاظم‌خواه مصادف شده بود با نامه‌ سرگشاده صدها خبرنگار که در ۲۱ فروردین‌ماه خواهان آزادی همکاران روزنامه‌نگارشان، روزنامه‌نگارانی مانند مسعود باستانی، عمادالدین باقی، عماد بهاور، علی‌رضا بهشتی ‌شیرازی، محمد جوادی حصار، محمد داوری، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز، هنگامه شهیدی، ابوالفضل عابدینی، مسعود لواسانی، جواد ماه‌زاده، مهدی محمودیان، یاسر معصومی، بدرالسادات مفیدی، علی ملیحی، احسان مهرابی، شیوا نظرآهاری، حسین نورانی‌نژاد و محمد نوری‌زاد شده بودند. او همچنین از زندانیانی بود که زندان مخوف افسریه را افشاء و گزارشی از بدرفتاری با زندانیان سیاسی در این زندان تهیه و منتشر کردند.


 


وزیر کشور گفت: برای جبران افزایش قیمت لاستیک، لنت و روغن برای تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها مابه‌التفاوت افزایش قیمت آن را پرداخت می‌کنیم تا نرخ کرایه تاکسی‌ها تعدیل شود.

به گزارش ایلنا، مصطفی محمد نجار امروز در گردهمایی مدیران عامل سازمان‌های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و حمل‌و نقل با حضور در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه نرخ تاکسی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاافزایش ناچیزی خواهد داشت، تاکید کرد: این افزایش قیمت با توجه به تعداد مسافر در هر روز بر روی قیمت سوخت سرشکن می‌شود و در نتیجه نرخ افزایش آن ناچیز خواهد بود.

او افزود: تا اواخر هفته جاری رییس‌جمهوری با رانندگان تاکسی و سایر بخش‌های حمل و نقل در سالن بزرگ وزارت کشور دیدار و گفت‌و گو خواهد کرد تا از نزدیک با این رانندگان به عنوان نمایندگان سایر رانندگان در بین مردم تعامل لازم صورت گیرد.

وزیر کشوربا اشاره به کمک‌های حمایتی و خط‌های اعتباری پیش‌بینی‌ شده برای بخش حمل و نقل و شهرداری‌ها و نیز در نظر گرفتن مابه التفاوت نرخ اتوبوس‌ها و ‌مینی‌بوس‌ها تاکسی‌ها خاطرنشان کرد: رانندگان تاکسی همانند سایر مردم یارانه‌ دریافت می‌کنند و برای جبران قیمت لاستیک، لنت و روغن مابه‌التفاوت‌های لازم را پرداخت خواهیم کرد، هر چند که طبق پیش‌بینی‌های ما این اقلام اساسی در حمل و نقل افزایش قیمتی نداشته و حتی تلاش می‌کنیم با کاهش قیمت نیز مواجه شود.

به گفته نجار، بر خلاف بسیاری از تبلیغات و اظهاراتی‌که می‌گفتند «این کار با سختی‌های زیادی روبه‌روست و با مشکل مواجه می‌شود»، همه اقدامات به شکلی مناسب پیش رفته و حال می‌بینیم آنقدرها هم سخت نیست.

مسئولان نهاد‌های گوناگون حمل‌و نقلی از جمله نمایندگان راهور ناجا، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نماینده ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت و نماینده کار گروه تحول اقتصادی، از صبح امروز در این گردهمایی حضور داشته و سخنرانی‌های مفصلی را برای این مدیران سازمان‌های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و حمل و نقل داشتند و در این جلسه یکی از این مدیران‌عامل خطاب به وزیر کشور گفت: چطور در حالی که دو تا سه ماه است حقوق رانندگان و بسیاری از مطالبات آن‌ها پرداخت نشده باید در مورد همکاری و رعایت برخی از مسایل در مورد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با آن‌ها صحبت کنیم؟ شهرداری‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند  ونگرانی‌هایی دارند که برطرف کردن آن‌ها در راستای اجرای این طرح نیاز به توجه بیشتری دارد.


 


فاطمه طباطبایی در گفت و گویی که به منظور بررسی وصیت نامه امام خمینی (ره) انجام گرفته،  گفت:یکی از بندهایی که امام بسیار بر آن تأکید داشتند این بود که نظامی‌ها نباید وارد سیاست بشوند و بسیار تأکید داشتند که فرماندهان، افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع کنند و به صراحت می‌گویند ورود اینان در احزاب سیاسی موجب تباهی آنان می‌شود و از دولت و مردم و مجلس و رهبر یا شورای رهبری می‌خواهند که نگذارند چنین اتفاقی بیفتد.

وی در گفت‌وگوی خود با ماهنامه مدیریت ارتباطات درباره روند تاریخی نگارش وصیت‌نامه توسط امام(ره) گفت: ایشان وصیت‌نامه خودشان را در تاریخ ۲۶ بهمن سال ۱۳۶۱ نگاشتند و بعد یادداشتی خطاب به اعضای اولین مجلس خبرگان رهبری فرستادند و آنجا مطرح کردند که من این مجموعه را در ۳۳ صفحه به‌عنوان وصیت‌نامه سیاسی خودم نوشتم. بعد ایشان نسخه‌ای از وصیت‌نامه خود را به امانت نزد اعضای مجلس خبرگان گذاشتند و سفارش کردند که این مجموعه بعد از مرگ اینجانب منتشر شود. امام غیر از این، نسخه‌ای را هم به مشهد فرستادند.

طباطبایی با شرح ماجرای بردن نسخه‌ای از وصیت‌نامه امام(ره) به مشهد توسط خودش، اظهار داشت: البته امام پنج سال بعد آن نسخه‌های وصیت‌نامه را پس گرفتند و بنا به تغییر و تحولاتی که اتفاق افتاده بود، تغییراتی جزئی در آن به وجود آوردند.او با بیان اینکه «دقیقاً نمی‌دانم چه تغییراتی در آن به وجود آوردند»، گفت: از این جهت می‌گویم تغییرات جزئی بود که امام زمان زیادی صرف این تغییرات نکردند.

او در پاسخ به این پرسش که فهم وصیت‌نامه و تطبیق تاریخی آن توسط چه کسی و کجا باید صورت بگیرد؟، گفت: در قدم اول، محتوای وصیت‌نامه باید به درستی فهمیده شود اما انطباق آن با شاخه‌های مختلف به عهده متخصصان آن شاخه‌هاست؛ مثلاً در بعد فقهی وصیت‌نامه، مسلماً باید کارشناسان فقهی نظر خود را ارائه دهند و شرایط و مقتضیات بیانات امام را در زمینه فقهی مطالعه کنند و آن را با حال و شرایط کنونی تطبیق دهند.برای نمونه یکی از بندهایی که امام بسیار بر آن تأکید داشتند این بود که نظامی‌ها نباید وارد سیاست بشوند و بسیار تأکید داشتند که فرماندهان، افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع کنند و به صراحت می‌گویند ورود اینان در احزاب سیاسی موجب تباهی آنان می‌شود و از دولت و مردم و مجلس و رهبر یا شورای رهبری می‌خواهند که نگذارند چنین اتفاقی بیفتد. همان‌طور که می‌بینید، این یک اصل کلی است که امام مصرانه از همه می‌خواهند و نیازی نیست که برای فهم این مسأله به شرایط آن زمان برگردیم و ببینیم که نظامیان در آن زمان چگونه بوده‌اند، بلکه اصلی کلی است که در همه زمان‌ها صدق می‌کند اما درباره دانشگاه، توصیه‌های ایشان برای مبارزه با گروهک‌هایی که دانشگاه را به‌صورت پادگان نظامی در آورده بودند، قطعاً مقطعی است و در شرایطی حکم تغییر می‌کند. طباطبایی در برابر این سؤال که «عده‌ای معتقدند اگر جامعه تغییر کرده، این جامعه است که باید خودش را با وصیت‌نامه امام(ره) وفق دهد اما عده‌ای هم درمقابل معتقدند که این وصیت‌نامه امام(ره) است که باید با توجه شرایط روز بازخوانی شود. به نظر شما کدامیک از این دو دیدگاه درست است؟»، گفت: به نظر من هر دوی این دیدگاه‌ها درست است، چرا که بعضی چیزها در جامعه تغییر کرده و طبعاً احکام آنها هم تغییر می‌کند. برخی موارد هم شامل اصول کلی می‌شود که ثابت هستند و خطوط کلی جامعه را ترسیم می‌کنند و جامعه باید خودش را با وصیت‌نامه وفق دهد. یعنی وصیت‌نامه این دو بخش را داراست.


 


کلمه – گروه اقتصادی: در حالی که مسئولان دولتی حاضر به اطلاع‌رسانی صریح و شفاف درباره‌ی زمان و چگونگی افزایش قیمت‌ها نیستند و اعلام کرده‌اند که افزایش قیمت‌های اقلام مختلف را یکجا و به طور ناگهانی خبر خواهند داد، رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور از اعلام آماده‌باش دولت به مسئولان پمپ‌بنزین‌ها و حضور شبانه پمپ‌بنزین‌داران در محل کار خود خبر داد تا این احتمال پررنگ‌تر از قبل شود که در یکی از همین شب‌ها، افزایش قیمت بنزین اعلام خواهد شد.

صبح امروز وزیر رفاه خبر داد که عصر امروز قیمت جدید حامل‌های انرژی اعلام خواهد شد. هرچند این خبر توسط روابط عمومی وزارت رفاه تکذیب شد و تا ساعت انتشار این مطلب هم خبری از اعلام تغییر قیمت‌ها نیست، اما گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که به زودی – شاید همین امشب و یا چند روز آینده – دولت به انتظارها پایان دهد و روند افزایش قیمت‌ها را آغاز کند و به نظر می‌رسد تکذیب این خبر هم به خاطر لو رفتن موضوعی است که نباید منتشر می‌شد!

خبرگزاری مهر در این خصوص، دو روز قبل گزارش داد که احمدی نژاد قصد دارد به زودی قیمت جدید ۷ حامل انرژی (بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق) را به صورت ناگهانی اعلام کند.

دو روز قبل، نشست ویژه‌ای در دولت، به ریاست معاون اول احمدی نژاد و با حضور مسئولان وزارت نفت، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و برخی از دستگاهها به منظور تعیین تکلیف قیمت و نحوه عرضه بنزین در کشور تشکیل شد که خروجی اعلام شده از این جلسه، تکرار سهمیه‌های مهر و آبان در آذر ماه است؛ اما بعید نیست که جلسه ویژه مذکور، نتایج دیگری هم داشته که هنوز اعلام نشده است، نتایجی همچون احتمال تک‌نرخی شدن و آزادسازی نسبی قیمت بنزین از اواسط آذرماه که جسته و گریخته از زبان برخی نمایندگان مطرح شده است.

در این راستا، برخی کارشناسان هم معتقدند که دولت با اعلام تداوم سهمیه‌بندی بنزین در آذرماه، قصد انحراف افکار عمومی و کنترل فضای روانی انتظار تورمی را داشته است.

این احتمال با توجه به اظهارات امروز بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور، تقویت می‌شود. او در مصاحبه‌ای از اعلام آماده‌باش مسوولان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی از ۱۲ روز قبل برای اعلام یکباره افزایش قیمت بنزین و گازوئیل خبر داده است.

رئیس صنف پمپ‌بنزین‌داران همچنین اعلام کرده است که: “مسوولان جایگاه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ هر شب با حضور در جایگاه‌ها و هماهنگی‌های لازم، خود را برای اعلام یکباره قیمت حامل‌ها آماده کرده‌اند.”

روزنامه خبر هم در این باره گزارش داد که یکشنبه شب (دیشب) و در آخرین ساعات ماه آبان، صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های بنزین در تهران تشکیل شده بود. بر اساس این گزارش، “یکشنبه شب در مقابل اکثر جایگاه بنزین در بهترین حالت بیش از ۶۰ خودرو برای سوخت گیری در انتظار بودند و همین امر باعث شده بود تا زمان سوخت‌گیری در اخرین روز آبان ماه به بیش از یک ساعت برای هر راننده خودرو افزایش یابد، زمانی که در شرایط آتی کمتر از ۱۰ دقیقه به طول می انجامد.”

بر اساس این گزارش، دلیل این صف های طویل شایعاتی بود که این روزها بسیار به آن دامن زده شده و اغلب مردم با استدلال افزایش قیمت بنزین یکشنبه شب به جایگاه ها مراجعه کرده بودند تا از آخرین قطره های بنزین ۱۰۰ تومانی و ۴۰۰ تومانی استفاده کنند. در گزارش سایت این روزنامه همچنین آمده است: “با انتشار خبری به نقل از وزیر رفاه و تامین اجتماعی که گفته است بعداز ظهر اولین روز آذرماه قیمت های جدید حامل های انرژی اعلام خواهد شد، به نظر می رسد شایعات یکشنبه شب چندان بی اساس نباشد.”


 


انجمن اسلامی دانشگاه های سراسر کشور با انتشار بیانیه ای در آغاز ماه آذر ضمن اعلام حمایت از برگزاری انتخابات دفتر تحکیم وحدت، نسبت به ادامه بازداشت چهار عضو منتخب این اتحادیه اعتراض کردند.

به گزارش دانشجونیوز شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت همچنین در بیانیه خود ماه آذر را “ماه فریاد دانشجویان علیه ظلم و استبداد” نامیده و به بهاره هدایت و میلاد اسدی دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و به “یک صد ستاره در بند جنبش دانشجویی” درود فرستاده است.

متن اطلاعیه شورای عموی دفتر تحکیم وحدت به شرح زیر است:

چندی پیش چهار عضو دفتر تحکیم وحدت، محسن برزگر، علی قلی زاده، علیرضا کیانی و محمد حیدرزاده، پس از کاندیداتوری در انتخابات شورای مرکزی و کسب رای اعتماد از سوی شورای عمومی این اتحادیه، در اقدامی شتاب زده از سوی دستگاه امنیتی بازداشت شدند. متاسفانه این بازداشت ها در حالی روی داد که این افراد در کنار سایر کاندیداها و با حضور اکثریت انجمن های اسلامی صاحب حق رای در محیط مجازی در این انتخابات شرکت کردند. بر اساس این روند انجمن های اسلامی امضا کننده ی این بیانیه، به عنوان اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و به عنوان عالی ترین رکن این تشکیلات، حمایت خود را در درجه ی اول از فرآیند دموکراتیک انتخابات دفتر تحکیم وحدت اعلام و در درجه ی دوم از اعضای بازداشتی دفتر تحکیم وحدت پشتیبانی و حمایت قاطع خود را اعلام می کنند.

راز ماندگاری تشکل های اجتماعی در فضای عمومی جامعه، آشکارا، اتکا و انبعاث از فرآیندهای آزاد، دموکراتیک و متکثری است که در طول سالیان گذشته اتحادیه انجمن های اسلامی از طریق آن زنده بوده و به راه پرافتخار خود ادامه داده است. دقیقا همین روند به هیچ وجه مطلوب حاکمیت اقتدارگرا نیست و در راستای هدم و نابودی آن به چنین اقدامات سرکوبگرانه ی شتاب زده و بی منطقی دست می یازد. ما و بنیان این نهاد بر چنین روند دموکراتیکی استوار هستیم، و ما زنده ایم تا چنین روندی در ساختار تشکیلاتی دفتر تحکیم وحدت جاری و ساری است حتی اگر اکثریت اعضای شورای مرکزی یا تعداد زیادی از اعضای شورای عمومی در بند حاکمیت تمامیت خواه باشند.

هر چند رسم نهادهای امنیتی حداقل در طول یک سال و نیم اخیر همواره بر این بوده است که با فشارهای فزاینده در زندان بر فعالان، مواضع مد نظر خود را از زبان ایشان مطرح کنند و صحنه خیمه بازی خود را از این طریق کامل کنند. اما مقاومت ستودنی دانشجویان و آگاهی عمومی جامعه در این زمینه، این گونه صحنه سازی ها را بی اثر کرده است. در پایان جا دارد از مقاومت خستگی ناپذیر و درخور ستایش خانم بهاره هدایت و آقای میلاد اسدی، دو عضو دیگر دفتر تحکیم وحدت، که نزدیک به یک سال است که در زندان به سر می برند، یاد کنیم و در آستانه ماه آذر، ماه فریاد دانشجویان علیه ظلم و استبداد، به ایشان و به نزدیک به یک صد ستاره در بند جنبش دانشجویی درود بفرستیم.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
فراکسیون مدرن انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر
انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پایه دامغان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران (تاسیس ۱۳۴۹)
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اقتصادی و اداری
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سهند
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه همدان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان


 


اعضای فراکسیون خط امام(ره) مجلس شورای اسلامی ظهر امروز یکشنبه با آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیدار کردند.

به گزارش پارلمان نیوز، در ابتدای این دیدار محمدرضا تابش دبیر کل فراکسیون با تبریک عید غدیر گفت: امام علی الگوی ممتاز برای بشریت و برای انسانهایی است که می خواهند انسانی و اخلاقی زندگی کنند.

تابش با اشاره به نقش بارز و کم نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیروزی و تداوم انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و دوران سازندگی و اصلاحات، خطاب به او تاکید کرد: نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی به تاسی از منش و رفتار و سلوک متعهدانه شما در مواجهه با تنگناها و مشکلات، همواره منافع ملی و مصالح ملت و انقلاب را سرلوحه کار خود قرار دادند و در شرایط گوناگون به سوگند خود با ملت وفادار ماندند.

دبیر کل فراکسیون خط امام(ره) مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که این فراکسیون به رغم فشارها و بی مهری های بسیار، از مدار منطق و اعتدال خارج نشده و سعی داشته تا با آرامش و خردورزی از منافع کشور و نظام دفاع نماید.

تابش با اشاره به خاستگاههای انقلاب و چشم اندازی که امام برای مردم و حقوق آنان تبیین نموده بود و همچنین اعتقاد،احترام و وفاداری ایشان به رای مردم و میزان بودن آن در اداره امور کشور، افزود: بر مبنای این توجه بود که فصل سوم قانون اساسی به حقوق ملت استبدادزده و تحت ستم اختصاص یافت و حاکمیت موظف شد تا به ادای این حقوق، متعهد و مکلف باشد.

دبیر کل فراکسیون خط امام(ره) مجلس شورای اسلامی افزود: آزادی احزاب و جمعیت ها، مطبوعات، تشکیل اجتماعات و منع تفتیش عقاید، سانسور، شکنجه، هتک حرمت و حیثیت افراد و حق دادخواهی و انتخاب وکیل، تضمین حقوق زن، تساوی حقوق، داشتن شغل و … همه و همه تکالیفی بود که انقلاب برعهده حکومت در برابر ملت گذاشت.

وی گفت: امروز سوال اساسی در جامعه، نسبت ما با این شعارها و آرمانها و اصول مصرح در قانون اساسی است و ملت سوال دارد که اگر میزان رای آنهاست، چگونه برخی در تریبونهای رسمی عدم اعتقاد انقلاب و امام و حتی اسلام و ارای مردم را تبلیغ می کنند؟ مردم می پرسند چگونه برخی فراتر از امیر مومنان که به رای مردم اعتقاد داشت و می فرمود تا رضایت مردم نباشد و مردم از من نخواهند بر ایشان حکومت نمی کنم، اعتقادی به رای مردم ندارند.

دبیر کل فراکسیون خط امام(ره)مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به حوادث چند ماه گذشته گفت: به بهانه شرایط ویژه، رعایت حقوق مردم و نفوذ رای آنها کمرنگ شده و حرمت شکنی ها در شرایطی که اسلام حرمت انسان را از کعبه بالاتر می داند، به رویه ای عادی مبدل شده و ما نگرانیم که این شرایط ویژه به یک اصول و چهارچوب دائمی و حاکم تبدیل گردد.

تابش گفت: چگونه می توان اخلاق، شرع، وجدان، ارزشها، آزادی های مصرح و مشروع مردم را زیر پا گذاشت و با دروغ و حیله، هر چیز را به دیگری که دستش از همه چیز کوتاه است، نسبت داد؟

وی با اشاره به روند دستگیری ها، بازجویی ها و دادرسی ها و شرایط حاکم بر زندان ها گفت: باید روند رسیدگی قضایی بر مبنای صحیح باشد و نباید آزادی و مرخصی زندانیان و یا ملاقات و گفت و گوی تلفنی آنها با خانواده شان، به نظر بازپرس و کارشناس پرونده موکول شود.

وی برخورد با جنبش دانشجویی و تشدید فشارها بر این قشر در آستانه ۱۶ آذر را اشتباه دانست و تاکید کرد: چرا پرونده حمله کنندگان ۲۵ خرداد۸۸ کوی دانشگاه تهران که تاثر رهبری را فراهم آورد، در دستور کار قرار نمی گیرد؟

دبیر کل فراکسیون خط امام(ره)مجلس شورای اسلامی از رییس مجلس خبرگان رهبری که سابقه دیرینه دوستی با رهبر کبیر انقلاب و مقام رهبری را دارد، خواست تا مسایل و مشکلات مطرح شده با ایشان را به محضر مقام معظم رهبری ارائه دهد تا راه بر انحرافات و کژی ها بسته شود.

تابش با تاکید بر این نکته که مجموعه حاکمیت باید راهکار حکیمانه مقام معظم رهبری در جذب حداکثری و دفع حداقلی را سرلوحه خود قرار دهند، تصریح کرد: علی الظاهر عده ای خواسته یا ناخواسته، فهمیده یا نفهمیده، در جهت عکس این رهنمود حرکت می کنند.

نایب رییس کمیسیون ویژه تحولات اقتصادی همچنین به تشریح وضعیت اقتصادی کشور و آثار اجرای قانون هدفمندی یارانه ها پرداخت و افزود: اگر این قانون با دقت و با شیب ملایم و اطلاع رسانی به هنگام و با اعتماد سازی در افکار عمومی همراه نشود، نتایجی را که باید، حاصل نخواهد کرد.

در ادامه این نشست، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ارائه دیدگاههای خود در خصوص مسایل کشور پرداخت که مشروح سخنان ایشان به زودی منتشر می شود.


 


خبرگزاری فارس ادعا کرد که هفته نامه چلچراغ از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات، توقیف شده است.

این خبرگزاری وابسته به جناح دولتی گزارش داد که هفته نامه چلچراغ که نزدیک به اصلاح طلبان است، در پی دریافت چند تذکر کتبی از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات، که زیر نفوذ وزارت ارشاد دولت دهم قرار دارد، توقیف شده است.

در خبر این خبرگزاری حامی دولت ادعا شده که هفته نامه چلچراغ به دلیل انتشار مطالب غیر اخلاقی در قالب داستان و طنز، دو بار تذکر کتبی دریافت کرده و بر تکرار تخلفات خود اصرار داشته است.

هنوز خبر این خبرگزاری در منابع دیگر، تایید نشده است.

دولت احمدی نژاد علاوه بر ادعای آزادی مطلق و ۳۶۰ درجه و تخطئه دیگر کشورها به خاطر نبود آزادی بیان در آنها، در عرصه رسانه‌ها و مطبوعات به طور خاص ادعا دارد که در ایران آزادترین فضا برای کار مطبوعاتی وجود دارد. این در حالی است که در دوره فعالیت این دولت، صدها روزنامه نگار از کار بیکار شده و مجبور به تغییر شغل یا مهاجرت از کشور شده‌اند.

هفته نامه چلچراغ از سال ۸۱ با مخاطب قرار دادن نسل سوم، پا به عرصه مطبوعاتی کشور گذاشت و در تمام این سالها به طور مستمر مشغول فعالیت بود. این نشریه حتی در دولت اول احمدی نژاد نیز تحمل شد تا افتخار توقیف آن به نام محمدعلی رامین، مشاور سابق احمدی نژاد و معاون فعلی وزیر ارشاد ثبت شود؛ معاونی که گفته می‌شود به زودی باید سمت خود را ترک کند و شاید توقیف چلچراغ از آخرین اقدامات واقعا تاثیرگذار او در جهت یکدست کردن فضای رسانه‌ای در دولت احمدی نژاد باشد.


 


روزنامه کیهان خواستار محول شدن کار اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به بسیجیان شد.

در سرمقاله امروز این روزنامه که به بهانه هفته بسیج نوشته شده، آمده است: این روزها دولتمردان دست به تیغ جراحی برده و در پی نجات اقتصاد بیمار کشورند.

سرمقاله‌نویس کیهان اضافه کرده است: طرح تحول اقتصادی و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها کار بزرگی است که دولت می تواند بخش عمده ای از آن را بر دوش پرتوان بسیجیان بگذارد. جوانان برومند ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب و شکل گیری بسیج بارها و بارها امتحان خود را در عرصه های مختلف به خوبی پس داده اند و چون دل در گرو انقلاب و کشور دارند، مؤمنانه و بدون کمترین چشمداشت نه تنها عمل بلکه مجاهدت جانانه می کنند.

پیش از این هم معاون وزیر بازرگانی از امضای تفاهنامه‌ای برای به‌کارگیری نیروهای بسیج ادارات در بازرسی و برخورد با اصناف پس از هدفمند شدن یارانه‌ها خبر داده بود.


 


دکتر شمس اللهی، استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف، در ارتباط با فیلم یزادن تفنگ ندارد به نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نامه ای نوشت. او در نامه خود خطاب به بسیج دانشجویی نوشته است: ” پدر یزدان و مادر یزدان هردو مظلومانه و ناخواسته در جایی قرار گرفته اند که مرگشان در آنجا رقم خورده بود ولی تفاوت هایی هم در این بین وجود دارد. فردی همچون آقای طه رضا می تواند مستندی بسازد و مظلومیت پدر یزدان را به تصویر کشد و رونمایی اکران فیلمش را در یکی از معروفترین دانشگاههای کشور و سپس در هر کجای این سرزمین که دلش خواست به نمایش بگذارد اما ما، حتی جرات اینکه در سوگ مادر رحمان بلند بلند گریه کنیم هم به خودمان نمی دهیم چه برسد به اینکه مستندی در مورد چگونگی کشته شدن او تهیه کنیم.”

متن کامل این نامه به نقل از موج سبز دانشگاه شریف به شرح ذیل است:

برادر گرامی آقای امین آقامیری، مسئول محترم بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و مدیر مسئول دوهفته نامه آزادراه، باسلام؛ چندی پیش دعوت نامه ای از طرف بسیج دانشجویی دانشگاه برای اینجانب و اساتید دیگر دانشگاه جهت شرکت در جشن رونمایی و اکران مستند یزدان تفنگ ندارد ارسال شد که متاسفانه بدلیل تلاقی با کلاس اینجانب توفیق شرکت در آن نیافتم. اخیرا توضیحی در مورد این فیلم در نشریه آزادراه خواندم و یزدان فیلم مورد اشاره، مرا یاد داستان پسری به نام رحمان انداخت و باعث شد متن کوتاهی به نام یزدان پدر ندارد، رحمان مادر ندارد بنویسم. به پیوست متن را تقدیم می کنم و خوشحال می شوم اگر صلاح دیدید آن را در نشریه چاپ کنید. داستان رحمان کاملا واقعی است فقط نام اصلی وی را من عوض کرده ام.

با احترام محمد باقر شمس اللهی ، عضو هیئت علمی دانشکده برق

یزدان پدر ندارد، رحمان مادر ندارد
چند روز پیش در نشریه آزادراه مطلبی در مورد مستند یزدان تفنگ ندارد خواندم. در این فیلم در مورد یزدان پسر محمد گلدوی که در حادثه ای تروریستی در مسجدی در زاهدان به شهادت رسیده است مطالبی آمده است. یزدان اکنون پدر ندارد، پدرش مظلومانه کشته شده است. این فیلم را ندیده ام اما در این نوشته ی آقای طه رضا دانشجوی فیزیک دانشگاه خودمان که ظاهرا راوی فیلم هم هستند آمده است :

“ندا آقا سلطان گلوله خورد و کشته شد، محمد گلدوی هم کشته شد. هر دو واقعه بسیار تلخ است و ناراحت کننده و برای هر کدام عده ای می گریند بسیار، که خودم دیده ام. اما آنچه دلم را سخت سوزاند آن است که یک بعداظهر در دانشگاه دیدم چند نفری از دوستان و رفقا عکس ندا را در دست گرفته اند و شمع روشن کرده اند و به نوعی عزاداری می کنند و هیچ گاه ندیدم که در دانشگاه کسی برای محمد گلدوی عزاداری کند.”

با خواندن این متن در دلم به طه رضا آفرین گفتم که راوی مظلومیت یزدان شده است و بر خودم نفرین کردم که ۵۱۰ روز از مرگ مظلومانه مادر رحمان می گذرد و من روایتی از این مظلومیت نکرده ام. من خانواده سه نفری رحمان را چند سالی است می شناسم. برادر رحمان دانشجو است و اکنون پنج سالی می شود که او را می شناسم و در زمان های محدودی که همدیگر را می بینیم از شعر و ادبیات و رمان وگاهی مسائل اجتماعی حرف می زنیم و چون از همان ابتدا احساس کردم علاقمند به مسائل سیاسی نیست هیچ گاه با هم بحث سیاسی نداشته ایم. پیامک های او را که قطعاتی زیبا از اشعار سبک قدیم و جدید است در گوشی همراهم همیشه همراه دارم.

رحمان اکنون ۱۵ ساله است و سه سال است که همکلاس پسر من است. با پدر رحمان در جلسات اولیا مدرسه مشترک فرزندانمان آشنا شده ام، پدری که خود را وقف زندگی فرزندانش کرده است و من همیشه بر او غبطه خورده ام. اما مادر رحمان ، در عصر روز شنبه سی خرداد هشتاد و هشت در حالی که همراه با برادر رحمان در جلوی درب خانه اشان در کوچه ای در اطراف خیابان آزادی ایستاده بودند به ضرب گلوله ای کشته می شود. آن عصر را همه به خاطر داریم. وقتی با حمله نیروی انتظامی، معترضینی که در خیابان آزادی جمع شده بودند به کوچه های اطراف فرار می کنند، تعدادی به کوچه رحمان وارد می شوندو بدنبال آنها تعدادی از نیروهای انتظامی وارد کوچه شده و یک نفر در پناه آنها شروع به تیراندازی در کوچه می کند. مادر و برادر رحمان که برای تماشا جلوی درب خانه اشان ایستاده اند تیر می خورند. مادر رحمان به بیمارستان نرسیده جان به جان آفرین تسلیم می کند و برادر او تحت مداوا قرار گرفته و بهبود می یابد و بدین سان است که رحمان بی مادر می شود. به اعتراف همه دوستان برادر رحمان، او هیچ گاه فر سیاسی نبوده و در آن روز تنها در کنار مادرش در کنار درب منزلشان نظاره گر حوادث بوده است. حال آیا مظلومیت یزدان شما را به یاد مظلومیت رحمان نمی اندازد؟

پدر یزدان و مادر یزدان هردو مظلومانه و ناخواسته در جایی قرار گرفته اند که مرگشان در آنجا رقم خورده بود ولی تفاوت هایی هم در این بین وجود دارد. فردی همچون آقای طه رضا می تواند مستندی بسازد و مظلومیت پدر یزدان را به تصویر کشد و رونمایی اکران فیلمش را در یکی از معروفترین دانشگاههای کشور و سپس در هر کجای این سرزمین که دلش خواست به نمایش بگذارد اما ما، حتی جرات اینکه در سوگ مادر رحمان بلند بلند گریه کنیم هم به خودمان نمی دهیم چه برسد به اینکه مستندی در مورد چگونگی کشته شدن او تهیه کنیم.

برادران و خواهران بسیجی، به شما توصیه می کنم یک بار دیگر به چشمان مظلوم ندا در لحظات جان دادن نگاه کنید. شاید این بار مظلومیت مادر رحمان را در آن ببینید و آنگاه شما هم عکس ندا و عکس مادر رحمان را در کنار عکس پدر یزدان در کنار دفتر بسیج گذاشته و همه در کنار هم بر مظلومیت همه آنها بگرییم. آن روز، روزی خواهد بود که ملت دو نیمه شده ایران به جای کشت کینه در دل، عشق و محبت خواهد کاشت و آن روز چه روز خوبی خواهد بود. آیا آن روز خواهد آمد ؟

محمد باقر شمس اللهی

عضو هیئت علمی دانشکده برق


 


قائم مقام وزیر بهداشت در امور مجلس گفت: وزارت بهداشت و نمایندگان کمیسیون‌های مختلف مجلس درباره ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی به تفاهم رسیدند اما قرار شد برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی جزئیات این مذاکرات رسانه‌ای نشود.

رمضان محسن‌پور افزود: به دعوت رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نایب رئیس کمیسیون اصل نود جلسه‌ای تفاهم‌آمیز بین وزیر و معاونان وزارت بهداشت با نمایندگان مجلس درخصوص ادغام دانشگاه ایران برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه که علاوه بر عباسپور، وحید دستجردی، محققی، امامی رضوی، قانعی و اینجانب، نایب رئیس اول و دوم کمیسیون بهداشت و درمان، زاکانی و سروری و شهرزاد نمایندگان مجلس، فروزنده، معاون امور نیروی انسانی ریاست جمهوری، نمایندگان بازرسی کل کشور، اعضای هیئت علمی دانشگاه سابق ایران و شهیدبهشتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز حضور داشتند وزیر بهداشت درباره ادغام دانشگاه سابق ایران در دانشگاه‌های تهران و شهیدبهشتی توضیحات لازم را به حضار ارائه کرد.

وی با اظهار اینکه جلسه مذکور بسیار خوب و تفاهم‌آمیز آغاز و پایان یافت، افزود: وزیر بهداشت به سؤالات متعدد حاضران در جلسه پاسخ‌های لازم برای رفع شبهات را ارائه کرده و دوستان دانشگاه سابق ایران، شهیدبهشتی و تهران پس از شنیدن این توضیحات اعلام کردند همه تلاش خود را برای تمام شدن بحث این ادغام به نفع کشور و مردم و پیشگیری از هرگونه تنشی به کار خواهند گرفت.

وی جلوگیری از سوء استفاده احتمالی را دلیل عدم رسانه‌ای شدن این جلسه ذکر کرد و گفت: تمام اعضاء در این جلسه با حسن نیت شرکت کرده و قرار شد برای ادامه همکاری‌ها جلسات دیگری نیز در آینده برگزار شود.

وی درباره توجیه شدن نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌های مخالف با این ادغام نیز در جلسه مذکور، بیان داشت: هیچ کس در این جلسه مخالفت ماهوی خود را با این ادغام اعلام نکرد، فقط برخی از حضار در خصوص شکل این ادغام و نحوه انجام آن اعتراض و مخالفت کردند که وزیر بهداشت توضیحاتی نیز در این زمینه در فضایی دوستانه مطرح کرد.

قائم مقام وزیر در امور مجلس تصریح کرد: قاطبه اعضای جلسه با توجه به اینکه شرایط را برای همکاری مناسب دیدند به یکدیگر توصیه کردند کاری کنند تا این ادغام در نهایت برای وزارت بهداشت نتیجه مطلوب داشته و منجر به ارتقاء امور در حوزه نظام سلامت کشور شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته