-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

Latest News from Webna for 12/06/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



وبنا - رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شناسنامه دار کردن محصولات و فضاهای مجازی از ضروریات صیانت از فرهنگ کشور است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور در نشست آشنایی با اهمیت فضاهای دیجیتالی و مجازی در تبریز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت فرهنگ و لزوم فراهم کردن بستر مناسب برای تولید انبوه محصولات فرهنگی تاثیرگذار، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه دیجیتال فعالیت‌های متعددی را در جهت آشنا کردن مردم با ابعاد این فضا و حمایت و ساماندهی فضاهای دیجیتالی انجام می‌دهد.

زارع پور افزود: استفاده بهینه از فضاهای دیجیتالی متناسب در بسط و گسترش مولفه‌های فرهنگی تاثیر بسزایی دارد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با کمترین امکانات و تجهیزات و ایجاد فضاهای مجازی می‌توان فعالیت‌های گسترده فرهنگی انجام داد و این امر نظارت بیشتر و دقیق‌تر به فضاهای مجازی را می‌طلبد.

وی افزود: نظام‌مند شدن فعالیت‌های مجازی موجب عرضه محصولات با محتوای مناسب می شود.


 


وبنا - مدیران ۳سرویس دهنده «بلاگفا»، «میهن بلاگ» و «بلاگ اسکای» با انتشار یک متن مشترک، عملکرد کمیته تعیین مصادیق مجرمانه را در راستای تضعیف موقعیت سرویس دهنده‌های فارسی دانستند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» علیرضا شیرازی، محمدجواد شکوری مقدم و مسعود چنگیزی، مدیر ۳سرویس بلاگفا، میهن بلاگ و بلاگ اسکای در قالب یک متن، انتقادات خود را از وضعیت فعلی فیلترینگ در کشور بیان کردند و نقش این مقوله در تضعیف جایگاه سرویس دهنده‌های وبلاگ‌های فارسی را مورد بررسی قرار دادند.

بر این اساس متن کامل این نامه به شرح زیر است:

با تصویب قانون جرایم رایانه ای و شروع فعالیت کارگروه جدید تعیین مصادیق ، سیاستهای جدیدی در این زمینه اعمال شد که مدیران سایتهای ارائه کننده خدمات وبلاگ نویسی فارسی معتقدند که نتیجه این سیاستها باعث تضعیف موقعیت سرویسهای وبلاگ ایرانی و آسیب به فضای وبلاگهای فارسی شده است.آنچه در ادامه خواهد آمد بیان نکاتی در این باره از دیدگاه مدیران چند سرویس مطرح وبلاگ فارسی است و امیدواریم انعکاس این نظرات بتواند تغییرات مثبتی در فضای مجازی ایران ایجاد کند.

۱.موج فیلترینگ، سونامی مسدود سازی!
اگرچه در چند سال گذشته شاهد ارسال فهرستی از وبلاگها به سرویس دهندگان توسط نهادهای مرتبط بوده ایم اما در چند ماه گذشته درخواست مسدود سازی وبلاگها افزایشی چند صد در صدی داشته است. مطمئناً چنین حجم بالایی از مسدود سازی درتضعیف فضای کلی وبلاگهای فارسی موثر بوده و بالتبع و در عمل باعث دلسردی بسیاری از وبلاگ نویسان و نگرش منفی به سرویس های وبلاگ ایرانی شده است.

بسیاری از وبلاگهایی که در فهرستهای جدید فیلترینگ دیده می شود مواردی اند که به نظر می رسد از نتایج جستجو در موتورهای جستجوگر به دست آمده اند و از اینرو ممکن است وبلاگی به خاطر پستی که چند سال قبل منتشر کرده است امروز فیلتر و مسدود شود.از اینرو علیرغم آنکه با توجه به قانون جرایم رایانه ای ممکن است برخی مطالب وبلاگها تخلف به شمار آید اما آیا پسندیده ترنیست حداقل در شروع کار به جای مسدود سازی، با فرهنگ سازی در مورد مصادیق محتوای مجرمانه و همچنین اخطار به کاربران متخلف، به حفظ و گسترش فضای سالم وبلاگهای فارسی کمک کنیم؟

۲. پیگیری فیلترینگ، روشی ناکارآمد
انتقاد برنحوه فعلی پیگیری فیلترینگ آن است که از بین هزاران وبلاگ مسدود یا فیلتر شده فقط تعداد انگشت شماری از وبلاگها رفع فیلتر شده اند، کمی(قلت)این مقدار ناشی از پیچیدگی نحوه رفع فیلترینگ است. وبلاگ نویسی که در فضای مجازی وبلاگ خود را ثبت و فعالیت می کند. برای دانستن دلیل مسدودسازی یا محتوایی که باعث فیلترینگ وبلاگش شده است مجبور به مراجعه حضوری به دبیرخانه کارگروه و ارائه مشخصات و تعهد است. درصد بسیار پایین وبلاگهایی که رفع فیلتر شده اند نشان از ناکارآمدی شیوه کنونی دارد.

۳. عملکرد این چنینی به نفع سرویسهای وبلاگ خارجی است
آنچه از برایند عملکرد فعلی نهاد فیلترینگ مشاهده می شود ارسال دعوت نامه غیر رسمی برای کاربرانی ایرانی جهت استفاده از سرویسهای خارجی است. متأسفانه کاربرانی که با توجه به روند فعلی فیلترینگ استفاده از سرویسهای وبلاگ خارجی را مطمئن‌تر از نمونه های داخلی میدانند هر روز بیشتر می شوند.

ظاهراً بررسی محتوا، فیلترینگ و همچنین پیگیری برای رفع فیلترینگ در سرویسهای خارجی و ایرانی مشابه است. ولی تفاوت در این است که کارگروه تعیین مصادیق پس از ملاحظه محتوای مجرمانه در سرویس دهنده خارجی فقط می تواند آن را فیلتر نماید، در این حالت وبلاگ همچنان با ابزار فیلتر شکن در دسترس است و ضمن حفظ و دسترسی به داده ها توسط وبلاگ نویس، امکان ادامه فعالیت نیز وجود دارد. اما در مورد سرویس دهندگان داخلی ،پس از اعمال فیلترینگ ، وبلاگ به دستور کارگروه توسط سرویس دهنده مسدود می شود تا دسترسی بلاگر به وبلاگش کاملا قطع گردد. لذا با شیوه فعلی فیلترینگ وبلاگ نویسان ترجیح می دهند از سرویس دهندگان خارجی استفاده نمایند تا لااقل دسترسی به محتوای وبلاگشان را داشته باشند.

۴. فیلترینگ وبلاگ راه حلی نامناسب و غیر ضروری
کارگروه تعیین مصادیق در ارتباط مستقیم با سرویس دهندگان داخلی است . زمانی که دسترسی به مدیران سرویس های وبلاگ داخلی امکان پذیر است و بصورت روزانه فهرست مسدودسازی برایشان ارسال می شود دیگر چه نیازی به فیلتر نمودن وبلاگی بخاطر داشتن پستی نامناسب توسط مخابرات است؟

اگر هدف کارگروه مقابله با محتوای مجرمانه است چرا به جای ارسال مستقیم وبلاگهای متخلف به سرویس دهندگان وبلاگ، مدتها آنرا فیلتر می کند تاچنین محتوایی همچنان از طریق جستجوگرها و فیلترشکنها باز هم در دسترس باشد بهتر نیست آیا به محض شناسایی محتوای مجرمانه مراتب را جهت حذف مطلب و در صورت ضرورت مسدودسازی به سرویس دهنده وبلاگ ارسال نمایند؟

اگر هدف از فیلترینگ هشدار به نویسنده وبلاگ است آیا معقول تر نیست که این هشدار از طریق سرویسهای وبلاگ که رابطه نزدیکتری با کاربران خود دارند انجام شود؟

فیلترینگ مخابرات زمانی با معنا و موثر خواهد بود که مسدودسازی کامل یا حذف مطلب محتوی مجرمانه امکان پذیر نیست واین در مورد سرویس دهندگان خارجی مصداق دارد، در حالیکه در سرویس دهندگان ایرانی اینگونه نیست لذا خواستار حذف فیلترینگ در مورد وبلاگ های زیر مجموعه سرویس دهندگان داخلی هستیم.

۵. صفحه فیلترینگ حمایت یا دخالت در رقابت
نکته مهم دیگر محتوای صفحه جدید فیلترینگ می باشد که گویی قرار است از سایتهای ایرانی حمایت نموده و کاربران را به سایت های جایگزین مشابه راهنمایی کند.در حالیکه عملاً با سیاست جدید کارگروه تعیین مصادیق ، که نامشان در صفحه فیلترینگ نیامده است وارد رقابت سایت های داخلی شده است و اقدام مزبور نقض حقوق سایر سایت های ایرانی است .

مدیران سرویسهای وبلاگ فارسی معتقدند صفحه فعلی فیلترینگ برازنده کاربر ایرانی نبوده و در فضای رقابت سایتهای بخش خصوصی نیز نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. همچنین امضاء کنندگان نامه فوق برای ممانعت از تضییع احتمالی حقوق دیگران ، خواستارحذف لینک و نام سایت خود از صفحه فیلترینگ هستند.

۶.ورود کارگروه در حوزه مدیریت و سیاستگذاری سرویسهای وبلاگ
وظیفه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه همانطور که از نامش مشخص است تشخیص محتوای مجرمانه و پالایش فضای مجازی است. و سرویس دهنده وبلاگ فارسی نیزملزم به رعایت قانون و مساعدت درسالم سازی فضای مجازی از طریق حذف محتوای مجرمانه اعلام شده توسط کارگروه یا مسدودسازی هستند. هر چیز دیگری خارج از روند فوق به معنای عدول کارگروه تعیین مصادیق و سرویس دهندگان ازوظایف قانونی است .

در مواردی ملاحظه شده است که کارگروه تعیین مصادیق، وارد حوزه سیاست گذاری و نحوه مدیریت سرویسهای وبلاگ نیز شده است وبعضاً با تهدید بر پیگرد قضایی و مجازات قانونی نیز همراه بوده است. سرویس دهندگان میزبانی وبلاگ حق دارند ضمن رعایت قوانین جاری کشور در چهارچوب قوانین استفاده از خدمات و توافقنامه خود با کاربرانشان عمل نمایند.

ملاحظات و پیشنهادات
امیدواریم مسئولین با توجه مستمر به واقعیت فضای مجازی و پرهیز از تنگ نظریهای برخی دست اندر کاران، به ایجاد فضای سالم و پویا در میان وبلاگهای فارسی کمک کنند که کارگروه تعیین مصادیق به عنوان نهاد فیلترینگ در این زمینه نقش مهمی را برعهده دارد. لذا حسب وظیفه و تجارب چندین ساله در جهت ایجاد شرایط بهتر پیشنهادات زیر ارائه می گردد

 

۱. بهره گیری از نظرات کارشناسان و تجربه مدیران فعال در فضای مجازی بویژه سرویس دهندگان وبلاگ فارسی در تدوین آئین نامه های لازم و بخصوص چگونگی اجرای قوانین مرتبط.

۲. حذف دقیق مطلب یا پست مجرمانه راساً ، یا از طریق اعلام به کاربران توسط سرویس دهندگان وبلاگ فارسی به جای فیلتر و یا مسدود سازی کامل یک وبلاگ .در روند فعلی یک وبلاگ با چند سال سابقه و صدها پست صرفاً به دلیل یک پست یا مطلب نامناسب بطور کلی مسدود و از دسترس خارج می شود .

۳. شیوه و راهکاری ساده تر برای رفع فیلترینگ و اطلاع وبلاگ نویس از دلیل مسدود سازی وبلاگ بخصوص در وبلاگهای زیر مجموعه سرویسهای وبلاگ ایرانی در نظر گرفته شود.

۴. ارائه تسهیلاتی از قبیل بسنده کردن به حذف مطلب و ارسال اخطار به بلاگر خاطی در سرویس دهندگان داخلی و فیلتر نمودن در سرویس دهندگان خارجی تا کاربران را به حضور در سرویسهای میزبان داخلی ترغیب نماییم .

۵. عدم نمایش صفحه فیلترینگ درمورد وبلاگهای زیرمجموعه سرویسهای وبلاگ ایرانی چرا که امکان حذف محتوای مجرمانه به سرعت و به شکل بهتر و اصولی تری توسط این سرویس دهندگان امکان پذیر است.

۶.تجدید نظر در صفحه فیلترینگ و عدم نمایش گزینشی سایت ها که تاثیر منفی در رقابت سالم و اصولی بین سایت ها ی ایرانی دارد.


 


وبنا - به نقل از وبلاگ نیوز - شبکه اجتماعی مجازی ایجاد کنیم یا سوار موج آن شویم؟ این سوال چند وقتی است که در سازمان های دولتی و خصوصی ایران به وجود آمده و برای پاسخ به آن تاکنون نشست های تخصصی درباره شبکه های اجتماعی توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی برگزار شده اما آیا به واقع این نشست ها توانسته است به این سوال پاسخ دهد؟

قبل از پاسخ به این سوال باید چندگام به عقب برگردیم و بررسی کنیم که آیا تاکنون شبکه اجتماعی تجاری – سازمانی همانند لینک دین در ایران شکل گرفته است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت، در حال حاضر شبکه اجتماعی تجاری – سازمانی بومی در ایران شکل نگرفته است.. بررسی این سوال ها نیز خالی از لطف نیست که آیا تمام کشورهای دنیا شبکه اجتماعی بومی دارند؟

آیا دسترسی به امپراطوری های شبکه های اجتماعی دنیا مانند فیس بوک، توییتر و یوتیوب در اکثر کشورها وجود ندارد؟ به راستی آیا نیاز داخلی برای ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی مجازی وجود دارد؟ آیا باید منتظر حرکت ملی برای ایجاد یک شبکه اجتماعی بومی و سراسری بود؟ سوال های از این دست باعث شده تاکنون حرکت موفق و پایداری در این زمینه انجام نشود.

به راستی چه چیزی باعث شده است که چنین سوال های در حوزه شبکه اجتماعی شکل بگیرد؟ آنچه که مسلم است، شبکه های اجتماعی مجازی امروز به عنوان سردمدار اینترنت و وب به شمار می روند، شبکه هایی که ساختار شبکه ای آنها باعث توسعه و رشد آنها شده و شرکت ها و دولت های دنیا در جهت منافع شخصی یا تجاری – سازمانی از اطلاعات این شبکه ها استفاده می کنند.

در حالی اطلاعات یا به عبارتی محتوای شبکه های اجتماعی توسط کاربران ایجاد می شود، به بیانی دیگر، کاربران تولیید کننده محتوا هسته اصلی شبکه های اجتماعی محسوب می شوند و همیشه این سوال از سوی دولتمردان، سازمان ها و شرکت ها مطرح شده است که چطور می توان فعالیت های شبکه های اجتماعی را منطبق بر اهداف سازمانی کرد؟ به بیانی دیگر چگونه می توان کاربران شبکه های اجتماعی را درگیر فعالیت های سازمانی کرد؟ آیا می توان با توجه به اینکه امروز فیس بوک، توییتر و غیره تواسنته اند مخاطبان زیادی را درگیر کنند، سازمان ما نیز می تواند مخاطبان زیادی را درگیر کند؟

اما از منظر فنی ایجاد و راه اندازی شبکه های اجتماعی چندان پیچیده و طاقت فرسا نیست، زیرا با توجه به نمونه های خارجی موفق می توان نسخه بومی آنها را تهیه کرد. اما آیا تنها ایجاد و عرضه یک شبکه اجتماعی مجازی می تواند اعتماد مخاطبان یا همان کاربران را جذب کند؟ مسلم است که به راحتی نمی توان مباحث تئوری پشت این شبکه ها را نادیده گرفت!

به هر حال برای ایجاد شبکه اجتماعی بومی باید چند نکته اساسی را مد نظر قرار دهیم:

۱- در مرحله اول باید به این سوال اساسی پاسخ داده شود که هدف ما از ایجاد شبکه های اجتماعی چیست؟ این سوال پایه طراحی و پیاده سازی شبکه اجتماعی در وب است. شما نباید انتظار داشته باشید که شبکه اجتماعی ایجاد کنید و به راحتی بتوانید آن را منطبق بر اهداف سازمانی کنید. شاید در آینده این شبکه ها اهداف شما را پوشش دهد اما نمی توان بدون در نظر گرفتن اهدافی ثابت و پایدار دست به ایجاد شبکه های اجتماعی زد.

۲- مخاطب شناسی دومین مرحله یا مهمترین بخش در جریان ایجاد شبکه های اجتماعی است. به بیانی دیگر شما باید بدانید که برای چه کسانی شبکه اجتماعی ایجاد می کنید؟ آیا آنها هم اکنون قدرت دسترسی آنلاین را دارند؟ پهنای باند دسترسی آنها چقدر است؟ آیا شبکه های اجتماعی شما نیاز سازمانی آنها را برطرف می کند؟

۳- طراحی استراتژی اولیه شبکه اجتماعی سومین مرحله است. نکته اساسی در این مرحله این است که نقش واقعی استراژی سازمانی، تنظیم سازمان است. یعنی شما به عنوان یک استراتژیست باید یک چارچوب کلی برای فعالیت ها مشخص کنید. به عنوان مثال شما باید مشخص کنید که تبلیغات سنتی هم اکنون تاثیرات بیشتر بر مخاطب سازمانی شما دارد یا تبلیغات آنلاین؟ تدوین استراتژی شبکه اجتماعی نیازمند طراحی اهداف و مخاطب شناسی آشکار است. به عبارتی دیگر مهم این است که شما بین آنچه که انجام می دهید، آنچه که می خواهید انجام دهید و آنچه که مخاطبان از شما انتظار دارند؛ اتصالی برقرار کنید. قاعدتا این مرحله بعد از تحقق مراحل قبلی انجام پذیر است.

۴- نکته دیگری که باید همیشه به آن توجه داشت این است که اعتماد کاربران ایرانی به فضای مجازی بسیار پایین است حال اگر پشت یک اجتماع آنلاین (شبکه اجتماعی) یک سازمان دولتی باشد قاعدتا درجه اعتماد کاربران پایین تر می آید. به نظر می رسد فعالیت شبکه های اجتماعی توسط شرکت های خصوصی یا انجمن های مدنی بهترین رویکرد برای ایجاد این شبکه ها باشد.

۵- نکته اساسی دیگر این است که ایجاد، توسعه و نگه داری شبکه های اجتماعی باید مستقیما زیر نظر واحد روابط عمومی سازمان باشد زیرا جذب مخاطب از کانال های گوناگون از وظایف اصلی روابط عمومی ها به شمار می رود. روابط عمومی است که باعث ایجاد اعتماد در مخاطب می شود، روابط عمومی است که قدرت نفوذ در مخاطب را دارد و قدرت تطابق اهداف سازمانی را با شبکه های اجتماعی از منظر ارتباطی دارد. زیرا روابط عمومی واحدی است که منافع سازمان را در کنار منافع مخاطب درک می کند و این پیش نیاز توسعه شبکه های اجتماعی است.

با تمام این تفاسیر، ایجاد و راه اندازی شبکه های اجتماعی مجازی نیازمند مخاطب شناسی دقیق است و اگر مخاطب شناسی و استراتژی دقیقی برای جذب کاربران وجود نداشته باشد، قاعدتا در این زمینه موفق نخواهیم بود و اینجاست که این ضرب المثل مصداق پیدا می کند،” آن‌قدر سمن هست، که یاسمن توش گم است” زیرا شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر در جذب اعتماد کاربران قدرت بی نظیری دارند و روز به روز استراتژی جدیدی را اتخاذ می کنند اما کیوزون(QQ.com) شبکه اجتماعی بومی چین به عنوان نهمین وب سایت پربازدیدکننده جهان نشان داده است که فضا همچنان برای عرض اندام در این عرصه وجود دارد.


 


وبنا - نخستین انجمن گفتگوی داوری فوتبال و فوتسال در سایت داوران ایران راه اندازی شد. این انجمن همزمان با عید سعید غدیر شروع به کار کرد. داوران و علاقه مندان به داوری می توانند با عضویت در این انجمن با داوران و دیگر اعضا به تبادل نظر بپردازند و از مطالب آموزشی و تخصصی داوری فوتبال و فوتسال استفاده نمایند.
برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس www.forum.davaran.ir مراجعه کنید.


 


وبنا - به نقل از پریانا - شهرداری تهران با استفاده از سرویس گوگل مپ نقشه آنلاین ترافیک شهر تهران را در اختیار کاربران اینترنتی قرار می دهد.  این سایت که تا پیش از این توسط عکس هایی از سطح تهران فعالیت می کرد اکنون با استفاده از گوگل مپ قدرت بیشتری یافته و شما می توانید از تصاویر ماهواره ای برای آگاهی از ترافیک استفاده کنید.

همچنین در این سایت تقویم و ضعیت آب و هوایی تهران نیز نمایش داده می شود. برای دسترسی به این سایت می توانید از آدرس http://www.tehrantraffic.com/googleTrafficMap/Users/UserHomepage.aspx استفاده کنید. 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به webna-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به webna@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته