-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۲ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

Latest News from Iran Free for 04/25/2013

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آزادی بیان- داوران جایزه مارتین انالس و شهر ژنو سه فعال حقوق بشر از مصر، روسیه وهائیتی را به عنوان نامزدهای برگزیده جایزه مدافعان حقوق بشر سال ۲۰۱۳ معرفی کردند.

نامزدهای امسال جایزه مارتین انالس

به گزارش آزادی بیان از ژنو، سخنگوی این جایزه که از سال ۱۹۹۴ به مدافعان حقوق بشر تعلق می گیرد امروز مونا صیف از مصر، جوینت موبایل گروپ از روسیه و ماریو جوزف از هائیتی را به عنوان کاندیداهای برگزیده امسال معرفی کرد. جایزه مارتین انالس به مبلغ ۲۰ هزار فرانک در ژنو به برگزیدگان تعلق می گیرد و این شهر میزبان مهمانان این مراسم است.

کاندیداهای این جایزه معمولا کسانی هستند که علیه بیداد در کشورهای خود و برای دفاع از حقوق بشر پیکار می کنند و نیازمند حمایت فوری هستند و از همین رو شهر ژنو نیز در صورت نیاز به آنها پناه می دهد. جایزه نقدی صرف تداوم فعالیت های برندگان جهت تداوم مبارزه برای حقوق بشر می شود که علاوه بر شهر ژنو بانک مشهور UBS نیز از پشتیبان های آن محسوب می شود.

جایزه مارتین انالس با همیاری ده سازمان غیردولتی مشهور حقوق بشری جهانی بنا شده است که نقش هئیت داوری این جایزه را برعهده دارند، این سازمان ها شامل : عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون جهانی حقوق بشر، سازمان جهانی علیه شکنجه، خط مقدم (فرونت لاین)،  کمیسیون بین المللی قضات، حقوق بشر در اولویت (هیومن رایتز فرست)ِ، خدمات بین المللی حقوق بشر، دیاکونی آلمان وسازمان بین المللی اطلاعات و اسناد حقوق بشر در ژنو هستند.

مونا صیف فعال حقوق بشر نقش بارزی در جنبش بهار عربی در مصر و مبارزه با دادگاه های نظامی در این کشور داشته است که بارها به خاطر این فعالیت ها در معرض خطر قرار گرفته است او با سقوط دولت دیکتاتوری مبارک و سرکار آمدن دولت اسلام گرای مرسی نیز به مبارزه خود برای حقوق بشر ادامه داده است و از همین رو بارها مورد تهدید قرار گرفته است.

مونا صیف که به واسطه بهره گیری از شبکه های اجتماعی چهره ای شناخته شده در بین مبارزان دمکراسی در مصر است، یکی از رهبران جوانان را درمیدان تحریر (آزادی) به حساب می آید.

 

او یکی از پایه گذاران گروه «نه به محاکمه نظامی برای افراد غیر نظامی» است، گروهی که علیه دادگاه های نظامی برای معترضان مصری فعالیت می کند. در شانزدهم دسامبر ۲۰۱۱ مونا بازداشت شد و بطرزی وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفت، تظاهرات معترضان سبب شد تا پلیس او را شبانگاه همان روز بازداشت کند ولی او دست به افشاگری علیه وحشی گری پلیس زد و همین امر سبب شد تا پرونده ای امنیتی علیه وی در دادگاه گشوده شود.

جوینت موبایل گروپ برای دفاع از حقوق بشر در چچن فعالیت می کند، فعالیت ایگور کالیاپین و همکارانش در این گروه به دنبال ترور برخی از روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر در روسیه که در این باره تحقیق می کردند شکل گرفت و به گشودن پرونده های علیه نقض حقوق بشر توسط دولت روسیه در دادگاه عالی حقوق بشر اروپا منجر شده است.

ماریو جوزف از وکلای برجسته هایئتی ست که ۲۰ سال است برای حقوق بشر در سرزمین خود مبارزه می کند وی وکالت دهها خانواده قربانیان دیکتاتورتحت حمایت دولت آمریکا در آن کشور را برعهده داشته و سرانجام در سال گذشته موفق شده است برخی از مقامات سابق ارتش این کشور را به اتهام جنایت علیه بشریت به دادگاه بکشاند.

مارتین انالس فعال حقوق بشر انگلیسی بود که مدتها ریاست عفو بین الملل را برعهده داشت وسالها در سازمانهای بین المللی برای پیشبرد اهداف حقوق بشر به تکاپو پرداخته بود. دو سال پس از مرگ وی با همیاری شورای شهر ژنو جایزه مدافعان حقوق بشر مارتین انالس بنا نهاده شد و از آن زمان به برگزیدگانی از کشورهای مختلف تعلق گرفته است. از جمله در سال ۲۰۰۹ این جایزه به عماالدین باقی فعال حقوق بشر و روزنامه نگار سابق در بند در ایران تعلق گرفت.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranfree-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranfree@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته