-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

Latest news from Jaras for 05/01/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.





 

پیشنهادهای زیر برای روزهای باقیمانده تا روز 22 خرداد ارائه می شود:

 

1- شعار نویسی: دوباره شعار نویسی را فعال کنیم و از هر فرصتی برای نوشتن شعارهای سبز استفاده کنیم. البته لازم نیست که شعارها بر روی دیوار حتما مضمون شعاری داشته باشد. می توانیم با رنگ سبز یک گل را بر روی دیوارهای شهرمان بکشیم.

 

2- شعار نویسی بر روی پول: از حالا به مدت 40 روز وقت داریم بر روی همه اسکناس هایی که در دست داریم، خواست های خود را در قالب شعار بنویسیم.

 

3- پخش اعلامیه: همانند زمان انقلاب، سخنرانی ها، بیانیه و متن دیدارهای رهبران جنبش سبز را کپی بگیریم و بر روی دیوارهای محله خود نصب کنیم. با این کار در راستای درخواست مهندس موسوی مبنی بر اطلاع رسانی پیام جنبش سبز اقدام بزرگی کرده ایم.

 

4- روز 22 خرداد اگر مجوز راهپیمایی داده شد، در مسیر اعلام شده خواهیم رفت، در غیر این صورت همگی با خودروهای شخصی به بزرگراه های اصلی شهر می رویم و شهر را قفل می کنیم. با این کار پیام روشنی به مسوولان خواهیم داد. این روش نه امکان سرکوب دارد و نه هزینه زیادی برای کسی ایجاد می کند. در بزرگراه ها احتمال سرکوب توسط حکومت به حداقل مقدار ممکن می رسد.

 

5- به یاد زنجیره سبز انسانی روز 18 خرداد 88، در روز 18 خرداد 89 با خودروی شخصی یا با اتوبوس مسیر میدان راه آهن تا تجریش را طی کنیم. فقط کافی است از ساعت 5 تا 7 عصر در خیابان ولی عصر حضور داشته باشیم.

 

6- استفاده از نمادهای سبز: در مدت باقیمانده تا 22 خرداد، دوباره شهر را سبزپوش کنیم. در هر جا که می رویم نماد سبزی از خود به جای بگذاریم. نوار سبز را بر روی آنتن خودروهای پارک شده در خیابان ببندیم، بر روی درختان نصب کنیم و ...

 


 


بیانیه جبهه مشـارکت به مناسبت روز جهانی کارگــر

پیوند جنبش کارگری با جنبش سبز، راهگشای جامعه ایران بسوی آینده ای بهتر خواهد بود -

جــرس:  جبهه مشارکت با صدور بیانیه ای به مناسبت اول ماه مه، روز جهانیِ کارگـــر، ضمن تبریک به کارگران و زحمتکشان کشور، پیوند جنبش کارگری با جنبش سبز و طرح مطالبات مشترک را، راهگشای جامعه ایران بسوی آینده ای بهتر ذکر کرد

انتقاد از اجرای سیاست های نادرست اقتصادی؛ اشاره به مناسبات ناعادلانه
به گزارش سامانه خبری- تحلیلی نوروز، در بیانیۀ جبهه مشارکت به مناسبت روز جهانی کارگر، ضمن اشاره به این نکته که "تولید ثروت در کشور مرهون فعالیت و تلاش کارگران در سطوح مختلف است و چرخ اقتصاد بدون حضور کارگران چرخشی ندارد"، خاطرنشان شده است: "اما سوگمندانه، به رغم همه تلاشها و مبارزاتی که کارگران برای احقاق حق خود داشته اند، بدلیل مناسبات ناعادلانه حاکم برجامعه، تاکنون به سهم مناسب با زحمت و تلاش خود را از تولید ملی دست نیافته اند و همچنان خانواده های این طبقه زیر خط فقر قرار دارند و تاسف بارتر اینکه نزدیک به چهار میلیون از نیروی کار جامعه ما بدلیل اجرای سیاست های نادرست اقتصادی و فقدان سرمایه گذاری فاقد شغلی هستند."

دولتِ سرخوش از درآمد نفت و واردات
بیاینه جبهه مشارکت همچنین یادآور این نکته شده است که "کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور در دوسال اخیر و به صفر رسیدن آن در سال جاری، زنگ خطری را بصدا درآورده است که بیشترین آسیبش متوجه کارگران بوده و روز به روز بر تعطیل شدن کارخانه ها و خیل بیکاران می افزاید، و این درحالی است که دولت مستقر، با تکیه بر درآمد میلیاردها دلار نفتی سیاست درهای باز برای واردات را در پیش گرفته و رقم واردات را تا مرز ۷۰ میلیارد دلار در سال بالا برده است . درآمد نفتی که باید صرف سرمایه گذاری و اشتغال و توسعه کشور شود، عملا به خدمت سرمایه گذاری و اشتغال و توسعه دیگر کشورها درآمده است . دولت مستقر سرخوش از این وضعیت که با واردات گذران عمر می کند و بی توجه به اینکه در روزگار کاهش درآمد نفت گذران عمر چگونه می شود؟ ، ایران را همچنان در دام توسعه نیافتگی و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات کارگری و اجتماعی نگه داشته و چشم انداز مثبتی برای افق پیش رو باقی نگذاشته است و دراین شرایط کارگران جز حفظ و گسترش دامنه همبستگی و اتحاد و فریاد زدن برای احقاق حق خود چه می توانند بکنند؟ و این درحالی است که بدلیل اعمال سیاست های دولت آنها فاقد تشکل های صنفی مستقل اند که بتوانند بطور مدنی و مسالمت آمیز فریاد اعتراض این قشر زحمتکش وشریف را بازتاب دهند و راه را بروی حل آنها بگشایند ."

جنبش سبز؛ جنبش کارگری
بیانیۀ تحلیلیِ جبهه مشارکت بعد از اشاره به اصول فراموش شدۀ قانون اساسی و بی تدبیری های موجود در کشور، خطاب به کارگران کشور خاطرنشان می کند "در شرایط کنونی نیز جبهه مشارکت درقالب جنبش سبز راه حل مسائل کارگری را در بازگشت به اجرای بدون تنازل قانون اساسی از سوی حاکمیت می داند، چراکه تا مسائل بنیادینی همچون حاکمیت قانون ، آزادی ، عدالت ، مردمسالاری ، انتخابات آزاد و رقابتی و حقوق شهروندی در سطح کلان و ملی تکلیفشان روشن نشود، نمی توان انتظار داشت دولتی در سطح خرد پاسخگوی مطالبات کارگران و عدم اجرای قانون برنامه چهارم توسعه در این باره باشد . امروزه پیوند جنبش کارگری با جنبش سبز و طرح مطالباتی مشترک و ملی می تواند راهگشای جامعه ایران بسوی آینده ای بهتر باشد و روز کارگر فرصتی برای به نمایش گذاشتن این همبستگی سبز و ملی و قوت قلب دادن به همه آنانی است که در این مسیر دچار آسیب شده اند ."



 




عبدالعلى بازرگان -

 

 

 

مى‌گويند: "در مثل مناقشه نيست"! اما وقتى حساسيت‌ها حسابى بالا مى‌‌رود و بدبينى‌ها بدجورى اوج مى‌گيرد، مَثل كه هيچ، كلمات هم كه ظرف زبان‌اند، محل مناقشه، بلكه زمينه‌ساز جنجال و جَوّسازى و جدائى طلبى مى‌‌گردند.

 

 

پس از چند روزى دورى از شهر و ديار و بى‌خبرى، از جو ناخوشايندى كه انتخاب واژه "متهتك" توسط گزارشگرى ازسايت جرس براى اعلام خبردرگذشت نويسنده نامدارى پديد آورده بود، مطلع شدم و دريغم آمد اين چند سطر را در ابراز تأسف از سوء تفاهماتى كه برسر هيچ و پوچ پديد مى‌آيند مطرح نكنم.

 

"متهتك" درزبان عربى به كسى مى‌‌گويند كه عملا يا به زبان هتك حرمتى كرده و پرده حدود و حريمى را با بى‌‌پروائى پاره كرده باشد. اين واژه در فرهنگ دينى بيشتر وصف حال است تا دشنام و درشت گوئى عليه شخص يا گروهى، وعمدتاً براى عالمان دينى به كار برده مى‌شود كه خلاف ادعايشان عمل مى‌كنند و از رسوائى نمى‌هراسند.

 

جمله معروفى از امام علىۗ در مذمت دو شخص نقل شده است: "عالم متهتك و جاهل متـنسك". يعنى دانشورى كه از هتك حرمت نمى‌هراسد و جاهلى كه به آداب و تشريفات و مناسك بسنده مى‌‌كند. اولى عالم بدون دين است و دومى دين‌دار بدون علم! پس اگرعالمى بى‌پروائى پيشه كرد و پرده حرمت‌ها دريد، يا جاهلى با تمسك به ظواهر شرعى تعصب ورزيد و تلخى كرد، شايسته مذمت است.

 

اين قلم را با آنچه در گذشته و حال به نام دين و با اتكاء به احاديث جعلى عليه دگرانديشان انجام داده و مى‌‌دهند كارى نيست، سخن از "آيات سبز"ى است كه جنبش امروز ملت ما را به تساهل و تسامح با مخالفان توصيه مى‌كند.

 

الف- توصيه‌هاي ايجابي

 

۱- قرآن مسلمانان را از دشنام دادن، حتى به كسانى كه غير از خدا (بت‌ها) را مى‌خوانند، و تحريك آنها به تقابل نهى كرده و يادآور شده است خداوند عمل هر گروهى را براى خودش زيبا جلوه داده است... ( انعام ۱۰۸).

۲- دگرانديشان در جامعه اسلامى بايد از آزادى مطلق در بيان و تبليغ نظرياتشان، حتى دركفر به آيات خدا و استهزاى آن آزاد باشند و هيچ مؤمنى حق ندارد (جز ترك موقت چنان مجلسى) كوچكترين تعرضى عليه آنان انجام دهد (نساء ۱۴۰) و هيچ كيفرى دنيائى براى دگرانديشان در قرآن وجود ندارد.

۳- مشيت الهى به موازات ارسال رُسل و انزال كتب، آزادى بخشيدن به دشمنان راه حق است تا با تمام توان تبليغاتى عليه تعاليم پيامبران تلاش كنند و زمينه‌اى فراهم سازند تا دلهاى ناباوران به آخرت به سخنان فريباى آنها گرايش يابد و آن را بپسندند و هر چه مى‌خواهند بكنند. در اين صورت است كه موهبت "اختيار" معنا پيدا مى‌كند. (انعام ۱۱۲ و ۱۱۳)

۴- دفاع ازحق ِ دشمنان، حتى اگر به ضرر خود، والدين و خويشاوندان هم باشد، دلالت بر عدالت طلبى و پاسدارى از ارزش‌هاى الهى مى‌كند، بنابراين دشمنى با هيچ گروهى نبايد مانع ازعدالت‌محورى يك مسلمان باشد. (مائده۸ ونساء ۱۳۵)

۵- ذكر محاسن مخالفين و دشمنان، دلالت برانصاف وعدالت و سِعِه صدر مى‌كند و به مصداق "عيب او جمله بگفتى، هنرش نيز بگو"، قرآن با تجليل‌هاى فوق‌العاده از نيكوئى برخى يهوديان و مسيحيان، درس آزادگى و انصاف به مسلمانان داده است. (از جمله: آل عمران آيات ۷۵، ۱۱۳ تا ۱۱۵ و ۱۹۹)

 

ب- توصيه هاي سلبي (نفي و نهي)

 

آزادى‌هاى فوق كه در ارتباط "انسان با خدا" و در بُعد عقيده و ابراز آن (نه در ارتباط آدميان با يكديگر و در بعد عمل وارتكاب ظلم و تجاوز) به صراحت در قرآن بيان شده است، مانع از اين نيست كه مؤمنين مرزبندى آرمانى و عقيدتى خود را با كسانى كه زخم زبان، تيغ طعنه و اسلحه انكار و استهزاء را بروى آنان مى‌‌كشند به روشنى و وضوح بيان كنند. نه براى سلب آزادى دگرانديشان و سانسورافكارشان، بلكه براى شفاف سازى مواضع فكرى خود تا سكوت ناشى از تساهل و تسامح دليلى بر تأييد نظريات آنها تلقى نشود و مردم در سردرگمى و اغتشاش فكرى نمانند.

 

اين مرزبندى و موضعگيرى فكرى را در اصطلاح قرآنى "برائت" مى‌گويند كه متأسفانه در ترجمهٔ فارسى به غلط معادل "بيزارى" و انزجار تلقى شده است، كلمه برائت درمشتقات مختلف خود، تماماً دلالت برفاصله گرفتن و كناره گيرى از چيزى كه ناپسند است مى‌كند. مثل "تبرئه" از يك اتهام و "مبرا" شدن ازگناه، يا "برى" شدن از يك بيمارى.

 

به اين ترتيب اصل "تولى و تبرى" (اعلام موافقت يا موافقت با يك شخص يا انديشه و آرمان او) نوعى اعلام صريح مواضع فكرى براى توضيح باورهاست كه در اساس با ناسزاگوئى و تحقير و توهين به دگرانديشان به‌كلى متفاوت است.

 

گويا "مد زمانه" در پيروى ازارزش‌هاى اومانيستى و انسان محورانه دنيائى و اصالت بخشيدن به عمل انسان، صرفنظر از معيارهاى معنوى، كه ملازمت با انكار اخلاقيات دينى دارد، موجب فراموشى برخى ديدگاه‌هاى توحيدى و اغتشاش دراعتقادات شده است. ما چه بپسنديم چه نپسنديم، اين واقعيت را نمى‌توان انكار كرد كه درقرآن، به عنوان اساس باورهاى اسلامى، مسئله اعلام "برائت"، به‌همان معناى بركنارى و بيان "برى" بودن خود از چيزى كه در تعارض با موازين توحيدى است، از مباني توحيدي به شمار مى‌رود.

 

قرآن در مورد چهره‌هاى دوروئى كه در ميان مسلمانان ازهيچ خيانتى در نفاق و نفرت فروگذارى نمى‌كردند، براى مشخص كردن مناسبات و مواضع فكرى، به پيامبر اسلام توصيه كرده است:

 

"هرگز بر هيچ يك از آنها كه از دنيا مى‌رود اقامه نماز نكن و (براى اداى احترام و دعا) بر گورشان مايست، آنها خدا و پيامبرش را انكار كردند و در حال انحراف جان سپردند". (توبه ۸۴)

 

نه تنها چنين مرزبندى "ظاهرى" را براى مغشوش نشدن بنيان‌هاى فكرى ضرورى مى‌شناسد، بلكه در"باطن" نيزمؤمنين را ازآمرزش طلبى بى‌حاصل براى ظالمان بت پرستى كه در موضع تجاوز قرار دارند نهى كرده است. آخر مگر مى‌شود انسان به اصولى باورو عشق و علاقه داشته باشد و در عين حال با دشمنان آن اصول و باورها نيز مهرورزى و مَوَدت كند (مجادله ۲۲)!؟ خداوند در سينه هيچ كس دو قلب قرار نداده است (احزاب ۴) تا هم زمان دو انديشه و عمل متضاد را دوست داشته باشد! آيا كسانى كه چنين انتظارى دارند، خود نسبت به قاتلان "نداها" و سركوب‌گران ملت مظلوم مهرورزى و مماشات مى‌كنند!؟

 

درقرآن خطاب به پيامبرآمده است كه اگر هفتاد بار هم براى آنها آمرزش طلبى كنى، هرگز آنان را (كه قابليت پاك شدن را با مظالم خود از دست داده‌اند) نخواهد آمرزيد. (توبه ۸۰ و منافقون ۶)

 

ابراهيمۗ، پيامبرى كه انتساب به او افتخارمورد ادعاى پيروان سه دين فراگير دنياى امروز است، مدل انسان كاملى است كه ياد و نامش فراوان درقرآن ذكر شده است. از جمله صفات ممتاز اين ابرمرد خالص و خليل خدا، يكى هم همين اعلام "برائت" صريح او و مرزبندى آشكارش با مشركين (بت پرستان) معاصرش بود:

 

"در (شيوه) ابراهيم و همراهانش سرمشق نيكوئى براى شماست، آنگاه كه به قوم (مشرك) خود گفتند: ما از شما و بتهائى كه به‌ جاى خدا بندگى مى‌كنيد، "برى" و بر‌كناريم؛ (عقايد) شما را انكار مى‌كنيم و ميان ما و شما، (در اين تعارض، به طور طبيعى وناگزير) دشمنى و كينه پديد آمده است، مگر زماني كه به خداى واحد ايمان بياوريد....". (ممتحنه ۴)

 

آخرين سخن اين كه گاه معارضه و دشمنى اشخاص با آنچه به نام دين و ايمان تبليغ مى‌شود، نه دشمنى قلبى با خداى مهربان و دين برپادارنده و زنده كننده انسان، بلكه در واكنش نسبت به ظلم و ستم و با مجموعه خرافات و خيل متوليانى است كه براى رسيدن به قدرت و ثروت از باورهاي ديني مردم سوء استفاده مى‌كنند. در اين صورت مى‌توان به آمرزش و رحمت پروردگار بخشنده مهربان اميدوار بود.

 

در مورد شجاع الدين شفا، صرفنظر از نوشته‌هاى پيشين، درنامه‌اى كه با فاصله اندكى قبل از فوت به رهبر انقلاب نوشت، مى‌توان علائم چنين باورى را، كه از ابتدا وجود داشته، يا در ماه‌هاى آخر حياتش به اعجازتحول و توبه رخ داده، مشاهده كرد. به بخش‌هائى از اين نامه نگاه كنيد.

 


“حكم روشن قرآنى در اين مورد آن است كه «نبايد عداوت شما نسبت به گروهى، شما را بر آن دارد كه پا از طريق عدالت بيرون گذاريد» (سورهٔ مائده آيه ۸) و «خداوند به شما امر ميكند كه چون حاكم شويد ميان مردمان به عدالت رفتار كنيد» (سورهٔ نساء، آيه ۵۸) و «با يكديگر در نكوكارى و تقوى يارى دهيد و نه در دروغ و ستمگرى» (سورهٔ مائده، آيه ۳).


~~~
.... متأسفانه هم شما و هم آيت‌الله احمد خاتمى و هم ديگر آيت‌الله‌هاى گوش به فرمان شما، اصل پنجاه و ششم قانون اساسى جمهورى اسلامى را فراموش كرده يا تعمداً ناديده گرفته‌ايد كه: «حاكميت مطلق بر جهان از آن خداوند است و هم اوست كه انسان‌ها را بر سرنوشت اجتماعى خويش حاكم ساخته است، و هيچكس نميتواند اين حق را در خدمت منافع فرد يا گروهى خاص قرار دهد.»


~~~
.... از جمله واقعيت‌هاى قرآنى، كه از جانب دستگاه شما و رئيس جمهورى منصوب شده شما ناديده گرفته شده‌اند، اين است كه قرآن در همه سوره‌هاى خود از خداوند بصورت رحمان و رحيم ياد كرده است و مفهوم اين امر طبعاً اين است كه خواست خداوند ناميده شدن به همين صورت است، در صورتى كه "اسلام ناب محمدى" شما،‌ از نخستين روزى كه به نام انقلاب اسلامى پا به ميدان گذاشته است تا به امروز، اين خدا را جز به صورت قهار و جبار نشناسانده و حتى يك بار نشانى از عطوفت و بخشش در او نداده است.

 

از جمله ديگر واقعيت‌ها اين است كه بيست سال تمام است شما در مقام رهبر مذهبى تنها كشور شيعه اثنى عشرى جهان، خود را مجرى تعاليم دينى و فرامین حكومتى على‌ابن ابيطالب امام اول شيعيان شمرده‌ايد و مى‌دانيم كه اين تعاليم به بهترين صورت در نهج‌البلاغه اين امام منعكس شده‌اند، يكى از بليغ‌ترين فصول اين نهج‌البلاغه رهنمودهايى است كه حضرت على، در آستانه عزيمت مالك اشتر نخعى به سرزمين مصر براى تصدى حكومت اين كشور، به وى نوشته است؛ و مهمترين اين رهنمودها اين هشدار بزرگ است كه: «اى مالك، بترس از خون‌هاى به ناحق ريخته شده، كه در پيشگاه خداوند گناهى بزرگتر از آن نيست!»


~~~
در همين نامه حضرت على به مالك اشتر، آمده است كه: «اجراي مهمات امور را به كسى از رعاياى خودت واگذار كه ستيزه‌جو و لجوج نباشد و در لغزش پايدارى نكند، و اگر به خطاى خود آگاه شود، شهامت بازگشت به راه درست را داشته باشد». و شما اين مأموريت را به دست دست‌نشانده‌اى به نام محمود احمدى‌نژاد داده‌ايد كه هم ستيزه‌جو است و هم لجوج، و در لغزش‌هايش پايدار است، و حاضر به قبول خطاى خود نيست و شهامت بازگشت به راه درست را نيز ندارد.


~~~
۱۳۳۰ سال پيش، حسين‌ابن‌على، بزرگمردى از تبار پيامبر اسلام، به علت اينكه حاضر به بيعت با خليفه‌اى فاسق و جبار بنام يزيد‌ابن‌معاويه نبود، در يك روز گرم تابستاني مانند روزهاى كنونى ما، در جنگي بسيار نابرابر با قواى چند هزار نفرى يزيد جنگيد و مردانه جان باخت. و به ظاهر كار اين سركشى، با همه شكوهمندى آن به پايان رسيد، ولي همين شكست بزرگترين حماسه جهان اسلام را بدنبال آورد، حماسه‌اى كه از جمله پيامدهاى آن برقرارى تشيع در ايران بود.

 

۹ارديبهشت۱۳۸۸
۲۹آپريل۲۰۱۰
 


 


کارگران در جنبش سبز؛ منادیان پیوند عدالت طلبی با آزادیخواهی

نیلوفر زارع -

 

عبور از رادیکالیسم در جنبش کارگری فرصت را برای همگرایی این جنبش با سایر جنبش های جدید اجتماعی فراهم آورده و در بسیاری از کشورها پایه گذار خلق فرصت های دموکراتیک بوده است. در ایران نیز ظهور موج تازه دموکراسی خواهی که از سال گذشته تحت نام " جنبش سبز" آغاز شده، بسیاری از تحلیل گران را به طرح این سوال واداشته که آیا جنبش کارگری حاضر است به جای بالا بردن پرچم های سرخ پرچم های سبز را در دست بگیرد یا این که هنوز ملاحظاتی برای همراهی تمام عیار با جنبش سبز دارد؟

 

شکاف بحران ساز

 

تحلیل برخی فعالان جنبش کارگری بر این است که جنبش سبز به عنوان یک جنبش آزادی خواه ریشه در زمین طبقه متوسط دارد و نسبت به دغدغه های کارگران بی اعتنا یا لااقل کم توجه است. نوشته ها و اظهارات این گروه از فعالان کارگری به خوبی نشان می دهد که آنها برای جذب شدن در جنبش سبز ملاحظاتی قابل توجه دارند. به عقیده این افراد جنبش سبز مطالبه مشخصی برای کارگران ندارد و صرفا بازتابی از علایق طبقه متوسط است. آنها بر اساس الگوی مارکسیستی درباره نزاع طبقاتی میلی به ادغام در جنبش سبز به عنوان جنبش طبقه متوسط ندارند و این جنبش را از آن خود نمی دانند، با این حال تصور آنها درباره این که جنبش سبز یک جنبش خاص طبقه متوسط است از سوی بسیاری از تحلیل گران مورد چالش قرار گرفته است. دامنه دربرگیری قابل ملاحظه جنبش سبز و حضور گروه هایی از طبقات مختلف اجتماعی در متن اعتراض ها علیه وضع موجود طی یک سال گذشته تحلیل طبقاتی جنبش سبز را تقریبا ناممکن ساخته است.در این حال رهبران جنبش سبز هم بارها با صراحت خواهان گسترده شدن دامنه مطالبات این جنبش میان کارگران،کشاورزان و معلمان شده اند و تقاضاهای عمدتا اقتصادی آنان را در مطالبات جنبش لحاظ کرده اند. "میرحسین موسوی" به عنوان نماد رهبری جنبش سبز سال گذشته حتی کمپین انتخاباتی خود را در منطقه کارگر نشین نازی آباد در جنوب تهران آغاز کرد و  در سخنرانی اش برای آنها بارها نسبت به شکاف روزافزون  طبقاتی در جامعه ابراز نگرانی کرد. او در آن سخنان گفت "از جامعه ای که کاخ ها برافراشته و پول های عظیم برای گرفتن جشن های مختلف ریخت و پاش می شود، باید احساس خطر کنیم و این سخنان با تشویق های مکرر کارگرانی همراه شد که شعار می دادند" موسوی قهرمان،امید کارگران". در جریان رقابت های انتخاباتی نیز تشکل های متنوع کارگری از کاندیداتوری او و مهدی کروبی دیگر نامزد اصلاح طلبان حمایت کردند تا نشان دهند که چه میزان از ادامه یافتن وضع موجود ناراضی هستند.

 

هراس حکومت از پیوندهای سبز

 

از فردای انتخابات ریاست جمهوری یعنی زمانی که جنبش سبز در اعتراض های خیابانی ترکیب متنوع گروه های حامی تغییرات را به نمایش گذاشت نقش کارگران نیز به عنوان یک  نیروی موثر اجتماعی در این جنبش مورد تحلیل قرار گرفت. کارگرانی که از سال گذشته تاکنون در تجمع های اعتراضی حضور یافته اند عمدتا شیوه مبارزه مسالمت آمیز طرح شده در جنبش سبز را تایید کرده و حتی در شعارها نیز تابع شعارهای عمومی جنبش بوده اند. با این حال برخی  از تحلیل گران کارگری معتقدند که کارگران حامی جنبش سبز به صورت فردی از این جنبش حمایت کردند و هوادارای آنها به معنای هواداری ائتلاف جنبش کارگری با جنبش سبز نبوده است. این دسته از تحلیل گران که رگه های مارکسیستی در تفکر آنها پر رنگ است معتقدند که " طبقه کارگر نمی تواند به بهانه مبارزه با توتالیتاریسم به اتحاد با جناح های مختلف بورژوازی لیبرال (حتی جناح چپ بورژوازی) دست بزند". در نظر آنها کارگران اگر هم با جنبش سبز همراهی کرده اند هدفشان باید تشکیل پرولتاریا به صورت طبقه و به منظور خلع ید سیاسی و اقتصادی از کل طبقه بورژوازی باشد. با این حال چنین تحلیل هایی در میان روشنفکران چپ نو نیز خریدار چندانی ندارد.چنان که برای نمونه "محمد مالجو" در تحلیلی با عنوان"طبقه کارگر پس از انتخابات دهم؛انزوا یا ائتلاف؟" که در فصلنامه "گفتگو" به چاپ رسیده با نقد راهبرد  کسانی که خواهان انزوای طبقه کارگر از جنبش سبز هستند نتیجه گرفته که راهبرد انزوا در شرایطی که شکاف اقتدارگرایی و دموکراسی خواهی در اولویت است به ضرر کارگران خواهد بود و باعث استفاده ابرازی اقتدارگرایان از آنها خواهد شد. تحلیل هایی دیگری هم از نسبت جنبش سبز و طبقه کارگر طی یکسال گذشته طرح شده است که دغدغه مشترک آنها واکاوی این مساله است که چرا کارگران در معنای طبقاتی بروز و ظهور خاصی در جنبش سبز نداشته اند؟ برخی مانند "جعفر عظیم زاده" عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران در پاسخ به این مساله گفته اند:"اعتراضاتی که بعد از انتخابات رخ داد، در واقع اعتراضات مردمی بود. اعتراضات متعلق به یک قشر یا یک طبقه و یا یک لایه مثل معلمان و پرستاران نبود و همین امر باعث شد که این جنبش‌ها یک نمود مشخص و بارزی از خودشان نشان ندهند." برخی دیگر مانند مهرداد درویش پور جامعه شناس مقیم سوئد ریشه عدم حضور طبقانی کارگران در جنبش سبز را به خصلت سکولار جنبش کارگری نسبت داده اند که با اصلاح طلبی دینی جنبش سبز سازگاری نداشته اند.با این حال بسیاری از تحلیل گران هم هستند که باور دارند ریشه حضور سازمان نیافته کارگران در جنبش سبز به دلیل سرکوبهای شدید حکومتی است که طی سالیان متمادی علیه تشکل ها و فعالان کارگری اعمال شده است.

 

در حال حاضر برخی از شاخص ترین چهره های مدافع حقوق کارگری مانند" منضور اوسانلو " و " ابراهیم مددی " از رهبران سندیکای اتوبوسرانی در زندان هستند و فعالانی مانند"محمد حیدری‏مهر" و "قربان علی‏پور" از شرکت نیشکر هفت تپه نیز که از خواسته های کارگران این شرکت برای دریافت حقوق معوقه خود دفاع می کردند پس از سپری کردن ماه ها زندان به طور موقت آزاد شده اند. فشارهای حکومت علیه فعالان کارگری به حدی است که حتی تشکل های کارگری نزدیک به دولت مانند خانه کارگر نیز از آن در امان نمانده اند. این تشکل علی رغم آن که هر سال به مناسبت روز جهانی کارگر مجوز برگزاری تجمع دریافت می کرد امسال با پاسخ منفی وزارت کار و امور اجتماعی  روبرو شده است . ناظران با اشاره به تدابیری که هواداران جنبش سبز برای شروع دور تازه اعتراض ها اتخاد کرده اند معتقدند که مخالفت وزارت کار و امور اجتماعی با برگزاری تجمع خانه کارگر  ریشه در نگرانی حکومت از پیوند خوردن اعتراض کارگران با اعتراض جنبش سبز در این روز دارد.

 

دغدغه های مشترک،استراتژی مشترک

 

زمینه هایی که می تواند پیوند میان مطالبات کارگران و مطالبات دموکراسی خواهانه جنبش سبز را عمیق تر از قبل کند یکی دو تا نیستند اما در معنای کلی، نارضایتی روزافزون نسبت به ناکارآمدی حکومت در برآورده کردن نیازهای اقشار مختلف اجتماعی است که  باعث شکل گیری ائتلاف میان این اقشار در مبارزه علیه وضع موجود شده است.

 

گزارش های تکان دهنده ای که به ویژه طی ماه های اخیر از کسادی کسب و کار و تعطیلی بنگاه های صنعتی منتشر شده است همه اقشار اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است اما بیش از همه بر وضعیت کارگران تاثیر گذاشته است. دولت در عین امتناع از اعلام خط فقر،حداقل دستمزد کارگران در سال 89 را 303 هزارتومان در نظر گرفته است که به اعتقاد اغلب فعالان کارگرانی نزدیک 500 تا 700 هزارتومان از رقم مناسب برای حداقل دستمزد پایین تر است. همچنین با وجودی که بنابه گزارشهای رسمی نزدیک 40 درصد از بنگاه های صنعتی در ماه های اخیرناچار به تعطیلی شده اند، روند واردات به کشور همچنان سیر صعودی دارد. با توجه به رشد نیم درصدی اقتصاد ایران در سال 88 و پیش بینی برخی کارشناسان مبنی بر به صفر رسیدن این مقدار در سال جاری زنگ های هشدار را برای کارگران بیش از همیشه به صدا درآورده است. این در حالی است که طرح جنجالی هدفنمدکردن یارانه ها نیز در صورت اجرا شوک تورمی وسیعی را ایجاد خواهد کرد و ابعاد شوک ناشی از اجرای این طرح به حدی است که برخی از چهره های سرشناس محافظه کار نیز خطر بروز آشوب های وسیع اجتماعی را در پیامد آن گوشزد کرده اند. بر همین اساس  به نظر می رسد که در فصل تازه اعتراض های عمومی علیه حکومت، نقش کارگران به مراتب تاثیرگذارتر از گذشته خواهد بود و حضور گسترده تر آنان در متن مبارزه علیه وضع موجود می تواند موتور محرکه جنبش سبز را تقویت کند.شاید میرحسین موسوی هم به همین دلیل در سخنرانی های اخیر خود بیش از همیشه بر پیوند خوردن جنبش سبز با اقشار تهی دست به ویژه کارگران تاکید کرده و  گره خوردن درخواست برای عدالت بويژه عدالت اقتصادی را با خواست برای آزادی سياسی يک ضرورت دانسته است.


 


پافشاری احمدی نژاد بر مواضع؛ حرف فقط حرف من!

یلدا آراسته -

 

این سخنان احمدی نژاد  در همايش ملي شوراها عنوان شد.

 

در حالی که بسیاری از کارشناسان، نمایندگان مجلس و متخصصان امر پس از اینکه برای نحستین بار احمدی نژاد سخن از داشتن بیش از دوفرزند به میان آورد، نسبت  به آن اعتراض کردند؛ با این حال او از موضع خود پائین نیامد .

 

در پنج سالی که از ریاست احمدی نژاد بر دولت نهم و دهم ایران می گذرد، کمتر پیش آمده است که وی ازموضع خود پائین بیاید .

 

احمدی نژاد در سیاست هایش نشان داده است که اهمیت چندانی برای حرف کارشناسانی که نظر او را تائید نمی کنند قائل نیست  و برای او فرقی نمی کند که مخالفت از ناحیه کدام جناح سیاسی یا حتی غیر سیاسی باشد.

 

او رئیس جمهوری است که نگاهی به عملکرد او نشان می دهد که حرف، حرف خودش است.

 

هر جا مصلحت باشد می گویم

 

پیش از انتخابات سال گذشته محمود احمدی نژاد اعلام کرده بود که قصد دارد اسامی مفسدان اقتصادی را اعلام کند.

 

وی در ساوجبلاغ تهديد كرده بود كه در يكي از گفتگوهاي تلويزيوني كه به مناسبت انتخابات پخش مي شود، برخي از اسامي مفسدان اقتصادي را هر جا كه مصلحت بداند اعلام خواهد كرد تا "مردم بدانند اينها چه كرده اند."

 

عليرضا جمشيدي سخنگوي قوه قضائيه در واکنش به این خبر اعلام کرد که اعلام اسامي مفسدان اقتصادي فقط وظيفه قوه قضائيه است.

 

با این حال زمانی که احمدی نژاد در برابر میر حسین موسوی قرار گرفت، هر جایی از مناظره، حرفی از مفاسد اقتصادی فرزندان بزرگترین سیاستمداران ایران به میان آورد .

 

حتی تذکرات موسوی هم که در راستای پایان دادن به این تهمت ها بود فایده ای نداشت و احمدی نژاد تهدیدش را عملی کرد.

 

واکنش هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری نیز باعث نشد که از موضع خود پائین بیاید و حرف خود را پس بگیرد.

 

ارزشی برای کاغذ پاره ها قائل نیستم

 

در سال 1387 مدرک تحصیلی وزیر کشور دولت نهم مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت.

جعلی بودن مدرک دکترای کردان باعث شد که مجلس این وزیر را استیضاح کند .

 

هر چند که دانشگاه آکسفورد در بیانیه ای اعلام کرده بود که این مدرک جعلی است و جای هیچ شبهه ای برای دروغ بودن این مدرک وجود نداشت اما احمدی نژاد حاضر نشد این وزیر را عزل کند تا کار به استیضاح در مجلس کشیده شد .

 

احمدی نژاد ابتدا اعلام کرد که در جلسه استيضاح وزير کشور شرکت نخواهد کرد. وی گفت : " چون اين استيضاح به واقع استيضاح عملکرد نيست بلکه بررسي مجدد رأي اعتماد قبلي نمايندگان است."

 

اما بعد در نشست مشترک هیئت دولت با استانداران در سخنانی با دفاع از علی کردان، اعلام کرد که روز استیضاح برای دفاع از وی به مجلس می‌رود.

 

وی گفت: "استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است اما من در روز استیضاح از وزیر کشور در مجلس دفاع خواهم کرد."

 

او در همان جلسه اعلام کرد که برای "این دسته " مدارک ارزشی قائل نیست و اصل برای او خدمت گذاری است .

 

احمدی نژاد بیش از این نیز در روز معارفه وزیر کشور گفته بود برای خدمت گذاری نیازی به "کاغذ پاره" نیست .

 

رای اعتماد نیاوردن کردان در مجلس استیضاحش به آن معنا نبود که احمدی نژاد او را کنار بگذارد .

 

احمدی نژاد در مجلس استیضاح از او به خاطر خدماتش تشکر کرد و اخباری تائید نشده در خصوص کردان  وجود داشت که در سمت مشاور وی مشغول به کار است.

 

برای این جور مدارک ارزش قائل نیستم

 

احمدی نژاد به رغم اعتراض بسیاری از کارشناسان از نظر خود مبنی بر" کاغذ پاره بودن مدارک" بر نگشت .

 

در مناظره میان میر حسین موسوی و احمدی نزاد هم یکبار دیگر به این مسئله اشاره کرد و گفت : "ماجراي كردان به اين ترتيب است كه در دهه 80 در دوره هاشمي كه حامي موسوي است، يك موجي در مديران ايجاد شد كه همه مي‌خواستند مدرك بگيرند. دانشگاه آزاد هم پشت اينها بود و موج ايجاد مي‌كرد. آقاي كردان هم يكي از اين مديران بود. من در مجلس گفتم اين جور مدارك را برايش ارزش قائل نيستم و آن را كاغذ پاره مي‌دانم مي‌شود فهرست را بياوريم كه چقدر از مديران دوره هاشمي و موسوي رفته‌اند مدرك قلابي گرفته‌اند."

 

ادغام حج با گردشگری

 

اما بنای مخالفت کردن احمدی نژاد تنها به سیاسیون باز نمی گردد او در کارنامه کاری اش سابقه کوتاه نیامدن در برابر اعتراض مراجع و روحانیون را هم دارد .

 

دولت نهم مصوبه ای به مجلس ارائه داد که بر اساس آن "سازمان حج و زیارت " با "سازمان گردشگری" ادغام شود .

 

به این ترتیب ریاست این سازمان به عهده اسفندیاررحیم مشایی گذاشته می شد. این طرح مخالفان بسیاری داشت.

 

تمام مخالفان

 

آیت الله مکارم شیرازی با نام بردن از اسفندیار رحیم مشایی به عنوان کسی که سوابق او بر همه روشن است، گفت: "این اقدام از سوی فردی که سوابق او بر همه روشن است، هیچ مبنای قانونی ندارد."

 

مجمع روحانیون مجلس متشکل از نمایندگان معمم مجلس هشتم با صدور بیانیه‌ای با این مصوبه مخالفت کرد و محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان و رئیس این مجمع، اظهار عقیده کرد که مصوبه دولت "شان حج و زیارت را پایین می‌آورد."

 

محمد ری‌شهری بی توجه به انتصاب سرپرست جدید برای سازمان حج و زیارت توسط معاون محمود احمدی‌نژاد حکم انتصاب جدید را "فاقد مبنای قانونی" دانست.

 

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس هشتم  نیز با غیرقانونی خواندن ادغام این دو سازمان ادعا کرد که تصویب این طرح در دولت "با فشار و تحمیل صورت گرفته است. "

 

حکم رهبر رسید

 

اما احمدی نژاد برای این اعتراض ها اهمیتی قائل نبود. این مصوبه که در غیاب رئیس سازمان حج و زیارت تصویب شد  پس از تائید احمدی نژاد به این سازمان ابلاغ شد .

 

این اعتراض قشرهای مختلف نبود که ورق را برگرداند و این مصوبه را از اعتبار قانونی انداخت.

 

آقای خامنه ای در حکمی این ادغام را نادرست دانست و آن را متوقف کرد.

 

وی در نامه‌ای با "ناشایسته" خواندن الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستور داد وضعیت به شیوه سابق باقی بماند.

 

در نامه دفتر آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به محمد محمدی ری‌شهری، سرپرست حجاج ایرانی، آمده است که به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، تذکر موکد داده شده است که الحاق این سازمان به مجموعه گردشگری شایسته نیست.

 

برای چندمین بار

 

اما این نخستین بار نبود که رهبر ایران مجبور به مداخله می شد تا احمدی نژاد از حرف خود پائین بیاید .

 

پیش از این و به دنبال مطرح کردن طرح حضور زنان در استادیوم های ورزشی نیز احمدی نژاد در برابر اعتراض مراجع قم آنقدر ایستادگی کرد تا رهبر ایران خواستار این شد که در این مورد به نظر مراجع توجه نشان دهند.

 

در میان معترضان این بار حتی مصباح یزدی هم وجود داشت که گفته بود : "رييس جمهور محترم، شخصيتي محبوب و خدمتگزار هستند، ولي در اين باره مرتكب اشتباه شدند."

اما احمدی نژاد اعلام کرد که برخی تعصبات در خصوص زنان " متعلق به اسلام " نیست . موضوع زنان در رابطه با وزارت زنان و مخالفت مراجع و ایستادگی احمدی نژاد نیز رخ نمود و بالاخره با معرفی سه وزیر زن ، که یکی از آنها از مجلس رای اعتماد گرفت، این موضوع نیز خاتمه یافت.

 

این ماجرا بر سر انتصاب رحیم مشایی به عنوان معاون اول رئیس دولت دهم نیز تکرار شد .

مخالفت سیاسیونی که حتی ازحامیان احمدی نژاد بودند و حکم فقهی برخی مراجع باعث نشد او از موضع خود پائین بیاید .

 

یک بار تذکر کافی نبود

 

این ماجرا حتی با یکبار تذکر رهبر هم پایان نیافت . محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس در گفتگو با ایسنا خبراز این داد که آقای خامنه ای برای بر کنار کردن مشایی دوبار پیام داده است .

 

بعد از پیام اول رهبر اما احمدی نژاد در گفتگو با  واحد مرکزی خبر  تاکید کرده بود که مشایی معاون اول رئیس‌جمهور است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

این نامه دوم رهبر ایران بود که از صدا و سیما هم منتشر شد و باعث شد که احمدی نژاد در نامه ای رسمی مشایی را از سمت خود بر کنار کند.

 

اما هنوزامضای احمدی نژاد بر پای نامه عزل وی خشک نشده بود که او را به سمتی دیگر گذاشت و این بار مشایی به عنوان رئیس دفتر احمدی نژاد به ساختمان ریاست جمهوری راه یافت.

 

یارانه ها هدفمند شوند

 

محمود احمدی نژاد بر سر مصوبه "هدفمند کردن یارانه ها " نیز کار را به آنجا رساند که در یک برنامه تلویزیونی خواست تا این مسئله به رفراندوم گذاشته شود.

 

به رغم مخالفت رئیس مجلس و نمایندگان و بسیاری از کارشناسان اقتصادی اما او حاضر نشد که از این مصوبه بگذرد.

 

با این سوابق، به نظر می رسد که پافشاری بر سر داشتن بیشتر از دوفرزند نیز از دیگر مواردی است که احمدی نژاد از موضع خود پائین نخواهد آمد و هر چه متخصصین امر بگویند افاقه نخواهد کرد.

 

و این نمونه ها در زندگی سیاسی محمود احمدی نژاد بسیار است .

 

راه دیکتاتوری

 

میرحسین موسوی در مناظره ای که با احمدی نژاد داشت به این نکته اشاره کرد که سخنان احمدی نژاد غیر عادی است.

 

 اوبه  درخواست احمدی نژاد  برای لغو مصوبه ای از دیوان عدالت اداری  سخن گفت.

 

میر حسین موسوی از احمدی نژاد پرسید : " آيا اين راه برخورد با ديوان عدالت اداري، مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام است؛ جائي كه ريش‌سفيدهاي نظام در آنجا نشسته‌اند، جايي كه مشروعيت خود را از قانون اساسي و رهبري مي‌گيرد. آيا به اين ترتيب مي‌توان مسأله كشور را اداره كرد؟"

 

موسوی گفت که هیچ گاه احمدی نژاد را دیکتاتور نخوانده است اما راهی که او می رود قطعا به دیکتاتوری ختم خواهد شد  " اينكه رأي خود را به رأي تشخيص مصلحت ارجحيت دهيد."


 


تحلیل امامان جمعه از جایگاه کارگران و معلمان در ایران

سرویس فرهنگی جرس -

 

 

تهران- آیت الله امامی کاشانی: مکاران به جایی نمی رسند

 

 آن بخش از خطبه امام جمعه تهران که می تواند مورد توجه رسانه های منطقه ای قرار بگیرد جایی بود که وی به انتقاد از ادعاهای تازه سران کشور امارات مبنی بر اشغال جزایر سه گانه توسط ایران پرداخت و گفت "اين مكري است كه به جايي نمي‌رسد. ملت ايران، ملتي بيدار است و با چنين ملتي و با چنين رهبر عزيزي و لطف خواست امام عصر(عج) كشور دچار گزندي نخواهد شد.  " آیت الله "امامی کاشانی" در انتقاد از ادعاهای تازه امارات به همین حد بسنده کرد و به این مساله نپرداخت که چرا جمهوری اسلامی علیرغم ادعای اقتدار در منطقه خلیج فارس قدرت کافی برای مقابله موثر دیپلماتیک با ادعاهای اماراتی ها را ندارد. امام جمعه تهران در بخش های دیگر خطبه این هفته اش اما ترجیح داد درباره عمل صالح برای انسانها سخن بگوید و زمانی هم که قصد داشت به موضوع روز معلم اشاره کند باز از مفهوم عمل صالحه مدد گرفت و شهید "مرتضی مطهری ، نماد نامگذاری روز معلم را فردی معرفی کرد که در آموختن علم متوجه انجام عمل صالحه بوده است.

 

قم -  محمد سعيدي: با بی بند و باری برخورد کنید

 

اظهار نگرانی نسبت به وضعیت حجاب در جامعه چند هفته ای است که به بخش ثابت خطبه های نمازجمعه تبدیل شده است. این هفته هم نوبت "محمد سعیدی" امام جمعه قم بود که در خطبه هایش موضوع بدحجابی را محور سخنان خود قرار دهد و خواهان برخورد سخت گیرانه تر حکومت در مواجهه با این مساله شود. سعیدی با ادعای این که پست ها و مسوولیت ها در جمهوری اسلامی الهی است خطاب به مسوولان گفت که "اگر شما در مبارزه با پديده بي بندو باري وآلودگي ها قاطع عمل کنيد ، مردم نيز از شما حمايت خواهند کرد." او در عین حال که سعی می کرد از ابزارهای فرهنگی برای رعایت حجاب در جامعه دفاع کند انجام اقدام های قضایی را در تضاد با کار فرهنگی ندانست و گفت :"کساني که نسبت به اين کار ضد فرهنگي خود(بدحجابی) اصرار ولجاجت دارند بايد با ابزارهاي قانوني با آنها برخورد شود."

 

مشهد-  احمد علم الهدی: کارگران فریب دشمن را نخوردند

 

امام جمعه ای که معمولا هر هفته موضوع با عباراتی جنجالی به موضوع آرایش بانوان می پردازد و بدحجابی را بدترین معصیت عنوان می کند این هفته سراغ موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی رفت و آن را بدترین منکرات در جامعه معرفی کرد. "احمد علم الهدی" این هفته اذعان کرد که با گذشت 9 سال از حکم رهبری برای مبارزه با مفاسد اقتصادی هنوز اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است و لذا باید "با انجام بازرسي هاي لازم مشخص شود آيا استفاده کنندگان از تسهيلات، آنها را در مسير درست خود هزينه کرده اند و يا در مسيرهايي که داراي درآمدهاي کلان است به انحراف کشانده اند." علم الهدی در بخشی دیگر از خطبه اش نیز فرارسیدن روز کارگر را یادآور شد و در تحلیل خود از شرایط کارگران در جمهوری اسلامی گفت که "بعد از پيروزي انقلاب تاکنون و عليرغم ترفندهاي معاندان نظام که مي خواستند کارگران را به عنوان گروههاي فشار عليه انقلاب قرار دهند اين قشر زحمت کش با وجود محروميت ها و مشکلات زياد حتي يک بار هم فريب دشمن را نخورد." سخن او در شرایطی مطرح می شود که نارضایتی  هزاران هزار کارگر ایرانی  به دلیل محدودیت ها و مشکلات ایجاد شده از سوی دولت روز به روز بیشتر و عمیق تر می شود.

 

تبریز- محسن مجتهد شبستري: گزینش معلمان سخت تر شود

 

خطبه های امام جمعه تبریز درباره روز معلم لحنی توصیه ای داشت منتها توصیه های مجتهد شبستری از زوایه ای به شدت محافظه کارانه عنوان می شد. وی برای نمونه در توصیه های خود از مسوولان خواست که "دقت ويژه اي در گزينش متوليان تعليم و تربيت داشته باشند تا مبادا افراد غير متعهد در بدنه اين سازمان مشغول به فعاليت شده و گمراهي فرزندان کشور را سبب شوند." او در تحلیل خود از روز کارگر نیز بدون اشاره به انبوه مشکلات کارگران در ایران تنها به بیان جملاتی از این دست بسنده کرد که "بايد فرهنگ کار کردن و تلاشگري در جامعه نهادينه شود تا به تبع آن پيشرفت و توسعه در تمام سطوح کشور را شاهد باشيم و اين تنها مختص به يک قشر خاص با نام کارگر نيست و همت و کار همه فعالان اقتصادي و علمي کشور را مي طلبد."

 

شیراز-محي الدين حائري شيراري: ولی فقیه اختلاف ها را حل می کند

 

ترسیم جایگاه ولی فقیه به عنوان منجی منازعه های سیاسی در جمهوری اسلامی ادعایی بود که این هفته بر زبان امام جمعه شیراز جاری شد و حائری شیرازی در خطبه های خود با اشاره به آن گفت:" حال که امام عصر(عج) در غيبت به سر مي برد، مسئله حل اختلاف کماکان از وظايف امامت است و فقها و مجتهدان مسوول رسيدگي به اين اختلاف ها هستند." او سپس با استفاده از ادبیات رسمی حکومت مبنی بر فتنه نامیدن اعتراض های عمومی پس از انتخابات به ادعایش درباره منجی گری ولی فقیه ادامه داد و اظهار داشت که:"در جريان فتنه هاي اخير هم امامت امت بودندکه با دعوت مردم به آرامش، اختلافات را حل کردند و فرمود که مردم با آرامش کارهاي خود را پيگيري کنند." وی سپس خواهان اطاعت کامل مردم از رهبری شد و این اطاعت را تا جایی پیش برد که گفت:" معناي اطاعت از رهبري اطاعت از نماينده او در استان است و اين بدان معني است که اطاعت بايد عملي و اجرايي باشد."

 


 


کمپین بین المللی حقوق بشر، خواستار رعایت حقوق معلمان و کارگران در برگزاری مراسم شد

جــرس: کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، از مقامات جمهوری اسلامی خواستار رعایت حقوق کارگران و معلمان برای شرکت در مراسم روز جهانی کارگر و روزمعلم (یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ماه) و آزادی هرچه سریعتر فعالان کارگری و معلمانِ بازداشت شده گردید.

به گزارش پایگاه رسمی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ، این تشکل حقوق بشری مستقل، از دستگیری و ادامه بازداشتِ اخیر فعالان فرهنگی و گروهی از معلمان ابراز نگرانی عمیق کرد و آنرا بعنوان تلاشی آشکار برای جلوگیری از برگزاری گردهمایی های آنها، ذکر کرد.

این در حالیست که اسفند ماه گذشته، در جریان مرور وضعیت حقوق بشر ایران در شورای حقوق بشر ملل متحد، دولت ایران پذیرفته بود که به پیشنهاد برزیل، مکزیک، زیمباوه، بولیوی، ویتنام و کویت، حقوق اقتصادی- اجتماعی مردم و حق آزادی بیان آنها را رعایت کند.

ارون رودز، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خاطرنشان می کند: "ما از جمهوری اسلامی می خواهیم که به تعهدات خود در رعایت حقوق اقتصادی و اجتماعی و حق آزادی بیان پایبند باشد، و به آزار و اذیت فعالان مسالمت جوی کارگری و معلمان پایان بدهد، و این امکان به گروه ها داده شود که همبستگی خودشان را با یکدیگر و خواسته هایشان را در روزهای اول ماه می و دوازدهم اردیبهشت ماه ابراز کنند."

این فعال حقوق بشری در رابطه با احتمال برخورد خشونت آمیز با کارگران و معلمان در این روزها گفت: "اگر مقامات ایران بدنبال آزار و اذیت فعالان کارگری باشند و همانند سال های گذشته به تظاهرات اول ماه مه حمله کنند، نشان خواهند داد چقدر تعهداتی که ایران به آنها متعهد شده، تزویر و ریا بوده است."

لازم به ذکر است طی روزهای اخیر، تعداد زیادی از فعالان فرهنگی و معلمان، از جمله اعضای کانون صنفی معلمان ایران، در شهرهای تهران، تبریز، همدان و کرمانشاه، دستگیر و روانه بازداشتگاه شده اند.

گفتنی است یازده تشکل کارگری- صنفی نیز، اواسط هفته جاری بیانیه هایی به مناسبت روز جهانی کارگر صادر کرده و نگرانی خود را نسبت به وضعیت کارگران ایران اعلام کردند. آنها ضمن درخواست پایان دادن به احکام اعدام، اصلاح قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و آزادی فعالیت اتحادیه های کارگری در کشور، آزادی کارگران محبوس را نیز مطالبه نمودند.

کمپین حقوق بشر در ایران همچنین خواستار محکومیت عملکرد دولت ایران در سرکوب غیر قانونی و بی رحمانه فعالان و اعضای اتحادیه های کارگری و استثمار کارگران در ایران شد.

در آستانۀ روز جهانی کارگر و روز معلم، تعداد زیادی از معلمان و کارگران کشور مشمول بازداشت، حبس، محکومیت و فشارهای مضاعف شده اند.

مراسم روز جهانی کارگر، شنبه یازدهم اردیبهشت ماه (اول ماه مه)، در تهران راس ساعت ۱۷ از مقابل وزارت کار در خیابان آزادی و در شهرستانها در مقابل ادارات کار، برگزار خواهد شد.




 




مهرانگیز کار -

 

 

به نام ات سکه می زنند
خبر داری ؟

به نام ات خطبه می خوانند
تا ستمگری را ترویج دهند
خبر داری ؟

یا زینب ،
فراموش کرده اند جوهره ی ظلم ستیزی را در
خطبه ی دادخواهی تو
و خطبه می سرایند به نام تو
اما به کام خویش
خبر داری ؟

یا زینب ،
به نام ات آدم می کشند
و زندان می سازند
خبر داری ؟

یا زینب ،
زندانیان ، تو را به نام می خوانند
تا باری دیگر شاهدی بشوی بر ستمگریها
و روایت کنی شقاوت انسان بر انسان را
صدای آنها جهان را پر کرده است

یا زینب ،
باری دیگر خطبه ای بخوان
و ذکر مصیبت کن
وبگو از مظلومیت اسیران
که تشنه لب در انتظار جرعه ای از جام آزادی
چشم به راه معجزه ای پشت درهای بسته
نشسته اند .

یا زینب ،
آسمانی که دیدن آن
و رها کردن پرنده ی آرزو
به سوی آن را ممنوع کرده اند
در خطبه های تو
پر از ستاره است
اما اسیران ما چشم بند دارند
و ستاره ها را نمی بینند

یا زینب
خطبه سرائی را بر اهل علم و اندیشه
حرام کرده اند
لب خاموش و
تشنه لب می میرند
و در خفا خاک می شوند
خبر داری ؟

نمی خواهی باری دیگر
از این مصیبت
بسرائی ؟
خواهران و برادرانت را
به جرم شرح مصیبت
از سقف آویزان می کنند
به نام تو
خبر داری؟

یا زینب،
می گویند اگر تو نبودی
حق بر باطل پیروز نشده بود
خود را حق نام نهاده اند و
همه ی کسانی را که داد خواهی می کنند
باطل
خبر داری ؟

یا زینب ،
ببین کار مکتب و مذهبی که
بر پایه ی دادخواهی تو
جان گرفته
به کجا کشیده است
روا می داری به نام این مکتب
جای عشق را با نفرت عوض کنند
راه بر بال پرواز ببندند
و تو را خرج کنند
درراه سرکوب زنانگی ؟

یا زینب ،
از زبان تاریخ و اسطوره شنیده ایم
تو جهانی را از ظلم و بیداد خبر کرده ای
و خطبه هایت بستری شده است
برای نشو و نمای یک مکتب
که بسیار پیرو دارد
اینک مکتبی را
که بر کلام فصیح یک زن
استوار شده است
درمسیر ستیزه جوئی با زن
از ذات و جوهره اش
تهی کرده اند
خبر داری ؟

باری دیگر خطبه ای بخوان و
این بار از آن ستمها بگو
که به نام تو
بر مظلومان روا می دارند
یا زینب...

 

 


 




مصدقی سبز -

 

مراحل تولید یک قطعهٔ صوتی عالی

 

گام یک: برنامه‌ریزی

 

یک قطعهٔ صوتی عالی فقط با تنظیم بلندی صدا به دست نمی‌آید. برنامه‌ریزی برای آنچه می‌خواهید تولید کنید مرحلهٔ ضروری و اولیه است. در طول فرایند ساخت هم باید برنامهٔ خود را مرور کنید تا مطمئن شوید دارد طبق طرحی که از اول در نظر داشتید پیش می‌روید. در برنامه‌تان باید برای پرسش‌های زیر پاسخ داشته باشید:

 

- این برنامه برای چه کسی است؟ مخاطبتان را مشخص کنید.

 

- پیام اصلی برنامه چیست؟ قصد دارید شنونده چه چیزی بیاموزد، یا احساس کند، یا انجام دهد؟

 

- چه موانعی ممکن است جلوی رسیدن این پیام به مخاطب را بگیرند؟ (مثلاً دستکاری از طرف رسانه.(

 

گام دو: انتخاب قالب

 

رایج‌ترین قالب‌ها از این قرارند:

 

- میزگرد: یک مصاحبه‌گر با دو یا چند شرکت‌کننده

 

- تلفنی: ضبط صدای شرکت‌کنندگان از طریق تلفن؛ معمولاً در استودیو استفاده می‌شود. (توجه: دربارهٔ محدودیت‌های قانونی ضبط صدای افراد در تلفن مراقب باشید؛ در بعضی کشورها این کار مجاز نیست، حتی اگر خود شخص اجازه داده باشد. و یا حتی ممکن است رادیو و صوت در انحصار باشد.)

 

- مصاحبهٔ انفرادی: با یک مصاحبه‌گر و یک مصاحبه‌شونده

 

- برنامهٔ ویژه: ترکیبی است از گفتار، صدای پس‌زمینه، راوی، و عناصر دیگر.

 

- نمایشی: حوزهٔ گسترده‌ای است و می‌تواند شامل تئاتر، موسیقی، و سایر قالب‌های سرگرم‌کننده باشد.

 

- اطلاع‌رسانی: قطعه‌ای که کار اصلی‌اش انتقال اطلاعات است، مانند یک اطلاعیه یا آگهی تبلیغاتی که اطلاعات آموزنده‌ای می‌دهد.

 

- پشتیبانی از پیام: استفاده از یک شخص معروف، مانند یک رهبر یا یک چهرهٔ سرشناس، برای ابلاغ یک پیام.

 

گام سه: انتخاب سبک

 

برای انتخاب سبک باید در این موارد تصمیم بگیرید:

 

- رسمی یا غیررسمی: می‌خواهید با طنز و حالت خودمانی به مخاطب نزدیک شوید یا مایلید اطلاعات را با اتکا بر منابع موثق و «کارشناسان» منتقل کنید؟ واضح‌ترین مثال سبک رسمی یک قطعهٔ خبری که در آن موثق بودن منابع خبر مورد تأکید است.

 

- با راوی یا بدون راوی: آیا می‌خواهید تمام برنامه با صدای شرکت‌کننده یا شرکت‌کنندگان ساخته شود، مانند کاری که بسیاری از برنامه‌های به سبک «تاریخ شفاهی» انجام می‌دهند، یا می‌خواهید یک «مجری» قطعات را برای مخاطب به هم متصل کند؟

 

گام چهار: آماده شدن برای برای ضبط

 

- چه بخواهید مصاحبه ضبط کنید، و چه بخواهید صدای خام برای استفاده‌های آتی، باید قبل از شروع ضبط اصلی زمانی را آزمایش صدا اختصاص دهید.

 

- صداهای پس‌زمینه مانند صدای دستگاه تهویه، یا صدای پرندگان ممکن است هنگام ضبط به گوش نیاید، اما وقتی با هدفون گوش می‌دهید ناگهان متوجه می‌شوید صداهای بلندی هستند. بعضی صداهای پس‌زمینه می‌توانند به فضاسازی کمک کنند، اما برخی فقط حواس شنونده را پرت می‌کنند. اگر صدای مشکل‌سازی وجود دارد خواهش کنید آن را قطع کنند یا اگر لازم شد به مکان دیگری بروید. هیچ چیز بدتر از این نیست که چیزی را ضبط کنید و با خود ببرید که قابل استفاده نیست (و این زیاد اتفاق می‌افتد) تنها به این دلیل که در زمان ضبط احساس کرده‌اید برطرف کردن مشکل صدا کار نامناسبی است.

 

- اگر مصاحبه‌ای را ضبط می‌کنید قبل از شروع بلندی و وضوح صدای شرکت‌کننده یا شرکت‌کنندگان را آزمایش کنید و اگر لازم بود تغییراتی بدهید ــ مانند تنظیم بلندی ضبط صدا، جابه‌جایی میکروفون، جابه‌جا کردن افراد، یا تغییر محیط.

 

- از این «زمان آزمایش» می‌توانید می‌توانید برای خودمانی کردن فضا استفاده کنید ــ افراد معمولاً از این که صدایشان ضبط شود عصبی می‌شوند و صحبت کردن با یک میکروفون برایشان راحت نیست، اما شما می‌توانید از این مراحل استفاده کنید و آن‌ها را تا حد ممکن آرام کنید. به آن‌ها خوشامد بگویید، اگر مناسب دیدید جوکی تعریف کنید، و سپس بگویید می‌خواهید چند سؤال «نمایشی» بپرسید که ضبط نمی‌شوند. «صبحانه چه خوردید؟» سؤال اول استانداردی است و فضا را خودمانی‌تر می‌کند و برای بررسی بلندی صدا هم مناسب است. برای بعضی از مصاحبه‌ها شاید بد نباشد که پیش از شروع مصاحبه با توضیح دادن نوع سؤالاتی که خواهید پرسید مصاحبه‌شونده را آماده کنید. این کار به خصوص اگر مصاحبه زنده پخش خواهد شد یا اگر امیدوارید مصاحبه با کمترین ویرایش و دستکاری استفاده شود بسیار مفید خواهد بود.

 

گام پنج: مرور صداهای ضبط‌شده

 

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در تولید قطعات صوتی گوش کردن به قطعات ضبط‌شده و یادداشت برداشتن یا کاملاً رونویسی کردن حرف‌های زده شده و قسمت‌های خوب صدا است. اگر این کار را تند و مختصر انجام می‌دهید، به آن «ثبت»1 می‌گویند. این کار زمان‌بر است و یک اشتباه رایج در میان سازندگان قطعات صوتی، چه مبتدی و چه حرفه‌ای، عجولانه ثبت کردن است. نتیجهٔ این کار میزان زیادی اتلاف وقت است! مرور و ثبت محتوایتان ارزش صرف وقت مناسب را دارد.

 

ثبت می‌تواند بسته به نیاز و شرایط شما شکل‌های مختلفی به خود بگیرد، اما دست کم باید زمان هر پاراگراف یا هر صدا ثبت شود (مطمئن باشید که پخش را از لحظهٔ 00:00 شروع می‌کنید)، و ثبت زمان صحبت‌های مناسب یا صداهای پس‌زمینهٔ خوب نیز مفید است. زمان شروع، چند کلمهٔ اول، چند کلمهٔ آخر، و زمان پایان هر قسمت را یادداشت کنید. به عنوان مثال:

مقدمه (00:20): «به نظر من مهم‌ترین جنبهٔ ...

پایان: ... را همه باید بدانند.» (00:50)

 

اگر ضبط‌صوت شما زمان‌سنج دارید می‌توانید از یک زمان‌سنج دستی برای این کار استفاده کنید.

 

ضمناً می‌توانید برای خودتان یادداشت بگذارید، مانند «مرور کلی»، یا «بخش ۳ ــ مهم»، تا بعداً به راحتی به یاد بیاورید این قسمت از صدا به کدام قسمت از طرح شما مربوط است. اگر می‌خواهید ثبت را در یک جدول انجام دهید می‌توانید یک ستون برای چنین یادداشت‌هایی در نظر بگیرید و اگر به جای جدول پر کردن، رونویسی کامل‌تری انجام می‌دهید می‌توانید این یادداشت‌ها را با علامت‌های یکسانی در کنار متن اضافه کنید. به هر حال به هر روشی که این کار را انجام می‌دهید، این گام را مرحلهٔ شناسایی قطعاتی بدانید که بعداً قرار است هنگام ویرایش یا تدوین از آن‌ها استفاده کنید.

 

گام شش: ویرایش و «بسته‌بندی» محتوا

 

همین که قسمت‌های قابل استفادهٔ محتوای خود را شناسایی کردید می‌توانید با کنار هم قرار دادن آن‌ها شروع به ساخت قطعهٔ خود کنید. در این کار ممکن است لازم شود برای متصل کردن بعضی موضوعات گفتارهای تازه‌ای ضبط کنید. حتی اگر قطعهٔ شما فقط سه بخش دارد (مثلاً یک مقدمهٔ سه‌جمله‌ای، یک مصاحبهٔ دودقیقه‌ای، و یک نتیجه‌گیری با معرفی منابع برای اطلاعات بیشتر) باید این سه قطعه را دقیقاً مشخص کنید و به نحوهٔ ترکیب آن‌ها با یکدیگر به خوبی فکر کنید. در این مرحله مهم است که به اولویت‌هایی که در گام یک مشخص کردید مراجعه کنید تا از مسیری که در نظر داشته‌اید خارج نشوید.

 

گام هفت: استفاده و انتشار

 

اگر قطعهٔ صوتی جالب و گیرایی بسازید هم می‌توانید آن را در اختیار ایستگاه‌های رادیویی قرار دهید و هم توزیع‌کنندگان اینترنتی. یک قطعهٔ صوتی می‌تواند عمر مفید طولانی‌ای داشته باشند، به خصوص اگر راجع به یک زمان یا رویداد خاص نباشد. قابلیت استفادهٔ مجدد از یک قطعهٔ صوتی نشانهٔ قوت آن است. یک اثر صوتی می‌تواند در یک پایگاه‌دادهٔ صوتی در اینترنت بایگانی شود، در شوهای رادیویی با شکل‌های جدید و متفاوتی پخش شود. تحقیق پیش از شروع کار و برقراری روابط کاری بیشتر لازمهٔ موفقیت در توزیع محتوا بر روی اینترنت و در رادیو است.

 

گام هشت: ارزیابی

 

ارزیابی موفقیت و اثرگذاری یک قطعهٔ صوتی می‌تواند بسیار دشوار باشد. اطلاعات در مورد شنوندگان برنامه‌های اینترنتی را می‌توانید با کمک وبگاه‌هایی که آمار بازدید و بارگیری در وبگاه‌ها را محاسبه می‌کنند به دست بیاورید، و ایستگاه‌های رادیویی هم ابزارهایی برای تخمین تعداد شنوندگان خود دارند. اما ارزیابی اثرگذاری و موفقیت واقعی نیازمند تشکیل گروه‌هایی از شنوندگان برای دریافت نظرشان، استفاده از پرسش‌نامه، و روش‌های دیگری است که در صورت وجود اطلاعات کافی از شنوندگان قابل استفاده‌اند. می‌توانید قبل از پخش واقعی برای تعداد محدودی شنونده پخش کنید و از آن‌ها بخواهید نظرشان را (با پست الکترونیکی، تلفن، حضوری، ...( به شما بگویند.

 

نکات مهم و اشتباهات رایج

 

انحراف از طرح اولیه: گم شدن در کار و ساختن چیزی که با آن چه در نظر داشته‌اید بسیار فرق دارد مشکل رایجی در ساخت برنامه‌های صوتی است، زیرا عوامل بسیاری وجود دارند که از کنترل شما خارجند. مثلاً مصاحبه‌شونده ممکن است دقیقاً آن چیزی را که شما انتظار دارید نگوید یا آن قدر که می‌خواسته‌اید خوش‌بیان نباشد، یا ممکن است صدای پس‌زمینه مزاحم شده باشد و در نهایت محتوایی ضبط کرده‌اید که مشکل‌ساز است.

 

پرهیز از حرکات جسورانه: به حرف دلتان گوش دهید: اگر بار اولی که چیزی را شنیدید از آن خوشتان آمد احتمالاً مخاطب هم از آن خوشش می‌آید. نادیده گرفتن این احساس وقتی که نیازمند محتوا یا موضوعات بیشتری هستید اشتباه رایجی است. اما اگر از چیزی خوشتان نمی‌آید نباید از آن استفاده کنید. اگر لازم دارید چیزی اضافه کنید به جای ور رفتن با قطعات صوتی‌ای که به هم نمی‌خورند از گفتار و راوی استفاده کنید. یک جملهٔ معروف قدیمی در پخش رادیو که به هر تولیدکنندهٔ تازه‌کاری هم آموزش داده می‌شود این است: «اگر شک داری بگذارش کنار

 

تولید محتوای جدی اما کسل‌کننده: یک اشتباه رایج ساخت برنامه‌های جدیِ خسته‌کننده است، به خصوص اگر موضوع مورد نظر بسیار جدی باشد. جدی بودن موضوع به این معنی نیست که برنامه باید کسل‌کننده باشد. با استفاده از موسیقی، جلوه‌های صوتی، و صداهایی از واقعیت (صداهای زمینه) کمی به برنامه طعم و رنگ بدهید. صحبت‌های مردم عادی در کوچه و خیابان1 در پخش‌های رادیویی رایجند و می‌توانند به هر قطعهٔ صوتی‌ای کمی رنگ و تنوع ببخشند.

 

 

 *ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست.

 

چگونه بعد رسانه ای را در جنبش سبز تقویت کنیم (۲)

چگونه بعد رسانه ای را در جنبش سبز تقویت کنیم (۱)

 


 




سميه نصرتي -

 

وقتي كلاس اول بودی، هنوز نمی توانستی خوش خط روی هدیه روز معلم دلنوشته خود را بنویسی.همیشه دوست داشتی بهترین ها را به معلمت هدیه بدهی. هرچند که گاهی نداشتن وقت برای تهیه هدیه یا ندانستن سلیقه آموزگار باعث شد نتوانی هدیه مناسبی برای معلمهای دوران تحصیلت بخری اما همیشه دوست داشتی هدیه ای به بهترین شکل ممکن به آنها بدهی.روز معلم صبح زودتر از خانه بیرون می زدی که در پیچ و تاب صف گل فروشی دیر به مدرسه نرسی. آخر گل دادن محبت دیگری دارد.در یک دست دسته گل برای معلمت و در دست دیگر تخم مرغ هایی که داخل آن از اکللیل و کاغذ رنگی پرشده. تنها تو نبودی که  از این تخم مرغ ها درست می کردی.دم در کلاس ربان می زدی تا معلمت قیچی کند و بیاید داخل کلاس.اما از آن روزها چه چیزی باقی مانده به جز  بغضی همراه با حسرت. امروز روز معلم است، اگر کسی بخواهد هدیه به استاد یا معلمش بدهد باید دم اوین برود.قدر مسلم  آنجا هم حق ملاقات معلمش را ندارد. چه برسد به اینکه گل تقدیم معلمش کند یا بوسه بر دستان مهربان معلمش بزند.روز معلم است اما قاب نگاه معلم را کم داریم. استادی که می گفت حق ستادنی است پشت میله های زندان در آرزوی آسمان بی حصار است. آری روز معلم است اما آقا معلم زندانی است!

 

 *ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته