جامعۀ ما بر روی دروغ، تظاهر، تعریفهای بیجا و ریاکاری میچرخد؛ این جامعه اسلامی نیست
آیتالله مظاهری ضمن ابراز نگرانی شدید از رواج دروغ و نیرنگ در جامعه و دروغگویی دولت و مسئولان، جامعۀ آغشته به دروغ را جامعۀ غیراسلامی خواند و گفت: متأسّفانه ریا و ریاکاری در بین مسئولین و مردم به قدری فراوان است که باید گفت جامعۀ ما بر روی دروغ، تظاهر، تعریفهای بیجا و ریاکاری میچرخد و صدق و اخلاق در جامعه بسیار کمرنگ شده است. چنین جامعهای از نظر پیامبر اکرم (ص) جامعۀ اسلامی نیست و گریستن به حال این جامعه رواست.
به گزارش مرکز خبر حوزه، این استاد اخلاق در چهارمین جلسه از سلسله مباحث اخلاقی خود با عنوان «فضیلتهای فراموش شده»، «صداقت» را یکی از فضیلتهای فراموش شدۀ جامعۀ کنونی دانست و اظهار داشت: صداقت، صفا و صمیمیّت، فضایل مهم و فراموش شدهای هستند که در بین مردم مغفولاند و در عوض، رذائلی همچون دروغ، تقلّب، حقّهبازی و نیرنگ، جایگزین صفت حسنۀ صدق شده و شهرت فراوانی نیز یافته اند.
آیتالله مظاهری با بیان چند روایت از اهلبیت (ع) صفاتی همچون صداقت و امانتداری را از علامات اهل دین برشمرد و خاطرنشان ساخت: اهلبیت (ع) در روایات متعدّدی فرمودهاند: مسلمان واقعی با دو صفت «صداقت» و «امانتداری» شناخته میشود و از این جهت میتوان گفت: افراد حقّهباز، فریبکار و دروغگو، مسلمان واقعی نیستند.
رئیس حوزۀ علمیۀ اصفهان با اشاره به اینکه مسلمانان علاوه بر گفتار، در رفتار خود نیز باید صادق باشند، تصریح کرد: اهمیّت صداقت نزد خداوند متعال به قدری است که از همۀ انبیای الهی برای مراعات صداقت و یکرنگی در گفتار و کردار و نیز برای وادار ساختن بندگان به راستی و صمیمیّت در گفتار و کردار، میثاق گرفته است.
ایشان ادامه داد: سیری در سیرۀ اهلبیت(ع) نیز حاکی از جلوۀ ویژۀ صداقت، صفا و یکرنگی در زندگانی آن بزرگواران و رسوخ این صفات پسندیده و فضائل حسنۀ اخلاقی، در عمق جان ایشان است.
آیتالله مظاهری، ضمن تبیین اقسام صداقت، از «صداقت با خداوند متعال»، به عنوان نوع اول صداقت نام برد و خاطرنشان کرد: هنگامی انسان میتواند مدّعی صداقت با خدای خویش شود که تنها او را بپرستد، تنها از او مدد بجوید و مؤثری در جهان به غیر از ذات بیهمتای پروردگار نشناسد.
ایشان افزود: مسلمانی که از شیطان برون و درون و نفس امّاره متابعت کند، هنگامی که در نماز میگوید «ایّاک نعبد» در حال دروغ گفتن است و مسلمانی که سایر عوامل را در کنار خدای تعالی در پیشبرد اهداف خویش مؤثر بداند، «ایّاک نستعین» گفتن او دروغ است.
این مرجع تقلید، صداقت با اهلبیت عصمت و طهارت(ع) را نوع دوم صداقت دانست و اظهار کرد: ابراز ارادت واقعی و اظهار محبّت حقیقی به محضر اهلبیت(ع) مستلزم متابعت عملی از سیره و دستورات آن بزرگواران است؛ از اینرو کسی که آلوده به گناه است، ارادت و محبّت او نسبت به معصومین«سلامالله علیهم» تظاهری بیش نیست و در زمرۀ دروغگویان به شمار میرود.
آیتالله مظاهری از صداقت در خانه و حاکمیّت صفا و صمیمیّت بین افراد خانواده، به عنوان نوع سوم صداقت نام برد و تأکید کرد: ورود دروغ، نیرنگ و حیلهگری به نظام خانواده، نه تنها منجر به بروز اختلافات اساسی بین زن و شوهر و فرزندان میشود، بلکه بر تربیت فرزندان نیز اثرات سوئی خواهد داشت و موجب میشود آنان اهل دروغ، ریا و نیرنگ شده و از صداقت و یکرنگی فاصلۀ زیادی داشته باشند.
ایشان در این خصوص ادامه داد: خانۀ با صفا و نورانی، خانهای است که در آن، زن و شوهر نسبت به همدیگر صادق باشند و برای رفاه خانواده از هر کوششی دریغ نکنند و ایثار، گذشت و فداکاری را در خانۀ خود حاکم سازند؛ به گونهای که اگر یکی از زوجین مرتکب اشتباهی شد، دیگری اشتباه او را ندیده بگیرد و افزون بر این، به او نیکی نماید.
آیتالله مظاهری از صداقت اجتماعی و یکرنگی در گفتار و کردار با مردم، به عنوان نوع چهارم صداقت یاد کرد و خاطرنشان ساخت: مردم باید نسبت به یکدیگر صادق باشند و از هرگونه ریا، تظاهر و تقلّب و حقّهبازی دوری گزینند که صفا و صداقت، موجب افزایش محبّت اجتماعی بین مردم میشود و تظاهر و دورویی، انسان را از چشم دیگران میاندازد و شخصیّت او را لکّهدار میکند.
ایشان ادامه داد: حتّی تعارفات روزمرّه و جاری بین مردم نیز باید صادقانه باشد و تعارفات ظاهری و دروغین، گناه محسوب میشود.
آیتالله مظاهری ضمن ابراز نگرانی شدید از رواج دروغ در رسانهها، مطبوعات و سایتهای خبری، جامعۀ آغشته به دروغ را جامعۀ غیراسلامی خواند و افزود: متأسّفانه دروغ و نیرنگ همۀ جامعه را فرا گرفته است؛ به گونهای که علاوه بر روزنامهها و سایتها که مکرراً به دروغ متوسّل میشوند، حتّی دولت و مسئولین نیز در مواردی به مردم دروغ میگویند و در مقابل، مردم نیز در مواردی که باید با مسئولین صادق باشند، به دروغگویی میپردازند.
ایشان از عدم مراعات صداقت در عرصۀ اقتصادی نیز انتقاد کرد و تصریح کرد: امروزه متأسّفانه دروغ، تظاهر و تقلّب در عرصۀ اقتصاد رواج دارد که نتیجۀ آن، شیوع معضلاتی نظیر غشّ در معامله، کمفروشی، و عدم ثبات نرخ کالاها است که گناهان بزرگی محسوب میشود.
رئیس حوزۀ اصفهان در بخش پایانی بیانات خود، ریاکاری، نفاق و دورویی را گناهان بزرگی دانست و افزود: تعریف و تمجید از خود و نیکو جلوه دادن عملکرد خود و نیز تخریب دیگران و عملکرد آنان، گناهان بزرگی است که از رذائلی همچون ریا و نفاق سرچشمه میگیرد و این طرز رفتار نه تنها محبوبیّت اجتماعی را افزایش نمیدهد، بکه ضربات مهلکی به شخصیّت انسان وارد میسازد.
ایشان در این باره افزود: متأسّفانه ریا و ریاکاری در بین مسئولین و مردم به قدری فراوان است که باید گفت جامعۀ ما بر روی دروغ، تظاهر، تعریفهای بیجا و ریاکاری میچرخد و صدق و اخلاق در جامعه بسیار کمرنگ شده است. چنین جامعهای از نظر پیامبر اکرم «صلیاللهعلیه وآله وسلّم» جامعۀ اسلامی نیست و گریستن به حال این جامعه رواست.
ندای سبز آزادی: مهدی کروبی که نزدیک شش ماه است به همراه همسرش در زندان خانگی بسر می برد در نامه ای به پسرش حسین نوشت: « یقین داشته باشید این دوران سخت و دشوار پایان خواهد یافت. زشتی و شرمندگی می ماند برای افراد و مسئولینی که ظلم می کنند و بر خلاف قانون و شرع حقوق مردم را پایمال می نمایند.»
در حالی حسین کروبی این نامه را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده که بنا به گفته وی شش ماه است که موفق به دیدار پدرش نشده است.
او پیش از انتشار متن کامل نامه پدرش می نویسد: خواستم تا در آستانه این ماه رمضان از پدرم یادی کرده باشم . پدری که مانند مهندس موسوی و همه زندانیان سیاسی دچار کینه و عداوت ماموران امنیتی قرار گرفته اند.
حسین کروبی سپس اظهار امیدواری کرده است تا در این ماه، زندانیان سیاسی همچون احمد زیدآبادی، محمد داوری، عبدالله مومنی، عیسی سحرخیز و بهاره هدایت و بسیاری دیگر از زندانیان و نیز گمنامان در بند که به ناحق دچار ظلم ظالمین شده اند هرچه زودتر آزاد شده و مسببان این ظلم در این ماه رحمت و توبه از درگاه خداوند طلب بخشش کنند و به عقلانیت و انسانیت بازگردند.
اما بعد از این اظهارات او به شرح دلیل نامه پدرش به وی پرداخته است و می گوید که این نامه چند ماه پیش نوشته شده است اما متاسفانه در آن ایام، رسانه های جریان حاکم با شایعه پراکنی، خبر خروج من از کشور و پناهنده شدن در کشوری امن را منتشر کرده بودند. این خبرها توسط ماموران به گوش پدرم رسیده بود و ایشان چون نگران جو سازی و سوء استفاده جریان حاکم بودند، طی نامه ای به من در این خصوص ابراز نگرانی خود را اعلام کردند.
به گزارش کلمه، چند ماه پیش روزنامه کیهان و سایر سایت های حامی جریان حاکم در خبری کذب نوشته بودند: خبر می رسد حسین کروبی فرزند کروبی که نقش فعالی در تحریک پدر و نقش آفرینی وی در فتنه سال ۸۸ داشته، مدتی است از کشور گریخته است.
اما متن کامل نامه شیخ مهدی کروبی به پسرش حسین به شرح زیر است:
بسمه تعالی
فرزند عزیز و نور چشمم حسین کروبی
سلامتی شما و خانواده محترم و فرزندان عزیز زهرا خانوم و احمد جان را از خداوند منان خواستارم. انشاله از همه خطرها مصون و محفوظ باشید. یقین داشته باشید این دوران سخت و دشوار پایان خواهد یافت. زشتی و شرمندگی می ماند برای افراد و مسئولینی که ظلم می کنند و بر خلاف قانون و شرع حقوق مردم را پایمال می نمایند. با توکل به خداوند بزرگ در کنار خانواده و فرزندان باشید و در خصوص ملاقات با پدر، هرگونه صلاح می دانید عمل نمایید و از مسافرت به خارج از کشور حتما پرهیز نمایید زیرا مصلحت نیست و مطمئن باشید ندامت و پشیمانی جبران ناپذیری دارد.
مهدی کروبی
تعداد زیادی از پرستاران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) صبح امروز در اعتراض به برآورده نشدن خواسته های خود در مقابل دفتر مدیریت بیمارستان تجمع کردند.
به گزارش مهر، محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار با تایید خبر تجمع پرستاران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، گفت: پرستاران این بیمارستان از مدتها قبل مشکلاتی دارند که بارها به صورت شفاهی مطرح کرده اند. البته یک ماه قبل نیز در نامه ای که بیش از ۴۰۰ امضا پای آن بود به وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان نظام پرستاری، خواستار رسیدگی به حل مشکلات خود شدند.
وی با اشاره به اینکه تا امروز هیچ اتفاق خاصی در زمینه حل مشکلات پرستاران رخ نداده است، افزود: این موضوع باعث شد تا تعداد زیادی از پرستاران در محوطه فضای باز بیمارستان تجمع کنند.
دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه در ادامه پرستاران معترض به طرف سالن تصویربرداری بیمارستان هدایت شدند، گفت: ابتدا مدیر بیمارستان برای پرستاران صحبت کرد و سپس نماینده پرستاران در حال بیان علت تجمع بود که رئیس بیمارستان میکروفون را از دست او گرفت و همین مسئله باعث شد جو سالن متشنج شود.
شریفی مقدم با اشاره به اینکه پرستاران از من خواستند به نمایندگی از آنها صحبت کنم، ادامه داد: من در همان ابتدای صحبتم گفتم که خطاب من وزیر بهداشت است چون ۹۰ درصد مشکلات مربوط به وزارت ایشان است.
وی سپس به دلایل تجمع پرستاران اشاره کرد و افزود: تبعیض در پرداخت حقوق کارکنان مابین وزارتخانه های بهداشت و علوم از جمله موضوعات اعتراضی پرستاران است.
دبیرکل خانه پرستار همچنین به تبعیض در ساعت کار نیروهای ستادی وزارت بهداشت و دانشگاهها و بیمارستانها اشاره کرد و گفت: این دسته از نیروها از ۲۸/۹/۸۹ و به دنبال ابلاغ کاهش ساعت کار به دلیل آلودگی هوا، در هفته ۳۲ ساعت کار می کنند که در ماه رمضان به ۲۵ ساعت رسیده است اما پرستاران بین ۴۰ تا ۴۴ ساعت کار می کنند که اختلاف ۱۲ ساعتی در ساعت کار نیروهای ستادی و بیمارستانی با پرستاران دیده می شود.
شریفی مقدم در ادامه با اشاره به کارانه پرداختی پرستاران که همواره کمتر از کارانه پزشکان است، افزود: پرستاران بیمارستان امام (ره) ۶ ماه است که کارانه خود را دریافت نکرده اند. در حالی که کارانه پزشکان ۱۰۰ تا ۵۰۰ برابر پرستاران است.
وی با اعلام اینکه مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) دارای نیروی مازاد ستادی و اداری است، ادامه داد: طبق استاندارد به ازای یک پرستار می بایست یک نیروی اداری وجود داشته باشد اما در حال حاضر به ازای هر تخت در این بیمارستان ۵ نیرو وجود دارد که ۴ نفر آنها اداری و ستادی هستند.
دبیرکل خانه پرستار به سخنان رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) در جمع پرستاران اشاره کرد و افزود: دکتر اعتمادیان عنوان داشتند که این بیمارستان ۱۸ میلیارد تومان بدهی دارد که از گذشته بوده است. همچنین ما نمی دانیم با ۳ هزار نیروی مازاد ستادی و اداری چکار کنیم.
شریفی مقدم در پایان تاکید کرد: این تجمع ساعت ۱۱ بدون نتیجه خاصی به پایان رسید.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی میگوید تصمیم گیری در مورد نپذیرفتن دانشجوی رشتههایی ویژه در برخی دانشگاهها، در راستای سیاستهای بازنگری رشتههای علوم انسانی و اولویتهای کشور بوده است.
“شفیعآبادی”، به خبرنگار ایلنا گفت: « موضوع عدم پذیرش دانشجو در برخی رشتهها یک موضوع طبیعی در هر دانشگاهی است و فعلا در این ترم در برخی رشتهها پذیرش دانشجو نداریم.»
این مقام آموزش دانشگاه علامه با تاکید بر طبیعی بودن این موضوع و بزرگنمایی رسانهها گفت: «دانشگاه هر ساله با توجه به امکانات و برنامهریزیهای خود و نیاز جامعه در مورد پذیرش رشتهها تصمیمگیری میکند با توجه به اینکه سیاست وزارت علوم به این سمت است که دانشگاه علامه به سمت پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی سوق داده شود این تصمیم در مورد این ترم گرفته شدهاست.»
وی یادآوری کرد که این تصمیمگیری در راستای سیاستهای بازنگری رشتههای علوم انسانی و اولویتهای کشور نیز بودهاست.
به گزارش خبرنگار ایلنا عادی بودن این موضوع از نظر معاون آموزشی دانشگاه علامه در حالی عنوان میشود که پیشتر در این زمینه به داوطلبان کنکور هیچ اطلاعاتی داده نشده بود.
داوطلبان ورود به دانشگاه با مطالعه دفترچههای انتخاب رشته از عدم پذیرش برخی رشتهها در دانشگاه علامه طباطبایی مطلع شدند، به دنبال پیگیری های خبرنگار ما معاون اجرایی سازمان سنجش از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.
شفیع آبادی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد چرایی اتخاذ این تصمیم در دانشگاه متبوع خود گفت: «سیاست دانشگاه بر تجدید نظر در برخی رشتهها قرار گرفتهاست و در رشتههایی که اولویتی ویژه نداشتند این ترم دانشجو گرفته نمیشود تا بعدا در مورد آن تصمیمگیری کنیم.»
معاون آموزشی دانشگاه علامه در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در مورد عدم پذیرش دانشجو در رشته روزنامهنگاری و روابطعمومی در حالی که چند سال پیش دانشکده علوم ارتباطات به طور مستقل آغاز به کار کرد، گفت: « طی چند سال گذشته در این رشته دانشجویان زیادی جذب شدند و باید برنامهریزی جدیدی در مورد این رشته صورت گیرد. اکنون شوراهایی در حال بررسی این موضوع هستند تا براساس سیاستها و اولویتهای کشور در مورد این رشته تصمیمگیری کنند.»
دکتر یحیی یثربی فلیسوف و استاد دانشگاه در هفتمین شب بخش شعر و ادب نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن در باره ی «حکمت یونانی و حکمت قرآنی» سخنرانی کرد.
به گزارش پارسینه به نقل از روابط عمومی بخش شعر و ادب، یحیی یثربی در این مراسم خطاب به مسئولان فرهنگی کشور گفت، قرآن نیامده است که ما آن را وسط بگذاریم و مراسم بگیریم، قرآن آمده تا آن را به کار ببندیم. مصداقی از کارهایی که ما در ارتباط با قرآن انجام می دهیم، کارهای آیینی است. از تجوید و قرائت گرفته تا کتابت با شکل ها و اندازه های مختلف. اینها همه در حد محدودی قابل قبول اند ولی تا این حد که به اجرا کردن آیین می رسد جایی ندارد و باید محدود باشد.
وی افزود، به جای این کارهای آیین باید قرآن را که مشاوری غیبی دانست از سوی خدای جهان برای ما، که بندگانش هستیم. دنیای جدید قدر مشاور را می داند، مثلا اگر در کشوری مثل آلمان یا ژاپن رئیس جمهور ده مشاور داشته باشد، آنها ده نظر مختلف می دهند. اما در جامعه های سنتی مشاور تأیید کننده کار رئیس است. که این بسیار اشتباه است. چون شیوه ی مشورتمان علمی نیست، با مشورت قرآنی هم علمی برخورد نمی کنیم. قرآن دست خداست که به سوی ما دراز شده است تا دست ما را بگیرد، آیا ما دست قرآن را می گیریم؟ در مدیریت جامعه چقدر قرآن پیاده شده است، در مدیریت قرآنی کسی نباید به دنبال مال و جاه و مقام باشد. اما آیا الان در جامعه ی ما اثری از اینگونه رویکرد هست؟
یثربی با بیان این مقدمه به بحث اصلی خود پرداخت و گفت، ما به وسیله ی مترجمان در دوره ی شکوفایی عقلانیت اسلامی در دوره ی تشیع و معتزله، دریافتیم که پیامبر فرموده است آگاهی و دانش را از هر کجا که می خواهید بگیرید، بنابر این افتادیم به جان کشورهای دیگر، سراغ یونان رفتیم، آثار ارسطو را ترجمه کردیم و این کار خیلی خوب بود، چرا که رویکردی به سوی عقلانیت بود، اما به تدریج از عقلانیت روگرداندیم، زمانی که ما از عقلانیت رو گرداندیم و به عرفان و تصوف روی آوردیم غرب به وسیله ی فلاسفه ی ما، یعنی ابن رشد و ابن سینا از همان حال و هوای غیر عقلانی به سوی عقلانیت می آمدند. در اواخر قرون وسطی جهان اسلام را جهان جدید می نامیدند، اما از بس آنها به سوی عقل و علم آمدند و ما از عقل و علم فاصله گرفتیم آنها شدند دنیای جدید، ما شدیم دنیای سنتی. این شد که آنها امروز مشکلشان را با عقل حل می کنند ما به شیوه ی قذافی.
وی همچنین افزود، این یعنی یک جامعه ی عقب مانده. اساس تحول در علوم انسانی منطق و معرفت شناسی و روش است، هر جامعه ای که منطق و روش و معرفت شناسی درست داشت می تواند رشد کند و اگر نداشت تصمیمش برای برداشت از قرآن تبدیل به هیاهو می شود.
یثربی ادامه داد، منطق ما برای ۲۵۰۰ سال قبل است، دنیا آن را نقد کرده است، چرا ما نکنیم، معرفت شناسی ما باستانی و عقب مانده است، ما چرا نقد نکنیم، روش شناسی ما هنوز یونانی است، چرا دست از آن برنداریم؟ من زبان قرآن را زبان روشن می دانم، چون مخاطبان قرآن مردمانی بودند که سواد نداشتند. قرآن خدا به این روشنی وجود دارد و ظریف ترین راه ها را در منطق و معرفت و روش در قرآن وجود دارد که ما از آن غافلیم و به سوی یونانیان می رویم. یونانیان دنیا را زشت می دانست، اما اسلام به ما در قنوتی که می خوانیم یاد می دهد که ما اولین چیزی که از خدا می خواهیم دنیا است. دنیای اسلام باید پیشرفته ترین می بود نه پسرفته ترین دنیای جهان، نه اینکه کشورهای اسلامی با تفنگ با هم صحبت کنند، این یعنی ما از قرآن فاصله گرفته ایم. بیاییم خودمان را با اجرای چنین آیین هایی راضی نکنیم.
وی ادامه داد، ما از قرآن اینطور یاد گرفتیم که فریب نخوریم، و بدانیم که داناییمان اندک است و بکوشیم که بیاموزیم، در حالی که یونانیان می گویند انسان به خودش پایدار است. قرآن می گوید هیچ جوانی نباید مقلد باشد، باید خودش باشد، اما دویست سی صد سال قبل دکارت گفت هر کس باید ذهنش را بیرون بریزد و خودش ذهنش را پایه ریزی کند، که این الفبای اسلام است، و اتفاقا آنها بیشتر به این توجه کرده اند.
یثربی در پایان افزود، انسان از امکاناتش به قدر شعورش استفاده می کند، و انسان این شعور را دارد که از طبیعت بسیاری از صنایع را بسازد. و استفاده ی ما از قرآن هم بستگی به شعورمان دارد. قرآن حکم همان طبیعتی را دارد که انسان از آن به بسیاری از تکنولوژی ها رسید. مسیرش را اگر به من اجازه بدهند در ده جلسه از صدا و سیما خواهم گفت.
سایت آینده به
در حالی که بسیاری از علما، بزرگان و مسئولان کشور نسبت به رواج بی دینی و کم تقیدی جوانان نسبت به امور شرعی هشدار می دهند، به نظر می رسد نسبت به عامل اصلی این گونه رفتارها کم توجهی می شود.
هم اکنون کمتر تریبون دینی است که شاهد هشدارهای علما و بزرگان و مراجع تقلید درباره افزایش گناه در جامعه بویژه در پوشش و رفتارهای جوانان دختر و پسر نباشیم. همزمان کاهش تقید به مسایل شرعی همچون نماز و روزه و افزایش اختلاط میان نامحرم که حتی به جوانان مذهبی نیز در حال سرایت است، موجب مضاعف شدن نگرانی متدینین شده است.
با این حال کسی سوال نمی کند علت اصلی کاهش تقیدات دینی وافزایش بی دینی در جامعه چیست و چرا تعداد قابل توجهی از نسل جوان از نظر اعتقادی خود را معتقد به هبچ دین و مذهب خاصی نمی دانند و به صورت آشکار این موضوع را در فیس بوک و یا سایر مجاری اعلام نظرات ابراز می کنند؟
این در حالی است که حدود ۳۵ سال پیش و در اوج اقتدار حکومت پهلوی، بسیاری از اقشار دانشگاهی و روشنفکر جامعه بر اساس ادبیات و محتوای جذاب سخنان دکتر شریعتی و شهید مطهری و شهید بهشتی به سوی اسلام جذب شده بودند.
هم اکنون شاید یکی از دلایل رویگردانی بسیاری از اعضای نسل جوان نسبت به دین را دو رویکرد نادرست به دین دانست.
رویکرد نخست که به نادیده گرفتن و کمرنگ کردن جنبه های شادی آور و نشاط برانگیز دینی از سوی دستگاهها و رسانه های رسمی می پردازد و پررنگ کردن جنبه های غم انگیز و عزاداری در دین در کنار آن، موجب می شود نسل جوان که به طور طبیعی در معرض افسردگی ناشی از شهرنشینی و مشکلات متعدد می شود، احساس کند به همه نیازهای او در نظام فرهنگی دینی پاسخ داده نمی شود و حتی اگر بخشی از نیازهای معنوی خود را از طریق سازوکار دینی ارضا کند، سایر نیازهای خود به هیجان، شادی و لذت جویی را در خارج از محدوده شرعی برطرف می کند.
در رویکرد دوم نیز با جابجا کردن مسایل فرعی و اصلی دین با یکدیگر و پرداختن به مسایل فرعی و غفلت از مسایل اصلی موجب می شویم نسل جوان منطق دین را که اتفاقا در دوره قبل از انقلاب به خوبی از سوی جریان مترقی متفکران دینی از شریعتی گرفته تا مطهری و بهشتی به جامعه منتقل شده بود، دیگر مشاهده نکند و ارتباط فکری خود را با دین کمرنگ یا حتی قطع نماید.
این در حالی است که بارها در احادیث و روایات دینی بر اهمیت بیشتر حقوق و مصالح افراد و جامعه نسبت به احکام مربوط به ظواهر شرعی تاکید شده است و به عنوان نمونه شدیدتر دانستن گناهی مثل غیبت نسبت به رابطه نامشروع و زنا (الغیبة اشد من الزنا) در روایات دینی و یا تعیین مجازات قطع دست برای سارق نشان از این موضوع دارد.
اما در جامعه ما غیبت و تهمت و دروغ نه تنها در میان مردم رواج دارد، بلکه به صورت علنی از سوی برخی مسئولان ارشد کشور نیز انجام می شود و تذکرها و نهی مکرر رهبر انقلاب نیز اثری بر رفتار این گونه مسئولان که بخشی از آنان دچار بیماری «خود عمار پنداری» و ذوب در ولایت نیز هستند، نشده است.
یا نسبت به گناه بزرگی چون دست اندازی به بیت المال، اختلاس و کلاهبرداری نیز کمترین حساسیت وجود دارد و مدیری که از سوی مسئولان ارشد دستگاه قضایی متهم به صدها میلیارد تومان تحصیل اموال نامشروع است، پس از دو سال حتی زحمت حضور در دادگاه را به خود نداده و از سوی مافوقش با تمام توان حمایت می شود و تحقیق دستگاه قضایی از او به عنوان خط قرمز تلقی می گردد.
در همین جامعه زمانی که تعدادی جوان به دلیل آب پاشی که آن هم اگر خارج از ضوابط شرعی انجام شده باشد، عملی مذموم بوده، اما قابل مقایسه با گناهانی نظیر دروغ و تهمت و اختلاس، آن هم از سوی مسئولین ارشد کشور نیست، دستگیر و مجازات می شوند، نسل جوان قادر نیست منطق عدالت جابجاشده دینی را درک کند.
بنابراین در صورتی که علما، بزرگان و متدینین نسبت به وقوع گناه و اختلاط و بدحجابی در جامعه نگران هستند، بایستی اهتمام خود را بر بازگشت به دین، طرح متناسب غم و شادی و همچنین توجه بیشتر به احکام بنیادی و زیربنایی جامعه دینی نظیر عدالت صرف کنند و در آن زمان می توان آثار متفاوتی را نسبت به هشدارهای مکرر به جوانانی که احیانا دچار خطا شده اند، شاهد بود.
معصومه ابتکار، گفت: مشاهدات دو سال اخیر نشان میدهد که اصلاحات هجمههای زیادی را تجربه کرده است و به همین دلیل اگر تغییری در شرایط به وجود نیاید، هیچ کس نمیتواند از اصلاح طلبان انتظار حضور در انتخابات را داشته باشد.
به گزارش ایلنا، این عضو اصلاحطلب شورای شهر بیان کرد: هر جریان سیاسی برای اینکه بتواند در انتخابات یا هر تحرک مهم دیگری حضوری مهم و امیدوارانه داشته باشد، باید از حداقل شرایط لازم برخوردار باشد. به همین اگر آنها احساس کنند که ابزار لازم را در اختیار ندارند و شرایط طوری نیست که بتوانند نسبت به نوع برگزاری انتخابات اطمینان داشته باشند، بر اساس منطق این اجازه را دارند که حضور به هم نرسانند و این عدم حضورشان هم بیتوجهی به کشور و نظام تلقی نشود.
وی با بیان اینکه پتانسیلهای موجود در اصلاحطلبی برای کشور نیازی مبرم است، تصریح کرد: اصلاح طلبان اگر چه سختیهای زیادی را متحمل شده اند و برخورهای بدی با آنها شد، باز هم حاضر هستند وارد عرصه شده و با اتکا به توانمندیهای خود مشکلات موجود را حل کنند. پس بر همه اشخاص و دستگاه های مربوط واجب است، با توجه نشان دادن به خواستههای مشروع و منطقی آنها کاری کنند تا انتخابات مجلس نهم با حضور همه سلیقهها به انتخاباتی پرشور تبدیل شود و در نتیجه مجلسی قانونگذاری را بر عهده بگیرد که بتواند کارایی و تاثیرگذاری مثبتی داشت باشد.
واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در تازهترین گزارش خود به بررسی چشمانداز اقتصادی و تجاری ایران پرداخت و با پیشبینی تورم ۲۰ درصدی در سال جاری، تاکید کرد که رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ایران در آینده نزدیک به مراتب کمتر از پتانسیل واقعی این کشور خواهد بود.
به گزارش فارس، اکونومیست در ادامه افزود که اجرای قانون هدفمندی یارانهها که از اواخر سال گذشته آغاز شده است تاثیرات منفی کوتاهمدتی بر رشد اقتصادی ایران داشته است. اجرای این قانون در شش ماه نخست سال مالی ۲۰۱۱ – ۲۰۱۲ ایران موجب کاهش چشمگیر مصرف بخش خصوصی و هزینههای مصرفی این بخش در اقتصاد ایران شده است که این مسأله موجب کاهش تقاضای کل در اقتصاد ایران خواهد شد.
اجرای نادرست این قانون به شدت به صنایع ایران ضربه وارد کرده است چرا که قرار بر این بود صنایع ایران ۳۰ درصد از منابع مالی ناشی از صرفهجویی در پرداخت یارانهها را از دولت دریافت کنند اما مبالغی ناچیز در اختیار آنها قرار داده شده است.
بر اساس این گزارش رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ایران از ۲٫۹ درصد در سال مالی ۲۰۱۰ – ۲۰۱۱ به ۲ درصد در سال ۲۰۱۱ – ۲۰۱۲ خواهد رسید.
با توجه به کاهش همکاریهای تجاری و اقتصادی شرکتهای غربی با ایران، ایران سعی کرده تا منابع مالی و سرمایهگذاریهای لازم را از کشورهای آسیایی جلب و جذب کند. با توجه به اعمال تحریمهای اقتصادی و تجاری از سوی کره جنوبی و ژاپن بر ضد ایران، بزرگترین و مهمترین شریک تجاری ایران شرکتهای چینی هستند.
بر اساس گزارش اکونومیست نرخ تورم ایران امسال به بیش از ۲۰ درصد خواهد رسید. بر این اساس میانگین نرخ تورم ایران طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به بیش از ۱۶٫۲ درصد خواهد رسید.
پیشبینی میشود بانک مرکزی ایران کنترل شدید خود بر بازار ارز را با هدف مدیریت کاهش تدریجی نرخ ارز ادامه خواهد داد.
بر اساس پیش بینی اکونومیست ارزش دلار در برابر ریال از ۱۰۲۴۵ ریال در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۱۱۹۹۲ ریال در سال ۲۰۱۵ افزایش خواهد یافت. با توجه به کاهش تولید و صادرات نفت و صادرات غیرنفتی ایران پیشبینی میشود مازاد تجاری ایران در سال ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ میلادی به کمتر از ۱۴٫۶ میلیارد دلار خواهد رسید.
معاون سازمان توسعه تجارت ، از ممنوعیت واردات گوشت خوک به داخل کشور از مبادی قانونی و رسمی خبرداد و گفت : گوشت خوک یکی از کالاهای ستاره دار (ممنوعه )کتاب تعرفه به شمار می آید به این معنا که هیچ توضیحی برای واردات آن وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، کیومرث فتح اله کرمانشاهی جمعه شب تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی واردات گوشت خوک را خلاف موازین دینی خود می داند و طبق قانون به هیچ عنوان دراین خصوص کوتاه نمی آید.
وی درعین حال در واکنش به برخی اخبار منتشره در خصوص ثبت واردات گوشت خوک در گمرک جمهوری اسلامی، گفت : اینکه کالایی در گمرک به ثبت رسیده به معنای قانونی بودن ورود آن نیست، بلکه ممکن است گوشت وارداتی قاچاق بوده و زیر اجناس قانونی جاسازی شده باشد.
در اینگونه موارد، گمرک آن را ثبت و ضبط می کند که احتمال موارد مشابه این نوع واردات قاچاق از مبادی رسمی وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است گوشت خوک وارداتی به صورت ترانزیت وارد کشور شده باشد گفت: این موضوع اصلا نمی تواند صحت داشته باشد، چرا که اجناس داخل کامیون های بین المللی حمل بار ‘کارنه تیر ‘ به هیچ عنوان بازرسی نمی شود.
کرمانشاهی تاکید کرد: به طور عموم کالاهای ترانزیتی به صورت پلمپ وارد کشوری شده و به همان صورت خارج می گردد مگر اینکه کشوری که محل ترانزیت است نسبت به بار نوع بار درحال حمل مشکوک شود که می تواند آن را فک پلمپ کند.
سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس با اشاره به اینکه یکه تازی احمدی نژاد مانع موفقیت کمیته ویژه حل اختلاف دولت و مجلس خواهد شد، پیشبینی کرد که این کمیته در نهایت به سایر قوا فشار بیاورد که در مقابل احمدی نژاد کوتاه بیایند!
داریوش قنبری در گفتگو با پارلمان نیوز در ارزیابی خود از نتیجه حاصل از کمیته ویژه حل اختلاف دولت و مجلس گفت: با توجه به یکه تازی های آقای احمدی نژاد که حکمیت پذیر نیست و فردی نیست که خود را تابع اینگونه کمیته ها بداند بعید می دانم ایشان تسلیم نظراتی شود که توسط کمیته اعلام خواهد شد.
نماینده اصلاح طلب مردم ایلام، افزود: شاید روسای سایر قوا تصمیمات کمیته را بپذیرند اما بعید می دانم این کمیته بتواند موفقیتی در پذیرفتن خواسته هایش از سوی احمدی نژاد حاصل کند.
این نماینده مجلس به این احتمال اشاره کرد که رئیس دولت انتظار داشته باشد کمیته مذکور، اختیارات او را در برابر مجلس افزایش دهد، و افزود: این نگرانی وجود داد که کمیته زورش به آقای احمدی نژاد نرسد و به سایر قوا فشار بیاورد که در مقابل احمدی نژاد کوتاه بیایند.
سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس همچنین در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت احزاب و جبهه های وابسته به دولت که با اهداف انتخاباتی شکل گرفته اند گفت: گروه هایی با عنوان جبهه شکل گرفته که فعالیت آنها قانونی نیست و از عنوان جبهه برای جذب طیف های مختلف اصولگرا استفاده کرده است.
قنبری اظهار داشت: احمدی نژاد که می داند تشکیلات سنتی اصولگرا از او حمایت نمی کنند و از طرفی به دنبال تزریق کاندیدای مورد نظر خود به مجلس است می خواهد با این روش بقیه اصولگرایان را به سمت خود بکشاند.
وی انگیزه ایجاد اینگونه تشکل ها را ناامیدی احمدی نژاد از حمایت اصولگرایان سنتی دانست.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر