جبهه مشارکت ایران اسلامی به صدور اطلاعیه حمله نظامیان رژیم نامشروع صهیونیستی به کشتی حامل کمک های بشردوستانه به مردم بی دفاع غزه را محکوم کرد.
به گزارش نوروز متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
جنایت هولناک رژیم نامشروع صهیونیستی در قتل دهها انسان مدافع حقوق بشر، برگ دیگری برسیاهه ننگین کارنامه این رژیم غاصب افزود.
جبهه مشارکت ایران اسلامی با انزجار از این جنایت، توجه همه آزاد اندیشان و صلح طلبان و مدافعان حقوق بشر را به این نکته جلب می کند که اصولا از رژیمی که ماهیت آن بر پایه تجاوز و غصب استوار است نباید انتظار مروت و انسان دوستی و رعایت حقوق بشر را داشت و طبعا مسئولیت این جنایات مستقیم و غیر مستقیم بر عهده دولتها و نهادهایی است که با حمایت غیر مشروط خود از این عامل بی ثباتی در منطقه و جهان دست او را برای ادامه جنایت باز می گذارند.
جبهه مشارکت ایران اسلامی با ابراز همدردی با بازماندگان این فاجعه ،بخصوص ملت و دولت ترکیه آمادگی خود را برای همراهی با کاروان غزه آزاد در برنامه های این جنبش مردمی و بین المللی اعلام می دارد.
جبهه مشارکت ایران اسلامی
یازدهم خرداد یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت
محمد صادق جوادی حصار و زهرا شمس آزاد شدند.
به گزارش تحول سبز، محمد صادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و رئیس شاخه خراسان که از تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۸۸ در بازداشت بود، از زندان آزاد شد.
همچنین زهرا شمس که از دانشجویان حقوق دانشگاه فردوسی مشهد میباشد، پس از نزدیک به ۲۴ روز بازداشت غیر قانونی، امروز آزاد شد.
زهرا شمس خواهر فاطمه شمس همسر محمدرضا جلایی پور میباشد که به دلایل نامشخصی در بازداشت بود.
مدیر موزه علوم زمین سازمان زمین شناسی با انتقاد از وارد نشدن فناوریهای نوین در زمینه تراش سنگهای قیمتی گفت: استخراج غیرعلمی و استفاده از دینامیت باعث شده است که معدن فیروزه نیشابور با قدمت ۷ هزار ساله در آستانه تعطیلی قرار گیرد.
به گزارش مهر، مهندس بهرام صادقی با تاکید بر اینکه با توجه به نوع سنگ، پروسه های مختلفی از مرحله استخراج تا رسیدن به بازار بر روی سنگها اعمال می شود افزود: برخی از سنگها دارای ذخایر “پلاسری” هستند. پلاسرها معمولا سنگهایی هستند که دارای وزن مخصوص بالایی هستند و به همین دلیل در بستر رودخانه تجمع پیدا می کنند مانند طلای پلاسری و یاقوت. برخی ذخایر دیگر مانند “تومالین” و “عقیق” نیز داخل واحدهای سنگی هستند که استخراج آنها اکثرا به ماشین آلات پیشرفته ای نیاز ندارند.
وی با اشاره به استخراجهای غیر اصولی و غیر علمی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی خاطرنشان کرد: در گذشته برای استخراج سنگهایی چون فیروزه از بیل و تیشه استفاده می شد ولی در چند سال اخیر با استفاده از دینامیت اقدام به استخراج می شود که این امر باعث نابودی حجم زیادی از فیروزه به دلیل ترک رگه ها شده است.
مدیر موزه سنگ سازمان زمین شناسی تاکید کرد: استفاده از این شیوه غیر اصولی و علمی منجر شده است تا معدن فیروزه نیشابور که دارای قدمت هفت هزار ساله است و در واقع میراث معدنکاری باستانی است در آستانه تعطیلی قرار گیرد.
صادقی همچنین به تشریح وضعیت تجهیزات و ماشین آلات تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی پراخت و با تاکید بر اینکه ایران در این زمینه بسیار عقب مانده است به مهر گفت: این در حالی است که کشورهای تایلند و هندوستان دستگاههای مدرن و ارزان قیمت تراش سنگها را وارد خانه های شهروندان کرده است.
وی ادامه داد: در این کشورها شرکتهای دولتی و خصوصی سنگ خام را به خانوارها عرضه می کند و پس از ارائه آموزشهای لازم، مردم عادی اقدام به تراش سنگ می کنند و در یک فاصله زمانی مشخص سنگ ها توسط شرکت ها جمع آوری می شود. با این اقدام تایلند امروزه به یکی از بزرگترین مراکز تراش و خرید و فروش سنگهای قیمتی در دنیا تبدیل شده است در حالی که سنگهای قیمتی این کشور در حد کشور ما نیست.
مدیر موزه سنگ با اشاره به فناوریهای موجود در زمینه اعلام کرد: در حال حاضر تراشهای لیزری و تراشهای کامپیوتری (CNC) وارد بازار شده است. این فناوریها این امکان را می دهد که قبل از برش سنگ و تراش آن، تصویر سه بعدی بهترین حالت ممکن (از نظر تراش و وزن نهایی سنگ تراش خورده) را در سیستم های کامپیوتری مشاهده کنیم و از این رو محصول نهایی دارای کمترین پرت و نقص خواهد بود.
صادقی با انتقاد از اینکه تاکنون فناوریهای لیزری و نوین وارد صنعت تراش سنگهای قیمتی ایران نشده است یادآور شد: از این رو پرت در سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی زیاد است. بیشتر سنگهای قیمتی که در ایران تراش داده می شود تراش دامله (ساده ترین نوع تراش) است. این نوع تراش برای عقیق و فیروزه مناسب است.
وی همچنین اظهار داشت: به خاطر نبود تکنولوژی روز در بحث تراش سنگ، شاهد این مسئله هستیم که سنگهای قیمتی ایرانی به صورت کلوخه و به قیمتهای بسیار پایین از سوی دلالان خارجی خریداری شده و پس از تراش در کشورهای منطقه با قیمت بالاتر مجددا وارد کشورمی شود.
بسیار مهم است که هنگام ورق زدن تاریخ و مرور شخصیت های تاریخی با نگاهی جامع به آنها بنگریم. به ویژه برای کسانی که شاهد واقعه یا عملکرد شخصیت مورد نظر نبوده و آن را تجربه نکرده اند، ارایه تصاویر باید کاملا بی طرفانه، واقع بینانه و جامع باشد. اگر راویان فقط بخشی از واقعه را بازگو و بخش های عمده ای را رها کنند، نه تنها امانتداری نکرده، بلکه در مسیر تحریف تاریخ گام برداشته اند. به خصوص از سوی آنان که خود را در شمار مومنین می شمارند؛ که امانت داری ویژگی ایمان و از خصایص مومن است.
اگر قرار است راجع به یک فرد یا واقعه تاریخی مطلبی بیان شود، حق مطلب فقط در جامعیت، واقعیت و نگاه بی طرفانه ادا خواهد شد؛ به ویژه امروز که متاسفانه شاهد تفاوت دیدگاههای جدی در کشور هستیم و تحلیل جناح های سیاسی معتقد به انقلاب دچار زاویه و اختلافاتی غیرقابل انکارشده است.
این روزها می بینیم که هر کسی سعی دارد به گونه ای از ریشه ها بهره بگیرد که مواضع خویش را ثابت کند و یکی از ریشه هایی که مورد بهره برداری نادرست و غیرمنصفانه برای توجیه یکسری رفتارها واقع شده، دیدگاهها و سیره امام خمینی بنیانگذار انقلاب است.
من این را در واقع نوعی حمله و هجمه به دیدگاههای امام می بینم. حمله ای که مثال بارز کج فهمی از اندیشه های امام است و البته در دوره زندگی شان نیز وجود داشت. چنانچه در یکی از نامه های خود اشاره کردند به واسطه مطالعه و تدریس فلسفه در حوزه علمیه، عده ای گفته بودند از ظرفی که پسرشان حاج آقا مصطفی آب نوشیده، کسی آب نخورد. ظاهرا آن روزها فلسفه از دیدگاه دسته ای از متحجرین جزو کفریات به حساب می آمده است.
در واقع آن زمان نیز امام مورد حمله کسانی بودند که برداشت های قشری از احکام دین داشته و خشکه مقدسانی بودند که همه دین را در رعایت مناسک آن خلاصه می کردند. امروز هم افرادی مدعی پای بندی به ارزش های انقلاب، دچار زاویه و انحراف از افکار امام شده اند.
اگر کسی برای تمجید از ارگانی نظامی که در بستر تاریخ دفاع مقدس صاحب وجهه ای مردمی بوده، به بیان جمله ای از امام مبادرت کند که هرگز از ایشان شنیده نشده، در مسیر انحراف از افکار امام گام برنداشته است؟ آن هم در حالی که می دانیم نظر امام به صراحت در مورد حوزه دخالت نظامیان تا کجاست؟
یا وقتی کسی درباره دیدگاه امام نسبت به موسیقی، خاطره ای را بیان می کند که به گواه پخش موسیقی در صدا و سیما طی دوران حیات ایشان، سخنی نادرست است، از تحریف تاریخ نگران نباشیم؟
آیا نباید از وجود تحلیل های نادرست در مورد امام، از رسانه ملی گرفته تا رسانه های بیگانه مانند بی بی سی نگران بود؟ تحلیل هایی که به خصوص قصد دارد القاء کند امام به جمهوریت اعتقادی نداشت. در حالی که ایشان از قدم اول برای استقرار نظام جمهوری اسلامی تلاش کرد همه ارکان با انتخابات مورد تایید مردم قرار گیرد و در دو سه سال نخست پس از انقلاب با وجود مشکلات فراوان شاهد برگزاری چندین انتخابات عظیم و سراسری بودیم.
آیا به خاطر دارند که امام میزان را رای ملت می دانستند و به مردم وصیت کردند در همه انتخابات ها تحت هر شرایطی شرکت کنید. معنای این سخن ایشان به راستی چه بود؟
متاسفانه این روزها هر کسی از ظن خود یار امام می شود و این جز تیری نیست که به سوی ایشان رها می کند. خوبست حداقل در مورد سخنان جدید به نقل از امام، به یاد آوریم که ایشان در وصیت نامه خود تاکید کردند هر حرفی را که به غیر از صدا و دست خط من نقل قول شد، نپذیرید.
نکته مهم دیگر، بررسی حوادث و مواضع در بستر تاریخی خویش است. مثالی که می تواند به روشن شدن این موضوع کمک کند مواضع ایشان در مورد حضور سیاسی زنان است. عده ای دراین باره می گفتند: «امام در زمان حکومت پهلوی با حضور زنان در انتخابات و نیز انجمن های ایالتی و ولایتی مخالف بودند ولی در زمان انقلاب وقتی دیدند زنان به عنوان پشتوانه ای برای رای به جمهوری اسلامی محسوب می شوند، نظر فقهی خود را در باره ی زنان تغییر دادند».
این تفکر درباره امام کاملا اشتباه است و با شناختی که ما از ایشان داشتیم مطابقت ندارد. چنانچه یازده سال رهبری امام بر جمهوری اسلامی نشان از برداشت غلط آن عده دارد. تغییر مواضع امام جز این نبود که ایشان مجتهدی آگاه با افکاری پیشرو و رو به فردا بودند. امام در مقام اجتهاد به مقتضیات زمان توجه کرده و معتقد بودند که در جامعه اسلامی زنان و بانوان تحصیل کرده ایرانی باید نقش عمده ای داشته باشند. ایشان به این باور رسیدند و این نحوه تفکر را مطابق با مقتضیات زمان تا آخرادامه دادند. در واقع اجتهاد عملی امام نشان می دهد که ایشان با پایبندی به اصول صاحب نگاهی مترقی، اصلاح طلب و آینده نگر بودند.
تفکرات و اعمال یک مجتهد آگاه به زمان در دوران های مختلف و براساس مقتضیات تفاوت می یابد و نمی توان تصویری از امام را ارایه داد که گویی اگر ایشان امروز در قید حیات بودند عینا مانند دهه های گذشته اقدام می کردند. متاسفانه تلاش برای شبیه سازی های تاریخی بدون در نظر گرفتن شرایط متفاوت زمان ها و مکان ها از مستمسک های خطرناکیست که امروزه به دست تحلیل گران نادان، مغرض یا بی تقوا برای کوبیدن رقیب افتاده است.
… و در این میان آیا کسی هست هشدار دهد این روند چه تصاویر غلطی را که در اذهان نسل جوان ما منتشر نخواهد ساخت؟
کلمه: در خبرها آمده بود که حکم شلاق و سه سال و نیم حبس محمد نوری زاد که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب انقلاب صادر شده بود ،در شعبه ۵۴ تجدید نظر عینا تایید شد
محمد نوری زاد جهاد گر، نویسنده و مستند ساز به دلیل نوشتن سه نامه سرگشاده خطاب به رهبری و یادداشتی با عنوان «سقوط قاضیالقضات شهر» در اعتراض به رئیس قوه قضائیه، دستگیر و به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر، رئیس قوه قضائیه، رئیس جمهور و امام جمعه مشهد به زندان و شلاق محکوم شده است.
خبرنگار “کلمه” در باره تایید جکم نوری زاد با فاطمه ملکی همسر وی مصاحبه کوتاهی انجام داده است که می خوانید .
خانم نوری زاد آیا شما تصور می کردید که حکم آقای نوری زاد عینا تایید شود؟
با توجه به لایحه ای که وکیل ایشان نوشته بودند و ما هم مطالعه کردیم بنظر میرسید که به متن لایحه توجه کنند. اما متاسفانه بنظر میرسد که اینگونه نبوده و متن لایحه را مطالعه نکرده اندو حداکثر مجازات را برای ایشان در نظر گرفته اند. من شخصا انتظار داشتم حکم تعدیل بشود ولی اگر آقایان چنین تشخیص داده اند ما هم حرفی نداریم.
به نظرتان چرا کوچکترین تخفیفی به نوری زاد داده نشده است و حتی حکم شلاق او را نیز تایید کرده اند.آیا فکر می کنید آنها واقعا یک سینماگر و روزنامه نگار را می خواهند شلاق بزنند؟
چرا شلاق نزنند .اتفاقا باید نوری زاد را شلاق زد. باید فریاد بزنند که ده ضربه شلاق برای بسیجی بودنت. ده ضربه برای وقف کردن خودت در مناطق محروم.ده ضربه برای راوی فتح بودنت . ده ضربه برای تعهدت و ده ضربه برای اندیشه ی مهار نشدنی ات و خودشان خواهند فهمید که جایی برای توهین و آقای علم الهدی نخواهد ماند.
آیا بعد از تایید حکم با آقای نوری زاد صحبتی کرده اید؟واکنش و نظر ایشان در این باره چیست؟
خیر هنوز صحبت نکرده ایم
ایا تحمل دارید همسرتان همه این سه سال و نیم را در زندان باشد و حتی شلاق بخورد؟
هر حکمی که این قضات صادر میکنند اگر واقعا کمک میکند به جاری شدن صداقت ، حقیقت و پاکی در جامعه که مبارک آنها و مبارک ما باشد. اما اگر اینطور نباشد که نیست خدا ناظر است و چه قاضی ای بهتر از خدا.در مورد تحمل هم , ما را ز سر بریده می ترسانید .ما هم مثل خانواده ی دیگر زندانیان .
اقدام بعدی شما و آقای نوری زاد برای پیگیری های بیشتر حقوقی چیست؟
دادستان به ما گفته بودند که بگذارید آزاد شود ،بعد از آن پنج نفر که نوری زاد را در زندان کتک زده بودند ،شکایت کنید و قول داده بودند که آزاد میشود که متاسفانه ما با بدقولی مواجه شدیم. اما حالا ما پیگیر شکایت مان از آن افراد که ایشان را در زندان مورد ضرب و شتم قرار داده بودند هستیم.
و سخن آخر
ای مرغ گرفتار بمانی و ببینی…آن روز همایون که به عالم قفسی نیست
مطالب مرتبط:
حق داریم بگوییم اعتماد ما از دستگاه قضایی سلب شده یا نه؟ +
یادداشت محمد نوری زاد از اوین؛ داستان گفت و گوی من و دادستان +
شلاق و زندان؛ مجازات صراحت بیان محمد نوری زاد +
نامه چهارم محمد نوری زاد از زندان اوین به رهبری جمهوری اسلامی +
برای محمد نوری زاد از طرف سید علیرضا بهشتی شیرازی +
ضرب و شتم شدید نوری زاد در اوین/ اعتصاب غذای کامل نوری زاد
ملاقات دادستان تهران با نوری زاد؛ بازگشت نوری زاد به بند عمومی، اعتصاب غذا ادامه دارد +
آخرین گزارشهای رسمی منتشر شده بانک مرکزی نشان میدهد که میزان جذب سرمایهخارجی در پایان سال ۸۷ منفی ۴۲٫۹ درصد کاهش یافته، این درحالی است که وزارت اقتصاد اعلام میکند که جذب سرمایه خارجی در کشور روند صعودی داشته است.
به گزارش ایلنا، ورود سرمایه خارجی پس از تصویب قانون تشویق و حمایت از سرمایهگذاری خارجی در کنار قانون برنامه سوم به اجرا درآمد. پیش از این قوانین کشور اجازه ورود هیچ نوع سرمایه خارجی به کشور نمیداد و آنچه در گذشته تحت عنوان سرمایه خارجی وارد کشور شده بود، مربوط به دولت سازندگی و تحت عنوان وام از بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول صورت گرفته بود.
در آغاز برنامه سوم توسعه و به دنبال کاهش درآمدهای نفتی دولت سید محمد خاتمی برآن شد تا برای تکمیل پروژههای نیمهتمام باقی مانده از دولت قبل و انجام عملیات عمرانی منطبق بر برنامه دوم توسعه لایحه تشویق و حمایت از سرمایهگذاری خارجی را روانه مجلس کند. با تصویب این قانون دولت اجازه یافت تا سرمایهگذاران خارجی را به کشور دعوت کند که بسیاری از پروژههای عمرانی بخش نفت از جمله پارس جنوبی پس از ابلاغ این قانون جذب شد.
گزارشهای بانک مرکزی از میزان جذب سرمایه خارجی نشان میدهد که در پس از ابلاغ قانون در نیمه دوم سال ۷۹، حدود ۲۹ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شد. روند رشد جذب سرمایه خارجی به دنبال سیاست تنشزدایی دولت موجب تسریع در جذب سرمایه خارجی به کشور شد. به طوری که سرمایه خارجی جذب شده در سالهای ۸۱،۸۲ و ۸۳ به ترتیب۱۱۱،۳۹۸ و ۳۰۸میلیون دلار افزایش یافت. جذب سرمایه خارجی در آخرین سال دولت هشتم یعنی در سال ۸۴ براساس آمار به بالاترین رقم خود یعنی ۹۳۳ میلیون دلار رسید. با تغییر دولت، جذب سرمایه خارجی هم تحت شعاع برنامههای دولت قرار گرفت به طوری که نرخ رشد سرمایه خارجی در سالهای ۸۵ به منفی ۴۳٫۲ درصد و در سال ۸۷ به منفی ۴۲٫۹ درصد به ثبت رسیده است.
گزارش های بانک مرکزی از سرمایه گذاری به شیوه BOT حاکی است که در سال ۸۳ به میزان ۱۰۳ میلیون دلار و در سال ۸۴ به میزان ۱۲۹ میلیون دلار پروژه به شیوه BOT جذب شده است که این نوع از سرمایه گذاری در سالهای ۸۵،۸۶ و ۸۷ با روند کاهشی به ترتیب با منفی۶۸،۹۲ و ۶۶ درصد مواجه شده است.
نرخ رشد سرمایه گذاری به روش فاینانس در سال ۸۷ به میزان منفی ۴۲ درصد کاهش یافته است. گزارش بانک مرکزی میافزاید؛ در فاینانس خودگردان نرخ رشد ثبت شده منفی ۵۲٫۲ درصد ثبت شده است. سرمایهگذاری از طریق ابزارهای بدهی یا از طریق شبکه بانکی نرخ رشد ثبت شده برای سال ۸۷ به میزان منفی ۲۳٫۶درصد بوده که این میزان در بخش اعتبارات اسنادی با نرخ رشد منفی ۲۲٫۱ درصد ثبت شده است. بانک مرکزی همچنین اعلام کرده که مجموع کل سرمایه گذاری خارجی در پایان سال ۸۷ منفی ۱۸٫۴ درصد کاهش داشته است درحالی که نرخ رشد جذب سرمایه خارجی در سال ۸۰ به میزان ۴۳ درصد، در سال ۸۱ به میزان ۲۴٫۸درصد، در سال ۸۲ به میزان ۴۲٫۲ درصد ، در سال ۸۳ به میزان ۴۹٫۵درصد به ثبت رسیده این درحالی است که در سال ۸۵ نرخ رشد سرمایه گذاری خارجی به منفی ۱۶ درصد، در سال ۸۶ به میزان ۴٫۷ درصد و در سال ۸۷ به میزان منفی ۱۸٫۴ درصد ثبت شده است.
دبیر کمیته سیاسی فراکسیون خط امام(ره) مجلس گفت:«جریان های انحرافی که در زمان حیات امام مطرود و منزوی شده بودند امروزه مستقیم و غیر مستقیم میراث معنوی امام را زیر سئوال برده و یافتههای ذهنی غلط خود را که قرائتی انحرافی از اسلام و مغایر با آموزههای امام خمینی(ره) است به نام «آموزههای امام» و «مشی امام» به جامعه القا میکند.
به گزارش پارلمان نیوز، جمشید انصاری با بیان اینکه این جریانهای انحرافی قرائتی متحجرانه از اسلام را ترویج میکنند که در مقایسه با اندیشههای امام راحل و اسلام رحمانی بیشتر به «کالای قلب» شباهت دارد، اظهار داشت:« متاسفانه این گروهها امروز با فاصله گرفتن جامعه از دوران امام و عدم آشنایی نسل سوم انقلاب با آموزهها و دیدگاههای اصیل و ناب ایشان، مجال عرض اندام یافتهاند و با حمایتهایی که به دلایل سیاسی از آنان بعمل میآید و میدان مناسبی که برای آنان ایجاد شده است با ظرافت خاصی به زدودن آثار و اندیشههای امام و نفی مشی و سیره ایشان اهتمام دارند.»
نماینده اصلاحطلب مردم زنجان درخصوص مشی مدیریتی امام با بیان اینکه امام خمینی(ره) بر رعایت کامل حقوق اساسی مردم و نقش اساسی و غیرقابل انکار ملت در مشروعیت همه نهادها و ارکان نظام تاکید داشت، تصریح کرد:« در مشی مدیریتی امام “مجلس در راس امور است”چرا که نمایندگان مردم در آن حضور دارند و بنابراین کلیه نهادهای انتخابی مردم مانند مجلس و ریسجمهور و نیز شوراهای منتخب مردم از شان و منزلتی فراتر از نهادهای دیگر برخوردارند.»
انصاری ادامه داد:«بر همین مبنا هرگاه امام در مقام تصمیمگیری ناچار از انتخاب بین نظرات مجلس و دولت با دیگران میشد عموما نظر مجلس و دولت را بر نظرات دیگر ترجیح میداد، همچنین از ویژگیهای برجسته حضرت امام روحیه مشورتخواهی و مشورتپذیری ایشان بود و کمتر اتفاق میافتاد که ایشان بدون دریافت نظرات کارشناسی کسانی که با موضوعی درگیر بودند تصمیمی بگیرند و یا در اتخاذ تصمیمات بزرگ به نطرات دلسوزان و یا مسئولان ذیربط توجه نکنند.»
وی با انتقاد از برخورد گزینشی صدا و سیما در پخش سخنان امام در برخی از مناسبتها و رخدادها، تاکید کرد:«صدا و سیما از تغییر و تفسیر ناقص و جهتدار اندیشهها و دیدگاههای امام و تلاش جهت القاء نظرات و گرایشات خود یا برخی جریانات سیاسی به عنوان قرائت انحصاری از راه و مشی امام و انتساب مخالفان خود و یا جریان حاکم به تقابل با راه و روش امام خودداری کنند و امام را که مظهر وحدت ملی و دینی و بنیان گذار جهوری اسلامی است تبدیل به نماد اختلاف در جامعه نکند، چرا که امام خمینی یکی از سرمایههای بزرگ ملت مسلمان ایران و همه مسلمانان دنیا است که اندیشهها و راه و روش مدیریتی ایشان تعلق به همه دارد و تلاش در منحصر نمودن امام به بخشی محدود از جامعه به منزله محروم کردن بقیه از این سرمایه عظیم تاریخی و اجتماعی خواهد بود که جفای بزرگی به انقلاب و کشور میباشد.»
یک عضو ارشد شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: هرکس که راه امام را بشناسد، قبول داشته باشد و به آن عمل کند، پیرو راستین امام(ره) خواهد بود.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام و المسلمین علیاکبر محتشمیپور تاکید کرد: مردم، ویژگیهای اصلی راه امام و پیروان راستین امام(ره) را میدانند و میشناسند.
وی با بیان اینکه ” وقتی افراد به راه امام عمل کنند، پیروان واقعی این راه خواهند بود” درباره برخی از مهمترین ویژگیهای راه امام گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای راه امام، صداقت، پرهیز از دروغ، افترا، تهمت و غیبت است.
رئیس موسسه بینالمللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تاکید کرد:«در شگفتم از سازمانهای مدافع حقوق بشر و نهادهایی چون دادگاه کیفری لاهه که جنایات بزرگ رژیم غاصب را که بارزترین مصداق جنایت علیه بشریت است میبینند و جنایتکاران را به محاکمه نمیکشانند و علیه آنان اقدام نمیکنند.»
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدخاتمی، در دیدار با جمعی از بانوان فرهنگی و دانشگاهی در آستانه سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) ضمن تبریک این روز به حضار، گفت:« در آغاز لازم میدانم از زبان خودم و از زبان شما زنان فرهیخته و همه زنان و مردان آزاده ایران عزیز مراتب انزجار خود را از فاجعه ننگینی که در آبهای بین المللی نزدیکی غزه رخ داد اعلام کنم.»
وی افزود:«رژیم صهیونیستی که علاوه بر قتل عام و سرکوب هر روزه مردم مظلوم فلسطین مدتها است که با محاصره غزه قهرمان می کوشد چهره تروریسم دولتی را با کشتار تدریجی این ملت مظلوم نشان دهد، حال که عده ای از خیرخواهان را از ملیت های مختلف که به قصد رساندن کمک های ابتدایی به غزه با دستهای تهی به آن سو حرکت کردند آنان را با قساوت قتل عام می کند و به خاک و خون می کشد.»
رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:«در شگفتم از شورای امنیت سازمان ملل که به سادگی کشورهایی مستقل که می خواهند از حق قانونی و شرعی خود با رعایت مقررات بین المللی استفاده کنند مورد تحریم و تهدید قرار می دهد، ولی در برابر جنایاتی اینچنین بزرگ ساکت می نشینند یا بعض حرکت های صوری آن با مخالفت و وتوی قدرت های بزرگ روبرو می شود و جنایت کار را گستاختر می کند.»
رئیس بنیاد باران همچنین تاکید کرد:«در شگفتم از سازمان های مدافع حقوق بشر و نهادهایی چون دادگاه کیفری لاهه که جنایات بزرگ رژیم غاصب را که بارزترین مصداق جنایت علیه بشریت است می بینند و جنایتکاران را به محاکمه نمیکشانند و علیه آنان اقدام نمیکنند و شگفتی بزرگ تر از کشورهای اسلامی و عربی است که چرا از توهم چندین ساله خود بیرون نمی آیند و در کنار ملت فلسطین و آرمان آن قرار نمی گیرند. در نتیجه هم جنایتکار به جنایات خود ادامه می دهد و هم متوهمان را تحقیر میکند. مطمئن هستم که اگر این کشورها به خواست ملتهاشان قاطعانه در کنار آرمان فلسطین قرار گیرند متجاوز و حامیان او را بر سر جای خود خواهند نشاند.»
وی یادآور شد:« راهکار اساسی نیز همان است که در اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در دوحه پیشنهاد دادم و مورد استقبال قرار گرفت: رفراندوم با حضور همه ساکنان فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و نیز انبوه آوارگان فلسطینی در سراسر دنیا. راه کار دموکراتیک که منجر به اجرای عدالت و نیز برقراری ثبات و صلحی واقعی و پایدار خواهد شد.»
خاتمی ادامه داد:« ضمن همدردی با همه قربانیان و آسیب دیدگان این جنایت بزرگ رفتار جانیان و حامیان آنان را شدیداً محکوم می کنیم و مطمئن هستم که ملتهای جهان فریاد خود را رساتر از گذشته علیه اسرائیل جنایتکار خواهند زد.»
رئیس جمهور سابق کشورمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:« تقارن سالروز میلاد حضرت زهرا با زادروز تولد حضرت امام را نشانه ای می دانیم از ارتباط معنوی و فکری انقلاب اسلامی با شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها تعبیر رایج درباره حضرت فاطمه سیده نساء العالمین (سرور زنان جهان) است. ولی تعبیر دیگر به روایت شیعه و سنی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که عظمت حضرت زهرا را از اینکه فقط سالار زنان عالم باشد بالاتر می برد و آن اینکه خدا به خشم فاطمه خشمگین و به خشنودی او خشنود می شود.نمی گوید فاطمه به خشم و خشنودی خدا خشمگین و خشنود می شود، بلکه ملاک خشنودی و خشم خداوند فاطمه است و این یعنی فاطمه معیار انسانیت است، چرا که کمال انسانی در این است که خشنودی و خشم او خشنودی و خشم خدا باشد.»
وی افزود:« همین جمله کافی است تا اولا عظمت آن حضرت را نشان دهد. ثانیاً جایگاه زن را در بینش اصیل اسلامی که زنی چون فاطمه را معیار و ملاک انسانیت شناخته است مشخص کند و فاصله این بینش را با بینش های تنگ و تاریک تاریخی درباره زن چه به نام اسلام و چه به نامهای دیگر نشان می دهد. البته طبیعی است که این بینش روشن و والا اگر باشد نتایج حقوقی، فقهی، اخلاقی و اجتماعی بزرگی هم درباره زن و جایگاه و حقوق او خواهد داشت.»
رئیس بنیاد باران با بیان اینکه «زنان در جریان انقلاب اسلامی نقش ممتازی داشتند»، یادآور شد:«اگر نهضت مشروطیت بیشتر، نهضتی مردانه بود و به همین جهت آنگونه که شاید و باید حقوق و منزلت زن در آن مورد توجه قرار نگرفت، از جمله حق رأی زنان، انصاف این است که در انقلاب اسلامی حضور زنان چشم گیر و در بعضی از موارد از حضور و تأثیر مردان پررنگ تر و مؤثرتر بود. البته نباید نظرات روشنگر و متفاوت حضرت امام هم در پویایی حرکت زنان و دستیابی ایشان به بخش مهمی از حقوقشان را نادیده گرفت. گرچه معتقدم که هنوز واقعاً حق زنان آنطور که باید و شاید و شایسته زمان است ادا نشده است.»
خاتمی تاکید کرد:« در جریانات اخیر هم باز حضور آرام، موقر و محکم زنان را که حق اساسی خود و دیگران را که مورد تأیید انقلاب و قانون اساسی بود می طلبیدند می بینیم و باز هم باید انصاف داد که مدنی بودن جنبش و اعتراص مسالمت آمیز و پرهیز از خشونت که نشانه رشد جامعه است تا حد زیادی مدیون حضور متین و موقر زنان بود و هست. گرچه با کمال تأسف پاسخ این حضور مسالمت آمیز برخورد خشونت آمیز بود و در نتیجه آنچه می توانست موجب تقویت نظام و پایدارتر شدن وحدت ملی گردد سبب ایجاد نگار خاطرها و نگرانی ها و کدورتها شد و بیشترین آسیب را به خود نظام و چهره آن زد و به راه اندازی امواج اتهام های ناروا و دروغ پردازی ها و جنگ های روانی نیز بر زشتی ماجرا افزود.»
وی افزود:«صرف نظر از اینکه آنچه رخ داد با معیارهای قانون اساسی و راه راستین امام و موازین مورد تأیید انقلاب و مردم ناسازگار بود امروز عده ای از زنان خوش سابقه، فرهیخته و فعال از قشرهای مختلف تحت بازداشت و فشار قرار دارند و حتی در میان قربانیان این حوادث هم زنان را می بینیم. چه خوب بود که ما شاهد آزادی همه زندانیان و رفع فشارها باشیم و مناسب تر این که این گام با آزادی زنان و جبران خسارتهای روحی و معنوی که به آنان وارد آمده است به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها برداشته شود.»
رئیس دولت اصلاحات با طرح این سئوال که «زن در چه موقعیتی قرار دارد؟ و جایگاه زن مسلمان ایرانی چیست؟»، اظهار داشت:« زنان اعم از مسلمان و غیرمسلمان محترم اند و همه زنان نیز باید از حق و منزلت شایسته برخوردار باشند، ولی من اگر از زن مسلمان سخن می گویم به لحاظ اکثریت است.»
وی ادامه داد:«زن یکی از دو رکن انسانیت و برخوردار از همه قوا و استعدادهایی است که انسان را انسان می کند و دارای اختیار و مسؤولیت اخلاقی و اجتماعی برای بارور کردن آنها.البته پاره ای از کارکردها و نقش ها را آفرینش و طبیعت به عهده زن گذاشته است که به تناسب آن نیز باید از حقوق و تکالیف ویژه صحبت کرد. ولی اینها مربوط به عوارض هستی انسان است نه جوهر آن و به هیچ وجه لطمه ای به تساوی حقوق زن و مرد در گوهر انسانی و برخورداری از حقوق و تکالیف متناسب با آن نمی زند.»
به عقیده رئیس بنیاد باران، باید آن دیدگاه که زن را برای مرد می خواست و ملاک انسانیت را مرد به حساب می آورد به بایگانی تاریخ سپرد، ولی این را از یاد نبریم که زن زن است و مرد مرد و هر دو انسانهای مستحق کمال و نیز مسؤول مشارکت در پیشبرد امور جامعه رو به رشد.
رئیس موسسه بینالمللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها ادامه داد:«اما "زن مسلمان" در اینجا نیز باید جان و جوهر اسلام را از آنچه در تاریخ تحقق یافته و آمیخته به انواع گرایش های زمانی – مکانی و تعصبات ناروا است تفکیک کرد. طبیعی است که نقش اجتهادی که زمان و مکان در آن دو عامل تعیین کننده اند و پاسخگوی پرسش ها و نیازهای انسان این روزگار است در عرضه چنین اسلامی نقشی مهم است و بسته به بینش اساسی و پیش فرضهایی که مجتهد و پژوهشگر دارد دریافتهای نهایی او متفاوت خواهد بود.»
خاتمی یادآور شد:«نقطه حرکت ما مسلمات است از جمله اینکه زن انسان است با همه معنی و مفهوم آن. زن و مرد برای هم آفریده شده اند تا با هم جامعه کامل را بسازند. اسلام زن را موقر خواسته است و بر عفاف تکیه جدی دارد. البته از یاد نبریم که عفاف امری است که هم به زن و هم به مرد مربوط می شود.»
وی تاکید کرد:« نکته دیگر این که رشد امری اجتماعی است. زن هم چون مرد اگر بخواهد رشد کند در فرایند حیات اجتماعی نه تنها باید حضور، بلکه نقش و مسؤولیت داشته باشد و این حق او است.»
سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«امروز زن ایرانی در عین حال که برای به دست آوردن جایگاه شایسته خود در عرصه حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و احقاق حقوق شایسته خود تلاش می کند، باید بکوشد تا الگوی مناسب را برای زنان و حتی انسان های روزگار نشان دهد و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکند و البته هزینه های آن را نیز بپردازد.آنچه اهمیت دارد تأکید و تکیه بر حقوق اساسی است که زن و مرد در آن شریکند.
علی ودایع: طی دو قرن گذشته همزمان با اقتصادی شدن جهان و ظهور ابرقدرت های استعمارگر،جامعه بشریت رفته رفته، آماده شکل گیری برخوردهای خشن شد اما در قرن نوزدهم با وقوع ۲ جنگ جهانی، جهان رنگ و بوی صلح را آرام آرام به خاطره ها سپرد. در طول جنگ ۶روزه و ناتوانی اعراب،کشوری غصبی به نام اسرائیل با راندن و قتل عام مردم فلسطین متولد شد. برخی با خوش بینی به قرن بیست و یکم نگاه می کردند و امید داشتند در هزاره جدید با فهم حکومت ها از یکدیگر و بهبود رابطه مردم با حکومت ها دیگر شاهد پایمال شدن حقوق انسانی نباشیم. آرزویی که با برخورد خشن دیکتاتوری ها و ادامه نبردها در کشورهایی از قبیل عراق و افغانستان رنگ باخت. اما عمق فاجعه زمانی روی داد که غزه در سال ۲۰۰۸ از زمین و هوا مورد حمله ارتش صهیونیستی قرار گرفت.شیوخ عرب که هویت از دست رفته خود را فقط در برابر ایران اسلا می جست وجو می کنند چشم برهم فروبستند و فقط گاهی بیانیه هایی صادر کردند که هرگز از روی کاغذ فراتر نرفت. معلوم نیست زمانی که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل خبر از محاکمه سران جنایتکار جهان می دهد چرا خبری از نتیجه گلدستون منتشر نمی شود یا دولت های مختلف چگونه چشم خود را بر قتل عام مسلمانان در منطقه قفقاز و سین کیانگ می بندند. این درست است که کارادزیچ و سرهنگ قذافی و تنی چند از دیکتاتورهای جهان جنایتکار هستند اما آیا جنایت های علیه بشریت را فقط این افراد مرتکب شدند و دیگر کسی دستش به خون انسان های بیگناه آلوده نیست؟ ترکیه امروز دیگر یک بازیگر دست چندم آسیایی که در حسرت پیوستن به اروپا به سر می برد نیست.
ترکیه که بعد از سقوط دولت عثمانی هرگز دامنه نفوذ گسترده ای نداشت امروز به پشتوانه بهره مندی از اقتصاد شکوفا در عین حال که با همه کشورها روابط اقتصادی دارد از مواضع خاص خود دفاع می کند. درست در زمان بهره گیری رژیم صهیونیستی از مظلوم نمایی در پروژه هولوکاست، موضع کارآمد اردوغان در مقابل شیمون پرز همه نگاه ها را به غزه و نقض حقوق بشر در این منطقه جلب کرد. امروز ترکیه در نظر دارد با استفاده از فشارهای دیپلماتیک بر تل آویو حصر غزه را بشکند و روز دوشنبه می توانست روز آزادی و پیروزی بر خودکامگی حکومتی باشد که به هیچ مرجعی پاسخگو نیست. از سال ۲۰۰۵ رژیم صهیونیستی با همکاری دولت مصر محاصره همه جانبه ای بر مردم غیرنظامی غزه تحمیل کردند تا آنها را تحت فشار قرار دهند. ورود هرنوع کالا یی به این سرزمین رنج کشیده ممنوع شد تا زمان جنگ;بعد از آن نیز این روند ادامه داشت تا مردم شهر ویران شده خود را نتوانند از نو بسازند. ورود مصالح ساختمانی یا مواد غذایی چگونه می تواند در راستای آنچه که حملا ت حماس تلقی می کنند به کار آید؟ فقط در فیلم های قدیمی بود که دزدان دریایی با آن پرچم سیاه کشتی ها را به تسخیر خود درمیآوردند و اموال آن را به تاراج می بردند.گرچه دزدان دریایی سومالی نه یک حکومت بلکه یک گروه تروریستی هستند اما رژیم صهیونیستی به عنوان یک دولت همچون دزدان دریایی به کاروان صلح یورش برد تا آزادی را باز هم به تاراج ببرند. قلب های ۷۵۰ مسافر کاروان صلح و هزاران انسان دوست محاصره غزه شکسته شد تا سران تل آویو در آستانه مواجه شدن با کابوسی دیگر باشند.
منبع: مردمسالاری
نوه بنیانگذار انقلاب گفت:امروز در این سرزمین کسانی هستند که از بردن نام خمینی وحشت دارند.
به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جلسه مشترک مسوولین ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) و شهرداران مناطق ۲۰ گانه تهران با حضور دکتر محمد قالیباف و مهندس مهدی چمران صبح امروز در حرم مطهر برگزار شد، گفت: شاید حضور من در چنین جلسهای خارج از عرف متعارف باشد اما احساس کردم زحمات چند ساله شهرداری تهران مستلزم این است که من از نزدیک خدمت برادران عزیز شهرداری بخصوص برادرمان جناب آقای دکتر قالیباف باشم و از تلاشهای کمی و کیفی این مجموعه در حوزههای مختلف تقدیر کنم. شهرداری بهترین ارگانی است که که در ستاد بزرگداشت امام سهیم است.
وی با یادآوری خاطراتی از امام خمینی به نقل از حاج سیداحمدآقا گفت: امام به قول ابوی ما اگر آب هم به دست فرزندانش می داد، بخاطر خدا بود. توسل و توکل امام به خدا و عنایتی که خداوند در حق امام داشت، نکتهای است که اگر به درستی تحلیل نکنیم اما را نشناختهایم.
یادگار امام اظهار داشت: خیلی ها میآیند و میروند و یادی از آنان باقی نمیماند اما امام ماندگار است آنچه امام را از رهبران دیگر متمایز می کند، این است که امام گامی برنمیداشت جز اینکه قبل و بعد و همراه آن گام،خداوند را می دید.
سید حسن خمینی ادامه داد: همین خداباوری امام باعث شد که آن کسانی که در دنیا به خدا نزدیک بودند از یاد و نام او به عشق و وجد میآمدند و کسانی که در دلشان مرض بود از نام او می ترسیدند. امروز هم در این سرزمین کسانی هستند که از بردن نام خمینی وحشت دارند.
وی افزود: اینها جز بغض و کینه نسبت به امام چیز دیگری نیست. در برابر بغض و کینهها، محبت و علاقه ای خداوند در دلهای مومنین نسبت به امام قرار داد که هنوز و همیشه ادامه دارد و خواهد داشت.
یادگار امام به شجاعت امام اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگیهایی که خداوند به امام ارزانی داشت، شجاعت او بود. امروزه خیلیها امام امام میکنند اما آن روزهایی که به زبان آوردن اسم خمینی به مثابه مصاف با چوب و چماق و درفش بود، تنها یاران و نزدیکان امام ایستادند.
وی افزود: ابوی می گفت، زمانی که امام را تبعید کردند و همه رفتند من در قم تنها بودم صبح تا شب می گذشت و هیچکس در خانه امام را نمی زد. ابوی ما از غربت و تنهایی آن روزها حرفهای زیادی میگفت. بر اهل بیت امام آن روزها بسیار سخت گذشت. اما صبری که اما بواسطه دینداری داشت باعث شد امام آن روزهای سخت را تحمل کند.
نوه بنیانگذار انقلاب تاکید کرد: باید سعی کنید تلاشهایی که مسیر بزرگداشت امام انجام میدهید با قصد قربت انجام گیرد. انسان میتواند کارهای بزرگی انجام دهد که علاوه بر منافع مادی و شخصی، مزدش را فردای قیامت از خداوند بستاند.
وی به اهمیت بزرگداشت امام پرداخت و گفت: تذکار امام در جامعه ما، تذکار سیدالشهدا است. بزرگداشت امام، بزرگداشت ارزشهای اسلامی است که خداوند سالیان سال آن را در جامعه نگه داشته و خواهد داشت.
سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: ما هم میتوانیم مانند امام هر اقدامی را با قصد قربت انجام بدهیم کسانی که اینگونه عمل میکنند دلهای آرامی دارند. الا بذکرالله تطمئن القلوب یک واقعیت است. اینکه باور کنیم یک قانون قدرت مطلق است و بقیه هیچ هستند انسان آرام میشود. وقتی کسی با خداوند معامله میکند دیگر دست خود را به سوی زید و عمرو دراز نمیکند.
بر اساس تصمیم ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور سهمیه بنزین خودروهای شخصی در سه ماه دوم امسال ماهیانه ۶۰ لیتر (جمعا ۱۸۰ لیتر) تعیین شد.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور امروز (سه شنبه ۱۱ خرداد) در نشست خبری با اعلام این خبر افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده سهمیه بنزین خودروهای شخصی نسبت به سه ماهه اول امسال در فصل تابستان تغییری نکرده و همان ۱۸۰ لیتر به کارت دارندگان خودروها واریز میشود.
سردار محمد رویانیان با بیان این که سهمیه تابستان از ساعت ۲۴ روز اول تیر ماه در کارت سوخت خودروها شارژ میشود، گفت: سهمیه بنزین موتورسیکلتها نیز در فصل تابستان به ازای سه ماه تابستان ۷۵ لیتر (ماهیانه ۲۵ لیتر) در کارت آنها شارژ میشود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد: سهمیه بنزین خودروهای عمومی از جمله، وانت بارها، تاکسیها و آژانس ها نیز را برای فصل تابستان بدون تغییر نسبت به فصل بهار تصویب شده است. به گفته وی سهمیه بنزین نیمه یارانه ای آزاد نیز ماهانه ۵۰۰ لیتر تعیین شده است. قیمت بنزین سهمیهای نیز بدون تغییر و برای نوع معمولی ۱۰۰۰ ریال، و سوپر ۱۵۰۰ ریال خواهد بود.
به دنبال یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتیهای حامل کمکهای بشردوستانه به غزه که حدود بیست تن جان خود را از دست دادند و دهها نفر دیگر زخمی شدند، نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی، سفر خود به کانادا را نیمهکاره رها و دیدار با اوباما را لغو کرد.
به گزارش تابناک و به نقل از «سی.ان.ان»، منابع دولتی رژیم صهیونیستی میگویند که بنیامین نتانیاهو، دیدار هفته جاری خود با باراک اوباما، رییسجمهور آمریکا را لغو کرده است.
رسانههای رژیم صهیونیستی و همچنین مقامهای این رژیم با هجمه تبلیغاتی گسترده به گونه ای وانمود کردهاند که جان سربازانشان پس از مورد حمله قرار گرفتن با آتش، اسلحه، چاقو و لولههای فلزی در خطر بوده و نظامیان این حمله را در دفاع از جان خود انجام دادهاند؛ به یقین، این خندهدارترین و بیشرمانهترین توصیفی است که میتوان از سبب وقوع این حادثه داد!
این در شرایطی است که نخستوزیر اسراییل، با ابراز تأسف از رویداد رخ داده، گفت: «نظامیان اسراییل برای دفاع از جان خود، این کار را کردهاند.»
وی در ادامه افزود: «ما از این اتفاق متأثریم؛ اما سربازان ما نیز باید برای دفاع از زندگیشان از خود دفاع کنند.»
این گزارش میافزاید، اما در آخرین تحولات مربوط به جنایت حمله به کاروان آزادی، نشست فوق العاده شورای امنیت برای محکوم کردن رژیم صهیونیستی شب گذشته به دلیل مخالفتهای آمریکا بدون نتیجه پایان یافت.
شب گذشته، شورای امنیت برای بررسی حمله رژیم صهیونیستی به کشتی حامل فعالان صلح موسوم به کاروان آزادی نشست فوقالعاده برگزار کرد. در این نشست که به درخواست ترکیه و لبنان به عنوان رئیس دورهای شورای امنیت برگزار شده بود، انتقادات شدیدی علیه رژیم صهیونیستی مطرح شد.
اغلب کشورهای شرکت کننده در این نشست، خواستار رفع محاصره نوار غزه بودند. برخی از اعضای شورا به ویژه کشورهای عربی، خواستار تحقیقات درباره حمله رژیم صهیونیستی بودند و همچنین رفع محاصره غزه را نیز مطرح کردند.
آمریکا نیز که روز گذشته در قبال حمله رژیم صهیونیستی سکوت کرده بود، همچون گذشته در راستای حمایت همه جانبه خود از رژیم صهیونیستی، با محکوم کردن این رژیم مخالفت و آن را از بیانیه پایانی شورای امنیت حذف کرد.
«الجاندرو ولف»، یکی از اعضای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این نشست، تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که رژیم صهیونیستی باید حجم مواد غذایی وارداتی به نوار غزه را افزایش دهد.
رژیم صهیونیستی از ژوئن سال ۲۰۰۷ نوار غزه را به محاصره خود درآورده است و از ورود مواد غذایی به این منطقه جلوگیری میکند. همچنین پیش از این نیز اعلام کرده بود که مانع از ورود هرگونه کشتی حامل کمکهای امدادی به این منطقه خواهد شد.
گفته میشود، نتانیاهو و اوباما قرار بود درباره کنفرانس سازمان ملل در خصوص بررسی معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای که روز جمعه به پایان رسید، گفتوگو کنند.
بیانیه پایانی این اجلاس خواهان برگزاری کنفرانسی در سال ۲۰۱۲ با حضور همه کشورهای منطقه شده است تا در پیشبرد طرح ۱۹۹۵ با هدف ایجاد خاورمیانهای عاری از سلاح هستهای مؤثر واقع شود. در این بیانیه از تل آویو نیز خواسته شده است تا این معاهده را امضا کند و اجازه دهد بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی از تأسیسات هستهایش دیدن کنند.
در این باره باید افزود که رژیم اسراییل عضو NPT نیست و برخورداری از سلاح هستهای را نه رد میکند و نه میپذیرد.
در همین حال، رژیم صهیونیستی نیز در بیانیهای مدعی شده که بیانیه این اجلاس ناقص و ریاکارانه است و واقعیتهای خاورمیانه و تهدیدات واقعی که این منطقه و تمامی جهان با آن روبهروست، نادیده گرفته است.
در این بیانیه همچنین آمده است: «در گزارش پایانی اجلاس از اسراییل که عضو NPT نیست، نام برده شده است؛ اما به ایران که یکی از اعضای امضا کننده این معاهده است، اشارهای نشده.»
هرچند آمریکا این بیانیه را امضا کرده، اما ژنرال «جیمز جونز»، مشاور امنیت ملی اوباما، گفته است که دولت آمریکا نسبت به آن تردیدهای عمیقی دارد.
آیتالله ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری، طی نشستی اعلام کرد “عاملان اغتشاشات چهار نفر بودند که یک نفر آنها ریشه و سه نفر دیگر تنه، شاخه و ساقه را شامل میشدند و اصل نیز آن یک نفر زیرین است که اینها را در این عرصه وارد کرد!”
به گزارش ایسنا، این عضو سابق فقهای شورای نگهبان، در نشستی تحت عنوان «بررسی شخصیت شیخ بهلول»، ادعا کرد کسانی اغتشاشات را دامن زدند که امام را دیده و به ایشان اظهار ارادت میکردند؛ ولی در مقابل پاره کردن عکس امام و توهین به عاشورا ساکت نشستند و برخی از کسانی که در این اغتشاشات شرکت کرده بودند را افرادی خداجو معرفی کردند.”
این عضو مجلس خبرگان، بدون ذکر نام و فقط با بیان این که “رهبری با هوشیاری و قاطعانه در برابر موج فتنه پس از انتخابات ایستاد”، گفت: “عاملان این اغتشاشات چهار نفر بودند که یک نفر آنها ریشه و سه نفر دیگر تنه، شاخه و ساقه را شامل میشدند و اصل نیز آن یک نفر زیرین است که اینها را در این عرصه وارد کرد.”
این روحانی حامی دولت، چندی پیش نیز با تاکید براینکه “باید فتنه را بشناسیم”، گفته بود “بنای فتنه از عدم شناخت است و در فتنه اخیر نیز، عده ای از روی هوی و هوس کارهایی انجام دادند، ولی بدانند که ما ایستاده ایم.”
بهمن احمدی امویی ، روزنامه نگار پس از ۷۲ روز آزادی موقت ، نهم خرداد ماه امسال دوباره به زندان اوین بازگشت .بهمن احمدی امویی در شامگاه ۳۰ خرداد ماه سال گذشته در منزل شان بازداشت و راهی زندان اوین شد . این روزنامه نگار در دادگاه اولیه ای که برایش تشکیل شد به هفت سال و چها ر ماه زندان محکوم شد . اما سپس در دادگاه تجدید نظر حکمش به پنج سال حبس قطعی تبدیل شد . او در ۲۷ اسفند ماه سال گذشته با تودیع وثیقه پانصد میلیونی بهطور موقت ازاد شد
به گزارش کلمه ژیلا بنی یعقوب ،روزنامه نگار در یادداشتی که در وبلاگ خود منتشر کرده ،بازگشت دوباره همسرش را به اوین روایت کرده است که به این شرح است
بهمن عزیزم دیروز ساعت پنج عصر به اوین بازگشت .با روحیه ای قوی و محکم
بازگشت بهمن به اوین داستانی دارد ساده ، به سادگی خودش ،به سادگی و شفافیت قلب پرمهرش .به قول خودش به سادگی یک مرد لر
داستان این جوری شروع شد : هستم خردادماه ،مردی که خودش را ازماموران دادسرای اوین معرفی می کرد در یک تماس تلفنی به بهمن گفت :” باید امروز به اوین بازگردی و تا به حال هم دیر کرده ای .”
وقتی تلفن همراهش زنگ خورد در راه دندانپزشکی بود .بهمن آخرین بار که دو سه –هفته پیش بوده برای پیگیری وضعیتش به دادستانی تهران رفته و پرسیده بود چه وقت باید به زندان بازگردد؟ که آنها گفته بودند هروقت زمانش برسد خودمان به تو زنگ می زنیم ،لازم نیست شما مراجعه کنید. و حالا آقای مامور دادستانی به بهمن زنگ می زند و می گوید همین حالا باید به اوین بازگردی و تا حالا هم دیر کرده ای !با خودم می گویم آن مامور که کاره ای نیست اما تصمیم گیران با خودشان چه فکری می کنند که حاضر نیستند مثلا یک هفته یا حتی دو- سه روز زودتر به یک زندانی خبر بدهند که مرخصی ات در فلان تاریخ تمام می شود .
البته چینن اتفاقی معمولا در باره زندانی های سیاسی می افتد و نه مثلا زندانی مواد مخدر و یا سرقت و یا اختلاس .
زندانیان غیر سیاسی می دانند که چه روزی به مرخصی می روند و چه روزی مرخصی شان تمام می شود .فقط این زندانی های سیاسی هستند که لابد از نظر دست اندرکاران ، زندگی و خانواده و برنامه ای ندارند .
آپارتمان کوچک ما مدتی بود که دچار مشکلات لوله کشی و نشت آب شده بود و به همین دلیل کف پوش خانه هم آسیب دیده بود .چند روز پیش وضعیت به گونه ای شد که تصمیم گرفتیم تعمیرات ضروری ساختمانی را انجام بدهیم.وقتی خانه را برای تعمیرات به هم ریختیم ،بهمن به این فکر افتاد که دیوارها را هم با صرف هزینه اندک کاغذ دیواری کند تا به قول خودش زندگی در آپارتمانی که خیلی کوچک است ،قدری دلپذیرتر شود
حالا فکرش را بکنید درست در روزهایی که خانه ما به هم ریخته است و کارگران مشغول کار، به بهمن زنگ می زنند که باید همین امروز به زندان بازگردی .در همین حال فردای همان روز من باید در دادگاه حاضر می شدم.بهمن تنها چیزی که به ذهنش رسید این بود که به مامور اوین بگوید من امروز نمی آیم و فردا می ایم.چرا که تصمیم گرفته بود که هرجور شده هم تا دادگاه مرا همراهی کند و هم به قول خودش وضع به هم ریخته خانه را خیلی سریع سر و سامان بدهد. به همین خاطر شب تا صبح روزی که باید به زندان بازمی گشت کار کرد و از کارگران ساختمانی خواست که فردا بیایند و با سرعت کار کنند تا بتواند قبل از عصر–نهم خردادماه –در حالی که خانه مرتب شده به زندان بازگردد.خیلی تلاش کرد اما متاسفانه موفق نشد.
بسیاری از دوستان تماس می گرفتند که به این دلیل برای خداحافظی به منزل تان نمی آییم که می خواهیم این ساعتهای باقی مانده را تنها باشید،چون معلوم نیست بهمن دوباره چه وقت بازگردد.من تشکر می کردم بی اینکه به آنها بگویم که در ساعتهای باقی مانده بهمن از این سو به آن سو می رود تا بنایی تمام شود ،ا زاین سو به آن سو می رود تا تند و تند وسایل خانه را جابجا کند ،که پرده ها را بزند ،که کارتن های کتاب را از این سو به آن سو می کشد که شاید قبل از رفتن بتواند در کتابخانه بچیند و خیلی کار های دیگر.
عرق می ریزد و در همان حال بارها به ساعتش نگاه می کند که نکند به موقع به زندان بازنگردد .چون به مامور دادستانی گفته ساعت شش نهم خردادماه بازمی گردم ،می خواهد قبل از اینکه عقربه ها از ساعت شش عبور کندمقابل در بزرگ اوین باشد.
آنقدر ساعت را نگاه می کند که نکند دیر شود که امیر کوچولو که برای خداحافظی با دایی بهمن اش آمده می گوید :”دایی بهمن زندان رفتن که این همه عجله ندارد .”
همه تلاش های بهمن برای سامان دادن خانه کوچک مان بی نتیجه می ماند و می گوید :”ژیلا جان !واقعا می بخشی که من می روم زندان و تو باید اینجا این همه زحمت بکشی ”
و من می مانم که چه جوابی به بهمن بدهم .بگویم که جوری پوزش می خواهی که انگار به گردش و تفریح می روی و من را با این همه کار تنها می گذاری؟!یا انگار خودت خواسته ای که من را تنها بگذاری.
می دانم که هیچ کدام از این حرفها قانعش نمی کند .فقط می گویم نگران نباش !اتفاقا انجام اینطور کارها این روزها سرگرمم می کند و تحمل نبودنت را راحت تر می کند.
در پی انتشار خبری مبنی بر محرومیت از تحصیل ۱۵ دانشجوی معترض به حضور احمدی نژاد در دانشگاه شهید بهشتی، امروز منابع خبری موثق، از افزایش تعداد احکام سنگین صادره برای دانشجویان آن دانشگاه تا بیش از چهل نفر خبر دادند.
به گزارش ندای سبز آزادی، محکومیت های انضباطی فوق الذکر، در واکنش به اعتراض ۲۰ اردیبهشت ماه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نسبت به حضور سرزده و بدون اطلاع قبلی محمود احمدی نژاد در دانشگاه شهید بهشتی، صادر شده است. دانشجویان آن دانشگاه، با برگزاری تجمع، اعتراض خود را به حضور ناگهانی و مخفیانه رئیس دولت دهم و همچنین جو امنیتی دانشگاه ابراز کردند که با برخورد نیروهای بسیج و حراست روبرو شدند. این تجمع درگیری های پراکنده ای را نیز در پی داشت که منجر به زخمی شدن چند نفر از دانشجویان معترض شد.
هفته گذشته تعداد احکام انضباطی تعلیق تا اخراج و انفصال از تحصیل برای دانشجویان معترض، ۱۵ حکم اعلام شده بود، که با ابلاغ تعدادی بیشتری از احکام، این تعداد به بیش از ۴۰ حکم افزایش یافت و پیش بینی می شود که احتمالاً این تعداد افزایش یابد.
بنا به اطلاعات واصله، حداقل ۴۲ نفر از دانشجویان آن دانشگاه با احکام سنگینی با حداقل دو ترم تعلیق از تحصیل و تعدادی نیز به اجرای بند ۱۶ که شامل اخراج و انفصال از تحصیل در مقاطع بالاتر می باشد، محکوم شدهاند. آنان طبق این احکام از تسهیلات رفاهی دانشجویی نیز محروم شده اند.
لازم به ذکر است در پی حوادث بعد از انتخابات و همچنین و تجمعات دانشجویی ۱۶ آذر ۸۸ و روزهای بعد از آن، بیش از سیصد نفر از دانشجویان آن دانشگاه، به حراست و کمیته انضباطی احضار و تعدادی نیز بدون حکم انضباطی از خوابگاه اخراج و با محدودیت هایی روبرو شده بودند.
این درحالیست که محمود احمدی نژاد و مقامات دولتی، در مصاحبه با رسانه های بین المللی هر گونه برخورد با معترضان را انکار می کنند و ماه گذشته معاونت وزارت علوم ادعا کرده بود “طی ماههای اخیر، تنها برای پنجاه دانشجو در سراسر کشور حکم محرومیت از تحصیل صادر شده است.”
طی ماههای پس از انتخابات ریاست جمهوری، جمع گسترده ای از دانشجویان دانشگاههای مختلف سراسر کشور، توسط کمیته های انضباطی، مشمول احکام تعلیقی و محرومیت ازتحصیل شده اند.
گفتنی است، این آمار غیر از دهها دانشجوی بازداشتی در زندانهای مختلف کشور می باشد، که تعداد زیادی از آنان، مشمول احکام سنگینِ حبس و تبعید توسط دادگاههای انقلاب شده اند.
مجید دری دانشجوی دربند که به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است براساس حکم دادگاه تجدید نظردر تاریخ ۱۸ تیر ماه به زندان ایذه تبعید خواهد شد .
به گزارش خبرنگار کلمه مجید دری روز هجدهم تیرماه سال گذشته بازداشت وهمچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد . وی در دادگاه اولیه به یازده سال حبس تعزیری محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر حکمش به شش سال حبس قطعی کاهش یافت. حکمی که قرار است پنج سال از آن به دلیل اتهام اقدام علیه امنیت ملی در زندان ایذه اجرا شود .
با توجه به اینکه یک سال از زندان این فعال دانشجویی به زودی به پایان می رسد و حکم تبعید اش به زندان ایذه نیز هفته گذشته به وی ابلاغ شده است بیم آن می رود که به زودی این حکم اجرا شود .
خانواده مجید دری حکم پنج سال حبس در تبعید را بسیار سنگین می دانند و به آن معترض اند . حکمی که به عقیده آنان به شدت ناعادلانه است.
مجید هم نسبت به این حکم و تبعید در زندان ایذه معترض است و به همین خاطر تاکنون چهار بار به صورت کتبی تقاضای ملاقات با دادستان تهران را در زندان اوین داده است اما تاکنون دادستان واکنشی به درخواست او نشان نداده است . او حتی در دیدار هفته گذشته خود با نماینده دادستان در زندان اوین بار دیگر این در خواست خود را اعلام کرده است .
مجید دری و خانواده اش از دادستان تهران می خواهند که ضمن ملاقات با مجید به حرفهای او گوش دهد و از تبعید وی به زندان ایذه خودداری کند.
" مجید دری یکی از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل برای دانشجویان بوده است . این دانشجویان محروم از تحصیل به عنوان دانشجوی ستاره دار در جامعه شناحته شده اند آنها در روزهای قبل از انتخابات، اعتراض های گستردهای را علیه محمود احمدینژاد، انجام دادند. احمدینژاد در مناظرهها ی انتخاباتی اش ادعا کرده بود که هیچ دانشجوی ستارهداری در دورهی او وجود نداشته است.
شیوا نظر آهاری ، مجید دری، و ضیا الدین نبوی، دانشجویان محروم از تحصیلی هستند که همچنان در زندان اوین هستند.
به دنبال جنایت ضد بشری رژیم اشغالگر قدس د رحمله به کشتی های امدادی حامل مواد غذایی به غزه میرحسین موسوی در پیامی این اقدام را به شدت محکوم کرد.
به گزارش خبرنگار “کلمه” متن این پیام به شرح زیر است:
بار دیگر رژیم اشغالگر قدس در تجاوزی تازه کاروان شناورهای غیر نظامی حامل مواد امدادی برای مردم مسلمان غزه را هدف قرار داد تا خوی خشونت جوی خود را به نمایش گذارد. این حمله که منجر به کشته و زخمی شدن جمع کثیری شد، نقض فاحش مقرارات بین المللی و حقوق اولیه انسانی است. اینجانب همراه با جنبش حق جوی سبز در سراسر جهان همصدا با همه آزادی خواهان، این جنایت بین المللی را محکوم و ضمن اعلام همدردی با مردم مظلوم فلسطین و تسلیت به مردم ترکیه به خاطر از دست دادن عده ای از هموطنانشان از جامعه بین المللی خواستار برخورد جدی با عاملین این عمل غیر انسانی و متجاوزین به کرامت انسانی می باشم.
میرحسین موسوی
علیرضا بهشتی شیرازی دیروز پس از تحمل چند ماه حبس در بند امنیتی وزارت اطلاعات پس از ملاقات با دادستان تهران به اندرزگاه هفت اوین منتقل شد.
به گزارش خبرنگار کلمه بهشتی شیرازی هفته گذشته درخواست کرده بود با جعفری دولت آبادی دیدار کند. وی به تداوم بازداشت خود در بند امنیتی پس از چند ماه انفرادی و اتمام بازجویی ها اعتراض داشت. در همین حال دادستان تهران پس از دیدار با بهشتی شیرازی دستور داد تا وی به بند عمومی منتقل شود. بهشتی شیرازی هم اکنون به بند هفت اوین فرستاده شده است. در بند هفت اوین تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات ازجمله محمد نوری زاد و محسن میردامادی نیز نگه داری می شوند.
سید علیرضا بهشتی شیرازی مشاور ارشد مهندس موسوی و سر دبیر روزنامه کلمه سبز به همراه جمع دیگری از مشاوران مهندس در ۷ دی ماه بازداشت شد و پس ازماهها بلاتکلیفی و بدون آنکه هیچ گونه دلیلی برای باز داشت به او یا وکیلش اعلام شود در زندان است.
به گزارش کلمه،اما تمدید قرار بازداشت علیرضا بهشتی شیرازی پس از آن صورت گرفته که بر اساس گزارشات رسیده به کلمه مشاوران دربند مهندس موسوی به دلیل ملاقات خانواده هایشان با مراجع قم و دادخواهی از آنان برای عزیزان دربندشان از سوی بازجویان و نیروهای امنیتی به شدت تحت فشار قرار گرفته اند و با برخوردهای تند آنان مواجه شده اند.
بر اساس اخبار رسیده علیرضا بهشتی شیرازی در طول دوران بازداشت به شدت برای اعتراف از سوی بازجویان تحت فشار بوده است .اما وی به خواسته های بازجوها تن نداده است.
اقدام دادستان تهران در بهبود وضعیت این زندانی حرکتی مثبت در جهت اعمال درست قانون تلقی می شود.
یک مرجع تقلید با بیان اینکه اخیرا در خصوص حضرت امام (ره) و زحماتی که در دوره ایشان کشیده شده، گاهی کم لطفی میشود، گفت: امام (ره) شخصیتی استثنایی بود که تکرار او بسیار بعید به نظر میرسد. درست است که امام در میان مردم و همیشه با آنان همراه بود و مردم صحبتهای ایشان را از رسانهها میشنیدند اما بسیاری از جلوههای شخصیتی ایشان بر مردم پوشیده مانده است.
حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در پایان درس خارج فقه خود، به مناسبت فرا رسیدن ایام سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با ذکر خاطرهای از امام (ره) گفت:یادم هست یکی از بزرگان که آقای بسیار محترمی بود و امام هم به ایشان خیلی احترام میکرد، اوایل انقلاب با لحنی تند و گزنده نامهای خطاب به امام نوشت. برخی افراد به این فکر بودند که باید با ایشان برخورد شود ولی من مخالف بودم. نهایتا رفتم پیش امام و گفتم: نامه فلان آقا را شما دیدهاید؟ گفتند: دیدهام. گفتم: نظرتان چیست؟ فرمود: منظورتان چیست؟ میخواهید با ایشان برخورد کنید؟ گفتم: من چنین عرضی نکردم، میخواستم ببینم نظر شما چیست؟ گفتند: مراقب باشید کوچکترین برخوردی با ایشان صورت نگیرد. بعد صحبتها و مسایل دیگری بود که لازم بود با ایشان در میان بگذارم و در مورد آنها نظر ایشان را جویا شدم. بعد از اتمام جلسه که از خدمت ایشان خارج شده بودم دوباره مرا خواستند و فرمودند؛ مراقب باشید مبادا به آن آقا جسارتی شود. این از نادر مواردی بود که امام این طور روی مطلبی تاکید و اصرار میکردند.
وی با ذکر مطلبی دیگر از مرحوم امام (ره) عنوان کرد: روزی در خدمت ایشان در مورد برخی اشخاص صحبت شد. ایشان گفتند "برخی از اینها تا آنجا که من میشناسم آدمهای خوب و متدینی هستند". یکی از آقایان گفت اینها شما را قبول ندارند. امام فرمود قبول نداشته باشند، مگر من اصول دین هستم، من هم فردی هستم مانند افراد دیگر، ممکن است کسی مرا قبول کند کس دیگر هم قبول نکند. من در زمان حیات امام نیز این مطلب را در نماز جمعه گفتم.»
آیت الله موسوی اردبیلی خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانه به گونهای شده که جوانهای ما که امام را درک نکردهاند تحت تاثیر تبلیغات سوء مغرضین و یا حتی برخی دوستان نادان قرار میگیرند و شخصیت امام به گونهای برای آنان ترسیم میشود که با واقعیت منطبق نیست. اکنون برخی مطرح میکنند که چرا زمان امام فلان مساله پیش آمد یا فلان قضیه رخ داد، اینها نمیدانند که مسایلی را که در آن زمان پیش آمد کرده باید با در نظر گرفتن شرایط همان زمان بررسی کرد و نمیتوان یک مساله تاریخی را بدون توجه به شرایط زمان و مکان آن مورد نقد قرار داد.
وی ادامه داد: مساله جنگ در زمان مرحوم امام مساله بسیار مهمی بود که تمام امور کشور از خرد و کلان تحت تاثیر آن بود. مسایل زیادی در زمان امام اتفاق افتاده که مردم جزئیات آن را نمیدانند و شاید به صلاح هم نباشد که فعلا بازگو شود، ولی اجحافی که اکنون نسبت به امام صورت میگیرد این است که تمام ابعاد وجودی ایشان به دید مردم گذاشته نمیشود و گروههای سیاسی برای پیشبرد اهداف خودشان هر یک آن جلوهای را که خود تمایل دارند بزرگنمایی میکنند. اگر قرار بر بازگو کردن جریانات زمان امام باشد، باید تمامی آن جریانات بدون کم و کاست و بدون گزینش و تفسیر به رای، به مردم گفته شود.
این مرجع تقلید در پایان گفت: توصیه من به تمامی علاقمندان انقلاب و امام این است که در رفتار و عملکرد خود دقت نمایند و بدانند که اگر خدای نکرده به خاطر عملکرد آنان در ذهن جوانان شک و تردیدی نسبت به امام و اصالت این انقلاب که با خون شهیدان بسیاری آبیاری شده است، پیدا شود، ضایعهای جبرانناپذیر خواهد بود و یقینا در پیشگاه حق تعالی مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر