کتاب «سفیر ۷ هزار روزه» مربوط به خاطرات سیدتقی درچهای از مبارزان نهضت انقلاب در سالهای قبل از انقلاب است که در آن شرح مبارزان و نامههای امام خمینی (ره) به علما و مبارزان و برعکس ارایه شده است.
سیدتقی موسوی درچهای راوی این کتاب از هفده سالگی یعنی از سال ۱۳۳۶ تا پیروزی انقلاب اسلامی نامههای امام خمینی (ره) به علما، مبارزان و برعکس را منتقل میکرد. وی به عنوان معتمد امام، علما و مبارزان انقلاب مطرح بود.
در بخشی از این کتاب مفصل و خواندنی که همراه با اسنادی از ساواک و تصاویری از روزهای ابتدایی انقلاب منتشر شده، میخوانیم:
«بلیط اتوبوس گرفتیم که از مشهد به تهران بیاییم؛ آقای کروبی هم که مدتی در مشهد مخفی بود، تصمیم گرفت با ما بیاید. در ساکهایمان اعلامیه جاسازی کرده بودیم ولی دلهره داشتیم که به خاطر آقای کروبی که تحت تعقیب بود، دست نیروهای ساواک نیافتیم... از طرفی همه سابقه زندان داشتیم و بعد از یک سووال و جواب، لو میرفتیم و... سوار اتوبوس که شدم عمامه را برداشتم، آقای مصطفوی هم که عمامه نداشت، از آقای کروبی خواستم که عمامه را بردارد و هر سه شخصی شویم و شک ماموران کمتر شود اما قبول نکرد و تقیدش به لباس روحانیت برای ما خیلی جالب بود. معتقد بود روحانی در هر شرایطی باید لباس را به تن داشته باشد... بالاخره سفر به خیر گذشت و به تهران رسیدیم. آقای کروبی مدتی در منزل مخفی شد ولی این کار عملا امکان نداشت که ایشان خود را در خانه زندانی کند بعلاوه اینکه میخواست به مبارزات خود ادامه دهد. به فکر افتادم که ایشان را به مدرسه بیاورم. عزل و نصبهای مدرسه سجادی دست من بود و سعی میکردم افراد متعهد و شایسته و متدین را انتخاب کنم.
سازمان امنیت اما روی ایشان حساسیت زیادی داشت. قرار شد مثل خودم با اسم مستعار در مدرسه حاضر شود و قرار شد آقای کروبی با نام اسلامی وارد مدرسه شود و به این ترتیب با نام مهدی اسلامی در مدرسه مشغول تعلیم و تربیت بچهها شد...
در دوران اشتغال در مدرسه سجادی، به مشکلاتی برخوردم؛ طبق ابلاغیه وزارت فرهنگ، بچهها هنگام صبحگاه موظف به خواندن دعا برای والدین، معلمین، مملکت و در پایان برای شاه بودند. این امر برای من گران آمد اگر هم نمیخواندند مغایر مقررات و خواندنش هم معضلی برای ما بود... با دوستان و از جمله آقای کروبی مشورت کردم و قرار شد دعای الهی عظم البلاء و برح الخفا را بخوانیم و اگر کسی به ما ایراد میگرفت میگفتیم با الفاظ عربی بهتر است وانگهی در مفاتیح ذکر شده و ما برای اینکه زودتر به اجابت برسد و جالبتر هم باشد مقید هستیم عربی بخوانیم... چند روز بعد چند بازرس وارد مدرسه شدند.
بعد از مختصری بحث، گفتند اگر میخواهید آن دعا را بخوانید مانعی ندارد اما اول دعایی که از طرف وزارت فرهنگ برای شما ابلاغ شده را بخوانید، بعد... قبول کردم اما اجرا نکردم. چند روز بعد نامهای به مدرسه رسید مبنی بر اینکه راس ساعت ۹ صبح خودم را به اداره سازمان امنیت واقع در خیابان شیر و خورشید (هلال احمر) شهر ری معرفی کنم...»
بنابراین گزارش، قبل از ثبت این خاطرات ایشان بخشهایی از خاطرات خود را در محافل مختلف بیان کرده بودند، ولی به صورت مدون نبود تا اینکه در دورانی که او سرطان داشت خاطراتشان توسط دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری ثبت و ضبط شد. کتاب «سفیر ۷هزار روزه» با تدوین حسین روحانی صدر در ۷۰۸ صفحه با قیمت ۱۲۹۰۰ تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.
منبع: خبرآنلاین
مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست امروز خود، موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان در لایحه ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد را نهایی کرد.
بررسی موارد اصلاحی دیگری از لایحه ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد مصوبه مجلس شورای اسلامی که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته، در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری شد و با تعیین تکلیف موارد اختلافی باقیمانده، کار آن پایان یافت.
در این جلسه علاوه بر اکثریت اعضا، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، معاون اقتصادی وزارت اطلاعات، رئیس سازمان حسابرسی و برخی مسئولان مربوطه حضور داشتند.
در نشست امروز مجمع، پس از بحث و بررسی اعضا و مدعوین ذیربط، موارد ذیل به تصویب رسید:
ماده پنج قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد: محرومیتهای موضوع این قانون و اشخاص مشمول محرومیت، اعم از حقیقی و یا حقوقی به قرار زیر است:
الف) محرومیتها:
1- شرکت در مناقصهها و مزایدهها با انجام معامله یا انعقاد با دستگاههای موضوع بندهای الف، ب و ج ماده (2) این قانون با نصاب معاملات بزرگ مذکور در قانون برگزاری مناقصات
2- دریافت تسهیلات مالی و اعتباری از دستگاههای موضوع بندهای الف، ب و ج ماده (2) این قانون
3- تأسیس شرکت تجاری، مؤسسه غیرتجاری و عضویت در هیئت مدیره و مدیریت و بازرسی هر نوع شرکت یا مؤسسه
4- دریافت یا استفاده از کارت بازرگانی
5- اخذ موافقتنامه اصولی و یا مجوز واردات و صادرات
6- عضویت در ارکان مدیریتی و نظارتی در تشكّلهای حرفهای، صنفی و شوراها
7- عضویت در هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری، انتظامی و انتصاب به مشاغل مدیریتی.
ب) اشخاص مشمول محرومیت و میزان محرومیت آنان:
1- اشخاصی که به قصد فرار از پرداخت حقوق عمومی و یا دولتی مرتکب اعمال زیر میشوند، متناسب با نوع تخلف عمدی به 2 تا 5 سال محرومیت به شرح زیر محکوم میشوند:
1-1- ارائه متقلبانه اسناد، صورتهای مالی اظهارنامههای مالی و مالیاتی به مراجع رسمی ذیربط، به یکی از محرومیتهای مندرج در بندهای (1)، (2) و (3) قسمت اول این ماده و یا هر سه آنها
1-2- ثبتنکردن معاملاتی که ثبت آنها در دفاتر قانونی بنگاه اقتصادی، بر اساس مقررات الزامی است یا ثبت معاملاتی غیر واقعی به یکی از محرومیتهای مندرج در بندهای (1)، (2) و (6) قسمت اول این ماده یا جمع دو یا هر سه آنها
1-3 - ثبت هزینهها و دیون واهی یا ثبت هزینهها و دیون با شناسههای اشخاص غیرمرتبط یا غیرواقعی در دفاتر قانونی بنگاه به یکی از محرومیتهای مذکور در بندهای (1)، (2) و (5) قسمت اول این ماده و یا جمع دو یا هر سه آنها
1-4- ارائهنکردن اسناد حسابداری به مراجع قانونی یا امحای آنها قبل از زمان پیشبینی شده در مقررات به یکی از محرومیتهای مندرج در بندهای (3) و (6) قسمت اول این ماده یا هر دو آنها
1-5- استفاده از تسهیلات بانکی و امتیازات دولتی در غیر محل مجاز مربوط به یکی از محرومیتهای مندرج در بندهای (1)، (2)، (4) و (6) قسمت اول این ماده یا جمع دو یا بیشتر آنها
1-6- استنکاف از پرداخت بدهی معوق مالیاتی یا عوارض قطعی قانونی در صورت تمکن مالی و نداشتن عذر موجه، به یکی از محرومیتهای مندرج در بندهای (1)، (2)، (3) و (4) قسمت اول این ماده یا جمع دو یا بیشتر آنها
تبصره 1- اگر مرتکب، از کارکنان دستگاههای موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری باشد، به محرومیت مندرج در بند (7) نیز محکوم میشود
تبصره 2- حد نصاب مالی موارد مذکور برای اعمال محرومیت به تنهایی یا مجموعاً معادل ۱۰ برابر نصاب معاملات بزرگ یا بیشتر موضوع قانون برگزاری مناقصات در هر سال مالی است.
2- محکومان به مجازاتهای قطعی زیر، در جرایم مالی عمدی تصریح شده در این قانون، به مدت 3 سال از تاریخ قطعیت رأی مشمول کلیه محرومیتهای مندرج در بند الف این ماده میشوند؛ مشروط بر اینکه در حکم قطعی دادگاه به محرومیتهای موضوع این قانون محکوم نشده باشند:
2-1- دو سال حبس و یا بیشتر
2-2- جزای نقدی به میزان ۱۰ برابر نصاب معاملات بزرگ یا بیشتر، موضوع قانون برگزاری مناقصات
2-3- محکومان به مجازات قطعی دو بار یا بیشتر که مجموع مجازات آنان از بندهای 2-1 و یا 2-2 بیشتر باشد.
ماده 6 این قانون: هیئتی مرکب از یک نفر قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارات اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون ایران تشکیل میشود تا پس از رسیدگی و تشخیص موارد مطروحه درباره افراد مشمول ماده (5)، گزارش مستدل و مستند خود را از طریق دبیرخانه برای رسیدگی به قوه قضائیه پیشنهاد و در غیر این صورت پرونده را مختومه نماید.
قوه قضائیه موظف است در دادگاهی مرکب از سه نفر قاضی که توسط رئیس قوه قضائیه انتخاب میشوند، با رعایت اصول آئین دادرسی به گزارشهای هیئت مذکور رسیدگی کند و حکم صادره از این دادگاه نیز، قطعی است.
تبصره 1- اگر متخلف برای تأمین حقوق دولتی یا عمومی و یا حسن جریان امور، اقدامات مؤثری کرده باشد، دادگاه چه درباره موضوع تصمیمگیری کرده باشد یا پرونده مفتوح باشد، میتواند مدت محرومیت را به حداقل یک سال کاهش دهد؛ اگر متهم از مراجع قضایی حکم برائت یا منع تعقیب دریافت کند، دبیرخانه برای رفع محرومیت اقدام میکند
تبصره 2- اگر شخص، مرتکب چند مورد از تخلفات موضوع ماده (5) شده باشد، با توجه به نوع تخلفات، شخصیت مرتکب و اوضاع و احوال قضیه، به دو یا چند مجازات مذکور در بند (الف) ماده 5 محکوم میشود و در هر صورت مجازات بیش از ۵ سال محرومیت نخواهد بود
تبصره 3- دستگاههای نظارتی، بازرسان قانونی شرکتها و مؤسسات و وزارت امور اقتصادی و دارایی، موظفند تخلفات را به هیئت مذکور در صدر ماده اعلام کنند
تبصره 4- هیئت میتواند شعب متعدد با ترکیب مشابه صدر ماده 6 داشته باشد؛ تعداد، محل تشکیل هیئت، طرز تشکیل، اجرای تصمیمات مربوط به درج نام اشخاص در فهرست محرومیت و یا خروج نام آنان و نیز نحوه دسترسی و سایر امور اجرایی، به موجب آئیننامهای خواهد بود که ظرف مدت ۳ ماه توسط سازمان بازرسی کل کشور با همکاری سایر دستگاههای مذکور در ماده تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه میرسد
تبصره 5- اعمال محرومیتهای مذکور در ماده 5 این قانون مانع رسیدگی به تخلفات اداری و جرائم ارتکابی مرتکبین در مراجع ذیصلاح نخواهد بود و دستگاههای ذیربط نیز موظفند طبق مقررات موضوعات مربوط به تأمین حقوق دستگاه خود را به نحو مؤثر و بدون وقفه پیگیری کنند
تبصره 6- دبیرخانه و بانک اطلاعات مربوط، موضوع پایگاه اطلاعاتی فهرست محرومیت در محل سازمان بازرسی کل کشور تشکیل میشود.
ماده 28- شورای دستگاههای نظارتی موضوع ماده (221) قانون برنامه برنامه پنجم توسعه، موظف به اقدامات زیر است:
الف) تهیه شاخصهای اندازهگیری میزان سلامت اداری در دستگاههای موضوع بندهای الف، ج و د ماده (2) و اعلام عمومی آنها
ب) اندازهگیری میزان سلامت اداری به صورت کلی و موردی و اعلام نتیجه بررسی به مسئولان و مردم حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد
ج) بررسی اقدامات دستگاههای مشمول قانون از راه تهیه گزارش درباره عملکرد و اجرای برنامههای پیشگیرانه و مقابله با فساد، اعلام قوتها و ضعفها و ارائه پیشنهاد به دستگاههای مسئول.
تبصره: آئیننامه اجرایی این ماده، ظرف 3 ماه از ابلاغ این قانون توسط شورا تهیه و به تصویب سران قوا میرسد.
عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جبهه پایداری فقط به خاطر وجهه جمهوری اسلامی از رییس جمهور حمایت میکند و اگر نه در مجموع ما انتقادات زیادی به احمدینژاد داریم.
سید علی بزرگواری افزود: جبهه پایداری یعنی مجموعه تشکلها و جمعیتهایی که احمدینژاد را در دور نهم و دهم حمایت کردند.
نماینده کهکیلویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افرادی که در جبهه پایداری فعالیت میکنند مجموع اصولگرایان و افراد رایحه خوش خدمت هستند که از احمدینژاد حمایت میکنند.
وی افزود: درست است که مجموعه جبهه پایداری از احمدینژاد حمایت میکند، اما رییس جمهور نیز باید بداند که چون رهبری به دولت عنایت دارد ما از دولت حمایت میکنیم.
بزرگواری همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از دلایلی که ما از دولت حمایت میکنیم، فقط به خاطر مسائل قانونی و وجهه جمهوری اسلامی است.
وی همچنین با اعلام این مطلب که جبهه پایداری با تمام حمایتهایش به دولت انتقاد نیز دارد، تصریح کرد: ما حامی دولت هستیم اما به دولت انتقاد هم داریم، یکی از انتقادات ما به دولت این است که دولت خط و مشی خود را در مورد جریان انحرافی مشخص نمیکند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین در پایان در خصوص ارائه لیست برای انتخات آتی مجلس گفت: هر تشکیلاتی که بین مردم پایگاه دارد چه ایرادی دارد که لیست جداگانه ارائه کند.
چهار روزنامه نگار و فعال رسانه ای که سه هفته پیش بازداشت شده بودند، امروز آزاد شدند.
به گزارش منابع خبری جرس از تهران، مهدی افشار نیک، علی اکرمی، محمد حیدری، و محسن حکیمی که روز 13 مهر بازداشت شده بودند، امروز آزاد شدند.
نهاد بازداشت کننده ی آنان، محل بازداشت، و اتهام آنان هنوز معلوم نیست.
ماموران امنیتی 13 مهرماه به منزل مهدی افشار نیک رفته و پس از بازرسی و تفتیش یک ساعته منزل وی، او را بازداشت کردند. علی اکرمی نیز در برنامه ای هم زمان از سوی ماموران بازداشت شد.
مهدی افشار نیک از روزنامه نگاران حوزه انرژی در رسانه های ایران است و پیش از بازداشت در روزنامه " اعتماد" نویسنده ستونی ثابت درباره تاریخچه صنعت نفت ایران بود.
علی اکرمی نیز علاوه بر فعالیت مطبوعاتی در روزنامه های اصلاح طلب، در نهضت آزادی ایران عضویت داشت.
محمد حیدری، از روزنامه نگاران باسابقه و فعال ملی مذهبی نیز در این روز بازداشت شد.
محمد حیدری همکار روزنامه هایی چون «خرداد» ، «فتح»، «یاس نو»، «وقایع اتفاقیه»، «نوروز»، «شرق» و بسیاری دیگر از روزنامه های اصلاح طلب بود.
حیدری از همکاران بنیاد دکتر علی شریعتی است.
محسن حکیمی نیز از فعالان رسانه ای و صاحب نظر در عرصه تبلیغات و ارتباطات، و نزدیک به نهضت آزادی ایران است. او نیز در این روز بازداشت شده بود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر