-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۳۰, یکشنبه

Latest News from 30Mail for 11/21/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



1389/8/29

در شرایطی که زمان برداشت یارانه‌ها از حساب سرپرست خانواده هنوز مشخص نیست و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ دولت از واریز همین وجه به حساب خانواده زندانیان سیاسی جلوگیری کرده است.

دولت پیش از این برای جلوگیری از واریز یارانه های نقدی به حساب معترضین به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، از ثبت نام کسانی که پیش از این تحت عنوان «زندانی سیاسی» بازداشت شده بودند، خودداری کرده بود.

علاوه بر این خانواده های این افراد با مراجعه به بانک متوجه شدند که به حساب آنها نیز مبلغ «یارانه‌ها» پرداخت نشده است.

به این ترتیب دولت در اقدامی غیرقانونی با عدم ثبت نام از معترضین به نتایج انتخابات، از واریزمبلغ یارانه های نقدی به حساب خانواده آنها نیز جلوگیری کرده است.

دولت مدعی شده که در مرحله اول اجرای این طرح ماهانه 40 هزار و 500 تومان به حساب هر ایرانی واریز خواهد کرد اما این پول تا زمان آزاد‌سازی قیمت‌ها قابل برداشت نخواهد بود.

با اجرائی شدن این طرح پیش‌بینی شده که دولت از محل افزایش قیمت کالاهایی مانند بنزین، گازوئیل، برق و گاز، 20 هزار میلیارد تومان (20 میلیارد دلار) درآمد داشته باشد.

منبع: تحول سبز


 


عضو کميسيون اجتماعی مجلس:
1389/8/29

یک عضو کميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که در سال گذشته، طلاق در ايران حدود 13 درصد رشد داشته، در حالی که رشد ازدواج در همان زمان، يک درصد بوده است.

صمد فدايی با اشاره به اينکه آمار زنان «طلاق گرفته» در ايران به شش ميليون نفر رسيده، افزود: «مقام اول طلاق را به نسبت جمعيت، استان تهران دارد و استان‌های خراسان، کرمانشاه و کردستان در مقام‌های بعدی قرار دارند.»

این نماینده مجلس با اشاره به رشد 15 درصدی سالانه آسيب های اجتماعی در ايران، گفت: «در کناراين آمارها، موارد ديگری هم مانند افزايش سن ازدواج، کاهش سن بلوغ جنسی، کاهش سن فرار از خانه و کاهش سن اعتياد وجود دارد.»

وی در ادامه با اشاره به وجود خلع قانونی در این زمینه و انتقاد از عدم مسئولیت پذیری بهزیستی خاطرنشان کرد: «شناخت و مقابله با آسیب های اجتماعی در حوزه زنان یکی از مهمترین وظایف سازمان بهزیستی است؛ بهزیستی در این خصوص باید برنامه بدهد و در پی توانمند سازی و اشتغال این زنان باشد.»

بر اساس آخرین آمار رسمی سازمان ثبت احوال، به طور متوسط روزانه 352 طلاق به ثبت رسیده است که این آمار ایران را در رتبه چهارم طلاق در دنيا قرار میدهد.

منبع: خبرآنلاین

پیشینه:

نرخ رشد طلاق همچنان صعودی است

از هر چهار ازدواج در کشور یک مورد به طلاق منجر می‌شود

ایران رتبه چهارم طلاق در دنیا را دارد


 


1389/8/29
محسن مخملباف، روز پنجشنبه 18 نوامبر هنگام دریافت دکترای افتخاری سینما از دانشگاه نانتق پاریس، درباره شرایط سیاسی کنونی ایران و وضعیت دشوار سینماگران ایران سخن گفت و دکترای خود را به شهدای جنبش سبز ایران تقدیم کرد. وی گفت: «ترجیح می دادم در چنین شرایطی، تنها درباره هنر و سینما صحبت کنم. اما چگونه می توانم فراموش کنم شرایط دشوار دوستان سینماگرم در ایران امروز را؟! سینماگر ایرانی سینما را چون آینه‌ای در مقابل جامعه قرار می‌دهد تا مردمی را که توسط تلویزیون دولتی و سینمای حکومتی با دروغ بمباران شده‌اند را به حقیقت خود باز گرداند.» ویدیوی زیر سخنرانی آقای مخملباف در این مراسم است.


 


سخنگوی فراکسیون اقلیت:
1389/8/29

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی طی یک گفت و گو با ارزیابی عملکرد یک ساله سازمان صدا و سیما گفت: «متاسفانه صدا و سیما نتوانسته است که به عنوان یک نهاد ملی خبر رسانی و در میان مخاطبان جایی برای خود باز کند» وی معتقد است در بهترین حالت این سازمان رسانه یک جناح خاص بوده است.

داریوش قنبری با بیان اینکه صدا و سیما به شکلی بد وارد موضع‌گیری‌های سیاسی شده، افزود: «همین ورود به مسایل جناحی تا حدودی باعث شده که اعتماد مردم نسبت به این سازمان تضعیف شود.»

نماینده مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: «متاسفانه مشاهده می‌کنیم که این نهاد وظیفه اصلی‌اش را پوشش اخبار دولت می‌داند به گونه ای که به جای تریبون نظام تبدیل به تریبون دولت شده است.»

وی در ادامه انتقادات خود از صدا و سیما گفت: «در یک سال گذشته این سازمان واقعیات جامعه را به خوبی منعکس نکرده و بعضا مردم نامحرم تلقی می‌شوند.»

این نماینده مجلس همچنین جای خالی طنز‌های انتقادی در برنامه‌‎های صدا وسیما را محسوس دانست و عنوان کرد: «در گذشته شاهد بودیم که به موضوع طنز توجه می‌شد و فضا برای نقد و نقادی جدی فراهم بود، در صورتیکه الان در تولیدات صدا و سیما چنین برنامه‌هایی را مشاهده نمی‌کنیم.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «صدا وسیما در راستای بازسازی خودش و در راستای بازسازی اعتماد عمومی نسبت به این نهاد بایستی اقدامات مفیدی انجام دهد تا آن ذهنیتی که نسبت به عملکرد این نهاد شکل گرفته دچار تغییر و تحول شود.»

پیش از این رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود که اگر صدا و سیما بخواهد برای «یک باند» فعالیت کند، اعتماد مردم را از دست می‌دهد. اکبر هاشمی رفسنجانی به صدا و سیما توصیه کرده بود که برای اینکه عملکرد «ملی» داشته باشد باید به همه مردم توجه کند.

علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز طی نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما، خواستار آن شده بود که میلیون‌ها رای دهنده به نامزدهای انتخاباتی منتقد محمود احمدی نژاد، از امکان حضور در رسانه ملی بهره‌مند شوند.

منبع: فرارو

پیشینه:

سازمان مجاهدین: صدا و سیما کیهان تصویری شده است

مجید انصاری: صدا و سیما یک رسانه ملی نیست

سهم و حق رسانه‌ای میلیون‌ها منتقد و مخالف دولت را بدهید


 


یک فعال حقوق کودک:
1389/8/29

عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان اعلام کرد با وجود آنكه در مدارس تنبيه عليه كودكان در حد مرگ اعمال مي‌شود اما هنوز از اعمال خشونت‌هاي اين چنيني در مدارس جلوگیری به عمل نمیآید.

ثريا عزيزپناه با اشاره به كودك آزاري و اعمال خشونت بر روي دانش‌آموزان در نظام آموزشی کشور، گفت: «وقتي نظام آموزش كشور تنبيه را تبليغ مي‌كند و در اغلب موارد با وجود داشتن بخش‌نامه و دستورالعمل‌هاي متعدد به تنبيه كودكان دامن مي‌زند، متاسفانه این مسئله به عرف تبديل میشود.»

وی با اشاره به اظهارات اخير وزير آموزش و پرورش در مورد فوت یک دانش آموز بر اثر تنبیه معلم، تصریح کرد: «اظهارات اين چنيني وزير آموزش و پرورش به رفع موانع كمكي نمي‌كند بلكه دست‌ها را براي تنبيه كودكان و دانش‌آموزان باز مي‌گذارد.»

وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفته بود: «در مورد تنبيه كودكان در مدارس نمي‌توان برنامه‌ريزي كرد؛ فقط مي‌توان ابراز تاثر كرد.»

عزیزپناه این اظهار نظرها را چوب لای زخم گذاشتن خواند و با طرح این سوال که جاي خالي سيستم آموزشي كجاست، تصریح کرد: «تنبيه عليه كودكان در حد مرگ اعمال مي‌شود در حاليكه هيچ اراده‌اي براي جلوگيري از آن وجود ندارد.»

این اظهار نظرها در پی آن صورت میگیرد که معلم عصبانی یک مدرسه راهنمایی در زاهدان برای تنبیه یکی از دانش آموزان با گوشه كتاب به سر او ضربه‌ای وارد آورد که این دانش آموز پس از وخیم شدن حال عمومی‌اش و پس از یك هفته بستری شدن در بیمارستان جان خود را از دست داد.

منبع: ایلنا

پیشینه:

طعم «پس گردنی» و «خط‌کش های یک متری» در مدارس ایران

آزار جسمی و روانی کودکان در مدارس ایران متداول است

بیش از یکصد هزار مورد کودک‌آزاری در ایران وجود دارد


 


نماینده مریوان در مجلس:
1389/8/29

نماینده مریوان و سروآباد در صحن علنی مجلس نسبت به نحوه ارائه آمار توسط نماینده دولت که در مخالفت با یکی از پیشنهادات کمیسیون کشاورزی سخن می‌گفت، اعتراض کرد و گفت: «نماینده دولت آمار غلط ارائه می‌دهد.»

اقبال محمدی با انتقاد از نماینده دولت،افزود: «نماینده دولت در سخنان خود لایروبی 14 هزار کیلومتر قنات را مربوط به فعالیت 30 سال گذشته عنوان کرده و پیشنهاد افزایش 21 هزار کیلومتری میزان این لایروبی را غیرقابل اجرا خواند در صورتی که این 14 هزار کیلومتر تنها مربوط به دوره پنج ساله برنامه چهارم است.»

پیش از این داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفته بود سازمان ثبت احوال با دست‌كاري در آمار، «اطلاعات نادرست» منتشر مي‌كند.

برخی از کارشناسان مسکن در ادامه همین روند، ارقام و آمارهای خوشبینانه «طرح مسکن مهر» را غیر واقعی دانسته و گفته بودند این امر تنها باعث افزایش انباشت تقاضا در این بخش شده است.

اعتراض به آمارهای غیرواقعی و نادرست از سوی نمایندگان دولت در حالی صورت میگیرد که محمود احمدی‌نژاد در همایش روز آمار خواسته بود که آمار مایوس کننده اعلام نشود و به دنبال آن رئیس مرکز آمار نیز از انتشار آمار ضعف‌های کلان اقتصادی در رسانه‌ها جلوگیری به عمل آورد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز در اظهار نظری زیر سئوال بردن آمار‌های ارائه شده از سوی مراکز دولتی را موجب «تضعیف» اعتماد مردم خوانده و آنرا در جهت «اقدامات دشمن برای بی اعتماد کردن مردم نسبت به مسئولان» عنوان کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود گفته بود از دولت احمدی‌نژاد به عنوان دروغگو‌ترین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی نام برده می‌شود که برای جبران کاستی‌ها و ضعف‌های مدیریتی، اقدام به انتشار آمار‌های غیرواقعی و دروغین می‌کند.

منبع: خانه ملت

پیشینه:

«سازمان ثبت احوال با دست‌كاري در آمار، اطلاعات نادرست منتشر مي‌كند»

آمار و ارقام اعلام شده برای «طرح مسکن مهر» غیرواقعی و تبلیغاتی است


 


1389/8/29

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشستی با خبرنگاران از برنامه ریزی برای خروج هواپیمای توپولف از ناوگان هواپیمایی کشور تا پایان بهمن خبر داد.

رضا نخجوانی با بیان اینکه حدود 21 فروند هواپیمای توپولف به صورت ملکی در کشور داریم، گفت: «این هواپیما به رغم داشتن 20 سال سابقه استفاده در کشور فاقد ویژگی ها و شرایط اقتصادی لازم برای ماست و دستاوردی برای ما نداشته است.»

نخجوانی با بیان این که شرکت هایی که هواپیمای توپولف دارند، تا پایان بهمن برای جایگزین کردن آن فرصت دارند گفت: هواپیمای جایگزین از سوی شرکت های هواپیمایی و باتوجه به ویژگی های مختلف از جمله ویژگی اقتصادی هواپیماها انتخاب خواهد شد.

سال گذشته نیز رضا نخجوانی اعلام کرده بود که این سازمان مشغول بررسی خروج کلیه هواپیماهای توپولوف از ایران است و در مصاحبه‌ای در آبان‌ماه امسال، آن را «خواست مردم» قلمداد کرده بود.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران «مصرف سوخت بالا» و «بدبین بودن مردم به این نوع هواپیما» را از دلایل اصلی خروج این نوع هواپیما از ناوگان هوایی کشورعنوان کرده بود.

ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌تواند به آسانی هواپیماهای پیشرفته غربی و یا قطعات آن را بخرد. این موضوع علاوه بر فرسودگی ناوگان هوایی ایران باعث شده تا طی سال‌های گذشته خرید هواپیماهای روسی رایج شود.

مقام‌های سازمان هواپیمایی ایران نگفته‌اند هواپیماهای جدیدی که قرار است جایگزین توپولوف شود چیست.

منبع: واحد مرکزی خبر، مردمک
 


 


1389/8/29

سخنگوی کارگروه «بررسی اختلاف نظر میان دولت و مجلس» اعلام کرده است که پس از 18 جلسه با حضور نمایندگان دولت، مجلس، شورای نگهبان و صاحبنظران پیشنهادهای خود را برای رفع اختلافات به رهبری تسلیم کرده است.

احمدی نژاد در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی درخواست کرده بود برای رفع برخی موانع فعالیت دولت که از سوی مجلس شکل می‌گیرد، دستورهای مقتضی را صادر کند که بر اساس این درخواست، کارگروه «بررسی اختلاف نظر میان دولت و مجلس» به دستور آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل شد. 

عباسعلی کدخدایی این پیشنهادها را در دو محور اصلی یکی درباره لزوم اصلاح آیین نامه داخلی مجلس و دیگری درخصوص تفسیر برخی اصول قانون اساسی برشمرد که در هر دو مورد مجلس باید اقدام کند.

وی اضافه کرد: «همچنین با توجه به اهمیت لوایح تقدیمی از دولت به مجلس و لزوم هماهنگی هر چه بیشتر مفاد این لوایح با نظر دولت، لازم است فرصت استرداد لوایح از دولت بعد از تصویب کلیات لایحه در صحن مجلس نیز ممکن باشد.»

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: «پیشنهاد شد رئیس جمهور حق داشته باشد درباره نقض اصول قانون اساسی ازطرف سایر قوا از آنان سوال کند، تذکر دهد و پیگیری کند.»

سخنگوی کارگروه رفع اختلاف گفت: «پیشنهاد دیگر این بود که سوال نمایندگان از وزیر، مربوط به وظایف وزیر باشد نه درباره اموری که وزیر هیچ اختیاری در آنها ندارد؛ همچنین سوال باید مربوط به حوزه ماموریت و مدت ماموریت رئیس جمهور و وزیر کنونی باشد.»

این کارگروه پیشنهاد کرده است که مجلس شورای اسلامی در مواردی که از صلاحیت این نهاد خارج است مانند اصول 108 و 112 اختیار قانونگذاری نداشته باشد. همچنین در این امور امکان ارجاع مصوبات احتمالی پس از ایراد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام هم وجود نداشته باشد.

عباسعلی کدخدائی در پایان تصریح کرد «درباره مصوباتی مانند نظارت استصوابی شورای نگهبان، شمول اختیارات رهبری، اختیارات مجلس خبرگان، وظایف و اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام و مواردی که محل بار مالی آن تعیین نشده است، مجلس حق ورود و بررسی ندارد و در صورت ورود و رد شورای نگهبان، مجلس حق ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام را ندارد و در صورت ارجاع، مجمع حق بررسی و اظهار نظر ندارد.»

منبع: واحد مرکزی خبر

پیشینه:

لاریجانی نسبت به «تخلفات دولت احمدی نژاد» به قوه قضائیه شکایت کرد

مجلس احمدی‌نژاد را از ریاست مجمع عمومی بانک مرکزی برکنار کرد

احمدی‌نژاد: دولت در راس امور است، نه مجلس!

سکوت مجلس در برابر «قانون‌گریزی دولت» بی‌توجهی به «حقوق مردم» است

حامیان احمدی‌نژاد: مجلس را به توپ می‌بندیم


 


1389/8/29

مهدی هاشمی در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای؛ دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه، با بیان این که «مطمئنم یک دادگاه عادل منع تعقیب صادر خواهد کرد و تهمت‌زنان رسوا خواهند شد» نوشته: «فضا را برای یک دادرسی معتبر، عادلانه، منصفانه و ترجیحاً علنی مناسب کنید و هر زمان که لازم می‌بینند، احضاریه‌ای قانونی توسط وکلای اینجانب ابلاغ کنند و من در وقت قانونی حضور خواهم داشت.»

وی با بیان این که «مقامات قضائی و اطلاعاتی و شخص حضرت‌عالی به‌گونه‌ای به مردم اطلاع می‌دهید که دستگاه قضائی احضاریه‌ای برای من فرستاده و اینجانب در وقت مقرر در دادگاه حضور نیافته‌ام» تاکید کرده: «آماده حضور در محکمه می‌باشم و شرط‌‌های من را هم می‌دانید که هیچ درخواست غیرقانونی در آن نیست. مهمترین آنها دادگاه مستقل و مصون از تحمیل‌های نیروهای امنیتی است، با همه حقوق دادگاه و متهم و نیز توجه به شکایات متهم. »

هاشمی سپس با بیان این که «هر بار که احتمال مراجعت اینجانب قوی شده، شاهد اوج این شانتاژها بوده‌ایم» گفته: «این خود نشان این است که این جریان دستش خالی است و مایل به برقراری این محکمه نیست و بی‌شک هدف اینها شخص اینجانب نیست، بلکه هدف پدر مظلوم من است.»

وی با اعلام این که «احضاریه مورد اشاره شما همان‌گونه که وکیل اینجانب اعلان کرده، قانونی صادر نشده و گویا فقط برای اعلان و انجام وظیفه بوده» گفته در این احضاریه «اسم متهم و اسم پدر غلط نوشته شده. ثانیاً اتهام ذکرنشده و ثالثاً احضاریه به شعبه‌ بازپرسی در گلوبندگ صادر شده که وجود ندارد.»

هاشمی همچنین از احضار مکرر وکلایش به وزارت اطلاعات و تهدیدشان برای کناره‌گیری از وکالت وی خبر داده و سپس با اشاره به «بدگویی‌ها و اتهاماتی» که «برخی رسانه‌ها و گروه‌های افراطی شناخته شده» منتشر کرده‌اند گفته: «منصفانه نظر بدهید آیا در چنین فضا و شرایط برای قضات عادل و مستقل امکان یک حکم عادلانه وجود دارد؟»

وی سپس با درخواست مجدد «مناسب کردن فضا برای دادرسی معتبر، عادلانه، منصفانه و ترجیحاً علنی» گفته: «شما خودت بیشتر از من سرنوشت امثال آقایان کرمی، رجبی، قبادی؛ آقایاری و نوری‌زاد را می‌دانید.»

منبع: آفتاب
 


 


با ادامه آتش سوزی جنگل‌های گلستان
1389/8/29

ادامه آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی گلستان از جمله پارک ملی گلستان که یونسکو آن را «ذخیره گاه کره مسکون» نامیده، این عرصه‌ها را به قربانگاه وحوش و گونه‌های ارزشمند تبدیل کرده است.

به گزارش مهر بروز آتش سوزی روزهای اخیر به گونه‌های جانوری، زیستی و گیاهی منحصر بفرد در این عرصه‌ها، خسارت جبران ناپذیری وارد کرده است.

معاون محیط طبیعی اداره محیط زیست گلستان نیز با اشاره به نبود فرصت برای برآورد وسعت آتش سوزی اعلام کرد: «هنوز از تلفات حیات وحش در منطقه گزارشی داده نشده و آمار دقیقی از وسعت آتش سوزی در دست نداریم.»

محسن جعفرزاده با اعلام این که «پارک ملی همچنان در آتش می‌سوزد» تاکید کرد: «بالغ بر 300 نفر از گروههای مختلف فعالان محیط زیستی، سازمانهای غیردولتی، هلال احمر، نیروهای نظامی‌و بسیج و مردم معمولی در خاموش کردن آتش دخیل هستند.»

آتش سوزی جنگلهای گلستان از روز چهارشنبه در سطحی از مناطق جنگلی سیجان، ریگ چشمه، کیارام و عرصه‌های روستای ترسه از توابع شهرستان مینودشت آغاز شد و سپس به بخش‌هایی از عرصه‌های جمشید آباد و در ادامه به سطحی از عرصه‌های جنگلی جنوب پارک ملی گلستان واقع در منطقه صعب العبور تنگه گل دچار حریق شد. تلاشها برای اطفای این حریق همچنان ادامه دارد.

به گزارش مهر در روزهای اخیر در عملیات اطفای حریق لاشه سوخته گونه‌های مختلفی مانند، مار، لاک پشت، قورباغه جنگلی، روباه و ... در عرصه‌ها یافت شده است.

اکنون 304 گونه پرنده، 68 گونه پستاندار، 9 گونه دوزیست، هزار و 704 گونه گیاهی در استان گلستان شناسایی شده که برخی از این گونه‌های زیستی تا مرز انقراض پیش رفته‌اند. گلستان تنها به دلیل اینکه یکی از زیستگاه‌های حیات وحش است بلکه به خاطر حفظ بخش قابل توجهی از تنوع زیستی کشور دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است.

پارک ملی گلستان به دلیل موقعیت ممتاز و جاذبه‌های فراوان زیستی، در سال 1977 از سوی سازمان یونسکو عنوان «ذخیره گاه کره مسکون» را به خود گرفت.

منبع: مهر

پیشینه: جنگل‌های مینودشت همچنان در آتش می‌سوزد


 


دبير كميته‌ي ملي موزه‌هاي ايران خبر داد
1389/8/29

دبير كميته‌ي ملي موزه‌هاي ايران (ايكوم) از تخريب كامل گنبد ايلخاني امامزاده يحيي در زواره توسط تعدادي از مردم اين شهرستان با هدف ساخت گنبدي بزرگ‌تر خبر داد.

احمد محيط طباطبايي گفت: «در زمان تخريب گنبد، فرماندار و نيروي انتظامي زواره مداخله كردند، ولي متأسفانه نيروي انتظامي مجروح شد. سپس با هدف جلوگيري از بروز مشكل جدي‌تر، فضا توسط نيروي انتظامي آرام شد؛ اما برخي افراد از اين آرامش براي تخريب گنبد امامزاده يحيي استفاده كردند.»

همچنین به گفته یکی از دوستداران میراث فرهنگی در شهرستان زواره، «8 سال پيش، طرح توسعه‌ي امامزاده يحيي توسط هيأت امنا، با تخريب مسجد اين امامزاده آغاز شد. پس از تخريب مسجد و ساخت سالني جديد به‌جاي آن، بحث‌ها به معماري گنبدخانه‌ي امامزاده يحيي رسيد و اين‌كه طرح گنبدخانه با ساختمان جديد هم‌خواني ندارد و بايد به‌نحوي باشد كه با فضاي ساختمان جديد تطابق داشته باشد.»

او گفت: «ساختمان جديد به يك گنبد با قطري حدود 15 متر نياز داشت، درحالي‌كه قطر گنبد تاريخي امامزاده يحيي فقط پنج متر بود.»

وي با اشاره به فعاليت سه شيفته‌ي شبانه‌روزي گروه تخریب کننده گفت: «كل بافت شهر تاريخي زواره در فهرست آثار ملي ثبت شده است؛ اما متأسفانه افرادي شبانه بخشي از اين بافت را تخريب كردند.»

او همچنين به نزديك بودن اين امامزاده به مسجد جامع زواره كه به گفته‌ي او، يكي از 13 مسجد قرارگرفته در فهرست انتظار ثبت جهاني است، اشاره  کرد و گفت: «ارتفاع گنبد جديد امامزاده يحيي بيش‌تر از ارتفاع گنبد پيشين خواهد بود. در اين شرايط، مسجد جامع زواره از فهرست انتظار براي ثبت جهاني خارج مي‌شود.»

با وجود پي‌گيري‌هاي انجام‌ شده، مسؤولان ميراث فرهنگي در شهرستان زواره هنوز توضيحي درباره‌ي اين تخريب نداده‌اند.

منبع: فرارو


 


به گفته مدیر کل محیط زیست لرستان:
1389/8/29

 

تالاب‌های 11 گانه استان لرستان به علت عدم حفاظت و به دلیل اینکه جزو مناطق حفاظت شده محسوب نمی شوند، در حال محو شدن از پهنه طبیعت این استان هستند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین نگرانی ما در مورد تالاب‌های پلدختر بحث دخل و تصرف‌های صورت گرفته در حریم آنها است، گفت: «این امر موجب از بین رفتن برخی از تالاب‌های استان شده است.»

محمد‌حسین بازگیر گفت: «به عنوان مثال با استمرار روند تعرض زمین‌های کشاورزی به تالاب دورود دیگر چیزی از این تالاب باقی نمانده است.»

وی همچنین به دخل و تصرف صورت گرفته در حریم تالاب گری بلمک پلدختراشاره کرد و افزود: «با صرف هزینه‌های زیاد آب تالاب گری بلمک توسط یک کانال به طول دو کیلومتر به رودخانه تخلیه می‌شود تا با خشک شدن این تالاب زمینه توسعه اراضی کشاورزی در این منطقه فراهم شود.»

«این امر موجب شده است که از مساحت 600 هکتاری تالاب گری بلمک بیش از 500 هکتار آن از دست برود.»

بازگیر در ادامه به احداث و حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف تالاب‌های پلدختر هم اشاره کرد و گفت: «با ادامه این روند دیگر اثری از تالاب‌های استان لرستان باقی نخواهد ماند.»

این در حالی است که سالانه بیش از 15 گونه پرنده که برخی از آنها جزء گونه‌های کمیاب هستند به این تالاب‌ها مهاجرت می کنند.

پیشتر هم گزارش شده بود که تالاب هامون استان سيستان و بلوچستان هیچ گونه ورودي آب ندارد و تالاب خشک شده است.

منبع: مهر

پیشینه خبر: هامون خشك شد

تالاب شادگان در خطر آلودگی نفتی


 


مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی:
1389/8/29

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی از ارائه درس دو واحدی «آشنایی با دفاع مقدس» از ترم آینده در تمامی دانشگاه‌های کشور برای دانشجویان دوره کارشناسی خبر داد و گفت: «هر دانشجویی در هر رشته تحصیلی می‌تواند این درس را مانند سایر دروس عمومی انتخاب کند.»

به گفته ابوالفضل حسنی، «پیش از این تنها چند دانشگاه برای تدریس این درس اعلام آمادگی کرده بودند که هم اکنون با تصویب نهایی تمامی دانشگاه‌ها باید نسبت به ارائه این درس به دانشجویان اقدام کنند.»

وی همچنین از بررسی دروس اختیاری دیگری نیز به جز آشنایی با دفاع مقدس در شورای عالی برنامه ریزی خبر داد، که پس از تأیید توسط وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ می شود.

«درس آشنایی با دفاع مقدس یک درس دو واحدی اختیاری در مجموعه دروس معارف اسلامی در گرایش انقلاب اسلامی است.»

منبع: مهر


 


1389/8/29

 

سايت رسمي بنياد گلشيري و احمد شاملو فيلتر شده است.

سایت رسمی بنياد گلشيري از روز پنجشنبه 27 آبان ماه فيلتر شده و از دسترس خارج شده است.

فرزانه طاهری رییس بنیاد گلشیری ضمن تایید این خبر گفت: «درباره دليل فيلتر شدن اين سايت مسولان اطلاعي به ما ندادند. من نيز اصلا نمي‌دانم از چه طريقي بايد پيگير فيلتر شدن سايت باشم اما از آنجاكه توان راه‌اندازي سايت جديدي را نداريم؛ فعاليت‌هاي خود را از همين سايت پيگيري خواهيم كرد.»

طاهری گفت: «اين سايت بسيار دير به‌روز مي‌شد و فقط در آن اخباري پيرامون جايزه بنياد گلشيري و همچنين آثار مرحوم گلشيري منتشر مي‌شد. گهگاهي نيز اگر ويژه‌نامه‌اي منتشر مي‌شد؛ در اين سايت قرار مي‌گرفت.»

علاوه بر این سایت رسمی احمد شاملو هم همزمان با سايت گلشيري فيلتر شده است.

آيدا سركيسيان همسر احمد شاملو نیز در این خصوص گفت: «از هفته‌ي گذشته عده‌اي از علاقمئدان تماس مي‌گرفتند و اعلام مي‌كردند كه نمي‌توانند وارد سايت شوند. اما دليل اين موضوع را من نمي‌دانم.»

پیش از این نیز سایت لغتنامه دهخدا که این دایره المعارف عظیم را به صورت آنلاین در اختیار کاربران اینترنت قرار می‌دهد و در رتبه 389 سایت‌های پربازدید ایرانی قرار داشت فیلتر شده است.

یک رسانه‌ نیمه دولتی مدعی شده بود که این دایره المعارف با سوء استفاده از برند علمی و فرهنگی خود به فعالیت علیه منافع ملی و همکاری با جریان های ضدانقلاب می پرداخته است.

منبع: ایلنا

پیشینه خبر: وبسایت لغت‌نامه دهخدا در ایران فیلتر شد


 


میرحسین موسوی:
1389/8/29

میرحسین موسوی نسبت به ایجاد هر گونه آشوب ساختگی در ایران تحت عنوان «فتنه سبز یا سرخ یا هر عنوان دیگری» هشدار داد.

آقای موسوی این موضوع را در پیامی به دانشجویان در آستانه روز ۱۶ آذر (روز دانشجو) ابراز داشته است.

به گزارش وب‌سایت کلمه، این رهبر جنبش سبز هشدار داده که این گونه اقدامات می‌تواند «وسیله‌ای برای فریب افکار عمومی و انحراف نهادهای نظارتی و تسویه حساب‌های جدید سیاسی» باشد.

میرحسین موسوی دانشجویان را «دیده‌بان بیدار مخاطرات جامعه ایران» خوانده و به کسانی که آنها را «مستبدان» نامید، یادآوری کرد که به کارگیری زر و زور و تزویر، فاصله مردم را با آنها بیشتر می‌کند.

وی نوشته است که «مستبدان، روز به روز تنهاتر می‌شوند، ... هر انتقاد و نصیحتی را توطئه‌ای برای نابودی خویش می‌پندارند و بدتر آنکه منافع خودشان را مساوی با منافع ملی می‌گیرند و در چنین وضعی ناچار به سلاح‌داران تکیه می‌کنند.»

موسوی در ادامه پیام خود افزوده که حکومت با تحکیم مناسبات فرقه‌ای با الگوی «اطاعت محض یا اخراج»، برانگیختن کینه‌های ناشی از شکاف عمیق‌تر شده میان فقرا و اغنیا، می‌خواهد قدرت چند روز بیشتری در دست قدرتمندان باقی بماند.

وی سپس در خصوص قانون هدفمند شدن یارانه‌ها گفته است که این قانون «جراحی دردناکی نامیده می‌شود که جان اقتصاد بیمار ناشی از سیاست‌های من در آوردی و فساد عمیق را بیش از پیش در مخاطره قرار داده است.»

آقای موسوی از مسئولان جمهوری اسلامی پرسیده که «کجا رفت وعده نفت بر سر سفره‌ها و قول برخورد با مفسدین؟»

او اشاره کرده است: «حتی اگر تمام مساجد و نهادهای سنتی در خدمت محکومیت جنبش سبز به کار گرفته شوند، سه میلیون دانشجوی آگاه و فرهیخته می‌توانند با پراکندن پرسش‌ها و نقدها، پل‌های ارتباطی نیرومندی با همه اقشار مؤمن و مستضعف برقرار کنند.»

میرحسین موسوی همچنین در پیام خود بر لزوم اجرای بدون تنازل قانون اساسی، پرهیز از خشونت، التزام به اخلاق و روش‌های اخلاقی به عنوان خط مشی اصولی همراهان جنبش سبز تاکید کرده است.

منبع: جرس و رادیو فردا


 


1389/8/29

محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی ایران می‌گوید چنانچه بانک‌ها پول واریزی به حساب‌های طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را در بخش اعطای وام به کار گیرند، نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

آقای بهمنی روز جمعه ۲۸ آبان گفته است: «به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که هیچ‌کدام حق استفاده از پول‌های واریزی به حساب افراد در هدفمندی یارانه‌ها را در بخش اعطای تسهیلات ندارند.»

به گفته رئیس بانک مرکزی، پولی که در قالب اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب‌های اشخاص واریز شده است، در صورت وارد شدن به جامعه از طریق اعطای وام‌های بانکی، می‌تواند میزان نقدینگی موجود در اقتصاد ایران را دچار تغییرات جدی کند و گرانی و افزایش ناگهانی نرخ تورم از اثرات زیانبار آن خواهد بود.

وی همچنین به مردم توصیه کرده است که از پول واریزی به حساب‌هایشان به صورت تدریجی برداشت کنند و یا از آن برای پرداخت قبض‌های آب و برق استفاده کنند.

در آستانه حذف یارانه‌ها، دولت و مقام‌های سیاسی و انتظامی بارها تهدید کرده‌اند که اگر شرکتی یا فروشنده‌ای کالایی را با قیمت بیشتری بفروشد، به سازمان تعزیرات معرفی خواهد شد.

منبع: بی‌بی‌سی


 


اسد‌الله بادامچیان:
1389/8/29

اسد‌الله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی می‌گوید که حزب موتلفه هیچ فعالیت اقتصادی ندارد چرا که به گفته وی براساس قانون احزاب، فعالیت اقتصادی برای آنها ممنوع است.

آقای بادامچیان که در برنامه تلویزیونی «دنیای سیاست» شبکه دوم سخن می‌گفت، اظهار داشت: «اینکه ما را منحصر به بازار بدانند، مطلب غیرواقعی است.»

وی همچنین گفته که بودجه این حزب از «کمک‌های ویژه برخی علما و گاهی سهم امام بر اساس نظر مراجع تامین می‌شود.»

بادامچیان افزوده که «برخی در این 31 سال کوشیدند مدرکی درباره فعالیت‌های اقتصادی ما بدست بیاورند ولی نتوانستند، چون ما به دنبال این هستیم با پول حلال این تشکیلات را اداره کنیم.»

بادامچیان در شرایطی فعالیت‌های اقتصادی این حزب را رد می‌کند که بخشی از هیات موتلفه در فعالیت‌های تجاری شرکت داشته و بازار را در دست دارد و به نام موتلفه بازار یا بخش اصناف جمعیت موتلفه در بازار تهران شناخته می‌شود.

هر چند موتلفه در زمینه سیاسی دولت‌گرا است ولی از نظر اقتصادی مخالف کنترل کامل وزارت بازرگانی و وزارت اقتصاد و دارایی بر همه فعالیت‌های تجاری و مبادلات اقتصادی است.

منبع: خبر‌آنلاین


 


روزنامه رسالت:
1389/8/29

روزنامه رسالت در سرمقاله امروز (شنبه) خود نوشته که اعتراض‌های سال گذشته تلاش برای «بازتولید مدرنیته» بود و هشدار داده که «دوستی با کافران و مشرکان ما را به وادی سکولاریسم می‌کشاند.»

محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت ادعا کرده که «غربی‌ها در فتنه سال 88 برای بازگشت سکولارها به قدرت، آنها را با سرخاب و سفیداب اسلامی می‌خواستند به بازار رقابت بفرستند، اما مردم دست آنها را خواندند.»

به نوشته انبارلویی «فاشیسم، لیبرالیسم و سوسیالیسم، مدرنیته از یک‌صد سال پیش تاکنون در ایران با تبلیغ و ترویج سکولاریسم مشغول سربازگیری بوده و اکنون نیز هستند.»

وی در ادامه با دفاع از بازنگری سرفصل‌‌های دروس علوم انسانی در دانشگاه‌ها نوشته که «اینکه علوم انسانی در دانشگاه‌ها آلوده به سمومات سکولاریسم است و باید از آنها سم‌زدایی شود، حرف درستی است.»

منبع: روزنامه رسالت

پیشینه
«تمامیت‌خواهان بیش از علوم انسانی با حقوق انسانی مخالفند»
صدور مجوز برای ۱۲ رشته علوم انسانی دیگر متوقف شد


 


محمدجواد لاریجانی:
1389/8/29

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر با متهم کردن کشورهای غربی به مداخله در امور ایران، سازمان جاسوسی بریتانیا را عامل قتل ندا ‌آقاسلطان معرفی کرد.

این اظهارات آقای لاریجانی عصر پنجشنبه در مخالفت با پیش‌نویس قطعنامه‌ کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ایران ایراد شده است.

در قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، از شکنجه، قطع اعضای بدن، سنگسار و «نابرابری گسترده جنسیتی و خشونت علیه زنان» به عنوان مصادیق نقض حقوق بشر یاد شده است.

محمدجواد لاریجانی در مخالفت با به رای گذاشته شدن این پیش‌نویس، کشورهای غربی را به نقض گسترده حقوق بشر و نیز دخالت در رویدادهای پس از انتخابات متهم کرد.

لاریجانی در ادامه به صراحت قتل ندا آقاسلطان را به بریتانیا نسبت داد و گفت: «یک نکته غم‌انگیز اینکه یک مامور ام آی ۶ انگلیس که من می‌توانم اسم او را افشا کنم، در یک روز دوشنبه به ایران می‌آید و در همان روز در یک خیابان خلوت ندا آقا سلطان، این دختر مظلوم را می‌کشد.»

محمدجواد لاریجانی در حالی قتل ندا آقاسلطان را به بریتانیا نسبت می‌دهد که تاکنون از سوی مقام‌های دولتی و حکومتی و رسانه‌های جمهوری اسلامی روایات متعددی درباره کشته شدن وی در روز شنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۸۸ منتشر شده است.

منبع: ایسنا و رادیو فردا


 


1389/8/29

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان گفته است که نماینده ویژه خود در امور خاورمیانه را برای گفت و گو درباره سرنوشت دو خبرنگار بازداشت شده آلمانی با مقام‌های ایرانی به ایران می‌فرستد.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین از مقام‌های ایرانی خواسته است، در برخورد با خبرنگاران بازداشت‌شده آلمانی به حقوق بین‌الملل پایبند باشند و تاکید کرده است: «به ویژه شرایط مناسب زندان از جمله این موارد است.»

به گفته گیدو وستروله، نماینده وی حامل «پیام روشنی» در این زمینه برای مقام‌های ایرانی خواهد بود.

در روز هجدهم مهر ماه سال جاری دو خبرنگار آلمانی در حالی که در تبریز سرگرم انجام مصاحبه با پسر سکینه محمدی بودند بازداشت شدند.

یکی از این خبرنگاران چند روز قبل در برنامه‌ای در تلویزیون جمهوری اسلامی علیه خود «اعتراف» کرد و گفت که به وسیله مینا احدی، فعال حقوق بشر در آلمان فریب خورده است. پخش این «اعترافات» با اعتراضات بسیاری، از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز مواجه شد.

منبع: رادیو فردا


 


1389/8/29

سازمان مواد مخدر نیجریه اعلام کرده است که ۱۳۰ کیلوگرم هروئین در داخل محموله ای از قطعات خودرو که از ایران ارسال شده بود کشف و ضبط شده است.

این سازمان اعلام کرده که «منابع خارجی» از چهار ماه پیش به نیجریه اطلاع داده بودند که این محموله عازم بندر آپاپا در لاگوس، پرجمعیت ترین شهر نیجریه، خواهد شد.

میچل اوفویجو سخنگوی این سازمان به خبرگزاری رویترز گفت که پس از ورود این محموله، قطعات یکی از موتورهای ارسالی باز و در داخل آن ۱۳۰ کیلوگرم هروئین به ارزش ۹/۹ میلیون دلار کشف شد.

وی گفت: «این محموله از ایران می آمد و ما سه نیجریه ای را به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر کرده ایم.» ایران هنوز به این ماجرا واکنشی نشان نداده است.

خبر کشف هروئین در نیجریه در حالی منتشر شده است که روابط ایران و نیجریه اخیرا به دلیل کشف محموله‌ای از اسلحه در نیجریه که گفته می‌شود در ایران بارگیری شده است رو به سردی گراییده است.  

منبع: بی‌بی‌سی

نیجریه توقیف سلاح از ایران را به شورای امنیت گزارش کرد
متکی: يک شرکت خصوصی به نيجريه سلاح ارسال کرده است
«محموله سلاح کشف شده در نيجريه، در ايران بارگيری شده است»
نیجریه: دولت ایران در ارسال محموله سلاح دست داشته است


 


1389/8/29

وزارت خارجه هند با احضار کادار ایران در دهلی نو به موضعگیری اخیر آیت الله خامنه ای درباره منطقه کشمیر اعتراض کرده است.

آیت الله خامنه ای در پیام سالانه حج خود گفت: «امروز کمک به ملت فلسطین و محاصره شوندگان غزه، همدردی و همراهی با ملت های افغانستان و پاکستان و عراق و کشمیر، مجاهدت و مقاومت در برابر تعدّی آمریکا و رژیم صهیونیستی، پاسداری از اتحاد مسلمانان و مبارزه با دستهای آلوده و زبان های مزدوری که به این اتحاد ضربه میزنند، و گستردن بیداری و احساس تعهد و مسئولیت در میان جوانان مسلمان در همه اقطار اسلامی، وظائف بزرگی است که متوجه خواصّ امت است.»

به گزارش روزنامه هندو، وزارت خارجه هندوستان با احضار رضا علایی، کاردار ایران، ضمن ابراز «ناخرسندی عمیق» خود از اظهارات آیت‌ الله خامنه‌ای، این گفته‌ها را «دخالت در تمامیت ارضی و حاکمیت» این کشور دانسته است.

از سوی دیگر هند روز پنجشنبه برای اولین بار مخالفتی با قطعنامه انتقادی سازمان ملل متحد درباره وضع حقوق بشر در ایران نکرد و رای ممتنع داد. هند در گذشته به چنین قطعنامه هایی رای منفی می داد.

برخی از تحلیلگران معتقدند که این اقدام هند در اعتراض به اظهارات رهبر ایران درباره منطقه کشمیر بوده است.

منبع: رادیو فردا و بی‌بی‌سی

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته