اعضای سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) امروز در نشست خود در پاریس به عضویت تشکیلات خودگردان فلسطینی به عنوان عضو کامل این نهاد وابسته به سازمان ملل رای مثبت دادند.
به گزارش بیبیسی، در رایگیری امروز، ۱۰۷ کشور به نفع عضویت فلسطینی ها، ۱۴ کشور رای منفی و ۵۲ کشور هم رای ممتنع دادند.
تقریبا تمام کشورهای عربی، آمریکای لاتین، آفریقایی و آسیایی به عضویت فلسطینی ها رای مثبت دادند. فرانسه بر خلاف آن که قبلا در مورد این اقدام فلسطینی ها ابراز تردید کرده بود، رای مثبت به عضویت فلسطینی ها داد.
بریتانیا و ژاپن در این رای گیری، رای ممتنع دادند.
اسرائیل، آمریکا، استرالیا، کانادا و آلمان هم از جمله کشورهایی هستند که رای منفی دادند.
فلسطینیان خواهان عضویت در یونسکو به عنوان یک عضو کامل بودند و این بخشی از فعالیت های دیپلماتیک آنها برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشور مستقل فلسطینی است.
اسرائیل با این اقدام به شدت مخالفت کرده و نمایندگی آمریکا نیز این حرکت فلسطینی ها را غیرسازنده خوانده بود.
ایالات متحده بر خلاف شورای امنیت سازمان ملل، در یونسکو دارای حق وتو نیست. ۱۹۳ کشور در این نهاد عضویت دارند اما در رای گیری امروز ۱۷۳ کشور حضور داشتند.
با تصویب عضویت فلسطینی ها در یونسکو، این احتمال وجود دارد که آمریکا از تامین بودجه این نهاد خودداری کند.
پیش از این هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، تصمیم هیات اجرایی یونسکو برای مطرح کردن درخواست عضویت فلسطینیها را "توجیهناپذیر" خوانده بود.
آمریکا سالانه نزدیک به هفتاد میلیون دلار بودجه یونسکو را تامین می کند که بیش از یک پنجم بودجه سالانه این نهاد است.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، رسما تقاضای تشکیلات خودگردان فلسطینی برای عضویت کامل در سازمان ملل را اعلام کرده است.
اسرائیل و آمریکا رسما با این درخواست مخالفت کرده و آمریکا گفته است که در صورت لزوم، این درخواست فلسطینی ها را وتو خواهد کرد.
فلسطینی ها از سال ۱۹۷۴ دارای وضعیت ناظر در سازمان ملل متحد هستند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به تلاش های فلسطینیان گفته است که تنها از طریق مذاکره مستقیم می توان به صلح پایدار دست یافت نه از طریق قطعنامه های سازمان ملل.
با وجود رای مخالف آمریکا، آلمان، کانادا و هلند
مصطفی مقیسه، پسر محمدرضا مقیسه در سالن ملاقات مورد ضرب و شتم سربازان زندان اوین قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار کلمه، صبح امروز و در حالی که خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در سالن انتظار برای ملاقات با زندانیان خود بودند، دو تن از سربازان حراست سالن یکی از پسران محمدرضا مقیسه روزنامه نگار منتقد و عضو کمیته پیگیری امور بازداشتشدگان و آسیبدیدگان پس ازانتخابات را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
به گفته ی شاهدان در این سالن یکی از ماموران که گاهی روزهای دوشنبه در محل ملاقات حاضر می شود بعد از مکالمه ی توهین آمیز کوتاهی با مصطفی مقیسه که پس از سوال های این جوان برای نحوه ی پر کردن کارت ملاقات بوده است با وی درگیر شده است.
بر اساس این گزارش پس از چند دقیقه دو سرباز به مصطفی مقیسه حمله کرده و به شدت او را مورد ضرب و شتم قرار داده اند به طوری که لباس های وی پاره شده و ظاهر نامناسبی پیدا کرده است.
به گفته ی خانواده های زندانیان سیاسی این ضرب و شتم و برخورد غیر انسانی در مقابل ده ها خانواده و فرزندان آن ها صورت گرفته است. تا آنجا که کودکان حاضر در سالن به شدت ترسیده و فضای استرس و التهاب در بین خانواده ها شدت گرفته است.
بر اساس خبرهای رسیده به کلمه دو سربازی که مصطفی مقیسه را مورد ضرب و شتم قرار داده اند سهرابی و میراسماعیلی نام دارند اما یکی از شاهدان این صحنه معتقد بود ماموری که در ابتدا باعث بحث و درگیری شد در گذشته نیز خانواده ها را مورد آزار و فشار روانی قرار می داده تا انجا که چند ماه پیش پس از اعتراض کلامی و ملایم یکی از خانواده ها به برخوردهای توهین آمیز وی، شناسنامه های آنان را گرفته و دستور لغو ملاقات را به طور غیر قانونی صادر کرده است.
به گفته ی یکی دیگر از خانواده ها رفتارهای توهین آمیز با خانواده های زندانیان سیاسی آنقدر شدت گرفته که برخی مسئولان و ماموران سالن ملاقات اوین که رفتار متفاوت تری نسبت به این عده ی معدود دارند بارها در مواجه با خانواده ها اظهار شرمندگی و طلب بخشش می کنند.
محمدرضا مقیسه، روزنامهنگار و سردبیر مجله بیست سالهها و عضو کمیته پیگیری امور بازداشتشدگان و آسیبدیدگان پس ازانتخابات است.
وی مهرماه سال ۸۸ بازداشت و به اتهام فعالیت در کمیته بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران از سوی قاضی صلواتی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب استان تهران به ۶ سال زندان محکوم شد.
استعفای ابوالحسنی چند روزی است به سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد تسلیم شده و امروز مورد قبول وزیر اقتصاد واقع شد.
ابوالحسنی که عضو غیر موظف هیات مدیره بانک صادرات از سوی وزارت اقتصاد نیز بود؛ در پی موارد مطرح شده در زمینه اختلاس استعفا کرد.
گفتنی است موج اعتراضات و انتقادات از عملکرد وزارت اقتصاد در زمینه مساله فساد مالی اخیر همچنان ادامه دارد و سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در همین زمینه در ایام آتی برای استیضاح به مجلس خواهد رفت.
برخی کارشناسان این استعفا را اقدامی پیشگیرانه در واکنش به استعفای اعلام وصول شده وزیر اقتصاد در مجلس می دانند.
یک مقام آگاه از بازداشت 150 نفر از حجاج ایرانی در فرودگاه مدینه به بهانه ویزای جعلی خبر داد و گفت: از 7 صبح امروز آخرین کاروان اعزامی به حج تمتع در فرودگاه مدینه متوقف شده است.
این منبع آگاه که خود در این کاروان حضور دارد طی تماسی با فارس اظهار داشت: به ما میگویند ویزای ما مشکل دارد در حالی که ویزای ما اصل است و از کنسولگری مشهد صادر شده است و برخی ماموران خودشان هم اصل بودن ویزا را قبول دارند.
وی افزود: از صبح تا کنون 2 مرتبه تمام بار ما و خودمان را تفتیش و بازرسی کرده اند. حتی به ما اجازه برگزاری نماز جماعت نداده و نماز را بر هم زده اند. میگویند ایرانیها اکثراً یهودی و یهودی زاده هستند و دلیلی ندارد حج بیایند.
به گزارش فارس، در این کاروان مداحان سرشناسی مانند حاج مرتضی طاهری و حاج محسن طاهری و 5 روحانی حضور دارند و شخصیت سیاسی خاصی حضور ندارد.
این برای چندمین بار است که با حجاج ایرانی برخوردهای توهین آمیز صورت میگیرد و برخوردهای مشابهی از فرودگاه جده گزارش شده است.
گفتنی است طی سال گذشته در ایام عمره مفرده هم کنسولگری مشهد برای صدور ویزا با مشکل مواجه بود و ویزای حجاج با تاخیر زیاد صادر میشد.
چند سال قبل تفسیر نمونه را به كمك چندتن از محققین در 27 جلد تالیف كردیم، كه همگی با خلوص نیت پای كار بودند، ولی امروز یك كتاب میخواهید بنویسید، میپرسند برای هر كلمه چقدر پول میدهید؟! / امروز بسیاری از طلاب سطوح پایین به سمت دوری از تلبس گام برمی دارند و آرام آرام مشاهده میكنیم، افرادی كه وارد درس خارج میشوند، معمم نیستند؛ البته برخی معذوریت دارند، ولی همه اینگونه نیستند و متأسفانه كسانی كه معذوریت ندارند نیز به این سمت حركت میكنند، باید طلاب را به تلبس تشویق كرد و كسانی كه ملبس میشوند دارای امتیاز ویژه ای در حوزه باشند.
ایلنا نوشت: آیتالله مكارمشیرازی نویسنده تفسیر نمونه قرآن كریم گفت: حوزه، برای دانشگاه و دانشگاهیان و اساتید و دانشجویان احترام قائل است، ولی فرهنگ حاكم بر دانشگاهها معمولا فرهنگی است كه از غرب نشأت گرفته است، این فرهنگ آرام آرام در حوزه نیز رخنه میكند، به عنوان مثال: چند سال قبل تفسیر نمونه را به كمك چندتن از محققین در 27 جلد تالیف كردیم، كه همگی با خلوص نیت پای كار بودند، ولی امروز یك كتاب میخواهید بنویسید، میپرسند برای هر كلمه چقدر پول میدهید؟!
آیتالله مكارمشیرازی در دیدار مدیر و معاونان حوزه علمیه استان قم كه پیش از ظهر امروز در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به اهمیت مسئله تحول در حوزه، اظهارداشت: هرچه حوزه به سمت نظم و هماهنگی بیشتر، استقلال كامل و پرورش افراد نخبه حركت كند، باعث افتخار است.
وی با بیان اینكه برخی مسائل مورد دغدغه مراجع و اعاظم حوزههای علمیه است، افزود: یكی از مهمترین دغدغههای بزرگان، نفوذ خزنده فرهنگ دانشگاهی در مسائل حوزوی است؛ بر این اساس نباید سنتهای حوزه را رها نموده و به دنبال سنتهای غربی حركت كرد.
وی ادامه داد: حوزه، برای دانشگاه و دانشگاهیان و اساتید و دانشجویان احترام قائل است، ولی فرهنگ حاكم بر دانشگاهها معمولا فرهنگی است كه از غرب نشأت گرفته است، این فرهنگ آرام آرام در حوزه نیز رخنه میكند، به عنوان مثال: چند سال قبل تفسیر نمونه را به كمك چندتن از محققین در 27 جلد تالیف كردیم، كه همگی با خلوص نیت پای كار بودند، ولی امروز یك كتاب میخواهید بنویسید، میپرسند برای هر كلمه چقدر پول میدهید؟!
این مرجع تقلید یادآور شد: اگر این مسئله ادامه پیدا كند، همه چیز رنگ و بوی مادی پیدا میكند؛ در حوزههای علمیه، استاد مجانی درس میدهد و طلبه هم رایگان تحصیل میكند، حتی تا چند سال قبل شهریه استاد و شاگرد مساوی بود.
آیتالله مكارمشیرازی تصریح كرد: تا جایی كه میتوانیم باید فرهنگ سنتی حوزهها را حفظ كرده و به این فرهنگ افتخار كنیم، اما امروز مشاهده میكنیم برخی طرحهای كلان برای تألیف فلان كتاب هزینه میشود، ولی بركتی در این كتابها نیست و استقبالی از آنها نمی شود، ولی ما یك تفسیر(تفسیر نمونه) را بدون اینكه پولی به كسی بدهیم تالیف كردیم و امروز سراسر دنیا را فراگرفته است.
وی تاكید كرد: باید طلاب را به این سمت تشویق كرد كه به دنبال مادیات نباشند و معنویات در حوزه تقویت شود، البته طلاب نیازهای مادی دارند كه باید تامین شود؛ چون این شهریهها جوابگوی مشكلات نیست، ولی نگاه مادی در همه مسائل خوب نیست.
این استاد حوزه با اشاره به این كه رواج برخی اصطلاحات دانشگاهی در مراكز علمی و تخصصی حوزوی خوب نیست، اظهارداشت: معتقدم نباید اصالت و استقلال حوزه را از دست داد و سنتهای دیرینه حوزه را رها كرد، بلكه باید برای فرهنگ دانشگاهی كه به صورت خزنده در حال وارد شدن به حوزهها است، فكری كرد و مراقب بود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله اخلاق در حوزه، افزود: در كنار علم، عدالت، اخلاق و تقوا مطرح است، از امام جماعت و قاضی تا مرجعیت، علم در كنار تقوا است؛ بنابراین توجه به اخلاق و معنویت در حوزه بسیار مهم است و باید كاری كرد كه مسائل اخلاقی در حاشیه نباشد و در متن حوزه باشد.
آیت الله مكارم شیرازی گفت: امروز بسیاری از طلاب سطوح پایین به سمت دوری از تلبس گام برمی دارند و آرام آرام مشاهده میكنیم، افرادی كه وارد درس خارج میشوند، معمم نیستند؛ البته برخی معذوریت دارند، ولی همه اینگونه نیستند و متأسفانه كسانی كه معذوریت ندارند نیز به این سمت حركت میكنند، باید طلاب را به تلبس تشویق كرد و كسانی كه ملبس میشوند دارای امتیاز ویژه ای در حوزه باشند.
وی گفت: مسئله حضور و غیاب طلاب در دروس خارج و سطح نیز از دیگر دغدغههایی است كه اهمیت بسیاری دارد، باید راهی عملی برای كنترل حضور و غیاب طلاب پیدا كرد.
این مرجع تقلید با اشاره به مسئله تعطیلات حوزه، آن را زیاد دانست و تصریح كرد: متاسفانه برخی همین میزان را هم رعایت نمیكنند و تعطیلات را به بهانههای مختلف افزایش میدهند، گاهی مشاهده میشود در یك سال 140 روز درس خوانده میشود و گاهی در برخی دروس این رقم به 80 روز میرسد، باید تعطیلات حوزه را تا میتوان كمتر كرد.
آیت الله مكارم شیرای ادامه داد: مسئله دیگری كه در حوزه اهمیت فراوانی دارد، نظارت بر نشریات و كتابها در حوزه است، اینكه هفته ای 200 كتاب منتشر میشود، رقم بسیار بالایی است و در حوزه باید مسئولی وجود داشته باشد كه این كتابها را رصد كند؛ زیرا برخی از این كتابها، مخرب است.
وی تاكید كرد: حوزه باید جلوی برخی مكتبهای عرفانی كه در پوششهای مختلف ظاهر میشوند را بگیرد و عرفان و فلسفه اسلامی را معرفی كند.
این مرجع تقلید با بیان این كه امروز دشمن تلاش میكند، معارف اسلامی را از مسیر درست منحرف كند، گفت: برخی به این فكر افتادند كه عاشورای شمسی را زنده كنند، كه این مسئله شكوه و عظمت عاشورا را از بین میبرد.
آیت الله مكارمشیرازی در پایان خاطرنشان كرد: باید مراقب بود درسهای اخلاق حوزه به تصوف كشیده نشود و درسهای عرفانی حوزه منجر به بروز عرفانیهای انحرافی نگردد و بجای تبیین فلسفه اسلامی، فلسفه یونان و غرب مطرح نشود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر