شراره سعیدی/ رادیو کوچه
آرمانهای «فداییان اسلام» به عنوان اولین گروه اسلامی سالها بعد در قوارهای متفاوت تحقق یافت. این حزب تندرو و مذهبی در اندیشه بنیان حکومتی بودند که دقیقن بر اساس شریعت عمل نماید و در این مسیر خشونت کارآمدترین سلاحشان بود. میراث آنها برای بسیاری از گروههای مذهبی دخیل در انقلاب 57 به جای ماند. از گروههای حاکم در جمهوری اسلامی تا مجاهدین خلق و فرقان.
رساله «رهنمای حقایق یا نماینده حقایق نورانی این جهان بزرگ» مانیفست فداییان اسلام به قلم خود نواب نوشته شده و به دو بخش تقسیم شده بود. در بخش نخست، نویسنده به شناسایی و تشریح ریشههای مفاسد خانمانسوز ایران و جهان پرداخته و در بخش دوم نیز طریق اصلاح عموم طبقات و دستورالعملی برای شئون مختلف حکومت و جامعه عرضه داشته بود. «دستورالعملی که بایستی به یاری خدا مو به مو عملی گردد.» در پایان کتاب نیز تعدادی اعلامیه آمده بود.
نثر کتاب بنیادی اسلامی و تند دارد. روش آن جدلی و بسیار تحریکآمیز است. کتاب مملو از «بایدهایی است که برای رفع ریشههای خانمانسوز فساد» باید اجرا گردد و با گروهها و حتا بخشی از روحانیت به شدت در نزاع است. نوشته مزبور نوعی مرثیهسرایی نسبت به وضعیت موجود آنزمان است و با یک ادبیات، قهرمانانه سعی دارد جامعه ایران را از همه ظلمها، بیعدالتیها و تبعیضها نجات دهد اما طرح مشخصی ارایه نمیکند. در نتیجه بیشتر نقد و رد است. آنها بیمحابا با همهکس و همه چیز حتا سنتیهای متعلق به حوزه و تبارهای خود در نزاعاند. بنابراین زبان پوپولیستی دارد لیکن چندان نمیتواند با تودهها ارتباط پیدا کند. زیرا بیش از حد تند، افراطی و سیاهنماست. رساله مزبور نیز مانند اعلامیهها به شکل هیتی و با یک سازماندهی خاصی در جامعه پخش شد. محمد واحدی در خاطرات خود میگوید: «چاپ کتاب در اثر محدودیت مالی یک سال به طول انجامید. ده هزار جلد برای چاپ آن سهام تعیین و بین افراد مختلف تقسیم شد. پاییز 1329 آماده صحافی شد و در زمان حکومت رزمآرا آماده انتشار کردند. پخش آن مجانی و بلاعوض بود. قبلن لیست علما، وزرا، ولای وقت، نخستوزیران سابق، وزرا و وکلای دورانهای اخیر، رجال مختلف…. و همچنین رجال ممالک اسلامی تهیه و در پاکت زردی تهیه و تدارک شده بود که کتاب در آن جای بگیرد… مقرر بود در ساعت معهود مطابق لیست تنظیمی، کتابها پخش شود و روی میز 124 نماینده ساعت 5 بعد از ظهر آن روز 23 دیماه 1329 یک کتاب که روی جلد آن پرچم سبز رنگ الله اکبر … با سه هلال که به ترتیب (لاالهالاالله)، (محمد رسولالله) و (علی ولیالله) نوشته شده بود به چشم میخورد.»
علاوه بر نشریات همسو با دیدگاههای آنها، دو روزنامه اصناف و نبرد ملت ناشر افکار و نظرات این جمعیت بود. پس از بروز اختلافاتی بین اعضای فداییان اسلام، مدتی قبل از آزادی نواب صفوی از زندان در سال 1331، فداییان اسلام اقدام به انتشار نشریه «منشور برادری» نمودند. آرم آن «پرچم لاالهالاالله، محمدرسولالله و علیولیالله» بود. بالای آن جمله «هوالعزیز» و در زیر آن عبارت «همه کار و همه چیز برتر از اسلام نیست» نوشته شده بود و پس از 14 شماره توقیف شد. البته برخی از اعلامیههای آنها در نشریات رسمی مانند اطلاعات و کیهان نیز منتشر شده که بیشتر بهخاطر ترس از فداییان و تهدیدات آنها مبادرت به نشر اعلامیه آنها میکردند. عبدخدایی در خاطرات خود میگوید: «…فرامرزی سردبیر کیهان… مقالهای نوشت که اعلامیه فداییان اسلام را چاپ میکنیم روزنامه ما توقیف میشود. چاپ نمیکنیم ما را تهدید میکنند که از ما بترسید، پس بفرمایید ما بساطمان را برچینیم و برویم آمریکا، ما چه کنیم؟ تکلیف ما را روشن کنید.»
فداییان اسلام سعی داشتند در پوشش، رفتار و حتا گفتار تفاوتهایی داشته باشند. سخنرانیها و خطابههای آتشین و بیمحابای آنها، انتقادات صریح و شجاعانه از نظام حاکم و گفتن انواع ناسزاها و حتا غلطیدن در نوعی ورطه بیاخلاقی، انجام حرکتهایی خارج از عرف حوزه در حجرههای مدرسه فیضیه، انجام کارهای عملگی و کارگری، پوشیدن کلاه پوستی خاص، اذان گفتن در همه مکانها، استفاده از وسایل و ابزارهای خاص، رجوع به استخاره در هر کاری از جمله ترورهای خود و ذکر صلوات با آهنگ و موزونی خاص در اجتماعات و کوچه و خیابان و ازدواجهای ایدیولوژیک و سهل و آسان، تیپ اجتماعی متفاوتی از آنها ساخته بود که باورها و اعتقاداتشان را منعکس میکرد.
بنا بر اسناد آنها با استناد به آیات و احادیثی خاص و بر اساس تفسیر خود جذب جمعیت میشدند و آماده فدا نمودن خود در راه آرمانهایشان بودند. اعضای این جمعیت رفتارهای خود را پاسخی معقول و حسابشده به شرایط خاص ایران میدانستند و اقدام خود به ترور دیگران را نه «غافلکشی» بلکه «فداکاری» برای خداوند در راستای اجرای احکام اسلام میدانستند.
البته در دهه 1320 جامعه، میدان نزاع بود. برگزاری میتینگ، صدور اعلامیه، پخش شبنامه، سخنرانیهای متعدد و انتشار کتابها و رسالههای تحریکآمیز خصیصه مهم آن دهه بود. جامعه به قطبهای مختلفی تقسیم شده و احساس رهایی و اضطراب همه گروهها را فرا گرفته بود. در واقع خلا قدرت حاکم، همه گروهها را به سمت رادیکالیزه شدن سوق داده بود. آنها سرکوبشدگانی بودند که به نحوی در مقاطع زمانی مختلف به حاشیه رانده شده بودند و از کانون و مرکز سیاسی تاکنون جدا بوده و میخواستند به مرکز باز گردند، همچنین به سبب بهبود شیوههای پزشکی و کاهش مرگ و میر و تحصیلات جدید سن فعالیت سیاسی کاهش یافته بود و بر افزایش روشهای رادیکالی میافزود، اتفاقی که بار دیگر در انقلاب 57 نیز روی داد.
از سویی واکنش نسبت به مدرنیزم و تلاش برای مانایی بر سنن و بالطبع آن غربستیزی رفتاری شایع بود. این خصیصه در جمعیت فداییان اسلام برجستگی بیشتری داشت. هسته اصلی رفتار آنها را مبارزه مسلحانه و اقدام علیه لیبرالیسم و به تعبیر آنها «نوکران داخلیاش» تشکیل میداد. بارزترین روشی که فداییان برای رسیدن به اهداف خود اتخاذ کردند نابودی افرادی بود که آنها را مانع تحقق آرمانهای اسلامی خود میدانستند. در واقع مهمترین تاکتیک آنها به عنوان اولین گروه اسلامی، حذف فیزیکی مهرههای اصلی مخالفان بود.
ایجاد ترس و وحشت در دل مخالفان، ارعاب آنها و نهایتن ترور یا به گفته آنها «زدن» یا «فداکاری» پس از بحث و مناقشه فکری و لفظی، مهمترین روش برخورد آنها بود. آنها از این روش به عنوان یک تاکتیک برای رسیدن به هدف بهره برده و سعی داشتند نگاه مردم و جامعه و دیگر گروههای سیاسی را در برخورد با حکومت به سمت خود جلب کنند.
استراتژی مهم آنها اجرای احکام شرع در جامعه بود و به هیچوجه حاضر به کنار آمدن از آن نبودند، مهمترین ابزارهای آنها نیز ایجاد رعب، ترس و نهایتن قتل افرادی بود که به سخنان و گفتههای آنها توجهی نمیکردند. فداییان طی دهساله فعالیت خود به سه ترور موفق «کسروی، هژیر، رزمآرا» و دو ترور ناموفق «فاطمی و حسین علا» دست زدند، این مسئله عبور از آموزههای شیعی حاکم بر سنت فکری زمانه بود. آنها در اقدام به ترور از افراد فاقد عیال و اولاد استفاده میکردند یا حتا در یک نمونه از فردی نوجوان که به سن قانونی نرسیده بود بهره بردند. حسین امامی ضارب کسروی و هژیر، خلیل طهماسبی ضارب رزمآرا، عبدخدایی ضارب فاطمی و مظفرعلی ذوالقدر ضارب حسین علا، همگی فاقد عیال و اولاد و در این بین عبدخدایی هنوز به سن بلوغ نرسیده بود. عبدخدایی میگوید: «حقیقت مسئله این است که من نمیدانستم که شانزده ساله باشد توی دادگاه جنحه محاکمهاش میکنند و محکومیتاش در صورت وقوع قتل پنج سال و در غیر وقوع سه سال زندان است. شاید آنها حساب شده عمل کرده بودند. من نمیدانستم. آنها به من گفته بودند تو میروی و شهید میشوی.»
بهنام / رادیو کوچه
behnam@koochehmail.com
«اندی خواننده ایرانی، بعد از 16 سال دل را به دریا زد»
«اندی» و «شنی» که به مدت 16 سال در زمینه موسیقی با یکدیگر همکاری میکنند و با هم رابطه رمانتیک داشتند به مدت سه روز جشن بزرگی را برگزار کردند.
روز اول این مراسم اقوام و دوستان نزدیک عروس و داماد شرکت کردند و این مراسم بزرگ روزهای شنبه و یکشنبه با هواداران اندی در لسآنجلس برگزار شد.
………………………………………….
«لخت برای آزادی»
یک دختر 20 ساله مصری که میگوید با انتشار عکس کاملن لخت خود روی وبلاگ، فیسبوک و تویتر شخصیاش جنجال به راه انداخت.
«علیا ماجده المهدی» که روز چهارشنبه بیست ساله شد اقدام خود را «جنبش آزادیخواهی آنلاین» نامیده است و دختران عرب دیگری نیز اعلام داشتند برای همبستگی با علیا عکسهای لخت خود را رسانهای خواهند کرد.
………………………………………….
«همفریز: من دهان آنکسی که طلاق را گفت، مورد عنایت قرار میدهم»
«کریس همفریز»، همسر پیشین «کیم کارداشیان» در مصاحبهای با یک مجله آمریکایی اعلام کرد که از تصمیم کیم شوکه شده است.
وی که تاکنون در این خصوص خیلی اظهارنظر نکرده بود در مصاحبهای با مجله «اوکی» (OK) اعلام کرد که کیم به هیچوجه به کریس توجه نکرده و خیلی زود تصمیم گرفته است.
کریس اعلام کرد: «من خیلی ناراحت و عصبانی هستم و اصلن نمیدانم که این طلاق مسخره از کجا آمده است.»
این در حالی است که کیم کارداشیان اعلام کرد که دیگر تا سال جدید میلادی در انظار عمومی حضور پیدا نخواهد کرد.
………………………………………….
«آیشواریا و دختر تازه»
«آیشواریا رای» مدل و بازیگر هندی به همراه همسرش «آبیشک باچان» دختردار شده است.
وی که در 38 سالگی به سر میبرد، این خبر را برای اولین بار در صفحه توییترش اعلام کرده است.
………………………………………….
«ماریا از شکایت بیبر گذشت، گیبسون در هچل افتاد»
دو هفته پس از اعلام شکایت «ماریا ییتر»، از «جاستین بیبر» خواننده جوان آمریکایی به دلیل بچهدار کردن وی از شکایت خود صرفنظر کرده است.
این در حالی است که جاستین اعلام کرده بود پس از بازگشت از تور اروپایی حاضر است تست پزشکی بدهد و در صورت رد چنین ادعایی از وی شکایت خواهد کرد ماریا از شکایت خود صرفنظر کرده است.
همزمان خانمی به نام «لورا بلیتزی» اعلام کرده است که از «مل گیبسون» حامله است.
مل گیبسون که هنوز با «اوکسانا گریگوریوا»، همسر سابقش درگیریهایی دارد، با اتهام حامله کردن لورا روبهرو است.
خانم بلتیزی ادعا کرده است که وی تمام تابستان را با مل سپری کرده و از وی حامله شده است. اینکه تمام تابستان را با مل گذرانده ادعایی است که گیبسون آن را رد نکرده اما در مورد حامله کردن وی به شدت تکذیب کرده است.
………………………………………….
«بریتنی اسپیرز، بالاخره به تور انداخت»
«بریتنی اسپیرز» و «جیسن تراویک» پس از قرار ملاقاتهای که در هفتههای گذشته با هم گذاشتهاند، تصمیم گرفتند که تا پایان سال میلادی با هم نامزد کنند.
آنها که برای سالهاست با هم رابطه دوست پسر و دوست دختری دارند، تصمیم گرفتند با هم نامزد کنند.
این مراسم درخواست نامزدی قرار است در تاریخ 10 دسامبر در پرتوریکو صورت بگیرد.
این در حالی است که روز دوم دسامبر بریتنی 30 ساله خواهد شد.
………………………………………….
«برد پیت: بازیگری خداحافظ، بچهها سلام»
«برد پیت» در مصاحبهای از خداحافظی از دنیای بازیگری خبر داده است.
وی در این مصاحبه اعلام کرد: «من قصد دارم تا از دنیای بازیگری خارج شوم. شاید در آینده بچههای بیشتری را با آنجی به فرزندی قبول کنیم.»
وی زمان پایان کار بازیگری خود را سه سال دیگر عنوان کرد.
او که هماکنون 47 ساله است عنوان کرد تا پنجاه سالگی از روبهروی دوربین به پشت آن خواهد رفت.
………………………………………….
«جنیفر لوپز و دور زدن ماهرانه»
«جنیفر لوپز» به «بردلی کوپر» رو دست زد. در هفتههای اخیر که گمانهزنیهایی از ایجاد ارتباط بین جنیفر و بردلی عنوان شده بود، وی در حرکتی غیرقابل پیشبینی با یکی از رقاصهای برنامههای تلویزیونی آمریکا قرار گذاشته است.
جنیفر لوپز که پس از جدا شدن از «مارک آنتونی» گفته میشد که با بردلی کوپر قرار گذاشته و ممکن است زندگی را با هم بگذرانند، در هفته گذشته با «کسپر اسمارت» قرار گذاشت تا با یکدیگر رابطه دوستی را برقرار کنند.
این شایعه زمانی قوت گرفت که در این هفته جنی تمام مدت با کسپر بوده و با هم رابطه نزدیکی داشتند.
Ardavan Roozbeh / Radio koocheh
ardavan@koochehmail.com
Translated by Avideh Motmaen-Far
October 27, has been declared the world visual and audio heritage protection day by UNESCO. One of the most valuable audio collections in Iran is the well known “Flowers” collection launched by “Davood Pirnia” on the radio.
“Davood Pirnia” was a lawyer, and founder of the Iranian Bar Association in 1956. He created the radio program “Flowers”. He was the originator of the radio bands.
While studying law in Switzerland, Pirnia started learning piano, studied Iranian music and made the effort to collect Iranian songs. Then he left us a precious treasure of traditional Iranian music that listeners could hear Iranian fine music through the newly established media.
He formed an orchestra with musicians, singers and composers of that period whose works became known as the “program of colorful flowers”. At its beginning, the program “Flowers” was about reading poem accompanied by instruments, which gradually became singing with music. The program was expanded in 1960 and implemented in two episodes of “Everlasting Flowers” and “Colorful Flowers”.
Later on, a variety of programs such as “Colorful Flowers”, “Green Leaf”, “A Flower”, and “Desert Flowers”, also were added to “Flowers”, each of which relied on a particular topic; music, poetry, literary history, and songs.
Combining poetry and music in the ”Flowers” was responsible for the special attraction to this program and its popularity.
The “Everlasting Flowers” Foundation, Davood Pirnia’s cultural heritage, was created by “Manssoureh Pirnia” and “Darius Pirnia” efforts, and a collection of “Everlasting Flowers”, ”Colorful Flowers”, ”Desert Flowers”, ”Green Leaf”, ”A flower”, ”New Flowers” and ”Anthology of the week” with excellent soloists in the piece over 2500 program in digital production and “Treasure of Everlasting Flowers ” are collected to identify, preserve and expand Iranian authors.
In this interview conducted by Ardavan Roozbeh today, “Darius Pirnia”, son of ”Davood Pirnia”, have spoken about the history of ”Flowers” and with “Manssoureh Pirnia”, his daughter-in-law, on how they have collected these works.
Thank you Mr. Darius Pirnia for having accepted our invitation at Radio Koocheh.
October 27, is the World Audio and Visual Heritage Protection Day. For us, Iranians, one of the the largest legacies, is the programs in this beautiful and memorable “Flower” collection. Your father, Davood Pirnia, was the founder of this collection of programs. It would be very interesting to know how you father became the responsible for creating this ”Flowers” program?
Hello to all the audience of this national radio! I mean national, because no government is supporting you and I appreciate people who promote Iranian culture through the media.
”Flowers” was founded in 1956. Before that in Sufi gatherings poetry and music were used, even the human voice, but once I was in a meeting held in the garden of Nezam-ol-saltaneh Khajehnuri, men and women were talking about the humanity, poetry and music, were discussing these things together saying that it was a pity that only thirty people hear about these things. Something should be done so everyone could hear it, this is how the issue was raised. They suggested that a radio program should be made. Then my father suggested to do this himself. As a former Deputy to the Prime Minister and former Vice Prime Minister, he could speak to the government to convince them that a Sufi poetry and music program should be released on the radio.
I think it was in April 1956 that the first “Everlasting Flowers” program was broadcast at Radio Iran starting with a poem of Hafez, and lasted ten minutes. At the beginning, “Abd-ol-ali Vaziri” and then “Banan” were singing. The program was supposed to be a combination of poetry, music and human voice to be affirming. Then, other programs started. ”Flowers”, ”Colorful Flowers”, ”Green leaf” and ”Desert Flowers”, were each focused on a special topic.
My father studied law in Switzerland but before moving to Switzerland, he was studying in the foreign school systems. Three people, including “Mirza Hadi Khan Momayezi” who was a poetry specialist, “Imad Al-Ketab” who gave music and writing lessons, “Darwish Pyrnazar” was a music instrument maker were my father’s teachers. Plus a school teacher in St. Louis school in Tehran who taught western music. My father after going to Switzerland, besides studying science of law, learned the piano by a priest in the Catholic Church. Although had learned the basics of piano in Iran, and then learned the violin and piano, but later, I never saw him perform for anyone else than for his family.
Your father was in law school and then was active in the government. How did a lawyer become a music connoisseur?
Yes, he studied in Switzerland and since we are Pirnia grand children, there is a spiritual state in our family. I always saw my father in our home or in a friend’s house gathered with others and discussed music and poetry in those meetings. As my father left the politics after the Azerbaijan events, he decided to spend his time on this. It was incredible, he spent from 8 am to 8 pm at the studio that he built with his own money and arranged ”Flowers” with the other people’s help. He was not even paid. He never got tired. Sometimes the radio accounting did not have money to pay artists, so he used to send me along with an accountant to Haji Talai’s store to borrow some money. Then the accountant paid the artists. The ”Everlasting Flowers” was everything to my father and he enjoyed it a lot. All the conversations were always about the ”Flowers”.
It seems that ”Flowers” was a start for many artists and many composers also started with ”Flowers”. Could you please name those who sang in ”Flowers”?
Ms ”Farah” who did not continue any more, “Abd-ol-ali Vaziri”, Mr. “Banan” and “Ghavami,” who are all teachers. The interesting thing was that I was alone with a guest on Friday in a group in Golondak. A gentleman sang very well there. So I asked him if he would liked to sing in ”Flowers” and he was very happy. So I brought him home to Tehran. When we entered the garden New Lalehzar, I asked him to sing because my father was sitting in the garden. My father was very surprised. That man was Mr. “Golpayegani”. Of course, he was student of a famous master such as Mr. “Nour-Ali Boroumand”. And ladies such as “Marzieh”, “Elaheh”, “Puran”, “Yasmin” and “Sima Bina” as well, started with ”Flowers”.
I have been collecting for the past 45 years all the singer’s voice, lyrics and music together. I had to get them out of Iran quickly and I was able to bring them to Germany. We worked on them. My son, Daria Pirnia did the technical work with Manssoureh. So we have the ”Flowers” that we are very proud of.
What is it in ”Flowers” that makes it everlasting for all Iranians, even younger generations?
I have to quote two Iranian scientists, ”Aounasr Farabi” and ”Avicenna”. They were both philosophers, but also great musicians. They both said: “If poetry and music came together in certain proportion, then it would be effective on humans.” That is why this collection have influenced people so much. I have 9400 pieces of music on iPod. We are fortunate that in the past ten years we have iPod which is a product of the 21st century’s technology, but our music and lyrics are from the past millennium, Rudaki’s poem is associated with a thousand years ago.
Davood Pirnia compiled writing, poetry and music and created a solidarity between them. Combining poetry and music, that I call ”solidarity”, makes you listen to it several times and by listening several times you can reach the enlightening within. When you listen to each of the ”Flowers”, you feel enlightenment inside and it feels like the ecstatic wine that Hafez talks about.
—————————————————————————————————————————-
Mrs. Manssoureh Pirnia! Could you please explain about the current series of ”Flowers”, and also a little about several thousand poems and songs that you were able to export from Iran which was not an easy task?
Today, October 27, is the UNESCO international day for the preservation of audiovisual documents. Since five years ago, an attempt to maintain visual documentation such as films, radio program, and recorded tapes has started. These documents are strangely sensitive and permeable. What was the image of man, was preserved on stones but in the last hundred years, we could preserve them on the phonograph, tapes, CDs and DVDs. What emerged in the last century to preserve the human voice, is easily destroyable. So the idea was to create new means, and it was time to go Digital. This new technology helped human voice, cultural audiovisual performing arts to be preserved.
As you might know, the music from the era of Islam and the Arab invasion Barbad and Nakisa was condemned but because the Iranian people love their culture and consider it steady and stable, strove to maintain it. Some had to compromise and hide their music instrument under their clothes and continue to do underground music up to the Constitution era, when the music and musicians of Darvish Khan’s time became more free and consequently led Iranians to more freedoms.
But this freedom did not last long and during and after World War II, we witnessed another attack on the Persian music while neighboring countries music such as Turkish music, Arabic music and Afghans were influencial but the Persian music was in the retrogression circumstances. This made Iranian scholars to think of rescueing the Persain Music and poetry from Arabs destruction and other foreigners invasion and make it recover its place as a pure, specific music.
The great savior of Persian music, Davood Pirnia, who was a prominent politician at that time, put all his political life aside and with his mystical artistic air, was able to gather artists such as “Tajvidi”, “Banan” and the ones that were scattered. Davood Pirnia says himself: “The important thing I did was that they got together. If I waited 10 more years, it would not have been possible because those artists woul not be there anymore. It was a special time and all the artists just wanted somene to bring them together and produce ”Flowers” program.
In ”Flowers” about more than 1550 piece were produced. Iranian music has dominated for the past hundred years, since Qajar period up to now. After the islamic revolution, Iranian music, once again was attacked altogether with those who loved music, and knew music. Then they cloesd up the access to the archive of ”Flowers”. After a few years that everything calmed down, we managed to bring everything out of the country by putting them on mules, horses or underneath the trucks. We have then transformed them in digital mp3s and conserved today.
Whatever the UNESCO has thought to do today to conserve and protect audiovisuel heritage, we have been doing for the past 45 years and since 5 years ago we have transformed them into digital mp3s format. Even bands that I was stuck and was difficult to maintain we were able to rescue. This is a very valuable collection of over 9,400 pieces of music, in almost 300 thousands minutes.
Another great chance we had is that ten years ago, Apple company created a system called classical iPad with a 16 GB capacity and then 40 GB but still could not carry the volume of the pieces, but when they passed to 160 GB, we could put all the ”Flowers” collections and a hundred year of Iranian music on it as Iranian culture heritage. According to UNESCO, Iranian music is the biggest treasure of audio broadcast in the world that is even bigger than France, Germany, Britain and other countries classicals.
I am thankful and grateful for the supports of Iranians for loving to conserve and preserve their music and culture so we may, like phoenix, recover from our ashes and as Zoroaster's fire that travelled through India and returned to Yazd, Iran, return this ablaze fire of Iranian music to Iran. Though right now, with the technical facilities, and iPad extraordinary technology, human creativity, art and thought could be reborn. This is a blessing no nation except Iranians have recieved. Davood Pirnia’s wish was that ”Flowers” get even outside Iranian borders. A fulfilled dream today, ”Flowers” are worldwidely known today.
فارسی
مهشب تاجیک/ رادیو کوچه
بالهای که امروزه ما در اپراخانهها و تاترها، فیلمها میبینیم، به طور تقریبی عمری پنجاه ساله دارد. بشر ابتدایی نیز رقص میدانسته است. او پیش از آنکه کلمات را اختراع کند، با حرکات دست و پا، احساسات، اعمال و شجاعت خود را بازگویی کرده است. آدمیان گمان میکردند، اگر جستوخیزی چون گوزنها داشته باشند، به آسانی خواهند توانست پا به گریز بردارند و خود را از آسیب و گزند صاعقه و خطرات دیگر مصون بدارند. رقص به عنوان یک هنر، سابقههای قدیمی دارد.
بیشک برخی از اعضای قبایل ابتدایی، از رقص اطلاع کامل داشتهاند. در مصر فراعنه و پادشاهان، رقاصانی در اختیار داشتند که باعث تفریح و تفنن آنان میگشتند. یونانیان، رقص را به عنوان یکی از ارکان مهم نمایشنامههای خود میدانستند و رومیان به پانتومیم، که ترکیبی از رقص و نمایش بود توجه ویژهای داشتند. هندوان به طور تقریبی هزاران سال پیش نوعی رقص مذهبی پدید آوردند که مدتها آنها را خود مشغول داشت.
«رقص باله» که یکی از انواع رقصهاست، از ایتالیا آغاز شد و بعد به فرانسه رفت و آنگاه از فرانسه به انگلستان و بعد به آمریکا راه یافت. اکنون در بیشتر کشورهای غربی به فراوانی رایج است. هر کشوری چیزی به این هنر افزده است. فرانسویها ظرافت و زیبایی، ایتالیاییها حرارت و روسها به آن قدرت دادهاند. باله با ایدههای جدید و تصورات هنرمندان، به سیر تکاملی ادامه داد و در قرن هجدهم جنبهی نمایش تکنیکی رقص را به خود گرفت. در اواخر قرن نوزدهم، در روسیه، «ماریوس پتیپا» باله را به سرحد جدیدی از کمال رسانید. او چند بالهی معروف چون «دریاچه قو»، «فندقشکن» و «زیبای خفته» را خلق کرد و «چایکوفسکی» نیز موسیقی آنها را تصنیف کرد.
باله در قدیم با تعاریف امروزی آن تفاوتهایی فاحش داشت. چه از نظر اجرای رقصها و چه حتا لباس و پوشش رقصندگان. گاهی تنها گروهی به اجرا میپرداختند و نمایش اجرا شده حالتی سبک و تخت داشت. کفش این دسته از رقاصان، شباهتی به کفشهای بالرینهای امروزی نداشت. گامهایشان به هنگام رقص ساده بود و شکلی به طور کامل ابتدایی داشت. به این نوع رقصها، تا یکصد سال پیش «باله» اطلاق نمیشد. از 1581 «کاترین دومدیسی» ملکهی ایتالیاییتبار فرانسوی، فرمان داد تا نمایشی برای یک عروسی درباری برپا شود. این نمایش که ترکیبی از رقص و صحنههای نمایشی بود، برتماشاگران اثر گذاشت و نمونهای برای سایر بالههایی که پس از آن در ایتالیا و فرانسه به روی صحنه آمدند، قرار گرفت. در نیمه قرن هفدهم، «لویی چهاردهم» که شیفته رقص بود، مدرسهای به نام آکادمی پادشاهی رقص و موسیقی بنیان نهاد.
باله اما در قرن بیستم بیشتر از هر چیز، مدیون آن چیزی است که رقص مدرن نام دارد. رقاصان مدرن، بر این باورند که رقص باید آزادانه اجرا شود و نمونههای قدیمی گامها منسوخ گردد. رقصها باید موومانهایی چون موومانهای عادی زندگی داشته باشند. در همین زمان بود که استیل و تکنیک جدیدی وارد رقص باله شد. رقص به روی پنجههای پا بالرین را قادر میساخت تا با موازنهای ظریف و دلپذیر، به تندی چرخ بزند و سبکبار به اینسو و آنسو گام بردارد. علاوه بر این، چنین سبکی، نوعی اثر رومانتیک و اثیری به باله میبخشید که تماشاگران را بیشتر مجذوب میکرد. تماشاگران باله ناگزیر بودند تمام گامهایی را که طی قرنها در باله اختراع شده بود، مثل موازنه، سرخوردن یا سبک پریدن، جستنها، پرشها را بیاموزند. در باله رقصهای ویژه و گامهای مخصوص و حرکتهایی وجود دارد که نشان میدهد رقاص باله، آدمی سالخورده و یا جوانکی پرنشاط، عروسک و یا ساحرهای مخوف است.اگر تماشاگران، این گامها را بدانند، به طور یقین از باله لذت بیشتری خواهند برد.
تحولاتی که در هنر باله، در اواخر دههی 30 و سالهای جنگ رخ داد و به آزاد شدن آن از قواعد اکید قرن نوزدهمی و اوایل قرن بیستم انجامید و باعث شد سنخیت بیشتری میان باله و فرمهای مطلوب هالیوودی ایجاد شود. در دههی 30، موزیکالها، یا باله را از برنامه خود حذف کرده بودند و یا به تقلید مسخرهی آن دست میزدند. اما عدهای با افزودن بخشهای به آن و تلفیق آن به نوآوریهای در زمینهی باله دست زدند. در موزیکالهای این دوره، ترکیبی از دو نوع رقص، شیوهی اصلی باله را تشکیل میدهد. با این حال، حاصل کار را نمیتوان گاهی به طور کامل «باله» نامید. «فرد آستر» از بالهی کلاسیک به عنوان الگو و مرجع استفاده میکرد. ولی حرکاتش طبیعیتر، خودانگیختهتر و فارغالبالتر از آن بود که در قاموس باله جای بگیرد. در نتیجه رقص او بین باله کلاسیک و رقص عامیانه، نوسان سریعی داشت، طوری که میشد گفت، کار او همزمان، آمریکایی کردن و سینمایی کردن باله بود. در پیچها، پرشها و شیوهی سلوک با جفت خود، آستر، مرتب به باله نزدیک میشد.
رقصهای آستر و راجرز، یعنی مشهورترین رقصهای دهه 1930، رویای مردم بود، ولی همچنان اروپاییتر از آن بودند که مخاطب بتواند آنها را به طور کامل خودمانی و محلی تصور کند. عناصر بیگانه و فاخر رقصها، ضمنن باعث میشد آن حالت رومانتیک «فراتر از واقع» مورد نیاز فیلمها نیز تامین شود. رقص آستر و راجرز برای دقایق وجد، خلسه و یکی شدن، موهبتی خاص بود.
وقتی در 1875 از چایکوفسکی خواسته شد تا موسیقی باله «دریاچه قو» را تصنیف کند، او بیدرنگ به سراغ اپرای «اوندین» خود رفت و با شکلی تازه آن را ارایه داد. این باله که بیتردید از مشهورترین بالههای کلاسیک بهشمار میآید، هم برای تماشاگر و هم برای رقاصان، بالهای ایدهآل است و همهی رقاصان آرزو دارند نقش «اودت» را در آن برعهده گیرند.
دریاچهی قو، داستان دختری است که به جوانی دل میبندد و آنگاه او را از دست میدهد و بار دیگر او را بازمییابد و سرانجام هر دو در گرداب عشق غرق میشوند. این دختر ملکهی قوهاست. او پرندهی زیباییست که به فرمان ساحری به نام «روتبارت» به شکل قویی سپید درآمده است و تنها شب هنگام برای مدت کوتاهی به شکل انسانی خود ظاهر میشود. دختر در آسمان و در سینه دریاچه پر و بال میزند و از سرنوشت خود شکایتی ندارد، اما وقتی پای عشق به میان میآید، به نابودی کشانده میشود و درگیرودار حوادثی شیرین و افسانهای، عشقی شکوهمند نضج میگیرد و آنگاه سرنوشت دختر در این باله به پایان میرسد.
منبع: مجله مقام موسیقایی
اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه
مسابقات وزنهبرداری قهرمانی جهان در «پاریس» برگزار شد و ایران توانست برای نخستین بار در تاریخ این مسابقات بر روی سکوی تیمی برود. برای ایران «کیانوش رستمی»، «سجاد انوشیروانی» و «بهداد سلیمی» مدال گرفتند.
در این میان «سلیمی» توانست رکورد یک ضرب دستهی مافوقسنگین جهان را که برای هشت سال در دستان «حسین رضازاده» بود شکسته و بر سکوی نخست قرار بگیرد. جالب اینجاست که صدا و سیما نتوانست مراسم سکو رفتن قهرمانان ایرانی را به طور کامل به نمایش بگذارد، چرا که دو دختر جوانی که در اعطای مدال به قهرمانان کمک میکردند از نظر مسوولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی حجاب مناسبی نداشتند.
—————————————————–
بنا به اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، «هادی عقیلی» تنها نمایندهی کشورمان در بین شش بازیکن برتر آسیا برای دریافت جایزهی برترین بازیکن سال فوتبال آسیاست. «ژاپن» و «کرهیجنوبی» هر کدام دو نماینده در این فهرست دارند.
—————————————————–
چند سالی است که بازیکنان و مربیان خارجی شاغل در فوتبال ما هنگامیکه به حق و حقوق خود نمیرسند به سراغ فیفا میروند. در آخرین این سلسله از شکایات و در اتفاقی نادر، پس از حکم فیفا مبنی بر کسر 12 امتیاز از تیم «استیلآذین» به دلیل پرداخت نکردن مطالبات مربیان «هلندی» سابقاش، این تیم که با 11 امتیاز تیم دوم جدول بود، به ردهی چهاردهم سقوط کرد و اکنون یک امتیاز منفی نیز دارد. «استیلآذین» یک بازی عقب مانده با «صنعت ساری» دارد که در صورت پیروزی در این بازی 2 امتیازی میشود.
با این وضعیت صعود این تیم به لیگ برتر در فصل جاری بسیار سخت میشود.
—————————————————–
چند روزی است که سایت ورزشی «گل» با خبرهایی که در نوع خود بینظیراند، بنا به گفتهی خودش به استقبال یک افشاگری بزرگ و تاریخی میرود. این سایت چند روز پیش نوشت: «خبر از احتمال بروز اتفاقات تازهای در حوزه فوتبال را میدهند. اتفاقی که بروز آن بدون شک برای فوتبال ایران، تلخ و بسیار عقب راننده خواهد بود. حالا «گل» در تکمیل خبرش میگوید مقامی که نخواسته نامش فاش شود به این سایت اعلام کرده که ممکن است تصمیماتی سخت از سوی «فیفا» دربارهی فوتبال ایران گرفته شود. او ادامه داده است: «اول از همه تاکید میکنم که درباره کم و کیف این اتفاق صحبت نخواهم کرد چرا که هنوز رخدادن آن قطعی نشده است. اما مسایلی وجود دارد که باید حتمن مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر بستر برای رخدادن برخی اتفاقات فراهم شده و من این مسئله را در تماسی که با چند مسوول فدراسیون فوتبال داشتهام، به آنها تذکر دادهام تا تمهیدی اندیشیده شود برای آنکه اتفاق بدی برای فوتبال ایران رخ ندهد. این حادثه مشکلی بزرگ برای فوتبال ایران ایجاد خواهد کرد.»
—————————————————–
سایت «ناصر حجازی» در آستانهی سالروز تولد وی با «علی فتحالهزاده» مصاحبهای کرده است که مدیر عامل باشگاه «استقلال» در آن با تمجید از شخصیت «حجازی» دست به یک افشاگری زده که ممکن است برایش گران تمام شود. «فتحالهزاده» گفته است: «اینجا برای اولین بار موردی را بگویم، در دیداری که البته «حجازی» سرمربی «استقلال» نبود و «پرسپولیس» مقابل ما ۹ نفره شد و بازی با تساوی به پایان رسید، دخالت مستقیم «فائقی» معاون فنی سازمان تربیتبدنی آن زمان، باعث آن نتیجه شد و وی اجازه نداد تا «استقلال» بعد از ۹ نفره شدن «پرسپولیس» به برتری برسد و «حجازی» در سالهایی مقابل «پرسپولیس» قرار میگرفت که چنین فضایی بر ورزش حاکم بود». از پیش تعیینکردن نتیجهی بازی شهرآورد تهران، اتهامی بوده است که همیشه حاکمیت آن را انکار میکرده است.
—————————————————–
روزنامهی «جمهوری اسلامی» نیز به صف مخالفین برنامهی «نود» پیوست. این روزنامه با اشاره به برنامهی اخیر «نود» که در آن «فردوسیپور» ضمن دعوت از دو تن از خانمهای فوتبالی و نمایش تصاویری از زنان فوتبالیست ایرانی، حضور زنان در استادیومهای فوتبال را مورد تاکید و تبلیغ قرار داد و حضور زنان را در شرایط غیراخلاقی فعلی ورزشگاهها باعث بهبود آن دانست، نوشت که این اقدام صدا و سیما با نظر مراجع معظم تقلید در این زمینه در تضاد است.
—————————————————–
اعتراضها به نام باشگاه «ابومسلم» همچنان ادامه دارد. به نظر میرسد برخی مسوولان ورزشی و غیرورزشی بعد از 41 سالی که از شروع فعالیت «ابومسلم» میگذرد، تازه یادشان آمده است که نام این تیم «مشهدی» با ارزشهای مذهبی آنها همخوانی ندارد. پس از اظهار نظر چند شب پیش یک مداح درباره ضرورت تغییر نام «ابومسلم» به «ضامن» و یا «ثامن» بنا به دلایل مذهبی، حالا یکی از اعضای فدراسیون فوتبال نیز بر این مسئله تاکید دارد. «حجتالاسلام علیرضا علیپور» رییس کمیتهی فرهنگی سازمان لیگ فدراسیون فوتبال در اینباره گفته است: «از چندین سال پیش تعداد زیادی از شخصیتهای روحانی و متدینان از مسوولان ورزش خواسته بودند که نام باشگاه «ابومسلم» را تغییر دهند و ما نیز با این موضوع کاملن موافقیم، زیرا «ابومسلم» در تاریخ از جمله اعرابی بوده است که علیه ایرانیان فعالیت داشته و مردم باید بدانند که این فرد بیش از 70 هزار ایرانی را به قتل رسانده است.» جالب اینجاست که دقیقن بر خلاف گفتهی «علیپور» و با توجه به مستندات تاریخی «ابومسلم خراسانی» از سرداران بزرگ خراسان پس از اسلام در قرن دوم هجری قمری است که با حکومت «عباسی» جنگید و بخشی از شرق ایران را از سلطهی خلفای «عباسی» و اعراب خارج کرد. برخلاف نظر «علیپور» ابومسلم یک ایرانی بوده نه یک عرب. «علیپور» تاکید کرده است که در هر شرایطی باید نام «ابومسلم» تغییر کند.
«علیپور» به مسوولان باشگاه «ابومسلم» هشدار داد در صورت تغییرندادن نام این تیم، از شرکتش در مسابقات جلوگیری میشود. چند ماهی است تیم دیگری هم در «مشهد» با نام «سیاهجامگان» فعالیتش را شروع کرده است، تیمی که خیلیها آن را «ابومسلم دوم» میدانند. «علیپور» به نام این تیم هم اعتراض کرده و گفته است: «امام رضا (ع) که اکنون پرچم سبزش بر گنبد مبارکش دیده میشود، علم سیاه «ابومسلم» را برداشت و پرچم سبز را نماد شیعه کرد، اما شما در این استان تیم «سیاهجامگان» تشکیل دادهاید و با لباس سیاه در مسابقات حضور دارید.» «ابومسلم» در حال حاضر یکی از تیمهای حاضر در دسته اول است و باید دید واکنش مسوولان این تیم و طرفدارانش به این صحبتهای «علیپور» چه خواهد بود و آیا آنها میپذیرند نام این تیم با قدمتی 41ساله تغییر کند یا نه؟
خبر / رادیو کوچه
سرلشکر حسن فیروز آبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعلام کرد که حسن تهرانیمقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، در حال تحقیق روی سلاحی کشته شد که میتوانست علیه آمریکا و اسراییل به کار رود.
او گفت که حادثه انفجار روز شنبه در پادگان ملارد، تولید این «محصول» را تنها برای دو هفته به تاخیر انداخته است.
آقای فیروزآبادی توضیح بیشتری در مورد تحقیقاتی که انفجار در جریان آن رخ داده است و «محصول» مورد اشاره نداد.
پیشتر سرتیپ موسوی، جانشین فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه هم گفته بود که آقای تهرانی مقدم «تا لحظه شهادت مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود».
محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و از فرماندهان سابق سپاه معتقد است که توانایی ایران در پرتاب موشکهای ماهوارهبر هم در اثر تلاش آقای تهرانیمقدم به دست آمده است.
این در حالی است که سپاه پاسداران در ابتدا اعلام کرده بود که واقعه انفجار پادگان ملارد در جریان جابهجایی مهمات رخ داده است.
از سویی دیگر مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه در واکنش به اظهار خشنودی مقامات اسراییلی از این انفجار، گفت: «اسراییلیها موجودات ضعیف و سخیفی هستند… در همین جا به اسراییلیها میگویم که از انفجاراتی نگران و گریان باشند که در بخشهای مختلف اسراییل به گوش خواهد رسید.»
در مورد تعداد کشتهشدگان واقعه انفجار در پادگان ملارد اطلاعات ضد و نقیضی منتشر شده است.
در روز واقعه، سرتیپ رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران به تلویزیون ایران گفت که کشتهشدگان ۲۷ تن بودهاند، اما بعدن اظهارات خود را اصلاح کرد و گفت که در اثر ناخوانا بودن گزارش فکس شده از محل حادثه، عدد ۱۷ را ۲۷ خوانده است و تعداد درست کشتهشدگان ۱۷ نفر است.
بر اساس برخی گزارشها، همچنین اعلام شده که نام برخی از کشتهشدگان شهرهای اطراف تهران در خبرگزاریهای داخلی متفاوت بوده که بر این اساس تعداد کشتهشدگان 36 تن بوده است.
اما در گزارشی که از مراسم ترحیم کشتهشدگان انفجار در رسانههای داخلی ایران منتشر شد، آمده است که در محل مراسم نام ۲۱ نفر به عنوان کشتهشدگان واقعه روی پلاکاردی نوشته شده بود.
این در حالی است که مقامات سپاه تاکنون توضیحی در مورد ندادهاند.
اسامی منتشر شده در رسانهها به ترتیب زیر است:
1- حسن تهرانی مقدم
۲- سید رضا میرحسینی
۳- سعید نبیپورخمامی
۴- مهدی نواب
۵- بایرام علیصفری
۶- مهدی دشتبانزاده
۷- علیاصغر منصوریان
۸- اسماعیل محمدی
۹- علی کنگرانی
۱۰- امید طلاییان
۱۱- محمد سلگی
۱۲- مرتضی محمدرضاپور
۱۳- وحید رنجبر
۱۴- محمد غلامی
۱۵- سیدمحمد حسین فردویی
۱۶- وحید عزیزی
۱۷- میثم جهانگیری
۱۸- مهدی حاتمینسب
۱۹- سیدرضا محمدزاده
۲۰- جواد سلیمی
۲۱- یوسف قارلوقی
۲۲- حسین امین شرعی
۲۳- شهید مرتضیمیری
۲۴- رسول بهرودی
۲۵- مهدی گلستانی
۲۶- محمود داستار
۲۷- بهلول محمودی
۲۸ – ستار ناصری
۲۹- مهرداد مصطفوی
۳۰- محمد حسینی
۳۱- محمود شجاعی
۳۲- محمدحسین زلفی
۳۳- وحید شیرمحمدلو
۳۴- بهزاد ملانوروزی
۳۵- عباس ادگی
۳۶-ابوالفضل ادگی
بیشتر بخوانید:
«کشتهشدگان انفجار پایگاه سپاه ۲۱ تن اعلام شد»
خبر / رادیو کوچه
چند روز پس از یافتن پیکر احمد رضایى، فرزند محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام، در یکى از هتلهاى دبى، پلیس دبى روز پنجشنبه، 17 نوامبر، اعلام کرد علت مرگ را مصرف بیش از اندازهى یک نوع داروى ضدافسردگى تشخیص داده است.
ضاحى خلفان تمیم رییس پلیس دبى صبح امروز درباره علت مرگ احمد رضایی، پسر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب ایران در زمان جنگ هشت ساله با عراق، گفت: «متوفى (احمد رضایى) که به عنوان یک بازرگان آمریکایى به نام «تام جى آدرسون» در طبقه 18 هتل گلوریای دبی بهسر مىبرد، به علت مصرف یک داروى ضد افسردگى و ضد نوعى روانپریشى به مقدارى بیش از حد مجاز جان باخته است.»
این فرمانده پلیس اماراتى با اعلام این خبر شایعه احتمال قتل احمد رضایى را رد کرد.
وى توضیح داد تیمى از پزشکان قانونى و کارآگاهان جرمشناسى، موضوع را بررسى کردند. طبق گفته وى ماموران هتل دو ساعت پس از وقوع حادثه متوجه مرگ این فرد 35 ساله شدند.
خبرهاى دیگرى پیش از این حاکى از آن بود که مچ دست احمد رضایى بریده شده و این امر باعث شد که بعضى از رسانههاى داخلی ایران موضوع را به سرویسهاى امنیتى اسراییل ربط دهند.
بیشتر بخوانید:
«برق گرفتگی علت مرگ پسر محسن رضایی»
آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه
در نتیجه عملیات 24 ساعت اخیر نیروهای امنیتی افغان و بینالمللی 27 مخالف دولت کشته و 6 تن دیگر آنان بازداشت شدند.
مقامات در وزارت داخله افغانستان میگویند در میان کشتهشدگان دو تن از فرماندهان مشهور طالبان که در عملیاتهای ماینگذاری و تخریبی دست داشتند نیز شامل است.
در یک اعلامیهی وزارت داخله افغانستان آمده است که این عملیاتها در ولایات کابل، کندهار، ارزگان، کنر، ننگرهار و کاپیسا راهاندازی شده است.
این عملیات همزمان با راهاندازی جرگه سنتی در کابل راهاندازی شده است و تحلیلگر هدف آن را جلوگیری از حمله مخالفان دولت برای بر همزنی این جرگه میدانند.
طالبان در روزهای گذشته هشدار داده بودند که این جرگه را هدف قرار میدهند و این امر سبب شد تا شماری از نمایندگان مردم به خصوص زنان در این مجلس شرکت نکنند.
صبح امروز نیز شهر کابل هدف دو فیر راکت قرار گرفت که ظاهرن هدف آن این جرگه بود.
یکی از این راکتهای در نزدیک این محل اصابت که تلفاتی در قبال نداشت، اما راکت دومی یک فرد ملکی را زخمی کرد.
وزارت داخله افغانستان میگوید یک تن را به اتهام این حمله راکتی بازداشت کرده است.
این در حالی است که در روزهای اخیر شهر کابل به خصوص محل برگزاری جرگه شاهد تدابیر شدیدی امنیتی میباشد.
بیشتر بخوانید:
«رابطه افغانستان با جهان پس از ۲۰۱۴ باید روشن شود»
سحر بیاتی/ رادیو کوچه
مالزی کشوری است با چند ملیت و مذهب شاید همین تکثر رنگها، باورها و زبانها یکی از عواملی است که این سرزمین را در لیست برترینهای گردشگری قرار داده است.
با سفر به «کوالالامپور» همزمان میتوان با چند ملیت و مذهب آشنا شد، از چینیهای بودایی تا هندیهای معتقد به آیین هندو و مالاییهای مسلمان و مسیحیان سایر ملل، هر کدام از این ملیتها و مذاهب اماکن مقدس و محلههای خاص خود را در پایتخت مالزی بنا کردهاند. هر چند با وجود تعداد کثیر ایرانیهای مقیم «کوالالامپور» خبری از محله ایرانیها نیست.
برای یافتن جاذبههای توریستی مالزی آن جاذبههای خاصی که آنها دارند و ما نداریم راه افتادم به بزرگترین عبادتگاه هندیها خارج از سرزمین هندوستان، جالب است بزرگترین عبادتگاه هندیها در مالزی، بزرگترین کازینوی چینیها در مالزی و بسیاری جاذبههای دیگر که لزومن از تاریخ و تمدن مالزی سخن نمیگوید و به مهاجران تعلق دارد.
«باتو کیو» نام معبدی است در 13 کیلومتری شمال «کوالالامپور» این معبد به دلیل نزدیکی به تپهها و مجموعه غارهای اطرافش و نزدیکی به رودخانه «باتو» که در پشت این تپه واقع شده است، به معبد غارهای «باتو» شهرت دارد.
سالانه بیش از ۱٫۵ میلیون نفر از این معبد دیدین میکنند که از این رو این معبد را به یکی از پر بازدیدترین اماکن مذهبی جهان بدل کرده است. پر بازدیدترین مکان مذهبی جهان که از قضا اسلامی هم نیست و در کشوری اسلامی بنا شده خود نشان از اصرار مالاییها بر چند ملیتی شدن و آزادی مذهب در میان مهاجران دارد. بین مردم هندوی مالزی، شهرت «باتو کیو» به میلیونها سال میرسد، زمانی که بومیهای منطقه از غارها به عنوان سرپناه استفاده میکردهاند. در سال ۱۸۹۱ یک بازرگان مشهور هندی در مالزی، این معبد را به یکی از بزرگان تاریخ مذهبی هندو پیشکش کرد و مجسمه بزرگی را در آن بنا نهاد و در سال ۱۹۲۰ تعداد ۲۷۲ پله برای دسترسی آسانتر زائران به غارهای این معبد، در دامنهی این تپه ساخته شد.
یک روز معمولی و آفتابی را برای رفتن به این معبد انتخاب میکنم روزهای نیایش و شکرگزاری هندوها معبد «باتوکیو» میزبان هزاران نمازگزار هندو و صدها توریست و جهانگرد است. روزهای مقدس برای هندوها، نمازگزاران با ظاهری آراسته به رنگهای خاص نیایش به سوی معبد میروند. معبدی که در غارهای «باتو» پنهان شده و برای رسیدن به آن باید از 272 پله گذشت. برای کسی که در روزی خلوت و بیهیاهو به این معبد رفته باشد، زیبایی غریب مجسمهها و فضای مرموز معابد درون غار، لذتی آمیخته با معنویت به همراه دارد. اما در روز مقدسی چون روز شکرگزاری، نشانهای از معنویت و عرفان شرقی در این معبد زیبا به چشم نمیخورد. انبوه فشردهی از مردم، در دالانی باریک پیش میروند و بوی تند عود، عرق و ادویههای هندی کلافهات میکند.
اما روز عادی و غیرعادی برای دستفروشان و کاسبان «باتو کیو» معنا ندارد همهجا بساطی از کالاهای بیکیفیت پهن است این کالاها نه تنها صنایع دستی سنتی هندی نیست که همان اجناس بیکیفیت و درجه چندمی چینی است که همه جای شهر میتوان یافت.
برخی از این بساطیها هم البته به فروش ادویه و شیرینیجات هندی میپردازند و هر کجا که قصد سرک کشیدن داشته باشی دستشان را برای گرفتن مبلغی دراز میکنند. مثلن بخشی از معبد را شبیه باغ وحش آراستهاند و تو برای وارد شدن باید مبلغی پول پرداخت کنی. غذاهای مخصوص پرندگان و خزندگان هم هست که میتوانی بخری و به حیوانات بینوای گرسنه بدهی که هم در دنیا خیر ببینی هم در آخرت.
هر چند در مذهب هندوها آخرت معنا ندارد، با وجود گوناگونی زیاد میان شاخههای هندوگرایی و پیروان آن، چند باور اولیه در همه آنها مشترک است. این باورهای اولیه عبارتند از باززایی (دوباره زاده شدن)، امکان رهایی از باززایی توسط رستگاری؛ و باور به قوانین کارما (هر چه بکاری همان بدروی) و دارما (نظم ذاتی و درونی اشیا و پدیدهها). روش زندگی هندوها پیرامون این مفاهیم شکل میگیرد. پس خبری از زندگی اوخروی نیست و این احسان به حیوانات شاید کاشتن نیکی باشد برای درو کردن نیکی و شاید راهی برای رستگاری نمیدانم.
با یک نگاه گذرا به معبد هم میتوان ارزش معنوی حیواناتی چون «گاو»، «فیل» و «میمون» را برای هندوها فهمید. مجسمه گاوی بزرگ که بر پشت بام یکی از معابد خفته تا مجسمههایی با صورت فیل و میمون نشان دهنده این تقدس برای هندوها هستند.
غذای مقدس نیز در سطلهای بزرگ آماده پذیرایی از زائران است. اما نمیدانم حکمت حضور کبوتران در امکان مذهبی چیست که حتا در هیاهوی معبد «باتوکیو» هم دسته دسته روی زمین نشسته و دانه برمیچینند.
برای ورود به قسمتهای سرپوشیده معبد باید کفشها را بکنید، اما برای بالا رفتن از پلههای بلند معبد باید حواستان باشد گیر «میمونهای» دزد نیوفتید که میگویند دزدان ماهری هستند و به یک چشم برهم زدن هر چه در دست دارید میربایند.
دریاچهای کوچک هم در کنار معبد واقع شده با ماهیان بزرگ و گرسنه که به محض ریختن غذا توسط بازدیدکنندهها چنان از سر و کول هم بالا میروند که گمان میکنی آماده پرواز هستند.
صدای جرینگ جرینگ پابند زنان هندی با موهای بلند و «ساری»های (لباس سنتی زنان هندی) زرق و برق دار همهجا به گوش میرسد، هندوها حتا اگر فقیر و گرسنه باشند هم غذای خدایانشان را فراموش نمیکنند. کنار دریا کنار خیابان یا در پیاده و معابد اگر دستهای میوه دیدید بدانید این سهمیه خدایان هندوهاست.
از معبد میگذرم اما فکر میکنم توریستهایی که برای دیدار معابد هندو به مالزی سفر میکنند بیشک از دیدن امکان مذهبی ایرانی هم لذت میبرند از مساجد هزار ساله و بناهای فرهنگی تاریخی، شاید باید این بار سری به «شاه عباس صفوی» بزنم، به «نقش جهان» و «مسجد جامع اصفهان» چه فرقی است میان امکان مذهبی مالزی با امکان مذهبی ایرانی؟ چه میشود که توریستها برای دیدن اماکن مذهبی مالزی را برمیگزینند. «مسجد صورتی پوتراجایا» و «مسجد جامع مالزی» چه فرقی با «قرهکلیسای» ایران دارد؟
مروری بر میراث فرهنگی ایران شاید گرهگشای این معما باشد.
خبر / رادیو کوچه
به گزارش رسانه منسوب به دراویش گنابادی، روز چهاشنبه، 16 نوامبر و برای پنجمین بار در یک ماه گذشته٬ یکی از دراویش گنابادی ساکن شهرستان کوار از توابع استان فارس، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور؛ صبح روز گذشته مهدی قنبری یکی از دراویش گنابادی ساکن کوار توسط نیروهای امنیتی بدون ارایه حکم قضایی در محل کارش بازداشت شد.
گفته میشود مدتی است که جو امنیتی در شهرستان کوار وجود داشته و تاکنون تعدادی از ساکنان کوار بازداشت و به زندان شیراز منتقل شدهاند.
بیشتر بخوانید:
«بازداشت دو درویش گنابادی اهل شهرستان کوار»
رادیو کوچه
1796 میلادی- «کاترین دوم روسیه» که به عنوان «کاترین بزرگ» نیز شناخته میشد، درگذشت. به مدت ۳۴ سال ملکه کشور روسیه بود. تاریخنگاران قدیم ایرانی از وی با نام «خورشید کلاه» یاد کردهاند.
او در دوران حکومت خود کشورش را به مشارکت فعال و کامل در زندگی سیاسی و فرهنگی اروپا وا داشت. وی در دوران حکومت خود شبه جزیره کریمه و قسمت وسیعی از لهستان را ضمیمه خاک روسیه کرد. کاترین دوم همچنین قوانین سخت اداری و حقوقی را در کشورش بنا نهاد. پس از تقسیم لهستان بین کشورهای روس و پروس و اتریش دوباره به خاک عثمانی حمله برد و پس از جنگهای دامنهدار نفوذ خود را بر سراسر سواحل شمالی دریای سیاه ادامه داد. وی بعدها برای تسخیر قفقاز بر ضد پادشاه ایران «آقا محمد خان قاجار» شروع به اقداماتی کرد اما پیش از آنکه به نتیجهای برسد درگذشت.
1869 میلادی- فکر متصل کردن دریای سرخ به دریای مدیترانه از دوران مصر باستان وجود داشت. کانال فعلی سوئز که دو دریای، مدیترانه و «سرخ» را به یکدیگر مربوط میکند، زاییده فکر مهندس فرانسوی «فردینان دو لسپس» است که مذاکراتی را با «سعید پاشا» سومین والی مصر آغاز کرد. برای ساخت این کانال شرکت کانال سوئز تاسیس شد که بیشتر سهام آن متعلق به فرانسویان و بخشی دولت مصر بود. این پروژه در چنین روزی به پایان رسید و آبراه سوئز آغاز به کار کرد که برای ۹۹ سال در اختیار شرکت فرانسوی قرار گرفت. این آبراه کمک بزرگی به تسهیل و گسترش تجارت شرق و غرب کرده است.
کار ساختن آبراهی را که داریوش بزرگ میان دریای سرخ و رود نیل ساخته بود دهم نوامبر سال 518 پیش از میلاد به پایان رسیده بود.
1901 میلادی- «ایسراییل لی استراسبرگ» (Israel Lee Strasberg) یکی از هنرپیشگان آمریکایی و از کارگردانان، تهیهکنندگان و آموزگاران بازیگری در چنین روزی متولد شد. وی در ایالات متحده نقش مهمی در سبک «بازیگری متد» (Method acting) داشته است. (نوعی سبک بازیگری است که در آن هنرمند خود را به جای شخصیت داستان قرار میدهد و مدتی با آن زندگی میکند.)
آموزشهای لی استراسبرگ، بر پایه تنشزدایی ذهنی و عضلانی است و این توانایی را به بازیگران نوظهور داده بود تا با فارغ شدن از تنشهای روزمرهی زندگی واقعی خودشان، پذیرای تنشهای روانی و جسمی نقششان شوند.
هدایت بازی «ال پاچینو» در فیلم «پدر خوانده 2» به عهدی او بود و پاچینو نیز اسکار خود که برای بازی در «بوی خوش زن» دریافت کرده بود را به لی استراسبرگ تقدیم کرد.
وی شاگردان بسیاری را در مکتب خود تعلیم داد و آنها را به هالیوود و سینمای دنیا معرفی کرد که میتوان از میان مهمترین آنها به «رابرت دنیرو»، «آل پاچینو»، «مارلون براندو»، «پل نیومن»، «جیمز دین»، «رابرت دووال»، «کوین اسپیسی»، «مریل استریپ»، «داستین هافمن» و «جک نیکلسون» اشاره کرد.
1903 میلادی- با انشعاب حزب سوسیال دمکرات روسیه در چنین روزی، این حزب به دو جناح «بلشویک» و «منشکویک» تقسیم شد. اختلاف نظر بر سر «روشها» در کنگره دوم آن حزب و عمدتن میان لنین و «ژولیوس مارتوف» (Julius Martov) سبب این انشعاب بود که در تاریخ عقاید منعکس و فصلی بزرگ از این تاریخ را تشکیل می دهد.
ژولیوس مارتوف از سازش نسبی طبقه زحمتکش با بورژواهای مترقی و منصف و ملایمت نسبی با لیبرالها و ادامه فعالیت سرمایهداران خرده پا به شرط رعایت حقوق کارگران جانبداری میکرد و با هرگونه اقدام رادیکال در مصادره، برکناری و مجازات دیگران مخالف بود. حال آنکه لنین به چیزی جز مارکسیستی شدن جامعه روسیه موافقت نداشت.
«منشویک» (Menshevik) ایدئولوژی سیاسی سوسیالیسمهای میانهرو روسیه است که بعد از انشعاب بلشویکها در سال ۱۹۰۳ از حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه شکل گرفت. این خط فکری در مورد جریان توسعه تاریخی روسیه همان دید اصلی مارکسیسم را پذیرفته بود. طرفداران این گروه به شدت با لنین و سیاستهای او مخالف بودند. همچنین «بلشویکها» (Bolshevik) دستهای از حزب کارگر سوسیال دموکرات مارکسیستی این کشور به رهبری لنین بودند که در نهایت حزب کمونیست شوروی را تشکیل دادند.
———————————————–
برخی از رویدادهای دیگر
1970 میلادی- دکتر «داگلاس انگلبارت» ( Douglas Engelbart )، «ماوس» را برای کامپیوتر اختراع کرد و این اختراع خود را که باعث تسهیل کار با کامپیوتر شده است به ثبت داد.
1347 خورشیدی- استاد «ابراهیم پورداود» ایرانشناس و ایراندوست نامدار درگذشت. وی همه عمر خود را در شناساندن گذشته با شکوه ایران به ایرانیان معاصر و جهانیان صرف کرد و کتابهای بسیار نوشت.
منبعها:
ویکیپدیا (انگلیسی و فارسی)
راسخون
نیویورک تایمز
Iranian history
خبر / رادیو کوچه
اتحادیه عرب به سوریه سه روز وقت داده است «سرکوب خونین» تظاهرکنندگان را متوقف کند و به ناظران اجازه ورود به این کشور را بدهد، با این حال با هرگونه مدخاله خارجی در سوریه مخالفت کرده است.
شیخحامد بنجاسم الثانی وزیر خارجه قطر گفت که اگر سوریه همکاری نکند با تحریمهایی روبهرو خواهد شد.
او در نشست روز چهارشنبه، 16 نوامبر، اتحادیه عرب در مراکش گفت که تلاشهای دیپلماتیک «به پایان راه نزدیک میشود.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز چهارشنبه پس از حمله گروهی از افراد خشمگین به سفارتخانههای مراکش و امارات متحده عربی، مراکش سفیرش را از سوریه فراخواند.
پیشتر فرانسه اعلام کرد که سفیر خود را از این کشور فراخوانده است.
آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه در پارلمان این کشور گفت: «خشونتهای تازه در سوریه روی داده است، که باعث شد من دفاتر کنسولی را در آلپو و لاذقیه و همچنین موسسههای فرهنگی را ببندم و سفیرمان را به فرانسه فرابخوانم.»
در این نشست نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب مخالفت خود را با هرگونه مداخله خارجی در سوریه اعلام کردند.
پیشتر گزارش شد که نیروهای جداشده از ارتش سوریه اعلام کردند به یک پایگاه عمده نظامی در شهر حرستا در نزدیکی دمشق حمله کردهاند.
نشست روز چهارشنبه اتحادیه عرب با حضور ترکیه برگزار شد.
هرچند ترکیه از اعضای اتحادیه عرب نیست اما احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در رباط، پایتخت مراکش شرکت کرد.
بیشتر بخوانید:
«حمله به مقر اطلاعات نیروی هوایی سوریه»
رادیو کوچه
مهمترین عنوانهای مطبوعات امروز ایران:
خراسان
1) هشدار شدیداللحن ایران نسبت به ارایه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و عربستان درباره سناریوی ترور
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=8&day=26&id=1208540
به دنبال اقدام مشترک عربستان و آمریکا در ارایه پیشنویس قطعنامهای به دبیرخانه سازمان ملل متحد، محمد خزاعی نماینده کشورمان در نامهای به رییس مجمع عمومی و دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به تبعات این اقدام آمریکا و عربستان، این اقدام را در نوع خود بیسابقه، بدعتی خطرناک و غیر قابل قبول دانسته است.
خبرگزاریها گزارش دادند که هیت نمایندگی عربستان اعلام کرده است که پیشنویس قطعنامهای را به مجمع عمومی سازمان ملل تسلیم خواهد کرد که در آن از جامعه جهانی خواسته شده است تا ایران را به خاطر آنچه ارتباط برخی نهادهای حکومتی آن کشور با توطئه ترور سفیر سعودی در واشینگتن نامیده شد، محکوم کند. همزمان علیاکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان خطاب به مقام های سعودی گفت: «با توجه به تلاشهای انجام شده برای نزدیکی تهران-ریاض مقامهای عربستان توجه ویژهای به اقدام سیاسی اخیری که در پیش گرفتهاند داشته باشند تا وضعیت روابط ۲ کشور بغرنجتر نشود.»
2) تولید بنزین کشور روزانه 4.3 میلیون لیتر افزایش یافت
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=8&day=26&id=1208536
واحدهای ۱۲ و ۳۳ طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآوردههای پالایشگاه امام خمینی شازند، با هدف افزایش روزانه 4.3 میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه دیروز با حضور رییس جمهوری افتتاح شد. به گزارش شانا با افتتاح واحدهای ۱۲ و ۳۳ طرح توسعه پالایشگاه شازند، ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه از روزانه ۴ میلیون لیتر کنونی به روزانه 8.3 میلیون لیتر افزایش مییابد.
رسالت
1) فیروزآبادی در جمع خبرنگاران: حادثه انفجار، تولید محصول تحقیقاتی سپاه را تنها دو هفته به تعویق انداخت
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=83160
رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه حادثه انفجار در زاغه مهمات سپاه هیچ ربطی به آمریکا و اسراییل ندارد، گفت: «این حادثه تولید محصول تحقیقاتی سپاه را که میتواند مشت محکمی بر دهان استکبار و رژیم غاصب باشد تنها دو هفته به تعویق انداخت.»
2) صالحی خبر داد: نامهای در پاسخ به گزارش آژانس در دست تهیه است
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=83156
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان از تهیه نامهای در پاسخ به گزارش آژانس خبر داد که قرار است به نهادهای بینالمللی ذیربط و مسوولان هستهای کشورها ارسال شود.
جام جم
1) تاکید روسای جمهوری و مجلس بر کمک به حل مشکل سوریه
http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100859592069
به گزارش ایرنا، محمود احمدینژاد در مصاحبه با نشریه «الیوم السابع» چاپ مصر درباره تحولات منطقه به ویژه سوریه گفت: «معتقدیم دو طرف میتوانند با تفاهم مسایل خود را برطرف سازند و همه باید به ایجاد فضای تفاهم و تعامل کمک کنند.» احمدینژاد افزود: «جمهوری اسلامی ایران در موضوع سوریه هر دو طرف را به تفاهم و مذاکره تشویق کرده است و به دیگران هم اعلام کرده دخالت نکنند و از ارسال سلاح به مخالفان و دامن زدن به تنش خودداری ورزند. تشویق به تفاهم و گفتوگو به معنای دخالت در امور سوریه نیست.»
2) دمشق نشست اتحادیه عرب را تحریم کرد
http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100859581061
به دنبال بالا گرفتن اختلافات بین سوریه و دولتهای عضو اتحادیه عرب روز گذشته دمشق اعلام کرد تصمیم گرفته است نشست این اتحادیه در مراکش را تحریم کرده و در آن شرکت نکند. این در حالی است که چند روز پیش اعضای اتحادیه عرب در قاهره گردهم آمده و با تعیین یک ضربالاجل 3 روزه عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآوردند.
اعتماد
1) تشریح وضعیت موسوی و کروبی در سازمان ملل
http://www.etemaad.ir/Released/90-08-26/150.htm
محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه شب گذشته در نیویورک به سوالهای خبرنگاران خارجی درباره نقض حقوق بشر در ایران، دستگیریهای پس از انتخابات 88، ترور سفیر عربستان و همچنین گزارش احمد شهید درباره وضع حقوق بشر ایران پاسخ داد. وی با دفاع از وضع رعایت حقوق بشر در ایران گزارش احمد شهید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل را یک نوشته کپی پیستی خواند و در پاسخ به سوال خبرنگار صدای آمریکا که نظر وی را درباره این گزارش و محتوای آن جویا میشد، گفت: «ما انتظار داریم گزارش حرفهای تهیه شود. اما گزارش فعلی حرفهای نبود و فقط کپی پیستی از گزارشهای دیگر بود که به مجمع عمومی داده شد.»
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار بی.بی.سی فارسی درباره ادامه یافتن حصر موسوی و کروبی هم گفت: «هیچکس بدون دستور قضایی و محاکمه در حصر خانگی نیست. هرکس خلاف امنیت باشد و متخلف باشد، بازداشت و زندانی میشود. موسوی و کروبی از مردم خواستهاند به خیابان بیایند، خشونت کنند. کار آنها جرم است چون که دموکراسی از صندوق رای بیرون میآید نه از آوردن مردم به خیابان.»
2) تکرار وعده آوردن پول نفت بر سر سفرههای مردم
http://www.etemaad.ir/Released/90-08-26/150.htm
شش سال از نخستین باری که محمود احمدینژاد در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری به مردم وعده بردن نفت بر سر سفرهها را داد، گذشته است. او رییس جمهوری شد و با همین شعار هم در دور دوم هم پیش رفت. اما در میانه راه بود که در یکی از سخنرانیهایی که در سفر استانیاش داشت به کل چنین وعدهای را منکر شد و گفت که هرگز نه چنین قولی به مردم داده است و نه قرار است که چنین کاری کند. اما سخنرانی جدید محمود احمدینژاد در دور چهارم سفرهای استانیاش حکایتی دیگر دارد و باز هم وعدههایش رنگ و بوی نفت به خود گرفته است. وی که در آیین بهرهبرداری از بزرگترین طرح بنزینسازی کشور به استان مرکزی رفته بود باز هم بر درآمدهای نفتی دست گذاشته و گفته است که صفر تا صد درآمدهای نفتی باید به جیب مردم برود.
ابرار
1) درخواست ضامن براى وام مسکن ممنوع شد
http://www.abrarnews.com/economic/1390/900825/html/bank.htm#s177939
بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزى، بانکها موظف به پرداخت وام خرید و ساخت مسکن بدون معرفى حتا یک ضامن از سوى وام گیرنده شدند.
2) یک فعال سیاسى: 170 نفر از نامزدهاى جریان انحرافى شناسایى شدهاند
http://www.abrarnews.com/politic/1390/900826/html/rooydad.htm#s175089
جریان انحرافى تا کنون ۱۷۰ نفر را براى کاندیداتورى در انتخابات مجلس در نظر گرفتهاند که ما آنها را شناسایى کردهایم. دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامى گفت: «جریان انحرافى با دسترسى به پولهاى صنعتى در کل کشور براى انتخابات آتى مجلس خود را آماده مىسازند.
دنیای اقتصاد
1) احمدینژاد در دیدار هیت مصری: اتحاد مصر و ایران، تضمینکننده محو رژیم صهیونیستی خواهد بود
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=278025
رییس جمهوری در دیدار با اعضای یک هیت مصری تاکید کرده است اتحاد مصر و ایران، تضمینکننده محو رژیم صهیونیستی و مهار آمریکا خواهد بود. رییس جمهوری در این گفتوگو با بیان اینکه به دنبال میانجیگری قطر میان خود و آمریکا نیستیم، انگلیس را به گربهای تشبیه کرده است که به گردن شتر آمریکایی چسبیده است.
2) جمعیت 75 میلیون نفری ایران در سرشماری 90
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=277994
دبیر ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن از اتمام سرشماری سال 90 خبرداد و اعلام کرد: «جمعیت ایران براساس نتایج مقدماتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 75 میلیون نفر است.»
خبر / رادیو کوچه
ماریو مونتی، نخست وزیر جدید ایتالیا قرار است سیاستهای ریاضتی جدیدی را برای کمک به خروج این کشور از بحران مالی ارایه دهد.
او قرار است پیش از دریافت رای اعتماد از سنای ایتالیا، رئوس سیاستهای خود را به این نهاد قانونگذاری ارایه کند.
آقای مونتی اطلاعات زیادی را درباره سیاستهای پیشنهادی خود فاش نکرده اما پیشبینی میشود این سیاستها مطابق طرحهای پیشنهادی اتحادیه اروپا باشند.
او باید بدهی عمومی دو تریلیون و ۶۰۰ میلیون دلاری ایتالیا را کاهش دهد و شرایط را برای رشد اقتصادی این کشور فراهم کند.
از سویی معترضان در یونان قرار است در سالگرد قیام دانشجویی سال ۱۹۷۳ با برگزاری تظاهرات گسترده به اعمال سیاستهای ریاضتی اعتراض کنند.
پلیس یونان برای مقابله با خشونتهای احتمالی ۷۰۰۰ مامور را در آتن مستقر کرده است.
تظاهرات پنجشنبه یک روز پس از اعطای رای اعتماد به دولت موقت این کشور برگزار میشود.
دولت ائتلافی لوکاس پاپادموس از پارلمان این کشور ۲۵۵ رای موافق در برابر ۳۸ رای مخالف دریافت کرد.
دولت جدید باید اصلاحات ساختاری لازم را برای دریافت اقساط کمک مالی اتحادیه اروپا به اجرا بگذارد.
معترضان در یونان با این اصلاحات مخالف هستند.
بیشتر بخوانید:
«میخواهم تا ۲۰۱۳ نخست وزیر ایتالیا باشم»
«پاپادموس، نخست وزیر جدید امروز سوگند یاد کرد»
خبر / رادیو کوچه
روز چهارشنبه، 16 نوامبر، یک دختر 20 ساله مصری که اعلام کرده است عضو جنبش 6 آوریل است با انتشار عکس کاملن برهنه خود روی وبلاگ، فیسبوک و توییتر شخصیاش جنجال به راه انداخته است.
علیا ماجده المهدی که روز گذشته بیست ساله شد اقدام خود را «جنبش آزادیخواهی آونلاین» نامیده است و دختران عرب دیگری نیز اعلام داشتند برای همبستگی با علیا عکسهای برهنه خود را رسانهای خواهند کرد.
عکس علیا همچنان بر روی صفحات شخصی وی در شبکههای اجتماعی و نیز یوتیوب قرار دارد. هنگامی که وی روز یکشنبه گذشته به عنوان نخستین دختر عرب دست به چنین اقدامی زد هزاران نفر از کاربران کنجکاو و هوادار علیا نسبت به این جنجال واکنش نشان دادند.
علیا در وبلاگ شخصی خود که آن را «مذکرات ثائرة» ( یادداشتهای یک زن انقلابی) نامیده است در زیر عکس بزرگ خود نوشته است، «نخست درباره زنانی که در آغاز دهه 70 میلادی در دانشکده هنرهای زیبا به عنوان مدل در برابر نقاشان مرد لخت میشدند قضاوت کنید و کتابهای هنری را پنهان کرده، مجسمههای برهنه را بشکنید، سپس در برابر آینه لخت شوید و بدنهای خود را که بادید تحقیرآمیز به آنها نگاه میکنید به آتش بکشید تا پیش از فرستادن اهانتهایی با مضمون تبعیض جنسی به من و نفی حق آزادی بیان من، برای همیشه از عقدههای جنسی خود رها شوید.»
علیا در زیر عکس خود عکس برهنه یک مرد جوان مصری را گیتار به دست منتشر کرده است. در این صفحه همچنین تابلویی از کار فادی موریس که دختر لختی را نقاشی کرده است و نیز عکسهای زنان لخت دیگر نیز منتشر شده است. علیا سه عکس مختلف از خود منتشر کرده است؛ یکی با نوار چسب بر روی لبهای خود، و دیگری با نوار چسب بر روی چشمان خود، اما بار سوم به جای پوشاندن گوشهای خود با نوار چسب جای دیگری از بدنش را پوشانده است.
جالب اینکه تعداد زنانی که با وی اعلام همبستگی کردهاند بیشتر میشود. برخی از آنها نیز اعلام داشتهاند در شرایط مناسبی عکسهای لخت خود را منتشر خواهند کرد.
از سوی دیگر جنبش 6 آوریل که یکی از مهمترین گروههایی است که انقلاب علیه حسنی مبارک را رهبری کرد با انتشار بیانیهای که نسخهای از آن به العربیه فرستاده شد عضویت علیا در این جنبش را رد کرد و به دنبال آن علیا نیز اعلام کرد که عضو این جنبش نیست در حالیکه پیشتر خود را وابسته به آن اعلام کرده بود.
او تاکید کرد عکسهای خود را در خانه پدریاش انداخته است نه در خانه دوست پسرش کریم عامر.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر