خبر / رادیو کوچه
فعالان حقوق بشری در سوریه روز جمعه، 5 اوت، اعلام کردند که نیروهای نظامی این کشور از درون آمبولانس به سوی معترضان تیر اندازی میکنند که در نتیجه آن تعدادی کشته و زخمی شدهاند.
به گزارش العربیه، تاکنون 11 تن از معترضان بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.
فعالان حقوق بشری مدعی شدهاند در تظاهرات اعتراضی امروز جمعه 7 نفر در شهر عربین 3 نفر در شهر مضایا و یک نفر در حمص کشته شدند.
در حمایت از مخالفان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، دمیتری مدودف رییس جمهوری روسیه گفت: «اگر بشار اسد نتواند اصلاحات را انجام دهد، سرنوشت غمانگیزی در انتظار وی خواهد بود و ما نیز مجبود خواهیم شد تصمیماتی را بگیریم.»
از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، حکومت بشار اسد را مسوول کشتار 2000 از معترضان سوری اعلام کرد وگفته است که وی فاقد مشروعیت است.
در همین حال تلویزیون دولتی سوریه فیلم تازهای از داخل شهر حما را که به کنترل نیروهای دولتی در آمده، پخش کرده که شامل تصاویر ساختمانهای دولتی به آتش کشیده است که، به گفته مقامات دولتی، شورشیان از آنها برای عملیات علیه مردم و نیروهای دولتی استفاده میکردند.
این فیلم تانکهایی را هم نشان داده که درحال جمع آوری موانعی از خیابانها هستند که ظاهرن از سوی معترضان به منظور جلوگیری از ورود خودروها و تانکهای ارتش به محلههای مرکزی شهر برپا شده بود.
در حالی که برخی از ساکنان شهر از ادامه گلولهباران بخشهایی از شهر حما توسط تانکهای ارتش خبر دادهاند، که تاکنون منجر به کشتهشدن 5 تن شده، تلویزیون دولتی سوریه تاکید کرده که برخورد مسلحانه با معترضان متوقف شده است.
بیشتر بخوانید:
«مجوز تاسیس احزاب برای منحرف کردن افکار عمومی است»
اکبر ترشیزاد/ رادیوکوچه
……………………………………
«میوهی ممنوعه»
از این هفته بر آنیم تا هر پنجشنبه با برنامهی ورزشی «شاد و تندرست» در خدمت شما شنوندگان عزیز باشیم. در ابتدا لازم میدانم تا نکاتی را برای شنوندگان این برنامه توضیح دهم تا با سمت سوی این برنامه بیشتر آشنا شوند.
……………………………………
شراره سعیدی/ رادیو کوچه
سالیانی طولانیست که ایرانیان منتظر تحولی عظیم و دگرگونی شرایط حاکمیت هستند، البته به دور از اغراق باید اقرار کرد که این تب آنچنان نبوده که به اقدامی عملی و جدی مانند کشورهای عربی منجر شود، این آرزومندی کلامی جامعه، رویایی دور از ذهن را شکل داده که ارزش ریسک را پایین میآورد و هراس از تحمل انقلابی دیگر و نوستالژی هراس از ناامیدی دوباره، موجب گشته تا عوام در بسیاری از اوقات در نهایت تنها به اصلاحات رژیمی بسنده نمایند که بارها ثابت نموده اصلاحپذیر نیست، از سوی دیگر باور القایی از سوی نیمه دیگر حاکمیت که دارای پز مردمسالاری نیز میباشد به ادامه این روند یاری بسیار کرده است.
حال با این توصیحات مکرر سوال اساسی این است که آیا این رویای کلامی دارای آن پتانسیلی هست که بتواند موجب تغییرات کلی و سرنگونی رژیم روحانیت شود؟ و اگر آری چگونه؟
پاسخ به این سوال تکراری و پاسخهای گوناگون به آن تنها زمانی قابل فهم بیشتر است که نقاط ضعف کلی نظامهای توتالیتر و خلاهای ویژه نظام جمهوری اسلامی به درستی شناسایی شده و راهکارهای آن بررسی شود .
ما میدانیم که یکهسالاری نظام روحانیت مسلمن با دیکتاتوری رژیم سلطنتی اگرچه دارای نقاط اشتراکی فراوانی است اما تفاوتهای چشمگیر آن بزرگتر مینمایاند و تصور اینکه خلاصی از هر دوی آنها کمابیش به یک شیوه ممکن است بی دلیل در اذهان شکل میگیرد، سلطنت پهلوی یک نظام اتوریتری معمولی مانند بسیاری نظامهای دیگر بود، نظامهایی که به صورت فرسایشی تنها به تمرکز قدرت و بسط آن تا آنجا که ردی از هیچ عوامی نمواند، میاندیشند، آنها اگر چه دارای ایدئولوژی نیز هستند اما کمتر سعی در تحمیل آن داشته و دغدغهای بابت آن ندارند و دقیقن به همین علت میتوانند خود را با بسیاری از نیازهای مدرنیته هماهنگ نمایند و همین انعطافپذیری موجب آنست که در زندگی عادی و روحی مردمان قلمروشان دخالت ننمایند. اما نظام جمهوری اسلامی دارای ردهبندی دیگریست، این حکومت توتالیترصادقانه در حال ترویج ایدئولوژی خود است، نگاهی که درسعی دارد در کلیت جامعه آن را جاری نماید. صفت بارز تمامیت خواهان آنست که قدرتشان را معطوف بر بسط ایدئولوژی مینمایند و تنها رویایشان آنست که جامعه باید در تمامی اجزا و با همه جزییاتش یک شکل معین بگیرد، البته مسلمن تصور همچون وحدتی در یک جامعه متکثر نمیتواند از یک ذهنیت پویا نشات بگیرد و در تمامی مراحل شکلگیری این اندیشه میتوان ردی پررنگ از سوتفاهم صاحبان اولیه و ثانویه آن در تشخیص عالم رویا تا واقعیت را مشاهده نمود.
ما میدانیم که یکهسالاری نظام روحانیت مسلمن با دیکتاتوری رژیم سلطنتی اگرچه دارای نقاط اشتراکی فراوانی است اما تفاوتهای چشمگیر آن بزرگتر مینمایاند و تصور اینکه خلاصی از هر دوی آنها کمابیش به یک شیوه ممکن است بی دلیل در اذهان شکل میگیرد
به صورت عرفی در یک کشور پهناور با پیشینه تاریخی بلندمدت مردمانی زندگی میکنند که اگرچه هویت ملی مشترکی دارند اما از آنجا که حداقل اندیشیدن جدای از ابراز آن آزاد است دارای تفکرات متفاوتی نشات گرفته از تجربیات متفاوت و سلایق گوناگونند و شکلدهی آنان تنها به پشتوانه یک فاکتور آنهم دینی که به صورت قراردادی و موروثی در شناسنامههای اکثریت آنان نقش بسته سوتفاهمی خندهدار به نظر میرسد، آنچیزی که به وسیله نظام توتالیتر مذهبی ایران به صورت جدی در حال پیگیریست.
جمهوری اسلامی مانند تمامی نظامهای توتالیتر برای اجرای این رویا به سبکهای گوناگونی متوسل شده است، از تبلیغات گسترده و شبانهروزی و فرهنگسازی برنامهریزی شده تا جبر و خشونت بیپروا، حرکتی نوسانی مابین فریب و باجدهی تا حذف و کشتار، رفتاری که مانند تمامی پیشینیان این تفکر نتیجهای مشخص در پی داشته است، رویارویی هر لحظه جامعه با نظام .
به نوشته هانا آرنت: «مهمترین خصلتی که میتوان به جنبشهای توتالیتر نسبت داد آن است که این جنبشها به سرعت فراموش میشوند و به آسانی میتوان چیز دیگری به جای آنها برقرار کرد… این ناپایداری با بیثباتی معروف تودهها و شهرتی که بر چنین پایهای استوار است، بیارتباط نیست.»
البته باید به یاد داشت که همین سماجت ایدئولوژیک که زیرساختهای مشروعیت و توجیه وجود نظام حاکم توتالیتر است خود روزی موجب سرنگونی آن را به وجود میآورد دقیقن اتفاقی که در حکومت نازی و کمونیست شوروی افتاد، نکته اتکایی که چرایی حضور آنان را معنا میکرد همان عاملی شد که ویرانیشان را رقم زد، ماجرایی که سرانجام از پیش نوشته شده جمهوری ایدئولوگ اسلامی است.
جمهوری اسلامی سعی نموده تا با توسل به مذهب تشیع جامعه شیعه ایرانی را به صورت امت واحدهای ساماندهی کند که بر اساس فقه، در دنیای مدرن دغدغههای مذهبیاش بیش از تمامی عناصر حیاتی زندگی امروزیاش باشد، این نظام متوقع است که ایرانیان شیعه مذهب بتوانند با قوانین عرفی زمان امامان خاندان علیبیابیطالب روزگار گذرانیده و به بسط گسترش این مذهب بیش و پیش از هر اندیشه و خواستی همت کنند، در دنیای ارتباطات و سرعت تفکر الوهیت دادن به اشخاصی را در سرمیپروراند که در گذشتهای نه چندان دور تنها نکتهای که در سکناتشان یافت نمیشد الوهیت بود، این نظام در پس خوشباوری و استیصال عوام پیدرپی چاههای عریضهرسانی به موجودات غیبی را حفر میکند و با نهایت استفاده از سیستم رسانهای انحصاریاش کارگشایی از هرگونه مشکلی را به خرافات حواله داده و باور کرده است که در راه یکسانسازی قدمهای جدی برداشته است .
تابوی زن در این حکومت یادآور ماجرای یهودیان برای نازیهاست، پایههای فقهی این نظام توتالیتر تا به آن حد در مورد زنان و حقوق جزایی لرزان گشته که موجب گشته تا این حکومت پروسه دردناک آشکار شدن بنبست را در مسیر چندسالهاش رصد کند.
شاید دیر باشد اما مطمئنن تئوریسینهای نظام تابهحال متوجه شدهاند که پاشنه آشیل حکومت همانجاییست که شریان اصلی حیات جمهوری اسلامی از آنجا میگذرد، نقطه کانونی سماجت بر سر آنچیزی که ایدئولوژی وجودیشان است . اجرای اسلام ناب محمدی برای تمامی افراد جامعه.
قبلن اشاره کردیم که نظامهای توتالیتر به علت عدم انعطافپذیری ایدئولوژیکشان نابود شدهاند، اتفاقی عادی که اگر چه مبنایی خندهآور برای ناظر بیطرف دارد اما برای کسانی که در کانون این جنون کودکانه زندگی میکنند بسیار تاسفبار است، افراد جامعهای که توسط نظام توتالیتر مدیریت میشوند ناخودآگاه از آنجا که حکومت تمامیتخواه مایل است کنترل تمامی رفتارشان را برعهده داشته باشد در تمامی مسایل درگیر ماجراهای سیاسی هستند، آنها در کوچکترین رفتارهای شخصی مانند نوع آرایش، پیرایش، آزادی بیان، انتخاب سبک رفتاری و کلن در تمامی مواردی که به حوزه سلیقه شخصی مرتبط است باید جوابگوی حکومت باشند و از آنجا که رویای حکومت یکسانسازی عمومیست، کابوس مردم افشای همرنگ نبودنشان با یکدیگر است.
یکی از اتفاقات جالب توجه در سطح جامعه ایرانی امیدواری به اصلاح نظام تمامیتخواه جمهوری اسلامی توسط اصلاحطلبان دولتی بود، واقعه دردناکی که ناکامیاش افسردگی و رخوت عمومی به همراه داشت و موجب شد تا از مشارکت فعال جامعه در برخورد با نظام برای حفظ تفاوتهای عرفیشان بسیار کاسته شود و رویت این ناکامی نیز توهم مضاعف حاکمان بیمار را تشدید کرد…
دکتر آویده مطمئنفر / رادیو کوچه
avideh@koochehmail.com
آسم یک بیماری رایج و پیچیده است که علایم آن از نظر فردی و وضعیتی به طور گسترده متفاوت است. حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا هستند و حدود پنج هزار نفر، هر سال، جان خود را به آسم میبازند در حالی که بسیاری از این مرگها، میتوانند با آموزش مناسب و مدیریت پیش گیری شوند. آسم یکی از بیماریهای پیشرو مزمن دوران کودکی، از علل عمده از کار افتادگی در دوران کودکی، محدودیت توانایی کودک برای یادگیری، بازی و حتا خواب است. هدف من در این برنامه این است تا شما را با آخرین دانش در مورد این بیماری آشنا کنم زیرا هر چه شما بیش تر در مورد آسم بدانید، به تر میتوانید آن را کنترل کنید.
آسم یک بیماری ریوی مزمن است که مشخصه آن مشکلات تنفسی است. هنوز درمانی برای آسم وجود ندارد اما این بیماری را میتوان کنترل کرد. یک کنترل مناسب میتواند به افراد مبتلا به آسم کمک کند تا به یک زندگی طبیعی و فعال ادامه دهند.
اگر شما از آسم رنج میبرید، راههای هوایی تنفسی شما بسیار حساس هستند و با حضور عناصر خاص، راههای تنفسی شما حساسیت فوقالعادهای با نشانههایی مانند التهاب، فیبریلاسیون و انقباض ناگهانی خواهند داشت.
التهاب باعث قرمز و متورم شدن دیواره داخلی راههای هوایی میشود که خود سبب پر شدن آنها با خلط میشود. و بدین ترتیب اتساع راههای هوایی و مخاط باعث باریک شدن راههای هوایی میشوند، چیزی که گردش هوا را مشکلتر میسازد. از طرفی دیگر، عضلات اطراف راههای هوایی سفت و منقبض میشوند و با باریکتر کردن راههای هوایی فضای کمتری برای گردش هوا باقی میماند.
عوامل متعددی میتواند باعث بروز علایم آسم شوند. هر فرد مبتلا به آسم مجموعهای از عوامل فردی دارد که باعث القا و بروز آسم میشود.
به خاطر داشته باشید که آسم بیماری متغیری است. به عبارت دیگر، هر فرد مبتلا به آسم علایم و نشانههای متفاوتی دارد. علاوه بر این، علایم آسم میتواند روز به روز، نسبت به شرایط، تغییر یابد. افراد مبتلا به آسم معمولن یک یا چند و یا حتا همه علایمی مانند خس خس، احساس تنگی قفسه سینه، سرفه و تنگی نفس را داشته باشند
القا کننده آسم عواملی هستند که فرد به آن حساسیت دارد. به عنوان مثال، گرد و غبار یا گرده گیاهان، و عفونت ویروسی راههای هوایی، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، راههای هوایی را ملتهب خواهند کرد. بروز دهنده علایم آسم عواملی هستند که باعث بروز نشانههای آسم میشوند مانند تنفس هوای سرد و یا دود، و ورزش یا احساسات شدید که میتوانند باعث اسپاسم و انقباض عضلات اطراف راههای هوایی شده و فضای کمتری برای گردش هوا باقی بگذارند.
این مهم است که هر فرد مبتلا به آسم عوامل القا کننده و تحریککننده آسم خود را بشناسد و از آنها تا حد ممکن پرهیز و یا جلوگیری کند.
ما میدانیم که عوامل خاصی یک فرد را بیش تر در خطر ابتلا به آسم قرار میدهد. احتمالن مهمترین عامل در توسعه آسم آتوپی است. آتوپی، استعداد به ارث بردن حساسیت است. اگر یکی از اعضای خانواده شما از یک بیماری آلرژیک مانند آسم، تب یونجه یا رینیت آلرژیک، یا اگزما رنج میبرد، احتمال ابتلای شما به آسم نیز بیش تراست. آلودگی هوای محیط یک عامل دیگر است. نتایج برخی تحقیقات نشان میدهد که افرادی که در کنار جاده های اصلی و دیگر مکان های آلوده زندگی میکنند، احتمال بیش تر ابتلا به آسم را دارند. علاوه بر این، کودکانی که در خانهای که گرد و غبار و رطوبت در آن قالب است زندگی میکنند خطر بیش تری برای ابتلا به آسم دارند. در محل کار نیز، افرادی که شغل خاصی دارند، به عنوان مثال کارکنان آزمایشگاه میتوانند به علت حضور حیواناتی مانند موش، خوکچه هندی و غیره، به آسم مبتلا شوند، یا نقاشانی که با اسپری کار میکنند نیز احتمال ابتلا به آسم را به دلیل حضور ایزوسیانات موجود در اسپری رنگ، دارند.
به خاطر داشته باشید که آسم بیماری متغیری است. به عبارت دیگر، هر فرد مبتلا به آسم علایم و نشانههای متفاوتی دارد. علاوه بر این، علایم آسم میتواند روز به روز، نسبت به شرایط، تغییر یابد. افراد مبتلا به آسم معمولن یک یا چند و یا حتا همه علایمی مانند خس خس، احساس تنگی قفسه سینه، سرفه و تنگی نفس را داشته باشند.
از علایم و نشانههای یک حمله آسم شدید بحرانی میتوان، مشکلات تنفسی را نام برد که حتا با استنشاق داروی اسپریی که معمولن برای افرادی که از آسم رنج میبرند تجویز میشود، تسکین نمی یابد. بیان نامفهوم و ناتوانایی اتمام یک جمله، حس مکیده شدن پوست بالای جناغ سینه و بین دندهها، سوراخهای بینی گرد و باز، رنگ پریده، خاکستری رنگ، تعرق شدید، لبها و بستر ناخن آبی رنگ، خستگی، بیحالی، و از دست دادن هوشیاری، از جمله نشانههای حمله آسم به شمار میروند. حمله آسم شدید یک مورد اورژانس پزشکی است و برای فرد مبتلا، به علت کمبود اکسیژن در بافت ها، خطر مرگ را همراه دارد.
برای اکثر افراد مبتلا به آسم، کنترل این بیماری کاملن ممکن است. اگر شما علایم و نشانههای آسم را اغلب اوقات تجربه میکنید و یا حتا حمله آسم دارید، این احتمال وجود دارد که شما به سطح کنترل عملی نرسیدهاید. نشانههای یک کنترل خوب آسم این است که نشانههای آسم کمتراز چهار بار در هفته در طی روز خود را نشان دهد. زمانی آسم شما واقعن کنترل شده است که آسم فعالیت بدنی شما را محدود نکند و شما مجبور نباشید که از کار و یا مدرسه غفلت کنید و اینکه کمتر از یک بار در هفته نشانههای آسم در خواب شما تداخل کند و کمتر از سه بار در هفته از اسپری دارویی استنشاق کنید.
اکثر افراد مبتلا به آسم دو نوع دارو مصرف میکنند. زیرا هر یک از داروهای آسم برای یک جنبه از این وضعیت لازم است. داروهای کنترل کننده آسم، هم چنین موسوم به داروی ممانعت کننده که التهاب راههای هوایی را کاهش میدهند. این دارو باید هر روز استفاده شود و باعث میشود که در طول زمان، علایم کاهش یابند. ولی وقتی که آسم کاملا کنترل شده و بیمار هیچ نشانهای ندارد، نباید که مصرف آنها متوقف شود زیرا امکان بازگشت التهاب راههای هوایی وجود دارد. داروهای مسکن آسم در کاهش علایم به سرعت بسیار موثر هستند. داروهای مسکن تنها یک راه حل کوتاه مدت برای حل مشکلات تنفسی است و استفاده از آنها حاکی از آن است که التهاب و نیاز به داروهای کنترل کننده وجود دارد. استفاده از داروهای مسکن باید مانیتور شود زیرا افزایش استفاده در طول زمان حاکی از بدتر شدن این وضعیت است.
بهترین راه برای کنترل این وضعیت این است که اطمینان حاصل کنید که از چیزهایی که باعث تشدید آسم میشود به دور بمانید. برای بسیاری از افراد مبتلا به آسم، ورزش یک محرک است مخصوصن اگر آسم کنترل نشده باشد. به آرامی مدت ورزش خود را گسترش دهید و اسپری داروی استنشاقی نجات را نزدیک خود نگاه دارید. پوشیدن یک شال گردن گرم و استفاده از آن به صورت یک ماسک محافظ هنگامی که هوا سرد است اجازه میدهد تا هوایی گرم و مرطوب را استنشاق کنید. اصولن سعی کنید از طریق بینی تنفس کنید زیرا گذر هوا از بینی نیز، هوا را گرم و مرطوب میسازد.
مواد شیمیایی خانگی، مانند محصولات تمیز کننده اجاق گاز که بوهای قوی تولید میکنند، میتواند نشانههای آسم را افزایش دهد. سعی کنید در صورت امکان از این مواد دوری کنید و یا هنگام استفاده از مواد شیمیایی از ماسکهای حفاظتی استفاده کنید.
روزهای خیلی گرم و مرطوب و به ویژه مهآلود، سعی کنید از خانه خارج نشوید و در صورت امکان از هوای تهویه شده در خانه تنفس کنید.
از استفاده از عطراجتناب کنید و از هم کاران و افرادی که با شما زندگی میکنند درخواست کنید که آنها نیز به شما کمک کنند. هم چنین از صابون، لوسیون، شامپو و یا مواد تمیز کننده معطر استفاده نکنید.
استرس، خنده شدید، درد و حتا اضطراب حمله احتمالی آسم نیز میتواند علایم آسم را تشدید کند. اگر شما در شرایط استرس زا به سر میبرید ممکن است که علایم آسم شما بدتر شود. با دکتر خود در مورد مدیریت استرس مشورت کنید. مشاورانی هستند که در یادگیری آرامش و کنترل استرس به شما کمک میکنند. اگر شما بدانید چطور یک وضعیت مشکلات تنفسی را مدیریت کنید، شما میتوانید بیش تر در کنترل باشید و کمتر احساس اضطراب کنید.
برخی از زنان متوجه بدتر شدن علایم آسم در دوران قاعدگی میشوند. بارداری نیز ممکن است علایم آسم را تشدید کند. اگر از این بیماری رنج میبرید، در دوران بارداری باید توجه بیشتری به علایم آسم داشته باشید.
سیگار نکشید و از دود سیگار دیگران در خانه، اتومبیل، محل کار و دیگر مکانها خودداری کنید. دود سیگار پس از خاموش شدن سیگار مدت طولانی به حالت تعلیق میماند و میتواند علایم آسم را بدتر کند.
عوامل تشدید کننده آسم بر اکثر مردم از راه تنفس تاثیر میگذارد. با این حال، علایم آسم میتواند با آنچه که شما به عنوان غذا میخورید، مینوشید و یا به عنوان دارو مصرف میکنید تشدید یابد. به عنوان مثال، Sulphites سولفیتها که برای حفظ مواد غذایی استفاده میشوند و درمیوههای خشک و شراب قرمز نیز یافت میشود، مونو سدیم گلوتامات که برای تقویت عطر و طعم به غذاهای خاصی اضافه میشود و آسپرین ـ که هیچوقت نباید برای یک کودک یا نوجوان تجویز شود ـ از جمله مواد تشدید کننده آسم به شمار میروند. برخی از افراد مبتلا به آسم، به بعضی از مواد غذایی نیز آلرژی دارند. افرادی که از آلرژی که باعث شوک آنافیلاکتیک میشوند رنج میبرند باید همیشه کیت اپی نفرین خود را در اختیار داشته باشند.
مجید بهشتی / رادیو کوچه
majid.b@koochehmail.com
اثری از «هارولد پینتر» در ایتالیا به صحنه رفت
به گزارش ایران تاتر، نمایش« اتاق» اثر نمایشنامهنویس انگلیسی «هارولد پینتر» و به کارگردانی «ساسو مارکون» در ایتالیا در سیامین دوره جشنواره «اورستیادی دی جیبلینا» به صحنه رفته است. این جشنواره هر ساله در تابستان و در شهر جیبلینا واقع در سیسیل برگزار شده و از سال 1981 فعالیت خود را آغاز کرده است. در اجرای اثر «پینتر» «ساسو مارکونی» کوشیده تا مرز میان واقعیت و ورای واقعیت را به هم ریخته و با درون مایههایی از طنز آن را بیامیزد.
در این سلسله اجراها و در روز 24 تیرماه نیز نمایشی با اقتباس از تراژدی زنانه «ترویان» اثر« اوریپید» و با نام «خشم سرخ» به اجرا گذاشته شد.
این جشنواره پس از سالیان سال به مکان گردهمایی کارگردانان، بازیگران و طراحان تبدیل شده و در این دوره به شکل خاص به رابطه انسان و خاطراتش میپردازد. جشنواره اورستیادی از 11 تیرماه کار خود را آغاز کرده و تا 11 شهریور به درازا خواهد انجامید. تمام نمایشهای این جشنواره در یکی از خانههای رعیتی قدیمی که بازسازی شده و درمحل تاتر «اورستیادی دی جیبلینا» است، به صحنه میروند.
نمایش «نامهای به چخوف» در پایتخت ایرلند اجرا میشود
نمایشنامهها و خاطرات «آنتوان چخوف» دستمایه نمایشی موزیکال با نویسندگی و کارگردانی «داینل فینزی پاسکا» قرار گرفته که در افتتاحیه جشنواره «اولستر بانک» دوبلین به صحنه میرود.
این اثر با همراهی حرکات آکروباتیک، موسیقی و تصاویر مولتی مدیا، در روزهای 7 تا 10 مهرماه عرضه میشود. «نامهای به چخوف» پیشتر در سال 2010 و در افتتاحیه جشنواره بینالمللی چخوف اجرا شده و از عناصر سورئالیستی سود میجوید.
گفتنی است که در روز 8 مهرماه پس از اجرا و با حضور کارگردان و اعضای گروه «دونکا» گفتوگویی با علاقهمندان این نمایش صورت خواهد گرفت.
پنجاه و چهارمین جشنواره بینالمللی «اولستر بانک» که در این دوره پذیرای 28 نمایش در 25 تماشاخانه شهر دوبلین است، از 7 مهرماه کار خود را آغاز کرده و 18 روز ادامه خواهد داشت. از جمله مهمانان خارجی این دوره میتوان به حضور چند گروه از بلژیک، انگلیس، فرانسه و دانمارک اشاره کرد.
یک گروه از زندانیان آلمان اجرایی از اثر «سروانتس» را به نمایش گذاردهاند
گروهی از زندانیان برلین که نام «آف براک» (AufBruch) را بر خود نهاده، به تازگی اجرایی میدانی از «دن کیشوت» را به کارگردانی «پیتر آتاناسو» در زندانهای آلمان، شیلی و روسیه عرضه کردهاند.
آف براک که 13 سال است در آلمان به اجرای نمایش میپردازد، از جمله خاصترین گروههای تاتری این کشور به شمار میرود.
مدیران، تهیهکنندگان و طراحان این گروه همگی از حرفهایهای دنیای تاتر به شمار میروند، اما بازیگران آن از جمله محکومان و زندانیان هستند. این گروه «دن کیشوت» را در آغاز در حیاط زندان به نمایش گذارد.
تماشاگران آثار آنان برای دیدن اجراهایشان در زندان «تگلم» برلین نمیتوانند بسیاری از وسایل خود را به همراه داشته باشند، اما نمایش «دن کیشوت» امروز به پلی میان دنیای درون و بیرون زندان تبدیل شده و عنصر ارتباطی زندانیان با مردم به شمار میرود. این زندان 1500 زندانی دارد که 19 نفر از آنان در اجرای اثر «سروانتس» همکاری میکنند.
اقتباسی از اثر هنریک ایبسن در هند و استرالیا به صحنه میرود
گروه تاتر «آبینایا» با کارگردانی «یوتیش امجی» اجرای اقتباسی غیرمعمول از اثر «هنریک ایبسن» با نام «ساگارا کانیاکا» (بانویی از دریا) را در نیو دهلی، در جشنواره سالیانه «باهارات رنگ ماهوستاو» و در مدرسه ملی درام نیو دهلی به صحنه میبرد. در این اقتباس، بر روی شخصیت سه کاراکتر محوری، الیدا ونجل، دکتر ونجل و غریبه، تمرکز شده است.
پس از اجرا در نیو دهلی، هفت تن از اعضای این گروه برای تمرین و در ماه اکتبر، راهی استرالیا خواهند شد تا با کارگردانی «روبرت دیویدسن » و با موسیقی زنده «آندره روسم» ابتدا در شهر بریزبن به اجرای متفاوتی پرداخته، سپس به هند سفر میکنند و در ماه می سال آینده، در شهر بنگالور اجرا خواهند کرد. این اثر در سال 2012 در جشنواره بینالمللی تاتر و با همکاری خانه هنرهای شهر بریزبن استرالیا به صحنه میرود.
در پاتوق سنتی «تالار وحدت» نقالی، شاهنامهخوانی، موسیقی نمایشهای سنتی ایران
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد «رودکی»» پاتوق سنتی تالار وحدت با برنامه آیینهای نمایشی و موسیقیایی «رخصت» در بخش جنبی ویژه برنامههای ماه رمضان که تحت عنوان «دلشدگان» در تالار وحدت برگزار خواهد شد، این برنامه، بخشهای متنوعی همچون نقالی، شاهنامهخوانی، نقل موسیقیایی، موسیقی نواحی ایران، نمایشهای سنتی ایران، آیینهای ویژه در قومهای مختلف و … را شامل میشود؛ این در حالی است که تمامی این برنامهها در درون بازی «ترنا» که بازی ویژه شبهای ماه رمضان است تدارک دیده شده و به اجرا در میآید.
حضور پیشکسوتانی همچون «داود فتحعلی بیگی» برای اجرای نمایشهای آیینی و سنتی ایران «مرشد ترابی» « مرشد دهقان،» مرشد سعیدی برای نقالی« محمد یگانه» «سهراب محمدی »و … برای نقل موسیقیایی است این ویژه برنامه به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی از 13 مرداد تا 8 شهریور پس از اذان مغرب تا ساعت 24 برگزار و پذیرای علاقهمندان و هنر دوستان خواهد بود.
نمایش «خواجه نظام» به کارگردانی «شکرخدا گودرزی» اجرای یکشنبه 10 مردادماه خود را به «بهزاد فراهانی» کارگردان و بازیگر با سابقه تاتر ایران تقدیم کرد
به گزارش روابط عمومی نمایش «خواجه نظام» در اجرای روز یکشنبه 10 مردادماه نمایش «خواجه نظام» نوشته و کارگردانی «شکرخدا گودرزی» هنرمندانی چون «مریم معترف» «نیره فراهانی» «حسن باستانی،» «سیروس همتی» و «الهام جعفرنژاد» نیز به تماشای این نمایش نشستند.
در نمایش «خواجه نظام»، «اصغر همت»، «فرزانه نشاطخواه»، «خسرو احمدی»، «نسیم ادبی»، «ایوب آقاخانی»، «عباس شادروان»، «افشین زارعی»، «آذر خوارزمی»، « صادق توکلی»، «عبدالرضا فریدزاده» و تنی چند به ایفای نقش میپردازند.
«سیامک احصایی » طراحی صحنه نمایش «خواجه نظام» را بر عهده دارد و «منیره ملکی» طراح لباس، «ماریا حاجیها» طراح گریم، «احسان تارخ »و «مهدی رفعتی» آهنگساز، «بابک جواهرپور» طراح پوستر و بروشور، «نیما گودرزی» دستیار کارگردان و مدیرتولید، «اختر تاجیک» عکاس و «منصور علیاری» منشی صحنه این نمایش هستند.
نمایش «خواجه نظام» از مرگ آرت ارسلان دومین پادشاه سلجوقی تا پایان زندگی خواجه نظام را در بر میگیرد. این نمایش در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود.
خبر / رادیو کوچه
مخالفان مسلح لیبی روز جمعه، 5 اوت، اعلام کردند خمیس قذافی فرزند رهبر لیبی در پی بمباران هوایی ناتو بر شهر زلتین در غرب این کشور کشته شده است.
به گزارش العربیه، به نقل از مخالفان 32 تن دیگر که به همراه خمیس قذافی بودند در بمباران هوایی نیروهای ناتو کشته شدند.
محمد زوازوی سخنگوی مخالفان با تاکید بر خبر کشته شدن فرزندان رهبر لیبی گفته است این خبر را از نیروهای نفوذی مخالفان به دست آوردهاند.
از سویی دیگر امروز بعدازظهر دولت لیبی گزارشهای منتشر شده درباره کشته شدن خمیس قذافی را رد کرده است.
به گزارش رویترز، درهمین رابطه موسی ابراهیم، یکی از سخنگویان دولت گفته است خمیس قذافی، زنده و سالم است.
این دومین بار از زمان شروع درگیریها در لیبی در سال جاری است که خبرهایی مبنی بر کشته شدن خمیس قذافی منتشر میشود.
خمیس قذافی فرمانده یکی از واحدهای عملیاتی را در مقابله با مخالفان پدرش برعهده دارد.
بیشتر بخوانید:
«با اسلامگرایان علیه مخالفان به توافق رسیدهایم»
جمعه 14 مرداد 90 / 5 اوت 2011
اجرا: دامون
استودیو: دامون
تقویم تاریخ
کوچه سلامتی- «یک بیماری محدودکننده»- آویده مطمئنفر
بخش نخست خبرها
مجله جاماندگان- «رویای نظام متوهم»- شراره سعیدی
روزنگاشت-«خاموشی مرغ طوفان»- محبوبه شعاع
بخش دوم خبرها
گزارش روز تاجیکستان- «راه بسته به سوی مسجد و کلیسا»- کیومرث
پس کوچه تماشا- «زندانیان و محکومان بر صحنه تاتر»- مجید بهشتی
بخش سوم خبرها
خبر / رادیو کوچه
حسن داناییفر، سفیر جمهوری اسلامی در عراق، در مصاحبهای در روز جمعه، 5 اوت اظهار داشت که دو کوهنورد آمریکایی که از دو سال پیش در ایران به اتهام جاسوسی زندانی هستند به زودی آزاد شده و به کشورشان باز خواهند گشت.
به گزارش رادیو فرانسه، این در حالی است که وی از تاریخ دقیق آزادی این دو کوهنورد به نامهای جاشوا فتال و شین بائر، ابراز بیاطلاعی کرده است.
آخرین جلسه محاکمه شین بائر و جاشوا فتال هفته گذشته در تهران برگزار شد و قرار است دادگاه ظرف یک هفته رای نهایی خود را در مورد این دو زندانی صادر کند.
مسعود شافعی وکیل مدافع این دو زندانی ابراز امیدواری کرد که پس از دو سال حبس مقامات تهران با آزادی موکلاناش موافقت کند.
بیشتر بخوانید:
«پایان محاکمه دو آمریکایی کوهنورد زندانی در ایران»
کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه
با وجود مخالفتهای شدید روحانیان سرشناس و سازمانهای دینی غیراسلامی در تاجیکستان رییس جمهوری «امام علی رحمان» زیر قانون مسوولیت والدین امضا گذاشت. این قانون که هنوز اواخر سال گذشته میلادی به بررسی مردم پیشنهاد شده بود، مورد حمایت وکیلان پارلمان نیز قرار گرفته است.
اما دو نماینده «حزب نهضت اسلامی تاجیکستان» در پارلمان و روحانی سرشناس «حاجی اکبر تورجانزاده» بارها از طریق رسانهها تصویب این قانون را بر خلاف آیین مسلمانی دانستند. حتا در آستانه ماه رمضان آقای «تورجانزاده» از «امام علی رحمان» تقاضا کرد، تا این قانون را امضا نگذارد. تقاضای، که حالا صرفنظر شده است. زیرا به گفته او این قانون رفتن افراد تا ۱۸ساله به مساجد را منع میکند و در صورت به مسجد رفتن و نماز گذاشتن آنها والدانشان مورد مجازات قرار خواهند گرفت.
حاجی اکبر تورجانزاده، قاضی سابق مسلمانهای تاجیکستان امضای این قانون از سوی «امام علی رحمان» را به شدت محکوم کرد و آن را مصیبتی برای مردم مسلمان تاجیکستان نامید. اما نهتنها روحانیان اسلامی از تصویب و امضای این قانون خشنود نیستند. از این قبل دهها سازمان مسیحی، بهخصوص، پیروان مذهب «آرتاداکس روس» نیز از این قانون انتقاد کرده و آن را قانون محدودکننده آزادیهای مذهبی نوجوانان خوانده بودند.
بر خلاف این همه نگرانیها مقامهای تاجیک میگویند، که دولت با تصویب این قانون مانع حضور نوجوانان در مساجد و کلیسا و کنیسه نشده است. بلکه به گفته آنها معیارهای این قانون برای رشد انسان کامل، تعلیم و تربیه فرزند، احترام ارزیشهای ملی، اینچنین حفظ حقوق و آزادیهای فرزند روانه شده است.
با این حال، بعضی از سازمانهای بینالمللی، حزبهای سیاسی و برخی از نمایندگیهای کشورهای خارجی در تاجیکستان قبول این قانون را مغایر با موازین بینالمللی و نیز مخالف با ارزشهای دینی عنوان کردهاند. صاحبنظران نیز میگویند، هدف از تصویب و امضای قانون مسوولیت والدان جلوگری از گسترش دین اسلام در تاجیکستان است. به قول آنها فعال شدن اعضای حرکتهای تندگرای اسلامی در شمال و شرق تاجیکستان مقامات را مجبور کرده است، تا از این راه از اسلامشوی جامعه جلوگری بکنند.
طرح قانون در باره «مسوولیت پدر و مادر» در تعلیم و تربیه فرزند از سوی «امام علی رحمان» در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به محاکمه مردم گذاشته شد. بررسی عمومی این طرح ماه فوریه سال جاری میلادی به پایان رسید که بنا به گفته مقامات در طول این مدت بیشتر از سه هزار پیشنهاد توسط مردم و ادارههای دولتی ارسال شده است.
خبر / رادیو کوچه
به گزارش رسانههای داخلی ایران، روز جمعه، 5 اوت، خط لوله انتقال نفت حوزه نفتی قلعهنار به اهواز که یکی از بزرگترین خطوط لوله انتقال نفت ایران است، «به دلایل نامشخصی» دچار آتش سوزی و انفجار شده است.
به گزارش مهر، این خط لوله نفت خام چاههای منطقه قلعه نار در استان لرستان را به تاسیسات نفت و گاز اهواز انتقال میدهد و ساعاتی پس از وقوع این حادثه، عملیات تعمیر این خط لوله آغاز شده است.
هفته گذشته گزارش شد که خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه در داخل خاک ایران منفجر شده و پس از آن، رسانههای جمهوری اسلامی چریکهای گروه پژاک را مسوول این انفجار اعلام کردند.
بیشتر بخوانید:
«انفجار در خط لوله گاز ایران و ترکیه»
محبوبه شعاع / رادیو کوچه
mahboobeh@koochehmail.com
پانزدهم مرداد برابر با بیستمین سالروز کشتهشدن «شاپور بختیار» سیاستمدار ایرانی است. وی دبیر کل حزب ایران، از رهبران جبهه ملی ایران و آخرین نخستوزیر حکومت پادشاهی مشروطه ایران در سال ۱۳۵۷ بود. بختیار زاده سال 1293 بود و در سال 1370 در خانه مسکونیش در حومه پاریس به قتل رسید. از وی دو کتاب با نامهای «یک رنگی» و «خاطرات شاپور بختیار» به جای مانده است.
«شاپور بختیار» در سال 1293 در جنوب غربی ایران به دنیا آمد. خانواده او از طوایف ایل بختیاری بودند. پدربزرگش «صمصام السلطنه» دوبار در دوران قاجار و پس از مشروطه به نخست وزیری رسیده بود و عموی مادرش «سردار اسعد بختیاری» از فاتحان تهران پس از استبداد صغیر بود.
شاپور بختیار تحصیلات دوره ابتدایی را در شهرکرد گذراند و تحصیلات متوسطه را ابتدا در اصفهان و سپس در بیروت پایتخت لبنان به پایان رساند. او مدرک دیپلم دبیرستان خود را در بیروت و از مدرسه فرانسوی بیروت دریافت کرد. شاپور که موفق شده بود برای ادامه تحصیل به دانشگاه در فرانسه برود در بدو ورود به فرانسه در سال 1313، مطلع شد که پدرش، «محمدرضا» معروف به «سردار فاتح» بختیاری، که از چند سال پیش به دلیل شورش در زندان «رضا شاه» بود، اعدام شده است به همین دلیل شاپور به ایران بازگشت و پس از مدتی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت.
شاپور بختیار دکترای خود را در زمینه علوم سیاسی از دانشگاه سوربن دریافت کرد. او دو مدرک لیسانس در زمینههای حقوق و فلسفه را نیز دریافت کرده بود. بختیار پس از اشغال فرانسه در جنگ جهانی دوم وارد نهضت مقاومت ملی فرانسه شد و بهعنوان یکی از سربازان فرانسه در «گردان اورلئان» شرکت داشت. او در نهایت در سال 1324 به ایران بازگشت و چندی بعد توسط وزیر وقت کار به عنوان مدیر اداره کار استان اصفهان انتخاب شد و بعدها به اداره کار در استان خوزستان ارتقا یافت.
در جریان «ملی شدن صنعت نفت ایران»، شاپور بختیار که عضو حزب ایران شده بود به طرفداری از مصدق برخاست و در دولت کوتاه «محمد مصدق»، معاون وزارت کار شد و پس از بازگشت «محمدرضا شاه پهلوی» آخرین پادشاه ایران، در پی کودتای ۲۸ مرداد، بختیار به منتقدان شاه پیوست و به همین علت چندین بار به زندان افتاد.
در اوج گیری انقلاب ایران، شاه دستور آزادی بختیار از زندان را صادر کرد و از وی در دیداری خصوصی در کاخ نیاوران تهران خواست که مقام نخستوزیری ایران را قبول کند. بختیار با شاه توافق کرد که برای کابینهاش از «مجلس سنا» رای بگیرد، ساواک منحل شود، زندانیان سیاسی آزاد شوند و شرایط آزادی مطبوعات فراهم شود.
سرانجام بختیار برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از اوج گرفتن انقلاب ایران مقام نخستوزیری را قبول کرد و خود را «مرغ طوفان» نامید. بختیار بهرغم مخالفت جبهه ملی ایران این پست را قبول کرد و به همین علت از جبهه ملی کنارهگیری کرد و در نهایت در اوج انقلاب، وی به همراه وزرای دولتش از مجلس سنا رای اعتماد گرفت. وی شروطی را برای قبول نخستوزیری مطرح کرد که از جمله آنها خروج محمدرضا شاه از ایران و مصادره اموال بنیاد پهلوی به سود دولت بود.
در آخرین لحظات خروج محمدرضا شاه پهلوی به همراه فرح از ایران در بیستوششم دی ۱۳۵۷ بختیار به داخل هواپیمای شاه رفت و به وی اطمینان داد که تمام تلاش خود را برای حفظ کشور به کار بندد. اما با خروج شاه همه چیز به نفع انقلابیها تغییر کرد. دوران نخست وزیری شاپور بختیار در مجموع 37 روز بیشتر طول نکشید. در طی این مدت کشور دستخوش اعتصابات سرتاسری بود، و ارتش همچنان با انقلاب درگیر بود. بختیار تلاش کرد تا با بستن فرودگاه و مذاکره با دولت فرانسه بتواند ورود آیتاله خمینی را به ایران به تاخیر بیاندازد، اما موفق نشد.
«آیتاله خمینی» بعد از سیزده سال تبعید در روز دوازده بهمن به ایران بازگشت و دولت اپوزیسیون به ریاست «مهدی بازرگان» را تشکیل داد و ده روز بعد در روز بیستودو بهمن ارتش اعلام بیطرفی کرد و انقلابیها تمام مراکز و ادارههای دولتی را به دست گرفتند و سرانجام شاپور بختیار پس از مدتی مخفیانه زیستن، در میانه فروردین سال ۱۳۵۸ به فرانسه سفر کرد.
شاپور بختیار بلافاصله پس از ورود به فرانسه، «نهضت مقاومت ملی ایران» را بنیان گذاشت و به مخالفت صریح با جمهوری اسلامی و خمینی پرداخت. در تابستان ۱۳۵۹ تیمی به رهبری «انیس نقاش» اقدام به ترور بختیار کردند که با هوشیاری محافظان بختیار ناموفق بود. اما سرانجام شاپور بختیار و منشی او «سروش کتیبه» در تاریخ پانزدهم مرداد ۱۳۷۰ برابر شش آگوست ۱۹۹۱، در خانه مسکونیاش در حومه پاریس به قتل رسیدند. گفته شده: ترور توسط گروهی سهنفره به نامهای «فریدون بویراحمدی»، «محمد آزادی» و «علی وکیلیراد» و با دستور مسئولین وقت جمهوری اسلامی انجام شد.
با وجود محافظت شبانهروزی از خانه بختیار و با وجود سیزده محافظ مسلح، قاتلان از خانه وی خارج شده و متواری شدند. بعد از چند روز یکی از تروریستها به نام علی وکیلیراد در سوئیس دستگیر شد و به فرانسه تحویل داده شد. او در طول محاکمهاش در سال 1994 در جریان اعترافاتش بیان کرد که جمهوری اسلامی وی و همکارانش را مامور قتل شاپور بختیار کرده بودند.
بنا به گفته وزیر خارجه فرانسه، «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۹ به دولت فرانسه پیشنهاد کرد که وکیلی راد را با «کلوتیلد ریس»، یک معلم فرانسوی که در حوادث پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ خورشیدی، در ایران دستگیر شده بود معاوضه کند ولی این درخواست توسط دولت فرانسه رد شد و اما یک دادگاه در فرانسه روز هجدهم می ۲۰۱۰، تنها چند روز پس آزادی کلوتیلد ریس فرانسوی، علی وکیلی راد، را پس از نوزده سال از زندان آزاد کرد.
از شاپور بختیار دو کتاب برجای مانده که یکی «یک رنگی» و دیگری «خاطرات شاپور بختیار» نام دارد که مرکز مطالعات خاورمیانه «دانشگاه هاروارد» آنها را منتشر کرده است.
منبعها:
ویکیپدیا
برگرفته از خاطرات شاپور بختیار
ویدئو:
«پدر، شعله خاموش نشدنی»
خبر / رادیو کوچه
سیفالاسلام قذافی فرزند رهبر لیبی شامگاه چهارشنبه 3 اوت، اعلام کرد معمر قذافی و اسلامگرایان به توافقی رسیدند که بر مبنای آن اسلامگرایان از جبهه مخالفان قذافی خارج شده و در کنار آنها بر ضد نیروهای سکولار لیبی بجنگند.
به گزارش نیویورک تایمز، سیفالاسلام اظهار داشت همه مخالفان سکولار در نهایت فرار یا کشته خواهند شد.
فرزند قذافی همچنین گفت او با علی الصلابی یکی از رهبران اسلامگرایان که مناطق شرق لیبی را تحت کنترل دارند مذاکره کرده است.
از سوی دیگر علی الصلابی گفتوگو با حکومت قذافی را تایید کرد اما در مورد صحت یا سقم اظهارات جدید سیفالاسلام مبنی بر توافق اسلامگرایان با دولت قذافی سخنی به میان نیاورد.
سیفالاسلام در اشاره به کشورهای غربی گفت: «اسلامگرایان نیروی عمده مخالفان را تشکیل میدهند و بر کشورهای غربی است که آنها را به رسمیت بشناسند.»
پسر قذافی با استفاده از بروز اختلاف میان اسلامگراها و برخی نیروهای سکولار در میان جبهه مخالفان که براثر کشته شدن سرلشکر عبدالفتاح یونس بهوجود آمده است میکوشد این اختلافات را به سود حکومت پدر خود سوق دهد.
این درحالی است که یکی از تشکلهای مخالفین قذافی به نام «همپیمانان 17 فوریه» خواهان استعفای کسانی شد که به اعتقاد این تشکل در کشته شدن ژنرال عبدالفتاح دست داشتهاند.
بیشتر بخوایند:
«بازگشایی سفارت لیبی در آمریکا تحت اداره شورای ملی انتقالی»
خبر / رادیو کوچه
در روزهای اخیر، دستگاه قضایی، عیسی سحرخیز، روزنامهنگار و فعال سیاسی را به علت فعالیتهای مطبوعاتی پیشین خود با صدور حکمی به دو سال حبس محکوم کرده است.
به گزارش هرانا، این روزنامهنگار که پیشتر به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود صبح روز پنجشنبه، 4 اوت، طی حکمی که در زندان به وی ابلاغ شد به دو سال حبس محکوم شد.
لازم به یاد آوری است این فعال مطبوعاتی که در حوادث پس از انتخابات جنجالبرانگیز سال ۸۸ بازداشت شده بود از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس محکوم شده بود.
وی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی مدتی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرمسوول روزنامه توقیفشده «اخبار اقتصادی» و ماهنامه توقیف شده «آفتاب» بوده است.
بیشتر بخوانید:
«پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی رجاییشهر»
رادیو کوچه
1905 میلادی: زادروز «آرتیوم میکویان» مهندس و استاد دانشگاه ارمنی و یکی از طراحان نامدار هواپیما در شوروی وی در سال ۱۹۳۹ به همراه «میخائیل گورویچ» دفتر طراحی هواپیما «شماره 155» موسوم به «میکویان و گورویچ» را بنیان نهاد. او پس از پایان تحصیلات دبیرستانی در ارمنستان، به کار در کارخانههای صنعتی شهرهای مختلف ار جمله مسکو مشغول بود او در طول تحصیلات دانشگاهی خود در مسکو به همراه دانشجویان همگروه خود، نخسین هواپیمای دانشجویی دانشکده را به نام «اکتبریست» ساختند که مورد توجه باشگاه هوانوردی محلی قرار گرفت. وی سرانجام در سال 1970 و در سن شصتو پنج سالگی درگذشت.
1387 خورشیدی: سالروز کشتهشدن «یعقوب مهرنهاد» روزنامه نگار، خبرنگار و سرپرست روزنامه «مردمسالاری» در سیستان و بلوچستان، وی که زاده سال 1358 بود فعال مدنی و دبیر انجمن صدای عدالت جامعه مردم جوان در زاهدان بود مهرنهاد در اردیبهشت ۱۳۸۶ توسط وزارت اطلاعات دستگیر و پس از مدتی بازداشت و محاکمهای مخدوش در چنین روزی بهطور غیر منتظرهای در محوطه زندان زاهدان بهدار آویخته شد.
برخی فعالان دانشجویی و سیاسی در استان، وی را وجهالمصالحه میان وزارت اطلاعات و «عبدالمالک ریگی» رهبر جنداله دانستند. اما اعدام وی هیچ واکنش نظامی از سوی جنداله در پی نداشت. وی ضمن فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی، در یک دوره انتخابات شوراها نیز نام نویسی کرد که رد صلاحیت شد.
1930 میلادی: زادروز «نیلالدن آرمسترانگ» فضانورد آمریکایی، او نخستین انسانی است که طی ماموریت «آپولو ۱۱» در بیستم جولای ۱۹۶۹ بر کره ماه گام نهاد. او از کودکی عاشق پرواز بود و شاید نزدیکی منزل پدری وی با یک فرودگاه محلی در این امر بیتاثیر نبوده باشد. نیل در سن شانزده سالگی گواهینامه پرواز با هواپیما داشت و علاقه به پرواز او را به تحصیل در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه واداشت. گفته شده: آرامسترانگ در ساعت ده و نیم بامداد روز سوم آبان سال ۱۳۴۸ خورشیدی، به همراه «ادوین آلدرین»، «مایکل کالینز» و یک هیت سینفری از فضانوردان به ایران آمدندو او سفر خود به ماه را در تهران شرح داد.
1962 میلادی: روزی که «مریلین مونرو» بازیگر، خواننده و مانکن مشهور آمریکایی درگذشت. او که در سال 1926 در لوسآنجلس به دنیا آمده بود به خاطر زیبایی، استعداد طنزآمیز و توانایی بازیگریاش، توانست به یکی از مشهورترین ستارگان سینما، نماد جذابیت و زیبایی قرن بیستم تبدیل شود. اما شخصیت و انتظاراتی که سینما از او ساخته بود فراتر از تواناییها و گاهی متفاوت با خواستههای او بود.
وی در جایی گفته است: «من یک زن بازندهام. مردها، زیادی از من انتظار دارند، به خاطر تصویری که از من ساخته شده و خودم هم در ساخت آن کمک کردهام، من سمبلی از تنها چیزی هستم که مردان از آن استقبال میکنند» مرلین مونرو سرانجام در چنین روزی در کالیفرنیا درگذشت. علت مرگ وی، «مصرف بیش از حد داروی خوابآور» ذکر شد.برخی علت مرگ وی را خودکشی دانسته و برخی عقیده دارند که او در پی توطئهای به قتل رسید.
__________________________________________
برخی از رویدادهای دیگر
1383 خورشیدی: درگذشت حسین پناهی شاعر و بازیگر ایرانی، او زاده سال 1335 بود و در سن چهل و نه سالگی درگذشت و در زادگاهش، شهر سوق، به خاک سپرده شد.
1945 میلادی: بمباران اتمی هیروشیما. آمریکا نخستین بمب اتمی تاریخ را بر شهر «هیروشیمای ژاپن» فرو افکند که در همان لحظه بیش از شصت هزار تن کشته و افزون بر صد و بیست هزار تن دیگر مجروح شدند که بسیاری از مجروحان نیز به تدریج جان سپردند.
منبعها:
ویکیپدیا
Iranian history
آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه
najib@koochehmail.com
روز جمعه، 5 اوت، شماری از خبرنگاران افغانی و خارجی برای یاد بود از «احمد امید خپلواک» خبرنگار بیبیسی که هفته گذشته در یک حمله طالبان در ولایت ارزگان افغانستان کشته شد، به روی تصاویر وی گلگذاری کردند.
این خبرنگاران از دولت افغانستان خواستند تا در تامین امنیت خبرنگاران تلاش کرده و یک چهارراه را در شهر کابل به نام وی نامگذاری کند.
خبر / رادیو کوچه
روز پنجشنبه، 4 اوت، در پی استعفای رییس ستاد مشترک و فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش ترکیه در هفته گذشته، عبداله گل، رییس جمهوری، با صدور فرمانی، ژنرال نجدت اوزل را به سمت رییس جدید ستاد مشترک ارتش منصوب کرده است.
به گزارش آناتولی، اگرچه انتصاب ژنرال اوزل غیرمنتظره نبوده است، اما به گفته ناظران، این نخستین بار در تاریخ ترکیه است که در انتصاب مقامهای عالیرتبه نظامی، دولت غیرنظامی به جای تایید فرد مورد نظر نظامیان، در مورد چنین انتخابی تصمیم گرفته است.
پس از استعفای چهار افسر عالیرتبه ارتش در هفته گذشته، ناظران علت کنارهگیری آنان را اختلاف برخی فرماندهان ارتش و دولت به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر اسلامگرای ترکیه گزارش کردند.
بیشتر بخوانید:
«جلسه دولت ترکیه برای انتصاب فرماندهان ارتش»
محمد مصطفایی / وکیل دادگستری
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نیز برخی از رسانههای خبری و سایتهای اجتماعی از جمله فیسبوک، تویتر و بالاترین، در چند روز گذشته خبر آب بازی نوجوانان و جوانان، در پارک آب و آتش را در صدر اخبار خود قرار داده و چنان آن را بزرگ کردند و پوشش خبری دادند که انگار کشور جمهوری اسلامی ایران، هیچ مشکل عمدهای ندارد و تنها مشکلش بازی چند نوجوان و جوان با تفنگ آبی است. هر چند برای جمهوری اسلامی بسیار خطرناک است که چند جوان با تفنگ آبی به قصد شادی به طرف یکدیگر آب شلیک کنند. چرا که آبهای شلیک شده، اسیدی است که بر صورتشان پاشیده شده و چنان صورتشان را سوزانده و میسوزاند که میخواهند بدترین برخورد را با بازداشتشدگان انجام دهند.
صدا و سیما در قدم اول تصور آنان را از پشت به نمایش گذارد که به خیالشان در حال اعتراف و اقرار کردن به زیان خود هستند. بازداشتشدگان بیچاره نیز که هیچ آگاهی از قانون ندارند، شروع به سخن میکنند و میگویند در فیس بوک، صفحهای باز شد و در آنجا برای (fun = خنده) روزی برای آب بازی تعیین شد و برای شادی به آنجا رفتیم و با دختران و پسران آب بازی کردیم.
چندین بار تمام آنچه توسط صدا و سیما به تصویر کشیده شده بود را تماشا کردم و مطالب سایتهای مختلف را در این مورد خواندم. اما هر چه گشتم نتوانستم هیچ عنوان مجرمانهای برای اعمال دختران و پسرانی که برای شادی و آب بازی، به پارک آب و آتش آمده بودند پیدا کنم، برایم بسیار مضحک و مسخره بود، بازداشت چند نوجوان و جوان و به تصویر کشیدن عملی که آنها انجام داده بودند و از همه بدتر اینکه بدون هیچ مجوز قانونی آبرو و حیثیت آنانان را ببرند.
برنامه هشت و سی، مصاحبهای با یکی از مسوولین نیروی انتظامی انجام داد و این مسوول که فاقد هر گونه سواد حقوقی بود گفت که با بازداشتشدگان به شدت برخورد میشود. این جمله برای من بسیار سنگین بود، این جملات اثبات مینماید که در جمهوری اسلامی به خصوص در دادگستریهای ایران، قانون حاکم نیست، آنچه حکومت میکند قدرت و سلایق شخصی است. هر کس از قدرت بالایی برخوردار باشد خود را در حوزهای که به آن میپردازد فراتر از قانون میداند و قانون هیچ جایگاهی برای او و دیگران ندارد.
در این یاداشت با این مقدمه و به بهانه این موضوع داغ روز، میخواهم به یکی از بزرگترین مشکلات جوانان بپردازم و نکاتی را به مسوولین یادآور شوم.
آب بازی و شادی در پارکها توسط جوانان و نوجوانان، کمترین لذتی است که نوجوانان و جوانان این مرز و بوم میتوانند و میتوانستنند ببرند، حال سوالی که پیش میآید اینکه: عاقبت پیشگیری از این لذت چیست؟
برنامه هشت و سی، مصاحبهای با یکی از مسوولین نیروی انتظامی انجام داد و این مسوول که فاقد هر گونه سواد حقوقی بود گفت که با بازداشتشدگان به شدت برخورد میشود. این جمله برای من بسیار سنگین بود، این جملات اثبات مینماید که در جمهوری اسلامی به خصوص در دادگستریهای ایران، قانون حاکم نیست
هر ماه، دهها هزار نفر از جوانان ایرانی– دختر و پسر– برای خوشگذارنی به کشور ترکیه میروند، گوش آداسی، آنتالیا، بدرم و استامبول از جمله شهرهای ترکیه است که بیشترین توریست ایرانی را پذیراست. در سال 1384 که پرواز هواپیماهای ایرانی به دستور رییس جمهوری متقلب، حذف شد، شرکتهای هواپیمایی ترکیه، خوشحال شدند، چرا که آنها با این دستور بدون کارشناسی احمدینژاد میلیارها دلار به جیب میزدند و میزنند. اما از این موضوع مهم که بگذریم، و به مسایل مالی که هر ایرانی حداقل دو هزار دلار وارد کشور ترکیه میکند هم بگذریم که در اصل نباید آن را نادیده گرفت، موضوعات دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است، موضوعاتی از جمله وجود آزادی بیحدود حصر، مشروبات الکلی و تالارهای دیسکو و سکس که نتیجه محدودیتهای نوجوانان و جوانان توسط دولت نالایق جمهوری اسلامی ایران است. که میتوان هر یک را به این نحو مرور کرد.
1- زمانی که دختران و زنان به مقصد خارج از کشور وارد هواپیما میشوند و بر روی صندلیهای خود مینشینند، در وحله اول نفس عمیق و راحتی میکشند. گویا از قفسی که ناخواسته برایشان ساخته شده است، آزاد شدهاند و برای مدت کوتاهی دور از قفس، نفس راحتی میکشند. چادر، مانتو و روسری خود را در آورده و آن را با لذتی وصف ناپذیر در کیف خود میگذارند. چنان از حجاب اجباری متنفرند که گویی از غل و زنجیر آزاد شده اند. در فرودگاه یکی از شهرهای ترکیه از هواپیما پیاده میشوند. البته اگر کسی وضعیت مالی خوبی داشته باشد، به ترکیه قانع نیست و کشورهای اروپایی از جمله سواحل قناری را بیش از هر چیز میپسندد و کم نیستند مسافرینی که برای چشیدن اندک آزادی به کشور هلند هم روند و از خبایانها و محلههای رد لایت دیدن کنند و گاهی اوقات نیز تجربهای از زنان پشت شیشه و مواد مخدر از نوع حشیش که به صورت آزاد در رستورانها سرو میشود استفاده کنند. اما ما به همان ترکیه قناعت میکنیم و تصوری دیگری از آنچه هشت و سی نشان داده است به تصویر میکشیم.
2- بعد از اینکه مسافران از هواپیما پیاده میشوند، با هوای گرم و شرجی ترکیه مواجه میشوند که میطلبد برخی دیگر از لباسهای خود را خارج کنند. شلوارک، و تاپ در هوای گرم ترکیه و آزادی بیحصر و حدش، کمترین پوششی است که میتوان داشت. البته هستند زنان و دخترانی که حجاب خود را در حد عرف ترکیه نگه میداند و برای خرید و گشت و گذار به کشور ترکیه آمدهاند، اما تعدادشان بسیار اندک است.
3- اکثر ایرانیهایی که به ترکیه میآیند به دلیل به صرفه بودن تور، از بستههای آژانسهای هواپیمایی که اکثرن هم کلاهبردار هستند، استفاده میکنند. کلاهبرداری آژانسهایی هواپیمایی موضوع مهمی است که در جای دیگر بدان خواهم پرداخت، چرا که آژانسهای هواپیمایی از بیاطلاعی ایرانیها سواستفاده میکنند و بدترین هتل را به نام هتلهای بسیار شیک با قیمت بسیار بالا به مشتریانشان پیشنهاد میکنند. اما چون مسافر ترکیه عمدتن تشنه آزادی است، ترجیح میدهد اعتراض نکند و در یک هفته، سفری که برنامهریزی کرده است، حداکثر استفاده را ببرد. از فریشاپ فرودگاه (فروشگاه بدون اخذ مالیات) چند مشروب الکلی از نوع ویسکی، کنیاک، ودکا و مشروبات محلی که به مراتب قیمتش از مشروبات موجود و مخفی در ایران هم ارزان است، میخرد و داخل کیفش با خود به هتل میبرد چرا که قیمت فروش مشروبات الکلی، سیگار و شکلات در فروشگاه مستفر در فرودگاه بدون مالیات بوده و برای مسافرین ارزانتر بیرون فرودگاه خواهد بود.
4- عمده مسافرین با گروههای مختلف و دوستانشان وارد ترکیه میشوند. میتوان دختران مجرد و پسران مجرد را در این سفرها دید. دختران و پسرانی که هر یک سرشار از شهوت بوده و چاره را برای ارضای خواستههای خدا دادی و درونیشان، سفر به ترکیه و لذت از امکانات شهرهای این کشور میدانند. البته فراموش نشود که هستند عدهای که به همراه خانواده خود برای استراحت به این کشور پا میگذارند ولی در نهایت به خاطر آزادی بیحد و حصری که در ترکیه وجود دارد و برای گرفتن ویزا نیازی به سفارت ترکیه نیست وارد این کشور میشوند والا اگر مقصد و هدف تنها استراحت باشد، میتوانند به سواحل شمال و جنوب ایران روند که به مراتب بسیار از لحاظ طبیعی زیباتر و با صفاتر است. زیبایی که در شهرهای شمال ایران، یا جنوب ایران از جمله نمک آبرود، خزر شهر، کلاردشت و جزیره کیش و قشم وجود دارد را نمیتوان در هر جایی به خصوص ترکیه یافت.
5- رهبر تورها، برای مسافران برنامههای مخصوصی دارد. رافتینگ، دیسکو ایرانی و ترکیهای، کنسرت خوانندگانی از جمله داریوش، کامران و هومن، فرامرز اصلانی و آرش به همراه رقص خردادیان و نیز یک روز در کشتیهای به اصطلاح دو طبقه ترکیه، از جمله جاذبههای توریستی ترکیه به حساب میآید که بسیاری از ایرانیان حاضر هستند مبلغی بالغ بر دو هزار دلار هزینه کنند تا در این کنسرتها شرکت نمایند. کنسرتهایی که اگر در ایران برگزار میشد هیچ اتفاق خاصی رخ نمیداد. اما تفاوت در این است که چون بسیاری از جوانان ایرانی آزادی را لمس نکرده و از کودکی سرکوب شدهاند، در اینجا با نوشیدن مشروبات الکلی از حالت عادی خارج شده و دست به اعمالی میزنند که زیبنده مردمان ایران نبوده است. اما به هر حال محدودیتها و سرکوبها – چه در خانواده و چه در جامعه- باعث گریدیده تا نوجوانان و جوانان برای ارضای خود به کشورهای آزاد مسافرت نمایند.
6- رابطه دختران و پسران بسیار نزدیک است، بسیاری از کسانی که به مسافرت میآیند از قبل همدیگر را میشناخته و بدون اینکه رابطه زناشویی داشته باشند، صرفن دوست پسر و دختر بوده و با یکدیگر در یک هتل شب را صبح میکنند. هتلی که دیگر نیازی به عقدنامه و صیغه نامه نیست. به همین دلیل دختران و پسران به راحتی میتوانند در یک اتاق با هم بوده و چند روزی را در کنار هم لذت ببرند. بیشتر هتلهای ترکیه دارای استخر بوده و بعضی از آنها نیز در کنار دریا هستند. به همین دلیل دیگر، دغدغه اینکه اگر آب بازی کنند گرفتار پلیس و گشت ارشاد و برنامه هشت و سی میشوند را ندارند و روز در سواحل مدیترانه و استخرهای سرپوشیده و باز، بر روی هم آب میپاشند، همدیگر ار در آغوش میگیرند و از سرو کول هم بالا میروند و بازی میکنند. آنقدر از آزادی دور شدهاند که در میان نگاههای صدها نفر از یکدیگر لب میگیرند. در اینجا به جای مانتو و چادر و روسری، تنها میتوانید مایو زنانه برای زنان و مردانه برای مردان را ببینید.
در ترکیه دیگر نیازی نیست که آخوندی صیغه شرعی نکاح را جاری کند. جوان ایرانی میتواند به محلههایی برود که زنان در قبال گرفتن مبلغی پول خود را در اختیار مردان میگذارند
7- شبها نیز در دیسکوهای ترکیه باز است، و فروش مشروبات الکلی آزاد. جوان ایرانی برای آنکه اسیر دست ماموران و شکنجهگران جمهوری اسلامی نشوند، تجربهای دیگر را با خود به ایران اسیر میبرند. گاهی اوقات به دلیل آنکه در ایران به این حد آزاد نبوده است، آنقدر مشروب مینوشند که نمیتوانند بر روی پای خود بایستند و همراهانشان وی را به سختی به هتل میبرد.
8- در اینجا دیگر نیازی نیست که آخوندی صیغه شرعی نکاح را جاری کند. جوان ایرانی میتواند به محلههایی برود که زنان در قبال گرفتن مبلغی پول خود را در اختیار مردان میگذارند. این در اختیار گذاردن در ایران هم کم نیست اما به صورت مخفی انجام میپذیرد و گاهی اوقات نیز پسر ایرانی با دختر ایرانی در همان ترکیه دوست میشود و شب را در کنار هم میگذرانند و ارتباط جنسی برقرار میکنند ارتباطی که اگر در ایران داشته باشند مجازاتش بر حسب شرایط فرد از شلاق تا حبس و سنگسار است.
این دست از افراد بسیار خوش شانس هستند که میتوانند در وضعیت اقتصادی حاکم در ایران، از جمله بیکاری و درآمدهای پایین برای ارضا خواستههای درونی خود به ترکیه بیایند و خود را ارضا کنند، مطمئنن اگر این آزادی هم گرفته شود، بر متجاوزین به عنف در ایران به همین اندازه اضافه میگردد. تمام این مسایل که در بیرون از کشور جرم نیست، در ایران جرم شناخته میشود. آب بازی جرم نبوده و در قانون نیز جرمی برایش تعریف نشده است، اما به دید مسوولین جرم است، جرمی که بدترین برخورد با مرتکبینش میشود.
پلیس، مسوولین انتظامی و قضایی و روسای قوای سه گانه و رهبری و همه کسانی که دستی بر قدرت دارد، سرشان را داخل برف فرو کردهاند و گاهی اوقات این سر را بیرون میآورند و با سطحینگری تصمیمی میگیرند که به زیان میلیونها نفر از شهروندان ایرانی است.
موافق فساد و فحشا و آزادی هایهای بی حد و حصر نیستم. اما مخالف شدید کنترل، سرکوب، اعمال مجازات های بی رحمانه، اعمال غیرانسانی و هزاران وحشیگیری که در حال حاضر حاکمان جمهوری اسلامی انجام میدهند هستم، اعمالی که نتایجش فسادی به بار آورده است که دیگر به راحتی قابل کنترل نیست و هر قدر خشونت و ممنوعیت و محدودیت بیشتر و بیشتر گردد دامنه این فساد نیز بیشتر خواهد شد.
بنابراین به مسوولین جمهوری اسلامی توصیه میکنم، از خواب غفلت بیدار شوند و با چشمانی باز به اطراف خود نگاه کنند. اینکه چند جوان را که بر فرض آب پاشی میکردهاند را بازداشت کنید و برای جوانان دیگر خط و نشان کشیده و قدرت خود به به رخ دیگران بکشید، نه تنها خدمتی به شهروندان ایرانی نکردهاید، بلکه ظلمی کردهاید که هیچ حاکمی در ایران نکرده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر