كانادا مي گويد كه "عميقا نگران" گزارش هايي حاكي از صدور حكم اعدام براي سعيد ملك پور، يك كانادايي متولد ايران، به جرم طراحي وبسايت هاي پورنوگرافي است.
گزارش ها حاكيست كه سعيد ملك پور، 35 ساله، به جرم طراحي و گرداندن سايت هايي كه دولت ايران "مستهجن" مي خواند بازداشت و روز شنبه به اعدام محكوم شد.
او از سال 2008 (مهر 1387) در ايران تحت بازداشت بوده است.
يك سخنگوي لارنس كانون وزير خارجه كانادا گفت: "كانادا عميقا نگران بي اعتنايي فاحش مقام هاي ايراني به حقوق مردم ايران است."
او افزود: "به نظر مي رسد كه اين يك مورد ديگر از صدور حكم اعدام براي كسي در ايران در پي يك فرآيند شديدا سوال برانگيز باشد. ما همچنان از ايران مي خواهيم به تعهدات داخلي و بين المللي اش احترام بگذارد و از عادلانه و صحيح بودن رويه قضايي براي همه شهروندان و ديگران اطمينان حاصل كند."
تبليغ عليه نظام از طريق مديريت سايت هاي مستهجن، توهين به مقدسات، توهين به رهبري، توهين به رئيس جمهور، ارتباط با گروه هاي معاند نظام، و فساد في الارض از جمله اتهاماتي است كه به سعيد ملك پور وارد شده است.
گروهي از هواداران آقاي ملك پور كه كمپيني براي آزادي او به راه انداخته اند مي گويند كه او به عنوان يك طراح وبسايت كار مي كرد و يك برنامه نرم افزاري براي آپلود كردن عكس در وبسايت ها نوشته بود.
به گفته آنها اين نرم افزار بدون آگاهي آقاي ملك پور براي ايجاد يك وبسايت پرونوگرافي به كار گرفته شد.
فاطمه افتخاري همسر آقاي ملك پور اين اتهامات را رد كرده و گفته است كه تنها مستندات ارائه شده به دادگاه اعترافاتي است كه همسر او "تحت شكنجه و فشار و تهديد عليه خود و خانواده اش انجام داده است" و اينكه همسرش را در زندان اوين ملاقات كرده و آثار شكنجه بر بدن او كاملا واضح بوده است.
خانم افتخاري اخيرا در نامه اي به رئيس قوه قضاييه ايران نسبت به صدور حكم اعدام براي او ابراز نگراني كرده بود.
او گفت كه شوهرش 12 ماه از حبس را در سلول انفرادي گذرانده و افزود كه حتي اجازه نداشته است پرونده اش را بخواند تا بتواند از خود دفاع كند، يا حتي اجازه ملاقات مستمر با وكيل را نداشته است.
خانم افتخاري نوشت كه اتهامات همسرش كه در جريان يك دادگاه 15 دقيقه اي مطرح شده بود "خلاف واقع" است و نادرستي آن را به راحتي مي توان با حضور يك متخصص علوم كامپيوتر در دادگاه ثابت كرد.
سعيد ملك پور در سال 2004 به كانادا مهاجرت كرد اما در سال 2008 در جريان سفري به ايران براي ديدن پدرش بازداشت شد.
اكنون بیش از یك ماه است كه تلویزیونهای عراق تصاویری از كلیسای جامع بغداد و خانه ها و ساختمانهای متعلق به مسیحیان را نشان میدهند كه در اثر حملات القاعده و انفجارهای شدید ویران شده اند و تالابهای خون در آنها به راه افتاده است
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرگزاریها ، همه مسیحیان جهان در بعد از ظهر یكشنبه ۹ آبان ماه با شنیدن خبر حمله افراد مهاجم مسلح وابسته گروه القاعده به كلیسای كاتولیك بغداد واقع در محله الكراده آن شهر، شوكه شدند . در آن ساعت حدود یكصد نفر در آن مكان مشغول عبادت و نیایش خداوند بودند . مهاجمان این افراد را به گروگان گرفتند و به وسیله تلفنهای همراه با مقامات دولتی تماس برقرار نموده ، خواهان آزادی زندانیان القاعده در عراق و چند خواسته نامشروع ریز ودرشت دیگر شدند .
ماموران امنیتی عراق پس از بی نتیجه ماندن مذاكرات بی درنگ تصمیم حمله به این مكان را اتخاذ و اجرا نمودند و در طی یك عملیات بسیار سنگین به آنجا حمله ور شدند . مهاجمان وقتی قافیه را تنگ دیدند درحالیكه آیاتی از قرآن را زیر لبان خود زمزمه میكردند و شعارهای اسلامی سر داده بودند به میان زنان و مردان و كودكان مسیحی كه در صحن كلیسا به زور اسلحه گرد آورده بودند پریدند و كمربندهای انفجاری خود را در میان آنان منفجر نمودند . ۵۲ نفر در دم كشته شدند و همین تعدا د نیز به شدت زخمی شدند كه بعدا چند نفر آنها نیز به جمع كشتگان اضافه گردیدند .
جالب توجه است نه تنها مقامات عراقی بلكه مقامات آمریكائی و غربی نیز فقط با ابراز تاسف كوتاهی از كنار این ماجرا گذشتند . نه تنها دولتیان بلكه مدافعان حقوق بشر كه آنقدر برای قتل زنان و كودكان غزه به حق سر و صدا راه انداخته بودند نیز چندان ماجرا را در خور اهمیت ندیدند .
شاید به علت همین بی اعتنائی بود كه كمتر از ۲ هفته از آن ماجرا نگذشته ، در حالیكه هنوز ماموران بهداشت بغدادی مشغول پاك كردن گوشت و خون مردم بی پناه مسیحی از در و دیوار كلیسای مورد هجوم بودند ، روز چهارشنبه ۱۹ آبان دست كم ۱۱حمله با خمپاره و بمبهای قوی در محله های مسیحی نشین اصلی بغداد روی داد . این انفجارها در ۳ محله مسیحی نشین اصلی بغداد بخصوص در خیابان الغدیر و كمپ سارا در شرق رود دجله در بین ساعات ۶ تا ۸ صبح روی دادند و منجر به قتل حداقل ۶ نفر و مجروح شدن حدود سی نفر شدند . تعدادی زیادی از خانه های مسیحیان طی این حملات ویران شد و به چند مغازه و اماكن عمومی هم آسیب كلی رسید .
اكنون بیش از یك ماه است كه تلویزیونهای عراق تصاویری از كلیسای جامع بغداد و خانه ها و ساختمانهای متعلق به مسیحیان را نشان میدهند كه در اثر حملات القاعده و انفجارهای شدید ویران شده اند و تالابهای خون در آنها به راه افتاده است . آگاهان میگویند این حملات با حملات كلیسای جامع در دوهفته قبل از آن بطور آشكاری مرتبط بوده است . پس از این حملات نیز بی اعتنائی جوامع حقوق بشر باز ادامه یافت . نه كاروان امدادی از تركیه اعزام شد و نه سازمان ملل گروه حقیقت یابی تشكیل داد كه بفهمد واقعا چرا مسئولان امنیتی عراق اینگونه نسبت به حفظ جان شهروندان مسیحی آن كشور بی تفاوت عمل میكنند .
حدود نیمی از جمعیت یك میلیونی مسیحیان عراقی كه بیشتر آنها كلدانی هستند واز قرن یكم میلادی در آنجا زندگی میكنند ، پس از سقوط صدام حسین دیكتاتور سابق عراق از آن كشور خارج شده اند . حملات به كلیساهای مسیحی عراق از سال ۲۰۰۴ میلادی به طور حساب شده و با برنامه ریزی انجام میشود و ادامه دارد . در آن سال ۵ كلیسا در عراق منفجر و سه سال بعد در سال ۲۰۰۸ اسقف اعظم كلدانی ها ی موصل ربوده شد و به قتل رسید. تخمین زده میشود كه اكنون فقط بین۵۰۰ تا ۶۰۰هزار مسیحی در عراق باقی مانده اند . مسیحیان كلدانی كاتولیك و مستقل از كلیسای رم هستند اما اقتدار و اختیارات مذهبی پاپ را به رسمیت میشناسند .
در پی محكومیت شدید حملات به مسیحیان كاتولیك عراق توسط واتیكان روز جمعه ۱۴ آبان كاروانی مركب از ۲۶ نفر از مجروحان وخیم حادثه گروگانگیری كلیسای بغداد در فرودگاه رم پایتخت ایتالیا از هواپیما پیاده شدند تا در بیمارستانهای آن شهر مورد درمان قرار گیرند . مقامات رسمی ایتالیا و نمایندگان پاپ از آنها در فرودگاه رم استقبال كردند .
در حالیكه اسقف آتاناسیوس داوود بلندپایه ترین روحانی مسیحی عراقی بریتانیا در كلیسای ارتدكس سریانی لندن ضمن انتقاد از عملكرد ضعیف نیروهای امنیتی عراق و قساوت تروریستهای القاعده ، از مسیحیان عراق خواست تا آن كشور را ترك كنند ، در عراق رهبران سیاسی و مسیحی از مسیحیان آن كشور خواسته اند كه این كشور را كه برای دوهزار سال سرزمین آبا و اجدادی آنها بوده است ترك نكنند . رئیس منطقه آزاد كردستان عراق آقای مسعود بارزانی از مسیحیان عراق دعوت كرده است كه برای داشتن یك زندگی امن به شهرهای شمال عراق مهاجرت كنند . كاری كه در عمل از مدتی قبل بین باقیمانده مسیحیان عراق رواج یافته است .
القاعده و تندروهای عراقی مسیحیان آن كشور را " صلیبیون " خطاب میكنند و میگویند آنها همدست آمریكائیان و صیهونیستها هستند . آگاهان معتقدند حملات القاعده و بی اعتنائی نیروهای امنیتی بیشتر شیعه عراق برای حفظ جان مسیحیان كه نه نماینده ای در پارلمان آن كشور دارند و نه هیچ چتر امنیتی و حفاظتی در بالای سرخود ، بخشی از برنامه بزرگ تندروهای مسلمان برای ایجاد خاورمیانه عاری از مسیحیان و پاكسازی مذهبی آنجاست . آنچه در چند هفته گذشته در عراق روی داد نشان دهنده یك جهش عمده در خشونت هدفمند علیه جوامع مسیحی در خاورمیانه است .
خشونت علیه مسیحیان در عراق همچنان ادامه دارد . در روز ۲ آذرماه جاری (۲۳ نوامبر) رادیو صدای آلمان گزارش داد در شهر موصل عراق مردان مسلح با نفوذ به خانهی یک زن مسیحی او را به ضرب گلوله به قتل رساندند. پیشتر در همین شهر دو مرد مسیحی دیگر کشته شده بودند. وزاری خارجهی اتحادیهی اروپا در بیانیهای مشترک ترور اقلیتها در عراق را محکوم کردند.
به مناسبت نخستین شب جهانی کتاب، یک میلیون کتاب رایگان در بریتانیا و ایرلند توزیع می شود.
داوطلبانی که کتاب مورد علاقه خود را در وبسایت شب جهانی کتاب انتخاب کنند، روز پنجم مارس ۲۰۱۱، نفری ۴۸ نسخه کتاب هدیه می گیرند تا به هر که بخواهند هدیه بدهند.
داوطلبان، از میان ۲۵ عنوان که اعضای هیئت داوران شب جهانی کتاب انتخاب کرده اند، عنوان مورد علاقه خود را سفارش می دهند. از هر عنوان کتاب، ۴۰ هزار نسخه چاپ خواهد شد.
در این فهرست ۲۵ تایی، کتاب هایی از جان لو کاره، تونی موریسون و گزیده اشعار شیموس هینی دیده می شود.
عشق سال های وبا نوشته گابریل گارسیا مارکز، قاتل کور نوشته مارگارت اتوود، یک زندگی شبیه زندگی بقیه آدم ها نوشته آلن بنت، حادثه عجیب سگ در شب نوشته مارک هدن، و زندگی پی نوشته یان مارتل از جمله کتاب های این فهرست اند.
داوطلبان تا روز چهارم ژانویه فرصت دارند که کتاب مورد نظر خود را در سایت سفارش بدهند.
از آنها دعوت خواهند شد تا در مهمانی ها و جشن های شب جهانی کتاب شرکت کنند.
انتشارات پنگوئن، فابر، اسکولاستیک، بلومزبری و پیکادور از جمله ناشران حامی این برنامه اند.
در میان افرادی که از برنامه اهدای یک میلیون جلد کتاب حمایت کرده اند، نام دیمون البارن (خواننده و ترانه سرا)، دمین هرست (هنرمند و کلکسیونر)، تریسی شوالیه (نویسنده)، نیک کیو (خواننده و نویسنده) و جی کی رولینگ (نویسنده مجموعه هری پاتر) دیده می شود.
داوطلب ها چگونه انتخاب می شوند؟از هر داوطلب خواسته می شود در ۱۰۰ کلمه دلیل علاقمندی به کتاب مورد نظرش را بنویسد.
اگر یک عنوان با استقبال بیش از حدی روبه رو شود، از درخواست کنندگان بعدی خواسته می شود کتاب دیگری را انتخاب کنند.
این درخواست ها برای ناشران مربوطه فرستاده می شود. ناشران از میان ۲۰ هزار داوطلب، ۸۰۰ نفر را انتخاب می کنند، و معیار انتخابشان بیشتر "توزیع عادلانه جغرافیایی" خواهد بود.
به این ۸۰۰ نفر ، ۴۸ نسخه هدیه می شود که با احتساب ۲۵ عنوان، مجموعا ۹۶۰هزار نسخه خواهد شد.
برگزارکنندگان شب جهانی کتاب، ۴۰ هزار نسخه باقیمانده را به کسانی خواهند بخشید که دسترسی آنان را به ادبیات، محدود می بینند.
از داوطلبان خواسته می شود بعد از دریافت ۴۸ جلد کتاب خود، از کسانی که کتاب ها را به آنها هدیه می دهند بخواهند که پس از مطالعه، آنها را به کسان دیگری ببخشند.
ویل گمپرتز، ادیتور هنری بی بی سی، در وبلاگش نوشته است که با این حال، این ابتکار مورد استقبال همه قرار نگرفته است.
او نوشته است: "برخی از کتابفروشان وحشت کرده اند؛ آنها می گویند ناشران بزرگ می خواهند دقیقا همان کتاب هایی را رایگان بدهند که آنها به زحمت می خواهند بفروشند."
"انتخاب کتاب ها معیار چندان روشنی ندارد. از اعضای هیئت داوران که شامل ناشران، کارگزاران، کتابفروشان، نویسندگان و گویندگان رادیو و تلویزیون است، خواسته شده است که بیشتر آثار منتخب باید از نویسندگان زنده بریتانیا و ایرلند باشد."
ویل گمپرتز می نویسد: "انگیزه این برنامه صرفا نوعدوستی نیست؛ تبلیغاتی هم هست. هدف از این برنامه بزرگ تر کردن بازار خریداران و خوانندگان کتاب است. این برنامه را می شد با آثار توماس هاردی و چارلز دیکنز هم برگزار کرد ولی هیچ ناشری کپی رایت آثار آنها را در اختیار ندارد. در صورت علاقمند شدن خوانندگان به نویسنده های فاقد کپی رایت، سودی عاید ناشران نمی شود.
"اما اگر نویسنده هنوز کپی رایت داشته باشد - که ترجیحا بهتر است زنده و فعال باشد- ناشران امیدوارند با این برنامه، طرفداران نویسنده بیشتر شود و برای خرید آثار بعدی او بیشتر شود. به همین دلیل است که برگزارکنندگان نمی خواهند تشویق بازار، فقط به یک نفر محدود شود، و از دریافت کنندگان خواسته می شود که پس از مطالعه، آن را به کسی دیگر توصیه کند و ببخشد."
بی بی سی هم از حامیان این برنامه است و برنامه های متفاوتی را به مناسبت شب جهانی کتاب تولید و پخش خواهد کرد.
آقای صافي گلپايگاني، از مراجع تقليد قم، در واكنشي تند به اعزام ورزشكاران زن به خارج از كشور گفت كه اعزام ورزشكاران زن مايه شرمساري است و بايد از آن جلوگيري كرد.
اين مرجع تقليد محافظه كار كه روز سه شنبه در ديدار با جمعي از اعضاي جامعه روحانيت مبارز شيراز سخن مي گفت، خواستار اجراي «اصل امر به معروف و نهي از منكر» با به گفته وي «زبان و شيوه مناسب» شد.
به گزاري خبرگزاري دانشجويان ايران، اين روحاني گفته كه «انجام معاصي و گناهان و بدحجابي ها در بروز مسئله خشكسالي تاثير زيادي دارد» و در ادامه افزوده است: «بايد به سوي خدا برويم و از ارتكاب گناهان و تظاهر به معاصي كه متاسفانه روز به روز در جامعه بيشتر مي سود، به شدت دوري كنيم.»
آقای صافي گلپايگاني ۹۱ ساله از چهره هاي مذهبي سنت گرا است و در دهه ۱۳۶۰ به مدت هشت سال دبيري شوراي نگهبان را بر عهده داشت.
وي پيشتر نيز از آنچه كه «بي توجهي» به وضعيت حجاب در ادارات خوانده بود انتقاد كرد و گفته بود: «وظيفه شرعي همه اين است كه با حجاب كامل در محل كار خود حاضر شوند و اگر حجاب را رعايت نكنند، عذر آنها را بخواهند و سازمان صدا و سيما در اين كار مهم بسيار مسئول است و اينجانب اين سازمان را مقصر ميدانم.»
بحث بر سر اعزام زنان ورزشكار ايراني به خارج از كشور در سال هاي اخير از انتقادهاي اصلي برخي از محافل تندروي جمهوري اسلامي به سازمان تربيت بدني بوده و با مخالفت هاي آنها روبرو شده است.
اواخر آبان ماه، يك عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اعزام ورزشكاران زن به بازي هاي آسيايي گوانجو در چين را به باد انتقاد گرفت و گفت: «به صورت جدي از مسئولان ورزشي خواسته مي شود كه در مورد حضور بانوان در مسابقات جهاني تجديدنظر كنند.»
سيد محمد غروي افزوده بود: « مسابقات جهاني آميخته با يكسري لوازم و ملزومات است كه با ارزشهاي اسلامي ما سازگار نيست.»
آقای عباس كعبي، ديگر عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، نيز از پخش رقابت هاي زنان در بازي هاي آسيايي انتقاد كرد و آن را «تاسف برانگيز، عجيب و مايه تاثر و تكدر» خواند.
تلويزيون جمهوري اسلامي ايران همزمان با بازي هاي آسيايي چين تصاوير مربوط به مسابقات زنان ورزشكار را پخش كرد كه اوج آن مربوط به مسابقه هاي خديجه آزادپور، ووشوكار ايراني بود كه براي نخستين بار طلاي زنان را براي ايران به ارمغان آورد.
پيشتر نيز در جريان المپيك سال ۲۰۰۸ پكن، علم الهدي امام جمعه مشهد در خطبه هاي نماز جمعه، در واكنش به اعزام چند دختر ورزشكار به المپيك پكن و پرچمداري هما حسيني در مراسم افتتاحيه گفته بود: «اين موضوع جنگ با ارزش ها و آماده سازي مردم براي فرج امام زمان است، آيا مي فهميد چه مي كنيد؟»
در بازي هاي آسيايي چين كه ماه نوامبر برگزار شد، ۸۸ زن در كاروان ورزش ايران حاضر بودند كه يك ركورد در تاريخ ورزش اين كشور بعد از انقلاب بهمن ۵۷ محسوب مي شود.
تيم اعزامي ايران به بازي هاي آسيايي توانست بيش از ۲۰ نشان طلا را كسب كند و براي نخستين بار پس از انقلاب ركورد كسب مدال طلا از سوي ايران شكسته شد.
وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) با انتشار يك گزارش تحقيقاتي اعلام كرده است كه لغو سياست "نپرس، نگو" در قبال سربازان همجنس گرا، به تضعيف انسجام واحدهاي نظامي منجر نخواهد شد.
بر اساس سياست "نپرس، نگو" كه ۱۷ سال پيش در دوره رياست جمهوري بيل كلينتون توسط كنگره آمريكا به تصويب رسيد، به مردان و زنان همجنس گرا حق حضور در ارتش اعطا شد، به شرط آنكه تمايل جنسي خود را اعلام نكنند.
پيشتر، ورود همجنس گرايان به نيروهاي مسلح زير نظر پنتاگون كه ناظران آنرا نهادي محافظه كار ارزيابي مي كنند، غيرقانوني بود.
باراك اوباما، رئيس جمهوري، رابرت گيتس، وزير دفاع و درياسالار مايك مولن، رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح آمريكا با لغو اين سياست موافقند، اما آنها منتظر انتشار گزارش پنتاگون بودند كه حاوي نظرسنجي گسترده اي از نظاميان درباره خط مشي "نپرس، نگو" است.
حدود ۷۰ درصد از نظامياني كه در اين نظرسنجي شركت كرده اند گفته اند كه رفع محدوديت هايي كه عليه همجنس گرايان وجود دارد، بر انسجام واحدها نظامي يا اثري نخواهد داشت يا اينكه اثرش مثبت خواهد بود.
دست كم ۶۹ درصد از مجموع ۱۱۵ هزار نفري كه نظرشان را بيان كرده اند گفته اند كه پيش از اين در ارتش در كنار مرد يا زني همجنس گرا كار كرده اند.
پنتاگون اذعان كرده كه حدود ۴۸ درصد از سربازان در واحدهاي رزمي به ويژه در نيروي تفنگداران دريايي، نسبت به لغو سياست "نپرس، نگو" نظري منفي دارند و توصيه كرده كه در اين باره با احتياط عمل شود.
اما وزارت دفاع آمريكا در گزارش خود نتيجه گرفته كه در كل لغو "نپرس، نگو" براي آمادگي نظامي ايالات متحده ريسك كمي خواهد داشت.
وزير دفاع ايالات متحده روز سه شنبه مجلس سنا را به لغو سياست "نپرس، نگو" تشويق كرد. مجلس نمايندگان آمريكا اين طرح را تصويب كرده است.
در اواخر ماه سپتامبر، تلاش اكثريت دموكرات در مجلس سناي آمريكا براي حضور علني همجنس گرايان در نيروهاي مسلح با شكست مواجه شد.
در پي مخالفت يكپارچه اقليت جمهوريخواه، هري ريد، رهبر اكثريت دموكرات، نتوانست كه ۶۰ راي مثبت مورد نياز براي آغاز بحث درباره سياست مذكور را كسب كند.
رابرت گيتس اقدام هر چه سريع تر سنا براي تصويب طرح لغو "نپرس، نگو" را لازم دانست زيرا به گفته وي دادگاه هاي فدرال به طور فزاينده اي درباره اين باره حكم صادر كرده اند.
يك قاضي فدرال در ماه اكتبر به پنتاگون دستور داد كه اجراي "نپرس و نگو" را متوقف كند.
قاضي فيليپس با صدور حكمي سياست "نپرس و نگو" را برخلاف قانون اساسي اعلام كرده است.
با اين همه، دولت باراك اوباما موفق شده كه با مراجعه به دادگاه تجديد نظر از اجراي فوري حكم اين قاضي جلوگيري كند.
باراك اوباما تاكيد دارد كه كنگره و نه دادگاه ها بايد سياست "نپرس، نگو" را لغو كند.
منتقدان اخراج نظاميان همجنس گرا از ارتش در صورت آشكار شدن تمايل جنسيشان را تبعيض آميز مي دانند.
يك زن بريتانيايي به كشف راز يك اثر هنري ايتاليايي كمك كرده و با اين كار به معماي اين كه چه كسي آن را نقاشي كرده، پاسخ داده است.
اثر مورد بحث يك تمثال از به صليب كشيدن عيسي مسيح است كه به آن "اونيسانتي"يا "تمام قديسان" ميگويند؛ تصويري از مصلوب شدن عيسي مسيح كه بر تكه چوبي به طول ۵ متر كشيده شده و در كليسايي به همين نام در فلورانس نگهداري ميشود.
در يك سوي مسيح، مريم باكره و در سوي ديگر يوحناي مقدس، از حواريون و كاتبان انجيل نقش شده است. گمان ميرود كه اين اثر بين سالهاي ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ ميلادي كشيده شده باشد.
آناماريا هيلينگ، مرمت كار آثار هنري ميگويد كه برداشتن دوده و غباري كه طي سالها براين اثر نشسته، رنگهاي درخشان و باورنكردني آن را آشكار كرده، چيزي كه مرمتگران را متقاعد كرده كه اين اثر كار جوتو دي بوندونه، نقاش قرن چهاردهم ايتاليا است.
سالهاي متمادي اين تمثال از مصلوب شدن عيسي بدون اين كه كسي آن را ببيند و بتواند آن را تحسين كند، در يكي از اتاقهاي كليسايي در فلورانس خاك مي خورد.
همواره اين احتمال داده مي شد كه اين اثر كار جوتو دي بوندونه باشد. كسي كه در اوايل قرن چهاردهم ميلادي هنر ايتاليا را احيا كرد و به تولد عصر رنسانس كمك كرد.
انقلابي در هنرماركو چياتي، سرپرست گروه مرمتگران ميگويد: "كاري كه او كرد، قبلا هرگز انجام نشده بود. او اولين كسي بود كه مسيح را بر صليب در قالب تصويري طبيعتگرايانه از انسان نشان داد و درد او را به عنوان يك انسان به تصوير كشيد. تا قبل از جوتو، مسيح بيشتر به شكلي غيرواقعي و نمادين نشان داده ميشد. جوتو انقلابي در هنر را پايه گذاري كرد."
به عبارت ديگر، به مدد جوتو، هنر مسيحي براي اولين بار با مخاطبانش به طور مستقيم ارتباط برقرار كرد. اين چيزي بود كه هنرمندان تا آن زمان تجربه نكرده بودند.
مشكل آنجا بود كه تا از شمايل "تمام قديسان" صحبت ميشد اين سوال پيش ميآمد كه چه كسي آن را خلق كرده است.
اين به اين دليل بود كه به علت سالها در مجاورت دود شمع ها قرارداشتن و سهلانگار در نگهداري، لايهاي از جرم و كثافت اين اثر هنري را پوشانده بود و آن را غيرقابل تشخيص كرده بود
بعضي از كارشناسان اعتقاد داشتند كه اين اثر از كارگاه جوتو در فلورانس درآمده ولي كار خود او نيست. برخي ديگر فكر ميكردند اين اثر كار يكي از شاگردان يا احتمالا بستگانش بوده است.
با اين حال مركز معتبر ترميم آثار هنري فلورانس تامين هزينههاي مربوط به احياء اين اثر هنري را تقبل كرد.
و اكنون پس از گذشت ۷ سال از آغاز پروژه ترميم، تمثال "تمام قديسان" به حالت اوليه خود بازگشته و اغلب كارشناسان براين باورند كه اين كار توسط جوتو خلق شده است.
آنا ماريا هيلينگ كه اهل كامبريا در شمال غربي انگلستان است، يكي از اعضاي اصلي تيمي است كه دستاندركار پاكسازي اثر بوده.
او در سال ۲۰۰۴ موفق شد با پشت سرگذاشتن صدها متقاضي از سراسر جهان به عنوان دانشجو در اين مركز ترميم آثار هنري جايگاهي مناسب پيدا كند.
اين مركز براي دوره ترميم آثار نقاشي هر دو سال يك بار و هر بار تنها شش دانشجو ميپذيرد.
او تمثال "تمام قديسان" را به عنوان موضوع پاياننامه خود برگزيده بود. يك سال بعد آناماريا به صورت تمام وقت به پروژه احياء اين اثر ملحق شد كه به او امكان داد يكي از معدود كساني باشد كه در هفت سال گذشته به شكل مداوم روي اين اثر كار كردهاند.
رنگهاي درخشانخانم هيلينگ ميگويد: "اين كار، كاري طولاني و مشكل بود. فكر ميكنم قسمت تميزكاري آن سختترين قسمت كار بوده، قسمتي كه ما در آن پيش از آن كه به احياء اين اثر بپردازيم، سعي ميكرديم از شر آلودگيهاي روي آن خلاص شويم."
كاركردن روي اثري چنين غيرقابل جايگزين و بينظير، كاري در نهايت ظرافت و دقت بود.
از حلالهاي مخصوصي براي برداشتن كثافت و جرمها آن هم بدون آسيب رساندن به رنگ زير آنها استفاده شد. بيشتر عمليات پاكسازي زيرميكروسكوپ انجام گرفت.
خانم هيلينگ ميگويد: "طي اين عمليات، وقتي به پاكسازي دستهاي يوحناي مقدس، كاتب انجيل رسيديم متوجه شديم كه رنگهاي خارقالعاده و بينظيري آشكار شدند. آنها آن قدر درخشان بودند كه ما را متقاعد كردند كه اين اثر توسط جوتو خلق شده است."
اكنون شما ميتوانيد رد قلمموي جوتو را به عنوان نتيجه خيرهكننده ترميم اثر روي آن ببينيد.
يك مثال درخشان از تغيير را ميتوان در صورت مريم مقدس مشاهده كرد. سياهي روي آن رفته و جاي خود را به رنگ پوست طبيعي او داده است. از آن مهمتر، ميشود نگاه پر از رنج و غم او را به شكل واضح و زندهاي دريافت. حتي چروكهاي اطراف چشمها و دهانش نيز اكنون به وضوح ديده ميشوند.
تنها پاكسازي اين اثر نبود كه همگان را متقاعد كرد كه اين اثر كار جوتو است. تمام اين تمثال غول پيكر با اشعه ايكس مورد بازبيني قرار گرفت و به اين وسيله طرح ابتدايي و ساختار اين اثر آشكار شد.
به نظر ميرسد جوتو از محل ابتدايي قوس روي سر مسيح چندان راضي نبوده و به همين دليل آن را چند سانتيمتر پايينتر آورده است.
پاكسازي و اشعه ايكس به كمك هم توانستند كثيفي به جاي مانده از سالها و نيز هرگونه ترديد در مورد خالق واقعي اين اثر را از آن بزدايند.
ماركو چياتي، سرپرست تيم مرمت ميگويد: "اين كار اثر جوتو است و با همين كار بود كه او به تغيير دنيا و ورود آن به عصر رنسانس ياري رساند. اكنون مردم فلورانس اين اقبال را دارند كه بار ديگر اين شاهكار را ببينند."
شمايل "همه قديسان" به كليساي "اونيسانتي" بازگردانده شده. اين كليسا فاصله كمي از پونته وكيو، پل مشهور فلورانس دارد.
خانم هيلينگ ميگويد: "اين كار تجربهاي باورنكردني بود، تجربهاي كه به من از نظر فكري و احساسي غنا بخشيد. اين كه اجازه داشتم چنين اثر كلاسيكي را اين قدر از نزديك لمس كنم باعث افتخار من بود. خوشحالم كه اين اثر به جايي كه به آن تعلق دارد باز ميگردد."
به گزارش شبكه خبرمسیحیان فارسی زبان به نقل از سایت خبری شبكه سی ان ان در آخرین روز هفته گذشته ، سعید موسی یك مرد مسیحی افغانی است كه به زودی مورد محاكمه قرار خواهد گرفت. مطابق گزارشات تائید شده توسط مقامات قضائی كابل به این شخص اتهام ارتداد زده شده است و قرار است در یكی از دادگاههای كابل محاكمه شود . او ممكن است در صورت اثبات اتهام ارتداد با مجازات مرگ روبرو شود .
قمر الدین شنواری رئیس دادگاه ناحیه شمال كابل این موضوع را اعلام كرد و اضافه نمود كه سعید موسی بوسیله اداره امنیت وزارت كشور افغانستان در نزدیكی سفارت آلمان به خاطر اظهاراتش دستگیر شده است . اما این مقام مسئول نگفت كه این بازداشت بطور دقیق در چه زمانی انجام شده است و هیچ تاریخ مشخصی ذكر نكرد .
همچنین محمد نجم حمیدی رئیس شعبه ۳ دادگاه امنیت عمومی كابل ضمن تائید طرح چنین موضوعی در دادگاههای كابل گفت كه هنوز پرونده این شخص تكمیل نشده است . او گفت اگر پرونده موسی تكمیل شود به زودی محاكمه اش آغاز خواهد شد . هیچكدام از این مقامات توضیح ندادند كه آیا سعید موسی اكنون دربند است یا نه ؟ این روشن نیست كه آیا او به وكیل و آنچه مطابق قانون برای دفاع از خود نیاز دارد دسترسی دارد یا خیر ؟
مقامات رسمی افغان میگویند هرچند در قانون اساسی جدید افغانستان در مورد تغییر مذهب از اسلام چیزی نوشته نشده است ، اما بنا به تشخیص قاضی و احساس نیاز او قوانین شریعت اسلامی میتوانند مورد استناد قضائی قرار بگیرند . شنواری رئیس دادگاه شمال كابل در این مورد میگوید :
با وجود آنكه از مسئله تغییر دین در قانون اساسی افغانستان ذكری به میان نیامده است اما بر اساس قانون اساسی افغانستان در مواردی كه قوانین عمومی درباره مجرمانه بودن یا نبودن یك عمل ساكت است آنگاه قاضی میتواند بنا به تشخیص خود از قوانین شرع اسلام برای یافتن مصداق جرم بودن یك عمل و تعیین میزان مجازات آن استفاده كند .
به این ترتیب این بند قانون اساسی افغانستان دست قضات را در استفاده از شریعت اسلامی در احكامشان باز گذاشته است . بر اساس قوانین شریعت اسلامی تغییر دین از اسلام به مسیحیت مجازات مرگ دارد .
در گزارش سالانه دولت آمریكا درباره آزادی مذهبی كه هفته پیش برای سال ۲۰۱۰ منتشر شد آمده است كه امید برای آزادی مذهبی در افغانستان نسبت به سال قبل به خصوص درباره مسیحیان و گروههای مذهبی خاص كاهش یافته است . این گزارش تصریح كرده است كه مسیحیان ، هندوها و سیكها ، همچنین مسلمانانی كه مطابق میل حكومت و اكثریت جامعه فرایض مذهبی خود را انجام نمیدهند ، با عدم تحمل به شكل آزار و اذیت ، خشونتهای گاه و بیگاه ،تبعیض و آتش افروزیهای اجتماعی مواجه هستند .
هرچند آمار دقیق و مستندی در این باره وجود ندارد اما جمعیت مسیحیان افغانستان بین ۵۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر تخمین زده میشود .
به گزارش خبرگزاری آلمان و شبکه تلویزیونی ان دی آر برای نخستین بار در آلمان در دانشگاه اوزنابروک این امکان برای مسلمانان مهاجر فراهم شده که در رشته پیشنمازی تحصیل کنند.
آیگول اوزکان، وزیر امور خارجیها در آلمان که به حزب دموکرات مسیحی تعلق دارد با اعلام این خبر به رسانهها گفت: تحصیل پیشنمازان مسلمان در دانشگاهها برای ادغام خارجیها در جامعه بسیار اهمیت دارد.
آیگول اوزکان در ادامه افزود: پیشنماز فقط کسی نیست که مسلمانان در نماز جماعت به او اقتدا میکنند. بلکه میتواند الگوی مناسبی برای جوانان مهاجر باشد و برای از میان برداشتن مشکلات روزمره به آنها کمک کند.
پیشنمازان در دانشگاه میبایست با زبان آلمانی، علوم تربیتی، جغرافیا و تعلیمات مدنی آشنا شوند. در مجموع دانشگاه اوزنابروک برای ۳۰ پیشنماز امکان تحصیل در این رشته را فراهم کرده است. رائف سیان، استاد علوم اسلامی در دانشگاه اوزنابروک درباره این موضوع به شبکه تلویزیونی ان دی آر گفت: بیش از ۹۰ درصد پیشنمازان از خارج به آلمان میآیند. برای همین با زندگی روزمره جوانان مهاجر و مسلمان در آلمان آشنایی ندارند.
این اسلامشناس در ادامه افزود: ما قصد داریم کاری کنیم که پیشنمازها تحت تأثیر وطنشان نباشند و در میانمدت در بین مهاجران مسلمان از طریق پیشنمازهای تحصیلکرده نوعی اسلام اروپایی را رواج دهیم.
مارتینا بلازبرگ کونکه، معاون ریاست دانشگاه اوزنابروک به جایگاه اجتماعی پیشنمازان در بین مسلمان مهاجر و اهمیت آنها اشاره کرد و گفت پیشنمازان در بین مهاجران مسلمان نفوذ زیادی دارند و به مهمترین مشکلات مردم میپردازند. از اینرو اگر با زبان آلمانی و جامعه آلمان آشنایی داشته باشند، شاید بهتر بتوانند به مهاجران مسلمان در حل مشکلات روزانهشان یاری رسانند.
گفتنی است که زنان هم میتوانند در رشته پیشنمازی تحصیل کنند و پس از پایان تحصیلاتشان بهعنوان پیشنماز در مساجد کار کنند و به امور اجتماعی زنان مهاجر مسلمان بپردازند.
دولت آلمان با این اقدامات بیش از همه به مهاجران ترک مسلمان نظر دارد و تلاش میکند از نفوذ دولت ترکیه از طریق پیشنمازانی که از ترکیه به آلمان فرستاده میشوند، بکاهد.
در آلمان بیش از ۸۰۰ مسجد برای عبادت مهاجران ترک مسلمان وجود دارد. یکی از چالشهای اخیر در رویکرد به معضل مهاجران ترک در سیاست روز آلمان بنیادگرایی برخی از پیشنمازان ترک بوده است که مستقیماً از طرف دولت ترکیه به این مساجد اعزام میگردند و دولت آلمان تاکنون بر فعالیت آنها نظارت مستقیم نداشته است.
محمود احمدينژاد با بيان اينكه انبيا و اوليا آرزو داشتند جمهوري اسلامي را درك كنند، گفت كه اين نظام حاصل مجاهدت همه اوليا و انبيا در طول تاريخ است.
به گزارش فارس، محمود احمدينژاد صبح امروز چهارشنبه طي سخناني در ديدار با مديران استان زنجان با تشكر از عملكرد مسئولان اين استاني در خدمترساني به مردم گفت: «جا دارد تلاش همكاران دورهاي منعكس شود و مردم در جريان كارها قرار گيرند.»
وي با بيان اينكه گزارش عملكردها بايد هنرمندانه، با تاريخ و مقايسهاي منتشر شود، درخصوص برخي اظهارات مبني بر اينكه درآمدهاي دولت نسبت به گذشته خيلي بالاتر رفته است، تصريح كرد: «اين حرفها كه با افزايش قيمت نفت درآمدهاي دولت نيز بالا رفته، حرفي عوامفريبانه است چراكه درآمد نفت علاوه بر اينكه صرف واردات ميشود، وقتي قيمت نفت يك دلار افزايش پيدا ميكند، كالاهاي جهاني نيز 1.5 دلار افزايش پيدا ميكند.»
وي تنظيم قيمت نفت در بازارهاي جهاني را سياسي دانست و گفت: «زماني افزايش قيمت در اقتصاد مؤثر است كه قيمتهاي جهاني واقعي شود.»
احمدينژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به تفاوت نظام ولايي با ساير نظامها خاطرنشان كرد: «ماهيت، هويت و عملكرد يك نظام اسلامي و مبتني بر امامت و ولايت با ساير سيستمهاي حكومتي متفاوت است، در ساير سيستمهاي حكومتي مديريت در وهله اول فرصتي براي شخص در جهت مادي و بعد يك نقطه برتر اجتماعي است، در حاليكه از نگاه ما فرصت مديريت فرصت خدمتگذاري بوده و به لحاظ اجتماعي هم خدمتگذاري بالاترين ارزش اعتبار است.»
وي گفت: «در نظام اسلامي بازدهي بالا است، يعني با كمترين هزينه بيشترين خدمات ارائه ميشود.»
احمدينژاد گفت: كشورهايي پيشرفتهاي در دنيا وجود دارد كه استقلال، هويت و اخلاق در آنها وجود ندارد و همه كارگر نظام سرمايهداري شدهاند؛ ما كه نميخواهيم مثل آنها شويم، بنابراين بايد برنامه و الگوي خودمان را داشته باشيم.
وي خاطرنشان كرد: هر كاري كنيم بايد ببينيم آثار فرهنگ آن چيست، بنابراين بايد طوري طراحي كنيم كه آثار مثبت در فرهنگ خداپرستي داشته باشد چراكه ما ميخواهيم انسجام، خداپرستي و مقاومت زياد شود.
وي ادامه سخنان خود را به بالا بودن قيمت تمام شده در توليدات كشورمان اختصاص داد و در خصوص دليل اين اتفاق يادآور شد: اين مشكل به خاطر اين است كه از استعدادهاي بومي خودمان درست استفاده نميكنيم. درحاليكه بايد در كارهايمان در مبناي توانمنديها، استعدادها و فرهنگ خودمان حركت كنيم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر