-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۳۰, پنجشنبه

Posts from Khodnevis for 07/21/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



حرف مرد یکیه
 


درحال حاضر وظیفه تاریخی اصلاح‌طلبان چیست؟

 

آقای سید محمد خاتمی در سخنانی تأکید به بازگشت به قانون اساسی، فعالیت آزادانه احزاب و انتخابات آزاد کردند و شرط شرکت در انتخابات را باز شدن و پایان حبس‌ها و حصرها عنوان کردند.

 

وقایع بعد از انقلاب ۵۷ و علی‌الخصوص دو سال اخیر باعث شده است که سؤالاتی را برای روشن شدن هرچه بیشتر مواضع آقای خاتمی مطرح کنم تا ایشان با پاسخ صریح به این سؤالات یکبار و برای همیشه تکلیف خود را با مردم و حکومت روشن نمایند.

 

ایشان در سخنانشان از بازگشت به قانون اساسی سخن گفته‌اند و حال سؤال اینجاست که آیا منظور شما از بازگشت به قانون اساسی بازگشت به متن آن است یا بازگشت به تفسیر قانون اساسی که مبنای اجرا و عمل به آن است؟

 

به نظر می رسد که منظور ایشان در عمل بازگشت به قانون اساسی باشد و در قانون اساسی تفسیر قانون برای اجرا به شورای نگهبان سپرده شده است و نتیجه می‌گیریم که هم‌اکنون نیز قانون اساسی با تفسیر شورای نگهبان در حال اجرا می باشد و بازگشت به آن معنائی ندارد. علاوه بر این قانون اساسی دارای ایراداتی ریشه‌ای است که موجب عدم برقراری مردم سالاری و دموکراسی می‌شود. اولین و بزرگترین مانع دموکراسی در قانون اساسی اصل ولایت فقیه است. این اصل در واقع انشاء دیگری از القاب منتصب به پادشاهان و اُمرای گذشته است، وقتی صریحاً شخص ولی فقیه منتصب از طرف خدا و واسطه عوام با خداوند و از اولیاالله که فاقد هرگونه اشتباه است نامیده می‌شود تفاوت این تعریف با ظل‌الله و یا خدایگان چیست؟

 

اشکال مهم دیگری که به قانون اساسی وارد است و ناشی از تعریف ولایت فقیه در قانون می باشد عدم نظارت و کنترل بر ولی فقیه است، وقتی شورای نگهبان منتصب رهبری صلاحیت نمایندگان خبرگان را که وظیفه انتخاب و نظارت بر رهبری را دارند باید بررسی و تأئید نماید، این چرخه دارای ایراد ساختاری می‌باشد. حال شما انتظار دارید با بازگشت به این قانون اساسی مشکلات ساختاری حکومت حل شود؟

 

در مورد فعالیت آزادانه احزاب همگان واقفند که در ایران حزب به معنای واقعی وجود ندارد و هر گروهی که به قدرت می‌رسد با امکانات دولتی اقدام به تأسیس احزاب دولتی می‌نماید، از طرف دیگر فعالیت احزاب منوط به وجود رسانه‌های آزاد و اجازۀ برگزاری تجمعات برای اطلاع رسانی، بیان و شناساندن اهداف و خط مشی احزاب  و طرح و پیگیری مطالبات وعده داده شده به هوادارانش می‌باشد که متأسفانه در این مورد هم حکومت به طرق رسمی و غیر رسمی، توسط افراد تحت امر و خودسر اجازه چنین کاری را به هیچ حزب و گروهی نمی‌دهد.

 

جناب آقای خاتمی و دیگر افراد موسوم به اصلاح‌طلب قبل از طرح کلمه «انتخابات آزاد» بهتر است تعریف خود از انتخابات آزاد را برای مردم روشن کنند. اصولاً در طی سی و اندی سال حکومت جمهوری اسلامی تجربه نشان داده که انتخابات آزاد با وجود پروسه‌های قبل و بعد از آن در این رژیم معنا ندارد و تنها انتخاباتی می‌تواند در عمل آزاد باشد که تحت نظارت سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و برای انتخاب نوع حکومت ایران بعد از این رژیم باشد.

 

اگر منظور شما از باز شدن فضا، فضای حاکم در دورۀ دولت اصلاحات است، همان بهتر که این فضا باز نشود چون در همان فضای به اصطلاح باز بسیاری از کارها انجام می‌شد و بسیاری از وعده‌ها که به مردم داده بودید انجام نشد و شما در همان فضا می‌گفتید در حد اختیارات شما نیست.

 

در مورد حصرها و حبس‌ها هم باید خدمتتان عرض کنم که اکثر قریب به اتفاق مردم داخل ایران امروز در حصر و حبس هستند و تا وقتی که حکومت دیکتاتوری و تمامیت‌خواه برسر کار باشد هیچیک آزاد نخواهند شد. پس نتیجه می‌گیریم که تنها شرط برای شرکت مردم در انتخاباتی واقعی، برگزاری انتخاباتی پاک برای تعیین حکومتی کاملاً دنیائی و زمینی بر اساس احترام به رأی تمامی مردم ایران است.

 

وظیفه ذاتی این حکومت باید تأمین امکان حیات هرچه بهتر دنیائی برای مردم باشد که اگر چنین کند مردم خود به دنبال اعتقاداتی که از نظر خودشان ارجح و بهتر است می‌روند و هیچ ضربه‌ای از طرف حکومت منتخب به دین هیچ‌کس وارد نمی‌شود و مردم خود در آزادی برداشت خواهند کرد که فرهنگ کدام مذهب و دین به آزادگی نزدیک‌تر است و آنرا برای خود انتخاب می‌کنند.

 

همانطورکه هر انسان بی طرف و واقع بینی می‌داند جمهوری اسلامی صدمات و زیان های جبران ناپذیری به ایران و ایرانی وارد کرده است ولی بیشترین ضربه از طرف حکومت با برقراری دین دولتی به دین اسلام و مذهب تشیع وارد شده است، پس بهتر است برای حفظ دین مردم هم که شده این حکومت به اصطلاح دینی و برپایه خرافات و دین دولتی با روش‌های مسالمت آمیزهرچه زودتر از سرزمین ایران رخت بربندد تا همگان شاهد حکومتی برپایه عقلانیت و جدائی دین از حکومت باشیم و در آزادی وظیفه خود در قبال جامعه و تاریخ را با تشخیص خود و به نحو احسن انجام دهیم.

 

و در یک کلام حکومتی که در آن ژنرال‌ها برای پذیرفته شدن کاندیدا‌ها در انتخابات تکلیف تعیین می‌کنند حکومتی نظامی و توتالیتر است که انتخابات آزاد در آن معنائی ندارد و طرح این مسأله گول زدن خود و دیگران است.

 

از حق نگذریم که شما در برهه‌ای از تاریخ که باید وظیفه خود را انجام می دادید تا برای مردم روشن شود که این حکومت اصلاح‌پذیر نیست به میدان آمدید و انجام وظیفه کردید ولی اکنون دیگر سال ۷۶ نیست و همانطورکه آقای کروبی گفتند دیگر نه جمهوریتی باقی مانده و نه اسلامیتی.

 

در این برهه تاریخی از آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان دیگر انتظار می‌رود تا مواضع خود را بطور روشن و مشخص بیان نمایند و از طرح سخنان دو پهلو و چند پهلو بپرهیزند که اگر چنین نکنند بیشتر از پیش در جامعه مصداق ضرب المثل شترمرغ خواهند شد.


 


واکنش ملكيان به دشمنی خامنه‌ای با علوم انسانی: «مگر استالين با علوم انساني كم مبارزه مي‌كرد؟»

 

در حالی که چند ماه از اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در مخالفت با تدریس علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران می‌گذرد، مصطفي ملكيان در آيين گشايش مؤسسه مطالعات علوم انساني «رخداد تازه»، به دفاع از علوم انسانی پرداخت.

 

این محقق و پژوهشگر علوم انسانی با بیان این‌که «ايدئولوژي‌ها ميان انسان‌ها تفرقه مي‌اندازند و ما براي هم‌گرايي ميان انسان‌ها به علوم انساني نياز داريم»، اظهار داشت: «بزرگ‌ترين خدمت علوم انساني به ما اين است كه در مقام عمل به ما نشان مي‌دهند كه در عالم انساني چه چيزهايي دگرگوني‌ناپذيرند و چه چيزهاي دگرگوني‌پذيرند. چه چيزهايي را مي‌توان تغيير داد و چه چيزهايي را نمي‌توان تغيير داد.»

 

وی افزود: «علوم انسانی به ما مي‌آموزد كه چه ارزش‌هايي را بايد پي بگيريم و چه ارزش‌هايي را نبايد پي بگيريم. چه چيزهايي را نبايد بر خودمان تحميل كنيم؛ زيرا قدرت انجام آن‌ها را نداريم. به ما مي‌آموزند كه چه ارزش‌هايي پوچ هستند و نمي‌ارزيده‌اند كه عمر را صرف آن‌ها كنيم.»

 

ملکیان گفت: «ما از طريق علوم انساني مي‌توانيم ايدئولوژي‌ها را نقد كنيم؛ آتوريته‌ي ايدئولوژي را نمي‌توان با آمدن يك ايدئولوژي جديد از بين برد؛ آتوريته‌ي ايدئولوژي‌ها را فقط علم از بين مي‌برد. ايدئولوژي‌ها قدرت تضعيف يكديگر را ندارند؛ زيرا همه بيماري مشتركي دارند و آن اين‌كه همه نامستدل‌اند و چيز نامستدل نمي‌تواند چيزي نامستدل ديگر را از بين ببرد. ايدئولوژي‌ها را علوم انساني از ميدان مي‌برند.»

 

ملکیان در واکنش به اظهارات علی خامنه‌ای که تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشته های علوم انسانی را «نگران کننده» خوانده بود، گفت: «ترس نظام‌هاي ايدئولوژيك از علوم انساني ناشي از توانايي علوم انساني در آشكار كردن آن‌ها است. اين‌كه نظام‌هاي ايدئولوژيك از علوم انساني مي‌ترسند، از آن‌روست كه مي‌دانند علوم انساني مي‌تواند پاشنه‌ي آشيل آن‌ها را نشان دهد. مگر نظام ايدئولوژيك استالين با علوم انساني كم مبارزه مي‌كرد؟ چرا نظام‌هاي ايدئولوژيك از رشته‌هاي مهندسي و پزشكي هيچ هراسي ندارند؟ در نظام‌هاي ماركسيست مي‌ديديد كه علوم فني و مهندسي و پزشكي رشد مي‌كردند و رشدهاي خوبي هم مي كردند؛ اما علوم انساني اتحاد جماهير شوروي با علوم انساني در آمريكا و كانادا فاصله داشت. نظام‌هاي ايدئولوژيك مي‌دانند كه چيزي كه مي‌تواند آن‌ها را از ميدان به‌در كند، حضور ايدئولوژي‌هاي ديگر نيست؛ رشد علوم انساني است كه مي‌تواند ضعف آن‌ها را نشان دهد.»

 

وی گفت: «هر چه علوم انساني رشد مي‌كنند، همگرايي بين انسان‌ها بيش‌تر مي‌شود. هنر ايدئولوژي‌ها واگرايي ايجاد كردن بين انسان‌هاست. هرجا علم رشد مي‌كند، همگرايي ميان انسان‌ها بيش‌تر مي‌شود. هرچه علوم رشد مي‌كند، مواضع ما به هم نزديك مي‌شود؛ اما ايدئولوژي‌ها خاصيت تفرقه‌افكنانه‌ي ذاتي دارند. ما براي همگرايي ميان انسان‌ها هم به علوم انساني نياز داريم. اگر بناست نوعي همگرايي بين انسان‌ها به وجود بيايد، ما بايد به علوم انساني برگرديم. البته علوم انساني در جهان و در كشور ما مشكلاتي را هم دارند.»

 

این اظهارات مصطفی ملکیان در حالی بیان می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی خواستار تجدیدنظر در علوم انسانی تدریس شده در دانشگاه‌ها شده است.

 

سید علی خامنه‌ای حدود دو ماه پس از انتخابات بحث‌انگیز ریاست جمهوری سال ۸۸، نسبت به افزایش تعداد دانشجویان علوم انسانی ابراز نگرانی کرد.

 

 نارضایتی خامنه‌ای از علوم انسانی به این دلیل است که به عقیده وی «تعداد اساتید معتقد به جهان بینی اسلامی در رشته‌های علوم انسانی کم است و مبنای بسیاری از علوم انسانی فلسفه‌های مادی‌گری و بی‌اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب تردید در مبانی دینی و اعتقادی می‌شود».

 


 


تشیع جنازه و خاکسپاری روح الله داداشی
 


صحبت‌های کسالت آور خاتمی و خوئینی‌ها

 

مواضع و صحبت های اخیر آقای خاتمی شدیداً تکراری و خسته کننده شده‌اند؛ حتی نوشتن دربارۀ آن هم کسالت آور است. این که «بنیادهای دینی در جامعه ما به شدت لرزان شده است» خبر جدیدی نیست.  راه‌کارهایی نظیر تکرار داستان های قرآنی دربارۀ فرعون و حضرت موسی و منطبق کردن آن با وضعیت موجود در ایران هم کاملاً قدیمی و بی اثر شده‌اند. اینکه «ملت ایران یکصد و پنجاه سال است که خواهان آزادی و استقلال و پیشرفت است» را حتی دانش آموزان زیر دیپلم هم می‌دانند. در بخش دیگری از صحبت‌های اخیر آقای خاتمی در دانشگاه شیراز آمده است که «مشکل امروز غرب تهی شدن روح زندگی غربی از عرفان و معنویت و عدم توجه به عالم بالا و احساس غربت در دنیای سراپا مادی» است. آیا بهتر نیست که آقای خاتمی، فعلاً، به مشکلات واقعی امروز ایرانیان بپردازد و حل مشکلات «معنوی» و «عالم بالا» را به فلاسفه و جامعه‌شناسان و روان‌شناسان غربی بسپارد؟  آخر  «در سایه اسلام امام زمان همه احساس آزادی و امنیت می‌کنند» هم شد حرف؟ آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش می پرسد: «شعار اصلی ما در انقلاب چه بود؟» و خودش جواب می دهد: «استقلال آزادی، جمهوری اسلامی!» بسیار خب، فرض کنیم که اینطور بوده حالا که چه؟ امروز کجای کار هستیم؟ سایت کلمه می نویسد: «خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود از بداخلاقی هایی که به نام انقلاب و نظام و اسلام می شود اظهار تاسف کرد و گفت: تهمت و دروغ و پرونده سازی و هتاکی و فحاشی‌ها را ببینید و تأسف بار تر اینکه به دنبال بیانات رهبری که می تواند راهگشا باشد این امر تشدید می شود.»  آیا آقای خاتمی از مشکلات اخلاقی خودش هم خبر دارد و دربارۀ آنها  اطلاع رسانی می‌کند؟ خاتمی در دیدار اخیرش با عده ای از دانشجویان دانشگاه شیراز اضافه می کند: «اگر گفته می شود که مردم باید حاکم باشند یعنی همه مردم با همه سلایق و در چارچوب نظام و متعهد به همین قانون که حتی ممکن است به آن انتقاد هم داشته باشند آزاد باشند وحضورشان در جامعه و در عرصه سرنوشت بی مانع باشد و نه اینکه قدرت های غیر سیاسی امنیتی و نظامی تعیین کننده باشند.» نکته ای که احتمالاً آقای خاتمی هنوز از آن با خبر نشده این است که بسیاری از مردم ایران دیگر آن مفهوم «آزادی»ای که آقای خاتمی می‌گوید را قبول ندارند. «انتخابات آزاد» یعنی انتخاباتی که افراد مستقل یا وابسته به گروه‌های سیاسی گوناگون در ایران (ملی گراها، مارکسیست‌ها، مشروطه خواهان، مجاهدین خلق و ...) بتوانند در آن شرکت کنند؛ «انتخابات آزاد» یعنی این. نه اینکه چهار گروه اصلاح‌طلب درون-حکومتی و۴ حزب اصول‌گرا با هم بنشینند سر سفره قدرت و تکلیف ۷۳ میلیون ایرانی را روشن کنند. «انتخابات آزاد» یعنی به حساب آوردن رآی و خواست واقعی مردم و تن دادن به آن حتی در مواقعی که به نفع ما نیست. حالا افتاد؟ آقای خاتمی همیشه سعی در نگاه داشتن مردم در اتاق نمور و تاریک جمهوری اسلامی را داشته است و این دقیقاً چیزی است که بسیاری از آن متنفرند. مردم احتیاج به هوای تازه دارند، چهره های جدید می‌خواهند و از تکرار مکررات به ستوه آمده‌اند.  

 

 از سوی دیگر دیروز نوشته‌ای از سوی آقای موسوی خوئینی‌ها در فضای مجازی پخش شد که در آن آمده است:

 

 «امام خمینی در ۲۴ اسفند ۱۳۶۰ در ضمن بیاناتی در همین رابطه می‌گویند: "… و همینطور سپاه پاسداران و همینطور سایر قوای مسلح باید وارد در جهات سیاسی نشوند تا انسجام پیدا بشود…" و نیز در بخش دیگری از این بیانات آورده‌اند: "… ورود سیاست در ارتش شکست ارتش است. این را باید بدانید و شرعا جایز نیست… " و نیز در سالروز تولد امام هشتم علی ابن موسی الرضا علیه السلام در سخنانی تصریح می‌کنند: "همه دنیا که دنبال این هستند که ارتش شان از امور سیاسی کنار باشد آنها یک چیزی می‌فهمند که می‌گویند این‌ را، ما که می‌خواهیم سپاه و ارتش… جهات سیاسی را کنار بگذارند برای اینکه اگر جهات سیاسی و مناقشات سیاسی در سپاه رفت و در ارتش رفت باید فاتحه این سپاه و ارتش را ما بخوانیم.»

 

بد نیست اگر کسی جریان نامۀ روح الله خمینی، مورخ ۱۶/۲/۱۳۶۶، به خامنه‌ای را به آقای موسوی خوئینی ها یادآوری کند. آقای خوئینی‌ها آیا شما می‌دانید که حکم حکومتی طبق فرمایشات فقیه عالیقدری که از او نقل قول می کنید از زمرۀ احکام اولیه اسلام است؟ این موارد هم باید به شما توضیح داد؟ در نامه روح الله خمینی به علی خامنه ای تصریح شده است که حکم حکومتی می‌تواند حتی قراردادهای مشروع منعقد شده از سوی دولت با مردم را «یک جانبه لغو» کند. (متن نامه را اینجا بخوانید)  آقای خوئینی‌ها با رجوع به قانون اساسی و اساسنامه سپاه اینطور وانمود می‌کند که دخالت سپاه در جریانات سیاسی قابل توجیه نیست. حال سؤال اینجاست که اگر ولی مطلقه فقیه چنین چیزی را صلاح بداند آن وقت آقای خوئینی‌ها چه جوابی دارد؟ مگر علی خامنه‌ای، ولی مطلقه فقیه، همین چند روز پیش در سخنرانی «روز پاسدار» متذکر نشد که:

 

«اين ابتكار جالب كه روزى به نام پاسدار را ارتباط بدهند با ميلاد مسعود سيدالشهداء (سلام الله عليه)، يك ابتكار پرمغز و جهت‌دهى است. بايد از كسانى كه اول اين فكر به ذهن آنها رسيده است و ما را متوجه به اين معنا كردند، تشكر كرد؛ زيرا داعيه‌ى سپاه پاسداران، داعيه‌ى بزرگى است: پاسدارى از انقلاب اسلامى، ... اين معنا ـ معناى پاسدارى ـ با همه‌ى ابعاد آن، با همه‌ى ابزارها و وسائل ممكن، در وجود مقدس سيدالشهداء (سلام الله عليه) متجسد است؛ نه اين‌كه ديگران نكردند يا نخواستند بكنند، بلكه به اين معنا كه خانه‌ى پُرِ اين حركت در رفتار دوران ده‌ساله‌ى امامت سيدالشهداء (سلام الله عليه) تحقق پيدا كرده است. تمام راه‌هائى كه ميشود فرزند پيغمبر از آن راه‌ها استفاده كند براى حفظ ميراث عظيم اسلام ـ كه ميراث جد او و پدر او و پيروان راستين آنهاست ـ در زندگى سيدالشهداء محسوس است؛ از تبيين و انذار، از تحرك تبليغاتى، از بيدار كردن و حساس كردن وجدانهاى عناصر خاص ـ همين خواص كه ما تعبير ميكنيم ـ در آن خطبه‌ى منا، اينها همه در طول زندگى سيدالشهداء است. بعد هم ايستادگى در مقابل يك انحراف بزرگ با قصد مجاهدت با جان؛ نه اين‌كه امام حسين از سرنوشت اين حركت بى‌اطلاع بود؛ نه، اينها امام بودند. مسئله‌ى معرفت امام و علم امام و آگاهى وسيع امام بالاتر از اين حرفهائى است كه ماها در ذهنمان ميگنجد؛ بلكه به معناى ترسيم يك دستورالعمل مى‌ايستد، تسليم نميشود، مردم را به يارى ميطلبد، بعد هم وقتى يك عده‌اى پيدا ميشوند ـ كه همان اهل كوفه باشند ـ و اظهار ميكنند كه حاضرند در كنار آن بزرگوار در اين راه قدم بگذارند، حضرت درخواست آنها را اجابت ميكند و به طرف آنها ميرود؛ بعد هم در ميانه‌ى راه پشيمان نميشود. بيانات امام را كه انسان نگاه ميكند، مى‌بيند حضرت عازم و جازم بوده است براى اين كه اين كار را به پايان ببرد. اين‌كه در مقابله‌ى با حركت انحرافى فوق‌العاده خطرناك آن روز، امام حسين (عليه الصّلاة و السّلام) مى‌ايستد، اين ميشود يك درس، كه خود آن بزرگوار هم همين را تكرار كردند؛ يعنى كار خودشان را به دستور اسلام مستند كردند: «انّ رسول الله قال: من رأى سلطانا جائرا مستحلاّ لحرمات الله ناكثا لعهد الله مخالفا لسنّة رسول‌الله يعمل فى عبادالله بالاثم و العدوان فلم يغيّر عليه بفعل و لا قول كان حقاّ على الله ان يدخله مدخله»؛(1) حضرت اين را بيان كردند. يعنى من وظيفه‌ام اين است، كارى كه دارم انجام ميدهم، بايستى ابراز مخالفت كنم، بايد در جاده‌ى مخالفت و ايستادگى قدم بگذارم، سرنوشت هرچه شد، بشود؛ اگر سرنوشت پيروزى بود، چه بهتر؛ اگر شهادت بود، باز هم چه بهتر. يعنى اينجورى امام حسين (عليه السّلام) حركت كردند.» (توصیه می کنم که کل سخنرانی را بخوانید)

 

به آقای موسوی خوئینی ها پیشنهاد می‌کنم که اول تمام بیانات حضرت عظما را مطالعه بفرمایند تا بعداً ببینیم آیا سپاه حق مداخله در امور سیاسی را دارد یا خیر. به نظر نمی‌رسد که اگر سپاه چراغ سبزی از ولی فقیه دریافت نکرده بود فرماندهان‌اش به خود اجازه می‌دادند که به این شیوه یا به این طریق و با این ادبیات با آقایان اصلاح‌طلب برخورد کنند. نظیر استدلالات آقای خوئینی‌ها هم شدیداً کهنه و تکراری شده و تقریباً همه می‌دانند که روح الله خمینی زمانی دربارۀ مداخلۀ سپاه در سیاست چه گفته بود. امروز ولی مطلقه کیست و او چه می‌گوید؛ مهم این است.

 

معضل اصلی امروز ما وجود ولایت مطلقه فقیه است؛ معضلی که نه آقای خاتمی و نه آقای موسوی خوئینی‌ها هیچکدام نه جرأت و نه ظرفیت مطرح کردن آن را دارند

 


 


اعتراض خامنه‌ای به نشر کتاب‌های «مضر» و کاهش نشر کتاب

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار مسؤولان کتابخانه‌های بزرگ و عمومی و جمعی از کتابداران سراسر کشور گفت: «تیراژهای چند هزاری و چاپ های مكرر كنونی كتاب، شایسته كشوری ۷۵ میلیونی و با جمعیت گسترده جوان، نیست.»

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای بدون اشاره به عوامل فاصله‌گرفتن شهروندان از کتاب‌خوانی به کمبود نشر کتاب در ایران اعتراض کرد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین خواهان عدم نشر کتاب‌های «مضر» شد. او نگفت چه کتاب‌هایی را مضر می‌داند، اما با توجه به عدم  اعطای مجوز چاپ به کتاب‌های نویسندگانی که «غیر خودی» محسوب می‌شوند، می‌توان منتقدان حاکمیت را هدف سخنان رهبری نظام دانست.

بر اساس همین گزارش عرضه كتاب سالم و جلوگیری از ورود كتابهای مضر، یكی دیگر از محورهای سخنان آیت‌الله خامنه‌ای بود: «لزوماً هر كتابی مفید نیست و نمی توان بازار كتاب را آزاد گذاشت تا كتابهای مضر وارد جامعه شوند. گاهی در بازار كتاب، كارهایی به ظاهر فرهنگی ولی با مقاصد سیاسی و انحرافی دیده می شوند كه باید به این موضوع توجه جدی تری شود.»

گرچه میزان «کتاب‌خوانی» در ایران از سوی منابع مختلف همیشه تغییر کرده، اما ارقام همه سازمان‌های مرتبط در مورد میزان کتاب‌خوانی در ایران، «نا امید کننده» است. رئیس کتاب‌خانه ملی در سال ۱۳۸۷ گفته بود که رقم متوسط کتاب‌خوانی در شبانه روز برای ایرانیان، ۲ دقیقه است: « سرانه کتابخوانی در کشور برای هر نفر تنها ۲ دقیقه در شبانه روز است که این سرانه با افزودن کتب درسی برای برخی از افراد در شبانه روز حدود ۶ دقیقه خواهد شد.»


 


فرمانده نیروی انتظامی: آمار قتل و جنایت در کشور پایین آمده است

یک مقام ارشد نیروی پلیس ایران می‌گوید بخش زیادی از مسائل و مشکلاتی که در جمهوری اسلامی ما وجود دارد در اثر تهاجم فرهنگی و امنیتی «دشمن» است.

به گزارش ایسنا سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در اراک با اشاره به اینکه عمده سرقت‌ها و جنایات ریشه در رجوع به فرهنگ «منحرف» غربی دارد گفته است «باید در این میدان مبارزه غالب شویم و با مظاهر فساد با قدرت مبارزه کنیم.»

وی با اشاره به اینکه آمار قتل و جنایات در کشور کاهش داشته گفته است «در ۱۰ سال گذشته تقریبا هر سال یک‌میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده شده، اما عدد قتل در این یک دهه در کشور تقریبا ثابت بوده و پایین‌تر هم رفته است.»

این مقام نظامی با بیان اینکه آمار جنایات در ایران در مقایسه با دیگر کشورها پایین‌تر است اضافه کرده: «نرخ جنایات عددی حدودا دو هزار نفر سالانه است که در جمعیت ۷۵ میلیونی زیر ۳ درصد در هر یک هزار نفر است که این رقم در کشور‌های توسعه یافته بین ۱۰ تا ۴۰ نفر در یک هزار نفر است.»

احمدی مقدم با بیان اینکه و وظیفه پلیس است تا جامعه را از خطرات محافظت کند و با تمجید از «سرعت و دقت» قوه قضاییه از مردم خواسته است که با پلیس همکاری کنند و در «پیشگیری جرم» به نیروی انتظامی کمک کنند.

جلسه ویژه امروز مجلس برای بررسی گسترش ناامنی‌ها در ایران

در حالی که عالی‌ترین مقام پلیس ایران از کاهش آمار قتل و جنایت در کشور خبر داده است، مجلس شورای اسلامی دادستان کل، وزیر دادگستری و فرمانده نیروی انتظامی را برای ادای توضیحات فرا خوانده است.

به گزارش مهر علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور مسئولان قوه قضائیه، نیروی انتظامی و اطلاعات در جلسه عصر امروز، چهارشنبه خبر داده و گفته است این کمیسیون برای بررسی مسائل اخیر و نا امنی‌های کشور جلسه ویژه‌ای برگزار خواهد کرد.

آقای بروجردی با اعلام این خبر گفته است که «کمیسیون امنیت ملی به طور جدی اتفاقات اخیر و راهکارهای جلوگیری از تکرار آن در سطح کشور را پیگیری خواهد کرد.»

مبارزه با روزه‌خواری و بدحجابی

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله‌ی «بدحجابی» هم اشاره کرده و گفته است: «فساد اخلاقی با بدحجابی شروع می‌شود و به مسیر‌های بدی ختم می‌شود.»

وی با اشاره به طرح گشت‌های ارشاد که با زنان «بدحجاب» برخورد می‌کند گفت که اجرای این طرح خوب بوده و مردم ایران از این اقدام پلیس «به‌شدت» رضایت دارند.

وی همچنین با اشاره به شروع ماه رمضان با هشدار افرادی که اقدام به «روزه‌خوارای در ملاء عام» می‌کنند گفت که پلیس در برابر «رفتار‌های هنجارشکن» مقابله می‌کند و با این افراد برخورد می‌نماید.

هفته گذشته نیز آقای احمدی مقدم با هشدار به «روزه خواران» گفته بود «اگر افراد روزه‌خوار در ماه رمضان امسال در منظر عموم اقدام به روزه‌خواری کنند با برخورد قانونی مواجه و تحویل مقامات قضایی خواهند شد.»

همه ساله در ماه رمضان افرادی در ایران که به دلایلی توانایی گرفتن روزه را ندارند به اتهام «روزه‌خواری» تحویل مراجع قضایی می‌شوند.

در ماه رمضان در جمهوری اسلامی همه‌ی رستوران‌ها و کافه‌ها تعطیل است و تنها پس از افطار اجازه فعالیت دارند و با مغازه‌دارانی که در طول روز اقدام به فروش غذا کنند برخورد می‌شود.


 


حمله به خانه‌ی علما؛ روشی برای ساکت کردن آنها؛ راهکاری که جواب می‌دهد

پس از آنکه آیت‌الله امجد با صدور بیانیه‌ای و نیز در یک پیام ویدئویی انتقادهای تندی را از حاکمیت جمهوری اسلامی کرد، روز گذشته تیمی از ماموران امنیتی به منزل مسکونی این روحانی منتقد حکومت حمله کردند.

به گزارش تحول سبز عصر روز سه‌شنبه، ماموران اطلاعات جمهوری اسلامی با حضور در منزل آیت‌الله امجد اقدام به تفتیش منزل و صورت برداری از وسایل و اموال خانه کرده‌اند.

به نوشته تحول سبز مامورین امنیتی قصد دارند در غیاب آقای امجد که به مالزی سفر کرده است، منزل وی را که متعلق به آستانه امامزاده صالح تجریش است و در اختیار آیت الله امجد گذاشته شده را تخلیه نمایند یا به نوعی از ایشان بازپس بگیرند.

آیت‌الله امجد در سال‌های اخیر انتقادهای تندی را متوجه حاکمیت جمهوری اسلامی کرده است که همین امر چندی پیش منجر به توقیف و ممنوع الخروجی عروس و نوه وی و از دست خارج شدن سایت اطلاع‌رسانی امجد شد.

پس از ممنوع الخروج شدن و جلوگیری از سفر عروس آیت‌الله امجد، این روحانی با صدور یک بیانیه و نیز انتشار یک فیلم ویدئویی نسبت به فراگیر شدن «ظلم» هشدار داد و خطاب به «علمای اسلام» گفت: «الان ظلم و ستم و عوام فریبی و دروغ و تهمت و فضیلت کشی و نفاق، قابل تحمل نیست و غوغا می کند. بنده که طلبه ی ناچیزی در این جامعه هستم، خیلی برایم مشکل است، نمی دانم بر علما چه می گذرد.»

وی در همین پیام‌ها تاکید کرد وضع جمهوری اسلامی «خطرات بسیاری» را برای این نظام به دنبال دارد و از علما خواست «به داد مردم برسند.»

در حال حاضر نیز آیت الله امجد به دعوت دانشجویان ایرانی مقیم مالزی، به این کشور سفر کرده ست.

 

انتقاد علما از حصر موسوی و کروبی؛ پیشگیری حاکمیت از فراگیر شدن انتقادها با حمله به منازل مراجع

در رویدادی دیگر نیز دو روحانی سرشناس دیگر با انتقاد از حصر خانگی موسوی و کروبی خواستار آزادی آنان شده‌اند.

آیت الله اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید حامی اصلاح‌طلبان در قم، حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی را خسرانی برای ایران و نظام خوانده و خواستار آزادی هر چه سریعتر این افراد شده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه هایی چون موسوی و کروبی نباید نادیده گرفته شوند، گفته است که: «به خاطر بعضی خصومت‌های شخصی، نباید زحمات آنان نادیده گرفته شود.»

به نظر می‌رسد اشاره آیت‌الله بیات زنجانی به «خصومت‌های شخصی»، به اختلافات آیت‌الله خامنه‌ای و میرحسین موسوی در دهه ۶۰ بازگردد.

آیت الله محمد موسوی خوئینی، دبیر مجمع روحانیون مبارز نیز در وبلاگ خود با انتقاد از حبس خانگی میر حسین موسوی و مهدی کروبی، آنان را دو  شخصیت خدمتگزار جامعه توصیف کرد.

جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در حمله به خانه‌های مراجع و علما دارد و همواره از این طریق سعی کرده است روحانیون منتقد را ساکت کند.

اگر از حمله به بیوت آیت‌الله شریعتمداری در دهه ۶۰ و آیت‌الله منتظری در دهه ۷۰ بگذریم، حمله به بیت آیت‌الله صانعی پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ۸۸ و به دنبال انتقادهای تند این مرجع تقلید اصلاح‌طلب از حکومت نشانگر این است که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی با این روش توانسته هم روحانیون مخالف را ساکت کند و هم به دیگر مراجع و علمای مخالف یا همان خواص بی‌بصیرت این پیام را بدهد که مراقب رفتار خود باشند.

با سکوت آیت‌الله صانعی پس از حمله به منزل وی به نظر می‌رسد راه‌حل جمهوری اسلامی تاحدی موفقیت آمیز بوده است.


 


واکنش آمریکا، فرانسه و بریتانیا به نصب سانتریفوژهای پیشرفته در ایران

پس از آنکه روز گذشته رامین مهمانپرست از نصب نسل جدید سانتریفیوژها «با سرعت بالاتر و کیفیت بهتر» سخن گفت، ایالات متحده آمریکا به همراه فرانسه و بریتانیا به سخنان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در تهران از پیشرفت‌های «فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» ایران سخن گفته بود و اضافه کرده بود که در این راه، نسل جدیدی از سانتریفیوژها «با سرعت بالاتر و کیفیت بهتر» در حال نصب است.

بلافاصله پس از این سخنان ایالات متحده آمریکا به همراه بریتانیا و فرانسه، سه عضو گروه ۵+۱ به آن واکنش نشان داده و تصریح کردند که ایران با این کار «تعهدات بین‌المللی» خود را نقض کرده اس.

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امورخارجه آمریکا، با متهم کردن ایران به عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: «ایران یا باید از درخواست مکرر جامعه بین‌المللی و آژانس درباره برنامه اتمی خود اطاعت کند یا باید این خواسته را نادیده بگیرد که این نادیده گرفتن تبعات و عواقبی دارد.»

در همین حال وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای با بیان اینکه ایران با اعلام این خبر، به «تحرکات تازه‌ای» درمورد برنامه هسته‌ای خود دامن زده است گفت که رفتار ایران نشان دهنده‌ی «شتاب و سرعت گرفتن بیشتر در برنامه غنی سازی اورانیوم جمهوری اسلامی است و این موضوع موید همان نظر اعلام شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی است که به فعالیت های اتمی ایران مظنون است و آن را در خدمت اهداف صلح آمیز نمی داند.»

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز گفته است که اعلام خبر نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات اتمی ایران، ادعای جمهوری اسلامی درمورد صلح‌آمیز بودن اهداف برنامه هسته‌ای آن را زیرسوال می‌برد.

پیشتر و در ۱۹ خرداد ماه سال جاری نیز کشورهای عضو گروه ۵+۱ از دولت ایران خواسته بودند که به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای گفته بودند که «ناکامی" ایران در عمل کردن به قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس، نگرانی ها درباره برنامه اتمی این کشور را تشدید کرده است.»

همچنین یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در نشست شورای حکام این آژانس در وین گفته بود که این آژانس «اطلاعات بیشتری دریافت کرده است که به فعالیت‌های فعلی یا پیشین فاش‌نشده هسته‌ای ایران مربوط می‌شود و به نظر می‌رسد که نشانگر وجود ابعاد نظامی احتمالی در فعالیت‌های هسته‌ای این کشور است.»

در همین حال آقای مهمانپرست در نشست خود در خصوص طرح مسکو برای حل پرونده هسته ای ایران گفت که این این طرح هنوز به دست تهران نرسیده ولی «اگر به دست ما برسد، آن را بررسی خواهیم کرد.»

چهارشنبه هفته گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در  جریان دیدار خود از واشینگتن پیشنهاد کرده بود، گفتگوهای هسته‌ای با ایران به صورت گام به گام از سر گرفته شود و در ازای هر گامی که ایران در راه شفاف‌سازی بر می‌دارد، جامعه جهانی نیز مرحله به مرحله  از شدت تحریم‌ها علیه این کشور بکاهد.

اگرچه ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح آمیز می‌داند و می‌گوید که همکاری لازم را با آژانس اتمی دارد؛ اما غرب و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این سخنان را باور ندارند و پس از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، این شورا شش قطعنامه علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده است.

این قطعنامه‌های که تحریم‌های سیاسی و اقتصادی را در بر می‌گیرد از سوی تهران «بی‌اثر» توصیف شده و محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران آنها را «کاغذ پاره»هایی خوانده که «برای ملت ایران پشیزی نمی‌ارزد.» با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند صدور این قطعنامه‌ها اقتصاد بیمار ایران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.


 


منتجب‌نیا: حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات خودکشی سیاسی است

منتجب‌نیا گفت برخی از اصلاح‌طلبان که بصورت مستقل برای انتخابات آتی مجلس اعلام حضور کرده‌اند، «سلیقه‌ای» عمل کرده و اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند باید شروط مطرح شده آنان تحقق یابد.

به گزارش ایلنا حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا، عضو مجمع روحانیون مبارز  و عضو حزب اعتماد ملی در خصوص انتخابات آتی مجلس و حضور «تشکیلاتی و گسترده اصلاح طلبان» گفت: «بدون محقق شدن شرایط مورد نظر شرکت در این انتخابات خودکشی سیاسی» محسوب می‌شود.

این چهره اصلاح‌طلب در ادامه سخنان خود به مواضع ضد و نقیض اصولگرایان درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس اشاره کرد و  اظهار داشت که «اکثریت اصولگرایان افرادی منطقی هستند و به واقعیت‌های جامعه اشراف دارند و می‌دانند که جامعه دارای اندیشه‌های مختلف و سلایق گوناگون است و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت، اما با این حال عده‌ای از تندروهای جناح حاکم مخالف  حضور اصلاح‌طلبان بوده و درصدد حذف رقیب هستند.»

منتجب نیا در همین زمینه با اشاره به صحبت‌های اخیر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم انکار اصلاح طلبان گفت که این سخنان «یک حرف و موضع شخصی نیست و این موضع، موضع اصولگرایان ریشه دار با هویت است.»

عضو حزب اعتماد ملی در نهایت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را بطور قطع رد نکرد و گفت: «باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی انتخابات که از اعضای دولت هستند، با توجه به قوانین عمل می‌کنند یا اینکه مانند برخی از اعضای شورا به بیان اظهارات تند علیه جناح اصلاح‌طلب می‌پردازند.»

گفتنی است چندی قبل سخنان رسول منتجب‌نیا در برائت از جنبش سبز منتشر شد که وی این سخنان را تکذیب کرد.

سایت بولتن نیوز، مدتی پیش در خبری نوشته بود: «قائم مقام مهدی کروبی در حزب منحله اعتماد ملی، نسبت به عملکرد فتنه‌انگیز موسوی و کروبی در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ اعلام برائت کرده و گفته است که جنبش سبز با گروهک‌های برانداز و ضدانقلاب و سلطنت طلب پیوند خورده است.»

آقای رسول منتجب نیا با «شگفت انگیز» خواندن مطلب سایت بولتن نیوز «ابراز برائت» از رهبران جنبش سبز را تکذیب کرد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته