نماینده سوریه در سازمان ملل تصریح کرد که برخی از کشورهای دارای نفوذ در شورای امنیت میخواهند از این شورا به عنوان ابزاری جهت فشار علیه سوریه استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: برخی از کشورهای عضو شورای امنیت میخواهند استعمار خود را در منطقه خاورمیانه دوباره زنده کنند.
وی که در کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک سخن میگفت، تصریح کرد: اکثریت اعضای شورای امنیت مسئولیتها و وظایف خود را میدانند و اینکه ما فقط بگوییم که روسیه و چین در کنار سوریه هستند، اشتباه است.
نصف بیشتر کشورهای عضو شورای امنیت بخوبی از منشور سازمان ملل اطلاع دارند و میدانند تجاوز به حاکمیت سوریه خط قرمز است.
بشار الجعفری در ادامه تصریح کرد که تظاهراتکنندگان در سوریه همانند همان کسانی هستند که در لندن تظاهرات میکنند پس چگونه آنها آشوبگر هستند و اینها ملت سوریه؟!
وی در ادامه افزود: ما بیشتر از نخستوزیر انگلیس، رئیسجمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان و رئیسجمهوری آمریکا از حوادث سوریه اندوهگین و متاسف هستیم، کشور ما مسئولیت این جریانات را برعهده دارد و براساس منشور سازمان ملل باید با کشورهای عضو سازمان ملل تعامل داشته باشد نه با رسانهها و ملتهای این کشورها.
از سوی دیگر نیکولا سارکوزی، رئیسجمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیوید کامرون، نخستوزیر انگلیس در بیانیه مشترکی با تاکید بر افزایش تحریمها علیه نظام سوریه از بشار اسد خواستند تا از قدرت کنارهگیری کند.
همچنین کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیهای با تاکید بر ضرورت کنارهگیری بشار اسد از قدرت مدعی شد که رئیسجمهوری سوریه به شکل کامل مشروعیت خود را نزد ملت سوریه از دست داده است.
همچنین باراک اوباما، رئیسجمهوری آمریکا با اعلام تحریمهای سختگیرانه علیه سوریه اظهار داشت که بشار اسد باید از قدرت کنارهگیری کند.
اوباما طی بیانیهای گفت: آینده سوریه باید توسط مردمش تعیین شود، اما بشار اسد در راه آنها ایستاده است. پیشنهادهای وی برای گفتوگو و اعمال اصلاحات در حالی که همزمان مردمش را زندانی و شکنجه میکند و به قتل میرساند، به پیشنهادهایی توخالی میماند.
وی افزود: ما پیوسته گفتهایم که بشار اسد یا باید روندی برایگذار به دموکراسی را رهبری کند و یا از سر راه (مردم) کنار برود. حال که چنین گذاری را رهبری نکرده، بهخاطر منافع مردم سوریه، وقت آن رسیده که کنارهگیری کند.
اوباما همچنین "تحریمهای بیسابقهای را برای تشدید انزوای مالی حکومت اسد و تضعیف توانایی مالیش برای تامین مخارج اعمال خشونت علیه مردم سوریه" اعلام کرد.
آمریکا اعلام کرد که در پی اعمال تحریمهای بیشتر علیه سوریه تمام دارائیهای این کشور بلوکه شده و هر نوع واردات مواد نفتی سوریه به آمریکا ممنوع است.
همچنین هر نوع سرمایهگذاری در زمینه گاز و نفت سوریه و تجارت در این زمینه شامل تحریمهای جدید آمریکا میشود.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سخنانی گفت: مرحله گذار به دموکراسی در سوریه آغاز شده است و اکنون دیگر وقت آن رسیده است که بشار اسد قدرت را ترک کند.
از سوی دیگر سازمان ملل در بیانیهای اعلام کرد که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در تماس تلفنی با بشار اسد با ابراز نگرانی شدید از خبرهای منتشر شده درباره نقض حقوق بشر در سوریه خواستار توقف فوری عملیات نظامی و دستگیری مخالفان در سوریه شد.
بشار اسد نیز در این تماس تلفنی اعلام کرد که عملیات ارتش و پلیس سوریه متوقف شده است.
از سوی دیگر تونس و سوئیس سفرای خود را از دمشق فراخواندند.
دولت سوییس اعلام کرد که به دنبال ناآرامیهای اخیر در سوریه، سفیرش را برای مذاکره و مشاوره درخصوص اوضاع این کشور از دمشق فراخوانده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، دپارتمان مسائل خارجی سوییس درخصوص فراخواندن سفیر خود از دمشق اعلام کرد: این فراخوانی ضروری بود، چرا که سوییس نمیتواند تخطی از حقوق بشر را که به شکلی سیستماتیک و برنامهریزی شده از سوی نیروهای امنیتی سوریه صورت میگیرد، تحمل کند.
این دپارتمان اعلام کرد: فراخواندن سفیر ما به معنای قطع روابط دیپلماتیک دوطرفه نیست.
این دپارتمان اعلام کرد که سفارت سوییس در دمشق همچنان باز است.
یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه تونس نیز با محکوم کردن خشونت و تعامل نادرست با تظاهراتکنندگان اعلام کرد که تونس سفیر خود را از سوریه برای مشورت فراخوانده است.
وی همچنین هرگونه تلاش برای سوءاستفاده از اوضاع سوریه را محکوم کرد و طرفهای سوری را به مذاکره فرا خواند.
وزارت خارجه سوئیس نیز در بیانیهای با محکوم کردن خشونتها در سوریه اقدامات نیروهای امنیتی سوری را عامل فراخواندن سفیر سوئیس از دمشق دانست.
از سوی دیگر سازمان ملل در بیانیهای اعلام کرد که شورای حقوق بشر این سازمان روز دوشنبه آینده جلسهای را برای بررسی وضعیت حقوق بشر در سوریه برگزار میکند.
براساس این بیانیه علاوه بر کشورهای اردن، کویت، قطر و عربستان چندین کشور دیگر خواستار برگزاری نشست شورای حقوق بشر شدهاند.
سازمان ملل اعلام کرده است که گروهی از مقامهای امور بشردوستانه این سازمان به سوریه میروند تا اوضاع این کشور را از نزدیک بررسی کنند.
والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، می گوید دولت سوریه به وی وعده داده است که نمایندگان این سازمان اجازه سفر به هر بخشی از سوریه را که بخواهند، داشته باشند.
آموس گفت: این یک ماموریت مقدماتی است و ما امیدواریم که برای بررسی دقیق تر به سوریه بازگردیم.
انتظار می رود که این هیأت روز شنبه وارد سوریه شود و حداقل سه روز در این کشور باقی بماند.
مقامهای سازمان ملل مدعی هستند که تعداد کسانی که در درگیریهای اخیر سوریه کشته شدهاند از مرز دو هزار تن گذشته است.
نماینده سوریه در سازمان ملل: چگونه تظاهراتکنندگان در لندن آشوبگرند و اینها ملت سوریه؟!
شهردار تهران گفت: بنده هنر حفاری تونل توحید را دارم ولی هنر پرکردن آن را ندارم، کسانی که هنرمند هستند بیایند این تونل را پرکنند.
به گزارش فارس؛ محمدباقر قالیباف شب گذشته در مراسم افطاری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنده سعی میکنم با تمام مشغله کاری که دارم روزانه 20 دقیقه روزنامهها را مطالعه کنم و از این مطالعه به یک قضاوتی میرسم و آن این است که توقع بیشتری از خبرنگاران میرود.
*خبرنگاران بنده را بیش از این به چالش بکشند
قالیباف ادامه داد: دوست دارم خبرنگاران بنده را بیش از این به چالش بکشند، این موضوع را از باب ریاکاری نمیگویم، دوست دارم هر کدام از خبرنگاران واقعیتهای شهر را به بنده منعکس کنند.
*خبرهای شهری را بیشتر مطالعه میکنم
شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که اخبار مربوط به شهر را بنده بیشتر از اخبار سیاسی مطالعه میکنم گفت: وقتی برای مطالعه قسمت سیاسی روزنامهها ندارم.
به گفته وی کارآمدی هر نظام بدون شک مرهون زحمات شما خبرنگاران است. بدانید که ما به عنوان یک مدیر شما را نبض شهر میدانیم، هر چقدر دقیقتر، منصفانهتر و عمیقتر در حوزه شهری عمل کنید بنده مدیون در حوزه شهری هستم اگر به مطالب شما توجه نکنم.
قالیباف افزود: روزنامه همشهری زیر مجموعه شهرداری است و تاکنون یک بار هم بنده به آنها دستور ندادهام مطلبی را منعکس کنند یا اینکه از انتشار مطلبی جلوگیری کنند.
شهردار تهران بیان داشت: بنده همیشه گفتهام هر مجموعهای که مستقیم و یا غیرمستقیم متعلق به مجموعه مدیریت شهری و شخص قالیباف است. دو چیز را باید رعایت کند یک بداخلاقی نکند و دروغ نگوید. اگر جایی ببینم که این دو کار اتفاق بیفتد حتماً برخورد خواهم کرد.
به گفته قالیباف خبرنگاران مهمترین نقش را در تصمیمسازی برای بنده تصمیمگیرنده دارند، افزود: کشور نیازمند کار و تلاش جدی است لذا شفاف سازی و آگاهیسازی کنید و باورهای مردم را بالا ببرید.
*شورای شهر اگر سوال نکند، چه خاصیتی دارد
شهردار تهران با بیان اینکه بعضی از موضوعات به غلط سیاسی جلوه داده میشود گفت: در هفته گذشته اعلام کردهاند که از شهردار تهران قرار است سؤال شود و این موضوع اصلاً مهم نیست اگر شورای شهر نتواند نظارت کند، تذکر بدهد و سؤال کند پس چه خاصیتی شورای شهر دارد. وقتی این موضوع را سیاسی میکنیم ظلم به شهروندان است.
وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه که کی روز شمار پرکردن تونل توحید را میگذارید بیان داشت: بنده هنر حفاری تونل را دارم ولی هنر پرکردن آن را ندارم، کسانی که هنرمند هستند بیایند این تونل را پرکنند.
قالیباف تأکید کرد: خیلی دوست دارم خبرنگاران بنده را در حوزه کاری به شدت به چالش بکشند و این یکی از افتخارات بنده است.
وی با اشاره به اینکه شهرداری در یک مجموعه شیشه ای قرار دارد گفت: امروز وقتی به سایت شهرداری بروید آخرین درآمد و هزینه شهرداری مشخص است ولی تا سال 84 هیچ کس نتوانسته شهرداری تهران را حتی حسابرسی کند.
یک کارشناس ادبیات کودک و نوجوان در واکنش به ممیزی کتاب «خسرو و شیرین» اثر معروف نظامی گنجوی توسط مسئولان اداره کتاب وزارت ارشاد تاکید کرد: این وضعیت درباره مثنوی و دیگر متون کلاسیک هم اتفاق افتاده است.
مصطفی رحماندوست درباره اقدام اخیر مسئولان اداره کتاب وزارت ارشاد در ممیزی کتاب «خسرو و شیرین» یکی از 5 اثر منظوم «خمسه» سروده نظامی گنجوی که اخیراً توسط یونسکو به ثبت جهانی هم رسیده است، گفت: خیلی کتابها هست که ما قرنهاست داریم آنها را میخوانیم، ولی وزارت ارشاد آنها را سانسور کرده است.
مشاور رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در حوزه کودک و نوجوان افزود: به نظرم شما خبرنگاران باید بروید و دقیقتر بدانید چه چیزهایی از این اثر (خسرو و شیرین) سانسور شده است؟
مصطفی رحماندوست اضافه کرد: این وضعیت درباره مثنوی و دیگر متون کلاسیک هم اتفاق افتاده است.
مدیر گروه «شکوفه» (بخش کودکان و نوجوانان) انتشارات امیرکبیر گفت: الان و در این مورد خاص مهم این است که کتابی که 7 بار تاکنون منتشر شده، اجازه انتشار را به آن در چاپ هشتم ندادهاند.
سراینده شعر «صددانه یاقوت» تاکید کرد: سانسور در وزارت ارشاد بر مبنای سلیقه است و نه قانون و به همین خاطر حاصل کار همین میشود که میبینید.
وی در پاسخ به این سئوال که «فکر میکنید این وضعیت چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟» با بیان اینکه «همه میدانند چه خواهد شد» افزود: در زمانی که شما میتوانید همه متون را با یک کلیک روی صفحه کیبوردتان، به صورت دیجیتالی دریافت کنید، این نوع سانسورها تا حد زیادی نشان از به روز نبودن مسئولان است.
عضوكمیسیون عمران مجلس از تعطیلی قریب الوقوع طرح مسكن مهر به دلیل فقدان اعتبارات لازم خبر داد.
امین شعبانی نماینده مردم سنندج در مجلس در گفتوگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در قانون بودجه سال 90، ردیف اعتباری خاصی برای مسكن مهر، منظور نشده است و از آنجا كه در قانون برنامه پنجم برداشت از صندوق توسعه ملی توسط دولت فقط حدود 10 درصد و آن هم با مجوز مجلس برای امر تولید در نظر گرفته شده، لذا هیچ ردیف بودجهای برای مسكن مهر معین نشده واین طرح راكد خواهد ماند.
وی ادامه داد: دولت در لایحهی بودجه سال 90، هیچ اشارهای به مسكن مهر و محل اعتبارات آن نكرده است از سوی دیگر تنها ردیف بودجه متعلق به سال 86 بود كه خط اعتباری مشخصی تعریف نشده و هر ساله تمدید میشد با این اوصاف اكنون دولت فاقد منابع مالی لازم شده است.
این عضو كمیسیون عمران مجلس تاكید كرد: دولت 8 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مسكن مهر پیش بینی كرده بود كه اكنون به نظر میرسد با عدم شناسایی منابع مالی لازم، این طرح راكد خواهد ماند.
وی تصریح كرد: دراساسنامه صندوق توسعه ملی نیز تاكید شده كه دولت فقط برای بخش كشاورزی و تولید كه منجر به اشتغال زایی میشود میتواند از این صندوق برداشت داشته باشد از آنجا كه در مسكن مهر، پول در اختیار پیمانكار قرار میگیرد و طرحی اشتغالزا محسوب نمیشود لذا نمیتوان به برداشتی از آن دلخوش بود.
شعبانی از عملكرد فعلی مسكن مهر در برخی استانها نظیر كردستان انتقاد كرد وگفت: مقرر شده بود كه با حداقل دریافتی، مسكن مهر در اختیار متقاضیان قرار گیرد ولی با احتساب برخی موارد نظیر هزینه دفترخانه، تعاونی، انشعاب آب و برق و ... هر واحد بین 38 تا 40 میلیون تومان برای متقاضیان تمام میشود.
نماینده مردم سنندج خواستار شفاف سازی بیشتر در خصوص عملكرد صندوق مهر و پیمانكاران آن شد.
شهرام شكیبا گفت: رهبر انقلاب درباره انتقاد، دید بازی دارند. سالهای پیش هم در دیدارهای ایشان با شاعران شاهد بودهایم كه شاعران به خوانش شعر طنز پرداختهاند و یكی از ماهیتهای طنز، انتقاد است.
شهرام شكیبا شاعر و طنزنویس در گفتگو با مهر، درباره دیدار رهبر انقلاب با شاعران كشور گفت: اولین نكتهای كه درباره شعر انتقاد شاعران داخل و شعر بدخواهان وجود دارد، اهمیت توجه به این موضوع است كه بدانیم بسیاری از شاعران به نظام معتقد ولی منتقد هستند. در این شرایط مقصودم مرزبندی كلی با نظام است و هدفم صحبت درباره بحثهای جناحی و مسائل ریاست جمهوری نیست.
وی افزود: صحبت من دایره وسیعتری را در برمیگیرد و درباره اعتقاد كلی به نظام است. چنین عقیدهای در شاعران ما مشخص است. ضمن این كه كارنامه هر شاعری نشان دهنده عقاید اوست و مشخص میكند كه برادرش را ثابت كرده است یا نه. فكر میكنم این مسائل مشخص است. به علاوه آقا با انتقاد مسالهای ندارند و تاكیدشان همیشه بر این است كه انتقاد وجود داشته باشد و در جلساتی كه با حضور ایشان برگزار میشود ممكن است شعری خوانده شود كه ایشان بپسندند و بقیه نپسندند و برعكس.
شكیبا افزود: ایشان در این زمینه دید بازی دارند. سالهای پیش هم در این دیدارها شاهد بودهایم كه شاعران به خوانش شعر طنز پرداختهاند و یكی از ماهیتهای طنز انتقاد است. واقعیت این است كه باید ببینیم شخص منتقد، معتقد هم هست یا نه. اگر انتقادی بدون اعتقاد به نظام، مطرح شود معلوم است غرض دیگری جز انتقاد در كار است. چون اساس انتقاد، دلسوزی است و شخص منتقد امید دارد سخنش شنیده شود، به آن ترتیب اثر داده شود و تغییر ناشی از آن را ببیند. تا به حال هم اینگونه نبوده كه گفته شود، یك منتقد باید حتما به یك دولت اعتقاد داشته باشد. بلكه همیشه حرف از اعتقاد به نظام بوده است.
این شاعر با اشاره به موضوع تعمیق دینی در شعر امروز، گفت: این نكته در سخنان رهبری هم وجود داشت. هر فردی كه به تاریخ ادبیات فارسی نگاهی داشته باشد، میداند كه شعرای بزرگ ما، به شدت با آموزههای دینی آشنا بودند. نمیدانم دانشجویان ادبیات، امروز در دانشگاهها چقدر با این موضوع آشنا میشوند ولی زمانی كه ما در این رشته تحصیل میكردیم، یك درس 4 واحدی با عنوان «تاثیر قرآن بر شعر و ادب فارسی» داشتیم كه دكتر پهلوان رئیس فعلی دانشكده الهیات دانشگاه تهران، این درس را به ما میآموخت.
وی گفت: فارغ از بحثهای دانشگاهی، این موضوع به صورت كلاسیك در جامعه ادبی ما پذیرفته شده است. آشنایان با ادبیات فارسی میدانند كه بخش مهمی از تغذیه فكری هر شاعر ماندگار، از آموزههای دینی بوده است. در گذشته شاعری یك شغل بوده است. اما امروز شاعران ما دغدغههای فكری زیادی دارند كه این موجب میشود میزان مطالعهشان كم بشود. ولی مطالعه از هر بخشی كه كم شود، نمیتوانند از مطالعه دینیشان بكاهند. برای حضور در ادبیاتمان باید با آموزههای دینی كه با زندگیمان ممزوج است، آشنایی داشته باشیم. اما گاهی در شعر شاعران جوان مسائلی دیده میشود كه گویی اطلاعات كافی از این موضوعات ندارند كه این مساله، ماندگاری شعر را پایین میآورد. طبیعی است كه رهبر انقلاب هم در این زمینه نگران باشند.
نویسنده كتاب «دو تخم مرغ در مه» درباره میزان توجه شاعران كشور به موج بیداری اسلامی در كشورهای جهان گفت: به هر حال شعرا هم رفتارهای گوناگونی دارند. برخی سریعتر واكنش نشان میدهند و برخی دیگر از شاعران به گونهای هستند كه موضوعات باید، بیشتر برایشان درونی شود. در این زمینه كارهای زیادی تولید شده است كه امروز نمیتوانم درباره ماندگاریشان نظری بدهم چون داوری در آینده خواهد بود. البته نكتهای كه در این زمینه وجود دارد توجه به این است كه تولید چنین آثاری نباید با رویه ژورنالیستی همراه باشد.
شكیبا افزود: خیلی از دوستان شاعر هستند كه از طرفی نسبت به مسائل و موضوعات، سریع واكنش نشان میدهند ولی از طرفی اثرشان، یك اثر سهل و ژورنالیستی است. حتی اگر یك مساله، موضوع روز باشد، به نظرم برخورد ژورنالیستی در پرداخت ادبی از آن، كار صحیحی نیست. صرف اشاره به اتفاق مورد نظر یا چند شخص و چهره، متضمن ماندگاری اثر نیست. چون ممكن است وقتی كه موج خبری آن موضوع فروكش میكند، چراغ اثر تولید شده هم، كمسو شود.
این طنزنویس با توجه به اشارات رهبر انقلاب به سبك هندی، گفت: در شعر معاصر و شعر بعد از انقلاب، اتفاق مهم رخ داد و آن توجه بیشتر به سبك هندی بود. مرحوم سید حسن حسینی در راس توجه به مضامین مربوط به این سبك بود. علی معلم، یوسفعلی میرشكاك، سهیل محمودی و ساعد باقری هم از دیگر كسانی بودند كه در این زمینه، سهم به سزایی دارند. این افراد، توجه شعرای جوان را به سبك هندی و ویژگیهایش جلب كردند. البته توجه و نزدیكی عدهای از شاعران افغانی، به سبك هندی بیشتر از ماست چون توانستند همدلی بیشتر با شاعران سبك هندی به خصوص بیدل، ایجاد كنند. بیدل علاوه بر توجه به مضمون، در اوج توجه به مفهوم قرار دارد.
وی گفت: توجه بیشتر به سبك هندی در میان شاعران معاصر ما، یك پدیده مبارك است چون شعر سبك هندی در كنار مردم شكل میگیرد و در واقع گفت و شنودی است بین مردم. بسیاری از شاعران سبك هندی، جلسات شعر خود را در قهوهخانهها و میان مردم برگزار میكردند. این اتفاق در انقلاب اسلامی هم رخ داد و شعرا از انجمنها و محافل خود بیرون آمده، به میان مردم آمدند.
آقای جنتی پیشتر 'جریان انحرافی' را متهم کرده بود که با "سوء استفاده ازمقام خود می خواهد مجلس را 'قبضه کند'
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با انتقاد از کسانی که "در فکر این هستند که برای ریاست جمهوری به هر قیمتی رای جمع کنند"، این افراد را به "استفاده از روابط و پول بیحساب و کتاب" برای رسیدن به اهداف خود متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای جنتی امروز ۲۸ مرداد (۱۹ اوت) در خطبه های نماز جمعه تهران گفت: "این افراد سعی می کنند با جذب بی بند و بارها، ملی گراها و سلطنت طلب ها برای انتخابات ریاست جمهوری فعالیت کنند، اما من به آنها می گویم که این آرزو را با خود به گور می برند."
هرچند خطیب جمعه تهران در انتقادات امروز خود از فرد یا افراد مشخصی نام نبرده است، اما سخنان او حدود یک هفته بعد از آن بیان می شود که انتشار ویژه نامه ای به نام "خاتون ۱" در روزنامه دولتی ایران، اعتراض شدید عده ای از شخصیت های محافظه کار را به دنبال داشته است.
منتقدان این ویژه نامه ۲۵۸ صفحه ای، که با چاپ چهار رنگ اعلا منتشر و به طور رایگان و در تیراژ وسیع در سرتاسر ایران توزیع شده، دست اندرکاران آن را متهم به زیر سوال بردن "چادر سیاه" کرده اند که در جمهوری اسلامی، از آن به عنوان "حجاب برتر" یاد می شود.
بعضی از این منتقدان، انتشار این مطلب در روزنامه دولتی ایران را، در چارچوب تلاش عده ای از اطرافیان رئیس جمهور برای جلب آرای انتخاباتی طبقاتی دانسته اند که جزو رای دهندگان سنتی جناح محافظه کار محسوب نمی شوند.
'چادر بدترین پوشش است'
خبرسازترین مطلب منتشر شده در ویژه نامه روزنامه ایران، مصاحبه مهدی کلهر مشاور رسانه ای سابق محمود احمدی نژاد بوده که که رنگ سیاه چادر را تقلیدی از لباس مشکی مردان و زنان غربی در "مجلس های شبانه عیاشی اروپا" در زمان ناصرالدین شاه دانسته و افزوده است: "از لحاظ فلسفه حجاب که در قرآن آمده که زن خودش را در مقابل تیر نگاه هیز مردان قرار ندهد، قطعا چادر بدترین پوشش است چون چهره زن را قاب میکند."
با بالا گرفتن واکنش ها به انتشار این ویژه نامه، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران علیه روزنامه ایران اعلام جرم کرده و دست اندرکاران آن را به "ترویج اباحهگری در حوزه پوشش اسلامی" و "جریحهدار کردن عفت و اخلاق عمومی" متهم کرده است.
در مقابل، روابط عمومی روزنامه ایران، منتقدان به سخنان مهدی کلهر را به تحریف سخنان وی متهم کرده و تاکید کرده است که آقای کلهر "به هیچ وجه وارد ماهیت چادر نشده و صرفا رنگ مشکی را مورد بحث قرار داده است."
احمد جنتی در انتقادات امروز خود به کسانی که به دنبال جذب آرای "بی بند و بارها" هستند، گفته است این افراد "ممکن است آدم های بی دین و هرزه را جذب کنند، اما خیل عظیم مردمی که در ۹ دی به میدان آمدند را از دست خواهند داد."
روز ۹ دی ۱۳۸۸، روز راهپیمایی محافظه کاران در تهران و دیگر شهرها برای اعلام مخالفت با تظاهرات قبلی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم بود که حکومت ایران، آن را نماد حضور طرفداران رهبر جمهوری اسلامی در صحنه سیاسی معرفی می کند.
آقای جنتی پیشتر هم یک "جریان انحرافی" را متهم کرده بود که با "سوء استفاده ازمقام و جایگاه خود و با توسل به راه های نامشروع و پول های کلان که با سوء استفاده از قدرت کسب کرده" می خواهد مجلس را "قبضه کند".
"جریان انحرافی"، عنوانی است که از سوی محافظه کاران منتقد دولت، برای اشاره به اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهوری و همفکران او به کار می رود.
منبع: بی بی سی
آیتالله صافی گلپایگانی در واکنش به انتشار ویژهنامه خاتون تصریح کرد: باید قوه قضائیه این افراد را تعزیر کند تا برای کسانی که قصد تعرض به مقدسات را دارند درس باشد. این آقایان نمیدانند که مملکت صاحب دارد، در این شبهای قدر از خدا بخواهید که خداوند اینها را هدایت کند و اگر قابل هدایت نیستند به جزای اعمال خود برساند.
حضرت آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، عصر روز گذشته در مشهد در دیدار جمعی از اساتید و طلاب مدرسه خاتم الاوصیاء (عج) تهران، مطالب مهمی را پیرامون فضیلت ماه مبارک رمضان، فلسفه دعا و نیایش، ضرورت بهرهبردن از آثار و برکات این ماه بزرگ و همچنین اهانت بعضی از سست عقیدهها و روشنفکران تصنّعی به مقدسات اسلامی بیان کرد.
وی با استشهاد به آیات و روایات متعدد درباره این ماه مبارک و نیز اهمیت دعا تصریح کرد: مهمترین فایدهای که این ماه برای انسان دارد؛ رسیدن به عالیترین مقام عبودیت و بندگی، معرفت، خودسازی و تکامل روح و جان انسان است که وجود این همه آداب انسان سازی، خود دلیل اَکمل است بر اینکه دستورات اسلام همه از عالم غیب و مطابق با فطرت پاک انسانی است.
این مرجع تقلید با اشاره به فوائد و برکات این ماه شریف افزود: در این ماه با تلاوت قرآن کریم و استفاده از ادعیه وارده از معصومین علیهم السلام، روح ایثار، گذشت، فداکاری و مواسات با برادران دینی در انسان پدید میآید و رذایل اخلاقی از بین رفته و انسان با اطاعت از فرمان الهی به درجه اعلای بندگی میرسد.
وی با تأکید بر الگوبرداری از شیوه و منش زندگی مولای متقیان علی علیه السلام اظهار داشت: نکته مهمی که ما باید از این ماه بزرگ برداشت کنیم، شناخت روش و سیره ائمه معصومین علیهم السلام بخصوص مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علیه السلام میباشد. روش حکومتداری، عبادت، زهد و پارسائی آن بزرگوار برای همه درس است و محاسبهی نفس، تواضع، انکار منکر و ابطال باطل از ویژگیهای مهم و آموزندهی آن حضرت میباشد.
این مرجع تقلید در ادامه افزود: عدالت به معنای واقعی کلمه را آن امام مظلوم در جامعه پیاده کردند؛ عدالتی که فقط با عمل و رفتار قابل تحقق است نه اینکه فقط شعار بدهیم و به آن عمل نکنیم.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در توصیهای به طلاب تصریح کرد: در حالی که مشغول تعلیم و تدریس هستید، باید به آن چه در جامعه میگذرد توجه داشته باشید و بدانید که دشمن از فرصتهای مختلف درصدد ضربه زدن به اسلام و نظام اسلامی و باورهای دینی مردم است.
وی با انتقاد از رویکرد دینستیزی مجلهای که اخیراً با پول بیتالمال مسلمین و در تیراژ بسیار زیاد و به طور رایگان منتشر شده است، تاکید کرد: عدهای به جای اینکه مشکلات مردم مانند گرانی، تورم، بیکاری و ... را برطرف کنند، به مقدسات جسارت میکنند. اهانت بزرگی که بعضی از نویسندگان این مجله به ساحت مقدس اسلام کردهاند دل هر انسان مؤمن و شیعهی امیرالمومنین علیه السلام را به درد میآورد.
چرا دادستانی و قوه قضائیه به وظیفه اصلی خود عمل نمیکنند؟
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه مسئولند و باید از دین در مقابل این هجمهها دفاع کنند، ادامه داد: چه شده است که عدهای در این زمان به خود جرأت میدهند این چنین به مقدسات مذهب توهین کنند؟ چرا دادستانی و قوه قضائیه به وظیفه اصلی خود عمل نمیکنند؟ چرا باید بنام روشنفکری همه مقدسات اسلام را زیر سوال برد؟ این اشخاص از کجا پیدا شدند که این چنین به احکام الهی حمله میکنند و هر روز درصدد تغییر هویت اسلامی جامعه هستند؟
وی با بیان اینکه این اشخاص قلب مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را آزردند، افزود: باید قوه قضائیه این افراد را تعزیر کند تا برای کسانی که قصد تعرض به مقدسات را دارند درس باشد. این آقایان نمیدانند که مملکت صاحب دارد و اینجا مملکتِ امام زمان علیه السلام و مملکتِ هزاران شهید انقلاب اسلامی است. در این شبهای قدر از خدا بخواهید که خداوند اینها را هدایت کند و اگر قابل هدایت نیستند به جزای اعمال خود برساند.
حجاب و چادر برای زن افتخار است
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه حجاب و چادر برای زن افتخار است و کرامت و شخصیت واقعی زن در حفظ حجاب، عفاف و عدم اختلاط زن و مرد است گفت: مردم مسلمان ایران هرگز فریب این اشخاص را نمیخورند و با هوشیاری و بیداری و با امر به معروف و نهی از منکر از دستورات شرع مقدس اسلام و آرمانهای مقدس نظام اسلامی دفاع میکنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر و تشکر از طلاب مدرسه خاتم الاوصیاء علیه السلام اظهار داشت: شما خودتان را به امام زمان علیه السلام فروختهاید و سرباز آن آقا میباشید. سعی کنید که رضایت حضرت را با درس خواندن، تهذیب نفس، کسب اخلاق حمیده اسلامی و بیان صحیح احکام و تبلیغ دین بدست آورید. من برای موفقیت شما دعا میکنم و از شما هم ملتمس دعا هستم.
عبدالله رمضان زاده
عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در جریان حوادث پس از انتخابات بازداشت و به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که ششمین عضو از گروه هفت نفره ی... شاکیان پرونده ی مشفق بود بر خلاف پنج نفر دیگر که در ماه های گذشته و به دلایل مختلف برای اجرای احکام خود احضار شده بودند به بند ۳۵۰ که محل نگهداری زندانیان سیاسی است نرفته و به بند دوالف که متعلق به سپاه و در واقع بند غیر قانونی این نهاد است فرستاده شده است.
گفتنی است رمضان زاده قبل از بازداشت مختار بود به انتخاب بین تکذیب بیانیه های جبهه مشارکت و عدم هرگونه فعالیت سیاسی و بازگشت به زندان که وی تهدیدها را نادیده گرفت و به زندان بازگشت.
بازجویان رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات که از موفق ترین استانداران استان کردستان در بحران ها بوده است، بارها از او درخواست کرده بودند تا با انتشار اطلاعیه ای، نسبت به اطلاعیه های اخیر جبهه مشارکت و همچنین «شورای هماهنگی اصلاح طلبان کُرد» واکنش نشان دهد و ضمن تکذیب این اطلاعیه ها، که در حمایت از تجمعات خیابانی صادر شده بود، تاکید کند که این اطلاعیه ها ساختگی است.
بنا بر اظهارات برخی از اساتید دانشکده حقوق دانشگاه تهران دکتر عبدالله رمضان زاده استاد دانشکده حقوق این دانشگاه و قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت که هم اکنون در زندان به سر می برد مدتی قبل با موافقت ریاست دانشگاه تهران خود را بازنشسته نموده است. این در حالی است که ایشان تنها با ۱۴ سال سابقه کاری بازنشسته می شوند.
احسان مهرابی
احسان مهرابی، روزنامه نگار و زندانی سیاسی هم اکنون همراه تعداد دیگری از روزنامه نگاران در یکی از سلولهای بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود.
این زندانی ۳۵ ساله که فارغ التحصیل رشته ی مهندسی عمران است و با روزنامه های همبستگی، اعتم...اد ملی و تعدادی دیگر از روزنامه های اصلاح طلب نیز همکاری داشته است.
دادگاه انقلاب به ریاست مقیسه، این روزنامه نگار را به اتهام "تبلیغ علیه نظام" از طریق گفتوگو با رسانه های فارسی زبان، به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.
احسان مهرابی که پس گذراندن سه ماه در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ اوین با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد، خبرنگار پارلمانی روزنامههای اعتماد ملی و فرهیختگان بوده است.
مهرابی روز ۱۸ بهمن ماه سال 88 بازداشت و بعد از نزدیک به سه ماه با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود.
کیارش کامرانی
کیارش کامرانی، از فعالان دانشجویی، در روز عاشورای ۸۸ تهران به اتهام واهی سازماندهی تجمع ها دستگیر و به بند ۲۰۹ اطلاعات درزندان اوین منتقل شد.
کامرانی در دادگاه به شش سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه ی نقدی محکوم شد و هم اکنون نزدیک... به بیست ماه است که در بند ۳۵۰ اوین به سر می برد.
کامرانی که در مقطع کارشناسی در رشته ی فیزیک دانشگاه خرم آباد تحصیل کرده است در هنگام دستگیری دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور بوده است که با فشارهای حراست دانشگاه از ادامه ی تحصیل باز مانده است.
اعضای خانواده کیارش کامرانی در یکی از ملاقات های هفتگی با وی بازداشت شدند.
بازداشت این خانواده هنگامی اتفاق افتاد که روی دیوارهای سالن ملاقات این شعار با رنگ سبز نوشته شد: "عاقبت روزی اینجا را موزه خواهیم کرد."
هنگامی که خانواده کامرانی از ملاقات کابینی با فرزندشان بازمی گشتند و در حال خروج از در اصلی سالن ملاقات با زندانیان بند ۳۵۰ اوین در میدان درکه بودند، با یورش نیروهای امنیتی و همراه با ضرب و شتم شدید به اتهام شعار نویسی روی دبوارهای سالن ملاقات بازداشت شدند.
پدر، خواهر و برادر این دانشجوی زندانی که با توجه به رای دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس محکوم شده است، به اتهام"تبلیغ علیه نظام" که مصداق آن شعارنویسی در سالن ملاقات اوین عنوان شده، بازداشت شده و منزلشان نیز مورد تفتیش قرار گرفته است.
چندی بعد مصطفی کامرانی برادر کیارش توسط ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
سید مصطفی تاج زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی، در نامه ای که به مناسبت شبهای قدر و همچنین در سالگرد ۲۸ مرداد از زندان خطاب به همسرش فخرالسادات محتشمی پور نوشته است به بررسی اوضاع روز ایران و کشورهای منطقه پرداخته است.
این زندانی سیاسی با اشاره به اینکه اراده نیروها برای زیست مسالمتآمیز و دموکراتیک، کشور را از ورود به چرخه خشونتورزی، هرج و مرج و در نهایت جنگ داخلی باز میدارد، می نویسد: "گمشده ما از نهضت مشروطه تا کنون عدم انتخاب بازی برد- برد بوده است. این در حالی است که نه مشروعهخواهان توانستند مشروطهطلبان را قلع و قمع و برای همیشه از صحنه حذف کنند و نه اعدام شیخ فضلالله نوری به نابودی اندیشه و راهبرد شریعتخواهی و تشکیل حکومت اسلامی منجر شد. نزاع آنان منجر به استقرار رژیم استبدادی (ضد مشروطه) و ضد اسلامی شد."
سرپرست وزارت کشور در دولت اصلاحات با تاکید بر این نکته که عمر استبداد دینی به زودی به سر خواهد آمد در این نامه آورده است: "تردید ندارم که استبداد دینی زودتر از آنچه تئورسین آن آقای مصباح یزدی تصور میکنند، با ناکامی و بنبست مواجه و به تاریخ سپرده خواهد شد. مگر هم اکنون نشانههای شکست از همه سو خود را نشان نمیدهد؟ خودشان میگویند مدیریت امام زمانی سر از رمالی در آورد!"
دربخشی از این نوشته آمده است: "عقبماندگی مناسبات سیاسی و حکومتی در ایران کنونی صرفاً با کره شمالی و فرقهگرایی و استبدادطلبی آن فقط با طالبان قابل قیاس است. ما در پذیرش خطا و ضرورت اصلاحات از کوبا هم عقب افتادیم!"
متن کامل این نامه که در اختیار تحول سبز قرار گرفته است در پی می آید:
به نام خدا
فخری عزیزم، سلام
این سومین ماه مبارک رمضانی است که از هم جدائیم. مهم نیست؛ چرا که دلهایمان بیش از هر زمان به هم نزدیک است. البته برای من که از ۲۰ آبان ماه سال گذشته در اعتراض به محرومیت از حقوق قانونیام، به عنوان یک زندانی عادی و نه حتی سیاسی، روزه گرفتهام، سومین رمضان در برنامه روزانهام تفاوتی ایجاد نکرده است. امیدوارم و تو نازنینم دعا کن از برکات معنوی ضیافت الهی و شبهای قدر بهرهمند شوم.
همراه وفادارم!
امسال "بهار قرآن" با "بهار عربی" قرین شده است. شکر خدا که سرانجام مردم منطقه بیدار شدهاند و خواهان اعمال حق اولیه و مسلم خود بر عرصه تعیین سرنوشت خویش برآمدهاند و پایان عصر استبداد را در خاورمیانه صلا دادهاند. اکنون دیگر هیچ رژیم و حاکمی، چه با اتکا به قدرتهای بزرگ و چه به نام مبارزه با توسعهطلبی امپریالیسم جهانی یا صهیونیزم بینالملل نمیتواند حقوق اساسی مردم خویش را نادیده بگیرد و آزادیهای مدنی و سیاسی آنان را لگدمال کند. به احدی هم پاسخگو نباشد هیچ، طلبکار ملت خویش نیز باشد. این در حالی است که پس از جنگ دوم جهانی و در دوره نظام دو قطبی، اکثر قریب به اتفاق کشورهای در حال توسعه، چه متحد دولت آمریکا و چه مخالف آن، به شیوه دیکتاتوری اداره میشدند. محمدرضا پهلوی، صدام حسین، حافظ اسد، آل سعود و معمر قذافی؛ البته با خاستگاهها، انگیزهها و اهداف متفاوت. اما همگی در رأس رژیمهای استبدادی قرار داشتند، خودکامگی میورزیدند و مخالفان خویش را سرکوب میکردند. امروز برعکس عصر جنگ سرد، کسی نمیتواند با اعمال دیکتاتوری حکومت کند. حاکمان مستبد یکی پس از دیگری سرنگون میشوند یا برای جلوگیری از سقوط، به نظام چند حزبی و مطبوعات و تجمعات و انتخابات آزاد خوش آمد میگویند. در جهان معاصر موج آزادیخواهی و عدالتطلبی چنان گسترده و قدرتمند شده است که رهبر کوبا را به اعترافی تاریخی کشاند. رائول کاسترو برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب کوبا، علت اصلی مشکلات و کمبودهای کشور و مردمش را دولت آمریکا و توطئههای آن نخواند، بلکه اعلام کرد: "بزرگترین دشمن ما اشتباهات ماست نه امپریالیسم". بر این اساس از ضرورت اصلاحاتی سخن گفت که انجام ندادنش نظام سیاسی کوبا را فرو خواهد پاشید.
همسر مهربانم!
در سخنرانی خویش در بنیاد باران در سال ۱۳۸۷ توضیح دادم پایههای استبداد در عصر ارتباطات و انفجاراطلاعات بسیار سست و اداره کشورها با روش دیکتاتوری ناممکن شده است. در عین حال تأکید کردم منتفی شدن استبداد لزوماً به معنای استقرار دموکراسی نیست و ما با وضعیتی مواجه شدهایم که آن را "لبنانیزه" شدن اوضاع نامیدم. در لبنان شاهد توازن قوایی هستیم که حذف کامل رقبا و اعمال روش استبدادی در اداره کشور برای هیچ فرد و گروهی ممکن نیست. چرا که همه فرق و طوائف اعم از طرفداران آمریکا یا ایران دارای منابع مالی مستقل، رسانههای مخصوص خود، مناطق ویژه مسکونی طرفداران، سلاح و کانونهای بسیج خاص خود هستند. در آن کشور احزاب با گرایشهای مختلف باید با رعایت موازین دموکراتیک و به صورت مسالمتآمیز به همکاری با یکدیگر و حل و فصل مسائل بپردازند (بازی برد- برد) و یا کشور را وارد جنگ بیپایان و بدون پیروز نهایی و قاطع کنند (بازی باخت- باخت). راه سوم متصور نیست. به این ترتیب در خاورمیانه دوگانه کهن "استبداد- فتنه" جای خود را به دوگانه "دموکراسی- هرج و مرج و جنگ داخلی" میدهد. اکنون افزون بر لبنان، در عراق، افغانستان و فلسطین نیز چنین اوضاعی حاکم شده است. به نظر میرسد یمن، لیبی و سوریه نیز در همین مسیر و شرایط قرار گرفتهاند. چنانچه مردم مصر با هوشیاری عمل نکنند، ممکن است به جای استقرار یا حتی گذار به سوی دموکراسی، شاهد بروز درگیریهای خشن و خونین باشند که ضایعات و تلفاتی به مراتب بیشتر از عصر استبداد مبارکی به همراه خواهد داشت. بر این اساس میگویم سرنگونی دیکتاتورها و در هر حال پایان دیکتاتوری قطعی است، ولی جایگزین آنها لزوماً دموکراسی نیست. تنوع و تکثر گرایشها و نیروها و حتی توازن قوا به تنهایی به دموکراسی منجر نمیشود. اراده نیروها، علاوه بر توازن قوا، برای زیست مسالمتآمیز و دموکراتیک، کشور را از ورود به چرخه خشونتورزی، هرج و مرج و در نهایت جنگ داخلی باز میدارد.
همفکر درد آشنایم!
با اینکه مثل روز روشن است که به قدرت رسیدن گروهها و جریانهایی مانند طالبان، با شعار حاکمیت شریعت و احکام آن، به ضرر همه مردم منطقه و همه مسلمانان و به ویژه شیعیان است و با منافع و امنیت ملی ما تعارض دارد، باز هم بعضی مقامات عالی کشوری، شعار استقرار حکومت اسلامی در کشورهای عربی و مسلمان سر میدهند؛ غافل از آنکه بزرگترین و مؤمنترین جریان فکری و سیاسی اسلامی که طرفدار چنین ایدهای است، سلفیهای متعصب و انقلابی و هم افق با طالبان هستند که فقط با آمریکا و اسرائیل مخالف نیستند، بلکه بیشترین تضاد را با شیعیان و با ایران به عنوان مهد تشیع دارند. البته میدانم علت تأکید جناح حاکم بر "بیداری اسلامی" و اصرار بر تشکیل حکومت فرقهای به نام "اجرای شریعت اسلام و احکام آن" صرفاً برای توجیه عملکرد غیردموکراتیک خود در ایران و پیدا کردن متحدانی اسلامگرا و مخالف استقرار موازین دموکراتیک است تا به این ترتیب اندکی از بحران مشروعیت اقتدارگرایی بکاهند. یک بار از کارشناس پروندهام (بازجویم) پرسیدم که به نظر شما طالبان در افغانستان حاکم باشد به سود ایران و مردم منطقه است یا کرزای؟ پاسخ روشن بود: حامد کرزای. سپس انتقاد کردم پس چرا شعار استقرار حکومت اسلامی در کشورهای عربی میدهید و عملاً زمینهساز حکومت سلفیهای همسو با طالبان میشوید؟ همچنان که به سود ایران است که در عراق و افغانستان اندیشه و بیان و قلم و مطبوعات و نیز احزاب و انجمنها و انتخابات آزاد باشند، به نفع ما و همه جهانیان است که در مصر و تونس و ... نیز همچون لبنان و فلسطین، دموکراسی حاکم باشد. بنابراین از استقرار حکومت دموکراتیک دفاع کنید تا مانند ترکیه، اسلام غیر مستقیم پیش رود و ترویج شود. متأسفم که جناح حاکم صرفاً برای تداوم شرایط انسدادی و مقابله با حقوق مدنی و سیاسی منتقدان و مخالفان تکصدایی، فرصت بزرگ بیداری مردمی را در منطقه و جهان به تهدید برای ما تبدیل کرده است. عقبماندگی مناسبات سیاسی و حکومتی در ایران کنونی صرفاً با کره شمالی و فرقهگرایی و استبدادطلبی آن فقط با طالبان قابل قیاس است. ما در پذیرش خطا و ضرورت اصلاحات از کوبا هم عقب افتادیم!
فخرالسادات صبورم!
تردید ندارم که استبداد دینی زودتر از آنچه تئورسین آن آقای مصباح یزدی تصور میکنند، با ناکامی و بنبست مواجه و به تاریخ سپرده خواهد شد. مگر هم اکنون نشانههای شکست از همه سو خود را نشان نمیدهد؟ خودشان میگویند مدیریت امام زمانی سر از رمالی در آورد! تو میدانی که زمانی رهبر فقید انقلاب خطاب به جناح راست گفت شما که توان اداره یک نانوایی را ندارید (منظورشان بحران پیش آمده درباره نان در شرایط جنگی در زمان وزارت بازرگانی آقای عسگراولادی بود) پس چرا این قدر به دولت انتقاد و حمله میکنید؟
رهبر کنونی جمهوری اسلامی با این دیدگاه امام مخالف بود و هست. به همین دلیل کوشید با حاکمیت انحصاری همان جناح، بطلان سخن و ادعای فوق را ثابت کند. شکست همهجانبه حکومت یکدست، آن هم با درآمد افسانهای ۴۵۰ میلیارد دلاری نفت در شش سال که معادل درآمد ارزی کشور از نفت در ۹۶ سال گذشته است، بیانگر آن است که حق با رهبر فقید انقلاب بود. اگرچه مدعیان هنوز رسماً شکست خود را اعلام نکردهاند، با وجود این فضا برای جناح حاکم آن قدر سنگین شده است که اقتدارگراهایی که تا دیروز کشتار سه هزار دانشجوی چینی در میدان صلح آسمانی (تیان آن من) را "مرهم شفابخش چین" میخواندند و دموکراسی را "غذای تهوعآور" غرب مینامیدند، امروز از ضرورت داشتن "اپوزیسیون قوی" در نظام جمهوری اسلامی ایران دم میزنند! نکته جالب توجه، کاربرد اصطلاح "اپوزیسیون" است که در قاموس آنان معادل "محارب" و "برانداز" بود و مجازاتش معلوم. آنان که تا دیروز بین "منتقد" و "مخالف" با "محارب" و "معاند برانداز" فرق نمیگذاشتند و انتقاد به رهبری را مخالفت با رهبری و آن را دشمنی با پیغمبر (ص) میخواندند و تا آنجا پیش رفتند که "اعتقاد به شخص ولی فقیه" را شرط بهرهمندی اشخاص و احزاب از حقوق قانونی خویش اعلام کردند و فقط مانده بود که شعار "خدا- شاه- میهن" را رسماً به "خدا- رهبر- کشور" تبدیل کنند، امروز از ضرورت وجود "اپوزیسیون" آن هم از نوع قوی آن در "نظام ولایی" و با حضور "حجت خدا در زمین" (صفت کاربردی اخیر نماینده ولی فقیه در سپاه برای رهبری که تاکنون فقط برای امام معصوم به کار میرفت) سخن میگویند. در هر حال موج بیداری چنان گسترده و عمیق است که دیگر کسی ایران را به اتوبوسی تشبیه نمیکند که همه باید ساکت بنشینند تا حواس راننده منتخبشان پرت نشود و اتوبوس به دره سقوط نکند. امروز اعلام اینکه "ولایت فقیه استبداد استدلالی است" خنده بر لبان شنوندگان مینشاند. من دور نمیدانم روزی را که مقامات ایرانی نیز اعلام کنند عقبماندگی و نیز فقر و فساد و تبعیض و همچنین سست شدن پایههای ایمانی و اخلاقی جامعه بیش از آنکه ناشی از توطئهها یا فشارهای دشمنان و در رأس همه دولت آمریکا باشد، از اشتباهات ما سرچشمه میگیرد. فقط امیدوارم چنین سخنانی دیر ایراد نشود. سرعت تحولات به قدری بالاست که آنچه امروز "ناممکن" به نظر میرسد، فردا "اجتنابناپذیر" و "ضرور" میشود.
فخری جان!
شکست اقتدارگرایی در ایران نیز لزوماً ما را به دموکراسی نمیرساند، مگر آنکه همگان بازی برد- برد را سرلوحه اقداماتشان قرار دهند. گمشده ما از نهضت مشروطه تا کنون عدم انتخاب بازی برد- برد بوده است. این در حالی است که نه مشروعهخواهان توانستند مشروطهطلبان را قلع و قمع و برای همیشه از صحنه حذف کنند و نه اعدام شیخ فضلالله نوری به نابودی اندیشه و راهبرد شریعتخواهی و تشکیل حکومت اسلامی منجر شد. نزاع آنان منجر به استقرار رژیم استبدادی (ضد مشروطه) و ضد اسلامی شد. بعدها نیز نه مصدق با طرد و انزوای کاشانی توانست اهداف ملی را محقق کند و نه آیتالله بدون دکتر قادر به مقاومت موفق در برابر سلطهگران خارجی و استبدادطلبان داخلی شد. این درسی بود که رهبر فقید انقلاب از پیشینیان آموخت. به همین دلیل به جای تکجناحی و تکصدایی، از وجود دو جناح دفاع کرد و به تثبیت آن در سال آخر حیات خویش پرداخت تا جمهوری اسلامی با دو بال به پرواز در آید. بر این اساس معتقدم انحراف در نظام کنونی از زمانی آغاز شد که آرزوی خام و محال یکدست شدن حکومت به راهبرد حاکم و سیاست کلان جمهوری اسلامی تبدیل شد و مانند هر نظام تکصدا، لاجرم نظامیان مأمور تحقق این استراتژی شدند. من همچنان که بارها گفتهام راه نجات ایران را در استقرار موازین دموکراتیک و برپایی انتخابات آزاد با همه لوازم و نتایجش، به ویژه آزادی مطبوعات، احزاب، تجمعات و سبک زندگی میدانم. در این مورد برایت خواهم نوشت. دوستت دارم.
به امید بهروزی همگانی
سید مصطفی تاجزاده
اوین - مرداد ۹۰
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر