-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

Posts from Khodnevis for 07/24/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



گاردین: اتحادیه اروپا  تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد

به نوشته گاردین اتحادیه اروپا هفته آینده دورجدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران وضع خواهد کرد که بسیار فراتر از تحریم‌های اعمال شده توسط سازمان ملل متحد می‌باشد. به گفته دیپلمات‌ها این تحریم‌ها در بخش‌های حمل و نقل، بانک‌داری و بیمه بر روابط بین بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی و ایران تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود گفت این دوراز تحریم‌ها مهم‌ترین و قوی‌ترین تحریم‌هایی است که تا کنون علیه ایران یا هرکشور دیگری وضع شده است.


این تحریم‌ها درجهت تشویق ایران به بازگشت به میز مذاکرات برای حل بحران هسته‌ای این کشور انجام می‌پذیرد. غرب عقیده دارد تهران در صدد دستیابی به سلاحهای هسته‌ای است. ادعایی که تهران آن را رد می‌کند. کشورهایی که مناسبات گسترده در زمینه کشتیرانی و بیمه با ایران دارند بشدت در اثر این تحریم‌ها صدمه خواهند خورد. گزارش شده است که برخی شرکت‌های بزرگ بریتانیایی به خاطر این تحریم‌ها ضرر خواهند کرد ولی جزییات این تحریم‌ها تا روز سه شنبه اعلام نخواهد شد.


بخش گاز و نفت ایران هدف اصلی این تحریم‌ها است و هدف آن ممانعت از فروش هرگونه وسیله در جهت کشف، تصفیه و تولید گاز مایع طبیعی توسط ایران است. در بخش بانک‌داری کنترل گسترده‌ای بر روی مناسبات مالی ایران با کشورهای اروپایی انجام خواهد گرفت. افرادی که قصد انتقال بیش از ۱۰۰۰۰ پوند را دارند باید مقامات را مطلع سازند. انتقال بیش از ۴۰۰۰۰ پوند هم باید با اجازه رسمی مقامات انجام گیرد. برقراری ارتباط جدید بانکی با ایران ممنوع شده و بانک‌های ایرانی از تاسیس شعب جدید در اروپا منع شده‌اند. همچنین حق بیمه برای شرکت‌های ایرانی لغو شده است. در بخش حمل و نقل، کشتی‌هایی که از اتحادیه اروپا به سمت ایران در حرکتند تحت بازرسی قرار خواهند گرفت و پرواز هواپیماهای باری به سمت اروپا ممنوع اعلام شده است.


 


سید احمد خاتمی: آینده سیاسی هاشمی، دست رهبری است!
 


آیا انجمن حجتیه خطری واقعی است؟

 

 

 اول مرداد سالگرد انحلال انجمن حجتیه است. سال ۱۳۶۲ در چنین روزی پس از سخنرانی تند آیت الله خمینی درباره این انجمن، انجمن خیریه حجتیه مهدویه در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد «از این تاریخ، تمامی جلسات و خدمات انجمن تعطیل می‌باشد و هیچ‌کس، مجاز نیست تحت عنوان این انجمن کوچک‌ترین فعالیتی کند و اظهار نظر یا عملی مغایر تعطیل، نماید ...». آیت الله خمینی چند روز قبلش  گفته بود: «یک دسته دیگر هم تزشان این‌است که بگذارید که معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید، حضرت صاحب مگر برای چی می‌آید؟ حضرت صاحب می‌آید معصیت را بردارد ما معصیت کنیم که او بیاید؟ این اعوجاجات را بردارید، این دسته بندی ها را برای خاطر خدا، اگر مسلمید و برای خاطر کشورتان اگر ملی هستید این دسته‌بندی‌ها را بردارید. در این موجی که الان این ملت را به پیش می برد در این موج خودتان را وارد کنید و بر خلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست». اما با وجود این انحلال رسمی در ۲۷ سال پیش، انجمن حجتیه همچنان در صحنه سیاست ایران حضور دارد، حضوری که بیشتر از آنکه به واسطه اعمال و رفتار هوادارانش باشد، ناشی از استفاده از نام آن برای تهمت زدن به رقبای سیاسی است. اما به راستی انجمن حجتیه چه بود؟ چه می‌خواست؟ چه می‌کرد؟ و از همه مهم‌تر آیا عقاید آن بد بود یا خوب؟ به راستی مرز میان تهمت و واقعیت کجاست؟

 

شیخ محمود ذاکر زاده تولائی معروف به حلبی، روحانی شیعه و از طرفداران مصدق بود. پس از کودتای ۲۸ مرداد دست از سیاست کشید و عمرش را در پی عقیده دیگری گذاشت که آن مبارزه با دین بهایی یا به قول خودش فرقه ضاله بهائیت بود. در همین راستا اقدام به راه‌اندازی انجمن ضد بهائیت کرد که بعدها به انجمن حجتیه تغییر نام داد. انجمنی که به واسطه دیدی نو و همینطور شخصیت شیخ محمود حلبی توانست در میان طبقات دانشجو و طلبه طرفداران بسیاری بیابد. آن طور که گفته می‌شود شیخ حلبی معتقد به برخورد فیزیکی با بهائیان نبود و عقیده داشت باید با دلیل و منطق به مبارزه با آنان رفت. اما در عین حال بهائیان معتقدند شواهد بسیاری دارند که بیشتر آزار و اذیت‌هایی که بر پیروان این آئین رفته از ناحیه اعضای انجمن حجتیه بوده است.

 

در طی زمان انجمن حجتیه علاوه بر مبارزه با بهائیان در حوزه اندیشه شروع به ترویج عقایدی نمود که بر مبنای نظریه مهدویت تدوین شده بودند. مهمترین این عقاید جدایی دین و سیاست است. به نظر اعضای انجمن حجتیه حکومت خالص اسلامی تنها به وسیله مهدی موعود قابل تشکیل است و هر حکومت اسلامی به جز این ناگزیر به شکست است. انجمن حجتیه معتقد بود عالمان دینی نباید در سیاست دخالت کنند زیرا دخالت آنان منجر به پائین آمدن شان روحانیت شیعه خواهد بود. همچنین عقیده داشتند در زمان غیبت، مسلمانان نباید جهاد کنند، زیرا درگیری با قدرت های  غالب ثمری به جز تضعیف و شکست مسلمانان نخواهد داشت. همچنین آنان معتقد بودند برای تشکیل حکومت اسلامی علاوه بر عدالت (که از شروط مرجعیت است) به عصمت و علم الهی نیز احتیاج است. که این شروط تنها در مهدی موعود وجود دارد.

 

تضاد این اندیشه ها با تز ولی فقیه آیت‌الله خمینی آنقدر آشکار است که هیچ شکی در چرائی حذف این گروه باقی نمی‌گذارد. اما این نکته را نیز نباید از نظر دور نگاه داشت که انجمن حجتیه متشکل از روحانیانی با نفوذ بود و روابط بسیار خوبی با مراجع غیر سیاسی قم و نجف مانند گلپایگانی و سیستانی داشت. نفوذی که هزینه حذف آن‌ها را بالا می‌برد. هر چند که در جو ابتدای انقلاب و خفقان سیاسی زمان جنگ، در ظاهر آیت‌الله خمینی توانسته بود دست این گروه را از حوزه علمیه پاک کند، ولی در سال های ابتدائی دهه ۷۰ اخباری به گوش می‌رسید که موید فعالیت دوباره این گروه بود.

 

در سال های اخیر تعدادی از چهره های شاخص مذهبی به وابستگی به این انجمن متهم شده‌اند. آیت‌الله خزعلی و جنتی از جمله این افراد هستند. همچنین بارها در تریبون‌های مختلف به نفوذ این انجمن در ارکان تصمیم‌گیری نظام جمهوری اسلامی اشاره شده است. محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش نیز بارها به هواداری از انجمن حجتیه محکوم شده‌اند. هر چند که هر بار این قضیه را از اساس رد کرده‌اند. چندی پیش نیز علی اکبر محتشمی در سخنانی تند به مصباح یزدی تاخت و او را متهم به حرکت سازمان یافته برای نفوذ انجمن حجتیه به مجلس خبرگان کرد.

 

ولی آیا واقعا حضور این تفکر خطری برای آینده ایران است؟ یا حتی خطری برای آینده اسلام شیعه؟ دلیل مخالفت روحانیان حکومتی در ایران با این انجمن چیست؟ آیا این دلیل جدا از برخوردی است که همین نظام با مراجع مستقل و غیر سیاسی در سال های اول انقلاب کرد؟ تصفیه وسیع حکومت اسلامی که از سازمان مجاهدین و نیروهای ملی مذهبی شروع شده بود خیلی زود به حوزه‌های علمیه نیز رسید و یکی از شاخه‌هایی که باید بریده می شد بدون شک انجمن حجتیه بود. عدم اعتقاد آنان به ولی فقیه و حکومت اسلامی زهر خطرناکی بود که حکومت توان رقابت با آن را از بعد نظری نداشت. چرا که بسیاری از مراجع تقلید آن زمان اعتقادی به اسلام حکومتی مورد نظر آیت‌الله خمینی نداشتند و همین موجب قوام گرفتن اندیشه  انجمن حجتیه در حوزه‌های علمیه شده بود. ساختار سازمان یافته انجمن و ظاهر مدرن‌تر مروجان این عقیده، استفاده از وسایل مدرن ارتباط جمعی و نظریات جذاب جدایی دین از سیاست نیز موجب شده بود در میان قشر دانشجو و تحصیل کرده نیز هوادارانی پیدا کند.

 

پس از ۲۷ سال از انحلال رسمی انجمن حجتیه هنوز ابهامات زیادی از کارکردهای آن و تاثیراتش وجود دارد. عقاید آنان در ترویج گناه برای ظهور منجی هنوز مورد ابهام است و همین طور نقش آن ها در سرکوب بهائیان. با وجود این روحانیان جمهوری اسلامی هنوز از نام حجتیه برای تهمت‌زنی به رقیبان سیاسی خود استفاده می کنند بدون آنکه واقعا به محتوای اتهامات خود اندیشیده باشند.

 


 


مصطفایی: تبدیل سنگسار به اعدام، «مساعدت» نیست

محمد مصطفایی در پاسخ به این سوال که آیا حکم سنگسار خانم سکینه محمدی قابل تبدیل به حکمی دیگر است گفت: «تبدیل سنگسار به اعدام را در هیچ جایی نشنیده‌ام، تنها رئیس دادگستری آذربایجان شرقی در گفتگو با رسانه‌ها گفته است که خانم سکینه محمدی حکم اعدام در پرونده‌اش وجود دارد. در حالیکه خانم محمدی حکم اعدام در پرونده‌شان نیست و امکان تبدیل حکم سنگسار به اعدام نیز منتفی است. به این دلیل که سنگسار حکمی هست که در قانون برای جرم «زنا» پیشبینی شده،  و اگر هم تخفیفی به چنین مجازاتی از سوی دستگاه قضایی داده شود، باید به حال محکوم‌اعلیه مساعد باشد. اینکه سنگسار را منتفی و به اعدام تبدیل کنند، مساعدت به حال متهم محسوب نمی‌شود، و به نظر من از ابتدا مطرح کردن چنین احتمالی درست نبوده و امیدوارم چنین اتفاقی نیافتد.»

مصطفایی گفت که سر و صدای پرونده آنقدر زیاد بوده که خود او نیز احضار شده است. وکیل سکینه محمدی می‌گوید: «این سر و صداها و اقدام‌ها نباید باعث شود که دستگاه قضایی عملی را انجام دهد که به ضرر کشورمان تبدیل شود.»

مصطفایی در باره پرونده مشارکت در قتل خانم محمدی گفت: «هر عمل مجرمانه‌ای عنوان خاصی از سوی قانون‌گذار دارد و دخالت خانم محمدی در قتل، حکمی علیه ایشان صادر شده که ربطی به مجازات سنگسار خانم محمدی ندارد.

این وکیل دادگستری معتقد است که دستگاه قضایی نباید به دنبال انتقام‌گیری باشد و بگوید چون کسی مرتکب قتل شده و چون از مجازات قتل رهایی پیدا کرده، بنابرین باید مجازات سنگسار بدهیم که از آن رهایی نیابد.

مصطفایی گفت: «خانم محمدی درست است که در قتل دست داشته‌اند اما در مورد اتهام زنا، بی‌گناه بوده است و از نظر دو تن از مستشاران شعبه هم گفته‌اند که دلیلی در پرونده ایشان برای محکومیت به سنگسار وجود ندارد و انها نظر به برائت داده‌اند. این تشکیک نشان می‌دهد که حکمی که علیه خانم محمدی صادر شده، قابل بررسی هست و از طرف دیگر نیز ایشان مستحق مرگ نیستند.»

مصطفایی همچنین احتمال فشار بر سکینه محمدی و خانواده‌اش را از سوی دستگاه قضایی منتفی دانست. او گفت که شاید فرزندان ایشان از سوی من (وکیل) تحت فشار بوده باشند چون به آنها گفته‌ام که مصاحبه نکنند، چون به ضرر مادرشان تبدیل می‌شود، ولی بعید می‌دانم از سوی دستگاه قضایی خانم محمدی تحت فشار بوده باشد، فقط چند تا سوال این خانم و بچه‌هایشان کرده‌اند و کار دیگری هم نداشته‌اند و موضوع منتفی شده است. فکر هم نمی‌کنم که لزومی داشته باشد که دستگاه قضایی یک نفر را که در خطر مرگ قرار دارد را تحت فشار قرار دهد.»

گفتگوی خودنویس با مصطفایی را می‌توانید در بخش پادکست بشنوید.


 


آینده سیاسی هاشمی، دست رهبری است

          احمد خاتمی که در همایشی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تبریز برگزار می‌شد صحبت می‌کرد، با اعلام این‌که «مواضع هاشمی، همان مواضع نمازجمعه ۲۶ تیرماه است»، جبهه‌گیری‌های هاشمی‌رفسنجانی را محکوم کرد. خاتمی سخنان خود را به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مستند کرد که «موضع‌گیری دوپهلوی خواص» را همواره محکوم کرده و خواستار «موضع‌گیری شفاف» آن‌ها شده است.

 

احمد خاتمی با اشاره به تصمیم اصلاح‌طلبان برای بازگشت به حکومت، درباره سران جنبش سبز گفته است:« سران فتنه، خود می‌دانند که آرزوی برگشت به حکومت را به گور خواهند برد؛ همان طور که طاغوتیان آرزوی برگشت به وطن را به گور برده‌اند.»

 

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان همچنین در اين همایش بیان داشت که «سپاه پاسداران تنها یک نیروی نظامی نیست، بلکه یک نیروی نظامی، سیاسی و عقیدتی است که در قانون اساسی هم اين وظايف ذكر شده است.» او ادامه داد که «نیروهای سپاه در مقابله با جریان فتنه بعد از انتخابات حضور به موقع داشتند.»


 


دیدار زهرا رهنورد با خانواده اسانلو


در این دیدار اعضای خانواده اسانلو به شرح مجموعه مشکلات و سختی‌ها و فشارهایی که در سال‌های اخیر متوجه این فعال مدنی و خانواده‌اش شده است، پرداختند.

به گزارش سایت کلمه، رهنورد تاکید کرد که روز و روزگار، چنین نخواهد ماند و، سختی‌ها با پایداری و امید و صبوری، به فرجام خواهد رسید.


گفتنی است منصور اسانلو، رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت اتوبوس‌رانی تهران و حومه، با محکومیت ۵ ساله در زندان رجایی‌شهر کرج است. وی علی‌رغم نیاز به درمان پزشکی از مرخصی استعلاجی محروم است. اسانلو در تاریخ ۲۱ بهمن ماه به سلول انفرادی زندان رجایی‌شهر منتقل شد.  پس از اعتراض دیوید مک کرافت، دبیرکل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل به دولت ایران، در تاریخ ۲۹ بهمن ماه منصور اسانلواز سلول انفرادی در زندان رجایی شهر به بند عمومی بازگردادنده شده است. اما مجددا در تاریخ ۲۵ اسفند ماه به بند ۵ که بند متادون نامیده می‌شود و محل نگهداری زندانیان معتاد و مبتلا به هپاتیت و ایدز است، منتقل شد. دلیل این اقدام از سوی مسئولان زندان رجایی شهر کرج اعلام نشده است.

منصور اسانلو از تاریخ ۹ خرداد ماه با اتهامی جدید تحت عنوان «ارتباط با گروه های معاند نظام» تحت بازجویی در سلول انفرادی سپاه قرار دارد. وی نهم تیرماه در شعبه ۶  دادگاه کرج درباره این اتهام مورد بازجویی قرار گفت. به گفته همسر وی اسانلو هم اکنون از درد شدید پا، ساییدگی مهره کمر، بیماری قلبی و ناراحتی های چشم رنج می‌برد و نیاز به مداوای جدی در خارج از زندان دارد اما تا به حال با مرخصی او موافقت نشده و از دو سال پیش او همچنان در شرایطی نامطلوب در زندان به سر می برد.در تاریخ ۳۱ خرداد ماه گزارش شد سازمان بین المللی کار در گزارش سالانه‏‏ی خود اعلام کرد که قوه قضاییه ایران با عفو منصور اسانلو موافقت کرده است. پیش از این، اتهام وی اقدام علیه امنیت ملی بود که به واسطه آن به پنج سال زندان محکوم شده بود.

پیشنهاد دیدار موسوی و کروبی با خانواده اسانلو در خودنویس


دیدار مهدی کروبی با خانواده اسانلو

 

 


 


بیمه لویدز هم به تحریم‌کنندگان دیگر پیوست


مشاور عالی بیمه لویدز لندن اعلام کرد کشتی های نفتکش به مقصد ایران را بیمه نمی‌کند و یا بیمه آنها را تمدید نخواهد کرد. "مک گاورن" مشاور عالی بیمه لویدز لندن با اعلام این خبر به دیلی استار گفت: «آمریکا یکی از مهم ترین بازارهای بیمه لویدز است و به همین دلیل کشتی‌های حامل بنزین تصفیه شده را بیمه نخواهد کرد و یا تجدید بیمه نخواهد کرد.» پس از تشدید تحریم‌های اقتصادی ایران توسط آمریکا، بیمه لویدز نیز این تصمیم را اتخاذ کرده است. او ضمناً گفته است که بیمه لویدز از تحریم های کاربردی حمایت خواهد کرد. ایران اگرچه پنجمین صادر کننده نفت خام در دنیاست، اما به دلیل عدم وجود سرمایه گذاری در تصفیه نفت خام، مجبور است تا ۴۰ درصد بنزین مصرفی خود را وارد کند.

ایران اگرچه پنجمین صادر کننده نفت خام در دنیاست، اما به دلیل عدم وجود سرمایه گذاری در تصفیه نفت خام، مجبور است تا ۴۰ درصد بنزین مصرفی خود را وارد کند و البته حمل و نقل دریایی ارزان ترین نوع وارد کردن سوخت به ایران است.

مسئولین لویدز معتقدند که اگر آنها این عمل را انجام بدهند، سایر شرکت های بیمه نیز از این اقدام پیروی خواهند کرد. گزارش دیلی استار ادامه می‌دهد که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تمام بیمه صنعت دریانوردی در دنیا در اختیار لویدز می‌باشد. آنها معتقدند که سهم ایران در مقابل سهم اروپا و آمریکا برای آنها ناچیز است و بنابراین نگرانی خاصی از عدم انعقاد قرارداد با ایران و کشتی های حامل بنزین برای ایران ندارند. این گزارش ادامه می‌دهد که ایران بنزین مورد نیاز خود در ماه جولای را از چین و ترکیه خریداری کرده است و با توجه به شرایط بوجود آمده، هزینه خریداری بنزین، تقریباً دو برابر شده است. از طرف دیگر هم، ایران از شناورهای خود به دلیل عدم ایمنی و بیمه نمی‌تواند به شکل مناسبی استفاده کند.


در سایت بیمه لویدز همچنین دستورالعمل عدم قرارداد یا تمدید ان با ایران وجود دارد.


 


قطع دست در همدان

آن‌گونه که «آفتاب» گزارش داده است، «اکبر بیگلری»، دادستان همدان اعلام کرده که   این ۵ سارق که حکم قطع ید آنها در زندان مرکزی همدان اجرا شده  سرقت‌های کلانی را مرتکب شده‌اند.

بیگلری با تاکید بر اینکه خداوند بزرگ تمامی اعضا و جوارح انسان را دارای قداست می‌داند، گفت: «زمانی که دستی به سرقت عادت کرد و باعث آزار مردم شد باید کوتاه شود». بیگلری هدف از اجرای حد سرقت را متنبه شدن خود سارق و همچنین عبرت آموزی افراد دیگر بیان کرد.


وی در خصوص اجرا نشدن حکم در ملا‌عام، اظهار داشت: «در طول تاریخ ملت شیعه مظلوم واقع شده و استکبار جهانی از اجرای این حکم سو استفاده می‌کند و ادعا دارد که ایران حقوق بشر را رعایت نمی‌کند.»


این در حالی است که رییس قوه‌قضاییه هفته گذشته اعلام کرده بود که:« اگر ... دنيا با معارف الهی اسلام آشنا شود، پرچمداری حقوق بشر را از مدعيان دروغين آن خواهد گرفت و خواهد پذيرفت که هيچ مکتب و ايدئولوژی غير الهی و مبتنی بر ليبراليسم نخواهد توانست سعادت واقعی را برای بشر تامين کند.»


رییس‌قوه قضاییه همچنین با قدردانی از برادرش – محمدجواد لاریجانی -  به عنوان دبیر ستاد حقوق‌بشر خواستار همکاری همه دستگاه‌های مسوول کشور با این ستاد شده بود.


پیش از این در پی اعتراض جهانی به حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی در ایران، جواد لاریجانی تصریح کرد که «مجازات رجم (سنگسار) در قانون اساسی ما وجود دارد اما قضات محترم دادگاه‌ها در شرایط بسیار محدود اقدام به صدور چنین حکمی می‌کنند.»

 


 


هادی خامنه‌ای: مقابل حرکت اجتماعی نمی‌توان ایستاد

در این دیدار که به منظور تحلیل فضای سیاسی کشور و همچنین راه‌های ادامه حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی کشور انجام می‌شد، هادی خامنه‌ای با اشاره به مشكلات و موانع پيش‌روي اصلاح‌طلبان و آنچه در سال‌هاي گذشته از اين جريان‌ سياسي رفته است، گفت: «بايد سهم قابل ملاحظه‌اي را براي آسيب‌شناسي جريان اصلاحات اختصاص دهيم تا ببينيم در كجا دچار كمبود بوده‌ايم كه امروز به اين نقطه رسيده‌ايم. يعني چطور مي‌شود كه جريان اصلاحات با هشت سال سابقه نسبتا موفق در دولت و مجلس به يكباره در انتخابات شوراها راي نمي‌آورد و در انتخابات رياست جمهوري نيز وضع به اين شكل رقم مي‌خورد.»


دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با اشاره به اينكه اين روزها نسبت به بي‌‌زمينه نشان دادن تفكر اصلاحات، تبليغات فراواني در رسانه‌هاي وابسته به مخالفان صورت مي‌گيرد، گفت: «علي‌رغم تبليغات مخالفين، اصلاحات در مغز و دل جامعه ريشه دارد چرا كه اصلاحات همزاد انقلاب اسلامي است و از آن جدا شدني نيست و تبليغاتي كه عليه اصلاحات و انقلاب اسلامي صورت مي‌گيرد، يك ريشه دارد. در داخل كشور به اصلاحات حمله مي‌كنند و در خارج به انقلاب اسلامي و هر دو از يك ريشه‌اند. هر دو مصمم‌اند كه نظامي اسلامي واقعي حقيقي معيوب و ناكارآمد جلوه دهند. ولي ما به هيچ‌وجه نااميد نيستيم، چرا كه تجربه كرده‌ايم كه اين جريان‌ها و نحوه تعامل‌ها هيچ‌كدام ادامه‌دار و ماندگار نيستند. حتي تمدن‌هايي با قدمت ۵۰۰ ساله آمده‌اند و بعد از چندي نابود شده‌اند و اسمي از آنها باقي نمانده است، چه رسد به جريان تندرو و بي‌ريشه‌اي كه امروز در صحنه حضور دارد و فضاي فرهنگي و اجتماعي جامعه را تهديد مي‌كند.»



عضو شوراي بازنگري قانون اساسي تصريح كرد: «مجموعه نيروهاي سياسي درون نظام با سلايق و گرايش‌هاي متنوع مايل‌اند در چارچوب قانون اساسي و مصالح عمومي به فعاليت خود ادامه دهند و هر گونه مانع‌تراشي بر سر فعاليت شفاف و آزادانه گروه‌هاي سياسي درون نظام، ظلم به انقلاب، اسلام و ملت ايران است.»



سيد هادي خامنه‌اي با اشاره به رواج گفتمان اصلاحات ادامه داد: «اهميت گفتمان اصلاح‌طلبي به قدري است كه امروز اگر كسي مي‌خواهد آبرويي كسب كند و نظر مردم را به سوي خود جلب كند، از واژه‌ها و فرهنگ اصلاح‌طلبي چون «پيروي از خط امام»، «قانون‌گرایي»، «مردم‌سالاري و عدالت‌طلبي» استفاده مي‌كنند، كه از روزگاري نه چندان دور و تا به امروز اين عناوين جز مشخصه‌هاي جريان «چپ»‌ در دهه ۶۰ و «اصلاح‌طلبي»‌ امروز بوده است.»



وي با بيان اينكه تغيير در لايه‌هاي مختلف جريان‌ها به مرور زمان شكل مي‌گيرد و اين امر به لحاظ تحول و تطور در نحوه انديشيدن مفيد ارزيابي مي‌شود، گفت: «آن‌چه كه نبايد تغيير كند، ارزش‌ها هستند يعني آدمي‌ بايد مراقبت كند تا ارزش‌هايش تغيير نكند. زيرا تغيير ارزش‌ها يك ضعف محسوب مي‌شود و ارزش‌ها نبايد بر اساس جناح‌بندي‌ها تغيير كند.»



اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ريشه و بنيان فعاليت‌هاي اجتماعي بشر «فعاليت فرهنگي»‌ است، گفت: «جدي‌ترين فعاليت‌ها كه موجب تحولات عميق اجتماعي مي‌شود، فعاليت فرهنگي است و در حقيقت سياسي‌ترين فعاليت‌ها، فعاليت فرهنگي است.»



وي افزود: «فعاليت‌هاي فرهنگي محدود به چهارچوب خاصي نيستند، يعني اگر برگزاري مراسم زيارت‌ عاشورا ممكن نشد، دعاي كميل، اگر مراسم دعاي كميل محدود شد، دعاي ندبه، اگر برگزاري و شركت در نماز جمعه امكان‌پذير نشد، نماز جماعت و خلاصه كار فرهنگي نه محدود به مكان است نه منحصر در زمان. اگر امكان نشر فرهنگ اصيل و حقيقت در رسانه‌هاي مكتوب نشد، در رسانه‌هاي مجازي و قس‌علي‌‌هذا.»



سيد هادي خامنه‌اي با بيان اينكه عرصه كار فرهنگي همواره باز است، اظهار داشت: «ممكن است مخالفين شرايطي را پيش بياورند تا دل‌ها را منفعل و كار فرهنگي را به زعم خويش تعطيل كنند كه اين اتفاق هرگز رنگ واقعيت به خود نمي‌گيرد.


وي تاكيد كرد:‌ «به نظر من اگر خميرمايه مذهبي و دين‌شناسي در عمق و ريشه فعاليت‌هاي فرهنگي وجود داشته باشد، آنگاه نتيجه، بهتر و پايدارتر خواهد بود و اصولا اين دو مولفه در فعاليت‌ها، ايمان، اطمينان و انگيزه را به همراه مي‌آورد. خصوصا اينكه در جامعه ما كه بافت ديني دارد و خاستگاه همه مسائل دين است بايد به اين موضوع توجه جدي‌تر داشته‌ باشيم.»


دبيركل مجمع نيروهاي خط امام تاكيد كرد: «امروز مخالفين اصلاحات با برچسب‌هاي خاصي سعي مي‌كنند جمعيت اصلاحات را منفعل و متهم به بي‌اعتقادي و بي‌ديني نمايند، درحالي كه بايد هوشيارانه به اين تبليغات منفي و غيراخلاقي پاسخ گفت و مانع انحراف افكار عمومي شد. هر چند كه قاطبه ملت ايران از دروغين بودن اين تبليغات منفي به خوبي آگاه‌اند و از همين روي است كه علي‌رغم صرف هزينه و انرژي فراوان براي متهم كردن جريان خط امام و اصلاحات نتوانسته‌اند نتيجه مطلوب را بگيرند. بهترين علامت ناكامي مخالفين آن است كه از همه رسانه‌هاي سمعي و بصري خود به طور كامل هنوز در هر شبانه‌روز عليه اصلاحات استفاده مي‌كنند و فحش و ناسزا و اتهامي نمانده است كه به اصلاحات، نخبگان و شخصيت‌هاي آن نداده باشند.»



سيد هادي خامنه‌اي تاكيد كرد: «ساير دوستان ما نيز بايد با توجه به زيرساخت‌هاي ديني و فرهنگي جامعه براي ماندگاري و گسترش انديشه اصلاح‌طلبي به دين و مولفه‌هاي ديني و اعتقادي توجه عميق و جدي داشته باشند.»



وي در پاسخ به سئوالي پيرامون محدوديت‌هاي اعمال شده براي چهره‌ها و نخبگان اصلاح‌طلب گفت: «اين مشكلات و محدوديت‌ها اتفاق تازه‌اي نيست. ما و دوستان سال‌ها است كه با اين نوع مشكلات مواجهيم و نبايد فعاليت‌هاي خود را در چند شكل و شيوه انگشت‌شمار محدود كنيم و مي‌توان از روش‌هاي جديد و موثر ديگر براي روحيه‌بخشي و روشنگري استفاده كرد.»



دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با بيان اينكه اصولا نمي‌توان در برابر حركت‌هاي اجتماعي ايستاد، گفت: «كساني كه قضيه تاسف‌برانگيز كهريزك را به راه انداختند،مي‌خواستند آن فضاي سخت و رغبت‌بار را براي بسياري ديگر از جوانان و فعالان و منتقدان ايجاد كنند و پوست سر عده‌اي ديگر را بكنند اما نتوانستند، چرا كه موضوع به اراده خداوند متعال از طريق عناصري وابسته به خودشان افشا گرديد.»



وي در تشريح لزوم اميدوار بودن و عدم اتخاذ رويكردهاي ياس‌برانگيز گفت: «در خصوص اميدواري، تفاوت نگاه من با شما در موضوع زمان است به نحوي كه شما يكي دو سال آينده را مي‌بينيد در حالي كه زمان حل مسائل در نظر من طولاني مدت است تا جايي كه ممكن است نتيجه در تغيير و اوضاع احوال را بنده نتوانم ببينم.»



سيدهادي خامنه‌اي هشدار داد: «جريان مقابل در برابركارها و رويكردهاي فرهنگي ما متقابلا از همان ابزار، تابلو و نماد در جهت خنثي‌سازي فعاليت‌هاي ما اقدام خواهد كرد تا جائي‌كه امروز بسياري از شعارهاي اصلاح‌طلبان ويژگي‌هاي حركت اين جريان را به نفع خود مصادره مي‌كنند و از آن بدتر اينكه با رسانه‌هاي خود دروغ‌ و اتهام‌هاي عجيب و قريبي را به جريان اصلاحات نسبت مي‌دهند.


مدير مسئول روزنامه‌هاي توقيف‌شده «جهان اسلام»‌و «حيات‌نو»‌ اضافه كرد: «اگر در جهان اصلاحات اندكي گرانی شكل مي‌گرفت فورا صدا و سيما دوربين خود را به كوچه و خيابان مي‌برد و آن را بر سر دولت مي‌كوبيد اما امروز كه گراني اظهر و من‌الشمس است و اعتراض همه اقشار را درآورده، مردم هيچ‌ گزارش و عكس‌العملي را در رسانه ملي نمي‌بينند.»


سيد هادي خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از نحوه برخورد با حركت‌هاي مدني اصلاح‌طلبان گفت: «جريان مقابل در انجام خشونت هيچ ابايي نمي‌ورزد همچنان‌كه با اعتراضات مدني مردم به شديد‌ترين شكل ممكن برخورد شد.


دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با تاكيد بر لزوم توجه و دقت بر نحوه تبليغات و كيفيت كار فرهنگي از سوي جريان‌اصلاح‌طلب گفت: «امروز هنر تبليغات در دولت كنوني به نحوي است كه صفت «ترين»‌ كه مورد پسند افراد كم‌اطلاع است را در زبان محاوره خود بسيار استفاده مي‌كنند. آنها مدعي‌ واژه‌هايي چون «قانوني‌ترين، با عدالت‌ترين، آزادترين، بهترين، قوي‌ترين و ...»‌ مي‌شوند.»


وي افزود: «بايد با روش‌هاي گوناگون مردم را با واقعيت و حقيقت بيشتر آشنا كنيم و آنچه كه مهم است منطق و محتواي عميق در بيان سخنان از سوي ما است كه بايد در جان مردم اثر بگذارد. راه انحراف افكار عمومي گفتن «دروغ، آن هم دروغ‌هاي بزرگ است»‌ ولي ما اين شيوه را صد درصد غيراخلاقي و ضد ديني مي‌دانيم و معتقديم كه بايد با مردم صداقت داشت و راه و چاره‌اي جز صداقت با ملت وجود ندارد.»



سيد هادي خامنه‌اي در بخش ديگري از اظهارات خود اضافه كرد: «امروز اصلاحات فرصت‌هاي بسيار اندك و زودگذر و نه زمان‌هاي طولاني دارد، پس به فراخور فرصت‌‌هاي خود استفاده كند ما روزگاري تريبون‌هاي هر چند اندك در مراكز مذهبي، علمي و فرهنگي در اختيار داشتيم اما امروز به بهانه‌هاي مختلف مانع بيان و ابراز انديشه‌ها مي‌شوند.»



دبيركل مجمع نيروهاي خط امام در پاسخ به سوال ديگري كه به ورود زور در دنياي سياست و تعيين‌كنندگي قوه قهريه در معادلات سياسي اشاره داشت، گفت: «به نظر ما اين روش كه از ديد برخي براي دراز مدت نيز برنامه‌ريزي شده از آنجا كه برخلاف طبيعت و ارزش‌هاي ديني و اسلامي است، ماندگار نخواهد بود.»



وي طرح برخي شعارهاي هنجارشكن و نسبت دادن آن را به همه معترضان نتايج انتخابات غيرحقيقي و ساخته و پرداخته در يك صحنه مصنوعي دانست كه به شكل كاملا غيراخلاقي از سوي برخي رسانه‌ها همچون رسانه ملي به آن دامن زده شده و به صورت يكپارچه به نمايش درآمد.



يكي از حاضرين نظر سيد هادي خامنه‌اي در خصوص رسانه بين‌المللي و مستقل پرسيد كه او چنين پاسخ داد: «رسانه مستقل بين‌المللي در صورتي موثر و مناسب است كه در مديريت آن از مشورت نيروهاي داخل كشور استفاده شود و از طرح مصالح و مباحث تفرقه‌انگيز و آسيب‌زننده‌ به وحدت نيروها پرهيز شود و به چارچوب‌هاي فرهنگي جامعه و آرمان‌هاي بلند مردم كه همان آرمان‌ها و انديشه امام عزيز و شهداي گرانقدر است، پايبند باشيم.»



مديرمسئول روزنامه‌هاي توقيف‌شده حيات‌نو تصريح كرد: «در عين حال نبايد از رسانه‌ها و مطبوعات موجود و توقيف نشده، غافل شد و بسياري از سخنان خوب و درست و عميق را مي‌توان از طريق آنها به جامعه منتقل كرد.»



سيد هادي خامنه‌اي در پايان در پاسخ به سئوالي پيرامون انجام مذاكرات بين رهبران جريانات مختلف سياسي و فرهنگي و مسئولان عالي‌رتبه نظام در جهت برون‌رفت از وضعيت فعلي گفت: «اصل گفت‌وگو و مذاكره بسيار خوب است كه البته اقدامات، مقتضيات و راهكارهاي ويژه خود را مي‌طلبد كه همه گروه‌ها و جريانات بايد به آن پايبند باشند.»



 


در ستایش احمدی‌نژاد

بدان و آگاه باش! که بالا بِری، پایین بیایی، چپ بِری یا راست بِری، تو یک مسلمان شیعه هستی که توان درک مفاهیم مدرنی چون «جامعه مدنی»، «آزادی» و «دمکراسی» را نداری، مگر آنکه تبدیل شوی به موجودی پیچیده و نوظهور در عالم اسلام- با «تساهل و تسامح» در حد بی نهایت- به عنوان «روشنفکر دینی». (این بود پیام اصلاحات برای مردم ایران)

همه آن چه به عنوان دست آوردهای دوره اصلاحات ازآن یاد می شود را- نظیر فضای نسبتا باز برای مطبوعات، آزادی نسبی برای جوانان و زنان، به وجود آمدن فضای نقد و...- می‌توان ذیل مفهوم تعلیق نبرد پیچیده بین مدرنیسم و اسلام ناب تعریف کرد- که در ذهن اصلاح طلب و یا روشنفکر دینی در جریان است-. اگر می بینیم اصلاح طلب حکم به آزادی نسبی برای جوانان می دهد نه به این خاطر است که به آزادی انسانها «ایمان» دارد، بلکه تنها و تنها به این خاطر است که او در مقابل انسانها «تساهل و تسامح» دارد؛ به عنوان مثال آیت الله کدیور اعتقاد دارند: واضح است که حجاب اجباری است. اما اخلاق این اجازه را به ایشان نمی دهد که حجاب را در جامعه- اصلاح طلبانه- عملا اجباری اعلام کنند!

این که اصلاح‌طلبان نمی‌توانستند حملات گروه‌های فشار از جمله انصار را جلو گیری کنند، و یا دادگاه قتل‌های زنجیره ای را جلو ببرند، از همان جنس بود که نمی‌توانستند حکم کنند جامعه مدنی چیز خوبی است و با مدینه النبی فرق دارد. و همه این ناتوانایی‌ها- تو بخوان دست آوردها- در نتیجه چیزی نبود جز «بی اعتقادی» و تعلیق اصلاح طلبانه- توبخوان تساهل و تسامح-.

و در این اوضاع به تعلیق رفته بود که پیامبری ظهور کرد از جنس «ایمان». پیامبری که همه چیز را ساده می‌دید و لاجرم برای هر چیزی راه حلی ساده داشت- ازکوچک ترین مسایل در باب جوانان گرفته، تا بزرگ‌ترین مسایل اقتصادی و اعتقادی و روابط بین المللی. او- یاور محرومان، بلای جان بی ایمانان، رسواگر غارتگران بیت المال، و دشمن فقر و فساد- دکتر محمود احمدی‌نژاد است- میوه شیرین اصلاحات-.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته