-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۱۳, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 02/02/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/11/12

آمریکا می‌گوید که نیروهای دریایی این کشور بار دیگر به کمک ماهیگیران ایرانی در خلیج فارس رفته‌اند.

در اطلاعیه‌ای، که ناوگان پنجم دریایی آمریکا در همین زمینه منتشر کرده، آمده است روز سه شنبه یکی از هلی‌کوپترهای ناو هواپیمابر "آبراهام لینکلن" پس از دیدن ماهیگیران ایرانی که پارچه‌هایی سفیدرنگ تکان می‌دادند، به کمک آن‌ها رفت.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده، مشکل ۹ ماهیگیر ایرانی، "داع شدن موتور کشتی کوچک" آن‌ها اعلام شده است.

نیروهای آمریکایی در ماه گذشته نیز سه بار به ماهیگیران و ملوانان ایرانی کمک کرده و آن‌ها را نجات داده بودند.

منبع: رادیو فردا

مرتبط:

نجات شش ملوان دیگر ایرانی توسط یک کشتی آمریکایی


 
 

پدر مختاری در آستانه سالگرد کشته شدن فرزندش در راهپیمایی اعتراضی ۲۵ بهمن می گوید: می خواستند محمد را بسیجی معرفی کنند اما محمد پیش از مرگ خودش را معرفی کرده بود و آنها نمی دانستند اگر محمد را بسیجی معرفی کنند جواب نوشته های فیسبوکی اش را چه بدهند. این گفتگو را مسیح علینژاد انجام داده است.

 
 

1390/11/12

مدیر اداره امنيت ملی آمریکا می‌گوید مقام های حکومت ايران با تغيير روش محاسبه، اکنون به انجام عمليات در خاک آمريکا متمايل شده اند.

«جيمز کلپر»، مدیر اداره امنيت ملی ايالات متحده، روز سه شنبه در گفت وگو با نمایندگان مجلس سنا  گفت: « اتهام مربوط به توطئه ترور سفير عربستان سعودی در واشينگتن در سال گذشته، نشانگر تمايل تهاجمی تازه ای در کادر بالای رهبری جمهوری اسلامی برای تصويب و تاييد حمله عليه ايالات متحده است.»

آقای کلپر تصريح کرد که توطئۀ پارسال نشان داد که مقام های حکومت ايران با تغيير روش محاسبه، اکنون به انجام عمليات در خاک آمريکا متمايل شده اند تا به تهديدهای واقعی و يا احتمالی و اقداماتی که رژيم را هدف قرار می دهند، پاسخ دهند.

کلپر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تصميم های ايران در قبال برنامه هسته ايش مبتنی بر  «هزينه و فايده » است و اين فرصت لازم را در اختیار ديپلماسی برای اثر گذاری بر رويکرد ايران فراهم می کند.

او همچنين گفت:  «ایران همه گزينه درخصوص توليد سلاح هسته ای را برای خود باز گذاشته است، ولی مشخص نيست که آيا تهران چنين تصميمی را خواهد گرفت.»

منبع: رادیو فردا


 
 

1390/11/12

علی اکبر عیوضی، مسئول کمیته مزد استان تهران از افزایش ۳۵ درصدی قیمت ۳۶ قلم از کالاهای مصرفی سبد هزینه خانوار کارگری در سال جاری خبر داد.

آقای عیوضی در گفتگو با ایلنا، به کالاهایی که قیمت آنها افزایش پیدا کرده و یا خواهد کرد، مشخصا اشاره نکرد اما گفت که غلات، برنج، میوه‌جات، سبزیجات، شیر و ماست، پنیر، گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات، قند، شکر و… از «کالاهای خوردنی و اساسی‌ست» که «جمع آنها ۳۴ سهم از ۱۰۰ سهم کالای مورد نیاز برای هر فرد را تشکیل می‌دهد.»

بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت کالری مورد نیاز برای یک نفر در روز دو هزار و ۵۰۰ کالری است. مسئول کمیته مزد استان تهران گفت که با توجه به نظر سازمان جهانی بهداشت «کالری مورد نیاز برای هر خانواده‌ چهار نفره را ۱۰ هزار کالری در نظر گرفته‌ایم.»

عیوضی تاکید کرد: در صورتی که مبنا فقط غذا و خوراک باشد و سایر نیازهای دیگر از قبیل مسکن، حمل ‌و نقل، انرژی، بهداشت و درمان را در نظر نگیریم، مبلغی که برای حداقل مزد کارگران در تهران مطرح است بیش از ۵۰۰ هزار تومان در ماه است.

منبع: ایلنا


 
 

1390/11/12

تنها ساختمان تاريخی اداره راه ايران که به آن "اداره طرق" می‌گفته‌اند، در آستانه فروش و تخريب قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی (CHN)، اين ساختمان تاريخی که در دوره پهلوی اول ساخته شده، جزو آثار ثبت شده در ايران است.

بر اساس این گزارش ساختمان تاريخی اداره طرق (راه) انار که تنها اداره طرق ثبت شده به عنوان اثر ملی در ايران است، برای تأمين هزينه‌های احداث ساختمان جديد راه و ترابری شهرستان انار به فروش می‌رسد.

همچنين در مقابل ساختمان اداره طرق و در حريم آن يک سرويس بهداشتی احداث شده است. اطراف اين اثر تاريخی نيز چندين کاميون ماسه و پوکه معدنی تخليه شده و احتمال تخريب يا ساختمان سازی در اطراف آن را افزايش داده است.

حسين قرايی، رئيس اداره راه و ترابری شهرستان انار می‌گوید: «اداره کل راه و ترابری استان کرمان می‌خواهد در شهرستان انار ساختمان جديد اداره راه و ترابری را احداث کند و به دليل وضعيت بد اعتبارات، مجوز فروش اين ساختمان را از وزارت راه گرفته است.»

وی افزود: «ما آمادگی داريم اين ساختمان را به ميراث فرهنگی بفروشيم و حتی به چند مشتری اين ساختمان نيز پيشنهاد داديم که اين ساختمان را به يک کافه سنتی تبديل کنند.»

قرايی در پاسخ به اين پرسش که آيا تضمينی وجود دارد که خريدار اين ساختمان، آن را برای ساختمان‌سازی تخريب نکند، گفت: «هيچ تضمينی وجود ندارد.»

سازمان ميراث فرهنگی ايران، ساختمان اداره طرق انار را به دليل اينکه در زمان پهلوی اول "نقش مهمی" در سرنوشت مردم انار و نجات آن‌ها از قحطی ايفا کرده، به عنوان يک اثر ملی ثبت کرده است.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی و رادیو زمانه


 
 

1390/11/12

مؤسسه سوئدی تحقیقات صلح بین‌المللی اعلام کرد که ایران با دور زدن تحریم‌های غرب علیه این کشور، از کشتی‌های شرکت‌های اروپایی برای قاچاق اسلحه استفاده می‌کند.

این مؤسسه تحقیقاتی گفت که پیش از تحریم تسلیحاتی ایران توسط سازمان ملل در سال ۲۰۰۸، کشتی‌های ایرانی یا کشتی‌های چارتر تحت اجاره ایران تجارت عمده سلاح و محموله‌های حاوی کالاهای دومنظوره به این کشور و خارج از این کشور را انجام می‌دادند.

هیو گریفیت، پژوهشگر مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی مستقر در استکهلم، به خبرگزاری رویترز گفته است: قاچاقچیان ایرانی با استفاده از شرکت‌های معتبر کشتیرانی متعلق به کشورهایی مانند آلمان و فرانسه، این شرکت‌ها را ناخواسته در قاچاق اسلحه همدست می‌کنند.

آقای گریفیت در گزارش این مؤسسه که تحقیقات مستقلی در زمینه‌های امنیت، جنگ‌افزار و خلع سلاح بین‌المللی انجام می‌دهد، افزوده است: آنچه توقیف شده و در گزارش این مؤسسه ذکر شده تنها مشت نمونه خروار است.

این پژوهشگر با اشاره به ایران تاکید کرده است که آن‌ها نیز مانند قاچاقچیان مواد مخدر کلمبیایی در سال‌های اخیر زیر فشار کانال‌های قانونی بوده‌اند، کانال‌هایی که ضبط و توقیف محموله‌های آن‌ها را مجاز می‌کند. به همین دلیل آن‌ها به استفاده از کشتی‌هایی روی آورده‌اند که به‌نظر نمی‌رسد محموله مشکوک حمل کنند.

براساس گزارش مؤسسه سوئدی تحقیقات صلح بین‌المللی بیش از ۶۰ درصد از شرکت‌هایی که در قاچاق اسلحه، تجهیزات نظامی و کالاهایی با کاربرد دوگانه «ناخواسته» دخالت دارند و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و برخی کشورها را نقض می‌کنند در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ناتو و «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» مستقر هستند.

منبع: مردمک


 
 

1390/11/12

شمال از شمال غربی

  جشنواره‌ی فیلمِ فجر اتّفاقِ مهمی نیست اگر فیلم‌های مهمی در این جشنواره نباشند و مهم‌ترین و بهترین کارگردان‌های ایران علاقه‌ای به شرکت در این جشنواره نداشته باشند. و اصلاً هیچ جشنواره‌ای اتّفاقِ مهمی نیست اگر فیلم‌های دیدنی و باکیفیتی پیشِ روی تماشاگرانش نگذارد و بهترین‌های سال را (دست‌کم به‌زعمِ هیأتِ انتخابِ آن جشنواره) کنارِ هم ننشاند و فهرستِ این فیلم‌ها را با افتخار منتشر نکند و از تماشاگرانش نخواهد که اگر جشنواره‌ای بهتر از این سراغ دارند نشان دهند.

   و جشنواره‌ی فیلمِ فجر هم، مثلِ هر جشنواره‌ی دیگری، گاهی، شماری از دیدنی‌ترین و باکیفیت‌ترین فیلم‌های سال را پیشِ روی تماشاگرانش می‌گذارد و فهرستِ این فیلم‌ها را با افتخار منتشر می‌کند. امّا این رسمِ همیشگیِ جشنواره‌ی فیلمِ فجر نیست و خلاصه‌اش این‌که قاعده‌ای نیست که استثناء داشته باشد و درست عکسِ این است؛ یعنی استثنایی‌ست بر قاعده‌ای کلّی. و اصلاً عجیب نیست وقتی شمارِ دیدنی‌ترین و باکیفیت‌ترین فیلم‌های سال از شمارِ انگشت‌های یک‌ دست کم‌تر باشند، آن‌چه پیشِ روی تماشاگرِ جشنواره می‌مانَد فیلم‌ها‌ی متوسّط و معمولی و ای‌بسا بی‌کیفیتی‌ست که هیچ معلوم نیست چرا از بخش‌های اصلیِ جشنواره سر درآورده‌اند و هیأتِ انتخابِ جشنواره چرا خیال‌ کرده‌اند تماشای این فیلم‌ها برای تماشاگرانِ جشنواره لازم است، وقتی می‌شده تماشای این فیلم‌ها را به کسی پیشنهاد نکرد و جای این فیلم‌ها را به فیلم‌های دیگری بخشید.

   واقعیت این است که جشنواره‌ی فیلمِ فجر شباهتی به مهم‌ترین جشنواره‌های سینماییِ دنیا ندارد؛ یا شباهت‌هایش آن‌قدر کم‌رنگ است که، اصلاً، به چشم نمی‌آید؛ در خوش‌بینانه‌ترین شکلِ ممکن، جشنواره‌ی دیگری‌ست و شیوه‌ی دیگری دارد و تفاوت‌ها از همین‌جا شروع می‌شود. سال‌هاست هیچ سینماگرِ نام‌آشنایی دبیرِ جشنواره‌ی فیلمِ فجر نبوده و ماه‌ها پیش از آن‌که جشنواره رسماً افتتاح شود این دبیرِ سینماگرِ نام‌آشنا نامِ داورانِ دوره‌ی بعدی را اعلام نکرده. همین است که نامِ داورانِ جشنواره، معمولاً، چند روزی مانده به جشنواره اعلام می‌شود و، گاهی، یکی دو روز مانده به شروعِ جشنواره و تماشاگران بیش از آن‌که مشتاقِ اعلامِ نامِ فیلم‌های برگزیده‌ی هیأتِ انتخاب باشند، مشتاقِ دانستنِ نامِ داورانی هستند که قرار است این فیلم‌ها را ببینند و بعد، قاعدتاً، در نهایتِ انصاف، داوری کنند و بهترین‌های سال را انتخاب کنند. و باز تفاوت این‌جاست که هیچ تماشاگری جشنواره‌ی فیلمِ فجر را، قاعدتاً، با نامِ داورانش، یا دبیرانش، به یاد نمی‌آورد و عجیب نیست اگر از او بپرسند داورانِ دوره‌ی (مثلاً) سی‌ویکم یا سی‌ودوّم چه‌کسانی بوده‌اند و دبیرِ آن دو دوره چه‌کسی بوده است، در جواب بگوید که یادش نیست؛ هرچند ممکن است به یاد بیاورد که در یکی از این دوره‌ها (یا همه‌ی دوره‌ها؟) شماری از فیلم‌های دیدنی را به‌جای بخشِ مسابقه به بخشِ مهمان فرستاده‌اند و به‌جای این فیلم‌های دیدنی فیلم‌هایی را در بخشِ مسابقه جای داده‌اند که حتّا به دردِ بخشِ مهمان هم نمی‌خورده‌اند.

   و از این‌ها که بگذریم، می‌رسیم به این‌که اصلاً چرا تماشاگرِ جشنواره باید این نام‌ها را به یاد بیاورد وقتی داورانِ دوره‌های مختلفِ جشنواره، معمولاً، هر دو سه سال یک‌بار بر صندلیِ داوریِ جشنواره‌ی فیلمِ فجر تکیه می‌زنند و درباره‌ی فیلم‌ها نظر می‌دهند و بیانیه‌ی نهاییِ جشنواره را امضا می‌کنند؟ نکته این است که داوریِ جشنواره‌ی فیلمِ فجر، انگار، همیشه قرار است نصیبِ نام‌هایی شود که یکی دو سال قبلِ این هم روی آن صندلی نشسته‌اند و، باز، به قیدِ قرعه نام‌شان برای داوریِ این دوره انتخاب شده است. جشنواره‌ی فیلمِ فجر اگر قرار است، واقعاً، جشنواره باشد، باید راهی پیدا کند و پای سینماگرانِ نام‌آشناتر را به داوری باز کند؛ سینماگرانِ نام‌آشنایی که به نشستن روی این صندلیِ داوری رضایت بدهند و نام‌شان اعتبارِ جشنواره شود.

   امّا، درعین‌حال، نکته این است که جشنواره‌ی فیلمِ فجر تفاوتِ مهمِ دیگری هم با مهم‌ترین و مشهورترین جشنواره‌های فیلمِ دنیا دارد؛ این‌که آن جشنواره‌ها، به‌مرور، صاحبِ چنان منزلت و ارزشی شده‌اند و قابلِ مقایسه با جشنواره‌های دیگر نیستند و این منزلت و ارزش، لابد، نتیجه‌ی فیلم‌هایی‌ست که پیش‌تر در این جشنواره روی پرده رفته‌اند، امّا جشنواره‌ی فیلمِ فجر سال‌هاست که منزلت و ارزشش را مدیونِ فیلم‌هایی‌ست که فُرمِ حضور در این جشنواره را پُر می‌کنند و هیأتِ انتخابِ جشنواره هم آن فیلم‌ها را در شمارِ فیلم‌های منتخب قرار می‌دهند و فهرست را به داورانِ جشنواره می‌سپارند.

   این است که برای تماشاگرِ ایرانیِ این فیلم‌ها، شاید، حضور یا عدمِ حضورِ فیلم‌ها در جشنواره‌ی فیلمِ فجر مهم نیست و اهمیتی ندارد که فیلمی نامزدِ چهار سیمرغ بلورین بوده یا دوازده سیمرغ. و همین است که، گاه و بی‌گاه، سیمرغ‌های جشنواره‌ی فیلمِ فجر می‌رسند به فیلم‌هایی که سلیقه‌ی تماشاگرانِ جشنواره نیست و برگزیده‌های جشنواره، گاه و بی‌گاه، فیلم‌هایی‌ هستند که اقبالِ عمومی ندارند.

   هرچند وظیفه‌ی هیچ جشنواره‌ای، قاعدتاً، این نیست که اقبالِ عمومیِ فیلم‌ها را در نظر بگیرد؛ که اگر کارِ جشنواره این بود، وقتی پنجاه‌ودو سالِ پیش تماشاگرانِ جشنواره‌ی فیلمِ کن ماجرای میکل‌آنجلو آنتونیونی را یک‌صدا هو کردند و گفتند حوصله‌شان از دیدنِ این فیلمِ کسالت‌بار سر رفته،‌ جایزه‌ی داوران را به فیلم نمی‌دادند و راهِ تماشاگران را می‌رفتند و حالا، پنجاه‌ودو سال بعد، نامِ داورانِ آن دوره در شمارِ کسانی ثبت می‌شد که، لابد، درکی از سینما ندارند.

   امّا این هم هست که مقایسه‌ی جشنواره‌ی فیلمِ کن (یا هر جشنواره‌ی بین‌المللیِ دیگری) با جشنواره‌ی فیلمِ فجر مقایسه‌ی درستی نیست؛ حتّا عنوانِ بین‌المللی‌ِ جشنواره‌ی فجر هم دلیلِ خوبی نیست برای این‌که بابِ چنین مقایسه‌ای باز شود؛ چون بخشِ بین‌المللِ جشنواره، در بهترین حالت، پذیرای فیلم‌هایی‌ست که از جشنواره‌های دیگر بازمانده‌اند و فرصتی برای حضور در آن جشنواره‌ها پیدا نکرده‌اند، یا پذیرای فیلم‌هایی‌ست که، پیش از این، در جشنواره‌های دیگر روی پرده رفته‌اند و حالا در قالب (و با نامِ) بهترین‌ها، یا گلچینِ شخصیِ جشنواره، یا دورِ دنیا در هشتاد روز، پیشِ چشمِ تماشاگرانی قرار می‌گیرند که دست‌شان، احتمالاً، به فیلم‌های مستقلِ آسیا یا امریکای لاتین نمی‌رسد و دی‌وی‌دیِ این فیلم‌ها را کنارِ پیاده‌روِ هیچ خیابانی در تهران پیدا نمی‌کنند.

   اتّفاقاً، اگر بخشِ بین‌المللِ جشنواره‌ی فیلمِ فجر وظیفه‌ی اصلی و اساسی‌اش را کشفِ فیلم‌های قدرنادیده‌ی مستقل می‌دانست و صرفاً فیلم‌هایی را انتخاب می‌کرد که به‌دلایلی (از جمله نداشتنِ پخش‌کننده‌ی قوی) فرصتی برای حضور در جشنواره‌های دیگر نیافته‌اند، آن‌وقت جشنواره‌ی فیلمِ فجر هم، احتمالاً یکی از جشنواره‌های مهم و معتبری می‌شد که تماشاگران برای از راه رسیدنش روزشماری می‌کردند.

   کارِ مهمِ هر جشنواره‌ای، انگار، کشفِ استعدادهای تازه است؛ کشفِ خلّاق‌ترین‌ها و میدان‌دادن به این استعدادها؛ هرچند جشنواره‌ی فیلمِ فجر سال‌هاست خیالِ خودش را راحت کرده و فقط به نام‌های آشنا جایزه می‌دهد؛ امتحان‌پس‌داده‌ها.

   امّا جشنواره‌ی فیلمِ فجر هیچ‌کدامِ این کارها را نمی‌کند، یعنی علاقه‌ای به این کارها و این چیزها ندارد و به‌جای این‌ها کارِ خودش را می‌کند و راهِ خودش را می‌رود و انگار درست به همین دلیل جشنواره‌ای‌ست که شبیه هیچ جشنواره‌ای نیست.

   بعدِتحریر: عکس، قطعاً، تزئینی‌ست.

ـــــــ عنوانِ این یادداشت، نامِ کتابی‌ست نوشته‌ی نجف دریابندری


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته