-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 11/18/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



محمد سروش محلاتی: از نظر اسلام، ورود به خانه دیگران بدون اطلاع دادن و اجازه گرفتن، حرام است. این حکم که مورد اتفاق نظر بین مسلمانان است، مستند به نصّ قرآنی است که مؤمنان را از چنین کاری نهی کرده است: “یاایها الذین امنوا لا تدخلوا بیوتاً غیر بیوتکم حتی تستأنسوا”(سوره نور، آیه۲۷).
در دوره جاهلیت، سنّت و ادب “استیذان” وجود نداشت و هر کس خود را مجاز می‌دانست که هر وقت که بخواهد، وارد خانه و خلوت دیگران شود(زمخشری، الکشاف، ج۳، ص۲۲۷). اسلام با این شیوه جاهلی مخالفت کرد و آن را ملغی نمود.
یک بار یکی از زنان انصار به پیامبر (ص) شکایت کرد که: گاه در منزل خودم در وصفی هستم که نمی‌خواهم کسی ـ حتی فرزندانم ـ مرا آنگونه ببینند، ولی در همان حال پشت سر هم مردانی وارد می‌شوند، من چه باید بکنم؟(طبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج۱۸، ص۱۱۱) آیه سوره نور، پاسخی بود به این احساس ناامنی که در خانه‌ها وجود داشت. ولی پس از این دستور باز هم همان سنت جاهلی ادامه داشت و بگفته ابن عباس مردم آن را انکار می‌کردند. یک نویسنده اردنی می‌گوید که در بخش‌هایی از جوامع عربی، هنوز هم آن عادت جاهلی ادامه دارد و در بسیاری از خانه‌ها، حقوق اهل منزل برای استیذان رعایت نمی‌شود(محمد راکان الدغمی، حمایة الحیاة الخاصة،ص۱۷).
برخی مفسّران، استیذان را از آن جهت لازم دانسته‌اند که ورود بدون اجازه به خانه دیگران چه بسا موجب نگاه به صحنه‌های حرام شود(ثعالبی، جواهر الحسان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۱۵٫ ابن حیان الاندلسی، البحر المحیط، ج۶، ص۴۴۶: و علة الامر بالاستیذان، خوف الکشف علی المحرمات). ولی این نکته را علت اصلی حکم نمی‌توان تلقی کرد. زیرا از نظر فقهی، “پیشگیری” از “گناه احتمالی” واجب نیست، از این رو وقتی نمی‌دانیم که با ورود بدون اطلاع آیا با صحنه حرامی مواجه خواهیم شد یا نه؟
از این جهت محذوری وجود ندارد. به علاوه اگر علت استیذان،جلوگیری از نگاه حرام است، باید ملتزم شویم در مواردی که “می دانیم” چنین “نگاه حرامی” اتفاق نمی‌افتد، استیذان، لازم نیست! به نظر می‌رسد بیان علامه طباطبائی درباره فلسفه این حکم، دقیق‌تر و قابل قبول‌تر است. ایشان می‌گوید:
“انسان گاه در شرایطی قرار دارد که تمایل ندارد هیچ کس او را آنگونه ببیند و یا از وضع او آگاه شود، رعایت استیذان موجب آن می‌شود که شخص بتواند آنچه را نمی‌خواهد آشکار باشد، پنهان و مستور نماید و به این وسیله از امنیت خاطر برخوردار می‌شود.”(المیزان، ج۱۵، ص۱۱۰)
پس کشفی که حرام و گناه است را باید به “آشکار شدن آنچه خود شخص تمایل به ظهور و بروز آن ندارد” تعمیم داد. این دستور، خانه را از نظر حقوقی در حصنی قرار می‌دهد که اشخاص با آرامش خاطر بتوانند زندگی خصوصی داشته باشند. از این رو این حکم را با حکم لزوم اجازه برای ورود به ملک غیر، یا حکم لزوم اجتناب از نگاه به نامحرم، نباید خلط کرد. شهید مطهری هم درباره فلسفه لزوم استیذان می‌گوید:
“هر کس در محل سکونت خود اسراری دارد و مایل نیست دیگران بفهمند، حتی دو نفر رفیق صمیمی هم باید این نکته را رعایت کنند، زیرا ممکن است دو دوست یکرنگ در عین یگانگی و یکرنگی، هر کدام از نظر زندگی خصوصی، اسراری داشته باشند که نخواهند دیگری بفهمد. بنابراین نباید فکر کرد که دستور استیذان اختصاص دارد به خانه‌هایی که در آن‌ها زن زندگی می‌کند. این وظیفه مطلق و عام است، مردان و زنانی که مقید به پوشش هم نیستند ممکن است در خانه خود وضعی داشته باشند که نخواهند دیگران آنان را به آن حال ببینند.”(مجموعه آثار، ج۱۹،ص۴۶۹(مسئله حجاب))
بهر حال آیه سوره نور که ما را مطلقاً از ورود بدون اذن و رضایت، به خانه دیگران منع کرده است، گویای آن است که استیذان “موضوعیّت” دارد، نه آنکه جنبه “طریقیت” داشته باشد (و در جهت جلوگیری از نگاه حرام یا کشف اسرار دیگران). بر مبنای طریقیَت وقتی که علم به عدم حرام یا عدم سرّ داشته باشیم، نیازی به استیذان نیست. در حالی که در آیه این حق برای همگان ـ حتی غیر مسلمانان نیز ـ به رسمیّت شناخته شده است که ” اطلاع و اذن” آنها برای ورود به خانه شان، رعایت گردد، حتی کسی که سرّی در خانه ندارد، باز هم از این حق برخوردار است.
ادامه آیه صریح در آن است که مسأله، مسأله نگاه به نامحرم نیست، لذا خداوند از مسلمانان خواسته است حتّی اگر در خانه کسی نیست، تا وقتی که اجازه نداده اند، وارد نشوید: “فان لم تجدوا فیها احداً فلاتدخلوها حتّی یؤذن لکم”. شهید مطهری در برداشت از این آیه می‌گوید:
“اگر شما به خانه کسی رفتید و هیچ کس نبود تکلیف چیست؟ آیا می‌توانید بگویید حالا که کسی نیست، و قهراً زن و نامحرمی هم نیست، پس حق داریم وارد بشویم؟ نه، این که به خانه کسی بدون اجازه نباید رفت، تنها به خاطر وجود نامحرم نیست، اصلاً در زندگی خصوصی مردم بدون اجازه نباید وارد شد.”(مجموعه آثار، ج۲۶، ص۴۴۱(تفسیر قرآن))
اینک توجه به چند نکته ضروری است:
۱ـ آنچه درباره امنیت مسکن در اینجا اشاره کردیم، صرفاً یک بحث مبنائی که مبتنی بر ادلّه و استدلالات خاص فقهی باشد نیست، بلکه این مبنا، به شکل “فتوی” نیز در آراء بزرگترین مراجع تقلید مورد تصریح قرار گرفته است. مثلاً امام خمینی فرموده اند: “هیچ کس حق ندارد، به خانه یا مغازه، و یا محل کار شخصی، بدون اذن صاحب آن‌ها وارد شود.” (صحیفه امام، ج۱۷، ص۱۴۰) حتّی حضرت امام تصریح فرموده‌اند که این ممنوعیت شامل مواردی که می‌دانیم در داخل خانه گناه و معصیت انجام می‌شود، می‌گردد: “اگر در خانه‌های مردم عادی، فسادی واقع می‌شود فساد در زندگی شخصی و معصیت شخصی، کسی حق ندارد وارد خانه‌اش بشود.”(همان، ص۲۶۷)
۲ـ ورود به خانه دیگران، در موارد “ضروری” تنها با صدور حکم از سوی “مقام صلاحیت‌دار قضائی”، مجاز است، از این رو، نه تنها برای افرادعادی، تحت هیچ عنوانی، این کار جایز نیست، بلکه ضابطین قضائی مانند پلیس و نیروهای انتظامی نیز، بدون حکم قضائی، حق چنین کاری را ندارند. حضرت امام به صراحت اعلام فرموده بود:
“پاسبان‌ها، نباید بروند خانه مردم، مگر با دستوری که از طرف دادستان، از طرف دادگاه، صادر می‌شود روی موازین شرعیه، رفتن در حرز مردم خلاف شرع است.” (صحیفه امام، ج۱۰، ص۲۷۴)
حضرت امام، موارد ضروری و استثنائی را نیز کاملاً تعریف نموده و حدود آن را تبیین نموده‌اند.(ر.ک صحیفه امام، ج۱۷، ص۱۴۱)
۳ـ محدود شدن موارد خاص و استثنایی به صدور حکم قضائی، برای جلوگیری از اقدامات خودسرانه‌ای است که ممکن است از سوی مأموران اتفاق بیافتد. از این رو تصمیم گیری در هر مورد، مستقیماً بر عهده “قاضی صاحب صلاحیت” است تا کسی که از صلاحیت اخلاقی و علمی مورد اطمینانی برخوردار است و از هیجانات سیاسی و اجتماعی فاصله دارد، در این باره تصمیم بگیرد، ولی اگر مقام قضائی، به صدور “حکم کلی” اقدام نموده و تصمیم گیری در “موارد” و نسبت به “اشخاص” را به مأموران واگذار کند، در حقیقت، “فلسفه نیاز به حکم قضائی” نقض شده است. در زمان حاکمیت رژیم شاه، این اعتراض حقوقی وجود داشت که چرا دادستان‌ها، در این موارد اختیار را به دست مأموران انتظامی و امنیتی می‌سپارند:
“بعضی از دادستان‌ها، اجازه کلی به کلانتری‌ها می‌دهند، این ترتیب تا حدی با روح قانون نمی‌سازد. زیرا دادستان‌ها مکلفند در هر مورد خاص، لزوم یا عدم لزوم ورود به منزل افراد را با توجه به دلائل و اوضاع و احوال شخصیّه خوب بسنجند و آنگاه اظهار نظر نمایند، و در اموری که اجازه کلی قبلی داده می‌شود، این نظارت قانونی کاملاً اعمال نمی‌گردد.”(ابراهیم پاد، حقوق کیفری اختصاصی، ج۱، ص۲۷۰)
در پایان این سخن را باز هم تکرار می‌کنیم که در نابسامانی‌های اجتماعی و سیاسی، نباید انگشت “اتهام” را به سوی “فقه” گرفت، بلکه “فقه”، مدّعی است، نه متّهم. موازین فقهی، مانع ظلم و تعدی است، البته اگر به درستی اجرا شود.
منبع: آینده

 


 


ندای سبز آزادی: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از آنجا که خود کفائی نظامی گام موثری در رسیدن به سند چشم انداز بیست ساله محسوب می شود لذا افزایش بودجه این بخش امری ضروری است.
اسماعیل کوثری نماینده تهران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه راهکارهای لازم برای افزایش توانمندی نظامی جمهوری اسلامی اتخاذ شده است، گفت:‌ امیدواریم در برنامه ۵ ساله پنجم مجلس بتواند نسبت به افزایش توانمندی نظامی گامهای موثری بردارد.
وی بودجه اختصاصی به بخش نظامی را ناکافی دانست و افزود:‌ امیدواریم بودجه کافی به بخش نظامی اختصاص داده می شود چرا که کشور ما نشان داده که ظرفیت و توانایی تولید نیازهای نظامی و دفاعی خود را دارد و افزایش بودجه این بخش امکان خودکفایی نظامی کشور را بالا می برد.
نماینده مردم تهران افزود:خودکفایی کشور در زمینه نظامی گام مهمی در راستای رسیدن به سندچشم انداز ۲۰ ساله کشور خواهد بود، لذا افزایش توانمندی نظامی، کشور را به منویات مقام معظم رهبری نزدیک خواهد کرد.

 


 


ندای سبز آزادی: در حالی که کماکان مقامات سفارت فرانسه در تهران، نسبت به عملکرد مقامات امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در برخورد با مهمانان آن سفارتخانه و همچنین دیپلماتهای ارشد آن کشور اعتراض داشته و سفیر ایران در پاریس را احضار کرده اند، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی اعتراض دولت فرانسه به این موضوع را رد کرده و گفته است مساله اکنون حل و فصل شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه فرانسه روز سه شنبه ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بعد از ظهر یکشنبه ٢٣ آبان (۱۴ نوامبر)، ورودی اقامتگاه سفارت فرانسه در تهران را مسدود کرده و با ممانعت از ورود مهمانان مراسم فرهنگی “شب موسیقی ایرانی”، تعدادی از مهمانان سفیر فرانسه را دستگیر کرده و با تعدادی از افراد، از جمله کارکنان فرانسوی سفارت “رفتار خشونت آمیز و غیر قابل قبول “داشته اند.
در پی این اقدام، دولت فرانسه مأموران امنیتی ایران را به بدرفتاری متهم و با احضار سفیر ایران در پاریس، به این امر اعتراض رسمی خود را اعلام کرد.
به گزارش شبکه انگلیسی زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی(پرس تی وی)، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) “این ادعای مقامات فرانسوی را رد کرد که ماموران امنیتی ایران علیه پرسنل دیپلماتیک سفارت فرانسه در تهران دست به خشونت زده اند.”
مهمانپرست در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی گفت که حادثه مورد نظر مقامات فرانسوی، به برگزاری یک مراسم فرهنگی در سفارت فرانسه در تهران ارتباط داشته است.
به گفته وی، این ماجرا باعث شد تا کارمندان سفارت در این مورد ابراز نگرانی و شکایت کنند، اما مساله اکنون حل و فصل شده است.
اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پی احضار سفیر جمهوری اسلامی در پاریس به وزارت امور خارجه آن کشور در روز ۱۴ نوامبر ایراد گردید.
وزارت امور خارجه فرانسه روز سه شنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود که در روز یکشنبه این هفته، ماموران امنیتی ایران که هویتشان مشخص نبود، ورودی اقامتگاه سفیر فرانسه در تهران را هنگام ورود میهمانان سفیر مسدود کردند.
به گفته مقامات فرانسوی، نحوه رفتار ماموران امنیتی در این ماجرا با تعهدات جمهوری اسلامی در مورد رعایت موازین و شئون دیپلماتیک مغایرت داشته و “نقض بسیار جدی کنوانسیون سال ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک” می باشد.
خبرگزاری فرانسه در مورد این واقعه به نقل از یک منبع آگاه، که از او نام نبرده، نوشته است که افراد بازداشت شده میهمانانی بودند که برای شرکت در “شب موسیقی ایرانی” به اقامتگاه برنار پولتی، سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی دعوت شده بودند.
به گزارش پرس تی وی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که “پلیس دیپلماتیک ایران پیشتر در مورد حضور بعضی اشخاص در این مراسم هشدار داده بود.”
این گزارش، در مورد هویت این اشخاص و دلیل هشدار پلیس دیپلماتیک درباره حضور آنان در میهمانی سفیر فرانسه توضیحی نداده است.
مقامات فرانسوی خاطرنشان کرده اند که ماموران انتظامی مستقر در برابر اقامتگاه سفیر فرانسه، در برابر اقدامات لباس شخصی های اهانت کننده و بازداشت کنندۀ مهمانان، از خود واکنشی نشان ندادند.

 


 


ندای سبز آزادی: روز گذشته دو تن از دانشجویان بازداشتی دفتر تحکیم وحدت، علی قلی زاده و علیرضا کیانی، از زندان اوین با خانواده هایشان تماس گرفتند.
به گزارش دانشجو نیوز، این دو دانشجوی بازداشت شده با بیان اینکه در بند ۲۰۹ زندان اوین و در سلول انفرادی به سر می برند، از اتهامات انتسابی به خود و ارتباط آن به دفتر تحکیم وحدت خبر دادند.
علی قلی زاده در این تماس تلفنی و در گفت‌و‌گو با مادرش با بیان اینکه اتهامم مربوط به فعالیت در دفتر تحکیم وحدت است، از “حال بد خود” در زندان مشهد خبر داده است.
قلی زاده که ۱۲ روز پیش در مشهد بازداشت شده بود خبر داد که ” در بازداشتگاه مشهد دو بار حالم بد شد که مجبور به انتقالم به بهداری زندان شدند.”
آقای قلی زاده شرایط جسمی بدش در زندان مشهد را بی ارتباط با “بیماری معده اش” عنوان کرد و گفت در زندان اوین شرایطش “مساعد” است.
علیرضا کیانی نیز در گفتگو با مادرش با تایید نگهداری اش در بند ۲۰۹ زندان اوین از سلامت خود خبر داد و به خانواده اش اطمینان داد که در اوین بر عکس بازداشتگاه اطلاعات مازندران قرص های اعصابش را به طور مرتب در اختیارش قرار می دهند.
با وجود تاکید این دو نفر به خانواده های شان اعلام کرده اند که بنا به گفته بازجویان هر هفته می توانند با مادران خود تماس بگیرند، اما هنوز محسن برزگر و محمد حیدرزاده دو دانشجوی دیگری که ۲ هفته قبل بازداشت شدند، تماسی با خانواده های شان نداشته اند.

 


 


ندای سبز آزادی: به مناسبت عید قربان، جمعی از فعالان دانشجویی، اعضای ادوار تحکیم وحدت و جبهه مشارکت مشهد، به دیدار خانواده علی قلی زاده، فعال دانشجویی بازداشتی – که هم اکنون در بند ٢٠٩ زندان اوین به سر می برد – رفتند و از این خانواده دلجویی کردند.
به گزارش جرس، در این دیدار که حدود دو ساعت به طول انجامید، خانواده علی قلی زاده ضمن ابراز بی اطلاعی از اتهامات فرزندشان، از اینکه حتی وکیل قلی زاده هنوز موفق به دیدار وی نشده و به پرونده دسترسی نداشته، انتقاد کردند.
در این جلسه حاضرین همراه با خانواده قلی زاده برای آزادی وی و تمامی زندانیان عقیدتی و سیاسی دعا نموده و خواستار رهایی هرچه سریع تر آنان شدند.
خانواده قلی زاده در این دیدار بر بی گناهی فرزند خود تاکید کردند و از دستگاه قضایی خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده فرزندشان و آزادی او شدند.
علی قلی زاده، از دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل است. او که روز ١۴ آبان ماه امسال بازداشت شده، پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه شاهرود، با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد موفق به کسب رتبه ٢٣ شده بود که با وجود قبولی در دانشگاه تهران، از ادامه تحصیل محروم و ستاره دار شده بود.
در هفته های اخیر، چهار فعال دانشجویی، به نامهای علی قلی زاده، محسن برزگر، علیرضا کیانی و محمد حیدرزاده، توسط ماموران امنیتی دستگیر و به بازداشتگاههای اداره اطلاعات شهرهای مختلف منتقل شده بودند، که روز دوشنبه ١٧ آبان ماه، به زندان اوین منتقل شدند.


 


ندای سبز آزادی: یکی از هنرمندان موسیقی شهر شیروان فاش کرد که چون از موسیقی در شهرستان‌ها حمایت نمی‌شود، بیشتر هنرمندان به دنبال کارگری یا درآمدهای دیگر می‌روند.
به گزارش ایسنا، موسی‌الرضا ولی‌نژاد گفت: در میان سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ حدود ۱۵ گروه موسیقی محلی در شیروان فعال بودند، اما حالا فقط سه گروه موسیقی محلی وجود دارد.
او که برادر کوچکتر حسین بخشی است که در جشن خانه‌ی موسیقی از زحمات او تجلیل شد، خاطرنشان کرد: در شیروان فقط پنج بخشی‌ باقی مانده است که ما چهار برادر و یک پسرعمو هستیم.
این هنرمند یادآور شد: تا پیش از سال ۸۳ در سال ۲ یا ۳ جشنواره در شیروان برگزار می‌شد و ما در آن جشنواره‌ها موسیقی‌مان را اجرا می‌کردیم. ولی از آن سال به بعد دیگر هیچ جشنواره‌ای در شیروان برگزار نشده است و این باعث بیکاری گروه‌های موسیقی شد.
ولی‌نژاد عنوان کرد: در شیروان سازهای بادی محلی مانند « زرنا»، « قوشمه» هستند که متاسفانه نوازندگان کمی برای آنها هستند و این وضعیت برای سازهای «فلوت»، «نی»، «کمانچه» نیز وجود دارد و بسیاری از نوازندگان آنها برای امرار معاش به کارگری روی آورده‌اند.

 


 


رسا ، رسانه سبز ایران

برنامه های ۲۶ آبان ۱۳۸۹


 


سرزمین من سرزمین مردمانی است که اسیر شده اند. اسیر حاکمانی که دچار توهمند. توهمی مالیخولیایی که ذکر واژه جنون هم برای توصیف آن ناکافی است. کافی است سخنان این روزهای آنان را مرور کنید تا دستگیرتان شود این همه توهم و جنون را.
مهمتر از سیل پاکستان

سردار نقدی می گوید: " اگر شخصیت‌هایی از کشور ما به هند بروند با آن جمعیت هند، باید مراقب بود مردم جایگاه را با خود نبرند. " ( ایلنا، 22 آبان 1389 ) او ادامه می دهد: " دوستانی که برای کمک به سیل زدگان پاکستانی به این کشور رفته بودند می‌گفتند چقدر عکس آقا در پاکستان وجود داشت و چقدر عشق به ولایت در آنجا وجود داشت. به جای صحبت کردن راجع به به سیل در مورد آقا صحبت می‌کردند. " حرفهای رئیس سازمان بسیج مستضعفین به همین جا ختم نمی شود. او در ادامه گفته است: " شما به هر کجای دنیا که سفر می‌کنید، فقط کافی است پاسپورت خود را نشان دهید تا ببینید چقدر مردم دنیا به شما عشق و علاقه دارند، زیرا آنان شما رابه‌عنوان آزاده می‌شناسند. "
گرچه برای هر اهل خردی این حرفها بیشتر به لطیفه شباهت دارد اما نکته باریک تر از مو در میان حرفهای نقدی فاصله غیر قابل باور ذهنیت متوهم او از واقعیات جامعه ای است که او در آن زندگی می کند. این جملات بیشتر از آن که خنده دار باشد، نگران کننده است. این حرفها نشان می دهد که دروغهای رایجی که این روزها از دهان حاکمان ایران جاری می شود آنها را به جهانی سوق داده است که تنها در ذهن آنها وجود خارجی دارد. سردار نقدی آنقدر دروغ گفته است که یادش می رود که به جز چند کشور درجه سه، هیچ کشوری به آسانی به ایرانیان اجازه ورود به کشورش را نمی دهد. این میانه کسی هم نیست که به سردار نقدی بگوید: " برادر من بلند شو برو جلوی درهای سفارتخانه های دیگر کشورها که در تهران وجود دارند را ببین و صفهای طولانی درخواست ویزا را ملاحظه کن تا شاید از این خوابی که خود را به آن زده ای بیرون بیایی! "
حتی از این هم ساده تر و راحت تر. سردار نقدی می تواند تنها دکمه روشن و خاموش ریسور ماهواره را فشار دهد تا ببیند نه تنها مردم و دولت پاکستان که تمام مردم دنیا در حل معضل سیل پاکستان درمانده اند. درد اینجاست که سردار نقدی حتی نمی داند که تبعات ویران کننده سیل پاکستان تا چه حد بوده است. او نمی داند که بیش از سه میلیون نفر در پاکستان در اثر این سیل مخرب بی خانمان شده اند. او نمی داند که میلیونها کودک در اثر این فاجعه در آستانه وبا و مرگ ناشی از کمبود غذا به سر می برند. او نمی داند که سازمان یونیسف تخمین زده است که برای حل معضل سیل پاکستان دست کم 600 میلیون دلار پول نقد لازم است. او نمی داند و همین ندانستن او برای مردم سرزمین من فاجعه است. فاجعه در سرزمین من حاکمانی اند که آنقدر گرفتار توهمات خود شده اند که خودشان هم آنها را باور کرده اند. یکی هم پیدا نمی شود به سردار نقدی بگوید: " برادر من فکر کن مثلاً در زلزله بم مردم زلزله زده به جای درخواست کمک از دولت زیمباوه درباره رابرت موگابه سئوال کنند، آیا تو باور می کنی؟ "
همه چیز بر علیه واقعیت
رویای نابودی غرب، خواب هر شبه حاکمان سرزمین من است. آنها هر شب با این آرزو می خوابند و هر روز با این رویا بیدار می شوند و محمدرضا نقدی هم یکی از آنهاست. او در همین سخنرانی می گوید: " دهکده جهانی که روزی غرب از آن صحبت می‌کرد، امروز خودشان را گیر انداخته و یقه آنها را در عرصه اقتصاد و سیاست گرفته است. " همین خواب و خیال است که باعث شده تا غرب و سخن گفتن از نابودی آن لق لقه کلام هر مقام بلند پایه در کشور من شود.
گفته‌های مقامات حاکم بر جان و ناموس مردم سرزمین من آنقدر از واقعیت روز جهان دور است که ديگر نمی توان آنها را فقط مالیخولیای ناشی از مستی قدرت مطلق تلقی کرد. برای این جنون زدگی اتلاق حتی واژه هایی چون دروغ، صحنه سازی، دورويی و آمار سازی هم کم است. چرا که اظهارات آنها آنچنان از جهان واقعی پیرامون ما دور است که عقل و خرد هم از درک و فهم آنها عاجز است.
شاهدش حرفهای اداره کنندگان رسانه های دولتی در ايران است که برای خشنودی " آقا " باور نکردنی ترین حرفها را هم می زنند. و این خزعبلات سیاسی چنان برای خود آنها باور پذیر شده است که از بیان آن در برابر افکار عمومی نه تنها ابایی ندارند بلکه به ذکر آن هم افتخار می کنند. کافی است مروری دوباره داشته باشیم بر حرفهای فرزاد جمشیدی مجری تلویزیون که در مراسمی برای دعوت از احمدی نژاد می گوید: " برای بخشی از اظهارات رئيس جمهور کشورمان در سفر به نيويورک که در اين خبرگزاری [فرانس ۲۴] منتشر شده، حدود ۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون «کامنت » درج شده است." و سئوال اصلی اینجاست که آیا او اصلاً می داند کامنت چیست؟ آیا او اصلاً معنای اینترنت را درک کرده است؟ و البته این دیگر به رویه ای معمول برای رسانه های منتقد و مردم عاقل تر حاکمان تبدیل شده است که دروغ آنان را برای یکدیگر بازگو کنند و از آن جوک و لطیفه بسازند و به آن بخندند. مصیبت اینجاست که حاکمان سرزمین من حتی نمی دانند که در دنيای واقعی تنها ۱.۲ ميليارد نفر به اينترنت دسترسی دارند و تعداد کامنت بر يک خبر بسيار هيجان انگيز مورد مناقشه در حدود چند صد يا به ندرت چند هزار است. اما در دنيای مقامات جمهوری اسلامی ۲.۲ ميليارد نفر مجذوب سخنان احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل می شوند. از همين جنس است سخنان چند روز گذشته وزیر رفاه که گفته است تعریف خط فقر در ایران غلط است چون ایران کشور بزرگی است.
به دنبال سید خراسانی
یکی از ویژگیهای ثابت در تمام حکومتهای توتالیتر گردآوری زیر دستانی است که با تمام وجود شیفته و مجذوب حاکمان وقت باشند و برای خوشا آمدن شخص رهبر از هیچ امری دریغ نکنند. کافی است به خبرهایی که در زمان سفر خامنه ای به قم توسط رسانه های تندروی حامی حکومت منتشر شد ، نگاهی دوباره بیاندازیم تا پی به عمق فاجعه ببریم. کار تا آنجا پیش رفت که برخی از آنها نوشتند حتی امام زمان هم به استقبال " آقا " آمده است. دنیای " دنت کیشوت " وار مقامات حاکم بر ایران چنان سرشار از بلاهت است که هر کسی را به حیرت وا می دارد. آنقدر که رهبر سالخورده اش می شود " سید خراسانی " و احمدی نژادش می شود " شعیب بن صالح " !
شاهد این مدعا هم حرفهای مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر است که در همایشی می گوید: 20 روز قبل موساد و سیا اعلام کردند به دنبال امام زمان هستند و اعلام نیز کرده بودند شاید سید خراسانی آیت‌الله خامنه‌ای باشد زیرا در جوانی در خراسان بوده است و سید یمانی نیز سید حسن نصرالله باشد زیر در کودکی در یمن بوده است! " ( مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دی ماه 1388 )
یک دنیای کاملاً متفاوت
خیلی ها می گویند حاکمان فعلی سرزمین من شباهتهای بسیاری با دیکتاتورهایی چون هیتلر و صدام دارند. یکی از اصلی ترین این شباهتها دنیای وهم انگیز و خیالاتی آنهاست که بیشتر به قصه های رئالیسم جادویی شباهت دارد. در دنیای وهم انگیز مقامات حاکم بر سرزمین من واردات معنای خودکفایی و صادرات سلام می دهد. چنانکه وزیر جهاد کشاورزی در مهرماه گذشته در سخنرانی می گوید: " امسال مجددا با توليد ۱۴ ميليون تن و خريد ۱۱ ميليون تن گندم توسط دولت به خودکفايی در توليد گندم رسيده‌ايم. "

در این دنیا تمام ملتهای جهان به جز ایران از دیکتاتوری حاکم بر سرزمین خود به تنگ آمده اند.

سردار نقدی در همان سخنرانی مورد نظر  می گوید: " ملت ایران حرف دل ملت دنیا را می‌زند و ملت‌های آزاده زیر چکمه‌های زورگویان خسته شده‌اند. " یا سید علی خامنه ای در جایی درباره آمریکا می گوید: " اهانت جنون آميز و نفرت انگيز و مُشمئز کننده به قرآن مجيد در کشور آمريکا که درسايه ی امنيت پليسی آن کشور اتفاق افتاد حادثه ی تلخ و بزرگی است." در چنین دنیایی مسئله فرار مغزها اصلاً صحت ندارد و هیچ زندانی سیاسی در زندان نیست و آزادی بیان در حد مطلق در ایران وجود دارد و تظاهرات کنندگان پس از انتخابات تعدادشان حتی کمتر از یک صندوق اخذ رای است و ندا آقا سلطان قربانی توطئه دشمنان است و کشته شدن مردم در خیابان شهید سازی است و وضع همه مردم خوب است و مردم ایران در رفاه کامل به سر می برند و همه جهان بدبخت است الا ایران و .... مشکل مردم سرزمین من حاکمانی نیستند که خوابیده باشند و یا عمداً خودشان را به خواب بزنند.
مشکل سرزمین من مقاماتی هستند که پول می گیرند تا نه تنها خودشان را به خواب بزنند بلکه برای تامین منافع اقتصادی و سیاسی خود هر کاری می کنند تا مبادا کسی دنیای افسانه ای " آقا " را که در خواب غرور و قدرت خود غوطه ور است، بهم بزند.

 

 


 


ندای سبز آزادی: موضوع پیوند دین و سیاست، از موضوعات مهمی است که در یک قرن اخیر، از سویی منشأ تحولات مثبت زیادی در عرصه مبارزات سیاسی نسل‌های پی‌در‌پی مسلمانان شده و از سوی دیگر ابزار دست قدرت‌طلبانی قرار گرفته که خواسته‌اند به نام دین، خواسته‌های خود را بر مردم تحمیل کنند و به قدرت‌طلبی خود رنگ دینی بدهند.
این مفهوم را شهید مطهری در کتاب نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر مطرح کرده، با این تفسیر که دین و سیاست باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک برنامه اصلاحی را برای مبارزه با استبداد طرح‌ریزی کنند.
تعابیر استاد مطهری در صفحات ۲۷ تا ۲۹ کتاب مذکور در این زمینه کاملا گویاست. ایشان در بخشی از بحث از حرکت‌های اصلاحی اخیر در جوامع اسلامی، به بحث درباره آرمان‌های سید جمال الدین اسدآبادی می‌پردازد و سپس با اشاره به دیدگاه سید جمال در خصوص مبارزه با استعمار و استبداد از طری تقویت فرهنگ اسلامی، می‌نویسد:
سید (جمال‌الدین اسدآبادی) طرح همبستگی دین و سیاست را برای دو جبهه لازم می‌دانست: جبهة استبداد داخلی و جبهة استعمار خارجی، کوشش فراوان داشت که شعور مذهبی مسلمانان را برای مبارزه با استبداد و استعمار بیدار سازد و برای این برنامه، نسبت به هر برنامة اصلاحی دیگر حق تقدم قائل بود.
کوشش‌هائی که بعدها متقابلاً از طرف عُمال استعمار در جهت جدائی دین و سیاست (سِکُولاریسم) به عمل آمد که به نام «عَلمانیّت» معروف شد و آتا تورک را قهرمان بزرگ آن باید به‌شمار آورد، برای مقابله با همین طرح بود. اندیشة علمانیت را در جهان عرب، مسیحیان عرب تبلیغ کردند. واضح است که اگر همبستگی دین و سیاست اصل مسلم شناخته شود، مسیحیان عرب نقشی در جامعه نخواهند داشت. ولی تنها مسیحیان عرب نبودند که اندیشة علمانیت را تبلیغ می‌کردند، عده‌ای از مسلمانان نیز سخت طرفدار آن بودند، آن هم مسلمانان روشنفکر متدین. چرا؟
این مسلمانان در حقیقت از یک جریان دیگر رنج می‌بردند، و آن اینکه در جهان تسنن به حکم اینکه خلفا و سلاطین را «اولوالامر» می‌دانستند و اطاعت آنها را از جنبة دینی واجب می‌شمردند، همبستگی دین و سیاست به صورت در خدمت قرار گرفتن دین از طرفِ سیاست بود، آنان که طرفدار جدائی دین از سیاست بودند اینچنین جدائی را می‌خواستند، یعنی می‌خواستند خلیفة عثمانی یا حاکم مصری صرفاً یک مقام دنیائی شناخته شود، نه یک مقام دینی، و وجدان مذهبی و ملی مردم در انتقاد از او آزاد باشد. و این سخنی درست بود، همبستگی دین و سیاست که امثال سید جمال مطرح می‌کردند به معنی این نبود که به قول کواکبی استبداد سیاسی به خود «قداست دینی» بدهد، بلکه برعکس به معنی این است که تودة مسلمانان دخالت در سرنوشت سیاسی خود را یک وظیفه و مسئولیت مهم دینی بشمارد. همبستگی دین و سیاست به معنی وابستگی دین به سیاست نیست بلکه به معنی وابستگی سیاست به دین است.
عده‌ای از مسلمانان عرب که از علمانیت و جدائی دین از سیاست دفاع می‌کردند، نمی‌خواستند دخالت توده را در سیاست به عنوان یک وظیفة دینی انکار کنند، می‌خواستند اعتبار دینی و مذهبی مقامات سیاسی را نفی نمایند. البته جدائی دین و سیاست به مفهومی که آتا تورک قهرمان آن بود که ترکیه را به بدبختی کشانید و به شکلی که در ایران عمل شد به معنی بیرون کردن دین از صحنة سیاست بود که مساوی است با جدا کردن یکی از عزیزترین اعضاء پیکر اسلام از اسلام.
چنانکه می‌دانیم وابستگی دین به سیاست به مفهومی که در بالا طرح شد یعنی مقام قدسی داشتن حکام، اختصاص به جهان تسنن دارد، در شیعه هیچگاه چنین مفهومی وجود نداشته است. تفسیر شیعه از «اولوالامر» هرگز به صورت بالا نبوده است.

 منبع: گروه سیاسی کلمه


 


ندای سبز آزادی: حانواده زندانیان سیاسی مراسم عید قربان را در مقابل زندان اوین و مرکز قلب تهران برگزار کردند.

به گزارش ندای سبز آزادی جمعی از خانواده زندانیان سیاسی به همراه جمعی از اعضای شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی امروز و به مناسبت عید قربان مقابل زندان اوین و مرکز قلب تهران که چند تن از زندانیان سیاسی در آنجا بستری هستن مراسم عید قربان را برگزار کردند.

 


 


ندای سبز آزادی: نماز عید سعید قربان در شهر قم با امامت “آیت‌الله مکارم شیرازی” برگزار شد.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله مکارم شیرازی در خطبه‌های عید سعید قربان که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد گفت: بهترین ذخیره روز قیامت تقوای الهی است که هم خود و هم شما را به تقوای الهی توصیه می کنم.
وی با بیان اینکه در اسلام دو عید از اعیاد مهم وجود دارد، افزود: عید قربان و عید فطر ویژگی‌های خاصی دارند که هر دو از عبادت‌های مهم الهی است.
این مرجع تقلید عنوان کرد: ما مسلمانان در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیریم و از گناه توبه می‌کنیم و در پایان ماه نیز این توفیق افتخار را جشن و عید می‌گیریم.
مکارم شیرازی افزود: زوار خانه‌ی خدا نیز مناسک حج را به جا می‌آورند و بعد از پایان مراسم نیز عید می‌گیرند که البته برنامه‌های آنها تنها برای خودشان نیست. بلکه عظمت برای اسلام می‌آفرینند و کنگره حج باعث عظمت جهان اسلام است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه این هر دو عبادت به عنوان ضیافت و مهمانی خدا انتخاب شده است افزود: در مراسم زیارت خانه خدا همه زوار مهمان ضیات خدا هستند که باید بعداز مهمانی خدا جشن برپا کرد.
وی در ادامه با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع) گفت: امام علی(ع) می‌فرماید ” شما می‌توانید تمام ایام سال را عید بگیرید و آن در صورتی است که در آن روز گناه صورت نگیرد”.
آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تقوا عنوان کرد: تقوا احساس مسوولیت درونی است و انسان‌ها نباید در انجام کارها منافع خود را در نظر بگیرند بلکه باید رضایت پروردگار را مدنظر داشته باشند.
وی افزود: کسانی که پیش از حساب رضای خدا حساب خلق و خود را در نظر می‌گیرند افرادی بی‌تقوا هستند.
این استاد درس خارج فقه حوزه با بیان اینکه تقوا در مرحله عالی عصمت را به دنبال دارد اظهار کرد: انسان‌ها به آن مقام نمی‌رسند و انتظار هم این نیست اما باید حالت بازدارندگی از گناه و اطاعت از پروردگار وجود داشته باشد.
وی در ادامه به ابعاد مختلف تقوا اشاره کرد و افزود: تقوای کارمندان، تقوای رسانه‌ها، تقوای مسوولین که منافع مردم را به خودشان مقدم شمارند و رعایت تقوا در عالم سیاست نمونه‌هایی از تقوا است که انسان‌ها باید به آن توجه کنند.
وی تصریح کرد: تا تقوا در جامعه بشری زنده نشود تجاوزها، کشتارها، ظلم‌ها و قصد حقوق همچنان جریان خواهد داشت.
مکارم شیرازی در ادامه با بیان ینکه دعوای دشمنان ما بر سر انرژی هسته‌یی و حقوق بشر نیست، افزود: اینها تنها بهانه است چرا که مزاحم منافع نامشروع آنها در منطقه هستیم. آنها سالها خورده‌اند و برده‌اند اما در این میان نظامی پیدا شده است که شعار نه شرقی و نه غربی سر داده و این شعار به همسایگان نیز سرایت کرده است.
این مرجع تقلید اضافه کرد: امروز کار به جایی رسیده است که لبنان به عنوان مرکز امن آنها ناامن شده است و شاه نماینده آنها یعنی رژیم اشغال‌گر قدس نیز در منطقه شکسته شده است.
وی ادامه داد: دشمنان رفتار استکباری دارند که می‌خواهند همه را تسلیم خود کنند و در این راستا هر روز یک مساله‌ای را ایجاد می‌کنند و انسان‌های ساده‌اندیشی هستند کسانی که می‌گویند اگر دست از انرژی هسته‌یی برداریم آنها مزاحم‌مان نمی شوند.
وی در ادامه با اشاره به انتخابات عراق اظهار کرد: اکثریت شیعیان نقش خودشان را به دست آوردند پس اهل تسنن نیز نقش خودشان را در کشور عراق دارند که در این میان بعثی‌ها نتوانستند نقشی داشته باشند که همه اینها نتیجه انقلاب اسلامی است.
مکارم شیرازی افزود: اگر با یکدیگر متحد باشیم و به خداوند توکل کنیم احدی از آنها نمی‌توانند مزاحمتی برای انقلاب اسلامی و جامعه ما ایجاد کنند.
این مرجع تقلید در ادامه به مسائل موجود در کشور اشاره کرد و خطاب به مسوولان نظام گفت: مردم امروز از دو چیز ناراحتند مردم امروز از دو چیز ناراحتند مفاسد فرهنگی و مفاسد اخلاقی وضع بدی پیدا کرده‌ است و آمار طلاق رو به افزایش است و مواد مخدر در مسیر جوانان زیاد شده است و آنان را تهدید می‌کند.
وی ادامه داد: مساله اقتصادی برای مردم ایجاد دردسر کرده و دولت اعلام کرده است که چند قلم کالا را کنترل می کند اما مابقی کالاها بدون کنترل به زندگی مردم فشار می‌آورد و طبقات ضعیف در زحمت‌اند که اگر مسائل اقتصادی و اخلاقی حل شود مردم در این صورت همواره کنار دولت خواهند بود.

 


 


ندای سبز آزادی: وبسایت شخصی حبیب الله پیمان، دبیر کل جنبش مسلمانان مبارز ساعاتی پس از راه اندازی فیلتر شد.
به گزارش منابع خبری جرس، این وبسایت که شامگاه دوشنبه ٢۴ آبان ماه راه اندازی شده بود، بعد از گذشت کمتر از بیست و چهار ساعت فیلتر گردید و این درحالی بود که بسیاری از علاقه مندان و عموم مردم، هنوز اطلاعی از راه اندازی این سایت نداشتند.
گفتنی است که این سایت جنبه فکری – راهبردی دارد (در حوزه سیاسی، اجتماعی، معرفت شناختی و دینی ) و محتوای آن کوچکترین حواشی سیاسی نداشته است؛ اما مورد عملیات فیلترینگ نهادهای امنیتی ایران قرار گرفته است.
طی هفته های اخیر وبسایت شخصی محمد خاتمی، بنیاد باران و همچنین تارنمای اطلاع رسانی آیات عظامی چون دستغیب و بیات زنجانی و صانعی نیز، مشمول فیلترینگ مستقر در دادستانی کل کشور شده اند.

 


 


ندای سبز آزادی: پرونده زینب بحرینی، رییس جوانان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در فارس دیروز به دادگاه انقلاب ارسال شد.
به گزارش جرس، پرونده زینب بحرنی که ۲۳ آبان ماه سال جاری توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، تحویل شعبه ده بازپرسی دادگاه نقلاب شیراز شد.
اتهام این دانشجوی دانشگاه شیراز اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است.
بیشتر فعالیتهای زینب بحرینی به دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال گذشته باز می گردد.

 


 


ندای سبز آزادی: در پی تداوم بازداشت ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، و وضعیت وخیم جسمانی این فعال ملی- مذهبی، خانواده وی طی نامه ای خطاب به مسلمانان جهان، خواستار تلاش برای آزادی این کنشگر و فعال سیاسی- مذهبی شدند.
خانواده دبیرکل نهضت آزادی که مهر ماه امسال در جریان برپایی نماز جماعت – بدون مجوز حکومت- در اصفهان همراه با گروهی از اعضای آن تشکل ملی- مذهبی دستگیر شده و هم اکنون در زندان اوین نگهداری می شود، از مسلمانان جهان خواستند تا “صدای اعتراض” آنان شده و همزمان نامه ای کوتاه خطاب به سران جمهوری اسلامی نوشته و با داوری و ارائه نظر خود، درخواست آزادی یزدی را به آنان انتقال دهند.
در بخشی از این نامه که در سایت جرس منتشر شده، آمده است: دکتر ابراهیم یزدی ٧٩ساله، سالگی مسن ترین زندانی زندان بدنام اوین است و بار سومی است که در یک سال اخیر زندانی می شود؛ این بار اول اکتبر ٢٠١٠(برابر با نهم مهر ٨٩) به همراه نمازگزارانی که به عبادت ایستاده بودند، پلیس بر نماز آنان تاخت و نمازشان را شکست و تمام آنان را بازداشت نمود. مقامات ایران که وانمود می کنند به باورهای اسلامی تعهد دارند، با “غیر قانونی” و “بدون مجوز” خواندن این نماز، سعی در توجیه این حرکت داشته اند. دو بار پیش از این نیز، دستگیری دکتر ابراهیم یزدی هیچ دلیلی به جز گفتن و نوشتن حقیقت نداشت. اکنون نیز سردمداران حکومت ایران با تکیه بر این قانون تلاش می کنند که یک نماز ساده را جرم بینگارند و عبادت را جنایت.
در این نامه همچنین آمده است: ابراهیم یزدی در تمام طول زندگی اش به وظایف و باورهای دین عمل کرده است و در صدد احقاق حقوق کسانی بر آمده است که قدرت مدارن از پایمال کردن این حقوق واهمه ای ندارند. حکومت ایران برای منحل کردن یکی از قدیمی ترین جناح های سیاسی -جنبش آزادی ایران- او را تحت فشار مضاعف قرار داده اند، تا دست از مخالفت در برابر سیاست های سرکوبگر حاکم بردارد. وی با کردار و گفتار خویش به سکوت تن نداده است، چرا که نقض حقوق بشر و کرامت انسانی به بدنامی دین می انجامد. وی صدای استوار مطالبه حقوق اقلیت های قومی و نژادی، و اقلیت های مذهبی چون پیروان تصوف و اهل تسنن بوده است.

 


 


ندای سبز آزادی: خطیب نماز عید قربان دروغ گفتن و تهمت زدن در عرصه سیاسی را از جانب هر کس که باشد گناه بزرگی دانست و بدون اشاره به عاملان اصلی دروغ پراکنی و تهمت زنی در شرایط امروز جامعه، گفت: از عجایب این است که کسانی تهمت به نفیس‌ترین سرمایه‌های مردم که این نظام است زده و بعد فریادهای وا اخلاق سرمی‌دهند.
سید احمد خاتمی در خطبه‌ اول نماز عیدقربان، این عید را عید موفقیت حضرت ابراهیم و اسماعیل در امتحان بزرگ ایثار و وفاداری عنوان کرد و گفت: راز موفقیت این پدر و پسر در سخت‌ترین امتحان الهی، تسلیم در برابر ذات مقدس ربوبی است.
خطیب نماز عید قربان در ادامه صحبت‌های خود به عرصه‌های مختلف تکلیف‌محوری اشاره کرد و گفت: یکی از این عرصه‌ها تکلیف‌محوری در عرصه فردی بوده و در آن فرد باید واجبات خود را به‌جا آورده و از محرمات دوری کند.
وی بر تکلیف‌محوری در عرصه سیاسی و اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: تکلیف‌محوری در عرصه سیاسی عملکرد مومنانه است که فرد باید با آیین‌نامه دین جلو برود.
خاتمی دروغ گفتن و تهمت زدن در عرصه سیاسی را از جانب هر کس که باشد گناه بزرگی دانست و ادامه داد: گاهی دروغ به شخص و گاهی دروغ به یک نظام است و از عجایب این است که کسانی تهمت به نفیس‌ترین سرمایه‌های مردم که این نظام است زده و بعد فریادهای وا اخلاق سرمی‌دهند. اگر این افراد دل‌شان برای اخلاق سوخته پس این چه‌کاریست که در هر سخن و بیانیه به این نظام که حاصل خون بیش از ۲۰۰ هزار شهید است، تهمت می‌زنند.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تکلیف‌‌محوری سرمایه صبر را می‌خواهد و نمی‌شود بدون هزینه‌ کردن دین را نگه داشت. در این راستا باید گاهی از آبرو، مال، رفاه، شهوت و جان خود گذشت.
وی با بیان اینکه در قاموس فرد تکلیف‌‌محور، شکست وجود ندارد تصریح کرد: کسی که تکلیف‌محور است در هر صورت خود را پیروز می‌داند چرا که به وظیفه‌ خود عمل کرده‌ است.
خاتمی در خطبه دوم نماز عیدقربان با اشاره به عیدغدیر در پنجشنبه هفته آینده به یکی از سخنان پیامبر اکرم مبنی‌بر اینکه عیدغدیر برترین اعیاد امت من است اشاره کرد و اظهار داشت: ۴ اتفاق در تاریخ اسلام رخ داده و خواهد داد که سرنوشت بشریت با آن بستگی داشته و با آن تغییر می‌کند که اولین مورد آن بعثت نبی‌اکرم است که بشریت با بعثت ایشان معنا پیدا کرد.
وی حادثه دوم را حادثه غدیر خم دانست و افزود: حادثه غدیرخم متمم بعثت پیامبر اکرم بوده و به تعبیر برخی عرفا، غدیرخم روح و جان بعثت است.
خاتمی حادثه سوم را حادثه عاشورا عنوان کرد و گفت: اگر عاشورا نبود دیگر نه از بعثت و نه از غدیرخم خبری بود. اسلام با بعثت نبی‌اکرم به‌وجود آمد اما به برکت عاشورا تداوم پیدا کرد.
خطیب نماز عیدقربان چهارمین حادثه سرنوشت‌‌ساز جهان بشریت را مهدویت و ظهور امام زمان عنوان کرد و گفت: عیدغدیر روز شادی امت مسلمان بوده و روز عیدی دادن است و کشور باید با شکوه تمام به سمت شادی مقدس برود و همانگونه که مردم کشورمان در حزن و اندوه اهل بیت سنگ تمام می‌گذارند باید در اعیاد اسلامی نیز تمام تلاش خود را برای بهتر برگزار کردن آن انجام دهند

 


 


ندای سبز آزادی: معاون امور عمرانی استانداری تهران گفت:در طرح مسکن مهر در استان تهران هر فرد با پرداخت حداکثر ۴ میلیون تومان و اقساط ماهیانه ۱۳۵ هزار تومان صاحب خانه خواهد شد.
محمدرضا محمودی در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اهمیت و جایگاه مسکن مهر در استان تهران افزود: ۱۹۴ هزار واحد مسکن مهر ۹۹ ساله و ۴۵ هزار واحد مسکن خود مالک که دارای سند قطعی است در حال ساخت است.
وی در ادامه بیان کرد: قرارداد مسکن به صورت کلید تحویل است و به طور تقریبی متری ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان محاسبه خواهد شد که البته برای هر واحد صنعتی ساز ۲۵ میلیون تومان و هر واحد سنتی ساز ۲۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است.
معاون امور عمرانی استانداری تهران تصریح کرد: هر فرد با حداکثر ۴ میلیون تومان و پرداخت اقساط ۱۳۵ هزار تومان در هر ماه می‌تواند صاحب خانه شود که البته برای جوانان یک موقعیت ایده آل محسوب می‌شود.

 


 


ندای سبز آزادی: اقدام مقامات زندان در جداسازی زنان سیاسی از سایر زندانیان و محبوس کردن آنان در یک سالن دربسته، نشان از این دارد که مقامات امنیتی در صدد ساختن ” بند سیاسی زنان” هستند.
به گزارش کلمه، از سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ تاکنون، از آنجا که شمار زندانیان سیاسی زن کم تعداد بوده است، این زندانیان همواره در بندهای عمومی زندان اوین تحمل کیفر می‌کرده‌اند. پیش از آن فقط در سال‌های دهه ۶۰ و همچنین سال‌های پیش از انقلاب به دلیل کثرت تعداد زندانیان سیاسی زن، مقامات زندان ناچار شدند، بند جداگانه‌ای را به آنان اختصاص دهند.
هم‌اکنون و پس از گذشت نزدیک به ۲۰ سال، باردیگر در نظام جمهوری اسلامی، تعداد زندانیان سیاسی زن آنقدر زیاد شده که نیاز به ایجاد یک بند با عنوان ” بند سیاسی” به ضرورتی برای مقامات زندان تبدیل شده است و این نشانگر آن است که برخلاف ادعاهای قضایی و رویه سال‌های گذشته‌ی دادگاه‌های انقلاب و مسئولان امنیتی مبنی بر زندانی نکردن فعالان سیاسی زن، اکنون زنان نیز در کنار مردان می بایست هزینه سنگینی برای اعتراض شان بپردازند.
هم اکنون حدود ۱۸ زن سیاسی در بند عمومی زندان اوین به سر می‌برند که در مجموع بیش از ۷۰سال حکم زندان دریافت کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و زنان بازداشت‌شده در اعتراضات پس از انتخابات، با دریافت احکام حبس تعزیری از سوی دادگاه انقلاب، در انتظار اجرای حکم خود به سر می‌برند و به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شاهد افزایش شمار زنان در بند سیاسی زندان اوین باشیم.
وجود بند سیاسی برای زنان، در ابتدای امر، اتفاق خوشایندی است. بحث تفکیک جرایم یکی از مهمترین مسائل و مشکلاتی بوده که در این مدت مورد اعتراض زندانیان قرار گرفته است. با این وجود، اقدام مقامات زندان برای جداسازی زنان سیاسی از زندانیان عادی، نه در جهت ایجاد شرایطی مطلوبتر برای آنان که در جهت اعمال فشار و کنترل‌های امنیتی بیشتر صورت گرفته است.
زنان در دو هفته گذشته از تمامی حقوق خود به عنوان یک زندانی محروم شده‌اند. تمام روز آنان در یک سالن دربسته می‌گذرد و از شرکت در کلیه کلاس‌های فرهنگی زندان که بخشی از وقت زندانیان در آانجا می‌گذرد، منع شده‌اند.
منع استفاده از کتابخانه و هواخوری از جمله محدودیت‌های دیگری است که زنان سیاسی این روزها تجربه می‌کنند.
اما بزرگترین مشکل زنان زندانی، قطع تماس‌های تلفنی آنان با خارج از زندان است. در حالی که پیش از این مسئولان زندان تمامی تماس‌های تلفنی بند سیاسی مردان را قطع کرده بودند، هم‌اکنون این وضعیت در مورد زنان نیز به اجرا در آمده است. قطع تماس‌های تلفنی به همراه شرایط نامطلوب زندگی روزمره‌ی زندانیان، شرایط نامساعدی را برای زنان بوجود آورده است.
خانواده زنان زندانی که در طی هفته در بی‌خبری مطلق از وضعیت عزیزان خود به سر می‌برند، تنها به مدت ۲۰ دقیقه در هفته حق ملاقات با زندانیان را دارند. این در حالی است که برخی از زنان از جمله بهاره هدایت، ماه‌هاست که از داشتن ملاقات حضوری با خانواده خود محروم بوده‌اند.
هفته‌ی گذشته یکی از مقامات مسئول در زندان به خانواده‌های نگران زنان زندانی، قول داده بود که مشکلات آنان به زودی برطرف شده و شرایط بهتری را داشته باشند. با این وجود، پس از گذشت دو هفته، زنان سیاسی همچنان در “بند متادون” نگه‌داری می‌شوند .
هم‌چنین از وضعیت عالیه اقدام دوست، فعال حقوق زنان، که پس از اعتراض به این شرایط، به سلول انفرادی منتقل شده بود، اطلاعی در دست نیست.
به نظر می رسد پس از سال‌ها، “اولین بند سیاسی زنان” در زندان اوین در حال راه‌اندازی است . بندی که بدون شک خاطرات مبارزات زنان را در خود ثبت خواهد کرد.
اسامی زندانیان زن و احکامشان:
۱- بهاره هدایت( ۹ سال و نیم حبس قطعی)
۲- مهدیه گلرو( ۲ سال حبس قطعی)
۳- عاطفه نبوی( ۳ سال حبس قطعی)
۴-صهبا رضوانی( ۳ سال حبس قطعی)
۵- منیژه نصراللهی( ۳ سال و ۴ ماه حبس قطعی)
۶- سوسن تبیانیان( یک سال و نیم حبس قطعی)
۷-فرح واضحان( اعدام و دو سال حبس تعزیری)
۸- معصومه یاوری( ۷ سال حبس قطعی)
۹- نازیلا دشتی( ۳ سال حبس قطعی)
۱۰- عالیه اقدام دوست( ۳ سال حبس قطعی)
۱۱-زهرا جباری( ۴ سال حبس قطعی)
۱۲- کفایت ملک محمدی( ۵ سال حبس قطعی)
۱۳- ریحانه حاج ابراهیم دباغ( ۱۵ سال حبس قطعی)
۱۴-عذراسادات قاضی میرسعید( ۲ سال حبس قطعی)
۱۵- پروین جواد زاده( ۲ سال و ۲ ماه حبس قطعی)
۱۶- فاطمه خرم جو( ۵ سال حبس تعزیری)
۱۷- هنگامه شهیدی ( ۶ سال حبس قطعی)
۱۸- مهسا رحمتی ( ۴ ماه حبس قطعی)

 

 


 


ندای سبز آزادی: ایوب قنبرپوریان یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات ،وضعیت جسمانی و روحی بسیار نامناسبی دارد اما با این حال دادستان تهران و مسوولان زندان با مرخصی او مخالفت می کنند .
به گزارش کلمه، او که بیش از یک سال در زندان است تنها چند بار توانسته با خانواده و بستگان خود ملاقات کند، چرا که خانواده اش در شهرستان زندگی می کنند و به سختی امکان سفر به تهران را پیدا می کنند.
او پس از ماه ها بلاتکلیفی و زندانی بودن در بند ۳۵۰ و ۲۰۹ به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد .
ایوب قنبرپوریان ، ۲۰ ساله و اهل یکی از روستاهای کوه دشت لرستان است که در تهران به عنوان کارگر ساختمان مشغول به کار بوده است . او در تظاهرات های مسالمت آمیز مردم در اعتراض به نتیجه انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ شرکت داشته و به همین دلیل بازداشت و روانه زندان شده است .
قنبرپوریان به دلیل از دست دادن پدرش، سرپرست خانواده بوده و در تمام ماههای گذشته ،خانواده او با مشکلات مالی فراوان دست به گریبان بوده اند.
وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به همراه بسیاری دیگر زندانیان سیاسی به سر می برد. خانواده قنبر پوریان و هم بندی های او نسبت به وضعیت جسمی و روحی او به شدت اظهار نگرانی می کنند تا جایی که هر روز چند نفر از زندانیان سیاسی این بند مسئولیت مراقبت از او را در زندان به عهده می گیرند.

 


 


ندای سبز آزادی: در روز عرفه و در حالی که مراسم دعای این روز در اقصا نقاط ایران اسلامی در حال برگزاری بود، پلیس امنیت و گارد ویژه با حضور در مقابل حسینیه ارشاد، افرادی را که از لغو مراسم دعای عرفه در این حسینیه بی‌اطلاع بودند، پراکنده کرد. همچنین در دانشگاه تهران نیز از سخنرانی دکتر مهدوی در این مراسم جلوگیری شد.
به گزارش کلمه، اگرچه مراسم دعای عرفه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با استقبال گسترده دانشجویان روبه‌رو بود، اما مسئولان دانشگاه تهران از سخنرانی دکتر ناصر مهدوی در این مراسم جلوگیری کردند و در نتیجه مراسم بدون سخنرانی و با قرائت آیاتی از قرآن، و متن دعای عرفه و ترجمه آن توسط دانشجویان برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این مراسم که طبق گزارش وب‌سایت انجمن اسلامی دانشگاه تهران در تالار ابن‌خلدون دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد، جمع کثیری از دانشجویان شرکت داشتند.
همچنین گزارش دیگری حاکی از آن است که پلیس امنیت و گارد ویژه در روز عرفه (سه شنبه ۲۵ آبان ماه ۸۹) از ساعات اولیه صبح در مقابل حسینیه ارشاد مستقر شد تا از برگزاری مراسم معنوی دعای عرفه جلوگیری کند.
بر اساس این گزارش، گروهی از مردم که از لغو مراسم در عصر روز قبل بی‌اطلاع بودند و بعدازظهر امروز برای شرکت در مراسم معنوی دعای عرفه به حسینیه ارشاد مراجعه کردند، با نیروهای گارد ویژه پلیس و ماموران لباس شخصی مواجه شدند که در مقابل حسینیه ارشاد مستقر شده بودند و از گفت‌و‌گوی دو نفره به هر شکل و یا ایستادن مردم در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف حسینیه ارشاد جلوگیری می‌کردند.
برنامه دعای عرفه سال ۸۹ در حسینیه ارشاد، عصر دیروز با فشار ماموران امنیتی لغو شد و خبر آن در صفحه حسینیه ارشاد در سایت فیس‌بوک اعلام شد. این مراسم، حتی در سال ۸۸ و با وجود محدودیت‌های گسترده اجتماعی سال گذشته نیز متوقف نشده بود.

 


 


ندای سبز آزادی: وزرای خارجه سه کشور روسیه، هند و چین در بیانیه مشترکی از ایران خواستند تا به جهانیان صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را ثابت کند.
به گزارش عصرایران، این سه وزیر خارجه پس از دیدار با یکدیگر در شهر “ووهان” چین در بیانیه مشترکی که در سایت اینترنتی وزارت خارجه چین منتشر شد، گفته اند: ما حق ایران را در کاربرد صلح آمیز انرژی هسته ای درک می کنیم اما همزمان ایران می بایست قناعت جامعه بین الملل به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را بازگرداند.
در ادامه این بیانیه آمده است: تنها راه برای حل مشکل هسته ای ایران، گفت وگو ، مذاکرات و دیگر راه های مسالمت آمیز است.
آمریکا و غرب، ایران را به فعالیت های هسته ای با اهداف نظامی متهم می کنند این در حالی است که تهران برنامه هسته ای خود را صلح آمیز و با هدف تولید انرژی برق می داند.
روسیه
روسیه و چین از جمله اعضای دائم شورای امنیت هستند که هر دو در اوایل سال جاری به قطعنامه تشدید تحریم ایران در شورای امنیت، رای مثبت دادند اما تا پیش از این با هر گونه اقدام علیه ایران اظهار نارضایتی می کردند.
البته روسیه برخلاف گذشته از اوایل سال جاری ضمن حمایت از تشدید تحریم ها علیه ایران در قالب قطعنامه ۱۹۲۹ ، ایران را رسما به تلاش برای دست یابی به بمب اتمی متهم می کند.
“دمتری مدودف” رئیس جمهور روسیه نیز مدتی پیش در حکمی، جزئیات قطعنامه ۱۹۲۹ و اجرای مجموعه ای از تحریم های متنوع علیه ایران را به مقامات روس ابلاغ کرد.
این کشور همچنین به بهانه این قطعنامه از اجرای قرارداد امضا شده با تهران در زمینه فروش سامانه های موشکی اس ۳۰۰ به ایران نیز خودداری کرد.
روسیه در یک سال گذشته مسیر نزدیکی با آمریکا و اروپا را در موضوع هسته ای ایران طی کرده است.
چین
با این حال چین در این مدت در برابر برنامه هسته ای ایران سکوت اختیار کرده و در موضع گیری های کم شمار حداکثر به دعوت به حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران و انتقاد از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران پسنده کرده است.
چین پس از آمریکا دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام در جهان است. ایران یکی از تامین کنندگان عمده نفت خام چین است.
آمریکا پس از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت در تشدید تحریم ایران، تحریم های یکجانبه ای را نیز علیه ایران اعلام کرد.
آمریکا بارها از شرکت های چینی برای نقض تحریم های شورای امنیت و تحریم های یکجانبه آمریکا در زمینه های مختلف و در راس آنها انتقال کالاهایی با کاربرد دوگانه و سرمایه گذاری در بخش نفت و انرژی ایران انتقاد کرده است.
هند
هند نیز در چند سال گذشته روابط خود را با آمریکا به میزان زیادی تقویت کرده است.
هند دارای برنامه هسته ای نظامی است ولی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده است. با این حال واشنگتن و دهلی نو چند سال پیش توافقنامه استراتژیک همکاری هسته ای را امضا کردند.
باراک حسین اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در هفته گذشته در سفر ۱۰ روزه خود به آسیا، از هند نیز دیدار کرد و در اظهاراتی، این کشور را شایسته حضور در جمع اعضای دائم شورای امنیت دانست.
هند نیز یکی از واردکنندگان عمده نفت خام از ایران است.
شرکت های هندی هم پیش از این توسط آمریکا به نقض تحریم های شورای امنیت و آمریکا در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت و انرژی ایران متهم کرده بود.
مذاکرات ایران و ۵+۱
در همین حال کاترین آشتون مسول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گذشته به عنوان نماینده مجموعه ۵+۱ در نامه ای به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از پذیرش پیشنهاد وی برای مذاکره درباره برنامه هسته ای تهران در اوایل ماه آینده میلادی خبر داد.
آشتون در این نامه پیشنهاد ایران برای انجام مذاکره در روز پنجم دسامبر (۱۴ آذر) پذیرفت اما میزبانی ترکیه برای این مذاکرات را رد کرد و سوئیس یا اتریش را برای این منظور پیشنهاد داد.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرد رایزنی ها با کشورهای ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) به علاوه آلمان برای تعیین محل انجام مذاکرات ادامه دارد.
در صورت اجرای این مذاکره، این برای نخستین بار خواهد بود که نمایندگان ایران و ۵+۱ در بیش از یک سال گذشته باهم دیدار و گفت وگو می کنند.
پیش از این جلیلی و نمایندگان ۵+۱ در شهر ژنو باهم دیدار و گفت وگو کرده بودند که محور این مذاکره، موضوع مبادله اورانیوم کم غنی شده ایران با سوخت هسته ای بود که پس از کش و قوس های بسیار، این موضوع بی نتیجه ماند.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته