کلمه:آیت الله العظمی دستغیب با انتقاد دوباره از حصر موسوی و کروبی، راه دلجویی از مردم را آزادی موسوی و کروبی و دیگر زندانیان سیاسی، حذف نظارت استصوابی، بازگشت نیروهای نظامی به پادگانها و ممانعت از دخالت نیروهای نظامی و امنیتی در جامعه، اعتماد به مردم، کمک گرفتن از همه نخبگان، اجرای احکام اسلام و قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد دانست.
ایشان که در آستانه عید سعید غدیر با جمعی از معلمان و فرهنگیان شیراز دیدار میکرد، با بیان این که ائمه اطهار در طول حیات مبارکشان از دستورات الهی تخطی نکردند، افزود: اگر سخن از ولایت ائمه اطهاربه میان می آید این بدان معنی نیست که این حضرات هر طور که خود صلاح دانستند عمل کنند ولو که مخالف با قرآن باشد، بلکه آنها برخلاف قرآن و سنّت نه سخن گفته اند و نه رفتار کرده اند. در عصر غیبت هم وظیفه فقهاء عدول است که در حفظ و حراست از دستورات الهی و احکام شرع کمال اهتمام را بذل نمایند و نسبت به تخلّفات صورت گرفته از قرآن و سنّت هشدار دهند و مسلمانان نیز آنقدر رشد داشته باشند که در صورت تخلف علماء از قرآن و سنّت، تبعیّت ننمایند.
آیتالله دستغیب همچنین گفت: این دو برادر بزرگوار جناب سید عزیز مهندس موسوی و حجة الاسلام و المسلمین کروبی، مگر چه مطلب خلافی گفته اند یا کرده اند که باید ماه ها در حصر باشند، مگر این دو بزرگوار غیر از عمل به قانون چیز دیگری خواسته اند؟ این افرادی که سالها برای این مملکت زحمت کشیده اند و امتحان خوبی داده اند و سختی های زیادی را به جان خریده اند، حالا می شود گفت که ایندو بدنبال براندازی و بر پایی حکومت سکولار بوده اند؟ اینکه بعضی افراد صاحب منصب اینطور گفته اند که اگر این دو در حبس باشند بهتر است، آیا این حکم خدا و قرآن و سنت است؟
متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی دستغیب که در وب سایت حدیث سرو منتشر شده، بدین شرح است:
اعوذ بالله من شیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پیشاپیش تبریک عرض می کنم خدمت برادران وخواهران عزیز، اساتید محترم دانشگاه شیراز و معلّمان فرهیخته، عید سعید غدیر را.
همانطور که اطلاع دارید در روز هجدهم ذیحجةالحرام، رسول مکرم اسلام حضرت محمدبن عبدالله(ص) در بازگشت از مناسک حج، به امر الهی و بنابر آیه ای که در همین خصوص نازل شد، جانشینی مولا علی(ع) را اعلام کرد و همه مردم را بر لزوم اطاعت از ایشان دعوت کرد.
حضرت ختمی مرتبت (ص) در طول این بیست و سه سالی که رسالت الهی را بر عهده داشت همواره می کوشید که کلام الهی (قرآن) را به مردم برساند و آنها را به صراط مستقیم که بندگی خداوند است هدایت کند و مواظبت بر اجرای دقیق احکام اسلام و عدم تخطی از کلام وحی را تکلیف رسالت خویش می دانست و جانشینان وی یعنی علی بن ابیطالب و یازده فرزندان او یکی پس از دیگری آنچه را که پیغمبر اکرم اسلام محمدبن عبدالله(ص) بر عهده داشت و انجام داد بر عهده گرفتند و انجام دادند. خداوند پیغمبر اسلام را ولی مسلمین قرارداد تا به امر خداوند دنیا وآخرت آنها را با کمک خودشان اصلاح کند. و از طرف خداوند مامور شد که پس از خود علی بن ابیطالب (ع) را ولی مسلمین قرار دهد تا با اجرای احکام قرآن و سنّت یعنی بیان تفصیل آیات قرآن به وسیله پیغمبر(ص) دنیا و آخرت مردم را به کمک خودشان اصلاح نماید و همین ولایت پس از او بدستور پیغمبر اسلام (ص) به یازده فرزندش یکی پس از دیگری موکول شد و آخرین آنها مهدی فرزند امام حسن عسکری است که خداوند ایشان را نگه داشته و در غیبت به سر می برند تا روزی که خدا می داند ظاهر شوند و دنیا را به عدالت اداره کنند پس از آنکه ظلم و جور همه را فرا گرفته باشد.
البته ولایتی که حضرات معصومین (علیهم السلام) دارند هم از جهت ظاهر است هم از جهت باطن. معنای ولایت ظاهری این است که این حضرات هرچه بگویند بر ماحجت است و کلامشان کلام الهی و عملشان بر طبق قرآن است و ذرّه ای از دستورات خدای تعالی تخطی نمی کنند. اما شعبه ای دیگر از ولایت ائمه اطهار(علیهم السلام) ولایت باطنی یا همان ولایت تکوینی است بدین معنی که آنها شاهد و گواه بر اعمال ما هستند.
ائمه اطهار عملی مخالف با قرآن و سنت انجام ندادند
اگر سخن از ولایت ائمه اطهاربه میان می آید این بدان معنی نیست که این حضرات هر طور که خود صلاح دانستند عمل کنند ولو که مخالف با قرآن باشد، بلکه آنها برخلاف قرآن و سنّت نه سخن گفته اند و نه رفتار کرده اند.
در عصر غیبت هم وظیفه فقهاء عدول است که در حفظ و حراست از دستورات الهی و احکام شرع کمال اهتمام را بذل نمایند و نسبت به تخلّفات صورت گرفته از قرآن و سنّت هشدار دهند و مسلمانان نیز آنقدر رشد داشته باشند که در صورت تخلف علماء از قرآن و سنّت، تبعیّت ننمایند.
خصوصیات فقیه جامع الشرایط در کلام امام صادق(ع)
در کتاب وسائل الشیعه جلد بیست وهفتم باب دهم از ابواب صفات قاضی روایت اول صحیحه ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل می کند درباره تفسیر این آیه از قرآن "اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله"(توبه۳۱) یعنی علماء و رهبانان خود را ارباب وسر پرستان خویش گرفتند خدا را رها کردند، حضرت فرمودند: به خدا قسم آنها مردم را به بندگی خویش نخواند و اگر این کار را می کردند مردم اجابت نمی نمودند، و لکن حلال را برای آنها حرام کردندو حرام راحلال نمودند و آنها پذیرفتند پس بنده آنها شدند و التفات نکردند و از این جهت است که حضرت امام حسن عسکری(ع)پس از هشدار از تبعیّت علماءدرغگو و حرام خوار و رشوه خوار وتغییر دهنده احکام الهی می فرمایند: "واما من کان من الفقهاء صائنالنفسه،حافظا لدینه،مخالفاعلی هواه،مطیئا لامرمولاه فللعوامه ان یقلّدوه وذلک لایکون الا بعض فقهاءالشیعه لا کلّهم": یعنی آن دسته از فقهاء که خود نگهدار بوده وحافظ دینش باشد و مخالفت هوای نفس کند و مطیع امر مولایش باشد پس غیر فقهاء باید از آنها تقلید کنندوآن هم بعض فقهاء شیعه هستند و نه تمام آنها (وسائل الشیعه جلد بیست وهفتم باب دهم از ابواب صفات قاضی حدیث بیستم).
حضرت امام حسن عسکری(ع) اولین صفت از صفات فقیه عادل را "صائنا لنفسه"بیان می کنند، صائن کسی را می گویند که خویشتن را در برابر ناپاکی ها و وساوس حفظ می کند که عبارةٌ اخری تهذیب نفس می باشد.
شخص فقیهی که استاد اخلاق ندیده است و درونش پر شده از صفات مذمومی چون کبر، حسد، کینه، حبّ ریاست و... چگونه می تواند جلودار مردم باشد و آنان را به خدای تعالی سوق دهد.
پس خصوصیّات فقیه جامع الشرائط این است که به دنبال تهذیب درون باشد و خود را از صفاتی که مانع از تقرب به خدای تعالی است پاک نماید تا بتواند قلوب مردم را متوجه فطرت اولیّه خودشان که همان توحید و معرفت خدای تعالی است بکند.
دومین خصوصیّتی که حضرت در این روایت از آن بعنوان یکی دیگر از صفات فقیه عادل تعبیر می کند، "حافظاً لدینه"می باشد. همانطور که بیان شد فقیه واقعی کسی است که حافظ اسلام باشد بدین معنی که تمام همّ و غمّش اجرای احکام اسلام باشد. خدا توفیق دهد به حضرت آیت الله وحید خراسانی که نقل شده از ایشان که فرمودند"بالاخره همه ما رفتنی هستیم و اجل معیّنی داریم اما آنچه باید بماند احکام و دستورات اسلام است."
حضرت در ادامه این روایت با تعابیر دیگری چون "مخالفا علی هواه، مطیعا لامر مولاه"به دو صفت دیگر اشاره می فرماید.
مخالفا علی هواه: بدین معنا است که شخص فقیه باید با هوای نفسش مخالفت کند و بین خود و خدایش خائف است از اینکه بر طبق هوای نفسش عمل نماید البته مخالفت با هوای نفس امر دشواری است که به قول مولانا: نفس اژدرهاست کو کی مرده است از غم بی آلتی افسرده است
مطیعا لامر مولاه: معنای اطاعت از امر مولا این است که شخص فقیه باید سر فرود آرد در مقابل احکام الهی و ذرّه ای از دایره قرآن و سنت خارج نشود یک همچنین شخصی که دارای این چهار صفت است با احاطه ای که به کتب فقهی در تمام موضوعات دارد، مورد نظر حضرت ومحل رجوع مردم می باشد.
امام صادق (ع)در مورد سؤال راوی که می پرسد نزاعی بین دو نفر از یاران ما پیش آمده چه کنند؟ابتداءً هشدار می دهند که مبادا به نزد کسانی که پیرو قرآن و سنت نیستند (طاغوت) بروند. پس از آن می فرمایند به کسی رجوع کنید که راوی حدیث ما باشد، و اهل نظر در حلال و حرام ما باشد، و احکام ما را بشناسد در این صورت به حکمیّت او تن بدهند "فانّی قد جعلته علیکم حاکماً، فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه، فانّما استخفّ بحکم الله،وعلینا ردّ، والرادّعلینا الرادّ علی الله و هو فی حدّالشرک بالله": یعنی من او را حاکم بر شما قرار دادم پس زمانی که به حکم ما حکم کرد اگر از او قبول نشود حکم خداوند را سبک شمرده و بر ما ردّ کرده است و کسی که بر ما ردّ کند بر خداوند ردّ کرده و آن در حدّ شرک به خداوند است. (وسائل الشیعه جلد بیست وهفتم از ابواب صفات قاضی حدیث یک).
نکات مهمی که از این روایت به دست می آید
در این روایت که از نظر علماء بعنوان مقبوله عمربن حنظله معرفی شده نکاتی است که باید دقت شود:
۱- حضرت علمیّت حاکم و قاضی را به سه جمله بیان می کنند که احاطه علمی او را با احکام خدای تعالی از ناحیه امام معصوم (ع) بفهمانند.
۲- می فرماید:"هرگاه به حکم ما حکم کرد" یعنی حکم حاکم و قاضی باید مدرک از امام معصوم (ع) داشته باشد،که مدرک آنهم قرآن و سنت است.
۳- می فرماید: هر کس از او نپذرفت بر ما ردّ کرده وردّ بر ما ردّ بر خداست و آن در حدّ شرک به خداست، نفرمود او مشرک است و بی دین و بی ایمان است فرمود در حدّ شرک بالله است یعنی گناه کبیره مرتکب شده.
۴- در این روایت و روایات دیگر شخص قاضی را اسم نبرده بلکه ضابطه ای داده که ممکن است بر افراد متعدّدی در هر زمان منطبق شود.
باید دانست که هیچ وقت میان چند فقیه جامع الشرائط که بر هوای نفس خویش مسلط هستند نزاع به وجود نمی آید، بله خطا ممکن است روی دهد، بدین معنی که اگر فقیهی بعنوان عمومی حکمی کرد (البته غیر از مسائل شرعی) اگر فقیه یا فقیهان دیگر تشخیص دهند که وی در حکم یا موضوع اشتباه کرده است،باید ایشان را متوجّه کنند و حق را اظهار نمایند. همینطور اگر فقیه یا فقیهانی پی به اشتباه حاکم ببرند (از جهت موضوع یا حکم) نه تنها نباید از دستور وی پیروی کنند بلکه باید بگویند که جناب حاکم! جنابعالی دچار اشتباه شده اید.
سبب دین گریزی مردم، عمل آقایان صاحب منصب است
بد نیست به نکته ای اشاره نمایم، بنای بنده همواره بر این بوده است که نصیحت کنم و مطالب خلاف شرع و قانون را به سمع بزرگان برسانم. شانزده مورد تخلف حاکمیّت از قرآن و سنت و قانون اساسی را به بزرگان متذکر شدم و نسبت به عواقب آن هشدار دادم و حتی این موارد را خدمت چند نفر از علمای قم تقدیم کردم که مورد تایید همگی ایشان واقع شد. اما مثل اینکه برخی افراد این سخنان بنده به مذاقشان خوش نیامده و بنده را سبب دین گریزی مردم می دانند در حالی که این عمل خود آقایان صاحب منصب است که موجب بی اعتنایی مردم نسبت به دستورات شرع شده است. آیا صحبتهای بنده چیزی غیر از قرآن و سنت و عمل به قانون اساسی که چکیده شرع است بوده است؟
موسوی و کروبی مطلب خلافی نگفته اند، هدفشان عمل به قانون اساسی بوده است
بنده بارها عرض کرده ام که این دو برادر بزرگوار جناب سید عزیز مهندس موسوی و حجة الاسلام و المسلمین کروبی، مگر چه مطلب خلافی گفته اند یا کرده اند که باید ماه هادر حصر باشند، مگر این دو بزرگوار غیر از عمل به قانون چیز دیگری خواسته اند؟ این افرادی که سالها برای این مملکت زحمت کشیده اند و امتحان خوبی داده اند و سختی های زیادی را به جان خریده اند، حالا می شود گفت که ایندو بدنبال براندازی و بر پایی حکومت سکولار بوده اند؟ اینکه بعضی افراد صاحب منصب اینطور گفته اند که اگر این دو در حبس باشند بهتر است، آیا این حکم خدا و قرآن و سنت است؟ اینطور معمول بوده که یک روز پس از پایان رأی گیری نتیجه را اعلام می کردند، خوب چطور شد که ساعت دوازده شب که اکثریّت مردم پای صندوق های رأی بودند نتیجه انتخابات به نفع کاندیدای مورد نظرشان را در سایتهایشان اعلام کردند؟ مسئولین هستند که باید حافظ رأی مردم باشند، اما متأسّفانه مواظبت نکردند.
شخص قاضی باید مجتهد جامع الشرایط باشد
خوب قضاوت چیز آسانی نیست، شخص قاضی باید مجتهد جامع الشرائط باشد و اگر هم برخی افراد فاقد این جهت هستند و اطّلاع کمی از احکام دارند بر قاضی القضاة واجب است که بر کار آنها نظارت کافی و وافی داشته باشد، همینطور وظیفه شخص رهبری است که تخلّفات صورت گرفته از قانون را متذکّر شود. چیزهایی که بنده حقیر و امثال بنده در این مملکت می گوئیم همه با دلیل و به حدّ تواتر است، در کجای اسلام آمده که اگر قاضی بخواهد حکم کند باید با تأیید نیروههای امنیّتی باشد، البته خود آقایان هم متوجه هستند که این حکم اسلام نیست.
علت علاقه اکثریت مردم به امام صداقت ایشان بود
رضوان خدا به حضرت امام خمینی(ره). خوب ایشان یک شخص مهذب و فقیهی بود که اجتهاد ایشان مورد تأیید همه فقهاء بود، مثل آیت الله گلپایگانی، آیت الله اراکی و... ایشان واقعا خدا ترس بود و مورد علاقه اکثریّت مردم ایران بود، مردم به امام عشق می ورزیدند چون صداقت را از او دیدند و مردم خوبی چون مردم ایران عاشق انسانهای صادق هستند. ایشان به صرف مخالفت عده ای، فرمان قتل آنان را صادر نکرد و اینکه نقل می کنند که در زمان حیات امام عده زیادی در زندان کشته شدند، با این خصوصیّات اخلاقی که از امام سراغ دارم سازگاری ندارد و شاید کسانی که متصدی امر بودند موضوع را به طور شفاف به سمع ایشان نرسانده اند، حال برخی افراد از این قضیه سوء استفاده می کنند (مطلبی که هنوز اثبات نشده است) و برای قتل عام و اعمال خلاف شرع و قانون خویش، زمان امام را بهانه می کنند.
ولایت فقیه اگر به معنای فوق قانون باشد، خود ناقض قانون است
ضمنا متذکر می شوم ولایت مطلقه که بعد از فوت امام امت (ره)در قانون اساسی آورده شده اگر بازگشت به حدود و اختیارات رهبری در اصل یکصدوده قانون اساسی دارد درست خواهد بود، و اگر به معنای فوق قانون بودن است خود ناقض خود و بقیه قوانین است. راه صحیح دلجویی از مردم مسلمان (شیعه و سنّی) و سایرین به آزادی همه زندانیان سیاسی به خصوص بزرگواران موسوی و کروبی و متعلّقه ایشان، و حذف نظریّه استصوابی و اجازه انتخابات آزاد و برچیدن دخالتهای نیروهای نظامی و امنیتی در امور جامعه و بازگشت به پادگانها و اعتماد به مردم و کمک گرفتن از همه افراد نخبه در کارهای مملکت و اجراء احکام اسلام و قانون اساسی در همه زمینه هاست.
والسلام
آیت الله دستغیب: موسوی و کروبی و زندانیان سیاسی را آزاد کنید
بی بی سی فارسی:به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه حریت گزارش شده است که افراد مسلح ناشناس به یک اتوبوس مسافربری ایران در خاک ترکیه حمله کردند که در اثر آن، هشت تن از سرنشینان از جمله راننده اتوبوس زخمی شدند.
براساس این گزارش، هنگام عبور اتوبوس عبور از مناطق زلزله زده استان وان در نزدیکی مرز ایران، دو فرد مسلح به سوی آن تیراندازی کردند اما راننده اتوبوس، که خود نیز از ناحیه سر زخمی شده بود، موفق شد اتوبوس را از محل دور کند و به یک پاسگاه بین راهی برساند.
زخمی های این حادثه به بیمارستان منتقل شده اند و به گزارش حریت، وضع آنان رضایتبخش است.
هنوز در مورد عاملات این تیراندازی و انگیزه آنان اطلاعی در دست نیست.
بی بی سی فارسی:رحیم زمانی، مدیرکل آموزش و پروروش شهرستانهای استان تهران گفته است که بیش از ۶۶۰۰۰ دانشآموز "غیر مجاز" افغان در مدارس حومه تهران تحصیل میکنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای زمانی با اشاره به افزایش جمعیت دانشآموزی شهرستانهای تهران گفت: "در سال گذشته ۷۳۴ هزار دانشآموز در مدارس حومه تهران تحصیل میکردند که این رقم امسال به ۷۴۸ هزار نفر رسیده است."
در همین حال محمد تهوری، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، پیشتر گفته بود که دانشآموزان افغان در مقاطع مختلف حدود ۸۰۰ مدرسه را در کشور به خود اختصاص دادهاند.
بی بی سی فارسی:براساس اطلاعات واحد آمار سازمان بهشت زهرا تهران، در نیمه اول آبان ماه امسال تعداد ۲۰۹۱ جنازه در بهشت زهرا پذیرش شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر از تعداد کل فوت شدگان شهر تهران در نیمه اول آبان ماه تعداد ۱۱۵۲نفر مذکر، ۸۴۳ نفر مؤنث و ۹۶ نفر نوزاد بودند.
بر همین اساس بیشترین تعداد فوت شدهها از نظر سنی مربوط به رده سنی ۶۵ سال به بالا بود.
وزیر نفت با اشاره به غیبت احمدی نژاد در نخستین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در قطر گفت:«رئیس جمهور ایران می خواست در این نشست شرکت کند اما نتوانست بیاید».
به گزارش فارس نخستین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز روز سه شنبه در دوحه قطر آغاز شد.
بر اساس گزارش فرانس پرس احمدی نژاد در این نشست حضور نداشته اما مقامات ایرانی حاضر در این نشست وضع مالیات های سنگین بر انرژی در کشورهای غربی را مورد انتقاد قرار دادند.
وزیر نفت ایران در این مراسم با اشاره به غیبت احمدی نژاد گفت: «رئیس جمهور ایران می خواست در این نشست شرکت کند اما نتوانست بیاید».
رئیس جمهور روسیه نیز از غایبان بزرگ نشست امروز بوده است.
قاسمی این نشست را نقطه عطفی در تاریخ صنعت گاز دانست و از وضع مالیات های بالا بر صادرات انرژی توسط کشورهای غربی انتقاد کرد.
وی هشدار داد: وضع هرگونه مالیاتی از سوی کشورهای مصرف کننده بازار انرژی را از مسیر درست خود خارج می کند.
قاسمی همچنین گفت کاهش ارزش دلار بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی گذاشته است.
نخستین
وزیر نفت مصر گفت ضروری است که ما به ثبات در صنعت گاز طبیعی دست یابیم که در حال حاضر قیمت عادلانه ندارد.
وی که در مراسم گشایش نشست ۱۲ عضو مجمع کشورهای صادرکننده نفت سخن می گفت افزود: این امر فاکتور مهمی برای توسعه صنعت گازاست.
رئیس جمهور الجزایر و رهبر شورای ملی انتقالی لیبی از جمله افراد حاضر در این نشست یک روزه بودند.
نخستین نشست سران کشورهای صادرکننده نفت روز سه شنبه با سخنرانی امیرقطر در دوحه گشایش یافت. وی خواستار یافتن راه حل های ابتکاری برای برداشتن چالش های پیش روی صنعت گاز جهان و تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در این زمینه شد.
قرار است در این نشست شرایط قردادهای بلند مدت به عنوان مبنایی برای تامین امنیت صادرکنندگان و کشورهای مصر فکننده مورد بحث قرار گیرد. تعیین قیمتی عادلانه برای گاز نیز از دیگر موضوعات این نشست است.
اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز عبارتند از: ایران، روسیه، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا. عمان نیز اخیرا به این گروه پیوسته است.
تابناک:حكم پرونده قتلهاي محفلي كرمان كه پس از قبول اعاده دادرسي در شعبه 106 دادگاه جزايي كرمان رسيدگي شده بود، پس از گذشت 9 سال از وقوع جنايت صادر و به اولياي دم و وكلاي آنان ابلاغ شد.
نعمت احمدي ـ يكي از وكلاي مدافع اولياي دم اين پرونده ـ با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: در اين پرونده ادعاي مهدورالدم بودم مقتولان از سوي هيات عمومي اصراري ديوان عالي كشور رد شده بود كه به همين اعتبار با تفهيم اتهام شركت در قتل به متهمان، دو جلسه دادگاه برگزار و نهايتا راي اين پرونده صادر شد.
وي ادامه داد: بر اساس مفاد اين راي 11 صفحهاي، متهمان رديف اول، سوم و چهارم با هويت «م.م»، «س.ج» و «ع.م» به اتهام شركت در قتل عمدي شهره نيكپور و متهمان رديف دوم، سوم و چهارم با هويت «م.س»، «س.ج» و «ع.م» به اتهام شركت در قتل عمدي محمدرضا نژادملايري به اعدام محكوم شدند.
احمدي اظهاركرد: همچنين همه اين متهمان به همراه دومتهم ديگر با هويتهاي «چ.س» و «م.ي» به اتهام معاونت در قتلها به مجازاتي بين 10 تا 15 سال حبس به تناسب عمل ارتكابي محكوم شدند.
وي خاطرنشان كرد: تنها يك نفر از متهمان يعني «ع.م» از بدو بازداشت تاكنون تحمل حبس كرده و ساير متهمان پس از مدتي آزاد شدهاند كه پس از قبول اعاده دادرسي و شروع به رسيدگي مجدد، قرار بازداشت موقت آنان به وسيله دادگاه صادر شد اما دادگاه تجديد نظر با وجود اينكه متهمان به اتهام قتل عمد تحت پيگرد بودند و حسب قانون بايد بازداشت موقت ميشدند، قرار بازداشت آنان را فسخ و به قرار وثيقه تبديل كرد.
وكيل مدافع اولياي دم پرونده قتلهاي محفلي كرمان گفت: هماكنون كه راي دادگاه مبني بر قصاص متهمان صادر شده است، با توجه به صراحت قانون بايد اين افراد بازداشت موقت شوند و اين بازداشت مورد درخواست اولياي دم نيز هست.
احمدي با بيان اينكه راي صادره ظرف مدت 20 روز قابل تجديدنظرخواهي است، يادآور شد: از آنجا كه هيات عمومي اصراري ديوان عالي كشور ادعاي مهدورالدم بودن را نپذيرفته و تنها يكي از شعب ديوان در گذشته اصرار به قبول ادعاي مهدورالدم بودن مقتولان داشته است، لذا در صورتي كه اين راي مورد اعتراض متهمان قرار گيرد، با ارجاع مجدد پرونده به ديوان عالي كشور بالطبع پرونده به شعبه سابق ارجاع نخواهد شد و با توجه به اينكه ديگر شعبات كيفري ديوان نيز بالاتفاق معتقد به عدم مهدورالدم بودن مقتولان بودهاند، در اين صورت راي پس از طي تشريفات، تاييد و ابرام خواهد شد.
به گزارش ايسنا، روز 28 آبانماه سال 81 زني به نام «عشرت» به يك از مراجع انتظامي كرمان مراجعه كرد و گفت: شب گذشته دخترم به نام شهره نيكپور ـ 28 ساله ـ به همراه نامزدش محمدرضا نژادملايري با يك خودروي پژوي سفيدرنگ از منزل خارج شدهاند و تاكنون برنگشتهاند.
ماموران انتظامي تحقيقات گستردهاي را براي پيدا كردن اين زوج جوان آغاز كردند اما به نتيجهاي نرسيدند تا اينكه پانزدهم آذرماه، ماموران كلانتري 23 جوپار با گزارش يك راننده، جسد مردي حدودا 30 ساله را در بيابان كشف كردند كه تقريبا اكثر قسمتهاي بدنش توسط حيوانات خورده شده بود.
پس از بررسيهاي انجام شده توسط متخصصان پزشكي قانوني، معلوم شد جسد متعلق به محمدرضا نژادملايري است كه چندي پيش به همراه نامزدش از خانه خارج شده بود.
دو روز بعد، ماموران اداره آگاهي موفق شدند پژوي سفيدرنگ مقتول را كه شب حادثه به همراه نامزدش با آن بيرون رفته بود در زنگيآباد پيدا كنند. اين اتومبيل با ريختن بنزين روي آن به آتش كشيده شده بود به طوري كه موتور آن هم ذوب شده بود.
چند روز بعد در حوالي مكاني كه جسد محمدرضا كشف شده بود، ماموران جسد نامزدش شهره را پيدا كردند و مادرش از روي بقاياي جسد و تكههاي لباس توانست دختر خود را شناسايي كند.
پس از شناسايي اجساد، قاضي كشيك وقت ماموران اداره آگاهي را موظف كرد تا تحقيقات گستردهاي را براي پيدا كردن عاملان جنايت آغاز كنند.
ماموران متوجه شدند محمدرضا يك دستگاه تلفن همراه داشته كه به سرقت رفته است.
با بررسي تماسهايي كه با تلفن محمدرضا گرفته شده بود، مشخص شد پس از ناپديدشدن زوج جوان، چند بار از اين تلفن با شخصي به هويت «ه.ي» تماس گرفته شده است.
اين شخص به اداره آگاهي احضار شد اما چون فاقد سابقه بود از رفتن نزد ماموران خودداري كرد كه چند روز بعد خانوادهاش او را در اختيار ماموران قرار دادند.
وي در جريان بازجوييها گفت: محمدرضا و شهره را نميشناسم و هيچ تماسي با آنها نگرفتهام اما اواخر ماه رمضان زني با تلفن همراه من تماس گرفت و براي يك پارتي از من مشروب خواست. من هم براي آشنايي با او در پارك نشاط قرار گذاشتم و وقتي به آنجا رفتم پنج مامور من را دستگير كردند.
او ادامه داد: آنها ابتدا مرا كتك زدند و بعد به دستهايم دستبند زدند و داخل يك ماشين پيكان انداختند. ساعتي بعد مرا به خانهاي بردند و از من بازجويي كردند. بعد از 24 ساعت هم آزادم كردند.
ماموران در ادامه تحقيقات متوجه شدند تلفن همراه محمدرضا دست افرادي قرار دارد و همچنان فعال است؛ لذا با صدور نيابت به دادگستري تهران فهرست تمام مكالمات تلفني محمدرضا از مركز مخابرات درخواست شد و در بررسي اين فهرست مشخص شد كه از موبايل زني با هويت «ج.الف» كه او نيز از مدتي پيش مفقود شده با موبايل «ه.ي» و از طريق تلفن ثابت «ح.م» (پدر متهم رديف اول) با تلفن همراه محمدرضا (مقتول) تماس گرفته شده است.
ماموران در بررسيهاي بعدي متوجه شدند تمامي مكالماتي كه با تلفن همراه محمدرضا برقرار شده، توسط «م.م» انجام گرفته است.
ماموران همچنين در تحقيقات خود متوجه شدند، موبايل محمدرضا پس از به قتل رسيدن او در دست افرادي بوده كه به طريقي با متهم رديف اول در ارتباط بودهاند.
با به دست آمدن اين سر نخها اين شخص به دادگاه احضار شد اما ارتكاب قتل را انكار كرد و گفت هيچ ارتباطي با قتل محمدرضا و شهره نداشته است.
اين متهم زماني كه با دلايل قوي ماموران روبهرو شد، لب به اعتراف گشود و اقرار كرد كه با همدستي «م.س» و «م.ي» اين زوج را به قتل رساندهاند.
هنگامي كه ماموران قصد داشتند براي دستگيري 2 همدست اين متهم اقدام كنند، او با ترفندي خاص ماموران را گمراه كرد و گفت كه اگر من با آنان صحبت كنم راحتتر تسليم ميشوند، بگذاريد من جلو بروم.
او پس از رفتن نزد دو همدستش با آنان تباني كرد تا فقط قتل محمدرضا و شهره را گردن بگيرند و منكر انجام قتلهاي ديگر شوند.
ماموران در ادامه تحقيقات خود متوجه شدند فرد ديگري به نام «ع.م» نيز با اين باند همكاري داشته و او را هم بازداشت كردند.
وي در جريان بازجوييها به تصور اينكه همدستانش همه چيز را به پليس گفتهاند به قتل پنج نفر اعتراف كرد و گفت: به جز محمدرضا و شهره، مصيب 19 ساله، جميله و محسن را هم به قتل رساندهايم.
بعد از اعتراف او، متهم رديف اول نيز لب به اعتراف گشود و گفت: ما اين 5 نفر را با انگيزه پاك كردن جامعه از فساد به قتل رسانديم. اعضاي گروه ما 6 نفر بودند.
بلافاصله ماموران تحقيقات خود را براي كشف اجساد 3 مقتول ديگر آغاز كردند. آنان به همراه 6 متهم به محل دفن اجساد رفتند و توانستند جسد مصيب و محسن را از گودالي در جاده هفتباغ كرمان بيرون آورند.
جسد پنجمين قرباني بهنام جميله نيز چند قدم آن طرفتر و در گودالي ديگر دفن شده بود.
«م.م» درباره انگيزهقتلها گفت: ما براي پاك كردن جامعه از فساد، افراد را شناسايي ميكرديم و به قتل ميرسانديم و هيچ اعتقادي هم به عملكرد قوه قضاييه و نيروي انتظامي نداريم. ما پس از بازداشت اين افراد آنها را به باغ پسته پدرم ميبرديم و در آنجا براي هر قرباني با تسبيح استخاره ميكرديم. اگر عدد 6 بود، يعني استخاره خوش آمده و بايد او را ميكشتيم. در تمام اين قتلها هم عدد 6 ميآمد و ما هم اين افراد را به قتل ميرسانديم. سپس اموال مقتولان را برميداشتيم و به افراد نيازمند صدقه ميداديم.
پس از اعترافات اين افراد و به دليل رعب و وحشتي كه در ميان مردم افتاده بود، رييس وقت قوه قضاييه با ارسال نامهاي به رييس دادگستري كرمان دستور داد كه به اين پرونده خيلي سريع و با جديت رسيدگي شود.
ماموران اداره آگاهي نيز با دستور قاضي به تحقيقات خود ادامه دادند و «م.م» را مورد بازجويي قرار دادند.
وي در ادامه اعترافات خود گفت: پس از كشتن مصيب دوچرخه او را فروختم و پولش را به فرد مستحقي دادم. پس از كشتن جميله نيز چون تلفن همراه او را نياز داشتيم، نفروختيم و فقط انگشتر طلايش را فروختيم و صدقه داديم. بعد از كشتن محمدرضا و شهره هم تلفن همراه محمدرضا را براي خودمان نگه داشتيم و 18 هزارتومان پول از جيبش برداشتيم و صدقه داديم. همچنين 20 هزار تومان پول و كفشهاي شهره را هم صدقه داديم.
ایلنا: عضو هیات مدیره شرکت قطارهای مسافری رجاء گفت: به علت عدم پرداخت یارانه از ابتدای سال جاری تا کنون میزان بدهی این شرکت به پیمانکاران افزایش یافته است.
سید محمد راشدی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه رجاء براساس قیمتهای تکلیفی سال گذشته عمل میکند،افزود: توسعه بخش مسافری ریلی در صورتی که قیمتها واقعی نشود امکان پذیر نخواهد شد.
وی یاد آور شد: بخش خصوصی در حال حاضر به امید دریافت یارانه در بخش مسافری ریلی سرمایه گذاری نخواهد کرد.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجاء خواستار پرداخت یارانه به رجاء شد و گفت: به رغم افزایش بدهی رجا به پیمانکاران روند نوسازی همچنان ادامه دارد.
ایلنا: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی از افزایش تعداد هواپیماهای زمینگیر در ناوگان هوایی ایران خبر داد و گفت: همزمان با اجرای قانون هدفنمدی یارانهها به دلیل خروج نقدینگی از شرکتهای هواپیمایی تعداد هواپیماهای زمینگیر کشور همچنان رو به افزایش است.
عبدالرضا موسوی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا هزینههای شرکتهای هواپیمایی را در ایران بالاتر از میانگین جهانی اعلام کرد و افزود: به دلیل اعمال سیاستهای تحریم و نوسانات نرخ ارز هزینههای شرکتهای هواپیمایی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است.
وی با تاکید بر لزوم تعیین شناور نرخ بلیت در ایران تصریح کرد: با اجرای قانون هدفمندی یارانهها نرخ سوخت به میزان ۴۰۰ درصد افزایش یافته این در حالیست که به رغم افزایش ۳۵ درصدی نرخ ارز از فروردین ماه سال جاری قیمت بلیت تنها به میزان ۳۵ درصد افزایش یافته است.
موسوی با اشاره به سیاست خروج توپولفها از ناوگان هوایی ایران یاد آور شد: در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ فروند md وارد ناوگان هوایی ایران شده است.
وی خواستار افزایش سیاستهای حمایتی دولت از ناوگان هوایی ایران شد و گفت: اعمال سیاستهای تحریم علیه ناوگان هوایی ایران در صورت اصلاح قوانین و مقررات و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به ناوگان هوایی ایران بیاثر خواهد بود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی در ادامه یاد آورشد: صنعت هوایی به دلیل عدم حمایتهای دولت جزو محرومترین صنایع در کشور است.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، آیتالله محمدرضا مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در مراسم عمامهگزاری جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) که در مسجد این دانشگاه برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: عیدالله الاکبر بسیار اهمیت دارد و از افتخارات ما شیعیان است که به این عید بزرگ احترام میگذاریم.
وی افزود: همانطور که مرحوم علامه امینی میفرماید، عید غدیر خم همیشه برای مسلمانان و طرفداران اهل بیت عید بزرگی بوده البته گاهی به صورت علنی و گاهی به صورت پنهانی شیعیان این عید را بزرگ میشمرند و مخصوصاً برای سادات احترام زیادی قائل شده و به دیدار آنها میروند.
آیتالله مهدوی کنی خاطرنشان کرد: تا آنجایی که یادم هست سادات نیز در حدّ خود سور و عیدی میدهند. عید غدیر خم روز بزرگی است که باید قدر آن را دانست و جوانان روزه این روز را ترک نکنند و از این برکات استفاده کنند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: واقعیتهای عالم وجود و ارتباط با عالم ولایت و ملکوت با زبان و وصف نمیگنجد. عالم ولایت متصل به ولایتالله است و کسانی که به چیزی دست پیدا کردند از همین ایام و شبها و روزها دریافت کردهاند و به احترام این روزهای بزرگ کارهایی انجام دادهاند.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه بحث لباس روحانیت مسئله مهمی است، گفت: خداوند فرمودند در این روز کفار از دین شما مأیوس شد. یعنی کافران و معاندان اسلام که با از دنیا رفتن پیامبر امید داشتند در مسائل دخالت و دسیسه کنند، در روز غدیر خم مأیوس شدند.
وی افزود: پیامبر اکرم (ص) نظامسازی کرد. یعنی اصل ولایت و حکومت اسلامی برای پیامبر اصل بود و نه تنها به بیان اسلام پرداخت بلکه رسالت آن را نیز مدنظر داشت.
آیتالله مهدوی کنی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند، حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و برخی اشکالاتی که موجود بود را امام(ره) قبول داشت اما تاکید داشت که نباید این اشکالات موجب شود اصل نظام زیر سؤال برود.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اگر اصل نظام زیر سؤال رفت فروع آن نیز حذف میشود، اظهار داشت: اکنون نیز سخن ما این است با امام(ره) در چند روزی که به عمرشان باقی بود، همه را دعوت کردند و فرمودند این انقلاب راه خود را باز کرده و روی غلطک افتاده است. دشمن نیز نمیتواند کاری صورت دهد. البته میتواند کارهای ایضایی بکند و همیشه در نظامهای مختلف این امر بوده اما نباید فکر کنید که جاده صاف صاف است و مشکلی وجود ندارد.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در ادامه گفت: امام(ره) فرمودند که این انقلاب راه خود را باز کرده است اما به شرطها و شروطها و من هم اکنون به دوستان انقلابی خود و همه کسانی که میگویند انقلابی و اصولگرا هستیم این مطالب را مطرح میکنم.
آیتالله مهدوی کنی اظهار داشت: اصولگرایان در اصطلاح فعلی یعنی کسانی هستند که اساس انقلاب را قبول دارند، اما معنای اصولگرایی در غرب مفهوم خوبی ندارد و به معنای انسانهای متعصب، خشک و بنیادگرا هستند.
وی با بیان اینکه باید اصل را حفظ کرد و اصل یعنی اصول واقعی که معنای این انقلاب بوده است، خاطرنشان کرد: ممکن است اختلاف سلیقههایی داشته باشیم که طبیعی است و این مسئله را متعدد مطرح کردم و در قرآن کریم بیان نشده که دعوا و اختلاف داشته باشیم.
رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اختلاف نظر طبیعی است و بنابراین ما اصولگرایان که امام، رهبری، قانون اساسی، انقلاب و جهادی را که در راه انقلاب باشد، قبول داریم ممکن است اختلاف سلیقههایی در کیفیت پیاده شدن و انتخاب افراد داشته باشیم.
وی در ادامه تاکید کرد: بیایید با هم باشیم و برای آخرین بار به دوستانی که به اسامی مختلف در مقابل کمیته ۸+۷ (جبهه متحد اصولگرایان) قرار گرفتهاند نصیحت میکنم که برادران بیایید و ما شما را قبول داریم.
وی با حالت مزاح و تبسم گفت: ما شما را قبول داریم اما شما ما را قبول ندارید!!! بیخود قبول ندارید!!! در این هنگام حاضران در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) نیز خندیدند.
آیتالله مهدوی کنی گفت: این قبول نداشتن به ضرر است و دشمن سوءاستفاده میکند. باید نشست و برخی از اختلافات را با صحبت حل کرد. در این مقطع این جداییها حتی به حسن نیت هم که باشد، خوب نیست و دشمن از آن سوءاستفاده میکند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بنابراین خوب است که با هم باشیم، بنده هم علما و هم مجلسیها و غیر مجلسیها را که انقلاب را قبول دارند، دعوت میکنم که با هم باشند چون جداییها موجب میشود، دشمنان از آب گلآلود سوءاستفاده کنند.
وی افزود: برخی سایتها از قول بنده و دیگران چیزهایی مینویسند که دعوای مغلوبه ایجاد میکند و این دعواها نباید مغلوبه شود.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: من در روز عید غدیر خم و درحالی که سنم حدود ۱۴ یا ۱۵ سال بود معمم شدم و اکنون ۶۴ سال از آن روز میگذرد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری باز هم به مزاح تصریح کرد: در طول این ۴۶ یا ۶۵ سال در این مسیر بودم و الحمدالله راهمان درست بوده و آدم خوبی هم بودم که در این حین حاضران نیز در مجلس خندیدند.
آیتالله مهدوی کنی با بیان اینکه در مسیر روحانیت و به تصدیق دوست و دشمن آدم بسیار خوبی بودم، خاطرنشان کرد: در مدرسه مرحوم آیتالله برهان و امام باقر(ع) حضور داشتم و با دوستانی از جمله آیتالله خوشوقت در این مدارس درس خواندم. بسیاری از دوستانم مرحوم شدند اما من زیادی ماندهام!
وی افزود:به شما جوانان و به کسانی که بیشتر انقلابی و یا کمتر انقلابی هستند، وصیت میکنم که ترا به حضرت عباس(ع) اختلافات را کنار بگذارید، چون اختلافات مضر است. این اختلافات حتی با حسن نیت هم که باشد خوب نیست مخصوصا در این مقطع از انقلاب هرچه با هم نزدیکتر باشیم بهتر است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه لباس روحانیت، لباس تقواست، خاطرنشان کرد: منظورم این نیست که لباسهای دیگر لباس تقوا نیست اما لباس روحانیت در میان علمای دینی به عنوان لباس تقوا شمرده میشود.
وی در ادامه گفت: به جوانانی که معمم میشوند دو توصیه دارم، اول اینکه روحانیت آثار و نمودهایی دارد که باید در عمل، گفتار و رفتار نشان داده شود و دوم اینکه روحانیت نیاز به علم و ملایی دارد.
آیتالله مهدوی کنی تصریح کرد: ملایی با عمامه گذاشتن کفایت نمیکند. روحانی باید ادبیات خوبی داشته باشد، با تفسیر قرآن و روایات در ارتباط باشد و با فکر، اصول و تاریخ اسلام آشنا باشد. والا همینکه عمامه بر سر بگذارد کافی نیست.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: در زمانی که جوان بودم، روحانی کم بود و اصلا طلبه در تهران پیدا نمیشد. رژیم پهلوی مدرسه مروی را گرفته بود و آنجا را به هنرستان تبدیل کرده بود.
وی در ادامه گفت: برای اینکه در شب عید کمی بخندید این مطلب را مطرح میکنم که در شب اول که میخواستم معمم شوم ۱۵ ساله و کوچک بودم و مجبور شدم لباس روحانیت آیتالله برهان را بپوشم چون وی قد کوتاهی داشت.
آیتالله مهدوی کنی تصریح کرد: آیتالله برهان لباس خود را به من عاریه داد و من فقط یک عمامه خریدم. پس از اینکه مراسم عمامهگذاری به پایان رسید و با اتوبوس به منزل باز میگشتم همه به من میگفتند آخوند کوچولو که در این حین حاضران خندیدند.
وی افزود: مردم روحانیت را مسخره نمیکردند بلکه خوشحال شده بودند که کسی در این سن کم روحانی و معمم شده است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اکنون توصیه نمیکنم همه معمم شوند اما به شما جوانان میگویم که خوب درس بخوانید و اگر هم کسی علاقه داشت لباس روحانیت بپوشد.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: لباس روحانیت هم در دنیا و هم در آخرت محترم است. البته عدهای ممکن است بر ما صلوات بفرستند و عدهای هم فحش دهند.
وی افزود: اگر یک روحانی خوب باشیم میتوانیم به مردم، دین، امام زمان(عج) و دنیا خدمت کنیم و روحانی میتواند مشعلی باشد که هزاران نفر از آن استفاده کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی ما معمم شدیم، استادمان گفت خداوند شما را از شرّ این لباس محفوظ بدارد. لباس روحانیت در عین حال که خیر دارد شرّ هم دارد.
آیتالله مهدوی کنی خطاب به دانشجویانی که معمم میشدند، گفت: قدر این لباس را بدانید و مطمئن باشید با پوشیدن این لباس مسئولیت شما بیشتر شده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر