کلمه :مجید دری ، دانشجوی محروم از تحصیل چند روزی است که از زندان اوین به زندان بهبهان تبعید شده است. زندانی که از محل زندگی خانواده اش هزار کیلومتر فاصله دارد . مجید پنج سال باقیمانده از حبس اش را به عنوان یک دانشجوی ستاره دار باید اینجا بگذراند .اما مجید از فاصله هزار کیلومتری نامه می نویسد و به مادر و پدرش و همه می گوید که تنها نیست. این که در میان استقبال گرم بهبهانی هایی که از دیدن یک زندانی حق طلب خوشحال شده اند و به دیدنش می آیند ،دیگر احساس تنهایی نمی کند . او کیلومترها را درنوردیده و فریاد می زند :« غریب نبودم و غریبه نبودند و از اینجا، از پشت دیوارهای ستبر زندان بهبهان به همه سلام می کنم و می گویم :من یک بهبهانی ام!مردم بهبهان!مرا بپذیرید.»
به گزارش کلمه، متن کامل نامه مجید دری به این شرح است:
چه کسی می خواهد
من و تو ما نشویم؟!
خانه اش ویران باد…
به نام آزادی که آن زمان که غریوش زدم از تحصیل محرومم کردند؛آن زمان که فریادش برآوردم در زندانم افکندند و آن زمان که به نامش خواندم،تبعیدم کردند .
به نام آزادی که چون زنّار می توانی هم سلکان و هم پیمانانت را بشناسی و به تاجی که به گمانشان از خارست و بر سرت نهاده اند،افتخار کنی که دلق مرقّع،به زِ ریش مرصّع!
به نام آزادی که هرگاه گلویی یک بار طعمش را چشید،حبس و تبعید و اعدام و زنجیر برایش بی اثر می شود.
سلام بر آزادی!سلام بر خونهای پاکی که به پایت ریختند و سرهای والایی که به راهت رفتند و عمرهایی که در آبیاری درختت سپری گشت.
چندی پیش یعنی صبح روز شنبه از اوین به زندان بهبهان آوردندم.حکمم محارب بود و در بی دادگاه قاضی پیرعباسی نامی که حتی اجازه دفاع به من و وکلایم را نداد محکوم شدم .
مصادیق حکم محاربه ام تن هر انسانی را می لرزاند!محارب شدم از آنرو که نخواستم ونتوانستم حیوانی زندگی کنم .اگر دفاع از حق تحصیل که حق مسلم و غیر قابل انکار هر فردی حرب است،من محاربم!اگر کمک به زندانیان سیاسی و تفقد و دلجویی از خانواده هایشان حرب است،من یک محاربم و اگر جمع آوری اسامی کشته شدگان و بازداشت شدگان و گرفتن وکیل برای کسانی که معلوم نیست توسط چه کسی،کجا و چرا دستگیر شده اند حرب است،من یک محاربم.باری!من یک محاربم و در هر زمان و هر مکان به محارب بودن خود می بالم و افتخار میکنم که این جنگ آیا شرف ندارد به صد صلح؟!
به گمان تان اگر کسی بشنود از خانواده زندانیان دلجویی کردم و به یک زندانی غریب کمک کرده ام و اسامی کشته شدگان و اسیرشدگان راجمع می کردم،بر من می شورند و تحقیرم میکنند؟آیا تصور می کنید با حبس و تبعید می توانید جلوی انسانیت بایستید؟!
آنانکه با تقلب و دروغ و انکار آمدند و با سرکوب و تهدید و ارعاب به گمان شان تثبیت شدند برای ادامه از چه کارها که استفاده نمی کنند !آنان که هر عمل انسانی را شیطانی و هر تفکر منتقد را محارب و هر اندیشه نوگرا را مخرب معرفی می کنند،چاره ای جز استفاده از این دست ابزارهای بی حد و حصر سرکوبگر ندارند.
باشد که طلوعی دیگر رخ بنماید و سیاهی را در سیاه چال تاریخ دفن کند وعاملان و آمرانش به سزای انسان ستیزیشان برسند و در این میان بدا به حال آنان که فردا باید پاسخگوی اعمال غیر انسانی شان در پیشگاه مردم باشند.کاش دست کم به شعارهایی که برای دیگران می دهند و به قانونی که از آن دم میزنند پای بند باشند و دست کم نسخه ای را رعایت کنند که برای دیگران می پیچند و قانونی میخوانندشان .
اکنون به زندانی منتقل شده ام که تفکیک جرائم در آن صورت نپذیرفته است.زندانی که از کمترین امکانات بهداشتی و فرهنگی محروم است.زندان بهبهان.زندانی در جنوب کشور.آنگاه که وارد شده بودم وهنوز گرد غربت را از تن نزدوده بودم،هیچ تصوری از ادامه نداشتم؛ادامه تحمل زندان،بدون تفکیک جرایم.در کنار زندانیانی که هیچ یک سیاسی نبودند با جرایمی مثل قتل و مواد و سرقت…تنها و غریب…
اما صدای گرم و آشنای بهبهانی ها چنان گرمایی داشت که خون منجمد شده در رگهایم را به جریان انداخت.آنگاه که در روز ملاقات پشت در زندان آمدند و خواستار ملاقات با من شدند و نگذاشتند فاصله هزار کیلومتری خانواده ام در نظرم جلوه کند،انگار به عیان دیدم زنّار را بر کمرهایشان و تاج خار را بر سرهایشان که می درخشید…
دیگر غریب نبودم و غریبه نبودند و حال از اینجا، از پشت این دیوارهای ستبر به یکایکشان عرض سلام و ادب و احترام می کنم و به پدر و مادرم می گویم:
پدر!مادر!اینجا من تنها نیستم.پدر،مادر،خواهر و برادران بهبهانی ام حس غریب غربتم را شکستند و می توانم فریاد کنم:من یک بهبهانی ام!مردم بهبهان!مرا بپذیرید .درود بر شرفتان!
به امید روزی که با زجر و تلاش،من و تو ما بشویم….
به امید آن روز….
خاکسارتان
مجید دری
آبانماه ۸۹/ زندان بهبهان
کلمه: خانواده شهید محرم چگینی از شهدای جنبش سبز چند روز پیش پذیرای زهرا رهنورد، نویسنده و استاد دانشگاه و جمعی از زنان اصلاح طلب بودند.
به گزارش خبرنگار کلمه زهرا رهنورد و همراهان او در این دیدار به خانواده شهید چگینی گفتند هرگز یاد و خاطره شهدای جنبش سبز از جمله محرم چگینی را از یاد نخواهند برد و همیشه به آنها خواهند اندیشید. شهید محرم چگینی ۲۵ خرداد ماه سال گذشته و در تظاهرات میلیونی مردم از میدان امام حسین به میدان آزادی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان سپرد.
وی از کسانی است که در مقابل پایگاه بسیج میدان آزادى در حالی که تنها به سمت پشت بام پایگاه بسیج نگاه می کرده با ضرب گلوله به شهادت رسید. فیلم تیر خوردن، به زمین افتادن و بلند کردن پیکراین شهید از زمین توسط دوربین های شاهدان به ثبت رسیده است. اما با این همه پیکر این شهید بی گناه یک هفته بعد در جاده شهریار پیدا می شود.
در آن زمان خانواده محرم نگران و بی خبر از هر جا با تماسی تلفنی روبه رو می شوند که به آنها خبر می دهد جنازه محرم در جاده شهریار پیدا شده و خانواده باید جنازه را شناسایی کنند .آنها هنوز این سوال را هر روز از خود می پرسند. چرا پیکر بی گناه عزیزشان بعد از اصابت گلوله در میدان آزادی یک هفته بعد در جاده ای دور افتاده در شهریار پیدا شده است ؟ چه کسانی مسول این جنایت هستند ؟
خانواده چگینی می گویند: تا آخرین لحظه زندگی شان شکایت شان را پی گیری می کنند و می خواهند بدانند قاتل محرم کیست و چرا باید جنازه او در خیابان های فاز چهار اندیشه و دور از تهران پیدا شود . پیکر این شهید جنبش سبز در قطعه ۲۵۶ بهشت زهرا به خاک سپرده شد ه است.
زهرا رهنورد در این دیدار با توجه به شهادت مظلومانه این شهید راه آزادی روبه خانواده اش گفت : «مطمئن باشید راه آزادی ادامه خواهد داشت و به زودی به مقصد خواهیم رسید و خون شهدا و آرمان های آنان نیز نورافکنی برای این راه است »
وی با اشاره به غم از دست دادن فرزند و سختی مصائب آن برای خانواده و به خصوص مادر و همسر جوان او تاکید کرد: «تحمل این شرایط بسیار دشوار است . همه این شهدا بی گناه بوده و به ناحق به شهادت رسیده اند و خداوند حق این جوانان را خواهد گرفت . این جوانان پاک تنها برای احقاق حقوق خود آن هم به صورت مسالمت آمیز و به دور از خشونت اعتراض کردند و مسلما خون بیگناه آنان هیچگاه پایمال نمی شود . »
یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با تکذیب خبر دروغین روزنامه رسالت درباره این تشکل روحانی اصلاح طلب، تصریح کرد: “دشمن نظام و فتنه گر کسانی هستند که شریعت و اخلاق اسلامی را زیر پا می گذارند. کسانی که به راحتی دروغ می گویند و مخالف خود را مخالف دین و نظام به حساب می آورند و به این هم قناعت نکرده تصویری خوفناک و بی منطق از رهبری نظام اسلامی ارائه می کنند.”
به گزارش کلمه، عبدالرحیم سلیمانی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در یادداشتی به تکذیب خبر روزنامه مدعی اصولگرایی رسالت در خصوص تلاش این تشکل برای دیدار با رهبری پرداخت و ضمن “جعل و دروغ محض” توصیف کردن این خبر، از خبرنویسان رسالت پرسید: “فرض کنیم دروغ شما راست باشد. فرض کنیم یک تشکل روحانی که تعداد قابل توجهی از آنان زندان های قبل از انقلاب را دیده و بعد از انقلاب از همراهان و یاران حضرت امام(ره) بوده و از سوی آن بزرگوار به مناصبی در نظام اسلامی تصدی یافته اند و تشکلی که همگی اعضای آن در سطوح بالا مشغول به تدریس و تحقیق هستند، آنگونه که شما گفته اید به خطا رفته باشد و حال تقاضای ملاقات با رهبری را داشته باشد. آیا رهبری که باید محور وحدت باشد به آنان وقت ملاقات نمی دهد؟ یا صورت دیگر این است که این گروه مواضعی خاص داشته و اکنون تقاضای ملاقات با رهبری را داشته باشد تا انتقادات خود را بیان کند. آیا یک تشکل روحانی شناسنامه دار و به ثبت رسیده در مراجع قانونی نمی توانند از رهبری وقت بگیرند و سخن خود را بیان کند؟”
اشاره این استاد دانشگاه مفید قم به خبری است که سوم آبانماه گذشته با تیتر “تلاش شاخه روحانی جریان فتنه برای ملاقات با رهبری” در روزنامه رسالت منتشر شد و در آن ادعا شده بود: “یک تشکل روحانی حامی فتنه سبز در قم برای ملاقات با مقام رهبری تلاش می کند. شنیده های موثق رسالت از قم حاکی است یک تشکل روحانی که طی سال های اخیر به جای فعالیت های حوزوی و دینی در عمل به بازوی جریانات افراطی اطلاحات و پس از انتخابات ریاست جمهوری به حامی جریان فتنه سبز تبدیل شده و تمام موجودیت خود را به پای جریانی ریخت که جز انزوای بیشتر دستاوردی برای این تشکل به همراه نداشت، طی یک هفته گذشته تلاش کرده با درخواست ملاقات با مقام رهبری و بهره برداری از این دیدار به بازسازی شخصیت آسیب دیده این تشکل و کم رنگ کردن تبعات منفی مسیر طی شده در دو سال اخیر خود بپردازد. اما اخبار رسیده از نا موفق بودن این تلاش ها حکایت دارد.”
اما عضو مجمع مذکور در پاسخ به رسالت، در وبلاگ شخصی خود نوشت: “واژه های «فتنه گر»، «دشمن نظام» و…امروزه در کشور ما به واژه ای کلیشه ای در ادبیات یک جریان سیاسی و مطبوعات حامی آن تبدیل شده است. این جریان سیاسی به خود اجازه می دهد که برای کسانی که همفکر او نیستند، این الفاظ را به کار برده و به دنبال آن هر ناسزایی را که خواست به آنان بگوید و هر تهمت و افترائی که خواست به آنان ببندد و هر سخن و عملی را بدون توجه به راست یا دروغ بودن آن، وشاید با علم به دروغ بودن آن، به آنان نسبت دهد. نمونه آن سخنی است که روزنامه رسالت در شماره مورخه ۳/۸/۸۹ تحت عنوان «شنیده ها و نکته ها» آورده است.”
سلیمانی همچنین خاطرنشان کرد: “در این نوشته دو خبر آمده، یکی در ابتدای آن و دیگری در انتهای آن. این دو خبر کذب محض است و نه تنها در جلسات رسمی این تشکل تصمیم بر چنین اموری نبوده بلکه مطابق تحقیقی که اینجانب انجام دادم حتی اعضای این تشکل به صورت شخصی و به عنوان شخص خود این امور را انجام نداده اند. بنابراین، هرچند روزنامه فوق مدعی است که منبع او موثق است اما این اخبار دروغ محض است و البته نمی توانم بگویم که منبع موثق روزنامه به شنودها دسترسی داشته چرا که این سخن از اساس جعل و دروغ سازی است.”
وی تصریح کرد: “این تشکل مشی و روش و منش یک جریان را، که روزنامه رسالت حامی آن و دست اندرکاران آن جزو آن هستند، نمی پسندد و مطابق تعالیم دین مبین اسلام نمی داند و عملکرد و سخنان آنان را به سود دین و ملت و مملکت نمی داند. و البته گویا دست اندرکاران آن روزنامه، خود را دین مجسم می دانند و بنابراین اعمال و رفتار خود را معیار سنجش دیانت دیگران به حساب می آورند و هر کس با این سنجه جور نیاید از دین و دیانت دست برداشته است. به هر حال سخن این تشکل این است که ما در راه دین تلاش می کنیم، اما اعمال و سخنان شما را مطابق دین نمی دانیم.”
این استاد دانشگاه مفید قم همچنین در پایان یادداشت خود، اظهار داشت: “به گمان من دشمن نظام و فتنه گر کسانی هستند که شریعت و اخلاق اسلامی را زیر پا می گذارند. کسانی که به راحتی دروغ می گویند و مخالف خود را مخالف دین و نظام به حساب می آورند و به این هم قناعت نکرده تصویری خوفناک و بی منطق از رهبری نظام اسلامی ارائه می کنند. توجه داشته باشیم که مخالف هیچ شخصیت سیاسی ضرورتا مخالف دین و نظام نیست. آیا دشمن دین و نظام آن کسانی نیستند که بی جهت مردم را مخالف دین و نظام معرفی می کنند؟ آیا دشمن دین کسانی نیستند که با بی اخلاقی های رسوای خود اسلام را بدنام می کنند؟”
محمد تقی فاضل میبدی *
شاید هیچ دینی به مانند اسلام علم وعالم را در ترازوی نقد و ارزش نگذاشته باشد و عالمان را به عنوان وارثان پیامبر یاد نکرده باشد. در کنار این تعریف و ارج گذاری، پیامبر اسلام(ص) عالمان دین را به عالمان صالح و فاسد تقسیم کرد و فرمود: عالمان صالح موجب صلاح جامعه و عالمان فاسد موجب فساد جامعه هستند. (تحف العقول کلمات پیامبر)
فاصله میان عالم صالح با عالم فاسد آنقدر زیاد است که از امام عسکری(ع) سوال شد بهترین انسان کیست؟ حضرت فرمود: بهترین انسان عالم شایسته است. باز سوال شد: و بدترین انسان؟ فرمود: و بدترین انسان، عالم ناشایست است.
فساد عالم دینی تنها به این نیست که، خود، کار ناشایسته ای را انجام دهد و “چون به خلوت میرود آن کار دیگر می کند” بلکه از عمده فساد عالمان، سکوت آنان در برابر فساد های موجود در جامعه است، که این خود فسادی بزرگ است. از جاهایی که قرآن عتاب گونه با اهل کتاب سخن گفته، آنجاست که دانایان قوم برای حفظ مصالح خود حقایق را با روشهای باطل پوشاندند و حال آنکه عالم به حقیقت بودند (آل عمران/۷۱).
پیمان عمده خداوند با فقیهان و عالمان، بی قراری در برابر ظلم حاکمان بوده است. امام علی (ع) فرمود : … و ما اخذ الله علی العلما ء ، ان لا یقاروا علی کظة ظالم و لا سغب مظلوم …( نهج البلاغه خ ۳ ) خداوند از عالمان پیمان گرفته است تا در برابر شکمبارگی ستمگران و گرسنگی ستمکشان آرام نگیرند. یعنی مهمترین رسالت فقیهان و دین شناسان ایستادگی در برابر تفاوت های طبقاتی و تبعیض های قومی و نابرابری های اقتصادی در جامعه است.
در نگاه اسلام، فقر در کنار کفر قرار گرفته و منشا فسادهای بزرگی در جامعه خواهد شد. بی تفاوتی در برابر فقر فقیران همانند بی تفاوتی در برابر کفر کافران است. امام حسین (ع) در خطابی به یکی از فقیهان اهل مدینه فرمود: از پندی که خدا به اولیای خود داده است عبرت بگیرید، در آن جا که گفته است: لولا ینهاهم الربانیون و الاحبار عن قولهم الاثم … چرا عالمان دینی و احبار، مردمان را از گفتار گناه آلود باز نداشتند ؟… خداوند بر آن جهت عیب گرفت، که از ستمکاران که در میان ایشان بودند، کارهای زشت و مایه تباهی می دیدند و آنان را از آن کارها باز نمی داشتند . ( الحیاۀ ج ۲ ص ۴۵۵)
در این بیان آشکار است که وظیفه عالمان و فقیهان، تنها تدریس و تحقیق در حوزه ها و دانشگاهها نمی تواند باشد، بلکه آنان به عنوان “امنای رسل” باید در برابر ناهمواری های سیاسی و اقتصادی، به فرموده امام علی (ع)، آرام نگیرند و در برابر هرگونه ظلمی بایستند.
بر کسی پوشیده نیست که در ایران امروز ، حاکمیت جامعه از آن فقیهان شمرده میشود. و مجاری امور در دست عالمان. حال، هر گاه در این جامعه فسادی در سطح اجتماع، چه در عرصه فرهنگی و چه در عرصه اقتصادی و سیاسی رخ دهد، مسئولیت آن نخست، متوجه عالمان دین است، و اگر رشد و تکاملی در عرصه های فوق نصیب جامعه گردد، آن نیز به پای فقیهان و عالمان دین نوشته میشود. در روایت آمده است که عالمان دین، حاکمان بر والیان سیاسی هستند، (العلماء حکام علی الملوک) حکومت بر ملوک به معنای حکومت سیاسی نیست؛ بلکه حاکمیت فکری و ارشادی و، احیانا، اعتراضی است.
یک فقیه نمی تواند در برابر اشتباه و یا فساد سیاسی حاکمان بی تفاوت بنشیند و از مسؤلیت به دور باشد؛ بلکه یک فقیه همواره باید، بر اساس مسئولیت علمی؛ امر و نهی خود را بر سر حاکمان فرو بریزد و منافع توده های محروم را بر منافع حکومت، هر چند دینی، مقدم بدارد. امام جواد فرمود: علما اگر از نصیحت و راهنمایی خودداری بورزند، خیانت کرده اند و اگر راه گم کرده ای را ببینند و راه را به او ننمایند، یا مرده ای را ببینند و او را زنده نکنند، کار بسیار بدی کرده اند، زیرا خدای متعال از آنان در کتاب خود پیمان گرفته است که مردمان را امر به معروف و نهی از منکر کنند و به گناه و تجاوز کمک نکنند ( الحیاة، ج۲ ، ص۴۵۹).
نمی توان مجاری امور را در دست کسانی که به ستم و شبهه عمل کنند، دید و هیچ فریادی از سر دلسوزی و نیک خواهی برنیاورد. امام حسین به عالمان دین خطاب می کند: اگر شما (در برابر حاکمان) تحمل رنج می کردید و بی تفاوت نمی ماندید، کارها به دست شما بود، یعنی بر اساس کتاب و سنت. اما چون با امکاناتی که داشتید، ستمگران را تقویت کردید و کارهای خدا را به دست ایشان سپردید تا به شبهه عمل کنند و به فرمان شهوت خود به کار برخیزند. سبب تسلط یافتن ستمگران، فرار شما از مرگ و شیفتگی به زندگی است. (تحف العقول ، ص ۱۷۲)
در اینجا روشن میشود که وظیفه عالم دینی تنها بیان احکام شرعی نیست و اجتهاد و تدوین و تکثیر رسایل یکی از کارهای اوست. از مهمترین وظایف فقیهان دین، مرزبانی از کرامت و شرافت آدمیان است و این که حقوق انسان ها در این دنیا به دست ستمگران تضییع نگردد. این که امام حسین (ع) خطاب به عالمان می فرماید: ” فاسلمتم الضعفاء فی ایدیهم فمن بین مستعبد مقهور و بین مستضعف علی معیشتة مغلوب، یعنی شما ناتوان را به دست ایشان (ستمگران ) تسلیم کردید ، تا بعضی به بردگی و تحمّل فشار ناگزیر شدند و بعضی ناتوان و از طلب روزی محروم گشتند … مردمان همچون خادمان و بندگان ایشان شدند و از دفاع خود ناتوان ماندند … ” یعنی به مرزهای شرافت و کرامت آدمیان تجاوز شد و فقر و فساد و تباهی و سرگردانی همه جا را فرا گرفت و شما خاموش نشستید.
بنابراین نسبت عالمان دین با حاکمان سیاسی نسبت امر به معروف و نهی از منکر، و در صورت لزوم انتقاد و اعتراض است و این که در برابر هر نوع انحرافی باید از خاستگاه دین فریاد برآورند و پناهگاه محرومان و توده های مردم باشند و به جای تقرب به قدرت، مردم را مقرب خود نمایند، و به جای زبان مدح و تعریف، زبان نقد و تحلیل به کار گیرند. اضافه میگردد که عالمان دانشگاهی در برابر انحراف حاکمان، همان مسئولیتی را عهده دارند که عالمان حوزوی. در این جا سخن از رویارویی عالمان و حاکمان نیست، بلکه سخن از ارشادپذیری مدیران سیاسی از مدیران فکری است. دولت همواره باید در اداره جامعه، نسخه کار خود را از مدیران فکری مستقل از دولت بگیرد؛ بلکه توجه حاکمان به منتقدان سیاسی در راستای تقویت بنیان نظام سیاسی است.
اعتلای “کلمه حق” در برابر پیشوایان سیاسی جامعه، به معنای انتقاد از عملکرد حاکمان است و این وظیفه، بیشتر، بر دوش عالمان حوزه و دانشگاه سنگینی می کند؛ و دولت باید با چهره ای گشاده و شرح صدر به سخن ناقدان و آمران به معروف و ناهیان از منکر گوش کند. امام علی(ع) فرمود: اگر سنت انتقاد ترک شود، اشرار شما بر جامعه مسلط میشوند (لاتترکوا الامر بالمروف والنهی عن المنکر فیولی علیکم شرارکم)
استقلال حوزه ها و عالمان از دستگاههای سیاسی برای این است که بتوانند چشم نظارت و کنترل بر جامعه باشند، و این استقلال هیچگاه به معنای رویارویی نیست؛ بلکه به معنای اشراف علمی و فکری بر جامعه است. به گفته شهید مطهری: ویژگی مهم حوزه های شیعی در برابر اهل سنت، استقلال آنان از حکومتهاست. امید است این استقلال برای همیشه بماند تا رسالت راستین عالمان دین انجام پذیرد.
* عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
منبع: وبلاگ نگاشتهها (این یادداشت در وبلاگ مذکور با عنوان «نسبت فقیهان با حاکمان» منتشر شده است.)
معصومه ابتکار از سانسور مصاحبههایش در دو خبرگزاری نزدیک به دولت خبر داد.
به گزارش کلمه، این عضو شورای شهر با انتشار یادداشتی در وبلاگ شخصیاش، به بازدید خود از نمایشگاه مطبوعات اشاره و برخی اتفاقات رخ داده در حین این بازدید را بازگو کرد.
خانم ابتکار که نمایشگاه مطبوعات سال ۸۹ را “خیلی خلوتتر از سالهای پیش” توصیف کرده، خاطرنشان کرده که با دو خبرگزاری ایونا و ایکنا مصاحبههایی انجام داده که در این خبرگزاریهای نزدیک به دولت منتشر نشده است.
وی نوشته است: “در غرفه ایونا – خبرگزاری زنان – وقتی از برگزاری همایشی برای تقدیر از زنان خبرنگار جهان اسلام خبردار شدم، تاکید کردم که این خبرگزاری می بایست به وضعیت خبرنگاران زن ایرانی نیز توجه ویژه ای داشته باشد و وقتی خبرنگار مومن، با سابقه و خوشنامی چون بدرالسادات مفیدی گرفتار می شود حداقل از زاویه صنفی در حد درج یک خبر به انعکاس واقعه بپردازد.”
وی همچنین خاطرنشان کرده که: “در غرفه ایکنا – خبرگزاری قرآنی ایران – نیز به عطش جوانان امروز نسبت به حقایق قرآنی اشاره داشتم و خطری را گوشزد کردم که به واسطه عدم ارایه این حقایق به زبان حال جامعه جوان ایرانی، تیشه به ریشه اعتقادات نسل فردا می زند.”
خانم ابتکار در ادامه یادداشت خود نوشته است: “نمی دانم چرا هیچ کدام از مصاحبه های دو مورد اخیر منعکس نشد … شما می دانید؟ البته یک وقت فکر نکنید که علتش ربطی به جامعه تک صدایی و چند صدایی و آزادی مطبوعات و خودسانسوری و این جور حرف ها دارد ها … بیخود می گویند، همه چیز خوب است!”
وی در عین حال به محبت و همراهی برخی اصحاب رسانه و به خصوص جوانترها با خود او و همراهانش اشاره کرده و با اشاره به فضای نمایشگاه، خاطرنشان کرده که: “در میان آن هیاهو البته توانستیم به چند غرفه مورد نظر مثل روزنامه های شرق، مردم سالاری، فرهیختگان، خبرگزاری مهر و مجلات نسیم بیداری و آیین سری بزنیم.”
وزیر سابق بهداشت با تاکید بر این نکته طبق ماده ۴۹ قانون استقلال دانشگاهها، دولت نمی تواند در دانشگاه دخالت کند، گفت: «مصوبات هیئت امنا همانند مصوبات مجلس است اما مشخص نیست هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمان انحلال چه وضعیتی داشته است.»
دکتر مسعود پزشکیان در گفتگو با مهر افزود: «کمیسیون بهداشت مجلس موضوع انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را بررسی کرد و قرار شد وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت مجلس حضور یابد تا این موضوع توضیح داده شود که بر اساس کدام مصوبه قانونی این دانشگاه منحل شده است.»
هر گونه توسعه یا ادغامی در دانشگاه باید از سوی هیئت امنا مصوب شود
وی اضافه کرد: «این طور که ما اطلاع داریم دانشگاه از نظر قانونی هیئت امنا دارد و هر هیئت امنایی بر اساس حکم رئیس جمهور برای چهار سال انتخاب می شود و هر گونه توسعه یا ادغامی در دانشگاه باید از سوی هیئت امنا مصوب شود. هم اکنون در یک دانشگاه اگر بخواهند یک ساختمان ساده را واگذار کنند باید هیئت امنا تصمیم گیرد حال اینکه بر اساس کدام قانون یک دانشگاه منحل شده است سئوالی است که اعضای کمیسیون بهداشت برای آن جوابی نداشتند.»
این نماینده اصلاح طلب مجلس یادآور شد: «دلایلی که این انحلال بر اساس آن صورت گرفته باید مشخص باشد. طبق ماده ۴۹ قانون استقلال دانشگاهها دولت نمی تواند در دانشگاه دخالت کند و مصوبات هیئت امنا همانند مصوبات مجلس است یعنی دولت هم نمی تواند از نظر قانونی در مصوبات هیئت امنا دخالت کند.»
وی اضافه کرد: «از همین رو مقرر شد از اداره قوانین مجلس سئوال شود که آیا این انحلال قانونی بوده است یا خیر.»
پزشکیان با بیان این مطلب که همه از انحلال یک دانشگاه شوکه شده اند، گفت: «این اتفاق جای بحث دارد. اینکه چگونه این کار انجام شده است، هیئت امنا را چگونه منحل کرده اند، آیا هیئت امنا در این زمینه کاره ای بوده است یا خیر و همه مسائلی هستند که چراهای بزرگی وجود دارد که وزارت بهداشت باید به آن پاسخ دهد.»
وی با اشاره به واگذاری بخشهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران به دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهیدبهشتی اظهار داشت: «موضوع واگذاری این بخشها به تهران و شهیدبهشتی خود جای بحث دارد. اگر بحث انحلال به منظور کوچک کردن این حوزه است کل دانشگاهها را جمع کنند اما اینکه بیایند یک دانشگاه دیگر را گسترده تر کنند آیا از نظر مدیریتی کار درستی است نیز باید مشخص شود که بر اساس چه شاخصی انجام شده است.»
دولت نباید خلاف قانون و مقررات عمل کند
وزیر اسبق بهداشت یادآور شد: «در صورتی که دلایل وزارت بهداشت قانع کننده نباشد کمیسیون بهداشت نیز وظایف قانونی خود را انجام می دهد چرا که دولت نباید خلاف قانون و مقررات عمل کند.»
وی گفت: «سئوالات متعددی در این زمینه وجود دارد، اینکه مستندات قانونی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران چیست، هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران در این تصمیم گیری دخالت داشته یا خیر، آیا هیئت امنا در جریان این مصوبه بوده است و اینکه چگونه هیئت امنای دانشگاه را دور زده اند که باید پاسخ داده شود.»
لازم به ذکر است که دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه ۸ آبان ماه ۸۹ بر اساس ابلاغ مصوبه شماره ۶۷۷/۱۱۰ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور منحل شده و کلیه فعالیتهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده علوم پزشکی کرج، کلیه واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کلیه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شده است.
یاسر معصومی مسئول فنی سایتهای برخی از نشریات اصلاح طلب، که اسفندماه گذشته دستگیر و به مدت بیش از دو ماه در زندان اوین در بازداشت به سر برد، هفته گذشته حکم دادگاه بدوی خود را دریافت کرد.
به گزارش جرس، قاضی صلواتی، رئیس شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران و چهره مشهور دادگاههای تلویزیونی سال گذشته، معصومی را بدون اعلام اتهامات مشخص، به حکم سنگین پنج سال حبس تعزیری به همراه محرومیت از عضویت در احزاب و کار در نشریات محکوم کرده است. اما معصومی نسبت به حکم صادره معترض بوده و درخواست تجدیدنظر خود را ارائه داده است.
گفتنی است معصومی، سابقه فعالیت و عضویت در احزاب سیاسی را نداشته است و فقط در بخش فنی برخی از نشریات مشغول به کار بوده است. وی زمستان گذشته در پی احضار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بازداشت شده و بدون تفهیم اتهام، مدتها در زندان اوین نگهداری شده و آخر اردیبهشت ماه امسال با قرار وثیقه – تا زمان دادگاه – آزاد شده بود.
در گزارش جرس خاطرنشان شده که وی مسئول فنی سایت روزنامه شرق و چند روزنامه دیگر بوده، و از سوی ستاد سایبری سپاه بازداشت شده است. شایان ذکراست پدر یاسر معصومی، عضو شورای فعالان ملی مذهبی اراک بوده؛ اما خود وی هیچ فعالیت سیاسی نداشته است
خانواده مهدی خزعلی در دیدار با این زندانی سیاسی، درخواست مهدی کروبی برای پایان اعتصاب غذا را به وی منتقل کردند.
سایت سحام نیوز پیش از این خبر داده بود که مهدی کروبی عصر روز یکشنبه در دیدار با خانواده مهدی خزعلی، خواستار آن شده که این زندانی سیاسی به اعتصاب غذای خود خاتمه دهد.
خانواده خزعلی که میزبان مهدی کروبی بودند، در دیدار با وی به شرح مختصری از شرایط و وضعیت این زندانی سیاسی پرداختند و همسر مهدی خزعلی نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور آقای کروبی، نگرانی خود را از شرایط جسمی همسرش در پی اعتصاب غذای چند روزه، ابراز داشت. آقای کروبی نیز ضمن توصیه به صبر و استقامت، به خانواده آقای خزعلی سفارش کردند که از آقای بخواهند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
این پیغام کروبی، عصر روز دوشنبه که خانواده خزعلی موفق شدند برای اولین بار با این زندانی سیاسی ملاقات کنند، به وی منتقل شد.
آقای خزعلی، برای اولین بار پس از بازداشت، در زندان اوین با همسر و فرزندانش به صورت حضوری ملاقات میکرد.
در عین حال سایت جرس گزارش داد که مهدی خزعلی علاوه بر خانواده، با وکلایش نیز دیدار و گفت و گو کرده است. این سایت به نقل از محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری، خبر داد که اتهام آقای خزعلی، اهانت به آیتالله جنتی، اهانت به احمدی نژاد و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مسئولان هرچه سریعتر مهدی خزعلی را آزاد کنند.
مهدی خزعلی در ۲۱ مهر ۱۳۸۹ برای بازجویی به اوین منتقل و در نهایت بازداشت شد. اتهام او نیز در ابتدا، اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی اعلام شد. آقای خزعلی از زمان بازداشت، با غیرقانونی دانستن این اقدام و در اعتراض به آن، اعلام اعتصاب غذا کرد.
سایت خبری آینده که چند روز قبل پس از مدتها فعالیت خود را از سر گرفته بود، فیلتر شد.
بر اساس گزارشهای رسیده به کلمه، سایت خبری آینده که پس از ماهها تعطیلی، به تازگی فعالیت خود را از سر گرفته بود، مشمول فیلترینگ قرار گرفت و از دسترس کاربران داخل ایران خارج شد.
فؤاد صادقی، مدیر این سایت، عصر دیروز در یادداشتی، با اشاره ضمنی به فشارهای موجود و احتمال تحمل نشدن این سایت خبری از سوی دولت و برخی مسئولان، تاکید کرده بود که: “اگرچه برای همکاران سایت آینده که هریک از نظر توانایی حرفه ای سرآمد بسیاری از سردبیران و مسئولان رسانه های مشابه هستند و در شرایط دشوار اقتصادی که بدون هیچگونه بضاعت مالی در فضایی محقر و با امکاناتی بمراتب کمتر از سال گذشته تنها از سر درد و احساس وظیفه به فعالیت مشغولند، پذیرفتن خطر فیلتر شدن و توقیف رسانه ای، دشوار است. اما مجوز عمل برخلاف اعتقادات دینی و انسانی را فراهم نمیکند.”
وی در این یادداشت با عنوان “آینده «آینده» چه خواهدشد؟” همچنین نوشته بود: “تحمل دستگیری، سلول انفرادی و شرایط زندان سخت است، اما از آن سخت تر ایستادن در پیشگاه پروردگار و پاسخ دادن به این پرسش است که چرا به تکلیف خود و بر اساس تشخیص خود عمل نکردهاید؟”
صادقی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که “برای نهادهای قضایی و امنیتی صدور دستور فیلتر، توقیف و … آسان تر از تحمل زحمت تعامل و مدیریت فضای رسانه ای نباشد و بتوانیم همچنان این بار سنگین مسئولیت رسانه ای را بر دوش کشیم.”
هجده نماینده اصولگرا و اصلاح طلب تهران در مجلس در تذکری به وزیر بهداشت، خواستار تجدیدنظر در تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران شدند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان در این تذکر کتبی با اشاره به آنچه که آن را “تصمیم غیرکارشناسی و نادرست انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران میخواندند”، درخواست کردند، از توزیع ماموریت و امکانات دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیش از سه دهه قدمت بین دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی اجتناب شود.
این نمایندگان در شرح این تذکر یادآوری کردهاند: برابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهانه فراهم کردن زمینه خروج عدهای از کارکنان دولت از تهران، تصمیم به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و ادغام آن در دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی گرفته شده است. به دلیل غیرکارشناسی بودن این تصمیم و عدم خروج احدی از این بابت از تهران و ایجاد عوارض اجتماعی، علمی و خدماتی (بهداشتی – درمانی) برای جامعه پزشکی و مردم عزیزمان، تجدیدنظر در تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را خواستاریم زیرا:
۱-در شرایطی که کشور در حال توسعه خدمات پزشکی و ارتقاء سطح علمی و گسترش فارغالتحصیلان رشتههای وابسته است، انحلال دانشگاهی با قدمت بیش از سه دهه و دارای اعتبار علمی و خدمات شایسته امری نادرست میباشد.
۲-اضافه نمودن مسوولیتهای دانشگاه علوم پزشکی ایران به وظایف دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی که خود مسوولیتهای متعددی در ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی در حوزه ماموریت خود دارند (با اذعان به زحمات کشیده شده در این دو دانشگاه و شایستگیهای آنها) امری خلاف مصلحت و غیرکارشناسی است.
۳-علیالقاعده باید برای انحلال دانشگاهی که در حال خدمترسانی است و بیش از ۷۰۰ عضو هیات علمی، هزاران دانشجو و صدها کارشناس و مدیر داشته و بیمارستانها و واحدهای مختلف آموزشی و خدماتی تحت مدیریت او است، دلایل قوی کارشناسی وجود داشته باشد، متاسفانه تا امروز مسوولان وزارتخانه دلیل روشنی برای این تصمیم اعلام شده ابراز نداشتهاند.
نام نمایندگان امضاءکننده این تذکر به شرح ذیل است: علیرضا محجوب/حسین فدایی/حسین نجابت/مهدی کوچکزاده/بیژن نوباوه وطن/زهره الهیان/ فاطمه رهبر/ پرویز سروری/ سیدعلیرضا مرندی/ طیفه صفایی/ علیاصغر زارعی/ الیاس نادران/ اسماعیل کوثری/ اسدالله بادامچیان/ علیرضا زاکانی/ علی مطهری (تهران)/ علی عباسپور تهرانیفرد/ احمد توکلی
رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات معتقد است:اگر تحزب با مسئله ولایت منافات داشت،قطعا قانونگذار نامی از آن در قانون اساسی نمیبرد.
به گزارش ایلنا احمد حکیمیپور، در خصوص انتشار خبری مبنی بر تشکیل تشکل جدید از سوی نمایندگان اقلیت مجلس که در آن بدنبال جذب اصولگرایان منتقد هستند،گفت: در شورای هماهنگی اصلاحطلبان چنین موضوعی تاکنون مطرح نشده است، اما فی النفسه تعامل میان جریانهای سیاسی خوب است.
رییس دورهای شورای هماهنگی جبهه اصلاحطلبان با بیان اینکه این جریان همواره بدنبال تعامل با گروههای حامی دولت و منتقد دولت است،اظهارداشت: اصلاحطلبان معتقدند که برای رفع معضلات و مشکلات کشور، باید از طریق گفتوگو اقدام شود، به همین علت ما از مذاکره و گفتوگو با جریان مقابل استقبال میکنیم.
این فعال سیاسی اصلاحطلب ادامه داد: با توجه به اینکه اصلاحطلبان واصولگرایان در برخی مبانی با یکدیگر اختلافات ریشهای دارند، تداوم چنین تشکلی با مشکل مواجه خواهد شد، اما اگر بر روی برخی مسائل مشترک و یافتن راهحل برای برخی مشکلات دورهم جمع شوند، چنین امری عملی، اما مقطعی خواهد بود.
حکیمیپور در خصوص مواضع برخی حامیان دولت مبنی براینکه تحزب با ولایت همخوانی ندارد،گفت: اگر تحزب با مسئله ولایت منافات داشت،قطعا قانونگذار نامی از آن در قانون اساسی نمیبرد.
رییس دورهای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیان چنین مطالبی را ناشی از نگاه افراطیگرایانه گویندگان آن دانست وگفت: درجمهوری اسلامی،اسلامیت و جمه
وی در پایان تاکید کرد:طرح چنین مباحثی برخلاف اصول قانون اساسی است و طبیعتا هر کس که خلاف قانون اساسی عمل کند،ضد نظام جمهوری اسلامی است.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و ترهبار کشور گفت: باید با آسیبشناسی قیمت تمام شده تولیدات میوه و ترهبار کشور با آنچه به صورت نهایی در بازار مصرف عرضه میشود بررسی کنیم که سلف خران و دلالان چه سود کلانی را به جیب میزنند.
به گزارش ایلنا، حسین مهاجران در رابطه با افزایش نابهنگام قیمت سیبزمینی و پیاز در بازارهای کشور گفت: بحث افزایش قیمت سیبزمینی و پیاز میتواند وابسته به دو معقوله گرانفروشی و گرانی بازار باشد.
وی افزود: در حال حاضر به دلیل شایعاتی که در بازار به جهت کمبود میزان سیبزمینی و پیاز مطرح شده است ما شاهد گرانفروشی قیمت این دو کالا طی دو هفته اخیر هستیم.
رئیس اتحادیه میوه و ترهبار کشور تصریح کرد: با وجود آنکه سیبزمینی و پیاز به میزان مورد نیاز کشت شده است اما عدهای فکر میکنند ما با کمبود این محصولات مواجه هستیم بر همین اساس سیبزمینی که طی ۱۵روز گذشته ۲۳۰ تا ۳۰۰ تومان فروخته میشد در حال حاضر ۳۲۰ تا ۴۵۰ تومان در اختیار متقاضی قرار میگیرد و پیاز نیز از کیلویی ۱۸۰ تومان به کیلویی ۳۸۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.
وی متذکر شد: قیمت سیب نیز طی هفتههای اخیر با افت و خیزهایی همراه بوده است آفتهایی که به دلیل تغییرات جوی به این میوه وارد شده است حتی موجب افزایش قیمت قیمت سیب پا درختی از کیلویی ۳۰۰ تومان تا کیلویی ۶۰۰ یا ۷۰۰ تومان شده است. به گفته مهاجران بیشترین افزایش قیمت میوهجات و سبزیجات به دلیل ورود عدهای سودجو به بازار این محصولات بوده است.
وی ادامه داد: براساس اذعان کشاورزان هر کیلو سیب ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان از این افراد خریداری میشود که البته بخشی از آن طی نقل و انتقالات کنستانتره به افشرده تبدیل میشود و این اقدام موجب افزوده شدن بیست درصدی قیمت محصولی چون سیب تا ۸۰۰ تومان میشود. ۳۰۰ تومان نیز صرف جابجایی این میوه از زمین تا سردخانه و از سردخانه تا میادین میوهوترهبار میشود و ۱۵۰تومان نیز به جهت بستهبندی و هزینه باربری مورد صرف میشود و قیمت سیب را تا کیلویی ۱۲۵۰تومان افزایش میدهد اما ما مشاهده میکنیم که این محصول با قیمت کیلویی ۱۵۰۰ تومان در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد.
رئیس اتحادیه میوه و ترهبار کشور گفت: فاصله ۲۵۰ تومانی قیمت تمام شده سیب تا مرحله عرضه به بازار به جیب سلفخران و سودجویان میرود که باید چاره ای برای آن
محمدجواد حقشناس اظهار کرد: دوستانی که در حوزه سیاست، مسائل اجتماعی و مباحث اداره جامعه مطالعه میکنند و مسوولند باید این موضوع را جدی بگیرند؛ وقتی در یک ارگانیسم سالم با یک درد روبرو میشویم باید برای درمان آن تلاش کرد و نه اینکه درد را کتمان درد.
به گزارش ایسنا این عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه «عرصه سیاست، تعطیلبردار نیست» افزود: تا زمانی که انسان در جامعه زندگی و تلاش میکند تا برای خود جامعهای بهتر از دیروز داشته باشد و نگاه تکاملگرا داشته باشد این تلاش نیاز به عزم جمعی و ارتباط دقیق و منطقی دارد که آحاد جامعه باید با هم برای رسیدن به نقطه مطلوب برنامهریزی و حرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه «در جوامع امروزی مطبوعات و فعالیت سیاسی دو رکن اساسی سلامت اجتماع را شکل میدهند» تصریح کرد: جامعه امروز هم مستثنی نیست و یک بخش آن مربوط به حوزه فعالیت مطبوعاتی صحیح، سالم، پرنشاط و معطوف به حرکت در قاعده و چارچوب منافع ملی و دفاع از حقوق مردم است که نقطه بروز و ظهور آن عرصه مطبوعات است و بخش دیگر آن در حوزه فعالیت سیاسی است که ظهور آن فعالیت سیاسی در قالب احزاب و گروههاست و این دو حوزه مکمل و لازم و ملزوم هم هستند.
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه «فضای امروز ایران برای دو حوزه مطبوعات و فعالیت سیاسی بسیار سخت است» افزود: حرکت در این دو بخش ساده، بدون دردسر و کمهزینه نیست و به نظر میرسد فعال سیاسی و روزنامهنگار امروز باید معطوف به فضای موجود، با شناخت دقیق از تاریخ سیاسی کشور و همینطور شناخت دقیق از قواعد سیاسی حاکم بر روابط بینالملل در دنیای امروز و خارج از مرزهای ایران، به خصوص منطقه حساس خاورمیانه و از طرف دیگر با توجه به شناخت دقیق از روحیات جامعه ایرانی بتواند راهکار مناسبی برای فعالیت سیاسی در این دو عرصه را پیش روی خود گذارد که هم هزینه زیادی را به جامعه مطبوعاتی و سیاسی تحمیل نکند و هم راه مناسبی برای برونرفت از فضای فعلی ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: انقلاب ما در ۳۰ سال گذشته هزینه زیادی برای راهاندازی تئوری مبتنی بر آرمانهای امام (ره) که بر دو ستون اصلی اسلام و مردم استوار بود، پرداخته است و در حال حاضر باید فاصله با فضای مطلوب را پر کرد.
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه « فعالیت در عرصه سیاسی و مطبوعاتی بسیار سخت شده است»، تصریح کرد: فعالیت حزبی پرهزینه شده است و میتوان گفت تناسبی میان هزینهای که برای فعالیت حزبی پرداخت میشود و دستاوردی که فعال سیاسی انتظار دارد برای جامعه به دست آورد، برقرار نیست.
حقشناس اظهار کرد: قبل از هر چیز تمام کسانی که برای این انقلاب تلاش کرده و زحمت کشیدهاند و نسبت به آینده انقلاب و کشور حساس هستند، باید تلاش کنند که خطکشیهای غیرقانونی زودتر از فضا زدوده شود و فعالیتهای سیاسی در کشور با هزینههای کمتر محقق شود و جامعهای که علاقمند به شرکت در سرنوشت خود در قالب قانونی و احزاب شناخته شده و در چارچوب قانون اساسی است بتواند فعالیت کند.
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: مطمئنا حزب اعتماد ملی هم علاقمند است در یک فضای غیرغبارآلود و روشن و به دور از هرگونه اتهامافکنی و فعالیتی که منجر به ایجاد مشکلاتی در سطح جامعه شود، فعالیت کند و طی یک سال گذشته به علت فضای ایجاد شده تا حدودی نتوانسته است در قالب شناخته شده حرکت کند، اما عناصر و اعضای شورای آن فعال بوده و سعی کردهاند به ایجاد فضای آرامش در کشور کمک کنند.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، به توزیع نشریات سیاسی غیر همسو با دولت در مدارس کشور اذعان کرد و مدعی شد: قطعا این موضوع از سوی برخی از عناصر فرصتطلب هدایت میشود!
به گزارش مهر، علی اصغر یزدانی با اعلام این خبر و بدون نام بردن مستقیم از روزنامه کلمه، توزیعکنندگان نشریات سیاسی در مدارس را “عناصر مسئلهدار” نامید و خاطرنشان کرد: ما نمی دانیم دامنه توزیع در کل کشور چقدر است و برای ما معلوم نیست از قشر معلم یا دانشآموز باشند. اما حراست وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی در مدارس اقداماتی را برای برخورد با این عناصر فرصتطلب آغاز کردهاند و قطعا این موضوع را دنبال میکنیم.
وی با اشاره به اینکه مدرسه محل فعالیت سیاسی نیست، در عین حال از برنامههای آموزش و پرورش برای آشنایی دانشآموزان با مسائل سیاسی (از زاویه نگاه دولت) خبر داد و گفت: هم اکنون گفتمانهای سیاسی برای پاسخ به شبهات سیاسی دانشآموزان در برخی از مدارس داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد همچنین فاش کرد که: به دنبال این هستیم که بیش از یک هزار طلبه جوان را با برنامهریزی وارد مدارس به خصوص از نوع خاص کنیم تا برای دانشآموزان و فرهنگیان، بصیرت سیاسی لازم را تبیین کنند! در واقع ایجاد بصیرت سیاسی به دانشآموزان و معلمان از اولویتهای این معاونت طی سال تحصیلی جاری در مدارس است.
گفتنی است روزنامه کلمه در مدت اندکی که از تولدش میگذرد، با استقبال خوبی از سوی دانشآموزان و دانشجویان روبهرو شده است.
در همین راستا، پیش از این هم بخشنامهای در سایتها منتشر شده بود که نشان میداد حراست آموزش و پرورش با ابراز نگرانی از توزیع روزنامه کلمه در مدارس و استقبال دانشآموزان از آن، خواستار برخورد مدیران مدارس با توزیع این روزنامه و شناسایی مبادی ورود آن به مدرسه شده است.
خبرگزاری ایلنا گزارش داد با وجود آنکه نام «ایران» را در حضور هزاران دانشجو از سر در دانشگاه پایین کشیدند، تحصنها در دانشگاه ایران همچنان ادامه دارد.
به گزارش این خبرگزاری، صبح امروز با روپوشهای سفید برای امضای بیانیه اعتراض خود به انحلال دانشگاه ایران و نشان دادن این اعتراض در این دانشگاه تجمع کردند. در این تجمع که دانشجویان با روپوشهای سفید حضور داشتند، جمعیت دانشجویان معترض بیش از دیروز بود.
یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: روز گذشته در آخرین لحظات تحصن کلمه «ایران» را از سر در این دانشگاه برداشتند. این عمل که با اعتراض شدید دانشجویان همراه شد، نه تنها جلو آقایان را نگرفت بلکه آنها کلمه «Iran» (نام لاتین سردر) را هم از سر در این دانشگاه حذف کردند.
این دانشجو همچنین از تجمعی در دانشکده پرستاری دانشگاه ایران خبر داد که در آن «رئیس دانشگاه پرستاری دانشگاه تهران» به عنوان رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه ایران حضور داشته اما نتوانسته است پاسخی به دانشجویان این دانشکده بدهد.
به گفته این دانشجو در این تجمع که دیروز در دانشکده پزشکی صورت گرفته است، رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه تهران تنها به این بسنده کرده است که بگوید: «دانشگاه ایران به دلایلی که خودشان میدانند منحل شده است.»
او در پاسخ به دانشجویان مبنی بر اینکه با این اتفاق که اکنون دانشجویان دو دانشکده پرستاری، دو دانشکده مدیریت و امثال اینها را دارند باید چه کنند و برای انجام امورات خود به کجا مراجعه کنند، گفته است: هنوز تصمیماتی در این باب گرفته نشده است.
این دانشجو همچنین گفت: مسئولان در واقع حرفی برای گفتن ندارند و هیچ کدام از سئوالات ما راه به جایی نمیبرد.
او میگوید: بدون اینکه دانشجویان بدانند رئیس دانشگاه را عوض کردهاند و حق امضا را از او گرفتهاند، همچنین ریاست باقی دانشکدهها را تغییر دادهاند.
توپ انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران به زمین رئیس دولت و نهاد ریاست جمهوری افتاد. چنان که دکتر سید علی ابطحی، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید مردادماه، نهاد رئیس جمهوری نامه ای را به وزارت بهداشت داده بوده و تکلیف کرده که دانشگاه ایران ادغام شود.
هر چند به گفته دکتر ابطحی، در دستور کتبی، حرفی از “انحلال” نبوده، ولی به خاطر تصمیماتی که وی می گوید در چند و چون آن نیست، ابلاغیه تحویل کلیه امکانات چهارمین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور به دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و کرج شامگاه جمعه صادر شده و وی تنها، آن دستور را اجرا می کند.
ابطحی در گفت و گو با “خبرآنلاین” ابعاد تازه ای از برنامه انحلال دانشگاه ایران را بازگو کرده است. انحلالی که گفته می شود تصمیم آن مجلس را شوکه کرده، باعث آبروریزی کمیسیون بهداشت شده و هیچ کس به جز چند تن از نزدیکان وزیر بهداشت تا آخرین دقایق ابلاغ، از آن خبر نداشته است.
شاید این روزها فشارهای سیاسی وارد شده به دکتر ابطحی و مجموعه وزارت بهداشت، آنها را واداشته تا از نامه ای خبر دهند که ۴ ماه پیش از سوی ریاست جمهوری صادر شده و تا امروز، از آن خبری نبوده است.
اکنون با اعلام این نامه، مناسبات در حوزه بهداشت و درمان، رنگ و بوی سیاسی تری می گیرد. در ادامه، گفتگوی “خبرآنلاین” با این رئیس معزول را می خوانید:
آقای دکتر ابطحی، گفته می شود دستور انحلال دانشگاه ایران به دلیل برخی ملاحظات سیاسی، صادر شده، آیا شما این موضوع را تایید می کنید؟
روز شنبه گذشته به من ابلاغیه ای را نشان دادند که در روز ۱۸ مردادماه از ریاست جمهوری صادر شده بود و دستور داده بودند با توجه به تشکیل استان البرز، دانشگاه علوم پزشکی ایران، امکانات بهداشتی و درمانی خود را که در حیطه این استان قرار می گرفت به دانشگاه علوم پزشکی کرج تحویل دهد. الان هم ما در دانشگاه، مشغول این کار و انجام سایر امور هستیم.
یعنی تصمیم برای انحلال دانشگاه ایران توسط نهاد ریاست جمهوری گرفته شده؟
زیر نامه ای که به من نشان دادند، امضای آقای فروزنده معاونت محترم نیروی انسانی رئیس جمهور بود. در این نامه، حرفی از انحلال برده نشده بود. دستور داده بودند قصدشان کوچک کردن تهران و خروج نیروها از تهران است. این کار هم اکنون در حال انجام است. با ایجاد دانشگاه علوم پزشکی البرز، امکانات درمانی ما که در نظرآباد، کرج و سایر شهرهای همجوار بود به آنجا منتقل می شود. بسیاری از نیروهای ما هم که شاغل آن استان بودند، می توانند از مشوقهایی که در نظر گرفته شده، استفاده کنند و به استان البرز بروند.
با این وجود، شما نزدیک به ۱۴ هزار نیرو دارید که طبق اعلام وزیر بهداشت تنها ۱۸۰۰ نفر آنها در حوزه استان البرز قرار دارند. چطور این تصمیم به کوچک سازی تهران، کمک می کند؟
وقتی بیمارستانهای ما در خارج از تهران به علوم پزشکی البرز منتقل شود، طبعا تعداد زیادی از نیروهای ستادی ما نیز کاری در تهران نخواهند داشت و در اینجا مازاد اعلام می شوند. آنها نیز می توانند به اختیار خود از تشویقهای مالی و اداری که در نظر گرفته شده، استفاده کنند و به کرج بروند. ما نیز سعی می کنیم تسهیلات حضور آنها را در کرج فراهم کنیم.
می فرمایید در نامه ریاست جمهوری حرفی از انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران نبوده و تنها دستور کتبی داده بودند برای واگذاری واحدهای استان البرز. آیا دستور انحلال و واگذاری سایر تشکیلات و بیمارستانهای واقع در تهران، به صورت شفاهی داده شده؟
ببینید، من نمی توانم بگویم به صورت شفاهی چه گفته اند. در ثانی اصلا موضوع دانشگاه ایران، انحلال نیست. بلکه “ادغام” است. هیچ چیزی منحل نشده، بلکه دانشگاه علوم پزشکی ما در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی ادغام شده اند.
ولی قبول دارید کاری که انجام شده، بسیار فراتر از دستور کتبی بوده است؟
من به این فکر نمی کتم. نمی دانم، شاید این طور باشد. وقتی که این تصمیم را گرفتند، به ما که اطلاع ندادند. شخصا در این تصمیم نه نقش داشتم نه اطلاعی از کم و کیف تصمیم گیریها دارم. امروز معاونت محترم بهداشت و درمان وزارتخانه در بیمارستان حضرت رسول، توضیح کافی در این مورد برای مدیران ما دادند و گفتند که چه تصمیمی گرفته شده و ما باید چه کار بکنیم.
آقای فروزنده که می فرمایید نامه انحلال دانشگاه ایران را امضا کرده، دلایل دیگری را هم برای خلوت سازی تهران مطرح کرده. آیا به نظر شما موضعگیری دانشگاهیان دانشگاه شما در سال گذشته، دلیل انحلال است؟
ببینید! یک دستوری از ریاست جمهوری آمده و بعد از ۳ ماه که برخی از مدیران قبول نمی کردند، اجرایی شده. همین دیروز مقام عالی وزارت، خانم دکتر دستجردی به من گفت برخی از مدیران، مدتها زیر بار انجام این کار نمی رفتند. بالاخره، جمعه تصمیم گرفتند این کار را بکنند و ما هم دستورات را اجرا کردیم.
ولی به هر حال چهارمین دانشگاه علوم پزشکی کشور با یک نامه منحل شد و کمیسیون بهداشت مجلس هم می گوید شوکه شده و برای همین جلسه اضطراری تشکیل داده. چطور می توان این تصمیم را توجیه کرد؟
صمیمانه خدمتتان بگویم اگر در یک جلسه دوستانه امکان آن باشد که خدمت بزرگواران باشم، حاضرم به عنوان یک کارشناس کار کرده مشکلات مختلف سیستم سلامت را بگویم، ولی در این تصمیم گیریها که عرض کردم، اینجانب هیچ نقشی نداشته ام و چیزی نمی دانم. در حقیقت ما سالها مشکل در دانشگاه علوم پزشکی ایران داشتیم، از جمله درباره مسایل نظارتی، اماکن، آموزش، بهداشت محیط و بسیاری از امور دیگر. یک جایی کار انجام می شد و جای دیگر نمی شد. واقعا این خیابان با آن خیابان، تفاوت خدمت رسانی زیادی داشت.
صحبت درباره تفاوت سطح خدمت در اینسو و آنسوی خیابان را وزیر بهداشت هم گفته اند، ولی آیا این انحلال باعث می شود خدمات شما، یکسان شود؟
در جلسه ای که امروز در خدمت معاون محترم وزیر بودیم، ایشان بارها مطرح کردند که این ادغام، باعث هم افزایی است. حقیقتا اگر این مطلب اتفاق بیفتد و دانشگاه ها از نیروهای علمی یکدیگر استفاده کنند، می توان نقشه جامعه علمی و چشم انداز ۲۰ ساله را اجرا کرد. در دراز مدت هم این هم افزایی بسیار موثر است. البته شما فکر نکنید من می خواهم کاری را که شده، توجیه کنم.
برخی از دانشکده های دانشگاه تهران، گفته اند دانشجویان شما را پذیرش نمی کنند. تکلیف این دانشجوها چه می شود؟
کسی قرار نیست به دانشگاه تهران برود. دانشجویان اینجا، خوابگاه و بیمارستان دارند. آنها برداشت غیر صحیحی کرده اند که باعث مسایل روزهای گذشته در بین دانشجویان شد. هیچ کس قرار نیست از اینجا برود. تنها نام دانشگاه و رئیس آن عوض شده. اتفاقات روزهای گذشته هم تمام شد و دانشجویان آرام شدند.
آقای دکتر ابطحی، نظر شخصی شما را می خواهم بدانم: از انحلال دانشگاهتان راضی هستید؟
ما گرفتاری زیادی داریم. ادغام دانشگاهی به این بزرگی و تحویل دادن آن به واحدهای دیگر، کار بسیار سختی است. راه طولانی است و کار مشکل.
منبع: خبر
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر از برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئتی ۱۶۰نفره خبر داد.
به گزارش سایت خبری عبور، عبدالله سهرابی با اشاره به اینکه پس از سال ها وقفه قرار است هفته فرهنگی ایران در قطر از روز پنجشنبه این هفته برپا شود تصریح کرد: امسال دوحه پایتخت فرهنگی جهان عرب است و در همین راستا هفته فرهنگی در این کشور برپا خواهد بود که علاوه بر کشورهای عربی ۳ کشور ایران، ونزوئلا و ترکیه نیز مراسمی در این کشور برپا می کنند.
وی با اشاره به حضور محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: در این مراسم هیئتی ۱۶۰ نفره از چهره های فرهنگی و شخصیت ها وزیر ارشاد را همراهی می کنند که از آن جمله می توان به حضور ارکستر سمفونیک ایران اشاره کرد.
سفیر ایران همچنین از پخش ۵ فیلم سینمایی ایرانی به زبان عربی در طول برگزاری مراسم هفته فرهنگی ایران خبر داد و تصریح کرد: مراسمی نیز با حضور ورزشکاران و باستانی کاران ایرانی برگزار می شود.
اجرای تئاتر به زبان عربی توسط هنرمندان ایرانی از دیگر برنامه های ایران در هفته فرهنگی قطر است. سهرابی افزود: همچنین احتمالا به نشانه دوستی دو ملت تمبری با پرچم ایران و قطر در این برنامه ابطال خواهد شد.
به گفته سفیر ایران در این مراسم ۳جلد کتاب عربی نیز توسط ایران در نمایشگاه رونمایی می شود. سفیر ایران خاطرنشان کرد: وزیر ارشاد در جریان سفر به دوحه علاوه بر دیدار با همتای قطری توافقنامه ای نیز برای همکاری دوکشور در بخش فرهنگی امضا می کند.
در حالی که مسئولان استان خراسان رضوی به دنبال صرف ۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل یادمان شهدای این استان هستند برخی کارشناسان معتقدند جانمایی این یادمان در مکان مناسبی قرار ندارد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از خراسان،فرمانده سپاه امام رضا(ع) با اشاره به قول استاندار خراسان رضوی مبنی بر کمک ۲۰ میلیارد ریالی به مجتمع آیه ها، اظهار داشت: این مبلغ صرف تکمیل دیوار یادمان و تصاویر ۲۳ هزار شهید استان های خراسان می شود.
این درحالی است که براساس نظر بعضی کارشناسان جانمایی این دیوار که قرار است هزینه های میلیاردی برای آن انجام شود، مناسب نیست و در مکان مناسبی قرار ندارد.
سردار غلام رضا احمدی در گفت وگو با خراسان درباره مجتمع آیه ها نیز افزود: اقدامات خوبی هم چون بازسازی منطقه عملیات کربلای ۵ و نیز نمایشگاه از هبوط تا ظهور در این مجموعه انجام شده که باید مورد استفاده جوانان و دانش آموزان قرار گیرد.
وی هم چنین از احداث موزه دفاع مقدس استان در مجموعه آیه ها خبر داد و در پاسخ به سوال خراسان که علت این که احداث موزه دفاع مقدس ۱۱ سال است که در انتظار واگذاری زمین از سوی سپاه است، اظهار داشت: من که این حرف را نشنیدم؛ البته من ۱۱ سال در استان نیستم؛ حدود یک سال و اندی در استان حضور دارم و نمی دانم. این موضوع را نه تایید و نه رد می کنم.
فرمانده سپاه امام رضا(ع) افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان درباره واگذاری زمین برای موزه دفاع مقدس مکاتبه ای با بنده داشته اند.سردار احمدی اضافه کرد: بنده هم به مهندسی سپاه استان دستور دادم که حتما زمین را واگذار کنند و فکر نمی کنم که در این زمینه مانعی وجود داشته باشد.
وی درباره میزان زمین واگذاری، گفت: هرچقدر که زمین برای موزه دارای طرح توجیهی باشد، واگذار می شود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر