یکم
می گویند به هرچه باور داشته باشی، هر طور زندگی کنی، به هرچه عشق بورزی، همانطور خواهی مرد. ساعت ده شب است و پیکر بی جانت که دیشب همین ساعت ها بالای سر پدر قرآن می خواند در تاریکای شب و وحشت یک گورستان کوچک محلی به خاک می سپارند تا به گمانشان فردا دیگر خاطره ای از تو در گوش زمان و زمین باقی نماند. امشب اما گورستان کوچک لواسان تکرار آوایی را در گوش خود می شنید که خاکی های خسته مدینه هزار و چهارصد سال پیش می شنیدند. می گویند جمعیت هم صدای یا زهرا، یا مظلوم سر داده بودند و جز صدای هق هق گریه و ضجه زنان و ضربه های گورکن بر خاک نمناک گور پدرت، صدایی در شبی چنین سوگوار شنیده نمی شد.
از منبرهایشان شنیده بودیم که فاطمه زهرا به فاصلهٔ کمی پس از پیامبر و بر اثر ضربه ای که به او زدند درگذشت و شبانه به خاک سپرده شد.
می گویند مادر سهراب پیکر بی جانت را در آغوش گرفته و التماست کرده سلامش را به سهراب برسانی. خیلی های دیگر هم می خواستند از تو بخواهند پیام آور سلام شان باشی. نگاه کن به گورستان های جنوب تهران، همان گورستان خاوران را می گویم. بهشت زهرا را یادت نرود بانو … گورهای دسته جمعی امشب به احترامت یک دقیقه سکوت کرده اند.
دوم
نبودم. کیلومترها فاصله بود بین من و کلاس های قرآن ات و روسری سپیدی که به نشان صلح بر سر می کردی. نبودم و کیلومترها فاصله بود بین من و تو که در سوگ پدر، تصویر قاب گرفته اش را حمل می کردی تا شاید نگاه آنها که محاصره تان کرده بودند روی چروک های صورت پیرمرد بیافتد و یک لحظه شرم کنند. نبودم و بودند دوستانی که سال ها رفیق خنده ها و بغض هایت بودند. یکی می گفت رو بر می گردانت سلام می کند به تو، می رود سراغ دکتر ملکی سلامی کند که می بیند فریادی بلند می شود. سر می چرخاند. خبر دهان به دهان می شود. تو در چند قدمی پیکر پدرت جان دادی …
در روایات اسلامی می گویند تا وقتی مرده را در قبر نگذاشته اند و سنگ لحد بر پیکرش ننهاده اند، روح هنوز در حوالی بدن است و نمی داند که مرگی رخ داده است. می گویند خود مرده هم در تشییع پیکر خود شرکت می کند؛ اما به محض اینکه درون قبر گذاشته می شود و سنگ بر سرش می خورد می فهمد مرگی که در مراسمش شرکت داشته عزای خودش بوده. چطور پدرت در تابوت نظاره کرد ضربه بر پیکر دخترش را بانو؟
سوم
جایی خواندم که پدرت بارها خواسته بود پیش از مرگ نگاهش به نگاهت دخیل ببندد. شنیده بودم بارها خواسته بود تو را ببیند و چه غروری بود در نگاهش وقتی نامت را تکرار می کرد. تو اما وقتی آزاد شدی که چشم های پدر دیگر تو را ندید و گوشش دیگر زمزمه های بابا بابای تو را نشنید. بگو الان که سنگ لحد بر سینه تو و پدر گذاشته شده و همه، شبانه شما را ترک کرده اند کدام خاطره را برای پدر تعریف می کنی؟ برایش می گویی که چطور سوزش درد ضربه ای که به پهلویت خورد جانت را آزاد کرد تا کنارش آرامش بگیری؟
بگو هنوز هم می گویی خشم را کنار بگذاریم و متانت به خرج بدهیم وقتی تو را شبانه به خاک سپردند و بی گناه جانت را گرفتند؟ بگو هنوز هم می گویی خواسته هایمان را روی کاغذ بنویسیم؟
بگو صدای ضجه های سوگواران این سالها را به گوش خدا خواهی رساند؟
آمریکا روز چهارشنبه از دولت جمهوری اسلامی خواست تا درباره چگونگی مرگ هاله سحابی، فعال سیاسی و مدنی و دختر عزت الله سحابی، تحقیق کند.
به گزارش رادیو فردا، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت: «ما از مقامات ایران می خواهیم که در خصوص چگونگی مرگ (هاله سحابی) تحقیق کنند.»
مارک تونر اضافه کرده است: «اگر خبرها در مورد مرگ (هاله سحابی) در اثر اقدامات نیروهای امنیتی صحت داشته باشد، این امر بیانگر بیاعتنایی و بیاحترامی مقام های ایرانی به شان و مقام انسان ها است.»
هاله سحابی صبح روز چهارشنبه در مراسم تشییع جنازه پدرش که تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی برگزار شد، بر اثر حمله این نیروها سکته کرد و جان باخت. گزارش های رسیده حاکی از آن است که خانم سحابی، که با مرخصی از زندان در مراسم خاکسپاری پدرش عزتالله سحابی شرکت کرده بود، بامداد امروز و در پی ضرب و شتم نیروهای امنیتی جان باخت.
منابع نزدیک به فعالان ملی مذهبی در گفت و گو با رادیو فردا، ضمن تایید این خبر، علت مرگ خانم سحابی را «ایست قلبی» پس از انتقال به بیمارستان اعلام کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است: «عزت الله سحابی و هاله سحابی در طول عمرشان به دلیل فعالیت های سیاسی شان متحمل رنج ها و سختی ها شدند. در واقع خانم سحابی در مرخصی از زندان و در مراسم خاکسپاری پدرش بود که درگذشت.»
کلودیا روت، رئیس حزب سبزهای آلمان، هم روز چهارشنبه در واکنش به خبر درگذشت هاله سحابی در حمله ماموران امنیتی به مراسم تشییع جنازه پدرش با انتشار بیانیهای اظهار داشته است: «از شنیدن خبر درگذشت هاله سحابی به شدت متاثر و شوکه شدهایم. ما با تمام اعضای خانواده سحابی و مادران صلح و نیز فعالان حقوق زنان و دمکراسی به دلیل درگذشت این فعال سرشناس حقوق زنان ابراز همدردی میکنیم.»
رئیس حزب سبزهای آلمان با اشاره به گزارشهای منتشر شده درباره نحوه مرگ هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه پدرش افزوده است: «این اقدام حاکمان و مسئولان سیاسی ایران نشانه بیاحترامی آنان به مقام و منزلت انسانها و بسیار هراسانگیز است. این نوع رفتارها به خوبی نمایانگر هراس یک نظام سیاسی است که حتی مراسم تشییع جنازه را نیز تهدیدی برای خود میداند.»
خانم کلودیا روت همچنین از «قتل» هاله سحابی با عنوان «جنایتی با انگیزههای سیاسی» یاد کرده و خواستار انجام تحقیقات مستقل در این باره و مجازات تمام عاملان این «جنایت» شده است.
گزارشگران بدون مرز در بیانیه روز چهارشنبه مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی را به قتل هاله سحابی متهم کرده است.
در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است: «سید علی خامنهای و محمود احمدینژاد، دو دشمن آزادی بیان و مطبوعات که حکومت ایران را در دست دارند، عاملان قتل این زن شجاع هستند.»
گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود خواستار «روشن شدن همه حقایق و بازداشت و محاکمه آمران و عاملان» «قتل» هاله سحابی شده است.
گزارشگران بدون مرز تصریح کرده است: «سرکوبگری پرخشونت نظام جمهوری اسلامی علیه مخالفان نامی جز هولناک ندارد. این رژیم تنها به ممنوع کردن هر فعالیتی رضایت نمیدهد، بلکه میخواهد با ممنوعیت هر مراسم حافظه جمعی را پاک کند.»
محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، نیز در پیامی به همسر و خانواده هاله سحابی تسلیت گفته است.
محمد خاتمی در پیامی خطاب به آقای شامخی همسر هاله سحابی نوشته است: «درگذشت تاسف انگیز همسر وفادار و شکیبایتان سرکار خانم هاله سحابی مصیبت مضاعفی بود که تنها لطف حضرت حق می تواند تسلی بخش دل داغدارتان باشد.»
محمد خاتمی اضافه کرده است: «ضمن عرض تسلیت به جنابعالی، فرزندان آن مرحومه و همه بستگان داغدار از خداوند منان برای ایشان و پدر بزرگوارشان طلب آمرزش و پاداش نیک و برای بازماندگان معزز شکیبایی و تندرستی و اجر جزیل مسالت می کنم.»
اردشیر امیرارجمند ، مشاور ارشد میرحسین موسوی، نیز در واکنش به مرگ هاله سحابی، مسولیت این «حادثه تاسف بار» را متوجه عالی ترین مقامات حکومتی دانسته است.
به گزارش کلمه اردشیر امیرارجمند گفته است: «ادعای خدایی کردن و ترس از همه چیز و همه کس داشتن باعث شده اینها به تدریج از سایه خود هم بترسند. از انسانها می ترسند. از ختم پدر مهندس موسوی می ترسند. از برگزاری مراسم یک قهرمان ملی می ترسند و می بینیم که در مراسم تشیع پیکر پاک جناب آقای مهندس سحابی که از افتخارات جامعه سیاسی ایران بود چگونه رفتار می کنند.»
وی مسئولیت درگذشت «شهادت گونه» هاله سحابی را بر عهده عالی ترین مقامات حکومتی دانست و گفت: «مسئولان حکومتی نه تنها هیچ اقدام موثری برای پایان دادن به این گونه رفتارهای سیستمایک غیر قانونی نمیکنند بلکه متاسفانه تلویحا و حتی گاهی صراحتا آن را تایید هم می کنند.»
شاهدان عینی به رادیو فردا گفتند، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خانواده هاله سحابی را مجبور کرده اند تا برخلاف میل شان جنازه وی را شامگاه چهارشنبه به خاک بسپارند.
شاهدان عینی به رادیو فردا گفتند که هاله سحابی ساعت ده شب چهارشنبه در بهشت فاطمیه روستای گلندوک لواسان به خاک سپرده شد.
هاله سحابی، پنجاه و چهار ساله، دختر عزت الله سحابی، بنیانگذار «شورای فعالان ملی-مذهبی»، از فعالان حقوق زنان و عضو گروه مادران صلح ایران بود که در مردادماه سال ۱۳۸۸ در تجمعی در میدان بهارستان تهران از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شده بود.
خانم سحابی در همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق «حضور مکرر در تجمعات غیر قانونی و اخلال در نظم عمومی» در مجموع به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سیصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده بود.
تعدادی از فعالان ملی و مذهبی در اطلاعیه ای اعلام کرده اند که برای گرامیداشت عزت الله سحابی مراسمی را روز پنجشنبه ۱۲ساعت ۱۴ تا ۱۵ و سی دقیقه خرداد در مسجد حجتبنالحسن در خیابان سهروردی شمالی برگزار می کنند.
در بیانیه ای که شخصیت هایی چون احمد صدرحاج سید جوادی، هاشم صباغیان، حبیب الله پیمان، اعظم طالقانی، علی اکبر معین فر، لطف الله میثمی و پوران شریعت رضوی امضا کرده اند از عزت الله سحابی به عنوان «شخصیت ملی و آزادیخواه و تلاشگر راه آزادی» یاد شده است که مرگش «ملتی را سوگوار ساخت.»
منابع خبری نزدیک به مخالفان حکومت ایران از دفن شبانه هاله سحابی در گورستانی در لواسان خبر داده اند.
به گزارش بیبیسی و به گفته این منابع، پیکر خانم سحابی به وسیله ماموران امنیتی و برخلاف رضایت خانواده او به پزشکی قانونی و منزل پدری در لواسان منتقل و سپس برای دفن شبانه به گورستان بهشت فاطمیه لواسان انتقال یافت.
هاله سحابی صبح چهارشنبه پس از درگیری با “لباس شخصی ها” در جریان تشییع جنازه پدرش، عزت الله سحابی، درگذشت.
به گزارش سایت جرس، تدفین پیکر خانم سحابی ساعت ده شب چهارشنبه با حضور حدود دو هزار نفر از تشییع کنندگان و حضور سنگین پلیس و نیروهای امنیتی انجام شد. این سایت همچنین از بازداشت بعضی از تشییع کنندگان پس از پایان مراسم و هنگام خروج از قبرستان خبر داده است.
مقام های دولتی ایران مرگ خانم سحابی به خاطر درگیری با ماموران را رد کرده اند.
علیرضا جانه، مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت هاله سحابی به بیماری قلبی مبتلا بود و “فوت پدر و گرمای هوا مزید بر علت و منجر به فوت” او شد.
در این حال، گزارش ها حاکی است که خانواده خانم سحابی تحت فشار هستند که مرگ او را مرگ “طبیعی” اعلام کنند. پیش تر فریدون سحابی، عموی هاله سحابی، در مصاحبه با سایت جرس، علت درگذشت او را “ضربه به شکم و ریه و نهایتا ایست قلبی” عنوان کرده بود.
احمد منتظری، فرزند آیت الله حسینعلی منتظری، مرجع تقلید متوفی شیعه نیز، در گفتگو بی بی سی فارسی گفت که مأمورانی که برای بردن جنازه آقای سحابی خشونت به خرج دادند، مسئول کشته شدن خانم سحابی بوده اند. او گفت که شخصا شاهد ضرب و جرح خانم سحابی بوده است.
به گفته آقای منتظری، مأموران ابتدا هاله سحابی را هل داده و به زمین انداخته اند و بعد هم یکی از مأموران با آرنج خود به پهلوی او کوبیده و او را بیهوش کرده است.
هاله سحابی، عضو “شورای مادران صلح” و از محکومان سیاسی حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ بود که بهمن ماه سال گذشته برای اجرای حکم دو سال حبس خود، به زندان اوین فراخوانده شده بود.
پدر وی، عزت الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی – مذهبی و از چهره های معروف منتقد حکومت در دوران قبل و بعد از انقلاب ایران، دیروز در سن ۸۱ سالگی درگذشت.
به نوشته سایت های نزدیک به مخالفان دولت، ماموران امنیتی امروز در مراسم تشییع جنازه آقای سحابی، برای پایان دادن سریع تر به مراسم، جنازه او را به زور برای خاکسپاری با خود بردند.
سایت جرس به نقل از “یکی از نزدیکان” خانواده سحابی نوشته است: “پیکر مهندس سحابی با آغاز درگیری ایجاد شده توسط ماموران فورا ربوده شد و لباس شخصی ها پیکر سحابی را به داخل قبرستان بردند و ورودی را بستند و هیچ کسی از خانواده و دوستان را به داخل قبرستان راه ندادند. ماموران می خواستند بدون اقامه نماز و به سرعت پیکر را تدفین کنند.”
جرس افزوده: “حامد سحابی (پسر عزت الله سحابی) از اینکه نیروهای اطلاعاتی سعی داشتند پیکر مسلمانی معتقد چون سحابی را بدون اقامه نماز دفن کنند برآشفته شد و با اصرار او بالاخره یکی از اقوام اجازه یافت نماز را اقامه کند؛ در حالی که خانواده، از حجت الاسلام احمد منتظری اقامه نماز را خواسته بودند.”
احمد منتظری، خود در مصاحبه با سایت جرس از حضور “تیمی از ماموران امنیتی و لباس شخصی” در مراسم امروز سخن گفته که به گفته وی “بسیار هتاک و بی ادب و خشن” بوده اند.
او به بی بی سی فارسی گفت که حدود ۱۲ نفر از کسانی که در جریان تشییع جنازه بازداشت شده بودند، هنوز در بازداشت هستند.
پیش تر رسانه های نزدیک به مخالفان دولت ایران، از بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم تشییع عزت الله سحابی و از جمله حبیب الله پیمان، حمید احراری و حامد منتظری، فرزند احمد منتظری خبر داده بودند.
دبیر شورای حقوق بشر قوه قضائیه ایران میگوید که حکومت ایران اصول حقوق بشر را خود تفسیر میکند. او قانون قصاص را مدافع حقوق افراد و ممنوعیت سنگسار را موجب گسترش زنا میداند.
به گزارش دویچهوله، محمد جواد لاریجانی دبیر شورای حقوق بشر قوه قضاییه و مشاور بینالملل رئیس این قوه است. وی چهارشنبه (۱۱ خرداد/ ۱ مه) با شرکت در یک نشست تخصصی توضیحاتی در مورد احکام قضایی ایران داد که از سوی نهادهای بینالمللی حقوق بشر مورد انتقاد هستند. قصاص، قطع ید و سنگسار از جمله این احکام قضایی است.
جواد لاریجانی معتقد است «مسئله اینجاست که غربیها این قوانین را خود تفسیر میکنند.» وی در نشست روز چهارشنبه، بدون اینکه توضیحی در مورد «خود» غربیها بدهد، گفت: «تفسیر این قوانین در ایران بر مبنای اسلام و قانون اساسی است.» دبیر شورای حقوق بشر ایران در ادامه اضافه کرد که ایران برخی از تعهدات بینالمللی را پذیرفته است «اما ما با «احکام خودمان» آنها را تفسیر میکنیم.»
جواد لاریجانی در توضیح تضاد تفسیر غرب با احکام ایران گفت: «غرب در تفسیر حق داشتن شریک برای زن و مرد در خانواده می گوید مرد یا زن می توانند غیر از غیرهم جنس، هم جنس را هم به عنوان شریک انتخاب کنند و احتمالا بر اساس این تفسیر، در آینده یک گربه هم می تواند با یک انسان ازدواج کند.»
دبیر شواری حقوق بشر ایران که پیشتر مدعی شده بود «حکم سنگسار سبکتر از اعدام است چون احتمال جان به در بردن متهم بیشتر است» در نشست تخصصی روز چهارشنبه گفت: « قصاص بسیار زیبا و مهم است و به نوعی از حقوق افراد جامعه دفاع می کند و حاکم نقش دفاع از حقوق و همچنین ترویج بخشایش را دارد و میتوان گفت در قصاص حیات است.»
جواد لاریجانی بدون آنکه اشارهای که به انتقادهای گسترده بینالمللی در مورد اجرایاحکام قصاص و اعدام در ایران بکند، اضافه کرد:« ما از قضات درخواست میکنیم که در احکامی که در مورد اعدام و قصاص صادر می کنند تفسیر آن را هم بنویسند و تلگرافی رای ندهند زیرا ما هزاران پرونده اعدام و قصاص را ترجمه کرده و به جهان ارائه می کنیم.»
مشاور بینالملل رئیس قوه قضائیه ایران در پاسخ به اعتراض غرب نسبت به آمار بالای اعدام در ایران گفت:«شمار اعدامها در ایران از این رو بالاست که بیشترین اعدامها مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است.»
دبیر شواری حقوق بشر قوه قضاییه ایران که از قرار اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را امر بدیهی و لازماجرا میداند، اضافه کرد: «غربیها میگویند اعدام موجب کاهش جرایم نمیشود در صورتی که ایران میگوید بستگی دارد این حکم کجا اجرا شود.»
آقای لاریجانی بدون آنکه توضیح و تفسیری در مورد این نظریه خود بدهد، ارائه آمار و مستندات در این زمینه را هم ضروی ندانست. این در حالی است که برخی از مقامهای ارشد ایران نیز در بارهی تاثیر بازدارنده مجازات اعدام ابراز تردید کردهاند. برای مثال، آیتالله محمود شاهرودی، رئیس پیشین قوهی قضائیه اندکی پیش از واگذاری این سمت در سال ۱۳۸۷، گفت که مجازات اعدام نتوانسته است از میزان جرم و جنایت در ایران بکاهد.
به گفته شاهرودی، سالانه ۸ تا ۹ میلیون پرونده در دستگاه قضایی ایران تشکیل میشود که نشانه بیماری و نا امنی حقوقی در جامعه است. این در حالی است که به گزارشهای رسانههای دولتی شمار پروندههای قضایی در ایران سال ۱۳۸۹ به ۱۱ میلیون رسید. علاوه بر افزایش پروندهای جرم و جنایت، آمار دعواهای خانوادگی و طلاق در ایران نیز در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
جواد لاریجانی در سخنان روز چهارشنبه خود در مورد عقد ازدواج گفت: «غرب معتقد است که عقد یک زن و مرد در روی زمین یک قرارداد است و اگر کسی آن را فسخ کرد مجازات شود و یا رها شود. ولی اینکه ما بیاییم و آن را سنگسار کنیم خلاف حقوق بشر است در حالیکه غرب اصلا در مورد خیانت زن و رابطه نامشروع و تولید جنین غیر شرعی صحبت نکرده است.»
دبیر حقوق بشر قوه قضاییه ایران بدون آنکه اشاره به «خیانت مرد» را ضروری بداند گفت:« یکی از شرایطی که غرب برای ورود ترکیه به اتحادیه اروپا داشت این بود که ترکیه باید قانون سنگسار را حذف کند (که) هدف از این خواست، تنها ترویج زنا در جامعه اسلامی است.»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر