-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

Latest News from Koocheh for 11/23/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



یسنا یاوری/ رادیو کوچه

خیابون به حدی شلوغ بود که داشتم کلافه می‌شدم. الان درست سه چهار ماهه که اتوبان یادگار و کندن و بستن و داغون کردن و ترافیک خیابونای اطرافش و رسوندن به این حد که تا این اندازه توی شلوغی و ازدحام گیر بیفتیم.

وارد اولین خیابون فرعی که می‌شم برای فرار از ترافیک ناگهان میفتم توی یه وضعیت از قبل بدتر. این البته بسیار بعید و عجیبه. خیابون فرعی که می‌پیچم داخلش راه در‌روییه که کم‌تر کسی اگر از اهالی این منطقه نباشه ازش خبر داشته باشه شلوغ‌تر از خیابون فرعیه با‌ این تفاوت که ترافیک کند‌تر از خیابون اصلی پیش می‌ره. صدای موسیقیو کم می‌کنم. احساس می‌کنم چیزی بیش از ترافیک باید این وضعیتو به وجود آورده باشه. ماشین کناری من شیشه رو می‌ده پایین و با دست اشاره می‌کنه که شیشه رو بدم پایین. می‌پرسه: «می‌خوره به کجا این خیابون؟»

هنوز جوابشو ندادم که یه موتور‌سوار با کش و قوس دادن موتورش در حالی که به آیینه بغل ماشینم می‌خوره می‌گه اگر راه دارین برگردین اون جلو همه چی‌گره خورده و با دست به ماشینایی که پشت سر من وارد کوچه می‌شن اشاره می‌کنه که برگردن. می‌پرسم‌: «آقا جلو تصادف شده؟» در حالی که ازم دور شده می‌گه: «نه بابا مامور بازاره…»

شیشه ماشینو می‌دم بالا و کمی خودم و جمع و جور می‌کنم. روسریم و می‌آرم جلو و نمی‌دونم چرا دلهره می‌آد سراغم. ناخودآگاه احساس عدم امنیت می‌کنم. احساس ترس. به اطرافم نگاه می‌کنم تقریبن جز من هیچ راننده‌ای زن نیست. ایمان می‌آرم به این‌که گاهی ترس قاعده و قانونی نداره. پیاده می‌شم و می‌ایستم کنار ماشین تا جلو رو ‌ببینم. سر خیابون ماشین الگانس نیروی انتظامی خیابونو بسته و تعداد زیادی از لباس شخصی‌ها با بیسیم و جلیقه در حال رژه رفتنن و پسرای شونزده، هفده ساله بسیجی هم یکی‌یکی مردمو از ماشین پیاده می‌کنن و صندوق عقبو می‌گردن.

عصبانی سوار ماشین می‌شم. یاد روزای انتخابات میفتم که یکی از همین جغله‌های دهه هفتادی با باتوم تمام بدنمو کبود کرد و شانس آوردم که نیروی انتظامی به دادم رسید و من انداختن توی ماشین و یه گوشه خیابون توی ستارخان پیادم کردن. اتفاق عجیبی بود. همه می‌گفتن این از نیروی انتظامی بعیده ولی مامانم می‌گفت دعای خیر یه جایی خودشو نشون می‌ده.

شیشه رو می‌دم پایین و به ماشین کناریم گفتم‌: «اون جلو دارن ماشینا رو می‌گردن، چیزی شده؟»

«واله من نمی‌دونم… الان که نه شب تولد، ‌نه تظاهرات،  نه چیزی … چی بگم؟ می‌گیرن می‌برن؟»

اینو می‌پرسه و بدون این‌که من جواب بدم خودش از ماشین پیاده می‌شه و چند قدم جلو می‌ره و باز بر‌می‌گرده توی ماشین. مجبوریم صبر کنیم تا یکی‌یکی ماشینا جلو برن و نوبت ما برسه. هرچه‌قدر جلوتر می‌ریم ترسم بیش‌تر می‌شه. بدون دلیل. نمی‌دونم چرا احساس می‌کنم مثل بازجوییه. دارم توی ذهنم جواب سوالای احتمالی رو مرور می‌کنم. مثلن از کجا می‌آم یا چه می‌دونم چرا تنهام و توی صندوق چی دارم…

انتظار سختیه. با خودم فکر می‌کنم با این خستگی و ترافیکی که تا الان گرفتارش بودم‌، برای همه این آدمای بی‌چاره پشت ترافیک هم همین وضعیت هست. اینا به چه حقی توی این شلوغی به خودشون اجازه می‌دن بی‌دلیل و بی‌جهت بریزن توی خیابون و ماشینای مردمو بگردن. اونم کیا، کاش نیروی انتظامی، کسایی که هیچ هویتی ندارن و نمی‌تونی حتا ازشون بخوای کارت شناسایی‌شون رو نشون بدن. همین اواخر تابستون دوستم با دوس‌پسرش رفته بودن کوه. همین نیروهای مثلن لباس شخصی بهشون گیر داده بودن و کلی ازشون پول گرفته بودن. ولشون کرده بودن و وقتی از کوه پایین میومدن دیده بودن که بابا اصلن اینا نیروهای بسیج نبودن و دزد بودن و پلیس دستگیرشون کرده بوده. فکر کن مملکتی که نتونی از کسی که شخصی‌ترین رابطتو ازت سوال می‌کنه کارت شناسایی بخوای، چه امنیتی داره.

ولی هیچ‌کدوم از این حرف‌ها دلهرمو کم نمی‌کرد. کم که هیچ عرقم زده بود. به قول دوستم یه بار دیدی بی‌دلیل ازت خوششون اومد و میلشون کشید ببرنت. هیچی نمی‌تونی بگی، حتا اعتراض کنی که به چه جرمی.

آدم یاد برنامه‌های حیات‌وحش میفته. وقتی درنده‌هایی مثل شیر و یوزپلنگ حمله می‌کنن به آهو و خرگوشا و بیچاره‌ها هیچ راهی جز تسلیم ندارن. هیچ‌وقت از دیدن این برنامه‌ها لذت نمی‌بردم. هیچ‌وقت. برام عجیب هم نبود. ضبط رو به‌طور کامل خاموش می‌کنم. زنجیر و پلاک «فروهر» ی رو که از آیینه آویزونه در می‌آرم و می‌زارم توی داشبورد. نزدیک‌تر که می‌شم‌، از اون‌جا هم درش می‌آرم می‌زارم توی کیفم. راننده زن رو که می‌بینن حجوم می‌آرن. شیشه رو می‌دم پایین، تانصفه. به زور بیست ساله نشون می‌ده. مدارکو ازم می‌خواد و می‌گه صندوق و بزنم بالا، به ماشین پلیسی که ایستاده و درجه دارای توی ماشینا که فقط نظاره‌گرن نگاه تلخی می‌ندازم و دکمه باز شدن صندوق عقبو می‌زنم. نگرانم از توی آینه صندوق ماشینو نگاه می‌کنم. قلبم مثل گنجشک می‌زنه. مدارک ماشین دستشونه و من دلیلشو نمی‌فهمم و البته نباید هم دلیل خاصی داشته باشه. مدارک  و با ‌احترام بهم پس می‌ده. و می‌گه: «بفرمایین برید خانم.»

نفس راحتی می‌کشم. به ماشین پشت سرم که سه تا پسر جوونن نگاه می‌کنم. هر سه نفر و پیاده می‌کنن. برخوردشون خوب نیست. انگار دعوا دارن. خوش‌حالم که با من این برخورد و نداشتن. شاید چون زن بودم. در حال حاضر خوش‌حالم که زنم. شاید نیم ساعت قبل از زن بودن خودم می‌ترسیدم. ترافیک تموم شده و خستگی دیوانم کرده. حالت خلسه دارم. احساس می‌کنم فشارم پایین باشه. آب دهنمو به زور قورت می‌دم. دست می‌برم سمت کیفم و می‌خوام که فروهر رو دوباره آویزون کنم جلوی آینه. با نوک انگشتام بالهاشو لمس ‌می‌کنم. سرده… مثل بدنم.


 


آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه

«بامیان» یکی از ولایات(استان‌های) مرکزی افغانستان است. این استان با بت‌های بزرگ سنگی بودا در جهان مشهور است.

این مجسمه‌های عظیم ایستاده و سایر مجسمه‌های کوچک و بزرگ مربوط به دوره کوشانی‌ها است. مجسمه ۵۵ متری موسوم به «صلصال» در بامیان بزرگ‌ترین هیکل بودای دنیا و بلندترین مجسمه سنگی جهان بود.

مجسمه یا بت دیگر که 37 متر طول داشته و به «شمامه» معروف است، در کنار صلصال قد بر‌افراشته است.

هرچند طالبان قسمتی از این بت‌های بزرگ را انفجار داد، اما این بت‌ها هنوز هم در انتظار بازدید‌کنندگان است.

هم‌چنان بامیان یگانه استانی در افغانستان است که رهبری آن را یک خانم به عهده دارد.

گفت‌و‌گویی دارم با خانم «حبیبه سرابی» والی (استان‌دار) بامیان:

خانم حبیبه سرابی، بامیان یکی از شهرهای باستانی در افغانستان به شمار می‌رود، چی کارهای فرهنگی در جریان است و کار بازسازی بت‌های شکسته بودا به کجا رسیده است؟

بامیان شامل لیست میراث‌های فرهنگی جهان است که از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (UNESCO) در سال 2003 ثبت شده است.

بامیان بر علاوه بت‌های بودا دارای آثار تاریخی دیگر مانند شهر غلغله، شهر ضحاک، قلعه کافری و ده‌ها آثار باستانی دیگر، مانند منظره فرهنگی و طبیعت بی‌نظیر می‌باشد.

بت‌های بامیان از سال 2003 تحت نظر یونسکو تحکیم کاری می‌شود، زیرا پس انفجار بدنه بودا و جداره‌ها آن تخریب و آسیب‌پذیر شده است و امکان فروغلتیدن آن وجود دارد.

یونسکو پارچه‌های بودا را جمع‌آوری می‌کند تا دوباره این پارچه‌ها را در جای اصلی آن نصب کند و هم‌چنای روی استحکام جدارهای آن کار جریان دارد.

کاری دیگر فرهنگی که در حال حاضر در بامیان جریان دارد کاوش‌کاری است که تحت‌نظر پروفیسر طرزی باستان‌شناس مشهور افغان و فرانسه می‌باشد که چندین استوپه و آثار باستانی دیگر کشف شده است.

در کنار مجسمه‌های بودا صدها مغاره وجود دارد که در داخل این مغاره‌ها نقش‌های تاریخی وجود دارد.

هرچند این نقوش ‌در زمان طالبان تا حدی زیادی تخریب شده، ولی در برخی از مغاره‌ها که باقی مانده قرار است پس از شناسایی محافظت شود.

برای ترمیم دوباره بودا نیز نیاز به کار جدی است، اما تا هنوز پلانی برای بازسازی آن وجود ندارد.

سال‌ها قبل سفر جهان‌گردان به بامیان خیلی زیاد بود، حال چگونه است؟

وضع امنیتی سبب شده است تا جهان‌گردان کم‌تر به بامیان سفر کند. اکنون بیش‌تر کارمندان موسسات خارجی به بامیان سفر می‌کنند و از آثار باستانی آن دیدن می‌کنند.

تنها یک بار در سال 2008 و یکی دو بار در سال‌های اخیر گروپ‌های کوچی از جهان‌گردان به بامیان سفر کرده‌اند. اما سفر جهان‌گردان به بامیان مانند دهه 60 خورشیدی نیست.

هم‌چنان خرابی جاده‌ها مانع دیگری است بر سر راه سفر جهان‌گردان به بامیان.

شما نا‌امنی را مانعی بر سر راه حضور جهان‌گردان به بامیان یاد کردید، در حالی که بامیان یکی از ولایت‌های امن افغانستان است. بیش‌تر نا‌امنی مانع حضور جهان‌گردان به بامیان شده است و یا خرابی جاده‌ها؟

نا‌امنی تاثیر بیش‌تر دارد. زیرا اخباری که از نا‌امنی‌های افغانستان نشر می‌شود سبب می‌شود تا جهان‌گردان فکر کنند بامیان نیز امن است، اما اگر امنیت بامیان تبلیغ شود احتمالن جهان‌گردان به بامیان سفر خواهند کرد.

بازسازی جاده‌ها نیز بر افزایش حضور جهان‌گردان تاثیر‌گذار است و کار برای قیرریزی (اسفالت) شاه‌راه کابل- بامیان جریان دارد.

شما به عنوان والی بامیان و در مجموع دولت افغانستان برای معرفی بامیان برای جهان‌گردان چی کار‌های کرده‌اید؟

ما یک پالیسی برای توریسیم ساختیم، اما متاسفانه دولت مرکزی آن را نپذیرفت و گفت بگذارید تا پالیسی ملی ساخته شود.

باز هم ما منتظر ننشسته یک پروژه دیگر را به نام ایکو توریسم افتتاح کردیم. این پروژه چندین برنامه دارد که شامل تربیه ره‌نماهای جهان‌گردان، چاپ بروشور‌ها و اوراق معلوماتی و نصب لوایح معلوماتی برای آثار باستانی بامیان می‌باشد.

هم‌چنان در سال روان و سال گذشته جشن‌واره‌ی به‌نام راه ابریشم راه‌اندازی گردید که در سال گذشته هفت هزار توریست داخلی از این جشن‌واره دیدن کرده و در سال روان این رقم سه برابر شد.

به عنوان پرسش آخر، شما اولین بانوی استید که رهبری یک ولایت (استان) را به عهده دارید، اداره یک استان برای یک خانم ساده است و یا مشکل؟

کار در هر موقف در افغانستان که یک کشور سنتی است برای زنان تواهم با چالش است. اما زنان افغان باید با اعتماد‌به‌نفس کار کند و من نیز تا‌کنون با ‌اعتماد‌به‌نفس کار کرد‌ه‌ام.

من به صفت یک والی (استان‌دار) کار می‌کنم بدون این که فکر کنم یک خانم استم، اگر به چنین مسایل فکر کنم شاید برایم مشکلات بیش‌تر ایجاد شود.


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

«به جای آن‌که بشینی و به تاریکی نفرین کنی، برخیز و چراغی روشن کن»

شاید از هیچ حکیم، فیلسوف و یا دانش‌مندی به اندازه «کنفسیوس» جملات حکیمانه نقل و یا به او نسبت داده نشده باشد.

«کونگ‌ فوتسه» یا به تلفظ اروپایی «کنفسیوس» در سال ۵۵۱ قبل از میلاد در قسمتی از کشور فئودالی «لو» که در استان فعلی «شانتونگ» چین واقع شده است، به دنیا آمد. درباره روز تولد او اختلاف نظر وجود دارد، ولی در کشورهای آسیای‌شرقی ۲۸ سپتامبر را روز تولد وی می‌دانند و در برخی از آن‌ها این روز را به نام روز «معلم» گرامی می‌دارند. نام کوچک او «چیو» و نام خانوادگی‌اش «کونگ» بود، که در تاریخ چین به نام «کونگ ‌فو‌ذی» به معنی «استاد‌کونگ» نامیده می‌شود. زندگی او به قول چینی‌ها ساده و واقعی بود که در طول آن هیچ هیجان خاصی را تجربه نکرد. نیاکان وی ریشه‌های اشرافی داشتند و طبقه اجتماعی کنفسیوس از همان زمان مشخص بود. او در ۳ سالگی پدرش را از دست داد، و دلیل پیش‌رفت وی علاقه بسیار به آموختن براساس رسوم گذشته بود. کنفسیوس در شش فن زمان خودش مراسم مذهبی، موسیقی، تیراندازی، ارابه‌رانی، خوش‌نویسی و حساب مهارت پیدا کرد و شعر و تاریخ را هم به آن‌ها افزود.

مانند دیگر مشاهیرشرقی زندگی‌نامه دقیق کنفسیوس چندان روشن نیست. می‌دانیم که در ۱۹سالگی ازدواج کرد و ابتدا در پست‌های کوچک دولتی مانند حساب‌داری انبار غله خدمت می‌کرد. ولی در اواخر چهل سالگی به مقام قضاوت و سپس به وزارت‌دادگستری در دولت محلی «لو» رسید، که تاثیر بسیار زیادی در آبادانی این کشور داشت. ولی در ۵۶ سالگی زمانی که احساس کرد، حاکمان لو به کشورداری صحیح اهمیتی نمی‌دهند، آن‌جا را ترک کرد. از این زمان به بعد او در حاکم‌نشین‌های مختلف چین به دنبال فرمان‌روایی می‌گشت که حکمت او را بپذیرد. در این سفرها گروهی از شاگردان وی را هم‌راهی کرده و گفته‌های او را ثبت می‌کردند. کنفسیوس می‌دانست که ممکن است موفق نشود، ولی تا آن‌جا که توان داشت، برای انتشار دانسته‌های خود می‌کوشید. وی در ۶۸سالگی به وطن بازگشت و وقت خود را به نگارش و تالیف گذراند. او در ۴۷۹ پیش از میلاد در سن هفتادسالگی درگذشت، در حالی که ۷۲ شاگرد و نزدیک به ۳ هزار مرید داشت. کنفسیوس به آموزش همگانی بیش از هر چیز دیگر اعتقاد داشت و یک هدف به نام «انسان‌آزاده» را به عنوان مقصدنهایی این آموزش‌ها تعریف می‌کرد. از گوشه‌نشینی دانش‌مندان و بیهودگی حاکمان ناراضی بود و در تمام زندگی خود به روش‌های عملی برای بهبود سازمان‌های اداری می‌اندیشید. وقتی از او درباره مجازات برای اخلال‌گران نظم و آسایش عمومی پرسیدند پاسخ داد: «حاکم مانند بادی است که می‌وزد و افراد ملت مانند گیاهانی که هر وقت در مسیر باد قرار می‌گیرند به جهت او خم می‌شوند. اگر حاکمان به حقیقت درست‌کاری را دوست داشته باشند، مردم نیز درستکار خواهند بود. حکم‌رانی مستقر کردن نظم در میان ملت است، ولی در صورتی که در وجود خود حاکمان هم نمایان باشد.» تاثیر کنفسیوس و مکتب چینی وی بر کشورهای آسیایی بسیار بالا است تا جایی که از پیشینه این کشورها گاهی اوقات با نام «تمدن‌ کنفسیوسی» نام می‌برند. اگر‌چه در دنیای امروز سرعت و نوآوری عامل تعیین کننده در موفقیت محسوب می‌شود، ولی تعالیم این حکیم باستانی هنوز نیز راه‌گشای مسیر زندگی انسان‌ها است.

کنفسیوس با آن‌که سخت‌گیر بود اما برخی از شاگردانش را بیش‌تر از فرزند خود دوست می‌داشت. از شاگردان تنبل دوری می‌کرد و می‌گفت که سخت است وضع کسی که سراسر روز مشغول خوردن است، بی‌آن که ذهن خود را به کاری بگمارد. چنین کسی در جوانی چنان که باید فروتن نیست و در طول عمر به کار نتیجه بخشی نمی‌پردازد و عمری دراز می‌کند و حکم آفت است. تصویری که در پایان عمر از او کشیده شده است، مردی با سری بی‌مو و صورتی چروکیده اما مصمم است. در سفری به هم‌راه شاگردانش، به‌طور اتفاقی از دیگران جدا افتاد، وقتی برای یافتن او از فردی سوال کردند او گفت: «چرا من او را دیده‌ام با سیمای مانند سگ ول‌گرد و شبیه به دیو بود.» وقتی برای کنفوسیوس این گفته را نقل کردند. گفت: «عالی، عالی است.»

«به جای آن‌که بشینی و به تاریکی نفرین کنی، برخیز و چراغی روشن کن»

مقام‌های دولتی زیادی را به او پیشنهاد کردند ولی چون واگذار‌کنندگان را لایق نمی‌دید، قبول نمی‌کرد. به شاگردان خود توصیه می‌کرد که انسان باید به خود بگوید که مرا باکی نیست که مقامی ندارم، پروای من این است که برای داشتن مقام شایسته گردم. باکی نیست که مشهور نیستم، خواهان آن هستم که لایق شهرت باشم. کنفسیوس قانونی دارد به نام «قاعده‌ی ‌شو»، این قاعده زمانی مطرح شد که یکی از شاگردان کنفوسیوس از او پرسید که آیا کلمه‌ای و یا جمله‌ای پیدا می‌شود که برای همه انسان‌ها در طول همه زمان‌ها دستور عمومی باشد؟ کنفوسیوس پاسخ داد، بله‌، عمل متقابل یعنی (شو)، و آن یعنی «آن‌چه که به خود روا نمی‌داری به دیگران هم روا مدار.» کنفوسیوس اعتقادی به قوانین وضع شده نداشت و می‌گفت: «اگر مردم به وسیله قوانین و نظامات هدایت شوند و بر اساس آن‌ها کیفر ببینند ممکن است از ترس مرتکب جنایت نشوند، اما طبیعت آن‌ها هم‌چنان به بی‌شرمی و بی‌حیایی عادت کند. ولی اگر مردم را به نور معرفت راهنمایی کنند، آن‌ها طبیعتی پیدا خواهند کرد که بر اساس آن طبیعت شرم و حیا را پیشه خود خواهد کرد و خوبی و نیکی خوی واقعی آن‌ها می‌شود.»

در اندیشه‌ی کنفسیوس توافق و سازگاری در انسان کامل یک امر مطلوب است. او به ادب کاذب که محدود به تشریفات ظاهری است اعتقادی ندارد و می‌گوید: «من آن‌چه را که در ظاهر به حقیقت شبیه ساخته‌اند و عین حقیقت نیست دشمن می‌دانم. اگر انسان به حقیقت انسان نباشد انجام عبادات برای او چه سودی خواهد داشت. سرودن نغمات الهی برای او چه حاصلی می‌آورد.» کنفوسیوس در عبادات و مناسک و آداب ظاهری هر عملی را که بر خلاف عقل سلیم می‌بود و یک مقصود و یک هدف اجتماعی را تضمین نمی‌کرد نمی‌پسندید. او به اعمال، افعال، گناه، صواب و مسایل مافوق طبیعی چندان رقبتی نشان نمی‌داد. زمانی که یکی از شاگردانش به نام (تسه‌لو) از او پرسید که وظیفه انسان نسبت به ارواح مردگان چیست؟ کنفوسیوس گفت: «ما هنوز وظیفه‌ خود را نسبت به زندگان انجام نداده‌ایم، چگونه نسبت به ارواح مردگان کاری را به عهده بگیریم؟ ابتدا باید از روی صدق و یقین تکلیف خود را نسبت به انسانیت به عمل آوریم و درباره ارواح به احترام اکتفا کنیم و این حکمت حقیقی است.»  چینی‌ها اعتقاد دارند که در هر خانه‌ای دو روح، یکی در مطبخ و دیگری در جنوب غربی خانه وجود دارد که افراد خانواده را شفاعت و یا پشتیبانی می‌کنند. کسی از او پرسید که چرا مردم عام به روح مطبخ علاقه نشان می‌دهند؟ او به تندی گفت: «‌این سخنان باطل و بیهوده است. اگر کسی بر خلاف احکام آسمانی مرتکب گناهی شود، دعا و شفاعت آسمانی درباره او اثری ندارد.»

طرف‌داران فلسفه او در جهان سیاست اغلب با گروهی با نام «قانون‌گرایی» ‌برخورد می‌کردند. قانون‌گرایان که گاهی در تاریخ‌چین سیاست دولت را طراحی می‌کردند، می‌گفتند که سرمشق بودن حکام و تکیه به کردارنیک حکومت را به خطر می‌اندازد و این اصول‌خیالی در تاریخ نتیجه‌ای نداشته است. آن‌چه ضرورت دارد نشاندن حکومت‌قانون است و به جای حکومت افراد، باید قوانین را بر مردم تحمیل کرد، تا قوانین طبیعت‌ثانوی آن‌ها بشود و خود به خود بدون فشار مردم قانون را مراعات کنند. به نظر قانون‌گرایان مردم چنان هوش‌مند نیستند که درست بر خود حکومت کنند و به‌طور مسلم سلطه اشراف به سود آن‌ها است. حتا سوداگران هم، چندان هوشی ندارند و به زیان دولت به دنبال سود خود می‌روند. از دیدگاه بعضی قانون‌گرایان صلاح دولت شاید در آن باشد که سرمایه را از دست افراد خارج کنند و داد و ستد را دولت در اختیار بگیرد و از نوسان قیمت‌ها جلوگیری کند. این‌گونه امپراطور چین «شی‌هوانگ‌تی» که وزیراعظم آن از افراد قانون‌گرا بود، برای پایان دادن به بحث کنفوسیوس‌گرایان دستور داد تا کتاب‌های او را بسوزانند، اما پس از مرگ امپراطور «شی‌هوانگ‌تی» زمام امور به‌دست «ووتی» افتاد و دستور تجدید چاپ آثار او را داد. و پیروان کنفوسیوس را مقام و پست داد. در سلسله «هان» دستور داده شد تا به احترام کنفوسیوس در شهر و روستاها مراسم قربانی برپا شود. کتاب‌ها و آثار او منتشر و آیین کنفوسیوسی به‌صورت یک دین رسمی در بیاید.

منابع

تاریخ ادیان جان‌بی‌ناس ترجمه علی‌اصغر‌حکمت

تاریخ فلسفه‌چین ترجمه علی ‌پاشایی

آیین کنفوسیوی، سیدجواد میرخلیلی


 


اردوان طاهری/ رادیو کوچه

a.taheri@radiokoocheh.com

برای یک لحظه نگاه کردن، برای یک لحظه فکر کردن، یا برای یک لحظه عدالت برقرار کردن و شاید برای یک لحظه آزادی. گاهی دشوارترین امر تاریخ، همین برای یک لحظه کاری کردن است. آن‌قدر تا عمق عادت‌ها پیش می‌رویم و پشت تپه‌ی نمی‌خواهم و نمی‌توانم خانه می‌کنیم، که خورشید آرزوها را نیز به فراموشی می‌سپاریم و گرمای خواستن و توانستن فهم بودن را در نمی‌یابیم.

از کجا به این برای یک لحظه رسیدم، نمی‌دانم، اما در آستانه‌ی کوچه مهتابی بودم که فکر کردم شاید در آغاز کلام واقع شدن و حتا شاید در هر آغازی قرار گرفتن، برای یک لحظه است. مثل عاشق شدن. حالا چرا این‌جا وارد ماجرای پر حادثه‌ی عشق شدم، نمی‌دانم …، اما می‌دانم: حادثه‌ی عشق – با هر تعریف و تقریری که از عشق داریم – از آزادی و عدالت و حرف‌هایی از این دست، قابل فهم‌تر است. حتا گاهی شاید بتوان گفت که بنای رسیدن به نیازهای این چنینی اجتماعی هم، همین عشق ساده‌ی آدمی‌زادی است.

آن‌قدر تا عمق عادت‌ها پیش می‌رویم و پشت تپه‌ی نمی‌خواهم و نمی‌توانم خانه می‌کنیم، که خورشید آرزوها را نیز به فراموشی می‌سپاریم و گرمای خواستن و توانستن فهم بودن را در نمی‌یابیم

به قول شاملو:

«انسان زاده شدن تجسد وظیفه بود:

توان دوست داشتن و دوست داشته شدن

توان شنفتن

توان دیدن و گفتن

توان انده‌گین و شادمان شدن

توان خندیدن به وسعت دل، توان گریستن از سویدای جان

توان گردن به غرور برافراشتن در ارتفاع شکوه‌ناک فروتنی

توان جلیل به دوش بردن بار امانت

و توان غم‌ناک تحمل تنهایی

تنهایی

تنهایی

تنهایی عریان.

انسان

دشواری‌ی وظیفه است.»[1]

حالا شما هم می‌دانید که چه خبر شده و ذهن من به کجا پرتاب شده است و چرا این چنین بی‌تابی می‌کند. برای یک لحظه انسان بودن، همه‌ی برای یک لحظه بودن‌ها را در خاطره‌ی زندگی تداعی می‌کند. برای یک لحظه انسان بودن، برای یک لحظه رسانه – ی آزاد – بودن و برای یک لحظه دریافت معنای متعهد بودن به حقیقت انسانی، کار دشواری است آیا؟ به نظرم باید دشوار و سهم‌گین‌تر از دشوار باشد که این چنین نایاب است تجلی گوهر انسانی، یعنی: برای یک لحظه آدم بودن.


[1] – شاملو، احمد: مجموعه آثار (دفتر یکم: شعرها)، انتشارات زمانه و موسسه انتشارات نگاه، تهران، چاپ سوم 1381، ص 974.
 


Ardavan Taheri/Radio Koocheh

a.taheri@koochehmail.com

Translated by Avideh Motmaen-Far

avideh@avideh.net

To look for a moment, to think for a moment, to make justice for a moment and maybe for a moment of freedom, sometimes, the hardest thing to do is this; to do something just for a moment. We sometimes do things just by habit and hide ourselves behind excuses that we forget about the warmth that ”wanting”, ”being able of” and ”understanding” can bring us.

We sometimes do things just by habit and hide ourselves behind excuses that we forget about the warmth that ”wanting”, ”being able of” and ”understanding” can bring us.

Where do I get to this idea of ”a moment”, I do not know. But I know that I was thinking about Koocheh Mahtabi and I thought that starting something or being in front of each new beginning, takes ”a moment”; just like falling in love. Why did I entered the eventful concept of love here, I do not know… but I know that falling in love – no matter what our definition of love can be – is more comprehensible than concepts such as freedom, justice and so on. Perhaps we can even say that achieving these kind of social needs depends on something as simple as love.

To quote the poet Shamloo:

”to be born human embodied a task:

to be able to love and be loved,

to be able to hear,

to see and to say,

to be sad and happy,

to laugh and to cry from the bottom of the heart,

to be humble even at the highest point of glorious proud,

to be able to bear the trust,

and stand sadness of loneliness,

loneliness,

loneliness,

naked loneliness,

being human,

is the challenge of the task.”

Now you know what is going on in my mind and why it is hurting so much. Because for a moment, being human, makes all the other ”for a moment”s possible. Is it really so difficult, for a moment being human, for a moment being a free media, for a moment being committed to human reality? I think that it actually is very difficult; that is why it is so rare to see the manifestation of human nature, I mean, ”for a moment being human”.


 


مهشب تاجیک‌‌/ رادیو کوچه

زمان زیادی است که خودروهایی که اسم پر‌ابهت «ژیان» را یدک می‌کشیدند از سطح شهرهای ما جمع شده‌اند و فقط از آن‌ها خاطره‌ای باقی مانده است و مثل‌هایی هم‌چون «از ژیان ماشین در نمی‌آید از باجناق فامیل»، اما کسی نیست روزگاری را به یاد نیاورد که همین ژیان یکی از به‌ترین خودروهای ایران بود.

امسال شصتمین سال‌گرد تولید نخستین اتومبیل فرانسوی «سیتروئن» یا همان «ژیان» است، که در سال ۱۳۴۷ توسط شرکت «سایپا» در ایران مونتاژ می‌شد. خودروی ژیان در فرانسه با نام «دو ژوو» معروف است، دو‌ ژوو در زبان فرانسوی به معنای «دو اسب» است که بیان‌گر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است. محبوبیت فراوان این خودرو بیش‌تر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود. شاید هنگامی که این خودرو برای اولین بار در نمایش‌گاه خودروی پاریس در هفتم اکتبر سال ۱۹۴۸‌ رونمایی شد هیچ‌کس فکر نمی‌کرد تا بیست سال این خودرو از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای فرانسه باشد. کارشناسان در آن زمان ورود و موفقیت این خودروی دو سیلندر در بازار را بسیار خنده‌دار می‌دانستند، اما پس از موفقیت چشم‌گیری که این خودرو در عرصه‌ی بازار اتومبیل به دست آورد همگان را شگفت‌زده کرد.

شرکت سیتروئن طی سالیان متمادی یا ایجاد تغییراتی مدل‌های جدید ژیان را به بازارها معرفی کرد تا بالاخره آخرین مدل آن در سال ۱۹۹۰ به جهان خودرو معرفی شد. از روز هفتم اکتبر سال 1948 که برای نخستین بار در سی و پنجمین نمایش‌گاه اتوموبیل پاریس به نمایش گذاشته شد و آمریکایی‌ها به طعنه به آن «قوطی حلبی» یا به‌ قول ما ایرانی‌ها «لگن»‌، آلمانی‌ها به آن «اردک‌ کوچک»‌ و انگلیسی‌ها به آن «حلزون» نام دادند، تا سال ۱۹۹۰ میلادی در حدود پنج میلیون دست‌گاه ژیان را فروختند و یک صف طولانی پنج ساله برای خرید دست‌گاه نو آن در بین خانواده‌ها و مردم کم‌درآمد و بیش‌تر کشاورزان یا جوانان فرانسوی وجود داشت و به‌همین دلیل بود که ژیان‌های دست دوم گران‌تر و حتا دو برابر قیمت نوی آن رد و بدل می‌شد، تا ۵ سال در نوبت نمانند. نمونه‌های اولیه  ژیان را فرانسوی‌ها از ترس این‌که آلمان‌ها و هیتلر از آن‌ها به‌عنوان نمونه‌های ماشین‌های نظامی استفاده نکنند، در چند مزرعه قایم کرده بودند که بعد از جنگ از زیر خاک بیرون آورده شدند.

مدل‌های اولیه ژیان فقط یک چراغ جلو داشتند و با هندل روشن می‌شد جلوی پایین کاپوت، بعدها دو چراغه شد و دارای استارتر مدل امروزی. می‌گویند ژیان حتا آینه بغل هم نداشته‌ است. ژیان فرانسوی و فولکس قورباغه‌ا‌ی دو ماشین کوچک ارزان‌قیمت زمان جنگ جهانی دوم بودند که به‌طور تقریبی هیچ نیازی به تعمیر نداشتند و همین باعث کسادی بازار کارخانه‌های اتومبیل‌سازی شده بود و ازین بابت ناراحت بودند و شاید به‌همین دلیل بود که تولیدش را متوقف کردند اما برای مردم روستایی و فقیر فرانسه‌ی زمان جنگ دوم جهانی بسیار هم مناسب بود و می‌توانستند هم سبد‌های تخم‌مرغ و هم گوسفندها را کیلومترها در جاده‌های خاکی و پر دست‌انداز به بازار ببرند و با آن به گشت و گذار و پیک‌نیک بروند و دیگر این‌که صندلی عقبش را درآورده و در پارک‌ها و پیک‌نیک‌ها به‌عنوان نیمکت از آن استفاده کنند.

ژیان که نام فرانسوی اش ۲ CV است امروزه به‌عنوان یک کالای آنتیک و بسیار گران‌قیمت و در عین حال نوستالژیک و خاطره‌انگیز به‌شمار می‌رود. از آن‌جا که هیچ نیازی به تبلیغات نداشت روز اول از روزنامه‌نگاران برای مراسم پرده‌برداری از آن دعوتی نشد، به‌همین دلیل بود که روزنامه‌نگاران که از این موضوع ناراحت بودند سعی در سخره‌ی آن کردند. به‌طور مثال آمریکایی‌ها که زیاد هم با فرانسوی‌ها رابطه‌ی خوبی نداشتند‌ از متلک‌پراکنی به ژیان و لقب قوطی باریک دست برنمی‌داشتند. ژیان نه تنها اولین اتومبیل سازگار با محیط زیست بود از لحاظ مصرف خیلی کم بنزین، بلکه صنعت اتومبیل‌سازی آن زمان را هم متحول کرد و لقب اتومبیل مردمی را به خود اختصاص داد. حتا در سال ۱۹۵۸ مدل جدیدی به‌نام «صحرا»  با دو موتور  یکی برای چرخ‌های عقب و یکی برای جلو ساخته شد. ژیان‌ها در اول فقط در یک رنگ خاکستری تولید می‌شدند ولی بعدها رنگ‌های شاد و متنوع  زرد و قرمز و آبی هم اضافه شدند. داشبرد بسیار ساده، صندلی‌های بدون پشتی‌، و موتورهایی که به راحتی با آب سرد می‌شدند.

از قرار معلوم این شیر پیر باز هم تصمیم به برگشت دارد، و شرکت سازنده‌ی این خودرو جدیدترین مدل‌های آن را رو قرار است تا سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه کند. این خودرو جدید مجهز به شیشه پانورامیک با سقف پارچه‌ای بوده که می‌تواند هم‌چون مدل‌های قدیمی به سمت عقب جمع شود. کاپوت این خودرو به‌طور کامل یاد آور مدل اصلی است، در حالی که چراغ‌های جلو با گلگیر‌های بغل یک پارچه شده‌اند. بازگشت ژیان می‌تواند شروعی دوباره برای شرکت سیتروئن در طراحی خودرو‌های مدرن باشد.

این خودرو از به‌روزترین تکنولوژی ساخت و تولید در کنار مدیریت هزینه ساخت بهره می‏گیرد و با توجه به بازار، هدفی که برای این مدل و نسل فعلیش c2 مشخص شده، سعی شده تا قیمت تمام شده پایینی را برای مصرف‏کننده به ارمغان آورد. اما این نکته به بهای کاستن از کیفیت تولید، ایمنی و باقی مسایل تمام نشده است. بر طبق آخرین اخبار منتشر شده این مدل جدید مراحل پایانی طراحی، مدل‏سازی و ساخت نمونه‏های پیش تولید را پشت سر گذاشته و می‏رود تا قابلیت‏های خود را روی جاده و نه صفحه‌ی کامپیوتر به نمایش بگذارد. سعی شده تا مدل تولیدی با کم‌ترین تفاوت‏های ظاهری نسبت به مدل قبلی به مرحله نهایی تولید برسد، هر چند وضعیت رکاب‏های جانبی در قسمت زیرین در عقب و کوچکی ابعاد درهای عقب نکته‏ای است که به نظر مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. طول کلی این مدل جدید در حدود 5.3 متر خواهد بود و بین دو مدل c1 و c3 را در خانواده سیتروئن پر خواهد کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

سخن‌گوی قوه قضایه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص سرنوشت پرونده مهدی هاشمی فرزند آیت‌اله هاشمی رفسنجانی عنوان کرد که وی به محض ورود به ایران، به اتهامات او، مانند هر متهمی رسیدگی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آقای محسنی اژه‌ای تاکید کرد که اگر وی برای رسیدگی به اتهاماتش در مدت مشخص شده در احضاریه خود به دادگاه مراجعه نکند، به محض ورود بازداشت خواهد شد و حکم جلب دارد.

او هم‌چنین با اشاره به نامه سرگشاده‌ای که چندی پیش از سوی مهدی هاشمی خطاب به او منتشر شده، مطالب ذکر شده در این نامه را رد کرد.

وی در عین حال گفت که شک دارد که نویسنده نامه، مهدی هاشمی باشد و تنها تایید کرد نامه‌ای بدون امضا به دست وی رسیده که در برخی از عبارات‌ تفاوت‌هایی با متن مندرج در سایت‌ها دارد.

لازم به ذکر است دو روز پیش، نامه‌ای از سوی مهدی هاشمی خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای در رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان منتشر شد که نویسنده آن تصریح می‌کرد اگر امکان حضور در دادگاهی مستقل و مصون از تحمیل‌های نیروهای امنیتی را داشته باشد، آماده محاکمه است.

بیشتر بخوانید:

«هدف از احضار من، تضعیف پدر مظلومم است»


 


خبر / رادیو کوچه

دیوان عالی اداری مالزی روز دوشنبه، حکم اعدام یک ایرانی که به جرم حمل مواد مخدر در سال گذشته بازداشت شده، را تایید کرده است.

به گزارش ان‌اس‌تی‌نیوز، روز گذشته دیوان عالی مالزی حکم اعدام روح‌اله احمدزاده ایران‌دوست که سال گذشته به جرم حمل یک‌کیلوگرم سیابو بازداشت شده و در دادگاه به این حکم محکوم شده بود را تایید کرد.

لازم به ذکر است روح‌اله احمدزاده‌، در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور در سپانگ ساعت 03:50 در تاریخ 14 ژوئن بازداشت شده بود.

9 شاهد نیز در دادگاه وی حاضر بوده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز سه‌شنبه، پس از شلیک 200 گلوله توپ‌خانه ارتش کره شمالی به سوی جزیره‌ای متعلق به کره جنوبی در بخش ساحلی آن، باعث کشته شدن یک نظامی و سه مجروح و وارد آمدن خسارت به بخش‌هایی از مناطق ساحلی شده است.

به گزارش الجزیره، این انفجار که در بخشی از یکی از جزایر کره‌جنوبی به نام ئیونگ پیونگ که مورد حمایت عرب نیز قرار دارد صورت گرفته است.

جزیره ئیونگ پیونگ در کنار دریای زرد قرار دارد.

به گفته‌ یکی از ساکنان جزیره دست‌کم به 60 خانه خسارت جدی وارد شده است. هم‌چنین برخی از ساختمان‌ها دچار آتش‌سوزی شده و دود حاصل از این آتش‌سوزی از ساحل قابل رویت است.

پس از این حادثه نیروی هوایی ارتش کره جنوبی اقدام به گشت‌زنی در بخش‌های از کره شمالی کرده است.

لازم به ذکر است روز شنبه یک دانش‌مند هسته‌ای آمریکایی مدعی شده در دیدار هفته گذشته‌اش از کره شمالی «بیش از ۱۰۰۰ سانتریفوژ» غنی‌سازی اورانیوم به او نشان داده شده است.

بیشتر بخوانید:

«کره‌شمالی قصد بی‌ثبات کردن منطقه را دارد»


 


خبر / رادیو کوچه

رامین مهمانپرست، سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، شام‌گاه دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در منامه پایتخت بحرین، سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران را قانونی توصیف کرده است.

به گزارش العربیه، آقای مهمانپرست در این خصوص اظهار داشت: ‌«ایران هم‌چون کشورهای غربی با معترضانی که به خراب‌کاری وخشونت دست می‌زنند برخورد می‌کند.»

او هم‌چنین ایران را جزو ده کشور قدرت‌مند جهان به شمارآورد و عنوان کرد: «ما توانستیم 2000 دانش‌مند هسته‌ای آموزش دهیم.»

از سویی دگیر وی از عمل‌کرد رسانه‌های عربی نیز انتقاد کرد و آن را بخشی از طرح غرب علیه ایران دانسته است.

این در حالی است که از سال پیش تاکنون پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران تعدادی از معترضان به نتایج این انتخابات ائم از فعالان دانش‌جویی، سیاسی و مدنی با احکام مختلف مانند اعدام، حبس، محرومیت از تحصیل مواجه شده‌اند.


 


این مطلب از مطالب ارسالی برای رادیو کوچه است و الزامن نظر رادیو نیست و اگر نقد و نظری بر این نوشته‌ دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

آراد رادمان

عضو دفتر تحکیم وحدت

تبیین اعتراضات روشن‌فکران آماتور- دانش‌جویی، در قالب مفهوم هویت ملی نوین و نتایج حاصل از اعتراضات شکل گرفته در این چارچوب در پیوندی عمیق با تحلیل ساختارهای سیاسی- فرهنگی- اقتصادی نظام جمهوری اسلامی است. در این بخش از این سلسله مقالات به تحلیل ساختار قدرت در نظام فعلی ایران می‌پردازیم.

نوع ساختار سیاسی فعلی، ترکیب حاکمان، پای‌گاه اجتماعی آن‌ها، چگونگی اعمال سلطه بر افراد جامعه، مشروعیت نهادهای سیاسی، و نحوه‌ی تعامل میان نخبگان لشگری و کشوری همگی از عناصر شکل دهنده‌ی چنین تحلیل‌اند.

روند تغییر در چارچوب قدرت در ایران در واقع حرکتی بود از نظام شبه دموکراسی در ایران از زمان اصلاحات به یک نظام سلطانی- توتالیتر. این روند با استفاده از حداکثر ظرفیت غیردموکراتیک و سلطانی- توتالیتر نهفته در نهادهای قدرت موجود در قانون اساسی آغاز شده و ادامه می‌یابد.

تحلیل روابط قدرت و شناخت گروه‌های سهیم در شکل‌گیری این روابط و نتایج حاصل از آن را با بررسی ظرفیت‌های قانونی سلطانی- توتالیتر ساختار نظام جمهوری اسلامی آغاز می‌کنم:

در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی دو کانون قدرت وجود دارد که بر حسب تعریف وظایف و اختیارات، پیوند میان آنان در تولید نظام سلطانی- توتالیتر نقشی اساسی ایفا می‌کند:

1. ولایت فقیه

2. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

ولایت فقیه: در میان شرایط فرد برای احراز این مقام و اختیارات، برخی از شرایط و برخی اختیارات بیش از همه دارای اهمیت هستند:

شرایط: 1. صلاحیت علمی لازم برای افتا‌ در ابواب مختلف فقه

2. عدالت و تقوی لازم برای رهبری امت اسلامی

3. بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری

اختیارات: 1. تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام

2. فرماندهی کل نیروهای مسلح

3. تعیین فقهای شورای نگهبان و حقوق‌دانان با پیشنهاد رییس قوه قضاییه به مجلس

چگونگی ارتباط میان شرایط و اختیارات ذکر شده می‌تواند روند شکل‌گیری نظام سلطانی- توتالیتر فعلی را تبیین و نقش مکمل آن‌ها را بررسی کند:

در واقع ارتباطی پنهانی میان رهبری امت اسلامی، صلاحیت علمی لازم برای افتا‌ در ابواب مختلف فقه و بینش سیاسی- اجتماعی صحیح و… وجود دارد.

مفهوم امت واجد نوعی سلطه‌ی ایدئولوژیک است در واقع مفهوم امت در مقابل مفهوم ملت و پایه قرار دادن ویژگی‌های «اسمی» برای کسب ویژگی‌های «مدرج»، آغاز روند انحصار قدرت سیاسی- اقتصادی در ساختار قدرت است. صلاحیت علمی لازم برای افتا‌ به نوعی هم در ساخت مفهوم امت و نشانه‌ای کردن آن و هم در قبضه‌ی تمام عیار قدرت سیاسی- اقتصادی و حذف رقبای بالقوه و بالفعل سیاسی- اقتصادی- ایدئولوژیک نقش ایفا می‌کند. در واقع مفهوم امت، نماد وحدت است و این وحدت با صلاحیت علمی لازم ولی فقیه برای افتا‌ در ابواب مختلف فقه ایجاد، و به قرائت رسمی از دین و در نتیجه قرائت معطوف به قدرت از امت اسلامی منتهی می گردد. بینش صحیح سیاسی- اجتماعی مکمل دو مفهوم فوق است، این خصوصیت به تولید مفهوم دشمن امت کمک می‌نماید. در واقع آنان که دشمن امت محسوب می‌گردند خارج از مفهوم امت و آنان که خارج از مفهوم امت‌اند خارج از مفهوم قدرت قرار می‌گیرند. بینش صحیح سیاسی- اجتماعی علاوه بر قابلیت ساخت مفهوم دشمن و حذف رقبای سیاسی و فکری، به توجیه تمرکزگرایی در قدرت نیز کمک می‌نماید.

در واقع چنین خصوصیتی با تمرکز قدرت در نهاد رهبری و انتقال آن به فرد رهبری مدعی مبارزه با دشمنان ملت و شناختن آن‌ها و جلوگیری از حضور آن‌ها در قدرت است. دیگر خصوصیات رهبری هم‌چون تقوی، عدل، تدبیر نیز در فربه کردن این تمرکز قدرت نه به عنوان نظام سلطانی- توتالیتر بلکه به عنوان حافظ واقعی منافع امت کمک می‌رساند. چنین قدرتی با اختیارات رهبری و نهادهای قدرت تحت نظارت و سیطره‌ی او پشتیبانی می‌گردد.

دور باطل موجود در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی و نقش تعریف شده برای نهاد نظامی- امنیتی سپاه پاسداران و انتخاب نخبگان سیاسی (کشوری) و نخبگان لشگری از جانب ولی فقیه در تحکیم «کیش رهبر» نقش اساسی و یگانه‌ای ایفا می‌کنند:

1. شورای نگهبان: در اختیار داشتن حق تفسیر قانون اساسی توسط شورای نگهبان در واقع عملی کردن اقتدار قانونی و بازتولید «کیش رهبر» را برعهده دارد. تفسیر قانون اساسی، تفسیر شرایط رهبری و حیطه‌ی اختیارات آن را نیز شامل می‌گردد.

در واقع نخبگان کشوری به کار گمارده شده در این نهاد موجودیت سیاسی، موقعیت سیاسی و اقتصادی، و منزلت اجتماعی خویش را مرهون ولی فقیه هستند و صرفا به بازتولید و تایید عملی- قانونی و شرعی تعاریف ارایه شده از سوی رهبری در تبیین مفهوم امت، مبارزه با دشمن، و بازتولید وحدت در رویه قانونی کشور از طریق تایید و رد قوانین و محدود کردن افراد به کار گمارده شده در نهادهای انتخابی دارند.

شورای نگهبان بر اساس اختیارات خویش انتخابات را تنها به عملی سمبلیک تبدیل کرده که هدف از آن صرفا تایید تصمیمات رهبری از طریق «حکم صندوق‌ها» ست. در واقع نهادهای انتصابی و انتخابی نظام عمدتن فقط برای تایید تصمیمات رهبری و الیگارشی حاکم وابسته به آن قدم به صحنه می‌گذارند. نظارت اسثصوابی تنها ابزاری است برای عملی کردن چنین خواستی، خواستی که حیطه‌ی تفسیری خویش را در تعاریف ولی فقیه و شاخصه‌های مطرح شده در آن جستجو می‌کند.

قرائت ولی فقیه از دین، امت و دشمنان امت، زمینه‌ای است که در هر برهه‌ای از رقابت سیاسی افراد و اندیشه‌ها برحسب نگاه معطوف به قدرت رهبری در آن تعریف گشته و حیات و ممات سیاسی آنان را مشخص می‌کند. شورای نگهبان نقش سپری برای ممانعت از ورود منتقدان و رقبای سیاسی به قدرت را ایفا می‌کند.

2. سپاه پاسدارن: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه‌ی «نگهبانی از انقلاب و دست‌آوردهای آن» را برعهده دارد. نگهبانی از انقلاب و دست‌آوردهای آن در درون خود با مفهوم دشمن به عنوان تهدیدی برای انقلاب و دست‌آوردهای آن پیوند دارد. در واقع دفاع از تعاریف امت و قرائت رسمی از دین به عنوان اصول انقلاب، و وحدت امت تحت قرائت ولی فقیه از دین و حکومت دینی به عنوان دست‌آوردها در ارتباطی وثیق با مفهوم دشمن شکل می‌گیرند.

وظیفه این نهاد نظامی مکمل وظیفه ی سلبی شورای نگهبان و ایجابی کردن حذف مخالفان، منتقدان و رقبای سیاسی است. ایجاد فضای پلیسی- امنیتی، حذف رقبای سیاسی، تضمین وحدت در سایه‌ی سرکوب و تقویت «کیش رهبر» در سایه فضای پلیسی- امنیتی از وظایف این نهاد است.

اما تحلیل چگونگی عمل‌کرد این نهاد نظامی امنیتی در 4 سطح قابل بررسی است:

1. علل دخالت:

الف. تنش‌های شدید بین‌المللی: سیاست خارجی ایدئولوژیک و تهاجمی با محوریت ولی فقیه در چهارچوب تبیین سیاست‌های کلی نظام و تنظیم سیاست خارجی بر پایه معیارهای اسلام مبتنی بر قرائت رسمی دین توسط ولی فقیه و تولید مفهوم دشمن خارجی به عنوان دشمنان امت با تشخیص ولی فقیه تحت خصوصیت بینش سیاسی- اجتماعی رهبری، توجیه کننده‌ی حضور نظامیان در عرصه سیاست است.

در واقع مهم‌ترین کاربرد چنین نگرشی به سیاست خارجی (سیاست خارجی تنش‌زا) بازتولید مداوم تنش‌های بین‌المللی در جهت دشمن‌سازی و دشمن ستیزی است که حضور فعال قدرت لشگری در دفاع از کشور را به عنوان یک ضرورت متجلی می‌گرداند.

ب. مبارزه با خطر سکولاریسم و دموکراسی و حفاظت از انقلاب: در واقع مبارزه با مفاهیم دموکراتیک، اندیشه دموکراتیک و دموکراسی در تثبیت تمرکز قدرت در فرد رهبری نهفته است. مفاهیم دموکراتیک و ساختارهای منبعث از آن در واقع روندی است که منجر به تضعیف مفاهیم امت، قرائت رسمی از دین و دشمن می‌شود. نتایج تفکرات دموکراتیک چیزی نیست جز بی‌حاصلی و عدم توجیه وجودی ولی فقیه و نقش آن و به تبع زیر سوال رفتن اختیارات و شرایط نشانه‌ای شده آن که وسیله‌ای است در جهت نیل به تمرکز قدرت در نهاد و انتقال آن از نهاد به فرد رهبری‌کننده نظام سیاسی.

تولید و گسترش مفهوم دشمنان امت در ابعاد داخلی توجیه‌گر ایجاد و تداوم فضای سرکوب و جو پلیسی- امنیتی، در جهت نابودی گروه‌ها و نیروهای سیاسی و منتقد و خواهان دموکراسی است.

بدین ترتیب رهبری از گفتمان رسمی، قانونی برای سرسپردگی می‌سازد که عدم رعایت آن معنایی جز عدم وفاداری و انشعاب نیست. گفتمان رسمی با کارکرد خود نقش ابزاری را در خدمت انقیاد اجتماعی دارد که این انقیاد نه ناشی از پذیرش خودجوش گفتمان رسمی، بلکه تنها در عناصری قابل مشاهده است که با زور اعمال می‌شوند. گفتمان رسمی برای حصول سرسپردگی، در نهایت نیاز به دخالت نیروهای نظامی- پلیسی- امنیتی داشته و فقط چنین عناصری ممکن بود به مثابه ابزارهایی در خدمت مطیع ساختن مردم، گروه‌های منتقد و رقبای سیاسی و ایجاد انقیاد اجتماعی به کار آیند.

2. نحوه دخالت:

نقش نهادهای نظامی- پلیسی- امنیتی در واقع تضمین اطاعت و فرمان‌برداری نخبگان سیاسی درون ساختار (نخبگان کشوری) و سرکوب و انقیاد نیروها، گروه‌ها و رقبای سیاسی طرد شده از ساختار سیاسی و اقتصادی است. این عمل در چنین نظام های سیاسی ای از سه طریق امکان پذیر است:

الف. حضور در نهادهای سیاسی و کسب مقامات و موقعیت‌های سیاسی: این امر با نقش طردکننده و مانع ساز شورای نگهبان و جاذب نیروهای مطیع و فرمان‌بردار از جانب این نهاد اتفاق می‌افتد.

ب. نفوذ: دخالت غیر‌مستقیم در روند راه‌های معمولی کسب قدرت که در قانون اساسی تعریف شده است. از طریق حمایت از نخبگان سیاسی نزدیک به عقاید و منافع نیروهای نظامی- امنیتی و به کارگیری منابع انسانی، اقتصادی و سیاسی در جهت کسب قدرت توسط این افراد.

ج. شانتاژ: تهدید مقامات کشوری منتقد فرد رهبری و الیگارشی وابسته به آن و نیروهای مخالف خارج از ساختار و یا توسل به شدت عمل علیه آن‌ها.

3. اهداف دخالت:

اهداف دخالت در دو سطح قابل بررسی است که با یک‌دیگر ارتباطی مستقیم دارند؛

اول. سطح رهبر و الیگارشی وابسته به آن: نتایج این دخالت تمرکز قدرت، حذف رقبای سیاسی، در اختیار گرفتن منابع اقتصادی و موقعیت‌های سیاسی- اجتماعی در جهت اعمال کنترل بر اعضای جامعه و مقابله با نیروهای پیش‌رو و در خدمت منافع طبقات حاکم قرار گرفتن و انقیاد افراد و جریان‌های سیاسی مخالف در جامعه است.

دوم. سطح نخبگان لشگری: تقویت بنیه سیاسی و دفاع از منافع صنفی و اعمال نفوذ در تخصیص منابع قدرت سیاسی و اقتصادی.

در واقع در هر دوی این‌ها (تقویت بنیه سیاسی و دفاع از منافع صنفی) در گرو اطاعت محض از رهبری و تقویت تمرکزگرایی در سطح الیگارشی وابسته به رهبری است.

4. ساختار نیروهای نظامی:

خصوصیاتی که نهادهای نظامی را به عنوان نخبگان لشگری و در رقابت با نخبگان کشوری و در موضع دخالت علیه آن‌ها قرار می‌دهد بر دو اصل استوار است:

یک. حرفه‌ای شدن نهاد نظامی: حرفه‌ای شدن این نوع نهادهای نظامی، تصور صلاحیت و احساس مسوولیت اجتماعی و هم‌بستگی طبقاتی نسبت به دیگر نیروهای نظامی چنین نهادی را به هم‌راه داشته و باعث دامن زدن به اختلافات ایدئولوژیک میان نظامیان و غیرنظامیان و بالا رفتن احتمال دخالت نظامیان علیه مقامات کشوری می‌گردد.

دو. نخبه شدن نهاد نظامی: نخبه شدن نهاد نظامی، ایجاد گروه‌های سیاسی با انسجام شدید داخلی کرده که خویش را از سایر گروه‌های سیاسی و اجتماعی متمایز می‌دانند و با توجه به ساخت نظام سلطانی- توتالیتر نظام جمهوری اسلامی، بخش بسیار مهمی از قدرت را به انحصار در می‌آورند. ناگفته پیداست که هرچه شمار افسران در گروه های سیاسی بیش‌تر باشد احتمال دفاع این افسران از نخبگان سیاسی در مقابل نیروهای خارجی و معترضان داخلی بیش‌تر و احتمال شورش علیه این ساختار سیاسی کم‌تر است.

بدین ترتیب روند تحولات سیاسی در چارچوب قدرت درایران در واقع استفاده از تمامی پتانسیل‌های غیردموکراتیک و سلطانی- توتالیتر موجود در قانون اساسی است. پروژه ای که شباهت شگرف آن با نظام سیاسی حاکم بر اتحاد جماهیر شوروی در دوران حکومت استالین، استالینیزه کردن نظام سیاسی موجود را به ذهن متبادر می‌کند. ظهور شکل جدیدی از دولت در ایران در سی سال گذسته با شاخصه‌های ذیل می‌تواند گواهی بر این مدعا باشد:

1. این نوع جدید از دولت نه به وسیله‌ی نهادهای انتخابی بلکه به وسیله ی یک الیگارشی سیاسی- ایدئولوژیک رهبری می‌شود. (به تمام موارد یازده گانه می‌توانید عبارت «هم‌چون» دولت استالین را بیافزایید.)

2. این الیگارشی تعداد محدودی از افراد را در بر می‌گیرد که گاه به شدت نسبت به کسی که خود را رهبر آن معرفی می‌کند وابسته‌اند. در صورت ایجاد فاصله، حذف ، سرکوب یا طرد می‌شوند.

3. در این شکل از دولت، نهادهای انتخابی و انتصابی نظام سیاسی عمدتن فقط برای تایید تصمیمات الیگارشی حاکم، که بدان وابسته‌اند، قدم به صحنه می‌گذارند.

4. این الیگارشی به هیچ‌کس حساب پس نمی‌دهد، تمام دستگاه‌های اداری و اقتصادی، تمام سازمان‌های توده‌ای، و حتا زندگی خصوصی افراد تحت مراقبت آن است.

5. رهبری عالی مدعی آن است که از همه افراد، باید پیچ و مهره‌هایی از دست‌گاه پیچیده‌ی جامعه و دولت ساخت.

6. رهبری نقش دوگانه ایفا می‌کند. رهبر نظام سیاسی موجود، بدون آن‌که آشکارا اعلام کند، به تدریج تبدیل به ارگان عالی قدرت دولتی می‌شود. نتیجه آن خواهد بود که فعالیت‌های رهبری نظام سیاسی موجود، در تدارک و تدوین قوانین و تصویب نامه‌ها، در تلاشی برای کنترل کلیه دست‌گاه‌های دولتی در انتصاب، ارتقا، یا عزل مهم‌ترین کادرها گسترش می‌یابد و نظارت از خلال دست‌گاه‌ها بر نحوه‌ی اجرای وظایف محول شده به کادرها توسط شخص رهبری نظام سیاسی به طور ضمنی مشروعیت می‌یابد.

7. مضمون نقش رهبری‌کننده‌ی نظام سیاسی موجود در عین حال که این واقعیت را پنهان می‌سازد، هموراه در تلاش است تا وانمود کند گویا رهبری دولت را تحت استیلای خود ندارد و صرفن به هدایت آن بسنده کرده است.

8. مضمون نقش رهبری‌کننده‌ی نظام سیاسی موجود در پیوند با تفسیر رسالت تاریخی دینی و ضرورت‌های تاریخی و دشمن‌شناسی، انتخابات را تنها عملی سمبلیک نشان می‌دهد که هدف از آن صرفن تایید تصمیمات رهبری نظام سیاسی موجود از طریق «حکم صندوق‌ها»‌ست.

9.  تقویت «کیش رهبر» در تکرار دایم جملات و تمجید عملی و اعلام موکد تاریخی بودن تصمیم‌های او.

10. تقویت «کیش رهبر» از طریق نظارت بر مردم و حضور دایمی پلیس. توسل به جاسوسی و خبرچینی به طور عمومی این کیش را تقویت می‌کند.

11. رهبر به عنوان تجسم علم و دانش، عقل و هوش، صاحب وثیق‌ترین شناخت‌ها و کسی که وانمود می‌شود به تنهایی قادر است گره‌ی مشکلات را بازنماید. در واقع پذیرش رهبری خطا‌ناپذیر وظیفه‌ای عمومی بود که باعث کاهش تفرقه‌ی ایدئولوژیک و تمرکز قدرت می‌گردد. (هم‌چون دولت استالین)

باید توجه شود که مطالب فوق تنها بخشی از  شباهت‌های میان حکومت استالین و حکومت فعلی است که می‌تواند گواهی آشکار بر ادامه‌ی این روند و تشدید آن باشد.

پس از تحلیل روابط قدرت و گروه‌های شکل‌دهنده این روابط باید به تحلیل پای‌گاه اجتماعی، نحوه اعمال کنترل افراد جامعه، مشروعیت سیاسی نظام مورد بحث، و ارتباط مفهوم هویت ملی نوین و نقش اعتراضات روشن‌فکران آماتور- دانش‌جویی با هدف تقویت دوگانه ذهنی و چرایی اثرگذاری آن بر تضعیف سرکوب و تمرکز در نظام سلطانی- توتالیتر بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

بخش سوم- «بازداشت دانش‌جویان، ۱۶ آذر و ضرورت نگاهی جدی‌تر به اعتراضات روشن‌فکران آماتور»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان می‌گوید این موضوع حالا برای همه آشکار شده است که پای‌گاه تروریستان در خاک پاکستان قرار دارد.

آقای کرزی که امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد گفت امیدوار است تا مواضع تروریستان بیش‌تر هدف قرار داد شده و تضعیف شود.

این در حالی است که آمریکا طی سال روان بیش از صد بار مواضع تروریستان را در وزیرستان پاکستان که هم‌مرز با افغانستان قرار دارد مورد هدف قرار داده است.

این حملات که توسط هواپیماهای بدون سر‌نشین آمریکایی صورت می‌گیرد تا هنوز شماری از رهبران القاعده و طالبان را به قتل رسانده‌اند.

هم‌چنان آقای کرزی گفت تاریخ تعین شده برای خروج نیروهای خارجی تغییر‌پذیر نیست.

بر اساس توافق اخیر میان ناتو و دولت افغانستان، نیروهای خارجی قرار است در سال 2014 افغانستان را ترک می‌کنند.

آقای کرزی گفت بر اساس توافق که با ناتو صورت گرفته است پس از خروج نیروهای نظامی خارجی در 2014 برخی از آنان در افغانستان باقی می‌مانده و روند هم‌کاری‌شان با افغانستان ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که دولت افغانستان می‌گوید جامعه جهانی باید در کنار آموزش ارتش و پلیس افغان به آنان تجهیزات نظامی نیز مساعدت کند تا بتوانند امنیت کشور را در سال 2014 به دست بگیرد.


 


سه‌شنبه 2 آذر 1389/ برابر با 23 نوامبر 2010

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم‌تاریخ- مریم

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات سه‌شنبه ایران

note3دایره‌ی شکسته- «خودروی دوست داشتنی شیهه‌کش»- مه‌شب تاجیک

note3بخش اول خبرها

note3کوچه‌ی مهتابی- «برای یک لحظه آدم بودن»- اردوان طاهری

note3روز‌نگاشت- «غریبه در شهر»- محبوبه

note3مجله‌ی خبری کابل- آرین

note3پس‌نشینی تند-«چراغ راه روشنایی»- اکبر ترشیزاد

note3بخش دوم خبرها

note3گزارش کابل- «هنوز در انتظار بازدید جهان گردان است»-  آرین

note3روز‌گفته‌های ‌یک مسافر شهری- «فروهر»- یسنا یاوری

note3بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

غلامحسین محسنی اژه‌‌ای دادستان و سخن‌گوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه با انتقاد از صدور بیانیه‌های سیاسی توسط میرحسین موسوی هشدار داد: «امثال این فرد اگر این رفتار خود را ادامه دهند با آن‌ها برخورد خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای محسنی اژه‌ای با تاکید بر این‌که قرار نیست این بیانیه صادر‌کردن‌ها روال عادی شود اظهار داشت: «این‌که موسوی در آستانه آذرماه بیانیه‌ای صادر کرده و مجدددن در ادعاهای خود در زمان فتنه اصرار ورزیده است، تنها باعث شده تا برگ دیگری بر اعمال مجرمانه وی و پرونده او اضافه شود.»

میرحسین موسوی، از رهبران اصلاح‌طلبان، پیش‌تر در بیانیه‌ای دولت جمهوری اسلامی را مشابه حکومت «فرعون‌های مصر» دانست و به مخالفان دولت توصیه کرد تا برای «گسترش آگاهی» در جامعه از ابزارهایی چون اینترنت و تماس چهره‌به‌چهره‌ استفاده کنند.

مسوولان دولت و رسانه‌های منسوب به دولت، با اشاره به متوقف شدن تظاهرات خیابانی مخالفان دولت ایران، معتقدند که حرکت اعتراضی مخالفان با موفقیت سرکوب شده است.


 


محبوبه‌شعاع / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

دوم آذر برابر با سال‌روز درگذشت «غلامحسین ساعدی» یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر ایرانی است. او زاده سال 1314 خورشیدی بود. از داستان «گاو» او فیلمی به همین نام ساخته شده ‌است که موفقیتی جهانی یافت. وی سرانجام در دوم آذر ۱۳۶۴ در پاریس درگذشت.

«غلامحسین ساعدی» معروف به «گوهرمراد» در سیزدهم دی‌ماه ۱۳۱۴ در تبریز زاده شد. دبستان و دبیرستان را در مدراس «بدر» و «منصور» تبریز گذراند. ساعدی نویسندگی را از سن شانزده سالگی آغاز کرد.

سال 1330 برای او آغاز فعالیت سیاسی بود. در سال 1331، مسوولیت انتشار روزنامه‌های فریاد، صعود و جوانان آذربایجان را به عهده گرفت و به درج مقاله و داستان در این سه روزنامه و روزنامه دانش آموز چاپ تهران، پرداخت.

ساعدی بعد از کودتای 28 مرداد دست‌گیر و چند ماه زندانی شد. در 1324 به دانش‌کده پزشکی تبریز وارد شد و سال‌ بعد با مجله سخن هم‌کاری کرد و کتاب‌های «مرغ انجیر» و «پیک مالیون» را در تبریز انتشار داد.

از این سال به بعد شروع به نوشتن و منتشر کردن نمایش‌نامه و داستان‌های کوتاه کرد. در 1341 با کتاب هفته و مجله آرش هم‌کاری خود را شروع کرد. در واقع پر‌بارترین سال‌های عمر ساعدی از سال‌های 1342 شروع می‌شود.

غلامحسین یکی از سازندگان فضای روشن‌فکری ایران است. او در سال 1346 به هم‌راه جلال آل‌احمد، رضا براهنی و سیروس طاهباز برای رفع سانسور از اهل قلم و مطبوعات با دولت وقت به مذاکره نشست. در همین سال و به دنبال این اقدام هسته اصلی کانون نویسندگان شکل گرفت.

در همین سال او در حین تهیه تک‌نگاری شهرک‌های نوبنیاد توسط «ساواک» دست‌گیر و به زندان قزل قلعه و بعد اوین منتقل شد و یک سال در سلول انفرادی شکنجه شد.

در فاصله دوره‌ای سی ساله، که از سال 1332 شروع می‌شود و به سال 1363 پایان می‌یابد، ساعدی بیش از شصت داستان کوتاه و  هفت رمان نوشته است که سه‌تای آن به نام‌های «توپ»، «غریبه در شهر» و «تاتارخندان» کامل است و به چاپ رسیده است او رمان سوم را در زندان نوشته بود.

از آثار داستانی او: خانه‌های شهرری، شب نشینی باشکوه، عزاداران بیل، دندیل، مرغ انجیر، واهمه‌های بی‌نام و نشان، ترس و لرز، گور و گه‌واره، شکسته بند، شکایت، مهدی دیگر، سایه به سایه و آشفته‌‌‌‌حالان بیدار بخت، را می‌‌توان نام برد.ساعدی نمایش‌نامه‌های زیادی نیز نوشته و منتشر‌کرده است که هنوز تعدادی از آن ها چاپ نشده ‌است.

او در سال 1357 به دعوت «انجمن قلم آمریکا» روانه این کشور شد که سخن‌رانی‌های متعددی در این کشور انجام داد و در اوایل زمستان این سال به ایران بازگشت. او سپس در اواخر سال 1360 راهی پاریس شد و هم‌چنین در این سال با «بدری لنکرانی» ازدواج کرد.

ساعدی طی سال‌های 61 – 1364 در پاریس اقدام به انتشار «مجله الفبا» کرد و چند نمایش‌نامه و فیلم‌نامه و داستان نیز نوشت‌ و غلامحسین ساعدی در روز دوم آذرماه 1364 در پاریس درگذشت و در گورستان «پرلاشز» و در کنار «صادق هدایت» به خاک سپرده شد.

او که خود ترک آذری بود و به زبان مادری خویش نیز بسیار علاقه‌مند بود، درباره زبان فارسی و جای‌گاهش در ایجاد هم‌بستگی و نقش آن در وحدت ملی ایرانیان، طی مصاحبه‌ای با رادیو بی‌بی‌سی چنین گفت: «زبان فارسی، ستون فقرات یک ملت عظیم است. من می‌خواهم بارش بیاورم. هرچه که از بین برود، این زبان باید بماند.»

«بنیاد فرهنگی آذرتورک» اولین جایزه‌ی ادبی خود را در سال ۱۳۸۷ به دلیل هفتاد و پنجمین سال تولد غلامحسین ساعدی به نام او نام‌گذاری کرد.

منبع ها:

گوگل

سایت چهره

دبیرستان هوشمند کرمانشاه


 


صبح روز سه‌شنبه، پس از شلیک 200 گلوله توپ‌خانه ارتش کره شمالی به سوی جزیره‌ای متعلق به کره جنوبی در بخش ساحلی آن، باعث کشته شدن یک نظامی و سه مجروح و وارد آمدن خسارت به بخش‌هایی از مناطق ساحلی شده است.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.

بیشتر بخوانید:

«کره‌شمالی برروی کره جنوبی آتش گشود»


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان و اندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو توافق‌نامه‌ای  را در خصوص واگذاری مسوولیت امنیتی به نیروهای افغانستان در حضور بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل امضا کرده‌اند.

به گزارش فرانسه، رییس جمهوری افغانستان امضای توافق‌نامه دولت این کشور و پیمان ناتو در‌باره این واگذاری را «دستاوردی بزرگ» خوانده است.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان که برای شرکت در اجلاس سران ناتو به لیسبون، پایتخت پرتغال سفر کرده بود، در بازگشت به کابل به خبرنگاران گفت که برای افزایش توان‌مندی ارتش ملی افغانستان به منظور بر عهده گرفتن مسوولیت حفظ امنیت کشور تلاش بیش‌تری خواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرده است که حضور نیروهای تحت امر ناتو، از جمله آمریکاییان در افغانستان پس از انتقال مسوولیت امنیتی به نیروهای ملی هم ادامه خواهد یافت.

توافق‌نامه انتقال مسوولیت حفظ امنیت افغانستان به نیروهای ملی این کشور روز 20 نوامبر و در پایان اجلاس سران ناتو در لیسبون، بین آقای کرزی و اندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو به امضا رسید.

بر اساس این توافق‌نامه، نیروهای ناتو در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی مسوولیت تامین امنیت در سراسر افغانستان را به طور کامل به دولت این کشور واگذار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

«توافق برای خروج نیروهای ناتو از افغانستان»


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

1331 خورشیدی – شورای وزیران به ریاست دکتر مصدق تصویب کرد که دولت مکلف است به هر بها، نسخه اصل صورت‌جلسه انتخاب نادرشاه افشار به پادشاهی ایران در سال 1735 میلادی را از سوی نمایندگان ولایات و بزرگان کشور در اجتماع دشت مغان خریداری کند و به موزه ایران باستان (ملی) بسپارد.

1305 خورشیدی – «غلام‌حسین درویش‌خان» از موسیقی‌دانان ایران بدرود حیات گفت. درویش‌خان در کودکی نواختن سه تار و بعد تار را نزد پدر آموخت. وی ساختمان سه‌تار را استادانه تکمیل کرد و یک سیم به پنج سیم آن افزود و آن‌را به‌صورت متداول امروز درآورد.

1369 خورشیدی – «مهدی خالدی» موسیقی‌دان با سابقه در هفتاد و یک سالگی در تهران درگذشت. خالدی موسیقی را نزد استاد صبا آموخت و پس از وی دومین نوازنده‏ای است که در رادیو به تک‌نوازی پرداخت.

589 میلادی – «خسرو پرویز» هنوز بر جای پدر ننشسته بود که وارث دشواری‌های او و ضدیت ژنرال بهرام چوبین شد که با شاه متوفا درگیری پیدا کرده بود. خسرو پرویز که در تاریخ عمومی به خسرو دوم معروف است چون یارای ایستادگی در برابر ژنرال بهرام را نداشت 23 نوامبر به قسطنطنیه فرار کرد تا از موریس امپراتور روم شرقی کمک بخواهد.

636 میلادی – چهار روز پس از شکست نظامی امپراتوری ایران در نبرد قادسیه و عقب‌نشینی باقی‌مانده یگان‌ها از پل عتیق و به مخاطره افتادن تیسفون، جلسه بزرگان کشور برای چاره‌جویی در کاخ سلطنتی تشکیل شد. حاضران در جلسه پس از شنیدن گزارش جنگ پیشنهاد کردند که پایتخت به شهر استخر منتقل شود زیرا که عرب مهارت جنگ صحرایی دارد نه کوهستانی و رسیدن به استخر مستلزم عبور از کوهستان است. یزدگرد سوم این پیشنهاد را نپذیرفت و رد این پیشنهاد به باور مورخان، نقطه پایان بر عمر امپراتوری ایران در عهد باستان گذاشت.

1976 میلادی – «آندره مالرو» نویسنده، منتقد هنری و سیاست‌مدار فرانسوی درگذشت.

1933 میلادی – برخلاف تصور عمومی نخستین موشک که با سوخت مایع حرکت می‌کرد 23 نوامبر به دست دانش‌مندان شوروی ساخته و آزمایش شد، درست ده سال پیش از این‌که آلمانی‌ها موشک بسازند.

2005 میلادی – بانو «الن جانسون» (Ellen Johnson) بیست و سوم نوامبر برنده انتخابات کشور آفریقایی «لیبریا» اعلام شد که از 16 ژانویه 2006 پس از ادای سوگند کار خود را در این سمت آغاز کرده است. در دوران معاصر، وی نخستین بانویی است که در قاره آفریقا رییس یک کشور شده است.


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: العربیه.نت

در روزهای اخیر چهار فعال دانش‌جویی از اعضای منتخب شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند. بازداشت‌شدگان علی قلی‌زاده، علی‌رضا کیانی، محسن برزگر و محمد حیدرزاده هم‌زمان با نزدیک شدن به 16 آذر که در ایران روز دانش‌جو نام‌گذاری شده، صورت گرفت.

این برخورد با فعالان دانش‌جویی با حوادث دیگری‌، از جمله بازداشت تعدادی از وکلا و صدور احکام برخی از بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات هم‌راه بود.

یکی از اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با العربیه ماجرای دستگیری فعالان دانش‌جویی را شرح داد.

این منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود درباره زمان نحوه دستگیری‌ها به العربیه گفت: «علی قلی‌زاده روز جمعه 14 آبان با یورش نیروهای امنیتی به منزل پدریش بازداشت شد. 8 مامور امنیتی پس از ورود به منزل پدری این فعال دانش‌جویی بدون نشان دادن حکمی او را دستگیر کردند.»

علیرضا کیانی هم روز یک‌شنبه 16 آبان پس از خروج از دانش‌گاه مازندارن توسط 3 مامور اداره اطلاعات دستگیر شد. صبح همان روز محسن برزگر پس از تماس اداره زندان شهرستان بابل برای مراجعه به زندان برای رفع نقص پرونده به این زندان رفت وهمان‌جا دستگیر شد. محمد حیدر‌زاده هم روز یک‌شنبه پس از احضار به اداره اطلاعات شهرکرد بازداشت شد.

منبع مطلع تاکید کرد تمامی این دستگیری‌ها بدون ارایه حکم قضایی صورت گرفت و ماموران امنیتی در حین بازداشت این فعالان دانش‌جویی در پاسخ به علت دستگیری به آن‌ها گفته بودند فقط برای چند ساعت بازجویی خواهند شد.

دستگیری بعد از انتخابات شورای مرکزی

فعالان دانش‌جویی دستگیر شده، اعضای منتخب شورای مرکزی دفترتحکیم بودند که به تازگی از طریق انتخابات توسط شورای عمومی دفترتحکیم وحدت انتخاب شده بودند.

دفتر تحکیم وحدت متشکل از انجمن‌های اسلامی دانش‌گاه‌های سراسر کشور هرساله شورای عمومی تشکیل می‌دهد و اعضای شورای مرکزی خود را انتخاب می‌کند. اما این بار به دلیل مسایل امنیتی پیش آمده پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری سال گذشته ایران، نشست شورای عمومی و انتخابات، از طریق اینترنت به صورت آنلاین برگزارشد.

فعالان دانش‌جویی بازداشت شده علی قلی‌زاده دبیرانجمن اسلامی دانش‌گاه شاهرود‌، علیرضا کیانی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانش‌گاه مازندارن، محسن برزگر دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانش‌گاه نوشیروان بابل و محمد حیدرزاده عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانش‌گاه شهر کرد بودند.

پروژه از پیش طراحی شده

دستگیری این افراد پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات شورای مرکزی صورت گرفته است. عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در این باره به العربیه گفت: «تصور می‌کنم که این پروژه از چند هفته قبل از برگزاری انتخابات شورای مرکزی دفترتحکیم توسط رسانه‌های وابسته به نهاد‌های امنیتی از جمله رجانیوز کلید خورده بود.

رجانیوز در گزارشی در ٩ آبان تحت عنوان «تحرک تیم مرتبط با منافقین برای احیای طیف علامه در پوشش جدید» و با تاکید بر «غیرقانونی بودن» دفتر تحکیم وحدت اتهاماتی را متوجه فعالان دانش‌جویی کرد.»

به گفته این منبع مطلع این گزارش بدون ارایه هرگونه مدرکی مدعی اثبات ارتباط دو عضو این تشکل با «گروهک پژاک» (یکی از احزب اپوزیسون کرد) و «گروهک منافقین» (سازمان مجاهدین خلق) و دریافت کمک‌های بسیار از آن‌ها شده بود. این سایت در ادامه این گزارش، خبر از «فریب خوردن» تعدادی از «فعالان درجه چندم برخی دانش‌گاه‌ها [...] جهت ایجاد گروهک جدیدی که منویات گروهگ تروریستی منافقین را در پوشش تشکلی دانش‌جویی به نام طیف علامه اجرا کند» داده بود.

پس از انشقاق در دفتر تحکیم وحدت، انجمن‌های اسلامی اصلاح‌طلب به «دفتر تحکیم وحدت طیف علامه» شهرت یافتند.

سوابق دستگیر‌شدگان

فعالان دانش‌جویی دستگیر شده، دارای سوابق بازداشت و محکومیت نیز هستند. علیرضا کیانی در تاریخ 24 خرداد 88 توسط نیروهای امنیتی به دلیل حضور در تجمع اعتراضی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در بابل دستگیر شده بود و در دو دادگاه عمومی و انقلاب مجموعن به 14 ماه حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد.

محسن برزگر که در تاریخ 28 خرداد 88 در بابل دستگیر شده بود به 10 ماه حبس تعزیری محکوم شد.وی چندی پیش پس از گذراندن نیمی از دوران حبس خود از زندان آزاد گشت. علی قلی‌زاده و محمد حیدرزاده نیز در مواردی به اداره اطلاعات احضار و یا از طریق تماس تلفنی تهدید شدند. علی قلی‌زاده سابقه بازداشت قبل از انتخابات داشته او در 17 تیر 87 توسط نیروهای اطلاعاتی شهر مشهد بازداشت شده بود.

برای ما وکیل نگیرید

این منبع مطلع درباره وضعیت کنونی فعالان دانش‌جویی دستگیر شده به العربیه. نت گفت: «هر چهار نفر این فعالین دانش‌جویی را پس از بازداشت در محل سکونت یا تحصیل خود به تهران منتقل کرده‌اند. در روزهای اخیر علی قلی‌زاده، علیرضا کیانی، محسن برزگر و محمد حیدرزاده پس از تماس تلفنی با خانواده‌های خود از حضور خود در بند 209 زندان اوین خبر دادند. این افراد طی مکالمه تلفنی با خانواده‌هایشان از وضعیت خود ابراز رضایت کردند ولی بعضی از خانواده‌های دانش‌جویان در عادی بودن شرایط مکالمه به دلیل استرس و لحن صحبت فرزندانشان تردید دارند. آن‌ها در همین مکالمات تلفنی از خانواده‌هایشان خواستند که برای پی‌گیری پرونده آن‌ها اقدامی نکنند و یا به دنبال وکیل برای پذیرفتن وکالت پرونده‌های آن‌ها نباشند.»

تهدید خانواده های دستگیر‌شدگان

در روزهای اخیر، سایت‌های اصلاح‌طلب، از تهدید خانواده‌های چهار عضور شورای مرکزی تحکیم وحدت دستگیر‌شده و فشار بر آن‌ها خبر داده بودند.

این منبع مطلع در این باره به العربیه گفت: «در هفته گذشته اداره اطلاعات استان مازندران اقدام به بازداشت مرتضی کیانی برادر علیرضا کیانی کرد. علت این بازداشت تهدید خانواده این فعال دانش‌جویی برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی و ممانعت از هرگونه مصاحبه با رسانه‌های منتقد بوده است. خانواده محسن برزگر و علی قلی‌زاده و محمد حیدرزاده نیز از طریق تماس تلفنی اداره اطلاعات تهدید شده‌اند که در صورت هرگونه مصاحبه با رسانه‌ها از هرگونه ملاقات و یا تماس فرزندانشان ممانعت می‌شود.»

موضع دفتر تحکیم وحدت

اما پس از بازداشت‌ها روابط عمومی و شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‌های جداگانه ضمن محکومیت بازداشت چهار تن از اعضای منتخب خواستار آزادی بی‌قید و شرط اعضای خود شده‌اند. در قسمتی از این بیانیه آمده است:

«علی‌رغم تمام فشارهای وارده در هفته‌های اخیر دفتر تحکیم وحدت تلاش کرد با برگزاری نشست مجازی، انتخابات سالانه شورای مرکزی این تشکل را برگزار نماید.»

اما فشار بی‌امان و تهدیدهای فراوان از طرف نهادهای امنیتی جهت عدم برگزاری این نشست و انتخابات بر اعضای شورای مرکزی و کاندیداهای این انتخابات، از پیش از برگزاری نشست آغاز و تا به امروز ادامه یافته است. اقتدارگرایان که خود را در جلوگیری از تداوم حیات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌جویان (‌دفتر تحکیم وحدت‌) در این مدت، علی‌رغم فشارهای سنگین وارده بر انجمن‌های اسلامی، ناکام دیده‌اند، اقدام به بازداشت گسترده و انتقام‌گیری از کاندیداهای شورای مرکزی این تشکل کرده‌اند.»

دفترتحکیم وحدت در ادامه این بیانیه بر ادامه فعالیت خود با وجود فشارها تاکید کرده است.

تعداد کل فعالان دانش‌جویی دستگیر‌شده

عضور شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت درباره آمار کل دانش‌جویان و فعالان دانش‌جویی که در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند ، گفت: «متاسفانه به دلیل پنهان‌کاری‌های حکومت آمار دقیقی از کل دانشجویان در بند در دست نمی باشد اما فعالین حقوق بشر و دانشجوئی در داخل و خارج از کشور در تلاش‌اند تا آماری واقعی از تمامی دانش‌جویان گم‌نامی که تاکنون شناسایی نشده‌اند ارایه دهند. البته باید ذکر کنم که تا حدود زیادی در این موضوع موفق بوده‌اند.»

او در این باره ادامه داد: «در حال حاضر غیر از چهار تن از اعضای دفتر تحکیم وحدت که به تازگی بازداشت شده‌اند میلاد اسدی و بهاره هدایت دو تن از اعضای سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و ضیا‌ نبوی، مجید توکلی، مجید دری، علی ملیحی، مهدیه گلرو و عاطفه نبوی از جمله فعالان دانش‌جویی باسابقه‌ای هستند که در حال حاضر در زندان‌های جمهوری اسلامی در حال سپری کردن دوران حبس‌های سنگین خود هستند.»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌ها شمار کشته‌شدگان فعالیت کوه آتش‌فشانی «میراپی» در اندونزی به 304 نفر رسید و بیش از 467 نفر دیگر نیز هم‌چنان به دلیل جراحات وارده تحت درمان هستند.

به گزارش خبرگزاری ملی چین، با وجود پایان یافتن فعالیت‌های شدید این کوه آتش‌فشانی هم‌چنان پس‌لرزه‌ها و فوران‌های خفیفی در این ناحیه رخ می‌دهد.

این کوه آتش‌فشانی در فعالیت خود مواد مذاب را تا ارتفاع دوهزار و 968 متر به هوا پرتاب کرده و هم‌چنین تا شعاع 40 کیلومتری اطراف این کوه جاری شدن مواد مذاب باعث آواره شدن بیش از 330 هزار نفر از ساکنان این منطقه شد.

طبق آخرین گزارش‌های اعلام شده بیش از صدها هزار نفر از آوارگان به خانه‌های خود بازگشتند و در حال حاضر 202 هزار و 484 نفر از 330 هزار آواره اندونزیایی هم‌چنان در پناه‌گاه‌ها به سر می‌برند.

گفتنی است که این کوه آتش‌فشانی از فعال‌ترین آتش‌فشان‌های اندونزی بوده است که علاوه بر این آتش‌فشان 129 آتش‌فشان دیگر نیز در این منطقه فعال هستند.

قابل ذکر است که بیش‌ترین آمار کشته‌شدگان آتش‌فشان «میراپی» مربوط به سال 1930 بوده است که بیش از هزار نفر جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

«تلفات آتش‌فشان در اندونزی به دویست‌وچهل تن رسید»


 


نمایش‌گاه اختصاصی بازرگانی ایران روز پنج‌شنبه با حضور تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان ایرانی در مرکز همایش‌های برج‌های دو قلوی کوالالامپور برگزار شد.

سفیر ایران در مالزی در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت: «دایر کردن نمایش‌گاه‌های اختصاصی فرصت مناسبی برای فعالین اقتصادی به منظور توسعه فعالیت‌های خود در خارج از کشور است.»

وی به شرکت کنندگان در این نمایشگاه توصیه کرد: «با مطالعه قوانین جدید اقتصادی مالزی که یک ماه گذشته به طور رسمی انتشار یافته، حضوری هدف‌مند در بازار این کشور داشته باشند.»

سفیر ایران در مالزی سطح مبادلات تجاری بین ایران و مالزی در سال 2009 را 1.1 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: «با وجود افزایش 15 درصدی سطح تجارت بین دو کشور در 8 ماهه نخست سال‌جاری، صادرات از مالزی به ایران سهم بیش‌تری از تجارت فی‌مابین را به خود اختصاص داده است.»

این نمایش‌گاه از تاریخ 18 تا 21 نوامبر برگزار شد.


 


اعظم / رادیو کوچه

azam@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

1) «تجارت ایران با جهان اسلام به 50 میلیارد دلار می‌رسد»

http://www.iran-newspaper.com

«افقهی»، رییس کل سازمان توسعه تجارت: «مبادلات تجاری ایران با کشورهای اسلامی در سال 1997، 5.2 میلیارد دلار بوده که این میزان در سال 2009 به حدود 30 میلیارد دلار رسیده که حاکی از رشد 12 برابری است.»

امضای موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد، ایجاد اتحادیه گمرکی، بازار مشترک و اتحادیه اقتصادی از مراحل شکل گیری هم‌گرایی اقتصادی ایران با کشورهای اسلامی است.

ایران آمادگی امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و آزاد را با کشورهای اسلامی دارد که از آن جمله می‌توان به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با لبنان و موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با ترکیه اشاره کرد.

2) «صدور حکم اعدام در ملاعام برای عامل جنایت سعادت‌آباد»

http://www.iran-newspaper.com/

گروه حوادث عامل جنایت سعادت‌آباد با حکم 5 قاضی دادگاه کیفری استان تهران محکوم به اعدام در ملاعام شد.

«سعیده» – متهم ردیف دوم – نیز از اتهام معاونت در قتل تبرئه و به شلاق محکوم شد.

به گزارش خبرنگار ما، «یعقوب علی» معروف به «مهدی» – 31 ساله – صبح ششم آبان در حوالی میدان کاج سعادت آباد، مرد 30 ساله‌ای به نام «محمدرضا» معروف به «یزدان» را مقابل چشمان حیرت‌زده مردم با ضربه‌های کارد از پا درآورد.

جام جم

1) متکی درهمایش بین‌المللی خلیج فارس،

«ایران به‌هیچ قدرتی مجال ماجراجویی درخلیج‌ فارس را نمی‌دهد»

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100891710940

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که خلیج فارس محیط فوری سیاست خارجی ایران ‏است و به هیچ کشور و قدرتی مجال تشنج‌آفرینی و ماجراجویی در آن را نخواهد داد گفت: «ملت ایران در مقابل انگیزه خائنانه دشمنان مصمم و با استقامت به وظیفه تاریخی خود عمل می‌کند.‏»

2) به دلیل آلودگی هوا، «تهران روز چهارشنبه تعطیل است»

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100891740711

«مرتضا تمدن» استان‌دار تهران و رییس کمیته اضطراری آلودگی هوای شهر تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به دلیل تداوم شرایط آلوده تهران و با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر افزایش میزان آلودگی هوا در روز چهارشنبه این کمیته تصمیم گرفت روز چهارشنبه 3/9/89 کلیه ادارات دولتی، بانک‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مدارس و دانش‌گاه‌های شهر تهران تعطیل شوند.»

کیهان

1) محسنی اژه‌ای: «برخورد با سران فتنه حتمی است»

http://www.kayhannews.ir/890902/2.htm#other201

حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌حسین محسنی اژه‌ای در برخورد دست‌گاه قضایی با سران فتنه تاکید کرد.

سخن‌گوی قوه قضاییه روز دوشنبه در چهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان که از او پرسید با توجه به این‌که «میرحسین موسوی» در بیانیه اخیر خود ادعاهای واهی علیه نظام مطرح کرده است، آیا این به لحاظ حقوقی مصداق استمرار جرم نیست و بالاخره وضعیت رسیدگی به پرونده سران فتنه به کجا انجامید با تاکید بر استمرار جرم از سوی موسوی تصریح کرد: «آقایی که شما از او نام بردید و امثال او دارند برگی بر اوراق پرونده و اتهامات خودشان می‌افزایند و اگر ادامه بدهند حتمن با آن‌ها برخورد خواهد شد.»

2) در پی وخامت بیماری صورت پذیرفت

«اعزام شاه عربستان به آمریکا، ولیعهد اول قدرت را به دست گرفت»

http://www.kayhannews.ir/890902/16.htm#other1610

در پی عزیمت پادشاه عربستان به آمریکا برای ادامه معالجات پزشکی، ولیعهد اول زمام امور کشور را به دست گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ملک «عبداله‌بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان یک‌شنبه شب، عربستان را به مقصد آمریکا ترک کرد.

دربار عربستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که شاه‌زاده «سلطان‌بن عبدالعزیز» ولیعهد، معاون نخست وزیر، وزیر دفاع و بازرس کل، که در حال استراحت ویژه در مغرب بود، یک‌شنبه شب وارد ریاض شد.

رسالت

1) «قطع‌نامه سازمان ملل ارزش حقوقی ندارد»

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=46221

سخن‌گوی قوه قضاییه با ابراز تاسف از قطع‌نامه سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران گفت: «این قطع‌نامه ازنظرحقوقی هیچ ارزشی ندارد.» محسنی اژه‌ای افزود: «این اقدامات به اصطلاح سازمان‌های بین‌المللی از جمله حقوق بشر تاسف‌بار است. وی با بیان این‌که سازمان‌های بین‌المللی چگونه خود را با اقدامات غیرموجه بی‌اعتبار می‌کنند؟، گفت: «کشورهایی که بیش از 30 سال است در حال مخاصمه با ما یا به صورت سیاسی یا تبلیغاتی یا پشتیبانی از جنگ نظامی هستند، برای تهیه پیش‌نویس قطع‌نامه برضد ما پیش‌قدم می‌شوند.»

2) «آیت‌اله سیستانی، دولت جدید هرچه زودتر تشکیل شود»

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=46251

«آیت‌اله العظما سید‌علی سیستانی» تشکیل هر‌چه سریع‌تر دولت عراق را خواستار شد و بر عدم حمایت خود از گروهی خاص در این کشور تاکید کرد.

تهران امروز

1) سردار «جزایری» تاکید کرد،

«ناکامی آمریکا برای چالش بین ایران و عربستان»

http://www.tehrooz.com/1389/9/2/TehranEmrooz/428/Page/2/

رییس کمیته تبلیغات دفاعی کشور با بیان این‌که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای منطقه دارای روابط دوستانه و برادرانه است، ادعای یک مرکز مطالعات استراتژیک در آمریکا مبنی بر ارتباط خرید سلاح توسط عربستان و توان این کشور در حمله به ایران را تلاشی ناکام برای تخریب روابط دو کشور مسلمان خواند. سردار جزایری در گفت‌وگو با مهر، گزارشاتی از این دست را در راستای عملیات روانی ارزیابی و عنوان کرد: «هیچ یک از کشورهای منطقه خطری برای دیگری محسوب نمی‌شوند.» وی با اعلام این‌که آمریکا تلاش می‌کند که با رو‌در‌رو قرار دادن کشورهای منطقه به منافع نامشروع خود دست یابد، گفت: «بر این اساس آمریکا عمدتن از طریق نشر اخبار و گزارشات بی‌پایه و اساس و هم‌چنین تشکیل اتاق‌های عملیات روانی به‌دنبال حساس کردن رسانه‌ها برای اثرگذاری خبری‌های نادرست خود است.» معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: «در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای منطقه دارای روابط دوستانه و برادرانه است.»

2) روایت ثمره‌هاشمی از دیدار احمدی‌نژاد و مدودف

«تذکر به مقامات روسی درباره برخی رفتارها»

http://www.tehrooz.com/1389/9/2/TehranEmrooz/428/Page/2/

دست‌یار ارشد رییس‌جمهوری در خصوص دیدار اخیر رییس‌جمهوری اسلامی ایران با همتای روسی‌اش گفت که در این دیدار آقای احمدی‌نژاد تاکید کرده است بعضی اقدامات مسکو با مقوله دوستی دو کشور فاصله دارد. دست‌یار ارشد رییس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که کدام اقدامات روسیه با دوستی فاصله دارد، گفت: «به عنوان مثال آن‌چه در خصوص قرارداد اس 300 اتفاق افتاد از جمله این موارد به شمار می‌رود.»

آفرینش

1) «انتشارگزارش آمانو در هفته جاری»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=73545

گزارش «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در‌باره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، هفته جاری ارایه می‌شود. یک دیپلمات آگاه افزود: «گزارش محرمانه آمانو برای مطالعه در اختیار اعضای آژانس قرار خواهد گرفت.» این دیپلمات که خواست نامش ذکر نشود، افزود: «احتمالن این گزارش سه‌شنبه (امروز) ارایه خواهد شد.»

2) معاون آموزشی دانش‌گاه علوم پزشکی تهران خبر داد،

«تاریخ ثبت‌نام و برگزاری آزمون پذیرش دانش‌جوی پزشکی از لیسانس اعلام شد»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=73577

معاون آموزشی دانش‌گاه علوم پزشکی تهران از ثبت نام سومین دوره پذیرش دانش‌جوی پزشکی از لیسانس در دانش‌گاه علوم پزشکی تهران در نیمه آذرماه سال جاری خبر داد.

دنیای اقتصاد

1) رییس شورای جهانی طلا ارایه کرد،

«تحلیل جدید از وضع بازار طلا»

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=233527

رییس شورای جهانی طلا با اشاره به رشد 21 درصدی قیمت طلا طی یک سال گذشته وجود حباب در بازار طلا را رد کرد، اما گفت: «افزایش قیمت طلا به حدی گسترده و وسیع است که کنترل آن از دست سفته‌بازان نیز خارج شده است. در عین حال قیمت طلا طی هفته‌های اخیر به شدت کاهش یافته و از مرز 1425 دلار به حدود 1360 دلار در هر اونس رسیده است.» رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر کشورمان نیز اظهار نظر کرده است که وضعیت بازارهای جهانی طی این ایام به نحوی است که امکان پیش‌بینی نوسانات بهای طلا وجود ندارد.

2) «افزایش کنترل معاملات مسکن»

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=233549

روند کنترل‌های نظارتی بر معاملات مسکن قرار است تشدید شود. در گام اول طرح خام تعیین اجاره‌بهای مسکن در تهران که نیمه تابستان امسال هم‌زمان با اوج‌گیری نرخ‌های اجاره، در وزارت مسکن مطرح شد، صبح دی‌روز (دوشنبه) در دفتر «علی نیکزاد» برای بررسی بیش‌تر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. وزیر مسکن در اعلام نرخ‌های کارشناسی و فراهم کردن زمینه رعایت این نرخ‌ها توسط مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای مصمم شده است و صنف مشاوران املاک را مامور کرده میانگین اجاره بهای آپارتمان‌های مسکونی (نرخ‌های فعلی) در شمال، جنوب، مرکز شهر و شرق و غرب تهران را شناسایی و به وزارت مسکن ارایه دهند تا دفتر اقتصادی این وزارت‌خانه دامنه مشخصی شامل حداقل و حداکثر نرخ طبیعی اجاره در هر محل را تعیین کند. اما در گام دوم که هم‌اکنون حالت اجرایی گرفته، به مشاوران املاک مجوزهای دوره‌ای برای فعالیت داده می‌شود، به‌طوری که هر بنگاه مسکن با پرداخت 800 هزار تومان 100 فقره کارت شارژ برای تنظیم 100 مبایعه‌نامه در یک‌ماه دریافت می‌کند و موظف می‌شود قراردادها را در سامانه ره‌گیری معاملات مسکن ثبت کند.


 


خبر / رادیو کوچه

مقامات اندونزیای از جمله وزیر زنان این کشور که قصد دارند به روند اجرای عدالت در جریان پرونده قتل زن اندونزیایی که  در کشور عربستان برگزار  می‌شود، نظارت کنند برای سفر به کشور عربستان  منتظر اخذ ویزا از این کشور هستند.

به گزارش پای‌گاه اطلاع‌رسانی جاکارتا گلوب، «لیندا گوملار» وزیر زنان اندونزی اظهار داشت این گروه هم‌چنان منتظر اخذ ویزا از سفارت عربستان در اندونزی هستند.

وی در ادامه افزود: «اخذ ویزا برای سفر یک وزیر نه تنها باید مورد تایید سفارت عربستان در جاکارتا قرار گیرد بلکه مقامات امنیتی کشور عربستان سعودی نیز باید با اخذ ویزا موافقت‌ کنند.»

این مقام اندونزیایی افزود: «اخذ ویزا برای هیت اعزامی بیش‌تر از حد معمول به طول انجامیده است که دلیل هم‌زمانی درخواست ویزا با تعطیلات در عربستان عنوان شده است و ما نیز این دلیل را پذیرفته‌ایم.»

گفتنی است که جسد زن اندونزیایی که در عربستان کشته شده است هفته آینده به این کشور بازگردانده می‌شود.

این در حالی است که چندی پیش کشور عربستان سعودی علی‌رغم برخی مخالفت‌ها به عنوان یکی از اعضای نهاد مدافعان حقوق زنان سازمان ملل انتخاب شده است. از سوی دیگر ایران با وجود تلاش‌های مسوولان آن موفق به کسب کرسی در این نهاد نشد.

بیشتر بخوانید:

«ایران عضویت در نهاد مدافع حقوق زنان سازمان ملل را از دست داد»


 


رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، تیم فوتبال امید ایران با شکست مقابل ژاپن از راه‌یابی به فینال بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو بازمانده است.

دیدار تیم‌های امید ایران و ژاپن در مرحله نیمه نهایی از ساعت 11:30 در ورزشگاه یوژیو با حضور 10 هزار هوادار آغاز شد و با نتیجه 2 بر یک به سود ژاپن خاتمه یافت.

ایران با شکست در این دیدار نتوانست به فینال راه پیدا کند و راهی دیدار رده‌بندی شد. این بازی روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود. حریف تیم امید بعد از پایان مسابقه امروز امارات و کره جنوبی مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«تراکتورسازی به هم‌شهری خود رحم نکرد» (حاوی خبر بازی‌های گوانگ‌جو است)


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • پیش‌رفت در تمرین مقاومت نیاز برای سرمایه‌گذاری اجتماعی مسوول در مالزی را بیش‌تر می‌کند.
  • محی‌الدین سفرش به سراواک را به علت ناراحتی از ناحیه پا لغو کرد.
  • بیش از 500،000 داوطلب در آزمون‌های SPM/STPM شرکت می‌کنند.
  • قبض آب برای کارگران پرلیسی کم می‌شود.
  • فعالیت‌های شادی‌بر‌انگیز در جوهور به مناسبت تولد سلطان.
  • خالد می‌گوید که انتخابات داخلی سلانگور باید هر چه زودتر انجام شود.
  • ازمین علی مرد شماره 2 حزب مردم.
  • فشار‌ها هر زمان بر روی حرب مردم برای توقف انتخابات بیش‌تر می‌شود.
  • مالزی رشد بیش‌تری را در نیمه دوم سال 2011 تجربه خواهد کرد.
  • کشور عمان به سوی مدرنیزه شدن پیش می‌رود.
  • مالزی به رشد 7 درصدی تا انتهای سال جاری دست میابد.
  • برزیل به منظور جلو‌گیری از بی‌نظمی در فصل تعطیلات، رزرو بلیط هواپیما را متوقف کرد.
  • میانمار برای دست‌گیری بمب‌گذار کافه اینترنتی جایزه تعیین کرد.
  • اندونزی میزبان همایش یونسکو در سال 2011 خواهد بود.
  • کره جنوبی به دنبال سلاح‌های هسته‌ای آمریکا نخواهد بود.
  • تغییرات آب و هوایی کشاورزان را مجبور کرده تا وسیله امرار معاش دیگری بیابند.

روزنامه استار

  • یک راننده متجاوز تاکسی به جرم حمله به 7 دختر نا‌بالغ به 82 سال زندان محکوم شد.
  • سواراسا و انصاری در میان خارج‌شوندگان جدید حزب مردم.
  • هواپیما‌های A380 کوانتاس از شنبه وارد خطوط هوایی خواهند شد.
  • بیش‌تر آمریکایی‌های دهه 1960 از وضعیت زناشویی خود راضی نیستند.
  • نجیب می‌گوید که هم‌کاران متحد هیچ‌گاه از چیزی نباید بیم داشته باشند.
  • نخست وزیر: «صدای خود ر ا برای متعادل‌سازی از طریق اینترنت به گوش مردم برسانید.»
  • دفتر مسافرتی مجبور به پرداخت حدود 24،000 رینگیت برای لغو سفر عمره به یک کشاورز شد.
  • توصیه وزارت بهداشت: «در صورت گزیده شدن به بیمارستان‌ها بروید نه کلینیک‌ها»
  • جدال در بین رهبری حزب دموکرات در سلانگور.
  • پاک‌سازی رودخانه کینتا در ایپاه آغاز شد.
  • تاخیر در گسترش فرودگاه باعث نگرانی دولت صباح شده است.
  • در  آخرین روز از فستیوال آب در کامبوج 345 نفر زیر دست و پا کشته شدند.
  • پارلمان اسراییل با انجام رفراندوم بر سر قانون صلح موافقت کرد.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • سرمایه‌گذران خارجی به سمت شرکت‌هایی با مسوولیت اجتماعی جذب می‌شوند.
  • 4 کودک با ناراحتی قلبی منتظر عمل پیوند هستند.
  • 230 میلیون رینگیت در سنگاپور گم شد.

روزنامه مالایی میل

  • دولت افراد مالزیایی خارج از کشور را برای جلوگیری از لکه‌دار کردن تصویر عمومی کشور زیر نظر دارد.
  • 6 تن به ظن ارتباط با قتل یک وکیل باز داشت شدند.

 


خبر / رادیو کوچه

علی اجاقی دانش‌جوی سال آخر رشته‌ی اقتصاد دانش‌گاه اصفهان که پیش‌تر با حکم کمیته انظباطی با سه ترم تعلیق مواجه شده بود روز یک‌شنبه با حکم این کمیته از دانش‌گاه اخراج شده است.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، اجاقی هنگام مراجعه به دانش‌گاه متوجه شد فایل آموزشی وی «بسته شده» و با پی‌گیری‌های به عمل آمده ابتدا نامه‌ی ممنوع‌الورودی وی به دانش‌گاه و سپس حکم اخراج وی صادر شده است.

اجاقی،‌ فعال دانش‌جویی دانش‌گاه اصفهان و مدیر مسوول نشریه‌ی دانش‌جویی «آزاد» است. وی از دوستان نزدیک علی‌رضا داوودی، فعال دانش‌جویی دانش‌گاه اصفهان بوده که سال گذشته در بیمارستان در‌گذشت.

تاکنون از دلیل یا دلایل این حکم گزارشی ارایه نشده است.

لازم به اشاره است اجاقی، ۱۷ تیرماه سال گذشته در منزل شخصی خود در اصفهان بازداشت شده بود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته