-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۲۹, شنبه

Latest News from Koocheh for 11/20/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شهره شعشعانی/ رادیو کوچه

قصه‌های ما، از رویا تا واقعیت برنامه‌ای‌ است که به ادبیات داستانی و ادبیات مستند می‌پردازد. در این برنامه قصه‌هایی از نویسندگان ایرانی و‌ خارجی می‌خوانیم و از خاطره‌هایمان می‌گوییم. قصه‌ها و خاطره‌های مشترکی که در پیچ‌و‌تاب تصاویر تو‌در‌تویشان هر کدام ما چه‌بسا خود را در آینه‌ی زندگی و خیال دیگری باز یابیم.

«محمد‌علی جمال‌زاده» را «پدر داستان‌نویسی نوین ایرانی» خوانده‌اند. او به اتفاق صادق هدایت و بزرگ علوی آغاز گران نوع تازه ادبیات داستانی هستند که در غرب به نام رمان و داستان کوتاه شناخته شده است. پیشینه این هنر در رمان، به «سروانتس» و اثر جاودان او «دن کیشوت» می‌رسد، و در داستان کوتاه به شیوه‌ی امروزی هم موپاسان و چخوف در اروپا و نویسندگانی مثل ادگار آلن‌پو و ملویل در آمریکا از پیش‌تازان بوده‌اند.

در مورد سه نویسنده ایرانی پایه‌گذار ادبیات داستانی نوین فارسی جالب است گفته شود که هر سه جلای وطن کردند، یا تاب فراز و فرودهای پر‌تلاطم سیاسی و اجتماعی کشور خود را نیاوردند یا جامعه تاب نوآوری‌های آن‌ها را نیاورد، و در هر حال این سه داستان‌نویس فارسی زبان در خاک اروپا سکنا گزیدند و همان‌جا چشم از جهان بستند. نکته دیگری که در‌باره این سه تن باید گفت این است که در آثار بزرگ علوی گرایش سیاسی و حزبی او کمابیش مشهود است، حال آن که در آثار جمال‌زاده و هدایت چنین گرایش‌هایی مشاهده نمی‌شود.

تا پیش از جمال‌زاده داستان کوتاه را چه به نثر، چه به نظم در ایران «حکایت» می‌خواندند. جمال‌زاده خود نیز با عنوان داستان کوتاه مانوس نبود و داستان‌هایش را با وجودی که به شیوه یا به قول خودش «اسلوب» غربی می‌نوشت، معمولن همان «حکایت» می‌خواند.

میراث جمال‌زاده، هدایت و بزرگ علوی با جلای وطن ناگزیرشان تا حدودی در ایران بحران زدهء بعد از جنگ دوم جهانی عقیم ماند. رویارویی قدرت‌های پیروز در دوران جنگ سرد، ادبیات مبارز، آرمان‌خواه، و توده‌پسندی را می‌طلبید که در آن کفه‌ی ترازوی سیاست سنگین‌تر از کفه‌ی هنر بود، و این موضوع کمابیش جهانی بود و تنها مختص ایران نبود. به‌عنوان مثال در فرانسه نیز «ژان پل سارتر» و «کامو» بر جای «فلوبر» و «پروست» نشسته بودند، صرف‌نظر از بحث کیفی آثار نویسندگان می‌توان گفت وجه نسبت جانشینان هدایت و جمال‌زاده در ایران دوران جنگ سرد همان وجه نسبت فلوبر و پروست با سارتر و کامو در فرانسه است.

با این همه میراث آغازگران ادبیات نوین داستانی ایران فراموش نشده و تا جایی که به جمال‌زاده مربوط است حتا نیاز به بازنگری عمیق‌تر در وادی نقدهای احساساتی یا تنقیدهای سیاسی و ایدئولوژیک گذشته به‌خوبی احساس می‌شود، به‌خصوص که داستان‌های او در کمال شگفتی امروز می‌بینیم از گذر ایام بسا به سلامت بیش‌تری از بسیاری از داستان‌های حتا نویسندگان نسل بعد از خود بیرون آمده و نخستین داستان او «فارسی شکر است» که در این برنامه خوانده می‌شود خود شاهدی بر این مدعاست.

داستان کوتاه «فارسی شکر است»، برای نخستین‌بار در مجله «کاوه» چاپ «برلین» به سال 1921 منتشر شده است.

موسیقی:

پیش‌درآمد و چهارمضراب همایون‌، استاد جلیل شهناز

چهار مضراب ابوعطا، از آلبوم فریاد

حسین علی‌زاده‌: تار

کیهان کلهر: کمانچه

همایون شجریان: تنبک


 


مه‌‌شب ‌‌تاجیک/ رادیو کوچه

«کریستف‌‌ کیشلوفسکی» در شهر ورشو به دنیا آمد و کودکی خود را در چند شهر کوچک لهستان گذراند. وی هم‌راه با پدر مهندسش که مبتلا به سل بود به شهرهای مختلفی در پی بهبودی می‌رفت. در 19 سالگی در یک دوره آموزش آتش‌نشانی شرکت کرد. اما پس از چندین ماه آن را رها کرد. دوره‌ای که به اعتقاد خودش دوره‌‌ی پخمه‌‌گی‌‌اش بود، اما تلاش او برای معافیت از خدمت نظام‌‌وظیفه چیزی بر خلاف این گفته را نشان می‌‌دهد و نشانه‌‌ای از هوش آمیخته با طنز اوست.

دریافت برگه‌‌ی معافیت با پذیرش او در مدرسه‌‌ی سینمایی لودز هم‌زمان شد‌. مدرسه‌‌ای که بارها در امتحان ورودی آن شرکت کرده ولی هر بار در مرحله‌‌ی آخر مردود شده بود. به این ترتیب او به مدرسه‌‌ای می‌رفت که در آن «آندری‌‌وایدا»‌، «کریشتف زانوسی» (Krzysztof Zanussi) و «رومن پولانسکی» (Roman  Polanski) تحصیل کرده بودند. او از سال 1964 تا 1968  در این مدرسه به تحصیل پرداخت و به عنوان پایان‌‌نامه، فیلمی مستند به نام «از شهر لودز»(From the City of Lodz) ارایه داد. کیشلوفسکی کارش را با ساخت فیلم‌های مستند شروع کرد. فیلم‌‌های او در شروع دهه‌‌ی هفتاد در زمانی ساخته می‌‌شدند که فیلم مستند و سازندگان آن‌ها نقش مهمی در زندگی اجتماعی لهستان داشتند. در آن زمان به دلیل سانسور موجود در دولت کمونیستی، فیلم‌سازان قادر به نمایش حقایق به آن شکل که در خور نام فیلم مستند باشد نبودند. همین مسئله موجب شد که مستندسازان برای بیان عقایدشان و ارایه‌‌ی پیام مورد نظرشان‌، از کنایه‌‌هایی استفاده کنند که به عنوان کدهای مشترک بین آن‌ها و تماشاچیان عمل کند‌‌، بدون آن‌که دست‌گاه سانسور بتواند جلوی آن‌ها را بگیرد‌. این بیان پر از نیش و کنایه و به کار نبردن زبانی ساده و بی‌‌پیرایه، بعد‌‌ها، حتا زمانی که کیشلوفسکی از ساختن فیلم‌‌های سیاسی دست کشید هم ادامه یافت.

سال‌‌های فعالیت کیشلوفسکی در زمینه‌‌ی ساخت فیلم‌‌های مستند، رد پایش را بر آثار بعدی او ، حتا آخرین کارهای داستانی‌‌اش بر جا گذاشته است. موضوع اصلی برای او نحوه‌‌ی دیدن و طرز نگرش به دنیا است. با این همه کیشلوفسکی مستندسازی را به یک‌باره رها کرد‌. یک حادثه سبب شد که او از این کار دست بکشد. هنگامی که در ایست‌گاه مرکزی قطار ورشو برای نخستین بار صندوق امانات نصب شد، او تصمیم گرفت با مخفی کردن یک دوربین از عکس‌العمل مردم در برابر این پدیده‌‌ی تازه، فیلم‌برداری کند‌. چند روز بعد با دخالت پلیس و ضبط فیلم‌‌ها معلوم شد که زنی مادرش را کشته و جسد او را قطعه قطعه کرده و در دو چمدان جا داده و در همان شب در یکی از صندوق‌‌ها گذاشته است‌. البته تصویر این زن میان فیلم‌‌های کیشلوفسکی نبود اما امکان اجبار به خبرچینی‌‌، آن‌چنان برای او چندش‌‌آور بود که ساخت فیلم مستند را کنار گذاشت.

در سال 1957 بدون هدف شغلی، وارد دانش‌گاه ورشو در رشته‌‌ی کارشناسی تاتر شد. سپس تصمیم گرفت کارگردان تاتر شود اما آن زمان دوره کارگردانی تاتر نبود، پس تصمیم گرفت سینما را به عنوان راه واسط انتخاب کند. کیشلوفسکی از دوران کودکی‌اش خاطرات چندان خوشی نداشت و از آن به‌خوبی یاد نمی‌کرد. در مورد کیشلوفسکی باید به این نکته اشاره کرد که وی از آن دسته کارگردان‌‌هایی است که خیلی دیر مشهور و جهانی شد و حتا بخش عمده‌‌ای از نقدها و اظهار نظرها راجع به فیلم‌هایش بعد از مرگ وی انجام شد که نمی‌‌توانست پاسخ‌گوی آن‌ها باشد. یعنی فیلم‌هایش مثل آثار «ولز» و «هیچکاک» به مرور زمان کشف و شناخته می‌‌شدند. یکی از این نکات فضای سرد و ناامیدانه و گاهی پر از اوهام فیلم‌هایش است که از این حیث او را با «کوبریک» مقایسه کرده‌‌اند که به نظر مقایسه‌‌ای غیرقابل انجام است.

فضای سرد به خصوص درفیلم‌هایی مانند ده فرمان و یا آبی بسیار پررنگ می‌‌شود به خصوص در آبی که با بازی درون‌گرا و نفوذ‌ناپذیر«ژولیت بینوش»هم‌راه است. در این میان سفید نیز به‌طور قطعی یک استثنا است زمانی که «کارول» با بازی «زبیگنیو زاماچوفسکی» به امید انتقام زنده می‌‌ماند و به دوستش هم زندگی می‌دهد. نمادگرایی فیلم‌‌های کیشلوفسکی از نکات دیگر اثار اوست که در فیلم‌‌های وی گاهی اشیا و چیزهایی را می‌‌بینیم که در ظاهر به موضوع اصلی ربطی ندارند ولی در حقیقت آیینه تمام نمای شخصیت‌‌ها هستند. در واقع صحنه‌‌پردازی‌های او در راستای فیلم‌‌هایش بی‌‌نظیر است و با ما حرف می‌‌زنند.

نخستین فیلم داستانی کیشلوفسکی‌، «کارکنان» نام دارد که در سال 1975 برای تلویزیون ساخته شد. اولین فیلم سینمایی او هم «جای‌‌زخم» نام داشت. این فیلم برنده‌‌ی جایزه نخست جشن‌واره‌‌ی فیلم مسکو شد و موقعیت او را هم به عنوان فیلم‌‌سازی که دغدغه‌‌ی اخلاق دارد در سینمای لهستان تثبیت کرد. فیلم بعدی او «بخت‌‌کور»، هم‌زمان با ایجاد جنبش هم‌بستگی ساخته شد، اما نمایش آن بعد از اعلام حکومت نظامی در دسامبر 1981 ممنوع شد و تا 1987در توقیف ماند.

او در سال 1988 با پیشنهاد «پیه‌‌شیه‌‌ویچ» مبنی بر کار روی ده فرمان تورات‌، دست به اجرای پروژه‌‌ای می‌زند که ناگفته پیداست دغدغه‌‌اش ارزش‌‌های اخلاقی از نوع انسان‌‌گرایانه‌‌ است. ده فرمان متشکل از ده فیلم به‌طور تقریبی پنجاه دقیقه‌‌ای برای تلویزیون است که داستان هر کدام از آن‌ها بر اساس یکی از ده فرمان موسا ساخته شده است بدون آن‌که قصد ترویج پیام‌‌های اخلاقی را داشته باشد. از دو فرمان این مجموعه، کیشلوفسکی با تدوینی اندک متفاوت دو فیلم سینمایی هم ساخت، فیلمی کوتاه درباره‌‌ی کشتن، فرمان پنجم و فیلمی کوتاه درباره‌‌ی عشق فرمان ششم آن است.

کیشلوفسکی همواره در فیلم‌‌هایش می‌‌کوشد به عمیق‌‌ترین لایه‌‌های شخصیتی و روانی کاراکترهایش دست یابد و از چیزهای کوچک و بی‌‌اهمیت مفاهیم عمیق انسانی را نتیجه‌‌گیری کند. در نگاه کیشلوفسکی به‌طور اساسی خوش‌بینی جایی ندارد و درست در شرایطی که همه چیز درست پیش می‌رود ناگهان فاجعه‌‌ای چه انتظار داشته باشیم و یا نه اتفاق می‌‌افتد. غرق شدن پسر بچه در فرمان اول دزدیده شدن تمبرها در فرمان دهم، یا اقدام به خودکشی کاراکتر اصلی بعد از وصال به معشوق در فیلم کوتاهی درباره‌‌ی عشق و از همه بارزتر در فیلم «شانس‌‌کور» زمانی که همه چیز مرتب به نظر می‌‌رسد و شخصیت اصلی زندگی خوب و آرامی دارد ناگهان هواپیمایی که با آن مسافرت می‌‌کند، سقوط کرده و او می‌‌میرد. در سینمای کیشلوفسکی ممکن است کاراکتر اصلی به جایی برسد که نهایت بدبختی و سر شکستگی است. جایی که با خود می‌گوییم «دیگر بدتر از این نمی‌‌شود» ولی زود می‌‌فهمیم که بدتر از آن هم وجود دارد.

کیشلوفسکی در سن 54 سالگی در 13 مارس سال 1996 در حین عمل قلب باز پس از حمله‌‌ی قلبی درگذشت و در قبرستان «پوازکی» در ورشو به خاک سپرده شد. قبر او در قطعه مخصوص شماره 23 قرار دارد و مجسمه‌ای از انگشتان شست و اشاره هر دو دست او که همان شکل معروف کادر دوربین فیلم‌برداری را تشکیل می‌دهند، روی آن قرار دارد.


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

روزگاری در ایران «ساواک» از مخوف‌ترین و ترسناک‌ترین نام‌هایی بود که لرزه بر اندام هر انسانی می‌انداخت و آوازه‌ی خشونت و قدرت همه‌گیرش چنان بر اندیشه‌ی ایرانیان سایه انداخته بود، که گاهی تشخیص واقعیت از افسانه درباره‌اش سخت بود. برخی از پدرانمان به یاد دارند، روزهایی را که ترس مامور سازمان امنیت یا همان ساواکی بودن نزدیک‌ترین اعضای خانواده‌شان نیز آن‌ها را رها نمی‌کرد. گاهی در گستردگی دامنه‌ی قدرت و نفوذ آن آن‌قدر زیاده‌روی می‌شد، که ماجرا شکل طنز به خود می‌گرفت. نمونه‌اش این شایعه بود که می‌گفتند ایجاد تیم‌های فوتبال تاج و پرسپولیس به دستور ساواک و به فرمان سرویس اطلاعاتی انگلیس انجام شده است، تا میان مردم اختلاف ایجاد شود و کسی از حکومت شاه انتقاد نکند.

«سازمان‌ امنیت ‌و ‌اطلاعات‌ کشور» که به اختصار «ساواک» خوانده می‌شد، در میانه‌های دهه ۱۳۳۰ شمسی و با هم‌کاری مشترک «موساد» و «سیا» در ایران شکل گرفت و هدف از آن تاسیس یک نیروی پلیس مخفی شبیه الگو‌های غربی‌اش در ایران بود. بخشی از اولین آیین‌نامه‌ی ساواک به این شرح بوده است.

ماده ۱: برای حفظ امنیت کشور و جلوگیری از هرگونه توطئه که مضر به مصالح عمومی است، سازمانی به نام اطلاعات و امنیت‌ کشور وابسته به نخست‌وزیری تشکیل می‌شود و رییس سازمان سمت معاون نخست‌وزیر را داشته و به فرمان اعلی‌حضرت همایون شاهنشاهی منصوب خواهد شد.

ماده ۲: سازمان اطلاعات و امنیت کشور دارای وظایف زیر است :

الف): تحصیل و جمع‌آوری اطلاعات لازم برای حفظ امنیت کشور ب): تعقیب اعمالی که متضمن قسمتی از اقسام جاسوسی است، عملیات عناصری که بر ضد استقلال و تمامیت کشور و به نفع اجنبی اقدام کنند .ج): جلوگیری از فعالیت جمعیت‌هایی که تشکیل و اداره‌کردن آن غیر‌قانونی اعلام شده و یا شود، و هم‌چنین ممانعت از تشکیل جمعیت‌هایی که مرام و روحیه‌ی آن‌ها مخالف قانون اساسی است .د): جلوگیری از توطئه و اسباب‌چینی علیه امنیت کشور ه): بازرسی و کشف و تحقیقات نسبت به بزه‌های زیر :

۱- بزه‌های منظور در قانون مجازات مقدمین بر علیه استقلال امنیت مملکت مصوب ۲۲ خرداد ۱۳۱۰

۲- جنحه و جنایاتی که در فصل‌اول باب‌دوم قانون کیفر عمومی مصوب دی ماه ۱۳۰۴ پیش‌بینی شده‌ است.

نخستین رییس این سازمان، «تیمور‌ بختیار» بود که در سال ۱۳۴۰ به دلیل احساس خطر شاه، در اقدام وی به کودتا از کار برکنار شد و به یکی از مخالفان رژیم تبدیل گشت. بختیار ابتدا به آمریکا رفت و سپس در عراق ساکن شد. وی بعدها در سال ۱۳۴۹ با دستور مستقیم شاه و به دست یکی از ماموران ساواک در عراق به قتل رسید. ساواک که کار خود را از مبارزه با سران و اعضای حزب‌توده آغاز کرده بود، کم‌کم زمینه‌ی برخوردهایش را به دیگر گروه‌های مخالف و روشن‌فکران، دانش‌جویان و هنرمندان گسترش داد. در واقع از سال ۱۳۴۲ به بعد بود که شاه به سازمان‌های امنیتی خویش از جمله ساواک توسعه بخشید، به‌طوری‌ که این سازمان در آن سال از ۵۳۰۰ مامور تمام‌وقت و تعداد بسیار اما نامعلومی از خبرچینان پاره‌وقت تشکیل می‌شد.

«سرلشکر ‌حسین‌ پاکروان» دومین رییس ساواک در سال‌های 1340 تا 1344 بود. او یکی از کسانی بود که پس از دستگیری «روح‌اله ‌خمینی» و با هم‌راهی برخی روحانیون بلندپایه هم‌چون «آیت‌اله‌ شریعت‌مداری»، طرح ارتقای مقام آقای خمینی به آیت‌الهی را پیاده کردند، تا از اعدام او جلوگیری شود، چرا که پاکروان فکر می‌کرد اعدام روح‌اله ‌خمینی به نفع امنیت کشور نیست. او در روز ۲۲ فروردین ۱۳۵۸ در زندان قصر تهران به اتهام خیانت و مفسد فی‌الارض بودن و با تایید حکم از سوی آیت‌اله‌ خمینی تیرباران شد.

«ارتشبد‌ نعمت‌اله‌ نصیری» سومین رییس سازمان‌ امنیت ‌و اطلاعات‌ کشور، ساواک در زمان پادشاهی محمدرضا‌ پهلوی بود. نصیری بیش از ۱۳ سال ریاست سازمان ساواک را تا آخرین ماه‌های حکومت پهلوی بر عهده داشت. وی به‌طور مستقیم با شخص شاه در ارتباط بود. عمل‌کرد وی از جمله ایجاد فضای رعب‌آور امنیتی در کشور‌، دستگیری و شکنجه‌ی شدید هزاران نفر در سراسر ایران و برخورد آهنین ساواک را یکی از دلایل انقلاب ۵۷ دانسته‌اند. در شهریور ۱۳۵۷، پس از برقراری حکومت نظامی در تهران و تغییر کابینه‌ی دولت، کابینه‌ی شریف‌امامی به شاه پیشنهاداتی داد که با اجرای آن‌ها می‌توان جلوی پیش‌رفت انقلاب را گرفت. در این طرح آزادی شماری از روحانیون و اپوزیسیون و برکناری و مجازات برخی از فرماندهان و شکنجه‌گران ساواک بخشی از تدابیر پیش‌گیرانه بود. در راستای اجرای این اصلاحات، نصیری هنگامی که سفیر ایران در پاکستان بود، به تهران احضار و به زندان اوین روانه شد. وی پس از انقلاب و به حکم آیت‌اله‌خمینی، بر پشت‌بام مدرسه رفاه اعدام شد.

آخرین فرمانده ساواک، «سپهبد ناصر مقدم» در اواسط خرداد ماه ۱۳۵۷ به جای نعمت‌اله‌ نصیری به ریاست ساواک منصوب شد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستگیر و تحویل دادگاه‌ انقلاب‌اسلامی شد و جزو اولین گروه از مقامات نظام پیشین بود که محکوم به اعدام شد و حکم اعدام وی در بامداد ۲۲ فروردین ۱۳۵۸ به اجرا درآمد. بسیاری معتقدند که نقش اولیه‌ی ساواک در تهیه، طبقه‌بندی و نتیجه‌گیری از اطلاعات و شرایط موجود، کم‌کم به تحویل مستقیم اطلاعات و گزارش‌ها به شخص محمدرضا پهلوی کاهش یافت و وظیفه‌ی این سازمان از نهادی اطلاعاتی به یک خبرچین و شکنجه‌گر ساده تقلیل یافت.

چیزی که نباید فراموش شود این است که پس از گذشت یکی دو سال از انقلاب‌اسلامی، بنیان‌گذاران آن، وزارت‌خانه‌ای را بنا کردند، که در عمل کار ساواک را انجام می‌داد

پس از پیروزی انقلاب اظهار‌نظرها درباره‌ی ساواک و اعمالی که به آن نسبت داده می‌شد تا اندازه‌ی زیادی تحت‌تاثیر فضای انقلابی آن دوره بود و هیچ‌گاه ثابت نشد. واقعیت این است که سازمان امنیت هیچ نقشی در مرگ افرادی مانند غلام‌رضا ‌تختی، علی‌ شریعتی و جلال‌آل‌احمد نداشت. از سوی دیگر بسیاری از فرماندهان این سازمان، تصویری که به‌وسیله‌ی رهبران انقلاب از ساواک ساخته شده است، را قبول ندارند، و وجود این سازمان و نقش آن را در تامین امنیت ملی کشور از یک‌سو و مقابله با نفوذ شوروی سابق در ایران و پیش‌گیری از تهدیدات بالقوه‌ی همسایگان هم‌چون عراق را از سویی دیگر مثبت ارزیابی می‌کنند. بسیاری دیگر از طرف‌داران رژیم سلطنتی بر این باورند، که در میزان شکنجه‌ها، ترورها و اعدام‌هایی که به‌وسیله‌ی ساواک صورت گرفته بزرگ‌نمایی شده است و شخص شاه و فرماندهان رده بالای آن از بسیاری از جنایات صورت گرفته در زندان‌های این سازمان بی‌اطلاع بوده‌اند. البته این ادعاها از سوی مخالفان رژیم پهلوی نیز بی‌پاسخ نمانده‌اند.

چیزی که نباید فراموش شود این است که پس از گذشت یکی دو سال از انقلاب‌اسلامی، بنیان‌گذاران آن، وزارت‌خانه‌ای را بنا کردند، که در عمل کار ساواک را انجام می‌داد و در بسیاری از موراد برخوردهای خشن‌تری را به کار می‌بست. بعدها مشخص شد که عدم اعدام و نگه‌داری تعدادی از فرماندهان ساواک هم‌چون «حسین ‌فردوست» برای آموزش و ایجاد «وزارت‌ اطلاعات‌ جمهوری اسلامی» بوده است. در واقع دور دیگری از کنترل، سانسور، دستگیری و سرکوب مخالفان آغاز گشت، که معلوم نیست که پایانش به آغاز چه چیز دیگری خواهد انجامید.

منابع:

ایرج‌ پزشک‌زاد، «مروری‌در‌واقعه ۱۵‌خرداد‌۱۳۴۲» ،چاپ سوم

حسین‌ فردوست، «ظهور‌ و‌ سقوط‌ سلطنت‌ پهلوی»، ج ۲، جستارهایی از تاریخ معاصر

صادق ‌خلخالی، انقلاب اسلامی و توطئه گروهک‌ها، «خاطرات آیت‌اله خلخالی»

«خاطرات تاج‌الملوک»، همسر رضاشاه

«همه‌مردان‌شاه»، استفن کینزر

پژوهش‌های بنیاد «برومند»


 


رضا افتخاری/ رادیو کوچه

r.eftekhari@koochehmail.com

پیش‌تر در رادیو کوچه مجموعه‌ای با نام «سعدی‌نامه» داشتیم در باب استاد سخن‌، اشعار و آثار وی که توسط دوست و هم‌کارمان‌، «حمید جعفری» تهیه و اجرا می‌شد و مدتی‌ است که به پایان آمده است‌. از آن‌جا که ما در مجموعه‌ی «اوراق زرین»‌، در محضر بزرگان و ادیبان بنام زبان پارسی هستیم و دانش‌آموزی می‌کنیم‌، این سلسله موضوع را در طول برنامه‌های اوراق زرین پی خواهیم گرفت و خدمت افصح‌المتکلمین‌، استاد سخن‌، شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی‌، پادشاه زبان پارسی خواهیم رسید و از دریای معرفت او بهره‌ها خواهیم برد.

در این راستا‌، مرجع خود را کتاب ارزش‌مند «قلمرو سعدی» تالیف «علی دشتی» قرار می‌دهیم و هم‌چنین استفاده‌ها  خواهیم برد از مقالات و تحقیقات سعدی‌شناسان و ادیبان دیگر.

جدل‌ناپذیر‌ترین کار سعدی سخن اوست‌. در تاریخ ادبی ایران که گویندگان چیره‌طبع فراوانند سعدی به‌طور خیره‌کننده‌ای می‌درخشد. کسی چون او صنعت و سادگی‌، استحکام و روانی‌، عذوبت و رقت را به هم نیامیخته و بدین موزونی سخن نگفته است.

قدرت وی در سخن به پایه‌ای است که نقطه‌های قابل انتقاد وی را در ناحیه‌ی فکری پوشانده و حسن بیان وی چنان بر مطالب او پوشش زیبایی میافکند که خواننده را از غور ‌و تعمق باز می‌دارد و نقطه‌های ضعف و متناقضات گفته‌های وی به چشم نمی‌خورد‌. به همین دلیل قریب هفت‌صد سال گلستان کتابی اخلاقی و تربیتی به شمار رفته و دربست آن را به اطفال می‌آموختند.

همین معنی پرده‌ای از پندار بر دیده‌ی شیفتگان وی کشیده‌، او را جامع‌ترین و کامل‌ترین گویندگان ایران گفته‌اند. در کتابی که به سال 1316‌، به مناسبت جشن هفت‌صدمین سال نگارش گلستان‌، از طرف وزارت فرهنگ منتشر شد و عده‌ی زیادی از فاضلان و صاحب‌نظر مقالاتی در آن داشتند‌، این وجد ‌و ایمان به سعدی خوب مشاهده می‌شد‌: او را شاعر‌، نویسنده‌، حکیم جهان‌دیده‌، دانش‌مند‌، معلم اخلاق‌، راهنمای سیاست‌، عارف و صوفی‌، زاهد و متدین، عاشق‌پیشه و نوع‌دوست و غیره و غیره گفته بودند.

سعدی گم‌راه‌کننده‌ی تمام غزل‌سرایان بعد از خویش است

سعدی گم‌راه‌کننده‌ی تمام غزل‌سرایان بعد از خویش است‌. همه شیوه‌ی او را در غزل دنبال کردند و غالبن در خامی و ابتذال افتادند‌. سهولت بیان وی همه را بدین اشتباه انداخته است که چون وی سخن توانند گفت و هیچ یک نتوانست استحکامی و نرمی را توام کند. زبان فصیح و رسای او همه را می‌فریبد و گاهی نظم فکری را مختل می‌کند.

در فصل سوم از کتاب «قلمرو سعدی»‌، دشتی به نثر سعدی‌، شیوه و ابداع او می‌پردازد‌. در این بخش می‌خوانیم‌: «سعدی فطرتن از آن دسته از اشخاصی‌ است که در فکر و روح آن‌ها دهلیز‌های تاریک و پر‌پیچ و‌خم‌نیست‌. ‌همیشه مستقیم به‌سوی مقصود می‌روند‌، در امور زندگانی و مباحث عقلی راست را پیش می‌گیرند و در قضایا جنبه‌ی ‌روشن را درمیابند‌. بر خلاف دسته‌ای دیگر که چه هنگام درک مطالب و چه در مقام فهمانیدن راه تاریک و غیر‌مستقیم را اتخاذ می‌کنند و گویی در فکر و روح خود نوعی پیچیدگی یا سایه‌ی ابهامی و غموضی دارند که حتا امور خیلی ساده را به تعقید می‌اندازند‌. مطالبی را که افلاطون به زبان ساده و اسلوب فصیح ‌و قابل فهم همگان بیان ‌می‌کند‌، ارسطو در طی اصطلاحات علمی و زبان خشک می‌پیچد.

شاید این امر به سادگی فطری سعدی کمک کرده باشد که وی به‌قول مباحث علمی و فلسفی فرونیافتاده و چون خیام، ناصر خسرو و حافظ دچار تاملات شک‌ برانگیز نشده و از این رو ‌در ذهن و روح او غموض مسایل فلسفی سایه نیافکنده است. یعنی سادگی مردم عادی را دارد پس در طرز بیان او نیز هیچ‌گونه تاریکی ابهامی نیست و شاید اگر به حال خود واگذار می‌شد‌، یعنی در عصری ‌واقع نشده بود که تزیین عبارات به شواهد و امثال ضروری به‌شمار می‌رفت‌، گلستان را از این هم ساده‌تر انشا‌ ‌می‌کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز شنبه، معاون استان‌داری ولایت‌ «لغمان» از 2 انفجار در شهر «مهترلام» مرکز این ولایت خبر داد که بر اثر آن حدود 40 تن کشته و مجروح شده‌اند.

به گزارش الجزیره، مرتضی هدایت قلندرزی زمان وقوع حادثه را 10 صبح امروز ذکر کرد و افزود: «تمامی کشته و زخمی‌شدگان این انفجارها غیرنظامی هستند. هم‌چنین در این انفجارها 3 تن کشته و 36 نفر زخمی شده‌اند.»

این مقام دولتی افغان در ادامه افزود: «انفجار اول که پاس‌گاه پلیس هدف آن بود، بر اثر مواد منفجره کارگذاری شده در یک دوچرخه بود که در نتیجه آن 3 تن کشته و 25 تن دیگر زخمی شدند.»

قلندرزی اضافه کرد: «بلافاصله پس از انفجار اول، انفجار مشابهی در نقطه دیگری از شهر رخ داد که بر اثر آن 11 تن زخمی شدند.»

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این انفجارها را به عهده نگرفته است.


 


مصطفا خلجی/ رادیو کوچه

حال شاعر تهران خوب است

قایق‌سوار بودیم

در ایست‌گاه آب

بالای نهرها

در کوچه‌باغ تجریش

از شیب جویبار

رفتیم

رو به پایین

هم‌راه آبشار

این هفته خبر رسید که حال شاعر تهران خوب است. «شاعر تهران» لقبی است که «مدیا کاشی‌گر» به «محمد‌علی سپانلو» داده است و چه کسی لایق‌تر از سپانلو برای این لقب.

«مهدی اخوت» از دوستان و هم‌کاران قدیمی محمدعلی سپانلو  که این روزها به‌طور تمام وقت مراقبت از سپانلو را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت جسمانی این شاعر گفته است: «وضعیت فعلی‌ سپانلو به گونه‌ای هست که امور عادی زندگی را در منزل از سر گرفته و هم‌چون گذشته مطالعه هم می‌کند.»

سپانلو اواخر مهرماه گذشته در بیمارستان «جم» تهران عمل جراحی پانکراس را پشت‌سر گذاشت و پس از چند روز از بیمارستان مرخص شد و در حال حاضر دوران نقاهت را پشت‌سر می‌گذارد.

هم‌زمان با انتشار خبر بهبودی سپانلو، ایلنا خبر داد که کتاب محمدعلی سپانلو از سری کتاب‌های تاریخ شفاهی، برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد ارسال شده است. از این سری کتاب‌ها تاکنون 12 جلد منتشر شده که 5 کتاب را نشر زرنگار و 7 کتاب را انتشارات ثالث منتشر کرده است. «صمد به‌رنگی»، «صادق هدایت»، «هوشنگ گلشیری»، «عبدالعلی دستغیب»، «ضیا‌ موحد»، «لیلی گلستان»، «عمران صلاحی» و «شمس لنگرودی» برخی عنوان‌های این کتاب‌ها هستند.

گردآوری شعرهای مشهدی

در این روزهایی که به گفته منتقدان ادبی، دوران قحطی شعر است، و کتاب شعر خوبی منتشر نمی‌شود، چاپ کتاب‌هایی رواج دارد که بیش‌تر به گردآوری شعر شاعران می‌پردازد، و نه تحلیل آن‌. در لابه‌لای خبرهایی که در این زمینه منتشر شد، خبر گردآوری شعرهای معاصری که به لهجه مشهدی سروده شده از همه جالب‌تر است.

جواد کلیدری که خود از شاعران مشهدی است قرار است این کتاب را گردآوری کند. این کتاب با شاعرانی چون عماد خراسانی و اخوان ثالث شروع و به شاعران امروزی ختم می‌شود.

حرف‌های برنده جایزه جهانی «شعر وحشت»

در این هفته، خبرگزاری ایلنا گفت‌وگویی کرده است با «محسن عمادی» که به تازگی جایزه جهانی شعر وحشت را در اسپانیا دریافت کرده است. او در این گفت‌وگو توضیحاتی را درباره این جایزه که زیاد برای ایرانی‌ها شناخته شده نیست، ارایه می‌کند.

عمادی می‌گوید:‌ «وحشت یک ژانر ادبی برای سرگرم‌سازی یا ترساندن نیست بلکه عین واقعیت است. شعرهایی که کمیته‌ی داوران جایزه‌ی شعر وحشت انتخاب کرده‌اند، به خاطرات کودکی‌ام برمی‌گردند، به گورستانی در روستایمان در شمال ایران و به زلزله‌ای که نوعروسان بسیار را در خاک دفن کرد و هم‌زمان جنگ ایران و عراق یا تجربیات مخوف دیگری که بر نسل آواره‌ی ما رفته‌ است».

جایزه‌ی جهانی شعر وحشت در واقع برای بزرگ‌داشت «گوستالو آدولفو بکر» تاسیس شده ‌است. از بکر به عنوان پدر رومانتیسم اسپانیایی‌ نام می‌برند، شعر او بر شاعران پس از خودش بسیار تاثیر گذاشته است. اسپانیایی‌ها هر سال برنامه‌های متعددی برای بزرگ‌داشت او برگزار می‌کنند، که اهدای این جایزه نیز یکی از این برنامه‌ها است.

عمادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو می‌گوید: «اساسن زاده‌شدن امری هراس‌آور است. ما در هراس خود را کشف می‌کنیم. هرچه بیش‌تر زندگی ‌کنیم این هراس به وحشت بدل می‌شود.» ریلکه می‌نویسد: «هر فرشته‌ای موحش است. اگر یکی از آن‌ها ناگهان مرا به قلبش بفشارد در قدرت موجودیتش مستحیل می‌شوم. چرا که زیبایی چیزی نیست جز آغاز وحشت.»

عمادی ادامه می‌دهد: «هرکسی از فقدان چیزی می‌ترسد که هویتش را با آن می‌شناسد. سرمایه‌دار را مال‌باختگی می‌ترساند، ‌برای او هیچ‌چیز موحش‌تر از آن نیست که سرش کلاه بگذارند، یا در معامله‌ای با فقر روبه‌رو شود. این فقدان وقتی موحش‌تر می‌شود که آن عنصر اساسی هویت، به فرد خیانت می‌کند. مثلن سرمایه به سرمایه‌دار یا عشق به عاشق.»

هفته بزرگ‌داشت‌ها

هفته‌ای که گذشت، هفته بزرگ‌داشت سه شاعر معاصر ایرانی بود که مطبوعات و رسانه‌ها به مناسبت سال‌روز تولد یا درگذشت‌شان یادی از آن‌ها کردند: «بیژن نجدی»، «منوچهر آتشی» و «محمد شمس لنگرودی.»

دستی از من

در آغوش آب

دستی، دور گردن باران است

24 آبان، شصت‌و‌نهمین سال‌روز تولد بیژن نجدی، بود. از این شاعر داستان‌هایی نیز منتشر شده است ولی نجدی همان‌گونه که شعر می‌سرود داستان می‌گفت و نثر داستان‌های او شعرگونه است. نجدی در شعرها و داستان‌هایش زندگی واقعی را به فراواقعیت پیوند می‌دهد و با هم‌ذات‌پنداری با اشیای بی‌جان، خواننده را به دنیایی غریب و بی‌مرز می‌کشاند.

به مناسبت سال‌روز تولد این شاعر و نویسنده مراسمی در تهران برای بزرگ‌داشت او برگزار شد که در آن «یوحنا نجدی» پسر بیژن نجدی به سخن‌رانی پرداخت و عکس‌های منتشرنشده‌ای از این شاعر به نمایش در آمد.

نجدی سوم شهریور 1376 در 56 سالگی بدرود حیات گفت.

هم‌چنین 29 آبان، یعنی امروز، پنج سال از مرگ «منوچهر آتشی» می‌گذرد. به همین بهانه، پنج‌شنبه گذشته جمعی از دوست‌دارانش بر مزار این شاعر جمع شدند و یادش را گرامی داشتند. این در حالی است که هر سال بزرگ‌داشت این شاعر در قالب برگزاری کنگره‌ای، صورت می‌گرفت. با این حال، «سینا برازجانی»، دبیر انجمن اهل قلم بوشهر اظهار امیدواری کرده است که در سال‌های آینده بتوانند جایزه شعر آتشی را برگزار کنند.

هم‌چنین در این هفته یکی از شاگردان آتشی اعلام کرد که قصد دارد شعر منتشرنشده‌ای از استادش را در کنار شعرهایی از خودش منتشر کند.

«مریم سلیمی» در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره علت حضور شعر آتشی در مجموعه شعرش گفت: «آتشی در آخرین سال حیاتش شعری با دست‌خط  و امضا‌ی خود به من هدیه کرد که قرار بود نسخه‌ای از آن را به او بدهم که متاسفانه فرصت این کار پیش نیامد. برای همین تصمیم گرفتم این شعر را که تاکنون در جایی به چاپ نرسیده و یادگاری از این شاعر بزرگ است در مجموعه شعر خودم بگنجانم.»

منوچهر آتشی که ۲ مهر سال ۱۳۱۰ در یکی از روستاهای بوشهر متولد شد، از آخرین شاگردان «نیما یوشیج» بود. او چند روز قبل از مرگش به عنوان چهره‌ی ماندگار ادبیات معرفی شد و این انتخاب حاشیه‌هایی را در پی داشت.

و آخرین خبر این‌که، 26 آبان «محمد شمس لنگرودی»، 60 ساله شد. شاعری که پس از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایران، شعرهای سیاسی‌اش با نام «۲۲ مرثیه در تیرماه» در اینترنت منتشر شد.

به این مناسبت فیلم مستندی درباره‌ی زندگی او، ساخته‌ی «محمد‌حسین محجلین» آماده‌ نمایش می‌شود. این فیلم شامل گفت‌وگوهایی با دوستان شمس لنگرودی مثل «حافظ موسوی» و «شهاب مقربین» است که خود شاعرند.

شمس لنگرودی علاوه بر شعر، کتاب‌هایی را نیز در زمینه پژوهش شعر منتشر کرده است که «تاریخ تحلیلی شعر نو» از مهم‌ترین آن‌ها است.

این شاعر خود شعری برای سال‌روز تولدش سروده است که 26 آبان آن را در وب‌لاگش منتشر کرد:

پروردگارا

نه درخت گیلاس، نه شراب به

از سر اشتباهی

آتش را

به نطفه‌های فرشته‌یی آمیختی

و مرا آفریدی.

اما تو به من نفس بخشیدی عشق من

دهانم را تو گشودی

و بال مرا که نازک و پرپری بود

تو به پولادی از حریر

مبدل کردی.

سپاس‌گزارم خدای من

خنده را

برای دهان او

او را

به خاطر من

و مرا

به نیت گم شدن آفریدی.


 


خبر / رادیو کوچه

رزا قراچورلو و مریم کرباسی‌ دو وکیل بازداشت شده در فرودگاه بین‌المللی تهران روز پنج‌شنبه از زندان آزاد شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت محمد مصطفایی وکیل دادگستری، مریم کرباسی که هنگام بازگشت از ترکیه در فرودگاه بین‌المللی تهران، توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، روز پنج‌شنبه آزاد شد.

هم‌چنین رزا قراچورلو نیز با تودیع قرار وثیقه همان روز آزاد شده است.

این در حالی است که هم‌چنان سه وکیل دیگر بدون تفهیم اتهام و ارایه دلیل یا دلایل بازداشت در زندان به‌سر می‌برند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، دو نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به انعکاس اخبار مجلس در صدا و سیمای جمهوری اسلامی انتقاد کرده و منجر به صدور تذکر کتبی رییس مجلس به این رسانه شده است.

به گزارش خبرآنلاین، یوسف قاسمی نماینده لاهیجان، با اشاره به این‌که برخی مصوبات مجلس، در رسانه ملی و دیگر رسانه‏ها به گونه‎ای علیه مجلس مطرح می‏شوند، از هم‌کاران خود خواست تا به گونه‏ای در بررسی لایحه برنامه پنجم بحث کنند که شان مجلس رعایت شود و دست مایه خبرسازی رسانه‏ها نشود.

به زعم وی، سازماندهی هدف‌گذاری شده‎ای علیه مجلس صورت گرفته است، در صورتی‎که نمایندگان با جدیت مشغول کار هستند و رسانه‏ها به‌ویژه رسانه ملی نباید شان عصاره ملت را در مجلس نادیده بگیرند.

لاریجانی با بیان این‌که این مسئله متینی است که به آن اشاره کردید، ادامه داد: «تذکرتان به جاست. نمایندگان وقت کافی برای بررسی لایحه برنامه می‎گذارند و رسانه‎ها نباید اخبار خلاف واقع منتشر کنند.»

اما تذکر بعدی سبب شد که رییس مجلس به‌طور رسمی از صداوسیما انتقاد کند. موید حسینی صدر نماینده خوی در تذکری با اشاره به این‌که هجمه گسترده‏ای طی سه ماه گذشته علیه مجلس راه افتاده است، اظهار داشت: «این‌طوری حیثیت مجلس صدمه می‎بیند. اگرچه جلسه روز سه‏شنبه هفته گذشته ساعت 6 آغاز شد اما تلویزیون گفت که نمایندگان یک‌ساعت زودتر کارشان را آغاز کردند، ولی دو ساعت زودتر مجلس آغاز به کار کرده بود.»

این در حالی است که پیش از این دولت و مجلس نیز در خصوص اجرای طرح هدف‌مندی یارانه‌ها دچار برخی اختلاف‌ها و تنش‌ها شده‌ بودند.


 


خبر / رادیو کوچه

دفتر دبیر‌کل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درملاقات روز جمعه بان‌گی‌مون و نماینده جمهوری اسلامی‌، ایران ازکمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای سفر به ایران درسال آینده دعوت کرده است.

به نوشته این بیانیه، بان‌گی‌مون از این دعوت استقبال کرده است.

به گزارش رادیو فردا، روز جمعه دبیر کل سازمان ملل با محمد جواد لاریجانی‌، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار پس از صدور قطع‌نامه کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران‌، صورت گرفته است.

روز پنج‌شنبه این کمیته با ۸۰ رای موافق‌، جمهوری اسلامی را به‌دلیل نقض حقوق بشر محکوم کرد.

پیش از این سازمان‌ها و نهادهای حامی حقوق بشر از دبیر کل سازمان ملل خواسته بودند برای بررسی وضعیت حقوق بشر هیت ویژه‌ای را به ایران بفرستد.

بیشتر بخوانید:

«تصویب ‌قطع‌نامه علیه ایران در کمیته سوم سازمان ملل»


 


شنبه 29 آبان  89/ 20 نوامبر 2010

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: مارال

note3تقویم‌تاریخ- مریم

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات شنبه ایران

note3شعر در هفته‌ای که گذشت-«خلق شاعر از نطفه‌ی فرشته»- مصطفا خلجی

note3بخش اول خبرها

note3اوراق‌زرین- «قلمرو سعدی»- رضا افتخاری

note3روز‌نگاشت- «مبتکر سوسیالیسم تعاونی»-  مریم

note3مجله‌ی خبری کابل- آرین

note3پس‌نشینی تند- «حافظان تاج و تخت»- اکبر ترشیزاد

note3بخش دوم خبرها

note3دایره‌ی شکسته- «روایت تازه‌‌ای از ده فرمان موسا»- مه‌شب تاجیک

note3قصه‌های ما، از رویا تا واقعیت- «فارسی شکر است»- شهره شعشعانی

note3بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، بر اثر انفجار معدن زغال سنگ در نیوزیلند 27 نیوزیلندی و 2 استرالیایی در این معدن محبوس شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ملی چین، انفجار گاز در بزرگ‌ترین معدن زغال سنگ باعث حبس 15 کارگر معدن و 12 پیمان‌کار شد.

دو نفر از این افراد تاکنون توانسته‌اند خود را نجات دهند اما از سرنوشت بقیه افراد تاکنون خبری در دست نیست اما مقامات مدیریتی این معدن اعلام کردند تمام کارگران به دستگاه تنفسی که قابلیت تولید اکسیژن را داراست مجهز هستند.

گفتنی است که به خاطر وجود گاز و احتمال انفجار و هم‌چنین قطع ارتباط با کارکنان این معدن عملیات نجات این افراد با مشکل مواجهه است.

قابل ذکر است که «جولیا گیلارد» نخست وزیر استرالیا نیز از هم‌کاری این کشور برای نجات این گروه خبر داد.


 


رادیو کوچه

محسن مخملباف، فیلم‌ساز ایرانی، دکترای افتخاری سینما را از دانش‌گاه نانتق پاریس دریافت کرد. این کارگردان پس از دریافت دکترای افتخاری در روز ۱۹نوامبر آن را به کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات تقدیم کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، آقای مخملباف در سخن‌رانی خود در دانش‌گاه نانتق، به شدت از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران و نیز محدودیت‌هایی که دولت این کشور برای منتقدان خود از جمله فیلم‌سازان و کارگردانان پدید آورده، انتقاد کرد.

وی در ادامه افزود: «سال گذشته میلیون‌ها جوان ایرانی به خیابان‌ها ریختند تا آزادی را فریاد کنند و با موبایل‌های خود تصاویر واقعی‌ای از آزادی‌خواهی مردم ایران را به دنیا فرستادند.»

این فیلم‌ساز ایرانی افزود که اهمیت این تصاویر «حتا از تاریخ سینمای ایران بیش‌تر است.»

دانش‌گاه نانت در پاریس دومین دانش‌گاه بزرگ کشور فرانسه است. مخملباف پیش از این دکترای افتخاری ادبیات را از دانش‌گاه سنت اندروی اسکاتلند دریافت کرده بود.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

بیستم نوامبر برابر است با سال‌گرد درگذشت «رابرت اوون» فیلسوف و مصلح اجتماعی انگلیسی. اوون در سال 1771 متولد شد و در سال 1858 درگذشت. اوون مبتکر سوسیالیسم تعاونی است که افکار خود را در اسکاتلند به معرض تجربه گذاشت.

رابرت اوون فیلسوف و مصلح اجتماعی انگلیسی در «نیوتون» متولد شد. از پدرش یک کارخانه نساجی به ارث برد و به زودی سرمایه‌دار معروفی شد اما چون مردی مهربان بود، برای رفاه کار کارگرانش از ساعات کار کم کرد. اوون اولین کسی است که در جهان به فکر راحتی کارگران افتاده و اصول سوسیالیسیم را از حرف به مرحله عمل درآورد.

اوون مبتکر سوسیالیسم تعاونی است که افکار خود را در اسکاتلند و نیز در یک منطقه کشاورزی در آمریکا به معرض تجربه گذاشت.

اوون با این عقیده که جامعه باید عاری از فقر، جنایت و مرض باشد و مردم با شادی و خوش‌بختی و بدون ترس و هراس از آینده و در نهایت خوش‌بینی زندگی کنند طرح مدینه فاضله خود را نوشت تا یک الگو برای سراسر جهان شود و نخستین مدینه فاضله را به‌نام «نیو لانارک» (New Lanark) به‌وجود آورد.

اوون گفته است که بشر از طریق آموزش و ارتقای سطح آگاهی‌های خود و با زندگانی برادروار می‌تواند به نیک‌بختی و پیش‌رفت دست یابد و باید بهترین آموزش و پرورش و بهداشت یک‌نواخت و مطلقن رایگان برایش فراهم شود و وسایل تفریح و ورزش نیز عمومی و رایگان باشد.

اوون هم‌چنین گفته است که دانش و مهارت بزرگ‌ترین ثروت فرد و جامعه است، بنابراین وسیله کسب دانش و مهارت برای همه کسانی که خواهان و مستعد آن باشند باید فراهم و در دست‌رس همگان باشد. مدیریت جامعه باید حرف نداشته و خالی از هرگونه ضعف باشد و مردم به تحقیق بدانند که برای اداره جامعه چه کسانی را انتخاب کنند و این انتخاب باید عالما و عامدا باشد، بنابراین باید دست‌رسی منصفانه به شناخت چنین افرادی وجود داشته باشد.

وی معتقد نبود که دوره یک نماینده باید به اتمام برسد تا کنار برود. طبق آموزش‌های او، اعضای جامعه باید بتوانند هر وقت که احساس کنند در انتخاب نماینده اشتباه کرده‌اند او را برکنار سازند. به عقیده او، جبران اشتباه باید فوری باشد. به اشتباه نمی‌توان مهلت داد.

اوون به‌جای به‌کار بردن واژه سوسیالیسم، از فرضیه خود به هماهنگی جهانی انسان‌ها و جوامع بشری نام برده و داشتن زندگانی خوب و خوش‌بینی و امید را حق انسان خوانده و گفته است که پیش‌رفت صنعت و تکمیل ابزارها ( تکنولوژی) بشر را آسوده‌تر و زحمتش را کم‌تر می‌کند.

اوون این عقیده را اعلام داشت که کشاورزی و صنعت و سایر منابع تولید که محصول آن‌ها مورد نیاز همگانی مردم است باید به صورت تعاونی اداره شوند و محصول آن‌ها مستقیمن از تولید‌کننده به دست مصرف کننده برسد تا به سود هر دو طرف باشد و گفت که در این صورت است که افراد فی‌مابین (دلال‌ها) که بدون انجام کار مفید، از تولید‌کننده و مصرف‌کننده استفاده می‌برند جذب کار تولیدی می‌شوند و جامعه نیرومند و ثروتمند می‌گردد و طبقات اجتماعی به تدریج از میان می‌روند و یا تفاوت سطح این طبقات به حداقل می‌رسد و کینه و عقده (‌تنفر‌) که مسبب بسیاری از ناهنجاری‌هاست از میان مردم رخت بر می‌بندد.

اوون با فروش هرگونه زمین مخالف بود و زمین و منابع زیرزمینی و آب‌ها را همانند هوا متعلق به همگان می‌دانست که باید در دست دولت به‌عنوان نماینده و مباشر جامعه باشد و این منابع ملی را از طریق اجاره برای بهره‌برداری واگذار کند و اگر موجر در صدد بهره‌برداری برنیاید سند اجاره باطل خواهد بود. به این ترتیب فرد تنها مالک آن چیزی باید باشد که در زمین استیجاری به وجود می‌آورد.

فرضیه اوون دولت‌ها را مکلف می‌کند که با وضع قوانین و اجرای دقیق آن‌ها توزیع ثروت را میان مردم متعادل کنند تا جرایم و فساد به حداقل برسد و از کینه و نارضایتی که عصیان نتیجه آن است اثری نباشد.

از اواخر قرن ۱۹ و در طول قرن ۲۰ تاسیس هرگونه شرکت تعاونی (تولید، مصرف و خدمات) و اموری از قبیل سهیم کردن کارکنان در سود شرکت‌ها و واگذاری موسسات به کارکنان آن‌ها و فروش سهام شرکت‌های عمومی تقلید ناقصی از افکار اوون است که وسیعن هم مورد سو استفاده قرار گرفته است.

بسیاری از جامعه‌شناسان افکار اوون را عملی‌ترین راه سوسیالیستی کردن (محدود) جوامع می‌دانند که با روان‌شناسی، عادات و رسوم مردم هم درگیری نخواهد داشت. برخی از اسلام‌شناسان غرب، اندیشه‌های اوون را بیش از هر فرضیه‌پرداز اروپایی دیگر، نزدیک به تعالیم اسلامی می‌دانند که تاکید بر تعاون در امور و محدودیت مالکیت و نفی بهره بانکی و رد اجحاف، احتکار و کم‌فروشی (فرمول عرضه و تقاضا) دانسته‌اند.

سرانجام رابرت اوون در بیستم نوامبر سال ۱۸۵۸در ۸۷ سالگی درگذشت.


 


آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه

فرهاد دریا آواز‌خوان مشهور افغانی برای اولین بار عصر روز گذشته کنسرتی را در استان نا‌امن هلمند برگزار کرد.

این کنسرت در استانی برگزار شد که قسمت‌های آن در تسلط طالبان می‌باشد و همه روزه شاید برخوردهای مسلحانه است.

فرهاد دریا به سلسله برنامه‌اش تحت عنوان «زندگی زیباست» که هدف آن تشویق روحیه صلح و شنیدن پیام‌های جوانان و رساندن آن به مقامات دولتی می‌باشد این کنسرت را برگزار کرد.

با وجود نگرانی‌های امنیتی در این کنسرت هزاران تن از شهروندان استان هلمند اشتراک کرده بودند.

در اطراف محلی که کنسرت برگزار شد تدابیر خاصی امنیتی در نظر گرفته شده بود.

محمد گلاب منگل استان‌دار هلمند گفت فرهاد دریا هنرمند موفق و  سفیر و سمبول صلح می‌باشد که مردم هلمند را روحیه صلح بخشید.

آقای منگل اظهار امید‌واری کرد که کنسرت فرهاد دریا شماری افرادی را که در مخالفت با دولت قرار دارند تشویق به صلح خواهی خواهد کرد.

پیش از این آقای دریا کنسرتی را در استان هرات در غرب افغانستان برگزار کرد که در ختم آن در نزدیکی‌های محل برگزاری کنسرت انفجاری سبب زخمی شدن سیزده تن گردید.

آقای دریای می‌گوید این گونه موانع مانع برنامه‌های وی شده نمی‌تواند و ماه پیش نیز یک کنسرتی را برای بانوان در استان بلخ در شمال افغانستان برگزار کرد.

وی تصمیم دارد در روز های آینده نیز کنسرت‌های را در استان‌های دیگر افغانستان برگزار کند.


 


خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز جمعه، در کشور پرتغال اظهار داشت کشورهای عضو پیمان ناتو در جریان اجلاس سران در لیسبون موافقت کردند که سیستم دفاع موشکی حافظ همه اعضا باشد.

این سپر دفاعی از کشورهای عضو سازمان ناتو در آمریکای شمالی و اروپا محافظت خواهد کرد.

از سوی دیگر ناتو از تصویب سریع پیمان کاهش سلاح‌های اتمی آمریکا و روسیه (استارت) حمایت کرده است.

این در حالی است که در جریان این نشست، ناتو از روسیه خواسته به سیستم دفاع موشکی بپیوندد.

نشست سران ناتو روز جمعه و با هدف نوسازی استراتژیک پیمان آنلانتیک شمالی و آمادگی برای مقابله با تهدیدهای تازه علیه کشورهای عضو این پیمان، در لیسبون، پایتخت پرتغال آغاز شد.

آندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو در سخن‌رانی افتتاحیه این نشست گفت تغییراتی که بناست در ساختار ناتو ایجاد شود، کشورهای عضو این پیمان را قادر خواهد ساخت به طور موثرتر و با هزینه‌ای کم‌تر، با تهدید‌ها مقابله کنند.

آقای راسموسن گفت ناتو با ایجاد قابلیت های مدرن، به مقابله با تهدیدهای مدرن خواهد رفت. او نشست لیسبون را مهم‌ترین اجلاس تاریخ ناتو دانست.

لازم به اشاره است آمریکا روز جمعه هم‌چنین اعلام کرد بنا دارد برای نخستین بار در افغانستان از تانک استفاده کند. مقام‌های وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند تانک‌های آبرامز 14 M1A1 در اختیار واحدهایی که در ولایت هلمند افغانستان مستقرند قرار خواهد گرفت.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

502 میلادی – دولت وقت ایران بیستم نوامبر در زمان پادشاهی «قباد ساسانی» به دولت روم‌شرقی (قسطنطنیه) اعلان جنگ داد. این اعلان جنگ پس از سه اخطار پی‌در‌پی به دولت روم که این دولت در رعایت تعهداتی که به موجب پیمان صلح سال 442، منعقد شده میان یزدگرد دوم و تئودور سپرده بود تعلل کرده است، صادر شده بود.

1952 میلادی – در دوران حکومت دکتر مصدق، روزنامه‌های تهران بهای سکه طلا را 74 تومان و پنج قران گزارش کرده بودند. این روزنامه‌ها بهای دلار آزاد را 74 قران گزارش کرده بودند. در سال 1331، ایران تحت تحریم انگلستان قرار داشت که یک ابرقدرت وقت بود و نمی‌توانست نفت صادر کند.

1541 میلادی – «ژان کالوین» (Jean Calvin) فرانسوی و یکی از دو موسس اصلی مذهب پروتستان 20 نوامبر در ژنو یک حکومت مذهبی تشکیل داد تا پایگاهی برای پروتستانیسم اروپا باشد. وی ضمن اعلام تشکیل چنین دولتی تاکید کرد که پروتستان‌های فراری و آواره سراسر اروپا را در ژنو پناه می‌دهد و به این ترتیب ژنو در برابر رم قرار گرفت که پایتخت پاپ‌ها بود.

1858 میلادی – سال‌روز درگذشت «رابرت اوون» (Robert Owen) اسکاتلندی که 87 سال عمر کرد. اوون مبتکر «سوسیالیسم تعاونی» است که افکار خود را در اسکاتلند و نیز در یک منطقه کشاورزی در آمریکا به معرض تجربه گذاشت.

1815 میلادی - دولت‌های آلمان، روسیه، اتریش و انگلستان یک اتحادیه بزرگ میان خود تشکیل دادند تا از پیدایش یک ناپلئون دیگر در اروپا جلوگیری کنند.

1866 میلادی -  در پی جنگ داخلی آمریکا و لغو بردگی در این کشور دانش‌گاه «هوارد» در شهر واشنگتن برای تحصیل سیاه‌پوستان تاسیس شد.

1945 میلادی – محاکمه 24 تن از سران حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان و هم‌کاران هیتلر در محکمه فاتحان جنگ در ساختمان قضایی در نورنبرگ آغاز شد که به اعدام برخی از آنان انجامید.

1910 میلادی – درگذشت «لئو نیکلایویچ تولستوی» نویسنده و فعال سیاسی اجتماعی روس که در زادگاه خویش «یاسنایا پالیانا» به خاک سپرده شد. تولستوی یکی از مشهورترین نویسندگان و بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ روسیه است. رمان‌های «جنگ و صلح و آنا کارنینا» جایگاه او را در بالاترین رده ادبیات داستانی جهان تثبیت کرده‌اند.

1998 میلادی – آغاز ساخت ایست‌گاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین. ایست‌گاه فضایی بین‌المللی، یک ایست‌گاه فضایی است که با مشارکت بیش از ۱۵ کشور ساخته می‌شود. این ایست‌گاه فضایی در مدار زمین و در ارتفاع ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است. سرعت آن در مدار معادل ۲۷٬۷۰۰ کیلومتر بر ساعت است، که به این ترتیب روزی ۱۵ بار به دور سیاره زمین گردش می‌کند.

1368 خورشیدی – آثار حجاری شده اقوام گذشته با قدمت 5000 ساله در حومه شهر همدان کشف شد. به‌دنبال کشف این آثار گروه تحقیق در پی کاووش و جمع‌آوری انواع کانی‌ها به نمونه‌هایی از حجاری بر روی سنگ برخورد کردند که در نوع خود بی‌نظیر و برای اولین بار در ایران کشف شده بود.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1)شش پیشنهاد ایران در اجلاس خزر

دکتر احمدی‌نژاد: شرایط همسایگی ایجاب می‌کند ایران و روسیه براساس منافع مشترک در کنار یک‌دیگر باشند. رییس‌جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین بر ضرورت مبارزه هماهنگ با عوامل تهدیدکننده ثبات و امنیت دریای خزر و ممانعت از ورود بازیگران خارجی به منظور حفظ امنیت و صلح این دریا از سوی کشورهای ساحلی تاکید کرد.

2) بانک مرکزی باید در کنار دولت بماند

کارشناسان پولی و بانکی: «کشورهای توسعه یافته‌ای که به اعتقاد حامیان مصوبه مجلس، «بانک مرکزی مستقل» دارند در بحران اخیر مالی جهانی بشدت از تصمیمات بانک‌های مرکزی خود زیان دیدند و در مقابل بانک مرکزی «غیر مستقل ایران» توانست از اثر‌گذاری شدید بحران بر اقتصاد ایران جلوگیری کند.»

جام جم

1)با صدور بیانیه‌ای «نم» قطع‌نامه ضدایرانی را محکوم کرد

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100891458604

کشورهای جنبش غیرمتعهدها با صدور بیانیه‌ای ارایه قطع‌نامه علیه ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل را محکوم کردند. اعضای جنبش غیرمتعهدها ارایه قطع‌نامه در این کمیته را باعث تضعیف ساختار و مکانیزم پیش‌رفته و دقیق «یو.پی.‌آر» دانستند که ایران در سال گذشته در سطح بسیار بالایی در آن مشارکت کرده بود.

2)خطیب جمعه تهران مطرح کرد: «هدف‌مندی یارانه‌ها، شایسته همت مردم»

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100891443458

خطیب جمعه تهران ، هدف‌مند کردن یارانه‌ها را شایسته همت مضاعف مردم دانست و گفت‌: «از آغاز انقلاب اسلامی همه دولت‌مردان گذشته و دل‌سوزان جامعه‌، آرزو داشتند که متکی به نفت نباشیم و امکانات ملی‌، عادلانه توزیع شود.»

کیهان

1) نخست‌وزیر انگلیس: «بی‌بی‌سی ابزار قدرت نرم ما در جهان است»

http://www.kayhannews.ir/890829/14.htm#other1400

دیوید کامرون اعتراف کرد که شبکه خبری بی‌بی‌سی و شورای فرهنگی بریتانیا از ابزارهای موثر قدرت نرم انگلیس در خارج از کشور هستند.

2) افشای اسامی 200 افسر جنایت‌کار جنگ غزه صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت

http://www.kayhannews.ir/890829/16.htm#other1607

افشای اسامی و تصاویر 200 فرمانده صهیونیست که در جنگ غزه، مرتکب نسل‌کشی و جنایات جنگی شده‌اند، رهبران رژیم اشغال‌گر قدس را به وحشت انداخت. یک پای‌گاه اینترنتی پنج‌شنبه گذشته در مورد 200 افسر فرمانده صهیونیستی که دست‌شان به خون غیرنظامیان، زنان و کودکان فلسطینی در جنگ 22 روزه نوار غزه آلوده است، اطلاعات جامعی را منتشر کرده است.

رسالت

1) سامانه موشکی اس 200 با موفقیت آزمایش شد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=45841

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) با اشاره به بهینه‌‌سازی سامانه موشکی اس 200 توسط متخصصان داخلی، گفت: «اخیرن نیز این سامانه با موفقیت مورد تست و ارزیابی قرار گرفت.»

2) تدابیر شدید امنیتی برای نشست ناتو

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=45859

دولت پرتغال برای تامین امنیت نشست ناتو، تدابیر شدید امنیتی برقرار کرده است. نشست دو روزه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حالی در شهر لیسبون آغاز می‌شود که تدابیر امنیتی در این شهر به شدت افزایش یافته است.

تهران امروز

1) حاشیه‌های سومین نشست سران خزر در باکو

http://www.tehrooz.com/

احمدی‌نژاد و مدودف در حالی با هم‌دیگر دیدار کردند که چند ماهی است روس‌ها، ایران را در پرونده هسته‌ای تنها گذاشته‌اند و در روند فشارهای سیاسی غرب علیه ایران با ایالات متحده هم‌کاری می‌کنند. پریخودکو، مشاور رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرده است که مدودف در دیدار با محمود احمدی‌نژاد با صراحت سخن گفته و البته هر دو رییس‌جمهوری از طرح مسایل ناخوشایند در روابط دو کشور هیچ ابایی نداشته‌اند.

2)امشب دولت سرنوشت قیمت و سهمیه بنزین را مشخص می‌کند

http://www.tehrooz.com/1389/8/29/TehranEmrooz/425/Page/1/

وضعیت بنزین آذر‌ماه، امشب در نشستی با حضور مسوولان دولتی در شرایطی مشخص می‌شود که برخی کارشناسان از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تصمیم یارانه‌ای دولت در فاز آزادسازی قیمت‌ها تعبیر می‌کنند و این در حالی است که هنوز برای گازوییل که یارانه بیش‌تری نسبت به بنزین دریافت می‌کند، برنامه‌ای اعلام نشده است.

آفرینش

1)شرط دانش‌جویان انصرافی برای شرکت در کنکورهای دانش‌گاه علمی کاربردی تشریح شد

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=73395

دانش‌جویان انصرافی سایر دانش‌گاه‌ها پس از گذراندن دوره سربازی می‌توانند برای شرکت در دوره‌های کاردانی و کارشناسی دانش‌گاه علمی کاربردی اقدام کنند.

2)تبادل استاد و دانش‌جو با جهان خارج در منطقه 15 اجرایی می‌شود

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=73368

رییس منطقه 15 دانش‌گاه آزاد اسلامی از وجود 5 مرکز دانش‌گاهی بین‌المللی در سطح این منطقه خبر داد و گفت: «آرزوی دیرینه تبادل استاد و دانش‌جو با جهان خارج به زودی اجرایی می‌شود»

خراسان

1)کسی حق سرپیچی از دستور رییس‌جمهوری برای استخدام پرستاران را ندارد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=8&day=29&id=20541

همان‌طور که وزیر بهداشت گفتند هیچ‌کس حق سرپیچی از دستور رییس‌جمهوری مبنی بر استخدام پرستاران را ندارد. به گزارش ایسنا، دکتر حسن امامی‌رضوی ضمن بیان این مطلب در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا نماینده دولت هنگام تصویب قانون برنامه پنجم در مجلس به مصوبه استخدام پرستاران رای منفی داد، گفت: «این پرسش را خود نماینده دولت باید جواب بدهد»

2) اوباما خواهان تصویب فوری پیمان اتمی در سنا شد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=8&day=29&id=20605

باراک اوباما اقدام مجلس سنای آمریکا در تصویب پیمان اتمی با روسیه در سال میلادی جاری را برای امنیت ملی کشورش ضروری اعلام کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، رییس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شماری از وزیران دفاع و خارجه سابق این کشور از جمله هنری کیسینجر، جیمز بیکر، مادلین آلبرایت، ویلیام کوهن، ویلیام پری و نیز برنت اسکوکرافت، مشاور امنیت ملی جورج بوش (پدر) در کاخ سفید دیدار کرد.

دنیای اقتصاد

1)سقف جدید مالیات بر ارزش افزوده

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=233143

نمایندگان مجلس در تازه‌ترین مصوبات خود درباره برنامه پنجم توسعه ماده‌ای را به تصویب رسانده‌اند که بر اساس آن مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر 3 درصد تعیین شده است، سالی یک درصد اضافه می‌شود؛ به طوری که در پایان برنامه پنجم توسعه باید به 8 درصد برسد. مصوبه مجلس در قالب طرح قطع وابستگی بودجه جاری به نفت به‌دست آمد و قرار شد تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم نفت در تامین بودجه جاری به صفر برسد.

2)حمایت بخش خصوصی از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=233126

روز سه‌شنبه هفته گذشته نشستی با حضور محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران و مهدی غضنفری وزیر بازرگانی برگزار شد که در این نشست محمد نهاوندیان حمایت بخش خصوصی از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی را اعلام کرد و گفت: «نباید در راه پیوستن ایران به سازمان جهانی عقب‌گرد کنیم.» نهاوندیان پیوستن ایران به WTO را گامی برای تقویت حضور ایران در اقتصاد بین‌الملل توصیف کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، وزارت امور خارجه هند، سفیر جمهوری اسلامی را در ارتباط با گفته‌های اخیر آیت‌اله خامنه‌ای فراخوانده است.

آیت‌اله خامنه‌ای هفته پیش در سخنانی از نخبگان مسلمان درخواست کرد از «پیکار» مسلمانان «ملت‌های افغانستان، پاکستان، عراق، فلسطین و کشمیر» حمایت کنند.

به گزارش هندوستان تایمز، وزارت امور خارجه هند روز جمعه رضا علایی، کفیل سفارت جمهوری اسلامی را احضار کرد و «ناخشنودی عمیق» دهلی نو را ابراز داشت.

دولت هند در بیانیه‌ای اظهار داشت دهلی نو گفته‌های رهبر ایران را «تجاوزی به تمامیت ارضی و حاکمیت» خود می‌بیند‌.

روز پنج‌شنبه، هند برای نخستین بار به قطع‌نامه سازمان ملل متحد در مورد نقض حقوق بشر در ایران رای نداد. این در حالی است که در‌گذشته، هند علیه قطع‌نامه رای داده بود.

لازم به اشاره است جدایی‌خواهان مسلمان در کشمیرهند از سال ۱۹۸۹ برای استقلال از هند یا ادغام در پاکستان در جنگ بوده‌اند. تاکنون بیش از ۶۰ هزار تن در این مناقشه کشته شده‌اند.


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: میزان خبر

بیت آیت‌اله منتظری درجواب نامه خانواده دبیرکل نهضت آزادی ایران، نام ابراهیم یزدی را هم‌راه با دین‌داری، ایستادگی، شجاعت و مبارزه و اتهامات ایراد شده به او را وهن اسلام دانسته است.

به گزارش میزان خبر، بیت آیت‌اله العظمی منتظری در پاسخ به نامه‌ی دادخواهی خانواده دکتر یزدی خطاب به مسلمانان جهان نوشته‌اند: «اتهام شرکت در نماز جمعه غیر‌قانونی به ایشان از مواردی است که موجب وهن دین می‌باشد، و چنان‌چه این اتهام مضحک، آگاهانه وارد شده باشد، آمرین و عاملین آن گناه بزرگی را مرتکب شده‌اند.»

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

حضور محترم خانواده ارجمند جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی

پس از سلام و آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما و آن عزیز در بند، نامه استمداد شما از مسلمانان جهان را خواندم. ای کاش به جای مسلمانان جهان از همه آزادی‌خواهان جهان استمداد می‌کردید. دادخواهی از همگان حتا مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد برای مظلومان امری پسندیده است. قرآن کریم می‌فرماید: «لا‌یحب‌اله الجهر بالسو‌ من‌القول الا من ظلم»

نام دکتر ابراهیم یزدی همواره با دین‌داری و مبارزه و با شجاعت و استواری هم‌راه بوده است. او یادگار زنده‌یاد مهندس بازرگان و زنده‌یاد دکتر سحابی است.

تفسیر قرآن کریم که در انجمن اسلامی دانش‌جویان ایرانی در آمریکا توسط آقای دکتر یزدی تدریس شده بود و در نوارهای کاست در سال‌های 54 و 55 در بین دانش‌جویان ایران دست به دست می‌شد از مجموعه‌های نفیسی بود که دانش‌جویان مسلمان به آن افتخار می‌کردند.

اتهام شرکت در نماز جمعه غیر قانونی به ایشان از مواردی است که موجب وهن دین می‌باشد‌ و چنان‌چه این اتهام مضحک، آگاهانه وارد شده باشد، آمرین و عاملین آن گناه بزرگی را مرتکب شده‌اند. این نماز جمعه بیش از پنجاه سال قبل توسط آیت‌اله حاج آقا رحیم ارباب اقامه می‌شد و پس از ایشان آیت‌اله غروی اصفهانی آن را ادامه دادند و در سال‌های اخیر آقای دکتر غروی آن را اقامه می‌کردند و با این‌که قدمت آن بیش از نماز جمعه رسمی اصفهان است، میزان فاصله شرعی با آن را رعایت می‌نمودند.

تشکیل و شرکت در نماز جمعه به نظر بسیاری از فقها و مراجع تقلید واجب و به فتوای بعضی از آنان مستحب است. واضح است که برای شرکت در یک نماز واجب یا مستحب اجازه حکومت معنی ندارد.

امیدوارم شما بزرگواران چون گذشته صبور باشید تا اجر بی‌حساب صابران شامل حالتان باشد که: «انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب». و خدا را شاکر باشید که با افتخار و سرفرازی اعلام می‌کنید که خانواده دکتر ابراهیم یزدی هستید که مظلوم است. چنان‌چه همسر و پدر شما از ظالمان بود همیشه نزد مردم شرمنده و سرافکنده بودید و از ناراحتی وجدان نیز رنج می‌بردید. ان‌شا‌اله هر چه زودتر این عزیز دربند و دیگر زندانیان بی‌گناه آزاد شوند و مردم شریف از وجودشان بهره‌مند گردند. والسلام علیکم و رحمه اله و برکاته.


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 


حکم اعدام شهلا جاهد همسر موقت فوتبالیست سابق ایرانی و مجرم به قتل همسر دایم وی براساس نظر دادگاه، که هفته‌ی پیش توسط آیت‌اله لاریجانی امضا شد، به دادستانی ابلاغ شده و او قرار است در صورتی که طی این مدت «اولیای دم» از حکم قصاص صرف‌نظر نکنند، روز 10 آذر ماه این حکم اجرا شود شود.

شهلا جاهد که در حدود 4 سال با ناصر محمدخانی فوتبالیست ایرانی ارتباط داشته، بر اساس رای دادگاه به قتل لاله سحرخیزان، همسر ناصرمحمدخانی، مجرم شناخته شده است. وی ابتدا به یک سال حبس و اعدام محکوم شد اما قاضی دیگری پرونده این حکم را نادرست خوانده و دستور بررسی مجدد آن را داد. طی 9 سال گذشته که شهلا جاهد در زندان به‌سر می‌برد، پرونده‌اش به خاطر ابهامات و نکات ناروشن توسط 31 قاضی بررسی شده است.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • زیر‌ساخت دیجیتالی راهی برای پیش بردن اقتصاد به سوی نوگرایی.
  • مالزی با پیش‌رفت سریع فن‌آوری دچار کمبود غذا نخواهد شد.
  • تیان چوآ و در میان 17 تبرئه شده برای شرکت در تاسیس گروهی غیرقانونی.
  • نخست‌وزیر و معاونش در جشن دیپاوالی وزارت منابع انسانی شرکت کردند.
  • تلفن‌های سلولی مناطق روستایی تا 97 درصد نفوذ خواهد پیدا کرد.
  • سیاون سان پست معاونت حزب دموکرات در پرک را پذیرفت.
  • در معاهده حزب پیش‌رو چیز‌های تعجب برانگیزی دیده خواهد شد.
  • نخستین شبکه 4G بزودی به مالزی خواهد رسید.
  • 608 سازمان برتر گواهی نامه SIRIM را دریافت خواهند کرد.
  • نرخ رشد سرانه مالزی در سال جاری 7 درصد افزایش خواهد داشت.
  • 750 دوپینگی بازی‌های آسیایی جریمه شدند.
  • 11 پرسنل نیروی هوایی هند در سانحه بال‌گرد کشته شدند.
  • رییس جمهوری سری‌لانکا برای دومین بار سوگند یاد کرد.
  • موزه بریتانیا سفر‌ها را برای آشنایی با قبیله جدا‌افتاده پاراگوئه‌ای به تعویق انداخت.

روزنامه استار

  • تظاهرات‌کنندگان در پایتخت هایتی گسترده شدند.
  • وزیر ارشد سلانگور به نوح گفت که مدارک را به هیت مبارزه با فساد مالزی ارایه دهد.
  • مالزی دیگر جای‌گاهی برای قاچاق انسانی نخواهد بود.
  • کمک برای کارکنانی که شرکت‌های آن‌ها دچار ورشکستگی شده است.
  • پلیس پیشنهاد‌هایی برای ارتقا روش‌های بازرسی ارایه داد.
  • سراواک تبدیل به پیش‌روی منطقه‌ای آموزش ایمنی کار می‌شود.
  • جسد یک اندونزیایی در مخزن زباله‌ای در عربستان سعودی پیدا شد.
  • زن زیمباوه‌ای در میان 6 نفر دستگیر شده به جرم قاچاق مواد مخدر.
  • دبیر کل سابق حرب مردم خواستار توقف انتخابات برای پست معاونت حزب شد.
  • مالزی برای موج احتمالی آنفلونزا آمادگی کامل دارد.
  • آن سان سوچی می‌خواهد با نظامیان وارد مذاکره و توافق شود.
  • نظامیان اسراییلی سه نقطه از مناطق فلسطینی‌نشین را هدف قرار دادند.
  • پادشاه عربستان دوباره در بیمارستان بستری شد.
  • آلمان می‌گوید ترس ترور نامیبیایی تنها یک آزمایش بوده است.
  • ارمیکا می‌گوید که تانک‌های جنگی بیش‌تری به افغانستان اعزام می‌دارد.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • درخواست‌ها برای به کارگیری مجدد کارکنان سالم.
  • شرکت سرمایه‌گذاری Ambank در نظر دارد شرکت خدمات‌رسان KFC و Pizza Hut را خریداری نماید.

روزنامه مالایی میل

  • حکم بازداشت دو هفته‌ای برای 4 مظنون از آمریکای لاتین.
  • جاده بنگسر بهبود میابد.
  • حرکت‌های هندی‌تباران تامیل نشانه‌ای از خشونت ندارد.

 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، سخن‌گوی وزارت خارجه ویتنام گزارش بین‌المللی مذهبی 2010 ایالات متحده  آمریکا که توسط دولت این کشور انتشار  یافته‌ را مورد انتقاد قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری غیرمتعهدها، «نگوئین پوئونگ نگا» سخن‌گوی وزارت امور خارجه ویتنام گزارش‌های ارایه شده در مورد آزادی‌های مذهبی در ویتنام که در این گزارش آمده است را مورد قبول ندانسته و نسبت به آن واکنش نشان داد.

این مقام ویتنامی گفت آزادی‌های مذهبی طبق قانون اساسی این  کشور مورد احترام است و به طور واقع نیز انجام می‌شود.

این مقام ویتنامی تصریح کرد که  این امر هم‌چنین مورد توافق جامعه بین‌المللی نیز قرار دارد که در ویتنام به مذاهب گوناگون احترام گذاشته می‌شود.

سخن‌گوی وزارت خارجه ویتنام تاکید کرد این گزارش برای بار دیگر با اطلاعات غلط ارایه  شده است.


 


کنت تیمرمن / واشنگتن تایمز

برگردان از فرهنگ ایران (لازم به ذکر است در بخش‌های از ترجمه با توجه به ادبیات استفاده شده در رادیو کوچه ادیت شده است)

هر روز که می‌گذرد حکومت ایران به ساختن بمب اتم نزدیک‌تر می‌شود، چیزی که کسی مایل به پذیرفتن آن نیست ولی آمریکا وظیفه اخلاقی دارد که همه امکاناتش را برای جلوگیری از اجرای برنامه‌های تسلیحات اتمی ایران به‌کار برد، پیش از آن که ما یا متحدان ما ناگزیر به عملیلت نظامی علیه این کشور شوند.

تاکنون آمریکا از امکاناتی که در اختیار دارد برای تغییر واقعی در ایران استفاده نکرده است. بودجه صدای آمریکا در سال 2006 افزایش یافت و شمار کارمندان بخش فارسی آن چهار برابر شدند، بی‌آن‌که در کیفیت برنامه‌های آن بهبودی حاصل شود. بدتر از آن‌ هنگامی که هدف تبلیغ و گسترش‌ فرهنگ دموکراسی و تاثیر‌گذاری روی مردم است، ما به اندازه  پولی که خرج کرده‌ایم به دست نمی‌آوریم.

نمونه‌های بسیاری دیده شده است، بخش فارسی صدای آمریکا کار راخراب‌تر می‌کند و آمریکا را یک قدرت بی‌مسوولیت نشان می‌دهد که توجهی به مبارزات مردم ایران برای دست یافتن به آزادی ندارد.

چند نمونه بارز

فیلم آماتوری که با یک تلفن هم‌راه از کشته شدن ندا آقا سلطان، زن جوان بیست و شش ساله در تظاهرات پس از انتخابات در ژوئن 2009 برداشته شد و افکار عمومی جهان را در برابر خشونت رژیم (معادل کلمه Regime) به هیجان آورد، سه روز بعد به نمایش گذاشته شد. مهم‌تر از آن در هنگامه انتخابات و تظاهرات سال گذشته مدیران بخش فارسی از برنامه‌سازان و مجریان خواستند که اخبار سیاسی را پوشش ندهند و از گفت‌وگو با مخالفین دولت خودداری کنند و تاکید کردند که وظیفه بخش فارسی صدای آمریکا این نیست که آنتن را در اختیار مخالفان رژیم قرار بدهد.

صدای آمریکا بر خلاف سال‌های پیش به‌جای پخش سخن‌رانی پرزیدنت اوباما یا محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی در سپتامبر گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یک برنامه در‌باره فیلم (BORAT)  پخش کرد، در حالی که احمدی‌نژاد در سخنان خود آمریکا را به جای قربانی واقعه یازدهم سپتامبر مسوول این واقعه قلمداد کرد.

نتیجه‌ای که بخش فارسی از این کار به دست آورد این بود، هنگامی که آقای اوباما برای نخستین بار در نظر داشت با یک رسانه فارسی زبان که در ایران پخش می‌شود گفت‌وگو کند بی‌بی‌سی را انتخاب کرد.

کاخ سفید می‌دانست که مدیران صدای آمریکا نمی‌خواهند بپذیرند با توجه صرف هزینه‌های میلیونی مالیات‌دهندگان آمریکایی، بخش فارسی صدای آمریکا اعتبار خود را از دست داده است ودیگر به عنوان یک «منبع مطمئن» شناخته نمی‌شود.

مدیریت بد، فساد و باند بازی در بخش فارسی صدای آمریکا به صورت مزمن درآمده است، تعداد زیادی شکایت علیه مدیریت، توسط کارمندان و گزارش‌های دولتی و نتیجه یک بازرسی در مارس 2009 از سوی بازرسان دولت، مدیریت بخش فارسی را متهم به کنترل محتوای برنامه‌ها و فشار بر زیر‌دستان و جای‌گزینی برنامه‌ها با برنامه‌های موافق رژیم کرده است.

در بازرسی مشخص شد که برنامه‌سازان ناچارند محتوای برنامه‌ها را به تایید مدیرانی که بر برنامه‌ها نظارت دارند برسانند‌، کسانی که به زبان فارسی و امور ایران آشنایی ندارند و باید اختلاف نظر کارمندان را حل کنند.

سید‌علی سجادی سردبیر بخش فارسی صدای آمریکا فرزند سید‌جعفر سجادی، یکی از روحانیون سرشناس ایران است. سجادی  از پخش برنامه‌هایی که باعث دردسر رژیم شود جلوگیری می‌کند و از کسانی دعوت می‌کند که نظرات ضد آمریکایی دارند. پدر سجادی ‌در دانش‌گاه تهران دروس اسلامی تدریس می‌کند و یکی از افراد مورد اعتماد آیت‌اله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است.

سید‌علی سجادی سردبیر بخش فارسی صدای آمریکا، در ماه آوریل گذشته درگفت‌وگویی در برنامه «پارازیت» در‌باره پدرش پنهان‌کاری کرد و با گستاخی گفت: «پدرم یک روحانی است و به کسی ربطی ندارد.»

به دلیل برخورد نامناسب و نخوت، آقای سجادی باید برود.

گروه سرپرستانی که به تازگی از سوی دولت آمریکا تعیین شده‌اند تایید می‌کنند که تاکنون چند گردهمایی برای حل مشکلات برنامه‌های فارسی صدای آمریکا تشکیل داده‌اند ولی مشکل آن اندازه عمیق، ریشه‌دار و کهنه شده است که هیچ چیزی کم‌تر از یک بازسازی کامل برنامه‌های فارسی و ریشه‌کن کردن مامورین تهران کافی به نظر نمی‌رسد.

گذشته از این مسوولان باید هدف برنامه‌ها را تعیین نمایند و قدرت ما را در برابر تهران نشان دهند. من گما‌ن می‌کنم که صدای آمریکا باید به ماموریت اصلی خود، همانا ارزش‌ها‌ی آمریکایی که مشعل‌دار آزادی و دفاع از خلق‌های سرکوب شده است بپردازد و این کار را با مردم ایران آغاز کند.

اگر تغییری در صدای آمریکا انجا‌م نشود بهتر آن است که برنامه‌ای نداشته باشد، چون ضرر کم‌تری دارد.

کنت تیمرمن، رییس و مدیر اجرایی بنیاد دموکراسی برای ایران.

27 آبان- 18 نوامبر2010

فایل پی‌دی‌اف را از این‌جا دانلود کنید.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته