-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۲ خرداد ۱۳, دوشنبه

Latest News from Iran Free for 06/03/2013

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



گولسه بیرسل

نوشته گولسه بیرسل رسانه ها را تکان داد!

استانبول و بسیاری از شهرهای ترکیه در روزهای اخیر صحنه اعتراض های گسترده مردم و رفتار بسیار خشونت بار پلیس این کشور با تظاهر کنندگان بود. رفتاری که برای ایرانیان بسیار آشناست و نشان می دهد که اسلام گرایان زمانی که کنترل حکومت را در دست بگیرند، برای حفظ موقعیت خود از کشتار مردم نیز هراسی ندارند. اما مردم ترکیه و بخصوص هنرمندان نشان دادند که در برابر اقتدارگرایان مذهبی کوتاه نمی آیند. در اولین ساعت های شکل گیری اعتراض، بسیاری از هنرمندان و سیاستمدران حاضر در حوالی میدان تقسیم به شکلی فعال در صف اول اعتراض ها حضور داشتند. سیری ثریا اوندر-وکیل مجلس و کارگردان سینما- از اولین زخمی های این حرکت اعتراضی بود. بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون نیز در میان مردم حضور داشتند.  

گولسه بیرسل از بازیگران و نویسندگان بسیار مشهور تئاتر، تلویزیون، سینما و صاحب تالیفات متعدد است. وی در این نوشته حرکت اعتراضی شهروندان استانبول به تخریب یک پارک قدیمی را نقطه گسست مردم از سیاست های دین مدارانه و اقتدارگرایانه اردوغان و حزب اسلام گرای توسعه و رفاه دانست.

چرا نمی خواهید بفهمید که تنها ارزش معنوی ما اسلام نیست!  جمهوریت، اعیاد ملی، آتاتورک، شیوۀ زندگی و لائیک بودن نیز وجود دارد 

معنای اعتراض های پارک «گزی»: “آه ه ه ه… بسه دیگه!”

این نوشته را در حالی می نویسم که اعتراض ها ادامه دارد. اندکی قبل صدها دانشجو در خیابان “تشویقیه” راهپیمایی کردند. مردم در پیاده روها هستند. از مغازه های بسته خود بیرون ریخته و معترضین را تشویق می کنند.

تنی چند از اهالی پرشور استانبول در اعتراض به تخریب یکی از اندک شمار فضاهای سبز این شهر و احداث یک مرکز خرید مدرن به جای آن، رفتند و به شکلی آرام و بی سر و صدا و بدون سلاح در آنجا به نگاهبانی پرداختند.  برای چه به آنها حمله کردید؟ 

این کار حرکتی برای حفاظت از پارک بود. اما احساسات فروخورده سال های اخیر و رفتار خشونت آمیز پلیس سبب بزرگ شدن و گسترش آن شد و در حال تبدیل شدن به یک نقطه گسست است. 

گیرنده های یک طنزنویس همواره باز است. از مسئولین عاقل حزب رفاه و توسعه می خواهم که نوشته مرا بخوانند:
“ببینید برادران، کاسه صبر مردم لبریز شده است! رفتار دیکتاتور مابانه شما برایش چون روز روشن شده. خدماتی که از راه اخذ مالیات به مردم عرضه می شد، مانند تماشاخانه های دولتی، تئاترهای شهری، پارک ها و بوستان ها را به میل خود هر لحظه کم و قطع می کنید. 

به مردم احترام نمی گذارید. آرام نمی نشیند! چرا نمی خواهید بفهمید که تنها ارزش معنوی ما اسلام نیست! در کنار اسلام، ارزش هایی چون جمهوریت، اعیاد ملی، آتاتورک، شیوۀ زندگی و لائیک بودن- که جزو اصول اولیه قانون اساسی ماست- نیز وجود دارد. 

چون آزادی را نه امت، بلکه کلماتی چون ملت، برابری، عدالت، زندگی به شیوه دلخواه، حقوق زنان و کلماتی چون اینها که نماینده روشنگری هستند، معنی می بخشد!

لاییک بودن تضمین کننده عدالت است، یعنی اگر در ترافیک با فردی دعوا کنم، قاضی او را به صرف اینکه پنج نوبت نماز می خواند و من نمی خوانم، محق نداند! این مفاهیم کلی، “خواست های قلبی” ما برای زندگی و امید به آینده است. و شما آنها را به شکل فاحشی نادیده می گیرید. 

به بهانه الکل، به راحتی مخل آزادی های مردم می شوید، و هر کس اعتراض کند گاز اشک آور یا قلفل به نافش می بنیدید و می گویید”ما می کنیم و به کسی حساب پس نمی دهیم!”

آری، فهمیدیم. شما مقتدر هستید، اما نمی توانید تعادل زندگی ما را بر هم بزنید. اساس اعتراض پارک “گزی”(گردش) درخت ها بود، اما زیربنای بزرگ تر شدن اعتراض و گسترش آن خواست های مدنی و احساسی ملت است که در یک کلام خلاصه می شود:

“آه ه ه ه… بسه دیگه!”

 بازیگران مشهور ترکیه در صف معترضان

اینها که در صف اول اعتراض ها می بینید، بازیگران مشهور سینما و تلویزیون های ترکیه هستند. کسانی که به جدایی دین از دولت باور دارند و به رغم معجزه اقتصادی که دولت اسلام گرای اردوغان برایشان به ارمغان آورده، استعفای او را خواستارند. آزادی و ارزش های انسانی برایشان بیش از مادیات ارزش دارد. می دانند که شاید در این اعتراض ها جان خود را از دست بدهند، اما شرافت خود را به هیچ مبلغی نمی فروشند….
نفر اول سمت چپ حالیت ارگنچ (بازیگر نقش اول سریال سدۀ باشکوه/حریم سلطان) و آن که در میانه تصویر پیراهن سفید بر تن دارد، محمت علی آلابورا بازیگر فیلم های قایقران، بازگشت به خانه و …است. 

 امیر عزتی


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranfree-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranfree@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته