-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۳۰, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 11/21/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

راستی دوست داشتین الان بگم بینندگان همراه و شما به جای گوش کردن به رادیو کوچه، تلویزیون کوچه رو تماشا می‌کردید؟ البته شاید اون موقع اسمش برای مثال «کوچه تی وی» بود؟! شاید پاسخ بسیاری از شما مثبت باشه. تصویر همیشه جذابیتهای خاص خودش رو داره و در واقع مفهوم‌ها رو کامل‌تر انتقال می‌دهد.

حدود 86 سال از راه‌اندازی نخستین تلویزیون در جهان می‌گذرد و سازنده آن و یا درواقع کامل کننده‌ی این اختراع، «جان لوگی برد» انگلیسی، زمانی که برای نخستین‌بار اولین تصویر را از آن جعبه مقوایی در لندن، انعکاس داد به ذهنش هم خطور نمی‌کرد که بعدها این جعبه جادویی با این همه مخاطب روبه‌رو باشد.
http://radiokoocheh.com/wp-content/files/20101121_parseh_simin_TV-Day_main.mp3[/podcast

انگلیسی‌ها نخستین مردمانی بودند که شروع به برنامه‌سازی کردند و بعدها استفاده از تلویزیون و ایجاد فرستنده برای ارسال تصویرها در سایر کشورهای جهان نیز گسترش یافت.

چندان فاصله‌ای میان اختراع تلویزیون و حضور آن در ایران وجود نداشته. به نظر می‌رسد ایرانی‌ها نسبت به تصویر دل‌بستگی فراوانی دارند چراکه پس از پیدایش صنعت سینما نیز این پدیده به سرعت جای خود را در میان ایرانیان باز کرد.

نخستین فرستنده تلویزیونی ایران ساعت پنج بعد‌از‌ظهر جمعه یازدهم مهرماه 1337 اولین برنامه خود را پخش کرد. این فرستنده که به‌صورت خصوصی راه‌اندازی شده بود، «تلویزیون ایران» نامیده می‌شد و  ابتدا هر روز از شش بعد از ظهر تا 10 شب برنامه داشت.

تلویزیون ایران، متکی به درآمد خود از آگهی‌های تجارتی و تبلیغاتی بود. این سازمان پس از یک سال فعالیت برنامه‌های روزانه خود را در تهران به پنج ساعت افزایش داد و در سال 1340 فرستنده دیگری در آبادان و یک فرستنده تقویتی در اهواز تاسیس کرد.

با رونق کار تلویزیون ایران، حکومت وقت تصمیم بر تاسیس یک شبکه تلویزیونی سراسری گرفت و در سال 1343 یک گروه فرانسوی از سوی سازمان برنامه و بودجه مامور بررسی و طراحی یک مرکز تلویزیونی شد و سرانجام پس از تصویب طرح ایجاد «تلویزیون ملی ایران»، یک ایست‌گاه کوچک به‌وجود آمد و با امکاناتی ساده پخش برنامه‌های آزمایشی را از سال 1345 آغاز کرد. مدتی کم‌تر از دو سال از تاسیس تلویزیون ملی نمی‌گذشت که در 17 مرداد 1347 نخستین مرکز شهرستانی تلویزیون ملی در ارومیه گشایش یافت و چندی بعد مرکز تلویزیونی بندرعباس به کار افتاد. مراکز تلویزیونی به تدریج یکی بعد از دیگری در شهرهای مختلف شروع به فعالیت کردند.

حضور تلویزیون در خانه‌ها، هرچند که در ابتدا با مخالفت بسیاری از خانواده‌های مذهبی و سنتی روبه‌رو بود اما رفته‌رفته پررنگ‌تر شد و امروزه به عنوان یکی از ضروریات هر خانه به شمار می‌رود.

در سال‌های گذشته هرچند برخی از مردم به دلیل نداشتن این جعبه جادویی در یک جا جمع می‌شدند تا به تماشای آن بنشینند اما این روزها هنوز هم با وجود حضور تلویزیون در خانه‌ها، تماشای دسته جمعی آن در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها یا قهوه‌خانه‌ها و گاهی در سطح وسیع‌تر در میدان‌های عمومی یا بوستان‌ها در بسیاری از کشورها، جذابیت خاص خود را دارد.

نظر به ویژگی‌های خاص این رسانه همگانی و قدرت و کاربردی که در اعمال فشار بر نیروی حاکم بر جامعه در هم‌سو کردن آن با خواست‌های مردم دارد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1996، بیست‌و‌یکم نوامبر را به عنوان «روز جهانی تلویزیون» تعیین کرد

به هرحال این وسیله ارتباطی اکنون یکی از اثرگذارترین رسانه‌های همگانی است. گستردگی حضور آن در میان مخاطبان و شنیداری – دیداری بودن آن تاثیر آن را دو چندان کرده است. مخاطبان تلویزیون از میان قشرها و گروه‌های مختلف مردم با هر میزان دانش و آگاهی هستند. تماشای اغلب برنامه‌های آن نیاز به دانش یا توان‌مندی خاصی ندارد و از این رو می‌تواند در اطلاع‌رسانی بسیار گسترده‌تر عمل کند و به همین سبب این رسانه در کشورهای عقب‌مانده و درحال توسعه، بیش‌تر کاربرد دارد.

نظر به ویژگی‌های خاص این رسانه همگانی و قدرت و کاربردی که در اعمال فشار بر نیروی حاکم بر جامعه در هم‌سو کردن آن با خواست‌های مردم دارد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1996، بیست‌و‌یکم نوامبر را به عنوان «روز جهانی تلویزیون» تعیین کرد.

سازمان ملل متحد، هدف از این اقدام را ترغیب ملت‌ها به تبادل برنامه‌های تلویزیونی به ویژه برنامه‌هایی اعلام کرد که برای گسترش صلح، توسعه اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسایل فرهنگی جامعه ساخته می‌شود.

به هرحال تلویزیون نقش مهمی در انتشار اطلاعات و دانستنی‌ها ایفا می‌کند و در دنیای معاصر با توجه به این که افکار عمومی یکی از منبع های اصلی قدرت است، قدرت‌مند آن است که بتواند به خوبی افکار عمومی را در دست خود داشته باشد و از این رسانه در جهت اثرگذاری بر روی آن بهره ببرد.

اما با وجود آن که تحقق صلح، گسترش فرهنگ و تقویت دموکراسی از جمله نقش‌های رسانه در نظر گرفته شده باید دید که تا چه حد رسانه‌ای هم‌چون تلویزیون در این مسیر گام بر می‌دارد.

تلویزیون اکنون به ابزاری در دست حکومت‌ها بدل شده‌است. ‌شاید بیش‌تر از آن‌که این رسانه حکومت‌ها را هم‌سو با خواسته‌های مردم بکند، اربابان قدرت از آن برای هم‌سو کردن مردم با خودشان استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر بهره‌گیری سودجویانه از این رسانه، گاه آن را به رسانه‌ای غیر‌مفید مبدل می‌کند. تبلیغ خشونت، کالاهای غیرضروری و ایجاد جذابیت کاذب برای مخاطب به ویژه نسل جوان‌تر و کودکان از جمله تاثیرات منفی آن است. در سال‌های اخیر، بسیاری از کارشناسان آن را به عنوان یکی از دشمنان جمع‌های خانوادگی نام برده‌اند که سبب می‌شود اعضای خانواده به جای گردهم آمدن کنار یک‌دیگر و داشتن یک جمع صمیمی و گرم در مدت حضور در خانه، همگی بدون برقراری کم‌ترین کلامی به یک نقطه یعنی تلویزیون خانه خیره شوند و این فرصت باهم بودن را نیز از دست بدهند. هرچند که باید گفت امروزه رایانه‌ها جای‌گزین خوبی برای این نقش مخرب تلویزیون هستند.

به هرروی هر یک از ما روزانه ساعت‌هایی به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهیم. خواه برنامه‌های بومی و داخلی و خواه دیدن شبکه‌های خارجی و مناسب‌تر آن است که برای احترام به شعور و آگاهی‌مان، زمان صرف شده را برای تماشای برنامه‌ای در خور اختصاص دهیم و به تله‌های رسانه‌ای پیش رو تن در ندهیم. دام‌هایی در قالب فیلم و سریال و کارتون  مسابقه و برنامه‌های تفریحی یا اجتماعی و علمی.


 


فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

در آستانه تولد یک سالگی رادیو کوچه، سردبیر آن نیز تغییر کرد. اگر بدانید او کیست، از شدت تعجب بی‌هوش می‌شوید. این را به خاطر تعریف نمی‌گویم. حقیقت است. ما هم انتظارش را نداشتیم که این اتفاق بزرگ عملی شود، اما شد.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

وزارت دفاع افغانستان از جامعه جهانی می‌خواهد تا به ارتش این کشور جنگ افزارهای سنگین مساعدت کند.

این در خواست در حالی مطرح می‌شود که ناتو و حکومت افغانستان روز گذشته در جلسه لیسبون توافق کردند تا روند سپردن امنیت از نیروهای خارجی به افغان‌ها در سال 2014 آغاز گردد.

جنرال محمد ظاهرعظیمی، سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان گفت جامعه جهانی به دولت افغانستان تعهد کرده است تا سال 2015 ارتش این کشور را با جنگ افزارهای سنگین تجهیز می‌سازد.

آقای عظیمی افزود اما برای این که تصمیم گرفته شده تا مسوولیت امنیت تا سال  ۲۰۱۴ به نیروهای افغان سپرده شود، جامعه جهانی باید روند تجهیز ارتش افغانستان به جنگ افزارهای سنگین را سرعت بخشد.

وی افزود ارتش این کشور بدون جنگ افزارهای سنگین کامل نبوده و نیاز جدی به جنگ افزارهای سنگین احساس می شود.

این در حالی است که اخیرن بر اساس توافق میان ناتو، دولت افغانستان و روسیه، دولت روسیه قرار است به افغانستان جنگ افزار مساعدت کند.


 


مهسا/ رادیو کوچه

«فرانک لوید رایت»: «ناگهان ماکت ساختمان را دیدم که وسط میز قرار گرفته‌، داخل آمدم تا ببینم موضوع چیست. چهارگوشه‌ی ساختمان را گرفتم و آن‌ها را از هم دور کردم و از آن‌ها به عنوان عناصر مستقل استفاده کردم‌. در این حالت بود که فهمیدم اتفاقی در حال رخ دادن است. دیگر دیوار نداشتم بلکه دیوارها به عناصر معماری بدل شدند‌. می‌دانستم که در آغاز روند رو‌به رشدی در معماری قرار گرفته‌ام‌، به حقیقتی در معماری دست یافته‌ام‌. احساس می‌کردم که معماری سرانجام به آزادی خویش رسیده است.»

فرانک لوید رایت‌، در خانواده‌ی نسبتن فقیری به‌دنیا آمده بود‌، پدرش کشیش و معلم موسیقی بود و مادرش معلم مدرسه‌. او می‌گوید‌ مادرش کسی بود که شغل آینده‌ی وی را برایش انتخاب کرد‌، یعنی از هنگامی که هنوز او را در شکم داشت‌، می‌گفت‌ می‌دانسته که فرزندش پسر است و در آینده معمار بزرگی خواهد شد‌.» مادر تمام دوران کودکی فرانک را با چنین تصویری سر کرد‌. او تمام اطراف پسرش را با زیبایی‌های طبیعی پر می‌کرد‌، از مغازه‌های اسباب‌بازی فروشی کادوهای مختلفی برای فرزندش تهیه می‌کرد و فرانک کوچک هم با شور و ولع کودکانه‌اش به سراغ اسباب‌بازی‌ها می‌رفت.


مادر تاثیر بسیاری بر فرانک گذاشت‌، او را با نوشته‌ها و آموزه‌های نخبگان آمریکایی آشنا کرد‌. فرانک در گاری‌ای که با آن به مدرسه می‌رفت‌، نمایش‌نامه‌های نویسندگان بزرگ جهان را می‌خواند‌. عاشق موسیقی بود‌، به باخ و بتهوون بیش از سایر آهنگ‌سازان علاقه داشت‌. هنگام غروب آفتاب‌، پدر سونات‌های بتهوون را روی پیانو می‌نواخت‌. در این رابطه رایت می‌گوید‌: «هر شب و در سرتاسر دوران کودکی‌ام با هیجان سونات‌های بتهوون به خواب می‌رفتم.» وقتی مادر دریافت که نقاشی و طراحی به یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی پسرش مبدل شده‌اند‌، به این نتیجه رسید که اکنون زمانی است که باید عامل سرنوشت‌ساز دیگری را به زندگی پسرش وارد کند‌. با برادرش «جیمزلوید جونز» مزرعه‌داری که در مزرعه‌ی خانوادگی مجاور زندگی می‌کرد، مشورت کرد و فرانک را تابستان‌ها به مزرعه‌ی او فرستاد تا با طبیعت و ساخت‌و‌ساز در آن بیش‌تر آشنا شود.

فرانک لوید رایت به جماعت ربانی موحدین و اصول حکمت متعالیه که جریانی معنوی در میان آمریکایی‌ها بود‌، تعلق خاطر داشت. در دوران جوانی به عنوان شاگرد ممتاز در «دانش‌گاه مهندسی ویسکانسین» ثبت‌نام کرد‌، اما از فضای دانش‌گاه سرخورده شد و بعد از مدتی به شیکاگو رفت تا زندگی خود را به عنوان معماری تازه کار آغاز کند‌. در شهر شیکاگو توانست به عنوان شاگرد در دفتر «لویی سالیوان» مشغول به‌کار شود‌، اما پس از نزدیک به هفت سال هم‌کاری با سالیوان و به دنبال مجادله‌ی لفظی با وی بر سر مفاد قراردادش شرکت را برای همیشه ترک گفت و پس از آن کار خود را به عنوان معماری مستقل ادامه داد.

فرانک لوید رایت از همان نخستین ساختمانی که ساخت دانش توام با حرمت خود را جهت استفاده از مصالح طبیعی به نمایش گذاشت‌. او فقدان این حس احترام را در آثار دیگر معماران معاصر خود و نیز معماران نسل‌های گذشته خاطرنشان کرده است‌، وی معتقد است‌: «سنگ‌، آجر و چوب‌، این عناصر بنیادین در معماری مدت‌های مدید بوده است که برای انطباق با سلیقه‌های مشتریان پوشانده‌، رنگ و اندود شده‌اند‌. کار رایت بر روی این مصالح همواره در ارتباط با نگاه و بصیرتی بود که او نسبت به این مواد داشت‌، رایت اجازه می‌داد تا توده‌های عظیم سنگی به عنصری کارکردی از ساختمانش بدل شوند یا آن‌که آجرهای قرمز را به صورت توده چنان به‌کار می‌برد که گویی قصد بزرگ‌داشت مقام آجر و خشت را در ذهن دارد و چوب را محبوب‌ترین مصالح معماری بر می‌شمرد و می‌گفت‌:«چوب زیبایی جهان شمول دارد‌، انسان عاشق ارتباط با چوب است‌، لمس چوب را زیر دستانش دوست دارد‌. چوب هم پوست‌نواز است و هم چشم‌نواز.»

رایت معماری ساختمان‌هایش را «معماری ارگانیک» می‌دانست‌، اصطلاحی که نخستین‌بار استادش «لویی سالیوان» به‌کار برد‌، اما او در کاربرد از این اصطلاح از استادش پیشی گرفت‌. رایت معماری ارگانیک را نوعی از معماری تعریف می‌کرد که در آن هر جز‌ با کل ارتباطی معنادار ایجاد کرده است‌، یعنی – پیوستگی میان اجزا‌. رایت اعتقاد داشت که معماری ارگانیک در هر‌جا که باشد‌، با تاریخ و با جغرافیایش و با انسانی که در آن تاریخ و در آن جغرافیا زندگی می‌کند مرتبط است.

از ابتدا تا انتها‌‌، عنصر بسیار مهمی که در سرتاسر آثار فرانک لوید رایت به چشم می‌خورد و بر دیگر ملاحظات معمارانه‌اش سایه افکنده‌، ارزش‌های انسانی است که باید در معماری پاس داشته شوند‌. او گاه از این ارزش‌های انسانی تحت عنوان بشریت سخن می‌گوید‌. رایت در سال 1932 ‌میلادی کتاب «شهر ناپدید» را به رشته‌ی تحریر در آورد و در آن نیاز به تمرکز زدایی و دوری از شهرهای شلوغ و آلوده و حرکت به سمت مناطق برون شهری را مطرح کرد و در سال 1945 ‌میلادی «شهر ناپدید» را تجدید نگارش کرد و نام جدیدی برای کتاب خود برگزید‌: «وقتی دموکراسی دست به ساخت می‌زند» و در آن از دغدغه‌های ذهنی خود در قبال آلودگی شهرهای صنعتی و نیاز و عشق خود به طبیعت گفت.

و سرانجام «فرانک لوید رایت» در سال 1959 میلادی‌، در 92 سالگی دار فانی را وداع گفت‌. اما دیدگاه‌ها و دست‌آوردهای او در زمینه‌ی معماری ارگانیک و لزوم ایجاد هماهنگی میان طبیعت و بشر‌، همواره راه‌نما و منبع الهام معماران معاصر خواهد بود.


 


آرش و آوا/ دفتر آمریکا/ رادیو کوچه

arash.ava@koochehmail.com

«اسد‌اله ملک» در 14 مرداد سال 1320در محله «دروازه دولت» تهران متولد شد. در عنفوان کودکی و نوجوانی حدود سه سال از محضر طلایه‌دار موسیقی «ابولحسن صبا» بهره‌های فراوان جست و به زودی جز شاگردان خاص او محسوب شد. سپس از محضر استادهایی چون «روح‌اله خالقی»‌، «هنگ آفرین» و «علی‌محمد خادم میثاق» و دیگران به تکمیل آموخته‌های خویش و تجربه‌اندوزی مشغول شد. در همان سال استاد «خالقی»‌، او را در ارکستر انجمن ملی موسیقی که توسط خودش اداره می‌شد پذیرفت و بدین ترتیب در بزرگی به روی پیش‌رفت و شکوفایی او باز شد. بعد از آن سال‌ها اسداله جوان که از هنرستان موسیقی فارغ‌التحصیل شده بود موفق به دریافت لیسانس موسیقی از دانش‌گاه هنرهای زیبا شد.

بخش اول

آغاز فعالیت‌های ملک در رادیو مربوط می‌شود به سال 1337 که در آن سال با ساختن قطعه «گریه لیلی» در مایه دشتی با کوک مخصوص (ر-می-دو-لا) و قطعه چهارمضرابی در مایه اصفهان با کوک مخصوص(می-لا-لا-می) و اجرای آن‌ها با ویولن‌، اشتهار فراوان یافت. از آن هنگام به بعد با سبک منحصر به فرد خود در نوازندگی و آهنگ‌سازی درهای بسته بسیاری را برای این موسیقی گشود.

بخش دوم

از جمله خوانندگانی که استاد ملک با آن‌ها هم‌کاری داشت می‌توان به «اکبر گلپایگانی»، «محمود محمودی خوانساری»، «ایرج»، «محمدرضا شجریان»، «کوروس سرهنگ‌زاده» و دیگران اشاره کرد که ثمره سال‌ها هم‌کاری آن‌ها با استاد ملک آهنگ‌های زیبایی چون «تک‌درخت»، «مرغ شباهنگ»، «جدایی تو»، «حکایت دل» و غیره است که سال‌ها با ذوق و قریحه مردم این بوم کهن پیوند خورده بودند.

در سال‌های پس از انقلاب که بسیاری از اساتید خانه‌نشین شده بودند، او مبارزه خود را برای اعتلای این موسیقی متوقف نکرد و حتا بسیاری از هنرمندان «گل‌ها» را به هم‌کاری مجدد فرا خواند که می‌توان به «فضل‌اله توکل» اشاره کرد که به دعوت او پاسخ مثبت داد. در همین اواخر شروع به ضبط آثار ارکستری‌شان با سازبندی‌های مختلفی (مانند ویلن – عود‌، ویلن – سنتور – سه تار‌، ویلن – قانون‌، ویلن – عود – سنتور و …) کرد که می‌توان کاست‌های «نغمه رویایی»‌، «سمیرا»‌، «نغمه ها» را نام برد که هر کدامشان سرشار از قطعات زیبایی برای هم‌نوازی است.

آفتاب عمر این استاد دوست‌داشتنی در بهمن 1380 غروب کرد.

منبع: ویکی‌پدیا


 


مه‌‌شب‌‌ تاجیک/ رادیو کوچه

معنی «کراوات» در زبان فرانسه «اسب جسور و پرکار» است.  فرانسوی‌‌ها سه قرن قبل دستمالی به گردن اسب می‌‌بستند که به زیبایی اسب کمک می‌‌کرد و سوارکاران فرانسوی همان پارچه‌‌ای را که به گردن اسب می‌‌بستند به گردن خود نیز آویزان می‌‌کردند و آن را علامت تشخص می‌‌نامیدند. در سال 1840 کراوات در انگلیس و در سال 1880 در آمریکا مد شد. اولین کارخانه‌‌ی کراوات‌‌سازی در جهان در سال 1843 در فرانسه شروع به کار کرد‌. بعضی اشخاصی در دنیا صاحب کلکسیون کراوات هستند. یکی از آن‌ها فردی آمریکایی به نام «ری‌‌ جانسون» بود که صاحب 4000 کراوات بود. در فرانسه کراوات علامت روشنایی می‌‌باشد چون هر کس در شب کراوات را در خواب ببیند تعبیر آن این است که به‌زودی ازدواج می‌‌کند.

هرچند که این پوشش از فرانسه به جاهای دیگر جهان رفت ولی فرانسویان نیز آن را در سال ۱۶۵۶‌، در زمان «لویی‌‌چهاردهم» از کروات‌‌ها گرفته‌‌اند‌. اما جالب است بدانیم کروات‌ها با همان کرواسی در جنوب شرق اروپا در اصل گروهی از ایرانیان خراسان کهن بودند به نام «خروات» یا «خورآوات» یا  «خور آباد» که به دلایلی به شبه جزیره ی بالکان کوچ کرده‌‌اند. اینان پارچه‌‌ی زیبایی را به گردن خود برای زیبایی می‌‌آویختند و این جامه به نام خودشان نامیده شد و امروزه در سراسر جهان پوشیده می‌شود .

پژوهش‌گر انگلیسی، «نویل‌‌ مالکوم» در کتاب خود به نام «تاریخ‌چه‌‌ی مختصر بوسنی» پژوهش ارزش‌مندی در مورد پیوندهای ایرانیان و گذشته‌‌ی مردمان یوگسلاوی پیشین انجام داده است‌. وی در این کتاب می‌نویسد «واژه کراوات، یا هراوات (Hravat) در زبان صربی ریشه در این زبان ندارد. این واژه شبیه به نامی ایرانی‌ است که در لوحی سنگی در ناحیه‌‌ی یونانی‌نشین جنوب روسیه پیدا شده است». ریشه آن نام، «خراوات »در اوستا به معنای «دوستانه» است. پژوهش‌های تاریخی نشان می‌دهد که نژاد کنونی کرواسی، کروات‌ها، از ۳۰۰۰ سال پیش شروع به مهاجرت از سرزمین مادریشان، ایران، به سوی کرواسی، صربستان و بوسنی کرده‌اند. البته موج بزرگ از مهاجرت این قوم ۱۷۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است. شاید دلیل این مهاجرت سرکوب مانویان در دوران ساسانیان بوده است. برمبنای پژوهش انجام شده توسط این پژوهش‌گر، واژه صرب  ریشه در واژه‌ای ایرانی با عنوان «چارو» دارد که به معنای رمه است. بر پایه‌ی اسناد قدیمی، مردمان صرب و کروات دارای اصالت ایرانی هستند که بعدها به اقوام اسلاو پیوسته‌اند. نوئل ‌‌مالکوم بر این باور است که نظریه‌‌های نوین در این زمینه با شواهد تاریخی هماهنگی دارد. برخی از تئوریسین‌های ملی‌گرای کروات، ترجیح می‌دهند که اصلیت خود را با ایرانیان پیوند دهند تا با همسایگان اسلاو خود. چنین تئوری‌هایی به‌ویژه در زمان جنگ جهانی دوم، در هنگامی که نژاد ایرانیان در طبقه‌بندی نژادها از سوی آلمانیان بالاتر از نژاد اسلاو قرار گرفت‌‌، تقویت شد. هرچند برابر نظر مالکوم‌، هم کروات‌ها و هم صرب‌ها مهاجرینی از ایران بوده‌اند که به‌طور تقریبی به صورت هم‌زمان از ایران به بالکان مهاجرت کرده‌اند‌. یک نکته به‌طور کامل مشخص است، ‌مهاجران نخستین برای آن‌که از سایر اقوام آن ناحیه تمییز داده شوند خود را «خراوات» یا همان «کرواتمی» ‌نامیده‌اند.

‌روایت دیگر این است که در سال ۶۵۶ ، «لویی‌‌چهاردهم»‌، هنگی از داوطلبان کروات را در ارتش خود تشکیل داد. اعضای این هنگ، به رسم پیشینیان خود، دستمالی ابریشمین را به گردن خود می‌بستند که در انتهای آن گره‌ای داشت. هم‌چنین این دستمال برای بستن زخم مجروحین مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آن به بعد این حمایل ابریشمی به عنوان بخشی از زیور نظامی در ارتش فرانسه پذیرفته شد و واژه‌‌‌ی کراوات به نوعی وارد زبان فرانسه شد. ۱۷۰ سال بعد بستن کراوات به گردن رسمی جهان شمول شد. از نکات جالب و قابل توجه کروات در آن زمان این بود که محبوبیت و نزدیکی رجال به دربار فرانسه بستگی به درازای دم کراوات داشت. یعنی هر‌چه اشخاص به در بار فرانسه نزدیک‌تر بودند دم کراواتشان بلندتر بود.

قبل از فرانسوی‌ها، رومی‌ها بودند که از کراوات استفاده می‌‌کردند ولی نه با نام کراوات، زیرا چنان‌که بیان شد کراوات از اسب و قرن‌ها بعد از رومی‌ها به فرانسه رسید و تاریخ رسمی ابداع کراوات نیز از همین زمان است. ولی رومی ها اولین کسانی بودند که پارچه‌ای باریک و بلند به گردن می‌‌بستند. آن هم بیش‌تر برای جلوگیری از سرماخوردگی، رومی‌ها این پارچه را «فوکال» می‌‌نامیدند. در واقع استفاده از کراوات از قرن 16 آغاز و بین تمام اقشار رایج شد. لویی چهاردهم کراوات می‌‌بست و زنان خود را نیز وادار به بستن کراوات می‌‌کرد. در زمان لویی چهاردهم کراوات نوعی پارچه «موسلین» و یا «دانتل» بود که به وسیله‌ی یک روبان زیبا و رنگین در زیر چانه گره می‌‌خورد. در قرن هیجدهم کراوات شکل تازه‌ای به‌خود گرفت.

بدین صورت که ظرافت مخصوصی پیدا کرد و مدهای تازه‌ای مطرح شد. در این قرن زن‌های فرانسوی نوعی کراوات می‌‌بستند که به‌طور کامل از خز بود و آن را دور گردن خود می‌‌بستند و آویزان می‌‌کردند. در سال 1795یک‌‌ نوع کراوات وجود داشت که آن را چند بار دور گردن می‌‌پیچیدند و فقط گره پروانه شکلی در جلویش می‌‌زدند. کراوات در سال 1830 مانند یک گره کوچک دستمال در زیر گلو دیده می‌‌شود. در سال 1840 کراوات‌ها تبدیل به «پاپیون» شد و از همین زمان پاپیون مد شد.

در لغت‌‌نامه‌‌ی دهخدا در مقابل لغت کروا این گونه آمده است، کروا به معنای رخنه گرفتن و وصل کردن دو چیز باشد با هم‌.«برهان» « آنندراج ».گرفتن رخنه و پیوند دو چیز را با هم .

کروات در انگلیسی CRAVAT یا TIE خوانده می‌شود.

در لغت‌‌نامه‌‌ی وبسترز، ریشه لغت را از یک لغت فرانسوی cravate می‌‌داند که در حدود سال‌های 1656 به‌وجود آمده است و معنی آن بند و یا شال گردنی است که دور گردن می‌بندند.

در دیکشنری آکسفورد نیز در معنی کروات آمده است که یک بند کوتاه و باریک که به‌وسیله‌‌ی مردان به دور گردن بسته می‌‌شود و در قسمت باز گردن، گره زده می‌‌شود. ریشه‌‌ی لغت، در لغت‌نامه‌‌ی آکسفورد آورده شده است که این لغت در قرن 17 در فرانسه به‌وجود آمده است و از لغت Cravate  گرفته شده است و به این علت که برای اولین‌بار توسط سربازان کرواتی نژاد کروات که در ارتش فرانسه خدمت می‌‌کردند، مورد استفاده قرار گرفت.

به هر روی هدف از نوشتن این مطلب این بود که چند روز پیش کراواتی به سبک و شیوه‌‌ی شمشیر علی  امام اول شیعیان یعنی مانند کراوات‌های قبلی ولی در انتها دو لبه طراحی شد و این‌که به‌تر است مسلمانان از این به بعد بیش‌تر از این شکل کراوات استفاده کنند. و سوال این است که آیا بالاخره لباسی که روزی در مملکت ما افسار تمدن نامیده می‌‌شد و با کمی جست‌وجو همان‌طور که در بالا هم بیان شده است ریشه در فرهنگ ما دارد چقدر در همه چیز تاثیرگذار است که این‌گونه منع می‌‌شویم یا تشویق برای استفاده از آن. کی در نهایت روزی ما پالان را رها می‌‌کنیم؟ و کی در نهایت به این نتیجه می‌‌رسیم که لباس پوشیدن زیبا بنا بر سلیقه و کمی هارمونی ریشه در زیبایی‌شناسی ما دارد.

ولی مسئله‌‌ای نیست که بخواهد به‌طور کامل شخصیت ما در مورد آن قضاوت شود. باز هم به‌تر است که ما بدانیم لباسی که استفاده می‌‌کنیم چه پیشینه و تاریخی داشته و چه دوران‌هایی را گذرانده و امروزه به ما رسیده است. چون وقتی می‌‌فهمیم که این لباس از که پیشینیانمان به ما ارث رسیده است و ریشه ایرانی دارد، بیش‌تر خوش خوشانمان می‌‌شود و برای استفاده از آن تمایل پیدا می‌‌کنیم. چرا که شاید این‌گونه کمک می‌‌کند که ما فرهنگ خود را هم‌چنان حفظ کنیم و به نسل بعدمان منتقل کنیم.


 


خبر / رادیو کوچه

نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، در حاشیه نشست سران ناتو در لیسبون در روز شنبه ۲۹ آبان، ایران را تهدیدی جدی خوانده است.

به گفته وی، سپر دفاع موشکی ناتو برای مقابله با خطر ایران مستقر خواهد شد. روسیه ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت در این پدافند موشکی، خواستار حقوقی برابر شد.

به گزارش دویچه‌وله، نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، تصریح کرد: «فرانسه انگشت خود را بر مشکل می‌نهد. تهدید موشکی کنونی از سوی ایران است.»

پیمان آتلانتیک شمالی در نشست خود در پایتخت پرتغال استقرار یک سامانه پدافند موشکی را تصویب کرد. به دلیل فشارهای ترکیه در استراتژی جدید ناتو، نامی از ایران به عنوان خطر احتمالی برده نشده است.

عبداله گل، رییس جمهوری ترکیه نیز روز شنبه از توافق‌های جدید ناتو استقبال کرد.

ترکیه نقش مهمی در برنامه‌ریزی و استقرار سپر دفاع موشکی ناتو ایفا می‌کند. این کشور به خاطر هم‌سایگی با ایران و ملاحظات سوق‌الجیشی، محل استقرار موشک‌هایی خواهد بود که نخستین مقابله را با تهدیدات موشکی ایران برعهده خواهند داشت.

آنکارا به دلیل مناسبات سیاسی و اقتصادی گسترده با تهران با گنجاندن نام جمهوری اسلامی به عنوان تهدیدی احتمالی در استراتژی جدید ناتو مخالفت کرده و می‌کند. دلیل ترکیه برای این مخالفت، حفظ نفوذ خود به عنوان قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید:

«سپرموشکی همه اعضای ناتو را پوشش می‌دهد»


 


خبر / رادیو کوچه

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در استان لرستان روز یک‌شنبه، با اشاره به در دستور کار قرار داشتن ساخت موشک «اس 300» در داخل ایران اظهار داشت ساخت این موشک در مراحل طراحی قرار دارد.

به گزارش مهر، احمد وحیدی در مورد خلف وعده روسیه در زمینه تحویل موشک‌های «اس 300» و پی‌گیری برای دریافت خسارات، اظهار داشت: «پی‌گیریهای حقوقی در این زمینه از سوی ایران حتمن انجام خواهد شد.»

وی تصریح کرد: «از سوی دیگر کار ساخت موشک «اس 300» توسط متخصصان داخلی نیز در دستور کار قرار گرفته و در حال پیگیری است.»

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر این‌که ساخت این موشک در داخل ایران یک کار زمان بر است، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر ساخت موشک «اس 300» در مراحل طراحی است و به تدریج سایر مراحل نیز طی خواهد شد.»

آقای وحیدی با اشاره به این‌که در حال حاضر دفاع خودمان را بدون موشک «اس 300» نیز به خوبی شکل داده‌ایم، یادآور شد: «با این وجود همواره ما به دنبال محصولات جدیدتر و بهتر در این عرصه هستیم.»

این در حالی است که روز سه‌شنبه، 5 مهرماه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در خصوص لغو فروش موشک‌های اس 300 به ایران اظهار داشت که کشور او براساس قطع‌نامه شماره 1929 مصوب شورای امنیت نمی‌تواند به قرارداد تحویل موشک‌ها به ایران عمل کند.

بیشتر بخوانید:

«شورای امنیت فروش اس-۳۰۰ را ممنوع کرده است»


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، همایش روز جهانی فلسفه با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی در سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی در تهران آغاز شد.

به گزارش سایت همایش روز جهانی فلسفه، در این همایش سه روزه 16 نشست تخصصی برگزار می‌شود و بیش از 200 مقاله از سوی اساتید و اندیش‌مندان ایرانی و خارجی ارایه می‌شود.

به گزارش ایرانا، آقای احمدی‌نژاد در روز افتتاحیه این همایش سخن‌رانی کرده است.

محمود احمدی‌نژاد در این همایش اظهار داشت: «مکتب‌های گوناگون قادر به ارایه راه نجاتی به انسان نبوده‌اند و هر یک در دوره‌ای ظهور و افول کرده‌اند و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ظهور انسان کامل هستیم.»

به‌جز او غلام‌علی حداد عادل و غلام‌رضا اعوانی، رییس و دبیر علمی کنگره روز جهانی فلسفه خواهند بود.

روز جهانی فلسفه هرسال از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو در مقر این سازمان در پاریس و چند شهر دیگر برگزار می‌شود.

قرار بود تهران نیز با حمایت یونسکو میزبان یکی از این همایش‌ها باشد، اما یونسکو حدود دو هفته پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در برگزاری همایش روز جهانی فلسفه در ایران هم‌کاری نخواهد داشت.

یونسکو در اطلاعیه‌ای که در این زمینه منتشر کرد، آورده است: «از آن‌جا که مشورت کامل با دبیرخانه درباره تمامی جنبه‌های مرتبط با این مراسم بین‌المللی صورت نگرفته است، مدیرکل سازمان بر این نظر است که شرایط لازم برای سازماندهی موثر یک همایش مورد قبول سازمان ملل متحد، برآورده نشده است.»

این در حالی است که در واکنش به این تصمیم یونسکو مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که این همایش را را به طور مستقل و بدون حمایت یونسکو برگزار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

«واکنش ایران به انصراف یونسکو از همایش روز فلسفه»


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، در پی صدور احضاریه جهت رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی، برخی از سایت‌های اطلاع‌رسانی منسوب به دولت جمهوری اسلامی، مدعی بازداشت سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل آقای هاشمی رفسنجانی توسط نیروهای امنیتی شده‌اند.

به گزارش مشرق، اتهام آقای علیزاده جمع‌آوری اطلاعات پرونده مهدی هاشمی از برخی قضات و وکلا اعلام شده است.

گفتنی است آقای علیزاده طباطبایی عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر تهران و نماینده رییس دولت در دوران سیدمحمد خاتمی در ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده است.

وی هم‌چنین در برخی پرونده‌ها، هم‌چون شکایت از روزنامه کیهان، وکالت محمد خاتمی را بر عهده داشته است.


 


لازم به ذکر است برخی الفاظ استفاده شده در متن اصلی مغایر با ادبیات استفاده شده در رادیو کوچه بوده است از این رو بازنویسی شده است.

مهرداد نصرتی (مهرشاعر)

چقدر امروز دشوار شده است که خودت باشی. انگار «خودت بودن» هیکلی است عجیب‌الخلقه که از کراتی نا‌مانوس به زمین آمده است. آن‌هم وقتی بخواهی با تمام آن هیکل در پیاده‌روهای خیابان ولیعصر قدم بزنی. نمی‌دانم چرا هیچ‌کس نمی‌خواهد باور کند که «تو خودت» هستی‌. نمی‌دانم چرا هیچ‌کس نمی‌خواهد حتا اجازه دهد که تو «بتوانی خودت باشی». انگار «خودت بودن» توقع بی‌جایی است. انگار در لغت‌نامه‌ها خوانده باشند «خودت بودن» در بهترین حالت یعنی «شوخی» و در اصل اما یعنی مکر‌، یعنی فریب.

از تو انتظار دارند و  تو فقط حق داری یکی از کسانی باشی که آن‌ها تعریف کرده‌اند : یا «مثل من» یا «مثل دشمن من» و بقولی دیگر : یا «با من» یا «بر من».

با هر زبانی که فکرش را بکنی گفتم:

برادر گرامی! خواهر عزیز‌!‌ در همان کتاب‌هایی که کاراکتورهای رایج قصه‌ها را تعریف کرده‌اند نوشته است‌: این تعاریف به دنیای خارج از کتاب‌ها تعلق ندارد. نوشته است در دنیای روزمره شخصیت منفی داستان سیاه سیاه سیاه نیست و شخصیت مثبت هم آن‌قدر سفید که تو خیال می‌کنی نیست. در دنیای روزمره که واقعی است و تو هر صبح‌گاه که از خواب بیدار می‌شوی تا شب که دوباره سر بر بالش می‌گذاری همه همین گونه‌اند: کمی مثبت‌، کمی منفی و تازه هنوز باید توجه کنی این مثبت‌ها و منفی‌ها فقط از دیدگاه تو و هم‌اندیشان تو سفید هستند یا سیاه و نه از منظر همه خلقت خدا.

حقیقت آن است که از اعماق دل خوش‌حالم. خوش‌حالم  که امروزه روز پیر و جوان، زن و مرد و خلاصه همه و همه متخصصان علم سیاست شده‌اند و باور کنید این‌که می‌گویم «متخصص» قصد شوخی ندارم چرا که نشانه‌های مطالعه و شناخت را در تک‌تک صداها می‌بینم. اما حرف چیز دیگری است.

اگر در فلسفه تاریخ از سهم نگرش شخصی مورخ درتاریخ  نگاشته‌های وی می‌گوییم چه دلیل دارد در مورد نگرش‌های سیاسی رایج در یک جامعه‌، سهمی برای القائاتی که از فضای رسانه‌ای بر آن دیدگاه القا‌ می‌شود قایل نباشیم؟ آیا جز این است که محتوای این القائات، ما را به این‌گونه «سیاه یا سفید» دیدن جبر کرده است؟

الغرض،

فشار پشت فشاربر تو می‌گذارند که یا «ورانداز» باش یا «موافق دولت» و غیر از این دو گزینه دیگری نیست. اما ‌چه کنم که وقتی در غایت هردو گزینه تامل می‌کنم بوی تعفن افراط مشامم را آزار می‌دهد. تازه‌ای کاش کار به «عنوان» تو خلاص می‌شد. به هریک از گزینه‌ها که اتیکت‌مند شدی تازه اول واویلاست. کشته مرا این کنش‌گری‌های هر دو سوی ماجرا که در مهربانانه‌ترین ماموریت یا باید شعار‌نویس دیوارها باشی یا شعار پاک‌کن و الا اگر سرت بر تنت بیارزد یا باید تشنه دمای این باشی و یا آن. خلاصه «مرغ یک پا دارد». والسلام.

گمان کنم از دو حال خارج نیست‌: یا من درس‌هایم را درست نخوانده‌ام یا اینان‌. و بهتر بگویم و روشن‌تر‌: یا من درس درست نخوانده‌ام یا اینان.

ای کاش بینی ما عینک «سیاه و سفید» بینی را تحمل نمی‌کرد.به چه و به که قسم بخوریم که میان این دو رنگ، اقیانوسی از رنگ‌های زیباست که عینک مذکور انسان را از دیدن همه آن‌ها محروم کرده است. خصوصن در میان به‌اصطلاح «حامیان دولت» که ادعای معنویت هم هست. ادعای دین و ایمان و استناد به کتاب‌اله هم هست. لااقل ای کاش آنان در کتاب مورد دعویشان می‌خواندند که:

«امت وسط» بودن امتیازی است که خداوند مسلمانان را بدان اتیکت زده است (اکنون است که فریاد «وا اسفا اسلام شان» به هوا رود که سخن از اباهه‌گری می‌گوید. اگر باور ندارید در دل‌های آنان بنگرید و به صدای دل‌هایشان گوش فرا دهید).

و اما‌:

شنیده‌ام که در آخر‌الزمان حق چنان با باطل امیخته می‌گردد که تشخیص و تمییز بین آنان سخت‌تر از چنین و چنان است. حرف حساب.

اما اگر امکان تمییز و تشخیص هم فراهم نباشد پیام دیگر این جمله آن است که بخشی از حق نزد هریک از طرفین دعوی است. پس در چنین شرایطی چگونه است که یا چشم بسته از این‌سوییان حمایت کنیم و با آن‌سوییان دشمنی؟

آیا در چنین روزگاری عقل حکم نمی‌کند که ذره‌بین دقت در دست گرفته و به جز‌ و کل مسایل از منظرگاه عقل و انصاف بنگریم؟‌ (‌می‌شنوم که هر دو سوی دعوا در دل می‌گویند‌: قصد تطهیر دیگری از جرم‌های انکار‌ناپذیر را دارد‌. خودش هم یا منافق است و یا نفوذی).

این روزها به صدای دل‌های اینان که گوش می‌کنیم جز همین عبارات تاریک‌، تهمت‌آلود و کینه ورزانه نمی‌شنویم‌. ای کاش صدای دل‌های اینان ولومی داشت که می‌شد آن را کم‌ کرد یا اصلا بست و خاموش کرد.

یاد روزگاری بخیر که وقتی به صدای دل‌های مردمان گوش می‌کردی آواز خوش «اتبعوا المرسلین، اتبعوا من لا یسئلکم اجرا و هم مهتدون» را می‌شنیدی‌. ای خوشا صدای دل‌های دیروز.


 


لازم به ذکر است برخی الفاظ استفاده شده در این مطلب به دلیل مغایرت با ادبیات مورد استفاده در رادیو کوچه بازنویسی شده است.

منبع : کردانه

انجمن هم‌بستگی فعالان تبعیدی در ترکیه توسط کسانی شکل گرفته که در مبارزات آزادی‌خواهی همگام با مردم ایران بوده و به اجبار برای تداوم آن ترک وطن کرده و هم‌چنان با دغدغه آزادی مردم ایران به سر می‌برند و شامل تمامی طیف‌ها با افکار و سلایق گوناگون سیاسی است.

بیش از یک‌صد سال است که جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران آغاز شده است. در این سالیان ما شاهد چندین جنبش آزادی خواهی بوده‌ایم. همان‌طور که یک‌بار دیگر دیدیم در سال 88 مردم آگاهانه برای رسیدن به حقوق اساسی خویش با قدرت تمام در ایجاد و شکل‌گیری جنبش سبز، جنبشی که در تداوم جنبش‌های صده اخیر در مقابل حوادث انتخاباتی صورت گرفت، جهت احقاق حقوق خویش دست به دست هم داده و در شکلی نو مبارزه را ادامه دادند. اما دولت برآمده از این اتخابات، در این راه فرزندان ملت را در اعتراضات خیابان‌ها کشته‌، روانه زندان‌ها و یا از وطن تبعید کرد. اما چنین وضعیتی نه تنها موجب نشد که تبعیدشدگان دست از آرمان‌های آزادی‌خواهی خویش بردارند بلکه امیدوارانه و با تکیه بر داشته‌های خویش از فرهنگ مبارزه و آگاهی از سیر جنبش‌های صده اخیر ایران، بر آن شدند که در این فضا برای هم‌بستگی گروه‌های مختلف سیاسی که دغدغه ایران آزاد برای رسیدن به فضای دموکراتیک را در سر می‌پرورانند دور هم جمع شده و به ایجاد انجمنی به نام انجمن هم‌بستگی فعالان تبعیدی در ترکیه در حمایت از مبارزات مردم ایران اقدام نمایند. این انجمن اهداف و مرام‌نامه‌ای را به شرح زیر مشخص کرده است:

انجمن هم‌بستگی فعالان تبعیدی در ترکیه:

انجمن هم‌بستگی فعالان تبعیدی در ترکیه توسط کسانی شکل گرفته که در مبارزات آزادی خواهی همگام با مردم ایران بوده و به اجبار برای تداوم آن ترک وطن کرده و هم‌چنان با دغدغه آزادی مردم ایران به سر می‌برند و شامل تمامی طیف‌ها با افکار و سلایق گوناگون سیاسی می‌باشد زیرا ما فارغ از هر نوع گرایشی به رفراندوم در فضایی آزاد جهت حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش در رسیدن به جامعه‌ای دموکراتیک بااحترام به آزادی بیان و حقوق اساسی اقلیت‌های قومی، مذهبی، زنان، کارگران، فرهنگیان، دانش‌گاهیان در چهارچوب حفظ تمامیت ارضی ایران اعتقاد داریم باور ما براین است که خرد جمعی در مسایل گوناگون تنها راه برون رفت از مشکلات خواهد بود به همین دلیل تمامی موضع‌گیری‌های این انجمن با اجماع اعضای شورا انجام شده و سپس توسط سخن‌گو به اطلاع عموم خواهد رسید.

این انجمن بیست و نهم آبانماه هزار و سیصد و هشتادو نه شمسی برابر با بیستم نوامبر دوهزاروده میلادی موجودیت خود را اعلام می دارد.

اما اهداف اساسی از شکل گیری این انجمن:

1. هم‌بستگی بین گروه‌های مختلف تبعیدی در ترکیه و بهره مندی از تواناییهای آنان جهت تقویت مبارزات مردمی ایران و رفع مشکلات و دفاع از حقوق تبعید‌شدگان با احترام به اندیشه‌هایشان.

2. هم‌بستگی با اپوزیسیون داخل و خارج در راستای اهداف تعیین شده و شناساندن فعالین سیاسی در تبعید به آن‌ها

3. تلاش و تمرین برای هم‌بستگی بین تفکرات مختلف در راه آزادی، جامعه مدنی و حقوق بشر در ایران

شورای هم‌بستگی ابتدا سه ماه به صورت موقت مسوولیت‌ها را به عهده خواهد داشت. پس از آن با حضور اعضا و برگزاری انتخابات، شورای دایم شکل می‌گیرد.

اعضای شورای هم‌بستگی عبارتند از: کیوان امینی، مزدک عبدی پور، رحیم همتی، پویا غلامرضایی، پری نشاط، رحیم محمدی، بهیه جیلانی، کاظم نجفی

4. شورای موقت با اتفاق آراء آقای رحیم همتی را به عنوان سخنگو معرفی می کند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان و راسموسن، دبیر کل ناتو بر سر استراتژی خروج نیروهای ناتو از افغانستان به توافق رسیده‌اند.

به گزارش رویترز، بر اساس این توافق‌نامه، نیروهای ناتو در انتهای سال ۲۰۱۴ میلادی مسوولیت تامین امنیت در سراسر افغانستان را به طور کامل به دولت این کشور واگذار خواهند کرد.

آقای راسموسن بعد از امضای این توافق‌نامه در یک کنفرانس خبری مشترک با بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد و رییس جمهوری افغانستان گفت که نیروهای ناتو از این پس روی آموزش نیروهای افغان متمرکز خواهند شد تا چهار سال دیگر این نیروها آمادگی لازم برای تامین امنیت در ولایت‌های مختلف را داشته باشند.

او از پیش‌رفت‌های انجام گرفته در افغانستان ابراز خرسندی کرد و گفت کشوری که ۱۰ سال پیش پناه‌گاه امنی برای «گروه‌های تروریست» بود، امروز به مرحله‌ای رسیده که القاعده دیگر در آن جایی ندارد.

حامد کرزی نیز با ابراز اطمینان نسبت به موفقیت‌آمیز بودن روند انتقال قدرت از ناتو به افغانستان، گفت تعهد جامعه بین‌المللی در این مورد واقعی است و مردم افغانستان تلاش خواهند کرد که این وعده در زمان اعلام شده عملی شود.

لازم به ذکر است هم اکنون ارتش افغانستان از ۲۶۰ هزار نیروی آموزش دیده برخوردار است و تا انتهای سال آینده میلادی این تعداد به ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید.


 


یک‌شنبه  30 آبان 89 برابر با 21 نوامبر 2010

اجرا: اعظم

استودیو: دامون

تقویم‌تاریخ- مریم

گزیده‌ی اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

دایره‌ی شکسته- «خوش‌گلی یا ژیگولی یا تشخص»- مه‌شب تاجیک

نغمه‌های ایرانی- «استادی با پنجه‌های سحر‌آمیز»(بخش اول)- آرش و آوا

بخش اول خبر‌ها

کوچه‌ی رندان- «ساخت‌و‌ساز در راستای دموکراسی»-  مهسا

روز‌نگاشت- «فرمانفرما سالارلشگر»- محبوبه

مجله‌ی خبری کابل- آرین

رادیو لیچار- «سردبیر جدید رادیو کوچه کیست؟» (قسمت105)- فرورتیش رضوانیه

بخش دوم خبرها

پرسه- «این جعبه جادویی»- سیمین

نغمه‌های ایرانی- «استادی با پنجه‌های سحر‌آمیز»(بخش دوم)- آرش و آوا

پس‌نشینی تند- «پیچیده‌تر از فلسفه»-  اکبر ترشیزاد

بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه ۲۰ نوامبر، مهدی هاشمی، فرزند آیت‌اله هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی نامه‌ای به غلام‌حسین محسنی اژه‌ای گفته است هر بار احتمال بازگشت او به کشور جدی می‌شود شانتاژهای سیاسی در داخل افزایش می‌یابد.

به گزارش بی‌بی‌سی، مهدی هاشمی در این نامه که در تعدادی از وب سایت‌های خبری از جمله آفتاب منتشر شده، خطاب به غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخن‌گوی قوه قضاییه، گفته است که هم اکنون در دانش‌گاه آکسفورد مشغول نگارش پایان نامه دکترای خود است، اما اگر شرط‌های او که مهم‌ترین آن‌ها دادگاه مستقل و مصون از تحمیل‌های نیروهای امنیتی است، تامین شود آماده حضور در دادگاه است.

مهدی هاشمی جریان حاکم را متهم کرده که در صدد تضعیف آیت‌اله هاشمی رفسنجانی است. او در نامه‌اش نوشته است: «هر بار که احتمال مراجعت این‌جانب قوی شده است، شاهد اوج این شانتاژها بوده‌ایم و این خود نشان این است که این جریان دستش خالی است و مایل به برقراری این محکمه نیست و بی‌شک هدف این‌ها شخص این‌جانب نیست، بلکه هدف پدر مظلوم من است.»

وی در این نامه با اشاره به اظهارات محسنی اژه‌ای و برخی دیگر از مسوولان جمهوری اسلامی درباره احضارش گفت: «خودتان می‌دانید که احضاریه مورد اشاره شما همان‌گونه که وکیل این‌جانب اعلان کرده، قانونی صادر نشده، گویا فقط برای اعلان و انجام وظیفه بوده. زیرا در آن اسم متهم و اسم پدر غلط نوشته شده، اگر منظور شما احضار این‌جانب بوده. و ثانین اتهام ذکر نشده و ثالثن احضاریه به شعبه بازپرسی در گلوبندک صادر شده که وجود ندارد.»

لازم به ذکر است آیت‌اله جنتی، دبیر شورای نگهبان ایران هفته پیش بدون نام بردن از مهدی هاشمی، خواهان برخورد با آن دسته از مخالفان دولت شده که به گفته او در حوادث سال گذشته ایران دست داشتند و هنوز بازداشت نشده‌اند.

هم‌چنین وی اظهار داشت: «اگر چنین افرادی به کشور باز‌گشتند، باید سریعن دستگیر شوند.»

بیشتر بخوانید:

«تکذیب رسیدگی به پرونده‌ی مهدی هاشمی»


 


رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه‌ در هتل سان‌وی واقع در شرق کوالالامپور، پایتخت مالزی، بهترین‌های آسیا روی سن می‌روند تا جایزه خود را از بن‌همام، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا، دریافت کنند.

ویژه‌ترین مهمان مراسم بهترین‌های آسیا داتو سری نجیب تون رزاق، نخست‌وزیر کشور مالزی، است که به دلیل حمایت‌های ویژه‌اش در فوتبال، الماس آسیا را دریافت خواهد کرد.

قرار است سپ‌بلاتر، رییس فیفا‌ نیز مانند سال‌های اخیر در این مراسم حضور خواهد داشت. مهمانان این مراسم مشخص شده‌اند و از ایران نیز کاندیداها راهی مالزی خواهند بود.

لازم به ذکر است فرشید طالبی و فرهاد مجیدی دو بازیکنی هستند که در بین 5 کاندیدای نهایی بهترین‌های آسیا حضور دارند. طبق اعلام فدراسیون فوتبال آن‌ها روز سه‌شنبه راهی مالزی خواهند شد. از آن‌جا که فدراسیون فوتبال ایران هم کاندیدای بهترین فدراسیون سال آسیا است، رییس یا نایب رییس این فدراسیون در آن شرکت خواهند کرد.


 


محبوبه‌شعاع / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

سی‌ام آبان برابر با سال‌روز درگذشت «عبدالحسین فرمانفرما» است. او در دوران قاجار هر لقب و هر سمتی که به دست آورد، دیگر از ید قدرتش خارج نشد. هم‌چنان که لقب فرمانفرما، که با او ماند تا لقب برافتاد و شد نام خانوادگی‌اش و در نهایت وی در سال 1318 در سن 87 سالگی در گذشت.

«عبدالحسین میرزا گردشی» ملقب به «فرمانفرما» در سال ۱۲۳۱خورشیدی در تهران متولد شد. آموزش ابتدایی خود را تحت تعلیمات پدر و مادرش در منزل آغاز کرد. پس از تحصیلات ابتدایی به دستور پسر عمویش «ناصرالدین شاه» وارد «دارالفنون» شد و در رشته نظام ثبت نام شد.

او پس از آموختن علوم نظامی لقب «سالارلشکر» گرفت و در مقام نظامی ترقی کرد. به طوری که در سفر ناصرالدین شاه به اروپا، ریاست گارد حفاظت از شاه را بر عهده گرفت و پس از بازگشت از اروپا، با لقب «فرمانفرما»، به حکم‌رانی کرمان و بلوچستان منصوب شد.

فرمانفرما از آن پس‏بارها در مقام‏های گوناگون جابه‌جا شد تا این‌که در دولتی کوتاه، صدارت یافت. ولی پس از کودتای اسفند 1299، در زمره مردانی بود که هم‌راه دو پسرش، به بند و زنجیر گرفتار شد و در تمام دوران حکومت سه ماهه «سیدضیاالدین طباطبایی»، در زندان به سر برد.

پس از کنار رفتن سیدضیاء و آزادی فرمانفرما، کاری به وی واگذار نشد و فقط در مراسم و جشن‏های دربار شرکت می‏کرد. فرمانفرما، علی رغم نزدیکی زیادی که به رضاخان داشت، در زمان حکومت او، دارای پست دولتی نشد و به عنوان مرد سیاسی که چهل سال در این عرصه فعالیت داشت، مطرح بود.

او قدرت محلی بسیاری داشت و در هر جا حکومت (استان‌داری) می‌گرفت چندان زمین و ده می‌خرید که نفوذش در آن جا تمام شدنی نبود. گفته‌شده: «فرمانفرا مقادیر شایان توجهی از اراضی خود را به رضاخان بخشید و رضاخان نیز در مقابل دو تن از فرزندان فرمانفرما را به وکالت مجلس شورای ملی رساند و فرزند دیگرش را به وزارت رساند.»

فرمانفرما جمعن ده بار استان‌دار و حاکم ولایت‏های گوناگون، نه بار وزیر و دو بار رییس دولت شد. وی مرد پرکار و مستبدی بود. گفته شده او درکارها، بیش‌تر حیله را به کار می‏بست و در هنگام ضرورت، چاپلوسی نیز می‏کرد.

وی در سیاست خارجی معتقد به هم‌کاری با انگلیس‏ها بود و مطامع آن‌ها را دنبال می‏کرد. زندگانی فرمانفرما شبیه یک وزارت‌‌خانه کوچک بود. به علت املاک وسیعی که در تهران و شهرستان‏ها تدارک دیده بود، مباشرینی از طرف او، آن‌ها را اداره می‏کردند و او در سال‏های آخر عمر، به این کارها مشغول بود.

او برای نگاه داشتن ثروت هنگفت خود، با توجه به تغییرات زمان، منعطف می‏شد. چنان‌که پس از تغییر حکومت قاجار به مشروطه و بعد از تزلزل قاجار و استقرار حکومت پهلوی، به این خوی انعطاف‏پذیر، متوسل شد.

فرمانفرما تا سال ۱۳۱۵ زندگی محتاطانه‌ای داشت و با دقت به کارهای املاک خود رسیدگی می‌کرد تا اینکه فرزندش «نصرت الدوله» دست‌گیر و به زندان «سمنان» منتقل شد و بعد از چندی خبر مرگ او را به فرمانفرما دادند مرگ پسرش تاثیر بدی در روحیه او گذاشت.

و سرانجام فرمانفرما، پس از این‌که رضا شاه پیغام فرستاده بود املاک کرمانشاه، همدان و اسدآباد را به دفتر اختصاصی بدهید، بر اثر سکته در سال ۱۳۱۸خورشیدی در سن 87   سالگی درگذشت و وی را در صحن عبدالعظیم در ری به خاک سپردند.

عبدالحسین میرزا فرمانفرما پس از روی کار آمدن سلسله پهلوی به تدریج ثروت و نفوذ سیاسی خود را از دست داد. ثروت پایدار او فرزندان تحصیل‌کرده‌ای بود که تحت نظارت او تربیت شدند و شهرت و نفوذ خاندان فرمانفرما را در دوره پهلوی دوم تجدید کردند. خانواده‌های فیروز و فرمانفرماییان منسوب به او هستند.

او از همسران متعدد خود صاحب ۳۶ فرزند شد. که اغلب آن‌ها به مدارج عالی رسیدند و با خانواده‌های صاحب نام ازدواج کردند. تعدادی از معروف‌ترین فرزندان او عبارت‌اند از: نصرت الدوله، سالارلشکر، مریم فیروز و ستاره، منوچهر، خداداد، دکتر صبار و عبدالعزیز فرمانفرماییان.

گفته می‌شود، ازنکات بسیار جالب و مرموز زندگی وی، دوستی و صمیمیت و رفت و آمد مکرر مدرس با او بوده است. این مطلب را به کرات فرزندان او ستاره، مریم فیروز، نصرت‌الدوله و منوچهر در خاطرات خود ذکر کرده‌اند.

منبع‌ها:

گوگل

ویکی‌پدیا

راسخون


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

488 میلادی – درست 1360 سال پیش از انتشار «مانیفست کمونیست» از سوی کارل مارکس و انگلس، «مزدک» عقاید اقتصادی ــ اجتماعی (سوسیالیسم) خود را اعلام داشت و ترویج آن‌را آغاز کرد. مزدک پسر بام‌داد که یک روحانی زرتشتی در شهر استخر فارس بود مدعی شد که این عقاید تفسیر درست آموزش‌های زرتشت است که هدفی جز نیک‌بختی بشر نداشته و زمانی این نیک‌بختی تحقق خواهد یافت که برابری انسان‌ها تامین شود. از اوایل قرن 19 که عقاید مزدک مورد تحلیل و تفسیر اندیش‌مندان و مورخان بزرگ قرار گرفت 21 نوامبر برای روشن‌فکران چپ، روزی گرامی بوده است.

874 میلادی – مورخان 21 نوامبر را روزی ذکر کرده‌‌اند که سامانیان بر سر کار آمدند و کمر همت به احیای زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایرانی و گسترش علوم و معارف بستند و در این راه لحظه‌ای از تلاش باز نایستادند. پایتخت سامانیان شهر بخارای خراسان بزرگ‌تر و رودکی از شعرای بزرگ این دوران بود.

1694 میلادی – «ولتر» از بزرگ‌ترین فلاسفه، نویسندگان، طنزگویان و روشن‌گران اروپا 21 نوامبر به‌دنیا آمد. نام او «فرانسوا ماری آرووت» بود که اسم مستعار ولتر را برای خود انتخاب کرده بود و آثارش را به این نام نوشته است.

1915 میلادی – کلنل «محمدتقی‌خان پسیان» افسر ژاندارم، شهر همدان را از ارتش روسیه پس گرفت. شرح این نبرد عمدتن خیابانی در کتب تاریخ جنگ جهانی اول که در غرب به چاپ رسیده تحت عنوان «قهرمانی‌های ژاندارم‌های ایرانی در همدان» آمده است، زیرا نیروی ژاندارم فاقد سلاح سنگین و شمار نفرات آن به مراتب کم‌تر از سربازان روس بود.

1921 میلادی – مجلس شورا فوریت لایحه دولت مبنی بر واگذاری امتیاز اکتشاف و استخراج نفت شمال ایران به شرکت نفتی آمریکایی «استاندارد اویل» را تصویب کرد که این عمل مورد اعتراض شدید دولت انگلستان قرار گرفت، زیرا که انگلستان خاورمیانه را منطقه نفوذ خود می‌دانست و به دولتی دیگر حتا آمریکا اجازه و امکان ورود نمی‌داد.

1916 میلادی – «فرانتس ژوزف» امپراتور اتریش در حالی‌که کشور او درگیر جنگ جهانی اول بود در 86 سالگی درگذشت. وی 68 سال سلطنت کرده بود.

1783 میلادی – برای نخستین بار در تاریخ تلاش بشر برای پرواز به فضا یک بالون به آسمان فرستاده شد. با این بالون دو تن از جلمه یک فیزیک‌دان فرانسوی به‌ نام«دو روزیه» به آسمان پرواز کردند. دوروزیه از دوران تحصیل در اندیشه ایجاد وسیله‌ای برای صعود به آسمان بود و سرانجام زمانی که برادران «مونگو لفیه» اولین بالون را ساختند او نیز با ساخت بالونی در این‌روز پرواز کرد و راه فضا را گشود.

2002 میلادی – دکتر «رید اروین» موسس انجمن نظارت بر «درست‌نگاری در رسانه‌ها» 21 نوامبر پس از 33 سال مبارزه در این راه در 82 سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت و انجمن نظارت بر درست‌نگاری (AIM) اعلام کرده است که راه او را به‌عنوان یک «واچ داگ» ادامه خواهد داد. دکتر ارواین یک اقتصاددان آمریکایی و کارشناس پول بود که به مقاله‌نویسی برای جراید روی آورد و ضمن رفت و آمد به روزنامه‌ها متوجه بی‌دقتی در تنظیم برخی خبرها شد که نتیجه اعمال نفوذ مقامات و منابع ذی‌نفع و یا اشتباه و تنبلی خبرنگار و دبیر میز مربوط بود.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

خواب بزرگ

منبع: وبلاگ بیگ اسلیپ

من همیشه برای اجرای‌ پلان B آماده‌ام. آدمی‌زاد نمی‌داند ممکن است چه اتفاقی برایش بیفتد. مثلن چهل متر طناب که سرش به جای امنی وصل شده و زیر تخت حلقه شده و  در مواقع لزوم سر دیگرش از پنجره بیرون پرت می‌شود یکی از پلان‌های B محبوبم است (‌گرچه این که می‌توانم آیا به سلامت چند طبقه را مثل کوماندوها با طناب پایین بیایم خودش مسئله دیگری است) سیل، زلزله یا حمله دزدی دیوانه کم‌ترین چیزهایی‌ست که نگرانش هستم. تازگی مچ خودم را در حال آمادگی برای وقایع آخرالزمان گرفته‌ام. زمانی که زامبی‌ها تهران را بگیرند،‌ همه شیاطین به زمین سرازیر شوند و وامپیرها روی سرمان هوار می‌شوند. حالا تو بگو دیوانه یا خرافاتی‌ست. تاریخ (‌یا دست کم هالیوود) ثابت کرده خرافاتی‌ها احتمال نجات‌یافتن‌شان بیش‌تر است. فرش‌میت‌ها آن‌هایی هستند که دارند این را می‌خوانند و پوزخند می‌زنند.

خب از کجا شروع کنیم؟

ورودی‌ها‌:

نگران ورود وامپایرها نباشید. آن‌ها برای ورود به ملک شخصی باید حتمن اجازه صاحبش را داشته باشند. (بیایید دعا کنیم در مورد املاک اجاره‌ای هم جواب بدهد) بنابراین اگر یک آقا یا خانمی که صدای فش‌فش از خودش در می‌آمد و دندان نیشش بفهمی نفهمی کمی دراز بود آمد دم در و با شیرین زبانی خواست دعوتش کنید، فقط در را ببندید. وامپایرها می‌توانند هیپنوتیزم کنند، بنابراین به چشم‌هایشان نگاه نکنید.  در مورد خانم‌ها که اصلن به هیچ‌جایشان نگاه نکنید. دنیا پر از خون‌آشام مونث است که هیکل خانم  مونیکا بلوچی را دارند و تذکرات گشت ارشاد را جدی نمی‌گیرند. بنابراین فقط در را ببندید و تمام.

در مورد زامبی‌ها وضع کمی سخت‌تر است. آن‌ها گرچه خنگ‌اند و بلد نیستند با سنجاق سر قفل در را باز کنند، اما متاسفانه گله‌ای حمله می‌کنند و خدا می‌داند که هیچ دری جلودار یک گله زامبی گرسنه که خودشان را می‌کوبند بهش، نیست. بنابراین به قفل و کلید کامپیوتری‌تان ننازید. از این حفاظ‌های فلزی بگذارید و یک کمد سنگین آن‌قدر نزدیک در ورودی داشته باشید که بشود در موقع لزوم با کمی جابه‌جا کردنش جلوی در را پوشاند.

اما شیاطین. آن‌ها حیله‌گرترین مهمان‌های ممکن‌اند. نه اجازه می‌گیرند نه در جلوشان را می‌گیرد. باید یک خط پرو پیمان نمک جلوی ورودی‌ها – و پنجره‌ها- بپاشید (‌کاری که من مجبورم هر شب قبل خواب انجام دهم) مراقب باشید این خط نمک جایی شکستگی نداشته باشد و ممتد باشد. با این حال چون تولید طوفان و باد یکی از تخصص‌های شیاطین است، دعا کنید مثل گرگ بد گنده فوت نکنند تا نمک‌هاتان را باد ببرد (‌نمک را از نان‌خشکی‌ها بگیرید که اگر باد برد دلتان نسوزد) بنابراین راه دیگر را هم محض اطمینان امتحان کنید. تله شیطان.

در این روزگار اگر می‌خواهید زنده بمانید باید بتوانید شکل بالا را از امضا‌تان سریع‌تر بکشید. تله شیطان، شکل ناقصی از مهر سلیمان است. روی همه نوچه‌های لوسیفر جواب می‌دهد. نقش انسان (‌ستاره پنج‌پر) در میان و نام پنج فرشته مقرب در مقام نگهبان. شیاطین نمی‌توانند این نشان را دور بزنند. بنابراین ترکیب آن با میزان متنابه نمک می‌تواند شما را تا حدی از یک حمله شیطانی در امان دارد.

در مورد ارواح کاری از دستتان برنمی‌آید. آن‌ها مثل چارپا سرشان را می‌اندازند پایین و می‌آیند تو و چیزی جلودارشان نیست.

مقاومت، مبارزه:

صلیب را فراموش کنید. تاثیر صلیب مال زمانی بود که مسیحیان بیش‌تری بهش اعتقاد داشتند. الان خیلی روی تاثیرش حساب باز نکنید. نقاط ضعف خون‌آشام یکی نقره است و دیگری نور خورشید. پس یک گردن‌بند یا دست‌بند نقره هم‌راهتان داشته باشید. از آن‌جایی که در خانه اغلب ما شات‌گانی که گلوله‌هایش مرمی نقره داشته باشد، پیدا نمی‌شود به زنجیر‌های بلند نقره قناعت کنید. زنجیر نقره‌تان دست ‌کم باید یک و نیم متر باشد که بتوانید ازش به عنوان شلاقی کارآمد استفاده کنید. نگران نازکی‌اش نباشید چون خون‌آشام‌ها قدرت پاره کردنش را ندارند. وسیله کاربردی‌تر البته یک چاقوی نقره است ولی نمی‌دانم چاقوی نقره را دقیقن از کجا می‌توانید بخرید (‌من یکی برای خودم سفارش دادم) لابد می‌دانید که خون‌آشام‌ها فقط در یک صورت می‌میرند، قطع شدن سر یا فرو شدن تیرک چوبی/نقره به قلب.از آن‌جایی که می‌دانم شما هم مثل من دل قطع کردن سر ندارید به راه دوم می‌پردازیم؛ یک سلاح کاربردی:Horton  Tacoma Trac – 150 Crossbow

بله آقای اینانلو، می‌دانم شما این را می‌شناسید. بگذارید برای بقیه بگویم که این تفنگ شکاری اساطیری از زمان ون‌هلسینگ مرحوم تا‌کنون یکی از سلاح‌های محبوب شکارچیان خون‌آشام هم بوده. قیمت این سلاح در بازار جهانی حدود دویست سیصد هزار تومن است که خدا می‌داند برای زنده ماندن از چنگ یک خون‌آشام تشنه، رقم زیادی نیست. می‌ماند تهیه نیزه چوبی مناسب که باید با کمی ابزار نجاری و زمان گذاشتن روزی تعطیل و آرام درست‌شان کنید. یادتان باشد نشانه گرفتن جایی غیر از قلبشان وقت تلف کردن است.

زامبی‌ها فقط با انفجار کله‌شان است که می‌میرند. همچنان که می‌دانیم از آنجایی که اعطای مجوز نگه‌داری شات‌گان به قصد دفاع برابر حمله زامبی‌ها خیلی رایج نیست. از ترکیب دسته بیل و قدرت بدنی استفاده کنید. دسته بیل را می‌شود از همه مصالح فروشی‌های معتبر خرید. قدرت بدنی هم به طور جنرال برای زنده ماندن در برابر هر حمله‌ای لازم است. شایعه‌ای در مورد زامبی‌ها وجود دارد و آن این است که اگر فکر کنند مثل خودشانید کاری به کارتان ندارند. بنابراین محض اطمینان روزی یک ربع جلوی آینه ادای زامبی در بیاورید و یک کیف کوچک لوازم آرایش و گریم همیشه پر شالتان باشد. هیچ معلوم نیست ، شاید دو روز دیگر مجبور شوید برای زنده ماندن  آب از دهانتان سرازیر شود و در خیابان هم‌راه یک گله خرناس بکشید و بلنگید.

در برابر ارواح و شیاطین می‌توانید از سلاح‌های مشترکی استفاده کنید: نقره و نمک. چاقوی نقره که برای مبارزه برابر خون‌آشام استفاده کردید یادتان هست؟ یک علامت دام شیطان روی قبضه‌اش رسم کنید و به‌صورت چند منظوره مقابل شیاطین هم ازش استفاده کنید. این شکلی:

نمک هم برای تاراندن ارواح موثر است. گرچه راه‌حل کامل برای خلاصی از شر ارواح انتقام‌جو با نمک‌سود کردن و سوزاندن جنازه آن‌هاست. ولی خب پیدا کردن جنازه یک روح وحشی که به آدم حمله می‌کند کار ساده‌ای نیست، بنابراین شما به همان مقاومت کردن قناعت کنید.

آب مقدس می‌گویند روی شیاطین تاثیر دارد. بهتر است با تردید این شیوه را استفاده کنید، اگر صلیب روی وامپایرها و برنامه «از تو می‌پرسند» روی میزان بزه‌کاری در ایران موثر بود ، قطعن این یکی هم موثر خواهد بود. سریع‌ترین راه تولید آب مقدس (‌با خلوص پایین)  هم چنان‌که می‌دانید هم‌زدن آب معمولی با صلیب نقره است. خود دانید.

اما در مورد فراری دادن شیاطین از بدن تسخیر شده. راستش را بخواهید در مورد متون مورد استفاده در مراسم جن‌گیری اختلاف نظر زیادی وجود دارد. گرچه اغلب سر ذکر بند‌هایی از مزامیر به زبان لاتین تفاهم دارند. برای دیدن نمونه‌ای از این متن‌ها می‌توانید این‌جا را بجورید. از آن‌جایی که منبع موثقی درباره تاثیر مراسم زار بر شیاطین نداریم، بد نیست محض اطمینان دمام و دهل هم دم دست داشته باشید. یا شیاطین به دست شما بیرون پرت می‌شوند، یا شما توسط همسایگان‌تان.

خب ، اگر تا این‌جای مطلب را خوانده‌اید تبریک می‌گویم. شانس نجات شما در آخرالزمان بسیار بیش‌تر از باقی رفقایتان است که به هیولاهای اعتقاد ندارند.

با این حال دشمن دیگری برای همه‌مان باقی مانده که متاسفانه هیچ راهی برای رهایی از او نمی‌دانم. او با شما هم‌دلی می‌کند، حتا ممکن است پیشنهاد بدهد با هم بروید شکار زامبی. او معمولن سفید می‌پوشد و یک تور پروانه‌گیری دستش دارد و کت چپه تن آدم می‌کند. او تا کنون بسیاری از هم‌قطاران همیشه آماده ما را شکار کرده و متاسفانه قوانین موجود دست او را در شکار ما باز می‌گذارد. طلسم و نقره و نمک بر او سازگار نیست.

آن‌ها به خودشان می‌گویند مامور تیمارستان. از آن‌ها حذر کنید.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) رییس جمهوری حق تذکر قانون اساسی به سایر قوا را دارد.

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نتیجه بررسی‌های کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس را تشریح کرد. حق رییس جمهوری به سوال، تذکر و پی‌گیری نقض اصول قانون اساسی از طرف سایر قوا، از مهم‌ترین موارد پیش‌نهادی کارگروه حل اختلافات دولت و مجلس است.

2) 24 فروند هواپیمای جدید در ناوگان هوایی.

یک مقام سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد: «8 فروند ایرباس، 2 فروند بویینگ 757، 3 فروند فوکر 100 و 11 فروند بوئینگ ام. دی  امسال به ناوگان هوایی کشور پیوسته‌اند.»

جام جم

1) تداوم حمایت دولت از گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100891544827

رییس جمهوری بر تداوم حمایت دولت از گسترش فرهنگ مطالعه کتاب، توسعه کتاب‌خانه‌های عمومی و ارتقای سطح کتاب‌داری در کشور تاکید کرد.

2) از زندان‌های مخفی آمریکا بگویید.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100891538595

«متکی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست درباره زندان‌های مخفی آمریکا در اروپا اظهار نظر کند.

کیهان

1) ترور سه نماینده مجلس عراق نافرجام ماند.

http://www.kayhannews.ir/890830/16.htm#other1607

عملیات ترور سه نماینده مجلس عراق در شمال این کشور نافرجام ماند. به گزارش خبرگزاری «دارالعراقیه»، سه نماینده مجلس عراق به نام‌های «محمد عثمان الخالدی»، «وصال سلیم» و «مدرکه محمد» در حال عبور از منطقه «النبی یونس» واقع در شرق موصل با انفجار بمب کنار جاده‌ای مواجه شدند.

2) آمریکا تحریم می‌کند ایران می‌سازد.

http://www.kayhannews.ir/890830/14.htm#other1401

«دیوید آلبرایت» در یک اظهار نظر نادر تاکید کرد که ایران قادر است همه کالاهای تحریمی را با موفقیت در داخل تولید کند.

رسالت

1) هم‌کاری هسته‌ای با تهران ادامه می‌یابد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=46017

وزیر خارجه روسیه با اشاره به موافقت تهران و مسکو با ادامه هم‌کاری‌ها در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: «ایران کشور همسایه ما است و می‌خواهیم با این کشور روابط حسنه داشته باشیم.»

2) آزادسازی قیمت آرد و نان شایعه است.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=46009

مدیر عامل سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها گفت: «آزادسازی قیمت آرد و نان در شرایط فعلی شایعه‌ای است که افرد ناآگاه بر اشاعه آن در جامعه دامن می‌زنند.»

تهران امروز

1) هشدار صریح وزیر علوم به روسای دانش‌گاه‌ها.

http://www.tehrooz.com/1389/8/30/TehranEmrooz/426/Page/3/

وزیر علوم گفت: «هم‌واره به روسای دانش‌گاه‌ها اعلام شده است که هر کس مصوباتی را که از وزارت علوم ابلاغ می‌شود اجرا نکند، باید برود. به گزارش فارس، «کامران دانشجو» افزود: «اجرایی نشدن مصوبات وزارت علوم به اعتقاد من ترفندی است که دانش‌گاه‌ها از حیطه حاکمیت خارج شوند.»

2) پیش‌نهاد الهام برای حل مناقشه‌ حقوقی میان ‌قوا.

http://www.tehrooz.com/1389/8/30/TehranEmrooz/426/Page/3/

«غلامحسین الهام»، عضو سابق حقوق‌دان شورای نگهبان و عضو هیات علمی دانش‌کده حقوق و علوم سیاسی دانش‌گاه تهران به بیان ریشه‌های اختلافات ناشی از برداشت‌های متفاوت از قانون اساسی پرداخته و حل اختلاف بین قوا را مستند به اصل 110 قانون اساسی و نقش ولی‌فقیه در تنظیم روابط میان قوا می‌داند و معتقد است با این سازوکار اساسن نیازی به اصلاح قانون اساسی نیست.

آفرینش

1) اهمیت بررسی برنامه پنجم مرخصی نمایندگان را لغو کرد.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=73421

«علی لاریجانی» دیروز پس از آن، از لغو همه مرخصی‌های نمایندگان به غیر از حج واجب به دلیل اهمیت بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه خبرداد که تعدادی از نمایندگان در آغاز این جلسه، نسبت به اعلام اسامی خود به عنوان غایب در جلسات علنی هفته گذشته مجلس اعتراض کردند.

2) امیدواری ایتالیا به نتیجه‌ بخشی مذاکرات ایران و 1+5.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=13251#73413

سفیر ایتالیا در تهران با حمایت از گفت وگو‌های ایران با گروه 1+5 ، اعلام کرد: «کشورش معتقد است که مذاکره می‌تواند درباره برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل نتیجه بخش باشد.»

خراسان

1) وخامت حال پادشاه سعودی و بحران جانشینی در عربستان.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=8&day=30&id=33002

بزودی با پایان یافتن مراسم حج ، موضوع روند سیاسی جانشین در عربستان ، مهم‌ترین بحث روز منطقه خواهد شد. اهمیت این موضوع آن است که پادشاه کنونی عربستان، آخرین بازمانده از فرزندان «عبدالعزیز آل سعود» است که بر اساس وصیت باید بر عربستان حکومت می‌کردند و با درگذشت «عبداله» انتظار می‌رود که خاندان پادشاهی این کشور با خلا جانشینی مواجه شوند.

2) سارکوزی: «هدف سپر موشکی ناتو ایران است.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=8&day=30&id=32942

«نیکلا سارکوزی» رییس جمهوری فرانسه روز شنبه گفت که سپر دفاعی موشکی ناتو برای هدف قرار دادن ایران طراحی شده است.

دنیای اقتصاد

1) سراشیبی قیمت زمین در تهران.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=233262

قیمت زمین در تهران هم‌زمان با شروع فصل خرید مسکن کلنگی توسط انبوه‌سازان (برای ساخت‌و‌سازهای ‌جدید) در سراشیبی قرار گرفت.

2) هدف‌گیری هوایی با «اس- 200» ایرانی.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=233270

رزمایش بزرگ پنج روزه پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 3 دیروز با دست‌یابی به اهداف از پیش تعیین شده به کار خود پایان داد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، سخن‌گوی شورای نگهبان، به نقل از «کارگروه مشترک شورای نگهبان، مجلس و دولت»، عنوان کرد به رهبر جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده که رییس جمهوری حق داشته باشد تا در‌باره نقض اصول قانون اساسی ازطرف سایر قوا، به آن‌ها تذکر دهد.

به گزارش خبرآنلاین، عباس‌علی کدخدایی، ۲۹ آبان این خبر را در جمع خبرنگاران داخلی و در تشریح مجموعه پیشنهادات «کارگروه» ایجاد شده در شورای نگهبان برای حل اختلافات میان دولت و مجلس اعلام کرد.

تشکیل این کارگروه، چند ماه پیش و در پی ارسال نامه‌ای از سوی محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی به آیت‌اله خامنه‌ای انجام گرفت که خواستار رفع موانع ایجاد شده از سوی مجلس بر سر راه فعالیت‌های دولت بود.

در پی ارسال این نامه، که به دنبال اتهامات علنی رییس جمهوری و رییس مجلس به یک‌دیگر در زمینه نقض قانون اساسی صورت گرفت، آیت‌اله خامنه‌ای موضوع را به شورای نگهبان سپرد تا با تشکیل کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان دولت، مجلس و نیز صاحب‌نظران، برای حل اختلافات ایجاد شده چاره‌جویی شود.

آقای کدخدایی در ادامه، در پاسخ به این سوال که اگر مجلس به پیشنهادهای کارگروه اعتراض داشته باشد باید به کجا نظرش را بگوید، اظهار داشته که این پیشنهادها اکنون لازم‌الاجرا نیستند و برای قطعی شدن، بایستی از تایید آیت‌اله خامنه‌ای بگذرند و مراحل قانون‌گذاری را طی کنند.

این در حالی است که سخن‌گوی شورای نگهبان، از پاسخ دادن به سوال دیگری در مورد اسامی نمایندگان حاضر در کارگروه ویژه، خودداری کرده است.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • جنگ با دزدان باعث مرگ سه مالزیایی شد.
  • پزشکان خارجی بیش‌تری برای جبران کمبود‌ها در بیمارستان‌های دولتی استخدام می‌شوند.
  • 181،000 رینگیت برای کمک به باغ وحش ملاکا جمع‌آوری شد.
  • راه‌کار‌ها برای آشوب‌ها در شبکه‌های سایبری از هفته آینده آماده می‌شود.
  • 20 عضو حزب مردم خواستار توقف انتخابات شدند.
  • عضویت مستقیم باعث فراگیر‌تر شدن حزب پیش‌رو می‌شود.
  • وزارت حمل و نقل لایحه‌ای برای قانون ترابری جاده‌ای پیشنهاد کرد.
  • مالزی از موقعیت راه‌بری در آسه‌آن برای صادرات به آلمان دفاع می‌کند.
  • برونئی از نیروگاه‌های لاواس و لیم بنگ در سراواک برق خریداری می‌کند.
  • انفجار‌های دو گانه 3 نفر را در افغانستان به کشتن داد و جان 29 نفر دیگر را گرفت.
  • دولت تایلند برای بالا‌تر بدن وضعیت امنیتی آمادگی دارد.
  • بیش از 500 حج‌گذار فلسطینی در اردن مانده‌اند.
  • چین و سنگاپور مانور ضد توریستی برگذار می‌کنند.
  • چین خطوط راه‌آهن سبک برای جا‌به‌جای حج‌گذاران به در عربستان می‌سازد.

روزنامه استار

  • نجیب: «حزب پیش‌رو اکنون درب‌های خود را برای عضویت مستقیم گشوده است.»
  • کارت‌های MyKad تا سال 2011 در مراکز HQ در عرض یک روز صادر می‌شوند.
  • پل پنانگ امروز صبح بسته خواهد بود.
  • ترافیک به سمت سنگاپور در دو راه دیگر تقسیم می‌شود.
  • شمار قربانیان دنگی‌زدگی در تمرلوه تا 123 نفر بالا رفت.
  • ریاست اتحادیه چینی‌تباران در شورای اقتصاد کشور گماشته شد.
  • سخن‌گوی دولت اندونزی خواستار توقف فرستادن خدمت‌کاران زن آن کشور به عربستان شد.
  • حزب حاکم خواستار عضویت دوستان در حزب شد.
  • یک مرد مالزیایی متهم به رخنه در شبکه بانکی آمریکا شد.
  • ساکنان کلانگ ولی منتظر ماه پر بارانی باید باشند.
  • به علت بالا رفتن قیمت نخ، خریداران لباس باید منتظر گرانی قیمت این کالا در جشن سال نو باشند.
  • وزارت بهداشت مالزی اعلام کرد: «هیچ مورد از آنفولانزای نوع A در کشور مشاهده نشده است.»
  • جهادی‌های تروریست این‌بار پارلمان آلمان را هدف تهدیدات خود قرار داده بودند.
  • آمریکا می‌گوید نمی‌تواند طبق خواسته ناتو جنگ در افغانستان را تا سال 2015 تمام کند.
  • نگرانی‌ها از وضعیت مفقود‌شدگان انفجار معدن در نیوزیلند.
  • تهدیدات هسته‌ای ممکن است روابط آمریکا و روسیه را خدشه‌دار کند.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • تقدیر از تون عبدل رحمان عباس از سوی معاون اول نخست وزیر.
  • پروژه‌های حمل و نقل سریع‌السیر (MRT) باعث به وجود آمدن 130،000 شغل جدید خواهد شد.
  • کارناوال خودرو و موتور اکنون در نهمین سال برپایی خود است.
  • نرخ برابری دلار و رینگیت به 3.10 رسیده است.

روزنامه مالایی میل

  • اعتراض‌کنندگان در حزب مردم خواستار خروج انوار و ازمین از حزب هستند.
  • نگه‌داری از میراث فرهنگی نباید سیاسی‌زده بشود.

 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه ۲۹ آبان، میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت جمهوری اسلامی، در پیامی کتبی به دانش‌جویان، نسبت به احتمال بروز شورش‌های کور پس از اجرای قانون هدف‌مند کردن یارانه‌ها و انتصاب آن به «جنبش سبز» هشدار داده است.

آقای موسوی در این پیام نوشت که حذف تدریجی یارانه‌ها در شرایطی که «سیاست‌های من درآوردی و فساد عمیق» اقتصاد ایران را بیمار کرده، خسارت بار است و مسوولان نظامی و انتظامی این کشور هم به صراحت از نگرانی خود نسبت به واکنش‌های احتمالی مردم و «سو‌استفاده دشمنان خارجی و مخالفان داخلی» سخن می‌گویند.

او از مسوولان حکومت پرسیده است: «اگر به راستی بر این حقایق آگاهید و نظر کارشناسان را می‌شنوید که متفق‌اند اجرای این طرح به شکلی که شما تهیه کرده و اجرا می‌کنید، جز خسارت‌های مادی و انسانی و تشدید بی‌عدالتی دست‌آوردی در بر ندارد، چرا این همه اصرار بر چشم بستن به نظرات اقتصاددان‌های برجسته کشور و نمایندگان مجلس دارید؟»

هشدار در مورد احتمال آشوب ساختگی، انتقاد تلویحی از شیوه مدیریت آیت‌اله خامنه‌ای و آینده جنبش اعتراضی ایران از دیگر موضوعاتی که در متن اصلی در پیام آقای موسوی به آن اشاره شده است

هم‌چنین آقای موسوی با اشاره به یکی از مانورهای پلیس تهران که در آن تعدادی از ماموران پلیس را با لباس‌های مبدل به شکل معترضان انتخاباتی در آورده بودند، در مورد احتمال ایجاد «آشوب‌های ساختگی» پس از اجرای قانون هدف‌مند کردن یارانه‌ها و نسبت دادن آن به هوادران جنبش اعتراضی موسوم به «جنبش سبز» هشدار داده است.

او انتشار تصاویری را به یاد آورده است که ماموران حکومتی را در حال صدمه زدن به اتومبیل‌ها و شکستن شیشه‌های خانه‌های مسکونی در جریان اعتراضات سال گذشته نشان می‌داد، در حالی که بعد از آن  حکومت معترضان انتخاباتی را به دست داشتن در این تخریب‌ها متهم کرد.

هم‌چنین آقای موسوی در پیام خود در آستانه آذرماه و به مناسبت نزدیک شدن روز دانش‌جو، سه میلیون دانش‌جوی ایرانی را بزرگ‌ترین سرمایه جنبش سبز دانسته است.

لازم به ذکر است بسیاری از مسوولان جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر از احتمال بروز «فتنه اقتصادی»، کارشکنی مخالفان دولت در جریان حذف تدریجی یارانه‌ها و قصد آن‌ها برای «سو‌استفاده» از نارضایتی احتمالی ناشی از اجرای این طرح سخن گفته‌اند.


 


مدیر نمایش‌گاه‌های خارجی نمایش‌گاه بین‌المللی مشهد پس از برگزاری نمایش‌گاه اختصاصی جمهوری اسلامی گفت: «چهارمین نمایش‌گاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با عقد قرارداد‌هایی به ارزش بیش از 50 میلیون دلار پس از چهار روز فعالیت نمایش‌گاهی به کار خود پایان داد.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری نمایش‌گاه‌های ایران در هرات، علی خاکسار در چهارمین نمایش‌گاه اختصاصی ایران در هرات باستان با اشاره به جزییات برگزاری این نمایش‌گاه اظهارداشت: «این نمایش‌گاه با حضور  50 واحد تولیدی و صادارتی  در زمینه‌های، لوازم خانگی، مواد غذایی، چاپ و بسته‌بندی، حمل و نقل، خودرو، ماشین‌سازی صنعتی، آرایشی و بهداشتی و خدمات فنی و مهندسی در فضایی به مساحت 800 متر مربع در محل تالار مولانا جالاالدین محمد بلخی برپا شد‌.

وی در ادامه با اشاره به این‌که این نمایش‌گاه از یارانه 80 درصدی سازمان توسعه تجارت ایران برخورداراست، افزود‌: «شرکت‌های حاضر در این نمایش‌گاه از استان‌های تهران، البرز، کرمانشاه، فارس، اصفهان، گلستان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بودند که 30 درصد از استان‌های خراسان و بقیه از سایر استان‌های جمهوری اسلامی ایران بودند.»

آقای خاکسار با بیان این‌که دستاورد این نمایش‌گاه در سال‌های 84 و 86 و 88 منجر به توسعه هم‌کاری‌های اقتصادی، معرفی تخصصی کالاهای صادراتی ایران و هم‌چنین و افزایش صادرات ایران به افغانستان شده است، تصریح کرد: «برگزاری این نمایش‌گاه حاصل تلاش مسوولین نمایندگی وزارت امورخارجه در منطقه شمال‌شرق، نمایش‌گاه بین‌المللی مشهد و کنسول‌گری افغانستان در مشهد، اتاق تجارت و صنایع هرات و هم‌کاری مرکز پیش‌رفت‌های اقتصادی افغانستان است‌.»

وی در ادامه بااشاره به جزییات توافقات و تفاهم‌های منعقد شده میان شرکت‌های ایران و افغانی‌ افزود‌: «35 درصد ازشرکت‌های حوزه صنایع سنگین‌، 20 درصد در حوزه صنعت و دستگاه‌های صنعتی‌، 25 درصد در حوزه آب‌یاری، آب و فاضلاب سیستم‌های کشاورزی، 10 درصد به ترتیب در حوزه لبنیات و فرآورده‌های لبنی و حوزه سیمان و مواد شوینده  توانستند در چهارمین نمایش‌گاه اختصاصی ایران در هرات باستان به موفقیت چشم‌گیری دست یابند.»

مدیر نمایش‌گاه‌های خارجی نمایش‌گاه بین‌المللی مشهد در ادامه با بیان این‌که شرکت‌های حاضر در این نمایش‌گاه در مجموع با بیش از 230 نفر از تجار و صنعت‌گران هرات گفت‌وگوی تجاری  داشته باشند  تصریح کرد‌: «از میان شرکت‌های حاضر در چهارمین نمایش‌گاه ایران در هرات باستان  بیش از 60 درصد شرکت با برنامه‌ریزی قبلی و 35 درصد آنان برای حفض بازار و حضور دوباره شرکت نموده بودند و 5 درصد دیگر این شرکت‌ها برنامه خاصی برای شرکت در این دوره از برگزاری نمایش‌گاه اختصاصی ایران در هرات نداشتند.»

وی در ادامه با اشاره به نظرسنجی‌های به عمل آمده در این نمایش‌گاه اشاره کرد و افزود: «بیش از 85 درصدشرکت‌های ایرانی نسبت به تخصصی شدن نمایش‌گاه‌های اختصاصی ایران در کشور‌های هدف ازجمله افغانستان تاکید کرده بودند.»

خاکسار در ادامه پیرامون گفت‌وگو‌های رسمی ایران و افغانستان در جریان برپایی این نمایش‌گاه  اذعان داشت‌: «در گفت‌وگو با مسوولان استان هرات به واسطه برگزاری نمایش‌گاه‌های اختصاصی ایران در افغانستان‌، پیش‌زمینه ایجاد نخستین شهر نمایش‌گاهی افغانستان در هرات‌، در دستور کار دو کشور قرار گرفت.»

وی در ادامه با بیان این‌که استان هرات با توجه به جاذبه‌های فرهنگی و اقتصادی با مدیریت و حرکتی هدف‌مند می‌تواند به یکی از شاه‌راه‌های تجاری حهان تبدیل شود‌، گفت‌: «ارتباط و مرز مشترک ‌با دوکشور و وجود‌ دو بندر  تجاری  یکی از نکات متمایز  این استان‌ است و می‌تواند با توجه به رفت‌و‌آمد‌های تجاری‌، تولید‌کنندگان و بازرگانان‌ ایرانی و ترکمنستانی‌، افغانی و پاکستان‌ به نخستین شهر نمایش‌گاهی افغانستان تبدیل شود.»

مدیر نمایشگاه‌های خارجی نمایش‌گاه بین‌المللی مشهد‌،‌ در ادامه با بیان این‌که جمهوری اسلامی یکی از کشورهایی است که در افغانستان توانسته است موفق به برگزاری نمایش‌گاه‌های بین‌المللی و اختصاصی شود، اضافه کرد: «وی در ادامه با اشاره به این‌که کشورهایی نظیر ایتالیا‌، آلمان و آمریکا در بخش‌های اقتصادی رشد فزاینده‌ای در شهر هرات داشتند‌، ادامه داد‌: «با توجه به حضور گسترده کشور‌های غربی ‌در افغانستان‌، هنوز مردم این کشور اعتماد عجیبی به محصولات ایران دارند و این درحالی است که از شمال تا جنوب و حتا در برخی از شهرهای پاکستان  و روستا‌های دورافتاده افغانستان محصولات ایرانی به فروش رسیده و مصرف می‌شود.»

خاکسار با تاکید بر برگزاری باکیفیت چهارمین نمایش‌گاه جمهوری اسلامی درهرات در مقایسه بادوره‌های گذشته افزود‌: «به واسطه برگزاری نمایش‌گاه‌های جمهوری اسلامی ایران درهرات، صادرات به کشور افغانستان افزایش یافته به گونه‌ای که در سال گذشته با افزایش 450 میلیون دلاری صادرات کالا‌، میزان صادرات ایران به افغانستان‌ به 1 میلیادر و 200 میلیون دلار رسید.»

مدیرنمایش‌گاه‌های خارجی نمای‌شگاه بین‌المللی مشهد در پایان با بیان این‌که جمهوری اسلامی همواره در جهت پیش‌برد اهداف مشترک دوملت و در راستای تحکیم‌ روابط همه‌جانبه حرکت کرده و برنامه‌های جدیدی را برای توسعه و رونق آن در آینده‌ای نزدیک طراحی کرده است، تصریح کرد‌: «دو کشور جمهوری اسلامی ایران‌ و هرات مشترکات بسیاری زیادی  در تمام سطوح بایک‌دیگر دارند و همین گره‌های  تاریخی ‌میان دو ملت  ایران و  افغانستان موجب رشد ‌و ارتقا جای‌گاه‌ دوکشور‌ و همسایه  می‌شود که از برکات  آن برگزاری نمایش‌گاه‌های متعدد در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای است.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری نمایش‌گاه‌های ایران، چهارمین نمایش‌گاه اختصاصی جمهوری اسلامی در شهر هرات از 11 لغایت 14 آبان ماه و از ساعت 9 الی 17 بعد از ظهر در تالار مولانا جلال‌الدیم محمد بلخی آماده‌ پذیرایی و دیدار مردم کشور افغانستان است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته